Biji gandum

Buckwheat adalah salah satu bijirin paling sihat dalam pemakanan manusia. Sejak zaman kuno, orang Slavia menyedari semua manfaat bijirin ini dan dianggap sebagai produk kekuatan fizikal. Sifat ini diberikan kepada soba oleh sejumlah besar protein dan serat. Buckwheat sangat berguna untuk fungsi jantung yang normal, ia dapat mencegah perkembangan diabetes dan menyokong fungsi saluran pencernaan. Ia mengandungi banyak nutrien, termasuk antioksidan dan vitamin. Ketahui lebih lanjut mengenai faedah soba dan kemungkinan bahaya dari artikel ini..

Ciri-ciri soba

Ramai orang berpendapat bahawa soba adalah produk yang diproses dari beberapa jenis bijirin penuh. Sebenarnya, soba adalah biji tanaman soba..

Buat pertama kalinya, soba dan tanaman dari mana ia muncul (soba) mula dikenali sekitar 5 ribu tahun yang lalu. Dan orang pertama yang mula menanam tanaman bijirin ini adalah orang-orang di India Utara. Benar, mereka memanggil sebutir gelap seperti nasi hitam. Faktanya ialah pada masa itu nasi yang dianggap "roti kedua" dalam masakan Asia, dan itulah sebabnya orang tidak pernah mendapat nama lain untuk yang lebih gelap dan lebih kecil, tetapi cukup memuaskan setelah memasak.

Di negara-negara Eropah, soba muncul berkat pedagang Turki. Jadi di Turki ia dikenali sebagai bijirin Turki.

Tetapi ia datang ke Rusia dari Byzantium dengan nama soba biasa (ada yang mengaitkannya dengan Yunani) atau gandum beech (semuanya kerana definisi Latin Fagpyrum, yang bermaksud "kacang seperti beech".

Hari ini, soba ditanam di mana-mana sahaja di semua negara sebagai produk makanan. Hanya di Perancis, soba belum banyak diminati, dan soba ditanam terutamanya sebagai tanaman madu yang sangat baik.

Setelah menjadi tanaman pertanian yang sepenuhnya "dijinakkan", varietasnya dibahagikan kepada tanaman yang ditanam (soba biasa dan bersayap adalah yang paling meluas dan terkenal) dan liar (ini disebut soba Tatar, yang paling sering dijumpai di Siberia, ia tidak dimakan, tetapi diproses menjadi baja dan makanan haiwan).

Komposisi soba

Buckwheat adalah salah satu produk makanan yang, dengan banyak bahan berguna untuk tubuh manusia, tidak kehilangannya sepenuhnya semasa rawatan panas. Oleh itu, perlu diperhatikan keseluruhan komposisi kimia soba untuk memahami kesannya yang baik pada tubuh. Dalam kedua-dua bijirin segar dan rebus (beberapa ahli makanan mentah menggunakan biji-bijian basah) terdapat:

  • air;
  • vitamin tokoferol - alpha dan gamma (dengan kata lain, vitamin E berguna);
  • Vitamin B;
  • vitamin A dan beta-karoten;
  • Vitamin PP;
  • vitamin P tulen (atau rutin);
  • mineral termasuk titanium, silikon, fluor, sulfur, kromium, fosforus, tembaga, zink, molibdenum, kobalt, nikel, kalium, kalsium, magnesium, mangan, natrium, besi, yodium, selenium;
  • asid amino penting;
  • asid sitrik dan malik semula jadi;
  • protein (kira-kira 13 g setiap 100 g);
  • lemak (hanya 3.3 g), diwakili oleh bentuk tak jenuh ganda;
  • karbohidrat yang lama dicerna (kira-kira 57 g).

Buckwheat tergolong dalam makanan rendah kalori, jadi tahap tenaga hanya bergantung pada penambahan bubur dan bervariasi dari 132 (rebus dalam air) hingga 308 (dengan penambahan mentega) kalori.

Kelebihan soba

Sebagai pemilik sebilangan besar vitamin dan mineral, "bubur kepahlawanan", seperti yang disebut oleh orang Rusia, sangat berguna:

  • sebagai agen antioksidan semula jadi yang mampu mengeluarkan ion logam berat dan produk radiasi;
  • bagi mereka yang menderita kolesterol "buruk" yang berlebihan;
  • bagi mereka yang mengalami sembelit kronik (selulosa tumbuhan mencegah dan melegakannya, pada masa yang sama menekan penapaian putrefaktif di usus besar);
  • dengan anemia kerana kandungan zat besi yang direkodkan;
  • terima kasih kepada beta-karoten, penggunaan bubur seperti itu mengekalkan dan mengekalkan ketajaman penglihatan;
  • untuk membantu soba dan penurunan aktiviti fizikal dan mental;
  • bagi pesakit kencing manis, bubur akan menjadi pengatur glukosa dalam darah;
  • bagi mereka yang gemuk atau hanya ingin menurunkan berat badan, soba akan memulakan proses metabolik (metabolik);
  • bijirin yang dimasak mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi hati;
  • rutin membantu mengencangkan saluran darah dan kapilari, mencegah kerapuhan, dan juga meningkatkan pembekuan darah;
  • juga rutin mendorong penyerapan vitamin C dan mengurangkan keletihan, menghilangkan kemurungan;
  • yang mengalami penurunan rembesan gastrik, bubur seperti itu akan membantu pencernaan makanan;
  • untuk vegetarian, ia adalah salah satu produk utama yang menggantikan daging;
  • bagi mereka yang mementingkan kesihatan dan kecantikan kuku, rambut dan kulit, soba juga akan menjadi penolong yang baik;
  • membersihkan usus dan hati dari bahan toksik, serta mencegah munculnya anemia, bubur soba membantu menguatkan sistem imun manusia;
  • mengambil bubur soba adalah penting bagi wanita hamil kerana fakta bahawa bijirin ini memainkan peranan penting dalam perkembangan intrauterin bayi yang normal;
  • meningkatkan pembekuan darah dan pengerasan saluran darah tidak akan membahayakan mereka yang mengalami trombophlebitis;
  • flavonoid yang terkandung dapat mencegah perkembangan barah.

Penggunaan soba disyorkan untuk semua orang, bermula dengan kanak-kanak dari usia yang sangat muda dan orang tua. Bijirin ini baik untuk vegetarian kerana mengandungi banyak protein..

Manfaatnya telah disahkan oleh banyak kajian oleh saintis di seluruh dunia. Oleh itu, tidak ada alasan untuk mempertikaikan faedahnya hari ini. Buckwheat adalah komponen dari banyak diet. Dan bukan hanya untuk penurunan berat badan. Ia juga termasuk dalam pemakanan perubatan untuk banyak penyakit. Dengan memasukkan soba ke dalam menu, anda dapat menurunkan kadar kolesterol, menyingkirkan pound tambahan, dan meningkatkan proses metabolik dalam badan. Buckwheat dengan cepat memberikan rasa kenyang, membantu membersihkan badan dari toksin dan racun.

Tidak banyak orang mengetahui kelebihan lain dari soba. Semasa proses pertumbuhan, soba tidak perlu dirawat dengan bahan kimia apa pun. Dipercayai bahawa ia sendiri menghalang pertumbuhan rumpai yang tumbuh berdekatan dan menghalau perosak. Di samping itu, soba tidak sesuai dengan pengubahsuaian genetik. Dan banyak orang sekarang memberi perhatian khusus dan cuba mengelakkan penggunaan makanan yang diubahsuai secara genetik dalam makanan mereka..

Soba hijau

Kedai-kedai menjual terutamanya soba berwarna gelap. Biji soba sudah masak dan diproses. Tetapi baru-baru ini, soba hijau mula muncul. Ia juga dipanggil soba "hidup". Manfaatnya lebih tinggi daripada soba gelap, kerana soba seperti itu menyimpan lebih banyak nutrien. Soba inilah yang disyorkan untuk percambahan..

Soba hijau diserap dengan sempurna oleh badan. Ia lebih bermanfaat bagi mereka yang gemuk, kerana ini dapat menurunkan berat badan. Ia adalah sumber antioksidan yang sangat baik, dapat melambatkan proses penuaan badan, meningkatkan imuniti.

Soba hijau menghilangkan kolesterol "buruk" dari badan, menormalkan kadar gula dalam darah, melindungi tubuh dari kesan negatif persekitaran luaran.

