Daging kambing

Daging kambing adalah daging kambing domestik. Ramai orang tidak menyukainya, kerana ia mempunyai bau tertentu, namun, jika diproses dan dimasak dengan betul, hidangan dari itu sangat enak, berkhasiat dan sihat, dengan bau yang minimum atau tidak. Mengenai blog ini hari ini.

Sedikit sejarah

Selalunya, daging kambing boleh didapati di masakan Asia dan Afrika. Ini disebabkan penyebaran haiwan di wilayah-wilayah ini. Di negara-negara Eropah dan di wilayah bekas CIS, ia jarang digunakan, terutamanya di kampung. Di bandar-bandar besar, jarang terdapat daging kambing di rak pasar raya, jadi ia digolongkan sebagai makanan istimewa.

Sejarah banyak orang berkait rapat dengan haiwan ini. Ini berlaku bukan hanya untuk memasak. Kambing dalam agama Kristian dikaitkan dengan gambaran Setan; selalunya orang yang lemah lembut disebut "domba" atau "domba". Bagi "kambing hitam", ungkapan ini juga dikaitkan dengan agama. Di bawahnya adalah pengorbanan diri Yesus Kristus, yang menanggung segala dosa umat manusia. Dalam agama Yahudi, gambar "kambing hitam" adalah binatang yang "dikenakan" atas dosa dan dibebaskan ke padang pasir.

Nilai pemakanan daging kambing

Daging kambing adalah daging pemakanan dengan jumlah lemak minimum. Dianjurkan untuk dimakan oleh orang yang menjalani diet kerana sakit. Ia juga tidak tergantikan bagi orang yang ingin menurunkan berat badan..

Daging kambing kaya dengan vitamin A, E, B, H dan PP, asid lemak. Berbanding dengan daging babi dan daging lembu, ia mengandungi minimum kolesterol jahat. Ia kaya dengan kalsium, zat besi, magnesium. Tidak ada karbohidrat dalam daging kambing, dan kandungan protein adalah 27 gram per 100 gram produk, lemak - 3 gram.

Nilai pemakanan daging kambing lebih rendah daripada, misalnya, domba atau daging babi, tetapi lebih tinggi daripada daging lembu atau daging rusa. Ini dapat dikesan dengan mudah dalam jadual kalori berikut:

Pelbagai daging - Kandungan kalori, kcal / 100 g
Daging kambing 216
Anak domba 223
Babi berlemak 490
Babi rendah lemak 315
Daging lembu 188
Olenina 155
Daging kuda 142
Daging arnab 183

Sifat berguna daging kambing

Daging kambing lembut yang dimasak dengan betul bukan hanya mempunyai rasa yang menyenangkan, tetapi juga banyak khasiat yang berguna:

1. Daging kambing adalah produk makanan yang dapat diberikan kepada anak-anak dalam bentuk makanan pelengkap. Pakar pemakanan menasihatkan wanita dan lelaki yang ingin menurunkan berat badan. Ia mudah diserap tanpa menyebabkan rasa tidak selesa di perut dan usus.

2. Daging ini mengandungi minimum kolesterol, yang sangat penting bagi banyak orang di mana petunjuk jumlah bahan ini melebihi norma. Ini menghalang pembentukan gumpalan darah di saluran.

3. Meningkatkan kadar hemoglobin dalam darah dengan cepat, mempercepat pemulihan. Petunjuk daging kambing sama dengan petunjuk arnab dan daging lembu. Daging kambing mesti dimakan dalam tempoh pemulihan, bukan sahaja setelah sakit, tetapi juga selepas kecederaan, patah tulang.

4. Pengambilan daging kambing yang mudah dicerna secara teratur adalah pencegahan aterosklerosis dan penyakit jantung dan saluran darah yang lain..

5. Produk ini telah terbukti dapat mengurangkan risiko terkena penyakit Alzheimer.

6. Daging kambing meningkatkan fungsi buah pinggang. Sekiranya anda makan daging lembut setiap hari, maka setelah beberapa saat anda dapat melihat bagaimana lebihan cecair meninggalkan badan, bengkak hilang dan beg di bawah mata hilang.

7. Sekiranya anda mempunyai tabiat buruk, daging kambing sebahagiannya dapat mengimbangi kesan negatifnya pada hati. Ia menghilangkan nikotin dan alkohol yang berlebihan. Daging jenis ini juga mempunyai kesan positif terhadap rawatan sirosis hati..

8. Daging kambing disyorkan untuk digunakan dalam rawatan ubat-ubatan. Ia membantu tubuh pulih setelah mengambil antibiotik dan ubat agresif lain..

9. Meningkatkan metabolisme dan keadaan umum. Penggunaan daging kambing yang kerap memberi kesan positif kepada kesihatan dan kesejahteraan, aktiviti muncul, keceriaan, rasa apatis hilang.

Penting! Untuk mengekalkan semua komponen berharga dalam daging, ia tidak boleh menjalani rawatan haba yang berpanjangan. Lebih baik menghilangkan bau tertentu dengan bantuan proses persediaan..

Bahaya: kontraindikasi dan kesan sampingan

Daging kambing adalah produk yang sempurna. Kambing tidak jatuh sakit dengan tuberkulosis dan bukan pembawa parasit berbanding wakil lembu yang lain. Produk ini tidak menyebabkan alahan (pengecualian adalah reaksi alergi terhadap protein), tetapi sesetengah orang mempunyai intoleransi individu.

Satu-satunya kelemahan daging kambing yang serius adalah bau daging tertentu, yang tidak selalu dapat disenyapkan atau ditutup dengan rempah dan perasa..

Sekiranya anda memutuskan untuk memasak hidangan daging kambing, segera dapatkan pilihan daging dengan penuh kesungguhan agar tidak mendapat kekecewaan masakan.

Makanan kambing beracun

Penternak yang tidak bertanggungjawab sering memberi haiwan yang kemudiannya disembelih dengan makanan pelengkap yang tinggal di dalam daging dan boleh membahayakan manusia. Makanan tambahan ini diberikan kepada kambing untuk pertumbuhan pesat, penambahan berat badan, dan pencegahan penyakit. Juga penting untuk memilih padang rumput yang tepat untuk haiwan..

Ciri-ciri memasak daging kambing

Perkara yang paling penting dilakukan setelah membeli daging kambing adalah merendamnya. Untuk melakukan ini, pulpa diletakkan di dalam air sejuk selama beberapa jam dengan penambahan sedikit garam dan rempah. Selepas itu, daging kambing mesti dibasuh dengan baik..

Daging dimasak dalam kuah kedua atau ketiga. Adalah mustahak untuk menambahkan rempah ke sup. Baik "menghilangkan" bau rosemary dan lada sulah yang tidak menyenangkan. Untuk menggoreng, daging harus diperap dalam cuka dan rempah..

Daging kambing acar dikeluarkan selama sehari di dalam peti sejuk. Selepas penyediaan sedemikian, pulpa sangat lembut dan berair, tidak berbau.

Resepi daging kambing sederhana

Daging kambing yang telah direbus

Untuk hidangan yang anda perlukan:

• daging kambing (direndam dalam air dengan rempah) dengan tulang - 3 kg;
• lemak babi - 0,5 kg;
• bawang - 3 biji.;
• lobak merah - 3 biji.;
• garam - 1 sudu kecil atau secukup rasa;
• lemon - 0.5 biji.;
• rempah (rosemary kering, ketumbar, campuran lada, daun salam, biji jintan) - secukup rasa.

