Mencari jawapan

Jumlah dijumpai: 5

Soalan No. 285569

Tolong beritahu saya cara menulis nama hidangan dengan betul: "Dorado panggang dengan sayur-sayuran", "Dorado panggang dengan sayur-sayuran", "Dorado panggang dengan sayur-sayuran", "Dorado panggang dengan sayur-sayuran". Bagaimanakah perkataan dorado / dorada berubah? Contohnya, adakah "dorado fillet" betul?

Sambutan meja bantuan bahasa Rusia

Perkataan ini belum diperbaiki dalam kamus ejaan. Walaupun dikuasai oleh bahasa, dalam hal ini, ia ditulis dengan cara yang berbeda (dorado, dorado) dan dalam praktik pertuturan terdapat varian yang tidak menurun (dorado) dan yang menurun (dorado, dorado, dorado, dll.). Dalam "Explanatory-Encyclopedic Dictionary" (St. Petersburg, 2006), kata benda yang ditolak dorada dicatatkan.

Nama ikan dengan kata panggangan harus ditulis dengan analogi dengan kombinasi ayam panggang, ayam bakar, sayur bakar.

Nombor soalan 270381

Tolong beritahu saya cara menulis perkataan "el dorado" (dengan huruf besar atau huruf kecil? Dalam petikan atau tanpa?) Dalam ayat: Jalan-jalan ke EL DORADO anda mungkin kabur akibat banjir musim bunga. Saya mohon anda menjawab! terima kasih!

Sambutan meja bantuan bahasa Rusia

Ejaannya betul dengan huruf kecil:

kamus ortografik

Soalan No. 254531

Tolong bantu saya sangat. Tanpa anda, seperti tanpa tangan.
Lagu yang dinyanyikan "Di sini terletak El Dorado biru".
Tetapi kamus memberikan satu-satunya pilihan: rujuk r., iaitu betul: "El Dorado biru".
terima kasih.

Sambutan meja bantuan bahasa Rusia

Ya, El dorado adalah kata nama neuter. Kami menghadapi pelanggaran norma tatabahasa dalam lirik.

Nombor soalan 220706

Adakah perkataan dorado (nama ikan)?

Sambutan meja bantuan bahasa Rusia

Nombor soalan 217403

Bagaimana ia betul: ikan dorado atau dorado? terima kasih!

Sambutan meja bantuan bahasa Rusia

Sumber yang ada pada kami mengandungi pilihan kedua. Perkataan itu tidak tetap dalam kamus ejaan.

Ikan Dorada dalam diet dan budaya orang Sepanyol

Di antara negara-negara Eropah, orang Sepanyol terkenal dengan kehidupan mereka yang panjang dan sihat. Salah satu sebab untuk umur panjang Sepanyol adalah apa yang disebut "diet Mediterranean". Makanan ini berasaskan minyak zaitun dan ikan..

Sekiranya anda bertanya pada diri sendiri, jenis ikan apa yang dianggap "paling Sepanyol", maka perkara pertama yang perlu diingat adalah ikan Dorada. Dalam artikel ini kita akan membincangkan tentang jenis ikan apa dan bagaimana ia berkaitan dengan Sepanyol..

Dorado. Sejarah dan geografi.

Dorado bermaksud emas. Dalam bahasa Sepanyol moden, perkataan "oro" digunakan lebih kerap, yang menyebabkan kekeliruan dalam definisi perkataan ini. Pada awal era penjajahan, melambangkan kehebatan sejarah Sepanyol, para penakluk dari Semenanjung Iberia sedang mencari negara mitos El Dorado. Menurut legenda, negara ini terletak di Amerika Selatan dan kaya akan emas. Oleh itu nama "El Dorado".

Di peta Sepanyol moden, kita juga dapat melihat toponim "dorado". Tempat peranginan Sepanyol yang terkenal dan terkenal di dunia dipanggil "Costa Dorado", iaitu. "Pantai Dorado". Sebilangan pelancong, ketika mereka dihidangkan hidangan ikan dorado di resort, berpendapat bahawa pantai ini dinamakan begitu kerana terdapat ikan dorado di dekatnya. Atas sebab ini, banyak yang mengaitkan spesies ikan ini dengan Sepanyol..

Sebenarnya, ada versi lain dari nama pantai: Gold Coast. Mereka yang pernah berkunjung ke resort Sepanyol ini tahu bahawa ia mengagumkan dengan pantainya yang berpasir keemasan.

Nama ikan "dorada" juga berasal dari kata "emas". Secara ilmiah, ikan itu disebut sparus aurata (dari Latin aurum - emas), dan dalam bahasa Rusia - emas spar. Ikan ini dapat ditangkap di lepas pantai Sepanyol, termasuk tidak jauh dari pantai dengan nama yang sama..

Ada seekor ikan lain yang disebut dorado, yang, cukup aneh, juga dikaitkan dengan dunia Hispanik. Ia dijumpai di lembah Amazon di lepas pantai Amerika Latin, dan Argentina dianggap tempat terbaik untuk menangkapnya, di mana Festival Dorado diadakan setiap tahun. Ikan ini mempunyai warna keemasan yang terang, dalam bahasa Rusia disebut "golden dorado" untuk mengelakkan kekeliruan dengan penduduk laut lain dengan nama yang sama. Dengan tambang emas Mediterranean "Latina" tidak mempunyai persamaan kecuali namanya.

Perlu juga diperhatikan bahawa peraturan ejaan dan penurunan nama ikan ini dalam bahasa Rusia belum diselesaikan, namun, ikan Mediterranean paling sering disebut dalam jantina feminin "dorada" dan ditolak sesuai. Dan ikan Amerika Latin biasanya disebut dalam jantina maskulin "dorado" dan tidak menurun, walaupun nama "dorado" juga dapat dijumpai dalam kaitannya dengan tambang emas.

Spar emas

Keluarga spar tergolong dalam kumpulan perchiformes, mereka juga disebut ikan mas. Oleh itu, dari satu segi, dorada adalah hinggap Sepanyol atau ikan mas krisan, tetapi lebih tepat untuk mengatakan bukan Sepanyol, tetapi Mediterranean. Masih tidak betul untuk mengaitkan ikan gilthead secara eksklusif dengan Sepanyol. Ikan ini terdapat di Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik, terutamanya di bahagian timurnya. Dalam kes yang jarang berlaku, jika anda sangat bernasib baik, ikan boleh dijumpai di Laut Hitam..

Ikan Dorada terkenal di semua negara Mediterranean. Ini telah digunakan dalam makanan sejak zaman kuno, di Rom kuno dan Yunani kuno. Orang Yunani mendedikasikan ikan ini untuk dewi Aphrodite. Dan orang Rom memberinya makan di kolam garam. Pembiakan tiruan ikan ini biasa terjadi di banyak negara di Eropah selatan..

Mediterranean dorada, alias spar emas atau aurata, adalah ikan perak berbentuk bujur, agak mirip dengan ikan mas dan roach salib yang biasa kita gunakan, dengan sirip punggung padat dan berduri yang sama dengan perch. Ikan ini mempunyai kepala yang agak besar, dan ciri khasnya adalah tempat keemasan di antara mata.

