Kacang polong: keterangan dengan foto

Kacang polong adalah genus tumbuhan herba tahunan, yang terdiri daripada 7 spesies.

Penerangan ringkas kacang polong

Kacang polong adalah tanaman herba dengan batang pendakian yang lemah. Di atasnya terdapat daun-daun dan ranting-ranting kecil, beberapa di antaranya dimahkotai dengan bunga-bunga putih, dan beberapa lagi dengan sulur-sulur, di mana tanaman itu menempel pada berbagai benda, membungkusnya. Saiz tanaman cukup besar 0.5-1.5 meter.

Buah kacang adalah kacang polong kecil (biasanya berdiameter sekitar 0,5 cm) yang terdapat di dalam bivalve pod (masing-masing 5-10 kacang polong).

Sifat kacang polong yang berguna

Kacang polong mengandungi sejumlah besar vitamin (terutamanya kumpulan A, B, C), unsur mikro dan makro (banyak kalium, fosforus, magnesium dan kalsium, zat besi, zink, dll.), Gula dan bahan lain. Ini membawa kepada kesimpulan bahawa kacang polong sangat bermanfaat untuk kesihatan, terutama untuk sistem kardiovaskular dan pencernaan. Ia juga mempunyai kesan yang baik pada pelbagai organ dan sistem, merupakan agen profilaksis untuk banyak penyakit, dan mempunyai kesan tonik..

Kacang
Kacang adalah kekacang yang diusahakan dengan banyak khasiat yang bermanfaat.

Soya
Kedelai adalah tanaman tanaman terkenal yang digunakan untuk membuat produk soya.

Laporkan topik pesanan kelas Peas 2, 3, 6

Kacang polong adalah tanaman tahunan dengan batang keriting yang fleksibel dan daun hijau muda. Batangnya yang panjang berakhir dengan kumis bercabang. Ia berbunga dengan bunga merah jambu putih atau pucat, dan ketika pudar, kacang polong muncul di tempatnya. Mereka mengandungi biji - kacang polong.

Orang-orang telah makan kacang polong sejak zaman kuno. Penyelidikan moden telah mengesahkan bahawa ia digunakan sebagai makanan sejak Zaman Batu dan Gangsa. Ia tersebar luas di India kuno, China dan Rom. Dan di Yunani kuno, kacang polong dianggap sebagai makanan utama orang biasa..

Orang Cina telah lama menganggap kacang polong sebagai simbol kekayaan dan kesuburan. Anehnya, di perkampungan Rusia dipercayai bahwa kacang polong menyumbang kepada pembiakan ternakan dan hasil panen yang baik di ladang. Orang-orang menganjurkan perayaan pemuliaan kacang polong. Pada hari ini, orang memetik kacang polong dan saling memperlakukan mereka..

Kacang polong adalah sayur yang sangat sihat. Ia kaya dengan vitamin: A, B, C dan E, mengandungi fosforus dan kalium. Di antara sayur-sayuran, ia adalah peneraju kandungan protein. Ia membantu jantung dan otak berfungsi, meningkatkan imuniti. Pengambilan kacang polong secara berkala menjadikan kulit awet muda

Kacang polong tidak hanya boleh dimakan segar, tetapi juga sesuai untuk menyediakan pelbagai hidangan. Sup dan bubur direbus dari kacang polong, ditambahkan ke salad. Kacang polong digunakan sebagai makanan untuk beberapa haiwan. Dia juga menemui aplikasinya dalam perubatan rakyat. Pati kacang polong digunakan untuk pengeluaran bioplastik.

Akar kacang polong adalah rumah kepada bakteria yang mengasimilasi nitrogen dari udara. Apabila tangkai kacang polong dipotong, bakteria ini, bersama dengan akarnya, tetap di bawah tanah, sehingga memperkaya tanah dengan baja nitrogen..

Kacang kacang disemai pada akhir bulan Mei. Menurut kepercayaan popular, mereka melakukannya ketika matahari terbenam sehingga burung pipit yang menyukai bijirinnya tidak melihatnya dan tidak mematuknya. Tanah untuk disemai mesti dibajak dan dibaja dengan teliti. Sebelum menyemai, dalam beberapa hari, kacang polong tersebar di bawah sinar matahari dan dibiarkan kering. Mikroba berbahaya yang terdapat pada kacang polong mati. Ini meningkatkan percambahan dan hasilnya..

Kacang polong adalah tanaman yang sangat berguna yang dihargai sejak zaman kuno. Di dunia moden, ia telah menemukan aplikasi tidak hanya dalam memasak, tetapi juga dalam peternakan, perubatan, dan industri..

Nombor opsyen 2

Kacang polong telah dikenali sejak Zaman Batu. Di gua-gua Zaman Gangsa, ahli arkeologi juga menemui benih tanaman ini. Di era yang berbeda dan di wilayah yang berbeda, kacang polong dianggap sebagai simbol dan tanda kebesaran dan kekayaan, dan juga banyak orang miskin, yang tidak dapat menyediakan meja mereka dengan sesuatu yang lain. Juga, kacang polong telah dan masih digunakan sebagai tanaman pakan..

Ahli keluarga kekacang ini lebih kerap merupakan tanaman tahunan yang mengandungi biji kacang yang terdapat di dalam kacang bivalve. Ia tumbuh di lintang tengah dan di selatan. Suka cahaya matahari, kelembapan dan kehangatan tanah rata-rata. Seperti tanaman mana pun, kacang polong mempunyai kelemahan dan perosak mereka sendiri yang boleh menyebabkan bahaya serius terhadapnya..

Salah satu musuh utama kacang polong adalah lendir nodul. Larva kumbang ini tidak menolak untuk menikmati proses dasar kacang polong. Akibatnya, pertumbuhan batang terganggu, sementara orang dewasa merosakkan daun. Masalah lain dengan kacang polong adalah kumbang. Bug ini lebih menyukai kacang polong, yang mempengaruhi hasilnya dengan ketara. Selain itu, kacang polong berisiko dijangkiti kulat (misalnya, jamur dapat menetap di permukaan polong dan menembusi ke dalam, mempengaruhi kacang polong), bakteria patogen dan juga virus.

Kacang polong - sumber protein dan asid amino, mempengaruhi metabolisme lemak. Hari ini suri rumah yang memahami nilai pemakanan kacang polong sering menggunakannya dalam penyediaan kursus pertama dan kedua. Dan pada tahun 1866, kacang polong menjadi fokus utama karya terbitan Gregor Mendel mengenai sifat keturunan. Di dalamnya, saintis memberikan contoh penelitian yang telah dilakukannya pada kacang polong selama 7 tahun.!

2, 3, 6 gred dalam biologi

Kacang polong

Topik mesej popular

  • Maslenitsa

Shrovetide adalah salah satu percutian Slavia tertua, sangat disukai oleh orang, ia telah wujud sejak zaman kafir. Idea utama percutian adalah perpisahan musim sejuk. Setelah penerimaan agama Kristian di Rusia, Maslenitsa mula dirayakan pada tahun

Salah satu percutian yang paling popular dan dinanti-nantikan di seluruh dunia ialah Tahun Baru. Di kebanyakan negara, ia disambut pada malam 31 Disember hingga 1 Januari. Adalah dipercayai bahawa Tahun Baru adalah hari cuti,

Voronezh adalah bandar besar, jadi terdapat banyak monumen yang terpasang di dalamnya. Ini adalah monumen bagi kedua-dua negarawan negara kita dan orang-orang terkenal yang nasibnya sama ada berkaitan dengan pusat wilayah ini..

Laporan-mesej Peas

Kacang polong adalah tumbuhan herba, biasanya berwarna hijau, dengan batang berongga, milik keluarga kekacang. Tanaman ini mempunyai bunga penyerbuk putih, dan buah kacang polong adalah buah.

Mengenai jenis, ia dibahagikan kepada pelupusan dan gula. Walau bagaimanapun, perbezaan luaran tidak begitu ketara. Perkara lain ialah kacang polong, berbeza dengan kacang polong, hanya digunakan untuk pengeluaran kacang polong dalam tin dan dimakan begitu sahaja. Varieti gula tidak mempunyai partisi dan ditanam untuk kepentingan tulang belikat - yang disebut kacang belum masak, yang boleh digunakan sebagai produk makanan tanpa mengupas biji..

Ngomong-ngomong, ada juga kacang polong separuh gula. Walau bagaimanapun, sebutannya sangat jarang berlaku - kemungkinan besar kerana perbezaannya tidak mempunyai kontras yang signifikan dari dua varieti pertama, yang berbeza antara satu sama lain..

Di negara-negara seperti China Kuno dan India Kuno, budaya ini cukup meluas, dan lebih-lebih lagi, itu adalah simbol kekayaan dan kesuburan. Dan di Perancis, kacang polong hadir di meja perwakilan hampir semua segmen penduduk. Di Sepanyol dan Rusia mereka menggunakan kacang chowder dengan ham.

Sejarah mengetahui zaman ketika di Rusia budaya kekacang ini hampir menjadi produk utama dan sangat digalakkan kepada orang-orang yang beriman selama berpuasa untuk mengisi semula sumber badan dan nutrien yang telah habis.

Harus dikatakan bahawa kacang polong adalah sumber protein yang baik, sehingga mereka juga dapat menggantikan produk daging bagi mereka yang, untuk beberapa sebab, tidak dapat memakannya sepenuhnya. Tambahan, ia dicerna lebih cepat daripada jenis daging haiwan apa pun..

Lebih-lebih lagi, kultur ini mempunyai banyak khasiat yang berguna - misalnya, kesan diuretik, ia juga mempunyai fungsi mengawal kalsium dalam darah, antioksidan dan bahkan membantu melawan diabetes.

Namun, kacang polong juga mempunyai sifat negatif: ia dikontraindikasikan untuk gout, proses keradangan di perut dan usus, nefritis, dan juga tidak diinginkan untuk orang yang mengalami perut kembung..

Ramai orang takut makan kekacang, kerana kemungkinan kesan gas. Tetapi secara umum, ketakutan ini agak berlebihan - dalam jumlah yang agak kecil, kacang polong, seperti kacang, tidak membahayakan tubuh manusia yang sihat..

Seperti yang disebutkan sebelumnya, ada juga faedahnya - yang utama adalah mengetahui teknologi memasak yang betul..

Gambar untuk menghantar Peas

Topik Popular Hari Ini

  • Tumbuhan Gurun

Gurun dianggap sebagai tempat di mana tidak ada kehidupan kecuali pasir, tetapi ini adalah salah tanggapan. Di padang pasir anda boleh menemui haiwan, serangga, kadal yang berbeza, yang bermaksud bahawa di padang pasir mereka dapat tumbuh

Berlian adalah fosil semula jadi yang berguna yang terletak jauh di dalam kerak bumi; ia berbeza dari semua batu dengan kekuatan khasnya. Harga fosil ini mahal, tetapi sebenarnya

Pada mulanya, orang menggunakan sistem pengukuran yang, katakanlah, selalu ada di tangan. Lebih tepatnya, mereka mengukur panjangnya mengikut ukuran badan itu sendiri. Sebagai contoh, banyak orang tahu bahawa

Bagi orang biasa, berfikir, orang awam, komputer adalah perkara hebat yang mempunyai sebilangan besar fungsi

Tidak banyak yang diketahui mengenai kehidupan orang primitif. Para saintis masih membahaskan bagaimana dan kapan manusia pertama di bumi muncul. Namun, sebilangan mereka mengakui bahawa jejak pertama manusia

Panda raksasa adalah haiwan besar yang mencapai panjang satu setengah hingga dua meter dan berat haiwan berbulu ini boleh dari tujuh belas hingga seratus enam puluh kilogram.

Kacang polong - Apakah tanaman ini dan apa khasiatnya?

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Kacang polong adalah tumbuhan tahunan yang tergolong dalam keluarga kekacang. Sangat anggun dan cantik, dengan daun nipis, sulur dan bunga kacang khas. Ia berbunga lebih kerap berwarna putih, kadang-kadang berwarna merah jambu. Beberapa jenis mekar berwarna ungu dan fuchsi.

Asal

Tumbuhan ini boleh dianggap sebagai salah satu tanaman bijirin pertama yang dikuasai oleh manusia. Ia dikenali sebagai tanaman yang ditanam lebih awal daripada gandum, jagung, dan lebih-lebih lagi kentang..
Terdapat dua teori mengenai asal tumbuhan ini: menurut yang pertama, mereka mula membiaknya di India kuno, dan dari sana kacang polong menyebar lebih jauh.
Menurut yang kedua (lebih biasa) - tempat kelahiran tanaman harus dianggap Yunani Kuno, sudah pada abad keempat SM ia ditanam dan dimakan di sini. Dan dari sini ia dibawa ke China, India. Belanda adalah orang Eropah pertama yang menanam tanaman tersebut. Hidangan dari itu dimakan dengan senang hati oleh perwakilan dari semua segmen penduduk, dan di Asia ia dianggap sebagai simbol kekayaan dan kesuburan..

Jenis dan ragam

Yang paling biasa adalah kacang polong. Biji-bijiannya bulat dan sedikit rata di kedua-dua belah pihak. Budaya inilah yang telah dikenal sejak zaman kuno, banyak jenis telah diciptakan.

Varieti kacang biji, seterusnya dibahagikan kepada tiga kategori utama:

  • Otak,
  • Mengupas,
  • Gula.

Varieti otak disebut kerana ketika matang sepenuhnya mereka mengecil dan menyerupai sedikit otak. Biji-bijian ini mengandungi kadar gula yang cukup tinggi, sehingga mereka dapat dikelirukan dengan varieti gula untuk rasa. Varieti ini tidak pernah digunakan untuk memasak, tetapi sangat baik untuk membuat makanan dalam tin..

Varieti gula - kerana terdapat banyak kelembapan pada biji-bijian yang sudah masak, mereka sangat menyusut apabila dikeringkan. Sebilangan besar digunakan pada peringkat belum masak. Dimakan bersama dengan polong.

Mengelupas varieti - ini adalah jenis yang digunakan untuk memasak dan membuat bijirin. Benih dari varieti ini ditutup dengan sekam keras yang dikupas semasa pemprosesan industri..

Kacang tanah adalah varietas yang kurang biasa ditanam di beberapa negara Eropah. Biji-bijiannya bersudut.

Kandungan dan komposisi kalori

Komposisi kimia 100 gr. kacang kering

Kandungan kalori300 - 320 kkal
Air14 g
Protein23 g
Lipid1.2 g
Karbohidrat53.3 g
Termasuk gula sederhana4.2 g
Kanji46.5 g
Selulosa5.7 g
Unsur abu2.8 g
Vitamin: A0.01 mg
DALAM 10.8 mg
PADA 20.2 mg
PADA 32,2 mg
PADA 60.3 mg
PADA 916 mg
E9.1 mg
H19 μg
RR2,2 mg
Kolin200 mg
Besi9.4 mg
Potasium873 mg
Kalsium115 mg
Silikon83 mg
Magnesium107 mg
Natrium69 mg
Sulfur190 mg
Fosforus329 mg
Klorin137 mg
Aluminium1180 mcg
Boron670 mcg
Vanadium150 mcg
Iodin5.1 mcg
Kobalt13.3 μg
Mangan1750 mcg
Tembaga750 mcg
Molibdenum84.2 μg
Nikel246.6 μg
Tin16.2 mcg
Selenium13.1 μg
Titanium181 μg
Fluorin30 mcg
Strontium80 mcg
Kromium9 μg
Zink3180 mcg
Zirkonium11.2 mcg

Biji-bijian juga mengandung antioksidan dan ATP yang tinggi, komponen yang terlibat dalam metabolisme tenaga..

Protein dalam produk

Secara adil, harus dikatakan bahawa tidak ada terlalu banyak metionin dalam protein kacang polong, oleh itu ia tidak dapat menggantikan protein haiwan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, dengan menggabungkan pelbagai jenis makanan tumbuhan dengan kandungan protein yang tinggi, penggantian daging dan produk haiwan hampir dapat dicapai. Ini tidak berlaku untuk pemakanan kanak-kanak, kerana protein produk haiwan lebih mudah diasimilasi dan berharga untuk tubuh mereka..

Kandungan protein dalam kekacang:

  • Tepung soya - 36 - 46 gr. dalam 100 gr. bahan mentah,
  • Kacang tanah - 26.9 gr.,
  • Kacang polong, lentil - 24.0 g.,
  • Kacang - 21.4 gr.,
  • Walnut - 15 gr.

Hartanah

Sejak zaman kuno, orang telah menggunakan kacang polong bukan hanya dalam memasak, tetapi juga penyembuhan..

