Mengapa anda mahu makan banyak sebelum dan semasa haid anda dan bagaimana mengatasinya?

Tempoh pramenstruasi dicirikan oleh banyak perubahan dalam badan. Salah satu manifestasi PMS yang paling mencolok adalah peningkatan selera makan. Pada masa yang sama, seorang wanita selalu ingin makan makanan dari pelbagai jenis: manis, tepung, masin. Ramai gadis memperhatikan perkara ini dan mula bimbang tentang tubuh dan bentuk badan mereka..

Perlu difahami bahawa peningkatan selera makan sebelum atau semasa haid adalah proses semula jadi fisiologi yang berlaku semasa perubahan hormon dalam badan..

  • 1 Sebab
  • 2 Mengapa anda mahu gula-gula?
  • 3 Apa yang lebih baik dimakan?
  • 4 Cara mengawal selera makan?
    • 4.1 Kaedah tradisional

Selera makan yang meningkat semasa PMS dianggap oleh doktor sebagai fenomena biasa, yang dijelaskan oleh fisiologi badan wanita. Kitaran haid terdiri daripada dua fasa: folikel dan luteal.

Ciri pertama adalah peningkatan kadar estrogen dalam darah. Hormon ini membantu dalam pematangan telur. Dalam jangka masa ini, kesejahteraan wanita berada dalam had normal. Apabila tahap estrogen berada pada tahap maksimum, ovulasi akan bermula..

Ciri fasa kedua adalah peningkatan tahap progesteron dalam badan. Hormon ini mewujudkan keadaan yang paling baik untuk perkembangan embrio sekiranya telur telah disenyawakan. Fasa ini paling tidak menyenangkan bagi wanita..

Perubahan tahap hormon seperti itu membawa kepada kenyataan bahawa anda ingin tidur, menangis, keletihan, mudah marah dan kelemahan muncul. Hormon juga mempengaruhi selera makan seseorang, jadi anda ingin makan banyak sebelum dan semasa haid anda..

Dalam kes yang jarang berlaku, terdapat kemunculan jerawat dan pembengkakan pada hujung kaki.

Semasa fasa kedua kitaran haid, kepekatan estrogen dalam darah turun dengan mendadak. Oleh itu, badan cuba mengimbanginya dengan pengambilan kalori tambahan, yang menjadi sebab peningkatan selera makan..

Estrogen mempromosikan pengeluaran serotonin, norepinefrin, dan endorfin. Kekurangan hormon menyebabkan mood apatis, hingga perkembangan kemurungan. Dengan keadaan seperti itu, kebanyakan gadis mahukan coklat, gula-gula atau gula-gula lain..

Mens mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan dan pencernaan. Rembesan jus gastrik meningkat, yang menyebabkan peningkatan selera makan refleks.

Sekiranya persenyawaan telur tidak berlaku, kepekatan progesteron dalam darah menurun, yang menyebabkan normalisasi semua proses dan penurunan selera wanita.

Pilihan rasa semasa haid boleh berbeza-beza. Keinginan untuk merasakan produk tepung tidak terkecuali. Bagi wanita, makanan yang dipanggang boleh bertindak sebagai "penenang" sebelum haid. Mereka meningkatkan keadaan psiko-emosi dan melegakan keletihan.

Dalam keadaan ini, disyorkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan karbohidrat. Makanan sedemikian merangkumi kumpulan makanan berikut:

  • kekacang;
  • bijirin;
  • akar.

Mengurangkan minuman kopi, kerana memburukkan lagi gejala sindrom pramenstruasi, meningkatkan sakit dada.

Pakar menasihatkan untuk mengelakkan makanan yang tinggi gula halus atau kanji. Ini termasuk:

  • batang coklat;
  • jem;
  • biskut;
  • kek;
  • roti;
  • kek.

Dianjurkan untuk mengecualikan minuman manis dan masin dari makanan anda, terutama pada waktu petang. Jam atau jem hendaklah diganti dengan madu yang kurang berbahaya.

Pengekalan cecair di dalam badan seorang gadis semasa haid boleh menyebabkan munculnya edema. Ini memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi wanita, kerana ada di antara mereka yang mempunyai perasaan bahawa mereka telah menambah berat badan..

Seorang wanita tidak boleh membataskan dirinya dengan makanan semasa haid, kerana ini boleh mengakibatkan akibat negatif yang mempengaruhi sisi psiko-emosi dan fisiologi. Tetapi harus difahami bahawa makan berlebihan memberi tekanan pada saluran pencernaan dan seluruh tubuh secara keseluruhan..

Doktor mengesyorkan memanjakan diri dan makan sebilangan kecil gula-gula. Mengawal jumlah yang dimakan adalah penyelesaian terbaik untuk masalah tersebut..

Kaedah berikut membantu melawan peningkatan selera makan dengan berkesan:

  • makan bahagian kecil, tetapi kerap;
  • beralih perhatian kepada perkara yang anda mahu lakukan (emosi positif dapat mengalihkan perhatian dari makanan);
  • minum air lebih kerap;
  • tambahkan sedikit minyak ke makanan.

Doktor secara tegas melarang penggunaan ubat-ubatan yang mengurangkan selera makan sebelum dan semasa haid. Mengambil ubat semasa perubahan hormon boleh menyebabkan ketidakteraturan haid..

Terdapat beberapa kaedah popular untuk mengurangkan selera makan. Yang paling berkesan adalah:

  1. 1. Kaldu burdock. 2 sendok teh akar cincang burdock besar tuangkan segelas air mendidih dan rebus dalam mandi air selama 15 minit. Selepas itu, kuahnya disejukkan dan ditapis melalui cheesecloth. Satu sudu sehari mengurangkan selera makan dengan ketara.
  2. 2. Teh jelatang. Tuangkan daun jelatang kering dengan segelas air mendidih dan biarkan selama 5-10 minit. Selepas itu, ia digunakan sebagai pengganti pembuatan bir biasa. Jelatang kaya dengan mineral dan vitamin, sementara tanaman menghilangkan rasa lapar.
  3. 3. Kaldu pasli. Tuangkan sudu pencuci mulut pasli dengan segelas air mendidih, kemudian masukkan ke dalam tab mandi air dan masak selama 10 minit. Minum 1/4 cawan sehari akan menghilangkan rasa lapar.
  4. 4. Warna bawang putih. Bawang putih yang dicincang halus mesti dituangkan dengan air suam dan dibiarkan menyuntik selama 24 jam. Selepas penyediaan, ambil satu sudu sebelum makan..
  5. 5. Air. Ubat yang sangat baik yang menimbulkan rasa kenyang adalah air rebusan. Minum satu gelas air sebelum makan. Ini akan menimbulkan khayalan perut penuh dan mengurangkan keinginan untuk makan banyak..

Cara mengatasi kehilangan lemak semasa PMS: empat cara yang sangat mudah

(Keluaran 25 Oktober 2011)

Hari ini kita meneruskan bahagian Ask Nastya. Dan topik hari ini sangat penting - PMS dan makan berlebihan..

Soalan:

Anastasia yang terhormat, saya selalu membaca senarai mel anda, terima kasih kerana melakukan perkara yang diperlukan dan menyokong kami, yang melangsingkan badan.

Persoalannya: apa yang harus dilakukan apabila selera makan membuat anda makan terlalu banyak, saya tidak dapat mengatasi masalah ini. Terutama ketika saya mengalami langkah atau semasa PMS?
Dan sangat menarik untuk mengetahui tentang pencapaian peribadi anda dalam bidang penurunan berat badan. Sekiranya ia bukan rahsia, tentu saja.

dengan penuh hormat,
Rakhvalova Sophia.
Jawapan:

Masalah makan berlebihan di PMS sangat membimbangkan: bukan sahaja anda merasa menjijikkan dan menderita perubahan mood dan air mata yang tidak masuk akal - begitu juga selera makan anda meningkat dan anda bertambah berat badan, dan secara amnya anda berjalan seperti bengkak.

Masalahnya masih ada.

Tetapi - sebenarnya - itu tidak begitu buruk.

Saya akan memberitahu anda sekarang - Saya juga mempunyai tiga berita baik

Pertama, peningkatan jumlah disebabkan oleh pengekalan air, bukan penambahan lemak. Oleh itu, bimbang - jika anda melihat + 2 kg dan perut yang menonjol - tidak perlu.

Seperti kata jurulatih tarian abs saya yang hebat:

"Suami saya bertanya kepada saya - Katya, di mana abs anda? Ke mana dia pergi? Dan saya bercakap dengannya - Kostya, apa akhbar - hari ini adalah hari pertama! " Malah menjadi bahan jenaka keluarga mereka..

Berita kedua. Sangat bagus. Ya, semasa PMS anda mahu makan lebih banyak TETAPI dan metabolisme juga dipercepat. Jadi satu diimbangi oleh yang lain.

Berita ketiga: Anda dapat mengurangkan gejala PMS dan menyelamatkan diri dari perubahan zhora dan mood.

Apa yang boleh dibuat?