Dorada dianggap bukan ikan yang sangat besar, tetapi panjangnya dapat mencapai lebih dari setengah meter, berat individu besar mencapai 17-18 kg. Terdapat juga raksasa dengan berat hingga 50 kg. Ikan sederhana dan kecil dipandang tinggi di kalangan nelayan dan tukang masak, biasanya mereka menggunakan ikan seberat sekitar satu kilogram untuk memasak, dan daging ikan kecil, yang beratnya sekitar 0,5 kg, dianggap paling enak..

Dorada dapat digolongkan di antara ikan pemangsa bersyarat, ia memakan kehidupan laut kecil: plankton, kerang, cacing, udang, tetapi juga tidak merendahkan makanan tumbuhan. Ikan ini hidup terutamanya di perairan cetek, di sepanjang pelabuhan dan tebing berbatu, serta di muara sungai. Makanan dan habitatnya memudahkan memancing bagi nelayan amatur, ikan dapat ditangkap dengan tali yang menyerupai pancing dengan pelampung dan kapal tenggelam yang biasa bagi banyak orang sejak kecil.

Sifat masakan

Dorada adalah ikan putih dengan daging aroma yang sedikit merah jambu. Ikan ini mempunyai tulang yang sangat sedikit, yang menjadikannya mudah digunakan dalam memasak dan meningkatkan popularitinya di kalangan koki dan gourmet. Selain itu, dorada adalah salah satu ikan yang paling lazat dari keluarga spar. Ia sangat berguna, kerana mengandungi banyak unsur surih: yodium, mangan, boron, fluorin, tembaga, zink dan lain-lain, apalagi, rendah kalori, yang menjadikannya sesuai untuk pemakanan makanan..

Resepi

Terdapat banyak cara untuk memasak ikan. Resipi yang paling biasa dianggap memanggang dengan kerajang dengan sayur-sayuran. Malah seorang pramugari baru dapat menangani resipi ini. Ringkas dan pantas!

Ikan Dorada dengan sayur-sayuran

  1. Bersihkan ikan dari inti dan sisik. Basuh dan letakkan di atas kerajang.
  2. Sediakan sayur-sayuran: kupas dan cincang kentang menjadi baji besar, potong asparagus, kupas dan potong bawang menjadi cincin, sediakan buah zaitun. Basuh dan potong hirisan lemon.
  3. Letakkan sayur di sebelah ikan jika ikan kecil, atau letakkan di dalam ikan jika bangkainya besar.
  4. Garam ringan.
  5. Balut kerajang, meninggalkan lubang kecil untuk stim.
  6. Bakar dalam ketuhar selama 20-30 minit. Ikan yang sangat besar mungkin memakan masa lebih lama.
  7. Setelah masak, buka kerajang, masukkan sayur dan ikan di atas pinggan. Boleh dihidangkan dengan salad tomato.

Ini adalah salah satu daripada banyak pilihan untuk menyediakan ikan dengan sayur-sayuran. Ikan juga dibakar di atas bantal sayur atau dengan kentang. Resipi serupa untuk memasak ikan di dalam oven diberi nama "Dorada in Spanish". Perbezaan utama dengan resipi di atas adalah bahawa untuk ikan dan sayur-sayuran, sos periuk peterseli dan minyak zaitun telah disediakan terlebih dahulu, dengan mana ikan dilincirkan di luar dan di dalam. Untuk menjadikan ikan digoreng lebih baik, potongan dibuat di dalamnya. Dorada dalam bahasa Sepanyol biasanya dibakar tanpa kerajang dan dengan kentang.

Costa Dorada adalah pantai Mediterranean di Catalonia. Oleh itu, adalah wajar bahawa dorada disiapkan di Catalonia.

Resipi Dorada dalam Bahasa Catalan

  1. Bersihkan, masukkan ikan, potong bangkai besar.
  2. Kupas tomato; untuk melakukan ini dengan mudah, anda perlu mencelupkan tomato ke dalam air mendidih selama beberapa saat.
  3. Potong tomato dan bawang putih.
  4. Tuangkan minyak zaitun ke dalam loyang dan masukkan ikan dan sayur di sana, tuangkan dengan wain putih, garam.
  5. Taburkan dengan serbuk roti.
  6. Bakar selama 20-40 minit bergantung pada saiz ikan.
  7. Hidangkan dengan kentang rebus atau nasi.

Terdapat juga resipi yang lebih eksotik, seperti gilthead dengan adas dan nektarin atau gilthead dengan saus mangga. Inti resipi ini hampir sama di mana-mana - ikan bakar, kadang-kadang digoreng dalam minyak hingga coklat keemasan dan disajikan dengan pelbagai sayur-sayuran dan juga buah-buahan..

Wain putih kering sesuai dengan ikan dorado.

Pusat perkhidmatan di Sepanyol

Perlukan bantuan di Sepanyol? Pusat perkhidmatan "Sepanyol dalam bahasa Rusia" lebih daripada 100 jenis perkhidmatan dalam bahasa Rusia di mana-mana wilayah di Sepanyol.

Dorada atau Dorado

ilupin
denisleonov: Cara mengeja nama ikan dengan betul: Dorado atau Dorada?

Lebih disukai: dorada (dengan huruf kecil, kerana ini adalah kata nama biasa).

Perkataan ini dipinjam dari bahasa Sepanyol: dorada secara harfiah bermaksud "emas, emas" (dalam jantina feminin). Selain itu, di sejumlah negara Amerika Selatan, ikan itu disebut dorado (dalam jantina maskulin), dan inilah varian yang masuk ke dalam bahasa Inggeris dan Jerman. Sangat menarik bahawa ikan itu sendiri mengubah jantina semasa hidupnya..

Dalam bahasa Rusia, ejaan yang betul belum dicatat dalam kamus ejaan, jadi kami hanya dapat membincangkan versi yang disyorkan. Nama Dorada digunakan dalam kamus Brockhaus dan Efron, dalam Ensiklopedia Besar Soviet, dan juga dalam fiksyen yang diterbitkan pada abad XX. Lihat, sebagai contoh, "Count of Monte Cristo" oleh A. Dumas (diterjemahkan oleh L. Olavskaya dan V. Stroev):

By the way, negara legenda Eldorado mempunyai asal yang sama: el Dorado → Eldorado.

Mengenai dorado

Dorada atau Dorado adalah ikan mas laut, genus Sparus.

Ciri ciri kepala gilthead adalah: tempat keemasan dalam bentuk bulan sabit yang terlihat di dahi curam antara mata, bintik gelap di atas insang, mulut kecil yang rendah dengan bibir tebal, warna abu-abu gelap di bahagian belakang, bertukar ke perut menjadi kelabu keperakan, serta sisi tebal dan berdaging bahagian ikan.

Di Eropah, Dorada dituai terutamanya di Mediterranean..
Ikan ini terutama ditangkap oleh Sepanyol, Perancis, Itali dan Turki..

Dorada paling sedap ditangkap dari bulan Julai hingga Oktober.