Penggunaan ubat:

  • Pencegahan kegemukan,
  • Pencegahan anemia,
  • Menormalkan fungsi hati,
  • Menormalkan fungsi jantung dan membersihkan saluran darah,
  • Meningkatkan fungsi buah pinggang, diuretik,
  • Mengatur fungsi usus, membersihkannya dari batu najis dan pengumpulan,
  • Mengatur tahap kolesterol darah,
  • Menghalang perkembangan proses ganas,
  • Mengaktifkan kerja otak,
  • Menenangkan sistem saraf,
  • Meningkatkan kekuatan seksual,
  • Membersihkan kulit.

Resipi kesihatan

Pada zaman kuno, kacang polong digunakan untuk mengobati anemia, gondok, penyakit vaskular, penyakit jantung dan kegemukan. Penggunaan tumbuhan ini dalam makanan memperbaiki keadaan prostat, membuang lebihan cecair dari badan.

1. Daun dan pucuk membantu menghilangkan batu dan pasir di tunas. Potong, 2 sudu besar. bancuh bahan mentah dengan 300 ml air mendidih, biarkan selama setengah jam. Lewat ayak, gunakan 2 sudu besar. sebelum makan.

2. Dari cacing: makan kacang polong (segenggam) semasa perut kosong atau tuangkan cuka di atas biji-bijian kering selama 8 jam. Selepas tidur, makanlah mereka dan minum air dan teh sepanjang hari. Buat enema dari rebusan kacang polong. Ini membantu bukan sahaja menyingkirkan parasit, tetapi juga melegakan keradangan buasir..

3. Untuk rawatan proses kulit yang meradang: rebus biji-bijian, hancurkannya menjadi gruel dan sapukan ke tempat yang sakit untuk waktu yang lama. Gruel yang sama membantu memutihkan kulit dengan jeragat atau bintik-bintik usia..

4. Untuk meningkatkan kekuatan seksual: tuangkan biji-bijian mentah selama 2 jam dengan air pada suhu bilik, toskan airnya, rempah dengan sedikit madu. Makan bijirin dan minum sedikit cecair.

5. Untuk rawatan sakit gigi: rebus biji-bijian dalam minyak zaitun, bilas mulut anda. Minyak ini membantu memperbaiki keadaan rambut.

6. Untuk mengeluarkan batu dari pundi kencing dan buah pinggang, buat rebusan kacang polong hitam dan gunakannya tiga kali sehari, 100 ml. Ubat ini dilarang untuk wanita hamil..

7. Untuk rawatan sembelit: ambil 2 sudu kecil tiga kali sehari. tepung kacang semasa perut kosong.

8. Untuk rawatan dermatitis: sediakan infus dedaunan dan daun daun, buat kompres dengan infus. 3 - 4 hari sudah cukup untuk mendapatkan hasilnya.

9. Untuk meningkatkan fungsi otak: teh dari akar. Ia sangat sedap dan sihat. Anda boleh minum seberapa banyak yang anda mahukan.

10. Untuk sakit pada sendi lutut dan kaki sangat berkesan untuk berlutut pada kacang polong. Untuk sakit kaki, lebih senang berdiri di atas kacang. Prosedur ini meningkatkan peredaran darah di otot kaki dan lutut, melegakan bengkak dan sakit..

Resipi kecantikan

1. Topeng untuk kulit kering: kisar kacang kering (lebih disukai hijau) menjadi serbuk, 1 sudu besar. serbuk, 1 sudu kecil. krim masam, 1 sudu kecil. kuning telur mentah. Tetap muka sehingga 30 minit.

2. Topeng untuk kulit berminyak: 1 sudu besar. tepung kacang, 1 sudu kecil. Pukul putih telur ayam, 1 sudu kecil. kefir. Topeng ini melicinkan kedutan. Mereka perlu dilakukan setiap hari selama 10 hari berturut-turut..

3. Topeng anti-penuaan: 2 sudu besar. tepung kacang, 1 sudu besar. minyak sayuran, 2 sudu besar. susu. Simpan selama 20 minit. Bersihkan wajah anda dengan teh sejuk.

4. Boleh digunakan sebagai pembersih untuk kulit berminyak. Untuk melakukan ini, tepung dicairkan dengan air sehingga krim masam pekat dan lembut, dalam gerakan bulat, disapu pada kulit dahi, pipi dan dagu. Tahan selama 10 minit dan bilas.

5. Untuk menguatkan rambut: 2 sudu besar. tepung kacang, 2 sudu besar. inai, 1 kuning telur, 1 sudu besar. burdock atau minyak sayuran lain, sedikit air mendidih dan biarkan suam sehingga gelembung muncul. Rawat rambut yang direndam dalam air dan biarkan selama setengah jam.

6. Ubat Cina untuk menguatkan rambut: tuangkan tepung kacang polong dengan air suam sedikit semalaman. Pada waktu pagi, rawat rambut anda dan bilas dengan air suam selepas setengah jam. Menghilangkan minyak dari rambut dengan sempurna.

7. Sebagai scrub: ambil 300 gr. tepung kacang dan 300 ml susu, campurkan, tambahkan beberapa tetes minyak rosemary dan rawat badan (terutama dengan kulit kering). Bilas dengan air suam selepas 20 minit.

Resepi hidangan

1. Sup Jerman dengan crouton. Diperlukan: kacang polong 150 gr., Sup daging 50 ml, satu wortel, satu bawang dan satu akar pasli, 100 gr. daging babi, 30 gr. bacon, 50 gr. roti, sedikit mentega, garam. Rebus kacang polong dan potong dengan pengisar, sediakan sos putih dari tepung dan kaldu, tambahkan kacang polong rebus, masukkan api, tambahkan wortel tumis dan pasli, bawang, krek. Sebelum dihidangkan, tambahkan crouton kecil yang digoreng dalam mentega ke setiap mangkuk.

2. Kacang polong dalam sos tomato. Diperlukan: kacang polong, tomato, bawang, bawang putih, garam, lada hitam, dill. Rebus kacang polong, buat sos tomato secara berasingan. Rebus, angkat kulit, potong, rebus, masukkan mentega, bawang cincang, sedikit rebusan dari kacang polong, rebus sehingga tomato masak sepenuhnya. Masukkan bawang putih dan lada ke dalam sos. Untuk penebalan, anda boleh menggunakan sedikit tepung. Masukkan sos ke kacang polong dan campurkan, rebus. Hiaskan dengan dill sebelum dihidangkan.

3. Salad dengan kacang polong dan kacang. Diperlukan: satu tin kacang hijau dan kacang, empat ulas bawang putih, sedikit minyak zaitun, garam, lada, pudina. Campurkan kekacang, musim dengan bawang putih, minyak, herba. Makan dengan sepotong roti putih, berminyak dengan sos tomato atau minyak zaitun.

4. Pai dengan kacang polong. Perlu adunan: 200 ml kefir, 1 telur, sedikit soda, 2 sudu besar. gula, sedikit garam, 1 sudu besar. minyak sayuran, 2 - 3 gelas tepung. Doh mestilah cukup keras untuk digulung. Buat sosej dari doh, potong dan gulungkan masing-masing menjadi bulatan. Pai digoreng dengan minyak. Untuk pengisiannya: kacang rebus, bawang tumis, garam, lada secukup rasa. Biarkan pengisian sejuk sebelum membentuk pai..

5. Potongan kacang. Diperlukan: 400 gr. kacang kering, 100 gr. semolina, 3 sudu besar. tepung, dua bawang, lada, garam secukup rasa, serbuk roti. Rebus kacang polong, toskan kaldu dan rebus semolina di atasnya (anda memerlukan 250 ml kaldu). Campurkan kacang polong dan semolina, masukkan tepung, rempah, bawang goreng. Potong buta dan gulungkannya dalam crouton Goreng, kemudian masukkan ke dalam ketuhar selama 15 minit. Minum suam.

Untuk kanak kanak

Oleh kerana pencernaan kacang polong dikaitkan dengan beberapa kesulitan, tubuh anak harus diperkenalkan kepadanya secara beransur-ansur. Dan budaya kekacang ini dapat dimasukkan ke dalam makanan sebagai hidangan lengkap hanya dari satu setengah tahun.
Bayi yang kurang berat badan akan mendapat manfaat dari memasukkan kentang tumbuk atau sup kacang, kerana mereka cukup berkhasiat dan sangat memuaskan.
Biji-bijian dari kekacang ini mengandungi banyak kalsium, magnesium dan vitamin B, yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan normal tubuh anak..
Oleh kerana biji-bijian budaya ini mengandung sejumlah besar serat tumbuhan yang tidak dicerna, kacang polong dikelaskan sebagai makanan "berat". Oleh itu, bayi hanya boleh memberikannya dalam bentuk puri atau sup yang homogen..

