Feijoa eksotik: tumbuh di rumah, di ladang terbuka, bagaimana ia tumbuh dan mekar, pembiakan dan foto

Feijoa berasal dari keluarga Myrtle, klan Akka. Juga disebut Akka Sellova atau ramuan nanas.

Tanah Air - Amerika Selatan. Pada tahun 1900, kilang itu dibawa ke Yalta, dan kemudian merebak ke seluruh Crimea..

Di manakah feijoa ditanam? Belukar juga tumbuh di selatan Rusia, di Georgia, Turkmenistan. Di mana iklim hangat feijoa ditanam di luar rumah, dan di mana iklim sejuk ditanam di ambang tingkap atau di taman musim sejuk.

Cara menanam feijoa di rumah, cara menanam, ciri penjagaan dan foto rumput nanas - anda akan menemui semua yang anda perlukan dalam artikel ini.

Penanaman luar

Akka boleh menjadi hiasan untuk mana-mana taman atau rumah. Jadi bagaimana menanam feijoa di kebun?

Feijoa dihargai kerana penampilannya yang estetik, berbunga yang indah dan buah-buahan yang enak dan sihat.

Semasa menanam feijoa di ladang terbuka, anda boleh membentuk tanaman dengan semak dan pokok.

Perhatian! Penanaman rumput nanas di luar rumah hanya boleh dilakukan di iklim yang hangat. Sekiranya musim sejuk di kawasan anda sejuk, anda boleh menanam feijoa dalaman.

Kilang ini dapat menahan suhu serendah –10. Dengan fros yang lebih teruk - Akka membeku hingga ke akar dan mula tumbuh semula pada musim bunga.

Sekiranya anda ingin menghias taman anda dengan rumput nanas, dan tidak tinggal di Crimea atau Caucasus, anda boleh "memindahkan" semak ke taman musim sejuk untuk musim sejuk.

Ini adalah ciri-ciri tumbuh akka di luar rumah. Bagaimana feijoa tumbuh di rumah baca terus.

Berkembang di rumah

Rumput nanas tergolong dalam tanaman yang tidak bersahaja. Oleh itu, di rumah, feijoa akan berakar dengan sempurna..

Semasa menanam feijoa di rumah, penting untuk diingat bahawa tanaman itu fotofil, tetapi sinar langsung dapat menyebabkan luka bakar, jadi perlu menjaga tanaman dalam cahaya yang tersebar. Pada musim panas, disyorkan untuk mengeluarkan bateri ke udara segar - di balkoni atau di luar.

Penanaman, keperluan tanah

Bagaimana cara menanam feijoa jika keadaan cuaca memungkinkan? Kemungkinan menanam akk di tanah terbuka pada bulan Mac - April. Semasa menanam dan merawat feijoa di kebun, syarat khas tidak diperlukan. Semasa menanam anak benih feijoa, mereka perlu ditempatkan pada jarak 4 m antara satu sama lain.

Sebelum menanam feijoa di rumah, anda perlu membeli substrat untuk menanam akka bilik, atau anda boleh menyediakannya sendiri: campurkan dalam bahagian yang sama dengan tanah dan tanah, gambut dan pasir.

Anda perlu memindahkan tanaman rumah setiap tahun untuk 3 tahun pertama, kemudian setiap 2 hingga 3 tahun. Dengan setiap pemindahan, pot bunga diambil 8 - 10 cm lebih besar daripada yang sebelumnya.

Sebilangan bumi tersisa di sekitar akar. Sekiranya sistem akarnya sangat besar, anda boleh memangkas sedikit sebelum meletakkan di periuk baru..

Pencahayaan, kelembapan dan penyiraman

Feijoa, seperti semua penduduk selatan, menyukai cahaya. Oleh itu, di rumah, anda perlu menyimpannya di sebelah cerah, dan dalam cuaca panas, bawa ke balkoni atau jalan.

Dengan cahaya yang tidak mencukupi, akka tidak berbuah, pucuknya meregang dan tanaman kehilangan penampilan hiasannya.

Perlu melindungi rumput nanas dari sinar langsung terik. Dalam cahaya rendah, untuk menanam feijoa di rumah, anda perlu menerangi dengan lampu pendarfluor.

Akka suka air. Penyiraman pada musim panas mesti banyak, tetapi pastikan tanah tidak menjadi basah. Air kerana lapisan atas mengering. Pada musim sejuk, air mestilah sederhana, tetapi tidak boleh kering..

Rejim suhu

Semasa pembentukan bunga feijoa, suhu 21-24 ° C diperlukan.

Pada musim sejuk, Akka berehat, 10-14 ° C akan mencukupi.

Pokok kebun tahan -10 pada musim sejuk, beberapa hingga -15.

Pembiakan

Terdapat beberapa cara untuk membiakkan feijoa:

    biji. Benih diperoleh dari buah masak. Benih dipisahkan dari pulpa, dibasuh dan dikeringkan. Bahan sedemikian sesuai untuk ditanam selama 3 tahun. Sebelum menanam, benih dibasmi kuman, misalnya, dengan larutan mangan yang lemah.

Benih dituangkan ke tanah dan ditaburkan dengan lapisan tanah kecil di atasnya. Beg plastik diletakkan di atas periuk. Simpan di tempat yang hangat dan gelap. Cahaya akan diperlukan semasa benih bercambah. Anda tentu saja boleh membeli benih di kedai, tetapi lebih baik mempersiapkan diri;

  • keratan. Keratan 8 - 20 cm dipotong dengan beberapa helai, lebih baik diambil dari tengah mahkota. Ini dilakukan pada akhir musim luruh - awal musim sejuk. Sebelum menanam, anda boleh menyimpannya selama kira-kira sehari dalam stimulator pembentukan akar. Kemudian ia tersekat ke dalam tanah dan ditutup dengan balang atau selofan. Anda perlu melakukan pengudaraan dan penyiraman secara berkala. Mereka ditanam di tempat tetap setelah munculnya akar;
  • proses akar. Cara paling senang jika anda sudah mempunyai feijoa. Semasa pemindahan, sebahagian akar dipisahkan dan disimpan dengan teliti.
  • Menanam feijoa di rumah dari biji adalah proses yang sangat menyusahkan. Dan buahnya akan muncul hanya selepas 5-6 tahun. Penyebaran dengan keratan lebih mudah jika tidak ada tanaman dari mana anda dapat mengambil bahagian dari akarnya. Kerana penanaman akar memberikan hasil yang terbaik.

    Proses pertumbuhan

    Akka adalah salah satu yang paling cepat berkembang. Ketinggian bergantung pada keadaan penahanan.

    Di rumah tumbuh 1 - 2 m, di kebun - hingga 6 m (rata-rata 2 - 3 m).

    Sistem akar tumbuh dengan kuat. Oleh itu, semasa melakukan pemindahan, disarankan untuk membuang bahagian akarnya..

    Bahagian yang dipangkas boleh menjadi bahan penanaman yang sangat baik. Untuk menahan pertumbuhan pokok ke atas, perlu mencabut pucuk muda setinggi 20 cm.

    Pemangkasan berat tidak digalakkan; ini akan mengurangkan buah. Anda hanya perlu mengeluarkan lebihan cawangan sekiranya mahkota terlalu padat dan memotong pucuk yang sakit dan kering.

    Jangka hayat Feijoa sangat berbeza, bergantung pada suhu, penyiraman, pencahayaan. Di Sochi, terdapat spesimen yang berumur lebih dari 70 tahun..

    Untuk pertumbuhan dan penuaian yang baik, Akku perlu diberi makan dari musim bunga hingga musim luruh. Lebih baik membaja secara bergantian dengan baja organik dan mineral setiap 2 hingga 4 minggu.

    Mekar

    Tumbuhan itu mekar dengan indah - bunga feijoa berwarna putih di luar, dan berwarna merah di dalamnya, dengan benang sari panjang yang terang.

    Tempoh berbunga feijoa adalah panjang (hingga sebulan). Di rumah - dari Mei hingga Jun. Di padang terbuka, dalam keadaan yang baik mekar pada bulan Jun.

    Bagaimana feijoa mekar dalam foto di bawah:

    Buah

    Ovari Feijoa mula terbentuk setelah 3 - 4 tahun jika tumbuh dari keratan, setelah 5 - 6 tahun - apabila feijoa dibiakkan oleh biji. Sekiranya varietas tidak melakukan pendebungaan sendiri, anda perlu menanam beberapa spesimen..

    Dalam bentuknya, buah beri serupa dengan lemon, panjang 4-7 cm. Rasanya menyerupai kiwi, strawberi dan nanas pada masa yang sama. Pematangan berlaku pada bulan Oktober - Disember. Buah-buahan masak jatuh dari pokok. Dalam keadaan yang baik, dalam iklim yang hangat, satu belukar memberikan 5 - 30 kg buah.

    Aplikasi buah

    Selain rasanya yang enak, feijoa mempunyai banyak kualiti yang berguna. Buah-buahan mengandungi:

    • Iodin. Dalam kuantiti yang banyak dalam komposisi sebatian larut air yang mudah diserap oleh badan. Norma harian orang dewasa dibekalkan dengan 1-2 buah.
    • Vitamin, terutamanya C.
    • Pektin.
    • Selulosa.
    • Gula, asid, minyak pati.

    Buahnya mempunyai sifat anti-radang yang baik.

    Itu membenarkan penggunaan feijoa untuk rawatan penyakit saluran gastrousus, ginjal, hati, pankreas.

    Juga digunakan untuk penyakit kelenjar tiroid dan sebagai sumber vitamin C.

    Feijoa membantu dengan baik dalam memerangi Staphylococcus aureus dan E. coli. Baca lebih lanjut mengenai sifat penyembuhan feijoa, dan juga mengenai siapa yang boleh menggunakan buah ini, dan siapa yang tidak boleh, baca di sini.

    Sangat menarik bahawa feijoa, yang tumbuh di dekat laut, mempunyai buah yang paling berguna dan lazat..

    Betul makan buah-buahan masak segar - dengan cara ini manfaat untuk tubuh akan maksimum. Kematangan diperiksa oleh jenis pulpa: dalam buah yang masak, ia telus. Sekiranya buahnya sedikit belum matang, ia akan sampai ke rumah dalam beberapa hari, dan jika pulpa sudah gelap, maka anda tidak boleh menggunakannya.

    Semakin besar buahnya, semakin berguna. Feijoa digunakan dalam memasak untuk penyediaan marmalade, pengawet, minuman. Malah anggur herba nanas dibuat.

    Penyakit dan perosak

    Terdapat beberapa kemungkinan masalah dengan tumbuh feijoa:

    Kekalahan dengan perisai palsu.
    Tumbuhan muda sangat rentan, bahkan boleh kehilangan dedaunan. Langkah kawalan terbaik adalah pencegahan - daun dan batang dicuci secara berkala dengan larutan sabun.

    Sekiranya perosak muncul, mereka secara manual akan dikeluarkan dari tanaman dengan sikat lembut. Dan kemudian cawangannya dirawat dengan air sabun. Prosedur diulang seminggu sekali hingga 5 kali. Tanah di bawah feijoa ditutup untuk mengelakkan sabun masuk ke dalam tanah. Atau anda boleh menyembur dengan larutan karbofos: 5 g dicairkan dalam 1 liter air. Dua prosedur selalunya cukup.

    Tungau labah-labah merah.
    Muncul dalam keadaan kelembapan udara rendah. Amaran dengan penyemburan tanaman secara berkala.

    Penyakit kulat.
    Kemungkinan dengan tanah yang terendam air. Mematuhi peraturan penyiraman yang betul akan membantu mengelakkan penyakit.

    Di taman, untuk pencegahan penyakit dan kerosakan perosak, penyemburan dengan 1% cecair Bordeaux digunakan.

    Setelah tumbuh feijoa di rumah, anda akan menerima bukan sahaja tanaman hiasan yang indah, tetapi juga buah-buahan yang sihat dan lazat. Ramuan nanas agak mudah dijaga. Hiasi taman musim sejuk anda dengan potongan eksotik baru.

    Video berguna

    Cara menanam feijoa, bagaimana tanaman tumbuh di rumah, lihat video berikut:

    Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Dan feijoa sudah matang. Bentuk buah-buahan dan sayur-sayuran eksotik sebelum menuai

    Buah-buahan dan sayur-sayuran harus ada di menu semua orang. Sifat unik mereka membantu menjaga kesihatan selama mungkin. Namun, tidak semua orang tahu rupa mereka sehingga mereka matang. Harus diingat bahawa dari sudut pandang botani, buah adalah bahagian tanaman yang mengandung biji. Ketahui rupa buah-buahan dan sayur-sayuran eksotik sebelum menuai.

    Kacang tanah

    Ia adalah ramuan tahunan keluarga kekacang yang berasal dari Amerika Selatan dan tingginya tidak melebihi 35 cm. Bunga berwarna kuning. Buah-buahan, walaupun terbentuk di bahagian udara tanaman, masak di tanah.

    Pucuk Brussels

    Kubis ini tumbuh dalam pusingan ke atas. 100 gram pucuk Brussels hanya menyediakan 43 kalori, 0 gram lemak, 9 gram karbohidrat (di antaranya 2.2 gram gula dan 3.8 gram serat) dan lebih daripada 3 gram protein.

    Nanas

    Buah wangi dengan rasa manis dan masam. Ia mengandungi vitamin A, B, B1, C, serta garam beta-karoten, kalium, magnesium dan mineral. Seperti yang anda lihat, anda tidak perlu menuai di pokok, kerana nanas tumbuh di batang tanaman..

    Koko

    Ini adalah nama yang diberikan kepada biji yang dihasilkan oleh pokok kakao, yang kemudian digiling menjadi serbuk. Koko adalah bahan mentah utama untuk membuat coklat. Ahli kardiologi memanggil coklat gelap, yang mengandungi 70% koko, "aspirin manis" kerana mengurangkan penyakit jantung dan trombosis. Para saintis menghargai kesan antioksidan positif produk ini.

    Alpukat

    Buah yang sangat berguna untuk tubuh manusia. Dia berasal dari Mexico dan Guatemala. Alpukat digunakan dalam pelbagai bidang kerana banyak khasiatnya yang bermanfaat. Topeng, pelbagai masakan, hiasan, gula-gula dibuat daripadanya..

    Asparagus

    Rasanya hebat dan mempunyai faedah kesihatan yang hebat. Sayuran ini jarang dimakan di negara kita, tetapi sangat dihargai di negara-negara Barat. Asparagus adalah sayur yang hampir dengan bawang, walaupun tidak menyerupai penampilan atau rasa. Makan asparagus mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia. Ia mempunyai sifat anti-penuaan, dianggap sebagai afrodisiak, melindungi dari barah, melegakan kesakitan dan keradangan di dalam badan, mencegah osteoporosis, dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan kecacatan kelahiran..

    Feijoa ketika musim ini mula dijual. Musim Feijoa dalam keadaan penuh, jangan ketinggalan!

    Bahan popular

    Hari ini:

    • 5 sarapan pagi yang betul.
    1. Feijoa ketika musim ini mula dijual. Musim Feijoa dalam keadaan penuh, jangan ketinggalan!
    2. Bilakah musim feijoa di Rusia. Di manakah feijoa tumbuh?
    3. Musim Feijoa ketika. Makanan dengan tukang masak
    4. Musim Feijoa di Rusia. Ciri-ciri yang bermanfaat
    5. Feijoa adalah musim masak. Apa itu buah atau beri feijoa
      • Bau dan rasa
    6. Musim Feijoa di Krasnodar. Semua mengenai kelebihan buah feijoa
      • Buah Feijoa
      • Ciri-ciri komposisi
      • Khasiat buah dari Amerika Latin
      • Bagaimana buahnya digunakan?
      • Sifat berbahaya
    7. Musim Feijoa. Buah Feijoa
    8. Feijoa dengan resipi madu untuk musim sejuk tanpa memasak. Feijoa dengan madu. Ciri-ciri yang bermanfaat. Resepi
      • Resipi Feijoa dengan madu dan lemon
      • Feijoa dengan madu dan walnut
    9. Penanaman Feijoa di rumah. Berbuah Feijoa

    Feijoa ketika musim ini mula dijual. Musim Feijoa dalam keadaan penuh, jangan ketinggalan!

    Sumber yodium yang kuat, produk semula jadi.

    Buah Feijoa adalah salah satu dari beberapa buah yang mengekalkan musiman yang ketara. Mereka mula muncul di rak mulai pertengahan September, dan musim berlangsung hingga akhir Januari. Tetapi rasa terbaik dan harga terendah untuk beri ini adalah pada bulan November. Jangan lepaskan!

    Feijoa adalah tanaman malar hijau dari keluarga myrtle, yang berasal dari Amerika Selatan. Tumbuhan ini tumbuh di bahagian subtropika Caucasus, di selatan Rusia (Wilayah Krasnodar), serta di Crimea dan Azerbaijan.

    Buah feijoa yang masak mempunyai warna hijau yang kaya, dan rasanya mengingatkan pada nanas, kiwi dan strawberi pada waktu yang sama... anda dapat menikmatinya sepenuhnya jika anda memotong buah beri separuh dan memakan pulpa berair dengan sudu. Sedap!

    Kulit peijia yang pekat merosakkan rasanya sedikit, tetapi harumnya luar biasa dan mengandungi banyak sebatian fenolik - antioksidan yang mempunyai sifat anti-barah. Agar tidak membuang harta karun seperti itu, adalah bijaksana untuk mengeringkannya dan menambahkannya ke teh.!

    Feijoa unik kerana kandungan yodiumnya dapat dibandingkan dengan makanan laut (hingga 50 mg per 100 g pulpa. Buah-buahan dianjurkan untuk merawat penyakit tiroid yang berkaitan dengan kekurangan yodium dalam tubuh.

    Penyakit tiroid.
    Ia juga berguna untuk menggunakannya untuk aterosklerosis, kekurangan vitamin, penyakit saluran gastrointestinal dan pielonefritis. Feijoa menguatkan sistem imun dan berkesan melawan selsema.

    Jem feijoa mentah adalah kaedah paling selamat untuk mengekalkan komposisi buah-buahan ini yang berharga. Gunakan resipi dari "Ini sangat mudah! Bahan.
    1 kg feijoa.
    1 kg gula.

    Penyediaan dan permohonan.
    Basuh buah-buahan sehingga bersih, potong ekornya.
    Perahkan beri bersama dengan kulit melalui penggiling daging, campurkan dengan gula, masukkan ke dalam balang yang disterilkan. Jem mentah disimpan di dalam peti sejuk sehingga 2 bulan.
    Untuk rawatan tiroid, ambil 1 sudu besar. l. dana pada waktu pagi dan petang selama 10 hari. Kemudian berehat untuk tempoh yang sama.

    Agen profilaksis dan terapeutik yang sangat baik yang membolehkan anda mengatur kandungan yodium dalam badan dengan lembut! Semasa musim, saya mencuba makan sebilangan buah beri segar setiap hari, saya juga mengeringkannya sehingga saya dapat minum teh vitamin aromatik hingga musim bunga.

    Bilakah musim feijoa di Rusia. Di manakah feijoa tumbuh?

    Kawasan subtropika di Amerika Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran feijoa: Paraguay, Brazil Selatan, Uruguay dan Argentina Utara.

    Sebagai pokok rimbun, pokok ini tumbuh di hutan liar di Amerika Selatan. Feijoa adalah tanaman subtropika dan semua peluang menanamnya di kawasan tropika tidak berjaya.

    Pada akhir abad ke-19, feijoa dibawa ke Perancis, kemudian pada tahun 1900 ke Sukhumi dan Yalta, dan pada awal abad ke-20 ke California, di mana buah eksotik ini menyebar dengan baik. Pada tahun 1913, pokok buah dibawa ke Itali dan seluruh Mediterranean. Tumbuhan jalur subtropika ini juga telah menakluki lebih banyak wilayah utara. Di semenanjung Crimean, sebatang pokok buah dapat menahan embun beku hingga -11C tanpa kerosakan.

    Pada masa ini, feijoa ditanam terutamanya di plot peribadi di Azerbaijan, Georgia dan Wilayah Krasnodar..

    Feijoa sangat popular di kalangan penanam bunga amatur yang menanamnya seperti pokok eksotik dalam keadaan tertutup.

    Feijoa sering digunakan untuk penanaman hiasan kerana bunga dan daunnya yang cantik dengan warna keperakan. Di beberapa negara yang panas, taman dan dataran masih dihiasi dengan pokok buah feijoa..

    Musim Feijoa ketika. Makanan dengan tukang masak

    Musim feijoa berlangsung dari bulan September hingga Disember. Buah apa itu, bagaimana ia berguna dan bagaimana memasaknya, kata tukang masak restoran "Seven Friday" Dmitry Kotov.

    - Buah feijoa?

    - Feijoa, atau akka, adalah semak malar hijau yang indah dari keluarga myrtle, yang menghasilkan buah-buahan yang sangat menarik - beri hijau, bujur atau bujur, dengan aroma khusus yang cerah, pulpa halus dan rasa lega yang pada masa yang sama menyerupai nanas, strawberi dan pisang. By the way, feijoa mempunyai daun dan bunga yang indah - di Eropah ia digunakan untuk tujuan hiasan, ditanam di dataran dan taman. Tanah air feijoa adalah wilayah subtropika di Amerika Selatan, Brazil Selatan, Argentina Utara, Paraguay, Uruguay. Pada akhir abad kesembilan belas, feijoa muncul di Perancis, dari mana ia kemudian dibawa ke Yalta dan Sukhumi, kemudian ke California, Itali dan seluruh Laut Tengah. Di Crimea, feijoa berjaya menyesuaikan diri dengan musim sejuk - ia dapat menahan frosts sepuluh darjah tanpa kerosakan yang ketara. Hari ini feijoa juga ditanam di Georgia, Azerbaijan, Wilayah Krasnodar. Anda boleh menanam feijoa di rumah dan juga memperoleh hasil yang baik..

    - Feijoa mempunyai musim?

    - Ya, dan cukup pendek. Dari pengalaman saya sendiri, saya tahu bahawa tidak ada banyak produk yang hampir mustahil untuk didapatkan di luar musim, tetapi feijoa adalah salah satu daripadanya. Maksudnya, musim feijoa bukanlah saat buahnya paling enak, tetapi waktu untuk membelinya adalah tempoh dari awal September hingga awal Januari. Lebih-lebih lagi, kos feijoa di pasaran selama ini akan berubah - pada mulanya harganya sangat mahal, kemudian harganya akan turun beberapa kali, kemudian akan naik lagi. Penting untuk tidak melewatkan kemuncak musim ini untuk mempunyai masa untuk persediaan feijoa untuk kegunaan masa depan - buah ini sangat sihat, mengandungi banyak vitamin, gula, asid organik, garam mineral, yodium.

    - Feijoa boleh disimpan dalam jangka masa yang lama?

    - Tidak, ia disimpan di dalam peti sejuk selama maksimum seminggu, kemudian ia mulai pudar dan gelap. By the way, tidak digalakkan membekukan feijoa segar - dicairkan hanya sesuai untuk sos. Maksud saya bekalan musim sejuk - jem, dari feijoa ternyata sangat baik. Untuk membuat jem, anda perlu memasukkan buah feijoa yang dikupas melalui penggiling daging atau dipotong menjadi kiub kecil, campurkan dengan gula - kira-kira 20% berat feijoa, tambahkan air dan masukkan api. Masak selama enam jam. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk mendapatkan daun feijoa, anda juga boleh merebus dengan buah - mereka akan meningkatkan aroma. Halia segar sangat sesuai dengan feijoa - jika anda menggosoknya sedikit jem, ia akan menjadi lebih pedas.

    - Tetapi anda boleh makan feijoa segar?

    - Pasti! Anda hanya perlu menanggalkan kulit - tidak boleh dimakan, terlalu sukar dibandingkan dengan pulpa dan kain rajutan. Anda boleh makan begitu sahaja, anda boleh melewatkannya melalui penggiling daging dan makan dengan gula.

    - Makanan ringan apa yang boleh digunakan feijoa?

    - Sebagai contoh, anda boleh menyediakan salad seperti itu - kami mencampurkan bit muda rebus, feijoa, alpukat, keju feta dan biji wijen dan musim semuanya dengan minyak yang disiram dengan halia segar - ia akan menambah rempah ke salad manis. Kemudian anda boleh membuat sup. Panaskan krim, angkat dari api dan campurkan dengan feijoa. Penting untuk mencampurkan bukan di atas api, kerana jika tidak, feijoa akan mulai terasa pahit dan supnya akan menjadi tidak sedap. Pukul dalam pengisar. Masukkan daging ketam di tengah pinggan dalam dan tuangkan di atas sup krim. Warna supnya akan menyelerakan, hijau lembut. Anda boleh menambahkan sedikit bayam ke dalam pengisar agar lebih cerah..

    - Jadi feijoa sesuai dengan makanan laut?

    - Ya. Kombinasi dengan ikan mulia kelihatan sangat menguntungkan - bass laut Chile, ikan kod hitam, garam dor, serigala laut. Ikan boleh diisi dengan feijoa, atau feijoa boleh dijadikan lauk. Saya cadangkan menambah daun pudina dan jus limau nipis ke dalam daging cincang - mereka menyelaraskan rasa. Dalam hiasan, feijoa terlihat bagus dengan sayur-sayuran mini rebus - wortel, kubis Brussels, labu, zucchini. Feijoa sendiri tidak perlu dirawat panas - ia akan menjadi terlalu lembut, dan ini tidak berguna. Anda boleh menggunakan sos pesto klasik, cuka balsamic dan madu sebagai hiasan untuk lauk sayur.

    - Feijoa tidak mesra dengan daging?

    - Saya tetap menasihati menggunakan daging unggas - itik yang sama dimasak secara tradisional dengan sos manis. Sos manis untuk daging - gabungan untuk amatur. Contohnya, cubalah payudara itik feijoa. Untuk melakukan ini, rebus wain merah separa manis, tambahkan anise bintang, kayu manis, cengkih dan ceri segar, rebus selama setengah jam, biarkan mendidih. Goreng payudara itik, bakar dalam ketuhar, potong stik. Hidangkan feijoa segar pada cincin, tuangkan sos di atas. Dan untuk foie gras, anda boleh membuat sos feijoa - sama seperti jem, pasangkannya bukan melalui penggiling daging, tetapi melalui pengisar.

    - Beritahu kami beberapa resipi Amerika Selatan.

    - Cairkan gula dalam kuali. Potong feijoa, campurkan dengan anggur, strawberi dan pisang. Tuangkan semua buah ke dalam karamel, masukkan sos halia, didihkan dan angkat dari api. Flambé dengan tequila semasa menghidangkan.

    Musim Feijoa di Rusia. Ciri-ciri yang bermanfaat

    Ciri khas feijoa adalah kandungan sebatian yodium larut air yang tinggi dalam buah-buahan. Dari segi kandungannya, feijoa dapat dibandingkan dengan makanan laut, tidak ada tumbuhan yang mengumpulkan sebilangan besar sebatian yodium (sekitar 0.2-1 mg per 100 g produk). Atas sebab ini, feijoa sangat berguna untuk manusia, terutama bagi orang yang tinggal di wilayah kekurangan yodium (kebanyakan wilayah Rusia), dan juga untuk pencegahan penyakit tiroid. Selain yodium, buah feijoa mengandung vitamin C, serat, sukrosa, asam malik dan nutrien lain. Kulitnya kaya dengan zat-zat yang bersifat antioksidan semula jadi (katekin dan leukoanthosianin). Antioksidan baik untuk mencegah barah.
    Namun, saya tidak mahu pembaca MirSovetov memperlakukan feijoa sebagai buah "penyembuhan" eksklusif. Lagipun, kita senang makan epal, anggur, oren, dan lain-lain, tanpa memikirkan faedahnya. Sama juga dengan feijoa. Walaupun ia masih merupakan buah yang cukup eksotik, ia cukup berpatutan pada musim (musim sejuk), dan tidak ada alasan untuk berhenti memakannya..

    Feijoa adalah musim masak. Apa itu buah atau beri feijoa

    Feijoa masak di semak berkayu tropis dari ini. Myrtovs, yang tumbuh di "kawasan hangat" di mana-mana, di mana termometer tidak turun di bawah + 10C. Berasal dari Brazil (Amerika Selatan), buah itu mencapai rak pada bulan Disember. Feijoa merangkumi hanya tiga spesies tumbuhan, di antaranya hanya Feijoa Sello yang ditanam. Terdapat nama lain untuk tanaman - jambu nanas..

    Bukan lagi rahsia bagi penduduk kita di mana feijoa tumbuh, kerana di Rusia adalah wilayah Crimea dan Caucasus, Wilayah Krasnodar. Tidak semua orang suka beri dengan rasa asam dan sedikit masam. Ini disebabkan penampilannya di rak baru-baru ini dan oleh itu ada yang tidak memperhatikannya, yang lain tidak merasakannya. Seperti apa feijoa itu? Beri amatur mempunyai ciri-ciri berikut:

    • berat mencapai 20-120 g (bergantung pada kawasan pertumbuhan);
    • menyerupai telur ayam dalam ukuran dan bentuk;
    • ditutup dengan lemon yang lebat hingga kulit hijau dengan rasa tart;
    • di dalamnya mengandungi pulpa berair dan sebilangan biji.

    Sebaiknya makan jambu biji nanas utuh, kerana kandungan sebatian bermanfaat dalam kulit tidak kurang dari pulpa dalam. Musim Feijoa atau tempoh matang di Rusia jatuh pada Oktober-November. Penduduk kami makan buah itu pada bulan Disember, apabila terdapat lebih sedikit buah beri dan buah-buahan lain.

    Ini menarik: Buah yang tidak biasa digambarkan oleh Juan de Silva Feijo Portugis yang ingin tahu. Dia dihantar untuk mengikuti lombong belerang, tetapi pemuda itu ingin tahu dan mempelajari alam: dia menangkap rama-rama, memeriksa tumbuh-tumbuhan dan menulis semua yang dia lihat dalam buku hariannya. Beri yang tidak biasa dinamakan sebagai penghormatannya..

    Bau dan rasa

    Buah feijoa eksotik ditutup dengan kulit bergelombang di bahagian luar. Ia merosakkan rasa buahnya, kerana rasanya terlalu sedap. Tetapi ia mempunyai kelebihan lain - aroma yang menyenangkan dan gudang sebatian berguna..

    Untuk merasakan rasa feijoa, anda perlu mencicipinya dengan mengeluarkan pulpa buah yang berair dengan sudu. Buburnya terasa seperti campuran nanas, strawberi dan betik dengan sedikit rasa pudina. Ia menampakkan diri sepenuhnya, dengan semua nota, ketika buahnya matang sepenuhnya. Biasanya buah beri dituai tidak masak, dan ia masak semasa pengangkutan dan penyimpanan, menunjukkan sifat berguna maksimum.

    Musim Feijoa di Krasnodar. Semua mengenai kelebihan buah feijoa

    Sifat bermanfaat dan kontraindikasi feijoa tidak diketahui oleh setiap penduduk negara kita. Dan ini tidak menghairankan, kerana tanaman ini adalah misteri bagi banyak orang yang bahkan tidak tahu di mana feijoa tumbuh dan bagaimana rasanya feijoa.

    Tanah air buah eksotik ini adalah Amerika Selatan, iaitu kawasan pergunungan Brazil.

    Feijoa tumbuh di wilayah selatan

    Perbahasan mengenai apakah buah beri atau buah feijoa tidak mereda hari ini, walaupun menurut maklumat rasmi, buah-buahan dari pohon myrtle ini berbentuk bulat dan berwarna hijau, buah-buahan tidak lebih dari 7 cm.

    Buah Feijoa

    Walaupun buah pokok matang berwarna hijau, ketika feijoa matang, kulitnya menjadi pekat dan kencang, dan buburnya lembut dan berair dengan sedikit biji-bijian. Cara makan feijoa: dengan atau tanpa kulit?

    Penduduk tempatan Amerika Latin lebih suka mengkonsumsi seluruh buah, kerana di dalamnya terdapat banyak nutrien, vitamin dan unsur surih..

    Bahkan buah feijoa yang masak berwarna hijau.

    Bagi mereka yang tidak tahu kapan musim feijoa, kami memaklumkan kepada anda bahawa waktu pematangan buah-buahan ini adalah dari bulan September hingga Januari, iaitu, di lintang kami, buah-buahan tersebut tersedia untuk pembeli terutamanya pada musim sejuk..

    Ciri-ciri komposisi

    Apakah feijoa ini? Hari ini, kita dapat mengatakan dengan yakin bahawa feijoa adalah salah satu buah paling berguna yang mempunyai komposisi kimia yang unik..

    Komponen utama tanaman yang menentukan faedah utama buah feihuahua adalah yodium larut dalam air. Jumlahnya beberapa kali lebih tinggi daripada kandungan unsur jejak ini dalam makanan laut dan tanaman lain..

    Di samping itu, feijoa kaya dengan:

    • minyak pati;
    • asid folik;
    • vitamin C;
    • asid malik.

    Komponen penting adalah kakhetin antioksidan semula jadi, yang menghalang perkembangan barah. Buahnya mengandungi vitamin B, kalsium, zink, fosforus dan sejenisnya. Kandungan kalori feijoa hanya 48 kkal per 100 g produk, jadi buahnya adalah salah satu makanan tambahan yang menggantikan beberapa komponen kalori tinggi dalam hidangan. Ini membolehkan anda bukan sahaja menyempurnakan rasa salad atau rebusan, tetapi juga memungkinkan untuk menurunkan berat badan, sambil memperkaya tubuh dengan zat berharga.

    Kandungan kalori feijoa hanya 48 kkal per 100 gram produk

    Khasiat buah dari Amerika Latin

    Penduduk asli benua Amerika Selatan telah mengetahui tentang faedah dan bahaya buah feijoa selama lebih dari satu abad. Itulah sebabnya penduduk tempatan bukan sahaja memakannya secara mentah, tetapi juga menyediakan banyak hidangan berdasarkannya. Pada asasnya, mereka mengisar feijoa dengan gula atau memerah jus dari buah, yang membolehkan anda cepat menghilangkan dahaga dan memenuhkan badan dengan sebatian penting.

    Jadi, bagaimana buah feijoa berguna untuk tubuh??
    Manfaat feijoa untuk badan adalah seperti berikut:

    • pencegahan dan rawatan anemia kekurangan zat besi;
    • penghapusan risiko patologi onkologi;
    • menurunkan tahap kolesterol jahat dalam darah dan pembubaran sebahagian plak kolesterol;
    • kesan terapeutik yang sangat baik berkaitan dengan gastritis, duodenitis, ulser peptik dan sejenisnya;
    • normalisasi tahap hormon;
    • meningkatkan fungsi sokongan badan;
    • meningkatkan keadaan sistem imun;
    • rawatan penyakit sistemik;
    • normalisasi fungsi ginjal dan penghapusan proses keradangan di saluran kencing.

    Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai faedah feijoa dari

    Kadar feijoa harian tidak boleh lebih dari dua buah besar, kerana jumlah buah yang lebih besar dapat menimbulkan reaksi alergi atau manifestasi overdosis lain.

    Bagaimana buahnya digunakan?

    Setelah menanyakan berapa kos feijoa, menjadi jelas bahawa buah ini hampir tidak boleh didapati untuk orang ramai, kerana satu kilogram daripadanya dianggarkan sekitar $ 25. Tetapi ini tidak menakutkan pengguna domestik, dan rakan-rakan kita mula menanam tanaman eksotik ini di tanah air mereka..

    Di manakah feijoa tumbuh di Rusia? Sebagai peraturan, ini adalah wilayah selatan negara itu, khususnya Wilayah Krasnodar, Abkhazia dan tanah yang berdekatan dengannya.

    Apakah nama jus feijoa? Terdapat beberapa nama untuk minuman ini. Sebilangan orang memanggil jus yang diperoleh dari feijoa feijoa, yang lain - feijoa.

    Terlepas dari namanya, minuman ini sangat berguna, kerana ia memungkinkan anda untuk mengisi kekurangan yodium dalam tubuh dan memperkaya dengan zat berharga.

    Baru-baru ini, menjadi bergaya untuk memasak kompot feijoa, walaupun jumlah mineral dan vitamin di dalamnya berkurang dengan ketara.

    Untuk dapat memakan buah penyembuh selama setahun, anda boleh membekukan feijoa atau memasak jem feijoa. Untuk melakukan ini, anda harus melewatkan buah melalui penggiling daging, tambahkan gula ke dalamnya dan masak dengan api kecil selama tidak lebih dari setengah jam. Sifat jem feijoa yang berguna dapat meningkatkan kesihatan manusia, meningkatkan imuniti dan mencegah perkembangan banyak proses patologi.

    Sifat berbahaya

    Buah feihui masak mengandungi sejumlah besar gula, jadi buah ini dikontraindikasikan untuk orang yang gemuk dan diabetes. Sebagai tambahan, feijoa boleh menyebabkan pelbagai reaksi alergi pada manusia, jadi anda harus berhati-hati dengan penggunaannya..

    Buah ini dilarang sama sekali untuk orang yang mempunyai intoleransi individu terhadap komponen komposisinya, serta pesakit yang menderita penyakit tiroid, khususnya hipertiroidisme.

    Feijoa harus digunakan dengan berhati-hati selama kehamilan, dan lebih baik meninggalkannya sepenuhnya sepanjang tempoh ini. Tidak disyorkan untuk memberikan buah-buahan ini kepada anak-anak kecil. Sama ada mungkin untuk kanak-kanak feijoa, lebih baik bertanya kepada doktor.

    Semasa makan buah-buahan, adalah mustahak untuk menolak hidangan tenusu, kerana boleh menimbulkan gangguan pencernaan, terutama cirit-birit.

    Dari penggunaan feijoa yang berlebihan, kemungkinan overdosis berupa gangguan saraf, kerosakan, kegelisahan, serangan panik. Juga, peningkatan jumlah buah yang dimakan sehari sebelum menyebabkan penurunan suhu, takikardia, gangguan irama jantung pada orang dengan patologi sistem pendawaian miokard, penurunan sementara dalam daya kerja dan keadaan tertekan.

    Musim Feijoa. Buah Feijoa

    Walaupun buah pokok matang berwarna hijau, ketika feijoa matang, kulitnya menjadi pekat dan kencang, dan buburnya lembut dan berair dengan sedikit biji-bijian. Cara makan feijoa: dengan atau tanpa kulit?

    Penduduk tempatan Amerika Latin lebih suka mengkonsumsi seluruh buah, kerana di dalamnya terdapat banyak nutrien, vitamin dan unsur surih..

    Bahkan buah feijoa yang masak berwarna hijau.

    Bagi mereka yang tidak tahu kapan musim feijoa, kami memaklumkan kepada anda bahawa waktu pematangan buah-buahan ini adalah dari bulan September hingga Januari, iaitu, di lintang kami, buah-buahan tersebut tersedia untuk pembeli terutamanya pada musim sejuk..

    Feijoa dengan resipi madu untuk musim sejuk tanpa memasak. Feijoa dengan madu. Ciri-ciri yang bermanfaat. Resepi

    Feijoa dengan madu, kita digunakan untuk mengobati penyakit, tidak mencegahnya. Bagi kebanyakan kita, minum pil "keajaiban" jauh lebih mudah daripada menjaga kekuatan imuniti kita. Tetapi secara semula jadi terdapat sebilangan besar tumbuhan dan herba berguna yang merupakan penyembuh yang paling nyata. Hari ini kami ingin memberitahu anda tentang satu keajaiban semula jadi - feijoa. Buah yang tidak sedap dipandang penuh dengan sumber vitamin dan mineral yang tidak habis-habisnya. Kulit hijau yang kuat melindungi pulpa yang berair, lembut dan sangat enak. Nilai utama feijoa adalah kandungan sejumlah besar yodium. Oleh itu, beri ini adalah rawatan yang tepat untuk penghidap penyakit tiroid. Feijoa juga digunakan sebagai agen pencegahan dan terapi untuk sakit tekak, selsema, dan penyakit saluran gastrousus. Dan dari segi kandungan vitamin C, beri ini tidak kalah dengan lemon dan buah sitrus yang lain.

    Bahagian buah yang paling berguna adalah kulit. Rasanya tidak begitu menyenangkan dan, kerana jumlah tanin yang banyak, meninggalkan sensasi astringen di lidah. Oleh itu, paling kerap, keseluruhan buah feijoa senang dengan proses tambahan: kompot rebus atau jem, kisar dengan gula atau madu. Hari ini kami akan berkongsi dengan anda resipi ubat pencuci mulut yang unik dari feijoa dan madu. Kelezatan ini sangat menggembirakan kanak-kanak yang sukar untuk makan sesuatu yang bermanfaat..

    Resipi Feijoa dengan madu dan lemon

    Gabungan madu, feijoa dan lemon adalah bom vitamin sebenar. Ubat yang lazat dan tidak tergantikan dalam tempoh selesema-musim sejuk.

    • feijoa - 0,5 kg
    • lemon - 1 keping
    • madu - 100 gr
    • Sediakan buah feijoa: basuh dengan bersih, keringkan pada serbet, potong bunga kering.
    • Potong buah menjadi separuh dan potong dalam pengisar atau cincang.
    • Kupas lemon, potong pulpa hingga lembek.
    • Campurkan puri feijoa dan lemon, tambah madu.
    • Resipi Feijoa dengan madu dan lemon

    Ubat yang berguna sudah siap! Untuk pencegahan selesema bermusim, anda perlu minum 1 sudu kecil. 3 kali sehari sebelum makan.

    Feijoa dengan madu dan walnut

    Resipi yang indah ini juga mengandungi kenari - sumber vitamin A, B, E, F. Feijoa yang berharga dengan madu dan kacang berguna untuk aterosklerosis, gastritis, enteritis. Dos harian 3 sudu teh dapat menguatkan sistem imun dan mengurangkan perjalanan penyakit kronik.

    • feijoa - 750 gr
    • lemon - 0.5 pcs
    • madu - 450 gr
    • walnut atau hazelnut - 150 gr
    • aprikot kering - 50 gr
    • Feijoa dan lemon yang telah dibasuh dengan baik, kisar dalam pengisar bersama dengan kulitnya.
    • Kisar kacang dengan penggulung.
    • Tuangkan aprikot kering dengan air mendidih selama 2-3 minit, toskan dan potong halus.
    • Satukan feijoa tumbuk dan lemon dengan madu, aprikot kering, kacang. Gaul hingga sebati. Simpan di dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk.

    Penanaman Feijoa di rumah. Berbuah Feijoa

    Apabila ditanam di rumah, feijoa mula berbuah 5-6 tahun setelah ia ditanam. Dalam kes ini, kilang mesti melakukan pendebungaan sendiri - ini adalah keadaan utama. Apabila tumbuh dari keratan, ovari boleh terbentuk pada tahun ketiga atau keempat..

    Anda boleh meningkatkan peluang tanaman yang baik dengan menyerbuki bunga sendiri. Untuk ini, paling senang menggunakan berus nipis untuk melukis, memindahkan debunga dari satu semak ke semak yang lain. Berkat prosedur ini, lebih banyak buah yang diperoleh daripada dengan pendebungaan sendiri..

    Buah feijoa pertama mula berbuah pada pertumbuhan 5-6 tahun

    Seperti yang anda lihat, untuk menghasilkan buah yang baik, anda memerlukan sekurang-kurangnya dua semak feijoa. Tetapi jika atas sebab tertentu anda tidak mempunyai peluang seperti itu, cubalah menanam varieti hibrid domestik, misalnya, Nikitsky aromatic, Crimean awal, Akka Sellova (Zellova). Mereka dibiakkan secara khusus untuk keadaan kami, di mana feijoa hanya dapat ditanam di rumah, dan ukuran ruangan tidak selalu memberi ruang yang cukup untuk beberapa tanaman besar. Dari pengalaman rakan-rakan saya, saya dapat mengatakan bahawa varieti ini tumbuh dan membuahkan hasil dengan cukup berjaya..

    Biji Feijoa berbentuk lemon seperti ukuran 4-7 cm. Rasanya yang sedikit masam dan kaya menggabungkan strawberi, kiwi dan nanas pada masa yang sama. Buah-buahan masak dari Oktober hingga Disember, dan apabila mereka masak sepenuhnya, mereka akan jatuh dari dahan.

    Buah Feijoa kelihatan seperti lemon, dan rasanya seperti kiwi, strawberi dan nanas pada masa yang sama

    Dalam persekitaran semula jadi, dalam keadaan yang baik, satu tanaman dapat memberikan hingga 30 kg buah. Semasa menanam di rumah, penuaian seperti itu tentu saja tidak perlu menunggu, tetapi anda boleh mengandalkan 5 kg buah berair wangi.

    Buah Feijoa bukan hanya enak, tetapi juga sangat berguna, kerana mengandungi banyak unsur yang diperlukan untuk tubuh kita:

    • vitamin, terutamanya C;
    • pektin;
    • selulosa;
    • gula, asid, minyak pati;
    • iodin.

    Ngomong-ngomong, ada banyak yodium dalam buah beri, dan apa yang menjadi ciri, ia terkandung dalam sebatian larut air yang mudah diserap oleh tubuh. Oleh itu, bagi orang dewasa, 2 buah cukup untuk memberi tubuh pengambilan zat ini setiap hari. Dan satu lagi berita baik: feijoa tidak menyebabkan alahan, tidak seperti buah-buahan eksotik dan selatan lain yang bukan ciri garis lintang kita, yang bermaksud ia tidak biasa bagi organisma kita..

    Sangat penting untuk mengetahui kematangan janin. Ia dapat dikenal pasti dengan penampilan pulpa. Dalam buah masak, ia telus, sedikit seperti jeli. Warna putih pulpa menunjukkan kematangan yang tidak lengkap, tetapi buah-buahan ini akan sampai dalam beberapa hari di rumah. Bubur gelap adalah tanda terlalu masak, buah-buahan seperti itu tidak boleh dimakan.

    Feijoa masak mempunyai daging yang jelas, tetapi tidak gelap

    Nota! Buah Feijoa mempunyai jangka hayat yang sangat pendek. Tanpa peti sejuk, mereka hanya boleh disimpan sehingga dua minggu..

    Anda boleh makan feijoa segar atau membuat jem, kompot, jem, marmalade dan juga wain atau warna dari itu.

    By the way, dipercayai bahawa feijoa tumbuh di dekat laut memberikan buah-buahan yang paling lazat dan sihat. Ini tidak menghairankan: selain matahari dan panas, tanaman ini menerima sejumlah besar mineral dan nutrien, yang kaya dengan air laut dan tanah di pesisir..

    Feijoa, apa yang berguna, kandungan kalori dan kontraindikasi

    Buah beri feijoa eksotik muncul di pasaran Rusia baru-baru ini. Dan jika mengikut citarasa khasnya, maka legenda terlintas di fikiran. Pemuda itu jatuh cinta dengan puteri laut dan menetap di kerajaan bawah laut, tetapi dia sangat merindui matahari dan langit. Setelah dia memutuskan untuk naik ke tanah dan raja bawah laut, dengan marah, mengubahnya menjadi pohon dengan buah-buahan yang merasakan angin laut. Mereka bukan sahaja harum. Pakar pemakanan dan doktor bersetuju bahawa sifat bermanfaat dari beri feijoa sangat luas untuk tubuh..

    1. Apa itu buah atau beri feijoa
    2. Bau dan rasa
    3. Kandungan kalori
    4. Komposisi kimia
    5. Faijoa faedah untuk wanita
    6. Mengapa feijoa berguna untuk lelaki
    7. Ciri-ciri yang bermanfaat
    8. Kontraindikasi Feijoa

    Apa itu buah atau beri feijoa

    Feijoa masak di semak berkayu tropis dari ini. Myrtovs, yang tumbuh di "kawasan hangat" di mana-mana, di mana termometer tidak turun di bawah + 10C. Berasal dari Brazil (Amerika Selatan), buah itu mencapai rak pada bulan Disember. Feijoa merangkumi hanya tiga spesies tumbuhan, di antaranya hanya Feijoa Sello yang ditanam. Terdapat nama lain untuk tanaman - jambu nanas..

    Bukan lagi rahsia bagi penduduk kita di mana feijoa tumbuh, kerana di Rusia adalah wilayah Crimea dan Caucasus, Wilayah Krasnodar. Tidak semua orang suka beri dengan rasa asam dan sedikit masam. Ini disebabkan penampilannya di rak baru-baru ini dan oleh itu ada yang tidak memperhatikannya, yang lain tidak merasakannya. Seperti apa feijoa itu? Beri amatur mempunyai ciri-ciri berikut:

    • berat mencapai 20-120 g (bergantung pada kawasan pertumbuhan);
    • menyerupai telur ayam dalam ukuran dan bentuk;
    • ditutup dengan lemon yang lebat hingga kulit hijau dengan rasa tart;
    • di dalamnya mengandungi pulpa berair dan sebilangan biji.

    Sebaiknya makan jambu biji nanas utuh, kerana kandungan sebatian bermanfaat dalam kulit tidak kurang dari pulpa dalam. Musim Feijoa atau tempoh matang di Rusia jatuh pada Oktober-November. Penduduk kami makan buah itu pada bulan Disember, apabila terdapat lebih sedikit buah beri dan buah-buahan lain.

    Ini menarik: Buah yang tidak biasa digambarkan oleh Juan de Silva Feijo Portugis yang ingin tahu. Dia dihantar untuk mengikuti lombong belerang, tetapi pemuda itu ingin tahu dan mempelajari alam: dia menangkap rama-rama, memeriksa tumbuh-tumbuhan dan menulis semua yang dia lihat dalam buku hariannya. Beri yang tidak biasa dinamakan sebagai penghormatannya..

    Bau dan rasa

    Buah feijoa eksotik ditutup dengan kulit bergelombang di bahagian luar. Ia merosakkan rasa buahnya, kerana rasanya terlalu sedap. Tetapi ia mempunyai kelebihan lain - aroma yang menyenangkan dan gudang sebatian berguna..

    Untuk merasakan rasa feijoa, anda perlu mencicipinya dengan mengeluarkan pulpa buah yang berair dengan sudu. Buburnya terasa seperti campuran nanas, strawberi dan betik dengan sedikit rasa pudina. Ia menampakkan diri sepenuhnya, dengan semua nota, ketika buahnya matang sepenuhnya. Biasanya buah beri dituai tidak masak, dan ia masak semasa pengangkutan dan penyimpanan, menunjukkan sifat berguna maksimum.

    Kandungan kalori

    Feijoa tidak berbeza dengan kalori berlebihan, walaupun kandungan karbohidratnya cukup tinggi. Kandungan kalori feyokha tidak melebihi 49 kcal / 100g produk. Paradoksnya adalah bahawa dengan nilai tenaga yang rendah, buah mengandungi peratusan gula dan serat yang ketara..

    Indeks glisemik feijoa adalah 40. Ingat bahawa GI adalah kadar penyerapan karbohidrat, kerana tepu dengan mana kadar gula dalam darah meningkat. Skala adalah 100 unit, di mana 0 adalah produk bukan karbohidrat, 100 adalah produk yang mengandungi jumlah karbohidrat maksimum. GI buah eksotik hampir dengan anggaran purata, yang menunjukkan kehadiran gula "cepat", yang, masuk ke aliran darah, secara aktif diserap oleh tubuh.

    Catatan: Nilai GI yang tinggi menyebabkan peningkatan% gula darah, mengganggu proses metabolik. Oleh kerana itu, terdapat pemendapan lemak yang cepat di kawasan yang bermasalah dan pada masa yang sama seseorang mengalami rasa lapar yang berterusan.

    Komposisi kimia

    Nisbah komponen makanan utama: karbohidrat, lemak, protein BJU adalah seperti berikut:

    • protein: 1.24 g (5 kcal);
    • lemak: 0.78 g (7 kcal);
    • karbohidrat: 10.63 g (43 kkal).

    Nisbah antara komponen utama makanan adalah: 10% / 14% / 87% (b / w / y). Dari nilai harian dan keperluan badan, 100 g beri mengandungi 1% protein, 1% lemak dan 5% karbohidrat.

    Nilai dan sifat berguna feijoa dikaitkan dengan komposisi terkaya. Ia mempunyai sebilangan besar sebatian berguna. Mengandungi:

    • pektin;
    • serat (serat makanan);
    • sukrosa;
    • minyak pati;
    • tanin;
    • asid organik: folik dan malik ;;
    • fitosterol;
    • bioflavonoid;
    • asid lemak tepu dan tak jenuh.

    Ia mengandungi vitamin, mineral, unsur surih. Mengandungi vitamin kumpulan B, E, K, C, PP. Jumlah vitamin C sama sekali tidak kurang daripada buah sitrus. Kompleks mineral adalah sebahagian daripada jadual berkala dan berguna untuk mengekalkan kekebalan tubuh dan proses normal semua proses biokimia dalam badan.

    Kehadiran iodin di feijoa tidak dapat ditandingi di dunia buah. Kandungannya adalah 40 mg / 100g, yang setanding dengan makanan laut. Sebilangan besar iodin membolehkan anda memenuhi keperluan harian untuk elemen tersebut apabila memakan dua buah beri. Biasanya, tanaman tanaman yang tumbuh di dekat laut dapat membanggakan sejumlah besar bahan berguna. Bagi mereka yang mempunyai masalah dengan hipofungsi kelenjar tiroid, janin ini akan sangat membantu..

    Kulit feijoa yang keras dan tart juga mengandungi sebatian yang berguna untuk tubuh: komponen fenolik, katekin, dan bahan aktif secara biologi. Oleh kerana rasanya yang khas, ia jarang dimakan mentah. Biasanya kulit dikeringkan dan ditambah ke dalam teh atau minuman.

    Faijoa faedah untuk wanita

    Khasiat jambu biji nanas sangat bermanfaat selama kehamilan, apabila badan yang tumbuh memerlukan unsur surih untuk perkembangan sepenuhnya. Dalam proses ini, iodin, asid folik, asid amino memainkan peranan penting. Oleh kerana feijoa tidak membawa sebilangan besar kalori, ia tidak menambah berat badan kepada ibu hamil..

    Ia berguna dalam pemakanan makanan, menjaga angka dalam keadaan baik. Pencuci mulut juga dibuat dari feijoa, yang mengandungi monosakarida (glukosa, fruktosa), yang cepat diserap oleh badan. Salad buah-buahan, ais krim disediakan dari beri eksotik, kompot, pengawet, dan jem dibuat. Jeli buah dan jeli mengandungi pektin (serat), yang mengurangkan selera makan dan menormalkan saluran pencernaan.

    Buah ini digunakan dalam tata rias: topeng muka feijoa mempunyai kesan anti-penuaan. Dengan pertolongan mereka, wanita "usia Balzac" berjuang dengan masalah kulit yang berkaitan dengan usia, mengurangkan kedutan dan keriput epidermis.

    Untuk makluman anda: Buah-buahan disimpan pada bulan November-Disember. Sekiranya mereka belum masak, bahagian dalamnya berisi pulpa putih, dalam buah beri yang berwarna jernih. Warna coklat menunjukkan bahawa buahnya terlalu masak dan tidak sesuai untuk pemakanan. Buah-buahan segar disimpan di dalam peti sejuk sehingga 10-30 hari.

    Mengapa feijoa berguna untuk lelaki

    Feijoa untuk lelaki adalah produk yang penting dan berguna. Sekiranya anda memasukkan beri ke dalam diet harian anda, maka ia mampu:

    • menghentikan atau mencegah keradangan prostat;
    • mengembalikan tahap hormon;
    • meningkatkan aktiviti seksual.

    Kesan buah eksotik seperti itu akan menolong lelaki berasa kuat, penuh tenaga dan keinginan..

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Untuk makan beri yang tidak tumbuh di kawasan kami, anda perlu mempertimbangkan faedah dan keburukan feijoa dengan berhati-hati. Doktor mengaitkan sifat-sifat bermanfaat dengan% yodium yang lebih tinggi dan menasihatkan makan feijoa untuk kebaikan kelenjar tiroid dalam kekurangan yodium pada pesakit. Sifat berguna ditunjukkan dalam kerja sistem endokrin dan metabolisme dengan kombinasi yodium dan vitamin.

    Catatan: Kandungan% yodium dalam buah-buahan secara langsung berkaitan dengan kawasan pertumbuhan kultur. Sekiranya kandungan yodium di dalam tanah tidak signifikan, jika laut jauh, jika kultur berada di dalam ruangan, maka unsur jejak yang berguna tidak cukup untuk mengatasi kekurangan yodium.

    Bahan dalam jambu biji nanas:

    1. Membersihkan darah dari kolesterol, menurunkan tahapnya.
    2. Mereka membantu dalam kerja otot jantung, mengekalkan keseimbangan natrium-kalium. Antioksidan melindungi jantung dan saluran darah daripada berlebihan dan memulihkan kerja badan pada tahap sel.
    3. Mengurangkan tekanan darah. Feijoa untuk darah tinggi berguna dengan penggunaan biasa.
    4. Kembalikan komposisi darah dengan membersihkannya.
    5. Digunakan untuk anemia (anemia) kerana adanya zat besi dalam komposisi.

    Sama ada buah feijoa melemah atau menguat tetap menjadi kontroversi. Kulitnya mengandungi tanin yang memperbaikinya. Pulpa kaya dengan pektin, yang baik untuk menghilangkan produk metabolik. Berdasarkan masalah yang timbul, anda perlu menggunakan kerak buah atau sebaliknya - buburnya. Bahan-bahan yang membentuk feijoa membantu mengatasi masalah saluran gastrointestinal. Contohnya, membantu feijoa dengan penyakit gastritis, usus dan pankreas.

    Dalam tempoh "serangan virus dan bakteria", ketika musim luar bermula, sifat berry yang bermanfaat dapat menyelamatkan anda dari selesema. Mereka digunakan sebagai agen profilaksis, kerana mereka adalah imunomodulator yang sangat baik: mereka menyokong sistem kekebalan tubuh ketika melemahkan. Eksotik sangat berguna dalam tempoh selepas operasi, setelah kehilangan darah besar atau penyakit sebelumnya.

    Khasiat minyak pati feijoa bertujuan menyelesaikan masalah kulit yang berkaitan dengan proses keradangan. Ia secara aktif memerangi bakteria dan kulat pada kulit, membantu mengatasi jerawat, abses, bisul. Oleh kerana sifat antiseptiknya, ia membantu penyembuhan luka dengan cepat.

    Feijoa berguna untuk menurunkan berat badan. Sekiranya anda memutuskan untuk kehilangan beberapa pound tambahan, maka produk ini akan sangat berguna. Apabila digabungkan dengan diet rendah kalori dan makan malam dengan beri eksotik, kesannya tidak akan lama lagi. Salad makanan sihat yang digabungkan dengan wortel, bit, epal, buah sitrus, yang tidak akan membolehkan anda menaikkan berat badan. Tetapi jumlah maksimum buah yang dimakan tidak boleh melebihi 400g.

    Penggunaan Feijoa pada diabetes adalah isu kontroversial. Dalam jumlah kecil, disyorkan dalam diet. Tetapi komposisinya kaya dengan sukrosa, oleh itu, tidak diinginkan untuk memakan produk di luar negara tanpa berunding dengan pakar.

    Kerana kehadiran antioksidan dalam komposisi, beri luar negeri membantu dengan sikap tidak peduli terhadap kesihatan anda:

    1. Penggunaan diet mono dan kekurangan pemakanan yang bijaksana.
    2. Pendedahan berpanjangan kepada sinaran UV (pendedahan cahaya matahari).
    3. Tekanan dan episod kemurungan yang berpanjangan.
    4. Aktiviti sukan dan latihan berlebihan dengan aktiviti fizikal yang berat.
    5. Tinggal di kawasan yang tidak mesra alam.

    Beri yang berguna disyorkan untuk orang tua, ia mampu melawan barah. Semua kualiti tanaman luar negara ini akan membantu menjaga kesihatan dan melindungi tubuh daripada pelbagai penyakit. Feijoa digunakan sebagai ubat kerana kandungan sejumlah besar zat yang berguna untuk tubuh..

    Catatan: Oleh kerana buahnya cepat merosot dan bermasalah untuk memeliharanya, beri boleh dikeringkan atau dibuat selai selama lima minit. Dengan pemprosesan ini, sebahagian besar nutrien dikekalkan dan keupayaan untuk menggunakannya selama musim sejuk yang panjang.

    Kontraindikasi Feijoa

    Seperti buah mana pun, feijoa mempunyai khasiat dan kontraindikasi yang bermanfaat. Semasa menggunakan buah, perkara berikut penting:

    1. Anda tidak boleh menggunakan buah dengan produk tenusu, kerana susu tidak "mesra" dengan pektin dan kombinasi ini menyebabkan kerosakan pada saluran pencernaan.
    2. Kanak-kanak di bawah satu tahun tidak boleh mengetahui tentang keberadaan buahnya, kerana sistem pencernaan anak lemah dan tidak terbentuk sepenuhnya. Ia tidak direka untuk buah-buahan eksotik.
    3. Dengan disfungsi kelenjar tiroid, hipertiroidisme (kelebihan yodium) adalah mungkin dan penggunaan buah-buahan dapat memperburuk penyakit.
    4. Dianjurkan bagi ibu hamil dan ibu menyusui untuk mengkonsumsi feijoa dengan cara yang terhad sehingga tidak ada kelebihan zat tertentu dari janin, yang dapat menyebabkan kesihatan yang buruk.
    5. Feijoa adalah alergen yang kuat, jadi makan sepotong kecil pada kali pertama anda mencubanya. Sekiranya ruam, gatal-gatal atau kerengsaan berlaku di mulut, maka produk ini mesti dibuang..
    6. Anda tidak boleh makan buah-buahan yang belum masak, ia boleh menyebabkan keracunan. Sekiranya buah-buahan belum masak dibeli, maka lebih baik menyimpannya dengan pisang, yang akan mempercepat pematangan. Hanya buah masak yang berguna.

    Penting: Sebilangan buah beri atau buah-buahan yang dimakan secara tidak sihat akan memudaratkan, dan khasiat yang bermanfaat akan dikurangkan menjadi sifar. Anda perlu memantau tabiat makan anda dan cuba membataskannya..

    Exot dilarang untuk penyakit tertentu. Diabetes mellitus dipersoalkan, apabila gula, jika dikonsumsi secara berlebihan, dapat memicu serangan. Dengan hiperfungsi kelenjar tiroid, penggunaannya sangat tidak diingini malah berbahaya. Ia dilarang untuk kegemukan. Dalam keadaan ini, diet tidak berdasarkan buah eksotik: pakar pemakanan membuat diet yang bijaksana dan seimbang untuk komponen makanan utama.

    Produk selatan tidak sukar dijumpai di pasar raya mana pun semasa musim sejuk. Harga untuk itu "tidak menggigit", jadi cukup berpatutan untuk lapisan pertengahan penduduk. Dan jika dalam bentuk mentahnya tidak menimbulkan kegembiraan, maka ia boleh direbus, dibakar atau ditambahkan ke salad. Jam, minuman buah, kompot mempunyai rasa yang agak menyenangkan. Tidak perlu memakannya segar, setelah rawatan panas, feijoa tidak kehilangan khasiatnya yang bermanfaat..

    Tumbuhan selatan yang tiba dari luar negara bukanlah ubat mujarab untuk semua penyakit. Tetapi penggunaannya secara berkala menetralkan banyak proses negatif yang berlaku di dalam badan. Ini tidak bermaksud bahawa setelah makan sebilangan buah beri, anda tiba-tiba merasa sihat sepenuhnya, tetapi bersama dengan buah-buahan sihat yang lain, anda akan berpeluang menjalani gaya hidup yang lebih aktif..