Cara mengatasi kelaparan PMS: 4 cara mudah

Kaedah 1: Sukan, Sukan, Sukan - Meringankan Gejala PMS

Seperti membosankan, kita memerlukan aktiviti fizikal. Sekurang-kurangnya untuk menangani PMS.

Saya tidak akan menerangkan komponen fisiologi sekarang dan mengapa aktiviti fizikal biasa sederhana - bagaimana semuanya mempengaruhi hormon, dll. Banyak yang telah ditulis mengenai perkara ini..

Dalam kebanyakan kes, setelah 2 bulan melakukan aktiviti fizikal sederhana, wanita mengalami peningkatan PMS..

Segera pada dua artikel - mengenai keadaan emosi (tangisan dan tragedi gila yang kemudian anda ingin rampas dikurangkan) dan pada zhor.

Selera Melambung Kembali.

Terutama pada wanita yang mempunyai berat badan yang ketara.

+ Harga diri meningkat - yang juga sangat mempengaruhi.

Penting: untuk PEMULA, aktiviti fizikal yang sederhana bermaksud berjalan dengan pantas selama 30 minit 3-4 kali seminggu, senaman ringan selama 10-15 minit setiap hari atau membentuk selama 55 minit 2 kali seminggu.

Tidak ada joging, lompat tali atau gimnasium - jika anda baru bermula!

Pemakanan untuk PMS: cara mengalahkan zhor

Dengan perbelanjaan makanan - semuanya lebih rumit. Kerana semuanya di sini sangat individu dan bergantung pada ciri dan keperluan badan anda..

Cara belajar mendengar badan - Saya berikan dalam senarai surat lama + lebih banyak lagi dalam Latihan Menurunkan Berat: Tahap Baru.

Oleh itu, saya tidak akan mengulangi diri saya sendiri.

Tetapi - Saya akan memberitahu anda - jenis makanan apa yang PALING banyak membantu dalam tempoh ini.

Tiga perkara membantu:

Kaedah 2: PROTEIN

Sebaiknya tingkatkan pengambilan protein anda - terutamanya dengan mengorbankan ikan.

Ayam dan susu juga berfungsi dengan baik. Daging merah berbeza untuk setiap orang. Saya sendiri belum mencuba daging merah - kerana saya belum memakannya sejak 10-11.

Ya - by the way, seperti yang ditunjukkan oleh amalan - penggunaan susu secara berkala mengurangkan keinginan untuk gula-gula beberapa kali. Kerana gula susu. Susu bakar yang diperam sangat membantu.

TIDAK berfungsi untuk semua orang. Tetapi SANGAT BANYAK. Oleh itu, saya cadangkan.

Kaedah 3: KARBOHIDRAT

Sebaiknya kurangkan karbohidrat dari kategori gula-pasta-bubur-roti-kentang

Daripada karbohidrat seperti itu, makan karbohidrat dari sayur-sayuran dan buah-buahan. Buah benar dalam keadaan sederhana. Semuanya baik secara sederhana.

Terdapat beberapa versi mengapa ini berfungsi. Salah satunya adalah kerana karbohidrat mengekalkan air. Dan air sudah terkumpul tanpa karbohidrat hari ini. Dan melihat diri anda bengkak tidak begitu menyenangkan.

Dengan mengurangkan pengambilan karbohidrat hari ini, kita dapat mengurangkan bengkak. Dan kerana ini, kami berasa lebih baik.

Terdapat penjelasan lain juga. Tetapi perkara utama ialah IT berfungsi. Sekiranya anda memerlukan lebih banyak maklumat, google.
Catatan: Mengurangkan penggunaan TIDAK bermaksud menghilangkan

Kaedah 4: LEMAK

pada masa ini, anda boleh meningkatkan pengambilan lemak anda - dari minyak zaitun, ikan berminyak, kacang (terutama badam), biji rami dan biji.

Ini adalah sumber lemak Omega-3 yang mempunyai kesan yang sangat bermanfaat pada tubuh wanita dan membantunya mengatasi semua "bencana" dengan lebih mudah..

Juga - pada masa ini, anda dapat meningkatkan kandungan lemak susu.

Contohnya, ambil keju kotej buatan sendiri dengan kandungan lemak sederhana - dan tentu saja, tambahkan bukan gula, tetapi beri.

Namun - ya, buat masa ini, beli coklat gelap dengan tenang. Tidak perlu makan setengah jubin. Tetapi 2-3 petak sehari akan memberi magnesium - yang banyak membantu PMS.

Gabungan menurunkan karbohidrat + meningkatkan protein dan lemak membantu anda kekal kenyang dan membantu keseimbangan hormon. Dan - bantu agar air tidak berlarutan dan anda kurang membengkak.

Kerana karbohidrat menahan air paling banyak..

Dan jangan lupa - anda perlu minum air. Kurang garam lebih baik.

PMS dan psikologi penurunan berat badan

Petua ini semuanya berfungsi dengan baik dan telah banyak membantu wanita. Pada tahap fizikal.

Tetapi - minat utama saya adalah untuk memahami apa yang MASIH ada di sebalik makan berlebihan. Apa yang lain - selain daripada alasan fisiologi - mendorong ke arah peti sejuk dan meja di sebelah katil dengan makanan.

Kerana - jika rahsia utama adalah makanan, kalori dan aktiviti fizikal - maka semua orang akan menjadi wanita langsing yang bahagia..

Tetapi... sayangnya tidak begitu.

Walaupun mengetahui apa dan bagaimana melakukan: apa yang harus dimakan dan apa yang tidak boleh dimakan, sukan apa yang harus dilakukan dan berapa banyak tidur yang anda perlukan - banyak orang masih tidak dapat menurunkan berat badan.

Kerana sesuatu di dalam - semacam kekuatan mendorong untuk makan dan membuat anda makan berlebihan. SELEPAS kehendak anda.

Dan terutamanya ini berlaku hanya dengan PMS..

Dan anda perlu berusaha dengannya.

Cara mengatasi makan malam semasa PMS?

Sebenarnya, tidak ada satu cara sama sekali. Dan anda perlu bekerjasama masing-masing.

Kerana - anda semua berbeza. Setiap daripada anda mempunyai situasi yang unik, kisah anda sendiri, masalah anda sendiri, kesakitan anda sendiri.

Dan - ahli psikologi dan pelatih yang mendakwa bahawa ada penyelesaian universal - ia seperti kedai "semua 3" - seperti banyak perkara tetapi tidak ada yang berfungsi dengan baik.

Jadi hari ini saya akan memberi arahan.

Saya akan memberi anda tempat untuk mencari dan apa yang harus dicari untuk mengatasi makan berlebihan semasa PMS.

Fight PMS Binge Eating - LANGKAH 1

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah bertenang dan bersiap secara mental..

Kerana - sebenarnya - sering makan berlebihan tidak diprovokasi oleh hormon, tetapi oleh fakta bahawa anda sendiri akan membuat diri anda terlebih dahulu.

Anda biasa dengan ini: “Oh, tidak lama lagi. Sekali lagi, saya akan keluar dari kawalan dan mula makan semuanya. Tidak - kali ini saya akan berusaha menjadi lebih kuat, saya akan menyatukan diri tidak kira apa yang diperlukan. "?

Adakah anda pernah mengatakan sesuatu seperti ini??

Sekiranya demikian, jangan terkejut bahawa walaupun sebelum PMS, anda SUDAH mula makan berlebihan.

Kerana anda melakukan dua perkara:

1) Sudah terlebih dahulu anda memperbesar keadaan dan menyemai kegelisahan dalam diri anda. Dan jika anda terdedah kepada makan berlebihan emosi, inilah pencetus untuk anda.

2) Janjikan diri anda untuk "menarik diri bersama-sama." Dan apa artinya bagi Anak Dalam kita untuk “menyatukan diri kita sendiri”?

Ini bermaksud batasan dan kekurangan. Batasan dan kekurangan SELALU menimbulkan makan berlebihan.

Semakin anda memijak diri sendiri dan mengehadkan diri anda, semakin banyak protes dan keinginan bawah sedar untuk "melakukan dendam" tumbuh di dalam diri anda.

Dan kemudian - tangan menentang kehendak untuk semua yang dilarang.

Terutama dengan latar belakang hormon yang berkeliaran dengan PMS.

Oleh itu, katakan pada diri sendiri - "Ya - saya akan mendapat PMS. Dan saya mungkin akan merasa makan lebih banyak daripada biasa. Dan saya mungkin akan menangis. Dan lain-lain. Tetapi tidak ada - kami akan mengatasinya ".

Siapkan dan ceriakan diri anda. Tidak ada yang luar biasa dalam hal ini dan "kita akan bertahan dari masalah ini".

Sikap optimis yang tenang - sudah dapat mengurangkan kegelisahan dan keinginan.

Mengatasi Makan berlebihan PMS - LANGKAH 2: Jelajahi Diri Anda

Semasa PMS, semua deria kita meningkat. Bahkan sedikit perkara boleh menyebabkan histeria, kebencian dan air mata..

