15 prinsip pemakanan untuk ibu menyusu

Sebilangan ibu menyusu memakan segalanya, sementara yang lain menyekat diri mereka sendiri. Siapa yang betul? Apa yang harus menjadi menu agar tidak membahayakan anak atau wanita itu sendiri?

Prinsip 1

Pemakanan harus lengkap dan pelbagai

Pastikan semua jenis produk utama terdapat dalam menu anda:

  • bijirin dan roti (mengandungi banyak karbohidrat berguna dan serat makanan, vitamin B dan mineral penting)
  • daging, ayam, ikan, telur (mereka adalah sumber utama protein dan zat besi yang diserap oleh badan kita)
  • produk tenusu (tinggi kalsium)
  • sayur-sayuran dan buah-buahan (dari mana kita mendapat banyak vitamin, asid folik, serat dan mineral)

Cubalah ada di menu anda setiap hari:

100 - 150 gr keju kotej, 15 - 20 gr mentega dan 25 - 30 minyak sayuran (bunga matahari, biji rami, jagung, zaitun), 20 - 30 gr keju,

200 - 300 gr bubur,

200 gram daging, unggas atau ikan (semua jenis rendah lemak),

500 - 600 gr sayur-sayuran dan 200 - 300 gr buah

Prinsip 2

Produk dengan potensi alergen yang meningkat harus dikecualikan dari menu sama sekali atau dicuba sedikit, memerhatikan keadaan anak dengan teliti dalam 12 - 18 jam setelah memakan produk "mencurigakan". Antara yang "tidak boleh dipercayai" termasuk: kacang tanah, ketam, udang, madu, buah sitrus, coklat.

Hati-hati - tidak lebih dari 2-3 telur setiap minggu - makan telur: ia juga boleh mencetuskan reaksi alergi.

Berbeza dengan sikap tradisional, susu adalah produk lain yang tidak digemari oleh menu ibu menyusu. Faktanya ialah protein susu lembu adalah alergen yang kuat. Di samping itu, ia adalah produk tenusu yang sering menyebabkan kolik pada kanak-kanak kerana intoleransi terhadap gula susu - laktosa. Oleh itu, lebih baik memilih susu fermentasi daripada mereka: yogurt asli tanpa gula dan bahan tambahan buah, kefir lama yang baik dan susu panggang yang ditapai.

Prinsip 3

Lebih sedikit kalori kosong

Ya, tentu saja, kadang-kadang anda mahukan sesuatu yang "manis dan enak". Tetapi ingat bahawa gula-gula secara praktikal tidak mengandungi nutrien yang berguna, tetapi boleh membahayakan bayi dengan serius. Bagaimanapun, gula meningkatkan proses fermentasi, yang "boleh disalahkan" untuk penampilan kolik. Oleh itu, pakar pemakanan menasihatkan untuk menggantinya dengan fruktosa atau (dalam jumlah kecil dan dengan berhati-hati!) Madu. Marshmallow dan marshmallow boleh diterima dalam diet ibu, tetapi anda tidak boleh menyalahgunakannya.

Prinsip 4

Alkohol bukan untuk ibu menyusu

Apa sahaja yang mereka katakan tentang fakta bahawa sedikit alkohol, diminum sekali-sekala, tidak akan menyakiti anak, menyerahkannya sepenuhnya. Ibu yang penyayang tidak dapat melakukan hal seperti itu untuk anak mereka, jadi tidak sukar bagi mereka untuk hidup tanpa alkohol selama beberapa tahun. By the way, khabar angin bahawa bir meningkatkan laktasi adalah mitos kosong dan berbahaya. Selain itu, cubalah minum lebih sedikit kopi, teh, dan hadkan penggunaan minuman dan makanan berkafein yang lain agar bayi tidak menjadi berlebihan..

Prinsip 5

Pastikan minum lebih banyak

Penyelidikan moden menunjukkan bahawa cara lama untuk meningkatkan penyusuan dengan teh susu sama sekali tidak berkesan seperti yang difikirkan sebelumnya. Dan susu tidak selalu baik untuk ibu menyusu dan bayinya (lihat Prinsip 2). Ingatlah bahawa dalam tiga hingga empat hari pertama selepas melahirkan, ketika laktasi berlaku, anda tidak boleh minum banyak, jika tidak, risiko mastitis meningkat.

Tetapi apabila laktasi sudah ditetapkan, anda boleh dan harus minum banyak, kerana susu ibu adalah sekitar 87% air. Beri pilihan kepada minuman sihat: jus segar, minuman buah, kompot. Sekiranya anda bimbang tentang sosok anda, maka minum banyak air, jadi anda akan menyediakan badan dengan cecair yang diperlukan dan anda tidak akan mendapat kalori tambahan.

Penting sekali untuk tidak menahan dahaga, selama masa makan, peningkatan kebutuhan akan cairan adalah norma, dan ini harus diambil kira. Jadikan peraturan untuk minum segelas air atau jus (kompot) sebelum memberi makan, dan pada siang hari minum 8 - 10 gelas cecair (lebih banyak jika dikehendaki).

Prinsip 6

Lebih baik kukus dan bakar

Sekarang, untungnya, anda boleh membeli kapal wap yang murah dan baik, di mana anda boleh memasak beberapa hidangan pada masa yang sama. Pastikan anda mendapat satu. Dengan mengukus, anda akan dapat mengekalkan jumlah vitamin dan nutrien maksimum daripada, misalnya, semasa memasak, kerana dengan cara ini mereka tidak akan dihanyutkan ke dalam air. Bagus untuk menyediakan makanan untuk ibu menyusu dan membakar di dalam ketuhar. Tetapi jangan menggoreng: kaedah memasak ini meningkatkan kandungan kalori hidangan dengan serius dan menyumbang kepada berlakunya karsinogen.

Prinsip 7

Jangan lupa tentang vitamin

Agar bayi dapat menerima semua vitamin yang diperlukan, mereka mesti menjalani diet ibu yang menyusu. Dan jika dalam kehidupan seharian kita tidak selalu memikirkan apakah kita mempunyai cukup vitamin, maka, untuk memberi makan anak, kita mesti melakukan ini. Oleh itu, disarankan untuk terus mengambil kompleks vitamin khas dan makan sekurang-kurangnya lima hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari (satu hidangan bermaksud ½ pisang atau 1 epal, dll.)

Pengilang makanan bayi juga menghasilkan produk khas untuk ibu menyusu yang diperkaya dengan vitamin dan mineral.

Prinsip 8

Berhati-hati tanpa bahaya

Cuba menjaga kandungan racun perosak, racun rumpai dan bahan lain yang berbahaya bagi tubuh dalam makanan anda cenderung menjadi sifar. Untuk memudahkan ini, basuh buah-buahan dan sayur-sayuran dengan teliti, potong kulit dari yang dibeli, buang lemak dari daging, ikan dan unggas (mengandungi kepekatan bahan toksik yang sangat tinggi). Pilih makanan dengan kandungan pengawet, penstabil dan warna tiruan terendah: ia bukan sahaja berbahaya, tetapi juga boleh menyebabkan reaksi alergi pada anak dan anda.

Prinsip 9

Buat karbohidrat kompleks

Daripada karbohidrat di atas meja anda, lebih kerap kompleks. Oleh itu, masak pelbagai bijirin lebih kerap dan makan gulung lebih jarang..

Prinsip 10

Kalsium adalah segala-galanya

Pastikan makanan mengandung kalsium tinggi dalam diet ibu yang menyusu. Ini penting bukan sahaja untuk bayi, tetapi juga untuk ibu sendiri. Untuk mengelakkan osteoporosis dan masalah kesihatan lain dan mencegah perkembangannya pada anak, makan keju keras, keju kotej, ikan (lebih suka salmon atau sardin), yogurt, brokoli, buah ara kering, selada hijau, kacang almond setiap hari.

Prinsip 11

Ingat perkembangan otak anak

Oleh kerana pada bulan-bulan pertama kehidupan bayi tumbuh dan berkembang secara intensif, penting untuk mengambil makanan yang diperlukan untuk perkembangan otak, terutamanya yang mengandungi asid lemak omega-3. Pastikan makan ikan kukus, rebus atau panggang 1-2 kali seminggu, tambahkan biji rami ke salad (anda boleh membelinya di farmasi) atau bumbui dengan minyak biji rami.

