Angelica

Angelica officinalis adalah tanaman yang tanah airnya dianggap sebagai utara Eropah dan Asia. Seorang legenda lama mengatakan bahawa tanaman ini diberikan kepada orang-orang dari Tuhan. Melihat bagaimana mereka menderita wabak itu, Tuhan menghantar malaikat ke bumi dengan akar angelica. Ini menjelaskan nama Latin tumbuhan "archangel": "archangel" bermaksud peringkat tertinggi di kalangan para malaikat.

Angelica dibawa dari negara-negara Skandinavia pada abad XIV ke Eropah Tengah. Suku Slavia disebut "Arkhan-Gelika" sama seperti sekarang, menganggapnya tumbuhan yang memberi kesihatan dan kekuatan. Pada Zaman Pertengahan, ia digunakan untuk menghilangkan racun dari tubuh manusia (dengan gigitan ular).

Sekarang angelica tumbuh liar di bahagian Eropah Rusia, di Ural, di Siberia Barat, di Kaukasus Utara. Ia jarang ditanam di Rusia, terutamanya di lorong tengah. Negara-negara lain seperti Belgium, Belanda, Jerman ditanam di semua tempat.

Angelica adalah tumbuhan tinggi, hingga 2 meter, dengan daun berukir dan payung besar bunga kecil kekuningan-kehijauan atau putih. Angelica mempunyai aroma yang kuat dan sistem akar yang kuat; rimpang pendek, tebal, dengan banyak akar dan bau aromatik. Batangnya tegak, bercabang, berongga di dalam dengan mekar kebiruan. Daun Angelica berukuran besar, bergantian, berkilau, berkembar dua dan tiga, dengan petiole silinder dan sarung membran yang bengkak. Mekar pada tahun ke-2 kehidupan, pada bulan Jun-Ogos. Bunga Angelica berwarna putih, kecil, dikumpulkan dalam payung sfera. Buahnya adalah dua biji kuning jerami.

Rimpang dengan akar angelica, yang mempunyai bau yang menyegarkan, digunakan sebagai bahan mentah perubatan. Pada tahun 1, tanaman dituai pada musim gugur, pada tahun ke 2 - pada awal musim bunga. Angelica mempunyai bau yang harum.

Angelica officinalis harus dibezakan dari kayu angelica, yang tidak digunakan dalam amalan perubatan. Jadi, sebagai contoh, angelica officinalis mempunyai perbungaan sfera, sementara angelica hutan memiliki tiroid yang rata, di bahagian atas batang terdapat tepi..

Angelica juga mempunyai nama lain: angelica, sweet trunk, angelica, angelica, squeaker, angelica, bordanka, brudech, meadow oaks.

Kandungan kalori Angelica

Angelica mengandung kurang dari 10 kkal dalam 100 g, jadi penggunaannya tidak akan menyebabkan berat badan berlebihan.

Sifat berguna Angelica

Angelica officinalis mengandungi banyak bahan berguna, oleh itu ia sering disebut tumbuhan yang memberi kekuatan. Akar dan bahagian lain mempunyai minyak pati (1%), resin (6%), malic, asetat, malaikat, valerian dan asid lain, tanin, zat pektin, resin, dll. Minyak pati yang disediakan dari angelica mengandungi minyak lemak, protein, protein, lemak, serat, kalsium, fosforus, asid askorbik.

Akar Angelica mengandungi hingga 1% minyak pati, hingga 6% resin, asid organik (malik, malaikat, valerian, asetik), pahit dan tanin, fitosterol, gula, lilin, pektin, karoten. Akar Angelica mempunyai bau aromatik yang kuat, rasa manis, pedas, pedas. Minyak pati akar Angelica adalah cecair pembakar pedas dengan aroma musky. Komponen utama minyak adalah felandren, dan bau khas diberikan kepadanya oleh lakton asid hidroksypentadecylic - ambrettolide.

Angelica sejak zaman dahulu dianggap sebagai tumbuhan perubatan yang menguatkan jantung, merangsang peredaran darah dan memberi kesan positif pada sistem imun..

Angelica mempunyai kesan tonik pada sistem saraf kardiovaskular dan pusat, meningkatkan rembesan hempedu dan rembesan jus pankreas. Angelica digunakan untuk gout, rematik dan sakit belakang bawah; tincture alkohol digunakan untuk menggosok; disyorkan untuk cholelithiasis, penyakit buah pinggang, termasuk dalam bayaran alkoholisme.

Angelica mempunyai sifat ekspektoran, diuretik, anti-inflamasi, antimikroba, meningkatkan fungsi motor dan sekretori kelenjar endokrin, meningkatkan peredaran darah, menenangkan, menurunkan tekanan darah. Angelica mengandungi sejumlah besar vitamin B12, mempunyai kesan menurunkan kolesterol.

Angelica digunakan untuk merawat kemandulan pada wanita anemia, dengan gangguan peredaran darah, dengan pucat dan kekeringan kulit, kelemahan pranatal dan postnatal, haid berdarah, pening.

Sebagai agen uterotonik, angelica digunakan untuk mengubati amenorea, algodisminorrhea, untuk menormalkan peredaran darah di organ pelvis.

Di Eropah, angelica digunakan untuk merawat bronkitis, selsema, batuk, gangguan pencernaan, dan untuk merangsang selera makan. Angelica mempunyai sifat antiseptik, oleh itu ia digunakan untuk sistitis dan proses keradangan reumatik. Dalam perubatan Cina, sepuluh jenis angelica diketahui, yang dikaitkan dengan sifat berikut: memerangi kemandulan, memperkuat semangat, mencegah penyakit wanita. Angelica berada di kedudukan kedua setelah mendapat ginseng dalam kelebihannya..

Di rumah, angelica digunakan untuk psoriasis, kulit pudar, kerengsaan kulit. Membantu dengan kekejangan perut dan usus, serta selsema.

Angelica sangat dihargai sebagai minyak wangi dalam kosmetik dan minyak wangi, terutama dalam colognes dan minyak wangi oriental. Ia juga digunakan sebagai agen perasa untuk produk makanan, minuman beralkohol dan bukan alkohol.

Kaedah penyediaan dan penggunaan: tuangkan 1 sudu akar angelica dengan 250 gr. air mendidih, rebus selama 5 minit, toskan. Ambil 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan.

Angelica officinalis: sifat perubatan dan kontraindikasi

Sebuah tumbuhan dari genus Angelica, yang terkenal di negara kita, Angelica officinalis sangat puitis bernama dalam bahasa Latin - "Archangelica officinalis". Seorang legenda kuno mengatakan bahawa Malaikat Mikhael sendiri mengesyorkan para bhikkhu untuk mengunyah akar angelica, agar tidak jatuh sakit dengan wabah..

Walaupun sains moden tidak mengesahkan sifat kuat seperti itu, nasihat itu tetap masuk akal. Sesungguhnya, akar racun kulat dan antiseptik sama seperti pada bawang putih. Angelica juga terkenal dengan nama Dudel, Angelica, Angelica, Dagilitsa, Pharmica angelica, wolf's pipe, stinking angelica, kukhotina, meadow pipe, podranitsa, meriam, garden angelica, untuk tidak menyenaraikan semuanya.

Angelica officinalis adalah tumbuhan dwitahunan besar dengan bau yang agak menyenangkan. Ia jarang mencapai ketinggian lebih dari 2.5 meter. Pada tahun pertama, hanya roset kecil dengan sekumpulan daun yang terbentuk. Pada tahun kedua, batang berbuah tinggi dan daun besar muncul. Rimpang tebal (hingga 10 cm) berwarna coklat dan mencapai jisim 300 gram. Sekiranya anda memotongnya, maka jus kekuningan dilepaskan. Bunganya, berwarna kuning kehijauan dengan lima kelopak, agak tidak mencolok dan dikumpulkan dalam payung sfera berukuran hingga 15 cm. Pembungaan berterusan sepanjang musim panas. Sehingga lima ratus biji masak pada satu tanaman dari bulan Julai hingga September. Pembiakan boleh berlaku baik dengan biji dan secara vegetatif.

