Blackberry

Blackberry adalah semak abadi dari genus Rubus, milik keluarga Rosaceae. Tanaman ini tersebar luas di lintang utara dan sederhana di benua Eurasia, di hutan konifer dan campuran, di dataran banjir sungai, di zon padang rumput. Hampir tidak ada blackberry kebun, jadi pencinta beri ini harus bergantung pada nikmat alam dan menunggu hasil panen beri liar ini dengan baik.

Kilang ini mekar pada pertengahan bulan Jun dan mekar sepanjang musim panas. Bunga, beri yang belum matang dan masak terdapat di tanaman yang sama pada masa yang sama. Blackberry jauh lebih produktif daripada raspberi liar. Di tengah-tengah musim panas dari musim, dahan tanaman merosot di bawah berat kelompok dengan buah beri yang matang. Penternak lebah yang berpengalaman tahu bahawa beri hitam berbunga adalah tanaman madu yang hebat. Blackberry kekurangan sedikit rasa manis, jadi mereka akan menggemari pencinta "masam".

Kandungan kalori blackberry

Blackberry adalah produk diet dan rendah kalori, kerana kandungannya hanya 31 kkal dalam bentuk mentahnya. Blackberry beku mempunyai kandungan karbohidrat yang tinggi, dan kandungan kalori mereka adalah 64 kcal per 100 g produk. Nilai tenaga blackberry dalam tin ialah 92 kcal. Penggunaan produk ini secara berlebihan boleh menyebabkan berat badan berlebihan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1.50.54.40.78831

Khasiat beri hitam

Blackberry mengandungi pelbagai nutrien dan bahan perubatan, termasuk sukrosa, glukosa, fruktosa (hingga 5%), sitrik, tartaric, malic, salicylic dan asid organik lain, vitamin kumpulan B, C, E, K, P, PP, provitamin A, mineral (garam kalium, tembaga dan mangan), tanin dan sebatian aromatik, bahan pektin, serat dan unsur mikro dan mikro lain.

Juga dalam buah blackberry terdapat mineral seperti natrium, kalium, kalsium, magnesium, fosfor, besi, tembaga, nikel, mangan, molibdenum, kromium, barium, vanadium, kobalt, strontium, titanium.

Daun blackberry kaya dengan tanin (hingga 20%), (terutamanya leukoanthocyanides dan flavonols), vitamin C (asid askorbik), asid amino dan mineral.

Biji blackberry mengandungi 12% minyak lemak.

Dalam perubatan rakyat, blackberry segar digunakan untuk menguatkan badan dan jenuh dengan vitamin..

Dengan aterosklerosis, berguna untuk memakan blackberry dalam bentuk apa pun.

Makan blackberry meningkatkan komposisi darah.

Daun merangsang pencernaan. Merebus mereka digunakan untuk merawat eksim dan keradangan kulit, digunakan untuk menopaus patologi, membelai tekak untuk angina, stomatitis. Merebus cawangan diminum dengan neurosis jantung. Blackberry membantu dengan penyakit pelekat yang berlaku akibat operasi.

Penyerapan daun mempunyai sifat penyembuhan luka, anti-radang, diaforetik dan diuretik. Ia juga digunakan untuk gangguan sistem saraf dan penyakit jantung..

Ahli-ahli herba menyediakan teh indah dari daun blackberry: daun segar dimasukkan ke dalam piring enamel tertutup, disimpan sehingga layu dan gelap, selepas itu dikeringkan di udara dan diseduh dengan air mendidih.

Daun blackberry yang dihancurkan menjadi gruel dapat digunakan pada luka, abses, lebam, mereka merawat lichen, eksim, ulser trofik dan penyakit kulit lain.

Infusi daun juga berguna untuk penyakit gusi, dalam hal ini digunakan sebagai berkumur.

Merebus akar blackberry juga bersifat kuratif. Ia dipercayai mempunyai kesan yang baik sebagai diuretik untuk ubat tetes..

Dianjurkan untuk minum infusi daun tumbuhan dalam tiga dos sehari. Ia disediakan seperti ini: 2 sudu teh bahan mentah kering dihancurkan selama 20 minit dalam 1 gelas air mendidih dan ditapis.

Dengan cirit-birit, gastritis, sebagai ubat tambahan untuk disentri, keracunan makanan, ulser gastrik dan ulser duodenum, infus daun disediakan dengan cara yang sedikit berbeza: 1 sudu besar bahan mentah hancur kering dituangkan dengan 1 gelas air mendidih, bersikeras selama 3 jam dalam termos. Ambil 1/2 cawan 3-4 kali sehari 20 minit sebelum makan. Untuk pendarahan gastrointestinal dan enterocolitis, infus harus dilakukan setiap 2 jam.

Dengan keradangan saluran pernafasan atas dan pendarahan paru, berguna untuk meminum rebusan akar atau daun blackberry: 20 g bahan mentah kering dihancurkan dituangkan dengan 1 gelas air mendidih dan rebus selama 20 minit, kemudian disuntik selama 3 jam, disaring dan dibawa ke isipadu semula jadi dengan air rebus. Ambil 2 sudu 3-4 kali sehari sebelum makan.

Untuk berkumur dengan faringitis, radang amandel dan radang amandel, gunakan rebusan akar blackberry. Untuk tujuan ini, 20 g bahan mentah hancur kering direbus dalam 1 gelas air selama 20 minit, kemudian bersikeras selama 3 jam, disaring dan isi padu cecair dibawa ke air rebus yang asli.

Dengan stomatitis, bilas mulut dengan kemasukan daun tumbuhan. Ia disediakan seperti berikut: 4 sudu besar bahan mentah hancur kering dituangkan dengan 2 cawan air mendidih, ditekan selama setengah jam dan ditapis. Anda boleh mengunyah daun blackberry segar untuk menguatkan gusi anda.

Untuk ascites, merebus akar blackberry digunakan: 15 g bahan mentah kering yang dihancurkan direbus dalam 11/2 cawan air selama 15 minit, ditapis dan isi padu cecair dibawa ke asal dengan air rebus. Ambil 1 sudu setiap 2 jam.

Sekiranya urolithiasis dengan tujuan terapi dan profilaksis, terutama pada masa pra operasi, ketika jenis batu belum terbentuk, rebusan akar atau daun blackberry diambil: 20 g bahan mentah kering yang dihancurkan direbus dalam 1 gelas air selama 20 minit, kemudian ditekan selama 3 jam, disaring dan dibawa isi padu cecair ke air rebus yang asli. Ambil 2 sudu 3-4 kali sehari sebelum makan.

Dengan neurosis klimaks, mereka minum teh dari beri hitam.

Dengan diabetes mellitus, berguna untuk memakan blackberry dalam kuantiti apa pun. Di samping itu, anda boleh mengambil infus daun, yang disediakan seperti berikut: 2 sudu teh bahan mentah hancur kering dituangkan dengan 1 gelas air mendidih dan dimasukkan selama 30 minit. Minum tegang dalam tiga kali sehari.

Jusnya disediakan dari beri hitam berair masak dan daun muda. Jus blackberry sangat berkesan untuk trakeitis, bronkitis, faringitis, sakit tekak, demam, anemia, penyakit ginekologi, kolitis, disentri, cirit-birit. Jus blackberry mempunyai kesan tonik dan menenangkan. Jus dari daun digunakan untuk merawat luka, dermatosis, ulser trofik, lichen, eksim, penyakit gusi, sakit tekak, faringitis dan stomatitis. Di dalam, jus daun segar diambil sebagai diaforetik dan diuretik, serta untuk gastritis, cirit-birit, anemia dan sebagai ubat penenang.

Ciri-ciri berbahaya dari beri hitam

Blackberry tidak digalakkan untuk penyakit perut dan usus kecil (lebih baik minum jus). Dengan keasidan jus gastrik, minum tidak lebih daripada satu gelas jus beri setiap hari. Blackberry juga berbahaya bagi buah pinggang..

Terdapat kes-kes intoleransi individu terhadap blackberry yang diketahui, seperti yang dibuktikan dengan penampilan mual, muntah, cirit-birit, dan edema mukosa, serta reaksi alergi terhadap produk, disertai ruam..

Dalam video ini, pakar tanaman akan memberitahu anda mengenai strawberi, menunjukkan cara menanam dan merawatnya dengan betul..

Blackberry kebun - penanaman, pertumbuhan dan penjagaan, pembiakan, pemangkasan

Blackberry adalah beri yang enak yang semakin banyak ditanam di kebun. Buah blackberry bukan hanya sangat enak, tetapi juga mempunyai sejumlah khasiat perubatan yang unik. Selain itu, menanam dan merawat blackberry kebun sama sekali tidak sukar, malah peminat berkebun pemula akan menangani tugas ini. Pelajari cara merawat blackberry, kaedah penyebaran pokok renek, bagaimana beri berguna, berkenalan dengan varieti yang popular.

  1. Penerangan mengenai tanaman
  2. Jenis dan ragam
  3. Berang
  4. Kelabu dan dilipat
  5. Jenis beri hitam yang paling berharga
  6. Rasa dan nilai pemakanan Blackberry
  7. Agroteknik
  8. Memilih tapak pendaratan
  9. Keperluan tanah
  10. Cara menyebarkan blackberry kebun - 4 cara
  11. Penyebaran oleh lapisan mendatar
  12. Memotong pucuk hijau
  13. Penyebaran dengan keratan lignifikasi
  14. Penyebaran oleh lapisan akar
  15. Mendarat
  16. Baja
  17. Penyiraman, mulsa
  18. Penjagaan musim bunga dan musim panas
  19. Cara memangkas blackberry?
  20. Musim Sejuk
  21. Penuaian
  22. Perlindungan terhadap penyakit dan perosak
  23. Penyakit
  24. Perosak utama
  25. Blackberry hite adalah penyebab blackberry yang belum masak
  26. Kesimpulannya

Penerangan mengenai tanaman

Blackberry adalah pokok renek abadi yang ditanam di satu tempat selama 15-20 tahun atau lebih. Kawasan penanaman blackberry di dunia sama dengan rasberi, kecuali di tempat dengan iklim yang lebih sejuk. Sebahagian besar penanaman di Amerika Utara, Chile dan New Zealand. Pengeluar blackberry Eropah terbesar adalah Serbia, Romania, Bulgaria. Kami mempunyai blackberry yang terkenal sebagai tumbuhan liar, dalam bentuk ini biasanya berduri. Pengumpulan buah-buahan dari tanaman seperti itu terhad dan agak sukar. Di plot peribadi, dachas, blackberry kebun ditanam - tanpa duri.

Bahagian bawah tanah tanaman terdiri daripada sistem akar dan kerah akar, bahagian udara diganti rata-rata setiap 2 tahun. Pada tahun pertama, pucuk tumbuh, di mana dahan berbuah lateral muncul pada tahun berikutnya. Pucuk boleh hidup lebih lama dari 2 tahun jika pokok renek ditanam di iklim yang hangat. Terdapat jenis dengan dan tanpa duri.

Dalam varietas dengan batang yang dibangkitkan, panjangnya mencapai 2-3 meter, pucuk blackberry menjalar mencapai panjang 10 meter. Buahnya masak pada pertengahan musim panas. Di banyak wilayah, penanaman beri hitam tidak begitu popular kerana rata-rata ketahanan fros, tetapi pemilihan varieti baru yang berterusan memberikan harapan untuk pengedaran beri yang lebih luas.

Jenis dan ragam

Blackberry adalah salah satu pokok renek yang paling menarik dan pada masa yang sama merupakan pokok renek paling popular yang ditanam di kebun kami. Terdapat beberapa jenis blackberry. Yang paling biasa:

  • semak (Rubus fruticosus) - juga dipanggil kumanika;
  • kelabu (Rubus caesius) - juga dipanggil ozhina, azhina;
  • dilipat (Rubus plicatus);
  • biasa (Rubus vulgaris).

Berang

Bushy blackberry (Rubus fruticosus) adalah spesies yang diciptakan dengan menyeberangi beberapa jenis liar. Hasil pemilihan, varietas blackberry yang dihasilkan mempunyai bentuk yang lebih teratur, tidak mempunyai duri, oleh itu ia sangat baik walaupun untuk kebun kecil. Menanam blackberry di kebun sama sekali tidak menyusahkan, beri akan menjadi makanan istimewa.

Ciri khas tanaman yang luar biasa ini adalah kuat, bahkan pucuk, sama sekali tanpa duri. Batangnya boleh mempunyai panjang yang berbeza - dalam beberapa jenis hingga 5 meter, lebih sering 3 meter. Pada bulan Mei, semak mekar dengan bunga kecil, tidak terlalu menarik yang tidak mempunyai nilai hiasan, tetapi menarik banyak serangga terbang ke taman.

Penanaman beri hitam di kebun lebih tertumpu pada buah beri yang enak yang muncul pada bulan Julai. Penuaian besar-besaran muncul pada akhir bulan Ogos - September, ketika mereka adalah yang paling manis. Blackberry biasanya berwarna hitam atau biru tua dan menyerupai raspberry dalam bentuk beri. Buah beri mempunyai rasa yang sedikit masam, unik dan sukar dipisahkan dari peduncle. Getah merah gelap mereka sangat kuat. Daun Blackberry mempunyai bentuk yang unik, warna hijau gelap, terdiri dari 5-7 daun.

Kelabu dan dilipat

Blackberry yang lebat bukanlah satu-satunya spesies yang boleh dijemput ke kebun. Juga bagus untuk tumbuh kelabu dan dilipat. Mereka mudah dibezakan dari semak dengan kehadiran duri, tetapi ada perbezaan lain. Spesies kelabu dan dilipat dianggap sebagai tumbuhan perubatan..

Sizaya adalah semak kecil yang mencapai ketinggian 110 cm dan memberikan banyak pucuk yang sangat melengkung yang tidak naik terlalu tinggi. Spesies ini biasa, biasa di hutan, menghasilkan buah lebih masam daripada beri hitam.

Dilipat - pokok renek berukuran kurang, kurang biasa.

Jenis beri hitam yang paling berharga

Penanaman beri hitam di kebun adalah mungkin berkat usaha para penternak, yang setiap tahun memperkenalkan varieti berharga yang semakin tahan. Sebilangan besar varietas diciptakan sebagai hasil pembiakan, dan hanya sedikit yang dipilih dari lingkungan alam. Terdapat varietas dengan pucuk menjalar dan bertulang belakang, dengan duri dan tanpa duri.

Varieti blackberry tempatan tersedia untuk penanaman di semua wilayah di Rusia

Nama kepelbagaianTempoh pematanganBushBeriProduktiviti, c / haCiri-ciri:
ThornfreeLewatTidak berukuran, separuh menjalar, tanpa duriBerat - 4.5-5.0 g, hitam, manis77.8Rintangan fros rendah, tahan panas dan kemarau. Mungkin terkena acuan kelabu.
AgaveAwalBersaiz sederhana, sedikit merebak, dengan duriBerat - 4.5-5.0 g, hitam, manis dan masam99.8Menahan beku hingga -25-30 ° C. Tidak bertoleransi dengan panas. Mungkin terkena acuan kelabu.
AgateTengahBelukar yang kuat tanpa duriBerat - 4.8-6.3 g, hitam, manis dan masam20.9Tahan panas, kemarau, sejuk hingga -24 ° C.

Terdapat banyak jenis lain yang terdapat di pasaran. Varieti selebihnya tidak dikategorikan, kerana mungkin tidak cukup tahan fros. Namun, kerana rasa beri, kadangkala mereka dipilih, terutama di kawasan yang lebih panas di negara ini. Perlu dilindungi dengan berhati-hati dari fros pada musim sejuk, secara optimum dengan tudung agrotekstil.

Varieti Amerika yang popular - "Thornfree", "Black Satin" - pada pucuk yang sukar, tanpa duri, tidak memberikan pertumbuhan akar.

Varieti "Thornfree" - foto

Pelbagai "Satin Hitam" - foto

Varieti ini dapat ditanam di daerah dengan iklim yang paling ringan, kerana dalam keadaan berubah-ubah (tempoh pemanasan musim sejuk dan fros setelahnya) semak mudah rosak oleh fros. Dalam varieti Thornfrey, pembekuan tunas berlaku pada suhu -10 ° C. Evergreen Amerika tanpa duri dengan pucuk panjang juga terdedah kepada pembekuan, tumbuh di kawasan yang hangat.

Pelbagai warna hijau - foto

Pelbagai jenis Poland yang terkenal "Orkan" - tidak ada duri, dengan pertumbuhan yang kuat, tidak membentuk pucuk akar. Buahnya besar (hingga 5.7 g) dengan rasa masam. Ragam dengan masa pematangan rata-rata - hasil panennya 50% dituai pada pertengahan Ogos. Rata-rata, 3.5 kg buah beri diambil dari tanaman. Disyorkan untuk kawasan yang tenang, terowong tinggi.

Pada tahun 2003, Gazda pelbagai Poland muncul, membentuk pucuk dengan sebilangan kecil duri. Mudah disebarkan oleh lapisan akar, tingginya hingga 2.5 m, membentuk pucuk melengkung yang kuat. Buah pada bulan Ogos-September pada pucuk dua tahun. Beri bersaiz sederhana, harum, sangat enak. Pengumpulan dilakukan setiap 3-5 hari. Pucuk kurang terdedah kepada pembekuan.

Adakah terdapat pelbagai jenis blackberry yang benar-benar tahan beku??

Malangnya, jawapan untuk soalan ini adalah negatif. Malah jenis blackberry yang paling tahan fros hanya sebahagiannya tahan. Dalam praktiknya, ini bermaksud bahawa pada suhu rendah hingga -20 ° C dan angin kencang yang menyertainya, kita tidak dapat memastikan nasib belukar itu. Selalunya varieti yang dianggap tahan fros terdedah kepada keadaan atmosfera yang keras dan menghasilkan buah yang lebih kecil dan berkualiti rendah pada tahun kedua..

Rasa dan nilai pemakanan Blackberry

Selain rasa yang tidak biasa, beri hitam mempunyai kelebihan lain. Ini adalah sumber unik bahan yang tidak biasa dengan sifat penyembuhan yang bermanfaat. Beri boleh digunakan untuk pelbagai penyakit. Daun Blackberry adalah bahan mentah untuk membuat rebusan yang boleh diminum semasa sejuk, kerana ia mempunyai kesan diaforetik dan antipiretik.

Blackberry mengandungi banyak pektin, gula yang mudah dicerna, asid organik (termasuk asid ellagic), vitamin, dan mineral. Kandungan antosianin lebih tinggi daripada raspberi. Buah blackberry mempunyai kesan anti-radang, antibakteria dan antivirus.

Khasiat beri hitam:

  • dapat membantu dengan cirit-birit dan pelbagai gangguan pencernaan;
  • mengandungi antioksidan yang melawan radikal bebas;
  • mengandungi antosianin, boleh memberi kesan yang menyokong sistem peredaran darah;
  • kaya dengan vitamin C, serat;
  • membantu mendapatkan kulit yang cantik;
  • membantu menjaga mata;
  • dapat melambatkan proses penuaan kulit;
  • membantu melegakan simptom PMS dan menopaus;
  • walaupun beri hitam manis, ia dimakan oleh pesakit diabetes kerana mereka mempunyai indeks glisemik rendah;
  • sesuai untuk mencipta pencuci mulut rendah kalori, sihat dan lazat untuk pemakanan.

Hanya 1 gelas sehari akan memenuhi keperluan tubuh untuk asid askorbik - ia adalah sumber vitamin C. yang kaya. Persediaan boleh disediakan dari beri dan daun.

Agroteknik

Merawat blackberry tidak jauh berbeza dengan raspberry yang berbuah pada musim panas.

Memilih tapak pendaratan

Menanam blackberry kebun memerlukan mencari kedudukan yang sesuai. Hanya di bawah sinar matahari penuh barberry akan menjadi manis dan enak. Pokok renek boleh ditanam di tempat yang agak teduh atau bahkan di tempat yang dalam (dari sisi utara), tetapi kemudian tumbuh lebih teruk, kemudian panennya masak.

Tebal perlu dilindungi dengan baik dari angin berangin yang boleh merosakkan pucuk. Ini benar terutamanya apabila berbuah bermula, buah beri boleh rosak, terutama jika hujan. Dulu berpendapat bahawa yang terbaik adalah menanam blackberry di kebun yang terletak berhampiran hutan, tetapi ini tidak berlaku - varieti baru akan diterima di mana-mana sahaja..

Blackberry cukup sensitif terhadap fros, beberapa varieti tidak dapat bertahan dalam keadaan kita, jadi ia mesti ditutup sebelum musim sejuk (tanaman mentolerir fros hingga -15 ° C) Dianjurkan untuk menanam semak di dinding di lokasi yang cerah atau menutupnya. Di kawasan sejuk, disarankan menanam blackberry di bawah penutup. Ini mengurangkan kerugian kerana keadaan cuaca buruk dan memanjangkan tempoh penuaian..

Tidak digalakkan menanam blackberry sekurang-kurangnya 3 tahun selepas:

  • tomato,
  • kentang,
  • lada,
  • raspberi,
  • strawberi.

Oleh kerana tanaman ini boleh dijangkiti patogen dan perosak yang sama.

Keperluan tanah

Tanah di mana benih blackberry harus ditanam harus lembap, tetapi tidak tersiram, kerana ini dapat mengancam terjadinya penyakit jamur.

Blackberry tumbuh dengan baik di tanah yang subur, bukan berat. Tanah mesti telap, cepat kering, toskan air. Walau bagaimanapun, anak benih muda tidak bertolak ansur walaupun kekeringan sementara, jika perlu, penyiraman biasa diperlukan..

  • pH yang disyorkan - 6.0-7.0;.
  • dengan indikator di bawah 5.5, tanah perlu dibatasi;
  • pada pH melebihi 8.0, tanaman mungkin menderita klorosis yang disebabkan oleh kekurangan zat besi.

Sebaiknya elakkan tanah yang berat atau berpasir. Tetapi, jika tidak ada pilihan lain, sebelum menanam, tanah harus disenyawakan dengan pupuk kandang, kompos atau baja hijau (mustard, kekacang).

Tapak penanaman mesti disapu dengan sempurna.

Cara menyebarkan blackberry kebun - 4 cara

Blackberry jarang menghasilkan pertumbuhan akar, bergantung pada spesies dan ragamnya. Tumbuhan ini membiak biasanya dengan mencabut bahagian atas pucuk tahun semasa dengan memiringkan dan memasangkannya ke tanah - ini adalah prosedur yang agak mudah. Sekiranya terdapat semak yang sihat, anda harus menyebarkannya sendiri. Tambahan, pembiakan blackberry adalah kaedah yang baik untuk meremajakan tanaman yang sudah tiba masanya untuk menanam semula..

Penyebaran oleh lapisan mendatar

Ini adalah kaedah penyebaran blackberry yang paling mudah dan biasa digunakan di kalangan pekebun. Masa terbaik untuk meletakkan adalah musim bunga. Pucuk dipilih yang telah mencapai panjang 70-150 cm. Pucuk dibengkokkan ke permukaan bumi, diikat dengan penjepit. Serpihan pucuk di bawah bahagian atas ditutup dengan tanah humus, memenuhi gundukan setinggi 7-10 cm (membiarkan bahagian atas pucuk tidak ditutup).

Bahagian yang terkubur harus berakar sebelum musim luruh. Anda kemudian boleh memotongnya dari kilang induk. Pada akhir musim luruh atau musim bunga berikutnya, bibit blackberry dapat dipindahkan ke lokasi lain..

Memotong pucuk hijau

Kaedah ini didasarkan pada penangkapan bahagian atas pucuk, yang dilakukan dari akhir bulan Jun hingga Ogos. Adalah perlu untuk memotong bahagian atas tunas muda yang tidak ligna pada tahun semasa, bersama dengan beberapa daun (panjang 6-10 cm). Daun bawah (2-3 daun) dikeluarkan, pemotongannya direndam dalam mesin perakaran dan ditanam di substrat berpasir yang telap.

Substrat mesti sentiasa dibasahi. Keratannya hendaklah dinyalakan dengan baik. Lebih baik menutup anak benih dengan kaca. Untuk mengelakkan penyakit kulat, berguna untuk menyemburkan anak benih dengan racun kulat seminggu sekali..

Selepas 5-8 minggu, keratan berakar disiapkan untuk dipindahkan ke dalam periuk besar - secara beransur-ansur dikeraskan. Musim bunga berikutnya, anda boleh menanam anak benih di tanah terbuka.

Penyebaran dengan keratan lignifikasi

Kaedah ini sering digunakan dalam berkebun. Keratan yang sudah siap pasti kurang rentan terhadap kehilangan air daripada keratan hijau dan memerlukan perawatan yang lebih sedikit. Keratan lignis dipotong pada akhir musim luruh, apabila tanaman selesai tumbuh. Pucuk tahunan dipotong hingga panjang 10-20 cm (prosedur terbaik dilakukan dengan pisau tajam, kerana pemangkas dapat "menghancurkan" tunas). Keratan direndam dalam mesin rooting, kemudian ditanam secara menegak dalam substrat berpasir yang telap.

Keratan disimpan di ruangan bawah tanah hingga musim bunga (melindunginya dari pembekuan jika perlu). Substrat hendaklah sedikit lembap. Pada musim bunga, keratan berakar dipindahkan ke dalam pasu dan perlahan-lahan mengeras. Di tanah terbuka, anak benih ditanam pada musim gugur.

Penyebaran oleh lapisan akar

Adalah perlu untuk menggali potongan akar dengan berhati-hati, memisahkannya dari tanaman ibu. Keratan ditanam di tanah terbuka hingga kedalaman 5 cm. Pada musim bunga, pucuk harus tumbuh dari tunas yang tidak aktif.

Mendarat

Dianjurkan untuk membeli anak benih dari tapak semaian khusus. Blackberry sering ditanam dalam 1-2 salinan di kebun berhampiran rumah atau di pondok musim panas mereka. Semasa merancang penanaman yang lebih besar, cari kawasan yang sesuai dan tentukan jarak antara tanaman. Jaraknya bergantung pada keadaan pokok renek, jenis pertumbuhan (batang yang diangkat atau berbaring) dan teknologi. Biasanya semak blackberry ditanam pada jarak 1.5-2 meter antara satu sama lain, kerana tumbuh dengan cepat dan memerlukan banyak ruang..

  • antara baris - 2.5-4 m;
  • untuk varieti dengan batang yang dibangkitkan - berturut-turut pada jarak 0,6-1,2 meter;
  • varieti dengan pucuk menjalar - hingga 1.8 meter;
  • apabila ditanam di atas teralis - anda perlu memberikan ketinggian sokongan sekurang-kurangnya 1.5-2 meter.
  1. Sebelum menanam, lubang digali lebih besar daripada bola akar. Tanah subur dengan penambahan gambut dituangkan di bahagian bawah lubang.
  2. Akar yang rosak dikeluarkan sebelum menanam.
  3. Tanaman diletakkan di dalam lubang, ditutup dengan tanah dan dipadatkan di sekitar semak, membuat "mangkuk" untuk penyiraman.
  4. Sejurus selepas menanam blackberry, semak harus disiram dengan banyak - menuangkan sekurang-kurangnya 3-5 liter air.
  5. Setelah menanam, pucuk dipotong pada ketinggian 30-40 cm. Tidak digalakkan membiarkan tanaman berbuah pada tahun pertama kerana risiko tinggi melemahkan semak.

Blackberry boleh ditanam pada musim bunga atau musim gugur, ditanam dalam bekas - sepanjang musim tumbuh. Pucuk dilakukan di sepanjang wayar melintang teralis, secara berasingan - pucuk tahun semasa dan buah yang berasingan. Anda boleh menanam beri hitam dengan ketinggian 1.5 meter. Pucuk diikat di beberapa tempat untuk pasak.

Blackberry yang ditanam pada taruhan lebih mudah dilindungi pada musim sejuk, bentuk ini disyorkan untuk varieti tahan fros rendah.

Baja

Untuk penanaman blackberry yang berjaya, tanah mesti kaya dengan bahan organik, oleh itu, sebelum menanam, disarankan untuk memperkayakannya dengan kompos, baja atau baja multikomponen. Berkat baja, anak benih akan lebih baik. Sebelum menanam, kotoran digunakan pada dosis 400 kg / ratus meter persegi dan tanah digali.

Dos baja mineral ditentukan berdasarkan analisis kimia tanah. Kadar purata adalah seperti berikut:

  • Nitrogen. Pembajaan dengan nitrogen dalam dosis 300-600 g N per seratus meter persegi diberikan pada awal musim bunga, ketika bumi sudah mencair. Pada tahun pertama dan kedua, anda boleh menyemai baja secara berturut-turut, pada tahun-tahun berikutnya - di seluruh permukaan.

Jangan terlalu banyak menggunakan nitrogen untuk mengelakkan kerentanan blackberry terhadap penyakit kulat..

  • Potasium. Baja potash digunakan dari tahun ketiga setelah penanaman, pada musim gugur pada dos 500-800 g K2Lebih kurang seratus meter persegi.
  • Fosforus. Persediaan fosfor tidak perlu ditambah jika ia diperkenalkan sebelum menanam.
  • Kalsium. Sekiranya anda berlebihan dengan pengapuran tanah, blackberry boleh menderita klorosis yang disebabkan oleh penurunan penyerapan zat besi yang ketara, maka chelate harus digunakan.

Penyiraman, mulsa

Jumlah hujan yang turun di kebanyakan wilayah cukup untuk pengembangan tanaman yang betul. Blackberry, berkat sistem akarnya yang mendalam (jauh lebih mendalam daripada raspberi), mengatasi kekurangan air sementara. Semasa musim kemarau, penyiraman diperlukan.

Penanaman blackberry memerlukan sungkupan untuk menjaga kelembapan tanah dan mencegah pertumbuhan rumpai.

Penjagaan musim bunga dan musim panas

Penanaman blackberry kebun cukup menuntut, terutama pada awalnya. Tanaman muda perlu kerap disiram kerana kekurangan air sementara adalah berbahaya. Pada tahap selanjutnya, tidak perlu terlalu khawatir dengan pengairan, tanaman diairi hanya pada hari-hari yang hangat dan panas, semasa penyiraman kebun biasa.

Pada musim bunga, disarankan untuk menyuburkan blackberry secara berkala setiap beberapa minggu, lebih baik menggunakan formulasi kompleks seperti NPK, iaitu mengandung nitrogen, fosforus dan kalium, yang menjaga pH tanah yang sesuai dan membuat tanaman kuat.

Pemupukan tanaman muda tidak diperlukan sekiranya tapak tersebut disiapkan dengan baja atau kompos.

Cara memangkas blackberry?

Merawat blackberry kebun semestinya termasuk pemangkasan, kerana semak-semaknya cepat menebal dan berbuah. Pada tahun pertama, pemangkasan beri hitam tidak diperlukan.

Pada tahun kedua, pemangkasan pertama dilakukan setelah penuaian..

  1. Tanaman ini berbuah sekali pada tunas tahun lalu, sehingga pada akhir musim panas, tunas yang ada buahnya dipotong, kerana tidak lagi berbuah.
  2. Selebihnya pucuk diikat pada wayar atau tiang dan dipotong 15-20 cm lebih tinggi dari garter terakhir.
  3. Pemangkasan pada awal musim panas bahagian atas pucuk tahun ini (hingga ketinggian 150-160 cm) dipraktikkan, yang merangsang pertumbuhan pucuk lateral. Pada pucuk bercabang, sebilangan besar perbungaan terbentuk (foto). Cabang muncul, yang akan berbuah tahun depan (dalam varietas dengan tunas "menjalar" berulang, prosedur ini tidak dilakukan). Kemudian pucuk dipotong dan diikat sehingga pada musim sejuk mereka tidak pecah di bawah tekanan salji, angin.
  4. Pemangkasan musim bunga - anda perlu memeriksa tanaman dengan teliti dan membuang sebarang pucuk mati yang mati.

Musim Sejuk

Sebilangan jenis blackberry bertolak ansur dengan sejuk, tetapi ia mesti dilindungi daripada fros. Pucuk diletakkan di tanah dan ditutup dengan daun, dahan pokok konifer, goni atau agrotekstil musim sejuk berkualiti tinggi. Tanah gundukan kecil dapat dibuat di sekitar kerah akar untuk melindungi akar tanaman dengan lebih baik. Ini penting kerana sekiranya musim sejuk sangat sejuk, tanaman itu boleh mati..

Beku, mati dua tahun melarikan diri - foto

Pucuk dua tahun beku - foto

Penuaian

Buahnya dituai pada usia matang. Dari satu belukar, anda dapat memperoleh hasil panen 5-10 kg. Penuaian dilakukan setiap hari, dengan mengambil kira kematangan buah beri secara kolektif, selama 3-6 hari, bergantung pada cuaca dan ragamnya. Buah beri tidak ditarik seperti raspberi, tetapi dipotong dari belukar. Beri biasanya masak pada pertengahan musim panas..

Penuaian tidak digalakkan pada hari hujan, buahnya cepat busuk setelah kering. Setelah memetik, beri mesti disejukkan secepat mungkin hingga 2-5 ° C.

Perlindungan terhadap penyakit dan perosak

Malangnya, beri hitam boleh diserang penyakit dan perosak..

Penyakit

Pokok renek boleh mempengaruhi penyakit:

  • anthracnose,
  • bintik daun putih,
  • verticillosis,
  • reput akar.

Perosak utama

Perosak yang paling biasa:

  • beri hitam sering dimakan oleh burung, yang memaksa penggunaan jaring pelindung;
  • aphid raspberry-blackberry,
  • thrips,
  • penjepit,
  • hama blackberry.

Langkah pencegahan dan kawalan:

  1. adalah perlu untuk memotong bahagian tanaman yang dijangkiti, membakarnya;
  2. anda perlu menjaga jarak yang cukup, jangan memadatkan pendaratan;
  3. tidak mewujudkan iklim mikro yang baik untuk mikroorganisma patogen;
  4. tidak membaja terlalu banyak dengan nitrogen, yang mengurangkan kekebalan terhadap penyakit kulat;
  5. penyiangan secara menyeluruh.

Blackberry hite adalah penyebab blackberry yang belum masak

Tukang kebun terkejut kerana beri merah muncul di semak-semak, yang tidak pernah berubah menjadi hitam. Punca fenomena tersebut adalah hama blackberry. Ini berlaku pada intensiti yang berbeza setiap tahun..

Tungau blackberry (Acelitus essigi) adalah salah satu hama terkecil dari keluarga berkaki empat. Badan kutu berwarna putih, fusiform, dengan dua pasang kaki. Orang dewasa panjangnya 0.16-0.18 mm, telur kecil, berdiameter kira-kira 0.03 mm. Pada musim sejuk, hama dapat dijumpai pada pucuk blackberry, dan juga pada buah-buahan mumia yang rusak pada musim sebelumnya yang masih ada di semak. Pada musim bunga, ketika musim penanaman blackberry bermula, kutu secara beransur-ansur meninggalkan tempat musim sejuk mereka dan berhijrah ke bahagian bawah daun muda yang sedang berkembang, di mana mereka mula memberi makan. Betina bertelur di daun, di mana larva menetas kemudian memberi makan. Kemudian, larva berpindah ke tunas bunga yang baru muncul. Mereka memakan bunga dan mengembangkan buah. Pada akhir musim panas dan musim luruh, mereka mengumpulkan di dalam tunas pada titik pertumbuhan. Larva dapat musim sejuk dengan tenang, dan kembali makan pada musim bunga..

Kutu menghisap jus tanaman, kerosakan terbesar disebabkan oleh kemasukan sebatian toksik dengan air liur ke dalam tisu tunas buah, yang menyebabkan gangguan dalam proses pematangan buah. Blackberry hite adalah penyebab blackberry yang belum matang (foto).

Buah (atau bahagiannya) yang rosak oleh tungau keras, merah terang, masam dan kekal sehingga musim sejuk. Buah-buahan yang sihat berubah warna menjadi gelap, menjadi lembut, berubah menjadi beri pencuci mulut penuh. Tuai pertama mempunyai buah beri yang rosak lebih sedikit daripada yang berikutnya. Beri yang paling rosak diperhatikan dalam penuaian baru-baru ini. Kerugian bergantung pada jumlah tungau di semak, yang dipengaruhi oleh keadaan cuaca, suhu (biasanya suhu sekitar 20 ° C sesuai untuk tungau), yang menentukan masa perkembangan tahap individu hama.

Tungau dipindahkan ke penanaman baru bersama dengan keratan (ini adalah sumber utama perosak pada tanaman muda). Selama musim tumbuh, mereka menyebar bersama angin, hujan, dan dapat ditularkan oleh serangga dan jenis kutu lain yang berpindah dari tanaman yang dijangkiti ke tanaman yang sihat..

Peraturan asasnya ialah menggunakan keratan yang sihat. Sekiranya semak yang dijangkiti tungau tumbuh berdekatan, yang terbaik adalah menggali dan membakarnya agar tidak menjadi sumber jangkitan pada semak muda yang sihat. Selepas menuai, pucuk lama harus dipotong dan dibakar. Jangan biarkan buah-buahan yang dijangkiti di semak selama musim sejuk. Kaedah ini dapat mengurangkan sumber pengedaran kutu di kawasan tersebut dengan ketara..

Kadang kala perlu dilakukan langkah-langkah kawalan kimia. Bukan senang, sukar untuk mencapai keberkesanan rawatan yang tinggi. Rawatan kimia blackberry dapat dilakukan pada musim bunga, ketika perosak meninggalkan tempat perlindungan musim sejuk dan mulai memakan daun. Berjuang sebelum berbunga dan, jika perlu, pada awal berbunga dan setelah berbunga. Sangat penting untuk mengelakkan perosak memakan bunga dan tunas buah..

Pengurangan tungau dicapai dengan menyemburkan dengan acaricides - Omite 30 WP (0.2-0.23%), Tork 50 WP (0.12%), Magus 200 SC (0.09%), Ortus 05 SC (0.1- 0.15%). Rawatan harus dilakukan dengan berhati-hati sehingga cairan dengan sediaannya sampai di bahagian bawah daun, sudut daun dan kuncup bunga, tempat kutu bersembunyi. Sebelum menyembur, anda mesti membaca arahan penggunaan ubat dengan teliti, memberi perhatian khusus kepada ketoksikan, dan memerhatikan masa menunggu orang. Akarisida yang disebutkan di atas secara serentak melawan hama labah-labah.

Kesimpulannya

Menanam blackberry memang mudah. Pokok renek tidak akan memakan terlalu banyak ruang di kebun dan akan menghasilkan banyak buah beri yang enak dan sihat yang boleh dibekukan, di dalam tin, ditambah ke pencuci mulut atau dimakan terus dari semak.

Apa itu blackberry

Dalam penanaman buah Eropah, beri hitam tidak mempunyai nilai industri, tetapi di Amerika mereka ditanam di kawasan yang luas sebagai pasar beri. Varieti Amerika: tidak berukuran - "Putih kristal" (dengan beri putih), "Cap Emas" (dengan beri kuning gelap), "Seneca hitam" dan "Taman hitam" (dengan beri hitam, seperti kebanyakan varieti blackberry); beberapa di antaranya ("Philadelphia", "Kirtland", "Arnolds hybride", dll.) adalah salib dengan raspberi, varieti terbaik - "Lawton" ("New Rochelle") boleh disyorkan untuk penanaman di selatan Rusia.

Hibrida dengan raspberry dan blackberry meluas dalam penanaman industri; di Amerika Utara, yang paling biasa dan dibeli adalah Marion berry (en: Marionberry), pada tahap yang lebih rendah - logan berry, boyen beri, dll..

Blackberry dibiakkan dengan biji (ditaburkan pada musim luruh), keratan, penyedut akar (banyak) dan berlapis, terutama di tanah dalam berkapur tanah liat, tidak kaya dengan humus, di tempat yang terlindung yang cerah; langkah penjagaan - penipisan dan pemangkasan bulu mata, serta garter tepat pada masanya.

Blackberry dalam sejarah dan budaya

  • Pada tahun 1964, cap pos dengan gambar blackberry dikeluarkan di USSR (TsFA No. 3135).
  • Di England, ada kepercayaan bahawa anda boleh menimbulkan masalah jika anda memilih blackberry setelah 11 Oktober: dipercayai bahawa pada hari inilah syaitan memuntahkan blackberry, dan oleh itu orang yang memakannya akan dicemarkan [3] [4] [5 ].

Catatan

  1. Used Juga menggunakan nama Angiosperms.
  2. ↑ Mengenai konvensional menunjukkan kelas dikotilon sebagai takson unggul bagi kumpulan tanaman yang dijelaskan dalam artikel ini, lihat bahagian "Sistem APG" dari artikel "Dikotilon".
  3. ^ Edwin Radford, Mona A. Radford, Ensiklopedia Takhayul. - Kessinger Publishing, 2004. - hlm.39 - 268 p. - ISBN 1417976551, 9781417976553
  4. ↑ Michaelmas (eng.). UK bersejarah. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2012.Diakses pada 27 Oktober 2012.
  5. ↑ Tradisi Michaelmas. Bugle Black Country (07/10/2010). Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2012.Diakses pada 27 Oktober 2012.

Pautan

  • Blackberry - artikel dari Ensiklopedia Besar Soviet (Diakses pada 30 Mei 2009)
  • Blackberry // Brockhaus dan Efron Encyclopedic Dictionary: Dalam 86 jilid (82 jilid dan 4 tambahan). - SPb., 1890-1907. (Diakses pada 22 Jun 2011)
  • Blackberry: maklumat di laman web GRIN (Diakses pada 22 Jun 2011)
Maklumat dalam artikel ini atau beberapa bahagiannya sudah lapuk.

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Teratai
  • Merya

Lihat apa "Blackberry" dalam kamus lain:

BLACKBERRY - buah-buahan dari semak belukar berry, yang secara botani mirip dengan raspberi (lihat). Dalam budaya blackberry di USSR tidak meluas; tumbuh liar di mana sahaja. Blackberry diperkenalkan ke perkebunan budaya sebagai hasil karya I. V. Michurin, yang...... Ensiklopedia ringkas rumah tangga

Blackberry - Blackberry. BLACKBERRY, tumbuhan berkayu dari genus Rubus. Lebih 400 spesies di Amerika Utara dan Eurasia. Tanaman beri hitam blackberry, blackberry ness (kumanika) yang diusahakan terutamanya di Amerika Syarikat (sejak abad ke-19), begitu juga di Britain, Kanada, dan Jerman;... Kamus Ensiklopedik Bergambar

BLACKBERRY - BLACKBERRY, tumbuhan berkayu dari genus Rubus. Lebih 400 spesies di Amerika Utara dan Eurasia. Tanaman beri hitam blackberry, blackberry ness (kumanika) yang diusahakan terutamanya di Amerika Syarikat (sejak abad ke-19), begitu juga di Britain, Kanada, dan Jerman; di Rusia... Ensiklopedia moden

BLACKBERRY - isteri. semak dan berry Rubus fruticosus, hutan blackberry, ozhina selatan. sejuk, sarabalin psk. | R. caesius, kumanik, pirus, blackberry ladang, bramble medan, raspberry pekak. | astrakh. Sparganium simplex et ramosum, nyunka, blackberry, kardovnik,...... Kamus Penjelasan Dahl

Blackberry - Blackberry mengimpikan penyakit serius. Mengumpulkan beri hitam - hingga gagal. Ada dia - yang rugi. Blackberry boleh diimpikan oleh seseorang yang tindakan atau kata-katanya tidak selamat untuk orang lain. Hati-hati agar tidak menyinggung perasaan orang baik. Dalam cinta...... Buku impian sejagat yang besar

BLACKBERRY - spesies tumbuhan dari genus Rubus. Pokok renek dengan batang berkayu dwitahunan, sering ditutup dengan duri. Daunnya adalah trifoliat atau palmate. Bunga adalah biseksual, b. jam putih, dalam perbungaan racemose. Buahnya berwarna hitam atau hitam-merah, sering dengan mekar kebiruan...... Kamus ensiklopedik biologi

blackberry - liana, bush, kumanika, berry, ozhina, rosaceous Kamus sinonim Rusia. kata nama blackberry, bilangan sinonim: 9 • elm (4) •... Kamus sinonim

Blackberry adalah saudara dari raspberry, semak dari keluarga Rosaceae, dengan buah yang banyak. Buahnya kecil, hitam kemerahan, mengandung hingga 3,7% glukosa, hingga 3,2% sukrosa, hingga 2,2% asam organik, vitamin B, E, dll. Ia banyak digunakan dalam masakan. Dari... Kamus Kulinari

blackberry - kelabu: 1 ?? cawangan berbunga; 2 ?? buah. blackberry, spesies semak dari genus Rubus dari keluarga mawar. Lebih 400 spesies di Amerika Utara dan Eurasia; di USSR ?? kira-kira 90 spesies, terutamanya di Kaukasus dan Asia Tengah ?? E. kelabu...... Pertanian. Kamus ensiklopedik besar

BLACKBERRY - spesies tumbuhan dari genus Rubus, tanaman buah. Spesies St. 400, di Utara. Amerika dan Eurasia; OKEY. 90 spesies ditanam di Kaukasus dan Rabu. Asia (blueberry, blackberry gunung, dll.). Dalam buah-buahan yang boleh dimakan, gula, asid organik, vitamin. Produktiviti 50... Kamus Ensiklopedik Besar

Rahsia menanam blackberry - beri sihat dengan rasa dan aroma yang halus

Laman Utama »Rahsia menanam blackberry - beri sihat dengan rasa dan aroma yang halus

Blackberry adalah separa semak, tergolong dalam genus Rubus dari keluarga Rosaceae. Nama sinonim: kumanika, ozhina (di Ukraine), azhina. Perkara yang paling indah sering dipilih untuk plot kebun. Tidak ada satu pun tanaman beri moden yang dapat menandingi jenis kumanik terbaik dari segi kuantiti dan kualiti buah..

Penerangan

Di alam liar, beri hitam tumbuh di sebilangan besar benua Eurasia.

Blackberry adalah penipuan yang kompleks. Plat daun - dengan tiga, lima atau tujuh daun. Cabang dengan duri berwarna zaitun dengan warna merah atau coklat. Bahagian bawah tanah pokok renek kekal, dan bahagian bawah tanah berumur dua tahun..

Perbungaan adalah berus panjang atau pendek. Buah berwarna hitam dan ungu. Penuaian berlangsung sehingga 3 minggu.

Blackberry adalah tempat yang bagus untuk selai, makanan penutup, pencuci mulut, ais krim dan makanan bakar.

Legenda kuno mencerminkan kualiti blackberry. Menurut salah seorang dari mereka, buah blackberry adalah setetes darah titan, yang secara berani mereka bertempur dalam pertempuran dengan para dewa. Kisah lain mengatakan bahawa blackberry menyembunyikan Kristus ketika orang Yahudi mengejarnya. Kristus menganugerahkan budaya dengan kemampuan unik untuk berkembang biak dengan bahagian atas tunas.

Jenis dan ragam

Blackberry dibahagikan berdasarkan perbezaan luaran dan keadaan yang semakin meningkat:

  1. Blackberry tegak. Perwakilan tinggi, hingga 2 meter, batangnya lurus, ditutup dengan duri tebal, kadang-kadang melengkung. Beri berkilat hitam berbentuk seperti silinder.
  2. Mendaki blackberry (menjalar). Semi-semak dengan dahan menjalar di permukaan bumi, ditutup dengan duri kecil. Cawangan pendakian tumbuh sehingga 5 meter. Buah ungu gelap, bulat atau memanjang.
  3. Pandangan peralihan. Perwakilan spesies mempunyai pucuk yang mula-mula tumbuh secara menegak dan kemudian membungkuk ke tanah.
  4. Blackberry tanpa duri. Blackberry tanpa stud adalah hasil kerja manusia, hasil dari persilangan. Penternak moden telah mengembangkan varietas sepenuhnya tanpa duri, dengan dahan tegak, merayap dan separa menjalar, yang pastinya menjadikan penuaian lebih mudah..

Kini lebih daripada 200 jenis blackberry telah dibiakkan. Pengenal beri aromatik memilih jenis beri hitam yang sesuai dengan semua aspek. Sebenarnya, pembahagian varieti adalah bersyarat, kerana varietas yang sama boleh dimiliki oleh beberapa kumpulan.

Blackberry awal

Kumanika awal dipenuhi dengan jus pada hari-hari pertama musim panas. Buah beri masak secara beransur-ansur, tempoh penuaiannya adalah 50 hari. Kelemahan kumpulan ini adalah daya tahan rendah terhadap fros. Di antara jenis awal terdapat blackberry berduri dan tanpa duri, tegak dan merayap..

Natchez

Pucuk separa tegak, tanpa duri. Satu pokok renek menghasilkan hingga 18 kg buah gula besar. Kilang ini dapat menahan beku hingga -15 ° С.

Giant (Bedford Giant)

Semi-semak dengan pucuk panjat, dengan duri. Buah beri kuat, enak, bersaiz sederhana. Tempoh pematangan - Julai. Medium tahan fros.

Osage

Belukar tumbuh secara menegak, dahan tanpa duri. Buah bulat bujur dengan rasa indah, bersaiz sederhana. Hasil dari satu belukar adalah hingga 4 kg buah. Tidak tahan suhu di bawah -15 ° С.

Karaka Hitam

Awal mendaki kumanika dengan buah beri masam yang memanjang. Ukuran hasil panen dari satu belukar ialah 15 kg buah beri. Tidak bertolak ansur dengan fros.

Varieti masak sederhana

Wakil kumpulan ini gembira dengan penuaian pada pertengahan musim panas. Rasa buah beri sangat bergantung kepada keadaan cuaca. Sekiranya hujan di luar, buahnya masam, jika suam, ia akan kering.

Loch Ness

Pelbagai jenis semi-menjalar dengan buah-buahan aromatik. Shrub mengambil sedikit ruang, menembak tanpa duri. Hasil panennya pekat, dari satu tanaman hingga 30 kg buah.

Loch Tay

Wakil-wakil dari pelbagai rasa senang dengan buah beri yang manis dengan kulit yang kuat, yang tidak cedera semasa pengangkutan dan disimpan dalam jangka masa yang lama. Hasil panennya sederhana, dari satu belukar - 12 kg buah beri.

Waldo

Belukar yang tidak berduri memakan sedikit ruang. Tuai dari satu salinan - 17 kg buah.

Varieti lewat

Varieti Kumanik, buahnya matang, sangat baik kerana penuaian dituai lebih dekat dengan awal musim luruh, ketika tanaman beri lain tidak lagi berbuah.

Navaho

Cabang-cabang dari pelbagai adalah lurus, tanpa duri. Buahnya kecil dan masam. Tuai dari belukar - 15 kg buah beri.

Mahkota Tiga

Ini adalah kumanik separuh menjalar tanpa duri. Tuai - 10 kg buah beri dari belukar. Blackberry perlu ditutup sebelum fros.

Chester Thornless

Perwakilan dari varietas ini mempunyai semak semi-merayap yang memakan sedikit ruang tanpa duri. Buahnya kecil. Tuai dari satu belukar - 20 kg buah beri. Varieti ini disesuaikan dengan penurunan suhu hingga -25 ° С.

Thornfree

Pucuk pokok renek semi-spruce adalah fleksibel, tanpa duri. Buah-buahan dengan rasa masam, bentuk memanjang. Tuai - 35 kg buah beri dari belukar.

Doyle

Varieti baru ini, dengan pucuk tanpa duri yang panjang, setakat ini hanya diketahui oleh sebilangan kecil tukang kebun. Tuai dari belukar - 25 kg buah besar.

Varieti bertoleransi

Varieti ini dapat menyesuaikan diri dengan keadaan apa pun. Tetapi kekurangan cahaya dan cuaca mendung akan menjadikan buahnya masam dan lebih kecil..

Evergreen tanpa duri

Belukar dengan dahan separuh menjalar, tanpa duri. Perwakilan varietas menjaga daun di bawah penutup salji, dan pada musim bunga budaya berkembang pesat.

Agawam

Pucuknya lurus, tinggi hingga 3 m. Hasil dari semak - 10 kg buah berukuran sederhana. Blackberry tidak perlu ditutup untuk musim sejuk. Titik negatif dari varietas adalah pertumbuhan akar yang banyak, yang menyebabkan kesulitan kepada tukang kebun.

Blackberry tahan fros

Spesies kumanik yang betul dan peralihan bertolak ansur dengan suhu rendah lebih baik daripada merayap.

Berlimpah (Copiosa)

Pokok renek menempati ruang kecil, tidak ada penyedut akar. Cabang-cabangnya separa menjalar, dengan duri. Buah tart, panjang.

Kutub

Pelbagai dengan pucuk panjang dan kuat tanpa duri. Buahnya besar. Tuai dari belukar - 6 kg buah beri. Wakil-wakil dari pelbagai dapat menahan suhu hingga -30 ° С.

Arapaho

Pucuk renek tanpa duri. Beri mengandungi banyak jus dan berbentuk seperti kerucut. Blackberry mentolerir suhu hingga –25 ° C.

Apache (Apache)

Sebuah semak dengan dahan yang kuat, tanpa duri. Buah beri yang besar, manis, disimpan dengan baik, menyerupai bentuk silinder yang memanjang.

Sempit

Pucuk dengan duri. Tuai beri tart dari satu belukar - hingga 10 kg. Varietas ini tahan beku hingga -35 ° С.

Varieti yang diperbaiki

Blackberry yang dibaiki berbuah dua kali dalam satu musim. Kali pertama pada bulan Jun-Julai, yang kedua - mendekati bulan September.

Pelbagai yang terkenal ialah Reuben. Pokok renek besar dengan duri. Buahnya besar. Blackberry tidak tahan panas, lebih dari + 30 ° С, dan penurunan suhu kurang dari -16 ° С.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Pemilihan tanah

Semasa memilih tanah, penting untuk mengambil kira tahap keasidan tanah; tanah dengan tahap neutral paling sesuai. Tanah harus tepu dengan nutrien, longgar, lembab, dikeringkan.

Lokasi dan pencahayaan

Blackberry suka kehangatan. Tapak pendaratan sesuai untuk tempat yang rata, terang, terlindung dari tiupan angin.

Suhu, kelembapan, penyiraman

Akar budaya dekat dengan permukaan bumi, sehingga semak disiram secara sistematik. Kelembapan berlebihan membahayakan tanaman, mulsa dilakukan untuk menjaga keseimbangan.

Baja dan makanan

Blackberry disenyawakan dengan campuran organik setiap tahun. Sebaik sahaja perbungaan dan buah-buahan terbentuk, beri hitam diberi baja potash. Juga, tukang kebun memberi makan budaya dengan campuran yang mengandungi pelbagai bakteria bermanfaat..

Pindahkan

Tujuan pemindahan adalah untuk memperbaharui belukar. Kadang-kadang transplantasi diperlukan untuk "menghidupkan kembali" susun atur taman, atau menipiskan semak tebal.

Masa yang sesuai untuk pemindahan kumanik - musim bunga dan musim luruh.

Setiap tempoh mempunyai kelebihan dan kekurangan. Pemindahan musim bunga awal menjamin kelangsungan hidup pokok renek, tetapi sukar untuk menentukan masa yang optimum untuk pemindahan ketika tanah sudah "memanaskan" dari musim sejuk, tetapi pergerakan air dengan nutrien di tanaman belum dimulai.

Tempoh pemindahan musim luruh adalah hari terakhir bulan September atau awal Oktober. Pada musim luruh, anak benih berakar lebih cepat, tetapi penting untuk melindungi mereka pada musim sejuk. Untuk garis lintang utara, pemindahan tidak tersedia pada musim gugur, dan ini adalah tolak yang mengagumkan.

Pemangkasan

Pemangkasan dilakukan pada musim bunga, musim luruh dan musim panas.

  • Pada musim bunga, pemangkasan dilakukan untuk menghilangkan pucuk hitam dan kering yang telah mati pada musim sejuk. Ia dilakukan sebelum pembengkakan tunas muda, pada akhir April..
  • Pada musim gugur, setelah berbuah, pada pertengahan September, pucuk tua yang terkena perosak dan penyakit dikeluarkan.
  • Pemangkasan musim panas dilakukan pada bulan Jun-Julai. Cabang-cabang sisi yang terbentuk pada pucuk utama dikeluarkan menjadi lima tunas atau daun. Kerana penurunan jumlah tunas, rasa beri bertambah baik, yang menjadi besar.

Pemangkasan tidak hanya memberi nutrisi untuk cabang muda, dengan menghilangkan tunas tua, tetapi juga penembusan cahaya matahari yang tidak terhalang ke semak, perlindungan dari bakteria, peningkatan jumlah buah, memperkuat semak.

Penjagaan musim sejuk

Pada musim gugur, dahan yang berbuah dikeluarkan. Pucuk tahunan yang akan berbuah tahun depan harus ditutup dengan bahan bukan tenunan (terpal, agrofibre, jerami) untuk tempoh musim sejuk. Letakkan beg kompos di atas bahan untuk kehangatan.

Kaedah pembiakan

Kaedah pembiakan blackberry bergantung pada jenisnya.

Pembiakan oleh penyedut akar. Jalan mudah sesuai untuk pokok renek yang menghasilkan pertumbuhan. Keturunan yang terbentuk di dekat spesimen ibu, tingginya 10 cm, ditanam pada bulan Jun sehingga mereka mempunyai masa untuk berakar sebelum cuaca sejuk.

Pembiakan dengan hujung. Penyambut tetamu sesuai untuk jenis kerinting dengan cambuk elastik yang panjang. Dahan dibengkokkan dengan bahagian atasnya ke tanah basah, setelah 25 hari mereka berakar.

Pengeluaran semula oleh lapisan mendatar. Kaedah ini digunakan untuk memanjat varieti. Pada bulan Ogos, pucuk tahunan dikuburkan hingga kedalaman 20 cm, meninggalkan bahagian atas di permukaan. Selepas kira-kira 60 hari, sistem akar dan pucuk muda akan terbentuk. Mereka digali, dibahagi, ditanam di tempat tetap..

Pembiakan dengan membahagikan belukar. Penyambut tetamu sesuai untuk beri hitam tanpa pertumbuhan dan bulu mata. Belukar ibu yang digali dibahagikan kepada bahagian yang terpisah dengan akar dan ditanam di laman web ini.

Penyebaran oleh kepingan akar. Keratan akar sepanjang 10 cm disediakan pada musim bunga atau musim luruh. Mereka dibentangkan di permukaan tanah dan ditaburkan dengan tanah yang longgar. Anak benih muncul dalam seminggu.

Penyebaran dengan keratan batang. Pada musim luruh, pucuk tahunan dibahagikan kepada keratan. Mereka digali di laman web ini hingga musim bunga. Dengan sinar matahari musim panas yang hangat pertama, keratan digali, potongannya diperbaharui, disusun dalam baris, ditutup dengan bumi. Apabila semak dengan 2-3 daun sejati terbentuk, keratan ditarik keluar dari tanah. Setiap pemotongan akan mempunyai 2-3 tanaman muda dengan akar. Mereka dipisahkan, ditanam di dalam bekas. Apabila daun muncul di anak benih, mereka ditanam di tempat yang tetap..

Pembiakan dengan keratan hijau. Pada musim panas, keratan hijau dengan dua daun dipisahkan dari bahagian atas semak ibu, dirawat dengan perangsang pertumbuhan. Daun bawah setiap pemotongan dikeluarkan, meninggalkan tunggul, dan daun atas dipotong separuh. Keratan yang dihasilkan ditanam dalam bekas, diletakkan di rumah hijau. Apabila daun baru terbentuk, beri hitam dipindahkan ke laman web ini.

Pembiakan dalam air oleh tunas tidur. Pada musim gugur, keratan dengan 2-3 tunas tidak aktif dituai, diletakkan di tempat sejuk. Menjelang akhir musim sejuk, keratan diambil, dibalik dengan putaran atas dan dimasukkan ke dalam air. Tunas, ditutup dengan air, akan keluar dari keadaan tidur, dan tunas muda dengan akar akan terbentuk daripadanya. Dia ditanam di dalam periuk tanah. Pucuk dengan akar tumbuh dari tunas yang tidak aktif, yang dipisahkan dan ditanam. Kemudian mereka memasukkan putik berikutnya ke dalam air, menunggu jalan keluar.

Pembiakan oleh biji. Benih bercambah perlahan. Sebelum menanam, biji-bijian pertama kali digosok dengan merendam dalam larutan asid sulfurik. Kemudian mereka menyimpan biji dalam air cair selama 3 hari, mencampurkan biji dengan tanah basah, dan meletakkannya dalam keadaan sejuk selama 60 hari. Selepas itu, bekas dengan biji dipindahkan ke bilik dengan suhu + 20 ° C dan disemai. Mereka ditanam di tempat yang tetap apabila 4 daun sejati terbentuk untuk setiap anak benih.

Masalah yang mungkin berlaku

Oleh kerana kurangnya pengalaman dan pengetahuan di kalangan tukang kebun yang tidak berpengalaman, penyakit tidak berjangkit muncul di blackberry. Sebagai contoh, kekurangan baja menyebabkan fakta bahawa daun menjadi bernoda, berubah warna, pucuk tanaman menjadi rapuh, buahnya kecil. Dengan keasidan tanah yang tinggi, plat daun menjadi merah..

Juga penting untuk menyiram blackberry dengan betul. Kekurangan air akan menyebabkan pengeringan buah-buahan, penurunan jumlahnya. Air tidak boleh masuk ke dalam buah, jika tidak, mereka akan membusuk.

Sekiranya anda mengabaikan keperluan beri untuk berteduh untuk musim sejuk, maka tahun depan budaya tidak akan berkembang lama atau tidak akan membuahkan hasil.

Penyakit dan perosak

Blackberry boleh menderita sejumlah besar penyakit dan parasit.

  • anthracnose;
  • didimellosis;
  • septori;
  • phyllostictosis.

Rawatan untuk penyakit kulat dijalankan dengan racun kulat, misalnya, campuran larutan berair sulfat tembaga (sulfat tembaga) dan kalsium hidroksida (kapur slaked) atau sediaan biologi moden, ubat-ubatan rakyat. Tempat berhampiran semak blackberry dibersihkan daripada rumpai.

  • mozek;
  • mesh kuning;
  • tempat cincin;
  • rasa ingin tahu.

Dengan penyakit virus, tukang kebun mempunyai masa yang lebih sukar, kerana tidak ada rawatan. Pencegahan: jangan biarkan dahan tanaman kering, beli anak benih dari semaian yang telah terbukti, semburkan tanaman dengan larutan antivirus.

  • beruang;
  • Semoga Khrushch;
  • aphid;
  • kutu;
  • ulat
  • batang empedu batang;
  • kekacang.

Perosak merosakkan sistem akar, mengurangkan hasil, melemahkan tunas, mempengaruhi tunas bunga dan beri.

Kaedah kawalan: perangkap, membersihkan habuk, menanam kotoran hijau, mengumpulkan serangga, mengeluarkan pucuk yang rosak, menggunakan bahan kimia.

Sifat dan kontraindikasi berguna

Penyembuh tradisional telah lama mengetahui tentang khasiat beri hitam. Ia mengandungi monosakarida, polisakarida, serat, asid organik, vitamin. Bahan tumbuhan bermanfaat yang membentuk blackberry mempunyai sifat aktif secara biologi, dan, dengan itu, membantu melambatkan proses penuaan.

Blackberry membantu melegakan demam, radang, dan tanda-tanda demam. Penyerapan daun blackberry berkumur dengan sakit tekak dan stomatitis.

Doktor mengesyorkan menggunakan buah masak untuk sembelit, dan bukan buah masak untuk cirit-birit. Teh blackberry ditunjukkan untuk tekanan darah tinggi, gangguan pengambilan glukosa, neurosis, saluran darah yang lemah.

Beri diperlukan oleh wanita semasa menopaus, untuk menstabilkan tahap hormon, mempercepat metabolisme, dan menyelesaikan masalah kulit.

Buah-buahan blackberry mempunyai sifat diuretik, oleh karena itu ditunjukkan untuk penyakit sistem genitouriner, jatuh. Blackberry menghalang patogen dan parasit usus.

Jus blackberry segar menjimatkan dengan anemia, bronkitis dan pelbagai masalah ginekologi.

Blackberry dikontraindikasikan sekiranya berlaku reaksi alergi individu. Juga, pengambilan beri mesti dikurangkan untuk orang yang mempunyai keasidan tinggi perut dan dengan beberapa penyakit buah pinggang.

Berkat rasa yang luar biasa, sifat berharga dan mudah tumbuh, beri hitam adalah penemuan untuk tukang kebun. Tetapi, sayangnya, beri ini belum mendapat pengiktirafan dan pengedaran yang sewajarnya di mana-mana. Dan sia-sia...