Minyak biji anggur

Minyak yang diperoleh dari biji anggur dan mempunyai komposisi yang unik dan sifat berguna telah menjadi produk perubatan, makanan dan kosmetik yang berharga sejak zaman kuno. Ini disahkan oleh peninggalan kapal kuno yang ditemui semasa penggalian arkeologi di Mesir dan Yunani Kuno. Terdapat juga bukti bahawa minyak ini digunakan dalam masakan Mediterranean pada Zaman Pertengahan. Selain itu, ia digunakan dalam kosmetologi Itali dan Perancis, sebagai ramuan utama dalam elixir yang memberikan kilauan rambut..

Hari ini, minyak biji anggur yang paling berguna digunakan dalam bidang kosmetologi memasak dan rumah, terkenal dalam perubatan rakyat, dalam industri kosmetik dan farmaseutikal, pembuatan sabun, pengeluaran cat dan pernis dan pelbagai pelincir, dan marjerin. Pengeluar utama minyak ini kini merupakan negara yang mempunyai tradisi pembuatan anggur dan kebun anggur berabad-abad lamanya - Perancis, Sepanyol, Argentina dan Itali.

Minyak ini diperoleh dari biji anggur dengan dua kaedah - penekanan sejuk (penekanan) dan pengekstrakan panas yang disebut. Minyak yang diperoleh dengan penekanan sejuk mempunyai nilai yang lebih tinggi (dengan kaedah ini, maksimum mineral, vitamin dan pelbagai bahan aktif secara biologi dipelihara dalam produk akhir). Tetapi kelebihan yang tidak dapat dinafikan dari pengambilan panas untuk mendapatkan minyak anggur adalah hasil produk maksimum, oleh itu kaedah ini lebih popular dalam pengeluaran daripada menekan sejuk.

Cara memilih

Lebih baik memilih minyak biji yang sejuk. Minyak yang diperoleh dengan pengekstrakan panas terdedah kepada suhu tinggi, oleh itu ia kehilangan sebahagian besar nutrien.

Lebih suka produk dalam botol kaca. By the way, sedimen sama sekali tidak menunjukkan kualiti minyak yang buruk..

Minyak anggur boleh berwarna hijau gelap atau kuning - warna bergantung pada berapa banyak klorofil (pigmen tumbuhan) yang tersisa di dalamnya.

Bau produk - semestinya tidak berbau seperti anggur. Minyak asli semestinya mempunyai bau kacang halus.

Cara menyimpan

Anda boleh menyimpan minyak tidak lebih dari 12 bulan. Sebelum anda mula menggunakannya, botol boleh disimpan pada suhu bilik, selalu di tempat yang gelap. Apabila anda sudah membuka sebotol minyak, masukkan ke dalam peti sejuk, di mana anda terus menyimpan.

Dalam memasak

Minyak mentah kuning muda dengan warna kehijauan mempunyai rasa pedas dan bau kacang yang ketara. Dengan menekankan secara lembut rasa serta kualiti aromatik dari pelbagai jenis hidangan (daging, ikan, sayur rebus atau panggang, hidangan spageti), minyak digunakan untuk menyiapkan mayonis, kuah dan sos, ekstrak minyak dari bawang putih dan ramuan, fondue, serta pengetinan rumah dan pengasam untuk daging, ikan atau ayam.

Hanya beberapa tetes minyak anggur yang lembut dapat menambahkan aroma unik pada pastri dan menambah nota yang tidak biasa pada rasa hidangan sehari-hari, seperti lauk bubur dan bijirin, kentang tumbuk. Minyak biji sering digunakan dalam memasak dan sebagai pengganti minyak bunga matahari atau kacang tanah.

Oleh kerana kandungan asid oleik, minyak tahan panas ("titik merokok" adalah 216 darjah), sebab itulah sangat baik untuk daging goreng, menggoreng atau menggoreng daging, sayur-sayuran, ikan (kentang digoreng dalam minyak seperti itu kelihatan sangat menyelerakan).

Minyak anggur tahan oksidasi juga ditambahkan ke minyak sayuran lain (zaitun, bunga matahari, camelina, biji rami) untuk memanjangkan jangka hayatnya.

Kandungan kalori minyak biji anggur

Seperti minyak mana pun, produk ini mempunyai kandungan kalori yang sangat tinggi - 884 kcal. Oleh itu, jika anda memasak pinggan di atasnya, anda tidak boleh menggunakannya pada sebelah petang. Dalam jumlah yang kecil, minyak seperti itu bahkan berguna..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
-seratus---884

Sifat berguna minyak biji anggur

Komposisi dan kehadiran nutrien

Nilai pemakanan yang tinggi dan kesan terapeutik, profilaksis dan kesan kosmetik minyak yang sangat banyak disebabkan oleh kepekatan vitamin, unsur mikro dan makro, asid lemak tak jenuh ganda, flavonoid, tanin, fitosterol, fitonutida, enzim, klorofil di dalamnya. Dalam komposisinya, minyak anggur mirip dengan produk dari bunga matahari, dan dalam nilai pemakanan ia bahkan dapat bersaing dengan minyak kacang soya, jagung dan bunga matahari..

Minyak biji anggur sangat kaya dengan asid linoleik Omega 6 (hampir 70 peratus), yang menentukan sifat kosmetik produk ini. Minyak ini juga mengandungi asid Omega-9 tak jenuh tunggal dan asid palmitik, palmitoleik, stearik, Omega-3 dan arakidik dalam jumlah kecil..

Aktiviti antioksidan yang tinggi banyak ditentukan oleh vitamin E, C dan A, flavonoid proanthocyanidin dan resveratrol. Berkat adanya komponen ini, minyak biji anggur dua puluh kali lebih berkesan daripada vitamin C dalam memerangi radikal bebas yang berbahaya bagi tubuh..

Minyak anggur berbeza dengan yang lain kerana kandungan vitamin E yang tinggi (satu sudu makan cukup untuk memenuhi keperluan harian badan).

Resveratrol antioksidan yang terkandung, yang mempunyai kesan anti-trombotik, anti-radang, antitumor dan anti-sklerotik, mirip dalam fungsi dan struktur biologi dengan estradiol, hormon wanita. Resveratrol menguatkan dinding saluran darah dan kapilari, membantu menormalkan keseimbangan hormon, meningkatkan peredaran darah limfa dan darah, meningkatkan fungsi hati, mencegah kegemukan, mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan Parkinson, mengatur fungsi kelenjar sebum, dan juga merangsang pengeluaran kolagen.

Minyak ini juga kaya dengan klorofil (yang bertanggungjawab untuk warna hijau). Klorofil, yang mempunyai sifat bakterisida, mempunyai kesan tonik, mengaktifkan proses penyembuhan kulit dan membran mukus, mencegah pembentukan batu di pundi kencing dan ginjal, mencegah aterosklerosis, meningkatkan fungsi organ pernafasan, sistem pencernaan dan endokrin..

Sifat berguna dan perubatan

Kerana sifat penyembuhan yang kompleks, minyak biji anggur telah digunakan selama berabad-abad dalam pencegahan dan rawatan banyak penyakit..

Kelebihan minyak ini dapat dilihat pada sistem kardiovaskular. Bahan-bahan dalam komposisi minyak di kompleks membantu menguatkan dan meningkatkan keanjalan dinding saluran darah, memberikan kesan vasodilating, menurunkan tahap kolesterol "buruk", yang mencegah pembentukan plak, mencegah pembentukan trombus dan penampilan proses keradangan pada urat dan arteri. Itulah sebabnya minyak ini telah digunakan sejak zaman kuno dalam rawatan kompleks dan pencegahan aterosklerosis, trombosis, hipertensi, penyakit iskemia, kekurangan, serta fenomena seperti strok dan serangan jantung, sangat berkesan untuk penyakit seperti vena varikos, rosacea, retinopati, buasir, degenerasi bintik. retina.

Minyak anggur telah digunakan dalam memerangi penyakit sistem pencernaan. Oleh kerana sifat bakterisida, anti-radang, regenerasi dan penyembuhan luka, minyak ini berguna untuk pencegahan dan rawatan penyakit yang berkaitan dengan kerosakan ulseratif pada mukosa gastrointestinal. Minyak, yang mempunyai efek hepatoprotektif, telah digunakan sebagai bagian dari kemoterapi anti-tumor, digunakan untuk pencegahan dan perawatan kolesistitis, penyakit batu empedu, serta hepatitis, luka alkohol.

Minyak anggur juga menguatkan kesihatan wanita. Vitamin E mempunyai kesan yang baik pada tubuh mereka semasa mengandung, meningkatkan penyusuan dan meningkatkan kualiti dan rasa susu. Pengenalan minyak seperti itu ke dalam makanan boleh bermanfaat bagi wanita yang mengalami kesakitan pada masa pramenstruasi atau semasa menopaus. Penggunaan minyak anggur setiap hari adalah pencegahan pelbagai penyakit yang bergantung pada hormon dan infeksi-radang pada kawasan genital wanita (termasuk kemandulan).

Kesan bermanfaat minyak juga dapat dilihat pada tubuh lelaki. Ini mengandung zat-zat yang, dalam kombinasi, membantu meningkatkan potensi dan menormalkan fungsi ereksi, serta meningkatkan fungsi kelenjar prostat. Oleh itu, minyak anggur disarankan untuk dimasukkan ke dalam diet sebagai bantuan terapi dan pencegahan kemandulan, prostatitis, adenoma dan barah prostat..

Kelebihan minyak anggur terkenal dengan luka dan penyakit kulit. Ia mendorong pertumbuhan semula kulit dan mempunyai kesan bakterisida, antiseptik dan anti-radang..

Minyak anggur adalah ubat yang sangat baik untuk umur panjang dan imuniti. Sebagai sumber antioksidan, minyak ini dapat digunakan sebagai alat untuk mencegah barah dan penyakit berjangkit. Pengambilan minyak anggur secara berkala akan membantu mengekalkan kesihatan, kecantikan dan awet muda selama bertahun-tahun!

