Diisi semula: 12 produk untuk tenaga dan daya hidup

Makanan bertenaga sepanjang hari

Makanan berlemak, manis atau terlalu masin dengan mudah menambah berat badan tambahan, tetapi pada masa yang sama menghilangkan daya hidup kita. Ulasan ELLE - 12 Makanan Yang Akan Menjadi Sumber Kalori Sihat dan Pintar Terbaik Setiap Hari, Terutama pada Musim Sejuk.

Untuk terus membentuk tubuh dan akal, bukan hanya latihan yang diperlukan - kesejahteraan dan sumber tenaga kita secara langsung bergantung pada apa yang kita letakkan di piring kita setiap hari. Makanan berkalori tinggi benar-benar hanya memberi kita tenaga: setelah makan yang enak, tubuh hanya fokus mencerna potongan lemak, kentang goreng atau sekeping kek coklat. Menu yang seimbang akan membantu menjimatkan tenaga pada bila-bila masa sepanjang hari - dan untuk membuatnya, penting untuk belajar memilih makanan yang sihat dan sihat..

nasi coklat

Ia kaya dengan magnesium, yang membantu tubuh kita menghasilkan tenaga, serta protein dan karbohidrat perlahan. Produk serba boleh ini boleh menjadi hidangan sampingan yang hebat dengan ikan, unggas atau daging tanpa lemak, dan ia sesuai dengan sayur-sayuran segar atau dimasak. Penting untuk makan tengah hari atau makan malam yang sihat.

Bayam

Sayuran berdaun rendah kalori ini adalah sumber zat besi yang sangat baik, yang secara aktif terlibat dalam metabolisme tenaga badan. Untuk penyerapan yang lebih baik, pastikan untuk membasahi bayam segar atau dimasak dengan beberapa tetes jus lemon.

Kekacang

Mereka dengan murah hati membekalkan tubuh dengan protein sayuran yang sihat (yang sangat dihargai oleh vegetarian) dan karbohidrat kompleks yang akan mengekalkan tahap tenaga yang selesa sepanjang hari. Lentil atau kacang yang digabungkan dengan salad segar adalah hidangan kompleks yang hebat, bahkan untuk pemakan daging.

Lobak

Seperti sayur-sayuran dan buah-buahan oren atau merah yang lain, wortel sangat kaya dengan beta-karoten, pigmen semula jadi yang diubah menjadi vitamin A semasa pencernaan. Sebaliknya, vitamin ini adalah senjata ampuh untuk melawan radikal bebas yang merosakkan sel-sel dalam tubuh setiap hari. Agar tidak kehilangan daya hidupnya, dan juga tidak kehilangan mineral penting yang membantu melawan keletihan dan tekanan, lebih baik jangan rebus wortel, tetapi bakar, kukus atau gunakan salad segar.

Ikan laut

Salmon, sardin, herring, mackerel - semua jenis ikan ini memberi kita asid Omega-3 penting yang menjaga saluran darah, menyuburkan otak, meningkatkan tumpuan dan mood. Protein yang terdapat dalam ikan juga diserap dengan sangat baik, masuk ke dalam otot dan memastikan rasa kenyang. Jangan lupa memasukkannya ke dalam menu anda 2-3 kali seminggu..

Berkat struktur putih telur yang unik, tubuh manusia mengasimilasi 97% daripadanya, dan asid amino yang terdapat dalam telur secara aktif terlibat dalam pemulihan dan pembinaan otot kita. Bagi mereka yang gemar bersukan, telur ladang sebenarnya tidak sederhana, tetapi berwarna keemasan.

Badam

Ini adalah penumpuk tenaga semula jadi: badam kaya dengan protein, magnesium, tembaga dan riboflavin - vitamin B2, yang terlibat dalam banyak proses penting dalam tubuh. Bahan-bahan yang terdapat dalam badam juga membantu meneutralkan racun dan menjaga kewaspadaan mental. Masukkan sedikit kacang untuk sarapan atau masukkan ke dalam beg untuk dibawa ke tempat kerja atau di jalan raya.

Pisang

Mereka mengandungi banyak glukosa dan fruktosa, dan ada juga serat, yang membolehkan anda menggunakan tenaga karbohidrat secara optimum. Sekiranya anda menambah pisang untuk sarapan, anda akan mempunyai kekuatan dan kekuatan yang cukup sehingga waktu makan tengah hari. Ia juga makanan ringan yang hebat di tengah hari yang melelahkan..

Ini adalah sekutu yang sangat baik dalam memerangi keletihan dan tekanan - satu sudu akan menyegarkan anda lebih baik daripada sebilangan besar minuman tenaga dengan komposisi kimia yang meragukan. Madu adalah sumber antioksidan yang berharga (vitamin B dan C), serta mineral dan unsur surih (magnesium, kalium, tembaga). Tambahkan ke dalam yoghurt semula jadi untuk sarapan atau minum petang.

Yogurt

Secara semula jadi, tanpa gula dan semua jenis bahan tambahan. Protein yang dikandungnya sangat penting untuk otot kita, dan kalsium dan magnesium yang dikandungnya untuk pemulihan yang optimum selepas bekerja atau bersenam. Produk susu fermentasi juga memberi kita vitamin B2 dan B12, yang menyokong aktiviti otak.

Epal

Mereka sangat kaya dengan pektin - serat makanan larut yang membantu tubuh secara beransur-ansur menyerap tenaga dan membuang toksin berbahaya daripadanya. Bawa sebiji epal dengan sepotong keju ke pejabat anda untuk mengatasi rasa lapar dan pulih di tengah hari..

Jeruk

Vitamin C, kalium dan asid folik yang menyokong kekebalan tubuh adalah apa yang diberikan oleh buah sitrus ini, selain fruktosa dan rasa segar. Agar tidak kehilangan serat berharga, lebih baik tidak memerah jus oren, tetapi memakan keseluruhan buah, bersama dengan partis nipis berair.

Produk tenaga

Adakah anda mengalami keletihan, mengantuk dan kehilangan tenaga yang luar biasa pada waktu makan tengah hari atau lebih teruk lagi - tepat selepas bangun tidur? Anda jelas kekurangan tenaga. Untuk mendapatkannya, sama sekali tidak perlu minum secawan kopi atau menggunakan bantuan minuman tenaga. Adalah lebih bijak untuk menyemak semula diet anda dan membuangnya dari makanan yang mencuri daya hidup dan semangat, dan menambahkan makanan yang memberi mereka.

Tenaga hidup: di mana dan di mana?

Secara tradisinya, tubuh manusia diberi tenaga oleh protein, lemak dan karbohidrat yang terdapat dalam makanan. Sebaik-baiknya, seseorang harus mematuhi nasihat pakar pemakanan mengenai nisbahnya dalam menu harian. Kemudian dia akan berasa aktif dan ceria sepanjang hari. Tetapi kesukarannya adalah bahawa orang dengan pelbagai profesi memerlukan jumlah tenaga yang berbeza, dan makan berlebihan penuh dengan kegemukan. Oleh itu, selalunya anda dapat menolong diri sendiri tanpa membahayakan diri sendiri dengan memasukkan produk tenaga ke dalam makanan anda..