Angelica officinalis: di mana ia tumbuh

Scandinavia dianggap sebagai tempat kelahiran Angelica officinalis, dan dari sana ia merebak bukan sahaja ke seluruh Eropah, tetapi di seluruh benua pada abad ke-14. Lebih suka tumbuh di tempat lembap, jurang, paya, di sepanjang tebing sungai. Ia kurang biasa di padang rumput dan hutan. Di beberapa tempat malah diternak sebagai tanaman hiasan. Suka tanah yang kaya dengan neutral atau sedikit berasid.

Angelica menggunakan semuanya untuk tujuan perubatan: pucuk, daun, akar dan biji. Menuai daun dan pucuk untuk makanan dan untuk tujuan perubatan berbeza dari segi jangka masa. Sekiranya mereka dituai untuk makanan pada musim bunga sebelum berbunga, maka untuk ubat - hanya selepasnya. Daun dan pucuk mesti dikeringkan di luar rumah dan mesti digunakan dalam masa satu tahun. Tetapi benih yang dikeringkan pada suhu bilik disimpan hingga tiga tahun..

Pengumpulan dan penyimpanan Angelica officinalis

Pengumpulan rimpang dari tanaman dwitahunan dilakukan pada musim bunga, selalu sebelum munculnya tunas muda. Kanak-kanak berumur satu tahun - pada musim luruh. Berhati-hatilah dengan penuaian, agar tidak terkeliru dengan angelica hutan yang sangat serupa. Rimpang yang digali dibersihkan dari tanah, dan kemudian, setelah membuang sisa-sisa daun, mereka dibasuh di bawah air dingin yang mengalir. Sebaiknya potong akar yang besar dan hanya kering. Di luar, pengeringan memakan masa sehingga 10 hari. Semasa menggunakan pengering khas, perkara utama adalah tidak melebihi suhu pengeringan (+40 ° C). Kesediaan bahan mentah ditentukan secara sederhana - apabila cuba membengkokkannya mesti pecah.

Akar Angelica dapat disimpan hingga tiga tahun dan mesti ditutup, kerana serangga boleh bermula di dalamnya. Akar yang kering dengan cepat tumbuh berkulat dan tidak dapat digunakan. Rasa akar yang dikumpulkan dan dikeringkan dengan betul manis dengan peralihan kepada bau aroma yang pahit. Sekiranya digosok di antara jari, bau meningkat secara mendadak..

Angelica officinalis: sifat perubatan dan penggunaannya dalam perubatan tradisional

Dalam perubatan rakyat, angelica digunakan untuk merawat arthritis, asma, demam, demam merah, rematik, laringitis, bronkitis, radang paru-paru, cirit-birit, insomnia dan banyak lagi. Ia sering digunakan untuk mengatasi sakit gigi, darah tinggi, buasir, dan juga kutu kepala. Dalam farmakologi, sifat diuretik, anti-radang, diaforetik dan antispasmodik ekstrak angelica digunakan, yang dijelaskan oleh sejumlah besar asid organik dan minyak pati, khususnya malaikat. Juga, bau kasturi yang menyenangkan digunakan dalam minyak wangi dan kosmetik..

Yang pertama untuk menerangkan secara terperinci sifat-sifat Angelica officinalis di atlasnya "Russian Medicinal Plants" pada tahun 1912 adalah ahli farmasi dan ahli botani domestik VK Varlikh. Kemudian ia berulang kali tercermin dalam pelbagai ensiklopedia dan buku rujukan..

Resepi Akar dan Daun: Teh Angelica

Teh herba, decoctions, infusions, baths dan bahkan wain disediakan dari angelica. Berikut adalah beberapa resipi untuk menggunakan angelica:

Resipi teh herba yang dibuat dari akar angelica:

  • tuangkan dua sudu teh dengan bahagian atas dengan seperempat liter air sejuk;
  • mendidih, biarkan selama beberapa minit;
  • tapis dan minum sehingga ia sejuk (tidak lebih tinggi daripada 56 darjah), 2 cawan sehari dalam teguk kecil.

Angelica mempunyai akar perubatan, yang sifatnya sukar untuk dinilai berlebihan. Jadi, resipi teh herba ini sangat berguna untuk pencernaan neurogenik..

Resipi untuk merebus biji herba angelica:

  • satu sudu biji direbus selama lima minit dalam setengah liter air;
  • sejuk dan setelah benih lemas, toskan;
  • minum 100 gram lima kali sehari.

Ia dibenarkan untuk menambahkan madu untuk memberi minuman rasa lebih baik. Disyorkan sebagai diuretik yang kuat.

Resipi untuk infus angelica:

  • dalam 200 gram air, rebus 15 gram ramuan angelica dan biarkan selama 5-6 jam;
  • ketegangan, ambil 4 kali sehari, 2 sudu sebelum makan.

Ia digunakan untuk gastritis dengan keasidan tinggi, kolitis, insomnia.

Resipi mandian akar Angelica:

  • pra-mengisar 150 gram akar kering, rebus selama 10 minit dalam satu liter air;
  • tuangkan kuah yang sudah tegang ke dalam tab mandi dan ambil selama 20 minit.

Disyorkan untuk penyakit sendi dan radang pustular. Ganti dengan baik dengan mandi ekor kuda atau thyme.

Resipi tincture Angelica:

  • tuangkan beberapa sudu akar dengan vodka atau alkohol ke dalam pinggan kaca gelap;
  • berkeras selama lebih kurang dua minggu;
  • setelah ditapis dengan teliti, ambil 1 sudu besar 4 kali sehari tiga puluh minit sebelum makan.

Disarankan untuk batuk yang teruk, bronkitis, radang paru-paru.

Resipi wain Angelica:

  • cincang nipis 50 gram angelica;
  • tuangkan segalanya dengan satu liter wain Moselle;
  • campuran itu ditekankan sekurang-kurangnya seminggu dalam botol yang tertutup rapat;
  • minum segelas jika perlu.

Kontraindikasi

Pada masa ini, farmasi menawarkan pelbagai jenis produk angelica. Ini adalah pelbagai campuran, dan tincture pada alkohol, dan tablet, dan kapsul. Terdapat juga teh bungkus dan longgar yang dibuat dari satu angelica atau dicampurkan dengan ramuan lain. Tidak mungkin untuk menyenaraikan syarikat yang menawarkan barang mereka, terlalu banyak. Sebelum menggunakannya, disarankan untuk berjumpa dengan doktor anda, kerana tanaman angelica mempunyai beberapa kontraindikasi. Ini termasuk:

- pendarahan rahim dan haid;

- pengurangan pembekuan darah;

- cirit-birit, takikardia, suhu tinggi;

- pembengkakan perut dan ulser duodenum.

Akar Angelica (angelica): sifat perubatan, aplikasi, foto dan keterangan

Sifat penyembuhan akar angelica dan kontraindikasi menarik untuk dikaji untuk semua pakar perubatan tradisional. Ubat Berasaskan Tumbuhan Cara Memberi Manfaat Walaupun Untuk Penyakit Berat.

Seperti apa Angelica

Angelica perubatan (Angelica archangelica) adalah tumbuhan dwitahunan dari keluarga Umbrella. Ini dapat mencapai ketinggian 2,5 m, batangnya tebal dan lurus, dengan mekar kebiruan, bercabang mendekati ujungnya. Foto dan keterangan mengenai angelica ubat mewakili semak herba dengan daun besar yang dibedah pada petioles kecil. Kitaran pengembangan adalah dua tahun, pada tahun pertama tanaman hanya terdiri dari akar dan roset daun, dan pada tahun kedua ia menghasilkan batang yang tinggi dan tahan lama.

