Amadines: keterangan, jenis, penjagaan, pembiakan

Burung yang ceria dan lucu, finch adalah tetamu selamat datang bagi mereka yang suka nyanyian nyanyian. Penyelenggaraan finch tidak memerlukan pelaburan kewangan dan usaha fizikal yang besar. Berkat kesederhanaan seperti itu, digabungkan dengan watak yang damai, burung penyanyi yang terang telah mendapat populariti. Sebelum anda membawa seorang penduduk berbulu kecil ke dalam rumah, anda perlu mengetahui syarat apa yang dia perlukan. Cara menyediakan bilik dan melengkapkan sangkar, apa yang harus diberi makan dan apa yang harus dilakukan sekiranya anda jatuh sakit. Sebagai tambahan kepada asas penjagaan yang betul, anda harus mengetahui sama ada kemungkinan membiak finch di rumah.

Penerangan

Amadines tergolong dalam keluarga penenun finch, perintah passerine. Secara semula jadi, kawasan mereka menempati tiga benua: individu dari pelbagai spesies terdapat di Afrika, Australia, Asia Selatan. Burung ini sangat anggun - ukurannya tidak melebihi 15 cm, dan berat badannya adalah 50 g. Mereka mempunyai paruh segitiga tebal, lut sinar, seolah-olah dilemparkan dari lilin. Warna paruh - karang pada lelaki, oren pada betina, hitam pada anak ayam.

Palet bulu merangkumi pelbagai warna: warna pastel pada burung dari garis lintang sederhana, bintik warna terang pada tubuh mereka yang tinggal di kawasan tropika. Beberapa finch dicirikan oleh perubahan warna bermusim. Pada awal musim kawin, lelaki memperbaharui pakaian mereka, dan setelah selesai bersarang, mereka kembali ke skema warna biasa..

Jenis popular

Para saintis mempunyai 38 spesies dan 300 subspesies finch. Yang menarik adalah jenis yang boleh disimpan di rumah. Beberapa wakil baka yang menonjol menonjol di antara burung-burung yang luar biasa ini:

    Zebra finch. Kepala dan leher menjadi lembab, belakang berwarna coklat, perut berwarna kuning muda. Kawasan dari paruh ke gondok dicat dengan jalur hitam melintang. Ekornya berwarna hitam dengan bintik-bintik putih. Segitiga merah bata di pipi.

Penyelenggaraan dan penjagaan

Anda perlu memahami bahawa burung finch adalah burung yang sangat kecil dan rapuh. Mereka harus tinggal di dalam sangkar, tidak melompat bebas di sekitar bilik. Menjaga bayi berbulu di belakang penjara bukanlah kekejaman, tetapi humanisme, kaedah perlindungan dari bahaya di sekitarnya. Untuk menjaga burung penyanyi di rumah, tidak banyak yang diperlukan: beli peralatan yang diperlukan, sediakan tempat, pilih makanan yang sesuai.

Memberi makan

Diet finch cukup sederhana, ia tidak memberi kesan buruk. Ini berdasarkan campuran bijirin dengan kandungan millet yang dominan. Makanan kering juga mengandungi komponen lain:

  • rami;
  • biji kenari;
  • oat hancur;
  • rogol;
  • biji rami dan rumput padang rumput.

Selain bijirin, burung nuri suka sayur-sayuran mentah, herba, beri - bagi mereka, ini adalah makanan lazat yang kaya dengan vitamin. Anda boleh mempelbagaikan diet dengan daun dandelion, jelatang, pisang. Pengecualian adalah perasa aromatik: dill, bawang, selasih.

Ia tidak cukup untuk memberi makan kepada finch sahaja dengan produk tumbuhan. Keju kotej rendah lemak dan telur rebus ditambahkan pada kadar pinggan gandum setiap hari dua kali seminggu. Makanan haiwan mengandungi kalsium, fosforus dan makronutrien lain yang diperlukan untuk pertumbuhan bulu. Tempoh bersarang dicirikan oleh peningkatan penggunaan tenaga, yang akan membantu mengisi makanan hidup: cacing makan, cacing darah, serangga.

Mod cahaya

Pencahayaan bermaksud banyak untuk finch. Mereka dirugikan oleh jumlah cahaya matahari yang tidak mencukupi dan parameter pencahayaan yang buruk. Untuk pembiakan di rumah, anda memerlukan waktu siang sekurang-kurangnya 13 jam. Cahaya siang yang berlebihan memberi kesan buruk terhadap kesejahteraan burung, lampu yang terang pada waktu malam menyebabkan mereka tertekan. Kekurangan sinaran ultraviolet penuh dengan perkembangan riket dan gangguan metabolik.

Dengan bermulanya musim yang hangat, sangkar dibawa ke balkoni atau beranda, meninggalkannya di bawah terik matahari selama beberapa jam. Di satu sisi kandang, mereka membuat bayangan di mana burung dapat bersembunyi. Pada musim sejuk, finch memerlukan sumber cahaya tambahan - lampu pijar atau lampu ultraviolet. Sebaiknya gunakan lampu khas untuk burung, letakkan tidak lebih dekat satu setengah meter.

Sangkar dan aksesori

Pemilihan kandang bergantung pada bilangan bangsal yang dirancang. Selalunya, burung nuri hidup secara berkumpulan di rumah, kerana mereka memerlukan syarikat. Sekiranya satu haiwan peliharaan selesa dengan struktur padat berukuran 20/25/25 cm, maka dua atau lebih burung sesuai untuk perumahan yang luas. Parameter panjang dan lebar optimum ialah 40 x 60 cm, dan pemilik memilih ketinggian dengan mengambil kira kemungkinan ruangan.

Semakin mudah reka bentuk kandang, semakin mudah untuk mengurusnya: mencuci, membersihkan, menukar inventori. Bahan-bahan dari mana tempat perlindungan burung dibuat mestilah tahan lama, selamat dan bersih. Amadin tidak cenderung menggerogoti batang, oleh itu, kediaman gabungan yang diperbuat daripada logam dan plastik atau kayu tidak dikecualikan untuk pemeliharaannya.

Kandang dilengkapi dengan aksesori:

  • 2 pengumpan plexiglass;
  • peminum automatik;
  • 2 bar dengan diameter 9 mm;
  • skrin pelindung di bahagian bawah sepanjang keseluruhan perimeter.

Memasang perlindungan lutsinar membolehkan anda menyelesaikan masalah tumpahan serpihan. Selain itu, kandang mesti mempunyai dulang penarik. Ia ditutup dengan tuala kertas, menjadikannya lebih mudah dibersihkan setiap hari..

Kebersihan dan mandi

Prosedur air adalah bahagian wajib dalam perawatan finch. Tetapi memandikan burung tidak bermaksud memasukkannya ke dalam semangkuk air dan membersihkannya. Haiwan peliharaan berbulu perlu diberi kesempatan untuk berenang: pasang baju renang khas - digantung atau lantai, tuangkan air ke dalamnya sehingga kedalamannya tidak lebih dari 1.5 cm. Peranti tetap di dalam sangkar sementara sirip aktif memercik.

Burung nuri menikmati mandi. Ini adalah hiburan untuk mereka dan cara untuk menjaga bulu. Setelah bersentuhan dengan air, bulu dibasahi, kotoran dibasuhnya. Permainan air sangat penting semasa molting dan sekiranya terdapat perosak bulu. Kelembapan melegakan kulit gatal, menggalakkan pengelupasan epidermis, menormalkan kesejahteraan umum burung.

Penjagaan semasa mencair

Amadines cair dua kali setahun, dan ini adalah proses semula jadi, tetapi ini menyusahkan burung. Pada betina, tahi lalat biasanya berlaku pada akhir musim pembiakan. Apabila bulu berubah, finch lemah dan memerlukan perhatian. Burung molting sering mengalami perubahan mood, selera makannya semakin merosot, dan jantan berhenti untuk menyanyi. Untuk membantu haiwan peliharaan mengatasi sikap tidak peduli, anda perlu mengembalikannya kepada rasa selesa. Untuk ini, satu set langkah harus diambil:

  • memastikan tempoh waktu siang sekurang-kurangnya 10 jam;
  • meningkatkan suhu bilik hingga 26 - 28 darjah;
  • mengekalkan kelembapan relatif 60%;
  • membenarkan anda berenang setiap hari;
  • tambahkan Tsamax ke suapan mengikut arahan;
  • pantau kehadiran komponen mineral secara berterusan di dalam sel.

