Ikan Dorado. Gaya hidup dan habitat ikan Dorado

Makanan laut agak biasa dan popular. Perkara yang sama boleh dikatakan untuk dorado. Ikan laut ini cukup popular, tetapi hanya sedikit orang yang mengetahui kebaikan dan keburukan dorado. Selain kaya dengan vitamin dan mineral, ikan mempunyai banyak faedah untuk wanita yang menurunkan berat badan. Tetapi perkara pertama yang pertama.

Seperti apa dorado dan di mana dijumpai

Sebaliknya disebut sarung emas atau ikan mas laut. Untuk tahun 2018, panjang maksimum ialah 70 cm dan beratnya 17 kg. Walau bagaimanapun, nelayan biasanya menangkap spesies yang lebih ringan. Rata-rata - 500 gram.

Ikan laut mempunyai badan bujur dengan sisi rata dan sisik keperakan yang memanjang sedikit ke arah kepala. Sirip punggung ikan mempunyai sinar berduri.

Sisiknya diwarnai dengan warna keperakan, siripnya berwarna merah jambu, dan di antara mata terdapat garis emas.

Habitat Dorado adalah Laut Mediterranean, bahagian timur Lautan Atlantik. Tetapi pada akhir 90-an, sekumpulan ikan mas diperhatikan oleh nelayan di luar pantai Crimea.

Komposisi ikan Dorado

Manfaatnya terletak pada komposisi. Ikan, menarik rasa, mengandungi vitamin berikut:

  • tiamin (B1);
  • asid: pantotenik (B5), folik (B9), nikotinik (PP);
  • sianokobalamin (B12);
  • riboflavin (B2);
  • piridoksin (B6);
  • retinol (A).

Sebagai tambahan kepada vitamin yang berguna, ikan mas mempunyai banyak mineral, termasuk kalsium, zink, tembaga, selenium dan lain-lain.

Iodin terdapat dalam kuantiti yang banyak. Daging Dorado berguna untuk warga tua, kanak-kanak, wanita hamil.

Kalori Dorado

Dorado mempunyai kandungan kalori setiap 100 gram - 95 kcal. Namun, bergantung pada jenis masakan, jumlah kalori berbeza. Semua data diberikan dalam jadual.

Dibakar di dalam ketuhar

Dibakar dalam kerajang

Bagaimana dorado berguna untuk tubuh

Ia mempunyai beberapa kelebihan:

  • kandungan daging yang tinggi dengan sebilangan kecil tulang;
  • kandungan kalori rendah produk;
  • dalam isi ikan 20% protein yang mudah dicerna.

Oleh itu, asid lemak tak jenuh ganda memberi kesan positif pada sistem kardiovaskular tubuh manusia. Mereka menurunkan kolesterol dan mempunyai kesan anti-aterosklerotik.

Terdapat juga faedah asid tak jenuh tunggal. Mereka menurunkan kolesterol. Membentuk kompleks yang tidak larut, yang membolehkan yang terakhir tidak menetap.

Kehadiran kalium dalam daging ikan mas krusian menyumbang kepada normalisasi sistem saraf, membantu menyampaikan oksigen ke sel-sel otak manusia. Di samping itu, kalium menormalkan tekanan darah dan menguatkan otot jantung..

Kehadiran yodium membawa kepada sintesis hormon tiroid. Zat besi mengangkut oksigen ke tisu dan mendorong pembentukan limfosit dan sel darah merah. Zink menguatkan sistem ketahanan badan dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan perkembangannya.

Adakah mungkin bagi wanita hamil dan menyusui dorado

Kerana jumlah vitamin dan mineral yang tinggi pada ikan dorado, ia dapat dimakan oleh ibu hamil. Anda tidak perlu bimbang tentang makan berlebihan, kerana dia tidak mendatangkan bahaya, hanya memberi manfaat.

Bagi ibu yang menyusui, mereka harus secara beransur-ansur memasukkan ikan ke dalam makanan mereka secara kecil-kecilan sehingga bayi tidak mengalami reaksi alergi terhadap makanan laut, serta sakit kolik dan perut.

Adakah ikan Dorado baik untuk kanak-kanak?

Bagi kanak-kanak, makanan laut sihat. Ia kaya dengan vitamin dan mineral yang menyumbang kepada pertumbuhan dan perkembangan bayi yang normal.

Produk boleh dimasukkan ke dalam diet menu anak-anak dari 11 bulan, tetapi ½ sudu teh harus diberikan. Secara beransur-ansur meningkatkan bahagian hingga 90 gram.

Dorada untuk penurunan berat badan

Ikan Dorado berguna untuk kanak-kanak perempuan yang ingin menurunkan berat badan tambahan dan selalu makan diet yang meletihkan. Ia harus dimasukkan dalam diet anda..

Isi lemak yang tidak signifikan, ketiadaan karbohidrat dalam daging ikan mas laut dengan tepu maksimum dengan protein dan mikroelemen menyumbang kepada ketepuan badan dengan bahan berguna. Spar sesuai dengan sayur-sayuran.

Dorado untuk pankreatitis

Kandungan lemak rendah sarung emas menunjukkan bahawa ia boleh dimakan oleh pesakit dengan pankreatitis. Namun, sebelum digunakan, tidak perlu berjumpa dengan ahli terapi..

Dorado dengan pankreatitis boleh dimakan hanya dalam bentuk potongan daging wap atau dalam versi rebus. Ikan goreng, salai, asin atau kalengan dilarang..

Cara memasak ikan dorado yang sedap

Pilihan yang paling berguna untuk digunakan adalah dikukus. Ini akan memasak ikan sambil memelihara semua komponen makro dan mikro. Ia sesuai dengan semua sayur-sayuran dan kentang, nasi dan mi.

Terdapat beberapa rahsia membuat dorado:

  • untuk mengekalkan kesegaran dan sifat berguna maksimum, masak di dalam ketuhar;
  • berair dan beraroma akan dibakar dalam kerajang;
  • memasak tidak boleh lama untuk mengekalkan rasa enak, kelembutan dan rasa.

Resepi Foil Dorado

Terdapat beberapa pilihan untuk memasak dalam kerajang. Inilah salah satu daripadanya.

  • Ketuhar memanaskan hingga 200 darjah.
  • Pada masa ini, bersihkan dan usus ikan, bilas dan keringkan. Griskan setengah helai kerajang dengan minyak dan masukkan separuh ikan di situ. Garam dan lada secukup rasa di kedua-dua belah dan gosokkan dengan minyak.
  • Potong setengah lemon ke dalam kepingan kecil, peras jus dari separuh yang lain, yang anda mahu minyak dengan makanan laut. Isi perut dengan kepingan dan kemangi.
  • Balut dengan kerajang dan bakar selama setengah jam.

Sekiranya dikehendaki, setelah memasukkan, anda boleh taburkan dengan campuran herba Itali pedas.

Bahaya dan kontraindikasi Dorado

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, beberapa orang telah mendengar tentang manfaat dan bahaya dorado untuk tubuh. Walaupun terdapat banyak kelebihan ikan, ia mempunyai kekurangan. Antaranya, harganya yang tinggi dicatat, yang bermaksud bahawa ia tidak dapat diakses oleh pelbagai pengguna. Kehadiran tulang kecil tidak memungkinkannya dimasukkan ke dalam diet anak-anak dalam jumlah besar..

