Hiu putih

Ambre hakarla menyerupai bau tandas awam yang tidak terawat. Dan hakarl kelihatan seperti keju yang dipotong menjadi kiub. Tetapi itu bukan mengapa orang normal tidak mahu makan hakarl. Dia mengerikan asal usulnya. Hakarl tidak lebih dari daging hiu gergasi Greenland yang tidak berbahaya, busuk ke sel otot terakhir. Di Iceland, makanan istimewa ini termasuk dalam program perayaan wajib pada Krismas dan Tahun Baru..

Memakan ikan yu busuk bermaksud berdaya tahan dan kuat, seperti Viking yang sebenar. Lagipun, Tru-Viking mempunyai besi bukan sahaja perisai, tetapi juga perut.

Hakarl adalah masakan Viking yang paling spesifik. Merupakan daging ikan yu yang terurai, yang untuk waktu yang lama (6-8 minggu) diletakkan di dalam campuran pasir dan kerikil dalam kotak, atau umumnya dikuburkan di dalam tanah untuk memastikan tahap penguraian yang diperlukan.

Kemudian kepingan daging busuk itu dibawa keluar dari tanah dan digantung di cangkuk dan dibiarkan di udara segar selama 2-4 bulan lagi. Secara keseluruhan, setelah enam bulan terdedah, hidangan siap dihiasi dengan sayur-sayuran kukus dan disajikan di atas meja untuk pencinta sensasi gastronomi akut, yang kebanyakannya memakan makanan ini dengan kedua-dua pipi.

Rasa khakarla adalah sesuatu di antara sturgeon dan cumi-cumi, tetapi baunya tidak tertahankan, dan harganya pada umumnya terlalu tinggi. Sebahagian daripada rawatan ini berharga tidak kurang dari € 100 *.

Makna makanan jelek ini adalah bahawa ikan hiu gergasi adalah produk makanan yang agak berat, tetapi daging segar beracun, mengandung banyak asam urat dan trimetilamina, yang hilang ketika produk tersebut membusuk. Hakarl siap untuk kedai dibungkus, seperti cumi-cumi kami untuk bir dari warung. Pemakanan yang tidak berpengalaman disarankan untuk memasukkan hidung pada rasa pertama, kerana baunya jauh lebih kuat daripada rasanya. Ia kelihatan seperti ikan putih atau ikan tenggiri yang sangat pedas dalam bahasa Ibrani.

Hakarl terdapat dalam dua jenis: dari perut busuk dan dari tisu otot busuk..

Dan inilah yang ditulis oleh Alex P mengenai hidangan ini.

Inilah yang saya baca mengenai makanan Iceland dalam panduan pelancongan:

Masakan tradisional Iceland didasarkan pada ikan dan makanan laut. Resipi tradisional telah mengekalkan banyak makanan yang sangat pelik, walaupun tidak selalu boleh dimakan untuk perut yang tidak biasa dengan "kelezatan" seperti itu, hidangan yang turun ke zaman kita sejak Zaman Pertengahan yang jauh. Asas diet adalah ikan dari semua jenis penyediaan, terutama ikan kod, ikan hering dan salmon dalam semua jenis. Salmon acar gravlax yang terkenal, ikan hering tertutup yang diasinkan dengan rempah, pelbagai sandwic ikan, ikan hardfiskur goreng atau kering, serta hakarl atau daging, yang selalu ditawarkan kepada pelancong sebagai eksotisme tempatan mamalia laut.

Minuman yang paling popular adalah kopi. Tidak seperti kebanyakan negara Skandinavia, bir tidak begitu meluas (kebanyakannya disebabkan harganya yang agak tinggi). Brennivin (persilangan antara vodka dan wiski) dianggap sebagai minuman tradisional Iceland...

Sudah tentu, ketika saya berada di pulau Sevres ini, saya memutuskan untuk minum sesuatu yang eksotik, saya memerintahkan HAKARL, kerana SILD-HERRING itu tajam, GRAVLAX, berdasarkan namanya, sepertinya saya seperti ubat untuk cirit-birit, pada HARDFISKUR - memang mustahil untuk diucapkan, dan memang Saya tidak mahu taranka Iceland.

Beberapa kali, bertanya kepada saya jika saya benar-benar ingin memesan hakarl, pelayan itu mengangkat saya dengan senyuman manis dan membawa saya ke hujung dewan, di mana terdapat tiga meja kosong di sebuah bilik kaca kecil.

Langkah yang sangat bijaksana, memandangkan hakarl adalah Daging SHARK DECOMPOSED. Ya, ikan yu ditangkap, dikuburkan di pasir selama 3-4 bulan, kemudian dibawa keluar, dimasak dan dihidangkan, dihiasi terlebih dahulu dengan rebusan sayur. Tetapi sebelum membuat saya senang dengan hidangan seperti itu, pelayan itu meletakkan di atas meja periuk berisi 200 g brennevin - vodka tempatan, yang sebenarnya disebut oleh orang-orang Iceland sebagai "kematian hitam" dan tidak minum dalam keadaan apa pun, lebih suka Bourbon atau vodka Finlandia yang cetek. Nah, hitam tidak hitam, tetapi cecair yang tidak jelas tidak dapat diukur. Yang, secara umum, tidak menghairankan, memandangkan brennevin didorong dari kentang, dan kemudian dibumbui dengan jintan.

Pada masa itu, melalui pengalaman dompet saya yang menyedihkan, saya sudah yakin betapa tingginya harga alkohol di Iceland, jadi saya mencadangkan agar gadis itu mengembalikan "kematian" itu.

Namun, dia dengan sopan tetapi berkeras mengumumkan bahawa dia akan meninggalkan periuk di atas meja untuk kebaikan saya..

Prospek pelayan menjadi jelas ketika, dengan senyuman licik, dia membawa piring dengan hakarl ke dalam bilik. Manis, menyentak, dengan sedikit rasa masam, bau daging panggang membusuk tajam ke seluruh ruangan. Sehingga baru-baru ini, saya tidak percaya bahawa saya mempunyai kehendak yang cukup untuk membolehkan hakarl berada di dalam perut saya.

Namun, bukan dalam bahasa Rusia untuk menolak makanan ketika semua orang di dewan menatap anda..

Setelah memotong sekeping hiu yang mengagumkan (atau lebih tepatnya, apa yang tersisa), saya menghantarnya ke dalam mulut saya. Saya tidak pernah mengalami sensasi yang lebih menjijikkan dalam hidup saya. Sebuah kilang senjata kimia kecil kelihatan meletup di mulutnya. Atau saya menghirup sedikit dari beg kebersihan yang biasanya ditinggalkan di bahagian belakang pesawat dengan kapal terbang. Tangan saya tanpa sengaja mencapai jag, saya menuangkan 50 g brennevin ke dalam gelas dan mencampakkannya ke dalam mulut saya. Kematian Hitam telah terbayar. Beberapa saat pertama saya berfikir untuk waktu yang lama dan menyakitkan yang lebih menjijikkan - hakarl atau vodka ini, kerana yang terakhir meninggalkan rasa manis berminyak setelah itu sendiri, yang membuat saya ingin memanjat di dinding.

Sesungguhnya, setelah serangan ke atas reseptor saya, rasa, yang selama ini saya anggap paling menjijikkan dalam hidup saya - vodka lada, dimakan dengan kek, kelihatan seperti ambrosia sebenar. Entah bagaimana, setelah menguasai setengah hakarla (kemudian pelayan mengatakan bahawa ini adalah catatan selama tiga tahun terakhir), dengan wajah seorang syahid, saya berjalan keluar dari penjara kaca.

Di pintu, saya bertemu dengan seorang lelaki Jepun yang masih ceria. Orang miskin itu, tidak mengetahui nasibnya sendiri, memerintahkan makanan tempatan lain - hritspungur, iaitu telur domba yang diasinkan dengan susu masam dan kemudian dimasukkan ke dalam pai.

Mengapa daging yu tidak boleh dimakan

Daging ikan yu adalah produk yang popular di banyak negara Asia. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sudah menjadi perkara biasa di pasar raya Rusia. Daging lembut adalah produk makanan yang berharga, mengandungi banyak protein, vitamin, mineral.

Benar, bahkan 20 tahun yang lalu, banyak yang mengabaikan produk ini, kerana orang percaya bahawa ikan ini adalah kanibal, dan tidak selamat memakan daging seperti itu. Lama kelamaan, daging ini dipanggil makanan istimewa, dan para saintis mendapati bahawa komposisi asid amino produk serupa dengan daging lembu.

Hari ini produk ini boleh dibeli segar, sejuk beku dan juga dalam tin. Sirip hiu yang paling berguna digoreng atau dibakar. Tetapi daging mentah mempunyai aroma yang tidak menyenangkan kerana sejumlah besar urea dalam komposisi, oleh itu, sebelum memasaknya, disyorkan untuk merendam daging dalam larutan susu atau garam selama dua hingga tiga jam.

Apa kegunaan produk sedemikian?

Menurut penemuan terbaru dari pakar, daging hiu bagus untuk:

  1. Sistem kardio-vaskular. Oleh kerana adanya unsur surih dan antioksidan dalam komposisi, produk ini merupakan profilaksis yang sangat baik terhadap penyakit jantung, meningkatkan fungsi saluran darah, menurunkan kolesterol.
  2. Pencegahan barah kerana antioksidan kuat dan asid omega yang termasuk dalam komposisi, yang mencegah munculnya neoplasma.
  3. Sistem muskuloskeletal. Daging ikan yu mengandungi sejumlah besar kalsium, zink dan fosforus. Gabungan unsur surih ini mempunyai kesan pengencangan pada tisu tulang dan memperbaiki keadaan sendi..
  4. Sistem ketahanan badan. Minyak ikan yu meningkatkan imuniti manusia, terutamanya jika berlaku alahan atau kekurangan imun.
  5. Normalisasi tahap hormon. Oleh kerana kepekatan asid omega yang tinggi, sistem pembiakan lelaki dan wanita diperkuat.

Sekiranya anda ingin mencuba daging ikan yu, beli dari sumber yang dipercayai (Foto: courier-media.com)

Walaupun begitu, di sebalik kualiti yang bermanfaat, banyak saintis dan doktor membincangkan keperluan untuk mengurangkan jumlah daging ikan yu dalam makanan..

Mengapa anda harus menghadkan jumlah daging dalam diet anda?

Pada daging ikan yu, seperti ikan lain, jumlah merkuri dan logam berat meningkat seiring bertambahnya usia (sayangnya, ini disebabkan oleh aktiviti manusia yang membuang sampah ke laut), yang dapat memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia.

Di samping itu, penyimpanan daging jangka panjang hanya memperburuk keadaan ini..

Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, wanita hamil dan wanita yang menyusui sangat mudah terdedah. Makan makanan berasaskan ikan yu boleh menyebabkan kegagalan pernafasan, loya, sawan.

Di samping itu, penting untuk menyediakan daging dengan berhati-hati: jika direndam dengan buruk, urea akan tetap ada di dalamnya. Di samping itu, sebelum memasak, perlu membiarkan produk berehat, yang akan menghilangkan bau ammonia..

Anda juga tidak boleh makan daging merah dari sisi hiu - bukan sahaja tidak sesuai untuk dimakan, tetapi juga boleh mematikan, kerana pada parasit inilah yang paling sering dijumpai parasit.

Daging ikan yu

Daging ikan yu dijadikan makanan oleh banyak orang yang tinggal di dekat laut dan lautan - di Asia, Afrika, Amerika Latin, Australia, Eropah. Lebih daripada 300 spesies ikan hiu diketahui, yang berbeza dari segi ukuran, gaya hidup, diet, tingkah laku, tetapi hanya sebilangan kecil yang mempunyai kepentingan komersial..

Daging semua hiu, dengan pengecualian yang jarang berlaku, boleh dimakan. Varietas yang paling popular yang mempunyai rasa tinggi adalah ikan hiu herring, mako (hiu kelabu-biru), tip hitam, abu-abu, katran, serta hiu macan tutul, hiu sup atau hiu galeus, hiu rubah dan sejumlah lainnya.

Sebilangan besar daging ikan yu dimakan di Jepun, di mana tangkapan jerung tahunan dianggarkan berjuta-juta tan. Daging ikan yu dijual segar, kalengan, salai, asin, asin dan kering. Sup sirip ikan yu, terutama sirip ikan yu, dianggap sebagai makanan istimewa. Dijual mereka boleh didapati dalam bentuk kering, tidak dikupas atau dikupas. Ngomong-ngomong, keahlian tukang masak Cina sering ditentukan oleh kemampuan memasak sirip hiu. Dalam masakan Cina, hidangan bibir hiu yang enak yang direbus dengan rebung atau trepangs dan ayam sangat digemari. Di Itali, ikan hiu herring terkenal, dagingnya yang lembut berwarna putih sangat dihargai dan banyak digunakan untuk membuat salad. Di England, mereka lebih suka katran daging, yang dimasak dengan kentang goreng. Hati ikan yu sangat kaya dengan vitamin A, dari awal itulah agen terapi seperti "minyak ikan" diperolehi sebelumnya.

Di beberapa negara, termasuk Rusia, sejak sekian lama daging hiu diperlakukan dengan prejudis, sehingga dijual dengan berbagai nama. Contohnya, dari Turki ke Rusia pra-revolusi, nelayan membawa balik dari hiu katran, menyerahkannya sebagai baldi dari sturgeon. Di Amerika Syarikat, ikan hiu ikan hering dan ikan hiu mako dijual sebagai tongkat ikan todak. Daging ikan yu sup yang dirawat dengan cat makanan dijual di beberapa negara sebagai salmon, hiu rubah dan hiu lain - sebagai daging halibut, kepingan, ikan kod, dll. Juga, daging ikan yu boleh didapati di rak kedai dan dengan nama seperti: "ikan kelabu", "salmon batu", "belut conger" dan bahkan "daging sapi Folkston".

Daging ikan yu, seperti daging ikan lain, kaya dengan protein, yang dalam komposisi asid amino mereka hampir dengan protein daging sapi, mengandungi kalsium, fosfor, garam yodium dan tembaga, vitamin A dan B. Ia juga mengandungi sejumlah besar merkuri, yang dapat mempengaruhi secara negatif pada sistem saraf. Oleh itu, daging yu tidak digalakkan untuk wanita hamil dan kanak-kanak di bawah 16 tahun..

Daging ikan yu cukup enak dan lembut, tetapi dalam keadaan mentah ia mempunyai bau amonia yang tidak menyenangkan dan rasa asam pahit, jadi ia memerlukan persiapan awal yang istimewa. Sebagai peraturan, rasa tertentu hilang sepenuhnya setelah mendidih atau setelah direndam dalam susu atau air berasid (dengan penambahan sedikit cuka atau jus lemon). Daging ikan hiu, misalnya herring dan katrana, tidak memerlukan pemprosesan tambahan, cukup sekadar merendamnya dalam air sejuk selama 1,5 - 2 jam.

Salah satu peraturan umum untuk menyediakan daging ikan yu adalah tidak menangguhkan pemprosesan. Oleh itu, jerung diasinkan atau dibekukan sebaik sahaja ia ditangkap. Produk masakan yang paling lazat berasal dari daging jerung segar.

Untuk tujuan makanan, lebih baik menggunakan jerung kecil. Namun, anda juga boleh memasak dari daging serat besar hiu besar, memprosesnya menjadi daging cincang. Tidak digalakkan makan daging hammerhead dan daging hiu gelap.

Di mana daging ikan yu busuk dimakan

Ambre hakarla menyerupai bau tandas awam yang tidak terawat. Dan hakarl kelihatan seperti keju yang dipotong menjadi kiub. Tetapi itu bukan mengapa orang normal tidak mahu makan hakarl. Dia mengerikan asal usulnya. Hakarl tidak lebih dari daging hiu gergasi Greenland yang tidak berbahaya, busuk ke sel otot terakhir. Di Iceland, makanan istimewa ini termasuk dalam program perayaan wajib pada Krismas dan Tahun Baru..

Memakan ikan yu busuk bermaksud berdaya tahan dan kuat, seperti Viking yang sebenar. Lagipun, Tru-Viking mempunyai besi bukan sahaja perisai, tetapi juga perut.

Hakarl adalah masakan Viking yang paling spesifik. Merupakan daging ikan yu yang terurai, yang untuk waktu yang lama (6-8 minggu) diletakkan di dalam campuran pasir dan kerikil dalam kotak, atau umumnya dikuburkan di dalam tanah untuk memastikan tahap penguraian yang diperlukan.

Kemudian kepingan daging busuk itu dibawa keluar dari tanah dan digantung di cangkuk dan dibiarkan di udara segar selama 2-4 bulan lagi. Secara keseluruhan, setelah enam bulan terdedah, hidangan siap dihiasi dengan sayur-sayuran kukus dan disajikan di atas meja untuk pencinta sensasi gastronomi akut, yang kebanyakannya memakan makanan ini dengan kedua-dua pipi.

Rasa khakarla adalah sesuatu di antara sturgeon dan cumi-cumi, tetapi baunya tidak tertahankan, dan harganya pada umumnya terlalu tinggi. Sebahagian daripada rawatan ini berharga tidak kurang dari € 100 *.

Makna makanan jelek ini adalah bahawa ikan hiu gergasi adalah produk makanan yang agak berat, tetapi daging segar beracun, mengandung banyak asam urat dan trimetilamina, yang hilang ketika produk tersebut membusuk. Hakarl siap untuk kedai dibungkus, seperti cumi-cumi kami untuk bir dari warung. Pemakanan yang tidak berpengalaman disarankan untuk memasukkan hidung pada rasa pertama, kerana baunya jauh lebih kuat daripada rasanya. Ia kelihatan seperti ikan putih atau ikan tenggiri yang sangat pedas dalam bahasa Ibrani.

Hakarl terdapat dalam dua jenis: dari perut busuk dan dari tisu otot busuk..

Dan inilah yang ditulis oleh Alex P mengenai hidangan ini.

Inilah yang saya baca mengenai makanan Iceland dalam panduan pelancongan:

Masakan tradisional Iceland didasarkan pada ikan dan makanan laut. Resipi tradisional telah mengekalkan banyak makanan yang sangat pelik, walaupun tidak selalu boleh dimakan untuk perut yang tidak biasa dengan "kelezatan" seperti itu, hidangan yang turun ke zaman kita sejak Zaman Pertengahan yang jauh. Asas diet adalah ikan dari semua jenis penyediaan, terutama ikan kod, ikan hering dan salmon dalam semua jenis. Salmon acar gravlax yang terkenal, ikan hering tertutup yang diasinkan dengan rempah, pelbagai sandwic ikan, ikan hardfiskur goreng atau kering, serta hakarl atau daging, yang selalu ditawarkan kepada pelancong sebagai eksotisme tempatan mamalia laut.

Minuman yang paling popular adalah kopi. Tidak seperti kebanyakan negara Skandinavia, bir tidak begitu meluas (kebanyakannya disebabkan harganya yang agak tinggi). Brennivin (persilangan antara vodka dan wiski) dianggap sebagai minuman tradisional Iceland...

Sudah tentu, ketika saya berada di pulau Sevres ini, saya memutuskan untuk minum sesuatu yang eksotik, saya memerintahkan HAKARL, kerana SILD-HERRING itu tajam, GRAVLAX, berdasarkan namanya, sepertinya saya seperti ubat untuk cirit-birit, pada HARDFISKUR - memang mustahil untuk diucapkan, dan memang Saya tidak mahu taranka Iceland.

Beberapa kali, bertanya kepada saya jika saya benar-benar ingin memesan hakarl, pelayan itu mengangkat saya dengan senyuman manis dan membawa saya ke hujung dewan, di mana terdapat tiga meja kosong di sebuah bilik kaca kecil.

Langkah yang sangat bijaksana, memandangkan hakarl adalah Daging SHARK DECOMPOSED. Ya, ikan yu ditangkap, dikuburkan di pasir selama 3-4 bulan, kemudian dibawa keluar, dimasak dan dihidangkan, dihiasi terlebih dahulu dengan rebusan sayur. Tetapi sebelum membuat saya senang dengan hidangan seperti itu, pelayan itu meletakkan di atas meja periuk berisi 200 g brennevin - vodka tempatan, yang sebenarnya disebut oleh orang-orang Iceland sebagai "kematian hitam" dan tidak minum dalam keadaan apa pun, lebih suka Bourbon atau vodka Finlandia yang cetek. Nah, hitam tidak hitam, tetapi cecair yang tidak jelas tidak dapat diukur. Yang, secara umum, tidak menghairankan, memandangkan brennevin didorong dari kentang, dan kemudian dibumbui dengan jintan.

Pada masa itu, melalui pengalaman dompet saya yang menyedihkan, saya sudah yakin betapa tingginya harga alkohol di Iceland, jadi saya mencadangkan agar gadis itu mengembalikan "kematian" itu.

Namun, dia dengan sopan tetapi berkeras mengumumkan bahawa dia akan meninggalkan periuk di atas meja untuk kebaikan saya..

Prospek pelayan menjadi jelas ketika, dengan senyuman licik, dia membawa piring dengan hakarl ke dalam bilik. Manis, menyentak, dengan sedikit rasa masam, bau daging panggang membusuk tajam ke seluruh ruangan. Sehingga baru-baru ini, saya tidak percaya bahawa saya mempunyai kehendak yang cukup untuk membolehkan hakarl berada di dalam perut saya.

Namun, bukan dalam bahasa Rusia untuk menolak makanan ketika semua orang di dewan menatap anda..

Setelah memotong sekeping hiu yang mengagumkan (atau lebih tepatnya, apa yang tersisa), saya menghantarnya ke dalam mulut saya. Saya tidak pernah mengalami sensasi yang lebih menjijikkan dalam hidup saya. Sebuah kilang senjata kimia kecil kelihatan meletup di mulutnya. Atau saya menghirup sedikit dari beg kebersihan yang biasanya ditinggalkan di bahagian belakang pesawat dengan kapal terbang. Tangan saya tanpa sengaja mencapai jag, saya menuangkan 50 g brennevin ke dalam gelas dan mencampakkannya ke dalam mulut saya. Kematian Hitam telah terbayar. Beberapa saat pertama saya berfikir untuk waktu yang lama dan menyakitkan yang lebih menjijikkan - hakarl atau vodka ini, kerana yang terakhir meninggalkan rasa manis berminyak setelah itu sendiri, yang membuat saya ingin memanjat di dinding.

Sesungguhnya, setelah serangan ke atas reseptor saya, rasa, yang selama ini saya anggap paling menjijikkan dalam hidup saya - vodka lada, dimakan dengan kek, kelihatan seperti ambrosia sebenar. Entah bagaimana, setelah menguasai setengah hakarla (kemudian pelayan mengatakan bahawa ini adalah catatan selama tiga tahun terakhir), dengan wajah seorang syahid, saya berjalan keluar dari penjara kaca.

Di pintu, saya bertemu dengan seorang lelaki Jepun yang masih ceria. Orang miskin itu, tidak mengetahui nasibnya sendiri, memerintahkan makanan tempatan lain - hritspungur, iaitu telur domba yang diasinkan dengan susu masam dan kemudian dimasukkan ke dalam pai.

Dan inilah hidangan lain yang serupa dengan Kiwiak - makanan tidak untuk semua orang, tetapi juga makanan yang menarik seperti Telur Semut Mexico, tetapi apa yang harus diminum? Di sini Minum "Snake Venom"

Semua perkara yang anda ingin tahu mengenai daging ikan yu

Adakah makan ikan yu tidak mengapa?

Tidak setiap hiu menyebabkan ketakutan dan ketakutan, kecuali di kawanan ikan hering atau anjing laut muda.

Sebilangan spesies ikan yu adalah ikan meja yang berharga, dan hidangan daripadanya dapat memenuhi rasa gourmet apa pun.

Hiu tergolong dalam spesies ikan rawan laut - ini bermaksud bahawa kerangka, seperti ikan sturgeon, terdiri daripada tulang rawan dan tidak mempunyai tulang.

Hampir semua jenis ikan yu, dan terdapat lebih daripada 550 spesiesnya, sesuai untuk dimakan manusia dan hanya berbeza dengan rasa daging yang berbeza.

Daging ikan yu masin, panggang dan salai sangat sedap.

Benar, daging hiu segar mempunyai bau yang tidak menyenangkan, kerana mengandungi banyak urea. Tetapi ini dapat dihilangkan dengan merendamnya selama beberapa jam di dalam air sejuk dengan penambahan cuka atau susu..

Daging ikan yu lebih lembut dan merosakkan lebih cepat daripada daging ikan lain. Namun, mengetahui cara memasaknya dapat dielakkan..

Populariti daging ikan yu dalam diet kebanyakan orang disebabkan oleh fakta bahawa ikan yu dianggap sebagai pemakan manusia..

Seseorang dapat menyebut prasangka yang sama terhadap populasi negara kita terhadap burbot, yang kononnya memakan bangkai dan bahkan mayat manusia, sehingga sebagian dari penduduk Rusia tidak suka memakan burbots..

Namun, perlu diingat bahawa kebanyakan ikan, dan banyak haiwan yang dimakan orang, juga boleh memakan mayat (misalnya, babi), tetapi mereka dimakan tanpa jijik.

Sudah tentu, ini adalah takhayul yang tidak masuk akal, tetapi mereka sering tidak membiarkan daging ikan yu di atas meja makan..

Sebagai contoh, buku kecil tahun 1977 yang dikeluarkan oleh University of Hawaii sebagai sebahagian daripada Program Penasihat Oseanografi menggambarkan jerung bukan sebagai mimpi buruk pelaut, tetapi sebagai impian koki:

Aroma halus mereka menjadikan daging mereka menarik bagi kebanyakan orang, terutama ketika menggunakan sos, rempah dan perasa. Ikan hiu setelah rawatan panas memperoleh warna putih yang indah, dan ikan itu sendiri dimasak dengan cepat dan mudah.

Populariti daging ikan yu

Daging ikan yu sekarang dimakan di Amerika Selatan, Eropah, Asia dan Afrika, dan lebih jarang di Amerika Syarikat dan Kanada, walaupun penggunaannya berkembang pesat, dengan popularitas ikan goreng dan panggang dan penurunan bekalan ikan tuna dan ikan todak..

Varietas yang paling popular yang sangat enak adalah ikan hiu herring, hiu sup, mako (hiu kelabu-biru), hiu blacktip, hiu biru, katran, serta hiu macan tutul dan hiu rubah..

Orang-orang dari Korea, China dan Jepun telah memakan daging ikan yu sejak dahulu kala. Mungkin tidak ada tempat di mana hiu dikonsumsi dalam jumlah yang banyak seperti di China dan Jepun - tangkapan jerung tahunan dianggarkan berjuta-juta tan, yang menyebabkan mereka berisiko pupus.

Daging hiu berkualiti rendah digunakan di Jepun untuk membuat makanan ringan ikan yang disebut kamaboko.

Di samping itu, daging ikan yu dijual segar dan dalam tin. Salah satu makanan dalam tin yang paling biasa adalah daging ikan yu salai dalam kicap..

Dan tentu saja, hidangan daging hiu sering menjadi tetamu meja orang-orang yang mendiami Oceania, di mana daging ikan yu diperlakukan dengan lebih sedikit prasangka daripada kita di benua..

Sebagai contoh, banyak generasi Australia membenci jerung kerana jumlah serangan yang tinggi terhadap manusia..

Namun, ketika didapati bahawa beberapa spesies hiu mempunyai daging yang enak dan berkhasiat, orang Australia mula memakannya..

Ibu Australia telah menemui satu lagi khasiat daging ikan yu: ia tidak bertulang dan dapat diberikan dengan selamat kepada anak kecil..

Di Rusia, daging hiu telah lama berlalu dari kategori rasa ingin tahu yang belum pernah terjadi sebelumnya dan sangat mahal ke kategori makanan yang cukup berpatutan yang boleh dibeli di kebanyakan pasar raya besar..

Prasangka bahawa ikan hiu tidak dapat dimakan telah lama dan tidak dapat dibatalkan. Terdapat beratus-ratus resipi di internet dari suri rumah biasa Rusia yang memberitahu anda cara memasak ikan yu bersama dengan perasa dan bahan biasa..

Nilai dan faedah pemakanan daging yu

Daging ikan yu adalah gudang mineral, vitamin dan asid amino yang berguna untuk manusia. Seperti ikan lain, ia juga dapat diserap dengan baik oleh tubuh manusia. Dihargai kerana nilai pemakanan yang tinggi, kandungan kalori rendah dan kandungan kolesterol yang sangat rendah.

Contohnya, kandungan protein dan kualiti daging ikan yu jauh lebih tinggi daripada telur, produk tenusu dan banyak jenis ikan..

Sumber asid lemak Omega-3 yang sangat baik, 100 g fillet mengandungi kira-kira 2 g lemak penting ini.

Ini menjadikan daging hiu sebagai produk makanan yang indah, yang secara aktif disertakan pakar dalam beberapa diet moden..

Komposisi daging ikan yu mengandungi kompleks vitamin B yang hampir lengkap, kalium, kalsium, sejumlah besar fosfor, zink, zat besi dan bahkan selenium, tembaga dan mangan.

Tetapi vitamin C dan karotena dalam daging ikan hiu hampir tidak ada, yang mesti diambil kira semasa membuat diet terapi menggunakan produk ini.

Kepekatan nutrien maksimum tertumpu pada daging, yang terletak di sirip. Itulah sebabnya hidangan yang dibuat dengan sirip hiu mempunyai kelebihan berbanding makanan laut yang lain..

Nilai tenaga daging jerung setiap 100 g

Protein, gLemak, gKarbohidrat, gKolesterol, mgKandungan kalori,
kcal
20.984.510.0051130,00

Vitamin (kandungan dalam 100 g produk)

B1, mgB2, mgB3 (PP), mgB4, mgB5, mgB6, mgB12, mcgD, μgE, mg
0.040.062.94650.70,41.490.61

Mineral (kandungan dalam 100 g produk)

Fosforus,
mg
Potasium,
mg
Natrium,
mg
Magnesium,
mg
Kalsium,
mg
210160794934
Besi,
mg
Zink,
mg
Mangan,
mg
Selenium,
mcg
Tembaga,
mcg
0.840.430.01536.533

Shark menipu

Di Amerika Syarikat dan Eropah, potongan ikan hiu herring, hiu hammerhead, dan hiu sup sering disajikan sebagai ikan todak, tuna atau ikan laut, kerana pembeli cenderung kepada pemangsa yang hebat ini.

Meninggalkan jerung sebagai ikan lain adalah penipuan komersial lama.

Pedagang ikan Turki telah lama menjual balong hiu dari katran di Rusia, menjadikannya sebagai ikan sturgeon.

Stik hiu sup yang diolah dengan pewarna dapat dipasarkan sebagai ikan salmon, dan hiu rubah sebagai daging lembu atau halibut.

Tongkat ikan juga dibuat dari daging ikan yu, dan dengan bantuan pewarna makanan, mereka mengubah hiu menjadi salmon, mereka memanggil daging hiu "ikan kelabu", "belut conger", "daging sapi Falkeston".

Mengetahui tentang sikap prasangka pembeli Rusia terhadap daging ikan yu, stik dapat menyamar sebagai "ikan batu", "ikan laut", "ikan putih", dll..

Walau bagaimanapun, baru-baru ini tidak ada keperluan khusus untuk penipuan seperti ini: hidangan daging ikan yu menjadi semakin popular di negara kita dan ada kemungkinan kedai-kedai ikan akan diisi semula dengan pelbagai jenis ikan yu.

Di pasar raya, anda boleh menemui stik bungkus yang disebut "shark meat" atau "shark steak" - walaupun terdapat lebih daripada 550 spesies hiu, dalam hal ini kita berbicara mengenai hiu biru.

Biasanya, ikan yu dijual dalam bahagian sebagai stik bulat dengan atau tanpa kulit, dan fillet yang dikupas sepenuhnya.

Agak sukar untuk membezakan daging ikan yu dengan ikan komersial lain, anda perlu menavigasi dengan kulit kasar, kekurangan tulang dan tulang rawan besar di tengah.

Sekiranya daging sejuk, bau amonia tertentu akan membantu "mengenal pasti" jerung.

Jangan sekali-kali membeli daging ikan hiu merah, yang terdapat di sisi ikan - ia tidak mempunyai rasa yang sangat menyenangkan.

Peraturan pemprosesan daging

Daging dari banyak spesies hiu cukup enak dan lembut, tetapi dalam bentuk mentahnya mempunyai bau amonia yang tidak menyenangkan dan rasa asam-pahit, jadi ia memerlukan penyediaan awal khas - rendam dalam air sejuk dengan pengasid (cuka, asid sitrik).

Anda boleh merendam daging ikan yu dalam susu.

Walau bagaimanapun, fillet spesies seperti mako, herring, sup, katran, dan lain-lain tidak memerlukan pemprosesan awal khas..

Daging ikan yu merosakkan lebih cepat daripada daging ikan lain. Agar enak dan beraroma, sangat penting untuk mengendalikan ikan ini dengan betul..

Jerung yang ditangkap segera dicerna (tidak lebih dari 7 jam setelah tangkapan), dikuliti, mengeluarkan daging gelap di sepanjang garis sisi, dibasuh dan segera disejukkan dalam ais.

Semasa pengasinan dan pengetinan, jangan gunakan garam beryodium, kerana kerana kandungan unsur surih yang tinggi dalam daging ikan yu, ia akan menjadi hitam atau cepat merosot.

Periuk tanah untuk pengasinan mesti dikilat, jika tidak, proses pencucian seramik akan bermula dan dagingnya akan hilang.

Anda juga harus tahu bahawa merokok tidak akan membantu memelihara daging ikan yu, tetapi hanya akan meningkatkan bau tertentu..

Jerung jarang dijual secara keseluruhan - kebanyakan produk daging ikan yu diproses dan dibekukan. Selalunya ini adalah kepingan bulat besar dengan tulang rawan di tengahnya..

Seekor hiu dapat dikenalpasti walaupun tidak ada tulang kostum dan vertebra individu yang kelihatan di tulang belakang tulang rawan.

Semakin muda ikan yu, dagingnya lebih lembut dan sedap..

Video - Mengemas dan memasak ikan yu untuk menggoreng:

Hiu dalam memasak - hidangan apa yang disediakan dari jerung?

Fesyen untuk eksotik mendorong semakin banyak suri rumah untuk menyemak semula menu tradisional, dan daging ikan yu semakin mendapat tempat di antara makanan berkalori tinggi dan berpatutan.

Anda tidak perlu kaya atau mencari rempah langka untuk membuat hidangan ikan yu. Terdapat hidangan yang tersedia secara finansial bagi hampir setiap orang Rusia, dan bahan-bahannya dapat dibeli tidak hanya di pasar raya, tetapi juga di banyak pasar besar, kerana dasarnya adalah hiu katran, yang terdapat di banyak di Laut Hitam.

Di tangan tukang masak yang mahir, banyak spesies hiu menjadi karya masakan. Di Timur, hidangan dari hiu mako dapat bersaing dengan tuna merah dalam harga dan popularitas, dan orang Itali memasak ikan hiu herring.

Di Amerika Syarikat, terutama di pantai Atlantik, fillet hiu lembu panggang disajikan sekerap stik..

Orang Jepun memberikan tempat di meja mereka untuk hiu biru, yang digoreng dalam adunan dan dibuat kaldu berdasarkan fillet.

Daging ikan yu bukan hanya baik untuk stik, tetapi sangat mengagumkan. Di dapur, anda boleh mengatasinya dengan cara yang sama seperti daging babi atau daging lembu, iaitu dengan khayalan tertentu, anda boleh memasak hampir semua hidangan daging tanpa kerumitan..

Contohnya, sup sirip yu adalah tradisional di China. Tetapi ikan ini dimasak bukan hanya di sana, kerana ada sup yang dibuat daripadanya: banyak hidangan pertama masakan Sepanyol, Yunani dan Bulgaria berdasarkan daging ikan yu dengan pelbagai sayur-sayuran..

Dengan kejayaan yang sama, anda dapat menghidangkan jerung untuk yang kedua. Sebagai peraturan, hidangan seperti itu menjadi sorotan meja perayaan yang tidak dapat dilupakan. Dan produk masakan yang paling sedap diperoleh dari daging segar pemangsa..

Terdapat banyak resipi untuk memasak kuali, ketuhar atau lemak pekat..

Semasa menggoreng, dagingnya tidak hilang bentuknya, dan untuk roti, anda boleh mengambil tepung jagung dan gandum, kelopak kacang dan keropok. Adonan mengekalkan kesegaran daging dengan sempurna, dan nasi, sayur-sayuran yang dipotong atau dipanggang disajikan sebagai hiasan untuk stik hiu.

Daging rebus atau salai sangat sesuai untuk salad dan makanan ringan. Dalam masakan Mediterranean, daging ikan yu terdapat dalam resipi sup dan rebusan. Daging panggang disajikan dengan sos panas dan masam, dan rebus dengan wain putih atau cuka balsamic atau jus kapur.

Untuk menjadikan aroma ikan lebih menyelerakan dan cerah, anda dapat membumbui hiu dengan thyme atau kemangi, bawang putih, saderi, paprika dan bawang ringan..

Di negara-negara Nordik, ikan diasinkan dalam bir dan dipanggang di rak dawai atau meludah, yang menjadikan daging hiu sangat mirip dengan ikan kod.

Tetapi orang Itali dan orang Sepanyol selalu menambah tomato kering dan minyak zaitun yang tidak dimurnikan ketika menggoreng katran.

Cendawan sesuai dengan ikan yu, yang menghilangkan sedikit kepahitan.

Oleh itu, perarakan hiu melalui masakan seluruh dunia semakin aktif menawan hati semua peminat makanan eksotik..

Dan sekarang di tempat terbuka terdapat koleksi resipi yang hebat untuk hidangan daging ikan yu, beberapa di antaranya berjaya menggantikan karya-karya di antara hidangan gourmet dan masakan mewah dunia!

Video - Stik memasak dan hiu mako yang baru ditangkap:

Bahaya daging jerung

Oleh itu, banyak yang telah diperkatakan mengenai kualiti positif daging yu dan faedahnya. Tetapi apa bahaya produk ini dan dalam keadaan apa penggunaannya harus dielakkan?

Pada masa ini, air di lautan mengalami pencemaran teruk, yang juga dihidapinya oleh penduduknya. Ikan yang tinggal di kawasan yang tercemar mampu mengumpulkan dalam badan mereka sejumlah besar bahan berbahaya seperti merkuri, garam logam berat.

Telah diketahui bahawa peningkatan kepekatan merkuri diperhatikan pada ikan dengan kadar trofik tinggi, terutama pada ikan pemangsa..

Menurut penyelidikan, daging semua ikan pemangsa, termasuk jerung, rentan terhadap pengumpulan merkuri.

Oleh itu, tidak digalakkan menggunakannya dalam jumlah besar untuk anak-anak yang sistem kekebalannya belum terbentuk, begitu juga untuk wanita semasa kehamilan dan penyusuan..

Kumpulan yang sama termasuk orang yang mengalami reaksi alergi terhadap makanan laut..

Fakta lain yang menarik dari sudut manfaat dan bahaya daging ikan yu adalah bahawa dengan penyimpanan yang berpanjangan, jumlah bahan toksik dalam produk mula meningkat. Keadaan inilah yang menjelaskan cadangan penggunaan ikan hiu segar..

Sangat tidak digalakkan menggunakan daging spesies hiu utara, kerana kebanyakannya tidak sesuai untuk makanan.

Sebagai contoh, anda boleh mencuba memasak hiu kutub dengan cara apa pun, tetapi sama, jika seseorang merasakan sedikit daging ini, dia akan mengalami keracunan yang teruk. Oleh itu, daging jerung jenis ini tidak boleh dijual..

Ia boleh menyebabkan gangguan fungsi sistem saraf, gangguan pencernaan, kejang dan manifestasi mabuk lain..

Walau bagaimanapun, sifat seperti itu tidak menakutkan penduduk Utara, di mana ikan yu menjadi asas hidangan khas haukarl - daging yang dikeringkan mengikut teknologi yang dikembangkan oleh Viking..

Panduan Makan Daging Hiu

Health Canada telah membuat panduan makan ikan untuk wanita, kanak-kanak dan lelaki.

Ahli keluargaIkan rendah
kandungan merkuri
Ikan dengan sederhana
kandungan merkuri
Ikan tinggi
kandungan merkuri
Anak-anak2 hidangan seminggu1-2 hidangan sebulanKurang dari 1 hidangan sebulan
Wanita menyusui, wanita hamil, dan gadis remaja4 hidangan seminggu2-4 hidangan sebulanKurang dari 1 hidangan sebulan
Lelaki, remaja lelaki dan wanita berusia lebih dari 50 tahunHidangan tanpa had4 hidangan semingguTidak lebih daripada 1 hidangan setiap minggu

Saiz hidangan - 75 gram.

Menurut program pemantauan Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika (FDA), ikan todak, ikan yu, ikan tenggiri, tuna, marlin diakui sebagai ikan yang mengandung peningkatan jumlah merkuri dalam daging mereka..

Sebagai contoh, herring mengandungi sekitar 0,01 ppm merkuri, sementara kandungan merkuri dalam badan beberapa spesies hiu (misalnya, hiu kutub) boleh melebihi 1 ppm..

Kepekatan maksimum (MPC) merkuri yang dibenarkan dalam ikan yang dimaksudkan untuk makanan adalah 0.5 mg / kg (0.5 ppm).

Oleh itu, seseorang tidak dinasihatkan untuk memakan hidangan daging ikan yu terlalu kerap dan dalam jumlah yang banyak..

Sejarah daging ikan yu di seluruh dunia

Orang-orang telah memakan ikan yu sejak mereka mula menangkap ikan laut. Penduduk Amerika yang pertama - orang India yang mendiami Florida tenggara, memakan ikan yu. Kita dapati menyebut tentang jerung dalam karya seni dan kesusasteraan orang Yunani kuno dan Rom..

Selalunya dalam risalah ilmiah mereka, penulis kuno membincangkan cara memasak dan makan ikan yu. Linkeus of Rhodes, mengejek nelayan orang Athena yang sombong, berpendapat bahawa tidak ada ikan yang dapat menandingi rasa ikan terbaik Rhodes - rubah laut.

Di Perancis, cerita mengenai hiu yang dapat dimakan dan tidak dapat dimakan diedarkan pada abad ke-18, dan di pulau-pulau di Lautan Pasifik pada masa yang lebih jauh lagi..

Di Saipan, misalnya, ada pantang larang di hiu blacktip, dan di Guam, di mana tidak ada pantang larang itu, ia dimakan. Daging ikan hiu Sixgill dimakan di California, dan digunakan sebagai pencahar di Jerman..

Puak purba yang tinggal di beberapa pulau Pasifik percaya bahawa sesiapa yang makan ikan yu berkongsi makanan dengan syaitan..

Sikap terhadap ikan yu di Amerika

Anda boleh memperlakukan takhayul yang tidak masuk akal ini dengan senyuman merendahkan, tetapi prasangka yang tidak membiarkan daging hiu di atas meja makan, misalnya, dari orang Amerika, tidak lebih masuk akal.

Semua usaha untuk membuat orang Amerika memakan daging ikan yu telah gagal. Kempen seperti itu, di bawah slogan "Hiu baik untuk anda", dimulakan oleh Pentadbiran Perikanan AS pada tahun 1916..

Dan kemudian serangan jerung terkenal di dunia di New Jersey baru sahaja berlaku. Adakah hairan bahawa setelah empat orang terbunuh oleh jerung dan seorang cedera parah, tidak ada yang mahu memasukkan ikan yu ke dalam menu mereka..

Ketika Amerika memasuki Perang Dunia I, kempen baru dilancarkan. Atas permintaan Kementerian Makanan dan Perikanan Komersial, kilang ikan kalengan Gorton yang terkenal di Gloucester mula menghasilkan makanan dalam tin dari katran.

Produk dalam tin cukup berkualiti dari segi rasa dan penampilan, tetapi ketika kaleng dibuka, ikan mengeluarkan bau amonia yang kuat. Jadi semua yang kami hantar kembali kepada kami. Secara semula jadi, kami menghentikan pengeluaran makanan dalam tin hiu, - kata F.M. Bundy, presiden firma itu.

Presiden Amerika Syarikat, Theodore Roosevelt percaya bahawa daging hiu terasa enak dan secara terbuka menyatakan hal ini untuk mendorong orang makan jerung.

Semasa Perang Dunia I, Roosevelt meminta temannya Russell Coles untuk mendapatkan sokongan, yang telah belajar dan menangkap jerung di Kepulauan Caroline selama bertahun-tahun berturut-turut. Coles membual bahawa dia mencuba sekurang-kurangnya 10 spesies hiu yang berbeza.

Atas permintaan Roosevelt untuk pertanyaan "Apa rasanya hiu?" Coles memberikan tindak balas bersemangat berikut:

Hiu perawat mempunyai rasa yang cukup enak, walaupun dagingnya agak lebih keras daripada spesies lain; hiu coon halus adalah salah satu ikan yang paling sedap di dunia; daging kelabu sapi mempunyai bau yang agak kuat, tetapi jika dimasak dengan betul, ia cukup sesuai untuk makanan; hiu hammerhead - hiasan untuk makan malam; jerung coklat tidak meninggalkan apa-apa yang diinginkan.

Tetapi usaha bersama Coles dan Roosevelt - dan bahkan patriotisme rakyat Amerika - tidak dapat membuat mereka memakan ikan yu..

Ia memerlukan peristiwa besar seperti perang untuk membuat orang Amerika memikirkannya.

Selama Perang Dunia Kedua, Penguasa Perikanan Laut sekali lagi meminta penduduk untuk menebus kekurangan daging, yang ada di pasar dalam jumlah yang terbatas, dengan memakan lebih banyak ikan, termasuk ikan hiu..

Salah seorang pengarang buku ini, Kapten Young, ditugaskan untuk mengatur memancing ikan yu untuk melancarkan kempen kedua dengan slogan "Jerung baik untuk anda.".

Kapten Young berkata:

Saya diperintahkan untuk menghantar setengah tan daging hiu segar kepada pemborong ikan New York. Saya pergi ke Teluk Meksiko, ke Bilohi, di mana ikan hiu berkeropak dan berkulit hitam dijumpai, dan saya menangkap mereka berputar dari papan kapal penangkap udang.

Ketika nelayan memeriksa jaring, mereka hanya memilih udang, dan ikan kecil itu dilemparkan kembali ke laut. Oleh itu, terdapat lebih banyak ikan yu.

Ketika saya menangkap ikan yu, saya segera memotong ekornya dan meletup. Ini menjadikan dagingnya lebih putih.

Sebaik sahaja kami menghampiri pantai, saya menghantar jerung ke New York dalam kotak ais kering. Mereka tiba dalam keadaan sangat baik dan, seperti yang saya diberitahu kemudian, kebanyakan pembeli tidak mempunyai aduan..

Mengetahui bahawa orang berprasangka terhadap kata "hiu", syarikat itu memutuskan untuk memasarkannya dengan nama "ikan ubi." Tetapi pemerintah menawarkan untuk menjual ikan yu dengan nama mereka sendiri, dan itulah akhir perniagaan..

Silap mata ini - menyamar hiu sebagai ikan lain - digunakan, dan masih digunakan di banyak negara..

Jerung di atas meja orang Inggeris

Orang Inggeris telah memakan ikan hiu selama berabad-abad, sering dengan nama yang diandaikan. Seorang penyair yang tidak dikenali di era Elizabeth, yang menangkap dalam puisinya ikan yang dimakan pada masa itu, menyebutkan, selain ikan haring, ikan kod, halibut dan merlan, seekor hiu rubah.

Shakespeare juga menyebutkan ikan hiu, tetapi dalam konteks sedemikian bahawa ini bukanlah cadangan yang baik untuk mereka: dalam ramuan yang disusun oleh tiga penyihir di Macbeth, antara ramuan lain, ada mulut hiu.

Semasa era Elizabeth, daging ikan yu sangat popular dan ketika eksport ikan ke benua meningkat harga di pasar ikan Inggeris, para penggemar ikan di England sangat tidak senang..

Pada tahun 1578, mereka menyusun petisyen di mana situasi ini dianalisis dengan tidak setuju..

Kaedah memasak beberapa ikan hiu di Kepulauan British pada zaman dahulu pasti akan menakutkan golongan makanan moden. Di Kepulauan Shetland, misalnya, ikan dikuburkan di dalam tanah untuk memeliharanya dan dipercayai bahawa ini memberi mereka rasa istimewa..

Mereka mengeluarkan kulit dari katran sehingga seekor hiu tidak dapat dikenali di dalamnya, lalu mereka usus, kering, di bawah sinar matahari dan dijual untuk ikan salmon.

Mungkin kerana manipulasi dan salmon palsu ini, hiu secara beransur-ansur berhenti berjaya di England..

Pada tahun 1904, semasa kemelesetan ekonomi, daging hiu sekali lagi dimakan di England. Pekebun kecil mencari ikan yang dapat dijual dengan murah kepada orang miskin dan masih mendapat keuntungan daripadanya, mendapati mereka dapat membeli katrana dengan harga 30 kilogram.

Mereka memanggil daging ikan hiu berduri itu "salmon gunung" dan menjualnya bersama dengan kentang goreng untuk satu setengah sen porsi - ia tidak lebih murah (dalam 12 shilling).

Pada tahun 1922, Inggeris mula mengimport katrana dari Norway, walaupun perairan mereka benar-benar penuh dengan jerung ini. Hiu berduri Norway, yang dibungkus dengan baik, sentiasa segar, telah kembali ke pedagang ikan goreng dan kentang Inggeris.

Kini di England lebih daripada 8 tan katran ditangkap setiap tahun; sebahagian besar hasil tangkapan ini masuk ke Billingsgate Market, pasar ikan besar yang telah berabad-abad membekalkan ikan kepada Inggeris.

Foto: daging hiu katran

Daging ikan yu di Eropah

Selama bertahun-tahun, Itali telah membawa ikan hiu herring dari negara-negara Skandinavia. Ketika Benito Mussolini berkuasa, dia melarang import ikan hiu, tidak ingin orang Itali dibenci kerana memakan ikan hiu.

Walaupun larangan ini, hiu Norway dan Denmark diseludup ke Itali..

Kini Itali sekali lagi mengimport ikan hiu dari Scandinavia, walaupun terdapat sekurang-kurangnya 60 spesies hiu yang tinggal di perairan Itali. Sebilangan besar tangkapan ikan hiu herring di Norway dan Denmark - kira-kira 500 tan setahun - dibekukan dan dihantar ke Itali.

Norway, yang telah menyelesaikan masalah pengawetan daging hiu segar, mempunyai sejumlah besar pembeli dan menjual berjuta-juta kilogram daging hiu.

Sebagai contoh, selama enam bulan - dari Januari hingga Jun 1961 - eksport ikan Norway merangkumi kira-kira 2 juta kilogram daging hiu berduri yang dieksport ke England dan Ireland Utara, dan kira-kira 1 juta kilogram daging pergi ke Sweden, Belgia, Belanda, Luxembourg, Perancis., Itali dan Jerman Barat.

Di negara-negara yang sama dengan Jerman Timur, Austria dan Czechoslovakia, 2,5 juta kilogram daging hiu berduri beku dijual dalam tempoh yang sama..

Di Norway, untuk ini, kaedah unik penyimpanan ikan hiu segar telah dikembangkan..

Jerung dihancurkan, dipotong, kemudian dimasukkan ke dalam kotak dengan jeli dan diletakkan di dalam peti sejuk pada suhu minus 15 darjah selama 24 hingga 36 jam.

Ikan membeku dengan kuat, tetapi agar-agar tidak; ia membentuk lapisan pelindung di mana ikan dipelihara, sebenarnya, selama-lamanya. Semasa menjual ikan satu persatu dikeluarkan dari bungkusan.

Menipu daging jerung di Amerika Syarikat

Berbanding dengan ikan lain, jerung tidak begitu popular dengan suri rumah Amerika. Sebagai contoh, pada tahun 1959, kira-kira 3 juta kilogram daging ikan yu dijual di pasar ikan Amerika Syarikat, bernilai 162 ribu dolar..

Angka ini tidak akan lagi mengagumkan jika anda membandingkannya, katakanlah, dengan angka keuntungan dari penjualan ikan kod. Pada tahun 1959 yang sama, ikan kod dijual sekitar 30 juta kilogram, bernilai lebih dari $ 4 juta.

Banyak jerung yang dimakan di Amerika Syarikat muncul di pinggan dengan nama palsu. Ketika penjual ikan ditawarkan ikan hiu ikan hering, dia mungkin tergoda untuk menghadirkan ikan hiu yang menyamar kepada pelanggannya..

Untuk melakukan ini, anda hanya perlu memotong kepalanya, sirip dan ekornya, dan memotongnya. Dalam bentuk ini, dagingnya akan cukup untuk daging ikan todak yang lebih mahal, dan hanya sedikit orang yang merasakan perbezaannya..

Di beberapa pasar ikan di Amerika, hiu berduri katran dijual dengan nama "ikan mas". Hiu Mako dan beberapa spesies hiu lain dipasarkan di bawah label ikan pedang.

Pada musim panas tahun 1944, seorang pengunjung restoran di Long Beach, California, ikan yang tidak disetujui disajikan sebagai dasar laut putih, halibut California, barracuda, dan salmon.

Ikan salmon kelihatan sangat mencurigakan, tetapi pengunjung tahu bahawa ikan-ikan yang lain tidak lebih dari hiu sup yang dihiris. Pelawat ini adalah William Ellis Ripley dari California Marine Fisheries Authority.

Pemilik pertubuhan tersebut terpaksa mengakui bahawa daging ikan itu, yang diwariskannya sebagai salmon, menjalani rawatan khas untuk menjadikannya merah jambu.

Dan di banyak bandar lain di negeri ini, daging ikan yu dijual dengan nama palsu. Walaupun di pelabuhan nelayan seperti Santa Barbara, rubah laut dan ikan yu sup mencari halibut, cod, dll.

Selama bertahun-tahun, perdagangan daging hiu di Amerika Syarikat hanya didorong oleh pendatang Itali dan Cina dan keturunan mereka..

Setiap tahun, Pasar Ikan Fulton New York, pasar ikan borong terbesar di pantai Atlantik Amerika Syarikat, menjual antara 30,000 hingga 40,000 kilogram katran dan hampir semua pembeli adalah orang Amerika Itali..

Di kedua pantai Atlantik dan Pasifik, pendatang Cina memberikan permintaan sirip hiu untuk sup kegemaran mereka..

Populariti daging ikan yu di Amerika Syarikat disebabkan terutamanya oleh fakta bahawa hiu menikmati reputasi kanibal, yang merupakan masalah yang sangat mendesak di sini, kerana jumlah serangan ikan yu ke atas orang-orang di negeri-negeri terus meningkat dari tahun ke tahun..