Makanan berasingan untuk penurunan berat badan

Semakin banyak, kami mendengar dari kaca televisyen mengenai masalah yang berkaitan dengan berat badan berlebihan dan diet yang tidak sihat. Pakar pemakanan membincangkan perkara ini setiap hari dalam pelbagai rancangan TV, topik ini sangat popular di forum. Antara lain, banyak perhatian diberikan untuk memisahkan pemakanan..

Peraturan asas

Hanya sedikit yang dapat memberikan jawapan yang lengkap untuk persoalannya - pemakanan yang terpisah, kerana banyak yang memahami istilah itu secara harfiah: setiap produk mesti dimakan secara berasingan. Ini tidak benar, makanan boleh digabungkan dengan makanan yang berasingan, anda hanya perlu mengkaji makanan yang boleh anda makan.

Konsep pendekatan sedemikian terhadap penggunaan makanan diciptakan oleh Herbert Shelton dan William Howard Hay, berdasarkan eksperimen saintis Rusia I.I. Pavlova, yang mempelajari fisiologi pencernaan. Teori pemberian makanan berasingan menurut Shelton dan Haye mendapati pengesahan dalam praktiknya: orang sakit pulih.

Prinsip pemisahan makanan Hay menetapkan bahawa semua makanan yang kita makan dibahagikan kepada 3 kumpulan:

  1. Makanan yang badannya mengeluarkan asid untuk memprosesnya. Ini termasuk protein (daging, telur, ikan laut dan sungai, makanan laut, keju rendah lemak, kacang kedelai, kacang tanah) dan makanan dari dunia flora (sayur-sayuran, buah-buahan, beri, teh, anggur).
  2. Makanan untuk pemprosesan alkali yang diperuntukkan: bijirin, tepung dan manis, kubis putih, kentang, artichoke Yerusalem, bayam, parsnips, tomato (kecuali segar), pisang, kurma, buah ara, aprikot kering, anggur kering, bir.
  3. Makanan netral untuk pemprosesan yang dilepaskan oleh asid dan alkali: kubis (kecuali kubis putih), tomato segar, timun, terung, bawang putih, wortel, sayur-sayuran berdaun hijau, keju berlemak, lemak haiwan dan sayur-sayuran, kekacang (kecuali kacang soya dan kacang), labu, rutabaga, cendawan, kacang, biji, alpukat, paprika, zaitun, rempah, teh herba, jeli, produk tenusu.

Shelton membahagikan produk kepada:

  • protein;
  • buah masam;
  • buah-buahan manis;
  • sayur-sayuran berkanji (bit, wortel, labu, pasli dan akar saderi, lobak, kembang kol, zucchini);
  • sayur-sayuran tidak berkanji;
  • lemak;
  • karbohidrat (tepung, bijirin, produk manis).

Preskripsi utama untuk makan berasingan menurut Shelton dan Haye:

  • Jangan gunakan produk perindustrian.
  • Jangan gabungkan protein dengan lemak, karbohidrat, buah masam dan protein lain.
  • Protein boleh digabungkan dengan sayur-sayuran (kecuali alkali).
  • Anda tidak boleh menggabungkan pelbagai jenis karbohidrat, begitu juga karbohidrat dengan makanan berasid.
  • Buah boleh digabungkan dengan kacang.
  • Tembikai, tembikai dan susu tidak boleh digabungkan dengan apa-apa.
  • Anda boleh makan makanan yang sama tidak lebih dari tiga kali seminggu..
  • Hidangan tidak dapat disiapkan dengan minuman. Cecair itu dimakan dalam 30 minit. sebelum makan atau 1.5 jam selepas.
  • Jeda antara produk yang tidak sesuai mestilah sekurang-kurangnya dua jam.
  • Makanan semestinya disediakan segar dan tidak berperisa, dan ia mesti dikunyah dengan baik..

Sebagai tambahan, Haye membahagikan makanan kepada makanan yang dimakan ketika sarapan, makan tengah hari dan makan malam..

Cara menggabungkan produk

Lebih jelas lagi, penggunaan makanan yang betul akan digambarkan oleh jadual keserasian makanan dengan makanan berasingan..

Keserasian makanan dengan makanan berasingan.

Dengan menggunakan jadual seperti itu, mudah untuk mengetahui kesalahan asas yang dilakukan oleh kebanyakan kita. Jadi, kombinasi yang buruk adalah sandwic biasa untuk kita, bubur dan kentang dengan daging, daging goreng dan sayur-sayuran, bubur susu bayi.

Makanan berasingan dan penurunan berat badan

Ketika Shelton dan Haye mengembangkan teori pemakanan berasingan, tujuan mereka adalah untuk meningkatkan kesihatan seseorang, tidak ada masalah untuk menurunkan berat badan. Lama kelamaan, penyokong doktrin itu mula menyedari bahawa mereka telah menurunkan berat badan. Dengan berkembangnya masalah kegemukan manusia, semakin banyak cadangan dibuat mengenai gabungan produk yang berguna. Di forum, anda boleh mendapatkan banyak ulasan positif mengenai menurunkan berat badan menggunakan kaedah pemakanan ini..

Antara penyokong secara terang-terangan penggunaan pemakanan berasingan dalam penurunan berat badan adalah orang biasa, mereka yang telah mencuba dan menurunkan berat badan. Sebilangan besar pakar pemakanan berhati-hati dalam pernyataan mereka, mereka membatasi diri pada frasa umum, tidak menentang, tetapi juga tidak berkempen untuk.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang menjadi tumpuan pakar pemakanan. Pertama, jika anda berhenti makan makanan seimbang dan mula makan makanan yang tidak sihat, berat badan akan kembali. Kedua, makanan berasingan menyediakan tiga kali makan sehari (salah satunya adalah makanan utama), sementara pakar pemakanan menganjurkan lima kali makan sehari, dalam bahagian kecil. Doktor bercakap tentang tidak dapat diterima untuk melewatkan sebarang penerimaan, sementara menurut Shelton dan Haye, tidak semestinya makan dengan kuat.

Cara membuat menu

Dengan menggunakan teori pemakanan berasingan untuk menurunkan berat badan, menu untuk minggu ini dapat disajikan dalam bentuk jadual.

Sarapan pagi

Buah masam atau manis disyorkan untuk sarapan pagi. Pilihan sarapan anggaran selama seminggu disenaraikan di bawah:

Hari 1Keju kotej dengan krim masam
Hari ke-2Segugus anggur
Hari ke-3Apple dengan prun
Hari ke-4Roti dengan mentega
Hari ke-5Aprikot kering
Hari ke-6Rajah
Hari ke-7Roti dengan keju

Menu ini juga boleh merangkumi tembikai, tembikai, kurma, bubur yang telah lama dimasak, direbus dalam air.

Semasa makan tengah hari, betul makan protein dengan sayur-sayuran yang tidak berkanji. Kami menawarkan pilihan menu ini:

HariMenu contoh
1Sup sayur, daging lembu kukus
2Telur rebus dengan periuk hijau atau brokoli
3Salad makanan laut dengan herba
4Ikan sungai bakar atau kacang rebus dengan tomato segar dan salad zaitun
limaAyam rebus ditambah brokoli atau timun
6Potongan kalkun kukus, tauge Brussels atau paprika
7Kentang (atau bit, zucchini) dibakar di dalam ketuhar dengan mentega, selada

Sekiranya anda mengehadkan pengambilan protein kepada beberapa hari dalam seminggu, anda juga boleh makan salad buah dengan kacang..