Ikan tidak mempunyai kontraindikasi khas, kecuali intoleransi individu terhadap tubuh. Jangan lupa tentang asal-usul ikan mas laut yang eksotik, yang bermaksud bahawa mayat penduduk dorado Rusia mungkin tidak biasa.

Untuk mengelakkan timbulnya reaksi alergi, spar emas harus disuntik dengan teliti dan sedikit.

Yang lebih sihat: dorado atau bass laut

Sangat sukar untuk membincangkan faedah ikan, kerana komposisi vitaminnya sama dengan dorado. Walau bagaimanapun, ikan laut mempunyai kelebihan fosforus dan yodium. Di samping itu, dorado juga menang dari segi diet, tetapi dasar laut tidak ketinggalan.

Ikan laut dibenarkan makan walaupun bagi pesakit yang mengalami masalah kesihatan yang serius. Tetapi dasar laut juga tidak mempunyai sekatan ketat terhadap penggunaannya..

Bagi pilihan rasa, hanya gourmets yang dapat membezakan ikan, kerana dorado dan bass laut sangat serupa.

Cara memilih dan menyimpan ikan Dorado

Dorado terbahagi kepada 2 jenis: royal dan kelabu. Fillet pertama lebih lembut daripada yang kedua. Matanya cerah, lembab dan membonjol. Insang bersih dan merah. Dianjurkan untuk menciumnya - ikan segar mempunyai aroma laut.

Bagi batang badan, ia padat dan halus.

Ikan laut mesti lembap dan berkilat.

Anda boleh menyimpannya dalam ais krim. Tetapi pertama-tama anda perlu usus, bilas dan letakkan di dalam bekas vakum. Dengan cara ini ikan dapat disimpan sehingga 3 bulan..

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan dorado akan menjadi individu bagi setiap orang. Ikan sangat popular bukan sahaja di kalangan wanita yang menurunkan berat badan, tetapi juga di kalangan seluruh penduduk. Ia boleh dimasak dengan pelbagai hidangan sampingan, tetapi sangat enak dengan sayur-sayuran..

Dari segi perubatan, dorado mempunyai beberapa kelebihan. Walau bagaimanapun, anda harus berjumpa dengan pakar sebelum menggunakannya..

Ulasan ikan

Oleh kerana ikan ini cukup popular, ia juga mempunyai banyak ulasan. Setiap orang yang telah merasakan kilauan emas gembira dengan rasanya yang luar biasa. Mereka juga mengesyorkan mencubanya bagi mereka yang belum makan ikan ini..

Dorado

Dorado - Ikan crucian laut (Dorado, Sea Bream) - ikan keluarga spar, diedarkan terutamanya di bahagian tropis dan subtropika dari semua lautan dan laut yang berdekatan.

Corifena (dorado) adalah makhluk yang agak aneh, dengan kepala tumpul, sirip punggung panjang dan sirip ekor yang jelas terbahagi. Selalunya coryphane juga disebut ikan lumba-lumba, dan di kebanyakan pelabuhan Pasifik disebut mahi-mahi. Di beberapa bahagian dunia, ia juga disebut dorado. Salah satu ciri yang membezakan adalah pewarnaan biru-hijau dan kuning yang menakjubkan, yang cepat memudar setelah kematian ikan. Corifena berhijrah jarak jauh dan dapat ditemui di laut beriklim tropis dan sederhana di seluruh dunia. Catat berat 39.4 kg.

Ikan Dorado telah terkenal di dunia sejak sekian lama, dan selalu menjadi ikan yang paling popular di Mediterranean. Di Rom kuno, daging ikan ini sangat dihargai, jadi ikan ini disimpan dan digemukkan khas di kolam dan kolam masin. Di Venice, kaedah penggemukan ini ada pada akhir abad ke-19. Di Malta, tukang emas meluruskan gigi taring dorado menjadi cincin dan menjualnya dengan nama gigi ular, yang dipercayai memiliki sifat ajaib. Dorado adalah hidangan utama masyarakat Mediterania dan Asia Kecil, ia adalah ikan yang paling terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Hawaii - dialah yang paling sering dijumpai di restoran Hawaii. Di restoran ikan di Malta, ikan besar ini disajikan dengan roti kepala dan ekor, dan pai ikan yang lazat dengan sayur-sayuran dan buah zaitun juga disediakan. Gourmets lebih suka ikan 25-40 cm, digoreng dalam kuali atau dimasak dalam bentuk besar di dalam ketuhar. Rasanya paling sedap apabila dimasak secara keseluruhan..

Penanaman tiruan ikan enak ini telah dikuasai sejak zaman kuno dan kini tersebar luas di Perancis, Itali, Turki, Yunani dan negara-negara lain. Untuk menjadikan ikan benar-benar sihat, dengan daging lembut dan rasa yang sangat baik, ia dibiakkan dalam keadaan yang luar biasa: di bilik tertutup dengan cahaya khas yang mensimulasikan musim tertentu.

Kalori Dorado

Kandungan kalori dorado adalah 96 kcal per 100 g produk. Ikan ini mempunyai kandungan protein yang signifikan, yang menjadikannya cukup berkhasiat..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
19.91,3-1.577.596

Sifat berguna dorado

Dorada disimpan di dalam air paling suci dan diberi makanan khas. Hasil usaha ini, Dorado mendapat daging putih pekat yang mempunyai rasa yang halus. Memandangkan kelebihan luar biasa ini, ikan ini bukanlah salah satu yang paling murah. Populariti gilthead berkembang pesat, yang setiap tahunnya meningkatkan jumlah peternakan ikan yang menanam ikan sedap ini. Biasanya gilthead disajikan dalam ukuran 300 hingga 600 gram, namun, pengeluar Perancis dapat menawarkan ikan yang cukup besar - lebih dari 1 kg. Yang paling popular adalah 2 jenis dorado: Royal dan kelabu. Royal Dorada mempunyai rasa daging yang lebih halus, dengan warna merah jambu..

Dorado akan dihargai oleh pencinta gaya hidup sihat dan pemakanan diet rendah karbohidrat, kerana dorado rata-rata mengandung 1.8 gram lemak per 100 gram fillet.

Daging Gilthead adalah makanan - lemak rendah sepenuhnya, tetapi pada masa yang sama kaya dengan protein (100 g produk mengandungi 21 g protein dan hanya 8.5 - lemak). Sebagai persediaan, ikan ini hampir sejagat. Orang-orang Yunani suka memanggang mereka, lebih suka rasa semula jadi dan aroma laut produk daripada bau "abstrak" rempah, pengasam dan bahan-bahan lain..

Dorada boleh dimasak dengan pelbagai cara - ikan ini mengekalkan rasa halus yang unik. Ternyata hebat di panggangan, dibakar dengan garam dan di dalam ketuhar. Dianjurkan untuk memasaknya di atas tungku dengan sos untuk mencapai kesegaran. Campuran klasik minyak zaitun, wain putih kering, peperoncino dan bawang putih akan memberikan rasa yang indah kepada ikan. Zaitun, tomato, artichoke dan caper boleh ditambah. Saya cadangkan memasukkan ramuan dalam perut, seperti sage, rosemary dan basil.

