Kategori: Makanan dan pawagam

Rubrik makanan dan pawagam mendakwa bahawa lebih baik dilihat sekali daripada dibaca seratus kali.

CIRI-CIRI KEBANGSAAN GERMAN COMEDY

Gabungan humor pelik dari komedi Jerman dan masakan Bavaria yang menggembirakan akan menunjukkan ekspresi Nietzsche: "Beratnya semangat Jerman disebabkan oleh gangguan hati" sekiranya bukan untuk siri cerita detektif komedi cerdik yang diarahkan oleh pembuat filem Jerman Ed Herzog antara 2013 dan 2020. Walaupun filem-filem tersebut memuatkan senarai masakan tradisional Jerman, filem-filem itu mengingatkan pada komedi retro Jerman 1951, Fanfare of Love (plotnya menjadi asas dari sitkom Hollywood yang berapi-api, Like Like Hot / Only Girls In Jazz). untuk membaca

LELAKI GELAP MENYEBABKAN CAKE DENGAN KEJUTAN

Kek hari jadi dengan kejutan dalam bentuk kecantikan penari telanjang yang tersembunyi di dalamnya menjadi sangat popular pada pertengahan abad yang lalu. Ini berlaku terutamanya kerana komedi dan muzikal pawagam awal. Hari ini hiburan meja ini sudah ketinggalan zaman, imej media ikonik telah dilupakan. Dan bersamanya ada beberapa fakta menakjubkan dari masa lalunya yang kelam..

MENU OSKAR-2020. DAPUR DI "PUMP".

Pada 9 Februari tahun ini, majlis anugerah filem Oscar-2020 tahunan bermula. Sebilangan perbezaannya dari peristiwa tahun-tahun sebelumnya sudah diketahui. Tahun ini, Akademi Filem Amerika telah memutuskan untuk bergabung dengan gerakan global untuk melindungi haiwan dan alam sekitar. Oleh itu, plastik dikeluarkan sepenuhnya dari pinggan mangkuk perjamuan (hingga ke tabung untuk koktel), dan pra-pesta untuk calon bagi Oscar-2020 dibuat vegetarian semata-mata. untuk membaca

CINEMA GREEK DENGAN PINK CINNAM DAN PEPPER

Pawagam Yunani pada mulanya memfokuskan kepada masalah sosial masyarakat Yunani. Dan dalam sekejap, dalam palet paparan artistik mereka, pembuat filem Yunani mula menggunakan masakan - bahasa global, yang dapat difahami oleh semua orang. Proses makanan dan memasak di skrin menjadi kiasan. Evolusi teknik sinematik ini dapat dikesan pada contoh filem Yunani dari masa yang berlainan. Tetapi "nisbah keemasan" nya nampaknya merupakan komedi melodramatis A Pinch of Spices. untuk membaca

MINUMAN KRISMASI HINGGA TOP-7 DARI FILM KRIM KLASIK

Separuh kedua bulan Disember adalah masa yang tepat untuk menonton semula filem Krismas klasik. Filem retro ini, yang pertama kali kita tonton di kaset VHS, mengingatkan kita akan nilai-nilai manusia yang kekal: keluarga, cinta, persahabatan dan kasih sayang. Mengelakkan khotbah yang membosankan, filem Krismas dengan cerdik menyamar dalam pelbagai genre, dari melodramas dan muzikal hingga komedi yang menimbulkan keseronokan dengan baik pada minat tradisional Amerika untuk penerangan perayaan, penyembahan perayaan Krismas, atau kebiasaan minum satu set minuman pemanasan klasik. untuk membaca

Wira filem apa yang dimakan?

Mereka berlari, menembak, melompat dari tebing, terbang, membuat penemuan dan menderita cinta yang tidak berbalas. Ketawa, bersenang-senang dan menyelamatkan dunia. Sebahagian daripada mereka mungkin melebihi orang jika tidak kerana satu perkara: Makanan. Watak dari filem dan filem terkenal juga mengalami rasa lapar manusia yang sederhana.

Dan bonus kecil di akhir artikel - memotong video kecil dari filem yang berkaitan.

Batman

Ketika Bruce Wayne, yang duduk di gua Bat-rahsianya, memeriksa dokumen di komputer Bat, pelayan Alfred yang setia membawa pahlawan super sesuatu untuk dimakan. Batman, tanpa melihat, menghirup pinggan dan segera mula membenci: "Sup ini sejuk!" Yang dijawab pengasuh dan pengurus rumah tangga yang tidak tergoyahkan: "Sepatutnya, tuan. Ini adalah Vichisoise, dia dilayan dengan dingin." Sebenarnya, Vichisoise adalah sup kaldu ayam yang enak dengan kentang, bawang dan krim. Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa kontroversi mengenai tanah air dari resipi ini masih tidak mereda: baik Perancis dan Amerika menganggap Vichisoise sebagai penemuan mereka..

Matrik


Sekarang mari kita ingat Matrix. Mungkin falsafah dan idea utamanya terletak pada bidang memasak? Oleh itu, kami - peminat makanan berfikir! Cypher yang jahat akhirnya mengkhianati, tepatnya dengan memakan daging lembu goreng yang dimasak dengan baik. Ingat bagaimana kelopak matanya gemetar dengan senang hati?

