Diet nasi selama 7 hari: minus 10 kg seminggu

Makanan nasi telah mendapat populariti sebagai salah satu yang paling berkesan. Ia membolehkan anda kehilangan sehingga 10 paun tambahan dalam seminggu. Kami mencari cara untuk mencapai hasil ini.

Nasi adalah makanan rendah kalori dengan sifat pembersih yang baik. Ia membuang lebihan garam dan air dari badan. Nasi bebas gluten, menjadikannya selamat bagi penghidap alergi. Yang paling berguna dianggap sebagai beras bijirin panjang coklat. Produk ini mengandungi jumlah serat tertinggi berbanding varieti lain.

Hari berpuasa beras

Anda boleh memilih diet nasi atau makan nasi seminggu sekali. Dalam sehari dengan beras perang, anda boleh menurunkan berat badan sebanyak 1,5-2 kg. Benar, penurunan berat badan dicapai dengan membuang lebihan cecair, dan bukan dengan membakar lemak subkutan. Tetapi jika anda membuat peraturan untuk memerhatikan hari beras secara berkala, hasilnya tidak akan lama lagi. Cara memasak nasi untuk hari puasa?

Menurunkan berat badan pada diet nasi - pilihan menu selama seminggu dan 3 hari, kelebihan beras untuk membersihkan badan

Menurut doktor, penurunan berat badan jangka panjang adalah baik untuk memulakan dengan membersihkan badan, yang tidak boleh bertahan lebih lama dari seminggu, dan diet beras untuk menurunkan berat badan dan menyingkirkan toksin sedia membantu dengan ini. Buckwheat lebih popular di kalangan bijirin untuk membentuk badan, tetapi beras memberikan pembersihan yang paling kuat. Jenis apa yang harus digunakan dalam pemakanan dan sistem penurunan berat badan mana yang paling berkesan?

Kebaikan beras untuk menurunkan berat badan

Komposisi wakil bijirin ini, seperti bijirin lain, terkenal dengan karbohidrat kompleks (atau lambat), bahagiannya hampir 80%. Mereka membantu badan dengan cepat dan lama untuk kenyang, jadi menurunkan berat badan pada nasi bukanlah kaedah yang paling lapar, walaupun tidak dapat dibandingkan dengan produk protein dari segi nilai pemakanan. Tambahan karbohidrat jenis ini sekiranya tidak menimbulkan lonjakan gula, kerana indeks glisemik beras berkisar antara 55 hingga 65 unit (ditentukan oleh varietas), yang dihargai bukan hanya untuk penurunan berat badan, tetapi juga dalam diet pesakit diabetes.

Aspek positif memasukkan beras dalam diet menurunkan berat badan adalah:

  • Sifat bijirin ini untuk membuang air, yang memberikan pengeluaran cepat berat badan yang cepat, walaupun ini tidak ada kaitan dengan pembakaran lemak.
  • Bebas gluten (alergen kuat).
  • Kesan ringan pada saluran pencernaan, ditambah dengan sifat menenangkan dan menyelimuti selaput lendir, menyebabkan sejumlah minimum kesan sampingan daripada menurunkan berat badan menggunakan hidangan nasi.

Cara menurunkan berat badan pada beras

Walaupun tanpa membuat jadual diet yang ketat, anda dapat menurunkan berat badan jika memilih jenis bijirin yang betul ini, kerana tidak semuanya mempunyai kesan yang sama, ambil kombinasi dan resipi yang betul. Di samping itu, anda harus ingat bahawa semasa menurunkan berat badan, nasi tidak dimakan pada waktu petang, dan penambahan makanan berlemak (mentega, sos mentega, dll.) Untuk menambah "berat" makanan, sambil mengurangkan nilainya dari segi penurunan berat badan dan meratakan semua kualiti beras yang bermanfaat.

Nasi apa yang boleh anda makan dalam diet

Sekiranya anda akan menurunkan berat badan, dan sistem yang dipilih tidak dirancang untuk penurunan sehari beberapa kilogram, tetapi untuk yang lebih lama, lebih baik menolak nasi putih. Oleh kerana permukaan semula jadi aktif, ia kehilangan sebahagian besar vitamin dan hampir tidak memberi manfaat kepada tubuh. Bijirin seperti itu juga dicerna lebih cepat, jadi anda akan merasakan kepulangan kelaparan lebih awal. Satu-satunya kelebihan varieti putih bukanlah kandungan kalori tertinggi: dalam parameter ini, coklat (coklat) adalah timbal - beras ideal untuk penurunan berat badan, kerana:

  • tempurung kasar mengusir sanga dengan lebih baik;
  • indeks glisemik varieti coklat lebih rendah;
  • sifat antioksidan yang lebih tinggi daripada jenis beras lain.

Selain varieti coklat, masuk akal untuk diet atau penurunan berat badan jangka panjang untuk menjaga:

  • Hitam - boleh dipanggil liar. Bijirin tahunan tumbuh di rawa dan menarik kandungan kalori rendah (101 kcal per 100 g). Serat di sini mengandungi lebih banyak daripada spesies lain, membersihkan usus dengannya lebih aktif. Minus - dimasak selama 40 minit.
  • Merah - juga tidak menggiling, oleh itu mengekalkan bahan berguna, memberi serat badan, mempunyai GI yang rendah.
  • Senamrobik rumah tangga untuk menurunkan berat badan
  • Tangan menjadi mati rasa - sebab dan apa yang harus dilakukan sekiranya mati rasa
  • Antiseptik tangan

Apa yang anda boleh makan nasi dengan diet

Dari segi jumlah kalori, produk ini, tidak termasuk jenis liar, seperti bijirin lain, "berat", oleh itu para pakar segera menasihati orang yang bertujuan menurunkan berat badan agar tidak menggabungkan potongan daging dan bubur nasi dalam satu pinggan. Anda boleh menambah ikan dan makanan laut. Bijirin ini ditambah dengan sayur-sayuran (tidak termasuk kentang), epal, bahkan dicampur dengan buah-buahan kering dan kacang-kacangan, jika anda memasak bubur untuk sarapan. Anda boleh membumbui kicap, minyak zaitun dan juga yogurt semula jadi (untuk pencuci mulut). Kelebihan nasi adalah berkecuali, jadi hidangan dengannya boleh mempunyai selera.

Diet Nasi

Jumlah idea penurunan berat badan sumber terbuka dengan produk ini berada di luar senarai. Dicadangkan untuk menggabungkan bubur nasi dengan jus sayuran (tomato sangat popular), epal, kefir, atau memakannya sendiri. Anda juga boleh mencari penggantian diet protein dengan diet harian bubur nasi. Keserbagunaan bijirin ini memungkinkan untuk membuat beberapa lusin kaedah menurunkan berat badan berdasarkannya, pilihannya dilakukan dengan mempertimbangkan keadaan kesihatan dan kesan yang diinginkan..

peraturan

Setiap versi diet beras untuk menurunkan berat badan menetapkan syaratnya sendiri dan mempunyai ciri-ciri individu, tetapi mereka menyatukan beberapa perkara:

  • Minum air bukan berkarbonat tulen (air mineral boleh digunakan), jika tidak, sistem makanan selama 7 hari atau lebih akan membahayakan tubuh.
  • Pastikan menggunakan aprikot kering jika anda terpaksa "duduk" di atas beras lebih dari 3 hari, agar tidak mencetuskan pencucian kalium.
  • Lupakan alkohol.
  • Makan makanan kecil.
  • Anda boleh mencicipi hidangan dengan bawang putih, dill, kunyit.

Cara memasak nasi untuk diet

Terdapat 2 skema yang dinasihatkan oleh doktor untuk mengikuti sesiapa sahaja yang menguasai diet beras atau berusaha menurunkan berat badan dengan produk ini pada diet yang betul. Hasil yang paling berguna, tetapi tidak paling lazat seperti ini:

  1. Bilas parut, memastikan kesucian air yang mengalir.
  2. Tuangkan ke dalam cawan, tuangkan air sejuk (!) Rebus.
  3. Selepas 10 jam (masak terutamanya pada waktu malam), produk tersebut boleh dimakan.

Kurang berguna, tetapi dibenarkan walaupun pada diet yang ketat, adalah penyediaan klasik dari bijirin rebus atau kukus, yang juga disarankan untuk merendam terlebih dahulu untuk menghilangkan kanji. Di sini, doktor hanya menumpukan pada fakta bahawa produk itu dimasak tanpa garam, jika tidak, usaha untuk membuang cecair antara sel tidak akan berkesan..

Diet nasi untuk penurunan berat badan selama 7 hari

Seminggu pemakanan sedemikian dan anda akan kehilangan 5 kg - janji seperti itu diberikan oleh pencipta sistem penurunan berat badan ini. Ia sukar kerana dietnya lapar, tetapi memberi dorongan yang baik untuk membersihkan badan: terdapat banyak sayur-sayuran di menu. Menurut prinsip diet beras ini untuk menurunkan berat badan, anda perlu makan 200 g bijirin rebus setiap pagi, yang boleh anda tambahkan dengan sewenang-wenangnya:

  • satu sudu krim masam 10%;
  • jus lemon;
  • sebiji epal;
  • pir;
  • sesudu kismis.

Untuk makan tengah hari dan makan malam, anda mengambil produk utama, hanya untuk setiap hidangan - 150 g. Makanan tambahan mesti dipilih dari senarai:

  • kubis rebus;
  • zucchini rebus;
  • wortel mentah parut;
  • timun segar;
  • tomato;
  • sebilangan besar sayur-sayuran.
  • Membekukan strawberi liar untuk musim sejuk
  • Cara memindahkan wang dari Steam ke QIWI
  • Pembedahan plastik labia - kontraindikasi dan pembedahan. Labioplasti labia minora dan labia majora, video

Diet nasi 5 jilid

Peraturan utama sistem penurunan berat badan ini ialah makan bukan rebus, tetapi nasi mentah, yang mesti disediakan sebelum tidur. Oleh itu, pembersihan badan akan dilakukan sebaik mungkin. Anda akan makan bubur nasi pada waktu pagi, dan kemudian anda boleh memasak sup (kaldu ringan, anda boleh menggunakan dada ayam), salad sayuran, ikan kukus, sehingga penurunan berat badan aktif. Tempoh program pemakanan - 2 minggu.

Prinsip penyediaan hidangan utama:

  1. Masukkan 5 bekas kaca (balang hingga setengah liter), tuangkan 2 sudu besar ke dalam setiap satu. l. parut beras yang dibasuh.
  2. Tuang segelas air sejuk terlebih dahulu, tutup dengan penutup.
  3. Keesokan harinya, bilas kisar dari itu, tuangkan sekali lagi dan lakukan perkara yang sama untuk bekas ke-2.
  4. Pada hari ketika biji-bijian beras direndam dalam bekas ke-5, anda perlu memakannya dari yang pertama.

Makanan nasi Jepun

Mengikut skema ini, seseorang dapat menyingkirkan 10 kg jika berat badannya berlebihan dalam hampir 2 minggu. Walau bagaimanapun, sistemnya sukar, kerana pada waktu pagi anda harus makan nasi mentah, direndam selama beberapa hari. Bagi orang yang beratnya kurang dari 65 kg, disarankan untuk menyediakan 2 sudu besar untuk diri mereka sendiri, dan dengan berat yang lebih besar - 3 sudu besar. Groat beras yang dicuci dituangkan dengan segelas air (sejuk!) Dan selama 4 hari setiap pagi mereka dicuci lagi dan direndam..

Program diet nasi Jepun dirancang selama 13 hari:

  • Pada waktu pagi, makan seluruh bahagian bijirin yang direndam tanpa minum teh / kopi dengannya dan tanpa menambahkan produk pihak ketiga.
  • Selepas 3 jam, makanan ringan pada buah (tidak termasuk pisang).
  • Untuk makan malam dan makan tengah hari, masak mengikut resipi makanan sihat.

Diet Nasi Epal

Pilihan penurunan berat badan ini kelihatan agak seimbang, walaupun kekurangan nutrien. Diet nasi ini untuk menurunkan berat badan hanya dapat diikuti selama 3 hari, di mana terdapat kemungkinan kehilangan 3 kg. Ia dibenarkan mengulanginya dalam sebulan. Ia kelihatan seperti ini:

  1. Sediakan bubur pada waktu pagi (4 gelas air digunakan untuk 250 g produk kering). Untuk sarapan pagi, ambil 1/3 hidangan siap dan basuh dengan jus yang baru diperah dari epal hijau (200 ml).
  2. Makanan ringan pada epal panggang yang dapat ditaburkan dengan kayu manis.
  3. Untuk makan tengah hari, ambil separuh daripada bubur yang tinggal, minum lagi dengan jumlah jus yang sama.
  4. Selepas 2 jam, dapatkan makanan ringan dengan epal segar.
  5. Makan malam serupa dengan makan tengah hari.

Diet nasi yang sukar

Dalam sehari, anda boleh menggoncang badan dan sistem pencernaan, dan menurunkan berat badan 1-1,5 kg sebagai bonus jika anda menghabiskan hari puasa nasi klasik. Ini adalah rancangan penurunan berat badan yang paling sukar kerana diet terhad kepada satu produk. Atas sebab ini, sebarang aktiviti fizikal dan mental tidak dapat diakses oleh anda, tetapi pembersihan badan dapat dilihat dengan segera. Skimnya mudah:

  1. Minum sesudu minyak biji rami ketika perut kosong.
  2. Selepas satu jam, makan 100 g nasi rebus (pelbagai tidak penting).
  3. Makan bahagian yang sama sepanjang hari dengan selang waktu 3 jam. Anda boleh menikmati makanan terakhir anda pada pukul 20:00.

Diet nasi-Kefir

Sistem pelangsingan selama 9 hari membantu anda mengurangkan jumlah perut dengan baik. terdapat kesan aktif terhadap pencernaan, tetapi tidak selalu dapat dirasakan dengan baik oleh badan kerana kekakuannya. Dietnya kurang baik, produk utamanya ialah nasi putih dan kefir rendah lemak. Skim kuasa adalah seperti berikut:

  1. Hari 1 hingga 3, anda perlu mengambil 100 g bijirin beras rebus setiap hidangan (akan ada 5 daripadanya). Memasak dilakukan dengan banyak air sehingga hampir menyerupai bubur dengan konsistensi berlendir. Semua minuman dilarang.
  2. Hari dari 4 hingga 6 makan kefir - satu liter diperuntukkan selama sehari. Sekiranya pening teruk, satu sudu madu pada waktu pagi dibenarkan.
  3. 3 hari terakhir diet menjadi "lebih kaya": 1 liter kefir yang sama dengan bubur (segelas produk kering) untuk setiap hari.

Kebaikan dan keburukan

Terdapat banyak kualiti positif dalam kaedah menurunkan berat badan ini: selain peningkatan umum fungsi usus dan perubahan kualiti badan, seseorang menerima:

  • penurunan berat badan yang cepat kerana kehilangan cecair;
  • kesan yang baik pada sendi;
  • kehilangan sanga;
  • kemudahan peralihan ke diet yang sihat.

Walau bagaimanapun, penurunan berat badan jangka panjang (lebih dari seminggu) pada diet beras dipenuhi dengan:

  • mencuci kalium dan vitamin D;
  • memburukkan lagi masalah perut;
  • menurunkan tahap gula;
  • prestasi menurun.

Kontraindikasi

Penggunaan nasi secara aktif menimbulkan sembelit, jadi penurunan berat badan seperti ini dilarang sekiranya terdapat penyakit gastrousus. Anda tidak boleh menggunakannya sekiranya kekurangan kalium, turun naik insulin yang jelas dan kehamilan. Sistem yang sangat sukar yang melibatkan pemotongan yang kuat dalam diet memerlukan berhati-hati pada orang dengan penyakit hati dan proses keradangan aktif.

Video: Diet pada nasi 3 hari

Ulasan dan hasil

Ilona, ​​29 tahun Dari semasa ke semasa, untuk menurunkan berat badan yang cepat, saya menjadikan diri saya diet tiga hari: pada waktu pagi saya mengukus bijirin beras, saya makan tengah hari dengan kaldu ayam ringan (saya mengeluarkan kulit dari daging, saya memasak hanya sekeping payudara), dan pada waktu petang hanya teh herba dan jeruk. Saya turun 2 kg dengan stabil, - perut saya berkurang.

Anna, 23 tahun Sekiranya anda perlu menurunkan berat badan dengan segera, saya melakukan 2 hari puasa. Semua makanan adalah bubur nasi (saya memasak segelas sehari) dan brokoli rebus dengan tomato. Nasi boleh dihidangkan dengan kicap, kerana tanpa garam, tanpa rasa. Di samping itu, pada waktu pagi saya minum teh hijau dengan halia (parut 2 cm akar semasa menyeduh). Kehilangan 1.5 kg.

Diet nasi

Kedudukan Diet Beras

Jumlah: Bergantung pada jenis diet beras yang anda pilih, anda dapat menurunkan berat badan 3-7 kg. Hasil dan kepantasan pencapaiannya bergantung pada jenis diet, ada jenis diet beras yang cepat tetapi ketat, dan ada yang lebih lembut..

Keseluruhan rahsia keberkesanan diet ini terletak pada kenyataan bahawa beras adalah bijirin yang sangat sihat. Di banyak negara di Asia Timur, beras adalah asas dari semua pemakanan, dan yang luar biasa, orang-orang ini dibezakan oleh kesihatan, keharmonian dan umur panjang yang sangat baik..

Oleh kerana beras mempunyai nilai tenaga yang tinggi dan mengandungi banyak mineral dan vitamin, tubuh tidak mengalami tekanan yang teruk semasa diet ini, seseorang dapat dengan mudah mengatasi rasa lapar, menurunkan berat badan dan pada masa yang sama juga menjadi lebih sihat. Sebagai peraturan, pengumpulan lemak dan pengambilan pound tambahan adalah hasil dari terak usus, fungsi organ pencernaan yang lemah dan metabolisme yang perlahan..

Nasi, pembersihan juga berfungsi, kerana produk ini bertindak sebagai penyerap yang membuang racun dan toksin, "membuang" lebihan air, membersihkan dinding usus kecil dan memberi kesan yang baik kepada semua organ dalaman. Makanan nasi digunakan untuk membersihkan badan, bukan hanya untuk menurunkan berat badan.

