Majalah dalam talian wanita mixfacts.ru

Makanan haiwan berlemak telah menjadi pantang larang secara tiba-tiba dalam dekad terakhir. Sebabnya adalah segudang: kegilaan vegan, penyelidikan oleh saintis mengenai peningkatan risiko barah dan peningkatan kejadian obesiti pada masa kanak-kanak / dewasa. Tampaknya bagi rata-rata warga negara bahawa satu-satunya penjelasan mengenai masalahnya adalah kegemukan. Sedikit orang memahami bahawa nutrien berlemak adalah kunci kehidupan dan kesihatan yang berkualiti, dan simpanan lemak subkutan dan lemak haiwan sama sekali tidak berkaitan antara satu sama lain. Mari kita fahami: apa itu lemak, di mana mendapatkannya dan bagaimana menggunakannya dengan betul?

Apa itu lemak (trigliserida)

Ini adalah komponen organik yang terbentuk sebagai hasil esterifikasi asid karboksilik dan alkohol trihidrat gliserol..

Esterifikasi adalah reaksi pembentukan ester, yang berlaku akibat interaksi ester, asid dan alkohol.

  • Apa itu lemak (trigliserida)
  • Nilai biologi komponen
  • Apakah risiko kekurangan lemak
  • Komposisi kimia bahan tersebut
  • Makanan apa yang mengandungi lemak haiwan
  • Penggunaan dan pengambilan lemak haiwan
  • Pencernaan lemak

Lemak terdapat dalam semua organisma hidup untuk dua fungsi utama: struktur dan tenaga. Membran sel terbentuk dari asid lemak, dan potensi tenaga manusia disimpan dalam sel-sel lemak itu sendiri. Untuk sebarang jenis aktiviti, sel-sel lemak melepaskan simpanan tenaga mereka dan memberi kita kekuatan untuk bekerja, belajar dan bersenang-senang.

Lemak adalah blok utama makanan, bersama dengan protein dan karbohidrat. Terdapat dua jenis komponen: haiwan dan sayur-sayuran. Lemak haiwan diperoleh dari makanan haiwan (daging / ikan), lemak sayuran diperoleh dari sayuran (kacang / minyak).

Lemak haiwan selalunya mengandungi asid tepu palmitik dan stearik. Antara yang tidak jenuh adalah oleik, linoleik dan linolenik. Sifat lemak sebagai unsur struktur dan tenaga ditentukan oleh nisbah asid tepu dan tak jenuh.

Varieti lemak

Terdapat 3 jenis lemak: lemak tepu, tak jenuh dan trans.

Lemak tepu tertumpu pada produk haiwan: keju, susu, mentega, daging berlemak. Adalah sangat penting untuk mempertimbangkan jumlah lemak tepu yang dibenarkan dan belajar bagaimana menggabungkannya dengan betul. Penggunaan lemak haiwan harus selalu digabungkan dengan serat yang banyak - dengan cara ini lebih mudah bagi tubuh untuk mengasimilasi dan mensintesiskan segalanya menjadi tenaga..

Obsesi berlebihan dengan lemak tepu boleh menyebabkan strok dan kegemukan.

Lemak tak jenuh terdapat dalam makanan tumbuhan dan beberapa ikan. Mereka dianggap paling berguna dan mudah dicerna untuk tubuh manusia. Di mana untuk mendapatkan asid lemak tak jenuh: minyak zaitun, walnut, kacang mete, kacang tanah, badam, alpukat, salmon, tuna, herring, sardin, biji rami, chia dan lain-lain. Komponen tersebut mempunyai kesan yang baik terhadap penampilan seseorang, meningkatkan fungsi otak / jantung / organ penglihatan, menurunkan kadar kolesterol dan menyekat keradangan dalaman.

Lemak trans memberi kesan negatif terhadap fungsi badan. Mereka membawa ketidakharmonisan ke tahap kolesterol "baik dan buruk". Lemak trans inilah yang menyebabkan saluran darah mengisi dengan lemak. Akibatnya, kita mendapat pelanggaran fungsi pengangkutan darah dan ancaman langsung terhadap kehidupan. Pakar pemakanan mengatakan bahawa anda perlu berhati-hati dengan lemak trans buatan. Mereka terdapat dalam marjerin, lemak pekat, coklat kegemaran anda dan makanan gastronomi yang paling siap. Pengilang wajib menunjukkan lemak trans dalam komposisi, jadi periksa dengan teliti atau hanya menolak hidangan kedai siap pakai untuk kesihatan.

Cuba hilangkan lemak trans sepenuhnya dari diet anda, dan makan lemak tepu dan tak jenuh dalam nisbah 1: 2.

Lemak haiwan mempunyai klasifikasi dalaman yang terperinci. Mereka dibahagikan dengan:

  • jenis haiwan (mamalia, burung, ikan segar / laut, amfibia);
  • jenis haiwan (lemak dari daging babi, domba, ikan paus, dll.);
  • sumber (tulang, hepatik, subkutan);
  • konsistensi (keras, lembut dan cair);
  • gred (tertinggi, pertama, kedua, ketiga);
  • kualiti (halus, tidak halus, teknikal, halus);
  • tujuan (makanan, makanan, perubatan, teknikal, kosmetik);
  • kaedah pengeluaran (pemisahan, pencairan, pencernaan, pengekstrakan).