Gunakan dalam kosmetologi

Mengandungi zat yang mempunyai kesan yang baik pada kulit, kuku dan rambut, minyak anggur telah lama menjadi salah satu yang paling biasa dalam kosmetologi..

Minyak anggur mempunyai spektrum tindakan yang paling luas:

  • cepat diserap, tidak meninggalkan bersinar dan melekit, melembutkan dan melembapkan kulit, melindunginya dari kering dan mengelupas;
  • menyegarkan dan menegangkan kulit, meningkatkan keanjalannya;
  • mempercepat proses pertumbuhan semula kulit, meningkatkan kelegaan dan struktur kulit, mendorong pengelupasan sel mati yang timbul dari masa ke masa;
  • menggalakkan granulasi dan epitel kawasan kulit yang rosak;
  • memperbaiki warna kulit, mempunyai kesan pemutihan padanya, mencegah penampilan bintik-bintik usia;
  • mengembalikan keseimbangan lipid yang terganggu kerana kerap menggunakan syampu, sabun, gel;
  • mampu merangsang peredaran darah dan metabolisme di lapisan atas kulit, menguatkan kapilari subkutan, menormalkan peredaran mikro dan saliran limfa, mencegah pembentukan rosacea dan deposit selulit;
  • mencegah kulit berminyak, menormalkan rembesan kelenjar sebum dan peluh, menenangkan kulit, membantu mengecilkan liang pori;
  • mempunyai kesan antioksidan, minyak juga mencegah penuaan kulit, meningkatkan fungsi penghalang kulit.

Minyak anggur digunakan sebagai ejen bebas dan komponen penting dari pelbagai jenis produk..

Lebih-lebih lagi, ia adalah salah satu minyak "universal" yang sesuai untuk hampir semua kulit. Minyak anggur digunakan dalam produk apa pun untuk penjagaan kulit bercampur, berminyak, bermasalah, sensitif, kering, penuaan dan matang. Juga, produk ini sesuai untuk penjagaan kulit mata yang sensitif dan halus, payudara dan décolleté.

Harus diingat bahawa minyak ini sering dicampurkan dengan yang lain untuk mencapai kesan tertentu. Jadi, apabila dicampurkan dengan cendana, ia adalah tonik untuk kulit kering, berkedut atau longgar di wajah. Dan ketika merawat kulit sensitif dan kering, digunakan campuran minyak anggur pelembut dan pelembab dengan kuman gandum, jojoba, serta minyak alpukat dan badam..

Minyak biji anggur sering digunakan untuk memperkuat produk jadi (terutamanya syampu dan krim), dan juga digunakan sebagai:

  • komponen topeng dan aplikasi, minyak urut;
  • bermaksud membersihkan dan menghilangkan solekan, menghilangkan keriput di sekitar mata, memberi keanjalan dan warna pada kulit payudara;
  • balsem bibir;
  • pelindung matahari;
  • minyak aromaterapi;
  • selepas mencukur losyen;
  • produk untuk hujung nipis, rapuh, rosak dan pecah;
  • produk tambahan untuk pedikur, manikur (digunakan pada kutikula), penguat kuku;
  • komponen sabun rumah;
  • bermaksud untuk memperbaiki peredaran darah mandi.

Ciri-ciri berbahaya minyak biji anggur

Sebagai kontraindikasi penggunaan minyak anggur dalam kosmetologi dan memasak, hanya intoleransi individu terhadap produk yang ditunjukkan..

Baca juga artikel kami mengenai sifat anggur. Segala-galanya mengenai sifat berguna dan berbahaya, komposisi kimia, nilai pemakanan, kehadiran vitamin dan mineral, penggunaan dalam masakan dan kosmetologi.

Minyak biji anggur

Sifat menenangkan yang menyenangkan, minyak biji anggur yang lembut adalah salah satu minyak asas yang paling terkenal dan tergolong dalam kumpulan yang sangat berharga dan biasa. Pangkalan ini, yang diperoleh dari produk sampingan pengeluaran wain, mendapat populariti yang pantas hanya pada abad ke-20. Menjadi salah satu yang terbaik untuk penjagaan kulit berminyak, minyak ini menunjukkan sifat toning dan pertumbuhan semula yang unik. Kesan anti-penuaan dan pengetatan, serta keupayaan untuk diserap ke dalam kulit tanpa sisa, membezakan asas ini dengan latar belakang minyak sayuran lain.

  • Apa yang perlu dicari semasa membeli minyak
  • Nama dan tanda
  • Kawasan kilang dan pengeluaran
  • Pemalsuan
  • Kaedah penerimaan
  • Spesifikasi
  • Komposisi
  • Warna dan aroma
  • Kelakuan pada kulit
  • Penyembuhan sifat
  • Sifat kosmetologi
  • Gunakan dalam penjagaan rambut dan bibir
  • Permohonan
  • Keserasian dengan minyak pati dan asas
  • Kaedah dan dos
  • Cara pengambilan secara dalaman?

Apa yang perlu dicari semasa membeli minyak

Penggunaan minyak biji anggur dalam makanan sangat biasa berlaku di negara kita dan di Barat. Dan hari ini minyak ini dapat dibeli walaupun di pasar raya dan kedai runcit, ia dianggap sebagai salah satu yang paling banyak masakan. Di pasaran, ia diwakili oleh sebilangan besar spesies, yang berbeza terutamanya dalam komposisi dan kaedah pengeluaran. Walaupun minyak dari pengeluar yang berkaitan dengan aromaterapi masih disukai, produk berkualiti boleh didapati di tempat lain..

Nama dan tanda

Kita kadang-kadang melabelkan minyak ini hanya sebagai biji anggur, tetapi lebih kerap nama lengkapnya muncul - "minyak biji anggur". Apabila membeli produk buatan asing, nama sah dapat dianggap sebagai Minyak Biji Anggur, Minyak Anggur yang disingkat atau oleum Latin Vitisi viniferae.

Nama botani tumbuhan ini semestinya patut diperhatikan. Sebarang formulasi selain Vitis vinifera dan Vitis vinifera L. harus memberi amaran kepada anda. Bagaimanapun, penjelasan mengenai jenis anggur atau penggunaan nama Latin yang lain mungkin menunjukkan pemalsuan dengan sifat yang berbeza.

Kawasan kilang dan pengeluaran

Minyak itu diekstrak dari anggur buah legendaris, yang memberikan hasil panen yang banyak. Biji anggur yang tersisa dari pengeluaran wain dan jus digunakan. Lebih-lebih lagi, ia boleh menjadi kek dari buah beri ringan dan gelap. Untuk minyak anggur, sifat perubatan dan sifat kosmetiknya tidak berubah tanpa mengira jenis anggur yang digunakan, sama ada jenis anggur atau jenis anggur atau jenis bukan elit..

Kawasan pengeluaran minyak biji anggur bertepatan sepenuhnya dengan peta anggur dunia. Oleh kerana pengekstrakan minyak secara langsung diikat pada kek yang tinggal dalam pengeluaran wain, minyak biasanya diperoleh di tempat yang sama di mana terdapat kebun anggur yang besar. Kerana kek tanaman tidak dapat disimpan untuk jangka masa yang panjang, negara asal dan wilayah pertumbuhan tanaman selalu bertepatan.

Yang terbaik adalah minyak asas biji anggur, yang dilombong di Perancis dan Itali, kerana mematuhi peraturan yang ketat untuk menanam varieti anggur dan keramahan alam sekitar yang lengkap. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa minyak dari negara lain diketahui mempunyai sifat rendah diri. Untuk tujuan aromaterapi, anda boleh menggunakan kedua-dua produk negara CIS dan minyak domestik. Anda hanya perlu memastikan bahawa ia diperoleh dari bahan mentah yang mesra alam. Tanda BIO dan Organik sangat penting untuk minyak yang sejuk dan produk yang tidak ditapis..

Pemalsuan

Pemalsuan minyak biji anggur sangat jarang berlaku. Masalahnya adalah bahawa pelbagai dan variasi kualiti antara produk yang ada di pasaran sekarang, serta pengedaran asas yang sangat luas, memungkinkan untuk memilih pilihan yang sesuai untuk penggunaan makanan dan aromaterapi..

Tidak berlaku kes pemalsuan minyak tekan sejuk dengan minyak halus, dan juga penggantian minyak anggur dengan campuran dengan asas lain. Biasanya, kajian komposisi dan kaedah penyediaan yang teliti akan memastikan bahawa anda membeli minyak tepat yang dijelaskan pada bungkusan. Oleh itu, kes membeli produk, yang sifatnya berbeza dengan yang diharapkan, kemungkinan besar berkaitan dengan ketidakperhatian pembeli sendiri..

Kaedah penerimaan

Kaedah mendapatkan minyak secara langsung mempengaruhi hasilnya, serta jenis bahan mentah yang digunakan. Varieti anggur gelap hanya mengandungi minyak lemak 6%, sementara biji anggur putih mengandungi minyak hingga 20%..

Minyak asas biji anggur diperoleh dengan dua cara:

  1. Minyak yang dimaksudkan untuk penggunaan umum dan penggunaan industri diekstrak dari biji anggur pra-tanah menggunakan pelarut organik. Ini adalah kaedah yang paling popular. Pengekstrakan panas membolehkan minyak yang lebih serba boleh dan lebih berpatutan. Hasil produk lebih tinggi, dan dengan itu, pengeluaran lebih menguntungkan.
  2. Minyak yang lebih berharga dan mahal dengan sifat bermanfaat yang unik diperoleh, seperti semua minyak asas, dengan kaedah menekan sejuk klasik. Dari biji anggur dengan kaedah ini, ternyata mengeluarkan minyak yang sangat sedikit, dan dianggap benar-benar elit, ia jarang digunakan, pertama sekali, kerana keunikan dan kesukaran untuk dicari. Biasanya hanya syarikat aromaterapi yang menjualnya.

Kedua-dua minyak biji anggur boleh digunakan untuk kegunaan kuliner dan dalaman. Minyak tekan sejuk mempunyai nilai yang lebih tinggi dari segi kandungan nutrien dan antioksidan. Tetapi kerana harganya yang tinggi, ia jarang digunakan sebagai makanan dan sering diganti dengan yang lebih murah, diperoleh dengan pengambilan panas..

Agar minyak dimakan semasa rawatan haba, minyak ini disempurnakan terlebih dahulu. Jadi, untuk tujuan masakan, mereka biasanya menggunakan minyak anggur halus..

Bagi minyak biji anggur, penyulingan sama sekali tidak menunjukkan kemustahilan menggunakannya untuk tujuan kosmetik. Masalahnya ialah dengan kaedah pengekstrakan panas menggunakan penapisan, selalunya hanya menyingkirkan kekotoran kimia. Tetapi semua nutrien dalam minyak hampir dipelihara sepenuhnya. Sudah tentu, lebih baik memilih minyak yang tidak ditapis. Tetapi untuk aromaterapi, anda juga boleh menggunakan kualiti tinggi yang disempurnakan.

Sehingga baru-baru ini, minyak anggur dianggap hampir sepenuhnya industri; ia digunakan secara meluas dalam pengeluaran cat dan varnis. Tetapi hari ini status ini hanya dikekalkan untuk minyak berkualiti rendah, sedangkan varietas yang lebih berharga dan berkualiti tinggi digunakan terutamanya dalam industri minyak wangi dan kosmetik, perubatan dan makanan..

Spesifikasi

Minyak biji anggur ringan, lembut, penyerap sepenuhnya dianggap sebagai salah satu aromaterapi yang paling halus. Ciri-ciri universal dan komposisi unsur surih seimbang yang unik membezakannya dari pangkalan lain dan mengubahnya menjadi kegemaran semua orang, kerana minyak ini menampakkan diri dengan sempurna walaupun pada kulit berminyak.

Komposisi

Minyak biji anggur berbeza dari minyak asas lain kerana kandungan asid linoleiknya sangat tinggi. Hanya minyak bunga matahari yang boleh dianggap sebagai pesaingnya dari segi komposisi asid lemak. Dominasi asid linoleat dalam komposisi menjelaskan penyerapan asas yang cepat dan keberkesanan khasnya pada kulit berminyak.

Minyak ini juga mengandungi asid lemak lain - stearic, oleic, arachidic, palmitic. Mereka meningkatkan sifat penembusan dan pertumbuhan semula asid linoleat, mempengaruhi tekstur dan turgor kulit.

Vitamin dan mineral dalam minyak ini terkandung, walaupun tidak dalam jumlah yang banyak seperti pada asas yang lebih berkhasiat, tetapi dalam kadar yang ideal untuk penyerapan oleh kulit. Jumlah vitamin E yang optimum, serta keseluruhan set vitamin dari apa yang disebut "vitamin kecantikan" membolehkan minyak memberi kesan pertumbuhan semula yang berkesan. Dipercayai bahawa satu sudu minyak anggur dapat memenuhi keperluan vitamin E setiap hari.

Salah satu ciri yang paling berharga dari asas ini adalah kandungan antioksidan yang tinggi dalam bentuk procyanides (wujud dalam minyak yang sejuk dan lebih kurang dinyatakan dalam minyak halus). Keberkesanan khas sifat antioksidan minyak biji anggur ditunjukkan kerana fakta bahawa semua antioksidan terkandung dalam pecahan yang tidak dapat disenyapkan dan mewujudkan sejenis penghalang pelindung pada kulit dengan kesan yang berpanjangan.

Minyak ini juga mengandungi klorofil semula jadi, tanin, protein, yang berperanan penting dalam pengencangan kulit dan mempunyai kesan regenerasi..

Komposisi vitamin dan unsur mikro, tanin dan gabungan asid lemak dianggap sebagai khazanah semula jadi dan memberikan asas ini terutama sifat berharga. Dalam kombinasi inilah komponen minyak anggur menurunkan kadar kolesterol, mempunyai kesan anti-radang dan bertindak sebagai antioksidan yang kuat dengan kesan anti-penuaan..

Warna dan aroma

Secara luaran, minyaknya ringan, hijau kekuningan, bercahaya dan sangat cantik. Sebagai salah satu asas tanaman paling ringan, biji anggur kadang-kadang melampaui minyak bunga matahari yang ditapis dalam penunjuk ini. Jika dilihat dalam cahaya alami dalam minyak, warna hijau kekuningan-terang harus terlihat, hampir tidak dapat dilihat, tetapi masih dapat dilihat dengan baik terhadap latar belakang putih.

Minyak anggur dianggap oleh banyak orang sebagai asas sayur yang hampir tidak berbau, walaupun tetap dalam produk yang berkualiti walaupun setelah disempurnakan. Apabila ditekan sejuk, pangkalan ini selalu mempunyai nuansa kacang ringan dari aroma yang tidak mencolok dan hampir tidak kelihatan..

Rasa khas minyak harus diperhatikan secara berasingan. Sekiranya dalam aroma asas ini seseorang dapat membezakan nuansa individu, warna yang berbeza, maka rasanya kelihatan sangat bersih. Ringan dan cepat menyelimuti pada waktu yang sama, rasanya hampir berminyak, dan apabila digunakan dalam masakan, ia memberikan ringan dan kesegaran, berbeza dengan minyak sayuran.

Kelakuan pada kulit

Walaupun "disentuh", minyak biji anggur sangat lembut. Cairan ini ringan, agak tidak berminyak, dan mempunyai sifat penembusan yang tinggi. Ini adalah salah satu minyak langka yang diserap sepenuhnya dan walaupun dicampurkan dengan asas lain membolehkannya diserap ke dalam kulit dengan berkesan.

Mempunyai kesan mengawan pada kulit berminyak.

Setelah menggunakan minyak, sifat toniknya segera dinyatakan.

Penyembuhan sifat

Antioksidan aktif. Apabila diminum secara oral, minyak anggur melambatkan proses penuaan, mendorong pembaharuan sel dan mencegah pemusnahannya. Berfungsi sebagai agen anti-radang dan pengawal yang kuat dengan kesan sistemik dan kesan penyegaran yang nyata. Mempunyai kesan peningkatan umum pada metabolisme.

Kesan anti-radang. Menenangkan keradangan, melegakan kerengsaan membran mukus, menormalkan proses pencernaan dan metabolisme, membantu menormalkan mikroflora dan mengurangkan risiko gangguan hormon. Menghilangkan kegatalan dan ketidakselesaan kulit.

Sifat antiseptik dan bakteria. Ia digunakan dalam pencegahan dan rawatan pelbagai penyakit, termasuk kulit.

Kesan anti-sklerotik dan peningkatan sistem kardiovaskular. Minyak ini juga berkesan dalam pencegahan aterosklerosis, kerana gabungan bahan aktif membantu menstabilkan dan menurunkan kadar kolesterol. Ia juga menjadikan dinding saluran darah lebih anjal, mengaktifkan peredaran darah dan mencegah koposis dan urat varikos. Ia digunakan dalam pencegahan penyakit kardiovaskular utama.

Minyak biji anggur berkesan melawan selulit.

Sifat kosmetologi

Menjana semula sifat. Memperlihatkan penampilan dan keadaan kulit dengan ketara, menjadikannya lembut, lembut dan segar. Mengembalikan proses metabolik dan keseimbangan semula jadi kulit, memberikan warna sihat yang indah dan meningkatkan keanjalan. Minyak anggur juga berkesan semasa mengerjakan kawasan yang bermasalah. Pemulihan keseimbangan lemak dan air kulit dicapai kerana pertumbuhan semula proses metabolik intrasel dan perubahan fungsi kualitatif dalam keadaan epidermis.

Kesan menenangkan dan anti-radang (dalam kombinasi dengan kesan penyembuhan). Ia boleh digunakan dalam rawatan keretakan, lecet, memanifestasikan dirinya dalam kesan yang baik terhadap jerawat dan dermatitis. Mempunyai kesan penyembuhan pada kerosakan kulit ringan, kekeringan, keradangan di bawah pengaruh faktor buruk.

Kesan anti-penuaan dan pengencangan. Oleh kerana kandungan oksidan yang cukup tinggi, minyak biji anggur menghentikan pemusnahan sel dan dengan itu mencegah penuaan kulit. Ia bukan sahaja meremajakan kulit, tetapi juga meningkatkan nada dan keanjalannya, melicinkan kedutan, sementara, tidak seperti pangkalan lain, ia mengembalikan kelembapan semula jadi kulit dan secara jelas menunjukkan kesan penyegaran dan peningkatannya pada kulit yang gebu, kehilangan nada, kulit yang letih..

Kerana tindakannya yang kompleks dengan kesan toning yang kuat, ia dianggap sebagai salah satu minyak terbaik untuk penjagaan kulit yang matang dan penuaan. Ciri-ciri mengencangkan dan memperbaiki warna kulit sangat ketara pada dekolet dan merawat kulit yang rentan terhadap kehilangan kekencangan.

Sifat pelembap. Melembapkan lapisan epidermis dalam secara berkesan, mengekalkan dan memulihkan kelembapan semula jadi.

Sifat toning. Minyak biji anggur menyegarkan dan nada, menjadikan kulit lembut dan bercahaya. Kerana kandungan antioksidan yang unik dan sangat tinggi, ia meningkatkan proses metabolik di dalam sel epidermis, memberikan kesan tonik jangka panjang.

Berfungsi untuk mengatur kesegaran kulit. Berkat pengaturan kelenjar sebum, ditambah dengan kesan menyegarkan, ia sangat sesuai sebagai asas untuk kulit berminyak. Ia mengetatkan liang, memberikan warna yang sihat dan tidak memprovokasi kotoran dan pecah, melawan ketidaksempurnaan yang biasa.

Kesan astringen. Ia menampakkan diri pada jerawat, serta pelbagai jenis dermatitis dan penyakit kulit yang lain.

Mungkin menyumbat liang dengan penggunaan yang kerap, tetapi masih dianggap sebagai minyak bukan komedogenik. Walaupun minyak anggur disyorkan untuk digunakan dalam campuran dengan minyak asas lain dan untuk membatasi tempoh prosedur dan kursus penggunaannya, minyak anggur tidak menimbulkan jerawat pada kulit berminyak dan bermasalah.