Mengikuti semua cadangan diet beras, mereka memperoleh hasil yang sangat baik dan, bergantung pada jangka masa, menurunkan berat badan dari 3 hingga 6-7 kg! Yang penting, sepanjang diet, anda boleh merasa bertenaga dan bertenaga, kerana bijirin ini adalah sumber asid amino dan vitamin B..

Semua orang telah mendengar bahawa kalium sangat diperlukan untuk merangsang otot jantung, dan kalsium terlibat dalam menguatkan tisu tulang dan bertanggungjawab untuk kesihatan rambut, kuku dan gigi kita, magnesium mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf. Nasi penuh dengan ini dan nutrien penting lain untuk kesihatan yang baik. Bijirin ini sesuai dengan sayur-sayuran, daging, dan ikan, yang memungkinkan untuk membuat pelbagai menu yang tidak membosankan dan pada masa yang sama mengurangkan kandungan kalori hidangan..

Cara memilih bijirin untuk diet nasi?

Nasi putih biasa, tidak begitu sesuai, kerana ia adalah produk halus, di mana praktisnya tidak ada yang tersisa. Untuk diet, yang terbaik adalah menggunakan beras perang coklat atau coklat, kerana nutrien yang paling berguna disimpan di cangkangnya, yang akan tetap tersedia walaupun setelah memasak.

Ciri-ciri diet nasi

Asas diet nasi bercakap sendiri - setiap hari kita makan nasi yang dimasak dengan cara yang berbeza. Agar diet dapat memberi manfaat maksimum, semasa membuat resipi, anda mesti mempunyai senarai makanan terlarang dan yang dibenarkan..

Makanan sihat:

  • sayur-sayuran mentah;
  • sayur-sayuran kukus;
  • sup sayur;
  • makanan laut;
  • buah-buahan dan buah-buahan kering (kecuali pisang dan anggur)
  • madu;
  • berpakaian - minyak zaitun;
  • teh hijau;
  • air mineral tidak berkarbonat atau ditapis tulen;
  • gabungkan dengan pembawa kalium - kismis, labu, tembikai, kekacang, alpukat, bubur millet.

Melarang:

  • garam;
  • gula;
  • mentega;
  • daging lemak;
  • pengasam dan makanan dalam tin;
  • rempah panas, saus tomat dan mayonis;
  • roti;
  • kentang;
  • susu;
  • kopi, teh hitam, alkohol.

Seperti disebutkan di atas, beras mempunyai sifat penyerap yang jelas, oleh karena itu, tubuh dibersihkan dari garam ketika bijirin direndam sebelum digunakan dan ketika dimasak, mereka tidak asin..

Pilihan Diet Nasi

Untuk memulakan dari perkataan hingga perbuatan, kami mencadangkan untuk belajar dan memilih diet yang paling sesuai untuk diri anda berdasarkan bijirin ini. Terdapat beberapa pilihan, tetapi pilihannya selalu menjadi pilihan anda. Sebaiknya mulakan dengan diet yang lebih sederhana yang tidak berlangsung lebih dari tiga hari agar badan dapat menyesuaikan diri dan terbiasa makan nasi. Setelah mengatasi langkah yang lebih rendah, anda boleh naik lebih tinggi.

Untuk menurunkan berat badan, anda boleh memilih diet yang lebih sukar dan lebih lama, dan untuk peningkatan kesihatan dan penghapusan toksin, cukup untuk memilih hari puasa, yang diadakan seminggu sekali..

Hari berpuasa beras

Rebus beras yang direndam dan dibasuh dan makan setiap dua jam, 150 gram (produk siap). Di antara waktu makan, minum air mineral dan teh hijau, masing-masing 250 ml.

Sekiranya anda mengatur pemunggahan seperti itu setiap minggu, hasilnya akan segera dapat dilihat - keadaan kesihatan akan bertambah baik, pound tambahan akan perlahan tetapi pasti hilang. Pada akhirnya, anda akan memperoleh hasil yang berkekalan..

Diet "5 jilid"

Diet "Five volume" bertujuan untuk menurunkan berat badan dan memperbaiki tubuh, kerana ia mengeluarkan semua garam berlebihan. Selama diet ini, disarankan untuk mengambil vitamin tambahan dengan mineral berguna, kerana dengan "sampah" dan racun, beras dapat mengambil zat berguna.

Lima tin diambil, setiap hari dua sudu nasi dituangkan ke dalam salah satu daripadanya, tuangkan 200 ml air tulen. Tukar air setiap hari dan masukkan balang seterusnya. Pada hari kelima, kita mula mengambilnya - pada waktu pagi, nasi dimakan, masing-masing direndam selama 4 hari. Prosedur diulang sedemikian rupa sehingga nasi yang disediakan dimakan setiap pagi semasa perut kosong. Selepas mengambil nasi, jangan makan atau minum apa-apa selama dua jam sehingga dapat melakukan semua kerja yang diperlukan.

Tempoh diet sedemikian adalah dua minggu. Pada masa ini, hadkan diri anda dari semua makanan yang dilarang, biarkan beras mengeluarkan garam yang tidak diperlukan yang menahan air dari badan.

Diet nasi selama 3 hari

Diet yang lebih sukar tetapi lebih berkesan hanya berlangsung selama tiga hari. Ini digunakan ketika ada keperluan untuk menurunkan berat badan dengan cepat. Ketiga-tiga hari mereka mengambil sebahagian nasi rebus masing-masing 100 gram untuk makan tengah hari, sarapan dan makan malam, yang bergantian dengan sayur-sayuran rebus - hanya sekitar 400 gram.

Sekiranya anda merasa tidak tahan dengan kekakuan tersebut, menu dapat dipelbagaikan dengan sup sayur-sayuran, salad sayur-sayuran mentah dan ramuan, menambahkan sedikit minyak zaitun, limau gedang dan oren.

Diet nasi "Dua pinggan"

Asas diet ini adalah nasi dan makanan laut, termasuk ikan rebus atau kukus. Tanpa bancuhan, sepinggan nasi dan sepiring makanan laut yang dipakai dengan lemon dan herba dimakan secara berkala sepanjang hari.

Kedua-dua pinggan itu tidak dicampurkan, tetapi diambil secara berasingan!

Diet "Segelas nasi"

Kami segera memberi amaran kepada anda bahawa diet ini termasuk dalam diet yang ketat dan tidak boleh dijalankan selama lebih dari 3 hari dengan selang waktu sekurang-kurangnya 10 hari. Hasilnya cepat, tetapi kesukaran utama adalah menyimpannya selama mungkin..

Segelas nasi direbus dan merupakan makanan harian, ia boleh dibentangkan sepanjang hari, atau anda boleh memakannya dalam sekali duduk. Agar tidak hancur, rasa lapar dapat ditenangkan oleh dua atau tiga epal hijau. Semasa menjalani diet ini, anda tidak boleh melakukan aktiviti fizikal dan lebih baik anda bersara dan menghabiskan masa ini dalam suasana yang lebih santai..

Diet "Segelas beras" memerlukan pendedahan, jadi timbangkan kebaikan dan keburukan, agar tidak rusak, mungkin lebih baik memilih diet yang panjang, tetapi lebih lembut..

Diet nasi selama 7 hari

Dalam diet ini, peribahasa itu sesuai: "Semakin tenang anda pergi, semakin jauh anda akan menjadi." Untuk mencapai matlamat - untuk menurunkan berat badan dan meningkatkan kesihatan anda, serta untuk menyatukan hasil yang dicapai untuk jangka masa yang lama, diet selama tujuh hari adalah apa yang anda perlukan.

Menu disusun untuk setiap hari, yang merangkumi nasi, sayur-sayuran, buah-buahan dan ramuan.

Sarapan pagiMakan tengah hariMakan malam
IsninNasi rebus - 100 gr., Dibumbui dengan jus lemon dan semangat
Teh hijau atau infusi rosehip
Salad sayur - 150 gr.
Kaldu sayur
Nasi dibumbui dengan minyak zaitun dan herba
Teh herba
Nasi dengan zucchini rebus dan wortel - 200 gr.
teh pudina
SelasaNasi dengan semangat oren dan sesudu krim masam rendah lemak
1 oren besar
Sup sayur dan hidangan nasi
Merebus Rosehip
Nasi rebus dengan kubis brokoli - 200 gr.
Teh herba
Hari RabuSalad buah yang terdiri daripada pir, oren, kiwi
Bubur nasi cair, ditaburkan dengan kayu manis.
Kaldu sayur
Lobak dengan selada dengan minyak zaitun
Nasi rebus - 100 gr. Teh hijau
Casserole beras dengan krim masam rendah lemak dan madu
teh pudina
KhamisNasi dengan kismis
1 biji epal
Teh hijau
Ikan rebus
Nasi dibumbui dengan ramuan - 100 g teh
Nasi rebus dengan sayur-sayuran dan dibumbui dengan minyak zaitun
Teh yang menenangkan
JumaatNasi rebus dengan serpihan badam, dua biji walnut
Teh herba
Casserole beras dalam sup sayur dengan cendawan goreng. Cendawan dimasak dalam minyak zaitun dengan penambahan krim masam rendah lemak. Semuanya ditaburkan dengan ramuan segar
Teh hijau
Kaldu sayur dengan beras, pasli parut atau akar saderi
Teh halia dengan madu
Sabtu1 biji pir
4 biji walnut
Bubur nasi cair dengan kurma
Kaldu sayur
Sayur-sayuran kukus
Nasi dibumbui dengan minyak zaitun - 100 gr.
Ikan rebus dengan nasi dan sayur-sayuran
Teh herba dengan madu
AhadNasi rebus dengan penambahan buah ara, kurma dan kacang
Teh hijau dengan madu
Hidangkan salad dari pelbagai sayur-sayuran, dengan penambahan minyak zaitun
Kaldu kacang sayur dengan nasi
Nasi dengan zaitun hijau dan zucchini rebus, dibumbui dengan krim masam rendah lemak.
Teh herba

