Apa yang dikatakan hipoplasia payudara??

Helo pembaca sekalian. Hari ini kita bercakap mengenai saiz payudara. Hanya sedikit wanita yang gembira dengan bentuknya. Dan selalunya penilaian terhadap payudara mereka sekecil itu adalah subjektif dan berdasarkan keinginan lelaki sekitarnya untuk melihat sesuatu yang mengagumkan atau pilihan wanita itu sendiri. Tetapi hari ini kita bercakap mengenai payudara yang sangat kecil. Mengenai apa hipoplasia kelenjar susu, apa itu, apa yang penuh dengan seorang wanita dan bagaimana anda dapat membetulkan kecacatan anatomi ini.

Apa itu hipoplasia

Apakah patologi "hipoplasia" yang tidak difahami ini yang anda tanyakan. Hipoplasia kurang berkembang atau sejumlah kecil payudara berbanding dengan anatomi umum wanita, bahagiannya. Sekiranya keterbelakangan disebabkan oleh kekurangan tisu kelenjar, kita bercakap mengenai mikomastia.

Pada kanak-kanak perempuan (kanak-kanak perempuan), patologi ini hanya dapat didiagnosis pada akhir remaja, awal remaja (bermula dari 15-16 tahun). Atrofi kelenjar susu (amastia) atau ketiadaan tisu kelenjar sepenuhnya adalah patologi kongenital yang sangat jarang dan eksklusif, biasanya terdapat kelenjar, tetapi kurang berkembang.

Hypo- dan amastia boleh:

  • sepihak;
  • dua belah;

Hipoplasia boleh menjadi:

  • kongenital;
  • diperoleh.

Pada gadis dewasa, wanita muda dan matang, boleh dikaitkan:

  • dengan penipisan lapisan lemak akibat penurunan berat badan yang melampau;
  • penglibatan tisu kelenjar selepas penyusuan (HB);
  • dengan penggantian tisu kelenjar yang berkaitan dengan usia - tisu penghubung.

Sebagai jenis hipoplasia, saya menganggap perkembangan tubular pada kelenjar susu - tisu kelenjar biasanya tidak terbentuk dari bawah dan dari dalam kelenjar. Dada mengambil bentuk tiub.

Ukuran kelenjar susu, bergantung kepada perkembangan normalnya, tidak menentukan keupayaan untuk menyusu. Sekiranya anda mempunyai payudara 2 saiz, anda akan memberi makan bayi anda dengan sempurna, tidak lebih buruk lagi, dan mungkin lebih baik daripada wanita muda dengan coli 6 saiz.

Dengan kurang berkembang dan lebih-lebih lagi dengan ketiadaan tisu kelenjar, penyusuan susu ibu nampaknya bermasalah (dalam kes terakhir, mustahil). Dengan mikomastia kongenital, risiko barah dan semua jenis patologi payudara pada tempoh selepas menopaus lebih tinggi.

Kesukaran memilih seluar dalam untuk payudara kecil dan keperluan membeli silikon (getah busa) menyisipkan pucat sebelum risiko penyakit serius. Walaupun ia adalah masalah pertama yang membimbangkan gadis dan wanita pada masa produktif.

Punca utama masalah

Kami telah mengatakan mengenai penurunan berat badan dan kehamilan. Pada kanak-kanak perempuan, hipoplasia boleh terbentuk di bawah pengaruh penyakit serius semasa baligh, dari sepsis hingga onkologi. Pengambilan OK yang tidak betul, gangguan hormon pada masa remaja boleh menyebabkan pelanggaran perkembangan tisu payudara.

Dengan gangguan genetik dan infantilitas umum, ciri seksual sekunder pada kanak-kanak perempuan kurang dinyatakan, termasuk payudara tetap kecil. Gadis seperti itu sering mengalami kemandulan. Sekiranya hipoplasia (aplasia) didiagnosis pada saudara darah, terdapat risiko kecenderungan keturunan yang tinggi terhadap pertumbuhan tisu kelenjar yang minimum, sementara kesuburan dapat dipelihara sepenuhnya.

Cara membetulkan keadaan?

Sekiranya hipoplasia didiagnosis pada usia 15-16, rawatan boleh menjadi vitamin-hormon (kontraseptif oral, ditambah lagi). Kursus terapi ditetapkan oleh pakar mamologi. Pada usia ini, pertumbuhan tisu kelenjar masih dapat diperbaiki..

Dengan kekurangan tisu adiposa di bahagian dada dan fizikal fizikal, seorang wanita disarankan untuk menaikkan berat badannya menjadi normal. Ini akan membolehkan anda menambah jumlah dan payudara. Sekiranya payudara kendur selepas menyusu, disyorkan:

  • latihan fizikal;
  • urut;
  • pancuran kontras;
  • krim dan produk konservatif lain.

Sekiranya tidak mungkin kembali ke keadaan memuaskan atas permintaan wanita itu, hal-hal berikut dapat dilakukan:

  • lipolifting;
  • mesoterapi;
  • pembesaran payudara dengan pengisi;
  • pembesaran menggunakan endoprostheses dan pembetulan kedudukan puting dan areola.

Pembedahan tidak mungkin dilakukan oleh semua orang. Pertama, jika "telinga spaniel" terbentuk setelah melahirkan dan memberi makan bayi, anda perlu:

  • menstabilkan berat badan;
  • biarkan kelenjar kembali ke mod standard (lulus selepas GV sekurang-kurangnya enam bulan)

Kedua, pembedahan tidak dianjurkan untuk wanita dengan proses menular yang mempengaruhi kelenjar, dengan diabetes mellitus dekompensasi, dalam kes penyakit serius pada jantung dan saluran darah, melanggar pembekuan darah ke arah peningkatan pendarahan, dengan SLE, imunodefisiensi, penyakit mental dalam sejarah, kecenderungan keturunan kepada kanser payudara.

Endoprosthetics adalah operasi, jarang memberi komplikasi, namun, anda perlu bersiap-siap dengan serius dan memahami bahawa sepanjang hayat anda perlu merawat payudara dengan berhati-hati, selalu memeriksa keadaan implan dan ketiadaan neoplasma. Endoprostheses sendiri boleh menyukarkan diagnosis penyakit payudara.

Mengenai ini kami mengucapkan selamat tinggal kepada artikel baru. Bawa rakan ke laman web kami melalui rangkaian sosial, dan segera baca artikel baru kami.

Hypomastia - gejala dan rawatan

Apa itu hipomastia? Kami akan menganalisis penyebab berlakunya, diagnosis dan kaedah rawatan dalam artikel oleh Dr. Astakhov M.A., seorang ahli urologi dengan pengalaman 5 tahun.

Definisi penyakit. Punca penyakit

Hypomastia (mikromastia atau hipoplasia kelenjar susu) adalah kemunduran tisu payudara selepas pubertas. Ia boleh menjadi kongenital dan diperoleh, sepihak dan dua hala.

Dalam struktur, tisu kelenjar yang terbelakang terdiri daripada stroma berserat dan struktur saluran yang sesuai dengan saluran kelenjar susu prepubertal dan tidak mempunyai perkembangan lobus. [3]

Dalam kebanyakan kes, hipomastia idiopatik berlaku, iaitu kurang berkembangnya kelenjar susu, tidak bergantung kepada penyakit lain. Walau bagaimanapun, terdapat sebab-sebab tertentu untuk perkembangan patologi ini, termasuk:

  • kelainan genetik (sindrom Poland dan sindrom Isteri);
  • ketidakseimbangan hormon (disfungsi ovari, kekurangan hormon seks wanita - estrogen);
  • radiasi pada usia pra-remaja (sebelum akil baligh);
  • kepekaan reseptor yang tidak mencukupi;
  • torakotomi - pembukaan operasi dada;
  • eksisi tumor jinak dan ganas kelenjar susu pada masa kanak-kanak; [4]
  • luka bakar ke dinding dada anterior; [lima]
  • mengambil ubat tertentu; [6]
  • keturunan;
  • keadaan tekanan yang kerap semasa pertumbuhan kelenjar susu;
  • anoreksia;
  • penyakit kronik bentuk yang teruk;
  • disfungsi adrenal kongenital, kekurangan ovari, hipogonadisme hipogonadotropik (penurunan fungsi ovari dan kekurangan hormon seks). [20]

Payudara apa yang dianggap "kecil"

Pada masa ini, tidak ada definisi yang jelas mengenai ukuran "normal" payudara wanita, jadi tidak ada definisi objektif mengenai hipomastia. Secara subyektif, kekurangan payudara merangkumi perbezaan antara penampilan payudara dengan ukuran dan bentuk yang diinginkan.

Untuk menentukan ukuran payudara, gunakan formula berikut: lilitan sepanjang garis puting (cm) tolak lilitan di bawah kelenjar susu (cm).

Hari ini saiz dada dibezakan dari 0 hingga 6 atau dari A hingga F.

Hipoplasia payudara (mikromastia): apabila saiznya penting

  • 1 Bagaimana payudara wanita berkembang secara normal?
  • 2 Apa yang boleh berlaku? Punca dan gejala utama mikromastia
  • 3 Hipoplasia dan penyusuan susu ibu
  • Adakah benar bahawa payudara seperti itu tidak terdedah kepada ptosis?
  • 5 Rawatan hormon dan cara lain untuk membetulkan mikromastia tanpa pembedahan
  • 6 Bagaimana pakar bedah plastik dapat membantu?