Sesuai untuk semua jenis kulit. Seperti minyak asas aromaterapi yang paling popular, ia merangsang perubahan positif pada hampir semua jenis kulit. Tetapi ia menampakkan diri dengan sangat baik dalam produk untuk jenis kulit berminyak dan gabungan. Dengan kecenderungan untuk mengganggu keseimbangan lipid air dalam minyak anggur, kesan anti-radang dan tonik paling ketara..

Gunakan dalam penjagaan rambut dan bibir

Minyak ini juga mempunyai kesan antioksidan dan pengencangan pada rambut, terutama ketika digunakan untuk mengurut. Pada masa yang sama, biji anggur tidak menghentikan keguguran rambut dengan berkesan melawan kerosakan rambut. Apabila digunakan secara teratur dalam produk rambut, minyak menghilangkan sepenuhnya kusam dan memberikan kilauan yang menyenangkan pada rambut..

Kesan pengurangan kandungan minyak yang berlebihan kerana pengaturan rembesan sebum juga dapat dilihat pada kulit kepala, terutama pada rambut berminyak atau kombinasi (berakhir dengan kekeringan berlebihan dengan akar berminyak).

Minyak anggur juga berfungsi sebagai pelembap bibir.

Permohonan

Minyak biji anggur memerlukan ujian toleransi jika terdapat reaksi negatif terhadap produk anggur. Selebihnya dianggap ringan dan selamat, tidak mempunyai kontraindikasi dan boleh digunakan pada usia berapa pun dan kulit apa pun.

Minyak halus benar-benar termostabil, yang memungkinkan untuk digunakan dalam memasak walaupun menggoreng. Sebarang minyak anggur disimpan tidak lebih dari satu tahun, dan setelah dibuka mesti disimpan di dalam peti sejuk.

Keserasian dengan minyak pati dan asas

Apabila menggunakan alas yang diperoleh dengan penekanan sejuk, lebih baik menggunakan minyak sayuran lain sebagai bahan tambahan pengencer, sedangkan kandungan biji anggur biasanya tidak melebihi 15%. Minyak halus dan diekstrak boleh digunakan dalam bentuk tulen dan sebagai bahan tambahan.

Untuk mengelakkan minyak ini menyumbat liang, ia sering dicampurkan dengan minyak asas lain di bahagian yang sama. Ia jarang digunakan dalam bentuk tulennya..

Keupayaan minyak biji anggur untuk diserap sepenuhnya oleh kulit membolehkannya digunakan sebagai kenderaan untuk asas yang lebih berat. Ia mampu mengubah minyak lain dan menunjukkan daya serapnya yang mudah dalam campuran apa pun, seolah-olah bertindih tekstur bahan tambahan. Khususnya, asas ini menyumbang kepada pengedaran yang lebih mudah dan penyerapan alpukat, jojoba, kuman gandum dan minyak badam yang lebih baik; ia akan berfungsi sebagai minyak pengangkutan yang sangat baik untuk minyak persik dan minyak biji aprikot..

Minyak anggur sesuai digunakan sebagai pembawa dan untuk semua ester. Lebih-lebih lagi, ini adalah pilihan termudah untuk penggunaan dalaman dan luaran. Secara tradisional, 3 hingga 6 tetes ester terpilih ditambahkan ke 10 ml minyak asas. Pada masa yang sama, kecekapan hebat ditunjukkan dalam campuran dengan hanya satu minyak pati, dan bukan dengan komposisi keseluruhan..

Kaedah dan dos

Minyak biji anggur digunakan dalam dos berikut:

  • untuk urut, untuk setiap 10 gram minyak cair, tambahkan hingga 6 tetes eter yang menenangkan (atau sesuai dengan tujuan prosedur);
  • untuk urutan dengan kesan mendalam pada kawasan yang tidak sempurna (selulit atau anjing laut) untuk 1 sudu minyak biji anggur dicampur dengan jumlah alpukat yang sama (atau jojoba) tambah 1-2 tetes minyak pati geranium, oren, lemon dan juniper;
  • untuk topeng dan aplikasi, tulen atau dicairkan dengan minyak asas lain digunakan dengan penambahan 2-3 tetes ester yang dikehendaki, rendam serbet dengannya. Jadi, untuk kulit yang bermasalah, lebih baik menambahkan satu tetes chamomile, ylang-ylang, lemon, lavender, rosemary, cendana atau pokok teh ke 1 sudu minyak asas, dan untuk pudar - mawar, pudina, neroli, cendana;
  • sebagai bahan tambahan untuk memperbaiki atau menyiapkan kosmetik dalam jumlah 15 gram setiap 100 ml produk;
  • dalam bentuk tulen atau dalam campuran dengan asas lain untuk mengurut kulit kepala dan memperbaiki rambut untuk mengelakkan kerapuhan dan keguguran rambut (urut dilakukan sekurang-kurangnya 5 minit);
  • untuk kulit berminyak, luka dan keradangan dalam bentuk tulen atau dicampur dengan eter dalam jumlah 1-2 tetes setiap 1 sudu besar. biji anggur;
  • dalam bentuk tulen atau dalam campuran dengan asas lain untuk meningkatkan keanjalan dan pertumbuhan semula kulit yang cepat, termasuk di décolleté, leher, kulit di sekitar mata, dengan selulit.
kembali ke kandungan ↑

Cara pengambilan secara dalaman?

Di dalamnya, biasanya tidak dimakan dalam bentuk murni, walaupun, seperti asas pencegahan dan rawatan lain, minyak biji anggur dapat diminum dengan perut kosong dalam jumlah 1-2 sudu pencuci mulut hingga 3 minggu. Sebagai antioksidan, lebih baik menggunakannya untuk tujuan kuliner, kerana ia sangat menunjukkan keberkesanannya dan sebagai makanan tambahan yang berguna untuk diet..

Dalam memasak, ia digunakan baik untuk pemprosesan makanan termal (hanya minyak halus), dan untuk memakaikan salad, membuat sos, memperkaya ciri rasa perap. Mentega halus boleh digunakan untuk barangan bakar dan gula-gula. Bersama dengan minyak kacang tanah, minyak anggur dianggap salah satu minyak terbaik untuk menggoreng, kerana ia membolehkan anda mendapatkan lebih sedikit lemak dalam kombinasi dengan kerak renyah dari hidangan siap..

Anda menyukai artikel itu?

Simpan pautan untuk diri anda dengan mengklik butang rangkaian sosial kegemaran anda:

Minyak biji anggur

Kosmetik apa yang terdapat dalam minyak biji anggur?

Kehadiran minyak biji anggur dalam komposisi kosmetik dapat ditentukan oleh tulisan Grapeseed Oil, minyak Vitis vinifera.

Sifat minyak biji anggur yang digunakan dalam kosmetik:

Anti penuaan. Minyak biji anggur nada dan menyegarkan kulit yang gebu, mengaktifkan metabolisme pada sel kulit, melicinkan kedutan.

Melembapkan. Minyak biji anggur menembusi jauh ke dalam kulit, membantu mengekalkan kelembapan, menghilangkan garis-garis halus di sekitar mata dan sudut bibir.

Pembersihan. Minyak biji anggur mengatur pengeluaran sebum, mengetatkan pori-pori, membersihkan wajah dari jerawat.

Anti-radang. Minyak biji anggur melegakan keradangan kulit, mempercepat pertumbuhan semula, melegakan ruam pustular.

Penyembuhan. Minyak biji anggur mempercepat penyembuhan luka dan calar, melegakan keadaan kulit setelah terbakar sinar matahari.

Pelindung. Minyak biji anggur adalah antioksidan kuat yang melindungi kulit dari kesan berbahaya dari sinar UV dan faktor persekitaran yang buruk.

Emolien. Minyak biji anggur melembutkan kulit dan melegakan segel, sesuai untuk urutan anti selulit.

Pengukuhan. Minyak biji anggur memberikan kekuatan dan kilauan rambut, menghilangkan hujung yang pecah, mencegah pecahnya kuku.

Dalam bidang perubatan, minyak biji anggur dinilai sebagai cara mencegah penyakit kardiovaskular, vena varikos, dan buasir. Penyelidikan menunjukkan bahawa minyak biji anggur menguatkan dinding kapilari dan bahkan dapat mengembalikan fungsi retina.

Di rumah, minyak biji anggur dapat membantu menyembuhkan lecet dan luka pada kulit, luka bakar, kulit pecah-pecah, bibir retak, siku dan tumit retak.

Kosmetik yang mengandungi minyak biji anggur harus disimpan dalam bekas yang tertutup rapat pada suhu bilik.

Kosmetik apa yang terdapat dalam minyak biji anggur?

  • krim muka dengan minyak anggur
  • losyen untuk kulit yang bermasalah
  • krim mata
  • melembapkan susu badan
  • Minyak urut
  • pelindung matahari
  • krim anti selulit
  • balsem bibir
  • minyak pengencang untuk kuku
  • selepas bercukur
  • menegangkan topeng rambut
  • syampu untuk rambut halus dan rapuh

Penggunaan kosmetik dengan minyak biji anggur tidak diingini:

  • sekiranya intoleransi individu terhadap asid lemak tak jenuh, yang terdapat dalam minyak dalam jumlah yang banyak

Apakah minyak biji anggur yang digunakan dalam kosmetologi?

Minyak biji anggur sering disebut "hormon belia" kerana kepekatan unik bahan aktif secara biologi. Khasiatnya yang berharga telah lama dikenali. Bahkan dalam mitologi Yunani, dewa pembuat anggur Dionysus secara teratur memberikan anggur kepada Aphrodite kecantikan muda yang kekal, dan pada zaman Rom kuno, minyak diperah dari biji anggur terutama bagi para pelindung untuk melumasi luka orang-orang mulia. Terdapat legenda di kalangan orang Perancis bahawa penampilan minyak biji anggur dijelaskan oleh kerakusan para bhikkhu yang tidak mahu membuang benih setelah memerah jus beri di kilang anggur monastik. Walau apa pun, kegemaran Duke of Burgundy, Anne Joinville, menggunakan elixir berdasarkan minyak biji anggur, yang diciptakan untuknya oleh pembuat wewangian..

Keunikan minyak biji anggur adalah kandungan polifenol tumbuhan yang tinggi yang dapat mempengaruhi tubuh kita dengan keberkesanan hormon estrogen dan meremajakannya. Kelebihan lain dari minyak biji anggur adalah pelbagai asid lemak tak jenuh yang dikandungnya. Minyak ini sangat kaya dengan asid linoleat (72%), yang bertanggungjawab untuk metabolisme lemak dalam tubuh kita, asid oleik (16%), yang mempengaruhi metabolisme, dan asid palmitik (7%), yang membantu mengekalkan kelembapan pada kulit. Sekiranya kita juga mengambil kira penyerapan segera minyak biji anggur, kandungan vitamin E dan PP di dalamnya, yang bergantung pada kesihatan sel kulit, dan juga ester proanthocyanides, yang dianggap sebagai antioksidan paling kuat, maka kita dapat dengan selamat memanggil minyak ini sebagai ramuan kecantikan dan belia yang sebenar.

Dari mana minyak biji anggur berasal??

Minyak biji anggur berkualiti tinggi dihasilkan di Perancis, Sepanyol, Itali dan Argentina. Secara tradisional, minyak biji anggur diekstrak dengan dua cara - penekanan sejuk dan pengekstrakan panas.

Kaedah menekan sejuk sangat jarang digunakan, kerana sangat sukar, dan hasil minyaknya dalam kuantiti sangat rendah. Tetapi minyak ini mengekalkan semua bahan aktif biologi yang terkandung dalam biji anggur. Ia mempunyai warna kuning kehijauan dan aroma yang sedikit kacang..

Untuk mendapatkan minyak biji anggur secara industri, biji dikeringkan dengan wap panas dan dihancurkan untuk menghancurkan kulitnya yang padat, dan kemudian minyak diekstrak dengan pelarut organik, dan kemudian disuling. Dari 100 kg biji anggur, kira-kira 10 kg minyak diperoleh. Minyak biji batu berwarna telus, berwarna kuning muda dan dengan sedikit aroma manis..

EKSTRAK Biji Grap dalam kosmetik, khasiat dan aplikasinya

Intoleransi individu mungkin berlaku

Ekstrak biji anggur adalah serbuk coklat kemerahan halus, larut dalam air dan gliserin. Kandungan gula, asid, vitamin dan pelbagai garam yang tinggi menjadikan ekstraknya sangat berkesan. Antioksidan semula jadi yang paling kuat, penyekat radikal bebas. Ia sangat bernilai dalam bidang perubatan dan kosmetologi kerana banyak khasiatnya yang bermanfaat.

Dalam bidang kosmetologi, ekstrak biji anggur dinilai terutamanya kerana sifat antioksidan, oleh itu ia sering dimasukkan dalam program anti-penuaan. Penggunaan komponen ini telah terbukti dapat menstabilkan pengeluaran kolagen dan elastin, yang bertanggungjawab untuk keremajaan dan keanjalan kulit. Keupayaan untuk mencegah kesan berbahaya dari radikal bebas dalam ekstrak biji anggur adalah sepuluh kali lebih tinggi daripada vitamin C dan E dalam bentuk tulennya.

- peningkatan keanjalan kulit;

- meningkatkan keanjalan saluran darah;

- perlindungan dari cahaya matahari dan kesan buruk dari persekitaran;

- penyembuhan luka dan tindakan astringen;

- agen anti-radang dan antimikrob;

- penghapusan bengkak dan tanda-tanda keletihan;

- Mengurangkan keguguran rambut dan memperbaiki kulit kepala.

Oleh itu, anda boleh menambahkan komponen ini dengan selamat ke krim dan serum untuk wajah dan badan, ke syampu dan balm rambut, untuk digunakan dalam penyediaan topeng dan balut, produk anti-selulit, balsem pelindung matahari dan bahkan sebagai pigmen semula jadi (menambahkan ekstrak ke krim akan mewarnai cahaya warna merah jambu).

Untuk menyediakan topeng untuk wajah atau rambut, EVA dilarutkan dalam minyak asas, misalnya, dalam minyak jojoba, dalam nisbah 50/50. Topeng ini boleh digunakan 1-2 kali seminggu, dan jika terjadi keradangan atau jerawat, rawat kawasan yang terkena 2-3 kali sehari. Ekstrak biji anggur sesuai untuk semua jenis kulit, tetapi sangat digalakkan untuk kulit yang matang dan bersisik. Peratusan input ke dalam kosmetik 0,5-3%.


Ejen Anticaries; Ejen Antidandruff; Ejen Antijamur; Ejen Antimikrob; Antioksidan; Ejen Penjagaan Mulut; Ubat Penjagaan Kesihatan Mulut; Ejen Pelindung Matahari; Penyerap cahaya ultraviolet

Minyak biji anggur

Minyak biji anggur (minyak biji Vitis vinifera (anggur)) adalah produk unik yang mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral berguna, ia adalah cecair yang tidak berbau yang manis, berminyak, kehijauan. Ia diekstrak dari buah-buahan mengikut teknologi khas.

Minyak ini mengandungi vitamin A dan E, yang disebut "pembangun kecantikan", kerana mereka secara aktif terlibat dalam pertumbuhan semula sel kulit dan rambut, serta klorofil, yang mendorong penyembuhan luka dan mempunyai sifat tonik..

Minyak batu sangat diperlukan untuk melembapkan kulit dan rambut yang kering dan berkedut, menghidupkan semula hujung yang pecah dan hujung yang rapuh.

Antara sifat berguna lain, bahan ini mempunyai kesan bakteria, antivirus, imunomodulator, penyembuhan luka, astringen dan anti-radang..

Minyak anggur adalah salah satu elemen utama kosmetik semula jadi, ia meremajakan dan memperbaiki kulit. Komponen cecair berminyak merangsang pengeluaran kolagen, melambatkan penuaan dermis.

Akasia

Acacia (Acacia) adalah bunga malar hijau dengan bunga wangi. Komponen kosmetik diperoleh dari pelbagai jenis dan bahagian tanaman, yang menentukan kesannya dalam komposisi produk.

Sebagai contoh, gusi Acacia Senegal menunjukkan sifat pelindung dan menyelimuti, membantu menenangkan kulit yang jengkel dan meradang, dan juga bertindak sebagai pemekat yang sangat baik, mempunyai sifat pembentuk filem pada kepekatan yang cukup rendah..

Asid anisik

Anisic (P-Anisic acid, 4-methoxybenzoic acid; p-Anisic acid) digunakan sebagai agen perasa, mempunyai sifat antimikrob dan pengawet.

minyak Argan

Minyak Argan (minyak Argania spinosa, minyak argan) adalah produk tumbuhan yang termasuk dalam senarai minyak termahal, paling jarang dan paling berharga di dunia dan juga disebut "Emas Cair Maghribi".

Arginin

Arginine (Arginine) adalah asid amino yang penting sepanjang hayat dan merupakan sebahagian daripada protein. Ia dihasilkan dalam tubuh orang yang sihat dalam jumlah yang cukup untuk berfungsi normal. Sintesis arginin hanya berlaku dalam keadaan yang baik, dan kekurangannya boleh menyebabkan kemerosotan kesihatan yang ketara.

Bacopa Monye

Bacopa monnier (Brahmi; Bacopa monnieri) adalah tumbuhan menjalar herba, bahan aktifnya yang mempunyai keupayaan untuk merangsang pengeluaran kolagen untuk mengaktifkan proses metabolik pada kulit, menormalkan pertumbuhan semula sel dan melambatkan penuaan.

Basma

Basma (serbuk daun Indigophera tinctoria) adalah komponen yang dikenal sejak zaman kuno, kerana digunakan untuk tujuan perubatan di Mesir Kuno, Babilon, Mesopotamia, Yunani Kuno dan Rom, India. Produk mesra alam yang mengandungi zat dan vitamin aktif secara biologi diperoleh dari daun tanaman indigo atau pewarna indigo.

Tanah liat putih

Tanah liat putih (Kaolin; Kaolin) adalah mineral berasaskan aluminosilikat semula jadi yang mendapat namanya dari wilayah Kaolin di China, di mana ia pertama kali ditemui. Tanah liat putih mengandungi sejumlah besar unsur surih dan garam mineral (tembaga, silika (unsur utama kaolin), kalsium, kalium, magnesium, zink, nitrogen, dll.).

Beta karotena

Beta-Carotene (Beta-Carotene) - pigmen pewarna semula jadi yang paling terkenal - karotenoid, yang diubah dalam badan menjadi vitamin A (retinol). Ia adalah salah satu zat terpenting untuk kecantikan kulit, melindunginya dari sinaran matahari dan membantu mendapatkan warna kulit yang cantik. Beta-karoten melindungi dari sinaran matahari, mengurangkan risiko terbakar, dan mendorong pigmentasi kulit yang seragam.

Bisabolol

Bisabolol (Bisabolol) - ramuan yang diperoleh dari chamomile farmasi, bahan berkesan yang mempunyai keupayaan untuk melegakan kerengsaan pelbagai asal pada kulit. Yang paling terkenal dan berharga adalah sifat menenangkan, anti-radang dan antimikroba..

Vitamin B5

Vitamin B5 (D-panthenol, dexpanthenol, acid pantothenic; D-panthenol) adalah vitamin larut air yang terdapat di hampir semua makanan.

Bahan ini sering digunakan dalam tata rias kerana kemampuannya untuk merangsang pertumbuhan semula kulit dan membran mukus, menormalkan metabolisme sel, mempercepat mitosis (proses pembelahan sel) dan meningkatkan kekuatan serat kolagen. Komponen mempunyai kesan regenerasi, metabolik dan anti-radang.

Vitamin E

Vitamin E (Tocopherol; Tocopherol) adalah sekumpulan sebatian yang merangkumi tokoferol dan tocotrienols. Untuk pembuatan kosmetik semula jadi dan organik, tokoferol digunakan - antioksidan penting yang mengambil bahagian dalam proses metabolik pada tahap sel, mengatur dan menormalkan tahap hormon, mempromosikan penyerapan semula pembekuan darah dan mencegah pembentukannya. Kekurangan zat ini boleh menjadi salah satu sebab kelesuan dan anemia..

Lilin dedak beras

Lilin dedak padi adalah salah satu lilin tumbuhan semula jadi, yang tidak kalah dengan kekerasan dan sifatnya terhadap carnauba atau candelilla. Komponen ini diterima dengan sempurna oleh kulit dan stabil dalam komposisi krim, emulsi, salap, balsem dan kosmetik lain.

Asid hyaluronik

Asid hyaluronik (Sodium hyaluronate) adalah polisakarida yang terdapat di semua tisu tubuh manusia. Jumlah terbesarnya tertumpu pada kulit, tulang, sendi, tulang rawan dan tisu mata. Terima kasih, integriti semua struktur dari mana sel terbentuk dipelihara..

Gliserin sayur-sayuran

Gliserin yang berasal dari sayuran (Gliserin) adalah alkohol gula trihidrat, mudah larut dalam air. Secara luaran, ia kelihatan seperti cairan tebal, tidak berwarna, tidak berbau, mempunyai sifat hygroscopic (kemampuan untuk menarik dan menyerap molekul air), tidak beracun.

Diatomit

Diatomite (Kieselguhr, celite; Solum diatomeat) adalah batuan sedimen mineral yang terbentuk secara semula jadi, cangkang fosil dari alga diatomaceous.
Dalam bentuk yang disucikan, diatomit digunakan untuk membuat serbuk dan sebagai komponen kasar dalam pembersih kulit (kulit, lulur, topeng). Komponen tersebut dengan berkesan menghilangkan sel-sel kulit mati dan membolehkan bahan aktif yang membentuk komposisinya meresap ke lapisan dalam epidermis.

Sebisat diisopropil

Diisopropyl sebacate (Diisopropyl sebacate) - komponennya adalah cecair tidak berwarna, adalah emolien dari tumbuhan, iaitu bahan yang membantu melembutkan dan menyebarkan produk pada kulit dengan lebih baik, dan berfungsi untuk menyampaikan bahan ubat ke lapisan kulit yang dalam; ia juga digunakan sebagai penstabil. Ia adalah bahan yang benar-benar selamat dan tidak beracun untuk kulit..

Disodium cocoglucoside sitrat

Disodium coco-glukosida sitrat adalah surfaktan bukan ion semula jadi yang berasal dari minyak kelapa dan gula, yang membentuk busa yang halus, lembut dan halus. Ia mempunyai sifat pembasahan yang baik dan sangat sesuai dengan surfaktan dan bahan lain. Glukosida adalah surfaktan yang sangat ringan, salah satu pembersih paling lembut yang tidak mengeringkan kulit, menjadikannya sesuai untuk formulasi pembersih busa ringan dengan kerengsaan rendah, terutama untuk kulit sensitif.

Silika

Silikon dioksida (Silica, Hydrated Silica) adalah komponen utama hampir semua batuan daratan dengan kekuatan tinggi. Dalam kosmetik, ia paling sering digunakan sebagai pengemulsi dan agen anti-caking dan clumping..

Titanium dioksida

Titanium dioksida (Titanium dioksida, CI 77891) adalah unsur asal semula jadi yang terdapat dalam tiga bentuk mineral: rutil, anatase dan brookite. Dalam industri kosmetik, ia digunakan dalam bentuk hancur sebagai serbuk tidak larut dalam air putih. Dioksida mudah digabungkan dengan pembentuk filem, stabil dan mempunyai daya penyembunyi yang sangat baik. Bahan tersebut tidak beracun dan tidak membahayakan kulit, di samping itu, sebelum digunakan dalam pengeluaran apa pun, ia dibersihkan dengan sempurna dari kekotoran.

Tanah liat hijau

Tanah liat hijau (Illite; Illite) - mineral sekumpulan besar tanah liat mika, namanya berasal dari Illinois, di mana mereka pertama kali ditemui. Terdapat warna merah, hijau, perak, yang mengandungi banyak mangan, kalium dan besi. Bentuk illite terbaik untuk kosmetik adalah glauconite, tanah liat mineral hijau. Ini adalah tanah liat Perancis yang mempunyai sifat antibakteria yang tiada tandingannya, sedangkan tanah liat yang sangat murni. Di Perancis, tanah liat hijau adalah salah satu produk penjagaan kulit yang paling popular di salun..

Gula Akasia Senegal

Gusi akasia Senegal (Gum arabic; Acacia senegal gum) adalah eksudat kering udara yang diperoleh dengan memotong batang atau cabang akasia Senegal.

Lilin lilin

Lilin Candelilla (lilin Milkweed; lilin Euphorbia cerifera (candelilla)) adalah lilin kuning yang agak keras dan rapuh, hampir tidak larut dalam air, tetapi sangat larut dalam pelarut dan minyak organik. Ia diperoleh dari daun euforia, semak lilin, dan batang tanaman digunakan untuk membuat ramuan..

Lilin Carnauba

Lilin Carnauba (Copernicia cerifera (carnauba) lilin) ​​adalah lilin yang paling sukar dan paling tahan api yang berasal dari tumbuhan dan haiwan, yang diperoleh dari daun pokok palma yang tumbuh di Brazil. Ini adalah bahan tanaman yang tidak berbau dalam bentuk serpihan kuning-coklat yang terbentuk di bahagian bawah daun kelapa sawit dan mewujudkan penghalang semula jadi untuk kehilangan kelembapan, membantu tanaman bertahan dalam iklim panas. Daun dikumpulkan dan dikeringkan tujuh bulan setahun (dari September hingga Mac), kemudian lilin dikumpulkan dari permukaan bawah daun, dibasuh dalam air mendidih dan diproses lebih lanjut.

Pati kentang

Kentang adalah sayuran unik, gudang vitamin dan mineral yang diperlukan untuk tubuh. Pati kentang (pati kentang) mengandungi banyak vitamin dan sejumlah unsur surih yang menyuburkan dan menyembuhkan kulit (vitamin C dan PP, kolin, zat besi, kalium, karbohidrat, vitamin B1, B2, B5, B6, B9, E).

minyak kastor

Minyak kastor (minyak biji kacang jarak, minyak ricin; minyak biji Ricinus communis, minyak jarak) diperoleh dengan menekan sejuk dari biji kacang jarak. Tumbuhan minyak jarak adalah tumbuhan yang sangat beracun, kerana mengandungi racun protein beracun dan ricinin alkaloid. Tetapi dalam proses menekan minyak, sebahagian besar zat ini masuk ke dalam kek dan tidak masuk ke dalam minyak. Toksin yang tersisa dineutralkan dengan wap panas.

Tumas kalium

Kalium tawas adalah mineral semula jadi, penyerap asal gunung berapi, yang mempunyai sifat astringen, penghilang bau dan pembasmi kuman, khususnya kemampuan menghilangkan bau peluh, gatal-gatal dan kerengsaan.

Minyak kelapa

Minyak kelapa (Cocos nucifera (kelapa) minyak) diperoleh dari kacang tropika matang yang tumbuh terutamanya di Thailand, India, Indonesia, Malaysia.

Oleh kerana kandungan asid lemak tak jenuh ganda, bahan ini mempunyai khasiat yang unik.

Kafein dari biji koko

Kafein dari biji koko (Kafein) adalah bahan yang sangat berkesan dengan kesan yang ketara, yang diperoleh dari bahan tumbuhan - biji koko. Ketika memasuki tubuh manusia, kafein mengambil bahagian dalam proses metabolik, mempercepat degupan jantung, merangsang aktiviti tisu saraf, khususnya, kerja otak.

Asid silikat

Asid silikat atau silika (Silika terhidrat) adalah zat air yang tidak berwarna, praktikal tidak larut dalam air pasir yang diperolehi. Terkandung terutama dalam pisang pisang pisang dan ekor kuda, terkumpul sebagai komponen getah sel.

Gusi Xanthan

Gula Xanthan - produk semula jadi yang serupa strukturnya dengan gel.

Bahan ini digunakan dalam industri kosmetik terutamanya sebagai pemekat dan penstabil. Ia dapat digunakan bersama dengan pemekat dan penstabil lain untuk memperbaiki tekstur, aliran dan penampilan. Gusi mencegah stratifikasi emulsi, menjaga molekul air dalam keadaan stabil, pada masa yang sama, mencegah komponen minyak dalam produk melekat bersama, dan unsur-unsur yang lebih ringan daripada memendakan. Ini seterusnya memanjangkan tindakan dan jangka hayat produk kosmetik..

Tepung jagung

Jagung adalah sumber vitamin, mineral dan asid amino yang berharga. Pati jagung semulajadi (pati Zea mays (jagung)) tidak hanya digunakan untuk tujuan makanan: ia adalah asas untuk banyak serbuk, salap dan pasta untuk rawatan penyakit kulit. Serbuk halus dengan sifat penyerap yang unik membolehkan anda menggantikan talc, mika dan silikon dioksida koloid dalam produk kosmetik serbuk dan produk penjagaan diri, kerana ia memberikan sifat penyerap yang lebih baik, menghilangkan sebum berlebihan dengan cepat, dan tekstur cahaya membantu menjadikan kulit licin dan halus.

Lavender

Lavender adalah semak kerdil beraroma pedas dari keluarga Lamb, mekar dari bulan Jun hingga Ogos.

Nama itu berasal dari bahasa Latin "lava" - "untuk mencuci", bahkan di Rom kuno ia digunakan untuk mencuci dan membersihkan bukan sabun dan ditambahkan ke tempat mandi untuk menambahkan aroma dan kesegaran. Menjadi kebiasaan juga menyimpan minyak sprig atau minyak lavender di rumah, kerana tanaman itu dianggap jaminan umur panjang, kebahagiaan dan kesejahteraan material..

Asam lemon

Asid sitrik adalah bahan semulajadi yang terdapat terutamanya dalam semua jenis buah sitrus.

Minyak biji rami

Minyak biji rami (minyak biji linum usitatissimum (biji rami)) adalah produk sihat semula jadi yang diperoleh dengan menekan sejuk dari biji rami.

Minyak biji aprikot

Minyak inti aprikot (minyak inti Prunus armeniaca) mempunyai sifat penyembuhan yang unik, aroma halus dan tekstur yang sangat menyenangkan, yang memberikan sensasi yang paling halus ketika digunakan pada kulit. Ini adalah salah satu minyak asas paling kuno dan legenda, pengalaman pertama menggunakan yang berasal dari perubatan Tibet Kuno..

Minyak alpukat

Minyak alpukat (minyak Persea gratissima (alpukat)) diperoleh dengan menekan sejuk dari pulpa buah masak, dan kadang-kadang dari biji buah.

Minyak babassu

Minyak babassu organik (minyak kacang Brazil; (minyak biji orifignya oleifera), bahan padat dengan warna matte ringan atau kuning dan aroma kacang halus, diekstrak dari biji pokok palma Brazil dengan pengambilan organik.

Minyak biji anggur

Minyak biji anggur (minyak biji Vitis vinifera (anggur)) adalah produk unik yang mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral berguna, ia adalah cecair yang tidak berbau yang manis, berminyak, kehijauan. Ia diekstrak dari buah-buahan mengikut teknologi khas.

mentega shea

Mentega Shea (Mentega Shea; Mentega butyrospermum parkii (shea)) dengan nama yang agak panjang diekstrak dari biji buah-buahan pokok Afrika dengan kaedah penekanan sejuk, nama pendek "shea" atau "shea" yang diterima dari penduduk tempatan.

Orang-orang Afrika telah lama menggunakan ramuan untuk perawatan kulit, tetapi sebenarnya mereka tidak mempunyai penyakit kulit, dan kulit kelihatan licin dan anjal..

Minyak jojoba

Minyak Jojoba (minyak Simmondsia chinensis (jojoba)) diperoleh dengan menekan sejuk dari biji semak jojoba.

Minyak kuman gandum

Minyak kuman gandum (kuman) (minyak kuman Triticum vulgare (gandum)) - komponen yang tepu dengan vitamin (terutamanya vitamin kumpulan B, C, A, E, D, dan lain-lain), antioksidan (khususnya squalene, octacosanol) dan aktif bahan-bahan. Sifat regeneratif dan anti-penuaan sangat berharga..

Minyak calendula

Minyak calendula adalah bahan serba boleh dalam kosmetik, digunakan tanpa mengira jenis kulit. Ini membantu mempercepat pertumbuhan semula sel, oleh itu ia adalah ubat yang sangat baik untuk perubahan berkaitan dengan usia untuk meremajakan dermis, mencegah dan melicinkan kedutan. Penggunaan komponen meningkatkan dan menghilangkan warna kulit.

Minyak biji mangga

Minyak biji mangga (minyak biji Mangifera indica (mangga)) diekstrak dari buah mangifera India, pokok mangga tropis hijau dengan daun lebar dan bunga kecil. Pengekstrakan dilakukan dengan pengekstrakan atau penekanan sejuk.

Minyak Laurel

Minyak Laurus nobilis adalah bahan likat dengan aroma pedas khas, yang diperoleh dari daun salam.

Bahan ini mengandungi vitamin dan unsur surih, eucalyptol, camphor, myccene, phytoncides, alkohol, pinene, serta tanin dan asid organik (asetik, nilon, formik).

Minyak Marula

Marula adalah pokok lebat besar dengan buah-buahan seperti plum yang berubah warna dari hijau menjadi kuning. Ia hanya terdapat di Afrika dan di banyak negara Afrika dianggap tumbuhan suci. Minyak unik, yang mengandungi peratusan protein, vitamin dan mineral yang sangat tinggi, diekstrak dari biji. Minyak berkualiti terbaik dianggap diekstrak dari marula yang ditanam di Afrika Selatan..

Minyak buckthorn laut

Sejak zaman kuno, buckthorn laut terkenal dengan khasiatnya yang bermanfaat. Minyak buckthorn laut (minyak Hippophae rhamnoides), yang diperoleh dari buahnya, adalah agen unik yang membantu dalam merawat banyak penyakit, yang banyak digunakan dalam bidang kosmetologi.

Minyak biji pic

Tempat kelahiran persik adalah China, di mana minyak persik telah lama digunakan untuk menyembuhkan kulit. Minyak inti persik diperoleh dengan menekan mekanikal dan penapisan dari lubang buah. Bahan ini kaya dengan vitamin A, P, C, E, zat besi, kalium, fosforus dan unsur surih lain.

Minyak buah Litsea kubeba

Litsey kubeba adalah tanaman tropis malar hijau dengan daun hijau terang dan bunga kuning atau putih muda, buahnya seperti lada hitam. Juga disebut leuzea, mai chang, lada cina, verbena eksotik atau verbena tropika.

Minyak zaitun

Orang-orang Yunani kuno menyebut minyak zaitun (minyak Olea europaea (zaitun)) "emas cair" kerana warna keemasan dan kualiti bermanfaat yang unik, yang dihargai bersama dengan emas..

Minyak rosehip

Rosehip adalah semak pendek dengan bunga yang indah, sumber vitamin C, yang digunakan sejak lama dalam penyediaan teh dan tincture.

Minyak sayuran terhidrogenasi

Minyak sayuran yang dihidrogenasi adalah produk yang berasal dari semula jadi dan selamat digunakan..

Komponen menormalkan hidrobalans kulit, mempunyai kesan anti-radang dan melembutkan, adalah emolien.

Menguatkan keseimbangan kelembapan kulit, mencegah kehilangan kelembapan.

Minyak dedak beras

Minyak dedak beras ditekan sejuk dari dedak beras..

Minyak beras kaya dengan vitamin E dan asid lemak. Menembusi jauh ke dalam lapisan kulit, ia secara aktif menyuburkan, melembutkan dan melembapkannya dari dalam, menjadikannya lembut dan baldu dan meningkatkan keanjalan. Komponen ini membantu mempercepat pertumbuhan semula kulit secara semula jadi, mengisi sel dengan vitamin. Bahan ini berkesan mencegah kemunculan kedutan dan garis ekspresi halus. Produk dengan kandungannya sangat sesuai untuk kulit kering yang terdedah kepada penuaan awal..

Minyak biji bijan India

Sesame atau bijan (sim-sim) adalah tanaman yang diusahakan terutamanya di negara-negara Timur. Minyak biji wijen India (minyak biji sesamum indicum) diperoleh dengan menekan dari campuran biji yang belum dipanggang, yang sudah mengandungnya dalam kepekatan tinggi.

Minyak biji Macadamia

Minyak biji Macadamia (minyak kacang Kindal; minyak macadamia integrifoliaseed) ditekan sejuk dari pokok yang terdapat di Brazil, Asia Barat Daya, Amerika, Afrika Selatan, Hawaii dan Australia. Bahan ini terdiri daripada asid lemak (palmitic, linoleic, oleic, eicosene, dll.), Dibezakan dengan adanya selenium, kalium, zink, tembaga dan vitamin E, PP, B dan asid palmitik, yang secara praktikalnya tidak terdapat pada tanaman lain, tetapi pada kulit manusia.

Minyak biji bunga nafsu

Jus buah-buahan manis dan masam markisa, juga disebut passionflower (passionflower), dihargai tidak hanya dalam masakan, tetapi juga dalam bidang farmasi dan ahli kosmetik, kerana sifat toniknya yang tinggi.

Minyak biji Meadowfoam

Minyak biji Meadowfoam (minyak biji Limnanthes alba (meadowfoam)) diperoleh dari biji tanaman tahunan herba kecil dengan penekanan sejuk, pengekstrakan supercritical.

Ia dapat digunakan untuk kulit berminyak dan kering: melembapkan dengan baik, menyuburkan dan menenangkan kulit, mempunyai fungsi pelindung, membuat filem paling nipis yang mencegah penyejatan kelembapan. Komponen ini dengan berkesan meremajakan kulit, menghilangkan kedutan dan tanda-tanda penuaan.

Minyak biji bunga matahari

Minyak biji bunga matahari semula jadi (minyak biji Helianthus annuus (bunga matahari)) mempunyai sifat pelembab, penjanaan semula, pemlastikan yang sangat baik (iaitu keupayaan untuk menjadikan kulit lebih anjal).

Minyak bunga matahari adalah sumber vitamin penting terkaya, yang utama adalah A, D dan E.

Minyak biji Pongamia

Pongamia, karandzhi atau beech India, pokok keluarga kekacang dengan bunga wangi dan sistem akar yang maju. Minyak Pongam diperoleh dari biji tanaman dengan cara menekan sejuk.

Minyak kacang soya

Minyak kedelai (minyak kedelai; minyak soya glisin (kacang soya)) diperoleh dari kacang soya yang dihancurkan dengan menekan atau mengekstraksi.

Komponen yang paling berharga dalam komposisinya adalah lesitin, antioksidan kuat yang mengoptimumkan fungsi kelenjar lemak. Ini merangsang pertumbuhan semula aktif dan pembaharuan sel-sel epidermis yang rosak, meningkatkan fungsi pelindung kulit dalam pelbagai penyakit kulit, melegakan keradangan dan kerengsaan. Vitamin, unsur mikro dan makro membantu melambatkan penuaan kulit dan menyuburkannya dengan sempurna.

Minyak bunga pelargonium

Pelargonium adalah salah satu tanaman tertua tertua, dengan bunga merah jambu kecil yang indah dan sifat penyembuhan. Ia sangat bersahaja dan boleh bertahan lama tanpa menyiram dan memberi makan. Komposisi kimia tumbuhan merangkumi 300 hingga 500 bahan dan sebatian organik yang berbeza.

Minyak kulit lemon

Lemon telah lama terkenal dengan sifat penyembuhannya, buah dan zatnya digunakan dalam bidang kosmetologi, dan minyak pati berharga diperoleh dari kulit sitrus dengan menekan sejuk..

Minyak kulit lemon (minyak buah Citrus limon (lemon)) mempunyai kesan antiseptik, melancarkan pembekuan darah, menormalkan peredaran darah, menguatkan dan mengembang dinding saluran darah. Untuk menurunkan berat badan dan membentuk badan, minyak digunakan kerana sifat pembakaran lemaknya kerana normalisasi proses lipid, keupayaan untuk membuang toksin dan pengumpulan terak dari badan. Di samping itu, ia mempercepat penyerapan semula hematoma, lebam dan melegakan bengkak..

Minyak kismis hitam

Kismis hitam adalah tanaman yang banyak ditanam di negara kita dan disukai oleh banyak orang kerana kandungan vitamin C. yang tinggi. Merupakan semak unik, buah, daun, ranting dan biji yang mempunyai sifat penyembuhan. Minyak kismis hitam (Ribes nigrum, minyak biji kismis hitam) terbuat dari biji yang terdapat di dalam kek, yang tersisa setelah menekan beri.

Madu (Mel) adalah produk yang berguna bukan hanya untuk makanan. Komposisi unik membolehkannya dimasukkan ke dalam komposisi kosmetik buatan sendiri dan pengeluaran profesional. Bahan ini merangkumi banyak unsur kimia dan sebatiannya, termasuk sebilangan besar vitamin yang diketahui, semua unsur surih penting, asid organik, antioksidan, antibiotik semula jadi.

Mentol

Menthol (Menthol) - bahan organik, metabolit sekunder penting bagi tumbuhan keluarga karamel, yang diperoleh secara sintetik atau diasingkan dari minyak pati pudina.

Asid laktik

Asid laktik adalah komponen kosmetik organik dengan spektrum aktiviti yang luas, yang membolehkan pengeluar memasukkannya ke dalam pelbagai produk yang direka untuk pelbagai jenis kulit. Asid terlibat dalam proses metabolisme karbohidrat dalam tubuh manusia dan merupakan komponen pelembap, oleh itu ia dianggap sebagai bahan yang selamat secara semula jadi dan biologi.

Lobak

Lobak adalah tumbuhan herba yang terkenal. Bahan-bahan untuk kosmetik diperoleh dari wortel liar, sayur-sayuran akar bersahaja yang ditanam khas untuk mendapatkan biji, minyak dan ekstrak.

Ekstrak lobak merah (ekstrak akar Daucus carota sativa (carrot)) mengandungi kompleks unsur berguna, serta minyak pati. Minyak pati biji wortel (minyak biji penting Daucus сarota sativa (wortel)) adalah harta karun yang sangat berharga yang memberikan kesihatan dan kecantikan kepada kulit dan tubuh secara keseluruhan.

Garam laut

Garam laut (garam Maris) adalah ubat balneologi semula jadi, bahan aktif utamanya adalah natrium klorida. Selain itu, garam termasuk kalium, yodium, magnesium, zink, mangan, selenium, kalsium. Bergantung pada tempat pengumpulan, komposisinya mungkin berbeza: misalnya, beberapa spesies mengandungi tanah liat, alga, abu gunung berapi dan komponen berguna lain.

Kolagen laut

Kolagen adalah protein penting tisu penghubung dan salah satu komponen utama yang dihasilkan oleh fibroblas di lapisan epidermis. Serat kolagen membentuk sejenis kerangka, yang disebabkan oleh kehalusan, keanjalan dan kekencangan kulit.

Serbuk akar Manjishta

Manzhishta (Marena cordifolia, Rubia cordifolia) adalah tumbuhan malar hijau dari keluarga madder.

Dari akar manjishta, serbuk (Rubia Cordifolia Root Powder) diperoleh, pigmen merah yang digunakan sejak zaman kuno untuk mewarnai semua jenis kain. Ia juga ditambahkan pada pewarna rambut sebagai pewarna semula jadi..

Lilin lebah

Lebah lebah (Cera alba, lilin lebah) adalah jisim rapuh, halus, rapuh dari putih kekuningan hingga kuning gelap dengan sedikit bau madu dan tanpa rasa. Ia dihasilkan oleh kelenjar lebah pekerja khas dan berfungsi sebagai bahan untuk pembinaan sarang lebah..

Minyak rapeseed

Minyak rapeseed (minyak Canola, minyak rapeseed) adalah sumber semula jadi vitamin, asid tak jenuh ganda dan mineral berharga, dan dari segi kandungan beberapa bahan berharga, kedua adalah minyak zaitun.

Perbincangan

Talc (Talc) adalah produk yang berasal dari mineral dari kelas silikat, bahan kristal, berlemak hingga disentuh, serbuk berwarna putih (kadang-kadang hijau). Kualiti talc ditentukan oleh keputihannya.

Ekstrak lidah buaya

Aloe adalah tumbuhan malar hijau, yang paling berharga adalah daun yang dipenuhi getah kekuningan dan pahit. Dari situlah ekstrak disediakan, mengandungi perangsang biogenik, yang terbentuk menjadi daun dalam keadaan yang tidak baik dan mempunyai kesan terapeutik. Secara semula jadi, terdapat lebih daripada 500 spesies lidah buaya, tetapi yang paling terkenal adalah aloe seperti pokok (ia boleh didapati di hampir setiap rumah) dan lidah buaya.

Ekstrak vanila

Vanila sebenar adalah tumbuhan keluarga orkid yang luar biasa, dan vanila semulajadi adalah buah anggrek kering, yang panjangnya kadang-kadang mencapai 50 m. Bunga vanila dibuka hanya untuk satu hari, dan diserbuki oleh jenis lebah dan kolibri tertentu - mungkin itulah sebabnya vanila dianggap sebagai salah satu yang paling mahal rempah.

Ekstrak alga

Ekstrak alga adalah salah satu bahan paling kuno dalam produk perubatan dan kosmetik.

Ekstrak Hamamelis virginiana

Witch hazel (Witch hazel) adalah semak tinggi yang subur dengan daun besar dan bunga yang tidak biasa.

Ekstrak witch hazel (ekstrak kulit kayu / daun Hamamelis virginiana (witch hazel)) diperolehi dari daun, pucuk dan kulit pokok renek yang dipotong nipis dan kering. Ia diperoleh dengan penyulingan wap atau pengambilan alkohol, kemudian disaring untuk menghilangkan kekotoran. Secara luaran, ekstrak witch hazel adalah cecair jernih yang tidak mempunyai warna atau bau.

Ekstrak teh hijau

Ekstrak teh hijau (ekstrak Camellia sinensis; Ekstrak Camelia sinensis (teh hijau)) adalah peneraju antioksidan tumbuhan, mengandungi biostimulan dan pelembap dengan kemampuan menembus yang baik, yang membolehkan mereka bertindak pada lapisan dalam epidermis.

Ekstrak batu karang

Alga mendapat namanya dari kemiripan luarannya dengan karang. Coralline dijumpai di hampir semua lautan dunia dan sering membentuk kawasan tebal di kawasan yang luas.

Ekstrak krithmum marin

Critmum (adas laut, dill laut) adalah rumput laut pendek dengan daun berkulit tebal. Rimpang krithmum panjang, bercabang, batang menjalar yang menembusi cukup jauh di antara batu dan mampu mengeluarkan nutrien dari air laut. Oleh itu, bahagian atas tanahnya banyak tepu dengan yodium, kalium dan sebatian mineral lain yang berasal dari laut..

Ekstrak kelp

Laminaria adalah rumput laut coklat yang dibezakan dengan kandungan dan kepekatan unsur aktif yang paling tinggi kerana sebatian organik dan mineral yang terdapat di dalamnya.

Ekstrak chamomile tepi laut

Chamomile adalah salah satu tanaman ubat yang paling meluas dengan sejarah yang panjang. Minyak pati diperoleh dari bunga-bunganya, yang digunakan untuk pengeluaran ekstrak dengan kaedah pengekstrakan plasma-dinamik electro-pulse..

Ekstrak bunga Calendula

Ekstrak bunga Calendula officinalis menggabungkan banyak khasiat yang bermanfaat. Ia mengandungi karotenoid - pigmen yang diperlukan untuk penghasilan vitamin A (semakin terang bunga calendula, semakin banyak karotena yang dikandungnya), sterol - alkohol yang serupa dengan struktur kolesterol (ia mampu diserap dan bukannya kolesterol sejati dan membantu mengurangkan tahapnya).

Minyak pati limau gedang

Grapefruit adalah pokok subtropika malar hijau, buahnya kaya dengan vitamin D, C, A, asid organik, garam mineral, mengandungi pektin, zink, fosforus dan unsur berguna lain.

Minyak pati limau gedang (Citrus Paradisi Peel Oil) adalah agen tonik, imunomodulator dan antidepresan yang sangat baik.

Minyak pati Neroli

Minyak pati Neroli (minyak pati Neroli (citrus aurantium); minyak bunga oren) adalah cecair kuning atau keemasan dengan aroma bunga yang menyenangkan dan segar. Ia diperoleh dengan kaedah penyulingan wap atau pengekstrakan dengan pelarut mudah menguap dari bunga oren (oren Seville atau bigardia, keluarga Rut).

Minyak pati zest Mandarin

Mandarin adalah tanaman sitrus malar hijau yang tumbuh terutamanya di negara-negara dengan iklim tropika dan subtropika.

Minyak pati Mandarin (minyak pati Citrus reticulata (tangerine)) diperoleh dengan menekan sejuk buah segar buah masak, kaedah ini membolehkan anda mengekalkan semua khasiatnya yang bermanfaat.

Minyak pati glukosa kayu putih

Minyak pati Eucalyptus globulud adalah ubat unik untuk rambut berminyak dan digabungkan (berminyak di akar, kering di hujungnya): melembabkan dan memberi khasiat pada rambut kering, melegakan gatal-gatal pada kulit kepala, mengaktifkan fungsi folikel rambut dan mendorong peningkatan pertumbuhan rambut.