Mengapa sukar dilakukan tanpa mereka? Keperitan hidup moden, keinginan untuk berjaya di mana-mana, serta aktiviti fizikal, misalnya, ketika mengunjungi gim, mendorong pengeluaran hormon, termasuk yang berkaitan dengan proses pencernaan. Akibatnya, yang terakhir bekerja dengan kapasiti penuh, sementara otak dan sistem saraf melakukan yang terbaik. Hanya kerana mereka tidak mendapat cukup nutrien yang meningkatkan aktiviti mereka. Dan bukannya perasaan kepuasan dan keinginan untuk menaklukkan ketinggian baru, mereka hanya memberi seseorang keinginan untuk tertidur secepat mungkin.

Bahan apa yang memperkaya badan dengan tenaga

  • Karbohidrat kompleks - ia mengandungi glukosa, tanpanya otak dan sistem saraf tidak dapat berfungsi sepenuhnya. Anda dapat mengatasi kekurangan karbohidrat kompleks dalam badan dengan memakan bijirin, kekacang, roti gandum dan sayur-sayuran.
  • Protein - ia bukan sahaja memberi tenaga, tetapi juga rasa kenyang jangka panjang, yang berkat seseorang tidak akan terbawa dengan makanan ringan. Lebih-lebih lagi, tidak semuanya berguna sama. Sumber protein termasuk daging, produk ikan, kekacang dan kacang..
  • Magnesium. Menurut pakar pemakanan AS Samantha Heller, "Mineral ini terlibat dalam lebih daripada 300 tindak balas biokimia di dalam badan, termasuk proses penukaran glukosa menjadi tenaga." Ia terdapat terutamanya pada kacang seperti badam, kacang hazel, kacang mete, biji-bijian dan ikan, terutama halibut.
  • Besi. Jumlah sel darah merah yang membawa oksigen bergantung padanya. Kekurangan mereka, yang dalam perubatan disebut istilah "anemia", pada kenyataannya, mungkin menunjukkan kekurangan oksigen dalam tubuh dan, sebagai akibatnya, keletihan yang cepat. Anda dapat mengatasi kekurangan zat besi dengan menambahkan daging, sayur-sayuran berdaun hijau, buah-buahan, kacang-kacangan dan biji-bijian ke dalam diet anda..
  • Selenium adalah antioksidan yang kuat, tahap yang mempengaruhi bukan sahaja bekalan tenaga, tetapi juga mood seseorang. Ia terdapat dalam makanan laut, kacang, daging dan biji-bijian.
  • Asid lemak omega-3 - antioksidan yang terdapat pada ikan.
  • Selulosa. Seperti protein, ia memberikan rasa kenyang dan juga menormalkan tahap gula dalam darah. Secara tradisional, sumber serat berasal dari sayur-sayuran, buah-buahan dan biji-bijian..
  • Vitamin C. Merupakan antioksidan yang juga mendorong penyerapan zat besi dan terdapat dalam buah sitrus, pinggul mawar, kismis hitam, dll..

13 produk tenaga teratas

Kacang. Sebenarnya, apa-apa yang akan dilakukan, tetapi pakar pemakanan sangat mengesyorkan menggunakan walnut dan badam ketika keletihan. Yang pertama mengandungi protein, zat besi, zink, kalium, dan yang kedua juga mengandungi vitamin E, serta asam lemak omega-3 dan omega-6, yang meningkatkan fungsi otak.

Air. Seseorang adalah 70% air, yang bermaksud bahawa kehilangan cecair pasti mempengaruhi kesejahteraannya. Lebih-lebih lagi, air mengambil bahagian aktif dalam kebanyakan proses yang berlaku di dalam badan. Selalunya seseorang mengelirukan perasaan dahaga dengan perasaan lapar, mengalami kerosakan, makan sandwic yang lama ditunggu-tunggu, dll. tidak merasakan hasil yang diinginkan. Hanya kerana pada saat itu tubuhnya memerlukan segelas air sejuk.

Oatmeal adalah sumber vitamin B, serat, dan karbohidrat kompleks. Ia memberi tenaga kepada badan dan meningkatkan daya tahan terhadap tekanan. Anda boleh meningkatkan kesan penggunaannya dengan membumbui yogurt. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa protein yang digabungkan dengan karbohidrat kompleks memberikan rasa kenyang yang tahan lama..

Pisang - mereka mengandungi kalium, yang bergantung pada kerja sel saraf dan otot. Oleh kerana unsur jejak ini tidak dapat terkumpul di dalam badan, pakar pemakanan menasihatkan makan pisang secara berkala. Sebaik-baiknya, dua kali sehari. Ini akan membantu meningkatkan fungsi sistem saraf, menjadi lebih prihatin dan tenang..

Herring. Ini adalah sumber asid lemak dan protein omega-3, yang tidak hanya membekalkan tenaga, tetapi juga mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular. Anda boleh menggantinya dengan ikan salmon, ikan kod, ikan hake dan jenis ikan tanpa lemak atau sederhana..

Lentil. Ini mengandung protein, serat, zat besi, vitamin B, zink, magnesium dan tembaga, yang mana ia dapat mengatasi kekurangan tenaga, dan juga menormalkan tekanan darah dan kadar kolesterol..

Daging lembu. Oleh kerana kehadiran zat besi, ia meningkatkan nada tubuh, dan kerana adanya vitamin B, zink dan kreatin, simpanan tenaga vitalnya.

Makanan laut adalah sumber asid lemak, yodium, zink dan tirosin. Yang terakhir ini mendorong pengeluaran norepinefrin, hormon yang serupa dengan tindakan adrenalin. Di samping itu, mereka mengandungi vitamin B12, yang merangsang kerja korteks serebrum..

Teh hijau. Ia mengandungi kafein - perangsang termudah dan paling berpatutan, serta L-Theanine - asid amino yang secara positif mempengaruhi kemampuan kognitif otak - ingatan, perhatian, persepsi, pemikiran dan imaginasi..

Biji labu. Ini adalah sumber magnesium, di mana bukan sahaja tahap tenaga bergantung, tetapi juga kekuatan dan daya tahan seseorang. Kandungannya dalam menu harian membolehkan anda melawan gejala kemurungan, peningkatan keletihan dan mudah marah..

Sayang. Ia mengandungi zat besi, kalium, fosforus, kalsium, magnesium, zink, tembaga, vitamin B dan bahan berguna lain yang meningkatkan fungsi sistem saraf dan memberikan lonjakan kekuatan dan tenaga..

Sayuran berdaun hijau. Mereka mengandungi vitamin kumpulan B, C, magnesium dan zat besi.

Telur ayam adalah sumber vitamin B dan protein.

Bagaimana lagi anda dapat mengisi kekurangan tenaga?

Kurang tidur, tekanan, pengambilan alkohol dan merokok memberi kesan negatif terhadap simpanan tenaga badan. Pada masa yang sama, senaman teratur, mandi kontras, dan pemakanan yang betul, termasuk sarapan pagi, mempunyai kesan yang sebaliknya..

Perkara utama adalah bahawa tidak ada tempat untuk makanan berlemak dan tinggi kalori di dalamnya, kerana ia memerlukan pemprosesan jangka panjang, dari mana otak dan sistem saraf menderita dengan sewajarnya. Di samping itu, makanan tinggi gula, sambil memberikan tenaga, tetapi tidak lama. Ini kerana gula menyumbang kepada peningkatan produksi adrenalin dan insulin, yang berhenti serta merta apabila simpanannya habis dan meninggalkan rasa mengantuk yang lebih besar. Perkara yang sama berlaku untuk kopi dan minuman yang mengandunginya, termasuk minuman tenaga..