Bubur soba dengan susu

Dengan bermulanya hari persekolahan, ibu bapa semakin banyak mengajukan soalan: "Bagaimana memberi makan anak untuk mengembalikan kekuatan emosi dan fizikalnya yang telah habis." Dan di sini setiap orang diwajibkan untuk mengingati bubur soba kanak-kanak yang berguna dan tidak asing lagi. Benar, orang dewasa harus berusaha agar anak itu tidak meninggalkannya. Dan untuk ini, seorang ibu (atau orang yang dikasihi) mesti menjadi ahli masakan dan, yang paling penting, memahami semua kegunaan produk makanan ini.

Namun demikian, bagi kebanyakan kanak-kanak, bubur soba dengan susu tetap menjadi makanan kegemaran. Dan banyak ibu berpendapat bahawa bubur seperti ini sangat berguna. Tetapi pakar pemakanan menganggap kedua-dua produk ini sama sekali tidak sesuai. Dan itulah sebabnya.

Faktanya adalah bahawa soba, kerana jumlah karbohidrat yang banyak, dianggap sebagai produk yang sukar dicerna. Untuk memproses soba, seseorang memerlukan enzim. Dan untuk pencernaan susu - yang lain. Zat besi dalam soba boleh mengganggu penyerapan kalsium dari susu.

Oleh itu, agar soba dapat dicerna dengan baik dan memberi banyak kekuatan kepada anak anda, lebih baik memakannya dengan sayur atau mentega. Bekalan bubur soba seperti itu akan meningkatkan pemisahan dan asimilasi nutrien bijirin dengan lebih baik.

Potensi bahaya

Tidak kira betapa berguna soba dalam kehidupan seseorang, perlu mengambil beberapa langkah berjaga-jaga semasa menggunakannya:

  • ia tidak boleh disalahgunakan dan untuk masa yang lama "duduk" pada diet mono soba. Walaupun hasil diet soba yang sangat baik, ia tidak boleh bertahan lebih dari seminggu;
  • sebilangan besar bubur soba tidak digalakkan untuk orang yang mengalami kegagalan buah pinggang dan orang yang menghidap diabetes mellitus (soba mengandungi pati dan, jika makan berlebihan, mungkin tidak mengurangkan, tetapi meningkatkan gula darah);
  • perlu juga membatasi soba untuk pesakit hipertensi, kerana rutin dapat mengembang saluran darah dan menyebabkan serangan;
  • selalunya gluten (walaupun jumlah yang sangat sedikit) dilarang sama sekali bagi penghidap alergi dan orang yang menderita penyakit saraf, kerana merangsang aktiviti autoimun (dan tidak dapat diramalkan);

Pengambilan soba yang berlebihan boleh menyebabkan kekejangan perut dan perut kembung..

Terlepas dari apa jenis soba yang biasa Anda gunakan untuk memasak, ia masih berguna untuk tubuh kita dan ia mempunyai lebih banyak kelebihan daripada minus.

Jadual pemakanan untuk gandum soba per 100 gram produk

Untuk khasiat soba yang bermanfaat, lihat videonya

Biji gandum

Coklat coklat atau hijau-hijau, yang diperoleh dari biji-bijian soba.

Pembuatan

Untuk mendapatkan soba, biji-bijian soba menjalani proses: pemisahan kernel dari cengkerang, diikuti dengan pengukus.

Buckwheat-unground adalah biji-bijian berwarna coklat, yang dipisahkan dari cengkerang dan dikukus.

Chop adalah soba terperinci, yang, bagaimanapun, tidak kehilangan khasiatnya yang berguna, lebih-lebih lagi, disyorkan untuk makanan bayi, kerana makanannya mendidih lebih cepat.

Smolensk adalah soba yang sangat kecil, butirannya tidak melebihi biji poppy. Ini serupa dengan tepung soba dan disarankan sebagai makanan diet bagi orang yang menderita penyakit usus..

Soba hijau mempunyai warna coklat kehijauan. Semasa pengeluaran, ia tidak dikukus, tetapi dikupas dengan teliti dari cangkang dan segera dibungkus untuk dijual. Soba hijau mengandungi lebih banyak unsur berguna berbanding dengan coklat: ia mengandungi lebih banyak zat besi, kalium, fosforus, magnesium, kalsium. Dianjurkan untuk menggunakannya mentah, menuangkan susu atau air untuk pembengkakan..

Kandungan kalori

100 gram soba mengandungi 308 kcal.

Komposisi

Buckwheat mengandungi serat, asid amino penting, karbohidrat sihat, lesitin. Buckwheat mempunyai nilai istimewa kerana komposisi proteinnya yang kaya, yang sebanding dengan daging dan kacang-kacangan (kacang, kacang polong, kacang).

Bijirin ini mengandungi vitamin A, E, B1, B2, B6, B9, PP, unsur mineral: silikon, titanium, kromium, fluorin, fosfor, kalium, sulfur, tembaga, magnesium, natrium, besi, yodium, zink, kalsium, kobalt, mangan, molibdenum, selenium, nikel.

Bagaimana hendak masak

Sekiranya dikehendaki, soba boleh digoreng ringan sebelum dimasak, yang akan membantu mengeluarkan aroma. Untuk melakukan ini, masukkan soba dalam kuali kering dan goreng selama tiga hingga empat minit di atas api sederhana hingga coklat keemasan, kacau terus.

Bubur soba dimasak dalam susu atau air, sementara lebih baik perhatikan bahagian berikut: satu bahagian soba untuk dua bahagian cecair. Soba dimasak di bawah pengaruh wap, jadi mesti dimasak dengan penutup ditutup. Apabila air diserap sepenuhnya oleh bijirin, api dimatikan, minyak ditambahkan ke bubur dan dibiarkan "mencapai" untuk beberapa lama..

Bubur soba disajikan sebagai lauk, dimakan sebagai hidangan bebas, pelbagai bahan dapat ditambahkan ke dalamnya (ikan, daging, ayam, sayur-sayuran, telur, keju, cendawan).

Buckwheat adalah produk mono-diet soba.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Bubur soba adalah makanan sihat dan makanan, menormalkan metabolisme, membantu menurunkan berat badan, menghilangkan kolesterol, logam berat, karsinogen dari badan, membersihkan hati, membuat kapilari lebih anjal, meningkatkan kadar dopamin, meningkatkan mood.

Dianjurkan untuk menggunakannya untuk kegemukan, penyakit saluran pencernaan, kardiovaskular, sistem saraf, hipertensi, diabetes, aterosklerosis, buasir.

Buckwheat mendorong pembentukan hemoglobin, mencegah anemia.

Sekatan penggunaan

Sebilangan penyelidik mendakwa bahawa dengan kerap menggunakan soba, sakit kepala yang kerap mungkin berlaku..

Penerangan mengenai bubur soba, hubungannya dengan soba dan bubur soba

Gandum soba adalah buah menyemai soba, budaya herba keluarga Buckwheat. Benihnya tersebar dalam budaya makanan bukan hanya pada manusia, tetapi juga pada haiwan sekitar 5 ribu tahun yang lalu. Dataran tinggi Himalaya dianggap sebagai tanah air soba, di mana bentuk liarnya masih tumbuh. Pertimbangkan apa itu soba dan jenisnya.

Ciri dan keterangan soba

Buckwheat adalah kacang segitiga kecil (buah soba) berwarna coklat, coklat muda atau hijau. Mereka ditutup dengan cangkang tebal - sekam. Tanaman tahan terhadap banyak jenis rumpai, yang dicirikan oleh hasil yang tinggi.

Buckwheat mempunyai komposisi kimia yang kaya. Vitamin:

  • kumpulan B: B1, B2, B4, B5, B6, B7, B9;
  • E;
  • beta karotena;
  • PP;
  • K;
  • lutein dan zeaxanthin.

Mineral:

  • potasium;
  • kalsium;
  • silikon;
  • magnesium;
  • belerang;
  • fosforus;
  • klorin;
  • boron;
  • besi;
  • iodin;
  • litium;
  • mangan;
  • tembaga;
  • molibdenum;
  • selenium;
  • kromium;
  • zink;
  • zirkonium.

Groot mengandungi sehingga 14% protein. Asid amino seimbang. Daripada asid lemak, asid oleik, linoleat dan linolenik berlaku. Produk ini dikelaskan sebagai rendah kalori: nilai tenaga dari biji mentah kira-kira 343 kkal per 100 g, rebus - 130 kkal.

Tidak ada gluten dalam soba. Oleh itu, ia dibenarkan untuk orang yang mengalami alergi gluten..

