Feijoa nama lain

Datang dari dataran tinggi Brazil selatan, Colombia, Uruguay dan utara Argentina. Ia tumbuh di kawasan terlindung di bahagian subtropika Caucasus, di selatan Rusia - di Wilayah Krasnodar, serta di Abkhazia, Georgia, Crimea, Turkmenistan, Azerbaijan dan Sisilia.

Penerangan biologi

Sebuah semak malar hijau yang besar hingga ketinggian 4 m. Sistem akarnya agak dangkal di tanah, bercabang padat, padat, yang merupakan ciri tumbuhan yang menyukai kelembapan. Batang dengan kulit kasar berwarna coklat kehijauan.

Daun bulat-bulat, bertentangan, bujur, kaku, di atas petioles pendek, sering terkulai, venasi bersirip; di bawahnya berwarna hijau-kelabu muda, puber, di atasnya halus, hijau gelap.

Bunga adalah empat-kelopak, axillary, tunggal, berpasangan atau beberapa dalam perbungaan corymbose, biseksual, dengan banyak (50-80) benang sari, putih di pinggir dan merah jambu ke arah pusat; mandiri (beberapa jenis sebahagiannya subur sendiri), diserbuki oleh serangga; mekar pada bulan Mei-Juni (di Hemisfera Selatan pada bulan November-Disember), di kawasan tropika dengan flushes atau remontant, tetapi jisimnya berlangsung 3 minggu, penumpahan ovari kuat, pekali ovari berguna adalah 15-17%.

Buahnya berry besar, berdaging, berair, dengan aroma dan rasa strawberi dan kiwi, hijau gelap, dari memanjang-bujur hingga bulat lebar dan lebih jarang berbentuk kuboid, dari panjang 2 hingga 5 cm, lebih jarang hingga 7 cm, dengan diameter 1.5 hingga 3-4 cm, lebih jarang hingga 5 cm, berat dari 15 hingga 60 g, jarang hingga 105-120 g, benih dikelilingi oleh bubur asam lut putih; kupas dari kuning-hijau halus hingga hijau gelap bergelombang, kadang-kadang dengan anthocyanin mekar.

Feijoa yang diklon (berakar, berakar) mula berbuah pada usia 3-4 tahun, anak benih - pada usia 6-7 tahun. Tidak ada kekerapan berbuah. Tempoh tumbuh-tumbuhan aktif feijoa di subtropik lembap berlangsung dari awal April hingga awal November (di Hemisfera Selatan, masing-masing, dari awal Oktober hingga awal Mei).

Komposisi

Buah Feijoa boleh mengandungi yodium dalam jumlah 8 hingga 35 mg setiap 100 g [4] (keperluan iodin harian bagi seseorang yang berumur rata-rata normal adalah 0.15 mg) [5].

Menggunakan

Buah Feijoa digunakan dalam memasak, menyiapkan kompot, serai, jem, selai dan salad, setelah membersihkannya digiling dan dicampur dengan gula (tanpa pengetinan lebih lanjut, siap dimakan dengan segera, salah satu kaedah memasak yang paling mudah), digunakan untuk mengisi barang bakar dan digunakan dalam mentah. Juga digunakan sebagai perasa di vodka New Zealand.

Feijoa - apa itu dan dari mana asalnya: foto dan keterangan tumbuhan eksotik

Di manakah beri feijoa eksotik tumbuh, yang rasanya seperti strawberi?

Dibasahi cahaya matahari, dia adalah kegemaran rumah hijau dan impian mana-mana tukang kebun..

Adakah mungkin untuk menanam feijoa di rumah dan di kebun di Rusia tengah?

Dari artikel kami, anda akan mempelajari segala-galanya mengenai tanaman yang tidak biasa ini, serta melihat fotonya..

Apa ini?

Feijoa adalah tanaman malar hijau yang dapat diklasifikasikan sebagai pokok dan pokok renek kecil. Nama rasmi adalah Feijoa sellowiana. Feijoa tergolong dalam keluarga myrtle, genus Akka. Perdu eksotik Feijoa mendapat namanya dari ahli botani João da Silva Feijo.

Feijoa - ketinggiannya tidak melebihi 4 meter. Kulit kayu kasar berwarna hijau-coklat, daunnya keras dan berkilau, ditutup dari dalam dengan tidur siang yang lembut, disusun menarik di dahan dalam kedudukan melintang.

Mekar

Semasa tempoh berbunga, tunas halus yang menawan dengan stamen merah jambu atau merah dan kelopak putih muncul di dahan. Pokok mekar pada bulan Mei-Jun selama 3 minggu, dalam iklim asli tempoh berbunga berulang.

Buah

Buahnya berry besar, ditutup dengan kulit zamrud gelap, berdiameter 2-5 cm, seberat sekitar 60g, dalam beberapa varietas beratnya mencapai 120g. Bahagian dalam warna merah-oren yang indah, untuk merasakan feijoa - persilangan antara strawberi dan nanas.

Lihat gambar bagaimana tumbuhan itu:


Dan gambar apa itu buah feijoa:

Tempat yang semakin meningkat

Buat pertama kalinya tanaman ini diberi nama dan dipelajari di Brazil, tetapi tidak dapat disebut sebagai negara asal feijoa, pohon ini berasal dari hutan subtropika di Amerika Selatan (Colombia, Uruguay, Argentina). Sepanjang abad yang lalu, pokok itu telah berhijrah ke negara yang berlainan dan kini dapat dijumpai:

  • Di Crimea.
  • Abkhazia.
  • Transkaucasia.
  • Eropah (Yunani, Sepanyol, Portugal).
  • Amerika Utara (pantai Pasifik).
  • Selatan Rusia.
  • Dagestan.
  • Asia Tengah.
  • Australia.
  • Zeyland Baru.

Pokok ini hidup dalam iklim subtropis, kerana ia menyukai kelembapan, sistem akarnya terletak di lapisan permukaan tanah, tidak terlalu bercabang, sehingga dapat mentolerir hujan Amerika Selatan dengan sempurna.

Penerangan mengenai varieti

Pembiak yang berminat dengan pokok liar yang berbuah dan anak benih dibawa untuk penanaman di ladang di seluruh dunia. Varieti yang paling biasa:

  1. André adalah kultivar Amerika Selatan dengan permukaan bergelombang hijau muda dan aroma yang kuat.
  2. Besson - buah bujur berwarna hijau kemerahan, naungan chestnut, bersaiz kecil atau sederhana dengan kulit licin, berasal dari Montevideo.
  3. Coolidge adalah varietas California, ia datang dalam bentuk bola atau oval, perbezaannya adalah kulit bergelombang, tetapi aromanya tidak begitu ketara, orang Amerika telah belajar mendapatkan hasil yang besar dari varieti ini.
  4. Superba adalah pelbagai jenis Amerika berbentuk pir.

Varieti tempatan dibiakkan oleh tukang kebun di setiap kawasan.

  • Varieti genre Perancis dari biji Argentina, rosleggii, berbentuk pir.
  • Choiseana dari USA rasanya seperti pisang.
  • Buah raksasa besar mempunyai kulit berkerut.
  • Round David mempunyai kulit kemerahan.
  • Magnifica mempunyai dimensi luar biasa.
  • Bubur pelbagai jenis zernista robert.

Penjagaan tanaman

Kesukaran utama penanaman adalah membiasakan tanaman dengan iklim Rusia, kerana ini dihalang oleh kelembapan atmosfer yang tinggi, yang dapat memperlambat proses berbuah. Keadaan yang semakin meningkat:

  • rumah hijau;
  • rumah hijau;
  • tingkap;
  • tanah terbuka.

Mendarat

Anda boleh menanam pokok dengan menyemai benih, dan dengan menggali akar ke tanah. Semasa tumbuh, pokok kecil yang kemas muncul.

Tanah di rumah boleh terdiri dari tanah, gambut dan pasir sungai.

Ciri penjagaan:

  1. tempat untuk pertumbuhan mestilah pada suhu 20-25 darjah;
  2. penyiraman setiap hari;
  3. perubahan tabung anak benih semasa mereka tumbuh.

Pada mulanya, pemindahan dilakukan setahun sekali, pokok dewasa dipindahkan 3 tahun sekali.

Tumbuh muncul dalam 1-2 bulan, jika benih tidak tumbuh, maka penanaman tidak berjaya, untuk meningkatkan kemungkinan percambahan, ada baiknya membuat kesan rumah hijau. Peniruan cahaya matahari dengan bantuan lampu khas juga akan membantu percambahan..

Anak benih hanya boleh bercambah di rumah atau di rumah hijau, kerana waktu menyemai - Februari-Mac tidak sesuai untuk disemai di kawasan terbuka di iklim kita. Untuk memindahkan ke laman web, diperlukan untuk menggali akar pada musim gugur, yang panjangnya 8-10 cm dan menanam di tanah di rumah hijau. Pada awal cuaca sejuk, pokok itu dapat dipindahkan ke dalam bak mandi dan dipindahkan ke rumah.

Dalam video tersebut, anda dapat melihat seperti apa feijoa dan belajar bagaimana menanam tanaman ke tanah terbuka.

Peraturan penyiraman

Akar tidak boleh berada di dalam tanah, sistem saliran adalah penyelesaian yang baik, penting bahawa tanah yang longgar menyerap air dengan baik.

Menanam varieti Akka di dalam rumah baik untuk tujuan estetik dan seterusnya dapat menikmati buah-buahan yang enak. Pokok ini mula berbuah dalam 4-5 tahun..

Berkembang di rumah hijau

Di rumah hijau, terdapat semua syarat untuk mewujudkan iklim mikro yang sesuai. Pemilik rumah hijau awam dan rumah dengan senang hati dapat menjaga pokok itu. Bagaimanapun, dia sangat memerlukan baja dengan baja. Untuk pertumbuhan ladang terbuka, yang mungkin dilakukan di rumah hijau, tidak diperlukan pemindahan. Cabang dipangkas hanya sekali setelah mencapai ukuran 30 cm.

Seni bonsai

Feijoa adalah salah satu pokok yang digunakan dalam seni bonsai Jepun. Bonsai adalah teknologi untuk menanam bonsai dalam pasu.

Menjadi spesies subtropis, pokok itu berakar pada musim sejuk pada suhu bilik, dan pada musim panas ia dapat dipaparkan di balkoni. Kemudahan ini memungkinkan untuk menanam pokok di pangsapuri. Batang berliku yang indah, mahkota bercabang lebar dan bunga kecil kelihatan sangat cantik dalam hiasan bilik.

Maklumat lebih lanjut mengenai tumbuh dan merawat feijoa boleh didapati di sini.

Kebaikan dan keburukan buah beri

Buah Feijoa tidak hanya enak, tetapi juga menyihatkan. Buah beri mengandungi vitamin kumpulan b, c dan pp, semua unsur makro dan mikro yang diketahui. Mereka mengandungi banyak yodium, yang mudah diserap, akibatnya beri diberi resep untuk rawatan hipotiroidisme..

Norma harian yodium untuk orang yang sihat hanya 0.15 mg. Makan sebilangan buah beri sahaja dapat memenuhi keperluan yodium harian anda..

Juga, beri digunakan untuk menyembuhkan masalah pada saluran gastrousus. Mereka tidak menyebabkan reaksi alahan secara sederhana. Buah dimakan segar, serta buah rebus dan jem.

Potensi bahaya pada buah feijoa:

  • risiko alahan jika anda makan lebih daripada 5 keping sehari;
  • produk ini dikontraindikasikan untuk orang yang menderita hipertiroidisme;
  • feijoa dan susu boleh menyebabkan gangguan pencernaan.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai faedah dan bahaya feijoa di sini.

Buah beri Feijoa hanya dijual pada musim luruh, jadi sangat baik jika anda mempunyai pokok berbuah sendiri dan lebih daripada satu buah yang membolehkan anda menyimpan jem yang lazat sepanjang tahun. Sudah tentu, tanaman itu berubah-ubah dan memerlukan penjagaan yang teliti, tetapi hasilnya sangat berbaloi: bunga yang indah, buah-buahan yang matang, yang menjadikan pokok keluarga Akka menjadi salah satu pilihan yang paling menguntungkan untuk menghias sebidang taman.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

feijoa

feijoa di Wikipedia
feijoa di Wikimedia Commons

Kandungan

  • 1 Rusia
    • 1.1 Sifat morfologi dan sintaksis
    • 1.2 Sebutan
    • 1.3 Sifat semantik
      • 1.3.1 Nilai
      • 1.3.2 Sinonim
      • 1.3.3 Antonim
      • 1.3.4 Hyperonim
      • 1.3.5 Hiponim
    • 1.4 Perkataan yang berkaitan
    • 1.5 Etimologi
    • 1.6 Frasaologi dan gabungan stabil
    • 1.7 Terjemahan
    • 1.8 Bibliografi

Sifat morfologi dan sintaksis

kesunit h.pl. h.
Mereka.feijoafeijoa
R.feijoafeijoa
D.feijoafeijoa
DALAM.feijoafeijoa
Tv.feijoafeijoa
Dan lain-lain.feijoafeijoa

peri - ho · a dan peri - ho · a ·

Kata nama, tidak bernyawa, feminin, tidak merosot (jenis penurunan 0 mengikut klasifikasi A. A. Zaliznyak).

Sebutan

    IPA: [fʲɪɪ̯ˈxoə]
    (fail)
    IPA: [fʲɪɪ̯xoˈa]

    Sifat semantik

    Nilai

    1. botani. spesies pokok kecil malar hijau dari genus akka myrtle keluarga ◆ Feijoa menyukai kelembapan, tidak bertolak ansur dengan udara kering dan panas. Hampir semua tanah sesuai untuknya, tetapi lebih baik - tanah yang ringan. Dia sangat responsif terhadap baja; ia diberi makan pada waktu yang sama dan mengikut kadar yang sama dengan tanaman buah lain. "Feijoa" // "Kimia dan Kehidupan", 1966 (petikan dari Korpus Nasional Bahasa Rusia, lihat Rujukan) ◆ Pada musim bunga, semak-semak feijoa berdiri seperti sejambak bunga wangi putih-merah jambu yang berbintik-bintik dengan stamen merah. Alla Druzhinina, "Buah Lambat" // "Doktor Keluarga", 2002 (petikan dari Korpus Nasional Bahasa Rusia, lihat Rujukan)
    2. buah feijoa [1] ◆ Hari ini kami makan feijoa. N [Nevskaya] membawa buah baru ke Gabunia, yang ditanam di stesen eksperimen. Mereka dipanggil feijoa. Mereka berwarna hijau muda, matte dan bujur. K. G. Paustovsky, "Kolkhida", 1934 (Petikan diambil dari Kamus Akademik Kecil Bahasa Rusia dalam 4 jilid (MAS), lihat Rujukan)

    Sinonim

    1. -
    2. -

    Antonim

    1. -
    2. -

    Hyperonim

    1. pokok, tanaman
    2. buah, buah, makanan

    Hyponyms

    1. -
    2. -

    Perkataan yang berkaitan

    Hubungan erat

    Etimologi

    Datang dari yang baru. lat. Feijoa, dinamai ahli botani Brazil João da Silva Feijó (pelabuhan. João da Silva Feijó).

    Feijoa adalah buah atau beri - di mana ia tumbuh dan bagaimana rupanya

    Buah-buahan hijau yang enak, sama pada waktu yang sama dengan kacang walnut yang belum masak atau gooseberry yang besar, muncul di rak-rak kedai pada musim gugur dan menarik minat para penikmat rasa manisnya yang luar biasa. Buah Feijoa sangat bermanfaat untuk kesihatan. Kilang ini tumbuh di selatan di kebun, tetapi kadang-kadang di rumah hijau, dan bahkan di dalam rumah..

    Apa itu feijoa: adakah buah atau buah beri, di mana ia tumbuh dan bagaimana rupanya

    Feijoa malar hijau berbuah berbentuk pokok renek atau tidak terlalu tinggi. Dihargai kerana kesuburannya.

    Untuk pengetahuan anda! Ia pertama kali ditemui hanya pada akhir abad ke-19. di Amerika Selatan, dari mana ia cepat merebak ke Eropah.

    Penampilan buah Feijoa

    Feijoa - apa itu

    Genus feijoa mempunyai nama lain - Akka Sellova (lat.Ácca sellowiana). Tumbuhan ini biasanya dikaitkan dengan keluarga Myrtaceae (lat.Myrtaceae). Ia ditemui oleh saintis J. da S. Feijo, yang menghormati nama itu diberikan kepada buah-buahan manis.

    Pokok renek atau pokok malar hijau tidak tumbuh lebih tinggi daripada 4 m.

    Feijoa: di mana ia tumbuh di alam semula jadi

    Tempat kelahiran budaya adalah subtropik dan kawasan tropika di Amerika Selatan. Hari ini, kawasan penyebaran tanaman merangkumi seluruh pelosok planet dengan tanah yang subur dan iklim yang hangat tanpa suhu musim sejuk yang negatif, termasuk di selatan Rusia.

    Nota! Rintangan frij feijoa hingga -5 ° С, tetapi perwakilan subtropis menahan sekejap sejuk untuk waktu yang sangat singkat.

    Di antara iklim tropika dan subtropika, feijoa lebih suka subtropik (contohnya, selatan Persekutuan Rusia), yang menjelaskan kehadiran ladang besar di sepanjang pantai Laut Mediterranean, di Dagestan, di selatan Wilayah Krasnodar, di Georgia, Crimea, di Caucasus, di Turkmenistan dan di Caucasus. Di sana, tanaman itu ditanam dalam jumlah yang sama dengan buah ara yang berdekatan dengannya.

    Pokok feijoa yang matang

    Seperti apa rupa pokok feijoa?

    Mahkota tanaman merebak, selebar dua kali ketinggian. Sistem akarnya cetek dan sangat bercabang, tetapi pada masa yang sama agak padat. Budaya ini bersifat hygrophilous. Batangnya ditutup dengan kulit kayu dengan permukaan coklat kehijauan kasar.

    Daun berbentuk elips sederhana atau berbentuk bujur, tumbuh di pucuk pada tangkai pendek yang bertentangan. Permukaan daunnya keras, berkulit dengan venation berbulu. Permukaan bawah lebih ringan - kelabu kehijauan dengan sedikit pubertas, dan bahagian atas berwarna hijau gelap halus.

    Bagaimana feijoa mekar

    Tunas tumbuh dari paksi daun. Mereka boleh menyendiri, berpasangan, atau dikumpulkan dalam perbungaan corymbose kecil. Semua bunga biseksual, menarik perhatian dengan stamen panjang (hingga 80 buah. Dalam corolla) yang panjang. Warna kelopak berwarna putih-merah jambu. Mereka memerlukan pendebungaan silang, kerana mereka steril sendiri. Pendebungaan dilakukan oleh serangga.

    Untuk pengetahuan anda! Di Hemisfera Utara, feijoa mekar dari Mei hingga Jun, dan di Hemisfera Selatan dari November hingga Desember. Varieti yang berbeza boleh berbunga tunggal atau remun. Pembungaan besar-besaran biasanya berlangsung sekitar 3 minggu.

    Musim Feijoa

    Anehnya, sehingga 80% ovari feijoa yang dihasilkan akan jatuh, kerana tanaman ini tidak dapat memastikan pematangan begitu banyak buah. Di Hemisfera Utara, buah berlangsung di kebun perindustrian dari April hingga November, di Selatan, buah-buahan dituai dari Oktober hingga April.

    Tumbuhan memasuki usia berbuah pada usia 6-7 tahun. Agar tidak menunggu begitu lama, anak benih untuk penanaman secara besar-besaran dicantumkan. Kaedah ini membolehkan anda mendapatkan hasil panen pertama 2-3 tahun selepas penanaman..

    Feijoa adalah buah atau buah beri

    Budaya apa yang pasti bukan sayur-sayuran. Buahnya adalah buah berry yang agak besar dan berair dengan sepal yang tidak jatuh yang tersisa di mahkota setelah berbunga. Warna kulit keras yang padat berwarna hijau tua dengan mekar antosianin. Bentuk buahnya bulat, panjangnya 2-5 cm, diameternya dari 1.5 hingga 5 cm. Berat purata beri adalah 15-60 g.

    Nota! Rasa dan aroma mengingatkan pada kiwi, nanas dan strawberi pada masa yang sama. Di dalamnya, bubur putih kekuningan lut sinar dengan rasa masam manis, yang mengandungi banyak biji.

    Cawangan Feijoa dengan buah-buahan

    Khasiat feijoa dan bahaya

    Makan buah feijoa membawa banyak faedah untuk kesihatan manusia. Mereka mengandungi vitamin C, banyak pektin, yodium, gula. Dalam 100 g hingga 50 mg vitamin C, seperti dalam banyak buah sitrus, dan yodium 2 kali lebih banyak daripada pengambilan harian orang dewasa. Semakin dekat pokok tumbuh ke pantai laut, semakin tinggi kepekatan iodin dalam buahnya..

    Untuk pengetahuan anda! Minuman yang sangat lazat dari feijoa - natakhtari sangat popular di seluruh dunia, dan di kalangan peminat hookah, pelbagai jenis Feijoa Darkseid terkenal.

    Dipercayai bahawa makan feijoa untuk orang dengan penyakit tiroid, serta kolitis ulseratif, diperlukan setelah berunding dengan doktor yang menghadiri. Iodin yang berlebihan boleh membahayakan patologi tertentu. Pengambilan beri setiap hari, selamat untuk kesihatan, hanya 1-2 keping.

    Tumbuh feijoa di rumah

    Feijoa tidak dianggap sangat biasa di kalangan tanaman dalaman yang mampu menghasilkan tanaman dalam bentuk buah-buahan yang boleh dimakan. Sebab utama untuk ini adalah ukuran yang agak besar dan keperluan tinggi untuk pencahayaan yang terang..

    Penerangan ringkas mengenai penanaman

    Hanya ada tiga cara untuk mendapatkan feijoa dewasa di rumah: menabur benih, memotong, membeli anak benih di kedai. Pilihan ketiga adalah yang terbaik, kerana tanaman seperti itu akan memasuki peringkat berbuah secepat mungkin. Anak benih berbuah hanya pada tahun ke-7 kehidupan.

    Penting! Batangnya hanya boleh dikeluarkan dari tanaman berusia lebih dari 3 tahun, jika ada.

    Oleh kerana walaupun dalam keadaan dalaman pokok itu dapat mencapai ketinggian hingga beberapa meter, ia perlu memotong mahkota setiap tahun. Ia dihasilkan pada bulan Mac atau Oktober. Kali pertama pokok dipotong apabila mencapai ketinggian 30 cm. Batang dipendekkan sepertiga. Pada masa akan datang, pengacuan dilakukan dengan melepaskan cabang yang bersaing dan yang menyebabkan penebalan mahkota.

    Segera setelah prosedur, tanaman disembur dengan larutan fungisida. Di masa depan, mereka memerhatikan bagaimana feijoa tumbuh, memantau penyiraman dan pencahayaannya.

    Pendaratan Feijoa

    Masa terbaik untuk menyemai adalah akhir Februari atau awal Mac. Untuk melakukan ini, gunakan biji yang diekstrak dari buah masak. Perlu diperhatikan bahawa bahan penanaman yang diperoleh dengan cara ini tidak dikenakan penyimpanan jangka panjang. Pulpa Feijoa dibasuh dengan sempurna melalui kain cheesecloth atau ayakan terbaik. Biji yang diekstrak dikeringkan di atas tuala kertas selama 5 hari.

    Anak benih Feijoa

    Menyemai dilakukan sejurus selepas itu di permukaan tanah yang subur (tanah liat dengan pasir dalam nisbah 1: 1). Seterusnya, bekas penanaman dibasahi dengan banyak dari botol semburan dan ditutup dengan kaca atau filem. Masa menunggu anak benih adalah sehingga 30 hari. Berapa lama masa yang diperlukan untuk menanam benih bergantung pada jenis tertentu..

    Nota! Pemilihan periuk individu dilakukan selepas penampilan sepasang daun sejati ke-3.

    Pencahayaan

    Jangan menangguhkan membuang lebihan tanaman selepas percambahan. Tahap pertumbuhan, apabila anak benih belum memperoleh daun yang benar, sangat penting. Cahaya terang sangat penting pada masa ini. Sekiranya penaburan berlaku pada musim luruh atau separuh pertama musim sejuk, maka anda harus memasang pencahayaan dengan phytolamp.

    Pilih Feijoa

    Apabila terdapat 3 pasang daun sejati pada anak benih, mereka ditransplantasikan ke dalam pasu individu dengan diameter 5-7 cm. Humus daun, kotoran busuk, serta pasir kasar (vermikulit) ditambahkan ke dalam campuran tanah.

    Untuk pengetahuan anda! Tidak kira seberapa cepat pertumbuhan tumbuh-tumbuhan muda, buah-buahan di atasnya diharapkan hanya 6 tahun kemudian..

    Menyiram

    Feijoa suka kelembapan. Apabila segumpal tanah di dalam periuk kering, tanaman dapat membuang semua dedaunan sekaligus. Ini diikuti dengan kematian dahan dan akar. Penyiraman dilakukan secara berkala melalui palet.

    Anak benih feijoa berumur 2-3 tahun

    Sekiranya tanah tidak segera menyerap semua air dari kuali, maka lebihan tidak perlu disalirkan. Tumbuhan menyerap kelembapan dengan cepat. Pada musim sejuk, feijoa diperlukan bukan hanya untuk menyiram, tetapi juga untuk menyemburkan mahkota dari botol penyembur. Penyemburan dilakukan setiap hari pada waktu malam..

    Berpakaian atas

    Feijoa memerlukan pakaian berpakaian semasa pertumbuhan aktif. Kekerapan yang disyorkan adalah setiap 2 minggu. Baja mineral harus jarang digunakan, lebih mengutamakan baja organik. Feijoa tumbuh dengan baik pada larutan kotoran burung atau mullein yang dicairkan dengan air dalam nisbah 1:15. Hasil yang baik juga ditunjukkan dengan menyiram dengan tudung abu (1 sudu besar. Sudu abu per 1 liter air, biarkan selama 7 hari).

    Penting! Pembajaan harus dilakukan hanya selepas menyiram..

    Perosak dan penyakit Feijoa

    Ketahanan budaya terhadap penyakit dinilai tinggi. Apabila anda mengikuti teknik pertanian standard dan mewujudkan keadaan yang optimum untuk pertumbuhan, anda tidak perlu risau akan kerosakan penyakit tanaman. Sebab utama penampilan penyakit, seperti reput kelabu, melanggar peraturan penyiraman. Yang kurang biasa adalah bintik daun.

    Sekiranya tanaman itu menunjukkan tanda-tanda penyakit kulat, maka ia dirawat dengan cecair Bordeaux. Kawasan yang terjejas harus dipotong dengan hati-hati dengan penangkapan tisu yang sihat. Walau bagaimanapun, ini tidak menafikan keperluan untuk mengembalikan rejim penyiraman yang betul. Rawatan racun kulat adalah langkah untuk mengekalkan daya hidup mahkota, tetapi akarnya memerlukan pengambilan kelembapan yang tetap, tetapi tidak berlebihan.

    Jejak penyakit kulat pada daun feijoa

    Daripada perosak dalaman, feijoa lebih terancam oleh hama labah-labah, serangga skala dan serangga skala palsu. Mereka menimbulkan ancaman terbesar bagi dedaunan dan pucuk muda. Larutan Celtan digunakan untuk etsa. Ubat ini dicairkan dalam bahagian 2 g per 1 liter air.

    Nota! Rawatan sebaiknya dilakukan pada waktu petang untuk mengelakkan terbakar sinar matahari pada dedaunan lembap.

    Pengukuhan semula dilakukan selepas 40 hari, jika perlu. Hujan hangat yang kerap adalah langkah lain untuk mencegah kutu..

    Perisai palsu dapat dikesan dengan pemeriksaan yang teliti di permukaan depan daun di sepanjang vena median. Cara paling berkesan untuk memerangi perosak adalah karbofos, yang diencerkan dalam kadar 5-6 g per 1 liter air. Penyelesaiannya digunakan untuk menyemburkan mahkota dari semua sisi. Satu rawatan adalah ukuran yang tidak mencukupi, diulang 2-3 kali dengan selang 5-7 hari.

    Perisai pada helaian

    Membiakkan feijoa

    Kaedah pembiakan benih jarang digunakan, kerana memerlukan masa sekurang-kurangnya 6 tahun untuk mengharapkan berbunga dan berbuah, yang terlalu lama bagi banyak tukang kebun dan penjual bunga. Ingin mendapatkan tanaman pertama secepat mungkin, anda harus menggunakan teknik keratan yang popular. Ini memerlukan tanaman yang telah memasuki masa dewasa, berumur lebih dari 6 tahun..

    Keratan Feijoa

    Waktu optimum untuk memotong keratan untuk pembiakan adalah musim sejuk, lebih baik pada bulan Februari, ketika waktu siang sudah mulai meningkat dan jumlah hari yang cerah semakin meningkat. Untuk memotong bahan penanaman masa depan, pilih bahagian tengah mahkota.

    Nota! Ranting yang sesuai untuk keratan mempunyai kulit kayu separuh. Sepenuhnya kayu atau tidak kayu tidak sesuai.

    Tanda penting kedua adalah bilangan internodes, sekurang-kurangnya ada 3. Stek keratan harus dirawat dengan stimulator rooting, dan pokok itu harus disembur dengan larutan fungisida untuk mengelakkan jangkitan.

    Keratan secara tradisional berakar pada wadah kecil dengan campuran tanah, yang harus ditambahkan serat kelapa, vermikulit, dan pasir sungai kasar. Akibatnya, tanah yang subur (hitam tanpa warna coklat) harus diperoleh, yang membolehkan kelembapan melewati dirinya dengan baik dan mampu mengekalkannya.

    Keratan yang ditanam mesti ditutup dengan penutup yang terbuat dari balang kaca atau beg plastik. Sekali sehari, mereka perlu dibuka untuk ditayangkan. Ini akan mengekalkan tahap kelembapan udara yang optimum di sekitar tanaman. Suhu terbaik untuk menjaga pada masa ini ialah 23-25 ​​° С.

    Penting! Tempoh rooting adalah 2-3 bulan, tetapi tidak semua spesimen berjaya berakar. Itulah sebabnya penting untuk meletakkan serentak beberapa cabang sekaligus untuk mendapatkan jaminan kejayaan..

    Anda boleh menanam tanaman feijoa subtropis di kebun anda, di ambang tingkap di dalam periuk, dan juga di rumah hijau di dalam tab mandi. Buah biasanya berlaku pada usia 6 tahun, tetapi dapat didekatkan. Semak atau pokok berbunga menggembirakan pemiliknya selama enam bulan dengan penampilan yang menarik dan perlahan-lahan masak buah-buahan yang enak dan sihat.

    Feijoa

    Sehingga kini, tidak semua penduduk di negara kita tahu bagaimana rupa feijoa. Sebilangan buah beri eksotik ini dikira sebagai timun kecil, sementara yang lain adalah buah alpukat. Feijoa mempunyai rasa yang samar-samar, baik strawberi atau nanas. Nampaknya sesuatu mengenai buah beri ini biasanya sukar untuk dinyatakan. Dipercayai bahawa feijoa mengandung sejumlah besar yodium kekurangan, tetapi pendapat mengenai kepekatan tinggi unsur ini dipertikaikan. Feijoa dipanggil produk "berubah-ubah" kerana ketidakupayaan buah menyimpan lebih dari seminggu, tetapi ini hanya sebahagiannya benar. Penyelidikan, yang semakin banyak dilakukan baru-baru ini, membantu membuktikan kebenaran mengenai feijoa.

    Khasiat feijoa yang berguna

    Kandungan komposisi dan kalori

    Bahan asas (mg / 100 g):Feijoa segar [1]
    Air83.28
    Karbohidrat15.21
    Serat makanan6.4
    Gula8.2
    Protein0.71
    Lemak0.42
    Kalori (Kcal)61
    Mineral
    Potasium172
    Kalsium17
    FosforusSembilan belas
    Magnesiumsembilan
    Natrium3
    Besi0.14
    Zink0.06
    Mangan0.084
    Tembaga0.036
    Vitamin
    Vitamin C32.9
    Vitamin E0.16
    Vitamin PP0.295
    Vitamin B60.067
    Vitamin B10.006
    Vitamin B20.018

    Yodium larut dalam air adalah unsur utama dalam feijoa. Tetapi penilaian kepekatannya dalam pelbagai sumber sangat berbeza..

    Oleh itu, menurut TSB, 1 kilogram beri segar mengandungi 15 hingga 25 "porsi" yang sama dengan pengambilan yodium harian yang diperlukan oleh orang dewasa (atau dari 10 hingga 20 pengambilan wanita hamil setiap hari, yang memerlukan peningkatan yodium). Secara berangka mutlak, kandungan unsur surih ini berkisar antara 2.06 mg hingga 3.9 mg per kilogram produk mentah.

    Walau bagaimanapun, dalam jadual maklumat untuk unsur surih ini, data lebih kerap diberikan dalam bentuk bahan kering. Dan dalam ungkapan ini, menurut kajian R.G. Melkadze (2007), dilakukan dengan menggunakan kaedah H.N. yang diubah suai Betulkan, 100 g feijoa mengandungi 8-9 mg hingga 35 mg yodium. Perbezaan ini (lebih dari 4 kali antara indikator) disebabkan oleh jarak wilayah tanaman (atau perkebunan) dari laut (lebih tepatnya, dari tanah yang kaya dengan yodium). Sebagai peraturan, semakin dekat ke pantai feijoa tumbuh, semakin tinggi kandungan yodium dalam buah-buahan..

    Sebagai contoh, di desa Makhinjauri, berdekatan dengan laut, kandungan yodium maksimum (35 mg / 100 g), pada jarak satu kilometer dari laut (di Kebun Raya Batumi) - 22 mg / 100 g, dan 10 km dari pantai (Ozurgeti ) - 12 mg / 100 g. Pada jarak 100 km dari laut, jumlah yodium dalam buah mendekati nilai minimum (8 mg / 100 g), tetapi masih cukup besar untuk menghilangkan kekurangan yodium ketika feijoa dimasukkan dalam diet harian [2]... Harus diingat bahawa tidak semua tanah, bahkan yang berdekatan dengan laut, sama-sama kaya dengan yodium, dan sebaliknya, terdapat banyak yodium di wilayah yang sekarang terletak jauh dari pantai, tetapi pada masa lalu diliputi oleh lautan.

    Penulis analisis variasi komposisi kimia Abkhaz feijoa menentukan dalam kajian mereka kandungan yodium dalam buah pada kadar 0,012-0,0146 mg (12-14,6 μg) / 100 g, walaupun mereka juga menilai kepekatan ini sebagai tinggi, kerana kandungan yodium dalam buah tanaman lain tidak melebihi 0.005 μg / 100 g [3].

    Walaupun pada hakikatnya "pada dasarnya" data dari pelbagai kajian menunjukkan jumlah yodium yang cukup banyak dalam buah feijoa, ada juga pendapat kritis mengenai hal ini. Khususnya, Grigory Gerasimov, MD, profesor dan pakar WHO, menganggap feijoa (serta kesemek dan kiwi) sebagai sumber yodium yang buruk, menyebut idea umum mengenai buah-buahan yang disenaraikan naif dan berpendapat bahawa di antara produk tumbuhan hanya rumput laut dapat terkumpul di dalamnya tisu sejumlah elemen berharga yang mencukupi.

    Penyelidik lebih sebulat suara dalam menilai potensi feijoa dalam menyediakan asid askorbik pada tubuh manusia. Dipercayai bahawa 100 gram vitamin C mengandungi sekitar sepertiga dari nilai harian (kira-kira 30-40 mg / 100 g, jika perlu, pengambilan 90 mg vitamin C untuk lelaki dan 75 mg untuk wanita setiap hari). Semakin masak buahnya, semakin tinggi kepekatan vitamin C. Walaupun penunjuk ini juga memungkinkan untuk variasi variasi yang ketara walaupun di kawasan tumbuh yang sama (contohnya, dari 44 mg / 100 g untuk varieti Allegro hingga 5.23 mg / 100 g untuk gred "НСР 0.5"). Dalam buah-buahan dari ladang Australia, vitamin C lebih banyak - hingga 63 mg / 100 g [4].

    Kajian yang sama melaporkan kadar tinggi flavonoid antioksidan, asid pantotenat (0.2 mg / 100 g), serat (6.8 g / 100 g), dan kalium (255 mg / 100 g). Lebih-lebih lagi, kulit buah ini yang dimakan mengandungi lebih banyak flavonoid dan vitamin C daripada pulpa..

    Buah beri Feijoa dibezakan dengan keasidan yang agak ketara (dari 1,26% hingga 2,64%) dengan dominasi asid sitrik dan jumlah asid malik, tartaric dan succinic yang jauh lebih rendah. Mereka mempunyai kandungan mineral yang tinggi, melebihi petunjuk ini pada pir, epal dan buah-buahan dari kebanyakan tanaman buah batu. Silikon dalam 100 g buah feijoa mengandungi sekitar 55-60% dari nilai harian, boron - 45-50%, kromium dan kobalt - 15%, rubidium - 10%. Fitosterol (hingga 50%), zat pektin (hingga 40%), monosakarida (dengan dominasi glukosa) dan disakarida juga dijumpai di feijoa..

    Penyembuhan sifat

    Feijoa dihargai bukan hanya kerana rasa istimewa, tetapi juga untuk khasiat perubatan dan makanannya. Buah tanaman ini digunakan untuk merawat penyakit tiroid, masalah metabolik, dan diresepkan ketika gejala aterosklerosis terjadi. Untuk tujuan terapi, feijoa digunakan dengan kekurangan asid askorbik, dan juga untuk keradangan saluran gastrointestinal, pankreas, pielonefritis.

    Walaupun terdapat pendapat yang bertentangan dalam menilai kandungan yodium dalam buah feijoa dan perbezaan yang signifikan dalam penunjuk untuk parameter ini, bergantung pada lokasi tanaman, dipercayai bahawa ketika membeli buah beri dari kawasan dengan tanah yang kaya dengan iodin, anda masih dapat memperoleh kadar harian unsur berharga dengan makan 2 hingga 7 buah sehari.

    Iodin sangat penting untuk fungsi kelenjar tiroid, yang mengawal metabolisme badan. Elemen ini juga mempengaruhi peredaran serebrum (dengan kekurangan yodium, berlaku pelanggaran fungsi kognitif). Dengan kekurangan yodium dalam tubuh wanita hamil, ketidakseimbangan hormon berlaku, yang mempengaruhi keadaan sistem saraf pusat anak yang sedang berkembang, yang akhirnya dapat menyebabkan keterbelakangan mental bayi yang baru lahir. Gejala patologi juga boleh berlaku pada orang yang sihat sebelumnya yang menghadapi kekurangan yodium kronik. Selain kelenjar tiroid, terapi yodium diperlukan untuk ovari, kelenjar susu, usus besar, mukosa gastrik, kulit.

    Feijoa dapat digunakan sebagai ubat yang dapat mencegah gangguan pencernaan dan memulihkan sistem pencernaan dengan mengaktifkan motilitas usus.

    Produk ini mempunyai sifat anti-radang, imunostimulasi, tonik, anti-sklerotik, antioksidan. Khususnya, sebatian fenolik kulit feijoa (catherine, leukoanthocyanins) menimbulkan kesan antioksidan. Terima kasih kepada mereka, pencegahan perkembangan proses onkologi juga disediakan. Kegiatan antijamur minyak pati berry feijoa dan aktiviti antibakteria terhadap Staphylococcus aureus dan Escherichia coli telah disahkan secara eksperimen.

    Vitamin P yang terkandung dalam feijoa membantu menurunkan tekanan darah, dan pektin dalam komposisi membantu menghilangkan toksin dan radikal bebas. Ini juga meningkatkan bekalan darah periferal, mencegah kerosakan sel dan, sebagai akibatnya, penuaan badan..

    Dalam bidang perubatan

    Amalan farmasi yang ada sedang mempertimbangkan kemungkinan menuai daun feijoa sebagai bahan mentah untuk penyediaan ubat. Dan ekstrak buah tumbuhan sudah ada di pasaran sekarang dalam status makanan tambahan dan suplemen herba.

    Oleh itu, sebagai contoh, anda boleh menjumpai minyak sayur kompleks dalam kapsul "Kesihatan Wanita", yang mengandungi ekstrak beri feijoa, kelp, minyak biji rami. Ubat ini diumumkan sebagai kaedah untuk menormalkan kelenjar tiroid dan mencegah perkembangan penyakit wanita.

    Dalam perubatan rakyat

    Secara tradisinya, penggunaan buah dan daun feijoa dalam perubatan rakyat lebih luas. Penyembuh menggunakan "ramuan nanas" (kerana feijoa kadang-kadang disebut) untuk mengatur perut dan usus (untuk merawat keradangan membran mukus usus besar dan kecil), melegakan sembelit, merawat penyakit Graves, gout, aterosklerosis, dermatitis pelbagai jenis, pielonefritis.

    Minyak pati buah dianggap sebagai agen anti-radang yang berkesan yang dapat mengatasi dermatitis dan menguatkan rambut. Merebus daun sebagai agen antiseptik dan penyembuhan luka diresepkan untuk periodontitis, lesi membran mukus tisu mulut dan penyakit lain pada gigi dan gusi.

    Seperti makanan kaya yodium, ubat tradisional mengesyorkan feijoa sebagai langkah pencegahan terhadap kemungkinan mabuk. Sebagai tambahan kepada langkah-langkah lain yang mengurangkan risiko mabuk (contohnya, penggunaan vitamin B6, glutargin, mezym, asid succinic, ubat koleretik, dan lain-lain), penyembuh menasihatkan untuk memasukkan feijoa dalam diet 1-2 hari sebelum hari raya, yang semestinya memudahkan kesan alkohol pada badan.

    Decoctions dan infusions

    Dalam perubatan rakyat, terutamanya decoctions dan infusions daun feijoa digunakan, lebih jarang - kulit pokok.

    • Infusi (teh) daun dan bunga untuk masalah urologi. Satu cawan (200 ml) air mendidih memerlukan 1 sudu daun kering. Teh disediakan selama 30 minit, selepas itu diminum setengah gelas dua kali sehari dengan penambahan madu. Kursus ini berlangsung selama 2 minggu.
    • Merebus daun untuk periodontitis. Dalam resipi ini, ramuan diambil dalam perkadaran yang sama (1 sudu per 200 ml air), tetapi bahan mentah direbus dengan api kecil selama 20-30 minit. Sapukan rebusan dalam bentuk losyen atau kerap membilas mulut.
    • Merebus kulit kayu untuk menyembuhkan luka kulit. Untuk menyediakan losyen, kulit pohon yang dihancurkan (1 gelas) direbus dalam satu liter air selama satu jam. Kemudian campuran ditapis, dan pembalut yang direndam dalam kaldu disapu pada kulit yang rosak.

    Dalam perubatan oriental

    Oleh kerana feijoa tidak dikenali di luar Amerika Selatan hingga akhir abad ke-19, tidak ada tradisi oriental kuno menggunakan beri ini untuk tujuan perubatan. Namun, pengikut moden yang menganut prinsip perubatan Cina dan Tibet, secara analogi, memasukkan feijoa dalam pelbagai program terapi..

    Dalam beberapa karya, buah tanaman disebut sebagai antidepresan, yang lain - antara makanan dengan sifat hepatoprotektif (yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi hati). Seperti beri masam lain, feijoa disyorkan untuk menekan tenaga paru-paru yang berlebihan. Tetapi kerana penyalahgunaan makanan masam menyokong tenaga Api, dengan kelebihannya, tidak disarankan untuk bersandar pada buah-buahan ini.

    Dalam penyelidikan saintifik

    Untuk mencari cara baru untuk memerangi pelbagai penyakit, para saintis meneliti pulpa buah feijoa dan daunnya.

    • Uji coba tabung uji pada sel telah menunjukkan bahawa minyak pati feijoa mempunyai sifat antioksidan dan melawan radikal bebas. Selain itu, ia berfungsi sebagai cytoprotector - melindungi limfosit dari kerosakan dan pengoksidaan. Terdapat bukti awal bahawa minyak pati feijoa mempengaruhi bakteria Staphylococcus aureus (S. aureus) dan jamur diploid (C. albicans). Keterukan kesannya bergantung pada dos minyak pati [5].
    • Ciri-ciri anti-radang feijoa terdapat dalam ekstrak pulpa, kulit dan buah keseluruhan. Empat jenis Appolo, Unik, bintang Opal dan Wiki Tu digunakan untuk kajian ini. Eksperimen dilakukan pada sel, mendapati bahawa di antara ketiga ekstrak tersebut, penyediaan yang dibuat dari kulit adalah yang paling berkesan, dan di antara varietasnya, Appolo menunjukkan hasil yang terbaik. Para penyelidik mendakwa bahawa dalam beberapa kes, ekstrak feijoa terbukti lebih berkesan daripada ibuprofen. Dari ini, para saintis menyimpulkan bahawa buah feijoa dapat sangat berguna dalam rawatan dan pencegahan penyakit radang, terutama yang berkaitan dengan usus [6].
    • Para saintis menguji kesan ekstrak kulit feijoa dan pulpa yang kaya dengan fenol pada sel darah merah yang terkena merkuri. Merkuri boleh memasuki tubuh manusia walaupun dengan makanan, memprovokasi pelbagai patologi: dari penyakit ginjal hingga masalah kardiovaskular. Semasa ujian, ekstrak didapati berjaya memerangi keracunan merkuri dan tekanan oksidatif. Secara umum, ekstrak kulit mempunyai kesan perlindungan yang lebih jelas, tetapi dalam beberapa parameter individu, ekstrak pulpa menunjukkan dirinya lebih baik. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk membuat kesimpulan mengenai penggunaan feijoa untuk memerangi penyakit yang berkaitan dengan merkuri [7].
    • Oleh kerana komposisinya, ekstrak daun feijoa dapat berfungsi sebagai perencat Ach di dalam tubuh, memperlambat aktiviti enzim tertentu dan pada masa yang sama meningkatkan tahap asetilkolin neurotransmitter. Ini diperlukan untuk rawatan demensia dengan badan Lewy, penyakit Alzheimer, myasthenia gravis, dll. Sebagai tambahan kepada set komponen standard (protein, karbohidrat, lemak, serat), ekstrak daun mengandungi pelbagai sebatian fenolik, termasuk flavonol (glikosida quercetin, catechins, proceanidins) [8].
    • Ekstrak Feijoa yang diperoleh dengan bantuan etanol berkesan dalam memerangi Toxoplasma. Toxoplasma adalah genus parasit yang menyebabkan toksoplasmosis pada haiwan dan manusia. Kucing sangat mudah diserang penyakit ini, tetapi kadang kala ia juga terjadi pada manusia. Walaupun penyakit ini biasanya berlanjutan tanpa komplikasi, ubat-ubatan yang ada mempunyai sejumlah batasan, sehingga para saintis berusaha mencari kaedah terapi baru. Hasil kajian in vitro disahkan setelah percubaan dengan tikus yang disuntik secara intraperitoneal dengan parasit. Apabila dirawat dengan ekstrak feijoa (100 dan 200 mg / kg / hari selama 5 hari), mereka menunjukkan kelangsungan hidup yang jauh lebih baik [9].
    • Feijoa boleh dianggap sebagai antidepresan semula jadi yang berkesan. Inilah kesimpulan yang dicapai oleh saintis Iran yang mengambil tikus albino Swiss untuk eksperimen tersebut. Mereka menjalani 2 ujian (ujian perendaman paksa dan ujian penggantungan paksa), hasilnya biasanya digunakan untuk menilai keberkesanan antidepresan. Satu kumpulan tikus diberi ekstrak buah, yang lain - ekstrak daun, dan yang ketiga (kawalan) - imipramine antidepresan. Dengan membandingkan kedua ekstrak dan ubat, didapati bahawa tikus bertindak balas dengan lebih baik dan masa imobilitas lebih pendek ketika menggunakan ekstrak feijoa. Lebih-lebih lagi, ekstrak daun lebih berkesan daripada ekstrak buah [10].
    • Ekstrak aseton Feijoa mempunyai sifat anti-barah. Ekstrak Feijoa bertindak selektif pada sel yang dijangkiti dan tidak mempunyai kesan toksik pada progenitor myeloid normal. Ekstrak ini sangat berkesan untuk leukemia, dan bahan aktif utama dalam proses ini, saintis menganggap flavone [11].

    Melangsingkan badan

    Feijoa dengan 50-70 kkal / 100 gnya tidak boleh disebut produk berkalori tinggi, tetapi jarang dijadikan asas diet. Selalunya, beri dimasukkan dalam makanan sebagai unsur makan malam yang longgar atau mendahului makan, kerana serat dan pektin dalam bubur buah meningkatkan peristaltik usus dan merangsang proses pencernaan.

    Dalam memasak

    Feijoa dimakan kebanyakan segar kerana rasanya yang digabungkan yang menyenangkan, yang mungkin mengandungi nota strawberi (strawberi), nanas, gooseberry, lemon dan kiwi, memotong buah menjadi separuh dan memakan pulpa seperti jeli. Namun, kadang-kadang "di luar kebiasaan kekanak-kanakan", bersama dengan bubur, mereka memakan kulitnya, yang memberi buah beri rasa yang pahit..

    Baru-baru ini, tradisi "selatan" telah menyebar untuk membuat makanan dan jam dari feijoa. Untuk menyediakan jem mentah, cukup untuk mengisar buah-buahan dalam penggiling daging (anda boleh bersama-sama dengan kulit), tambahkan gula pada kadar 600 g per 1 kg buah dan, setelah larut, masukkan ke dalam balang steril (bekas). Simpan jem tersebut di dalam peti sejuk, di dalam peti sejuk beku. Sekiranya perlu, mereka boleh diisi dengan pai..

    Selain itu, minuman ringan, wain, dan minuman keras dibuat dari feijoa. Jadi, untuk membuat minuman beralkohol dari feijoa di rumah, isi balang dengan buah-buahan yang dipotong separuh (atau 4 keping), tambah gula (2-3 sudu kecil per liter), tuangkan vodka, tutup rapat dan goncangkan. "Gegaran" ini diulang seminggu sekali. Minuman beralkohol disuntik selama 2-3 bulan di tempat yang gelap, setelah itu dibungkus dengan regangan.

    Walaupun rawatan haba mengurangkan faedah feijoa, ini tidak mengganggu memasak gerejakhela Georgia yang terkenal berdasarkan jus beri ini, ditebal dengan tepung, yang banyak dianggap lebih enak daripada rasa manis tradisional jus anggur atau delima.

    Dalam kosmetologi

    Berdasarkan ekstrak feijoa, yang menunjukkan kesan anti-inflamasi, antibakteria, antijamur dan hemostatik, sejumlah persediaan kosmetik dibuat:

    • campuran ubat melawan psoriasis dan memulihkan kulit,
    • antioksidan,
    • formulasi anti-couperose,
    • serum pigmentasi, anti selulit, toning dan pengetatan,
    • pasta dan bilasan rawatan mulut,
    • syampu dan perapi untuk penjagaan rambut.

    Kesan terapeutik dari minyak dan ekstrak feijoa digunakan dalam tata rias rumah dan industri kecantikan oleh pengeluar produk penjagaan kulit dan rambut. Krim dan syampu berdasarkan minyak buah feijoa dihasilkan bukan sahaja di negara luar, tetapi juga di negara-negara pasca-Soviet. Dikenali, misalnya, krim badan "Yuzu dan Feijoa" dari TM Cafe Mimi (Rusia), koktel serum untuk rambut "Lychee-Feijoa" dari Estel Professional Mohito (Rusia), gel mandi krim dengan minyak bunga "Feijoa dan pudina "Dari Vitex (Belarus) dan lain-lain.

    Keterukan kesan terapeutik bergantung pada kepekatan ekstrak feijoa dan dalam pembuatan kosmetik di rumah, ia berbeza dari 2% pada gel mandi, losyen dan krim ringan, hingga 30% pada serum pekat. Oleh itu, sebagai contoh, komposisi antiseptik dan agen anti-couperous biasanya mengandungi 5 hingga 15% ekstrak, agen pelembap - 8-10%, krim dan salap dengan kesan terapeutik - 3-10%, dan lain-lain. komposisi produk akhir pada suhu tidak melebihi 40 C. Tahap pH bahan ini adalah sekitar 4.7-4.9.

    Sebagai contoh pembuatan kosmetik buatan sendiri dengan feijoa, anda boleh memberikan resipi untuk topeng untuk kulit berminyak: bubur buah beri (1/2 cawan) ke dalam bubur dicampurkan dengan jus lemon (1 sudu besar. L.) Dan alkohol kapur barus (1 sudu besar. L.), Diterapkan pada wajah dan selepas 15 minit dibasuh dengan air suam. Untuk mendapatkan hasilnya, cukup untuk melakukan topeng seperti itu dua kali seminggu..

    Sifat berbahaya feijoa dan kontraindikasi

    Adalah dipercayai bahawa penyalahgunaan feijoa secara sistematik boleh membahayakan kerana kandungan yodium yang tinggi di dalamnya, yang tidak ditunjukkan dengan peningkatan kepekatan hormon T4 dan T3 (dengan tirotoksikosis) dan adenoma (nodul tiroid autonomi). Tetapi risiko overdosis adalah minimum, kerana penduduk negara kita (sebagai wilayah kekurangan yodium) mempunyai bahaya besar dari kekurangan unsur ini..

    Beri Feijoa juga boleh membahayakan orang yang mempunyai berat badan berlebihan dan diabetes. Anda juga tidak boleh makan buah-buahan yang belum masak. Ini boleh menyebabkan gangguan sistem pencernaan. Juga, untuk mengelakkan kegusaran, anda tidak boleh makan buah feijoa yang mengandung pektin dengan susu..

    Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai sifat bermanfaat feijoa dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial dengan pautan ke halaman kami:

    Fakta menarik

    Feijoa sering dilihat sebagai buah langka "luar negeri" yang sama sekali tidak biasa di Eropah. Ini sebahagiannya benar. Feijoa adalah rumah bagi Amerika Selatan. Tetapi hari ini di Eropah (di mana budaya itu dibawa pada akhir abad ke-19), feijoa ditanam secara meluas. Kilang ini biasa di Itali, Yunani, Perancis, Sepanyol dan Portugal. Sejak awal abad ke-20, ia telah ditanam di Wilayah Krasnodar, Crimea, Caucasus, Azerbaijan dan Turkmenistan. Terdapat ladang besar di zon subtropika benua lain: di pantai Pasifik Amerika Syarikat, di Australia, New Zealand.

    • Nama yang dikenali - feijoa - tumbuhan yang diterima sebagai penghormatan kepada penyelidik Brazil-Portugis dan naturalis Joan da Silva Feijo (Barbarosa). Namun, saintis itu sendiri meminjam nama keluarga "Feijo" dari pujaannya - ahli falsafah dari Sepanyol Benito Jeronimo Feijo, memasuki "nama samaran" ini dalam sejarah sains semula jadi. Tetapi nama alternatif untuk tanaman ini juga dapat berakar pada bahasa - Akka Sellova, yang diberikan sebagai penghormatan kepada seorang ahli botani Jerman yang mempelajari flora Brazil pada waktu yang hampir sama dengan Feijo (pada suku pertama abad ke-19).
    • Walaupun feijoa adalah tumbuhan subtropika, ia dapat menahan cuaca sejuk dengan suhu hingga -10-15 ° C.
    • Feijoa adalah salah satu dari sedikit produk yang tidak dapat diperoleh di luar musim masak..
    • Bunga Feijoa, seperti pulpa dan kulit, dapat dimakan. Mereka cukup "berair", mempunyai rasa manis yang menyenangkan.

    Pemilihan dan penyimpanan

    Semasa memilih feijoa, mereka dipandu, pertama sekali, oleh keanjalan beri dan penampilannya. Anda harus memilih buah-buahan tanpa warna gelap, bintik hitam dan jalur. Sekiranya anda ingin segera mengambil lebih banyak buah masak, maka sebelum membeli, anda harus menentukan kekerasannya dengan menekan: beri yang sangat keras belum matang dan anda harus mematangkannya di rumah.

    Sekiranya ada peluang untuk melihat contoh kumpulan feijoa yang dibentangkan di bahagian sebelum membeli, maka anda boleh memfokuskan pada warna pulpa, yang akan berkrim di tepi beri masak, dan konsistensi seperti jeli yang hampir telus dan dekat dengan pusat. Warna coklat pulpa dan gelap di atasnya menunjukkan bermulanya proses pembusukan dan keperluan untuk menolak produk seperti itu, dan pulpa putih menunjukkan kematangan buah.

    Masalah menyimpan feijoa adalah teruk, kerana musim beri ini berlangsung dari bulan September (ketika masih sangat mahal) hingga akhir Januari (ketika sudah sangat mahal). Lebih-lebih lagi, kumpulan pertama masih merupakan buah yang belum matang yang akan matang di pohon hanya pada akhir musim luruh dan awal musim sejuk..

    Feijoa sering disebut beri "berubah-ubah" kerana fakta bahawa ia tidak bertoleransi dengan baik penyimpanan. Namun, ini lebih tepat untuk buah-buahan yang sudah matang, yang tidak digalakkan disimpan lebih dari seminggu walaupun di dalam peti sejuk - mereka mulai gelap dan layu. Oleh itu, untuk pengangkutan, feijoa dikeluarkan masih belum masak dengan daging putih yang padat. Tetapi feijoa mudah masak di rumah, jika anda membiarkan buah-buahan pada suhu bilik (+ 23-25 ​​° C) di tempat yang berventilasi baik. Pada suhu yang lebih rendah, masa pematangan meningkat. Pada suhu sekitar 10 ° C, proses ini memakan masa sekitar 7-10 hari..

    Parameter tepat menjaga buah bergantung pada jenis feijoa. Oleh itu, sebagai contoh, didapati secara eksperimen bahawa pada suhu 0-2 ° C dan kelembapan 85%, varieti Sidy yang "tahan lasak", setelah penyimpanan 20 hari, "kehilangan" hanya 5% buah (mereka mulai membusuk dan berubah menjadi hitam). Buah beri yang tersisa mengekalkan kulit licin tanpa penyok atau kerosakan pada daging. Untuk varietas dengan kualiti menjaga rendah, kadar penolakan untuk tempoh yang sama adalah sekitar 20-30%. Rata-rata, selama tiga minggu penyimpanan yang betul di dalam peti sejuk, kira-kira 10-15% stok boleh terlepas. Pakar tidak mengesyorkan pembekuan feijoa. Dipercayai bahawa beri yang dicairkan mengubah sifat fizikal dan teknikalnya dan hanya dapat digunakan untuk diproses menjadi sos.

    Komposisi kimia berubah secara tidak rata semasa penyimpanan. Tetapi semasa mewujudkan keadaan untuk suasana terkawal (dengan 3% CO2 dan jumlah O2 yang sama) dalam 2/3 buah-buahan dari varietas Sidling, Superba, Allegro, dan lain-lain, adalah mungkin untuk mengekalkan komposisi kimia hampir dengan nilai awal, walaupun walaupun dalam hal ini, penurunan kandungan asid askorbik.

    Cara menanam feijoa dari biji di rumah

    Walaupun dalam keadaan yang menguntungkan secara semula jadi tanaman ini mencapai ketinggian 4-6 meter, di bilik dan di loggias, feijoa biasanya tumbuh tidak lebih dari 1-2 meter. Kesan hiasan ditingkatkan dengan mahkota yang terbentuk dengan baik, dihiasi dengan bunga putih-merah jambu empat anggota dengan banyak stamens merah, yang muncul di dahan pada pertengahan musim bunga seawal 3 tahun selepas penanaman.

    Oleh kerana feijoa adalah tumbuhan yang menyukai cahaya, untuk mempermudah perawatannya, lebih baik ditaburkan pada akhir musim sejuk dengan bertambahnya waktu siang - maka pencahayaan tambahan tidak diperlukan.

    1. 1 biji. Untuk menanam feijoa, buah lembut matang dipilih dari biji (jika perlu, ia dimasak di tempat yang berventilasi baik, hangat dan cerah). Buah dipotong, dan biji dipisahkan dari pulpa dengan menyebarkannya ke atas tisu yang padat, diikuti dengan mencuci di bawah air yang mengalir. Apabila kain dan biji kering, mereka boleh dicurahkan ke dalam periuk..
    2. 2 Menyemai. Tanah biji Feijoa mestilah campuran rumput dan pasir dalam perkadaran yang sama. Selalunya, rumput, pasir dan humus diambil dalam kadar yang sama. Di bahagian bawah periuk, saliran dibentangkan (tanah liat atau pasir yang diperluas). Benih tidak menggali, tetapi diedarkan secara merata ke atas permukaan tanah dan sedikit ditekan, tetapi dengan mengambil kira hakikat bahawa cahaya mesti jatuh pada mereka untuk percambahan. Kadang-kadang, untuk memudahkan penyemaian, biji-bijian dicampurkan dengan pasir, yang kemudian tersebar di permukaan periuk. Tanah dibasahi dari penyembur dengan larutan kalium permanganat berwarna merah jambu.
    3. 3 Percambahan. Tanah yang dibasahi ditutup dengan filem telus atau balang kaca, dan periuk diset dalam kehangatan dan cahaya. Tanah atas mesti dijaga lembap hingga muncul tunas (setelah sekitar 2-4 minggu). Dalam kes ini, ia mesti disiarkan setiap hari, dan kondensat harus dikeluarkan dari dinding dalaman "rumah hijau". Setelah muncul, anak benih harus menipis, mengeluarkan semua yang lemah dan tidak dapat diatasi.
    4. 4 Memetik. Feijoa ditanam di dalam pasu kecil yang terpisah semasa pembentukan 2 hingga 4 pasang daun sejati dalam tanaman. Untuk melakukan ini, ambil 6 bahagian tanah sod, 4 bahagian humus daun, dan satu bahagian pasir dan baja kasar. Tumbuh-tumbuhan memerlukan penyiraman bah secara berkala dan pelembapan semburan setiap hari semasa tempoh udara dalam ruangan kering. Pemakaian top semasa pertumbuhan aktif dilakukan dengan baja organik dan / atau mineral setiap 2 minggu.
    5. 5 Pemindahan dan pemangkasan. Dalam tiga tahun pertama, feijoa dipindahkan tiga kali, kemudian dua tahun sekali, dan semak tua dipindahkan tidak lebih dari 1 kali dalam 5 tahun. Ini harus dilakukan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar rapuh. Untuk membentuk mahkota, semua proses dan pucuk secara berkala dikeluarkan dari bahagian bawah batang. Lakukan ini, jika perlu, sama ada pada awal musim bunga atau akhir musim luruh..

    Secara umum, feijoa dianggap sebagai tanaman yang tidak bersahaja, yang mungkin menghabiskan masa dari musim bunga hingga musim luruh di balkoni yang tidak berlindung atau di taman. Sebilangan besar bunga tidak akan memberi ovari, tetapi ini adalah kekhususan tanaman itu sendiri, tidak merawatnya - pekali ovari berguna dalam feijoa adalah sekitar 15%.

    Walaupun begitu, walaupun penuaian kecil akan menggembirakan anda dengan buah-buahan yang jarang dan enak, yang, dengan perawatan yang tepat, dapat memberi tukang kebun amatur vitamin dan mikroelemen yang berguna, terutama jika kandungannya di dalam tanah disesuaikan dengan pembuahan tepat pada masanya.

    1. Pangkalan data nutrien nasional AS, sumber
    2. Pencapaian baru dalam kimia dan teknologi kimia bahan mentah tumbuhan: bahan persidangan III All-Russian. 23-27 April 2007: dalam 3 jilid. / ed. N.G. Bazarnova, V.I. Markin. Barnaul: Rumah penerbitan Alt. un-ta, 2007.- Pengumpulan yodium dalam buah feijoa (feijoa sellowiana berg) di subtropika Georgia, R.G. Pusat Ilmiah Melkadze Kutaisi dari Akademi Sains Nasional Georgia, Kutaisi (Georgia).
    3. Abshilava A. N., Prichko T. G. Varietal penilaian komposisi kimia dan parameter teknikal buah feijoa yang tumbuh dalam keadaan Abkhazia // Buah dan tanaman anggur di Selatan Rusia. 2011. No. 10 (4). Hlm 116-125.
    4. Phan A.D.T., Chaliha M., Sultanbawa Y., Netzel M.E. Ciri-ciri Pemakanan dan Aktiviti Antimikrobial Feijoa Tumbuh Australia (Acca sellowiana). Makanan. 2019 1 Sep; 8 (9). pii: E376. doi: 10.3390 / makanan8090376.
    5. Smeriglio A., Denaro M., De Francesco C., Cornara L., Barreca D., Bellocco E., Ginestra G., Mandalari G., Trombetta D. Feijoa Peel Fruit: Ciri Mikro-morfologi, Penilaian Profil Fitokimia, dan Sifat Biologi dari Minyak Pentingnya. Antioksidan (Basel). 2019 19 Ogos; 8 (8). pii: E320. doi: 10.3390 / antiox8080320.
    6. Peng Y., Uskup K.S., Ferguson L.R., Quek S.Y. Pemeriksaan Sifat Sitotoksisitas dan Anti-Keradangan Ekstrak Feijoa Menggunakan Model Sel yang Diubahsuai secara Genetik yang Mensasarkan Jalur TLR2, TLR4 dan NOD2, dan Implikasi Penyakit Usus Peradangan. Nutrien. 2018 31 Ogos; 10 (9). pii: E1188. doi: 10.3390 / nu10091188.
    7. Tortora F., Notariale R., Maresca V., Good KV, Sorbo S., Basile A., Piscopo M., Manna C. Ekstrak Feijoa Feowoa kaya dengan Phenol (Jambu Nanas) Melindungi Sel Darah Merah Manusia dari Selular yang Diinduksi Merkuri Ketoksikan. Antioksidan (Basel). 2019 Jul 11; 8 (7). pii: E220. doi: 10.3390 / antiox8070220.
    8. Mosbah H., Chahdoura H., Adouni K., Kamoun J., Boujbiha MA, Gonzalez-Paramas AM, Santos-Buelga C., Ciudad-Mulero M., Morales P., Fernández-Ruiz V., Achour L., Selmi B. Sifat pemakanan, pengenalpastian sebatian fenolik, dan aktiviti penghambatan enzim daun Feijoa sellowiana. Biokimia Makanan J. 2019 Nov; 43 (11): e13012. doi: 10.1111 / jfbc.13012.
    9. Ebrahimzadeh MA1, Taheri MM1, Ahmadpour E2, Montazeri M3.4, Sarvi S3.5, Akbari M3, Daryani A. Kesan Anti-Toxoplasma Ekstrak Metanol Feijoa sellowiana, Quercus castaneifolia, dan Allium paradoxum. J Farmakopuncture. 2017 Sep; 20 (3): 220-226. doi: 10.3831 / KPI.2017.20.026.
    10. Mahmoudi M., Ebrahimzadeh M.A., Abdi M., Arimi Y., Fathi H. Aktiviti antidepresan buah Feijoa sellowiana. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2015 Jul; 19 (13): 2510-3.
    11. Bontempo P., Mita L., Miceli M., Doto A., Nebbioso A., De Bellis F., Conte M., Minichiello A., Manzo F., Carafa V., Basile A., Rigano D., Sorbo S., Castaldo Cobianchi R., Schiavone EM, Ferrara F., De Simone M., Vietri M., Cioffi M., Sica V., Bresciani F., de Lera AR, Altucci L., Molinari AM Flavone semula jadi yang berasal dari Feijoa sellowiana menggunakan tindakan anti-kanser yang menunjukkan aktiviti penghambatan HDAC. Int J Biochem Cell Biol. 2007; 39 (10): 1902-14. Epub 2007 25 Mei.

    Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

    Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!