Terdapat banyak sebab bagi seorang wanita untuk tidak berpuas hati dengan payudaranya. Ini adalah asimetri yang ketara, dan tanda-tanda pertama kendur, dan bentuk yang tidak sempurna. Tetapi yang paling penting, separuh manusia yang cantik secara semula jadi bimbang tentang ukurannya.

Hipoplasia kelenjar susu (micromastia, hypomastia) adalah kekurangan tisu kelenjar yang kurang berkembang, akibatnya payudara kelihatan kecil berbanding dengan badan. Dan kita tidak membicarakan "buruk yang kuat": dalam beberapa kes, seorang gadis dengan masalah yang sama pada akhir akil baligh bahkan tidak perlu memakai coli.

Apakah sebab-sebab kecacatan ini? Adakah berbahaya untuk kesihatan, adakah ia mempengaruhi kemampuan untuk menyusu dan apa yang harus dilakukan rawatannya? Adakah mungkin dilakukan tanpa pembedahan dan menyelesaikan masalah di rumah? TecRussia.ru memberitahu secara terperinci

Breast Bagaimana payudara wanita berkembang secara normal?

Pertumbuhan kelenjar susu bermula pada kanak-kanak perempuan pada usia 10-11 tahun. Pada masa inilah tahap estrogen dalam badan meningkat, yang bertanggungjawab untuk pembentukan ciri seksual sekunder. Akibatnya, tisu kelenjar yang bergantung pada hormon mula meningkat secara aktif dalam jumlah. Pada masa yang sama, jumlah tisu adiposa dan penghubung meningkat, tetapi "sumbangan" mereka terhadap ukuran payudara keseluruhannya jauh lebih sedikit.

Bukan sahaja volume payudara berubah, tetapi juga penampilan puting, yang pada awalnya mempunyai warna merah jambu dan kemudian berubah menjadi coklat gelap. Semua proses ini dapat disertai dengan beberapa gejala yang tidak menyenangkan, seperti sakit berulang yang berkaitan dengan permulaan haid..

Foto 1 - inilah rupa hipoplasia kelenjar susu:

Menjelang usia 16-18 tahun, pembentukan payudara wanita hampir selesai. Tahap penting seterusnya berlaku semasa kehamilan dan menyusui, apabila kelenjar susu dapat meningkat dengan ketara. Namun, setelah penyusuan susu ibu dihentikan, mereka biasanya kembali ke ukuran sebelumnya. Semasa menopaus, jumlah tisu kelenjar berkurang, tetapi secara selari digantikan oleh lapisan lemak, dan perubahan tajam dalam ukuran payudara tidak berlaku. Tetapi, kerana ketumpatan lemak sangat kecil, bentuk payudara berubah: muncul ptosis dan keperitan.

↑ Apa yang boleh berlaku? Punca dan gejala utama mikromastia

Menurut ICD-10, hipoplasia mamalia mempunyai kod Q83.8 dan dianggap sebagai anomali kongenital. Maksudnya, ini bukan penyakit, tetapi ciri perkembangan individu yang tidak mempengaruhi kesihatan dan fungsi pembiakan. Doktor percaya bahawa faktor berikut menyebabkan kemunculannya:

  • keturunan (kecenderungan genetik), apabila semua atau sebahagian besar saudara darah juga mempunyai ukuran payudara kecil;
  • infantilisasi umum seorang wanita - perkembangan semua ciri seksual sekunder;
  • reaksi tisu kelenjar yang lemah secara individu terhadap rangsangan estrogen - dalam kes ini, masalahnya hanya mempengaruhi payudara, sementara ciri-ciri seksual sekunder yang lain dinyatakan secara normal.
  • gangguan hormon akibat tumor dan neoplasma lain - ada kes apabila nevus besar menjadi penyebabnya - serta penyakit akut dan kronik, kesan toksik dari pelbagai bahan. Di sini kecacatan tidak lagi kongenital, tetapi diperoleh dan dianggap sebagai gejala atau akibat penyakit yang mendasari.

Selalunya, dengan hipoplasia, kedua-dua kelenjar berkurang dengan ketara, tetapi kadang-kadang hanya salah satu dari mereka yang ketinggalan dalam perkembangannya. Selain itu, kekurangan tisu kadang-kadang tidak sekata: hanya dilokalisasi pada salah satu tiang atau di satu sisi (ini juga termasuk payudara tubular). Adalah mungkin untuk akhirnya mendiagnosis kehadiran dan keparahan masalah tidak lebih awal dari 16-17 tahun, setelah pemeriksaan komprehensif oleh pakar mamologi.

Foto 2 - mikromastia di kedua dan satu sisi (asimetri):

↑ Hipoplasia dan penyusuan susu ibu

Bentuk dan saiz payudara wanita tidak mempengaruhi keupayaan untuk menyusu dengan cara apa pun. Sebagai peraturan, walaupun sebilangan kecil tisu kelenjar menghasilkan susu yang mencukupi. Anda boleh mendapatkan banyak maklumat di Internet, terutamanya dalam bentuk cerita dari pengalaman peribadi, ketika ibu dengan mikromastia mempunyai masalah tertentu dengan hepatitis B. Tetapi masalah serupa sering berlaku pada wanita tanpa tanda-tanda hipoplasia..

Tidak ada korelasi yang ketat di sini dan doktor pasti bahawa ini bukan mengenai nuansa struktur payudara, tetapi mengenai organisasi proses penyusuan dan ciri-ciri individu tubuh secara keseluruhan. Kesukaran sebenar boleh timbul hanya jika tidak terdapat kelenjar susu (aplasia), tetapi patologi ini sangat jarang berlaku, secara literal dalam kes terpencil.

↑ Benarkah payudara seperti ini tidak terdedah kepada ptosis?

Adalah logik bahawa bust besar tenggelam dan berubah bentuk lebih cepat daripada miniatur. Sekurang-kurangnya secara lahiriah, akan lebih ketara. Tetapi dalam kes mikomastia, perubahan seperti itu tidak dapat dielakkan. Mereka mempercepat serangan mereka lebih banyak lagi:

  • penurunan berat badan yang tajam dan ketara;
  • turun naik berat badan yang kerap, ketika tempoh penurunan berat badan digantikan dengan kenaikan berat badan;
  • akhir penyusuan susu ibu;
  • kecenderungan genetik.

Ciri khas ptosis dalam kombinasi dengan hipoplasia kelenjar susu adalah bahawa payudara tidak kendur sehingga menjadi lebih rata, tisu-tisu itu lembik, dan puting jatuh.

↑ Rawatan dengan hormon dan cara lain untuk membetulkan mikromastia tanpa pembedahan

Hipomastia kongenital tidak memerlukan perhatian perubatan, tetapi payudara yang kurang berkembang kelihatan tidak menarik dan, sebagai peraturan, membawa ketidakselesaan psikologi tertentu kepada pemiliknya. Apa yang boleh dibuat?

  • Langkah pertama adalah menjalani pemeriksaan oleh pakar mamologi dan ahli endokrinologi untuk menentukan secara tepat penyebab kecacatan: pada peringkat ini, misalnya, tumor atau penyakit sistemik yang memerlukan campur tangan pakar khusus dapat dikenal pasti.
  • Sekiranya semuanya sesuai dengan kesihatan dan masalahnya disebabkan oleh keturunan / genetik semata-mata, anda boleh mula bekerja secara langsung dengan jumlah payudara. Pendekatannya boleh berbeza, pilihan kaedah pembetulan yang paling sesuai ditentukan oleh usia pesakit, keadaan sistem endokrinnya, keinginan mengenai hasil masa depan.

Kaedah bukan pembedahan utama dan paling berkesan adalah rawatan hormon. Tetapi disarankan untuk menggunakannya hanya pada usia muda, ketika pembentukan kelenjar susu belum selesai. Tidak ada preskripsi umum di sini, ubat-ubatan dan rejimennya ditetapkan oleh ahli endokrinologi berdasarkan ciri-ciri individu pesakit. Pada masa yang sama, terapi seperti itu dilakukan dengan sangat berhati-hati dan berhemah, kerana kemungkinan komplikasi tinggi..

  • Dalam beberapa kes, sedikit pembesaran payudara dapat dilihat sebagai tindak balas pengambilan pil kontraseptif. Walau bagaimanapun, perubahan seperti itu tidak stabil, dan banyak kesan sampingan menjadikan kaedah "rawatan" ini tidak dapat diterima..