Kemudian saya benar-benar ingin merampas rungutan ini dengan kalori yang sangat tinggi.
Nampaknya masa yang mengerikan. Tetapi ia boleh digunakan dengan menguntungkan.

Beri minda anda untuk bertimbang rasa terhadap diri sendiri.

Untuk belajar - apa sebenarnya yang mendorong anda keluar dari diri anda atau membuat anda menangis. Situasi apa yang menyebabkan kemurungan dan air mata.

Apa yang ada di sebalik ini - apa yang ditakuti, apa yang memudaratkan, apa rungutan lama dan kerisauan yang tersembunyi. Pada masa ini, mereka menjadi sangat akut. Dan pada masa ini - mereka paling senang diterokai.

Sebagai contoh, semasa PMS terakhir, saya mendapatnya. Dan bagaimana - saya hampir putus dengan pengantin lelaki! Seperti yang sering berlaku - saya merosakkan diri, saya memutuskan sendiri bahawa tidak jelas apa.

Dan kemudian dia berhenti dan bertanya pada dirinya sendiri: “Nastya, ada apa? Apa yang salah? Apakah anda takut?". Dan perkara-perkara yang membimbangkan saya dinyatakan. Tetapi dari siapa saya bersembunyi. Dan menjadi jelas - di mana palamnya dan apa yang harus dikerjakan.

Kerana semasa kita hidup, kita selalu menghadapi situasi yang sukar. Dan kami mahu bersembunyi dari mereka. TETAPI menyembunyikan dan mencari belum menyelamatkan sesiapa. Semasa makan, memikirkan makanan dan menurunkan berat badan.

Walaupun - sebenarnya - masalahnya bukan makanan. Dan dalam yang lain. Inilah yang perlu anda ketahui.

Hanya - kejujuran, keberanian dan bekerja pada diri sendiri. Cuma ini akan sangat membantu.

Mengatasi Makan berlebihan PMS - LANGKAH 3: Sokonglah Diri Anda

Pada masa ini, kita sangat memerlukan kasih sayang, perhatian, cinta dan pengertian..

Tetapi tidak ada yang tahu lebih baik daripada anda - apa yang dapat menggembirakan anda, apa maksud penjagaan bagi ANDA.

Oleh itu - lakukan perbuatan baik - berikan diri anda penjagaan dan kehangatan khas pada masa ini. Bagaimana ia dapat menampakkan dirinya:

  • bercakap dengan baik kepada diri sendiri - tidak perlu kata-kata yang menyinggung di alamat anda. Lebih baik memanggil diri anda dengan penuh kasih sayang dengan nama dan mengatakan sesuatu yang menggembirakan. Ini akan menjadi perkara kecil - tetapi ia berfungsi 100%. Disahkan
  • melegakan diri anda sekurang-kurangnya sedikit: walaupun ada banyak kerja, jangan lupa berehat. Apabila anda merasa seperti kuda yang dipandu - semuanya
  • memakai muzik yang bagus - ini adalah sesuatu yang selalu menolong jiwa wanita kita yang lembut
  • bancuh teh lazat
  • memasang komedi romantis - baru atau kegemaran
  • menghiburkan diri
  • nyalakan lampu aroma dengan aroma kegemaran anda
  • pergi ke spa, urut, manikur - badan anda juga memerlukan penjagaan dan kasih sayang pada hari-hari ini
  • belikan diri anda sesuatu yang terang dan berkilat - perhiasan. Rasa seperti seorang gadis kecil yang sangat ingin dimanjakan.
  • dan lain-lain.

Apa yang menolong saya hari ini?

Mengenai pemakanan dan sukan - semua yang saya tulis. Saya melakukannya sendiri dan menasihati pelanggan dan rakan.

Dan bagaimana untuk menggembirakan diri sendiri:

  • untuk meletakkan muzik Brazil yang tenang - bossa nova adalah cintaku
  • bancuh teh buah
  • semak gambar kegemaran
  • beli baju tidur dengan hati atau kaus kaki yang terang
  • pergi melawat rakan dan bermain dengan anak-anaknya
  • pergi ke cermin, senyum pada diri sendiri dan katakan bahawa saya suka dan saya adalah kegemaran saya
  • baca surat ucapan terima kasih dari pembaca dan peserta latihan saya
  • dan banyak lagi - yang memenuhi hati dengan kehangatan, cinta, kegembiraan dan cahaya

Mengenai pencapaian peribadi saya dalam bidang penurunan berat badan - anda boleh baca di sini: http://stacy-dyachenko.ru/tag/istoriya-uspexa

Saya sendiri menganggap empat perkara sebagai kejayaan terbesar:

  1. Saya tidak takut makan dan saya makan tanpa rasa bersalah
  2. Saya akhirnya membuang timbangan dan sekarang saya tidak mempunyai ketagihan yang sakit ini - ia tidak lagi mempengaruhi mood saya
  3. Saya telah memakai saiz pakaian yang sama - 42 - selama beberapa tahun sekarang. Dan ini tanpa usaha, diet, mogok makan dan sukan yang melelahkan.
  4. sekarang saya melakukan apa yang saya suka dan TIDAK takut menjadi siapa diri saya - sekarang harga diri dan harga diri saya yang normal membolehkan saya melakukan ini

Kerana kejayaan utama bukan dalam kilogram dan sentimeter.

DALAM KUALITI KEHIDUPAN - yang anda pilih sendiri. Harga diri dan harga diri. Dalam kesihatan.

Apa yang anda - pembaca saya - lakukan semasa PMS datang? Apa khabar? Mungkin anda mempunyai beberapa kerepek dan tipu daya anda sendiri?

Berkongsi pengalaman anda.

Apa yang anda gemari buat sendiri? Apa maksudnya anda mengelilingi diri anda dengan berhati-hati? Dan apakah kejayaan terbesar bagi anda dalam menurunkan berat badan?

Kongsi pendapat anda.

Penurunan berat badan yang berjaya

Nastya Dyachenko

P.S. Nantikan cara anda mengatasi PMS

Suka? Terima artikel baru ke e-mel anda:

Mengapa anda mahu makan sebelum haid bagaimana makan lebih sedikit semasa haid

Setiap seks yang adil mengalami PMS dengan caranya sendiri: ada yang merasa tidak peduli, yang lain menjadi gugup dan mudah marah, dan yang lain selalu menangis kerana perkara kecil. Tetapi ada juga kategori wanita yang, pada malam haid, gila ingin makan banyak, dan ketagihan gastronomi menjadi jauh dari prinsip PP. Sup diet, salad sayur-sayuran dan keju kotej rendah lemak dengan senang hati diganti dengan coklat, makanan bakar, sosej salai dan produk lain yang berbahaya untuk pinggang, dan wanita muda tanpa sedikitpun keseronokan menikmati "percutian perut", menghapus segala-galanya mengenai hormon perayauan, dengan mana "tidak ada yang dapat dilakukan".

Adakah makan sebelum haid benar-benar gejala PMS yang tidak berbahaya? Atau masih loceng, menandakan pelanggaran dalam kerja sistem badan tertentu? Apakah sebab keadaan ini, dapat dikurangkan? Jawapan yang betul untuk soalan-soalan ini akan menjadikan hidup lebih mudah bagi wanita yang secara berhati-hati memantau kesihatan dan penampilan mereka pada masa yang sama..

Mengenai ciri fisiologi seorang wanita

Kitaran haid terdiri daripada beberapa fasa, saling menggantikan dengan lancar. Setiap dari mereka dicirikan oleh keunggulan hormon seks tertentu:

  • Semasa telur mula-mula diletakkan, jumlah estrogen sangat rendah, tetapi ia meningkat dengan pematangan ootida. Pada pertengahan kitaran, pada masa ovulasi, jumlah hormon yang dibincangkan - estradiol, estriol dan estrone - mencapai puncaknya. Dalam tempoh ini, seorang wanita merasa hebat: kapasiti kerjanya di luar skala, moodnya tinggi, kulitnya bersinar.
  • Selepas pematangan telur dan pembebasannya ke dalam rahim, peratusan estrogen mula menurun, memberi laluan kepada hormon lain - progesteron. Yang terakhir ini bertanggungjawab untuk menyiapkan tubuh untuk kemungkinan persenyawaan dan mewujudkan keadaan yang baik untuk perkembangan embrio. Seiring dengan bertambahnya, kesihatan wanita bertambah buruk: mengantuk, apatis muncul, badan membengkak, jerawat muncul di kulit. Perubahan fasa hanyalah ciri sindrom pramenstruasi, biasanya ia merasakan dirinya seminggu sebelum bermulanya hari-hari kritikal.
  • Sekiranya konsepsi tidak berlaku, telur yang tidak dibaja keluar dengan tisu mukosa, pendarahan haid bermula. Dalam tempoh ini, progesteron mencapai ambang minimum. Satu kitaran berakhir dan yang baru bermula.