Nilai biologi komponen

Sebilangan besar lemak haiwan yang masuk ke dalam tubuh dihabiskan untuk membina tisu adiposa. Ia terletak di bawah kulit dan disebut lemak subkutan. Asid lemak juga dapat terkumpul di omentum, di mana ia membentuk lapisan elastik lembut di antara organ untuk melindungi mereka daripada kerosakan dan kesan agresif. Komponen berlemak bertindak sebagai sejenis penghalang bagi organ, yang menyelimutkannya dan melindunginya dari kerosakan mekanikal.

Satu lagi sifat berguna ialah kekonduksian haba yang buruk. Ketidakupayaan untuk melakukan haba melalui lemak dapat membantu mengekalkan suhu badan yang tetap. Sekiranya anda tinggal di iklim panas, lapisan lemak subkutan akan menjadi minimum (dalam keadaan ideal) kerana keperluan kawalan suhu yang ketara berkurang. Sekiranya anda tinggal di iklim yang sejuk, lapisan lemak akan terkumpul lebih banyak. Tubuh akan memerlukan lebih banyak tenaga untuk menstabilkan suhu dan lebih banyak ruang untuk memastikan semua organ sama selesa..

Lemak menjadi sejenis depot tenaga. Ia bergantung kepada fungsi sel yang berkualiti tinggi dan keselesaan dalaman kita..

Apakah risiko kekurangan lemak

Kekurangan asid lemak akan segera melanda kesejahteraan anda. Tenaga tidak akan mencukupi walaupun untuk tugas rutin, tetapi ini hanya permulaan. Tindak balas badan akan menjadi sepantas kilat, dan sistem saraf akan melakukan pukulan pertama. Pakar pemakanan menyebut proses tersebut penipisan sistem saraf. Seseorang mengalami rasa tidak senang, sakit yang kerap di seluruh badan, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian dan mengingat maklumat. Kecemasan dan kecenderungan kemurungan mungkin timbul.

  • masalah dengan sistem pembiakan;
  • kemerosotan keadaan kulit, rambut dan kuku;
  • pelanggaran fungsi organ penglihatan;
  • gangguan ingatan;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • memulakan proses penuaan pramatang badan;
  • penurunan fungsi perlindungan sistem imun.

Komposisi kimia bahan tersebut

Semua lemak haiwan adalah trigliserida dengan asid yang lebih tinggi. Tetapi sifat dan komposisi kimianya mungkin berbeza bergantung pada jenis haiwan dari mana lemak diekstraksi. Bahan tersebut mungkin mengandungi pelbagai dos vitamin dan nutrien yang menyertainya, yang berbeza. Komposisi kimia ayam dan, misalnya, lembu sangat berbeza, sebab itulah lemak yang berbeza mempunyai komposisi dan faedah yang berbeza..

Pada mamalia darat, lemak terutama keras, sedangkan pada tulang dan kuku lembut. Komposisi ini didominasi oleh lemak tepu dari palmitik, lebih jarang asid stearat. Peratusan mereka boleh berbeza antara 40 hingga 60%. Kepekatan asid tak jenuh jauh lebih rendah. Contohnya, lemak babi mengandungi asid linoleat pada kepekatan 6%, sementara lemak kuda mengandungi asid linolenik pada 18%.

Dalam produk tenusu lembu, kepekatan lemak pepejal kelihatan seperti ini:

  • dari 26 hingga 34% - oleik;
  • dari 24 hingga 26% - palmitik;
  • dari 8 hingga 17% - mistik;
  • dari 4 hingga 8% - stearik;
  • dari 0.5 hingga 1% - linoleik.

Komposisi asid lemak burung berbeza dengan ketara dari vertebrata daratan. Daging unggas mengandungi lemak pekat dan asid tak jenuh (oleik - 45%, linoleik - 20%). Kandungan asid jenuh adalah minimum dan tidak melebihi 25%.

Lemak cair diperoleh dari reptilia, air tawar, ikan laut. Dalam dua kumpulan pertama, kepekatan maksimum asid oleik (hingga 60%), 10% asid tak jenuh ganda dan dari 25 hingga 30% daripada asid tepu. Kandungan asid poli dan tak jenuh tunggal meningkat pada ikan laut. Kedudukan utama ditempati oleh asid palmitik - kira-kira 20% komposisi kimia. Produk yang paling biasa dan dikenali dalam kategori ini adalah minyak ikan kod. Produk ini digunakan secara aktif semasa era Soviet untuk meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup warga.

Makanan apa yang mengandungi lemak haiwan

BurungDagingSeekor ikanJualan
ItikBabiJerawatKuning keringHati angsa
TurkiAnak kambingSaurySerbuk telurLidah babi
Seekor ayam betinaArnabHerringTelur puyuhSapi lembu / otak / lidah / hati
CarpDaging lembuSturgeonHati babi / jantung / buah pinggang / hati
Anak ayamdaging kudaIkan Keli
  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Bagaimana lemak haiwan diperoleh?

Komponen tersebut diperoleh dengan pencairan / pencernaan / pengekstrakan / penekanan / pemisahan / pemprosesan kering atau basah dengan bahan kimia khas.

Pengekstrakan adalah salah satu kaedah mengekstrak zat dari larutan atau campuran kering menggunakan pelarut khas (pengekstrak). Pelarut dipilih khusus untuk campuran / bahan yang akan dikeluarkan. Penting agar pelarut dan campuran tidak bercampur semasa proses pengekstrakan..

Bahan mentah utama untuk pengambilan lemak haiwan adalah lemak babi, omentum, kulit, tulang, lemak, yang tertumpu di sekitar jantung atau hati. Bahan ini dapat diasingkan dari lemak, perut, usus dan organ dalaman yang lain.

