Salmon merah jambu

Salmon merah jambu adalah ikan dari keluarga salmon. Nama kedua ikan ini adalah salmon merah jambu..

Salmon merah jambu mendapat namanya dari bonggol yang muncul di bahagian belakang lelaki semasa tempoh pemijahan. Ia dijumpai di laut dan di air tawar di iklim sejuk. Panjang purata 40 cm, berat purata 1.2 kg.

Dalam tempoh pemijahan, menangkap ikan salmon merah jambu tidak praktikal, kerana dagingnya tidak sedap. Sekiranya salmon merah jambu ditangkap tepat pada waktunya, maka dagingnya mempunyai rasa yang luar biasa. Seperti semua salmon, salmon merah jambu dianggap sebagai ikan merah. Ia kaya dengan vitamin dan mineral larut lemak.

Kandungan kalori salmon merah jambu

Salmon merah jambu adalah makanan berprotein tinggi. Kandungan kalori salmon merah jambu mentah adalah 116 kcal per 100 g. Salmon merah jambu rebus mengandungi 168 kcal. Dan 100 g salmon merah jambu goreng mengandungi 281 kcal. Nilai tenaga salmon merah jambu bakar ialah 184 kcal. Pengambilan salmon merah jambu yang berlebihan boleh menyebabkan berat badan berlebihan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
20.56.6-1,272116 - 281

Ciri berguna salmon merah jambu

Daging salmon merah jambu seimbang dan berkhasiat, ia adalah sumber vitamin PP, pyridoxine, sodium dan fluoride. Ikan juga mengandungi asid lemak dan vitamin B12 yang larut dalam lemak dan larut dalam air. Bukan tanpa alasan bahawa banyak orang di Utara memakan ikan ini sejak dahulu lagi dan mempunyai kesihatan yang luar biasa. Kelezatan ikan ini, jika dikonsumsi secara teratur, dapat mengisi kekurangan banyak unsur surih dan vitamin dalam tubuh..

Yang paling berharga dalam hal ini ialah asid lemak tak jenuh ganda Omega-3, yang terdapat dalam daging ikan ini dengan banyaknya. Asid ini juga disebut vitamin pemuda, kerana ia bertanggungjawab untuk proses penuaan dan mempunyai kesan yang baik terhadap struktur dan aktiviti membran sel.

Vitamin PP atau asid nikotinik agak sukar dijumpai dalam makanan lain, ini adalah unsur jejak yang diperlukan untuk fungsi sistem saraf yang lebih tinggi dan saluran gastrointestinal. Natrium sangat diperlukan dalam kerja sistem peredaran darah dan metabolisme air, dan tanpa fluorida, proses hematopoiesis dan metabolisme tulang tidak mungkin dilakukan (ia juga merupakan agen pencegahan terhadap karies). Oleh itu, salmon merah jambu mesti dimasukkan dalam diet setiap orang yang tidak peduli dengan kesihatan mereka..

Para saintis dari University of Pittsburgh (AS) telah mendapati bahawa asid lemak omega-3, yang kaya dengan ikan berlemak, mempunyai kesan positif pada kawasan otak yang berkaitan dengan emosi. Pengambilan ikan secara teratur ini dapat mencegah penyakit kardiovaskular, darah tinggi dan, oleh itu, kematian secara tiba-tiba akibat strok dan serangan jantung..

100g salmon merah jambu mengandungi:

Air: 54.1 g
Protein: 22.1 g
Lemak: 9 0 g
Asid lemak tak jenuh: 1. 5 g
Kolesterol: 83.0 mg
Abu: 14. 8 g
Vitamin B1: 0.3 mg
Vitamin B2: 0.2 mg
Vitamin PP: 4.6 mg
Zat besi: 0.7 mg
Kalium: 278.0 mg
Kalsium: 40.0 mg
Magnesium: 29.0 mg
Natrium: 5343.0 mg
Fosforus: 128.0 mg
Klorin: 165.0 mg
Molibdenum: 4.0 mcg
Nikel: 6.0 mcg
Fluorin: 430.0 μg
Kromium: 55.0 mcg
Zink: 700.0 mcg

Kandungan kalori salmon merah jambu: 169.4 kcal.

Ciri-ciri berbahaya salmon merah jambu

Salmon merah jambu dikontraindikasikan untuk mereka yang alah kepada ikan.

Orang yang menderita penyakit hati kronik, serta penyakit saluran gastrointestinal harus menggunakan produk ini dengan berhati-hati agar tidak menyebabkan pemburukan penyakit.

Juga salmon merah jambu dikontraindikasikan untuk orang yang tidak bertoleransi terhadap fosforus dan yodium..

Video akan memberitahu anda cara memasak salmon merah jambu yang lazat dan sihat dengan keju. Dalam bentuk inilah yang mengekalkan sebahagian besar nutrien..

Salmon merah jambu

Kandungan artikel:

Salmon merah jambu adalah ikan anadromous (muncul untuk bertelur dari laut ke sungai) dari keluarga salmon. Kumpulan salmon Pasifik adalah yang paling banyak, dan salmon merah jambu adalah wakilnya yang cerah. Ikan menghabiskan sebahagian besar hidupnya di air asin, laut dan lautan yang sejuk, hanya untuk bertelur ke air tawar.

Ikan itu mendapat namanya kerana penampilannya yang luar biasa. Semasa tempoh pemijahan, lelaki mengembangkan sejenis bonggol. Humpback - humpback, salmon merah jambu.

Keluarga salmon relik. Jadi, jejak tertua perwakilannya, yang hidup sekitar 50 juta tahun yang lalu, ditemui di perairan Amerika Utara. Setelah beberapa puluh juta tahun, ikan ini tidak banyak berkembang. Dalam bentuk yang kita lihat salmonid sekarang, mereka bertemu dalam jangka masa 24 hingga 5 juta tahun..

Nama kedua ikan komersial ini adalah "salmon merah jambu". Nama itu mencerminkan warna daging salmon merah jambu, yang bersinar dengan warna merah jambu, merah, karang. Ikan yang indah ini, gastronomi merujuk kepada "ikan merah" dan dagingnya sangat dihargai di kalangan gourmet di seluruh dunia.

Saiz salmon merah jambu

Salmon merah jambu adalah wakil terkecil dari keluarga besar. Ukuran salmon merah jambu tidak melebihi 70 sentimeter, dan beratnya adalah 2 kilogram. Lelaki jauh lebih besar daripada wanita. Terdapat kes penangkapan ikan seberat 5-6 kilogram, tetapi ini jarang berlaku.

Badan salmon merah jambu berbentuk torpedo. Kepala besar, mulut besar. Timbangannya kecil, dan warnanya berubah bergantung pada tahap kehidupan. Jangka hayat "salmon merah jambu" tidak lama dibandingkan dengan ikan lain. Salmon merah jambu hidup selama 2-3 tahun. Oleh kerana jangka hayat yang pendek, ikan tumbuh dengan cepat. Ikan mencapai berat dan panjangnya dewasa setahun, dan dalam satu setengah tahun ia siap bertelur. Berat badan utama makanan ikan, hidup di laut.

Salmon merah jambu bertelur

Oleh kerana salmon merah jambu adalah ikan anadrom, ia memakan ribuan kilometer di sungai. Seperti salmon chinook, ikan itu mati setelah bertelur. Ini disebabkan oleh penstrukturan total badan dan daya yang dikeluarkan. Ikan menghabiskan terlalu banyak tenaga semasa bertelur, berhenti makan. Vitality tidak cukup untuk turun ke laut. Ikan itu bertelur di tempat yang sama di mana beberapa tahun yang lalu ia keluar dari telur dengan sendirinya. Penampilan wanita secara praktikal tidak berubah, sementara lelaki memakai pakaian "kawin". Di sungai, lelaki mengatasi wanita.

Pemijahan bermula pada bulan Julai dan berlangsung sehingga Oktober. Kemasukan ikan ke sungai bermula pada bulan Jun, ketika air menjadi panas. Melawan arus, ikan bergerak ke tanah pemijahan.

Betina membuat sarang di tanah. Pukulan ekor yang kuat dibuat di bahagian bawah alur, di mana pada masa akan datang telur akan bergegas. Setelah jantan menyuburkan telur, mereka akan dikebumikan. Seorang betina bertelur dari 1000 hingga 2500 ribu telur. Dalam 2-3 bulan ke depan, larva akan menetas dari telur. Mereka akan menghabiskan sepanjang musim sejuk di dalam lubang, memakan kantung kuning telur. Selepas musim sejuk, goreng tiga sentimeter akan keluar dari sarang dan memulakan perjalanan ke laut. Malangnya, sebilangan besar goreng tidak akan turun ke laut dan akan dimakan oleh pemangsa..

Habitat salmon merah jambu

Salmon merah jambu hidup di dalam air sejuk. Suhu air yang optimum untuk pertumbuhan dan pengembangan adalah dari 5 darjah hingga 15 darjah Celsius. Ikan tidak berenang di perairan hangat, kerana suhu air melebihi 20 darjah Celsius..

Suhu yang diperlukan sesuai dengan perairan Pasifik dan Lautan Artik. Salmon merah jambu dijumpai dari California ke Kamchatka, Kuriles, Sakhalin dan kepulauan Jepun. Banyak ikan tinggal di Laut Chukchi. Kawasan pemijahan di Rusia adalah sungai: Lena, Amur, Anadyr, Yana, Kolyma. Di luar wilayah Rusia bertelur di Mackenzie, sungai Amgueme, dan juga di sungai Sweden, Norway dan Finland.

Gaya hidup salmon merah jambu

Gaya hidup salmon merah jambu mirip dengan banyak ahli keluarga salmon Pasifik, dengan perbezaan bahawa ikan mati setelah bertelur. Oleh kerana ikan ini bersifat anadromous, ia tidak terikat dengan satu habitat. Ikan dilahirkan di hulu sungai segar, dan sebahagian besar hidupnya hidup di perairan laut yang sejuk, dan hanya kembali bertelur. Umur salmon merah jambu adalah pendek dan berlangsung sekitar dua tahun. Seluruh hidupnya berkisar pada kelahiran semula, ini adalah misinya. Di laut, ikan secara aktif memberi makan. Dia secara aktif memberi makan, menambah berat badan. Menu ikan sangat berkhasiat dan tinggi kalori. Lebih suka ikan kecil dan krustasea. Yang terakhir menduduki tempat keutamaan dalam diet. Semua ini adalah persiapan untuk satu-satunya penghijrahan di dunia demi kelahiran semula..

Sebilangan besar ikan salmon mempunyai navigator semula jadi yang membimbing mereka ke tempat bertelur. Dalam salmon merah jambu, ia kurang berkembang, dan oleh itu sering membawa ikan ke tempat yang sama sekali tidak sesuai untuk bertelur..

Kitaran hidup salmon merah jambu

Kitaran hidup salmon merah jambu berlaku sekali dan terbahagi kepada dua peringkat: air tawar dan laut. Setelah bertelur pada bulan Ogos-Oktober, ikan mati, dan larva keluar dari telur pada bulan Disember-Januari. Sehingga bermulanya musim bunga, mereka akan tinggal di lubang pemijahan dan memakan zat dari kantung kuning telur. Setelah mencapai panjang sekitar 3 sentimeter, mereka akan pergi ke laut untuk beberapa tahun kehidupan berikutnya. Dengan keluar dari sungai, banyak ikan akan berubah jantina, dan jantan dan betina akan memasuki laut. Banyak goreng tidak akan dapat tumbuh sebagai ikan besar, kerana terdapat banyak orang yang ingin makan ikan kecil. Ikan memakan serangga, krustasea dan tumbuh dengan cepat.

Kematangan seksual pada ikan berlaku dalam satu setengah hingga dua tahun. Selama ini kehidupan di laut dianggap memberi makan. Ikan secara aktif memberi makan, tumbuh, meningkat dalam bahagian dan bersiap untuk bertelur. Setelah mencapai usia matang, ikan akan memulakan jalan bertelur pertama dan satu-satunya. Semasa menyusuri sungai, mereka akan berhenti makan. Semasa bertelur di sungai, jumlah lelaki berlaku. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap bahagian kaviar baru mesti disenyawakan oleh lelaki baru dan memberikan kod gennya kepadanya. Setelah bertelur, orang dewasa akan mati, dan telur akan dikuburkan di dasar kerikil. Selepas 1-2 bulan setelah bertelur, larva akan menetas dari telur, yang akan tinggal di sarangnya hingga musim bunga. Pada musim bunga, migrasi ke laut dan kitaran hidup baru akan bermula. Sehubungan dengan kitaran hidup seperti itu, ikan-ikan ini mempunyai frekuensi perubahan dalam jumlah dua tahun..

Cara menangkap salmon merah jambu

Kaedah yang paling biasa dalam menangkap ikan salmon merah jambu adalah memancing dan memancing terbang..

Berputar adalah kaedah utama menangkap ikan yang menakjubkan ini. Sebaiknya sudu berayun dengan tee dari 8.5 hingga 10. Umpan harus dipilih berat, kerana memancing berlaku di aliran sungai utara yang pantas. Untuk berjaya memburu salmon yang cerah ini, pemancing mesti mempunyai pengetahuan dan kemahiran tertentu. Adalah perlu untuk "merasakan sungai", untuk meneka tempat-tempat keretakan yang mendalam, perubahan kedalaman, kayu apung. Di tempat-tempat seperti itu, arus perlahan menarik perhatian pemangsa. Penting untuk mendapatkan gambaran untuk bahagian bawah dan troll berdekatan. Anda perlu memainkan sudu dengan mahir di bahagian bawah, dan secara beransur-ansur menggulung kekili. Salmon merah jambu lebih suka gewang berwarna oren, merah dan biru. Tees boleh dihiasi dengan bulu dan benang. Semua ini menarik perhatian pemangsa.

Gigitannya terasa sedikit, dengan sentakan berganda atau pukulan. Perkara utama adalah dengan cepat memancing dan menahan ikan. Dia tahan dengan sangat aktif. Ini adalah salah satu ikan terkuat dan terpantas. Memancing ikan adalah satu perkara, tetapi memancingnya adalah tahap kemahiran tertentu. Ikan akan bergegas dari sisi ke sisi, melompat keluar dari air, melepaskan mata kail. Terdapat banyak lagi kes yang sukar dilakukan..

Di Timur Jauh, ikan ditangkap menggunakan kaedah memancing lalat. Mereka menggunakan lalat mewah yang dihiasi dengan lurex. Kabel dan kepala tenggelam digunakan. Lalat harus dimainkan dalam gerakan perlahan, dengan sentakan biasa di bahagian bawah..

Sekiranya pemancing mendekati jenis penangkapan ikan ini secara menyeluruh, maka emosi positif dari prosesnya terjamin. Ikannya kuat, anggun, akan bertarung hingga akhir. Memancing ini boleh dipanggil sukan.

Nilai gastronomi salmon merah jambu

Salmon merah jambu adalah ikan yang enak dan sihat. Dagingnya mempunyai warna merah-oren terang. Dia tergolong dalam ikan merah. Seperti ikan keluarga salmon, salmon merah jambu mempunyai nilai gastronomi, kerana dagingnya tepu dengan vitamin, mineral dan nutrien. Pulpa praktikal tanpa tulang.

Ini adalah ikan yang sangat enak dan sihat yang boleh menghiasi meja perayaan apa pun. Kerana rona oren yang terang dari dagingnya, ia juga disebut "ikan merah". Protein dalam daging mengandungi hingga 60 peratus. Selain itu, ikan kaya dengan retinol, vitamin B, phylloquinone.

Kandungan kalori salmon merah jambu

Kandungan kalori salmon merah jambu dalam 100 gram adalah 130 kilokalori. Produk ini tergolong dalam kumpulan pemakanan. Daging ikan memberikan rasa kenyang yang cepat, yang seterusnya mencegah makan berlebihan. Ini menjadikan bubur ikan ini menjadi produk yang berharga di kalangan orang yang memerhatikan sosok mereka dan menjalani gaya hidup sihat. Ikan mengandungi kolesterol dalam bentuk yang baik untuk manusia. Ia mensintesis testosteron. Salmon merah jambu ditunjukkan kepada orang yang melakukan sukan kekuatan.

Salmon merah jambu adalah ikan yang luar biasa dan unik untuk gaya hidup dan tingkah lakunya. Tujuan utamanya adalah kewujudan - kelahiran semula. Ikan ini adalah makhluk yang sangat menarik dari sudut struktur struktur kitaran hidupnya. Nelayan menghargai ikan ini kerana watak dan perwatakannya sebagai pejuang, dan gourmets untuk daging yang enak dan sihat.

Salmon merah jambu

Selama beberapa dekad, salmon merah jambu telah menjadi perikanan penting dan telah mengambil kedudukan utama dari segi jumlah tangkapan di antara semua ikan salmon. Memiliki rasa yang sangat baik, ciri pemakanan daging dan kaviar, digabungkan dengan kos yang relatif rendah, jenis ikan ini terus diminati di pasar makanan dunia..

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di manakah salmon merah jambu tinggal??
  • Apa yang dimakan salmon merah jambu??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi salmon merah jambu
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Salmon merah jambu adalah perwakilan khas keluarga salmon, yang dibezakan oleh saiznya yang relatif kecil dan kelazimannya yang tinggi di perairan sejuk di lautan dan laut. Merujuk kepada ikan anadrobik, yang dicirikan oleh pembiakan di perairan segar, dan hidup di laut. Salmon merah jambu mendapat namanya kerana bonggol aneh di bahagian belakang jantan, yang terbentuk dengan bermulanya tempoh pemijahan.

Video: Salmon merah jambu

Nenek moyang awal salmon merah jambu hari ini berukuran kecil dan menyerupai uban air tawar yang tinggal di perairan sejuk di Amerika Utara lebih dari 50 juta tahun yang lalu. Tiga puluhan juta tahun berikutnya tidak meninggalkan jejak evolusi spesies salmonid ini. Tetapi di laut kuno dalam tempoh 24 hingga 5 juta tahun yang lalu, wakil semua salmonid yang ada sekarang, termasuk salmon merah jambu, telah dijumpai.

Fakta menarik: Semua larva salmon merah jambu adalah betina semasa dilahirkan, dan hanya sebelum meluncur ke laut, separuh daripadanya menukar jantina ke sebaliknya. Ini adalah salah satu cara untuk memperjuangkan kewujudan, yang telah disediakan oleh alam semula jadi spesies ikan ini. Oleh kerana betina lebih tahan lasak kerana ciri-ciri organisma, kerana "transformasi" ini sejumlah besar larva akan bertahan sehingga saat penghijrahan.

Sekarang anda tahu bagaimana rupa ikan salmon merah jambu. Mari lihat di mana dia tinggal dan apa yang dia makan.

Rupa dan ciri

Foto: Seperti apa salmon merah jambu?

Salmon merah jambu mempunyai bentuk badan yang memanjang, ciri semua salmonid, sedikit dimampatkan di sisi. Kepala kerucut kecil dengan mata kecil, sementara kepala lelaki lebih panjang daripada kepala betina. Rahang, tulang lingual dan palatine, dan pembuka salmon merah jambu ditutup dengan gigi kecil. Timbangan mudah jatuh dari permukaan badan, sangat kecil.

Bahagian belakang salmon merah jambu samudera mempunyai warna biru-hijau, sisi bangkai berwarna keperakan, perutnya berwarna putih. Apabila kembali ke tempat pemijahan, salmon merah jambu menjadi kelabu pucat, dan bahagian bawah badan memperoleh warna kuning atau kehijauan, dan bintik-bintik gelap muncul. Segera sebelum bertelur, warnanya menjadi gelap dengan ketara, dan kepalanya menjadi hampir hitam.

Bentuk badan wanita tidak berubah, sementara lelaki mengubah penampilannya dengan ketara:

  • kepala dipanjangkan;
  • sebilangan gigi besar muncul di rahang memanjang;
  • bonggol yang agak mengagumkan tumbuh di bahagian belakang.

Salmon merah jambu, seperti semua anggota keluarga salmon, mempunyai sirip adiposa yang terletak di antara sirip punggung dan sirip ekor. Berat purata salmon merah jambu dewasa ialah sekitar 2.5 kg dan panjang kira-kira setengah meter. Spesimen terbesar beratnya 7 kg dengan panjang badan 750 cm.

Ciri khas salmon merah jambu:

  • spesies salmon ini tidak mempunyai gigi di lidah;
  • mulut berwarna putih dan terdapat bintik bujur gelap di bahagian belakang;
  • sirip ekor berbentuk V.

Di manakah salmon merah jambu tinggal??

Foto: Salmon merah jambu di dalam air

Salmon merah jambu terdapat dalam jumlah besar di Lautan Pasifik Utara:

  • di sepanjang pantai Asia - dari Selat Bering hingga Teluk Peter the Great;
  • di sepanjang pantai Amerika - ke ibu negara California.

Spesies salmon ini hidup di lepas pantai Alaska, di Lautan Artik. Terdapat salmon merah jambu di Kamchatka, Kepulauan Kuril, Anadyr, Laut Okhotsk, Sakhalin, dan sebagainya. Ia dijumpai di Indigirka, bahagian bawah Kolyma hingga ke Verkhne-Kolymsk, ia tidak memasuki ketinggian Amur, dan tidak berlaku di Ussuri. Kumpulan ikan salmon merah jambu terbesar hidup di pelayan Lautan Pasifik, di mana kawanan Amerika dan Asia dicampur semasa memberi makan. Salmon merah jambu ditemui walaupun di perairan Great Lakes, di mana sebilangan kecil individu secara tidak sengaja.

Salmon merah jambu hanya menghabiskan satu musim musim panas dan musim sejuk di laut, dan pada pertengahan musim panas kedua ia pergi ke sungai untuk bertelur berikutnya. Individu besar adalah orang pertama yang meninggalkan perairan laut; secara beransur-ansur, semasa penghijrahan, ukuran ikan berkurang. Betina tiba di lokasi pemijahan lebih lambat daripada lelaki, dan pada akhir Ogos pergerakan salmon merah jambu berhenti, dan hanya menggoreng kembali ke laut.

Fakta menarik: Anggota keluarga salmon kuno yang paling mengagumkan adalah "salmon bergigi saber" yang telah pupus, yang beratnya lebih dari dua tengah dan panjangnya kira-kira 3 meter dan mempunyai gading lima sentimeter. Walaupun penampilannya yang cukup hebat dan ukurannya mengagumkan, itu bukan pemangsa, dan taringnya hanyalah sebahagian dari "gaun pengantin".

Salmon merah jambu terasa hebat di perairan sejuk dengan suhu 5 hingga 15 darjah, yang paling optimum - sekitar 10 darjah. Sekiranya suhu meningkat hingga 25 dan ke atas, salmon merah jambu mati.

Apa yang dimakan salmon merah jambu??

Foto: Ikan salmon merah jambu

Orang dewasa secara aktif memakan banyak kumpulan plankton, nekton. Di kawasan perairan, makanan terdiri dari ikan remaja, ikan kecil, termasuk ikan bilis, sotong. Berhampiran dengan bulu, salmon merah jambu boleh beralih sepenuhnya kepada makan larva invertebrata bentik dan ikan. Tepat sebelum bertelur, refleks pemberian makanan hilang pada ikan, sistem pencernaannya menjadi atrofi sepenuhnya, tetapi walaupun demikian, refleks mencengkam masih ada sepenuhnya, jadi dalam tempoh ini memancing dengan joran berputar dapat cukup berhasil.

Fakta menarik: Telah diperhatikan bahawa walaupun bertahun-tahun di Kamchatka dan Amur, salmon merah jambu lebih kecil daripada yang ganjil. Individu terkecil seberat 1.4-2 kg dan panjang sekitar 40 cm.

Haiwan muda memakan terutamanya pelbagai organisma yang hidup dengan banyak di dasar takungan, dan juga di plankton. Setelah meninggalkan sungai ke laut, zooplankton kecil menjadi asas memberi makan individu muda. Ketika haiwan muda tumbuh, mereka bergerak ke perwakilan zooplankton yang lebih besar, ikan kecil. Walaupun saiznya kecil berbanding saudara mereka, salmon merah jambu mempunyai kadar pertumbuhan yang lebih cepat. Sudah pada musim panas pertama, seorang individu muda mencapai ukuran 20-25 sentimeter.

Fakta menarik: Oleh kerana nilai komersial ikan salmon merah jambu yang tinggi, pada pertengahan abad kedua puluh, beberapa usaha dilakukan untuk menyesuaikan spesies salmon ini di sungai-sungai di lepas pantai Murmansk, tetapi semuanya berakhir dengan kegagalan.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Salmon merah jambu tidak terikat dengan habitat tertentu, mereka boleh bergerak beratus-ratus batu dari tempat kelahiran mereka. Seluruh hidupnya sepenuhnya tunduk pada seruan kelahiran. Umur ikan pendek - tidak lebih dari dua tahun dan berlangsung dari penampilan goreng hingga pemijahan pertama dan terakhir dalam hidup. Tebing sungai, tempat salmon merah jambu masuk untuk bertelur, secara harfiah dipenuhi dengan bangkai orang dewasa yang mati.

Sebagai ikan migrasi anadrobik, salmon merah jambu meleleh di perairan laut, lautan dan memasuki sungai untuk bertelur. Sebagai contoh, di Amur, salmon merah jambu mula berenang segera setelah es mencair, dan pada pertengahan bulan Jun permukaan sungai penuh dengan jumlah individu. Bilangan lelaki di kawanan masuk lebih banyak berbanding wanita.

Penghijrahan salmon merah jambu tidak sama seperti salmon chum. Mereka berlaku dari bulan Jun hingga Ogos, sementara ikan tidak naik tinggi di sepanjang sungai, lebih suka terletak di saluran, di tempat-tempat dengan kerikil besar dan dengan pergerakan air terkuat. Setelah pemijahan selesai, pengeluar mati.

Semua salmonid, sebagai peraturan, mempunyai "navigator" semula jadi yang sangat baik dan dapat kembali ke perairan asli mereka dengan ketepatan yang luar biasa. Salmon merah jambu tidak bernasib baik dalam hal ini - radar semula jadi kurang berkembang dan oleh sebab ini kadangkala ia dibawa ke tempat yang tidak sesuai untuk bertelur atau hidup. Kadang-kadang seluruh kawanan besar meluru ke satu sungai, secara harfiah mengisinya dengan badan mereka, yang secara semula jadi tidak menyumbang kepada proses pemijahan biasa.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Pemeliharaan salmon merah jambu

Kaviar salmon merah jambu terletak di bahagian lubang sarang yang telah disediakan sebelumnya di bahagian bawah takungan. Dia menggali dengan bantuan sirip ekor dan menguburkannya, setelah berakhirnya pemijahan dan persenyawaan. Secara keseluruhan, satu betina mampu menghasilkan dari 1000 hingga 2500 telur. Sebaik sahaja sebahagian telur berada di sarang, jantan menyuburkannya. Selalunya terdapat lebih banyak lelaki di dasar sungai daripada betina, ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap bahagian telur mesti disenyawakan oleh jantan baru untuk menyebarkan kod genetik dan memenuhi misi hidupnya.

Larva menetas pada bulan November atau Disember, lebih jarang prosesnya ditangguhkan hingga Januari. Berada di tanah, mereka memakan cadangan kantung kuning telur dan hanya pada bulan Mei, keluar dari gundukan pemijahan, goreng meluncur ke laut. Lebih daripada separuh goreng mati dalam perjalanan ini, menjadi mangsa ikan dan burung lain. Dalam tempoh ini, anak muda mempunyai warna monokromatik keperakan dan panjang badan hanya 3 sentimeter..

Setelah meninggalkan sungai, ikan salmon merah jambu berusaha ke bahagian utara Lautan Pasifik dan tetap berada di sana hingga Ogos depan, oleh itu, kitaran hidup spesies ikan ini adalah dua tahun, dan itulah sebabnya terdapat kekerapan dua tahun perubahan dalam jumlah spesies salmon ini. Kematangan seksual pada individu salmon merah jambu berlaku hanya pada tahun kedua kehidupan..

Musuh semula jadi salmon merah jambu

Foto: Salmon merah jambu wanita

Di persekitaran semula jadi, salmon merah jambu mempunyai lebih daripada cukup musuh:

  • kaviar dalam jumlah besar dimusnahkan oleh ikan lain, seperti char, grayling;
  • burung camar, itik liar, ikan pemangsa tidak suka makan goreng;
  • orang dewasa adalah sebahagian daripada diet biasa belugas, anjing laut, ikan hiu herring;
  • di kawasan pemijahan mereka dimakan oleh beruang, berang-berang, burung buas.

Fakta menarik: Lebih daripada 37 peratus tangkapan ikan salmon Pasifik dunia berasal dari salmon merah jambu. Hasil tangkapan ikan jenis dunia pada tahun lapan puluhan abad lalu rata-rata 240 ribu tan setahun. Bahagian salmon merah jambu dalam jumlah perikanan salmon di USSR adalah sekitar 80 peratus.

Sebagai tambahan kepada musuh, salmon merah jambu mempunyai pesaing semula jadi yang dapat mengambil beberapa makanan yang biasa dilakukan oleh ikan salmon. Dalam keadaan tertentu, salmon merah jambu itu sendiri boleh menyebabkan penurunan populasi spesies ikan lain atau bahkan burung. Ahli zoologi telah memperhatikan hubungan antara populasi salmon merah jambu yang semakin meningkat di Lautan Pasifik Utara dan penurunan jumlah petel dengan harga kecil di bahagian selatan lautan. Spesies ini bersaing untuk mencari makanan di utara, di mana petron berhibernasi. Oleh itu, pada tahun ketika populasi salmon merah jambu bertambah, burung tidak menerima jumlah makanan yang diperlukan, akibatnya mereka mati semasa mereka kembali ke selatan..

Penduduk dan status spesies

Foto: Seperti apa salmon merah jambu?

Di habitat semula jadi mereka, terdapat turun naik ketara berkala dalam jumlah salmon merah jambu. Selalunya ini berlaku kerana sifat kitaran khas dalam hidup mereka; musuh semula jadi tidak mempunyai kesan yang signifikan terhadap populasi spesies salmon ini. Tidak ada risiko kepupusan salmon merah jambu, walaupun ia adalah objek perikanan yang paling penting. Status spesies - stabil.

Di utara Lautan Pasifik, populasi salmon merah jambu (pada tahun-tahun kemuncaknya, bergantung pada kitaran pembiakan) meningkat dua kali ganda berbanding dengan tujuh puluhan abad yang lalu. Ini dipengaruhi bukan hanya oleh pertumbuhan semula jadi, tetapi juga oleh pembebasan goreng dari inkubator. Ladang dengan siklus penanaman salmon merah jambu tidak ada buat masa ini, yang menjadikannya lebih berharga bagi pengguna akhir.

Fakta menarik: Para saintis Kanada telah mendapati bahawa jarak tempat bertelur salmon merah jambu liar dengan ladang untuk memelihara ikan salmon lain, menyebabkan kerosakan yang besar pada populasi semula jadi salmon merah jambu. Sebab kematian haiwan muda secara besar-besaran adalah kutu salmon khas, yang digoreng oleh anggota keluarga lain semasa penghijrahan mereka ke laut. Sekiranya keadaan tidak berubah, maka dalam masa empat tahun hanya 1 peratus populasi liar spesies salmon ini akan tinggal di kawasan ini..

Salmon merah jambu tidak hanya berkhasiat dan enak, kerana banyak penduduk melihat ikan ini, menemuinya di rak kedai ikan, selain segalanya, salmon merah jambu adalah makhluk yang sangat menarik dengan cara hidup tersendiri dan naluri tingkah laku, tujuan utamanya adalah mengikuti panggilan kelahiran, mengatasi semua rintangan.

Ikan merah: faedah, varieti, penyediaan

Ikan merah dijadikan hiasan meja walaupun di Rusia. Kemudian produk itu dipanggil merah bukan hanya kerana warna daging, tetapi juga kerana nilai dan faedahnya. Terdapat beberapa jenis ikan seperti itu. Apa ciri, nilai pemakanan dan peraturan memasaknya?

Ikan merah: faedah, varieti, kalori

Daging ikan berwarna merah jambu, oren atau merah terang. Hari ini, ikan merah, spesiesnya yang pelbagai, dianggap sebagai produk makanan istimewa dan tergolong dalam keluarga salmon atau sturgeon. Keluarga sturgeon berharga bukan hanya untuk daging, tetapi juga untuk kaviar hitam. Kerana pemburuan haram, jumlah individu telah menurun dengan mendadak, berikut adalah spesies utama:

Mendiami kedua-dua takungan air tawar dan laut. Sebilangan besar sturgeon dijumpai di Laut Kaspia, tetapi individu Atlantik dapat menambah berat badan hingga 100-200 kg. Nilai kalori: 135 kcal / 100 g.

Ikan berharga, yang disenaraikan dalam Buku Merah, sehingga hari ini ia ditanam di ladang khas. Ia boleh meningkat hingga 15 kg. Nilai kalori: 122 kcal / 100 g.

  • Stellate sturgeon.

Anda boleh memancing di Laut Azov, Hitam, Laut Kaspia. Dalam beberapa kes, berat spesimen mencapai 50-70 kg, tetapi lebih sering 5-10 kg. Nilai kalori: 160 kcal / 100 g.

Ikan pemangsa Buku Data Merah. Ia tumbuh sehingga 4 meter dan berat hingga 1 tan. Kandungan kalori: 147 kcal / 100 g.

Ikan dari keluarga salmon juga mempunyai kaviar merah yang berharga, ukurannya bertambah seiring bertambahnya usia individu. Jenis ini merangkumi:

Pemangsa ini memakan goreng dan serangga, dan tinggal di perairan di Eropah barat dan Rusia selatan. Berat seorang individu boleh mencapai 15 kg. Nilai kalori: 97 kcal / 100 g.

Ikan yang tumbuh hingga 40 kg. Ia dijumpai di Atlantik Utara dan di tasik Rusia. Nilai kalori: 208 kcal / 100 g.

Berat ringan hingga 3 kg. Anda boleh menangkap ikan salmon merah jambu di Lautan Pasifik. Nilai kalori: 152 kcal / 100 g.

Ia juga merupakan ikan Pasifik yang berubah warna ketika bertelur dan menjadi merah tua. Berat mencapai 8.7 kg. Nilai kalori: 120 kcal / 100 g.

Semua spesies di atas dikelaskan sebagai salmon Pasifik. Nama ini menyatukan ikan trout, salmon, salmon merah jambu dan ahli keluarga yang lain.

Nilai ikan merah bukan hanya pada warna daging, tetapi juga kandungan nutrien. Berikut adalah beberapa fakta mengenai kelebihan produk:

  • Selenium dalam komposisi dianggap sebagai elemen umur panjang. Ia mendorong peremajaan sel, menguatkan sistem imun, dan mencegah kemunculan tumor. Daging ikan juga mengandungi yodium, fosfor, vitamin A, D, E, PP.
  • Asid omega-3 menyuburkan sel dan mengekalkan keanjalan kulit. Mereka juga meningkatkan fungsi otak, mencegah munculnya arthritis, penyakit kardiovaskular..
  • Menurut bukti saintifik, orang yang selalu makan ikan merah mempunyai ingatan yang baik dan tidak mengalami kemurungan..

Salmon dan trout adalah jenis yang paling berharga. Yang pertama mempunyai kandungan asid Omega-3 dan Omega-6 yang tinggi, yang membantu menguatkan sistem saraf, mencegah trombosis, dan menormalkan saluran pencernaan.

Trout membantu menurunkan kadar kolesterol, merangsang peredaran darah, dan sangat disarankan untuk penyakit Alzheimer. Untuk mengekalkan nilai pemakanan ikan, lebih baik menggunakan sedikit masakan atau asin..

Lihat juga: Trout di dalam ketuhar dengan kerajang

Memasak ikan merah

Ciri-ciri memasak ikan serupa, tetapi ada hidangan yang paling baik dibuat dari jenis salmon atau sturgeon tertentu. Berikut adalah beberapa rahsia:

  • Salmon berlemak paling baik dimasukkan ke dalam stik, anda juga boleh memanggang di dalam ketuhar dan rebus.
  • Trout sangat sesuai untuk dibakar dalam kerajang, kerana lemaknya ada di peritoneum dan merendam semua daging.
  • Chum salmon agak kering, oleh itu ia sesuai untuk masin.
  • Salmon merah jambu yang halus dan rapuh baik dalam bentuk sup dan masin.
  • Sturgeon adalah rebusan terbaik, panggang dalam potongan atau keseluruhan.

Adakah anda suka ikan merah? Nama itu boleh merujuk kepada salah satu keluarga. Pertimbangkan cara memilih produk berkualiti yang tepat:

  • Kesegaran keseluruhan ikan mudah ditentukan: harus ada mata yang jelas, sisik licin, insang merah dan bau masin. Lebih baik jangan mengambil ikan yang kering ketika disentuh (ini menunjukkan embun beku), dengan mata mendung dan insang kelabu.
  • Stik atau fillet yang sudah siap mestilah mempunyai jangka hayat normal, tidak cacat. Bangkai yang rosak menunjukkan pembekuan berulang.
  • Pilih ikan bersaiz sederhana untuk nisbah daging-lemak yang sempurna.
  • Semasa membeli fillet sejuk, berhati-hati. Trout sering dijual dengan harga samar, yang separuh harganya. Hampir mustahil untuk membezakannya, tetapi warna ikan trout jauh lebih terang daripada salmon, yang dagingnya berwarna merah muda pucat.

Memotong ikan juga merupakan langkah memasak yang penting. Bagaimana hendak melakukannya:

  1. Basuh ikan dan buang timbangan.
  2. Pisahkan kepala anda.
  3. Bahagikan bangkai ke dalam fillet atau potong stik.
  4. Tidak digalakkan memotong perut untuk mengekalkan lemak berharga. Usus paling baik dikeluarkan semasa memotong stik..

Pertimbangkan beberapa resipi untuk hidangan ikan merah asas yang popular.

Stik salmon panggang

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • stik dengan kulit - 6 pcs. kira-kira 200 g;
  • lemon - 3 biji.;
  • minyak zaitun - 2 sudu besar l.;
  • lada hitam dan garam laut - masing-masing 1 sudu kecil.

Basil, bawang putih, tomato boleh digunakan jika dikehendaki. Semua ini berjalan lancar dengan stik. Inilah resipi langkah demi langkah:

  1. Potong lemon separuh dan letakkan di panggangan.
  2. Bilas stik, keringkan dengan serbet. Taburkan dengan garam, lada, musim dengan mentega.
  3. Letakkan salmon di panggangan dan goreng selama 4 minit di setiap sisi.

Tuangkan hidangan siap dengan minyak zaitun dan jus lemon goreng. Sangat mudah untuk memeriksa kesediaan stik: menusuk potongan dengan pisau, jika protein keluar, ikan sudah siap.

Seluruh trout dalam kerajang

Sekiranya anda suka ikan merah di dalam ketuhar, gunakan ramuan berikut:

  • trout - 1 pc. kira-kira 1 kg;
  • tomato - 2 biji.;
  • lemon - 1 pc.;
  • minyak zaitun - 5 sudu besar. l.;
  • garam, lada, herba - secukup rasa.

Untuk menyediakan hidangan, lakukan ini:

  1. Kupas ikan dan buat tiga potong di kedua-dua belah pihak.
  2. Sikat ikan trout dengan minyak, gosokkan dengan lada dan garam. Biarkan selama 20 minit.
  3. Tuangkan jus lemon di dalam dan di luar bangkai.
  4. Pada loyang, buat sarang kerajang, letakkan ikan trout, tuangkan dengan minyak zaitun.
  5. Bakar pada suhu 220 ° C selama 20 minit.

Hiaskan dengan tomato, lemon dan herba.

Ikan bakar

Ikan merah boleh direbus. Lebih baik menggunakan salmon merah jambu untuk ini. Hasilnya adalah hidangan yang enak dan enak. Sediakan makanan berikut:

  • salmon merah jambu - 1, 7 kg;
  • lobak merah - 1 pc.;
  • bawang dan daun salam - 3 biji.;
  • krim masam - 175 g;
  • minyak bunga matahari - 100 g;
  • air - 200 ml;
  • garam, lada - secukup rasa.

Setelah membersihkan ikan, mulailah memasaknya:

  1. Potong fillet menjadi beberapa bahagian.
  2. Goreng dalam kuali dengan minyak bunga matahari. Untuk mengelakkan kepingan melekat, panaskan minyak dengan baik dan keringkan salmon merah jambu dari kelembapan.
  3. Potong bawang dan wortel, goreng selama 5 minit dalam minyak dari ikan.
  4. Masukkan potongan salmon merah jambu ke atas sayur-sayuran, tambahkan segelas air.
  5. Masukkan krim masam di atas, masukkan air yang tinggal.
  6. Lebih perlahan 15 minit.
  7. Garam dan lada 5 minit sebelum memasak, masukkan daun salam.

Ikan rebus adalah tambahan yang baik untuk kentang, pasta atau nasi.

Ikan masin

Resipi serbaguna untuk mengasah sturgeon akan memberi anda potongan ikan merah yang sihat yang boleh digunakan untuk sandwic atau sebagai hidangan berasingan. Inilah yang anda perlukan:

  • fillet sturgeon pada kulit - 1 kg;
  • garam laut - secukup rasa.

Lebih baik mengambil fillet pada kulit, tetapi jika ada keseluruhannya, pastikan untuk membuang tulang rawan. Bilas dengan baik dan keringkan sturgeon. Seterusnya, mulakan garam:

  1. Potong fillet menjadi kepingan 4 cm.
  2. Taburkan dengan garam, memukulnya ke dalam bubur. Jangan takut untuk berlebihan kerana ia bergantung pada masa.
  3. Masukkan ikan ke dalam beg dan sejukkan selama 2-3 hari.
  4. Bilas ikan dan letakkan di dalam air yang telah disucikan selama 10 minit.
  5. Buat lubang di bahagian-bahagiannya, rentangkan benang dan gantung sturgeon di tempat yang berventilasi selama dua hari.
  6. Kupas ikan dan potong kulitnya.

Anda boleh menyimpan fillet di dalam peti sejuk yang dibungkus dengan perkamen. Atau tuangkan kepingan dengan minyak sayuran dan simpan dalam balang.

Terdapat banyak resipi dan variasi untuk membuat ikan merah. Berikut adalah beberapa resipi asas yang boleh anda lengkapkan dengan rempah dan sayur kegemaran anda. Kaedah ini membolehkan anda menjimatkan nutrien dan vitamin.

Salmon merah jambu berbanding salmon. Cara memilih ikan merah untuk jadual Tahun Baru?

Harga untuk 200 g

  • kaviar salmon merah jambu - 620 rubel.
  • salmon masin ringan - 360 rubel.
  • trout beku segar (untuk pengasinan) - 240 rubel.

Bukan satu salmon

Ikan salmon dan ikan trout di Rusia dianggap sebagai jenis ikan merah yang paling popular - kerana mereka, setelah menyelamatkan sesuatu yang lain, warganegara berusaha untuk membeli meja perayaan. Sayangnya, harga ikan salmon sejuk dan beku meningkat sebanyak 10.5% sepanjang tahun. "Walaupun pada akhir musim panas, harga untuk semua salmon jatuh - disebabkan oleh berita mengenai tangkapan besar salmon merah jambu (2.5 kali lebih banyak daripada tahun lalu. - Ed.). Tetapi kemudian ternyata beberapa ikan ini sedang diburu, dan ada yang ditangkap demi kaviar. Setelah kaviar dikeluarkan secara tidak tepat daripadanya, ikan berubah menjadi produk cair yang hanya dapat dibuang. Oleh itu, banyak ikan murah tidak pernah muncul di pasaran, ”kata Alexei Aronov, pengarah eksekutif Persatuan Perusahaan Pengeluaran dan Perdagangan Pasar Ikan..

Seperempat ikan salmon dan ikan trout di pasar Rusia berasal dari Chile. Untuk ikan yang ditanam secara buatan, kosnya merangkumi tiket kapal terbang, kos makanan, menjaga keadaan persekitaran, dll..

"Produk salmon sejuk dan ikan trout tidak tersedia untuk pembeli besar-besaran: ini adalah produk premium. Pada tahun 2018, rekod tangkapan ikan salmon Timur Jauh liar (salmon merah jambu, salmon chum, salmon sockeye, salmon coho) dicatatkan. Lebih baik membeli ikan ini, dari segi khasiatnya sama sekali tidak lebih rendah daripada ikan salmon dan ikan trout akuakultur dan pada masa yang sama tidak membawa risiko kandungan antibiotik yang tinggi, '' kata pakar psikologi pakar pasar ikan Alexander Fomin. - Dan harganya 2-3 kali lebih murah. Tetapi tidak layak mencarinya di rak dalam bentuk sejuk - kerana penghapusan kawasan memancing, salmon Timur Jauh dijual beku. Kecuali, tentu saja, penjual menipu dan mencairkan ikan ini terlebih dahulu untuk menjualnya dengan harga yang lebih tinggi. ".

Cara memilih?

Agar tidak membayar lebih, perhatikan kemasan, penampilan, keadaan penyimpanan dan tarikh pembuatan. Jika tidak, anda boleh menemui produk yang tidak cair: sebagai contoh, pemeriksaan terakhir salmon yang sedikit masin dalam kepingan, yang dilakukan oleh Roskachestvo, menunjukkan bahawa 9 dari 38 sampel mempunyai bau busuk, 11 mengandungi bahan pengawet - asid benzoik dan / atau sorbik, dan dalam 2 lagi mereka mendapati usus coli dan staphylococcus.

Spesies ikan salmon dalam kepingan harus disimpan pada suhu antara 0 dan -8 darjah. Perkara pertama yang harus memberi amaran kepada anda ketika memilih salmon dalam pakej apa pun adalah adanya kelembapan berlebihan. Ikan tidak boleh "mengalir" dan menyusun semula, dan filem itu, pada gilirannya, harus cukup pas di bangkai. Dan tentu saja, perhatikan komposisi produk: diinginkan bahawa ia hanya mengandungi ikan dan garam..

Semua perkara baik pergi ke China?

"Ikan kelas pertama, berkualiti tinggi, yang diterima dengan betul dan diproses selama penangkapan ikan, hampir semuanya pergi ke China. Permintaan pembayaran yang lebih tinggi dan faedah PPN, bekerja dengan mata wang di luar bidang kuasa Rusia mendorong peningkatan eksport, - kata pengarah eksekutif "Kesatuan Ikan" Sergei Gudkov. "Ikan kelas kedua sampai ke meja pengguna kami. Pada mulanya, ia sama kualiti, tetapi diproses dengan pelanggaran proses teknologi dan dengan demikian dibekalkan ke pasaran domestik. Contohnya, banyak ikan salmon berwarna merah jambu datang, peti sejuk yang melimpah, tidak semuanya beku. Ini tidak dibeli untuk diproses. Dan dia boleh masuk ke kaunter, kerana "bukan kesegaran pertama".

Pakar pasti: tidak perlu menunggu kejatuhan harga yang kuat, dan lebih-lebih lagi sekarang, ketika tangkapan sudah berakhir dan Tahun Baru sudah hampir. “Paling baik, mereka akan tetap berada di tahap yang sama. Tetapi secara tradisional, pada hari cuti, harga ikan naik 5-10% ", - kata Alexey Aronov.

Cara garam ikan sendiri untuk percutian?

Duta selamat: 2-3 hari.

Ambil: ikan merah - salmon coho kering dan salmon chum, berlemak - ikan trout, salmon, salmon sockeye. Yang paling murah ialah salmon merah jambu, dagingnya berwarna kelabu dan bentuknya lebih teruk apabila dihiris.

Kami memotong:

  • paling senang dengan gunting;
  • lebih mudah dipotong jika ikan tidak dicairkan sepenuhnya.
  1. Potong ekor dan kepala.
  2. Kupas timbangan.
  3. Basuh.
  4. Potong kulit di sepanjang rabung.
  5. Pisahkan rabung di satu sisi, sampai ke tulang belakang dengan tangan anda dan pisahkan semua daging dari belakang dari tulang.
  6. Gunakan gunting untuk memotong sirip pelvis.
  7. Balikkan ikan sehingga bahagian yang hendak dipisahkan berada di bahagian bawah dan tulang di bahagian atas. Membantu diri anda dengan pisau, pisahkan tulang rusuk dari daging, kemudian ekor rabung.
  8. Pisahkan sirip punggung, kemudian potong sirip dari bahagian bawah ekor.
  9. Gunakan pisau untuk memisahkan rabung dari separuh kedua ikan.

Anda mempunyai dua bahagian dari fillet ikan merah.

Garam:

Campurkan 2 sudu besar. l. gula dan 1 sudu besar. l. garam (setiap 1 kg fillet). Taburkan lapisan tebal pada daging. Lipat ikan sehingga kulit menghadap ke luar. Letakkan di dalam mangkuk dengan penutup. Tutup dengan kerajang. Sekiranya ikan itu gemuk, anda boleh meletakkan sedikit beban.

Tambah:

  • dill. Mereka boleh ditaburkan pada ikan semasa pengasinan dan selepasnya;
  • beberapa kepingan lemon lemon, tambahkan ke dalam campuran acar;
  • minyak tanpa bau - menyebarkannya pada ikan agar masin dan lebih lembut.

Salmon merah jambu: penerangan, sifat, peraturan untuk pemilihan dan penyediaan

Salmon merah jambu adalah ikan dari keluarga salmon, yang terbahagi kepada dua keluarga kecil: salmon sejati dan ikan putih. Untuk warna daging, pakar masakan menyatukan yang pertama menjadi kumpulan dengan nama umum "ikan merah", dan yang kedua, dengan alasan yang sama, mula memanggil mereka "ikan putih".

Penerangan mengenai ikan

Salmon merah jambu tergolong dalam kumpulan salmon Pasifik. Habitat ikan ini menempati seluruh bahagian utara Lautan Pasifik: dari California dan Alaska hingga Kamchatka, Kepulauan Kuril, Sakhalin dan pulau-pulau utara kepulauan Jepun. Mereka juga menembus Selat Bering ke laut Lautan Artik: Chukchi, Siberia Timur dan Beaufort.

Semua salmon Pasifik adalah ikan anadromous. Ini bermaksud bahawa kelahiran dan pertumbuhan mereka berlaku di sungai dan pada tahap goreng mereka adalah air tawar, ketika mereka tumbuh, anak-anak remaja turun ke hilir sungai ke laut, dan orang dewasa, setelah mengalami serangkaian perubahan morfologi, menjadi penduduk laut yang sebenarnya. Ikan itu dapat mengalami perubahan yang begitu besar hanya sekali, oleh itu, salmon Pasifik juga bertelur sekali seumur hidup, melewati ratusan kilometer ke tempat bertelur di hulu sungai, di mana mereka mati. Jangka hayat ikan salmon Pasifik dalam keadaan semula jadi agak pendek - 3-4 tahun.

Pada tahap kehidupan laut, ikan secara aktif memberi makan dan tumbuh, berenang di lapisan air sedalam 10 m di lautan terbuka, di zon pencampuran perairan dengan arus lautan. Mereka tidak membentuk kawanan besar dan sekolah. Ketika air menjadi panas, pada musim bunga dan awal musim panas, ikan berhijrah ke pantai dan mendapati diri mereka berada di dekat muara sungai. Individu yang matang secara seksual pergi ke sungai, dan muda tahun ini dengan sekejap sejuk kembali ke lautan terbuka.

Salmon Pasifik bertelur di sungai yang sama di mana mereka dilahirkan, sementara badan mereka mengalami serangkaian perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Pewarnaan pembiakan muncul, badan ikan menebal, rahang menjadi bengkok, dan gigi yang kuat dibengkokkan ke belakang. Kulit nipis dengan sisik kecil digantikan oleh kulit yang kuat kerana sisik yang tumbuh ke dalam.

Perubahan berlaku pada individu kedua-dua jantina, tetapi pada lelaki lebih ketara. Bergerak ke hulu sungai, ikan tidak memberi makan, kehilangan tenaga yang tersimpan di simpanan lemak dan otot. Atrofi organ pencernaan.

Di tempat pemijahan, mereka berjaya menyapu, membaja dan menguburkan telur di tanah, setelah itu mereka mati. Bubur salmon pemijahan dan pemijahan hampir kehilangan rasa dan kualiti pemakanannya. Setelah kira-kira 2 bulan, goreng menetas dari telur dan hidup di bawah lapisan tanah sehingga kantung empedu diserap, selepas itu mereka keluar ke dalam air dan biasanya dibawa oleh arus ke laut menjelang musim panas berikutnya. Remaja boleh kekal di sungai dan tasik yang mengalir segar selama 1-3 tahun..

Kepelbagaian salmon merah jambu kelihatan agak biasa: ia mempunyai warna belakang hijau kebiruan yang tidak mencolok, sisi keperakan dan perut keputihan. Mungkin terdapat bintik-bintik gelap hingga hitam di bahagian belakang.

Struktur umum badan dicirikan oleh kelangsingan khas ikan laut. Sirip ekor berbentuk V, ditutup dengan bintik-bintik gelap kecil. Mulut kecil dan gigi hilang pada rahang. Sirip adiposa tanpa sinar jelas kelihatan di bahagian belakang. Sirip pelvis berwarna oren dengan sempadan putih.

Semasa penghijrahan pemijahan, penampilan ikan berubah. Bonggol terkenal muncul di bahagian belakang, yang mana ia mendapat namanya. Rahang melengkung dan ditutup dengan gigi. Warnanya bertukar menjadi coklat gelap. Lelaki dalam tempoh ini kelihatan sangat mengancam..

Berat salmon merah jambu berbanding salmon lain kecil - rata-rata, kira-kira 2.5 kg dengan panjang hingga 40 cm, individu yang lebih besar jarang berlaku. Dari segi parameter umum, ia dianggap sebagai salmon Pasifik komersial terkecil, tetapi biojisimnya, menurut perhitungan ahli ichthyologists, melebihi jumlah salmon lain kerana jumlahnya yang tinggi. Dalam satu setengah tahun setelah pergi ke laut, ikan, secara aktif memberi makan, mencapai ukuran maksimum dan siap untuk pembiakan..

Warna dagingnya, seperti warna salmonid lain, memiliki warna merah yang jelas; untuk alasan ini, seperti semua salmon, tentu saja, ia adalah ikan merah. Di beberapa kedai dan restoran ikan, salmon merah jambu dipanggil salmon merah jambu untuk warna pulpa. Ikan putih adalah nama kuliner biasa untuk saudara dekat salmon sebenar - ikan putih, yang dagingnya benar-benar putih, kadang-kadang dengan warna merah jambu. Di kedai, salmon sering dijual dengan nama umum "salmon", kita mesti ingat bahawa ini adalah nama kolektif semua anggota keluarga dan lebih baik belajar membezakannya antara satu sama lain.

Salmon merah jambu berbeza dengan salmon Pasifik lain dalam saiz yang lebih kecil, walaupun terdapat banyak ciri umum.

  • Salmon chum selalu lebih besar, orang dewasa beratnya sekurang-kurangnya 6 kg. Timbangan salmon chum lebih ringan, tanpa bintik gelap dan kelihatan lebih besar.
  • Sima ditutup dengan bintik-bintik kecil, dan mata kecilnya sama sekali tidak dapat dikelirukan dengan salmon. Selain itu, mulut ikan ini juga mempunyai gigi di lidahnya. Sisiknya mudah keluar dari kulit dan tidak melekat pada tangan.
  • Salmon adalah salmon Atlantik, sukar untuk mengelirukannya dengan bentuk laut salmon merah jambu. Tanda pertama sekali lagi berukuran - salmon tiga kali lebih besar, dan dagingnya lebih padat dan lebih lembut. Dan, tentu saja, harga ikan ini cukup tinggi..

Suri rumah yang tidak berpengalaman dalam ichthyology kadang-kadang mengelirukan salmon merah jambu dengan ikan trout - salmon air tawar sepenuhnya. Ya, ikan dari luar agak serupa. Namun, trout biasanya jauh lebih besar, terdapat jalur merah di sisinya, dan badannya ditutup dengan banyak bintik gelap kecil..

Di mana dijumpai?

Salmon merah jambu adalah ikan air sejuk. Suhu optimum untuk pertumbuhan dan perkembangan aktifnya adalah sekitar 10 ° C (dalam lingkungan antara 5 hingga 15 ° C). Dia menghindari perairan hangat, di lintang tropis, di mana air menjadi panas di atas 25 ° C, ia tidak pernah berenang.

Spesies laut lebih suka perairan lautan pesisir. Habitatnya meliputi lautan Pasifik dan Lautan Artik, sekarang ia telah berkembang ke Atlantik Utara (Laut Norwegia dan Greenland). Ikan-ikan itu secara artifisial menetap di sungai-sungai di wilayah Murmansk; sejak tahun 1960-an, mereka telah menetap dari Laut Barents ke Laut Putih dan Laut Norwegia. Sungai-sungai yang mengalir ke laut ini telah menjadi tempat pemijahan yang baik. Percubaan serupa dibuat di Kanada, salmon Pasifik muncul di kawasan pulau Newfoundland.

Kawasan pemijahan semula jadi meluas dari sungai-sungai di negara bagian California (AS) hingga ke Sungai Mackenzie (Kanada) di Amerika Utara dan dari Lena ke Anadyr dan Amur di Asia. Salmon ini memasuki beberapa sungai Korea dan Jepun..

Spesies salmon sungai adalah ikan laut yang sama yang mengalami serangkaian metamorfosis, sebab-sebab yang tidak jelas sepenuhnya. Mereka bermula sejurus sebelum bertelur, ketika ikan yang hidup di laut memasuki muara sungai. Semasa anda bergerak ke hulu ke tempat pemijahan, ikan berubah tidak dapat dikenali. Pulpa juga kehilangan warna, rasa dan kualiti pemakanannya. Di Great Lakes Amerika Syarikat, satu-satunya populasi salmon merah jambu air tawar yang dihasilkan sendiri di dunia, jumlah terbesarnya dicatat di Upper Lake.

Hampir semua salmon merah jambu, yang disajikan di rak kedai khusus dan jabatan ikan, terperangkap di Timur Jauh. Salmon Timur Jauh ditangkap berhampiran Kepulauan Kuril, Kamchatka dan Sakhalin, di sepanjang pantai dari Selat Bering hingga ke Peter the Great Bay. Memancing berhenti ketika pemijahan bermula ketika memancing dilarang. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud pemberhentian sepenuhnya bekalan salmon merah jambu. Di kawasan yang berlainan, ia bertelur pada masa yang berlainan..

Ikan pertama bertelur di Laut Jepun (pertengahan Jun), kemudian populasi Sakhalin, Amur dan Kuril mula bertelur (separuh kedua bulan Jun), kemudian Kamchatka dan pantai Okhotsk datang (awal bulan Julai), yang terakhir bertelur adalah ikan dari Laut Bering (Julai). Pemijahan berlangsung 1-1,5 bulan, bergantung pada aliran sungai dan keadaan cuaca. Di bahagian selatan julat, lebih panjang.

Ikan yang ditangkap untuk bertelur bukanlah nama yang tepat - air tawar atau salmon merah jambu sungai. Ia terperangkap di muara sungai, ketika metamorfosis yang dimulakan belum terlalu jauh. Dalam kes ini, bukan sahaja penampilan, tetapi juga daging ikan berubah. Ia kehilangan warna merah khasnya untuk salmon, rasanya menjadi kurang sengit..

Pada musim panas, salmon merah jambu inilah yang sering dijual. Anda boleh memakannya, tetapi anda tidak boleh mengharapkan rasa yang sama dengan ragam laut. Untuk menikmati kelebihan pemakanan dan rasa ikan, lebih baik membelinya pada musim sejuk-musim bunga..

Kandungan dan komposisi kalori

Daging salmon, terutama yang ditangkap di laut sebelum bermulanya penghijrahan bertelur, adalah nutrien dan unsur surih terkaya. Tentu saja, semua ini tidak terkumpul untuk orang yang menangkap ikan, ini adalah cadangan yang diperlukan untuk perjuangan melelahkan yang akan datang dengan arus sungai yang berlawanan, ketika ikan juga ribut dan celah, kadang-kadang melompat keluar dari air hingga ketinggian lebih dari satu meter. Perubahan secara beransur-ansur dalam struktur badan juga memerlukan perbelanjaan tenaga yang besar, terutama kerana hasilnya, ikan pada umumnya berhenti makan. Bukan kebetulan bahawa ikan yang datang dari laut menjadi mangsa berharga bagi beruang yang berkumpul di sungai Kamchatka dan Alaska dalam kumpulan besar pada waktu ini tahun ini, yang biasanya tidak terjadi pada mereka yang kesepian ini. Dengan memberi makan ikan salmon secara aktif, beruang bersedia untuk hibernasi.

Pulpa salmon merah jambu sangat berharga dari sudut pemakanan. Ia dicirikan oleh kandungan protein yang tinggi (hingga 60%), lemak, asid lemak omega-3 tak jenuh ganda, vitamin A (retinol), satu set lengkap vitamin B, vitamin D, vitamin K (phylloquinone), unsur mineral, unsur surih. Produk boleh dikelaskan sebagai makanan. 100 g mengandungi tidak lebih daripada 140 kalori, 6-7 g lemak dan lebih daripada 20 g protein.

Walaupun kandungan kalori rendah, salmon merah jambu memberikan kesan kenyang yang cukup cepat, yang mencegah makan berlebihan, ini menjadikannya produk yang sangat baik untuk orang aktif yang menjaga kesihatan dan penampilan mereka. Ia mengandungi bubur ikan dan kolesterol ini, tetapi anda tidak perlu takut akan bahan ini. Bentuk yang terdapat dalam makanan laut dan ikan tidak berbahaya bagi manusia, tetapi, sebaliknya, diperlukan untuk sintesis testosteron, oleh itu salmon merah jambu ditunjukkan untuk pencinta sukan kekuatan.

Kandungan vitamin dan mineral dalam 100 g produk ditunjukkan dalam jadual.