M * p ** for: cari perkataan mengikut topeng dan definisi

Jumlah dijumpai: 5, dengan topeng 7 huruf

marquise

di Itali, Sepanyol, Perancis, isteri atau anak perempuan pemilik gelaran bangsawan, rata-rata antara kiraan dan duke

gelaran wanita bangsawan di beberapa negara di Eropah Barat

kanopi cahaya di atas tingkap, balkoni, pameran untuk perlindungan matahari

isteri seorang putera Jerman

cincin bujur

Kanopi matahari yang memenangi anugerah

lagu oleh Leonid Utesov "Cantik. "

filem "Angelica -. malaikat "

seorang bangsawan yang, dengan beberapa pengecualian, berjalan lancar, semuanya baik-baik saja

"Semuanya baik-baik saja, indah. "

tajuk de Pompadour

bentuk potongan berlian

kanopi luaran di tepi tingkap untuk perlindungan matahari

wanita bangsawan dengan gelaran

kanopi di atas tingkap kedai dan isteri bangsawan

kanopi cahaya di atas tingkap

bergelar isteri seorang bangsawan

kanopi di atas tingkap

antara countess dan duchess

kanopi di atas tingkap

"Semuanya baik-baik saja, indah. "(Lagu)

kanopi pelindung di atas pameran

wanita muda dengan gelaran

marfiz

watak puisi Ariosto "Furious Roland", pemenang dalam banyak duel dengan ksatria

hake

hake, ikan keluarga ikan kod

nama lain untuk ikan itu adalah udang

ikan komersil penting

ikan komersil penting

murtaza

julukan Khalifah Ali (O. Khayyam)

Kuli Khan (1750 / 1755-1798, St. Petersburg - 1800, Astrakhan) - putera dinasti Turki yang berkuasa dari Qajars, saudara Shah Aga-Muhammad, anak didik Kerajaan Rusia, tinggal di Petersburg pada akhir pemerintahan Catherine II

murtose

lokaliti (bandar) di Portugal, wilayah Beira Litoral

Heck berbeza

hack - hack, dan... kamus ejaan Rusia

hack - hack /... Kamus morfemik dan ejaan

HACK - HACK, ah, suami. Ikan laut komersial ini. ikan kod. | pelengkap hake, oh, oh. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

Hake adalah ikan dari keluarga ikan kod. Kamus istilah masakan. 2012... Kamus Kulinari

hake - HEK, a, m Ikan komersial ikan dari keluarga ikan kod. Hake dan cod berjalan dengan baik pada Putin... Kamus Penjelasan Kata Nama Rusia

hake - m 1. Ikan komersial keluarga ikan kod. 2. Daging ikan seperti itu digunakan untuk makanan. 3. Hidangan yang dibuat dari daging seperti itu. Kamus penerangan Efremova. T.F. Efremova. 2000... Kamus Penjelasan Moden Bahasa Rusia oleh Efremova

Heck - Hack slang komputer Merluz... Wikipedia

hake - a, m., jiwa. (Hake Inggeris). Ikan laut komersial ini. ikan kod. Hake berkaitan dengan hake. Kamus penerangan perkataan asing L. P. Krysin. M: Bahasa Rusia, 1998... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

menggodam - a; m. Ikan komersial keluarga. ikan kod. Memancing Hake. Perak x. // unit sahaja Daging ikan seperti itu, digunakan untuk makanan; pinggan yang dibuat daripadanya. Sup hake. Goreng x. H. under the marinade... Ensiklopedik Kamus

hake - nama keluarga cholovich, isot... Perbendaharaan kata ortografik bahasa Ukraine

Nama lain untuk ikan hake

Huruf beech terakhir "a"

Jawapan untuk soalan "Nama lain ikan itu adalah udang", 7 huruf:
hake

Soalan silang kata alternatif untuk kata merloose

Hake, ikan keluarga ikan kod

Ikan komersial penting

Ikan dari keluarga ikan kod, hake

Ikan komersial penting

Definisi perkataan hake dalam kamus

Ensiklopedia Besar Soviet Arti kata dalam kamus Ensiklopedia Besar Soviet
(Merluccius), hake, genus ikan dari keluarga cod. Panjang badan 30-50 cm (kadang-kadang hingga 1.2 m). Rahang bawah lebih panjang daripada bahagian atas. Beberapa jenis; diedarkan di perairan beriklim sederhana dan subtropika di Lautan Atlantik dan Pasifik. Mereka mencapai kematangan seksual dengan 3-4 tahun.

Heck berbeza

Hake, genus ikan laut dari keluarga ikan kod. Di Eropah, hake telah lama diakui sebagai wakil terbaik dari baka cod. Daging hake banyak digunakan dalam pemakanan makanan dan diserap oleh badan dengan baik..

Panjang rata-rata ikan adalah 20-70 cm dan berat hingga 2.5–3 kg. Ia mempunyai badan memanjang, satu sirip punggung pendek dan panjang. Bahagian belakang landak berwarna hitam keabu-abuan, sementara bahagian sisi dan perut berwarna kelabu keperakan. Daging hake adalah piring pinggang rendah lemak, lembut, putih, rendah tulang, setelah merebus mudah dipisahkan dari tulang.

Selalunya dijual terdapat fillet beku (beku kering dan berkaca), serta bangkai beku yang diasingkan dengan dan tanpa kepala. Hake segar cenderung kehilangan rasa dan aromanya agak cepat. Pembekuan cepat membantu melambatkan / melambatkan proses ini.

Pada tahun-tahun pertama kehidupan, udang memakan udang kecil, temisto, calanus, dan lain-lain. Setelah baligh, dengan panjang lebih dari 31 cm, ia menjadi pemangsa dan memakan ikan pelagik sekolah (ikan haring, makarel, menhaden), invertebrata besar (udang dan sotong)... Hake perak menghabiskan musim sejuk pada kedalaman lebih dari 20 m.

Semasa membeli ikan beku, sangat penting untuk memastikan bahawa ia tidak dibekukan semula. Sebagai peraturan, setelah beku, ikan ditutup dengan lapisan ais nipis yang melindunginya dari kering. Hati-hati di sini: beberapa pengeluar mengilap ikan sehingga lapisan ais menjadi lebih tebal daripada makanan laut itu sendiri. Anda bukan sahaja perlu membayar lebih banyak untuk berat ais, tetapi juga ikan setelah manipulasi tersebut akan menjadi tidak sedap..

Jika sebaliknya, ikan itu terlalu ringan, ini bermakna ikan itu sudah lama dibekukan, dan selama ini ia berjaya mengering, walaupun terdapat penutup ais. Sekiranya bentuk ikan nampaknya tidak semula jadi, patah, kemungkinan, ia dicairkan beberapa kali dan kemudian dibekukan lagi. Dalam kes sedemikian, rasa hake hilang..

Ciri-ciri berguna hake

Hake adalah sumber protein yang kaya, mengandungi unsur mikro dan mikro seperti: kalsium, kalium, magnesium, natrium, fosfor, sulfur, klorin, besi, yodium, zink, tembaga, mangan, kromium, fluor, kobalt, molibena dan nikel. Hake mengandungi vitamin C, E, B1, B2, B6, B9, B12, A, PP, dan hake juga mengandungi asid lemak tepu yang mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia.

Vitamin yang terkandung dalam daging hake, mengatur metabolisme, berkontribusi pada pembuangan toksin, dan vitamin A dan E juga mencegah barah.

Mengandungi sedikit lemak. Hake boleh digunakan untuk membuat banyak hidangan lazat. Hake lebih enak daripada daging ikan kod, lebih lembut dan berlemak.

Hake berguna untuk kelenjar tiroid, kulit dan membran mukus, sistem saraf dan pencernaan, ia mengatur gula darah dengan sempurna dan merupakan antioksidan.

Para saintis menasihatkan agar makan hake, salmon atau pinagoru secara berkala sekurang-kurangnya dalam jumlah minimum - walaupun sebahagian kecil ikan ini memuaskan tubuh kita dengan asid lemak omega-3 yang diperlukan untuk kesihatan.

Kekurangan omega-3 membawa kepada gangguan sistem kardiovaskular, hipertensi, kemurungan, diabetes, mengurangkan fungsi pembiakan dan melemahkan sistem saraf.

Ciri berbahaya dari hake

Hake disyorkan untuk semua orang, malah kanak-kanak. Tetapi masih ada satu kontraindikasi - alergi, serta intoleransi individu terhadap makanan laut.

Pada masa yang sama, sangat penting bahawa ikan dibekukan hanya sekali dan disimpan dengan betul mengikut teknologi. Jika tidak, pengambilan dari blok ais selepas pencairan akan berubah menjadi jisim tanpa struktur dan tanpa rasa..

Oleh itu, anda perlu belajar membezakan antara hake segar dan rasa tidak sedap. Oleh kerana beberapa kali ikan beku kehilangan rasa dan khasiatnya yang berguna, maka ketika membelinya, anda perlu memastikan bahawa ikan itu tidak dibekukan lagi. Untuk melakukan ini, perhatikan berat ikan. Sebagai peraturan, setelah beku, landak ditutup dengan lapisan ais yang tidak terlalu tebal, yang melindunginya dari kering. Berat ikan mesti sesuai dengan ukurannya. Sekiranya terlalu berat untuk dimensi sendiri, ini bermaksud bahawa pengeluar menggunakan banyak ais untuk mengkilapnya, ini akan menjadikannya tidak sedap. Oleh itu, jika udang itu agak ringan, ia dibekukan untuk waktu yang lama, dan kemungkinan besar, selama ini ia kering.

Salah satu episod program "Semuanya akan menjadi enak" menceritakan cara memasak tiga hidangan lazat dari hake!

Heck berbeza

Ikan Hake - ulangkaji

Selamat Petang saya!

Saya suka ikan, saya tidak sering membelinya, tidak ada laut di dekatnya, tetapi bangkai ikan beku tidak betul ada di setiap kedai. Sehingga anda menemui apa yang kelihatan betul, semua keinginan akan hilang.

Tetapi baru-baru ini saya pergi ke Magnit, dan mereka mempunyai bungkus dengan hake di dalam peti sejuk, seolah-olah untuk pilihan. Setiap bangkai ditutup dengan sayu nipis yang keluar semasa pencairan, tanpa mengurangkan berat dan isipadu produk.

Hake juga mempunyai nama kedua, sangat cantik - merluza.

Merluses, atau hake (lat.Merluccius) - genus ikan dari keluarga monotipik Merlucciidae. Genus merangkumi 16 spesies. Kelinci meluas di perairan benua Atlantik dan Pasifik, pada kedalaman 100 hingga 1000 m. Ini adalah ikan paling bawah yang naik baik di lapisan perairan menengah dan atas untuk mengejar mangsa.

Bangkai yang dicairkan kelihatan seperti ini.

Bau Hake - begini bau ikan beku segar, dan tidak berbau.

Secara umum, serpihan tanpa kepala dan ekor mirip dengan pollock, tetapi pollock berbau lebih terang.

Masakan mudah. Hake - ikan tidak berminyak, berkulit halus. Saya mengoleskannya dengan krim masam, kemudian menggulungnya dalam serbuk roti dan memasukkannya ke dalam kuali panas. Setelah satu bahagian digoreng, balikkan dan masak hingga lembut. Tidak ada bau asing, tidak ada percikan, semuanya tenang dan cepat.

Mengapa hake baik, kecuali ikan itu kurus?

Pertama, saluran gastrointestinal mudah mengasimilasikannya walaupun digoreng, walaupun pada waktu petang, tetapi, tentu saja, kita tidak makan berlebihan..

Kedua, minimum tulang. Hanya rabung dan tulang rusuk nipis, itu sahaja. Tanpa rasa takut tersedak pada tulang, anda boleh makan hampir dalam perjalanan.

Ketiga, kerana ketiadaan aroma atau rasa selepasnya yang kuat atau cerah, udang boleh dimasak dalam kombinasi dengan produk yang berbeza, membuat pelbagai hidangan, dan dengan itu menjadikan diet keluarga lebih menarik dan sihat..

Hake adalah ikan laut milik keluarga Cod. Panjang rata-rata individu jarang melebihi 70 cm, namun tidak kurang dari 20 cm. Berat ikan mencapai 3 kg. Hake mempunyai badan memanjang, dua sirip - pendek dan panjang, terletak di bahagian belakang. Bahagian belakang berwarna kelabu-hitam, sementara bahagian sisi dan perut berwarna kelabu keperakan. Ikan itu mempunyai daging putih yang lembut dan lembut. Terdapat beberapa tulang, dan piring fillet dipisahkan dengan baik dari yang ada semasa memasak.

Hidangan Hake 100 g

Jumlah per hidangan

Kalori 86 Kalori dari Lemak 19.8

Jumlah Lemak 2.2 g 3%

Ketepuan lemak 0.6 g 3%

Tidak tepu. lemak 0.45 g

Tak jenuh tunggal. lemak 0.59 g

Kolesterol 70 mg 23%

Kalium 335 mg 10%

Jumlah Karbohidrat 0 g 0%

Serat makanan 0 g 0%

* Pengiraan untuk diet harian 2000 kcal

Nisbah BJU dalam produk Sumber:.com Cara membakar 86 kcal?

Berjalan22 minit.
Berjoging10 min.
Berenang7 minit.
Basikal12 minit.
Senamrobik17 minit.
Kerja rumah tangga29 minit.

Makanan utama hake pada tahun-tahun pertama kehidupan adalah udang kecil dan calanus. Ikan matang secara seksual menjadi pemangsa dan lebih suka ikan pelagik, yang merangkumi ikan haring, ikan tenggiri dan lain-lain, serta invertebrata besar, termasuk cumi-cumi dan udang.

Hake musim sejuk pada kedalaman melebihi 20 m.

Komposisi, nilai pemakanan dan kandungan kalori dari hake

Hake mengandungi banyak unsur yang berguna dan diperlukan untuk unsur mikro dan mikro: fluorin, kalsium, fosforus, natrium, sulfur, magnesium, yodium, besi, zink, tembaga, klorin, kobalt, kromium, molibdenum, nikel dan mangan. Seiring dengan ini, kandungan vitaminnya tinggi. Vitamin PP, C, A, E, B2, B1, B9, B6 mencapai kepekatan tertinggi pada ikan. Sebagai tambahan, ikan adalah gudang asid lemak omega-3, kandungannya paling tinggi dalam kaviar hake. Perlu diperhatikan bahawa kaviar hake menyimpan rekod kandungan bahan berguna ini..

Ikan laut ini tidak mempunyai karbohidrat sama sekali, yang memungkinkan untuk memasukkannya ke dalam makanan yang memberikan pengambilan minimum sebatian karbohidrat. Ia mengandungi kira-kira 17 g protein, dan 2,2 g lemak, sementara kandungan kalori hake cukup rendah - hanya 86 Kcal per 100 g.

Ciri-ciri berguna hake

Hake kalori rendah, tanpa lemak, mudah dicerna, kaya dengan protein dan vitamin - sebab mengapa ikan disyorkan untuk diet.

