Laporan-mesej Gandum

Gandum adalah sejenis bijirin, tanaman tahunan. Gandum telah diusahakan selama lebih dari sepuluh ribu tahun; ia dianggap sebagai salah satu tanaman paling kuno. Ahli arkeologi telah menemui bijirin ini di kubur. Orang Slavia menghormati gandum, menganggapnya sebagai simbol kemakmuran dan kekayaan..

Apa itu gandum?

Gandum tergolong dalam bahagian tanaman pertanian, pertumbuhannya tidak melebihi 120 cm, batangnya tegak, permukaan daunnya kasar. Di bahagian atas batang terdapat rumbai memanjang dalam bentuk lonjakan, di kedua sisi terdapat banyak nodul (butir). Satu kilang menghasilkan sehingga 10 batang.

Varieti dan menyemai gandum

Gandum dibahagikan kepada beberapa jenis, masing-masing mempunyai ciri-ciri pematangan dan masa penyemaian tersendiri. Terdapat varieti gandum musim bunga dan musim sejuk. Gandum musim bunga disemai di ladang pada awal musim bunga. Tempoh pematangan biji-bijian adalah 3 bulan, penuaiannya adalah pada bulan September. Menyemai varieti musim sejuk bermula pada musim luruh, dan penuaian bermula pada awal musim panas berikutnya. Varieti musim sejuk dianggap paling subur dan produktif.
Gandum terdapat dalam jenis lembut dan keras. Tepung dihasilkan dari varietas lembut, yang telinganya lebar, dan pasta dan pasta dibuat dari jenis keras, dengan telinga yang ketat dan rata..

Di mana ditanam?

Gandum boleh tumbuh di mana-mana kawasan, kerana ia dianggap tumbuhan yang hampir tidak bersahaja. Satu-satunya tempat yang tidak diinginkan untuk menabur gandum adalah di negara dan wilayah dengan iklim subtropika. Walaupun gandum tidak takut akan panas yang kuat, kelembapan yang tinggi, sebaliknya, akan merosakkannya. Gandum musim sejuk biasanya ditanam di tempat-tempat seperti wilayah Tengah Rusia, Kaukasus Utara. Varieti gandum musim bunga sesuai untuk disemai di Ural Selatan atau Siberia Barat. Gandum juga boleh didapati di benua seperti Asia, Afrika, Amerika Utara dan Selatan..

Penjagaan gandum

Agar hasil panen menjadi kaya, anda perlu menjalankan kerja persiapan dengan betul. Benih gandum dipilih dengan hati-hati sebelum disemai, kerana kualiti biji yang buruk dapat mengurangkan hasil. Kemudian, dengan bantuan penanam, tanah dilonggarkan, baja diperkenalkan ke dalamnya. Benih gandum ditaburkan hingga kedalaman tidak lebih dari 5 cm. Telinga masak dituai dengan mesin khas - menggabungkan.

Gandum adalah salah satu bijirin yang paling biasa digunakan dalam pembuatan pastri dan pasta. Yang paling penting, roti dibuat dari gandum.

Gambar untuk menghantar Gandum

Topik Popular Hari Ini

  • Kruzenshtern

Mungkin, tidak ada orang di dunia ini yang tidak pernah mendengar pelayar hebat seperti Ivan Fedorovich Kruzenshtern. Orang ini bukan sahaja ahli sains

Kerajaan Uthmaniyyah adalah sebuah negara yang diwujudkan pada akhir abad ke-14, pada tahun 1299 di wilayah barat laut Asia Kecil. Negara ini ditubuhkan oleh Turki Uthmaniyyah, yang diketuai oleh oud

Pendidikan inklusif adalah pendidikan yang ditujukan untuk kanak-kanak berkeperluan khas, tetapi tidak di sekolah khusus, tetapi di sekolah utama, besar-besaran. Ini adalah beberapa syarat tertentu

Seruling dianggap sebagai salah satu alat muzik tertua. Bunyinya sangat rumit sehingga menyatu dengan alat muzik lain. Kami belajar mengenai kewujudan seruling

Musang adalah pemangsa. Ia adalah sebahagian daripada keluarga anjing. Pelbagai jenis rubah tinggal di banyak bahagian dunia dari Eropah hingga Afrika. Berat boleh mencapai 10 kilogram

Flax adalah genus tumbuhan dalam keluarga Flax. Mungkin semua orang tahu bahawa rami mempunyai batang nipis dan hijau. Pada musim gugur, ia dikeluarkan sepenuhnya, dan tahun berikutnya ia dapat ditanam semula di

Gandum

Gandum adalah tanaman tahunan dan dwitahunan milik keluarga bijirin. Terdapat beribu-ribu jenis gandum, dan klasifikasinya agak rumit, tetapi hanya ada dua jenis utama - keras dan lembut. Varieti lembut juga dibahagikan kepada butiran merah dan gandum putih. Mereka biasanya ditanam di kawasan dengan kelembapan yang dijamin. Varieti keras ditanam di kawasan dengan iklim yang lebih kering, misalnya, di mana jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi adalah padang rumput. Di Eropah Barat dan Australia, kebanyakan varieti lembut dihasilkan, sementara di Amerika Syarikat, Kanada, Argentina, Asia Barat, Afrika Utara dan bekas USSR, terutama varieti keras. Ia digunakan sebagai tanaman makanan. Tepung yang diperoleh dari biji-bijian digunakan untuk membakar roti putih dan pengeluaran produk makanan lain; sisa dari penggilingan tepung digunakan sebagai makanan untuk ternakan dan unggas, dan baru-baru ini semakin digunakan sebagai bahan mentah untuk industri.

Varieti gandum lembut dan keras mempunyai banyak kesamaan, tetapi jelas berbeza dalam beberapa ciri yang penting untuk penggunaan tepung. Sejarawan mendakwa bahawa orang Yunani kuno dan Rom, dan mungkin peradaban terdahulu, mengetahui perbezaan antara dua jenis gandum. Dalam tepung yang diperoleh dari varieti lembut, biji-bijian pati lebih kasar dan lembut, konsistensinya lebih nipis dan mudah rapuh, mengandungi lebih sedikit gluten dan kurang menyerap air. Tepung sebegini digunakan untuk memanggang terutama gula-gula, dan bukan roti, kerana produk daripadanya hancur dan cepat basi. Di daerah di mana varietas lembut ditanam, roti dipanggang dari campurannya dengan tepung yang diperoleh dari varieti keras yang diimport. Dalam tepung gandum durum, biji-bijian pati lebih halus dan keras, konsistensinya halus, dan terdapat banyak gluten. Tepung seperti itu, yang disebut "kuat", menyerap sejumlah besar ode dan digunakan terutamanya untuk membakar roti

Sifat gandum yang berguna

Biji-bijian gandum lembut dan durum mengandungi 11,6 hingga 12,5% protein, sekitar 60% karbohidrat, 1,5% lemak, minyak pati, hemiselul, serat, pati, pektin, glukosa, fruktosa, laktosa, maltosa, raffinose, vitamin E, F, B1, B2, B6, C, PP, karotena, niasin, kolin, biotin, folacin.

Gandum mengandungi unsur mikro dan mikro seperti kalium, kalsium, silikon, magnesium, natrium, sulfur, fosfor, klorin, aluminium, boron, vanadium, besi, yodium, kobalt, mangan, tembaga, molibdenum, nikel, timah, selenium, perak, strontium, titanium, kromium, zink, zirkonium.

Gandum mengandungi 3.4% asid amino penting (valine 520, isoleucine 470, leucine 860, lysine 360, methionine 180, threonine 390, tryptophan 150, phenylalanine 500) dan 8.4% asid amino tidak penting (alanine 460, arginine 610, asam aspartat 670, histidin 350, glisin 470, asid glutamat 3350, prolin 1290, serine 600, tirosin 370, sistin 230).