Makanan ini boleh merangkumi pelbagai makanan ringan dalam bentuk buah-buahan, biji bunga matahari. Pada masa ini, selain teh, mereka masih minum air mineral hingga 2 liter sehari. Sekiranya anda menambahkan lebih banyak makanan yang dibenarkan, maka anda boleh menjalani diet sedemikian selama lebih dari tujuh hari..
Anda boleh memuat turun menu penuh untuk mencetaknya di bawah. Fail tersebut dalam format pdf sehingga jika perlu anda dapat menyimpan dan membacanya di telefon pintar atau tablet anda.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk diet nasi

Diet nasi dianjurkan untuk orang yang menderita edema, kerana beras menghilangkan cairan yang berlebihan. Dengan gangguan usus kecil, diet seperti itu membantu menormalkan metabolisme dengan cepat dan mengembalikan keadaan badan menjadi normal..

Diet nasi tanpa garam akan membantu menghilangkan rasa sakit pada sendi dan tulang belakang, kegunaannya ke arah ini telah dibuktikan oleh pengalaman.

Oleh kerana ini adalah diet mono, tidak sesuai untuk semua orang - bijirin yang sihat seperti itu tidak dapat memenuhi semua keperluan tubuh.

Ibu yang mengandung dan menyusu tidak boleh mengambil risiko dan lebih baik memilih makanan yang lebih berkhasiat untuk diri mereka sendiri.

Orang yang menderita sembelit dan mempunyai penyakit kronik saluran gastrousus, berjumpa doktor terlebih dahulu!

Diet nasi untuk orang berusia lebih dari 40 tahun

Bukan rahsia lagi bahawa seiring bertambahnya usia, metabolisme dalam tubuh menjadi perlahan dan seseorang, dengan diet yang sama, dengan mudah menambah berat badan, yang menyebabkan kegemukan organ dalaman dan pengambilan pound tambahan. Untuk mencegah perkembangan pelbagai penyakit yang melekat dalam tempoh ini, keseluruhan diet harus dikaji semula. Diet nasi tanpa garam adalah apa yang anda perlukan, kerana membersihkan saluran darah dan membuang toksin. Hasilnya, metabolisme dipercepat dan kesejahteraan kembali..

Sebagai asasnya, anda boleh mengambil diet tujuh hari yang diberikan di atas, menambahkan kefir dan yogurt rendah lemak ke dalamnya, lebih baik daripada persediaan anda sendiri. Daging ayam kukus ditambahkan ke makan tengah hari. Ingat - garam dikecualikan sepenuhnya!

Seperti yang telah anda lihat, diet nasi berkesan untuk mengatasi berat badan berlebihan dan untuk meningkatkan seluruh badan. Gambar orang yang telah mencapai hasil yang luar biasa, menjalani diet sedemikian adalah bukti ini..

Perkara utama adalah jangan lupa bahawa semasa diet perlu minum lebih banyak air tidak berkarbonat, tetapi tidak segera setelah makan, tetapi di suatu tempat, setelah satu atau dua jam. Dan semasa diet, disarankan untuk mengambil kompleks vitamin agar tidak membahayakan tubuh.

Diet nasi

Kandungan artikel:

Makanan nasi adalah yang paling popular di antara diet mono lain. Agar sistem pemakanan seperti ini bermanfaat, perlu memahami prinsip dan ciri, serta mengetahui senarai produk untuk dimakan..

Prinsip Diet Beras

Prinsip asas diet beras adalah makan nasi sekali sehari. Nasi harus direndam atau direbus selama 5 minit sebelum makan. Ini adalah keadaan kepingan beras yang pekat yang membolehkan anda menurunkan berat badan dan menyingkirkan toksin.

Penting untuk mengetahui beberapa prinsip untuk diet yang berjaya:

  • perlu membuang garam;
  • makanan pecahan dalam bahagian kecil;
  • makanan kunyah perlahan untuk penyerapan yang lebih baik;
  • makan terakhir harus dilakukan 3 jam sebelum tidur;
  • minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari;
  • melepaskan tabiat buruk (merokok dan minuman beralkohol).

Beberapa hari selepas memulakan diet, rasa lapar yang kuat mungkin timbul. Ini disebabkan oleh kehilangan kalium. Untuk mengelakkan keadaan, disarankan untuk memakan buah-buahan kering, dill, pasli, madu dan buah sitrus. Untuk meningkatkan kesan pembersihan, makan epal hijau sebelum mengambil nasi. Kesakitan ringan pada sendi dan punggung semasa diet nasi adalah perkara biasa, fakta ini bermaksud bahawa badan telah melakukan detoksifikasi. Dalam kes ini, tidak digalakkan menghentikan diet. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku untuk malaise ringan. Sekiranya malaise teruk berlaku, maka diet harus segera dihentikan..

Ciri-ciri diet nasi

Padi mempunyai fungsi penapisan. Produk ini mampu membuang toksin yang terkumpul di dalam badan dan membersihkannya. Kaedah membersihkan badan ini digunakan oleh orang-orang Cina pada zaman dahulu..

Keistimewaan diet beras adalah penggunaan biji-bijian beras yang dimasak dengan betul setiap hari dan sekatan dalam diet. Nasi membuang garam dan toksin dari badan, membersihkan usus.

Daripada sarapan, diet nasi bermaksud makan bijirin untuk makan tengah hari atau bahkan tidak termasuk sarapan. Oleh kerana beras membersihkan badan, setelah memakannya, anda tidak boleh langsung minum teh, air atau kopi. Anda boleh minum 2 jam selepas mengambil nasi.

Peraturan untuk membantu anda mencapai hasil yang baik semasa berdiet:

  1. Diet tidak boleh bertahan lebih dari dua minggu. Jika tidak, anda boleh mendapat masalah kesihatan..
  2. Semasa memasak atau membasuh nasi, lebih baik tidak menggunakan garam, lebih-lebih lagi rempah..
  3. Diet memberikan hasil yang baik dalam menurunkan berat badan. Walau bagaimanapun, setelah penamatannya, jangan lupa tentang latihan pemakanan dan sukan yang betul..
  4. Air minuman paling sesuai dijadikan minuman. Teh hijau tanpa gula juga merupakan penyelesaian yang sangat baik semasa diet seperti ini..
  5. Sebelum memulakan diet, disarankan untuk beralih ke makanan yang mudah dicerna seminggu sebelumnya..
  6. Sebelum memasak, nasi harus dibilas dengan baik dengan air mengalir untuk menghilangkan lebihan kanji..
  7. Untuk mendapatkan vitamin B yang berguna, disyorkan untuk makan bijirin yang tidak dikupas.
  8. Semasa memasak, nasi tidak perlu direbus. Sebaiknya biarkan ia tidak dimasak. Dan lebih baik memakannya sama sekali setelah bersikeras.
  9. Lebih baik menggunakan beras perang..
  10. Menghilangkan mayonis dan saus tomat ketika berdiet adalah langkah yang baik untuk membentuk sosok dan kesihatan yang cantik..
  11. Sebaiknya berjumpa doktor sebelum memulakan diet nasi. Mungkin pakar akan menetapkan kompleks vitamin individu.

Diet nasi melibatkan minum banyak air. Agar garam dalam beras tidak disimpan, anda harus minum banyak air. Pilihan terbaik untuk minum ialah air tanpa berkarbonat biasa, atau teh Cina merah, putih atau hijau tanpa gula..

Anda harus melepaskan garam atau mengurangkan penggunaannya. Ciri diet adalah penolakan perasa panas dan rempah. Kurangkan hingga minimum, atau lebih baik kecualikan makanan mayonis dan makanan dalam tin. Gantikan makanan ini dengan kicap dan sayur-sayuran segar..

Nasi mempunyai kesan astringen. Untuk mengelakkan sembelit, pencegahan harus dilakukan terlebih dahulu. Untuk mengelakkan sembelit, perlu memantau pengambilan air bersih yang mencukupi. Air melemahkan usus. Buah-buahan, sayur-sayuran dan buah-buahan kering akan membantu dalam perkara ini..

Kesan diet berterusan untuk beberapa waktu setelah dibatalkan. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, kalium dikeluarkan dari badan, jadi anda perlu selalu mengambil makanan yang kaya dengan komponen ini: bubur millet, epal, labu.

Kelebihan diet nasi

Makanan nasi mempunyai banyak faedah. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa bijirin menarik dan membuang racun dan toksin dari badan, sehingga membersihkan tubuh dari bahan berbahaya, ia menghilangkan cecair berlebihan, melegakan edema. Diet nasi mendorong penurunan berat badan dan membolehkan anda menghilangkan berat badan yang menjengkelkan.