Terdapat kekeliruan dalam nama ikan ini, kerana ia memiliki banyak nama: dorado, dorado, ikan mas, bream laut, dorado, orata, aurata, denis, sparus, zakhov, chipura. Dalam bahasa Rusia lebih tepat memanggilnya - Dorada.

Dorado - ikan pemakanan.

Dorada kaya dengan yodium, mangan, tembaga, zink, yang diperlukan untuk metabolisme normal..

Ikan ini mengandungi sejumlah unsur surih - zat besi, bromin, boron, fluorin, litium, yang diperlukan untuk fungsi normal kelenjar tiroid..

Dorada boleh dimasak dengan pelbagai cara, yang utama adalah tidak menjalani rawatan panas yang terlalu lama. Di dalam ketuhar: 5-10 minit, dikukus selama 15 minit, di atas panggangan dan kuali, sudah cukup untuk menggorengnya selama 1.5-2 minit di setiap sisi sehingga teduhan warna pearles muncul.

Lebih baik menghidangkan nasi, rebus asparagus rebus atau sayur-sayuran segar sebagai lauk untuk ikan ini..

Dorado digabungkan dengan wain kering putih, yang sangat menekankan rasanya.

Kandungan kalori. Setiap 100 g - 96 Kcal.

Ikan ini tidak boleh dimakan sekiranya berlaku intoleransi individu..

Dorada

Meneruskan tema "Ikan di meja kami" kita akan berkenalan dengan mutiara masakan Mediterranean, ikan dengan nama yang indah - dorada. Semalam, hanya pelancong dari Mediterranean dan Atlantik Timur, atau pengunjung restoran Rusia yang mahal dapat menikmati rasanya, dan hari ini kita dapat membeli dorada sejuk di kedai biasa.

Dorada atau dorado (Latin Sparus aurata) - ikan mas laut, ikan dari genus Sparus (Latin Sparus). Nama Romanesque untuk ikan (ikan emas) berasal dari jalur emas di antara mata (d'oro - emas). Mendiami perairan pesisir Lautan Atlantik Timur dan Laut Mediterranean. Sebilangan individu kadang-kadang memasuki Laut Hitam, tetapi ini jarang berlaku. Anak-anak muda berada di dekat pantai, orang dewasa lebih suka perairan yang lebih dalam, 30 m dan bahkan 150 m selama musim pembiakan.

Terdapat beberapa kekeliruan dengan nama ikan ini, ikan mas laut, yang mana dorado adalah spesies, jauh lebih biasa daripada dorado, ada yang memanggil dorado sebagai Golden Spar, yang menentukan ciri khas dorado - tanda emas. Dorado disebut coryphaena (Mahi-Mahi, Dolphin, Coryphaena hippurus), ikan yang jauh lebih besar, terdapat di zon tropis lautan dunia. Satu-satunya persamaan mereka adalah struktur kepala yang aneh dengan "dahi" yang jelas, memberikan pandangan yang sedikit sombong pada ikan ini.

Terdapat kekeliruan dalam nama ikan ini, berikut adalah senarai yang jauh dari lengkap: Dorada, Dorado, Ikan mas, Sea bream, Golden spar, Sparus aurata (Latin), Gilthead, Sea bream (Inggeris), Dorade royale (Perancis), Goldbrasse (Jerman), Orata (Itali), Dorada (Sepanyol). lebih tepat, dan lebih senang memanggilnya - Dorada.

Bukan tanpa legenda. "Talisman of love" - ​​ini adalah bagaimana ikan dorado sering dipanggil di negara-negara Mediterranean. Seorang legenda lama mengatakan bahawa inilah penghuni di kedalaman laut yang dewa-dewa memanggil untuk menolong kekasih. Dan agar ikan itu tidak melupakan tujuannya, tuan kerajaan bawah laut sendiri melukis titik emas di antara mata dorada. Mereka mengatakan bahawa mereka yang tidak bernasib baik cinta harus menyentuh tempat ini dengan jari telunjuk mereka tiga kali - dan kemudian mereka pasti akan menemui jodoh mereka. Tetapi pakar masakan Itali mengatakan bahawa untuk kebahagiaan sepenuhnya adalah lebih baik merawat objek pemujaan dengan daging Dorado wangi yang halus (dan disarankan untuk menangkap ikan dengan tangan anda sendiri).

Biologi

Dewasa mencapai panjang hingga 70 cm dan beratnya. Tubuh bujur, badan rata dengan profil kepala yang curam, terdapat penonjolan tajam yang jelas di atas mata. Tanda yang paling ketara adalah pita emas lebar (lihat namanya!), Di antara kedua mata, setelah mati ia menjadi pucat.

Timbangan bergerigi besar, kepala juga ditutup dengan timbangan. Operculum tanpa tulang belakang, margin pra-operculum lancar. Mulut bawah kecil. Rahang bergerak ke depan hanya sedikit, rahang atas agak panjang. Kedua-dua rahang mempunyai gigi penangkap di depan, diikuti oleh gigi yang tajam dan gnarled, diikuti oleh dua baris gigi mengunyah. Tulang vomer dan palatine tanpa gigi.

Sirip punggung yang panjang dan tidak terbahagi, dengan 12 sinar berduri. Sirip dubur dengan 3 sinar berduri. Sirip dada dengan 1 sinar berduri dan 5 sinar lembut. Pewarna, kelabu keperakan. Sirip dengan warna merah jambu. Sirip ekor dengan sempadan tengah gelap dan hujung putih. Titik kecil berwarna coklat kemerahan di dasar sinar terakhir sirip punggung yang hilang selepas mati.

Ia memakan terutamanya ikan, krustasea, moluska. Mungkin juga makan rumput laut.

Pembiakan

Dorada adalah proteandria, yaitu mampu menghasilkan spermatozoa dengan mengorbankan kawasan khas ovari, dan kemudian telur yang disenyawakan oleh spermatozoa ini. Semua giltheads dilahirkan lelaki dan hidup seperti ini selama tiga tahun pertama. Pada tahun keempat, mereka berubah menjadi wanita.

Waktu pemijahan Dorado adalah bulan-bulan musim panas. Telur dan larva berada di swab. Panjangnya, larva mempunyai ciri khas tepi tulang di atas mata dan penutup insang berduri; hanya dengan panjang kira-kira 1.5 cm mereka mengambil bentuk dewasa dan bergerak lebih dekat ke pantai.

Pembiakan

Orang Rom kuno masih terlibat dalam pertanian dorado, yang membangun kolam dan kolam khusus dengan air laut untuk ini. Pada masa ini, pembiakan gilthead meluas di Perancis, Itali, Turki, Yunani dan negara-negara lain. Untuk menjadikan ikan benar-benar sihat, dengan daging lembut dan rasa yang sangat baik, ia dibiakkan dalam keadaan yang luar biasa: di bilik tertutup dengan cahaya khas yang mensimulasikan waktu tertentu dalam setahun. Dorada disimpan di dalam air paling suci dan diberi makanan khas. Hasil usaha ini, Dorado mendapat daging putih pekat yang mempunyai rasa yang halus. Memandangkan kelebihannya yang luar biasa, ikan ini tidak semestinya murah..

Populariti gilthead berkembang pesat, yang setiap tahunnya meningkatkan jumlah peternakan ikan yang menanam ikan sedap ini. Biasanya gilthead disajikan dalam ukuran 300 hingga 600 gram, namun, pengeluar Perancis dapat menawarkan ikan yang cukup besar - lebih dari 1 kg. Yang paling popular adalah 2 jenis gilthead dorado: diraja dan perak / kelabu. Royal Dorada mempunyai rasa daging yang lebih halus, dengan warna merah jambu..

Diet

Dorada akan dihargai oleh para pencinta gaya hidup sihat dan pemakanan diet rendah karbohidrat, kerana Dorada rata-rata mengandung 1.8 g lemak per 100 g fillet.

Nilai pemakanan

(dalam 100g produk):

Kalori - 96 kcal

Gastronomi

Dorada adalah salah satu ikan paling berharga di negara-negara Mediterranean dan kawasan jiran. Dorada boleh dimasak dengan cara apa pun, atau dimakan mentah, dengan lauk dan hampir semua sos. Omong-omong, menariknya, rasa gilthead mirip dengan rasa serigala laut (sea bass), jadi dalam kebanyakan resipi ikan ini dapat ditukar ganti.

Daging Gilthead sedikit merah jambu, berubah menjadi putih setelah dimasak. Dagingnya berair, tetapi tegas dan sangat manis, dengan rasa yang halus. Ikan laut sangat baik apabila direndam dalam wain, disumbat dan dibakar sebelum dimasak. Ia juga boleh dipanggang. Potongan fillet biasanya kecil, dan ikan menjadi lebih enak apabila dimasak secara utuh (dengan atau tanpa kepala) dengan tulang belakang, terutama kerana terdapat sedikit tulang di gilthead.

Ikan kecil kelihatan sangat enak, dimasak utuh, atau diisi, anda boleh mengatakan bahawa ini adalah hidangan utama ikan ini, sekurang-kurangnya disarankan untuk memulakannya. Sebelum menggoreng, kulit mesti dipotong. Mereka membawa beban berfungsi - terima kasih kepada mereka, ikan tidak akan cacat semasa memasak. Semasa proses menggoreng, cecair terkumpul di inti fillet, yang disebabkan oleh naungan warna pearlescent pada potongan. Kesediaan yang ideal dan optimum.

Dorada tergolong dalam ikan-ikan yang sangat sukar untuk merosakkannya dengan memasak, satu-satunya masa adalah untuk mencuba untuk tidak mengeringkan daging. Di samping itu, penting untuk mempertimbangkan musim hasil tangkapan gilthead, ikan yang paling sedap ditangkap dari bulan Julai hingga November. Lebih baik memasak ikan yang sejuk, atau dibekukan, tetapi tidak lebih tua dari saat anda menangkapnya. Walaupun gilthead dewasa boleh mencapai 70 cm, gourmets lebih suka spesimen kecil, beratnya. Dari semua jenis sos yang ada, ia paling baik disediakan dengan wain putih, minyak zaitun dan jus lemon. Lebih baik menemani ikan dengan wain putih yang menyegarkan..

Gambaran keseluruhan import dorado Rusia ke Rusia pada suku pertama 2010 dan 2009

Import dorado segar dan sejuk pada suku pertama 2010 membuat lonjakan yang ketara.

Suku pertama 2010

Jumlah import bream laut segar dan sejuk pada suku pertama 2010 ke Rusia berjumlah 366 tan, iaitu lebih daripada 5 kali lebih banyak daripada 69 tan pada suku pertama 2009. Kos import meningkat 4.5 kali ganda dari 14.3 juta rubel kepada 63.5 juta rubel. Harga import purata pada suku pertama 2010 menurun sebanyak 17% dari 205 rubel / kg menjadi 173 rubel / kg.


Import dorado segar dan sejuk ke Rusia pada suku pertama bulan
SebulanBarang kastam (ribu rubel)Berat bersih (T)Purata (Ribuan rubel)
201020092010200920102009
Januari16726.914474,01797,48223,832171,590187,731
Februari17841,6675045,035101,60323,601175,602213,764
Mac28762.3064759,862166,48422,206172,763214,350
April150,2350.625240,376
Jumlah:63,481,11814278,914366,19469,639173,354205.042

Sebilangan besar import pada suku pertama 2010 berasal dari tiga pembekal - Yunani, Turki dan Cyprus. Jumlah import dari Greece pada tahun 2010 melonjak 121 kali dari 1.7 tan kepada 203 tan (untuk keseluruhan tahun 2009, 320 tan diimport dari Yunani). Import dari Turki juga meningkat tajam menjadi 134 tan, sementara untuk keseluruhan tahun 2009, 249 tan diimport dari negara ini. Import dari Cyprus turun 2.8 kali dari 62 tan kepada 22 tan.


Import dorado segar dan sejuk ke Rusia pada suku pertama oleh negara
NamaJumlah (gosok)Berat bersih (kg)
2010200920102009
JERAWAT36504693.67385,527.862029221680
TURKI20212555.72134368
CYPRUS5035365.5912061188.072186961740
TUNISIA1116826.19692.5847933
PERANCIS574514.28328272.2821031572
Sepanyol34587.631463591.171304560
MOROCCO2683.2626119.55sembilan54
ITALIA13552.9tiga puluh

Pada suku pertama 2010, bilangan pengimport ikan bilis segar dan sejuk ke Rusia meningkat dengan ketara. Syarikat SK Ryba, LLC, meningkatkan import dengan ketara - 132 tan, sementara untuk keseluruhan tahun 2009 mengimport 256 tan. Syarikat "La Mare" pada suku pertama 2010 meningkatkan import sebanyak 24 kali ganda dari 4.6 tan kepada 110.6 tan.

Walau bagaimanapun, jumlah import pembekal besar seperti Jetrico LLC menurun dari 62 tan kepada 5.8 tan.


Pengimport ikan bilis segar dan sejuk ke Rusia pada suku pertama
NamaJumlah (gosok)Berat bersih (kg)
2010200920102009
LLC "SK RYBA"19840826.8132318
LLC "LA MARE"19732952.921489710.721106554614
LLC "IMPOR PERNIAGAAN"15134795.0984996
LLC "RUSPRODIMPORT"3009329.4312570
LLC "STATUS 1"2069596.6210120
LLC "JETRIKO"1,381,051.0612061880.65582761743
LLC "IKAN"1038290.14385,527.8647801680
LLC "GALATEA"521188.52328272.2819761572
SEAFOOD IMPORT LLC274787.831142
LLC "INEXREZERV"205,824.61800
LLC "SONIKA"188954.85820
LLC "IKAN PERDANA"83628.47190
LLC "AKVISTO"13552.9tiga puluh

tahun 2009

Jumlah import gilthead segar dan sejuk pada tahun 2009 ke Rusia berjumlah 804 tan. Kos import berjumlah 157.6 juta dolar.Harga import purata ialah 196 rubel / kg. Perlu diingatkan bahawa jumlah import gilthead ke Rusia selama enam bulan pertama berada pada tahap stabil dan pada separuh kedua tahun ini mulai meningkat dengan penurunan harga. Ini disebabkan oleh musim pengeluaran ikan ini di negara pengeluar utama, dan juga peningkatan permintaan di Rusia menjelang Tahun Baru.


Import dorado segar dan sejuk ke Rusia pada tahun 2009
SebulanBarang kastam (ribu rubel)Berat bersih (T)Purata (Ribuan rubel)
Tiada data101,9110.41248,563
Januari4474,01723,832187,731
Februari5045,03523,601213,764
Mac4759,86222,206214,350
April5006,63324,226206,664
Mungkin5904,60727,496214,744
Jun8638,49137,009233,416
Julai16867,97580.615209,241
Ogos23387,084115.848201,877
September18510,85392,418200,295
Oktober19729.608102.33192,804
November19215,901102.689187,127
Disember25950.95151,456171,343
Jumlah:157592,927804,136195,978

Pembekal dorada terbesar ke Rusia pada tahun 2009 adalah Yunani dengan jumlah 320 tan, diikuti oleh Turki dengan 249 tan dan Cyprus dengan 168 tan..


Import dorado segar dan sejuk ke Rusia pada tahun 2009 oleh negara-negara
NamaJumlah (gosok)Berat bersih (kg)
JERAWAT63466081.09319748
TURKI40196091.67248800
CYPRUS36793794.4167715
TUNISIA10406129.9645815
Sepanyol5917231.5618810
PERANCIS700527.242987
MOROCCO77021.35133
PORTUGAL21692.8895
ITALIA14652.1833

Kira-kira 84% daripada jumlah import gilthead ke Rusia pada tahun 2009 jatuh pada tiga pembekal.


Pengimport ikan bilis segar dan sejuk ke Rusia pada tahun 2009
NamaJumlah (gosok)Berat bersih (kg)
LLC "SK RYBA"41450537.03256180
LLC "IMPOR PERNIAGAAN"46311616.93239314
LLC "JETRIKO"39078602.05184025
LLC "LA MARE"12919180.4554887
LLC "IKAN"6463810.9527400
LLC "RUSPRODIMPORT"4332343.3415795
LLC "GALATEA"3090459.9411761
LLC "SONIKA"1891878.567375
LLC "PETERFIS SAINT"2040140.97366
LLC "AKVISTO"14652.1833


Resipi Dorado

Dorada fillet dalam sos halia, mustard dan madu

Penyediaan: 30 minit, Masa memasak: 20 minit

Bahan (Membuat 4 Porsi):

  • 8 dorado fillet nireus
  • 1 sudu besar biji sawi
  • Lada merah jambu atau hitam

Untuk sos

  • 3 sudu besar cuka sari apel 1 sudu teh madu
  • 1 sudu besar mustard
  • 1 sudu besar halia parut
  • 1 biji telur
  • 120 ml (1/2 cawan) minyak zaitun

Untuk pengasam

  • 6 sudu minyak bunga matahari
  • 4 sudu besar minyak bijan 6 sudu besar cuka sari apel
  • 5 sudu besar kicap
  • 3 sudu besar halia parut

Campurkan semua bahan perapan, celupkan isi ikan ke dalamnya, dan biarkan perap selama 30 minit pada suhu bilik. Pada masa ini, campurkan semua bahan sos dalam pengisar dan masukkan mentega dengan lembut hingga sedikit pekat (seperti mayonis). Keluarkan isi ikan dari pengasam dan goreng dalam kuali yang telah dipanaskan terlebih dahulu, pertama di bahagian kulit (kemudian goreng di sisi lain selama 2 minit. Masukkan pinggan ke atas pinggan dan tuangkan di atas sos. Gunakan beras Basmati sebagai lauk.

Dorada panggang dengan sos wain

Penyediaan: 35 minit, Masa memasak: 30 minit

Bahan (untuk 4 hidangan):

  • 4 Dorado Nireus, dikupas timbangan dan isi perut.
  • 3 biji lemon
  • 4 sudu minyak zaitun

Untuk sos wain:

  • 250 ml (1 gelas) wain putih
  • 250 ml (1 cawan) cuka tarragon
  • 250 ml (1 cawan) air
  • 1 biji bawang besar, cincang halus
  • bawang hijau, cincang halus
  • 2 sudu besar sawi panas
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 3 sudu susu segar
  • 20 gr lada putih
  • garam laut kasar, lada hitam yang baru digiling

Buat 2 potongan miring selari di setiap sisi dorada gilthead, musim dengan garam dan lada di dalam dan luar. Potong 8 keping lemon nipis dan letakkan di dalam sayatan. Perap ikan dengan semangat dan jus lemon yang tinggal selama 30 minit pada suhu bilik. Tuangkan wain, cuka, air, bawang, lada putih, garam, lada ke dalam periuk dan masak sehingga cairan mendidih hingga 2/3. Saring dan tumis bahan pekat untuk memindahkan rasa dan aroma ke kaldu. Masukkan tepung jagung yang dicampurkan dengan susu dan mustard, kemudian kacau sos. Masak ikan dalam mod "Panggang" selama 20 minit pada suhu 200 darjah C, dari semasa ke semasa menuangkan perapan di atasnya. Hidangkan segera, dengan sos wain.

Dalam menyiapkan artikel tersebut, bahan-bahan dari ensiklopedia Wikipedia.org, www.wikipedia.org digunakan, data analisis disediakan oleh FISHNET LLC, www.fishnet.ru, resipi disediakan oleh La Mare LLC, www.lamaree.ru.

Di sini anda boleh memberikan pendapat anda mengenai berita tersebut, jika anda ingin menjual, membeli atau menawarkan perkhidmatan anda ?? tinggalkan mesej di Papan Mesej kami.

komen anda

Dengan menggunakan borang ini, anda boleh memberikan komen pada iklan tersebut. Pendapat anda akan tersedia untuk semua pelawat.

Dorado

Dorado - Ikan crucian laut (Dorado, Sea Bream) - ikan keluarga spar, diedarkan terutamanya di bahagian tropis dan subtropika dari semua lautan dan laut yang berdekatan.

Corifena (dorado) adalah makhluk yang agak aneh, dengan kepala tumpul, sirip punggung panjang dan sirip ekor yang jelas terbahagi. Selalunya coryphane juga disebut ikan lumba-lumba, dan di kebanyakan pelabuhan Pasifik disebut mahi-mahi. Di beberapa bahagian dunia, ia juga disebut dorado. Salah satu ciri yang membezakan adalah pewarnaan biru-hijau dan kuning yang menakjubkan, yang cepat memudar setelah kematian ikan. Corifena berhijrah jarak jauh dan dapat ditemui di laut beriklim tropis dan sederhana di seluruh dunia. Catat berat 39.4 kg.