Mengapa, dengan latar belakang proses fisiologi ini, ada usus semasa haid? Pengeluaran hormon seks wanita dipengaruhi oleh sistem saraf pusat. Kelenjar pituitari dengan hipotalamus yang, dengan sokongan kelenjar adrenal dan gonad, menyelaraskan kitaran haid. Lonjakan hormon yang melekat dalam proses ini mempengaruhi kerja semua sistem tubuh wanita, mengubah tahap insulin, merangsang pengeluaran adrenalin, akibatnya - selera makan yang luar biasa semasa haid, peningkatan berat badan dalam KD, pengumpulan cecair dan edema badan.

Demam juga boleh berlaku kerana kehilangan darah yang ketara yang disebabkan oleh haid yang berat. Dengan tempoh yang berat, menurut doktor, tubuh perlu dibantu untuk pulih dengan mengisi semula cadangan protein dan zat besi. Walau bagaimanapun, jika seorang wanita mempunyai kecenderungan untuk kelebihan berat badan dan menambah berat badan dengan cepat, disarankan untuk memperbaiki selera makan yang tidak dapat ditindas dan meningkatkan metabolisme. Sebaiknya mulakan persiapan 10 hari sebelum bermulanya hari-hari kritikal, sehingga kegemilangan menunjukkan dirinya "dalam semua kemuliaan".

Punca peningkatan selera makan

Sebilangan wanita percaya bahawa tidak lama sebelum permulaan haid, metabolisme diaktifkan di dalam badan, jadi sebelum haid anda ingin makan banyak. Pendapat ini salah, kerana puncak proses metabolik berlaku pada fasa pertama kitaran semasa dominasi estrogen. Sebaliknya, apabila jangka masa jumlah maksimum progesteron datang, penurunan metabolisme diperhatikan..

Keperluan tubuh untuk hormon kebahagiaan, yang mana peratusannya berkadar langsung dengan bahagian estrogen, adalah penjelasan lain, yang tidak sepenuhnya betul, mengenai kitaran keperitan yang berlaku pada fasa kedua. Adalah dipercayai bahawa seorang wanita mengimbangi kekurangan serotonin dengan menyerap coklat dan gula-gula lain. Walau bagaimanapun, hormon ini disintesis oleh banyak produk lain, seperti pisang atau susu. Dan banyak wanita pada hari-hari kritikal tidak secara aktif bergantung pada pencuci mulut, tetapi lebih suka daging dan acar..

Lalu mengapa, pada malam haid, anda mahu makan dengan teruk? Sebabnya terletak pada sifat peranan wanita - untuk menjadi ibu dan pewaris:

  • Pada masa ovulasi, tubuh bersiap untuk kemungkinan kehamilan, jadi ia mula mengumpulkan nutrien yang sangat penting untuk pemakanan bayi secara aktif.
  • Otak juga disetel untuk melindungi embrio yang diharapkan, mengatur sintesis insulin, pengeluaran jus gastrik, rembesan pencernaan dan hempedu.

Ini menjelaskan peningkatan selera makan dan keinginan untuk makan sesuatu yang berat di perut..

  • Dada sakit sebelum haid
  • Mengapa punggung bawah sakit semasa haid
  • Ovari sakit semasa haid
  • Sakit di bahagian bawah perut semasa haid

Apabila pembuahan tidak berlaku, haid menjadi cara untuk mengeluarkan telur yang hancur dari rahim, sementara pada masa yang sama tahap progesteron yang rendah memprovokasi pembersihan usus. Proses sedemikian melemahkan badan, sekali lagi merasakan keperluan nutrien, jadi otak mengaktifkan pusat kelaparan. Inilah sebabnya mengapa anda mahu makan sebanyak mungkin dalam tempoh anda seperti sebelumnya. Hanya selepas akhir CD, urutan pengambilan makanan dan selera makan akan kembali ke petunjuk biasa..

Adakah akibat makan berlebihan mungkin?

Selalunya, pakar tidak menganggap ovulasi sebagai patologi atau isyarat berbahaya. Lebih-lebih lagi, sebilangan besar berat badan "dimakan" pada masa ini dengan bantuan sistem perkumuhan hilang sudah pada hari-hari pertama haid. Persoalannya adalah mengenai sikap wanita terhadap fenomena seperti itu, kerana bagi sesetengah orang, makan berlebihan semasa haid adalah norma mutlak, dan bagi yang lain, ini adalah situasi yang menegangkan dan perkara yang tidak dapat diterima.

Walau bagaimanapun, jika anda sama sekali tidak mengawal diet anda sebelum haid dan semasa perjalanannya, peningkatan lemak viseral semakin banyak, akibat yang tidak menyenangkan dapat terjadi, khususnya, maskulinisasi:

Tonton video ini di YouTube

  • jumlah rambut yang berlebihan pada bahagian tubuh di mana wanita tidak cenderung memilikinya,
  • jerawat, perubahan keanjalan kulit,
  • kebotakan,
  • peningkatan jisim otot,
  • penampilan kekasaran di bawah dada, dll..

Mengidam gula-gula dan makanan berkanji

Menurut kebanyakan wanita, ketika zhor menyerang sebelum haid, pertama sekali, anda ingin makan sesuatu yang manis: kek, gula-gula, pastri, dan lain-lain. Sains menerangkan ketagihan gastronomi seperti kekurangan endorfin dan gula darah:

  1. Apabila seorang wanita dengan PMS kesal, marah, tidak berpuas hati dengan segalanya, badan berusaha untuk memperbaiki keadaan ini. Untuk melakukan ini, dia memerlukan simpanan hormon kegembiraan. Coklat dianggap sebagai sumber pengisian endorfin yang sesuai..
  2. Selepas ovulasi, kerana penurunan kadar estrogen, jumlah insulin meningkat. Ia mengurangkan peratusan gula dalam darah dan melemahkan badan sepenuhnya, menjadikannya sentiasa lapar. Dengan latar belakang ini, anda mungkin mahu makan tepung - kalori tinggi dan memuaskan pada masa yang sama.

Lebih baik menggantikan gula-gula

Kedua-dua penolakan gula-gula sepenuhnya dan keinginan berlebihan untuk makan makanan tambahan boleh membahayakan tubuh. Dalam kes pertama, tubuh, yang sudah mengalami tekanan yang teruk pada latar belakang hari-hari kritikal, akan mengalami tekanan tambahan kerana keengganan untuk memuaskan "kelemahan kecil". Pada yang kedua, kemurungan dapat diperburuk oleh pound tambahan yang disebabkan oleh pengambilan gula-gula yang berlebihan..

Semasa semasa haid badan sangat menginginkan sesuatu yang manis, anda boleh makan analog bebas gluten dan bukannya coklat bar, anda juga harus memasukkan buah-buahan kering yang kaya dengan vitamin dalam makanan (mereka juga mengandungi gula yang sangat diingini, tetapi hanya itu berasal dari semula jadi, yang tidak akan mempengaruhi angka).

Apabila rasa lapar menghantui sepanjang hari, kurangkan keinginan gula anda menggunakan garis panduan berikut:

  1. Makan timun dan tomato, yang rendah gula.
  2. Gantikan karbohidrat cepat dengan bijirin penuh.
  3. Minum susu curd dan bukannya makanan ringan.
  4. Makan makanan yang tinggi serat dan kalsium.

Mengidam masin dan masam

Sebilangan gadis menyatakan bahawa setiap bulan mereka tidak mahukan coklat atau kek krim, tetapi sesuatu yang masin, masam, pedas. Apa yang menjelaskan fenomena ini? Sistem saraf pusat, seperti sejumlah sistem badan lain, menderita dengan latar belakang lonjakan hormon yang menyertai haid. Oleh itu, jumlah natrium yang mencukupi diperlukan untuk meningkatkan kepekaan dan meningkatkan persepsi. Timun acar, sosej salai, keju feta - semua ini mengembalikan mood yang hilang, membantu melawan PMS.

Di samping itu, jangan lupa bahawa semasa haid, organ perkumuhan aktif bekerja, berpeluh meningkat kadang-kadang, jadi badan sangat memerlukan peningkatan jumlah garam.

Penting! Garam berlebihan menyumbang kepada penampilan bengkak badan dengan mengekalkan air di dalam badan. Momen ini harus dipantau dengan teliti..

Apa yang tidak digalakkan untuk haid

Sekiranya setiap bulan pada latar belakang hari-hari kritikal ada keinginan untuk makan "segala-galanya, tetapi lebih banyak lagi", disarankan untuk menyeimbangkan diet anda. Pertama sekali, produk yang memberi kesan negatif terhadap fungsi usus, sistem endokrin, dan hati tidak termasuk dalam menu. Semua patologi seorang wanita juga diambil kira, termasuk disfungsi ovari, penyakit polikistik, gangguan mental..

Sekatan dikenakan pada penggunaan berlebihan:

  • makanan segera,
  • produk separuh siap,
  • alkohol,
  • lemak babi, daging salai,
  • kopi,
  • mentega,
  • makanan goreng, pedas, acar, berat perut, dll..