Terdapat kaedah lain yang popular, tetapi sebahagian besarnya, boleh dipersoalkan untuk membetulkan ukuran payudara tanpa pembedahan. Keberkesanannya berbeza dari hasil positif yang tidak dapat diekspresikan hingga membahayakan kesihatan, tetapi, sayangnya, tidak ada pilihan yang dapat membantu dengan hipoplasia kelenjar susu yang sangat ketara:

Jalan
Apakah intipati?
Latihan untuk otot-otot dadaOtot utama dan minor pectoralis mempunyai jumlah tertentu, yang bergantung pada tahap latihan wanita tersebut. Sedikit "memompa" mereka, anda dapat membuat payudara lebih besar secara visual, dan secara umum, bermain sukan tidak membahayakan sesiapa pun. Sudah tentu, ia tidak akan berfungsi untuk meningkatkan ukuran dari sifar menjadi "pepejal C" dengan latihan sahaja, tetapi akan ada kesan tertentu.
Membangunkan postur badan yang betulBerjalan dengan punggung lurus dan bahu yang diluruskan membolehkan anda mengangkat payudara dan memberi tumpuan kepadanya. Bagi mereka yang selalu membongkok, walaupun payudara besar kelihatan tidak ekspresif, dan kemungkinan terkulainya cepat dan pramatang meningkat berkali-kali.
Krim "untuk pembesaran payudara"Kesannya bergantung pada bahan aktif tertentu. Paling baik, ini adalah kesan tonik pada kulit, penghidratan dan pemakanan tambahan, yang, tentu saja, akan bermanfaat dan bahkan dapat membantu sebagai pencegahan ptosis, tetapi anda tidak perlu menunggu peningkatan jumlah yang ajaib. Terdapat juga agen pemanasan - selepas itu, payudara sebentar (hanya beberapa jam) dan ukurannya sedikit meningkat kerana rangsangan peredaran darah. Pilihan terburuk adalah salap hormon, yang menyebabkan pembengkakan kelenjar susu sementara, dan pada masa yang sama membawa sejumlah besar "kesan sampingan", hingga masalah umum dengan kesuburan.
Penambahan berat badanPeningkatan berat badan dijamin dapat meningkatkan ukuran kelenjar susu kerana pertumbuhan tisu adiposa. Walau bagaimanapun, di sini juga, model ukuran tambah masa depan mungkin kecewa. Lemak tidak mempunyai ketumpatan yang diperlukan untuk membuat payudara menjadi subur, jadi, kemungkinan besar, payudara, walaupun akan tumbuh, akhirnya akan kehilangan bentuknya. Dan jika anda mendapat jisim terlalu cepat, terdapat risiko stretch mark yang tinggi..
Linen khasBra dengan sisipan busa dan silikon, serta korset boleh digunakan. Yang terakhir betul postur dan menjadikan pinggang lebih sempit, yang membolehkan anda mengembang dada secara visual.
Cara "Rakyat"Kerucut hop, pelbagai kompres, daun kubis putih, yodium, balang dan alat improvisasi lain. Satu-satunya kelebihan "terapi" tersebut adalah perasaan terkawal sementara terhadap keadaan ini. Namun, baik masa yang dihabiskan atau ketidakselesaan melakukan pelbagai manipulasi memberikan hasil yang diharapkan. Lebih-lebih lagi, banyak kaedah untuk mempengaruhi dada boleh membawa akibat yang menyedihkan: luka bakar kimia, kehilangan keanjalan kulit, kemunculan rangkaian vaskular dan juga pengembangan mastopati..

↑ Bagaimana pakar bedah plastik akan membantu?

Pakar perubatan estetik pasti: jika terapi hormon tidak sesuai atau tidak memberikan hasil yang diinginkan, maka satu-satunya cara yang mungkin untuk membetulkan mikromastia adalah pembedahan. Berita baiknya adalah bahawa kaedah invasif minimal sering dapat dikeluarkan, kadang-kadang walaupun tanpa anestesia umum:

  • Pembesaran payudara dengan pengisi atau lemak autologous

Salah satu kawasan mamoplasti yang paling popular dan kontroversial. Ini menyiratkan pengenalan pelbagai pengisi ke kawasan bust, yang menambah kelantangan dan bentuk. Pada mulanya, gel yang tidak dapat diserap berasaskan silikon digunakan untuk tujuan ini, tetapi kini ia dilarang secara rasmi di Rusia dan kebanyakan negara di dunia kerana sebilangan besar komplikasi. Tidak lama kemudian, ubat berdasarkan asid hyaluronik Macroline muncul, yang memungkinkan untuk meningkatkan payudara dengan ukuran 1-1.5. Tetapi ada masalah dengannya juga. Pertama, dengan harga yang cukup tinggi, hasilnya hanya cukup untuk sedikit lebih dari 1 tahun. Dan kedua, sebilangan besar "kesan sampingan" dikenal pasti, termasuk kesukaran dengan ultrasound kelenjar susu berikutnya. Oleh itu, majoriti pakar domestik telah menolak untuk menggunakannya..

Tetapi peningkatan lemak sendiri (lipofilling) dianggap sebagai kaedah yang betul-betul berkesan dan selamat untuk membetulkan hipoplasia payudara. Prosedurnya adalah pemindahan sel-sel lemak ke kawasan dada, yang diambil dari kaki, perut atau punggung. Lama kelamaan, cantuman seperti ini berakar dan membentuk jumlah tambahan - tetapi tidak lebih dari 1-1.5 ukuran.

Foto 3 - sebelum dan selepas pemindahan sel lemak dengan ukuran payudara awal yang sangat kecil:

Terdapat juga masalah di sini: tidak semua sel yang ditransplantasikan berakar di tempat baru, tidak selalu mungkin untuk memperbaiki kecacatan kompleks pada bentuk payudara dengan cara ini, dan kos prosedurnya setanding dengan operasi penuh untuk memasang implan. Tetapi bagi mereka yang belum bersedia untuk "berada di bawah pisau bedah" atau mempunyai kontraindikasi langsung untuk ini, pilihan ini akan optimum. Untuk perinciannya, lihat artikel "Lipofilling Payudara".

  • Pembesaran payudara dengan implan

Dengan bantuan operasi ini, anda bukan sahaja dapat memperoleh jumlah yang diinginkan, tetapi juga dapat menghilangkan hampir semua kecacatan pada struktur dan bentuk payudara, termasuk asimetri yang ketara, tahap ptosis ringan dan juga tubulariti. Nuansa utama yang perlu anda tentukan semasa berunding dengan pakar bedah yang dipilih adalah ukuran dan bentuk implan, serta jenis akses (mis. Bagaimana tepatnya sayatan akan dibuat).

Foto 4 - hasil pembetulan hipoplasia sederhana dengan implan:

Hasil yang diperoleh dalam teori disimpan seumur hidup, tetapi dalam praktiknya - selama 10-15 tahun, selepas itu endoprosthesis yang dipasang perlu diubah. Terdapat juga kelemahan utama ciri campur tangan pembedahan: anestesia umum, tempoh pemulihan, kemungkinan komplikasi (salah satu yang paling tidak menyenangkan adalah kontraktur kapsul) dan harganya yang agak tinggi. Di samping itu, penting untuk memahami bahawa tidak mungkin membuat sepertiga dari ukuran sifar dan tidak lagi berfungsi - secara teorinya adalah mungkin untuk meletakkan implan sebegitu besar, tetapi pada masa akan datang kontur dan terasa baik di bawah kulit, yang akan merosakkan keseluruhan kesan estetik. Walaupun begitu, hari ini, endoprosthetics payudara adalah kaedah yang paling serba boleh dan berkesan untuk membetulkan kelenjar susu dan bagi mereka yang ingin melupakan hipoplasia sekali dan selamanya, pilihan ini adalah pilihan terbaik..

Seberapa berbahaya dan bagaimana rawatan hipoplasia payudara?

Payudara yang cantik dan tegas adalah simbol daya tarikan dan seksualiti wanita. Mereka yang tidak dapat membanggakan bentuknya berharap organ ini sekurang-kurangnya memenuhi fungsi yang diberikan kepadanya - untuk menghasilkan susu dalam jumlah yang mencukupi. Tetapi menyedari kegagalannya di sini, wanita putus asa dan, jika boleh, memutuskan tindakan ekstrem - operasi. Apa itu hipoplasia payudara, yang terdedah kepada penyakit ini dan bagaimana merawatnya?

Apa ini

Hipoplasia kelenjar susu (mikromastia) adalah keadaan di mana seorang wanita mempunyai kekurangan tisu kelenjar pada payudara, masing-masing, ukuran organnya kecil. Ia didiagnosis secara pasti hanya selepas mencuba penyusuan.

Biasanya, kelenjar susu terdiri daripada tisu penghubung, adiposa dan kelenjar. Dengan gabungan sebab, pembentukan komponen utama tidak lengkap berlaku. Secara visual, ini dapat menampakkan diri, tetapi juga sering seorang wanita tidak mempunyai keluhan mengenai kelenjar susu..

Diagnosis dapat disahkan sepenuhnya setelah ibu muda itu didiagnosis dengan pengeluaran susu ibu yang tidak mencukupi setelah melahirkan, yang memaksanya beralih ke makanan pelengkap atau sepenuhnya kepada makanan buatan.

Struktur payudara

Oleh itu, hipoplasia kelenjar susu adalah peletakan atau pengembangan komponen kelenjar payudara yang tidak mencukupi, yang menampakkan dirinya dalam perubahan ukuran atau bentuknya, serta tahap penyusuan yang tidak mencukupi..

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai fisiologi payudara wanita. Dari situ anda akan belajar mengenai struktur kelenjar susu, peringkat perkembangan, penyakit dan jenis pemeriksaan.

Punca patologi

Sebab-sebab pasti untuk perkembangan kelenjar susu yang tidak lengkap belum dapat ditentukan. Pelbagai varian patologi diperhatikan, misalnya, paling sering seseorang harus menangani perkara berikut:

  • Satu payudara normal, yang lain ukurannya lebih kecil. Semasa berlakunya penyusuan, seorang wanita menyatakan bahawa pada satu kelenjar susu terdapat lebih banyak susu daripada yang lain. Oleh kerana yang terakhir mempunyai komponen kelenjar yang kurang, ia tidak mengalami pelbagai perubahan di bawah pengaruh hormon. Akibatnya, perbezaan ukuran kelenjar susu selepas akhir penyusuan menjadi lebih besar..
  • Dua payudara secara proporsional kurang berkembang: jumlahnya sedikit, pengeluaran susu di dalamnya berkurang dengan ketara.
  • Kelenjar susu tubular - sejenis hipoplasia, apabila pembentukan tisu kelenjar dari pesawat bawah dan dalam terganggu.

Kadang-kadang tidak mungkin untuk menentukan alasannya secara pasti. Yang paling mungkin adalah yang berikut:

  • Kecenderungan keturunan, mungkin berkaitan dengan kecacatan gen. Tetapi kerana masalahnya kurang difahami, seseorang hanya dapat meneka mengenainya. Amalan menunjukkan bahawa sering terdapat kes hipoplasia pada saudara terdekat, ini tidak selalu berlaku pada setiap generasi, tetapi coraknya dapat dikesan.
  • Juga, dengan latar belakang infantilisme umum (kerana kekurangan estrogen) seorang gadis, kes hipoplasia tidak jarang berlaku. Lebih-lebih lagi, semua ciri seksual sekunder kurang berkembang, mungkin terdapat masalah dengan kehamilan dan kelahiran.
  • Kadang kala hanya tisu payudara yang lemah responsif terhadap tindakan estrogen, mungkin disebabkan oleh kekurangan reseptor dalam sel. Lebih-lebih lagi, semua ciri seksual yang lain cukup berkembang.
  • Hipoplasia kelenjar susu boleh berkembang dengan latar belakang penyakit serius semasa akil baligh. Ia boleh menjadi patologi onkologi dan berjangkit (sepsis, dll.), Dishormonal dan lain-lain.

Setelah menurunkan berat badan dan hilangnya tisu adiposa pada payudara, wanita cenderung memperhatikan asimetri mereka, yang menjadi lebih jelas. Dan semasa menyusui, kelenjar susu hipoplastik tidak meningkat, sementara yang normal menjadi ukuran atau dua lebih besar.

Bagaimana ia mempengaruhi GW

Kurangnya kelenjar susu yang kurang berkembang seperti itu tidak akan memberi kesan serius terhadap penyusuan wanita. Pada prinsipnya, diagnosis hipoplasia hanya berlaku jika pengeluaran susu tidak dapat dikesan. Pilihan penyusuan susu ibu adalah seperti berikut:

  • Secara visual dan menurut data penyelidikan, perkembangan jaringan kelenjar tidak mencukupi, tetapi pengeluaran susu mencukupi, wanita itu tidak perlu memberi makan bayi dengan campuran. Hipoplasia tidak dapat disahkan dalam kes ini..
  • Anggapan dibuat mengenai kekurangan kelenjar susu. Jumlah susu yang dihasilkan dikurangkan, tetapi wanita dan bayi tidak merasakannya. Contohnya, jika bayi itu pramatang atau kerana sebab lain, dia memerlukan lebih sedikit makanan.
  • Hanya satu kelenjar susu yang berubah secara visual. Lebih-lebih lagi, perbezaan tersebut dapat ditentukan hanya setelah beberapa waktu menyusui. Wanita itu menyedari bahawa satu payudara secara praktikalnya tidak memberi susu, jadi bayi selalu menghisap yang lain. Dengan inilah dia menghubungkan perbezaan ukuran, sebenarnya, alasannya terletak pada hipoplasia payudara. Pada masa yang sama, susu boleh mencukupi untuk anak walaupun dari satu kelenjar susu, dan kadang-kadang anda masih perlu menambah campuran beberapa kali sehari.
  • Saiz payudara dikurangkan, tetapi wanita itu tidak melihat adanya perbezaan yang signifikan dalam jumlah kelenjar susu. Pengeluaran susu untuk beberapa bulan atau minggu pertama merangkumi keperluan bayi, tetapi tidak lama kemudian bekalan susu berkurang dan ini tidak dapat dicegah dengan cara apa pun. Wanita terpaksa beralih ke makanan buatan.
  • Dengan kelenjar susu yang normal atau kurang berkembang, simetri atau tidak, jumlah susu sangat kecil sejurus selepas melahirkan sehingga ibu muda harus segera memasukkan makanan formula tambahan. Pada masa yang sama, seseorang dapat menjaga penyusuannya sendiri, walaupun keuntungan daripadanya hanya melalui hubungan badan. Tetapi harus diingat bahawa walaupun sebilangan kecil susu ibu mengandungi antibodi pelindung dan bahan aktif biologi yang berguna untuk bayi..

Diagnostik

Diagnosis penyakit ini berdasarkan pemeriksaan visual, pertimbangan keluhan, dan juga dilengkapi dengan data dari kajian lain.

Selalunya, seorang wanita mengadu perkara berikut:

  • Saiz payudara yang kecil sehingga tidak perlu memakai coli, kecuali jika wanita ingin meningkatkan kelantangan secara visual.
  • Pengeluaran susu tidak mencukupi. Pada masa yang sama, bayi tidak cukup makan, yang menyebabkannya menangis.
  • Semasa menyusui, kelenjar susu berubah bentuk, ukuran, menjadi tidak proporsional.

Walau bagaimanapun, aduan sahaja tidak mencukupi; setelah diperiksa, doktor mungkin mendedahkan beberapa ciri perkembangan payudara. Selalunya, perkara berikut dijumpai:

  • payudara dikurangkan secara simetri atau tidak;
  • selalunya kelenjar berbentuk botol, dalam kes ini kita kemungkinan besar bercakap mengenai tubulariti;
  • jarak antara dua kelenjar susu agak besar;
  • zon areola dan puting boleh diperbesar, berbentuk cendawan.

Untuk diagnosis yang lebih terperinci, ultrasound digunakan. Tetapi pada masa yang sama, hanya mungkin untuk mewujudkan jumlah tisu kelenjar yang berkurang dibandingkan dengan kelenjar susu yang lain atau berkaitan dengan parameter rata-rata pada usia ini. Ultrasound tidak memungkinkan menentukan fungsi saluran dan kemampuan sel untuk menghasilkan susu, berdasarkan asas inilah patologi hanya dapat diasumsikan.

Rawatan konservatif

Beberapa kaedah yang pada pandangan pertama tidak berkaitan dengan penyakit ini tidak dapat membantu membesarkan kelenjar susu sehingga dapat mengubah persepsi mereka oleh orang lain. Kaedah-kaedah rawatan konservatif hipoplasia berikut digunakan:

  • Sekiranya wanita lain dalam keluarga menderita penyakit serupa, maka ketika sudah baligh, seorang gadis boleh dirawat dengan ubat yang selamat. Ini termasuk vitamin, terutama A, E, dan juga kontraseptif oral apabila ditunjukkan. Pelbagai kaedah herba tradisional (hop, dll.).
  • Latihan untuk menguatkan pectoralis major dan minor dapat sedikit membesarkan payudara dan mengangkatnya. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes ini tidak mencukupi..
  • Latihan untuk menguatkan otot punggung dan meluruskan postur juga dapat mengubah dada secara visual..
  • Menggunakan pakaian dalam yang akan membetulkan semua ketidaksempurnaan.
  • Kadang-kadang disarankan untuk sedikit menaikkan berat badan, terutama ketika kekurangannya. Tetapi tisu adiposa mempunyai sifat yang berbeza, jadi anda tidak boleh mengharapkan terlalu banyak.
  • Penggunaan krim, terutama krim berasaskan hormon, tidak dapat diterima walaupun popularitinya. Memang, sepanjang tempoh penggunaannya, anda dapat mencapai beberapa peningkatan kelenjar susu, tetapi ini bersifat sementara dan terbentuk kerana edema tisu. Akibatnya, wanita yang mengikuti kursus akan kembali ke keadaan sebelumnya, tetapi sering kali sudah mempunyai tanda-tanda mastopati yang jelas.

Pembedahan

Rawatan hipoplasia mamalia yang paling berkesan, walaupun trauma, adalah pembetulan pembedahan. Banyak pengalaman dalam perubatan plastik telah terkumpul di daerah ini, dan implan yang ada tahan lama dan sama sekali tidak berbahaya bagi kesihatan. Dalam kes ini, kedua-dua pembesaran dan pengurangan kelenjar susu dapat dilakukan, begitu juga dengan areola dan puting plastik, yang sering diperlukan setelah melahirkan anak dan dalam hal kelenjar susu tubular..

Dalam setiap situasi tertentu, diperlukan perundingan individu, setelah itu pakar bedah akan membuat kesimpulannya mengenai kemungkinan campur tangan tersebut.