Prinsip 12

Mencegah kembung perut

Cuba sesedikit mungkin dan hanya dalam jumlah kecil untuk memakan makanan yang menyebabkan kembung, yang berlaku kerana peningkatan pengeluaran gas (perut kembung). Hati-hati semasa menambah tembikai, tembikai, anggur, kacang polong, kubis, jagung, timun, zucchini, terung, pelbagai rempah dan sos ke menu anda.

Prinsip 13

Untuk ibu menyusu - yang paling berguna

Tidak kira berapa banyak yang anda mahu makan sesuatu yang salai, masin, pedas, goreng, cubalah untuk menahannya. Semua produk ini tidak hanya berguna untuk bayi, tetapi juga untuk anda. Lebih baik jangan makan sosej, produk separuh siap, makanan segera, dll..

Prinsip 14

Ukuran segala-galanya adalah kepala

Anda juga tidak boleh mengikuti nasihat umum untuk makan "untuk dua", tetapi anda juga tidak boleh menghabiskan diri anda dengan sekatan ibu menyusu. Pastikan kandungan kalori dalam diet harian anda tidak melebihi 2500 kkal dan tidak turun di bawah 1800. Sebilangan besar ibu menyusu kenyang dan tidak menambah berat badan apabila dimakan 2000 - 2200 kkal sehari.

Prinsip 15

Walaupun anda mengambil kira semua petua sebelumnya, anda tidak akan diinsuranskan daripada kesilapan. Semua kanak-kanak berbeza dan memerlukan pendekatan yang berbeza, termasuk dalam makanan. Pilih makanan yang tepat untuk anda perlahan-lahan, perhatikan reaksi bayi dengan teliti. Luaskan diet anda dan perkenalkan makanan baru tidak lebih dari sekali setiap dua hari. Ikuti skema berikut: makan sesuatu yang baru - tunggu 18 jam. Sekiranya kanak-kanak itu tidak mempunyai reaksi (alahan, kolik, dan lain-lain), maka produk tersebut telah lulus ujian dan telah membuktikan dirinya sebagai "dipercayai".

Pada minggu-minggu pertama, komponen menu ibu berikut sesuai untuk hampir semua bayi:

  • kefir rendah lemak, keju kotej, yogurt, krim masam,
  • bubur (soba, oatmeal, jagung, beras, dari beberapa bijirin), roti gandum,
  • daging lembu, daging ayam belanda, daging babi tanpa lemak,
  • epal hijau.

Mereka memerlukan pengenalan secara beransur-ansur ke dalam diet ibu menyusu:

  • susu lembu keseluruhan,
  • bubur semolina, roti putih,
  • daging ayam,
  • buah beri (strawberi, raspberi, kismis, beri hitam, dll.), delima, nanas, kesemek, kacang, cendawan, tomato, wortel, bit dan buah-buahan dan sayur-sayuran lain.

Tidak diingini semasa memberi makan:

  • kobis,
  • kekacang
  • makanan dalam tin
  • makanan salai, goreng, masin dan berlemak.

Walaupun anak kecil anda sangat sensitif pada mulanya dan menu anda tidak terlalu pelbagai kerana ini, jangan putus asa. Ulangi "percubaan makanan" sedikit kemudian dan, kemungkinan besar, anak akan memperlakukannya dengan lebih baik, dan diet anda akan berkembang dengan ketara.

Pemakanan ibu menyusu selepas melahirkan anak (dengan hepatitis B): jadual mengikut bulan

Tarikh penerbitan: 25.10.2018 | Pandangan: 41320

Di Jepun, Great Britain dan negara maju lain mengenai diet ibu menyusu dikatakan: “Lengkap, pelbagai. Semuanya mungkin, tetapi dengan sederhana ”[1]. Di Rusia, sikap terhadap isu ini lebih parah. Di banyak laman berbahasa Rusia (dan bukan hanya), anda boleh mendapatkan maklumat mengenai larangan pemakanan semasa penyusuan (HB), yang tidak mempunyai alasan saintifik. Pertimbangkan kedua-dua sudut pandangan tersebut.

Secara teori, makanan alergenik menimbulkan gangguan serius pada tubuh bayi, tetapi pada hakikatnya, kes seperti itu direkodkan semakin kurang..

Prinsip pemakanan umum untuk HB: kalori dan diet

Susu ibu adalah satu-satunya sumber pemakanan bagi bayi yang baru lahir selama 6 bulan pertama. Mengikut idea alam semula jadi, produk ini seimbang secara optimum, oleh itu ia biasanya diserap oleh bayi dan melatih saluran pencernaan berfungsi "seperti orang dewasa." Untuk mengecualikan gangguan dalam perkembangan tubuh anak, menu ibu yang menyusu harus hypoallergenic dan berkhasiat mungkin.

Kandungan kalori makanan setiap hari semasa penyusuan susu ibu meningkat 450-500 kkal dan 2300-2500 kkal dalam 6 bulan pertama (berbanding 1800-2000 kkal sehari untuk wanita bukan hamil yang aktif dan tidak menyusui). Jumlah kalori tambahan yang diperlukan oleh seorang wanita menyusui juga bergantung pada umurnya, indeks jisim badan, tahap aktiviti, dan tahap penyusuan. [3]

Susu ibu dibuat dari apa yang masuk ke aliran darah ibu anda, bukan dari perutnya atau saluran pencernaan. [10].

Sekatan pemakanan untuk hepatitis B: penyelidikan

Tanpa asas saintifik, mitos popular mengenai diet ibu semasa penyusuan boleh menjadi penghalang dan membawa kepada larangan diet yang tidak perlu pada ibu menyusu.

Semasa mengandung, badan ibu bersiap untuk menyusu bukan hanya dengan mengembangkan payudara, tetapi juga dengan menyimpan nutrien dan tenaga tambahan untuk menghasilkan susu ibu. Sebelum dan selepas melahirkan, ibu biasanya mengalami peningkatan selera makan dan dahaga, serta perubahan pilihan makanan tertentu. Diet yang dibatasi dapat mengurangkan kualiti hidup ibu yang menyusu dan menghalangnya daripada terus menyusui secara eksklusif. Satu kajian mendapati bahawa untuk alasan ini beberapa ibu memilih untuk tidak menyusui, dan menunjukkan bahawa, menurut banyak wanita, makanan yang mereka makan secara langsung mempengaruhi pengeluaran susu ibu mereka [4]. Di samping itu, ibu sering diberi nasihat yang tidak jelas. Sebagai contoh, seorang ibu mungkin diminta meminum susu lembu untuk meningkatkan pengeluaran susu ibu, sementara cadangan lain tidak menggalakkan pengambilan susu lembu untuk mencegah alahan pada bayi dengan hepatitis B.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, apabila seorang ibu mempunyai tabiat makan yang sihat, biasanya tidak ada alasan untuk mengubahnya ketika menyusu. [1].

Makanan terlarang: senarai

Makanan alahan. Kanak-kanak mungkin bertindak balas terhadap makanan tertentu, walaupun ini tidak biasa. Sekiranya bayi anda baru lahir mempunyai reaksi yang jelas setiap kali anda memakan buah atau sayur tertentu, mungkin bermanfaat untuk menghilangkan makanan tersebut dari makanan anda..

Kafein. Kekecohan, kegelisahan, dan kurang tidur telah dilaporkan pada bayi ibu dengan pengambilan kafein yang sangat tinggi, bersamaan dengan kira-kira 10 atau lebih cawan kopi sehari. Kajian pada ibu yang mengambil 5 cawan kopi sehari tidak menemukan rangsangan pada bayi yang disusui berusia 3 minggu ke atas. Bagi kebanyakan wanita, had 300-500 mg sehari mungkin tahap selamat. Minum lebih dari 450 ml kopi sehari dapat mengurangkan kepekatan zat besi dalam susu ibu dan menyebabkan anemia kekurangan zat besi ringan pada beberapa bayi yang disusui. [6]

Lemak trans. Berbeza dengan manfaat asid docosahexaenoic (DHA), asid lemak trans dalam susu ibu boleh memberi kesan buruk kepada pertumbuhan dan perkembangan bayi [9]. Tahap tinggi asid lemak trans secara konsisten dikaitkan dengan tahap DHA yang lebih rendah. Makanan yang paling biasa yang mengandungi asid lemak trans adalah makanan panggang, makanan ringan, makanan segera, dan marjerin. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan mengehadkan lemak trans hingga 1% daripada jumlah pengambilan kalori setiap hari [8].