Sudah tentu, keletihan kronik dan kehilangan tenaga adalah kesan sampingan dari kemajuan. Tetapi anda boleh dan harus melawan mereka. Lebih-lebih lagi, sangat sedikit yang diperlukan untuk melakukan ini.!

Jangan takut untuk berubah! Percaya dengan yang terbaik! Dan sihat!

Bukan kopi: 8 makanan yang memberi tenaga

Tubuh menukar karbohidrat menjadi tenaga. Gula sederhana cepat hancur, memberi daya tarikan untuk masa yang singkat dan menyumbang kepada pengumpulan lemak. Sebaliknya, biji-bijian memberikan peningkatan tenaga yang berkekalan. Oatmeal, rai, bubur barli, roti gandum, barli, dan beras perang dapat membantu anda menjalani hari anda dengan penuh semangat tanpa gemuk. Di samping itu, bijirin mengandungi banyak nutrien penting dan bermanfaat yang menyumbang kepada kesihatan saluran pencernaan, mempercepat pencernaan dan kecantikan kulit..

Protein membekalkan tubuh dengan tenaga lestari, yang dikonsumsi dengan lebih perlahan. Di samping itu, ia adalah sumber tirosin, asid amino yang menyokong aktiviti mental. Ia terdapat dalam daging, ikan, telur dan produk tenusu. Protein sangat penting untuk membina otot dan memberikan rasa kenyang jangka panjang. Yogurt Yunani dan produk susu fermentasi lain mempercepat metabolisme dan kaya dengan vitamin B2 dan B12, yang merangsang fungsi otak. Tahu dan kekacang sesuai untuk diet vegetarian, dan boleh ditambahkan ke sarapan untuk semangat dan tenaga..

Buah manis mengandungi karbohidrat yang membantu otak anda bangun dan kembali bekerja dengan lebih pantas. Jadi, sebiji epal besar mengandungi hingga 13 g gula, dan dari segi kesannya pada tubuh, ia boleh menggantikan secawan kopi. Pakar bedah jantung Mehmet Cengiz mengesyorkan agar memakan buah-buahan yang tinggi vitamin C seperti nanas dan limau gedang lebih kerap. Ngomong-ngomong, aroma buah sitrus menyegarkan dan menggembirakan, walaupun anda tidak memakannya. Sumber tenaga lain yang kuat adalah pisang; mereka mengandungi banyak serat, yang membantu menggunakan tenaga karbohidrat secara optimum.

Hazelnut, badam dan pistachio adalah penumpuk tenaga sebenar. Kacang tepu dengan baik, senang dibawa bersama anda untuk makanan ringan dan menambah hidangan untuk pelbagai diet. Hazelnut menurunkan kolesterol jahat dan mengandungi biotin, vitamin yang membolehkan tubuh menghasilkan tenaga. Badam mengandungi banyak protein, magnesium dan vitamin B2, yang memastikan kerja organ dalaman yang diselaraskan dengan baik. Pistachio tinggi serat dan asid amino penting. Beri keutamaan kepada kacang kering (bukannya goreng) dan tanpa garam: terlalu banyak natrium melambatkan metabolisme dan menyebabkan pembengkakan.

Sayuran berdaun rendah kalori dan tinggi zat besi. Ia kurang diserap dari makanan tumbuhan, jadi anda harus menambahkan beberapa tetes jus lemon ke salad bayam. Selain itu, daun succulent tinggi lutein, beta-karoten dan zeaxanthin, fitokimia yang mempunyai sifat anti-radang dan membantu mengekalkan penglihatan yang baik..

Sepotong coklat gelap adalah alternatif mudah untuk kopi yang kuat. Koko meningkatkan kepekatan dan nada. Ia mengandungi kafein dan theobromine; zat-zat ini memberikan kesan semangat ringan tanpa kenaikan tekanan darah dan degupan jantung yang tajam. Dan koko juga terkenal dengan kehadiran anandamide, yang meningkatkan tahap hormon kebahagiaan endorfin, jadi ia bukan sahaja akan membantu anda bangun, tetapi juga memberi anda mood yang sangat baik untuk permulaan hari yang kuat..

Rempah pemanasan seperti kayu manis, kapulaga, halia, dan lada merah meningkatkan metabolisme anda. Darah beredar lebih cepat, menghangatkan badan dan memberikan tenaga. Sekiranya tidak ada masalah dengan saluran pencernaan, anda boleh melengkapkan sarapan pagi anda dengan jus tomato dengan secubit lada merah atau teh dengan rempah pemanasan. Perlu diingat bahawa kebanyakan dari mereka menjengkelkan selaput lendir, oleh itu tidak dianjurkan untuk makan hidangan dengan rempah panas semasa perut kosong..

Anehnya, tidak diperlukan ramuan tambahan untuk mengembalikan kewaspadaan. Ini kerana dehidrasi sering membuat anda mengantuk dan letih. Untuk mengekalkan tenaga pada tahap yang betul, cukup minum beberapa gelas air bersih sehari. Sebilangan besar orang minum kopi sebagai gantinya, mendapat semangat jangka pendek dengan kemurungan aktiviti yang lebih cepat. Sekiranya anda tidak dapat melakukannya tanpa secawan espresso, minum dengan segelas air bersih untuk mengelakkan dehidrasi..

Terlepas dari makanan apa yang anda sukai, lebih baik memecah makanan anda menjadi beberapa makanan kecil sehari. Sistem sedemikian akan membolehkan anda mengekalkan tahap gula darah yang stabil tanpa lonjakan dan penurunan secara tiba-tiba. Di samping itu, kebiasaan makan bahagian kecil memastikan pencernaan yang stabil dan memberi kesan positif terhadap kesejahteraan dan bentuk badan..

27 Makanan yang Memberi Lebih Banyak Tenaga kepada Tubuh

Ramai orang merasa letih atau lelah pada suatu ketika pada waktu siang. Kekurangan tenaga boleh mempengaruhi aktiviti harian anda dan menjadikan anda kurang produktif..

Intinya adalah bahawa jenis dan jumlah makanan yang anda makan memainkan peranan penting dalam menentukan tahap tenaga anda sepanjang hari..

Walaupun semua makanan memberi anda tenaga, beberapa makanan mengandungi nutrien yang dapat membantu meningkatkan tahap tenaga dan meningkatkan rasa kewaspadaan dan fokus yang lebih baik sepanjang hari..

Berikut adalah senarai makanan yang terbukti dapat meningkatkan tahap tenaga.

Makanan yang memberikan tenaga kepada tubuh dalam jumlah besar

1. Pisang

Pisang boleh menjadi salah satu makanan terbaik untuk meningkatkan tahap tenaga. Mereka adalah sumber karbohidrat, kalium, dan vitamin B6, yang dapat membantu meningkatkan tahap tenaga dalam badan anda (1, 2).

Satu kajian mendapati bahawa memakan pisang sebelum perlumbaan basikal sejauh 75km sama berkesan untuk meningkatkan prestasi atlet seperti minuman karbohidrat (1).