Dorada sesuai dengan sayur-sayuran dan kentang. Ikan yang dimasak dalam kerak kentang ternyata sangat enak (tutup bangkai dengan kentang mentah parut halus dan bakar di dalam ketuhar dengan penambahan minyak zaitun). Sayur-sayuran boleh dibakar bersama ikan dalam medium sos, atau dijadikan lauk yang terpisah, dikukus atau dipanggang.

- Tambahan yang baik untuk gilthead dan bass laut adalah sos berdasarkan kaldu ikan dengan penambahan sayur-sayuran dan minyak zaitun.

Dorado

Dorado adalah salah satu ikan kegemaran penduduk kerana rasanya yang tinggi. Dan berkat kemudahan penanaman buatannya, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, semakin banyak ikan ini dieksport, sehingga ia mula digunakan secara aktif di negara lain. Dorado juga terkenal di Rusia.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Tempat tinggal dorado?
  • Apa yang dimakan oleh dorado?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi Dorado
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Nenek moyang ikan terdekat berusia lebih dari 500 juta tahun. Ini pikaya - panjangnya beberapa sentimeter, dia tidak mempunyai sirip, jadi dia harus membengkokkan badannya untuk berenang. Ikan yang paling kuno serupa dengannya: hanya setelah 100 juta tahun, ikan yang bersirip sinar muncul - dorado juga milik mereka. Sejak zaman mereka muncul, ikan-ikan ini telah banyak berubah, dan spesies yang paling kuno telah lama mati, apalagi, keturunan terdekat mereka berjaya mati. Ikan bertulang pertama muncul 200 juta tahun yang lalu, tetapi spesies yang mendiami Bumi sekarang terjadi jauh kemudian, bahagian utama selepas tempoh Cretaceous.

Video: Dorado

Pada masa itulah evolusi ikan berjalan lebih cepat daripada sebelumnya, spesiasi diaktifkan. Ikan menjadi tuan laut dan lautan. Walaupun sebahagian besar dari mereka juga pupus - terutama spesies yang tinggal di lajur air selamat, dan ketika keadaan bertambah baik, mereka mulai berkembang kembali ke permukaan. Dorado adalah salah satu yang pertama dalam keluarga spar - mungkin juga yang pertama. Tetapi ini berlaku oleh piawaian ikan tidak lama dahulu, pada awal Eosen, iaitu lebih dari 55 juta tahun yang lalu - keluarga secara keseluruhan relatif muda, dan spesies baru di dalamnya terus terbentuk hingga periode Kuarter.

Huraian saintifik mengenai spesies dorado dibuat oleh Karl Linnaeus pada tahun 1758, nama dalam bahasa Latin adalah Sparus aurata. Daripadanya dua nama lain berasal, yang dikenali sebagai ikan ini: spar emas tidak lebih daripada terjemahan dari bahasa Latin, dan aurata.

Rupa dan ciri

Foto: Seperti apa dorado

Jenis ikan tidak dapat dilupakan: ia mempunyai badan yang rata, dan panjangnya tiga kali lebih tinggi - iaitu, bahagiannya serupa dengan ikan mas crucian. Kepala mempunyai profil menurun tajam dengan mata di tengah dan mulut dengan celah ke bawah yang miring. Kerana itu, ikan selalu kelihatan seolah-olah tidak berpuas hati dengan sesuatu. Panjangnya tumbuh hingga 60-70 cm, dan beratnya boleh mencapai 14-17 kg. Tetapi ini jarang berlaku, hanya dalam kes-kes ketika dorado berumur 8-11 tahun. Berat biasa ikan dewasa ialah 1.5-3 kg.

Warna dorado berwarna kelabu muda, sisiknya berkilat. Bahagian belakang lebih gelap daripada bahagian badan yang lain. Perut, sebaliknya, lebih ringan, hampir putih. Terdapat garis lateral yang tipis, jelas terlihat di sebelah kepala, tetapi secara beransur-ansur ia dikesan semakin samar, dan hampir tidak digariskan ke arah ekor. Kadang-kadang anda dapat melihat garis-garis gelap lain yang berlari di sepanjang badan ikan. Di kepala gelap, terdapat titik emas yang terletak di antara mata. Pada remaja, ia mungkin tidak dapat dilihat dengan baik, atau bahkan tidak dapat dilihat sama sekali, tetapi seiring dengan usia, ia kelihatan dengan jelas.

Dorado memiliki beberapa baris gigi, di hadapannya, taringnya agak kuat, menunjukkan gaya hidup pemangsa. Gigi belakang lebih kecil daripada gigi depan. Rahang dilambung dengan lemah, yang lebih rendah lebih pendek daripada yang atas. Sirip ekor dibelah dua, dengan lobus gelap; di tengahnya terdapat sempadan yang lebih gelap. Terkenal dengan warna merah jambu yang ketara.

Tempat tinggal dorado?

Foto: Dorado di laut

Ikan ini mendiami:

  • Laut Mediterranean;
  • kawasan Atlantik bersebelahan;
  • Teluk Biscay;
  • Laut Irish;
  • laut Utara.

Dorado tinggal hampir di Laut Mediterania - mereka boleh ditemui di hampir mana-mana bahagiannya dari sebelah barat hingga ke pantai timur. Perairan laut ini sangat sesuai untuk pasangan emas. Perairan Lautan Atlantik yang terletak di seberang Semenanjung Iberia kurang sesuai untuknya - mereka lebih sejuk, tetapi mereka juga mempunyai populasi yang besar. Hal yang sama berlaku untuk laut dan teluk yang tersenarai - perairan Laut Utara atau Laut Ireland tidak begitu baik untuk kehidupan dorado seperti di Laut Tengah, oleh itu, mereka jauh dari populasi yang begitu besar. Sebelumnya, dorado tidak dijumpai di Laut Hitam, tetapi dalam beberapa dekad kebelakangan ini mereka ditemukan di pesisir Crimea.

Selalunya mereka hidup tanpa henti, tetapi ada pengecualian: beberapa dorado kawanan dan melakukan migrasi bermusim dari kedalaman laut ke pesisir Perancis dan Britain, dan kemudian kembali. Ikan muda lebih suka tinggal di muara sungai atau lagun yang cetek dan masin ringan, sementara orang dewasa bergerak ke laut terbuka. Begitu juga dengan kedalaman: dorado muda berenang di permukaan, dan setelah dewasa mereka lebih suka hidup di kedalaman 20-30 meter. Semasa musim pembiakan, mereka tenggelam jauh lebih dalam, 80-150 meter. Sebagai tambahan kepada dorado liar, ada yang ditawan, dan jumlahnya bertambah..

Ikan ini dibiakkan kembali di Empayar Rom, di mana kolam dibuat khas, tetapi pertanian industri sebenar bermula pada tahun 1980-an. Kini dorado dibiakkan di semua negara Mediterranean Eropah, dan Yunani adalah pemimpin dari segi pengeluaran. Ikan dapat dibesarkan di laguna, kandang terapung dan kolam, dan peternakan ikan berkembang setiap tahun..