Pilihan terbaik adalah nasi kastard. Satu cawan beras memerlukan 2 cawan air mendidih. Nasi dimakan dalam bahagian 6 kali sehari.

Manfaat diet beras adalah meningkatkan metabolisme. Dengan fungsi usus yang betul, ia dapat memperbaiki keadaan badan secara keseluruhan. Kulit, kuku dan rambut kelihatan cantik dan sihat. Kesejahteraan seseorang bertambah baik. Setelah menjalani diet, tubuh manusia merasa ringan, yang memberi kesan positif kepada keadaan umum, mood dan kesejahteraan.

Biji padi mempunyai kesan positif pada sistem kardiovaskular dan sendi. Ini dicapai dengan mengeluarkan garam. Dengan metabolisme, saluran darah, jantung dan sistem saraf yang baik, seseorang berasa sihat sepenuhnya.

Nasi itu sendiri mempunyai sejumlah zat bermanfaat. Pertama sekali, vitamin B mendominasi bijirin, yang menyumbang kepada fungsi normal sistem saraf. Beras tinggi magnesium, kalsium, zat besi dan kalium. Kalium adalah elemen penting dalam fungsi sistem kardiovaskular yang sihat.

Nasi terdiri daripada 80% karbohidrat, yang merupakan sumber tenaga. Groot mengandungi 10 peratus protein dan hampir tidak ada lemak.

Kelebihan Rice Groats:

  • dibenarkan untuk diet untuk kanak-kanak dari 6 bulan;
  • beras bebas gluten, yang merupakan bonus bagi penghidap alergi;
  • mengandungi peratusan karbohidrat dan vitamin yang banyak;
  • diresepkan oleh pakar pemakanan untuk pesakit dengan ulser gastritis. Groot mengurangkan keasidan perut.

Groot meningkatkan kualiti darah, meningkatkan pertumbuhan semula sel, dan membersihkan kolesterol. Menguatkan sistem saraf, mengurangkan kegelisahan.

Oleh kerana beras mengeluarkan cecair dalam kuantiti yang banyak, jangan lupa tentang unsur utama diet - air minuman. Bagi orang yang ingin menurunkan berat badan, disarankan untuk menambahkan kecergasan dalam diet. Beras melawan bukan sahaja berat badan berlebihan, tetapi juga selulit.

Kekurangan diet nasi

Diet nasi adalah diet mono, ia melibatkan memakan satu produk. Diet nasi mempunyai kelemahan besar - pengembalian pound yang cepat. Sekiranya, selepas akhir sistem, anda tidak menemui diet yang betul, maka anda dapat dengan cepat menambah berat badan yang biasa. Diet sedemikian memerlukan kekerapan satu bulan. Kelemahannya termasuk pengambilan cepat kalium dari badan, dengan diet yang panjang. Kerana kandungan protein yang rendah dalam croup, ia dapat hilang dalam otot. Kelemahannya adalah sembelit dengan diet nasi yang panjang.

Namun, jika anda mengikuti semua petua dan peraturan, berhati-hati dengan kontraindikasi, maka diet seperti itu tidak akan membahayakan, tetapi hanya meningkatkan kesihatan anda.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang dalam diet nasi

Komponen utama diet adalah nasi, lebih disukai tanpa kacang. Komponen kedua dan tidak kurang pentingnya adalah air minuman yang dimurnikan dari 2 liter sehari. Nasi menyerap air untuk mengelakkan sembelit.

Senarai makanan terlarang dalam diet nasi:

  • bijirin lain;
  • ikan atau daging berminyak;
  • makanan bergoreng;
  • makanan dalam tin;
  • sup;
  • roti dan produk doh lain;
  • minuman beralkohol dan rokok;
  • kopi;
  • kacang;
  • air dan minuman berkilau.

Senarai produk yang diluluskan:

  • beras perang atau biasa;
  • beberapa biji epal hijau sehari;
  • teh hijau, putih atau merah tanpa gula;
  • jus epal hijau yang baru diperah.

Dengan diet ringan, dibenarkan:

  • ikan;
  • bukan daging rebus berlemak;
  • makanan laut;
  • produk tenusu rendah lemak;
  • sayur-sayuran yang tidak mengandungi kanji.

Semasa menjalani diet yang ketat, anda tidak boleh makan atau minum selain beras perang dan air. Walau bagaimanapun, diet seperti ini tidak boleh diteruskan selama lebih dari 4 hari, jika tidak, ia tidak akan memberikan hasil yang positif..

Kontraindikasi terhadap diet nasi

Diet nasi mempunyai senarai kecil kontraindikasi, namun, untuk mengelakkan masalah, lebih baik berkonsultasi dengan pakar diet. Duduk dalam diet nasi mesti betul-betul tepat pada waktunya. Sembelit boleh berlaku dengan pengambilan beras jangka panjang. Sekiranya seseorang mengalami gangguan pencernaan seperti sembelit, maka diet seperti itu harus ditunda sehingga sembuh..

Diet nasi dilarang untuk wanita hamil dan menyusui. Dalam tempoh ini, wanita itu memerlukan vitamin dan produk lain agar tidak ada masalah kesihatan bagi bayi dan ibu. Perlu dielakkan dari diet ini jika seseorang mempunyai gula darah yang tidak stabil.

Diet nasi: menu selama 3 hari

Menu diet nasi selama 3 hari untuk menurunkan berat badan merangkumi penggunaan nasi rebus atau kukus. Mayonis, garam, gula dan rempah tidak termasuk. Semasa diet sedemikian, anda boleh menurunkan berat badan hingga 4 kg. Anda perlu makan segelas beras setiap hari. Sebaiknya jangan mengupas kuah. Yang paling berkesan ialah beras perang. Diet harus mengandungi air minum yang disucikan dari 2 liter sehari dan jus segar dari epal hijau.

Dalam tiga hari, badan akan dibersihkan dari toksin. Diet sedemikian diikuti selama tidak lebih dari tiga hari, jika tidak, ia akan memberi kesan buruk kepada kesihatan, kerana ia ketat. Sekiranya anda menjalani diet nasi lebih lama, maka anda harus memasukkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet..

Diet nasi: menu selama 7 hari

Pilihan menu diet nasi untuk penurunan berat badan selama 3 atau 7 hari bergantung pada keperibadian organisma. Sekiranya seseorang berjaya menyelesaikan diet 3 hari dengan hasil yang positif, maka anda boleh memulakan sistem pemakanan selama 7 hari.

1 hari

  1. Sarapan pagi: anda perlu makan epal hijau. Nasi mesti dimasak dengan zest atau jus lemon. Anda boleh minum teh hijau atau air.
  2. Makan tengah hari: Anda boleh makan salad sayur dengan minyak zaitun dan 50 gram beras. Kaldu sayur juga sesuai.
  3. Makan malam: kaldu sayur atau nasi dengan zucchini.

Hari ke-2

  1. Sarapan pagi: makan 60 gram beras dengan sesudu kecil krim masam.
  2. Makan tengah hari: anda boleh makan sup sayur.
  3. Makanan ringan petang: sebiji oren dibenarkan.
  4. Makan malam: 40 gram beras.

Hari ke-3

  1. Sarapan pagi: 60 gram nasi rebus atau kukus. Untuk rasa, dibenarkan menambah kayu manis. Seterusnya, makan epal hijau dan minum teh tanpa gula.
  2. Makan tengah hari: 100 gram beras dengan cendawan rebus.
  3. Makanan ringan petang: salad sayuran dengan minyak zaitun.
  4. Makan malam: makan 150 gram beras dengan brokoli rebus.

Hari ke-4

  1. Sarapan pagi: salad buah, makan nasi yang dimasak dalam susu.
  2. Makan tengah hari: sup sayur dan nasi dengan lobak merah.
  3. Makan malam: anda boleh makan nasi dengan herba.

Hari ke-5

  1. Sarapan pagi: sebahagian kecil nasi dengan kismis.
  2. Makan tengah hari: 150 gram beras dengan sayur-sayuran dan kuahnya.
  3. Makan malam: 50 gram beras dengan bawang hijau dan saderi.

6 hari

  1. Sarapan pagi: salad pir, kurma, nasi rebus dan buah ara.
  2. Makan tengah hari: nasi rebus dengan minyak zaitun dan kaldu sayur.
  3. Makan malam: anda boleh makan nasi dengan sesudu madu dan epal cincang. Sebagai pilihan, anda boleh makan sebahagian kecil kuahnya.

Hari ke-7

  1. Sarapan pagi: groats beras dengan yogurt, madu dan buah.
  2. Makan tengah hari: makan sup sayur.
  3. Makanan ringan petang: 150 gram beras dengan kacang.
  4. Makan malam: anda boleh makan nasi dengan zucchini dan minyak zaitun.

Diet ini membolehkan anda menurunkan 7 kg.

Diet beras: ulasan pakar pemakanan

Pakar pemakanan mengatakan bahawa diet beras adalah kaedah yang baik untuk membersihkan badan dan menurunkan berat badan. Tetapi harus diingat bahawa sistem makanan seperti itu bukanlah penawar bagi semua penyakit. Pada akhir diet, anda perlu memantau kelebihan berat badan dan memuatkan badan dengan senaman ringan.