Sementara itu, di ruang bawah tanah Sion Bebas yang kotor, orang makan bubur silikon tanpa rasa. Tetapi mengandungi semua zat dan elemen yang diperlukan untuk fungsi fisiologi. Dengan ungkapan umum ini, kedatangan baru diyakinkan.

Kami tidak bertujuan untuk mengetahui mana dari dua dunia ini yang lebih baik. Makanan mestilah enak dan sihat. Walaupun, jika anda mahu, anda boleh menjadi seperti pahlawan Pulp Fiction dan, melambaikan pistol, mulailah berdebat mengenai hamburger mana yang paling tepat.

Novel jenayah


Satu-satunya perkara yang dipersetujui sebulat suara oleh Vincent dan Julius adalah kecaman mereka terhadap hamburger Eropah: "Bolehkah anda bayangkan, mereka meletakkan mayonis di sana! Seram!"

Puncak Berkembar


Sesiapa yang pernah menonton siri TV kultus David Lynch Twin Peaks sekurang-kurangnya sekali akan mengingati hidangan kegemaran Ejen Dale Cooper. Setiap kali dia pergi ke kafe tempatan, dia tidak pernah jemu mengagumi pai ceri terbaik di dunia.

Colombo

Rakannya dalam aktiviti pencarian, tetapi sebenarnya adalah dari siri lain, Leftenan Columbo juga mempunyai kelemahan kulinernya. Sudah tentu, ini adalah cili - panas, kaya - dan selalu dengan kerepek kentang yang dilapisi keju. Dan di mana lagi untuk mendapatkan potongan tajam?

Forrest Gump

Watak Tom Hanks dalam filem Forest Gump membawa sekotak coklat kepadanya dan dikongsi dengan orang lain, tidak lupa untuk memberi kalimat: "Ibu saya pernah mengatakan bahawa Hidup itu seperti sekotak coklat - anda tidak pernah tahu apa yang akan anda dapatkan."

Sangat mustahak untuk menyebut watak lain dalam filem ini - Boobu, yang merupakan pemburu udang keturunan dan tahu, menurutnya, ratusan cara untuk mempersiapkannya. Kata-katanya: "Udang adalah buah laut. Mereka dapat direbus, direbus, dipanggang, dipanggang. Ada udang kebab, udang kreol, udang dalam lumpur. Goreng, goreng, goreng. Dengan nanas, lemon, udang kelapa, dengan lada, sup udang, salad udang, udang dengan kentang, ubi jalar, burger udang, sandwic udang. "

Indiana Jones

Adakah anda masih ingat bagaimana di bahagian kedua Indiana Jones (Indiana Jones dan Kuil Doom), antara kegembiraan hidup yang paling pelbagai, "Otak Monyet Dingin" yang terkenal dan masih tiada tandingannya disajikan ke meja? Watak utama tidak sepenuhnya bersedia untuk eksperimen seperti itu. Walaupun otak yang kaya dengan lesitin dapat memulihkan sistem sarafnya yang goyah.

Penumbuk kemarahan

Mari mengalihkan perhatian kita kepada lelaki sejati! Bruce Lee benar-benar makan hampir setiap langkah dalam filemnya. Dalam "Fist of Fury" dia bahkan tidak membenci menggoreng kucing (yang mana di Mesir Kuno dia akan dijatuhi hukuman yang paling berat).

Game of Thrones

Siri TV yang kini popular "Game of Thrones" sudah lama masuk akal untuk menamakan semula "Game of tables tables". Adakah banyak filem mempunyai buku dan resipi Foodblog rasmi mereka sendiri? Hidangan diraja dan ksatria sebenar adalah apa yang ditawarkan oleh tanah hebat ini kepada kami. Tuan-tuan yang terhormat, musim sejuk semakin hampir, Jon Snow masih tidak tahu apa-apa, tetapi di dalam tembok istana kami, anda benar-benar selamat. Nikmati sup rosehip yang lazat dengan kacang vanila dan tenderloin sage Romanesque.

Harry Potter

Jus labu disebutkan dalam setiap buku Harry Potter, tetapi dalam filem itu hanya menerima beberapa dialog pendek, namun, Anda dapat memotong adegan dari filem itu, tetapi Anda tidak dapat menjadi penyihir penuh tanpa jus labu.

Walaupun Harry sendiri tidak muncul di filem sebagai pemakan yang baik. Tetapi selera putus asa dari rakannya perlu mendapat perhatian - betapa sedap dan tanpa pamrih Ron Weasley mengunyah kaki ayam.

Alice di Wonderland

Situasi dengan Alice in Wonderland kelihatan difahami dan jelas - mereka makan cendawan di sana. Berdasarkan ukurannya, cendawan itu adalah Ryadovki atau Webcaps. Nah, ryadovka ungu adalah cendawan yang sangat lazat dan manis!

tempoh glasier

Tupai Zaman Ais tidak memerlukan pengenalan. Tetapi untuk menyebutkan nilai pemakanan biji-bijian, yang pada akhirnya adalah kacang, sekali lagi tidak menyakitkan. Biji biji mengandungi pelbagai karbohidrat, vitamin, mineral, protein dan lemak. Satu-satunya perkara yang menghentikan sebilangan besar daripada kita menggoreng dan memakan produk sihat ini adalah asid tanik. Anda boleh menyingkirkannya dengan dua cara: dengan merendam biji-bijian secara langsung di dalam kulit selama beberapa hari, atau, yang lebih tepat, dengan mengupasnya dan merebus dengan baik. Adalah wajar untuk menjaga agar biji-bijian tidak dirawat - ini bukan sahaja mendorong pemeliharaan diri yang baik, tetapi juga meningkatkan rasa mereka (pati berubah menjadi gula).

Penyu Ninja Mutant Remaja

Anda tidak boleh melewati Penyu Ninja dengan pesanan pizza mereka yang sudah muak. Sekiranya anda ingat, mereka paling berminat dengan pizza dengan ikan bilis..

Dan akhirnya, bagaimana untuk tidak mengingati filem Soviet yang legendaris dan disayangi dengan pahlawan dan ungkapan mereka yang tidak dapat dilupakan.

Ivan Vasilievich menukar profesionnya

Masih ingat dengan makanan di atas meja Tsar Ivan the Terrible? "Ginjal kelinci berpusing, kepala pike dengan bawang putih, kaviar hitam dan merah. Ya! Kaviar luar negeri. Terung!"

Ironi Nasib atau Nikmati Mandi Anda!

Ungkapan apa yang kita semua kaitkan dengan ikan jeli? Betul - "apa yang menjijikkan"! Walaupun ramai orang suka :)

Dan beberapa lagi video. Anda mungkin ingat beberapa adegan di atas dari filem.

Batman dan vichisoise

Resepi Jus Labu Harry Potter

Selera makan sihat Ron Weasley

Matriks dan panggang

Indiana Jones dan Kuil Doom

Pulp Fiction - Ceramah Makan Malam yang Bagus

Resepi Game of Thrones Lemon Pie

Kaviar yang paling sedap

Legendary Nasty - Ikan Jeli

Tangkapan skrin dari filem di atas digunakan sebagai ilustrasi dalam artikel. Semua hak adalah milik pemiliknya masing-masing.

12 adegan makanan paling epik dalam filem Quentin Tarantino

Lempeng strudel epal dan bacon - makanan memainkan peranan utama dalam filem Quentin Tarantino. Untuk ulang tahun pengarah terkenal, kami telah mengumpulkan penilaian hidangan terbaik dari filemnya. Percayalah, anda pasti ingin mencuba SEMUA.

Quentin Tarantino dengan mahir menggunakan makanan dalam filemnya untuk menekankan kekuatan. Standartenführer Hans Landa dari Inglourious Basterds menggunakan strudel sebagai alat soal siasat, sementara Jules Winnfield of Pulp Fiction mengunyah burger orang lain. Adegan makanan yang paling terkenal dari filem Tarantino: dari tempat ke-12 hingga ke-1.

12. Sandwic Bill dalam Bunuh Bill 2

Tarantino pasti: anda perlu belajar tentang apa kematian seawal usia kanak-kanak. Selalunya keakraban dengan kematian berlaku apabila haiwan kesayangan yang disayangi, seperti ikan mas, mati. Bill menyediakan sandwic untuk anak perempuannya Beatrix dan pada masa yang sama menceritakan kisahnya tentang ikan mas yang sama. Sandwic Bill sangat mudah: dia bermula dengan roti biasa, kemudian menambah kepingan keju Amerika dan Swiss. Kemudian - ayam belanda dan ham. Akhirnya, dengan pisau koki besar, Bill menggunakan mayonis dan mustard kuning. Menjadi ringan pada segala sesuatu adalah bijak.

Syot dari filem "Kill Bill 2"

11. Kek putih di Django Unchained

Gigi Calvin Candy menunjukkan dengan jelas bahawa dia suka gula-gula dan sering memakan kek ini. Setuju, ketika Leonardo DiCaprio mengatakan Kek putih? Sangat mengagumkan - kedengarannya sangat menjijikkan sehingga anda sama sekali tidak mahu mencuba apa yang kelihatan seperti kek span tiga lapisan. Walaupun rasanya enak, tidak mungkin ada yang mahu memakan hidangan yang dipaksa. Malangnya, pengeluaran makanan hari ini (masih!) Menggunakan tenaga kerja hamba, dan mungkin anda minum kopi untuk sarapan pagi yang dikumpulkan oleh budak.

Syot dari filem "Django Unchained"

10. Pancake, sosej dan strawberry shake di Reservoir Dogs

Dalam karya awal Tarantino, watak sering melepak di kedai makan. Filem pertamanya, Reservoir Dogs, dimulakan dengan pemandangan ikonik di mana sekumpulan perompak berbual sebelum dirompak. Benar, pemandangan makanan utama adalah ketika Tim Roth (spoiler alert), seorang polis yang menyamar, bertemu dengan rakannya di kedai makan untuk memberinya maklumat terkini mengenai kumpulan perompak itu. Sementara Freddie melaporkan kepada Pegawai Holdaway tentang apa yang berlaku, dia sedang makan sarapan malamnya. Memesan sarapan pagi yang padat di tengah malam semestinya memberi rasa hormat kepada penonton: di hadapan Holdaway terdapat sepiring empat pancake dan sosej besar, yang mana dia memesan milkshake strawberi besar.

Syuting dari filem "Reservoir Dogs"

9. Hamburger "Darwood Kirby" dalam "Pulp Fiction"

Terdapat burger di Pulp Fiction yang telah menjadi hidangan legenda. Siapa yang tidak akan melewati hamburger Darwood Kirby, yang dinamai legenda televisyen komedi, dari restoran bertema lima puluhan? Pertama, cukup besar: roti biji wijen yang besar dan potongan daging yang besar. Percayalah, terdapat juga banyak sos di sana. Bahan tambahan disajikan bersama dengan burger: jika seseorang tidak menyukai acar, bawang atau tomato, ia tidak boleh dimasukkan. Ia sangat senang: para tetamu tidak perlu menyenaraikan permintaan khas mereka dan pelayan tidak perlu menuliskannya. Tetapi satu perkara tidak jelas. Apa yang dilakukan sepotong tembikai pada cincin bawang merah terbesar dalam sejarah? Lagipun, ia tidak boleh digunakan sebagai pengisian burger, bukan? Namun, restoran Jack Rabbit Slims ini sangat pelik.

Adegan dari filem "Pulp Fiction"

8. Muffin dan Bacon Pancake dalam Pulp Fiction

Baiklah, terdapat banyak makanan hebat di Pulp Fiction, bukan hanya burger. Di bahagian bawah pemandangan, Jules dan Vincent sedang bersarapan setelah mencari beg pakaian, membincangkan segala hal di dunia: kehidupan, moral, Tuhan. Dan daging babi juga. Semasa Jules memakan muffinnya, Vincent mengendalikan sepiring daging dan pancake (kami meletakkan pemandangan pancake ini di atas Reservoir Dogs kerana bacon lebih baik daripada sosej). Vincent dengan sopan menawarkan Jules beberapa daging. Jules menolak, setelah itu Vincent, mengoleskan mentega pada pancake, bertanya kepada Jules apakah dia seorang Yahudi, dan dia menjawab: “Tidak, saya tidak makan daging babi. Itu sahaja". Sukar untuk tidak bersetuju dengan Vincent - daging babi dan daging babi sangat sedap..

Adegan dari filem "Pulp Fiction"

7. Sushi di Kill Bill

Tarantino memfilmkan adegan di sebuah restoran kecil di Okinawa begitu atmosfer sehingga kami ingin berteriak: "Mari kita pergi!" Pertama, pendekatan untuk menyediakan sushi di sini kelihatan luar biasa, dan, kedua, kita membaca semua yang ada di wajah Pengantin ketika dia dilayan kursus pertama: itu adalah kegembiraan dengan sentuhan antisipasi. Pasti, dia bertindak seperti pelancong untuk mendapatkan bantuan Hanzo, tetapi bagaimanapun, sushi ini kelihatan hebat..

Benar, ada satu "tapi". Dalam Kill Bill 2, ketika Pengantin (dengan pedang Hanzo) menghadapi Bill di Mexico, Bill menghancurkan semua ilusi tentang sushi Hanzo. Meneliti senjatanya, dia bertanya sambil tersenyum: "Sudahkah sushi-nya menjadi lebih baik?" Oleh itu, harapan bahawa sushi yang sejuk ini akan sampai ke puncak senarai kami habis. Tetapi suasana Hanzo tidak ternilai harganya..

Dipotret dari filem "Kill Bill"

6. Ham baguette di Inglourious Basterds

Kami sentiasa bersedia untuk menonton bagaimana Brad Pitt makan dalam filem. Orang ini tahu betapa hebatnya bermain dan cara makan. Contoh yang hebat adalah pemandangan di Inglourious Basterds, ketika Eli Roth hendak membunuh seorang tentera Jerman di hutan Belgium. Sementara itu, Pitt dengan santai mengunyah sandwic yang sederhana namun lazat. Baguette yang baru dibakar dengan kerak rangup dan lembut di dalamnya adalah keajaiban. Kemudian ham yang sedikit merokok, dengan aroma yang kurang kuat daripada prosciutto. Ini adalah contoh utama betapa hebatnya hidangan dengan hanya dua tetapi ramuan berkualiti..

Syot dari filem "Inglourious Basterds"

5. Rebus dalam The Lompat Kebencian

The Hateful Eight mempunyai banyak tipu muslihat, kopi beracun dan politik perkauman, tetapi juga menampilkan pemandangan di mana penjenayah, pemburu hadiah dan pelancong berbual di atas piring besar rebusan yang enak. Sekali lagi, pada pandangan pertama, ini adalah makanan biasa. Tetapi ada beberapa perkara yang menjadikan hidangan ini istimewa. Pertama, rebusan kelihatan sangat sedap dan panas, itulah yang anda perlukan dalam ribut salji. Satu lagi nuansa: anda dapat melihat bahawa rebusannya terbuat dari wortel, kentang dan kuah pekat, tetapi tidak ada seekor lembu di sebelah pondok. Ini bermaksud bahawa rebusannya 100 persen dibuat dari permainan: daging rusa atau beruang. Di samping itu, para pengunjung kelihatan senang mengacau rebusan ini semasa mereka berkomunikasi. Untuk kesihatan.