Menurut teori ini, yang terbaik adalah makan dengan karbohidrat, yang mudah dicerna. Pilihan anggaran makan malam disenaraikan dalam jadual:

HariPinggan mangkuk
1Kentang ubi kentang dengan krim masam
2Salad wortel dengan minyak sayuran
3Buah manis
4Kefir
limaLabu bakar dengan epal
6Salad keju kotej dengan tomato dan bawang putih
7Salad wortel dengan epal

Pilihan yang disenaraikan adalah petunjuk dan mudah diganti..

Resepi popular

Oleh kerana sains pemakanan berasingan telah wujud sejak awal abad yang lalu, resipi untuk hidangan yang paling popular telah lama diketahui.

Makanan pertama

Untuk yang pertama, kami menawarkan sup tomato dengan ayam. Untuk memasak, anda perlu mengambil 400 g fillet ayam, 1 liter air, 1 bawang, 2 ulas bawang putih, 800 g tomato, 200 g kacang hijau, sedikit kemangi dan oregano. Rebus ayam, angkat dari kuah dan potong. Kupas dan cincang tomato. Dadu bawang. Masukkan potongan ayam, bawang, tomato, bawang putih ke dalam kuah, musim dengan garam dan lada, didihkan dan masak selama 30 minit. Cincang kacang halus, masukkan sup dan masak selama 10 minit. Pada akhir memasak, angkat bawang putih dan taburkan dengan ramuan.

Pembangun pemakanan berasingan menentang garam dan lada, menganggapnya tidak berguna. Sains moden telah membuktikan bahawa sebilangan kecil garam diperlukan untuk tubuh kita untuk berfungsi normal, dan lada membantu menurunkan berat badan.

Anda boleh menyediakan sup krim champignon. Untuk melakukan ini, ambil 200 g champignon segar, 2 sudu besar setiap mentega dan tepung, 250 ml air, 1 cengkih bawang putih, 1 sudu krim masam. Untuk cendawan, pisahkan penutup dari kaki. Potong topi menjadi kepingan nipis, tumis dalam 1 sudu mentega dengan bawang putih, sedikit garam.

Potong kaki dengan kasar, masukkan air, didihkan, garam, masukkan topi, masak selama 10 minit. Dalam kuali, campurkan 1 sudu mentega dengan tepung, panaskan, tambahkan sedikit kaldu dari kuali, mengelakkan gumpalan. Campurkan dengan baki sup, sejukkan sedikit dan pukul dengan pengisar. Masukkan krim masam, kembali panas dan masak selama 5 minit.

Kursus kedua

Untuk yang kedua, anda boleh membuat kaserol kembang kol. Untuk melakukan ini, anda memerlukan: 500 g kembang kol, 0.5 cawan krim masam rendah lemak, 2 sudu besar keju rendah lemak parut, 1 sudu minyak sayuran. Bongkar kembang kol menjadi perbungaan, celupkan dalam air masin mendidih, masak selama 8 minit, toskan air, sejuk. Panaskan ketuhar hingga 200 ° C.

Griskan hidangan penaik dengan minyak sayuran, masukkan kubis, tuangkan krim masam. Bakar selama 20 minit. Taburkan dengan keju dan kembali ke oven selama 10 minit. Anda juga boleh taburkan dengan biji bijan.

Kami mengesyorkan hidangan yang lazat - bebola daging kalkun dengan sayur-sayuran. Ambil 750 g fillet kalkun, 4 kucai, 1 brokoli kecil, 2 ulas bawang putih, pasli secukup rasa. Buat daging cincang dari fillet, celupkan brokoli ke dalam air mendidih selama beberapa minit, tuangkan dengan air sejuk, potong halus. Potong bawang putih, bawang hijau dan pasli hingga halus. Campurkan segalanya, pukul jisim untuk mengekalkan bentuknya. Bentuk bebola daging dan kukus selama 15-20 minit. sehingga siap.

Cara termudah untuk memasak terung adalah dengan memanggangnya. Basuh terung, potong hujungnya, potong separuh, potong pulpa dengan mesh, cuba jangan menusuk kulit. Musim dengan garam dan biarkan selama 40 minit untuk menghilangkan kepahitan, kemudian bilas. Potong bawang ke dalam kepingan nipis, masukkan ke dalam potongan, garam sedikit. Tutup loyang dengan kerajang atau kertas pembakar, masukkan terung dengan pulpa ke atas dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan hingga 200 ° C hingga keperangan. Terung siap boleh ditaburkan dengan ramuan.

Apa kegunaannya

Orang yang menghidap penyakit saluran ginjal dan saluran pencernaan mendapat faedah tanpa syarat dari pemakanan tersebut. Hei sendiri mengalami ini, yang diramalkan oleh doktor selama beberapa bulan..

Orang yang makan dengan betul merasakan keceriaan, kekuatan yang kuat, mood yang baik, mereka tidak mengalami proses penapaian dalam sistem pencernaan, mereka lebih mudah mengalami tekanan.

Teori ini menyokong untuk mengelakkan makan berlebihan, yang memudahkan usus dan kesejahteraan.

Kelebihan yang besar adalah penurunan berat badan yang berlebihan, dan sebagai akibatnya - penurunan risiko masalah kardiovaskular dan penyakit sistem muskuloskeletal. Lebih-lebih lagi, ia dibenarkan untuk memakan makanan yang mengandung gula dan tepung, hanya menggabungkannya dengan betul dengan yang lain.

Kontraindikasi dan bahaya

Argumen asas menentang sistem pemakanan yang berasingan adalah bahawa tubuh manusia selama bertahun-tahun keberadaan digunakan untuk mencerna semua jenis pilihan untuk menggabungkan makanan dan, dengan memisahkan makanan, kita menjadikannya tertekan. Para saintis telah membuktikan bahawa pankreas mampu menghasilkan enzim untuk mencerna protein, lemak dan karbohidrat secara serentak..

Di samping itu, alam semula jadi tidak mempunyai produk protein, lemak atau karbohidrat tulen, ia dicampurkan di dalamnya, jadi mustahil untuk benar-benar memisahkan, misalnya, protein dari lemak..

Ilmu dietetik setelah Shelton dan Haye berkembang pesat dan menentukan bahawa nisbah lemak, protein, karbohidrat optimum untuk pemakanan sel adalah 1: 1: 4. Prinsip ini sering dilanggar dalam pemakanan yang berasingan..

Wanita hamil dan menyusui (untuk siapa sistem pemakanan khas telah dikembangkan), kanak-kanak, remaja, dan orang tua harus diberi amaran terhadap diet seperti itu. Kategori orang ini memerlukan pemakanan yang berkualiti, kaya dengan pelbagai unsur, dan penurunan berat badan boleh menyebabkan penyakit serius..

Setiap orang berhak untuk memutuskan cara makan secara bebas. Apabila memilih sistem makanan yang berasingan untuk diri sendiri, anda perlu ingat bahawa ia tidak akan menyelamatkan anda dari penyakit, tetapi hanya boleh menyebabkan peningkatan dalam beberapa kes individu..

Makanan berasingan: cendawan dengan apa yang anda boleh makan?

Setiap orang memilih kaedah pembetulan berat badan yang berguna dan boleh diterima. Sekiranya pilihan bergantung pada pemakanan yang berasingan, cendawan adalah produk semula jadi yang, dengan kandungan kalori rendah, memastikan kenyang seluruh badan untuk selang waktu yang lama.

Cendawan dalam makanan yang berasingan mempunyai manfaat luar biasa, terutama jika seseorang memilih vegetarian, mematuhi puasa. Walau apa pun, produk ini neutral, oleh itu digabungkan secara harmoni dengan makanan protein dan karbohidrat.

Kebaikan atau keburukan cendawan

Sebelum memilih produk ini sebagai sebahagian daripada diet yang berasingan, disarankan untuk mempelajari sifat dan kesannya yang bermanfaat pada sistem pencernaan. Jadi:

- cendawan, ketika menembusi organ pencernaan, mengekalkan sifat dan nilainya yang berguna, sementara ia tidak dicerna dengan baik;

- untuk penurunan berat badan dan pemakanan biasa, produk semula jadi ini tidak mempunyai definisi, kerana ia tidak memberikan faedah yang besar;

- cendawan diekskresikan dari badan dalam bentuk yang tidak diproses, kerana dalam komposisi inilah mereka menembusi dari perut ke dalam usus;

- ada pendapat bahawa cendawan menimbulkan kemerosotan usus, oleh itu, sangat tidak diinginkan untuk menggunakannya dalam diet, semasa tempoh membersihkan organ pencernaan;

- sebilangan kecil cendawan dengan jumlah kalori rendah memberikan kesan kenyang yang luar biasa, jadi beberapa kaedah memproses produk ini hanya dapat diterima ketika membetulkan berat badan yang berlebihan;

- ketika menurunkan berat badan, cendawan bukanlah komponen makanan utama, namun penggunaannya tidak dikecualikan sebagai sebahagian daripada banyak makanan diet;

- ketika membetulkan berat badan, disarankan untuk merebus cendawan, tetapi tidak perlu menggoreng minyak sayur.

Sebelum memilih cendawan untuk pemakanan yang berasingan, penting untuk menentukan jenisnya. Sebagai contoh, cendawan tikus dan susu mempunyai sifat makanan, sementara champignon dan cendawan mentega sedikit meningkatkan kandungan kalori makanan diet yang disediakan..

Cendawan, makanan berasingan bukan konsep yang serasi sepenuhnya, tetapi sebelum meninggalkan idea ini, diperlukan untuk menentukan tujuan utama makanan tertentu.

Oleh kerana komposisi cendawan adalah produk neutral, ia boleh digabungkan dengan bahan tambahan makanan apa pun, menekankan aroma dengan rempah yang paling tidak dijangka. Ini boleh menjadi daging babi yang enak dengan cendawan atau daging lembu tanpa lemak untuk rasa masakan. Sekiranya anda mahu, anda boleh menyediakan hidangan sayur-sayuran, di mana rasa cendawan dilengkapi dengan paprika, ramuan, bawang putih. Cendawan sesuai dengan keju dan ayam, ingat sekurang-kurangnya resipi klasik Perancis yang disebut "Julienne".

Sekiranya pilihannya bergantung pada pemakanan yang berasingan, cendawan tidak boleh dikecualikan dari diet harian. Hidangan ini tidak boleh menjadi hidangan utama, tetapi ia boleh ditambah semasa penyediaan makanan diet lain. Bukan sahaja rasa akhir berubah, tetapi juga rasa kenyang datang lebih awal. Tipuan kecil ini sangat relevan dalam proses penurunan berat badan yang cepat, apabila dalam masa sesingkat mungkin anda perlu kehilangan beberapa tiga pound tambahan.

Bagaimanapun, cendawan adalah produk yang sangat diminati dalam seni kuliner pelbagai bangsa. Perkara utama adalah menggabungkannya dengan mahir dan tidak menyumbat aroma sihir. Juga penting untuk memahami varietas dan tujuan kulinernya, yang tidak diberikan kepada setiap suri rumah.

Sebilangan besar pakar pemakanan menegaskan bahawa cendawan tidak boleh mengambil bahagian dalam diet yang berasingan, kerana ia memberi kesan negatif terhadap kerja pencernaan, menghalang metabolisme, dan memprovokasi slagging usus. Namun, alasan ini agak kontroversial..

Cendawan adalah produk semula jadi rendah kalori. Jumlah kalori bergantung pada varieti yang dipilih, dan bervariasi antara 9-35 kkal. Oleh itu, bahan makanan ini tidak menyumbang kepada pengumpulan lemak di lapisan subkutan, tidak merosakkan estetika gambar dan bayangan..

Makanan berasingan

Hari ini, makanan berasingan cukup popular. Berdasarkan apa? Idea utama: keserasian dan ketidaksesuaian produk yang berbeza.

Isi kandungan

  • Shelton Herbert
  • Inti idea
  • Skimnya seperti ini
  • Tuntutan penganutnya
  • Fakta tanpa syarat
  • Hujah lawan yang tidak meyakinkan
  • Sayur-sayuran
  • Protein
  • Lemak
  • Buah-buahan dan buah beri
  • Hidangan kompleks

Shelton Herbert

Shelton menerbitkan bukunya ("Gabungan Produk Makanan Yang Tepat") pada tahun 1928. Dialah, seorang doktor naturopati dari Amerika, yang menjadi bapa pengasas ini, seseorang mungkin mengatakan, pergerakan. Kerana terdapat sebilangan besar pengikut.

Terdapat juga banyak pengkritik. Berbagai doktor hingga kini mempersoalkan teknik ini, dengan menyatakan bahawa perut manusia dirancang untuk dapat mencerna pelbagai jenis makanan pada masa yang sama..

Walau apa pun, makanan jenis ini sangat meluas..

Orang menguji diet ini untuk diri mereka sendiri..

Sebilangan - melihat kesan bermanfaat yang besar pada tubuh mereka dan menjadi pengikut Shelton.

Yang lain tidak menyedari apa-apa dan memanggilnya penipu..

Walau bagaimanapun, topik ini sudah berusia 90 tahun, dan masih belum hilang kaitannya..

Inti idea

Makanan yang berbeza memerlukan keadaan yang berbeza untuk pencernaan yang lebih baik. Maksudnya, ia akan lebih berkualiti jika anda makan makanan yang terpisah dari yang lain..

Skim ini adalah seperti ini:

• Makanan berasid tidak boleh dimakan bersama karbohidrat.

• Makanan protein tidak boleh dimakan bersama karbohidrat.

• Produk protein (daging, ikan, dll.) Mestilah satu.

• Susu - hanya secara berasingan.

• Buah - hanya secara berasingan.

Dan sebilangan besar mata.

Sebaik-baiknya, untuk peminat, jangan hanya makan semua makanan secara berasingan antara satu sama lain, tetapi juga jangan biarkan mereka menjalani rawatan panas..

Selang waktu makan adalah 2-3 jam, masa yang diperlukan untuk mencerna makanan yang dimakan dan mengosongkan perut.

Sekiranya anda menggabungkan makanan yang tidak serasi pada satu masa, maka penapaian, pembusukan, pembentukan gas yang kuat akan bermula di perut.

Tuntutan penganutnya

• Makanan berasingan membantu menghilangkan masalah saluran gastrousus.

• Melegakan artritis.

• Mengurangkan alahan dengan ketara.

• Membantu Menyembuhkan Asma.

• Kerana kerja saluran pencernaan yang baik, organ dalaman dibersihkan secara beransur-ansur.

• Yang seterusnya meningkatkan kualiti darah.

• Mencegah diabetes, penyakit jantung dan pelbagai penyakit lain.