Penggunaan dan pengambilan lemak haiwan

Komponen tersebut digunakan bukan sahaja dalam industri gastronomi. Lemak haiwan sangat diminati dalam industri farmaseutikal, kosmetik dan isi rumah. Ia ditambahkan pada kosmetik, detergen rumah tangga, bahan tambahan makanan aktif secara biologi, pelincir bangunan, dan banyak lagi..

Kira-kira satu pertiga daripada lemak haiwan yang dihasilkan di seluruh dunia digunakan untuk tujuan teknikal.

Penggunaan lemak secara teknikal dan domestik jelas diatur, tetapi masyarakat global masih belum dapat mencapai kesepakatan mengenai pengambilan makanan dari asam lemak haiwan. Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa produk haiwan tidak boleh melebihi 10% dari makanan manusia. Pengiraan mesti dibuat berdasarkan nilai pemakanan makanan. EFSA (Kesatuan Eropah) percaya bahawa asid tepu disintesis oleh badan sendiri, jadi tidak masuk akal untuk menetapkan had yang jelas untuk penggunaannya. Walaupun begitu, semua pakar berpendapat bahawa minat yang berlebihan terhadap makanan berlemak menyebabkan diabetes, obesiti, patologi kardiovaskular, dan kekurangan - kepada ketidakseimbangan hormon.

Pencernaan lemak

Asid lemak yang berasal dari haiwan memerlukan masa yang lebih lama untuk diserap berbanding dengan sayur-sayuran. Produk sedemikian memberi beban besar pada organ pencernaan, menyumbang kepada rasa kenyang jangka panjang. Kenapa? Ikatan kimia produk tumbuhan kurang tahan terhadap kesan jus gastrik, dan haiwan, sebaliknya, lebih tahan lama. Makanan tumbuhan cepat diserap, tetapi mereka mempunyai kepekatan minimum kalori. Itulah sebabnya anda harus makan sebotol selada untuk merasa kenyang, tetapi sebilangan kecil stik akan mencukupi sehingga hidangan anda seterusnya..

Teori bahawa lelaki lebih menyukai produk haiwan dan wanita berasaskan tumbuhan adalah andaian yang tidak bermakna. Saluran gastrointestinal manusia disusun dengan cara yang sama dan bebas dari jantina. Pecahan dan penyerapan lemak disebut metabolisme lipid. Proses ini adalah proses fisiologi biokimia kompleks yang berlaku setiap saat di sel kita. Penting untuk menjaga keharmonian dalam pengambilan semua kumpulan lemak, tidak kira siapa anda - lelaki atau wanita..

Sekiranya anda menghadapi masalah dengan diet atau prinsip pemakanan nampaknya tidak lebih mudah daripada nombor Fibonacci - berjumpa dengan pakar pemakanan. Pakar akan menentukan reaksi badan anda kepada semua kumpulan makanan dan memilih makanan yang fleksibel yang akan menggembirakan kedua-dua organ dalaman dan selera.

FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Di manakah lemak haiwan dijumpai?

Salah satu komponen sel hidup yang paling penting adalah lemak. Kepekatan tenaga dan daya hidup badan ini membantu bertahan dalam masa sukar dan keadaan semula jadi yang buruk. Lipid dibahagikan kepada dua kumpulan besar: lemak haiwan dan minyak sayuran. Di samping itu, mereka dibahagikan kepada sederhana dan kompleks, ia berbahaya dan berguna..

Ciri umum lemak

Lemak adalah sebatian organik yang bertanggungjawab untuk "dana simpanan" tenaga dalam badan. Lipid membekalkan tubuh dengan asid lemak tak jenuh ganda penting Omega 3 dan Omega 6, arakidonik, linolenik, asid linoleik, yang tidak dihasilkan oleh badan sendiri. Kelas utama lipid: trigliserida, sterol dan fosfolipid.

  1. 1 Trigliserida. Ini termasuk asid lemak tepu dan tak jenuh, yang terdiri daripada gliserol dan tiga rantai karbon. Berikut adalah contoh makanan yang mengandungi banyak:
    Asid lemak tak jenuh - minyak ikan, kacang, biji, bunga matahari, zaitun, minyak jagung, dll. - sangat penting untuk menjaga kesihatan seluruh badan.
    Asid lemak tepu biasanya terdapat dalam makanan haiwan. Contohnya, daging pelbagai haiwan, keju dan susu.
  2. 2 Sterol terdapat di hampir semua tisu haiwan dan tumbuhan. Menurut sumbernya, sterol dapat dibahagikan kepada: zoosterol (dari haiwan), fitosterol (dari tumbuhan), dan mikosterol (dari cendawan). Sterol utama dunia haiwan adalah kolesterol - jenis lemak yang paling popular dan kontroversial untuk tubuh. Ia terdapat dalam daging berlemak, mentega, hati, telur dan makanan tinggi lemak lain. Berkenaan dengan sterol tumbuhan, yang paling biasa adalah sitosterol. Juga, tumbuhan kaya dengan stigmasterol dan brassicasterol. Set sterol ini terdapat dalam minyak kacang soya dan minyak rapeseed..
  3. 3 Fosfolipid. Mereka terdiri daripada gliserol, asid fosforik dan dua rantai karbon. Fosfolipid adalah bahagian penting dalam membran sel. Mereka memberikan sifat plastik membran sel, sementara kolesterol memberikannya kekakuan dan kestabilan. Fosfolipid adalah sumber utama asid fosforik yang diperlukan untuk kehidupan manusia..

