Lada di ambang tingkap: bagaimana menanam varieti panas dan manis

Lada di ambang tingkap boleh ditanam oleh sesiapa sahaja yang ingin menggembirakan diri mereka dengan vitamin, tidak hanya pada musim panas, tetapi juga pada musim sejuk. Lebih-lebih lagi, dia dapat menghias bahagian dalaman di apartmen. Senang dengan berbunga yang banyak, buah-buahan yang indah dengan pelbagai warna dan saiz. Bukan apa-apa bahawa sejak zaman kuno, bahkan di pondok petani, lada selalu tumbuh di tingkap sepanjang tahun - sup kubis, borscht tanpanya bukan makanan untuk pemiliknya.

Maklumat umum mengenai lada

Lada boleh tahunan dan abadi. Untuk menjaga keadaan bilik, varieti hiasan khas dipilih yang tidak menumpahkan dedaunan pada musim sejuk, seperti yang kuat. Pertumbuhan lada yang tumbuh rendah tidak akan melebihi 50-60 cm. Oleh itu, tumbuh-tumbuhan seperti itu kelihatan sempurna di ambang tingkap mana pun. Varieti lada untuk rumah berbeza antara satu sama lain: sifat, tahap kepedihan, bentuk, ukuran, warna buah.

Selain itu, lada dalaman adalah antiseptik semula jadi, membersihkan udara di dalam pangsapuri, melawan bakteria virus. Pencinta ubat tradisional membuat tingtur, yang digunakan sebagai agen pemanasan untuk menggosok dengan selsema.

Tanah - digunakan pada topeng rambut, yang mendorong pertumbuhan aktif mereka. Lada panas di dapur selalu dapat digunakan dalam penyediaan pembalut untuk sup, saus tomat, perap, adjika, acar. Dari manis - buat salad, disumbat, acar.

Penting! Jangan terlalu banyak menggunakan makanan pedas dalam makanan anda, jika tidak, lada panas menyumbang kepada kerengsaan dan keradangan mukosa gastrik. Sangat penting untuk memakai sarung tangan getah ketika bekerja dengan buah-buahan dari varieti tajam..

Jenis lada yang popular untuk tumbuh di rumah

Penternak telah mengembangkan pelbagai jenis lada pahit dan manis. Mereka dapat dengan mudah bertolak ansur dengan keadaan iklim dalaman, semasa tumbuh dan berbuah secara aktif. Varieti semacam itu juga berjaya ditanam di luar rumah dan di rumah hijau..

Lada cili panas yang terkenal yang tumbuh di ambang tingkap mempunyai banyak jenis. Untuk menjaga kondisi kamar, ia dilintasi dengan spesies lain, mendapatkan lada hiasan jenis baru.

Menarik! Untuk melegakan sensasi terbakar dan panas di mulut, setelah makan lada panas, produk susu berlemak akan membantu. Contohnya, susu, yogurt, atau krim.

Paprika jarang ditanam di ambang tingkap, tetapi setiap tahun spesies hiasan baru muncul di pasaran. Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan pelbagai jenis lada panas dan manis untuk disimpan di rumah.

Varieti pahit

  • Ogonyok telah menjadi jenis yang paling popular di kalangan tukang kebun selama bertahun-tahun. Ia disukai kerana buahnya yang indah panjangnya 2,5-5 cm dan beratnya 25-50 g. Tempoh pematangan 115-120 hari. Lada Ogonyok yang tumbuh di ambang tingkap sangat berbuah sehingga 100 biji dituai dari itu setiap tahun.

Fakta menarik: Percikan api diperoleh dengan menyeberangi cabai dan cabai. Digunakan dalam industri untuk pembuatan plaster lada.

  • Drakosha. Ia terkenal dengan hasil dan kemudahan tumbuh. Belukar tumbuh hingga 45 cm, ia tidak merosakkan dedaunan, tetapi memberikan buah pembakaran yang anggun hingga 5 cm panjang.
  • Orang Mexico. Tetamu yang kerap berada di ambang tingkap tukang kebun. Pematangan awal, tempoh pematangan 78-90 hari, tinggi hingga 40 cm.Buah-buahan berbentuk kerucut pelbagai warna hingga 2 cm melekat di atas. Terdapat pelbagai jenis yang serupa dengannya - "Aladdin".
  • Phoenix. Berhasil tinggi, tinggi hingga 30 cm. Tempoh pematangan buah adalah 90-110 hari. Lada berukuran panjang hingga 5-8 cm dan berbentuk kerucut. Toleransi warna.
  • Bakul Api F1. Belukar bercabang tahan sejuk setinggi 35 cm. Pelbagai awal - tempoh pematangan 85-97 hari. Buahnya berbentuk kerucut dengan pelbagai warna dan panjangnya hingga 3 cm. Ketika matang, buah berubah warna dari ungu tua menjadi merah terang. Peralihan dilakukan melalui warna krim dan oren.
  • Keajaiban kecil. Pelbagai pematangan awal (85-93 hari). Buah berubah warna ketika mereka masak: dari hijau menjadi merah terang dan ungu. Lada adalah hiasan, tajam, berat hingga 5 g.
  • Bola. Tuai, lada yang sangat cantik. Musim tumbuh adalah 100-115 hari. Tegak, tinggi hingga 60 cm. Berbeza bentuk buahnya dalam bentuk bola hingga diameter 3,5 cm, seberat 15 g, serta susunan buket. Kepedihan rasa bergantung pada pencahayaan.

Varieti manis

  • Kuzya. Musim tumbuh 90-95 hari. Belukar tumbuh setinggi 35 cm. Ia mempunyai kelebihan berikut: buah-buahan yang berair dan harum seberat 80 gram, mengandungi kandungan vitamin yang tinggi. Warna polong berkisar dari hijau gelap hingga merah.
  • Topik. Padat, berbuah, tinggi 45-60 cm. Tempoh pematangan berlangsung selama 95-100 hari. Pod hingga 6 cm dan berat 40-60 g mempunyai bentuk prisma terpotong. Buahnya berwarna oren terang..
  • Bayi Kuning. Varieti masak awal yang tinggi, matang dalam masa 75-80 hari dari saat percambahan. Belukar tumbuh setinggi 35-50 cm. Buah mempunyai bentuk kerucut terpotong dengan warna kuning-oren pada masa matang.

Menanam lada di rumah

Lada di ambang tingkap boleh tumbuh selama beberapa tahun. Beberapa tukang kebun malah berjaya menggali semak di kebun setelah bermulanya cuaca sejuk, dan memindahkannya ke dalam pasu untuk musim sejuk. Jenis-jenis seperti yang dimaksudkan untuk tanah terbuka tidak tumbuh dengan baik di dalam rumah..

Tetapi, terdapat kes-kes bahawa tanaman itu, setelah dipindahkan dari jalan, menjatuhkan dedaunan dan tidak mati. Pada awal musim bunga, lada ini mendapat kekuatan semula, mekar dengan banyak, dan memberikan hasil panen yang penuh. Tetapi untuk ini, ahli agronomi menasihatkan untuk memenuhi beberapa syarat: pada musim sejuk, kurangkan penyiraman dan potong tanaman lebih dekat ke musim bunga. Ini mendorong pembentukan mahkota baru pada tunas..

Menanam lada dari biji

Untuk menanam tanaman sihat yang dapat menghasilkan hasil panen, anda mesti mengikuti syarat asas agroteknik:

  1. Menyemai kurma. Untuk penanaman di rumah, anda boleh menanam lada pada bila-bila masa. Tetapi syarat yang paling baik untuk ini adalah akhir Februari, pertengahan Julai dan awal bulan September.
  2. Pemilihan kapasiti. Benih bercambah: dalam cawan gambut, periuk, kotak dengan kedalaman tidak lebih dari 10 cm. Mesti ada lubang di piring untuk saliran air supaya tanaman tidak busuk.
  3. Menyiapkan bancuhan pot. Menyemai tanah mesti subur. Anda boleh memasaknya sendiri atau membelinya di kedai taman.
  4. Rawatan benih. Benih disediakan sebelum disemai untuk meningkatkan percambahan dan kekebalan tanaman masa depan. Pertama, benih disterilkan dalam larutan, kemudian dicuci dengan air rebusan suam dan dikeringkan. Untuk rendaman, gunakan: larutan garam batu 4% (5-10 min), kalium permanganat 1-2% (15-20 min), atau 70% alkohol (10-15 min).
  1. Menyemai. Di dalam kotak, mereka membuat kemurungan dengan alur 1.5 cm dan menyebarkan bijinya dengan teliti. Sedikit menyamakan tanah, air dengan banyak, tutup dengan kerajang. Suhu percambahan hendaklah dijaga antara 22-25 ° C. Sekiranya menyemai dilakukan dalam cawan, maka 2-3 biji dilemparkan ke dalam lubang. Pucuk yang lemah dikeluarkan setelah percambahan.
  2. Mengeraskan. Sebaik sahaja pucuk pertama muncul, suhunya diturunkan. Ini dilakukan dengan kaedah penyiaran, secara beransur-ansur meningkatkan masa yang dihabiskan untuk anak benih tanpa tempat tinggal..
  3. Memetik. Sebaik sahaja 2-3 tunas muncul, anak benih ditransplantasikan ke dalam pasu yang terpisah..

Penjagaan lada di ambang tingkap

Agroteknik menyimpan lada di rumah hampir sama dengan penanaman sayur-sayuran untuk tanah terbuka. Penting untuk penuaian yang baik: pencahayaan, penyiraman, tanah yang subur dan persenyawaan. Jangan lupa bahawa lada dalam ruangan mesti diserbuki semasa berbunga - hanya jari anda di atas bunga, atau goncangkan.

Pencahayaan, suhu

Lada adalah budaya termofilik. Ia dapat menahan suhu hingga 10-12 ° C, tetapi 24-26 ° C dianggap optimum untuk pertumbuhan yang berjaya. Ia berkembang dengan baik dengan waktu siang penuh 10-12 jam. Pada musim panas, periuk biasanya dibawa ke jalan (atau balkoni). Pada musim sejuk, tukang kebun "menambah" tanaman dengan lampu yang berbeza.

Pilihan lampu latar mesti didekati secara bertanggungjawab, kerana lampu pijar biasa memberikan sedikit cahaya pada jarak dekat, tetapi banyak panas. Selalunya, daun tumbuhan dibakar dengan cara ini..

Jenis lain adalah lampu pendarfluor, yang paling sesuai untuk lampu latar. Mereka memberi cahaya sejuk, di mana fotosintesis aktif berjalan.

Phytolamps - dengan semua petunjuk, sangat sesuai untuk pencahayaan tumbuhan. Tetapi bagi seseorang, cahaya ungu-merah jambu boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan..

Lampu pelepasan gas natrium - sangat berkesan untuk menerangi budaya bilik, memberikan hasil yang lebih besar dan tidak mempengaruhi manusia.

Menyiram dan membaja

Air tanaman dengan air suam mengikut keperluan. Dalam keadaan dalaman, limpahan boleh membawa maut. Pada musim sejuk, udara di apartmen sangat kering, sehingga tanaman perlu disembur secara berkala dengan air.

Lada diberi makan dua kali sebulan dengan baja kompleks. Ia akan berguna untuk tanaman jika kadang-kadang disiram dengan larutan abu (2 sudu per 1 liter air). Kemudian, setelah dibasahi, tanah sedikit dilonggarkan.

Dalam membuat kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa menanam lada di rumah sangat mudah mengikuti arahan yang diberikan dalam artikel. Tukang kebun akan merasakan kepuasan dan kegembiraan ketika dia melihat di tingkapnya hasil panen yang kaya dengan pelbagai warna.

Lada panas dengan kesan uh

Lada panas, sehingga menggigit dan - api, banyak yang mahu tumbuh. Varieti paling pedih di dunia tumbuh di bawah sinar matahari selatan, tetapi walaupun di garis lintang kita, peserta FORUMHOUSE berjaya mendapatkan "gouge out" yang sebenar.

Dalam artikel ini, kita akan membahas:

  • Bagaimana keperitan lada diukur.
  • Apa lada terhangat di dunia?.
  • Apa jenis pedas yang ditanam oleh peserta FORUMHOUSE.
  • Cara menanam lada supaya tidak hilang rasa panas.
  • Resepi Kosong Lada Panas.

Bagaimana kepedasan diukur

Lada tidak dikelaskan sebagai panas atau manis. Ini semua konvensyen. Orang Bulgaria yang manis semestinya mempunyai keperitan hampir sifar, tetapi semua yang lain boleh berbeza. Penjual benih biasanya tidak menulis, tetapi semua jenis lada panas berbeza. Ada yang sangat panas, ada dengan sedikit kepahitan. Dan semuanya pada dasarnya cili.

Keperitan lada bergantung pada kandungan capsaicinnya. Ia terdapat dalam jumlah kecil dalam lada manis. Dalam varieti pedas, pedas dan pahit, kandungannya dapat 1,9% pada bahan kering. Tumbuhan cili bercabang, dengan daun ovoid atau elips. Buah-buahan, bergantung pada ragamnya, boleh terdiri dari berbagai ukuran, warna, bentuk dan arah pertumbuhan buah: misalnya, di Tobasco dan Cayenne, mereka tumbuh dengan lurus. Untuk varieti pedas, buah-buahan merah kecil adalah ciri, pahit dan pedas pada masa yang sama.

Di peringkat isi rumah, mereka menggunakan skala sederhana untuk mengukur kesegaran lada, yang berdasarkan jadual Scoville. Menurutnya, semua jenis lada dibahagikan secara bersyarat kepada 11 kategori - dari sifar, neutral, hingga kesepuluh, letupan.

Lada dalam kategori satu hingga empat dianggap agak ringan.

Pelbagai jenis ladaTahapKegigihan, unit Scovilla
Lada loceng, allspice00-100
Cherry, mexico baru, anaheim1100-1000
Ancho, pasilla, espaniola21000-1500
Sandia, lata31500-2500
Jalapeno, mirasol, chipotle42500-5000
Lada Kuning Lilin (Hungarian)lima5000-15000
Chile de arbol615000-30000
Ahi, lada cayenne, tabasco730000-50000
Santaka, cili Thai850,000-100,000
Habanero, Chile Jamaicasembilan100000-350000
Habanero Red Savina, tezpur Indiasepuluh350000-855000

Varieti terpanas di dunia

Varieti lada telah dibiakkan, yang digunakan dalam memasak dengan langkah berjaga-jaga khas; pakar kuliner memakai pakaian pelindung, topeng dan sarung tangan. Terdapat pelbagai jenis di mana rasa mati rasa dan rasa terbakar dirasakan di tangan selama beberapa hari. Pemimpin rempah seperti dari Guinness Book of Records termasuk:

Carolina Reaper (1,569,300 - 2,200,000 unit)

Trinidad moruga kala jengking

Trinidad Scorpion Butch T (1,463,700 unit)

Pot Douglah (alias Chocolate 7 Pot) (923,000 - 1,853,396 unit)

Lada panas yang popular di FORUMHOUSE


Kami tidak berminat dengan petunjuk kegilaan seperti itu. Kami hanya mahukan adjika pedas dan acar pedas aromatik untuk borscht. Menurut ulasan ahli portal kami, buah dari varieti berikut tumbuh di varieti paling akut di lintang kami:

Habanyero Red (varietas yang sangat panas, pedas 577).

Kuning Hungaria (varieti ini selalu mendapat ulasan tinggi, pedas tetapi tidak terlalu pahit, popular di seluruh dunia).

Cayenne Bitter (juga dianggap sebagai salah satu jenis yang paling popular di dunia).

Ular Gorynych (bagi mereka yang suka lebih keras, pedas dan sangat pahit, dengan buah-buahan panjang yang dipintal di sepanjang sumbu).

  • Adjika;
  • Api;
  • Lidah naga;
  • Kampai;
  • Aurora 81;
  • Tanduk Ram (buah kuning);
  • "Hidung terbakar";
  • Api Cina.

Hari ini saya merobek "Hungarian Yellow", mencubanya - wow! Dan jika bagi saya "wow", maka ini sangat bagus, badan saya terbiasa dengan pedas, saya boleh menggigit varieti pedas dari jenis pedas, mengunyah dan mengatakan "sampah".

Populariti pedas Hungary sebahagiannya disebabkan oleh fakta bahawa ia adalah jenis yang mudah tumbuh, tahan terhadap kebanyakan penyakit, padat, dan tumbuh dengan baik tanpa garter. Mencapai kematangan teknikal dalam 125 hari - untuk lada ini cukup cepat.

Ramai peserta FORUMHOUSE menanam lada ini di ladang terbuka, dikhuatiri akan menghiris lada manis di rumah hijau. Anak benih disemai lebih awal, pada awal Februari, mereka ditanam di tanah terbuka ketika ancaman frosts kembali telah berlalu.

Sekiranya lada tumbuh di bawah lutrasil, mereka akan kurang pedas. Saya berjaya.

Menurut pemerhatian para peserta FORUMHOUSE, kuning Hungaria memperoleh keperitan maksimum dalam keadaan kematangan teknikal - pada masa ini buahnya berwarna kuning. Memerah, mencapai tahap kematangan biologi, kehilangan kesannya, anda boleh mengunyah sebiji buah dengan selamat. Pada masa yang sama, varieti dalam kematangan biologi disimpan dengan baik..

Dalam kes ini, saya mengisi keseluruhan peti sejuk dengan lada dalam kematangan teknikal dan kemudian menggerogoti hingga penuaian berikutnya.

Kehilangan rasa pedih pada buah lada panas disebabkan oleh penurunan suhu udara pada akhir musim panas; buahnya tidak dapat masak sepenuhnya. Juga, pemberian makanan yang banyak dan penyiraman yang terlalu kerap dapat mempengaruhi penurunan keparahan..

Untuk melepaskan sepenuhnya potensi keperitan varietas, perlu memberi tekanan pada tanaman sedikit demi sedikit, mengurangkan penyiraman secara beransur-ansur.

Cara menanam lada panas

Lada ditanam pada anak benih. Benih disemai pada bulan Februari, setelah munculnya daun sejati kedua, mereka menyelam ke dalam cawan individu. Sebelum menanam, anak benih mesti dikeraskan.!

Sebilangan tanaman menanam belukar bukan di gas buangan atau di rumah hijau, tetapi di periuk besar - beberapa jenis di iklim kita pada musim panas hanya mempunyai waktu untuk mekar, sehingga mereka harus dibawa masuk ke rumah hingga tahun depan.

Habanyero Red pada musim panas hanya dapat menggunakan warna, perlu dipindahkan ke dalam pasu untuk musim sejuk.

Ahli agronomi mengesyorkan tumbuh di rumah hijau di mana kelembapan dan suhu tinggi dapat dipertahankan. Sekiranya iklim dan keperluan varietas untuk penanaman memungkinkan, maka di gas ekzos. Jadi, seorang peserta FORUMHOUSE Rosvo walaupun di Novosibirsk sendiri menanam beberapa jenis pembakaran yang sejuk di OG.

Jalapeno merasa cukup selesa di dalam gas ekzos dengan musim panas yang baik. Dan Habanyero - lebih kurang sesuatu yang bermanfaat dapat diperoleh pada tahun kedua, jadi untuk musim panas - di rumah hijau, pada musim sejuk - di ambang tingkap.

Tetapi di Siberia, terdapat hari yang lebih cerah di musim panas daripada di Rusia Tengah, dan lebih-lebih lagi di utara - pastinya lebih baik menanam cili di rumah hijau di sana..

Biasanya, varieti pedas berbuah dengan baik dan tidak memerlukan cetakan khas, satu-satunya perkara ialah anda boleh mencubit bahagian atas varietas dengan semak tinggi.

Lebih baik memberi makan jarang, dan jika lada ditanam di tanah yang subur dengan baja yang telah diaplikasikan, maka anda boleh melakukannya tanpa memberi makan sama sekali. Penyiraman juga tidak semestinya diperlukan, kecuali tanaman yang kita tanam di dalam pasu..

Penyediaan lada panas yang popular

Tujuh membuat adjika yang sangat baik dari lada panas.

Untuk satu setengah kilogram lada panas (segar, dari semak) - 500 g bawang putih yang dikupas dan 100 g dill, pasli, saderi daun dan kemangi (semestinya ungu). Semuanya dipusingkan dalam penggiling daging, dan kemudian digiling dengan pengisar. Kami meninggalkan campuran yang dihasilkan selama sehari di dalam bekas besar dengan tutup ajar, di dalam bilik, kemudian selama dua hari di dalam bekas yang sama kami simpan di dalam peti sejuk dan dimasukkan ke dalam balang steril.

Tetapi saya kekasih pedas, anda mesti mempunyai bahagian yang palsu.

Anggota FORUMHOUSE belor44 selalu menanam dua jenis cili: satu woo, dan satu lagi pedas sederhana. Buah dari kedua-dua jenis dicampurkan dalam tangki dua baldi, yang terdapat payung dill dan lobak, dan diisi dengan air garam (2 sudu garam per liter air). Lada diperam di bawah tekanan dengan penyingkiran busa yang berterusan, setelah pengasidan lengkap, ia dibentangkan dalam balang steril. Air garam yang sama, di mana lada diperam, direbus, lada dituangkan ke dalamnya - dan di bawah lapisan bulu, sehingga sejuk sepenuhnya.

Untuk musim sejuk kami membuat beberapa tangki dua baldi, sehingga musim bunga jarang sekali: kami makan dengan sup kubis, kentang, daging, dll..!

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai cara penyediaan lada panas yang lazat dan kaedah pengeringan yang betul (lada mesti dikeringkan sebelum disimpan!) Di bahagian FORUMYOUSE khas. Baca artikel kami mengenai cara menanam tomato dan lada di ambang tingkap, tonton video mengenai cara mengautomasikan penanaman sayur-sayuran secara automatik.

Selangkah lagi

Lengkapkan pemeriksaan keselamatan untuk mengakses pixabay.com

Mengapa saya mesti melengkapkan CAPTCHA?

Melengkapkan CAPTCHA membuktikan bahawa anda adalah manusia dan memberi anda akses sementara ke harta web.

Apa yang boleh saya lakukan untuk mengelakkan perkara ini pada masa akan datang?

Sekiranya anda menggunakan sambungan peribadi, seperti di rumah, anda boleh menjalankan imbasan anti-virus pada peranti anda untuk memastikannya tidak dijangkiti perisian hasad.

Sekiranya anda berada di pejabat atau rangkaian bersama, anda boleh meminta pentadbir rangkaian menjalankan imbasan di seluruh rangkaian untuk mencari peranti yang salah dikonfigurasi atau dijangkiti.

Cara lain untuk mencegah mendapatkan halaman ini di masa hadapan adalah dengan menggunakan Privacy Pass. Anda mungkin perlu memuat turun versi 2.0 sekarang dari Kedai Web Chrome.

Cloudflare Ray ID: 5a1785fb5b62fa6c • IP anda: 95.214.9.114 • Prestasi & keselamatan oleh Cloudflare

Pilihan pelbagai jenis lada panas dan petua pilihan mereka

Lada panas adalah perasa sejagat untuk hidangan ikan, daging dan sayur-sayuran, serta ubat tradisional untuk rawatan penyakit. Pulpa lada mengandungi lebih banyak vitamin C daripada lemon. Makan lada panas meningkatkan imuniti, membantu melawan bakteria dan kuman dengan berkesan. Tumbuhkan tanaman di kebun, di balkoni atau di ambang tingkap.

Dalam artikel itu, kami akan mempertimbangkan jenis lada panas mana yang memberikan hasil terbaik dan apa yang harus dicari ketika memilih.

Varieti terbaik

Hasil, kebolehpasaran dan rasa bergantung pada pilihan varieti. Sebilangan tanaman sesuai untuk tumbuh di kawasan yang hangat, yang lain menunjukkan hasil yang stabil di Ural dan Siberia.

Mereka membeli benih di kedai dalam talian atau dari tukang kebun yang mereka kenal. Pertimbangkan jenis lada panas terbaik dengan ciri hasil, ciri penanaman dan foto.

Ratu Sekop

Pelbagai hiasan The Queen of Spades mempunyai penampilan yang menarik: buah-buahan berkilau kecil berwarna merah, kuning dan ungu melekat di belukar ke semua arah. Batangnya padat, tinggi tidak melebihi 40 cm. Daun berwarna hijau gelap, kecil. Panjang lada 10 cm, berat kira-kira 12 g.

Pada musim sejuk, Queen of Spades ditanam di dalam rumah. Variasinya adalah pertengahan musim, 100-115 hari berlalu dari percambahan hingga kematangan teknikal. Pada musim panas, tanaman ini ditanam di rumah hijau atau tanah terbuka..

Lada mempunyai aroma dan rasa yang kaya, digunakan untuk membuat serbuk dan perasa universal.

Lidah naga

Lada panas masak dalam 100-110 hari dari saat pucuk pertama muncul. Tumbuhan ini kebal terhadap penyakit dan perosak; kira-kira 90 buah masak pada satu semak pada masa yang sama. Di selatan, lada ditanam di tempat tidur terbuka, di utara - di rumah hijau dan kawasan panas. Buahnya berwarna merah pekat, berkilat, memanjang. Panjang lada 12 cm, berat kira-kira 18 g. Lebar kuat dan merebak, tingginya mencapai 70 cm. Daun berwarna hijau, bersaiz sederhana.

Menarik! Varietas lidah Naga digunakan untuk membuat paprika, rempah dan bumbu. Buah mempunyai aroma dan rasa pedas yang kuat. Rempah digunakan secara aktif dalam masakan Georgia, Korea, Cina.

musim panas Indian

Pada musim panas, tanaman ditanam di balkoni atau loggia, pada musim sejuk - di ambang tingkap. Ragamnya tidak bersahaja dalam perawatan, tetapi memerlukan penyiraman dan pemberian makanan secara tetap dengan baja organik..

Belukar berdaun, tinggi 30-40 cm. Tempoh pematangan kira-kira 4 bulan, buahnya kecil, berbentuk bulat. Kulitnya berkilat, halus, merah. Berat lada 5 g, ketebalan dinding 1 mm.

Buah mempunyai rasa dan aroma yang membakar, bersifat universal dalam penggunaan.

Zmey Gorynych

Lada hibrid matang dalam 120-130 hari dari tarikh penanaman. Sesuai untuk tumbuh di udara terbuka dan filem penutup. Lekuknya padat, tingginya sekitar 60 cm. Meluas, dengan sistem akar yang maju.

Buah-buahan berbentuk kerucut, ribbed, panjangnya hingga 12 cm. Berat lada bervariasi dari 10 hingga 15 g, ketebalan dinding 2-3 mm, warnanya merah. Serpent Gorynych mempunyai kualiti komersial yang sangat baik. Menunjukkan hasil yang stabil - kira-kira 4 kg dituai dari 1 m².

Penting! Hibrid Zmey Gorynych sesuai untuk tumbuh di kawasan dengan iklim yang sejuk. Ia tahan sejuk dan kebal terhadap perubahan cuaca secara tiba-tiba. Jarang sakit dan tidak terdedah kepada perosak.

Pembuli

Tumbuhan ini mencapai ketinggian 80 cm. Belukar berdaun, separa menyebar. Tanamannya masak dalam 120-130 hari dari saat penanaman. Buah-buahan berbentuk trapezoid, berat purata 5-7 g. Mereka berwarna kuning, merah, oren. Rasa dan kualiti yang dijual tinggi, lada dibezakan dengan pulpa separa pahit dan berair. Tempoh berbuah dilanjutkan, variasinya bersifat universal dalam aplikasi.

Homer

Hibrid Homer tahan terhadap serangga perosak dan senang dijaga. Kilang ini padat, sesuai untuk tumbuh di kawasan peribadi dan di dalam rumah. Panjang buah 18-22 cm, warna hijau muda. Pulpa padat, dengan rasa pedas yang jelas. Hibrid Homer sesuai untuk penggunaan segar dan penyediaan hidangan dalam tin dan acar.

Penting! Untuk meningkatkan hasil, disarankan memberi makan tanaman secara berkala dengan baja organik dan mineral. Sesuai untuk "Penyelesaian", "Kimira", larutan abu, superfosfat. Hasilnya juga bergantung pada tempat lada tumbuh - disarankan menanamnya di kawasan yang hangat dan cerah yang terlindung dari angin. Di rumah hijau, lada panas bersama timun.

Dinosaur

Hibrida matang dalam 100 hari dari saat penanaman. Sesuai untuk tumbuh di semua iklim. Tinggi tanaman 60 cm, daunnya besar, hijau tua. Buah memanjang, panjang 20-22 cm.Berat kira-kira 120 g, ketebalan dinding 4 mm. Lada dalam tempoh matang menjadi kuning madu, memperoleh warna berkilat. Tukang kebun menghargai hibrida kerana rasanya yang unik - manis dan pedas. Dinosaur digunakan secara universal, memberikan rasa dan aroma yang sedap.

Adjika

Adjika lada panas yang popular ditanam di luar rumah. Dalam perawatan, varieti tersebut tidak memerlukan peraturan agroteknik khas. Buahnya berwarna merah terang, memanjang, berbentuk kerucut. Jisimnya bervariasi dari 70 hingga 100 g, pulpa berair dan tebal. Ragamnya mudah dikenali dengan rasa pedas klasik dan aroma yang menyenangkan. Adjika digunakan segar, kering, digiling.

Penting! Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, Adjika ditanam di anak benih. Untuk penanaman, biji dan tanah dibasmi kuman, bekas yang sesuai disediakan. Varieti ditanam di kebun mengikut skema 50x50.

Tanduk Ram

Tanduk Ram pertengahan akhir matang dalam 130-140 hari dari saat percambahan. Tumbuhan ini mempunyai rata-rata daun, ketinggian sekitar 50 cm. Varieti ini sensitif terhadap keadaan tumbuh, oleh itu, tanah yang longgar dan berkhasiat dipilih untuk penanaman.

Bentuknya berbentuk kerucut, memanjang. Berat lada rata-rata ialah 40 g, panjangnya 30 cm. Warna merah, pulpa berair dan pedas, dengan aroma yang kaya. Lebih kurang 60 lada diikat pada satu tanaman, kira-kira 3 kg dituai dari 1 m². Tuai digunakan segar, untuk membuat perasa dan acar.

Cayenne

Tinggi tanaman rata-rata ialah 90 cm. Daunnya berwarna hijau muda, kecil. Varieti termofilik dan menunjukkan hasil terbaik ketika ditanam di rumah hijau. Buahnya berwarna merah terang, berbentuk kerucut. Berat lada 80 g, panjang 15-20 cm. Pulpa padat, dengan rasa dan aroma lada yang cerah. Lada cayenne serbaguna dalam aplikasi - sesuai untuk pengeringan dan rawatan haba.

Api Cina

Pelbagai Kebakaran Cina mudah ditanam. Memasak dalam 90 hari dari saat percambahan, kebal terhadap perubahan cuaca secara tiba-tiba. Tinggi tanaman kira-kira 60 cm. Buah melengkung, berbentuk kerucut. Beratnya bervariasi dari 50 hingga 80 g, panjang 25 cm. Rasanya pedas dan menyakitkan. Kebakaran Cina tetap berkualiti, sesuai untuk pengangkutan jarak jauh.

Astrakhansky 147

Tumbuhan padat ditanam di luar rumah. Lada merah, berat 10 g, ketebalan dinding 2 mm. Panjang buah 7 cm, rasa separa tajam. Astrakhanskiy 147 mempunyai jangka masa berbuah yang berpanjangan, dari 1 m² dituai dari 1.5 hingga 3 kg buah-buahan yang enak dan serba boleh.

Menarik! Lada panas digunakan untuk memetik dan memetik. Semasa proses memasak, sayur-sayuran mengekalkan komposisi vitamin mereka, menguatkan sistem imun semasa selesema dan selsema..

Lada Panas Terbaik untuk Rumah Hijau

Di kawasan dengan perubahan cuaca yang teruk, disarankan menanam lada di rumah hijau. Struktur melindungi tanaman daripada hujan lebat, angin, kabut, fros.

Varieti terbaik untuk rumah hijau:

Ukraine yang pahit. Varieti pertengahan musim ditanam dengan anak benih, skema penanamannya adalah 40x60. Belukar miniatur, tinggi 25-30 cm. Buah-buahan berbentuk kerucut dan memanjang, dengan kulit berkilat merah. Rasanya sangat pedas. Berbeza dalam simpanan jangka panjang.

  • Anaheim. Ini adalah pelbagai cabai dengan kulit hijau yang menarik dan rasa pedas. Panjang buah 25 cm, berat 30-40 g. Lada anaheim ditambahkan ke dalam sos, rempah dan perap. Pulpa mengandungi vitamin A, E dan C.
  • Impala. Tahan terhadap kelembapan tinggi, kekebalan terhadap penyakit virus dan kulat. Tinggi tanaman 70 cm, daun bersaiz sederhana. Warna merah, rasa pedas klasik. Berat satu lada adalah kira-kira 80 g. Aplikasi universal, sesuai untuk tumbuh untuk dijual.
  • Dan lebih lanjut mengenai lada panas:

    Untuk tanah terbuka

    Di ladang terbuka, varieti dan kacukan yang stabil dan bersahaja ditanam. Mereka jarang jatuh sakit, menunjukkan hasil yang stabil tanpa mengira keadaan cuaca:

    Gajah India. Hasil panen dalam 100-110 hari, ia dibezakan oleh kebolehpasaran dan rasa yang tinggi. Belukar kuat, separa menyebar, sehingga 130 cm tinggi. Buah berwarna merah gelap, berbentuk kerucut. Berat lada 30 g, ketebalan dinding 1 mm. Rasanya manis dan masam, dengan aroma yang cerah.

  • Kelam kabut. Hibrid ditanam dengan anak benih. Buahnya panjang, kulitnya halus. Berat lada berbeza dari 40 hingga 60 g, ketebalan dinding adalah 3 mm. Rasanya ringan, sedap. Hasil panen bersifat universal - mereka menggunakan buah segar atau untuk penyediaan makanan ringan dan salad sayur-sayuran.
  • Pietro dibezakan dengan buah-buahan merah gelap yang menarik dan aroma pedas. Berat lada 30 g, panjang kira-kira 15 cm. Pietro hybrid tidak berhati-hati, tahan terhadap virus mosaik tembakau dan jangkitan kulat.
  • Memilih varieti matang awal

    Varieti matang awal ditanam di Ural dan Siberia. Sejambak pembakar lada, api Cina, kelimpahan berganda matang dalam 80-90 hari dari saat pucuk pertama muncul. Dalam keadaan musim panas yang pendek dan sejuk, mereka tidak mempunyai masa untuk jatuh sakit, tukang kebun menuai dalam 3 bulan.

    Varieti pertengahan musim

    Varieti pertengahan musim masak dalam 100-120 hari. Ratu Spades dan lada Ukraine Gorky ditanam di Rusia tengah. Varieti matang dibezakan dengan hasil yang stabil, set buah cepat, pulpa berair dan aromatik.

    Varieti masak lewat

    Lada masak akhir Lamb's Horn, Kortik, Cayenne masak dalam 130-140 hari. Tanaman seperti ini ditanam di wilayah Moscow dan di selatan negara itu. Mereka tidak bersahaja dalam perawatan, mempunyai kualiti komersial yang menarik.

    Kesimpulannya

    Tukang kebun menanam cili padi pilihan dalam dan luar negara. Sayuran sangat diperlukan untuk penyediaan hidangan pedas dan gurih, sesuai untuk penggunaan segar atau kering. Pulpa lada kaya dengan vitamin dan mineral, secara sederhana ia berguna untuk kesihatan dan menguatkan sistem imun.

    Tanaman ini ditanam di luar rumah, di rumah hijau atau di ambang tingkap. Ciri khas lada panas ialah ia mampu menghasilkan tanaman sepanjang tahun. Apabila memilih pelbagai, perhatian diberikan kepada masa, hasil, pemeliharaan.

    Varieti lada panas terbaik dengan ciri dan gambar

    Sekiranya anda ingin menanam lada panas, tentukan jenisnya. Pilihannya bergantung pada keadaan dan penanaman, penuaian yang diinginkan dan cita rasa tukang kebun. Pelbagai jenis lada panas sangat luas, dianggap paling popular di antara mereka. Dengan penjagaan dan pemeliharaan yang betul, anda dapat memperoleh hasil panen yang banyak.

    Varieti lada panas terbaik di tanah terbuka

    Semasa menanam lada di kebun terbuka, ketahanan terhadap fros tanaman, kemudahan pemeliharaan dan musiman adalah penting. Penuaian bermula pada bulan Julai dan berterusan sehingga Oktober atau fros pertama. Buah-buahan, bersama dengan tangkai, tidak dikeluarkan secara serentak, tetapi secara beransur-ansur - ketika mereka masak. Ketepuan rasa diperhatikan apabila kematangan biologi lada panas.

    Adjika

    Pelbagai jenis lada panas biasa yang berbuah 100-120 hari selepas penanaman. Belukar mencapai ketinggian 0,5-1 m, rantingnya gebu dan menyapu. Panjang buah merah pekat - 25 cm.

    Tanaman ini tidak memerlukan garter pada sokongan menegak, ia berbuah dengan baik selama beberapa tahun. Batangnya berbentuk kerucut, padat dalam konsistensi, warna merah tua. Ragam Adjika mempunyai aroma pedas yang menyenangkan, tahap kepedasannya sederhana.

    Lidah naga

    Ini adalah varietas lada panas yang matang awal yang masak 110 hari selepas penanaman. Dari luar, ini adalah semak luas 60-70 cm dengan daun hijau kecil dan mahkota halus, buah-buahan bersaiz sederhana.

    Sepanjang musim dari 1 tanaman, anda dapat memperoleh hingga ratusan biji merah sepanjang 10-12 cm. Aromanya pedas, rasanya sangat pedas. Pelbagai ini tidak bersahaja dalam perawatan, tetapi suka cahaya dan kehangatan, penyiraman biasa. Digunakan dalam masakan untuk pengawetan.

    Ratu Sekop

    Pokok renek berukuran pertengahan musim yang mencapai kematangan biologi 100-115 hari selepas disemai. Tumbuhan ini mencapai ketinggian 20-30 cm, mempunyai mahkota bulat dengan daun hijau kecil.

    Panjang buah masak adalah 10-12 cm, bentuknya berbentuk kerucut, beratnya masing-masing hingga 15 g. Rasanya pedas dengan kemanisan yang menyenangkan. Anda boleh menuai pada akhir musim panas atau musim luruh (Ogos-September), semak memberi hingga 50 biji lada setiap musim.

    Untuk ibu mertua

    Variasi matang awal ini memberikan hasil panen yang kaya dan mempunyai rasa pedas yang kuat. Buah masak dalam 110-120 hari dari saat penanaman, panjangnya 10-12 cm, secara beransur-ansur memperoleh warna merah tua, tumbuh hanya ke atas.

    Belukar itu sendiri rendah - tingginya hingga 50 cm, mahkota bulat, dengan daun hijau kecil. Sepanjang musim, dari 1 belukar, anda dapat mengumpulkan hingga 50 buah masak, semuanya bergantung pada peraturan merawat lada.

    Pembuli

    Varieti pertengahan musim yang matang dalam 110-120 hari. Ketinggian pokok renek tidak melebihi 70 cm, daunnya berwarna hijau, bersaiz sederhana, berkerut. Buah-buahan merah, ketika mereka masak, diarahkan ke bawah, memiliki bentuk batang.

    Sehingga 3 kg buah masak boleh dituai dari 1 meter persegi kebun. Rasanya sedap, separa tajam, dan aromanya lemah. Pelbagai ini dibezakan dengan penyesuaian yang baik terhadap keadaan iklim, hasil panen yang kaya. Digunakan secara aktif dalam masakan dan perubatan tradisional.

    Varieti pematangan awal yang popular

    Sayuran ini dicirikan oleh rasa yang tajam dan pematangan yang cepat di rumah hijau atau di kebun. Tempoh kematangan biologi bermula 3 bulan selepas munculnya anak benih. Jenis lada panas yang masak awal tahan terhadap perosak dan embun beku yang teruk, tetapi juga memerlukan keadaan penjagaan khas (memberi makan, menyiangi, menyiram dan menuai masa).

    Jubli VNIISSOK

    Semak hiasan yang tingginya dapat mencapai 130 cm. Oleh itu, ketika tumbuh, lebih baik mengikatnya pada batang 2 batang. Sekiranya anda kerap menyiangi, melonggarkan dan memberi makan tanah, penunjuk hasil akan meningkat.

    Buah-buahan merah tua tumbuh hingga 30 g, mempunyai permukaan berkilat dan bentuk seperti batang. Tanaman pertama dapat dituai setelah 100 hari - sehingga 2 kg buah per 1 meter persegi. Aromanya pedas, rasanya sedikit pedas.

    Keajaiban wilayah Moscow

    Tempoh kematangan biologi untuk varieti ini bermula pada 95-110 hari. Miracle lada panas dari wilayah Moscow yang disesuaikan untuk penanaman di wilayah utara, dapat menahan beku yang teruk.

    Pada batang yang kuat hingga 120 cm, terdapat sedikit daun, buah tunggal tumbuh. Pada masa yang sama, sehingga 20 biji matang, yang mesti dikeluarkan dengan tangkai. Ketika mereka tumbuh, buah berubah dari oren menjadi merah, memperoleh bentuk seperti batang. Biji masak seberat 50 g setiap satu.

    Sehingga 4 kg buah merah dapat dituai dari 1 meter persegi. Aroma tuaiannya ringan, rasanya separa tajam. Ini adalah jenis yang biasa di wilayah Moscow, dari mana nama ciri berasal..

    Kelimpahan berganda

    Ragamnya berbuah lebih baik dalam keadaan rumah hijau daripada di luar rumah. Secara amnya, lada panas tidak bersahaja dalam perawatan, memberikan hasil panen yang kaya, digunakan dalam perubatan rakyat dan memasak.

    Sehingga 50 batang berbentuk batang yang matang hingga 20 cm masing-masing dapat dikeluarkan dari 1 semak. Dinding lada tebal, jadi rasanya separa tajam, aromanya ringan. Ketinggian tanaman dewasa mencapai 50-80 cm, semak tidak memerlukan garter tambahan.

    Kepelbagaian lada panas ini paling sering digunakan untuk pemuliharaan, kerana mengekalkan rasa dan bentuk utamanya walaupun setelah rawatan panas berulang..

    Sejambak pembakar

    Varieti ini sama-sama sesuai untuk keadaan rumah hijau dan untuk tumbuh di taman terbuka, tahan terhadap perubahan keadaan cuaca secara tiba-tiba. Sekiranya anda menanam benih pada akhir musim sejuk, penuaian pertama dapat dituai pada bulan Ogos-September..

    Secara luaran, ia adalah semak padat hingga 70 cm, yang fruktuasi 95-110 hari setelah penanaman. Buah berwarna merah gelap atau hijau tua, berbentuk kerucut, panjangnya sehingga 15 cm. Dari 1 persegi kawasan setiap musim, anda boleh mengumpulkan hingga 2 kg buah masak. Dengan penjagaan tanaman yang betul, angka ini meningkat.

    Api Cina

    Lada pahit yang paling panas, yang biasanya ditanam secara eksklusif di kebun. Perdu dewasa mencapai ketinggian 60 cm, mempunyai cabang menyapu dan mahkota yang rimbun dengan daun hijau kecil.

    Buah masak mencapai 30 cm panjang, tetapi sempit, dengan dinding tipis dan banyak biji di dalamnya. Ketika tumbuh, buah api Cina diarahkan ke langit, menyerupai lidah api. Oleh itu namanya.

    Gajah India

    Semak tinggi dengan daun berkerut, yang mencapai panjang 140 cm. Untuk meningkatkan hasil, ia ditanam dalam keadaan rumah hijau, sokongan menegak dan garter menyapu cawangan tidak diperlukan.

    Buah-buahan masak berbentuk seperti batang gajah, masing-masing tumbuh hingga 35 g. Lada berwarna merah, walaupun ada juga jenis oren. Tempoh pematangan bervariasi dari 120 hingga 130 hari, penunjuk hasil adalah hingga 4 kg per 1 persegi luas.

    Jalapeno

    Lada panas sederhana pedas, yang mencapai kematangan biologi dalam 80 hari. Ia dituai ketika buahnya panjang 5-9 cm, ketika masih hijau. Petunjuk kematangan biologi - buah merah.

    Sehingga 35 buah dapat dituai dari satu belukar setiap musim. Jalapeno adalah tanaman abadi yang menyukai penyiraman ringan, berlimpah dan penyelenggaraan biasa. Longgarkan tanah secara berkala, berikan oksigen ke sistem akar, hindari sinar matahari langsung di semak.

    Pakai sarung tangan semasa menuai. Lada mengeluarkan jus tertentu yang menyebabkan kerengsaan kulit yang teruk pada sesetengah orang. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit dermatologi yang kerap.

    Impala

    Hibrida awal yang matang dengan hasil yang tinggi. Semak tumbuh sehingga 80 cm, tidak bersahaja dalam menjaga keadaan, mempunyai daya tahan yang kuat terhadap penyakit kulat.

    Apabila buahnya masak, warnanya berubah - dari hijau menjadi merah berapi. Panjang polong hingga 20 cm, beratnya 80-100 g. Rasanya sederhana pahit, aromanya agak lembut. Selama musim (pada bulan Julai-September), hingga 40 buah matang dapat dituai dari 1 semak. Varieti ini jarang ditanam di Rusia, kerana sukar untuk mencari benih yang dijual..

    Bijak

    Varieti adalah pilihan yang sangat baik untuk tumbuh dalam keadaan rumah hijau dan tumbuh di kebun. Buah berbentuk kerucut merah gelap mempunyai permukaan berkilat dan rasa pedas yang kaya. Tanaman ini tahan terhadap perosak, dan dengan perawatan yang tepat, ia dapat mempertahankan hasilnya hingga 4 tahun.

    Buah nipis dan panjang, tumbuh hingga 30 cm. Belukar berbuah dengan baik: sehingga 4 kg buah masak dapat dikumpulkan dari 1 persegi kawasan. Prasyarat untuk meningkatkan hasil adalah penyediaan cahaya (keteraturan penyiraman tidak begitu penting).

    Tula

    Pelbagai lada panas ini mula berbuah dalam 90-100 hari selepas penanaman. Secara luaran, ia adalah semak hiasan hingga 70 cm dengan buah berbentuk kerucut 15-20 cm. Batang kecil yang belum masak berwarna hijau muda, yang masak berwarna merah. Di tengahnya terdapat pulpa yang membakar, banyak biji.

    Dari 1 semak, anda boleh mengumpulkan hingga 20-30 buah. Tumbuhan itu sendiri tidak bersahaja, berbuah dengan baik apabila ditanam di luar rumah. Ciri khasnya adalah keplastikan yang baik. Semasa rawatan panas, polong tidak berubah bentuknya, tidak hancur. Oleh itu, lada Tula sering digunakan dalam pemuliharaan, untuk penyediaan hidangan yang lazat..

    Ceri Kecil Trinidad

    Secara luaran, ia adalah pokok renek hiasan dengan panjang 50-90 cm. Di mahkota tanaman terdapat banyak buah-buahan merah dan oren terang sepanjang 2.5 cm. Belukar praktikalnya disemai dengan biji lada kecil, yang menarik perhatian khusus.

    Dengan penjagaan yang betul, tanaman akan matang 70-80 hari selepas penanaman. Petunjuk hasil dengan penyiraman, pelonggaran dan persenyawaan tepat pada masanya adalah hingga 50 pcs. Sedikit masam dianggap sebagai puncak rasa, buahnya menyerupai ceri masak. Oleh itu namanya.

    Perasa Habanero Tobago

    Tumbuhan abadi yang menyukai tanah dan kehangatan yang sedikit berasid, tidak bertolak ansur dengan perubahan suhu, draf, dan cahaya matahari secara tiba-tiba. Sekiranya anda menanam anak benih pada akhir musim sejuk, sehingga 1000 buah berbentuk hati matang dengan berat hingga 15 g dapat dituai semasa musim menuai.

    Semak memerlukan penyiraman biasa dan banyak cahaya, jika tidak hasilnya akan berkurang. Lada Habanero berakar lebih baik di luar rumah, memerlukan penyiangan dan memberi makan secara berkala.

    Lada panas, mengandungi komponen pembakar - tambatan. Ia dibenarkan menggunakannya dalam bahagian kecil, jika pedih ulu hati muncul, masalah dengan sistem pencernaan.

    Tempoh pematangan purata

    Jenis lada panas seperti ini tahan terhadap perubahan suhu, mempunyai imuniti yang kuat, dan memberikan hasil yang tinggi. Masa pengumpulan - Oktober dan sebelum fros pertama. Varieti masakan yang paling popular dengan rasa yang sangat baik dijelaskan di bawah..

    Cayenne merah

    Ciri khas dari varieti ini adalah pelbagai warna buah. Pada peringkat kematangan biologi, buah hijau, hitam, merah, oren dan kuning dijumpai. Lada tumbuh lebih baik di tempat teduh, tidak menyukai perubahan suhu dan perubahan kelembapan secara tiba-tiba.

    Buah masak memperoleh warna merah pekat, panjangnya 20 cm, berat hingga 30 g. Penunjuk hasil bergantung pada keadaan tumbuh, rata-rata, hingga 3 kg per 1 meter persegi.

    Astrakhansky 147

    Tempoh pematangan penuh adalah 122-148 hari. Buah lebih kerap ditanam di udara segar; untuk meningkatkan hasil, mereka memerlukan makanan dan penyiangan secara berkala. Lada tidak suka panas, tetapi tidak berbuah dengan baik di tempat teduh.

    Ketinggian semak dewasa hingga 70 cm, panjang buahnya hingga 10 cm, beratnya hingga 20 g, warnanya merah tua dengan permukaan berkilat. Sehingga 3 kg buah segar dapat dituai dari 1 pokok renek. Ciri khas dari varietas ini adalah ketahanan terhadap perosak, pemeliharaan rasa dengan pengeringan yang betul.

    Tanduk Ram

    Lada berwarna kuning, yang berbuah sama dalam keadaan rumah hijau dan di ladang terbuka. Tinggi tanaman dewasa - hingga 60 cm. Panjang batang - hingga 35 cm, berat - hingga 30 cm. Buah panjang dipintal dalam lingkaran.

    Tempoh kematangan biologi penuh berlaku dalam 145-150 hari. Buah bersaiz sederhana, berbentuk kerucut, kepadatan sederhana. Penunjuk hasil - hingga 3 kg per persegi persegi.

    Lada cascabel

    Tempoh pematangan untuk varieti ini ialah 120 hari. Semak dewasa tumbuh hingga panjang 50-70 cm, mempunyai cabang menyapu dan mahkota bulat dengan buah-buahan kecil dan sederhana. Pod, ketika digoncang, mengeluarkan bunyi khas seperti bunyi gemerincing.

    Dalam penampilan, biji lada berwarna gelap, dengan permukaan berkilat. Untuk rasa - rasa sederhana, tart dan coklat. Lada cascabel sesuai untuk pengeringan, digunakan dalam memasak.

    Pematangan lewat

    Lada panas seperti ini tahan terhadap suhu rendah, memberikan hasil panen yang kaya pada akhir musim luruh, tidak takut dengan fros, sesuai untuk pengeringan dan penggunaan segar dalam memasak. Tahap keperitannya tinggi. Musim tumbuh adalah 150 hari atau lebih. Dengan rasa - untuk seorang amatur (biji lada sangat panas).

    Wazir

    Kepelbagaian lada panas ini mencapai ketinggian 100 cm. Tempoh menyemai adalah Februari-Julai, penuaian adalah pada bulan Ogos-Oktober. Buahnya berwarna merah pekat, mempunyai bentuk serban, masing-masing seberat 30 g.

    Sehingga 2 kg lada segar dapat dikumpulkan dari satu persegi persegi. Varieti Vizir cepat menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca yang teruk, bertolak ansur dengan fros dan suhu tiba-tiba berubah dengan baik. Risiko morbiditi dari pokok renek adalah minimum.

    Tabasco

    Hiasan pokok renek setinggi 40-50 cm dengan mahkota padat dan daun kecil di sekitar perimeter. Tabasco masak 90-110 hari selepas penanaman, memerlukan penyiraman secara berkala dan memberi makan secara berkala.

    Pada mulanya, buah hijau pucat kelihatan di antara daun. Semasa mereka masak, biji lada kecil berubah menjadi merah, menjadi pedih (terbakar). Buah tumbuh dalam tandan, diarahkan ke atas. Tabasco tahan terhadap perosak, mempunyai imuniti yang baik dan hasil yang tinggi - hingga 100 buah. dari semak setiap musim.

    Ini adalah semak memanjat dengan dahan lebar, daun hijau dan buah-buahan yang nipis dan panjang. Tumbuhan ini sangat bercabang, panjangnya 60-65 cm, mempunyai sistem akar yang kuat.

    Pada mulanya, buahnya berwarna putih, tetapi berubah menjadi merah semasa mereka masak. Mereka bersaiz kecil, memiliki dinding tipis, panjangnya 5-7 cm, masing-masing berat masing-masing 10 g. Satu semak tumbuh hingga 300 biji kecil dengan rasa pembakaran yang kaya.

    Jati jolokia

    Pelbagai lada panas India yang banyak digunakan dalam masakan. Secara luaran, pokok reneknya padat, mencapai ketinggian 40 cm. Musim tumbuh selama 130 hari. Tanaman ini berbuah dengan baik, setiap musim ia menghasilkan hingga 2 kg per persegi luas.

    Biji lada kecil berwarna hijau pucat pada mulanya, tetapi secara beransur-ansur memperoleh rona merah yang kaya dan ciri kepahitan lada panas. Rasanya agak sedap, penampilannya berkilat, aromanya ringan. Darjah kepanasan - tinggi.

    Strain Otak 7 Pot Merah

    Tempoh kematangan biologi varieti ini bermula 120 hari selepas penanaman. Belukar ditanam dari anak benih dan memerlukan penjagaan dan pengawasan yang rapi. Untuk berbuah yang baik, perhatian khusus diberikan kepada kualiti tanah. Syarat tambahan adalah pencahayaan yang baik, penyiraman biasa dan baja yang dipilih dengan betul, pelonggaran tanah secara sistematik.

    Anak benih ditanam pada akhir musim sejuk, sementara pokok renek itu sendiri berbuah pada musim gugur. Sehingga 35 buah buah masak boleh dituai dari satu tanaman, yang berbeza dari segi bentuk asalnya dan rasa tertentu. Rasanya sedikit masam, tahap kepedasannya sederhana.

    Varieti terbaik untuk penanaman pondok musim panas

    Lada pahit boleh ditanam di negara ini - "dari kebun ke meja," begitu juga. Varieti yang dicadangkan dapat ditanam di rumah hijau atau di bawah filem, di udara segar. Untuk petak isi rumah, jenis lada panas seperti Superchili dan Ogonyok sesuai..

    Superchili

    Ini adalah jenis hibrida dengan tahap kesedihan yang tinggi. Tanaman seperti itu tidak boleh ditanam di sebelah tanaman sayur-sayuran lain, jika tidak tanaman menjadi pahit, hilang rasa asalnya.

    Ketinggian semak Superchili mencapai 100 cm, panjang biji lada hingga 30 cm dengan berat masing-masing hingga 50 g. Buah-buahan digantung di bawah dedaunan hijau gelap, menyerupai catkins, mempunyai warna ceri dan rasa pedas..

    Cili super sering digunakan dalam memasak untuk penyediaan sos dan hidangan daging, tidak mengambil bahagian dalam pemeliharaan kerana kepahitan semula jadi.

    Api

    Di dalam periuk atau di tempat tidur taman, lada Ogonyok menghasilkan buah yang sangat baik. Ini adalah pokok renek hiasan setinggi 40 cm, dari mana hingga 100 buah buah masak dapat dituai setiap tahun. Buah masing-masing seberat 50 g, panjangnya 5 cm.

    Semasa mereka masak, lada panas berubah warna - dari hijau menjadi merah tua, mereka menjadi panas secukup rasa. Api digunakan untuk pemuliharaan dan untuk perawatan; bila dikonsumsi dalam jumlah besar, dapat menyebabkan pedih ulu hati, masalah pencernaan.

    Varieti lada panas untuk penanaman dalaman

    Sekiranya anda ingin mengatur taman di balkoni anda sendiri, masukkan lada panas di antara sayur-sayuran yang diperlukan. Tidak semua jenis sesuai untuk penanaman di rumah; dengan pilihan yang salah, anda tidak boleh mengandalkan hasil panen yang baik. Pilih salah satu pilihan di bawah.

    Jari emas

    Ini adalah tanaman masak awal, yang berbuah dengan baik dengan cahaya yang cukup dari ambang tingkap. Belukar mencapai ketinggian 25 cm, panjang buahnya 5 cm. Lada kuning menarik secara luaran, tetapi tidak boleh dimakan. Pelbagai Goldfinger sering digunakan untuk tujuan hiasan - untuk kecantikan dan menghalau serangga berbahaya.

    Filius Biru

    Agar varietas ini dapat berakar dengan baik di ambang tingkap dan menghasilkan panen yang kaya, ia memerlukan penyiraman sederhana, pencahayaan yang baik, udara lembap dan tidak langsung terkena sinar matahari..

    Ketinggian semak dewasa adalah 20 cm. Dengan penjagaan yang betul, Filius Blue berbuah sepanjang tahun. Buah ungu kecil tidak boleh dimakan (dianggap belum masak), hanya biji lada merah yang boleh dimakan.

    musim panas Indian

    Tanaman bersahaja seperti itu dapat ditanam di tempat teduh di ambang tingkap, tidak diperlukan untuk menyiramnya secara berkala. Secara luaran, ia adalah semak pendek tetapi kekar yang mencapai ketinggian 30-40 cm, dengan daun hijau kecil di mahkota.

    Buah-buahan menarik perhatian dengan pelbagai jenis bunga, berukuran kecil, merata ke seluruh mahkota. Lada - pedas, dengan sedikit rasa masam, digunakan untuk memasak makanan segar.

    Kuning Hungary

    Tanaman sayur yang tidak bersahaja terhadap suhu yang melampau, yang berbuah baik di kebun maupun di ambang tingkap. Sedikit penyiraman ringan dan tetap - hasil panen yang banyak dijamin.

    Pada ketinggian, semak dewasa mencapai 20-30 cm, buah-buahan pada tahap kematangan teknikal berwarna kuning, biologi berwarna merah terang. Lada dalam bentuk kon digantung, pedas sederhana, sedikit manis rasanya.

    Semasa memilih lada panas dan sebelum menanamnya, pertimbangkan di mana ia akan tumbuh - di luar rumah atau dalam keadaan rumah hijau. Mungkin taman itu akan berada di ambang tingkap. Dengan penjagaan yang betul, anda bukan sahaja dapat memperoleh hasil panen yang kaya, tetapi juga rasa asli untuk penyediaan hidangan lazat dalam memasak..

    Jenis lada panas yang paling popular untuk kegunaan luaran

    Lada panas untuk penanaman luar adalah tambahan yang bagus untuk kebun mana pun. Ini bukan sahaja tanaman yang berguna, tetapi juga mempunyai penampilan yang luar biasa..

    Walau bagaimanapun, tidak begitu mudah untuk mencari varieti yang sesuai, kerana terdapat beberapa ribu jenis daripadanya di dunia. Oleh itu, keutamaan harus diberikan kepada spesies yang menunjukkan hasil yang baik di kawasan itu dan memenuhi keperluan individu tukang kebun.

    Ciri umum

    Lada pahit terkenal dengan rasa panas dan pedas serta khasiatnya yang bermanfaat. Oleh itu, di beberapa negara, ia bahkan dianggap sebagai sumber belia dan umur panjang. Dia datang ke Eropah pada masa Christopher Columbus, dan masih menjadi rempah yang paling dicari..

    Dalam proses menyebarkan budaya, penternak membiakkan semakin banyak varieti baru untuk ditanam di satu atau zon iklim yang lain. Hari ini, berkat karya para saintis, lebih daripada seratus jenis lada panas dimasukkan ke dalam Daftar Negeri Persekutuan Rusia, yang dizonkan untuk semua wilayah di negara ini. Sebilangan besar sesuai untuk tumbuh di luar rumah, dan juga di rumah hijau dengan pelbagai reka bentuk.

    Buah boleh berbeza warna, bentuk, rasa, tempoh masak dan ciri-ciri lain. Oleh itu, untuk memilih varieti terbaik, disarankan untuk mempertimbangkan faktor-faktor berikut:

    • indeks kepedasan dinilai pada skala SHU (unit panas Scoville) - semakin tinggi, semakin tajam produknya;
    • kepedihan tidak hanya bergantung pada ciri-ciri varietas, tetapi juga pada keadaan yang semakin meningkat - dalam iklim kering mungkin untuk mendapatkan rasa yang lebih membakar;
    • musim penanaman tanaman harus dibandingkan dengan tempoh musim kebun;
    • benih paling sesuai dibeli dari pembekal yang dipercayai atau kedai hortikultur yang diperakui untuk mengelakkan pemalsuan.

    Tanduk Ram

    Lada besar panas, yang mempunyai bentuk memutar spiral, menyerupai tanduk domba. Pandangan lewat sederhana. Musim tumbuh berlangsung sekitar 130-140 hari. Belukar bercabang, padat, rendah. Panjangnya boleh mencapai setengah meter.

    Tanduk Ram tumbuh dengan baik di tanah yang subur dan subur. Menunjukkan perkembangan yang baik di tempat tidur terbuka dan di rumah hijau. Beraksi secara negatif terhadap perubahan suhu. Menangguhkan pengairan. Walau bagaimanapun, sekiranya terdedah kepada kelembapan yang tinggi, rasanya menjadi kurang cerah..

    Buahnya berkilat, panjang dan nipis, berdiameter kira-kira 1.5 cm dan panjang 25 cm. Berat kebanyakan spesimen adalah dalam lingkungan 20 g. Ketebalan dindingnya agak kecil - hingga 2 mm. Dalam fasa kematangan teknikal, ia memperoleh warna hijau, dalam fasa biologi ia menjadi merah pekat. Buburnya sangat menyakitkan, dengan rasa dan rasa yang menyenangkan. Tanduk domba sesuai untuk penggunaan segar, untuk membuat rempah dan persediaan musim sejuk. Sebilangan tukang kebun lebih suka mengawetkan buah hijau dengan segera, kerana dalam proses kemerahan, kulitnya menjadi lebih padat.

    Lidah naga

    Lidah naga adalah salah satu jenis pedas dan aromatik yang popular. Ia tergolong dalam jenis awal. Tempoh pematangan adalah 100-110 hari. Belukar cukup kuat, besar dan merebak. Tingginya boleh mencapai ketinggian 1 m. Tidak perlu membentuk. Produktiviti satu kilang boleh menjadi 90-100 keping spesimen berkualiti.

    Buah-buahan tumbuh memanjang, terkulai, berbentuk batang, panjangnya kira-kira 12 cm. Diameter - hingga 1 cm, ketebalan dinding - 0,7 mm. Berat purata - 17 g. Kulit halus, berkilau, ribbing sederhana. Rempah ini digunakan untuk pengetinan dan penyediaan rempah dalam bentuk serbuk (khususnya, paprika).