2. Ikan berlemak

Ikan berlemak seperti salmon dan tuna adalah sumber protein, asid lemak, dan vitamin B yang baik, menjadikannya makanan yang enak untuk dimasukkan dalam makanan anda..

Hidangan salmon atau tuna menyediakan badan anda pengambilan harian (RDI) yang disyorkan untuk asid lemak omega-3 dan vitamin B12 (3, 4).

Asid lemak omega-3 terbukti dapat mengurangkan keradangan di dalam badan, yang merupakan penyebab keletihan yang biasa (5).

Sebenarnya, beberapa kajian telah menentukan bahawa pengambilan suplemen omega-3 dapat mengurangkan keletihan, terutama pada pesakit barah dan mereka yang pulih dari barah (6, 7).

Selain itu, vitamin B12 berfungsi bersama folat untuk menghasilkan sel darah merah dan meningkatkan fungsi zat besi dalam badan. Tahap optimum sel darah merah dan zat besi dalam darah dapat mengurangkan keletihan dan meningkatkan tahap tenaga (8).

3. Beras perang

Beras perang sangat kaya dengan nutrien. Tidak seperti beras putih, kurang diproses dan mengekalkan lebih banyak nilai pemakanan dalam bentuk serat, vitamin dan mineral.

Satu hidangan beras perang yang dimasak 195 gram mengandungi 3.5 gram serat dan kira-kira 88% RDI untuk mangan, mineral yang membantu enzim anda menguraikan karbohidrat dan protein untuk tenaga (9, 10).

Selain itu, kerana serat yang terkandung dalam beras perang, produk ini mempunyai indeks glisemik rendah. Oleh itu, memakannya dapat membantu mengatur kadar gula dalam darah dan mengekalkan tahap tenaga yang tetap sepanjang hari (11).

4. Ubi keledek (ubi jalar)

Selain enak, ubi jalar juga boleh menjadi sumber tenaga penting bagi mereka yang ingin meningkatkan tahap tenaga..

Satu ubi jalar bersaiz sederhana boleh mengandungi hingga 23 gram karbohidrat, 3,8 gram serat, 28% RDI untuk mangan, dan 438% RDI yang besar untuk vitamin A (12).

Berkat serat dan karbohidrat kompleks dalam ubi jalar, tubuh anda mencerna mereka dengan kadar yang lebih perlahan untuk memberi anda bekalan tenaga yang berterusan (13).

Ubi jalar juga merupakan sumber mangan yang hebat, yang membantu menguraikan nutrien untuk tenaga (10).

5. Kopi

Kopi boleh menjadi makanan pertama yang dapat anda fikirkan ketika anda ingin meningkatkan tenaga anda..

Ia kaya dengan kafein, yang dapat bergerak dengan cepat dari aliran darah ke otak anda dan menghalang aktiviti adenosin, neurotransmitter yang menenangkan sistem saraf pusat (14).

Akibatnya, pengeluaran adrenalin, hormon yang merangsang badan dan otak, meningkat (15).

Walaupun kopi hanya mengandungi dua kalori per cawan, kesan merangsangnya pada tubuh dapat meningkatkan perasaan berjaga-jaga dan tumpuan (16).

6. Telur

Telur bukan sahaja merupakan produk yang lazat, tetapi juga tenaga untuk hari anda..

Telur kaya dengan protein, yang merupakan sumber tenaga yang berterusan dan berterusan kerana tidak menyebabkan lonjakan gula darah dan kadar insulin ketika dicerna (17).

Selain itu, leucine adalah asid amino yang paling banyak terdapat dalam telur dan diketahui dapat merangsang pengeluaran tenaga dalam beberapa cara (18).

Leucine dapat membantu sel mendapatkan lebih banyak gula dari darah, merangsang pengeluaran tenaga sel, dan meningkatkan pemecahan lemak untuk tenaga (19).

Selain itu, telur kaya dengan vitamin B. Vitamin ini membantu enzim berperanan dalam proses memecah makanan untuk tenaga (18, 20, 21)..

7. Epal

Epal adalah salah satu buah yang paling popular di dunia dan merupakan sumber karbohidrat dan serat yang baik..

Sebiji epal bersaiz sederhana (185 gram) mengandungi kira-kira 25 gram karbohidrat, 19 gram gula, dan hingga 4 gram serat (22).

Berkat gula dan serat semula jadi yang tinggi, epal dapat memberikan pembebasan tenaga yang perlahan dan stabil (23).

Selain itu, epal tinggi antioksidan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa antioksidan dapat memperlambat penyerapan karbohidrat, sehingga mereka membebaskan tenaga dalam jangka waktu yang lebih lama (24).

Akhirnya, keseluruhan epal disyorkan. Jus dan puri yang menghilangkan serat dimakan lebih cepat dan hanya dapat memberi anda tenaga pencernaan cepat (25).

8. Air

Air sangat penting untuk kehidupan. Ini menjadikan 60% berat badan anda dan terlibat dalam banyak fungsi selular, termasuk pengeluaran tenaga (26).

Tidak minum air yang mencukupi boleh menyebabkan dehidrasi, yang dapat melambatkan badan anda, menyebabkan anda merasa lesu dan letih (26, 27).

Minum air boleh memberi anda tenaga dan membantu mengatasi perasaan keletihan (26).

Anda boleh kekal terhidrasi dengan minum air walaupun anda tidak kehausan. Cuba minum air secara berkala sepanjang hari..

9. Coklat gelap

Coklat gelap mempunyai kandungan koko yang lebih tinggi daripada coklat susu.

Antioksidan dalam koko terbukti mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat, seperti meningkatkan peredaran ke seluruh tubuh (28).

Meningkatkan peredaran darah membantu menyampaikan oksigen ke otak dan otot, yang meningkatkan fungsinya. Ini sangat berguna semasa latihan (29, 30, 31).

Selain itu, meningkatkan peredaran darah, berkat antioksidan yang terdapat dalam koko, dapat membantu mengurangkan keletihan mental dan meningkatkan mood (32).

Coklat gelap juga mengandungi sebatian perangsang seperti theobromine dan kafein, yang telah terbukti dapat meningkatkan tenaga dan mood mental (33).

10. Jodoh Yerba

Yerba mate adalah minuman yang dibuat dari daun kering tumbuhan yang berasal dari Amerika Selatan. Penggunaannya terbukti memberikan banyak manfaat kesihatan (34).

Yerba mate mengandungi antioksidan dan kafein. Cawan khas (240 ml) mengandungi kira-kira 85 mg kafein, yang jumlahnya sama dalam secawan kopi kecil (34).

Kafein dalam pasangan yerba mendorong pengeluaran hormon adrenalin, yang meningkatkan tahap tenaga. Walau bagaimanapun, tidak seperti perangsang lain, pasangan yerba nampaknya tidak mempengaruhi tekanan darah atau degupan jantung (35).

Kajian haiwan dan manusia menunjukkan bahawa pasangan yerba dapat meningkatkan fokus mental, ingatan, mood, dan juga aktiviti fizikal (36, 37, 38).

11. Beri Goji

Beri Goji telah digunakan dalam perubatan tradisional Cina selama berabad-abad kerana banyak manfaat kesihatan mereka..

Selain kaya akan antioksidan, vitamin, dan mineral, buah ini juga merupakan sumber serat yang baik (39, 40).