Diet nasi untuk penurunan berat badan

Perbahasan mengenai nasi bukanlah topik baru, tetapi selalu relevan dan menyebabkan perbualan yang meriah di kalangan pakar pemakanan dan orang-orang yang selalu berjuang untuk mengalami berat badan berlebihan. Subjek utama "serangan" terhadap beras adalah komposisi kimianya, di mana hampir 90% adalah karbohidrat dan sekitar 8% protein. Makanan nasi adalah surga untuk pembentukan lemak, ketika tubuh menerima jumlah karbohidrat yang luar biasa. Kebetulan perkataan "karbohidrat" sudah mencurigakan, dan jika jumlah zatnya melebihi 50 persen, nasi rela diganti dengan soba atau bahkan beralih ke makanan protein murni. Pada ketika ini, kebanyakan orang lupa bahawa karbohidrat selalu karbohidrat, kerana satu jenis beras adalah yang lain. Sekarang kita akan mengetahui bagaimana karbohidrat "beras" menyumbang kepada penurunan berat badan, dan diet biji-bijian ini menunjukkan kecekapan tinggi.

Bagaimana nasi membantu menurunkan berat badan

Beras coklat atau coklat adalah sumber karbohidrat perlahan. Tubuh memerlukan masa lebih lama untuk memprosesnya, dan oleh itu perasaan kenyang bertahan lebih lama daripada biasa. Varieti putih berfungsi berbeza: karbohidrat sederhana (atau cepat) dipecah berkali-kali lebih cepat, diproses menjadi glukosa dan dihantar untuk membentuk lapisan lemak subkutan, dan perut sekali lagi kosong dan memerlukan penguatan. Ciri-ciri beras perang yang tahan lama telah ditunjukkan oleh penyelidikan perubatan untuk mempercepat pembakaran lemak dan meningkatkan daya tahan keseluruhan. Dengan kata lain, hidangan nasi membolehkan anda merasa baik dan melupakan rasa lapar untuk jangka masa panjang, yang secara semula jadi mengurangkan kandungan kalori dalam diet harian..

Ketahui punca berat badan berlebihan dan cara menurunkan berat badan dengan cepat

Daftar ke sekolah rendah percuma
temu janji dengan pakar pemakanan!

Diet nasi

Makanan nasi adalah cara yang berkesan tetapi lembut untuk kurus. Di samping itu, selepas itu, keadaan kesihatan bertambah baik, kulit dibersihkan dan rasa sakit pada sendi hilang. Ini disebabkan oleh beberapa sebab sekaligus:

  1. Nasi kaya dengan karbohidrat, kerana ia cukup memuaskan, yang membolehkan anda tidak mengalami kelaparan.
  2. Bijirin ini mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan untuk berfungsi penuh seseorang - magnesium, kalsium, kalium, zink, fosfor, zat besi, yodium dan vitamin B. Oleh itu, tubuh tidak kekurangan nutrien yang mempengaruhi penampilan dan kesihatan..
  3. Beras mengandungi serat, bahan yang membantu menurunkan berat badan. Serat dengan lembut menghilangkan serpihan makanan dan racun dari dinding usus, yang menormalkan proses metabolik dan membersihkan badan.
  4. Komposisi bebas gluten, yang bermaksud orang yang mempunyai alahan protein tumbuhan dapat makan nasi tanpa rasa takut.
  5. Tidak ada garam dalam beras, yang menjadikannya makanan yang tidak tergantikan bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan dan bagi orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular.
  6. "Pearl Seed" meningkatkan ingatan dan kecerdasan. Mungkin sukar untuk dipercayai, tetapi eksperimen saintis Jepun telah membuktikannya..
  7. Nasi mengeluarkan garam berlebihan dari tubuh, oleh itu sistem pemakanan seperti itu tidak dimaksudkan untuk penggunaan jangka panjang, jika tidak, terdapat risiko penyahgaraman badan.

Secara keseluruhan dari semua kualiti yang disenaraikan, beras tetap merupakan produk yang sangat berguna dan berkhasiat. Orang Jepun, Korea, dan negara-negara timur yang lain terkenal kerana umur panjang dan langsingnya kerana diet mereka..

Jenis beras

Sebenarnya, terdapat beberapa ribu jenis beras di dunia, atau, seperti yang kadang-kadang disebut, "Saracen millet". Adalah tidak realistik untuk menulis tentang masing-masing, jadi agar tidak bingung dalam semua kepelbagaian, varietas dapat dibezakan dengan parameter berikut:

Dengan kaedah pemprosesan

Coklat (tidak digosok). Padi mengalami pemprosesan yang minimum, kerana kulit gandum menyimpan semua nutrien. Oleh itu, beras perang jauh lebih sihat daripada putih, walaupun lebih sukar dimasak..

Putih (disikat). Selalunya, jenis ini digunakan untuk makanan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa nasi putih senang disediakan dan mempunyai kos yang berpatutan. Pada masa yang sama, hanya sebilangan kecil bahan berguna yang termasuk dalam komposisi beras yang digilap, kerana sebagai hasil penggilingan, kulit sekam dan kulit dedak yang berkhasiat dikeluarkan dari biji-bijian..

Kukus. Purata keemasan antara beras perang dan putih. Biji-bijian diproses menggunakan teknologi khas yang membolehkan anda meninggalkan sebahagian besar nutrien yang terdapat di dalam cangkang di dalam gandum. Hidangan nasi parboiled sedap dan beraroma.

Mengikut panjang bijirin, beras dibahagikan kepada biji-bijian panjang, biji-bijian sederhana dan biji bulat. Biji-bijian panjang mengandungi lebih banyak serat.

Padi liar, yang hanya tumbuh di Amerika Utara dan China, popular di kalangan orang yang mementingkan kesihatan. Ia mengandungi komposisi vitamin dan mineral yang banyak, sementara kandungan kalori rendah, yang menjadikannya sangat diperlukan untuk pemakanan yang betul. Faktor-faktor ini menjelaskan kos tinggi varieti ini..

Sebagai kesimpulannya, kita dapat menyimpulkan bahawa pilihan terbaik dan murah untuk diet adalah nasi parboiled panjang atau coklat (coklat)..

Perkara yang baik dalam diet nasi adalah bahawa ia mempunyai banyak jenis, yang memungkinkan untuk memilih variasi yang sesuai dengan setiap orang tertentu. Tidak semua orang, kerana pelbagai alasan, hanya dapat makan satu nasi selama beberapa hari, dicuci dengan teh hijau. Menggabungkan bijirin dengan produk lain, seseorang akan menjalani diet dengan lebih mudah dan selesa. Seseorang, sebaliknya, memerlukan hasil yang cepat, maka skema kuasa yang lebih tegar akan berlaku.

Selama 3 hari

Berkat sistem sedemikian, menurut ulasan, anda dapat menurunkan tiga hingga empat kg sekaligus dalam tiga hari..

  • Sarapan pagi. Pada waktu petang, anda harus merendam beras ke dalam air atau mendidihnya pada waktu pagi. Anda boleh menambah sebiji epal hijau dan kulit lemon ke dalam bubur.
  • Makan tengah hari. Kaldu sayur dan salad dengan sayur-sayuran segar, nasi rebus dengan ramuan, dibumbui dengan minyak zaitun.
  • Makan malam. Kaldu sayur dan nasi dengan wortel rebus.
  • Sarapan pagi. Rebus nasi, perasakan dengan herba dan satu sudu besar. sesudu krim masam rendah lemak. Anda boleh makan oren untuk pencuci mulut.
  • Makan tengah hari. Kaldu sayur (sayur yang dimasak juga mesti dimakan), untuk yang kedua, nasi rebus lagi dan sayur-sayuran. Anda boleh minum bunga raya bebas gula, air tulen atau teh hijau.
  • Makan malam. Kukus sayur-sayuran dan makan dengan sedikit nasi rebus.
  • Sarapan pagi. Rebus nasi dan taburkan dengan sedikit kayu manis. Manjakan diri anda dengan limau gedang untuk pencuci mulut.
  • Makan tengah hari. Untuk kaldu sayur pertama. Untuk yang kedua, rebus nasi, rebus 150 gram cendawan, potong salad timun dan perasakan dengan minyak zaitun. Air tulen dan jus oren sebagai minuman.
  • Makan malam. Kaldu sayur digabungkan dengan nasi rebus. Kukus 150 gram brokoli. Minum teh hijau.

Nota. Untuk merendam, bilas dengan beras 200-250 g dan tutup dengan dua gelas air sejuk. Bahagikan jisim yang dihasilkan menjadi tiga kali makan pada waktu pagi dan makan pada siang hari..

Rebus 200-250 g beras dalam dua gelas air, tidak lebih dari 10 minit. Kemudian bersikeras selama 15 minit lagi di bawah penutup. Garam dan rempah, selain yang dinyatakan, tidak boleh dimasukkan ke dalam keadaan apa pun.