Ikan Dorado telah terkenal di dunia sejak sekian lama, dan selalu menjadi ikan yang paling popular di Mediterranean. Di Rom kuno, daging ikan ini sangat dihargai, jadi ikan ini disimpan dan digemukkan khas di kolam dan kolam masin. Di Venice, kaedah penggemukan ini ada pada akhir abad ke-19. Di Malta, tukang emas meluruskan gigi taring dorado menjadi cincin dan menjualnya dengan nama gigi ular, yang dipercayai memiliki sifat ajaib. Dorado adalah hidangan utama masyarakat Mediterania dan Asia Kecil, ia adalah ikan yang paling terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Hawaii - dialah yang paling sering dijumpai di restoran Hawaii. Di restoran ikan di Malta, ikan besar ini disajikan dengan roti kepala dan ekor, dan pai ikan yang lazat dengan sayur-sayuran dan buah zaitun juga disediakan. Gourmets lebih suka ikan 25-40 cm, digoreng dalam kuali atau dimasak dalam bentuk besar di dalam ketuhar. Rasanya paling sedap apabila dimasak secara keseluruhan..

Penanaman tiruan ikan enak ini telah dikuasai sejak zaman kuno dan kini tersebar luas di Perancis, Itali, Turki, Yunani dan negara-negara lain. Untuk menjadikan ikan benar-benar sihat, dengan daging lembut dan rasa yang sangat baik, ia dibiakkan dalam keadaan yang luar biasa: di bilik tertutup dengan cahaya khas yang mensimulasikan musim tertentu.

Kalori Dorado

Kandungan kalori dorado adalah 96 kcal per 100 g produk. Ikan ini mempunyai kandungan protein yang signifikan, yang menjadikannya cukup berkhasiat..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
19.91,3-1.577.596

Sifat berguna dorado

Dorada disimpan di dalam air paling suci dan diberi makanan khas. Hasil usaha ini, Dorado mendapat daging putih pekat yang mempunyai rasa yang halus. Memandangkan kelebihan luar biasa ini, ikan ini bukanlah salah satu yang paling murah. Populariti gilthead berkembang pesat, yang setiap tahunnya meningkatkan jumlah peternakan ikan yang menanam ikan sedap ini. Biasanya gilthead disajikan dalam ukuran 300 hingga 600 gram, namun, pengeluar Perancis dapat menawarkan ikan yang cukup besar - lebih dari 1 kg. Yang paling popular adalah 2 jenis dorado: Royal dan kelabu. Royal Dorada mempunyai rasa daging yang lebih halus, dengan warna merah jambu..

Dorado akan dihargai oleh pencinta gaya hidup sihat dan pemakanan diet rendah karbohidrat, kerana dorado rata-rata mengandung 1.8 gram lemak per 100 gram fillet.

Daging Gilthead adalah makanan - lemak rendah sepenuhnya, tetapi pada masa yang sama kaya dengan protein (100 g produk mengandungi 21 g protein dan hanya 8.5 - lemak). Sebagai persediaan, ikan ini hampir sejagat. Orang-orang Yunani suka memanggang mereka, lebih suka rasa semula jadi dan aroma laut produk daripada bau "abstrak" rempah, pengasam dan bahan-bahan lain..

Dorada boleh dimasak dengan pelbagai cara - ikan ini mengekalkan rasa halus yang unik. Ternyata hebat di panggangan, dibakar dengan garam dan di dalam ketuhar. Dianjurkan untuk memasaknya di atas tungku dengan sos untuk mencapai kesegaran. Campuran klasik minyak zaitun, wain putih kering, peperoncino dan bawang putih akan memberikan rasa yang indah kepada ikan. Zaitun, tomato, artichoke dan caper boleh ditambah. Saya cadangkan memasukkan ramuan dalam perut, seperti sage, rosemary dan basil.

Dorada sesuai dengan sayur-sayuran dan kentang. Ikan yang dimasak dalam kerak kentang ternyata sangat enak (tutup bangkai dengan kentang mentah parut halus dan bakar di dalam ketuhar dengan penambahan minyak zaitun). Sayur-sayuran boleh dibakar bersama ikan dalam medium sos, atau dijadikan lauk yang terpisah, dikukus atau dipanggang.

- Tambahan yang baik untuk gilthead dan bass laut adalah sos berdasarkan kaldu ikan dengan penambahan sayur-sayuran dan minyak zaitun.

Ikan Dorado. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat dorado

Ikan ini memasuki pengkelasan biologi sebagai Sparus aurata. Sebagai tambahan kepada nama umum - dorado - derivatif dari bahasa Latin mula digunakan: spar emas, aurata. Semua nama mempunyai kaitan dengan logam mulia. Ini dapat dijelaskan secara sederhana: di kepala ikan, di antara mata, terdapat jalur emas kecil.

Sebagai tambahan kepada nama di atas, ikan itu mempunyai yang lain: ikan mas, orata, chipura. Nama darado boleh digunakan secara feminin atau Eropah - hasilnya adalah dorada atau dorado.

Kawasan dorado agak kecil: Laut Mediterranean dan Atlantik, bersebelahan dengan Maghribi, Portugal, Sepanyol, Perancis. Di seluruh kawasan pengedaran, ikan mas atau dorado menjadi subjek memancing. Sejak zaman Rom Purba, dorado telah dibiakkan secara buatan. Sekarang industri ini sedang dikembangkan di negara-negara Maghreb, Turki, negara-negara Eropah selatan..

Penerangan dan ciri

Ikan mempunyai penampilan yang dikenali. Badan lonjong dan rata. Tinggi badan tertinggi ikan adalah kira-kira satu pertiga dari panjangnya. Maksudnya, bahagian badan dorado adalah seperti bahagian atas ikan mas. Profil turun tajam di kepala. Di bahagian tengah profil adalah mata, di bahagian bawah terdapat mulut yang tebal, bahagiannya condong ke bawah. Hasilnya, dorado dalam foto tidak mempunyai penampilan yang "mesra" yang sangat mesra.

Gigi disusun dalam baris di rahang atas dan bawah ikan. Di barisan pertama terdapat 4-6 taring kon. Ini diikuti oleh baris dengan geraham yang lebih tumpul. Gigi di barisan depan lebih kuat daripada gigi yang terletak lebih dalam.

Siripnya adalah jenis bertengger, iaitu keras dan berduri. Sirip dada dengan 1 tulang belakang dan 5 sinar. Tulang belakang yang panjang terletak di bahagian atas, memendekkan sinar ketika turun ke bawah. Sirip punggung menempati hampir keseluruhan bahagian punggung badan. Siripnya mempunyai 11 duri dan 13-14 lembut, bukan sinar berduri. Hind, sirip dubur dengan 3 duri dan 11-12 sinar.

Warna umum badan berwarna kelabu muda dengan ciri kilauan sisik kecil. Bahagian belakang berwarna gelap, ventral, bahagian bawah badan hampir putih. Garis lateral nipis, jelas kelihatan di kepala, hampir hilang ke arah ekor. Pada awal garis lateral, di kedua sisi badan terdapat tempat arang, dioleskan.

Bahagian depan kepala berwarna plumbum gelap; dengan latar belakang ini, tempat keemasan yang memanjang menonjol, terletak di antara mata ikan. Pada individu muda, hiasan ini dinyatakan dengan lemah, mungkin tidak ada sama sekali. Jalur berjalan di sepanjang sirip punggung. Garis membujur gelap kadang-kadang dapat dilihat di seluruh badan.

Sirip ekor mempunyai bentuk bercabang yang paling biasa, yang disebut oleh ahli biologi homocercal. Ekor dan sirip melengkapkannya adalah simetris. Sirip sirip berwarna gelap, pinggir luarnya dikelilingi oleh sempadan yang hampir hitam..

Dorado tergolong dalam genus spar, yang pada gilirannya termasuk dalam keluarga spar, atau, seperti yang sering disebut, ikan mas. Dorado adalah spesies monotip, iaitu, ia tidak mempunyai subspesies.

Tetapi ada senama. Terdapat seekor ikan yang juga disebut dorado. Nama sistemnya adalah Salminus brasiliensis, ahli keluarga haracin. Ikan air tawar, mendiami sungai Amerika Selatan: Parana, Orinoco, Paraguay dan lain-lain.

Kedua dorado disatukan dengan kehadiran bintik-bintik emas yang berwarna. Selain itu, kedua-dua ikan tersebut menjadi sasaran perikanan. Dorado Amerika Selatan hanya menarik minat nelayan amatur, Atlantik - kepada atlet dan nelayan.

Gaya hidup dan habitat

Dorado adalah ikan pelagis. Ia mentolerir air dengan kemasinan dan suhu yang baik. Dorado menghabiskan hidupnya di permukaan, di muara sungai, di lagun masin ringan. Ikan matang menempel pada kedalaman sekitar 30 m, tetapi dapat turun hingga 100-150 meter.

Dipercayai bahawa ikan itu menjalani gaya hidup wilayah dan tidak bergerak. Tetapi ini bukan peraturan mutlak. Penghijrahan makanan dari lautan terbuka ke kawasan pesisir Sepanyol dan Kepulauan Britain berlaku secara berkala. Pergerakan dilakukan oleh individu tunggal atau kawanan kecil. Dengan bermulanya musim sejuk, ikan kembali ke tempat yang lebih dalam kerana takut suhu rendah.

Alfred Edmund Brehm, dalam kajian legenda "Kehidupan Haiwan", menunjukkan bahawa sezamannya - orang Venesia - membesarkan dorado di kolam besar. Mereka mewarisi amalan ini dari orang Rom kuno..

Pada zaman kita, penanaman dorado, tombak emas di ladang ikan telah menjadi perkara biasa. Ini memberi alasan untuk menegaskan bahawa terdapat spesies Dorado yang tumbuh secara semula jadi dan secara semula jadi.

Golden Spar, alias Dorado, ditanam dengan beberapa cara. Dengan kaedah yang luas, ikan disimpan dengan bebas di kolam dan lagun. Dengan kaedah penanaman separa intensif, pengumpan dan kandang besar dipasang di perairan pesisir. Kaedah intensif melibatkan pembinaan tangki di atas tanah.

Kaedah ini sangat berbeza dari segi kos pembinaan, pemeliharaan ikan. Tetapi kos pengeluarannya pada akhirnya ternyata sepadan. Penggunaan kaedah pengeluaran tertentu bergantung pada keadaan dan tradisi tempatan. Di Yunani, sebagai contoh, kaedah berdasarkan pemeliharaan bebas dorado lebih maju..

Kaedah penangkapan dorado yang luas adalah dekat dengan memancing tradisional. Perangkap dipasang di laluan migrasi ikan. Hanya pasangan emas remaja yang ditetas secara industri, yang dilepaskan dalam jumlah besar ke laut. Kaedahnya memerlukan kos peralatan yang minimum, tetapi hasil tangkapan ikan tidak selalu dapat diramalkan..

Di laguna untuk penanaman yang luas, bukan hanya remaja dorado, tetapi juga pucuk mullet, bass laut, dan belut biasanya dilepaskan. Golden Spar berkembang menjadi ukuran komersial awal 350 g dalam 20 bulan. Kira-kira 20-30% ikan yang dilepaskan mematuhi tempat hidup mereka bermula selama ini.

Pengeluaran Dorado dengan kandungan percuma mencapai 30-150 kg per hektar per tahun atau 0.0025 kg per meter padu. meter. Pada masa yang sama, ikan tidak diberi makan secara buatan, dana dibelanjakan hanya untuk menanam goreng. Kaedah yang luas sering digunakan bersama dengan penangkapan ikan dorado tradisional dan teknik lain yang lebih intensif..

Dengan kaedah separa intensif pembiakan dorado, kawalan manusia terhadap populasi lebih tinggi daripada dengan pemeliharaan percuma. Pilihan yang berkaitan dengan membesarkan remaja ke keadaan yang lebih matang adalah mungkin untuk mengurangkan kerugian dan memendekkan masa untuk mencapai ukuran yang dapat dipasarkan.

Ia sering digunakan untuk menyimpan ikan di kandang besar di laut terbuka. Dalam kes ini, ikan diberi makan, dan, kadang-kadang, tempat di mana ikan disimpan diberi oksigen. Dengan kaedah ini, kira-kira 1 kg ikan yang dapat dipasarkan diperoleh dari satu meter padu kawasan perairan. Jumlah produktiviti adalah 500-2500 kg sehektar per tahun.

Kaedah penanaman intensif untuk Dorado melibatkan beberapa fasa. Pertama, goreng diperoleh dari kaviar. Di kolam dengan suhu 18-26 ° C dan kepadatan ikan 15-45 kg per meter padu. meter adalah makanan utama. Tahap pertama berakhir apabila dorado muda mencapai berat 5 g.

Untuk pemeliharaan lebih lanjut, tombak emas dipindahkan ke tempat penahanan yang lebih besar. Ini boleh menjadi dasar darat, kolam renang tertutup atau tangki terapung yang terletak di jalur pantai, atau struktur sangkar yang dipasang di laut..

Dorado mentolerir kehidupan orang ramai dengan baik, oleh itu kepadatan ikan di takungan ini cukup tinggi. Perkara utama ialah terdapat cukup makanan dan oksigen. Dalam keadaan sedemikian, dorado tumbuh hingga 350-400 g setahun..

Semua kaedah pembiakan untuk Dorado mempunyai kebaikan dan keburukan. Ladang yang paling maju menggunakan kaedah intensif untuk memberi makan ikan di kandang laut yang terendam. Dalam kes ini, tidak diperlukan kos pengudaraan, pembersihan dan pengepaman air. Walaupun kepadatan populasi ikan di dalam sangkar mestilah kurang daripada di kolam renang dalaman.

Pembahagian tenaga kerja antara ladang ikan berlaku secara semula jadi. Ada yang mulai mengkhususkan diri dalam pengeluaran anak-anak, yang lain dalam penanaman spar emas ke negara komersial, yang dapat dipasarkan, yaitu, hingga berat 400 g. Dorado dapat tumbuh lebih banyak - hingga 10 atau bahkan 15 kg, tetapi ikan besar kurang permintaan, dagingnya dianggap kurang sedap.

Dorado tidak diberi makan selama 24 jam sebelum dihantar untuk dijual. Ikan lapar bertolak ansur dengan pengangkutan lebih baik dan mengekalkan penampilan segar lebih lama. Pada peringkat penangkapan ikan, ikan disusun: spesimen yang rosak dan tidak hidup dikeluarkan. Kaedah menangkap kumpulan ikan bergantung pada kaedah memelihara ikan. Selalunya ia adalah kumpulan ikan dengan jaring atau kemiripan pukat.

Kos penanaman buatan Dorado agak tinggi. Setiap individu berharga sekurang-kurangnya 1 euro. Tidak lebih daripada kos utama ikan yang ditangkap dengan cara yang semula jadi, tradisional, tetapi dikutip oleh pembeli lebih tinggi. Oleh itu, kadang-kadang dorado yang diternak disajikan sebagai ikan yang ditangkap di laut lepas..

Pemakanan

Dorado terdapat di kawasan yang kaya dengan krustasea kecil, moluska. Mereka adalah makanan utama ikan karnivor ini. Satu set gigi, yang mengandungi taring dan geraham yang kuat, membolehkan anda merebut mangsa dan menghancurkan cangkerang udang, krustasea kecil dan kerang.

Dorado makan ikan kecil, invertebrata laut. Serangga dikumpulkan dari permukaan air, telur diambil di antara alga, dan mereka tidak menolak alga itu sendiri. Untuk pembiakan ikan tiruan, makanan kering berbutir digunakan. Mereka dibuat berdasarkan kacang soya, makanan ikan, sisa pengeluaran daging.

Ikannya tidak terlalu cerewet tentang makanan, tetapi ia sangat digemari oleh gourmets dan termasuk dalam produk gourmet. Hidangan Dorado termasuk dalam diet Mediterranean. Oleh kerana komposisinya, dorado yang enak bukan hanya produk makanan, tetapi juga produk perubatan..

100 g spar emas (dorado) mengandungi 94 kcal, 18 g protein, 3.2 g lemak dan bukan satu gram karbohidrat. Seperti banyak makanan yang termasuk dalam diet Mediterranean, dorado menurunkan kadar kolesterol darah, meningkatkan keanjalan arteri, iaitu, dorado menentang aterosklerosis.

Penggunaan hidangan dari ikan ini ditunjukkan apabila perlu untuk mengurangkan berat badan. Sejumlah besar kalium, selain merangsang kerja otot jantung dan menurunkan tekanan, mengaktifkan otak, meningkatkan ingatan, meningkatkan kecerdasan.

Iodin adalah komponen banyak makanan laut; terdapat juga banyak di dorado. Kelenjar tiroid, sistem kekebalan tubuh secara umum, metabolisme, sendi dan bahagian badan yang lain menerima unsur ini dengan rasa syukur.

Kadang-kadang seni kuliner khas tidak diperlukan untuk menyediakan hidangan dari torehan emas. Cukup untuk mengambil fillet dorado dan bakar di dalam ketuhar. Gourmets boleh meluangkan masa untuk memasak sendiri atau memesan, misalnya, dorado dalam kerak pistachio atau dorado rebus dalam wain, atau dorado dengan saus hollandaise, dan sebagainya..

Pembiakan dan jangka hayat

Spar emas (dorado) sepanjang keberadaannya berjaya mengubah jantina secara semula jadi. Dorado dilahirkan sebagai lelaki. Dan dia menjalani ciri kehidupan lelaki. Pada usia 2 tahun, lelaki dilahirkan semula menjadi wanita. Kelenjar seks yang berfungsi sebagai testis menjadi ovari.

Memiliki dua jantina tidak jarang berlaku pada haiwan dan tumbuhan. Semua ikan milik keluarga pasangan ini menjalankan strategi pembiakan ini. Antaranya terdapat spesies yang secara serentak mempunyai ciri-ciri kedua-dua jantina..

Terdapat mereka yang secara konsisten menghasilkan ciri-ciri seksual tertentu. Dorado, kerana permulaan kehidupan lelaki dan kesinambungan wanita, adalah penganut dichogami seperti protandria.

Pada musim gugur, dari Oktober hingga Disember, betina Dorado bertelur 20,000 hingga 80,000 telur. Dorado roe sangat kecil, diameternya tidak lebih dari 1 mm. Perkembangan larva memerlukan masa yang lama - kira-kira 50 hari pada suhu 17-18 ° C. Kemudian ada pelepasan goreng yang besar, yang kebanyakannya dimakan oleh pemangsa laut.

Dalam pembiakan buatan, bahan pembiakan asli diambil secara langsung dari alam semula jadi. Dalam keadaan semasa, setiap ladang ikan besar memelihara kawanannya sendiri - sumber telur dan goreng.

Kawanan induk dipelihara secara berasingan; pada awal musim pembiakan, Dorado pembiakan dipindahkan ke lembah pemijahan. Menjaga bahagian lelaki dan wanita yang betul agak sukar kerana kecenderungan ikan untuk menukar jantina.

Ikan dibawa ke masa pemijahan dengan meningkatkan pencahayaan dan menjaga suhu yang diperlukan. Penyusunan semula fisiologi berlaku pada ikan, seolah-olah mereka secara semula jadi menghampiri saat kelahiran.

Terdapat dua sistem pemeliharaan untuk dorado fry: dalam tangki kecil dan besar. Apabila remaja dihasilkan dalam tangki kecil, 150-200 goreng menetas dalam 1 liter air kerana kawalan penuh terhadap kualiti air.

Semasa menetas goreng di kolam besar, tidak lebih dari 10 goreng menetas dalam 1 liter air. Produktiviti sistem ini lebih rendah, tetapi prosesnya lebih dekat dengan semula jadi, sebab itulah lahirnya remaja Dorado yang lebih layak..

Selepas 3-4 hari, kantung kuning telur keemasan habis. Goreng sudah siap untuk dimakan. Rotifers biasanya ditawarkan kepada Dorado yang baru dilahirkan. Selepas 10-11 hari, Artemia ditambahkan ke rotifers.

Sebelum memberi makan krustasea diperkaya dengan bahan lipid, asid lemak, vitamin. Sebagai tambahan, mikroalga ditambahkan ke kolam di mana goreng tinggal. Ini mewujudkan persekitaran yang baik untuk pertumbuhan remaja. Apabila anda mencapai berat 5-10 g, diet protein tinggi akan berakhir.

Dorado goreng meninggalkan taman asuhan pada usia 45 hari. Mereka dipindahkan ke kolam lain, beralih ke sistem kuasa yang berbeza. Pemberian makanan tetap kerap dilakukan, tetapi makanan beralih ke bentuk industri yang berbutir. Dorado mula mendapat keadaan yang boleh dipasarkan.

Golden Spar secara tradisional adalah makanan istimewa. Hasil tangkapan biasa dengan jaring dan pukat cukup mahal kerana kecenderungan Dorado untuk hidup secara individu atau kawanan kecil. Pembiakan buatan telah menjadikan ikan lebih berpatutan. Penurunan harga yang nyata hanya bermula pada abad ke-21, dengan munculnya ladang ikan yang besar.

Dorado boleh dibeli di pasaran Eropah dengan harga 5.5 euro sekilogram. Di Rusia, harga spar emas hampir dengan harga Eropah. Harga runcit Dorado antara 450 hingga 600 malah 700 rubel sekilogram.