Wain mull apa itu

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Canselor Persekutuan Austria
  • Mini San Ignacio

Lihat apa "Mulled wine" dalam kamus lain:

wain mulled - (Glühwein Jerman; dari glühen hingga panas-panas melalui, hingga bercahaya). Minuman panas, biasanya disediakan di rumah pada hari cuti, apabila syarikat besar yang heterogen berkumpul dan ketika hari raya bukan acara utama...... Kamus Kuliner

GLINTWINE - (Jerman). Minuman suam yang diperbuat daripada wain, gula dan rempah. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov AN, 1910. GLINT WINE [Bahasa Jerman. Glühwein] wain panas (biasanya merah dengan gula dan rempah). Kamus...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

wain mulled - negus Kamus sinonim Rusia. wain mulled, bilangan sinonim: 4 • wain (216) • minuman... Kamus sinonim

GLINT WINE - (dari wain panas Jerman gluhender Wein) minuman panas, biasanya dari wain merah dengan gula dan rempah... Kamus Ensiklopedik Besar

MULTI WINE - MULTI WINE, mulled wain, suami. (dari Jerman gluhenderWein, wain panas yang dinyalakan). Minuman aromatik panas yang diperbuat daripada wain merah, direbus dengan rempah. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

GLUE WINE - GLUE WINE, a (y), suami. Minuman panas yang diperbuat daripada wain merah dengan gula dan rempah. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

GLINT WINE - (dari kata-kata Jerman: "gluen" hingga api dan anggur "anggur") adalah minuman panas yang dibuat dari anggur merah dengan gula dan rempah. Berikut adalah salah satu resipi yang paling biasa untuk membuat wain mulled: untuk mendapatkan 1 gelas wain mulled, anda perlu merebusnya, dan...... Ensiklopedia Ringkas Rumah Tangga

GLINT WINE - (Gluhwein Jerman; dari gluhen menjadi panas-panas melalui, hingga cahaya). Minuman panas, biasanya disediakan di rumah pada hari cuti, apabila syarikat besar yang heterogen berkumpul dan ketika hari raya bukan acara utama...... Ensiklopedia Besar Seni Kulinari

wain mulled - (bukan gluntwine) minuman panas yang terbuat dari (merah) wain, gula dan rempah rujuk. Di atas pencuci mulut, dalam tiruan saki panas (anggur beras suling), gluntwine disajikan. Goncharov. Frigate Pallas. Rabu Glühwein (glühend Wein) wain mull... Kamus Penerangan dan Frasaologi Besar Michelson

wain mull - a; m. [Bahasa Jerman. Glühwein] Minuman panas yang diperbuat daripada wain merah dengan gula dan rempah. Rebus anggur * * * mulled (dari wain panas Jerman glühender Wein), minuman panas, biasanya dari wain merah dengan gula dan rempah. * * * GLINE WINE GLINE WINE (dari bahasa Jerman...... Kamus Ensiklopedik

Wain mulled apa itu dan cara memasak

Mulled wain adalah nektar musim sejuk yang luar biasa, sedikit berkepala, tetapi ia menjadikannya lebih menyenangkan.

Dengan kedatangan hari-hari sejuk pertama, orang secara naluriah mula mencari jalan dan kaedah untuk menjadikan hidup mereka lebih hangat dan lebih selesa. Wain mulled adalah salah satu daripada ini.

Ia disiapkan dengan cara yang berbeza, walaupun resipi klasik untuk wain mulled hanya berdasarkan wain merah kering.

Sedikit sejarah

Ramai orang tahu bahawa wain mulled biasanya disebut wain panas, manis dan dibumbui dengan rempah..

Kapan dan siapa yang pertama kali memutuskan untuk menghidangkan alkohol dalam tafsiran ini mungkin tidak diketahui, tetapi untuk beberapa sebab nampaknya minuman itu dicipta untuk tujuan perubatan - wain ini menghangatkan, menyegarkan dan merangsang pertahanan tubuh untuk melawan sebarang penyakit.

Anggur dengan ramuan aromatik, walaupun sejuk, adalah yang pertama merasakan Rom kuno, tetapi mereka mula memanaskannya pada Zaman Pertengahan..

Oleh itu, minuman itu disediakan di negara-negara Pusat dan Utara Eropah, dan dari situlah bermulanya penaklukan dunia dengan minuman keras..

Pada Zaman Pertengahan, prototaip minuman moden dibuat berdasarkan wain masam merah, lebih sering Bordeaux, dan lengkuas ditambahkan padanya - ramuan pedas yang terkenal sejak zaman kuno kerana khasiat perubatannya.

Anggur yang dihidangkan hari ini

Anggur mulled moden tidak jauh berbeza dengan anggur abad pertengahan, kecuali bahawa set rempah-rempah telah menjadi lebih kaya, dan anggur lebih bervariasi di pangkalan.

Dan selebihnya - rasa yang sama dan kesan yang menyegarkan pada badan.

Adalah dipercayai bahawa minuman keras boleh diganti dalam cuaca lembap dan sejuk..

Ia memberikan kehangatan yang menyenangkan yang dapat meresap ke dalam semua sel badan, dan juga meningkatkan mood dan meningkatkan prestasi..

Lebih-lebih lagi, meminum minuman keras boleh dijadikan tradisi atau ritual sebenar, menyelesaikan minggu kerja yang sukar atau berjalan-jalan di hutan musim sejuk..

Ia juga sangat baik untuk mengajak rakan-rakan untuk minum anggur - suasana yang hangat dalam semua aspek, syarikat yang rapat, kepentingan bersama, apa yang lebih baik?

Proses membuat wain mulled menjadi titik acara yang sangat baik, yang utama adalah menguasai asas-asas teknologi dan mengambil beberapa resipi yang berjaya (bahan-bahannya dan arahan langkah demi langkah untuk penyediaan yang pasti akan kami berikan di bawah).

Mengenai khasiat wain mulled

Semua orang, tanpa pengecualian, yang telah mencuba anggur yang sedap, mendakwa bahawa ia seperti ramuan sihir..

Dan ada banyak kebenaran dalam hal ini, kerana koktel panas mengandungi beberapa jenis komponen mega yang sihat (rempah-rempah, ramuan, buah sitrus, madu), dan asas itu sendiri - wain - sumber ester dan asid amino yang berharga - tidak boleh direbus, yang bermaksud, mengekalkan semua kekuatan penyembuhannya.

1. Mulled wain menghangatkan badan, mempercepat darah melalui saluran dan meningkatkan bekalan oksigen ke tisu dan nutrien.

2. Menghilangkan kebiruan, kemurungan, apatis - secara sederhana, ia memberi kesan yang baik pada sistem saraf.

3. Membantu masalah insomnia.

4. Mampu menghentikan perkembangan selsema atau jangkitan virus pada peringkat awal, kerana ia adalah imunostimulan yang kuat.

5. Sumber asid amino dan zat berharga dari komponen penyusunnya.

6. Wain yang diendam menenangkan, mempercepat metabolisme.

7. Herba pedas meningkatkan pencernaan.

8. Kayu manis - bahan penting dalam minuman keras, menurunkan kolesterol darah.

Wain mull sangat popular di negara kita. Semasa cuaca sejuk, ia ditawarkan di hampir mana-mana kafe, tetapi paling sering dinikmati dengan minuman keras di pasar Krismas atau di luar kota, di bawah kayu bakar yang lezat..

Daripada sifat berbahaya dari minuman keras, hanya satu yang diperhatikan, tetapi sangat penting - alkohol.

Anda boleh menggunakan koktel panas hanya dalam dos yang sangat sederhana, cuba sediakan minuman dengan kekuatan minimum 5-6 darjah. Anda boleh minum ini tidak lebih dari dua, dan untuk lelaki - tiga, gelas sehari..

Resipi minuman keras

Seperti yang disebutkan di atas, wain mulled boleh disediakan dalam pelbagai variasi, tetapi anda harus selalu ingat bahawa wain mulled sebenar berdasarkan dua perkara - wain kering atau separa kering dan satu set anggur berkualiti tinggi yang dipilih dengan teliti! rempah.

Perhatikan pilihan rempah ratus (lebih penting daripada anggur itu sendiri), kerana hasil akhirnya bergantung pada komposisi kualitatif dan kuantitatif mereka.

Yang paling sesuai untuk minuman keras adalah: kayu manis, cengkeh (tunas), pala dan, tentu saja, anise bintang.

Semua rempah-rempah ini mempunyai aroma yang luar biasa yang akan terungkap sepenuhnya apabila anda membenamkannya dalam wain hangat..

Ingat bahawa wain tidak boleh direbus - cukup panaskan hingga maksimum 70-80C. Walaupun arak yang murah sesuai sebagai asas, yang utama adalah ia adalah semula jadi, dan bukan serbuk.

Wain tradisional

• Sebilangan wain kering merah atau separa kering (botol 750 ml).
• 2 batang kayu manis.
• 50 ml air.
• 1-2 sudu gula.
• 5 tunas anyelir.
• Sejumput pala tanah.

Rebus air, tuangkan serbuk pala ke dalamnya, buang tunas cengkih, rebus selama 1 minit.

Matikan api, biarkan selama 15 minit, dan sementara itu, campurkan wain dengan gula (alternatif yang lebih sihat adalah madu).

Panaskan hingga panas, jangan lupa kacau, masukkan batang kayu manis ke dalam wain dan tuangkan dengan memasukkan rempah. Wain tradisional yang sudah siap!

Wain yang dihiris dengan madu

• Sebilangan wain (merah kering atau separa kering).
• 6 sudu madu, boleh dihiris.
• 6 tunas anyelir.
• 3 perbungaan anise bintang.
• 6 kacang polong.
• 2 batang kayu manis.

Masukkan wain di atas api, tambahkan madu, panaskan, tambah rempah, kacau dan biarkan hingga 3-5 minit. Anda boleh rasa!

Wain buah oren

Ramai orang percaya bahawa versi minuman ini adalah yang paling kuat dan berjaya dalam semua aspek..

• Sebilangan wain merah yang sudah terkenal, anda juga boleh mencuci mulut, maka gula atau madu tidak diperlukan.
• Hingga 3 sudu madu, jika wain kering (dipandu mengikut citarasa anda).
• 2 biji oren, lebih baik besar, berair, wangi.
• 2 batang kayu manis.
• Sejumput buah pala.
• 3 perbungaan anise bintang.
• Sebiji kapulaga yang suka.
• 6 tunas anyelir.

Masukkan semua rempah ke dalam bekas untuk membuat wain. Tambahkan oren yang dipotong menjadi bulatan tebal ke dalamnya, hancurkan sedikit sehingga jusnya menonjol dari pulpa dan dari kulitnya.

Tuangkan semua ini dengan sedikit air mendidih dan didihkan dengan api kecil, di bawah penutup, selama dua hingga tiga minit.

Tiriskan air aromatik, larutkan madu di dalamnya, tuangkan kembali ke rempah dan tambahkan sebotol wain di sana.

Panaskan komponen hingga 80C. Biarkan minuman itu sejuk dan sejuk - hingga sekitar 50C. Kemudian tuangkan wain yang telah siap diisi ke dalam cawan atau gelas kaca berdinding tebal tinggi dan nikmati kehidupan...

Wain Mulled - apa itu

Wain aromatik yang dicampur dengan kayu manis dan sitrus adalah minuman kegemaran bukan sahaja orang Eropah, tetapi juga orang Amerika. Ia hampir selalu disiapkan pada musim sejuk, kerana minumannya menghangatkan dan menyegarkan. Hari ini kita akan membincangkan bagaimana menyediakan minuman beralkohol yang membakar ini dari wain merah dan putih, dan juga minuman beralkohol dari jus dan buah-buahan..

Apa itu minuman keras?

Wain mulled klasik adalah campuran wain merah dan rempah aromatik yang ditambahkan ke dalam cecair yang dipanaskan. Ia tidak dapat diganti semasa musim sejuk, jadi minuman keras sering ditawarkan kepada pelancong yang mengunjungi pusat peranginan ski.

Anda boleh menyediakan minuman seperti itu dari ramuan yang ada, tetapi selalunya rempah dan buah berikut ditambahkan kepadanya:

  • Batang kayu manis. Di negara-negara CIS saya menggunakan serbuk kayu manis yang dihancurkan.
  • Bunga anyaman.
  • Buah sitrus, terutamanya jeruk dan lemon. Mereka mengambil kemanisan anggur.
  • Sebilangan kecil pala.
  • Gula atau madu jika anggur merah kering digunakan sebagai persediaan.
  • Air, jika anda ingin mendapatkan anggur yang tidak terlalu kuat.
  • Kapulaga, vanila.
  • Halia, epal.

Selepas penyediaan, minuman itu diminum panas. Sekiranya wain cair mengandung banyak perasa, kemudian saring cairannya. Dalam beberapa kes, kayu manis kering ditambahkan terus ke gelas, dan potongan sitrus dibuang ke sana..

Apa yang hendak disediakan minuman?

Hidangan wain yang dihidangkan bermaksud piring keju dan penambahan sitrus.
Sekiranya wain anda didasarkan pada wain putih, maka ia boleh ditambah dengan ikan bakar, ayam pedas atau beberapa jenis keju. Sekiranya minuman itu berdasarkan anggur merah, maka disajikan dengan potongan sejuk, daging panggang atau coklat..

Penting! Anda juga boleh menambah minuman dengan keropok keju, sayur bakar, sosej Bavaria.

Apa kegunaan minuman ini?

Minuman beralkohol pastinya tidak begitu sihat. Tetapi wain mull adalah kes khas. Faktanya ialah resipi tradisional untuk minuman ini menggunakan wain merah semula jadi, yang tidak direbus semasa proses penyediaannya. Rawatan haba ringan membantu memelihara semua khasiat anggur yang bermanfaat, oleh itu wain yang diminum berkesan dalam memerangi penyakit berikut:

  • Selsema, penyakit tekak.
  • Hipotermia.
  • Hemoglobin rendah (anemia).
  • Mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan, meningkatkan pencernaan.
  • Menyegarkan, menguatkan badan.
  • Membantu mengatasi insomnia, keletihan psikologi.

Wain mulled dianggap sebagai minuman terbaik untuk malam musim sejuk yang romantis. Sudah mahu belajar memasaknya? Kemudian mari kita beralih ke resipi!

Resipi klasik untuk "minuman musim sejuk"

Untuk menyediakan minuman tonik aromatik ini, sediakan ramuan berikut:

  1. Satu liter wain merah, lebih baik memilih kering.
  2. 50-100 ml air.
  3. 15 g gula.
  4. 5-6 pcs. bunga anyaman.
  5. Sejumput buah pala dan kayu manis.

Pertama, sediakan infusi rempah. Masukkan cengkih, pala, dan kayu manis ke dalam air mendidih. Rebus infusi ini selama 2 minit, kemudian biarkan selama 10 minit. Semasa menyuntik, ambil wain: tambahkan gula ke dalamnya, panaskan dengan baik, tetapi jangan sampai mendidih. Masukkan infusi dengan air dan rempah ke wain panas, campurkan. Wain siap sedia.

Resipi dengan madu dan rempah aromatik

Wain yang dihirup ini cukup panas, tetapi rasanya dan hangat. Resipi ini sering digunakan di restoran mahal. Untuk membuat minuman ini, sediakan:

  • 1 liter wain merah kering. Sekiranya anda mengambil manis atau separa manis, ia akan sangat menyakitkan.
  • 4-5 st. l. sayang. Sekiranya anda mahukan minuman yang kurang manis, kemudian tambahkan 2-3 sudu besar.
  • 7 keping. tunas cengkih, 4 biji rempah dan jumlah anise bintang yang sama.

Masukkan madu ke dalam periuk dalam, tuangkan wain di atasnya, kacau. Kemudian masukkan rempah, panaskan, tetapi jangan mendidih.

Penting! Selepas penyediaan, minuman seperti itu boleh dihiasi dengan irisan lemon, dituangkan ke dalam gelas khas, disajikan panas.

Cara menyediakan minuman dengan hanya wain putih?

Wain mulled klasik dibuat dari wain merah, tetapi jika tidak ada wain seperti itu, dan para tetamu sudah berada di depan pintu - dapatkan 1 liter wain putih.

Penting! Ambil wain putih kering, jika tidak, minumannya akan sangat manis. Sekiranya terdapat hanya wain manis atau separa manis di dalam rumah, masukkan lebih banyak lemon di dalamnya..

Oleh itu, kita memerlukan ramuan:

  • Liter wain putih.
  • setengah oren atau lemon (kisar dengan semangat).
  • 1-2 sudu besar l. sayang. Sekiranya anda menggunakan wain manis, maka hentikan madu..
  • Rempah aroma secukup rasa. Lebih baik menggunakan kayu manis, pala dan cengkih klasik.

Pindahkan semua komponen ke dalam periuk, panaskan, kemudian biarkan campuran selama 15 minit, tapis. Minum suam sahaja!

Resepi Buah Beku Custom

Adakah anda mempunyai setengah kilo raspberi di dalam peti sejuk beku anda? Keluarkan dan cepat-cepat membuat wain mulled yang sangat baik, mengikuti arahan ini:

  • Kami memerlukan 1 liter wain putih kering.
  • Kira-kira 400-500 g raspberi beku, jika musim - anda boleh mengambil segar.
  • Tongkat vanila atau kayu manis.
  • 2-3 st. l. Sahara.

Tuangkan wain ke dalam periuk, hantar raspberi, gula dan vanila ke sana, campurkan dan panaskan. Selepas pemanasan, minuman itu ditapis, dan kemudian dituangkan ke dalam cawan seramik atau gelas.

Penting! Anda perlu memotong pod vanila jika anda mahu memberikan semua rasa pada minuman..

Anggur minuman beralkohol dengan penambahan kuning telur

Untuk menyiapkannya, kita memerlukan:

  1. Liter putih atau merah anggur.
  2. 3-4 keping. cengkih, secubit kayu manis.
  3. 1 gelas air.
  4. 2-3 kuning telur.

Masukkan cengkih dan air ke dalam wain, kemudian panaskan campuran dengan api kecil. Semasa wain sedang memanas, ada baiknya mencambuk kuning telur dengan gula, dan kemudian perlahan-lahan menuangkannya ke dalam wain, kacau selalu. Minuman ini paling kerap disajikan dengan croissant atau biskut..

Penting! Kacau minuman secara berterusan semasa anda menambah kuning telur. Jika tidak, benjolan kuning telur rebus akan muncul di dalamnya..

Wain mulled khas untuk orang yang suka coklat

Wain merah kering dan coklat sesuai, jadi mengapa tidak menggabungkannya dalam satu resipi? Untuk minuman seperti itu, ambil set ramuan berikut:

  1. 300 ml air.
  2. 2 sudu besar l. koko.
  3. Liter anggur merah kering.
  4. 3-4 sudu besar. l. Sahara.
  5. Perasa secukupnya, kayu manis dan pala paling sesuai.
  6. Sebiji lemon atau oren.
  7. Kira-kira 50-70 g coklat gelap.

Tuangkan koko, gula ke dalam periuk, tuangkan air, tambah rempah dan semangat, biarkan campuran mendidih. Setelah mendidih selama 5 minit, sejukkan campuran itu, kemudian tambahkan wain ke dalamnya dan panaskan wain yang telah diaduk. Selepas itu, saring minuman, tuangkan ke dalam gelas tinggi.

Penting! Untuk aroma pekat, gunakan 1 batang kayu manis atau 1-2 pucuk rempah tanah.

Cara membuat wain tanpa alkohol?

Sekiranya anda tidak dapat minum alkohol atau memandu esok, dan anda benar-benar mahukan minuman keras, maka kami akan memberi anda resipi untuk minuman tanpa alkohol:

  1. 1 liter jus epal yang baik.
  2. 2-3 sudu besar jeruk segar atau lemon.
  3. Pulpa cincang 1 oren.
  4. 2 ulas dan bilangan kayu manis yang sama.
  5. Cubit pala.
  6. 100-150 ml air tulen.

Untuk membuat minuman seperti itu, masukkan semua bahan ke dalam periuk, tuangkan air dan jus di atasnya. Didihkan pada suhu sekitar 70 darjah, elakkan mendidih. Setelah memanaskan, biarkan cecair selama 15-20 minit, kemudian tapis. Sekiranya minuman telah sejuk, panaskan semula. Hiaskan gelas dengan kepingan sitrus.

Satu lagi resipi hebat yang tidak mengandungi alkohol

Wain mulled yang sangat baik diperoleh jika anda memasaknya dari bunga raya. Untuk menyediakan minuman yang lazat dan tidak biasa, ikuti arahan:

  1. Pra-bancuh 1 liter teh bunga raya.
  2. Potong oren halus, jangan kupas.
  3. Sekarang masukkan 2-3 sudu besar ke dalam periuk. l. setiap madu, oren cincang, 2 cengkih dan tunas kayu manis masing-masing, isi dengan teh pra-diseduh.
  4. Panaskan, biarkan hingga 5-10 minit, kemudian tapis.

Minuman ini bukan sahaja sangat enak, tetapi juga sangat sihat. Ia boleh digunakan dengan selamat oleh kedua-dua kanak-kanak dan wanita hamil..

Penting! Wain mulled mendapat sebahagian besar "kesan pemanasan" dari perasa, bukan dari wain merah.

Anda boleh membuat minuman dengan jus buah dan wain. Pilihan terakhir akan menjadi lebih enak dan berguna untuk selesema yang akan datang. Semasa penyediaan minuman, jangan lupakan bumbu aromatik, kerana ia memberikan wain yang dirasakan sangat sedap dan asli.

Wain yang dihirup

Pada musim sejuk, sangat baik untuk membungkus kaki anda dengan selimut kotak-kotak besar dan duduk di tepi perapian atau TV dengan segelas minuman aromatik panas. Tidak semestinya semua minuman beralkohol panas, dan mengejutkan semua orang, ada sebilangan besar minuman itu, yang disebut minuman musim sejuk, kerana mereka bukan sahaja dapat membuat malam lebih selesa, tetapi suasana meriah, tetapi juga mempunyai manfaat luar biasa, tentu saja, dengan penggunaan sederhana yang wajar. Minuman panas yang paling terkenal dan biasa adalah wain mulled, dan apa itu, bagaimana menyediakan dan meminumnya, dan juga apa sifat berguna dan berbahaya bagi isteri dan akan dibincangkan dalam artikel kami.

Resipi minuman keras

Kira-kira empat atau lima ratus tahun yang lalu, seseorang di Eropah Barat muncul dengan idea untuk membuang sedikit lada, cengkeh dan kayu manis ke dalam wain, memanaskan...

Wain Mulled Komposisi wain mulled: apa yang anda perlukan untuk memasak

Pada saat angin sejuk melemparkan segumpal salji ke wajah anda, dan hujung jari anda menjadi sejuk dari fros, sangat senang untuk datang...

Wain Mulled Ciri penyembuhan wain mulled: resipi untuk rawatan selesema

Pada musim sejuk, tubuh manusia dipaksa bekerja pada tahap kekuatan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru, untuk menyesuaikan diri dengan keadaan...

Wain Mulled Resipi indah untuk wain mulled dari wain merah

Ketika musim sejuk musim luruh tiba dan sampai musim bunga, semua orang mahu memanaskan badan dengan minuman hangat dan aromatik, di bawah...

Wain mulled Wain mulling pemanasan: resipi bukan alkohol untuk membuat di rumah

Selama beberapa abad berturut-turut minuman yang memabukkan dan menghangatkan ini sangat dihargai di Eropah, jadi sangat sesuai untuk musim luruh yang sejuk...

Resipi Anggur Mulled Wain Putih Mulled Wain

Selama beberapa abad berturut-turut di Eropah, mereka telah menyiapkan wain mull, wain pemanasan dengan rempah-rempah, yang bukan hanya dapat memberikan kesenangan dan kesenangan estetik,...

Anggur Mulled Pilihan resipi terbaik untuk wain mulled dengan oren

Keadaan cuaca di negara kita agak teruk dan oleh itu minuman pemanasan menjadi sangat cepat menjadi popular. Anggur mulled Eropah Barat agak relevan baru-baru ini,...

Mulled wain Cerita secara terperinci: cara memasak wain mulled

Hanya beberapa tahun yang lalu, beberapa orang dapat membanggakan bahawa mereka telah merasakan minuman yang luar biasa seperti wain mulled, dan sebutan...

Wain Mulled Resipi ringkas untuk wain mulled - 6 pilihan untuk setiap selera!

Dengan bermulanya cuaca sejuk, dan pada awal musim luruh, anda selalu ingin mempunyai agen pemanasan yang membolehkan anda memanaskan dengan cepat dan efisien,...

Wain Mulled Membuat pilihan yang tepat: wain mana yang sesuai untuk anggur mulled

Anggur, yang pertama kali disiapkan sebelum era kita, segera menarik perhatian orang. Mereka meminumnya di syarikat yang baik, pada pertemuan pertama, dan pada musim sejuk...

Wain Mulled Bagaimana dan dengan apa yang harus diminum wain mulled: peraturan minum

Minuman beralkohol panas yang terbuat dari wain hangat dengan rempah-rempah, yang disebut wain mulled, datang kepada kami dari Zaman Pertengahan, menjadi...

Wain yang dimasak Memasak wain yang dimasak dalam periuk perlahan: resipi untuk semua orang

Rasa wain mulling datang kepada kami dari Jerman dan Austria, di mana wain yang dipanaskan dengan rempah-rempah dianggap sebagai bahagian penting Krismas. Di Scandinavia...

[tajuk swptoc_toc = "Kedalaman" kandungan = "3 ″]

Petang musim sejuk yang sejuk dengan wain mull: asal, negara dan tradisi

Nama minuman itu, yang pada hari ini adalah kebiasaan untuk minum panas, datang kepada kami dari Jerman. Dari bahasa Jerman, Glühwein (gluwein) bermaksud anggur yang menyala. Namun, banyak yang cenderung percaya bahawa minuman itu muncul lebih awal, kerana bahkan orang Rom kuno menggambarkan minuman yang dibuat dari anggur merah atau putih dengan penambahan pelbagai perasa, rempah dan rempah, serta gula, buah-buahan dan madu, dan catatan ini masih bertahan hingga hari ini. Jadi apa itu - minuman keras, bagaimana ia disediakan, dan yang paling penting, adakah benar-benar manfaat besar bagi tubuh, seperti yang semua orang katakan?

Anda harus tahu bahawa minuman keras adalah minuman beralkohol, iaitu minuman yang mengandungi alkohol yang disediakan berdasarkan wain merah dan diminum secara panas. Ia disiapkan dengan penambahan gula dan gula merah, madu lebah asli, pelbagai rempah, herba dan rempah. Ia boleh dianggap paling mudah di Jerman dan Switzerland, begitu juga di Austria dan bahkan Republik Czech..

Seperti yang telah kita katakan, referensi untuk anggur dengan penambahan berbagai rempah-rempah dapat ditemukan dalam teks Rom kuno, tetapi pada waktu itu tidak dipanaskan, tetapi dimakan dingin. Ini tidak menghairankan, kerana medan sama sekali tidak berbeza dengan cuaca sejuk khas, untuk membuatnya lebih ringan. Minuman yang lebih serupa dari burgundy merah muncul tidak lama kemudian, di wilayah Utara dan juga Eropah Tengah, di mana kebiasaannya meminumnya dengan biji alpinia atau lengkuas, yang lebih dikenali oleh orang Rusia sebagai lengkuas. Oleh itu, asal-usul minuman keras tidak diketahui sepenuhnya, tetapi hampir setiap bangsa mempunyai resipi yang serupa..

Sungguh luar biasa bahawa di negara-negara Eropah Barat, anggur yang digoreng secara tradisional dianggap sebagai minuman Krismas secara definisi. Ia disajikan terus di jalanan, dan jika anda sejuk, memilih hadiah untuk keluarga dan rakan, maka segelas minuman panas pemanasan yang berbau rempah-rempah oriental pasti akan meningkatkan kesejahteraan dan mood anda. Di beberapa negara, adalah kebiasaan untuk menyiapkan wain untuk Hari Semua Orang Suci, atau lebih tepatnya, pada malam menjelang, Halloween. Sekiranya anda ingin mengetahui apa itu minuman keras klasik, foto di rangkaian akan membantu anda memahami secara menyeluruh, bagaimanapun, siapa yang mencipta wain mulled sukar dijumpai, tetapi anda masih boleh mendapatkan banyak maklumat menarik.

Namun, ada versi lain dari asal wain mulled, dan ia juga berhak untuk hidup, walaupun sangat mungkin ini hanyalah cerita dan gosip. Khabar angin mengatakan bahawa pedagang sebelumnya di gudang wain di Jerman tidak ingin kehilangan satu sen pun, kerana mereka mencairkan wain sedikit masam, yang sangat disayangkan untuk dibuang, dengan madu bunga manis, dengan murah hati menambahkan rempah-rempah ke dalamnya, setelah itu minuman panas yang menyegarkan itu hilang. Hari ini, mungkin, tidak ada orang yang tidak hanya tidak akan mencuba, tetapi juga tidak mendengar nama seperti itu, mari kita cari tahu apa itu minuman keras dan bagaimana menyiapkannya, serta apa kegunaan dan keburukan yang terkandung di dalamnya.

Bagaimana dan dari apa minuman keras yang disediakan: berapa darjah alkohol yang dikandungnya

Ramai yang berminat dengan persoalan berapa darjah anggur yang boleh diminum, dan betapa memabukkannya minuman ini, tetapi untuk memahami, adalah wajar untuk membiasakan diri dengan proses penyediaannya, jika tidak, sukar untuk difahami. Sebagai permulaan, mesti dikatakan bahawa yang sesuai untuk membuat minuman seperti itu adalah merah, wain wain sangat lemah, misalnya, kering atau, dalam kes yang melampau, separa kering. Bagaimanapun, wain mulled harus mempunyai darjah tersendiri, jika tidak, ia akan disediakan dengan jus biasa.

Kini terdapat banyak resipi untuk jenis minuman keras bukan alkohol di rangkaian, tetapi ia tidak boleh disebut sebagai sahih atau berkaitan dengan minuman ini. Itulah sebabnya mengapa anda perlu memahami secara mendalam apa itu wain dan bagaimana ia disediakan, dan anda boleh menemui sejumlah besar pelbagai pilihan.

Terdapat dua kaedah utama untuk membuat wain mulled, yang dapat dijelaskan secara ringkas untuk pemahaman yang lebih baik..

Wain yang dihiris tanpa air tambahan

Minuman panas ini terbuat dari wain merah, tentu saja, ia akan menjadi burgundy, memanaskannya hingga tujuh puluh lima hingga lapan puluh darjah, tetapi tidak pernah mendidih. Anggur mesti dicampurkan dengan gula, serta rempah tanah yang boleh anda pilih mengikut citarasa anda, misalnya, kapulaga, kayu manis, halia, lada dan lain-lain. Anda hanya perlu menggunakan rempah-rempah tanah, kerana serbuk biasanya menutup minuman, membuatnya tidak menarik, dan selain itu, sedimen kemudian boleh menggiling gigi anda, seolah-olah anda telah menuang pasir di sana. Terdapat seberapa banyak darjah dalam minuman seperti yang terkandung dalam wain yang digunakan. Biasanya ia adalah 11-13 darjah.

Wain yang dihiris dengan air dan banyak lagi

Pilihan memasak kedua melibatkan pencairan wain dengan air, jadi untuk satu liter burgundy, atau minuman lain untuk dipilih, anda perlu mengambil segelas air, serta rempah, perasa dan rempah. Walau bagaimanapun, anggur seperti itu disediakan dengan cara yang berbeza, pertama, air dengan rempah-rempah dimasukkan ke dalam api, dan hanya pada akhirnya anggur akan ditambahkan, ketika mereka telah menyerahkan sepenuhnya minyak pati aromatik ke minuman. Juga, seperti pada versi pertama, minuman tidak boleh direbus, jika tidak, ia akan kehilangan kualiti berguna sepenuhnya, dan bersama-sama dengan mereka, tahap kekuatan.

Oleh itu, perlu merebus wain yang telah dicairkan selagi busa putih hilang dari permukaan wain, dan kemudian segera keluarkan bekas dari panas. Anggur tidak boleh mendidih, ini sangat penting, dan berapa banyak wain mulled harus dijawab dengan sangat sederhana, para penasihat mengesyorkan sekurang-kurangnya 7% alkohol, di tempat yang sama dengan wain kering. Dianjurkan untuk menyajikan minuman ke meja dengan gelas kaca tinggi, atau dalam cawan rumah yang "selesa". Penting bahawa bekas itu mempunyai pegangan yang selesa, kerana anda perlu segera meminum minumannya, sementara ia masih hangat.

Anggur panas dan menyegarkan yang unik: faedah dan kemudaratan bagi tubuh

Sebenarnya, di dunia terdapat banyak resipi yang berbeza untuk wain mulled, dengan pelbagai aditif, dan mereka meletakkan di sana bukan hanya pelbagai ramuan dan rempah, tetapi juga buah-buahan dan buah beri, memberikan minuman itu rasa unik dan aroma kaya yang tidak dapat digambarkan. Tetapi selain fakta bahawa ia cukup enak, jangan lupa tentang sifat dan kualiti minuman yang bermanfaat, dan ia boleh didapati, dan banyak juga.

  • Anggur yang dihiris, disiapkan dengan madu dan set ramuan yang sesuai, akan menjadi ubat yang sangat baik untuk membantu melawan kesan hipotermia, selesema dan juga jangkitan virus..
  • Dipercayai bahawa koktel vitamin seperti anggur segar dapat dengan mudah meningkatkan metabolisme, dan juga jenuh tubuh dengan bahan-bahan yang diperlukan. Ia menaikkan nada dan memulihkan daya hidup dengan cepat.
  • Sebagai alternatif dan perubatan rakyat, minuman keras digunakan sebagai ubat untuk batuk kering yang berpanjangan, bronkitis dan juga radang paru-paru.
  • Hanya setengah gelas minuman aromatik ini pada waktu malam akan membantu anda melupakan insomnia dan masalah lain dengan tidur..
  • Untuk masalah psikologi, dan juga dalam keadaan tertekan, dengan tekanan berterusan, minuman keras juga digunakan, dalam kombinasi dengan cara lain.

Antara lain, ia adalah minuman keras yang boleh memberi kesan yang baik pada mikroflora perut dan usus, ia mengembalikan keseimbangan normalnya dan bahkan dapat mengatur tahap keasidan hingga tahap tertentu. Juga penting bahawa minuman itu berdasarkan anggur merah semula jadi, yang dengan sendirinya berguna dalam dos sederhana. Ini termasuk flavonoid unik yang mengikat radikal bebas, iaitu sebenarnya mencegah penuaan dini dan kematian sel. Anggur merah juga mengandungi unsur unik - polifenol, yang mempunyai kesan yang baik pada gigi dan gusi manusia. Menariknya, bahan ini tidak terdapat dalam wain putih..

Komponen yang biasa di minum anggur seperti kayu manis, jahe, kapulaga atau cengkeh juga mempunyai khasiat bermanfaat tersendiri, beberapa di antaranya diberikan kepada minuman semasa penyediaan. Oleh kerana anggur tidak mendidih, tetapi hanya berumur pada suhu yang cukup tinggi, semuanya bukan sahaja tidak hancur, malah menjadi lebih mudah dicerna. Tetapi untuk mengetahui apa yang bermanfaat untuk anggur tidak cukup, selalu bermanfaat untuk memahami bahawa dengan penggunaan yang tidak betul atau tidak terkawal, ubat apa pun boleh menjadi racun.

Lalat dalam salap: kontraindikasi dan bahaya wain yang diminum

Walau bagaimanapun, di sebalik semua kualiti positif minuman yang luar biasa ini, serta rasanya yang sangat enak dan aroma yang merendahkan, minuman ini masih merupakan minuman beralkohol, oleh itu anda tidak boleh menggunakannya tanpa banyak berfikir dan dalam jumlah yang banyak, dan ada yang harus meninggalkannya sepenuhnya. Wain mull tidak boleh dimakan oleh mereka yang mengalami intoleransi alkohol, serta reaksi alergi terhadap komponen komposisinya..

  • Anda tidak boleh memasak dan meminum minuman keras untuk ibu mengandung, dan juga bagi mereka yang sedang menyusui, ini boleh membahayakan kesihatan bayi dan ibu.
  • Apa-apa penyakit kardiovaskular kronik juga akan menjadi penghalang untuk penggunaan wain biasa. Namun, sangat jarang, begitu juga dalam dos kecil, 30-60 gram, malah berguna.
  • Penyakit kronik saluran gastrointestinal, yang berada dalam tahap eksaserbasi, serta proses keradangan di dalam tubuh, juga tidak menyiratkan penggunaan wain mulled sebagai minuman beralkohol.

Antara lain, anda tidak boleh memberikan wain murni kepada kanak-kanak di bawah usia empat belas tahun, dan setelah empat belas tidak lebih daripada dua sudu besar, jika anak itu, misalnya, sangat sejuk di jalan. Jangan sesekali, seseorang tidak boleh lupa bahawa walaupun kandungan alkohol dalam minuman keras cukup rendah, ia tetap minuman beralkohol, dan bahkan panas. Oleh kerana suhunya, seseorang dapat mabuk dengan cepat walaupun dari satu gelas di sebelah perapian, jadi anda harus selalu berhati-hati. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, maka minuman ini boleh menjadi enak untuk anda, dan berbau malam yang selesa dengan api, ubat pertama untuk selesema dan kemurungan musim sejuk.

Beberapa peraturan mudah untuk golongan bangsawan sebenar: penggunaan wain mulled dalam perkara kecil

Anggur mulled, seperti yang telah kita ketahui, adalah minuman kuno dan sihat, jika anda menghampiri penggunaannya dengan bijak dan tanpa fanatik. Betul, anda perlu mengikuti peraturan khas yang tidak membenarkan anda mengubah minuman minuman keras menjadi mabuk rumah tangga, dan juga untuk memaksimumkan sifat dan kualiti minuman yang bermanfaat.

Semasa menyediakan wain, anda tidak boleh membiarkan wain mendidih. Ia harus disimpan cukup lama pada suhu 70-80 darjah celcius. Ini akan mencukupi untuk minuman memperoleh semua sifat penyembuhan yang diperlukan. Apabila mendidih, semua bahan berguna akan hilang begitu saja, dan tidak ada gunanya menggunakannya..

  • Anda tidak boleh memilih jenis anggur yang paling mahal di kedai, sama sekali tidak ada gunanya. Selalunya, burgundy atau sesuatu yang serupa diambil untuknya, kerana sejambak mulia itu hanya akan "penuh sesak" dengan ramuan wangi, dan anda masih tidak dapat menikmatinya.
  • Dianjurkan untuk tidak mengambil rempah-rempah tanah untuk minuman keras. Masalahnya ialah serbuk yang akan menjadi seperti itu hanya akan mengaburkannya dan membuatnya jelek, dan tidak terlalu enak..
  • Selalunya, setelah dimasak, wain mull segera dituangkan ke dalam cawan atau gelas dengan pegangan, dan diminum tanpa menunggu ia sejuk. Menghirup wap dari minuman panas juga bermanfaat, terutamanya jika anda mengalami batuk atau sakit tekak. Antara lain, penyedutan jenis ini dapat melegakan rhinitis..

Setelah anda duduk, dibalut dengan selimut hangat, dengan segelas wain berwarna cerah dan wangi, disarankan untuk segera tidur di bawah penutup. Inilah caranya, setelah anda berpeluh dengan baik, anda dapat mengatakan bahawa prosedurnya sudah selesai. Dan secara amnya, semuanya cukup sederhana di sini, anda perlu tahu kapan harus berhenti, menyediakan minuman dengan betul, dan memerhatikan kontraindikasi, dan kemudian anggur yang direnungkan akan membawa anda kegembiraan dan kepuasan.

Wain yang dihirup

Mulled wain adalah minuman beralkohol panas berasaskan wain. "Mulled wain" berasal dari perkataan Jerman "Glühwein" - wain yang menyala-nyala. Hari ini, anggur yang digemari sangat digemari di seluruh dunia, resipi dalam bentuk modennya diciptakan oleh masyarakat Jerman utara. Benar, walaupun orang Yunani dan Rom telah menyiapkan sesuatu yang serupa dengan minuman keras, resipi memasak, bagaimanapun, tidak menyediakan pemanasan. Lebih banyak mengenai wain mull.

Bukankah sudah tiba masanya untuk kita memanaskan badan? Cuaca baik untuk minuman pemanasan dan syarikat yang mesra :) Anda boleh membuat minuman keras.

Resipi ringkas untuk wain mull dengan oren dan kayu manis. Variasi anggur merah tradisional yang diadun.

Berkat rasa dan aromanya yang menyenangkan, wain mulled boleh dipanggil salah satu minuman musim sejuk terbaik. Secara tradisinya, minuman keras popular di Eropah Tengah, tetapi sekarang minuman panas ini disediakan di mana-mana sahaja. Terutama sekitar Krismas.

Wain mulled, resipi yang sangat dekat dengan yang klasik. Minuman musim sejuk yang indah. Begitu baik untuk cuti Tahun Baru!

Mulled wain adalah minuman berasaskan wain panas dengan rempah. Resipi wain buatan sendiri yang dicadangkan menggunakan wain merah, jus lemon, kayu manis, dan cengkih.

Mudah disediakan wain mull akan membuat anda tetap hangat pada waktu malam yang sejuk.

Mulled wain adalah minuman pemanasan perayaan. Dan juga, anggur yang enak hanya enak di musim sejuk - sangat enak untuk minum panas di tempat yang hangat..

Resipi untuk minuman panas yang menghangatkan dan menguatkan. Anggur tanpa alkohol adalah minuman yang boleh anda rawat anak-anak untuk Tahun Baru dan bukan sahaja.

Pada malam yang sejuk, minuman ini akan memenuhi rumah dengan kehangatan dan keselesaan. Hidangkan wain panas!

Minuman untuk kesihatan dan jiwa. Anggur yang direnungkan yang menghangatkan perut dan jiwa memang enak. Ini adalah salah satu resipi wain buatan sendiri yang ringkas. Perkara yang paling penting adalah bahawa anggur yang dicampur tidak boleh mendidih..

Ini musim sejuk, dan ketika sejuk, anda mahu menjadi panas. Saya akan mencadangkan anda untuk membuat wain hangat. Ia harum dan segera dihangatkan :)

Mulled wain adalah minuman yang cerah dan meriah, ia memanaskan badan dan menggembirakan jiwa. Seperti yang dikatakan oleh Winnie the Pooh, "walaupun sedikit, satu sudu teh sudah enak!" Baik, dan lebih-lebih lagi - keseluruhan kuali. Anggur merah yang murah, sedikit pelabuhan, oren dan rempah secukupnya - hanya itu yang kita perlukan untuk membuat wain di rumah.

Seseorang lebih suka wain putih, seseorang merah. Tetapi ketika menyangkut wain mulled berperisa dengan rempah dan buah, sangat enak sehingga pilihannya biasanya tidak jelas.

Mari kita bincangkan mengenai tradisi Krismas di Austria dan sediakan wain epal sesuai dengan resipi yang jelas.

Mereka mengatakan bahawa gaya minuman keras dari Skandinavia adalah yang pertama diminum oleh Ratu Sweden pada abad ke-16. Campuran rempah-rempah dicelupkan ke dalam wain dan dipanaskan dalam kuali besar, kemudian disajikan pada akhir makan malam - ia adalah hiburan yang cukup menyenangkan pada malam musim sejuk. Oleh itu, selain dari kuali besar, segala yang lain dalam penyediaan glom aromatik hampir tidak berubah..

Versi saya membuat wain mulled hampir dengan resipi klasik, tetapi masih ada penyimpangan, bagaimanapun, minuman itu ternyata enak dan menghangatkan.

Aroma rempah-rempah dan buah-buahan, kemanisan ringan dan kehangatan minuman adalah minuman keras! Inilah resipi saya untuk wain buatan sendiri.

Sekiranya anda pulang ke rumah setelah hujan lebat atau embun beku, pastikan anda menyediakan wain panas yang panas, yang akan menghangatkan anda serta-merta.

Wain kopi bergaya Perancis adalah minuman beralkohol yang sempurna untuk liang sejuk. Minuman ajaib ini menghangatkan, mewujudkan keselesaan dan kelonggaran. Ia juga bagus untuk selsema..

Apa yang akan membantu menjaga kehangatan pada musim luruh dan musim sejuk? Minuman pemanasan, tentu saja. Kami mencadangkan anda menyediakan dua versi teh dan wain yang sesuai dengan resipi kami. Minuman ini bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan (tentu saja, jika ada yang tidak terlalu banyak ;-)).

Anggur Mulled Carolina baik pada malam musim sejuk yang panjang bersama dengan orang yang dikasihi. Tetapi saya masih tidak mengesyorkan penggunaan berlebihan.

Sari panas - minuman pemanasan dan aromatik untuk malam musim sejuk yang selesa.

Wangi, pemanasan, dengan minuman rasa halus berdasarkan cognac dan kopi akan menggembirakan semua orang. Ini akan menghangatkan anda pada waktu malam yang sejuk, memberikan keseronokan masakan yang sebenar. Ia boleh dibuat sepanjang bulan-bulan sejuk, mengubah dan menambah resipi klasik mengikut citarasa dan budi bicara anda..

← Sebelumnya | Seterusnya →

Tidak semua orang tahu bagaimana membuat wain di rumah, dan mereka membeli produk separuh siap. Kami masih menasihati anda untuk memasaknya sendiri, secara kreatif, jadi kami akan memberitahu anda cara memasak wain di rumah. Kami memaklumkan kepada anda bagi mereka yang ingin memasak wain mulled: resipi untuk wain mulled di rumah tidak berbeza dengan resipi restoran. Untuk minuman keras, anda memerlukan enamel atau barang kaca. Terdapat dua cara untuk memasak wain mulled: membuat wain mulled dengan air dan membuat wain mulled tanpa air. Resipi untuk wain mulled dengan air: pertama rebus air dengan rempah, kemudian masukkan gula, madu dan wain di sana. Ramai di antara mereka yang ingin memasak wain mulled tidak tahu cara memasaknya dengan betul. Peraturan yang paling penting bagi mereka yang ingin memasak wain di rumah adalah jangan sampai mendidih anggur dan kacau sekali-sekala. Jika tidak, membuat wain di rumah tidak sukar: tuangkan wain, tambah rempah, panaskan, tekan sedikit, dan anda sudah selesai. Biasanya, anggur merah kering atau separa kering digunakan untuk wain mulled, namun wain mulled boleh dibuat dari wain putih. Tetapi, tentu saja, resipi wain klasik didasarkan pada wain merah. Di samping itu, anda boleh menyediakan wain murni tanpa alkohol. Sekiranya anda berminat dengan minuman keras seperti itu, resipi bukan alkohol tidak menggunakan wain, tetapi jus anggur dan epal.

Rempah-rempah untuk minuman keras boleh sangat berbeza: kayu manis, kapulaga, cengkih, lada hitam. Bumbu wain yang diminum memberikan aroma yang diinginkan kepada anggur, sehingga semua orang dapat menentukan sendiri bagaimana menyiapkan anggur yang diinginkan. Resipi untuk wain kayu manis adalah yang paling biasa. Resipi untuk mulled wain dengan madu sangat popular, ia boleh disyorkan dan juga mulled wain untuk selesema. Walaupun, pada prinsipnya, wain apa pun adalah resipi selesema, berkat gabungan sifat wain panas, rempah dan buah-buahan. Wain mulled juga boleh mengandungi gula, jika anggur kelihatan masam bagi anda, oren. Ramai orang tertanya-tanya apa yang mereka minum dengan minuman keras. Wain mulled tidak dicuci dengan apa-apa, secara tradisional ia dimakan dengan biskut, gula-gula lain, anda boleh minum wain mull dengan piring daging.

Berkumpul dengan rakan-rakan anda untuk berkelah musim sejuk, pesta Krismas, membuat kue kayu manis, wain mulled, foto akan mengekalkan kenangan masa yang indah ini. Dan melihatnya, anda akan menginginkan wain mull lagi.

Waktu wain: bagaimana menyeduh minuman musim sejuk yang menghangatkan. 5 resipi untuk setiap selera!

Cara memasak wain mulled: resipi klasik

Wain mulled klasik disediakan berdasarkan wain merah - lebih baik memilih kering atau separa kering. Untuk memasak, anda memerlukan:

  • sebotol arak;
  • 2 batang kayu manis;
  • 4-5 tunas anyelir;
  • 1 sudu besar l. gula (jika anda suka minuman bergula, anda boleh menambah lebih banyak);

Pilihan: halia, anise bintang, semangat.

Untuk menyediakan wain, anda perlu mencampurkan wain, rempah dan gula dalam periuk dan panaskan dengan api sederhana hingga 70-80 darjah. Walaupun anda tidak mempunyai termometer, momen ini mudah ditentukan oleh mata: wap mula mengalir dari anggur, gelembung pertama muncul sedikit kemudian. Anda tidak boleh mendidih campuran tersebut, jika tidak, sebilangan alkohol boleh menguap dan minumannya akan menjadi kurang tepu. Keluarkan loyang dari api, tutup dan biarkan selama sekurang-kurangnya 5 minit. Sebelum dihidangkan, anggur yang dihiris mesti ditapis supaya kepingan rempah tidak terapung di dalam minuman.

Cara membuat wain tanpa alkohol

Wain minuman keras sama sekali tidak harus alkohol - terdapat banyak pilihan bagi mereka yang sama sekali tidak suka atau tidak minum minuman beralkohol. Biasanya anggur tanpa alkohol disediakan berdasarkan jus yang berbeza - epal, ceri dan, tentu saja, anggur. Pilihan terakhir nampaknya paling dekat dengan rasa asli anggur yang direnungkan. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  • 1 l. jus anggur gelap;
  • 1 batang kayu manis;
  • 3 biji bunga cengkih;
  • 3 keping (bulatan) halia segar;
  • 1 oren.

Pilihan: anise bintang, biji lada hitam, madu (tambah pada hujungnya jika anda suka lebih manis).

Proses memasaknya hampir sama dengan minuman keras klasik. Tuangkan jus ke dalam periuk, masukkan rempah dan kepingan oren. Anda boleh menghaluskan oren sedikit sehingga memerah jus. Keluarkan periuk dari api, tidak mendidih, dan biarkan mendidih. Jangan lupa saring minuman sebelum dihidangkan.

Cara memasak wain mull dengan oren

Jeruk menjadikan minuman lebih enak, kurang sedap, dan kelihatan hebat! Untuk membuat wain berwarna oren: anda memerlukan:

  • 1 botol wain merah;
  • 2 biji oren;
  • beberapa keping lemon;
  • 2 batang kayu manis;
  • 7-8 putik cengkih;
  • 3 sudu besar l. sayang.

Pilihan: anise bintang, halia, lada hitam.

Untuk menyiapkan wain jeruk, anda perlu memotong oren menjadi kepingan, masukkan ke dalam periuk dan tumbuk sehingga naik jus. Saya menasihati anda untuk mengetepikan beberapa lingkaran oren pada tahap ini untuk menghias gelas anda. Masukkan wain, rempah dan baji lemon ke dalam periuk dengan jeruk, masukkan periuk di atas api sederhana dan panaskan hingga 80 darjah. Biarkan campuran duduk di bawah penutup. Bila sudah sejuk sedikit, masukkan madu, tapis dan hidangkan.!

Cara membuat teh mulled wain

Wain mulled bukanlah minuman untuk setiap hari. Bagi mereka yang menggemari rasanya, ada alternatif: teh berperisa wain mulled. Tidak ada wain atau jus dalam minuman ini, tetapi berkat penambahan rempah-rempah, rasanya menyerupai wain mulled sebenar. Bahan-bahan:

  • Teh hitam;
  • 1/2 oren;
  • 1/2 lemon;
  • kayu manis;
  • bunga cengkih;
  • sayang.

Tuangkan air panas ke atas teh hitam. Tambahkan ke dalam teko (atau langsung ke cawan) beberapa keping oren dan lemon, atau jus setengah setiap buah, dan rempah. Biarkan ia membancuh. Masukkan madu secukup rasa sebelum digunakan.

Untuk peminat teh, saya juga mengesyorkan catatan yang saya tulis pada awal musim luruh:

Nampaknya banyak resipi yang sesuai pada musim sejuk :)

Cara membuat wain mull dalam 5 minit

Kadang-kadang anda mahukan wain, tetapi tidak ada masa untuk berdiri di dapur dan bersantai dengan rempah. Apa nak buat? Dalam kes ini, saya menasihatkan anda untuk membeli satu set rempah ratus siap untuk anggur yang direnungkan.

Kaedah penyediaannya mudah: tuangkan wain ke dalam periuk, tambah rempah dari beg dan panaskan hingga 80 darjah. Keseluruhan proses akan memakan masa kurang dari 5 minit. Biasanya, arahan terperinci ditunjukkan pada beg itu sendiri - Saya tidak akan menduplikatnya :) Perkara utama adalah, jangan lupa saring minuman yang sudah siap.

Akhirnya, saya ingin mengatakan bahawa resipi ini bagus sebagai asas, tetapi jangan takut untuk bereksperimen dan mengubahnya mengikut citarasa anda. Cuba rebus wain dengan wain putih dan bukannya merah, tangerin dan bukannya jeruk, angkat kayu manis jika anda tidak menyukainya, dan tambahkan vanila jika anda mahu lebih manis. Biarkan ia bukan lagi minuman keras klasik, tetapi yang utama adalah anda akan menyukainya.

Saya harap resipi saya berguna. Terima kasih atas perhatian anda terhadap siaran saya.!

Wain mulled: apa itu, apa itu dan dalam gelas apa yang dihidangkan

gambar dari laman web baierikelder.ee

Minuman wain yang perlu anda ketahui

Wain mulled (gluhende wein, nem - flaming wine) adalah wain yang telah dipanaskan dan dicairkan yang telah ditambahkan pelbagai rempah dan buah. Memanaskan badan dan jiwa, minumannya sangat enak di musim sejuk. Mari bercakap mengenai minuman misteri dengan lebih terperinci. Seperti apa, bagaimana membuat wain sendiri, adakah sukar dan apa yang diperlukan? Bagaimana cara minum wain, adakah ada peraturan khas? Apa itu anggur yang dihidangkan?

Cara minum wain yang betul: asasnya

Adalah dipercayai bahawa anda perlu minum minuman ini pada musim sejuk, kerana anda perlu minum wain siap pakai, seperti yang mereka katakan, dalam keadaan panas, dalam keadaan panas, i.e. panas.

Sudah menjadi kebiasaan minum wain siap pakai selepas makan, kerana ia tidak membangkitkan selera makan. Minuman biasanya disajikan pada waktu petang dan bukannya pencuci mulut..

Cara memasak wain di rumah

Wain mulled tidak memerlukan banyak masa untuk disiapkan, ia paling kerap dibuat dari anggur merah.

Membuat minuman keras di rumah tidak begitu sukar

Yang paling penting, minuman ini tidak boleh mendidih semasa penyediaan. Jika tidak, rasa dan bau akan sama sekali berbeza dari yang sepatutnya

Pada akhir penyediaan, suhu minuman tidak boleh melebihi 70 darjah.

Untuk menyiapkan wain, kita perlu: 750 gram anggur meja merah (putih juga mungkin, tetapi lebih baik daripada merah), 7 keping cengkih, tambahkan pala secukupnya, 50 gram air, 1 sudu besar. Sahara. Ini adalah minuman. Anda boleh membuat resipi anda sendiri, banyak yang menambah rasa lemon atau lemon, buah-buahan (epal, oren, kepingan tangerine), rempah-rempah lain (kayu manis, kapulaga, ketumbar) dan juga minuman beralkohol yang kuat dalam dos yang sangat kecil. Mereka memberikan rasa halus khas untuk minuman keras.

Jadi, secara langsung cara memasak wain yang dihidangkan. Tuangkan pala dan cengkih cincang ke dalam Turk, isi dengan air, didihkan campuran ini, kemudian didihkan selama satu minit dengan api kecil. Kami bertegas 10 minit. Sekarang tuangkan wain ke dalam periuk dan masukkan api, panaskan sedikit dan segera tuangkan infusi cengkih dan kacang, masukkan gula.

Betul? Rahsianya adalah jangan terlalu banyak mengeksposnya di atas api, melepaskannya pada waktu panas. Sejurus selepas penyediaan, minuman itu dituangkan ke dalam cawan atau dituangkan ke dalam teko, lebih baik seramik. Saya akan menambah bahawa wain mull tidak dipanaskan beberapa kali, ia dimasak dan segera diminum. Hanya dengan cara ini anda akan merasakan sejambak rasa yang sebenar.

Manfaat minuman - ukuran

Kita sekarang tahu bagaimana membuat minuman keras, dan juga penting untuk mengetahui bahawa minuman itu berguna untuk penyakit berjangkit, untuk gangguan mental dan penyakit fizikal, untuk gangguan saluran gastrointestinal. Semasa sakit atau malaise, anggur yang diminum diminum dalam bahagian kecil. Satu atau dua gelas cukup untuk memanaskan badan dan melegakan batuk semasa selesema, sementara dos yang besar hanya akan memperburuk keadaan mengantuk dan sakit kepala.

Yang paling berguna dari semua minuman keras dianggap sebagai minuman keras, dalam penyediaan jus dan buah-buahan yang digunakan.

Minuman ini serba boleh. Ia sesuai untuk rakan-rakan yang hangat pada musim sejuk di dacha, ketika terdapat salji dan es di luar tingkap, dan untuk pertemuan romantis di kafe yang selesa. Minuman itu akan hangat dan menyumbang kepada perbualan dari hati ke hati antara dua kekasih. Semasa sakit, bukan sahaja dapat membantu pulih, tetapi juga menceriakan.

Walaupun minum wain panas diciptakan di Eropah, di Rusia pada zaman kuno ada analog minuman keras - sbiten. Agak sukar dan memakan masa untuk menyiapkannya. Pertama, campuran dibuat dari madu, hop, rempah dan air. Campuran ini direbus, kemudian ragi ditambahkan dan dihidangkan. Hanya selepas itu mungkin untuk mendapatkan sbiten. Untuk ini, air ditambahkan dan dipanaskan di atas api. Dituangkan ke dalam gelas kayu dan digunakan sebagai ubat untuk banyak kesukaran dan sebagai minuman beralkohol bebas.

Anggur yang dihidangkan adalah minuman yang sangat menakjubkan dan mencukupi. Di satu pihak, ia boleh diminum tanpa makanan ringan. Sebaliknya, ia boleh disajikan dengan kejayaan yang sama dengan hidangan panas utama. Di samping itu, ia juga sesuai dengan pencuci mulut..

Sudah tentu, tidak ada peraturan yang ketat untuk meminum minuman keras. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang perlu anda perhatikan. Mereka berkaitan dengan cara meminumnya, jenis hidangan apa yang paling sesuai digunakan dan apa yang harus dimakan.

Apa yang dihidangkan dengan wain yang dihirup

Keindahan anggur yang digemari adalah bahawa ia serba boleh, berkat gabungan alkohol dan rempah. Terdapat banyak resipi yang menggunakan wain dengan pelbagai tahap dan kekuatan, ia sangat baik untuk daging dan pencuci mulut, malah boleh dimakan tanpa makanan ringan.

Hidangan daging

gambar dari laman web yang saya gemar memasak.ukr

Sekiranya pilihan anda jatuh pada wain separa manis, minuman seperti itu akan menekankan rasa daging, jadi pada Krismas di pameran, ia dijual di sebelah kedai daging.

  • Kemanisan akan menambahkan daya tarikan pada hidangan daging babi panggang: ia boleh menjadi tulang rusuk atau sosej. Ada juga yang memanggang daging dalam wain dan bukannya sos..
  • Sekiranya resipi itu mengandungi buah pelaga, apa yang anda makan dengan wain mull adalah hidangan domba, ham atau angsa. Dalam kombinasi ini, lauk yang sesuai adalah nasi.
  • Adakah cengkih telah mengambil peranan sebagai rempah utama? Cubalah menggabungkannya dengan permainan, ini akan menjadi tandem yang sangat harmoni.
  • Buang pala adalah pilihan yang bagus. Kepahitan semula jadi akan digabungkan dengan hidangan daging dan kentang panggang.

Gula-gula dan pastri

gambar dari www.weinweib.ch

Apabila minuman dibuat dari anggur kering, apa yang dimakan dengan wain mulled boleh menjadi gula-gula atau makanan panggang..

  • Biskut kering seperti keropok dan pai epal, pir, plum, atau epal strudel adalah pilihan klasik. Hari-hari tradisi sudah berakhir, jadi ingatlah bahawa makanan yang dipanggang boleh menjadi apa-apa, tetapi mereka tidak boleh terlalu manis..
  • Oleh kerana anggur yang diadaptasi dikaitkan dengan kedatangan cuaca sejuk, ia biasanya digabungkan dengan kue halia tanah. Ingat lelaki roti halia, dihiasi dengan aising? Inilah yang anda perlukan.
  • Pilihan baik seterusnya adalah mustaccioli. Ini adalah biskut Itali yang halus, terkenal sejak sekian lama, yang dipanggang dalam bentuk berlian. Menurut resipi kuno, madu, kacang-kacangan, buah-buahan, rempah-rempah dan wain panas ditambahkan ke dalamnya, dan kemudian disimpan dalam anyaman selama 6 bulan sehingga menghancurkan dan berbau kayu manis, cengkeh dan buah sitrus.
  • Tidak bersedia menghabiskan begitu banyak masa untuk menyiapkan apa yang mereka minum wain. Hidangkan dengan coklat dan kacang.
  • Memandangkan bahawa ini adalah minuman tradisional di Jerman, anda perlu mendengarkan orang Jerman ketika memilih makanan ringan. Mereka biasanya meminumnya dengan pai, pastri serbuk dan meringue. Meringue adalah pencuci mulut manis yang dibuat dari putih telur yang disebat dengan gula dan krim. Dengan kata lain, ini adalah meringue yang mudah dibuat di rumah dan senang dijumpai di kedai..
  • Orang Perancis lebih suka biskut seperti keropok dan buah-buahan yang tidak mengalihkan perhatian dari rasa wain mulled dengan rasa manisnya, seperti pisang, nanas, dll. Tongkat keju juga bagus.
  • Gula-gula Oriental seperti sherbet, kenikmatan, atau nougat berfungsi dengan baik dengan rasa wain yang terang dan mencukupi, dipenuhi dengan nota rempah pedas..
  • Bagi pencinta eksperimen, pilihan yang asli adalah dengan tangerin atau ais krim.

Setiap negara mempunyai budaya minum sendiri: di Belanda disajikan dengan donat dan roti, di Rusia - dengan penkek, dan di Austria - dengan kubis rebus. Ragu-ragu tentang apa yang harus dimasak untuk wain mulled? Cuba gabungkan dengan hidangan kebangsaan negara anda dan tetapkan trend baru.

Keju keras

gambar dari laman web dostavka.grillbar101.ru

Bahagian penting dari apa yang dimakan dengan wain mulled adalah keju keras. Lebih baik memilih keju dengan wain, yang merupakan jiwa minuman. Gunakan persamaan atau kontras rasa: wain masam akan sesuai dengan keju yang serupa, sementara rasa kacang akan mengeluarkan wain manis.

  • Sebagai contoh, Cheddar rasanya masam, ia juga mempunyai sedikit kenari, jadi lebih baik mengambilnya dengan wain merah, tetapi ia akan berfungsi dengan baik dengan warna putih.
  • Ingat bahawa intensiti aroma mesti digabungkan. Jangan campurkan keju berperisa kuat dengan wain ringan. Keju biru seperti Roquefort adalah makanan ringan yang baik kerana rasa manis dan bau minuman yang kuat akan menjadi kontras yang baik..
  • Sekiranya asas minuman adalah wain putih, maka keju lembut, hidangan ikan dan juga sushi lebih sesuai.
  • Keju susu kambing memiliki keanggunan yang jelas, yang diselaraskan secara harmoni dengan anggur yang terbuat dari anggur merah buah.

Keju mengubah rasa anggur lebih banyak daripada anggur mempengaruhi rasa keju, jadi anda tidak boleh mengambil keju yang kuat dengan wain ringan. Sebaliknya, keju mozzarella segar, feta atau ricotta paling baik tidak digunakan sama sekali sebagai tambahan minuman panas yang kaya..

Fondue di rumah

gambar dari www.nataliemaclean.com

Pilihan yang bagus untuk memasak wain madu adalah fondue. Ini adalah keju cair dari beberapa jenis dengan campuran pala, bawang putih, anggur atau kirsch, disajikan panas dalam periuk khas. Roti keras dicelupkan ke dalamnya sehingga keju menyelimutkannya sepenuhnya. Fondue boleh dibuat di rumah:

  • Untuk melakukan ini, ambil pembakar, satu setengah gelas wain putih kering, 400 g keju Swiss (Gruyere, Emmental, dll.), Parut, 2 sudu besar. kanji atau tepung, 2 sudu besar. jus lemon, roti, potong dadu dan panggang serta rempah.
  • Sebelum memasak, periuk boleh disikat dengan jus bawang putih untuk membuat bau fondue lebih sedap.
  • Tuangkan wain dan jus lemon ke dalam periuk, panaskan di atas api dan masukkan keju di sana. Kacau sehingga campuran sebati sehingga keju cair sepenuhnya.
  • Untuk menjadikan fondue pekat, cairkan pati dalam wain dan tambahkan ke dalam campuran bersama dengan rempah, dan panaskan hingga mendidih..
  • Kemudian letakkan fondue di atas pembakar agar keju tidak membeku. Ham dan makanan lain boleh dicelupkan ke dalam keju dengan roti.

Fondue boleh menjadi ikan, daging, sayur-sayuran dan coklat, jadi jangan ragu untuk kreatif.

Makanan ringan untuk gigi

gambar dari www.couchcvm.tk

Walaupun makanan lengkap tidak dirancang, lebih baik menyediakan makanan ringan kecil, kerana alkohol tidak hanya menghangatkan, tetapi juga merangsang selera makan. Agar tidak merosakkan kemewahan wain mulled dengan makanan dari tong peti sejuk, sediakan makanan ringan bufet kecil yang mudah:

  • Salah satu pilihan yang paling biasa untuk minuman keras adalah makanan ringan kanape. Sandwic kecil yang terbuat dari roti bakar, keju, ham dan buah zaitun yang direbus menjadikan makanan ringan yang enak. Sekiranya anda sedang membuat minuman keras untuk acara khas, ini adalah pilihan yang baik..
  • Tartlets akan menjadi pilihan terbaik untuk hidangan bufet. Bakul pastri pendek dengan pengisian yang sesuai dengan jenis wain kelihatan elegan dan sangat sedap. Pengisiannya boleh menjadi pinggan buah dan beri, kombinasi pir dengan keju biru atau salad daging kegemaran anda..

Ingatlah bahawa faktor penentu minuman yang diminum akan menjadi tempat di mana anda akan meminumnya, begitu juga syarikat berkumpul. Pada pameran dan perayaan, pilihlah tulang rusuk atau sosej, di pameran atau acara budaya lain, lebih suka kanape atau keju, di restoran yang boleh menjadi fondue, di rumah - gula-gula atau pastri, dan roti jahe akan memberikan suasana pada Krismas.

← Sebelumnya | Seterusnya →
Bersentuhan dengan:

Langkah berjaga-berjaga

Bersama dengan khasiat yang bermanfaat, minuman keras juga berbahaya. Anda tidak boleh meminumnya dalam jumlah melebihi 2 cawan, kerana minuman itu mengandungi alkohol, dan sejumlah besar rempah boleh menyerang saluran gastrousus..

Ramai orang juga berminat dengan soalan ini: "Bolehkah anda minum wain mull pada suhu?" Ada yang cenderung percaya bahawa itu mungkin. Untuk tujuan ini, terdapat banyak resipi yang berbeza, misalnya, dengan penambahan madu, lemon, dll..

Nikmati masa anda bersama rakan dan keluarga!

Pesimis hanya melihat kekurangan vitamin D dan kekurangan pada musim luruh, angin ais dan angin sejuk pada musim sejuk. Kami mengaitkan musim-musim ini dengan perjumpaan yang mesra di rumah: kami minum wain mulled, yang telah kami sediakan dengan tangan kami sendiri, kami memanaskan diri dan membincangkan berita terkini.

Anggur kering semula jadi adalah gudang nutrien. Secara kebiasaan, kita hanya ingat tentang komponen aromatik dan alkoholnya. Tetapi sebaik sahaja kita mengalami selesema atau membeku tulang di jalan, ketika kita mengingati tafsiran wain yang panas -.

"Flaming Wine" mempunyai aktiviti antivirus dan antimikroba. Ciri-ciri perubatan wain mulled hanya muncul dengan penggunaan sederhana. Mengenai cara minum wain mull dengan betul dan bagaimana menentukan garis antara faedah dan keburukannya, perbualan kita hari ini.

Pada musim sejuk, kami mengisi gelas dengan minuman dengan rasa lebih kuat dan kaya: kopi dengan cognac, coklat panas dengan rum atau wain mulled berdasarkan wain merah panas.

Bolehkah wain yang dipanaskan dipanaskan?

Wain yang diminum diminum sebaik sahaja disiapkan - anda tidak boleh memanaskan semula wain dengan rempah. Koktel yang disejukkan, seperti yang dibiarkan mendidih secara tidak sengaja, kehilangan rasa, aroma, kekuatan dan sifat berguna yang tidak dapat dipulihkan.

Cara minum wain mull - panas, suam atau sejuk?

Sommelier dari Jerman memberikan jawapan yang jelas:

"Wain yang diminum diminum panas, tepat selepas penyediaan! Apabila minuman panas dituangkan ke dalam cawan, rempah-rempah di dalam anggur menyalakan api dalam, meningkatkan imuniti dan menyelamatkan anda dari blues bermusim. Biarkan wain yang sejuk - bukannya minuman beralkohol tonik yang menyelamatkan anda dari hipotermia, anda akan mendapat wain masam ".

Beberapa perkataan mengenai wain sejuk

Setelah membeli minuman wangi di kedai, banyak yang berminat: "Bagaimana cara minum wain dalam botol?".

Perlu dinyatakan bahawa anggur yang dibeli di pasar raya tidak mempunyai khasiat yang bermanfaat untuk kesihatan kita. Seperti yang anda ketahui, ia adalah minuman yang baru disiapkan dalam keadaan panas yang dapat melindungi dari selsema, menguatkan imuniti, dan juga melembapkan organisma yang letih dari hari kerja yang sejuk..

Oleh itu, untuk menjawab soalan bagaimana meminum minuman keras dalam botol, kami memberikan jawapan terperinci. Tidak digalakkan memanaskan wain yang dibeli atau disejukkan, jika tidak, minuman akan kehilangan semua rasa dan khasiatnya yang berguna. Perkara yang sama berlaku untuk situasi di mana minuman itu direbus secara tidak sengaja..

Cara minum wain panas dengan rempah

Di negara-negara Eropah, wain mulled dikaitkan dengan Krismas dan musim sejuk. Doktor menyimpulkan bahawa pengambilan wain panas yang sederhana bermanfaat dan membantu melindungi tubuh daripada selesema, selesema dan radang paru-paru..

Pendedahan rempah menghangatkan seseorang dari dalam, dan alkohol menyingkirkan mikroba berbahaya.

Keburukan dari minuman keras sama seperti minuman beralkohol lain. Maksudnya, hanya berbahaya apabila penggunaannya tidak terkawal..

Anda boleh menggunakan minuman keras dan sejuk, tetapi kemudian kehilangan sebahagian besar khasiatnya yang bermanfaat. Rasa dan aroma akan merana. Oleh itu, ia tidak pernah disajikan dalam keadaan sejuk. Maksimum yang boleh dilakukan adalah membiarkannya selama beberapa jam dalam termos, tetapi tidak lebih.

Tidak ada sekumpulan peraturan yang pasti tentang cara meminum wain mull dengan betul. Perkara utama adalah memastikannya tetap panas..

Sekiranya minuman siap dibeli dari kedai, maka pilihannya adalah seperti berikut:

  1. Cara terbaik untuk memanaskan wain mull adalah dengan mandi wap. Untuk membinanya, anda perlu mengambil kuali, meletakkan piring di bahagian bawahnya, dan sebotol di atas, dan kemudian ia tidak akan pecah. Sangat penting untuk tidak lupa mengeluarkan gabus dari botol. Setelah itu, air dingin dituangkan ke dalam panci, yang dipanaskan secara beransur-ansur dengan api kecil, dan ketika mencapai suhu yang diperlukan, anggur dapat dibawa keluar dan dimakan.
  2. Anda juga boleh memanaskan wain di dalam microwave. Cuma perlu dicurahkan ke dalam cawan, dan kemudian dipanaskan hingga 70-80 darjah. Untuk menjadikan minuman lebih dekat dengan yang asli, anda harus menambahkan beberapa secubit perasa dan beberapa kulit oren di sana..

Wain tidak boleh direbus. Sekiranya ia berlaku, maka ia akan merosot. Suhu tinggi menguap alkohol dan merosakkan semua sifat memabukkannya. Rasa juga akan mengalami perubahan bukan menjadi lebih baik.

Adakah atau tidak untuk memasak wain minuman beralkohol bergantung kepada tuan rumah acara ini. Tetapi tanpa alkohol, ia sangat menyerupai kompot. Sebaliknya, minuman berasaskan wain tidak boleh disajikan kepada anak-anak kecil..

Apa yang perlu dimakan wain mull

Mulled wain dengan betul merujuk kepada minuman beralkohol yang biasanya dimakan dengan sesuatu. Oleh kerana ia adalah komposisi panas dan pemanasan, ia biasanya diminum di Eropah semasa cuti Krismas di musim sejuk yang teruk. Orang Jerman mempunyai tradisi yang popular untuk meminum wain dengan daging panggang dan sosej. Komposisi aromatik bukan sahaja mempunyai bau yang menyenangkan, tetapi juga membantu menekankan rasa hidangan yang disediakan. Berkat ini, makanan goreng menjadi dikenali dan berair, makanan yang dipanggang lembut dan enak. Ini juga merupakan pilihan yang tepat untuk malam romantis apabila hidangan kompleks dengan banyak bahan diletakkan di atas meja..

Dalam kes lain, yang berikut boleh dijadikan makanan ringan:

Resipi nenek untuk rawatan Alkohol Untuk keluar dari minuman keras yang anda perlukan setiap hari... Ulasan Kisah saya bezalkogolya.ru

Rawatan alkoholisme dengan kaedah Elena Malysheva Alkoholisme dapat disembuhkan! Ia perlu setiap hari... Laman web Elena Malysheva Temu ramah dengan doktor malisheva.ru

Bagaimana untuk menyelamatkan suami anda dari minuman keras? Kisah benar Untuk menghilangkan minuman keras tanpa pengetahuan tentang alkohol... Laman rasmi Pemulihan zapoyu.net

    Kuki dan pai. Ini adalah pilihan makanan ringan yang popular untuk orang Austria. Benar, perlu diperhatikan bahawa, menurut resipi, makanan yang dipanggang tidak boleh terlalu manis, jika tidak, anggur yang direnungkan akan cepat membosankan dan tidak akan memberikan kesenangan yang sewajarnya. Pilihan terbaik ialah biskut roti halia, sesuai untuk alkohol panas.

  • Anak domba dan ham. Produk daging goreng adalah pilihan makanan ringan yang popular bukan sahaja di kalangan orang Jerman, tetapi juga di kalangan orang Switzerland. Termasuk orang Eropah sering menggunakan angsa cincang sebagai bahan tambahan. Permainan layak mendapat perhatian khusus sebagai makanan ringan, yang biasa memakan wain mulled dengan cengkeh..
  • Produk keju. Menurut resipi, minuman itu manis, yang bermaksud bahawa anggur yang diasinkan dengan asin akan membantu anda mengalami perbezaan rasa sepenuhnya. Di Belanda, minuman beralkohol panas dimakan dan disajikan dengan keju keras atau tongkat keju, yang dianggap sihat..
  • Buah-buahan. Hidangkan alkohol eksklusif bersama dengan makanan ringan, termasuk buah. Contohnya, orang Portugis lebih suka makan minuman dengan anggur segar..
  • Apa yang disukai oleh orang-orang dari pelbagai negara untuk menghidangkan wain

    Minuman itu paling popular di kalangan orang Eropah. Setiap negara mempunyai pendapatnya sendiri tentang bagaimana anggur yang dihidangkan. Jadi, apa yang diminum oleh orang Austria? Di negara ini, pai dan biskut manis disajikan bersama dengan anggur yang direnungkan. Gabungan ini, menurut orang Austria, sangat sesuai.

    Frosts Krismas menarik perhatian pengunjung terutamanya kepada bau kayu manis dan cengkeh - terutamanya ketika menggunakan wain yang sudah dikukus. Hari ini wain yang terkenal terkenal di Eropah. Mulled wain biasanya disajikan dengan wain merah. Ia dipanaskan dengan rempah - batang kayu manis, cengkeh, kapulaga, kulit lemon atau oren, anise dan rasa manis. Anda juga boleh menambah biji lada, ramuan Inggeris atau ketumbar, halia, atau pala. Wain putih raspberry biasa di Jerman selatan dan selatan Austria.

    Di Hesse dan Lower Franconia, mereka mempunyai varian wain epal. Minuman ini juga diperkaya dengan rum, cognac, atau minuman keras seperti amaretto. Menurut peraturan Jerman, kekuatan alkohol minimum dalam minuman keras tidak boleh kurang dari 7%. Biasanya, kandungan ini antara 10 hingga 14% alkohol. Anggur dalam wain mull adalah kering atau separa kering. Wainnya berat, berstruktur. Tidak ada yang menipu - di pasar wain mull sering dihasilkan dengan wain berkualiti rendah. Apabila anda membuat minuman keras sendiri, ada baiknya meminta anggur yang baik dan menggunakan lebih sedikit rempah dan gula daripada berusaha membuat bahan tambahan ini untuk membuat minuman bir, yang dengan sendirinya akan sukar bagi kita untuk minum.

    Orang Jerman menganggap minuman keras sebagai minuman yang mesti ada di meja perayaan sebagai pencuci mulut. Sebagai peraturan, minuman disajikan dengan coklat, gula-gula atau kek.

    Orang Switzerland lebih suka makan dengan keju pedas, daging dan ikan salai. Holland memilih donat dan crumpet dari keseluruhan senarai makanan ringan, tetapi orang Latvia sangat menyukai wain mulled dengan kue piparkukas (pudina, vanila, halia, madu).

    Wain yang dihirup harus berwarna merah, seperti anggur. Sekiranya berwarna coklat, ini bermaksud bahawa ia telah teroksidasi dengan pemanasan yang terlalu lama tanpa lapisan. Bagi kanak-kanak, pasar Krismas menawarkan jus buah pedas, terutamanya jus epal atau anggur. Di rumah, anda juga boleh berjaya menggunakan jus blackcurrant atau jus elderberry hitam. Bagi pemandu, teh hitam dan sari jus oren yang sangat baik berperisa dengan kayu manis dan cengkih. Semasa panas, anda juga boleh memilih pukulan, yang dinamakan sempena dia di India dan dirujuk oleh lima ramuan asalnya.

    Bagi orang Portugis, semuanya lebih mudah di sini: makanan ringan kegemaran mereka adalah anggur dan keropok. Negara-negara Eropah Timur lebih suka meminum wain mull dengan biskut roti halia, ais krim dan epal yang dibakar dengan madu. Sebilangan orang menyukai sedikit minuman dengan ayam goreng dan daging salai..

    Bagaimana anggur boleh dicairkan dan dicampur

    Bergantung pada apa wain panas dicairkan atau dicampurkan, rasa, kelembutan dan kekuatannya berubah..

    • Untuk meningkatkan tahap dan memperkaya sejambak perisa dan aromatiknya, sedikit "cognac" atau rum sering ditambahkan, dan anda juga boleh menambah minuman keras dan minuman keras lain. Perkara utama adalah tidak berlebihan dengan kuantiti, agar tidak mengalami mabuk teruk pada waktu pagi atau lebih teruk..
    • Untuk melembutkan dan menurunkan tahap, gunakan air tulen atau teh hitam yang kuat.
    • Untuk menurunkan tahap, minuman buah, lemon dan jus oren juga digunakan. Selalunya, jus anggur ditambah. Ngomong-ngomong, minuman keras tanpa alkohol yang hebat dikeluarkan pada jus anggur, yang dapat dinikmati walaupun oleh mereka yang memandu.

    Wain panas adalah tambahan yang bagus untuk malam musim sejuk yang panjang. Ia membawa banyak khasiat berguna. Sebilangan besar resipi wain yang enak akan membantu anda menentukan yang anda suka.

    Kongsi dalam komen pendapat anda mengenai minuman yang indah ini, dan juga beritahu kami apa resipi kegemaran anda.

    Bagaimana dan berapa banyak wain yang disimpan

    Saring anggur yang telah dihiris untuk menghilangkan rempah, kemudian sejuk hingga suhu bilik dan sejukkan dalam bekas yang ditutup selama dua hingga tiga hari.

    Tanda luput yang pasti adalah perubahan warna. Minuman itu mengambil warna merah-berkarat, kerana pengoksidaan berlaku.

    Cara minum wain mull - panas atau sejuk

    Sebaik-baiknya, wain yang dimasak mestilah panas, tetapi senang diminum untuk menghargai aroma yang indah..

    Apa yang membuatnya sangat sedap adalah aroma yang dikeluarkan oleh rempah-rempah ketika dipanaskan. Mereka hanya muncul ketika anggur panas dan menambah rasa yang lebih kaya dan lebih dalam. Sekiranya anda minum wain sejuk, anda tidak akan merasakan daya tarikan penuh minuman pedas ini..

    Apa itu minuman keras dalam botol dan cara meminumnya


    Untuk mewujudkan suasana yang menyenangkan, anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk membuat wain panas, terutamanya jika anda tidak mempunyai banyak masa. Anda boleh membeli versi botol di kedai. Jangan sesekali membelinya jika anda ingin mendapatkan pengalaman yang menyenangkan. Komposisi minuman seperti itu mestilah semula jadi: anggur, jus, rempah, gula. Biasanya lebih manis daripada buatan tangan.

    Versi botol juga harus dipanaskan. Ini paling baik dilakukan dengan mandian wap. Buka botol dan letakkan di dalam periuk air sejuk. Panaskan dengan api kecil hingga suhu yang dikehendaki. Minuman yang dihangatkan harus ditarik keluar dan dibungkus dengan tuala agar tidak cepat sejuk. Sekarang ia boleh dimakan. Minum perlahan-lahan dan nikmati. Sebarang cawan seramik atau gelas yang sesuai boleh dijadikan pinggan.

    Adakah mungkin untuk minum wain mull

    Mengikut resipi, komposisi wain mulled berdasarkan anggur anggur. Ini bermakna bahawa jika anda minum terlalu banyak alkohol, mudah diminum setelah beberapa gelas sahaja. Dipercayai bahawa anggur yang diminum adalah, dan sebahagiannya adalah. Minum alkohol, yang merangkumi banyak bahan semula jadi, boleh diterima, tetapi hanya dalam dos sederhana. Doktor mengesyorkan minum tidak lebih dari 200 g wain mulled setiap hari, yang cukup. Ini adalah pilihan terbaik untuk selesema, apabila ada peluang untuk memanaskan badan. Tetapi pada masa yang sama, kita tidak boleh lupa bahawa wain panas, tanpa mengira resepinya, dilarang sama sekali minum pada suhu tinggi. Ini akan memburukkan keadaan dan tidak mungkin menyumbang kepada pemulihan..

    Ingat bahawa minat berlebihan untuk memabukkan minuman berbahaya bagi kesihatan anda, boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan dan perkembangan penyakit kardiovaskular. Kami mengesyorkan agar anda menghampiri pengambilan alkohol secara bertanggungjawab untuk mengelakkan akibat negatif..

    Sebelum memilih resipi dan menyediakan wain mull, fikirkan secara rasional jumlah minuman. Anggur sejuk baik untuk diminum, tetapi menjadi tidak sedap dan tidak enak, dan sering kali tidak bermanfaat. Memanaskan semula minuman tidak berguna. Oleh itu, sebagai peraturan, wain mulled disediakan dalam jumlah kecil dan nikmati satu atau dua gelas..

    Minuman beralkohol panas yang dibuat dari wain hangat dengan rempah-rempah, yang disebut mulled wain, datang kepada kami dari Zaman Pertengahan, menjadi popular sebagai minuman pemanasan musim sejuk. Ia dipesan di restoran, kafe dan dimasak di rumah, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bagaimana meminum wain mull dengan betul. Hidangan yang disajikan dengan minuman menekankan rasa wain, dan peraturan minum akan membantu anda merasakan rasa selepas ini.

    Adakah anggur yang diminum baik untuk selsema

    Koktel alkohol rendah tidak dapat mencegah selesema, dan alkohol tidak memberi kesan kepada virus. Tetapi semasa sakit, pengambilan alkohol sederhana membantu "berpeluh" di bawah penutup, berehat dan bersantai. Lemon dan jeruk, rempah-rempah yang membentuk koktail, mengandung unsur surih dan vitamin, yang berguna untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

    Untuk selsema, elok minum minuman keras pada waktu petang, sebelum tidur. Wain panas akan melegakan gejala penyakit dan memperbaiki tidur. Ia juga baik untuk menyedut wap wain..

    cara memasak wain mull untuk selsema Kembangkan

    Kami memasak wain di rumah

    Anda juga boleh menyediakan wain yang sedap dan beraroma di rumah, selain itu, proses ini adalah perniagaan yang sangat menarik dan menarik.

    Sebagai permulaan, adalah mustahak untuk memutuskan berdasarkan wain mulled, iaitu, untuk membeli wain yang tepat.

    • Merlot
    • Cabernet
    • Kahor
    • Kindzmarauli
    • Khvanchkara.

    Semua wain ini bagus untuk membuat wain buatan sendiri..

    Sekiranya anda telah menetap arak dengan nilai yang lebih tinggi, anda tidak perlu menambahkan alkohol lain ke dalam minuman keras. Sekiranya pilihan itu bergantung pada pilihan anggaran yang lebih banyak, anda boleh "mencuba" minuman dengan cognac atau brendi. Alkohol yang diperkaya akan menjadikan rasa wain yang dimasak menjadi lebih mulia dan kaya.

    Harap maklum: jangan gunakan wain manis atau separa manis sebagai asas untuk minuman keras, mereka akan menjadikan minuman itu terlalu padat.

    Rasa dan aroma anggur yang tidak biasa, menjadikannya wain mulled, diberikan oleh buah-buahan dan rempah, seperti:

    • buah pelaga;
    • kayu manis;
    • halia;
    • bunga cengkih;
    • allspice;
    • lemon atau kulit oren;
    • anise bintang (anise);
    • buah pala.

    Tambahan minuman dengan kepingan epal, oren, madu, kismis, kacang. Jus limau akan menambahkan nota rasa masam ringan pada anggur yang direnungkan.

    Harap maklum: Semasa memasak wain buatan sendiri, jangan biarkan mendidih. Suhu minuman siap tidak boleh melebihi 70 darjah.... Oleh itu, untuk menyediakan wain mulled mengikut resipi klasik, ambil:

    Oleh itu, untuk menyediakan wain mulled mengikut resipi klasik, ambil:

    • sebotol wain merah (lebih baik kering);
    • bunga cengkih dalam perbungaan - 6-7 biji.;
    • kayu manis - 1-2 batang;
    • semangat setengah oren;
    • seperempat buah pala;
    • allspice - 4 kacang polong;
    • madu - 2 sudu besar;
    • air - 50 ml.

    Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambah 100 ml brendi.

    1. Dalam bahasa Turk, kami mencampurkan semua rempah, mengisinya dengan air dan mendidih, selepas itu kami mengurangkan gas dan terus memasak selama satu minit lagi.
    2. Tuangkan wain ke dalam bekas, lebih baik dengan lapisan tidak melekat, dan letakkan di atas dapur hingga panas. Tambahkan infusi ayam belanda dan madu.
    3. Kami memanaskan cecair ke suhu yang diinginkan, kacau sentiasa, tetapi jangan mendidih.
    4. Wain mulled kami sudah siap, anda boleh menyajikan minuman di atas meja.

    Rempah apa yang diperlukan untuk membuat wain

    Rempah dipilih berdasarkan citarasa dan citarasa. Selalu ada ruang untuk percubaan dan khayalan kuliner. Pilihannya dibatasi oleh kehadiran atau ketiadaan rempah tertentu yang dijual. Ini kadang-kadang memaksa anda untuk meninggalkan resipi yang kompleks. Pemilihan dan kombinasi perasa yang betul adalah kunci untuk mendapatkan produk yang unik, beraroma dan enak.

    Biji kayu manis dan cengkih mesti ditambahkan ke dalam anggur yang direnung. Selebihnya perasa ditambahkan secara terpilih, bergantung pada resipi. Senarai rempah umum merangkumi:

    • bunga cengkih;
    • kayu manis;
    • halia;
    • anis;
    • daun pudina;
    • buah pelaga;
    • lada;
    • Daun bay;
    • safron;
    • Melissa;
    • kulit lemon;
    • buah pala;
    • anis bintang;
    • ketumbar;
    • barberry dan lain-lain.
    1. Cengkih mengeluarkan aroma secara beransur-ansur, intensitas aroma bergantung pada suhu cecair. Semakin panas minuman, semakin banyak cengkih terbuka. Rempah ini sesuai untuk wain putih dan merah..
    2. Kayu manis juga merupakan bahan klasik. Koki berpengalaman menasihati mengambil tongkat, bukan serbuk. Produk tanah mempunyai bau yang kurang kuat dan rasa yang kurang kuat.
    3. Nutmeg menambah nota pedas. Dari rempah ini, sedikit rasa pedih terasa di dalam anggur. Pala dimasukkan ke dalam anggur pada tahap awal memasak, dalam bentuk potongan atau serbuk yang dihancurkan.
    4. Anise berpasangan dengan aroma kapulaga dan cengkih. Ia digunakan dalam banyak resipi, tetapi baunya menjadikan minuman itu khas. Rempah itu ditambahkan ke dalam wain pada akhir proses memasak..
    5. Lada menambahkan rasa pedih dan aroma, mencipta aksen pedas. Gunakan produk lada, kacang polong dan kacang tanah hitam, merah, allspice, Jamaica dan lain-lain.
    6. Halia memberikan warna yang menggembirakan dan mendominasi sejambak aroma, jika rempah lain tidak mengeluarkan bau yang kuat.
    7. Anise bintang mempunyai aroma yang lebih halus daripada anise yang berkaitan. Ia diletakkan di dalam periuk pada awal memasak, sebelum dipanaskan..
    8. Saffron ditambah baik jika jumlah ramuannya sedikit. Rempah ini mempunyai aroma mandiri dan terkenal..
    9. Kapulaga juga boleh dianggap sebagai rempah wain tradisional. Rempah itu digabungkan dengan halia, safron, anise bintang.
    10. Daun bay jarang digunakan. Ia ditambah setelah mengeluarkan kuali dari panas. Perasa ini lebih sesuai untuk sup daripada wain. Tetapi beberapa resipi mengandungi ramuan ini juga..
    11. Pudina sesuai untuk anggur putih, tetapi sukar untuk mencari rempah yang sesuai untuk baunya yang cerah dan dikenali. Tetapi ada resipi yang merangkumi daun pudina.

    Di kedai, anda boleh membeli set rempah-rempah untuk membuat minuman keras. Mereka adalah campuran rempah dan bertujuan untuk resipi tertentu. Bahan-bahan digiling ke serbuk, yang tidak terlalu mempengaruhi kualiti akhir.

    resipi campuran rempah wain mulled Expand

    Pada saya sendiri

    Oleh itu, kami bercakap tentang apa yang mereka minum wain. Pembuka selera, seperti yang anda fahami, boleh berbeza, dan kami akan kembali ke masalah ini kemudian. Bagaimana membuat minuman? Hari ini, terdapat sebilangan besar pelbagai resipi untuk minuman yang sangat lazat ini. Tetapi wain mulled yang paling luar biasa dan asli berasal dari Switzerland dan Perancis..

    Pada musim panas, ada baiknya menggunakan anggur, yang pada masa ini memberi kita sifat, iaitu buah. Minuman dengan wain adalah idea yang menarik. Tidak boleh dilupakan antara ramuan minuman ini: ½ kg, 2 tembikai dan 2 tangkai elderberry. Sebagai tambahan, dan mungkin yang paling penting, kita memerlukan: 1½ liter wain separa manis putih, 2 sudu campari, 2 sudu gula. Kami memotong sebiji buah, meletakkannya di bahagian bawah gelas tinggi dan menambahkan cabang-cabang ungu yang hangus ke komposisi ini.

    Kemudian tuangkan campari dan setengah wain, kemudian tuangkan gula dan kacau dengan lembut.

    Masukkan ke dalam peti sejuk selama 2 jam, kemudian tuangkan sisa wain dan minum. Minuman lain yang terkenal ialah Manhattan Finland, yang pasti menggembirakan setiap wanita. Tuangkan semua bahan ke dalam pinggan ais krim dan kacau. Kemudian tapis tanpa ais dan tuangkan ke dalam gelas martini.

    Sekarang kami akan menawarkan anda pilihan memasak klasik.

    • wain merah - 800 ml;
    • air - 1/3 cawan;
    • gula - 20 g;
    • cengkih - 5-6 biji.;
    • pala secukup rasa.

    Dalam bekas berasingan (enamel), satukan semua bahan. Letakkan peralatan memasak di atas dapur (api sederhana) dan kacau selalu.

    Setelah larut gula, biarkan minuman berpeluh selama 10 minit lagi. Jangan mendidih, jika tidak, wain yang telah dihirup tidak akan berfungsi. Suhu maksimum minuman semasa pemanasan ialah 80 darjah.

    Untuk meningkatkan nilai estetika minuman, hiasi tepi gelas dengan seperempat epal hijau atau kapur. Dulu popular untuk permainan memburu, kereta luncur dan karnival. Tetapi ia juga sesuai untuk malam yang panjang di rumah kerana memanaskan badan dengan baik dan mencegah selesema. Yang terbaik adalah memasak makanan istimewa ini, maka yang paling sedap. Lebih-lebih lagi, sesiapa sahaja boleh membuat campuran asli mereka sendiri. Anda boleh bereksperimen dengan rempah-rempah dan juga buah-buahan. Cara membuat wain yang sedap?

    Tradisi menggunakan pad pemanasan pada musim sejuk mempunyai sejarah panjang di Poland sejak Zaman Pertengahan. Minuman ini dianggap penyembuh dalam cuaca sejuk. Pada masa itu, doktor mengesyorkan menggunakan katil penyamakan dan menguatkan badan. Bir dibuat dengan kaedah buatan sendiri, menetes dengan buah kering, madu atau rempah. "Untuk kurator" dan meningkatkan suasana minuman mulai menemani taman permainan semasa permainan luncur, berburu, karnival. Mereka disimpan di dalam periuk tanah liat tertutup. Madu juga telah menjadi madu yang terkenal dengan sejarah lebih dari seribu tahun..

    Perlu diingatkan bahawa lebih baik tidak menggunakan rempah tanah ketika menyiapkan minuman, jika tidak, ia mesti disaring beberapa kali.

    Baca juga


    Resipi memasak mungkin berbeza

    Untuk memasak, anda memerlukan bahan berikut:

    • air - 2/3 cawan;
    • wain merah - 800-1000 ml;
    • gula - 30 g;
    • pala secukup rasa;
    • anyelir - 4-5 keping.

    Semua komponen dicampurkan dalam bekas. Periuk enamel biasa sudah cukup untuk ini. Pinggan diletakkan di atas dapur dan dipanaskan dengan api sederhana. Dalam kes ini, penting untuk sentiasa mengaduk konsistensi. Apabila sudah jelas bahawa gula telah larut, dan kandungan bekasnya telah menghangatkan, perlu mengurangkan panas dan menahan campuran separuh siap selama kira-kira 10-20 minit. Perlu diingat bahawa minuman keras tidak boleh didihkan dan kemudian diminum, jika tidak, minuman itu tidak akan berfungsi dan menyebabkan bahaya. Suhu pemanasan maksimum tidak boleh melebihi 70-80 darjah.

    Rahsia penyediaan wain mulled dengan wain merah yang betul adalah kualiti alkohol. Formulasi kos rendah mengandungi sejumlah besar pewarna, unsur sintetik yang merosakkan rasa, dan selalunya tidak membenarkan anda menyediakan minuman sama sekali. Oleh itu, untuk mengekalkan manfaat rasa dan menghilangkan bahaya kepada kesihatan, anda harus membeli dan minum wain yang terbukti dan mahal sahaja..


    Anggur yang digoreng dengan daging dan sosej

    Cara minum wain mull dan tidak mabuk atau mabuk

    Penyalahgunaan minuman sihat seperti wain mull (kecuali minuman keras) menyebabkan banyak akibat yang tidak diingini. Jangan memarahi alkohol yang terdapat dalam. Ingatlah bahawa mula minum ubat dari farmasi tanpa mempelajari dengan teliti arahan yang dilampirkan juga berbahaya. Sebilangan pil ketagihan, hampir semua - keracunan akut dengan kelebihan dos yang ditentukan.

    Kami menghidangkan gelas dengan dinding yang lebih tebal di mana warna minuman yang dihasilkan sangat sesuai. Anda boleh menghias gelas dengan kerak gula, roda lemon, atau buah-buahan lain. Anda juga boleh memasukkan gulungan kayu manis. Wain mulled siap digunakan untuk dimakan segera setelah jangka masa yang singkat..

    Beberapa perkataan mengenai asal usul wain

    Sebelum meneliti soalan mengenai cara menyediakan wain mulled, apa yang mereka minum dengan minuman ini, anda harus membincangkan asal usulnya.

    Jadi, nama minuman itu berasal dari perkataan Jerman gluhende dan wein, yang bermaksud "wain panas". Seperti yang anda ketahui, penemu wain mull adalah orang Jerman. Dari orang-orang yang giat ini, negara-negara Eropah yang lain mulai menggunakan resipi minuman dan menambahkan ramuan mereka sendiri..

    Cara minum wain mull dengan betul

    Pada musim sejuk, kami mengisi gelas dengan minuman dengan rasa lebih kuat dan kaya: kopi dengan cognac, coklat panas dengan rum atau wain mulled berdasarkan wain merah panas.

    Bolehkah wain yang dipanaskan dipanaskan?

    Wain yang diminum diminum sebaik sahaja disiapkan - anda tidak boleh memanaskan semula wain dengan rempah. Koktel yang disejukkan, seperti yang dibiarkan mendidih secara tidak sengaja, kehilangan rasa, aroma, kekuatan dan sifat berguna yang tidak dapat dipulihkan.

    Cara minum wain mull - panas, suam atau sejuk?

    Sommelier dari Jerman memberikan jawapan yang jelas:

    "Wain yang diminum diminum panas, tepat selepas penyediaan! Apabila minuman panas dituangkan ke dalam cawan, rempah-rempah di dalam anggur menyalakan api dalam, meningkatkan imuniti dan menyelamatkan anda dari blues bermusim. Biarkan wain yang sejuk - bukannya minuman beralkohol tonik yang menyelamatkan anda dari hipotermia, anda akan mendapat wain masam ".

    Apa yang perlu dilakukan sebelum minum wain?

    1. Jangan tergoda dengan campuran siap untuk anggur yang direnungkan - bau dan rasanya akan menjadi buruk. Semua ramuan untuk anggur yang diadun (kayu manis, oren, cengkeh, pala, halia, dan lain-lain) mesti dibeli secara berasingan.
    2. Di rumah, tuangkan sebotol wain merah kering ("Saperavi" Georgia atau "Cabernet" Crimean) ke dalam periuk enamel. Masukkan rempah, beberapa sudu gula, oren dan kacau.
    3. Jangan tunggu wain yang telah direbus mendidih. Hati-hati: sebaik sahaja gelembung kecil muncul di permukaan anggur, dan menjadi sangat panas, matikan api.
    4. Masih terlalu awal untuk ditapis. Biarkan minuman selama 10 minit terlebih dahulu. Setelah masa yang ditentukan telah habis, tuangkan wain yang telah diisi ke dalam kendi melalui ayakan, tuangkan ke dalam gelas (cawan, gelas).

    Cara minum wain mull - cepat atau lambat?

    Kedua-dua wain minuman beralkohol dan bukan alkohol diminum perlahan-lahan, berhati-hati dan menghirup sedikit. Pertama, wap panas dihirup dan selepas itu, setelah menghirup, mereka menikmati kedalaman rasanya yang pedas.

    Berapa suhu wain yang boleh diminum?

    Suhu hidangan - kira-kira 70 darjah.

    Cara menyimpan wain siap pakai?

    Anda boleh membuat minuman keras panas sehingga tetamu tiba dengan termos. Minuman itu dituangkan ke dalam termos yang sudah dikeringkan dari buah sitrus. Sekiranya anda tidak membuang oren, lemon atau jeruk keprok, anggur yang dihiris akan menjadi pahit yang tidak menyenangkan..

    Hayat rak wain yang direnungkan?

    Masa penyimpanan wain putih atau merah dalam termos adalah terhad. Selepas dua jam, rasa anggur akan diputarbelitkan, dan akan "tercekik".

    Cawan mana untuk wain yang lebih sedap?

    Daripada termos, cawan termos dengan penutup yang tidak tumpah sering digunakan. Cawan logam mempunyai dinding berganda. Dinding luar pinggan seperti itu tidak menjadi panas, tidak akan membakar diri, dan bahagian dalamnya mengekalkan panas dengan sempurna. Minum wain mull dari cawan termos sangat menyenangkan - wain tidak menyejuk dalam jangka masa yang lama.

    Tidak ada peraturan yang ketat untuk minum koktel alkohol yang paling demokratik. Sekiranya wain yang dibancuh diseduh di rumah, maka mereka meminumnya dari pinggan yang sudah ada. Sekiranya mereka ingin merasa selesa, mereka membeli gelas kaca tinggi terlebih dahulu dengan pemegang (seperti latte) atau cawan seramik besar. Pada yang terakhir, wain mulled tetap hangat lebih lama dan menimbulkan suasana luar biasa yang sama.

    Bagaimana wain yang dihidangkan

    gambar dari laman web jpg1920.ru

    Tidak ada begitu banyak pilihan untuk hidangan yang dibenarkan untuk menyajikan minuman panas wangi. Perkara berikut boleh dipanggil klasik:

    • Anda mungkin menyedari bahawa di kebanyakan tempat wain mulled disajikan dalam gelas khas pada batang rendah dengan pemegang kaca. Ini dilakukan kerana anggur yang direneh sejuk dengan cepat, dan disarankan untuk menyajikannya dalam gelas kaca tebal, yang akan menjadikan panas lebih lama. Ini akan menjadikan pemegangnya sejuk dan tidak membakar diri. Menghidangkan wain dalam gelas dianggap tradisional. Suhu mestilah sekurang-kurangnya 70 ° C, jika tidak, ia akan cepat sejuk.
    • Hidangan dalam gelas martini atau "harikeins" dianggap sebagai pilihan yang boleh diterima. "Harikane" adalah gelas koktel pada batang rendah, yang mempunyai volume hingga 0,5 liter. Dalam kes ini, anda boleh membuat hiasan yang indah untuk minuman keras. Lebih baik membuang rempah tanah dengan saringan agar tidak memberi kepahitan dan tidak mengganggu menikmati minuman. Dalam memilih gelas, faktor penting adalah apa yang harus disajikan dengan anggur yang direnungkan, kerana tidak masuk akal untuk meletakkan "harikein" di sebelah kanape kecil, tetapi akan kelihatan baik dengan hidangan daging dan lauk.
    • Untuk menjadikan anggur yang digemari lebih meriah, anda boleh menghias gelas dengan tepung gula yang akan mengaitkan anda dengan salji. Untuk melakukan ini, lembapkan tepi gelas dengan jus sitrus, yang digunakan dalam penyediaan wain mulled, dan celupkan bahagian ini ke dalam gula. Minuman mesti dituangkan dengan teliti agar tidak menyentuh bahagian tepi.
    • Untuk hiasan, hanya elemen-elemen yang digunakan yang anda ambil untuk membuat wain mull. Tepi kaca boleh dihiasi dengan kulit lemon, irisan lemon atau kepingan oren. Untuk membuat minuman itu kelihatan cantik, letakkan sehelai kulit limau nipis, batang kayu manis, bintang asterisk dan rempah-rempah lain di dalamnya jika mahu.

    gambar dari www.ufest.in.ua

    Lazimnya, minuman suam disajikan dalam gelas 0.5 liter dan diminum dari situ tanpa aksesori seperti straw dan barang-barang lain. Wain panas diminum dalam sips kecil untuk merasai rasa. Namun, dalam lingkungan keluarga yang selesa, anda dapat menikmati minuman keras dari cawan seramik kegemaran anda.

    Bahan-bahan utama wain mulled

    Penyediaan minuman keras dari anggur merah yang betul melibatkan pemanasan minuman beralkohol (baik dalam bentuk murni dan dicairkan dengan air) bersama dengan rempah. Berkat teknik ini, produk tersebut mendapat nama sedemikian sehingga dalam terjemahan dari bahasa Jerman bermaksud "anggur yang menyala-nyala". Tidak kurang pentingnya juga cara memasak wain. Cecair mesti dipanaskan dengan api kecil dan di bawah penutup.

    Walaupun kenyataan bahawa resipi untuk wain mulled wain merah boleh didapati dalam pelbagai variasi, komposisi hampir selalu sama:

    • mesti ada arak;
    • rempah;
    • buah-buahan boleh ditambah untuk menekankan aroma minuman siap;
    • kadang-kadang minuman beralkohol lain terdapat dalam resipi.

    Wain mana yang sesuai untuk wain mulled bergantung pada citarasa dan pilihan. Tetapi, secara tradisional, ia disediakan berdasarkan wain merah kering atau separa kering. Lebih baik mengambil jenama yang tidak terlalu mahal, kerana mengganggu selera dan tidak membiarkan sejambak rempah-rempah terungkap dengan kekuatan penuh. Tetapi jangan hentikan pilihan anda dengan pilihan termurah dalam pembungkusan kadbod. Jawapan yang betul untuk soalan yang mana anggur yang paling sesuai untuk wain mulled adalah yang anda suka. Tetapi pastinya tidak manis dan tidak pencuci mulut.

    Semasa menyediakan wain mulled, resipi alkoholik merangkumi dua kaedah penyediaan: sama ada berdasarkan anggur tulen, atau alkohol dicairkan dengan air. Kekuatan minuman mestilah sekurang-kurangnya 7%.

    Penting! Terlepas dari resipi yang anda pilih, jangan biarkan bahan mendidih. Mengapa anda tidak boleh merebus wain yang direnungkan? Semasa mendidih, kebanyakan alkohol menguap dan rasa rempahnya diputarbelitkan

    Adalah perlu untuk memanaskan karya masakan masa depan sehingga gelembung dan wap pertama muncul (70 - 80 darjah). Kemudian minuman disuntik selama beberapa minit dan segera dihidangkan ke meja.

    Majlis. Terdapat satu set rempah ratus yang siap dijual untuk membuat wain mull dari anggur di rumah. Tetapi lebih baik membeli produk ini secara berasingan. Dengan cara ini anda dapat menyesuaikan jumlah rempah yang betul mengikut resipi..

    Juga, jangan gunakan rempah-rempah tanah untuk wain yang dimasak dalam memasak. Mereka memberikan minuman akhir yang tidak enak dan rasa mendung..

    Apa wain yang diperlukan untuk membuat wain mull

    Anggur untuk minuman dipilih berdasarkan pilihan pemilik rumah dan tetamu. Tetapi tidak ada jaminan bahawa menggunakan produk yang tidak dikenali akan memberikan hasil yang terbaik. Prinsip "semakin mahal wain, semakin baik wain yang direnungkan" tidak selalu berfungsi. Oleh itu, pencinta minuman yang indah ini mematuhi pengalaman mereka sendiri yang diperoleh dalam latihan..

    Anggur kering sangat sesuai untuk menyediakan minuman; ia adalah komponen tradisional campuran. Wain kering dibuat tanpa pewarna, perasa, bahan pengawet dan kekotoran "penambahbaikan" yang lain. Teknologi pembuatan tidak menyediakan pengenalan bahan asing. Anggur ini tidak mempunyai bau pedas, rasa manis, ia menyegarkan dan mudah dirasakan oleh perut. Dalam wain kering, kandungan gula tidak melebihi 3 g per 100 ml. Fakta ini membolehkan anda menambahkan gula ke dalam wain dan menjadikan minuman itu manis..

    Anggur separa kering berbeza dengan wain kering hanya kerana kandungan gula meningkat (dari 3 hingga 12 g setiap 100 ml produk). Mereka juga disediakan tanpa bahan tambahan, pemanis atau pengawet. Mereka tidak terlalu manis, yang membolehkan anda menyiapkan wain dengan gula atau madu..

    Anggur separa manis boleh memberi kesan yang tidak dapat diramalkan, terutamanya jenis murah. Pembuat anggur sering menukar resipi klasik dan memperkenalkan bahan tambahan semula jadi dan buatan. Wain diasamkan dengan asid sitrik, agen perasa ditambah, kekuatannya meningkat, dan pigmen makanan diwarnai. Akibatnya, produk diperoleh yang tidak sesuai untuk membuat wain mulled, kerana bahan tambahan berperilaku tidak dapat diramalkan ketika dipanaskan. Selain itu, anggur semisweet mempunyai kandungan etil alkohol yang cukup tinggi (18-22 darjah).

    Penggemar minuman beralkohol menasihatkan hanya mengambil wain separuh kering dan kering. Kekuatan minuman mestilah sekurang-kurangnya 7, tetapi tidak melebihi 13 peratus (darjah). Lebih baik memilih produk dari kilang wain yang dipercayai dan terkenal.

    Komposisi wain mulled boleh didasarkan pada wain putih dan merah. Dalam resipi klasik, minuman keras disediakan hanya dari wain merah.

    Wain putih tidak dipanaskan hingga suhu lebih dari 50 darjah, kerana rasanya akan berubah menjadi lebih teruk dengan pemanasan yang kuat. Wain merah dapat menahan pemanasan dan hingga 90 darjah.

    Pangkalan yang baik untuk wain mull adalah Cabernet, Vranats, Dolcetto, Hamza dan wain lain yang bernilai rata-rata, dari jenis semi-manis - Khvanchkaru, Kagor atau Kinzamara. Tetapi Sangria tidak dianggap pilihan yang baik oleh semua peminat alkohol. Walau bagaimanapun, terdapat resipi kompleks yang merangkumi produk popular ini..

    Cara menjaga panas lebih lama

    Selalunya paling mudah untuk membuat sebilangan besar wain mull untuk merayakan Krismas atau Tahun Baru..

    Terdapat tiga pilihan untuk menjadikannya panas sepanjang malam:

    1. Memasak wain yang dimasak dalam periuk perlahan akan memakan masa lebih lama (sehingga 3 jam), tetapi jauh lebih mudah untuk tetap hangat di dalamnya. Biarkan saja pada mod tetap panas (fungsi "Panas") dan ia akan tetap baik dan panas sepanjang malam.
    2. Sekiranya anda mempunyai termos yang cukup besar, tuangkan wain mull ke dalamnya. Thermos akan tetap panas untuk jangka masa yang lama dan akan dekat tanpa perlu pergi ke dapur.
    3. Sekiranya anda memasak wain mulled dalam periuk di atas dapur, anda boleh mencurahkannya semula dan memanaskannya semula. Seperti biasa, jangan sampai mendidih. Kaedah ini akan menghilangkan sedikit alkohol, tetapi anda masih akan mendapat semua rasa wain panas yang pedas..

    Sekarang setelah anda mengetahui cara mempersiapkan, menghias dan menyajikan wain mull dengan betul, anda boleh mengubah malam musim sejuk menjadi malam yang ajaib.!

    Syarat penggunaan

    Cara minum wain yang sudah siap, anda masih perlu memikirkannya. Di Jerman, tanah air minuman, mereka menegaskan bahawa ia mesti diminum hanya panas, segera setelah penyediaannya. Lebih baik diminum dengan meneguk kecil, menikmati rasa pedas.

    Anda tidak boleh menggunakannya selepas menyejukkan. Jika tidak, anda berisiko mendapat produk masam dan bukannya wain yang wangi dan sihat..

    Ramai orang menasihatkan agar infusi yang disiapkan dalam keadaan termos. Tetapi jika anda memutuskan untuk menggunakan kaedah ini, ingatlah bahawa anda tidak boleh terlalu banyak mengeluarkan wain panas lebih dari dua jam, jika tidak, ia akan "sesak".

    Apa yang mereka minum "wain berapi"

    Restoran, bar atau kafe akan menawarkan minuman ini tanpa makanan pembuka selera. Tetapi jika anda lebih suka menggabungkan alkohol dengan makanan, maka anda boleh menghidangkannya dengan daging atau ayam..

    Beberapa negara mempunyai makanan ringan tradisional dalam hal ini:

    • di Austria, anggur yang dihidangkan disajikan dengan pai;
    • di Jerman - dengan kek dan coklat;
    • di Sweden - dengan kanape dengan keju pedas, ikan salai;
    • di Holland - dengan crumpet dan donat.

    Tradisi makanan ringan di pelbagai negara

    Jerman: kek, meringue, coklat dan gula-gula.

    • Austria: biskut dan pai.
    • Sweden: keju pedas, daging dan ikan salai.
    • Finland: pembuatan roti piparkukas Krismas tradisional, sebenarnya mereka adalah lelaki roti halia yang terkenal.
    • Holland: donat dan crumpet.
    • Itali: biskut biskut.
    • Portugal: pelbagai jenis keropok, kek coklat, batang keju dan anggur.
    • Perancis: keju keras, buah tanpa gula, biskut kering.

    Manfaat dan keburukan kesihatan

    Wain yang diminum akan membawa manfaat kesihatan yang nyata - tentu saja, dengan syarat terdapat alkohol dalam jumlah yang sedikit, dan anda tidak minum terlalu banyak minuman pemanasan.

    1. Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

    Anggur merah adalah sumber antioksidan yang hebat dan diyakini dapat membantu meningkatkan kolesterol HDL "baik" dan menurunkan kolesterol "buruk", sehingga dapat mencegah arteri tersumbat dan penyakit jantung..

    Pala dalam minuman keras juga bermanfaat kerana dapat menguatkan sistem kardiovaskular..

    2. Mengurangkan perkembangan osteoporosis.

    Anggur merah secara sederhana juga dikaitkan dengan penurunan risiko osteoporosis dengan tulang yang lemah. Ia meningkatkan ketumpatan mineral tulang.

    Resveratrol dalam wain merah mempunyai sifat anti-radang yang membantu melindungi daripada kehilangan tulang.

    3. Melambatkan penuaan.

    Resveratrol dalam anggur merah dipercayai dapat membantu meremajakan sel dan melambatkan proses penuaan.

    Kepekatan tinggi resveratrol juga membantu melawan kerosakan radikal bebas.

    4. Meningkatkan fungsi otak.

    Sifat hebat resveratrol membantu meningkatkan aliran darah, yang meningkatkan fungsi otak dan ingatan.

    Pala dalam minuman keras merangsang aktiviti otak, mengurangkan keletihan, tekanan dan kegelisahan, dan meningkatkan daya tumpuan.

    5. Menghilangkan selsema.

    Antioksidan dalam anggur merah melawan jangkitan dan meningkatkan imuniti. Cengkih mempunyai sifat antivirus. Terima kasih kepada ini, anggur yang diminum berguna untuk selesema agar cepat sembuh..

    6. Membersihkan badan.

    Pala dalam minuman keras akan membersihkan hati dan ginjal dari toksin. Ia sangat berkesan sebagai tonik hati dan juga mencegah pembentukan batu ginjal..

    7. Melawan keradangan.

    Kayu manis dalam minuman keras telah terbukti mempunyai kesan anti-radang yang kuat, mengurangkan pembengkakan dan memulihkan fungsi tisu normal. Ia berguna, misalnya, pada artritis.

    Antioksidan dalam anggur merah dan cengkeh juga mengurangkan keradangan.

    8. Meningkatkan kesihatan usus.

    Cengkeh meningkatkan pergerakan usus dan juga meningkatkan pencernaan. Kesannya, minuman keras dapat menghilangkan masalah pencernaan termasuk gangguan pencernaan, perut kembung, dan sembelit..

    9. Mempunyai kesan analgesik.

    Minyak pati dalam cengkeh mempunyai sifat anestetik dan antiseptik tempatan yang dapat digunakan sebagai penghilang rasa sakit, seperti sakit gigi.

    Semuanya terdengar hebat, bukan? Tetapi elakkan minum lebih dari satu gelas wain yang mengandung wain setiap malam..

    Seperti mana-mana alkohol, minum berlebihan akan membahayakan kesihatan anda..

    Cara menghias semasa menghidang

    Berikut adalah beberapa cara yang menarik untuk menghias wain yang direnungkan:

    1. Baling kayu manis di atasnya.
    2. Masukkan hirisan oren nipis.
    3. Masukkan cengkih ke dalam kulit jeruk dan celupkan ke dalam minuman.
    4. Masukkan rempah keseluruhan (seperti bunga lawang).
    5. Masukkan sebilangan ceri atau beri berwarna terang yang lain.

    Hiasannya kebanyakannya hiasan, tetapi ini adalah sebahagian dari kesenangan yang dibawa oleh anggur yang meriah.!

    Kontraindikasi

    Wain minuman beralkohol dilarang untuk kategori orang berikut:

    • orang yang mempunyai penyakit jantung, saluran darah;
    • wanita hamil dan menyusu;
    • kanak-kanak di bawah 18 tahun;
    • pesakit hipertensi;
    • orang yang mengalami gangguan pencernaan, ulser perut, ulser duodenum;
    • warganegara yang alah kepada arak;
    • dengan kegagalan buah pinggang, hepatik yang teruk;
    • pesakit diabetes mellitus (dengan kursus yang teruk);
    • dalam keadaan pembedahan akut;
    • pesakit barah;
    • orang yang mengalami pendarahan (rahim, paru, hemoroid, gastrointestinal) dan gangguan mental (dengan eksaserbasi).

    Ingat, alkohol dalam jumlah besar berbahaya bagi kesihatan manusia. Penyalahgunaan alkohol menyebabkan ketagihan, membawa kepada degenerasi jantung, ginjal, hati, otak, saluran darah, menghalang fungsi seksual, merosakkan sel saraf.

    Untuk tujuan perubatan, minuman keras dicadangkan disediakan berdasarkan anggur merah yang dicairkan dengan air atau jus. Ini akan menurunkan kekuatan minuman beralkohol, melemahkan kesan "memabukkan" pada badan.

    Lalat dalam salap: kontraindikasi dan bahaya wain yang diminum

    Walau bagaimanapun, di sebalik semua kualiti positif minuman yang luar biasa ini, serta rasanya yang sangat enak dan aroma yang merendahkan, minuman ini masih merupakan minuman beralkohol, oleh itu anda tidak boleh menggunakannya tanpa banyak berfikir dan dalam jumlah yang banyak, dan ada yang harus meninggalkannya sepenuhnya. Wain mull tidak boleh dimakan oleh mereka yang mengalami intoleransi alkohol, serta reaksi alergi terhadap komponen komposisinya..

    • Anda tidak boleh memasak dan meminum minuman keras untuk ibu mengandung, dan juga bagi mereka yang sedang menyusui, ini boleh membahayakan kesihatan bayi dan ibu.
    • Apa-apa penyakit kardiovaskular kronik juga akan menjadi penghalang untuk penggunaan wain biasa. Namun, sangat jarang, begitu juga dalam dos kecil, 30-60 gram, malah berguna.
    • Penyakit kronik saluran gastrointestinal, yang berada dalam tahap eksaserbasi, serta proses keradangan di dalam tubuh, juga tidak menyiratkan penggunaan wain mulled sebagai minuman beralkohol.

    Antara lain, anda tidak boleh memberikan wain murni kepada kanak-kanak di bawah usia empat belas tahun, dan setelah empat belas tidak lebih daripada dua sudu besar, jika anak itu, misalnya, sangat sejuk di jalan. Jangan sesekali, seseorang tidak boleh lupa bahawa walaupun kandungan alkohol dalam minuman keras cukup rendah, ia tetap minuman beralkohol, dan bahkan panas. Oleh kerana suhunya, seseorang dapat mabuk dengan cepat walaupun dari satu gelas di sebelah perapian, jadi anda harus selalu berhati-hati. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, maka minuman ini boleh menjadi enak untuk anda, dan berbau malam yang selesa dengan api, ubat pertama untuk selesema dan kemurungan musim sejuk.

    Kaedah memasak

    Untuk penyediaan minuman keras, diperlukan rempah segar. Lebih baik membelinya secara individu, iaitu menolak campuran siap pakai untuk minuman keras, kerana ia tidak akan dapat mengungkapkan pelbagai rasa minuman. Anda boleh menggunakan pala, kapulaga, kayu manis, cengkeh, halia, dan rempah-rempah lain.

    Anda juga memerlukan sebotol wain merah atau putih yang baik, lebih baik kering. Sebarang wain semula jadi akan berlaku, wain buah sekalipun. Sedikit gula dan buah sitrus (oren, lemon, kapur).

    Koktel disediakan dalam hidangan tahan api enamel. Menuang wain ke dalamnya, dan menambah rempah dan buah-buahan yang diperlukan, anda perlu memasak, kacau selalu. Perkara utama adalah tidak membiarkan minuman mendidih. Sekiranya ini dibolehkan, ia akan kehilangan khasiat yang bermanfaat dan rasa yang kaya..

    Wain yang sudah siap dihiris mesti disaring dan dihidangkan dalam cawan yang memastikan minuman itu hangat dalam jangka masa yang lama. Untuk kecantikan ketika menghidangkan, anda boleh menghias cawan dengan batang kayu manis atau perbungaan cengkih.

    Berikut adalah perkadaran yang boleh anda ambil bahannya:

    • 1 botol wain kering merah atau separa manis (750 ml);
    • Air (sepertiga gelas);
    • Gula (1 sudu besar atau 3 sudu kecil);
    • Lemon (separuh), anda juga boleh mengambil oren;
    • Rempah: Cengkih kering (6 biji.);
    • Pala (secubit);
    • Kayu manis (1-2 sudu kecil atau 2 batang, secukup rasa);
    • Halia (akar 2-3 cm, pilihan);
    • Badian (2-3 pcs.);
    • Kapulaga (2 biji.).

    Tidak perlu menggunakan semua rempah, anda boleh memilihnya mengikut citarasa anda.

    Memanaskan badan

    Koktel yang disediakan diminum panas. Barulah ia mempunyai semua sifat bermanfaat yang dinyatakan. Koktel yang sejuk dan dipanaskan pasti akan kehilangan seleranya. Sebilangan khasiat anggur yang bermanfaat juga akan hilang.

    Keadaannya serupa dengan minuman rebus. Sekiranya resipi itu dipecah dengan mendidih, anggur panas akan tetap menjadi koktel hangat, semua faedahnya akan hilang.

    Perkara yang sama berlaku untuk minuman di kedai yang dijual dalam botol. Ia bukan sumber bahan bermanfaat. Minuman sejuk ini tidak boleh dipanaskan semula, ini hanya akan menyebabkan koktel yang dibeli hilang seleranya.

    Budaya minum wain panas: soalan dan jawapan

    Kami menawarkan beberapa nota yang akan menjadikan perjumpaan dengan wain yang dihangatkan menjadi lebih menyenangkan..

      Apa itu gelas wain yang direnungkan?

    Hidangan klasik untuk minum minuman beralkohol panas adalah sejenis persilangan antara gelas dan cawan. Ini adalah bekas kaca besar dan agak tinggi dengan pemegang, dilanjutkan ke bahagian atas, berdiri di kaki rendah..

    Apa yang mereka minum dengan minuman keras

    Pada prinsipnya, minuman yang kami minati adalah fenomena yang mencukupi. Oleh itu, makanan ringan untuk minuman keras adalah pilihan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa, secara umum, dikecualikan secara kategoris. Khususnya, crouton pedas nipis, biskut renyah, strudel atau pai Vienna terkenal dengan isi buah akan menjadi pertaruhan yang selamat dalam kes ini. Baiklah, dan tentu saja, buah-buahan yang diekstrak dari anggur itu sendiri (jeruk, epal, pir, plum, dll.). Sekiranya minuman disediakan berdasarkan wain merah atau putih kering, anda boleh menawarkan hidangan daging atau ikan, masing-masing (untuk wain putih, piring keju atau fondue klasik juga akan kelihatan enak).

    Pada masa yang sama, gourmets mengesyorkan memilih rempah untuk minuman, berdasarkan makanan ringan yang dimaksudkan. Sebagai contoh, menurut pendapat mereka, daging babi ham dan daging sesuai dengan kapulaga, daging babi rebus dengan pala, dan hidangan ayam dengan cengkih..

    Kandungan kalori wain yang diminum

    Oleh kerana minuman wain panas boleh berbeza-beza bukan hanya dalam kekuatannya, tetapi juga dalam rasa manisnya, julat kalori mereka cukup luas. Sebagai contoh, minuman buku teks yang disediakan berdasarkan anggur merah kering mengandungi 136 ccal per 100 g, iaitu 41 ccal lebih banyak daripada kandungan kalori borscht, tetapi hampir 50 ccal lebih sedikit daripada nilai tenaga produk daging tanpa lemak. Pada gilirannya, 100 g wain mulled, yang diseduh dari anggur semi-manis, dan selain itu, dengan penambahan brendi cognac, dapat menarik semua 260 ccal.

    Berapakah bilangan darjah dalam minuman keras

    Tidak mustahil untuk mendapatkan jawapan yang pasti untuk soalan ini. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa komposisi minuman boleh merangkumi wain: dari putih kering hingga diperkaya merah, di satu pihak, boleh mengandungi jus dan air yang mengurangkan kekuatan, di sisi lain, berat berat alkohol yang serius seperti brendi, wiski, rum atau gin... Oleh itu, kekuatan purata minuman boleh berubah-ubah antara 10 hingga 20 darjah, dan ini jauh dari had..

    Kandungan kalori wain yang diminum

    Berapa kalori anggur yang diminum? Bercakap mengenai kandungan kalori wain mulled, seseorang tidak dapat tidak memperhatikan bahawa ramuan utamanya, dalam kebanyakan kes, adalah wain merah. Wain merah adalah minuman berkalori tinggi. Oleh itu, tidak sukar untuk menyimpulkan bahawa minuman keras sering (kecuali minuman keras yang disediakan mengikut resipi makanan) minuman berkalori tinggi. Di samping itu, komponen lain bertanggungjawab untuk khasiat khasiat wain mulled. Sebagai contoh, kebanyakan resipi wain yang dimasak termasuk pemanis seperti gula atau madu. Ini sekali lagi mempengaruhi nilai tenaga minuman. Selanjutnya, anda dapat mencari data mengenai kandungan kalori dari pelbagai jenis wain mulled dan membuat kesimpulan mengenai kemungkinan menggunakan pilihan ini dalam diet anda. Berapa banyak kalori dalam anggur Mulled?

    Kalori dari anggur yang dihidangkan pada sosok wanita:

    Setelah mempertimbangkan maklumat mengenai kandungan kalori dari beberapa jenis wain mulled, kesimpulan yang sangat logik menunjukkan dirinya - wanita yang dikasihi, jika anda ingin memantau sosok anda, anda jelas tidak dianjurkan untuk mengambil sejumlah besar wain mulled pada waktu petang, terutama selepas makan malam. Jika tidak, badan akan menerima terlalu banyak kalori, yang kemudian berisiko menjadi sentimeter tambahan pada pinggang dan pinggul anda. Dan, sebaliknya, jika seseorang memerlukan peningkatan vivacity, suplemen vitamin dan bekalan kalori yang padat agar bertenaga dan penuh tenaga selama beberapa jam berturut-turut, maka segelas wain mull adalah apa yang anda perlukan untuk mencapai semua tujuan ini..

    Sumber: Kandungan kalori wain mulled Bagaimana kalori wain mulled? Bercakap mengenai kandungan kalori wain mulled, seseorang tidak dapat tidak memperhatikan bahawa ramuan utamanya, dalam kebanyakan kes, adalah wain merah. Wain merah sangat https://glintvein.org/blog/?p=26

    Menyiapkan campuran rempah aromatik

    Mulled wain adalah minuman aromatik, rempah diperlukan. Ngomong-ngomong, di kedai anda boleh membeli set rempah-rempah siap pakai khas untuk minuman keras. Namun, lebih baik anda sediakan campuran herba aromatik itu sendiri..

    1. Anda memerlukan dua batang kayu manis, anda boleh mengambil kayu manis - kira-kira satu sudu teh.
    2. Halia segar atau kering, anda perlu memarut sedikit untuk memberi minuman sedikit pedas dan bau pedas.
    3. Anda boleh mengambil sedikit kapulaga. Walau bagaimanapun, lebih baik menggunakan bijirin penuh..
    4. Carnation - tiga keping.
    5. Allspice - dua keping.

    Wain mull August Weinxof

    • Berapa banyak protein (g): 0
    • Berapa banyak lemak (g): 0
    • Berapa banyak karbohidrat (g): 7.5
    • Berapa banyak kalori (Kcal): 85
    • Kategori: Minuman beralkohol

    Ramai di antara kita tidak tahu apa maksud istilah komposisi dan kandungan kalori makanan, dan ini sangat disayangkan, kerana ini adalah makna utama, kerana keadaan kesihatan kita bergantung padanya. Atas sebab ini, dalam artikel ini kita akan mencuba secara terperinci istilah moden ini..

    Kalori biasanya digunakan untuk menilai nilai tenaga makanan. Mempunyai maklumat mengenai nilai pemakanan produk tertentu, kami berpeluang mengira kandungan kalori dari hidangan yang anda ingin nikmati, misalnya, saudara anda.

    Dalam kebanyakan kes, tidak mencukupi untuk mempunyai data hanya kandungan kalori makanan, iaitu untuk mengetahui 100% kandungan kalori makanan, kecuali kandungan kalori dari menu kami, anda pasti harus mempertimbangkan unsur kimia apa yang terdapat di dalamnya, iaitu: jumlah lemak, protein dan sakarida, serta kandungan cecair dan unsur penting lain. Di samping itu, anda perlu mengambil kira berapa kilokalori yang anda bakar sepanjang hari bekerja. Jumlah kalori yang dapat digunakan seseorang pada siang hari secara langsung bergantung pada gaya hidup, keadaan metabolik dan usia anda.

    Wanita secara amnya mengambil beberapa ribu kalori setiap hari. Untuk meningkatkan pembakaran tenaga, disarankan untuk terus meningkatkan tahap aktiviti fizikal dan menjalani gaya hidup aktif - meluncur, bermain ski, menarik, pergi ke tenis, kecergasan, menari.

    Sakarida biasa yang memasuki tubuh manusia dengan roti, buah-buahan, pastri, kuih-muih dipecahkan dengan segera semasa masih di dalam mulut. Mereka yang tidak mempunyai masa untuk diserap ke dalam darah akan terkumpul di dalam sel-sel dalam bentuk lemak berlebihan.

    Ramai orang tahu bahawa badan anda menggunakan protein dan lemak untuk menjana semula dan memperbaharui tisu. Untuk menyediakan tubuh dengan unsur kimia yang diperlukan, setiap hari anda perlu mengambil sekurang-kurangnya 400 gram karbohidrat, lapan puluh gram polipeptida dan sembilan puluh gram trigliserida. Kami memperoleh bahan-bahan penting ini dari makanan, yang bermaksud adalah wajar untuk mengkaji komposisi biokimia mereka dengan tepat.

    Penting untuk mengetahui bahawa pelbagai jenis nutrien mempercepat metabolisme tubuh dengan kadar yang berbeza dan, tentu saja, membangkitkan rasa kenyang yang berbeza pada orang. Contohnya, karbohidrat, unsur dengan tenaga yang diekstraksi dengan cepat, tubuh menghabiskan terutamanya pada keperluan tenaga semasa. Kemungkinan menyimpan sakarida dalam bentuk glukosa, atau untuk menukar sakarida menjadi trigliserida, sangat terhad. Oleh itu, sakarida, walaupun dengan jumlah makanan yang agak kecil, menyebabkan seseorang merasa kenyang, yang membuat kita berhenti makan.

    Protein melakukan perkara yang sama. Badan tidak mencipta simpanan mereka. Sebarang polipeptida yang diproses dihantar sama ada untuk menggantikan molekul protein dalam tisu, atau sebahagian kecil untuk keperluan tenaga. Seseorang tidak dapat mengasimilasikan banyak protein - tidak ada tempat. Oleh itu, makanan polipeptida juga pasti memuaskan.

    Sumber: Wain mulled August Weinxof August win mulled, kandungan kalori - 85 kcal Mengapakah maklumat mengenai komposisi produk berguna? Ramai di antara kita tidak tahu apa maksud istilah komposisi dan kalori... https://specdieta.ru/glintvejn-august-weinxof.html

    Set wain mull DIY

    Bahkan satu setengah abad yang lalu, penyediaan minuman bertubuh penuh dengan rempah-rempah luar negeri yang mahal dan buah-buahan subtropika hanya mampu dimiliki oleh orang Eropah yang sangat kaya. Itulah sebabnya, dalam komposisi minuman keras, ramuan yang lebih berpatutan seperti lengkuas, yang mempunyai aroma lemon atau rosemary wangi, sering digunakan. Hari ini, secara harfiah semua yang termasuk dalam pelbagai variasi minuman tersedia sepenuhnya bagi kita di rak pasar raya atau di kaunter farmasi..

    Apa yang diperbuat daripada wain mulled

    Kapulaga, cengkeh, jahe, kayu manis, adas manis, pala, allspice, dan lain-lain. Ada juga orang yang suka menggunakan anise bintang dalam anggur yang diminum; baik, lengkuas lama yang baik juga tidak dibatalkan. Cukup campurkan sebarang rempah dari senarai ini, tambahkan buah-buahan bermusim segar, beli sebotol wain dan voila, set anda sudah siap.!

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Mulled wain adalah ubat mujarab untuk permulaan yang sejuk, blues. Ini adalah minuman yang tidak dapat diganti pada malam musim gugur dan musim sejuk yang sejuk, yang menjimatkan dari batuk, selsema, memberi tenaga, membekalkan tenaga, meningkatkan mood. Minuman tonik berkesan melawan hipotermia dan insomnia. Mulled anggur ditunjukkan untuk pemulihan setelah penyakit berjangkit, keletihan mental dan fizikal.

    Pengaruh wain aromatik yang dihangatkan dengan rasa madu, buah-buahan dan rempah pada tubuh manusia:

    • menguatkan sistem imun (dengan meningkatkan tahap interferon dalam darah, memberikan kesan antimikroba);
    • meningkatkan peredaran darah;
    • membekalkan unsur makro dan mikro, vitamin;
    • menormalkan metabolisme;
    • memerangi proses keradangan;
    • melegakan kemurungan, keterlaluan psiko-emosi;
    • menghalang perkembangan patogen di saluran gastrousus, memperbaiki mikroflora usus;
    • meneutralkan pencerobohan parasit;
    • mengembalikan keseimbangan asid;
    • melebarkan saluran darah, mencegah aterosklerosis;
    • merangsang fungsi pankreas;
    • membersihkan dari toksin;
    • mempunyai kesan pemanasan.

    Ciri-ciri bermanfaat wain mull sangat bergantung pada kualiti wain.

    Minuman semula jadi - gudang kalium, kalsium, fosfor, magnesium, zat besi, kromium, zink, flavonoid, asid amino yang menstabilkan sistem kardiovaskular, meneutralkan radikal bebas, melindungi struktur dan sel intraselular daripada kerosakan membran, mempromosikan pertumbuhan semula tisu, mengambil bahagian dalam sintesis asid lemak.

    Menurut penyelidikan terbaru dari saintis Kanada, wain merah adalah sumber polifenol yang meningkatkan kesihatan gigi dan gusi..

    Anggur mulled adalah minuman aristokrasi dan bohemian, yang berkat ciri-ciri gastronomi yang lazat - rasa pedas, pedas dengan sedikit buah dan rasa yang menghangatkan. Semua komponen "koktel vitamin" mempunyai sifat berguna dan, dalam kombinasi antara satu sama lain, membuat komposisi harmoni pelengkap yang mempunyai kesan positif pada sistem saraf, peredaran darah, dan imun seseorang.

    Berapakah bilangan darjah dalam minuman keras

    Anggur yang dihidangkan enak, tetapi sukar: kerana rempah aromatik dan kandungan gula, banyak yang meremehkan kandungan alkohol minuman tersebut. Di samping itu, dalam cuaca sejuk, kita biasanya minum minuman panas lebih cepat daripada yang sejuk, dan kesan alkohol juga akan datang. Selain itu, anda tidak pernah tahu dengan tepat berapa darjah anggur yang direnungkan..

    Tahap sebotol wain yang dibeli tidak akan sesuai dengan wain yang sudah siap, kerana pemanasan akan menyebabkan alkohol menguap. Berapa banyak alkohol yang tinggal akan bergantung kepada beberapa faktor: masa di mana minuman itu dipanaskan dan pada suhu berapa; dalam periuk besar atau kecil, dalam periuk terbuka atau tertutup, ia dimasak.

    Beberapa resipi wain yang dicadangkan mengesyorkan menambahkan jenis alkohol yang sedikit berbeza, seperti brendi, yang akan meningkatkan tahap.

    Apa yang mereka minum dan makanan pembuka apa yang sesuai

    Keindahan minuman keras adalah bahawa ia adalah minuman yang tidak harus disajikan dengan makanan ringan atau makanan kerana ia adalah minuman sendiri..

    Walau bagaimanapun, terdapat beberapa makanan yang sesuai dengan minuman pedas ini:

    • Di Sweden, ia sering disajikan dengan ikan acar dan keropok..
    • Di beberapa negara, keju fondue disajikan dengan wain mull untuk makan malam..
    • Sekiranya anda mencari keju untuk dipasangkan dengan wain manis manis, cubalah jenis masin seperti keju feta.
    • Bagi mereka yang suka wain klasik, pai daging sangat sesuai sebagai pembuka selera.
    • Di Amerika dan Eropah, ia sering disajikan dengan kacang almond, biskut rempah.
    • Wafel roti halia atau neutral sesuai dengan anggur yang direnungkan.

    Peraturan dan Petua

    Beberapa cadangan untuk membantu anda menyediakan minuman dengan betul:

    1. Untuk mengekalkan semua nutrien, sangat penting untuk tidak membiarkan minuman mendidih semasa penyediaan. Wain mesti dikeluarkan dari panas pada penampilan pertama gelembung kecil, sebaik sahaja busa putih yang muncul pada awal memasak hilang.
    2. Letakkan wain mulled yang sudah siap di atas meja sebaik sahaja disiapkan dan minum sehingga suam hingga hilang suhunya. Campuran yang dipanaskan dituangkan ke dalam kendi, dan kemudian ke dalam gelas. Hanya dengan cara ini ia akan mengekalkan khasiat dan faedah aromatik..
    3. Anda perlu minum minuman itu dengan sedikit teguk.

    Gelas untuk minuman keras

    Tidak banyak pilihan untuk menyajikan wain mulled. Banyak restoran mencadangkan minum minuman itu dalam gelas kaca khas dengan dinding tebal dan pemegang. Gelas tebal membolehkan anda memastikan minuman tetap hangat untuk masa yang lama, dan pemegang kaca tidak menjadi panas. Hidangan dalam gelas martini juga dianggap boleh diterima. Pilihan hidangan bergantung pada jenis makanan ringan yang disajikan dengan anggur yang direnungkan. Bersama keluarga, di rumah, anda boleh menikmati minuman terus dari cawan seramik kegemaran anda.