Sekarang anda tahu di mana ikan dorado dijumpai. Mari lihat apa yang dia makan.

Apa yang dimakan oleh dorado?

Foto: Ikan Dorado

Selalunya, dorado masuk ke dalam perut:

  • kerang;
  • krustasea;
  • ikan lain;
  • kaviar;
  • serangga;
  • rumput laut.

Aurata adalah pemangsa yang memangsa haiwan lain. Berkat sebilangan besar gigi khusus untuk pelbagai kesempatan, ia dapat merebut dan menahan mangsa, memotong dagingnya, menghancurkan cengkerang yang kuat. Dengan bersemangat, ikan dewasa juga memakan kaviar - ikan dan saudara lain. Ia dapat menelan serangga dan pelbagai krustasea kecil dan goreng yang jatuh ke dalam air. Diet dorado muda serupa dengan orang dewasa, satu-satunya perbezaan ialah mereka masih tidak dapat memburu mangsa yang serius, dan juga kerang yang pecah, dan oleh itu memakan lebih banyak serangga, telur, krustasea kecil dan goreng.

Dorado harus memakan alga jika tidak dapat menangkap siapa pun - makanan haiwan masih lebih baik untuknya. Anda perlu makan banyak alga, jadi lebih mudah untuk memburu dan makan dalam jangka masa yang lama daripada selalu memakan alga. Walaupun begitu, mereka juga merupakan sumber vitamin dan mineral penting untuk ikan. Apabila ditumbuhkan secara buatan, dorado diberi makanan berbutir. Ia merangkumi sisa pengeluaran daging, tepung ikan dan soya. Mereka tumbuh dengan cepat di ladang seperti itu..

Fakta menarik: Sekiranya ada ikan lain, juga disebut dorado, yang kadang-kadang membingungkan. Namun, ia milik keluarga lain (haracin). Ia adalah spesies Salminus brasiliensis, dan ia hidup di sungai-sungai Amerika Selatan.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Ikan laut Dorado

Auratas berbeza dengan pencahayaan kerana ia biasanya tinggal bersendirian. Mereka menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk berburu: mereka menunggu ikan yang tidak sedap hati sehingga tiba-tiba merebutnya, atau berenang ke permukaan dan mengumpulkan serangga yang jatuh ke dalam air. Tetapi selalunya mereka memeriksa dengan teliti dasar laut, mencari krustasea dan moluska yang boleh dimakan. Sebagai pemburu ikan, pasangan emas tidak begitu berjaya, dan oleh itu sumber utama makanan mereka adalah fauna bawah, yang tidak dapat melepaskan diri dari mereka..

Selalunya ia mempunyai perlindungan lain - cengkerang yang kuat, tetapi dorado jarang bertentangan dengan gigi. Oleh itu, mereka tinggal terutamanya di kawasan laut dengan kedalaman yang cetek - sehingga mereka dapat menjelajahi dasar laut. Mereka bergerak ke perairan yang lebih dalam jika terdapat banyak sekolah ikan di sana, yang lebih mudah diburu. Dorado suka cuaca yang tenang dan cerah - ini adalah cara mereka memburu dan menangkap paling kerap. Sekiranya cuaca telah berubah secara mendadak atau mulai hujan, maka tidak mungkin mereka akan ditangkap. Mereka juga kurang aktif, dan jika musim panas sejuk, mereka biasanya boleh terbang ke tempat lain di mana cuaca lebih baik, kerana mereka sangat menyukai air suam..

Fakta menarik: Dorado harus diperiksa untuk kesegaran semasa membeli. Mata ikan harus telus, dan setelah tekanan ringan di perut, tidak boleh ada penyok. Sekiranya mata keruh atau terdapat penyok, maka mata itu tertangkap lama atau disimpan dalam keadaan tidak betul..

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Seperti apa dorado

Sekiranya ikan muda biasanya tinggal di sekolah berhampiran pantai, maka setelah dewasa mereka kabur, setelah itu mereka sudah hidup sendiri. Pengecualian kadangkala adalah dorado yang tinggal di kawasan migrasi bermusim - mereka berenang dari satu tempat ke tempat sekaligus dalam kawanan. Ucapan tersebut sangat terkenal kerana dia adalah hermafrodit protandrik. Ikan masih muda, biasanya tidak lebih dari dua tahun, semuanya jantan. Membesar, mereka semua menjadi wanita: jika sebelumnya kelenjar seks mereka adalah testis, maka setelah kelahiran semula ini ia mulai berfungsi sebagai ovari.

Perubahan jantina berguna untuk dorado: hakikatnya ialah semakin besar betina, semakin banyak telur yang dapat ditelurkannya, dan telur itu sendiri akan lebih besar - yang bermaksud bahawa keturunannya akan mempunyai peluang hidup yang lebih tinggi. Tetapi tidak ada yang bergantung pada saiz lelaki. Ia tumbuh selama tiga bulan terakhir dalam setahun, dan secara praktiknya berhenti tidur pada masa ini. Secara keseluruhan, betina dapat bertelur dari 20 hingga 80 ribu telur. Ikannya sangat kecil, kurang dari 1 mm, dan oleh itu sedikit yang bertahan - terutama kerana banyak ikan lain ingin makan kaviar dorado, dan memerlukan masa yang lama untuk berkembang: 50-55 hari.

Sekiranya kaviar berjaya kekal utuh dalam jangka masa yang panjang, maka lahirlah goreng. Semasa menetas, mereka sangat kecil - kira-kira 7 mm, pada mulanya mereka tidak kelihatan seperti ikan dewasa dan hampir tidak berdaya. Tidak ada yang melindungi mereka, jadi kebanyakan mereka mati di rahang pemangsa, terutama ikan. Setelah goreng tumbuh sedikit dan kelihatan seperti dorado, mereka berenang ke pantai, di mana mereka menghabiskan bulan-bulan pertama kehidupan. Ikan yang masih muda tetapi dewasa sudah boleh bertahan dan menjadi pemangsa sendiri.

Dalam pembiakan buatan, terdapat dua pendekatan untuk memelihara goreng: mereka menetas sama ada dalam tangki kecil atau tangki besar. Kaedah pertama lebih produktif - untuk setiap liter air, satu setengah hingga dua ratus biji menetas, kerana kualitinya dapat dikawal dengan tepat dan menjadikannya sesuai untuk membiakkannya. Di kolam besar, produktiviti adalah urutan magnitud lebih rendah - ada 8-15 goreng per liter air, tetapi prosesnya sendiri serupa dengan yang terjadi di persekitaran semula jadi, dan ikan berterusan muncul, yang kemudian dapat dilepaskan ke dalam takungan.

Beberapa hari pertama goreng memakan cadangan, dan pada hari keempat atau kelima mereka mula memberi mereka makan rotifers. Setelah sepuluh hari, makanan mereka dapat dipelbagaikan dengan udang air garam, kemudian vitamin dan asam lemak secara beransur-ansur dimasukkan ke dalamnya, mikroalga ditambahkan ke dalam air, dan mereka mulai memberi makan dengan krustasea. Dengan satu setengah bulan, mereka tumbuh cukup untuk dipindahkan ke badan air yang lain dan memakan makanan berbutir, atau untuk dibebaskan ke air belakang atau persekitaran lain yang dekat dengan alam.

Musuh semula jadi Dorado

Ikan ini cukup besar untuk menarik minat pemangsa akuatik yang besar seperti ikan yu, tetapi cukup kecil untuk melawannya. Oleh itu, mereka adalah ancaman utama kepada dorado. Banyak spesies hiu hidup di Laut Mediterranean dan Atlantik: pasir, harimau, bulu hitam, lemon dan lain-lain. Ikan hiu dari hampir semua spesies tidak suka makan makanan ringan di dorado - mereka biasanya tidak suka memilih makanan, tetapi dorado mereka jelas lebih tertarik daripada mangsa lain dan, jika mereka melihat ikan ini, mereka cenderung menangkapnya terlebih dahulu. Dorado mungkin adalah makanan istimewa yang sama untuk mereka seperti manusia..

Orang-orang itu sendiri juga dapat dikira sebagai musuh dorado - walaupun sebilangan besar ikan ini dibiakkan di ladang ikan, tangkapannya juga aktif. Satu-satunya perkara yang menghalangnya ialah dorado tinggal sendirian, jadi sukar untuk menangkapnya dengan sengaja, dan biasanya ini terjadi bersama dengan spesies lain. Tetapi ikan dewasa cukup besar untuk tidak takut dengan kebanyakan pemangsa yang terdapat di perairan laut. Lebih banyak bahaya mengancam kaviar dan goreng. Kaviar dimakan secara aktif oleh ikan lain, termasuk ikan kecil, yang sama berlaku untuk goreng - lebih-lebih lagi, burung pemangsa dapat menangkapnya. Terutama besar dari mereka juga memburu dorado muda dengan berat hingga satu kilogram - bagaimanapun, burung pemangsa, secara umum, tidak dapat mengatasi individu yang sudah dewasa dan besar.

Fakta menarik: Dorado boleh berwarna kelabu atau diraja - jenis kedua mempunyai fillet yang lebih lembut, dicat dengan warna sedikit merah jambu.

Penduduk dan status spesies

Foto: Ikan Dorado

Dorado tergolong dalam spesies dengan jumlah ancaman paling sedikit. Ikan ini adalah salah satu ikan yang paling umum dengan ukuran ini di Mediterania, sehingga populasinya sangat besar, dan bahkan penangkapan ikan yang aktif tidak dapat melemahkannya. Di habitat lain, Dorado lebih kecil, tetapi juga jumlah yang besar. Tidak ada penurunan dalam jarak atau penurunan jumlah pasangan emas yang diperhatikan; populasi mereka di alam liar stabil, bahkan mungkin bertambah. Oleh itu, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, mereka sering dilihat di perairan yang berdekatan dengan habitat biasa mereka, tetapi tidak pernah dikunjungi sebelumnya. Dalam kurungan, semakin banyak ikan ini dibiakkan setiap tahun..

Terdapat tiga kaedah pembiakan utama:

  • intensif - di pelbagai tangki tanah;
  • separa intensif - di kandang dan pengumpan dipasang berhampiran pantai;
  • luas - penanaman secara praktikal percuma di lagun dan kawasan belakang.

Perbezaan antara kaedah ini penting, kerana yang terakhir dapat dibandingkan dengan penangkapan ikan secara konvensional - walaupun dipercayai bahawa ikan itu dibiakkan secara buatan, tetapi sebenarnya ia hidup dalam keadaan normal dan merupakan sebahagian dari persekitaran semula jadi. Ikan yang dipelihara dengan cara ini bahkan dapat dikira dalam populasi normal, berbanding ikan yang dibiakkan di kandang yang sempit. Dengan kandungan percuma, pemakanan tiruan sering kali tidak dapat dilakukan. Kadang-kadang remaja dibesarkan di bawah pengawasan dan kemudian dibebaskan - akibat kehilangan ikan kerana pemangsa, mereka dikurangkan dengan ketara.

Dorado, seorang penduduk perairan Atlantik yang hangat, adalah ikan yang menuntut cuaca, tetapi sebaliknya tidak bersahaja. Ini membolehkan anda menanamnya di ladang khas dalam kuantiti yang banyak. Tetapi dorado yang hidup dalam keadaan semula jadi harus ditangkap satu per satu, kerana mereka hampir tidak tersasar ke beting.

Ikan Dorado. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat dorado

Ikan ini memasuki pengkelasan biologi sebagai Sparus aurata. Sebagai tambahan kepada nama umum - dorado - derivatif dari bahasa Latin mula digunakan: spar emas, aurata. Semua nama mempunyai kaitan dengan logam mulia. Ini dapat dijelaskan secara sederhana: di kepala ikan, di antara mata, terdapat jalur emas kecil.

Sebagai tambahan kepada nama di atas, ikan itu mempunyai yang lain: ikan mas, orata, chipura. Nama darado boleh digunakan secara feminin atau Eropah - hasilnya adalah dorada atau dorado.

Kawasan dorado agak kecil: Laut Mediterranean dan Atlantik, bersebelahan dengan Maghribi, Portugal, Sepanyol, Perancis. Di seluruh kawasan pengedaran, ikan mas atau dorado menjadi subjek memancing. Sejak zaman Rom Purba, dorado telah dibiakkan secara buatan. Sekarang industri ini sedang dikembangkan di negara-negara Maghreb, Turki, negara-negara Eropah selatan..

Penerangan dan ciri

Ikan mempunyai penampilan yang dikenali. Badan lonjong dan rata. Tinggi badan tertinggi ikan adalah kira-kira satu pertiga dari panjangnya. Maksudnya, bahagian badan dorado adalah seperti bahagian atas ikan mas. Profil turun tajam di kepala. Di bahagian tengah profil adalah mata, di bahagian bawah terdapat mulut yang tebal, bahagiannya condong ke bawah. Hasilnya, dorado dalam foto tidak mempunyai penampilan yang "mesra" yang sangat mesra.

Gigi disusun dalam baris di rahang atas dan bawah ikan. Di barisan pertama terdapat 4-6 taring kon. Ini diikuti oleh baris dengan geraham yang lebih tumpul. Gigi di barisan depan lebih kuat daripada gigi yang terletak lebih dalam.

Siripnya adalah jenis bertengger, iaitu keras dan berduri. Sirip dada dengan 1 tulang belakang dan 5 sinar. Tulang belakang yang panjang terletak di bahagian atas, memendekkan sinar ketika turun ke bawah. Sirip punggung menempati hampir keseluruhan bahagian punggung badan. Siripnya mempunyai 11 duri dan 13-14 lembut, bukan sinar berduri. Hind, sirip dubur dengan 3 duri dan 11-12 sinar.

Warna umum badan berwarna kelabu muda dengan ciri kilauan sisik kecil. Bahagian belakang berwarna gelap, ventral, bahagian bawah badan hampir putih. Garis lateral nipis, jelas kelihatan di kepala, hampir hilang ke arah ekor. Pada awal garis lateral, di kedua sisi badan terdapat tempat arang, dioleskan.

Bahagian depan kepala berwarna plumbum gelap; dengan latar belakang ini, tempat keemasan yang memanjang menonjol, terletak di antara mata ikan. Pada individu muda, hiasan ini dinyatakan dengan lemah, mungkin tidak ada sama sekali. Jalur berjalan di sepanjang sirip punggung. Garis membujur gelap kadang-kadang dapat dilihat di seluruh badan.

Sirip ekor mempunyai bentuk bercabang yang paling biasa, yang disebut oleh ahli biologi homocercal. Ekor dan sirip melengkapkannya adalah simetris. Sirip sirip berwarna gelap, pinggir luarnya dikelilingi oleh sempadan yang hampir hitam..

Dorado tergolong dalam genus spar, yang pada gilirannya termasuk dalam keluarga spar, atau, seperti yang sering disebut, ikan mas. Dorado adalah spesies monotip, iaitu, ia tidak mempunyai subspesies.

Tetapi ada senama. Terdapat seekor ikan yang juga disebut dorado. Nama sistemnya adalah Salminus brasiliensis, ahli keluarga haracin. Ikan air tawar, mendiami sungai Amerika Selatan: Parana, Orinoco, Paraguay dan lain-lain.

Kedua dorado disatukan dengan kehadiran bintik-bintik emas yang berwarna. Selain itu, kedua-dua ikan tersebut menjadi sasaran perikanan. Dorado Amerika Selatan hanya menarik minat nelayan amatur, Atlantik - kepada atlet dan nelayan.

Gaya hidup dan habitat

Dorado adalah ikan pelagis. Ia mentolerir air dengan kemasinan dan suhu yang baik. Dorado menghabiskan hidupnya di permukaan, di muara sungai, di lagun masin ringan. Ikan matang menempel pada kedalaman sekitar 30 m, tetapi dapat turun hingga 100-150 meter.

Dipercayai bahawa ikan itu menjalani gaya hidup wilayah dan tidak bergerak. Tetapi ini bukan peraturan mutlak. Penghijrahan makanan dari lautan terbuka ke kawasan pesisir Sepanyol dan Kepulauan Britain berlaku secara berkala. Pergerakan dilakukan oleh individu tunggal atau kawanan kecil. Dengan bermulanya musim sejuk, ikan kembali ke tempat yang lebih dalam kerana takut suhu rendah.

Alfred Edmund Brehm, dalam kajian legenda "Kehidupan Haiwan", menunjukkan bahawa sezamannya - orang Venesia - membesarkan dorado di kolam besar. Mereka mewarisi amalan ini dari orang Rom kuno..

Pada zaman kita, penanaman dorado, tombak emas di ladang ikan telah menjadi perkara biasa. Ini memberi alasan untuk menegaskan bahawa terdapat spesies Dorado yang tumbuh secara semula jadi dan secara semula jadi.

Golden Spar, alias Dorado, ditanam dengan beberapa cara. Dengan kaedah yang luas, ikan disimpan dengan bebas di kolam dan lagun. Dengan kaedah penanaman separa intensif, pengumpan dan kandang besar dipasang di perairan pesisir. Kaedah intensif melibatkan pembinaan tangki di atas tanah.

Kaedah ini sangat berbeza dari segi kos pembinaan, pemeliharaan ikan. Tetapi kos pengeluarannya pada akhirnya ternyata sepadan. Penggunaan kaedah pengeluaran tertentu bergantung pada keadaan dan tradisi tempatan. Di Yunani, sebagai contoh, kaedah berdasarkan pemeliharaan bebas dorado lebih maju..

Kaedah penangkapan dorado yang luas adalah dekat dengan memancing tradisional. Perangkap dipasang di laluan migrasi ikan. Hanya pasangan emas remaja yang ditetas secara industri, yang dilepaskan dalam jumlah besar ke laut. Kaedahnya memerlukan kos peralatan yang minimum, tetapi hasil tangkapan ikan tidak selalu dapat diramalkan..

Di laguna untuk penanaman yang luas, bukan hanya remaja dorado, tetapi juga pucuk mullet, bass laut, dan belut biasanya dilepaskan. Golden Spar berkembang menjadi ukuran komersial awal 350 g dalam 20 bulan. Kira-kira 20-30% ikan yang dilepaskan mematuhi tempat hidup mereka bermula selama ini.

Pengeluaran Dorado dengan kandungan percuma mencapai 30-150 kg per hektar per tahun atau 0.0025 kg per meter padu. meter. Pada masa yang sama, ikan tidak diberi makan secara buatan, dana dibelanjakan hanya untuk menanam goreng. Kaedah yang luas sering digunakan bersama dengan penangkapan ikan dorado tradisional dan teknik lain yang lebih intensif..

Dengan kaedah separa intensif pembiakan dorado, kawalan manusia terhadap populasi lebih tinggi daripada dengan pemeliharaan percuma. Pilihan yang berkaitan dengan membesarkan remaja ke keadaan yang lebih matang adalah mungkin untuk mengurangkan kerugian dan memendekkan masa untuk mencapai ukuran yang dapat dipasarkan.

Ia sering digunakan untuk menyimpan ikan di kandang besar di laut terbuka. Dalam kes ini, ikan diberi makan, dan, kadang-kadang, tempat di mana ikan disimpan diberi oksigen. Dengan kaedah ini, kira-kira 1 kg ikan yang dapat dipasarkan diperoleh dari satu meter padu kawasan perairan. Jumlah produktiviti adalah 500-2500 kg sehektar per tahun.

Kaedah penanaman intensif untuk Dorado melibatkan beberapa fasa. Pertama, goreng diperoleh dari kaviar. Di kolam dengan suhu 18-26 ° C dan kepadatan ikan 15-45 kg per meter padu. meter adalah makanan utama. Tahap pertama berakhir apabila dorado muda mencapai berat 5 g.

Untuk pemeliharaan lebih lanjut, tombak emas dipindahkan ke tempat penahanan yang lebih besar. Ini boleh menjadi dasar darat, kolam renang tertutup atau tangki terapung yang terletak di jalur pantai, atau struktur sangkar yang dipasang di laut..

Dorado mentolerir kehidupan orang ramai dengan baik, oleh itu kepadatan ikan di takungan ini cukup tinggi. Perkara utama ialah terdapat cukup makanan dan oksigen. Dalam keadaan sedemikian, dorado tumbuh hingga 350-400 g setahun..

Semua kaedah pembiakan untuk Dorado mempunyai kebaikan dan keburukan. Ladang yang paling maju menggunakan kaedah intensif untuk memberi makan ikan di kandang laut yang terendam. Dalam kes ini, tidak diperlukan kos pengudaraan, pembersihan dan pengepaman air. Walaupun kepadatan populasi ikan di dalam sangkar mestilah kurang daripada di kolam renang dalaman.

Pembahagian tenaga kerja antara ladang ikan berlaku secara semula jadi. Ada yang mulai mengkhususkan diri dalam pengeluaran anak-anak, yang lain dalam penanaman spar emas ke negara komersial, yang dapat dipasarkan, yaitu, hingga berat 400 g. Dorado dapat tumbuh lebih banyak - hingga 10 atau bahkan 15 kg, tetapi ikan besar kurang permintaan, dagingnya dianggap kurang sedap.

Dorado tidak diberi makan selama 24 jam sebelum dihantar untuk dijual. Ikan lapar bertolak ansur dengan pengangkutan lebih baik dan mengekalkan penampilan segar lebih lama. Pada peringkat penangkapan ikan, ikan disusun: spesimen yang rosak dan tidak hidup dikeluarkan. Kaedah menangkap kumpulan ikan bergantung pada kaedah memelihara ikan. Selalunya ia adalah kumpulan ikan dengan jaring atau kemiripan pukat.

Kos penanaman buatan Dorado agak tinggi. Setiap individu berharga sekurang-kurangnya 1 euro. Tidak lebih daripada kos utama ikan yang ditangkap dengan cara yang semula jadi, tradisional, tetapi dikutip oleh pembeli lebih tinggi. Oleh itu, kadang-kadang dorado yang diternak disajikan sebagai ikan yang ditangkap di laut lepas..

Pemakanan

Dorado terdapat di kawasan yang kaya dengan krustasea kecil, moluska. Mereka adalah makanan utama ikan karnivor ini. Satu set gigi, yang mengandungi taring dan geraham yang kuat, membolehkan anda merebut mangsa dan menghancurkan cangkerang udang, krustasea kecil dan kerang.

Dorado makan ikan kecil, invertebrata laut. Serangga dikumpulkan dari permukaan air, telur diambil di antara alga, dan mereka tidak menolak alga itu sendiri. Untuk pembiakan ikan tiruan, makanan kering berbutir digunakan. Mereka dibuat berdasarkan kacang soya, makanan ikan, sisa pengeluaran daging.

Ikannya tidak terlalu cerewet tentang makanan, tetapi ia sangat digemari oleh gourmets dan termasuk dalam produk gourmet. Hidangan Dorado termasuk dalam diet Mediterranean. Oleh kerana komposisinya, dorado yang enak bukan hanya produk makanan, tetapi juga produk perubatan..

100 g spar emas (dorado) mengandungi 94 kcal, 18 g protein, 3.2 g lemak dan bukan satu gram karbohidrat. Seperti banyak makanan yang termasuk dalam diet Mediterranean, dorado menurunkan kadar kolesterol darah, meningkatkan keanjalan arteri, iaitu, dorado menentang aterosklerosis.

Penggunaan hidangan dari ikan ini ditunjukkan apabila perlu untuk mengurangkan berat badan. Sejumlah besar kalium, selain merangsang kerja otot jantung dan menurunkan tekanan, mengaktifkan otak, meningkatkan ingatan, meningkatkan kecerdasan.

Iodin adalah komponen banyak makanan laut; terdapat juga banyak di dorado. Kelenjar tiroid, sistem kekebalan tubuh secara umum, metabolisme, sendi dan bahagian badan yang lain menerima unsur ini dengan rasa syukur.

Kadang-kadang seni kuliner khas tidak diperlukan untuk menyediakan hidangan dari torehan emas. Cukup untuk mengambil fillet dorado dan bakar di dalam ketuhar. Gourmets boleh meluangkan masa untuk memasak sendiri atau memesan, misalnya, dorado dalam kerak pistachio atau dorado rebus dalam wain, atau dorado dengan saus hollandaise, dan sebagainya..

Pembiakan dan jangka hayat

Spar emas (dorado) sepanjang keberadaannya berjaya mengubah jantina secara semula jadi. Dorado dilahirkan sebagai lelaki. Dan dia menjalani ciri kehidupan lelaki. Pada usia 2 tahun, lelaki dilahirkan semula menjadi wanita. Kelenjar seks yang berfungsi sebagai testis menjadi ovari.

Memiliki dua jantina tidak jarang berlaku pada haiwan dan tumbuhan. Semua ikan milik keluarga pasangan ini menjalankan strategi pembiakan ini. Antaranya terdapat spesies yang secara serentak mempunyai ciri-ciri kedua-dua jantina..

Terdapat mereka yang secara konsisten menghasilkan ciri-ciri seksual tertentu. Dorado, kerana permulaan kehidupan lelaki dan kesinambungan wanita, adalah penganut dichogami seperti protandria.

Pada musim gugur, dari Oktober hingga Disember, betina Dorado bertelur 20,000 hingga 80,000 telur. Dorado roe sangat kecil, diameternya tidak lebih dari 1 mm. Perkembangan larva memerlukan masa yang lama - kira-kira 50 hari pada suhu 17-18 ° C. Kemudian ada pelepasan goreng yang besar, yang kebanyakannya dimakan oleh pemangsa laut.

Dalam pembiakan buatan, bahan pembiakan asli diambil secara langsung dari alam semula jadi. Dalam keadaan semasa, setiap ladang ikan besar memelihara kawanannya sendiri - sumber telur dan goreng.

Kawanan induk dipelihara secara berasingan; pada awal musim pembiakan, Dorado pembiakan dipindahkan ke lembah pemijahan. Menjaga bahagian lelaki dan wanita yang betul agak sukar kerana kecenderungan ikan untuk menukar jantina.

Ikan dibawa ke masa pemijahan dengan meningkatkan pencahayaan dan menjaga suhu yang diperlukan. Penyusunan semula fisiologi berlaku pada ikan, seolah-olah mereka secara semula jadi menghampiri saat kelahiran.

Terdapat dua sistem pemeliharaan untuk dorado fry: dalam tangki kecil dan besar. Apabila remaja dihasilkan dalam tangki kecil, 150-200 goreng menetas dalam 1 liter air kerana kawalan penuh terhadap kualiti air.

Semasa menetas goreng di kolam besar, tidak lebih dari 10 goreng menetas dalam 1 liter air. Produktiviti sistem ini lebih rendah, tetapi prosesnya lebih dekat dengan semula jadi, sebab itulah lahirnya remaja Dorado yang lebih layak..

Selepas 3-4 hari, kantung kuning telur keemasan habis. Goreng sudah siap untuk dimakan. Rotifers biasanya ditawarkan kepada Dorado yang baru dilahirkan. Selepas 10-11 hari, Artemia ditambahkan ke rotifers.

Sebelum memberi makan krustasea diperkaya dengan bahan lipid, asid lemak, vitamin. Sebagai tambahan, mikroalga ditambahkan ke kolam di mana goreng tinggal. Ini mewujudkan persekitaran yang baik untuk pertumbuhan remaja. Apabila anda mencapai berat 5-10 g, diet protein tinggi akan berakhir.

Dorado goreng meninggalkan taman asuhan pada usia 45 hari. Mereka dipindahkan ke kolam lain, beralih ke sistem kuasa yang berbeza. Pemberian makanan tetap kerap dilakukan, tetapi makanan beralih ke bentuk industri yang berbutir. Dorado mula mendapat keadaan yang boleh dipasarkan.

Golden Spar secara tradisional adalah makanan istimewa. Hasil tangkapan biasa dengan jaring dan pukat cukup mahal kerana kecenderungan Dorado untuk hidup secara individu atau kawanan kecil. Pembiakan buatan telah menjadikan ikan lebih berpatutan. Penurunan harga yang nyata hanya bermula pada abad ke-21, dengan munculnya ladang ikan yang besar.

Dorado boleh dibeli di pasaran Eropah dengan harga 5.5 euro sekilogram. Di Rusia, harga spar emas hampir dengan harga Eropah. Harga runcit Dorado antara 450 hingga 600 malah 700 rubel sekilogram.

Dorado: jenis ikan apa, di mana ia dijumpai, komposisi, kandungan kalori, sifat berguna

Selamat tengah hari, pembaca yang dikasihi! Ikan Dorado (Coryphane, Golden cad atau Sea crucian carp) adalah ikan laut yang cukup popular dan meluas, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bagaimana ia berguna untuk tubuh, bagaimana memasaknya dengan betul.

Saya akan memberitahu anda mengenai perkara ini dalam artikel ini dengan terperinci dan teratur.!

Dorado: jenis ikan apa, di mana ia dijumpai dan bagaimana rupanya

Dorado - tergolong dalam keluarga pasangan ikan, tinggal terutamanya di Laut Mediterranean dan di bahagian timur Lautan Atlantik. Baru-baru ini (pada akhir 90-an) dilihat di luar pantai Crimea.

Corifena terkenal dan terkenal sejak sekian lama, bahkan di Rom kuno, daging Dorado sangat dihargai. Di Malta, gigi taring ikan ini dimasukkan ke dalam cincin oleh tukang perhiasan dan dijual sebagai gigi serpentin dengan sifat ajaib..

Di negara-negara Mediterranean, hidangan yang dibuat dari corifena dianggap meriah dan sangat popular, terutama di kalangan pelancong. Di Malta, restoran ikan membakarnya sepenuhnya, dan juga menyediakan pai yang lazat.

Di antara gourmets dan peminat ikan ini, spesimen tidak lebih dari 40 cm, digoreng dalam kuali atau dibakar di dalam ketuhar hanya dengan kepalanya, sangat dihargai.

Dorado ditanam secara buatan di Perancis, Turki, Yunani, Itali. Untuk menjadikan ikan benar-benar enak dan sihat, ia dibiakkan di bilik tertutup dengan keadaan khas yang meniru musim.

Dalam penampilan, ikan mas laut mempunyai badan hampir bujur dengan kepala tumpul dan sisi rata, sirip punggung yang sangat panjang dan ekor yang jelas.

Timbangan keperakan yang sangat cantik, sirip dengan warna merah jambu sedikit. Terdapat garis kuning terang di antara mata, dan bintik coklat di ekornya, yang hilang setelah kematian ikan.

Pada nota! Dorado tergolong dalam urutan perchiformes dan keluarga sparid (ikan mas laut), tetapi bass laut tidak!

Dorado in vivo

Dorado: komposisi kimia

Kelebihan ikan ini terletak pada komposisi kimianya yang unik. Vitamin dapat dibezakan - Vitamin A, vitamin B (B1, B2, B5, B9, B12) dan Vitamin PP.

Daripada mineral, ikan mas dihargai kerana kandungan kalsium, zink, selenium dan tembaga yang tinggi, tetapi yang paling penting adalah yodium, yang menjadikan ikan ini paling berguna untuk wanita hamil, kanak-kanak dan orang tua..

Dorado: kandungan kalori

Dorado boleh dikaitkan dengan makanan rendah kalori, jadi dalam 100 gr. daging mengandungi hanya 95 kcal.

  • Goreng - 103 kcal
  • Di grid - 90.8 kcal
  • Oven yang dibakar tanpa minyak 96 kcal
  • Ketuhar yang dibakar dengan mentega - 109 kcal

BZHU untuk 100 gr. - Protein (19.9 g), Lemak (1.3 g), Karbohidrat (0).

Catatan: Dorado boleh dimakan 2-3 kali seminggu, dicerna dalam tubuh manusia selama lebih dari tiga jam.

Bangkai dorado segar

Dorado: faedah dan khasiat yang bermanfaat

1. Ikan mempunyai banyak daging dan tulang sangat sedikit.

2. Kandungan kalori rendah dan jumlah protein yang mencukupi membolehkan anda memasukkan hidangan dari corifena untuk menurunkan berat badan.

3. Kehadiran asid lemak tak jenuh ganda memberi kesan positif pada sistem kardiovaskular.

4. Disarankan untuk pencegahan aterosklerosis dan normalisasi kadar kolesterol darah.

5. Kalium menguatkan sistem saraf, otot jantung dan menormalkan tekanan darah.

6. Iodin membantu menormalkan kelenjar tiroid.

7. Zat besi sangat penting untuk pencegahan anemia.

8. Zink sangat penting untuk menguatkan imuniti.

9. Ikan crucian laut boleh digunakan untuk pankreatitis hanya dalam bentuk rebus atau potongan kukus tidak lebih dari dua kali seminggu.

Dorado untuk wanita hamil dan menyusui

Makan dorado semasa mengandung hanya akan memberi manfaat kepada tubuh wanita dan anaknya yang belum lahir dan tidak perlu risau sama sekali untuk makan berlebihan..

Lebih banyak vitamin dan mineral akan lebih baik, tetapi tidak membahayakan. Ikan paling sedap dimakan rebus, dibakar atau direbus.

Tetapi ketika menyusu, produk seperti itu harus disuntikkan dalam bahagian kecil (lebih baik dalam bentuk rebus), agar tidak menimbulkan reaksi alergi terhadap laut, produk pada bayi, dan mungkin juga mengalami perut atau kolik.

Dorado untuk kanak-kanak

Kanak-kanak boleh mula memberikan produk seperti itu hanya dari 11 bulan, tetapi pertama-tama mencuba sepotong kecil karpet teh dan secara beransur-ansur anda dapat menambah bahagiannya menjadi 90 gram.

Dorado mengandungi banyak daging, tetapi ada juga tulang, jadi bersihkanlah fillet dengan hati-hati agar anak itu tidak tersedak pada tulang kecil.

Dorado untuk penurunan berat badan

Sekiranya anda mengikuti sosok anda, berusaha untuk menurunkan berat badan, selalu duduk di pelbagai diet, maka ikan seperti ikan karang mesti ada dalam diet anda.

Ketiadaan karbohidrat, sejumlah besar protein dan minimum lemak menyumbang kepada ketepuan badan yang baik, dan vitamin dan mineral juga akan memperkaya tubuh dengan zat berguna, sambil mengekalkan rasa kenyang untuk waktu yang lama.

Goreng dengan sayur-sayuran

Cara membuat dorado yang sedap

Cara yang paling berguna untuk memasak ikan mas adalah dengan mengukus, dengan kaedah ini ikan menyimpan maksimum vitamin, unsur mikro dan makro. Ternyata sangat enak, berair dan sihat jika anda membakarnya di dalam ketuhar dengan kerajang.

Lebih-lebih lagi, untuk mengekalkan rasa enak, kelembutan dan rasa unik dalam daging, tidak perlu memasak dorado untuk waktu yang lama. Orang Yunani lebih suka memanggang ikan ini, bakar di dalam oven dengan garam atau kentang..

Sekiranya anda ingin memasaknya dalam kuali, lebih baik melakukannya dalam beberapa sos wain putih kering, maka ikan akan menjadi berair. Dorado sesuai dengan kentang, sayur-sayuran dan nasi.

Rasakan rasa dengan pasli, thyme atau rosemary sederhana. Cuba dan bereksperimen!