Fakta tanpa syarat,
yang asas dalam diet sihat

1. Gula adalah produk yang tidak sesuai dengan apa-apa.

Oleh itu, praktikalnya tidak ada di menu (seperti semua gula-gula).

2. Madu digabungkan dengan sayur-sayuran No. 1, dengan ramuan apa pun. Lumayan dengan buah.

Dan banyak lagi - tanpa apa-apa.

3. Diet merangkumi banyak sayur-sayuran.

Lebih-lebih lagi, keutamaan diberikan kepada mentah, bukannya dimasak.

4. Produk roti mestilah bijirin penuh, dengan dedak.

Bijirin adalah sama.

Ketidaksesuaian protein tidak termasuk semua jenis muffin, biskut dan sandwic sosej.

5. Jangan melangkau sarapan.

Pada waktu pagi, bubur (karbohidrat perlahan) disyorkan, pilihan terbaik adalah oatmeal. Pasangkan dengan minyak dan labu.

Hujah lawan yang tidak meyakinkan

Mereka yang tidak menerima pengambilan makanan jenis ini menekankan bahawa jika anda makan protein secara berasingan daripada karbohidrat, badan akan membina semula dan tidak akan dapat mencerna makanan campuran pada masa akan datang..

Dan hormon kebahagiaan, serotonin, dihasilkan hanya apabila protein dan karbohidrat terdapat di dalam perut..

Hujah-hujah ini sama sekali bukan hujah. Untuk pemakanan yang berasingan tidak bermaksud pembelahan bodoh menjadi protein dan bukan protein, tetapi menjadi gabungan yang dapat dicerna secara optimum.

Dengan protein tertentu - sayur-sayuran tertentu (semua sayur-sayuran mengandungi karbohidrat). Untuk perut dan hormon kebahagiaan, ini lebih daripada cukup..

Pengeluaran

  • Ketagih dengan diet yang dijelaskan di sini, mereka meninggalkan makanan tidak sihat yang disebut gula-gula. Dan juga dari gulungan putih, ladu dan rakan-rakannya.
  • Semua orang yang mementingkan kesihatan menolak produk yang sama..

Sekiranya anda ingin menyingkirkan pound tambahan, anda boleh membaca artikel Cara menurunkan berat badan

Selanjutnya - lebih lanjut mengenai keserasian produk.

Sayur-sayuran

Mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

Kerana pelbagai kumpulan sayur digabungkan dengan cara yang berbeza dengan makanan lain. Tetapi mereka dapat diacak bersama dalam urutan apa pun (kecuali kentang).

• Kentang adalah individualis. Ia tidak begitu sesuai dengan kumpulan # 2. Berkawan dengan sayur-sayuran yang selebihnya.

• Sauerkraut dan acar (disediakan tanpa cuka dan gula) serasi dengan semua sayur-sayuran dan boleh dimasukkan ke dalam kumpulan mana pun, kerana ia juga sesuai dengan hampir semua makanan lain.

Sayuran serasi # 1

• Semua jenis kubis (kecuali kembang kol)
• Lobak, lobak, lobak
• Bit, wortel
• Lada
• Kacang hijau
• Labu muda, labu, zucchini
• Timun
• Hijau, herba
• Semua salad
• Bawang bawang

Sayuran serasi # 2

• Labu lewat
• Zucchini lewat
• Terung

Sayuran serasi # 3

• Kembang kol
• Tomato
• Kacang hijau

Protein

Protein tidak digabungkan menjadi satu kumpulan, kerana disyorkan untuk menggunakan hanya satu spesies dari senarai ini dalam setiap hidangan..

Walaupun haiwan dan tumbuhan ada di sini, tidak digalakkan memakannya satu sama lain, kecuali kefir, keju, keju cottage mampu membelinya.

Susu mesti dimakan secara berasingan, ia tidak sesuai dengan apa-apa.

• Daging
• Burung
• Seekor ikan
• Telur
• Cendawan
• Kacang
• Nadi kering
• Susu
• Kefir, yogurt, susu panggang
• Keju kotej
• Keju

Sebenarnya, jika anda betul-betul mematuhi idea Shelton, anda perlu memasak tanpa lemak. Oleh itu, disarankan untuk menggunakannya secara minimum..

Masih ada keserasian, tetapi dalam semua kes berbeza, anda perlu memeriksa jadualnya.

• Salo
• Krim, krim masam
• Mentega
• Minyak sayuran

Buah-buahan dan buah beri

Ini adalah komuniti besar makanan langsung dan terbahagi kepada empat kumpulan.

Makan secara berasingan hampir selalu (ada pengecualian). Selain itu, gabungan dalam keluarga juga selektif..

Buah masam

• Semua buah sitrus
• Granat
• Epal masam
• Nanas
• Cranberry, lingonberry
• Kismis
• Gooseberry masam
• Buah dan beri masam lain

Buah separa asam

• Tembikai
• Epal dan pir
• Mangga
• Plum
• Aprikot
• Stroberi dan raspberi
• Ceri dan ceri
• Dan buah-buahan lain

Buah manis

• Rajah
• Persimmon
• Pisang
• Buah kering

Buah-buahan khas

• Melon
• Persik
• Anggur
• Blueberry dan blueberry

Keserasian buah

Masam

+ Buah separa asam (baik)
+ Kefir, keju kotej (baik)
+ Keju, krim, krim masam, mentega (boleh diterima)
+ Madu, herba dan herba, minyak sayuran (boleh diterima)

Separuh asid

+ Buah-buahan manis dan masam (baik)
+ Buah khas (boleh diterima)
+ Kefir, keju kotej (baik)
+ Keju, krim, krim masam dan mentega (boleh diterima)
+ Madu, herba dan herba, minyak sayuran (boleh diterima)

Manis

+ Buah separa asam (baik)
+ Hijau dan herba, madu (boleh diterima)

Istimewa

+ buah-buahan separa berasid (boleh diterima)

Hidangan kompleks

Dan beberapa senarai lagi. Ini adalah set untuk makan penuh, untuk menyediakan beberapa hidangan satu hari raya.

Anda hanya perlu memilih satu, kerana pengatur ini tidak berkawan antara satu sama lain. Tetapi semua produk dalam senarai boleh digunakan dalam kombinasi apa pun.

Pencuci mulut (madu, buah, buah dengan krim atau keju kotej) - hanya tiga jam selepas makan tengah hari.

Tajuk mengandungi produk di sekitar menu yang dibina.

Daging (atau ikan, atau unggas, atau telur)

- dengan sayur-sayuran No. 1, dengan sauerkraut dan timun (sangat baik)

- dengan sayur-sayuran # 2 (boleh diterima)

Cendawan

- dengan krim dan krim masam, dengan sayur-sayuran No. 1 dan No. 2 dengan minyak sayuran (sangat baik)

- dengan bijirin, roti, pasta, dengan mentega (boleh diterima)

Kentang

- dengan krim dan krim masam, sayur No. 1 dan No. 2, dengan sauerkraut dan timun, dengan minyak sayuran (sangat baik)

- dengan kembang kol (boleh diterima)

- dengan semua produk susu masam, krim dan mentega

Doh, roti

- dengan sayur-sayuran No. 1 dan No. 2, dengan minyak sayuran (sangat baik)

- dengan cendawan, kembang kol, sauerkraut dan timun (boleh diterima)

- dengan krim dan krim masam (boleh diterima)

Nadi kering

- dengan sayur-sayuran No. 1, minyak sayuran (sangat baik)

- dengan sayur-sayuran # 2. Dengan krim, krim masam, mentega (boleh diterima)

Tomato

- dengan kembang kol, kacang polong, sayur No. 1. Dengan krim masam, krim, minyak sayuran - sangat baik

- dengan keju kotej, dengan keju, sayur # 2 (boleh diterima)

Curd-1

- dengan keju, dengan produk susu masam, dengan krim. Dengan buah masam dan separa masam (sangat baik)

- dengan buah-buahan manis, dengan madu (boleh diterima)

Curd-2

- dengan keju, dengan produk susu masam, dengan krim. Dengan sayur-sayuran # 1 (sangat baik)

- dengan tomato, dengan sayur-sayuran # 2 (boleh diterima)

Gula

- dengan krim masam, dengan krim.