Seekor ikan. Wanita yang menyusu (serta wanita hamil; wanita yang mengandung anak; ibu bapa dan penjaga kanak-kanak) harus mengikuti garis panduan makan ikan Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA) [2]:

  • Makan 2-3 hidangan ikan setiap minggu dari senarai "Pilihan Terbaik" atau 1 bahagian dari senarai "Pilihan Baik" dari FDA / EPA "Nasihat mengenai Makan Ikan".
  • Makan pelbagai jenis ikan.
  • Untuk ikan yang ditangkap oleh keluarga atau rakan, periksa garis panduan penggunaan yang disyorkan. Sekiranya tidak ada cadangan seperti itu, makan satu hidangan produk ini dan tidak ada ikan lain minggu ini..
  • Hidangkan 1 hingga 2 hidangan ikan setiap minggu kepada kanak-kanak berumur 2 tahun.

Merkuri boleh membahayakan otak dan sistem saraf sesiapa sahaja yang terdedah terlalu lama dari waktu ke waktu. Oleh itu, ikan yang rendah merkuri adalah pilihan yang baik untuk semua orang. [3]

Alkohol mengurangkan pengeluaran susu. Minum tidak sengaja (seperti 1 gelas wain atau bir sehari) tidak mungkin menyebabkan masalah jangka pendek atau jangka panjang pada bayi, terutama jika ibu menunggu 2 hingga 2.5 jam sebelum menyusu. Minum alkohol dalam jumlah besar setiap hari (lebih dari 2 kali sehari) boleh memberi kesan negatif kepada bayi dan kelihatannya memendekkan masa menyusui. [7]

Kandungan kalori dan produk makanan BJU: senarai

Makanan ibu semasa menyusu akan memenuhi keperluan nutrisi protein, lemak dan karbohidrat, jika kandungan kalori harian dan BJU makanan dikira dengan betul.

Jadual 1 - Kandungan kalori produk dan BZHU

ProdukProtein, gLemak, gKarbohidrat, gKandungan kalori, kcal
Sayur-sayuran
Brokoli2.80,46.634
Kembang kol2.50.34.2tiga puluh
Kentang2.00,416.377
Lobak1,30.16.2tiga puluh
Zucchini0.60.34.624
Labu10.14.422
Buah-buahan dan buah beri
Epal0,40,49.847
Epal bakar0.50,443.6169
Pir0,40.310.347
Plum0.70.2811.446
Pisang0,40.32389
Ceri0.80.2sebelas52
Gooseberry0.90.6sebelas44
Buah kering2.40.569277
Groot
Barlisepuluh1,365.4313
Oatmeal16.27.650367
Soba12.63.357.1308
Millet11.53.367342
Nasi (tidak dipoles)8174337
Barli mutiara9.31.167315
Gandum10.81,370334
Roti
Biji-bijian penuh14.54.647288
Vysivkovysembilan2.236217
Alat Manisan
Biskut9.73.266390
Tampal0.5077312
Merengi16.64.266385
Marshmallow0.5080330
Perkahwinan0.1080320
Jam0.30.363280
Produk susu
Susu hingga 2.5%2.82.54.753
Kefir hingga 2.5%2.82.5453
Krim masam 10%2.7sepuluh3.9120
Acidophilus 2.5%2.82.53.850
Ryazhenka 2.5%2.92.54.24
Ayran masih1.11.51.424
Yogurt (tanpa bahan tambahan)3.33.56.880
Keju keras21270320
Keju kotej175-92120-150
Daging dan ayam
Seekor ayam betina1818.10240
Turki19.5220270
Arnab21.2sebelas0183
Lembu19.72097
Daging lembu18.6enam belas0218
Babi rendah lemak (dari bulan ke-8)15270305
Ikan rendah lemak
Kodenam belas0.6069
Hinggap18.50.9082
Hake16.62.2086
Lemak
Mentega172.51.4662

Produk tenusu sesuai untuk sarapan atau makan malam lewat. Satukan dengan biskut, roti garing, biskut.

Dari minuman disarankan minum air bersih tanpa gas, teh hijau, kompot dan ramuan herba. Lebih baik menggabungkan daging dan ikan dengan sayur-sayuran dan herba (dill, pasli).

Sayur-sayuran dipotong dalam sup atau tumbuk. Boleh juga ditambahkan ke dalam daging kukus daging dan ikan.

Peraturan pemakanan bagi ibu yang menyusui adalah sederhana, walaupun dalam penggunaan makanan yang dibenarkan. Menu harus bervariasi, mengandungi pengambilan protein, lemak dan karbohidrat setiap hari. Lebihan nutrien yang berlebihan (serta kekurangan) memberi kesan negatif terhadap komposisi dan kuantiti susu.

Diet untuk ibu menyusu: jadual mengikut bulan

Di Rusia, diet khas sedang dikembangkan untuk ibu menyusu, yang dikemas kini setiap bulan dengan inovasi. Menu termasuk bahan-bahan yang selamat, sambil mengekalkan keseimbangan nutrien dan kalori yang diperlukan.

Jadual 2 - Pemakanan dengan HB selama 12 bulan (urutan pengenalan dalam diet)

TempohProduk yang dibenarkanMakanan terlarang
0-30 hari
  • kefir, keju kotej rendah lemak;
  • oatmeal, soba (bubur hanya di atas air);
  • buah - epal bakar;
  • sayur-sayuran - rebus;
  • daging - ayam, ayam belanda (+ kaldu);
  • teh hijau, air bersih;
  • roti dedak, roti garing;
  • decoctions - bunga liar, thyme, balsem lemon, pudina, jelatang.
  1. Makanan alergi (makanan yang keluarga anda alah).
  2. Hadkan kafein [6] dan alkohol [7].
  3. Lemak trans (kurang daripada 1% pengambilan kalori harian anda) [8].
  4. Ikan tinggi merkuri [2]:
  • ikan tenggiri;
  • marlin;
  • Bighead Atlantik;
  • jerung;
  • ikan todak;
  • Tilefish (Teluk Mexico);
  • tuna.

2-3 bulan

  • kompot buah kering;
  • buah - epal, pir, tembikai;
  • beri - lingonberry, gooseberry, buckthorn laut (termasuk dalam jem);
  • sayur-sayuran mentah (parut);
  • susu panggang yang ditapai, yogurt tanpa bahan tambahan, krim masam;
  • keju keras masin ringan;
  • ikan tanpa lemak;
  • daging lembu, arnab; cacat;
  • bijirin ditambah - millet, barli mutiara, beras perang dan merah.
Bulan ke-3 - ke-6
  • roti rai (kering);
  • bit;
  • walnut, gajus;
  • daging babi tanpa lemak (300 gram seminggu);
  • telur;
  • selasih;
  • jus buah.
6-9 bulan
  • jenis ikan salmon dan ikan sturgeon;
  • timun tomato;
  • bawang, bawang putih, kekacang (secara sederhana).
9-11 bulan
  • lobak, lobak, kubis;
  • lemon;
  • sayang.

Peraturan minum wanita menyusu tidak berubah sepanjang tempoh penyusuan: minum untuk memuaskan dahaga sudah cukup bagi kebanyakan ibu. Dengan kekurangan cecair di dalam badan, garam dan toksin dari produk pembusukan disimpan. Penyalahgunaan air mengancam edema dan tidak membenarkan peningkatan bekalan susu (bertentangan dengan kepercayaan popular) [5].

Peraturan utama bagi ibu menyusu untuk belajar mengenai kalori dan cecair adalah: makan ketika anda lapar dan minum ketika anda dahaga. WHO telah mengeluarkan buku kecil khas untuk ibu, yang menerangkan prinsip pemakanan sihat dengan lebih terperinci [11].