Bahagian bijirin yang paling berharga adalah kuman, kaya dengan unsur surih penting dan minyak kuman, yang sangat bermanfaat untuk tubuh. Gandum bercambah lebih sihat kerana pada masa percambahan, tahap vitamin dan antibiotik, serta perangsang pertumbuhan dan komponen aktif secara biologi, meningkat beberapa kali. Jadi, sebagai contoh, tahap vitamin B2 dalam gandum tumbuh 10 kali lebih tinggi. Orang-orang kuno tahu tentang manfaat, kosmetik dan sifat penyembuhan gandum.

Benih bercambah membawa potensi tenaga yang sangat besar. Dengan menambahkannya ke makanan, kita mendapat daya tarikan yang kuat. Enzim yang terkandung dalam anak benih memecah protein penyimpanan, lemak dan karbohidrat biji ini, menjadikan kita lebih mudah mengasimilasi mereka, dan terus bekerja di dalam tubuh manusia, menyelamatkan kekuatan dalamannya. Jumlah vitamin antioksidan dan unsur mikro meningkat semasa percambahan puluhan dan beratus-ratus kali, mereka dimasukkan ke dalam sistem organik tisu hidup tumbuhan dan bekerja saling berkaitan, menyokong dan meningkatkan tindakan satu sama lain. Asimilasi mereka tidak memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia, yang dapat diperhatikan dengan penggunaan sediaan farmasi tertentu..

Pengambilan tumbuh-tumbuhan secara teratur merangsang metabolisme dan hematopoiesis, meningkatkan imuniti, mengimbangi kekurangan vitamin dan mineral, menormalkan keseimbangan asid-basa, membantu membersihkan badan dari toksin dan pencernaan yang berkesan, meningkatkan potensi, melambatkan proses penuaan. Ia sangat berguna untuk kanak-kanak dan orang tua, wanita hamil dan ibu menyusu, orang-orang yang mempunyai tenaga mental dan fizikal yang intensif..

Serat dalam biji-bijian gandum merangsang pergerakan usus dan mencegah penukaran gula dan karbohidrat menjadi lemak. Gandum dedak, kaedah yang berkesan untuk menormalkan berat badan (menurunkan berat badan). Pektin gandum menyerap bahan berbahaya di dalam usus, sehingga mengurangkan proses putrefaktif, dan mempromosikan penyembuhan mukosa usus.

Dalam perubatan rakyat, pelbagai produk yang terbuat dari tepung gandum, gandum gandum goreng, tunas muda (berumur 14-21 hari), biji-bijian dengan embrio, dedak, jerami digunakan sebagai kaedah perubatan dan diet.

Kaldu gandum dengan madu memulihkan kekuatan dengan sempurna, sangat berguna selepas penyakit berpanjangan, membantu batuk, selesema dan penyakit pernafasan. Kuman dan dedak mengandungi jumlah maksimum bahan aktif biologi penting. Kekacang dedak gandum dan kuahnya melembutkan dan menyuburkan kulit. Serat yang terkandung dalam bijirin ini mencegah pembentukan sel lemak, yang sangat penting bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Bahan berbahaya dari usus diserap oleh pektin yang membentuk biji-bijian gandum, yang menghalang perkembangan proses putrefaktif, menyembuhkan mukosa usus.

Penyediaan gandum lembut telah didapati dalam perubatan saintifik. Khususnya, ekstrak kuman gandum tebal "Kholef" (fecholin), diresepkan untuk rawatan pesakit dengan pelbagai bentuk distrofi otot. Penyediaan lain diperoleh dari biji-bijian gandum - cairan tebal, resin berwarna coklat gelap dengan bau biji-bijian yang terbakar, yang dikenali sebagai "cecair Mitroshin". Ini adalah ubat yang sangat berkesan untuk penyakit kulit - eksim, lichen bersisik, neurodermatitis, keradangan purulen pada folikel rambut (sycosis).

Gandum: gambar dan keterangan

Gandum adalah tumbuhan herba (paling kerap tahunan) yang berkaitan dengan bijirin. Ini adalah salah satu tanaman terpenting yang ditanam oleh orang untuk makanan. Ini tidak menghairankan, kerana biji-bijian gandum sangat berkhasiat dan sihat. Foto oleh Nick Saltmarsh, pautan ke asal (foto telah diubah suai).

Penerangan mengenai Gandum tanaman

Gandum adalah tanaman tahunan yang boleh tumbuh hingga ketinggian 1.5 meter. Pada masa yang sama, belukar selalu lurus dan padat, kerana batang tanaman hampir lurus dan tidak mempunyai cabang. Walau bagaimanapun, daun nipis, sempit (hingga dua sentimeter) dan panjang memanjang dari batang, menjadikan daun tanaman ini kelihatan sangat lebat. Di bahagian atas batang adalah spikelet, yang berisi biji-bijian..
Gandum berwarna hijau, tetapi secara beransur-ansur mengubahnya menjadi emas. Pada saat penuaian, ladang gandum dicat sepenuhnya dengan warna keemasan.

Biji-bijian gandum di spikelet dilindungi oleh sisik dan rambut. Berkat yang mereka tidak runtuh ke tanah. Tetapi biji-bijian yang matang mudah meninggalkan tempat perlindungan mereka, anda hanya perlu memukul spikelet dengan baik. Kaedah menuai jenis tanaman ini berdasarkan prinsip ini..

Sifat gandum yang berguna

Biji-bijian gandum hanya mengandungi sejumlah besar bahan berguna: vitamin kumpulan B, C, E, F dan PP, asid amino, serat, fruktosa, laktosa, karotena, serta banyak mineral (kalium, magnesium, fosforus, perak, besi, kalsium dan lain-lain) ). Berkat ini, tanaman ini memberi banyak faedah kepada tubuh:

    - pengukuhan dan peningkatan badan secara umum;

- meningkatkan fungsi sistem gastrousus;

- membersihkan badan daripada bahan berbahaya (juga mendorong pembersihan hati sendiri);

- peningkatan aktiviti otak;

- peraturan proses metabolik;

- menguatkan tulang, tulang rawan, kuku dan rambut;

  • - mengganggu pemendapan lemak di dalam badan.
  • Manfaat gandum tumbuh

    Gandum bercambah disebut biji-bijian gandum, dari mana tunas baru mulai muncul (untuk ini, biji-bijian masak diletakkan di dalam air). Foto oleh Kim Knoch, pautan ke asal (foto telah diubah).

    Pada ketika ini, faedah gandum meningkat beberapa kali, kerana tanaman mengaktifkan semua proses untuk membolehkan tunas dapat bertahan. Lemak yang terdapat dalam biji-bijian gandum diubah menjadi asid lemak berguna. Pati ditukar menjadi maltosa. Protein dipecah menjadi asid amino. Pada saat percambahan, biji-bijian gandum mampu memberikan manfaat terbesar bagi tubuh kita. Penggunaannya membawa kepada:

      - pemulihan dan peremajaan badan (kulit dan organ dalaman);

    - meningkatkan penglihatan dan menyingkirkan beberapa penyakit mata;

    - menguatkan sistem imun;

    - membuang kolesterol dari darah;

    - menguatkan dinding saluran darah;

  • - ketepuan darah dengan bahan berguna.
  • Permohonan gandum

    Tepung gandum, decoctions dan kuman tumbuhan digunakan secara aktif dalam perubatan, baik tradisional dan moden. Mereka digunakan sebagai agen anti-luka bakar, agen penyembuhan luka dan bisul, dan juga dalam bidang kosmetologi. Kadang-kadang mereka adalah sebahagian daripada pelbagai salap.

    Tepung gandum dibuat dari gandum, dan pelbagai produk makanan dibuat dari gandum, yang ada di meja kami hampir setiap hari: produk roti, bijirin (semolina, misalnya), pasta dan banyak lagi. Juga, minuman beralkohol dibuat dari kilang ini..

    Kesimpulannya

    Gandum adalah salah satu tanaman bijirin yang paling sihat. Selain fakta bahawa ia berfungsi sebagai salah satu sumber makanan utama, ia juga membawa manfaat besar bagi tubuh kita..

    Rye
    Rye digunakan untuk membuat tepung, pengambilan pati, dan minuman beralkohol.

    Barli
    Barli adalah tanaman bijirin yang sangat baik untuk makanan haiwan. Tetapi mereka menggunakannya untuk tujuan lain juga..

    Laporkan topik pesanan Gandum kelas 3, 4 (keterangan, spesies, di mana ia tumbuh, sifat)

    Gandum adalah tumbuhan tahunan herba, milik keluarga bijirin.

    Mereka mula menumbuhkannya lebih dari 10 ribu tahun yang lalu. Di Mesir kuno, biji-bijian gandum dijumpai semasa penggalian kubur. Dan orang Slavia kuno menganggapnya sebagai simbol kemakmuran dan kekayaan..

    Gandum adalah tanaman pertanian dengan ketinggian 50 hingga 120 sentimeter dengan batang tegak yang berakhir pada nodul. Sehingga 10 batang tumbuh dari satu tanaman, daunnya sempit dengan permukaan kasar.

    Perbungaan gandum adalah lonjakan yang terdiri dari timbangan yang disusun dalam dua baris di kedua sisi. Buah yang masak di telinga adalah bijirin.

    Terdapat beberapa jenis dan jenis gandum, yang berbeza dari segi penaburan dan penuaian. Benih gandum musim bunga ditanam pada awal musim bunga, dan gandum matang dalam tiga bulan, dituai pada bulan September. Variasi musim sejuk ditanam pada akhir musim gugur dan penuaian akan siap untuk dituai pada awal musim panas tahun depan. Hasil varieti ini sangat tinggi..

    Tumbuhan ini juga dikelaskan kepada jenis lembut dan keras. Varieti lembut mempunyai telinga yang lebar. Tepung yang sangat baik diperoleh dari gandum seperti itu. Jenis tanaman yang keras mempunyai spikelet warna kuning cerah yang padat dan berbau harum. Pasta yang sangat baik diperoleh dari jenis gandum ini..

    Gandum adalah tanaman yang sangat bersahaja dan tumbuh hampir di mana sahaja. Panasnya tidak mengerikan baginya, tetapi kelembapan yang tinggi dapat memusnahkan tanaman hijau, jadi tanaman ini tidak ditanam di iklim subtropika. Varieti gandum musim sejuk ditanam di kawasan-kawasan di mana fros tidak boleh membahayakan, ini adalah wilayah Kaukasus Utara dan Tengah Rusia. Varieti musim bunga ditanam di wilayah Siberia Barat dan Ural Selatan, keadaan iklim yang lebih sesuai untuk penanaman. Tumbuhan ini juga tumbuh di benua lain, seperti Amerika Selatan dan Utara, Asia dan Afrika..

    Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, kerja persiapan khas dijalankan. Gandum untuk disemai disusun dengan hati-hati, hanya memilih biji berkualiti, kemudian tanah ditanam dan disenyawakan. Benih ditanam hingga kedalaman lima sentimeter. Dituai dengan gabungan.

    Gandum adalah tanaman yang sangat diperlukan dan bermanfaat, oleh itu pengeluarannya menjadi tempat yang paling penting. Gula-gula, pasta dibuat dari itu, roti dibakar. Produk bijirin digunakan untuk memberi makan haiwan. Dalam industri, bijirin digunakan untuk pengeluaran alkohol perubatan.

    Di rumah, anda boleh menanam biji-bijian gandum. Tumbuh gandum kaya dengan vitamin, mengandungi banyak mineral. Memakannya dalam makanan membantu meningkatkan proses metabolik dalam badan, meningkatkan imuniti.

    Nombor opsyen 2

    Sejak sekian lama, manusia telah mengenali tanaman keluarga bijirin seperti gandum. Biji-bijian ini tergolong dalam genus herba. Dia dikenali di seluruh dunia. Ladang gandum masak menarik perhatian dengan warna keemasannya yang kaya.

    Ketinggian tanaman makanan ini berkisar antara 30 sentimeter hingga 1.5 meter. Batang gandum lurus. Dari setiap nod yang kelihatan, kira-kira 12 batang muncul dari masa ke masa. Lebar daun kadangkala mencapai 2 sentimeter. Ciri utama mereka adalah kehadiran serat, permukaan kasar dan bentuk rata. Beberapa spikelet mewakili perbungaan. Satu telinga biasanya berbentuk telur dan panjangnya 13-15 sentimeter. Terdapat skala pada setiap telinga. Sistem akar yang maju tidak jauh ke tanah.

    Di antara banyak jenisnya, terdapat tiga jenis utama: jenis makanan, makanan (lembut dan keras), menyemai (musim bunga dan musim sejuk).

    Tumbuhan ini tumbuh di mana terdapat banyak haba. Namun, dia waspada terhadap kelembapan berlebihan, yang menjadi penyebab munculnya mikrob patogen. Oleh itu, zon tropika tidak sesuai. Sebilangan besar negara di negeri kita sesuai untuknya. Ia adalah tanaman tahan sejuk. Walau bagaimanapun, ia tumbuh dengan selamat di mana-mana negara, bergantung kepada spesiesnya. Jun dan Julai dianggap sebagai tempoh berbunga.

    Gandum dianggap sebagai tanaman yang paling penting, kerana secara aktif digunakan sebagai makanan. Sebagai produk berharga yang mengandungi protein, lemak dan karbohidrat, biji-bijiannya diperlukan untuk pembuatan roti, pasta, dan produk gula-gula. Gandum sangat diperlukan oleh haiwan sebagai makanan.

    Sebarang rangkaian kosmetologi dijual dengan adanya syampu, balsem atau krim, dan komposisi yang mengandungi gandum.
    Penyembuhan secara teratur dari tubuh manusia dengan biji-bijian tumbuhan ini adalah penting. Ini disebabkan oleh kemampuan biji-bijian untuk meningkatkan imuniti, mengawal metabolisme, dan juga meningkatkan kesejahteraan seseorang secara keseluruhan..

    Gred 2, 3, 4, 5, 6. Dunia di sekitar kita dalam biologi

    Gandum

    Topik mesej popular

    • Sifat air

    Air adalah kehidupan. Di mana tidak ada air, tidak ada kehidupan. Contohnya, di padang pasir tidak ada air, dan hampir tidak ada tumbuh-tumbuhan dan tidak ada binatang. Kafilah gurun tidak dapat bertahan di sana tanpa air. Ternyata dia memainkan peranan yang sangat penting dalam hidup kita..

    Malangnya, sejarawan moden tidak dapat memberikan kita maklumat yang tepat mengenai semua negeri, bandar dan wilayah kuno. Dari masa ke masa, sempadan lokasi wilayah negeri itu sendiri dan wilayah pengaruhnya berubah..

    Sejak zaman kuno, rusa telah dianggap sebagai haiwan paling indah di Utara. Ia terdapat di kawasan sejuk ini di Greenland, Siberia, Scandinavia dan bahkan di tundra Utara. Penduduk terhormat di Utara Jauh ini tidak takut dengan fros yang teruk.

    Laporan gandum. keperluan segera.

    Jawapan

    Disahkan oleh pakar

    Gandum adalah bijirin bijirin yang sangat penting, yang berfungsi sebagai sumber makanan berterusan untuk semua orang, salah satu pangkalan makanan utama, sumber untuk membuat pelbagai bijirin, campuran dan makanan kompaun, serta bahan untuk pembiakan dan menjalankan pelbagai penyelidikan saintifik.

    Sejarah penanaman gandum oleh manusia bermula lebih dari sepuluh ribu tahun. Proses penggunaannya sebagai suapan adalah sekitar 5-6 ribu tahun. Gunakan untuk pemilihan - kira-kira 2 ribu tahun. Sejumlah besar varietas gandum yang ada pada zaman kita menjadi mungkin sebagai hasil dari pengembangan sains ini, serta penggunaan berbagai teknologi bioengineering dan genomodifying..

    Gandum, secara semula jadi, mengandungi sejumlah besar gluten. Ia mampu menyebabkan reaksi alergi yang meluas pada individu yang mudah terdedah. Kesannya kadang-kadang diperhatikan menyebabkan penyakit Crohn dan NUC..

    Tepung gandum adalah sumber utama makanan bakar. Jangka hayatnya sangat lama. Dalam hal ini, ia dapat digunakan untuk membuat persediaan kecemasan dan dimasukkan ke dalam catuan sekiranya berlaku kecemasan..

    Laporan gandum

    LAPORAN AKHIR
    untuk gred 1-11

    • adalah percuma
    • topik yang paling diminta
    • disesuaikan mengikut usia
    • cekap
    • ditulis khas untuk dokladiki.ru

    Gandum adalah bijirin yang memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan masyarakat negara kita. Dia boleh memberi makan dan menyembuhkan. Orang purba mula menjinakkan gandum ribuan tahun yang lalu. Sebelum itu, tanaman itu berbentuk tulisan tangan, spikeletnya kecil, dan ada beberapa biji-bijian yang dapat dimakan. Pada masa kini, gandum telah menjadi tanaman tinggi, tingginya hingga satu setengah meter, dengan telinga besar diisi dengan biji-bijian.

    Bagaimana gandum tumbuh

    Gandum moden mempunyai batang nipis tetapi sukar, dari mana beberapa daun yang sempit dan kaku memanjang. Di bahagian atas terdapat telinga - perbungaan memanjang dengan biji-bijian. Semasa gandum tumbuh, warnanya berwarna hijau, dan telinga yang matang berubah menjadi kuning.

    Gandum tidak takut fros, oleh itu, ia boleh ditanam di ladang bukan hanya pada musim bunga, tetapi juga sebelum musim sejuk. Sudah tentu, anda tidak akan dapat menuai pada musim sejuk, tetapi dengan kedatangan musim panas yang pertama, biji-bijian yang terlalu banyak musim sejuk akan mula aktif bercambah dan memberikan panen lebih awal daripada yang ditanam pada musim bunga. Gandum yang ditanam pada musim gugur disebut gandum musim sejuk, dan gandum musim semi disebut gandum musim semi..

    Menuai gandum

    Bergantung pada tempat gandum ditanam, ia dituai dan diproses dengan tangan atau mesin khas.

    Di ladang besar, penuaian dilakukan oleh penuai gabungan, yang memotong telinga, membersihkannya dari batang dan daun, dan segera memasukkan biji-bijian ke dalam trak berdekatan. Trak itu memberikan bijirin untuk pengeringan, menyusun dan pembersihan tambahan.

    Ke mana perginya sisa pengeluaran gandum??

    Biji-bijian yang dihantar dari ladang ditutup dengan tempurung keras. Untuk membuat tepung dari biji-bijian seperti itu, tempurung mesti dikeluarkan. Untuk ini, peranti khas digunakan. Kerang keras tidak dibuang dan digunakan dalam industri makanan. Biji bijirin yang dihancurkan disebut dedak. Bran ditambahkan pada roti dan makanan lain untuk meningkatkan pencernaan.

    Setelah tanaman yang dipotong dibebaskan dari biji-bijian, batang kering dan daunnya tetap ada. Sisa ini dipanggil jerami. Jerami digunakan secara aktif dalam kehidupan seharian oleh penduduk kampung: anda boleh membuat bumbung rumah kampung dari lapisan jerami yang padat, dan jika anda mencampurkannya dengan tanah liat, anda akan mendapat bahan binaan yang baik untuk dinding.

    Kadang-kadang jerami diberikan untuk memberi makan sapi, kambing atau kuda, tetapi ia tidak banyak nilai pemakanan. Oleh itu, penternak terutamanya menggunakan jerami sebagai tempat tidur haiwan..

    Satu abad yang lalu, kasut jerami - kasut bast - sangat popular di kalangan orang biasa. Tetapi topi jerami masih dibeli dan dipakai, kerana ia adalah bahan ringan dan semula jadi yang bagus untuk musim panas.

    Apa yang dibuat dari biji-bijian gandum

    Biji-bijian gandum adalah asas untuk membakar sebahagian besar roti yang dijual di kedai. Dari situlah tepung dibuat untuk roti, roti, kek dan biskut "putih" dan "hitam". Tidak semua orang tahu bahawa semolina juga gandum. Untuk membuat semolina, biji-bijian gandum dihancurkan ke keadaan biji-bijian halus. Gandum juga digunakan untuk menghasilkan pasta dan beberapa jenis bijirin lain, seperti grat gandum biasa, bulgur dan couscous..

    Gandum kaya dengan vitamin dan mineral, jadi mereka belajar membuat ubat dan kosmetik dari itu. Sebahagian daripada penuaian gandum digunakan untuk memberi makan ternakan di ladang, sebahagian digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran minuman beralkohol.

    Gandum mesti dilayan dengan hormat. Dia adalah roti kami.

    Gandum - semua mengenai tanaman - keterangan, sifat, jenis

    Gandum adalah bijirin utama dalam sejarah umat manusia

    Kita semua tahu dari awal usia apa itu gandum. Saya membuat tepung dari gandum, dan memanggang roti dari tepung. Dan kami diberitahu sejak kecil: "Roti adalah kepala segalanya!" Tetapi adakah kita semua tahu mengenai bijirin ini? Mungkin dalam artikel kami hari ini, anda akan menemui banyak perkara baru mengenai gandum yang kelihatan biasa..

    Apa itu gandum - keterangan dan gambar

    Biji-bijian gandum digunakan untuk memanggang roti, membuat pasta, serta gula-gula dan minuman beralkohol; pengeluaran makanan haiwan.

    Gandum bukan sahaja merupakan salah satu tanaman yang paling banyak ditanam di dunia, tetapi juga asas pemakanan di banyak negara di dunia, seperti Rusia, China, India, Jepun, Timur Tengah dan beberapa negara Afrika..

    Negara-negara terkemuka dalam pengeluaran gandum termasuk China, Amerika Syarikat, Rusia, India, Kanada, Perancis, Turki, Kazakhstan dan Ukraine..

    Bijirin gandum adalah salah satu komoditi perdagangan antarabangsa yang paling penting. Biji-bijian gandum menyumbang 2/3 dari semua eksport bijirin dunia. Tahun ini, Rusia telah menjadi peneraju eksport gandum dunia.

    Jadi apa itu gandum? Mari beralih ke botani. Gandum adalah genus tumbuhan herba (kebanyakannya tahunan) dari keluarga Bluegrass (Bijirin); ditanam di seluruh dunia dan merupakan salah satu tanaman makanan utama.

    Tumbuhan ini boleh tumbuh hingga ketinggian 1.5 meter. Mempunyai batang tegak. Daun gandum selalunya rata, selebar 3 hingga 20 mm. Akar gandum mempunyai bentuk berserat, rendaman sistem akar di dalam tanah tidak kuat.

    Gandum mempunyai internodes yang disebut, bahagian atasnya disebut "peduncle". Ia membawa perbungaan. Perbungaan gandum disebut "lonjakan kompaun" dan mempunyai penampilan lurus, ovoid, linier, atau bujur. Ia terdiri daripada paksi pusat dan perbungaan yang bercabang - spikelet. Setiap spikelet mempunyai 2-5 bunga yang menyimpang ke sisi, dilindungi dari bawah oleh dua skala spikelet. Perlindungan tambahan bunga - bracts - dua skala, atas dan bawah. Timbangan bunga setelah persenyawaan menahan janin (caryopsis).

    Sebahagian besarnya, gandum adalah tanaman yang diserbuki sendiri. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian - spesies dengan pendebungaan silang.

    Ontogeni gandum

    Ontogeni gandum terdiri daripada 12 fasa:

    1. percambahan biji benih,
    2. tangga,
    3. penat,
    4. melenting,
    5. pendengaran,
    6. mekar,
    7. pembentukan kumbang,
    8. menuangkan biji-bijian,
    9. kematangan susu,
    10. kematangan pasty,
    11. kematangan lilin,
    12. kematangan penuh.

    Bijirin gandum - ciri dan struktur

    Karyopsis, iaitu buah keras gandum atau biji-bijian itu sendiri, tumbuh dari ovari setelah persenyawaan. Ia terbentuk dari dinding ovari, tidak terikat dengan benih, yang mengandungi endosperma.

    Kuman dalam sebutir gandum terdiri dari akar, tunas, dan semidol yang diubah suai yang disebut "scutellum". Selepas percambahan embrio, akar memulakan sistem akar awal. Ginjal pada gilirannya menghasilkan akar gandum sekunder (dewasa) dan organ organnya di atas tanah. Scutellum menghasilkan dan mengeluarkan enzim khas, dengan bantuan endosperma dicerna, yang diperlukan agar tumbuhan itu muncul. struktur bijirin gandum ditunjukkan secara terperinci dalam gambar di bawah.


    Struktur bijirin gandum

    Anak benih gandum

    Setelah disemai ke dalam tanah, biji-bijian mulai menyerap kelembapan, secara beransur-ansur membengkak dan, akhirnya, bercambah. Dari embrio, ginjal dan akar dilepaskan ke luar dan mula tumbuh (ginjal) dan bawah (akar).

    Tunas membentuk nodul jerami pertama di tanah. Akar yang bercirikan bercabang daripadanya, membentuk kerah akar.

    Pucuk lateral tumbuh dari axil daun simpul bawah batang, yang terletak di atas leher. Inilah cara penanaman gandum.

    Tumbuhan yang terbentuk selama ini adalah anak benih gandum.

    Selepas percambahan, gandum bergerak ke peringkat seterusnya, apabila jerami tumbuh dengan cepat - keluar ke dalam tiub.

    Tahap ketiga adalah pembentukan perbungaan tanaman, iaitu earing.

    Biji gandum, akhirnya terbentuk, terdiri daripada dua bahagian dalam struktur - embrio itu sendiri dan endosperma. Endosperma berair dan telus secara konsisten. Dengan peningkatan kandungan kanji di dalamnya, secara bertahap ia mengambil warna putih. Tahap pengembangan bijirin ini disebut oleh pakar "kematangan susu".

    Kematangan susu diikuti dengan "kematangan pasty" apabila kelembapan di dalam bijirin berkurang. Pada tahap ini, seperti namanya, konsistensi isi gandum menyerupai adunan. Ini diikuti dengan fasa "kematangan lilin".

    Dan, akhirnya, pada tahap pematangan bijirin penuh, ia menjadi padat..

    Buah gandum boleh mempunyai pelbagai warna dan berat badannya berbeza-beza.

    Telinga gandum juga boleh terdiri dari berbagai warna - dari kuning pucat hingga abu-abu, emas atau bahkan burgundy. Oleh itu, bijirin itu sendiri boleh berwarna putih terang atau kuning dan burgundy..

    Hasil gandum biasanya agak tinggi. Tetapi untuk mendapatkan hasil panen yang baik, anda perlu mematuhi piawaian agroteknik tertentu. Sebab penurunan hasil gandum adalah hujan yang berpanjangan dan sebaliknya, musim kemarau, angin kencang, penyakit dan perosak..

    Kelebihan gandum termasuk daya tahan terhadap serangan sejuk yang sederhana dan kekebalan terhadap beberapa penyakit..

    Ciri dan sifat gandum

    Sebelum membincangkan sifat gandum, perlu dibincangkan mengenai jenisnya: musim bunga dan musim sejuk, lembut dan keras.

    Gandum musim bunga dan musim sejuk

    Semua jenis gandum dibahagikan kepada gandum musim bunga dan musim sejuk. Gandum musim bunga adalah perkara biasa di kawasan utara dengan suhu rendah pada musim sejuk. Menaburkan gandum musim bunga pada musim bunga (Mac hingga Mei).

    Gandum musim bunga matang dalam purata 100 hari hangat. Selama ini, kandungan kelembapan biji-bijian dikurangkan menjadi sekitar 13%. Petunjuk ini dianggap sebagai isyarat untuk memulakan penuaian gandum..

    Gandum musim sejuk ditaburkan sebelum musim sejuk, pada musim luruh, dan hasil panen dituai pada musim panas. Gandum musim sejuk, berbeza dengan gandum musim bunga, mempunyai perkembangan yang lebih awal dan pertumbuhan yang lebih cepat, dan dengan itu, hasil yang lebih tinggi.

    Gandum lembut dan keras

    Kedua-dua bentuk ini berbeza dalam bentuk butiran dan telinga, warna dan pubertasnya..

    Varieti gandum lembut boleh menjadi musim bunga dan musim sejuk, seperti musim luruh dan tanpa henti.

    Varieti keras hanya musim bunga dan hanya berputar.

    Jenis gandum yang lembut termasuk:

    • lutescens (biji-bijian merah-coklat);
    • grekum (biji-bijian dan telinga putih);
    • pyrotrix (telinga berwarna merah-coklat);
    • albidum (telinga berwarna putih terang);
    • milturum (telinga merah-coklat);
    • Gotianum (telinga berwarna putih, biji-bijian berwarna merah);
    • eritrosperum (telinga putih, biji-bijian merah)

    Gandum durum biasa:

    • melyanopus (biji-bijian putih, telinga gelap);
    • gula-gula (biji-bijian susu);
    • hordeiform (biji susu);
    • leucurum (biji-bijian susu);
    • valencia (biji-bijian susu).


    Keperluan kelembapan gandum

    Kilang ini sangat memerlukan kelembapan. Oleh itu, sepanjang musim tanam, tahap kelembapan di dalam tanah mestilah dalam lingkungan 65 - 70%.

    Dalam keadaan kelembapan tanah yang tidak mencukupi pada gandum pada fase penanaman, pengerukan, butiran telinga berkurang, serta strukturnya merosot dan ukurannya berkurang..

    Tahan sejuk dan sejuk

    Gandum sangat tahan terhadap cuaca sejuk. Ini membuktikan hakikat bahawa butirannya mula bercambah pada suhu hanya 1-2 darjah C.

    Suhu terbaik untuk menyemai gandum adalah 14-16 darjah C. Tetapi apabila lajur merkuri naik di atas 25 darjah, anak benih yang lemah muncul dalam gandum, yang sangat mudah diserang penyakit.

    Varieti gandum tahan fros di zon penanaman mampu menahan suhu hingga minus 20 darjah. Tetapi varieti biasa juga terasa baik apabila suhu turun hingga minus 18 darjah.

    Tetapi penurunan suhu musim bunga berbahaya bagi gandum. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanaman mempunyai tahap ketahanan tertinggi terhadap sejuk pada awal musim sejuk, dan secara umum penunjuk ini menurun dengan ketara.

    Tanah apa yang digemari gandum?

    Gandum juga sangat pilih-pilih mengenai tanah. Dia suka tanah struktur bertekstur sederhana.

    Yang paling sesuai untuk menanam gandum adalah tanah hitam, hutan kelabu dan tanah berangan..


    Menuai gandum di Afrika

    Hasil yang besar dapat dicapai pada tanah sod-podzolic. Benar, dalam kes ini, anda perlu menggunakan baja yang mencukupi, organik dan mineral.

    Gandum tumbuh paling teruk di tanah liat, tanah berpasir dan paya garam.

    Pemprosesan bijirin

    Pemprosesan bijirin gandum dikurangkan menjadi pengisar. Cengkerang luar biji-bijian diproses menjadi dedak.

    Dedak gandum digunakan dalam perubatan, pemakanan perubatan dan diet, dan pengeluaran makanan. Mereka sangat kaya dengan protein, selulosa dan pelbagai vitamin.

    Tepung itu sendiri diperoleh dari kandungan endosperma, yang diisi dengan gluten dan kanji..

    Tujuan utama pengisaran adalah untuk memisahkan gluten dan kanji dari sisa bijirin.

    Dari gandum inilah yang pertama kali diperoleh monosodium glutamat, yang kini banyak digunakan dalam industri makanan. Benar, hari ini glutamat lebih kerap dihasilkan dengan kaedah kimia..

    Permohonan gandum

    Peranan gandum dalam pembangunan umat manusia hampir tidak dapat diremehkan. Ini adalah asas pemakanan berjuta-juta orang, dan bekalan makanan untuk haiwan. Gandum telah menjadi salah satu tanaman yang paling banyak ditanam selama berabad-abad.

    Pelbagai jenis bijirin dihasilkan dari gandum: couscous, semolina, bulgur.

    Gandum juga banyak digunakan dalam industri. Di sini, faktor utama adalah sifat ikatan pelekatnya. Gunakan gandum dalam pengeluaran papan lapis dan drywall.

    Gandum banyak digunakan dalam industri minuman beralkohol dan merupakan asas untuk pengeluaran alkohol, vodka, bir dan minuman keras lain.

    Tepung gandum - sifat, komposisi dan varieti

    Tepung gandum adalah produk yang berharga kerana kandungan unsur makro dan mikro yang tinggi, seperti zat besi, fosfor, kalsium, magnesium, kalium, natrium, timah, kromium, molibdenum, zink, boron, selenium, kromium).

    Ia juga kaya dengan vitamin seperti B, PP, H, E, kolin. Hampir pelbagai mineral yang diperlukan untuk manusia.

    Bergantung pada kualiti dan sifat tepung, ia dikelaskan kepada beberapa jenis:

    Gred premium - kerana kualiti yang sangat baik dan warna putih salji, ia digunakan untuk pengeluaran produk tepung berkualiti tinggi dari ragi, serbuk pendek dan pastri puff dengan isipadu yang baik dan keliangan halus.

    Kelas pertama - warnanya boleh berbeza dari putih hingga putih-kuning. Ia digunakan untuk roti panggang, penkek, pai - roti panggang yang tidak mendakwa gula-gula berkualiti tinggi.

    Gred kedua adalah tepung kelabu atau kelabu-kuning. Tepung jenis ini digunakan untuk memanggang roti putih, biskut, roti halia dan pastri lain yang subur, berliang, dan tidak selesa..

    Krupchatka - tepung gandum berwarna putih krim. Ia mempunyai kandungan gluten yang tinggi. Digunakan untuk membakar muffin, serta membuat adunan ragi.

    Kertas dinding - tidak, tepung ini bukan untuk kertas dinding. Varieti ini mempunyai tahap kelembapan dan pembentukan gula yang tinggi. Digunakan untuk memanggang roti jenis paling sederhana.

    Faedah gandum

    Gandum adalah sumber tenaga yang hebat. Gula, serat dan pati yang tinggi karbohidrat.

    Produk yang dibuat dari gandum mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti saluran gastrousus dan sistem pencernaan secara umum. Derivatif gandum mempunyai kesan merangsang pada otot usus, dan juga memperlambat penyerapan karbohidrat, mencegah lemak badan.

    Vitamin B (khususnya B12) sangat penting untuk fungsi normal sistem saraf.

    Perubatan telah lama mengiktiraf biji-bijian gandum sebagai gudang vitamin E. Vitamin E membersihkan saluran darah dan menurunkan kadar kolesterol darah, membantu perjalanan kehamilan dan perkembangan janin yang normal, di samping itu, membantu mengekalkan otot jantung dan kerangka dalam keadaan baik.

    Fitoestrogen dan selenium, yang juga kaya akan gandum, melindungi tubuh daripada perkembangan barah payudara dan organ dalaman.

    Pektin yang terkandung dalam gandum mendorong penyingkiran toksin dan bahan berbahaya dari badan kerana kesan menyerapnya.

    Kalium - salah satu unsur mikro yang kaya dengan gandum, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem peredaran darah manusia, menyuburkan dan menguatkan jantung.

    Gluten bijirin gandum adalah protein dengan berat molekul tinggi. Ia membantu menormalkan keseimbangan asid-basa epidermis dan melindungi sel daripada pengoksidaan.

    Ubat ini menggunakan kuman gandum, minyak gandum dan jus.

    Manfaat gandum tumbuh untuk badan

    Gandum adalah salah satu tanaman pertanian terpenting yang dikembangkan oleh manusia. Kepentingannya untuk kemanusiaan hampir tidak dapat diremehkan.

    Apa itu gandum, keluarga mana - keterangan lengkap

    Sukar untuk memandang tinggi kepentingan gandum bagi seseorang - tepung, bijirin, pasta dan produk gula-gula, mentega, dan minuman beralkohol dibuat daripadanya. Kilang ini digunakan untuk tujuan mencari makan, digunakan dalam perubatan. Ini adalah salah satu tanaman yang paling banyak ditanam dan asas pemakanan penduduk di banyak negara, dan bijirin adalah komoditi antarabangsa yang paling penting..

    Apa itu gandum

    Gandum adalah genus tumbuhan herba dari keluarga Bijirin (Bluegrass), tanaman bijirin terkemuka di kebanyakan negara di dunia. Genus merangkumi kira-kira 20 spesies. Jenis jenis - Gandum lembut, atau gandum musim panas, sangat penting untuk praktikal bersama dengan gandum keras.

    Spesies yang diusahakan berasal dari timur, kawasan yang kemungkinan besar adalah tenggara Turki. Ia ditanam di semua benua, kecuali di kutub utara dan selatan. Varieti musim sejuk dan musim bunga diusahakan.

    Ciri-ciri gandum

    Hampir semua tumbuh-tumbuhan genus ini adalah tahunan, tetapi pada tahun 1937 varietas perennial pertama dibiakkan. Mereka diperoleh dengan hibridisasi gandum lembut musim semi dan rumput gandum merayap.

    Tahunan

    Tumbuhan monocotyledonous herba dengan ketinggian 30 cm hingga 1.5 m dengan batang tegak. Batang di dalamnya boleh penuh (jerami) atau penuh. Daunnya rata, lurus, bergantung pada spesies dan ragamnya - berkabut atau berbulu, lebar 3 hingga 20 mm, sederhana. Sarung dibelah dengan telinga berbentuk pisau pembedah. Sistem akar sentiasa berserabut.

    Perbungaan - lonjakan, lurus, linier, ovate atau bujur, selalu kompleks. Panjang lonjakan adalah dari 3 hingga 16 cm. Spikelet adalah tunggal, terletak di sumbu dalam dua baris membujur 9-16 mm panjang, dengan 2-5 bunga jarak dekat. Paksi spikelet mempunyai rambut yang sangat pendek, tanpa artikulasi antara segmen bawah pendek dan bahagian atas panjang.

    Bunga itu mempunyai sisik spikelet dan patah tulang. Skala yang lebih rendah panjangnya 7-20 mm, berbentuk ovoid atau bujur, halus, kasar atau dengan rambut, tidak mempunyai keel, di puncaknya berubah menjadi gigi atau tulang belakang. Panjang purata ialah 10-15 mm. Timbangan atas lebih pendek daripada yang bawah, dengan ciliate pendek di sepanjang tepinya. Bunga itu mempunyai tiga benang sari dengan aneter panjang 2-4 mm. Buah - caryopsis sepanjang 0.5-1 cm, tebal, bujur atau bujur, dengan alur yang dalam.

    Kekal

    Tanaman lebat dengan sistem akar berserabut. Belukar tegak, tingginya hingga 1 m. Batangnya kuat, tidak berbaring, hingga 35 batang terbentuk pada satu tanaman. Daunnya lebar, hingga 2 cm, rata, linier, dengan pubertas yang jelas di bahagian atas.

    Lonjakan ketika masak berwarna putih, berputar. Awns berwarna putih, bergerigi. Panjang lonjakan rata-rata adalah 10 cm. Satu lonjakan mempunyai rata-rata 6-18 spikelet dengan masing-masing 5-7 bunga. Timbangan spikelet telanjang.

    Bentuk gandum abadi berperilaku seperti tanaman musim bunga dan musim sejuk - apabila ditaburkan, mereka menetas pada musim gugur pada tahun yang sama, dan apabila disemai pada musim luruh, mereka menjadi tanaman musim sejuk yang biasa. Musim tumbuh adalah 105 hari, pada tahun kedua kehidupan - 80-90 hari.

    Komposisi kimia dan kandungan kalori

    Bekalan utama nutrien tumbuhan terdapat dalam buah - karyopes, yang mana tanaman ini ditanam. Terdapat 305 kkal per 100 g biji gandum.

    Kandungan BZHU:

    • protein - 11.8 g;
    • lemak - 2.2 g;
    • karbohidrat - 59.5 g;
    • serat makanan - 10.8 g;
    • air - 14 g.

    Setiap 100 g biji-bijian, jumlah elemen mikro dan makro berikut adalah:

    • silikon - 48 mg;
    • mangan - 3.76 mg;
    • selenium - 29 mcg;
    • tembaga - 470 mcg;
    • kobalt - 5.4 μg;
    • molibdenum - 23.6 mcg;
    • zink - 2.79 mg;
    • fosforus - 370 mg;
    • besi - 5.4 mg;
    • kalium - 337 mg;
    • magnesium - 108 mg.

    Kandungan vitamin:

    • PP - 7.8 mg;
    • E - 3 mg;
    • B1 - 0,44 mg;
    • B2 - 0.15 mg;
    • B5 - 0,85 mg;
    • B6 - 0,378 mg.

    Bijirin gandum

    Karyopsis adalah buah gandum keras, secara langsung biji-bijian itu sendiri, yang diperoleh dari ovari yang disenyawakan. Ini adalah buah kering sederhana, satu biji, tidak boleh dibuka. Terdiri daripada akar, kotiledon dan tunas. Cangkang biji-bijian mengandung mineral dan serat, endosperma (kandungan dalam biji-bijian) mengandung protein dan karbohidrat, dan kuman tersebut mengandungi mineral, vitamin, lemak tepu dan protein..

    Bagaimana gandum didebunga

    Sebahagian besarnya, semua jenis budaya diserbuki sendiri, tidak memerlukan bantuan serangga atau angin. Pendebungaan berlaku apabila debunga dari anther memasuki stigma putik. Dalam cuaca berangin, pendebungaan silang boleh berlaku, tetapi ini sering menyebabkan pembiakan silang, yang dalam kebanyakan kes tidak diinginkan..

    Sifat gandum

    Makanan gandum kaya dengan karbohidrat, akibatnya ia jenuh dan memberi tenaga kepada tubuh untuk jangka masa yang panjang. Ia meningkatkan fungsi saluran gastrointestinal, melembutkan tindakan asid hidroklorik dan menyelimuti dinding perut, menormalkan metabolisme. Serat makanan mempunyai kesan urut pada dinding usus. Pektin dalam biji-bijian gandum mempunyai sifat penyerap, menghilangkan bahan berbahaya dan pemberat dari badan.

    Bagaimana gandum digunakan oleh manusia

    Gandum banyak digunakan sebagai makanan, makanan dan tanaman industri. Dalam peternakan, bukan hanya biji-bijian digunakan, tetapi juga jisim hijau, jerami dan rumput kering yang diperoleh dari batang tanaman.

    Budaya ini banyak digunakan untuk tujuan perubatan. Kanji diperoleh dari biji-bijian, yang digunakan dalam serbuk, salap, perban pati. Imunomodulator diperoleh daripada kuman gandum.

    Rujukan. Ekstrak kuman mempunyai sifat anti-luka bakar, mempercepat penyembuhan permukaan luka. Dalam kosmetologi, minyak mereka digunakan sebagai agen anti-penuaan..

    Telinga digunakan dalam floristry dalam pembentukan karangan bunga dan komposisi. Mainan, hiasan ditenun dari batangnya.

    Arah utama gandum adalah makanan. Tepung gandum, yang banyak digunakan dalam memasak dan gula-gula, diperoleh dari biji-bijian. Cengkerang luar biji-bijian diproses untuk pengeluaran dedak. Semolina, bulgur, dan couscous juga dibuat dari biji-bijian. Dalam industri minuman beralkohol, gandum adalah asas alkohol, beberapa jenis vodka, bir dan wiski.

    Rujukan. Dalam pembuatan pasta, tepung dari varieti durum sering digunakan, roti dan produk gula-gula dipanggang dari tepung lembut. Dalam gandum durum, zarah pati lebih keras dan halus, mengandungi lebih banyak gluten. Dan dalam gandum lembut zarah-zarahnya lebih longgar dan lebih besar, barang-barang yang dipanggang daripadanya subur dan cepat basi.

    Dalam industri, sifat pelekat budaya digunakan dalam pengeluaran drywall, papan lapis.

    Fakta menarik mengenai gandum

    Sejarah berabad-abad budaya bijirin ini kaya dengan pelbagai legenda dan fakta:

    • Gandum adalah salah satu tanaman pertama yang ditanam oleh manusia.
    • Biji-bijian gandum yang tumbuh sangat digemari oleh penyokong gaya hidup sihat.
    • Dalam agama kuno, gandum dianggap sebagai simbol kekayaan..
    • Vincent Van Gon sering menggambarkan ladang gandum di kanvasnya.
    • Dalam agama Kristian, Tanah yang Dijanjikan adalah tanah gandum.
    • "Tempat Zlachnoe" - sebelumnya ini adalah nama tempat minum minuman keras, kerana minuman beralkohol dibuat dari gandum.

    Kesimpulannya

    Gandum adalah tanaman penting dengan lebih dari sekadar nilai masakan. Derivatifnya digunakan dalam berbagai bidang - penternakan, perubatan, farmaseutikal, industri. Ratusan jenis dan kacukan gandum ditanam di seluruh dunia untuk pelbagai keperluan. Setiap tahun penternak mengeluarkan tanaman baru dengan petunjuk hasil yang unik dan tahan terhadap faktor-faktor buruk..

    Gandum

    Wheat (Triticum) adalah salah satu tanaman bijirin tertua di bahagian berbunga, kelas monocotyledonous, urutan bijirin, keluarga bijirin.

    Penerangan dan gambar gandum

    Semua jenis gandum mempunyai ciri asas. Ketinggian tangkai gandum mencapai 30-150 sentimeter. Batangnya sendiri berongga dan tegak, dengan simpul yang jelas kelihatan. Sebagai peraturan, sehingga 12 batang tumbuh dari satu tanaman. Daun gandum mencapai lebar 20 mm, bentuknya rata dan selalunya linier, dengan urat selari, berserat, kasar hingga disentuh. Sarung daun gandum diucapkan dan berkembang dengan baik. Berpisah ke pangkal faraj mempunyai telinga berbentuk pisau pembedah di bahagian atas. Lidah mereka berkabut dan membran, panjangnya 0,5 hingga 3 mm. Tumbuhan gandum mempunyai sistem akar berserabut.

    Struktur gandum, telinga

    Perbungaan gandum adalah lonjakan sebatian lurus yang panjangnya 4 hingga 15 cm, boleh memanjang atau ovoid. Pada paksi setiap lonjakan adalah sisik lonjakan sepanjang 6-15 mm. Telinga gandum bersendirian dan berdekatan dengan sumbu dalam dua baris yang sama panjangnya 5-18 milimeter, dengan beberapa bunga dekat, yang paling sering dari 2 hingga 7. Paksi lonjakan gandum tidak mengandungi sendi. Bunga gandum mempunyai 2 skala dan 2 filem, 3 stamen, pistil dan 2 stigma. Struktur ini khas untuk bunga tanaman bijirin. Apabila gandum masak, ia menghasilkan buah-buahan bijirin.

    Varieti dan jenis gandum

    Terdapat banyak jenis gandum. Tumbuhan ini mempunyai klasifikasi yang agak kompleks, yang merangkumi bahagian, spesies dan subspesies, serta sekitar 10 kacukan, baik intragenerik dan intergenerik. Jenis gandum berikut dibezakan:

    • tahunan
    • dwitahunan

    Gandum musim bunga dan musim sejuk - perbezaan

    Mengikut masa menyemai, berikut dibezakan:

    • Gandum musim bunga - disemai dari bulan Mac hingga Mei, masak dalam 100 hari bebas fros, dituai pada awal musim luruh. Lebih tahan kekeringan daripada gandum musim sejuk, ia mempunyai sifat penaik yang sangat baik.
    • Gandum musim sejuk - disemai pada akhir musim panas hingga pertengahan musim luruh, menghasilkan awal hingga pertengahan musim panas tahun depan. Menghasilkan hasil yang lebih tinggi, tetapi lebih suka kawasan dengan iklim ringan dan musim sejuk bersalji.
    kembali ke kandungan ↑

    Gandum lembut dan keras

    Jenis gandum dengan kekerasan bijirin:

    • gandum lembut - mempunyai telinga yang lebih lebar dan pendek dan awn yang lebih pendek atau tidak ada. Jenis ini tinggi protein dan gluten. Tepung dibuat dari gandum lembut.
      • gandum merah musim bunga lembut - jenis ini merangkumi varieti gandum Altayskaya 81, Voronezhskaya 10, Lyuba, Moskovskaya 35, dll..
      • gandum putih pegas lembut - jenis ini merangkumi jenis gandum Novosibirskaya 67, Saratovskaya 55, dll..
      • gandum merah musim sejuk yang lembut - jenis ini merangkumi varieti Donskaya bezostaya, Obriy, Volgogradskaya 84, Yuna, dll..
      • gandum putih musim sejuk yang lembut - jenis ini merangkumi jenis Kinsovskaya 3, Albidum 28, dll..
    • gandum durum - mempunyai spikelet, lebih ketat dipasang dengan lapisan luar, biji-bijian dari mereka tidak runtuh, tetapi lebih sukar untuk diasingkan. Ia mempunyai warna kuning yang kaya dan aroma yang menyenangkan. Gandum durum digunakan untuk membuat pasta.
      • Gandum durum (durum) - jenis ini merangkumi jenis Almaz, Orenburg 2, Svetlana, dll..
      • gandum musim sejuk durum - jenis ini merangkumi varieti Vakht, Mugans, Parus, dll..

    Di mana gandum tumbuh?

    Gandum tumbuh di mana-mana kecuali di kawasan tropika, kerana pelbagai jenis yang dicipta khas membolehkan anda menggunakan keadaan tanah dan iklim. Tanaman ini tidak takut panas jika tidak ada kelembapan yang tinggi, yang menyumbang kepada perkembangan penyakit. Gandum adalah tanaman yang tahan sejuk sehingga hanya barli dan kentang yang lebih tinggi daripada itu. Gandum lembut lebih suka iklim lembap dan biasa di Eropah Barat, Rusia dan Australia. Gandum durum menyukai iklim yang lebih kering; ia ditanam di Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Utara, Asia. Gandum musim sejuk berlaku di kawasan di mana ia tidak rusak oleh embun beku, misalnya, di Kaukasus Utara, di wilayah Bumi Hitam Tengah Rusia. Gandum musim bunga ditanam di Ural Selatan, Siberia Barat, Altai.

    Rai dan gandum - perbezaan

    Rai dan gandum adalah antara bijirin yang paling popular dan tidak dapat diganti. Bijirin ini serupa rupa, tetapi juga banyak perbezaannya..

    • Varieti gandum jauh lebih berbeza daripada varieti gandum.
    • Gandum lebih banyak digunakan berbanding rai.
    • Biji-bijian mempunyai penampilan dan komposisi kimia yang berbeza.
    • Gandum lebih menuntut di tanah dan iklim daripada rai.

    Menanam gandum

    Hasil gandum yang tinggi dicapai dengan penyediaan yang betul untuk disemai. Ladang gandum diusahakan dengan penanam dan permukaannya diratakan untuk memastikan sentuhan biji gandum yang baik dengan tanah dan memperoleh percambahan serentak. Gandum disemai hingga kedalaman 3-5 cm dengan jarak baris 15 cm.

    Gandum adalah tanaman yang sangat bergantung pada kelembapan, dan oleh itu panen yang baik memerlukan penyiraman secara berkala. Untuk iklim kering, gandum durum lebih sesuai, ia kurang aneh dari segi kelembapan.

    Pertumbuhan gandum dijamin dengan penggunaan baja. Gandum yang ditaburkan dituai dengan gabungan pada usia matang penuh.

    Cara menanam biji-bijian gandum?

    Sangat mudah untuk menanam biji-bijian gandum di rumah. Biji-bijian mesti dimasukkan ke dalam balang kaca 1 liter. Ia tidak boleh melebihi 1/4 hingga 1/3 bank. Masukkan air ke balang hampir ke bahagian penuh, rendam biji-bijian selama 7-8 jam. Selepas itu, toskan air melalui kain tipis, bilas gandum dan tambahkan air tawar selama 3-4 jam. Oleh itu, biji gandum mesti dibilas 2-4 kali sehari, dibiarkan mengalir dan kemudian dimasukkan kembali ke dalam balang. Dalam sehari, anak benih akan mencapai ketinggian 1-2 mm, dan biji gandum yang telah tumbuh sudah dapat dimakan.

    Cara menanam gandum di rumah?

    Kuman gandum hijau dapat diperoleh dengan terus merendam biji-bijian selama 1-2 hari lagi. Anak benih berukuran 1-2 cm mesti dipindahkan ke dalam bekas dengan tanah. Biji-bijian gandum yang ditaburkan diletakkan di atas tanah dan ditutup dengan lapisan bumi 1 cm di atasnya. Tanah mesti disiram, tetapi tidak terlalu banyak. Tumbuh gandum siap dimakan dalam beberapa hari.

    Sifat gandum yang berguna

    Gandum adalah tanaman makanan. Bijirin ini sangat penting bagi banyak negara di dunia, kerana semua tanaman bijirin ini menduduki tempat utama dalam pengeluaran. Terima kasih kepada tepung gandum, yang diperoleh dari biji-bijian, orang membuat pelbagai pasta, gula-gula dan, tentu saja, roti. Gunakan gandum dalam penyediaan vodka dan bir, serta makanan haiwan kesayangan.

    Manfaat biji-bijian gandum tumbuh sangat besar. Wheat Sprouted adalah makanan tambahan yang mengandungi banyak vitamin dan mineral. Dengan penggunaan biasa, biji-bijian gandum yang bercambah mampu membentuk metabolisme, meningkatkan nada, meningkatkan daya tahan tubuh, dan mengisi tubuh dengan tenaga.

    Komposisi gandum

    Komposisi kimia gandum sangat kaya dengan vitamin: bijirin mengandungi serat, magnesium, kalium, zink, fosfor, selenium, vitamin B dan E, fitoestrogen, pektin dan asid linoleat. Sukar untuk menilai harga gandum yang bermanfaat dalam bentuk apa pun (dalam bentuk dedak, biji-bijian, tepung atau anak benih). Ini menormalkan tahap kolesterol dalam tubuh manusia, meningkatkan proses pencernaan. Kerana kehadiran fosforus, gandum merangsang otak dan sistem kardiovaskular. Karbohidrat akan memberi anda peningkatan tenaga, dan serat akan membantu anda menurunkan berat badan tambahan. Inilah sebabnya mengapa dedak gandum sangat popular dalam banyak diet..

    Gandum juga mengandungi pektin, yang mempunyai kesan yang baik pada mukosa usus. Dengan menyerap bahan berbahaya, ia dapat mengurangkan proses pembusukan. Gandum adalah antioksidan, mengandung vitamin E dan selenium, dan vitamin B12, yang juga terdapat di tumbuhan ini, baik untuk sistem saraf. Antara lain, gandum mengandungi fitoestrogen yang mengurangkan kemungkinan barah. Tumbuhan ini juga bermanfaat kerana menurunkan gula darah dan meningkatkan nada otot, ini disebabkan oleh tindakan vitamin F dan magnesium.

    Asid linoleat membantu penyerapan gula, protein dan lemak. Gandum adalah tanaman yang sangat diperlukan untuk memberi manfaat kepada orang di banyak kawasan, dari sektor makanan hingga farmasi dan kosmetik..