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa jus beri goji dapat memberikan perlindungan antioksidan, meningkatkan prestasi mental dan kewaspadaan, dan mengurangkan perasaan keletihan (41, 42, 43).

Tambahan, beri goji kaya dengan serat. Satu hidangan 30 gram mengandungi 2 gram serat, yang dapat membantu melambatkan pencernaan dan menyebabkan pembebasan tenaga yang lebih perlahan (13, 39).

Goji beri mudah digabungkan dengan yogurt, smoothie, roti bakar, dan sos. Atau anda boleh memakannya secara mentah.

12. Quinoa

Quinoa adalah biji yang popular kerana kandungan proteinnya yang tinggi.

Hidangan 185 gram kuinoa yang dimasak mengandungi 39 gram karbohidrat, 5 gram serat, 8 gram protein, dan sejumlah besar vitamin dan mineral (44).

Walaupun kaya dengan karbohidrat, makanan ini mempunyai indeks glisemik rendah, yang menunjukkan bahawa karbohidratnya diserap dengan perlahan dan dapat memberikan pelepasan tenaga yang berterusan (45, 46).

Sebagai tambahan, hidangan quinoa ini menyediakan lebih daripada 20% RDI untuk mangan, magnesium dan folat. Semua nutrien ini digunakan oleh enzim semasa pengeluaran tenaga (10, 47, 48).

13. Oat

Oatmeal adalah bubur bijirin penuh yang dapat memberi anda tenaga untuk jangka masa yang panjang..

Ia mengandungi beta-glukan, serat larut yang membentuk gel tebal ketika digabungkan dengan air. Kehadiran gel ini dalam sistem pencernaan menunda pengosongan gastrik dan penyerapan glukosa ke dalam darah (49, 50).

Di samping itu, oat kaya dengan vitamin dan mineral yang membantu proses pengeluaran tenaga. Ini termasuk vitamin B, zat besi, dan mangan (10, 20, 49).

Gabungan semua nutrien ini menjadikan oatmeal sebagai makanan yang ideal untuk pembebasan tenaga yang berterusan.

14. Yogurt

Yogurt adalah makanan ringan yang meningkatkan tenaga.

Karbohidrat yang terdapat dalam yoghurt kebanyakannya dalam bentuk gula sederhana seperti laktosa dan galaktosa. Apabila dipecah, gula ini dapat memberi tenaga kepada tubuh (51).

Tambahan, yogurt sarat dengan protein, yang membantu memperlambat penyerapan karbohidrat, sehingga memperlambat pembebasan gula ke dalam aliran darah (52).

Selain itu, yogurt kaya akan vitamin B2 dan B12, yang terlibat dalam fungsi sel. Mereka membantu membentuk molekul ATP, yang digunakan sel anda untuk tenaga (20, 51).

15. Hummus

Hummus dibuat dari kacang buncis, pasta wijen, minyak zaitun dan lemon. Gabungan ramuan ini menjadikan hummus sumber tenaga yang baik (53).

Buncis di hummus adalah sumber karbohidrat kompleks dan serat, yang digunakan oleh badan untuk pengeluaran tenaga jangka panjang (13, 54).

Selain itu, pes bijan dan minyak zaitun di hummus mengandungi lemak sihat. Bahan-bahan ini juga membantu melambatkan penyerapan karbohidrat, yang membantu mengelakkan kenaikan kadar gula dalam darah (55, 56).

Anda boleh menggunakan hummus sebagai pembalut sayur atau digabungkan dengan hidangan lain seperti sandwic atau salad.

16. Edamame

Edamame boleh menjadi makanan ringan dan memuaskan.

Ia mengandungi sedikit kalori, tetapi sejumlah besar protein, karbohidrat, dan serat. Hidangan edamame 155 gram mengandungi hingga 17 gram protein, 16 gram karbohidrat, dan sekitar 8 gram serat (57).

Selain itu, kandungan vitamin dan mineral yang tinggi dapat membantu meningkatkan tahap tenaga. Satu hidangan edamame menyediakan 79% RDI untuk mangan dan 121% RDI untuk folat (57).

Folat berfungsi dengan zat besi untuk membantu meningkatkan tahap tenaga dan melawan keletihan dan anemia, sementara mangan membantu menjana tenaga dari pemecahan karbohidrat dan protein (10, 58).

Akhirnya, edamame tinggi molibdenum, yang merangsang enzim dan membantu menguraikan nutrien untuk tenaga (59).

17. Lentil

Selain menjadi sumber protein yang sangat baik dan murah, lentil adalah sumber nutrien yang baik dan membantu meningkatkan tahap tenaga..

Lentil adalah kekacang yang kaya dengan karbohidrat dan serat. Satu hidangan 200 gram lentil yang dimasak mengandungi hingga 40 gram karbohidrat dan kira-kira 16 gram serat (60).

Serat dalam lentil mendorong pengosongan gastrik yang perlahan dan kenaikan gula darah yang lebih terkawal. Oleh itu, bukan sahaja anda akan merasa kenyang lebih lama setelah memakannya, tetapi anda juga dapat menjangkakan tahap tenaga yang stabil (61).

Selain itu, lentil dapat meningkatkan tahap tenaga dengan mengisi simpanan folat, mangan, zink dan besi. Nutrien ini mendorong pengeluaran tenaga yang cekap dalam sel dan menguraikan nutrien untuk pembebasan tenaga (10, 58, 62, 63).

18. Alpukat

Alpukat dianggap sebagai makanan yang sangat sihat kerana banyak khasiatnya..

Contohnya, alpukat kaya dengan lemak dan serat yang sihat. Kira-kira 84% lemak sihat dalam alpukat adalah asid lemak tak jenuh tunggal dan tak jenuh ganda (64).

Lemak sihat ini terbukti dapat meningkatkan kadar lemak darah yang optimum dan meningkatkan penyerapan nutrien. Mereka juga boleh disimpan di dalam badan dan digunakan sebagai sumber tenaga (64, 55).

Di samping itu, serat alpukat menyumbang 80% karbohidrat dalam alpukat, yang dapat membantu mengekalkan tahap tenaga yang tetap (64).

Tambahan, alpukat adalah sumber vitamin B yang baik, yang penting untuk fungsi mitokondria yang optimum dalam sel anda, di mana tenaga selular dihasilkan (20, 65).

19. Jeruk

Jeruk terkenal dengan kadar vitamin C. yang tinggi. Sebiji oren dapat menyediakan hingga 106% RDI untuk vitamin C (66).

Selain itu, jeruk mengandungi sebatian antioksidan yang dapat memberikan perlindungan terhadap tekanan oksidatif (67).

Penyelidikan menunjukkan bahawa tekanan oksidatif dapat membuat anda merasa letih. Oleh itu, perlindungan antioksidan yang disediakan oleh sebatian dalam jeruk dapat membantu mengurangkan keletihan (67, 68).

Sebenarnya, satu kajian mendapati bahawa 13 wanita yang menggunakan 500 ml jus oren dan melakukan senaman aerobik selama tiga jam seminggu selama tiga bulan mengalami penurunan keletihan otot dan peningkatan prestasi fizikal (69).

20. Stroberi

Stroberi adalah satu lagi buah tenaga yang baik.

