Hidradenitis

Hydradenitis adalah keradangan kelenjar peluh yang paling sering berlaku di pangkal paha atau ketiak.

Orang-orang memanggil hidadenitis udang. Penyakit ini berlaku dengan kebarangkalian yang sama pada lelaki dan wanita. Hydradenitis tidak mempengaruhi orang tua, kerana aktiviti kelenjar peluh dihambat seiring bertambahnya usia..

Selalunya, penyakit ini muncul pada musim panas, ketika suhu udara cukup tinggi dan orang itu banyak berkeringat.

Apa ini?

Hydradenitis adalah keradangan kelenjar peluh apokrin yang terletak di ketiak, di sekitar puting, di pangkal paha, di skrotum dan labia majora pada wanita, di kawasan pusar, di sekitar dubur.

Hydradenitis kulit kepala sangat jarang berlaku. Kelenjar apokrin mempunyai struktur khas - sel apikalnya sentiasa hancur dan bercampur dengan peluh. Terdapat banyak kolesterol dan lemak dalam rembesan kelenjar yang dirembes ini, ketumpatannya meningkat, dengan bau individu yang pelik.

Selalunya, hidadenitis berkembang di kawasan axillary, di mana kelenjar peluh besar, dan salurannya berliku-liku. Penyakit ini merujuk kepada lesi kulit pyoderma atau purulen.

Sebab-sebabnya

Hydradenitis adalah penyakit purulen kelenjar peluh dan merujuk kepada pyoderma. Penyebab hidradenitis yang paling biasa adalah Staphylococcus aureus. Patogen memasuki kelenjar apokrin secara langsung melalui saluran perkumuhan mereka atau melalui saluran limfa melalui kerosakan pada lapisan permukaan kulit. Kerosakan kulit boleh berlaku semasa mencukur, sambil mengeringkan atau menggaru kulit kerana dermatosis gatal. Tangisan dan kemerosotan kulit yang berterusan kerana berpeluh meningkat juga menyebabkan penurunan fungsi penghalang dan penembusan mikroorganisma.

  • keadaan imunosupresif;
  • kerosakan kulit (lecet, calar, termasuk yang terbentuk selepas bercukur);
  • ruam lampin;
  • pelanggaran peraturan kebersihan;
  • penggunaan agen penipisan;
  • penyakit sistem endokrin (contohnya, diabetes mellitus);
  • disfungsi kelenjar peluh;
  • kegemukan;
  • penyumbatan saluran kelenjar peluh;
  • jangkitan bakteria sekunder.

Perkembangan proses menular pada kelenjar apokrin berlaku ketika pertahanan badan menjadi lemah. Kejadian hidadenitis difasilitasi oleh: pergeseran pH peluh ke sisi alkali, pengabaian peraturan kebersihan, penyakit endokrin (gangguan gonad, diabetes mellitus, kegemukan), proses keradangan kronik.

Seperti apa hidradenitis: gejala dan gambar

  • tahap penyusupan;
  • tahap suppuration;
  • abses telah terbentuk dan mungkin pecah.

Gejala hidradenitis (lihat foto) biasanya dinyatakan. Pada awal perkembangan proses patologi, ketika menyelidiki kawasan kulit, adalah mungkin untuk menentukan kehadiran formasi nodular yang padat. Mereka dilokalisasi di lapisan tebal dermis atau lemak subkutan..

Secara beransur-ansur, formasi berkembang, dan gejala berikut mula muncul:

  • sensasi menyakitkan meningkat dengan ketara;
  • peningkatan saiznya;
  • pembentukan keradangan disolder ke kulit dan mengambil bentuk berbentuk pir;
  • nodul naik di atas kulit dalam bentuk papillae, yang menyerupai kelenjar susu anjing. Gejala inilah yang menjadi alasan penyakit ini disebut "bough udder";
  • kulit menjadi kebiruan;
  • edema muncul di sekitar formasi.

Nodul cenderung mengalir. Selepas itu, secara beransur-ansur mereka melembutkan dan dapat dibuka secara spontan. Eksudat purulen dengan kekotoran darah dilepaskan. Membuka formasi melegakan ketegangan kulit. Akibatnya, rasa sakit berkurang dan ulser yang terbentuk mula sembuh..

Sekiranya pendidikan sudah matang dan siap untuk pembedahan, maka gambaran klinikal yang ditunjukkan dilengkapi dengan gejala berikut:

  • peningkatan suhu badan;
  • kesakitan meningkat. Sekarang ia diperhatikan bukan hanya ketika menekan pendidikan, tetapi juga dalam keadaan rehat sepenuhnya;
  • kelemahan;
  • loya;
  • rasa tidak sedap hati.

Dalam beberapa kes, bukannya nodul khas, infiltrat mungkin terbentuk, yang kelihatan seperti cakera. Strukturnya padat. Pembentukan seperti itu dapat diselesaikan dalam jangka masa yang panjang..

Diagnostik

Diagnosis hidradenitis axillary berdasarkan gambaran klinikal penyakit ini, perubahan ciri di kawasan axillary.

Diagnosis tepat boleh dibuat oleh pakar bedah.

Tidak seperti bisul (keradangan folikel rambut), dengan hydradenitis, batang nekrotik tidak terbentuk.

Dalam ujian darah umum, terdapat tanda-tanda keradangan:

  • bilangan leukosit meningkat (leukositosis);
  • Kadar pemendapan eritrosit (ESR) meningkat.

Dengan hidradenitis berulang atau berpanjangan, pelepasan dari luka ditaburkan, ditentukan ubat antikulat yang patogen sensitif.

Juga dalam kes ini, disyorkan untuk berjumpa dengan pakar imunologi. Dia membuat imunogram, dengan mana anda dapat menentukan penyebab penurunan imuniti.

Komplikasi

Hydradenitis adalah penyakit yang menyebabkan lesi kulit yang mendalam dengan komplikasi, paling sering pada pesakit dengan imunokompromi atau kerana kekurangan rawatan.

Pada peringkat perkembangan penyakit dan pematangan urat simpul, tisu lemak di sekitarnya terlibat dalam proses keradangan, yang menyebabkan perkembangan phlegmon. Sekiranya anda berada di kawasan kelenjar getah bening yang terjejas, terdapat risiko limfadenitis. Sekiranya tidak ada saliran fokus purulen yang mencukupi, maka prosesnya merebak ke tisu lembut di sekitarnya dan menyebabkan pembentukan abses. Dengan tahap hidadenitis tahap lanjut, jangkitan dapat memasuki aliran darah, menyebar ke seluruh badan dan membawa kepada sepsis.