Kehilangan bulu tidak selalu hilang secara normal. Kadang-kadang penumpahan berlaku kerana tekanan atau penyakit. Sukar untuk menyingkirkan patologi seperti itu, ia boleh berlarutan selama-lamanya dan bahkan boleh menyebabkan kematian.

Penyakit dan pencegahan

Sirip rapuh rentan terhadap penyakit tertentu dan biasa pada semua burung. Antara ciri khas penyakit burung, psittacosis, tumor dalaman, dan parasit adalah sangat berbahaya. Juga, bulu burung beo menderita luka paruh, bulu; mereka sering mengalami senak. Avitaminosis, kebotakan, kecederaan dan keracunan adalah fenomena biasa pada burung kecil, bergantung pada keadaan penahanan. Penjagaan haiwan peliharaan harus diambil untuk mengelakkan komplikasi..

Pemilik sangat mengambil berat tentang penyakit berjangkit. Sirip dalaman boleh menjangkiti jangkitan, kutu, atau jamur dari haiwan baru yang dibeli di kedai haiwan peliharaan. Tanda-tanda khas jangkitan virus: perubahan tingkah laku, mengantuk, penolakan makan. Tetapi gejala yang sama boleh menjadi manifestasi penyakit lain. Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa haiwan itu tidak sihat, ia akan ditunjukkan kepada doktor haiwan. Mengurangkan kemungkinan jangkitan lebih mudah daripada menyembuhkan, jadi karantina diperlukan untuk pemula berbulu.

Pembiakan di rumah

Sama seperti budgies, finch berkembang biak dengan mudah dalam kurungan. Naluri seksual mereka muncul untuk pertama kalinya pada usia 7 - 9 bulan. Penternak bersetuju bahawa pembiakan awal tidak boleh digalakkan - biarkan betina tumbuh sekurang-kurangnya setahun. Sekiranya pemiliknya berminat untuk mendapatkan keturunan dari wadnya, dia mesti menanam beberapa ekor burung dalam sangkar yang terpisah pada waktunya. Di tempat kediaman baru, rumah bersarang harus digantung dan binatang peliharaan harus dilengkapi dengan bahan untuk membangun sarang: ranting, jerami, debu. Selama satu tahun, finch mempunyai tiga broods, tetapi jika mereka bersarang begitu kerap, tubuh wanita mungkin tidak tahan. Kadang kala burung yang letih meninggalkan anak ayam atau mati kerana keletihan.

Penjagaan anak ayam

Selepas permainan kawin, betina duduk di sarang dan bertelur 2 - 5 telur putih. Dia memanaskan klac pada siang hari secara bergantian dengan lelaki, pada waktu malam finch duduk bersama telur. Selepas 12 - 16 hari, anak ayam muncul, telanjang, buta dan tidak berdaya. Ibu bapa memberi mereka makanan yang dicerna sebahagiannya, yang diturunkan dari gondok ke dalam paruh muda. Pada hari ketiga, bulu mula menerobos anak-anak ayam, suara pertama muncul - suara memotong.

Keanehan merawat anak ayam finch tidak berbeza dengan yang diperlukan untuk burung. Anak muda tumbuh di sayap dalam tiga minggu, cuba terbang keluar dari sarang. Pada masa ini, brood harus diawasi dengan teliti, dan dikembalikan kepada ibu bapa mereka setelah musim gugur. Dianjurkan untuk memperbaiki beberapa hinggap nipis di dekat sarang, di mana anak ayam akan belajar melompat dan berlepas. Ada kemungkinan bahawa pada saat burung muda dimasukkan ke dalam sangkar lain, betina akan mulai bersarang lagi.

Burung sirip eksotik mampu menggembirakan orang hanya dengan satu pandangan. Dan jika mereka mula menyanyi dan mengambil makanan dari tangan mereka, tidak ada yang tetap tidak peduli. Anda tidak boleh mengharapkan kembalinya emosi dari burung-burung ini seperti burung beo, tetapi penyuaian burung yang tenang menimbulkan suasana yang sangat selesa di rumah..

Burung Finch - domestik dan bersahaja

Di dunia, selain burung beo dan kenari, ada juga burung yang mampu membawa kegembiraan ke rumah hanya dengan penampilan mereka. Ini adalah finch. Mereka adalah sahabat kediaman yang sangat lembut, comel dan bersahaja yang, ketika mereka berkomunikasi antara satu sama lain, mengeluarkan suara yang khas dan menarik, yang mengingatkan pada dukun itik. Rakan burung yang paling ideal untuk keluarga besar adalah finch zebra - ini adalah salah satu jenis finch dari keluarga penenun finch. Bagi mereka yang pertama kali memutuskan untuk masuk untuk ilmu burung atau mendapatkan anak ayam comel, finch zebra adalah burung berbulu yang ideal.

Orang Amadin, walaupun kelihatannya ramah, tidak menerima tangan manusia, ada yang lebih suka hidup berdampingan dengan jenis mereka sendiri, yang lain bergaul dengan baik. Mana-mana finch akan terasa hebat di kandang. Oleh itu, mereka tidak suka mengunjungi syarikat seseorang sekali lagi. Itulah sebabnya finch sangat sesuai untuk orang yang sentiasa sibuk dan bekerja sebagai haiwan kesayangan..

Ia menarik! Amadin, tidak seperti burung dan haiwan lain, dapat tinggal di kandang mereka tanpa kehadiran pemilik selama 5 hari. Perkara utama adalah bahawa ada makanan dan air yang mencukupi, jika tidak, mereka akan diserahkan kepada alat mereka sendiri dengan sangat gembira..

Sedikit sejarah

Zebra finch adalah orang asli Australia. Di Australia inilah yang suka menetap di tempat yang kering, tetapi mereka terbang dari satu kawasan ke daerah lain sepanjang masa untuk mencari makanan dan air. Orang Amadine tinggal di seluruh benua Australia, dan penempatan seluas mereka difasilitasi oleh pertanian dan peningkatan kebun, padang rumput dan ladang di kawasan yang lasak, di mana dulu ada hutan. Di perkampungan tempatan di mana airnya ketat, sirip berusaha menetap berhampiran tempat tinggal manusia. Amadin tidak takut dengan suara atau teriakan, oleh itu mereka suka bersarang di jalanan atau di mana-mana tapak pembinaan.

Ia menarik! Sirip liar boleh hidup selama 7 hari tanpa air. Ketahanan dan kesabaran mereka hanya dapat dicemburui. Walaupun sirip hidup di dalam sangkar dan mempunyai banyak air tawar, mereka tidak akan memakannya dengan banyak. Apa yang menarik juga ialah finch penenun bertahan semasa musim kemarau yang berpanjangan ketika mereka minum air yang sangat masin. Sekiranya ikan kutu berusaha memuaskan dahaga mereka dengan air seperti itu, burung lain mungkin mati kerana minum minuman keras.

Ciri-ciri finch zebra

Amadin adalah burung dengan bulu berwarna-warni dan terang yang indah. Panjangnya, burung dewasa mencapai sebelas sentimeter. Bahagian belakang, leher dan kepala finch berwarna abu-abu kebanyakannya berwarna kelabu, pipi dan telinga burung memamerkan bintik oren terang. Perut dan di bawah payudara warna putih berubah menjadi rona sedikit kuning, gondok juga berwarna kelabu, dan garis-garis nipis hitam terletak di sisinya. Lelaki menonjol dari finch betina kerana mereka mempunyai bintik hitam di dada mereka. Betina mempunyai jalur hitam di depan, di kepala. Paruh pada kedua-dua jantina berwarna merah terang.