Apa yang anda boleh makan dengan haid anda

Selalunya, semasa haid, ada selera makan yang kejam: seolah-olah anda akan segera makan semua produk bersama dengan peti sejuk. Ketika zhor yang kuat menyerang, sangat sukar untuk menentangnya, terutamanya kerana terdapat banyak godaan di sekitarnya. Agar tidak merosakkan sosok dan kemudian mengalami penyesalan, lebih baik meminta makanan ringan yang tepat. Ini akan difasilitasi oleh:

  • sayur-sayuran dan buah-buahan segar (tidak termasuk anggur, tembikai),
  • akar,
  • pasta keras dan bijirin penuh,
  • ikan berlemak, dan sebaliknya, daging tanpa lemak,
  • rempah - cengkih, kunyit, kayu manis,
  • kekacang bercambah,
  • sauerkraut,
  • kacang,
  • kuah,
  • produk tenusu dengan peratusan rendah lemak, pr.

Cara mengurangkan selera makan dalam tempoh anda

Doktor tidak mempunyai pendapat yang tegas mengenai cara mengatasi rasa lapar yang berterusan dan bagaimana untuk menghilangkan demam sebelum haid. Ada yang percaya bahawa kaedah apa pun akan berjaya hanya jika wanita muda itu mempunyai kemahuan yang kuat, yang lain berpendapat bahawa satu-satunya keputusan yang tepat adalah mengambil pil perancang (OC). Penggunaannya adalah penjamin untuk meneutralkan kekenyangan dengan PMS, kerana latar belakang hormon diratakan, masing-masing, selera makan menurun.

Cadangan berikut juga akan berguna:

  1. Buat keadaan yang baik untuk fungsi sistem saraf: meningkatkan keyakinan diri dan menerima diri sendiri secara dalaman, menjalin hubungan damai dengan orang lain, fokus pada sesuatu yang membina, terganggu dari memikirkan makanan.
  2. Lakukan hobi kegemaran anda: membaca, mengait, menjahit, melukis, dll..
  3. Terima emosi positif dengan mengunjungi teater, pawagam, acara pendidikan dan hiburan lain.
  4. Gunakan pose yoga dan asana untuk membantu menghilangkan rasa lapar.
  5. Beri keutamaan kepada makanan diet, jangan lupa tentang makanan tambahan mineral dan vitamin dalam makanan.

Prinsip pemakanan pecahan adalah keupayaan untuk "menipu" otak, tanpa henti menandakan perasaan lapar pada hari-hari kritikal. Makanan mestilah bahagian kecil (tidak melebihi ukuran kepalan tangan) hingga 7 kali sehari + makanan harus dikunyah dengan sempurna - sekurang-kurangnya 30 kali. Oleh itu, rasa kenyang akan datang lebih cepat: sebelum anda mempunyai masa untuk makan sesuatu yang tambahan..

Beberapa pakar, menjawab soalan "Apa yang harus dilakukan dengan demam semasa haid?", Mengesyorkan bersukan dan berjalan di udara segar. Namun, ada juga penentang kaedah seperti itu, yang menyatakan bahawa, sebaliknya, mereka merangsang selera makan. Oleh itu, anda harus memberi tumpuan kepada ciri-ciri individu badan anda..

Pilihan yang menarik untuk menekan rasa lapar adalah teknik yang tidak konvensional, misalnya:

  • akupresur,
  • Aplikasi terapi warna: nada biru yang terdapat pada pakaian dan tekstil dapur terbukti dapat mengurangkan keinginan makanan.

Penting! Selera makan yang kejam dapat diprovokasi oleh kehadiran patogen di dalam badan - kulat, cacing, dll. Pemeriksaan perubatan mikroflora akan dapat mengecualikan kemungkinan bahawa zhor, kekurangan kekuatan dan kerosakan fungsi operasi sistem tertentu disebabkan oleh aktiviti "tetamu" ini.

Kesimpulannya

Kekhususan kerja badan wanita pada "hari ini" adalah jawapan siap untuk soalan "Mengapa anda mahu makan sebelum haid?" "Pelaku" utama keinginan kuat untuk makan banyak disebut pusat otak kelaparan, persiapan badan untuk kemungkinan kehamilan, lonjakan hormon, sindrom pramenstruasi. Semasa PMS, makanan yang membantu mengurangkan kerengsaan, mendapatkan kegembiraan dan ketenangan..

Semasa haid, badan wanita kehilangan banyak nutrien dengan darah dan rembesan lain. Kelaparan selular masuk, akibatnya otak terus menerus menandakan keperluan untuk menambah simpanan - ini menjelaskan mengapa walaupun selepas haid anda masih mahu makan.

Anda tidak harus selalu membatasi diri dengan makanan, sehingga menyebabkan badan menjadi stres. Makan secara konsisten, tetapi secara sederhana, pilih makanan yang "betul". Dengan cara ini, anda boleh melawan zhor tanpa kehilangan kesejahteraan dan tanpa merosakkan sosok anda..

Mengapa anda mahu makan banyak sebelum haid?

Ramai kanak-kanak perempuan bertanya mengenai pemakanan semasa hari kritikal. Mengapa zhor menyerang sebelum haid, adakah ini fenomena biasa dan bagaimana menanganinya? Mungkin ini bermakna ada sesuatu yang hilang di dalam badan? Vitamin apa yang perlu diminum pada masa ini? Ternyata sebab-sebab mengapa sebelum gadis haid selalu ingin makan banyak adalah cukup logik dan fisiologi. Ini semua mengenai sindrom pramenstruasi, serta hormon yang disebut progesteron.

Selera makan meningkat - progesteron harus dipersalahkan

Kitaran haid wanita mempunyai dua fasa - sebelum dan selepas ovulasi. Pada fasa pertama, estradiol mendominasi - ini adalah hormon yang menjadikan folikel dominan tumbuh dari mana telur kemudiannya keluar. Pada fasa kedua, hormon proheteron mula berfungsi.

Wanita selepas ovulasi dikenakan pengaruh progesteron, yang meningkatkan selera makan sebelum haid..

Secara hormon, secara genetik, oleh perangai, seorang wanita pada fasa pertama diselaraskan kepada seseorang untuk menyuburkan telurnya. Fasa pertama kitaran haid - untuk seks, dorongan, ekspresi diri, pencapaian, untuk berpacaran, pening untuk calon yang sesuai.

Selepas ovulasi, terdapat perubahan mendadak dalam tahap hormon. Estrogen jatuh semasa progesteron meningkat. Progesteron adalah hormon yang membolehkan telur memasuki lapisan rahim. Tubuh bergantung pada fakta bahawa telur akan disenyawakan oleh sperma, ia akan menjadi bayi. Dan progesteron melakukan segalanya agar embrio tidak ke mana-mana, tetapi melekat pada endometri.

Bagaimana progesteron mempengaruhi selera makan dan pencernaan:

  • Adrenalin meningkat, jus gastrik dilancarkan lebih cepat, pencernaan dipercepat - itulah sebabnya wanita ingin makan banyak semasa haid.
  • Tahap insulin menurun, saya sangat menginginkan sesuatu yang manis, sebab itulah kami sangat tertarik dengan coklat, pai.
  • Metabolisme mempercepat, semasa PMS badan memerlukan bahagian makanan yang lebih besar daripada biasa.

Progesteron adalah hormon kehamilan. Apa yang kita perlukan semasa mengandung? Kita memerlukan nutrien untuk anak tumbuh dan mendapat kekuatan. Untuk membina bahan, anda memerlukan protein, lemak, karbohidrat, unsur surih, vitamin, air.

Video: mempersiapkan tubuh untuk kehamilan hipotetis, progesteron memberi kita peningkatan selera makan sebelum haid.

Badan belum mengetahui sama ada persenyawaan telah berlaku atau tidak. Tetapi sekiranya berlaku, ia sudah memberikan latar belakang hormon yang sesuai. Ini adalah keadaan biasa. Tetapi ini tidak bermakna anda perlu makan berlebihan, mengikuti hormon anda, tetapi tetap menjalani diet yang sihat, mengelakkan makan berlebihan..

Bagaimana berhenti makan dan tidak menjadi lebih baik

Oleh kerana selera makan meningkat sebelum haid dan wanita itu selalu ingin makan, terdapat risiko makan berlebihan dan kenaikan berat badan yang ketara. Juga, kenaikan berat badan dengan PMS dikaitkan dengan pengekalan air di dalam badan..

Anda boleh menambah 2-3 kilogram dalam satu haid. Sebahagian dari berat ini adalah air, ia akan hilang pada awal kitaran baru. Tetapi jika anda tidak mengawal pengambilan makanan pra-tempoh anda, anda akan mendapat lebih banyak lagi dengan setiap kitaran..