Kompleks vitamin yang terkandung dalam hake membantu mengatur dan menjaga metabolisme, serta mendorong penghapusan toksin dan membantu dalam pencegahan barah, menjadi antioksidan yang sangat baik.

Untuk penyakit pada kulit, selaput lendir dan kelenjar tiroid, manfaat hake, yang mengandungi pelbagai vitamin, akan sangat berharga. Makan ikan juga dapat mengatur gula darah.

Khasiat hake lain yang berguna adalah pencegahan gangguan kardiovaskular kerana kandungan asid lemak tak jenuh. Juga, ikan mampu meningkatkan kesihatan diabetes, darah tinggi dan juga kemurungan..

Makan ikan secara berkala (sekurang-kurangnya sekali seminggu) membantu meningkatkan penglihatan, dan bahkan dapat mengurangkan kehilangan penglihatan pada usia tua.

Rahsia membuat hake

Manfaat hake bukan satu-satunya sebab mengapa ikan ini disukai di seluruh dunia. Sama ada pinggan mangkuk atau pelengkap ramuan lain, rasanya sangat sedap.

Hake memotong cod dengan kandungan lemaknya, yang sangat dihargai oleh pakar kuliner. Lebih-lebih lagi, daging ikan jauh lebih kurus daripada ikan salmon atau ikan merah lain..

Profesional kuliner mengesyorkan goreng goreng. Untuk melakukan ini, ikan dipotong, dipotong menjadi bahagian, garam dan jus lemon ditambah. Sebaiknya goreng hake dalam adunan dan minyak zaitun. Penting juga untuk diingat bahawa pemanasan daging ikan yang berpanjangan merosakkan nutrien yang dikandungnya. Oleh itu, rawatan haba tidak boleh melebihi 15 minit. Kentang rebus akan menjadi lauk yang sesuai. Selain itu, anda boleh menghidangkan sos berdasarkan krim atau krim masam.

Walaupun terdapat banyak sifat berguna pada ikan bilis, ikan di negara kita tidak dimasak di mana-mana. Diyakini bahawa ia mempunyai bau yang tidak menyenangkan dan halus, yang, bagaimanapun, menonjol dengan jelas dalam hidangan siap. Untuk menyingkirkannya, disarankan untuk menghidangkan sayur-sayuran dengan aroma dan rasa yang jelas kepada ikan: pasli, dill, ketumbar.

Video YouTube yang berkaitan dengan artikel:

Hake adalah ikan laut atau sungai

Pembekal protein haiwan yang mudah dicerna untuk makanan manusia adalah dan masih menjadi ikan. Dengan jumlah ikan berkualiti yang mencukupi di menu, sangat mungkin dilakukan tanpa daging. Bagi kebanyakan orang, produk ini nampaknya tidak menarik kerana jumlah tulang yang banyak, tetapi ada jenis di mana hampir tidak ada biji kecil. Varieti ini termasuk ikan hake.

Ikan mana yang lebih sedap?

Keluarga mana yang menjadi miliknya

Nama saintifik hake antarabangsa adalah hake (Merluccius), ia menentukan keluarga mana yang berasal dari hake - hake. Keluarga ini berkaitan dengan ikan kod, kerana tergolong dalam urutan ikan kod dalam kelas ikan bersirip sinar. Terdapat 16 spesies yang berbeza dalam genus hake, yang dibezakan terutamanya oleh habitatnya.

Perak

Ahli keluarga hake yang paling popular adalah hake perak. Ikan ini mendapat namanya untuk sisik keperakan yang menutupi tubuh haiwan laut dari sisi. Bahagian belakang dan sirip berwarna lebih gelap. Orang dewasa mencapai 75 cm panjang, 2,3 kg berat dan boleh hidup hingga 12 tahun jika mereka berjaya mengelakkan pukat bawah.

Hake sangat diminati di Eropah Barat sebagai produk makanan berkualiti tinggi, sihat.

Populariti telah membantunya dalam keadaan tidak baik - hake ditangkap dengan pesat komersial, akibatnya jumlah mereka telah menurun dengan ketara dan diancam kepupusan.

Diraja

Hake kerajaan tidak muncul dalam klasifikasi rasmi hake, walaupun dapat diasumsikan bahwa nama semacam itu diberikan kepadanya untuk meningkatkan daya tariknya di mata pengguna. Untuk menghilangkan keraguan mengenai jenis burung hake ini, sudah cukup untuk membiasakan diri dengan senarai varietas udang komersial:

  • perak;
  • Pasifik (Oregon);
  • Orang Argentina;
  • Tanjung;
  • New Zealand
  • Orang Chile.

Ada anggapan bahawa udang Pasifik disebut kerajaan, kerana setelah bertelur, orang dewasa dari spesies ini berhijrah ke Queen Charlotte Bay. Walaupun kelihatan lebih seperti nama ikan adalah tipu daya pemasaran biasa yang tidak ada kaitan dengan penghijrahan pembiakan.

Di mana ia tinggal, apa yang dimakannya

Pada masa yang ada, udang ikan laut - seluruh lautan dunia dengan banyak lautan dan teluknya, tetapi ia tetap memilih tinggal dekat dengan rak benua. Individu laut dewasa dijumpai di perairan dalam (dari 100 hingga 1000 m) lautan Pasifik dan Atlantik, dan setiap spesies mempunyai jangkauannya sendiri:

  1. Hake keperakan disimpan di lepas pantai Atlantik Amerika Utara di rak dari Bahamas ke Bell Isle. Hasil tangkapan terbesar adalah di wilayah antara Newfoundland selatan dan Carolina Selatan.
  2. Hake Pasifik meliputi Lautan Pasifik timur laut di kawasan dari Pulau Vancouver hingga ke Teluk California.
  3. Hake Argentina hidup di pesisir Lautan Atlantik di Amerika Selatan - dari Brazil hingga Kepulauan Falkland.
  4. Tambak ditemui di pesisir Angola dan Afrika Selatan.
  5. Hake New Zealand juga dinamakan sebagai habitatnya di lepas pantai New Zealand dan Patagonia.
  6. Hake Chile adalah ikan komersial utama di Chile dan Peru, yang terletak di pantai Atlantik Amerika Selatan.

Hake menghabiskan sebagian besar hari pada kedalaman (oleh itu, hanya dapat ditangkap dengan pukat bawah), dan pada waktu malam ia naik dari bawah untuk memberi makan.

Walaupun hakikat hidup di perairan laut, anak-anak muda kadang-kadang memasuki muara sungai yang mengalir ke laut, bergerak sedikit ke atas aliran sungai..

Ini disebabkan oleh pencarian mangsa mudah di perairan sungai. Di laut, mereka memakan plankton dan krustasea kecil, dan ketika mereka dewasa, mereka berubah menjadi pemangsa dan mulai memburu ikan kecil, sotong dan ikan sekolah - sardin, ikan tenggiri, ikan haring. Kadang kala individu besar memakan makanan kecil, yang menunjukkan adanya kanibalisme pada populasi rawa..

Tulang atau tidak

Seperti pada kebanyakan ikan laut, terdapat sedikit tulang di badan landak - jisim tulang utamanya adalah rabung, yang, setelah rawatan panas (memasak, menggoreng), bebas dipisahkan dari pulpa. Tidak ada tulang kecil dalam daging hake, namun ada banyak tulang di sirip, tetapi tidak digunakan untuk makanan. Ciri hake yang luar biasa ini - ketiadaan tulang kecil - telah lama dihargai oleh pengguna dan pakar masakan..

Perbezaan dari pollock dan cod

Di lautan dunia, spesies lain dari kelas ikan bersirip sinar dari kod seperti ikan hidup - ikan kod dan pollock. Daging ikan ini sangat mirip dengan ikan hake, walaupun terdapat perbezaan:

  • bubur ikan kod mengandungi kurang lemak, jadi dagingnya lebih kering daripada hake;
  • hati ikan kod lebih berlemak dan lebih besar, oleh itu, dari sudut nilai pemakanan, ia lebih ketara;
  • pollock berbeza dengan hake dalam ukuran lebih sederhana dan kurang lemak di pulpa.

Nilai makanan pollock dibuktikan oleh fakta bahawa hasil tangkapannya di Rusia menyumbang 42.5% dari jumlah tangkapan objek penangkapan ikan di negara ini, dan di dunia ikan ini menduduki posisi terdepan dalam hal tangkapan. Alaska pollock, seperti ikan kod, lebih suka keadaan iklim yang lebih parah daripada hake, oleh itu ia hidup di perairan utara Lautan Pasifik, pada usia dini memakan plankton, seperti ikan kod, dan orang dewasa menjadi pemangsa dan memburu mencium Asia, kapelin dan kecil lainnya ikan.

Ikan yang dipertimbangkan juga berbeza dalam parameter lain, keterangannya diberikan dalam jadual.

Jadual: ciri perbandingan hake, cod dan pollock

Nama ikanPanjang badan ikan yang ditangkap (min-max), cmBerat maksimum, kgPemakananHabitat
Hake20 - 1.52,3Plankton, udang, ikan sekolahRak benua (perairan pantai) Lautan Atlantik dan Pasifik
Pollock20 - 913.85Plankton, krustasea kecil dan ikanPerairan pantai sejuk di Lautan Pasifik
Kod77 - 20096Ikan kecil, moluska bivalve dan fauna bentik lainPerairan pesisir utara lautan Pasifik dan Atlantik

Terdapat perbezaan luaran yang lain..

Hake mempunyai ciri-ciri sirip berduri: 2 di belakang, pendek dan panjang, dan 1 panjang di perut, sisik keperakan monofonik.

Pollock mempunyai 3 sirip di bahagian belakang dan 2 di perut, sisik berwarna keperakan di perut dan terlihat di sisi, dengan bintik kecoklatan.

Sirip cod tidak berduri, 3 punggung dan 2 ventral. Perut keperakan, sisi dan belakang ditutup dengan bintik gelap kecil. Pada bahagian lateral, jalur sempit putih kelihatan, berjalan dari tepi celah cabang ke sirip ekor.

Gambaran rahang ikan juga berbeza, tetapi bagi pembeli biasa mereka tidak menjadi masalah, kerana bangkai dijual tanpa kepala.

Kandungan komposisi dan kalori

Pada pertengahan abad ke-20, hake dianggap sebagai ikan komersial kelas kedua kerana kandungan lemaknya yang rendah. Hari ini, nilainya telah meningkat dengan ketara kerana kandungan lemak rendah dan komposisi nutrien lain yang kaya. 100 g produk mengandungi:

  • protein - 16.3 g;
  • asid lemak omega-3-polyunsaturated - 0.2 mg;
  • lemak - 2.2 g;
  • karbohidrat - 0;
  • air - 80.3 g.

Kandungan kalori 100 g hake adalah 86.2 kkal, produk ini boleh dianggap sebagai makanan.

Manfaat dan keburukan

Sebagai tambahan kepada nilai utama - protein dan asid omega-3 yang mudah dicerna - hake kaya dengan unsur makro dan mikro:

Dari segi kandungan yodium dan unsur kobalt jejak yang paling jarang, hake adalah pemegang rekod sebenar di antara produk makanan lain. Ia juga mengandungi vitamin A, C, E, PP dan kumpulan B.

Produk berguna seperti hake boleh membahayakan hanya dalam beberapa kes:

  • sekiranya pengguna menghidap penyakit yang jarang berlaku - intoleransi terhadap protein ikan;
  • jika dia alah kepada sebarang produk yang berasal dari laut;
  • sekiranya berlaku pelanggaran keasidan jus gastrik, kecenderungan untuk sembelit (dalam kes ini, anda boleh makan hake hanya dalam jumlah terhad);
  • jika ikan dimasak dengan tidak betul (digoreng dalam lemak yang digunakan berulang kali) atau telah disimpan dengan penambahan bahan pengawet berbahaya.

Hidangan yang dibuat dari hake segar dan beku dibenarkan dimakan oleh wanita hamil dan menyusui, dan bahkan oleh anak-anak kecil, mulai dari usia enam bulan, sebagai makanan pelengkap. Untuk makanan pelengkap, ikan cincang digunakan, direbus dan dicairkan dengan sedikit air rebus. Pediatrik menyatakan bahawa ikan yang lebih awal dimasukkan ke dalam diet anak, semakin besar kemungkinan bayi tidak mengalami alergi terhadap produk berguna ini. Tetapi udang yang dipilih untuk makanan bayi mestilah berkualiti..

Kualiti dan rasa ikan dipengaruhi oleh peraturan penyimpanan - jika ia dibekukan semula setelah dicairkan, nilai pemakanannya hampir hilang.

Cara memilih dan menyimpan

Untuk memilih hake yang berkualiti, anda harus berhati-hati.

Sekiranya ikan dijual tidak beku, anda harus mengetahui sama ada pinggan fillet terpisah dari tulang. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengambil pulpa di dekat permatang - jika mudah tertinggal di belakang tulang, maka ikan bukanlah kesegaran pertama.

Daging ikan segar lebih elastik ketika ditekan, jadi setelah beberapa saat lekukan di permukaannya menjadi tidak terlihat, pada ikan dengan jangka hayat yang panjang terdapat kerapuhan, daging tetap tertekan ketika ditekan dan dapat melekat saat disentuh.

Kesegaran hake juga dapat ditentukan oleh baunya - semestinya mempunyai aroma amis yang menyenangkan, dan tidak mengeluarkan sebatian kimia atau bau yang tidak diketahui sama sekali. Dalam kes terakhir, ini juga menunjukkan bahawa bahan kimia berbahaya digunakan untuk mengawet ikan, meneutralkan rasa semula jadi ikan..

Sekiranya hake beku terlalu ringan, ini mungkin telah lama dibekukan dan selama ini kering. Hampir tidak ada sifat berguna pada ikan tersebut..

Pembeli juga harus diberi amaran oleh jumlah lapisan es yang berlebihan di sekitar bangkai hake, ini adalah bukti pembekuan berulang atau percubaan untuk menutupi jangka hayatnya yang sebenarnya.

Oleh kerana dalam bentuk mentah, hake kehilangan sifatnya yang berharga dengan cepat, ia dipelihara oleh pembekuan "kejutan", iaitu dengan penurunan suhu yang cepat hingga -18-240. Di rumah, ia mesti disimpan di dalam peti sejuk beku dan dalam keadaan apa pun tidak boleh dibekukan semula..

Aplikasi memasak

Merlouse boleh dipanggil ikan sejagat tanpa keterlaluan. Ia boleh menjalani rawatan haba:

  • rebus sebilangan besar dalam air masin atau masak sup ikan;
  • rebus dengan sayur-sayuran;
  • bakar di dalam ketuhar;
  • goreng dalam minyak sayuran dan di ludah;
  • kisar ke dalam daging cincang dan buat ladu atau potongan daripadanya, serta mengisi pai ikan.

Ladu goreng (bebola daging) popular di negara-negara Eropah, potongan daging goreng dalam serbuk roti adalah yang paling popular di Rusia. Dan pai ikan sangat diminati oleh orang-orang yang berpuasa lama dan hanya menyukai ikan dan semangat bawang dalam adunan wangi. Hake membuat makanan pembuka yang sangat baik, kursus pertama dan kedua. Ikan ini senang dimasak kerana kekurangan sisik besar dan tulang kecil.