Ia mengandungi karbohidrat, serat makanan, dan gula yang dapat meningkatkan tahap tenaga. Satu hidangan strawberi 150 gram menyediakan 12 gram karbohidrat, 3 gram serat, dan 7 gram gula (70).

Tambahan, bahagian yang sama akan memberi anda 149% daripada RDI untuk vitamin C (70).

Selain membantu melawan keradangan di dalam badan, antioksidan dalam strawberi dapat membantu melawan keletihan dan memberi anda tenaga (68, 71, 72).

Anda boleh memasukkan strawberi dalam banyak resipi dan menggunakannya dalam smoothie, parfait, atau salad..

21. Benih

Benih seperti biji chia, biji rami, dan biji labu juga dapat meningkatkan tahap tenaga anda.

Biji ini biasanya kaya dengan asid lemak omega-3 berasaskan tumbuhan. Tahap asid lemak omega-3 yang rendah telah dikaitkan dengan peningkatan keradangan dan keletihan (6, 73, 74).

Asid lemak juga merupakan sumber tenaga tersimpan yang penting dan membantu sel anda berfungsi dengan normal (55, 75).

Selain itu, biji adalah sumber serat dan protein yang baik. Serat dalam biji mendorong penyerapan nutrien yang perlahan, menghasilkan pembebasan tenaga yang berterusan dan berterusan (76, 77, 78).

22. Kacang

Kacang kaya dengan nutrien dan merupakan sumber tenaga semula jadi yang sangat baik.

Walaupun terdapat beratus-ratus jenis kacang, profil nutriennya sangat serupa. Mereka kaya dengan sumber karbohidrat, serat, dan protein (79).

Kacang dicerna dengan perlahan, yang membantu mengekalkan tahap gula darah yang stabil dan membuat anda sentiasa bertenaga dari masa ke masa. Selain itu, kacang mengandungi antioksidan yang membantu melawan keradangan dan meningkatkan tahap tenaga (80).

Kacang hitam dan kacang hitam adalah beberapa jenis kacang yang paling terkenal. Kacang ini merupakan sumber folat, zat besi, mangan, dan magnesium yang baik, yang terlibat dalam pengeluaran tenaga dan membantu menyampaikan tenaga ke setiap sel dalam tubuh (81, 82).

23. Teh hijau

Teh hijau terkenal dengan senarai faedah kesihatannya yang panjang.

Ia mempunyai kepekatan antioksidan kuat yang dapat membantu mencegah tekanan dan keradangan oksidatif (83, 84).

Seperti kopi, teh hijau mengandungi kafein, yang dapat meningkatkan kadar tenaga. Walau bagaimanapun, teh hijau juga mengandungi sebatian yang disebut L-theanine (83, 85).

L-theanine dapat mengurangkan kesan kafein, seperti kegelisahan dan gegaran, dan ia menghasilkan peningkatan tenaga yang lebih halus. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa gabungan kafein dan L-theanine dalam teh hijau dapat meningkatkan fokus, kewaspadaan, dan fokus mental (83, 86, 87).

Selain itu, teh hijau boleh menjadi perangsang tenaga yang baik untuk aktiviti fizikal kerana dapat mengurangkan keletihan dengan meningkatkan pemecahan lemak dan pembebasan hormon norepinefrin (88, 89).

24. Kacang

Kacang-kacangan boleh menjadi makanan ringan yang kaya dengan nutrien untuk membantu meningkatkan tahap tenaga.

Sebilangan besar kacang, seperti badam, walnut, dan kacang mete, terkenal dengan kandungan kalori tinggi dan banyak protein, karbohidrat, dan lemak sihat. Nutrien ini dapat memberi anda pengeluaran tenaga yang perlahan sepanjang hari (90).

Mereka juga kaya dengan asid lemak omega-3 dan omega-6, serta antioksidan, yang dapat meningkatkan tahap tenaga dan membantu mengurangkan keradangan dan meningkatkan pertahanan antioksidan (6, 91, 92).

Selain itu, kacang-kacangan ini memberikan badan dengan karbohidrat dan serat yang cukup untuk peningkatan tenaga yang stabil dan berterusan (93).

Kacang juga mengandungi vitamin dan mineral lain seperti mangan, zat besi, vitamin B, dan vitamin E. Mereka dapat membantu meningkatkan pengeluaran tenaga dan mengurangkan keletihan (8, 10, 20, 94).

25. Popcorn

Popcorn boleh menjadi makanan ringan yang rendah kalori dan meningkatkan tenaga.

Ia kaya dengan karbohidrat dan serat, menjadikannya enak dan pilihan yang baik sebagai makanan ringan tenaga (95).

Hidangan popcorn 100 gram mengandungi 78 gram karbohidrat dan 15 gram serat, menjadikannya salah satu makanan kaya serat paling banyak. Oleh itu, ia dapat memberikan pelepasan tenaga yang berterusan (96).

Popcorn boleh menjadi sihat jika dimasak tanpa penggunaan lemak, gula atau garam dan bahan kimia tambahan.

26. Sayuran berdaun hijau

Sayuran berdaun hijau seperti bayam dan kangkung merupakan sumber nutrien yang sangat baik yang dapat membantu meningkatkan tahap tenaga.

Mereka kaya akan zat besi, kalsium, magnesium, kalium dan vitamin A, C, E, dan K. Di samping itu, mereka mengandungi folat, serat, dan antioksidan yang bermanfaat untuk kesihatan (97).

Keletihan adalah salah satu gejala kekurangan zat besi yang paling biasa (8).

Sayuran berdaun hijau seperti bayam dan kangkung merupakan sumber zat besi dan vitamin C yang sangat baik, yang bukan sahaja dapat mengatasi kekurangan zat besi, tetapi juga meningkatkan penyerapannya dalam tubuh (98).

Zat besi meningkatkan pengeluaran sel darah merah untuk menyampaikan oksigen ke sel anda dengan berkesan, yang diketahui dapat melawan keletihan (8).

Selain itu, sayur-sayuran berdaun hijau juga dapat meningkatkan pengeluaran oksida nitrat, yang membantu saluran darah melebar, sehingga meningkatkan peredaran darah (99, 100).

27. Bit

Beets baru-baru ini mendapat populariti kerana kemampuannya untuk meningkatkan tahap tenaga dan daya tahan..

Penyelidikan menunjukkan bahawa bit dapat meningkatkan peredaran darah berkat antioksidan dan nitrat semula jadi (100, 101).

Nitrat adalah sebatian yang membantu meningkatkan oksida nitrat dan meningkatkan peredaran darah di dalam badan, yang membolehkan penghantaran oksigen ke tisu lebih baik. Ini memungkinkan peningkatan tahap tenaga, terutama untuk meningkatkan prestasi atletik (100).

Di samping itu, bit mengandungi karbohidrat, serat dan gula, yang membantu mendapatkan tenaga untuk jangka masa panjang..

Satu hidangan bit 135 gram dapat menyediakan 3.8 gram serat dan 9.2 gram gula semula jadi (102).

Makanan apa yang memberi tenaga, kekuatan dan kekuatan kepada tubuh, serta meningkatkan kecekapannya - 10 teratas

Kira-kira 30% daripada semua tenaga yang diterima seseorang dengan makanan, tubuh menghabiskan pada proses pencernaan itu sendiri. Ini termasuk sintesis enzim, hormon, hempedu, penapisan, perkumuhan dari badan dan proses fisiologi lain, tanpanya makanan tidak akan diserap..

Walau bagaimanapun, terdapat "kategori" makanan khas yang dapat memberikan tenaga maksimum kepada seseorang. Selepas penggunaannya, seseorang merasakan kekuatan maksimum dan kekuatan yang kuat, dan moodnya meningkat.

Pemakanan apa yang memberi kekuatan paling banyak kepada tubuh? Apa yang istimewa dalam produk ini yang membolehkan anda meningkatkan prestasi badan dan mengekalkannya dalam keadaan baik? Apa yang harus anda makan untuk mengembalikan kekuatan dan kecergasan? Semua jawapan dalam artikel kami.

Mengapa beberapa makanan memberi tenaga, sementara yang lain - "mengambil"?

Tubuh "mengeluarkan" tenaga dari dua sumber utama - gula dan lemak. Kesemuanya, melalui tindak balas biokimia sederhana, akhirnya berubah menjadi karbohidrat termudah, yang disintesis kepada tenaga murni.

Walau bagaimanapun, gula sebenarnya adalah karbohidrat dan memerlukan sedikit masa dan tenaga untuk mencernanya, tetapi lemak adalah komponen yang kompleks. Lebih-lebih lagi, tubuh orang dewasa berfungsi sedemikian rupa sehingga karbohidrat sederhana dan kompleks diserap sebaik sahaja dimakan, sementara lemak disimpan "dalam simpanan".

Otak juga bertanggungjawab secara langsung untuk merasakan daya hidup, ketepuan oksigennya, tahap dopamin dan serotonin yang dihasilkan. Pelombong yang sama ini juga bertanggungjawab meningkatkan mood..

Itulah sebabnya terdapat apa yang disebut "tenaga" dan perangsang, yang sebenarnya tidak meningkatkan tenaga, tetapi hanya menimbulkan ilusi perasaan ceria. Banyak ubat narkotik berfungsi berdasarkan prinsip ini. Namun, penggunaannya memprovokasi pelanggaran fungsi pencernaan yang kompleks, yang hanya akan membahayakan kesihatan..

Oleh itu, makanan apa yang harus dimasukkan ke dalam makanan agar tidak mengalami kekurangan tenaga? Ini adalah karbohidrat sederhana dan kompleks, tetapi semua ini mesti ditambah dengan protein, vitamin, mineral dan air minum yang bersih.

Secara semula jadi, jika anda selalu makan gula-gula (mengandungi karbohidrat yang paling banyak), maka ini tidak akan berakhir dengan baik, kerana badan akan kekurangan nutrien dan nutrien lain.

10 produk terbaik

Oleh itu, apakah makanan meningkatkan prestasi yang paling berkesan? Pertimbangkan satu set 10 pilihan yang paling terbukti untuk memberi tenaga sepanjang hari dan memenuhi keperluan tenaga terbaik.

1. Oatmeal atau muesli

Selain karbohidrat sederhana dan kompleks, ia juga mengandungi magnesium dan vitamin B1 dan fosforus, yang terlibat dalam metabolisme antar sel.

Oatmeal adalah sumber tenaga yang baik, tetapi tidak tahan lama..

Itulah sebabnya disyorkan untuk menggunakannya dengan susu, menambahkan sedikit mentega (lebih baik - "sandwic" mentega, yang mempunyai peratusan kecil lemak) dan buah-buahan kering.

2. Buah kering

Mengandungi fruktosa dan serat. Yang pertama adalah salah satu karbohidrat termudah, yang diserap sudah 5-10 minit selepas pengambilan, dan serat - membantu tubuh mencerna makanan dan mencegah gangguan usus..

Juga, buah kering sangat bermanfaat untuk jantung, yang secara tidak langsung meningkatkan peredaran darah di otak..

Sebilangan buah kering yang kaya dengan tenaga adalah pisang kering, aprikot kering, pir panggang.

3 biji telur

Telur puyuh lebih baik - mengandungi hampir 3 kali lebih banyak protein. Mereka juga mengandungi lemak sederhana yang diserap dalam 2 - 3 jam, memberikan tenaga yang kuat untuk jangka masa yang panjang..

Kolin dalam Telur Menguatkan Ingatan.

Satu-satunya peringatan adalah lebih baik makan telur rebus atau segar..

4. Sayang

Madu adalah salah satu makanan paling sihat untuk otak dengan kandungan karbohidrat yang tinggi. Praktisnya tidak ada lemak di dalamnya, tetapi, selain sukrosa, terdapat banyak senarai mineral, logam dan vitamin yang membantu menormalkan komposisi biokimia darah.

Madu terbukti mempunyai kesan positif pada fungsi otak, tumpuan dan ingatan..

Ramai doktor mengesyorkan agar meninggalkan gula sepenuhnya dan menggantinya dengan madu, ingatlah bahawa apabila dipanaskan di atas 65 darjah Celsius, ia kehilangan sebahagian besar khasiatnya..

5. Kopi

Keadaan dengan kesan kopi di otak tidak jelas. Ini memberikan dorongan semangat kerana kehadiran kafein, dan ia bertindak sebagai perangsang. Walau bagaimanapun, secara praktikalnya tidak memberi kesan negatif pada badan..

Oleh itu, kopi sangat membantu meningkatkan daya tarikan. Kafein juga meningkatkan daya ingatan.

Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakannya. Jika tidak, anda boleh menjadikan tubuh terbiasa dengan fakta bahawa ia hanya menerima tenaga dengan cara ini - dalam kes ini, produk mudah akan menjadi kurang berkesan..

6. Buah-buahan dan sayur-sayuran

Makan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk meningkatkan tenaga adalah penyelesaian sehenti. Semuanya mengandungi serat, yang penting untuk tenaga dan pencernaan. Pada masa yang sama, buah-buahan dan sayur-sayuran adalah makanan yang mudah dicerna..

Mereka mesti dimasukkan ke dalam diet ketika menetapkan diet yang lebih baik, misalnya, semasa tempoh pemulihan selepas rawatan gastritis atau ulser perut.

7. Yogurt semula jadi

Mudah dicerna, mengandungi alas buah dan sedikit gula. Selain itu, ia juga mengandungi bakteria asid laktik, yang menjadi asas mikroflora usus yang bermanfaat..

Pengambilan yoghurt secara berkala akan memungkinkan bukan hanya untuk menormalkan kerja seluruh sistem pencernaan, tetapi juga untuk mendapatkan peningkatan tenaga yang besar. Ia juga baik untuk kesihatan wanita..

8. ikan kembung

Bahan-bahan ini terlibat secara langsung dalam pengeluaran serotonin dan dopamin di otak - hormon yang bertanggungjawab untuk perasaan gembira, dan juga membantu neuron menyerap oksigen..

Kesannya, makarel bertindak sebagai perangsang, tetapi tanpa kesan negatif pada tubuh. Selain itu, makarel mengandungi protein sederhana dan lemak yang mudah dicerna, serta mineral..

9. Kacang

Walaupun, secara teori, semua kekacang boleh dikaitkan di sini. Hampir kesemuanya terdiri daripada protein dan karbohidrat kompleks, yang digunakan oleh badan sepanjang hari..

Sarapan kacang dalam tin sama baiknya dengan oatmeal tradisional. Siapa yang tidak suka kacang - sup kacang atau pelbagai jenis salad dengan kacang polong (tetapi lebih baik tanpa mayonis dan daging berlemak).

10. Kacang

Walnut kaya dengan protein, karbohidrat, asid lemak omega-3 dan mineral. Semua ini mengekalkan kepekatan nominal nutrien dalam tubuh, yang akan memberi kesan positif pada kadar metabolisme..

Oleh itu, jika anda hanya makan kacang, maka akan ada minimum tenaga. Dan jika anda menambahkannya, sebagai contoh, pada pencuci mulut, ia akan membantu tubuh mendapatkan daya tarikan dengan lebih cepat..

Berapa kerap menggunakannya?

Segera perlu dijelaskan bahawa produk di atas tidak boleh dimakan secara berkala. Sebaik-baiknya, hanya sebelum aktiviti fizikal "dirancang". Pada prinsipnya, anda boleh mengikuti peraturan yang popular:

  1. sarapan pagi - mestilah kaya dengan karbohidrat sederhana, kerana ini akan membantu menceriakan secepat mungkin;
  2. makan tengah hari - tanpa hidangan berlemak yang berlebihan, tetapi sentiasa sedap;
  3. makan malam - cukup sedap, tanpa karbohidrat sederhana (kompleks - anda boleh dan bahkan memerlukan).

Dan pada masa yang sama, 2 - 3 jam sebelum tidur yang dirancang, lebih baik menolak makanan sama sekali. Jika tidak, anda boleh menghidupkan insomnia kronik, yang pada waktu pagi tidak akan menolong sarapan yang paling "bertenaga".

Ubat-ubatan rakyat untuk menyokong badan dalam keadaan baik

Sebagai tambahan kepada pemakanan, yang memberi kekuatan, terdapat banyak kaedah dan ramuan rakyat dari tidur yang membantu meningkatkan semangat pada waktu pagi - ini dapat dilakukan bukan hanya dengan bantuan kopi. Contoh yang jelas mengenai ini adalah minyak pati sitrus, infan dedak, rosehip jelly..

1. Minyak pati

Minyak pati khas digunakan untuk meningkatkan tenaga. Keanehan mereka adalah bahawa mereka membantu mengatasi keletihan psiko-emosi. Minyak pati sitrus dan rosemary adalah yang terbaik untuk ini..

Bagaimana menggunakannya? Cukup untuk menambahkan 3 - 5 tetes ke lampu aroma (atau 2 - 4 tetes ke penyebar). Mereka juga boleh ditambah, misalnya, ke mandi air panas. 1-2 "terapi" sehari akan lebih daripada cukup.

2. Penyerapan dedak

Salah satu ubat yang paling popular untuk keletihan kronik adalah tincture tenaga.

Sediakan seperti berikut:

  1. Campurkan 200 gram dedak dengan 1 liter air sejuk;
  2. didihkan dan masak selama 1 jam;
  3. selepas menyejukkan - tapiskan kain lap atau ayak.

Ambil 100 - 200 mililiter 3-4 kali sehari. Kursus minimum "rawatan" adalah 2 minggu. Alat ini juga merupakan kaedah terbaik untuk membersihkan usus dari toksin terkumpul..

3. Kissel dari pinggul mawar

Minuman yang menyegarkan ini memberi tubuh sejumlah besar asid askorbik, yang membantu mengatasi keletihan yang berkaitan dengan penyakit berjangkit. Sediakan seperti ini:

  1. potong 2 sudu pinggul mawar (segar atau kering - tidak mengapa) dan tuangkan 0.5 liter air mendidih;
  2. tutup pinggan yang mengandungi campuran dengan penutup, bungkus dengan tuala tebal dan biarkan hingga sejuk sepenuhnya.

Anda boleh menambah 1 sudu madu ke dalam jeli yang telah siap.

Ambil semasa makan malam sebagai pencuci mulut - pada waktu pagi anda akan merasa lebih banyak simpanan tenaga.

Juga, ingat bahawa dalam artikel terakhir kami telah mengkaji 5 teh penyegar berkesan berdasarkan pelbagai ramuan..

Apa yang perlu dimakan sebelum bersenam?

Diet untuk atlet agak berbeza dari yang biasa. Pertama, ia mengandungi lebih banyak karbohidrat - mereka yang membantu mengekalkan nada semasa latihan yang melelahkan, dan kedua, protein disertakan di dalamnya - dengan bantuan otot mereka bertambah.

Oleh itu, disyorkan untuk mengambil sebelum bersenam untuk tenaga:

  • telur dadar ayam belanda;
  • oatmeal;
  • gulungan kubis yang disumbat dengan ayam;
  • ayam bakar dengan keledek;
  • keju kotej dengan buah.

Juga, semua ini dilengkapi dengan bar protein dan getaran. Banyak pengeluar menghasilkan pemakanan sukan dalam bentuk campuran siap pakai sebelum latihan - mereka kira-kira 2/3 protein (yang sangat protein), karbohidrat sederhana dan kompleks. Mereka memberikan kekuatan dan tenaga yang hebat, membantu membangunkan badan dan otak untuk latihan yang akan datang..

Tetapi agar tidak merasa kehilangan kekuatan selepas latihan, anda harus benar-benar makan sebilangan kecil gula-gula dalam 30 minit pertama setelah latihan fizikal. Ini boleh menjadi coklat bar, yogurt, pisang, oren, teh dengan madu.

Makanan apa yang membuatkan anda berasa letih?

Tetapi penyertaan dalam diet makanan berikut yang berbahaya bagi otak hanya menghilangkan tenaga dan meningkatkan rasa keletihan:

  1. Daging lemak. Pada prinsipnya, ini termasuk makanan yang kaya dengan lemak haiwan. Ini adalah makanan yang memerlukan lebih banyak tenaga untuk dicerna daripada yang lain. Tetapi anda tidak boleh meninggalkannya sepenuhnya - produk daging adalah sumber protein utama. Lebih baik memberi keutamaan kepada hidangan daging tanpa lemak.
  2. Produk yang dipasteurisasi. Ini termasuk susu dan semua jenis makanan dalam tin. Mereka mengandungi minimum mikronutrien dan nutrien, tetapi tubuh masih melakukan pelbagai proses metabolik yang memerlukan tenaga.
  3. Alkohol. Seperti toksin, ia cepat dikeluarkan oleh badan, dan alkohol juga menghalang fungsi otak. Banyak tenaga dibelanjakan untuk keluarannya, tetapi etil alkohol secara praktikal tidak membawa apa-apa faedah - tidak dapat disamarkan.
  4. Gula. Ini juga termasuk gula-gula yang berbahaya bagi otak, yang tinggi lemak trans. Mereka praktikal tidak diserap. Maksudnya, mereka mempunyai tenaga minimum, tetapi mereka berpecah untuk waktu yang lama. Dan selama ini badan kehilangan tenaga.

Video yang menarik

Dan sekarang kami mencadangkan anda melihat videonya:

Secara keseluruhan, menjaga kesihatan diri cukup mudah jika anda mengetahui makanan apa yang harus anda masukkan dalam diet harian anda. Perkara yang paling penting adalah tidak melupakan kepelbagaiannya. Tubuh mesti mendapat jumlah vitamin, mineral, asid amino yang mencukupi, dan tidak ada produk "universal" yang mengandungi semua ini.