1. Perap daging dalam jus lemon, garam dan daun salam.
2. Letakkan di dalam periuk, tutup dengan air. Setelah semuanya mendidih, masukkan rempah, bawang merah dan wortel cincang halus.
3. Tutup penutup dan biarkan mendidih dengan api kecil selama dua jam atau lebih (bergantung pada kekerasan daging).
4. Sejukkan, pisahkan daging dari tulang, masukkan lemak babi. Rebus 15 minit lagi.
5. Susun rebusan mendidih dalam balang yang disterilkan dan gulung.

Daging kambing salai

Apapun cara anda memutuskan untuk merokok daging kambing, sejuk atau panas, ia mesti masin. Untuk melakukan ini, anda memerlukan 1 liter air garam:

• garam - 1 sudu kecil;
• gula - 1 sudu kecil;
• daun salam - beberapa daun;
• bawang putih - 1 kepala;
• biji rempah dan lada hitam - masing-masing 5;
• akar halia yang dihancurkan dan beri juniper - pilihan.

Sebarkan bawang putih ke atas daging. Rebus air dan sejukkan hingga 40 darjah. Masukkan garam, gula, rempah mengikut kadar. Tuangkan air garam yang dihasilkan ke atas daging sehingga menutupi daging kambing sepenuhnya. Biarkan di tempat yang sejuk selama beberapa hari.

Daging kemudian boleh dihisap. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan smokehouse yang dibeli atau buatan sendiri. Hidangannya ternyata sangat enak pula..

Cara memilih daging kambing yang betul

Semakin muda kambing, semakin lembut dagingnya. Ini adalah peraturan utama ketika memilih daging kambing. Di samping itu, produk seperti ini akan mempunyai aroma tertentu yang minimum, yang mudah disingkirkan..

Pilihan terbaik adalah daging anak-anak yang berumur di bawah tiga bulan. Di seluruh dunia, daging anak-anak yang dikebiri dianggap sebagai makanan istimewa. Haiwan ini menjalani gaya hidup pasif, dan tubuhnya tidak menghasilkan hormon seks lelaki, yang memberikan bau yang tidak menyenangkan kepada produk ini..

Kelenjar peluh adalah sumber aroma tertentu, jadi kulit dikeluarkan dari haiwan yang disembelih dengan sangat berhati-hati. Orang yang melakukan kulit tidak boleh menyentuh daging dengan tangannya, tanpa membasuhnya terlebih dahulu. Semasa memotong bangkai, juga penting untuk membuang organ sistem genitouriner dengan berhati-hati, yang juga merupakan penyebab bau yang tidak menyenangkan..

Gunakan sayur-sayuran sebagai lauk; mereka juga digoreng dengan daging kambing. Mereka boleh direbus atau disajikan segar sebagai hirisan. Daging kambing "suka" hijau: ketumbar, kemangi, pasli.

Peraturan berikut akan membantu anda menyediakan hidangan daging kambing yang lazat:

• Sebelum membeli, tanyakan kepada penjual jenis haiwan apa yang telah anda putuskan untuk membeli daging. Terdapat dua baka kambing: tenusu dan daging. Seperti namanya, yang pertama dibiakkan untuk susu, dan yang terakhir untuk daging. Sekiranya anda mempunyai pilihan, maka ambil daging keturunan daging - hampir tidak berbau binatang.

• Daging dari haiwan jantan berbau lebih banyak daripada daging betina. Pertimbangkan ini sebelum membeli.

• Anda boleh memberitahu daging kambing yang baik dengan menciumnya. Sekiranya terus terang berbau seperti binatang, maka anda tidak boleh mengambilnya. Sekiranya hampir tidak ada aroma, maka daging tersebut sesuai untuk hidangan yang lazat..

• Perhatikan warna daging kambing. Ia mesti berwarna merah, tidak berangin atau kering. Penjual yang tidak bertanggungjawab kadang kala menyerahkan daging kambing sebagai daging kambing. Lapisan lemak di kambing terletak di perut, dan di domba - di atas bangkai.

• Tekan pulpa dengan jari anda. Tanda dari menekan dengan cepat hilang jika dagingnya berkualiti tinggi.

Jangan berhenti menggunakan daging kambing, kerana bau tidak menyenangkan. Aromanya boleh dikeluarkan, tetapi ini memerlukan sedikit masa daripada memasak daging lembu atau daging babi yang sama. Sebagai balasan, anda akan mendapat makanan yang sihat dan sihat.

Daging kambing: memberi manfaat dan keburukan kepada badan

Kambing adalah salah satu haiwan peliharaan yang pertama, jadi daging kambing telah diketahui oleh orang selama lebih kurang 10 ribu tahun. Selama bertahun-tahun, daging dan lemak kambing telah dikaji dengan baik, sifat, bahaya dan faedahnya telah dikenalpasti. Mereka belajar cara memasak hidangan lazat dari daging kambing. Daging haiwan ini adalah produk yang menarik dan unik, yang akan dibincangkan dalam artikel ini dengan lebih terperinci.

Apakah perbezaan antara daging kambing dan kambing?

Daging kambing mempunyai sejumlah perbezaan yang ketara dari daging kambing:

  1. Warna daging kambing jauh lebih gelap, sementara domba mempunyai warna serat merah terang..
  2. Anak domba tidak mempunyai bau tertentu, yang merupakan perbezaan utama antara daging kambing.
  3. Domba berlemak dan berdaging, sebaliknya daging kambing lebih kering, kerana secara praktikalnya tidak mempunyai lemak subkutan dan intermuskular.
  4. Anak domba mempunyai batang yang lebih pendek.
  5. Rasa daging kambing juga mempunyai rasa yang berbeza, lebih pahit dan kering, menyerupai daging lembu dalam keadaan kering, sedangkan domba berlemak, berair dan sangat enak.

Kandungan komposisi dan kalori

100 gram daging mengandungi 109 kcal, serta 28% protein harian dan 3% lemak harian..

Daging mengandungi vitamin B, natrium, kobalt, kalium, kalsium, zat besi, yodium, magnesium, natrium, kromium, zink, fluorin, fosfor. Berdasarkan ini, kita dapat membuat kesimpulan bahawa daging kambing sihat kerana kandungan unsur surih yang tinggi. Dan beberapa zat, seperti kobalt, fosforus, zat besi dan kromium, terdapat dalam daging dalam jumlah besar, praktikal memenuhi keperluan harian tubuh untuk mereka..

Mengapa daging kambing berguna

Faedah am

Pengalaman jangka panjang memakan daging mengesahkan khasiatnya yang bermanfaat. Walaupun mengandung sejumlah kecil lemak, daging dianggap sebagai makanan dan digunakan dalam berbagai program penurunan berat badan bersama dengan daging arnab. Lemak dari daging kambing dianggap selamat, kerana diproses sepenuhnya oleh tubuh manusia dan tidak disimpan dalam tisu. Oleh itu, daging kambing membantu meningkatkan metabolisme dan fungsi saluran gastrousus..

Dengan penggunaan daging kambing secara berterusan, saluran darah dibebaskan dari plak kolesterol, risiko pembentukannya semula dapat diminimumkan. Oleh itu, daging haiwan disyorkan untuk orang yang menderita penyakit kardiovaskular..

Daging kambing berkesan melawan bengkak yang berlaku kerana perkumuhan cecair yang lemah dari badan. Pengambilan daging secara konsisten adalah pencegahan penyakit Alzheimer. Kerja sendi bertambah baik, risiko penyakit artikular dikurangkan kerana peningkatan rembesan chondroblasts. Pembentukannya berlaku kerana asimilasi semua bahan berguna daging oleh tubuh. Manfaat maksimum dapat diperoleh dengan memilih produk dari haiwan muda, lebih baik dikebiri.

Untuk para wanita

  1. Oleh kerana khasiat makanannya, daging kambing sangat sesuai untuk wanita, terutama bagi orang yang berlebihan berat badan. Daging mengisi sepenuhnya keperluan tubuh wanita untuk protein dan unsur surih lain.
  2. Daging kambing akan membantu mengembalikan rambut dan kuku yang sihat. Rambut akan menjadi kurang kering, plat kuku - lebih kuat.
  3. Kandungan zat besi yang tinggi dalam daging akan membantu wanita pulih lebih cepat semasa kitaran haid, melegakan kesakitan dan menormalkan kitaran..
  4. Wanita lebih cenderung kepada tekanan, keletihan dan kemurungan berbanding lelaki. Kandungan vitamin B yang tinggi dalam daging haiwan akan membantu mengatasi keletihan, sakit kepala, memperbaiki mood dan memulihkan latar belakang emosi.

Untuk lelaki

Daging juga baik untuk lelaki, terutama untuk perokok. Produk ini mempunyai kesan positif terhadap fungsi hati, membersihkan sel dari keracunan nikotin dan alkohol. Juga, daging meningkatkan potensi dan meningkatkan fungsi sistem pembiakan, melegakan tekanan dan ketegangan setelah seharian bekerja. Daging kambing membantu memulihkan tisu penghubung, terutama selepas patah tulang.

Semasa mengandung

Wanita hamil perlu mengambil sejumlah besar vitamin, kerana ia diperlukan untuk badan dan bayinya. Daging kambing mengimbangi sepenuhnya keperluan tubuh wanita hamil dalam kandungan vitamin, memberi kesan positif kepada penyusuan.

Wanita sering menghadapi masalah mengeluarkan cecair dari badan, dan mereka mengalami pembengkakan di kaki, lengan atau muka mereka. Daging kambing berkesan mengatasi masalah ini dengan membuang cecair yang tersekat dan mengurangkan risiko pembengkakan.

Daging membantu wanita mengatasi masalah yang popular semasa kehamilan seperti kehilangan gigi, rambut dan kuku rapuh, kulit kering.

Semasa menyusu

Untuk perkembangan sepenuhnya semasa penyusuan, bayi harus menerima semua vitamin dan mineral dari susu ibu. Wanita itu, seterusnya, mengeluarkan mereka dari makanan. Vitamin B sangat penting pada masa ini, ia membantu seorang wanita untuk pulih lebih cepat selepas melahirkan dan meningkatkan pengeluaran susu dan kualitinya. Protein dalam daging membantu anak berkembang dengan baik, mengelakkan penyakit organ dalaman, penghambatan perkembangan dan pertumbuhan.

Daging kambing mudah dicerna, tidak menyebabkan reaksi alahan pada anak.

Untuk kanak kanak

Kanak-kanak boleh mula memasukkan daging kambing ke dalam diet dari 12 bulan. Ia tidak menyebabkan reaksi alergi, ia mudah diserap oleh tubuh anak, kerana mengandungi sedikit lemak. Ia berguna untuk kanak-kanak kerana meningkatkan daya tahan dan daya tahan terhadap penyakit..

Dan lemak kambing sendiri berjaya dan berkesan digunakan dalam perubatan pediatrik..

Semasa menurunkan berat badan

Seperti disebutkan, daging kambing dianggap makanan. Lemaknya, yang terkandung dalam jumlah kecil, diproses sepenuhnya dan tidak disimpan di bawah kulit. Daging membantu "mengeluarkan" cecair dari tubuh manusia, mempercepat metabolisme, yang penting ketika menurunkan berat badan.

Bahkan daging kambing goreng tidak berbahaya, kerana mengandungi jumlah kolesterol paling sedikit jika dibandingkan dengan jenis lain.

Mengapa lemak kambing baik untuk anda

Lemak kambing mengandungi zat yang merangsang sistem imun dan mempunyai kesan antioksidan. Selalunya, lemak digunakan sebagai komponen untuk salap, tetapi ada resipi untuk pemberian oral. Lemak kambing mengandungi:

  1. Lemak tak jenuh ganda dan protein. Ini adalah asid lemak dalam komposisi yang mempunyai kesan anti-radang dan merawat rematik dengan sempurna.
  2. Vitamin kumpulan B, C, E, D. Lemak kambing mengandungi vitamin B 13 yang jarang berlaku, yang mempunyai kesan meremajakan pada kulit. Kesan ini disebabkan oleh sintesis protein dan asid nukleik.
  3. Kalium, magnesium dan mangan.
  4. Koenzim, Antioksidan & Kasein Hypoallergenic.

Pengambilan lemak kambing secara konsisten dapat mengurangkan risiko barah.

Lemak menyembuhkan gout dengan sempurna, pelbagai penyakit sistem muskuloskeletal. Ini termasuk artritis, arthrosis, rematik, osteochondrosis. Lemak kambing digunakan untuk merawat penyakit neuralgik. Ia berkesan melawan patologi dan jangkitan saluran pernafasan.

Penggunaan lemak kambing untuk tujuan perubatan

  1. Lemak kambing digunakan untuk batuk dan bronkitis pada kanak-kanak. Untuk penyakit saluran pernafasan atas, lemak boleh diambil secara oral. Berikut adalah satu resipi berdasarkan susu kambing dan lemak. Susu perlu dipanaskan sedikit, tambahkan 1 sudu teh madu dan jumlah lemak yang sama dengannya. Campurkan semuanya. Anda perlu minum ubat selama 7 hari sebelum tidur. Setelah mengambil, berbaring dan tutup dengan selimut, jika batuk sangat kuat, anda boleh minum ubat tersebut dua kali sehari.
  2. Lemak dapat disapu dengan penyakit pernafasan, ini akan menjadi terapi tambahan. Untuk prosedur, anda perlu memanaskan lemak, tetapi jangan membakarnya. Ia perlu untuk menggosoknya di kawasan paru-paru di bahagian belakang, dada. Ubat ini digosok sepenuhnya, anda juga boleh menambah 2-3 tetes turpentin ke lemak untuk meningkatkan kesannya.
  3. Dengan pemburukan bronkitis kronik, ubat berasaskan lemak dengan penambahan propolis disediakan. Komponennya dicampurkan di dalam tab mandi air dan disimpan di dalam peti sejuk setelah disejukkan. Anda perlu menggosok kulit dengan sekeping ubat, terus dari peti sejuk, tanpa pemanasan tambahan. Gosok dilakukan 3 kali sehari selama kira-kira seminggu. Penting: sebelum terapi, anda perlu berjumpa dengan pakar pediatrik atau ahli terapi, kerana terdapat kontraindikasi, yang paling penting adalah reaksi alahan.
  4. Lemak kambing dapat menyembuhkan luka bernanah. Untuk memprosesnya, anda perlu mencampurkan komponen berikut: lemak, bawang dan garam. Bahagian produk mestilah sama. Potong bawang pada parutan halus hingga haluskan dan campurkan dengan bahan lain, tidak perlu mencairkan lemak. Sapukan salap pada lapisan merata pada pembalut kain kasa dan sapukan pada luka bernanah. Kompres mesti diganti setiap hari, dan pembalut mesti dikeluarkan setiap jam untuk membolehkan oksigen mengalir ke luka. Salap membasmi kuman pada luka dan mempromosikan penyembuhan awal.
  5. Lemak kambing berkesan menyembuhkan gastritis. Anda perlu mengambil lemak kambing dalam jumlah 500 ml, madu - 500 ml, jus lidah buaya - 20 ml. Ubat itu harus diminum dua kali sehari sebelum makan, 20 ml..