Ia menarik! Buat pertama kalinya dalam sejarah sirip burung di Sydney, Australia, para saintis telah membiakkan burung yang benar-benar putih, tanpa bintik dan pigmen. Finch ini sangat mirip dengan zebra, tetapi matanya gelap, seperti burung yang hidup di alam liar..

Kandungan amadine

Burung Amadina gelisah, lincah dan bergerak. Sekiranya anda memutuskan untuk terlibat secara serius dalam pembiakan sirip, dapatkan sangkar yang luas, panjang atau lebar sekurang-kurangnya lima puluh sentimeter, sehingga sepasang finch dengan anak ayam dapat hidup bebas di dalamnya.

Untuk membuat sirip terasa enak di dalam sangkar, beli hanya kandang khas, berbentuk segi empat, dan bulat yang sama sekali tidak dapat diterima oleh burung ini. Berada di semacam ruang bulat, burung-burung mulai bergegas mengelilingi kandang dan bimbang, mengalami tekanan. Pilih sangkar segi empat dengan bahagian atas rata. Lebih baik sangkarnya lebih panjang daripada lebarnya. Amadin memerlukan banyak udara, di dalam sangkar rendah mereka akan merasa tidak selesa.

Pastikan memasang beberapa peminum di dalam sangkar dengan finch. Anda boleh memasang satu pengumpan, dan pastikan meletakkan tempat bertengger yang terbuat dari kayu lembut di sisi sangkar. Ia boleh menjadi linden atau birch. Amadines suka melompati mereka. Di samping itu, jangan lupa meletakkan balang untuk makanan dan mandi secara berasingan untuk memandikan burung di sudut. Keluarga finch suka berenang. Tab mandi boleh dibeli di kedai haiwan peliharaan, ambil tab mandi yang dipasang di pintu kandang. Setelah mandi di tempat mandi seperti itu, burung-burung tidak menyemburkan air ke seluruh kandang dan lantai, dan makanan tidak akan basah. Juga, jangan lupa untuk menjaga "rumah" burung sentiasa bersih, agar "pemilik" dapat hidup dengan selesa dan tanpa penyakit..

Amadin bukan burung biasa, mereka adalah kawanan burung, jadi anda tidak boleh membiarkannya sendirian di dalam sangkar. Mereka hanya akan bosan, sedih, dan dari ini mereka mungkin mati. Zebra finch mempunyai watak berperang, dan jika mereka tidak menyukai sesuatu, suara dan geram panjang di dalam rumah disediakan. Terdapat burung cemburu yang tidak dapat hidup bersama di kandang yang sama. Itulah sebabnya sirip tidak dapat diselesaikan bersama burung lain, mereka akan mematuknya dan tidak akan membiarkannya hidup. Bahkan penyatuan finch dengan burung beo tidak boleh diterima. Burung beo masih burung, jika finchnya mulai sakit, pada gilirannya mereka dapat menggigit burung dengan cakar. Atau juga menggerogoti kemarahan.

Pemakanan amadine

Makanan utama finch adalah campuran enam atau tujuh komponen biji-bijian yang berbeza. Jangan memberi makan amadin dengan makanan yang ditujukan untuk kenari, burung kakak tua dan burung dari negara-negara eksotik. Millet mesti ada dalam makanan harian burung ini, kemudian, dalam bahagian yang sama, millet harus ditambahkan ke millet, biji rogol, oatmeal, rami dan chumiza. Pastikan anda menambah rumput padang rumput. Ia boleh menjadi dandelion, kutu kayu, pisang, semanggi. Campuran bijirin yang dihasilkan diberikan kepada finches hanya sekali sehari - satu sudu teh. Sekiranya tidak dapat mengumpulkan hasil panen bijirin seperti itu, anda dapat memberi burung apa-apa kepada ayam, tidak melupakan sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri, tetapi dalam jumlah kecil dan dengan hati-hati..

Antara lain, tambahkan telur rebus, cincang halus terlebih dahulu, untuk makanan finch. Juga, jangan lupa tentang air suam segar dan bahan tambahan mineral (kulit telur hancur, kapur, pasir sama ada dari sungai atau dari laut).

Penting untuk mengetahui! Jangan sekali-kali memberikan rumput yang harum dan tumbuh-tumbuhan pedas. Dill, basil, pasli dan rosemary boleh membunuh burung. Bagi mereka, tumbuh-tumbuhan ini seperti candu untuk orang ramai. Jangan juga memberi anak-anak anda vitamin yang dimaksudkan untuk burung kakak tua. Bagi mereka, kehadiran vitamin, peliknya, boleh membawa maut. Oleh itu, jangan meletakkan amadin dengan burung kakak tua..

Pembiakan finch

Di kerajaan binatang, betina selalu memilih lelaki terbaik dan terkuat. Tetapi pemilihan semula jadi ini sama sekali tidak menyangkut masalah. Di alam liar, wanita memilih pasangan yang menarik untuk diri mereka sendiri, sehingga mereka, pada gilirannya, suka, seperti mereka, untuk berminat dengan dunia ini yang penuh dengan semua kebaikan. Para saintis melakukan eksperimen dan mendapati bahawa jika seorang wanita dipaksa untuk kawin dengan sirip jantan, maka dia akan melahirkan anak, namun setelah itu, begitu anak ayam menetas, baik betina maupun lelaki tidak akan tertarik pada mereka lagi, itulah sebabnya burung kecil itu mati.

Dalam senario yang baik dan dengan persetujuan bersama, jantan dan betina diperbolehkan membiak dari enam bulan. Pada masa yang sama, tidak boleh terdapat lebih dari tiga sarang setiap tahun, jika tidak, betina mungkin tidak tahan. Selepas rehat setengah tahun, wanita itu akan bersedia untuk menginkub semula klacnya..

Ia menarik! Zebra dan finch Jepun dibezakan oleh fakta bahawa finch zebra dapat mula berkembang biak dari enam bulan, dan finch Jepun dari sembilan bulan.

Semasa betina dan lelaki menetaskan sebiji telur, mereka harus diberi sedikit makanan. Sebaik sahaja burung-burung kecil mulai menetas, ibu bapa tidak lagi dapat ditolak makanan yang mencukupi dan mencukupi, terutama yang menyangkut biji-bijian yang telah dicambah. Namun, yang paling penting, kandang yang luas dan besar dengan ibu bapa dan anak ayam tidak boleh berada dalam kegelapan, dan harus jauh dari kebisingan dan cahaya matahari yang membutakan.

Beli finch

Finch betina dan jantan adalah burung yang paling menggembirakan, mereka berkomunikasi antara satu sama lain dengan sangat menarik sehingga mustahil untuk tidak duduk selama beberapa minit dan tidak menontonnya. Oleh itu, siapa yang memutuskan untuk membeli finch, pastikan untuk memilih pasangan yang cantik, cerah dan muda. Finch itu sendiri di dalam sangkar akan sangat menyeramkan dan menakutkan, kebetulan finch itu secara berterusan dapat mengeluarkan suara yang menakutkan. Jangan mengolok-olok burung! Ia akan lebih menggembirakan dua atau tiga orang.

Hampir setiap jenis finch sangat jarang berlaku. Tidak banyak dari mereka di alam, jadi lebih baik mereka dijinakkan, cerdas dan memberi kegembiraan. Mahal membeli finch sebenar di pasaran modal - kira-kira dua ribu rubel. Sirip burung kakak tua dan berlian berharga 5,000 rubel. Tetapi lebih baik membawa burung di kedai haiwan peliharaan khusus dengan harga sebenar - 3000 rubel. Ikan Jepun akan berharga beberapa kali lebih murah, hanya 500 rubel. Beberapa finch Jepun atau zebra - 800 rubel.

Unggas dengan paruh merah

Helo, kawan. Sekiranya anda memutuskan untuk membeli finch sebagai haiwan kesayangan, maka anda mungkin mempunyai banyak pertanyaan: dalam keadaan apa yang harus dijaga, apa yang harus diberi makan, apa yang harus dilakukan jika burung itu jatuh sakit, bagaimana mendapatkan keturunan, dan sebagainya..