Dalam masakan industri, sisa hake (kepala dan inti) diproses - digiling menjadi tepung ikan. Perapian loin digunakan untuk memasak surimi dan daging kepiting simulasi.

Daging hake adalah sumber protein, makro dan mikroelemen dan vitamin yang mudah dicerna dan sihat. Ikan dari keluarga hake ini adalah saudara dari spesies ikan kod dan diakui sebagai wakil terbaik mereka. Hake hidup di air laut, tetapi kadang-kadang datang untuk memberi makan di muara sungai, memakan plankton, krustasea kecil dan ikan sekolah. Daging hake berwarna putih, tegas dan pada masa yang sama lembut, dengan bau yang menyenangkan. Ia sesuai untuk menyediakan kursus dan makanan ringan pertama, kedua. Industri perikanan begitu maju sehingga menempatkan populasi ini dalam bahaya kepupusan..

Hake Argentina - Hake Argentina

Hake Argentina
Pengelasan saintifik
Kerajaan:Animalia
Jenis:Chordates
Kelas:Actinopterygii
Pesanan:seperti cod
Sebuah keluarga:hake
Genus:Merluccius
Jenis:M. hubbsi
Nama Binomial
Merluccius hubbsi
Marini, 1933

Hake Argentina (Merluccius hubbsi) adalah hake merluccid dari genus Merluccius, yang terdapat di Lautan Atlantik barat daya, di sepanjang pesisir Argentina dan Uruguay. Ikan ini digambarkan oleh pakar psikologi Argentina, Thomas Marini pada tahun 1933.

Ia sangat mirip dengan Merluccius Megusssus (hake Eropah) dan panjangnya boleh mencapai 95 cm dan berat hingga 5 kg. Ia hidup pada kedalaman 100 hingga 200 m dan memakan umpan krustasea, sotong dan ikan (termasuk Hake kecil). Ia berpindah ke selatan, pada musim bunga dan musim luruh di utara. Spesies landak ketiga, Merluccius patagonicus, digambarkan di Atlantik barat daya pada tahun 2003, tetapi beberapa pihak berkuasa menganggap taksa ini identik dengan M. hubbsi.

Cadangan

Kekhilafan mengenai artikel yang berkaitan adalah rintisan. Anda boleh membantu mengembangkannya.

Heck berbeza

Hake adalah ikan dari keluarga ikan kod, enak, sihat dan cukup kurus. Nama lain untuk ikan hake adalah hake, yang merupakan pemangsa laut. Tidak semua orang tahu jika hake adalah ikan sungai atau laut, serta di mana ikan hake dijumpai. Dia tinggal di perairan laut yang asin dan mengalami pembekuan segera setelah hasil tangkapan, kerana ia tidak mengekalkan rasa dan baunya ketika segar. Manfaat ikan hake dikaitkan dengan kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi, yang penting untuk kulit, rambut, kuku dan menjaga kesihatan. Apa lagi berguna untuk ikan hake? Ia merawat gangguan endokrin, penyakit kardiovaskular dan masalah saraf. Komposisi ikan hake sangat pelbagai - kaya dengan vitamin, unsur surih dan mineral yang berharga untuk kesihatan. Doktor telah berulang kali bercakap mengenai faedah dan bahaya ikan hake, khususnya, mereka yang mengalami keasidan perut yang terganggu, mengalami sembelit dan cenderung alergi, lebih baik bersederhana dalam penggunaan ikan ini.

Nilai pemakanan ikan hake ialah 16.6 g protein dan 2.2 g lemak per 100 g produk. Sekiranya anda ingin mengetahui berapa banyak kalori yang terdapat pada ikan hake, anda akan terkejut, kerana hanya mengandungi 86 kalori. Fillet ikan hake boleh direbus, digoreng, dipanggang, digunakan untuk membuat sup ikan atau ikan cincang, pai panggang - terdapat banyak resipi hake yang enak! Apa lagi yang boleh anda buat dari ikan hake? Ia digoreng dalam adunan, dibuat salad, kaserol, soufflés, azu, sandwic daripadanya, dimasak dengan sayur-sayuran, bijirin dan pasta, asin dan salai. Dan sama ada ikan hake sedap - semuanya bergantung pada cara anda memasaknya. Gunakan resipi kami dan jadikan diet anda lebih pelbagai!

Pembelian ujian

Bagaimana mengenali landak sebenar. Pembelian ujian. Fragmen pelepasan dari 06/05/2016

Benamkan kod video

Tetapan

Pemain akan dimulakan secara automatik (jika mungkin secara teknikal) jika ia dapat dilihat di halaman

Pemain akan diubah saiznya secara automatik agar sesuai dengan blok di halaman. Nisbah aspek - 16 × 9

Pemain akan memainkan video dalam senarai main setelah memainkan video yang dipilih

Hake sebenar hanya ditangkap di luar pantai Amerika Utara, jadi setelah pengenaan sekatan, ia tidak diberikan kepada Rusia. Daripada kerang di rak, ada kerabat dekatnya - perwakilan lain dari genus yang ditangkap di pesisir Afrika Selatan, Argentina atau Ekuador. Penjual yang tidak bertanggungjawab sering mengeluarkan ikan yang sama sekali berbeza seperti hake - pangasius, pollock atau haddock. Semasa membeli, perhatikan kulit: landak asli mempunyai sisi belakang yang gelap dan kelabu keperakan. Cara memilih fillet terbaik dan apa yang perlu dicari ketika membeli ikan beku?

Maksud perkataan "heck"

KHEK, -a, m. Ikan komersial keluarga. ikan kod.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

  • Hake:

1. ikan komersil laut dari keluarga ikan kod

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dengan yang sangat khusus..

Seberapa jelas makna perkataan xenophobe (kata benda):

Persatuan untuk perkataan "hake"

Sinonim untuk "hack"

Kalimat dengan perkataan "hack"

  • Bahan-bahan 300 g hake fillet (rebus), 100 g rumput laut (kalengan), 50 g akar halia, 1 bawang merah, 2 timun, 1 lemon, 45 ml minyak zaitun, 3 g gula, lada, garam.
  • Kaedah penyediaan: Potong fillet hake menjadi kiub. Kupas akar halia, basuh, potong halus.
  • Dari 0,25 hingga 0,4 g terkandung dalam 100 g daging sapi, daging babi, ikan kod, hake, makarel, cumi-cumi, oatmeal, kacang polong, tomat, bit, lobak, bawang hijau, kismis, anggur, aprikot, pic, pisang.
  • (semua tawaran)

Gabungan perkataan "hack"

  • fillet hake
  • (jadual keserasian penuh)

Apa itu "hack"

Konsep dengan perkataan "hack"

hantar komen

Selain itu

  • Menghuraikan komposisi kata "hack" (penghuraian morfemik)
  • Petikan dengan perkataan "hack" (pemilihan petikan)
  • Hack terjemahan dan contoh ayat (bahasa Inggeris)

Kalimat dengan perkataan "hack":

Bahan-bahan 300 g hake fillet (rebus), 100 g rumput laut (kalengan), 50 g akar halia, 1 bawang merah, 2 timun, 1 lemon, 45 ml minyak zaitun, 3 g gula, lada, garam.

Kaedah penyediaan: Potong fillet hake menjadi kiub. Kupas akar halia, basuh, potong halus.

Dari 0,25 hingga 0,4 g terkandung dalam 100 g daging sapi, daging babi, ikan kod, hake, makarel, cumi-cumi, oatmeal, kacang polong, tomat, bit, lobak, bawang hijau, kismis, anggur, aprikot, pic, pisang.