- dengan buah-buahan separa masam dan masam - bukan gabungan yang diinginkan, tetapi jika anda benar-benar mahu, kadang-kadang anda boleh

Jadi, makanan berasingan adalah menu yang baik dan pelbagai. Anda boleh makan banyak makanan ini yang dilarang dalam diet yang lebih ketat..

Tetapi jika tujuannya adalah menurunkan berat badan dengan sopan, maka nasihatnya adalah jangan makan berlebihan, hadkan diri anda pada bahagian 200 - 250 gram dan pilih makanan dengan kalori yang lebih rendah..

Cendawan dalam diet yang berasingan: apa yang digabungkan dengan?

Makanan berasingan dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan pencernaan. Cendawan menempati tempat yang istimewa dalam diet yang terpisah, walaupun tidak selalu jelas bagi pemula gaya hidup sihat dengan apa sebenarnya yang dapat digabungkan.

Cendawan dalam diet yang berasingan: apa yang digabungkan dengan

Semasa berdiet, sangat berguna untuk makan bukan goreng, tetapi cendawan rebus. Makanan berasingan juga melibatkan pengukus.

Oleh kerana pemakanan sedemikian didasarkan pada prinsip membahagikan makanan kepada beberapa kumpulan, terdapat lima komponen: lemak, karbohidrat, protein, pati dan asid. Di samping itu, konsep produk "dominan" dan "neutral" juga muncul. Adalah penting bahawa hanya ada satu "dominan" di dalam perut, dan selebihnya berkecuali dan tidak berinteraksi dengannya, mengganggu proses pencernaan.

Cendawan adalah protein tumbuhan yang sangat kaya dengan protein kering. Apabila dimasak, air menggantikan sebahagian protein. Walaupun fakta ini, cendawan berkhasiat, rendah kalori - kira-kira 15 kkal per 100 gram. Cendawan dalam diet yang berasingan hanya dapat disamakan dengan makanan neutral, iaitu sayur-sayuran. Pada masa yang sama, dilarang menggabungkan cendawan dengan kentang, kerana terdapat banyak kanji di dalamnya, makanannya ternyata berat dan sukar dicerna.

Salah satu kriteria utama adalah kesederhanaan makan berasingan. Cendawan tidak perlu dimasak dengan cara yang panjang dan rumit. Lebih baik mengganti menggoreng dengan mengukus, merebus, menumis.

Makanan yang sesuai dengan cendawan adalah sayur-sayuran, bawang, tomato, kekacang. Oleh kerana cendawan adalah makanan tumbuhan, mereka tidak dapat digabungkan dengan makanan hewani, bahkan jika mereka juga bersifat protein, seperti ayam atau daging..

Jangan lupa tentang prinsip asas pemakanan yang berasingan, di mana cendawan memainkan peranan penting. Pertama, makanan protein tidak boleh digabungkan dengan karbohidrat dan lemak. Kedua, satu hidangan sama dengan satu jenis protein. Ini adalah sebab lain untuk tidak makan cendawan dengan ayam. Ketiga, produk tenusu dan buah beri tidak sesuai dengan cendawan..

Resipi cendawan dalam makanan berasingan

Champignon gaya rumah mungkin merupakan salah satu hidangan paling ringkas dan terkenal. Ia memerlukan cendawan acar, bawang, pasli dan dill. Hijau dicincang halus, bawang dibentangkan dengan teliti di atas cincin. Herba Provencal boleh ditambah. Beberapa sudu minyak - dan hidangan dengan cendawan dalam makanan berasingan sudah siap.

Rebusan sayur dibezakan bukan hanya dengan rasanya yang sangat baik, tetapi juga membunuh rasa lapar dalam jangka masa yang lama. Pertama, lobak merah dan bawang dicincang halus dan digoreng. Anda juga boleh menumisnya tanpa minyak di dalam air. Kemudian masukkan cendawan cincang atau cendawan, tomato, kubis ke dalam kuali. Anda juga boleh menambah zucchini. Kentang mengandung banyak pati, sehingga tidak dapat digabungkan dengan cendawan dalam makanan yang terpisah. Campuran sayur-sayuran rebus selama 20-30 minit dengan penutup ditutup.

Soba dengan cendawan menjadi salah satu makanan utama dalam makanan berasingan. Cendawan dikukus secara berasingan dalam periuk perlahan. Lebih baik memasak soba sedikit matang sehingga hidangannya hancur. Anda juga boleh menggoreng bawang secara berasingan. Kemudian bahan-bahan dicampur dan sos tomato ringan ditambahkan, jika dikehendaki. Sos krim dilarang kerana mengandungi lemak haiwan.

Cendawan digabungkan dengan kekacang. Makanan berasingan mencadangkan kombinasi champignon dan kacang terbaik. Yang terakhir boleh di dalam tin. Kedua-dua komponen itu dicampur dan dihiasi dengan tangkai kehijauan.

Dari sudut pandangan asal Shelton, ideologi pemakanan yang berasingan, cendawan tidak digabungkan dengan produk sama sekali. Anda hanya boleh menggabungkan pelbagai jenis cendawan, misalnya, champignons, chanterelles dan madu agarics. Dalam teori moden, kombinasi lain menjadi mungkin.

Cendawan menempati tempat penting dalam diet yang berasingan. Sebagai protein sayuran, ia boleh digabungkan dengan sayur-sayuran, kekacang, bijirin, herba. Dengan mengikuti cadangan gabungan, anda boleh mendapatkan diet yang sihat dan bervariasi.

Cendawan dalam makanan berasingan

Gadis-gadis, saya mempunyai soalan seperti itu -

adakah mungkin makan cendawan dengan makanan yang berasingan dan apa yang digabungkan dengannya?

Penilaian: +1
Ptisha
20 Mac 20152632sepuluh
Kod HTML:
Kod BB untuk forum:

Bagaimana ia akan kelihatan?

Diets.ru → Cendawan dalam diet yang berasingan
Gadis, saya mempunyai soalan seperti itu -
adakah mungkin makan cendawan dengan makanan yang terpisah dan apa yang digabungkan dengannya Baca sepenuhnya

Buku harian Ptish:

  • 6/90 Berkanji
  • 4/90 Vitamin
  • • Cendawan dalam makanan berasingan
  • 3/90 Karbohidrat
  • 2/90 kanji
Anda boleh memasukkan sebagai dan meninggalkan komen.

Anda boleh memuat naik video anda ke laman web kami Videoreka.ru dan memasukkannya ke dalam catatan anda, untuk ini, salin kod di bawah video dan tampalkannya ke dalam borang di bawah.

