Walnut di alam semula jadi

Walnut tergolong dalam keluarga tanaman walnut, mendapat namanya dari pedagang Yunani. Merekalah yang membawa kilang itu ke Rusia. Tukang kebun di kawasan selatan negara kita, Ukraine, Belarus dan Moldova terlibat dalam penanamannya. Dalam keadaan semula jadi, pokok kenari kelihatan hebat, ia terdapat di Asia, Kyrgyzstan, China dan India. Varieti tertentu terdapat di Norway.

Ciri umum pokok

Walnut adalah budaya tinggi dan menyebar, beberapa perwakilan mencapai 30 meter. Bahagian bawah batang pokok seperti itu menebal, dengan diameter lebih dari 1.5 meter. Kulit semak tebal, dihiasi dengan celah-celah, berwarna kelabu gelap. Akar pokok pokok ini panjangnya tiga meter, pucuk yang mulai terbentuk darinya, yang mulai terbentuk ketika tanaman mencapai usia tujuh tahun. Kerana dedaunannya yang lebat, mahkota pohon kenari kelihatan seperti khemah.

Pada pertengahan musim bunga, di suatu tempat pada hari-hari terakhir bulan April, pokok itu mekar. Bunganya mekar pada masa yang sama seperti daun. Perbungaan walnut adalah staminate dan pistillate, wujud bersama di semak yang sama. Benang sari menyerupai catkins rona hijau muda, dan pistilate tumbuh bersama dengan perianths, yang terletak di bahagian atas tunas dan lekapan daun. Prosedur pendebungaan jenis silang kerana pembungaan pada satu tanaman tidak rata.

Buah-buahan menjadi matang dengan kedatangan musim luruh; pada awal September, mereka dapat dituai secara beransur-ansur. Berat minimum satu kacang adalah kira-kira enam gram, dan berat maksimum ialah 15 gram.

Pokok ini mula berbuah hanya dari usia tujuh tahun, tidak lebih awal. Tuai kacang yang baik dapat dituai dari tanaman yang telah mencapai dua puluh tahun. Kacang itu terus masak selama 200 tahun kehidupan semak. Sebilangan wakil melebihi tempoh ini, hidup hingga 500 tahun.

Kacang kenari tidak menyukai kawasan sejuk dan sejuk, mereka lebih suka tumbuh di kawasan yang lebih panas, di mana suhu tahunan purata tidak kurang dari + 10 ° C. Pokok-pokok tertua boleh bertahan fros pendek, tidak melebihi -25 ° C, walnut tidak akan tahan beku berpanjangan.

Varieti

Terdapat beberapa jenis kenari, ia berbeza dari segi pematangan, berat dan jumlah buah, ketahanan terhadap penyakit dan serangan makhluk perosak.

Varieti yang paling terkenal:

  • "Skinosky": mencapai ketinggian 12 meter, mahkota adalah pokok tahan fros yang lebat dan lebat. Kacang masak seberat 15 gram, dengan biji besar. Anda boleh memakannya pada separuh kedua bulan musim luruh pertama;
  • "Codrene": tumbuh di Moldova. Buah-buahan berbentuk bulat, beratnya lebih daripada 10 gram, dengan kulit nipis;
  • "Santa Rosa Soft Shell": tanah airnya - California. Berbeza dengan shell ringan dan kernel putih;
  • "Pencuci mulut": pelbagai jenis domestik. Kacang masak lebih awal, budaya ini tahan kekeringan dan menyukai kehangatan. Kupasnya bersaiz sederhana, buahnya besar, berbentuk bulat;
  • "Raksasa": tumbuh di iklim sederhana. Buahnya tidak terlalu besar, beratnya sekitar 8 gram, tetapi mempunyai hasil yang banyak.

Di mana kenari tumbuh di Rusia dan negara-negara lain?

Zon penyebaran budaya - wilayah dari Carpathians ke Himalaya. Di alam liar, banyak jenis kenari terdapat di Asia Tengah dan Kaukasus.

Di Rusia, habitat tanaman adalah Kaukasus Utara, di mana keadaan iklim terbaik untuknya. Pokok itu dibawa ke sini beberapa abad yang lalu, mungkin oleh orang Yunani. Di wilayah ini terdapat spesimen yang menetap di sini lebih dari tiga ratus tahun yang lalu.

Penternak telah berusaha keras untuk mempromosikan dan mengedarkan kacang walnut di utara pantai Laut Hitam. Sekarang mereka menuai di wilayah Volgograd, Astrakhan, Belgorod, Kursk dan Voronezh. Beberapa tukang kebun yang berpengalaman menanam tanaman di wilayah Lipetsk, Moscow dan Leningrad.

Kawasan utara kilang terhad kepada negara-negara seperti Sweden dan Norway. Dalam kes pembiakan, perlu mengambil kira ciri-ciri biologi pokok dan keadaan tumbuh..

Cara menanam

Untuk kenari, disarankan untuk memilih kawasan tanah yang rata atau tinggi dengan komposisi yang neutral, dan bukan tempat yang teduh, tetapi cerah. Semasa menanam beberapa spesimen pada masa yang sama, perlu memerhatikan jarak di antara mereka, yang tidak boleh kurang dari lapan meter. Ahli agronomi mengesyorkan menanam walnut pada musim bunga, tetapi proses penanaman dibahagikan kepada dua bahagian - peringkat musim gugur dan musim bunga..

Musim luruh berfungsi

Tanah untuk menanam anak benih memerlukan persiapan awal, ia disiapkan pada musim gugur. Bermula pada akhir bulan September:

  • anda memerlukan lubang dengan kedalaman dan lebar yang sama, kira-kira satu meter;
  • lapisan atas tanah yang digali dicampur dengan jumlah gambut dan humus yang sama. Kemudian, dua kilogram superfosfat dan abu kayu, lapan ratus gram baja berasaskan kalium, lima ratus gram tepung kapur atau dolomit ditambahkan ke campuran tanah yang dihasilkan;
  • lubang yang telah siap diisi dengan bahan yang terbentuk hasil percampuran. Selepas itu, dua puluh liter air dicurahkan ke sana dan dibiarkan untuk musim sejuk. Kerja selanjutnya dijalankan pada musim bunga.

Penanaman musim bunga

Dengan kedatangan musim bunga, pada bulan April, mereka mula menanam anak benih walnut. Tanah dikeluarkan dari lubang yang disiapkan pada bulan September, dan penyokong kuat yang stabil dipalu ke dasar, tingginya kira-kira tiga meter. Di samping itu, batu-batu kecil dituangkan di sana, saliran dibuat dari mereka dengan ketebalan lapisan 20 sentimeter, dan substrat ditaburkan di atasnya. Sebelum meletakkan di dalam tanah, akar kultur dirawat dengan campuran yang telah disiapkan yang terdiri daripada tiga bahagian tanah liat dan satu bahagian kotoran busuk dan air. Belukar diletakkan sehingga bahagian atas batang berada di atas tanah, menonjol sekitar tiga sentimeter. Akarnya ditaburkan dengan bumi.

Setelah menanam semak, mereka mesti dibasahkan dengan air. Biasanya pokok disiram pada kadar 25 liter air setiap anak benih. Kelembapan diserap, semak diikat pada sokongan. Lapisan serbuk gergaji dua sentimeter harus dicurahkan berhampiran batang. Selepas semua manipulasi ini, walnut akan tumbuh.

Apakah penjagaan yang diperlukan oleh pokok

Setelah menanam, walnut memerlukan penjagaan tambahan, semak perlu disiram, disenyawakan dan dipotong.

Pada musim bunga, sebelum musim vegetatif, pucuk kenari harus dipangkas. Cabang yang sakit dan mati dikeluarkan. Masa terbaik untuk melakukan ini adalah Mac. Pada musim gugur, pada bulan Oktober, pucuk lateral dipangkas, dahannya dikurangkan sebanyak sepuluh sentimeter. Sentiasa sterilkan alat sebelum bekerja..

Memberi makan tanaman muda

Belukar muda tidak memerlukan persenyawaan selama tiga tahun pertama. Mereka mempunyai cukup substrat yang dimasukkan ke dalam tanah pada musim gugur sebelum menanam anak benih. Selepas tiga tahun semasa musim tanam, walnut mesti diberi makan. Ini boleh dilakukan dengan baja berikut:

  • superfosfat, sepuluh kilogram akan mencukupi;
  • kalium klorida dalam jumlah 2.5 kilogram;
  • nitrat, 5 kg sudah mencukupi;
  • garam ammonium dalam isipadu 8 kg.

Penting untuk mengetahui! Pada musim bunga, anda dapat memberi makan tanaman hanya dengan baja nitrogen. Campuran berdasarkan kalium dan fosfat digunakan dari pertengahan musim panas hingga akhir musim luruh.

Cara penyiraman

Semasa menyiram tanaman, peraturan dan syarat tertentu harus dipatuhi, kulturnya seperti kelembapan.

Pada musim semi dan musim panas yang paling panas, penyiraman dilakukan dua kali sebulan, sementara penggunaan air adalah lima liter per meter persegi tanah. Untuk mengumpulkan aliran hujan, penggelek tanah atau pasir dituangkan di sekitar batang pokok, dengan radius setengah meter. Sejak bulan Ogos, mereka kurang kerap menyiram, hanya sebulan sekali. Sekiranya cuaca hujan, anda boleh melakukannya tanpa menyiram.

Penting untuk mengetahui! Melonggarkan tanah di dekat kenari tidak berbaloi, akarnya tidak tahan, rumput liar mesti dikeluarkan sebaik sahaja ia muncul.

Musim sejuk walnut

Pokok lebih suka kehangatan, tidak bertolak ansur dengan fros yang berpanjangan, oleh itu ia memerlukan persiapan yang teliti untuk tempoh musim sejuk. Pada akhir musim luruh, daun yang jatuh dipotong dari batangnya, dan pucuknya dipendekkan. Tumpahkan tanah di bawah tanaman, tuangkan air terus di bawah akar, ia memerlukan 25 liter. Dengan kedatangan fros pertama, semak-semak dilindungi. Untuk ini, lapisan mulsa ditingkatkan, ketebalannya menjadi 15 sentimeter. Kemudian kompos atau baja disebarkan di atas. Belukar muda dibalut dengan kain gantung.

Penuaian

Pertikaian sering timbul mengenai masa menuai kacang. Sebilangan orang lebih suka mengupas, mengering, dan menyimpan buah-buahan yang belum masak yang mempunyai kulit hijau. Mereka dikeluarkan dari pokok pada akhir bulan Ogos, dan kemudian dihantar untuk matang selama dua minggu di bilik yang sejuk, misalnya, di loteng. Bahagian lain orang mengeluarkan kacang dari pokok atau memetik buah yang jatuh, tetapi buah-buahan seperti itu mempunyai kerang retak. Apa yang lebih baik? Bila hendak menuai?

Pakar menasihatkan untuk menunggu pematangan di semak. Kacang masak mengandungi simpanan mineral dan vitamin. Waktu menuai yang terbaik bermula pada pertengahan September, berlangsung hingga akhir Oktober.

Penting untuk mengetahui! Kacang yang belum masak mengandungi lebih banyak kelembapan daripada buah-buahan yang sudah masak, jadi ia akan kering dalam jangka masa yang lama.

Masa pengumpulan bergantung kepada pelbagai. Spesies masak awal mula mekar pada bulan Mei, dan kacang masak pada akhir bulan Ogos. Pada varietas pertengahan musim, kulitnya mulai retak pada bulan September. Pelbagai budaya yang semakin matang berkembang pada bulan Jun, matang sepenuhnya pada awal Oktober.

Kematangan buah dapat ditentukan oleh tiga ciri khas: retakan pada kulit, kelonggarannya dan mahkota kuning pokok.

Perlu mengeluarkan kacang, mematuhi peraturan. Pematuhan dengan mereka akan memudahkan prosedur pengumpulan:

  • perlindungan tangan harus diberikan. Sekiranya anda mengabaikan sarung tangan, anda tidak boleh mengelakkan noda yang menghakis;
  • menggunakan batang kayu yang panjang semasa menuai boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan pokok. Kerosakan pada dahan akan menyebabkan pengeringan pada musim sejuk, jumlah buah pada musim berikutnya akan menjadi kurang;
  • lebih baik melepaskan kacang dari semak. Tetapi ada kelemahan kaedah ini - kerja pembersihan boleh memakan masa beberapa hari;
  • buah-buahan dari varieti dengan kulit nipis mesti dikumpulkan menggunakan alat yang merupakan tongkat dengan bekas yang melekat padanya;
  • kacang yang jatuh mesti dikeluarkan segera pada hari yang sama. Tempoh penyimpanan yang lebih lama di tanah membawa kepada penampilan acuan pada mereka, dan ini akan menjejaskan keselamatan lebih jauh..

Selepas penuaian berakhir, untuk menyimpan kacang dalam jangka masa yang panjang, diperlukan sejumlah tindakan. Spesimen kotor mesti dibasuh. Semua buah harus dikupas dari cengkerang, kemudian biji harus dikeringkan. Ini paling baik dilakukan di luar rumah ketika cuaca cerah. Dan anda perlu menyelesaikan proses pengeringan dalam ketuhar pada suhu 90 ° C. Melebihi mod ini menyebabkan kehilangan elemen berguna mereka oleh kacang..

Walnut

Pokok berumur panjang - walnut mengekalkan kemampuannya untuk menghasilkan buah sehingga 400 tahun, yang merupakan salah satu kadar tertinggi di antara tanaman hortikultur. Kacang kacang dan minyak yang diperah daripadanya dianggap sebagai produk yang paling berharga, tetapi seseorang telah belajar menggunakan semua bahagian tanaman dengan faedah: kayu, daun, kulit kayu, pericarp, cangkang.

Penerangan mengenai spesies

Pokok kenari (lat.Juglans regia) adalah spesies pokok yang tergolong dalam genus Walnut (lat.Juglans), keluarga walnut (lat.Juglandaceae). Ia juga mempunyai nama lain: Volosh walnut, royal, Greek, Wallachian. Tempat kelahiran tanaman ini adalah Asia Tengah.

Anak benih yang ditanam 50-70 tahun yang lalu mampu mencapai ketinggian hingga 30 m, sedangkan batangnya berdiameter hingga 1.5 m. Kulit kayu dicat dengan warna kelabu gelap, agak tebal dengan celah-celah yang dalam. Pokok akar umbi mencapai kedalaman 3-3,5 m, tetapi di pohon yang berusia lebih dari 10 tahun, banyak pelengkap akar mendatar terbentuk, yang memberi kehidupan kepada pertumbuhan lateral.

Mahkota yang padat mempunyai bentuk seperti khemah, membentuk bayangan yang sangat padat di bawahnya. Dahan melengkung tebal ditutup dengan daun petiole ganjil panjang berbentuk kompleks, dicat dengan warna hijau tua. Setiap daun mempunyai lobus runcing 7-11 panjang masing-masing 8-12 cm.

Pada dekad terakhir bulan April, tunas meletus di atas pokok dan bunga uniseksual muncul bersama dengan dedaunan. Perbungaan stamen kelihatan seperti hijau pucat yang digantung secara longgar. Perbungaan pistilate terbentuk dekat dengan hujung pucuk dan di dalam tangkai daun tangkai daun, mereka tidak dapat digunakan dan mempunyai perianth yang menyatu. Pendebungaan - salib, terutamanya oleh angin. Kacang kenari tidak memerlukan wap untuk berjaya membuahkan hasil, tetapi hasil meningkat sekiranya pendebunga berada di kawasan berhampiran.

Walnut (palsu palsu) matang pada separuh pertama musim luruh. Dalam buah hijau, cengkerang ditutup dalam pericarp berserat hijau berair, yang pecah ketika matang, membuang kacang matang ke luar. Inti yang boleh dimakan dari dua bahagian tertutup dalam cangkang yang sangat keras dengan septa nipis di dalamnya. Berat walnut, termasuk tempurung, berkisar antara 6-15 g, bahagian kernel adalah 40-68%. Saiz kenari - diameter hingga 5-6 cm

Buat pertama kalinya, pokok yang tumbuh dari kacang berbunga setelah 7-9 tahun dari penanaman, tetapi ia akan berbuah hanya pada 10-12 tahun, dan mencapai kematangan terakhir pada 20 tahun. Biasanya tempoh berbuah adalah 150-200 tahun. Rata-rata, walnut liar hidup hingga 400-500 tahun. Pokok tertua yang diketahui berusia 2000 tahun. Hasil bergantung kepada ragamnya. Pelbagai jenis walnut yang paling produktif di antara yang banyak ditanam - "Bukovinsky - 2", memberikan hingga 50 kg dari 1 pokok.

Varieti

Ukuran pokok, hasil, rasa biji, ketebalan cengkerang, bentuk dan naungan dedaunan bergantung pada varietas benih yang mana..

Chandler Nut

Varietas walnut Shrovetide berasal dari California, di mana ia diperoleh pada tahun 1979 dan dinamai ahli botani Amerika yang terkenal William Chandler. Di Amerika Syarikat, ini adalah yang paling biasa. Anak pokok berbuah 3-4 tahun selepas penanaman. Berbunga - terlambat, yang berfungsi sebagai perlindungan terhadap embun beku yang lewat. Penanaman seluas 1 hektar menghasilkan hasil hingga 4-5 tan. Buah-buahan halus berbentuk bujur - berdiameter hingga 4 cm, dalam kerang beratnya hingga 16 g (sebiji kernel hampir putih seberat 6.5 g). Varieti ini mempunyai daya tahan kemarau yang sangat tinggi. Untuk pendebungaan silang, dia disarankan jenis Franguette, Fernette.

Walnut Robert Livermore

Varieti ini adalah antara yang berbuah sudah 3-4 tahun selepas penanaman. Walnut merah diperkenalkan di Amerika Syarikat pada tahun 1999 dan telah menjadi asas bagi varietas buah merah yang lain. Warna kulit kernel yang tidak biasa tidak mempengaruhi rasa secara radikal, tetapi kelihatan baik dalam pencuci mulut, yang mana ia mendapat populariti tinggi dalam memasak. Pokok setinggi 6 m biasanya mekar pada bulan Mei, dan buahnya masak pada bulan Ogos-September. Rintangan fros - hingga -37 ° С. Varieti ini mempunyai hasil yang tinggi secara konsisten (hingga 60-90 kg per 1 pokok), tahan penyakit. Berat buah besar - hingga 30 g, rasa - menyenangkan, berminyak.

Pengecap Kanada

Pelbagai jenis walnut kerdil yang hampir tumbuh (tinggi rata-rata 3-5 m), berbuah walaupun dalam keadaan iklim di wilayah Moscow. Setelah menanam, anak benih memberikan hasil panen pertama pada tahun ke-3. Pembungaan berlaku pada bulan Mei dan kacang matang pada bulan September. Rata-rata, berat buahnya hingga 30 g, rasanya manis, berminyak. Cengkerang dibersihkan dengan mudah. Kemuncak pelbagai adalah warna dedaunan kuning terang yang indah pada musim luruh.

Sebar

Hari ini, penanaman varieti yang ditanam dijumpai hampir di seluruh dunia. Masih terdapat kebun peninggalan yang diawetkan dengan luas lebih dari 25 ribu hektar, di mana hanya kenari tumbuh - di Kyrgyzstan selatan, di barat daya Turkmenistan.

Di Rusia, kacang kenari tumbuh di hutan campuran Wilayah Krasnodar, Crimea, Rostov Region, Kabardino-Balkaria, di selatan wilayah Volga. Varieti liar tumbuh dengan bebas di utara India, China, kebanyakannya di lereng lembut dan di gaung pergunungan.

Menanam dan meninggalkan

Walnut diklasifikasikan sebagai tanaman termofilik yang memerlukan banyak cahaya matahari untuk pertumbuhan penuh dan berbuah. Tempat penanaman dipilih di tempat yang cerah sedikit tinggi dengan tanah subur yang longgar, meninggalkan jarak 8 m di antara anak benih, dan 10-12 m dari bangunan berdekatan. Masa yang optimum untuk penanaman adalah separuh kedua bulan April.

Tanah untuk menanam walnut disiapkan pada musim gugur. Gali lubang tanam dan campurkan tanah yang telah dikeluarkan dengan gambut, humus, abu kayu, tepung dolomit. Masukkan 50 g superfosfat. Lubang penanaman digali sedalam 80-100 cm, dan kemudian ditutup kembali dengan tanah halus dan disiram dengan banyak. Pada musim bunga pada bulan April, mereka digali lagi dan lapisan kerikil halus atau tanah liat 15-20 cm dituangkan ke bahagian bawah untuk saliran. Tiang digerakkan ke bawah lubang untuk garter pucuk dengan ketinggian 2 m, kerana pokok itu tumbuh dengan cukup cepat. Akar ditaburkan dengan tanah yang subur, kerah akar ditinggalkan di atas permukaan tanah dengan 2-3 cm. Segera disiram, dan tanah di sekitar batang disalut dengan habuk papan.

Untuk penanaman kenari yang berjaya, roller dipasang dari tanah di sekitar batangnya pada jarak sekitar 50 cm, yang tidak membenarkan air mengalir setelah menyiram. Untuk pertumbuhan dan berbuah, tanaman memerlukan banyak kelembapan semasa musim tanam. Pokok yang matang menariknya dari kedalaman yang besar, dan pokok muda memerlukan penyiraman setiap minggu (10-20 liter untuk setiap pokok).

Pakaian berpakaian dilakukan dua kali setahun. Pada musim bunga, perlu menambahkan ammonium nitrat atau superfosfat untuk membina jisim hijau. Pada musim gugur, garam amonium dan kalsium klorida ditambahkan untuk musim sejuk yang berjaya, ini diperlukan walaupun untuk jenis kacang tahan fros - Chandler atau Kanada.

Pemangkasan formatif dilakukan pada pokok muda pada musim gugur untuk mendapatkan mahkota yang rendah dan tersebar. Untuk melakukan ini, pada tahun pertama setelah penanaman, hanya tinggal 3 cabang rangka utama, dan kemudian, semasa pemangkasan walnut musim gugur, pucuk yang diarahkan secara menegak ke atas dan penebalan mahkota dikeluarkan. Pada musim bunga, dahan yang telah kering dan patah pada musim sejuk dipotong. Pucuk akar dipotong dari pokok lama, atau digunakan untuk pembiakan. Semua bahagian untuk melindungi daripada jangkitan penyakit mesti dilapisi dengan pernis taman.

Pembiakan

Hari ini, dua kaedah pembiakan utama digunakan - kacang dan cantuman. Kaedah pertama mempunyai kelemahan yang ketara - pokok kacang akan menghasilkan buah hanya pada tahun ke-10 kehidupan, tidak lebih awal, tetapi pastinya ia akan berbeza dengan ibu. Hibrida dan varieti moden dibiakkan dengan mencantumkan varietas liar yang tahan musim sejuk, mereka boleh didapati di mana-mana taman kanak-kanak. Spesimen seperti itu mula berbuah pada tahun ke-3 atau ke-4 setelah penanaman..

Sekiranya kaedah benih dipilih, maka kenari masak akan dituai untuknya pada musim gugur. Penuaian pada bulan September, dikupas dari pericarp dan kacang matang kering dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 3 bulan untuk stratifikasi untuk meningkatkan percambahan. Penanaman dilakukan pada bulan April di tanah terbuka hingga kedalaman 12 cm. Anak benih memerlukan tempat perlindungan wajib untuk musim sejuk dalam 5-6 tahun ke depan.

Anda juga boleh menanam walnut dari pucuk akar. Ciri-cirinya serupa dengan anak benih kebun, iaitu pokok seperti itu akan mulai berbuah lebih awal - pada tahun ke-3 atau ke-4 setelah penanaman. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa buah-buahan akan menjadi akarnya. Ini bermaksud bahawa dalam spesimen cantuman, pucuk akar tidak akan menghasilkan kacang yang sama dengan mahkota induk..

Penyakit dan perosak

Oleh kerana penumpahan air di tanah dan penggunaan baja nitrogen yang berlebihan, penyakit jamur dapat muncul pada daun walnut - marsoniasis dan bakteriosis. Mereka muncul sebagai bintik hitam, coklat atau kelabu. Untuk pencegahan, anda harus memerhatikan dos baja dengan tepat, pada musim bunga, bersihkan lingkaran dekat batang dari rumpai, potong dahan yang terkena. Juga, sebelum putus tunas, mahkota disembur dengan larutan tembaga sulfat 1%.

Tumbuhan coklat di akar dan di bahagian bawah batang adalah barah akar, dari mana tumbuh-tumbuhan muda lebih banyak menderita. Anda perlu memotong formasi dan memproses bahagian yang dibersihkan dengan soda kaustik, kemudian bilas dengan air.

Pencucian batang pada musim semi membantu dari kutu daun dan ulat yang menyerang budaya kebun. Untuk tujuan pencegahan, dua kali dengan selang 7 hari pada akhir bulan April, penyemburan dengan Aktara, Antitlin atau Aktellik dilakukan.

Makna dan penerapan

Bercorak pada potongan, kayu ringan dan tahan lama berfungsi sebagai bahan untuk pembuatan perabot, puntung senapang, dan barang hiasan. Cukup lembut untuk mendapatkan barang-barang yang diukir, tetapi tidak berubah bentuk dari waktu ke waktu, seperti pinus.

Nilai utamanya adalah buah, yang merupakan ramuan yang sangat diperlukan dalam banyak resipi hidangan manis dalam banyak masakan kebangsaan di dunia. Walnut dituai pada musim gugur, menunggu kepak pericarp membuka diri dan panen jatuh ke tanah dengan sendirinya.

Kanak-kanak dari usia 3 tahun dibenarkan makan, kerana kenari mengandungi yodium dan boleh menyebabkan reaksi alergi. Tidak disyorkan untuk memasukkan makanan diet wanita hamil dan menyusui. Kernel mengandungi hingga 77% lemak, hingga 21% protein, vitamin B1 dan provitamin A..

Sebilangan besar yodium dan fenol terdapat di daun kenari dan pericarp, oleh itu, jika ditangani dengan tidak semestinya, ia boleh membahayakan kesihatan. Dalam perubatan rakyat, mereka digunakan untuk menyembuhkan luka yang tidak sembuh untuk waktu yang lama, untuk tujuan pembasmian kuman. Kesan positif kacang pada hormon, potensi, untuk penyembuhan selepas senaman fizikal dan penyakit telah lama diketahui.

Gunakan dalam reka bentuk landskap

Di kebun, bahkan walnut kerdil adalah cacing pita yang tidak bertolak ansur dengan kawasan kejiranan di sebelahnya. Mahkota penyebarannya yang cepat terbentuk tidak membiarkan cahaya matahari melewati, bahkan rumpai tumbuh sangat buruk di tempat teduh seperti itu. Jangan menanam semak buah, bunga atau pokok lain di sebelah kenari. Satu-satunya pilihan adalah rumput, tetapi walaupun di sini anda harus mengambil kira bahawa di dekat batang rumput akan menjadi lesu dan pucat.

Dedaunan yang jatuh setiap musim luruh mengandungi banyak yodium, oleh itu ia tidak sesuai digunakan di kebun sebagai mulsa. Semua itu dipanggang pada bulan Oktober dengan menyapu, dikeringkan dalam timbunan dan dibakar. Walau bagaimanapun, abu dari dahan dan daun yang terbakar adalah baja mineral yang berharga..

Semasa memilih tempat untuk penanaman, pertimbangkan perlunya menjaga jarak dengan penanaman lain, serta daya tarikan mahkota pada musim panas dan musim gugur. Pada musim panas, walnut ditutup dengan daun hijau yang sangat besar, yang bertukar menjadi kuning atau oren terang pada musim luruh. Cabang-cabang yang tebal dan melengkung kelihatan cukup menarik pada musim sejuk di bawah salji.

Bagaimana dan di mana walnut tumbuh? Ciri, negara dan fakta menarik

Sifat penyembuhan tumbuhan ini telah lama memukau orang. Menurut satu legenda, buahnya yang menyembuhkan penyakit dan mengembalikan kekuatan askar Alexander Agung. Kami bercakap mengenai kacang walnut. Di manakah pokok ini tumbuh? Apakah syarat yang diperlukan untuk mendapatkan hasil panen yang optimum? Apakah sifat kacang yang sangat berharga bagi manusia? Anda akan mengetahui perkara ini dari artikel kami..

Bagaimana dan di mana walnut tumbuh: ciri tanaman

Pokok ini tergolong dalam urutan berwarna Walek keluarga Walnut. Di Rusia, di mana kenari tumbuh di zon sederhana, semua orang tahu tanaman ini. Pada ketinggian, batangnya, ditutup dengan kulit abu-abu, dapat mencapai 25 m dengan diameter batang rata-rata 5 m. Mahkota kenari selalu menyebar. Pada pokok matang, diameternya mendekati 20 m..

Daun kacang besar. Plat memanjang mereka berbentuk ovoid dan mempunyai venasi retikulasi. Pada satu tangkai daun biasanya terdapat 2 hingga 5 pasang daun sederhana. Pucuk kacang vegetatif dan generatif berkembang pada masa yang sama, sehingga daun dan bunga muncul pada waktu yang sama pada musim bunga. Susunan daun jenis tidak berpasangan.

Pokok besar ini mempunyai sistem akar campuran yang kuat. Ia menahan tanaman dengan selamat di dalam tanah. Struktur ini terdiri daripada akar utama yang dikembangkan dengan baik. Pada tanaman dewasa, ia menembusi ke tanah hingga kedalaman lebih dari 3 m. Pada akar utama, akar lateral berkembang, yang kebanyakannya dangkal. Mereka memanjang jauh ke sisi, meningkatkan permukaan penyedut akar.

Di mana walnut ditanam dan bagaimana ia berkembang

Tumbuhan ini monoecious. Ini bermaksud bahawa bunga jantan dan betina tumbuh di atas pokok yang sama. Kesemuanya dioecious, kecil, berwarna hijau. Kenari itu diserbuki oleh angin.

Bunga jantan diwakili oleh banyak benang sari. Mereka dikumpulkan dalam perbungaan kompleks yang disebut catkins. Struktur sedemikian jelas kelihatan, kerana ia tergantung dari pokok berbentuk bulu mata lebih dari 10 cm. Anting-anting selalu terbentuk di dahan tahun lalu. Bunga betina dicirikan oleh adanya perianth ganda, yang tumbuh rapat dengan ovari. Mereka boleh digunakan dan berkembang di cawangan tahunan. Walnut mekar pada bulan Mei. Dan pada bulan Oktober, anda sudah dapat menuai hasilnya. Beberapa spesies mekar dua kali setahun: pada musim bunga dan pertengahan musim panas..

Kadang-kadang serangga yang diserbuki dapat dilihat pada kacang berbunga. Ini berlaku hanya dalam tempoh pematangan biji-bijian debunga, yang berkhasiat dan tinggi protein, gula dan serat..

Ciri buah-buahan

Tidak kira di mana walnut tumbuh, buahnya mempunyai struktur khas. Ini adalah palsu. Ia adalah buah yang kering dan tidak dibuka. Ia diwakili oleh dua lapisan. Bahagian luar, atau pericarp, mempunyai struktur yang kompleks. Bahagiannya adalah cangkang tipis, lapisan tisu penghubung berair dan saluran vaskular. Terdapat juga rangkaian keseluruhan rambut kelenjar. Pericarp berwarna hijau. Di bahagian tengah dan bawahnya, terdapat banyak bintik keputihan. Bilangan mereka menurun dengan ketara ke arah bahagian atas buah..

Lapisan tengah, yang juga disebut endokarp, terdiri dari tulang - cangkang kacang. Inti dengan embrio biji berkembang di dalamnya. Ia juga dimakan oleh seseorang. Bergantung pada jenisnya, endokarp mempunyai dimensi dari 1 hingga 6 cm. Permukaannya benar-benar licin atau mempunyai banyak alur dan tubercles. Warnanya juga dapat bervariasi dari kuning muda hingga coklat gelap. Sebagai peraturan, jumlah injap, jahitan dan kotiledon endokarp sama dengan dua, yang sesuai dengan jumlah karel.

Lapisan berkulit terletak di bawah cengkerang terlignan luar. Dalam varieti walnut yang ditanam, ia nipis dan parut. Lapisan inilah yang membentuk partisi antara kotiledon. Ia dikembangkan dengan baik pada spesies liar, dengan kuat membentuk intinya.

Komposisi kimia

Perkembangan embrio tidak bergantung pada keadaan tempat di mana walnut tumbuh. Lagipun, kotiledon yang mengelilinginya adalah gudang nutrien sebenar. Ini adalah minyak, protein, karbohidrat, air dan sejumlah vitamin. Komposisi ini menjadikan walnut lebih berkhasiat daripada daging..

Lapisan luar pericarp kenari juga mengandungi bahan berharga. Ini adalah sebatian asid askorbik dan penyamakan. Bahagian kenari ini digunakan untuk mendapatkan vitamin C. Daunnya kaya dengan karotenoid, quinones, asid kafeik dan vitamin B.

Kawasan pengedaran

Walnut adalah tanaman yang agak termofilik. Oleh itu, jumlah tenaga suria adalah faktor pembatas baginya. Ini adalah pokok khas di bahagian barat Transcaucasus, China utara, India, Jepun, Tengah dan Asia Kecil, dan Semenanjung Balkan. Ladang walnut utuh diternak di Moldova, Ukraine dan Belarus.

Pemegang rekod sebenar untuk kawasan hutan walnut adalah Kyrgyzstan. Angka ini pada zaman moden mencapai 25 hektar. Beberapa spesies relik juga tumbuh di sini..

Negara kita juga merupakan wilayah di mana kenari tumbuh. Tetapi di Crimea, walaupun cuaca panas hampir sepanjang tahun, praktikalnya tidak tumbuh. Penternak telah mendapati bahawa iklim lembap sama sekali tidak sesuai untuk kacang walnut. Untuk menanamnya, anda memerlukan tanah dengan kandungan humus yang tinggi, kelembapan dan pengudaraan yang terhad. Bagaimanapun, sistem akar yang kuat membolehkan tanaman ini mengalami musim kemarau tanpa rasa sakit. Oleh itu, di Wilayah Krasnodar, di mana walnut tumbuh, tempat pembibitan telah dibuka untuk pembiakan spesies yang tahan musim sejuk dan berbuah tinggi..

Syarat yang diperlukan

Bagaimana dan di mana walnut tumbuh? Sebagai budaya termofilik, tanaman ini mempunyai sejumlah penyesuaian untuk tempoh musim sejuk. Bergantung pada kawasannya, buahnya masak pada awal atau pertengahan musim luruh. Dalam tempoh ini, kejatuhan daun berlaku. Beginilah cara tanaman untuk musim sejuk lebih awal..

Ketergantungan pada haba telah menentukan arah utama pembiakan walnut. Ini adalah peningkatan ketahanan fros. Telah terbukti bahawa jika baja kalium-fosforus diaplikasikan di bawah anak benih kacang, tanaman akan lebih mudah menahan musim sejuk. Dan walnut akan dapat melindungi pemilihan bentuk berbunga lewat dari musim bunga beku. Sekarang jenis tanaman ini telah dibiakkan, yang telah memperluas kawasan di mana walnut tumbuh dengan ketara..

Peraturan pembiakan

Pokok-pokok ini dibiakkan oleh biji dan secara vegetatif dengan keratan. Walnut adalah hati yang panjang. Beberapa wakil berumur lebih dari 300 tahun. Oleh itu, kacang mula berbuah agak lewat. Bagi pokok yang berasal dari benih, tempoh ini hanya berlaku setelah 10 tahun berkembang. Hasil terbesar diperhatikan setelah 2-3 dekad lagi.

Tumbuhan pertumbuhan berbuah lebih cepat. Sistem akar mereka berkembang dalam beberapa bulan. Oleh itu, penanaman semula pokok yang berumur lima tahun adalah tidak realistik. Penuaian pertama dapat dijangkakan dalam beberapa tahun. Harta berharga tanaman ini adalah hakikat bahawa bilangan buah hanya bertambah seiring dengan usianya..

Kawasan penggunaan

Di daerah di mana kenari tumbuh, penanaman tanaman ini dilakukan bukan hanya untuk tujuan mendapatkan biji yang enak dan berkhasiat. Sebagai contoh, tempurung itu sendiri adalah bahan untuk pembuatan linoleum, penutup atap, lapisan emery, dinamit, karbon aktif, baja fosforus dan kalium.

Kulitnya yang hijau adalah sumber vitamin C. Secara semula jadi, ia dinamakan makanan para Dewa kerana kandungan unsur berharga yang tinggi di kotiledon. Ia digunakan sebagai sumber makanan dan bahan perubatan, perlindungan dari pencemaran radiasi. Asid dan minyak amino kenari meningkatkan perkembangan mental dan fizikal, menormalkan fungsi banyak organ dalaman dan sistem.

Kayu berharga

Selalunya, tempat-tempat di mana kenari tumbuh menjadi pusat kecil industri pembuatan kayu. Walaupun produk ini merupakan produk sampingan ketika menanam tanaman ini. Kayu walnut telah lama dianggap sebagai spesies yang berharga. Ia digunakan untuk membuat perabot, papan parket, bahagian individu senapang memburu. Suatu ketika dahulu, bahan ini bahkan digunakan untuk membuat baling-baling pesawat..

Kayu walnut dibezakan oleh petunjuk kekerasan dan kekuatan yang tinggi, ketahanan terhadap kelembapan, keupayaan untuk mengekalkan bentuknya sebagai hasil pengeringan. Ia mudah dicat dan digilap.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Di kawasan di mana pokok kenari tumbuh, telah lama dipelajari untuk menggunakan semua bahagiannya. Minyak diperoleh dari biji - lemak sayuran semula jadi. Doktor mengatakan bahawa pada usia apa pun dan keadaan kesihatannya, bahan ini tidak boleh membahayakan tubuh manusia. Minyak kenari mengandungi unsur surih (kalium, kalsium, fosfor, fluor, zink, tembaga, besi, kobalt) dan vitamin (C, P, B, E). Komposisi sedemikian menentukan pelbagai aplikasi minyak. Ia digunakan sebagai agen profilaksis untuk penyakit saluran gastrointestinal, sistem kardiovaskular, kulit, kegagalan buah pinggang, untuk menormalkan tekanan darah, memulihkan daya hidup badan selepas pembedahan dan tekanan. Vitamin E bertindak sebagai antioksidan, menyingkirkan toksin dan radikal aktif dari badan. Dos minyak kacang harian untuk orang dewasa adalah satu sudu teh.

Partition walnut tidak boleh dibuang. Tincture alkohol berdasarkannya adalah kaedah terbaik untuk menguatkan imuniti dan meningkatkan tahap hormon. Sejumlah bahan berharga juga terkandung di dalam cangkang. Ia digunakan untuk merawat penyakit kulit dari pelbagai asal: lichen dan eksim. Untuk ini, disyorkan untuk menggunakan mandi atau losyen dari rebusan kacang..

Kernel digunakan dalam bentuk mentah dan sebagai warna alkohol dari kacang masak susu. Ubat ini akan sangat berkesan untuk cirit-birit dan penyakit ulser peptik. Jus walnut juga dikenali sebagai ubat anthelmintik..

Daun tidak kalah dengan sifat penyembuhannya. Karoten, flavonoid dan asid askorbik menjadikannya merebus sebagai ubat untuk keradangan membran mukus tekak, menguatkan gusi, dan juga menghasilkan kesan diuretik.

berhati-hati!

Tetapi, seperti yang mereka katakan, semuanya baik secara sederhana. Oleh kerana walnut sangat tinggi kalori, penggunaannya harus terhad kepada orang-orang yang cenderung berlebihan berat badan atau gemuk. Peningkatan pembekuan darah dan gangguan usus juga merupakan petunjuk untuk mengehadkan penggunaan produk ini..

Walnut diakui oleh pakar pemakanan sebagai alergen, pengambilan berlebihan menyebabkan ruam pada mukosa mulut, diatesis, urtikaria, radang amandel, kesesakan hidung, insomnia.

Oleh itu, dalam artikel kami, kami telah memberitahu semua tentang pokok walnut. Tumbuhan ini adalah Angiosperma dan tergolong dalam pesanan Beech dari keluarga Walnut. Ini adalah pohon yang kuat dengan sistem akar yang dikembangkan dengan baik dan mahkota penyebaran. Ia termofilik, oleh itu kawasan penyebarannya berada di wilayah selatan. Namun, penternak telah mengembangkan sejumlah spesies kenari yang dapat menahan suhu serendah -40 darjah. Walnut mekar pada akhir musim bunga dan berbuah pada musim luruh. Mereka adalah jenis tiruan palsu. Seseorang dalam kegiatan ekonominya menggunakan biji, partisi, kulit dan kayu walnut.

Walnut

Kami menyebut kacang enak ini "walnut" bukan kerana berasal dari Yunani, tetapi kerana pedagang Yunani menjualnya seribu tahun yang lalu. Dan Asia Tengah dianggap sebagai tanah airnya - orang Yunani membelinya di sana..

Semua orang yang pernah berkunjung ke Ukraine, Moldova atau Kaukasus pasti melihat pohon yang tinggi dengan mahkota yang kuat dan daun yang besar. Pada bulan Ogos - September, buah bulat dengan kulit hijau berdaging matang di atasnya, di mana cangkang berkerut berkerut dengan nukleolus menyerupai otak disembunyikan. Ini adalah walnut. Pokok ini hidup lama, hingga 300-400 tahun, dan bahkan pada usia 100-180 tahun memberikan hasil yang sangat baik.

Menurut beberapa sumber, tanah air kenari adalah Kaukasus, di mana ia ditanam bahkan sebelum era kita, menurut yang lain - Balkan, menurut yang ketiga - Timur Tengah. Semasa penggalian di wilayah Mesopotamia, tablet tanah liat dijumpai, yang menunjukkan bahawa pokok walnut tumbuh di kebun gantung Babylon. Kenari itu disebut di kalangan orang Yunani dan Rom. Salah satu penerangan pertama tumbuhan ini adalah milik "bapa botani" Theophrastus; dalam tulisan mereka Cicero dan Pliny, Virgil dan Hippocrates bercakap mengenai dia. Walnut datang ke Rusia kira-kira seribu tahun yang lalu terima kasih kepada pedagang Yunani yang berdagang dari orang Varangia kepada orang Yunani. Oleh itu namanya. Kemudian mereka juga mulai menyebutnya kacang Volosh atau Tsar, mungkin kerana dalam bahasa Latin nama tanaman itu bermaksud "royal acorn".

Dari segi kandungan kalori dan protein, walnut boleh dibandingkan dengan daging, hanya lebih mudah dicerna. Dari segi jumlah vitamin, buah sitrus lebih unggul. Mereka disyorkan untuk kekurangan vitamin, kekurangan zat besi, sebagai tonik umum; mereka mempunyai kesan positif pada saluran darah otak dan melegakan ketegangan saraf. Selain kernel, decoctions dan infusions dari daun dan buah hijau digunakan untuk tujuan perubatan..

Di Rusia, banyak jenis dan jenis walnut telah dibiakkan, serupa rasa dan berbeza dalam ketahanan musim sejuk, ketahanan terhadap penyakit dan perosak, bentuk kacang, ketebalan kulit, dan masa pematangan. Varieti walnut digabungkan menjadi kumpulan utama berikut: berbuah besar, berkerut nipis (mereka juga holonuklear, pencuci mulut), karpal, berbentuk badam, berbunga lewat, kulit keras.

Seseorang boleh berbicara lama tentang penggunaan kacang walnut dalam memasak, kerana digabungkan dengan pelbagai produk dan sesuai untuk pelbagai jenis hidangan. Walnut ditambahkan ke salad dan makanan ringan - sayur dan daging, sejuk dan panas (baik, katakanlah, di sebuah syarikat dengan ayam, ayam belanda, terung, bit, wortel). Mereka membentuk asas banyak sos - misalnya, satsivi dan bazhe Georgia. Di Kaukasus, walnut umumnya menikmati cinta yang luar biasa..

Di Georgia, selain sos, lobio dan pkhali dari sayur-sayuran disiapkan bersama mereka, di Abkhazia mereka dimasukkan ke dalam makanan ringan yang terbuat dari sayuran hijau (acharhal), di Azerbaijan mereka digunakan untuk mengisi ikan lyavyangi, di Armenia - untuk ghapama yang diisi dengan labu. Mereka bahkan digunakan dalam sup: segelas kenari tanah mesti ditambahkan ke Megrelian kharcho. Dan apa yang boleh saya katakan mengenai gula-gula! Baklava dan churchkhela yang paling sedap dibuat dari kacang walnut. Jem ceri putih Azerbaijan akan lebih enak dan lebih indah jika potongan kacang dimasukkan ke dalam setiap buah beri dan bukannya tulang. Ngomong-ngomong, jem gooseberry kerajaan yang terkenal disediakan mengikut prinsip yang sama: gooseberry besar diisi dengan bahagian inti inti.

Jam dibuat khas dari kacang - untuk ini mereka mengambil yang belum masak, dengan kulit hijau yang lembut, dan merendamnya untuk menghilangkan kepahitan. Pencuci mulut dan pastri dengan walnut adalah topik khas secara umum. Kacang-kacangan dalam madu, yang ditawarkan sebagai cenderahati yang berguna (terutama untuk lelaki) di setiap negara selatan, resipi yang tidak terhitung jumlahnya untuk pai kacang dan kue, lapisan untuk kek (baik, apa itu "Medovik" tanpa kenari!), Epal panggang dengan kacang dan madu, walnut dalam karamel. Sekiranya anda ingin memasak bubur Guryev yang manis - dan di sini anda tidak boleh melakukannya tanpa "royal acorn".

Walnut adalah pasangan yang layak walaupun alkohol. Sebagai contoh, di Croatia, tincture orahovica dibuat dari kacang walnut hijau; di Itali, minuman keras kacang Nochino dihasilkan; di Eropah Timur, vodka dan moonshine disisipkan pada partisi kenari. Minyak diperah keluar dari biji kenari. Ia mempunyai bau dan rasa kacang yang jelas, jadi sangat sesuai untuk mengenakan salad hijau (contohnya, ia sesuai dengan nota bayam kacang); tukang gula menambahkannya ke pencuci mulut dan makanan bakar. Cukup tidak menggorengnya: ia tidak tahan dengan rawatan panas, ia dicurahkan ke dalam piring panas sebaik sahaja dimasak. Walnut akan menghasilkan rasa yang kaya ketika dipanggang di dalam ketuhar. Perkara utama adalah tidak menetapkan suhu di atas 170 ° C, jika tidak, kulit akan terasa pahit.

Kenari muda, yang dituai pada bulan Ogos, sama sekali tidak seperti walnut yang dijual di kedai sepanjang tahun. Jem yang terkenal dibuat dari yang belum masak, dituai pada bulan Jun-Julai. Kacang masak dituai pada bulan September-Oktober.

Semasa membeli, pastikan anda memperhatikan kernel. Walnut segar mempunyai warna keemasan atau coklat (biji yang berbeza mempunyai warna dan saiz yang sedikit berbeza).

Kacang walnut yang baik tidak boleh rapuh atau rapuh, dan tidak boleh berbau seperti babi. Yang terakhir ini bermaksud bahawa kacang itu sudah tua atau disimpan dengan tidak betul, yang mempengaruhi rasanya..

Dari panas, kacang, terutama yang dikupas, cepat mendapat bau dan rasa babi, mereka suka kesejukan

Walnut boleh disimpan secara utuh atau dikupas. Lebih senang meletakkan kacang di dalam cangkerang di balang kaca atau logam yang besar, menutupnya dengan rapat dan meletakkannya di tempat yang sejuk dan sentiasa kering. Untuk masa yang singkat, kacang boleh disimpan dalam beg linen. Ringkas kenari mempunyai hygroscopicity yang baik, menyerap kelembapan dan bau, dan jika ruangan terlalu kering dan panas, biji akan cepat kering.

Simpan kacang yang dikupas di bahagian bawah peti sejuk, lebih baik di dalam bekas dengan penutup yang tertutup rapat.

Hampir semua buah yang boleh dimakan, yang terdiri dari cengkerang dan inti yang dapat dimakan, dalam masakan disebut.

Walnut ditambahkan ke dalam hidangan daging (misalnya, satsivi Georgia yang terkenal), sup, salad, kek.

Bagaimana dan di mana kenari tumbuh: di Rusia dan di dunia

Pokok yang megah, yang memberi orang buah-buahan yang enak dan sihat, mempunyai nama Latin Juglans regia. Salah satu terjemahannya menunjuk Kerajaan Akar dari Musytari (dewa utama mitologi Rom). Walnut untuk masyarakat Empayar Rom, suara untuk orang Itali, noix untuk orang Perancis, vlašskýořech untuk orang Czech, walnoot di Belanda, Yunani untuk orang Eropah telah lama menjadi produk makanan kegemaran yang dipersembahkan kepada manusia oleh Mother Nature. Sekarang walnut tumbuh di mana sahaja di planet ini..

Sepuluh negara pengeluar walnut teratas 2017-2018:

NegaraDihasilkan dalam tan
China1,060,000
USA607 810
Kesatuan Eropah113,000
Ukraine110,000
Cili100,000
Turki63,000
Moldova31,000
Negara-negara lain39,000

Penerangan

Pokok itu tergolong dalam keluarga walnut. Dalam keadaan dewasa, berukuran besar (tinggi hingga 30 m), mahkota penyebaran, batang tebal (diameter hingga 5 m), buah-buahan besar. Tanah air adalah wilayah Asia Tengah. Jangka hayat mencapai 400 tahun. Terdapat spesimen yang diketahui telah hidup selama 2000 tahun. Mula berbuah setelah 10 tahun berkembang pesat. Penuaian maksimum matang dalam 20 tahun. Bilangan kacang bertambah seiring bertambahnya usia.

Mahkota yang rimbun mempunyai daun yang besar dan penuh. Sistem akar kenari kuat, bercabang. Anda tidak boleh menanam tanaman dengan bunga legenda di dekat pondasi bangunan tanpa merosakkannya.

Buah yang dimakan merujuk kepada keliru palsu, ditutup dengan cangkang luar hijau dan cangkang dalam (juga sangat berguna). Satu inti terdiri daripada empat lobus, dipisahkan oleh partisi nipis dan tahan lama yang mempunyai sifat penyembuhan.

Pembungaan berlaku pada akhir musim bunga, awal musim panas. Ia berbunga dalam bunga kecil yang dikumpulkan dalam berus. Bunga jantan dan betina terbentuk di atasnya, mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk pertumbuhan untuk pendebungaan diri. Setelah menanam beberapa spesimen di dekatnya, pendebungaan silang lebih mudah.

Kulit bahagian yang baik pada tahap kematangan tertinggi mempunyai warna yang terang dan kelabu. Pucuk berbuah, cawangan rangka berwarna coklat. Cawangan muda berwarna hijau. Bunga kecil, berwarna putih, dikumpulkan dengan berus yang cantik. Selalunya di atas pokok, setelah beberapa bulan, waktu gelombang berbunga kedua diperhatikan, tunas baru terbentuk di hujung dahan, memungkinkan untuk mendapatkan penuaian lain. Pokok mekar lagi. Proses pematangan berakhir pada akhir musim luruh.

Keadaan penanaman yang optimum

Bagaimana pokok yang indah tumbuh dan terbentuk bergantung pada ketersediaan keadaan pembangunan yang optimum. Dalam keadaan semula jadi, alam berusaha mewujudkan keadaan iklim berikut untuknya:

  • Bekalan haba. Walnut adalah spesies tumbuhan termofilik. Frosts yang teruk pada musim sejuk (dengan suhu di atas -25, frosts musim bunga yang tidak dijangka menyumbang kepada kemunculan kerosakan negatif pada kulit kayu, mahkota, akar pokok. Pertumbuhan pertumbuhan tahunan terganggu (dahan muda berubah menjadi hitam), retakan fros berbahaya terbentuk di batang, sebilangan besar ovari mati. dari banyak komen mengenai penjagaan tanaman. Apabila dahan muda dipulihkan, jumlah tunas buah menjadi tidak signifikan. Hasil kacang masak dari satu jenis pokok dikurangkan dengan ketara.
  • Menyediakan permintaan matahari yang meningkat. Tidak tahan dengan bayangan, kekurangan cahaya sama sekali. Tanaman yang menyukai cahaya, tidak ditanam di kawasan yang rapat, tetapi di banyak tempat di kawasan terbuka. Ini diperlukan agar kacang tumbuh menjadi pokok yang kuat, mekar, dan mempunyai syarat untuk pembentukan bunga yang kuat. Membuat penanaman industri dari penanaman tanaman, mengambil kira keunikan pertumbuhan. Mereka memerlukan untuk mematuhi cadangan untuk menjaga jarak antara dua pokok. Semua keperluan dijelaskan oleh pakar dalam banyak perkembangan ilmiah mengenai isu ini. Dengan kekurangan cahaya matahari, perbungaan lelaki lebih banyak terbentuk di pokok yang tidak berbuah. Tanaman muda di dekatnya, di kawasan tebal tebal semula jadi tidak akan tumbuh, mati.
  • Keadaan tanah yang terbaik dianggap sebagai tanah berpasir, tanah liat, dan tanah yang mampu menahan air dengan baik di lapisan tanah yang berdekatan dengan sistem akar. Kualiti berharga dari spesies botani adalah ciri akar kuat, mampu mencari akuifer secara bebas, tumbuh di mana-mana jenis tanah. Pada masa yang sama, tahap air bawah tanah adalah penting. Di tanah berasid dan rawa, nampaknya, berkembang dengan buruk.
  • Terdapat spesies liar yang tumbuh secara langsung di dalam air. Ini disebabkan oleh ciri umum cinta akan air. Semasa menanam kacang di kebun Rusia, perlu menyediakan penyiraman berkualiti tinggi, terutama pada usia muda. Terdapat peraturan tertentu untuk merawat tanaman yang sangat penting dan disarankan untuk mengikutinya..

Cadangan

Pakar mengesyorkan mempelajari literatur tentang bagaimana walnut tumbuh, ciri-ciri setiap varieti. Manfaatkan pengalaman mereka, ikuti petua berikut:

Mendarat

Kaedah utama pembiakan tanaman (di kawasan penanaman tertentu) adalah kaedah pembiakan dari biji. Kacang yang besar dan sihat dengan kulit nipis dipilih untuk penanaman. Kapasiti percambahannya dikekalkan sepanjang tahun. Sebaiknya cari kacang yang berkualiti di bawah pokok, dan jangan merobohkannya dengan cara improvisasi di pokok hazel yang dijumpai.

Kesediaan kacang untuk penanaman benih ditentukan oleh penampilan kulit luar. Pakaian hijau sudah matang dan mesti retak. Sebaiknya keringkan bahan mentah segar pada suhu bilik selama beberapa hari. Kacang yang dibeli di pasar raya tidak digalakkan untuk ditanam di pasar. Pertama sekali, cangkang luar dikeluarkan dengan teliti dari janin. Selanjutnya, buah-buahan disimpan dengan selamat selama tiga bulan (tempoh dorman semula jadi).

Sekiranya penanaman dirancang pada musim bunga, maka sepanjang musim sejuk buah-buahan disimpan di tempat yang tidak dipanaskan, tetapi tidak sejuk, dan operasi stratifikasi biasa dilakukan empat bulan sebelum menanam. Dianjurkan untuk menggunakan pasir basah, habuk papan dengan suhu sekitar 10. Sebelum itu, buah-buahan disimpan selama kira-kira dua jam di dalam air biasa. Proses ini cukup untuk kacang yang mempunyai kulit yang nipis. Dengan menanam tanaman di cawan yang terpisah pada musim sejuk, anda dapat melihat tunas pada awal musim bunga. Mereka tumbuh dengan cepat. Apabila pucuk tumbuh hingga 15 cm atau lebih, mereka dipindahkan ke bekas yang lebih besar. Pada bulan Jun pertama tahun selepas penanaman, anak benih dipindahkan ke tanah.

Priming

Sebelum menanam, anak benih tidak mempunyai sistem akar yang berkembang dengan baik. Oleh itu, untuk pembentukan yang optimum, mereka menggali lubang penanaman yang besar, mengisinya dengan tanah yang subur, dan menutup bahagian bawahnya dengan filem (ini merangsang peningkatan jumlah akar lateral). Gundukan dibuat di tengah lubang, di mana akar anak benih disebarkan dengan teliti. Tidak perlu menutup kerah akar dengan bumi.

Anak benih walnut tidak bertolak ansur dengan pemindahan dengan baik. Lubang mesti diisi dengan tanah subur, kompos, gambut, dan baja mineral. Ngomong-ngomong, anda boleh memasukkan buah-buahan ke dalam lubang seperti itu pada musim gugur (jahitan sebelah atas) untuk tumbuh tanpa anak benih yang sudah siap. Anak benih mungkin muncul dalam setahun. Penanaman kacang musim bunga (menggunakan kaedah ini) digunakan untuk membentuk ladang industri.

Pemangkasan, cantuman

Bentuk pokok itu penting untuk mewujudkan keadaan yang selesa semasa penuaian, pematangannya serentak, dan pertumbuhan buah-buahan yang besar. Cabang rangka terletak jarang, sama rata sepanjang panjang batang. Sudut besar terbentuk antara batang dan dahan bersebelahan. Semasa pembiakan benih, sifat asli dari pelbagai tanaman tidak dipelihara. Ini memerlukan proses tunas menggunakan keratan yang dituai dari pokok muda yang kuat..

Kawasan pendaratan

Walnut berjaya tumbuh di iklim Belarus, Ukraine, Moldova. Apabila berminat di mana kenari tumbuh di Rusia, mereka sering memanggil wilayah Rostov, Voronezh, Crimea. Kyrgyzstan memegang rekod ukuran ladang walnut industri di bekas Kesatuan Soviet. Di sini, spesies tumbuhan peninggalan masih dijumpai di hutan. Pembibitan besar yang menawarkan anak benih walnut Ideal yang tahan musim sejuk dan tinggi, varieti lain berfungsi di Wilayah Krasnodar.

Berusaha meningkatkan ketahanan fros dan ciri lain dari walnut, penternak telah memperoleh banyak jenis yang menarik. Antaranya, yang paling popular adalah walnut Ideal. Ia dibuka oleh penternak dari Fergana S.S. Kalmykov pada tahun 1947. Ini adalah pokok yang tumbuh rendah (ketinggian rata-rata tidak melebihi 5 m), menghasilkan buah pertama pada tahun ketiga pembangunan. Varieti ini berjaya tumbuh, masak di kawasan dengan iklim yang sejuk. Walnut hasil tinggi Ideal, yang keterangannya mengandungi senarai kelebihan lengkap, memberikan pertumbuhan selama 5 tahun. Hasil maksimum ialah 120 kg. Walnut Ideal dua kali membentuk bunga, ovari, buah masak. Menahan beku hingga -35º, tahan terhadap penyakit.

Mengkaji bagaimana walnut tumbuh, ketika mekar, kelihatan seperti dedaunan yang sihat, mereka mengetahui kekurangan spesifik dari varieti tersebut. Ini termasuk kerapuhan (ia berkembang selama 50 tahun dan bukannya 100) pertumbuhan. Bunga musim bunga kadang-kadang jatuh di bawah musim bunga beku (di wilayah Persekutuan Rusia), tetapi penuaiannya dikompensasi dengan berbunga berulang kali. Yaglydzhevus dipanggil varieti kacang terbaik untuk penanaman di Crimea. Ia mempunyai cangkang keras, ukuran kecil, hasil tinggi. Di wilayah selatan Rusia, varietas Pyatiletka, Dessertny, Zarya Vostoka, Anggun sering ditanam. Seperti apa ragamnya, mekar, keterangan terperinci, sifat yang dijelaskan dalam artikel, di Internet.

Manfaat kacang

Khasiat bermanfaat dari semua bahagian pokok walnut telah lama dikenali. Komposisi kimia buah-buahan yang lazat dikaji dengan baik. Terdapat banyak resipi untuk hidangan lazat, resipi ubat tradisional, ubat rasmi. Setiap bahagian buah ajaib, daun tumbuhan mempunyai sifat penyembuhan yang penting..

Bahkan karbon aktif berkualiti tinggi sederhana dibuat dari cengkerang kenari. Sejak zaman kuno, minyak kenari varietas dapat digunakan untuk mengubati batuk kering, musuh manusia yang dahsyat yang masih hidup hingga kini. Persediaan yang mengandungi minyak kenari digunakan dalam rawatan keradangan kulit, psoriasis, eksim, urat varikos, dll..

Walnut adalah makanan berkalori tinggi (665 Kcal per 100 g jisim walnut), walaupun pakar pemakanan menawarkan diet kacang-sayuran untuk penurunan berat badan. Kandungan lemak melebihi kandungan karbohidrat. Keperluan manusia setiap hari untuk makanan dikompensasikan sepenuhnya oleh 400 g walnut. Pakar pemakanan menasihatkan untuk mengambil 100 g buah yang sedap setiap hari.

Melihat walnut, batangnya yang kuat, terletak di bawah naungan mahkota mewahnya sendiri, melihat bagaimana bunga terbentuk, ovari terbentuk, seseorang menikmati, rawatan, rehat yang optimum di ruang tamu.

Kesimpulannya

Penggunaan buah secara meluas ditentukan bukan hanya oleh perkembangan hubungan perdagangan antara negara yang pesat, menyumbang kepada pengiriman kargo yang enak, tetapi juga oleh pengembangan teknologi penanaman di zon iklim yang berlainan di planet ini. Kacang misteri, dibawa dari Yunani, menyerupai bentuk otak manusia, tumbuh dengan baik, menghasilkan hasil buah-buahan berguna.

Nenek dan datuk yang bijaksana telah lama menanamnya di zon plot mereka sebagai hadiah untuk generasi akan datang. Deretan pokok panjang yang langsing dengan pelbagai jenis, dengan beberapa penjagaan, telah tumbuh di ladang pertanian. Tanamannya masak di zon iklim tertentu. Dan pada zaman kuno, varietas tanaman adalah hak milik Mesopotamia (Iraq), tumbuh di taman gantung Babylon yang terkenal. Di Kaukasus, ia dianggap suci. Penyebutan pertama mengenai sifat-sifat menakjubkan yang disembunyikan kenari, penerangan terperinci mengenai sifat-sifat itu, diketahui dari karya Theophastus, Cicero, Hippocrates.