Pelbagai jenis bijirin

Bergantung pada bagaimana bahan mentah diproses (mengukus, menghancurkan, dll.), Beberapa jenis bijirin dibezakan. Pertama, biji dipisahkan dari tempurung nipis, kemudian dikukus. Hasilnya, produk memperoleh warna coklat biasa dari pelbagai warna..

Rujukan. Apakah perbezaan antara gandum soba dan soba? Mereka tidak wujud: soba itu sendiri disebut soba, dan bijirin, dan bubur..

Buah soba, tidak dikukus, mempunyai warna berkrim ringan dengan warna kekuningan atau kehijauan. Bijirin semacam itu dianggap paling berguna, kerana vitamin dan mineral disimpan di dalamnya sebanyak mungkin..

Teras

Kernel adalah biji-bijian soba yang berwarna coklat dan kukus yang berbentuk segitiga, terpisah dari sekam. Groats dianggap kelas 1, kerana dibuat dengan pemprosesan mekanikal yang minimum. Digunakan mentah dan digoreng ringan.

Bubur, yang disediakan dari biji, menormalkan metabolisme, membantu menghilangkan berat badan berlebihan, membuang toksin dari badan.

Memotong

Potongan, atau selesai, adalah kernel yang sama, hanya dihancurkan menjadi beberapa bahagian (2 atau lebih). Semasa pengeluaran, bahan mentah disalurkan melalui ayak khas untuk memisahkan produk utama dari pecahan halus. Semasa menghancurkan, bahagian kehilangan bentuk segitiga asalnya, oleh itu ia tergolong dalam gred 2 bijirin dan harganya lebih rendah daripada biji.

Penting! Prodel sesuai untuk makanan bayi, kerana cepat merebus dan tidak kehilangan sifat berguna.

Di Timur, selain hidangan biasa, teh dibuat dari soba. Ia sangat popular di China. Tatar soba digunakan untuk menyediakan minuman seperti itu..

Soba smolensk

Smolensk soba adalah salah satu bijirin terkecil, sebanding dengan biji poppy. Mereka membuatnya dari potongan yang hancur. Bahan mentah disalurkan melalui penyaring untuk memisahkan bijirin yang telah digiling halus dari habuk tepung. Hasilnya adalah biji-bijian coklat muda. Bijirin jenis ini tergolong dalam kelas 3 dan harganya lebih murah daripada sebiji kernel dan telah selesai.

Smolensk soba sesuai untuk makanan dan makanan bayi, memasak bubur kental dan membakar.

Soba hijau

Soba hijau tidak dirawat dengan panas. Semasa pengeluaran, bijirin dibersihkan dari kulit luar dan segera dibungkus untuk dijual. Produk ini mengekalkan lebih banyak vitamin, mineral dan flavonoid.

Untuk pemeliharaan nutrien yang lebih baik, soba jenis ini paling baik dimakan mentah, dan direndam dalam air atau susu untuk pembengkakan..

Rujukan. Flavonoid (rutin, quercetin, vitexin, isovitexin, orientin dan isoorientin) terdapat terutamanya pada soba itu sendiri. Terdapat sebilangan kecil dari biji-bijian itu; semasa pemprosesan, kebanyakannya hilang. Walau bagaimanapun, pada anak benih soba, bahan-bahan ini dipelihara.

Soba hijau sesuai untuk penanaman, dalam keadaan dan penjagaan yang optimum, tumbuh-tumbuhan.

Tepung soba

Tepung soba dibuat dari sekam atau pecahan kernel halus. Bahan-bahannya digiling dengan teliti sehingga tetap seperti habuk. Tepung tergolong dalam kelas 1 dan banyak digunakan dalam masakan. Kerana kekurangan gluten, ia digunakan sebagai tambahan untuk membakar roti..

Tepung soba menurunkan kadar kolesterol, jenuh darah dengan oksigen, membantu menormalkan pemakanan dan mengurangkan kandungan kalori makanan.

Bijirin apa yang digunakan untuk membuat bubur soba

Bubur soba biasanya dimasak dari biji utuh. Selain itu, casserole, cutlets, sup, puding, dll disediakan dari dalamnya. Selalunya, bubur dibuat dengan susu, tetapi untuk mengurangkan kandungan kalori dari hidangan siap, lebih baik menggunakan air.

Apakah perbezaan antara bubur soba dan soba? Tidak ada: dari bijirin (biji, prodel, Smolensk) mereka mendapat bubur dengan konsistensi yang berbeza.

Produk ini tepu dengan karbohidrat kompleks - makanan yang dimasak meninggalkan rasa kenyang untuk masa yang lama, tetapi tidak menyebabkan kenaikan berat badan.

Penting! Sekiranya bijirin mempunyai warna coklat terang dengan warna merah, ia tidak boleh digunakan. Skema warna ini menunjukkan bahawa bahan mentah digoreng dengan kuat semasa pengeluaran. Oleh itu, ia mengandungi jumlah nutrien minimum. Pilihan yang tepat adalah soba warna seragam coklat muda dengan biji yang sama rata.

Untuk semua faedahnya, produk ini mempunyai beberapa kontraindikasi. Tidak digalakkan untuk orang dengan peningkatan pembekuan darah, kerana meningkatkan kelikatan darah. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku jika anda makan satu soba selama seminggu atau lebih. Dengan diet yang pelbagai, sistem peredaran darah selamat..

Groats dikontraindikasikan sekiranya berlaku intoleransi individu. Sebaiknya gunakan soba secara sederhana semasa mengandung dan menyusui untuk menghilangkan risiko alergi.

Kesimpulannya

Buckwheat adalah sumber karbohidrat dan protein kompleks yang berharga. Produk sihat dan sihat sesuai untuk wanita menyusui, kanak-kanak, orang yang menghidap diabetes dan tekanan darah tinggi.

Teknologi industri untuk memproses buah soba membolehkan anda mendapatkan beberapa jenis bijirin: kernel, prodel, Smolensk soba.

Buckwheat - faedah, bahaya dan semua yang perlu anda ketahui mengenai bijirin ini

Buckwheat tidak diubahsuai secara genetik. Ia mengandungi puluhan unsur surih dan vitamin yang berguna; ia bukan termasuk dalam kategori bijirin, tetapi lebih berkhasiat daripada bijirin lain. Berkat sifat-sifat ini dan banyak lagi, soba mengambil tempat pertama dalam penggunaan di Rusia, India, Jepun, Israel dan negara-negara lain. Apa kegunaan soba untuk badan kita dan apa yang akan berlaku sekiranya kita makan bubur soba setiap hari? Anda akan mendapat jawapan untuk soalan ini dan lain-lain dalam artikel kami..

Komposisi soba, indeks glisemik, nisbah BJU, nilai pemakanan

Buckwheat mengandungi asid amino dan tepu dan asam amino, karbohidrat, lemak, protein, vitamin, poli dan monosakarida, mineral.

Komposisi vitamin dan mineral bijirin:

  • 55% kanji;
  • 0.6% asid lemak tepu;
  • 2.3% asid amino tak jenuh lemak
  • 1.4 mono- dan disakarida.

Yang paling berguna untuk badan adalah soba tanpa biji atau biji-bijian soba utuh, yang dikupas dari sekam. Semakin ringan butirannya dalam bungkusan, semakin kaya komposisinya. Selain tidak diusahakan, pasar raya menjual soba atau cincang, yakni biji-bijian soba, dihancurkan menjadi 2-3 bahagian. Produk seterusnya dalam pecahan adalah serpihan soba, dan produk akhir penghancuran adalah tepung soba. Juara dari segi kualiti berguna adalah soba hijau. Ini digunakan dalam bentuk bercambah, ditambahkan ke salad dari sayur-sayuran segar. Soba hijau tidak digunakan untuk bijirin dan sup.

Semasa membeli inti soba di kedai, pilih bukan kukus atau goreng, tetapi hanya bijirin yang dikupas.

Jadual kandungan vitamin dan mineral sebagai peratusan pengambilan harian.

NamaJumlah nutrien dalam 100 gram soba,% dari keperluan harian
Vitamin
DALAM 120%
PADA 27.8%
PADA 617%
PADA 97%
RR31%
Mineral
Potasium13%
Magnesium64%
Tembaga66%
Mangan88%
Fosforus42%
Besi46%
Zink23%
Selulosa70%

Jadual vitamin dan mineral boleh dimuat turun di sini.

Selain mineral yang ditunjukkan dalam jadual, Yunani mengandung sejumlah kecil molibdenum, klorin, sulfur, silikon, boron, dan kalsium. Buckwheat adalah sumber oksalat, malik dan sitrik, asid folik, serta lisin dan arginin.

Kandungan karbohidrat tinggi (58.2 g) memastikan ketepuan makanan segera. Dari segi kandungan protein (13 g), soba boleh dibandingkan dengan daging, tetapi bekas "menang" kerana kandungan lemak rendah (3.6 g).

Kandungan kalori soba kernel ialah 308 kkal per 100 gram. Walaupun kandungan kalori tinggi, semua zat yang membentuk bijirin diserap sepenuhnya oleh badan. Kandungan kalori soba di atas air adalah tiga kali lebih rendah - 103.3 kkal.

Indeks glisemik soba ialah 60. Bubur soba, direbus dalam air, mempunyai GI 50.

Apa yang lebih baik dimasak dari soba?

Cara paling popular untuk makan soba ialah bubur di atas air. Biji-bijian yang dibasuh dimasak dengan api kecil sehingga biji-bijian direbus dan berukuran dua kali ganda, menyerap semua air. Hidangan soba ini dua kali lebih sihat daripada bubur susu. Buckwheat sendiri adalah karbohidrat kompleks, yang memerlukan sedikit masa untuk memproses perut. Pemprosesan susu memerlukan lebih banyak enzim gastrik. "Bersatu" dalam satu pinggan, mereka membebani perut, tetapi pada masa yang sama melepaskan sedikit bahan berguna.

Kombinasi yang optimum adalah bubur kernel dan sayur-sayuran. Kedua-dua komponen kaya dengan serat dan serat kasar, yang mempunyai kesan positif pada peristalsis usus.

Cara paling sihat untuk mengonsumsi soba adalah biji-bijian hijau yang tumbuh. Mereka tidak menjalani rawatan haba, oleh itu mereka memberi tubuh vitamin, mineral, mikro dan unsur makro maksimum. Biji-bijian bercambah terasa enak dengan nota kacang.

Kelebihan soba

Buckwheat mempunyai banyak kualiti yang berguna. Ia sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa dari semua peringkat umur. Kerana kekayaan nutrien dan mudah dicerna, soba dianggap sebagai produk makanan..

Sifat berguna soba:

  1. Menormalkan proses metabolik dalam badan.
  2. Menyegel membran vaskular, mencegah trombosis, proses stagnan dalam peredaran darah.
  3. Digunakan dalam rawatan anemia (kekurangan zat besi), menstabilkan jumlah hemoglobin dalam darah.
  4. Menyokong otot jantung, menormalkan sistem saraf pusat.
  5. Merangsang neuron otak, meningkatkan ingatan, ketajaman penglihatan, meningkatkan kepantasan berfikir.
  6. Merangsang metabolisme.
  7. Menormalkan fungsi usus (pencegahan cirit-birit dan sembelit terbaik).
  8. Membuang toksin, membersihkan badan.

Dalam pemakanan pemakanan

Kandungan tinggi serat makanan, karbohidrat, antioksidan dan asid amino membantu menyahtoksin badan dan menurunkan berat badan. Untuk penurunan berat badan, diet yang tidak ketat dan tidak kaku diamalkan. Diet soba yang ketat selama 14 hari adalah berdasarkan soba rebus, air dan kefir. Anda perlu minum 1 liter kefir dan 2 liter air sehari.

Pilihan diet yang lembut: soba, buah kering, keju kotej, jus segar, madu, buah-buahan manisan. Selari, anda perlu menyerah garam, tepung, alkohol, gula-gula. Lengkapkan diet ini dengan sayur-sayuran, herba, buah-buahan segar. Pastikan makanan terakhir anda tidak lebih dari 3.5 jam sebelum tidur.

Cadangan umum untuk mengikuti diet soba

Masa optimum untuk diet soba adalah dua minggu. Untuk diet mono (hanya satu soba + air) 3 hari. Berhenti bersenam semasa berdiet. Cuba lebih banyak berada di luar rumah.

Untuk lelaki

Nilai spesifik soba untuk badan lelaki adalah kehadiran asid folik. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem pembiakan dan kencing, mencegah perkembangan disfungsi dan penyakit di kawasan ini..

Pengambilan soba secara berkala meningkatkan kualiti sperma, meningkatkan pergerakan dan jumlah sperma. Bagi lelaki yang kerap ke gim atau melakukan kerja fizikal yang berat, soba adalah sumber tenaga dan kaedah pemulihan otot.

Untuk para wanita

Pengambilan soba secara berkala mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit. Kulit menjadi licin, tanpa hiperpigmentasi, garis ekspresi cetek, lembik. Buckwheat meredakan perjalanan eksim, dermatitis, melegakan komedo dan ruam. Untuk tujuan perubatan, bubur soba digunakan bukan hanya untuk makanan, tetapi juga sebagai topeng muka..

Asid folik yang terkandung dalam soba membantu meningkatkan fungsi sistem pembiakan wanita. Ia sangat berguna pada trimester pertama kehamilan, kerana ia mendorong perkembangan sistem saraf janin dan pembentukannya yang betul. Juga semasa kehamilan, soba membantu mengekalkan tahap normal hemoglobin dalam darah..

Manfaat soba untuk keadaan rambut dan kuku juga diperhatikan. Keriting menjadi lebih lembut dan lebih patuh, dan kuku dikuatkan kerana banyaknya makronutrien dalam bijirin ini.

Kandungan kalori soba rebus dan khasiatnya yang bermanfaat menjadikannya produk nombor satu dalam makanan bayi. Ini adalah salah satu komponen makanan bayi, kerana kandungan zat besi dan hypoallergenicity yang tinggi, serta keserasiannya dengan jenis produk lain. Buckwheat membentuk imuniti bayi dan mempunyai kesan positif terhadap perkembangan mental.

Mengapa soba berbahaya?

Tidak ada kontraindikasi khusus untuk penggunaan soba. Pengecualian adalah intoleransi individu terhadap produk, yang ditunjukkan oleh reaksi alergi standard (gatal, kemerahan pada kulit). Fenomena ini sangat jarang berlaku, kerana soba dianggap sebagai produk hypoallergenic dan merupakan sebahagian daripada diet terapeutik untuk kanak-kanak dan orang dewasa..

Sebagai unsur kekal diet, hanya boleh membahayakan wanita hamil dengan penyakit kronik sistem kencing dan kegagalan buah pinggang. Buckwheat mengandungi banyak protein yang mempengaruhi fungsi buah pinggang. Semasa kehamilan, mereka sudah mengalami peningkatan beban..

Pengambilan produk ini secara sederhana tidak berbahaya, dan makan berlebihan boleh menyebabkan kembung dan kekejangan perut..

Adakah berbahaya untuk memakan soba setiap hari?

Kehadiran soba setiap hari dalam makanan tidak membahayakan jika ditambah dengan kefir, sayur-sayuran segar dan buah-buahan dan dimakan secara sederhana. Kandungan kalori soba per 100 gram cukup tinggi untuk memberikan jumlah tenaga yang optimum sepanjang hari, bahkan bagi mereka yang telah memilih diet mono untuk diri mereka sendiri..

Terima kasih kepada komposisi vitamin dan mineral yang kaya dengan produk ini, semua nutrien yang diperlukan memasuki badan. Walaupun begitu, pakar pemakanan menasihati untuk secara rasional mendekati diet soba, mengganti bubur soba dengan bijirin lain dan mematuhi prinsip pemakanan yang betul..

Adakah kes soba tidak dibenarkan sama sekali?

Satu-satunya kes apabila soba tidak layak dimakan adalah intoleransi individu, apabila protein yang terkandung dalam bijirin tidak diserap atau kurang diserap. Sebagai peraturan, intoleransi menampakkan diri pada masa kanak-kanak, oleh itu, soba sebagai makanan pelengkap untuk bayi diperkenalkan dengan teliti, satu sendok teh sehari. Intoleransi soba pada kanak-kanak diakui oleh pembengkakan bibir dan kemunculan ruam.

Dipercayai bahawa soba tidak boleh dimakan ketika:

  • penyakit saluran gastrousus;
  • hipotensi;
  • penyakit kronik buah pinggang dan sistem perkumuhan;
  • diabetes.

Sebenarnya, larangan itu hanya berlaku untuk makan soba yang berlebihan, tetap dalam diet produk berdasarkan tepung soba. Dengan gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum, kolitis dan penyakit lain saluran gastrointestinal, soba termasuk dalam diet terapeutik. Ia digunakan direbus dalam jumlah kecil..