Makanan kaya lemak:

Menunjukkan kuantiti anggaran dalam 100 g produk

Lemak haiwan dalam diet

Nama ProdukKandungan lemak (dalam 100 g produk)
minyak sawit93,7
Kelapa kering57.2
Mentega51.4
Daging lembu52.3
Coklat32.4
Sardin29.9
Keju keras24.6

Produk ini dimakan dalam jumlah terhad.

Makanan rendah lemak

Makanan rendah lemak termasuk:

  1. Dada dan daging ayam tanpa kulit. Mereka tinggi protein dan sering dimasukkan dalam diet..
  2. Ikan rebus atau kukus. Varieti tanpa lemak: cod, flounder, pollock, hake.
  3. Produk tenusu rendah lemak: yogurt, susu, keju kotej, krim masam.
  4. Sayur-sayuran dimasak tanpa minyak tambahan.
  5. Kekacang.

Makanan sedemikian sangat baik untuk diet pemakanan, kerana mengandungi sedikit kalori..

Keburukan lemak

Lebihan makanan berlemak membawa kepada akibat berikut:

  • kegemukan;
  • penyakit sistem kardiovaskular.

Risiko serangan jantung, strok, aterosklerosis meningkat. Makan berlebihan biasanya disebabkan oleh pengambilan lemak trans yang berlebihan dalam makanan segera, makanan ringan, dan makanan serupa.

Diet yang seimbang akan membantu mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan. Lemak tak jenuh haruslah 70% dari diet, dan lemak tepu harus 30%. Nisbah optimum asid Omega-6 hingga Omega-3 ialah 4: 1.

Minyak bunga matahari dan jagung melepaskan karsinogen semasa rawatan haba, jadi lebih baik menggunakan minyak zaitun untuk menggoreng. Produk kehilangan sifatnya yang bermanfaat, tetapi tidak membahayakan.

Lemak haiwan

Tajuk lemak "tidak sihat dan sihat" adalah salah satu yang paling popular di forum yang ditujukan untuk gaya hidup sihat - orang-orang yang memantau berat badan mereka sangat takut makan lemak berbahaya. Mari kita lihat - apakah peningkatan bahaya lemak haiwan (tepu), mengapa banyak pakar pemakanan mengesyorkan untuk menghafal senarai makanan di dalamnya dan mengulanginya beberapa kali untuk mencegahnya muncul dalam diet? Dan adakah ia sangat perlu ditakuti?

Cara menghilangkan banyak prasangka yang berkaitan dengan makan lemak?

Kebaikan dan keburukan lemak

Sebenarnya, lemak adalah zat yang tidak kurang penting dalam tubuh manusia daripada protein dan karbohidrat - dari lemak inilah yang membran sel, dan mereka juga melakukan fungsi tenaga yang paling penting. Pada masa pemecahan lemak, jumlah tenaga maksimum dilepaskan, yang diperlukan untuk pelaksanaan fungsi penting tubuh manusia. Walau bagaimanapun, pengambilan mereka yang berlebihan ke dalam badan membawa kepada pengumpulan - obesiti makanan berlaku, tahap kolesterol dalam darah meningkat, yang membawa akibat yang merugikan, yang terutama mempengaruhi fungsi sistem kardiovaskular..

Jenis lemak mengikut asalnya

Bergantung pada asalnya, adalah biasa untuk mengklasifikasikan sebatian ini menjadi haiwan dan tumbuhan - iaitu, pemisahan dilakukan berdasarkan produk mana yang mengandung lipid, trigliserida atau lilin tertentu (semua sebatian ini adalah jenis kimia lemak).

Sayur-sayuran

Lemak sayur-sayuran termasuk isomer cis tak jenuh "berguna", yang mempunyai kesan positif terhadap banyak proses fisiologi dalam tubuh manusia. Walau bagaimanapun, terdapat juga sebatian berbahaya pada tumbuhan - ini boleh dianggap sebagai trans-isomer lemak tak jenuh, yang terdapat dalam minyak bunga matahari (oleh sebab inilah pakar pemakanan sangat mengesyorkan menggunakan minyak zaitun).

Haiwan

Adalah kebiasaan memasukkan lemak tepu dalam badan haiwan dalam kategori ini. Mereka dianggap agak berbahaya bagi tubuh manusia, kerana sel-sel saluran gastrointestinal lebih sukar diproses dan ada kebarangkalian tinggi bahawa bukannya dipecah untuk memberi tenaga di masa depan, mereka akan pergi ke simpanan dan terkumpul di dalam tubuh manusia. Maksudnya, dengan memakan lemak babi, marjerin dan makanan berlemak lain, seseorang akan menambah berat badan, terutama jika dia memakan makanan ini dalam jumlah banyak, bergantian penggunaannya dengan ketidakaktifan fizikal (tidur selepas makan malam).

Tetapi ada pengecualian untuk peraturan ini - lemak yang terkandung dalam ikan baik untuk tubuh, walaupun jenuh.

Jenis lemak mengikut jenis

Klasifikasi biokimia moden mengkelaskan lemak menjadi trigliserida, steroid, dan lilin. Dalam dietetik, dua kumpulan pertama adalah penting, tetapi pada tahap yang lebih besar masih yang pertama, kerana sebatian antara asid lemak dan gliserol adalah tenaga tinggi. Maksudnya, menurut struktur kimianya, trigliserida (kita akan menyebutnya bersyarat - lemak) adalah ester, di mana terdapat 1,2 dan 3 ikatan tenaga tinggi yang memberi tenaga.