Kontraindikasi untuk pembedahan pembetulan

Sebarang pembedahan plastik disertai dengan risiko kesihatan wanita, oleh itu, manipulasi tersebut dilakukan setelah pemeriksaan menyeluruh dan menetapkan semua kemungkinan "sudut tajam". Kontraindikasi utama untuk melakukan adalah seperti berikut:

  • selepas menyusui, sekurang-kurangnya 6 bulan mesti berlalu, tempoh ini diperlukan untuk keruntuhan saluran sepenuhnya, jika tidak, risiko komplikasi meningkat dengan ketara;
  • sebarang proses berjangkit akut atau kronik pada kelenjar susu juga tidak boleh diterima;
  • operasi dijalankan dengan berhati-hati sekiranya terdapat gangguan pembekuan darah, diabetes mellitus dan beberapa penyakit lain;
  • dengan kewaspadaan khusus, rawatan seperti itu harus dilakukan jika saudara terdekat mengalami kes barah payudara;
  • juga beberapa penyakit sistemik, seperti SLE, adalah kontraindikasi;
  • bentuk imunodefisiensi yang teruk;
  • gangguan mental;
  • sebarang tanda-tanda penyakit berjangkit akut (influenza, ARVI) untuk menangguhkan intervensi.

Kami mengesyorkan agar anda membaca artikel mengenai ptosis payudara. Dari situ anda akan belajar mengenai sebab-sebab payudara dan tahap kendur, kesan hormon, kelahiran dan penyusuan pada bentuk payudara, kaedah pembetulan.

Hipoplasia kelenjar susu adalah penyakit yang sering membawa ketidakselesaan estetik dan psikologi kepada seorang gadis, dan ini juga merupakan salah satu sebab terjadinya gangguan menyusui. Perubatan moden memberi banyak peluang untuk mengatasi keadaan ini..

Walau bagaimanapun, rawatan kekurangan kelenjar susu adalah proses individu dan agak panjang. Tetapi harus diingat bahawa dengan cara ini anda hanya dapat memperbetulkan penampilan anda, dalam kebanyakan kes mustahil untuk meningkatkan pengeluaran susu.

Kekurangannya semasa akil baligh boleh menyebabkan hipoplasia (kurang berkembang) kelenjar susu. Dan pelepasan berlebihan atau tidak rata ke dalam darah adalah penyebab mastopati.

Kelenjar susu tubular terbentuk akibat fakta bahawa tisu organ berkembang secara tidak simetri. Pertumbuhan lateral terhambat oleh kerangka tisu penghubung yang kaku.

Keadaan kelenjar susu ini adalah hasil daripada interaksi halus dan kadang-kadang bersaing dari banyak hormon yang mana sel payudara adalah "sasaran".

Punca, gejala dan rawatan hipomastia payudara

Bergantung pada ciri-ciri badan, pembentukan kelenjar susu seorang gadis bermula pada usia sekitar 9-14 tahun dan terus berkembang selama kira-kira 4 tahun.

Payudara adalah organ pembiakan yang sangat bergantung pada hormon estrogen. Bersama dengan pelbagai faktor yang berkaitan dengan keturunan, kekurangan tisu kelenjar, hipomastia mungkin dijumpai.

Sekiranya pada usia dini patologi mulai terserlah, maka langkah segera harus diambil untuk mengelakkan akibat buruk.
https://youtu.be/12Tu-1Hnc3E

Apa ini

Hipoplasia kelenjar susu (mikromastia) adalah keadaan di mana seorang wanita mempunyai kekurangan tisu kelenjar pada payudara, masing-masing, ukuran organnya kecil. Ia didiagnosis secara pasti hanya selepas mencuba penyusuan.

Biasanya, kelenjar susu terdiri daripada tisu penghubung, adiposa dan kelenjar. Dengan gabungan sebab, pembentukan komponen utama tidak lengkap berlaku. Secara visual, ini dapat menampakkan diri, tetapi juga sering seorang wanita tidak mempunyai keluhan mengenai kelenjar susu..

Diagnosis dapat disahkan sepenuhnya setelah ibu muda itu didiagnosis dengan pengeluaran susu ibu yang tidak mencukupi setelah melahirkan, yang memaksanya beralih ke makanan pelengkap atau sepenuhnya kepada makanan buatan.


Struktur payudara

Oleh itu, hipoplasia kelenjar susu adalah peletakan atau pengembangan komponen kelenjar payudara yang tidak mencukupi, yang menampakkan dirinya dalam perubahan ukuran atau bentuknya, serta tahap penyusuan yang tidak mencukupi..

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai fisiologi payudara wanita. Dari situ anda akan belajar mengenai struktur kelenjar susu, peringkat perkembangan, penyakit dan jenis pemeriksaan.

Tanda-tanda utama penyakit ini

Sekiranya seorang wanita didiagnosis dengan penyakit seperti itu, rawatan akan diperlukan. Anda tidak boleh melakukannya tanpa secara estetik. Di samping itu, kehadiran patologi seperti itu dapat menjadi dorongan bagi perkembangan masalah psikologi yang mungkin dihadapi seorang wanita dalam kehidupan seharian dan intimnya..

Seorang wanita secara bebas dapat memahami bahawa ada sesuatu yang salah dengannya kerana gejala asas seperti ini:

  • Payudara sangat kecil.
  • Tanpa kerucut payudara.
  • Asimetri dengan hipoplasia unilateral, ketika satu payudara berukuran normal, dan yang lain praktikal tidak.
  • Halo di sekitar puting lemah.
  • Dada mempunyai bentuk yang hodoh. Dia boleh kendur, melekat, puting boleh berada di sebelah.
  • Payudara berbentuk botol dengan kandungan tisu kelenjar yang rendah.
  • Jarak antara pangkal kelenjar susu lebih daripada 4 cm.
  • Ukuran payudara tetap sama, walaupun kehamilan telah berlaku.
  • Susu ibu tidak muncul dalam seminggu setelah melahirkan.

Semua simptom mikromastia ini mungkin menunjukkan masalah kelenjar lain atau sistem pembiakan wanita secara keseluruhan. Oleh itu, sekiranya terdapat ketidakselesaan atau ketidakselarasan visual dengan norma, lebih baik segera berjumpa doktor.

Punca patologi

Sebab-sebab pasti untuk perkembangan kelenjar susu yang tidak lengkap belum dapat ditentukan. Pelbagai varian patologi diperhatikan, misalnya, paling sering seseorang harus menangani perkara berikut:

  • Satu payudara normal, yang lain ukurannya lebih kecil. Semasa berlakunya penyusuan, seorang wanita menyatakan bahawa pada satu kelenjar susu terdapat lebih banyak susu daripada yang lain. Oleh kerana yang terakhir mempunyai komponen kelenjar yang kurang, ia tidak mengalami pelbagai perubahan di bawah pengaruh hormon. Akibatnya, perbezaan ukuran kelenjar susu selepas akhir penyusuan menjadi lebih besar..
  • Dua payudara secara proporsional kurang berkembang: jumlahnya sedikit, pengeluaran susu di dalamnya berkurang dengan ketara.
  • Kelenjar susu tubular - sejenis hipoplasia, apabila pembentukan tisu kelenjar dari pesawat bawah dan dalam terganggu.

Kadang-kadang tidak mungkin untuk menentukan alasannya secara pasti. Yang paling mungkin adalah yang berikut:

  • Kecenderungan keturunan, mungkin berkaitan dengan kecacatan gen. Tetapi kerana masalahnya kurang difahami, seseorang hanya dapat meneka mengenainya. Amalan menunjukkan bahawa sering terdapat kes hipoplasia pada saudara terdekat, ini tidak selalu berlaku pada setiap generasi, tetapi coraknya dapat dikesan.
  • Juga, dengan latar belakang infantilisme umum (kerana kekurangan estrogen) seorang gadis, kes hipoplasia tidak jarang berlaku. Lebih-lebih lagi, semua ciri seksual sekunder kurang berkembang, mungkin terdapat masalah dengan kehamilan dan kelahiran.
  • Kadang kala hanya tisu payudara yang lemah responsif terhadap tindakan estrogen, mungkin disebabkan oleh kekurangan reseptor dalam sel. Lebih-lebih lagi, semua ciri seksual yang lain cukup berkembang.
  • Hipoplasia kelenjar susu boleh berkembang dengan latar belakang penyakit serius semasa akil baligh. Ia boleh menjadi patologi onkologi dan berjangkit (sepsis, dll.), Dishormonal dan lain-lain.

Kadang-kadang ini juga menunjukkan bahawa hipoplasia berkembang kerana perubahan berat badan yang tajam atau selepas menyusui. Sebenarnya, proses ini tidak membawa kepada perkembangan patologi, tetapi menjadikan gambaran klinikal lebih cerah..

Setelah menurunkan berat badan dan hilangnya tisu adiposa pada payudara, wanita cenderung memperhatikan asimetri mereka, yang menjadi lebih jelas. Dan semasa menyusui, kelenjar susu hipoplastik tidak meningkat, sementara yang normal menjadi ukuran atau dua lebih besar.

Hipoplasia payudara (mikromastia): apabila saiznya penting

Terdapat banyak sebab bagi seorang wanita untuk tidak berpuas hati dengan payudaranya. Ini adalah asimetri yang ketara, dan tanda-tanda pertama kendur, dan bentuk yang tidak sempurna. Tetapi yang paling penting, separuh manusia yang cantik secara semula jadi bimbang tentang ukurannya.

Hipoplasia kelenjar susu (micromastia, hypomastia) adalah kekurangan tisu kelenjar yang kurang berkembang, akibatnya payudara kelihatan kecil berbanding dengan badan. Dan kita tidak membicarakan "buruk yang kuat": dalam beberapa kes, seorang gadis dengan masalah yang sama pada akhir akil baligh bahkan tidak perlu memakai coli.

Apakah sebab-sebab kecacatan ini? Adakah berbahaya untuk kesihatan, adakah ia mempengaruhi kemampuan untuk menyusu dan apa yang harus dilakukan rawatannya? Adakah mungkin dilakukan tanpa pembedahan dan menyelesaikan masalah di rumah? TecRussia.ru memberitahu secara terperinci

Breast Bagaimana payudara wanita berkembang secara normal?

Pertumbuhan kelenjar susu bermula pada kanak-kanak perempuan pada usia 10-11 tahun. Pada masa inilah tahap estrogen dalam badan meningkat, yang bertanggungjawab untuk pembentukan ciri seksual sekunder. Akibatnya, tisu kelenjar yang bergantung pada hormon mula meningkat secara aktif dalam jumlah. Pada masa yang sama, jumlah tisu adiposa dan penghubung meningkat, tetapi "sumbangan" mereka terhadap ukuran payudara keseluruhannya jauh lebih sedikit.

Bukan sahaja volume payudara berubah, tetapi juga penampilan puting, yang pada awalnya mempunyai warna merah jambu dan kemudian berubah menjadi coklat gelap. Semua proses ini dapat disertai dengan beberapa gejala yang tidak menyenangkan, seperti sakit berulang yang berkaitan dengan permulaan haid..

Menjelang usia 16-18 tahun, pembentukan payudara wanita hampir selesai. Tahap penting seterusnya berlaku semasa kehamilan dan menyusui, apabila kelenjar susu dapat meningkat dengan ketara. Namun, setelah penyusuan susu ibu dihentikan, mereka biasanya kembali ke ukuran sebelumnya. Semasa menopaus, jumlah tisu kelenjar berkurang, tetapi secara selari digantikan oleh lapisan lemak, dan perubahan tajam dalam ukuran payudara tidak berlaku. Tetapi, kerana ketumpatan lemak sangat kecil, bentuk payudara berubah: muncul ptosis dan keperitan.

↑ Apa yang boleh berlaku? Punca dan gejala utama mikromastia

Menurut ICD-10, hipoplasia mamalia mempunyai kod Q83.8 dan dianggap sebagai anomali kongenital. Maksudnya, ini bukan penyakit, tetapi ciri perkembangan individu yang tidak mempengaruhi kesihatan dan fungsi pembiakan. Doktor percaya bahawa faktor berikut menyebabkan kemunculannya:

  • keturunan (kecenderungan genetik), apabila semua atau sebahagian besar saudara darah juga mempunyai ukuran payudara kecil;
  • infantilisasi umum seorang wanita - perkembangan semua ciri seksual sekunder;
  • reaksi tisu kelenjar yang lemah secara individu terhadap rangsangan estrogen - dalam kes ini, masalahnya hanya mempengaruhi payudara, sementara ciri-ciri seksual sekunder yang lain dinyatakan secara normal.
  • gangguan hormon akibat tumor dan neoplasma lain - ada kes apabila nevus besar menjadi penyebabnya - serta penyakit akut dan kronik, kesan toksik dari pelbagai bahan. Di sini kecacatan tidak lagi kongenital, tetapi diperoleh dan dianggap sebagai gejala atau akibat penyakit yang mendasari.

Selalunya, dengan hipoplasia, kedua-dua kelenjar berkurang dengan ketara, tetapi kadang-kadang hanya salah satu dari mereka yang ketinggalan dalam perkembangannya. Selain itu, kekurangan tisu kadang-kadang tidak sekata: hanya dilokalisasi pada salah satu tiang atau di satu sisi (ini juga termasuk payudara tubular). Adalah mungkin untuk akhirnya mendiagnosis kehadiran dan keparahan masalah tidak lebih awal dari 16-17 tahun, setelah pemeriksaan komprehensif oleh pakar mamologi.

Foto 1 - inilah rupa hipoplasia kelenjar susu:

↑ Hipoplasia dan penyusuan susu ibu

Bentuk dan saiz payudara wanita tidak mempengaruhi keupayaan untuk menyusu dengan cara apa pun. Sebagai peraturan, walaupun sebilangan kecil tisu kelenjar menghasilkan susu yang mencukupi. Anda boleh mendapatkan banyak maklumat di Internet, terutamanya dalam bentuk cerita dari pengalaman peribadi, ketika ibu dengan mikromastia mempunyai masalah tertentu dengan hepatitis B. Tetapi masalah serupa sering berlaku pada wanita tanpa tanda-tanda hipoplasia..

  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya payudara kecil dan tidak membesar?
  • Kes-kes mamoplasti yang sukar: ukuran kecil awal, asimetri, ptosis. Ulasan gambar

Tidak ada korelasi yang ketat di sini dan doktor pasti bahawa ini bukan mengenai nuansa struktur payudara, tetapi mengenai organisasi proses penyusuan dan ciri-ciri individu tubuh secara keseluruhan. Kesukaran sebenar boleh timbul hanya jika tidak terdapat kelenjar susu (aplasia), tetapi patologi ini sangat jarang berlaku, secara literal dalam kes terpencil.

↑ Benarkah payudara seperti ini tidak terdedah kepada ptosis?

Adalah logik bahawa bust besar tenggelam dan berubah bentuk lebih cepat daripada miniatur. Sekurang-kurangnya secara lahiriah, akan lebih ketara. Tetapi dalam kes mikomastia, perubahan seperti itu tidak dapat dielakkan. Mereka mempercepat serangan mereka lebih banyak lagi:

  • penurunan berat badan yang tajam dan ketara;
  • turun naik berat badan yang kerap, ketika tempoh penurunan berat badan digantikan dengan kenaikan berat badan;
  • akhir penyusuan susu ibu;
  • kecenderungan genetik.

Ciri khas ptosis dalam kombinasi dengan hipoplasia kelenjar susu adalah bahawa payudara tidak kendur sehingga menjadi lebih rata, tisu-tisu itu lembik, dan puting jatuh.

↑ Rawatan dengan hormon dan cara lain untuk membetulkan mikromastia tanpa pembedahan

Hipomastia kongenital tidak memerlukan perhatian perubatan, tetapi payudara yang kurang berkembang kelihatan tidak menarik dan, sebagai peraturan, membawa ketidakselesaan psikologi tertentu kepada pemiliknya. Apa yang boleh dibuat?

  • Langkah pertama adalah menjalani pemeriksaan oleh pakar mamologi dan ahli endokrinologi untuk menentukan secara tepat penyebab kecacatan: pada peringkat ini, misalnya, tumor atau penyakit sistemik yang memerlukan campur tangan pakar khusus dapat dikenal pasti.
  • Sekiranya semuanya sesuai dengan kesihatan dan masalahnya disebabkan oleh keturunan / genetik semata-mata, anda boleh mula bekerja secara langsung dengan jumlah payudara. Pendekatannya boleh berbeza, pilihan kaedah pembetulan yang paling sesuai ditentukan oleh usia pesakit, keadaan sistem endokrinnya, keinginan mengenai hasil masa depan.

Kaedah bukan pembedahan utama dan paling berkesan adalah rawatan hormon. Tetapi disarankan untuk menggunakannya hanya pada usia muda, ketika pembentukan kelenjar susu belum selesai. Tidak ada preskripsi umum di sini, ubat-ubatan dan rejimennya ditetapkan oleh ahli endokrinologi berdasarkan ciri-ciri individu pesakit. Pada masa yang sama, terapi seperti itu dilakukan dengan sangat berhati-hati dan berhemah, kerana kemungkinan komplikasi tinggi..

  • Dalam beberapa kes, sedikit pembesaran payudara dapat dilihat sebagai tindak balas pengambilan pil kontraseptif. Walau bagaimanapun, perubahan seperti itu tidak stabil, dan banyak kesan sampingan menjadikan kaedah "rawatan" ini tidak dapat diterima..

Terdapat kaedah lain yang popular, tetapi sebahagian besarnya, boleh dipersoalkan untuk membetulkan ukuran payudara tanpa pembedahan. Keberkesanannya berbeza dari hasil positif yang tidak dapat diekspresikan hingga membahayakan kesihatan, tetapi, sayangnya, tidak ada pilihan yang dapat membantu dengan hipoplasia kelenjar susu yang sangat ketara:

Foto 2 - mikromastia di kedua dan satu sisi (asimetri):
JalanApakah intipati?
Latihan untuk otot-otot dadaOtot utama dan minor pectoralis mempunyai jumlah tertentu, yang bergantung pada tahap latihan wanita tersebut. Sedikit "memompa" mereka, anda dapat membuat payudara lebih besar secara visual, dan secara umum, bermain sukan tidak membahayakan sesiapa pun. Sudah tentu, ia tidak akan berfungsi untuk meningkatkan ukuran dari sifar menjadi "pepejal C" dengan latihan sahaja, tetapi akan ada kesan tertentu.
Membangunkan postur badan yang betulBerjalan dengan punggung lurus dan bahu yang diluruskan membolehkan anda mengangkat payudara dan memberi tumpuan kepadanya. Bagi mereka yang selalu membongkok, walaupun payudara besar kelihatan tidak ekspresif, dan kemungkinan terkulainya cepat dan pramatang meningkat berkali-kali.
Krim "untuk pembesaran payudara"Kesannya bergantung pada bahan aktif tertentu. Paling baik, ini adalah kesan tonik pada kulit, penghidratan dan pemakanan tambahan, yang, tentu saja, akan bermanfaat dan bahkan dapat membantu sebagai pencegahan ptosis, tetapi anda tidak perlu menunggu peningkatan jumlah yang ajaib. Terdapat juga agen pemanasan - selepas itu, payudara sebentar (hanya beberapa jam) dan ukurannya sedikit meningkat kerana rangsangan peredaran darah. Pilihan terburuk adalah salap hormon, yang menyebabkan pembengkakan kelenjar susu sementara, dan pada masa yang sama membawa sejumlah besar "kesan sampingan", hingga masalah umum dengan kesuburan.
Penambahan berat badanPeningkatan berat badan dijamin dapat meningkatkan ukuran kelenjar susu kerana pertumbuhan tisu adiposa. Walau bagaimanapun, di sini juga, model ukuran tambah masa depan mungkin kecewa. Lemak tidak mempunyai ketumpatan yang diperlukan untuk membuat payudara menjadi subur, jadi, kemungkinan besar, payudara, walaupun akan tumbuh, akhirnya akan kehilangan bentuknya. Dan jika anda mendapat jisim terlalu cepat, terdapat risiko stretch mark yang tinggi..
Linen khasBra dengan sisipan busa dan silikon, serta korset boleh digunakan. Yang terakhir betul postur dan menjadikan pinggang lebih sempit, yang membolehkan anda mengembang dada secara visual.
Cara "Rakyat"Kerucut hop, pelbagai kompres, daun kubis putih, yodium, kaleng dan cara improvisasi lain... Satu-satunya kelebihan "terapi" ini adalah perasaan terkawal sementara. Namun, baik masa yang dihabiskan atau ketidakselesaan melakukan pelbagai manipulasi memberikan hasil yang diharapkan. Lebih-lebih lagi, banyak kaedah untuk mempengaruhi dada boleh membawa akibat yang menyedihkan: luka bakar kimia, kehilangan keanjalan kulit, kemunculan rangkaian vaskular dan juga pengembangan mastopati..

↑ Bagaimana pakar bedah plastik akan membantu?

Pakar perubatan estetik pasti: jika terapi hormon tidak sesuai atau tidak memberikan hasil yang diinginkan, maka satu-satunya cara yang mungkin untuk membetulkan mikromastia adalah pembedahan. Berita baiknya adalah bahawa kaedah invasif minimal sering dapat dikeluarkan, kadang-kadang walaupun tanpa anestesia umum:

  • Pembesaran payudara dengan pengisi atau lemak autologous

Salah satu kawasan mamoplasti yang paling popular dan kontroversial. Ini menyiratkan pengenalan pelbagai pengisi ke kawasan bust, yang menambah kelantangan dan bentuk. Pada mulanya, gel yang tidak dapat diserap berasaskan silikon digunakan untuk tujuan ini, tetapi kini ia dilarang secara rasmi di Rusia dan kebanyakan negara di dunia kerana sebilangan besar komplikasi. Tidak lama kemudian, ubat berdasarkan asid hyaluronik Macroline muncul, yang memungkinkan untuk meningkatkan payudara dengan ukuran 1-1.5. Tetapi ada masalah dengannya juga. Pertama, dengan harga yang cukup tinggi, hasilnya hanya cukup untuk sedikit lebih dari 1 tahun. Dan kedua, sebilangan besar "kesan sampingan" dikenal pasti, termasuk kesukaran dengan ultrasound kelenjar susu berikutnya. Oleh itu, majoriti pakar domestik telah menolak untuk menggunakannya..

Tetapi peningkatan lemak sendiri (lipofilling) dianggap sebagai kaedah yang betul-betul berkesan dan selamat untuk membetulkan hipoplasia payudara. Prosedurnya adalah pemindahan sel-sel lemak ke kawasan dada, yang diambil dari kaki, perut atau punggung. Lama kelamaan, cantuman seperti ini berakar dan membentuk jumlah tambahan - tetapi tidak lebih dari 1-1.5 ukuran.

Terdapat juga masalah di sini: tidak semua sel yang ditransplantasikan berakar di tempat baru, tidak selalu mungkin untuk memperbaiki kecacatan kompleks pada bentuk payudara dengan cara ini, dan kos prosedurnya setanding dengan operasi penuh untuk memasang implan. Tetapi bagi mereka yang belum bersedia untuk "berada di bawah pisau bedah" atau mempunyai kontraindikasi langsung untuk ini, pilihan ini akan optimum. Untuk perinciannya, lihat artikel "Lipofilling Payudara".

  • Pembesaran payudara dengan implan

Dengan bantuan operasi ini, anda bukan sahaja dapat memperoleh jumlah yang diinginkan, tetapi juga dapat menghilangkan hampir semua kecacatan pada struktur dan bentuk payudara, termasuk asimetri yang ketara, tahap ptosis ringan dan juga tubulariti. Nuansa utama yang perlu anda tentukan semasa berunding dengan pakar bedah yang dipilih adalah ukuran dan bentuk implan, serta jenis akses (mis. Bagaimana tepatnya sayatan akan dibuat).

Foto 3 - sebelum dan selepas pemindahan sel lemak dengan ukuran payudara awal yang sangat kecil:

Hasil yang diperoleh dalam teori disimpan seumur hidup, tetapi dalam praktiknya - selama 10-15 tahun, selepas itu endoprosthesis yang dipasang perlu diubah. Terdapat juga kelemahan utama ciri campur tangan pembedahan: anestesia umum, tempoh pemulihan, kemungkinan komplikasi (salah satu yang paling tidak menyenangkan adalah kontraktur kapsul) dan harganya yang agak tinggi. Di samping itu, penting untuk memahami bahawa tidak mungkin membuat sepertiga dari ukuran sifar dan tidak lagi berfungsi - secara teorinya adalah mungkin untuk meletakkan implan sebegitu besar, tetapi pada masa akan datang kontur dan terasa baik di bawah kulit, yang akan merosakkan keseluruhan kesan estetik. Walaupun begitu, hari ini, endoprosthetics payudara adalah kaedah yang paling serba boleh dan berkesan untuk membetulkan kelenjar susu dan bagi mereka yang ingin melupakan hipoplasia sekali dan selamanya, pilihan ini adalah pilihan terbaik..

Bagaimana ia mempengaruhi GW

Kurangnya kelenjar susu yang kurang berkembang seperti itu tidak akan memberi kesan serius terhadap penyusuan wanita. Pada prinsipnya, diagnosis hipoplasia hanya berlaku jika pengeluaran susu tidak dapat dikesan. Pilihan penyusuan susu ibu adalah seperti berikut:

  • Secara visual dan menurut data penyelidikan, perkembangan jaringan kelenjar tidak mencukupi, tetapi pengeluaran susu mencukupi, wanita itu tidak perlu memberi makan bayi dengan campuran. Hipoplasia tidak dapat disahkan dalam kes ini..
  • Anggapan dibuat mengenai kekurangan kelenjar susu. Jumlah susu yang dihasilkan dikurangkan, tetapi wanita dan bayi tidak merasakannya. Contohnya, jika bayi itu pramatang atau kerana sebab lain, dia memerlukan lebih sedikit makanan.
  • Hanya satu kelenjar susu yang berubah secara visual. Lebih-lebih lagi, perbezaan tersebut dapat ditentukan hanya setelah beberapa waktu menyusui. Wanita itu menyedari bahawa satu payudara secara praktikalnya tidak memberi susu, jadi bayi selalu menghisap yang lain. Dengan inilah dia menghubungkan perbezaan ukuran, sebenarnya, alasannya terletak pada hipoplasia payudara. Pada masa yang sama, susu boleh mencukupi untuk anak walaupun dari satu kelenjar susu, dan kadang-kadang anda masih perlu menambah campuran beberapa kali sehari.
  • Saiz payudara dikurangkan, tetapi wanita itu tidak melihat adanya perbezaan yang signifikan dalam jumlah kelenjar susu. Pengeluaran susu untuk beberapa bulan atau minggu pertama merangkumi keperluan bayi, tetapi tidak lama kemudian bekalan susu berkurang dan ini tidak dapat dicegah dengan cara apa pun. Wanita terpaksa beralih ke makanan buatan.
  • Dengan kelenjar susu yang normal atau kurang berkembang, simetri atau tidak, jumlah susu sangat kecil sejurus selepas melahirkan sehingga ibu muda harus segera memasukkan makanan formula tambahan. Pada masa yang sama, seseorang dapat menjaga penyusuannya sendiri, walaupun keuntungan daripadanya hanya melalui hubungan badan. Tetapi harus diingat bahawa walaupun sebilangan kecil susu ibu mengandungi antibodi pelindung dan bahan aktif biologi yang berguna untuk bayi..

Faktor yang menentukan pertumbuhan

Hormon memainkan peranan utama dalam perkembangan payudara. Dengan bermulanya akil baligh, pengeluaran estrogen meningkat. Mereka merangsang:

  • pertumbuhan sel kelenjar;
  • peningkatan panjang dan bilangan saluran;
  • hipertropi tisu stroma.

Progesteron menghalang tindakan percambahan estrogen, yang mendorong pertumbuhan tisu kelenjar, bilangan alveoli dan reseptor untuk hormon lain dalam sel. Oleh itu, bukan jumlah hormon seks yang penting, tetapi nisbahnya.

Kesan tambahan diberikan oleh hormon tiroid, yang mengatur metabolisme lemak, protein dan karbohidrat, kepekatan prolaktin, kortikosteroid.

Isipadu juga bergantung pada jumlah lapisan lemak, keadaan sistem bekalan darah. Ukuran tisu otot yang terletak di bawah kelenjar susu mungkin tidak memberi kesan yang ketara. Pada wanita yang sangat terlatih, otot pektal dapat sedikit mengangkat kelenjar..

Diagnostik

Diagnosis penyakit ini berdasarkan pemeriksaan visual, pertimbangan keluhan, dan juga dilengkapi dengan data dari kajian lain.

Adalah mungkin untuk menunjukkan hipoplasia kelenjar susu hanya setelah selesai akil baligh, tetapi dengan permulaan pertumbuhan payudara, patologi ini dapat diandaikan dan rawatan pencegahan dilakukan. Walaupun keberkesanannya diragukan.

Selalunya, seorang wanita mengadu perkara berikut:

  • Saiz payudara yang kecil sehingga tidak perlu memakai coli, kecuali jika wanita ingin meningkatkan kelantangan secara visual.
  • Pengeluaran susu tidak mencukupi. Pada masa yang sama, bayi tidak cukup makan, yang menyebabkannya menangis.
  • Semasa menyusui, kelenjar susu berubah bentuk, ukuran, menjadi tidak proporsional.

Walau bagaimanapun, aduan sahaja tidak mencukupi; setelah diperiksa, doktor mungkin mendedahkan beberapa ciri perkembangan payudara. Selalunya, perkara berikut dijumpai:

  • payudara dikurangkan secara simetri atau tidak;
  • selalunya kelenjar berbentuk botol, dalam kes ini kita kemungkinan besar bercakap mengenai tubulariti;
  • jarak antara dua kelenjar susu agak besar;
  • zon areola dan puting boleh diperbesar, berbentuk cendawan.

Untuk diagnosis yang lebih terperinci, ultrasound digunakan. Tetapi pada masa yang sama, hanya mungkin untuk mewujudkan jumlah tisu kelenjar yang berkurang dibandingkan dengan kelenjar susu yang lain atau berkaitan dengan parameter rata-rata pada usia ini. Ultrasound tidak memungkinkan menentukan fungsi saluran dan kemampuan sel untuk menghasilkan susu, berdasarkan asas inilah patologi hanya dapat diasumsikan.

Bagaimana payudara wanita terbentuk secara normal

Tetapi pertama - mengenai perkembangan payudara wanita, sehingga kemudian anda dapat membincangkannya "di bawah...". Pada awal akil baligh (iaitu usia permulaan akil baligh) hormon yang disebut estrogen dihasilkan secara aktif, yang bertanggungjawab untuk:

  • Pertumbuhan sel payudara
  • Peningkatan panjang saluran di dalamnya dan bilangannya
  • Pertumbuhan tisu stroma yang luar biasa, iaitu tisu (terutamanya tisu penghubung) yang membentuk "kerangka" payudara wanita. Keadaan tisu stroma pada masa akan datang bergantung pada keanjalannya, kemampuan untuk menahan kendur seiring bertambahnya usia.

Hormon progesteron menghalang percambahan (iaitu pertumbuhan cepat sel-sel penghubung dan tisu lain yang membentuk payudara wanita). Jadi dalam pembentukan payudara, dalam pertumbuhannya ke ukuran yang dapat diterima oleh seorang wanita, bukan jumlah estrogen atau progesteron yang penting, tetapi nisbahnya. Dengan berinteraksi, mereka memulakan dan kemudian menghentikan pertumbuhan kelenjar susu pada waktunya. Permulaan proses ini jatuh pada 9-10-11 tahun kehidupan gadis-gadis. Dan berakhir pada gadis berusia 18-19 tahun.

Mereka mengatakan bahawa seorang gadis boleh menghidap hipomastia hanya jika ukurannya disebut "sifar". Dan ia ditakrifkan secara sederhana:

Foto 4 - hasil pembetulan hipoplasia sederhana dengan implan:
Perbezaan antara mengukur pita pengukur di bawah dada dan mengukurnya pada titik ekstrim yang menonjolSaiz
10-11
12-131
14-152
16-173
18-194
20-22lima
23-256
26-286+

Kurangkan yang pertama dari pengukuran kedua - dan anda akan mendapat nombor ukuran payudara.

Ini mengenai norma. Sekarang mari kita jelaskan mengapa dan bagaimana hipomastia berlaku..

Rawatan konservatif

Beberapa kaedah yang pada pandangan pertama tidak berkaitan dengan penyakit ini tidak dapat membantu membesarkan kelenjar susu sehingga dapat mengubah persepsi mereka oleh orang lain. Kaedah-kaedah rawatan konservatif hipoplasia berikut digunakan:

  • Sekiranya wanita lain dalam keluarga menderita penyakit serupa, maka ketika sudah baligh, seorang gadis boleh dirawat dengan ubat yang selamat. Ini termasuk vitamin, terutama A, E, dan juga kontraseptif oral apabila ditunjukkan. Pelbagai kaedah herba tradisional (hop, dll.).
  • Latihan untuk menguatkan pectoralis major dan minor dapat sedikit membesarkan payudara dan mengangkatnya. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes ini tidak mencukupi..
  • Latihan untuk menguatkan otot punggung dan meluruskan postur juga dapat mengubah dada secara visual..
  • Menggunakan pakaian dalam yang akan membetulkan semua ketidaksempurnaan.
  • Kadang-kadang disarankan untuk sedikit menaikkan berat badan, terutama ketika kekurangannya. Tetapi tisu adiposa mempunyai sifat yang berbeza, jadi anda tidak boleh mengharapkan terlalu banyak.
  • Penggunaan krim, terutama krim berasaskan hormon, tidak dapat diterima walaupun popularitinya. Memang, sepanjang tempoh penggunaannya, anda dapat mencapai beberapa peningkatan kelenjar susu, tetapi ini bersifat sementara dan terbentuk kerana edema tisu. Akibatnya, wanita yang mengikuti kursus akan kembali ke keadaan sebelumnya, tetapi sering kali sudah mempunyai tanda-tanda mastopati yang jelas.

Hypomastia dan ciri penyusuan

https://youtu.be/L9qxwsgll-s
Sekiranya terdapat sebarang jenis mikromastia, seorang wanita mungkin mengalami kesukaran untuk menyusu. Masalah laktasi berpunca daripada ketidakupayaan saluran laktiferus untuk menghasilkan susu sepenuhnya.

  • Sekiranya seorang ibu muda mengalami hipoplasia sepihak, maka proses pembentukan cecair susu akan diperhatikan hanya pada payudara yang sihat.
  • Dengan patologi bilateral hepatitis B adalah mustahil, memberi makan anak dilakukan dengan campuran buatan.

Walau bagaimanapun, sebilangan pakar mempunyai pendapat yang berbeza. Mereka percaya bahawa bentuk dan ukuran payudara tidak mempengaruhi kemampuan wanita untuk memberi makan anak, kerana walaupun terdapat sedikit tisu kelenjar cukup untuk menghasilkan jumlah susu yang diperlukan. Doktor yakin bahawa bukan ukuran dan ciri struktur payudara yang penting, tetapi proses penyusuan bayi yang dirancang dengan betul dan beberapa nuansa individu mengenai keadaan umum badan.

Kesukaran sebenar timbul dengan aplasia (ketiadaan mutlak kelenjar susu), namun penyakit ini sangat jarang berlaku dan didiagnosis dalam keadaan terpencil.

Bagi wanita menyusui yang berpendapat bahawa mereka tidak mempunyai cukup susu kerana hipoplasia, doktor mengesyorkan untuk meningkatkan pengeluarannya:

  1. Makan sekurang-kurangnya 100 gram protein setiap hari (daging tanpa lemak, ikan, dan telur).
  2. Ambil susu dan produk tenusu setiap hari.
  3. Menu harus mengandungi krim masam, sayur-sayuran dan mentega.
  4. Buah-buahan dan sayur-sayuran juga mesti ada di menu ibu muda.
  5. Sekiranya bayi tidak mengalami alahan, sedikit jem atau madu boleh dimasukkan ke dalam diet wanita.

Pembedahan

Rawatan hipoplasia mamalia yang paling berkesan, walaupun trauma, adalah pembetulan pembedahan. Banyak pengalaman dalam perubatan plastik telah terkumpul di daerah ini, dan implan yang ada tahan lama dan sama sekali tidak berbahaya bagi kesihatan. Dalam kes ini, kedua-dua pembesaran dan pengurangan kelenjar susu dapat dilakukan, begitu juga dengan areola dan puting plastik, yang sering diperlukan setelah melahirkan anak dan dalam hal kelenjar susu tubular..

Selain implan, pembetulan payudara menggunakan tisu adiposa anda sendiri - lipofilling mungkin dilakukan. Dalam kes ini, pembedahan sedot lemak dan plastik payudara dilakukan secara serentak.

Dalam setiap situasi tertentu, diperlukan perundingan individu, setelah itu pakar bedah akan membuat kesimpulannya mengenai kemungkinan campur tangan tersebut.