Kentang tumbuk pertama tidak boleh melebihi satu sudu teh. Selanjutnya, anda dapat meningkatkan jumlahnya secara beransur-ansur, memerhatikan reaksi tubuh anak. Kombinasi yang paling disukai adalah sayur-sayuran. Ternyata enak dengan daging, tetapi agak keras, jadi lebih baik menunggu dengan hidangan seperti itu.
Dari usia dua tahun, bayi dapat diperkenalkan dengan diet kacang polong mentah mereka. Tetapi hanya untuk anak-anak yang sudah pandai mengunyah makanan seperti itu, kerana biji-bijian dapat tersedak.

Kontraindikasi

Bagaimana hendak masak?

1. Kaedah paling mudah: semasa memasak, tambahkan sedikit baking soda, ketika mendidih, angkat busa dan masak hingga lembut.
2. Rendam selama beberapa jam (misalnya, semalaman), rebus, toskan air dengan busa, tambahkan air baru, biarkan mendidih di atas api yang tinggi, kurangkan selepas 5 minit dan masak selama kira-kira setengah jam.
3. Jangan masin hingga akhir memasak.!
4. Lebih baik memasak dalam kuali atau pinggan lain dengan dinding tebal.
5. Untuk mempercepat proses, anda perlu menambahkan air sejuk dari semasa ke semasa.
6. Masak dalam periuk tekanan - semuanya siap dalam 25 minit.

Berkembang

Kacang polong lebih suka tanah ringan dan tidak berasid, disenyawakan dengan baik. Ia tumbuh dengan buruk di tanah lembap, berasid, masin, dan juga tanah dengan air bawah tanah yang berdekatan.
Pada awal musim bunga, anda harus menggali dan melonggarkan tanah, jika tanahnya subur, anda tidak dapat menyuburkannya. Jika tidak, anda boleh menambah baja nitrogen-fosforus-kalium, juga kompos atau humus.
Unsur surih dapat dituangkan terus ke baris ketika menanam benih.
Tanah untuk penanaman harus memanaskan badan. Benih ditanam hingga kedalaman 5 cm. Jurang antara biji adalah 2 cm, biji ditanam dalam dua baris, jarak antara baris adalah 50 cm.
Semasa musim kemarau, perlu menyiram tanaman dan tanaman yang sudah muncul. Varieti pematangan awal dapat dituai seawal tiga bulan setelah menanam benih..

Penyimpanan

1. Kacang hijau tidak akan kehilangan kualiti dan akan bertahan lama jika biji-bijian yang baru dituai ditutup dengan garam dalam perkadaran: setengah gelas garam per kilogram biji-bijian. Apabila biji-bijian melepaskan jus, ia harus dikeluarkan, biji-bijian dituangkan ke dalam mangkuk enamel dan dimasukkan ke dalam mandi air selama 60 minit. Seterusnya, biji-bijian harus disejukkan, disumbat ke dalam bekas kaca dan disimpan di tempat yang sejuk. Untuk memberikan rasa asli kacang polong, rebus dengan gula..

2. Pembekuan adalah kaedah yang sangat baik yang membolehkan anda mengekalkan semua khasiat pemakanan, namun penampilan biji-bijian agak merosot.

3. Pengetinan: 1 sudu besar diambil untuk air garam. garam dan 1 liter air. Rebus biji-bijian dalam air garam tidak lebih dari 3 minit, tuangkan ke dalam balang dan isi ke bahagian atas dengan air garam. Tsterilkan balang selama 45 minit, tuangkan 70% esen cuka (1 sudu kecil per liter isi padu), gulung dan sejukkan. Ternyata sangat sedap dan air garamnya tidak mendung.

Buncis (Uzbekistan)

Ini adalah tumbuhan bebas dari keluarga kekacang. Ia disebut kacang polong kerana biji buncis berbentuk bulat dan sedikit menyerupai kacang polong kering. Tanaman ini lebih banyak diusahakan di negara-negara Afrika dan Asia, kerana lebih menyukai iklim yang hangat, sementara di kawasan yang beriklim sedang memberikan hasil yang kecil. Ia telah tumbuh di Timur selama lebih dari tujuh ribu tahun. Ia memakan masa lebih lama untuk memasak kacang buncis daripada kekacang lain. Biji-bijian rebus digunakan untuk membuat pasta - hummus, dan tortilla terbuat dari tepung.

Kacang polong

Seorang ahli keluarga kekacang yang lebih menyerupai kacang. Nama lain ialah kacang emas, kacang polong Asia, dan kacang polong. Berasal dari negara-negara Asia Barat Daya. Ia digunakan secara meluas dan ditanam di India, Afghanistan, Pakistan, China, Vietnam. Di India disebut dhal.
Biji-bijian matang digiling menjadi tepung atau rebus, kacang dan polong yang belum masak digunakan untuk makanan. Mereka juga digunakan dalam bentuk bercambah. Rawatan panas sangat lama, jika anda menuangkan air 3 jam sebelum memasak, haidnya berkurang.

Pelbagai tetikus

Peas tikus juga disebut vetch dan banyak digunakan untuk memberi makan ternak. Vika meningkatkan hasil susu, dan juga meningkatkan kenaikan berat badan yang lebih cepat. Jerami tanaman ini sangat berkhasiat, walaupun sukar dicerna. Oleh itu, ia hanya digunakan dalam jumlah kecil dalam campuran dengan makanan lain.
Biji-bijian tanaman ini pahit, sehingga ditambahkan ke pakan ternak dalam jumlah kecil untuk menggemukkan..

Gred laut

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.

Cerita mengenai kacang polong untuk kanak-kanak, kelas 1-3

Kisah kacang untuk anak-anak

Lelaki yang dihormati, adakah anda suka kacang polong? Dan seperti apa dia, ingat?

Kacang kacang mempunyai batang keriting yang fleksibel, daun hijau muda yang berair dan bunga ungu putih atau merah muda. Apabila pudar, bilah memanjang muncul di tempat mereka - ini adalah nama untuk kacang polong muda. Benih tersembunyi di dalam polong - kacang manis bulat.

Dengarkan kisah pendek dalam ayat.

Kacang polong

Tiga kacang polong berbaring

Di telapak tangan Antoshenka.

Jari-jarinya tidak tertutup -

Satu - di bawah dapur,

Yang lain ada di beranda,

Dan yang ketiga adalah lompat-lompat,

Berguling di ambang pintu.

Berguling ke jalan,

Di mana currant tumbuh,

Digulung ke kebun,

Dan berdiam diri.

Tiba-tiba, entah dari mana - hujan!

Saya berlari melewati katil,

Bisik dengan zucchini,

Daun selada yang dibasuh,

Dia memberi air kepada tomato,

Hujannya memuji

Dan menuangkan air.

Kacang polong segera tumbuh -

Antosha datang ke kebun,

Dia melihat kacang polong tumbuh di sana.

Antosha terkejut: "Oh! Oh!

Dari mana kacang polong berasal dari sini? "

Berkepala,

Ia mempunyai kacang manis.

Sekali lagi di Antoshenka's

Terdapat tiga kacang polong di telapak tangan -

Seperti tarian,

Mereka bertanya kepada Antosha di mulut!

Kacang polong telah dikenali oleh orang sejak zaman kuno. Dipercayai bahawa wakil keluarga kekacang - kacang, kacang, kacang polong, kacang soya, lentil - boleh menjadi sayur pertama yang dimakan seseorang.

Kacang polong tumbuh di selatan Rusia, Crimea, Kaukasus, Asia Tengah, India, Iran dan Ethiopia.

Kacang polong tersebar luas di India Kuno, Yunani Kuno, Rom Purba dan China Kuno. Di kalangan orang Cina, sayur ini adalah simbol kesuburan dan kekayaan..

“Kacang polong sudah lama dikenal di Rusia. Bukan suatu kebetulan bahawa ketika mereka mengatakan: "Itu pada masa pemerintahan Tsar Pea," mereka bermaksud peristiwa zaman kuno yang mendalam "(J. Orlova).

Pada abad ke-16, kacang hijau manis muncul. Titik polka - namanya bukan hanya kecil, tetapi juga cukup rasmi.