Cara memasak ikan hake yang lazat - 3 resipi sempurna untuk meja perayaan

Hake - kami menyukainya kerana ketersediaannya dan rasa lembut dan menyenangkan Sekiranya ikan anda melekat pada kuali, terbakar dan hancur, dan setiap penggorengan ikan ini berakhir dengan penutup asap di apartmen, maka artikel ini sesuai untuk anda! Sekarang anda akan mendapat jawapan pasti dan tepat untuk soalan - "bagaimana memasak hake yang enak"?

Sekarang semuanya akan berbeza untuk anda. Kami akan memberitahu anda apa yang harus dilakukan untuk memotong fillet yang sempurna dari bangkai hake. Cara memotong dan memanggang ikan sehingga tidak hancur dalam kuali ketika menggoreng. Mulai sekarang, kita akan mengubah setiap hidangan ikan menjadi karya agung, kerana kita akan belajar bagaimana menyediakan perasa aromatik yang halus - "Garam Lemon" dan banyak lagi.

Temui, di dapur anda hari ini, ikan hake, atau lebih tepatnya 3 hidangan sempurna daripadanya: udang goreng dalam adunan berkrim, rebus rebus berair dengan rasa masam yang enak dengan sayur-sayuran, dan hidangan istimewa rakan kami, seorang koki dengan huruf besar, resipi sendiri mengikut motif masakan Mediterranean - "Hake panggang dengan thyme aromatik dan rosemary di bawah sos bawang putih zaitun pedas".

Oleh itu, kami menyediakan 3 hidangan udang biasa yang hebat:

Penyediaan ikan dan bahan mentah - untuk udang yang sedap

Semasa memilih satu atau beberapa jenis ikan, ingat bahawa anda perlu membeli bangkai beku, bukan fillet. Semasa membeli daging pada tulang, anda boleh yakin bahawa ini adalah ikan yang akan anda beli, dan bukan palsu yang murah. Di samping itu, ikan di tulang tidak hancur sebanyak fillet dan mengekalkan jus dengan lebih baik.

Antara makanan beku dan beku, lebih suka makanan sejuk beku. Faktanya adalah bahawa varieti ikan laut dibekukan tepat di laut..

Ikan - hake

Sekiranya anda melihat bahawa udang itu sudah pernah dicairkan, itu bermaksud bahawa telah dicairkan dan dijual dengan kedok segar dengan harga yang terlalu tinggi. Anda bukan sahaja membayar lebih banyak wang, tetapi anda juga berisiko membeli produk dengan sejumlah besar bakteria dan mikroorganisma berbahaya yang berkembang biak dengan cepat dalam ikan cair yang telah lama tergeletak di kaunter..

Penjual yang tidak bertanggungjawab sangat gemar menjual pollock dengan kedok, mengambil keuntungan dari fakta bahawa fillet kedua-dua spesies ini sangat serupa ketika dicairkan. Perbezaan antara hake dan pollock adalah bahawa jalur merah berjalan di sepanjang tebing hake, dan harga 2 jenis ikan ini berbeza dengan ketara.

Selain itu, hake adalah ikan pemangsa daging yang berkualiti tinggi dan sihat, dan pollock adalah ikan "pemulung" yang memakan sisa laut dan itulah sebabnya mengapa, setelah menggoreng, spesies ini mempunyai bau apak.

Jadi, kami memilih bangkai hake (nama produksi mungkin "hake") mengikut parameter berikut: sisik keperakan, satu sirip padat, bahkan bangkai tanpa cip.

Ikan berkualiti tinggi dibekukan bukan dengan sayu, tetapi menggunakan kaedah pembekuan kering - ini lebih menguntungkan, dan anda tidak perlu membayar lebih banyak untuk air.

Untuk membuat udang yang sedap, anda perlu mencairkan ikan dengan betul! Cairkan haba hanya dalam air sejuk, jika tidak, ia akan kehilangan semua jus dan hancur dalam kuali.

Adalah perlu untuk membenamkan bangkai ke dalam bekas dengan air, suhu yang akan diambil, dan sejuk akan memberi, dan sering menukar air. Tetapi profesional mencairkan ikan sehingga dapat mengekalkan khasiatnya yang berguna: mereka membungkusnya dengan pelekat dan merendamnya ke dalam bekas air.

Hake adunan

Bagi mereka yang tidak biasa dengan perkataan ini, saya akan menerangkan bahawa adonan adalah cangkang telur, tepung dan susu, yang merangkumi produk tertentu, yang memungkinkannya untuk mengekalkan kesegaran. Adunan juga memberi makanan warna yang indah dan rasa yang enak..

Cara membuat hake yang lazat - resipi chic untuk ikan goreng dalam adunan

  • 1 bangkai hake (500 gram)
  • 200 mililiter minyak bunga matahari
  • 1 sudu teh garam
  • segelas air
  • Sebiji telur
  • 3 sudu besar tepung
  • 2 sudu besar kanji
  • Setengah gelas susu
  • Garam secukup rasa
  • Sejumput pudina kering
  • Sejumput oregano kering

Proses membuat hake dalam adunan berkrim langkah demi langkah

1. Ambil bangkai hake dan bungkusnya dalam beberapa lapisan filem pelekat. Kami melakukan ini dengan ketat supaya bangkai tidak melepaskan jusnya dan tidak menyerap cecair yang berlebihan. Air tidak boleh menembusi daging. Sekiranya anda biasa mencairkan udang selama 2-3 jam, maka ikan yang disiapkan akan mencairkan dalam 40 minit..

2. Masa sudah habis - buka filem dan keluarkan ikan. Mari mulakan penggalian. Tetapi pertama, mari kita sediakan bangkai. Kami melakukan ini dalam 4 langkah:

  • Kami membersihkan sisa-sisa timbangan dari bangkai dengan sisi pisau yang tumpul.
  • Kami merobek perut ikan dari kepala hingga ekor.
  • Tanggalkan filem hitam dengan tuala kertas dan bilas bangkai di bawah air.
  • Keringkan udang dengan tuala kertas.

Langkah 3. Kami memotong pisau dengan pisau penipisan, dengan pisau nipis atau pisau dengan pisau kira-kira 20 sentimeter. Anda tidak boleh melakukan ini dengan pisau biasa, kerana anda boleh merobek ikan.

Oleh itu, jika siripnya besar, potong dengan gunting, dan jika kecil, anda boleh meninggalkannya. Kami meletakkan ikan dengan kepala dari arah kami, membuat luka dalam sepanjang tulang belakang dalam satu gerakan ke ekor, menembusnya dengan pisau dan memotongnya hingga akhir. Sekarang kita memasukkan pisau di ekor dan memotong fillet dari perut.

Jangan takut memotong tulang dengan daging, kami akan mengeluarkannya kemudian. Oleh itu, kami mempunyai tulang belakang dan 2 keping fillet. Kami mengeluarkan tulang dengan jari atau pinset. Memotong sirip.

4. Langkah seterusnya, tanpanya ikan tidak dapat berubah menjadi fillet, adalah menguliti. Kami mengambil pisau dan sedikit memotong kulit di ekor, membalikkan bangkai dan, sambil membawa pisau sedekat mungkin ke kulit, memotong fillet. Pada masa yang sama, kita menarik kulit ke arah yang berbeza sehingga pulpa dikeluarkan dengan lebih cekap.

5. Potong fillet menjadi kepingan. Berfokus pada sisi kecil kotak (berukuran kira-kira 3.5 sentimeter), kami memotong ikan pada sudut 30 darjah.

6. Buat larutan masin di mana kita akan garam garam. Untuk satu gelas air, ambil 1 sudu teh garam dan kacau rata. Garam akan larut di dalam air dan benar-benar jenuh ikan. Rendam kepingan selama 7 minit.

7. Sediakan adunan: pukul telur dengan pukul sehingga sebati dalam mangkuk kecil. Dan sekarang kita beralih ke sebatan adunan dalam mandi air. Adonan seperti itu akan lebih tebal, oleh itu, lebih baik melekat pada ikan..

Langkah 8. Masukkan ketulan ais ke dalam mangkuk. Dalam bekas dengan telur, dalam bahagian, tambahkan satu sudu tepung, terus memukul semuanya dengan pukul. Kami bergantian tepung dan susu, yang mana kami juga akan memperkenalkan sedikit. Akhir sekali, masukkan pati dan kacau lagi hingga sebati.

9. Kami mengeluarkan ikan dari larutan dan mengeringkannya di atas tuala kertas. Dan masukkan sedikit garam ke dalam adunan dan masukkan oregano dan pudina kering.

10. Kami memeriksa kesediaan adunan seperti berikut: kami mengumpulkannya dengan satu sudu besar dan membiarkannya kering. Sekiranya ini berlaku dalam 3-5 saat, maka adunan cukup tebal. Atau kita melakukannya secara berbeza: balikkan sudu dengan adunan dan jalankan di tengahnya dengan jari anda. Sekiranya sisi tidak bergabung, maka adunannya tebal. Kami tutup bekas dengan adunan dengan kerajang dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 15 minit untuk meresap.

11. Kita memerlukan kuali dengan sisi tebal dan bahagian bawah supaya panas merata. Kami menuangkan minyak sayuran sehingga merangkumi sepertiga kepingan ikan, iaitu sekitar setengah sentimeter.

Kesalahan yang biasa berlaku ialah banyak suri rumah hanya memasukkan sepotong fillet ke dalam adunan dan goreng. Dia tidak mempunyai masa untuk mendapatkan kualiti yang baik dan kemudian jatuh semasa proses memasak.

12. Oleh itu, pertama-tama kami menggulung ikan dalam tepung, dan kemudian hanya dalam adunan. Tuangkan tepung ke dalam bekas rata, ambil potongan yang sudah siap dengan tangan kering, masukkan ke dalam bekas dan taburkan dengan sedikit tepung di atasnya.

Langkah 13. Kemudian angkat tepung yang berlebihan dan lumurkan ikan di permukaan kayu. Dan supaya tangan kita tidak kotor dalam adunan, kita mencucuk sekeping garpu di garpu dan merendamnya dalam adunan.

14. Sementara itu, minyak telah menghangat dan kita akan memeriksa suhunya dengan spatula - kita memasukkannya ke dalam kuali dan, jika gelembung mulai muncul di sekitar, maka kita sudah dapat menggoreng ikan. Letakkan sekeping di tengah kuali, dan kemudian, setelah 20-30 saat, pindahkan ke tepi. Letakkan kepingan pada jarak 1 sentimeter antara satu sama lain sehingga tidak melekat. Dan satu lagi perincian: kami tidak menutup kuali dengan penutup, sehingga kerak yang menyelerakan terbentuk.

15. Goreng kepingan hake selama 2-3 minit di setiap sisi. Agar bau amis tidak melambung di dapur dan pangsapuri, yang tidak disukai semua orang, kami meletakkan beberapa pinggan kentang mentah di dalam kuali berhampiran ikan, yang akan menyerap semua aroma.

16. Letakkan ikan siap di atas kerajang. Faktanya ialah kerajang itu memungkinkan minyak mengumpul dalam titisan dan tidak diserap ke dalam ikan. Kami membuat substrat untuk ikan: kami meletakkan sehelai tuala kertas di permukaan, kemudian selembar foil dan garpu menembusi yang terakhir di beberapa tempat. Oleh itu, semua lemak akan mengalir ke tuala kertas, yang mudah menyerapnya..

17. Taburkan hake dengan garam lemon dan bungkus dengan kerajang untuk membuat beg. Dalam bentuk ini, udang akan tepu dengan semua aroma dan menjadi sangat enak dan harum..

18. Masukkan hake, goreng dalam adunan di atas pinggan, hias dengan ramuan dan sayur-sayuran yang dipotong menjadi kepingan nipis.

Cara membuat garam lemon

Garam lemon adalah bumbu yang sangat sesuai dengan makanan ringan, dan terutama ikan hake.

  • 3 biji lemon
  • 100 gram allspice
  • 3 sudu besar garam garam
  • 3-4 ulas bawang putih
  1. Kami membebaskan lemon dari kulitnya, tetapi ini mesti dilakukan dengan pisau yang sangat tajam dan berhati-hati agar tidak memotong bahagian putih, yang sangat pahit.
  2. Potong bahagian dalam kepingan 2-3 milimeter.
  3. Kupas bawang putih dan masukkan penekan.
  4. Gariskan loyang dengan perkamen dan sebarkan kulit lemon dan bawang putih.
  5. Campurkan semuanya dengan teliti dan hantar ke oven, dipanaskan hingga 100C, selama 15-17 minit.
  6. Masukkan semangat kering dan bawang putih ke dalam pengisar, masukkan rempah dan garam dan pukul semuanya dengan baik.

Cara memasak hake rebus dengan sayur-sayuran dalam kuali

Hidangan wangi ini kelihatan cantik di meja perayaan dan sangat baik "disapu dari meja" oleh para tetamu.

Bahan memasak:

  • satu bangkai hake (500 gram);
  • dua lobak merah;
  • sepasang bawang;
  • 2-3 biji tomato;
  • 75 gram mentega;
  • 2-3 sudu minyak sayuran;
  • beberapa sudu tepung;
  • garam secukup rasa;
  • lada hitam tanah secukup rasa;
  • 2 daun salam;
  • bulatan lemon;
  • satu sudu teh paprika;
  • satu sudu teh ketumbar;
  • 0.5 sudu teh selasih;
  • 0,5 sudu teh oregano;

Proses memasak: rebus rebus yang lazat dengan sayur-sayuran dan herba

1. Kami memproses bangkai hake dengan cara yang dijelaskan di atas: mencairkannya, membersihkannya dari sisik, merobek perut dan mengeluarkan isinya. Tetapi kita tidak akan memotong ikan untuk kaedah memasak ini, tetapi memotongnya menjadi kepingan bulat.

2. Potong ikan menjadi medali selebar 2 sentimeter.

3. Sediakan larutan garam dari 1 sudu teh garam dan segelas air. Kami rendam semua pusingan dalam larutan selama 5-7 minit.

4. Ikan direndam dalam garam - keluarkan dari larutan dan keringkan dengan teliti dengan tuala kertas.

5. Kupas dan parut wortel dengan sel besar. Kupas dan potong bawang menjadi kiub kecil..

6. Basuh tomato dan kupas, dan untuk ini anda perlu mendedahkannya kepada perbezaan suhu. Pertama, kita akan membuat sayatan berbentuk silang pada tomato, dan kemudian memasukkannya ke dalam air mendidih selama beberapa saat, dan kemudian segera memasukkannya ke dalam semangkuk air es. Jadi kulitnya akan dikeluarkan dengan sempurna dan senang dari tomato..

7. Masukkan bawang ke dalam kuali dengan minyak sayuran yang telah dipanaskan, dan apabila sudah mula keemasan, masukkan lobak merah. Kacau sayur sehingga tidak hangus.

8. Kupas tomato dan potong kiub 1 sentimeter. Kami menghantarnya ke sayur goreng.

9. Dan sekarang saya akan memberitahu anda tentang satu teknik memasak yang asli. Kami akan memanggang lemon pada peringkat ini. Potong 1 kepingan bulat dari lemon, tusuk di garpu dan tahan di atas api selama 1 minit. Teknik ini sangat baik untuk memasak, kerana lemon mengambil rasa yang lebih halus dan halus..

10. Masukkan lemon ke dalam kuali bersama sayur, kacau dan tutup. Didihkan selama 10 minit dengan api kecil.

11. Tuangkan tepung ke dalam mangkuk, di mana kita akan roti bakar. Kami mencelupkan setiap kepingan ikan ke dalam tepung, taburkan di atasnya dan masukkan ke dalam kuali dengan minyak sayuran mendidih. Goreng hingga kekuningan.

12. Pindahkan hake yang sudah siap ke sehelai kerajang yang ditusuk di beberapa tempat, yang kami letakkan di tuala kertas.

13. Letakkan ikan dengan sayur-sayuran dalam kuali, tutup dengan sayur-sayuran dan tuangkan dengan sos hake sehingga ditutup sepenuhnya. Letakkan sekeping mentega di atas.

14. Musim rebusan dengan daun salam, ketumbar kering dan paprika, kemangi dan oregano. Goncangkan kuali sehingga semuanya diedarkan dengan baik, dan reneh ikan selama 5 minit.

15. Ikan dimasak - letakkan di atas pinggan, tuangkan ke atas sos yang dibentuk semasa rebusan, dan sajikan ke meja.

Hake panggang dalam perkamen - resipi untuk ikan dengan thyme aromatik dan rosemary di bawah sos bawang putih zaitun pedas

Hidangan ini hanyalah bom! Jangan ragu untuk memasak untuk percutian apa pun, Tahun Baru - hidangan yang indah ini akan selalu meninggalkan meja terlebih dahulu dan persoalannya - "Bagaimana anda boleh membuat udang yang sedap?" akan bertanya kepada setiap tetamu.

  • 1 bangkai hake (500 gram);
  • 0.5 sudu teh garam;
  • secubit lada putih;
  • secubit pala tanah;
  • 1 sudu teh minyak zaitun
  • 15 gram mentega;
  • dua tangkai thyme;
  • 2 tangkai rosemary;
  • 1 daun bay;
  • 50 mililiter wain putih kering;

Untuk sos bawang putih-zaitun:

  • 10 tangkai pasli
  • 10 buah zaitun hijau
  • 1 sudu teh jus lemon
  • minyak zaitun - 2-3 sudu besar
  • 1-2 ulas bawang putih
  • sedikit garam

Langkah demi langkah proses pembuatan roti bakar yang dipanggang dengan sos

Langkah 1. Mencairkan udang, bilas, bersihkan timbangan dan buka perut, keluarkan semua isinya. Kami tidak akan memotong sirip dan isi ikan, kerana kami akan memanggangnya sepenuhnya.

2. Sekarang mari sediakan campuran rempah: dalam mangkuk kecil, gabungkan sedikit pala, lada tanah putih dan garam.

3. Gosokkan seluruh bangkai hake ke luar dan dalam dengan campuran rempah dan garam.

4. Kami membungkus ikan dalam bentuk perkamen. Kami melakukannya seperti berikut: kami meletakkan bangkai pada lembaran perkamen, melangkah mundur dari pinggir 10 sentimeter, sehingga anda dapat membungkus tepinya. Masukkan minyak ikan dengan sedikit minyak zaitun, masukkan daun thyme, rosemary dan laurel.

5. Masukkan 20 gram mentega ke dalam bangkai, bungkus perkamen dan putar 1 hujung dengan baik. Dan di bahagian lain perkamen, yang belum dipintal, tuangkan 50 mililiter wain putih kering ke dalam bungkusan.

6. Gulung hujung yang tinggal dengan rapat dan letakkan ikan di atas loyang. Kami menghantar loyang ke oven, dipanaskan hingga 200C, selama 20 minit.

7. Sementara itu, anda boleh menyediakan sos ikan. Masukkan pasli, zaitun, jus lemon, minyak zaitun, bawang putih cincang ke dalam pengisar dan pukul semuanya dengan baik sehingga jisim plastik seragam diperoleh.

8. Ikan dipanggang - kita periksa kesediaannya dengan tusuk kayu atau tusuk gigi, dengan mana kita menembus bahagian paling tebal ikan.

9. Potong kertas melintang dan tuangkan dengan sos bawang putih-zaitun aromatik.

Resipi video - ikan hake panggang di dalam ketuhar, dalam kerajang dengan lemon dan rempah

Kami mengesyorkan mencuba memasak ini. Semua dilakukan dengan cepat dan sederhana, dan hasilnya adalah hidangan yang sangat lazat dan sihat. Gunakan peluang untuk bereksperimen dengan perasa dan ramuan yang anda suka.

Video - resipi: bakar dalam ketuhar dengan kerajang dengan lemon dan ramuan

Ikan mengikut resipi ini ternyata sangat lembut, aromatik, enak dan, yang paling penting, sihat. Kami mengesyorkan semua orang untuk mencuba!

Perkara penting dalam memasak - supaya udang itu enak dan sihat:

  • Agar udang tidak kering, ia mesti diasinkan dalam larutan khas garam dan air.
  • Adonan untuk menggoreng ikan akan menjadi tebal jika anda memukulnya di tempat mandi air.
  • Untuk mengelakkan adunan jatuh semasa menggoreng, ikan mesti digulung terlebih dahulu dalam tepung, dan kemudian dicelupkan ke dalam adunan.
  • Bau amis akan hilang dengan menambahkan kentang mentah ke dalam kuali sambil menggoreng..
  • Agar ikan goreng tidak terlalu berminyak, ia mesti dibentangkan di atas kerajang, tusuk di beberapa tempat..

Kelas induk "Ikan" - cara memasak hake yang sedap

Sudah tiba masanya untuk mencuba semua yang telah kita sediakan hari ini dan membuat stok:

  1. Kami telah belajar bagaimana memilih landak yang tepat dan menentukan kualitinya dengan menggunakan beberapa tanda.
  2. Kami belajar cara mencairkan ikan secara profesional, menyediakan adunan ikan dan garam lemon aromatik mengikut semua peraturan, yang kini akan menjadi perasa kegemaran anda untuk sebarang hidangan.
  3. Selain itu, anda sekarang tahu bagaimana memastikan bahawa ikan yang digoreng dalam jumlah besar minyak tidak menyerapnya dan tetap berair dan lembut..
  4. Cara menghilangkan bau busuk ikan laut dengan kentang mentah biasa.
  5. Cara menghidangkan ikan bakar keseluruhan untuk kelihatan sedap dan banyak lagi.

Hari ini kami telah menyediakan 3 hidangan sederhana dan serentak: udang, goreng dalam adunan, rebus dengan sayur-sayuran, dan roti bakar, bakar keseluruhan dalam sos bawang putih-pedas.

Sekarang mari kita mencuba ciptaan masakan kita.

Potong udang goreng separuh dan lihat potongannya - bagaimana bentuknya tetap sempurna, tidak ada yang jatuh, dan rasanya sangat halus dan indah.

Hake rebus dengan sayur-sayuran sangat berair, tepu dengan aroma wortel, bawang dan rempah.

Kami juga mencuba hake panggang - sosnya luar biasa, ia telah memperkaya ikan sehingga menjadikan rasanya ajaib!

Jadi, bagaimana membuat udang yang enak seharusnya tidak menjadi persoalan buat anda sekarang, nikmati saja makanan anda.!