Syot dari filem "The Hateful Eight"

4. Milkshake dengan harga $ 5 di Pulp Fiction

Sekarang, $ 5 tidak lagi kelihatan seperti harga gila untuk milkshake yang baik: jika pada tahun 1994 harganya $ 5, maka hari ini - semuanya lapan. Walaupun dengan harga ini, milkshake akan menjadi lebih sejuk jika wiski ditambahkan ke dalamnya. Milkshake berada di kedudukan # 4 dalam hidangan filem Tarantino berkat reaksi yang dikeluarkan oleh Vincent. "Neraka! Ini koktel yang sangat hebat! " Kami agak cemburu, kerana sudah lama kami tidak mendapat keseronokan dari milkshake.

Adegan dari filem "Pulp Fiction"

3. Burger Kahuna Besar dalam Pulp Fiction

Big Kahuna Burger adalah rangkaian restoran fiksyen Hawaii yang telah muncul dalam beberapa filem Quentin Tarantino: Death Proof, Four Rooms, Pulp Fiction dan Reservoir Dogs. Burger Big Kahuna yang istimewa termasuk roti Hawaii lembut, selada ais, saus tomat, keju cair dan potongan daging. Jules menggemari hamburger ini.

Adegan dari filem "Pulp Fiction"

2. Nachos dalam Bukti Kematian

Sebiji piring besar nachos sukar dikalahkan: stuntman Mike memakannya dengan kedua tangan dengan semangat yang luar biasa. Mereka pasti sangat sedap sehingga dia mahu memakannya secepat mungkin. Sebagai tambahan kepada nachos jagung, piring itu termasuk keju putih dan kuning cair, krim masam, tomato, zaitun hitam dan daging cincang. Hidangan ini sesuai dengan bir ringan dan jukebox blues. Kotor, melekit, tetapi sangat sedap.

Dipotret dari filem "Death Proof"

1. Apple strudel dengan krim di Inglourious Basterds

Adegan makanan ini adalah yang terbaik bukan hanya dalam filem Tarantino, tetapi di pawagam abad ke-21 pada umumnya. Standartenfuehrer Hans Landa tidak percaya bahawa orang Perancis dapat membuat strudel epal yang baik, dan menegaskan bahawa Shoshanna memesan segelas susu dan menunggu krim yang dia "lupa" untuk memesan. Satu-satunya perkara yang menyelamatkan anda dari tekanan yang luar biasa adalah strudel, yang kelihatan sangat keren..

Ketika Shoshanna akhirnya menggigit, murid-muridnya secara harfiah berkata: "Ini sungguh enak!" Inilah satu-satunya emosi sebenar di seluruh tempat kejadian. Pada dasarnya, episod ini mempunyai semuanya: tulisan tangan, komedi, tragedi dan ketegangan Tarantino - di sekitar makanan yang menakjubkan..

Syot dari filem "Inglourious Basterds"

7 pemandangan makanan sinematik yang ikonik

1. Matrik, 1999

Dalam The Matrix, makanan berair yang terang secara visual dari dunia maya dibezakan dengan makanan yang monoton yang sebenarnya dimakan oleh penduduk Zion. Walaupun menyedari bahawa stik mewah di piring hanyalah khayalan, salah seorang pahlawan Cypher bersetuju untuk memperdagangkan kehidupan yang membosankan untuk menipu. Dalam adegan di restoran, dia bercakap secara langsung mengenai perkara ini sebelum mengkhianati rakan-rakannya ke sistem keselamatan Matrix:

2. Tom Jones, 1963

Adegan yang paling mencolok dalam komedi mengenai Tom Jones adalah makan malamnya yang sangat erotik dengan Puan Waters. Setelah pahlawan menyelamatkan seorang wanita dari serangan oleh pegawai Inggeris, mereka pergi makan dan memakan makanan dalam jumlah yang banyak dan dengan selera makan sehingga keinginan duniawi lain muncul dengan sendirinya. Sup, lobster, ayam, tiram, pai, buah-buahan - ini hanyalah senarai menu mereka yang tidak lengkap.

Setiap gerak isyarat dan penampilan watak dikenakan tenaga seksual, walaupun semuanya kelihatan sangat lucu. Tidak hairanlah filem ini memenangi empat Oscar.

3. Margartiki, 1966

Filem eksperimental Vera Khitilova "Daisies" mempunyai banyak pemandangan makanan yang indah, gila dan menakutkan. Bermula dengan buah pokok yang serupa dengan pohon pengetahuan alkitabiah, heroin - dua gadis muda - makan banyak makanan yang berbeza.

Sebilangan besar filem "daisies" meletakkan perut mereka, menghancurkan segala-galanya dan memimpin lelaki dengan hidung. Tetapi di sebalik perilaku sembrono ini ada keinginan panik untuk melarikan diri dari dunia tragis di luar tingkap, kota yang musnah akibat pengeboman, dan kehidupan itu sendiri.

Filem ini dilarang oleh pihak berkuasa Czech, sebahagiannya kerana pemborosannya, sebahagiannya kerana alasan politik: beberapa tahun kekal hingga musim bunga Prague.

4. Fiksyen Pulp, 1994

Karya legenda Tarantino "Pulp Fiction" adalah pujian untuk makanan segera. Banyak pemandangan berlaku di sebuah kafe, di mana para pahlawan bersarapan dengan pancake, makan burger dan minum milkshake.

Sukar untuk memilih episod gastronomi yang paling mencolok di sini. Mungkin watak di mana watak Samuel L. Jackson memakan hamburger orang lain dengan selera makan, dicuci dengan sprite, atau di mana Uma Thurman secara misterius memutar ceri milkshake di jarinya.

5. Makan, Berdoa, Cinta, 2010

Dalam filem "Eat, Pray, Love", heroin Julia Roberts berjaya pertama sekali. Semua orang mengingati "hubungan cinta yang serius dengan pizza", pasta lazat, ais krim terbaik di Rom.

Perkara yang paling menarik mengenai adegan di mana Julia makan adalah bahawa dia tidak mencuba melakukannya secara estetik. Dia makan seperti orang yang benar-benar menyerap rasa dan kenikmatan hidup, tidak kira berapa orang di sekelilingnya yang dapat melihatnya.

6. Ketika Harry Bertemu Sally, 1989

Adegan paling terkenal dari rom-com Harry dan Sally adalah yang mesti dilihat oleh setiap lelaki. Para pahlawan duduk di tempat makan yang ramai, makan sandwic, ketika timbul pertengkaran di antara mereka mengenai hakikat bahawa tidak mudah dikenali ketika seorang wanita sedang meniru orgasme. Untuk membuktikan kepada Harry bahawa dia keliru, Sally menggambarkan orgasme seperti itu, dari mana semua orang menjadi panas, dan kemudian, seolah-olah tidak ada yang berlaku, terus makan. Adegan itu keluar begitu dipercayai sehingga wanita di meja sebelah meminta untuk membawanya sama seperti yang dihidangkan kepada Sally.

Episod ini sekali lagi mengingatkan lelaki untuk tidak terlalu percaya diri dalam hal orgasme wanita..

7. Puncak Berkembar, 1990

Siri yang membuat hidangan sepele - ceri pai - kultus. Terdapat banyak resipi untuk "pai yang sangat" di Internet, walaupun rahsia daya tarikan pencuci mulut ini, tentu saja, bukan dalam keanehan penyediaan, tetapi dalam bakat luar biasa David Lynch untuk memberikan perkara dan pemandangan yang paling biasa sebagai daya tarikan mistik.

Keseronokan gastronomi lain yang mustahil untuk tidak jatuh cinta dengan semua orang yang tenggelam dalam dunia "Twin Peaks" - kopi, yang sangat dipuja oleh Ejen Cooper.

Masakan filem: 10 resipi dari filem terkenal

Dalam filem, mereka sering makan dan memasak makanan lezat sehingga anda ingin menembusi layar, membawanya dan menelannya, melihat-lihat pemangsa. Tetapi tidak, mereka belum mencipta alat untuk berjalan seperti itu. Anda mesti melepaskan diri dari filem, bangun dan menyanyi di dapur, memasak sendiri.

Berikut adalah resipi agar tidak mencucuk anak kucing buta di dapur, tetapi segera mengambilnya dan memasaknya dengan baik dan mudah.

Pai Blueberry dari filem "My Blueberry Nights"

Seorang kenalan yang mula memakan sepotong pai blueberry berubah menjadi cinta.

Untuk adunan: 250 g tepung / 125 g mentega / 50 g gula / kuning telur / secubit garam.

Untuk pengisian: 500 g blueberry / 1 pisang / 2 putih telur / 50 g badam hancur / 50 g gula / ½ sudu teh kayu manis.

Cara memasak: Untuk adunan, satukan tepung, mentega cair, kuning telur dan garam. Biarkan sejuk selama 1 jam. Bilas dan urutkan blueberry. Masukkan kepingan pisang, gula, badam, kayu manis dan putih telur yang telah dipukul dengan baik. Bahagikan adunan siap menjadi dua bahagian: satu lebih besar, yang lain lebih kecil. Gulungkan sebahagian besar adunan, masukkan ke dalam acuan sehingga terdapat tepi. Masukkan pengisian pada adunan. Gulungkan bahagian yang lebih kecil dari adunan dan tutup pai di atas. Buat beberapa lubang dengan garpu. Sikat dengan telur. Bakar di dalam ketuhar selama 40 minit pada suhu 130 darjah.

Ratu putih memperlakukan anak lelaki Edmund dengan rasa gembira Turki. Melihatnya, anda mungkin berfikir bahawa tidak ada yang lebih enak di dunia daripada kemanisan oriental ini..

Apa yang anda perlukan: 2 cawan gula / 3 cawan air / 2.5 cawan pati / ½ cawan badam hancur / gula tepung untuk habuk.

Cara memasak: Tuangkan gula ke dalam periuk, tambahkan setengah gelas air dan didihkan. Masak, kacau selalu. Anda harus membuat sirap gula pekat. Larutkan pati dalam 2 gelas air. Tuangkan ke dalam sirap, masukkan badam hancur. Ingat untuk kacau sepanjang masa. Masak hingga pekat. Letakkan jisim manis pada loyang dalam lapisan yang tidak terlalu tebal. Biarkan sejuk. Potong kecil, taburkan dengan gula aising.

Kuki Pythia dari "Matrix"

Dia kelihatan seperti nenek yang baik, tetapi ini hanya program. Pythia. Biskut. Matrik. Apa lagi perkataan?

Apa yang anda perlukan: 125 g tepung / 125 g gula / 125 g mentega / 125 g oatmeal / 125 g kelapa cincang halus atau kelapa yang baru dimasak / ½ sudu teh yis kering / 1 sudu madu.

Cara penyediaan: Campurkan semua bahan dengan baik. Anda boleh mengikuti nasihat Pythia dan mengaduk doh kuki bukan dengan sudu, tetapi dengan tangan anda. Bentuk kuki, letakkan di atas loyang. Bakar selama 20 minit.

Rastepa Bridget hanya lupa mengeluarkan benang biru dari daun bawang, tetapi secara umum dia melakukan semuanya dengan betul. Kami akan mengeluarkan utas!

Apa yang anda perlukan: 1 kg daun bawang / 1 tandan bawang hijau / garam, lada hitam secukup rasa / minyak zaitun secukupnya / roti putih.

Cara memasak: Potong daun bawang, masukkan ke dalam periuk dan tuangkan 1 liter air mendidih. Masak hingga lembut. Potong bawang hijau, goreng sedikit minyak zaitun. Masukkan sup. Musim sup dengan garam dan lada. Biarkan sup yang telah disiapkan sejuk sedikit, kemudian haluskan dengan pengisar. Hidangkan dengan roti bakar putih rangup.

Resepi Goncang Susu Pulpa Fiksyen

Uma Thurman minum koktel Martin dan Lewis lima dolar sebelum tarian itu bersama John Travolta. Ia sebenarnya susu goncang klasik.

Apa yang anda perlukan: 100 g ais krim / 100 g susu / 1-2 sudu besar. sudu apa-apa sirap manis

Cara penyediaan: Campurkan semua bahan dalam pengisar. Hiaskan dengan ceri, krim disebat, kayu manis dan vanila jika mahu.

Walaupun pai epal tradisional Amerika dalam filem ini digunakan oleh remaja yang aktif secara seksual dengan cara yang tidak biasa, sebenarnya lazat. Dan tidak seperti charlotte kami: adunan di dalamnya adalah roti pendek.

Untuk adunan: 2 cawan tepung / 130 g mentega / garam secukup rasa

Untuk pengisiannya: 400 g epal kupas / 1 sudu besar. sudu jus lemon / 3 sudu besar. sudu gula / 1 sudu teh kayu manis

Cara memasak: Masukkan sedikit garam ke dalam tepung. Masukkan minyak, kisar. Secara beransur-ansur tuangkan 5 sudu besar. sudu air sejuk. Masukkan adunan yang telah siap di dalam peti sejuk selama 30 minit. Tuangkan jus lemon, gula dan kayu manis ke dalam epal yang dikupas dan dipotong. Bahagikan adunan menjadi dua bahagian dan gulungkannya. Masukkan lapisan pertama ke dalam acuan, isi dengan pengisian dan tutup dengan lapisan kedua. Sambungkan tepi. Di tengah, buat potongan kemas yang cantik. Sikat dengan telur. Bakar di dalam ketuhar selama 40 minit pada suhu 200 darjah.

Mereka duduk di pusat bandar Manhattan dan minum Cosmo. Kacak! Mengapa tidak berulang?

Apa yang anda perlukan: 50 g vodka / 25 g Cointreau / juice jus lemon / 10 g jus cranberry / ais secukupnya.

Cara penyediaan: Masukkan semua bahan ke dalam pengocok dan goncangkan dengan baik. Tuangkan minuman ke dalam gelas koktel. Hiaskan dengan ceri. Koktail "Cosmopolitan" dari siri "Sex in the City" sudah siap.

Koki terkenal Thomas Keller menyiapkan Ratatouille untuk kartun masakan paling terkenal di dunia mengenai tukang masak tikus.

Apa yang anda perlukan: 2 terung / 1 zucchini / 7 tomato / 1 bawang / 1 lada merah / 2 sudu besar. sudu wain kering / 1 cengkih bawang putih / 2 sudu besar. sudu besar pes tomato / pasli secukup rasa / minyak zaitun secukupnya / garam, lada hitam secukup rasa.

Cara memasak: Potong terung, cuka dan 4 biji tomato menjadi bulatan. Cincang bawang dan goreng dalam minyak zaitun. Masukkan 3 biji tomato yang telah dikupas halus. Didihkan selama 5 minit, kemudian masukkan pes tomato, wain, garam dan lada. Masukkan sayur-sayuran dengan cantik ke dalam hidangan penaik secara bergantian: terung, tomato, zucchini. Tuangkan sos tomato. Perah bawang putih di atas, taburkan dengan pasli. Gerimis dengan minyak zaitun. Tutup tin dengan kerajang dan bakar dalam ketuhar selama satu jam.

Resepi Ayam Goreng Bawang Putih, Thyme, Rosemary dan Walnut.

Dalam Julie & Julia: Membuat Resipi untuk Kebahagiaan, suri rumah biasa Julie Powell memasak 524 resipi dari koki terkenal Julia Child. Salah satu hidangan ini adalah ayam goreng dengan bawang putih dan herba.

Apa yang anda perlukan: 1 ayam kecil / 2 lemon / 4 tangkai thyme / 2 tangkai rosemary / 6 ulas bawang putih / 1 bawang / 1 sudu besar. sudu minyak zaitun / ½ cawan kaldu ayam / 2 sudu besar. sudu walnut / 2 tandan selada air / garam, lada hitam secukup rasa.

Cara penyediaan: Dalam mangkuk besar, gabungkan jus lemon, thyme, rosemary, bawang putih cincang, lada dan garam. Masukkan ayam ke sana dan gulungnya dengan baik di dalam dan luar Potong bawang menjadi cincin dan letakkan di bahagian bawah pinggan penaik. Masukkan ayam ke atas bawang (sebelum itu, ikat kakinya) dan tuangkan bumbu pedas yang tinggal di atasnya. Gerimis dengan minyak zaitun. Tutup tin dengan kerajang dan bakar dalam ketuhar selama 1 jam 5 minit. Keluarkan ayam dari oven, tuangkan kuah ayam di atasnya, masukkan kacang hancur. Hidangkan ayam dengan selada air dan sos yang dimasak.

Kopi Perancis untuk "Amelie"

Pelayan filem Perancis yang terkenal bekerja di sebuah kafe yang sebenarnya ada. Sekarang, di bangunan Paris ini, semuanya dikhaskan untuk Amelie - kedua dinding dengan foto dan kopi di menu.

Apa yang anda perlukan: 6 sudu teh kopi halus / 3 sudu teh brendi / 4 cawan air mendidih / secubit garam / gula pilihan.

Cara penyediaan: Bancuh kopi, tambah garam. Tuangkan kopi ke dalam cawan, tuangkan sedikit brendi ke dalam setiap cawan dan tambahkan gula secukup rasa. Kopi Perancis untuk Amelie sudah siap.

Makanan di pawagam Soviet

Slug surgawi (1945)


Kuban Cossack (1949)

Tiger Tamer (1954)

Musim bunga di Jalan Zarechnaya (1956)

Malam Ditch (1956)

Lelaki tersayang (1958)

Penerbangan Bergaris (1961)

Sembilan Hari dalam Satu Tahun (1961)

Queen Stesen Minyak (1962)

Beri Buku Aduan (1965)

Operasi "Y" dan pengembaraan Shurik lain (1965)

Tawanan Kaukasus, atau Pengembaraan Baru Shurik (1966)

The Elusive Avengers (1966)

Matahari Putih Gurun (1969)

Perubahan Besar (1972)

Ivan Vasilievich mengubah profesinya (1973)

Ironi Nasib atau Nikmati Mandi Anda! (1975)

Pejabat Romantik (1977)

Maraton musim luruh (1979)

Moscow tidak percaya dengan tangisan (1979)

Tahun Baru Lama (1980)

Stesen untuk dua (1983)

Hati Anjing (1988)

Dalam komen, anda boleh menyiarkan gambar dari filem yang tidak ada dalam ulasan saya.

Entri terkini dalam jurnal ini

Catatan dalam majalah ini diterbitkan empat kali seminggu.

pada hari Isnin, Rabu, Jumaat dan Ahad jam 11.00. Majalah ini menerbitkan bahan hanya pada empat topik: 1. Perjalanan 2. Makanan 3....

Selepas penggabungan Kuntsevo ke Moscow, hampir semua jalan di bandar itu diganti namanya. Saya menerangkan mengapa

Saya telah memberitahu anda baru-baru ini bahawa pada tahun 1960 5 bandar dianeksasi ke Moscow. Banyak jalan di kota-kota ini diberi nama yang sama, oleh itu, di...

Bagaimana orang bertemu sebelum ada laman web temu janji

Filem "Every Night at Eleven" dirilis pada tahun 1969 dan tidak diperlakukan dengan baik oleh pengkritik, tetapi menerima Anugerah Penonton tidak rasmi...

Dalam filem "Beat the Drum", para perintis melepaskan nama mereka

Pada mulanya, adegan penolakan kelihatan lucu, tetapi tawa penonton cepat berlalu dan menjadi sangat menyedihkan, kerana anak-anak belum tahu apa yang akan terjadi di...

Di Rusia, hanya ada 4 monumen Lenin dengan Krupskaya, dan Lenin dan Gorky 5 kali lebih banyak.

Hari ini saya akan menunjukkan dua monumen unik kepada Lenin. Salah satunya dipasang di Moscow, dan yang lain di wilayah Moscow. Di kedua-dua monumen tersebut, Lenin tidak...

Dua lagu oleh Valery Obodzinsky, yang telah bertukar nama dari masa ke masa

Lagu-lagunya agak jarang dan baru bagi penonton umum. Mereka tidak dirakam pada disk, tetapi pada pertengahan tahun 70-an dia membawanya di konsertnya,...

5 biara paling indah di rantau Moscow

Lebih daripada 30 biara terletak di wilayah Moscow. Tidak semudah itu memilih 5 yang terbaik, kerana hampir semuanya kini telah dipulihkan...

5 filem Soviet yang ditembak di Kuntsevo

Saya akan memulakan kajian saya dengan filem perestroika Eldar Ryazanov "Forgotten Melody for the Flute", yang dikeluarkan pada tahun 1987. DALAM…

Masa di USSR dikira dalam lima tahun. Setiap tahun rancangan lima tahun diberikan beberapa julukan

Untuk tahun pertama rancangan lima tahun, tidak ada definisi yang selalu digunakan. Poster di bawah hanya menyatakan "tahun pertama rancangan lima tahun."...