Adakah anda tahu bahawa kacang polong adalah juara sayur dalam kandungan protein? Kacang kering mengandungi protein sebanyak daging lembu. Di samping itu, ia mengandungi banyak karbohidrat (terutamanya pati), kalium dan fosforus. Dan kacang hijau kaya dengan vitamin A, B dan C.

Kacang polong dimakan tidak hanya segar, mereka juga digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan: sup dan bubur. Kacang tin dimasukkan ke dalam salad dan vinaigrette. Ini adalah lauk yang enak untuk hidangan daging.

Kacang polong memberi kita buah-buahan yang enak dan membantu tanaman lain. Bakteria nodul hidup di akarnya, yang mengasimilasikan nitrogen secara langsung dari udara..

Apabila kacang polong dipotong, banyak baja nitrogen tetap ada di dalam tanah. Tidak hairanlah ia disebut "kilang nitrogen hijau".

“Tukang kebun yang berpengalaman suka menanam kacang polong di kebun muda. Di sana cerah dan panennya bagus. Kemudian jisim hijau dibajak. Dan dari persenyawaan hijau dan nodul pada pokok muda, pertumbuhannya meningkat dengan ketara ".

Kacang polong biasanya disemai pada akhir bulan Mei. 19 Mei dikenali sebagai hari Job-pea. Mereka mengatakan ini kerana pada hari ini orang-orang Kristen Ortodoks merayakan kenangan orang benar Ayub, dan juga kerana masa untuk menyemai kacang polong akan tiba..

Kacang polong, menurut kepercayaan popular, disemai dengan bulan yang semakin berkurang, ketika matahari terbenam, sehingga burung pipit, yang sangat suka makan biji-bijiannya, tidak melihat penaburan dan tidak mematuknya.

Dan para petani juga memperhatikan bahawa kacang polong yang disemai dengan angin utara selalu keras dan kurang direbus, dan yang disemai dengan barat atau barat daya lembut, tetapi cepat ditumbuhi rumpai.

Cara menuai tuaian kacang polong yang baik?

Akar kacang menembus jauh ke dalam tanah, oleh itu tanaman tumbuh dengan baik di tanah yang dibajak dengan teliti, disenyawakan dengan humus dan ditaburkan dengan abu kayu.

Beberapa hari sebelum menyemai, kacang polong tersebar di bawah sinar matahari musim panas yang hangat di tempat di mana angin bertiup. Ini meningkatkan percambahan dan produktiviti, kerana sinar matahari yang terang membunuh mikroba berbahaya di permukaan kacang polong..

Tanaman kacang polong takut akan fros, tidak semestinya petani mengatakan: "Sekiranya kacang polong tidak sejuk, ia akan tumbuh di atas pohon dan tumbuh ke langit.".

Menurut anda mengapa mereka juga mengatakan: "Bukan kacang polong ini di dekat jalan"?

Betul! Kerana setiap orang yang berjalan dengan bersungguh-sungguh berusaha untuk merayakannya.

Bukan kacang polong ini berhampiran jalan raya!

Siapa yang akan lewat,

Itu kacang dan pilih.

Makan kelinci kacang,

Sekarang tangkap dia!

Beruang itu memakan "bilah bahu",

Ya dipanggil burung merpati.

Oleh itu, mereka memakan semua kacang polong,

Yang tumbuh berhampiran jalan raya.

Bukan sebiji kacang

Mereka tidak meninggalkan Alyoshenka!

Sila jawab soalan

• Seperti apa kacang polong?

• Di mana kacang polong tumbuh?

• Apakah nutrien yang terkandung dalam kacang polong?

• Hidangan apa yang dibuat dari kacang polong?

• Mengapa kacang polong disebut "kilang nitrogen hijau"?

• Hari apa yang dikenali sebagai hari Job-pea?

Jam kanak-kanak

untuk anak-anak dan ibu bapa

Mengenai kacang polong untuk kanak-kanak

Oh, kacang polong, tidak buruk sama sekali - makanan kegemaran pemakan Rusia. Sebaik sahaja budaya ini matang di kebun, ia tidak akan tinggal lama di sana. Pencinta kacang menyerang untuk makanan yang telah lama ditunggu-tunggu.

Menyemai kacang (Pisum sativum L.) adalah tanaman tahunan keluarga kekacang. Bilakah orang tahu mengenai kacang polong? Pada abad IV SM, orang sudah biasa dengan tanaman ini. Afghanistan Timur dan India Barat Laut dianggap sebagai tempat kelahiran kacang polong.

Apa jenis kacang polong yang ada? Jenis kacang polong: cengkerang dan kacang polong. Varietas lambung mempunyai lapisan perkamen kasar di bahagian dalam kacang. Varieti gula mempunyai kerang yang berair dan berdaging, tanpa lapisan perkamen.

Kacang polong adalah tanaman kerinting. Akar kacang - sangat penting, sangat bercabang, menembusi jauh hingga satu meter. Hasilnya, tanaman menggunakan kelembapan dan nutrien lapisan tanah bawah dalam jumlah yang mencukupi. Tumbuhan tahan sejuk.

Sifat kacang polong yang berguna

Kacang polong adalah tumbuhan yang tinggi protein. Nilai pemakanan utamanya terletak pada kenyataan bahawa mengandungi sejumlah besar komposisi asid amino protein yang seimbang. Tujuh puluh peratus daripadanya mudah diserap oleh badan. Kacang hijau juga mengandungi vitamin C, B1, B2, PP, karotena. Terdapat banyak gula di dalamnya. Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa kacang polong adalah produk makanan yang paling berharga, yang sering disebut sayur "daging sayur".

Cerita Kacang

Terdapat banyak kisah menarik mengenai kacang polong. Inilah salah satu daripadanya. Kami mengetahuinya terima kasih kepada penulis K. Paustovsky. Pernah dia menjadi saksi mata kemalangan kapal uap laut "Dnepr". Diketahui bahawa Dnipro menerima lubang kecil. Nampaknya kerosakan itu kecil. Tetapi Paustovsky melihat gambaran yang sama sekali berbeza: sebuah kapal yang musnah teruk. Rasanya seperti bom melanda dirinya. Seolah-olah kekuatan yang tidak diketahui telah menghancurkan struktur besi. Dan pelakunya dari apa yang terjadi adalah kacang polong, yang dipenuhi dengan pegangan. Air masuk ke dalamnya. Kacang polong membengkak, dan "tulang rusuk" besi kapal tidak tahan dengan tekanan mesra mereka.

Kes lain, sebaliknya, berlaku pada pemecah ais Serov. Mesin raksasa itu ditutup dengan ais di laut utara. Dalam keadaan kekurangan makanan, orang makan tauge. Ini menyelamatkan nyawa mereka.

Kacang

Pea puri adalah hidangan lama Rusia. Sebagai permulaan, kacang polong dicuci, dituangkan dengan air dan dimasak tanpa garam sehingga betul-betul mendidih. Kemudian masin, ditumbuk, disapu dan dihidangkan bersama mentega..

Entri ini dilindungi kata laluan. Masukkan kata laluan anda untuk melihat komen.

Peas - Juara Protein

Kacang polong (lat.Pisum) tergolong dalam genus tanaman herba pendakian tahunan dari keluarga kekacang dan merupakan salah satu tanaman sayur-sayuran yang paling kuno dan meluas.

Dalam keadaan kekurangan nitrogen, anak benih kacang dapat membuat sejenis model simbiosis dengan bakteria pengikat nitrogen. Untuk tujuan ini, tanaman membentuk nodul akar khas, di mana mikroorganisma mengasimilasikan nitrogen atmosfera, mengubahnya menjadi vitamin dan bahan yang merangsang pertumbuhan. Sebagai balasannya, bakteria mendapat karbon yang mereka perlukan.

Akibatnya, kacang polong dengan cepat membangun jisim hijau mereka, mereka mempercepat pembentukan buah, dan, karenanya, kualiti tanaman bertambah baik kerana kandungan vitamin, zat kering dan protein yang lebih tinggi..

Di samping itu, interaksi antara tumbuhan dan bakteria mempunyai kesan yang baik terhadap tanah, memperkaya dengan bahan berguna. Atas sebab ini, kacang polong dianggap pendahulu terbaik untuk semua tanaman yang ditanam..

Kacang polong mempunyai batang berongga dan bercabang yang panjangnya dapat mencapai lebih dari dua meter. Mereka dilengkapi dengan sulur spiral khas, yang berkat kilang itu dapat menempel pada pelbagai sokongan dan pagar..

Daun kacang berbentuk bulat, bergantian dan terdiri daripada empat pasang. Mereka berakhir dengan misai nipis.

Bunga boleh menjadi tunggal atau dikumpulkan dalam perbungaan (dari 2 hingga 3 pasang). Mereka terbentuk di axil daun. Corolla berwarna putih, merah jambu atau ungu dan mempunyai lima kelopak.

Buahnya adalah bivalve pod, panjangnya 4 hingga 15 sentimeter, di dalamnya terdapat biji bulat berdiameter 5 hingga 8 milimeter. Selalunya mereka mempunyai warna kuning pucat atau kehijauan dan mampu mengekalkan kadar percambahan yang tinggi sehingga lima tahun..

Kacang polong adalah tumbuhan yang beriklim sejuk dan lembap. Ia mempunyai musim tanam yang agak pendek dan bertolak ansur dengan sejuk, sehingga dapat ditanam walaupun di lintang utara..

Kacang polong kurang sensitif terhadap fros daripada kacang yang sama dan sudah boleh bercambah pada suhu + 5 ° C. Di samping itu, ia mudah menyesuaikan diri dengan berbagai jenis tanah, tetapi memerlukan saliran dan daya tahan air tanah yang baik..

Klasifikasi kacang

Terdapat beberapa jenis tanaman:

Kacang polong, yang mengandungi banyak pati dan permukaannya halus

Sebagai peraturan, biji kacang tempurung digunakan untuk pengetinan atau pengeringan (kacang kering digunakan untuk membuat sup, bijirin, isi pai dan hidangan lain).

Biji kacang polong yang belum masak, atau sering disebut "kacang polong", mengandung hingga 8% gula dan hingga 7% protein. Ini hampir sama dengan daging lembu. Di samping itu, ia mengandungi lemak kanji dan sayur-sayuran..

Kacang otak mengandungi sejumlah besar gula, tetapi mereka mempunyai permukaan yang berkerut

Pelbagai kacang polong ini sangat popular di kalangan tukang kebun dan tukang kebun. Ia sangat baik dalam pemeliharaan, kerana rawatan haba yang berpanjangan tidak menyebabkan pelembutan biji..

· Gula kacang mengandungi banyak kelembapan. Biji-bijiannya berkerut dan kecil, tetapi sangat berair dan boleh dimakan utuh dengan buah polong.

Terdapat banyak jenis kacang polong. Yang terbaik untuk kawasan terbuka adalah: kelas awal "Alpha", kelas awal "Gula", kelas awal gula "Ambrosia", kelas awal "Vera", kelas awal "Oscar", kelas "Gula Kanak-kanak" yang bermutu tinggi dan tidak bersahaja, pertengahan musim "Firaun ".

Komposisi dan sifat berguna kacang polong

Atas cadangan pakar pemakanan, setiap orang harus mengkonsumsi hingga 13 kilogram kekacang setiap tahun, termasuk kacang polong, kerana melebihi banyak jenis tanaman sayur-sayuran dalam nilai gizi dan kandungan tenaga.

Di samping itu, tumbuhan ini mengandungi komposisi vitamin dan mineral terkaya. Ia mengandungi vitamin C - hingga 40 mg%, karoten - hingga 1,5 mg%, vitamin PP - 2,5 mg%, B1 - 0,3 mg%, B2 - 0,2 mg%, asam folat - 0, 1 mg%.

Kacang hijau juga mengandungi sejumlah besar makro dan mikronutrien. Contohnya, kalium - 296 mg%, fosfor - 119 mg%, magnesium - 33 mg%, kalsium - 26 mg%, zat besi - 0,7 mg%, yodium - 4 μg%. Di samping itu, ia mengandungi zink, tembaga, kromium, molibdenum, vanadium, kobalt dan unsur-unsur lain..

Para saintis telah menentukan bahawa biji kacang mempunyai kesan antiseptik dan antikarsinogenik yang kuat. Mereka tinggi antioksidan dan selenium, berkat tanaman itu membantu melawan penuaan sel dan barah..

Kacang polong juga mempunyai sifat diuretik yang kuat dan membantu menghilangkan kolesterol, toksin dan racun dari badan, sambil membersihkan saluran darah.

Fakta sejarah mengenai kacang polong

Oleh kerana biji kacang pada mulanya sangat kaya dengan protein (dari 16 hingga 40%), tanaman ini telah dianggap sebagai produk makanan asas bagi orang-orang sejak zaman kuno..

Pada masa lalu, orang secara aktif menanam kacang polong, lentil dan vetch bersama dengan barli dan gandum..

Pada masa ini, tanaman ini diusahakan secara aktif di seluruh Eurasia, di Amerika Utara dan di benua Afrika..

Benih kacang paling kuno ditemui semasa penggalian yang dilakukan di wilayah Yunani dan Iraq moden. Para saintis mengabadikannya pada zaman Neolitik (antara tahun 7500 dan 5000 SM). Benar, belum diketahui dengan pasti sama ada biji-bijian itu sengaja ditanam oleh orang atau dituai di alam liar..

Kacang polong dikenalpasti, dan semasa penggalian Troy kuno (tempohnya bermula dari 4000 tahun SM).

Benih tanaman juga terdapat di kediaman kuno di Switzerland dan Perancis. Menurut saintis, mereka tergolong dalam Zaman Gangsa..

Pada tahun 800, Karl Magnus, dalam karyanya "Capitulare de villis vel curtis imperii" (Capitularia on estates), tidak hanya mengesyorkan penggunaan biji kacang lebih kerap, tetapi juga mengenal pasti tanaman ini sebagai salah satu yang paling penting untuk kesihatan manusia..

Sejak abad ke-17, berkat penemuan proses pengetinan dan pembekuan, kacang hijau telah menjadi fesyen di banyak negara maju di dunia, yang semestinya sangat popular hingga kini..

Penampilan kacang polong di Amerika Syarikat dikaitkan dengan nama Christopher Columbus, yang membawa benih tanaman itu ke Santo Domingo pada pelayaran pertamanya. Di negara bagian Minnesota, sebuah patung berupa kacang hijau raksasa didirikan.

Pea message kelas 3 dunia

Kacang polong adalah tanaman tahunan dengan batang keriting yang fleksibel dan daun hijau muda. Batangnya yang panjang berakhir dengan kumis bercabang. Ia berbunga dengan bunga merah jambu putih atau pucat, dan ketika pudar, kacang polong muncul di tempatnya. Mereka mengandungi biji - kacang polong.

Orang-orang telah makan kacang polong sejak zaman kuno. Penyelidikan moden telah mengesahkan bahawa ia digunakan sebagai makanan sejak Zaman Batu dan Gangsa. Ia tersebar luas di India kuno, China dan Rom. Dan di Yunani kuno, kacang polong dianggap sebagai makanan utama orang biasa..

Orang Cina telah lama menganggap kacang polong sebagai simbol kekayaan dan kesuburan. Anehnya, di perkampungan Rusia dipercayai bahwa kacang polong menyumbang kepada pembiakan ternakan dan hasil panen yang baik di ladang. Orang-orang menganjurkan perayaan pemuliaan kacang polong. Pada hari ini, orang memetik kacang polong dan saling memperlakukan mereka..

Kacang polong adalah sayur yang sangat sihat. Ia kaya dengan vitamin: A, B, C dan E, mengandungi fosforus dan kalium. Di antara sayur-sayuran, ia adalah peneraju kandungan protein. Ia membantu jantung dan otak berfungsi, meningkatkan imuniti. Pengambilan kacang polong secara berkala menjadikan kulit awet muda

Kacang polong tidak hanya boleh dimakan segar, tetapi juga sesuai untuk menyediakan pelbagai hidangan. Sup dan bubur direbus dari kacang polong, ditambahkan ke salad. Kacang polong digunakan sebagai makanan untuk beberapa haiwan. Dia juga menemui aplikasinya dalam perubatan rakyat. Pati kacang polong digunakan untuk pengeluaran bioplastik.

Akar kacang polong adalah rumah kepada bakteria yang mengasimilasi nitrogen dari udara. Apabila tangkai kacang polong dipotong, bakteria ini, bersama dengan akarnya, tetap di bawah tanah, sehingga memperkaya tanah dengan baja nitrogen..

Kacang kacang disemai pada akhir bulan Mei. Menurut kepercayaan popular, mereka melakukannya ketika matahari terbenam sehingga burung pipit yang menyukai bijirinnya tidak melihatnya dan tidak mematuknya. Tanah untuk disemai mesti dibajak dan dibaja dengan teliti. Sebelum menyemai, dalam beberapa hari, kacang polong tersebar di bawah sinar matahari dan dibiarkan kering. Mikroba berbahaya yang terdapat pada kacang polong mati. Ini meningkatkan percambahan dan hasilnya..

Kacang polong adalah tanaman yang sangat berguna yang dihargai sejak zaman kuno. Di dunia moden, ia telah menemukan aplikasi tidak hanya dalam memasak, tetapi juga dalam peternakan, perubatan, dan industri..

Nombor opsyen 2

Kacang polong telah dikenali sejak Zaman Batu. Di gua-gua Zaman Gangsa, ahli arkeologi juga menemui benih tanaman ini. Di era yang berbeda dan di wilayah yang berbeda, kacang polong dianggap sebagai simbol dan tanda kebesaran dan kekayaan, dan juga banyak orang miskin, yang tidak dapat menyediakan meja mereka dengan sesuatu yang lain. Juga, kacang polong telah dan masih digunakan sebagai tanaman pakan..

Ahli keluarga kekacang ini lebih kerap merupakan tanaman tahunan yang mengandungi biji kacang yang terdapat di dalam kacang bivalve. Ia tumbuh di lintang tengah dan di selatan. Suka cahaya matahari, kelembapan dan kehangatan tanah rata-rata. Seperti tanaman mana pun, kacang polong mempunyai kelemahan dan perosak mereka sendiri yang boleh menyebabkan bahaya serius terhadapnya..

Salah satu musuh utama kacang polong adalah lendir nodul. Larva kumbang ini tidak menolak untuk menikmati proses dasar kacang polong. Akibatnya, pertumbuhan batang terganggu, sementara orang dewasa merosakkan daun. Masalah lain dengan kacang polong adalah kumbang. Bug ini lebih menyukai kacang polong, yang mempengaruhi hasilnya dengan ketara. Selain itu, kacang polong berisiko dijangkiti kulat (misalnya, jamur dapat menetap di permukaan polong dan menembusi ke dalam, mempengaruhi kacang polong), bakteria patogen dan juga virus.

Kacang polong - sumber protein dan asid amino, mempengaruhi metabolisme lemak. Hari ini suri rumah yang memahami nilai pemakanan kacang polong sering menggunakannya dalam penyediaan kursus pertama dan kedua. Dan pada tahun 1866, kacang polong menjadi fokus utama karya terbitan Gregor Mendel mengenai sifat keturunan. Di dalamnya, saintis memberikan contoh penelitian yang telah dilakukannya pada kacang polong selama 7 tahun.!

2, 3, 6 gred dalam biologi

Kacang polong

Ceramah popular

Air bawah tanah adalah air yang terjadi pada kedalaman yang berbeza di kerak bumi. Air bawah tanah dapat terletak di lapisan tanah atas dan di lapisan tahan air. Paras air bawah tanah tidak berterusan,

Setiap daripada kita, pergi ke bandar ini, pasti ingin melihat tempat-tempatnya yang indah. Salah satu tempat pelancongan yang menarik adalah bandar Almetyevsk, yang semestinya disebut sebagai ibu kota wilayah minyak..

Sergei Alexandrovich Yesenin adalah penulis berbakat yang lahir pada tahun 1895 di kampung Konstantinovo (wilayah Ryazan). Dia dibesarkan dalam keluarga petani dan dibesarkan oleh datuknya, yang merupakan seorang yang memahami buku gereja.

Kelas: 3

Penyampaian pelajaran

Perhatian! Pratonton slaid digunakan untuk tujuan maklumat sahaja dan mungkin tidak mewakili semua pilihan persembahan. Sekiranya anda berminat dengan karya ini, sila muat turun versi penuh.

Hipotesis penyelidikan kami: dalam keadaan tertutup, anda bukan sahaja dapat menanam kacang polong, tetapi juga mendapatkan benih untuk penanaman berikutnya.

Tujuan penyelidikan: untuk menentukan secara empirikal, keadaan terbaik untuk pertumbuhan kacang polong; ketahui apakah biji kacang yang kita tanam akan bercambah.

Untuk mencapai matlamat ini, kami menyelesaikan tugas berikut:

  1. Tanam kacang polong dalam pasu bunga, jaga tunas kacang.
  2. Perhatikan proses pertumbuhan kacang.
  3. Kumpulkan kacang polong, tentukan rasa kacang polong.
  4. Tanam benih anda sendiri.

Objek kajian - biji kacang.

Subjek penyelidikan adalah keadaan pertumbuhan kacang polong.

Kaedah dan teknik penyelidikan: kerja praktikal, pemerhatian, perbualan, kerja dengan sumber sastera dan sumber Internet, analisis.

Kepentingan praktikal karya ini terletak pada kenyataan bahawa hasilnya akan membantu rakan sekelas untuk mengembangkan makanan kegemaran mereka dan mengumpulkan hasil panen yang kaya.

Dalam pelajaran dunia di sekitar kita, kita menerima tugas untuk menanam kacang atau kacang polong.

Dan ternyata kacang yang dibeli di kedai runcit tidak tumbuh. Kemudian kami pergi ke tukang kebun dan tukang kebun untuk mendapatkan biji. Kami ditawarkan benih kacang yang berbeza untuk dipilih, kami memutuskan untuk mengetahui jenis kacang polong yang ada.

Bekerja dengan ensiklopedia dan sumber Internet, kami mengetahui bahawa terdapat banyak jenis kacang polong, tetapi kumpulan utama kacang polong: ini adalah kacang polong, kacang polong, kacang polong.

Kacang kacang - sup dibuat dari biji-bijian kering kacang polong ini. Berkanji kanji dan paling tinggi kalori, pada masa yang sama, ia lebih tinggi daripada kalori dari segi kandungan vitamin.

Kacang polong dengan kacang polong dan kacang yang kurang berkembang. Ia rendah kalori kerana kandungan lembapannya yang tinggi, manis dan sangat sihat. Kacang polong yang paling lembut dimakan sepenuhnya, dengan kacang polong. Pod masih dalam tin dan dibekukan.

Kacang marrowfat - juga pelbagai kacang polong yang sangat manis. Ia digunakan untuk pemuliharaan (varieti ringan) dan pembekuan (varieti gelap). Memasak kacang polong seperti itu tidak digalakkan, kerana ia melembutkan, ketika ditambahkan ke sup, ia dimasukkan pada saat terakhir "di bawah penutup".

Kami memilih kacang polong.

Merendam kacang polong, mereka membengkak dan setelah 3 hari tumbuh.

Mereka menuangkan tanah ke dalam pot bunga, hampir sampai ke pinggir, tanpa pemadatan, menanam 4 kacang polong, menyiram tanah. Dan mereka mula menunggu tunas, tidak lupa menyiram tanah.

Tanah air kacang polong dianggap sebagai Asia Tenggara, di mana ia ditanam pada Zaman Batu. Di wilayah negara kita, kemungkinan besar ia muncul pada abad III-II milenium SM. e. Seperti yang dibuktikan oleh penggalian arkeologi di wilayah Chernivtsi dan Ivano-Frankivsk.

4 hari berlalu, dan tunas pertama muncul, pada keesokan harinya kedua dan ketiga, tunas keempat hanya tumbuh pada hari ke-6.

Pucuk meregang dengan cepat ke atas, tetapi nipis dan pucat. Kami menyedari bahawa kilang itu kekurangan cahaya. Di ambang tingkap, batangnya semakin kuat, daunnya menjadi cerah dan berair. Antena muncul, yang bermaksud sokongan diperlukan. Kacang polong tumbuh. Perkara utama sekarang adalah tidak lupa untuk menyiram.

Dua minggu kemudian, kacang polong membuat kami gembira dengan bunga pertama mereka. Tetapi agar buahnya muncul, bunga mesti diserbuki. Siapa yang akan mengepung bunga kita? Ternyata kacang polong adalah tanaman pendebungaan sendiri. Adakah terdapat polong? Masa pertunjukan.

Kacang polong benar-benar harta karun protein. Kacang polong cukup sesuai untuk menggantikan daging, sedangkan ia lebih baik dicerna, diserap dan tidak membawa bahaya kepada tubuh yang sering kita dapatkan dari produk haiwan.

Ia mengandungi serat makanan dan karbohidrat, asid lemak jenuh, dan komposisi vitamin dan mineral sangat beragam, dan mengandungi mineral yang sangat jarang berlaku..

Antara vitamin - vitamin A, E, H (vitamin kecantikan), PP, kumpulan B (terutamanya banyak asid folik), beta-karoten. Antara mineral tersebut adalah unsur makro: kalsium, magnesium, natrium, kalium, fosforus, klorin, sulfur; unsur surih: besi, zink, yodium, tembaga, mangan, selenium, kromium, fluorin, molibdenum, boron, vanadium, silikon, kobalt, nikel, timah, titanium, strontium, zirkonium, aluminium. Sedikit tanaman dapat membanggakan begitu banyak unsur jejak yang jarang berlaku.

Satu minggu lagi berlalu dan buahnya muncul. Menuai tidak lama lagi!

Kami mencuba kacang polong. Sedap! Tetapi tidak mencukupi! Tidak semua kacang polong dimakan, yang terbesar dipilih dan ditanam semula. Dan sekali lagi kacang polong kami membuat kami senang dengan tauge mereka, tetapi tauge tidak begitu kuat dan berair. Kami membuat kesimpulan bahawa kacang polong memerlukan makanan..

Kami memerhatikan semua fasa pertumbuhan kacang polong:

  • percambahan;
  • anak benih;
  • bercabang batang;
  • pemula;
  • mekar;
  • pembentukan pod;
  • kematangan;
  • kematangan penuh.

Hasil daripada kerja kami, kami mendapati bahawa:

  1. Kacang polong memerlukan penyiraman yang teratur dan baik, terutama dalam cuaca panas, dan terutama sebelum dan semasa berbunga.
  2. Titik bintik-bintik pilih tentang pencahayaan dan harus diletakkan di kawasan yang cerah dan dilindungi angin.
  3. Titik polka tidak suka sejuk dan berliku.
  4. Titik polka memerlukan sokongan.
  5. Kacang polong mempunyai sistem akar yang dalam, jadi tanah harus digali dan dilonggarkan.
  6. Kacang polong - budaya tanah yang sangat subur.

Hasil yang kami peroleh diambil kira ketika menanam kacang polong di kebun pada musim panas.

Kisah kacang untuk anak-anak

Lelaki yang dihormati, adakah anda suka kacang polong? Dan seperti apa dia, ingat?

Kacang kacang mempunyai batang keriting yang fleksibel, daun hijau muda yang berair dan bunga ungu putih atau merah muda. Apabila pudar, bilah memanjang muncul di tempat mereka - ini adalah nama untuk kacang polong muda. Benih tersembunyi di dalam polong - kacang manis bulat.

Dengarkan kisah pendek dalam ayat.

Kacang polong

Tiga kacang polong berbaring

Di telapak tangan Antoshenka.

Jari-jarinya tidak tertutup -

Satu - di bawah dapur,

Yang lain ada di beranda,

Dan yang ketiga adalah lompat-lompat,

Berguling di ambang pintu.

Berguling ke jalan,

Di mana currant tumbuh,

Digulung ke kebun,

Dan berdiam diri.

Tiba-tiba, entah dari mana - hujan!

Saya berlari melewati katil,

Bisik dengan zucchini,

Daun selada yang dibasuh,

Dia memberi air kepada tomato,

Hujannya memuji

Dan menuangkan air.

Kacang polong segera tumbuh -

Antosha datang ke kebun,

Dia melihat kacang polong tumbuh di sana.

Antosha terkejut: "Oh! Oh!

Dari mana kacang polong berasal dari sini? "

Berkepala,

Ia mempunyai kacang manis.

Sekali lagi di Antoshenka's

Terdapat tiga kacang polong di telapak tangan -

Seperti tarian,

Mereka bertanya kepada Antosha di mulut!

Kacang polong telah dikenali oleh orang sejak zaman kuno. Dipercayai bahawa wakil keluarga kekacang - kacang, kacang, kacang polong, kacang soya, lentil - boleh menjadi sayur pertama yang dimakan seseorang.

Kacang polong tumbuh di selatan Rusia, Crimea, Kaukasus, Asia Tengah, India, Iran dan Ethiopia.

Kacang polong tersebar luas di India Kuno, Yunani Kuno, Rom Purba dan China Kuno. Di kalangan orang Cina, sayur ini adalah simbol kesuburan dan kekayaan..

“Kacang polong sudah lama dikenal di Rusia. Bukan suatu kebetulan bahawa ketika mereka mengatakan: "Itu pada masa pemerintahan Tsar Pea," mereka bermaksud peristiwa zaman kuno yang mendalam "(J. Orlova).

Pada abad ke-16, kacang hijau manis muncul. Titik polka - namanya bukan hanya kecil, tetapi juga cukup rasmi.

Adakah anda tahu bahawa kacang polong adalah juara sayur dalam kandungan protein? Kacang kering mengandungi protein sebanyak daging lembu. Di samping itu, ia mengandungi banyak karbohidrat (terutamanya pati), kalium dan fosforus. Dan kacang hijau kaya dengan vitamin A, B dan C.

Kacang polong dimakan tidak hanya segar, mereka juga digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan: sup dan bubur. Kacang tin dimasukkan ke dalam salad dan vinaigrette. Ini adalah lauk yang enak untuk hidangan daging.

Kacang polong memberi kita buah-buahan yang enak dan membantu tanaman lain. Bakteria nodul hidup di akarnya, yang mengasimilasikan nitrogen secara langsung dari udara..

Apabila kacang polong dipotong, banyak baja nitrogen tetap ada di dalam tanah. Tidak hairanlah ia disebut "kilang nitrogen hijau".

“Tukang kebun yang berpengalaman suka menanam kacang polong di kebun muda. Di sana cerah dan panennya bagus. Kemudian jisim hijau dibajak. Dan dari persenyawaan hijau dan nodul pada pokok muda, pertumbuhannya meningkat dengan ketara ".

Kacang polong biasanya disemai pada akhir bulan Mei. 19 Mei dikenali sebagai hari Job-pea. Mereka mengatakan ini kerana pada hari ini orang-orang Kristen Ortodoks merayakan kenangan orang benar Ayub, dan juga kerana masa untuk menyemai kacang polong akan tiba..

Kacang polong, menurut kepercayaan popular, disemai dengan bulan yang semakin berkurang, ketika matahari terbenam, sehingga burung pipit, yang sangat suka makan biji-bijiannya, tidak melihat penaburan dan tidak mematuknya.

Dan para petani juga memperhatikan bahawa kacang polong yang disemai dengan angin utara selalu keras dan kurang direbus, dan yang disemai dengan barat atau barat daya lembut, tetapi cepat ditumbuhi rumpai.

Cara menuai tuaian kacang polong yang baik?

Akar kacang menembus jauh ke dalam tanah, oleh itu tanaman tumbuh dengan baik di tanah yang dibajak dengan teliti, disenyawakan dengan humus dan ditaburkan dengan abu kayu.

Beberapa hari sebelum menyemai, kacang polong tersebar di bawah sinar matahari musim panas yang hangat di tempat di mana angin bertiup. Ini meningkatkan percambahan dan produktiviti, kerana sinar matahari yang terang membunuh mikroba berbahaya di permukaan kacang polong..

Tanaman kacang polong takut akan fros, tidak semestinya petani mengatakan: "Sekiranya kacang polong tidak sejuk, ia akan tumbuh di atas pohon dan tumbuh ke langit.".

Menurut anda mengapa mereka juga mengatakan: "Bukan kacang polong ini di dekat jalan"?

Betul! Kerana setiap orang yang berjalan dengan bersungguh-sungguh berusaha untuk merayakannya.

Bukan kacang polong ini berhampiran jalan raya!

Siapa yang akan lewat,

Itu kacang dan pilih.

Makan kelinci kacang,

Sekarang tangkap dia!

Beruang itu memakan "bilah bahu",

Ya dipanggil burung merpati.

Oleh itu, mereka memakan semua kacang polong,

Yang tumbuh berhampiran jalan raya.

Bukan sebiji kacang

Mereka tidak meninggalkan Alyoshenka!

Sila jawab soalan

• Seperti apa kacang polong?

• Di mana kacang polong tumbuh?

• Apakah nutrien yang terkandung dalam kacang polong?

• Hidangan apa yang dibuat dari kacang polong?

• Mengapa kacang polong disebut "kilang nitrogen hijau"?

• Hari apa yang dikenali sebagai hari Job-pea?