Supaya makanan sebelum haid tidak mengganggu anda, patuhi peraturan utama:

  • Kawal tekanan anda. Tekanan meningkatkan selera makan sebelum haid, belajar bersantai untuk mengatasi makan berlebihan. Petua penting adalah mendapatkan tidur yang cukup untuk menjaga kesihatan diri. Lakukan senaman pernafasan atau bermeditasi.
  • Terima fisiologi anda. Ia tidak boleh diubah, kita dibuat begitu. Tetapi kita dapat meningkatkan tahap endorfin - hormon keseronokan. Endorfin akan menolong anda dengan mudah menahan luaran emosi dan mengurangkan selera makan dalam tempoh anda. Bersenam pada waktu pagi, berlari di taman, berjalan kaki. Aktiviti fizikal meningkatkan endorfin dengan baik.
  • Perhatikan diet. Sekiranya semasa fasa pertama anda membiasakan diri untuk makan dengan betul, maka anda juga tidak akan menghadapi masalah haid. Makan 3-4 kali sehari mengikut jadual, pastikan anda bersarapan, jangan makan berlebihan pada waktu malam.
  • Dapatkan magnesium. Elemen ini juga terlibat dalam penghasilan endorfin dan mendorong penurunan berat badan. Sekiranya anda tidak mahu mengambil kompleks mineral, maka seminggu sebelum haid anda, cukup makan makanan yang kaya dengan magnesium - kacang-kacangan, soba, rumput laut.

Kawalan tekanan, aktiviti fizikal, dan magnesium adalah tiga bahan untuk membantu anda menghentikan makan.

Rahsia Pemakanan PMS

Di bawah pengaruh progesteron, tubuh berusaha untuk mendapatkan nutrien, sebab itulah anda mahu makan dengan teruk sebelum haid. Tetapi dia boleh tertipu, sekarang kita akan belajar bagaimana melakukan ini:

  1. Beberapa hari sebelum usus yang tidak realistik menyerang anda semasa PMS, mulailah makan 1 hidangan karbohidrat kompleks setiap hari. Dalam 3-4 hari, anda akan mengisi depot glikogen anda. Apabila PMS datang, depot glikogen tidak akan habis dengan segera, tetapi secara beransur-ansur.
  2. 1-2 hari sebelum tempoh anda, mulailah beralih secara beransur-ansur ke makanan protein dan sayur-sayuran. Makan keju kotej rendah lemak, ayam, ikan, telur, kefir, atau susu panggang. Ikuti diet ini sepanjang tempoh anda..

Cara karbohidrat dan protein bergantian ini akan membantu anda mengekalkan tahap gula dalam darah yang normal tanpa membuang makanan. Anda tidak lagi mahu makan gajah atau makanan lain yang tinggi kalori.

Video: bagaimana mengatasi perasaan kerengsaan, air mata dan keinginan untuk menyapu seluruh peti sejuk dengan PMS?

Dan anda boleh makan sebiji coklat?

Adakah coklat dikatakan dapat membantu tubuh menghasilkan endorfin? Apa yang anda perlukan pada sindrom pramenstruasi yang membosankan. Walau bagaimanapun, tidak semua jenis produk coklat akan berguna. Contohnya, susu atau coklat putih tidak akan membawa apa-apa faedah, kecuali sebilangan pound tambahan di sisi anda..

Sekiranya anda benar-benar mahukan sesuatu yang manis, kek coklat atau gula-gula, maka kami mengesyorkan agar anda membeli sebilangan coklat gelap yang sungguh pahit. Ia boleh diminum bersama dengan koko semula jadi yang anda sendiri.

Dan untuk mengatasi keinginan gula, anda mesti mengambil vitamin dan mineral yang mencukupi. Unsur utama adalah kromium dan magnesium, ia mengurangkan keinginan untuk makan segalanya, melegakan kerengsaan dan air mata. Hari kritikal jauh lebih mudah.

Mengapa anda mahu makan banyak sebelum haid?

Sindrom pramenstruasi disertai dengan perubahan pada tubuh wanita. Antara gejala utama, peningkatan selera makan pada hari-hari awal hari-hari kritikal, yang sering menjadi penyebab kebimbangan mengenai angka tersebut. Artikel itu mengandungi jawapan kepada persoalan mengapa anda ingin makan banyak sebelum haid dan cadangan bagaimana menangani perasaan lapar yang luar biasa.

Sebab-sebabnya

Dengan PMS, rasa lapar yang meningkat adalah proses semula jadi yang dijelaskan oleh fisiologi wanita. Selama semua fasa kitaran, tahap beberapa hormon menurun, sementara yang lain meningkat. Pertama, kesan estrogen ditingkatkan, penampilan wanita bertambah baik, dan kulit bersinar. Kemudian, mood menjadi lebih teruk, ada rasa tidak enak, rasa lapar yang akut. Ini dicirikan oleh faktor-faktor berikut:

  • Tahap progesteron dalam darah meningkat. Bersama dengan estrogen, hormon menyesuaikan "jam wanita", yang membantu memelihara janin sehingga tidak ada plasenta. Tidak ada yang terkejut dengan makan berlebihan pada trimester pertama kehamilan, kesan yang sama berlaku pada awal dan semasa haid..
  • Insulin, yang mengatur kadar gula dalam darah, dihasilkan kurang kerana kekurangan hormon wanita. Apabila anda menginginkan sesuatu yang manis, badan akan mengatasi kekurangan kek, gula-gula.
  • Peningkatan kepekatan adrenalin dan kortison. Amigdala otak menghantar dorongan ke pusat kelaparan, pengumpulan kalori "diprogramkan".
  • Kekurangan endorfin menyebabkan keinginan obsesif untuk memilih makanan "padat". Selain gula-gula, ada keperluan untuk pati, ikan masin, daging. Ini adalah bagaimana sistem saraf pusat berusaha untuk mencapai ketenangan dan keamanan..
  • Pada fasa luteal, perubahan metabolisme berlaku, oleh itu diperlukan kalori tambahan.

Adakah perlu dibimbangkan

Sikap zhoru semasa haid tidak jelas. Sebilangan wanita menganggap ini sebagai perkara biasa, sebahagian keinginan untuk makan banyak mengganggu. Tetapi doktor tidak menganggap keadaan seperti itu berbahaya. Pada awal kitaran, sebahagian besar pound tambahan hilang dengan bantuan sistem perkumuhan. Ini bermaksud bahawa dalam kes ini, tidak perlu risau tentang kesihatan dan bentuknya..

Tetapi ada peratusan risiko gangguan saraf. Kemunculan disfungsi ovari, penyakit polikistik juga mungkin. Perubahan yang berlaku terhadap latar belakang peningkatan selera makan kadang-kadang disebabkan oleh akibat jangkitan, penyakit, kecederaan.

Di samping itu, jika anda tidak mengawal pemakanan sebelum haid dan semasa haid, akibat dari maskulinisasi tidak dapat dikesampingkan:

  • Lebihan rambut pada bahagian tubuh yang tidak biasa bagi wanita;
  • Jerawat, kehilangan keanjalan epidermis;
  • Kebotakan;
  • Jisim otot meningkat;
  • Kemunculan kekasaran di bawah payudara.

Apa yang lebih baik untuk dimakan dan apa yang harus dihadkan

Kadang kala, kehilangan darah yang banyak menimbulkan risiko anemia. Lebih daripada 35% wanita berusia lebih dari 30 tahun mengalami kekurangan zat besi. Daripada membakar, anda harus makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Perkara utama adalah memberi tumpuan kepada makanan protein, yang dianggap sebagai "blok bangunan" dan mempunyai kesan positif terhadap kesejahteraan.

Dianjurkan untuk memasukkan dalam menu:

  • Makanan yang mengandungi zat besi (telur, delima, hati, kacang, lentil);
  • Vitamin B (bijirin, lebih baik soba)
  • Tanaman akar (bit, wortel, lobak, kentang muda, artichoke Yerusalem);
  • Pasta gandum durum;
  • Hijau, timun, terung;
  • Keju kotej rendah lemak, kefir;
  • Kunyit, bunga cengkih, kayu manis, pala, safron.

Tidak ada larangan kategoris, tetapi beberapa larangan makanan penting untuk dipatuhi untuk mengurangkan rasa tidak selesa:

  • Mengurangkan lemak hingga 10% membantu mengatasi sensasi menyakitkan yang berlebihan;
  • Elakkan alkohol dan minuman dengan peratusan kafein yang tinggi;
  • Untuk mengecualikan rempah panas, lada panas, bawang, bawang putih sebentar;
  • Berhenti makan kerepek, hamburger, kubis dan kekacang untuk mengelakkan bengkak, kembung.

Pada wanita, jarang berlaku, tetapi keadaan sebaliknya berlaku - hilang selera makan. Langkah pertama adalah menghubungi pakar sakit puan, manipulasi diagnostik akan menunjukkan kemungkinan penyebab patologi. Kes terpencil tidak memerlukan rawatan.

  • Keadaan emosi yang tertekan, sakit di bahagian bawah perut, kelemahan dan pening mengurangkan keperluan untuk makanan;
  • Ubat-ubatan menimbulkan risiko kesan sampingan;
  • Cara hidup yang salah. Keracunan nikotin atau alkohol mengganggu sistem pencernaan.

Langkah pencegahan

Anda perlu mengatasi masalah ini sepanjang kitaran, dan bukan pada hari-hari tertentu. Penting untuk mengawasi kapan dorongan untuk "makan" lebih kuat dan menekan tingkah laku saraf, tidak memarahi kegelisahan setelah situasi yang tidak menyenangkan. Ini adalah satu perkara untuk dimakan dalam lingkungan normal, yang lain adalah makan berlebihan. Bagaimanapun, hari-hari kritikal akan berakhir, dan berat badan yang berlebihan tidak akan sampai ke mana-mana..

  • Tambahkan aktiviti fizikal dari hari-hari pertama kitaran, yang akan membolehkan anda cepat kembali sihat. Lebih baik menekan keinginan nafsu makan dalam tempoh tersebut, maka akan lebih mudah untuk menyerah terlalu banyak.
  • Belajar untuk mengambil air dengan betul, tanpa membingungkan keperluan makanan dan rasa dahaga.
  • Buat kalendar khas. Anda perlu membuat persiapan bukan dalam tempoh anda, tetapi mengambil kira beberapa hari sebelum mereka. Cuba jangan mencari kerja berlebihan, sambil mengurangkan perasaan ketegangan.
  • Pilih diet yang lembut dan bersantai, yoga tidak apa-apa.
  • Jangan menumpukan pada ketidaksempurnaan angka, melampau ketika menurunkan berat badan.

Cara mengatasi makan berlebihan

Agar tidak makan berlebihan, anda harus:

  • Menormalkan pemakanan. Makan lebih kerap dan sedikit demi sedikit, bahagikan bahagian menjadi kecil.
  • Tidur nyenyak pada waktu malam, mengelakkan "serangan" ke peti sejuk.
  • Kunyah dengan teliti tanpa tergesa-gesa.
  • Perhatikan rejim minum yang sesuai. Dos dewasa adalah 100 ml. untuk setiap kilogram berat badan. Bagi wanita yang mengalami haid, meningkat sebanyak 550-1000 ml.
  • Bermakna "Asparkam", berkat sebatian garam, menjadikan hidrobalance kembali normal. Tablet digunakan seminggu sebelum haid, tetapi disarankan untuk berjumpa doktor.
  • Makan lebih sedikit mayonis dan minyak.
  • Minum teh jelatang. Tuangkan daun kering dengan segelas air mendidih, biarkan selama 10 minit. Digunakan sebagai daun teh.
  • Ikuti gaya hidup yang bertenaga. Senaman membakar kalori. Contohnya, permainan berpasukan, berbasikal, berenang.
  • Cari pengganti pencuci mulut. Ia boleh menggembirakan, membaca buku yang menarik, merawat haiwan peliharaan atau tanaman kebun..
  • Buat hubungan damai dengan orang lain, tumpukan perhatian pada perkara serius.
  • Dapatkan kesan menarik dari aktiviti pendidikan dan hiburan.
  • Lakukan akupresur.

Tidak ada kata sepakat di kalangan doktor mengenai bagaimana untuk mengurangkan selera makan semasa haid. Diandaikan bahawa kaedah yang dapat diterima hanya akan menolong gadis yang mempunyai kemahuan yang kuat. Yang lain percaya bahawa keputusan yang tepat adalah menggunakan kontraseptif oral, yang menyamakan tahap hormon.

Hari-hari kritikal dan selera makan - bagaimana ia berkaitan dan mengapa ia penting

Kitaran haid membawa bukan sahaja pembaharuan ke seluruh tubuh dan isyarat sistem pembiakan yang sihat, tetapi juga banyak kesulitan. Kesemuanya, sama ada, berkaitan dengan proses haid. Tetapi mengapa anda mahu makan banyak sebelum haid anda? Isu ini perlu dipertimbangkan dengan lebih terperinci..

Apa yang menyebabkan selera makan semasa haid

Menstruasi adalah proses semula jadi di mana banyak unsur terlibat. Bagi sesetengah orang, mereka lebih mudah, bagi yang lain, lebih sukar. Dan ia bergantung kepada keadaan organisma secara keseluruhan, dan pada kepekaan kawasan masing-masing. Tetapi perubahan hormon mempengaruhi kitaran dan kesejahteraan yang paling banyak..

Kandungan progesteron dan estrogen - hormon yang bertanggungjawab untuk kitaran dan kesihatan wanita - turun ke tahap minimum dalam darah. Ini adalah saat kritikal. Bagaimanapun, ini membawa kepada perubahan mood, kesejahteraan, keadaan kulit dan peningkatan selera makan. Tahap hormon ini akan meningkat lebih dekat ke pertengahan kitaran. Kemudian semua akibat kemelesetan sebelumnya dan sia-sia.

Selera makan yang meningkat sebelum haid adalah kebiasaan bagi hampir semua wanita. Berbagai kajian saintis, yang telah dilakukan selama bertahun-tahun, berbicara dengan fasih mengenai perkara ini. Mereka juga mendapati bahawa terdapat beberapa jenis kelaparan tertentu - sebelum, semasa dan selepas haid..

Bagaimana tubuh anda bertindak balas terhadap makanan sebelum haid anda

Pertimbangkan untuk makan sebelum haid anda. Selera makan yang meningkat dengan PMS menentukan beberapa sebab:

  • perubahan hormon;
  • keadaan tertekan dan reaksi terhadapnya;
  • penyediaan semula jadi untuk persenyawaan.

Untuk memahami mengapa dalam PMS anda ingin makan dengan teruk, anda harus berfikir bahawa ini bukan sebelum haid, tetapi selepas ovulasi.

Alam telah menetapkan mekanisme yang membantu membetulkan persenyawaan dan kehamilan yang lemah lembut. Oleh kerana itu, badan mula aktif menyimpan tenaga untuk menyokong dua sekaligus. Momen yang paling baik untuk persenyawaan adalah ovulasi. Dan ia berlaku sebelum haid. Sekiranya persenyawaan tidak berlaku dan peraturan bermula, maka keinginan untuk memakan semua yang ada di dalam peti sejuk dan di rak akan hilang.

Apabila berlaku ketidakseimbangan hormon, kesannya berlangsung lebih lama Dan jika ini adalah reaksi terhadap tekanan, maka menentukan jangka masa normal adalah bermasalah. Penurunan itu hanya bergantung pada seberapa cepat keadaan berhenti dianggap sebagai tekanan.

Sekiranya ada keperluan untuk sesuatu yang spesifik? Ini mungkin menunjukkan bahawa sesuatu yang spesifik hilang..

Mengapa saya benar-benar mahukan ikan sebelum haid saya tiba? Tubuh kekurangan unsur mikro di mana ikan penuh dengan: yodium, fosfor, magnesium, vitamin, asid lemak omega dan banyak lagi. Apa nak buat? Makan gigitan atau pasangan. Jangan berlebihan dengan makanan ikan - lebih suka hidangan sederhana. Sekiranya ini tidak membantu, tanyakan kepada doktor anda untuk mengembangkan vitamin dan mineral untuk anda..

Mengapa anda kadang-kadang mahukan sesuatu yang masin sebelum haid anda bermula? Asin membantu melawan tekanan, mengalihkan perhatian dari mereka. Ia juga menyelamatkan anda dari keletihan dan tekanan yang meningkat. Sepanjang tempoh sindrom pramenstruasi, tubuh lebih terjejas oleh semua faktor ini dan memerlukan penyelesaian untuk masalah tersebut. Jangan menyerah - garam hanya meningkatkan rasa lapar dan menahan air, yang sudah diekskresikan dengan buruk pada malam haid.

Bagaimana selera makan meningkat semasa haid

Tetapi zhor semasa haid tidak lagi menjadi persiapan untuk bersalin. Ia hanya reaksi terhadap tekanan. Tubuh digunakan untuk mengatasi kesulitan hidup dengan bantuan bahaya yang tidak menyenangkan. Dan apabila dia sendiri mengalami tekanan tunggal - kerana penstrukturan semula, lonjakan hormon, sensasi kesakitan - dia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan kaedah yang terbukti dan terkenal.

Selera makan meningkat sebelum dan semasa haid kerana cara menangani stres ini nampaknya paling mudah dan logik. Tetapi ini pada asasnya salah. Dan bukan kerana fakta bahawa paun bulanan yang dimakan dapat merosakkan angka itu tepat pada waktunya. Tetapi juga kerana cara mengatasi tekanan ini bukanlah pilihan terbaik. Dan anda harus belajar menangani masalah ini sebelum berkembang menjadi patologi. Dan bagaimana bertuahnya, mungkin hanya peningkatan berat badan dan latihan yang lebih sengit, atau mungkin strok, serangan jantung, diabetes, masalah sendi dan banyak masalah lain yang berkaitan secara langsung dengan obesiti.

Sebab lain mengapa semasa haid tiba-tiba anda ingin makan banyak boleh menjadi hormon yang dihasilkan oleh tubuh tepat untuk proses memisahkan telur dan munculnya yang baru. Tubuh bertindak balas dengan caranya sendiri - ia berusaha untuk mengimbangi ketidakseimbangan hormon kebiasaan dengan makanan.

Mengapa selera makan tidak reda selepas haid

Zhor selepas haid adalah kategori khas. Dan jika kerakusan sebelum tempoh yang dirancang sepenuhnya dibenarkan oleh hormon atau persiapan untuk melahirkan anak, maka selepas itu menjadi tidak relevan..

Jadi mengapa ada rasa lapar? Doktor mengatakan banyak pilihan boleh mempengaruhi ini.

Sekiranya ada kebiasaan makanan "bermanfaat", maka tubuh dapat memindahkannya ke peringkat refleks terkondisi. Setelah mengalami tekanan, dia berusaha untuk "memuji" dirinya dan melakukan ini dengan bantuan satu-satunya tuas yang dia tahu - makanan.

Sekiranya tidak ada kebiasaan seperti itu, dan rasa lapar muncul segera setelah berakhirnya hari-hari kritikal, ini mungkin menjadi alasan untuk memikirkan keseimbangan hormon. Gejala tunggal ini bukan alasan untuk membuat diagnosis. Tetapi anda harus lebih memperhatikan semua manifestasi lain: keteraturan kitaran, pembengkakan kaki dan muka sebelum haid, keguguran rambut, dan sebagainya..

Tempoh dan gula-gula

Perkara ini harus dibahas dalam perenggan artikel yang terpisah, jika hanya kerana ia lebih membimbangkan. Lagipun, tidak ada diet yang mentolerir kilogram kek dan coklat, walaupun alasannya adalah ketidakseimbangan hormon.

Ketika ditanya mengapa semasa haid anda menginginkan gula-gula, ada jawapan yang lengkap dan berasas dalam bahan penyelidikan - sama ada kekurangan gula dalam darah (kerana perubahan tahap insulin yang tajam) atau kekurangan endorfin yang harus disalahkan.

Dalam kes pertama, kekurangan insulin memprovokasi pembelian bar coklat yang lain. Tetapi peningkatan kadar insulin yang mendadak tidak membawa kepada akibat yang paling cerah. Jadi lebih baik menolak gula-gula. Selalunya mereka berdosa atas pilihan ini. Tetapi sebenarnya, kekurangan endorfin mengurangkan tahap semua fungsi dalam badan dan tidak dapat diabaikan..

Tubuh kita menghasilkan hormon kebahagiaan dengan sendirinya (kecuali ketika kita memacu kandungannya dengan coklat). Dan proses ini berlaku paling aktif semasa ovulasi. Tetapi selepas itu - ia menurun (kembali normal, rata-rata). Oleh itu, anda perlu menambahkan sedikit kegembiraan pada badan. Anda boleh meningkatkan kandungannya dengan cara yang lebih murah - untuk berehat, mendengar muzik yang menyenangkan, membaca buku kegemaran anda, menonton filem atau siri TV. Perubahan mood juga berlaku akibat perubahan endorfin. Tahap meningkat - kurang kerengsaan, kurang keinginan untuk makan.

Mengapa anda mahukan gula-gula sebelum haid? Untuk alasan yang sama seperti semasa, tetapi di sini sekali lagi tekanan bercampur-campur. Sekiranya sebelumnya badan itu terbiasa "merampas" dengan coklat, maka pada hari-hari kritikal ia akan melakukan perkara yang sama.

Menangani selera makan yang meningkat

Sekali lagi, jem tradisional sebelum haid menghantui dan mengganggu diet? Terdapat beberapa rahsia yang akan membantu melewati tempoh ini dan tidak membahayakan tokoh tersebut..

Sekiranya anda benar-benar mahukan sesuatu yang manis, jangan menolak. Tetapi anda juga tidak boleh berlebihan. Daripada sebiji kek besar atau sebungkus coklat, anda boleh memilih manis kegemaran anda, mengambil sepotong kecilnya dan menikmati rasanya sepenuhnya. Tidak berlari atau menyelinap. Lebih baik lagi, cuba ganti gula-gula berkalori tinggi dengan sesuatu yang lebih sihat. Buah kering, buah biasa (tidak termasuk pisang dan anggur), wortel, yoghurt semula jadi, beri, kacang, madu. Semua ini dapat dilakukan walaupun dengan diet.

Sekiranya anda ingin segera, semuanya dan banyak lagi, sesuaikan diet anda. Tingkatkan jumlah makanan, tetapi hanya makan makanan yang dibenarkan. Bagus jika anda dapat menambahkan ikan, dada ayam dan bijirin ke dalam makanan anda. Sekiranya diet terlalu ketat, maka ada kemungkinan ia harus dihentikan. Dan lain kali, hitung awal dengan betul. Diet sedemikian tidak boleh bertahan lebih lama daripada beberapa minggu. Ikat permulaan hingga hari ke-3 atau bahkan 8 kitaran. Adalah lebih baik untuk mengelakkan mogok lapar pada dasarnya, serta makan berlebihan - mereka membahayakan tubuh wanita, menimbulkan ketidakseimbangan vitamin, hormon dan, sebagai akibatnya, boleh mengganggu kehamilan atau mengakibatkan penyakit kronik.

Adakah anda selalu berminat untuk makan sesuatu yang spesifik? Ikan atau coklat dengan kacang? Ketahui apa sebenarnya yang hilang. Kursus vitamin dapat mengatasi masalah ini, dan diet yang kompeten tidak akan dapat mengingatnya. Oleh itu, sangat mustahak untuk memperhatikan hal-hal kecil dalam masa..

Salad rendah kalori, teh hijau, dan juga sayur-sayuran rebus, yang tidak disukai oleh banyak orang, membantu menghilangkan zhora dengan cepat. Tugas utama adalah untuk mengurangkan selera makan dan menarik diri, tidak mempunyai masa untuk makan semua tepung dan lemak di kawasan itu. Cuba makan lebih kerap dan jangan lupa makanan ringan kecil di antara waktu makan..

Adalah logik untuk membuat persediaan terlebih dahulu - mengapa perlu menunggu? Sebaik sahaja rasa lapar meningkat pada malam hari kritikal, hanya perlu mengisi peti sejuk hanya dengan makanan yang sihat dan sihat - agar tidak ada godaan.

Orang dengan imuniti yang berkurang berada pada risiko utama. Selsema baru-baru ini atau proses keradangan lain menyumbang kepada kemungkinan penurunan tahap imuniti. Ini bermakna ia meningkatkan peluang anda untuk mendapatkan semua akibat negatif PMS sepenuhnya. Cuba jangan memulakan penyakit, dan setelah sembuh, pastikan untuk menebus kekurangan vitamin dan berusaha keras untuk memulihkan imuniti.

Dan agar tidak tertanya-tanya mengapa selera makan meningkat menjelang haid bulan depan, cubalah untuk mengelakkan tekanan dan tidak mengikuti diet yang ketat, tetapi diet yang betul. Ambil vitamin, ia meningkatkan imuniti, membantu melawan ketidakseimbangan hormon dan tekanan.

Sekarang ada beberapa lagi jawapan untuk soalan penting yang ada pada gadis:

"Selera makan meningkat - adakah itu PMS atau kehamilan?"

Anda jarang mahu makan lebih banyak pada trimester pertama. Tetapi ia juga berlaku. Sekiranya terdapat keinginan yang tidak biasa untuk produk tertentu, atau sekadar rasa lapar jauh lebih tinggi daripada biasa dalam tempoh seperti itu, anda harus mencari di farmasi dan menjalani beberapa ujian kehamilan.

"Selera makan semakin meningkat, jauh lebih kuat daripada biasa. Ada yang berlaku? "

Sekiranya zhor menyerang seminggu atau beberapa hari sebelum haid mengganggu - keadaannya datang dengan tiba-tiba, badan memerlukan sesuatu yang tidak biasa atau entah bagaimana kelihatan salah - ada baiknya melakukan ujian kehamilan, dan kemudian pergi ke pakar sakit puan. Untuk sebarang hasil. Walaupun tidak mengandung. Sekiranya sesuatu telah berubah secara mendadak dalam tubuh wanita, anda harus mula mengesan prosesnya seawal mungkin..

"Kelaparan bermula seminggu sebelumnya, apakah ini normal?"

Tidak kira berapa hari sebelum haid zhor bermula. Semua di sini sangat individu. Serta kitaran itu sendiri. Kemungkinan ovulasi dalam kes tertentu berlangsung lebih lama daripada purata. Oleh itu manifestasi awal kelaparan yang berterusan. Kaedah yang sama seperti biasa akan membantu mengurangkannya - rehat, makanan yang betul, ketiadaan tekanan.

Sekiranya dalam tempoh anda benar-benar mahu makan banyak, anda tidak boleh menafikan diri sendiri. Tetapi anda juga tidak perlu makan berlebihan. Makan salad besar atau rebus daging dan sayur-sayuran yang baik. Tetapi melibatkan diri dalam makanan segera pasti berlebihan, seluar jeans kegemaran anda tidak akan memaafkannya, tidak kira seberapa baik alasannya. Rehat dan ketenangan akan membantu lebih baik daripada pil dan vaksin.