Kekurangan

  1. Berat badan hilang melalui kehilangan cairan, jadi ketika anda kembali ke diet normal anda, berat badan yang anda hilang dapat kembali semudah mereka hilang..
  2. Makanannya monoton dan tidak enak.
  3. Kadang-kadang, dengan sekatan pemakanan, anda merasa tidak sihat: kelemahan, pening, mudah marah.
  4. Orang yang mempunyai masalah kesihatan harus berhati-hati dengan larangan makan.

kebaikan

  1. Berat turun dengan cepat dan dalam masa yang singkat.
  2. Tidak diperlukan usaha khas untuk memasak.

Selama 5 hari

Mungkin diet paling sederhana dan kaku untuk menurunkan berat badan. Ini adalah kenyataan bahawa anda boleh makan hanya dua porsi makanan setiap hari - ini adalah nasi rebus (direndam) dan sesuatu untuk dipilih: daging tanpa lemak atau ikan, panggang atau kukus, sayur-sayuran atau buah-buahan, ramuan. Produk boleh diubah mengikut kehendak. Contohnya, seperti ini:

  • Hari pertama. Sepinggan nasi pada waktu pagi. Dua biji epal hijau pada waktu makan tengah hari.
  • Hari kedua. Pada waktu pagi, 200-300 gram daging lembu rebus. Nasi untuk makan tengah hari.
  • Hari ketiga. Sepinggan nasi untuk sarapan. Untuk makanan kedua, pollock atau ikan kod dengan timun dan tomato.
  • Hari keempat. Pada waktu pagi, timun dengan dill dan pasli. Untuk makan tengah hari, sebilangan nasi.
  • Hari kelima. Untuk sarapan pagi 200 gram daging lembu rebus dan epal hijau. Pada waktu makan tengah hari, hidangan nasi.

Diet selama 5 hari melibatkan peraturan berikut:

  1. Groot tidak boleh dicampur dengan makanan lain. Maksudnya, sama ada nasi untuk sarapan dan daging untuk makan tengah hari, atau sebaliknya, tetapi sama sekali tidak pada masa yang sama.
  2. Anda hanya boleh minum air tulen atau teh hijau, tetapi tidak lebih dari 4 cawan sehari. Pada masa yang sama, anda dapat menghilangkan dahaga anda setengah jam sebelum makan atau setengah jam selepas itu.
  3. Saiz hidangan tidak diatur, tetapi tidak diharapkan sangat besar.
  4. Anda boleh bergantian antara pelbagai jenis beras untuk perubahan..
  5. Minyak dan garam tidak boleh dimasukkan ke dalam pinggan.
  6. Pakar pemakanan mengesyorkan merendam beras semalaman untuk menjadikannya lebih sihat..

Berkat sistem pemakanan seperti ini, anda dapat menurunkan berat badan dari 3 hingga 5 kg, dan peningkatan pada kulit wajah dan ringan di seluruh badan akan menjadi bonus yang menyenangkan..

Selama 7 hari

Program penurunan berat badan seperti ini akan membolehkan anda mengucapkan selamat tinggal kepada 6 paun tambahan hanya dalam seminggu! Hasil yang lebih hebat - sehingga 10 kg - dapat dicapai jika anda melakukan sekurang-kurangnya latihan fizikal asas setiap hari: jongkok, selekoh, lompatan.

Menu diet nasi selama 7 hari

  • Sarapan pagi. Hidangan nasi rebus, sebiji epal hijau dan sepotong roti rai. Anda juga boleh menambah sepotong keju rendah lemak.
  • Makan tengah hari. Kaldu sayur, sepotong dada ayam (tidak lebih dari 200 g), sebahagian nasi rebus dengan ramuan cincang. Daripada payudara, anda boleh membuat salad sayur-sayuran.
  • Makan malam. Sebilangan nasi dengan zucchini rebus atau wortel, yogurt semulajadi rendah lemak.

Di antara waktu makan, anda boleh makan segenggam aprikot kering atau prun dan minum segelas kefir.

  • Sarapan pagi. Hidangan nasi dan pilihan buah: epal atau oren. Anda boleh menambah satu sudu teh krim masam.
  • Makan tengah hari. Kaldu sayur dengan sayur dan nasi rebus, atau sup ikan dan lentil rebus, dicampur separuh dengan nasi.
  • Makan malam. Set hidangan yang sama seperti untuk makan tengah hari, atau telur dadar tiga protein dan satu kuning telur dan satu cawan kefir atau yogurt.

Untuk snek petang, jika anda mahu, salad sayur-sayuran.

  • Sarapan pagi. Nasi dan buah yang dimasak: epal, pisang, atau pir.
  • Makan tengah hari. Sup sayur, dada ayam dan nasi. Ia juga dibenarkan memasak salad sayuran (tomato, timun, lada).
  • Makan malam. Brokoli kukus dan nasi rebus, atau keju kotej bebas lemak dan salad sayuran segar.

Untuk snek petang, anda boleh makan sepotong salmon.

  • Sarapan pagi. Hidangan nasi dan salad buah atau pir. Salad dibenarkan dibumbui dengan krim rendah lemak.
  • Makan tengah hari. Sup sayur dengan kaldu daging tanpa lemak, nasi dengan wortel rebus atau kacang polong.
  • Makan malam. Nasi rebus dengan sekeping daging dan segelas kefir.

Untuk makanan ringan petang, 200 g salad sayur-sayuran dan makanan laut.

  • Sarapan pagi. Sebilangan nasi dengan madu atau kismis, salad buah.
  • Makan tengah hari. Nasi rebus dengan ikan atau sayur-sayuran.
  • Makan malam. Nasi dengan bayam (kukus), keju kotej.

Untuk makanan ringan petang, setengah telur rebus.

  • Sarapan pagi. Nasi, dua buah dan yogurt semula jadi.
  • Makan tengah hari. Kaldu sayur dan nasi dibumbui dengan dill. Salad sayur juga dibenarkan.
  • Makan malam. Nasi dan dua epal parut, anda boleh memanaskannya dengan madu. Cawan kefir.

Untuk makanan ringan petang, sepotong roti salmon dan rai.

  • Sarapan pagi. Keju kotej, buah dan sedikit yogurt.
  • Makan tengah hari. Kaldu sayur, dada ayam dan nasi.
  • Makan malam. Nasi rebus dengan herba.

Untuk snek petang, segelas kefir dan segenggam buah kering.

Sebenarnya, sistem makanan selama tujuh hari cukup bervariasi dan bahkan enak, oleh itu senang untuk duduk di atasnya. Dan, bagaimanapun, awasi kesejahteraan anda dengan teliti semasa diet untuk mengelakkan akibat negatif..

Selama 9 hari

Sedap. Salah satu jenis makanan beras paling ringan. Intinya terletak pada kenyataan bahawa untuk setiap hidangan, perlu makan sebilangan bijirin dalam kombinasi dengan produk lain: daging tanpa lemak (dada ayam, daging lembu, ayam belanda), ikan tanpa lemak dan makanan laut, sayur-sayuran dan buah-buahan (kecuali pisang dan anggur), buah-buahan kering dan roti... Pada masa yang sama, bahagian ikan dan daging tidak boleh melebihi 200 gram, dan sayur-sayuran dan buah-buahan - tidak lebih daripada 300 gram sehari..

Terdapat dua lagi pilihan diet selama 9 hari

Klasik

  1. Tiga hari pertama diet, anda hanya perlu mengambil 200 gram sahaja. nasi tanpa garam. Untuk memasak, ambil 1 sudu besar. sesudu nasi dan tuangkan dua gelas air.
  2. Tiga hari berikutnya anda boleh makan ayam rebus (payudara atau kaki tanpa kulit), tidak lebih daripada 800 gram sehari.
  3. Selebihnya tiga hari, makan satu kilogram sayur mentah atau 1.5 kg epal hijau setiap hari.

Menurut ulasan mengenai diet sedemikian, anda dapat menurunkan 10 kg sekaligus hanya dalam 9 hari, tetapi sangat sukar untuk menahannya, di samping itu, tubuh secara berkala mengalami kekurangan protein dan karbohidrat semasa diet..

Diet nasi selama 9 hari dengan sayur-sayuran dan kefir. Ia berbeza dengan yang klasik kerana pada hari keempat hingga keenam kita makan sayur-sayuran, kukus atau rebus, dan dari hari ketujuh hingga kesembilan, kita minum satu liter kefir sehari.

Kedua-dua diet ini cukup ketat, dan ada risiko bahawa dengan kembalinya seseorang ke diet normal, berat badan akan kembali..

Pilihan diet

Sebenarnya, berdasarkan beras, anda boleh memilih menu untuk hampir setiap selera dan pada masa yang sama menikmati makanan..

Diet untuk membersihkan badan garam (5 jilid)

Sistem ini juga disebut kaedah Tibet dan membersihkan garam dari badan dengan sempurna, memudahkan perjalanan penyakit yang tidak menyenangkan seperti osteochondrosis. Sakit sendi yang sakit, peningkatan keletihan, apatis, bengkak muka, sakit kepala yang kerap, tekanan darah tinggi, air kencing berwarna kuning cerah dengan kekotoran dan bau yang tidak menyenangkan adalah tanda jelas bahawa badan perlu dibersihkan. Sudah tentu, anda tidak boleh bergantung pada kaedah Tibet sahaja dengan harapan dapat menyingkirkan semua gejala yang tidak menyenangkan, terlebih dahulu berjumpa doktor.

Pada pandangan pertama, prinsip diet ini akan kelihatan rumit dan membingungkan, sebenarnya, semua tindakan tidak lebih dari 20 minit sehari. Mula-mula anda perlu menyediakan lima bekas kecil. Bekas makanan bayi sangat sesuai. Dianjurkan untuk menghitungnya agar tidak keliru. Inti diet: tuangkan tiga sudu nasi yang telah dibasuh ke dalam balang # 1 dan tuangkan air sejuk (200 mililiter). Tutup penutup dan letakkan di tempat gelap yang sejuk.