Lemak tepu

Molekul lemak dapat diwakili oleh gliserol yang digabungkan dengan asid lemak tak jenuh atau tak jenuh. Perbezaannya adalah bahawa dalam kes pertama kita harus membicarakan semua ikatan tepu, iaitu ikatan "tunggal" dalam molekul asid, dan pada yang kedua, mesti ada suatu ikatan berganda, iaitu tidak tepu. Lemak tepu - haiwan - dibentuk oleh asid stearat dan palmitat (tetapi minyak sawit mengandungi lemak tepu, ini adalah pengecualian), dan lemak tak jenuh dibentuk oleh asid arakidonik, linoleat, lylenik dan oleik.

Lemak trans

Terdapat definisi dalam biokimia sebagai isomerisme spasial - dan oleh itu, berdasarkan teori ini, pembahagian dilakukan berdasarkan susunan radikal simetri. Dalam kes cis-isomer, memang, tetapi trans-isomer tidak sepatutnya. Sebenarnya, ini menerangkan kebaikan dan keburukan, walaupun lemak yang serupa dalam komposisi diproses dan diserap oleh tubuh manusia dengan cara yang berbeza..

Lemak tak jenuh tunggal

Kategori lemak ini dibentuk oleh esterifikasi gliserin dengan asid lemak tak jenuh tunggal, di mana hanya terdapat satu ikatan tak jenuh.

Contohnya, trigliserida, yang terbentuk oleh gliserol dan asid oleik.

Lemak tak jenuh ganda

Sebatian ini mengandungi asid lemak yang mengandungi beberapa tak jenuh (ikatan dua dan / atau tiga). Contohnya ialah ester gliserol dan asid arakidonik. Di samping itu, perlu diperhatikan bahawa satu molekul gliserol dapat diesterifikasi dengan dua molekul asid tak jenuh dan satu jenuh.

Makanan berlemak tinggi

Persoalan mengenai makanan yang mengandungi lemak agak tidak betul - makanan itu ada di mana-mana, di tempat lain, dan di tempat yang lebih sedikit. Alpukat, walnut, dan ikan laut adalah lemak yang paling berlemak - tetapi sihat di sini!

Makanan rendah lemak

Ini termasuk keju kotej rendah lemak dan protein terpencil. Nah, gula - biasanya mengandungi hanya karbohidrat!

Lemak sihat: senarai makanan yang perlu diperhatikan

Lemak yang betul terdapat dalam alpukat, ikan laut, minyak sayuran, dan beberapa makanan lain. Maklumat lanjut - di bawah.

Produk susu

Keju kotej, apalagi, susu berlemak, dan susu panggang adalah sumber protein, produk untuk vegetarian dan pemakan daging. Lezat dan sihat, jadi jangan cuba memasukkan produk tenusu rendah lemak sahaja dalam makanan anda. By the way, perkara yang sama berlaku untuk keju. Tetapi jika seseorang ingin "menurunkan" berat badan secepat mungkin, susu bebas lemak dan kefir, serta cumi-cumi dan ikan kod harus menjadi produk utama dalam dietnya..

Terdapat produk tenusu lain yang mengandungi lemak sihat. Contohnya - kolostrum. Ini adalah salah satu makanan paling sihat yang anda dapat dari seekor lembu.!

Minyak

Minyak zaitun dan rapeseed sangat sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan dan menormalkan metabolisme lemak dalam badan. Mereka mengandungi lemak eksklusif dengan asid tak jenuh, tidak ada satu gram sebatian berbahaya! Sebaik-baiknya, semua penggorengan hanya boleh dilakukan pada mereka. Sekiranya tidak berjaya (produk ini mahal), sekurang-kurangnya kadang-kadang ganti minyak zaitun dan bunga matahari, tetapi jangan gunakan lemak haiwan semasa menggoreng.

Kacang dan biji

Kacang mete, kacang hazel dan walnut sangat kaya dengan asid lemak tak jenuh tunggal dan tak jenuh ganda. Ini menjelaskan cadangan untuk mengambilnya untuk pelbagai patologi neurologi (membran neuron 90% terdiri daripada lemak seperti itu). Penggunaan kacang dalam jumlah besar juga ditunjukkan kepada orang yang mempunyai tenaga kerja mental. Di samping itu, terdapat bukti bahawa kacang mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem pembiakan..

Sayur-sayuran

Kacang adalah sumber protein terbaik, sesuai untuk vegetarian, dan rendah lemak. Mereka kaya dengan asid lemak tak jenuh ganda. Di samping itu, lebih baik menggunakan minyak biji rami untuk menormalkan metabolisme lemak - sekurang-kurangnya sekali-sekali menambahkannya ke makanan.

Alpukat adalah "pahlawan" sebenar majalah lelaki - buah ini unik dari segi kandungan nutriennya. Sebagai contoh, ia mengandungi jumlah lemak yang optimum untuk dimakan setiap hari, serta sejumlah besar vitamin a dan d.

Produk haiwan

Mentega, marjerin dan lemak babi adalah lemak berbahaya. Mengenai produk lain yang berlemak, penggunaannya harus dibatasi dengan ketat - ini adalah kek, pai goreng, putih, dan juga gula-gula yang mengandungi sejumlah besar krim.

Tahap kolesterol jahat adalah petunjuk yang jelas bahawa lemak haiwan (khususnya mentega, serta domba dan daging sapi - iaitu daging lembu, dan bukan daging sapi), serta kuning telur, berlaku dalam makanan manusia. Perkara penting - hanya protein yang berguna dalam telur, jadi ia mesti dimakan secara berasingan. Sebagai contoh, hanya 1 telur mengandungi kira-kira 23 gram lemak (bermaksud steroid - kolesterol).