Apabila hydradenitis berlaku di kawasan genital atau dubur, komplikasi muncul dalam bentuk fistula pundi kencing, uretra atau rektum.

Rawatan Hidradenitis

Dalam tiga hari pertama, hydradenitis di bawah lengan kelihatan seperti simpul subkutan yang menyakitkan. Sekiranya rawatan yang mencukupi ditetapkan dalam tempoh ini, meterai dapat larut..

1) Antibiotik diambil secara oral, dan sekiranya berlaku hidadenitis yang rumit, ubat ini diberikan secara intramuskular. Tempoh minimum rawatan adalah dari 5 hingga 10 hari, tetapi jika perlu, doktor boleh melanjutkan kursus hingga beberapa minggu.

Nama ubat dan rejimen dosMekanisme tindakan terapeutik
Tetrasiklin. 250 mg 4 kali sehari atau 500 mg 3 kali sehari.Tetracyclines menembusi bakteria dan menghalang sintesis protein, yang diperlukan untuk pengeluaran mikroorganisma baru. Bakteria tidak dapat membiak dan jangkitan berhenti menyebar.
Cephalexin. 0,5-2 gram 2 kali sehari setiap 12 jam. Kursus terapi adalah 7-14 hari.Cephalosporins bertindak membesar dan mengembangkan bakteria dengan mengganggu membran sel mereka.
Erythromycin. 1-2 tablet setiap 6 jam (4 kali sehari). Kursus rawatan adalah 7-10 hari.Makrolida berbeza dengan antibiotik lain dalam toleransi yang baik. Mereka menghentikan pertumbuhan bakteria dan melindungi sel yang sihat dari jangkitan. Menembusi kulit dengan baik dan mencapai kepekatan tinggi di sana.
Clindamycin dalam bentuk losyen. 2% penyelesaian dalam bentuk losyen. Serbet kain kasa dari 4-6 lapisan dibasahi dalam larutan dan digunakan pada tempat yang sakit. Semasa mengering, basah semula setiap 20 minit.Mereka menghentikan pembiakan dan menyebabkan kematian bakteria. Termasuk streptokokus, staphylococci, mikroorganisma anaerob yang menyebabkan hidradenitis kronik.

Di rumah, rawatan diri dengan antibiotik tidak boleh diterima. Hanya pakar yang berpengalaman yang boleh menetapkan ubat yang berkesan bertindak terhadap patogen. Di samping itu, perlu mengambil kira kontraindikasi dan menyesuaikan dos antibiotik secara individu..

2) Pada masa yang sama, ubat lain juga termasuk dalam rawatan hidradenitis yang kompleks:

  1. Antihistamin melegakan bengkak dan kerengsaan kulit (tavegil, cetrin) 1 tablet 2 kali sehari;
  2. Suntikan kortikosteroid ke dalam lesi mengurangkan keradangan (prednisone). Dos dipilih secara individu;
  3. Ejen imunostimulasi menguatkan imuniti umum (tingtur echinacea, eleutherococcus, ginseng) 15 tetes 3 kali sehari;
  4. Imunoterapi khusus diperlukan untuk berulang hidradenitis (imunoglobulin staphylococcal, antifagin, toxoid, T-activin). Ubat ini diberikan secara subkutan atau intramuskular hanya setelah berunding dengan doktor;
  5. Kapsul Isotretinoin diambil lebih awal dan bersamaan dengan pembedahan. Ubat ini mengurangkan aktiviti kelenjar kulit dan meningkatkan penyembuhan kerosakan. Ambil masa yang lama. Dos dikira berdasarkan berat 0.1 mg / kg sehari.

Juga, dalam beberapa kes, pesakit yang telah didiagnosis dengan hidadenitis lebih suka merawat dengan ubat-ubatan rakyat: bawang panggang, daun kubis, kue rami. Tetapi terapi sedemikian jangka panjang dan tidak berkesan, ia tidak boleh digunakan sebagai kaedah utama.

Pemakanan dan diet

Pesakit disarankan untuk mematuhi diet yang tidak termasuk makanan pedas, asin, acar, makanan berlemak, rempah-rempah, perasa, alkohol, kerana produk ini meningkatkan peluh, yang tidak diinginkan jika terjadi hidadenitis. Diet harus bervariasi, seimbang, kaya dengan vitamin, unsur mikro, protein.

Untuk menguatkan sistem imun, disyorkan pengambilan kompleks multivitamin dan adaptogen semula jadi (eleutherococcus, ginseng, serai, dll.). Dalam kebanyakan kes, pesakit diberi terapi antibiotik umum, penghilang rasa sakit, terapi detoksifikasi.

Kebersihan tempatan untuk hidadenitis

Kebersihan yang baik untuk hidadenitis membantu mencegah jangkitan merebak ke kawasan lain di badan. Sebagai tambahan, mikroorganisma yang masuk ke tangan atau ke persekitaran dari luka boleh menyebabkan keracunan teruk atau keradangan purulen pada anggota keluarga yang lain..

  1. Pesakit harus mempunyai tuala, seluar dalam dan linen tempat tidurnya sendiri. Ia mesti dicuci setiap hari pada suhu sekurang-kurangnya 90 darjah dan diseterika dengan seterika panas.
  2. Anda tidak boleh mandi. Ini dapat membantu menyebarkan nanah ke seluruh badan. Sebaliknya, mandi sekali sehari, setelah menutup kawasan yang terkena dengan pita pelekat sehingga tidak ada air di atasnya..
  3. Semasa mencuci, gunakan sabun atau gel kuman dengan kandungan asid laktik yang tinggi. Dana sedemikian akan membantu mengurangkan bilangan mikrob patogen pada kulit dan menormalkan keasidannya..
  4. Untuk kebersihan kawasan yang meradang, bukannya sabun cair, anda boleh menggunakan Cyteal.
  5. Selepas mandi, basuh kawasan yang terkena dengan larutan kalium permanganat sedikit borik.
  6. Elakkan bercukur dan epilasi sehingga pulih sepenuhnya agar tidak mencederakan kulit anda.
  7. Pakai pakaian longgar yang terbuat dari bahan semula jadi. Mereka membantu mengelakkan terlalu panas dan berpeluh berlebihan, yang meningkatkan pertumbuhan bakteria dan meningkatkan fokus keradangan..
  8. Untuk mengeringkan lipatan kulit dengan hidadenitis, disyorkan untuk menggunakan serbuk dengan zink oksida dan talc.

Rawatan kulit di sekitar lesi

Untuk mengelakkan penyebaran proses ke sebum dan kelenjar peluh yang berdekatan, perlu membasmi kuman pada kulit.

  1. Gunting manikur memotong semua rambut di kawasan yang terkena dengan berhati-hati.
  2. Pada waktu pagi dan malam, kulit di sekitar abses disapu dengan larutan alkohol asid borik atau salisilik, warna alkohol calendula. Bahan ini memusnahkan mikroorganisma di permukaan kulit.
  3. 2 kali sehari, sapu kapas yang dicelupkan ke dalam Yodditserin digunakan selama 20 minit. Iodin dan Dimexide menembusi jauh ke tempat jangkitan dan memusnahkan bakteria. Sekiranya ubat ini tidak tersedia, anda boleh melincirkan kawasan yang terjejas dengan iodin atau hijau terang 2 kali sehari.
  4. Untuk mengurangkan reaksi keradangan di kawasan sekitar kulit, sapukan pembalut pengeringan basah dengan larutan antiseptik:
    • 0.1-0.2% dioxidine: satu bahagian dioxidine dan 4 bahagian air;
    • larutan klorofilipt alkohol dicairkan dengan air 1: 2;
    • warna calendula dicairkan dengan air 1: 1.

Pembalut 4-6 lapisan kain kasa dibasahi dengan larutan dan dilekatkan pada kulit yang sihat dengan pelekat. Semasa mengering, ia dibasahi semula dengan larutan. Kasa tidak ditutup dengan apa-apa di atas, agar tidak menimbulkan "kesan rumah hijau". Prosedur diulang 2 kali sehari selama 3 jam..

Fisioterapi dan prosedur lain

Penggunaan kompres dan pemanasan sendiri dapat memperburuk keadaan dan mendorong penyebaran jangkitan ke tisu yang sihat. Oleh itu, berjumpa dengan pakar dermatologi, pakar bedah atau ahli fisioterapi untuk semua prosedur..

Prosedur fisioterapi untuk hidadenitis:

  • berjemur selama 20-30 minit atau memanaskan dengan lampu biru selama 5 minit pada jarak 15-20 cm. Panas kering meningkatkan peredaran darah dan mempromosikan penyerapan semula anjing laut.
  • terapi frekuensi tinggi (UHF) membantu mengurangkan keradangan dan hilangnya penyusupan. Prosedur ini ditetapkan sekiranya hidadenitis dikelilingi oleh penyusupan yang padat dan pusatnya tidak mudah melembutkan. Fisioterapi dalam kes ini disertai dengan antibiotik..
  • Penyinaran ultraviolet tempatan (UV) membunuh bakteria dan meningkatkan daya tahan tempatan dan ketahanan kulit terhadap jangkitan.
  • terapi gelombang sentimeter (CMB) - meningkatkan peredaran mikro dan melegakan bengkak, mengurangkan tanda-tanda keradangan, meningkatkan sifat pelindung kulit.
  • Terapi sinar-X digunakan untuk menghancurkan kelenjar peluh yang meradang pada hidradenitis berulang.

Setelah rongga yang dipenuhi nanah terbentuk di dalam fokus keradangan, prosedur matang dikontraindikasikan.

Rawatan pembedahan ketika pembedahan tidak dapat dielakkan?

Pada tahap suppuration, rawatan pembedahan segera ditunjukkan. Dalam pembedahan, peraturan konkrit bertetulang ditanam: "Jika ada nanah, ia mesti dikeluarkan." Sekiranya anda mengabaikan postulat ini dan bergantung pada kaedah rawatan konservatif, nanah (dan bukan hanya patogen) boleh "menyebarkan" ke seluruh badan.

Pesakit di bawah anestesia tempatan menjalani operasi untuk membuka abses. Dengan penyebaran nanah jauh ke dalam tisu, serta adanya proses di kawasan sensitif (contohnya, di sekitar puting, dubur, di kawasan skrotum) dan hipersensitiviti peribadi pesakit, abses dapat dibuka di bawah anestesia (intravena). Skim operasi adalah seperti berikut:

  • lapisan demi lapisan pemotongan dinding abses;
  • pembersihan menyeluruh (pembersihan) rongga abses untuk menghilangkan pengumpulan purulen dengan pembersihan maksimum sudut (poket) rongga yang paling terpencil;
  • rawatan rongga dengan antiseptik;
  • pengeringan dengan bahan steril;
  • saliran (perendaman tiub atau jalur getah ke dalam rongga abses, di mana sisa-sisa antiseptik dan nanah, yang masih dapat dihasilkan sesuai dengan "prinsip sisa", akan mengalir dari luka pasca operasi);
  • berpakaian aseptik.

Operasinya mudah, ia boleh dilakukan di bilik persalinan bernanah dari bilik pembedahan pesakit luar dan hospital pembedahan.

Setelah membuka abses, pembalut dilakukan setiap hari - penolakan luka pasca operasi dengan antiseptik dan perubahan berpakaian. Sekiranya prosesnya meluas, dengan sejumlah besar nanah, disertai dengan gejala umum, maka dalam 2-3 hari pertama, pembalut boleh dilakukan dua kali sehari. Mereka dilakukan sehingga rongga dipenuhi dengan tisu penghubung. Juga, secara selari, tandas tisu sekeliling yang menyeluruh dilakukan..

Setelah membuka abses yang agak kecil, pesakit dapat pulang ke rumah pada hari yang sama dan mengunjungi poliklinik (hospital) untuk berpakaian dan prosedur lain. Dengan abses besar, disertai dengan kemerosotan keadaan umum, lebih baik dimasukkan ke hospital sekurang-kurangnya 1 minggu selepas pembedahan.

Dalam rawatan hidradenitis pembedahan, kaedah konservatif tidak diabaikan, tetapi ia sudah digunakan sebagai pembantu.

Pencegahan dan prognosis

Pencegahan hidadenitis terdiri, pertama-tama, dalam mematuhi peraturan kebersihan diri; hanya pisau cukur individu dengan pisau tajam yang harus digunakan untuk mencukur kawasan axillary dan groin. Potongan dan luka kecil di kawasan ini harus dirawat dengan larutan alkohol.

Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, prognosis penyakit ini menguntungkan. Sekiranya tanda-tanda penyakit muncul, perlu segera berjumpa doktor.

Apa itu udder jalang? Sebab, gejala dan rawatan hidradenitis

Keradangan bernanah pada kelenjar peluh apokrin sering disebut "bough udder". Doktor menggunakan istilah khas untuk merujuk kepada penyakit seperti itu - hidradenitis..

Apa ini?

Bercakap mengenai proses keradangan pada kelenjar peluh, kita dapat membandingkannya dengan keradangan yang serupa pada folikel rambut dan kelenjar sebum, yang biasanya disebut bisul. Hydradenitis adalah penyakit yang sangat serupa, tetapi dengan spesifik yang sedikit berbeza. Ia berkembang akibat penembusan bakteria patogen ke dalam kelenjar peluh, yang paling sering adalah staphylococci.

Hydradenitis biasanya menampakkan diri di ketiak, agak jarang di kawasan selangkangan. Walaupun kurang kerap, penyakit boleh berlaku di pusar, dubur dan alat kelamin..

Sekiranya bisul dapat muncul pada orang yang berumur berbeza, maka hidadenitis tidak berkembang pada kanak-kanak dan orang tua. Ini dapat dijelaskan secara sederhana - kelenjar apokrin mulai berfungsi secara aktif hanya pada masa remaja, dan pada masa akan datang fungsinya secara beransur-ansur memudar. Selalunya, keradangan kelenjar peluh berlaku pada wanita yang usia antara 16 hingga 50 tahun..

Doktor menganggap hidradenitis adalah penyakit yang agak berbahaya, kerana jika tidak ada terapi yang mencukupi dan tepat waktu, penyakit ini dapat menyebabkan berbagai macam komplikasi, termasuk sepsis.

Mengapa timbul di bawah lengan?

Sebab utama perkembangan proses keradangan dan pembengkakan pada kelenjar peluh adalah aktiviti bakteria patogen. Seperti yang kita katakan di atas, selalunya penyakit ini disebabkan oleh staphylococci, khususnya, Staphylococcus aureus. Terdapat kes apabila hidadenitis timbul akibat aktiviti patogenik streptokokus, Escherichia coli dan bakteria patogen lain. Patogen dapat mencapai kelenjar apokrin, bergerak terus di sepanjang saluran perkumuhan mereka. Juga, bakteria sering menembusi lebih jauh melalui luka pada lapisan permukaan kulit..

Faktor-faktor risiko

Kemungkinan menghidap hidadenitis meningkat dengan:

  • Kehadiran pelbagai luka pada kulit, khususnya, timbul setelah mencukur, pelbagai jenis penyingkiran rambut. Kadang-kadang kerosakan itu menggaru, yang mana seseorang sendiri meninggalkannya pada kulit akibat sejenis penyakit dermatologi.
  • Berpeluh berlebihan. Dalam kes ini, kulit mengalami pembasahan dan pelembapan berterusan (pelembutan), akibatnya kemampuan pelindungnya berkurang, dan mikroorganisma dapat menembusi ke dalam.
  • Kelemahan sistem imun yang ketara (keadaan imunosupresif).
  • Penukaran keasidan peluh ke bahagian alkali.
  • Pematuhan kualiti yang tidak mencukupi terhadap peraturan dan undang-undang kebersihan.
  • Kehadiran penyakit endokrin.
  • Sebarang proses keradangan kronik.
  • Berat badan berlebihan.
  • Saluran peluh tersumbat.
  • Kehadiran fokus jangkitan bakteria sekunder pada badan.

Sebagai peraturan, hanya perawatan kulit yang tepat dan rawatan penyakit bersamaan yang tepat pada masanya cukup untuk mengurangkan risiko terkena hidadenitis..

Gejala Hidradenitis

Selalunya, hidadenitis bersifat sepihak, walaupun mungkin bersifat dua hala. Dengan perkembangan penyakit ini, seseorang berhadapan dengan:

  • Kemunculan perasaan orang asing di tempat kecederaan.
  • Rasa gatal dan kesakitan, intensiti kesakitan meningkat apabila merasakan masalah.
  • Kemerosotan keadaan umum, khususnya, malaise, peningkatan penunjuk suhu, kelemahan dan kelesuan.
  • Peningkatan intensiti kesakitan. Apabila simpul meningkat di kawasan yang terjejas, rasa sakit mula mengganggu pesakit dan dalam keadaan rehat. Kadang-kadang seseorang kehilangan keupayaan untuk menggerakkan lengannya (jika abses timbul di bawah lengan), kerana pergerakan sedikit pun menyebabkan kesakitan yang teruk.
  • Peningkatan yang ketara dalam keadaan umum dan penurunan kesakitan setelah membuka abses.

Sudah berada di tahap penampilan tanda-tanda yang dijelaskan, perlu mendapatkan bantuan perubatan. Jangan mengubati diri sendiri, lebih baik mempercayakan kesihatan anda kepada pakar dermatologi yang berkelayakan.

Seperti apa rupa seseorang?

Hidradenitis mempunyai gejala yang berbeza pada peringkat perkembangannya yang berbeza:

  • Pada mulanya, hanya satu nodul padat (atau beberapa nodul) berukuran padat muncul di kulit.
  • Nodul tumbuh dengan cepat dan menjadi simpul besar (hingga satu setengah sentimeter) yang dikimpal ke kulit. Neoplasma seperti ini berbentuk pir dan menonjol di atas permukaan kulit, menyerupai puting (dari sinilah nama penyakit yang popular, "bough udder").
  • Kulit di tapak lesi menjadi merah-biru dan edematous.
  • Dengan peningkatan, nodul individu cenderung bergabung satu sama lain, akibatnya infiltrat yang tumpah agak tumpat terbentuk. Ia berbentuk cakera dan menyerupai kahak..
  • Bahagian tengah nod melembutkan ketika mereka matang, dan mereka terbuka dengan pelepasan nanah. Pada masa yang sama, jisim purulen mempunyai konsistensi berkrim tebal, mungkin mengandungi darah, tetapi mereka tidak mempunyai inti nekrotik (tidak seperti bisul). Pembukaan hidadenitis berlaku kira-kira satu setengah minggu selepas kejadian awal.
  • Simpul yang terbuka meninggalkan ulser, yang sembuh dengan pembentukan parut yang ditarik.

Hidradenitis biasanya sembuh dalam dua minggu. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, khususnya, jika tidak ada rawatan yang mencukupi, proses keradangan dan jangkitan dapat menular ke kelenjar apokrin lain yang berdekatan. Dalam keadaan seperti itu, penyakit ini boleh menjadi kronik..

Tahap penyakit ini

Doktor membezakan beberapa peringkat penyakit, bergantung kepada keparahannya:

  • Pada tahap keparahan tahap 1, abses atau beberapa abses terbentuk pada kulit, yang tidak membawa kepada pembentukan saluran bernanah, dan juga tidak meninggalkan bekas luka.
  • Pada tahap keparahan ke-2, 1 atau beberapa nod berulang terbentuk pada kulit, membentuk saluran fistulous atau perubahan cicatricial pada kulit.
  • Pada tahap keparahan 3 darjah, berlaku percabangan abses atau percabangan abses. Juga pada kulit dapat dilihat saluran fistulous yang saling berkaitan dan nod bernanah di seluruh kawasan yang terjejas..

Sekiranya tahap 1 penyakit berjaya menggunakan rawatan konservatif sederhana (paling kerap), maka pada peringkat 2 dan 3, terapi harus bersifat kompleks dan merangkumi rawatan pembedahan.

Diagnosis penyakit

Diagnosis "hidadenitis" tidak menimbulkan kesulitan tertentu bagi doktor. Agar terapi ini benar-benar berkesan, banyak pakar mengesyorkan melakukan kultur bakteria pembuangan dari abses untuk menentukan kepekaan patogen terhadap ubat antibakteria. Sekiranya penyakit ini berlanjutan dalam bentuk yang berlarutan dan / atau sering berulang, sangat disarankan untuk melakukan imunogram - kajian mengenai fungsi sistem imun.

Cara rawatan?

Terapi hidradenitis adalah kompleks. Pesakit memerlukan:

  • Mematuhi cadangan umum doktor, khususnya berkaitan dengan diet, penjagaan badan dan pengukuhan badan.
  • Rawat kulit di tempat lesi dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor.
  • Gunakan ubat untuk pentadbiran dalaman, meneutralkan gejala penyakit yang tidak menyenangkan dan memerangi patogen patogen.
  • Dapatkan rawatan perubatan jika perlu.

Doktor sangat memberi amaran kepada pesakit agar tidak melakukan rawatan hidradenitis, kerana ini boleh mengakibatkan penyebaran jangkitan dan pelbagai komplikasi.

Cadangan umum

Pesakit dengan hidadenitis dinasihatkan untuk:

    Makan makanan khas. Untuk menyembuhkan hidadenitis dan mencegah kambuhnya penyakit ini, anda perlu mengecualikan penggunaan makanan pedas, alkohol, rempah, makanan dan gula-gula yang berbahaya untuk sekurang-kurangnya 3 bulan. Menu harus membantu meningkatkan pertahanan tubuh, jadi disarankan untuk memilih makanan yang diperkaya: buah-buahan, sayur-sayuran, beri, kacang, dll..

  • Menguatkan imuniti dengan mengambil multivitamin, serta imunomodulator semula jadi, misalnya jus pisang, ubat-ubatan berdasarkan aloe, tincture ginseng, Echinacea atau Eleutherococcus.
  • Lap kulit secara berkala di sekitar kawasan yang terjejas dengan alkohol salisilik, borik atau kapur barus. Cadangan sederhana ini akan membantu mencegah penyebaran jangkitan ke kelenjar peluh yang lain..
  • Enggan mandi. Air boleh menyumbang kepada penyebaran jangkitan, jadi semasa sakit, anda perlu mencuci di bilik mandi dan menutup kawasan yang terkena dengan plaster selama ini.
  • Perhatikan peraturan minum - minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air sehari (sekiranya tidak ada kontraindikasi). Cecair akan membantu membuang toksin dari badan dengan cepat..

    Cadangan umum sahaja tidak akan menyembuhkan hidradenitis, tetapi mengikuti petua mudah ini akan membantu anda mengatasi penyakit ini secepat mungkin..

    Cara merawat secara tempatan?

    Walaupun abses berada pada tahap penyusupan (baru mulai terbentuk), rawatan tempatan yang diarahkan dilakukan:

    • Rambut harus dipotong di dan sekitar kawasan yang terjejas.
    • Adalah disyorkan untuk merawat kulit di tempat keradangan dengan agen antiseptik; untuk tujuan ini, hijau terang biasa, alkohol perubatan, larutan asid salisilat 2%, yodium, dll..
    • Kawasan yang besar dan sangat menyakitkan kadang-kadang disyorkan untuk dicucuk dengan larutan novocaine dengan penambahan komponen antibakteria. Sudah tentu, prosedur seperti itu dilakukan secara eksklusif oleh pakar..
    • Dalam 3-5 hari pertama perkembangan penyakit ini, pembalut separa alkohol dapat digunakan pada kawasan yang terjejas. Salap dan semua jenis kompres dilarang sama sekali, kerana boleh memperburuk masalah dan menyebabkan penyebaran proses.
    • Juga pada hari-hari pertama, ia dibenarkan menggunakan panas kering - menggunakan tuala yang dipanaskan oleh besi atau menggunakan lampu biru untuk waktu yang singkat (dijauhkan 15-20 cm dari kulit tidak lebih dari 5 minit).

    Kemudahan menjalankan prosedur tertentu ditentukan secara eksklusif oleh doktor yang menghadiri. Anda tidak boleh mencuba hidradenitis dengan salap yang popular untuk bisul - penyakit ini boleh merebak.

    Ubat sistemik

    Untuk berjaya menghilangkan hidadenitis, seseorang tidak boleh melakukannya tanpa ubat sistemik. Oleh kerana penyakit ini bersifat bakteria, antibiotik semestinya digunakan dalam rawatannya. Keutamaan biasanya diberikan kepada:

    • Tetrasiklin.
    • Doxycycline.
    • Minocycline.
    • Erythromycin.
    • Clindamycin.
    • Rifampisin.

    Selain itu, rawatan sistemik boleh merangkumi pengambilan zink glukonat dan pengenalan ubat hormon di dalam kawasan yang terjejas - untuk menekan proses keradangan dengan cepat. Tetapi suntikan antibiotik (tempatan atau intramuskular) biasanya tidak dilakukan - tablet juga membolehkan anda mencapai kesan yang diinginkan.

    Tempoh pengambilan antibiotik biasanya 7 hingga 10 hari. Dos dipilih secara individu oleh doktor yang menghadiri.

    Fisioterapi

    Kaedah fisioterapi kadang-kadang digunakan pada tahap penyusupan abses (walaupun beberapa doktor sangat menentang terapi tersebut). Dalam kes ini, doktor mungkin menetapkan:

    • UHF.
    • Terapi CMB.
    • Terapi UFO tempatan.

    Selepas pembedahan, fisioterapi akan membantu pemulihan dan penyembuhan yang betul. Pada peringkat ini, perkara berikut dapat dilakukan:

    • Penyinaran inframerah.
    • Terapi UFO.
    • Terapi laser.
    • Magnetoterapi.

    Sekiranya penyakit ini teruk dan sering berulang, sesi tambahan terapi ultrasound, elektroforesis dengan dionin atau codeine dapat dilakukan.

    Pembedahan

    Setelah hidadenitis matang (dilembutkan), ia dibuka dengan pembedahan. Pada masa yang sama, pemasangan sayatan dan saliran biasa tidak berkesan, kerana penyusupan adalah jisim mikroabses, dan jika tidak dihilangkan, mereka akan terus matang dan menghasilkan nanah. Pembuangan semua tisu yang disusupi (tisu adiposa) diperlukan.

    Hidradenitis berulang memerlukan rawatan pembedahan yang lebih serius, yang terdiri daripada dua peringkat:

    • Pertama, dilakukan pemisahan fokus purulen dan pemotongan semua tisu yang meradang. Luka yang tinggal harus sembuh terbuka, dan pesakit mesti diberi terapi antibiotik.
    • Apabila proses keradangan reda dan granulasi terbentuk, doktor membuang kulit dan tisu lemak subkutan di kawasan yang terjejas. Kecacatan yang dihasilkan ditutup dengan tompok-tompok kulit pesakit itu sendiri..

    Kadang-kadang dengan satu nod yang meradang di bawah lengan, sangat mungkin untuk mengatasi kaedah konservatif. Tetapi penampilan beberapa abses menjadi petunjuk yang jelas untuk pembedahan. Keperluan untuk campur tangan dan jenisnya ditentukan oleh doktor.

    Cara mengubati ubat-ubatan rakyat?

    Sekiranya anda mempunyai jerawat atau benjolan yang menyakitkan di bawah ketiak anda (pangkal paha dan kawasan lain di badan anda), jangan mengubat sendiri. Percubaan untuk menggunakan kubis, bawang panggang, kue madu dan cara lain yang serupa ke kawasan yang terjejas boleh, paling tidak, menyebabkan penyebaran jangkitan tempatan, dan paling buruk, keracunan darah. Ubat-ubatan rakyat hanya boleh digunakan sebagai tambahan kepada terapi yang ditetapkan oleh doktor, dan hanya dengan persetujuannya. Khususnya, ia akan memberi faedah:

    • Teh dengan calendula. Ubat semacam itu menguatkan sistem imun dengan sempurna dan membantu menekan proses keradangan secepat mungkin. Teh disediakan dengan sederhana: 1 sudu besar. l. bunga kering, bancuh 400 ml air mendidih dan biarkan di bawah penutup selama 10 minit. Minum 1-2 cawan minuman madu sehari.
    • Penyerapan jelatang. Adalah dipercayai bahawa ubat seperti itu membersihkan darah dengan sempurna. Untuk menyediakan ubat, anda perlu menyeduh 1 sudu besar. l. bahan mentah sayur 1 cawan air mendidih. Biarkan produk sejuk, kemudian tapis dan minum dalam beberapa dos sehari. Ulangi selama 1 hingga 2 minggu.
    • Penyerapan daun walnut. 3 sudu besar l. keringkan bahan mentah, bancuh 0,5 air mendidih dan biarkan di bawah penutup untuk infusi. Setelah ubat sejuk, tapis, maniskan dengan madu dan minum 1 sudu besar. 2 p. Untuk sehari.
    • Eleutherococcus dan madu. Ambil 2 ml tinutur Eleutherococcus, cairkan 2-3 r. Dalam 20-30 ml air Sehari. Ikuti janji temu 30 minit lebih awal. sebelum makan. Pada masa yang sama, ambil larutan madu, untuk penyediaannya, cairkan 1 sudu besar. l. madu berkualiti dalam 1 sudu besar. air suam.
    • Infusi Rosehip. Untuk menyediakan agen imunostimulasi yang sederhana dan sangat berkesan, anda perlu mengisar pinggul mawar kering. 3 sudu besar l. dari bahan mentah yang dihasilkan, bancuh 1 liter air mendidih dalam termos. Biarkan produk selama 8 jam untuk menyuntik, kemudian tapis dan minum dengan madu.

    Ubat-ubatan rakyat boleh menyebabkan reaksi hipersensitiviti - alahan. Anda perlu menggunakannya dengan berhati-hati..

    Hydradenitis - rawatan penyakit dan ciri utamanya

    Hydradenitis penyakit ICD-10 ditetapkan sebagai L72.2. Ini adalah proses keradangan pada kelenjar peluh, yang paling sering disebabkan oleh bakteria dan gangguan kelenjar itu sendiri. Oleh kerana ciri-ciri manifestasi luaran penyakit ini, penyakit ini disebut bough udder.

    Punca berlakunya

    Kelenjar peluh ketiak berbeza dengan kelenjar lain di seluruh badan. Rahsia mereka lebih kental dan tebal, oleh itu genangan rahsia berkembang lebih kerap di kelenjar aksila. Stagnasi boleh disebabkan oleh kemasukan zarah debu ke dalam saluran kelenjar, penebalan peluh yang berlebihan, penggunaan deodoran dan antiperspirant yang tidak betul.

    Dalam patogenesis hidradenitis ketiak lebih lanjut, jangkitan memainkan peranan, yang paling sering adalah Staphylococcus aureus. Mikroorganisma patogen bersyarat ini hidup pada kulit orang yang sihat, dan dengan imuniti yang baik tidak membahayakan pesakit. Tetapi jika pertahanannya lemah, jangkitan menyebabkan pelbagai penyakit purulen..

    Gabungan jangkitan dan penyumbatan saluran kelenjar peluh menyebabkan hidadenitis. Juga, keradangan boleh berlaku tanpa penyumbatan, jika dos berjangkit sangat tinggi (kotoran, kebersihan diri yang buruk).

    Kaedah jangkitan

    Oleh itu, jangkitan dengan hidadenitis (foto proses keradangan dapat dilihat di atas) tidak berlaku. Mikroorganisma sentiasa ada di kulit, dan jangkitan mungkin terjadi dengan penurunan imuniti. Masuknya sebilangan besar bakteria mungkin berlaku dengan tidak mematuhi peraturan kebersihan diri atau bersentuhan dengan orang yang sakit.

    Kumpulan berisiko

    Oleh itu, tidak ada kumpulan risiko untuk menghidap hidadenitis. Walau bagaimanapun, di antara faktor-faktor predisposisi, seseorang dapat menyenaraikan peningkatan berpeluh, kegelisahan, dan pengabaian deodoran. Selain itu, sejumlah penyakit menyumbang kepada jangkitan purulen, khususnya, hidadenitis - penyakit imun, diabetes mellitus, penyakit tiroid.

    Pengelasan

    Hydradenitis dibahagikan bergantung kepada penyetempatan penyakit (axillary, inguinal, kurang kerap umbilik atau pada kulit kepala). Ia juga boleh menjadi akut atau kronik. Mengikut tahap, tahap perkembangan penyakit berikut dibezakan:

    • Awal, apabila rasa sakit, gatal-gatal, dan sedikit pembengkakan berlaku;
    • Purulen, apabila keradangan paling aktif;
    • Tahap pecahnya abses.

    Gejala

    Sebelum merawat udang cawangan, anda perlu mengenalinya tepat pada masanya. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, ia ditunjukkan oleh rasa gatal dan ketidakselesaan ringan; segel kecil dapat dilihat di bawah kulit. Ini adalah tanda awal penyakit yang sering tidak disedari - ia boleh dikaitkan dengan cuaca panas atau pakaian yang tidak selesa..

    Dengan perkembangan penyakit ini, gejala baru muncul - rasa sakit ketika menekan pada nodul, peningkatan ukuran nodul, hingga sentuhan mereka mulai menyerupai puting binatang. Kulit di atasnya berubah warna - ia menjadi biru-ungu, meradang, sangat sensitif terhadap pengaruh traumatik.

    Ketika matang, nodul terus bergabung satu sama lain dan bertambah besar. Akibatnya, satu atau lebih formasi terbentuk di ketiak (rawatan pembedahan bermula pada tahap ini). Kelenjar yang meradang meningkat secara mendadak, menyakitkan, kemerahan dapat melangkaui ketiak. Kesejahteraan umum mungkin bertambah buruk.

    Setelah fokus keradangan menjadi matang, perlahan-lahan melembutkan. Keadaan umum pesakit terus merosot. Permukaan hidadenitis menjadi tidak rata. Tahap ini berakhir dengan terobosan hidadenitis - lubang terbentuk di dalamnya, nanah dilepaskan darinya, kadang-kadang dengan campuran darah.

    Rawatan hidradenitis selepas penembusan sukar. Dengan jalan yang baik, pembersihan spontan dari fokus purulen berlaku dengan pembentukan hakisan mendalam di ketiak. Lama kelamaan, ia sembuh, meninggalkan bekas luka yang memanjang. Sekiranya parut besar, ia boleh mempengaruhi pergerakan lengan - pesakit akan merasa sakit ketika mengangkat lengan.

    Gejala pada kanak-kanak

    Bagi kanak-kanak, ciri yang paling ketara adalah perkembangan gejala yang cepat, kemerosotan kesejahteraan yang ketara. Lingkaran setan boleh berkembang - peningkatan suhu kerana jangkitan meningkat berpeluh, dan berpeluh tinggi memburukkan lagi proses hidadenitis. Terdapat juga risiko tinggi menyebarkan penyakit ini ke kelenjar peluh tetangga dan perkembangan komplikasi..

    Rawatan

    Bagaimana merawat batuk udang pada orang dewasa dan kanak-kanak? Ini memerlukan pendekatan bersepadu - diperlukan untuk mengenal pasti semua penyakit yang menyumbang kepada perkembangan patologi, menetapkan rawatan yang sesuai, memperkuat imuniti, dan penyingkiran tisu yang meradang hanyalah salah satu tahap rawatan jangka panjang..

    Ubat

    Ia perlu untuk merawat hidadenitis dengan ubat-ubatan tanpa mengira tahapnya. Untuk ini, ubat digunakan untuk kegunaan umum dan tempatan. Terapi ubat tempatan merangkumi rawatan kulit setiap hari di sekitar kelenjar yang meradang dengan penyelesaian antiseptik. Asid borik dan salisilik dan warna alkohol lain sangat sesuai. Ini dilakukan setelah mencuci ketiak..

    Untuk rawatan umum hidradenitis, pesakit diberi antibiotik. Yang paling berkesan ialah amoksisilin, lincomycin, ceftriaxone, dan ubat-ubatan yang berkaitan. Doktor harus menetapkan terapi antibiotik setelah melakukan langkah diagnostik. Selain itu, agen yang menguatkan sistem imun digunakan. Selepas terapi antibiotik, ubat diperlukan untuk memulihkan mikroflora usus normal.

    Sekiranya penyebab hidadenitis adalah penyakit kronik, maka perlu berunding dengan pakar khusus, pemeriksaan lengkap dengannya dan pelantikan atau penyesuaian rawatan. Ubat digunakan untuk mempersiapkan dan selepas pembedahan untuk mempercepat pemulihan dan mencegah kambuh.

    Pembedahan

    Pembedahan pembedahan dilakukan pada tahap pematangan hidradenitis. Prosedur ini dilakukan secara rawat jalan atau di hospital bergantung pada keadaan pesakit. Manipulasi itu sendiri tidak lebih dari setengah jam dan dilakukan di bawah anestesia tempatan. Kawasan yang meradang disuntik dengan novocaine atau lidocaine. Selepas rawatan, sayatan dibuat di kawasan yang meradang, semua nanah dikeluarkan dengan hati-hati, setelah itu dirawat dengan salap antibiotik dan pembalut steril digunakan.

    Dengan kursus yang lebih kompleks - hidradenitis kronik (kod ICD-10 L32.2, sama seperti hidradenitis akut), penglibatan tisu bersebelahan, risiko komplikasi purulen yang tinggi - operasi yang lebih luas diperlukan. Pesakit di bawah anestesia umum dikeluarkan seluruh kawasan yang terjejas dalam tisu yang sihat, iaitu. bukan sahaja meradang, tetapi mungkin kawasan tisu yang meradang dikeluarkan.

    Selepas operasi, pesakit perlu berada di bawah pengawasan perubatan sehingga keadaannya stabil. Ini mungkin memerlukan kemasukan ke hospital selama satu hari atau beberapa hari. Selepas itu, pesakit perlu datang untuk berpakaian setiap hari. Tetapi pada peringkat ini, rawatan di rumah mungkin dilakukan sehingga pemulihan sepenuhnya..

    Diet

    Diet adalah mustahak. Pesakit perlu menyerah makanan pedas dan asin, dan juga membatasi gula-gula, kerana kadar glukosa darah yang tinggi menyediakan makanan untuk bakteria. Dianjurkan untuk meningkatkan bahagian produk tenusu, buah-buahan dan sayur-sayuran segar - ia membantu menguatkan sistem imun. Diet sangat penting pada pesakit dengan gangguan endokrin yang teruk dan pada wanita semasa kehamilan..

    Rawatan dengan kaedah rakyat

    Sebelum merawat udang cawangan dengan ubat-ubatan rakyat, anda perlu berjumpa pakar. Kemungkinan besar, dia tidak akan menyetujui kaedah rawatan ini, kerana perubatan moden akan mengatasi tugas ini dengan lebih baik. Walaupun begitu, jika pesakit ingin meningkatkan kesihatannya, dia harus mengambil rebusan pisang di dalamnya (ini menguatkan sistem kekebalan tubuh), mandi dengan chamomile dan celandine.

    Komplikasi dan unjuran

    Penyebaran jangkitan purulen dengan hidadenitis pada pesakit yang lemah atau jika tidak dirawat boleh menyebabkan abses, phlegmon, atau sepsis. Setiap komplikasi ini mempunyai ciri-ciri kursus dan rawatannya sendiri..

    Abses adalah lesi keradangan besar yang dipenuhi nanah dengan batas yang jelas. Ia disertai dengan kemerosotan yang ketara pada keadaan umum, demam, sakit. Apabila abses keluar ke ruang sekitarnya, sejumlah besar nanah dilepaskan, yang memprovokasi kemajuan jangkitan dan penyebaran proses keradangan. Baca lebih lanjut mengenai kursus dan klasifikasi penyakit dalam artikel ini..

    Phlegmon berlaku kerana penyebaran nanah atau saliran yang tidak betul dalam rawatan hidadenitis. Ini adalah pembentukan purulen tanpa batas yang jelas, yang cenderung menyebar ke kawasan yang lebih besar. Rawatannya adalah penyingkiran kawasan yang terjejas, dan pemasangan saliran ke rongga yang dihasilkan. Kerumitan operasi di ketiak adalah beberapa kumpulan vaskular dan saraf melintas di kawasan ini.

    Sepsis adalah jangkitan umum yang teruk. Bakteria memasuki aliran darah, lesi muncul di seluruh badan, dan keadaan pesakit dengan cepat menjadi kritikal. Penyakit ini dirawat dengan antibiotik spektrum luas, sekiranya disfungsi organ dalaman, terapi sokongan diperlukan, kawalan fungsi penting adalah wajib.

    Pencegahan

    Untuk tidak pernah mengetahui apa itu batuk, anda perlu memperhatikan kesihatan anda, memperhatikan gejala awal penyakit dan berjumpa doktor tepat pada masanya. Adalah sangat penting untuk mematuhi peraturan kebersihan diri - orang yang bersih sering kali menderita penyakit tersebut. Sekiranya kulit di ketiak rosak, ia mesti dilindungi dari kotoran - dengan cara ini anda dapat mengelakkan hidadenitis.

    Menurut statistik, hidradenitis didiagnosis pada wanita pada tahap lebih awal daripada pada lelaki. Salah satu sebabnya ialah rawatan diri, penggunaan produk antiperspirant dan pencukuran ketiak secara berkala. Rambut rontok membolehkan anda melihat tanda-tanda penyakit ini lebih awal, masing-masing, mungkin dilakukan tanpa rawatan pembedahan.

    Sekiranya pesakit menderita penyakit kronik yang meningkatkan berpeluh dan mengurangkan imuniti, perlu mengikuti arahan doktor yang merawat anda untuk patologi ini. Anda harus mengikuti diet dengan ketat, dan juga pastikan untuk mengambil langkah-langkah untuk menguatkan sistem imun.

    Antara cara untuk meningkatkan imuniti adalah berjalan kaki di udara segar, prosedur pengerasan dan aktiviti fizikal yang rasional. Perlu diingat bahawa imuniti terhadap staphylococcus dipertahankan dengan adanya mikroorganisma patogen, iaitu. sabun antibakteria dan gel mandi harus digunakan sebagai rawatan dan pencegahan jangkitan (di rumah sakit, di rumah dengan anak kecil atau orang dengan penyakit imun), tetapi tidak secara berterusan.

    Petua Berguna

    Ulasan mengenai pelbagai perkhidmatan yang dikhaskan untuk rawatan penyakit kulit menunjukkan bahawa cara terpantas untuk menyembuhkan hidadenitis adalah berjumpa doktor tepat pada masanya. Pesakit yang menangguhkan rawatan menghadapi risiko komplikasi serius yang timbul tanpa rawatan. Penyakit ini amat berbahaya bagi kanak-kanak..

    Di antara petua yang berguna, terdapat banyak cadangan untuk menjaga diri, mematuhi peraturan kebersihan diri, mandi setiap hari, terutama bagi mereka yang melakukan kerja fizikal atau sukan. Sarankan untuk mengikuti diet yang sihat - bukan sahaja semasa sakit, tetapi juga ketika anda merasa sihat.

    Sering kali orang ditanya bukan hanya tentang cara merawat batuk udang, tetapi juga apakah mungkin untuk pergi ke kolam renang atau ke pantai dengan keradangan seperti itu. Di sini, semua pakar bersetuju bahawa prosedur air harus ditunda sehingga pemulihan. Mengunjungi gim dan aktiviti sukan lain juga dikontraindikasikan - terdapat kemungkinan besar untuk memburukkan lagi penyakit ini. Radiasi matahari dan tempat tidur penyamakan tidak digalakkan untuk pesakit seperti itu - mereka tidak mempunyai kesan terapeutik, tetapi boleh memperburuk keadaan.

    Semasa mengandung, kebanyakan antibiotik dikontraindikasikan, tetapi fokus jangkitan pada tubuh ibu menyebabkan lebih banyak bahaya pada janin. Atas sebab ini, doktor selalu memilih antara faedah untuk ibu dan risiko bagi janin. Keutamaan diberikan kepada rawatan tempatan, jika tidak berkesan, hidradenitis dikeluarkan, menunggu tahap pematangan. Kemasukan ke hospital adalah mungkin untuk mengambil tindakan tepat pada waktunya. Ibu yang menyusu harus mengganggu penyusuan semasa rawatan.