Pemakanan pada bulan pertama: cadangan

Tempoh selepas bersalin berlangsung 1.5-2 bulan. Kali ini nampaknya paling sukar bagi seorang wanita - perubahan hormon, kurang tidur kronik, kesakitan akibat trauma kelahiran. Beban tekanan tambahan disediakan oleh peralihan tajam ke menu diet pada bulan pertama..

Pemakanan untuk ibu yang menyusui pada bulan pertama tidak terhad kepada senarai yang ketat dan bergantung kepada toleransi produk masing-masing. Sebilangan wanita memakan kubis, timun sejak hari-hari pertama setelah melahirkan, dan anak itu bertindak balas dengan tenang, tanpa tanda-tanda alahan. Oleh itu, vektor panduan dalam menyusun menu adalah akal dan kawalan tingkah laku bayi..

Jumlah produk yang dilarang untuk HS, yang dikecualikan pada bulan pertama, termasuk produk yang disenaraikan dalam jadual. 2 artikel ini.

Cadangan untuk bulan pertama GV:

  • sarapan susu yang ditapai - keju kotej, kefir, ayran (tidak melebihi 48 jam dari tarikh pengeluaran);
  • sup sayur ringan dengan kaldu ayam (tidak termasuk sup dengan bit, timun, kubis);
  • bubur di atas air / susu - oatmeal, soba, beras, dan lain-lain;
  • rebusan sayur-sayuran (brokoli, kembang kol, zucchini, wortel);
  • ia dibenarkan untuk menambah sayur - dill, pasli, salad hijau;
  • pilihan untuk cecair - air tulen, teh hijau dengan balsem lemon dan pudina, rebusan pinggul mawar dan buah lingonberi.

Sekiranya ibu bapa mempunyai riwayat reaksi alergi terhadap makanan tertentu, anak itu mungkin juga peka terhadap perkara baru..

Apa yang berlaku jika anda tidak mengikuti pemakanan yang betul: alahan

Alergi menampakkan diri dalam tiga cara utama: reaksi kulit, masalah pernafasan dan kerengsaan gastrousus. Dalam separuh kes, ibu mengelirukan reaksi terhadap makanan baru dengan selesema atau keracunan. Oleh itu, pada gejala pertama, untuk mengurangkan keadaan anak, disyorkan untuk memanggil doktor.

Jadual 3 - Gangguan Alergi Makanan

Pemakanan yang betul untuk ibu menyusu

Pemakanan ibu yang menyusu dengan betul adalah perkara utama dan penting yang menarik minat kebanyakan wanita. Setelah mempelajari sifat banyak produk, seseorang dapat menyimpulkan bahawa seorang ibu muda praktikal tidak dapat makan apa-apa. Namun, dengan diet yang sedikit dan tidak mencukupi, bukan hanya tubuh wanita yang dapat menderita, tetapi juga tubuh bayinya, oleh itu perlu mempelajari pemakanan yang betul untuk ibu yang menyusu.

Kandungan kalori

Semasa menyusui, seorang wanita harus bertanggungjawab terhadap kesihatan anak, memberikannya nutrisi yang mencukupi. Kuantiti dan kualiti susu ibu secara langsung bergantung kepada apa yang dimakan oleh ibu muda. Seperti yang anda ketahui, dalam tempoh penyusuan, pengambilan kalori wanita yang menyusu harus meningkat sekitar 600 kkal, yang tidak termasuk diet..

Diet

Adalah disarankan bagi wanita yang menyusui untuk makan dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari, terutama sebelum memberi makan bayi, yang membantu meningkatkan jumlah susu. Lebih-lebih lagi, peraturan seperti itu sangat sesuai bagi seorang ibu muda, kerana dia dapat makan dalam suasana tenang ketika bayi sedang tidur..

Pelbagai jenis makanan

Sekiranya ada produk yang benar-benar tidak ada dalam diet, ini dapat menimbulkan kekurangan vitamin bukan hanya pada seorang wanita, tetapi juga pada seorang anak, jadi menu seorang ibu muda harus bervariasi. Jika tidak, tubuh bayi boleh mendapat banyak tekanan, yang akan menyebabkan penolakan payudara dan masalah dengan saluran gastrousus..

Perkara yang sangat penting dalam pemakanan yang betul adalah pengenalan produk yang diperlukan secara beransur-ansur untuk tubuh, yang boleh memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan bayi. Hal ini terutama berlaku bagi ibu-ibu yang menyusu yang mempunyai bayi di bawah usia 4 bulan, apabila secara praktik tidak satu malam pun dapat berjalan dengan tenang, tanpa gangguan usus dan kolik pada bayi.

Peranan cecair dalam pemakanan ibu menyusu

Setelah melahirkan, tubuh wanita kehilangan banyak cairan, yang mesti diisi semula untuk mengelakkan dehidrasi. Di samping itu, jumlah susu ibu yang dihasilkan bergantung pada jumlah cecair yang dimakan. Sebaiknya ibu menyusu menggandakan pengambilan cecair mereka, terutamanya pada musim panas.

Diet ibu menyusu

Pemakanan yang betul untuk ibu menyusu semestinya mengandungi daging tanpa lemak rebus: daging sapi muda, daging babi dan unggas (berhati-hati dengan ayam, hanya fillet payudara yang dibenarkan dalam jumlah terhad, sebaiknya ayam belanda), serta makanan kaya protein seperti ikan, telur dan produk tenusu. Produk susu fermentasi, seperti keju kotej, susu panggang, krim masam dan kefir, meningkatkan proses pencernaan ibu dan anak dengan ketara. Semua orang perlu tahu bila harus berhenti, jika tidak, bayi mungkin mengalami alahan. Anda harus berhati-hati dengan susu: ibu yang menyusu dibenarkan dalam jumlah susu rebus dan cair yang terhad, jika tidak, bayi mungkin alah.

Komponen penting dalam diet ibu menyusui adalah pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran, yang mengandungi serat, yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik sistem usus dan pencernaan. Selain itu, buah-buahan dan sayur-sayuran memperkaya tubuh dengan unsur mikro dan vitamin yang berguna yang tidak dapat digantikan oleh ubat sintetik. Dianjurkan untuk menggunakan pelbagai bijirin, seperti oatmeal, soba dan millet, yang mengandungi serat makanan yang sihat.

Makanan yang dilarang semasa menyusui

Pemakanan yang betul untuk ibu menyusu tidak termasuk penggunaan makanan berlemak, asap, asin dan acar. Hati-hati harus diambil semasa memakan bawang dan bawang putih, kerana sayur-sayuran ini dapat merosakkan rasa susu ibu. Dianjurkan juga untuk membatasi jumlah makanan yang dapat menyebabkan penapaian dalam usus, seperti gula, anggur, gula-gula dan gula-gula..

Pediatrik menasihatkan ibu menyusu untuk mengecualikan epal merah, jeruk keprok, jeruk dan limau gedang dari menu, kerana produk ini dapat menimbulkan reaksi alergi yang teruk pada bayi. Alergen berbahaya juga termasuk udang, kacang tanah, coklat, udang karang dan strawberi, dan tomato. Agar tidak membahayakan bayi, seorang ibu yang menyusu harus membuat menu sendiri, yang harus dipatuhi dengan ketat..

Minuman untuk ibu menyusu

Minuman yang ideal semasa menyusui adalah air minum biasa, tentu saja, bukan dari keran, untuk mengelakkan kemasukan bakteria patogen ke dalam susu ibu, yang menimbulkan ancaman besar bagi tubuh anak yang lemah. Sebaiknya gunakan air mata air yang bersih atau disucikan menggunakan penapis.

Penting untuk mengecualikan minuman berkarbonat dari diet, kerana gas yang dikandungnya sering merangsang penapaian dalam usus, akibatnya anak menderita kolik. Di samping itu, pelbagai limun mengandungi banyak pewarna dan bahan pengawet yang mudah masuk ke dalam susu..

Pediatrik mengesyorkan agar ibu menyusu secara beransur-ansur memasukkan jus dari epal hijau ke dalam makanan mereka, kerana epal merah boleh menyebabkan alergi. Anda juga harus menahan diri daripada memakan jus sitrus, tomato dan anggur. Adalah sangat penting untuk memasukkan susu fermentasi dan minuman susu dalam makanan anda..