Oleh itu, lemak tenusu dan telur mengandungi sihat dan berbahaya - anda mesti mengawasi penggunaan produk ini dengan betul. Jika tidak, kemungkinan diabetes tinggi - pelanggaran metabolisme lipid steroid, khususnya kolesterol, dapat dengan mudah memprovokasi pelanggaran metabolisme karbohidrat - glukosa tidak lagi dapat diserap oleh sel-sel saluran pencernaan.

Makanan lain yang mengandungi lemak sihat untuk menurunkan berat badan

Inilah yang perlu anda ketahui mengenai makanan tambahan protein. Ini adalah produk buatan yang disintesis, yang mengandungi minimum lemak (ya, semuanya hanya tidak jenuh, sihat), tetapi pengambilannya ke dalam tubuh manusia jelas tidak akan mencukupi untuk mengimbangi keperluan lemak. Ini menunjukkan bahawa protein adalah salah satu sumber protein terbaik, tetapi anda pasti tidak boleh memakannya sepenuhnya. Penyelidikan yang sedang dijalankan dengan jelas menunjukkan bahawa orang yang makan makanan protein secara eksklusif, kemudian mula mengalami masalah dengan saluran gastrointestinal dan sistem saraf pusat, yang dilihat pada peningkatan kerengsaan mereka dan gangguan najis yang kerap.

Walaupun ya, protein membantu mendapatkan jisim otot dan menurunkan berat badan dengan baik..

Isu kontroversi lain - faedah dan bahaya teh hijau, cukup aneh, juga berkaitan dengan metabolisme lemak. Masalahnya adalah bahawa bahan-bahan yang membentuk minuman ini secara signifikan merangsang proses pencernaan dan pemecahan sebatian berbahaya, termasuk lemak trans, lebih cepat. Oleh itu, jika anda memakan pai daging yang enak yang digoreng pada lemak babi, maka eloklah anda mencuci semuanya dengan teh hijau. Paling tidak, dengan cara ini ia akan dicerna oleh badan dengan lebih cepat dan semua bahan berbahaya akan dikeluarkan..

Keburukan teh hijau dalam keadaan ini akan memberi kesan merangsang selera makan - anda pasti ingin makan pai seperti itu.

Ikan laut adalah produk berkhasiat dan sihat yang praktikalnya tidak mengandungi asid lemak berbahaya (hanya asid lemak omega 3 berguna, penting). Ia dapat digunakan dengan selamat untuk pencegahan banyak penyakit jantung, khususnya penyakit jantung koronari, kegagalan jantung dan penyakit jantung hipertensi. Selain itu, ikan laut kaya dengan nutrien penting, tanpa itu metabolisme normal tidak mungkin - lebih-lebih lagi, pengambilannya secara sistematik akan membantu menormalkan tahap kolesterol darah. Ini sangat penting untuk kesihatan jantung, kerana pemendapan plak kolesterol di dinding saluran koronari dapat dengan mudah memprovokasi infark miokard..

Jadi, sumber lemak haiwan tidak harus selalu dikecualikan dari diet. Ya, lemak trans yang berbahaya harus dibatasi, walaupun lemak dalam jumlah yang sedikit sekalipun harus dimakan..

Jadual produk

Untuk lebih mengingati makanan yang kaya dengan lemak sihat dan tidak sihat, anda harus menyimpan ilustrasi di hadapan anda yang akan menunjukkan maklumat ini:

Dan jangan bimbang terdengar terlalu cemas. Ketidakpedulian terhadap kesihatan anda adalah buruk. Dan hakikat bahawa orang yang ingin tahu ingin mengetahui lebih lanjut mengenai produk yang mereka makan, jadi sama sekali tidak ada perkara yang tidak wajar dalam hal ini. Cukup difahami dan minat bersama - diet dan sosok sangat penting bukan sahaja untuk lelaki, tetapi juga untuk wanita.

Jangan cuba mengira kadar lemak individu setiap hari - cuba "dengar" badan anda, ini akan memberitahu anda apa kekurangannya dan produk apa yang terlalu banyak masuk.

Makanan berlemak

Walaupun kegilaan "skimming", makanan yang mengandung lemak tidak seburuk pinggang anda. Lemak sihat - haiwan dan sayur - sebaliknya, membantu anda membakar lemak dan membina otot..

Makanan mana yang rendah dan yang tinggi lemak? Mana yang berguna dan mana yang berbahaya? Teruskan membaca.

Makanan yang mengandungi lemak mewakili kira-kira 30% daripada pengambilan kalori harian seseorang. 1 gram lemak mengandungi 9 kcal. Adakah masuk akal dalam makanan dan diet "rendah lemak"??

Bagaimana kita menambah berat badan?

Sekiranya anda makan lebih banyak kalori daripada elaun harian, maka anda akan mendapat lemak. Sekiranya kurang, anda akan menurunkan berat badan. Tidak kira sama ada anda "bersandar" pada lemak atau karbohidrat. Semua kalori yang anda tidak habiskan hari ini akan berada di pinggang anda esok (atau di mana sahaja badan anda suka menyimpan lemak di sana). Berbahaya, berguna, haiwan, sayur-sayuran - semua lemak berlebihan dari makanan akan masuk "dalam stok". Bukan lemak atau karbohidrat yang menjadikan kita gemuk, tetapi makan berlebihan.