Terdapat sejumlah kontraindikasi untuk diet soba yang ketat. Ini tidak ditunjukkan untuk remaja, dan juga bagi mereka yang menderita penyakit perut, usus, sistem kardiovaskular, mengalami masalah metabolisme atau menderita diabetes. Diet sedemikian juga dilarang semasa menopaus pada wanita..

Kesimpulannya

Sifat bermanfaat soba dan rasanya telah menjadikan bijirin ini menjadi salah satu komponen utama makanan kita, yang sesuai untuk semua orang tanpa kecuali: kanak-kanak, wanita hamil, lelaki, dan orang tua. Untuk mendapat manfaat dari penggunaannya, makan peruntukan harian produk tersebut, ditambah dengan produk buah-buahan, sayur-sayuran, tenusu, daging dan ikan. Ikuti peraturan diet yang sihat, dan kemudian hidangan soba hanya akan memberi anda faedah dan kesenangan.!

Bubur soba: apakah faedah kesihatannya. Pelbagai soba

Bubur kegemaran saya mungkin soba. Saya menggunakannya paling kerap. Dan bukan kerana mempunyai kalori paling sedikit dan sihat, ternyata saya menyukainya. Apa kegunaan bubur soba?

Sejarah asal usul soba

Dari segi sejarah, bijirin ini dibawa kepada kami dari Yunani, dan oleh itu namanya - soba..

Walau bagaimanapun, penampilannya pertama kali dirakam di Himalaya. Di sana, kira-kira 5 ribu tahun yang lalu, mereka mula menjinakkan soba liar dan memakannya. Setelah itu, dari wilayah Himalaya dan India Utara, dia dibawa ke negara-negara Mediterranean. Dan dari sana dia sudah sampai ke Rusia.

Sekarang Amerika, Rusia, malah Perancis terkenal dengan ladang terbesar..

Tetapi ada fakta menarik bahawa hingga kini ia tidak dapat ditumbuhkan secara buatan, atau entah bagaimana mempercepat pertumbuhannya. Genom bijirin ini belum ditemui oleh para saintis, dan oleh itu belum mungkin menghasilkan dua kali lebih banyak atau tumbuh lebih cepat..

Oleh itu, soba dianggap sebagai produk tulen dan selamat, termasuk.

Mengapa soba popular

Hanya kerana komposisi, nilai pemakanan soba tumbuh dengan ketara. Ia mengandungi hampir semua vitamin B, vitamin A dan E, niasin, asid amino penting, serat, banyak unsur surih yang berguna.

Kandungan kalori per 100 gram produk hanya 308 kalori.

Nilai pemakanan soba:

  • Karbohidrat (kompleks) 57%
  • Protein 12.5%
  • Lemak 3%

Apa kegunaan bubur soba

  • Wanita

Semasa menurunkan berat badan, ini adalah produk yang paling banyak diganti jika anda memakannya dengan perut kosong dan jangan taburkannya dengan gula dan mentega di atasnya. Produk ini sering digunakan oleh wanita dengan tepat untuk tujuan ini..

Tetapi ada sebilangan besar sifat berguna soba yang lain. Ia menyegarkan badan kerana mengandungi antioksidan. Ia memperbaiki penampilan kulit dan rambut. Ia menguatkan tisu tulang, melindungi dari urat varikos, dan berguna untuk gangguan hormon dan semasa menopaus.

  • Lelaki

Ubat yang sangat baik untuk menguatkan sistem pembiakan, untuk keradangan dan tumor prostat. Ia mempengaruhi stamina dan meningkatkan aktiviti fizikal.

  • Untuk kanak-kanak

Masalah besar pada masa ini adalah alergi kanak-kanak terhadap banyak makanan, jadi soba adalah hypoallergenic. Dan apa lagi, ia bebas gluten.

Walau bagaimanapun, disyorkan untuk memperkenalkannya sebagai makanan pelengkap untuk kanak-kanak hanya dari usia 8 bulan, dalam bahagian terkecil.

  • Ibu mengandung dan menyusui

Buckwheat mengisi bekalan vitamin dan mineral. Walau bagaimanapun, ibu yang menyusu harus memerhatikan sama ada anak itu alah kepada susu ketika ibu menggunakan soba..

Buckwheat penuh dengan bahan yang paling berguna yang berfungsi sebagai bahan binaan sistem saraf, tulang dan otot kanak-kanak..

Bolehkah saya menggunakannya untuk menurunkan berat badan dan memakannya setiap hari?

Dengan pertolongannya, anda bukan sahaja dapat menurunkan berat badan. Bijirin ini rendah kalori dan setelah memakannya anda tidak mahu makan dalam jangka masa yang panjang, terutamanya jika anda menggabungkannya dengan sayur-sayuran atau produk tenusu..

Ini termasuk dalam diet atlet dan ballerina kerana tidak disimpan dalam tisu adiposa.

Ia boleh dimakan setiap hari dalam bahagian kecil, tidak lebih dari 200 gram sehari. Dan berguna untuk bergantian dengan bijirin lain agar tidak bosan dengan rasanya.

3 fakta penting mengenai soba

  • Menurunkan glukosa darah

Bubur selalu disyorkan untuk pesakit kencing manis. Ia mempunyai indeks glisemik rendah. Semasa menggunakan soba:

  • Selepas 1.5 jam, tahap glukosa turun sebanyak 12%
  • Selepas 2 jam, tahap glukosa turun hampir 20%

Kenapa begitu? Ternyata soba mengandung enzim D-chiroinositol (d-Cl), yang bertindak pada reseptor insulin. Dan mereka bertindak balas dengan meningkatkan kepekaan insulin..

Itulah sebabnya soba adalah bijirin nombor satu dalam diabetes dan juga pencegahan diabetes..

  • Mempengaruhi saluran darah dan sistem hematopoietik badan kita

Menormalkan tahap kolesterol dan plak kolesterol terbentuk lebih jarang, yang bermaksud bahawa risiko strok, serangan jantung dan penyakit jantung koronari dapat dielakkan.

  • Meningkatkan fungsi usus

Buckwheat juga kaya dengan jenis pati yang khas, ia mempunyai bentuk yang stabil dan merupakan bahan berkhasiat untuk organisma mesra di usus besar, di mana ia tidak berubah. Ini mengurangkan bilangan mikroorganisma patogen.

Para saintis telah membuktikan bahawa interaksi ini adalah reaksi pelindung tubuh yang mengurangkan risiko kolitis dan neoplasma malignan..

Buckwheat juga membersihkan dinding usus, meningkatkan pergerakan usus..

Pelbagai soba

Terdapat banyak jenis gandum soba. Jangan terkejut! Sebagai contoh, di kedai organik terdapat soba hijau, tidak berbusa. Mari mulakan dengannya!

Gandum soba hijau tidak dikukus

Ia tidak murah, tetapi dianggap paling berguna dari semua jenis bijirin. Soba yang tidak dikacau sama sekali tidak menjalani rawatan haba, jadi rasanya sama sekali berbeza. Ia lebih lembut daripada coklat. Ia juga digunakan untuk hidangan yang berbeza, pertama dan kedua. Anda boleh membuat salad dan makanan ringan daripadanya.

Soba ini "hidup", nukleolinya mampu bercambah. Oleh itu, banyak yang menggunakannya sebagai produk pemakanan yang betul untuk gaya hidup sihat. Ia mengandungi lebih banyak nutrien: vitamin dan mineral. Sama sekali tidak ada gluten dalam soba ini..

Teras

Bijirin bijirin coklat muda.

Soba atau cincang

Terpisah kernel, mempunyai jangka hayat yang agak pendek. Ini menjadikannya 2 kali lebih murah daripada soba biasa..

Kepingan soba

Selalunya saya menggunakannya untuk memasak bijirin. Diperoleh dengan mengisar, menghancurkan dan mengukus. Mereka mempunyai nilai pemakanan yang sedikit.

Tepung soba

Ini adalah biji-bijian tanah. Selalunya ditambah dengan makanan yang dibakar. Mereka membuat penkek, penkek dari itu, dan menambahkannya ke roti, kini pasta juga boleh didapati dari tepung ini.

Di Perancis, misalnya, penkek soba dijual di banyak kafe dengan isi yang berbeza. Dengan salad, keju, ham, dan juga yang manis. Rasa yang sangat luar biasa dan menarik.

Tumbuh soba

Mengandungi banyak nutrien. Anda boleh tumbuh dari biji soba hijau, atau membelinya di kedai di mana produk "betul" dijual.

Bagaimana saya memasak soba

Terdapat banyak pilihan. Saya akan memberitahu anda resipi kegemaran saya. Ia sangat mudah.

  • Saya mengambil soba dalam jumlah yang saya perlukan dan memasukkannya ke dalam periuk, di mana anda boleh menggorengnya dengan senyap dan memasaknya di dalamnya. Saya mempunyai senduk besi tuang.
  • Pastikan untuk memanaskan minyak zaitun dan sedikit mentega di sendok ini. Saya menambah gandum soba di sana dan panaskannya, sambil kacau.
  • Sebaik sahaja semua bijirin dipanaskan, saya menambah air panas setiap 1 bahagian soba, saya menambah 5 bahagian air.
  • Didihkan, masukkan sedikit garam, kecilkan api dan masak selama 10-15 minit.
  • Padamkan api sebaik sahaja semua air menguap. Biarkan dia berdiri sebentar. Dan semua soba sudah siap.

Soba dengan kefir, bahaya atau faedah

Terdapat resipi pembersihan usus dan penurunan berat badan. Ambil satu sudu besar soba dan tuangkan setengah gelas kefir pada waktu petang. Pada waktu pagi, campuran ini dimakan semasa perut kosong..

Walau bagaimanapun, anda tidak boleh menggunakan resipi ini jika anda menghidap penyakit hati dan pankreatitis, mungkin terdapat peningkatan penyakit ini.

Buckwheat adalah produk yang paling menjimatkan dan enak. Perhatikannya dan sering memasak hidangan yang berbeza untuk keluarga anda daripadanya. Dan kongsi resipi anda dengan kami!

Uji diri anda dengan set kalkulator penampilan dalam talian kami.

Soba, soba

Buckwheat diperoleh dari biji-bijian soba, yang sebenarnya bukan milik bijirin. Ini adalah saudara kandung sorrel (jika anda melihat dengan teliti pada sorrel panicles, anda dapat melihat biji kecil, yang serupa dengan soba) Biji-bijian berbentuk seperti kacang dari pohon beech, itulah sebabnya di beberapa negara Eropah disebut "gandum beech".

Buckwheat diperoleh dari biji-bijian soba, yang sebenarnya bukan milik bijirin. Ini adalah saudara dari sorrel (jika anda melihat dengan dekat pada panel sorrel, anda dapat melihat biji kecil, yang serupa dengan soba). Biji-bijian berbentuk seperti kacang dari pohon beech, itulah sebabnya di beberapa negara Eropah disebut "gandum beech".

Bunga soba merah jambu wangi menarik banyak lebah, yang menghasilkan madu soba yang gelap, beraroma, sedikit pahit.

Telah diketahui bahawa lebih dari 5 ribu tahun yang lalu, soba mulai ditanam di India Utara dan Nepal, dan kemudian di China, Asia Tengah, Yunani Kuno, Afrika dan Kaukasus. Di Rusia, soba muncul semasa pencerobohan Tatar-Mongol. Dan di Eropah - hanya pada abad ke-15, di mana ia disebut bijirin pagan, Turki atau Arab, sejak tradisi menggunakannya diperkenalkan oleh orang bukan Yahudi. Dan nama Slavia - "Biji-bijian Yunani", menurut satu versi, muncul dari kenyataan bahawa pada awalnya para bhikkhu Yunani mula menanam soba di biara-biara.

Di seluruh dunia, kecuali negara-negara Slavia, soba digolongkan sebagai produk yang mahal. Ia sukar untuk ditanam dan diproses, dan merupakan makanan makanan kesihatan yang secara tradisional lebih mahal daripada makanan konvensional. Menariknya, pada masa yang sama, pengeksport utama soba ke pasar dunia adalah China, dan sama sekali tidak Rusia dan bukan Poland (masing-masing 114 ribu tan berbanding 7 ribu dan 6,8 ribu tan). Dan pengimport utama dunia ialah Jepun.

Buckwheat mempunyai unsur surih 3-5 kali lebih banyak daripada bijirin lain, dan terutama besi dan kalsium, serta asid folik dan asid amino yang berguna. Pada masa yang sama, soba tidak mengandungi gluten. Bijirin ini juga dibezakan dengan kandungan kalori tinggi: dalam 100 g - kira-kira 320 kkal.

Soba dijual dikupas, digosok dan digoreng.

Sekiranya bijinya utuh, maka itu disebut kernel, jika dihancurkan, kemudian dilakukan (itu adalah potongan). Soba yang digulung dipanggil Smolensk.

Anda tidak boleh berfikir bahawa bubur biji, dibuat (ia juga disebut potongan) atau "Smolensk groats" yang digulung, yang biasa di Rusia, adalah satu-satunya cara untuk memasak soba.

Di Rusia, tepung digiling sejak lama, namun, kerana kekurangan gluten (gluten), tidak sesuai untuk memanggang roti ("roti soba", yang sekarang dijual di kedai, dipanggang dari campuran tepung gandum dan soba), dan penkek, penkek, tortilla, ladu. Soba membuat sup dan kaserol yang lazat. Tradisi ini masih hidup hingga kini, tetapi beberapa hidangan, misalnya, soba, yang pernah menjadi salah satu hidangan utama tanpa lemak dan sering disajikan dengan sup kubis, telah dilupakan..

Kernel yang ringan dan tidak dirawat dimasak selama 30-40 minit, tetapi sekarang terdapat kernel kukus yang dijual - warnanya gelap, ia dapat dimasak dalam 15-20 minit. Sejak zaman dahulu lagi, kami telah membuat bubur untuk bayi.

Sebagai tambahan kepada negara-negara Slavia dan Perancis, di mana crepes soba nipis secara tradisional dipanggang di Brittany, sekurang-kurangnya ada satu negara lain yang mana soba dalam bentuk tepung adalah unsur tradisional dan sangat khas dari masakan kebangsaan. Negara ini adalah Jepun. Ia menghasilkan mi soba soba yang nipis, panjang dan mengejutkan. Senamrobik untuk tukang masak boleh membuat mi hanya dari tepung soba, tanpa menambahkan gandum. Memerlukan bertahun-tahun untuk koki Jepun menguli, menggulung dan memotong doh mi. Soba disajikan sejuk atau panas dengan pelbagai tambalan: sayur-sayuran, cendawan, daging, makanan laut, atau hanya kicap.

Tempat lain di mana pasta soba dihasilkan ialah Pegunungan Alpen Swiss dan Itali. Pasta ini dalam bahasa Itali disebut pizzoccheri, namun tidak ada kaitan dengan pizza..

Namun, bukan hanya biji-bijian tanaman ini yang boleh dimakan: penduduk banyak negara di Asia Tenggara makan daun soba dan pucuk - mereka digoreng, dimasukkan ke dalam sup, salad, perap, digunakan sebagai perasa untuk hidangan daging.

Tidak seperti bijirin dan tepung lain, soba disimpan untuk waktu yang lama tanpa merosakkan, kerana lemak yang membentuk komposisinya tahan terhadap pengoksidaan. Perkara utama yang perlu disediakan untuk simpanan adalah tempat yang gelap dan sejuk..

Bubur soba adalah salah satu yang paling popular dan lazat. Terdapat banyak resipi.

Bagi orang yang berpuasa, makanannya terdiri daripada bijirin dan sup. Tidak diragukan lagi, soba, sangat disukai oleh kita, -.

Hidangan soba yang paling popular adalah bubur soba. Longgar atau likat, dengan susu atau.

Soba

BUCKWHEAT

Piawaian ini berlaku untuk gandum soba yang diperoleh dari bijirin soba parboiled atau unboiled dengan memisahkan kernel dari lambung..

1. KEPERLUAN TEKNIKAL

1.1. Buckwheat harus dihasilkan dari soba sesuai dengan GOST 19093-73 *. (* Sah sehingga 07/01/1979)

1.2. Bergantung pada kaedah dan kualiti pemprosesan, soba dibahagikan kepada jenis dan jenis yang ditunjukkan dalam jadual. 1.

Jenis bijirin

Varieti

Kaedah pemprosesan

Ciri

Dihasilkan dari biji-bijian yang tidak dikukus dengan memisahkan inti dari lambung

Kernel soba utuh dan pecah yang tidak melalui ayak dengan lubang 1.6 * 20 mm

Tidak dibahagikan kepada varieti

Soba dipecah menjadi kepingan, melewati ayak dengan lubang 1.6 * 20 mm dan tidak melewati ayak yang diperbuat daripada wire mesh No. 08

Dihasilkan dari biji-bijian parboiled dengan memisahkan inti dari lambung

Kernel soba utuh dan pecah yang tidak melalui ayak dengan lubang 1.6 * 20 mm

Tidak dibahagikan kepada varieti

Kernel soba, dipecah menjadi kepingan, melewati ayak dengan lubang 1.6 * 20 mm dan tidak melalui ayakan yang terbuat dari wire mesh No. 08

Nota. Nombor ayak dengan panjang (lubang ditetapkan mengikut GOST 214-77; skrin dawai - menurut GOST -3924-74.

1.3. Buckwheat mesti memenuhi keperluan yang dinyatakan dalam Jadual. 2.

Nama penunjuk

Ciri dan norma

Kernel dan kernel yang cepat dicerna

Melalui dan cepat memasak

Gred pertama

Gred kedua

Berkrim dengan warna kekuningan atau kehijauan: untuk bijirin yang cepat dicerna - coklat dalam pelbagai warna

Khas soba jenis ini, tanpa berkulat apap dan bau asing lain

Ciri khas soba jenis ini tanpa rasa masam, pahit dan lain-lain

4. Kelembapan,%, tidak lebih:

a) untuk penggunaan semasa

b) untuk simpanan jangka panjang dan penghantaran awal

5. Kandungan kernel jinak,%, tidak kurang

termasuk kernel berpecah, tidak lebih

6. Kandungan biji-bijian yang tidak dikupas,%, tidak lebih

7. Kandungan sampah,%, tidak lebih, termasuk:

- mineral, tidak lebih

- organik, tidak lebih

8. Kandungan tepung,%, tidak lebih

9. Kandungan kernel manja,%, tidak lebih

10. Pencernaan, min (untuk bijirin memasak cepat)

11. Pencemaran oleh perosak

12. Kandungan kekotoran logam-magnetik per 1 kg bijirin, mg, tidak lebih

Catatan:

1. Kandungan kelembapan bijirin yang dibenarkan dari bijirin soba yang belum direbus:

a) untuk penggunaan semasa - tidak lebih daripada 15%;

b) untuk penyimpanan jangka panjang dan penghantaran awal tidak lebih dari 14%.

2. Pencernaan soba ditentukan secara berkala, tetapi sekurang-kurangnya sekali sebulan.

3. Ukuran zarah individu kekotoran logam-magnetik dalam dimensi linier terbesar tidak boleh melebihi 0.3 mm, jisim butiran bijih dan sanga individu tidak boleh melebihi 0.4 mg.

1.4. Ciri-ciri kekotoran yang diseragamkan dalam semua jenis soba ditunjukkan dalam jadual. 3

Nama kekotoran

Ciri

1. Campuran rumpai:

a) kekotoran organik

b) kekotoran mineral

c) biji rumpai

d) biji-bijian tanaman yang ditanam

Cengkerang buah, sisa-sisa batang

Pasir, kerikil, zarah tanah, zamrud, bijih dan sanga

Benih dari semua tumbuhan liar, termasuk soba Tatar

Biji-bijian gandum, gandum hitam, gandum dan tanaman lain, serta biji-bijian soba rata dan biji-bijian soba berwarna terang yang sangat tidak berkembang dengan kandungan biji bijih minimum

2. Kacang soba yang rosak

Busuk, berkulat, hangus - semuanya dengan endosperma yang dicemari dengan jelas

3. Biji-bijian yang tidak dikupas

Biji-bijian soba, tidak dibebaskan dari kulit buah

Kernel soba yang patah melalui ayakan 1,0 x 20 mm dan tidak melalui ayakan wire mesh No. 08, jika ada:

dalam inti dan teras kelas pertama memasak cepat lebih daripada 3%;

pada inti dan teras kelas kedua yang cepat dicerna lebih daripada 4%

Partikel kecil kernel soba melewati ayak yang terbuat dari wire mesh No. 08

Ubah No. GOST 5550-74 Gandum soba

Tambahkan nama standard dengan kata-kata: "Spesifikasi" "Spesifikasi".

Masukkan kod di bawah nama standard: OKP 92 9460.

Fasal 1.2. Jadual 1. Lajur "Karakteristik". Ganti perkataan: "Batas" dengan "Prodel", "dengan lubang 1.6 * 20 mm" dengan "dari kain saringan dengan lubang bujur 1.6 * 20 mm" (4 kali);

Nota. Ganti rujukan: GOST 214-77 dengan GOST 214-83.

Fasal 1.3. Jadual 2. Gantikan perkataan: "Nama penunjuk" dengan "Untuk nama penunjuk", "norma" dengan "norma", "perosak" dengan "perosak stok bijirin", hapus perkataan: "Kandungan" (6 kali);

untuk menyatakan klausa 2,3 dalam edisi baru:

Nama penunjuk

Ciri dan norma untuk

kernel dan biji masak cepat

melalui dan cepat memasak

Gred pertama

Gred kedua

Khas untuk soba, tanpa bau asing, tidak apak, tidak berkulat

Keistimewaan soba, tanpa rasa asing, tidak masam, tidak pahit

Catatan 3 akan dinyatakan dalam edisi baru: “3. Ukuran zarah individu kekotoran logam-magnetik dalam dimensi linier terbesar tidak boleh melebihi 0.3 mm, dan jisim zarah individu tidak boleh melebihi 0.4 mg ".

Lengkapkan piawai dengan perenggan - 1.3а: "1.3а. Jumlah sisa racun perosak dalam soba tidak boleh melebihi tahap maksimum yang dibenarkan yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan USSR ".

Fasal 1.4. Jadual 3. Gantikan perkataan: "Nama kekotoran" dengan "Nama kekotoran", dengan lubang 1.6 x 20 mm "dengan" dari kain penapis dengan lubang bujur 1.6 x 20 mm ".

Fasal 2.1. Gantikan rujukan: GOST 275-56 dengan GOST 263312.1-84.

Klausa 3.1 hendaklah disusun semula: “3.1. Kaedah persampelan dan ujian - mengikut GOST 26312.1-84, GOST 275-56, GOST 20239-74 ".

Lengkapi standar dengan perenggan 3.2: “3.2. Penentuan jumlah sisa racun perosak - mengikut kaedah yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan USSR ".

Bahagian 4 harus disusun ulang: “4. Pembungkusan, pelabelan, pengangkutan dan penyimpanan

4.1. Pembungkusan, penandaan, pengangkutan dan penyimpanan - sesuai dengan GOST 26791-85 ".

Ubah No. 2 GOST 5550-74 Gandum soba. Spesifikasi

Klausa 1.1 harus dilengkapi dengan perenggan: "Soba kelas pertama yang dimasak cepat, digunakan untuk pengeluaran makanan bayi, dihasilkan dari soba sesuai dengan GOST 19093-73, ditanam di ladang tanpa menggunakan racun perosak".

Fasal 1.3. Jadual 2. Lajur "Nama penunjuk". Klausa 7 setelah kata-kata "organik, tidak lebih" akan ditambah dengan perenggan: "termasuk perosak mati stok biji-bijian, pcs. dalam 1 kg, tidak lebih "dan norma yang sesuai: 15.

Bagian 1 harus dilengkapi dengan paragraf - 1.3b, 1.3c: “1.36. Inti pencernaan cepat kelas pertama yang digunakan untuk pengeluaran makanan bayi mesti mematuhi keperluan dan piawaian yang dinyatakan dalam jadual. 2a.

Nama penunjuk

Biasa

Perosak mati stok bijirin, pcs. dalam kg, tidak lebih

Kernel yang rosak,%, tidak lebih

Keasidan, hujan es, tidak lebih

Mikroorganisma anaerobik aerobik dan fakultatif mesofilik, sel per 1 g, tidak lebih

Cendawan kulat, sel per 1 g, tidak lebih

Bakteria Escherichia coli, 1 g

Untuk indikator kualiti yang selebihnya, tempat memasak cepat, yang digunakan untuk pengeluaran makanan bayi, mesti memenuhi syarat dan piawaian yang dinyatakan dalam jadual. 2, untuk memasak kernel kelas satu yang cepat.

1.3c. Dalam inti pencernaan cepat yang digunakan untuk pengeluaran makanan bayi, kandungan logam berat (tembaga, plumbum, merkuri, kadmium zink) tidak boleh melebihi kepekatan maksimum yang dibenarkan, dan selebihnya jumlah racun perosak (DDT dan metabolitnya, γ HCH) - tahap maksimum yang dibenarkan yang diluluskan oleh Kementerian penjagaan kesihatan USSR ".