Sekiranya anda ingin memasukkan video dari Youtube, cukup klik pautan "Kongsi" di bawah video, pilih pilihan "kod HTML", salin dan tampalkannya ke dalam bentuk di bawah

Untuk menambahkan video ini ke artikel anda, salin dan tampal kod berikut di mana sahaja anda mahu..

Cara menggabungkan produk dengan betul?

Makan makanan segar dalam diet anda adalah bahagian penting dalam gaya hidup sihat. Tetapi tidak kurang pentingnya adalah gabungan mereka yang betul, yang banyak dilupakan, dan beberapa orang tidak pernah mendengarnya. Dalam artikel kami, kami akan memberitahu anda mengenai peraturan asas pemakanan berasingan..

Idea gabungan produk yang rasional telah wujud sejak sekian lama. Doktor dan ahli falsafah Rom kuno Celsus menyebut kombinasi makanan yang tidak disukai yang kurang diserap. Dia meminta pengambilan makanan yang masin, manis, berlemak, rebus. Isu ini juga dibahas dalam karya Akademik I.P. Pavlova (1849-1936): untuk setiap jenis makanan, jus pencernaan, berbeza dalam kuantiti dan kualiti, diperuntukkan. Dan dengan sepenuhnya masalah gabungan produk makanan yang betul dipertimbangkan dan dibuktikan oleh doktor dan guru Amerika, Herbert Shelton (1895-1985). Karya inilah yang menjadi asas sistem moden makan secara berasingan. Prinsip asas pemakanan yang betul menurut Shelton adalah pernyataan: "Anda hanya perlu makan makanan sederhana dan tidak diproses, yang merupakan diet paling sihat.".

Tubuh manusia, dalam proses pencernaan, merembeskan enzim yang diperlukan untuk pencernaan kumpulan bahan yang berlainan, oleh itu sangat penting untuk secara bersamaan mengambil makanan yang serupa strukturnya agar tidak melampaui batas sistem pencernaan. Terdapat beberapa kumpulan bahan: protein, lemak, karbohidrat, pati, gula, asid. Dan dalam proses pencernaan, mereka semua berperilaku berbeza. Sebagai contoh, protein memerlukan persekitaran berasid untuk dipecah, sementara karbohidrat memerlukan persekitaran alkali. Oleh itu, tujuan utama pemakanan berasingan adalah untuk membantu tubuh menyesuaikan diri dengan setiap elemen. Sekiranya makanan yang berlainan sifatnya serentak di dalam perut, maka pencernaannya sukar, dan apabila makanan yang tidak dikonsumsi dimakan, kegagalan berlaku di dalam badan. Makanan yang dicerna dengan buruk disimpan sebagai lemak dan sisa, yang boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan penyakit..

Di mana...

… Protein: semua kacang dan biji, biji-bijian, kekacang (kacang, kacang polong), cendawan, telur; semua produk asal haiwan (kecuali lemak babi dan mentega). Terung adalah protein sayuran..

... karbohidrat: semua gula-gula, buah-buahan manis, makanan berkanji (kentang), roti, bijirin.

... pati: gandum, barli, rai, gandum, serta labu dan zucchini. Makanan berkanji sederhana: kembang kol, sayur-sayuran akar (lobak, lobak, rutabagas, lobak, wortel, parsnips, dll.).

... gula: semua jenis gula, semua jem dan madu.

... lemak: semua jenis minyak sayuran, lemak haiwan (mentega, ghee, lemak babi, krim masam dan krim).

Ciri-ciri buah-buahan dan sayur-sayuran

Manis: buah kering, anggur, kesemak, buah ara, kurma.
Asam: semua jenis buah sitrus, anggur masam, epal, plum, dan tomato.
Separa berasid: buah ara tidak kering, beberapa jenis epal, pic, pir, ceri, strawberi, kismis.
Sayuran tidak berkanji dan hijau: pasli, saderi, bayam, sorrel, daun bawang, kubis putih, timun, bahagian atas bit dan wortel, semua jenis bawang, paprika, terung, kacang hijau, asparagus, lobak, bawang putih dan lain-lain.

Peraturan asas untuk menggabungkan produk

1) Protein + karbohidrat bukan gabungan. Mereka dicerna dengan cara yang berbeza dan, apabila dicampur, mereka saling mengganggu: untuk pencernaan protein, perut meningkatkan keasidan jus, yang dengan cepat menghentikan penyerapan karbohidrat, yang hanya berlaku di persekitaran alkali. Oleh itu, setelah pengambilan produk sedemikian secara serentak, penapaian bermula..

2) Protein + protein. Juga bukan gabungan yang diinginkan. Untuk pencernaan protein dari pelbagai jenis, jus gastrik dengan keasidan yang berbeza dikeluarkan. Oleh itu, salah satu komponen tidak akan dicerna secara kualitatif atau lebih lama daripada biasa. Jangan gabungkan daging dengan telur, susu dengan kacang, keju dan daging.

3) Protein + lemak. Sebarang lemak menghalang pengeluaran jus gastrik. Kehadiran lemak dapat melambatkan pencernaan protein lebih dari dua jam. Oleh itu, jangan gabungkan protein dengan lemak. Keadaan dapat diselamatkan hanya dengan banyaknya hijau di atas meja, yang mengurangkan kemampuan lemak untuk menghalang rembesan.

4) Protein + pati. Protein memerlukan persekitaran yang sangat berasid untuk dicerna, sementara pati memerlukan sedikit asid untuk dicerna. Sekiranya anda mencampurkan jenis produk ini, maka pemecahan pati akan menderita, kerana banyak asid hidroklorik segera dilepaskan di dalam perut, bertujuan untuk protein..

5) Protein + asid. Untuk pencernaan protein, asid hidroklorik dan pepsin dilepaskan. Tetapi jika anda mengambil makanan berasid bersama dengan protein, maka badan akan menghasilkan lebih banyak pepsin daripada yang diperlukan. Iaitu, proses mencerna protein akan tertunda. Gabungan ini menyebabkan proses penapaian dan pembusukan makanan protein..

6) Protein + gula. Gula dalam bentuk apa pun mengganggu pengeluaran jus gastrik. Oleh itu, asimilasi makanan protein dihambat. Jangan gabungkan protein dengan gula. Protein, tidak dicerna, berada di dalam perut terlalu lama, memprovokasi proses pembusukan.

Lebih kurang Sayuran berikut digabungkan dengan protein: kubis, bahagian atas sayuran akar, bawang, zucchini, bayam, saderi dan sayur-sayuran lain yang tidak termasuk kanji. Semasa makan makanan berprotein atau berkanji, sayur-sayuran berdaun hijau, dibumbui tanpa apa-apa, adalah makanan tambahan terbaik. Anda boleh menambah tomato, paprika, kubis, lobak ke salad seperti itu..

7) Karbohidrat + asid adalah gabungan yang tidak baik. Keasidan makanan merosakkan enzim ptyalin (air liur alpha-amylase), yang diperlukan untuk pemecahan karbohidrat.

8) Karbohidrat + Karbohidrat (atau Pati): Anda boleh makan satu jenis pati atau karbohidrat pada satu masa (contohnya, anda tidak boleh makan roti, kentang tumbuk dengan kacang polong dan kue manis bersama-sama), kerana perut hanya akan menerima satu jenis pati / karbohidrat untuk pencernaan, dan selebihnya akan tetap utuh, menunda perjalanan makanan, yang akhirnya akan menyebabkan penapaian.

9) Karbohidrat + gula tidak digabungkan. Pai tradisional dengan jem, bijirin manis dan kaserol pasta, bijirin, jem dan madu pada roti atau bersama dengan bijirin dan kentang menyebabkan penapaian di dalam perut.

10) Pati + asid. Ini bukan kombinasi yang diinginkan, kerana asid merosakkan zat-zat yang mencerna pati.

11) Pati + gula. Pencernaan pati bermula di mulut di bawah pengaruh enzim air liur, dan berakhir di perut. Dan gula hanya dicerna di usus kecil. Oleh itu, setelah mereka memasuki badan bersama-sama, gula disimpan di dalam perut, yang menyebabkan proses penapaian. Kesimpulan: bubur tidak boleh mengandungi gula atau madu, roti dengan kismis, prun atau aprikot kering.

Lebih kurang Kanji tidak bercampur dengan makanan lain. Makanan berkanji tidak boleh digabungkan antara satu sama lain. Contohnya, kentang dan roti dicerna secara berbeza. Oleh itu, mereka akan saling mengganggu antara satu sama lain. Makanan berkanji mesti dikunyah dengan baik, kerana pemprosesan air liur penting untuk penyerapannya. Semasa merebus bijirin, jangan "smear", biarkan bubur kering - lebih sihat. Sayuran ringan dan sayur-sayuran akar sesuai dengan pati. Enzim yang terdapat dalam sayur-sayuran menyumbang kepada penyerapan kanji. Pati memerlukan masa yang lama untuk dicerna, lebih baik meninggalkan makanan seperti itu untuk makan tengah hari. Pemprosesan pati memerlukan sekurang-kurangnya tiga jam. Seseorang mendapat banyak tenaga dari pati, yang dapat dihabiskan untuk bekerja pada waktu petang..

Ciri-ciri:

Melon dicerna di dalam usus. Sekiranya tembikai memasuki badan bersama dengan makanan lain, maka pencernaan tembikai dan makanan lain akan terhambat. Oleh itu, tembikai dimakan sebagai hidangan bebas. Kerana kenyataan bahawa tembikai (dan kadang-kadang tembikai), dimakan dengan makanan lain, dicerna dengan buruk di dalam perut dan menyebabkan rasa marah, timbul pendapat bahawa tembikai itu "melemah". Sementara itu, ia membersihkan saluran gastrointestinal dengan baik jika dimakan secara berasingan..

Susu diambil sebagai makanan yang berasingan. Susu sukar dicerna bersama dengan makanan apa pun, kecuali buah masam.

Sebilangan besar pencuci mulut bukan makanan yang sihat. Mereka sukar dicerna, menghalang penyerapan makanan lain. Oleh itu, lebih baik mengelakkan makan pencuci mulut. Pencuci mulut sejuk sangat berbahaya. Oleh kerana selsema mengganggu kerja enzim pencernaan.

Buah sangat berguna untuk digabungkan dengan kacang. Selain itu, buah-buahan dicerna dengan baik bersama dengan tanaman akar dan sayur-sayuran yang tidak mengandungi kanji..

Terdapat juga cadangan pakar pemakanan yang lebih ketat:

  • Jangan campurkan buah dengan makanan lain.
  • Jangan makan buah sebagai makanan ringan. Buat buah untuk sarapan atau makan malam.
  • Adalah baik untuk makan buah setengah jam sebelum makan..
  • Buah manis dan masam tidak boleh dicampurkan. Makan secara berasingan.
  • Buah-buahan yang sudah masak dalam satu musim berjalan dengan baik. Anda boleh membuat salad buah dengan saderi.

Kombinasi makanan untuk mengelakkan:

  • ikan + nasi;
  • ayam + kentang goreng;
  • stik + pasta;
  • sandwic ham;
  • sandwic keju;
  • ikan roti;
  • sos berasaskan tepung untuk daging;
  • kek kacang.
  • telur dadar ham
  • Omelet dengan keju
  • tembikai + ham
  • tembikai + roti
  • tembikai + kek
  • tembikai + salad buah

Gabungan yang dibenarkan

  • ikan + sayur-sayuran;
  • ayam + salad;
  • stik + salad;
  • ham tanpa roti;
  • sekeping keju tanpa roti;
  • ikan Bakar;
  • daging dengan sos satsebeli;
  • segenggam kacang.
  • telur dadar dengan brokoli
  • telur dadar dengan sayur-sayuran

Agar tidak keliru dalam gabungan pelbagai jenis produk, anda boleh menggunakan gambarajah visual dan ringkas berikut:

Kumpulan pertama - produk protein. Digali dalam persekitaran berasid: daging, ikan, telur, kekacang, kacang, biji, terung;

Kumpulan ke-2 - produk langsung. Sebagai peraturan, mereka digunakan tanpa rawatan haba. Mengandungi enzim untuk pemecahan nutrien: sayur-sayuran, buah-buahan, sayur-sayuran (kecuali kentang), beri, anggur kering;

Kumpulan ke-3 - karbohidrat. Digali dalam persekitaran alkali: gula, madu, jem, kentang, roti.

Kumpulan yang bersesuaian dengan syarat: 1 + 2, 2 + 3.

Banyak yang telah diperkatakan, apa dan apa yang tidak dapat digabungkan, sehingga timbul persoalan yang benar-benar adil - apa dengan apa yang anda boleh makan?

Hidangan sampingan terbaik untuk hidangan daging adalah salad, bayam, bit, kubis, asparagus, zucchini, labu, bawang, lobak, timun. Ngomong-ngomong, kami tidak mengesyorkan salad tomato dan timun (klasik genre!): Enzim askorbat oksidase dilepaskan dari timun yang dihiris, yang merosakkan vitamin C, yang kaya dengan tomato..

Zucchini dan kubis putih sesuai dengan kentang rebus dan panggang. Bumbu kentang dengan ramuan atau bawang goreng juga merupakan pilihan yang sihat. Ngomong-ngomong, lebih baik tidak membumbui kentang dengan minyak. Kerana kentang adalah sumber karbohidrat, mereka mempunyai indeks glisemik yang tinggi (yang bermaksud mereka menaikkan gula darah). Untuk menurunkan glukosa, pankreas menghasilkan sejumlah besar insulin, yang merangsang pembentukan sel-sel lemak. Dan kita tidak memerlukan lipatan tambahan pada badan..

Groot. Makan bijirin di atas air (soba, millet, beras, oatmeal, barli, dll.) Dengan salad sayur-sayuran yang dibumbui dengan minyak zaitun.

Lebih baik makan buah secara berasingan, dua jam selepas makan, atau 40-60 minit sebelum makan. Namun, dalam irama kehidupan moden, lebih baik memakan buah untuk pencuci mulut daripada gula-gula. Oleh itu, gabungan buah-buahan dengan produk lain masih boleh diterima..

Minum cecair sama ada setengah jam sebelum makan atau dua jam selepas makan.

Gabungan keju kotej dan produk susu fermentasi akan harmoni hanya jika produk homogen dengan susu masam (keju, krim masam, keju feta, dll.) Menjadi "rakan kongsi".

NB! Semasa menyediakan makanan, jangan lupa peraturan emas: "Semakin kompleks campuran makanan, semakin sederhana hidangan kita, pencernaan yang lebih berkesan dapat diharapkan.".

Makanan berasingan

Ia dianggap sebagai sistem makanan yang paling kontroversial pada zaman kita. Penyokong teknik ini membuktikan sifatnya yang bermanfaat, dan banyak pakar pemakanan menyatakan sebaliknya. Siapa yang betul akhirnya belum diputuskan..

Teori pemakanan berasingan adalah untuk memisahkan makanan yang serasi dan tidak serasi dalam diet..

Sekiranya makanan yang tidak serasi masuk ke dalam perut, maka pencernaannya menjadi lebih sukar, yang menyebabkan pemendapan makanan yang tidak diproses dalam tubuh dalam bentuk racun dan, akibatnya, kepada kegemukan. Produk dibahagikan mengikut komposisi komponen dan media yang dapat dicerna: sebagai contoh, untuk memecah protein, diperlukan medium berasid, dan karbohidrat diasimilasikan dalam satu alkali. Sekiranya anda secara serentak mengonsumsi pelbagai makanan yang mengandungi sejumlah besar protein, lemak dan karbohidrat, maka beberapa zat diserap dengan lebih baik, sementara yang lain tidak aktif, mudah ditapai, yang menimbulkan rasa tidak selesa di perut, mengganggu metabolisme, kerja pankreas, dan akibatnya, berlemak interlayers.

Mematuhi diet berpecah Shelton

Pakar pemakanan dan doktor Amerika Herbert Shelton adalah yang pertama merumuskan peraturan untuk keserasian makanan. Perkara utama terletak pada penggunaan makanan tidak serasi secara berasingan untuk memudahkan pemprosesan makanan, penyerapan nutrien oleh tubuh dan dengan itu mencapai penurunan berat badan yang berlebihan. Sekurang-kurangnya dua jam harus berlalu antara penerimaan produk yang tidak serasi. Dan sebelum makan, disyorkan untuk meminum air kosong atau mineral.

Peraturan asas:

  1. 1 Jangan makan makanan karbohidrat dengan makanan masam pada satu masa. Contohnya, roti, kentang, kacang polong, pisang, dan kurma tidak sesuai dengan lemon, oren, limau gedang, cranberry, dan makanan berasid lain..
  2. 2 Dilarang mengkonsumsi protein bersama karbohidrat dalam satu masa. Contohnya, kacang, daging, telur, ikan, keju, susu tidak sesuai dengan roti, bubur dan mi.
  3. 3 Anda juga tidak boleh makan dua produk protein dalam satu masa..
  4. 4 Lemak tidak sesuai dengan protein.
  5. 5 Jangan makan buah-buahan berasid bersama protein dalam satu masa. Contohnya, oren, lemon, nanas, ceri, plum masam dan epal dimakan bersama daging, telur, kacang..
  6. 6 Dilarang mengambil kanji bersama gula dalam satu hidangan, kerana gabungan produk ini menyebabkan penapaian di dalam perut. Contohnya, jem, gula molase pada roti tidak sesuai dengan bijirin dan kentang.
  7. 7 Hanya satu produk yang mengandungi pati dibenarkan dalam satu masa. Kerana jika anda menggabungkan dua jenis pati yang terpisah, maka satu akan diserap, dan yang lain akan kekal di dalam perut, ini akan mengganggu pemprosesan sisa makanan dan menyebabkan penapaian. Contohnya, kentang dan bubur dengan roti adalah bahan yang tidak serasi.
  8. 8 Melon atau tembikai tidak sesuai dengan makanan apa pun.
  9. 9 Susu tidak boleh dikonsumsi dengan produk lain, disarankan untuk menolak penggunaannya sama sekali.

Kumpulan produk utama

Tertakluk pada diet makanan berasingan, semua produk dibahagikan kepada kumpulan berasingan untuk keserasian.

  • Protein: daging, soya, ikan, keju, telur, kacang, kekacang.
  • Lemak: krim, krim masam, lemak babi, sayur-sayuran dan mentega.
  • Karbohidrat: bijirin, roti, pasta, kacang polong, kentang, kekacang, gula, buah-buahan manis.
  • Kanji: bijirin, kentang, pasta, kacang polong, roti, makanan bakar.
  • Kumpulan buah manis: kurma, pisang, kismis, kesemek, buah ara, prun.
  • Sekumpulan sayur-sayuran dan buah-buahan masam: oren, tomato, limau gedang, anggur, pic, nanas, lemon, delima.

Kelebihan pemakanan yang berasingan

  • Oleh kerana produk yang serasi diproses dengan cepat, ini mengelakkan proses pembusukan dan fermentasi sisa makanan, yang mengurangkan keracunan badan.
  • Keseluruhan kesejahteraan bertambah baik.
  • Makanan berasingan menyumbang kepada penurunan berat badan, di mana hasilnya tetap stabil.
  • Sistem ini mengurangkan beban pada badan dengan ketara, yang berguna untuk gangguan gastrousus dan penyakit kardiovaskular.
  • Di samping fakta bahawa kaedah pemakanan berasingan cukup ketat, memerlukan pengetahuan khusus dan penapisan produk yang teliti, alternatif disediakan dalam penggantian kumpulan yang berbeza yang sesuai, serta peluang untuk mempelbagaikan diet dengan ketara, tidak seperti banyak kaedah pemakanan lain.
  • Walaupun terdapat banyak teori yang berbeza mengenai pemakanan yang berasingan, sistem ini terutama dianggap menyumbang kepada gaya hidup sihat, oleh itu inti pati kaedah ini bukan hanya dalam pemisahan produk, tetapi juga dalam pengambilan yang sederhana..

Mengapa kuasa berasingan berbahaya?

Peraturan pemakanan ini adalah buatan, oleh itu, dengan kepatuhan jangka panjang untuk diet yang terpisah, ada kemungkinan untuk mengganggu proses pencernaan yang normal dan semula jadi.

  • Manusia pada awalnya disesuaikan dengan makan pelbagai makanan campuran. Oleh itu, jika anda mengikuti diet yang terpisah untuk waktu yang lama, maka tubuh tidak lagi dapat mengatasi hidangan yang kompleks, tetapi hanya dengan produk individu.
  • Perlu juga dipahami bahawa tidak ada produk yang hanya terdiri dari bahan yang sama, kerana banyak mengandungi protein, lemak, karbohidrat, dan nutrien lain. Ini menjelaskan hakikat bahawa sistem pemakanan berasingan lebih bersifat teori daripada praktikal, oleh itu ia tidak dapat berfungsi sebagai diet yang stabil untuk gaya hidup sihat dan untuk mengatasi berat badan berlebihan..
  • Diet split tidak bertepatan dengan peraturan dan resipi makanan tradisional secara umum.
  • Diet ini adalah satu kemestian. Dan bukan hanya kerana kawalan berterusan terhadap kumpulan individu produk gabungan, juga sukar untuk mencapai rasa perkadaran dan ketepuan badan dengan makanan. Kerana beberapa makanan akan menyebabkan makan berlebihan, sementara yang lain akan menyebabkan kekurangan zat makanan, atau akan menyebabkan rasa lapar yang teruk segera setelah makan. Dengan cara ini, anda boleh mengganggu sistem saraf, keadaan mental, dan juga merosakkan angka tersebut..
  • Tubuh mengalami kesukaran untuk membiasakan diri dengan sistem pemakanan yang terpisah, kerana orang yang mengikuti diet ini sering mengalami kelaparan, keletihan dan kerengsaan..

Baca juga artikel mengenai pemakanan berasingan menurut buku karya Y. Andreev dengan gambaran grafik keserasian makanan.