Dari bulan Jun hingga Ogos, angelica membawa "payung" besar, yang terdiri daripada tunas kecil dan bukan tulisan. Bunga tumbuhan berwarna keputihan atau kuning-hijau, dengan cawan yang hampir tidak kelihatan. Pada musim gugur, buah-buahan muncul sebagai ganti perbungaan - kotak bujur memanjang, dan sehingga 500 g biji dapat dikumpulkan dari satu belukar.

Angelica adalah tanaman madu dan menarik lebah semasa tempoh berbunga. Bau tumbuhan sangat menyenangkan dan kuat, manis dengan nota musky.

Nilai perubatan utama adalah batang angelica bawah tanah yang panjang dan tebal hingga berdiameter 10 cm. Di bahagian atas, banyak akar berjangkit memanjang darinya. Sekiranya anda memotong batang utama menjadi dua, jus kuning muda akan keluar dengan banyak daripadanya..

Di manakah angelica tumbuh

Angelica China sangat meluas di hampir seluruh wilayah Rusia. Anda dapat melihatnya di wilayah Tengah, dari Laut Barents hingga zon tengah, terdapat dua tahun sekali di Ural dan Siberia Barat, serta di Kaukasus Utara.

Untuk pertumbuhan, angelica memilih kawasan yang lembap, tetapi terang di tebing sungai, membentuk kawasan lebat di sebelah semak dan di jurang, di tanah basah hutan lebat. Lebih suka tanah yang sedikit berasid atau neutral.

Komposisi kimia Angelica

Nilai perubatan angelica Cina kerana komposisi yang kaya. Di bahagian akar dan tanah tanaman terdapat:

  • monoterpen;
  • antioksidan sedanolide dan legustilide;
  • falcarindiol dan falcarinol - bahan anti-radang;
  • asid organik - valerik, malik, asetik;
  • gula dan lilin;
  • resin dan fitosterol;
  • flavonoid diosmin;
  • tanin;
  • kumarin;
  • vitamin C;
  • fosforus dan kalsium.

100 g akar angelica hanya mengandungi 10 kalori. Daripada nutrien, protein mempunyai bahagian utama - 4.5%, diikuti oleh lemak dan karbohidrat - masing-masing 3.5 dan 2.2%.

Apa yang berguna dan apa yang dibantu oleh angelica

Dengan penggunaan biasa, root angelica:

  • menormalkan keadaan sistem saraf dan melegakan insomnia;
  • menghilangkan aritmia yang disebabkan oleh tekanan dan tekanan psikologi;
  • melegakan keradangan dan kesakitan pada rematik, artritis dan penyakit sendi yang lain;
  • membantu menghilangkan sesak nafas;
  • melancarkan tekanan darah dan menguatkan saluran darah;
  • meningkatkan pencernaan dan membantu melawan kembung dan kembung;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap urat varikos dan kecenderungan untuk trombosis;
  • menormalkan selera makan;
  • menguatkan daya tahan tubuh.

Ekstrak akar Angelica boleh didapati dalam banyak persediaan farmaseutikal. Sifat perubatan tumbuhan secara rasmi diiktiraf oleh perubatan tradisional.

Khasiat angelica yang berguna untuk wanita

Ia berguna bagi wanita untuk mengkaji foto tanaman angelica dan sifat penyembuhannya. Produk berasaskan dwitahunan melebarkan saluran darah, melegakan kesakitan semasa haid dan memperbaiki keadaan umum. Anda boleh menggunakan ramuan ini semasa menopaus, ia menunjukkan latar belakang hormon dan membantu mengurangkan kekerapan kilat panas.

Perubatan tradisional secara aktif menggunakan khasiat tanaman angelica untuk rawatan penyakit ginekologi - mastopati, endometriosis, fibroid rahim dan ovari polikistik. Dengan bantuan decoctions dan infusions berdasarkan ramuan perubatan, anda dapat mengembalikan kitaran haid yang normal. Angelica membantu walaupun tidak subur, jika disebabkan oleh kekurangan bekalan darah ke organ pelvis dan anemia.

Sifat perubatan akar angelica untuk lelaki

Kesan menguntungkan Angelica pada tahap hormon juga bermanfaat untuk tubuh lelaki, tumbuhan ini membantu menormalkan keseimbangan testosteron dan estrogen. Angelica mengembalikan metabolisme lipid yang betul, menguatkan jantung dan saluran darah pada seks yang lebih kuat, dan berfungsi sebagai pencegahan serangan jantung dan strok.

Anda boleh menggunakan akar dwitahunan untuk meningkatkan potensi. Ciri-ciri perubatan herba angelica baik untuk merawat penyakit berjangkit sistem genitouriner..

Penggunaan akar angelica dalam perubatan tradisional

Resipi kesihatan buatan sendiri menawarkan beberapa pilihan untuk menggunakan angelica Cina. Dana berdasarkannya digunakan secara dalaman dan luaran..

Tincture

Untuk penyakit pencernaan, serta untuk pembuluh darah dan selesema, warna pada akar angelica bermanfaat. Sediakan seperti ini:

  • bahan mentah dihancurkan ke keadaan serbuk;
  • 3 sudu besar akar tanah tuangkan 200 ml alkohol atau vodka berkualiti tinggi;
  • produk dikeluarkan selama 12 hari di tempat yang gelap;
  • setelah masa berlalu, tincture selesai disaring melalui kain cheesecloth.

Anda perlu minum ubat 1 sudu kecil tiga kali sehari, angelica akan membantu dengan gastritis, perut kembung dan penyakit sistem pernafasan. Secara luaran, agen ini digunakan untuk menggosok rematik dan osteoporosis, serta kecederaan otot dan keseleo.

Infusi

Semasa batuk, infusi akar angelica berair mempunyai kesan yang baik. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  • tuangkan 1 sudu kecil rimpang hancur ke dalam termos;
  • tuangkan 500 ml air mendidih;
  • tutup penutup dan tekan selama 8 jam.

Produk siap mesti disalurkan melalui kain tirai. Ambil infus tiga kali sehari semasa perut kosong, 100 ml. Ubat berdasarkan akar angelica dapat mengatasi bukan sahaja selsema, tetapi juga sakit otot, gastritis, hati dan penyakit pankreas..

Merebus

Minuman sihat berdasarkan angelica adalah rebusan akar kering yang kuat. Resipi kelihatan seperti ini:

  • bahan mentah dihancurkan dalam jumlah 1 sudu besar;
  • tuangkan 250 ml air dan rebus selama 5 minit;
  • kemudian angkat dari api dan bersikeras di bawah penutup selama 2 jam lagi.

Kaldu yang ditapis hendaklah diambil dalam 50 ml, dicampurkan dengan sesudu madu asli. Ubat ini membantu dengan pankreatitis kronik dan gastritis, dengan gula darah tinggi, asma dan perut kembung. Juga, kaldu mempunyai sifat diuretik dan diaforetik, yang memungkinkan untuk menggunakannya untuk melegakan edema dan pada suhu.

Untuk menyediakan teh yang sihat dan enak, beberapa ramuan ubat diambil sekaligus. Secara khusus, resipi menunjukkan:

  • campurkan dalam bahagian yang sama teh willow, akar angelica hancur dan rosehip;
  • tambah jumlah chamomile dan St. John's wort yang sama;
  • ukur 1 sudu besar teh herba dan curam dengan air panas, seperti teh biasa.

Angelica baik untuk menguatkan sistem imun, terutamanya semasa musim selesema dan selsema. Anda juga boleh meminumnya 1-2 cawan sehari untuk sakit perut, tekanan dan kehilangan kekuatan..

Minyak

Minyak pati diperoleh dari biji dan akar angelica Cina melalui penyulingan wap. Ia digunakan untuk pelbagai tujuan, misalnya:

  • untuk rawatan virus dan bronkitis;
  • untuk memulihkan tahap hormon semasa menopaus pada wanita;
  • untuk meningkatkan nada keseluruhan;
  • untuk merangsang pencernaan.

Oleh kerana eter dari akar angelica mempunyai komposisi pekat, ia dimakan dalam dos minimum, menambah 1-2 tetes teh atau infus herba.

Minyak Angelica banyak digunakan secara luaran. Sebagai contoh, berguna untuk merawat sendi yang bersamanya untuk reumatik dan artritis, menggosok agen ke dada untuk bronkitis. Dalam kes ini, eter mesti dicairkan di mana-mana alas minyak agar tidak meninggalkan luka bakar pada kulit..

Menggunakan ramuan perubatan, salap disediakan untuk penyakit kulit dan keradangan. Preskripsi memerlukan:

  • campurkan akar angelica yang dihancurkan dengan madu, lilin, resin cemara dan minyak biji rami dalam nisbah 2/1/1/1/1;
  • rebus dengan api kecil selama 20 minit;
  • matikan dapur dan tambahkan sedikit minyak lampu ke dalam campuran yang masih suam;
  • tapis dan masukkan ke dalam peti sejuk untuk pekat.

Produk siap digunakan untuk merawat luka, menyembuhkan luka bakar dan luka yang meradang. Anda boleh menggunakan salap untuk dermatitis dan eksim..

Resipi lain menunjukkan penyediaan salap khas untuk parasit. Ia perlu:

  • campurkan sesudu kecil angelica dengan sesudu besar akar cheremitsa;
  • tambah 4 sudu besar lemak babi ke dalam bahan;
  • kacau hingga sebati.

Campuran penyembuhan dapat disapu pada badan apabila diserang kutu linen dan tungau untuk menghilangkan serangga dengan lebih cepat.

Serbuk

Serbuk kering dari akar dan bahagian hijau angelica boleh dicampurkan dalam bahagian yang sama dengan madu dan digunakan sebagai kompres untuk luka dan calar. Alat ini mempunyai sifat penyembuhan dan membantu memulihkan integriti kulit dengan cepat.

Dengan pencernaan yang lemah, gastritis dan penyakit pundi kencing, serbuk digunakan secara dalaman. Hanya 0.5 g produk yang dilarutkan dalam 100 ml air dan diminum semasa perut kosong tiga kali sehari.

Jus akar Angelica mempunyai sifat analgesik yang kuat. Ia telah diguna:

  • dengan karies, 1 titisan jus segar mesti diturunkan ke dalam lubang gigi yang bermasalah;
  • dengan otitis media - ejen ditanamkan ke telinga dua kali sehari, 3 tetes;
  • dengan hidung berair, 2 tetes akan mencukupi untuk setiap lubang hidung.

Juga, jusnya mempunyai kesan yang baik pada pankreatitis dan penyakit kuning, selama 3 minggu anda perlu mengambil 1 sudu kecil produk tiga kali sehari.

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Produk akar Angelica sering digunakan untuk penjagaan kulit dan rambut. Khususnya, minyak membantu melembapkan dan mengetatkan epidermis, alkohol tincture melegakan jerawat. Air rebusan menyuburkan kulit dengan zat bermanfaat dan mempunyai kesan meremajakan.

Akar Angelica mengandungi sejumlah besar kumarin dan oleh itu menyumbang kepada pembaharuan dan pertumbuhan semula epidermis. Dengan latar belakang penggunaan angelica, penghasilan kolagen dalam badan bertambah baik, bahan inilah yang bertanggungjawab untuk kulit muda dan rambut yang sihat.

Infusi untuk kulit yang jengkel

Sekiranya epidermis terkelupas dengan teruk, dan microcrack sering muncul di wajah, anda boleh menggunakan alat ini:

  • satu sudu kecil akar hancur dituangkan dengan segelas air mendidih;
  • berkeras hanya 10 minit;
  • tapis dan tunggu sehingga produk sejuk.

Infus digunakan pada waktu pagi dan malam untuk mencuci atau hanya membasahi kapas di dalamnya dan mengelap wajah. Sekiranya anda mengulangi prosedur setiap hari, kulit akan menjadi lebih lembut dan sihat..

Topeng anti-kedut

Ubat kediaman ini membantu dengan kedutan halus:

  • satu sudu kecil kaldu angelica dicampur dengan jumlah madu yang sama;
  • tambah satu sudu besar keju kotej semula jadi;
  • bawa campuran ke homogen dan sapukan pada wajah selama 15 minit.

Topeng mempunyai kesan pelembap dan pelembutan yang kuat. Ia tidak akan membantu mengatasi lipatan dalam, tetapi akan menghilangkan kedutan pertama dengan cepat.

Merebus rambut

Sifat berharga dari akar angelica dapat digunakan dalam perawatan rambut. Untuk menguatkan keriting dan mengembalikannya ke kilauan yang sihat, rebusan berikut memungkinkan:

  • 5 sudu besar bahan mentah kering tuangkan 2 liter cecair;
  • rebus selama kira-kira 10 minit;
  • bersikeras setengah jam lagi dan tapis.

Kaldu ditambah dengan 1.5 liter air tawar dan helai dicuci dengannya selepas setiap kali dicuci. Bilas secara berkala menghentikan keguguran rambut, menambahkan kegatalan dan kelemumur.

Kontraindikasi

Dalam kebanyakan kes, angelica Cina bermanfaat, tetapi kadang-kadang boleh membahayakan. Tidak digalakkan menggunakannya:

  • jika anda mempunyai alahan individu;
  • dengan ulser perut dan diabetes mellitus;
  • dengan takikardia dan gangguan jantung kronik;
  • dengan pembekuan darah yang lemah.

Adalah perlu untuk meninggalkan penggunaan tanaman untuk wanita hamil pada bila-bila masa, dan juga untuk ibu yang menyusu.

Manfaat dan keburukan angelica bergantung pada ketepatan mengikuti resipi terbukti. Sekiranya dos dilebihi, maka angelica Cina tidak hanya boleh menyebabkan cirit-birit dan muntah, tetapi juga pening, kehilangan kesedaran dan bahkan lumpuh..

Pengumpulan dan perolehan

Untuk tujuan perubatan, semua bahagian angelica Cina digunakan. Tetapi jika daun dan bunga dapat dituai pada musim bunga dan musim panas, maka rimpang dituai pada musim gugur, ketika angelica mengumpulkan maksimum bahan berguna:

  1. Sebuah semak herba digali keluar dari tanah, bahagian tanah dipotong, dan kemudian batangnya dibasuh dengan baik menggunakan sikat.
  2. Bahan mentah dipotong menjadi jalur membujur dan dikeringkan di dalam ketuhar pada suhu kira-kira 50 ° C.
  3. Anda boleh menguraikan angelica di udara segar dalam cuaca kering dan hangat, tetapi dalam kes ini, kelembapan dari akar akan menguap hanya setelah 10 hari.

Anda perlu menyimpan bahan mentah dalam balang kaca kering dengan penutup yang ketat, jauh dari cahaya matahari, pada kelembapan rendah. Tertakluk kepada peraturan, bahagian bawah tanah Angelica mengekalkan faedahnya selama 3 tahun..

Kesimpulannya

Sifat penyembuhan akar angelica dan kontraindikasi sangat pelbagai. Semasa menggunakan tanaman, penting untuk memerhatikan dosanya, dalam hal ini Angelica akan membantu mengatasi penyakit radang dan pencernaan.

Angelica: sifat perubatan dan kontraindikasi

Ramuan yang indah, yang disebut angelica, terkenal sebagai angelica, pipa serigala, piper, dapur kecil, podranitsa, dan bahkan meriam. Dalam kesusasteraan ilmiah, nama keduanya adalah angelica. Secara semula jadi, terdapat 116 spesies angelica, di antaranya hanya empat yang digunakan untuk tujuan perubatan: perubatan (ia mempunyai kesan terbaik), hutan, rawa dan Cina.

Komposisi kimia

Angelica sangat bagus dan baunya cukup kuat. Aroma ini diberikan oleh minyak pati yang terdapat di semua bahagian tanaman - biji, kehijauan, tetapi yang paling penting - di akarnya. Bau minyak pati yang terdapat di dalam akarnya adalah musky, rasanya pedas dan panas. Minyak dalam biji, baunya lembut, halus, halus, tetapi sangat berterusan.

Komponen utama minyak adalah monoterpen, atau hidrokarbon semula jadi, yang mempunyai kesan antiseptik, anti-radang dan antispasmodik. Bau minyak yang dapat dikenali diberikan oleh Legustilide, zat yang memudahkan peredaran darah, dan sedanolide, yang mempunyai sifat antioksidan..

Angelica juga mengandungi sebatian seperti falcarinol, falcarindiol. Ini adalah fotosensitizer aktif - iaitu bahan yang meningkatkan kepekaan tisu terhadap cahaya matahari. Mereka juga dicirikan oleh sifat anti-radang, antikoagulan, antibakteria, anti-tuberkulosis, antijamur, antivirus, neuroprotektif dan imunostimulasi..

Angelica juga mengandungi asid organik, resin, tanin, lilin, gula. Daun dan bunga tumbuhan mengandungi flavonoid diosmin, yang mempunyai kemampuan vasokonstriktor. Benih mengandungi kumarin - bahan aktif secara biologi dengan spektrum aktiviti farmakologi yang luas. Mereka boleh menampakkan diri sebagai agen antispasmodik, antineoplastik, antikoagulan..

Seperti apa dan di mana ia tumbuh

Mustahil untuk tidak memperhatikan angelica. Perbungaannya yang besar pada batang tinggi dengan daun yang diukir cantik pasti menarik perhatian. Ahli biologi menyebut bentuk perbungaan ini sebagai payung kompleks, diameternya boleh berkisar antara 8 hingga 15 cm, walaupun setiap bunga kecil dan tidak mencolok, dengan kelopak keputihan atau kekuningan-kehijauan yang memanjang dan kelopak yang sama sekali tidak kelihatan. Angelica mekar dari bulan Jun hingga Ogos, setelah itu hingga setengah ribu biji dapat masak pada setiap tanaman.

Pada tahun pertama, apabila tanaman muda tumbuh dari biji, hanya akar dan roset dasar, yang terdiri daripada sekumpulan daun, terbentuk. Pada tahun berikutnya, batang tinggi tumbuh dari akar dengan daun yang menarik dan perbungaan yang besar dan ketara.

Batang dengan mekar kebiruan dapat mencapai ketinggian hingga 2,5 m. Di dalamnya benar-benar berongga (untuk alasan ini, orang memanggilnya paip atau piper), langsung dari bawah, cabang lebih dekat ke atas.

Daunnya terletak di batang - dipotong tajam, besar, bergigi tajam di hujungnya. Daun bawah boleh mencapai panjang 80 cm, bahagian atasnya lebih pendek. Mereka duduk di batang secara bergantian, diikat pada batang berongga.

Rimpang Angelica tebal (sehingga 10 cm tebal), memanjang secara menegak ke tanah. Di bahagian atas, ia mempunyai akar yang suka bertualang, di bahagian bawahnya berubah menjadi akar umbi. Ada getah kuning muda di dalam akar, atau rahsia seperti yang dikatakan oleh ahli botani.

Angelica terdapat di hampir mana-mana wilayah di Eropah Utara dan Tengah, di Rusia - di semua wilayah di bahagian negara Eropah dari pantai Laut Barents hingga tali pinggang tengah dan Pegunungan Ural. Di beberapa tempat ia tumbuh di Siberia Barat, anda dapat melihatnya di Kaukasus Utara. Loji ini lebih suka tempat yang lembap, tetapi diterangi dengan baik, jurang, tanah lembap di hutan, berhampiran semak dan di sepanjang sungai, boleh membentuk kawasan tebal dan kaya - seluruh jajahan. Dia suka tanah yang neutral atau sedikit berasid.

Angelica adalah tanaman madu yang sangat baik dan tanaman yang sangat bersahaja. Oleh itu, jika dikehendaki, mudah untuk menanamnya di negara ini. Untuk ini, lebih baik menanamnya pada musim gugur..

Pengumpulan dan penyimpanan

Semua bahagian tanaman dituai dari angelica untuk tujuan perubatan - dari hijau dan biji hingga akar. Tetapi rizom dan biji angelica sangat berharga. Kedua-duanya dituai apabila benih sudah matang.

Payung dikumpulkan dan digantung hingga kering dalam bentuk karangan bunga, sama seperti bahagian hijau tanaman. Mereka kering paling baik di beranda atau di bawah kanopi. Apabila perbungaan kering, benih-benihnya diratakan..

Akar digali, dibasuh dengan baik dengan berus, dipotong panjang dan dikeringkan dalam pengering. Sekiranya cuaca kering dan cerah, anda boleh mengeringkan udara, tidak termasuk cahaya matahari langsung. Lapisan bahan mentah dalam satu lapisan di atas kertas bersih dan campurkan dari semasa ke semasa untuk pengeringan yang lebih rata. Memerlukan sekurang-kurangnya 10 hari sehingga bahan mentah kering sepenuhnya.

Angelica harus ditangani dengan berhati-hati. Jusnya mengandungi zat-zat, ketika mereka terkena kulit, kepekaannya terhadap cahaya meningkat berkali-kali, mengakibatkan kemerahan kulit dan juga kemunculan lepuh.

Benih dan akar disimpan secara berasingan, di dalam balang kaca kering dengan gabus yang digiling dengan baik, kerana bahan mentahnya mudah menyerap kelembapan, setelah itu kehilangan semua sifat aromatiknya. Sekiranya anda mengikuti peraturan penyimpanan, root angelica tidak akan kehilangan kualiti bermanfaat selama tiga tahun. Sayuran kering mempunyai tempoh yang lebih pendek - tidak lebih dari setahun.

Apakah perbezaan antara angelica dan parsnip lembu

Semasa mengumpulkan angelica, penting untuk tidak membingungkannya dengan hogweed. Hogweed adalah tumbuhan beracun. Sekiranya jusnya masuk ke kulit, ia akan ditutup dengan bintik-bintik gelap dan lepuh, yang sembuh dengan teruk, untuk waktu yang lama dan perlahan-lahan. Agar tidak dicederakan oleh tumbuhan berbahaya, terdapat beberapa perbezaan yang perlu diingat..

  1. Pertama, parsnip lembu, jika daunnya terkoyak, mulai berbau sangat tidak menyenangkan. Angelica, sebaliknya, mempunyai aroma yang sangat menyenangkan..
  2. Kedua, tangkai angelica benar-benar halus, lebih dekat ke tanah berwarna abu-abu-merah, di kulit lembu itu benar-benar hijau, mungkin lebih dekat dengan jerami-hijau, ditutup sepenuhnya dengan rambut keras.
  3. Ketiga, di hogweed, perbungaan juga ditutup dengan rambut keras, di angelica - tidak.
  4. Keempat, daun angelica terletak di sepanjang batang; di hogweed, mereka juga membentuk roset basal. Sebagai tambahan, di angelica, pandangan umum setiap serpihan daun lebih dekat ke bujur, dalam bentuk hogweed - bentuk ukiran yang jelas.

Sifat penyembuhan angelica

Angelica telah lama digunakan sebagai tanaman perubatan. Ada legenda indah yang mengatakan bahawa tanaman ini dikirim oleh Tuhan kepada penduduk di bahagian utara Eropah, di mana wabak sedang marak ketika itu. Diduga, malaikat turun dari surga dan membawa akar angelica yang menyelamatkan. Sejak itu, tanaman ini mulai disebut archangelica, kemudian kata ini disederhanakan menjadi angelica.

Sebenarnya, angelica tidak dapat menyembuhkan wabak itu. Para saintis menunjukkan bahawa pesakit berjaya bertahan kerana fakta bahawa angelica mengaktifkan daya ketahanan orang dan menunjukkan kesan anti-radang dan antiseptiknya..

Perubatan - baik rakyat dan rasmi - diakui dan dihargai oleh angelica kerana senarai khasiat bermanfaat yang luas. Ia mempunyai kemampuan untuk merangsang peredaran darah, meningkatkan imuniti, ia dicirikan oleh kesan anti-radang, ekspektoran, diaforetik, diuretik, antispasmodik, anti-penapaian. Tumbuhan perubatan ini menormalkan kerja sistem kardiovaskular dan saraf, meningkatkan peredaran darah, pengeluaran jus empedu dan pankreas, dan menurunkan tekanan darah. Ia digunakan sebagai gosok untuk sakit belakang, gout dan rematik. Angelica mempunyai keupayaan untuk menurunkan kolesterol, menstabilkan rahim dan seluruh bidang pembiakan wanita. Oleh kerana sifat antiseptiknya, ia digunakan untuk sistitis, untuk menyelesaikan masalah kosmetik.

Selain itu, angelica juga mempunyai kesan menenangkan dan tonik yang baik dan kadang-kadang disyorkan sebagai pengganti akar valerian..

Untuk para wanita

Angelica sangat berguna untuk kesihatan wanita dan telah lama digunakan bukan hanya di Rusia, tetapi, misalnya, di China. Bahkan dia diberi nama tidak rasmi "perempuan ginseng". Oleh kerana ia mempunyai keupayaan untuk melegakan kekejangan dan melebarkan saluran darah, formulasi dari tumbuhan disyorkan untuk menghilangkan rasa sakit semasa haid..

Semasa menopaus, angelica juga digunakan, kerana memiliki kemampuan untuk menormalkan tahap estrogen pada tubuh wanita, akibatnya ia dapat menghilangkan gejala kilat panas yang tidak menyenangkan..

Angelica juga digunakan secara aktif untuk polikistik, myoma rahim, endometriosis, semasa haid untuk mengurangkan pembuangan darah yang terlalu banyak. Ia juga mengembalikan kitaran yang terganggu oleh penggunaan kontraseptif hormon yang berpanjangan..

Angelica juga membantu ketidaksuburan, jika disebabkan oleh kekurangan bekalan darah ke organ panggul, seperti yang sering terjadi pada wanita yang menderita anemia atau mereka yang hari kerjanya dikaitkan dengan berjam-jam duduk dalam satu posisi di pejabat yang sesak. Selesaikan masalah ini angelica di bahu.

Untuk lelaki

Keupayaan Angelica untuk mengatur hormon meluas pada lelaki. Oleh itu, ia bukan sahaja mengembalikan kekuatan lelaki, tetapi juga mencegah gangguan pada aktiviti jantung dan saluran darah dan membantu memulihkan metabolisme lipid..

Bertindak pada peredaran darah, tanaman meningkatkan peredaran mikro pada alat kelamin, yang membantu mengembalikan potensi. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu minum teh angelica siap pakai, dibeli di farmasi dan dibungkus dalam beg pakai buang. Sifat anti-radang dan antibakteria tumbuhan akan membantu jangkitan dan proses keradangan sistem genitouriner.

Semasa menurunkan berat badan

Oleh kerana angelica memiliki kemampuan untuk mengaktifkan semua proses tubuh, untuk penurunan berat badan menggunakan kesan positifnya dalam meningkatkan metabolisme. Hasil yang dapat dilihat dapat diperoleh sekiranya tanaman digunakan serentak dengan sukan dan pemakanan makanan. Angelica bukan sahaja dapat membantu mengurangkan berat badan, tetapi juga dapat menenangkan sistem saraf, melegakan obsesi dengan masalah penurunan berat badan.

Dianjurkan untuk menggunakannya dalam bentuk alkohol dengan kaedah kursus selama sebulan, kemudian berehat dua bulan. Anda juga boleh mencuba versi bukan alkohol dalam bentuk infusi. Produk ini membantu melawan selulit dan lemak badan..

Angelica dalam perubatan rakyat

Banyak penyakit dirawat dengan akar angelica. Untuk masing-masing, terdapat resipi yang paling sesuai dalam kes tertentu. Juga, pelbagai bentuk dos digunakan - ini adalah tincture, dan infusions, dan decoctions, dan teh, dan juga minyak.

Oleh itu, penyembuh tradisional menyimpan banyak resipi yang digunakan untuk menyembuhkan pesakit yang menderita penyakit pernafasan. Minyak pati dari akar tanaman banyak digunakan untuk merawat bronkitis, jangkitan virus, dan juga selesema. Wanita menggunakan minyak secara meluas untuk memulihkan kitaran haid yang terganggu, semasa menopaus.

Mengambil alkohol alkohol di dalam melegakan kesakitan pada mereka yang menderita osteoporosis, rematik. Warna yang sama boleh digunakan di luar, menggosok punggung dan sendi bawah. Rawatan ini juga berkesan..

Merebus digunakan untuk mengurangkan gula, menggunakannya untuk asma, masalah usus seperti kolik, kembung perut, penyumbatan, penyakit sistem perkumuhan (keradangan pundi kencing, jangkitan buah pinggang). Sekiranya anda membuat rebusan angelica dengan madu, anda mendapat diaforetik yang sangat baik. Ia juga dapat digunakan untuk masalah dengan aliran air kencing..

Infus Angelica adalah pertolongan yang baik untuk rawatan penyakit periodontal, laringitis, radang paru-paru, gastritis, disfungsi pankreas dan hati, urolithiasis. Oleh kerana kemampuannya meningkatkan peredaran darah, ubat ini telah membuktikan dirinya dengan baik dalam rawatan kemandulan. Infus dianjurkan untuk ditambahkan ke dalam air ketika mandi, jika pesakit didiagnosis dengan neuralgia, gout dan keletihan saraf. Mandi seperti itu juga baik jika insomnia diseksa, sakit sendi, calar dan luka pada kulit tidak dapat sembuh atau manifestasi psoriasis atau dermatitis kulit bertambah buruk..

Perubatan tradisional telah belajar menggunakan jus angelica. Ia diresepkan jika sakit gigi atau sakit telinga menjadi tidak tertahankan, dan juga ditanamkan ke hidung dengan hidung berair. Dengan mencampurkan jus dengan lemak babi dan minyak angelica, salap diperoleh yang mengeluarkan kutu..

Daun kering dan serbuk, dicampurkan sama dengan madu, dapat digunakan untuk mengganti luka, kerana angelica adalah agen penyembuh luka. Juga, ramuan ini mempunyai sifat anthelmintik, di mana satu sudu besar herba kering dituangkan ke dalam 300 ml wain putih dan bersikeras selama sehari, gemetar dari semasa ke semasa. Kemudian komposisi ini ditapis dan diminum sebelum makan, 2 sudu 2 kali sehari..

Jenis komposisi penyembuhan

Infusi

  1. Ekspektoran. Satu sudu teh rimpang kering ke dalam serbuk dituangkan ke dalam termos dan 2 cawan air mendidih dituangkan di sana, ditutup rapat dan dimasukkan selama 6 hingga 8 jam. Minum infus ini 3 hingga 4 kali sehari setengah jam sebelum makan, setengah gelas. Digunakan sebagai diaforetik dan ekspektoran untuk bronkitis dan laringitis, serta komposisi antispasmodik untuk kekejangan otot licin.
  2. Penenang. Serbuk rimpang kering (1 sudu besar) dituangkan dengan air mendidih (1 gelas), bersikeras di bawah penutup selama setengah jam. Mereka minum ubat seperti itu setelah menegangkan 3 kali sehari sebelum makan, 2 sudu sekaligus. Bertindak sebagai ubat penenang, membantu melegakan kegembiraan saraf, menghilangkan insomnia, melegakan batuk, dan juga berfungsi dengan baik untuk menahan kencing.
  3. Dari kemandulan. Satu sudu akar angelica dicampurkan dengan 250 ml air mendidih dan berkeras selama beberapa jam. Kemudian campuran yang dihasilkan disaring dengan baik, cecair dibahagi dua dan diminum pada siang hari: pagi dan petang.
  4. Infusi herba untuk gastritis. 200 ml air dengan satu sudu ramuan angelica kering didihkan. Berkeras selama kira-kira 5-6 jam. Selepas meneran, ambil 4 kali sehari sebelum makan, 2 sudu besar infus. Disarankan untuk rawatan gastritis dengan keasidan tinggi, kolitis, dan juga untuk normalisasi tidur dengan insomnia.

Tincture

  1. Warna untuk alkohol. Untuk membuat tincture, 200 ml vodka baik atau alkohol yang dicairkan dicampurkan dengan 3 sudu besar serbuk akar angelica. Letakkan selama 10-12 hari di ruangan gelap, kemudian tapis. Sapukan tincture sesudu teh tidak lebih dari 3 kali sehari untuk masalah pencernaan, gastritis, perut kembung, dan juga untuk menormalkan aktiviti saluran darah dan sistem pernafasan. Ia boleh diminum oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan. Ubat ini akan melegakan sakit otot dan sendi. Untuk melakukan ini, gosokkan dengan alkohol tincture.
  2. Warna air. Tekstur berair adalah pilihan bagi mereka yang tidak bertoleransi terhadap alkohol, termasuk ia boleh diberikan kepada anak-anak. Ambil warna ini untuk masalah kesihatan yang sama dengan alkohol. 3 sudu besar akar tuangkan 200 ml air mendidih, biarkan selama 24 jam dan tapis. Minum satu sudu tiga kali sehari.

Merebus

  1. Merebus dengan madu. Satu sudu besar akar malaikat kering yang dihancurkan direbus selama 5 minit dengan segelas air, dibiarkan untuk dibancuh selama 2 jam lagi. Setelah meneran, minum 1/4 cawan dengan madu. Petunjuk - batuk, pankreatitis kronik atau gastritis.
  2. Untuk pulih. 3 sudu rimpang angelica dituangkan dengan segelas air sejuk dan direbus selama 10 minit. Kemudian matikan api dan bersikeras selama 20 minit lagi. Ubat ini diminum 2-3 kali sehari sebelum makan dengan penurunan dan kehilangan kekuatan, norma adalah setengah gelas.
  3. Merebus diuretik. Satu sudu biji rebus selama 5 minit dalam setengah liter air. Sejukkan dan tapis apabila benih tenggelam ke bahagian bawah. Minum 100 ml 5 kali sehari. Untuk menjadikan minuman lebih enak, tambahkan sedikit madu. Kaldu mempunyai kesan diuretik yang kuat.

Selain rizom angelica, mereka mengambil chamomile, teh ivan, pinggul mawar, St. John's wort, anda boleh menambah ramuan kegemaran lain. Semua bahan dicampurkan dalam bahagian yang sama, kemudian diseduh dan diminum seperti teh biasa yang lazat dan harum. Minuman ini mempunyai kesan tonik yang luar biasa, dan juga berguna untuk gangguan pencernaan yang bersifat neurogenik..

Minyak Angelica: sifat dan kontraindikasi

Minyak pati terdapat di semua bahagian tanaman, tetapi hanya benih dan akar yang digunakan dalam pemprosesan industri, kerana terdapat banyak produk berharga ini di sana. Untuk mengekstraknya, gunakan kaedah penyulingan wap..

Minyak dari akar digunakan sebagai agen tonik dan pembersih darah, mempunyai kesan diaforetik dan antitoksik, memungkinkan tubuh menormalkan keseimbangan mikroelemen, khususnya kalium. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap kerja sistem kardiovaskular..

Ia juga berguna dalam rawatan penyakit sistem pencernaan. Kerana kemampuan menormalkan latar belakang hormon wanita, minyak digunakan untuk menstabilkan kitaran haid, dan sifat antispasmodik produk membantu menghilangkan rasa sakit semasa haid.

Selain itu, minyak ini adalah antiseptik yang kuat, yang juga memungkinkan untuk menggunakannya dalam ginekologi, dan juga untuk meringankan keadaan pesakit yang menderita sakit rematik. Dengan mencampurkan beberapa tetes minyak angelica dengan sedikit minyak zaitun, batuk dirawat - campuran yang dihasilkan disapu ke kulit di kawasan bronkus, yang membantu menipiskan kahak. Minyak pati juga ditambah semasa penyedutan, jika hidung berair muncul dan tekak tersumbat. Prosedur ini membantu pulih lebih cepat..

Minyak biji ditambahkan ke makanan untuk rasa. Tetapi selalunya ia digunakan untuk tujuan kosmetik dan minyak wangi, kerana mempunyai kemampuan yang sangat baik untuk memperbaiki keadaan kulit. Ia hanya ditambahkan beberapa tetes ke krim dan losyen. Dengan penggunaan biasa, mungkin untuk menyembuhkan kerengsaan, menghilangkan jerawat, memberikan kulit wajah lebih muda.

Walaupun minyak tidak dianggap sebagai produk alergi atau toksik, intoleransi individu adalah mungkin. Oleh itu, sebelum memulakan penggunaan aktif, perlu memeriksa sama ada akan ada reaksi negatif terhadapnya. Untuk melakukan ini, anda perlu meletakkannya di pergelangan tangan dari dalam..

Selain itu, minyak merangsang aktiviti kontraktil rahim, sehingga dikontraindikasikan untuk wanita hamil untuk mengelakkan keguguran. Atas sebab yang sama, anda tidak boleh menggunakan ubat tersebut untuk ibu menyusu, kerana boleh menyebabkan pendarahan. Juga, jangan gunakan minyak untuk merawat bayi di bawah dua tahun..

Khasiat madu angelica yang berguna

Walaupun orang mengatakan bahawa madu angelica mempunyai banyak khasiat perubatan yang luar biasa, ia tidak meluas. Ia dihargai kerana aroma lembut dan halus yang luar biasa, warna yang menarik, yang boleh berwarna merah ambar atau coklat gelap dengan warna kehijauan, rasa halus yang kaya dengan nota karamel. Madu ini dianggap berkualiti tinggi, elit. Praktikalnya tidak mengkristal, tetapi menjadi tebal, likat dari masa ke masa.

Komposisi madu telah dikaji dengan baik. Telah terbukti bahawa sebahagian besarnya adalah fruktosa (kira-kira 43%), dan bukan glukosa. Oleh itu, madu angelica, setelah berunding dengan doktor, boleh dimakan walaupun dengan diabetes mellitus, tetapi dalam jumlah kecil.

Selain glukosa, maltosa dan sukrosa, tradisional untuk madu, produk angelica mengandungi seluruh kompleks semua vitamin, enzim dan unsur mikro yang diperlukan untuk manusia. Terdapat racun kulat dalam madu yang membantu memerangi jangkitan bakteria dan kulat, serta antiseptik semula jadi yang menghalang perkembangan mikroflora patogen, jadi ini adalah ubat yang sangat baik dalam rawatan bronkitis, jangkitan pernafasan akut dan jangkitan virus pernafasan akut, tonsilitis dan sistitis. Di samping itu, madu mempunyai keupayaan untuk menguatkan sistem imun, yang menjadikannya berguna semasa musim luruh-musim sejuk dan sejuk, dan terutama bagi orang-orang yang lemah, telah menjalani pembedahan, dan penyakit serius. Ini akan membantu mengembalikan kekuatan bagi mereka yang letih dan keletihan oleh beban berat - baik fizikal dan mental. Madu mempromosikan penyembuhan luka pada membran mukus, menyokong kerja jantung dan saluran darah.

Wanita boleh menggunakannya untuk memulihkan kitaran haid yang normal, sebagai langkah pencegahan terhadap penyakit sariawan. Telah terbukti bahawa madu mengaktifkan penyusuan, tetapi kerana ia menyebabkan alergi pada anak-anak, lebih baik ibu menyusu berhenti menggunakannya..

Keberkesanan madu telah terbukti untuk prosedur kosmetik juga. Jadi, jika anda meletakkannya di wajah anda seperti topeng, ia akan mengencangkan kulit anda dan memberikan wajah yang lebih muda. Anda boleh menggunakan madu angelica untuk lulur buatan sendiri. Pembungkus madu mempercepat penghapusan selulit, kerana ia meningkatkan peredaran darah, pemakanan dan, dengan demikian, membuang lemak berlebihan dan bahan toksik.

Ia berguna untuk menggunakan madu angelica pada waktu malam: ia mempunyai keupayaan untuk menenangkan badan. Satu sudu atau dua produk manis dengan teh akan memastikan tidur yang sihat.

Namun, anda tidak boleh menyalahgunakan sayang. Oleh kerana ia tinggi kalori (328 kalori per 100 g), orang dewasa memerlukan 50-60 g sehari untuk tujuan pencegahan, dan tidak lebih dari 100 g semasa sakit.

Agar tidak membeli madu angelica semula jadi palsu, anda harus ingat bahawa produk ini tidak pernah murah. Harganya mesti sangat tinggi jika dibandingkan dengan jenis madu lain. Untuk tujuan yang sama, anda boleh melakukan eksperimen untuk mengenal pasti mudah terbakarnya. Sekiranya, apabila dipanaskan di atas api dalam sudu, ia tidak mengubah konsistensinya dan terbakar, maka itu adalah palsu.

Madu seperti itu boleh disimpan selama bertahun-tahun. Perkara utama adalah menyimpannya di dalam gelas di ruangan gelap pada suhu tidak lebih tinggi daripada 20 darjah, tidak termasuk bersentuhan dengan logam, supaya produk yang berharga tidak teroksida.

Aplikasi Angelica dalam bidang kosmetologi

Kosmetologi paling kerap menggunakan sifat antibakteria dan anti-jerawat angelica. Untuk menjadi cantik, anda boleh menggunakannya sebagai agen luaran dan sebagai agen dalaman..

Minyak pati telah membuktikan dirinya dapat menghilangkan kerengsaan atau meremajakan kulit. Tincture alkohol sering menjadi asas untuk losyen anti-radang. Selain itu, minyak ini mendorong penyembuhan parut, luka, mikrokrak, luka, dan penyerapan semula lebam dan lebam yang cepat. Minyak ini boleh digunakan sebagai produk yang berdiri sendiri, menerapkannya pada kulit, atau ditambahkan pada krim, salap, topeng, balm untuk tangan, kaki dan rambut, syampu.

Merebus Angelica dapat mengubah kulit yang letih, terutamanya jika anda membuat ketulan ais daripadanya dan kemudian mengelap wajah anda dengan mereka.

Oleh kerana angelica mengandung sejumlah besar kumarin, ia memiliki kemampuan untuk meningkatkan peredaran darah dalam kulit, yang merangsang pertumbuhan semula aktif dan pembaharuan tisu. Maksudnya, angelica dapat digunakan untuk meremajakan kulit. Harta ini sangat ketara dan hebat..

Dalam sejumlah formulasi, angelica digunakan untuk mencapai kesan mengangkat kulit. Di samping itu, ini juga mempromosikan penghasilan protein kolagen, yang memungkinkannya digunakan sebagai topeng pelicin untuk kulit, serta formulasi rambut yang diubati..

Untuk mengurangkan kegatalan pada kulit

Rebus akar cincang (1 sudu teh) dengan segelas air mendidih dan biarkan ubat di dalam air ini selama 10 minit, kemudian tapis. Basuh muka anda pada waktu pagi dan malam, anda hanya boleh lap dengan kapas yang dicelupkan dalam komposisi ini.

Untuk menghilangkan kedutan halus

Sediakan rebusan akar angelica: rebus 3 sudu besar bahan mentah dalam 250 ml air selama 20 minit, kemudian bersikeras untuk masa yang sama. Terikan, ambil satu sudu teh komposisi, campurkan dengan satu sudu teh madu dan satu sudu keju kotej buatan sendiri. Gosok hingga bersih, sapukan pada kulit wajah dan berbaring untuk berehat selama 10-15 minit. Kemudian basuh topeng dengan air suam dan bilas wajah anda dengan sejuk.

Mandi untuk kulit yang tegas dan licin

Rebus 2 sudu akar angelica tanah dengan satu liter air mendidih. Bersikeras selama 20-30 minit dan setelah meneran, tuangkan infusi yang dihasilkan ke dalam tab mandi. Mandi selama seperempat jam, sementara air tidak boleh terlalu panas. Untuk menjadikan hasilnya lebih jelas, ikuti mandi - dari 10 hingga 15 prosedur.

Topeng pelicin rambut

Basuh rambut anda dengan syampu biasa. Sapukan topeng kedai siap pakai pada rambut anda, di mana sedikit minyak pati angelica harus ditetes - 2-3 tetes akan mencukupi. Tunggu 2-3 minit, kemudian bilas. Rambut akan menjadi lebih licin dan berkilau. Ulangi prosedur untuk kursus selama dua minggu, menggunakan topeng selepas setiap mencuci.

Untuk rambut yang rimbun

Sediakan rebusan akar angelica: tuangkan 5 sudu besar bahan mentah kering ke dalam 2 liter air. Rebus campuran selama kira-kira 10 minit, biarkan selama setengah jam lagi. Saring, tambahkan 1.5 liter air lagi dan bilas rambut selepas mencuci. Kaldu membantu menghilangkan kelemumur, menjadikan rambut rimbun dan memberikan aroma yang menyenangkan.

Kontraindikasi untuk digunakan

Mereka mengatakan ada bintik-bintik di bawah sinar matahari juga. Begitu juga dengan angelica: untuk semua khasiatnya dan sebilangan besar khasiat perubatan yang sangat baik, tanaman ini dalam beberapa kes boleh membahayakan. Oleh itu, secara kategoris tidak boleh digunakan oleh wanita hamil, dan pada bila-bila masa. Ibu yang menyusu juga tidak boleh mencuba rawatan angelica..

Ia juga dikontraindikasikan dengan kecenderungan pendarahan (terutamanya dengan rahim yang teruk). Ulser perut, takikardia dan diabetes mellitus juga merupakan kontraindikasi terhadap penggunaan angelica..

Ada orang yang getah tanamannya menimbulkan reaksi alergi, iaitu intoleransi individu terhadap sebatian berasaskan angelica tidak dapat dikesampingkan.

Tetapi walaupun, pada dosis yang dibenarkan secara terapeutik, tubuh bertindak balas positif untuk mengambil angelica, maka sekiranya berlaku overdosis, tanda-tanda keracunan khas mungkin muncul: fotofobia, cirit-birit, pening, mual, muntah, kehilangan kesedaran dan bahkan kelumpuhan.

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "