Bagaimana almond tumbuh di alam semula jadi

Ramai orang percaya bahawa badam adalah kacang. Sebenarnya, ia adalah biji buah dari tanaman dengan nama yang sama, yang tergolong dalam keluarga merah jambu, genus plum. Tanaman kacang ini adalah salah satu pengeluar bahan mentah terkemuka di dunia untuk industri makanan dan kosmetik..

Penerangan luaran badam

Almond adalah pokok renek yang bercabang padat setinggi 2-3 m (tumbuh di talus kering) atau pokok gugur yang tingginya 4-6 m (kadang-kadang tumbuh hingga 12 m). Secara semula jadi, terdapat jenis tanaman kacang seperti:

  • pahit - ditanam untuk tujuan hiasan, kerana buahnya mengandungi bahan toksik dan sering digunakan dalam industri minyak wangi;
  • rapuh - mempunyai buah batu manis dalam tempurung nipis;
  • manis - banyak digunakan dalam masakan.

Perhatian! Badam pahit tidak boleh dimakan.

Penampilan tanaman adalah seperti berikut:

  1. Mahkota berbentuk bulat lebar, berbentuk sapu, lebih jarang berbentuk silinder.
  2. Batang nipis (10-15 cm ketebalan) ditutup dengan kulit kelabu-coklat atau coklat gelap yang berkerut. Cabang yang lurus atau menyimpang kelihatan sedikit lebih ringan. Pucuk muda terkulai, hijau, sedikit merah jambu di bahagian atas. Tunas berwarna hitam.
  3. Sistem akar yang kuat menembusi jauh ke dalam tanah (hingga 4-5 m).
  4. Bilah daun runcing bergigi panjang 7-10 cm, berbentuk pisau pembedah, mempunyai tangkai daun. Permukaan atasnya licin, hijau gelap, bahagian bawah lebih ringan..
  5. Bunga biseksual tunggal berukuran besar (hingga 3-4 cm diameter), putih, krim, merah jambu atau merah muda, dengan aroma pahit. Cawan lima kelopak berbentuk kaca.

Badam mula berbunga apabila daun belum keluar dari tunas. Proses pendebungaan dilakukan oleh serangga, terutama lebah.

Tempat yang semakin meningkat

Sejarawan percaya bahawa tempat kelahiran budaya walnut adalah Asia Tenggara. Dari situlah tanaman itu mulai menyebar ke seluruh dunia. Badam tumbuh di wilayah hanya negeri-negeri di mana iklimnya cukup panas, di lereng bukit atau gaung berbatu. Di negara-negara Asia, tumbuh-tumbuhan muncul sekitar 4 abad yang lalu. Kemudian mereka mulai berkembang biak di China, Iran, Afghanistan, Turki, Yunani, Sepanyol, Itali, Perancis. Di Slovakia dan Republik Czech, pokok ditanam di kawasan kecil. Di Persekutuan Rusia, budaya tumbuh di Kyrgyzstan, Uzbekistan dan Tajikistan. Tetapi ladang perindustrian terbesar di mana tanaman kacang ditanam adalah di negeri California. Amerika dianggap sebagai pembekal badam terbesar ke pasaran dunia. Negara lain kadang kala ketinggalan dari negeri ini.

Menanam badam di Wilayah Krasnodar

Bahkan pada zaman kuno, orang Yunani membawa dari negara mereka dan menanam pokok badam di Wilayah Krasnodar. Tetapi tanaman itu tidak menggembirakan petani dengan hasil panen yang banyak. Memang, pada awal musim bunga, ketika berbunga bermula, embun beku pagi kerap terjadi di Rusia. Mereka memusnahkan tunas, yang mempengaruhi jumlah tanaman. Sekiranya pembungaan dan penanaman berjaya, buah-buahan batu akan masak pada pertengahan musim panas..

Rujukan. Penternak telah membiakkan jenis tahan fros yang tumbuh dan berbuah lebih baik di iklim Rusia..

Di Crimea

Di semenanjung Crimea, terdapat penanaman pohon almond yang besar di wilayah Laut Hitam, Simferopol, Bakhchisarai. Pembungaan awal selalu menjadi faktor yang menghalang penyebaran tanaman kacang di Crimea. Malah, walaupun di selatan kawasan ini, sering terdapat frosts malam pada awal musim bunga..

Pada pertengahan abad yang lalu, para saintis yang bekerja di Taman Botani Nikitsky menjalankan aktiviti penyelidikan untuk menyelesaikan masalah ini. Badam dengan bunga lewat dibiakkan dan teknologi untuk penanaman tanaman industri diciptakan. Ini merangkumi penilaian rejim suhu pada waktu yang berlainan dalam setahun, penjagaan asas anak benih dan tanaman berbuah. Berkat aktiviti ini, kebun badam industri ditanam, yang berbuah dengan sempurna dalam keadaan Crimea. Kerja pembiakan berterusan hingga abad ke-21. Hasilnya, buah almond dengan hasil tinggi dengan biji buah bulat dan rasa yang sangat baik dilahirkan..

Ciri-ciri janin

Badam dalam tempurung tebal kelihatan seperti lubang persik biasa. Buah (bivalve drupe hingga 6 cm) terdiri dari:

  1. Hijau, slobopus pericarp dengan vili halus. Memasak, kulit kering dan retak.
  2. Tulang yang dimampatkan dengan permukaan berlubang, halus, jarang berlubang dengan warna coklat kecoklatan, cahaya jerami atau warna fawn.
  3. Kernel putih adalah biji dalam cengkerang kuat coklat, bujur atau ovoid-lansolat. Ini adalah badam yang sama yang diketahui ramai orang. Mereka menyukainya kerana rasanya yang halus, aroma yang luar biasa.

Buah batu mempunyai banyak kualiti positif:

  1. Rasa dan aroma asli yang tidak dapat disamakan dengan yang lain.
  2. Keupayaan untuk penyimpanan jangka panjang. Dalam bekas kaca dengan penutup, badam dimanjakan selama setahun. Tempoh ini meningkat sekiranya bekas tersebut disejukkan. Biji buah juga boleh dibekukan..
  3. Kemudahan pengangkutan yang sangat baik untuk jarak jauh.

Penting! Dan di cengkerang, mereka dapat mengekalkan khasiat dan rasa yang sangat baik untuk jangka masa yang lebih lama. Dan jika anda membelinya semasa musim menuai, harganya rendah. Satu-satunya perkara yang tersisa bagi seseorang adalah mengekstrak kernel secara bebas dari cengkerang.

Pai buah dianggap produk mesra alam kerana mereka menjalani sebilangan kecil rawatan yang berbeza semasa proses pengeluaran. Dan banyak kajian yang dilakukan di negara-negara yang berlainan di dunia telah membuktikan bahawa biji badam mempunyai nilai pemakanan yang besar sebagai produk makanan..

Rujukan. Mereka mengandungi pelbagai nutrien yang diperlukan oleh tubuh manusia..

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Menanam badam adalah proses yang sukar yang memerlukan kesabaran..

Tumbuhan sangat mudah disesuaikan dengan pelbagai jenis tanah. Chernozems, tanah kelabu, batu hancur, tanah liat, batu tulis dan juga tanah berkapur sesuai untuk mereka. Tetapi tanah berasid dan masin tidak banyak digunakan untuk pokok.

Kawasan di mana mereka akan tumbuh mesti diterangi dengan baik. Penanaman atau peneduhan yang lebat membawa kepada fakta bahawa pembentukan mahkota tidak berfungsi dengan betul, pokok-pokok menjadi seperti semak.

Perhatian! Pemindahan dilakukan sehingga pertengahan Oktober atau awal Mac, ketika daun belum muncul. Anak benih mesti diikat pada tiang agar tidak pecah.

Kemudian mereka melakukan penyiangan, melonggarkan tanah tepat pada masanya. Pada musim bunga, persenyawaan organik diperlukan, pada pertengahan musim panas - dengan baja kompleks, dan pada musim gugur, disenyawakan dengan superfosfat.

Pada musim luruh, ranting kering, lama, kering dikeluarkan dari tanaman dan mahkota terbentuk - cubit bahagian atas dan pucuk pucuk tahunan.

Langkah-langkah ini menyebabkan tanaman berbunga dan buah melimpah untuk musim berikutnya. Pada musim sejuk, pokok badam dapat menahan suhu serendah -26 ° C jika ditutup dengan dahan pokok konifer, jerami.

Badam adalah tanaman tahan kekeringan. Tetapi kekurangan penyiraman yang berpanjangan menyebabkan perlambatan pertumbuhan dan perkembangan. Tisu bilah daun mengalami dehidrasi, kadang-kadang ia dibuang. Pertumbuhan pucuk ditangguhkan, perkembangan tunas generatif bertambah buruk. Semua ini membawa kepada penurunan hasil..

Tanaman ini disiram dengan banyak jika tumbuh di tanah berpasir. Dalam kes lain, prosedur ini dilakukan seminggu sekali dengan air suam yang diselesaikan. Kemudian mereka melonggarkan dan membuang rumpai.

Untuk tujuan pencegahan, mereka memerangi serangga perosak dan penyakit. Pada musim bunga sebelum tunas muncul dan pada musim gugur setelah daunnya gugur, pokok-pokok tersebut dirawat dengan larutan cecair Bordeaux. Dan pada musim panas - dengan produk biologi atau kaedah rakyat.

Merawat pokok badam dengan baik menghasilkan hasil yang baik - produk makanan yang berguna untuk memasak.

Peraturan pembiakan

Sebilangan petani menawarkan menanam almond di rumah dari biji. Untuk melakukan ini, kacang yang kuat dan sihat diletakkan di dalam bekas dengan air cair yang dipanaskan hingga suhu bilik pada waktu petang. Pada waktu pagi mereka dibawa keluar, dibasuh dan dimasukkan semula ke dalam air tawar. Pada waktu malam, spesimen penetasan diletakkan di dalam periuk kecil dengan tanah yang subur..

Bekas diletakkan di ambang tingkap, ditutup dengan botol plastik yang dipotong. Penyiraman dilakukan sesuai keperluan dengan botol semburan. Sekiranya bahagian atas tanah mulai ditutup dengan acuan, maka ia dikeluarkan dan lapisan baru.

Tunas muncul tidak lebih awal daripada 1.5 bulan kemudian. Setelah munculnya tumbuh-tumbuhan, perawatan dilakukan seperti mana-mana tanaman dalaman. Semasa badam tumbuh, mereka dipindahkan ke dalam bekas yang lebih besar..

Anak benih yang ditanam dapat ditanam di tempat yang tetap. Semasa menanam, petani mesti mengikuti urutan berikut:

  1. Gali lubang sedalam 45-50 cm, jarakkan jarak 2-3 m di antara keduanya. Jarak ini dikurangkan untuk varietas dan pokok renek kerdil.
  2. Bahagian bawah ditutup dengan kerikil halus atau batu hancur, kemudian lapisan pasir sungai terbuat dari sekurang-kurangnya 10 cm. Baja baja atau fosforus diletakkan di atas.
  3. Anak benih diletakkan di atas "tempat tidur" ini sehingga kerah akarnya terletak sedikit di atas tanah.
  4. Lubang dipenuhi dengan tanah yang subur, ia disapu dengan teliti.
  5. Sokongan dipasang, kilang diikat, disiram dengan air yang banyak.
  6. Zon akar dilenyapkan dalam radius 1,5 m dengan habuk papan, gambut, jerami cincang.

Sekiranya anda mematuhi semua syarat dan menanam tanaman dengan betul, maka ia akan cepat berakar dan tumbuh..

Pembiakan oleh pucuk akar

Sekiranya pokok badam dipangkas dengan banyak, maka pertumbuhannya banyak terdapat di sekitarnya. Setelah setahun, apabila akarnya semakin kuat, pucuk kecil dapat digali dan dikenali di tempat baru. Dalam kes ini, algoritma tindakan yang sama diperhatikan seperti ketika menanam pokok kecil.

Pembiakan secara berlapis

Pembiakan boleh dilakukan dengan meletakkan. Tetapi jangan lupa bahawa ini adalah proses yang panjang. Cabang-cabang yang paling fleksibel perlu dibengkokkan ke tanah, diikat dengan jepit rambut logam atau kayu dan ditaburkan dengan tanah yang subur. Kadang-kadang penampilan akar dijangka selama satu tahun. Dan masa yang sama diperlukan untuk anak benih tumbuh lebih kuat. Hanya selepas 2 musim, semak muda yang sihat harus dipisahkan dari pokok badam dan ditanam di tempat yang tetap.

Penyebaran dengan keratan

Tukang kebun yang berpengalaman percaya bahawa pembiakan dengan keratan adalah cara terbaik untuk mendapatkan tanaman muda. Dalam kes ini, kualiti terbaik dihantar dari "ibu" kepada anak-anak..

Pada pertengahan musim panas (pada masa inilah pucuk berakar agak cepat), keratan berwarna kehijauan dan fleksibel dengan 2-3 nod dipilih. Mereka dipotong sehingga panjangnya sekurang-kurangnya 15 cm, dan diletakkan di dalam perangsang pertumbuhan selama sehari.

Dan kemudian mereka berakar di lubang kecil yang dipenuhi tanah (substrat gambut dicampur dengan pasir sungai). Keratan direndam di tanah secara menegak hingga ke atas putik. Sekiranya semua syarat dipenuhi dengan betul, maka tanaman muda akan menjadi lebih kuat semasa musim panas. Pada musim gugur, ia pasti perlu ditutup dengan beberapa lapisan lutrasil.

Budak

Pada pertengahan musim bunga atau pada akhir musim panas (ketika ada proses aktif gerakan getah), pembiakan dapat dilakukan dengan menggunakan cantuman. Biasanya plum ceri, plum kuning berusia 3-4 tahun, pelbagai jenis badam, blackthorn diambil sebagai stok. Beberapa hari sebelum operasi, tangkai dengan tunas terbentuk dipotong dengan hati-hati dari sampel yang dipilih, daunnya dipotong dan diisi dengan air, sehingga kemudian kulit kayu dapat dipisahkan dengan mudah.

Lebih baik melakukan tunas pada bahagian batang tanaman, yang terletak di antara kerah akar dan cabang rangka mahkota pertama. Pada kerah akar, scion dipotong dan kulit kayu ditolak ke belakang. Kepingan dengan kuncup dipotong dari stok, dan dipastikan ukurannya sesuai dengan sayatan yang dibuat. Bahagian pemotongan yang dipotong diletakkan dalam sayatan, diikat rapat, tetapi ginjal dibiarkan di luar. Dengan prosedur yang berjaya, setelah setengah bulan, mata akan menjadi hijau, dan tangkai daun akan mengering. Dalam kes ini, pembalut dilonggarkan. Ia dikeluarkan hanya pada musim bunga berikutnya selepas munculnya daun pertama. Mata yang tidak terukir diinokulasi semula. Cermin mata dipangkas pada tahun pertama kehidupan. Ini membawa kepada peningkatan pertumbuhan cawangan. Dan mereka memuntahkan sekurang-kurangnya 2 kali. Pucuk akar dan cabang sisi mesti dikeluarkan. Dan pada musim berikutnya, hanya pucuk paling sihat dan terkuat dengan panjang 1.5 m yang tersisa.

Pokok badam telah menggembirakan orang dengan keindahannya selama hampir satu abad, dan separuh hayatnya menghasilkan buah yang enak dan sihat. Banyak varieti juga dapat tumbuh di beberapa wilayah selatan Rusia. Tanah dan seluruh biji digunakan secara meluas dalam memasak. Dan cengkerang badam sangat diminati dalam pembuatan produk kosmetik..

Di mana dan bagaimana almond tumbuh + foto

Dikenal dan disukai oleh banyak gourmet, badam sangat berguna, tetapi tidak semua orang tahu di mana dan bagaimana badam tumbuh. Dan ia dipanggil berbeza. Pada zaman kuno, orang Rom memanggil pokok itu sendiri dengan nama dewi mereka - Amygdala, dan buah - kacang Yunani. Orang Eropah menganggapnya sebagai kenari oriental. Terdapat banyak ciri dan fakta menarik mengenai tanaman ini. Perincian diberikan di bawah.

Penerangan luaran badam

Di alam, ia dijumpai sebagai semak yang subur dan juga pohon yang tinggi. Ketinggian biasa sekitar 6 m, tetapi spesimen liar di bawah 10 m tidak jarang. Rimpang tidak terlalu berkembang, hanya 5 akar, tetapi mereka mempunyai kemampuan untuk menarik kelembapan dari kedalaman. Kekeringan yang berpanjangan tidak menyebabkan kerosakan teruk pada pokok tersebut dan keperluan tanah juga sangat sederhana..

Bergantung pada ragamnya, pucuknya boleh pendek atau, sebaliknya, panjang. Daun itu sendiri diruncing dengan gigi, tetap di tangkai kecil. Tumbuhan itu mekar dengan indah. Bunga merah jambu tunggal berdiameter 2.5 cm dengan satu putik untuk banyak stamen.

Perbungaan mekar tanpa menunggu kehijauan, sehingga kelihatan sangat cantik. Seperti di alam semula jadi, dan di lokasi, penanaman kumpulan lebih disukai sehingga pendebungaan lebih baik. Memandangkan. bahawa akan ada mahkota yang subur di masa depan, lebih baik meletakkan anak benih pada jarak yang baik antara satu sama lain, di suatu tempat 6-9 m.

Ciri-ciri janin

Semua orang biasa berfikir bahawa badam adalah kacang. Sebenarnya, mereka memakan isi batu buah, yang merupakan buah keras yang berwarna puber. Pericarp bujur berwarna hijau. Apabila buah matang, tempurung itu dikeluarkan, dan di bawahnya adalah batu coklat muda di alur yang indah, membujur, panjangnya sekitar 3 cm. Beratnya hanya 3-4 gram.

Terdapat beberapa jenis, bergantung pada rasa.

Manis

Ia berbunga dengan putik putih dan merah jambu pada bulan Mei. Ia dimakan. Ia digunakan untuk pelbagai bahan tambahan dalam hidangan pencuci mulut, ia sesuai untuk pengeluaran minyak.

Pahit

Ia digolongkan sebagai hiasan, kerana buahnya beracun, terdapat asid hidrosianik di dalamnya. Mekar berwarna merah jambu. Tidak ada inti..

Rapuh

Yang terbaik dari jenis yang dinamakan, kerana enak dan cengkerang mudah pecah.

Pokok ini biasanya mula berbuah secara aktif pada tahun kelapan, walaupun kacang pertama muncul lebih awal, tetapi terlalu sedikit.

Di mana kacang almond tumbuh

Di alam liar, ia mendiami lereng gunung dan jurang dengan tanah berbatu yang buruk. Biasanya 1-1.5 km di atas permukaan laut. Lebih kerap terdapat kumpulan hingga 5 keping, yang terletak di antara satu sama lain di suatu tempat dalam jarak meter 5-6.

Selalunya tumbuh di Crimea, Caucasus, Himalaya (dianggap tempat yang sesuai). Walaupun tidak eksotik, ia tidak bertolak ansur dengan iklim yang lebih teruk. Hampir mustahil untuk bertemu dengan pokok penuh di lorong tengah. Di pondok musim panas, pokok renek ditanam untuk kecantikan. Berkembang dengan baik di negeri-negeri yang terletak di Amerika Syarikat dan Asia, Mediterranean, China dan beberapa negara Afrika.

Taman paling subur dan terkenal di Indonesia dan Israel, Iran, Itali. Terdapat juga di wilayah selatan Czech. Ditemui di Rusia di Wilayah Krasnodar dan Wilayah Stavropol. Sekiranya di selatan pohon itu digunakan untuk berbuah, maka di Rusia Tengah terutama digunakan sebagai tanaman hiasan, walaupun ada varietas yang tahan musim sejuk yang hanya membeku hanya pada musim sejuk (-30). Mereka tidak bertolak ansur dengan angin lembap, mereka sering mati. Di zon sederhana, badam masih berlaku dan bahkan mekar.

Menanam badam di Wilayah Krasnodar

Kelebihan penyebaran badam di selatan Rusia adalah milik orang Yunani kuno. Mereka adalah orang pertama yang membawa bukan sahaja kacang itu sendiri, tetapi juga anak benih. Sejak itu, ia ditanam di kawasan seluas 1.5 hektar. Permintaan untuk buah-buahan tidak dipenuhi hanya dengan hasil panen Rusia. Bagaimanapun, mereka digunakan bukan hanya dalam industri makanan, tetapi juga dalam farmasi dan bahkan dalam minyak wangi..

Tempoh berbunga di selatan Rusia di sini jatuh pada bulan Mac dan lebih awal lagi. Ini disebabkan oleh keanehan kebangkitan pokok pada musim bunga. Ia mula aktif dengan kehangatan pertama, walaupun masih sangat sejuk. Sinar menipu memaksa bunga untuk mekar, tetapi embun beku berkala dapat memusnahkan tunas yang mekar, yang sangat mempengaruhi hasilnya. Ia berlaku bahawa tidak ada buah sama sekali. Walaupun di negara-negara panas, buah tahunan dianggap baik..

Sekiranya pembungaan berjaya, maka kacang akan masak pada bulan Julai. Pokok ini mempunyai jangka hayat 130 tahun. Dari jumlah itu, 50 buah berbuah. Badam dituai dengan menggoyangkan pokok. Kulit kering pecah dan membuang tulang yang sudah siap. gambar ini menunjukkan ini dengan baik. Dari biji-bijian, terutama yang digoreng, mereka membuat percikan lezat dalam kek, ais krim, menambah kepingan yang dikupas dan kering ke gula-gula dan pastri. Malah cengkerang badam digunakan. Karbon aktif dan gosok dibuat daripadanya, sebelum ini hancur menjadi zarah-zarah kecil..

Badam di Crimea

Jauh dari menjadi pohon cemara, pokok almond atau pokok renek tumbuh di tempat dan keadaan yang kelihatan tidak sesuai. Stepp kering, cerun dan cerun sesuai untuknya. Ia berlaku bahawa hujan lebat hanya menumbangkan pokok-pokok, membasuhnya, tetapi mereka terus hidup, gigih berpegang pada akar, kadang-kadang tergantung terbalik.

Ada badam legenda yang telah dipelihara sejak Perang Patriotik Besar. Pokok yang masih bertahan telah bertahan lebih dari satu tembakan pada Kurgan Malakhov, tentu saja patah dan terluka, tetapi masih hidup, ia menyenangkan orang dengan berbunga dan buahnya.

Menyebarkan biasanya oleh anak benih yang ditanam dari biji terbaik, iaitu biji yang matang dan sihat.

Kacang badam

Ramai orang suka kacang almond. Ia sering disebut sebagai kacang, walaupun itu adalah buah batu. Sedikit yang tahu di mana almond tumbuh dan dari mana asalnya di rak kedai..

Penerangan

Almond bukan kacang, tetapi buah batu dari tanaman keluarga Rosaceae, seperti yang ditunjukkan di Wikipedia. Agaknya, tempat kelahiran budaya adalah kawasan pergunungan di Asia Tengah. Pertumbuhan dan perkembangan dipengaruhi oleh keadaan cuaca dan komposisi tanah. Setelah 4-5 tahun, dari saat penanaman, pokok itu memberikan buah badam pertama, dan setelah 10 - hasil yang stabil. Kilang ini diserbuki terutamanya oleh angin.

Mempunyai ciri tersendiri:

  1. Tumbuhan dewasa mencapai ketinggian 4-10 m (bergantung kepada ragam dan iklim). Terdapat juga semak rendah yang tumbuh hingga 2 m.
  2. Sistem akarnya kurang berkembang, tetapi dapat mencapai kedalaman 5 m untuk mencari kelembapan. Berkat ini, badam bertolak ansur dengan kekeringan..
  3. Pokok dan pokok renek mempunyai mahkota yang luas dan tersebar.
  4. Batang dan pucuk selalunya berwarna coklat gelap, hampir hitam. Daun runcing, dengan tepi bergerigi.
  5. Badam mekar pada bulan Februari-Mac. Semakin awal musim bunga menghangat, semakin cepat bunga mekar.
  6. Badam memiliki biji yang serupa dengan buah persik, walaupun bentuknya lebih seperti kacang hazel..
  7. Buah-buahan ditutup dengan pericarp berdaging hijau, yang mengering dan membelah ketika masak. Semasa menuai, tempurung dikeluarkan, hanya tinggal tulang, di bawah kulit almond yang sihat dan enak disembunyikan.
  8. Pokok keluarga Rosaceae berumur panjang, kerana dapat mencapai usia 150-200 tahun. Namun, ia berbuah hanya sehingga 50 tahun..

Menurut Wikipedia, terdapat dua jenis badam:

  1. Buah manis. Boleh dimakan mentah, ditambah ke makanan sebagai perasa, aditif dan hiasan. Jenis ini mempunyai nilai pemakanan yang tinggi, menjadikannya pengganti daging untuk vegetarian..
  2. Badam pahit. Kernel jenis ini mengandungi bahan toksik amigdalin, yang memberikan rasa pahit kepada biji. Minyak badam dihasilkan dari buahnya, yang digunakan untuk tujuan kosmetik..

Dari mana asalnya

Badam adalah tumbuhan yang suka cahaya yang dapat menahan panas dan es yang melampau (hingga -30⁰C). Pokok renek tidak bersahaja dengan keadaan hidup, ciri ini membolehkan anda menanam tanaman ini di kawasan kebun.

Badam menyukai tanah yang kaya dengan kalsium, tumbuh subur di tanah dengan kandungan kapur yang tinggi. Tidak tumbuh di tanah berasid dan masin. Di alam liar, ia terdapat dalam kumpulan kecil 3-5 semak, pada jarak 6 km antara satu sama lain. Mendaki di lereng berbatu, 1000-1600 meter dari aras laut. Bukhara walnut menetap lebih tinggi - hingga 2500 m.

Badam bukan tanaman eksotik, tetapi tumbuh sangat buruk di kawasan dengan iklim yang keras. Senarai negara yang terlibat dalam penanaman badam cukup besar. Tanah air tanaman ini adalah Asia Tengah dan Mediterranean. Dari mana pengedaran mereka berasal? Hari ini badam ditanam secara aktif di Amerika Syarikat dan China. Negeri-negeri ini merupakan peneraju jumlah ladang. Kebun kecil dan belukar terdapat di Republik Czech dan Slovakia.

Dokumen Adobe Acrobat (263 kb)

Tempat yang semakin meningkat di Rusia

Terdapat lebih sedikit tempat di mana badam tumbuh di Rusia. Ia paling kerap dijumpai di Crimea dan Caucasus. Di lintang tengah, ia ditanam untuk tujuan hiasan..

Terdapat juga jenis tahan fros yang boleh ditanam di bahagian sejuk di Rusia. Di Moscow dan wilayah Moscow, kacang almond dan tiga biji ditanam. Walaupun tanaman ini tidak berukuran besar, mereka kelihatan sangat cantik. Di Siberia, pokok-pokok yang sama ditanam, mencantum duri. Untuk melindungi ladang dari fros untuk musim sejuk, semak menutup.

Untuk menanam almond plum di kebun anda, anda perlu memilih pelbagai jenis yang sesuai dengan kawasan di mana ia akan tumbuh. Oleh kerana semak menyukai cahaya yang banyak, ia ditanam di kawasan yang terang dan tanpa angin. Keutamaan diberikan kepada bahagian selatan plot. Angin kencang dan cuaca sejuk musim bunga memberi kesan negatif kepada berbunga dan berbuahnya pokok renek.

Cara menanam almond di laman web ini

Sekiranya kawasan kebun terletak di tempat yang sesuai untuk kacang almond, anda boleh mencuba menanam tanaman ini di rumah. Biasanya tanaman yang sudah ditanam ditanam, yang dibeli di tapak semaian. Semasa membeli anak benih, anda harus memperhatikan sistem akarnya - semestinya ada di gumpalan bumi. Agar semak dapat mengepung antara satu sama lain, anda perlu membeli 2-3 pokok dan menanamnya pada jarak 5 m antara satu sama lain.

Anak benih badam menyukai cahaya matahari. Di bawah naungan, mereka berkembang dengan sangat perlahan dan berbuah sedikit. Banyak sarang boleh disediakan untuk lebah untuk membantu penyerbukan pokok.

Lubang disediakan sebelum menanam. Tanah disenyawakan dengan persenyawaan fosfor, dikeringkan dan mulsa untuk menjaga kelembapan di lapisan tanah yang diperlukan untuk perkembangan normal tanaman. Kadar kelangsungan hidup tertinggi pada pokok yang ditanam pada bulan November.

Penerangan mengenai proses penanaman adalah seperti berikut:

  1. Mereka membuat lubang di tanah dengan diameter 80 cm dan tinggi 70 cm. Sekiranya merancang untuk mengembangkan kebun badam, maka jarak 6-7 m ditinggalkan di antara pokok.
  2. Bahagian bawah lubang diletakkan dengan saliran (batu bata, batu atau runtuhan). Pasir dituangkan di atas dengan lapisan 10 cm. Selepas langkah-langkah ini, dua jenis baja diambil: organik dan mineral, misalnya, superfosfat dan humus dengan nisbah 1:10, dan diletakkan di atas kusyen pasir.
  3. Pohon muda dari keluarga plum diturunkan sehingga kerah akarnya menjunam ke dalam tanah sejauh 10 cm. Lubang ditutup dengan tanah dan dirapatkan.
  4. Tapak penanaman segar disiram dengan murah hati. Setelah tanah menyerap cecair, ditutup dengan gambut atau daun kering (lapisan 3-5 cm).

Belukar almond boleh dibiakkan dengan biji atau cantuman. Pada musim luruh, biji-bijian direndam di dalam air selama 3-4 hari, setelah itu disemai dalam bekas plastik. Benih diletakkan secara menegak di dalam tanah. Pada musim bunga, biji-bijian bercambah dan ditransplantasikan ke dalam tanah.

Lebih baik memulakan penyebaran badam dengan mencantum pada pertengahan April atau akhir musim panas. Pokok badam lain, serta aprikot dan pokok plum boleh digunakan sebagai batang bawah.

Untuk melindungi tanaman daripada perosak dan busuk kelabu, anda perlu merawatnya dengan racun kulat setiap tahun. Acara ini harus dijalankan dengan tanaman yang belum berkembang. Sebelum bermulanya cuaca sejuk, badam ditutupi dengan rumput kering.

Varieti musim sejuk - penerangan

Varieti almond berikut diakui sebagai yang paling tahan musim sejuk:

  1. Varieti "Anyuta", "Mimpi" dan "Sail Putih" tergolong dalam spesies yang sama - badam biasa. Ini adalah semak setinggi 4-6 meter. Kulit kayu dan dahannya berwarna kelabu-coklat, daun berbentuk bujur terbentuk dalam tandan. Semasa berbunga, kelihatan menarik: dicat dengan warna merah jambu. Hiasan dan rasa badam biasa menjadikannya varieti paling popular yang ditanam di Rusia..
  2. "Nikitinsky 62". Pokok renek mencapai ketinggian 5 meter. Menghasilkan kacang besar dengan lambung coklat berkerut dan gelap yang sukar dikeluarkan. Berat purata - 3.6 gram. Rasanya manis. Pada usia 15 tahun, pokok itu memberikan sekitar 14 kg badam.
  3. "Kerang kertas". Ia tumbuh hingga 4-5 meter. Tahan pada musim sejuk. Mekar pada bulan Mac-April. Bunga berwarna putih dengan tepi merah, berdiameter hingga 3 cm. Kacang besar dengan kulit kertas.

Komposisi dan sifat berguna

Bergantung pada tempat pertumbuhan, biji badam dapat mengandung 35-65% minyak yang tidak mengeringkan, di antaranya gliserida asid oleik berlaku. Inti juga mengandungi protein, karbohidrat, mineral dan enzim. Di samping itu, buah-buahan mengandungi pewarna, glukosa, karotena, minyak pati dan asid hidrosianik, yang memberikan rasa pahit kepada badam..

Badam bukan kacang, tetapi buah batu, yang telah digunakan sebagai ubat sejak zaman kuno. Menurut Wikipedia, khasiat buah ini disebabkan oleh adanya vitamin berikut:

  1. E - melindungi sistem sel dari kerosakan kimia dan mekanikal.
  2. B1 - meningkatkan kemampuan berfikir, membentuk emosi positif.
  3. B2 - mengambil bahagian dalam sintesis hemoglobin.
  4. B6 - meningkatkan fungsi sistem saraf.
  5. B9 - menurunkan kolesterol darah.

Badam mengandungi sejumlah besar unsur surih yang diperlukan untuk hidup. Antaranya: kalsium, kalium, magnesium, fosforus, zink, yodium, zat besi, dll..

Ciri-ciri bermanfaat kacang almond merangkumi banyak organ dan sistem tubuh manusia:

  1. Meningkatkan aktiviti otak, proses menghafal, menguatkan penglihatan.
  2. Mempercepat metabolisme, memperbaiki pencernaan.
  3. Merawat sistem saraf dan mendorong tidur yang nyenyak.
  4. Melegakan kesakitan di kepala, tekak, batuk.
  5. Mempunyai kesan koleretik, menyokong kesihatan hati dan limpa.
  6. Membersihkan darah.
  7. Mencegah sembelit pada kanak-kanak.

Kacang almond, dengan penggunaan biasa, dapat menyembuhkan bisul, gastritis, urolithiasis. Meringankan pneumonia, asma dan stomatitis. Kerana kandungan antioksidan yang tinggi, mereka bertindak sebagai agen profilaksis terhadap aterosklerosis, penyakit jantung dan vaskular, dan tumor barah. Badam mempunyai kesan antikonvulsan, membantu melegakan mati rasa di lengan dan kaki. Minyak kacang mempunyai kesan yang baik pada rambut dan kulit.

Sebaiknya beli badam inshell. Mereka mengekalkan rasa dan faedah lebih lama.

Goreng atau kering

Sifat bermanfaat kacang almond kering lebih ketara, kerana di bawah pendedahan termal tahap vitamin B dan E. menurun. Di samping itu, semasa rawatan haba, pelbagai komponen sering ditambahkan, menjadikan badam masin atau manis, dan pada masa yang sama lebih berkhasiat.

Kedua-duanya dan yang lain mengandungi unsur surih yang berguna. Satu-satunya kelebihan kacang panggang ialah ia mudah pecah dan cepat, sesuai untuk orang yang mengalami masalah pencernaan.

Badam boleh menyebabkan reaksi alergi. Ia mesti dimakan dalam dos sederhana - tidak lebih dari 20 keping. dalam sehari.

Untuk membuat kacang masin panggang, ambil:

  • badam - 300 gr.;
  • garam - 400 gr.

Tuangkan garam meja ke dalam kuali, masukkan badam di atasnya. Masukkan api. Semasa menggoreng, campuran yang dihasilkan diaduk secara berkala. Masa memasak 3-5 minit (hingga coklat keemasan).

Permohonan

Wikipedia menunjukkan bahawa kacang almond digunakan dalam industri makanan dan kosmetik, memasak, perubatan, termasuk perubatan rakyat. Bukan hanya biji-bijian dihargai, tetapi juga cengkerang. Dalam industri kosmetik, ia digunakan untuk menyediakan lulur wajah dan badan..

Dalam industri makanan, kerang yang dihancurkan digunakan untuk mencicipi minuman keras. Kulit tidak hanya meningkatkan aroma, tetapi juga warnanya, menjadikannya lebih kaya. Minyak diperoleh dari biji badam, yang banyak digunakan untuk tujuan masakan dan kosmetik. Dan kek itu digunakan untuk penghasilan pati penting, yang kemudiannya digunakan untuk wangian dalam produk minyak wangi..

Badam tergolong dalam keluarga buah, walaupun banyak yang menganggapnya kacang. Ia dimakan mentah, digoreng, masin dan gula-gula. Ia digunakan untuk menghasilkan mentega, susu, tepung dan serbuk. Ditambah dengan pelbagai jenis hidangan, salad sayur-sayuran dan makanan panggang, seperti buah-buahan lain.

Fakta menarik

Badam bukan sahaja makanan kegemaran semua gigi manis, tetapi juga buah yang sihat dengan sejarah yang menarik:

  1. Kacang badam selalu menjadi produk yang mahal. Di Mesir, hanya raja yang dapat memanjakan diri dengan makanan istimewa ini.
  2. Di Switzerland, adalah kebiasaan untuk menyembunyikan kacang dalam pai pada malam Krismas. Sesiapa yang mendapat badam akan berjaya dan kaya pada tahun baru.
  3. Marzipan adalah makanan istimewa yang diperbuat daripada tepung badam dan sirap gula. Ia pada awalnya ditetapkan sebagai ubat penenang bagi pesakit mental. Namun, pada masa kelaparan, ketika gandum sangat mahal, tepung badam digunakan untuk memanggang roti..
  4. Tumbuhan itu tergolong dalam genus plum. Ini bermaksud bahawa badam bukanlah kacang, tetapi buah batu. Hanya dia yang mempunyai semua rasa "hilang" dari bubur ke dalam inti.
  5. Diet lebih suka mengelakkan aroma badam kerana merangsang selera makan.

Menjumlahkan

Tanah badam adalah Asia. Walau bagaimanapun, setiap tahun geografi pertumbuhan pokok hanya berkembang. Hari ini, badam ditanam di Rusia: tanamannya cukup bersahaja, berakar dengan baik, dan varieti seperti kacang almond biasa atau stepa tumbuh dan berkembang dengan baik di Siberia.

Badam bukan kacang, tetapi buah batu dengan rasa yang menyenangkan dan khasiat yang bermanfaat. Ini mengandung banyak vitamin dan unsur mikro, karena buah ini sangat diminati dalam bidang perubatan, tata rias dan memasak.

Tempat badam tumbuh di dunia dan di Rusia

Almond adalah pokok atau pokok renek yang tergolong dalam genus Plum dan keluarga Pink. Bentuk tanaman bergantung pada habitatnya.

Anak benih yang ditanam biasanya tumbuh dalam bentuk pokok renek tidak melebihi ketinggian 6 m, di alam liar, badam lebih kerap dijumpai dalam bentuk pokok, mencapai 10 meter.

Sistem akar tanaman cukup kuat, akar individu dapat menembusi jauh ke dalam tanah untuk menerima kelembapan yang diperlukan yang melindungi dari pengeringan.

Walnut atau pucuk?

Buah pertama muncul 4-5 tahun selepas menanam tanaman; secara umum, pokok itu dapat berbuah hingga 50 tahun.

Ramai orang biasa percaya bahawa badam adalah kacang, tetapi ini pada dasarnya salah..

Badam masak menyerupai plum kering, hanya pericarp yang tidak boleh dimakan, isi tulang dimakan, iaitu buah yang dimakan adalah buah.

Di mana kacang almond tumbuh

Oleh kerana tanaman ini bersifat termofilik, ia hanya tumbuh di kawasan dengan iklim yang panas dan panas..

Di mana ia tumbuh di dunia

Di dunia, pokok atau semak dapat dijumpai di Asia, Iran, Israel, China, Afghanistan, Himalaya, Turki dan Indonesia. Di negara-negara ini, badam ditanam secara komersial untuk dieksport..

Kilang ini juga tersebar di pantai Mediterranean: Itali, Yunani, Perancis, Sepanyol. Pokok ini tumbuh dalam jumlah yang lebih kecil di Republik Czech dan Slovakia.

Di mana ia tumbuh di Rusia

Di Rusia, terdapat perkebunan besar di Crimea, di Wilayah Krasnodar dan Stavropol, dan Transcaucasus.

Walaupun pokok itu tidak termasuk dalam kategori eksotik, di Rusia tengah tanaman ini tumbuh lebih banyak sebagai hiasan daripada berbuah.

Dalam keadaan apa

Pokok tumbuh dengan baik dan memberikan hasil yang banyak di tanah yang kaya dengan kalsium, di alam liar terdapat di bukit, lereng berbatu, di jurang.

Badam tumbuh sama ada di ladang yang teratur atau di penanaman kecil. Sebilangan spesies tumbuhan diserbuki hanya oleh angin, dan dua atau lebih anak benih penyerbuk mesti tumbuh di sebelahnya agar ovari muncul..

Terdapat varieti yang diserbuki oleh lebah, maka pemakan lebah lebah diperlukan di dekatnya. Bagaimanapun, tanaman yang ditanam dalam satu salinan buah tidak akan memberi.

Bagaimana badam mekar

Tumbuhan dalam proses berbunga kelihatan sangat elegan dan memancarkan aroma yang sedikit manis..

Waktu berbunga berbeza bergantung pada kawasan tumbuh..

Di selatan Rusia, di Asia dan Crimea pada Februari-Mac, di negara-negara yang lebih panas - pada akhir Januari.

Bunga mirip dengan ceri atau plum, warna perbungaan bergantung pada spesies tumbuhan dan boleh berkisar dari putih hingga merah jambu terang. Fakta menarik adalah bahawa bunga mekar jauh sebelum daun pertama menetas dari tunas.

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, penternak telah membiakkan beberapa jenis tahan fros, mereka praktikal tidak menghasilkan buah-buahan, kerana frosts musim bunga lewat, bunga dan perbungaan mati.

Untuk apa produk itu digunakan

Badam terdiri daripada tiga jenis varieti:

Manis

Digunakan secara langsung untuk makanan, industri gula-gula dan perubatan rakyat untuk penyediaan ubat-ubatan.

Rapuh

(ia mendapat nama untuk tulang yang sangat rapuh, yang sangat mudah dipecah) juga pergi ke persiapan gula-gula.

Badam pahit

Badam pahit digunakan dalam kebanyakan kes dalam pengeluaran minyak wangi. Tidak selamat memakan jenis drupe ini, kerana ia mengandungi turunan asid hidrokianik. Hanya 50 nukleoli yang boleh membawa maut pada orang dewasa dan sihat.

Badam digunakan sebagai bahan mentah dalam pengeluaran air mineral, minyak almond dan susu, krim dan syampu, dan beberapa produk kosmetik.

Dari cengkerang yang dihancurkan, produk pengelupasan dan pengelupasan semula jadi berkualiti tinggi diperoleh, yang banyak digunakan dalam bidang kosmetologi..

Dalam industri farmaseutikal, cangkang digunakan dalam pengeluaran karbon aktif dan penyerap lain..

Mengapa badam berguna?

Ramai orang menghargai kacang bukan hanya kerana rasanya yang indah dan aroma yang unik, mereka juga menyukainya kerana dapat memberi kesan yang baik kepada seluruh tubuh manusia.

Oleh kerana komposisi yang unik, buahnya digunakan:

  1. sebagai ubat semula jadi dan selamat untuk pelbagai jenis barah;
  2. untuk pemulihan cepat dari penyakit yang berlarutan dan campur tangan pembedahan;
  3. sebagai produk yang melambatkan proses penuaan dan memperbaiki keadaan rambut, kuku dan kulit;
  4. sebagai kaedah untuk membantu mempercepat proses metabolik dan menghilangkan berat badan berlebihan;
  5. untuk menormalkan fungsi usus;
  6. dengan keletihan kronik, kemurungan, insomnia;
  7. dengan patologi kardiovaskular dan paru-paru;
  8. untuk wanita, badam adalah agen peningkatan kesuburan.

Cuba kacang-kacangan yang indah ini, anda boleh membelinya di sini.

Kacang yang paling berguna yang akan anda pelajari banyak perkara menarik dari artikel masa depan saya.

Semua mengenai badam: bagaimana dan di mana ia tumbuh

Badam adalah wakil kumpulan tanaman kacang yang paling berharga. Mengikut ciri biologi dan kedudukan sistematik, ia diklasifikasikan sebagai buah batu, sesuai dengan ciri buahnya, ia adalah kacang. Bagi tukang kebun, tanaman ini menarik kerana banyak sifat bermanfaat dari biji badam: ia adalah sumber vitamin dan mineral, makanan kegemaran untuk kanak-kanak dan orang dewasa, bahan yang sangat diperlukan dalam banyak gula-gula dan minuman beralkohol. Orang yang berminat dengan reka bentuk landskap, badam mekar menawan dengan keindahannya yang halus dan canggih. Tidak sukar untuk menanam tanaman mulia ini di ladang anda sendiri jika anda tahu bagaimana almond tumbuh..

Di mana kacang almond tumbuh

Asia Tengah dan Afrika Utara dianggap sebagai tempat kelahiran badam (Prunus subg. Amygdalus), salah satu tanaman yang mengandung kacang tertua. Hari ini, kawasan penyebarannya meliputi wilayah Mediterania, Afghanistan, Iran, pergunungan Kopet-Dag, Tien Shan Barat, Transcaucasia, California - kawasan dengan musim panas dan musim sejuk.

Asia Tengah dan Afrika Utara dianggap sebagai tempat kelahiran badam (Prunus subg. Amygdalus), salah satu tanaman yang mengandung kacang tertua.

Tumbuhan yang suka cahaya dan tahan kemarau ini tumbuh di persekitaran semula jadi, membentuk sekumpulan kecil semak atau pokok. Ia memanjang secara menegak hingga 800-1600 m dari permukaan laut.

Adakah mungkin tumbuh di Rusia

Di Persekutuan Rusia, zon penyebaran pelbagai budaya berbuah lebih sempit: ini adalah pantai Laut Hitam di Wilayah Krasnodar, kaki bukit selatan Wilayah Stavropol. Di lorong tengah, pelbagai hiasan almond, kacang stepa, berjaya ditanam. Penanaman pelbagai jenis kacang almond dan pahit hampir di mana-mana di Crimea. Tetapi yang paling selesa untuk tanaman adalah keadaan semula jadi dan iklim subtropik kering di selatan pantai semenanjung, di mana suhu udara tahunan rata-rata adalah + 13 ° С, hujan tahunan adalah 550-700 mm. Pekerja Taman Botani Nikitsky (Pusat Ilmiah Nasional Akademi Sains Rusia) secara aktif berusaha untuk meningkatkan ciri-ciri varieti yang sudah diketahui dan membuat jenis badam baru. Hasil pelaksanaan program ini adalah penyertaan dalam Daftar Negeri Pencapaian Pembiakan Persekutuan Rusia jenis almond Alexander, Bospor, Vityaz, Dessertny, Milas, Nikitsky, Pribrezhny, dibezakan dengan hasil tinggi.

Ciri pertumbuhan

Kitaran hidup tanaman bermula dengan percambahan benih di dalam tanah dan dalam keadaan yang baik dapat bertahan hingga 90-100 tahun. Anak benih badam tumbuh agak cepat: pada usia 3-5 tahun mereka mampu berbunga dan berbuah. Pokok ini menghasilkan penuaian penuh selama 10-12 tahun. Dengan penanaman yang betul, tanaman dapat membuahkan hasil hingga 50 tahun.

Tumbuhan dewasa adalah pokok atau semak dengan ketinggian 5 hingga 10 m, dengan mahkota berbentuk cawan atau silinder yang luas, cabang-cabang yang menyimpang tanpa duri, rimpang dari lima akar rangka yang dapat menembus jauh ke dalam tanah.

Tumbuhan dewasa adalah pokok atau pokok renek dengan ketinggian 5 hingga 10 m

Bunga badam bermula pada awal musim bunga. Bunga putih-merah jambu yang besar dibentuk oleh lima kelopak. Dengan pembukaan tunas dan pendebungaan bunga yang normal, proses persenyawaan berlaku dengan pembentukan ovari buah. Daun berbentuk pisau pembedah berwarna kebiruan atau hijau gelap muncul setelah berbunga berakhir, maka pertumbuhan aktif tunas muda bermula. Pertumbuhan buah secara intensif, apabila jumlah dan jisimnya mencapai tahap maksimum, berlaku dalam 40-50 hari selepas persenyawaan. Pada awal bulan Julai, tunas generatif diletakkan di batang daun pucuk tahunan - asas penuaian tahun depan. Semasa buah mencurah, tunas tumbuh perlahan. Perkembangan aktif mereka bermula setelah pematangan badam, ketika proses sintesis bahan kering di kernel, kerang dan ujung perikarp. Menjelang bulan Oktober, tunas generatif ditutup dengan timbangan yang lebat. Kitaran pengembangan badam tahunan berakhir dengan penumpahan dedaunan: kilang itu bersiap untuk musim sejuk dan memasuki tempoh yang tidak aktif.

Semasa buah dituai

Badam adalah buah yang halus atau halus. Pericarp kulit berwarna hijau yang agak padat, ketika kacang matang (pada bulan Jun-Julai), retak di sepanjang jahitan ventral dan mudah dipisahkan dengan tangan. Di bawahnya, tulang itu sendiri, sepanjang 25–35 mm, berbentuk ovate-lanceolate atau berbentuk lonjong dengan permukaan halus, berlubang berwarna coklat kecoklatan, kuning muda atau putih (bergantung pada jenisnya). Ini melindungi inti kacang, yang memiliki bentuk yang sama dengan buah, manis atau pahit rasanya, dengan aroma badam yang menyenangkan. Setelah mengeluarkan pericarp, tulang dikeringkan di bawah sinar matahari terbuka. Kernel yang tidak dikupas disimpan di dalam linen atau beg matting di bilik gelap yang kering dan berventilasi baik..

Setelah mengeluarkan pericarp, tulang dikeringkan di bawah sinar matahari terbuka

Jenis badam untuk kandungan amigdalin

Dalam beberapa sumber, terdapat klasifikasi badam bergantung pada kandungan amigdalin dalam biji. Dari komponen inilah buahnya mempunyai rasa yang khas. Terdapat 3 jenis tanaman:

  • pahit yang tidak boleh dimakan (forma amara), dengan kepekatan amigdalin tertinggi, 2 hingga 8%;
  • manis yang boleh dimakan (forma dulcis), dengan jumlah glikosida yang sangat kecil, kira-kira 0.2%;
  • rapuh (forma fragilis), berbeza dengan manis hanya pada ketebalan kulit kacang.

Percambahan anak benih dari batu

Dalam keadaan semula jadi, badam membiak dengan biji. Ini adalah proses yang agak panjang, tetapi kaedah ini dapat digunakan untuk mendapatkan stok stek varieti jika tidak tersedia di pondok musim panas. Biji badam segar dan belum diproses digunakan untuk percambahan. Penting agar mereka tidak mempunyai kesan karat, reput, acuan.

Dalam keadaan semula jadi, badam membiak dengan biji.

Untuk penanaman pada musim bunga, biji mesti terlebih dahulu menjalani proses stratifikasi - merendam selama 6-8 jam dalam perangsang pertumbuhan dan penyimpanan seterusnya selama 3-4 bulan pada suhu 2-5 ° C (contohnya, di petak sayur dari peti sejuk isi rumah).

Taburkan biji seperti berikut:

  • alur dengan kedalaman 8–10 cm dibuat di dalam tanah dengan selang 50 cm;
  • dengan jarak 10-12 cm, lubang dibuat di alur, di mana 2-3 biji ditempatkan, menguburkannya ke tanah dengan 3-5 cm (maka anak benih yang lebih kuat dipilih untuk penanaman).

Anak benih bercambah memerlukan penjagaan standard - menyiram, menyiangi, melonggarkan tanah. Apabila tanaman mencapai ketinggian 30 - 50 cm, semua cabangnya terletak pada jarak 10 cm dari kerah akar dipotong. Selepas itu, anak benih ditransplantasikan ke tempat tetap..

Penanaman benih musim luruh di tanah terbuka tidak digalakkan, kerana benih dapat dimusnahkan oleh tikus.

Pembiakan badam dari pokok dewasa

Badam kultur dapat dibiakkan secara vegetatif - dengan memisahkan keratan, tunas, keturunan dari tanaman ibu dengan perkembangan selanjutnya ke seluruh organisma.

Keratan

Untuk kaedah ini, bahan penanaman disediakan pada separuh kedua bulan Jun:

  • keratan separa lignified dengan dua nod (panjang 15-20 cm) dipotong dari bahagian atas pucuk tahun semasa;
  • keratan direndam dalam perangsang pertumbuhan selama 16 jam;
  • campuran tanah dengan bahagian pasir dan gambut yang sama rata dituangkan ke dalam bekas atau kotak;
  • keratan ditanam dalam bekas penanaman dan untuk pengakaran lebih lanjut selama 20-30 hari diletakkan di bawah filem di rumah hijau sejuk;
  • selepas masa ini, keratan dipindahkan ke tanah terbuka untuk tumbuh.

Pucuk akar

Dengan bantuan pemangkasan intensif, penampilan aktif pertumbuhan muda di sekitar pohon almond atau semak dapat dicapai. Pada tahun kedua kehidupan, ketika sistem akar terbentuk sepenuhnya di keturunan, mereka dipisahkan dari tanaman induk dan dipindahkan ke tempat kekal. Penjagaan lebih lanjut untuk mereka dilakukan dengan cara yang sama seperti untuk anak benih tahunan..

Badam yang ditanam dapat dibiakkan secara vegetatif dengan memisahkan keratan, pucuk dan keturunan dari tanaman ibu

Lapisan

Untuk pembiakan dengan lapisan, pucuk yang paling fleksibel dari lapisan bawah dipilih. Mereka diletakkan di tanah, dipasang di beberapa tempat dengan pin kayu atau dawai dan ditutup dengan lapisan tanah setebal 15-20 cm. Untuk perakaran yang lebih baik, tunas disiram sepanjang musim, tanah di sekitarnya dilonggarkan, dan gulma disiangi. Setelah keratan mempunyai sistem akar yang berkembang dengan baik (biasanya selepas setahun), ia dikeluarkan dari tanaman utama.

Budak

Untuk mengekalkan ciri-ciri varietas, penyebaran vegetatif digunakan - tumbuh di stok. Untuk ini, anda boleh menggunakan pelbagai jenis kacang almond, termasuk biji pahit. Operasi dilakukan pada pertengahan Julai - awal Ogos.

Untuk mengekalkan ciri-ciri varietas, penyebaran vegetatif digunakan - tumbuh di stok

  • Pilih stok - anak benih tahunan yang dikembangkan dengan baik dengan mata yang terbentuk dengan baik dan ketebalan kolar akar sekurang-kurangnya 8 mm.
  • Pucuk vegetatif (bahan scion) dipotong dari pokok yang diinginkan bersama dengan lapisan kulit kayu.
  • Setelah mundur dari dasar stok ke ketinggian 10 cm, sayatan berbentuk T dibuat di batang, di mana scion dimasukkan.
  • Tempat pemula diikat rapat dengan filem atau pita, meninggalkan ginjal di luar.
  • Harness dikeluarkan tidak lebih awal selepas 1.5 bulan.

Cermin mata yang tumbuh hingga ketinggian 10 cm adalah spud dan operasi ini diulang secara berkala. Pucuk yang muncul di stok dan oculant mesti dikeluarkan.

Adakah mungkin menanam badam di kebun anda

Badam, buah dan hiasan, bukan tanaman eksotik. Tertakluk pada terma dan peraturan kerja agroteknik, menanam badam di plot peribadi tidak menimbulkan kesulitan tertentu.

Kesalahan yang sering dilakukan oleh tukang kebun pemula ialah mereka tidak bertanya kepada pengeluar atau penjual sama ada varieti yang dipilih disesuaikan dengan zon iklim tertentu, berapa masa dormannya dan waktu berbunga.

Tertakluk pada terma dan peraturan kerja agroteknik, menanam badam di plot peribadi tidak menimbulkan kesulitan tertentu

Bagi tanaman, nilai suhu rendah tidak begitu berbahaya, tetapi penurunannya tajam. Badam mempunyai fasa dorman dalam yang pendek, tunas dapat bergerak maju semasa pencairan musim sejuk. Frost yang mengikuti pemanasan merosakkan tunas, bunga dan ovari generatif, yang menyebabkan penurunan mendadak pada musim menuai tahun ini. Walaupun di wilayah selatan, untuk penanaman badam yang berjaya, lebih baik memilih varietas dengan tempoh tidak aktif yang panjang, mekar pada akhir bulan Mac - awal April..

Pemangkasan mahkota dan pucuk yang formatif dan meningkatkan kesihatan tepat pada masanya penting untuk menghasilkan buah yang baik. Operasi ini dilakukan setelah badam berbunga: mereka memotong dahan beku, kering dan tunas yang menebal mahkota.

Menanam anak benih

Kunci untuk pengembangan tanaman yang sihat, berbunga yang banyak dan hasil panen yang baik adalah akses percuma ke udara dan cahaya matahari, digabungkan dengan perlindungan dari angin kencang. Sesuai untuk badam - lereng selatan atau barat daya dengan lembut.

Apabila anak benih badam ditanam di tempat yang tetap

Seperti tanaman lebat lain, badam boleh ditanam pada musim gugur dan musim bunga. Tempoh penanaman yang paling baik adalah bulan November, apabila tanaman itu menumpahkan dedaunannya sepenuhnya. Anak benih yang ditanam pada masa ini berakar dengan baik.

Seperti tanaman lebat lain, badam boleh ditanam pada musim gugur dan musim bunga.

Pada musim bunga, penanaman bermula hanya setelah ancaman fros, yang berbahaya bagi bunga dan tunas, telah berlalu. Lapisan tanah hingga kedalaman 0,6 m harus memanaskan hingga 2 ° -4 ° С, dan suhu udara harus dijaga sekitar 10 ° -12 ° С selama sekurang-kurangnya seminggu.

Cara menyediakan tanah untuk menanam badam

Semasa menanam anak benih, jenis tanah dan sifatnya (keasidan, kapasiti kelembapan, keupayaan untuk mengudara) lebih banyak diambil kira daripada bantuan: dalam keadaan semula jadi, badam sering dijumpai di lereng berbatu, jadi jika terdapat batu dan batu karang di lokasi, mereka tidak dapat dibuang. Tanah yang dikeringkan dengan baik, longgar, kering, hangat dengan tindak balas neutral atau sedikit alkali lebih disukai untuk penempatan bahan penanaman. Penanaman tanaman di tanah liat berat dan chernozems tidak digalakkan. Kawasan penanaman badam mesti dibersihkan dari rumpai dan melakukan teknik ini secara berkala sepanjang musim tanam.

Semasa menanam anak benih, jenis tanah dan sifatnya diperhitungkan secara lebih besar.

Cara menanam anak pokok almond

Badam adalah tanaman mandiri, jadi penyerbukan silang diperlukan untuk menuai kacang. Untuk memastikannya, perlu menanam sekurang-kurangnya dua tanaman dengan masa berbunga yang sama. Untuk menarik lebah, penyerbuk badam terbaik, tanaman madu dapat ditanam di lokasi. Mula turun dari pagi atau petang (selepas jam 4 petang).

  1. Pada tahap awal, akar anak benih, jika mereka kekurangan gumpalan bumi yang berkhasiat, direndam untuk beberapa lama di dalam tanah liat.
  2. Sediakan lubang penanaman berukuran 50x70 cm, kedalaman 55-60 cm dan selang 5 m.
  3. Di bahagian bawah masing-masing, lapisan saliran dibuat: menyebarkan kerikil halus atau batu hancur, yang ditutup dengan pasir dengan ketebalan lapisan sekurang-kurangnya 10 cm.
  4. Penyokong tiang dipasang di tengah lubang sehingga naik di atas tanah sekurang-kurangnya 0,5 m.

Makan nutrien digunakan pada setiap tempat duduk

Penting! Di lereng dengan curam lebih dari 10 °, bahan penanaman diletakkan di seberang lereng, tanah belakang di baris, atau teras dibuat.

Penjagaan tanaman yang ditanam

Pembangunan tanaman yang baik di masa depan dijamin dengan langkah-langkah agroteknik standard: menyiram, melonggarkan tanah, memberi makan tepat pada masanya, menghilangkan rumpai, pemangkasan, pengendalian hama dan penyakit.

Menyiram

Walaupun badam adalah spesies buah tahan kemarau, mereka bertindak balas positif terhadap pengairan. Tetapi penyiraman harus seimbang, sesuai dengan peraturan dan norma:

  • semasa tempoh berbunga, untuk mengelakkan tunas layu, tanah tidak boleh kering;
  • kelembapan berlebihan membawa kepada kerosakan kolar akar dan kematian tanaman.

Keperluan penyiraman ditunjukkan oleh lapisan atas kering 1,5-2 cm di bulatan dekat batang. Dalam praktiknya, diperlukan untuk membekalkan tanah dengan air (rata-rata 10-12 liter per pokok) tidak lebih dari sekali seminggu.

Penting! Untuk tanah berpasir, kadar satu kali sedikit meningkat, untuk loam, ia dikurangkan.

Setelah dibasahi, perlu dilonggarkan tanah. Untuk penanaman muda, penanaman tanah dangkal (sekitar 5-7 cm) diperlukan, untuk tanaman dewasa diperlukan lebih mendalam untuk memasuki tanah - dengan 8-10 cm.

Berpakaian atas

Untuk pertumbuhan badam yang baik, pembentukan dan pengembangan buah yang betul, makanan tambahan diperlukan. Pada awal musim bunga, lingkaran batang tanaman di sekitarnya disenyawakan dengan mullein atau kotoran. Satu hingga dua minggu kemudian, larutan nutrien 20 g ammonium nitrat dan 10 g urea setiap 10 liter air ditambahkan. Tidak berpakaian top dengan baja nitrogen lewat separuh kedua bulan Jun, kerana ini boleh menyebabkan ginjal membeku pada musim sejuk. Pada musim luruh, apabila tanah dibasahi dengan baik dengan hujan, 20 g kalium sulfat dan superfosfat berganda digunakan setiap 1m² penanaman badam.

Tempat perlindungan dari angin yang sejuk

Angin kering dan angin beku membawa bahaya kepada pokok itu sendiri dan untuk penuaian masa depan. Perkara ini harus diambil kira semasa memilih tempat menanam badam. Perlindungan dari draf boleh menjadi dinding selatan atau selatan bangunan di lokasi atau pagar yang kukuh (dengan syarat bahawa pada musim panas ia tidak akan menaungi pokok badam). Varieti almond tahan fros umumnya bertolak ansur dengan musim sejuk. Untuk spesies tanaman lain, dan juga untuk jenis hiasan yang ditanam di lorong tengah, adalah wajar untuk memberikan perlindungan dari suhu rendah menggunakan bahan penutup lutrasil.

Pilihan tempat perlindungan dari fros

Langkah pencegahan terhadap pembekuan tunas adalah penyingkiran tunas apikal pada awal musim luruh. Prosedur ini membawa kepada penghentian pertumbuhan jisim hijau pucuk dan lignifikasi cepat mereka, selepas itu badam tidak akan mengalami fros.

Perlindungan dari perosak dan penyakit

  • Almond paling kerap terkena penyakit kulat - luka bakar monilial (agen penyebab Monilinia laxa) dan penyakit clasterosporium (disebabkan oleh Clasterosporium carpohilum). Mereka mengatasi organisma patogen yang merosakkan tanaman dengan menyemburkan dengan cecair Bordeaux. Sebagai profilaksis, agen tersebut digunakan dalam bentuk larutan 3% setelah daun jatuh, 1% - semasa musim tumbuh.
  • Sekiranya terdapat penyakit reput kelabu yang disebabkan oleh jamur Botrytis cinerea, semua cabang yang terkena dipangkas dan pokok itu dirawat dengan racun kulat.
  • Perosak almond yang paling berbahaya adalah kutu plum yang diserbuki, yang memulakan aktiviti merosakkannya sejurus selepas putus tunas. Serangga membentuk koloni yang menutup permukaan bawah daun dengan lapisan yang padat. Daun yang cacat dan rosak jatuh secara intensif. Akibat dari ini adalah penghentian pertumbuhan tunas, penurunan mendadak dalam penuaian tahun ini, kemerosotan perkembangan tunas generatif dan prospek penuaian tahun depan. Racun perosak khas digunakan untuk mengawal aphids. Sekiranya pokok almond kecil, mereka boleh dirawat dengan merebus kayu cacing atau larutan sabun cucian..
  • Dedaunan itu dirosakkan oleh larva ulat sawfly daun almond. Langkah-langkah kawalan adalah penyemburan dengan racun serangga (misalnya, larutan thiophenite atau intration) selama tempoh larva muncul, dan pada musim gugur - penggalian tanah yang mendalam, di lapisan atas yang mana musim perosak ini musim sejuk.
  • Sturgeon plum menyebabkan kecemasan pada kacang almond. Serangga dewasa betina bertelur di inti tulang yang tidak dilindungi. Larva yang muncul kemudian memakan kernel kacang. Buah-buahan yang rosak akibat perosak jatuh tanpa masak. Untuk memerangi serangga, penyemburan dengan larutan thiophenite atau fostyol dilakukan dua kali: pertama, ketika individu keluar dari pupa, kemudian selama tempoh penerbangan serangga dewasa secara besar-besaran. Pada musim luruh, kumpulkan dan hancurkan semua buah yang jatuh.

Untuk mengurangkan risiko patogen dan perosak pada badam, bahan penanaman harus dibeli dari penanam yang baik dan baik. Anda juga perlu mematuhi peraturan kebersihan ketika bekerja di kebun:

  • semua bahagian tanaman yang dikeluarkan semasa pemangkasan dan pengumpulan mekanikal harus dibakar sebaik sahaja operasi ini dijalankan;
  • tidak boleh ditinggalkan di bawah pokok atau berbaring di rumpai kompos dan organ tanaman yang terkena penyakit.

Video: bagaimana badam tumbuh

Pengalaman banyak tukang kebun menunjukkan bahawa dengan berhati-hati dan mematuhi peraturan kerja agroteknik, badam pasti akan menggembirakan tukang kebun dengan berbunga yang banyak dan hasil panen yang sangat baik..