Daging lembu

Daging sapi adalah daging lembu (lembu, sapi, sapi, lembu dan lembu).

Kualiti daging mereka bergantung pada usia, jenis makanan, kandungan dan jenis kelamin haiwan tersebut. Penuaan daging, iaitu proses pematangan daging, serta tekanan yang dialami oleh haiwan sebelum disembelih, juga banyak menentukan kualiti daging..

Daging lembu dibahagikan kepada 3 gred. Dorsal, payudara, fillet, pantat, pantat dan pantat tergolong dalam gred tertinggi; hingga yang pertama - bahagian skapular dan bahu, serta bahagian sisi; hingga yang kedua - sayatan, batang depan dan belakang.

Daging lembu yang paling berharga diperoleh dari baka lembu sapi, dan terutama daging lembu yang lebih lembut - diperoleh dari lembu dan lembu yang belum matang.

Kualiti daging - daging lembu harus berwarna merah berair, mempunyai bau daging segar yang menyenangkan, serta struktur marmar yang berserat halus. Lemak harus lembut dan mempunyai warna krim keputihan. Apabila ditekan dan dipotong, daging harus cukup elastik dan di tempat potongan - berkilau, mudah disentuh dengan jari, dan tempat tekanan setelah beberapa saat harus keluar sendiri. Daging binatang tua mempunyai rona merah tua, lemak memiliki banyak filem, dan tisu daging lembik

Kandungan kalori daging lembu

Daging sapi dianggap jenis daging rendah kalori, kerana kandungan lemak di dalamnya adalah minimum (terdapat lapisan lemak kecil dalam daging itu sendiri). Penting untuk diingat bahawa bahagian tubuh haiwan yang berlainan mempunyai kandungan lemak yang berbeza, rata-rata dari 150 kcal hingga 500 kcal. 100 g daging lembu mengandungi 187 kcal. Dalam daging rebus - 153 kkal per 100 g daging. Dalam daging lembu panggang - 180 kcal. Makan jenis daging ini secara sederhana ditunjukkan kepada semua orang, termasuk orang yang gemuk..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Daging sapi mengandungi 315-334 mg% kalium, 60-65 mg% sodium, 9-10 mg% kalsium, 21-26 mg% magnesium, 198-210 mg% fosfor, 2.6-2.8 mg% zat besi, vitamin kumpulan B, PP. Kolagen dan elastin protein rendah nilai dalam daging lembu 2.6%.

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1717.4-0.865150-180

Khasiat daging lembu yang berguna

Hati daging sapi mengandungi vitamin A (8.2 mg%), E (1 mg%), C (33 mg%), B6 ​​(0.7 mg%), B12 (60 mg%), PP (9 mg%), B2 ( 2.19 mg%), B1 (0.3 mg%), dll. Daging sapi juga merupakan pembekal garam mineral (natrium, kalium, magnesium, fosfor, besi, tembaga, zink, kobalt, dll.). Kandungan zat besi tertinggi yang terdapat di hati daging lembu adalah 8.4 mg%.

Daging lembu adalah salah satu pembekal utama protein lengkap dalam makanan manusia. Semasa mendidih, daging lembu kehilangan sehingga 40% air, 2% protein dan 1% lemak. Dalam praktiknya, protein digunakan sepenuhnya dalam diet. Untuk makanan protein yang paling berharga, lebih baik menggunakan tenderloin - bahagian paling lembut dari bangkai.

Vitamin B12 (terbentuk kerana seekor lembu mengunyah permen karet - rumput hijau), terlibat dalam penyerapan zat besi di dalam badan kita. Daging sapi membantu mengatasi keletihan dengan jayanya, berguna untuk anemia kekurangan zat besi, dan doktor Britain menasihatkan lelaki yang mempunyai kadar kolesterol jahat untuk makan hingga 200 gram. sehari daging lembu tanpa lemak. Mereka mendapati bahawa dengan diet seperti itu, kolesterol dikurangkan hampir 20%..

Daging sapi tua lebih sukar dicerna, tidak digalakkan untuk dimakan oleh kanak-kanak dan orang tua - lebih baik menggantinya dengan daging lembu.

Hati daging sapi disyorkan untuk pencegahan serangan jantung, dalam rawatan urolithiasis. Daging sapi rebus membantu pulih dari penyakit berjangkit, kecederaan, luka bakar.

Sifat berbahaya daging lembu

Perlu diingat bahawa sebagai tambahan kepada bahan berguna, daging mengandung pangkalan purin, selama pertukaran asid urik dapat terbentuk di dalam tubuh. Pengumpulan asid urik, yang berlaku dengan pemakanan daging yang berlebihan, dapat mengganggu kebolehtelapan kapilari nefron ginjal, menyumbang kepada perkembangan gout, osteochondrosis dan penyakit lain. Telah terbukti bahawa pengambilan daging yang berlebihan mengurangkan daya tahan tubuh, ketahanannya terhadap pelbagai penyakit.

Kehadiran kolesterol dalam daging lembu menyumbang kepada perkembangan penyakit kardiovaskular, serta penyakit buah pinggang dan hati.

Di samping itu, ketika merebus daging sapi, perlu menukar air beberapa kali untuk mengalirkan bahan berbahaya yang terdapat di dalam daging lembu. Doktor tidak mengesyorkan makan daging lembu goreng, kerana ia menghasilkan karsinogen yang boleh menyebabkan barah.

Pengarang video akan memberitahu anda dengan cara yang menarik bagaimana memasak daging lembu yang enak dan sihat.

Daging lembu

Kandungan artikel:

Daging lembu sangat digemari oleh kebanyakan orang. Ia dicirikan oleh rasa, nilai pemakanan yang sangat baik, dan mempunyai kesan yang baik pada tubuh. Kandungan daging lembu rendah lemak dianggap kelebihan besar daripada banyak jenis daging lain..

Daging sapi adalah daging lembu: lembu, lembu, sapi, anak lembu atau lembu. Kadang-kadang daging haiwan muda, anak lembu dan sapi muda, dibezakan menjadi kategori yang berbeza - daging sapi. Perkataan "daging lembu" berasal dari "daging lembu", yang dalam bahasa Rusia Lama bermaksud "lembu".

Manusia telah memelihara ternak dan memasak daging lembu selama lebih dari 8.000 tahun, sejak lembu liar (bosprimigenius) pertama kali dijinakkan. Daripadanya berasal dari semua jenis haiwan ini, yang ditanam pada skala industri atau di rumah. Dipercayai bahawa semuanya bermula dengan wilayah Turki moden dan Macedonia..

Pada masa ini terdapat lebih daripada 1000 spesies ras dan 30 baka hibrida, yang biasa terjadi di seluruh pelosok dunia..

Dan setiap baka ini mempunyai ciri tersendiri, yang bergantung pada:

  • iklim;
  • persekitaran, alam di mana haiwan hidup;
  • keperluan orang yang membiak mereka.

Sebilangan besar daging lembu komersial diperoleh dari penyembelihan lembu yang dikebiri sehingga berusia 20 bulan, selebihnya adalah dari bangkai lembu.

Rasa dan kualiti daging secara langsung dipengaruhi oleh proses penyusuan. Terdapat banyak kaedah, dan pendapat sangat berbeza: seseorang percaya bahawa kedua-duanya menjimatkan dan efektif bagi rasa daging untuk memberi makan haiwan dari usia muda dengan makanan khas.
Yang lain berpendapat bahawa hingga disembelih, haiwan itu dapat memakan rumput sawah di padang rumput, dan makanan khas hanya diperlukan beberapa bulan terakhir sebelum disembelih..

Pelbagai faktor mempengaruhi sama ada daging sapi keras atau lembut, kering atau berair, tepu atau rendah kalori, contohnya:

  • berapa lama daging matang;
  • apa jenis makanan yang diberi makan oleh lembu;
  • apa jantina dan umur lembu atau lembu;
  • apakah baka haiwan itu;
  • bahagian badan mana yang dipilih untuk memasak.

Telah terbukti bahawa kualiti daging dipengaruhi oleh apakah haiwan mengalami tekanan sebelum disembelih..

Varieti daging lembu terbaik dipanggil baka lembu dari mana ia dibuat. Hereford dan Angus yang terkenal di dunia, misalnya, dibiakkan di England. Baru-baru ini, orang Argentina dianggap sebagai daging lembu yang paling enak, daging Australia, gobies dari New Zealand dan Amerika Syarikat tidak kurang dihargai..

Jenis daging lembu

Daging lembu biasanya dibahagikan kepada 3 gred: unggul, pertama dan kedua. Nilai tertinggi termasuk sirloin atau paha - daging bahagian belakang haiwan. Daging bebas serat yang berair ini lebih biasa digunakan untuk panggang dan daging panggang.

Jenis daging lembu premium lain:

  1. Bahagian belakang adalah tepi atas yang tebal. Ini termasuk tulang rusuk, pinggang pada tulang rusuk, entrecote, tepi tebal. Sesuai untuk potongan daging, daging panggang, bakar dalam ketuhar dalam satu bahagian, dan anda boleh memasak sup dari tulang rusuk.
  2. Sternum adalah pulpa dengan lemak dan filem ringan bergantian. Baik untuk merebus atau merebus kaldu, selalunya tepung daging.
  3. Fillet - bahagian tepi nipis dan lumbar. Daging lembut dan tanpa lemak. Sediakan stik, daging lembu panggang, gulai, daging ayam, potongan daging.
  4. Rump adalah bahagian atas paha belakang. Goreng dalam ketuhar dalam kepingan besar, di atas api terbuka. Digunakan untuk medali, bebola daging, potongan daging cincang.

Gred pertama - bahu, bilah bahu, sayap. Bahu digunakan untuk kaldu yang jelas dan sup berpakaian. Sesuai untuk panggang dan potongan daging cincang. Bahagian bahu sesuai untuk potong cincang, sup, gulai. Bergantung pada lokasinya, dagingnya dapat memiliki kelembutan yang berbeza. Flank biasanya digunakan untuk rebusan dengan sayur-sayuran cincang dan dihiris, gulungan dibuat.

Gred kedua merangkumi shank, potong. Shank atau shank direbus atau direbus dengan atau tanpa tulang, dan daging jeli disediakan. Potongan adalah bahagian serviks. Digunakan untuk rebusan, memasak, menyediakan kuah.

Secara berasingan, terdapat daging lembu bermarmar. Ini adalah daging lembu yang paling tinggi dan dianggap sebagai makanan istimewa. Hidangan dari daging lembu yang sangat berair dan lembut sehingga benar-benar mencair di mulut anda. Daging ini benar-benar kelihatan seperti batu kerana warnanya yang terang dan banyak kemasukan lemak dalam serat..

Daging seperti itu diperoleh dengan memberi makan secara intensif lembu dengan biji-bijian selama 4 bulan terakhir sebelum menyembelih dan meminimumkan pergerakan haiwan itu. Jadi dagingnya ternyata lembut, berlemak dan hampir tidak mempunyai tisu penghubung dalam komposisi..

Komposisi daging lembu

Fakta bahawa daging lembu adalah sumber protein sihat yang berharga adalah fakta yang tidak dapat dinafikan. Protein daging lembu sangat mudah diserap oleh badan. Terdapat lebih sedikit lemak pada daging lembu daripada pada ayam, jadi sangat dihargai oleh pakar pemakanan dan atlet, ini membantu dalam mendapatkan jisim otot.

100 gram daging lembu mengandungi:

  • lemak - 4.99 g;
  • protein - 22.03 g;
  • karbohidrat - 0,05 g;
  • air - 72.30 g;
  • abu - 1.05 g.

Vitamin:

  • Vitamin A - 2.0 mcg;
  • Vitamin D - 0.1 μg;
  • Vitamin D3 - 0.1 mcg;
  • Vitamin E - 0.2 mg;
  • Vitamin K - 1.4 mcg;
  • Vitamin B1 - 0.1 mg;
  • Vitamin B2 - 0.2 mg;
  • Vitamin B3 - 5.6 mg;
  • Vitamin B4 - 65.7 mg;
  • Vitamin B5 - 0,6 mg;
  • Vitamin B6 - 0,6 mg;
  • Vitamin B9 - 5.0 mcg;
  • Vitamin B12 - 2.3 mcg.

Unsur surih:

  • kalsium - 12.0 mg;
  • besi - 2.1 mg;
  • magnesium - 19.0 mg;
  • fosforus - 205.0 mg;
  • kalium - 330.0 mg;
  • natrium - 63.0 mg;
  • zink - 5.1 mg;
  • tembaga - 0.1 mg;
  • selenium - 25.4 mcg.

Daging sapi adalah sumber elastin dan kolagen yang baik, yang merupakan pembangun utama tisu sendi. Oleh itu, untuk pencegahan penyakit sendi, perlu makan daging lembu..

Khasiat daging lembu

Oleh kerana kandungan sebilangan besar elemen berguna dalam komposisinya, daging lembu mempunyai banyak sifat positif yang mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia. Daging sangat berguna untuk tubuh yang tumbuh, bagi orang yang menjalani gaya hidup aktif, atlet, dan juga mereka yang mengalami kecederaan, luka bakar dan penyakit serius.

Daging sapi berguna dalam rawatan urolithiasis, membantu pulih dari penyakit berjangkit, kecederaan dan luka bakar. Kolagen dalam daging lembu membantu memulihkan kesihatan sendi.

Manfaat daging lembu, jika dikonsumsi secara berkala, adalah sebagai berikut:

  • menguatkan sistem imun dan meningkatkan sifat pelindung badan;
  • membantu mempercepat metabolisme;
  • meningkatkan penglihatan;
  • menormalkan kerja saluran darah;
  • secara beransur-ansur mengurangkan tahap kolesterol "buruk";
  • mencegah penampilan aterosklerosis;
  • meningkatkan pembekuan darah;
  • menormalkan keasidan perut;
  • membersihkan badan dari toksin dan toksin;
  • membantu dalam memerangi insomnia.

Daging sapi baik untuk tubuh lelaki dalam sintesis testosteron (hormon lelaki) dan meningkatkan potensi. Ia juga meningkatkan daya tahan fizikal, aktiviti mental, dan juga mencegah kebotakan awal dengan menguatkan folikel rambut.

Daging lembu berguna untuk wanita:

  • melegakan keletihan kronik;
  • menyokong sistem endokrin;
  • membantu dalam pemulihan badan selepas pendarahan haid yang berat;
  • mengatur kerja organ pembiakan;
  • memberi kekuatan pada kuku dan rambut.

Daging lembu sangat bermanfaat bagi wanita hamil, kerana ia menyediakan vitamin dan mineral penting bukan sahaja kepada ibu, tetapi juga untuk bayi..

Keburukan daging lembu

Walaupun mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat, daging lembu kadang-kadang boleh membahayakan tubuh. Sebagai contoh, saintis di seluruh dunia percaya bahawa daging lembu adalah penyumbang barah usus besar apabila dimakan secara berkala atau berlebihan..

Yang penting adalah haiwan yang diberi makan:

  1. Pada masa kini, kebanyakan haiwan peliharaan diberi makanan khas..
  2. Haiwan mungkin tidak melihat padang rumput dan ladang yang bersih sepanjang hidupnya.
  3. Unsur-unsur berbahaya yang terdapat dalam makanan kompaun secara semula jadi memasuki tubuh kita dengan daging dan boleh memberi kesan negatif terhadapnya.

Kesan berbahaya juga mungkin disebabkan oleh cara memasak daging. Adalah dipercayai bahawa daging lembu goreng, disebabkan oleh karsinogen yang dihasilkan, lebih berbahaya daripada yang baik, walaupun lazat. Asas purin dalam daging lembu boleh menyumbang kepada perkembangan gout.

Penggunaan daging lembu dalam memasak

Daging lembu menduduki tempat utama dalam memasak; ia digunakan dalam hidangan dari banyak negara. Daging sapi boleh digunakan untuk memasak hidangan pertama dan kedua, salad, makanan ringan, boleh digoreng, direbus, dipanggang, direbus, acar - kemungkinannya tidak ada habisnya. Daging sapi cincang digunakan untuk menyediakan hidangan bebas atau menggunakannya sebagai pengisian pai, ladu.

Ia sesuai dengan makanan, sayur-sayuran, sos, rempah dan perasa. Hidangan daging lembu yang paling popular adalah daging lembu stroganoff, steak, dan daging lembu tartare mentah..

Setiap bahagian tubuh haiwan mempunyai aplikasinya sendiri, yang selama bertahun-tahun latihan menunjukkan keberkesanannya dalam memasak:

  1. Potongan daging dan bebola daging paling baik dibuat dari leher dan paha.
  2. Tulang rusuk lebih sesuai untuk sup dan kuahnya..
  3. Daging yang paling lembut adalah menghiris.
  4. Ekor biasanya menuju ke daging jeli.
  5. Tulang juga digunakan - biasanya digunakan untuk memasak kuah sup.

Selain daging, bahagian dalam lembu juga digunakan untuk makanan, yang disebut hati: jantung, paru-paru, ginjal, hati, lidah. Sebilangan orang menggunakan bola mata, sumsum tulang haiwan.

Cara memilih daging lembu

Untuk memilih daging lembu yang baik, pertama sekali, anda perlu memperhatikan keadaan penyimpanan daging dan piawaian kebersihan: tukang daging mesti memakai sarung tangan, dan daging tidak boleh berbaring di atas kotak kadbod yang kotor. Lokasi simpanan mestilah bersih.

Faktor-faktor berikut relevan:

  1. Aroma: Daging dengan bau susu yang menyenangkan benar-benar segar. Sekiranya aromanya sedikit tidak menyenangkan, anda boleh berjalan dengan selamat.
  2. Warna. Bergantung pada usia haiwan, makanan dan pembiakan. Sekiranya noda dan lebam berdarah terlihat pada daging, maka lebih baik tidak membelinya, kerana ia terbentuk dari penyembelihan atau penyakit haiwan yang tidak betul.
  3. Daging gelap dan lapuk. Ia juga tidak digalakkan diambil.

Anda perlu menekan serat daging: jika penyok dari jari cepat meratakan, maka dagingnya baik. Serat berair dan lembut menunjukkan pembekuan dan pencairan yang berulang. Sebilangan besar lemak padat, tebal dan kuning, yang lebih menyerupai lemak babi, menunjukkan usia haiwan yang padat. Lemak individu muda biasanya berwarna putih, dengan warna berkrim dan seolah-olah lapang.

Berapa banyak untuk memasak daging lembu

Untuk menentukan berapa banyak memasak daging lembu, anda perlu mengetahui bahagian haiwan mana yang akan dimasak, kerana memasak yang tidak betul dapat merosakkan hidangan masa depan dengan mudah..

Sebagai contoh:

  • disyorkan untuk merebus brisket atau paha sekurang-kurangnya 2.5 - 3 jam;
  • sacrum dan skapula - kira-kira 2 jam;
  • daging lembu beku direbus selama 1.5 hingga 2 jam.

Waktu memasak juga bergantung pada usia haiwan dan ukuran kepingan daging. Dianjurkan untuk memasak daging lembu dalam kepingan tidak lebih dari 2 kg sehingga dagingnya selembut dan berair mungkin.

Daging yang dihiris, dipotong kecil, boleh direbus dalam dandang berganda atau microwave. Dalam kes ini, memasak akan memakan masa dari 25 hingga 40 minit. Sangat mudah untuk menentukan kesediaan daging sapi rebus: hanya menusuknya dengan garpu hingga 1-3 cm, dan jika alat masuk dengan mudah, maka daging dimasak, dan jika darah mengalir keluar dari lubang dari garpu, maka anda perlu memasak lebih banyak.

Kandungan kalori daging lembu

Untuk 100 g daging lembu mentah, terdapat 133 Kcal dan 72 mg air, sementara setelah rawatan panas, kandungan kalori dan nilai pemakanan berubah.

Contohnya, kandungan kalori 100 g daging rebus adalah 153 Kcal, serta 4.47 g lemak dan 22.09 protein

100 g daging lembu goreng - 200 Kcal, 5.31 g lemak dan 20.5 g protein

Daging sapi bakar mengandungi 178 Kcal, 7.38 g lemak dan 19.02 g protein per 100 g.

Daging lembu adalah produk yang sihat dan berkhasiat, sifat positifnya tidak dapat dipertikaikan. Namun, jika daging disalahgunakan, beberapa sifat negatif dapat muncul, dan kadang-kadang boleh membahayakan kesihatan. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahgunakannya dan disarankan untuk memilih produk yang berkualiti tinggi dan segar yang tepat..

Daging lembu adalah:

Daging lembu dibahagikan kepada 3 gred.

Dorsal, payudara, fillet, pantat, pantat dan pantat tergolong dalam gred tertinggi;

Yang pertama adalah bahagian skapular dan bahu, serta bahagian sisi;

Untuk yang kedua - potongan, bahagian depan dan belakang.

Daging lembu yang paling berharga diperoleh dari baka lembu sapi, dan terutama daging lembu yang lebih lembut - diperoleh dari lembu dan lembu yang belum matang.

Daging lembu harus berwarna merah berair, mempunyai bau daging segar yang menyenangkan, serta struktur marmar yang berserat halus. Pada masa yang sama, lemak boleh menjadi lembut dan mempunyai warna krim keputihan, atau kuning, yang benar-benar normal, lemak boleh terdiri daripada pelbagai warna - dari putih hingga kuning. Tidak seperti jenis daging lain - daging babi dan domba - hanya lemak sapi yang mempunyai warna kuning yang kaya, dan tidak ada yang perlu dibimbangkan. Warna lemak dalam warna yang lebih kuning dapat dipengaruhi oleh 2 faktor - kualiti makanan yang dimakan oleh lembu, dan usia haiwan. Apabila ditekan dan dipotong, daging harus cukup elastik dan, di tempat pemotongan, mudah terkena tekanan dengan jari, dan tempat tekanan setelah beberapa saat harus keluar sendiri. Daging binatang tua berwarna gelap, lemak memiliki banyak filem, dan tisu daging lembik.

Daging sapi dianggap jenis daging rendah kalori, kerana kandungan lemak di dalamnya adalah minimum (terdapat lapisan lemak kecil dalam daging itu sendiri). Penting untuk diingat bahawa bahagian tubuh haiwan yang berlainan mempunyai kandungan lemak yang berbeza, rata-rata dari 150 kcal hingga 500 kcal. 100 g daging lembu mengandungi 187 kcal.

Dalam daging lembu rebus - 153 kkal per 100 g daging.

Dalam daging lembu panggang - 180 kcal.

Penggunaan daging jenis ini secara sederhana ditunjukkan kepada semua orang, termasuk orang yang gemuk. Nilai pemakanan per 100 gram: Daging sapi mengandungi 315-334 mg% kalium, 60-65 mg% sodium, 9-10 mg% kalsium, 21-26 mg% magnesium, 198-210 mg% fosforus, 2.6-2, 8 mg% zat besi, vitamin B, PP. Kolagen dan elastin protein rendah nilai dalam daging lembu 2.6%.

Daging yang paling berharga terdapat di sepanjang jurang dan di bahagian belakang. Tenderloin, belakang, dan pantat digunakan untuk stik dan stik. Dari bahagian depan, tepi tebal dan spatula sesuai untuk menggoreng dan membakar. Sisa daging lembu direbus, direbus atau digiling menjadi daging cincang. Kaldu telus direbus dari daging pada tulang gula, atau pantat. Kaldu kaya untuk sup Slavia tebal dibuat dari brisket. Dan dari daging betis yang sukar tetapi enak, mereka membuat jeli perayaan.

Daging dari bahu sedap dan agak kurus. Semasa memotong, ia dikeluarkan dari tulang dan dipotong menjadi bahagian untuk menggoreng atau merebus. Urat tebal tisu penghubung di bahagiannya melembutkan semasa memasak. Potongan tanpa urat digoreng dengan api kecil, digiling menjadi daging cincang atau digulung dan dibakar. Potongan cincang dan gulai yang paling sedap dibuat dari bilah bahu..

Belakang (tepi tebal)

Daging serat lembut dan halus di sepanjang rabung pada tulang rusuk 4-5 pertama dari leher dijual dengan atau tanpa tulang. Potongan besar bersama tulang rusuk dibakar, dipotong menjadi jalur nipis tanpa tulang - pergi ke panggang, dicincang dengan tulang rusuk yang terpisah - digunakan untuk membuat daging panggang. Steak daging lembu disediakan dari bahagian tengah, "ribaya".

Fillet (tepi nipis)

Daging lembut dari tulang rusuk dan pinggang yang lebih rendah sangat sesuai untuk menyediakan daging panggang berair yang tebal beberapa tulang rusuk. Ia dibakar dalam oven suhu tinggi atau panggang. Anda boleh memanggang tepung nipis keseluruhan atau mengeluarkan daging dari tulang dan menggoreng stik berair. Goulash disediakan dari fillet dan dipotong menjadi potongan daging cincang.

Daging yang paling lembut adalah otot, yang dipotong dari bahagian dalam bangkai. Tenderloin digoreng sebahagian atau keseluruhan, disumbat, salai atau asin. Dari daging inilah stik lembut terbaik disediakan. Walau bagaimanapun, tenderloin agak tidak sedap, jadi stik selalu disajikan dengan sos..

Daging dari bahagian atas kaki belakang lebih keras daripada sirloin atau tenderloin, tetapi dari inilah daging panggang klasik dibuat dengan darah. Untuk memastikan daging tetap berair, dipotong menjadi kepingan nipis, dipukul dan digoreng dengan cepat di atas api yang tinggi atau panggang. Stew juga dibuat dari pantat - daging sapi stroganoff, rebusan - atau daging cincang dibuat untuk potongan daging dan bebola daging.

Sekeping daging yang keras dan rata dengan tulang rawan dan lapisan lemak, apabila dimasak dengan betul, menjadi sangat lazat. Dari brisket, kaldu tebal dimasak untuk sup kaya, borscht atau sup kubis. Daging rebus boleh dikeluarkan dari kuahnya dan disajikan sejuk sebagai hidangan yang berasingan. Belahan cincang direbus atau digoreng dengan api kecil.

Daging bahagian bawah kaki belakang dan depannya sukar dan memerlukan masa yang lama untuk dimasak pada suhu rendah. Batang mengandungi tulang dan tisu penghubung, yang mengandungi banyak gelatin. Terima kasih kepadanya, potongan-potongan ini membuat rebusan yang sangat baik dan lembut, dan mereka juga menyediakan daging jeli, jeli atau kaldu pekat..

Daging bahagian kaki belakang dimasak dengan api kecil. Potong dari tulang, digulung untuk digoreng, direbus atau direbus. Punggungnya sesuai untuk membuat potongan daging.

Jenis utama daging lembu

Beberapa baka lembu sapi terkenal di dunia: English Hereford dan Aberdeen Angus; Limusin dan charolais Perancis; Chianina Itali; Wagyu Jepun, berkat daging lembu marmer yang menjadi fesyen. Daging marmer domestik kami dihasilkan di Lipetsk dari daging lembu Angus. Walau bagaimanapun, genetik adalah salah satu prasyarat untuk menghasilkan daging yang lazat. Pertama sekali, makanan, keadaan hidup haiwan dan bagaimana daging itu berumur dan dihantar ke negeri yang jauh adalah penting. Lembu yang dibesarkan di warung sempit mempunyai daging yang lebih lembut daripada sapi yang merumput bebas. Lembu bebas gembira mempunyai kekuatan otot yang serius dan pemakanan kaya serat yang betul (rumput, bukan bijirin). Selain itu, mereka tidak mempunyai kalori tambahan. Kebalikannya berlaku bagi lembu dalam kurungan, sebab itulah mereka mudah mengumpulkan lemak intramuskular dan dagingnya menjadi lembut, cair di mulut..

Untuk melembutkan potongan daging, yang memiliki banyak otot, memerlukan waktu lama rebusan di atas api yang rendah: kolagen dibebaskan dari tisu penghubung daging, semasa memasaknya berubah menjadi gelatin, yang menjadikan produk lebih berair. Untuk kepingan "sukar dipakai" seperti bilah bahu, cengkerik atau ekor, mod memasak perlahan yang ideal adalah memasak perlahan. Namun, setiap bahagian daging yang telah dipanggang selama 10 jam pada suhu stabil 52-53 ° C, dan kemudian dibiarkan "berehat", sering melebihi jangkaan.

Chef, yang gemar memasak lambat, dengan serius mengatakan: "Dagingnya ternyata lebih lembut, semakin rendah suhunya".

Daging lembu untuk stik

Ini adalah kemenangan rasa daging, hidangan daging lembu yang paling sederhana dan serentak. Semua stik dipotong dari bahagian bangkai yang tidak terlibat dalam kerja otot:

Ti-bon - dari kawasan di sempadan antara punggung dan lumbar,

Stik kelab - dari bahagian rentak,

Sirloin - dari kepala tenderloin,

Filet mignon - bahagian paling lembut (dan menurut beberapa pemakan daging, yang paling tidak berputar, "di mana tidak ada apa-apa untuk dikunyah"), adalah keratan rentas tipis bahagian tengah tenderloin.

Chateaubriand - tepi tebal dari tenderloin yang sama.

Ribeye - Raja stik, jika kita melihat dari nisbah "rasa - kelembutan", potongan "dalam bentuk mata" dari bawah bilah bahu dengan percikan lemak kecil. Ribeye sangat bagus sehingga sayang sekali untuk bereksperimen dengannya, ia tidak memerlukan sos dan lauk yang sukar, tidak memerlukan teknologi memasak khas: secara tradisional, ribeye digoreng dengan cepat di atas api yang kuat pada suhu 250 ° C, sehingga kerak "menutup" jus daging di dalamnya, dan kemudian dibawa ke tahap kesediaan yang diinginkan pada suhu 150 ° C.

Pendekatan lain adalah dengan memanggang stik pada panggangan perlahan, pada suhu sekitar 160 ° C, sering berpusing. Pemanasan sederhana akan mengelakkan serat di dalam daging mengecut, semua jus akan kekal di dalam stik, dan teksturnya akan sangat lembut.

Daging lembu

Daging lembu adalah nama umum dalam bahasa Rusia untuk daging lembu: sapi, lembu, anak lembu dan lembu. Ia juga merupakan daging yang paling popular di dunia..

Daging lembu adalah nama umum dalam bahasa Rusia untuk daging lembu: sapi, lembu, anak lembu dan lembu. Ia juga merupakan daging yang paling popular di dunia. Hari ini terdapat lebih daripada 1.3 bilion lembu jantan dan lembu, yang tergolong dalam beberapa ratus baka. Di Amerika Syarikat dan kebanyakan negara Eropah, lembu lembu muda, biasanya berusia dua tahun, disembelih secara tradisional. Varieti daging lembu terbaik diberi nama dari jenis lembu dari mana ia dihasilkan. Katakan Angus dan Hereford yang terkenal di dunia dibiakkan di UK. Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, daging dari Argentina telah dianggap sebagai daging lembu terbaik di dunia, walaupun gobies dari Amerika Syarikat, Australia dan New Zealand juga baik.

Sejarawan percaya bahawa lembu itu dijinakkan kira-kira 8.5 ribu tahun yang lalu. Benar, para saintis tidak bersetuju dengan tepat di mana kejadian ini berlaku. Sebilangan sejarawan mengatakan bahawa di Turki, seseorang berdiri sebagai gunung untuk Asia Selatan, sementara yang lain menunjuk ke Sepanyol.

Nenek moyang lembu hari ini adalah seekor lembu liar, yang jenazahnya dimusnahkan pada Zaman Pertengahan. Lembu domestik menjadi meluas semasa zaman purba. Dalam banyak budaya pada masa itu, lembu itu menerima status binatang suci, yang masih dipelihara di banyak wilayah India dan di Afrika. Kuil Parsi dan Asiria dihiasi dengan lembu bersayap batu. Lembu Mesir kuno Apis adalah perwujudan dunia dari dewa Ptah. Lembu juga dihargai di Yunani Kuno. Satu
dari keterangan wajib isteri Zeus Hera - "berbulu". Di kalangan orang Slavia, lembu selalu menduduki tempat utama dalam rumah tangga. Perkataan Slavia Lama "daging lembu" bermaksud lembu atau lembu. Pada zaman dahulu di Rusia, sapi diperlakukan dengan sangat hormat, menganggapnya bukan sebagai sumber daging, tetapi sebagai perawat yang memberi susu.

Daging lembu merah jambu yang lembut hingga berumur 6 bulan disebut daging lembu. Veal - daging bukan sahaja sangat enak, tetapi juga makanan - kurus dan tidak terlalu memuaskan. Bangkai gobies dan heifer, yang ditanam dalam pena khas, dijual. Ia lebih lembut daripada daging lembu, jadi cenderung lebih mahal.

Terutama dihargai adalah daging lembu yang disebut marbled, di mana dagingnya diganti secara merata dengan simpanan lemak nipis. Untuk menanam daging seperti itu, satu rejim khas dibuat untuk gobies dengan rutin harian yang ditetapkan (pergerakan rehat), memberi makan
bijirin dan herba terpilih, kadang-kadang malah mengurut. Hasilnya adalah daging lembu paling lembut yang tidak memerlukan sos. Harganya sepadan dengan kualiti dan melebihi harga daging lembu biasa mengikut urutan besarnya.

Dalam perdagangan kita, bangkai dibahagikan kepada dua kategori. Daging sapi dalam kategori pertama mempunyai sekitar 79% bahagian yang boleh dimakan, dan kategori kedua - 66%.

Dijual, bangkai daging lembu domestik dipotong menjadi 13 bahagian utama: bilah bahu, leher, brisket, hem, tenderloin, tepi tebal, pinggir nipis, sayap, bahagian atas kaki belakang, bahagian dalam kaki belakang, di luar kaki belakang, bahagian kaki belakang, dagu.

Memotong daging sapi serupa dengan memotong daging lembu. Tetapi ada beberapa keanehan. Tenderloin sangat dihargai - bahagian daging sapi yang paling halus, terletak di antara fillet nipis dan pantat. Sirloin nipis digunakan untuk memasak daging lembu panggang di atas api yang tinggi - sehingga daging menjadi paling berair dan ditutup dengan kerak coklat keemasan. Dan daging pantat digunakan untuk membuat eskalop yang paling sedap.

Selepas memotong, daging dibahagikan kepada pelbagai. Kelas pertama merangkumi tenderloin, tepi nipis dan tebal, bahagian dalam dan bahagian atas kaki belakang. Potongan-potongan ini paling baik dipanggang di atas arang atau dalam kuali seperti stik. Memanggang dengan api yang tinggi menghasilkan gabungan kerak renyah dan hati merah jambu yang indah.

Ada empat darjah asas memanggang daging lembu: hampir lembap, berdarah, sederhana dan penuh. Sekiranya anda tidak yakin dengan kualiti dagingnya, lebih baik tidak mengambil risiko dan menggorengnya sepenuhnya, sehingga potongannya berwarna abu-abu muda, tetapi ingat bahawa daging lembu yang baik, menurut para koki, anda akan membunuh dengan cara ini.

Gred kedua adalah bahagian kaki belakang, bilah bahu, tepi dan gelang. Mereka perlu direbus dan direbus, juga cincang. Apabila mendidih dengan api kecil, daging masak sekata dan perlahan-lahan melembutkan.

Daging yang paling sukar dan paling kasar (tetapi dengan banyak tisu penghubung) tergolong dalam kelas ketiga: leher, cengkerik, sayap dan trim. Kaldu dimasak dari bahagian ini, daging jeli dibuat dan potongan daging disediakan, mencampurkan daging lembu dengan lebih lembut
dan berani.

Oleh kerana hampir tidak ada lemak pada daging sapi, ia mesti dimasak dalam beberapa jenis cairan: rebus dalam sos, bakar pada rak dawai di atas loyang dengan air, atau teruskan tuangkan jus. Seorang tukang masak yang berpengalaman akan dapat memasak daging lembu dengan baik: kurang masak sedikit - dan ia akan tetap separuh matang, terlalu masak sedikit - dan ia akan menjadi keras, seperti sol. Di samping itu, ia anda tidak boleh memasak "dengan darah": sekeping yang tidak dimasak akan mengalir keluar dengan campuran jus dan susu merah jambu muda, tidak menyenangkan rasanya dan sangat tidak selamat untuk kesihatan.

Nilai daging lembu kukus adalah mitos terbesar. Agar daging ini menjadi benar-benar enak dan lembut, ia perlu dimasak dalam keadaan khas selama 7-21 hari.

Daging muda segar mempunyai lemak putih berkrim dan daging merah terang. Sekiranya berwarna merah tua dan lemaknya berwarna kuning, maka anda mempunyai daging binatang tua..

Daging sapi premium harus berwarna merah jambu dengan warna kelabu (jika pucat, kemungkinan anak lembu dibesarkan dengan tidak betul atau disembelih terlalu awal).

Untuk menu Tahun Baru, daging panggang dan daging lembu, medali daging lembu Perancis dan.

Tidak semua bahagian bangkai harus dibakar di dalam ketuhar. Sempurna dan mudah dibakar tenderloin,.

Dari stik hingga daging cincang, dari brisket hingga ekor - tidak ada jenis daging lain yang dimakan seperti ini.

Tanya kepada beberapa orang apa yang mereka fikir stik, dan kebanyakan pasti.

Daging panggang (daging panggang) adalah hidangan Inggeris yang.

Di China, nasi dan mi adalah makanan utama. Pada hari-hari biasa, beberapa sayur ditambahkan ke dalamnya, dan seterusnya.

Jangan bimbang, penentang diet makanan mentah. Resipi ini tidak ada kaitan dengan daging.

Di China, terdapat banyak resipi kompleks "canggih" - tetapi masih menjadi asas masakan semua.

Daging lembu - daging yang sangat lazat, kaya dan aromatik dengan hebat.

Hidangan ini sangat dihargai oleh para pencinta gabungan ikan dan daging yang tidak jelas. Di Britain, Ireland dan.

Damien Duvio, Perancis, koki restoran Nobu memutuskan untuk menunjukkan kepada pembaca.

10 hidangan daging lembu yang menakjubkan

Sedap, tidak biasa, aromatik dan sangat sederhana!

1. Sup gulai Jamie Oliver

Bahan-bahan

  • 250 g bawang;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 1 lada hijau;
  • sebilangan minyak zaitun;
  • Batang gendang daging lembu 500 g;
  • 1 sudu besar paprika;
  • 1 ½ kuah daging lembu;
  • 2 biji tomato;
  • ½ sudu besar biji jintan;
  • sebilangan cuka wain merah;
  • 1 sudu besar pes tomato
  • beberapa tangkai marjoram segar;
  • garam laut secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa;
  • 200 g kentang.

Penyediaan

Potong bawang menjadi setengah cincin, potong bawang putih, angkat biji dari lada dan potong menjadi kiub. Tuangkan minyak zaitun ke dalam periuk dan masak sayur di atas api sederhana tinggi hingga lembut.

Daging sapi yang baik harus berwarna merah atau merah muda dan tidak kering.

Potong daging lembu menjadi kiub kecil dan masak dengan sayur-sayuran hingga keperangan. Masukkan paprika, kacau dan goreng selama 2 minit lagi. Kemudian tuangkan 200 ml kaldu, didihkan dan masak sehingga isi cecair menjadi separuh.

Masukkan tomato cincang halus, biji jintan, cuka, pes tomato dan marjoram cincang. Sekiranya anda tidak menjumpai ramuan segar, gantikannya dengan satu sudu besar marjoram kering. Musim dengan garam dan lada.

Tuangkan separuh daripada kuah yang tinggal dan reneh selama 1.5-2 jam. Kemudian masukkan kentang dadu ke dalam periuk, masukkan kuah dan masak hingga kentang empuk. Sekiranya sup kelihatan pekat kepada anda, tambahkan sedikit air panas semasa memasak.

2. Spaghetti lasagna dengan daging lembu

Bahan-bahan

  • 450 g spageti;
  • 2 biji telur;
  • 50 g Parmesan parut;
  • 2 sudu minyak zaitun
  • 1 biji bawang;
  • 3 ulas bawang putih;
  • 450 g daging lembu;
  • 2 sudu besar pes tomato
  • 800 g tomato tumbuk;
  • ¼ sudu teh oregano kering;
  • garam secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa;
  • 250 g ricotta;
  • 350 g mozzarella parut;
  • beberapa tangkai pasli.

Penyediaan

Rebus spageti dalam air masin hingga al dente mengikut arahan pakej. Toskan, tambahkan 1 telur dan parmesan ke spageti dan kacau hingga sebati.

Panaskan minyak zaitun di atas api sederhana. Masukkan bawang cincang ke dalam minyak dan masak selama kira-kira 5 minit, hingga lembut. Masukkan bawang putih cincang halus dan kacau sayur. Masukkan daging cincang dan goreng selama lebih kurang 6 minit.

Kemudian masukkan pes tomato ke dalam pengisian, kacau, dan setelah satu minit masukkan tomato parut, oregano, garam dan lada. Masak dengan api kecil selama 10 minit lagi. Dalam mangkuk yang berasingan, gabungkan ricotta dan baki telur.

Letakkan sedikit pengisian daging di bahagian bawah hidangan penaik. Teratas dengan separuh spageti, separuh pengisian, setengah ricotta dan separuh mozzarella. Ulangi lapisan sekali lagi dan letakkan laser di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 180 ° C selama 25 minit. Taburkan dengan pasli cincang sebelum dihidangkan.

3. Daging panggang dengan sayur-sayuran dari Jamie Oliver

Bahan-bahan

  • 1¹⁄₂ kg daging lembu
  • 2 biji bawang sederhana;
  • 2 biji lobak merah;
  • 2 tangkai saderi;
  • 1 kepala bawang putih;
  • 1 kumpulan ramuan herba, seperti campuran thyme, rosemary, daun salam, dan bijak
  • beberapa sudu minyak zaitun;
  • garam laut secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa.

Penyediaan

Keluarkan daging lembu dari peti sejuk setengah jam sebelum memasak untuk membawa daging ke suhu bilik.

Sekiranya daging sudah tua dan sukar, lapisi dengan mustard, biarkan selama sejam dan bilas sebelum dimasak..

Basuh bawang, wortel dan saderi dengan baik dan potong kasar. Bahagikan bawang putih menjadi cengkih. Mengupas sayur adalah pilihan. Letakkan sayur-sayuran dan herba di bahagian bawah loyang dan gerimis dengan minyak zaitun.

Ikat daging dengan tali, sikat dengan minyak zaitun dan gosokkan dengan garam dan lada. Letakkan daging lembu di atas sayur-sayuran dan letakkan loyang dalam oven yang telah dipanaskan hingga 240 ° C. Kemudian segera turunkan suhu hingga 200 ° C. Panggang daging lembu selama satu jam atau lebih, bergantung pada pilihan anda.

Sekiranya sayur-sayuran mula membakar, tambahkan sedikit air panas ke dalam loyang. Dan untuk menjadikan daging lebih enak, tuangkan dengan lemak dari bahagian bawah loyang..

4. Oven Beef Stew oleh Jamie Oliver

Bahan-bahan

  • 800 g daging lembu;
  • 2 sudu tepung;
  • sebilangan minyak zaitun;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 5 biji bawang kecil;
  • 2 tangkai saderi;
  • 4 biji lobak merah;
  • ½ sekumpulan thyme;
  • 4 biji tomato masak kecil;
  • 150 ml wain merah;
  • 500 ml sup daging lembu;
  • beberapa sos Worcestershire;
  • 2 daun bay segar
  • garam laut secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa.

Penyediaan

Potong fillet menjadi kiub kecil dan gulung sepenuhnya dalam tepung.

Untuk menjaga kelembutan daging lembu, daging harus dipotong melintasi biji-bijian.

Panaskan minyak zaitun dalam periuk dalam api sederhana. Panggang daging lembu selama 5 minit, sesekali memutar potongan daging sehingga keperangan. Kemudian masukkan daging dari periuk.

Potong bawang putih, potong bawang menjadi separuh dan potong saderi dengan kasar. Kupas wortel dan potong menjadi kepingan tebal.

Tuangkan sedikit minyak ke dalam periuk dan masukkan sayur-sayuran ke dalamnya. Masukkan daun thyme ke dalamnya dan masak selama 10-15 minit, sehingga sayur-sayuran lembut..

Masukkan daging lembu, tomato yang telah diayak dan anggur merah ke sayur-sayuran dan kacau. Setelah cecair menguap, masukkan kuahnya, sos Worcestershire dan daun salam. Musim dengan garam dan lada dan letakkan rebusan dalam oven yang dipanaskan hingga 160 ° C selama 3-4 jam. Daging siap mestilah lembut.

5. Quesadillas dengan daging lembu

Bahan-bahan

  • 2 sudu minyak zaitun
  • 1 biji bawang;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 1 sudu teh serbuk cili
  • 1 sudu teh jintan
  • 450 g daging lembu;
  • 3 biji tomato;
  • 2 sudu besar pes tomato
  • garam secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa;
  • 6 ekor tortilla;
  • 250 g keju keras parut;
  • beberapa sudu krim masam;
  • 1 alpukat;
  • beberapa tangkai pasli.

Penyediaan

Panaskan satu sudu minyak zaitun di atas api sederhana. Goreng bawang cincang halus di dalamnya, kemudian masukkan bawang putih cili, cili dan jintan. Kacau rata dan masukkan daging cincang ke dalam kuali.

Setelah daging cincang dimasak, masukkan 2 biji tomato dan pes tomato. Musim dengan garam dan lada. Masak selama 1-2 minit lagi, kacau sekali-sekala, dan angkat dari api.

Griskan penaik dengan minyak dan letakkan satu tortilla di bahagian bawah. Letakkan seperlima pengisian sayur dan sedikit keju parut di atasnya. Ulangi lapisan dan taburkan tortilla terakhir dengan keju.

Bakar dalam oven yang telah dipanaskan hingga 200 ° C selama 20 minit, sehingga keju cair. Taburkan quesadilla yang sedikit sejuk dengan potongan tomato yang tinggal, sikat dengan krim masam, letakkan kepingan alpukat di atasnya dan hiaskan dengan daun pasli.

6. Burger Daging Pedas Jamie Oliver

Bahan untuk empat burger

  • 1 sudu teh serbuk cili
  • ½ bawang merah;
  • 1 tangkai tarragon segar;
  • 1 telur besar;
  • segenggam serbuk roti;
  • beberapa sudu teh Dijard mustard;
  • 2 sudu besar Parmesan parut;
  • secubit pala tanah;
  • 400 g daging lembu;
  • garam secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa;
  • sebilangan minyak sayuran;
  • 4 roti burger;
  • sebilangan daun selada;
  • 4 timun acar.

Penyediaan

Campurkan serbuk cili, bawang cincang, daun tarragon cincang halus, telur, serbuk roti, 1 sendok teh mustard, parmesan, pala, dan daging cincang. Masukkan garam dan lada dan kacau hingga sebati. Buat empat potong dari daging cincang dan sejukkan selama setengah jam.

Griskan wajan dengan minyak sayuran dan goreng setiap potongan selama 10 minit, sekali sekala. Sekiranya anda mahu mereka memasak lebih keras, luangkan masa memasak mengikut keinginan anda..

Potong roti burger menjadi separuh dan bakar dengan perlahan di bahagian atas panggangan atau kuali. Sikat empat bahagian roti dengan mustard, letakkan selada di atasnya, burger siap digosok dengan mustard, dua keping timun acar dan tutup dengan roti lain.

7. Bakso daging lembu dalam sos tomato

Bahan-bahan

Untuk pes tomato:

  • beberapa sudu minyak zaitun;
  • ½ bawang;
  • 1 ulas bawang putih;
  • garam secukup rasa;
  • ¼ sudu teh oregano kering;
  • 2 sudu besar pes tomato
  • 300 g tomato puri.
  • 900 g daging lembu;
  • 2 sudu teh garam
  • ¼ satu sudu teh cili tanah;
  • 50 g serbuk roti;
  • ½ sekumpulan pasli;
  • 1 sudu teh oregano kering
  • 240 g ricotta;
  • 2 biji telur;
  • sebilangan minyak sayuran.

Penyediaan

Potong bawang dan bawang putih dan goreng dalam minyak zaitun, perasakan dengan garam dan oregano. Masukkan pes tomato dan masak selama 5 minit. Kemudian masukkan tomato parut dan didihkan, kacau sekali-sekala. Kurangkan api dan masak sos selama satu jam, kacau setiap 5 minit sehingga tidak membakar.

Sementara itu, satukan semua bahan bakso kecuali mentega. Bentuk campuran menjadi bebola kecil dan masukkan ke dalam loyang yang sudah berminyak. Letakkan di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 230 ° C selama 20 minit. Tuangkan sos tomato ke atas bebola daging dan bakar selama 15 minit lagi.

8. Salad suam dengan daging lembu dan kentang goreng

Bahan-bahan

  • 450 g daging lembu;
  • 3 sudu besar kicap
  • 2 sudu cuka sari apel
  • 3 ulas bawang putih;
  • 1 sudu besar halia segar parut
  • 1 sudu teh jintan tanah
  • 350 g goreng goreng;
  • 3 sudu minyak sayuran;
  • 1 lada kuning besar;
  • 1 biji bawang merah kecil
  • 2 biji tomato;
  • beberapa tangkai pasli.

Penyediaan

Potong daging menjadi segi empat rata kecil.

Jangan memotong daging terlalu nipis, jika tidak, ia akan kering..

Masukkan daging lembu ke dalam beg plastik, masukkan kicap, cuka, bawang putih cincang, halia dan jintan. Ikat beg dengan erat, goncang dan biarkan selama 20 minit. Semasa daging diperap, masak kentang goreng mengikut arahan pada bungkusan..

Panaskan minyak sayuran dalam kuali dan masukkan daging lembu yang telah diperap. Masak selama 3 minit, putar daging sekali-sekala, hingga kecoklatan. Letakkan daging lembu di atas pinggan.

Dalam kuali yang sama, goreng lada nipis dan setengah cincin bawang selama 5 minit, kacau sekali-sekala. Sayuran mesti dilembutkan hampir sepenuhnya..

Masukkan tomato dan daging lembu yang dihiris nipis. Masak selama 2 minit lagi. Kemudian angkat dari api, campurkan dengan kentang goreng dan taburkan dengan pasli cincang.

9. Salad pedas dengan daging lembu dan herba

Bahan-bahan

  • 250 g daging lembu;
  • 1 jalapeno kecil;
  • sebilangan minyak zaitun;
  • 2-3 ulas bawang putih;
  • ½ sudu teh halia tanah;
  • 1 lada bel merah besar;
  • 1 timun kecil;
  • 6 cawan daun selada koyak
  • ½ bawang merah - pilihan;
  • ½ limau;
  • 1 sudu gula merah
  • 1 sudu besar kicap
  • 1 sudu teh selasih kering
  • beberapa tangkai pudina.

Penyediaan

Potong daging lembu dan jalapenos menjadi kepingan kecil. Panaskan minyak zaitun dalam kuali dan goreng lada, bawang putih cincang dan halia selama 30 saat. Kemudian masukkan daging dan masak sehingga daging lembu yang diinginkan selesai.

Potong lada belang dan timun menjadi kepingan nipis. Susun bahan bakar bersama sayur-sayuran. Letakkan salad di atas pinggan hidangan dan di atasnya dengan sayur-sayuran dan daging lembu. Masukkan bawang yang dihiris nipis jika mahu.

Dalam mangkuk yang terpisah, satukan jus kapur, gula, kicap, kemangi, dan pudina yang dihancurkan. Tuangkan campuran ini ke dalam kuali, didihkan dan perasakan salad.

10. Roti daging lembu yang dibungkus dalam daging

Bahan-bahan

  • 1 sudu minyak zaitun
  • 1 biji bawang;
  • 2 biji lobak merah;
  • 1 tangkai saderi
  • garam secukup rasa;
  • lada hitam tanah - secukup rasa;
  • 1 ulas bawang putih;
  • 1 sudu besar pes tomato
  • 2 sudu besar sos Worcestershire (boleh diganti dengan kicap)
  • 900 g daging lembu;
  • 50 g serbuk roti;
  • 2 biji telur;
  • 6 keping daging nipis;
  • 80 g cerek;
  • 2 sudu teh gula perang
  • 1 sudu besar cuka sari apel.

Penyediaan

Potong bawang, wortel dan saderi menjadi kepingan kecil. Panaskan minyak zaitun, masukkan sayur ke dalam kuali dan masak hingga lembut. Musim dengan garam dan lada. Masukkan bawang putih cincang, pes tomato dan sos Worcestershire dan masak selama beberapa minit lagi. Sejukkan dan masukkan ke dalam mangkuk yang berasingan.

Masukkan daging cincang, serbuk roti, telur, garam dan lada ke sayur-sayuran dan campurkan sehingga sebati. Bentuk 6 roti dari campuran ini, letakkan di atas loyang yang dilumurkan dan bungkus dengan kepingan bacon. Teratas dengan campuran saus tomat, gula dan cuka. Bakar dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 190 ° C selama 35 minit.

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Ramai yang bingung dengan perkataan "daging lembu". Mengapa daging lembu dipanggil daging lembu? Lagipun, daging ram disebut kambing, babi - babi, dan ayam - ayam, dengan daging kuda juga, semuanya baik-baik saja - daging kuda. Ya, memanggil daging lembu adalah tidak logik.

Dari mana perkataan "daging sapi" berasal, dan bagaimana sapi berkaitan dengannya? Mengapa daging lembu?

Daging sapi - ini adalah bagaimana daging lembu dipanggil di Rusia. Kategori ini merangkumi: daging lembu, sapi, sapi dan daging sapi. Harus diingat bahawa daging lembu pada abad XVIII-XIX. kebanyakannya disebut daging lembu. Kamus etimologi Krylov menyatakan bahawa perkataan "daging lembu" berasal dari bahasa Slavia govedo - "lembu", "lembu". Dalam kov Armenia, pemerintah Indo-Eropah, dalam lembu Inggeris - "lembu".

Semua kata-kata ini mempunyai akar yang sama, tetapi pembentukan akhiran - ed-o, sedikit mengejutkan.

Kamus Dahl memberi perhatian khusus pada kata "daging lembu", bahkan ada ilustrasi yang menggambarkan seekor lembu yang terbahagi kepada beberapa bahagian. Tafsiran perkataan "daging lembu" hampir sama dengan Krylov - lembu, lembu, lembu. Kata sifat "daging lembu" bermaksud - diambil dari lembu. Dahl malah menjelaskan secara terperinci semua bahagian daging lembu dari kepala hingga ke pantat..

Dalam pengertian ini, istilah ini telah dipelihara dalam banyak bahasa Slavia - Bulgaria, Serbia, Slovenia, Czech.

Tetapi intinya sama sekali tidak dalam terminologi, tetapi dalam pengembangan budaya dan ekonomi nenek moyang kita, yang menyebut lembu itu "govedo", dan "daging sapi" dagingnya. Lembu dipelihara terutama untuk susu, dan dagingnya tidak dimakan, ini hanya boleh berlaku semasa lapar.

Ini dapat ditelusuri dari kronik "Kebenaran Rusia" - yang disusun oleh Yaroslav the Wise pada abad ke-11, kumpulan norma hukum Kievan Rus. Di sana kita bertemu: "Bahkan membunuh seorang pemadam kebakaran di kandang, atau di atas kuda, atau di daging sapi, atau di kepala sapi." Artinya, "mereka akan membunuh hamba putera dari kawanan (daging sapi) atau ketika seekor lembu dicuri." Walau bagaimanapun, etimologi perkataan ini mungkin lebih kuno. Para sarjana mengesannya dari akar akar Indo-Eropah (lembu, lembu, korban).

Tetapi kata "cepat" (iaitu cepat) sama sekali tidak berasal dari daging lembu. Mereka bahkan tidak mempunyai akar tunggal, walaupun terdapat persamaan. Ini berdasarkan Slavia Lama "govѣti" - "untuk cepat, hormat." Namun, sebilangan pakar mendekatkan kedua istilah ini, menganggap gou kuno India dalam arti spiritual sebagai "pengorbanan." Yang menambahkan rasa keagamaan kepadanya, tetapi secara bertentangan bertentangan dengan "puasa" hari ini dalam bentuk puasa agama.

Daging lembu sudah dimakan secara sistematik, tetapi mereka menyebutnya, seperti sebelumnya, "daging sapi", yang bermaksud "sapi". Di Rusia, daging tidak dikelaskan mengikut jantina, tetapi mempunyai nama umum daging lembu.

Sebenarnya, kata ini menutupi kualiti sebenar daging, dan istilah "daging sapi muda" digunakan untuk daging muda, yang lebih berkualiti. Tidak ada daging lembu dalam masakan Eropah Barat. Untuk penyediaan hidangan daging, mereka menggunakan daging lembu atau daging lembu. Daging lembu atau lembu sangat jarang digunakan dan terutama sebagai daging peringkat kedua.

Daging lembu juga boleh mempunyai nama yang berbeza berdasarkan usia haiwan. Daging sapi perah adalah daging dari anak lembu muda berusia 2 minggu hingga 3 bulan. Daging lembu muda - dari 3 bulan hingga 3 tahun dan hanya daging lembu - berumur lebih dari 3 tahun.

Pengelasan daging lembu.

Terbahagi kepada 3 gred.
- Kelas pertama merangkumi punggung, payudara, sirloin, sirloin, pantat dan pantat;
- hingga yang kedua - skapular, bahagian bahu dan sayap;
- hingga yang ketiga - sayatan, batang depan dan belakang.

Yang paling dihargai adalah daging lembu, yang diperoleh dari lembu sapi, dan terutama daging lembu yang lebih lembut - yang diperoleh dari lembu dan sapi yang belum matang. Sapi - daging dari lembu muda (betis). Sapi boleh disediakan dari anak lembu jantan dan betina dari baka lembu mana pun. Tetapi lebih banyak daging sapi diperbuat daripada lembu tenusu jantan. Veal adalah makanan istimewa dan sangat diminati kerana rasanya yang enak.

Daging sapi dimakan goreng, rebus, rebus, salai, dan juga digunakan untuk membuat daging cincang untuk potongan daging, hamburger dan ladu. Untuk kaldu yang jelas dan kebanyakan sup, lebih baik menggunakan pantat dengan tulang, yang disebut "gula", serta bahagian belakang pantat, pantat dengan tulang, bahu dan bahagian bahu bangkai. Untuk sup kubis dan borscht, lebih banyak daging berlemak diperlukan (bahagian depan brisket, yang disebut "bang").

Sup dimasak dari betis, tetapi harus diingat bahawa bahagian bangkai ini dimasak lebih lama dan selalunya sup dari betis memperoleh ciri khas bau dan lekatan jeli. Sup juga disediakan dari bahagian tulang rusuk bilah bahu bangkai dan sayap.
Hidangan daging goreng terbaik dimasak dari sirloin, bahagian dalam pantat (yang disebut "usus"), bahagian atas sirloin, dan juga dari tenderloin (daging di sepanjang tulang belakang punggung).

Rebusan boleh dibuat dari bahagian luar pantat dan bahagian depan brisket. Beef stroganoff - dari bahagian dalam pantat dan bahagian atas pantat. Untuk produk cincang - potongan daging, bola isyarat, zraz, bebola daging, gulung, untuk daging cincang dan tambalan - anda boleh menggunakan bahagian bawah pantat, pantat, bahagian bahu, sayap, pulpa dari betis dan zraza.

Jeli dibuat dari cengkaman.

Secara visual, daging lembu berbeza dengan daging babi dengan warna yang lebih merah. Namun, baru-baru ini, warna makanan khas telah digunakan untuk menyesatkan pembeli yang mendapat petunjuk ketika membeli hanya dengan warna daging..

Jadi warna daging bergantung pada kesihatan haiwan (khususnya, warna merah jambu pucat menunjukkan penyakit), pada kaedah penyembelihan (warna gelap yang kaya mungkin menunjukkan bahawa haiwan itu dibunuh dan tidak berdarah), pada kepatuhan terhadap piawaian penyimpanan (warna tidak rata adalah ciri daging, lulus beberapa kitaran beku-cair).

Daging lembu secara tradisional dielakkan oleh penganut Hindu sebagai tanda menghormati lembu suci..

Untuk mengikuti catatan keluar, blog ini mempunyai saluran Telegram. Langgan, akan ada maklumat menarik yang tidak disiarkan di blog!

Berikut adalah beberapa topik yang lebih menarik mengenai topik ini: bagaimana anda menyukai Bulls - pitching ini atau ini adalah bull terbesar di dunia. Inilah juga Bull Terberat Dunia dan Mengapa seekor lembu mempunyai lubang di sisinya