Amadina di rumah memerlukan penjagaan, tetapi semua orang dapat menjaganya. Dalam artikel ini, anda akan mendapat jawapan untuk soalan anda dan mengetahui jenis burung apa dan bagaimana membuat penginapan mereka selesa..

Sejarah sangkar sangkar

Amadin adalah burung mini yang tergolong dalam keluarga penenun finch. Terdapat lebih daripada 30 spesies mereka di dunia. Ini adalah makhluk termofilik, oleh itu mereka hidup terutamanya di Afrika, Australia dan Asia Tenggara..

Yang pertama dijinakkan adalah finch Jepun. Ini berlaku lebih dari 400 tahun yang lalu, seperti yang disebutkan dalam bahan sejarah. Di benua Eropah, burung-burung ini muncul kemudian, pada abad ke-18..

Fakta menarik: finch Jepun boleh menjadi pengasuh yang sangat baik untuk anak ayam spesies lain, jadi mereka sering disimpan untuk tujuan ini. Nenek moyang mereka tinggal di Kepulauan Filipina, dari mana mereka datang ke Jepun dan China.

Pada waktu yang sama dengan burung Jepun, sirip padi juga terdapat di dalam sangkar. Mereka dijumpai di pulau-pulau Jawa dan Sumatera, dan kemudian mereka menyebar ke Asia Tenggara..

Zebra finch dan Gould finches berasal dari Australia. Yang pertama sering tinggal di sebelah kediaman seseorang, tidak takut akan kebisingan dan terbiasa dekat dengan orang. Data mengenai menjaga burung ini dalam kurungan bermula pada separuh kedua abad ke-19. Dan pada abad kedua puluh, zebra finch sudah terkenal di Eropah Barat..

Amadines of Gould ditemui oleh naturalis Inggeris John Gould pada tahun 1838-1840 semasa perjalanannya di Australia. Spesies ini dinamai isterinya Elizabeth, yang menemani suaminya dalam perjalanan, tetapi mati tidak lama kemudian. Mereka dibawa ke Eropah pada tahun 1887-1915..

Rupa dan keterangan finch

Amadines adalah burung yang ceria, ramah dan aktif dengan bulu yang terang. Walaupun mereka tergolong dalam burung penyanyi, mereka tidak menyanyi dengan cara yang terbaik. Lagu mereka seperti dukun itik.

Saiz orang dewasa kecil, dari 10 hingga 15 cm, beratnya hingga 50 g. Ciri khas dari semua finch adalah paruhnya. Ini memiliki bentuk segitiga yang sedikit melengkung, agak tebal dan telus, seolah-olah terbuat dari lilin. Kerana itu, finch juga disebut lilin paruh. Anak ayam mempunyai paruh hitam, sementara orang dewasa mempunyai paruh merah atau oren..

Di alam liar, burung-burung ini tinggal di kawanan besar. Mereka selalu bersarang berpasangan dan bertelur 2 hingga 4 telur. Hari ini terdapat 38 jenis finch, berikut adalah yang paling popular yang boleh anda dapatkan di rumah:

1. Zebra finch. Ia mendapat namanya dari warna bergaris kawasan dari paruh ke gondok. Burung boleh pergi tanpa air untuk waktu yang lama, dan minum lebih sedikit daripada rakannya. Mereka agak bising dan aktif. Ini adalah jenis kutu rumah yang paling popular..

2. Finch Jepun. Mereka tidak berlaku secara semula jadi, kerana spesies ini dibiakkan secara buatan. Secara luaran, mereka tidak berbeza dengan bulu yang terang, tetapi mereka mempunyai sifat ramah.

3. Amadina Gould. Burung ini mempunyai warna tepu yang sangat terang dengan kontur peralihan warna yang jelas. Tidak mudah menyimpannya di rumah, kerana mereka sangat menyukai kehangatan dan tidak tahan sejuk. Mereka selesa pada suhu 25-30 darjah.

4. Nasi padi. Mereka suka dekat dengan sawah, namanya. Ini adalah finch terbesar, beberapa individu boleh tumbuh hingga 20 cm. Mereka bising, dan sering bersikap agresif dengan burung yang lebih kecil..

Syarat-syarat penahanan dan penjagaan sarang di rumah

Penjagaan dan penyelenggaraan finch di rumah adalah perniagaan yang bertanggungjawab. Bagaimanapun, kesihatan haiwan kesayangan dan moodnya bergantung pada ini..

Oleh kerana kutu adalah haiwan yang suka makan, maka lebih baik jika mereka hidup berpasangan, satu burung boleh jatuh sakit akibat kebosanan dan bahkan mati.

Kandang hendaklah cukup luas, kira-kira 60 * 40 cm, segi empat tepat. Di dalam sangkar bulat, amadin tidak selesa, mereka mula terbang secara rawak, dan menunjukkan kegelisahan.

1) bertengger kayu untuk setiap burung;

4) mandi untuk mandi.

Amadin sangat bersih, jadi kandang mesti sentiasa bersih. Pengumpan dan peminum harus dicuci hingga 4 kali seminggu, dan air minuman ditukar setiap hari.

Burung ini memerlukan keadaan hidup tertentu. Suhu di dalam bilik di mana burung tinggal sekitar 22 darjah. Amadin menyukai cahaya matahari, jadi mereka perlu diletakkan sedemikian rupa sehingga kandang berada dalam cahaya..

Pada musim panas, anda boleh mengeluarkan mereka di balkoni untuk memanaskan badan, tetapi pada masa yang sama, berhati-hati agar burung dapat bersembunyi di bawah naungan dari sinar matahari. Pada musim sejuk, anda juga perlu menerangi kandang dengan lampu khas..

Amadin tidak bertolak ansur dengan kelembapan dan kelembapan dengan baik, dari mana mereka bahkan boleh jatuh sakit. Letakkan sangkar dari bau yang keras dan tidak menyenangkan seperti asap tembakau, cat kuku, dll..

Warna finch khas

Seperti yang telah kita ketahui, ada banyak jenis finch, oleh karena itu, warnanya bervariasi..

1. Zebra finch biasanya mempunyai bulu abu abu dan paruh merah. Pipi mereka berwarna merah, perut terasa ringan, dengan nada kekuningan, dan kawasan gondok mempunyai garis-garis melintang yang khas.

2. Burung Jepun kelihatan biasa. Selalunya berwarna coklat atau krim, perut dan paruhnya ringan.

3. Lukisan berwarna abu abu. Kepala dan ekor berwarna hitam, pipi berwarna putih, perut berwarna kelabu-merah jambu, dan paruhnya berwarna merah. Terdapat juga individu berkulit putih sepenuhnya.

4. Amadina Gould mempunyai warna cerah dan beraneka ragam yang meliputi biru, hitam, merah, kuning, ungu dan hijau. Terdapat finch berkepala hitam, berkepala merah dan berkepala kuning.

Memberi makan finch di rumah

Mari kita fikirkan cara memberi makan kutu di rumah.

Millet adalah asas diet mereka. Biasanya, campuran bijirin khas disediakan untuk memberi makan burung ini. Hingga 1 kg. millet ditambahkan pada 100 g biji rapeseed, selada dan chumiza, oatmeal, mogar dan rami. Anda boleh menambah 50 g biji rami dan semestinya rumput padang rumput (dandelion, semanggi, pisang, dll.), 200-250 g. Untuk satu burung, satu sudu teh campuran seperti itu cukup sehari.

Anda boleh memberikan bubur finch, sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri, tetapi sedikit demi sedikit. Menu haiwan kesayangan juga perlu memasukkan telur cincang halus dan keju kotej, dan semasa musim pembiakan - cacing darah, cacing dan serangga lain.

Jangan lupa tentang aditif mineral: kapur, pasir laut atau sungai, kulit telur yang dihancurkan.

Sekiranya anda tidak memberikan ramuan aromatik finch (dill, pasli, kemangi, dll.), Ini boleh menyebabkan kematian haiwan kesayangan. Juga, jangan memberi makan haiwan peliharaan dengan makanan untuk unggas lain (kenari, burung kakak tua).

Pembiakan finch di rumah

Amadin berkembang biak dalam kurungan, jadi jika syarat tertentu dipenuhi, keturunan tidak akan membuat anda menunggu lama.

Semasa musim kawin, sepasang finch ditempatkan di kandang yang terpisah, di mana perlu untuk menyiapkan rumah kecil untuk mereka, di mana mereka akan membuat sarang. Anda juga perlu menyediakan sepasang bahan binaan untuk membuat sarang. Ini boleh menjadi ranting, jerami, rumput kering, bulu, dan sebagainya..

Setelah seminggu, sarang akan siap dan betina akan mula bertelur, biasanya 2 hingga 4 telur, tetapi mungkin hingga 6. Telur jantan dan betina menetas secara bergantian. Agar pembiakan sirip di rumah berjaya, dalam tempoh inkubasi, anda tidak boleh mengganggu dan menakut-nakuti burung yang berusaha melihat ke dalam sarang, jika tidak, burung belatuk dapat meninggalkan kopling.

Selepas 2 minggu, anak ayam dilahirkan. Ibu bapa memberi makan mereka dari tanaman, walaupun anak ayam tumbuh dan meninggalkan sarang. Selama tiga minggu bayi tinggal di sarang, selepas itu mereka membesar dan meninggalkannya. Dan ibu bapa boleh mula bertelur lagi. Adalah perlu untuk mengehadkan jumlah sarang, jika tidak, betina mungkin keletihan dari cengkaman dan mati yang kerap.

Amadina dianggap dewasa seawal satu setengah bulan, dan akil baligh berlaku enam bulan.

Perbezaan antara finch lelaki dan wanita

Untuk pembiakan finch yang berjaya, anda mesti dapat membezakan jantan dari betina, jika tidak, anda boleh membeli burung sejenis di kedai haiwan peliharaan.

Dalam beberapa jenis finch, perbezaan jantina dapat dilihat dengan warna. Lelaki biasanya mempunyai bulu yang lebih cerah daripada betina. Sebagai contoh, lelaki zebra mempunyai pipi merah-oren, pewarnaan leher zebra khas, dan sayap coklat dengan bintik-bintik putih. Wanita tidak mempunyai ini, mereka hanya berwarna kelabu. Paruh pada lelaki berwarna merah lebih kuat, dan pada betina lebih pucat, lebih dekat dengan oren.

Sirip kepala merah mempunyai kepala merah hanya pada lelaki. Laki-laki berangan dada mempunyai perut dan dada putih dan bergaris gelap. Wanita mempunyai garis-garis redup dan perut kelabu..

Terdapat jenis finch, mengikut bulu mana jantina tidak ditentukan. Oleh itu, anda perlu mendengar nyanyian mereka. Lelaki menyanyi lebih kuat dan lebih banyak perempuan. Juga, kanak-kanak lelaki biasanya lebih besar. Paruhnya mereka lebih terang dan lebih besar daripada anak perempuan, dan juga sedikit bonggol..

Anak ayam finch sama, lelaki dan wanita. Mereka berwarna kelabu muda dengan paruh hitam. Hanya selepas dua bulan, jantina dapat ditentukan secara luaran.

Selaraskan keserasian dengan unggas dan haiwan lain

Zebra dan padi boleh menjadi agresif, terutama pada musim kawin. Bahkan burung dari spesies yang sama tidak selalu dapat hidup dalam satu sangkar, untuk memastikan burung lain. Oleh itu, adalah lebih baik untuk tidak menambahkan orang ke sarang, untuk mengelakkan konflik dan pergaduhan.

Juga berbahaya untuk menjaga mereka di kawasan sekitar dengan burung beo, kerana mereka dapat menggigit cakar dan jari-jari finch, dan ini adalah kecederaan yang sangat serius bagi burung kecil..

Sekiranya anda mempunyai kandang burung yang luas, maka burung zebra dapat bergaul dengan orang Jepun, sirip padi dan kenari..

Jangka hayat finch di rumah

Sebelum membeli haiwan peliharaan berbulu, anda perlu mengetahui berapa lama finch tinggal di rumah. Dengan penjagaan yang betul, mereka dapat hidup cukup lama, sehingga 10 tahun..

Perkara utama adalah menjaga haiwan kesayangan dengan baik, menyediakan makanan seimbang, meletakkan sangkar dengan betul, menjauhkan diri dari peralatan elektrik dan sumber bunyi, memberi cahaya yang mencukupi dan melindungi dari sejuk dan draf..

Sekiranya terdapat anjing atau kucing di rumah, anda perlu memastikan bahawa finch tidak menjadi mangsa mereka. Perlu juga diperhatikan bahawa burung itu tidak dapat terbang keluar dari tingkap terbuka dan mengambil langkah berjaga-jaga.

Penyakit finch di rumah dan kaedah rawatan

Apabila seekor burung tinggal bersama satu pemiliknya untuk waktu yang lama dan mendapat perawatan yang sewajarnya, ia jarang jatuh sakit. Perhatian harus diberikan kepada individu yang baru memperoleh dan tidak menanamnya di kandang umum, agar tidak menjangkiti burung yang ada. Anda perlu memenjarakan pemula selama sebulan dan memerhatikannya.

Apa yang dapat memberi amaran kepada anda: kelesuan dan aktiviti burung yang rendah, penurunan berat badan dan kurang selera makan, suara dan lagu, perubahan bulu, konsistensi najis. Sirip yang sakit boleh duduk di tempat bertengger untuk waktu yang lama, gegaran, anjing laut dan neoplasma mungkin muncul di badan, sering bersin dan menguap.

Sekiranya gejala ini muncul, bawa haiwan kesayangan anda ke doktor haiwan untuk pemeriksaan segera. Dan sebelum itu, anda perlu mengatur minuman yang berlimpah untuk finch.

Ciri-ciri penyakit utama finch:

1) cirit-birit dan radang usus (berlaku kerana pemakanan yang tidak berkualiti dan monoton dan banyaknya sayur-sayuran dalam diet);

2) tungau trakea, tanda-tanda: kebotakan, pelepasan hidung, pernafasan cepat, mulut sentiasa terbuka;

3) eimeriosis, terutamanya anak ayam menderita (dicirikan oleh najis longgar dengan kekotoran darah dan lendir, kejang atau lumpuh);

4) borreliosis, disebarkan melalui vektor kutu, yang dicirikan oleh demam, dahaga, membran mukus pucat dan kaki, keletihan.

Untuk mencegah banyak penyakit, perlu membersihkan sangkar secara menyeluruh, membasmi kuman secara berkala, menjaga kebersihan dan diet burung yang seimbang..

Harga Amadina dalam rubel

Amadines mampu milik. Yang paling murah - zebra, harganya ialah 300-500 rubel. setiap individu. Finch Jepun sedikit lebih mahal, dari 500 rubel. Beberapa gambar boleh dibeli dengan harga 1500 rubel. dan lebih tinggi. Yang paling mahal adalah yang terpahat, harga bermula dari 2500 rubel.

Dengan membeli finch, anda mendapat haiwan kesayangan yang ceria dan ceria yang mampu bersorak.

Terima kasih kerana membaca artikel tersebut, jika anda berminat dengan maklumat tersebut, langgan kemas kini laman web dan baca kami di rangkaian sosial. Semua yang terbaik!

Adakah anda menyukai artikel itu? Tidak betul-betul? Oleh itu, anda boleh menulis tulisan anda dengan lebih baik. Cukup ikuti pautan Posting artikel dan baca peraturan untuk menerbitkan artikel di MultiBlog67.RU.

Burung Finch

Terdapat banyak jenis burung hiasan di dunia. Bersama burung kakak tua dan burung kenari, ada burung belatuk, yang hanya dengan penampilan mereka dapat menggembirakan anggota rumah tangga. Haiwan peliharaan ini dibezakan dengan kandungannya yang tidak bersahaja. Di samping itu, ini adalah makhluk comel dan lembut yang segera menjadi teman rumah. Pada masa yang sama, mereka berkomunikasi antara satu sama lain menggunakan suara yang menyerupai duck duck. Zebra finch dianggap sebagai pilihan paling sesuai untuk memiliki burung kekasih di rumah. Merupakan burung salah satu jenis finch, milik keluarga penenun finch.

Haiwan peliharaan ini, yang memberi kesan burung sayang dan lembut, tidak suka berada di tangan seseorang. Mereka lebih suka tinggal di sebelah saudara-mara mereka, jadi mereka merasa hebat dalam pasangan. Mereka berkelakuan dengan sempurna di mana-mana sel, tetapi mereka tidak suka berada di tempat tuan atau ahli keluarga mereka. Oleh itu, burung ini lebih sesuai untuk orang sibuk yang lebih suka memerhatikan haiwan peliharaan dari jauh..

Menarik untuk diketahui! Amadines, jika dibandingkan dengan haiwan peliharaan lain, dapat tinggal di kandang tanpa bersentuhan dengan pemiliknya selama 5 hari. Tugas utama pemiliknya adalah memastikan bahawa burung mempunyai makanan dan minuman yang mencukupi..

Data sejarah

Tanah air dari zebra finch adalah Australia. Di wilayah negara ini, finch lebih suka tinggal di kawasan gersang, sementara mereka selalu berhijrah mencari makanan. Burung unik ini menghuni hampir seluruh wilayah benua Australia. Penempatan burung-burung ini difasilitasi oleh pengembangan pertanian dan peningkatan kebun, padang rumput dan ladang yang terletak di daerah-daerah dengan bantuan yang sukar, di mana hutan sebelumnya tumbuh. Di tempat yang tidak cukup minum, burung menetap di sebelah tempat tinggal manusia. Mereka tidak takut dengan suara dan jeritan, jadi mereka meletakkan sarang mereka terus di jalanan atau di dalam bangunan luar.

Perkara penting! Saudara-mara liar dapat hidup tanpa air selama seminggu, jadi seseorang hanya boleh bertanya-tanya tentang ketahanan mereka.

Walaupun berada di dalam sangkar, di mana air bersih selalu mencukupi, mereka meminumnya dalam jumlah yang tidak terhad. Semasa musim kemarau yang berpanjangan, penenun finch selalu bertahan, sementara mereka dapat minum air masin yang sangat tinggi tanpa membahayakan kesihatan mereka. Banyak spesies burung mati dengan meminum air garam untuk menghilangkan dahaga mereka..

Penerangan mengenai zebra finches

Amadine melambangkan burung hiasan dengan bulu yang pelbagai dan pelbagai warna. Panjang orang dewasa lebih dari 10 sentimeter. Kawasan punggung, leher dan kepala dicat dengan warna abu-abu abu, sementara kawasan pipi dan telinga dihiasi dengan bintik-bintik oren terang. Bahagian perut dan dada berwarna putih, dengan peralihan ke warna kuning yang hampir tidak dapat dilihat. Gondok mempunyai warna kelabu, dan terdapat garis-garis hitam nipis di sisinya. Lelaki boleh dibezakan dari wanita dengan kehadiran bintik hitam di dada mereka. Betina mempunyai jalur hitam di hadapan kepalanya. Warna paruh, tanpa mengira jantina - merah terang.

Momen menarik! Para saintis di Australia berjaya membiakkan warna yang benar-benar putih, tanpa bintik-bintik atau penyisipan lain. Varietas ini mirip dengan finch zebra, tetapi warna mata pada burung gelap, seperti pada kerabat liar..

Penjagaan dan penyelenggaraan

Burung ini dicirikan oleh sifat tingkah laku yang mudah bergerak, oleh itu, sangkar yang cukup luas diperlukan untuk memeliharanya. Saiz minimum sangkar adalah panjang 50 cm dan lebar yang sama. Dalam sangkar seperti itu, sepasang finch dengan anak ayamnya akan merasa sangat selesa..

Perhatian khusus harus diberikan kepada bentuk sel. Untuk finch, sangkar persegi lebih sesuai, tetapi tidak bulat dengan cara apa pun. Kenyataannya adalah, ketika berada di dalam sangkar bulat, burung-burung merasa tidak selesa dan mulai bergegas mengelilinginya dalam keadaan tertekan. Bahagian atas kandang hendaklah rata, dan panjang sangkarnya hendaklah lebih panjang daripada lebarnya. Adalah wajar bahawa kandang juga tinggi, maka keadaan yang selesa untuk burung ini akan disediakan..

Harus ada beberapa peminum di kandang, tetapi mungkin ada satu pemakan. Di sisi kandang, bertengger yang terbuat dari spesies pokok lembut, seperti birch atau linden, harus diperbaiki, kerana, seperti yang disebutkan sebelumnya, burung-burung sangat mudah bergerak dan dengan senang hati akan menggunakan elemen tambahan ini. Amadin suka mengambil prosedur air, jadi mesti mandi di kandang. Mereka boleh dibeli di kedai haiwan peliharaan, dan lebih baik meletakkannya di pintu kandang. Baki ini menghalang air dari percikan ke seluruh sangkar, jadi makanan tidak akan basah. Adalah sangat penting untuk menjaga kebersihan rumah mereka untuk mengelakkan penyakit..

Amadin lebih suka menjalani gaya hidup yang suka bersuka ria, oleh itu, sendirian yang mereka lewatkan, yang sering mengakibatkan kematian mereka. Zebra finch dapat menunjukkan sifat bertarung mereka jika mereka tidak menyukai sesuatu. Rasa tidak puas hati mereka disertai dengan tingkah laku yang bising, dengan suara gemuruh yang berpanjangan dan lantang. Terdapat individu yang cukup cemburu yang tidak dapat bergaul dalam satu kandang. Inilah yang menyangkut saudara-mara mereka, dan sehubungan dengan spesies burung lain, mereka berkelakuan cukup agresif dan hanya dapat mematuknya. Tidak digalakkan menyimpan sirip dan burung beo dalam sangkar yang sama, kerana ini tidak akan berakhir dengan baik. Apabila sirip mula mendapat burung beo dengan serius, mereka mula menggigitnya di kaki. Dalam keadaan marah, burung beo hanya boleh menggigitnya.

Apa makan finch

Asas diet finch adalah 6-7 biji-bijian yang berbeda, sementara tidak dianjurkan untuk memberi makan burung ini dengan makanan yang dimaksudkan untuk memberi makan kenari, burung beo dan burung eksotik lainnya. Asas campuran nutrien haruslah millet, serta biji-bijian tanaman seperti rapeseed, mogar, oatmeal, rami dan chumiz, dan dalam perkadaran yang sama. Anda mesti memasukkan rumput padang rumput, dalam bentuk dandelion, kutu kayu, pisang atau semanggi. Penuaian bijirin yang serupa untuk burung ini cukup satu sudu teh sehari. Sekiranya tidak mungkin untuk menyiapkan campuran dari biji seperti itu, bubur apa pun akan dilakukan. Beri, sayur-sayuran dan buah-buahan harus ditambahkan ke bijirin, tetapi dalam jumlah kecil, berhati-hati.

Telur rebus tidak akan mengganggu diet, tetapi sebelum itu perlu dihancurkan. Jangan lupa tentang air suam yang bersih, serta bahan tambahan mineral, dalam bentuk kerang hancur, kapur, sungai atau pasir laut.

Perlu tahu! Burung-burung ini dilarang memberi ramuan dan rempah-rempah yang harum, seperti dill, basil, pasli, rosemary, dan lain-lain, kerana sirip mungkin mati. Bagi burung ini, ini adalah tumbuhan berbahaya, seperti candu untuk manusia. Juga tidak digalakkan memberi mereka vitamin yang dimaksudkan untuk burung beo. Di satu pihak, nampaknya burung memerlukan vitamin, tetapi finch adalah burung yang unik dan tidak memerlukan vitamin.

Burung amadine. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat burung

Penternak ayam amatur telah membiak burung hiasan di kediaman mereka sendiri selama lebih dari satu abad. Yang paling popular di antaranya ialah burung kenari dan burung kakak tua dari pelbagai baka. Tetapi unggas kecil lain, khusus untuk penampilannya yang cantik, juga dapat memberi kegembiraan kepada pemiliknya - ini adalah burung belatuk.

Apakah perbezaan asas mereka? Burung Amadina khusus untuk ukurannya yang kecil, warna bulu yang berbeza, tidak bersahaja dalam menjaga keadaan dan keceriaan. Berkomunikasi antara satu sama lain, mereka mengeluarkan bunyi yang menarik, mirip dengan dukun itik. Ciri-ciri utama unggas finch, gaya hidup, diet dan banyak lagi akan dibincangkan dalam artikel ini..

Penerangan dan ciri

Passerine adalah spesies burung yang sedang kita pertimbangkan. Burung-burung Amadina dalam foto itu digambarkan cerah, sangat menarik, tetapi bahkan gambar yang berkualiti tinggi tidak dapat menyampaikan semua keindahan burung ini. Sebilangan besar dari mereka mempunyai warna bulu yang luar biasa indah: bulu yang bervariasi dan terang adalah alasan untuk hiasan yang tinggi dari burung ini.

Semua jenis finch mempunyai paruh kecil yang kuat dan kuat dalam bentuk segitiga. Dan dari ekornya, panjang burung ini tidak lebih dari 12-14 cm. Cukup penasaran untuk melihat haiwan peliharaan ini - mereka sangat lincah, pintar dan berbeza dari segi akal.

Nampaknya bagi banyak petani unggas amatur bahawa ikan kutu mudah tertipu dan cepat terbiasa dengan pemiliknya, tetapi ini tidak sepenuhnya tepat. Mereka cepat terbiasa dengan keadaan tahanan di rumah dan merasa cukup selesa dalam tahanan, tetapi mereka sama sekali tidak gembira ketika seseorang menjemput. Oleh itu, tidak diinginkan untuk membawanya keluar dari kandang untuk melihat lebih dekat atau "bermain" - finch tidak menyukai perlakuan sedemikian.

Dan banyak jenis haiwan peliharaan ini dengan tenang bertolak ansur dengan ketiadaan seseorang untuk jangka masa yang panjang - perkara utama ialah mereka mempunyai makanan dan air bersih di peminum di kandang mereka. Itulah sebabnya para pakar mengesyorkan agar burung ini diberikan kepada mereka yang menghabiskan sebahagian besar waktunya di luar rumah..

Dengarkan suara finch

Dengarkan suara finch zebra

Orang di rumah paling kerap hanya mengandungi beberapa subspesies dari finch, yang masing-masing akan dijelaskan secara terperinci di bawah..

Amadina Gould

Dalam keadaan semula jadi, makhluk-makhluk ini terus berkeliaran, membuat penerbangan panjang. Burung finch Gould, dalam keadaan semula jadi, menetap di Australia dan mempunyai penampilan yang agak luar biasa. Burung ini memerlukan kelembapan persekitaran yang tinggi, jadi habitat utamanya adalah hutan tropika. Dan penghijrahan burung ini secara langsung bergantung pada hujan lebat..

Warna bulu mereka kaya dan beraneka ragam. Perut berwarna kuning, payudara berwarna ungu pucat, bahagian belakang ditutup dengan bulu hijau, dan kepala kecil berwarna hitam murni. Sebentuk cincin bulu biru kelihatan jelas di leher. Paruh kecil yang kuat, kuat - merah pekat.

Betina jenis finch ini secara praktikal tidak mempunyai naluri keibuan, mereka tidak duduk di sarang, setelah menetas, anak-anak ayam hanya membiarkan mereka mati. Oleh itu, lebih baik memilih pelbagai jenis burung ini sebagai ayam betina - sirip Jepun.

Nasi padi

Ini sangat cantik. Burung-burung kecil pada awalnya hanya tinggal di pulau-pulau Indonesia, dari mana mereka kemudian berpindah ke negara-negara lain di dunia. Ketika burung-burung ini dijinakkan, pencinta burung domestik dari kebanyakan negara di dunia mula aktif membeli.

Bulu sirip padi lebih tenang daripada spesies lain, tetapi pada masa yang sama mereka kelihatan tidak asli dan cantik. Nada utama bulu adalah kelabu tua dengan warna kebiruan. Perut berwarna kuning gelap, dan warna ini secara beransur-ansur berubah menjadi hitam di bahagian atas ekor. Bahagian bawah ekor dicat putih mendidih.

Warna utama bulu kepala kecil berwarna hitam, dan hanya pipi yang menonjol dengan latar belakang ini dengan dua bintik warna putih terang. Mata kecil, berbentuk bujur, dikelilingi oleh jalur bulat berwarna merah terang, iris berwarna gelap, hampir hitam. Paruh kuat kecil - warna merah pekat. Dari perwakilan spesies ini, penternak membiakkan sejenis burung yang berwarna putih..

Ikan Jepun

Spesies ini tidak dijumpai dalam keadaan semula jadi, iaitu keadaan semula jadi - baka ini dibiakkan secara buatan. Burung-burung ini dibawa ke sejumlah negara Eropah dari pulau-pulau Jepun - oleh itu nama binatang peliharaan berbulu ini. Walau bagaimanapun, para pakar percaya bahawa keturunan ini dibiakkan di China ketika sejumlah spesies burung liar yang berkait rapat dengan spesies ini diseberang..

Dalam spesies ini, warnanya tidak begitu kaya dan terang, terutamanya coklat. Tetapi mungkin ada warna bulu lain: putih, kekuningan, dalam kes-kes yang jarang berlaku - bahkan beraneka ragam.

Burung-burung ini tidak boleh dijaga sendirian, jika tidak, mereka mulai "merasa sedih", mungkin mula sakit, kadang-kadang bahkan mati kesepian. Bergantung pada ukuran haiwan peliharaan seperti itu, dari tiga hingga sepuluh individu ditanam dalam satu sangkar..

Kelebihan utama finch Jepun adalah naluri ibu yang berkembang dengan baik. Ramai pakar bahkan percaya bahawa baka ini dibiakkan secara khusus sehingga finch Jepun - betina - terlibat dalam memberi makan anak ayam keturunan lain, yang ditinggalkan oleh "ibu bapa".

Zebra finch

Australia adalah rumah bagi makhluk-makhluk yang sangat indah ini. Dari sini burung secara beransur-ansur menetap di benua lain. Wakil spesies liar kini dapat dilihat bukan hanya di sini, tetapi juga di AS dan di Portugal. Habitat burung liar ini adalah hutan hujan di kawasan tropika..

Bahagian atas kepala kecil berwarna abu-abu kebiruan. Pipi - coklat dengan warna kemerahan, dipisahkan dari bulu putih di bawah mata dengan jalur hitam nipis, terletak tegak menegak. Paruh kuat yang kuat mempunyai warna merah yang berapi-api. Pewarnaan leher kecil sama dengan warna kepala.

Bulu di bahagian belakang mempunyai warna kelabu gelap. Bahagian rusuk berwarna lebih ringan, dengan garis-garis gelap yang jelas. Perut berwarna putih cerah. Bahagian sisi dicat dengan warna coklat yang kaya, di mana bintik-bintik putih muncul. Ekornya berjalur hitam dan putih. Pencinta amadin domestik lebih suka, dalam kebanyakan kes, mempunyai jenis "zebra" burung ini.

Gaya hidup dan habitat

Terdapat banyak maklumat mengenai makhluk-makhluk indah ini. Amadin adalah burung kecil dengan warna bulu yang tidak biasa, pelbagai spesiesnya hidup di negara-negara Asia dan Afrika, dan juga di benua Australia.

Contohnya, finch zebra berasal dari Australia, di mana musim panas panas dan kering. Iklim ini telah berkembang pada burung ini kemampuan untuk hidup tanpa sejumlah besar air untuk jangka waktu yang panjang (hingga seminggu). Walaupun spesies ini biasanya lebih suka menetap di zon gersang di alam liar, ia selalu dapat terbang dari satu tempat ke tempat lain untuk mencari makanan..

Habitat wakil burung ini adalah seluruh Australia. Permulaan penerbangan besar-besaran mereka dari sana difasilitasi oleh pengembangan pertanian dan peningkatan benua, ketika hutan ditebang, dan di tempatnya terdapat kebun, padang rumput untuk ternakan dan ladang. Sekiranya di kawasan tertentu air sangat jarang, maka burung lebih suka menetap di dekat tempat tinggal manusia.

Menarik! Wakil liar dari baka ini dibezakan oleh daya tahan dan kesabaran yang tinggi. Memerhatikannya, banyak penternak ayam ternakan bahawa kutu minum sedikit di siang hari, walaupun terdapat terlalu banyak air di peminum. Dan dalam keadaan kemarau yang teruk, penenun bertahan dengan minum air masin. Tetapi bagi spesies burung lain, ini boleh membawa maut..

Penyelenggaraan dan penjagaan

Harga burung finch berkisar antara 4 hingga 5 ribu rubel. Julat harga ini disebabkan oleh spesies spesies burung ini, dan juga bergantung pada tempat pembelian. Anda boleh membeli burung finch di kedai khusus atau dari penternak, pilihan terakhir lebih disukai.

Pemeliharaan burung finch nampaknya sukar, tetapi secara objektif tidak. Dan anda harus memulakan dengan membeli sangkar. Adalah wajar bahawa ia lebar dan cukup panjang (tidak kurang dari 0,5 m) - ia harus menampung keluarga dua anak "orang tua" dan anak mereka.

Untuk haiwan peliharaan seperti itu, hanya perlu mendapatkan sangkar persegi atau segi empat tepat, dan pada mereka yang mempunyai bahagian atas bulat, finch "hilang", mula terburu-buru, menjadi gelisah dan mengalami tekanan berterusan. Burung ini memerlukan banyak udara, jadi ketinggian kandang juga harus besar..

Mangkuk minum mesti dipasang di rumah mereka (sekurang-kurangnya 2-3 keping). Terdapat satu pengumpan. Burch birch kecil dipasang di dinding sisi sehingga burung dapat melompat ke atasnya pada siang hari.

Tangki mandi juga harus diletakkan secara berasingan, kerana haiwan kesayangan ini suka memercik ke dalam air. Dianjurkan untuk memasang dulang di pintu kandang - dalam kes ini, semburan tidak akan jatuh di lantai dan masuk ke pengumpan.

Merawat finch terdiri daripada memberi makan tepat pada masanya, menjaga kebersihan sel. Mereka mesti dicuci setiap 7 hari sekali dengan larutan disinfektan untuk mencegah timbulnya penyakit pada "tuan rumah" sel.

Burung-burung ini suka makan, jadi mustahil untuk menempatkan satu individu seperti itu di dalam sangkar besar. Amadin tidak bergaul dengan jenis bulu yang lain, kerana mereka cukup berperang dan dapat mengatur pergaduhan dengan burung beo. Akibatnya, kedua-duanya mungkin menderita..

Pemakanan

Memulakan haiwan peliharaan yang cantik ini, anda perlu menjaga diet yang tepat untuknya. Asas dalam menu harian harus dirumus khas untuk unggas, yang harus terdiri dari:

  • bubur oatmeal;
  • millet;
  • biji untuk kenari;
  • biji padang rumput, rami, selada dan rami.

Kadar makanan gabungan untuk setiap burung adalah 1 sudu kecil. Produk berikut juga mesti terdapat dalam menu harian:

  • telur rebus;
  • beri pelbagai jenis, buah-buahan dan sayur-sayuran segar;
  • salad;
  • susu masam, contohnya, keju kotej rendah lemak;
  • makanan langsung.

Bahan terakhir sangat diperlukan untuk finches semasa meletakkan dan ketika memberi makan anak ayam. Sebagai makanan seperti itu, anda boleh menggunakan cacing darah, gammarus. Pada musim sejuk, sangat penting untuk memasukkan biji-bijian gandum, rai dan bijirin lain ke dalam makanan burung ini..

Juga, dalam menu harian amadin, suplemen semestinya diperkenalkan, yang merangkumi unsur mineral. Mereka boleh dibeli di mana-mana kedai makanan haiwan atau burung. Tetapi anda boleh menambahkan kulit telur, kapur, sungai atau pasir laut yang dihancurkan untuk makanan burung-burung ini..

Penting! Anda tidak boleh memasukkan dalam menu mereka yang harum, yang mempengaruhi kutu dengan cara yang sama seperti candu yang mempengaruhi seseorang. Anda tidak boleh memberi mereka kompleks vitamin yang dimaksudkan untuk burung beo. Ubat semacam itu boleh membunuh burung. Atas sebab ini, para pakar tidak mengesyorkan menetapnya dengan burung beo (dalam bentuk apa pun).

Pembiakan dan jangka hayat

Sebelum anda mendapat beberapa haiwan peliharaan yang cerah untuk pembiakan lebih lanjut, ketahui beberapa nuansa mengenainya. Haiwan peliharaan berbulu ini dapat membiak dengan mudah, walaupun dalam kurungan. Tetapi agar proses pembiakan menjadi aktif, perlu mewujudkan keadaan selesa yang sesuai untuk burung ini..

Jantan dan betina diletakkan di dalam sangkar yang terpisah, di mana sebuah rumah semestinya dipasang. Pada masa akan datang, burung akan menggunakannya untuk sarang. Untuk pembinaannya, sepasang burung pasti memerlukan bahan binaan berikut:

  • ranting nipis dan pucuk willow;
  • rumput kering kering;
  • bulu;
  • basahkan kepingan;
  • lapisan habuk papan atau jerami dibentangkan di bahagian bawah.

Penting! Anda tidak boleh menggunakan bulu kapas daripada basah. Sirip betina duduk di atas telur selama kira-kira 13-15 hari. Secara keseluruhan, dia bertelur 2-6 telur, tetapi mungkin tidak semua anak ayam muncul. Selepas kelahiran, anak ayam tinggal di sarang selama kira-kira 3 minggu, kedua-dua jantan dan betina memberi makan mereka selama 28-30 hari.

Anak ayam mula meminta makanan dalam 2-3 jam selepas kelahiran. Untuk beberapa hari pertama, hanya betina yang memberi makanan kepada anak ayam, tetapi kemudian ayah juga mulai memberi makan anaknya. Mata terbuka pada bayi kira-kira seminggu selepas menetas.

Bulu mula memberi bulu pada amadinchik dalam seminggu setengah selepas kelahiran. Membezakan lelaki dari wanita selepas penampilan bulu kekal, sebelum itu, anak ayam kedua-dua jantina tidak dapat dibezakan antara satu sama lain.

Ia berlaku bahawa "ibu bapa" mula mematuk zakar. Pakar mengatakan bahawa ini kerana mereka kekurangan mineral dan vitamin. Oleh itu, dalam tempoh mengawan, anda harus memperhatikan penyediaan menu harian, termasuk makanan yang lebih diperkaya, dan juga kompleks mineral.

Di rumah, pelbagai jenis burung dapat hidup dari 9 hingga 13 tahun, jangka hayatnya secara langsung bergantung kepada keadaan penahanan, perancangan menu dan penjagaan. Sekiranya anda tidak mematuhi semua peraturan untuk menjaga burung hiasan ini, jika tidak, akibatnya boleh menjadi yang paling menyedihkan.

Amadin dianggap sebagai salah satu haiwan peliharaan hiasan yang paling lucu dan lucu. Bahkan penternak unggas pemula dapat membiak dan memeliharanya, yang utama adalah mematuhi peraturan asas yang dijelaskan dalam bahan ini.