Memasak fruktosa moonshine

Fruktosa adalah bahan mentah yang sangat baik untuk pengeluaran mash. Walaupun begitu, pembuat anggur jarang menggunakannya untuk pengeluaran alkohol kerana harganya yang tinggi. Moonshine yang terbuat dari fruktosa selalu berkualiti. Dia secara praktikal tidak menghidu minyak fusel.

Mengapa fruktosa?

Bahan ini mempunyai struktur yang unik dan rasa yang menyenangkan. Ia adalah monosakarida dan mudah diserap oleh badan. Pembuat minuman keras yang berpengalaman kadang-kadang menggunakan fruktosa untuk menambah mash dalam kombinasi dengan bahan lain untuk melembutkan rasa produk siap. Teknologi proses pelembutan cahaya bulan cukup mudah dan dapat dikuasai oleh semua orang. Sebelum menambah bahan wain, fruktosa dilarutkan dalam air suam.

Apabila menggunakan gula untuk melembutkan produk akhir, sangat penting untuk mengawal dosnya dengan ketat..

Dengan kekurangan gula, alkohol tidak memperoleh kelembutan yang diinginkan, dan jika normanya terlampau, penyulingan memperoleh rasa manis yang tidak menyenangkan.

Apa yang berguna untuk diketahui

Dalam proses penapaian bahan wain, ragi tidak memecah semua jenis gula. Hanya glukosa, maltosa, fruktosa dan sukrosa yang diserang. Hasil ramuan murni dari bahan wain bergantung pada jenis gula yang digunakan untuk penyediaannya. Menurut teori, hasil moonshine dengan fruktosa adalah 0.647 liter per 1 kg bahan mentah manis. Dalam praktiknya, angka ini 10-15% lebih rendah..

Penting untuk difahami bahawa ragi tidak berminat dengan kemanisan bahan mentah. Mereka makan karbohidrat. Ini bermaksud pemanis tidak boleh digunakan untuk pengeluaran mash. Sebagai contoh, pengganti siklikat sintetik 50 kali lebih manis daripada gula. Walaupun demikian, ia tidak diproses sepenuhnya oleh ragi..

Fruktosa moonshine tidak berbeza dengan produk yang dibuat dengan gula biasa..

Anda boleh menumis mash yang dimasak di atasnya dengan alkohol atau ragi roti. Bahan wain seperti itu memanaskan sedikit lebih cepat daripada gula tumbuk.

Teknologi memasak

Proses penyediaan mash dimulakan dengan penyediaan tangki fermentasi. Ini boleh menjadi bekas plastik atau kaca. Peranan penting dalam pengeluaran moonshine dimainkan oleh kebersihan dan kemandulan pinggan dan peralatan. Sebelum digunakan, bekas untuk bahan wain harus menjalani proses tambahan setelah mencuci dengan teliti. Untuk melakukan ini, gunakan air mendidih, larutan cuka atau baking soda..

Masuknya kotoran ke dalam mash menyebabkan perkembangan mikroflora berbahaya di dalamnya.

Ini menyebabkan tumbuk masam atau berubah menjadi tengik. Untuk menghidupkan semula mash seperti itu, anda perlu menambahkan ragi baru ke dalamnya. Untuk mempercepat proses pelarutan gula dan penapaian, fruktosa dilarutkan dalam air yang dipanaskan hingga 35-37 ° C. Setiap pembuat anggur secara bebas mengira berapa banyak bahan mentah yang diperlukan untuk penanda halaman. Resipi siap boleh dijadikan asas untuk pengiraan. Contohnya, buat minuman rumah dengan fruktosa dari:

  • 5 kg - fruktosa;
  • 20 l - air;
  • 100 g - ragi kering atau 500 gr. ditekan.

Tuangkan mash ke dalam bekas sebanyak 75% isi padu. Ragi ditambahkan ke bahan wain hanya apabila ia sejuk hingga t 30 ° C. Mereka diencerkan dengan air suam. Setelah mencampurkan ragi dengan bancuhan di rumah, bekas itu ditutup dengan penutup air. Reka bentuknya tidak menjadi masalah.

Proses penapaian harus dilakukan tanpa oksigen di bilik yang gelap. Suhu optimum ialah 18-27 ° C. Tempoh penapaian bergantung pada kualiti ragi dan aktivitinya. Rata-rata, mash matang dalam 5-10 hari. Mash yang pulih disaring melalui saringan kain kasa dan dituangkan ke dalam kubus pegun.

Penyulingan sulingan pertama dilakukan tanpa menghancurkannya menjadi pecahan. Mengumpulkan alkohol berakhir apabila kekuatannya menurun hingga 30%. Sebilangan pembuat anggur, sebelum penyulingan kedua, mencairkan cahaya bulan dengan air dengan kekuatan 18-20%, dan kemudian menyebarkannya melalui penapis arang.

Bahagian pertama cahaya bulan selepas penyulingan kedua mesti dicurahkan. Penolakan sulingan dilakukan sehingga bau minyak fusel yang tidak menyenangkan dirasakan di dalamnya. Ini adalah kira-kira 8-12% daripada jumlah keseluruhan produk akhir. Pecahan bulan yang ditolak mengandungi kepekatan bahan berbahaya yang tinggi yang boleh menyebabkan keracunan.

Kekuatan sulingan selesai setelah penyulingan kedua melebihi 60%. Untuk tahap yang diinginkan, ia dicairkan dengan air yang sangat suci. Untuk menstabilkan rasa, garam yang dicairkan dibiarkan menetap di dalam bekas tertutup rapat selama 2-3 hari.

Melembutkan cahaya bulan

Fruktosa bukan sahaja dapat bertindak sebagai pengganti gula dalam penyediaan mash, tetapi juga dapat digunakan untuk melembutkan sulingan yang sudah siap. Keperluan sedemikian timbul dalam kes apabila teknologi penyediaan dilanggar semasa penyediaan alkohol atau bahan mentah berkualiti rendah digunakan..

Untuk membetulkan rasa, disyorkan untuk menambahkan pelbagai komponen ke dalam cahaya bulan. Fruktosa adalah salah satu daripadanya. Perbelanjaannya
per liter moonshine adalah 0.5 sudu besar. sudu.

Meningkatkan rasa moonshine

vofffka, Sepertinya dalam kes pertama, hati masih belum tersumbat dan dia dapat mengatasi alkohol dengan baik, dan dalam kes kedua sudah sukar untuk dilihatnya. Martyn, 28 Dis. 16, 14:29

Mungkin makanan ringan - acar, misalnya, dan secara aktif mengepam air dari badan? YoCat, 28 Dis. 16, 17:02

Anda boleh bersikeras pada 70, anda juga boleh memaksa 45, tetapi 60-65% akan menjadi yang paling diterima untuk kerepek. Selepas infus, anda akan mencairkan secukupnya Gerych, 04 Dis. 16, 23:20

Resipi sedap dari amater

Kami mengambil 2 liter samar 45 darjah, yang perlu diperbetulkan. Kami mengupas 2 biji lemon, cuba menghilangkan semangatnya tanpa kulit putih, dengan sangat nipis. Potong lemon itu sendiri ke dalam bulatan setebal 1 cm. Kami melemparkan semangat dengan lemon cincang ke dalam sam. Kami menutup pinggan dengan penutup dengan lubang - saya mempunyai lubang 20mm. Ini diperlukan agar komponen yang paling mudah menguap keluar, dalam bekas yang tertutup rapat akan ada selera cologne! Kami berkeras 2 hari.

Pada hari kedua
Balikkan gula.
400 gram gula (sepertinya gula adalah pencuci. Tetapi tidak! Itu sahaja! Inilah satu-satunya gabungan kepekatan ini dengan lemon)
200g air
5g asid sitrik.

Larutkan gula dalam air mendidih, segera masukkan asid, panaskan hingga 70-72 darjah dan jaga suhu ini selama 2 jam.
Kami menyejukkan invert, membuang lemon dan semangat dari sam ke tong sampah. (Anda boleh meninggalkannya, jadi setelah mengambil minuman utama, pastikan bahawa mereka pasti perlu dibuang - mereka berbau seperti minuman keras!) Tuangkan ke dalam sam. Goncangkannya beberapa kali selama satu jam. Selesai! amater, 01 Nov 12, 17:50

Warna pertama saya mengikut resipi ini, tetapi saya meletakkan 150g gula pada 2l, 400g takut. Tetapi saya mempunyai sam yang tidak sempurna, penyulingan berganda pada PC-2500. Tetapi hasilnya hanyalah bom! Semua kenalan, rakan dan saudara mara menikmati! Terima kasih Amater, hebat!
Sekarang saya menyunting resipi untuk diri saya sendiri. 2 liter sam tiga tali bahu 40-42%, dua lemon, kupas kulitnya dengan pisau untuk mengupas kentang, dengan berhati-hati agar tidak menangkap lapisan putih. Ia memberikan kepahitan. Kemudian saya membersihkan lemon dari kulit putih, memotongnya menjadi cincin 1cm. Saya mengisinya dengan sam dan biarkan selama 3 hari. Saya goncang sekali sehari. Kemudian saya tapiskan melalui kain bukan tenunan sekali pakai dan tambah gula. Kali terakhir saya meletakkan 80g pada 2L. Wangi, sedikit manis dan tanpa kepahitan ternyata. Anda dapat 150g per 2l, ternyata manis. Semua IMHO.

PS: Sam melakukan ini sekarang. Tali bahu pertama hingga 25% di jet, kemudian melalui jag 3 kali keseluruhan isipadu, penapis boleh digunakan semula, saya mencurahkan KAU ke dalamnya. Kemudian tali bahu kedua semakin kuat, ternyata sekitar 88-89%, dengan pemilihan kepala. Dan yang ketiga, dengan pemilihan kepala dengan bau, sedikit. Dan saya memandu sehingga bau izik muncul. Ternyata sam indah.

Helo. Saya akan membawa 5 kopecks saya sendiri. Saya mempunyai sedikit pengalaman, kurang dari setahun, tetapi saya banyak membaca dan mempelajari semuanya. Alat pertama dan satu-satunya Luxstal2 (tangki 12L) + membeli tangki wap kering untuknya + membuat diopter sendiri. Sekarang saya membeli pengapit sendiri dan saya berusaha menjadikan diri saya pada paip 2 inci sebagai alat berdasarkan dandang 25-37l.
Pengalaman penyulingan malt adalah sifar, tetapi saya benar-benar ingin mencubanya, walaupun setelah membuat alat pada pengapit, supaya mod tempat tidur dapat digunakan dengan betul dan ada sesuatu untuk menghancurkan malt tersebut. Saya melakukan 3 eksperimen dengan koji: tepung 1-beras, 2-kolektif dihancurkan, 3-gandum Semua percubaan tidak berjaya pada pendapat saya, kerana saya sama sekali tidak menyukai produk (saya melakukan kedua-dua penyulingan 2, 3 dan 4, dan kaedah Gabriel - saya tidak menyukai semuanya, saya memasukkan semuanya ke dalam eksperimen).
Namun, pada masa gula pasir, lama-kelamaan, saya akan mendapat produk yang berkualiti (untuk saya dan rakan-rakan saya) yang secara praktikalnya tidak mempunyai rasa cahaya bulan, pastinya tidak berbau (saya sudah bersedia untuk mencubanya). Saya memaksa kerepek oak dan menyebarkannya kepada rakan-rakan, yang selama ini saya ucapkan terima kasih.
Sebelum ini saya mencuba membersihkan dengan susu, kalium permanganat, kalium permanganat dan arang batu. Saya hanya tinggal arang batu, tetapi dengan urutan:
Air melalui penapis 3 peringkat, saya membalikkan gula (bagaimanapun, bau mash nampaknya saya lebih "suci" dan produknya, masing-masing), saya hanya menggunakan satu ragi - turbo. Saya tidak akan menulis nama-nama itu sehingga tidak dianggap sebagai iklan, hanya di kedai kami sama ada membeli yang biasa (walaupun saya mempunyai pengalaman dengan yang kering alkohol Belarus, tetapi saya juga bersumpah) atau ini melalui kedai dalam talian, walaupun tidak ada pilihan. 8 kg gula, isi dengan air 25 liter, mencerminkan semua ini dalam 5 hari. Tiada ragi yang tidak baik atau tidak aktif - selalu sifar. Kemudian, pada musim sejuk, pergi ke balkoni selama beberapa hari untuk memendam ragi dan menyaringnya mentah. Saya menggunakan bentonit pada musim panas. Semuanya sesuai dengan klasik - Saya membuang 50 ml pertama, selebihnya hingga 10% dalam aliran. Seterusnya, tambahkan 2-3 sudu arang batu BAU ke dalam tin 3 liter CC, goncangkannya dan biarkan selama 2-3 hari. Kemudian semuanya melalui penapis kapas dan untuk penyulingan pecahan dengan pemilihan kepala dan ekor. Peranti sentiasa dipasang sepenuhnya. Yang pertama adalah diopter, kemudian pengukus kering (pada penyulingan pertama, saya mengisinya dengan semangat yang berbeza, dengan pecahan - tembaga spn pembuatan saya sendiri). Saya mencairkan produk hanya dengan air botol yang dibeli dan bersikeras.
Saya cuba membersihkannya dengan kalium permanganat selepas penyulingan pertama sebelum berkarbonat. Terutama semasa menggunakan yis biasa. Ya, bau fusel sangat hebat, tetapi setelah membandingkannya dengan arang sederhana (setelah penyulingan), nampaknya rasa pelarut muncul dan setelah beberapa kali saya menolak, terutamanya kerana setelah beralih ke ragi turbo masalah dengan bau itu hilang.
Saya faham bahawa saya belum menulis sesuatu yang baru - teori dan klasik yang cetek, tetapi jika ia berguna untuk seseorang, saya hanya akan gembira.
Di sini saya bereksperimen dengan warna dan setelah membaca 20 halaman forum ini saya dapat menambahkan beberapa resipi.
Secara amnya, eksperimen pertama adalah dengan tong 10 liter yang baru dibakar. Saya tidak akan menerangkan proses perendaman, hasilnya tidak buruk, walaupun ia berlangsung selama 1 bulan, tetapi ia terasa kasar. Saya mesti menahannya sekurang-kurangnya tiga bulan, tetapi saya tidak dapat menahan diri. Menyelesaikan masalah kekakuan dengan menambahkan fruktosa.
Eksperimen kedua adalah dengan tong 25 liter yang belum dipanggang dan bukan baru dan sama sekali tidak suka penuaan 4 bulan - air kencing ringan dengan rasa sam yang sama dengan yang dia tuangkan.
Sekarang saya melakukannya dalam balang kaca 5 liter dengan penutup skru, bagi saya hasil terbaik. Untuk 4.5 liter produk siap, saya meletakkan 2-3 kepala cengkeh, satu sendok makan fruktosa, setengah sudu teh gula vanila, satu kacang allspice. Fruktosa boleh diganti dengan prun, tetapi perlu dikeluarkan dari balang setelah seminggu. Saya meletakkan 5-6 keping oak chip di sana. Cip kayu buatan sendiri berukuran 2x2cm dan 8-10cm, tembakan agak lemah. Semua ini berharga sekurang-kurangnya sebulan untuk saya yang tidak sabar, tetapi lebih baik dari 3 hingga 6. Hasil yang luar biasa dan tidak ada bahagian dari malaikat dan kejatuhan kubu, kecuali yang akan memakan sedikit serpihan oak. Ini adalah cadangan strategik utama saya. Saya membuatnya untuk diri sendiri dan rakan-rakan saya. Tidak ada bau dan rasa cahaya bulan di dalamnya. Untuk rasa saya, minuman itu mempunyai aroma dan rasa yang sangat baik, tetapi, saya ulangi, saya sangat berharap dapat menyelesaikan peralatan dan bereksperimen dengan penapaian malt.
Percubaan dengan absinthe mengikut resipi klasik menyenangkan bukan sahaja bagi saya tetapi juga rakan-rakan, tetapi sebagai peminat produk seperti itu tidak berakar, saya menyukai warna pada kacang pinus.
Warna pada kacang pain:
Sam - 1 liter, Kacang pinus dalam tempurung - 2 sudu besar, Cengkeh - 1 pc, Madu - 1 sudu teh.
Tuangkan air mendidih ke atas kacang pain, kacau, toskan. Peluh 2 kali lagi. Kemudian masukkan semua bahan ke dalam produk dan kacau. Berkeras 2 minggu di tempat yang gelap, kacau setiap hari.
Si isteri menyukai resipi ringkas dengan rasa lemon. Untuk lemon 2-2.5 liter dan dalam satu atau dua hari anda sudah boleh mencuba, tetapi sekarang saya mengenali Klyukovka sebagai resipi terbaik.
Mereka mencadangkan agar menggantung sebiji lemon di dalam balang di bawah penutup di atas produk, menusuknya dengan benang. Lemon tidak boleh menyentuh produk. Menurut ulasan, setelah 5-7 hari, minuman yang baik diperolehi, tetapi percubaan ini masih ada. Anda perlu memotong sedikit pantat dengan sedikit dari sebiji lemon.
Klukovka:
3 liter produk dengan kekuatan 35%, 200 g cranberry (tumbuk), tambah 100 g madu. Saya meletakkan satu sudu madu kerana Saya sangat tidak suka kemanisan. Berkeras 2 minggu di tempat yang gelap. Saya goncang 10-12 hari pertama, kemudian ia mengendap. Saya menapis melalui kapas hanya bahagian yang terpisah, kerana jika digoncang, tiada penapis yang dapat dikeringkan. Ternyata minuman yang sangat berkesan dan enak..
Selanjutnya saya akan memberikan eksperimen dan pendapat saya.
1. Warna pada epal kering:
Untuk 3 liter 40-45% produk, 150 gram epal buah kering. Berkeras 14 hari di tempat yang gelap dengan gegaran setiap hari.
Produknya sangat cantik dengan warna dan aroma, tetapi manis. Anda harus mencairkannya atau mengurangkannya, tetapi resipi itu menarik.
2. Aprikot:
Saya cuba menegaskan aprikot kering 150g untuk 2 liter produk.
Selepas 2 minggu, warnanya sangat baik, tetapi sangat manis, bagi seorang amatur. Tetapi aroma itu indah. Dalam topik ini, banyak yang membincangkan pembuatan minuman berdasarkan penapaian aprikot, tetapi resepnya tidak tergendala. Walaupun aprikot kami juga sejenis eksotik, terutama masak dan berair, saya akan bersyukur jika ada yang membuang resipi.
3. Zyumovka
penyulingan berganda moonshine (50%) - 1,5 l, kayu manis - di hujung pisau, kismis - 25 g, cengkih - 5 biji, gula - 1 sudu kecil. sudu. Penyediaan: Dalam kuali kering, goreng kismis hingga berubah menjadi bola. Ini adalah petunjuk kesediaan. Selepas itu, biarkan sejuk sedikit dan masukkan cahaya bulan. Kemudian masukkan gula, kayu manis dan cengkih ke dalam ini. Tutup dengan penutup dan biarkan mendidih selama 10 hari. Jangan lupa berjabat setiap hari. Kemudian tincture mesti ditapis dan dibotolkan.
- Tidak buruk, tetapi sebagai pencinta gula-gula, saya juga manis
4 omong kosong
per 1 liter alkohol asas 42%: lobak - 50 g, rempah - 3 pcs, cengkeh - 1 pc, madu asli - 1 sudu sederhana, sebiji setengah lemon. Campurkan semuanya dan biarkan untuk meresap di tempat yang gelap dan sejuk selama dua minggu. Selepas itu, toskan dengan teliti dari endapan, dan masukkan penapis.
-Resipi hebat, rasa hebat berbanding dengan omong kosong yang saya rawat. Sekarang pada musim sejuk, mungkin dengan menetap untuk mencapai ketelusan mutlak minuman dan hampir tidak berwarna (semuanya bergantung pada madu).

5. Rumah "cognac" pada partition walnut
-Moonshine berkualiti tinggi tulen 50 ° - 3 liter.
-Membran kacang - sepertiga gelas.
-Teh hitam - 1 sudu besar. l. Penulis menasihatkan untuk minum teh biasa berkualiti tanpa bahan tambahan, tetapi ada yang bereksperimen dengan Earl Grey - dan mendapat hasil yang menarik..
-Cengkih - 3-4 putik.
-Jintan - satu sudu besar.
-Gula vanila (bukan vanillin) - 5 gram.
-Fruktosa - sudu besar.
-Asid sitrik - secubit.
Penyediaan:
1. Masukkan teh, cengkih, membran, jintan dan gula vanila ke dalam balang, tambahkan asid sitrik di hujung pisau, tuangkan alkohol di bawah penutup, gaul rata.
2. Tegaskan minuman sehingga seminggu di tempat yang gelap dan hangat, sekali sekala bergoncang.
3. Pada akhir tempoh infusi - tapis melalui kain tipis, dan kemudian - penapis kapas atau kopi.
4. Buat sirap standard dari bahagian gula dan air yang sama, tambah ke warna.
5. Peringkat seterusnya adalah infusi pada kulit kayu oak. Untuk melakukan ini, kulit kayu oak mesti disediakan - direndam dalam air mendidih, atau - diganti dengan serpihan oak. Baca lebih lanjut dalam artikel ini.
6. Kami mengambil sesudu kulit kayu, mengisinya dengan warna, menutup balang dengan ketat dan menghantarnya untuk meresap sekurang-kurangnya sebulan, atau lebih lama lagi (pengarang resipi itu hanya memasukkan minuman itu ke dalam balang dan menyimpannya selama 2 tahun, tetapi begitulah cara kerjanya).
7. Selepas sebulan, minuman boleh ditapis dan dibiarkan berehat dalam botol - berapa lama anda akan bersabar.
- Minuman yang enak, tetapi terlalu banyak jintan untuk selera saya.

Semua resipi diambil dari Internet, jangan menipu. Saya akan gembira jika ia berguna kepada seseorang.

Amater - Saya pasti akan mencuba resipi anda, terima kasih.

Ditambah selepas 13 minit.:

Dalam resipi kelima saya tidak menggunakan kulit kayu, saya meminta maaf kerana tidak memadamkan item 5 dan 6

Melembutkan dan membersihkan cahaya bulan dengan fruktosa di rumah

Alkohol buatan sendiri tidak selalu berubah seperti yang kita mahukan. Ia tidak hanya bergantung pada pengalaman penyuling, tetapi juga pada bahan mentah yang digunakan, resipi moonshine, jenis ragi, kualiti air, Bulan di Capricorn, dan sebagainya. Dan kebetulan anda tidak dapat membantah fakta: minuman itu ternyata "sukar". Terdapat banyak cara untuk melembutkan cahaya bulan. Di sini kita akan membincangkan tentang salah satu yang paling berpatutan - pelembutan cahaya bulan dengan fruktosa di rumah..

Selalunya bahan mentah mempengaruhi kekerasan minuman. Contohnya, gula atau bit makanan, kacang polong dan juga gula yang paling biasa adalah sebab kemunculan minuman yang berkualiti ini..

Tetapi, jika minumannya lembut dan enak, fruktosa dapat menambahkan sedikit rasa manis. Ia menyelaraskan dengan baik dengan sulingan buah dan beri yang diperoleh dengan penggunaan muncung tembaga biasa (untuk beberapa peranti, ia segera dimasukkan ke dalam kit, misalnya, untuk Luxstahl 7).

Fruktosa hampir dua kali lebih manis daripada gula meja biasa. Di samping itu, tidak seperti dia, ia tidak memberikan kekeruhan dan kekuningan. Walau bagaimanapun, anda perlu ingat bahawa fruktosa mempunyai kesan pencahar, jadi anda perlu berhati-hati dengan dos. Ia dihasilkan dalam bentuk serbuk, jadi sangat senang menggunakan fruktosa dalam cahaya bulan untuk melembutkan. Anda boleh membeli fruktosa di kedai rantai biasa atau di kedai makanan kesihatan..

Berapa banyak fruktosa untuk ditambahkan ke moonshine untuk melembutkan

Bahagian pelembutan cahaya bulan dengan fruktosa adalah individu dan bergantung pada pilihan rasa. Walau bagaimanapun, kami mengesyorkan untuk memulakan dengan sudu ketiga per liter sulingan 40 darjah. Lebih baik mengurangkan isipadu dan berat badan secara proporsional (sekurang-kurangnya 200-300 ml) dan periksa rasanya terlebih dahulu. Sekiranya semuanya teratur, lakukan pencairan 0,5 atau 1 liter. Sesiapa yang suka lebih manis boleh meletakkan setengah sudu besar pada satu liter moonshine. Tetapi tetap, jangan berlebihan: alkohol manis lebih mudah diminum dan banyak lagi, jadi anda boleh mabuk lebih banyak..

Melembutkan moonshine: berapa banyak fruktosa atau makanan lain yang perlu ditambah dan cara melakukannya?

Mengapa menambah fruktosa dan produk lain ke dalam cahaya bulan? Umumnya diterima bahawa cahaya bulan lembut mempunyai bau yang menyenangkan, tidak terasa pahit dan tidak membakar tekak. Sayangnya, alkohol yang berkualiti ini tidak selalu dapat dilakukan dengan penyulingan dan penapaian yang sederhana, jadi kadang-kadang perlu untuk melembutkan produk akhir..

Selalunya, untuk tujuan ini, bahan-bahan digunakan yang dapat mempermanis minuman, sehingga mengubah rasanya ke arah yang benar. Dan salah satu makanan tambahan yang paling popular dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah fruktosa..

Perkadaran penambahan fruktosa

Semasa melembutkan cahaya bulan dengan fruktosa (atau cara lain), anda berdua boleh menggunakan perkadaran yang telah ditetapkan, dan memilih yang paling optimum terus mengikut citarasa anda.

Berapa banyak fruktosa untuk ditambahkan per liter moonshine untuk kelembutan? Banyak tuan mematuhi perkadaran 1 sudu per 7 liter 45-50% moonshine untuk pelembutan yang sangat sedikit, dan untuk perubahan rasa yang lebih nyata, gunakan sepertiga atau setengah sudu fruktosa per 1 liter minuman beralkohol 40%.

Anda juga boleh menetapkan bahagian optimum sendiri..

  1. Untuk melakukan ini, anda boleh mengambil 100-150 ml moonshine yang diencerkan hingga kekuatan 1-2% lebih tinggi daripada yang diinginkan.
  2. Tambahkan 1 g fruktosa ke dalamnya.
  3. Kacau hingga larut sepenuhnya.
  4. Tunggu 3-5 minit dan rasa.

Prosedur ini mesti diulang sehingga keputusan yang dapat memuaskan anda sepenuhnya, dan kemudian berat fruktosa mesti dikira semula secara berkadar untuk keseluruhan jumlah alkohol..

Gula atau fruktosa: cara memilih?

Dipercayai bahawa fruktosa paling baik digunakan dengan varieti buah-buahan: epal, pic, anggur, dll. Gula dalam masalah ini lebih serba boleh dan sesuai dengan asas apa pun..

Penting untuk dipertimbangkan bahawa gula berkualiti rendah menjadikan cahaya bulan mendung dan memberikannya bau yang tidak menyenangkan. Kesan sampingan paling sedikit diperhatikan ketika menggunakan gula halus, yang mesti dihancurkan dengan sudu atau digiling ke keadaan gula tepung dengan penggiling kopi.

Resepi

Algoritma ini merangkumi sejumlah tindakan mudah yang akan mempersiapkan produk untuk melembutkan, serta cadangan untuk menyimpan cahaya bulan yang dihasilkan.

  1. Cairkan cahaya bulan hingga kekuatan 1-2% lebih tinggi daripada yang diperlukan.
  2. Tapiskan alkohol yang dihasilkan menggunakan karbon aktif birch atau kelapa.
  3. Tambahkan fruktosa, fokus pada bahagian yang dipilih, atau setelah mengetahui sendiri jumlah bahan yang diperlukan, kacau hingga larut sepenuhnya.
  4. Tutup bekas secara alkohol dengan alkohol dan letakkan di dalam bilik yang gelap dan sejuk (semakin hampir suhu menjadi sifar, semakin baik) bilik selama 4-6 hari.
  5. Sekiranya, setelah berakhirnya tempoh penapisan, endapan muncul di sinar bulan atau produk itu sendiri menjadi keruh, cukup untuk menyaringnya (dalam kes ini, anda tidak boleh menggunakan penapisan karbon, tetapi menyebarkan minuman melalui kapas).

Cara dan kaedah lain

Kebetulan anda perlu memulakan prosedur pelembutan secepat mungkin, tetapi tidak ada fruktosa atau gula. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan cara lain yang ada..

Peraturan penting ketika menggunakan madu: produk yang lebih segar, semakin baik. Di samping itu, disarankan untuk mengambil madu cair, bukan gula. Bahagian optimum adalah setengah sudu per 1 liter moonshine.

Penting untuk diingat bahawa menambahkan madu kadang-kadang menyebabkan sedimen terbentuk, dan juga dapat memberikan nota rasa khas kepada alkohol, yang tidak selalu sesuai..

Asam lemon

Dalam kes ini, anda boleh menggunakan serbuk asid sitrik secara langsung dan lemon segar. Dalam kes pertama, disyorkan untuk menambahkan 2-6 gram serbuk per liter itu sendiri, dan yang kedua - jus satu buah bersaiz sederhana. Walau bagaimanapun, asid sitrik, seperti gula, sering menyebabkan enapcemar dan keruh pada produk akhir..

Fruktosa adalah pelembut berkualiti tinggi dan berkesan untuk alkohol buatan sendiri tanpa mempengaruhi bau atau kejelasannya. Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa perkadaran penambahan yang terbaik adalah yang anda sendiri telah tentukan secara empirik..

Video yang menarik

Kami mencadangkan menonton video mengenai pelembutan cahaya bulan:

10 cara untuk menjadikan cahaya lembut dan sedap

Ramai orang tahu bagaimana membuat cahaya bulan di rumah - tidak ada yang rumit dalam hal ini, prosesnya mudah. Tetapi banyak yang dihentikan oleh kenyataan bahawa minuman buatan sendiri ternyata mendung, keras, meninggalkan sensasi yang tidak menyenangkan di mulut dan mengeluarkan bau pihak ketiga. Hasil penyulingan mengandungi banyak sebatian kimia yang mempengaruhi warna dan rasanya, dan ini juga bergantung pada resepinya..

Semasa membersihkan cahaya bulan, penting untuk membuang kotoran dan minyak fusel yang berbahaya dari itu dan dengan itu meningkatkan kualiti minuman dengan ketara. Anda juga dapat melembutkan cahaya bulan untuk mencapai rasa yang menyenangkan dan rasa yang menarik..

Penyucian minuman dari kekotoran berbahaya dan bau asing

Komposisi wort dan keadaan di mana mash diperam, serta teknologi penyulingan - ini adalah 3 faktor yang bergantung pada kualiti minuman yang dihasilkan. Dan penyucian dan penyempurnaan moonshine yang ideal adalah kaedah penyulingan dua minuman menggunakan alat tembaga dengan penjana stim atau kondensor refluks.

Sangat penting untuk menjaga kebersihan mutlak sepanjang keseluruhan proses. Pinggan mangkuk, peralatan dan bekas yang digunakan tidak boleh mempunyai pencemaran asing dan secara praktikalnya steril, kerana sentuhan sedikit pun dengan mikroorganisma dan kekotoran dapat merosakkan keseluruhan proses dan memburukkan lagi rasa pencahayaan buatan sendiri

Penyulingan berganda adalah jaminan penyucian produk berkualiti tinggi dari banyak kekotoran berbahaya dan penyuciannya dari bau yang tidak menyenangkan. Selalunya di rumah tidak mungkin mematuhi semua peraturan dan keperluan untuk penyediaan cahaya bulan, terutama mematuhi peraturan untuk kemandulan dan kebersihan.

Selepas penyediaan, anda masih perlu melakukan penyucian sulingan tambahan dengan menggunakan pelbagai kaedah, kami akan membincangkan secara ringkas beberapa perkara di bawah..

Kaedah pembersihan Moonshine:

Pembersihan dengan arang - arang, penapis air arang, arang aktif dari farmasi

Arang (kelapa, pinus atau birch) bukanlah arang yang digunakan untuk barbeku atau barbeku di panggangan, tetapi dibeli di kedai khusus untuk pembuat anggur. Anda boleh menggunakannya secara langsung semasa penyulingan dengan meneruskan produk yang dihasilkan melalui corong dengan penapis..

  • untuk ini, arang batu dihancurkan ke keadaan serbuk,
  • kemudian masukkan beberapa lapisan kain kasa atau kapas ke corong atau botol plastik dengan bahagian bawahnya dipotong,
  • serbuk arang dituangkan ke atas dan minuman siap disalurkan melalui penapis buatan sendiri.

Biasanya, serbuk seperti itu (20-40 g per 1 liter), atau karbon aktif dari farmasi (40-50 tablet per 1 liter) dituangkan terus ke dalam balang dengan cawan siap pakai, disimpan selama 20-30 minit, goncang balang secara berkala, kemudian ditapis melalui beberapa lapisan kain kasa.

Ia lebih mudah dan tidak perlu membuat alat improvisasi, menyebarkan hasil penyulingan 3-4 kali melalui penapis air arang.

Arang batu, melalui penyulingan, menyerap kotoran berbahaya yang terkandung di dalamnya dan tidak sesuai digunakan lebih jauh.

Pemurnian dengan kalium permanganat (kalium permanganat)

Lebih baik mencairkan sulingan dengan kekuatan tidak lebih dari 40 darjah. Kalium permanganat dilarutkan dalam cahaya bulan dengan nisbah 2 gram per 1 liter dan produknya diturunkan setiap hari. Selepas itu adalah wajar untuk menyaring cahaya bulan untuk kedua kalinya.

Pembersihan susu

Moonshine dapat dibersihkan dengan susu rebus (1 liter susu per 1 liter moonshine) - setelah seminggu terdedah di tempat yang hangat dengan gegaran sekali-sekala, ketika susu mengikat badan dan jatuh dalam serpihan, cahaya bulan diturunkan.

Anda harus menggunakan susu rendah lemak, jika tidak, cahaya bulan akan mendung.

Dengan soda

Ramai orang memilih pembersihan dengan baking soda (2-3 gram per 1 liter), yang, setelah 10-15 minit pengadukan aktif, mendakan dan mudah disalirkan..

Komposisi cahaya bulan berubah dengan ketara semasa proses penyulingan. Sebilangan besar bahan berbahaya terkandung dalam bahagian pertama, lebih baik menuangkannya sama sekali. "Badan" cahaya bulan adalah yang paling tulen, dan selebihnya, sekitar 10% produk, dikumpulkan khas untuk mencairkan mash sebelum penyulingan berikutnya..

Pada peringkat penyulingan, anda dapat merasai cahaya bulan - jika anda memasukkan buah juniper, zest atau rempah ke dalam periuk kering. Selepas larian kedua di rumah, anda boleh mulai meningkatkan rasa cahaya bulan sebelum menggunakannya dan melembutkannya.

Melembutkan cahaya bulan:

Kaedah melembutkan minuman mengaktifkannya dan melibatkan pembentukan rasa yang menyenangkan menggunakan bahan tambahan rasa dari 2 kumpulan: pemanis dan pengasid. Yang pertama merangkumi bahan yang bertanggungjawab untuk tahap manisnya minuman:

Melembutkan dengan gula

Gula adalah murah dan berpatutan, tetapi sejenis reagen - ia sering memberi kekeruhan dan bau yang pelik. Untuk melembutkan cahaya bulan dengan gula, lebih baik menggunakan bukan gula pasir, tetapi gula halus, digiling dalam penggiling kopi menjadi serbuk, dan lebih baik gula tepung siap pakai. Dos - tidak lebih daripada 1 sudu per 1 liter sulingan.

Ketahuilah bahawa sukrosa kompleks sering boleh menyebabkan kekeruhan dan reaksi kimia yang tidak dijangka dengan kekotoran yang terdapat di dalam air yang digunakan semasa proses pembuatan bir di rumah. Oleh itu, untuk pembuatan bir di rumah, lebih baik menggunakan air siap sedia dan monosakarida - glukosa dan fruktosa lebih sesuai untuk melembutkan.

Menggunakan glukosa (dekstrosa)

Glukosa - dijual dalam ampul sebagai larutan berair atau serbuk (disebut dextrose), juga dalam bentuk tablet - adalah pilihan yang paling popular. Ini adalah glukosa (dekstrosa) yang digunakan untuk melembutkan rasa pengeluar alkohol jenama mahal. Serbuk larut paling baik, dosnya ialah mencampurkan 1 - 5 g bahan kering dengan 1 liter 40% moonshine dan dibiarkan selama seminggu.

Dextrose - pelembut yang paling berkesan, menyebabkan kemunculan rasa manis tertentu pada cahaya bulan, tetapi jika anda menambahkan terlalu banyak monosakarida, ada risiko mendapat rasa manis bergula dan kesan yang lebih hoppy.

Fruktosa

Fruktosa hampir 2 kali lebih manis daripada gula; ia harus ditambahkan ke dalam bulan dengan kadar 1 sudu teh hingga 1 liter cahaya bulan. Ia memanaskan hasil penyulingan buah berdasarkan epal, pir, anggur, ceri, plum, pic, dll. Dan memberikan kesan yang lebih jelas untuk melembutkan minuman. Lebih-lebih lagi, secara semula jadi, ia lebih sesuai untuk mash buah, dan mempunyai kandungan kalori yang lebih rendah..

Sirap karamel juga berfungsi dengan baik - jika anda mencairkan gula pasir dalam mangkuk di atas api, sejukkan sedikit dan tambahkan cecair yang dihasilkan dari rona coklat keemasan pada cahaya bulan, sambil menegaskannya selama 2-3 hari, anda boleh mendapatkan alkohol dalam penampilan dan rasa yang serupa dengan cognac.

Melembutkan dengan madu

Madu - dalam pembuatan anggur digunakan secara eksklusif cair atau sebagai sirap (dimasak dalam bahagian yang sama dengan air untuk menghilangkan buih). Tetapi walaupun demikian, madu dapat mempengaruhi rasa dan warna cahaya bulan secara signifikan, memberi sedimen khas atau mewarnai cahaya bulan dalam warna madu kekuningan. Jumlah madu tidak lebih dari setengah sudu setiap 1 liter minuman. Ia adalah pelembut yang popular dan senang digunakan.

Sekiranya anda menyediakan sirap madu dengan betul, anda boleh menikmati minuman yang konsisten dan enak, mirip dengan mead, tetapi lebih kuat dalam tepu. Madu hampir pasti akan menyebabkan pengaburan produk, oleh itu lebih baik memilih madu segar soba cair berkualiti tinggi tanpa tambahan gula atau tanda-tanda gula.

Dengan gliserin

Gliserin makanan - sukar untuk mengelak daripada menyekatnya, kerana mudah untuk berlebihan dengan penggantungan dalam jumlah produk yang kecil. Untuk mencicipi cahaya bulan siap pakai, gliserin tidak memerlukan lebih daripada 5-10 ml setiap 2 liter produk.

Melembutkan dengan mengasah cahaya bulan (asid sitrik, asid askorbik, lemon)

Terdapat hanya 2 pengasid yang mungkin - asid sitrik dan askorbik. Yang terakhir boleh dibeli di farmasi dalam bentuk tablet, larut dalam air dan alkohol dengan baik, dan mencegah proses pengoksidaan yang tidak terkawal di bulan. 3-5 g asid askorbik setiap 1 liter moonshine. Di rumah, asid sitrik (2-6 g per 1 liter) atau lemon biasa (2 sudu besar) akan membantu menjadikan cahaya bulan lebih lembut - tetapi jus lemon dapat menyekat penyulingan.

Apabila manis, asid sitrik berfungsi sebagai peneutralan cloying, oleh itu sangat mustahak untuk menggunakannya (atau asid askorbik) agar minuman itu tidak terlalu manis. Lebih baik memilih serbuk halus yang larut dengan lebih baik.

Alternatifnya ialah menambahkan jus lemon atau limau nipis, tetapi kerana jus sering mengaburkan minuman, lebih baik menggunakan serbuk kecuali jika anda secara sedar menginginkan rasa buah segar..

Peraturan asas untuk melembutkan:

Perlu mematuhi nisbah dan teknologi untuk meningkatkan alkohol dengan bahan tambahan yang ditambahkan, dan mendapatkan resipi terbaik untuk alkohol buatan sendiri, untuk mencapai kelembutan dan mengganggu sensasi rasa yang tidak menyenangkan dengan kekotoran keras.

  1. Semasa penyediaan, sulingan tulen mesti dicairkan dengan air, sehingga kubu terbentuk "dengan margin" dan 1 - 2% lebih tinggi daripada yang dirancang di outlet.
  2. Biji-bijian atau gula pasir mesti dibersihkan dengan arang. Ini telah dibincangkan, tetapi pembersihan arang batu mempunyai fungsi penting yang lain - ia menyerap molekul terbesar kekotoran berbahaya dan mengoksidakan etil aldehid menjadi asid, akibatnya ester dilepaskan, yang dengan sendirinya melembutkan rasa cahaya bulan.
  3. Anda tidak boleh menambahkan semua bahan tambahan sekaligus, agar tidak merosakkan keseluruhan isi minuman. Anda boleh mencurahkan 100 - 150 ml moonshine ke dalam gelas yang berasingan, dan tambahkan bahan-bahan yang dikehendaki dari segi jumlah ini, goncang dengan baik, bersikeras dan rasa setelah 4-5 minit. Anda boleh menambahkan bahan tambahan secara beransur-ansur, untuk menyebut "dengan mata", menuliskan jumlah akhir yang memuaskan, dan kemudian mengira semula secara berkadar untuk keseluruhan produk.

Tambahkan bahan tambahan ke dalam larutan secara berurutan dan secara berurutan, sentiasa memeriksa rasanya. Walaupun anda sudah mengira nisbah optimum, setiap kali anda menyediakan kumpulan minuman baru, periksa nisbahnya, kerana sifat-sifat kumpulan dan jenis madu, gula, sirup, glukosa dan zat lain yang berlainan juga sering berbeza dan mereka berperilaku berbeza

  1. Sekiranya berlaku ralat, anda boleh menyamakan kepekatan dengan sebahagian alkohol dengan air atau sebilangan besar cahaya bulan. Pilihan radikal adalah penyulingan semula.
  2. Penstabilan lengkap dan pembentukan rasa baru memerlukan penyelesaian reaksi kimia. Untuk ini, bekas ditutup rapat, diletakkan di tempat gelap dengan suhu sifar lebih baik, optimum dari 2 hingga 4 darjah di bawah sifar.
  3. Kadang-kadang pada tahap ini kualiti air yang buruk muncul - larutan menjadi keruh, endapan muncul di dalamnya. Air dapat disaring dan semua sedimen dikeluarkan menggunakan penapis.
  4. Untuk melembutkan cahaya bulan, masukkan satu asam dan satu pemanis, kerana di rumah, penambahan beberapa elemen dapat menyebabkan reaksi di antara mereka dan kualiti minuman akan menderita.

Bereksperimen dengan rasa yang menarik

Begitu juga, gourmets dan pemula sering menggunakan infusi untuk meningkatkan rasa cahaya bulan. Ini tidak perlu, tetapi, pertama, ia membantu mengatasi kekurangan pemurnian dan pelembutan sulingan, dan kedua, untuk memberi minuman dan rasa yang lebih menarik. Untuk mendapatkan warna yang baik, disarankan untuk menahan cahaya bulan dari 2-3 hari hingga 2-3 minggu, walaupun tidak ada keperluan yang seragam - semuanya bergantung pada rasa yang perlu diperkuat, dipermanis atau diturunkan.

Kulit kayu oak memberikan aroma ringan dan rasa serta warna yang lebih kaya dan tebal.

  • Membran kacang walnut digunakan untuk meningkatkan sifat perubatan tincture; ini adalah salah satu resipi yang paling popular di negara kita. Tinctur lengkuas mempunyai sifat yang serupa.
  • Untuk mengecat cahaya bulan yang kuat dalam warna gelap, gunakan kacang pain.
  • Daripada buah-buahan dan buah beri, mereka sangat sesuai untuk meneutralkan rasa yang tidak menyenangkan dari penyulingan feijoa, cranberry - beku atau segar, atau prun. Citrus zest - lemon, limau gedang, oren, limau selepas 1-2 minggu infusi memberikan cahaya buah segar pada bulan. Anda boleh menggunakan bukan sahaja zest, tetapi juga buah-buahan utuh yang dipotong menjadi bahagian - dalam kes ini, mereka juga dapat menyerap semua minyak fosel yang tersisa setelah dibersihkan. Sebiji buah cukup untuk 1 liter minuman, keseluruhan buah boleh "diregangkan" selama satu setengah liter.
  • Lada hitam menambah rempah dan ringan - cukup untuk menahan beberapa kacang polong di bahagian bawah balang selama 2 minggu.
  • Juniper beri meningkatkan sifat penyembuhan tincture - 1 kg beri boleh digunakan untuk mempermanis 4 liter cahaya bulan.

Moonshine sebagai asas klasik dapat digunakan untuk membuat kombinasi minuman dan rasa yang lebih kompleks. Hari ini di kedai khusus anda boleh membeli makanan pekat dalam bentuk sirap atau esen, yang akan memberi minuman rasa wiski, brendi, cognac, karamel, wain, menambah sentuhan kopi, buah, coklat, koko, dll..

Sudah tentu, anda perlu memilih bahan tambahan dengan berhati-hati, kerana produk berkualiti rendah tidak dapat meningkatkan cahaya bulan, tetapi merosakkan.

Di rumah, anda dapat meningkatkan rasa dan aroma cahaya bulan dengan bantuan bahan semula jadi - rempah, rempah, aroma. Ini adalah cara yang baik untuk "mengatur" rasa hingga tahap tepu, yang diperlukan, memandangkan keanehan bahan tambahan - beberapa di antaranya mempunyai peningkatan kepekatan bahan aktif di daun, sementara yang lain - pada buah atau akar. Kami guna:

  • biji - mustard, pala, anise, jintan;
  • buah - lada, kapulaga, vanila;
  • bunga - safron, anyelir;
  • daun - laurel, dill, marjoram, gurih;
  • kulit kayu - oak, kayu manis;
  • akar - halia, lobak merah, bunga lawang.

Membuat cahaya bulan di rumah, jika anda masih mempunyai cahaya bulan yang baik, pengetahuan dan pengalaman tertentu tidaklah sukar. Penting untuk memperhatikan pematuhan resipi, kesucian, nisbah ramuan dan mematuhi teknologi. Dan sekiranya semuanya berjalan lancar, anda boleh melupakan alkohol yang dibeli dan menggembirakan anda bukan sahaja dengan minuman yang enak, tetapi juga sihat..

Bagaimana anda boleh menjadikan cahaya bulan lembut dan enak

Mana pun mash digunakan sebagai bahan mentah, tidak mungkin menghilangkan rasa dan rasa selepasnya. Walaupun menggunakan kolum pembetulan, produk yang dihasilkan mempunyai rasa pedas. Terdapat banyak kaedah pembersihan untuk membantu mengurangkan bau dan melembutkan rasa..

Bagaimanapun, ketika menyiapkan tumbuk, disarankan untuk menggunakan produk berkualiti tinggi, dan airnya mestilah air mata air. Sekiranya tidak mungkin menggunakan air dari mata air, maka air paip mesti berhenti sekurang-kurangnya sehari sehingga bau tidak menyenangkan hilang.

  1. Kaedah untuk membersihkan dan meningkatkan rasa cahaya bulan
  2. Rasa teknologi pelembutan
  3. Kaedah kuno untuk kelembutan cahaya bulan
  4. Kaedah moden
  5. Berapa banyak glukosa untuk ditambahkan ke moonshine untuk melembutkan
  6. Cara lain untuk melembutkan rasa cahaya bulan di rumah
  7. Fruktosa
  8. Sayang
  9. Gliserol
  10. Vitamin C
  11. Asam lemon
  12. Bersemangat untuk melembutkan cahaya bulan
  13. Penggunaan buah pala
  14. Lada hitam
  15. kacang pain
  16. Mengubah bau bulan
  17. Aromatik dengan pati buatan sendiri
  18. Cara mewarnai cahaya bulan

Kaedah untuk membersihkan dan meningkatkan rasa cahaya bulan

Untuk menghilangkan bau badan kapal, kebanyakan penyuling menggunakan penyulingan kedua. Sekiranya anda menolaknya, maka kami mengesyorkan menggunakan beberapa kaedah membersihkan produk yang dihasilkan. Ini akan membantu menghilangkan bau busuk..

Bahan tambahan boleh digunakan untuk melembutkan minuman. Mereka boleh dikelaskan kepada pemanis atau asidulan. Selain mengubah bau cahaya bulan yang dihasilkan, bahan tambahan dapat mengubah rasa dan warna minuman..

Rasa teknologi pelembutan

Teknologi pelembutan Moonshine bukanlah proses yang rumit. Dalam kes ini, perkara utama adalah mematuhi teknologi khas:

  1. Alkohol yang kuat dicairkan ke kekuatan yang diperlukan, dengan mengambil kira peningkatan 2-3 darjah. Sekiranya anda memerlukan benteng akhir 43 darjah, maka cairkan menjadi 45-46 darjah;
  2. Bersihkan dengan arang atau cara lain;
  3. Cari bahagian yang tepat untuk melembutkan. Proses ini paling baik dilakukan setiap kali, kerana walaupun menggunakan jumlah komponen yang sama pada pencampuran seterusnya, hasilnya mungkin berbeza..
  4. Hitung jumlah komponen untuk keseluruhan komposisi, berdasarkan perkadaran yang dipilih;
  5. Tuangkan ke dalam bekas kedap udara dan biarkan mendidih selama beberapa hari di tempat yang sejuk.

Selepas akhir infusi, periksa apakah ada endapan. Sekiranya ia muncul, tapis produk yang dihasilkan. Seperti yang anda lihat, teknologi mitigasi adalah mudah. Dalam kes ini, tidak kira bagaimana anda akan melembutkan rasa.

Kaedah kuno untuk kelembutan cahaya bulan

Moonshine telah lama dikenali. Orang biasa juga memandu cahaya bulan. Cuma penampilannya berbeza dengan pilihan moden. Mendung, bahkan tidak ada perbincangan mengenai ketelusan.

Tetapi walaupun pada masa itu, orang berusaha memberikan minuman itu warna yang baik. Tetapi minuman berkualiti hanya hadir di meja para bangsawan.

Kaedah yang ada digunakan untuk membersihkan dan melembutkan minuman. Pembersihan dilakukan dengan menggunakan arang, susu atau putih telur. Kadang kala madu ditambah. Terdapat kaedah meluas untuk menambahkan ramuan perubatan atau kulit kayu oak ke dalam minuman..

Kaedah moden

Penyuling moden mempunyai banyak cara untuk membantu membetulkan rasa dan bau cahaya bulan. Untuk ini, kedua-dua produk semula jadi dan bahan tambahan sintetik boleh digunakan..

Setiap kapal pengembara berusaha mencipta cara yang dapat memuaskan. Seseorang berhenti menambah gula, glukosa atau fruktosa. Seseorang lebih suka menggunakan pelbagai rempah dan ramuan semula jadi. Dan bagi sesetengah orang, jalan keluar dari keadaan ini adalah dengan menggunakan tanaman sitrus.

Berapa banyak glukosa untuk ditambahkan ke moonshine untuk melembutkan

Penggunaan glukosa sebagai pelembut alkohol buatan sendiri adalah yang paling biasa di kalangan penyuling. Bahan ini sering didapati dijual, harganya murah. Hadirkan sebagai serbuk atau larutan. Tetapi, walaupun membeli larutan glukosa, anda mesti menyediakan penyelesaian secara bebas. Terdapat penyelesaian dengan kepekatan penjualan yang berbeza.

Untuk melembutkan satu liter moonshine, anda memerlukan 2-5 gram glukosa dalam bentuk serbuk atau 25 mililiter larutan. Tetapi semasa menambahkan larutan, ingatlah bahawa kepekatan glukosa mestilah 20%. Sekiranya anda mempunyai pilihan 40% di tangan anda, maka anda perlu menambahkan jumlah yang lebih kecil.

Cara lain untuk melembutkan rasa cahaya bulan di rumah

Terdapat banyak cara lain untuk membuat minuman ringan. Jadi, sebagai contoh, dextrose boleh digunakan sebagai ganti gula dalam mash. Dalam kes ini, minuman yang dihasilkan akan berbeza dalam kelembutan dan rasa. Tetapi pilihan ini mempunyai tolak. Kaedah ini akan lebih mahal daripada menggunakan gula..

Sebilangan penyuling, semasa menyediakan gula tumbuk, tambahkan beberapa kilogram buah beri atau buah ke dalamnya. Tidak akan ada rasa beri pada bulan, tetapi rasanya menjadi lebih lembut.

Fruktosa

Sangat sesuai untuk melembutkan rasa ketika menggunakan buah beri dan mash buah. Tetapi jika perlu, ia boleh digunakan untuk jenis mash lain. Dari segi rasa manis, fruktosa melebihi gula hampir dua kali ganda. Atas sebab ini, kuantiti minimum..

Untuk satu liter moonshine dengan kekuatan 40 darjah, setengah sudu ditambah. Untuk penentuan jumlah yang tepat, lebih baik menggunakan sudu pengukur atau menggunakan skala elektronik.

Fruktosa dijual dalam bentuk serbuk di farmasi.

Penjagaan harus diambil semasa menggunakan madu. Warna madu tidak selalu selaras dengan alkohol yang kuat. Tidak digalakkan untuk digunakan. Sekiranya tanaman bijirin digunakan sebagai minuman rumah. Menambah madu boleh menyebabkan sedikit kekeruhan atau perubahan warna..

Lebih baik menggunakan madu cair untuk melembutkan rasa. Sekiranya ini tidak tersedia, maka lebih baik membuat sirap dari madu dan air. Untuk ini, jumlah bahan yang sama dicampurkan dan didihkan. Setelah mendidih selama 2-3 minit, angkat dari api dan biarkan sejuk hingga suhu bilik. Jangan lupa mengeluarkan busa yang sedang berkembang semasa proses memasak. Sebagai peraturan, setengah sudu makan cukup untuk satu liter moonshine..

Semasa menggunakan madu, anda boleh menambah lada panas ke dalam cahaya bulan. Dalam kes ini, anda boleh mendapatkan vodka lada. Madu dan lada panas digabungkan bersama untuk meningkatkan rasa cahaya bulan.

Gliserol

Gliserin gred makanan adalah cecair likat dan jernih. Menurut klasifikasi, ia didaftarkan sebagai bahan tambahan makanan E422. Semasa menggunakan bahan tersebut, harus diingat bahawa ia memberikan rasa manis yang menyakitkan. Penjagaan mesti diambil semasa menggunakan. Untuk satu liter moonshine, 1-2 mililiter aditif akan diperlukan.

Vitamin C

Tidak seperti pilihan di atas, asid askorbik bukan pemanis, tetapi pengasid. Ia adalah serbuk kristal putih dengan rasa masam. Struktur bahan membolehkannya larut dalam air dan alkohol. Dalam beberapa kes, anda boleh menemui asid dalam bentuk pil yang dijual. Setelah digunakan, ia dapat mengelakkan proses oksidatif. Dos yang disyorkan untuk digunakan ialah 3-5 gram seliter.

Asam lemon

Bahan tersebut boleh dibeli di mana-mana kedai runcit. Ia banyak digunakan dalam masakan. 2-5 gram cukup per liter produk. Asid sitrik boleh diganti dengan jus lemon yang diperah segar. Apabila digunakan dalam minuman, sedimen dapat terbentuk dan berubah warna.

Bersemangat untuk melembutkan cahaya bulan

Dengan kesannya pada cahaya bulan, semangat dapat membunuh bau minuman tertentu. Faktor tambahan adalah perubahan warna minuman. Semasa menggunakan lemon atau kapur, minumannya mungkin berwarna hijau kehijauan, apabila menggunakan oren atau jeruk keprok, ia boleh berwarna kuning hingga oren..

Satu setengah liter memerlukan sebiji lemon atau oren yang besar. Sekiranya menggunakan kapur atau jeruk keprok, anda perlu mendapatkan semangat dari dua buah. Zest dikeluarkan dari buah dengan pisau atau menggunakan parutan. Sebaiknya jangan menggunakan bahagian putih.

Penggunaan buah pala

Kerana bersikeras, seperempat kacang untuk tiga liter cahaya bulan sudah cukup. Infusi berlaku selama tiga minggu. Melembutkan rasa minuman dengan sempurna. Perlu diperhatikan dengan berhati-hati jika ada keinginan untuk meningkatkan jumlah yang ditunjukkan. Pembesaran yang berlebihan boleh menghasilkan rasa pahit.

Semasa menggunakan pala dalam bentuk serbuk, diperlukan satu cubitan.

Lada hitam

Semasa menggunakan lada, tidak digalakkan menggunakan jenis tanah. Lebih suka kacang polong. Dalam kes ini, minuman memperoleh aroma dan rasa yang unik. 6-10 kacang polong diperlukan setiap liter minuman. Penyerapan produk memerlukan masa 2-4 minggu..

kacang pain

Terdapat beberapa cara untuk menggunakan kacang pain untuk melembutkan rasa. Prinsip penggunaannya sama. Perbezaannya terletak pada kacang yang digunakan. Anda boleh menggunakan kacang yang dikupas atau tidak dikupas. Tetapi apabila menggunakan versi yang tidak disempurnakan, disarankan untuk membakar dengan air mendidih. Dalam kes ini, resin dibasuh dari permukaan. Sebilangan orang lebih suka menggunakan cengkerang walnut sahaja.

25-50 gram kacang ditambahkan per liter moonshine. Semakin lama minuman disuntik, semakin kuat rasa kacang pain..

Mengubah bau bulan

Pelbagai bahan tambahan boleh mengubah rasa moonshine. Tetapi kadang-kadang terdapat bau yang tidak dapat dipecahkan dalam minuman. Sudah tentu, bahan tambahan sitrus dapat mengatasi tugas ini, yang bukan hanya melembutkan rasa, tetapi juga mengganggu aroma cahaya bulan dengan bau..

Penyebab utama bau yang tidak menyenangkan adalah kehadiran minyak fusel. Terdapat beberapa cara pintar untuk menghilangkan kehadiran mereka:

Kulit kayu yang dicincang dalam jumlah satu sudu dituangkan dengan satu setengah liter moonshine. Tempoh infusi minimum adalah dua minggu. Tetapi semakin lama kos produknya, minuman akan menjadi lebih enak dan lembut..

Dalam kes ini, bukan buah kacang atau kulitnya yang digunakan, tetapi bahagian dalamannya. Anda memerlukan 20-25 bahagian per liter minuman. Mereka dipenuhi dengan cahaya bulan dan dimasukkan selama sebulan.

3. Balsem herba.

Di farmasi, anda boleh menemui pelbagai balsem herba. Antaranya, pilih dengan tepat rasa yang sesuai dengan anda. Gunakannya sebagai penghilang bau.

Satu sudu kopi ditambahkan ke dalam satu liter moonshine.

5. Makanan tambahan herba.

Untuk menyediakan makanan tambahan, kita memerlukan ramuan cincang. Pudina - 15 sudu besar, 2 sudu setiap kayu cacing dan bijak, satu sudu rosemary dan satu sudu teh cengkih.

6. Prun atau kismis salai.

Cukup seratus gram untuk minuman tin tiga liter. Apabila anda menggunakan prun, anda menukar warna minuman, rasa selepas asap muncul di dalamnya. Sekiranya anda menambah kismis, minuman yang dihasilkan menyerupai chacha klasik.

Aromatik dengan pati buatan sendiri

Untuk menambahkan rasa dan aroma, anda boleh menyediakan esen anda sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil ramuan, daun pokok buah atau rempah kegemaran anda. Minyak pati atau bahan lain boleh ditambah. Tidak ada resipi khusus untuk pilihan ini. Anda memilih yang hanya anda suka.

Setelah menyediakan bahan mentah, langkah-langkah berikut mesti dilakukan:

  1. Anda memasukkannya ke dalam balang tiga liter. Isi padu yang dihuni hendaklah sesuai dengan kira-kira sepertiga dari jumlah keseluruhan;
  2. Ruang kosong dipenuhi dengan cahaya bulan;
  3. Dudukan khas atau sekeping kayu dipasang di bahagian bawah periuk. Anda boleh menggunakan tuala atau kain buruk;
  4. Pasang balang dan isi kuali dengan air. Bank harus naik di atas permukaan air tidak lebih dari seperlima;
  5. Kami menyalakan api dan mendidih. Kurangkan haba hingga sederhana agar tetap mendidih. Proses mendidih mesti berlangsung sekurang-kurangnya satu jam;
  6. Selepas satu jam, angkat dari api dan biarkan sejuk. Intipati anda sendiri sudah siap.

Cara mewarnai cahaya bulan

Sekiranya anda mengetahui cara menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dan melembutkan rasanya, sudah tiba masanya untuk memberikan minuman itu warna yang tidak biasa. Cara paling mudah untuk menukar adalah dengan menambahkan kopi. Dalam kes ini, warna minuman akan menyerupai cognac..

Untuk menambah warna, anda boleh menambah teh, kerepek oak, balsem. Sekiranya anda ingin menambahkan warna yang tidak biasa, maka anda boleh menggunakan lingonberry kering atau blueberry. Dalam kes ini, cahaya bulan akan menjadi merah. Untuk warna hijau, tambahkan daun kismis dengan pudina. Dan jika anda menambahkan daun bunga jagung dan bunga yarrow ke dalam minuman, maka hasilnya adalah cahaya bulan biru.

Terdapat banyak cara untuk mengubah rasa, bau dan warna cahaya bulan. Pilihan mana yang terpulang kepada anda. Setiap orang mempunyai pilihan masing-masing, bagaimana rupa dan varian ideal dalam rasa dan bau. Jangan ragu untuk bereksperimen dan anda boleh membuat resipi yang sesuai dengan anda..