Asid eicosapentaenoik Epa

Asid Eicosapentaenoic

Nombor CAS: 10417-94-4
Formula kasar: C20H30O2
Rupa: warna cair dari tidak berwarna hingga kuning pucat.
Nama kimia dan sinonim: asid cis-5,8,11,14,17-Eicosapentaenoic, (5Z, 8Z, 11Z, 14Z, 17Z) -5,8,11,14,17-Eicosapentaenoic acid; 5,8,11,14,17-Asid Eicosapentaenoic
Ciri-ciri fizikokimia:
Berat molekul 302.451 g / mol
Ketumpatan 0.943
Takat lebur 53-54 ° С
Takat lebur 53-54 ° С
Suhu penyejatan 439 ºC
Indeks biasan 1.4977
Titik nyalaan 336 ºC

Penerangan:

Asid Eicosapentaenoic (atau EPA untuk jangka pendek) merujuk kepada asid 20-karbon tak jenuh ganda, salah satu daripada beberapa asid lemak omega-3. Ini adalah asid lemak penting kerana tubuh manusia tidak memiliki kemampuan untuk menghasilkannya secara in vivo dan oleh itu perlu mengisi semula badan dengan EPA melalui makanan.

Asid Eicosapentaenoic - Terdapat dalam ikan air sejuk seperti ikan tenggiri, ikan haring, tuna, halibut, salmon, ikan kod dan banyak lagi. EPA harus menjadi sebahagian daripada diet manusia yang sihat, dengan itu dapat membantu mengurangkan peratusan pelbagai patologi, termasuk sistem kardiovaskular. Jumlah EPA yang mencukupi dalam makanan mempunyai kesan positif pada proses patologi penyakit jantung koronari, hipertrigliseridemia, hipertensi dan kursus keradangan pelbagai etiologi. Juga EPA, dapat memberi kesan positif pada tubuh pada penyakit paru-paru, nefropati, penyakit diabetes, kegemukan, kolitis ulseratif, penyakit Crohn, penyakit sistem saraf, luka bakar, osteoartritis, osteoporosis, gangguan perhatian / gangguan hiperaktif dan peringkat awal barah kolorektal..

Minyak ikan, yang mengandungi asid lemak tak jenuh omega 3, membantu orang yang sudah menghidap penyakit jantung. Membantu menurunkan trigliserida dan tekanan darah, mengurangkan risiko pembekuan darah, meningkatkan kesihatan saluran darah, dan melawan aterosklerosis. Sayangnya, bagaimanapun, banyak orang dari pelbagai bangsa di seluruh dunia tidak mendapat cukup asam lemak omega-3 dalam diet mereka..

Orang yang mempunyai penyakit jantung yang sudah ada mungkin memerlukan suplemen minyak ikan selain untuk memenuhi makanan mereka dengan produk ikan. Beberapa kajian menunjukkan bahawa minyak ikan dapat membantu mengurangkan gejala dan keradangan pada artritis reumatoid.

Permohonan:

EPA yang paling penting termasuk dalam makanan tambahan kompleks yang mengandungi asid lemak omega 3. Terdapat pelbagai bentuk suplemen pemakanan ini, selalunya ia adalah kapsul atau cairan untuk penggunaan oral sebagai tepu makanan manusia dan haiwan (biasanya mamalia) dengan asid lemak penting, yang diperlukan untuk menjaga kesihatan atau untuk merawat patologi tertentu. Petunjuk EPA adalah pelbagai patologi, termasuk penyakit jantung, saluran darah, paru-paru, trigliseridemia, asma, sindrom Raynaud, artritis reumatoid, diabetes, psoriasis dan banyak lagi..

EPA adalah sebahagian daripada kosmetik gabungan, seperti krim muka dan badan, balsem dan syampu rambut, losyen, topeng dan produk lain yang mempunyai kesan positif pada kulit, melakukan fungsi pelindung, berkhasiat, pemulihan.

Menerima:

Kaedah untuk menghasilkan asid eicosapentaenoic merangkumi langkah-langkah: a) membudayakan mikroorganisma yang mampu menghasilkan lipid yang mengandungi asid eicosapentaenoic milik genus yang dipilih dari kumpulan Pseudomonas, Alteromonas dan Shewanella, dengan mendapatkan lipid yang mengandungi asid eicosapentaenoic, dan b) mengurangkan eicosapenta produk; kaedah untuk menghasilkan lipid yang mengandungi asid eicosapentaenoic, merangkumi langkah-langkah: mengandungi asid eicosapentaenoic; dan mikroorganisma yang mampu menghasilkan asid eicosapentaenoik yang tergolong dalam genus yang dipilih daripada kumpulan yang terdiri daripada Pseudomonas, Alteromonas dan Shewanella.

Ada usaha (dimiliki oleh Haisu Shi, Xue Luo, Rina Wu dan Xiqing) untuk mewujudkan cara yang efisien untuk meningkatkan pengeluaran EPA dari tanaman tertentu. Sebagai contoh, Dunaliella salina adalah alga hijau uniselular dengan kadar asid α-linolenik (ALA) yang tinggi tetapi tahap asid eicosapentaenoik (EPA) rendah. Proses mendapatkan dan meningkatkan pengeluaran adalah seperti berikut: untuk meningkatkan pengeluaran EPA di D. salina, FADS6 dari D. salina (DsFADS6) dikenal pasti dan ciri-ciri substrat untuk DsFADS6 dan TpFADS6 ditentukan. Sebagai tambahan, sebuah plasmid yang membawa gen TpFADS6 dan diekspresikan secara berlebihan dalam D. salina telah dibina. Hasil kajian menunjukkan bahawa pengeluaran EPA mencapai 21.3 ± 1.5 mg / L dalam transformasi D. salina. Untuk meningkatkan lagi pengeluaran EPA, myoinositol (MI) digunakan sebagai agen penggalak pertumbuhan; dia meningkatkan berat sel kering transformer D. salina, dan pengeluaran EPA mencapai 91.3 ± 11.6 mg / L. Gabungan pengudaraan CO2 12% dengan glukosa / KNO3 dalam medium meningkatkan pengeluaran EPA kepada 192.9 ± 25.7 mg / L pada transformer Ds-TpFADS6. Lebih jauh disahkan bahawa kenaikan ALA adalah optimum pada suhu 8 ° C; peratusan EPA mencapai 41.12 ± 4.78%. Hasil EPA terus meningkat menjadi 554.3 ± 95.6 mg / L dengan menambahkan 4 g / L Perilla (PeSM), 500 mg / L MI, dan 12% CO2 dengan pengudaraan glukosa / KNO3 pada pelbagai suhu. Pengeluaran EPA dan peratusan EPA di D. salina masing-masing 343.8 kali dan 25 kali lebih tinggi daripada dialisis D. salina.

FADS6 dari Thalassiosira pseudonana, yang menunjukkan aktiviti pemangkin tinggi untuk asid α-linolenat, digunakan untuk meningkatkan pengeluaran EPA oleh Dunaliella salina. Transformasi FADS6 dari Thalassiosira pseudonana ke Dunaliella salina dengan myo-inositol, CO2, suhu rendah dan penambahan makanan perilla feed meningkatkan pengeluaran EPA dalam Dunaliella salina kepada 554.3 ± 95.6 mg / L. Oleh itu, D. salina boleh menjadi sumber alternatif EPA yang berpotensi dan sesuai untuk pengeluarannya secara besar-besaran..

Tindakan pada badan:

Asid omega 3, termasuk asid eicosapentaenoic, penting sebagai bahagian penting dari membran biologi haiwan dan tubuh manusia. Tindakan farmakologi EPA yang diketahui termasuk menghalang pembekuan platelet (tindakan trombolitik), menurunkan lemak darah neutral, menurunkan kolesterol darah dan kolesterol LDL, dan meningkatkan kolesterol HDL (tindakan anti-aterosklerotik), menurunkan kelikatan darah, antihipertensi, dan fungsi anti-radang dan anti-tumor. Lebih-lebih lagi, EPA bertindak sebagai substrat untuk pembentukan kumpulan prostaglandin dan, oleh itu, sangat penting untuk mamalia yang lebih tinggi, termasuk manusia. Khususnya, EPA penting sebagai substrat untuk prostaglandin tipe 3, menghalang tindakan pembekuan platelet darah, dan menjanjikan sebagai agen terapi dan propilaksis untuk trombosis. Lebih-lebih lagi, di antara asid lemak omega 3 yang bertanggungjawab untuk menurunkan kadar kolesterol plasma, khususnya asid Eicosapentaenoic, mempunyai tahap penurunan kolesterol plasma yang tinggi. Oleh itu, asid eicosapentaenoic sangat berkesan jika dibandingkan dengan asid lemak lain seperti asid alpha-linolenik, yang terdapat secara semula jadi dalam minyak sayuran..

Hasil kerja EPA juga dikaitkan dengan aktiviti anti-radang, anti-tumor dan kemopreventif yang berpotensi. Asid Eicosapentaenoic (EPA) dapat mengaktifkan enzim caspase 3, yang menyebabkan apoptosis pada populasi sel-sel tumor yang rentan. Sebagai tambahan, agen ini dapat menghalang siklooksigenase-2 (COX-2), yang membawa kepada penghambatan sintesis prostaglandin dan proses keradangan yang dimediasi prostaglandin.

Data toksikologi:

Asid Eicosapentaenoic

Menurut sumber perubatan, sekarang ini kekurangan asid Omega-3 tak jenuh ganda dalam tubuh manusia, sementara kepekatan lemak tepu meningkat. Semua ini membawa kepada perkembangan penyakit kardiovaskular, termasuk keadaan yang mengancam nyawa seperti serangan jantung dan strok. Seperti yang telah dijumpai oleh saintis, akibat seperti itu dapat dielakkan jika anda mengambil jumlah asid lemak tak jenuh ganda yang diperlukan, salah satunya adalah asid eicosapentaenoic (EPA).

Makanan kaya asid Eicosapentaenoic:

Ciri umum EPA

Asid Eicosapentaenoic tergolong dalam asid tak jenuh ganda omega-3 dan merupakan komponen penting dalam makanan. Fungsi utamanya adalah untuk melindungi tubuh kita dari semua jenis faktor persekitaran yang tidak baik (ekologi yang buruk, pemakanan yang buruk, tekanan, dll.).

Sebilangan besar asid eicosapentaenoik terdapat dalam produk haiwan. Ikan laut berlemak sangat kaya di dalamnya. Pengecualian adalah wakil laut yang ditanam di takungan buatan. Bagaimanapun, makanan buatan dan kekurangan unsur semula jadi penting dalam makanan ikan merosakkan nilai pemakanannya..

Keperluan harian tubuh untuk asid eicosapentaenoic

Oleh kerana asid ini tergolong dalam kelas Omega-3, semua norma dan parameter yang terdapat dalam jenis asid ini berlaku untuknya. Dengan kata lain, pengambilan asid eicosapentaenoic setiap hari adalah 1-2.5 gram.

Keperluan untuk asid eicosapentaenoic meningkat:

  • dengan peningkatan aktiviti fizikal;
  • penurunan libido;
  • dengan vegetarianisme;
  • pelanggaran kitaran haid (amenorea, senggugut, dll.);
  • aterosklerosis serebrum;
  • setelah menderita infark miokard atau kecenderungan terhadapnya (pelbagai penyakit kardiovaskular);
  • dengan hipertensi;
  • dalam keadaan hidup yang tidak menguntungkan dari persekitaran;
  • tekanan;
  • kecenderungan badan untuk barah.

Keperluan untuk asid eicosapentaenoik dikurangkan:

  • dengan tekanan darah rendah (hipotensi);
  • hemarthrosis (pendarahan sendi);
  • pengurangan pembekuan darah.

Pencernaan asid eicosapentaenoic

Kerana EPA tergolong dalam asid tak jenuh ganda, ia mudah diserap oleh badan. Pada masa yang sama, ia tertanam dalam elemen struktur sel, memberikannya perlindungan dari pemusnahan onkologi.

Sifat berguna asid eicosapentaenoic dan kesannya pada badan

Asid Eicosapentaenoic adalah pengatur rembesan gastrik. Ia merangsang pengeluaran hempedu. Ia mempunyai kesan anti-radang pada seluruh badan kita. Meningkatkan sifat ketahanan badan.

Mengurangkan risiko berlakunya dan berlakunya penyakit autoimun seperti, misalnya, lupus erythematosus sistemik, rheumatoid arthritis, dan lain-lain. Selain itu, ia membantu menghidap asma bronkial dan demam hay dari pelbagai etiologi. Mengurangkan risiko terkena barah.

Interaksi dengan unsur lain

Seperti sebatian lain, EPA berinteraksi dengan banyak sebatian aktif biologi yang terdapat di dalam badan kita. Pada masa yang sama, ia membentuk kompleks yang mencegah terjadinya pembentukan onkologi dan mengurangkan tahap kolesterol berbahaya, yang mempunyai kesan negatif pada saluran darah..

Tanda-tanda kekurangan asid eicosapentaenoic

  • peningkatan keletihan;
  • pening;
  • ingatan yang lemah (masalah mengingat);
  • kelesuan;
  • kelemahan;
  • peningkatan mengantuk;
  • penurunan selera makan;
  • neurosis dan kemurungan;
  • keguguran rambut yang banyak;
  • disfungsi haid;
  • penurunan libido;
  • masalah dengan potensi;
  • penurunan imuniti;
  • penyakit virus dan berjangkit yang kerap.

Tanda-tanda asid eicosapentaenoik berlebihan

  • tekanan darah rendah;
  • pembekuan darah yang lemah;
  • pendarahan di beg sendi.

Faktor-faktor yang mempengaruhi kandungan EPA dalam badan:

  1. 1 Diet yang tidak seimbang, rendah makanan laut, menyebabkan penurunan kandungan asid eicosapentaenoic dalam badan. Pada diet vegetarian yang tidak termasuk makanan laut.
  2. 2 Semasa memakan makanan beralkali dalam jumlah besar (teh hitam, timun, kacang, lobak, lobak), penyerapan EPA oleh badan menurun.
  3. 3 Selain itu, kekurangan asid amino ini boleh disebabkan oleh pelanggaran asimilasinya kerana penyakit yang ada. Dalam kes ini, doktor harus menetapkan diet pengganti yang mempunyai kesan yang serupa pada tubuh. Walau bagaimanapun, diet seperti itu tidak dapat mengisi sepenuhnya apa yang dikhususkan oleh EPA. Oleh itu, jika anda tidak mempunyai kontraindikasi untuk makan ikan, jangan menafikan peluang untuk mendapatkan kesihatan dan umur panjang..

Ikan tidak boleh dibeli dari penternak ikan, tetapi ditangkap di laut. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ikan yang ditanam dalam keadaan tiruan kekurangan nutrien penting dalam makanan mereka seperti coklat dan diatom. Akibatnya, tahap EPA ikan tersebut jauh lebih rendah daripada yang ditangkap di laut..

Asid Eicosapentaenoic untuk kecantikan dan kesihatan

EPA mendorong penghalusan kedutan, pembentukan kulit yang licin dan anjal. Dengan kandungan asid ini dalam badan yang mencukupi, keadaan rambut bertambah baik, rambut menjadi lebih halus, berkilau dan halus. Penampilan kuku bertambah baik - sekarang anda dapat melupakan kerapuhan dan warna kusam - mereka menjadi sihat dan berkilat.

Sebagai tambahan kepada perubahan yang menyenangkan dan rambut, kulit dan kuku yang lebih sihat, anda akan mendapat kejutan yang menyenangkan - mood yang baik. Bagaimanapun, asid eicosapentaenoik membantu menguatkan sistem saraf, yang membantu mengekalkan ketenangan walaupun dalam keadaan yang paling sukar..

Bentuk asid omega-3 yang paling penting

Bentuk asid omega-3 yang paling penting

Dan asid lemak omega-3 polyunsaturated lfa-linolenic, eicosapentaenoic, docosahexaenoic, docosapentaenoic. Apa yang anda perlu tahu mengenai mereka?

Terdapat empat jenis asid lemak tak jenuh ganda omega-3 (PUFA) yang terdapat dalam makanan dan ubat-ubatan:

Tahap permintaan untuk satu atau lain omega-3 PUFA oleh tubuh manusia dari sudut pandang kimia bergantung pada:

  • Bilangan ikatan berganda dalam molekul. Ikatan berganda sebenarnya menentukan kemampuan PUFA omega-3 untuk melindungi tisu daripada bentuk oksigen yang agresif dan berubah menjadi bahan yang diperlukan untuk tubuh.
  • Kemudahan menukar PUFA omega-3 menjadi bentuk lain yang anda perlukan ketika ini.


Asid Linolenik Alpha atau ALA

Disintesis oleh tumbuhan, adalah nenek moyang semua asid lemak tak jenuh ganda omega-3 (PUFA) yang lain.

PUFA omega-3 terpendek ini hanya mengandungi tiga ikatan tak jenuh, yang menjelaskan kepentingan langsung rendahnya untuk badan.

Kemungkinan kekurangan ALA dalam badan adalah minimum.

Tubuh orang yang sihat dengan cepat mensintesis dari ALA bentuk PUFA omega-3 yang lebih penting - asid eicosapentaenoic atau EPA.

Asid Eicosapentaenoic atau EPA

Disintesis oleh Tumbuhan, Ikan dan Haiwan dari ALA.

Ini terdiri daripada 20 atom karbon, oleh itu bahagian "eicosis" muncul dalam nama, mengandungi lima ikatan tak jenuh dari sini datang - "penta".

Terima kasih kepada lima ikatan berganda (tak jenuh), EPA secara aktif ditukar menjadi bahan yang menentang keradangan kronik dan vasospasme. Terima kasih kepada ini, EPA digunakan untuk hipertensi. EPA juga sangat penting dalam pencegahan dan rawatan osteoporosis, terutama pada wanita semasa menopaus..

Di dalam tubuh orang yang sihat, semua ALA, yang banyak terdapat pada tanaman hijau, diubah menjadi EPA. Oleh itu, kekurangan EPA sangat jarang berlaku pada individu yang sihat dan berkhasiat..

Kekurangan EPA yang teruk berlaku pada kanak-kanak dengan diatesis dan pada orang dewasa dengan dermatitis atopik. Dalam kedua kes tersebut, kekurangan enzim (delatur-6 desaturase) yang mengubah ALA menjadi EPA membawa kepada pencerobohan sistem imun terhadap kulit seseorang.

Tubuh manusia tidak dapat menukar EPA dengan berkesan menjadi asid docosahexaenoic (DHA), yang menghadkan sifat bermanfaat EPA.

Asid Docosahexaenoic atau DHA

Disintesis oleh ikan, udang dan mamalia laut dari EPA. Ia terbentuk dalam jumlah yang sangat kecil pada tumbuhan dan tubuh manusia.

Terdiri daripada 22 atom karbon, oleh itu bahagian "docose" muncul dalam nama, mengandungi enam ikatan tak jenuh - "hexa".

Enam ikatan berganda (tak jenuh) menjadikan DHA paling bermanfaat bagi tubuh manusia, kerana bahan pengatur penting terbentuk darinya. Mendapatkan DHA yang mencukupi adalah mustahak untuk:

  • Pencegahan aterosklerosis, serangan jantung dan strok.
  • Mengakhiri keradangan kronik pada sendi dan organ dalaman.
  • Melegakan simptom dan pencegahan alahan.
  • Penghambatan penuaan kulit, termasuk pemotretan (penuaan kulit pramatang akibat sinar matahari).
  • Penghapusan gejala diatesis pada kanak-kanak dan dermatitis atopik pada orang dewasa.
  • Pencegahan toksikosis lewat dan keguguran.
  • Penyelesaian untuk masalah hiperaktif dan ketidakupayaan pembelajaran yang berkaitan pada kanak-kanak.
  • Mengurangkan simptom atau menyembuhkan kemurungan sepenuhnya.

Kekurangan DHA adalah jenis kekurangan PUFA omega-3 yang paling biasa. Satu melihat senarai penyakit dan masalah di atas memberikan idea yang jelas mengenai kemungkinan akibat kekurangan DHA dalam badan..

Tubuh manusia mampu mengubah DHA menjadi EPA sekiranya terdapat keperluan mendesak, namun proses ini sangat "tidak ekonomik", kerana memerlukan banyak tenaga dari sel.

Asid Docosapentaenoic atau DPA
PUFA omega-3 unik yang disintesis dalam jumlah yang banyak hanya oleh mamalia laut.

DPA tidak terlibat dalam pengaturan langsung fungsi tubuh manusia. Walau bagaimanapun, mustahil untuk meremehkan faedah yang dibawanya. Sebabnya adalah struktur molekul DPA yang tidak biasa.

DPA menempati kedudukan perantaraan antara EPA dan DHA (ia sudah mempunyai 22 atom karbon, seperti di DHA, tetapi hanya lima lagi ikatan tak jenuh, seperti di EPA). Oleh kerana itu, badan dapat menukar DPA menjadi EPA dan DHA tanpa perbelanjaan tenaga yang besar..

Setelah berada di dalam badan, DPA dengan cepat berubah menjadi bentuk PUFA omega-3 yang diperlukan. Ciri DPA yang tidak ternilai ini memungkinkan persiapan dari tisu mamalia laut untuk "menyesuaikan diri" dengan keperluan individu seseorang. Ketepatan mengimbangi kekurangan PUFA omega-3 dalam tubuh manusia menjadikan persediaan yang mengandungi DPA sangat berkesan..

Asid Eicosapentaenoic

Asid lemak tak jenuh ganda omega-3 telah dimasukkan ke dalam makanan manusia sejak zaman kuno. Dengan penemuan faedah kesihatan asid lemak, terutama eicosapentaenoic, manusia telah melihat makanan yang kaya dengan komponen bermanfaat ini. Namun begitu, berapa banyak daripada kita yang mengetahui tentang kewujudan zat dengan nama asid eicosapentaenoic yang sukar? Dan, ini mempengaruhi metabolisme tulang, mencegah pembentukan malignan, meningkatkan kesihatan mental, dan mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Dan itu bukan semua sifat bermanfaat asid ini..

ciri umum

Asid Eicosapentaenoic adalah salah satu daripada beberapa asid lemak tak jenuh ganda omega-3. Sebilangan besar bahan ini terdapat dalam jenis lemak ikan air sejuk, seperti salmon. Juga, seperti asid docosahexaenoic, adalah sebahagian daripada minyak ikan.

  • ciri umum
  • Mengapa kita memerlukan asid lemak
  • Mengapa EPA berguna?
  • Gejala kekurangan EPA
  • EPA berlebihan
  • Sumber makanan
  • Bentuk EPA yang ada
  • Bagaimana nak guna?
  • Siapa yang dapat bahagian maksimum?
  • Langkah berjaga-berjaga
  • Interaksi dengan ubat lain

Ia perlu untuk menguatkan fungsi perlindungan tubuh daripada kesan buruk terhadap persekitaran. Sekali di dalam badan, ia menembusi struktur sel, melindunginya dari degenerasi malignan.

Mengapa kita memerlukan asid lemak

Sebelum mengetahui faedah EPA, sekurang-kurangnya dari segi umum, perlu difahami apa itu asid lemak tak jenuh ganda..

Pada peringkat sel, Omega-3 adalah komponen membran, pada tahap tubuh - peserta aktif dalam metabolisme, melindungi daripada keradangan. Keadaan saluran darah dan tisu otot, formula darah, kesihatan sistem saraf, fungsi sekretori dalam badan, kualiti pertukaran impuls dan kesihatan semua sel bergantung pada asid lemak tak jenuh ganda..

Asid lemak omega-3 adalah bahagian penting dalam diet yang sihat. Sangat berguna untuk orang yang mempunyai risiko penyakit jantung. Pembekalan tambahan asid eicosapentaenoik ke badan mempunyai kesan positif terhadap keadaan orang dengan penyakit jantung iskemia, hipertensi, peningkatan kadar trigliserida (lemak) dalam darah, dan juga keradangan. Tetapi pakar pemakanan di seluruh dunia membimbangkan - kebanyakan orang tidak mendapat cukup eicosapentaenoic dan asid lemak lain yang bermanfaat..

Mengapa EPA berguna?

Pemerhatian klinikal di seluruh dunia telah membolehkan para doktor membicarakan keberkesanan terapi asid eicosapentaenoic yang tinggi dalam rawatan pelbagai jenis penyakit..

  1. Penurunan perhatian dengan hiperaktif.

Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak terutamanya memerlukan asid lemak omega-3 dalam tempoh pertumbuhan intensif. Asid Eicosapentaenoic bertindak pada sel otak untuk mendorong perkembangan otak. Telah juga didapati bahawa minyak ikan membantu memusatkan perhatian dan mengurangkan keparahan hiperaktif pada kanak-kanak yang berumur berbeza..

Minyak ikan adalah ubat untuk mengatasi kemurungan. Kenyataan ini dibuat oleh para saintis setelah melakukan beberapa kajian. Diandaikan bahawa kesan ini diberikan oleh asid eicosapentaenoik yang terdapat dalam produk. EPA juga memungkinkan untuk mengurangkan keagresifan.

  1. Penyakit jantung.

Manfaat lain dari minyak ikan adalah kesannya yang baik terhadap kesihatan orang yang mengalami masalah jantung. Bahan ini, yang kaya dengan asid lemak omega-3, dipercayai dapat mengurangkan risiko penyakit. Di samping itu, EPA menurunkan tekanan darah dan jumlah lipid dalam aliran darah, dan juga mencegah pembekuan dan pembentukan plak yang tidak perlu pada saluran darah..

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan asid eicosapentaenoic secara berkala mengurangkan risiko kematian secara tiba-tiba akibat penyakit jantung sebanyak 19 peratus. Dan kajian mengenai kesihatan orang Eskimo, yang dietnya selalu mengandung ikan laut air dingin, daging dari ikan paus dan anjing laut, menunjukkan bahawa risiko penyakit jantung koroner di dalamnya diminimumkan. Dalam komposisi darah mereka, saintis telah menemui kepekatan kolesterol dan trigliserida "buruk" yang rendah. Para saintis juga mengkaji perwakilan orang lain dan penduduk pesisir, yang dietnya terdiri daripada makanan yang kaya dengan asid eicosapentaenoic. Ternyata keadaan kesihatan perwakilan suku Afrika Timur, Jepun, wilayah pesisir Rusia, India jauh lebih baik daripada orang yang lebih suka daging.

Pakar pemakanan menasihatkan menambahkan ikan berlemak yang mengandungi EPA ke menu sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Ia boleh menjadi salmon, herring, trout, sardin, tuna. Pesakit kardiologi memerlukan bahagian omega-3 yang sedikit lebih besar. Mereka dinasihatkan oleh doktor mereka untuk mengambil makanan tambahan dalam bentuk minyak ikan. Dos yang tepat ditentukan secara individu.

  1. Artritis reumatoid.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa asid eicosapentaenoic, yang terdapat dalam minyak ikan, dapat mengurangkan gejala keradangan yang disebabkan oleh rheumatoid arthritis. Tetapi anda tidak dapat menghentikan penyakit EPA sepenuhnya.

  1. Kesihatan Wanita.

Dipercayai bahawa berkat EPA, minyak ikan memberi kesan positif terhadap kesihatan wanita. Khususnya, pengambilan zat secara berkala membantu mengurangkan kesakitan semasa haid, dan juga mengurangkan kekerapan kilat panas pada wanita semasa menopaus..

  1. Sindrom Raynaud.

Pemerhatian saintifik menunjukkan bahawa pengambilan lemak omega-3 dapat mengurangkan simptom penyakit dan menjadikan jari dan jari kaki kurang sensitif terhadap selesema. Benar, untuk hasil yang dapat dilihat, dos bahan yang cukup tinggi diperlukan, oleh itu rawatan dijalankan secara eksklusif di bawah pengawasan doktor..

Penyakit dan keadaan lain di mana asid eicosapentaenoic dan asid lemak omega-3 lain bermanfaat:

  • lupus;
  • diabetes mellitus jenis 2;
  • aritmia;
  • kegemukan;
  • demam hay;
  • kehamilan dengan risiko keguguran;
  • degenerasi makula yang berkaitan dengan usia;
  • skizofrenia;
  • degenerasi fibrokistik;
  • Penyakit Alzheimer;
  • kolitis ulseratif;
  • Penyakit Crohn;
  • anoreksia;
  • luka bakar;
  • psoriasis;
  • osteoartritis;
  • osteoporosis;
  • peringkat awal barah.

Di samping itu, EPA mempunyai kesan positif terhadap keadaan paru-paru dan ginjal, mencegah migrain, jangkitan kulit, sindrom Behcet, peningkatan kolesterol.

Dalam kombinasi dengan arginine, asid eicosapentaenoic mengurangkan risiko jangkitan selepas pembedahan, mempercepat penyembuhan luka.

Gejala kekurangan EPA

Badan akan melaporkan kekurangan asid lemak tak jenuh ganda, khususnya EPA:

  • pening, kelesuan, mengantuk, kelemahan;
  • gangguan ingatan;
  • hilang selera makan;
  • kemurungan, kegelisahan;
  • pengurangan imuniti;
  • gangguan dalam kerja sistem pembiakan (pada lelaki dan wanita);
  • keguguran rambut.

Faktor penyebab kekurangan:

  • diet tidak seimbang;
  • kekurangan makanan laut dalam diet;
  • pengambilan teh hitam, kacang, timun, lobak yang berlebihan (alkali makanan);
  • penyakit yang mempengaruhi intensiti penyerapan nutrien oleh badan.

EPA berlebihan

Kelebihan badan dengan EPA menampakkan dirinya:

  • pembekuan darah yang lemah;
  • pendarahan di kapsul sendi;
  • hipotensi.

Sumber makanan

Sumber utama asid eicosapentaenoic adalah ikan air masin air sejuk. Pilihan terbaik adalah salmon, tuna, mackerel, sardin, kerang dan ikan haring. Dipercayai bahawa sebilangan ikan ini mengandungi merkuri. Sementara itu, jumlahnya sangat kecil sehingga 2 porsi ikan seminggu tidak akan membahayakan. Juga penting agar ikan tidak mengandungi racun dari perairan yang tercemar. Semasa membeli produk, selalu tanyakan di wilayah mana salmon atau ikan lain ditangkap.

Beberapa nasihat mengenai sumber asid eicosapentaenoic ada untuk wanita hamil atau mereka yang ingin hamil. Dalam kes ini, pakar pemakanan menasihatkan untuk mengelakkan hidangan yang dibuat dari ikan tenggiri, ikan yu, ikan todak Atlantik, dan meminimumkan penggunaan tuna longfin. Ia mengandungi merkuri dalam kepekatan yang sedikit lebih tinggi daripada ikan lain..

Senarai produk yang paling lengkap yang mengandungi EPA: kaviar hitam dan merah, salmon, herring, tiram, ikan kembung, ikan bilis, ikan putih Siberia, ikan arang (ikan kod hitam), salmon chum, makarel, capelin, hake, mullet merah, ikan keli, salmon, daging anjing laut, dll ikan paus, ikan keli, ikan trout, kepiting, salmon coho, sarden, smelt, halibut, kapur biru, hiu, udang karang, kerang, bass laut, ikan biru, tuna, pelempar, ikan mas, mullet, sturgeon, hati ikan kod, minyak ikan paus.

Bentuk EPA yang ada

Asid Eicosapentaenoic terdapat dalam kapsul minyak ikan bersama dengan asid docosahexaenoic. Dalam banyak kes, minyak ikan farmasi juga mengandungi bahan lain yang sama bermanfaatnya - vitamin E.

Bagaimana nak guna?

Bayi yang disusui mendapat asid eicosapentaenoic dari susu ibu. Oleh itu, adalah mustahak bahawa ikan laut atau minyak ikan selalu muncul dalam diet ibu yang menyusu. Omong-omong, susu manusia mengandungi bahagian EPA yang berlainan pada tahap penyusuan yang berlainan. Di kolostrum, ia membentuk kira-kira setengah peratus daripada jumlah asid lemak. Susu peralihan boleh mengandungi 0,2 hingga 0,8% EPA, dan susu matang - dari satu hingga setengah persen.

Hidangan eicosapentaenoic asid yang mencukupi untuk orang dewasa sekurang-kurangnya 220 mg sehari, dan lebih baik 1000-2500 mg. Orang yang mengambil 2-3 hidangan ikan berlemak setiap minggu mungkin tidak mengambil makanan tambahan kerana hidangan ikan ini setara dengan pengambilan EPA dan DHA setiap hari dengan jumlah 1250 mg.

Dos harian kapsul minyak ikan adalah 3000-4000 mg. Walau bagaimanapun, kepekatan asid eicosapentaenoic dan docosahexaenoic dalam produk pengeluar yang berbeza mungkin sedikit berbeza. Jumlah sebenar bahan biasanya ditunjukkan dalam arahan penggunaan. Dos bagi penghidap hemofilia dan mereka yang mengambil pengencer darah ditentukan oleh doktor secara individu.

Siapa yang dapat bahagian maksimum?

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Asid eicosapentaenoic maksimum harian yang dibenarkan oleh pakar pemakanan boleh diambil oleh orang yang menderita hipertensi, setelah serangan jantung, di bawah tekanan atau senaman fizikal yang tinggi, vegetarian, penduduk kawasan yang tercemar, wanita dengan kitaran haid yang tidak teratur, orang dengan kecenderungan untuk kanser, dengan penurunan libido.

Langkah berjaga-berjaga

Kapsul minyak ikan mengandungi EPA dan DHA. Tanpa preskripsi doktor, anda tidak boleh memberikan makanan tambahan ini kepada anak-anak, agar tidak mengganggu keseimbangan asid lemak di dalam badan mereka. Juga, wanita hamil boleh mengambil minyak ikan hanya dengan kebenaran doktor..

Dalam beberapa kes, kapsul minyak ikan boleh menyebabkan sakit perut, cirit-birit, dan sendawa. Pengambilan berlebihan kadang-kadang menyebabkan pendarahan. Kesan yang sama diperoleh dengan mengambil ubat bersama dengan ubat penipisan darah..

Interaksi dengan ubat lain

Asid Eicosapentaenoic dalam kombinasi dengan antikoagulan dan ubat antiplatelet dapat menyebabkan pendarahan yang teruk.

Secara teori, EPA dapat menurunkan kadar gula dalam darah. Atas sebab ini, adalah mustahak bagi pesakit diabetes untuk berjumpa doktor sebelum mengambil minyak ikan. Dos asid eicosapentaenoik yang salah lebih cenderung menyebabkan hipoglikemia.

Cyclosporine sering diresepkan untuk mencegah penolakan pemindahan organ. EPA mengurangkan keberkesanan ubat. Oleh itu, pengambilan makanan tambahan yang mengandungi asid lemak boleh mengancam nyawa..

Asid Eicosapentaenoic tergolong dalam kumpulan asid lemak omega-3 yang sangat bermanfaat bagi manusia. Cara termudah untuk mendapatkan bahan ini adalah dari makanan laut. Pengambilan lemak tak jenuh ganda secara berkala diketahui mempunyai banyak faedah kesihatan. Yang mana - anda sudah tahu. Dan sekarang, setelah mendengar nama kompleks "asid eicosapentaenoic", anda akan mengetahui dengan tepat betapa berguna bahan ini dan mengapa ikan laut mesti muncul di atas meja anda sekurang-kurangnya dua kali seminggu..

  1. Kolupaeva E. A., Belyaeva L. M. - Pandangan moden minyak ikan // Berita Perubatan. - 2013. - No. 10. - P. 40-41.
  2. Ganchar E.P., Kazhina M.V., Yagovdik I.N. - Kepentingan klinikal asid lemak tak jenuh ganda omega-3 dalam obstetrik // Jurnal GrSMU. 2012. No. 2 (38). - S. 7-10.
  3. Vaskovsky E.V. - Penyediaan asid lemak omega-3 dan penggunaannya dalam perubatan / E.V. Vaskovsky, T.A.Gorbach, A.V. Esipov, V.I. Svetashev, M.A. Yatskova // Tikhookeansky jurnal perubatan. - 2010. -№2. - S. 16-20.

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Kepakaran: pakar penyakit berjangkit, ahli gastroenterologi, ahli pulmonologi.

Jumlah pengalaman: 35 tahun.

Pendidikan: 1975-1982, 1MMI, san-gig, kelayakan yang lebih tinggi, doktor penyakit berjangkit.

Ijazah saintifik: doktor dari kategori tertinggi, calon sains perubatan.

Latihan:

  1. Penyakit berjangkit.
  2. Penyakit parasit.
  3. Kecemasan.
  4. HIV.

Mengenai minyak ikan (EPA / DHA) dan mengapa minyak biji rami tidak akan menggantikannya

gambar oleh imgur.com

Pada awal abad ke-20, terdapat tiga jenis asid lemak penting (EFA): asid linoleat alfa (ALA, tidak boleh dikelirukan dengan asid alpha lipoik yang memekatkan insulin), asid linolenat (LA), dan asid arakidonat (AA)... Apabila didapati bahawa pada tikus, asid arakidonat dapat ditukar dari asid linolenat, ia dikeluarkan dari EFA, akibatnya, hanya dua asid (ALA dan LA) yang tersisa di EFA..

Kedua-dua jenis asid lemak ini juga sering disebut berdasarkan nama kimianya (kerana struktur kimianya), salah satunya adalah omega-3 (N-3, W-3) atau ALA, dan yang lain adalah omega-6 (n- 6, W-6) atau LA.

ALA kemudiannya dimetabolisme menjadi EPA (asid eicosapentaenoic; asid eicosapentaenoic (EPA)), yang selanjutnya dimetabolisme menjadi DHA (asid andocosahexaenoic; dan asid docosahexaenoic (DHA)). EPA dan DHA paling sering dikenal sebagai minyak ikan, kerana terdapat dalam jumlah tinggi ikan berminyak

EPA / DHA adalah asid lemak penting yang diperlukan oleh badan kita setiap hari (kesan menguntungkan EPA / DHA cukup meluas dan termasuk, tetapi tidak terhad kepada, peningkatan pembakaran lemak, pengurangan simpanan lemak, pengurangan keradangan, kemurungan menurun, penstabilan mood, dan penurunan risiko kardiovaskular. - penyakit vaskular dan pembekuan darah).

Asid lemak utama dari komposisi asid lemak tak jenuh ganda adalah asid alpha-linolenic (omega3) dan asid linolenik (omega6), asid ini terlibat dalam sebilangan besar proses yang sangat penting dalam badan kita (ia mempengaruhi modulasi ekspresi gen, melegakan proses keradangan, mengenai penghasilan eicosanoid, membantu mengekalkan keanjalan membran sel, keseluruhan organisma dan otak khususnya, adalah asas bagi penciptaan sebatian dan zat lain dalam tubuh (dalam asid gamma-linoleat, dalam asid arakidonat), dengan kekurangan asid lemak penting, sifat membran berubah. akan menggunakan lemak yang kurang disukai sebagai gantinya, seperti omega-6, dan ketika mengganti membran endotel vaskular dengan HDL dalam struktur membran endotel vaskular, sifat saluran darah berubah, keanjalannya menurun, kerapuhan meningkat, penebalan intima lebih lanjut dan lekatan unsur-unsur berbentuk pada dinding kapal meningkat, apabila akibatnya adalah pembentukan sialan aterosklerotik leher dan perubahan lumen saluran darah di sini anda boleh membaca kajian mengenai mekanisme yang menerangkan secara terperinci bagaimana asid omega-3 membantu mengekalkan keanjalan membran sel [1]). Kekurangan keplastikan membran sel otak, menampakkan diri dalam penurunan kemampuan kognitif manusia, gangguan aktiviti intelektual mnestic, gangguan dalam bidang emosi-sukarela, dll..

Walaupun asid alfa-linolenat dapat (berpotensi) ditukar menjadi EPA dan DHA melalui proses yang kompleks, masalahnya adalah bahawa, sebenarnya, tubuh manusia sebenarnya tidak dapat memproses jumlah yang diperlukan untuknya, jumlah yang mencukupi dalam EPA / DHA dari asid alpha-linolenik yang masuk ke dalam badan, jadi hanya sekitar 4-5% yang dapat diproses dari ALA ke EPA, tetapi sintesis lebih lanjut dari EPA ke DHA praktikalnya sifar (iaitu sangat kecil).

Tetapi tentu saja ada pengecualian di sini, dan ia berkaitan dengan fungsi kompensasi badan kita. Pengecualian pertama adalah mengenai vegan. Oleh kerana pengambilan makanan yang berasal dari haiwan dalam makanan mereka sama dengan sifar, maka, oleh itu, mereka mempunyai pengambilan DHA sifar. Tetapi walaupun terdapat kepekatan DHA yang sangat rendah di dalam badan mereka, mereka tidak menunjukkan gejala kekurangan. Tidak ada banyak kajian dalam kerangka masalah ini yang akan diselidiki secara terperinci, tetapi kemungkinan besar kerana adanya mekanisme pampasan, dalam situasi ini, penukaran / pengeluaran DHA meningkat, namun tidak meningkat secara signifikan untuk memberi tubuh, setidaknya dengan beberapa batasan minimum bahan. Pengecualian lain, apabila tahap DHA meningkat dalam keadaan kekurangan asid omega-3, setelah mengambil suplemen dengan asid ALA, ini pada dasarnya juga merupakan sejenis mekanisme pampasan, contoh klasik gelung maklum balas, ketika, dalam keadaan kekurangan zat, tubuh mula berusaha mensintesisnya dalam jumlah yang meningkat dari sumber yang ada (misalnya, perkara yang sama berlaku dengan kekurangan mineral, dan penggunaan ubat / produk yang mengandunginya) [2], iaitu di sini juga, penukaran EPA menjadi DHA yang sangat kecil meningkat untuk sementara waktu (tetapi sekali lagi, bukan dalam nilai kritikal). Tetapi untuk itu mereka adalah pengecualian, bahawa keadaan seperti itu untuk badan kita adalah mod "darurat", yang, seperti yang anda fahami, tidak baik.

Atlet disarankan mendapatkan EPA / DHA dalam jumlah 1.8-3.0 gram sehari - setiap hari (EPA / DHA terdapat dalam minyak ikan, ternyata sekitar 6-10 kapsul satu gram minyak ikan) [3]. Sekiranya anda ingin memahami sama ada vitamin farmasi dengan minyak ikan mencukupi, maka anda boleh membaca di sini bagaimana untuk mengira kepekatan epa / dha yang diperlukan di dalamnya.

Bagi mereka yang ingin mencuba mendapatkan norma PUFA mereka dari sumber semula jadi, iaitu. dari makanan, berikut adalah "Jadual EPA / DHA dalam makanan laut" (dari laman web salah satu bahagian USDA) [4]. Tetapi secara umum, pertimbangkan data terbaru mengenai kualiti dan nisbah omega3 / omega6 pada ikan ternakan berminyak..

Semasa mendapat EPA / DHA dari makanan, anda perlu memikirkan kualiti produk dari mana anda memperoleh (berusaha mendapatkan) kadar EPA / DHA anda. Sumber EPA / DHA yang paling tepu adalah ikan berlemak. Ikan boleh mengandungi sejumlah besar merkuri (merkuri terkumpul dalam tisu ikan hingga tahap yang berbeza-beza, bergantung pada tempat dan keadaan penanaman, lokasi di rantai makanan, dll.) [5]. Pendedahan merkuri secara kronik berpotensi meneutralkan faedah yang kita cuba dapatkan dari produk ini dan lemak yang dikandungnya.


* Kandungan merkuri (mg / kg) pada ikan (berdasarkan data dari Program Pemantauan FDA 1990-2010). [4]

MENGENAI STANDARD YANG TIDAK DIBENARKAN. (menurut pihak berkuasa asing):

Persatuan Jantung Amerika (AHA) mengesyorkan pengambilan harian sekitar 250-500 mg EPA / DHA ("Ikan dan Asid Lemak Omega-3". Persatuan Jantung Amerika. Diakses pada 9 Februari 2007).

Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) mengatakan bahawa sehingga 3,000 mg EPA / DHA sehari boleh diambil tanpa bahaya (Bolehkah anda berlebihan dos DHA dan EPA? DHA / Institut EPA Omega-3. Diakses pada 4 November 2011).

Orang Eskimo Greenland, misalnya, secara amnya mengonsumsi sekitar 5,700 mg EPA / DHA sehari ("Kesan diet minyak ikan terhadap kesihatan manusia: Kajian semula kajian terbaru").

Terdapat juga ulasan yang cukup baik (dalam bahasa Inggeris, benar) mengenai minyak ikan di laman web MedlinePlus. Bahagian yang menjelaskan dos untuk pelbagai petunjuk sangat mengagumkan :)


[Klik untuk membaca]
- Untuk trigliserida tinggi: 1-4 gram / hari minyak ikan.
- Untuk tekanan darah tinggi: Sama ada 4 gram minyak ikan atau minyak ikan yang menyediakan 2.04 gram EPA dan 1.4 gram DHA sehari.
- Untuk fibrilasi atrium (salah satu ruang jantung tidak kosong dengan betul dan ini meningkatkan risiko pembentukan gumpalan darah yang menyebabkan strok): Makan ikan tuna atau ikan bakar atau panggang yang menyediakan asid lemak omega-3 (minyak ikan) satu atau lebih kali dalam seminggu nampaknya dapat mengurangkan risiko fibrilasi atrium pada pesakit berusia 65 tahun ke atas berbanding dengan pengambilan ikan sebulan sekali atau kurang. Tetapi tidak ada faedahnya makan ikan goreng atau sandwic ikan.
- Untuk masalah buah pinggang yang berkaitan dengan penggunaan siklosporin untuk mencegah penolakan pemindahan organ: 12 gram / hari yang mengandungi 2.2 gram EPA dan 1.4 gram DHA.
- Untuk mengurangkan keseluruhan risiko kematian dan risiko kematian secara tiba-tiba pada pesakit dengan penyakit jantung koronari: Minyak ikan menyediakan 0.3-6 gram EPA dengan 0.6 hingga 3.7 gram DHA.
- Untuk asma pada kanak-kanak: Minyak ikan memberikan 17-26.8 mg / kg EPA dan 7.3-11.5 mg / kg DHA untuk mengurangkan gejala. Pengambilan minyak ikan dari ibu 4 gram setiap hari, memberikan 32% EPA dan 23% DHA dengan tokoferol, selama kehamilan fasa akhir telah digunakan untuk mencegah perkembangan asma pada anak-anak.
- Untuk mencegah alahan pada kanak-kanak: Pengambilan minyak ikan dari ibu 4 gram setiap hari, memberikan 32% EPA dan 23% DHA dengan tokoferol, semasa kehamilan fasa akhir.
- Untuk mencegah dermatitis atopik kanak-kanak: Pengambilan minyak ikan pada ibu 4 gram setiap hari, memberikan 32% EPA dan 23% DHA dengan tokoferol, semasa kehamilan fasa akhir.
- Untuk merawat asma: 17-26.8 mg / kg EPA dan 7.3-11.5 mg / kg DHA.
- Untuk mencegah dan membalikkan perkembangan pengerasan arteri: 6 gram / hari minyak ikan selama tiga bulan pertama, diikuti dengan 3 gram / hari selepas itu.
- Untuk rheumatoid arthritis: Minyak ikan menyediakan 3.8 gram / hari EPA dan 2 gram / hari DHA.
- Untuk gangguan defisit-hiperaktif (ADHD): Makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan 400 mg dan minyak primrose malam 100 mg (Eye Q, Novasel) enam kapsul setiap hari.
- Untuk mencegah keguguran pada wanita dengan sindrom antibodi antiphospholipid dan sejarah keguguran yang lalu: 5.1 gram minyak ikan dengan nisbah 1.5 EPA: DHA.
- Untuk tempoh haid yang menyakitkan: Dos harian EPA 1080 mg dan DHA 720 mg.
- Untuk sindrom Raynaud: Dos harian 3.96 gram EPA dan 2.64 gram DHA.
- Untuk penurunan berat badan: Hidangan harian 2-7 auns ikan yang mengandungi kira-kira 3,65 gram asid lemak omega-3 (0,66 gram dari EPA dan 0,60 gram dari DHA).
- Untuk melambatkan penurunan berat badan pada pesakit dengan barah: 7.5 gram / hari minyak ikan menyediakan EPA 4.7 gram dan DHA 2.8 gram.
- Untuk memperbaiki gangguan pergerakan pada kanak-kanak dengan koordinasi yang lemah (dyspraxia): Minyak ikan yang menyediakan DHA 480 mg digabungkan dengan 35 mg asid arakidonat dan 96 mg asid gamma-alpha linoleik dari minyak primrose petang, 24 mg minyak thyme, dan 80 mg vitamin E (Efalex ).
- Untuk gangguan koordinasi perkembangan pada kanak-kanak: Minyak ikan menyediakan EPA 558 mg dan DHA 174 dalam 3 dos terbahagi.
- Untuk kemurungan bersama dengan antidepresan konvensional: Minyak ikan 9.6 gram / hari.
Untuk mencegah perkembangan psikosis penuh pada orang dengan gejala ringan: Minyak ikan 1.2 gram / hari.
- Untuk menjaga urat terbuka selepas pembedahan pintasan koronari: 4 gram / hari minyak ikan yang mengandungi EPA 2.04 gram dan DHA 1.3 gram.
- Untuk mencegah keruntuhan arteri yang dibuka dengan terapi "belon" (PTCA): 6 gram / hari minyak ikan bermula sebulan sebelum PTCA dan berlanjutan satu bulan selepas PTCA, diikuti dengan 3 gram minyak ikan setiap hari selama enam bulan.
- Untuk mengurangkan dan mencegah kenaikan tekanan darah jangka panjang yang berterusan dan untuk memelihara fungsi ginjal setelah pemindahan jantung: 4 gram / hari minyak ikan (46.5% EPA dan 37.8% DHA).
- Untuk mengelakkan pembekuan setelah penempatan tiub untuk dialisis: 6 gram / hari minyak ikan.
- Untuk menjaga fungsi ginjal pada pesakit dengan nefropati IgA yang teruk: 4-8 gram / hari minyak ikan telah digunakan.
- Untuk gabungan trigliserida dan kolesterol tinggi: Minyak ikan yang menyediakan EPA 1800-2160 mg dan DHA 1200-1440 mg digabungkan dengan serbuk bawang putih 900-1200 mg / hari telah digunakan untuk menurunkan jumlah kolesterol, LDL, trigliserida, dan nisbah kolesterol total ke HDL, dan LDL ke HDL.
- Untuk intoleransi salisilat: Minyak ikan 10 gram setiap hari.

Asid Eicosapentaenoic: Semua Maklumat EPA (EPA)

Minat komuniti perubatan dalam asid lemak omega-3 terus berkembang, kerana bahan-bahan ini memainkan peranan penting dalam banyak proses dalam tubuh kita. PUFA disebut sebatian penting, pengambilannya diperlukan untuk fungsi semua organ dan sistem yang mencukupi, serta pencegahan penyakit serius. Asid Eicosapentaenoic (singkatan - EPA) adalah salah satu daripada dua omega-3 yang paling bermanfaat, terdapat terutamanya dalam produk haiwan.

Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda semua maklumat mengenai sifat dan peranan biologi vitamin, kadar harian dan sumber semula jadi bahan tersebut, dan penggunaan ubat dalam perubatan. Anda juga akan belajar bagaimana untuk mengatasi kekurangan nutrien dengan pelbagai cara..

  1. Maklumat am
  2. Sifat kimia
  3. Tindakan biologi
  4. Kadar penggunaan
  5. EPA dalam sumber semula jadi
  6. Tanda-tanda kekurangan
  7. Bahaya overdosis
  8. Makanan tambahan EPA
  9. Tempat membeli vitamin

Maklumat am

Di laman web, anda sering dapat mencari nama Inggeris untuk EPA nutrien - ini adalah singkatan untuk asid eicosapentaenoic. Buat pertama kalinya, minat serius terhadap PUFA muncul di kalangan saintis pada tahun tujuh puluhan, ketika doktor Denmark dalam kajian jangka panjang menjalin hubungan antara rendahnya kejadian patologi kardiovaskular di kalangan orang Eskimo dan pengambilan sejumlah besar ikan berlemak oleh orang-orang ini. Oleh itu, dua sebatian utama diasingkan, yang disebut Omega 3 - DHA (asid docosahexaenoic) dan EPA. Kesimpulan para saintis dari Denmark kemudiannya disahkan oleh kajian berskala besar di Seven Country, yang meneliti sebab-sebab umur panjang penduduk Kreta, mengikuti "diet Mediterranean" yang khas..

Pada tahun sembilan puluhan, asid ecicosapentaenoic digunakan secara aktif dalam ujian klinikal, di mana didapati mempunyai kesan positif pada pesakit dengan penyakit kardiovaskular..

Lebih lanjut mengenai jenis LCD dalam Omega3 (video):

Sifat kimia

Formula kimia vitamin terdiri daripada 20 atom karbon, di antaranya terdapat 5 ikatan berganda. Kehadiran ikatan berganda cis yang menentukan sifat fizikokimia unik molekul. Apabila asid eicosapentaenoic memasuki tubuh, ia akan mengalami tindak balas biokimia yang serupa dengan proses transformasi asid arakidonat (ARA). Melalui penghambatan kompetitif dan tindakan langsung terhadap ARA, EPA mengurangkan sintesis sitokin pro-radang.

Ciri-ciri fizikokimia formula bahan membolehkannya menyatu ke dalam struktur lapisan fosfolipid ganda membran sel, dengan itu mengubah kelajuan dan kualiti saluran natrium dan kalium. Proses ini, menurut saintis, mendasari tindakan antiaritmia Omega-3.

Tindakan biologi

Seperti vitamin lain, asid eicosapentaenoic terutamanya diserap melalui makanan. Ia juga dapat terbentuk secara endogen dari prekursor tak jenuh ganda yang lain, tetapi jumlah bahan yang disintesis sangat kecil dan tidak dapat memenuhi keperluan tubuh. Kesan biologi nutrien disedari melalui metabolit aktif - eicosanoids, yang dibahagikan kepada beberapa kelas.

Faedah Kesihatan EPA:

  1. Dengan penyakit sistem saraf. Pada tahun 2000, dalam ujian klinikal secara rawak, kesan positif terbukti pada penyakit otak neurodegeneratif. EPA dapat memperlambat perkembangan penyakit Alzheimer, Pick, demensia pikun.
  2. Bidang emosi. Vitamin menormalkan mood, mengurangkan risiko kemurungan.
  3. Sistem kardiovaskular. PUFA meningkatkan sifat reologi darah, mengurangkan jumlah "kolesterol jahat", mengurangkan kemungkinan kematian koronari secara tiba-tiba sebanyak 19%.
  4. Penyakit keradangan sistemik. Dengan mengurangkan sintesis bahan pro-radang (leukotrienes, prostaglandin), EPA membantu mengurangkan gejala rheumatoid arthritis, lupus erythematosus.
  5. Untuk kanak kanak. Asid diperlukan untuk pembinaan sel saraf myelin sel, terlibat dalam proses perkembangan mental dan fizikal.
  6. Untuk mengandung. Asid Eicosapentaenoic melemahkan manifestasi toksikosis awal semasa kehamilan, mencegah kelahiran pramatang, mencegah malformasi.

Semasa mengambil makanan harian, bahan tersebut tidak memberi kesan buruk kepada tubuh, kesan sampingan hanya mungkin berlaku dengan overdosis.

Kadar penggunaan

Pentadbiran Makanan dan Dadah A.S. belum menetapkan garis panduan khusus untuk penggunaan EPA. Di Rusia, adalah kebiasaan untuk menganggap asid EPA sebagai bahagian tidak terpisahkan dari Omega-3. Oleh itu, dos PUFA harian yang diterima umum dalam miligram tanpa dibahagikan kepada kumpulan. Disarankan agar EPA menjadi 1/3 dari nilai harian, dan selebihnya dari DHA.

Jadual 1. "Kadar penggunaan untuk kumpulan umur yang berbeza"

UmurJumlah Omega-3, mg
Bayi di bawah 1 tahun500
Kanak-kanak berumur 1-3 tahun700
Kanak-kanak berumur 4-8 tahun900
Kanak-kanak berumur 9-13 tahun1000-1200
Remaja (14-18 tahun)1200-1600
Dewasa dari 18 hingga 55 tahun800-1600
Orang berumur lebih dari 55 tahun1000-1600

Asid eicosapentaenoic dalam kepekatan tinggi diperlukan untuk wanita semasa kehamilan dan menyusui, apabila sebahagian vitamin dimakan oleh janin. Pakar sakit puan menasihatkan untuk meningkatkan pengambilan Omega setiap hari sebanyak 200 mg. Juga, sejumlah besar EPA diperlukan oleh atlet profesional, orang gemuk, dan pesakit jantung. Dalam semua situasi ini, dosnya dipilih oleh doktor secara individu, dengan mengambil kira keadaan orang tersebut dan kehadiran patologi yang bersamaan..

Ujian darah kromatografi membantu menentukan kandungan asid eicosapentaenoic dalam badan dengan ketepatan yang tinggi. Bahan biologi diambil semasa perut kosong, kemudian alat mengira indeks Omega-3. Biasanya, indikatornya harus 3,3% atau lebih, yang sesuai dengan risiko rendah patologi jantung..

EPA dalam sumber semula jadi

Asid Eicosapentaenoic terdapat dalam produk haiwan dalam jumlah yang berbeza-beza. Kepekatan bahan aktif biologi tertinggi dalam ikan laut berlemak varieti air sejuk yang ditanam dalam keadaan semula jadi.

Jadual 2. "Kandungan EPA setiap 100 g produk"

Nama ProdukJumlah EPA, miligram
Hati ikan kod9000-12000
Minyak ikan (salmon)8800
Ikan kembung1600
Tuna1200
Jerung sup1200
Ikan teri900
Ikan hering Atlantik700
Pollock400
Salmon400
Udang200

Juga, sebilangan kecil asid eicosapentaenoic terdapat dalam alga kecil, yang digunakan secara aktif untuk membuat persiapan Omega-3 untuk vegetarian. Harap maklum bahawa sumber tanaman lain (minyak, biji rami dan biji chia, hijau) mengandungi jenis PUFA yang berbeza - alpha-linolenic, yang tidak ada kaitan dengan EPA.

Tanda-tanda kekurangan

Kekurangan asid eicosapentaenoic (EPA) adalah masalah biasa, yang dikaitkan dengan peratusan pengambilan ikan laut dan makanan laut yang tidak mencukupi oleh penduduk Rusia. Gejala utama hipovitaminosis pada orang dewasa:

  • kekeringan dan pengelupasan kulit, kelemumur;
  • selsema kerap;
  • sakit sendi, kekakuan pergerakan;
  • penurunan prestasi, penurunan ingatan dan tumpuan;
  • ketidakupayaan emosi, keadaan kemurungan;
  • penurunan nafsu seks, gangguan pembiakan;
  • gangguan dalam kerja jantung.

Pada kanak-kanak, nutrien mempengaruhi sistem saraf pada tahap yang lebih besar, oleh itu, dengan kekurangannya, perkembangan mental melambat, kesukaran belajar di sekolah, mudah marah, dan menangis. Salah satu tanda kekurangan vitamin dianggap sebagai perkembangan gangguan hiperaktif kekurangan perhatian (ADHD).

Untuk mengisi kekurangan EPA, doktor mengesyorkan mengambil suplemen pemakanan khas yang mengandungi jumlah asid lemak Omega yang seimbang. Penggunaan 1-2 kapsul ubat setiap hari membolehkan anda menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dalam masa yang singkat.

Bahaya overdosis

Asid Eicosapentaenoic tergolong dalam nutrien seperti vitamin semula jadi, jadi jarang menyebabkan gejala sampingan dan berlebihan. Manifestasi overdosis hanya boleh dilakukan dengan penggunaan jangka panjang bahan aktif biologi yang tinggi (lebih daripada 3 g sehari). Tanda-tanda utama hipervitaminosis adalah:

  • penurunan keupayaan pembekuan darah;
  • pendarahan di beg sendi;
  • menurunkan tekanan darah.

Sekiranya terdapat gejala seperti itu, anda harus segera berhenti mengambil ubat dan berjumpa doktor. Biasanya, kompleks gejala yang berkembang dengan overdosis asid eicosapentaenoic hilang dengan sendirinya. Dalam beberapa keadaan, doktor menetapkan rawatan simptomatik..

Makanan tambahan EPA

Dalam perubatan, persediaan minyak ikan banyak digunakan sebagai sumber asid lemak yang optimum untuk manusia. Makanan tambahan diberikan kepada wanita hamil dan menyusui untuk perkembangan normal otak anak, orang yang berlebihan berat badan untuk mengaktifkan lipolisis, dan atlet profesional. Asid Eicosapentaenoic juga digunakan untuk orang-orang dengan penyakit jantung dan saluran darah, patologi endokrin, dan penurunan imuniti. Ubat boleh didapati dalam dua bentuk utama - dalam bentuk cecair dan dalam kapsul gelatin lembut. Lebih baik memilih makanan tambahan dalam kapsul yang tidak mempunyai bau dan rasa yang menyakitkan. Mereka mengambil ubat dengan ketat mengikut arahan dan setelah berunding dengan doktor. Dos standard ialah 1-2 kapsul sehari..

Tidak semua bahan tambahan makanan di pasaran farmakologi memenuhi syarat komposisi dan keselamatan. Kami menganalisis maklumat dan ulasan orang sebenar mengenai makanan tambahan yang popular, berdasarkan mana kami telah memilih makanan tambahan TOP-6 dengan EPA untuk anda: