Hipotiroidisme dan HV

Semasa mengandung, saya didiagnosis menderita hipotiroidisme primer, maka TTG adalah sekitar 5. Saya mengambil Eutirox 25 sepanjang kehamilan, kemudian 50 - hanya pada akhir kehamilan TTG kembali normal. Setelah melahirkan, dia sering lupa mengambil hormon, lalu dia menyerah sepenuhnya. Ia mengambil masa 9 bulan selepas kelahiran, ketika saya akhirnya sampai di klinik, menjalani ujian dan mendapatkan rawatan kepada ahli endokrinologi. TTG sekarang lebih daripada 9. Doktor menetapkan Eutirox 50. Dan entah bagaimana saya terlupa untuk bertanya sama ada kemungkinan untuk menyusu semasa mengambil ubat ini. Gadis-gadis yang mempunyai penyakit yang sama, sila balas.

Hipotiroidisme semasa memberi makan

Soalan utama terdengar seperti ini: jika, bagaimanapun, hipotiroidisme saya terhadap latar belakang rawatan dengan homeopati (saya belum menggunakan terapi penggantian hormon tradisional) tidak sesuai dengan norma relatif, adakah peluang untuk menubuhkan GV dalam penyakit ini agar tidak menggunakan campuran? Mungkin ada beberapa perkara yang saya tidak tahu? Tolong bantu dengan nasihat, sekiranya ada yang menolong. (Saya tahu apa ancaman hipotiroidisme tanpa pampasan, tetapi secara amnya tidak dikompensasi, dan TSH sedikit lebih tinggi daripada biasa - ini masih merupakan perkara yang berbeza menurut pendapat doktor - ini adalah jika kita bercakap tentang potensi masalah pada janin, tetapi bahkan sedikit peningkatan TSH mempengaruhi GV, seperti yang saya faham, Adakah saya betul? Menurunkan TSH ke tahap yang selamat untuk janin, tidak ada keraguan, ia akan berlaku, tetapi untuk HB normal - ada keraguan, bagaimanapun, badan adalah perkara yang halus, dan menjatuhkan hormon mungkin tidak mencukupi.)


Situasinya adalah seperti ini: dia hamil pada tahun 2010 (sudah mengalami hipotiroidisme subklinikal yang tidak didiagnosis), pada dexamethasone (ketika itu pakar sakit puan baru saja mengungkapkan 17-OH-progesteron dengan kuat, jauh lebih tinggi daripada norma (5.4 pada masa itu), TSH adalah 4.3. Dia (doktor - pakar sakit puan) membuat ramalan mengenai kemungkinan penyebabnya, tetapi tidak ada yang dapat disahkan). Dia secara praktikal tidak dapat menyusui - terdapat bencana kekurangan susu sejak awal, dan saya merasakan bahawa saya hampir tidak dapat menyeret kaki saya. Berjuang untuk GV tulen hingga 5 bulan, tetapi tidak berjaya, beralih ke SV, tetapi payudara memberikan bulan hingga ke-9 pada waktu malam.

Beberapa fakta mengenai hormon:

TSH sepanjang masa selepas kelahiran pertama dan SM. adalah 4-4.3, mereka mengatakan bahawa kelebihan itu tidak kritikal, sementara diasingkan, iaitu T3-T4 cukup dalam kerangka kerja.
Sebulan yang lalu saya mengambil TSH dan T3-T4 lagi, akibatnya, TSH sekali lagi (masih) 4.3, dua yang lain berada dalam had normal.

Tetapi semalam saya lulus TSH sekali lagi seperti yang ditentukan oleh homeopati, hari ini saya mendapat tahu bahawa dia melonjak hingga 8 tahun, pergi ke janji temu, minum ubat, setuju untuk memantau tahap TSH 2 minggu sekali, tetapi peningkatan, begitulah. penurunan TSH, kata doktor, akan bermula dengan suntikan pertama, iaitu. dari hari ini.

Sekarang dia mengandung yang kedua. Istilahnya pendek, tetapi anak itu "ternyata" sebelum rencananya, dengan latar belakang rawatan dengan persiapan homeopati (dia merawat anovulasi, radang tiub dan "menghidupkan" satu ovari, saya tidak menyangka bahawa homeopati dapat membantu dengan cepat). Sejak hari-hari pertama saya tahu bahawa saya hamil, kerana selari dengan folikulogenesis kawalan.
Sembunyikan

Sekarang saya terus merawat hipotiroidisme dengan homeopati, doktor membuat ramalan positif mengenai kemungkinan hepatitis B, mengatakan bahawa semuanya akan berjalan lancar, berbeza dengan keadaan dengan yang pertama, kerana walaupun rawatan tidak lengkap sebelum kehamilan, homeopati semasa kehamilan bukanlah satu kontraindikasi untuk rawatan banyak perkara, dan khususnya hipotiroidisme. Mereka. Saya masih memperlakukannya, hanya dengan kaedah yang tidak konvensional.

Saya memberikan suntikan dan minum butiran, kami telah lama diperhatikan oleh seluruh keluarga doktor ini, saya baru sahaja bertemu dengannya setahun selepas kelahiran anak pertama saya. Homeopati syarikat Itali OTI.


Terima kasih terlebih dahulu,
Natalia.

Terakhir diedit oleh Koricia (Rabu 16 Jan 2013 14:38), disunting sebanyak 10 kali

untuk kembali ke permulaan

Galina Eltonskaya
Perunding

Di laman web sejak 15.01.04
Catatan: 2292
Dalam buku harian: 1
Lokasi: Novosibirsk, RUMAH MAMIN, http://vk.com/mamin_ dom

Dihantar: Rab 16 Jan 2013 23:22
Natalia, selamat petang!

1. Sebagai perunding laktasi, saya akan segera bertanya kepada anda - untuk alasan apa suplemen formula diperkenalkan? Saya tahu pasti bahawa dalam 95% kes makanan tambahan diperkenalkan secara tidak masuk akal. Kami mempunyai ibu menyusu dengan hipotiroidisme dan penyusuan penuh. Tetapi kebanyakan mereka menggunakan tiroksin. Mereka. dalam praktik kita, kita menghadapi hipotiroidisme, lebih baik, dengan risiko untuk kesihatan anak daripada dengan kekurangan penyusuan.

Kami, sebagai perunding, dapat membantu untuk mengecualikan makanan tambahan yang tidak masuk akal dan untuk memperbaiki hubungan anda dengan anak anda seaman mungkin..


2. Sebagai orang yang mempunyai "perubatan yang belum selesai" saya akan mengatakan bahawa jika hormon TSH lebih daripada 4x, maka doktor bukan homeopati pasti akan menetapkan l-tiroksin, terutamanya semasa kehamilan. Semua janji dibuat dari sudut pandang mencegah gangguan pada anak, dan bukan untuk menyusui sepenuhnya. Mereka. TIDAK ada kaitan langsung dengan penyusuan.

Tetapi gangguan kelenjar tiroid secara teorinya dapat merobohkan seluruh sistem hormon, dan kelenjar pituitari (menghasilkan prolaktin) juga dapat menyerang. Kemudian, secara teorinya, menghisap yang kerap tidak akan meningkatkan prolaktin. Mengapa secara teori? Kerana semasa kita menemui kes seperti itu.

Sekiranya homeopath anda mengatakan bahawa ia akan berjaya, itu bagus. Nampaknya, ada dinamika, dan gambaran umum mengenai tingkah laku GE organisma agak dapat diramalkan..


3. Sebagai ahli psikologi pemula, saya akan menambah bahawa pada tahap mental, gangguan tiroid dikaitkan dengan unjuran cinta dalam keluarga (hubungan anda dengan ibu anda). Mereka. itu adalah rasa tidak selamat. Anda boleh dan harus bekerja dengan ini. Di sini saya dapat memberi nasihat kepada siapa yang harus dihubungi. Sudah masuk PM.

untuk kembali ke permulaan Koricia
Gred pertama suku kedua

Di laman web sejak 24.09.10
Catatan: 819
Dalam buku harian: 1
Lokasi: Novosibirsk

Dihantar: Kam 17 Jan 2013 16:29
Selamat petang, Galina, terima kasih atas jawapannya.

1) Makanan pelengkap diperkenalkan untuk kombinasi sebab, terutamanya kerana anak itu tidak banyak menulis (saya tidak ingat jumlahnya dengan tepat, tetapi sebenarnya sangat sedikit, kira-kira 6-7 kali) dan pada akhir bulan kedua, jeritan menjadi tidak tertahankan, mula menjerit dengan sangat teruk pada payudara, ketika payudara sudah "kosong", dan tidak ada cukup susu dari mereka berdua walaupun untuk satu kali makan (mereka menganalisis susu untuk flora, glukosa dan petunjuk lain, semuanya normal). Mereka. menghisap selama 10-15 minit maksimum, maka ia dapat dilihat di pipi dan didengar oleh suara bahawa menghisap-menelan aktif sudah berakhir. Dia menghisap sebentar, kemudian bermain muslihat, lalu membuang payudaranya. Saya memberikannya, menghisap dan menakutkan lagi. Ini boleh berlaku untuk masa yang lama. Dan yang paling teruk ialah dia menjerit hampir sepanjang masa. Semuanya berlangsung hingga 3 bulan, saya mencuba mendapatkannya dengan pam payudara, kerana kebetulan saya sangat psikotik sehingga saya menolak untuk mengambil payudara sama sekali. Jumlah lampiran, tidur bersama, makan malam - semua ini berlaku. Dummy itu sudah berusia sekitar 7 bulan, ketika gusi mula gatal. Dia mengunyahnya secara langsung, dan tidak menghisap)) Sehingga saat itu, saya tidak memberikan air atau hanya puting. Ini dari apa yang saya ingat secara langsung. Baiklah, saya tidak akan menulis mengenai kenaikan kecil, walaupun begitu, tetapi secara peribadi saya tidak menganggapnya sebagai hujah. dan secara umum, bergantung pada apa yang dianggap sebagai kenaikan kecil. Ketika saya memberi formula itu untuk anak pertama, dia segera terdiam dan tertidur dalam tidur yang nyenyak selama satu setengah jam. Ini adalah pertama kalinya sejak kelahirannya, sebelum itu impian pancake berlangsung selama 40 minit, dan kemudian dengan payudara di mulutnya.

2) Ya, menurut para doktor, keadaannya adalah seperti ini: pada peringkat kelahiran pertama, hipotiroidisme tidak diberi kompensasi dengan cara apa pun, dan ia bertambah buruk setelah melahirkan, katakan. Oleh itu - hypolacto. sesuatu di sana, iaitu sedikit susu dan semua gejala yang menyertainya. Dan masalah dalam kes saya adalah pada kelenjar pituitari. Sekarang saya, masing-masing, terlibat dalam pemulihan fungsi kelenjar pituitari dan kelenjar tiroid, kerana prolaktin berada di bawah landasan pada masa itu, tetapi sekali lagi - maka mereka tidak mengikat satu sama lain, dan saya menderita. Dan saya hanya bertanya mengenai hipotiroidisme yang tidak diberi pampasan ketika menyusu. Adakah GW normal mungkin berlaku dalam kes ini. Saya menyedari risiko terhadap janin, ya, itulah sebabnya saya merawat.

3) Di sini saya tidak ada yang boleh dikatakan, kerana saya adalah orang yang senang dalam hal ini dan keluarga saya perlu mengetahui perkara ini untuk memastikannya, jadi tidak ada gunanya menyentuh topik ini. Kelenjar tiroid saya adalah masalah gangguan hormon semasa akil baligh, yang berkaitan dengan rawatan hormon yang tidak betul terhadap masalah yang sama sekali berbeza. Tetapi ia adalah semacam post factum.

AIT, hipotiroidisme dan penyusuan susu ibu

Soalan Berkaitan dan Disyorkan

3 jawapan

Pertama sekali, saya perlu mengetahui piawaian TSH dan T4 di makmal anda (mereka berbeza bergantung pada makmal dan reagen yang digunakan di dalamnya, ia ditunjukkan pada helaian dengan hasil ujian). Bilakah anda mengambil ujian ini??
Berapa lama anda didiagnosis menghidap AIT dan berdasarkan pemeriksaan mana?
Apakah dos L-tiroksin yang sedang anda ambil? 3/4 tablet berapa dos?
Berapakah tinggi dan berat badan anda sekarang?
Apa yang merisaukan anda sekarang?

Salam, Nadezhda Sergeevna.

Maria, anda boleh mula mengambil L-tiroksin dengan selamat - dengan dos hingga 150 mcg, penyusuan dibenarkan.
Anda telah diberi rawatan dan pemeriksaan yang betul.
Dengan mengambil kira keputusan ujian anda, anda perlu mula mengambil ubat secepat mungkin..
Lebih baik anda berjumpa dengan ahli endokrinologi pediatrik mengenai pemeriksaan bayi, biasanya tidak ada keperluan untuk ini.

Salam, Nadezhda Sergeevna.

Pencarian laman web

Bagaimana jika saya mempunyai soalan yang serupa tetapi berbeza?

Sekiranya anda tidak menemui maklumat yang anda perlukan di antara jawapan untuk soalan ini, atau jika masalah anda sedikit berbeza dengan yang dikemukakan, cuba ajukan soalan tambahan kepada doktor di halaman yang sama jika berkaitan dengan soalan utama. Anda juga boleh mengemukakan soalan baru, dan setelah beberapa lama doktor kami akan menjawabnya. Ianya percuma. Anda juga boleh mencari maklumat yang anda perlukan dalam soalan serupa di halaman ini atau melalui halaman carian laman web. Kami akan sangat berterima kasih jika anda mengesyorkan kami kepada rakan anda di rangkaian sosial..

Medportal 03online.com menjalankan rundingan perubatan dalam cara berkomunikasi dengan doktor di laman web ini. Di sini anda mendapat jawapan dari pengamal sebenar di bidangnya. Pada masa ini, di laman web ini, anda boleh mendapatkan nasihat dalam 50 bidang: alergis, ahli anestesi-resuscitator, venereologist, gastroenterologist, hematologist, genetikis, ginekologi, homeopati, ahli dermatologi, pakar sakit pediatrik, pakar neurologi pediatrik, ahli urologi pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar penyakit berjangkit, pakar kardiologi, ahli kosmetik, ahli terapi pertuturan, pakar THT, pakar mamologi, peguam perubatan, ahli narkologi, pakar neuropatologi, pakar bedah saraf, ahli nefrologi, pakar pemakanan, ahli onkologi, ahli onkologi, traumatologi ortopedik, pakar oftologi, pakar pediatrik, pakar bedah plastik, pakar rheumatologi, psikologi, ahli radiologi, ahli seks-andrologi, doktor gigi, ahli trikologi, ahli urologi, ahli farmasi, phytotherapist, phlebologist, pakar bedah, ahli endokrinologi.

Kami menjawab 96.67% soalan.

Hipotiroidisme pada ibu menyusu

Hypothyroidism adalah keadaan yang disebabkan oleh kerosakan fungsi kelenjar tiroid. Hormon dihasilkan dalam jumlah yang tidak mencukupi, akibatnya proses penting dalam tubuh manusia menjadi perlahan. Dalam bentuk yang teruk, terdapat kelewatan dalam perkembangan fizikal dan mental pada kanak-kanak dan banyak gangguan dalam kerja badan pada orang dewasa. Patologi boleh menjadi kongenital dan diperoleh sekiranya badan tidak menerima jumlah yodium yang diperlukan. Hipotiroidisme yang dijangkiti boleh berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Penyakit ini tidak dianggap berbahaya, kerana mudah diobati, terutama dengan diagnosis tepat pada masanya. Tetapi, sebagai peraturan, anda harus mengambil ubat hormon sepanjang hidup anda..

Sebab-sebabnya

Selalunya, penyakit ini muncul disebabkan oleh fakta bahawa kelenjar tiroid menjadi radang. Sebab-sebab utama berikut juga dibezakan:

  • kelenjar tiroid yang membesar atau dikurangkan sejak lahir;
  • gangguan metabolisme hormon, diwarisi;
  • jangkitan akut dan kronik, tumor;
  • operasi;
  • pengaruh kategori ubat tertentu;
  • tahap yodium yang tidak mencukupi dalam badan kerana kekurangan zat makanan.

Hipotiroidisme adalah primer, sekunder, subklinikal, dan autoimun. Bentuk sekunder penyakit ini muncul disebabkan oleh faktor negatif seperti:

  • keradangan,
  • barah,
  • pendarahan,
  • nekrosis,
  • kecederaan pituitari.

Gejala

Penyakit ini dalam kebanyakan kes mempunyai jalan yang tidak dapat dilihat dan lambat, jadi ibu yang menyusu mungkin tidak menyedarinya dan membawanya untuk kemerosotan kesejahteraan sederhana yang berkaitan dengan penstrukturan semula badan ke rejim baru. Antara gejala utama adalah:

  • kelesuan dan mengantuk;
  • perhatian yang terganggu (aktiviti intelektual boleh merosot, ingatan mungkin menurun);
  • panas atau sejuk yang tidak boleh diterima;
  • kehilangan dan kerapuhan rambut, kuku (kulit gebu, kering);
  • bengkak anggota badan dan kehadirannya di bawah mata;
  • kenaikan berat badan;
  • sembelit, masalah pencernaan, pembesaran hati;
  • kesukaran bernafas semasa berjalan;
  • pelanggaran kitaran haid.

Selepas melahirkan, wanita mungkin merasa cemas, murung, tertekan. Tidur mungkin sekejap-sekejap atau hilang sama sekali. Gejala penyakit sering serupa dengan osteochondrosis leher dan dada, kerana kesemutan, pembakaran, dan rasa sakit pada otot tangan muncul. Juga, hipotiroidisme dapat dikelirukan dengan gangguan jantung kerana tekanan darah tinggi, peningkatan kadar kolesterol dalam tubuh..

Diagnosis hipotiroidisme dalam kejururawatan

Diagnosis pada ibu menyusu kadang-kadang rumit oleh fakta bahawa mereka mengabaikan beberapa gejala ciri penyakit ini. Pemeriksaan dijalankan oleh ahli endokrinologi. Asasnya diambil dari aduan dan pemeriksaan pesakit, serta kajian seperti:

  • ujian darah untuk hormon;
  • ujian darah biokimia untuk menentukan tahap kolesterol dan lipid lain dalam darah;
  • Ultrasound untuk menentukan ukuran dan struktur kelenjar tiroid (penyusuan berhenti selama sehari).

Komplikasi

Kelenjar tiroid dapat menghasilkan jumlah hormon yang berbeza. Sekiranya hormon tiroid tidak hadir sepenuhnya, maka penyakit ini sangat sukar. Bentuk jenis ini dipanggil myxedema..

Ibu yang menyusu harus sedar bahawa akibat seperti:

  • penurunan kecerdasan, ingatan;
  • pelanggaran fungsi jantung;
  • menurunkan tekanan darah;
  • jangkitan dan penyakit jenis kronik akan bertahan lama;
  • atrofi ovari, kelenjar susu, dan juga alat kelamin luar;
  • kemandulan lebih jauh.

Semua pesakit harus berhati-hati dengan keadaan seperti koma hipotiroid.

Semua akibat serius dari penyakit ini dapat dielakkan. Perkara utama adalah dengan berhati-hati mempertimbangkan masalah yang timbul pada tahap awal perkembangannya. Rawatan tepat pada masanya akan mengelakkan munculnya sejumlah besar gangguan pada badan.

Rawatan

Apa yang kau boleh buat

Sekiranya gejala yang tidak biasa untuk keadaan normal muncul, ibu yang menyusu mesti mendapatkan nasihat doktor. Untuk rawatan yang betul, mereka perlu lulus semua ujian dan diperiksa oleh ahli endokrinologi. Hipotiroidisme harus dirawat seawal mungkin untuk mengelakkan komplikasi. Pada masa akan datang, lebih baik mematuhi semua cadangan doktor.

Dilarang keras mengambil ubat yang belum diresepkan oleh doktor. Selepas melahirkan, ibu harus makan dengan betul dan seimbang. Sekiranya penyebab permulaan penyakit ini adalah kekurangan yodium, maka pesakit boleh makan makanan laut, garam beryodium (di bawah pengawasan ketat doktor).

Apa yang doktor lakukan

Ahli endokrinologi menetapkan ubat khas secara individu. Ubat-ubatan bertujuan untuk memulihkan fungsi kelenjar yang betul dan normal. Mereka dipilih dengan mengambil kira berapa lama dan seberapa parah penyakit ini..

Ubat yang digunakan hari ini untuk merawat hipotiroidisme mudah digunakan dan tidak mempunyai kesan sampingan. Ibu yang menyusu tidak perlu risau kerana ia sesuai dengan penyusuan susu ibu. Ubat cepat diserap di dalam badan dan tidak terkumpul dalam susu.

Doktor boleh menetapkan kepada pesakit:

  • kardioprotectors;
  • glikosida jantung sekiranya berlaku kegagalan jantung;
  • vitamin;
  • ubat untuk menormalkan kitaran haid;
  • ubat-ubatan yang akan meningkatkan proses metabolik di otak.

Tempoh kursus berbeza: dari beberapa hari hingga setahun. Pada sesetengah pesakit, rawatan adalah sepanjang hayat. Sekiranya seorang ibu menyusu mempunyai kekurangan yodium, maka dia diresepkan dalam bentuk dan dos tertentu.

Pencegahan

Untuk mengelakkan penampilan dan perkembangan penyakit ini, ibu menyusu memerlukan:

  • amati diet yang akan memberikan jumlah yodium yang diperlukan dalam badan;
  • segera merawat penyakit tiroid.

Juga, selepas melahirkan anak, wanita harus mengelakkan tekanan dan kerja berlebihan. Keadaan kelenjar tiroid secara langsung bergantung pada insomnia, pengalaman yang kuat. Oleh itu, ibu yang menyusu harus tetap tenang dan rehat. Perlu lebih kerap berada di udara segar, berjalan lebih banyak, menjaga kebersihan di rumah, kebersihan diri.

Hipotiroidisme semasa memberi makan

Topiknya khusus dan dibuat bukan untuk banjir, tetapi untuk menolong orang yang berada dalam situasi yang serupa.
Untuk mencari jawapan untuk persoalan apakah kekhususan penyusuan susu ibu dengan adanya hipotiroidisme pada ibu dan dengan latar belakang pengambilan hormon L-tiroksin secara berkala, saya mencari di seluruh Internet, termasuk, pertama-tama, forum untuk perunding HB, tetapi saya tidak menemui apa-apa yang konkrit. Dan apa yang dijumpai, sayangnya, tidak sesuai dengan apa yang sebenarnya berlaku pada kita.

Oleh itu, bagi mereka yang, seperti saya, akan mencari maklumat mengenai masalah ini di Internet, saya hanya dapat berkongsi pemerhatian saya sendiri. Saya bukan doktor dan saya tidak tahu sejauh mana apa yang akan saya gambarkan itu saling berkaitan, tetapi saya hanya akan memberikan fakta yang berkaitan dengan tahun pertama kami. Mungkin seseorang akan dapat mencari sesuatu yang sama atau menjalin hubungan. Baiklah, sekurang-kurangnya dia akan diberi amaran bahawa ini mungkin.

Untuk rujukan:
Hipotiroidisme adalah penyakit yang disebabkan oleh jumlah hormon tiroid yang tidak mencukupi di dalam badan. Ini biasanya berlaku apabila fungsi kelenjar tiroid berkurang atau hilang sepenuhnya..
Selalunya, hipotiroidisme berlaku dengan latar belakang tiroiditis autoimun kronik - keradangan kelenjar tiroid yang berkaitan dengan gangguan imun (pembentukan autoantibodi).
Apa yang sedang berlaku?
Dengan penurunan jumlah hormon tiroid, metabolisme dalam badan terganggu, kerja sistem kardiovaskular, saluran gastrousus, aktiviti mental dan seksual merosot. Gejala hipotiroidisme berkembang dengan perlahan, tidak dapat dilihat, jadi pesakit tidak berjumpa doktor untuk jangka masa yang lama.

Apabila penyakit ini diperhatikan:
kelesuan, mengantuk;
gangguan ingatan, perhatian, aktiviti mental;
intoleransi terhadap sejuk dan panas;
kulit kering, keguguran rambut;
bengkak;
kenaikan berat badan;
sembelit;
pada wanita - gangguan haid, pada lelaki - penurunan potensi dan keinginan seksual.
Diagnostik dan rawatan
Diagnosis "hipotiroidisme" dibuat oleh ahli endokrinologi berdasarkan aduan dan pemeriksaan pesakit, serta data penyelidikan:

ujian darah untuk hormon tiroid (tiroksin dan triiodothyronine) dan hormon perangsang tiroid - dengan hipotiroidisme, terdapat penurunan kandungan hormon tiroid dalam darah, tahap hormon perangsang tiroid dapat ditingkatkan atau menurun;
ujian darah biokimia - dengan hipotiroidisme, peningkatan kolesterol dan lipid lain diperhatikan;
untuk menentukan ukuran dan struktur kelenjar tiroid, ultrasound ditunjukkan;
dalam beberapa kes, scintigraphy tiroid atau biopsi tusukan jarum halus mungkin diperlukan.
Rawatan utama adalah terapi penggantian hormon tiroid. Ahli endokrinologi memilih dos ubat yang diperlukan bergantung pada keparahan dan jangka masa penyakit, usia pesakit dan kehadiran penyakit bersamaan.

Ubat ini boleh diterima dengan baik dan senang digunakan. Biasanya, ubat itu mesti diminum sekali sehari. Dalam kebanyakan kes, rawatan dijalankan seumur hidup. Untuk memantau rawatan, anda perlu kerap mengunjungi ahli endokrinologi (setahun sekali) untuk memeriksa tahap hormon tiroid dan hormon perangsang tiroid.

Sekiranya penyebab penyakit ini adalah penurunan penggunaan yodium dengan makanan, maka pesakit diberi persiapan yang mengandungi yodium, disarankan untuk makan lebih banyak makanan laut, garam beryodium.

Mematuhi cadangan doktor dan pengambilan ubat yang betul dapat menghilangkan gejala hipotiroidisme. Sekiranya hipotiroidisme tidak dirawat, keadaan pesakit secara beransur-ansur bertambah buruk. Hipotiroidisme yang tidak dirawat pada kanak-kanak menyebabkan kelambatan pertumbuhan, perkembangan fizikal dan mental yang tidak dapat dipulihkan. Orang tua boleh mengalami komplikasi hipotiroid yang teruk dan sering membawa maut.

Diagnosis hipotiroidisme dengan latar belakang tiroiditis imunimun dibuat kepada saya setahun selepas kelahiran pertama - pada musim panas 2009. Ukuran kelenjar tiroid kira-kira 3 kali lebih sedikit daripada biasa. Dos optimum 75 mg L-tiroksin dipilih. Keadaan kesihatan dan keadaannya stabil. Tidak ada kenaikan / penurunan tahap TSH dalam 4 tahun ke depan.

Kehamilan kedua datang pada tahun 2013. Semasa mengandung, saya mengambil TSH 3 kali dan masih mengambil 75mg, TSH tidak meningkat dan kekal di had bawah norma.

Sejurus selepas melahirkan, ketika masih di hospital, selama 4 hari tinggal, saya minum hormon itu hanya 1 kali pada waktu pagi, saya lupa hari-hari yang selebihnya. Setelah habis, saya mula minum dengan dos yang sama..

Bermula dari hari ke-7, kanak-kanak itu mengalami fenomena yang berkaitan dengan krisis hormon bayi yang baru lahir - pendarahan dari faraj, yang berlangsung sekitar 2 minggu dan bukannya 3-4 hari yang dijanjikan dan cukup banyak. Sebaik sahaja mereka berakhir, anak perempuan saya mula mengalami ruam. Alahan dicadangkan. 2 minggu pada diet yang ketat dengan pengecualian yang konsisten dari semua kemungkinan makanan tidak memberikan hasil. Ruam hanya bertambah buruk, mengambil fenistil tidak membawa peningkatan. Selama lebih kurang sebulan kami cuba memahami sebab-sebabnya dan mencari alergen yang menyebabkan reaksi ini. Dan kemudian saya perhatikan bahawa ruam kurang pada waktu pagi dan semakin teruk pada sebelah petang. Dengan latar belakang ini, kanak-kanak itu sangat gelisah dan tidur selama setengah jam. Pada waktu malam dia menyusu secara berterusan, siang dan malam dia hanya tidur dengan payudara di mulutnya dan sangat sensitif. Saya tidak tidur walaupun semasa berjalan. Bagi seorang kanak-kanak seusianya, dia tidur kira-kira 2 kali lebih sedikit daripada biasa setiap hari.

Kami berunding dengan ahli endokrinologi. Doktor mengatakan bahawa hubungan seperti itu tidak wujud, L-tiroksin tidak ada kaitan dengannya dan alasannya tidak ada di dalamnya.
Saya meragui dan menderma darah untuk TSH. Tahapnya di bawah normal (nampaknya, 0.1 dengan norma 0.4-4.0). Kemudian, hanya dengan kaedah penekanan ilmiah, saya memberanikan diri untuk mengecualikan pengambilan l-tiroksin sama sekali. Ruam hilang sepenuhnya dalam masa seminggu.
Selepas sebulan setengah, saya menderma darah sekali lagi. TTG segera meningkat kepada 7 unit. Keadaan bertambah buruk, terdapat kelemahan dan tertidur ketika dalam perjalanan. Saya mesti meneruskan pengambilan l-tiroksin dengan berhati-hati. Saya bermula dengan dos 50 mg, kemudian beralih ke 75. Ruam anak perempuan saya tidak lagi muncul. Tetapi kanak-kanak itu tidak tidur, iaitu dia hanya tertidur dalam perjalanan, tetapi segera membuka matanya dan tetap terjaga.

Pada bulan Mac (anak perempuan saya berumur 6 bulan) dia menderma darah sekali lagi. TSH jatuh kembali ke 0.1. Atas nasihat ahli endokrinologi, saya mengurangkan dos hingga 50 mg. Dari sekitar bulan April, untuk pertama kalinya sepanjang waktu, anak perempuan saya tidur normal, selang waktu menjadi lebih lama, kepekaan tidur hilang, pada waktu malam dia mula bangun 2-3 kali untuk makan, selebihnya waktu dia tidur.
Keadaan kesihatan saya tetap normal, tidak ada rasa sejuk atau keletihan yang meningkat. Tetapi sejak sekitar Mei, alergi muncul di rumah, tidak jelas apa - kesesakan hidung dan bengkak, bersin, dan keseronokan lain. Menjelang akhir bulan Jun, negara menjadi tidak tertahankan. Saya pergi ke pusat alahan. Ubat yang diresepkan sangat membantu, dan kemudian tidak membantu sama sekali..
Pada bulan Julai, saya memutuskan untuk memeriksa tahap TSH sekiranya berlaku. Ternyata dalam 3 bulan ia meningkat menjadi 15.8! Saya menaikkan lagi dos menjadi 75mg. Selepas 10 hari, keadaan mula bertambah baik, pembengkakan hidung menjadi sedikit kurang. Tetapi anak perempuan itu berhenti tidur lagi. Sekarang dia, seperti sebelumnya, merangkak berputar-putar di sofa, seperti tupai dalam ekstasi, tepat sehingga dia pingsan tanpa kekuatan. Saya berhenti tidur di kereta dorong sekali lagi, dan sekarang saya tidak tidur sama sekali berjalan kaki, tidak kira berapa banyak saya berjalan. Selang waktu antara tidur hingga 5-6 jam, walaupun hanya 2 minggu yang lalu terdapat 3.5 jam stabil dan dua tidur setiap hari masing-masing 1.5 jam. Berjaga larut malam, menangis, tingkah laku gugup, berteriak dan histeria, walaupun sebelum itu dia tenang.
Sekarang saya memerhatikan apa yang akan berlaku seterusnya. Tetapi bagi saya sendiri, saya membuat beberapa kesimpulan:

1. Tidak benar bahawa pengambilan L-Thyroxine TIDAK MEMPENGARUHI NEGERI ANAK. Dalam kes kami, seperti yang tercermin, ini jelas bertindak balas terhadap peningkatan dos dengan kegelisahan dan masalah tidur. Sama ada doktor mempunyai lebih banyak maklumat mengenai perkara ini, atau kami sangat luar biasa.

2. Mengenai penyusuan itu sendiri - dengan latar belakang kekurangan tiroksin, susu menjadi kurang. Pada tahap normal, semuanya kembali normal.

3. Mungkin terdapat ruam dari tiroksin, atau pengambilannya dapat meningkatkan manifestasi krisis hormon bayi baru lahir.

4. Semasa menyusui, tahap T4 dan TSH dapat melonjak dengan sangat cepat dalam waktu yang singkat, jadi anda perlu mengontrolnya sekurang-kurangnya sekali setiap 2 bulan, dan juga diinginkan untuk melewatinya pada bulan pertama setelah melahirkan, kerana latar belakang hormon berubah sangat.

Sekiranya anda didiagnosis menderita hipotiroidisme dan anda menyusukan anak anda, saya meminta anda untuk meninggalkan maklumat dalam topik ini, kerana terdapat data yang sangat bertentangan mengenai perkara ini di Internet - ada yang tidak memberi makan sama sekali, yang lain tidak minum tiroksin semasa HB, dan yang lain minum tiroksin dan beri makan dan jangan perhatikan apa-apa. Dan semasa mewujudkan GW, ini penting.

untuk kembali ke permulaan
Darya

Megaparent Super

Bergabung: 07 Feb 2011 10:20 malam
Catatan: 3839
Lokasi: Engels
Pingat: 15

Blog: Lihat Blog (6)
Nama sebenar: Daria
Anak pertama: Eva 06/01/2011
Anak ke-2: Emilia 08/30/2014
Titik reputasi: 1045

untuk kembali ke permulaan
Fleur

Rakun dalam serangan hendap

Bergabung: 20 Sep 2009, 19:13
Catatan: 7723
Lokasi: Daerah Leninsky, laluan Molodezhny
Pingat: 28

Blog: Lihat Blog (4)
Nama sebenar: Svetlana
Anak ke-1: Ekaterina 06/12/2008
Anak ke-2: Harapan 10/07/2013
Titik reputasi: 3283

Darya
Faktanya ialah tidurnya menjadi sekata dan tenang! Tetapi hanya pada masa-masa ketika dos dikurangkan atau hormon tidak diambil sama sekali. Dua kali saya berhenti meminumnya, dan kedua-duanya kesannya sama.
Sekiranya dia tidak tidur kerana alasan lain, dia tidak akan tidur selama bulan-bulan ini. Dan hubungan itu dapat dikesan dengan jelas.

untuk kembali ke permulaan
Mariyka

Megaparent Super

Bergabung: 30 Mac 2012, 14:08
Catatan: 2971
Lokasi: Dachnaya ke-9
Pingat: 12

Blog: Lihat Blog (1)
Nama sebenar: Maria
Anak pertama: Egor 2004
Anak ke-2: Ivan 2007
Anak ke-3: Elizabeth 2010
Anak ke-4: 2013
Titik reputasi: 780

untuk kembali ke permulaan
Fleur

Rakun dalam serangan hendap

Bergabung: 20 Sep 2009, 19:13
Catatan: 7723
Lokasi: Daerah Leninsky, laluan Molodezhny
Pingat: 28

Blog: Lihat Blog (4)
Nama sebenar: Svetlana
Anak ke-1: Ekaterina 06/12/2008
Anak ke-2: Harapan 10/07/2013
Titik reputasi: 3283

untuk kembali ke permulaan
PoMarKa

Perkara baik!

Bergabung: 15 Nov 2010 00:24
Catatan: 31865
Lokasi: Cerah
Pingat: 47

Blog: Lihat Blog (57)
Nama sebenar: Maria
Anak pertama: Elizabeth 11/17/10
Anak ke-2: Ekaterina 11/16/14
Anak ke-3: Egor 04/02/18
Anak ke-4: Yesenia 04/02/18
Titik reputasi: 10037

untuk kembali ke permulaan
mAlenushka

Megaparent Super

Bergabung: 27 Okt 2010 21:06
Catatan: 7233
Pingat: 28

Blog: Lihat Blog (2)
Nama sebenar: Elena
Anak pertama: 2005
Anak ke-2: 2007
Anak ke-3: 2010
Anak ke-4: 2016
Titik reputasi: 4500

untuk kembali ke permulaan
Mariacci

Anda bernasib baik - anda mempunyai saya.

Bergabung: 11 Dis 2009 13:08
Catatan: 3466
Lokasi: Molodezhny pr-d - 4 dacha
Pingat: 11

Nama sebenar: Marianne
Anak ke-1: Arseny 04/09/2010
Anak ke-2: Matvey 02/04/2015
Titik reputasi: 523

Fleur
Saya membaca segala-galanya dan bahkan membaca kisah anda kepada ibu saya) dia mengatakan bahawa setelah melahirkan anda kemungkinan besar sudah menghidapi tirotoksikosis. Gergaji terlalu banyak. Analisis menunjukkan kepada anda di bawah norma, anda harus mengurangkan dos, minum 50 atau bahkan 25 mg dan kemudian lakukan analisis dalam sebulan. Dan anda membatalkannya sama sekali, pada akhirnya anda mendapat nombor 7 dalam analisis seterusnya.
Saya tidak pernah menaikkan dos sendiri, jika tidak mencukupi saya menambahnya sebanyak 25 unit, maka saya mengambilnya semula, tidak cukup, saya menambah lagi.
Menurut pengalaman saya, HB tidak terjejas dengan mengambil L-tiroksin.
Kami meminumnya untuk menjadikan badan kita berfungsi seperti biasa, dengan kelenjar tiroid normal. Hormon Thyroxin selalu beredar di dalam darah mana-mana orang, kita hanya mendapatnya dalam bentuk pil. Perkara utama adalah minum dos yang betul..

Anda pergi ke 9 gunung. hospital ke kepala?

untuk kembali ke permulaan
Fleur

Rakun dalam serangan hendap

Bergabung: 20 Sep 2009, 19:13
Catatan: 7723
Lokasi: Daerah Leninsky, laluan Molodezhny
Pingat: 28

Blog: Lihat Blog (4)
Nama sebenar: Svetlana
Anak ke-1: Ekaterina 06/12/2008
Anak ke-2: Harapan 10/07/2013
Titik reputasi: 3283

PoMarKa arahannya ada yang pelik, secara sederhana:

Semasa mengandung dan menyusu, terapi dengan ubat yang ditetapkan untuk hipotiroidisme harus diteruskan. Semasa kehamilan, peningkatan dos ubat diperlukan kerana peningkatan tahap globulin pengikat tiroksin. Jumlah hormon tiroid yang dirembeskan dalam susu ibu semasa menyusui (walaupun ketika dirawat dengan dos ubat yang tinggi) tidak mencukupi untuk menyebabkan gangguan pada anak.

Penggunaan ubat ini bersama dengan ubat antitiroid semasa kehamilan adalah kontraindikasi, kerana pengambilan natrium levothyroxine mungkin memerlukan peningkatan dalam dos ubat antitiroid. Oleh kerana ubat antitiroid, tidak seperti natrium levothyroxine, dapat menembusi plasenta, janin boleh mengalami hipotiroidisme.

Semasa menyusu, ubat harus diambil dengan berhati-hati, dengan ketat dalam dos yang disyorkan di bawah pengawasan doktor..

dan di forum perunding, dan di mana sahaja mereka menulis apa yang harus diambil, tk. ia adalah dari serangkaian gangguan yang mana manfaat pengambilan ubat kepada ibu melebihi potensi.

Saya sudah memahami perkara ini, dan saya memberi makan hormon berlebihan kepada kanak-kanak pada masa itu, oleh itu ruam yang dihidapinya
tetapi masalahnya adalah bahawa tidak ada seorang pun daripada 2 ahli endokrinologi yang saya berunding yang memberitahu saya bahawa ini boleh berlaku, dan saya hanya mendapat jawapan dalam artikel ini, pautan yang saya berikan, saya dapati hanya beberapa hari yang lalu, ternyata kehamilan kedua, tirotoksikosis berlaku pada 70% kes dan berlangsung sehingga 19 minggu selepas kelahiran, iaitu ini baru berusia lebih kurang 3 bulan. Ketika itulah ruamnya hilang.

hipotiroidisme dan hv

Hipotiroidisme bukanlah kontraindikasi untuk HB. Menormalkan tahap hormon dan semuanya baik-baik saja.

Masalahnya ialah hormon tiroid masuk ke dalam susu ibu. Anda mempunyai banyak daripadanya, anak itu mempunyai anaknya sendiri, ditambah dengan susu anda. Gejala hipotiroidisme mungkin muncul pada anak yang berlebihan berat badan, bengkak, kelesuan, air mata, dan mudah marah. Manjakan diri anda - dan bayi juga harus baik-baik saja

Saya menghidap hipotiroidisme. Dimanifestasikan semasa kehamilan. Minum hormon semasa B dan sekarang.
anak saya berumur 8 bulan. susu tidak membenci - salah satu gejala hipotiroidisme adalah kekurangan GM.
Ujian ulang adalah baik, kata mereka kawalan pada 1 tahun dan pemeriksaan oleh ahli endokrinologi.

Satu-satunya perkara yang perlu dijejaki ialah pengambilan yodium kepada anak. Bagi pesakit dengan hipotiroidisme, yodium dikontraindikasikan, dan melalui GM iodin tidak memasuki anak.
Rujuk pakar pediatrik dan ahli endokrinologi anda.
Saya tidak memberikan yodium tambahan, kerana terdapat cukup dalam campuran tersebut.

mustahil dengan hipotiroidisme iodin! Kerana yodium, mereka tidak dapat mengeluarkan saya dari pil. Terdapat peningkatan kelenjar tiroid dan mari kita masukkan dengan yodium. sehingga mereka menemui hipotiroidisme.

"Persiapan yodium anorganik dan organik menghalang biosintesis hormon tiroid. Di bawah pengaruhnya, kemampuan kelenjar tiroid untuk memusatkan yodium anorganik dari darah terganggu dan rembesan hormon tiroid terhad. "
http://sayanusd.narod.ru/r7.htm

Dalam keadaan di mana orang dewasa mengalami hipotiroidisme, dia memerlukan terapi dengan persediaan hormon tiroid (tiroksin), tetapi bukan yodium. Sekiranya sel tiroid hancur (tiroiditis, pembuangan pembedahan), tidak kira berapa banyak yodium yang diresepkan, sel-sel ini tidak akan mula mensintesis hormon darinya.

terutamanya yodium tidak dibenarkan jika hipotiroidisme disebabkan oleh AIT (seperti saya).
Seperti yang dijelaskan oleh doktor kepada saya dengan kata mudah (mengenai AIT):
badan menghasilkan antibodi terhadap kelenjar tiroid dan dengan itu memusnahkannya. Apabila iodin diambil, aktiviti kelenjar tiroid meningkat - oleh itu jumlah antibodi juga - oleh itu, kemusnahan berlaku lebih cepat.

Eutirox semasa merancang, semasa mengandung dan menyusu

Mempersiapkan kelahiran baru adalah perniagaan yang sangat menarik dan bertanggungjawab, jadi anda perlu mendekatinya dengan bijak, terutamanya jika anda mempunyai masalah dengan kelenjar tiroid.

Hari ini adalah artikel mengenai pengambilan eutirox ketika merancang kehamilan, semasa dan selepasnya, atau lebih tepatnya, ketika menyusui, apakah kesan pada janin dan dos untuk wanita hamil dan menyusui.

Kami berharap artikel ini dapat menjawab semua soalan anda yang merisaukan dan menarik, memberi keyakinan dan ketenangan jiwa..

  • Eutirox semasa mengandung dan merancang (ulasan)
  • Kesan Eutirox pada janin
  • Eutirox semasa menyusu
  • Apa yang akan berlaku apabila anda membuang Eutirox sepenuhnya?
  • Apa Yang Berlaku Semasa Anda Mengambil Hormon Sintetik?
  • Apabila Eutirox diresepkan semasa mengandung
  • Sekiranya saya mengambil eutirox selepas melahirkan dalam kes ini??
  • Sekiranya hipotiroidisme berkembang selepas melahirkan anak?

Eutirox semasa mengandung dan merancang (ulasan)

Sebilangan wanita mempunyai masalah dengan fungsi kelenjar tiroid sebelum kehamilan yang dirancang dan ketika timbul pertanyaan mengenai anak, timbul persoalan bagaimana cara melahirkan dan melahirkan bayi yang sihat.

Dengan kelenjar tiroid yang berkurang, seorang wanita mengambil ubat berdasarkan hormon sintetik, yang mengekalkan tahap hormon normal. Adakah mungkin mengambil ubat ini semasa kehamilan dan adakah ia akan memberi kesan negatif terhadap perkembangan janin??

Tidak, tidak akan. Sebaliknya, dos Eutirox yang diambil secara semula jadi meningkat dengan permulaan kehamilan, kerana keadaan ini memerlukan peningkatan aktiviti dari kelenjar tiroid..

Agar perkembangan janin berjalan dengan baik dan betul, perlu menormalkan tahap TSH, svT4 dan svT3 walaupun pada peringkat perancangan. Mana-mana doktor akan memberitahu anda bahawa anda perlu hamil dengan tahap swT4 dan swT3 normal, dan tahap TSH tidak boleh lebih tinggi daripada 2.5 mIU / L.

Dengan bermulanya kehamilan yang ditunggu-tunggu, perlu segera meningkatkan dos ubat, tanpa menunggu ujian. Dos dikira berdasarkan formula: berat * 2.7. Ini hanya anggaran dos, yang mesti diperiksa semula setelah 1.5 bulan menurut analisis.

Pengendalian dos Eutirox adalah wajib dengan penentuan TSH dan svT4. Pada wanita hamil, TSH tidak boleh melebihi 2.5 mMU / L, dan sT4 dalam nilai rujukan. Sekiranya TSH normal, dan svT4 diturunkan, ini masih bererti terdapat tiroksinopenia, dan anda perlu meningkatkan dos hormon sintetik sehingga semua petunjuk dinormalisasi.

Untuk menilai perubahan svT4, 2 minggu sudah cukup, sementara tahap TSH bertindak balas terhadap perubahan dalam dos ubat hanya setelah 1-1.5 bulan.

Kesan Eutirox pada janin

Hormon sintetik mempunyai struktur yang serupa dengan manusia asli. Mengambil Eutirox dalam dos fisiologi sama sekali tidak mempengaruhi perkembangan janin, sama seperti hormon ibu sendiri tidak mempengaruhi jika dia sihat.

Sekiranya tidak terdapat cukup hormon tiroid, iaitu terdapat hipotiroidisme, maka ini memberi kesan negatif terhadap perkembangan anatomi janin, tetapi hormon sintetik yang mempunyai sifat biologi yang sama dengan manusia dapat ditangani dengan mudah..

Sebaliknya, apabila terdapat banyak hormon, pada peringkat awal perkembangan ini tidak mempengaruhi perkembangan dengan cara apa pun, tetapi dapat menekan kerja kelenjar tiroid janin pada akhir kehamilan. Walau bagaimanapun, ini kurang berbahaya daripada kekurangan hormon tiroid, kerana ia tidak membentuk anomali kongenital..

Eutirox semasa menyusu

Sekarang anda sudah menjadi seorang ibu. Anda telah menunggu saat ini sejak sekian lama, dengan tabah menjalani semua masalah yang berkaitan dengan kesihatan semasa hamil. Anda dengan teliti mengambil seluruh kehamilan dengan ubat hormon tiroid, sama ada L-tiroksin atau Eutirox.

Sekarang, setelah kelahiran yang berjaya, timbul pertanyaan yang masuk akal: Adakah saya perlu terus mengambil eutirox? Adakah ubat ini akan mempengaruhi bayi saya, kerana ia dapat menembusi susu ibu dengan baik? Tidak bolehkah saya menyusui dan harus menyelesaikan penyusuan tanpa memulakannya? " Eutirox dan penyusuan adalah perkara yang serasi.

Faktanya ialah anda mengambil ubat tersebut dengan alasan. Itu adalah keperluan. Mengambil eutirox sebelum kehamilan dikaitkan dengan hipotiroidisme yang jelas, yang mengganggu perjalanan kehamilan yang normal, dan juga berjaya melaksanakannya. Tujuan ubat ini adalah untuk menambah jumlah hormon tiroid yang hilang.

Semasa mengandung, keperluan hormon meningkat dengan mendadak, tetapi anda mesti menyediakannya untuk dua, dan kadang-kadang tiga, empat. Oleh itu, semasa kehamilan, dos eutirox meningkat. Selepas melahirkan anak, keperluan untuk hormon menurun dengan ketara, tetapi tidak cukup untuk membatalkannya. Ingat bahawa pengambilan tiroksin adalah sepanjang hayat.

Dan sekali lagi, dos Eutirox yang dipilih dengan betul semasa penyusuan, ini sama sekali tidak mempengaruhi kesejahteraan dan perkembangan anak, kerana pada wanita yang sihat hormonnya juga masuk ke dalam susu ibu.

Apa yang akan berlaku apabila anda membuang Eutirox sepenuhnya?

Gejala hipotiroidisme akan berkembang, yang, selain kemerosotan kesejahteraan umum, juga boleh mempengaruhi penyusuan. By the way, salah satu kajian mendapati bahawa dengan penurunan kadar hormon, risiko mengembangkan kemurungan postpartum adalah tinggi..

Apa Yang Berlaku Semasa Anda Mengambil Hormon Sintetik?

Bayangkan bahawa anda tidak mengalami hipotiroidisme, anda telah berjaya hamil, mengandung dan melahirkan. Sekarang anda perlu memberi makan bayi. Tubuh anda, termasuk susu, akan mempunyai hormon tiroid anda sendiri, dan bukan sahaja, tetapi juga estrogen, hormon kelenjar adrenal, kelenjar pituitari, dll. Dan pengetahuan ini tidak akan menghalang anda daripada melakukan perniagaan yang mulia dan bertanggungjawab ini - menyusu.

Apa yang berlaku semasa anda mengambil Eutirox? Sama. Mereka juga memasukkan susu ibu dalam jumlah yang betul. Perbezaannya hanya pada asalnya, tetapi secara keseluruhan organisma tidak menjadi masalah. Penting bagi dia bahawa tahap hormon adalah normal, dan bagaimana mereka mendapatkannya tidak penting.

Semua yang telah disebutkan di atas merujuk kepada pengambilan dosis fisiologi eutirox, iaitu dos yang menjaga tahap hormon perangsang tiroid (TSH) dalam nilai normal. Sekiranya anda diberi dos penekanan atau jika anda mengambil dos lebih daripada yang anda perlukan, maka gambaran mengenai thyrotoxicosis ubat mungkin muncul.

Pada masa yang sama, kelebihan hormon juga masuk ke dalam susu ibu dan boleh menyebabkan tirotoksikosis yang disebabkan oleh ubat pada anak. Tetapi, untungnya, masalah ini dapat diselesaikan dengan mudah dengan mengurangkan dos menjadi fisiologi.

Oleh itu, agar ini tidak berlaku, disarankan untuk lulus ujian untuk TSH dan bebas T4 dalam 2-3 bulan setelah melahirkan untuk menyesuaikan dos Eutirox..

Apabila Eutirox diresepkan semasa mengandung

Pertimbangkan kes ketika seorang wanita benar-benar sihat sebelum hamil atau tidak tahu mengenai masalah tiroid. Pengangkatan Eutirox yang sudah berlaku semasa kehamilan dikaitkan, pertama sekali, dengan memburuknya proses proses autoimun yang ada (tiroiditis autoimun). Sebelum mengandung, kekuatan pampasan kelenjar tiroid mencukupi untuk mengekalkan tahap hormon normal..

Dengan bermulanya kehamilan, beban pada kelenjar tiroid meningkat, yang tidak dapat ditangguhkan, dan kekurangan hormon tiroid berkembang. Untuk mengekalkan tahap hormon normal, persediaan tiroksin ditetapkan. Dan semua yang tertulis di atas berlaku untuk kategori wanita ini..

Sekiranya saya mengambil eutirox selepas melahirkan dalam kes ini??

Pada mulanya (kira-kira 3 bulan) - pasti ya. Selepas itu, perlu lulus analisis untuk TSH dan bebas T4 untuk menyelesaikan masalah penarikan dadah. Selalunya kehamilan menyukarkan perjalanan proses autoimun itu sendiri..

Dan jika tiroiditis autoimun sebelumnya tidak menunjukkan dirinya sendiri, maka hipotiroidisme selepas melahirkan mungkin timbul, yang memerlukan pengambilan eutirox seumur hidup.

Sekiranya hipotiroidisme berkembang selepas melahirkan anak?

Kes, dan selalunya, perkembangan tiroiditis setelah melahirkan adalah mungkin, sedangkan sebelum kehamilan dan semasa tidak ada masalah dengan kelenjar tiroid. Ini adalah apa yang disebut tiroiditis postpartum, yang sangat serupa dengan mekanisme autoimun, tetapi, tidak seperti itu, tiroiditis postpartum dapat hilang tanpa jejak dari masa ke masa..

Dalam kes ini, wanita itu juga perlu mengambil persediaan tiroksin dalam dos fisiologi, yang tidak memberi kesan kepada anak semasa menyusu..

Hipotiroidisme semasa memberi makan

Tinggi 164. Berat 60 kg. 30 tahun

Untuk setiap anggota bomba dan hasil ultrasound, saya akan memberikan (kajian terakhir pada bulan Disember 2007, 2 bulan sebelum permulaan kehamilan):

Pemeriksaan ultrabunyi:
6.07.1998 lawatan pertama ke ahli endokrinologi.
Diagnosis: pembesaran kelenjar perisai yang tersebar, gred II.

04/28/1999 Ultrasound kelenjar perisai:
lobus kanan 16.1 x 17.2 x 44.1 mm
lobus kiri 17.3 x 18.0 x 46.2 mm
diagnosis: peningkatan gred II yang meresap.

Ultrasound 19.09.2001
lobus kanan 16 x 16 x 41 mm
lobus kiri 11 x 14 x 44 mm
isthmus: ketebalan 5 mm
jumlah isipadu 9.3 cm3
diagnosis: tiada patologi yang dikenal pasti

08.10.2004 Ultrasound
Jumlah isi padu: 19.5 ml
kawasan penurunan echogenicity di lobus kanan dengan kapsul 7-8 mm.

Sejak 10.2004, temujanji terapi dengan L-tiroksin 50 μg / hari
02.2005 terapi dibatalkan

10.02.2005 ultrasound
lobus kanan 19 x 20 x 57 mm, isipadu 10.4 ml.
lobus kiri 18 x 21 x 50 mm, isipadu 9.07
isthmus: ketebalan 5 mm
Jumlah isi padu: 19.47 ml.
Fokus hipoechoik di lobus kanan dengan diameter 8 mm.

7.02.2006 Ultrasound
lobus kanan 18 x 16 x 47 mm, V 6.49728 ml.
lobus kiri 17.3 x 18.0 x 46.2 mm V 5.61408 ml.
Jumlah keseluruhan 12.11 ml.
Diameter simpul 19 mm, simpul dalam 9x10x8 mm
Kesimpulan: Chr.thyroidid, simpul lobus kanan kelenjar tiroid, tusukan disyorkan

9.06.2006 Ultrasound
lobus kanan 13 x 18 x 43 mm, V 4.82976 ml.
lobus kiri 15 x 18 x 46 mm V 5.9616 ml.
prethick: ketebalan 7.6 mm
Jumlah isipadu 10.79 ml.
Knot berdiameter 15x26x11 mm, simpul dalam hingga diameter 0.7 mm.
Kesimpulan: Gondok nodular lobus kanan kelenjar tiroid, perubahan jenis yang meresap thyrodiditis. Tusukan disyorkan.

27.10.2006 Ultrasound
lobus kanan 17 x 17 x 43 mm, V 6.2 cm3.
lobus kiri 15 x 16 x 45 mm V 5.4 cm3.
prethick: ketebalan 5 mm
Jumlah isipadu 11.6 cm3.
Pada bahagian bawah dan tengah ketiga, jisim nodular 18 mm dengan kemasukan bulat isoechoik 7-7.5 mm
Kesimpulan: Tanda AS perubahan meresap sederhana pada parenkim tiroid. Pembentukan nodular lobus kanan kelenjar tiroid

03/15/2007 Ultrasound
lobus kanan 17 x 19 x 43 mm, V 6.9 cm3.
lobus kiri 18 x 19 x 42 mm V 7.2 cm3.
prethick: ketebalan 5 mm
Jumlah isipadu 14.1 cm3.
Di bahagian bawah ketiga, terdapat jisim nodular 8mm x 7.8mm x 9mm dengan pelek hipoechoik. Pada pertiga pertengahan, pembentukan nodul hipoechoik 7mm x 7mm x 6.5mm
Kesimpulan: tanda ultrasound nodul di lobus kanan kelenjar tiroid

08/20/2007 Ultrasound
lobus kanan 18 x 20 x 42 mm, V 7.5 cm3.
lobus kiri 19 x 16 x 42 mm V 6,3 cm3.
prethick: ketebalan 7 mm
Jumlah isipadu 13.8 cm3.
Echogenicity parenchyma dikurangkan
Lobus kanan: Di sepertiga bawah jisim nodular hipoechoik 7mm x 7.8mm, di pertiga pertengahan - jisim nodular isoechoik 5.6mm x 4.9mm x 5.0mm
Kesimpulan: tanda-tanda nodul ultrasound di lobus kanan kelenjar tiroid

12.12.2007 ultrasound
lobus kanan 18 x 17 x 45 mm, V 6.8 cm3.
lobus kiri 17 x 16 x 46 mm V 6.2 cm3.
prethick: ketebalan 7 mm
Jumlah isipadu 13.0 cm3.
Echogenicity dari parenchyma meningkat
Lobus kanan: Pada pertiga pertengahan, pembentukan nodul hipoechoik 8.4mm x 8.2mm x 9.2, di pertiga pertengahan - pembentukan nodul isoechoik 5.6mm x 4.9mm x 5.0mm
Lobus kiri: Pada pertiga pertengahan, pembentukan nodul hipoechoik 4,7 mm x 4,9 mm, di ketiga atas 4,9 mm x 4,8 mm
Kesimpulan: tanda-tanda ultrasound perubahan meresap sederhana Pembentukan nodular lobus kelenjar tiroid

Dan satu lagi soalan: adakah saya perlu mengambil ubat yang mengandungi yodium? Saya pernah minum iodomarin, dan selepas melahirkan - Materna, tetapi sekarang bayi mengalami ruam dan pakar pediatrik telah melarang saya untuk minum apa-apa yang kaya dengan vitamin selama 2 bulan, jadi saya tidak mempunyai yodium selama 2 bulan.

Disunting oleh: makcik Katya pada 7 Apr 2009 09:53 pagi