Fasal 1.4. Jadual 3 Lajur "Karakteristik". Ayat 1. Huruf a setelah kata-kata "sisa-sisa batang" menambahkan kata-kata: "perosak mati dari gandum (kumbang)".

Bahagian 2 harus dilengkapi dengan klausa 2.2: “2.2. Kumpulan kernel memasak cepat yang digunakan untuk pengeluaran makanan bayi diambil secara berasingan. ".

Klausa 3.1а hendaklah dihapuskan.

Bahagian 3 harus dilengkapi dengan klausa 3.2-3.9: “3.2. Penentuan keasidan mengikut GOST 26971-86 ".

3.3. Pasti penunjuk mikrobiologi - menurut GOST 26972-86.

3 4. Penentuan jumlah sisa racun perosak - mengikut kaedah yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan USSR.

3.5. Penentuan tembaga - menurut GOST 26931-86.

3.6. Penentuan plumbum - menurut GOST 26932-86.

3.7. Penentuan merkuri - menurut GOST 26927-86.

H.8. Penentuan kadmium - menurut GOST 26933-86.

3.9. Tentukan tendangan - mengikut GOST 26934-86 ".

Ubah No. 3 GOST 5550-74 Gandum soba. Spesifikasi

Tarikh pengenalan 04/01/87

Fasal 1.2. Jadual 1. Lajur "Jenis" tambah perkataan: "ketiga" (2 kali).

Fasal 1.3. Jadual 2. Lajur "Karakteristik dan norma untuk kernel dan kernel cepat dicerna" harus dilengkapi dengan lajur "Kelas ketiga" dengan ciri-ciri untuk titik 1-3 untuk kelas pertama dan kedua:

Nama penunjuk

Ciri dan standard untuk

Kernel dan kernel yang cepat dicerna

Gred ketiga

4. Kelembapan,%, tidak lebih:

a) untuk penggunaan semasa

b) untuk simpanan jangka panjang dan penghantaran awal

5. Kernel jinak,%, tidak kurang

pecah kernel,%, tidak lebih

bijirin gandum,%, tidak lebih

6. Biji-bijian yang tidak dikupas,%, tidak lebih

7. Campuran rumpai,%, tidak lebih

mineral, tidak lebih

organik, tidak lebih

termasuk perosak mati stok bijirin, pcs. dalam 1 kg, tidak lebih

8. Tepung,%, tidak lebih

9. Kernel rosak,%, tidak lebih

10. Pencernaan, min (untuk bijirin memasak cepat)

11. Perosak stok bijirin

12. Kekotoran metalomagnetik setiap 1 kg Kurpa, mg, tidak lebih

Ubah No. 4 GOST 5330-74 Gandum Buckwheat. Spesifikasi

Tarikh pengenalan 07/01/91

Klausa 1.3c harus disusun semula: “1.3c. Kandungan unsur-unsur toksik, mikotoksin dan racun perosak "bijirin tidak boleh melebihi tahap yang dibenarkan yang ditetapkan oleh keperluan perubatan dan biologi dan standard kebersihan untuk kualiti bahan mentah makanan dan produk makanan Kementerian Kesihatan USSR".

Bahagian 2 harus dilengkapi dengan klausa 2.3, 2.4: “2.3. Setiap kumpulan bijirin mesti disertakan dengan sijil kandungan unsur toksik, mikotoksin dan racun perosak.

2.4. Pengawalan kandungan unsur toksik, mikotoksin dan racun perosak dilakukan mengikut prosedur yang ditetapkan. ".

Fasal 3.1. Gantikan rujukan: GOST 275-56 dengan GOST 26312.7-88.

Klausa 3.4 hendaklah disusun semula: “3.4. Kandungan unsur-unsur toksik ditentukan mengikut GOST 26927-86, GOST 26930-86 - GOST 26934-86, mikotoksin dan racun perosak - mengikut kaedah yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan USSR.

Klausa 3.5 -3.9 hendaklah dipadamkan.

Bahagian 4 hendaklah disusun semula

"4. Pembungkusan, pelabelan, pengangkutan dan penyimpanan

4.1. Pembungkusan, penandaan, pengangkutan dan penyimpanan - menurut GOST 26791-89.

4.2. Banyak bijirin yang dihasilkan dari soba yang ditanam di ladang tanpa menggunakan racun perosak dan bertujuan untuk pengeluaran makanan bayi diletakkan, diangkut dan disimpan secara berasingan. "

Ubah No. 5 GOST 5550-74 Gandum soba. Spesifikasi

Diadopsi oleh Majlis Antara Negeri untuk Standardisasi, Metrologi dan Pensijilan (Minit No. 7 bertarikh 26.04.95)

Didaftarkan oleh Sekretariat Teknikal ISS No. 1558

Tarikh pengenalan 1996-01-01

Diundi untuk diterima pakai:

Nama

Nama badan standardisasi nasional

Gosstandart Republik Kazakhstan

Bahagian pengantar harus dilengkapi dengan perenggan: “Syarat wajib untuk kualitas soba, termasuk yang digunakan untuk produksi makanan bayi, memastikan keselamatannya untuk kehidupan dan kesehatan penduduk, diatur dalam klausa 1.3. tab. 2 (petunjuk: pengotor mineral, perosak mati, kernel manja, serangan makhluk perosak, pengotor logam-magnetik) ms 1.3a, hlm 1.36, tab. 2a (petunjuk: perosak mati, kernel manja, mikroorganisma anaerobik fakultatif aerobik mesofilik, kulat jamur, bakteria kumpulan E. coli) ".

Fasal 1.1 Ganti, rujuk: GOST 19093-73 hingga GOST 19092-92.

Fasal 1.2. Jadual 1. Catatan. Ganti rujukan: GOST 214-83 hingga TU 23.2.2068-89, GOST 3924-74 hingga TU 14-4-1374-86.

Klausa 1.3а akan diganti: “1.3а. Kandungan unsur toksik, mikotoksin dan racun perosak dalam soba tidak boleh melebihi tahap yang dibenarkan yang ditetapkan oleh keperluan perubatan dan biologi dan standard kebersihan untuk kualiti bahan mentah makanan dan produk makanan Kementerian Kesihatan USSR No. 5061-89 bertarikh 01.08.89 ".

Klausa 1.3c hendaklah dihapuskan.

Fasal 1.4. Jadual 3. Lajur "Karakteristik". Untuk indikator "Kernel yang dicip", setelah kata "dengan lubang 1.6 x 20", tambahkan kata-kata: "menurut TU 23.2.2068-89"; selepas kata-kata "dari wire mesh No. 08" tambah perkataan: "menurut TU 14-4-1374-86".

untuk penunjuk "Muchka" selepas kata-kata "dari wire mesh No. 08" tambah perkataan: "menurut TU 14-4-1374-86".

Klausa 2.4 harus disusun semula: “2.4. Pengendalian terhadap kandungan bahan toksik, mikotoksin dan racun perosak dilakukan sesuai dengan prosedur yang ditetapkan oleh pengilang produk tersebut dengan persetujuan dengan pihak berkuasa pengawasan negara dan menjamin keselamatan produk. ".

Ⅱ. PRODUK MAKANAN DAN RASA

GOST 5550-74 Gandum Buckwheat. Spesifikasi (lihat Reissue (Januari 1995) dengan pindaan No. 1, 2, 3, 4 dan koleksi "Produk bijirin. Spesifikasi dan kaedah analisis". Ed. 1948)

Jadual 2. Lajur "Karakteristik dan kadar untuk memasak cepat dan cepat"

Untuk penunjuk 10

PINDAAN UNTUK MENARIK STANDARD

PRODUK MAKANAN DAN RASA

hingga GOST 5550-74 gandum Buckwheat. Spesifikasi (lihat Penerbitan Ulang (Januari 1995) dengan perubahan No. 1, 2, 3, 4 dan koleksi "Bijirin. Spesifikasi dan kaedah ujian")

Di mana sepatutnya

Fasal 1.3. Jadual 2. Petunjuk 7

Ciri dan norma untuk

kernel dan biji masak cepat

melalui dan cepat memasak

7. Campuran rumpai tidak lagi:

mineral, tidak lebih

organik, tidak lebih

termasuk perosak mati stok bijirin, pcs. dalam 1 kg, tidak lebih