Enemas dengan lemak kambing dalam komposisi membantu membersihkan usus dengan lembut tanpa mencederakan selaput lendir.

Sebagai tambahan kepada resipi rakyat, lemak kambing termasuk dalam banyak persediaan moden. Krim terhadap buasir telah dikembangkan dengan kandungannya. Krim ini dijual di mana-mana farmasi, tanpa preskripsi doktor. Ia bertindak dengan lembut dan berkesan tanpa menyebabkan kesan sampingan dan reaksi alergi. Ubat seperti ini dapat menghilangkan rasa terbakar, sakit, gatal dan radang di kawasan masalah..

Lemak kambing dimasukkan ke dalam krim untuk menguatkan sendi, merawat artritis dan arthrosis - Chondrokrem. Krim dengan lemak melegakan keradangan dan sakit pada sendi, melegakan kesan kecederaan dan keseleo. Titik sakit dirawat pada waktu malam, setelah tempat ini perlu dibungkus, kerana pemanasan akan mempercepat kesan penyembuhan.

Bagaimana lemak kambing digunakan dalam kosmetologi

Fungsi utama lemak adalah kesan anti-penuaan. Oleh itu, ia termasuk dalam banyak krim anti-penuaan..

Krim anti-penuaan bertindak pada kulit berkat koenzim Q10. Bahan unik ini sememangnya antioksidan. Ia dihasilkan dalam tubuh manusia, tetapi penggunaan krim koenzim meningkatkan kesan peremajaan. Selepas 32 tahun, koenzim hampir tidak lagi dihasilkan, dan di sini krim yang mengandungi lemak kambing dapat menyelamatkannya..

Krim dengan lemak, selain sifat pengetatan, membantu melegakan bengkak, menghilangkan keradangan kecil. Mereka mengurangkan kedutan, memutihkan kulit dan menjenuhkannya dengan vitamin. Di rumah, anda boleh membuat topeng dan krim berdasarkan lemak kambing.

  1. Pemilik kulit kering muka dan tangan harus menggunakan topeng pada kulit yang dibersihkan setiap dua hari. Untuk melakukan ini, ambil 1 sudu teh madu, 1 sudu teh lemak cair, dan 4-5 tetes jus lemon. Campurkan semua komponen dan sapukan dengan topeng selama 20 minit, selepas itu mereka perlu dibasuh dengan air suam.
  2. Untuk menghilangkan kedutan halus dan menjadikan kulit anda lebih halus, anda boleh membuat krim unik yang boleh disimpan di dalam peti sejuk dalam jangka masa yang lama. Cairkan lemak kambing, sebagai hasilnya, anda harus mendapatkan 50 ml, tambahkan 1 sendok teh minyak buckthorn laut, 1 sendok teh minyak pati, setengah sudu teh calendula. Krim boleh digunakan 1-3 kali seminggu pada kulit yang bersih, tempoh prosedurnya adalah 25 minit.
  3. Krim dengan kesan meremajakan mengikut nasihat Cleopatra. Anda perlu mengambil daun lidah buaya yang besar (selalu tanaman dewasa) dan memasukkannya ke dalam peti sejuk selama 3 hari. Kemudian perah 2 sudu jus daripadanya dan campurkan dengan satu sudu air mawar dan satu sudu teh madu. Campurkan semuanya dan didihkan dalam tab mandi air. Keluarkan campuran dari api dan tuangkan setengah gelas lemak kambing cair ke dalamnya. Anda mesti mendapat jisim berkrim. Krim boleh digunakan pada wajah, tangan dan kawasan décolleté. Air mawar dapat dilihat dengan penyerapan daun mawar atau minyak mawar penting..

Bahaya dan kontraindikasi

Kontraindikasi utama adalah intoleransi individu. Pada tanda-tanda pertama reaksi alergi badan, anda perlu menolak untuk mengambil produk tersebut.

Lemak kambing mempunyai sifat diuretik, jadi dikontraindikasikan untuk orang yang menghidap penyakit ginjal, hati dan pundi hempedu. Orang yang sering mengalami cirit-birit harus mengelakkan pengambilan oral. Lemak dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah umur 6 bulan..

Lemak dilarang untuk orang semasa pembengkakan ulser perut, orang yang menderita penyakit darah, kerana produk tersebut mencairkannya. Ia dikontraindikasikan semasa kehamilan dan penyusuan..

Daging tidak mempunyai kontraindikasi. Sekiranya disimpan dan dimasak dengan betul, ia tidak berbahaya bagi tubuh manusia..

Cara memilih dan menyimpan daging kambing

  1. Lebih baik membeli daging kambing di pasar, di mana ia selalu segar. Daging semula jadi dan segar mempunyai warna merah, tidak berangin atau terlalu kering. Selepas rawatan haba, ia akan banyak meringankan. Sentuhan, fillet tidak boleh berlendir dan longgar secara konsisten. Setelah menekan pulpa, permukaan yang cacat akan cepat mendapatkan kembali bentuk sebelumnya. Tidak ada kemasukan dalam daging, fillet harus seragam.
  2. Penjual yang tidak jujur ​​cuba mengeluarkan daging kambing untuk daging kambing. Anda perlu berhati-hati dengan lemak, ada sedikit di dalam daging kambing dan ia terkumpul di peritoneum, praktis tidak ada lemak subkutan. Warna lemak tidak boleh berwarna kuning, contohnya warna putih dan warna krim.
  3. Daging kambing mempunyai sedikit bau. Tetapi jika bau ini kuat dan menyakitkan, anda harus menolak pembelian tersebut..

Untuk mengelakkan bau merosakkan daging, pada mulanya anda mesti menjaga ini semasa haiwan disembelih. Semasa mengeluarkan kulit dari bangkai, anda perlu memastikan bahagian luarnya tidak bersentuhan dengan daging, jika tidak, bau peluh haiwan akan tetap ada. Selepas menguliti, tangan harus dicuci dengan sabun dan air dengan teliti untuk menghilangkan bau haiwan dari tangan..

Seperti daging lain, lebih baik memasak daging kambing dengan segera, jadi hidangan daripadanya akan lebih enak dan lebih beraroma. Tetapi jika perlu, daging dipisahkan dari tulang dan disimpan di dalam peti sejuk beku pada suhu tidak lebih rendah daripada -18 darjah.

Cara menghilangkan bau daging kambing

Untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dari daging, ia mesti direndam terlebih dahulu di dalam air, dimasak dalam dua kaldu, menuangkannya dan menukar air. Dalam kuah ketiga, daging boleh dimakan. Masukkan rempah, daun salam, rosemary ke dalam air di mana daging dimasak. Ini membantu menghilangkan bau dengan berkesan..

Sekiranya daging akan dibakar atau dipanggang, ia mesti diperap sekurang-kurangnya 24 jam. Dan jika anda menambah segelas wain putih ke pengasam, tidak akan ada bau. Anda boleh menggunakan kaedah pengawetan yang tidak biasa yang dapat menghilangkan bau daging yang tidak menyenangkan. Yang paling berpatutan adalah perap dalam air panas. Untuk melakukan ini, anda perlu memotong daging menjadi kepingan kecil, memasukkannya ke dalam mangkuk, menutupnya dengan cincin bawang di lapisan yang rata di atas. Taburkan daging dengan garam, lada, rempah, tuangkan air mendidih selama 30 minit. Kemudian toskan airnya. Dagingnya kini siap dimasak seterusnya..

Pengasam jus delima membantu menghilangkan bau dan rasa daging yang kuat. Untuk 1 kilogram daging kambing, anda perlu mengambil 300 ml jus delima, 2-3 ulas bawang putih, 1 sudu teh ketumbar cincang atau biji-bijiannya, sedikit garam. Campurkan semua bahan dan masukkan ke tempat yang sejuk selama 3-4 jam. Hasilnya, daging diperoleh tanpa bau asing dan rasa tertentu, seratnya menjadi lembut dan menjadi lebih enak dan lebih beraroma. Daging yang diperap dengan jus delima dianggap sebagai makanan istimewa.

Cara memasak daging kambing: resipi

Dengan pemprosesan daging yang betul, hidangan daging kambing ternyata sangat enak dan berkhasiat. Hidangan bersamanya jarang dijumpai di atas meja, kerana daging kambing tidak selalu boleh dibeli di pasar. Mereka memasaknya di rumah pemburu atau orang yang memelihara kambing sendiri..

Keistimewaan memasak daging adalah bahawa ia perlu diasinkan, tidak kira hidangan apa yang akan disediakan dari itu. Masa memasak boleh meningkat hingga 3-4 jam bergantung pada usia individu. Anda boleh memasak daging di atas dapur, di dalam ketuhar, di dalam periuk perlahan atau di atas api..

Rebusan kambing dengan kentang

Daging muda tidak mempunyai bau dan rasa, dan dalam kombinasi dengan kentang, ia dapat menawan siapa saja. Resipi memerlukan:

  • 1.5-2 kg daging kanak-kanak;
  • kentang, lebih disukai muda;
  • daun salam - 5 helai;
  • air - 3 gelas;
  • lada merah - 0,5 sudu teh;
  • garam.

Bilas daging sehingga bersih, tambahkan air sejuk dan biarkan selama kira-kira satu jam. Setelah dipotong kecil, angkat tulang besar, yang kecil boleh ditinggalkan. Lada daging, garam belum diperlukan. Tuangkan minyak ke dalam kuali yang telah dipanaskan dan masukkan daging. Anda perlu menggorengnya selama 15-20 minit dengan api sederhana. Kemudian tuangkan 2 cawan air suam ke dalam daging dan reneh, tutup dengan penutup, sehingga air hilang sepenuhnya. Kemudian masukkan garam dan masukkan 2 daun bay. Kemudian tuangkan segelas air lain dan sejat sepenuhnya. Jumlah masa rebusan daging adalah satu jam.

Semasa daging rebus, anda perlu menyediakan kentang. Untuk melakukan ini, kupas, keringkan, potong kepingan tebal dan masak dengan air masin dengan daun bay sehingga lembut..

Semasa menghidangkan kentang, masukkan daging aromatik dan berair.

Daging kambing dimasak dalam wain

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • daging - 1 kg;
  • wain putih kering - 2 gelas;
  • bawang putih - 2 ulas;
  • lada manis bersaiz sederhana - 3 keping;
  • minyak zaitun - 180 gram;
  • jus satu lemon;
  • garam.

Bilas daging dengan air sejuk, kemudian potong kecil dan goreng dalam kuali tanpa menambah minyak. Ia akan digoreng dengan jusnya sendiri. Sebaik sahaja daging bertukar keemasan, tuangkan wain ke dalamnya. Rebus daging selama kira-kira setengah jam. Dalam kuali lain, goreng bawang putih cincang halus dalam minyak zaitun. Kemudian masukkan ke dalam daging. Masukkan lada ke dalam kuali di mana bawang putih digoreng, dan kemudian masukkan ke dalam daging. Yang anda perlukan untuk mencampurkan dan mencurahkan jus lemon. Pertama, renehkan api dengan api kecil selama 5-7 minit, kemudian kecilkan api dan reneh daging hingga masak dan penyejatan sebahagian cecair.

Panaskan minyak zaitun dara tambahan selepas lada dan bawang putih dan masukkan ke dalam daging. Secara harfiah 2-3 minit dan daging boleh disajikan dengan lauk apa pun.

Daging kambing dengan kacang

Untuk hidangan yang anda perlu sediakan:

  • 600 gram daging;
  • 4-5 kepala bawang sederhana;
  • segelas walnut yang dikupas;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 1 sudu teh biji ketumbar
  • sayur ketumbar;
  • 1 perahu teh campuran hop-suneli;
  • cuka wain, garam dan lada secukup rasa.

Lebih baik memilih daging kambing yang lebih gemuk, perlu dibasuh, dipotong kecil-kecil. Masukkan ke dalam kuali yang digoreng dengan daun salam dan didihkan dengan api kecil dalam jus mereka sendiri. Sebilangan jus ini mesti disalirkan ke dalam mangkuk yang terpisah, kemudian ia masih diperlukan.

Selepas 15 minit, masukkan bawang ke daging dan goreng. Garam daging dan tuangkan cuka wain. Semasa daging rebus dalam cuka, sediakan kacang. Perahkan mereka melalui penggiling daging dan campurkan dengan rempah. Tuangkan campuran dengan jus yang dikeluarkan semasa menggoreng daging. Tuangkan kembali ke dalam daging dan reneh hingga lembut, kira-kira 15 minit.

Bakso kambing dengan sos

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 100 gram daging;
  • sebilangan roti gandum, kira-kira 50 gram;
  • susu - 30 ml;
  • sebiji bawang kecil;
  • kacang puri - 150 gram;
  • ghee - 1 sudu teh;
  • pes tomato atau saus tomat panas - 100 gram;
  • sebilangan keju dan keropok;
  • herba, lada dan garam secukup rasa.

Perahkan daging dan roti yang direndam dalam susu melalui penggiling daging. Masukkan garam dan lada, bawang cincang dan air ke jisim. Jumlah jisim air tidak lebih daripada 10% berat daging. Daging cincang yang dihasilkan mesti dibahagikan kepada kepingan, dibentuk menjadi bola dan dibakar pada loyang selama 7-10 minit.

Oleskan loyang dengan minyak dan masukkan kacang tumbuk di atasnya. Ini boleh menjadi kacang polong atau kacang. Masukkan bebola daging ke dalam puri, tuangkan ke atas sos, taburkan dengan keju dan serbuk roti. Masukkan bakso ke dalam ketuhar selama 20-25 minit.

Setelah siap, keluarkan pinggan, tambahkan minyak dan taburkan dengan ramuan cincang. Bakso boleh dihidangkan dengan lauk bijirin atau kentang.

Fakta menarik mengenai kambing

  1. Para saintis percaya bahawa pemeliharaan kambing berlaku di Timur Tengah kira-kira 10 ribu tahun yang lalu. Kambing adalah satu-satunya haiwan yang tidak menderita tuberkulosis, barah dan bukan pembawa parasit.
  2. Kambing mudah bertolak ansur dengan panas atau es yang melampau, dapat merumput di padang rumput yang buruk, tetapi iklim yang lembap sangat sukar bagi mereka.
  3. Mereka dapat membiasakan diri dengan orang dan bertindak sebagai binatang "jinak", jika seseorang memperlakukan mereka dengan baik, mereka merasakannya. Selain itu, kambing secara semula jadi sangat ingin tahu, mereka boleh menelan benda kecil untuk mengetahui rasanya..
  4. Satu penerbitan London mendakwa bahawa pendarahan kambing mempunyai aksen. Sekiranya haiwan itu bergerak ke tempat lain, menjadi tua, maka suaranya akan berubah. Dan haiwan dari kawanan yang sama saling menyesuaikan diri, dan suaranya menjadi sama.

Kambing bermanfaat dalam pelbagai cara, menyediakan bulu, susu, lemak dan daging yang berkhasiat dan sihat. Daging kambing dalam nilai pemakanannya dapat menyaingi daging babi, unggas, daging lembu. Dan dengan pemprosesan daging yang betul, hidangannya enak, tidak berbau dan tidak sedap. Dengan kerap memakan produk dari haiwan ini, anda dapat mengekalkan kesihatan, kecantikan dan awet muda selama bertahun-tahun.

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "

Daging kambing: faedah dan keburukan

Kambing adalah ternak pertama yang dijinakkan, jadi manfaat dan bahaya daging kambing telah diketahui oleh manusia selama lebih kurang 10 ribu tahun. Selama ini, sifat daging dan lemak kambing telah dikaji dengan baik, dan banyak resipi telah diciptakan untuk penyediaannya. Daging kambing domestik adalah produk yang sangat menarik yang mempunyai banyak aplikasi, bagaimanapun, seperti semua yang digunakan seseorang untuk makanan, ia mempunyai sifat baik dan negatif..

Adakah mereka makan daging kambing

Daging kambing dimakan. Dan masa yang lebih lama daripada yang lain. Hanya di dunia moden, daging kambing, yang mempunyai rasa tertentu, walaupun mempunyai khasiat yang bermanfaat, tidak begitu popular. Di samping itu, dari sudut perniagaan, menanam daging lembu dan daging babi jauh lebih menguntungkan..

Terdapat kesalahpahaman bahawa daging kambing, walaupun khasiatnya yang baik, mempunyai bau yang tidak menyenangkan, kerana kambing sendiri, untuk membuatnya lebih ringan, juga tidak berbau sangat menyenangkan. Namun, ini tidak berlaku, dagingnya terasa seperti domba, dan bau yang tidak menyenangkan disebabkan oleh rembesan kelenjar kulit kambing. Dengan pemprosesan bangkai daging yang betul, bau ini sama sekali tidak ada..

Komposisi kimia daging kambing

Komposisi 100 g produk mengandungi vitamin berikut:

  • vitamin B1 - 50 mcg;
  • B2 - 0.2 mg;
  • B5 dan E - 0.5 mg;
  • B6 - 0,4 mg;
  • B9 dan PP - 8 μg;
  • B12 - 2 mcg;
  • H - 3 μg.

Komposisi unsur surih produk adalah seperti berikut:

  • kalium - 325 mg;
  • kalsium - 10 mg;
  • besi - 3 mg;
  • iodin - 7 mcg;
  • magnesium - 20 mg;
  • natrium - 65 mg;
  • kobalt - 7 mcg;
  • kromium - 10 mcg;
  • zink - 3 mg;
  • fluorin - 0,63 mg;
  • fosforus - 200 mg.

Dapat diperhatikan bahawa komposisi unsur surih daging sangat beragam, dan kepekatan kobalt, fosfor, besi dan kromium cukup tinggi. Sebagai contoh, 100 g daging mengandungi 70% daripada nilai kobalt harian.

Nilai pemakanan dan kandungan kalori daging kambing

Nilai pemakanan daging kambing adalah seperti berikut:

  • protein - 18%;
  • lemak - 16%;
  • karbohidrat - 0%.

Kandungan kalori 100 gram ialah 216 kcal.

Sifat berguna daging kambing

Manfaat dan bahaya daging kambing disahkan oleh pengalaman berabad-abad dalam penggunaannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin dan mineral, jadi manfaat daging untuk tubuh manusia sangat besar..

Walaupun terdapat lemak 16% yang diklaim, daging kambing dianggap sebagai daging pemakanan yang digunakan dalam pelbagai diet, bersama dengan daging arnab. Lemak ini berguna kerana ia hampir diproses sepenuhnya oleh badan dan tidak terkumpul di simpanan lemak.

Daging kambing cukup ringan untuk saluran pencernaan manusia. Memerlukan sedikit tenaga untuk mencernanya (serupa dengan daging unggas putih atau daging arnab), tetapi pada masa yang sama daging mempunyai sebahagian besar khasiat bermanfaat yang terdapat pada daging lembu "merah". Sebagai contoh, makan daging kambing dapat meningkatkan kadar hemoglobin dengan ketara, tidak lebih buruk daripada daging lembu..

Sebenarnya, daging kambing tidak mengandungi lemak yang boleh dimasukkan ke dalam tubuh manusia. Oleh itu, produk berguna ini disarankan untuk dimakan ketika menurunkan berat badan, dan juga untuk menstabilkan metabolisme..

Dagingnya disarankan untuk digunakan oleh pesakit yang menderita penyakit kardiovaskular. Dengan penggunaan berterusan, kesan yang baik adalah bahawa kapal dibersihkan dari plak aterosklerotik.

Daging kambing dapat melawan bengkak dengan membuang lebihan air dari badan. Sifat bermanfaat daging membantu mencegah penyakit Alzheimer. Bahan-bahan bermanfaat dalam daging mampu mengaktifkan pertumbuhan chondroblast, sehingga meningkatkan fungsi sendi.

Dipercayai bahawa faedah maksimum akan diambil dari daging anak, sebaiknya dikebiri.

Mengapa lemak kambing baik untuk anda

Manfaat dan bahaya lemak dalaman kambing juga telah dikaji dengan baik. Lemak mengandungi bahan yang mempunyai kesan imunostimulasi dan antioksidan. Sebilangan besar lemak digunakan dalam komposisi pelbagai salap untuk kegunaan luaran, namun penggunaan oral dibenarkan.

Lemak kambing membantu dengan pelbagai penyakit sistem muskuloskeletal. Ini termasuk: artritis, arthrosis, rematik dan osteochondrosis. Lemak juga digunakan untuk merawat gout..

Juga, lemak kambing digunakan untuk merawat penyakit sistem saraf, seperti neuralgia dan neuritis. Selain itu, lemak terbukti bermanfaat dalam merawat selesema dan jangkitan saluran pernafasan atas..

Kerana kandungan koenzim (koenzim Q 10), lemak kambing digunakan dalam tata rias sebagai ubat anti-penuaan. Khususnya, faedahnya muncul dalam melicinkan kedutan..

Penggunaan lemak kambing untuk tujuan perubatan

Kelebihan lemak kambing banyak digunakan dalam perubatan tradisional. Ubat-ubatan rakyat penuh dengan salap berasaskan lemak yang dirancang untuk merawat sebilangan besar penyakit..

Lemak kambing untuk batuk dan bronkitis pada kanak-kanak

Untuk penyakit saluran pernafasan atas, lemak boleh diambil secara oral. Sebagai contoh, ubat batuk tradisional berdasarkan lemak kambing dan susu dibuat mengikut resipi berikut: 1 sudu kecil harus ditambah kepada 250 g susu suam. madu dan lemak dan campurkan dengan baik.

Ubat ini diminum sebelum tidur, selepas itu anda harus segera tidur dan membungkus diri dengan selimut. Kursus kemasukan adalah 5-7 hari. Sekiranya batuk teruk, komposisi digunakan dua kali sehari: selepas makan siang dan sebelum tidur..

Terapi tambahan untuk batuk dan bronkitis adalah menggosok lemak. Untuk melakukan ini, sedikit pemanasan dan disapu pada kulit di dada dan belakang paru-paru. Lemak mesti disapu sepenuhnya ke dalam kulit. Untuk meningkatkan tindakan, anda boleh menambahkan beberapa tetes terpentin ke lemak cair..

Sekiranya berlakunya bronkitis kronik, disarankan untuk menggosok dari campuran lemak kambing dengan propolis (dalam nisbah 1 hingga 10). Campuran ini diperoleh dengan mencampurkan komponen dalam mandi air, setelah itu disejukkan dan diletakkan di dalam peti sejuk. Untuk menggosok, anda harus mengeluarkannya dari peti sejuk dan mula menggosok dengan bahagian ini. Tidak perlu memanaskan campuran secara khusus di atas api.