Amat berbahaya untuk mengambil alkohol semasa menyusui, kerana mudah masuk ke dalam badan anak melalui susu ibu dan menyebabkan keracunan alkohol yang teruk. Pengambilan minuman beralkohol oleh seorang wanita yang menyusu dalam jumlah kecil sering menyebabkan perkembangan kemampuan mental dan fizikal pada anak..

Anda harus berhati-hati ketika minum teh atau kopi, kerana minuman ini sering memberi kesan negatif pada sistem saraf anak. Untuk memasukkan makanan seperti itu dalam makanan anda, anda perlu berjumpa doktor yang akan membantu anda memilih teh yang sihat untuk menyusui..

Berdasarkan semua perkara di atas, menjadi jelas bahawa diet yang disusun dengan betul untuk ibu menyusu akan membantu pada masa akan datang untuk mengelakkan masalah besar dengan kesihatan bayi. Perunding penyusuan susu ibu akan selalu membantu anda membuat pilihan yang tepat dari produk yang diperlukan dan sihat, membuat menu dengan cekap dan melindungi anak anda dari banyak masalah.

Kelaparan tidak mengancam: senarai makanan yang dibenarkan untuk menyusu

Pemakanan dengan HB adalah masalah yang membakar. Tidak menghairankan bahawa terdapat sejumlah besar maklumat mengenai topik ini dan bahkan sebuah gerobak kecil. Tersesat di dalamnya adalah mudah. Ringkasan ringkas tentang apa yang dapat dimakan oleh ibu menyusu akan membantu mengatasi kekacauan di kepalanya, membina sistem yang koheren dan membuat menu yang tepat..

Prinsip pemakanan untuk penyusuan susu ibu

Pemakanan yang sesuai untuk ibu menyusu menyediakan untuk dia dan bayinya segala yang diperlukan untuk pemulihan dan perkembangan.

Ia mematuhi beberapa prinsip asas:

  • pelbagai dan imbangan. Makanan ibu menyusu menyediakan vitamin, asid organik, nutrien, dan unsur surih yang lengkap. Oleh itu, menu termasuk ikan, pelbagai daging, sayur-sayuran dan buah-buahan segar dan diproses, bijirin, sup dan kaldu, susu, produk tenusu. Sebarang diet yang bertujuan untuk menurunkan berat badan tidak termasuk sepenuhnya. Ini akan menjadi bencana dengan akibat yang serius bagi ibu dan bayinya;
  • kerap dan sedikit demi sedikit. Makanan ibu menyusu adalah lima makanan - tiga makanan ringan utama dan dua. Malnutrisi tidak boleh dibiarkan, tetapi makan berlebihan juga berbahaya. Penyalahgunaan tidak hanya akan mempengaruhi sosok anda, tetapi juga kesejahteraan anda. Ia mengganggu pencernaan dan najis ibu, dan remah mengalami kolik dan kembung. Di samping itu, makanan yang paling selamat dan bukan alergenik dalam jumlah besar menimbulkan reaksi yang tidak menyenangkan pada bayi baru lahir;
  • selepas kelahiran bayi, ibu harus melepaskan makanan goreng, penekanannya adalah pada rebusan, memasak, mengukus. Juga, makanan dalam tin, acar, produk separuh siap dan, tentu saja, alkohol dalam bentuk apa pun dilarang. Dan juga - semua makanan yang dianggap alergen. Lupakan mereka sekurang-kurangnya pada bulan pertama, maka, jika tidak ada kecenderungan alergi dalam keluarga, anda boleh mencuba sedikit;
  • produk baru dapat diperkenalkan dengan hepatitis B secara ketat satu demi satu, memantau reaksi anak selama 2-3 hari. Sekiranya selama ini tidak ada gangguan najis atau ruam, secara beransur-ansur meningkatkan dos. Sekiranya kesihatan telah merosot, produk ditangguhkan selama sebulan..

Pemakanan yang betul semasa menyusu termasuk mematuhi peraturan minum. Seorang wanita tidak boleh dibiarkan kering, jadi dia harus minum sekurang-kurangnya 2-2.5 liter cecair setiap hari.

Doktor Komarovsky pasti bahawa untuk ketenangan fikirannya sendiri, mood dan kesihatannya yang baik, seorang ibu yang menyusu dapat memakan segalanya! Tetapi hanya secara sederhana dan tanpa fanatik. Penolakan pemakanan yang mencukupi, sekatan ketat dan kekurangan zat makanan, tentu saja, memberi aura keperibadian ringan kepada ibu, tetapi mereka sama sekali tidak menyumbang kepada penyusuan normal.

Oleh itu, doktor pasti: jika ibu menginginkan sesuatu, tetapi dia meragui bagaimana bayinya akan menerimanya, ada baiknya melakukan penjelajahan - makan sebahagian kecil dan perhatikan apa yang berlaku. Mungkin ketakutan itu tidak berasas, dan ibu dapat lebih bahagia untuk satu gula-gula. Diet yang pelbagai adalah kunci untuk perkembangan bayi yang sihat dan memuaskan. Lagipun, ia hanya akan memberikan satu set vitamin, unsur dan mineral yang optimum, serta mood yang baik untuk ibu.

Senarai makanan untuk ibu menyusu

Walau bagaimanapun, walaupun dari item yang dibenarkan, adalah mungkin untuk menyusun menu yang lazat dan bervariasi dengan GW. Keperluan diet yang sangat ketat untuk penyusuan hanya dikemukakan dalam 3-4 minggu pertama kehidupan bayi, dan kemudian dibenarkan. Perkara utama yang perlu diingat adalah bahawa diet untuk ibu menyusu mestilah hypoallergenic, dan bukan untuk penurunan berat badan! Mengehadkan diri anda dalam lemak dan karbohidrat sangat berbahaya, pertama sekali, untuk perkembangan bayi..

Adalah sangat penting semasa menyusui untuk mencari makna emas dalam makanan, supaya anda dapat makan dengan enak, dan tidak menikmati "semua buruk". Bantu anda mengetahui senarai makanan penyusuannya.

Buah-buahan, sayur-sayuran dan buah beri

Mereka sangat penting untuk menu ibu menyusu, kerana ia berfungsi sebagai sumber vitamin, glukosa, serat. Tetapi, seperti biasa, terdapat kelemahan pada duit syiling. Makan sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri semasa menyusu harus sangat, sangat berhati-hati, secara beransur-ansur masuk ke dalam diet satu demi satu dan perhatikan remah-remah.

Buah-buahan, sayur-sayuran dan buah beri merah, oren, yang menyebabkan reaksi alergi pada banyak bayi, ditangguhkan sehingga 3-4 bulan. Dan jika keluarga mempunyai kecenderungan untuk alahan, maka lebih jauh lagi - sehingga enam bulan atau lebih tua.

Lebih baik memulakannya dengan buah-buahan hijau - dalam pengertian ini, epal, pir, kismis putih sangat sesuai untuk ibu yang menyusu. Sekiranya anda ingin memainkannya dengan selamat, pertama-tama anda boleh memberi rawatan panas kepada mereka. Bakar epal, rebus kompot dari pir dan beri, bakar potongan kukus dari zucchini. Dengan tenang, beri mentah, buah-buahan dan sayur-sayuran boleh dimakan setelah tiga bulan, dan jus yang baru diperah dapat diminum lebih awal, sebaik sahaja bayi berusia sebulan.

Bijirin dan roti

Makanan ibu menyusu mesti merangkumi bijirin. Mereka cukup mengisi dan membantu penghadaman. Lebih baik mulakan dengan bijirin di dalam air, secara beransur-ansur beralih ke susu. Menurut prinsip diet hypoallergenic, bijirin putih (beras dan semolina) diperkenalkan lebih lewat daripada yang "coklat" - millet, oatmeal, soba.

Lebih baik mengecualikan roti putih dan pastri buat sementara waktu dari diet - ia terlalu berat untuk remah. Tetapi roti gelap, terutama dengan pelbagai aditif - dedak, biji jintan - akan berguna. Walaupun tidak terbawa-bawa, kerana ia menyebabkan pembentukan gas.

Produk susu dan fermentasi

Semasa menyusu, menu ibu mesti merangkumi produk susu yang ditapai. Susu panggang dan kefir berguna untuk penyusuan, keju kotej membantu mengembalikan simpanan kalsium. Ibu yang menyusui memilih produk rendah lemak, tanpa bahan tambahan, rasa dan warna. Ngomong-ngomong, makanan skim sepenuhnya juga tidak layak dimakan, kandungan lemak optimum adalah 2.5% untuk susu dan 5-9% untuk keju kotej..

Produk tenusu dan tenusu hanya boleh dimakan segar. Kami membuang semua susu yang meragukan dan habis masa berlakunya. Lebih baik memasukkan susu lembu ke dalam diet 3-4 bulan selepas kelahiran. Atau tidak meminumnya sama sekali jika ibu tidak menyukainya. Sehingga 3 bulan anda boleh menambahkan susu ke dalam bubur.

Daging dan ayam

Diet yang betul untuk HS memerlukan pendekatan yang berhati-hati terhadap pilihan daging. Ia sama sekali tidak dapat dikesampingkan, kerana ia adalah sumber asid amino penting..

Penting untuk memilih pilihan tanpa lemak, kerana daging berlemak memberikan beban yang besar pada saluran pencernaan, bahkan pada orang dewasa, apalagi bayi. Fillet ayam, ayam belanda, daging lembu, daging sapi muda, arnab dan daging babi tanpa lemak baik untuk menu ibu. Anda boleh memperhatikan jeroan. Mereka kaya dengan nutrien dan protein, tetapi lebih banyak makanan daripada daging..

Ia berguna bagi ibu yang menyusu untuk memakan ikan laut dan sungai. Anda hanya boleh menolak dari berlemak, merokok atau asin. Ini diperkenalkan ke dalam diet secara beransur-ansur, menjadikannya 300-500 gram seminggu. Sebaiknya kukus atau rebus, anda boleh memanggang atau rebus dengan sayur-sayuran. Spesies alergi yang paling rendah dianggap putih - pollock, cod dan lain-lain. Salmon dan salmon sangat berguna, mereka sering menyebabkan reaksi alergi pada kanak-kanak. Anda boleh mencubanya, tetapi berhati-hati.

Juga, udang karang, kepiting, kaviar, makanan laut dan ketam tidak sesuai dengan diet wanita yang menyusu. Buat pertama kalinya lebih baik meninggalkan mereka sepenuhnya..

Telur ayam dan puyuh juga diperlukan dalam diet ibu yang menyusu. Mereka kaya dengan asid amino dan vitamin E, kalsium dan nutrien lain yang diperlukan untuk seorang wanita dan bayinya. Puyuh dianggap lebih berharga dan kurang alergenik.

Oleh kerana telur ayam adalah alergen yang kuat, ia dimakan secara sederhana, tidak lebih dari 2-4 keping setiap minggu. Dan puyuh - tidak lebih dari 8. Pada masa yang sama, anda perlu memantau reaksi remah dengan teliti, supaya segera, pada tanda alergi pertama, keluarkan produk ini.

Minyak dan lemak

Ibu boleh makan sayur dan mentega semasa menyusu. Sebarang minyak sayuran - zaitun, biji rami, bunga matahari. Lebih baik memilih pilihan yang tidak disempurnakan. Margarin mentega dan mentega boleh dimakan dalam jumlah yang terhad. Mereka berat pada hati dan pankreas..

Atas sebab yang sama, menu tidak termasuk lemak babi, daging berlemak dan ikan. Semasa menyusu, mereka boleh menyulitkan kehidupan bayi, kerana mereka sukar dicerna walaupun oleh orang dewasa kerana jumlah asid lemak jenuh yang banyak.

Gula-gula

Secara umum, gula-gula adalah konsep yang agak kabur. Seorang ibu yang menyusu tidak boleh makan gula-gula, membeli makanan yang disimpan dan jem, ais krim kaca, di mana terdapat banyak pewarna, perisa, pengawet dan bahan kimia lain.

Anda boleh menggunakan biskut kering, biskut, marshmallow, marshmallow dan marmalade. Dibiarkan sedikit coklat pahit dan ais krim tanpa bahan tambahan - dalam jumlah kecil, jika tidak ada tanda-tanda alahan. Buah kering manis - kismis, aprikot kering, prun, kue buatan sendiri dengan sedikit gula, kue oatmeal juga dapat menggantikan gula-gula dalam menu ibu yang menyusu..

Berikut adalah jadual penyusunan makanan yang dibenarkan dan dilarang untuk HS. Perlu diingat bahawa tidak ada senarai yang sesuai untuk semua ibu yang menyusu. Sebilangan kanak-kanak dengan tenang bertolak ansur dengan udang, tetapi dia bengkak dari epal. Atau ia memberi reaksi kepada gooseberry yang tidak berbahaya, tetapi ibu saya dengan tenang makan strawberi. Oleh itu, jangan menganggap jadual ini sebagai kebenaran utama, walaupun anda seorang yang sempurna dan memutuskan untuk melakukan semuanya "menurut sains".

Menu anggaran harian untuk ibu menyusu

Semasa menyusun menu anggaran untuk ibu menyusu untuk bulan pertama setelah kelahiran bayi, dua faktor mesti diambil kira - diet harus bervariasi, dan kandungan kalori semua hidangan setiap hari harus sekurang-kurangnya 2000 kcal. (atau lebih baik 2500-3000).

Seorang ibu yang menyusu perlu makan dengan pelbagai cara, ini sudah banyak kali dinyatakan. Tetapi ini sangat mustahak, kerana segala yang diperlukan untuk perkembangan sepenuhnya bayi dapat diterima dari diet ibu, walaupun secara tidak langsung.

Beberapa contoh diet untuk hari ini:

  • Sarapan pagi.
    • telur dadar dengan keju parut (tidak pedas dan tanpa acuan), sepotong roti gandum dan teh dengan susu;
    • kaserol keju kotej dengan jem buatan sendiri, roti bakar, teh dengan susu;
    • bubur di atas air (oatmeal, millet, soba) dengan buah dan sesudu madu, setengah epal, koko.
  • Makan tengah hari.
    • sup keju puri dengan crouton, kentang rebus dengan herring, secawan teh hijau.
    • vinaigrette, kaldu ayam dengan crouton, bebola daging dari daging cincang yang sesuai, rebusan sayur dalam dandang berganda, jus (epal atau buah lain).
    • salad sayuran, sup kubis tanpa menggoreng, kaserol kentang dengan daging cincang, uzvar, beberapa keping roti.
  • Makanan ringan petang.
    • 2-3 kek keju;
    • roti bakar (roti dedak) dengan tuna dan herba;
    • salad buah (epal, persik, pir, oatmeal), sebagai pembalut - yogurt semula jadi tanpa bahan tambahan.
  • Makan malam.
    • ladu malas dengan krim masam, teh dengan susu;
    • bebola daging kukus, brokoli bakar dengan keju, teh hijau dengan sepotong lemon;
    • ikan kod yang dibakar dalam kerajang dengan hiasan sayur, soba, kompot.

Sudah tentu, ini hanyalah contoh. Ibu boleh memilih hidangan sendiri mengikut citarasa atau berdasarkan produk yang ada.

Rezim minum semasa penyusuan

Banyak yang telah diperkatakan mengenai perlunya ibu mengikuti rejimen minum. Sudah tentu, minum tidak mempengaruhi jumlah susu, tetapi kekeringan berterusan menimbulkan penurunan pengeluarannya..

Seorang ibu yang menyusu perlu mengambil sekurang-kurangnya 2-2.5 liter cecair setiap hari - jumlah yang tepat bergantung pada berat dan tahap aktiviti fizikal. Perlu diingat bahawa kira-kira separuh daripada jumlah yang ditentukan adalah air murni, selebihnya adalah teh, jus, kompot, sup dan kaldu. Anda tidak perlu memaksa diri anda untuk minum, tetapi anda juga tidak boleh menghilangkan dahaga anda..

Pemakanan ibu adalah isu yang sangat kontroversial dan diperdebatkan. Walau apa pun, melampau pasti tidak perlu, anda perlu berusaha mencari erti emas - untuk makan bervariasi, sihat, untuk kesenangan anda, tetapi pada masa yang sama dengan mengambil kira kepentingan bayi.

Diet semasa menyusukan bayi yang baru lahir

Proses semula jadi menyusui bayi menimbulkan banyak persoalan. Salah satunya - apa yang harus menjadi diet ketika memberi makan bayi baru lahir dengan susu ibu? Lagipun, semua yang dimakan oleh ibu juga dimakan oleh bayi. Apa yang dibenarkan oleh ibu untuk makan, supaya tidak membahayakannya, tetapi memberi manfaat maksimum? Apa yang boleh dimasukkan dalam diet untuk ibu menyusu bayi yang baru lahir?

Diet semasa menyusu

Diet untuk ibu menyusu

Pemakanan wanita yang menyusu dengan betul adalah kunci kesihatan bukan sahaja ibu itu sendiri, tetapi juga bayi. Penyusuan susu ibu meletakkan asas untuk imuniti, perkembangan fizikal dan mental. Prinsip utama yang harus dipandu dalam pemakanan semasa menyusui adalah berhati-hati.

Senarai produk asas

Diet ibu menyusu bayi yang baru lahir semasa menyusu termasuk senarai makanan berikut:

  • Daging - arnab, ayam belanda, daging lembu tanpa lemak, ayam tanpa kulit. Semua ini dibakar, direbus dan direbus. Masak kuah rendah lemak.
  • Ikan - ikan rendah lemak sungai seperti pike hinggap, ikan kod atau pollock dalam bentuk rebus atau bakar.
  • Produk susu fermentasi - keju, keju cottage, kefir rendah lemak, yogurt semula jadi tanpa bahan tambahan.
  • Sayur - kembang kol, brokoli, labu, zucchini. Anda boleh memasak rebusan dengan sedikit garam dan minyak.
  • Groats - bubur oat, nasi, bubur soba.
  • Minyak - mentega dan minyak sayuran yang tidak ditapis.
  • Pasta gandum durum.
  • Kacang-kacangan, buah kering - kacang almond, walnut, kacang mete, kismis, aprikot kering, prun, dalam keadaan sederhana selepas makan atau sebagai makanan ringan.
  • Buah dan beri - epal, pisang, ceri, aprikot. Tidak boleh diminum semasa perut kosong, paling baik selepas sarapan atau makan tengah hari.
  • Minuman - air pekat tulen, kompot buah kering, teh hitam dan hijau yang lemah, jus cranberry dan lingonberry.
  • Telur, biskut kering (Maria), roti gandum, marshmallow atau marshmallow.

Makanan asas dan alergen

Sebenarnya, dari senarai produk "dibenarkan" dan produk yang disyorkan, anda boleh membuat menu yang pelbagai dengan mudah, terdapat banyak resipi. Oleh itu, diet untuk menyusui bayi yang baru lahir tidak ketat, tetapi cukup sederhana, memerhatikannya, anda tidak perlu kelaparan.

Produk alergen

Terdapat senarai makanan yang disarankan oleh pakar pediatrik untuk tidak dimakan semasa menyusu. Ini akan mengurangkan risiko alahan bayi anda. Di samping itu, sebilangan makanan biasanya dapat dielakkan walaupun menyusu. Ini termasuk:

  • makanan dalam tin;
  • daging asap, acar dan perap;
  • produk separuh siap dan makanan segera;
  • minuman berkarbonat;
  • sos dan pembalut siap pakai - mayonis, saus tomat;
  • makanan dengan pengawet, pewarna dan pemekat;
  • Buah eksotik;
  • alkohol.

Gunakan dengan berhati-hati:

  • koko dan turunannya - coklat, gula-gula, mentega coklat;
  • strawberi, strawberi dan raspberi;
  • kopi;
  • sitrus.

Penting! Makanan ini harus dimakan dalam bahagian kecil. Sekiranya bayi tidak mengalami alahan, bagus. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda boleh terus memakannya setiap hari dan dalam kuantiti yang banyak. Untuk kemudahan, disarankan untuk menyimpan buku harian kejururawatan, untuk mencatat setiap pengambilan makanan, terutama pada bulan-bulan pertama penyusuan. Oleh itu, lebih mudah untuk "mengira" pelakunya alahan.

Pilihan menu

Menu anggaran untuk seorang ibu menyusu adalah seperti berikut.

Sarapan pagi:

  • bubur bebas tenusu (oatmeal, semolina, millet), sebagai bubur pilihan dalam susu, separuh dicairkan dengan air;
  • teh, lebih baik bebas gula.

Sarapan ke-2:

  • sup sayur-sayuran dengan kuah ayam belanda;
  • roti dedak.

Makan tengah hari:

  • hidangan kedua - fillet kalkun rebus, dada ayam atau ikan putih dengan lauk: soba rebus atau nasi, kembang kol, kentang panggang;
  • kompot buah kering atau teh.

Makanan ringan petang:

  • teh dengan biskut kering, mungkin dengan bayi.
  • kalkun kukus atau potongan ikan;
  • nasi rebus atau soba;
  • kompot, teh.

Diet ibu menyusu

Makanan mestilah pecahan. Jumlah makanan sekurang-kurangnya 4-5, dengan mengambil kira selera makan. Saiz hidangan mestilah standard, biasa. Tidak perlu meningkatkannya, sekiranya kelaparan, jumlah penerimaan mesti meningkat. Anda mesti minum cukup cecair, 2-2.5 liter yang disyorkan akan mencukupi.

Diet dan diet

Pemakanan untuk meningkatkan penyusuan

Sebagai tambahan kepada nasihat umum mengenai diet yang bervariasi, terdapat garis panduan terperinci mengenai kapan susu tidak mencukupi. Untuk menambahkan jumlah susu ibu, makanan berikut disarankan untuk dimakan:

  • kacang;
  • ragi;
  • merebus jelatang;
  • bir.

Dalam keadaan ketika saat genting telah tiba, dan ada persoalan untuk memindahkan bayi ke nutrisi buatan, kerana ibu kehilangan susu, segala cara akan digunakan. Jangan terlalu mementingkan kepentingan mereka..

Penting! Jumlah susu tidak kurang, tetapi lebih banyak dipengaruhi oleh keadaan psikologi dan emosi ibu. Sekiranya dia berpeluang tidur cukup pada waktu malam, dan pertolongan muncul dalam merawat bayi, maka susu akan berhenti hilang..

Meningkatkan pemakanan susu melalui diet

Bayi yang diberi susu ibu menerima dua jenis susu: depan dan belakang. Foremilk lebih nipis dan lebih telus. Bahagian belakang lebih tebal dalam konsistensi dan warna. Ia dianggap "berlemak" atau "berkhasiat". Agar bayi "mendapat" susu belakang, perlu mencuba makan dari satu payudara sahaja. Kemudian, dengan cepat menyedut susu depan, bayi akan mendapat lemak.

Tidak perlu meningkatkan nilai pemakanannya. Tubuh ibu dirancang sedemikian rupa sehingga semua vitamin, mineral, enzim, dan lain-lain yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tertumpu pada susu ibu. Sekiranya bayi tidak bimbang tentang apa-apa, dia bertambah berat badan, maka semuanya baik-baik saja dengan nilai pemakanan susu.

Untuk ketenangan fikiran anda sendiri, anda boleh mengambil ujian susu untuk kandungan lemak. Ia dijalankan di makmal khusus. Sebagai makanan tambahan, anda boleh memasukkan makanan berikut dalam diet, yang sedikit meningkatkan nilai pemakanan:

  • kacang, biji, halva bunga matahari - meningkatkan kandungan kalori, jadi mereka mesti dimakan dalam bahagian kecil;
  • soba - ibu menyusu yang berpengalaman menasihati untuk menggoreng bijirin dalam kuali kering dan makan seperti biji untuk meningkatkan kandungan lemak susu.

Cadangan selebihnya adalah standard: sarapan, makan tengah hari, makan malam, dan makanan ringan yang pelbagai akan membantu lebih baik daripada peralatan khas.

Diet ibu menyusu dengan berbulan-bulan

Sepanjang tempoh penyusuan, anda perlu memantau diet anda. Secara semula jadi, diet ibu menyusu bayi yang baru lahir berubah mengikut bulan, akan ada lebih sedikit batasan di dalamnya. Secara amnya, diet yang ketat diperlukan dalam kes berikut:

  • alahan pada bayi;
  • bulan pertama memberi makan;
  • gangguan saluran pencernaan pada ibu atau anak.

Penting! Menurut banyak pakar pediatrik, semasa menyusui, anda boleh memakan makanan yang dimakan oleh wanita hamil semasa hamil. Dengan syarat dia berasa sihat, dan bayi berkembang sepenuhnya di rahim.

Makanan pada bulan pertama

Diet pada bulan pertama selepas melahirkan

Bulan pertama adalah yang paling sukar dalam setiap segi. Saya belum pulih selepas melahirkan anak, tidak ada kemahiran merawat bayi yang baru lahir. Perutnya tidak terbiasa menerima makanan, enzim yang diperlukan belum memenuhi saluran gastrointestinal. Oleh itu, pada bulan pertama ibu mesti mengikuti diet..

Makanan yang dibenarkan - susu fermentasi (keju cottage, susu panggang fermentasi), rebus atau panggang (kentang, zucchini, kembang kol), daging diet rebus atau panggang, unggas dan ikan (arnab, ayam belanda, ikan kod, pollock), bijirin (oat, soba), buah-buahan (pisang, epal hijau), buah kering, dan roti gandum.

Makanan tambahan dalam 1-3 bulan

Sekiranya bulan pertama memberi makan tanpa masalah, bayi tidak mengalami ruam dan masalah najis yang jelas, diet ibu dapat dipelbagaikan. Dalam tempoh ini, produk berikut dibenarkan:

  • daging lembu rebus;
  • dada ayam tanpa kulit;
  • hati;
  • keju keras, krim masam dengan kandungan lemak hingga 15%;
  • millet, nasi dan bubur jagung;
  • minuman buah dan kompot buah: lingonberry, cranberry, blueberry.

Setiap produk mesti diberikan dalam bahagian kecil. Sangat mustahak untuk memantau reaksi anak, ia mungkin tidak segera muncul, tetapi setelah 2-3 hari. Oleh itu, untuk tempoh ini, jangan masukkan item baru dalam menu..

Selepas 1 bulan, diet berkembang

Pemakanan dari 4 hingga 6 bulan

Dalam tempoh ini, diet dapat diperluas dengan ketara. Produk berikut ditambahkan ke senarai yang telah berjaya dikuasai:

  • bit rebus;
  • daging babi tanpa lemak;
  • kacang;
  • telur ayam atau puyuh;
  • pasta.

Sup harus dimasak dalam kaldu ringan dan rendah lemak, tanpa menggunakan goreng dan banyak perasa. Hidangan kedua boleh terdiri dari daging rebus atau rebus, ikan atau unggas; dibakar dalam oven atau alat pengering udara dibenarkan. Untuk hiasan - banyak sayur-sayuran dan bijirin. Minuman bervariasi: teh herba dan biasa, kompot dan minuman buah, air mineral.

Ciri-ciri pemakanan pada tahun pertama

Ini adalah pada tahun pertama, ketika susu ibu adalah satu-satunya, dan kemudian sumber utama pemakanan bagi bayi, perlu mematuhi peraturan keselamatan dalam mengatur pemakanan ibu yang menyusu. Sebelum makan hidangan tertentu, anda mesti memahami perkara-perkara berikut dengan jelas:

  • di mana makanan disimpan dan bagaimana peraturan kebersihan dipatuhi dengan ketat;
  • perhatikan jangka hayat - kerana bahan tambahan apa yang dibuat begitu lama;
  • mengapa buah-buahan atau sayur-sayuran tetap bersinar walaupun setelah sebulan menyimpan di dalam peti sejuk;
  • berapa kali daging, ikan atau unggas dicairkan dan dibekukan sebelum dijual.

Juga, dalam diet, perlu mengikuti prinsip yang wajar, yang disarankan untuk dipatuhi setiap saat, tidak hanya selama masa makan. Memo semacam itu akan membantu mengatur peralihan ke gaya hidup sihat untuk seisi keluarga:

  • lebih baik menggunakan rebus dan dibakar daripada digoreng;
  • lebih baik mengurangkan bahagian, tetapi menambah bilangannya;
  • jika terdapat keraguan mengenai keselamatan produk atau hidangan, lebih baik tidak memakan ini;
  • merenung pada waktu malam adalah berbahaya;
  • jangan mengecualikan gula-gula sepenuhnya dari diet, sangat mungkin menggunakan marshmallow, marshmallow dan marmalade;
  • aktiviti fizikal yang terhad lebih berbahaya, dan bukan jumlah makanan; untuk mengurangkan berat badan, anda perlu bergerak lebih banyak.

Prinsip utama pemakanan adalah keselamatan

Kesalahpahaman dan mitos mengenai diet penyusuan

Walaupun penyusuan susu ibu adalah proses yang benar-benar semula jadi dan telah dilaksanakan selama bertahun-tahun sama seperti orang itu sendiri, banyak mitos telah terbentuk di sekelilingnya. Anehnya, masih banyak kesalahpahaman tentang apa yang hendak dimakan dan berapa banyak untuk "memperbaiki" susu dan menjadikannya lebih "berkhasiat", makanan hypoallergenic apa yang harus dimakan.

Kesalahpahaman seperti itu merangkumi pernyataan berikut:

  1. Seorang ibu yang menyusu pasti perlu minum susu atau, dalam kes yang sangat teruk, teh susu. Sebenarnya, tidak semua orang dewasa suka minum susu. Orang tidak merasakannya, lebih memilih pilihan alternatif daripada produk susu yang diperam: kefir atau yogurt, atau alergi terhadapnya - intoleransi terhadap protein lembu. Keadaan ini sama sekali tidak mengecualikan kemungkinan wanita seperti itu berjaya menyusui bayi. Di samping itu, bayi yang baru lahir mungkin kekurangan enzim dalam sistem pencernaan yang memecah protein ini, dan bayi itu sendiri mungkin mengalami alergi..
  2. Seorang ibu yang menyusu harus makan selama dua orang. Kenyataan ini menemani seorang wanita dari tempoh kehamilan. Mereka yang mengikuti nasihat tersebut dan mula mengambil sejumlah besar makanan, secara harfiah menggandakan jumlahnya, kemudian menghadapi masalah dengan berat badan berlebihan dan mengandung janin. Selepas melahirkan anak, berat badan berlebihan tidak hilang dalam jangka masa yang lama. Ia cukup untuk dimakan dengan baik dan pelbagai. Lebih baik makan dalam bahagian kecil, tetapi lebih kerap agar tidak mengalami rasa lapar yang berterusan.
  3. Sekiranya anda makan dengan teruk, susu anda akan menjadi "buruk dan biru". Sekiranya anda makan dengan teruk, maka ibu sendiri akan pucat dan biru, dan bukan susu. Komposisi susu ibu tidak bergantung pada menu lanjutan. Kekurangan nutrien dalam susu diisi kembali dari tubuh ibu, jadi dia memerlukan diet yang bervariasi untuk menambah kekuatannya.
  4. Pastikan mengambil vitamin kompleks, sehingga susu akan menjadi lebih sihat. Sebarang vitamin akan berguna untuk ibu itu sendiri. Tetapi jauh lebih baik untuk menjalani diet yang bervariasi untuk mendapatkan semua yang anda perlukan dari makanan semula jadi dan sihat. Juga, tidak semua unsur dipindahkan melalui susu, anak tidak akan menerima lebih banyak kalsium atau zat besi dengan cara ini. Bayi akan mengambil semua yang dia perlukan dari sumber badan ibunya. Susu tidak akan menjadi lebih "diperkaya". Komposisinya berubah seiring dengan usia kanak-kanak.

Diet untuk ibu menyusu bayi yang baru lahir tidak boleh diambil secara literal. Apa yang tidak sesuai dengan seorang ibu akan berlaku dengan baik untuk ibu yang lain dan tidak akan menimbulkan masalah kepada bayi. Oleh itu, adalah perlu untuk memerhatikan ukuran jumlah makanan yang dimakan dan memantau kualitinya. Jangan lupa prinsip utama - tidak membahayakan anak anda.