Keesokan harinya, toskan air dari balang No. 1, bilas beras dan isi semula dengan air rebus. Ambil balang nombor 2 dan dengan cara yang sama tuangkan air lebih dari 3 sudu nasi. Masukkan kedua-dua bekas di dalam peti sejuk.

Pada pagi hari ketiga, ubah air di dalam bekas No. 1 dan 2 dan tuangkan beras ke dalam balang No. 3.

Anda perlu melakukan tindakan ini sehingga anda mendapat lima balang beras. Pada hari kelima, anda perlu mengeluarkan nasi dari bekas pertama, bilas dan makan untuk sarapan. Garam dan rempah tidak boleh ditambahkan, dibasuh juga dengan sesuatu. Pada hari keenam, makan nasi dari balang kedua dan sediakan keenam. Ikuti diet ini selama tujuh hari..

Peraturan diet 5 jilid:

  1. 4 jam selepas makan pertama, tiada apa yang boleh dimakan!
  2. Pada siang hari, dibenarkan makan apa-apa, tetapi lebih baik memilih makanan yang sihat dan tidak terlalu tinggi kalori - buah-buahan dan sayur-sayuran, buah-buahan kering, bijirin, dll. Sekiranya anda tidak makan tepung, makanan masin, berlemak dan asap, kesannya akan lebih cepat.
  3. Anda harus minum sekurang-kurangnya dua liter cecair sehari: kompot, minuman buah, infus herba, air mineral bukan berkarbonat sesuai.

Dalam 14 hari, 5-7 kilogram akan hilang tanpa jejak, badan akan dibersihkan dari garam dan toksin, edema akan hilang, kerja saluran gastrousus akan menormalkan.

Diet bubur nasi. Di sini anda hanya perlu memasak bubur nasi dan menggunakannya dengan bahagian kecil produk lain: daging dan ikan tanpa lemak, buah kering, sayur-sayuran - jagung dan kacang hijau, buah-buahan kering. Berat keseluruhan semua aditif adalah hingga 200 g sehari, beras - hingga 500 g. Makan makanan pada siang hari selama 5-6 kali makan. Ikuti diet ini selama tujuh hingga sepuluh hari, tidak lebih dari sekali sebulan..

Terdapat pilihan lain untuk diet bubur nasi. Ia direka selama tiga hari dan membantu menurunkan berat badan 2-3 kilogram. Selama tiga hari ini pada waktu pagi anda perlu makan sepinggan bubur nasi dan minum kopi tanpa gula atau teh hijau..

Untuk makan tengah hari: sepinggan bubur nasi dengan sayur-sayuran, sepotong dada ayam atau daging sapi rebus, anda boleh menambah sedikit brokoli. Secawan teh hijau.

Untuk makan malam: sepiring bubur nasi dan setengah liter jus oren atau epal yang baru diperah. Daripada jus, anda boleh menggunakan infus herba. Sebilangan kecil kerang atau udang juga dibenarkan.

Diet mi beras. Menu ini sama persis dengan diet bubur nasi, cuma kali ini, bukannya nasi, masak mi nasi (funchose). Ia akan menjadi sangat sedap.

Diet nasi-kefir. Di sini dua produk sihat berinteraksi sekaligus. Membolehkan anda menurunkan berat badan dalam masa yang sangat singkat.

  • Sarapan pagi. Secawan kefir dan sebiji epal.
  • Makan tengah hari. 200 gram keju kotej dan segelas kefir.
  • Makan malam. Epal dan teh tanpa gula. Pada waktu malam, anda boleh minum secawan kefir.
  • Sarapan pagi. Segelas kefir dan sebiji epal.
  • Makan tengah hari. Sebilangan nasi rebus dan setengah gelas kefir.
  • Makan malam. Epal, sepinggan nasi dan secawan kefir.
  • Sarapan pagi. Nasi dan setengah gelas kefir.
  • Makan tengah hari. Epal dan secawan kefir.
  • Makan malam. Sebilangan nasi rebus.

Makanan nasi dan sayur-sayuran. Pilihan yang sangat baik untuk pencinta pelbagai, kerana menu dapat disusun secara bebas, yang utama ialah komponen utamanya adalah nasi dan pelbagai sayur-sayuran. Contohnya, seperti ini:

Isnin. Untuk sarapan pagi, kubis putih dan air mineral. Untuk makan tengah hari, 100 g nasi rebus, wortel parut dengan minyak zaitun, segelas air mineral. Untuk makan malam, ikan rebus, sepotong roti dan ramuan.

Selasa. Untuk sarapan pagi, bubur nasi susu, jus oren. Untuk makan tengah hari, ikan rebus, salad buah, segelas jus epal. Untuk makan malam, daging rebus, sepotong roti, ramuan yang dibumbui dengan jus lemon dan sebiji oren.

Hari Rabu. Salad buah pir, epal dan pisang dan segelas jus epal. Untuk makan tengah hari, kacang rebus dan kubis putih dibumbui dengan jus lemon. Sepotong roti dan segelas air mineral. Untuk makan malam, kentang rebus dengan ikan, sepotong roti.

Khamis. Segelas jus oren, sebiji epal dan oren pada waktu pagi. Untuk makan tengah hari, kembang kol rebus, sebilangan beras, sebiji epal dan segelas air mineral. Untuk makan malam, cendawan rebus, satu kentang kecil dan segelas air mineral.

Jumaat. Bubur nasi dengan susu, segelas air mineral. Untuk makan tengah hari, salad rumput laut, sepotong roti dan segelas air mineral. Untuk makan malam, salad sayur-sayuran: wortel, kubis, herba. Musim dengan minyak sayuran. Sepotong roti dan segelas air mineral.

Sabtu. Lobak segar parut, dibumbui dengan jus lemon, sepotong roti dan segelas air mineral. Untuk makan tengah hari, salad wortel, kubis dan ramuan, sepotong roti, segelas jus oren.

Ahad. Salad buah epal, prun dan aprikot, segelas air mineral. Untuk makan tengah hari, nasi rebus dengan kepingan pisang dan satu sudu madu, sepotong roti dan segelas air mineral. Untuk makan malam, nasi rebus dan limau gedang.

Diet nasi dan epal. Pada siang hari, selain bubur nasi yang dimasak dalam susu tanpa menambahkan garam dan gula, anda boleh makan epal dalam jumlah tidak lebih dari 250 gram sehari. Ia dibenarkan memasak kompot epal dengan penambahan buah kering. Minum kompot ini satu gelas enam kali sehari, dan makan bubur nasi dalam dua kali makan - pada waktu pagi dan petang..

Program penurunan berat badan seperti ini tidak boleh berlangsung lebih dari lima hari. Ia meningkatkan proses metabolisme badan dan membantu menghilangkan gout..

Terdapat juga pilihan yang lebih sukar: rebus segelas beras dan minum dalam bahagian kecil sepanjang hari, dibasuh dengan jus epal. Sekiranya rasa lapar menjadi tidak tertahankan, ia dibenarkan memakan dua atau tiga epal hijau. Pilihan diet ini diikuti selama tiga hari..

Diet nasi dan tomato. Anda memerlukan jus tomato dan beras perang yang baru diperah. Sekiranya anda mengikuti diet mono yang ketat, anda perlu merebus segelas beras dan memakannya pada siang hari dalam empat dos, masing-masing dengan segelas jus tomato. Maksudnya, anda perlu minum empat gelas jus tomato setiap hari. Di antara waktu makan, pastikan minum air bersih tanpa gas, dalam jumlah sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Menu tetap sama selama tiga hari.

Dalam versi yang lebih ringan, pada siang hari, bersama nasi dan jus tomat, dibenarkan untuk memakan daging tanpa lemak, ikan dan sayur-sayuran - setiap hidangan tidak melebihi 150 g sekaligus.

Kontraindikasi

Tidak peduli seberapa menggoda untuk menurunkan berat badan tiga atau lebih sekaligus dalam beberapa hari, anda harus tahu kepada siapa diet dikontraindikasikan dengan ketat:

  1. Kanak-kanak dan remaja. Tubuh mereka tumbuh dan berkembang, jadi penting untuk makan makanan yang seimbang..
  2. Wanita hamil dan menyusu. Kesihatan wanita dalam jangka hayat ini sudah sangat terdedah.
  3. Orang yang menghidap penyakit kronik. Ini terutama berlaku untuk diabetes mellitus dan gangguan sistem endokrin. Pesakit seperti itu hanya dibenarkan sistem pemakanan perubatan khas, tanpa sebarang eksperimen pada badan..

Dan ingat bahawa sesiapa yang sakit ketika berdiet harus segera berhenti dan berjumpa doktor. Pilihan yang ideal adalah berjumpa doktor sebelum mula menurunkan berat badan..

Setelah selesai menjalani diet, anda tidak harus tergesa-gesa untuk makan barang yang anda kekurangan, jika tidak, tidak akan ada gunanya. Terus makan bahagian kecil, mengelakkan produk berlemak, salai, masin dan lain-lain yang berbahaya, jangan lupa aktiviti fizikal.