Gosok digunakan 2-3 kali sehari. Kursus rawatan adalah satu minggu.

Terapi seperti ini mungkin mempunyai kontraindikasi yang berkaitan terutamanya dengan alergi, serta masalah dengan hati dan pankreas. Walaupun penyakit ini sangat jarang berlaku pada kanak-kanak, lebih baik merawatnya dengan kaedah seperti itu setelah berunding dengan pakar pediatrik atau doktor..

Lemak kambing untuk rawatan luka bernanah

Resipi salap untuk merawat luka bernanah dan tahan lama adalah seperti berikut:

  1. Dalam bahagian yang sama, ambil lemak, bawang parut dan garam.
  2. Semua ini dicampurkan tanpa mencairkan lemak menjadi jisim homogen..
  3. Kemudian salap digunakan pada kain kasa atau kompres tisu dan disapu pada luka.

Kompres memerlukan penggantian setiap hari, dan sekurang-kurangnya satu jam sehari luka mesti "bernafas". Sebaik sahaja keadaan luka menjadi kurang berbahaya, penggunaan kompres dapat dihentikan..

Untuk rawatan gastritis

Lemak juga digunakan untuk rawatan saluran pencernaan, khususnya, ada resipi untuk memperbaiki keadaan pasien dengan gastritis dan ulser perut..

Untuk melakukan ini, campuran berikut dipanaskan dalam mandi air:

  • lemak kambing - 500 ml;
  • madu - 500 ml;
  • jus aloe - 15 g.

Alat ini diambil dua kali sehari, 20 ml 30 minit sebelum makan..

Bagaimana lemak kambing digunakan dalam kosmetologi

Aplikasi utama ubat dalam kosmetologi adalah penciptaan krim anti-penuaan. Sebilangan besar krim ini berdasarkan bahan yang disebut koenzim Q 10. Sifat bahan ini unik dengan cara mereka sendiri. Koenzim strukturnya sangat mirip dengan vitamin E. Kedua-duanya adalah antioksidan. Lebih-lebih lagi, kehadiran koenzim dalam badan beberapa kali meningkatkan sifat antioksidan vitamin E.

Tetapi kelebihan utamanya adalah, tidak seperti vitamin E, vitamin K dan antioksidan lain, koenzim Q 10 dihasilkan sendiri dalam tubuh manusia. Masalah utama adalah bahawa selepas 30 tahun, sintesis bahan berguna ini dalam tubuh manusia hampir sepenuhnya berhenti..

Lemak kambing mengandungi jumlah komponen yang mencukupi. Malangnya, memasukkan koenzim dari luar ke dalam mitokondria sel-sel badan agak bermasalah, jadi kaedah yang lebih mudah digunakan: menggunakan krim yang mengandungi koenzim terus ke kulit.

Penggunaan produk lemak kambing membantu:

  • penyingkiran edema dan keradangan dari wajah;
  • mengurangkan bilangan kedutan;
  • memutihkan dan menyuburkan kulit.

Ciri dan norma makan daging kambing

Oleh itu, tidak ada keunikan penggunaan daging ini. Ia disiapkan seperti domba biasa, sebelum dimasak disarankan merendamnya di dalam air untuk menghilangkan bau khas. Namun, seperti yang ditunjukkan oleh latihan, tidak seperti daging domba, daging kambing muda tidak mempunyai bau tertentu..

Bahaya dan kontraindikasi daging kambing

Manfaat dan bahaya daging kambing untuk tubuh telah lama diketahui oleh pakar pemakanan dan dipercayai bahawa daging ini praktikalnya tidak berbahaya bagi tubuh manusia. Pengecualian adalah kes intoleransi individu, yang terpencil. Jadi bahaya daging kambing lebih mungkin disebabkan oleh keadaan penyimpanan dan penyediaan yang tidak betul, dan bukannya khasiatnya..

Pada masa yang sama, lemak kambing mempunyai pelbagai kontraindikasi yang agak serius. Produk ini jauh lebih berbahaya bagi orang, terutamanya mereka yang mempunyai masalah berikut:

  • pankreatitis;
  • kolesistitis;
  • kolelitiasis.

Ia juga tidak dianjurkan untuk digunakan selama kehamilan dan menyusui, kerana kemungkinan bahaya pada anak dapat melebihi manfaatnya..

Cara memilih dan menyimpan daging kambing

Manfaat daging kambing tidak diragukan lagi, tetapi untuk mendapatkannya, daging mesti segar. Kriteria pemilihan produk ini sepenuhnya mengulangi kriteria pemilihan untuk jenis daging lain. Ia harus mempunyai warna dan bau yang sesuai, tidak boleh mencantumkan kemasukan yang mencurigakan, dan sebagainya..

Seperti daging lain, lebih baik tidak menyimpan daging kambing, tetapi segera memasaknya.

Walau bagaimanapun, jika keperluan seperti itu muncul, ini harus dilakukan di dalam peti sejuk, di dalam peti sejuk beku yang suhu -18 ° C dapat dicapai..

Kesimpulannya

Kebaikan dan keburukan daging kambing sudah diketahui dan dikaji dengan baik. Daging ini sangat sesuai untuk pelbagai hidangan, termasuk makanan. Ia mempunyai kandungan kalori rendah dan komposisi vitamin dan mineral yang sangat baik. Manfaat daging kambing sangat bagus, dan kontraindikasi untuk penggunaan dan kemungkinan bahaya adalah minimum..

Daging kambing

Daging kambing hampir tidak dapat dijumpai di pasar bebas, walaupun rak kedai dan tukang daging menawarkan pilihan yang baik. Daging kambing tidak menimbulkan banyak minat pengguna kerana kebanyakannya hanya mencuba hidangan yang diperbuat daripada daging kambing lama. Ini adalah daging yang sukar dengan bau dan rasa tertentu - tidak ramai yang ingin mencubanya untuk kali kedua. Pada masa yang sama, daging kambing muda dan haiwan penggemukan tidak berbeza rasanya dari kambing, dan baka daging khusus dekat dengan daging sapi. Ini adalah produk sihat yang mengandungi sejumlah besar protein dan asid amino dan vitamin penting. Kandungan kalori rendah menambah sifat makanan pada daging kambing.

Kandungan artikel

Jumlah kambing di negara kita melebihi 2 juta individu, tetapi hanya 11% daripadanya dibiakkan untuk daging. Asas pembiakan kambing sapi diwakili oleh baka wool kasar tempatan, yang dibezakan oleh produktiviti rendah - berat badan kecil, kenaikan berat badan sederhana, hasil penyembelihan kecil. Pembiakan kambing untuk daging jauh lebih rendah daripada industri ternakan lain.

Kualiti daging kambing yang berguna

Pembiakan kambing untuk daging tidak dipraktikkan di negara kita, dan di dunia amalan penternakan industri ini tidak begitu berkembang - terdapat beberapa baka khas, dan selebihnya ternakan diwakili oleh pelbagai salib. Pada masa yang sama, daging kambing penggemukan adalah produk makanan yang sangat baik yang kaya dengan protein dan asid amino. Haiwan-haiwan ini sangat sesuai dengan massa penggemukan pada padang rumput semula jadi, yang dapat mengurangkan biaya mendapatkan daging.

Komposisi daging kambing

Tisu haiwan mengandungi sejumlah kecil karbohidrat. Dalam daging kambing, kepekatannya berbeza dari 0,5 hingga 1,5%. Bahagian utama karbohidrat diwakili oleh glukosa dan glikogen. Sebilangan kecil daging kambing mengandungi lemak, tidak lebih dari 6%. Oleh itu, daging dianggap sebagai produk makanan yang lazat - kandungan kalori adalah kira-kira 100 kkal per 100 gram daging kambing.

Komposisi kimia daging kambing:

  • air - 72-78%;
  • protein - 15-20%;
  • lemak - 3.5-6%;
  • karbohidrat - 0,5-1,5%;
  • kandungan kalori - 78-120 kcal.

Manfaat terbesar daging kambing dikaitkan dengan protein, sehingga 20%. Komposisi protein diwakili oleh protein dinding sel, serat otot, serat kontraktil dan elastik. Nilai biologi dan pemakanan daging kambing ditentukan oleh komposisi asid amino. 100 gram protein kambing mengandungi jumlah asid amino penting berikut:

  • valin - 5.5;
  • isoleusin - 3.7-3.9;
  • leucine - 7.4-7.7;
  • lisin - 9-11;
  • metionin - 8.5-9.1;
  • threonine - 3.7-3.9;
  • fenilalanin - 15.5-16;
  • triptofan - 1.2-1.5.

Asid amino memainkan peranan penting dalam metabolisme manusia, dan yang penting tidak dapat disintesis oleh badan kita. Daging kambing dapat memberi kita cukup nutrien ini. Ia tidak mengandungi unsur-unsur penting lain yang terlibat dalam metabolisme - mineral dan vitamin. Garam mineral adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari daging - 100 gram mengandungi:

  • 161 mg fosforus;
  • 60 mg natrium;
  • 190 mg sulfur;
  • 60-65 mg klorin;
  • hingga 250 mg kalium;
  • magnesium - 18-19 mg;
  • zink - 15 mg;
  • zat besi 3.5 mg.

Daging kambing kaya dengan kalium. Ini adalah elemen penting yang mengatur keseimbangan asid-basa dalam darah. Dia juga berpartisipasi dalam metabolisme garam air, pengaturan tekanan osmotik. Kalium sangat penting untuk berfungsi dengan baik otot dan miokardium. Zat besi dalam daging terlibat dalam pembentukan saluran darah.

Kebaikan dan keburukan daging kambing

Daging kambing telah digunakan untuk makanan sejak zaman dahulu lagi. Perubatan kuno mengaitkan sifat ajaib pada daging kambing, dan sehingga baru-baru ini, banyak yang yakin bahawa penggunaan produk ini dapat menyelamatkan seseorang dari sejumlah penyakit berbahaya, termasuk tuberkulosis. Apakah kebaikan dan keburukan daging kambing bagi manusia?

Daging kambing mempunyai nilai pemakanan yang tinggi kerana sifat organoleptiknya yang baik, tahap pencernaan yang tinggi, kepentingan biologi dan fisiologi.

Dari segi kandungan asid lemak tak jenuh yang diperlukan untuk metabolisme, daging kambing hampir dengan daging domba dan daging lembu. Tahap asid amino yang tinggi (termasuk yang penting) memastikan pertumbuhan dan perkembangan normal. Dari segi kandungan vitamin A, B1, B2, daging kambing melebihi produk lain yang berasal dari haiwan. Tetapi vitamin lain juga terkandung dalam jumlah yang cukup - 100 gram daging kambing dapat memberikan keperluan harian 20% untuk vitamin B6, 70% untuk vitamin B12. Mengandungi sejumlah besar makronutrien penting.

Daging kambing mempunyai kadar kolesterol yang jauh lebih rendah daripada haiwan ternakan lain. Fakta ini dapat menjelaskan rendahnya prevalensi penyakit kardiovaskular di kalangan orang di mana kambing adalah haiwan domestik utama..

Daging kambing boleh dikaitkan dengan sumber vitamin B yang kaya, pantotenik, para-aminobenzoik dan asid folik, kolin. Harus diingat bahawa salah satu kelebihan utama daging ini adalah hypoallergenicity, yang menunjukkan bahawa ia menjanjikan untuk digunakan dalam pengeluaran makanan bayi. Daging kambing muda tergolong dalam daging tanpa lemak. Oleh itu, hidangan dari daging kambing kurus rebus disyorkan untuk dimasukkan ke dalam makanan bayi dan makanan diet.

Penilaian kualiti daging kambing

Bangkai haiwan yang disembelih dibahagikan kepada dua kategori mengikut ketebalannya. Yang pertama termasuk daging kambing dengan perkembangan otot di atas memuaskan - proses berputar pada layu dan punggung bawah mungkin sedikit menonjol. Lemak subkutan kurang berkembang, menutupi daging dengan lapisan nipis, membiarkan jurang lapisan lemak pada tulang rusuk dan kawasan pelvis.

Kategori kedua merangkumi bangkai kambing dengan perkembangan otot yang lemah. Tulang menonjol dengan ketara. Tisu lemak kurang berkembang, seringkali tidak ada. Kambing dengan kegemukan disebut kurus..

Apa yang menyebabkan bau yang tidak menyenangkan pada daging kambing:

  • haiwan tua - daging kambing ternyata kasar, dengan bau tertentu;
  • daging kambing tidak berbau mempunyai bau bawang putih;
  • penyimpanan yang tidak betul membawa kepada kerosakan.

Sebaiknya makan daging kambing muda - mereka mendapat daging kambing yang lembut dan enak. Dianjurkan untuk mengebiri haiwan muda pada usia dini. Sekiranya anda akan menghantar haiwan dewasa untuk disembelih, maka mereka sudah siap - pengeluarnya dikebiri dalam 3 bulan. Selama ini, penggemukan dilakukan untuk meningkatkan otot dan tisu adiposa, yang akan meningkatkan kualiti daging..

Penggunaan - apa yang hendak dimasak dari daging kambing

Daging kambing digunakan untuk makanan goreng, rebus, salai, rebus, masin. Ia digunakan untuk penyediaan kaldu, sup, berbagai kursus kedua (pilaf, beshbarmak, shashlik, rebusan, khalisa, daging kornet, potongan daging, gulai, zraz, risotto, panggang, babi rebus, chakhokhbili dan lain-lain).

Daging kambing digunakan untuk merebus dan menyediakan pelbagai sup. Terutama sering digunakan untuk memasak kharcho:

  • daging dadu (1 kg) direbus dalam 4 liter air selama 1.5 jam;
  • keluarkan daging dan tapis kuahnya;
  • masak kuahnya mendidih, masukkan beras (150 gram) dan kembalikan daging;
  • rebus selama 10 minit dan tambah rempah - 4 bawang cincang, lavrushka, lada;
  • rebus selama 10 minit dan masukkan herba cincang, garam dan lada, bawang putih;
  • masak selama 5 minit lagi.

Rasa daging kambing yang spesifik dan menyenangkan ditekankan dengan semua jenis rempah (rempah), seperti ketumbar, thyme, marjoram, jintan, oregano. Sayuran dianggap sebagai lauk terbaik untuk daging kambing. Sebagai contoh, adalah kebiasaan menghidangkan kentang dengan daging goreng, dan kekacang atau zucchini memberikan rasa rebusan halus. Walaupun saus panas sangat sesuai untuk daging kambing, di Timur adalah kebiasaan untuk menambahkannya dengan kurma, aprikot, prun dan wain manis..

Daging kambing adalah gabungan tisu otot, lemak, penghubung dan tulang. Hasil penyembelihan daging kambing adalah 40-60%, bergantung pada keturunan dan tujuan produktif haiwan tersebut. Daging yang diperoleh dari kambing adalah produk makanan yang kaya dengan protein dan asid amino penting. Daging kambing boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan.