Kopi frappe apa itu

Ternyata kopi juga boleh menjadi minuman ringan. Kita terbiasa mengaitkannya dengan sesuatu yang menyegarkan, hangat dan beraroma. Tetapi orang Yunani lebih suka meminumnya dengan sejuk dan dengan ais. Kopi ini dipanggil frappe. Kopi jenis ini dicipta sejak kebelakangan ini. Ia popular di negara-negara Eropah. Di Rusia, frappe belum terkenal.

Dari mana frappe berasal?

Perkataan "frappe" mempunyai akar Perancis dan bermaksud "ais pecah". Ini adalah bagaimana semua minuman dengan ais ditetapkan di Perancis. Tetapi anehnya, tidak ada yang mengandungi kopi..

Sejarah frappe cukup menarik. Yunani dianggap sebagai tempat kelahiran minuman. Dan Dimitris Vakondios menciptanya. Suatu ketika di sebuah pameran di Thessaloniki, dengan kehausan, seorang lelaki ingin minum kopi. Terdapat kopi segera dari Nestlé. Tetapi dia tidak menemui air mendidih di mana sahaja. Tetapi pengocok menarik perhatian saya. Dimitris menuangkan kopi segera, gula, air sejuk ke dalamnya, menutupnya dan mengaduknya secara aktif. Hasilnya adalah minuman yang indah dengan busa yang subur. Ia sangat dialu-alukan di Yunani yang gerah. Nestlé tidak mengabaikan perkara ini. Kempen pengiklanan menjadikan minuman ini harta negara Yunani. Dan mereka memutuskan untuk mengambil nama Perancis. Frappe kini merupakan minuman kopi yang paling popular di kalangan orang Yunani..

Kaedah pembuatan kopi Yunani di rumah

Untuk frappe yang indah, anda tidak perlu pergi ke Greece atau kedai kopi. Ia boleh disediakan dengan mudah di rumah. Untuk ini, anda memerlukan kopi. Bergantung pada resipi, anda boleh mengambil versi segera atau membuat kopi bubuk. Untuk melakukan ini, anda memerlukan seorang Turk, pembuat kopi atau mesin kopi atau mesin cetak Perancis sederhana.

Lebih baik mengambil kopi semula jadi, mengisar dan mengisar sebelum memasak. Sebarang jenis kopi hitam sesuai untuk membuat espresso. Ukuran penggilingan bergantung pada apa yang anda akan buat kopi.

Di Yunani, frappe mempunyai 3 jenis:

  1. Manis dengan penambahan 4 sudu kecil. Sahara;
  2. Sedang - 2 sudu kecil. Sahara;
  3. Sederhana - tanpa gula.

Sebaiknya gunakan pengadun minuman untuk menyiapkan kopi Yunani. Tetapi pengocok dan pengisar akan berfungsi dengan baik. Perkara utama adalah mendapatkan busa yang stabil dan lembut..

Versi klasik didasarkan pada 2 sudu teh kopi segera. Tetapi anda boleh menggunakan dua tangkapan espresso. Sekiranya anda tidak menyukai kopi yang kuat, cairkan 50 ml espresso dengan air. Sebagai alternatif, kacau satu hidangan espresso dan 1 sudu teh kopi segera.

Nisbah air sejuk dan kopi mestilah 1: 1. Ais diambil bergantung pada isipadu gelas. Biasanya ini adalah 3-4 kiub atau 2/3 gelas. Kadang-kadang walaupun segelas penuh dengan ais, dan kopi dituangkan ke atas..

Resipi klasik dengan kopi tanah

Pilihan membuat frappe dengan kopi bubuk lebih banyak digunakan di Itali, di mana kopi segera tidak diperlakukan dengan baik. Tetapi kopi seperti itu tidak memberikan busa halus yang diperlukan ketika dicampurkan dengan ais..

  1. Kopi tanah 2 sudu kecil untuk 100 ml air;
  2. Gula secukup rasa;
  3. Beberapa ketulan ais makanan atau air sejuk.

Bancuh kopi pekat dengan cara yang anda suka. Biarkan selama beberapa minit. Minuman mesti ditapis dari tanah; tidak boleh ada zarah kopi tanah di dalam cawan. Gula harus ditambah semasa kopi panas atau tidak akan larut. Sekarang minuman itu perlu disejukkan, lebih baik di dalam peti sejuk atau peti sejuk beku. Kami mengambil alat pengocok atau bekas lain dengan penutup yang ketat. Tuangkan kopi, ais atau air sejuk di sana. Nisbah kopi dan air mestilah 1: 1. Goncangkan bekas dengan teliti. Anda boleh menggunakan pengisar atau pengadun. Akibatnya, busa harus muncul. Tuang minuman itu perlahan-lahan ke dalam gelas koktel terbuka.

Frappe tradisional dengan kopi segera

Frappe Yunani tradisional dibuat dari kopi segera. Ia menghasilkan lebih banyak busa yang mengendap perlahan. Kopi kering beku tidak berfungsi dengan baik. Lebih baik mengambil kopi dalam bentuk serbuk atau butiran.

Kami mengambil jumlah ramuan yang sama seperti dalam resipi sebelumnya. Proses memasak:

  1. Larutkan 2 sudu teh kopi dalam 100 ml air panas;
  2. Masukkan gula, madu atau sirap;
  3. Kami menyejukkan 100 ml air di dalam peti sejuk;
  4. Tuangkan semua bahan ke dalam pengocok atau bekas lain dengan penutup;
  5. Goncangkan sehingga buih muncul.

Letakkan kepingan ais di bahagian bawah gelas dan tuangkan minuman yang dihasilkan di atas. Frappé sudah siap.

Frappe dengan susu atau krim

Minuman ini disediakan di Eropah. Ia sangat popular di Itali. Susu menjadikan kopi lembut dan lembut.

Untuk membuat hidangan susu dan krim frappe, ambil:

  1. Minuman yang diseduh dari kopi tanah - 50 ml;
  2. Air ais atau sejuk - 50 ml;
  3. Susu atau krim - 40 ml;
  4. Gula atau sirap secukup rasa.

Masukkan gula atau sirap ke dalam kopi pekat hingga sejuk, kacau. Pukul kopi es hingga sebati. Tuangkan ke dalam cawan, dan masukkan susu atau krim ke atas.

Sebagai alternatif, kopi boleh disebat dengan susu dan ais. Kemudian anda akan mendapat busa berkrim yang lembut, dan warna dan rasa minuman akan menjadi seperti susu..

Anda hanya boleh mencambuk krim dan membuat topi berkrim yang lembut, menghiasnya dengan coklat atau kayu manis..

Frappe dengan sirap raspberry

Minumannya boleh divariasikan dengan pelbagai bahan tambahan: rempah, sirap, minuman keras, lemon. Frappe yang lazat dengan sirap buah, misalnya, raspberry.

Untuk menyediakan minuman mengikut resipi ini, ambil:

  1. Kopi yang diseduh - 100 ml;
  2. Gula 2 sudu kecil;
  3. Krim berat - 50 ml;
  4. Sirap raspberry - 30 ml;
  5. Sundae atau ais krim berkrim - 50 gr.;
  6. Ais.

Satukan semua bahan dalam bekas dengan menambahkan 75 ml air sejuk. Pukul dengan baik. Tuangkan ke dalam bikar kaca. Teratas dengan sudu ais krim, hiaskan dengan cip coklat atau sirap. Anda akan mendapat minuman pencuci mulut yang asli. Cukup tinggi kalori kerana mengandungi krim berat, ais krim dan sirap.

Cara menghidangkan frappe

Frappe tergolong dalam minuman koktel sejuk, oleh itu adalah lazim untuk menyajikannya dalam gelas telus. Buih yang cantik itu kelihatan dengan jelas. Tetapi tidak dilarang menggunakan gelas seramik tinggi. Potongan ais yang dihancurkan dimasukkan ke dalam minuman. Hiaskan dengan kayu manis atau taburan lain. Kadang-kadang dihidangkan dengan busa lembut atau ais krim.

Mereka meminum minuman itu melalui tabung koktel. Sekiranya anda mempunyai topi berkrim, anda memerlukan sudu pencuci mulut. Sebagai tambahan, anda boleh menghidangkan pastri manis, ais krim, marshmallow, crème brulee.

Perlu diingat bahawa minuman kopi ini mengandungi banyak kafein. Dan bersama dengan krim, ia juga berkalori tinggi. Oleh itu, anda perlu meminumnya tidak lebih dari sekali sehari. Kopi es sejuk boleh menyebabkan selesema dan sakit tekak. Foto dan pilihan yang berbeza untuk membuat frappe di rumah boleh didapati di Internet.

Kopi frappe: Yunani, dengan karamel, pudina, raspberry, strawberi

Frappe - sebarang minuman berdasarkan serbuk ais yang sangat halus. Selain ais, koktel boleh merangkumi pelbagai bahan, seperti ais krim, susu, kopi, serta buah-buahan segar dan buah-buahan. Konsistensi minuman sedikit pekat, ia mesti disajikan hanya sejuk.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, koktel seperti kopi frappe telah menjadi terkenal dan diminati. Rasanya sangat menarik dan tidak biasa. Boleh jadi frappe tambahan alkohol atau bukan alkohol.

Minuman tonik

Kopi frappe (frappe Perancis - sejuk dalam ais hancur) adalah minuman kopi susu berbuih sejuk. Pada mulanya, ia hanya popular di Yunani yang panas, tetapi tidak lama kemudian ia juga disukai di Sepanyol, Perancis dan Cyprus. Di negara-negara ini, koktel ini sering disebut sebagai "kopi es" atau "kopi es".

Ia siap dengan cepat, iaitu tidak mengambil masa yang lama untuk membuat persiapan. Berkhidmat dan dimakan sejuk. Sangat menyegarkan dan menyegarkan pada musim panas.

Bagaimana kopi Frappe muncul: sejarah

1957 di Thessaloniki terdapat persembahan minuman bayi berasaskan coklat dari syarikat Nestle. Pada majlis ini, salah seorang wakil syarikat, iaitu, Dimitrios Vakondios, dalam waktu rehat yang panjang, ingin minum kopi segera yang biasa dan biasa. Tidak menjumpai air mendidih di mana sahaja, Dimitrios masih tidak menghilangkan kopi - dia memutuskan untuk mencampurkan kopi dengan air sejuk, gula, ais yang dihancurkan dan susu di dalam pengocok. Inilah bagaimana kopi Frappe pertama dalam sejarah muncul..

Membuat kopi Frappe

Sebelum menyediakan kopi ini, anda perlu mempunyai alat dapur seperti:

  • pengocok atau pengadun;
  • bikar;
  • teh dan sudu;
  • gelas kaca untuk dihidangkan.

Sekiranya dapur tidak mempunyai peralatan yang disenaraikan, anda boleh mengambil bekas dengan penutup yang ketat..

Seperti yang dinyatakan di atas, bahan untuk minuman klasik adalah: kopi espresso, air, gula, ais hancur. Susu juga boleh ditambah jika mahu. Semua produk ini disebat sehingga gebu dan disajikan dalam gelas kaca tinggi dengan straw..

Resepi

Frappe dengan ais

Frappe sejuk

  • ambil 1-1,5 sudu kecil. kopi;
  • 2 sudu kecil Sahara;
  • 150 ml air;
  • 0.5 cawan ais hancur.

Prosedur penyediaan: Bancuh segelas kopi. Tuangkan ke dalam shaker (mixer), masukkan gula dan ais hancur. Pukul semuanya dengan kuat sehingga kopi larut sepenuhnya.

Dalam bahasa Yunani

Minuman ini sangat senang disediakan:

  • anda perlu mengambil 2 sudu kecil. kopi segera;
  • tambah 50 ml air, ambil susu 2 kali lebih banyak, tambah gula secukup rasa.

Pukul semuanya dengan pengadun sehingga busa terbentuk. Tuangkan minuman yang dihasilkan ke dalam bekas dengan ais.

Dengan karamel

  • bancuh kopi 120 ml dan pukul dengan pengadun;
  • tambah 120 ml susu;
  • 2 sudu kecil Sahara;
  • sirap karamel.

Campurkan bahan dan pukul terus selama 1 minit. Tuangkan ke dalam gelas dan hiaskan dengan krim disebat di atas.

Frappe dengan pudina

Pudina

  • perlu mencambuk susu dengan gula (ambil jumlah ramuan secukupnya);
  • tambahkan kopi sejuk dan campuran susu berbuih ke dalam gelas yang berisi ais. Dan, tentu saja, hias dengan pudina.

Kejam

Untuk minuman kopi raspberry, campurkan dan cambuk bahan:

  • dua kali ganda espresso - 250 ml;
  • ais;
  • 100 g raspberi atau beberapa sudu sirap raspberry.

Tuangkan campuran yang dihasilkan (puri) dari beri ke dalam gelas. Hiaskan dengan beri.

Frappe dengan sirap strawberi (raspberry)

Strawberi

Ini adalah milkshake strawberi sejuk. Dengan analogi dengan resipi lain, semuanya disebat dengan pengadun sehingga terbentuk busa:

  • susu - 100-150 ml;
  • strawberi - 2-3 buah beri;
  • gula secukup rasa.

Masukkan campuran susu strawberi ke dalam gelas dengan ais dan kopi sejuk yang diseduh.

Frappe mempunyai beratus-ratus rasa. Jumlah setiap ramuan mungkin berbeza, mengubah perkadaran dibenarkan untuk produk apa pun.

Kalori Frappe

Kandungan kalori kopi frappe secara langsung bergantung pada bahan penyusunnya. Hidangan frappe klasik boleh mempunyai nilai kalori kira-kira 80-100 kkal per 100 g minuman. Oleh itu, kalori akan meningkat semasa mencampurkan minuman dengan makanan yang lebih berkhasiat (susu, ais krim, sirap buah dan beri, alkohol, dll.).

Frappe dengan penambahan susu akan mempunyai kandungan kalori rata-rata 150-180 kcal per 100 g koktel.

Faedah Frappe

Komposisi buah, beri, susu dan frappe lain mengandungi sejumlah besar bahan berguna. Contoh:

Strawberry frappe memperbaiki keadaan saluran gastrousus, menguatkan otot jantung dan dinding saluran darah.

Mangga frappe mengisi tubuh manusia dengan tenaga dan kekuatan kerana komposisi yang kaya. Mempunyai kesan pencahar dan sedikit diuretik.

Kesimpulan: sifat minuman bergantung pada bahan penyusunnya..

Kontraindikasi

Frappe buah dan beri tidak mempunyai kontraindikasi (kecuali intoleransi individu).

Intoleransi laktosa. Orang yang tidak bertoleransi laktosa atau alergi terhadap salah satu produk frappe harus menggantinya dengan bahan yang lebih jinak.

Hipertensi. Kopi frappe yang sama tidak membahayakan orang sihat atau orang yang menderita hipertensi, tetapi hanya dengan penggunaan sederhana (1-2 gelas sehari).

Kolesterol. Tetapi bagi mereka yang sering minum kopi (lebih dari 500 ml), anda perlu tahu bahawa pada masa yang sama: tahap kolesterol meningkat, ada masalah dengan pencernaan.

Wanita hamil dan kanak-kanak. Kopi, seperti teh itu sendiri, mendorong pelepasan kalsium dari tulang. Frappé, yang mengandungi alkohol, tidak boleh diambil oleh wanita hamil dan kanak-kanak di bawah 18 tahun.

Frappe - apa itu dan bagaimana memasak coklat, vanila, Yunani atau pudina di rumah

Minuman kopi sejuk asli yang disebut frappe menyegarkan dengan baik dan memberi tenaga. Seperti semua genius, dia mempunyai kisah asal yang sederhana. Berkat kebetulan, koktel yang lazat ini menjadi terkenal kepada dunia, yang hari ini telah memperoleh banyak variasi. Buat frappe anda sendiri dan perlakukan rakan-rakan dan orang tersayang kepadanya.

Apa itu frappe

Kopi frappe adalah minuman kopi sejuk yang ditutup dengan busa susu. Secara harfiah dari bahasa Perancis, nama itu bermaksud "sejuk" (dalam ais hancur). Walaupun perkataan Perancis, minuman ini sangat popular di Yunani dan Cyprus. Kopi ini mendapat namanya kerana kesamaan dengan minuman Amerika "granit", yang juga disiapkan berdasarkan ais hancur dengan penambahan gula..

Sejarah asal minuman

Buat pertama kalinya, minuman itu dipersembahkan di Pameran Perdagangan Antarabangsa di Thessaloniki (Yunani) pada tahun 1957 oleh wakil syarikat terkenal di dunia Nestle - Yannis Dritsas. Produk ini diletakkan sebagai minuman coklat segera untuk kanak-kanak, yang mengingatkan rasa koko. Untuk menyiapkannya, hanya perlu menggoyangkan campuran dengan susu atau air dalam mangkuk yang disebut shaker.

Dimitros Vakondios (bawahan Dritsas), semasa rehat antara kerja, berusaha mendapatkan air mendidih untuk membuat kopi segera kegemarannya, tetapi percubaannya tidak berjaya. Kemudian dia memutuskan untuk mencampurkan kopi dengan air sejuk, menambahkan gula dari kebiasaan dan terkejut dengan hasilnya. Dengan cara ini, kopi frappe pertama disiapkan, yang kemudian menjadi terkenal di seluruh dunia. Resipi minuman moden dikembangkan oleh barista rantaian kopi terkenal di dunia, Julius Meinl.

Sifat kopi frappe

Kandungan kalori frappe klasik hanya 2 kcal per 100 gram. Sekiranya anda menambah satu sudu gula ke dalam minuman, maka nilai tenaga akan meningkat menjadi 20 kcal. Bahan tambahan seperti krim dan susu juga meningkatkan kandungan kalori shake. Kandungan kafein dalam satu cawan frappe adalah kira-kira 60-120 mg, bergantung pada jenis biji kopi. Minuman ini mempunyai rasa kopi yang jelas dengan nota kacang ringan. Sekiranya anda menggunakan kopi segera untuk penyediaan, maka minuman itu dapat mengeluarkan rasa masam.

Frappe disajikan sebagai minuman penyejuk pada hari-hari musim panas. Frappe suhu rendah dapat melambatkan pencernaan, jadi tidak disarankan untuk memakannya segera setelah makan. Sebaiknya minum minuman di antara waktu makan. Koktel kopi sejuk dapat mengurangkan selera makan, sebab itulah mereka sering dimakan dalam makanan. Kerana kandungan kafein yang tinggi, minuman dianjurkan untuk diminum 6-7 jam sebelum tidur, jika tidak, insomnia boleh disebabkan.

  • Cara merajut topi untuk budak lelaki
  • Salad ketam klasik: resipi lazat
  • Cara bermain Naval Battle: peraturan

Ciri memasak

Untuk penyediaan frappe, anda boleh menggunakan kopi yang diseduh dan segera. Di rumah, jenis larut lebih kerap digunakan, kerana ia membentuk busa yang lebih baik. Sebilangan besar minuman adalah ais hancur atau air sejuk. Oleh kerana itu, frappe sering dimakan semasa diet. Sejukkan espresso panas, tuangkan ke dalam pengocok atau pengisar, tambahkan ais, dan pukul hingga busa lembut.

Untuk mempelbagaikan rasa minuman, pelbagai topping dan pemanis sering ditambahkan ke dalamnya. Contohnya, madu, ais krim, coklat, minuman keras, buah-buahan, kacang-kacangan, krim, dan banyak lagi. Kopi sesuai dengan rempah seperti kayu manis, kapulaga, cengkeh, halia, mereka melembutkan rasa minuman. Penting untuk menyediakan frappe sebelum makan. Minuman yang disediakan terlebih dahulu akan kehilangan rasa dan aromanya.

Cara membuat frappe

Menyiapkan resipi frappe klasik tidak sukar di rumah. Kos utama koktel seperti itu tidak melebihi 15 rubel setiap hidangan, sementara harga rata-rata di kedai kopi adalah 80 rubel. Algoritma untuk menyediakan minuman adalah seperti berikut:

  1. Bancuh kopi di cezve, sediakan dengan mesin cetak Perancis atau buat espresso di mesin kopi.
  2. Saring kopi yang sudah siap, pada tahap ini anda boleh menambah gula atau pemanis lain.
  3. Sejukkan cecair, mestilah sejuk, bukan suam-suam kuku.
  4. Tuangkan kopi ke dalam pengocok, tambahkan ais hancur atau air yang sangat sejuk dalam nisbah 1: 1.
  5. Tutup pengocok dengan kuat dan pukul dengan baik, busa lembut yang berterusan akan terbentuk.

Sekiranya senjata anda tidak mempunyai alat seperti pengocok, maka anda boleh menggunakan pengisar dengan alat pemukul atau bekas makanan dengan penutup yang ketat. Menyiapkan minuman dengan kopi segera adalah lebih mudah. Untuk melakukan ini, masukkan beberapa sudu teh campuran kering ke dalam pengocok, tambahkan ais atau air dan pukul rata. Kopi segera sering diganti dengan serbuk koko. Hari ini terdapat banyak jenis minuman penyejuk ini, pilihlah yang sesuai dengan citarasa anda..

Kopi ais Yunani

  • Masa: 5 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 2 Orang.
  • Kandungan kalori hidangan: 50 kcal / 100 gram.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kesukaran: mudah.

Koktel telah menjadi sangat popular di Yunani yang panas, ini dapat menghilangkan dahaga dengan sempurna. Secara tradisional, frappe Yunani disediakan dengan susu, kandungan lemak apa pun sesuai, menurut resipi ini, digunakan produk tenusu dengan pecahan jisim lemak 2.5%. Perlu diingat bahawa semakin tinggi penunjuk ini, semakin cepat kalori frappe akan menjadi. Hanya satu sudu teh gula cukup untuk secukupnya dua cawan kopi.

  • kopi segera - 50 g;
  • susu - 300 ml;
  • ais - 8 kiub;
  • gula - 5 g.
  1. Tuangkan kopi segera dengan gula ke dalam shaker.
  2. Isi kandungannya dengan susu sejuk.
  3. Tutup penutup dengan ketat dan goncangkan selama beberapa minit.
  4. Masukkan ais hancur ke dalam gelas tinggi, tuangkan minuman, masukkan jerami dan anda boleh menghidangkan frappe ke meja.

Kopi dengan karamel

  • Masa: 20 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 2 Orang.
  • Kandungan kalori: 72 kcal / 100 gram.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kesukaran: mudah.

Bagi peminat minuman manis, kopi sejuk dengan karamel sangat sesuai. Anda boleh memasaknya sendiri, tetapi lebih baik menggunakan sos karamel siap pakai, yang boleh didapati dengan senang di kedai. Sekiranya sos karamel tidak mencukupi untuk rasa manis, anda boleh menambah sedikit gula atau pemanis lain berdasarkan citarasa anda..

  • Tembikai dengan vodka - cara mengepam dengan picagari dan resipi tincture. Cara membuat tembikai meningkat dengan vodka
  • Cara menyambungkan Internet tanpa had di Tele2
  • Pemakaian valerian
  • kopi tanah - 50 g;
  • susu - 300 ml;
  • ais - 8 kiub;
  • krim disebat - 50 g;
  • sos karamel - 20 ml.
  1. Bancuh kopi dalam alat pembuat kopi atau cara lain.
  2. Sejukkan dengan baik.
  3. Tuangkan air kopi ke dalam pengocok atau pengisar, masukkan susu sejuk dan pukul sebati.
  4. Letakkan ais hancur dalam dua gelas tinggi, tuangkan kopi sejuk.
  5. Teratas dengan krim disebat dan di atas dengan sos karamel.

Dengan beri dan pudina

  • Masa: 10 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 2 Orang.
  • Kandungan kalori: 25 kcal / 100 gram.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kesukaran: mudah.

Pilihan musim panas yang sangat baik adalah frappe dengan beri dan daun pudina. Resipi ini menggunakan strawberi segar. Anda juga boleh menggunakan beri beku dalam koktel jika segar tidak ada. Daripada strawberi, anda boleh menggunakan raspberi segar atau beku. Pudina mempunyai tujuan khas dan menjadikan koktel kopi sejuk lebih menyegarkan..

  • espresso - 250 ml;
  • susu - 100 ml;
  • strawberi - 100 g;
  • ais - 8 kiub;
  • gula - 10 g;
  • pudina - sebilangan daun.
  1. Tuangkan espresso sejuk ke dalam pengisar, tuangkan susu sejuk, tambah gula.
  2. Masukkan strawberi yang telah dikisar dan sebilangan daun pudina.
  3. Ketukan sehingga bentuk busa..
  4. Masukkan ketulan ais yang hancur ke dalam gelas, tuangkan kopi dan hiaskan dengan daun pudina.
  5. Hidangkan frappe dengan tiub tebal sehingga pulpa beri mengalir dengan bebas.

Minuman badam coklat

  • Masa: 20 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 2 Orang.
  • Kandungan kalori: 49 kcal / 100 gram.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kesukaran: mudah.

Kopi sesuai dengan rasa kacang. Anda boleh menggunakan kacang yang berbeza: kacang hazel, badam, kacang mete, dan juga kacang walnut. Agar tidak mengganggu struktur frappe, lebih baik menggunakan sirap kacang, mereka manis, tetapi untuk rasa dan aroma mereka boleh ditambahkan dalam jumlah minimum. Koktel dihiasi dengan coklat parut, dalam kes ini, pelbagai pahit digunakan, ia boleh diganti dengan jenis kegemaran anda.

  • espresso - 250 ml;
  • susu - 250 ml;
  • coklat gelap - 20 g;
  • sirap badam - 10 ml;
  • ais - 6 kiub;
  • gula - 5 g;
  1. Masak espresso, untuk dua porsi frappe anda memerlukan 250 ml air kopi yang telah diisi, tambah gula.
  2. Sejukkan minuman di udara atau di dalam peti sejuk.
  3. Pukul espresso dengan susu sejuk menggunakan shaker atau blender sehingga berbuih.
  4. Hancurkan ais, tuangkan ke dalam gelas.
  5. Tuangkan frappe, di atas dengan sirap badam dan taburkan dengan coklat parut.

Vanilla frappe

  • Masa: 20 minit.
  • Hidangan Setiap Bekas: 2 Orang.
  • Kandungan kalori: 30 kcal / 100 gram.
  • Tujuan: makanan ringan.
  • Masakan: Eropah.
  • Kesukaran: mudah.

Espresso sejuk dengan susu dan vanila adalah pengganti pencuci mulut berkalori tinggi. Untuk meningkatkan rasa vanila, resipi menggunakan gula vanila dan bukannya gula pasir biasa. Anda boleh menghias koktel siap pakai yang disebut vanilla frappe dengan krim disebat. Atas sebab diet, susu boleh diganti dengan air minum biasa.

  • espresso - 250 ml;
  • susu - 250 ml;
  • ais - 8 kiub;
  • gula vanila - 10 g;
  • esen vanila - 4 tetes.
  1. Buat espresso, masukkan gula vanila.
  2. Sejukkan espresso dengan baik.
  3. Pukul air kopi dengan susu sejuk dan esen vanila menggunakan pengocok hingga terbentuk busa yang kuat..
  4. Hancurkan frappe ais, susun dalam gelas, tuangkan espresso sejuk.

Cara menghidangkan kopi

Frappe, kerana suhunya yang rendah (sekitar 10-15 ° C), disajikan dalam gelas koktel tinggi. Sekiranya tidak ada, cawan atau gelas seramik tinggi untuk latte akan berlaku. Agar tidak merasakan kepekaan gigi, gelas itu dibekalkan dengan jerami. Sekiranya terdapat beri beri di dalam koktel, maka jerami harus lebih tebal daripada biasa sehingga minuman dapat melewatinya dengan mudah. Menurut teknologinya, frappe harus memiliki lapisan busa persisten yang tinggi, yang diperoleh selama mencambuk air kopi dengan susu.

Buih itu tidak membenarkan pelbagai bahan tambahan menetap, berkat yang anda boleh menghias koktel anda dengan pelbagai cara. Untuk ini, serpihan kelapa, marshmallow dan topping lain sering digunakan. Minuman itu sering disediakan dengan penambahan jus seperti oren, nanas, delima. Frappe biasanya disajikan dengan pencuci mulut ringan: sherbet, panna cotta, cheesecake. Koktelnya sesuai dengan pencuci mulut crème brulee Perancis dengan kerak karamel bakar khas.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Frappe

Frappe (dari frapper Perancis - untuk mengalahkan, mengetuk, menumbuk) adalah sejenis koktel sejuk tebal, ramuan utamanya ialah susu, ais krim, sirap buah.

Frappe disediakan baik tanpa alkohol dan menggunakan minuman beralkohol yang kuat dengan kandungan gula yang tinggi: krim, minuman keras, minuman keras, minuman keras, biters dan lain-lain. Ia dibenarkan untuk menambahkan pelbagai komponen ke dalam minuman: coklat, madu, buah beri dan buah-buahan. Minuman disajikan dalam dua cara - dengan dan tanpa ais. Pada varian pertama, kebanyakan gelas yang disajikan diduduki oleh ais hancur, dan bahagian campuran alkohol itu sendiri tidak melebihi 50 ml. Dalam kes kedua, minuman itu disajikan sejuk dalam gelas kecil. Sudah menjadi kebiasaan untuk meminum frappe melalui sedotan dalam sips kecil, seolah-olah menikmati.

Jenis koktel termuda yang paling popular dan pada masa yang sama ialah Frappe Coffee. Kemunculan minuman itu berlaku secara tidak sengaja dan spontan. Semasa persembahan di Thessaloniki pada tahun 1957 minuman coklat segera baru dari Nestle, salah seorang pembantu pejabat perwakilan syarikat di Yunani, Dimitros Vakondios, ingin minum kopi segera kegemarannya semasa rehat kopi. Tetapi, yang sangat mengecewakannya, tidak ada air panas, dan dia memutuskan untuk mencampurkan sebilangan kopi segera dengan gula, air sejuk dan susu dalam pengisar. Minumannya sangat baik. Sejak masa itu, hampir semua kedai kopi di Yunani telah menggunakan resipi Frappe Coffee, dan minuman itu menjadi simbol kesejukan pada hari-hari panas..

Coffee Frappe didasarkan pada kopi, selalunya espresso, susu, pilihan, ais dan gula. Tulang belakang ini membolehkan penggemar frappe dan bartender membuat banyak resipi baru. Versi klasik Coffee Frappé adalah espresso yang baru dibuat (1 bahagian), susu (100 ml), gula (2 sudu kecil) dan ais (3-5 kiub) yang diadun dalam pengisar pada kelajuan rendah. Untuk menjadikan minuman itu enak dan lapang, komponen mesti disebat perlahan selama 2-3 minit, kemudian, untuk membentuk busa yang lembut, kacau selama 1 minit dengan kelajuan maksimum.

Kelebihan frappe

Frappe tanpa alkohol, kopi dan buah serta buah beri segar, menyegarkan dan mengandungi banyak bahan berguna. Bergantung pada bahan penyusunnya, sifat minuman juga berubah. Walau bagaimanapun, susu dan / atau ais krim tetap menjadi komponen yang tidak berubah, yang memperkaya frappe dengan kalsium, kalium, vitamin B, lemak haiwan dan asid amino penting. Frappe with milk mempunyai kesan positif terhadap kerja saluran pencernaan, meningkatkan metabolisme, mengurangkan jumlah mikroorganisma dalam usus yang menyebabkan proses pembusukan.

Kopi frappe berdasarkan espresso mengandungi vitamin: B1, B2, PP, unsur mikro: magnesium, kalsium, fosforus, kalium, zat besi, dan juga asam amino. Penggunaannya mempunyai kesan diuretik ringan, meningkatkan tekanan darah, melegakan sakit kepala, memberi kekuatan dan tenaga. Ia berguna untuk meminumnya sebagai pencegahan penyakit hati..

Frappe dari buah-buahan dan buah beri dibuat berdasarkan buah tumbuk. Ini membolehkan anda menyingkirkan biji dan serpihan kulit yang masuk ke dalam minuman. Contohnya, sebelum menyediakan frappe strawberi, buah beri harus disapu dengan teliti melalui ayak halus. Strawberry memberikan minuman aroma khas, tepu dengan vitamin (C, A, E, B1, B2, B9, K, PP), mineral (zat besi, zink, magnesium, kalium, fosfor). Sekiranya anda minum frappe strawberi setiap hari semasa musim beri, anda dapat memperbaiki keadaan saluran darah, otot jantung, hati, saluran gastrousus, buah pinggang, serta melegakan bengkak kaki..

Mangga frappe mempunyai sekumpulan vitamin (A, C, D, kumpulan B), mineral (fosforus, kalsium, zat besi, kalium) dan asid organik yang cukup besar. Mangga puri dalam minuman membantu mengatasi masalah negatif, tekanan dan ketegangan saraf pada waktu siang. Frappe ini mempunyai kesan pencahar, diuretik dan antipiretik. Mempunyai kesan positif pada kerja kardiovaskular, sistem saraf dan saluran gastrousus.

Bahaya frappe dan kontraindikasi

Frappé tidak mempunyai kontraindikasi. Walau bagaimanapun, jika terdapat intoleransi laktosa individu, maka minuman itu mesti disediakan tanpa susu. Juga, semasa memilih resipi koktel, anda harus memperhatikan komponennya dan memastikan bahawa tidak ada komponen yang menyebabkan alahan. Jika tidak, lebih baik menolak minuman atau mengganti produk alergenik dengan yang lebih selamat..

Frappe alkohol tidak digalakkan untuk wanita dalam kedudukan, ibu yang menyusu dan kanak-kanak di bawah 18 tahun.

Apa itu frappe? Perbezaan dari frappuccino dan milkshake

Perkataan "frappe" secara harfiah bermaksud "berais" dalam bahasa Perancis, dan ia berasal pada pertengahan abad ke-19. Walaupun sekarang kita mengaitkan kata itu dengan minuman kopi dingin, ia secara tradisional digunakan untuk menggambarkan minuman beku separa beku (seperti jus buah) atau minuman keras yang disajikan dengan ais. Jadi bagaimana kopi menjadi begitu popular? Kita mesti berterima kasih kepada orang Yunani untuk ini!

Asal kopi frappe

Rujukan kepada beberapa jenis minuman kopi sejuk yang disebut "Café Frappé" mula muncul sekitar pertengahan abad ke-19. Beberapa mempunyai konsistensi yang lembap, sementara yang lain seperti kopi es. Tidak sampai tahun 1957, ketika orang Yunani mencipta frappe versi kafe menggunakan kopi segera, ia dengan tegas menjadikan dirinya sebagai minuman kopi yang popular..

Seiring berjalannya ceritanya, seorang wakil Nestlé menunjukkan minuman coklat untuk anak-anak yang dibuat dengan mencampurkan alas coklat dengan susu dan menggoncang dalam shaker. Seorang wakil Nestlé sedang berehat kopi ketika menyedari bahawa dia tidak mempunyai cukup air panas untuk membuat kopi segera kegemarannya. Kemudian dia muncul dengan idea bernas untuk mencampurkan butiran kopi segera dengan air sejuk dan ketulan ais di dalam shaker untuk membuat kopi. Selebihnya, seperti yang mereka katakan, adalah sejarah.

Latihan tradisional dan moden

Frappe, seperti yang dibuat oleh orang Yunani, adalah resipi yang cukup mudah. Dalam pengocok atau pengadun, anda menambah satu atau dua sudu teh butiran kopi segera, gula secukupnya, dan sedikit air. Menggunakan pengocok akan membantu anda mendapatkan lapisan khas berbusa di atas kopi. Ia boleh dihidangkan dengan atau tanpa susu.

Versi yang kini popular di kedai kopi dibuat dengan pengisar. Biasanya anda meletakkan ketulan ais, susu, gula, kopi pekat, sedikit air, perisa atau sirap pilihan anda (malah alkohol!) Ke dalam pengisar, kacau rata dan tuangkan ke dalam gelas tinggi. Tambahkan apa sahaja yang diinginkan oleh hati anda - krim cambuk, ais krim, coklat cair - anda tidak boleh salah di sini.

Nampaknya terdapat banyak resipi frappe kerana terdapat kafe di dunia!

Jadi, apa itu frappuccino? Atau sama dengan frappe?

Sekarang itu soalan yang baik! Inilah yang membingungkan saya juga. Sebelum kita sampai pada keterangan yang sebenarnya, akan membantu memahami bahawa frappuccino terdiri daripada dua kata - frappe (diucapkan frappe dan tanpa aksen) dan cappuccino.

Di kawasan Boston tempat minuman berasal, frappe adalah milkshake pekat dengan ais krim.

Frappuccino, minuman yang dibuat dengan menggabungkan milkshake dengan kopi, dikembangkan, ditandai dan dijual oleh The Coffee Connection, sebuah kedai kopi di timur Massachusetts. Ketika Starbucks memperoleh The Coffee Connection pada tahun 1994, mereka juga memperoleh hak untuk mengeluarkan, memasarkan dan memasarkan minuman sebagai Frappuccino..

Mereka sedikit mengubah resipi, memperkenalkannya di bawah panji Starbucks, dan ia tetap menjadi minuman yang sangat popular di menu mereka hingga hari ini. Resipi itu sendiri adalah gabungan beberapa minuman sejuk yang berbeza seperti kopi es, milkshake, cappuccino Itali, dan perisa dan sirap lain. Starbucks juga menjual versi botol Frappuccino di kedai runcit dan mesin layan diri..

Oleh itu, anda melihat Frappé dan Frappuccino sama sekali tidak berkaitan!

Variasi Frappe

Dengan meningkatnya budaya kopi, kedai kopi sering condong ke belakang untuk menarik pelanggan baru dan membezakan minuman mereka daripada pesaing. Ini hanya berita baik untuk pelanggan. Ini bermakna anda tidak akan kehabisan versi frappe..

Walaupun orang Yunani berpegang pada tradisi dan menggunakan butiran kopi segera, seluruh dunia lebih suka menggunakan espresso yang pernah popular. Anda hanya goncangkan espresso berganda dengan sedikit gula dan ais dan sajikan! Beberapa kedai kopi boleh menambahkan minuman keras seperti Kahlúa ke dalam campuran. Sebilangan yang lain dapat melengkapkan minuman anda dengan sudu ais krim.

Terdapat pilihan lain yang menarik juga. Orang Bulgaria mencambuk buahnya dengan Coca-Cola dan bukannya air. Di Denmark, anda akan menemui frappe susu sejuk dan bukannya air. Serbia membuat frappe mereka dengan susu atau ais krim dan menambah krim disebat di atas.

Jadi di manakah keseluruhan perbincangan Frappe ini memimpin kita??

Apabila anda menginginkan kopi tetapi tidak dapat menikmati minuman panas, frappe adalah pertaruhan terbaik anda - kuat tetapi menyegarkan! Lakukan salah satu daripada banyak pilihan dari keselesaan rumah anda, atau berjalan kaki ke kedai kopi terdekat. Tetapi cubalah dan bereksperimen apabila anda melihat sesuatu yang baru dan menarik di menu.

Frappe, walaupun senarai ramuannya sederhana, adalah minuman yang sangat menyenangkan. Dengan begitu banyak, anda pasti dapat menemui anda.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Frappe

Frappe - kopi hitam dengan buih, disebat dengan ais. Terdapat banyak resipi, gula, susu, krim, ais krim, minuman keras, sirup, rempah-rempah, bahkan Coca-Cola ditambahkan ke dalam minuman. Frappé mesti disebat, ini berbeza dengan semua jenis kopi ais yang lain.

Sejarah frappe kopi

Dalam bahasa Perancis, frappé bermaksud "patah." Jadi pada abad ke-19 mereka memanggil minuman dengan ais hancur, termasuk kopi. Contohnya, kopi ais dan ais krim disebut "frappe a la glace". Secara beransur-ansur, kata frappé memperoleh makna lain - "dingin".

Tetapi minuman yang kita kenal hari ini sebagai frappe dilahirkan pada 7 Oktober 1957 di Pameran Antarabangsa Thessaloniki. Nestle menghadirkan serbuk coklat di sana, yang mudah larut walaupun dalam susu sejuk. Semasa rehat, seorang pekerja syarikat, Dimitris Vakondios, cuba membuat kopi, tetapi tidak menemui air mendidih di mana sahaja. Putus asa, Vakondios hanya mencampurkan kopi instan dan gula Nescafe ke dalam pengocok, menuangkannya dengan air sejuk dan mengocoknya dengan baik. Hasilnya ialah kopi sejuk dan berkrim..

Mungkin, jika pameran itu diadakan di beberapa negara utara, tidak ada yang akan memperhatikan apa yang berlaku. Tetapi di Yunani, minuman ringan sangat penting. Kopi yang dapat disiapkan dengan cepat dan tidak perlu disejukkan khas adalah penemuan sebenar bagi pelayan bar dan pengunjung. Untuk mengurangkan suhu minuman, ais hancur ditambahkan ke dalamnya. Nama untuk kopi jenis baru dipinjam dari orang Perancis.

Pembuat resipi Frappe Dimitris Vakondios

Pentadbiran Nestlé tidak dapat membantu tetapi menghargai prospek yang terbuka. Berkat pengiklanan, frappe langsung menjadi bergaya. Kaedah menyediakan kopi segera ini menjadi yang utama di Yunani. Pada tahun 1979, kopi frappe diiktiraf sebagai minuman Yunani kebangsaan.

Terdapat 3 jenis frappe Yunani:

  • glycos (glykós, γλυκός) - manis: 2 sudu kecil kopi dan 4 sudu kecil. Sahara;
  • metrios (métrios, μέτριος) - sederhana: 2 sudu kecil. kopi dan 2 sudu kecil. Sahara;
  • sketos (skétos, σκέτος) - sederhana: 2 sudu kecil. kopi bebas gula.

Frappe Yunani klasik dibuat secara eksklusif dari kopi segera. Tidak ada lagi standard dalam pemilihan bahan atau kaedah penyediaannya. Kadang-kadang frappe disebat dengan ais, dalam kes lain ais batu dicurahkan dengan koktel kopi disebat.

Frappe dengan air dan susu disebut frapogalo (φραπόγαλο, frapógalo). Di Cyprus, hanya sedikit air yang ditambahkan ke frapogalo untuk menyapu buih, baki cairannya adalah susu, dan lemaknya lebih baik. Beberapa kedai kopi menyajikan frappe atau frapogalo dengan ais krim..

Frappe dengan susu

Ada juga pilihan ketika kopi es tidak dicambuk, tetapi diaduk dengan sudu, yang menjadikannya tekstur yang sedikit berbeza. Kopi ini disebut κουταλάτος (koutalatos) - "kapal": kaedah penyediaan diciptakan oleh pelaut.

Pelancong yang berkunjung ke Yunani membawa resipi untuk kopi kegemaran mereka. Tetapi selepas Sukan Olimpik 2004, frappe menjadi popular di seluruh dunia. Benar, di pelbagai negara, penyesuaian dibuat untuk resipi minuman:

  • di Bulgaria, Coca-Cola sering digunakan sebagai ganti air;
  • di Serbia, frappe disebut hladan nes dan disajikan dengan susu, ais krim dan krim disebat;
  • di Denmark air diganti dengan susu sejuk.

Baru-baru ini, frappe berasaskan espresso (single atau double) telah mendapat populariti di Eropah. Di Itali, kata frappe merujuk kepada milkshake. Orang Itali tidak begitu gemar kopi segera. Minuman yang serupa dengan frappe Yunani, tetapi berdasarkan kopi semula jadi, dalam bahasa Itali disebut granita al caffè.

Di negara-negara timur laut Amerika Syarikat, di mana banyak pendatang dari Itali tinggal, milkshake disebut frappe (dalam bahasa Inggeris - "frap"). Pada 80-an abad XX, Connection kopi di Boston mencipta frappuccino, yang merupakan milkshake yang dicampurkan dengan serbuk kopi dan ais..

Semasa Starbucks memperoleh Coffee Connection pada tahun 1994, ia mewarisi resipi asalnya. Sekarang, di kedai kopi rantai ini di seluruh dunia, frappuccino disajikan - sebenarnya, frappe yang sama, tetapi tidak dengan ais yang dihancurkan, tetapi dengan serbuk ais. Starbucks juga menjual frappuccino botol tanpa ais. Bukan Nescafe yang ditambahkan pada minuman kopi, melainkan melalui kopi kering beku, yang sedekat mungkin dengan rasa dan aroma semula jadi.

Memilih bahan untuk frappe

Sorotan utama frappe adalah busa yang tinggi. Buih yang paling lembut dan stabil diperoleh dalam kopi tanpa minyak. Oleh itu, pilihan terbaik untuk menyediakan asas kopi frappe adalah kopi segera serbuk atau berbutir. Kopi kering beku sedikit lebih sukar untuk dikisar, tetapi jika frappe disediakan tanpa susu, jenis serbuk segera ini lebih disukai.

Di kafe yang mahal, frappe disediakan berdasarkan espresso tunggal atau berganda. Minuman seperti itu lebih enak dan lebih sihat, tetapi busa di atasnya jauh dari stabil seperti kopi segera..

Di rumah, frappe dibuat dari espresso berganda atau dari 50 ml kopi yang diseduh dalam bahasa Turk. Kopi yang dibuat di akhbar Perancis atau menuangkan tidak akan berfungsi: ia tidak mempunyai buih. Oleh kerana kopi semulajadi sangat sedikit diperlukan untuk membuat frappe, tidak masuk akal untuk menyejukkannya: lebih baik mencampurkannya segera dengan air sejuk atau susu. Untuk frappe, anda memerlukan air botol lembut, dengan mineralisasi 75 hingga 250 mg / l.

Di Yunani, mereka suka menambahkan susu pekat (pekat tanpa gula) ke frappe. Ia mempunyai rasa karamel ringan. Apabila dicampurkan dengan ais lebur, susu pekat akan kembali normal. Susu pekat boleh diganti dengan susu biasa, dengan kandungan lemak lebih dari 2.5%, atau dengan krim 10%. Susu skim tidak boleh digunakan: frappe akan terasa terlalu berair.

Sekiranya ais krim ditambahkan ke dalam minuman, lebih baik mengambil ais krim. Krim disebat untuk hiasan boleh menjadi semula jadi atau herba, walaupun frappe dengan krim semula jadi terasa lebih enak.

Ciri-ciri frappe

Varieti kopiSebarang kopi segera atau semula jadi, baik 100% Arabica dan campuran dengan Robusta dibenarkan
Jenis asas kopiKopi segera, espresso, kopi turk
Selesai suhu kopi+10 ± 3 ° C
Masa memasak5 minit
Isi porsi di outlet, ml200-250 ml
Kandungan kafein (kekuatan)Dalam frappe 50 ml kopi yang diseduh dalam bahasa Turk - kira-kira 30 mg setiap hidangan;

dari satu suntikan espresso - 50-68 mg;

dari espresso berganda - 100-136 mg;

dari kopi segera - 100-200 mg (bergantung pada jenama), dari Nescafe - 200 mg

Elaun yang disyorkan (hidangan setiap hari)1Kadar maksimum yang dibenarkan (hidangan setiap hari)2Kandungan kaloriFrappe tanpa susu dan gula - 2,25-4,5 kkal setiap hidangan;

dengan gula tanpa susu - 21.60-23.85 kcal

dengan gula dan susu dengan kandungan lemak 2.5% - 73.60-75.85 kcal;

dengan gula, susu dan 50 g ais krim - 210.10-212.35 kcal;

dengan gula dan 10% krim (tidak disebat) - 139.60-141.85 kcal

Perkadaran frappe

Pencinta kopi frappe disyorkan untuk membeli pengadun khas untuk cecair: menggunakannya, anda boleh mendapatkan busa lembut dengan cepat. Sekiranya tidak ada pengadun seperti itu, anda boleh mencampurkan kopi ke dalam pengisar atau pengocok. Resipi klasik mengandaikan bahawa frappe dibuat dari 2 sudu kecil. kopi segera atau espresso berganda. Tetapi bagi mereka yang tidak mendapat banyak kafein, satu suntikan espresso atau 1 sdt minuman boleh digunakan sebagai asas. kopi segera.

Jumlah ais berbeza dari 3-4 kiub hingga 2/3 gelas. Sebilangan barista malah mengesyorkan mengisi keseluruhan gelas dengan ketulan ais besar..

Resipi frappe klasik tanpa susu

  • 1-2 sudu kecil kopi segera;
  • 1-2 sudu kecil Sahara;
  • ais hancur;
  • 100 ml air sejuk;
  • vanila, kayu manis, coklat parut, krim disebat - pilihan.

Teknologi memasak

  1. Campurkan kopi dengan gula di dalam periuk atau pengocok.
  2. Tuangkan campuran dengan 2 sudu besar. l. air.
  3. Pukul dengan pengadun atau pengocok.
  4. Celupkan ais ke dalam gelas tinggi.
  5. Isi dengan busa kopi.
  6. Masukkan air.
  7. Kacau dengan straw koktel.

Air boleh digunakan lebih kurang daripada dalam resipi. Gula vanila atau kayu manis ditambahkan ke dasar kopi secukupnya. Bahagian atas sering dihiasi dengan krim disebat.

Resipi frappe klasik dengan susu atau krim

Bahan - sama seperti kes sebelumnya, tambahan - 50-100 ml susu atau 10% krim, air - secukupnya (anda hanya boleh menggunakan busa kopi).

Teknologi memasak

  1. Pukul kopi dengan gula dan 2 sudu besar. l. air.
  2. Celupkan ais ke dalam gelas tinggi.
  3. Isi dengan busa kopi.
  4. Tuangkan susu atau krim.
  5. Masukkan air.
  6. Kacau dengan straw koktel.

Frappe dengan kopi semula jadi

  • 50 ml kopi yang diseduh dalam Turk, atau 25-50 ml espresso;
  • 1-2 sudu kecil Sahara;
  • 100 ml susu;
  • ais hancur;
  • vanila, kayu manis, coklat parut, krim disebat - pilihan.

Resepi

  1. Pukul kopi, gula, susu dan ais hancur dalam pengisar.
  2. Tuangkan ke dalam gelas tinggi.
  3. Hiaskan dengan krim disebat dan coklat jika mahu.

Frappe karamel dengan kopi semula jadi

Bahan - sama seperti kes sebelumnya, tambahan - 25-30 ml sirap karamel.

Resepi

  1. Hiaskan dinding gelas sejuk dengan corak (gelombang, keriting) dari sirap.
  2. Pukul kopi, gula, susu, ais hancur dan 20 ml sirap karamel.
  3. Tuangkan campuran yang disebat ke dalam gelas.

Raspberry frappe

  • 100 ml kopi yang diseduh dalam Turk, atau 25-50 ml espresso;
  • 1-2 sudu kecil Sahara;
  • 50 ml krim 10%;
  • 25-30 ml sirap raspberry;
  • 50 g ais krim;
  • 50-75 ml air sejuk;
  • coklat parut secukup rasa;
  • ais hancur.

Resepi

  1. Sekiranya asas kopi adalah espresso, tambahkan hingga 100 ml dengan air sejuk.
  2. Pukul kopi, krim, gula, sirap raspberry 20 ml, ais hancur dengan pengisar.
  3. Tuangkan ke dalam gelas.
  4. Teratas dengan sebiji ais krim, hiaskan dengan baki sirap raspberry, taburkan dengan coklat parut.

Cara menghidang dan minum kopi frappe

Frappe disajikan dalam gelas kaca tinggi atau gelas kopi Ireland. Bersama kopi, jerami selalu disajikan, dan jika minuman itu dihiasi dengan krim buatan, maka sudu.

Beri, pencuci mulut berdasarkan mascarpone, krim disebat, coklat, biskut atau roti pendek sesuai dengan frappe.

Terdapat banyak kafein dalam kopi frappe, jadi disyorkan untuk meminumnya perlahan-lahan, dengan sedikit teguk. Anda tidak boleh minum lebih dari satu hidangan frappe sehari: ia tidak baik untuk tekak..

Cara membuat kopi frappe di rumah

Sungai tidak peduli dengan teh, tetapi dengan hormat menyembah minuman yang telah menakluki seluruh dunia. Melarikan diri dari panas, mereka minum kopi frappe - makanan sejuk.

Ia disajikan di banyak restoran. Gelas besar diisi dengan serbuk segera yang disebat dengan air, ais dan krim..

Selalunya dicairkan dengan pencuci mulut yang lazat:

  • rempah;
  • minuman keras;
  • minuman keras yang diperkaya;
  • ais krim;
  • coklat;
  • jus buah

Biasanya menggunakan pengadun untuk kopi frappe atau shaker. Asasnya adalah 1 atau 2 hidangan, air (jumlah kecil), gula. Isinya disebat sehingga kepala berbusa diperoleh, dan setiap resipi, dibuat oleh tangan barista yang mahir, mempunyai rasa unik.

Bagaimana kopi ais muncul

Pada Pameran Antarabangsa 1957 di Thessaloniki, syarikat terkenal Nestle menghadiahkan minuman kanak-kanak, yang tidak sukar untuk disiapkan - ia dicampurkan menggunakan pengocok dengan susu.

Salah seorang wakil syarikat memutuskan untuk membuat kopi segera dengan cepat pada waktu rehat, tetapi dia tidak dapat menjumpai air panas di mana sahaja, dan kemudian dia mempunyai idea untuk mencampurkan serbuk dengan air sejuk, gula menggunakan alat bar. Gelas pertama campuran seperti itu dilancarkan dengan kemenangan di bawah nama frappe, yang bermaksud "dingin dengan ais". Tekanan pada vokal terakhir dianggap betul..

Klasik Laconic dalam bahasa Yunani

Kumpulan minuman ringan berdasarkan ais hancur sangat popular, dan asas koktel frappe ais adalah kopi. Biji-bijian yang dihancurkan dicampurkan dengan susu, minuman keras dan dituangkan ke atas ais. Ternyata hadiah yang menyegarkan untuk gourmets dalam cuaca panas. Palet rasa yang luas kondusif untuk mencicipi santai, percakapan yang menyenangkan.

Resipi frappe Yunani

  • air sejuk;
  • kopi segera;
  • gelas besar;
  • ais;
  • gula

Tuangkan 3 sudu kecil ke dalam bekas. kopi, tambahkan beberapa sudu kecil air, gula. Pukul isinya sehingga busa coklat muda diperoleh. Buang ketulan ais, masukkan baki cecair. Selepas beberapa minit, minuman itu mendapat warna yang lembut. Ia menjadi lebih lembut apabila susu ditambahkan. Dalam bahasa Yunani, gelas kopi dengan ais diminum dengan santai melalui jerami dari gelas setengah liter.

Di negeri Massachusetts, minuman yang disebut frappuccino pertama kali dihasilkan. Sejak tahun 1995, produk yang didasarkan pada milkshake dengan kopi dan ais krim cappuccino, telah dihasilkan oleh Starbucks. Perbezaannya dari frappe klasik adalah bahawa pengeluar minuman itu menambahkan ais hancur ke dalam campuran dan memasukkan isinya ke busa tebal..

Resipi untuk frappuccino asli

Penggunaan teknologi yang menyeronokkan di rumah membolehkan anda mendapatkan koktail yang menyegarkan. Sediakan:

  • kopi 170 g;
  • botol plastik;
  • 2 penapis;
  • kain, gunting dan benang.

Bahagian bawah bekas dipotong, diletakkan dengan penekanan pada leher: ditutupi dengan dirasakan dan ditutup dengan penutup. Sebuah balang digunakan untuk pendirian. Penapis diisi dengan serbuk, ditarik dengan benang, dan botol diisi dengan air sejuk. Beg kopi terbenam di dalamnya. Sehari kemudian, minuman mewah dituangkan ke dalam cawan..

Baca juga:
TOP 5 rempah sempurna,
mampu meningkatkan aroma kopi

Resipi frappe Thai

Thailand mempunyai muslihat tersendiri. Di "tanah senyum" koktel dibuat dengan cara yang istimewa. Ambil beg kain muslin, letakkan di dalam cawan logam besar dan tuangkan kopi bubuk. Di rumah, jika minuman itu diseduh dalam bahasa Turki, maka disaring melalui penyaring.

  1. Penapis diisi dengan air mendidih;
  2. Semasa minuman sedang dibuat, muatkan gelas besar ke bahagian atas dengan ais. Sediakan campuran secara berasingan;
  3. Susu pekat diperah;
  4. Masukkan gula;
  5. Masukkan sedikit garam;
  6. Kopi yang sudah disejukkan dan disiram dicurahkan;
  7. Kacau;
  8. Isi gelas gelas dan masukkan susu pekat

Buih mewah diperoleh dengan menuangkan cecair dari satu kapal ke kapal lain beberapa kali. Dihidangkan dengan ais dan jerami.

Ciri kopi frappe

Terdapat banyak resipi untuk frappe ais, kerana makanan yang enak, bahan tambahan alkohol digunakan untuk penyediaannya, dan sifatnya ditentukan oleh komposisi koktel. Frappe biasanya dibuat dari kopi segera yang dibuat dari biji Arabica dan Robusta segar..

Serbuk berkualiti tinggi diperoleh melalui proses teknologi yang kompleks. Produk kehilangan sebahagian kafein, jadi mereka meminumnya untuk menyegarkan. Minuman tidak akan menggantikan espresso panas, di mana komponen aktif biji-bijian dipelihara sepenuhnya.

Pakar pemakanan tidak mengesyorkan campuran sejuk selepas makan yang enak. Ia melambatkan proses pencernaan. Adalah disyorkan untuk meminumnya semasa rehat, dengan alkohol - dalam beberapa minit rehat malam..

Minuman yang tidak mempunyai resipi ketat disediakan dengan cara yang berbeza. Aroma tart memperoleh rasa ringan, dan krim, pemanis ditambahkan secara rawak. Mereka yang ingin membayangkan apa itu boleh menggunakan resipi yang mereka sukai dan menyediakan koktail yang enak sendiri. Orang Perancis menyukainya dengan ais krim. Minuman itu memperoleh rasa yang lembut.

Resipi ais krim

  • espresso;
  • ais (7-8 keping);
  • susu (80 ml);
  • ais krim (100 g);
  • coklat parut (30‒40 g)

Kopi yang dibancuh ditapis. Susu digabungkan dengan ais krim dan disebat. Masukkan ais ke dalam cawan dan masukkan jisim yang telah disediakan. Minuman sejuk dituangkan sehingga hiasan yang indah diperoleh. Hiaskan bahagian atas dengan cip coklat.

Sekiranya anda menyediakan "klasik", maka kandungan kalori minuman setiap 100 ml tidak lebih daripada 2 kcal. Apabila digabungkan dengan krim, susu dan gula, kadarnya meningkat dengan mendadak. Mereka yang berusaha untuk mendapatkan sosok langsing disarankan untuk minum frappe klasik.

Cara membuat minuman dengan cepat di rumah

Syarikat perdagangan terbesar Neskafe menghasilkan kopi segera. Talian ini dilengkapi dengan pelbagai jenis frappe bukan kafe. Teknologi yang bertujuan untuk memasak dengan cepat.

  1. Tuangkan 2 sudu teh serbuk ke dalam gelas besar;
  2. Gula dan sedikit air ditambah, dan semakin sedikit cecair, semakin tebal buihnya;
  3. Gunakan pengadun untuk sebatan. Kekuatannya menentukan seberapa cepat kandungan berubah menjadi topi coklat muda;
  4. Masukkan beberapa ketulan ais, tambah sedikit air dan krim

Minuman menyegarkan dan tonik siap!

Di Soviet Soviet, secawan kopi adalah kemewahan yang tidak terjangkau bagi banyak warganegara, tetapi sekarang setiap peminat minuman mulia mungkin tidak memikirkan di mana hendak membeli, berapa harganya frappe atau cappuccino di kedai kopi. Harga, bergantung pada tahap pendirian, dibentuk berdasarkan kualiti bahan mentah yang digunakan.

Ceri frappe

  • espresso - 250 ml;
  • beri - 100 g;
  • ais - 8‒9 pcs.

Mereka membuat kopi. Letakkan ais dan ceri dalam pengisar. Jisim yang dihancurkan disebarkan dalam cawan besar. Tuangkan ditapis dari tanah dan kopi sejuk. Sepotong limau nipis dicucuk pada tiub.

Kisah musim sejuk

Berkat bahan tambahan, kopi frappe sejuk menghangatkan dari dalam dan dalam keadaan sejuk.

  • kopi yang dibancuh - 200 ml;
  • susu - 150 ml;
  • coklat - 30-50 g;
  • beberapa keping ais;
  • madu - 1 sudu kecil.

Minuman siap disejukkan. Ais diletakkan di dalam gelas. Campurkan sisa komponen dalam mangkuk yang terpisah, termasuk kopi. Memukul. Tuangkan agar tidak merosakkan busa.

Cara minum, hidangkan minuman

Frappe di kedai kopi biasanya ditawarkan dengan hiasan dan jerami. Pertama, keluarkan kepingan buah atau ceri, dan tarik cecair tebal yang menyenangkan melalui tongkat.

Di Yunani dan Cyprus, air selalu dibawa, dan sekiranya pengunjung meminumnya, mereka segera mengisinya semula. Di rumah kopi Yunani, mirip dengan tradisi Turki, tidak terbiasa dengan tergesa-gesa. Dikelilingi oleh teman-teman yang menyenangkan, pelanggan tetap di banyak tempat minum boleh bercakap dan menikmati kopi berjam-jam.

Kami menikmati frappe yang sejuk dan sirtaki yang luar biasa, kami mendapat rasa ceria dan positif!