Anatomi udang.

Udang adalah makhluk yang luar biasa!
Anda boleh bercakap lama mengenai ciri struktur badan mereka. Tetapi kita tidak menetapkan matlamat untuk membuat karya ilmiah mengenai topik ini, oleh itu, kita akan mempertimbangkan struktur udang, yang disebut "secara keseluruhan", iaitu. mari kita jelaskan masalah umum tanpa membahas selok-belok biologi. Untuk mengelakkan kekeliruan, kami perhatikan bahawa semua yang dinyatakan di bawah ini dinyatakan secara khusus mengenai udang ceri..

Badan udang terdiri daripada segmen. Ketiga-tiga segmen toraks anterior menyatu dengan kepala dan disebut cephalothorax. Cephalothorax diikuti oleh perut bergerak yang ditutup dengan pelindung perisai.

Kerangka udang - tidak seperti kita - adalah luaran. Ini berfungsi untuk tujuan yang sama seperti kerangka semua haiwan lain - ia adalah sokongan untuk otot dan organ. Kerangka udang sering disebut cengkerang dan terdiri dari kitin dan mineral. Hujung anterior karapas dilanjutkan ke rostrum berduri.
Ketika udang tumbuh, ia dipaksa untuk mencairkan, melepaskan cangkang lama dan menanam yang baru, kerana (cangkang) tidak dapat tumbuh bersama dengan organ lain. Pertumbuhan badan udang hanya terjadi pada masa setelah mencair, hingga cengkerang memiliki waktu untuk jenuh dengan mineral dan mengeras.

Anggota badan udang - seperti namanya jenis haiwan ini - bersendi. Mereka. mereka terdiri daripada segmen berasingan yang dihubungkan oleh sendi. Udang ceri mempunyai 5 pasang "kaki", di mana 3 pasang digunakan untuk pergerakan dan 2 pasang, dilengkapi dengan cakar kecil (yang disebut rahang kaki), untuk meraih makanan. Selain itu, di bawah perut udang masih ada "kaki" kecil (saya tidak tahu jumlahnya), yang digunakan oleh udang untuk berenang dan menggoncang telur menetas.

Organ dalaman udang terletak di bahagian depan cangkang, di bahagian belakang kepala. Di sinilah jantung dan alat kelamin berada. Juga di bahagian kepala terdapat perut dan pundi kencing, yang, dengan bantuan saluran ginjal, menyerap zat seperti air kencing. Makanan yang dimakan oleh udang, melewati perut, dicerna dan memasuki usus di sepanjang perut, dari mana sisa-sisa yang tidak dicerna diekskresikan di kawasan ekor.

Pernafasan udang dilakukan menggunakan insang. Mereka terletak di phalanx utama kaki berjalan dan dilindungi oleh lipatan lateral di karapas (kepala dada kepala) yang menutup insang seperti bumbung.

Sistem peredaran udang terbuka. Ini bermaksud bahawa seluruh rongga perut haiwan dipenuhi dengan darah, yang diedarkan oleh jantung. Darah udang berwarna biru muda, dan jika tidak ada cukup oksigen di dalamnya, ia tidak berwarna. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hemoglobin tidak digunakan untuk mengangkut oksigen dalam darah, tetapi hemocyanin, digabungkan dengan dua ion tembaga.

Adakah udang mempunyai darah

Sudah tentu, krustasea mempunyai organ dalaman. Mereka dijumpai terutamanya di babak depan
cengkerang, di bahagian belakang kepala, di mana, antara lain, jantung terletak, juga, bergantung pada jantina individu, testis
atau ovari. Juga di kawasan kepala adalah pundi kencing, yang, dengan bantuan saluran ginjal
menyerap zat seperti air kencing.

Makan dan pencernaan

Krustasea adalah omnivora. Secara semula jadi, ketam dan udang dari Macrobrachium pesanan
("Udang berkaki besar") biasanya pergi berburu pada waktu malam dan kembali sebelum siang hari.
Tetapi ketika makan dengan makanan dalam tablet, sangat sedikit masa berlalu dan mereka meninggalkan tempat perlindungan mereka,
untuk mengambil makanan. Setelah mencapai mangsa, mereka mula merobeknya dan menggilingnya menjadi kecil
potongan yang masuk ke dalam mulut anda.

Dari sana, makanan berterusan melalui esofagus (Esophagus). Rembesan dirembeskan dari kelenjar air liur,
yang, semasa mengunyah, dicampurkan dengan makanan di gondok. Gondok berfungsi sebagai kedai makanan,
yang diberi makan dari sana ke perut anterior.

Di sana makanan mula dicerna dan dihancurkan dengan bantuan tiga gigi yang diperkuat, yang terletak dengan
bahagian belakang di bahagian dalam perut. Dari sana, makanan disajikan dengan kardio-pilorik
selokan dan memasuki pylorus di mana proses pelbagai peringkat lengkap dijalankan
penapisan, yang memisahkan zarah makanan besar dan kecil.

Zarah makanan kecil memasuki kelenjar usus untuk pencernaan terakhir,
yang dalam krustasea secara serentak melakukan fungsi hati dan pankreas (Hepatopancreas).
Tugasnya adalah dalam pembentukan enzim pencernaan, penyerapan dan pemeliharaan nutrien.

Serpihan makanan yang lebih besar dan padat yang tidak dapat dicerna disalurkan melalui injap corong
ke dalam usus di mana ia akan dikeluarkan. Banyak spesies udang "jelas", seperti udang Amano
(Amanogarnele Caridina japonica (multidentata), ia (injap) dapat dilihat sebagai jalur gelap pada batang,
yang berjalan di belakang.

Crustacea kekurangan kapal Malpigh, melihat gambar di sebelah kanan, yang terdapat di labah-labah dan serangga
adalah organ pemisahan. Di krustasea, serpihan makanan pepejal besar dikeluarkan secara langsung
melalui usus renal yang disebut, yang terletak di bahagian anterior esofagus (Esophagus), ke dalam esofagus
tiub yang dilabelkan sebagai kelenjar hijau. Organ perkumuhan ini diberi nama, bergantung pada lokasinya
saluran keluar di pangkal antena atau di pangkal maxilia kedua, antena atau kelenjar rahang atas.
Beberapa krustasea dewasa mempunyai kedua-dua kelenjar ini..

Nafas atau pertukaran gas di krustasea kecil seperti udang kerdil berlaku melalui dinding tipis
kawasan kutikula, misalnya, di kaki atau di seluruh permukaan batang, organ khusus untuk pertukaran gas
tidak hadir. Krustasea yang lebih besar, seperti udang karang atau udang karang, mempunyai insang
di sisi dari sisi cengkerang.
Tidak seperti ikan, insang ini juga dapat berfungsi di luar air di iklim lembap pada hari-hari dan dalam keadaan basah
cuaca membolehkan anda bertahan selama beberapa hari, kerana insang seperti bulu tidak melipat dengan kelembapan yang memuaskan
dan jangan melekat.

Dalam genus arthropoda, terdapat tiga jenis insang yang berbeza. Tricho-, dendro- atau filobronchi, dan
yang terakhir berlaku pada individu akuarium kita. Mereka terletak di phalanx utama kaki berjalan dan dilindungi
lipatan lateral di karapas (kepala pectoral plate), menutup insang sebagai bumbung.

Dengan bantuan kaki depan, aliran air berterusan dilakukan di bawah cangkang, berkat ayunan
pergerakan dicapai dengan aliran air dan bekalan oksigen. Air mula bergerak di pangkal kaki, melewati insang dan di dasar
antena keluar lagi. Peredaran air ini juga digunakan untuk membuang kotoran yang keluar
melalui kelenjar buah pinggang di kawasan kepala. Air yang memasuki rongga insang dibersihkan dengan melewati bulu, yang mana
memerangkap zarah kotoran dan tidak mengganggu insang untuk menjalankan fungsinya. Banyak ketam mempunyai cengkerang seperti kepalanya sendiri.
organ pernafasan.

Pengaliran darah

Peredaran darah di invertebrata sangat mudah. Ia dilakukan melalui sistem peredaran terbuka. Seluruh rongga perut dipenuhi dengan darah (hemolymph), yang diedarkan oleh jantung. Ini adalah dinding otot yang kuat yang terdapat di bahagian belakang perut. Jantung ini mempunyai dua tiub terbuka di kedua-dua hujungnya yang mengalirkan seluruh badan hingga ke belakang udang. Dinding jantung boleh berkontrak dan dengan itu mendorong darah ke hadapan ke rongga perut.

Darah invertebrata, berbeza dengan darah vertebrata, ketika jenuh dengan oksigen memiliki warna biru muda, dan darah dengan kekurangan oksigen hampir tidak berwarna. Hemosianin digunakan untuk mengangkut darah. Tidak seperti hemoglobin merah, yang mengandungi zat besi, hemocyanin digabungkan dengan dua ion tembaga, yang menjadikan warna hemocyanin menjadi biru.

Sistem peredaran darah, yang membekalkan tisu badan dengan nutrien dan udara untuk makanan di semua arthropoda dan moluska, adalah sistem terbuka. Darah mengalir walaupun sebahagiannya melalui saluran, serta melalui lacunae terbuka dan rongga di rongga perut dan mencuci sel-sel tisu secara langsung. Udang karang mempunyai begitu banyak saluran darah sehingga jika dilihat, mereka dapat dikelirukan dengan kitaran darah tertutup. Jantung tubular adalah vasodilasi punggung. Ia membawa darah kaya oksigen melalui banyak arteri hujung terbuka di rongga batang..

Aorta membentuk kapal dorsal bercabang yang terletak di bahagian muka (terjemahan juga mungkin - aorta dorsal, nota penterjemah) dan kapal perut bawah (kapal perut). Darah dengan kandungan oksigen rendah dan kandungan karbon dioksida berkumpul di bahagian atas saluran perut. Dari sana ia dipam ke insang. Di sana darah dioksigenkan dan dikembalikan ke jantung..

Udang

Udang adalah krustasea dari susunan decapod (Decapoda). Diagihkan secara meluas di lautan seluruh dunia, banyak spesies telah menguasai perairan segar. Ukuran orang dewasa dari perwakilan yang berlainan berbeza dari 2 hingga 30 cm. Di laut Timur Jauh Rusia, fauna udang berjumlah lebih dari 100 spesies. Banyak wakil kumpulan ini adalah objek perikanan industri.

Mereka biasanya dijual mengikut saiz. Semakin besar, semakin mahal harganya. Kecil, panjangnya hanya 3-7 cm, dan udang laut yang murah, yang kebanyakannya direbus segar ditangkap dan dibekukan.

Pertama sekali, jika kepala udang berwarna hitam, maka udang itu buruk. Sekiranya udang mempunyai jalur putih, ini bermaksud ia membeku di suatu tempat, dan anda juga tidak boleh mengambilnya. Sekiranya cengkerang kering, maka udang sudah tua.

Udang yang ideal mestilah sedikit lembap, bebas dari bintik-bintik putih, warna yang menyenangkan.

Bintik-bintik hitam dan cincin hitam di kaki menunjukkan bahawa udang sudah tua atau manja. Sekiranya anda memasukkan udang seperti itu ke dalam kuali, ia akan menjadi bubur. Sekiranya udang mempunyai bintik-bintik kuning atau lebam, itu bermaksud bahawa mereka berusaha menghilangkan bintik-bintik hitam dengan larutan kimia. Sekiranya udang mempunyai bintik-bintik putih kering, ini bermakna ia membeku..

Udang kalori

Udang adalah produk makanan yang sangat baik, 100 g daripadanya mengandungi 97 kcal. Oleh kerana kandungan protein tinggi dan rendah lemak, mereka dapat memuaskan rasa lapar dengan baik, tanpa menambah berat badan pada angka tersebut. 100 g udang rebus - 95 kcal. Kandungan kalori udang goreng yang cukup tinggi. Ini adalah 242 kkal per 100 g. Dalam kuantiti yang banyak, hidangan ini dapat menimbulkan berat badan berlebihan. 100 g udang dibakar dengan sos - 175 kkal dan anda juga tidak boleh menyalahgunakannya. Kaedah alternatif untuk memasak udang yang enak, sihat dan rendah kalori adalah dengan mengukusnya. Dalam 100 g hidangan seperti itu, hanya 99 kcal.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
221-0.98097

Khasiat udang yang berguna

Udang sangat kaya dengan protein. Oleh itu, mereka mengandungi semua asid amino penting. Udang juga mengandungi sejumlah besar yodium, yang diperlukan untuk penghasilan hormon tiroid. Mereka juga mempunyai semua vitamin larut lemak. Ini adalah vitamin K, A, E, D.

Udang adalah gudang protein dan mineral. Udang mengandungi hampir seratus kali lebih banyak yodium daripada daging lembu.

Udang mengandungi kalsium, yang bermanfaat untuk kelenjar tiroid, sistem kekebalan tubuh, pembentukan darah, fungsi ginjal, dan membina tisu otot dan tulang. Kalium sangat diperlukan untuk sistem kardiovaskular. Zink mempengaruhi sintesis hormon, memperbaiki keadaan kulit dan kuku. Sulfur juga penting untuk kulit, rambut dan kuku, mengatur fungsi peluh dan kelenjar sebum, meningkatkan imuniti, mengurangkan reaksi alergi, membantu membina tisu penghubung, termasuk alat injap jantung, membran pembuluh vena dan arteri, permukaan artikular.

Tahap kolesterol tertinggi adalah pada udang. Di tempat kedua adalah ayam, dan pada ikan tidak ada kolesterol sama sekali.

Ciri berbahaya udang

Bahaya khas dalam udang adalah kehadiran arsenik di dalamnya. Sebagai hidupan laut, udang mampu mengumpulkan logam berat dengan sendirinya, jadi sangat penting untuk mengetahui dengan tepat di mana ia ditangkap..

Menurut kesimpulan saintis yang dikutip oleh NEWSru.com, udang raja yang dibawa ke Rusia dari negara-negara Asia ditanam secara buatan menggunakan antibiotik, perangsang pertumbuhan dan makanan yang tidak wajar. Ini tidak hanya berlaku untuk jenis makanan laut ini. Pakar memberi jaminan bahawa hari ini 50% produk ikan yang diimport diperoleh dalam persekitaran buatan. Perhatikan bahawa setelah penerbitan panduan ini di Sweden, penjualan beberapa jenis makanan laut menjadi separuh..

Pengambilan udang secara berlebihan menyebabkan munculnya plak kolesterol, yang memprovokasi penyumbatan saluran darah dan aterosklerosis, kerana udang menyimpan rekod di antara makanan laut untuk kandungan kolesterol. Anda boleh meminimumkan risiko ini dengan memakan udang bersama sayur-sayuran dan herba, yang mampu menghilangkan kolesterol dari badan..

Video tersebut akan memberitahu anda mengenai sifat udang yang bermanfaat dan berbahaya, mengenai jenisnya. Ia juga mengandungi resipi video dari koki.

Daging dengan darah, udang rebus, dan 5 lagi mitos memasak yang tidak saintifik

Dalam mencari resipi di Internet, anda boleh menemui mitos anti-saintifik yang paling tidak masuk akal mengenai memasak, yang terus dipercaya orang tidak kira apa pun. 7 kesalahpahaman seperti itu akan kita hilangkan dalam artikel ini.

1. Padamkan baking soda dengan cuka

Punca mitos umum ini terletak pada salah faham sepenuhnya tentang bagaimana soda berfungsi. Natrium bikarbonat, juga dikenali sebagai baking soda, menarik kerana ketika berinteraksi dengan asid atau ketika dipanaskan (dari 60 darjah, tetapi masih lebih baik pada 200), ia mula cepat terurai menjadi garam biasa (natrium klorida), air dan karbon dioksida. CO2 adalah apa yang kita perlukan.

Produk tepung soda karbonat dari dalam, dan jumlahnya bertambah, menjadi montok dan rapuh. Sekiranya tindak balas berlaku di dalam adunan mentah (contohnya, jika mengandungi produk susu yang ditapai), maka doh menjadi spongy, gebu dan menyelerakan. Sekiranya medium doh tidak berasid, maka tindak balas sudah berlaku di dalam kuali atau di dalam ketuhar di bawah pengaruh suhu.

Tetapi jika, setelah membaca nasihat konyol di forum, memadamkan soda dengan cuka atau jus lemon dalam sudu, maka karbon dioksida yang berguna untuk memanggang keluar sebelum bertemu adonan.

Siapa yang pertama kali mendapat idea untuk meneutralkan semua khasiat soda yang bermanfaat? Rupa-rupanya, pada orang yang pernah "membakar" dengan menambahkan terlalu banyak serbuk penaik ke dalam pinggan. Natrium bikarbonat tidak bertindak balas sepenuhnya, dan residu merosakkan hidangan dengan rasa soda tertentu. Kali ini "tukang masak" mengambil jumlah soda yang sama, tetapi memadamkan sebilangannya. Sekiranya dia hanya menambah serbuk penaik, kesannya akan sama.

2. Rebus udang

Sebilangan udang, tentu saja, mesti diproses secara termal. Tetapi mereka segera kelihatan: udang seperti itu berwarna kelabu-hijau, mentah dan kelihatan seperti lipas laut. Mereka boleh direbus, digoreng, dan dipanggang, yang utama adalah jangan lupa membuang usus dari mereka, supaya tidak meracuni.

Tetapi udang yang dijual di bahagian penyejuk beku (putih dan merah jambu, dengan ais) tidak perlu direbus. Mereka sudah direbus. Sekiranya anda mencairkannya dalam air mendidih, rasa laut akan masuk ke dalam air, hanya potongan daging yang tidak seperti apa-apa.

3. Goreng stik pada suhu maksimum hingga berkerak, dan kemudian "bawa" pada suhu sederhana.

Teknologi memasak stik klasik adalah seperti berikut: gorengkan daging ke kerak di atas api yang tinggi (kononnya ini adalah bagaimana jus daging "disegel" di dalam) di satu sisi, putar, dapatkan kerak di sisi lain, kemudian bawa ke tahap kesediaan yang diinginkan pada api sederhana. Kaedah ini ditunjukkan oleh master kuliner: Gordon Ramsay dengan 16 bintang Michelin dan koki TV paling popular di Britain, Jamie Oliver..

Tetapi ada yang berani menentang sistem dan menguji mitos untuk ketahanan. Contohnya, ahli gastrofisik Harold McGee dan blogger makanan J. Kenji Lopez-Alt.

Dalam video ini, pemecah legenda terkenal Adam Savage (orang yang memijak kakinya ketika berjalan di atas bara panas) meminta Kenji Lopez-Alta untuk menguji kaedah memasak stik yang berbeza untuk melihat mana yang terbaik. Stik ternyata paling enak, yang dimasak pada suhu sederhana, sering terbalik dan hanya pada hujungnya berwarna keperangan.

Harold McGee menjelaskan ini secara ilmiah dalam artikelnya "Memasak Maya: Simulasi Pemindahan Haba di Dapur" dalam Fizik Hari Ini. Di dalamnya, saintis bercakap mengenai fizik pemindahan haba semasa memasak menggunakan simulasi komputer. Ternyata model komputer yang paling berjaya dalam teknologi memasak daging adalah seperti berikut: goreng dengan api sederhana, bertukar setiap 5 saat. Pada masa yang sama, anda tidak dapat mencapai jala yang menggembirakan dari panggangan di atas stik, tetapi di dalam daging akan dimasak dengan sempurna.

4. Daging dengan darah

Sekiranya anda mendengar seseorang di restoran memesan stik dengan darah, anda harus tahu bahawa dia tidak memahami apa-apa mengenai daging. Kerana tidak ada darah dalam daging yang disiapkan untuk menggoreng. Semuanya mengalir keluar semasa penyembelihan. Sekiranya anda melanggar teknologi dan meninggalkan sekurang-kurangnya setetes darah di bangkai binatang, ia akan mengumpulkan gumpalan yang tidak menarik dan mudah binasa. Sekeping daging seperti itu dianggap cacat dan tidak sesuai untuk dijual..

"Tapi tunggu," kata anda, "apakah benda merah ini yang keluar dari daging? Bukankah itu darah. " Tidak, bukan darah. Ia adalah campuran cecair tisu, cecair intraselular dan protein dinding sel otot yang musnah - myoglobin. Dalam memasak disebut sederhana: jus daging. Oleh kerana myoglobin, yang serupa fungsi dengan hemoglobin, jus daging mempunyai warna kemerahan-merah muda.

5. Madu yang dipanaskan berubah menjadi racun, teh dengan madu - bunuh diri.

Kisah dengan madu hangat bermula hampir 10 tahun yang lalu dan memenuhi gaya hidup sihat. Satu-satunya argumen yang cukup saintifik yang dapat dikeluarkan dari serangan anti-madu yang cemas adalah kemunculan oxymethylfurfural (OMP) dalam produk lebah ketika dipanaskan, yang kononnya adalah racun. OMP beracun bagi lebah; keburukannya pada manusia belum terbukti. Oxymethylfurfural dibentuk dengan memanaskan monosakarida (glukosa, fruktosa, galaktosa) dalam medium berasid. Contohnya, semasa membuat jem dari buah beri dan buah masak. OMP dijumpai hampir di mana-mana, dan dalam kepekatan melebihi sudu madu "mematikan" dalam teh.

Bilakah madu dipanaskan? Ternyata bukan hanya ketika mencuba memasak sesuatu dengannya, tetapi juga ketika mengemas di kilang. Cecair madu hangat, yang membolehkan anda menuangkannya ke dalam bekas yang anda suka. GOST membenarkan tidak lebih daripada 25 mg / kg GMP dalam madu. Profesor, Doktor Sains Teknikal I.P. Chepurnaya dalam artikel "Benarkah OMF Berbahaya?" menulis:

"Terdapat produk makanan yang kandungannya (nota: OMF) sepuluh kali lebih tinggi, tetapi di dalamnya tidak ditentukan (nota: oleh pihak berkuasa). Contohnya, dalam kopi panggang, kandungan oxymethylfurfural boleh mencapai 2000 mg / kg. Dalam minuman, 100 mg / l dibenarkan, dan dalam Coca-Cola dan Pepsi-Cola, kandungan oxymethylfurfural dapat mencapai 300-350 mg / l. Gula bakar dengan kandungan OMF yang tinggi juga ditambahkan ke gula-gula (Mars, Snickers, Nuts dan lain-lain), cognac, kue dan pastri. ".

Hujah kedua penentang pemanasan madu: ini adalah bagaimana enzim dan vitamin bermanfaat yang terkandung di dalamnya dihancurkan. O. N. Mashenkov menjawabnya dengan lebih banyak hujah saintifik:

“Apabila madu dipanaskan, enzim dan beberapa vitamin hancur, melepaskan ion logam bergerak, yang mengaktifkan tindakan banyak pemangkin biologi dalam tubuh manusia. Sekiranya anda makan madu yang dipanaskan, maka ion kalium, natrium, tembaga, zink, magnesium, mangan, zat besi dan unsur-unsur lain memasuki reaksi yang memastikan aktiviti normal sel, dan juga termasuk dalam enzim yang mengatur pelbagai reaksi kimia. ".

6. Sayuran dan buah-buahan segar lebih sihat daripada beku

Mitos ini ditanamkan dalam pakar masakan oleh Gordon Ramsay yang telah disebutkan. "Adakah anda memasak dengan ini?" Gordon meletup di pertunjukan Nightmares in the Kitchen, sambil menggoncang sebungkus brokoli es di tangannya, dan setitis peluh besar mengalir di wajah para koki. Tetapi adakah makanan sejuk beku “jenayah” dari sudut saintifik??

Serangkaian kajian oleh saintis dari Amerika Syarikat membuktikan bahawa produk tanaman beku tidak kalah dengan yang segar dari segi kandungan nutrien berguna. Dan jika anda akan memasak makanan sebaik sahaja pulang dari kedai, tetapi setelah beberapa hari, lebih baik memilih pembekuan: vitamin dan mineral hancur dalam semua sayur-sayuran dan buah-buahan dari masa ke masa, tetapi di dalam peti sejuk lebih lambat daripada di dalam peti sejuk. Kandungan vitamin A, C dan asid folik di dalam peti sejuk akan lebih tinggi daripada yang dibeli dari kaunter pasar raya, terutama mengingat berapa banyak sayur-sayuran ini diperoleh dari kebun: pengumpulan, penyimpanan di satu gudang, pengangkutan, penilaian, sekali lagi gudang, dan hanya itu - kaunter. Benar, ini hanya berlaku untuk sayur-sayuran dan buah-buahan yang telah mengalami "kejutan" pembekuan segera setelah penuaian.

7. Masukkan minyak ke air pasta

Terdapat mitos bahawa jika anda menambahkan minyak zaitun (atau yang lain) ke dalam air, mereka tidak akan melekat bersama. Ketumpatan minyak zaitun adalah 0,87-0,98 g / cm3, dan air 1 g / cm3, sehingga minyak akan selalu terapung di permukaan. Apabila anda menuang pasta ke dalam saringan, perkara pertama yang keluar dari kuali adalah filem minyak..

Untuk mengelakkan pasta melekat, anda tidak perlu memasaknya terlalu lama, atau segera mencampurkannya dengan sos, atau bilas dengan air sejuk.

Suborder: Natantia = Udang

Udang: ciri struktur

. Cephalothorax udang mempunyai pertumbuhan yang istimewa - rostrum. Ini mempunyai gigi dan unjuran, bentuk dan lokasi yang berbeza dalam spesies yang berbeza. Warna kebanyakan udang air tawar serupa: krustasea muda tembus, orang dewasa lebih kerap berwarna kelabu-hijau, coklat, kuning, kebiruan. Pada waktu malam, udang cerah, menjadi lut sinar, pada siang hari mereka menjadi gelap dengan cahaya terang. Mereka berubah warna dan, bergantung pada latar belakang, mereka dapat menjadi gelap pada waktu gelap dalam 1,5-2 jam, dan menerangi cahaya. Ini amat ketara dalam Palaemon dan Palaemonetes.

Warna udang disebabkan terutamanya oleh karotenoid, terutamanya astaxanthin. Menggabungkan dengan protein, ia membentuk pigmen warna kebiruan dan coklat. Pada suhu tinggi, sebatian ini musnah dan astaxanthin dilepaskan dalam bentuk bebas, menunjukkan warna merah utamanya. Oleh itu, udang rebus, seperti udang karang, menjadi merah.

Pigmen dalam badan udang tertumpu pada organ khas - kromatofor, yang terletak di ketebalan cangkang krustasea. Organ-organ ini mempunyai proses dan kesan. Apabila biji-bijian pigmen tertumpu di tengah kromatofor - udang menjadi cerah, apabila disembur ke semua proses - krustasea menjadi gelap agar sesuai dengan warna pigmen kromatofor. Selalunya terdapat beberapa pigmen seperti itu, contohnya, udang Crangon - kuning, hitam, putih dan merah. Saraf tidak sesuai dengan kromatofor, jadi warna udang tidak diatur secara langsung oleh sistem saraf. Pembahagian pigmen dirangsang oleh tindakan hormon tertentu dalam darah, yang dihasilkan oleh kelenjar khas di tangkai mata di bawah pengaruh cahaya. Dalam udang tanpa tangkai mata, pergerakan pigmen dan perubahan warna dihentikan sepenuhnya.

Mata udang terdiri dari banyak aspek, jumlahnya bertambah seiring bertambahnya usia. Oleh itu, penglihatan makhluk ini adalah mozek. Udang melihat lebih baik dari jarak dekat (mungkin beberapa sentimeter), dan penglihatan memainkan peranan yang lebih rendah dalam orientasinya berbanding dengan sentuhan dan bau. Walaupun begitu, mata penting dalam kehidupan krustasea, bertanggung jawab untuk penghasilan hormon khas di batang mata yang mengatur bukan hanya perubahan warna, tetapi juga frekuensi molting dan pertumbuhan, kadar gula darah, metabolisme, pengumpulan kalsium dalam tubuh, dan lokasi pigmen dalam sel.

Antena besar ("misai") adalah organ sentuhan dan, mungkin, berbau, mereka mudah mengambil getaran air di sekitar krustasea. Antena juga mempunyai bundel dengan bulu sensitif; antena juga membantu mengarahkan udang. Di bawah antena terdapat antena kecil - organ pengertian kimia. Semua ini membantu udang merasa yakin dengan persekitaran. Udang tanpa mata menjumpai makanan dalam 5 minit dengan bantuan antena, dan tanpa antena dan mata - dalam kira-kira 20 minit dengan bantuan rahang kaki dan jari kaki yang berjalan, yang juga berfungsi sebagai organ sentuhan.

Di dasar antena depan-antena udang adalah organ keseimbangan - statokista. Ini adalah rongga dengan bulu sensitif. Pada "bobot" bulu, statolit berehat, dengan tekanan mereka mengarahkan udang berhubung dengan daya graviti. Biji pasir biasanya digunakan sebagai statolith crustacea, mendorongnya ke dalam rongga statocyst setelah setiap mol.

Udang mempunyai tiga pasang kaki - anggota badan dada yang diubah. Bersama mereka, krustasea mengumpulkan ganggang kecil, detritus dan membawa makanan ke rahang bawah, bulu yang akhirnya menentukan nilai pemakanan zarah-zarah yang ditangkap: adakah patut dimakan?

Pasangan depan udang yang berjalan kaki berubah menjadi cakar. Mereka melindungi krustasea, merebut mangsa hidup besar. Cakar lelaki biasanya lebih besar.

Kaki berjalan pektoral menarik kerana kaki kiri dan kanan setiap pasangan bergerak secara bebas antara satu sama lain. Insang disambungkan ke anggota badan dada. Mereka dilindungi oleh tepi cangkang sisi. Terdapat lobus besar di rahang belakang, ia sering mengepakkan, menggerakkan air melalui rongga insang.

Perut udang (perut), lebih tebal dan lebih maju pada betina, dilengkapi dengan lima pasang kaki berenang - pleopod. Dengan pertolongan mereka, udang itu terapung. Anggota badan yang terakhir - uropod - membentuk kipas lebar bersama dengan ekor. Dengan membengkokkan perut dengan tajam, udang dapat berenang dengan cepat tanpa berpusing ke arah gerakan - inilah yang dilakukannya sekiranya berlaku bahaya.

Pada lelaki, pleopod anterior berfungsi untuk menghubungkan spermatophore ke tubuh wanita. Betina membawa telur pada pleopod, pleopod membasuhnya dengan air tawar dengan pergerakannya dan membersihkannya.

Di luar, badan udang ditutup dengan lapisan kitin yang berterusan. Dengan pertumbuhan krustasea, integumen berubah secara berkala - molting. Ini adalah tempoh yang sangat penting dalam kehidupan udang. Haiwan yang lemah sering mati semasa molting..

Udang cair mempunyai badan dan anggota badan yang lembut, dan pada masa ini ia sama sekali tidak berdaya. Dia hanya boleh bergerak dengan lompatan, membengkokkan perut. Pada masa molting, krustasea bersembunyi di tempat perlindungan paling gelap, di tanaman tebal, celah di bahagian bawah. Molting berlaku pada waktu malam. Udang terletak di bahagian bawah, di atas integumennya terdapat jurang antara celah cephalothorax (karapas) dan perut. Udang pertama kali mengeluarkan cephalothorax dari cengkerang lama, kemudian bahagian perut. Ia hanya mengambil masa kira-kira setengah minit. Penutup udang baru secara bertahap mengeras, setelah setengah jam ia sudah dapat berdiri di atas kakinya. Semasa mencabul wanita, lelaki itu menemukannya dengan bau. Dia menjaganya, berdiri di atasnya, menjeling. Kemudian spermatophore dilekatkan pada perut wanita. Selepas 6-8 jam, dia bertelur di kaki perut dan membawanya sehingga larva menetas.

Udang memerlukan kalsium untuk membina cengkerang mereka. Walaupun sebahagian besarnya masuk ke dalam badan krustasea dengan makanan, udang tumbuh dengan buruk dalam kandungan lembut, rendah garam kalsium. Kami memerhatikan molekul patologi pada udang air tawar dalam air berasid lembut dan tidak dapat diganti. Cengkerang itu keluar berkeping-keping, penutup baru tidak mengeras untuk waktu yang lama, anggota badan tidak berkembang dan akibatnya udang mati. Terdapat, bagaimanapun, pengecualian. Udang dari genus Atya hidup di pulau-pulau di Lautan Hindi di dalam air dengan kekerasan kurang dari 3 ° dan keasidan (pH) kurang dari 6.5..

Udang

Udang adalah salah satu makanan paling sihat di sekitar. Krustasea ini terdapat di seluruh laut dan lautan, malah boleh ditemui di badan air tawar. Arthropoda unik dirasakan, pertama sekali, sebagai makanan berkhasiat, ramuan dalam pelbagai hidangan, tetapi udang itu sendiri adalah penduduk dunia bawah laut yang sangat luar biasa dan misteri, dengan struktur badan khas. Ramai peminat selam skuba di perairan tropika berpeluang mengikuti tingkah laku mereka - jika anda menggerakkan alga, udang melompat seperti belalang dari rumput biasa.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana udang tinggal??
  • Apa yang dimakan oleh udang??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi udang
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Udang adalah krustasea dari urutan decapod, terdapat 250 genera dan lebih dari 2000 spesies makhluk ini berbeza. Udang Decapod adalah krustasea yang lebih tinggi, tidak seperti multiselular lain, otot jantung mereka mempunyai struktur simplastik. Seperti semua arthropoda, mereka tergolong dalam kerajaan binatang, mereka mempunyai exoskeleton kitin yang membatasi pertumbuhan badan dan oleh itu haiwan mesti secara berkala menumpahkannya - menjalani molting.

Video: Udang

Terdapat sekitar seratus spesies udang, yang menjadi subjek penangkapan ikan, ada yang ditanam di ladang udang khas, ada beberapa spesies yang berjaya dipelihara walaupun di akuarium rumah. Bagi banyak spesies krustasea ini, hermaphroditism protandrik adalah ciri - semasa hidup mereka dapat mengubah jantina. Fenomena yang tidak biasa mengenai penampilan berasingan ciri seksual berlawanan pada makhluk hermafrodit agak jarang berlaku..

Fakta menarik: Daging udang sangat kaya dengan protein dan tinggi kalsium, tetapi rendah kalori, namun udang, seperti semua arthropoda lain yang tinggal di laut, dilarang dalam agama Yahudi. Terdapat perbezaan pendapat mengenai kebolehlaksanaan krustasea ini dalam Islam..

Rupa dan ciri

Foto: Seperti apa udang

Warna dan saiz udang bergantung pada spesiesnya, tetapi di semua krustasea ini, bahagian luar badan ditutup dengan lapisan kitin padat yang berterusan, yang mereka ubah ketika tumbuh. Moluska mempunyai badan memanjang, diratakan di sisi, yang akan terbelah menjadi perut, cephalothorax. Cephalothorax, pada gilirannya, mempunyai penonjolan yang tidak biasa - rostrum, di mana gigi pelbagai bentuk dapat dilihat bergantung pada jenis krustasea. Warna udang dapat dari abu-abu-hijau hingga merah jambu dan bahkan biru, dengan garis-garis khas, bintik-bintik, ukurannya berkisar antara 2 hingga 30 sentimeter. Mata udang terdiri daripada sebilangan besar aspek; bilangan mereka bertambah seiring bertambahnya usia. Penglihatan mereka adalah mozek dan untuk alasan ini, krustasea dapat dilihat dengan baik hanya pada jarak kecil hingga beberapa sentimeter.

Walau bagaimanapun, mata bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon khas yang mengatur:

  • perubahan warna badan;
  • pertumbuhan, kekerapan mol;
  • metabolisme, kadar pengumpulan kalsium;
  • urutan pigmen.

Antena antena antena adalah organ sentuhan. Perut udang dilengkapi dengan lima pasang kaki - pleopod, dengan mana haiwan itu berenang. Betina membawa telur pada pleopod, bergerak, mereka mencuci dan membersihkannya. Anggota badan yang terakhir bersama dengan ekor membentuk kipas lebar. Membengkokkan perutnya, krustasea ini dapat berenang kembali dengan cepat dalam bahaya. Udang mempunyai tiga pasang kaki anggota dada, dengan bantuan mereka mengumpulkan makanan dan membawanya ke rahang, bulu yang menentukan sama ada memakannya atau tidak.

Pasangan depan kaki kerang berubah menjadi cakar. Mereka melindungi udang, merebut mangsa besar. Pada lelaki, mereka biasanya lebih maju. Kaki yang berjalan di dada menarik kerana kaki kiri dan kanan dari setiap pasangan sentiasa bergerak secara bebas antara satu sama lain. Insang udang disembunyikan di tepi cengkerang dan disambungkan ke anggota dada. Air digerakkan melalui rongga insang menggunakan pisau besar yang terletak di rahang belakang.

Di mana udang tinggal??

Foto: Udang di laut

Udang, memainkan peranan penting dalam ekosistem lautan dan laut, telah menetap hampir di mana-mana.

Lebih daripada 2000 spesies krustasea ini dapat dibahagikan kepada subspesies berikut:

  • air tawar - terdapat di Rusia, perairan Australia, Asia Selatan;
  • udang air sejuk adalah spesies yang paling biasa yang tinggal di Utara, Baltik, Barents, berhampiran pantai Greenland, Kanada;
  • moluska air suam - di lautan dan laut selatan;
  • payau - di perairan garam.

Krustasea Chili telah menetap di sepanjang pantai Amerika Selatan, mereka dijumpai di Laut Hitam, Laut Mediterranean, dan udang "raja" - di Lautan Atlantik. Apabila keadaan selesa dibuat, beberapa spesies air tawar dan air suam berjaya disimpan di akuarium rumah. Banyak dari mereka dibiakkan secara buatan, mempunyai warna yang tidak biasa yang tidak berlaku di alam semula jadi..

Fakta menarik: Udang air sejuk hanya dapat membiak di persekitaran semula jadi dan tidak memikat diri untuk penanaman buatan. Krustasea hanya memakan plankton yang mesra alam, yang menentukan kualiti dan nilai tinggi daging mereka. Wakil subspesies yang paling berharga ini adalah udang sisir merah dan merah utara, chilim utara.

Sekarang anda tahu di mana udang dijumpai. Mari lihat apa yang mereka makan.

Apa yang dimakan oleh udang??

Foto: Udang besar

Udang adalah pemulung, asas makanan mereka adalah hampir semua sisa organik. Di samping itu, krustasea suka berpesta di plankton, daun alga berair, mereka dapat memburu ikan kecil, bahkan naik ke jaring nelayan. Udang mencari makanan dengan bau dan sentuhan, menjadikan antena antena mereka ke arah yang berbeza. Beberapa spesies secara aktif merobek tanah untuk mencari tumbuh-tumbuhan, sementara yang lain berlari di dasar sehingga mereka menjumpai beberapa makanan.

Moluska ini hampir buta dan hanya dapat membezakan siluet objek pada jarak beberapa sentimeter, sehingga deria bau memainkan biola utama. Udang menyerang mangsanya secara tiba-tiba, meraih sepasang kaki depan, dan menahannya hingga mati. Rahang atau rahang yang dikembangkan secara beransur-ansur mengisar makanan, yang boleh memakan masa hingga beberapa jam.

Fakta menarik: Pada waktu malam, semua udang cerah, menjadi lut sinar, dan pada waktu siang mereka menggelapkan, dan juga dengan cepat mengubah warnanya bergantung pada latar belakang.

Untuk udang akuarium, formulasi yang disediakan khas atau sayur rebus biasa digunakan sebagai makanan. Tidak ada satu pun krustasea yang akan menafikan keseronokan memakan sisa-sisa rakannya atau ikan akuarium mana pun.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Udang laut

Udang sangat mudah alih, tetapi makhluk rahsia. Mereka terus bergerak di dasar takungan untuk mencari makanan dan dapat mengatasi jarak yang cukup besar, dengan cara yang sama moluska merangkak ke atas daun tanaman bawah air, mengumpulkan bangkai di atasnya. Pada bahaya sedikit pun, krustasea bersembunyi di tanah, di antara batu. Mereka pembersih dan memainkan peranan penting dalam ekosistem lautan. Mereka menyerang saudara-mara mereka sangat jarang dan hanya dalam kes kelaparan yang teruk sekiranya tidak ada cukup makanan biasa.

Mereka bermanuver dengan mahir berkat berjalan, kaki berenang yang terletak di dada dan perut. Dengan bantuan batang ekor, udang dapat melambung dengan tajam pada jarak yang cukup besar, cepat bergerak ke belakang dan dengan itu menakutkan musuh mereka dengan klik. Semua udang bersendirian, tetapi, bagaimanapun, krustasea terdapat terutamanya dalam kumpulan besar. Sebilangan spesies aktif pada waktu malam, sementara yang lain hanya berburu pada waktu siang..

Fakta menarik: Alat kelamin, jantung udang terletak di kawasan kepala. Berikut adalah organ kencing dan pencernaan. Darah krustasea ini dalam keadaan normal berwarna biru muda, tetapi dengan kekurangan oksigen menjadi tidak berwarna.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Udang kuning

Rata-rata, udang hidup dari 1.6 hingga 6 tahun, bergantung pada spesiesnya. Udang adalah biseksual, tetapi kelenjar jantan dan betina terbentuk pada masa yang berlainan. Pertama, pada awal baligh, udang muda menjadi lelaki dan hanya pada tahun ketiga kehidupan ia mengubah jantina menjadi sebaliknya.

Semasa baligh, betina memulakan proses pembentukan telur dan pada peringkat awal mereka menyerupai jisim warna kuning-hijau. Ketika siap sepenuhnya untuk mengawan, wanita itu mengeluarkan bahan-bahan khas, feromon, yang dengannya lelaki itu dapat menemukannya. Seluruh proses mengawan memerlukan beberapa minit dan setelah beberapa saat telur muncul. Menariknya, betina menyimpan telur yang tidak dibuahi pada rambut kaki perut, dan kemudian membawa keturunannya sehingga larva muncul dari telur.

Bergantung pada suhu air, larva tumbuh di dalam telur dalam 10-30 hari, melewati 9 hingga 12 peringkat embriogenesis. Pertama sekali, rahang terbentuk, kemudian cephalothorax. Sebilangan besar larva mati pada hari pertama dan mencapai usia matang tidak lebih dari 5-10 peratus dari keseluruhan brood. Dalam keadaan buatan, kadar kelangsungan hidup tiga kali lebih tinggi. Larva itu sendiri tidak aktif dan tidak dapat mencari makanan sendiri..

Musuh semula jadi udang

Foto: Seperti apa udang

Sebilangan besar udang mati di peringkat larva. Hiu paus, ikan paus, dan banyak planktivora lain memakan krustasea ini secara berterusan. Mereka sering menjadi mangsa moluska, burung laut, ikan bentik dan juga mamalia. Udang tidak memiliki senjata melawan musuh mereka, mereka hanya dapat berusaha melarikan diri sekiranya ada bahaya atau bersembunyi di antara daun tanaman, dalam kes yang melampau, krustasea dapat menakut-nakuti musuh mereka dan, dengan memanfaatkan kebingungannya, melarikan diri. Udang, dengan warna kamuflase, dapat meniru warna dasar berpasir, dan, jika perlu, cepat berubah warna bergantung pada lingkungan dan jenis lingkungan.

Udang juga dikenakan penangkapan ikan secara komersial. Moluska ini ditangkap dalam jumlah besar di Lautan Atlantik dan Laut Mediterranean. Setiap tahun, lebih daripada 3.5 juta tan udang dituai dari air masin menggunakan trolling bawah, yang merosakkan sepenuhnya habitat krustasea hingga empat dekad.

Fakta menarik: Tidak ada spesies dengan nama saintifik udang "raja", kerana semua spesies besar arthropoda ini disebut. Spesies terbesar adalah udang harimau hitam, yang mampu mencapai panjang 36 cm dan berat hingga 650 g.

Penduduk dan status spesies

Foto: Udang merah

Walaupun terdapat sebilangan besar musuh semula jadi, peratusan kelangsungan hidup larva dan penangkapan ikan yang aktif, status spesies ini pada masa ini stabil dan tidak ada ketakutan bahawa spesies krustasea ini akan hilang sepenuhnya. Udang mempunyai kesuburan yang luar biasa, dapat memulihkan populasi mereka dengan cepat - inilah yang menyelamatkan mereka dari pemusnahan sepenuhnya.

Terdapat teori bahawa udang secara bebas dapat mengatur populasi mereka:

  • dengan pertumbuhannya yang berlebihan dan bermulanya kekurangan makanan, mereka kurang kerap melahirkan anak;
  • dengan penurunan jumlah yang ketara - moluska berkembang biak dengan lebih aktif.

Sebilangan besar udang galah yang besar dan besar, yang mencapai panjang 37 sentimeter, ditanam di ladang udang. Kerana keunikan fungsi ladang, spesifik pemakanan, daging krustasea ini dipenuhi dengan pelbagai bahan kimia. Udang berkualiti terbaik adalah yang tumbuh secara semula jadi di perairan sejuk dan jernih.

Fakta menarik: Pada musim panas dan musim bunga, pantai Jepun bersinar dalam kegelapan berkat udang bercahaya yang hidup di pasir dan menjadi kelihatan ketika air surut. Kebisingan mengklik udang boleh mengganggu operasi sonar kapal selam - pakar hidroakustik hanya akan mendengar tirai bunyi berterusan.

Udang adalah sesuatu yang dimakan secara aktif, dibiakkan di akuarium, tetapi sangat sedikit yang diketahui mengenai makhluk aneh ini yang memainkan peranan penting dalam ekosistem lautan dunia. Ini bukan hanya makanan istimewa atau ramuan dalam hidangan popular, tetapi organisme unik yang mengejutkan dan menggembirakan ciri-cirinya..

Mengapa udang baik untuk anda - 5 fakta yang terbukti

Udang adalah salah satu makanan laut yang paling biasa dimakan. Mereka mengandungi bahan aktif biologi yang berharga, beberapa di antaranya (misalnya, karotenoid astaxanthin) tidak dapat diperoleh dari sumber lain.

Penyelidikan moden telah menunjukkan banyak khasiat udang yang bermanfaat: mereka meningkatkan kesihatan jantung dan saluran darah, mencegah kemunculan barah dan penyakit neurodegeneratif, dan menyumbang kepada penurunan berat badan..

5 sifat berguna

Berikut adalah 5 fakta teratas mengenai faedah udang (berdasarkan bukti).

1. Komposisi yang kaya

Udang rendah kalori, antara 84 hingga 99 kalori setiap 100 gram, bergantung pada ragamnya. Protein menyumbang sekitar 90% daripada nilai tenaga, selebihnya - terutamanya lemak.

100 gram udang mengandungi bahan berharga berikut:

Nama komponenPeratusan keperluan harian yang disyorkan
vitamin B1225%
vitamin E7%
vitamin B66%
vitamin A4%
selenium57%
besi17%
fosforusempat belas%
tembagasepuluh%
zinksepuluh%
natriumsembilan%
magnesium7%

Udang juga tinggi asam lemak omega-3 dan omega-6, antioksidan (astaxanthin) dan yodium, yang dikaitkan dengan banyak manfaat kesihatan..

2. Tindakan antioksidan

Daging udang mengandungi banyak antioksidan, yang paling berharga adalah selenium dan astaxanthin.

Udang mendapat astaxanthin dengan memakan alga hijau dan, sebenarnya, mereka adalah satu-satunya sumber bahan ini..

Astaxanthin menghalang kesan radikal bebas pada semua sel tubuh manusia, di mana yang terakhir mati atau ditukar menjadi malignan.

Antioksidan juga terbukti dapat menghambat peradangan kronik, memberikan perlindungan tambahan terhadap barah dan sejumlah penyakit kronik dari sistem kardiovaskular, endokrin dan pencernaan..

Kajian Cina telah menunjukkan kemampuan astaxanthin untuk meningkatkan metabolisme pada tahap otak, untuk memastikan fungsi normal kognitif (ingatan, pemikiran, perhatian) dan pencegahan penyakit neurodegeneratif (Alzheimer, Pick and Parkinson's).

3. Pencegahan penyakit kardiovaskular

Menurut data saintifik terkini, udang mengandungi enzim trombolitik khas yang melarutkan pembekuan darah di saluran darah (trombi).

Pengambilan zat ini secara berkala ke dalam badan (sekiranya tidak ada penyakit yang disertai dengan hipokoagulasi darah) dikaitkan dengan kejadian rendahnya infark miokard dan strok iskemia.

Para saintis Australia mendakwa bahawa udang, kerana adanya astaxanthin, juga dapat memperbaiki tahap kolesterol darah. Mereka meningkatkan kepekatan kolesterol baik - HDL, tahap yang tinggi dikaitkan dengan kebarangkalian pemendapan plak aterosklerotik yang rendah pada dinding arteri..

Dengan plak aterosklerotik bahawa kemunculan penyakit seperti penyakit jantung iskemia dan infark miokard, strok, iskemia serebrum kronik dikaitkan.

4. Memperbaiki keadaan kulit dan rambut

Pakar Jerman mendapati bahawa antioksidan astaxanthin mengurangkan kadar perubahan yang tidak dapat dilupakan yang berkaitan dengan usia di kulit, dan juga mengurangkan kedutan dan mencegah munculnya bintik-bintik usia..

Udang juga mengandungi zink, menurut Institut Kesihatan Nasional AS. Kekurangan mineral ini dikaitkan dengan keguguran rambut awal, kehilangan kekencangan, kelancaran dan keanjalan..

5. Membantu menurunkan berat badan

Udang, seperti yang telah disebutkan, adalah makanan rendah kalori yang kaya dengan protein dan mineral. Komposisi mengandungi jumlah lemak yang tidak signifikan dan kekurangan karbohidrat sepenuhnya. Mereka boleh dimakan dalam jumlah yang hampir tidak terhad..

Zink dalam udang meningkatkan kadar leptin dalam darah, hormon yang meningkatkan rasa kenyang. Akibatnya, keparahan kelaparan dikurangkan dengan ketara, keinginan untuk makanan berkurang.

Juga, udang kaya dengan yodium, yang mengatur proses metabolik dalam badan. Nutrien, menurut saintis, meningkatkan aktiviti pemecahan tisu adiposa untuk memenuhi keperluan tenaga.

Keselamatan dan bahaya

Dalam beberapa kes, udang boleh membahayakan tubuh. Kesan sampingan yang paling biasa adalah:

  1. Gangguan sistem pencernaan. Lebihan protein menyebabkan discoordinasi otot licin dinding usus, yang dapat menampakkan dirinya sebagai sembelit atau cirit-birit berterusan.
  2. Gangguan visual. Daging udang mengandungi bahan neuroaaktif khas yang, jika dikonsumsi secara berlebihan (lebih dari 2 kg sekaligus), dapat menimbulkan gangguan fungsi visual sementara (penglihatan berganda, gangguan penginapan).
  3. Reaksi alahan. Mereka biasa dan disebabkan oleh kepekaan tubuh terhadap protein - tropomyosin, yang terdapat di semua moluska. Kurang biasa, reaksi alahan diperhatikan pada hemocyanin dan arginine kinase. Penyimpangan ini boleh berlaku: dari sensasi kesemutan dangkal di mulut atau kesesakan hidung hingga kejutan anafilaksis dan edema Quincke.

Secara berasingan, perlu diperhatikan bahawa udang benar-benar selamat untuk tubuh wanita hamil. Mereka mengandungi jumlah minimum merkuri (tidak seperti makanan laut lain), yang tidak boleh membahayakan ibu dan anak yang belum lahir.

Apakah jenis udang?

Terdapat banyak jenis udang (keseluruhan kira-kira 1,000). Klasifikasi asas menunjukkan pembahagian mereka kepada:

  1. Air sejuk. Diagihkan di Timur Jauh, mereka tinggal di laut Artik. Mereka biasanya kecil dan dijadikan makanan ringan untuk minuman beralkohol rendah..
  2. Air suam. Mereka tinggal di lautan dan laut yang hangat. Mereka dapat ditangkap di habitat semula jadi atau dibesarkan di takungan buatan. Kumpulan ini merangkumi: kerajaan, harimau, Laut Hitam, Argentina, udang putih, dll..

Mari memikirkan jenis individu dengan lebih terperinci:

  1. Diraja. Mereka boleh mencapai ukuran besar (hingga 25-30 cm), kaya dengan asid lemak dan antioksidan omega-3. Udang raja adalah makanan istimewa.
  2. Harimau. Mereka juga mempunyai jisim yang besar, memiliki garis-garis gelap di cangkang, di mana mereka mendapat nama mereka. Udang harimau kaya dengan nutrien dan harganya jauh lebih rendah daripada udang raja.
  3. Utara. Ciri khas - saiz kecil, rasa istimewa (untuk gourmets).
  4. Laut Hitam. Mereka mempunyai rasa dan aroma yang paling menyenangkan, walaupun secara luaran mereka terlihat tidak mencolok: kecil (dari 3 hingga 8 cm) dengan warna kuning. Kepekatan nutrien dalam udang Laut Hitam setara dengan raja.
  5. Orang Argentina. Mereka hidup secara eksklusif dalam keadaan semula jadi (Lautan Atlantik). Dianggap paling sihat dari semua spesies udang yang dikaji.

Peraturan pemilihan dan penyediaan

Penyediaan sebarang produk bermula dengan kajian rak kedai. Berikut adalah beberapa ciri terpenting yang harus anda beri perhatian semasa memilih:

  1. Menandai, membungkus. Pada sebungkus udang, sangat penting untuk dicetak: tarikh pengeluaran, tarikh luput dan syarat penyimpanan yang disyorkan. Jangka hayat bergantung pada teknologi pengeluaran dan berkisar antara 4 hingga 10 bulan.
  2. Penampilan. Semua udang mesti utuh, serupa antara satu sama lain dan ukurannya sama. Warnanya boleh berubah dengan ketara dan bergantung pada jenis udang. Anda tidak boleh makan udang dengan kepala hitam dan bintik-bintik di cangkang, memberi isyarat penyakit dan keadaan penyimpanan.

Anda harus segera meninggalkan pembelian sekiranya:

  • tidak ada tanda;
  • terdapat kecacatan dalam pembungkusan dan produk itu sendiri;
  • peraturan penyimpanan tidak dipatuhi;
  • udang mempunyai pelbagai saiz dan rupa;
  • ada bau ikan;
  • badan udang mempunyai bintik-bintik di cengkerang, kepalanya dicat hitam.

Terdapat juga beberapa peraturan untuk memasak udang:

  1. Pencairan Semprot. Sepatutnya secara beransur-ansur. Adalah lebih baik meletakkan udang di rak bawah peti sejuk terlebih dahulu selama 3-5 jam, dan kemudian biarkan pada suhu bilik sekurang-kurangnya 4 jam.
  2. Mendidih. Sekiranya udang sebelumnya dirawat dengan panas, maka tempoh memasaknya adalah sekitar 3-5 minit, jika tidak - 9-11 minit.
  3. Pembersihan. Untuk melepaskan cengkerang, anda perlu mengambil udang di tangan anda, dengan satu menjepit kepala, yang lain memegang ekor. Kemudian buka kepala dengan gerakan memutar dan koyakkan kaki. Selepas itu, anda perlu menarik sisik cangkang dengan lembut dari sisi kepala. Udang dikupas. Kaviar udang cukup dimakan.

Udang rebus boleh dimakan dalam apa jua bentuk. Mereka berfungsi sebagai ramuan yang sangat baik untuk hidangan pasta, salad, sandwic. Boleh juga dihidangkan kemas dengan pelbagai sos.

Selain memasak, kaedah memasak berikut cukup meluas:

  1. Menggoreng. Penggorengan biasanya dilakukan dalam minyak zaitun. Udang goreng sesuai untuk sandwic dan sup krim.
  2. Bakar di dalam ketuhar. Setelah dibakar, kerak rangup terbentuk di permukaan badan, dan "bahagian dalam" lembut dan berair. Udang bakar dimakan tanpa sos.

Anda juga boleh membeli udang siap makan dalam minyak atau air garam. Yang disebut "koktail laut" sering dijual, di mana, selain udang, ada kerang, cumi-cumi, gurita dan makanan laut lain.

Kesimpulannya

Oleh itu, udang mengandungi banyak bahan aktif secara biologi: vitamin, mineral, antioksidan, asid lemak dan protein yang berharga..

Apabila ditambahkan ke dalam diet, mereka mencegah banyak patologi dari hampir semua sistem badan (termasuk barah) dan menyumbang kepada penurunan berat badan.