Dengan alasan produk makanan, kedai menjual produk makanan yang mengandungi sedikit atau tanpa lemak. Prasasti "0% lemak" muncul walaupun pada makanan yang tidak boleh mengandung lemak. Inilah yang dilakukan pemasar dalam usaha untuk menjual produk mereka dengan lebih baik. Dan jika anda melihat komposisi pada bungkusan yogurt rendah lemak, ternyata terdapat banyak kalori di dalamnya seperti yang biasa (kerana gula). Dan untuk penurunan berat badan, perkara yang paling penting adalah keseimbangan kalori, dan bukan berapa banyak makanan lemak..

Makanan tinggi lemak

Produk makananLemak, g (per 100 g produk), g
Mentega, sayur-sayuran, marjerin, lemak babilebih daripada 80
Kacang (kacang, kacang walnut, badam, kacang hazel, biji)dari 40 hingga 80
Keju, krim masam berlemak (lebih daripada 20%), daging babi, itik, angsa, belut, sosej salai, roti (terutama dengan krim lemak), coklat, halvadari 20 hingga 40
Keju kotej berlemak (dari 10%), krim, ais krim, domba, daging lembu, ayam (tongkat paha, ham), telur, sosis tanpa lemak, salmon, ikan haring, ikan kembung, kaviar, alpukat (buah)dari 10 hingga 19

Makanan rendah lemak

Lemak rendah mengandungi makanan "karbohidrat" - bijirin, pasta, buah-buahan dan sayur-sayuran. Juga produk "protein" rendah lemak - beberapa makanan laut (sotong, udang, ikan tanpa lemak), dada ayam, daging tanpa lemak. Tetapi makanan rendah lemak tidak bermaksud rendah kalori. Sekiranya produk rendah lemak mengandungi banyak karbohidrat, maka terdapat banyak kalori..

Produk makananLemak, g (per 100 g produk), g
Susu, kefir, keju cottage (4-9%), ais krim susu, domba, daging lembu, dada ayam, salmon merah jambu, makarel, tunadari 3 hingga 9
Dada ayam, udang, pike hinggap, pike, hake, bijirin, rotikurang dari 2
Sayur-sayuran dan buah-buahan (kecuali alpukat), keju kotej, susu rendah lemak dan kefir, sotong, ikan kodkurang daripada 1g

Lemak sayur-sayuran dan haiwan

Lemak sayur terdapat dalam makanan yang berasal dari sayur: kacang, biji, minyak sayuran, alpukat.

Lemak haiwan terdapat dalam produk haiwan: daging, ikan, unggas, telur, mentega.

Makanan yang mengandungi lemak haiwan

Produk makananLemak, g (per 100 g produk), g
Mentega, babi babilebih daripada 80
Keju, krim masam berlemak (lebih dari 20%), daging babi, itik, angsa, belut, sosis salai, alpukatdari 20 hingga 40
Keju kotej berlemak (dari 10%), krim, ais krim, domba, daging lembu dan ayam (tongkat paha, ham), telur, sosis tanpa lemak, salmon, ikan haring, ikan kembung, kaviardari 10 hingga 19
Susu, kefir, keju kotej (4-9%), ais krim susu, domba, daging lembu, salmon merah jambu, makarel, tunadari 3 hingga 9
Udang, pike hinggap, pike, hake, dada ayam,kurang dari 2
Keju kotej rendah lemak, susu dan kefir, sotong, ikan kodkurang daripada 1g

Makanan yang mengandungi lemak sayuran

Produk makananLemak, g (per 100 g produk), g
Minyak sayuran, marjerinlebih daripada 80
Kacang (kacang, kacang walnut, badam, kacang hazel, biji)dari 40 hingga 80
Alpukat (buah)dari 15 hingga 40
Bijirin, rotikurang dari 2
Sayur-sayuran dan buah-buahan (kecuali alpukat), keju kotej, susu rendah lemak dan kefir, sotong, ikan kodkurang daripada 1g

Makanan yang mengandungi lemak tidak sihat dan sihat

Lemak sihat

Lemak sihat yang mengandungi asid lemak mono dan tak jenuh ganda (Omega-3, Omega-6): minyak sayuran, kacang, biji, alpukat, ikan berlemak. Makanan yang mengandungi lemak sihat membantu menurunkan tahap kolesterol "buruk", mencegah strok dan serangan jantung, membantu dengan artritis dan arthrosis, memperbaiki keadaan kulit dan rambut, membantu pemulihan dari kecederaan, mengambil bahagian dalam penghasilan hormon (termasuk testosteron, yang sangat diperlukan untuk masuk sukan). Lemak tepu (mentega, daging berlemak, susu dan keju kotej) juga sihat, tetapi sesuai dengan peruntukan harian.

Makanan yang mengandungi lemak sihat

Produk makananLemak, g (per 100 g produk), g
Minyak (mentega, sayur-sayuran)lebih daripada 80
Kacang (kacang, kacang walnut, badam, kacang hazel, biji)dari 40 hingga 80
Keju, krim masam lemak (lebih dari 20%), itik, angsa, belutdari 20 hingga 40
Salmon, herring, mackerel, kaviar, alpukat (buah)dari 10 hingga 19
Susu, kefir, keju kotej (4-9%), salmon merah jambu, makarel, tunadari 3 hingga 9

Lemak berbahaya

Lemak buruk adalah lemak trans dan lemak tepu berlebihan.
Lemak trans adalah marjerin, makanan goreng (kentang goreng, dll.), Makanan bakar (makanan ringan, pizza, kerepek, dll.)
Sebilangan besar makanan yang mengandungi lemak trans: penyakit jantung dan vaskular, diabetes jenis 2, keradangan kronik, obesiti, mungkin barah. Semua lemak trans adalah buruk. Memakannya sama seperti membina rumah anda dari batu bata berongga. Begitu juga, badan kita - bahan binaannya mesti boleh dipercayai.

Lemak tepu adalah daging berlemak, kulit ayam, susu dan krim penuh lemak, mentega, dll. Dengan sendirinya, lemak ini tidak berbahaya dan mesti ada dalam diet (7-10% kalori harian). Tetapi jika anda makan terlalu banyak lemak tepu, maka jumlah pengambilan kalori akan lebih tinggi daripada biasa. Hasilnya adalah berat badan berlebihan, dan dalam kes-kes yang melampau kegemukan dan masalah kesihatan yang berkaitan.

Makanan yang mengandungi lemak tidak sihat

Produk makananLemak, g (per 100 g produk), g
Marjerin, lemak babi *lebih daripada 80
Babi *, gulung (terutamanya dengan krim lemak)dari 20 hingga 40
Makanan segera, pizza, kerepek, dll..

* jika anda mengambil terlalu banyak

Sekiranya anda menyukai artikel tersebut, kongsi dengan rakan anda!

Di manakah lemak haiwan dijumpai?

Oleh kerana secara umum diterima bahawa lemak haiwan itu buruk, orang yang ingin tahu ingin mengetahui makanan mana yang mengandungi lemak haiwan dalam jumlah yang paling tidak terkawal..

Mari kita tinggalkan persoalan bahawa lemak haiwan bahkan berguna dalam dos yang wajar, mari kita memburunya - untuk mengetahui dengan tepat produk lemak haiwan mana yang paling banyak.

Sebelum mencari produk lemak haiwan mana yang paling banyak, perlu memutuskan berapa peratus lemak haiwan yang kita inginkan dalam diri kita..

Produk daging apa yang mengandungi lemak haiwan

Oleh kerana daging berasal dari haiwan, cukup masuk akal untuk menganggap bahawa semua produk daging (termasuk sosis-cutlet-sosis-seperti) mengandungi lemak haiwan. Soalan lain ialah berapa banyak dan jenis lemak: ayam dan ikan, sebagaimana mestinya, juga milik haiwan (bagaimanapun, sukar untuk mengaitkannya dengan tumbuhan, bukan?). Dan jika, katakanlah, lemak ayam (yang biasanya disembunyikan oleh burung ini di kulitnya) tidak dapat memberikan sesuatu yang sangat berguna kepada tubuh, maka ikan adalah sebaliknya..

Oleh itu, tidak semua produk daging boleh dikecualikan dari diet anda: anda hanya perlu memerhatikan produk mana yang mengandungi terlalu banyak lemak haiwan, dengan teliti membaca label (terutama pada semua jenis ladu dan pate) Dan ingat bahawa minyak ikan sangat sihat. Umur apa pun. Dan terutamanya dalam bentuk kaviar.

Makanan mana yang mengandungi lemak haiwan yang paling mudah difahami.

Produk tenusu apa yang mengandungi lemak haiwan

Sekiranya susu bukan susu kedelai, maka setiap produk tenusu akan mengandungi lemak haiwan mengikut definisi - hanya kerana haiwan memberikannya kepada kita. Persoalannya di sini hanya di mana produk tenusu mempunyai lebih banyak lemak haiwan. Tetapi senang dibaca lagi pada label.

Peraturan umum untuk produk tenusu adalah:

  • Susu, kefir, dan produk serupa yang lain paling baik diambil dengan kandungan lemak kira-kira 2.5% (lebih banyak terlalu gemuk, kurang terlalu kurus, dan siapa yang tahu apa yang ditambahkan pengeluar pada produk sedemikian untuk mengekalkan rasa asli);
  • Keju kotej - lemak 5% dianggap paling optimum untuk produk ini (untuk hujah menentang kandungan lemak yang berbeza, lihat di atas).

Semua tenusu merujuk kepada produk yang mengandungi lemak haiwan mengikut definisi.

Adakah lemak haiwan dalam telur?

Tidak terduga seperti yang terdengar, tetapi ya - terdapat lemak haiwan dalam produk telur. Kuning dari produk makanan yang berharga seperti telur ayam mengandungi sebanyak 20% lemak haiwan. Walau bagaimanapun, kesan berbahaya yang dinetralkan sepenuhnya oleh lesitin yang terdapat di tempat yang sama. Oleh itu, anda tidak perlu takut dengan kandungan lemak telur ayam. Sama sekali.

Anehnya, kuning telur juga mengandungi lemak haiwan..

Apa makanan lain yang mengandungi lemak haiwan?

Dalam produk marjerin yang pernah dimuliakan, lemak haiwan yang diubah suai boleh menjadi dua pertiga (marjerin, di antara kita, umumnya merupakan penciptaan tangan manusia yang kontroversial).

Contoh produk di mana lemak haiwan tersembunyi dari kita dalam bentuk yang diubah suai.

Selain itu, lemak yang berasal dari haiwan juga terdapat dalam minyak masak yang digunakan dalam gula-gula, biskut dan makanan bakar lain. Dan semua ini tidak berbaloi - hanya jika bercuti. Jadi lebih banyak percutian untuk anda, kawan! Oh, tidak, ini saya - kita semua mempunyai lebih banyak kesihatan, kesihatan, tentu saja: tanpanya, percutian apa pun tidak menggembirakan!

Dan untuk makanan ringan - video kecil yang mengesahkan bahawa terdapat lemak dan lebih berbahaya daripada haiwan: