Semolina pada ikan, rawatan ichthyophthyriosis

Ichthyophthyroidism adalah penyakit yang sering disebut oleh aquarists semolina. Nama itu berasal dari lebam yang terbentuk di badan ikan yang sakit. Benjolan ini serupa dengan semolina, tetapi jauh lebih kecil. Ejen penyebab penyakit ini adalah ciliate ichthyophthirius multifiliis sama sisi yang tergolong dalam kelas Ciliata. Ia memiliki badan lonjong, di depannya memiliki mulut yang dikelilingi oleh silia. Cilia juga mengelilingi seluruh badan ciliate. Terima kasih kepada mereka dia bergerak.

Pengeluaran semula ciliates berlaku dengan membahagi. Sebaik sahaja trophont matang, pustule pecah di epitel ikan akuarium dan keluar. Selepas itu, ia tenggelam ke bawah dan melekat ke tanah, batu, tanaman, hiasan. Seterusnya, sista terbentuk, di mana proses pembahagian bermula.

Semasa pembahagian satu trophont, kira-kira 2000 parasit anak perempuan muncul. Mereka memecahkan cengkerang dan berenang di dalam air mencari mangsa baru. Sekiranya selama beberapa hari ciliate muda tidak menetap pada ikan, maka ia akan mati. Parasit yang menemui mangsa baru terletak di insang dan lapisan atas epitel. Di sana mereka tumbuh. Setelah mencapai usia matang, mereka meninggalkan ikan, dan kitarannya berulang lagi.

Pertumbuhan ciliates dipengaruhi oleh parameter berikut:

  • Suhu yang selesa untuk perkembangan mereka - 25 darjah.
  • Suhu air yang rendah meningkatkan masa pembentukan sista dan masa untuk mencari mangsa.
  • Pencahayaan yang lemah meningkatkan jangka hayat sel muda.
  • Pada suhu air 30 darjah dan ke atas, ciliates mati dalam 5 jam.

Haiwan peliharaan yang telah mengalami ichthyophthyroidism memperoleh imuniti. Sekiranya penyakit itu berulang, ikan akan hidup.

Bagaimana jangkitan berlaku

Semua ikan, tanpa pengecualian, rentan terhadap penyakit ini dengan semolina. Tetapi selalunya penyakit ini merebak dalam bekas di mana terdapat populasi ikan yang berlebihan.

Ciliates boleh masuk ke akuarium dengan beberapa cara:

  • Dari takungan bersama dengan tanaman yang ditanam, bersama dengan tanah, kayu hanyut dan air. Untuk mengelakkan ini, semua yang ditangkap dari takungan mesti menjalani proses.
  • Dengan makanan langsung.
  • Semasa memindahkan tanaman dan ikan dari akuarium lain, misalnya ketika membeli haiwan peliharaan baru.

Ichthyophthyroidism: gejala dan diagnosis

Haiwan peliharaan jatuh sakit dengan semolina selama kira-kira 2 minggu. Sekiranya tiada rawatan, semua penduduk mati. Goreng mati pada hari ke-8. Kurang kerap menderita ichthyophthyriosis pembawa hidup dan girardinus.

Sebaik sahaja ciliate memasuki penutup insang dan lapisan atas epitel, ikan tersebut mengalami gejala berikut:

  • Keresahan.
  • Haiwan peliharaan mula menggosok tanaman dan alga.
  • Cuba berenang di kawasan gelembung yang berasal dari pengudaraan.
  • Apabila trophont terbentuk, lebam putih kelihatan di badan ikan..
  • Haiwan peliharaan sering naik ke permukaan dan menelan udara.

Pada peringkat terakhir umpan, penghuni akuarium tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran, mereka enggan makan. Kadang-kadang semasa sakit, kornea mata terjejas, yang menyebabkan kebutaan. Apabila ichthyophthirius multifiliis meninggalkan badan penghuni akuarium, pecah kapilari. Oleh kerana itu, gumpalan darah muncul di badan, pertukaran gas di dalam tubuh ikan terganggu, badannya diracuni oleh sisa buangan parasit dan tidak lama kemudian haiwan itu.

Cara merawat semolina pada ikan

Sebelum memulakan rawatan semolina pada ikan, anda harus memahami beberapa ciri parasit. Di dalam badan ikan, ciliate bersembunyi di bawah lapisan atas epitel. Ubat hanya dapat mengatasi parasit yang telah dilepaskan ke persekitaran luaran. Sekiranya dos ubat tidak boleh dilampaui, kerana ini boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan ikan. Ciliates yang sama bertindak balas dengan buruk terhadap peningkatan suhu air. Tanda umpan pertama muncul beberapa hari selepas kemasukan parasit ke dalam badan mangsa.

Rawatan garam

Rawatan yang paling mudah, tetapi tidak selalu berkesan adalah dengan garam dan air panas. Semakin tinggi suhu, semakin pendek jangka hayat parasit, dan mereka juga mati dalam air garam. Tetapi terdapat ichthyophthyroidism tropika, yang tidak takut suhu tinggi dan air garam. Dengan semolina tropika, penghuni akuarium hanya dapat disembuhkan dengan persediaan khas..

Persediaan untuk rawatan semolina:

  • Penyelesaian hijau malachite dalam masa yang singkat akan melegakan ikan dari penyakit ini. Digunakan sebagai tempat mandi.
  • Sera Omnisan. Omnisan mengatasi penyakit ini hanya pada peringkat awal. Tidak sesuai untuk ikan pari, jerung, udang karang dan udang.
  • Sera Mycopur. Mikopur - perapi terhadap kulat (Saprolegnia), penyakit kulat, cacing kulit dan insang.
  • Gabungan ubat Omnisan + Mikopur bertindak pada semua bentuk ichthyophthyriosis tropika.
  • AVZ Antipar. Rawatan dengan ubat ini dilakukan di akuarium biasa, selamat untuk tumbuh-tumbuhan, mempunyai spektrum tindakan yang luas..
  • Aquayer Ichthyophthiricide - malachite green, tidak mengandungi formaldehid, disyorkan untuk dirawat dalam bekas yang berasingan.
  • Sera Costapur - sejagat, untuk beberapa jenis parasit kulit, tidak sesuai untuk invertebrata.
  • Rikka Ichthyocide - terhadap semua ichthyoparasites (Ichtyophthirius, Ichtyobodo (Costia), Heteropolatia, Chilodonella, Tetrahymena, Trichodina, Glossatella dalam air tawar, Cryptocarion, Brooklynella, Uronema di laut), tidak sesuai untuk ikan keli.
  • Tropika CMF - melawan bakteria dan kulat dengan spektrum tindakan yang luas.
  • Untuk kes lanjutan, JBL Punktol ULTRA sesuai.

Ubat dari farmasi:

  • Furacilin. Mengatasi parasit dengan baik, dan tidak membunuh keseimbangan di akuarium. Semasa merawat dengan ubat ini, setiap hari, ubah ¼ sebahagian daripada isipadu air menjadi segar. Ubat itu ditambahkan ke akuarium setiap 2 hari, 1 tablet per 40 liter air.
  • Bicillin-5 sesuai untuk kes lanjutan. Ubatnya kuat, jadi disarankan untuk berjumpa dengan doktor haiwan sebelum memasukkannya ke dalam akuarium..

Pencegahan semolina pada ikan

Untuk membasmi kuman akuarium, penduduk dipindahkan ke dalam bekas lain selama 8-14 hari. Dan di mana terdapat wabah semolina, mereka menaikkan suhu menjadi 29-30 darjah. Sekiranya persediaan khas digunakan untuk mengubati semolina pada ikan, maka air disucikan dengan penapis arang.

Beberapa langkah berjaga-jaga mesti diambil untuk mengelakkan penyakit itu berulang. Semua penghuni dan tanaman baru mesti dikuarantin. Faktanya adalah bahawa ikan yang baru diperoleh mungkin sudah dijangkiti, tetapi gejala penyakitnya masih tidak dapat dilihat. Setelah meletakkannya di akuarium biasa, semolina dapat mula berkembang dengan cepat..

Ikan baru harus duduk di dalam bekas karantina selama 10-14 hari. Sekiranya selama ini tidak ada yang terjadi pada haiwan peliharaan baru, maka ia dapat dimasukkan ke dalam tangki biasa.

Ichthyophthiriosis "semolina" ikan

Ichthyophthyroidism adalah penyakit berjangkit ikan yang disebabkan oleh serangan oleh ciliate sama sisi - ichthyophthyrus.

Penyakit ini dimanifestasikan oleh penampilan pada tubuh ikan tuberkel kecil berukuran hingga 1 mm. Jumlah lebam bertambah setiap hari.

Penyakit ini juga disebut semolina, seperti ikan akuarium, seperti itu, ditaburkan dengan semolina. Beberapa aquarists pemula juga memanggil lebam ini: titik, gelembung, bintik. Walau bagaimanapun, ini adalah tuberkel - tempat di mana parasit bersilia keluar. Baca lebih lanjut mengenai kitaran hidup parasit di forum kami - DI SINI.

Rawatan segera diperlukan, jika tidak, ciliate akan menguras ikan dan ia akan mati.

Contoh gambar ichthyophthyriosis / semolina ikan

Foto-contoh ichthyophthyriosis ikan semolina

Foto-contoh ichthyophthyriosis ikan semolina

Contoh gambar ichthyophthyriosis ikan semolina

Contoh gambar ichthyophthyriosis ikan semolina

Untuk kemenangan dan rawatan chthyophthyriosis yang berjaya, anda perlu mengetahui dua perkara:

1. Kitaran hidup parasit ciliate.

Jangan bosankan anda dengan penerangan menyeluruh mengenai kehidupan ciliates:)…. mari kita katakan bahawa apabila parasit memasuki tubuh ikan, ia akan meninggalkannya dalam 1-2 minggu (membentuk simpul - semolina). Jatuh ke bawah, ia melekat dan berkembang biak menjadi ribuan larva, yang mulai mencari mangsa baru.

2. Diberikan pengetahuan mengenai kehidupan parasit. Kita mesti menjadikan kitaran hidupnya tidak tertahankan.

Pada peringkat awal ichthyophthyroidism, peningkatan suhu mungkin mencukupi... dalam beberapa hari, musuh dikalahkan. Tetapi, untuk lebih yakin pada air akuarium, anda perlu menambahkan dos (lihat bungkusan) trypaflavin atau bicillin-5 (kaedah kuno). Anda boleh menggunakan kaedah yang lebih moden untuk mengubati semolina, misalnya:

Sera Costapur - Costapur (analog Tetra Contralka).

TetraMedica GoldOomed - (untuk ichthyophthyroidism, terutamanya untuk ikan mas).

Ubat-ubatan ini berfungsi dengan baik..

Walau bagaimanapun, seseorang harus selalu ingat tentang "jangkitan sekunder" - iaitu penyakit yang mengikuti jangkitan utama. Selain itu, disyorkan untuk menggunakan ubat lain yang meratakan penyakit sekunder (jangkitan kulat atau bakteria).

Contohnya, Tanda Dagangan Sera mengesyorkan menggunakan Sera ectopur bersama-sama dengan Sera Costapur - untuk pencegahan dan pengendalian kulat dan ektoparasit. Anda juga boleh menggunakan metilena biru sebagai ubat untuk jangkitan sekunder..

Pada masa akan datang, saya cadangkan untuk lebih memperhatikan haiwan kesayangan! Kerana parasit-infusoria, sering memasuki air dan berkembang kerana: suhu rendah, tekanan ikan, lumpur, dibawa masuk dari sumber yang tidak diverifikasi, tanpa karantina ikan baru, dll..

P.S. Ichthyophthyroidism ikan sangat mirip dengan oodiniumiasis, yang juga disebabkan oleh infusoria, tetapi yang lain adalah flagellate. Dengan jangkitan ini, badan ikan ditutup dengan pasir semolina dan mempunyai nodul kecil berwarna kelabu. Yang, dalam kes yang diabaikan, membentuk penutup kelabu padat. Ikan mempunyai pengelupasan kulit. Oodiniumosis dirawat dengan cara yang sama seperti ichthyophthyrosis. Pakar. ubat untuk oodiniumosis - Sera oodinopur. Untuk bahagian dan dos produk ubat, lihat AQUA.MEDICINE..

Rawatan ikan ichthyophthirius, kedudukan ahli ichthyopathologist

Ichthyophthirius, semolina, penyakit whitehead, ichthyk... Siapa dia? Mari lihat lebih dekat:

Inilah dia, wira kisah hari ini.

Impian saya untuk mendapatkan tidur yang cukup hari ini tidak ditakdirkan untuk menjadi kenyataan. Panggilan telefon awal pagi:
- Anda mempunyai titik putih di akuarium pertama anda, apa yang perlu anda lakukan? - Saya melelapkan mata, cuba berpura-pura bahawa saya belum tidur:
- Dan banyak poin?
- Nah, kira-kira 30-40 keping, semua ekornya berada di titik, terutama di bahagian merah...
- Di mana anda ketika ada 1-2 mata - sekurang-kurangnya jangan pergi untuk hujung minggu - baiklah, tuangkan costapur dan mycopur, dan saya akan datang lusa - saya akan melihat.

Saya meletakkan telefon dan kemudian saya faham bahawa wabak itu hanya dirawat kerana air bakteria, dan airnya masin, ada satu sudu garam untuk 10 liter air. Tetapi 20 tahun yang lalu, garam adalah salah satu kaedah utama untuk merawat ichthyophthyriosis..

Sehari lusa ia semakin teruk, cakera ditutup dengan titik-titik, seperti permaidani. Skema klasik yang sudah menjadi amalan saya - Sera Costapur (dalam dos penuh setiap hari) + Sera mycopur (dalam setengah dos, setiap hari) - sekali lagi gagal. Saya membuat perubahan, diisi Sera Costapur + furazolidone pada kadar 1 tablet 50 mg per 15 liter air. Furazolidone adalah ubat nitrofuran; kebanyakan bakteria dan protozoa sensitif terhadapnya. Alat yang bagus, tetapi saya menggunakannya hanya dalam kes yang melampau, ia merosakkan mikroflora akuarium dan selama dua minggu air menjadi berwarna, maaf, air kencing, ia kelihatan sangat tidak dapat dilambangkan di kaunter penjualan.

Ia mengambil masa dua hari. Hasilnya adalah sifar. Ia menjadi lebih teruk lagi. Cakera mula berbaring di bahagian bawah, tidak ada ruang hidup di badan. Saya faham bahawa tidak berguna untuk terus merawat furazolidone. Saya melakukan pertukaran besar lagi. Jalan terakhir yang tinggal ialah tembaga. Saya mengambil ubat sen "Formamed", tuangkan ke dalam. Sehari kemudian, jumlah mata jelas kurang, ikan terus diperbaiki. Tembaga kuat, tetapi bukan pilihan terbaik untuk akuarium rumah. Merosakkan invertebrata (siput, udang, dll.), Alga, mikroflora bermanfaat dari akuarium, dan dengan overdosis minimum juga untuk ikan dan tumbuhan.

Ini sudah menjadi ikan yang pulih, semalam terdapat dua kali lebih banyak mata, tetapi walaupun sekarang ini bukan fakta bahawa ia akan bertahan.

Ini adalah bagaimana penyakit berkembang seiring dengan kemajuan dalam farmakologi. Saya sering mendengar dari rakan-rakan saya:
- "Manka"? Oleh itu, saya menaikkan suhu dan menuangkan sedikit biru.
- Dan bagaimana ia membantu?
- Ya, ya... Namun, terdapat kes-kes apabila seluruh akuarium mati dan tidak ada yang membantu...

Pada suatu masa kami mempunyai pembekal yang menyatakan bahawa jika anda menyimpan ikan selalu pada suhu 30 ° C, ia tidak akan pernah sakit dengan ichthyophthirius. Namun, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, pada suhu seperti itu ikan menurunkan berat badan akibat percepatan metabolisme, tetapi terus jatuh sakit. Tidak lama dahulu, cakera, yang suhunya selalu 30-31 ° C, jatuh sakit..

Jangan mempercayai cerita dongeng bahawa ichthyophthirius hanya boleh dibawa dengan ikan baru dan makanan hidup. Dalam keadaan yang tidak baik, sista tertidur dan dapat bertahan lama. Mereka tetap di tanah, di badan ikan. Terdapat bukti bahawa sista ichthyophthirius hidup telah dijumpai walaupun di air paip! Anggap saja - selalu ada di akuarium anda. Apa nak buat?

Pertama, rawatan terbaik adalah pencegahan. Dalam kes kami, kawalan parameter air yang paling penting, pemberian makanan yang betul, pematuhan dengan syarat penahanan (memancing ikan disimpan di sekolah, setiap orang mempunyai jumlah yang cukup, tempat tinggal), semua ini adalah pencegahan kejadian tertekan, dan tekanan adalah penurunan imuniti dan jalan langsung ke penyakit.

Kedua: pemeriksaan harian. Dalam kebanyakan kes, 1-2 mata yang dijumpai tepat pada masanya sangat mudah dirawat. Manakala penyakit yang diabaikan praktikalnya tidak dapat disembuhkan.
Ketiga: membeli ikan baru. Perhatikan apa yang anda beli. Sebaik-baiknya, ketahui bila ada penghantaran di kedai, lihat apa yang baru telah tiba di kedai dan kemudian kembali dalam 4-5 hari, ikan akan terbentuk pada tahap ini, dan jika, dengan latar belakang tekanan pengangkutan, ia dijangkiti ichthyophthyroidism, anda akan melihatnya. Periksa setiap ikan, perhatikan juga keadaan akuarium (keadaan buruk adalah tekanan, lihat item 1), dan adanya ubat di dalam air.

Keempat: pilihan kaedah rawatan. Walau bagaimanapun, jika suatu hari penyakit mengunjungi akuarium anda (dan seperti yang ditunjukkan oleh latihan, lambat laun setiap aquarist menghadapi masalah ini) - anda perlu memilih rawatan yang tepat.

1. Sekiranya anda melihat 2-3 titik, jelas, besar (kira-kira 0,5-1 mm). Anda boleh menaikkan suhu hingga 2-3 darjah. Air garam pada kadar 1 sudu besar. 10 liter air. Garam larut dalam balang, anda tidak boleh menuangkan semua garam ke dalam air sekaligus, dalam 3-4 dos dengan selang 15 minit. Ingat bahawa tidak semua ikan boleh masin. Sebilangan besar ikan keli tidak bertolak ansur dengan garam, dan barb Sumatera dan berlumut tidak menyukainya. Jangan masukan akuarium dengan tanaman. Tingkatkan pengudaraan. Hijau malachite ("Malachite green", "Ichthyofor", "Zoomir" company, Sera Costapur menurut petunjuk). Sebelum menambahkan ubat - perubahan 30-50% air (dengan penambahan garam ke kepekatan awal). Membersihkan akuarium sebelum menambahkan pewarna (sama ada hijau malachite, biru metilena, acriflavin, atau apa sahaja) adalah mustahak! Dengan lebihan bahan organik, pewarna cepat tidak aktif. Malachite Green digunakan setiap dua hari pada dos penuh.

2. Sekiranya anda melihat banyak titik yang sangat kecil, hampir tidak dapat dilihat (dan secara umum jika penyakit ini sudah berjalan) - jangan menaikkan suhu, bentuk tropik ichthyophthirius diaktifkan pada suhu 30-32 ° C, dengan menaikkan suhu anda akan membunuh ikan.

3. Rawatan dengan mandi jangka pendek tidak berkesan, kerana parasit berada di bawah epitel dan ubat tidak dapat mencapainya. Kesan utama adalah pada penyimpangan, dan mereka melayang dengan bebas ke seluruh akuarium.

4. Saya telah mengatakan bahawa salah satu ubat terbaik untuk ichthyophthyriosis adalah hijau malachite, saya sendiri menggunakan ubat berdasarkannya - Sera Costapur. Ia berfungsi lebih baik dalam kombinasi dengan Sera mycopur (separuh dos). Diuji - Sera Costapur tidak membunuh tumbuh-tumbuhan dan invertebrata, yang digunakan di jamu dan ladang udang. Tetapi akhir-akhir ini, hijau malachite bertindak lebih buruk dan teruk..

5. Kombinasi yang lebih kuat (tersedia untuk masyarakat umum) - Sera Costapur (mengikut arahan setiap hari) + furazolidone (1 tablet per 15 liter air). Furazolidone membunuh bukan sahaja ichthyophthirius, tetapi juga tumbuh-tumbuhan dan flora yang bermanfaat.

6. Persediaan tembaga, sudah banyak kali dijumpai - ia membantu walaupun tidak ada yang lain yang membantu. Tembaga sangat toksik kepada invertebrata; dos berlebihan sedikit pun boleh membunuh ikan. Saya menggunakan Zoomirovsky "Formamed", semata-mata secara empirikal - ia meracuni ikan kurang daripada sulfat tembaga tulen (walaupun ikan yang tahan lasak dan dirawat boleh tahan), tetapi ia juga berfungsi.

Vera Dudina
Doktor haiwan, ahli ichthyopathologist
Bandar Moscow

CATATAN TAMBAHAN RAWATAN IKAN.

Catatan ini memberikan postulat ringkas dan pemikiran mengenai rawatan ikan untuk pemula dan penggemar. Baca dengan teliti, mereka akan membantu anda dan haiwan kesayangan anda.

1. Menilai kemungkinan rawatan. Kadang-kadang kos ubat (500 rubel) adalah beberapa kali lebih tinggi daripada kos seekor ikan (neon 50 rubel). Tidak peduli betapa kejamnya kedengarannya, ada akal dalam apa yang diperkatakan. Kami hanya BAGI jika anda bertanggungjawab terhadap mereka yang anda telah menjinakkan dan memperlakukan ikan seperti ahli keluarga dan semua itu. Tetapi tidak ada yang membatalkan konsep rasionaliti dan kemudahan.

2. Sebelum sebarang rawatan, 1 / 4-1 / 2 air diganti dengan air tawar. Ini dilakukan untuk meratakan kepekatan maksimum sebatian nitrogen - racun NH3 / NH4, NO2, NO3. Penting untuk difahami bahawa racun ini sering menjadi punca penyakit ikan. Ikan diracun oleh mereka, imuniti mereka jatuh dan flora patogen dengan tenang menyerang badan yang lemah.

3. Di samping itu, disarankan untuk selalu melakukan ujian titisan untuk racun di atas + PO4 fosfat di tangan. Untuk apa? Pertama, mengetahui kepekatan dan tidak melampauinya. Kedua, tidak semestinya benar-benar sifar nitrat (NO3) dan fosfat (PO4), misalnya, di akuarium tumbuhan, memusatkannya menjadi sifar akan menyebabkan masalah tambahan dengan tanaman, kerana nitrat dan fosfat adalah nutrien utama untuk tumbuh-tumbuhan. Ketiga, ujian itu sendiri memungkinkan bukan sahaja untuk memantau keadaan, memahami punca, tetapi juga untuk mengawal keadaan sebelum, semasa dan selepas rawatan..

Ingat - mustahil untuk membuat ubat dengan nitrogen dan fosfat yang tinggi! Oleh itu, anda hanya akan memperburuk keadaan, kerana ubat-ubatan juga akan ditambahkan ke racun, yang baik merawat dan memusnahkan. Maksudnya, mereka tidak hanya mempunyai sifat positif, tetapi juga sifat negatif. Ingat bahawa ubat apa pun bukan ubat mujarab, bukan pil ajaib..

Ujian apa yang harus saya gunakan? Atas budi bicara anda, tetapi lebih baik dalam keadaan menetes, bukan jalur, tk. titisan lebih tepat. Pada dasarnya, ikuti ujian yang anda dapati, misalnya, ujian Tetra, pasti ada di setiap kedai luar talian. Sekiranya ujian ini mahal untuk anda, adalah mungkin untuk menemui ujian domestik kami yang murah dari VladOx secara runcit, jika masa hampir habis atau anda ingin mengambil ujian untuk masa depan, maka cadangan kami adalah ujian UHE (dijual hanya dalam talian), juga domestik, dan juga murah. Setiap ujian di atas mempunyai spesifiknya sendiri, termasuk. lihat dan fikirkan sendiri. Catatannya masih bukan ujian, tetapi mengenai rawatan ikan.

4. Bagaimana, apa dan apa yang harus dirawat? Sebarang perbincangan forum mengenai penyakit ikan adalah banyak maklumat di kawasan kopi. Oleh kerana diagnosis yang tepat dapat dibuat oleh ahli ichthyoptologist setelah mengorek ikan dan menganalisisnya di bawah mikroskop, atau bahkan setelah membedah ikan. Jadi perkara seperti itu, kawan. Kedudukan kami mengenai mekanisme rawatan di rumah dijelaskan dalam artikel ini, lihatlah. Intinya ringkas: jika gejala penyakit ini jelas, seperti, misalnya, dengan ichthyophthyroidism atau hexamitosis, maka kita merawat dengan ubat-ubatan dan mengikut rejimen rawatan untuk penyakit ini. Sekiranya simptomnya tidak jelas, kita merawat di kompleks.

Ubat-ubatan yang kompleks, misalnya, Tetra Contralck (mengandungi malachite green dan formalin) membantu dengan baik terhadap pencerobohan (parasit - ichthyphothyroidism, oodinosis, osteosis, dan lain-lain), tetapi juga mempunyai kesan buruk terhadap flora patogenik lain. Tidak, Tetra Contralk, ada ubat kompleks lain.

Lebih-lebih lagi, apabila kita bercakap mengenai "rawatan kompleks" adalah wajar untuk memahami dan memahami apa dan dari apa yang kita curahkan. Contohnya, ubat Tetra Geniral Tonic adalah:

Etakridin laktat - 836.0 mg
Acriflavin - 160.2 mg
Biru metilena - 56.44 mg
9-aminoacridine * HCI * H2O - 28.20 mg

Tidak ada, cari bahagian komponennya. Bagaimanapun, disarankan untuk mengumpulkan "Kit pertolongan cemas akuarium" dan menyimpannya selalu di tangan. Katakan ada ubat mono domestik Medosovsky-Vladoksovsky.

Langgan saluran You Tube kami supaya anda tidak terlepas apa-apa

Mereka mengambilnya, dan, pada kenyataannya, menerima bahagian-bahagian penyusun Tetra General Tonic. Silvo, tuan-tuan.

Selain itu, setelah memperoleh pengalaman, secara amnya anda dapat menguasai dan beralih ke rawatan dengan persediaan farmasi.

5. Rejimen rawatan itu sendiri dijelaskan dalam arahan. Tidak ada hikmah khas di sini. Harap maklum bahawa semasa rawatan, disarankan untuk meningkatkan pengudaraan akuarium dan tidak membiarkan lampu akuarium sentiasa menyala. Banyak ubat hancur dengan cepat apabila terkena cahaya..

Jelas bahawa penapis tidak boleh mengandungi sorben (arang batu, zeolit), anda tidak boleh menggunakan perapi air, seperti Tetra AquaSeif atau Sera Akutana, mereka mengikat ubat.

6. Selepas rawatan, jangan lupa bahawa banyak ubat mengganggu keseimbangan biologi di akuarium, iaitu, membunuh kedua-dua flora patogen dan bermanfaat. Di sini, ujian titisan, perubahan kualiti air yang baik, persediaan permulaan dan langkah-langkah lain yang bertujuan untuk memulihkan kitar nitrogen di akuarium akan membantu anda..

RINGKASAN. Pisces tidak hanya jatuh sakit. Pembendungan negatif adalah punca. Sama ada anda membeli ikan yang sudah terbantut, atau keadaan negatif telah berkembang di akuarium anda. Segala rawatan bermula dengan mencari dan meratakan punca. Seterusnya, keputusan dibuat mengenai mekanisme rawatan. Selama tempoh rawatan, perhatian khusus diberikan kepada gejala (regresi, kemajuan). Pada masa yang sama, ingat bahawa dalam 2-3 hari kemunduran penyakit mungkin tidak berlaku. Selepas rawatan, kami melakukan segalanya untuk menjadikan akuarium berfungsi sebagai satu mekanisme holistik dan sihat.

Ichthyophthyriosis pada ikan: rawatan, gejala, gambar, video, keterangan

Gejala dan penyebab penyakit

Ichthyophthyroidism ikan tidak hilang dengan sendirinya. Sekiranya ia muncul di akuarium, penyakit ini perlu diatasi dengan segera. Tanda ciri pertama penyakit ini adalah kemunculan tuberkel jenis putih khas pada badan ikan. Secara visual, mereka menyerupai semolina yang sangat kecil..

Penyakit ini bersifat virus. Ichthyophthiriosis disebabkan oleh parasit ciliates dari genus Ichthyophthirius. Terdapat juga parasit yang tergolong dalam genus Ichthyophthiriosis. Penyakit ini memerlukan rawatan khas. Semakin cepat penyakit ini didiagnosis pada ikan yang tinggal di takungan biasa, semakin mudah mengatasinya..

Parasit yang menyebabkan penyakit ini sangat mudah disesuaikan. Ciliate penyebab penyakit spesies ini boleh hidup pada spesies ikan apa pun. Di persekitaran semula jadi, penyakit ini paling sering dijumpai di kawasan laut di mana terdapat iklim yang hangat dan sederhana. Selalunya, penyakit ini menyerang ikan yang tidak mempunyai imuniti yang stabil terhadap penyakit ini. Sekiranya ikan sudah sakit dengan ichthyophthyriosis, maka mereka tidak akan dapat dijangkiti lagi.

Sifat penyebaran penyakit ini bergantung pada tahap kemasinan air laut dan phnya. Semakin tinggi kandungan garam dan tahap keasidan air, semakin kecil kemungkinan patogen ini bertahan. Tetapi belum tentu dapat menentukan tahap kemasinan dan keasidan air yang optimum, di mana ichthyophthyriosis tidak berbahaya untuk memancing.

Pencegahan

Keperluan utama untuk pencegahan adalah karantina pendatang baru. Ikan yang baru dibawa tidak boleh disimpan di akuarium bersama. Tetapi ichthyophthyriosis boleh membahayakan kerana walaupun karantina jangka panjang tidak akan dapat mengesannya. Dalam bentuk "tidak aktif", parasit boleh hidup lebih dari sebulan.

Anda boleh mengkarantina beberapa ikan "lama" yang tinggal di akuarium biasa dengan pendatang baru dan melihat apakah mereka dijangkiti. Ichthyophthyroidism sangat mudah dijumpai pada barbs bergaris lima, goreng dan ikan muda. Pencegahan agak kejam, tetapi berkesan.

Walaupun begitu, mustahil untuk menjamin sepenuhnya ketiadaan ichthyophthirius di akuarium, yang dapat, dalam keadaan tertekan bagi penghuninya, menyebabkan wabak penyakit yang menyebabkan titik putih..

Cara lama: perubahan garam dan air

Kaedah tertua dan paling mudah untuk mengubati semolina adalah dengan menambahkan garam ke dalam air dan menaikkan suhunya. Kenyataannya adalah bahawa semakin tinggi suhu, semakin cepat kitaran hidup ichthyophthirii berjalan, dan ciliate bersilia ini tidak dapat bertolak ansur dengan tahap kemasinan tertentu..

Walau bagaimanapun, kini semakin banyak ichthyophthyriosis tropika merebak, yang mana air suam adalah salah satu keadaan hidup yang baik. Organisma seperti itu juga hidup di dalam air garam. Dalam kes ini, rawatan dengan garam dan air suam boleh menyebabkan kematian penduduk yang cepat. Lemah oleh parasit, mereka juga akan mengalami kebuluran oksigen, dan tidak semua orang akan bertolak ansur dengan kemasinan air.

Rawatan tradisional lain adalah membersihkan sistem ciliates. Untuk melakukan ini, ikan dimasukkan ke dalam bekas tanpa pengudaraan atau dengan pengudaraan yang sangat lemah, di bahagian bawahnya, tanpa larut, garam dituangkan.

Ciliates matang, meninggalkan pemiliknya, tenggelam ke bawah. Mereka sama ada mati "dalam penerbangan", atau parasit baru mati berusaha menjangkau ikan melalui garam. Dengan kaedah ini, air di dalam kendi mesti diganti dua kali sehari untuk menyingkirkan mikroorganisma yang masih hidup. Tidak semua aquarist mampu melakukan prestasi seperti itu, dan sangat mungkin kaedah itu akan tetap tidak berguna dalam memerangi virus tropika, ketika ciliate tidak terpisah dari tubuh pemiliknya, tetapi berkembang biak tepat di atasnya. Oleh itu, yang paling berkesan adalah bahan kimia..

Ubat berjenama dari "semolina"

Banyak yang telah diperkatakan mengenai bagaimana merawat ichthyophthyriosis pada ikan, tetapi sepanjang masa beberapa ubat yang tidak diketahui sebelumnya muncul.

Pada masa ini, anda boleh menemui banyak ubat baru untuk semolina dengan komposisi gabungan. Semasa menggunakannya, anda harus dipandu oleh arahan pengeluar, tetapi tetap waspada, kerana beberapa spesies ikan mungkin sensitif terhadap komponen tertentu, terutama formalin. Sekiranya anda menggunakan ubat untuk pertama kalinya, mulailah dengan dos yang lebih rendah (contohnya, 2/3 yang dinyatakan). Apabila anda memastikan bahawa ikan bertoleransi produk dengan baik, anda boleh menambahkannya - biasanya ini dilakukan setelah 12 jam.

Ubat yang paling berkesan hari ini adalah:

  1. Sera Omnisan - sesuai untuk rawatan bentuk semolina yang lebih ringan, iaitu untuk rawatan klasik.
  2. Penggunaan Omnisan bersama-sama dengan Mikopur berkesan untuk memerangi ichthyophthyriosis tropika, dan jika anda menambahkan ectopur di sini, kesan terapi akan meningkat lebih banyak lagi.
  3. Kapsul Farmasi Akuarium (API) sangat baik untuk semua bentuk ichthyophthyrriosis. Terdapat juga bentuk dos cair dari ubat ini, yang merangkumi bahan penyembuh luka - ia digunakan untuk kes ichthics yang lebih lanjut, apabila sebahagian besar kulitnya rosak pada ikan. Dalam dua hari pertama, kapsul dimasukkan ke dalam air, dan kemudian, jika ada keperluan tersebut, mereka beralih ke bentuk cecair ubat.
  4. JBL Punktol ULTRA - termasuk hijau malachite, violet kristal dan biru metilena. Mereka digunakan untuk merawat bentuk penyakit yang teruk, sambil menggabungkan dengan kristal JBL Ektol.

Ubat Manusia: Delagil dan Furacilin

Ubat antimalarial Delagil murah, anda perlu mencarinya di farmasi manusia. Delagil disyorkan untuk merawat haiwan peliharaan akuarium sensitif yang tidak tahan terhadap malachite, ketika itulah pertolongannya sangat diperlukan. Ia tidak akan membahayakan ikan atau biosistem. Dosnya adalah 1 tablet setiap 30 liter. Lebih baik menggunakannya di akuarium berlorek, kerana ubat itu musnah dalam cahaya. Memberi hasil yang baik dalam campuran dengan ubat kuat untuk ichthyophthyriosis, diambil dalam kepekatan kecil (2-3 kali lebih rendah daripada yang disyorkan).

Kaedah ini baik untuk keselamatannya. Tidak seperti ubat kuat, yang sering dapat membunuh ikan dengan sendirinya, ia tidak membahayakan penduduk. Tetapi keberkesanannya dalam memusnahkan ciliates lebih rendah. Oleh itu, dalam bentuk tulennya, lebih baik merawatnya pada peringkat awal penyakit. Dengan perkembangan penyakit yang serius, anda memerlukan bantuan kaedah yang lebih kuat.

Rawatan Furacilin juga memberikan hasil yang sangat baik, memelihara biosystem. Dosnya adalah 1 tablet selama 30-40 liter. Perubahan harian seperempat isipadu air, menambahkan ubat setelah dua hari, sehingga pemulihan sepenuhnya.

Rawatan akuarium selepas sakit

Pada prinsipnya, pembasmian kuman akuarium selepas ichthyophthyroidism tidak diperlukan. Aqua hanya perlu dibiarkan kosong selama 2 minggu, dan tidak akan ada jangkitan di dalamnya. Dalam kes ini, anda perlu memasukkan arang batu ke dalam penapis untuk membersihkan air dari ubat-ubatan.

Pastikan suhu air pada suhu 28-29 darjah selama ini. Pada masa yang sama, kitaran ciliates akan berlalu dengan cepat, dan, meninggalkan sista, mereka tidak akan menemui seekor ikan inang untuk mereka sendiri dan akan mati. Anda boleh meninggalkan siput di akuarium - ciliate hanya meminati ikan.

Pensteril UV

Kaedah rawatan dan perlindungan moden bukan sahaja terhadap banyak penyakit yang disebabkan oleh protozoa. Peranti yang menyampaikan sinaran UV yang membunuh mikroorganisma.

Kuasa dan dos dipilih secara individu. Semasa sakit, kemungkinan besar hanya perlu dihidupkan untuk sinaran berterusan.

.Kaedah 1 (maju-lembut)

Bagi ikan yang tidak bertoleransi atau tidak bertoleransi terhadap malachite. Kami dirawat dengan delagil. Rejimen rawatan adalah seperti berikut: 1 tablet (250 mg) untuk 30-50 liter air. Selepas perubahan air sebanyak 25-30% setiap hari, aplikasi berulang diperlukan dalam jumlah yang setara untuk memulihkan kepekatan ubat. Ia boleh digunakan dengan setengah dos hijau malachite (0,05 mg / l), kemudian penyembuhannya lebih cepat. Sekiranya anda perlu menggunakannya tanpa malachite, maka perlu diperhatikan bahawa rawatannya lambat dan pada peringkat akhir jangkitan, anda mungkin tidak mempunyai masa untuk mengeluarkan ikan dari ikan.
Menjaga suhu tinggi dan berudara adalah perkara biasa. Delagil tidak merosakkan biofiltrasi pada dos yang ditunjukkan. Terdapat kes-kes kerosakan oleh delagil hingga pencairan - dari yang sederhana hingga yang tidak jelas, tetapi ini berlaku tidak dapat dihasilkan, oleh itu, nampaknya, ia juga bergantung pada faktor lain (misalnya, pH, gH, dll.).
Delagil tidak selalu mudah didapati di farmasi.

Kaedah 2 (mematikan)

Selalunya disyorkan untuk menggunakan campuran malachite dengan ubat nitrofuran antibakteria untuk rawatan ichik. Campuran seperti itu sering membantu dalam memerangi bentuk ichthics yang 'tidak dapat dibunuh' kerana fakta bahawa nitrofurans bukan sahaja menekan jangkitan bakteria sekunder, tetapi juga mempunyai kesan antiprotozoal (antiparasit). Inilah sebenarnya kapsul SuperIckCure - campuran hijau malachite dan furacilin (nitrofurazone). Atau 'hanya' campuran malachite dengan furacilin - sebagai contoh, ubat 'Malachite green' dalam dos mengikut arahan + furacilin pada kadar 1,5 tablet 20 mg (ini adalah bentuk tablet biasa yang dijual di farmasi manusia) untuk setiap 20 liter air (yang akan sesuai dengan jumlah furacilin dalam ubat proprietari SuperIckCure - kapsul). Semasa merawat ikan besar (khususnya burung beo merah) dari ichik tropika, anda boleh menambahkan satu setengah dos ubat ini, dan dos biasa digunakan segera, dan tambahan 'setengah' secara beransur-ansur.

Apabila menggunakan malachite dalam kombinasi dengan furazolidone, yang terakhir harus ditambahkan dalam jumlah 6-8 tablet 50 mg per 100 l air.

Harus diingat bahawa nitrofurans mempunyai kesan buruk terhadap biofiltrasi; oleh itu, campuran ini sangat disyorkan untuk digunakan dalam jig. Atau, jika ini tidak mungkin, maka bersiaplah untuk kegagalan keseimbangan biologi dan, dengan itu, perubahan intensif berkala untuk menghilangkan sebatian nitrogen sehingga fungsi biofiltrasi berfungsi.

Pada masa yang sama, selama persiapan ini, disarankan untuk memberi makan ikan minimum (sebaiknya tidak lebih kerap daripada 2 hari sekali) untuk mengelakkan pengumpulan sebatian nitrogen yang dipercepat dan keracunan ikan oleh mereka. Lebih baik melakukan perubahan setiap hari pada 20-25% (atau lebih) daripada jumlah keseluruhan.

Persediaan Antipar (Agrovetzashita) dan FMC, yang merupakan campuran hijau malachite, metilena biru dan formalin, juga tidak disyorkan untuk digunakan dalam akuarium umum kerana kegagalan biofiltrasi yang dijangkakan (kerana adanya metilena biru) atau, ketika menggunakannya, ikuti cadangan yang diberikan dalam perenggan sebelumnya.

Apa-apa rawatan dan pencegahan akan lebih berkesan di akuarium yang dijaga dengan baik, di mana ikan-ikan itu dibebaskan dari keadaan tertekan. Ejen penyebab ichthyophthyroidism boleh didapati di hampir setiap akuarium. Tetapi jika penghuninya sihat, tidak kekurangan nutrien, oksigen, hidup dalam keadaan yang baik, penyakit ini tidak berpeluang muncul di akuarium..

Ichthyophthyroidism atau semolina pada ikan akuarium: gejala, rawatan di akuarium umum, persediaan

Ichthyophthyroidism adalah penyakit yang menyerang semua jenis ikan akuarium. Hampir setiap aquarist berpengalaman telah menghadapi masalah ini, dan mengetahui bahawa ichthyophthyriosis (dikenali sebagai "semolina") sangat berjangkit dan cepat merebak ke seluruh taman asuhan kanak-kanak. Untuk mengelakkan ini dan menyelamatkan haiwan, tindakan mesti diambil sebaik sahaja gejala dan tanda pertama diperhatikan..

Ichthyophthyroidism sangat berjangkit dan merebak dengan cepat di akuarium. Oleh itu, untuk
untuk menyelamatkan ikan, perlu diambil tindakan sebaik sahaja gejala dan tanda pertama diperhatikan.

Apa itu ichthyophthiriosis?

Ejen penyebab penyakit ini adalah infusoria ciliated. Sekali pada haiwan peliharaan, ia akan mengosongkannya, yang membawa kepada kematian. Sekiranya anda tidak membuat keputusan, seluruh populasi akuarium akan mati dalam masa yang sangat singkat..

Jenis ciliate tergolong dalam organisma parasit paling sederhana. Ukuran mereka pada tahap dewasa mencapai 1 mm. Parasitizing, titik putih muncul di badan ikan, mirip dengan biji-bijian semolina (maka namanya). Di dalamnya, sel ichthyophthirius berkembang, yang memakan tisu sehingga terbentuk sepenuhnya. Kemudian parasit meninggalkan tempat perlindungannya dan menetap ke dasar, di mana ia mula berkembang biak secara aktif, menghasilkan hingga seribu sel anak perempuan setiap hari. Setelah terbentuk, mereka menjangkiti haiwan baru dengan masuk ke dalam insang atau di bawah timbangan. Seluruh kitaran mengambil masa sekitar seminggu. Selama ini, ciliates dapat menjangkiti semua penghuni akuarium. Terdapat juga jenis tropik ichthyophthiriosis. Ia berbeza dengan cara pembiakan, yang berlaku bukan di dasar akuarium, tetapi secara langsung pada badan ikan..

Tanda-tanda semolina pertama: kemunculan ruam putih pada tubuh ikan, kurang selera makan, ketakutan.

Sebagai tambahan kepada penampilan ruam putih, tingkah laku haiwan kesayangan dapat berubah. Dia mula menggosok batu dan hiasan, seolah-olah mengupas sesuatu dari dirinya sendiri. Oleh itu, untuk sebarang penyelewengan tingkah laku, anda harus memeriksa permukaan badan dengan teliti, terutama bahagian dan insang..

Punca penyakit

Selalunya, semolina berakhir di akuarium dengan air atau ikan baru dari kedai. Haiwan peliharaan besar menyimpan barang karantina untuk memeriksa penyakit pada ikan akuarium, sementara kedai yang lebih kecil mungkin tidak melihat parasit. Makanan beku tidak kurang berbahaya, walaupun terdapat lebih banyak kes jangkitan yang disebabkan olehnya..

Ichthyophthyroidism lebih suka berkembang di dalam air dengan suhu purata atau tinggi. Pada masa yang sama, parasit menyesuaikan diri dengan komposisi dan ketegaran apa pun. Ikan air tawar dengan sistem imun yang lemah terutamanya dijangkiti. Sebabnya mungkin tekanan, keadaan hidup yang buruk, makanan yang tidak betul, jiran yang agresif. Ciliates boleh berada di badan haiwan yang sihat dan menunggu saat yang tepat. Oleh itu, penampilan normal dan warna tepu terang tidak bermaksud bahawa ia tidak membahayakan haiwan peliharaan lain. Walaupun dia tidak jatuh sakit, sisa penduduk dunia bawah laut, yang tubuhnya akan lebih lemah, dapat dijangkiti..

Gejala penyakit

Gejala utama termasuk penampilan bintik-bintik putih pada badan, dan perubahan tingkah laku. Mendapat epitel, parasit menyebabkan gatal dan sakit, kelemahan umum. Ini tercermin dalam tingkah laku. Haiwan peliharaan menjadi pemalu, selera makan akan hilang, mengetatkan siripnya dan berenang kurang, atau cuba menggaru bahagian pinggir atau perutnya terhadap hiasan dan tanah.

Setelah menemui Ichtik pada peringkat awal, jauh lebih mudah untuk mengatasinya daripada kes yang lebih lanjut. Ikan yang sakit diserang oleh bakteria dan mikroorganisma lain melalui tisu ulser yang rosak.

Ichthyophthyroidism boleh memasuki akuarium dengan ikan baru atau makanan hidup. Pertama sekali, saya menderita ikan dengan imuniti yang lemah.

Ubat untuk rawatan

Walaupun semolina sering menyebabkan kematian, ada peluang untuk mengembalikan haiwan kesayangan anda dengan cepat ke keadaan yang sihat. Terdapat banyak rawatan yang ada. Kedua-dua ubat dan kaedah lain digunakan:

Antipar. Ia dibuat khas untuk takungan buatan. Ia mengandungi malachite hijau, biru dan formalin. Lebih baik menggunakannya dalam jig, kerana antipair memberi kesan negatif terhadap biosystem yang telah ditetapkan, yang menyebabkan kegagalan yang teruk.

Sekiranya perlu untuk merawat semua penduduk, disarankan untuk mengganti seperempat dari jumlah keseluruhan sebelum digunakan. Kemudian ubat itu ditambahkan ke "balang", pada kadar 1 ml per 50 liter. Sebagai peraturan, rawatan anti-wap paling baik dilakukan pada waktu malam, dengan lampu dan penapis dimatikan. Lebih baik tidak memberi makan ikan pada masa ini. Tempoh hingga 10 hari;

Garam. Salah satu kaedah tertua dan paling terbukti untuk menghilangkan semolina adalah rawatan garam dan demam. Air suam mempercepat kitaran hidup ciliates, dan garam menjadikan persekitaran tidak sesuai untuk mereka. Walau bagaimanapun, hari ini, ichthyophthyroidism tropika boleh menjadi provokator penyakit ini. Seperti yang anda ketahui, dia lebih suka persekitaran yang lebih panas dan di alam hidup di air masin, jadi kaedah ini mungkin tidak berfungsi. Agar tidak memburukkan lagi keadaan yang dijangkiti, anda boleh memasukkannya ke dalam bekas yang terpisah, mengurangkan pengudaraan minimum dan tuangkan garam di bahagian bawah tanpa larut. Apabila dijangkiti ichthyophthiriosis biasa, protozoa, pada saat tenggelam ke bahagian bawah untuk pembelahan, mati di persekitaran yang masin. Dengan kaedah ini, perlu menukar air dua kali sehari. Juga, tidak ada jaminan bahawa ia akan membantu bentuk semolina tropika dalam ikan;

Hijau malachite. Kaedah yang mudah, berpatutan dan berkesan untuk menangani semolina. Dalam kepekatan yang betul, ia tidak membahayakan dunia hidup atau tumbuhan. Ubat ini diencerkan dalam nisbah 0,09 mg / l (untuk haiwan bersisik, kepekatannya separuh). Suhu mesti dinaikkan hingga +26 darjah. Untuk kesan yang lebih kuat, anda boleh menambahkan setitik yodium pada komposisi. Ubat ini mesti digunakan setiap hari, menggantikan seperempat selari, sehingga gejala hilang. Kemudian, untuk pencegahan, rawatan dijalankan selama beberapa hari lagi. Penting untuk diingat bahawa ubat itu beracun bagi manusia, jadi anda perlu menggunakannya dengan sarung tangan;

Biru metilena. Ia biasanya digunakan sebagai profilaksis selepas rawatan utama. Penyelesaian sedang disediakan - 10 g "biru" seliter. Kemudian ditambahkan ke dalam bekas 3 ml setiap 10 liter sehingga pemulihan akhir;

Delagil. Ubat untuk orang. Ia kurang berkesan daripada hijau malachite, tetapi sama sekali tidak berbahaya bagi ikan dan tumbuhan. Penyelesaian sedang disediakan - 1 tablet untuk setiap 30 liter isi padu. Kemudian dicurahkan ke taska. Semasa rawatan, anda perlu menghilangkan cahaya sepenuhnya dan menyusun semula bekas dari cahaya matahari. Delagil akan membantu pada peringkat awal penyakit, jika tidak diperlukan dana yang lebih kuat;

Furacilin. Juga berkesan dan selamat untuk penghuni. 1 tablet dicairkan menjadi 30-40 liter dan dituangkan setiap dua hari. Sepertiga daripada jumlah perlu diganti setiap hari. Tindakan diulang sehingga penyembuhan lengkap;

Furazolidone. Untuk memerangi ciliates, ia digunakan bersama dengan malachite green. Hasilnya adalah produk yang menghilangkan parasit dengan lembut dan berkesan. Ia akan mengambil dari 5 hingga 10 tablet furazolidone per 100 l, dan 0,06 mg "malachite". Anda boleh menggunakan komposisi tidak lebih dari satu minggu dengan perubahan harian;

Hidrogen peroksida. Ia dituangkan ke dalam akuarium dua kali sehari, dengan nisbah 1 ml hingga 10 liter. Tempohnya adalah individu, tetapi anda tidak boleh berhenti sehingga anda yakin bahawa jangkitan sekunder tidak berlaku;

Lampu UV akuarium.

Formalin. Dalam kebanyakan kes, ia digunakan bersamaan dengan "biru" dan "malachite" (Antipar), tetapi beberapa haiwan kesayangan menyembuhkan dengan formalin sahaja. Alat ini berkesan, tetapi harus digunakan dengan sangat berhati-hati. 0.25 ml produk untuk setiap liter ditambahkan setiap hari. Sepertiga daripada jumlah diganti setiap hari. Rawatan berterusan sehingga semua gejala penyakit tepat hilang. Penting pada masa ini untuk memberikan pengudaraan air yang kuat. Juga, tumbuhan dan alga boleh mati akibat dadah;

Permanganat kalium. Terdapat dua skema. Yang pertama melibatkan penambahan agen ke dalam bekas pada kadar 2 mg / l. Sekiranya setelah beberapa jam air menjadi terlalu jenuh, disarankan untuk memasukkan semula ubat tersebut. Selepas beberapa jam lagi, air perlu ditukar. Berulang sehingga ikan pulih sepenuhnya.

Kaedah kedua melibatkan penggunaan 10 mg / l. Mandi sedang disediakan dengan penyelesaian di mana haiwan peliharaan yang dijangkiti disimpan selama setengah jam. Pada masa ini, anda perlu memantau tingkah lakunya, dan, sekiranya tercekik atau membuang gelisah, segera pindahkan ke air bersih;

Pensteril UV. Kaedah rawatan moden untuk jangkitan dengan protozoa dan patogen. Kuasa dan jangka masa penggunaan ditentukan secara individu. Dalam kebanyakan kes, peranti ini hanya memproses persekitaran sekitar jam sehingga pemusnahan parasit sepenuhnya..

Alat khas lain. Ini termasuk ubat-ubatan seperti Costapur, SuperIkQu, ContraIk, dll. Seperempat isipadu sebelumnya diganti, kemudian lampu dimatikan dan ubat diperkenalkan, mengikut arahan. Lebih baik melakukannya pada waktu malam. Rawatan dijalankan sehingga gejala hilang sepenuhnya..

Rawatan semolina di akuarium am

Sebaik sahaja biji-bijian putih diperhatikan di badan haiwan peliharaan, sangat mustahak untuk memulakan rawatan. Langkah pertama adalah menaikkan suhu. Ini harus dilakukan secara beransur-ansur agar tidak mengejutkan ikan. Setelah menghabiskan beberapa hari dalam keadaan seperti itu, imuniti harus sedikit menguat..

Ia juga perlu mengumpulkan sebanyak mungkin air dari bawah, mengeluarkan ciliate yang siap dibiakkan. Masukkan air tawar dan keluarkan ikan dari akuarium. Sihat harus ditanam secara berasingan daripada dijangkiti.

Sekiranya tidak mungkin meletakkan haiwan itu di dalam bekas yang berasingan, anda harus menggunakan agen penyimpan - furacilin. Dalam beberapa hari setelah memulakan rawatan dengan pil, gejala akan hilang. Kemudian dianjurkan untuk menggunakan "biru" untuk membasmi kuman lingkungan dan memusnahkan sisa parasit.

Senarai tindakan ini sesuai untuk rawatan ichthyophthiriosis pada neon dan spesies ikan lain..

Video rawatan ikan

Rawatan ichthyophthiriosis di akuarium umum dengan delagil

Rawatan semolina pada ikan dengan antipar

Ichthyophthyroidism pada ikan akuarium dirawat dengan garam

Pencegahan

Perkara utama yang perlu diingat dan dilakukan ialah kuarantin untuk kedatangan baru. Anda tidak perlu menambahkan pendatang baru ke akuarium utama dengan segera, tanpa menyimpannya dalam karantina selama 7-10 hari.

Masalahnya ialah agen penyebab penyakit ichthyophthyriosis tetap dapat bertahan dalam keadaan tidak aktif selama sebulan. Oleh itu, anda harus melakukan ini. Beberapa pemasa lama dipindahkan ke karantina untuk haiwan peliharaan baru. Kaedahnya kejam, tetapi berkesan, dan sekiranya berlaku jangkitan, ia akan menyelamatkan sebahagian besar akuarium..

Dengan mengikuti cadangan dan mengambil langkah pencegahan, anda boleh melewati ich, atau mengambil langkah tepat.

Betapa bermanfaatnya artikel itu?

Penilaian purata 4.9 / 5. Kiraan undi: 30

Belum ada suara. Jadilah yang pertama!

Kami mohon maaf kerana siaran ini tidak membantu anda.!

Ichthyophthyroidism atau semolina pada ikan akuarium

Ikan akuarium, seperti binatang peliharaan lain, boleh menderita penyakit biasa. Penyakit yang paling biasa mereka alami ialah ichthyophthyriosis. Oleh itu, setiap pemilik akuarium harus tahu bagaimana merawat ichthyophthyroidism pada ikan di akuarium umum..

Penerangan mengenai ichthyophthyriosis

Ichthyophthiriosis disebabkan oleh parasit ciliate ciliate Ichthyophthirius multifiliis. Di ruang tertutup akuarium, cepat disebarkan dari satu ikan ke ikan yang lain, sehingga menyebabkan epizootik. "Iththic" muncul dalam bentuk titik-titik putih cembung di badan ikan yang terkena. Fokus penyakit dalam penampilannya menyerupai semolina, yang mana penyakit ini mendapat nama umum "semolina".

Titik-titik putih pada badan ikan adalah sel ichthyophthirius (trophosiot), yang telah menetap di poket epitel dan memakan tisu kulit inang. Perkembangan parasit berlaku secara kitaran dari 7 hingga 10 hari.

Kitaran pengembangan Ichthyophthyrus:

  1. Setelah matang, trophosiotic meninggalkan tempat perlindungannya dan jatuh ke tanah, di mana ia mengeluarkan kista.
  2. Pada siang hari, 600-1000 tomit (sel anak perempuan) terbentuk di dalam sista.
  3. Setelah dewasa, tomita berubah menjadi theronte, yang meninggalkan kista dan berenang bebas, mencari tuan rumah di antara ikan lain.

Gejala Ichthyophthyriosis

  • Bentuk awal penyakit ini tidak dapat dilihat pada pandangan pertama, hanya kerana fakta bahawa ikan boleh gatal satu sama lain dan menggosok batu kerikil. Oleh itu, mereka berusaha untuk menghilangkan kerengsaan pada skala ikan akuarium yang disebabkan oleh parasit yang menyerang..
  • Pada tahap yang lebih maju, individu sangat risau. Selalunya bergejolak dari sisi ke sisi, makan sedikit, sirip sering bergetar.
  • Ikan yang sakit sering tinggal dekat dengan permukaan kerana pernafasan cepat dan kekurangan oksigen.
  • Gejala utama penyakit ikan adalah adanya lebam putih-kuning pada badan, insang, sirip, dan bahkan di mulut individu. Bilangan tuberkel ini bertambah setiap hari, secara beransur-ansur "menaburkan" semua ikan di akuarium dan beralih ke individu lain. Dalam bentuk batuk kering, kita tidak melihat penyakit itu sendiri, tetapi hanya bisul yang disebabkan oleh parasit ini. Pada peringkat terakhir inchiophthiriosis, terdapat begitu banyak ulser sehingga membentuk satu benjolan berair besar. Kehadiran luka seperti itu hanya dapat menunjukkan bahawa penyakit ini diabaikan dan ikan tidak mungkin diselamatkan.
  • Sekiranya penyakit diabaikan, sisik atau kulit dapat mengupas ikan secara berlapis.

Punca penyakit

Ichthyophthiriosis disebabkan oleh ikan parasit ciliates, ichthyophthirii. Titik putih pada sirip adalah bekas tisu di mana parasit hidup..

Pertumbuhan badan ikan akuarium berlangsung 6-7 hari, selepas itu ciliate meninggalkan badan dan bersiap untuk pembiakan. Setelah tenggelam ke dasar, ia mengeluarkan kista, yang terbahagi kepada lebih dari 700 parasit baru dalam seminggu. Ichthyophthirii mula berenang percuma dan menjangkiti ikan lain, menyerang laman tisu yang sesuai. Sebagai peraturan, ini adalah bahagian tubuh ikan yang paling rentan, seperti insang..

Hari ini, pelbagai penyakit tropik ichthyophthyriosis semakin berleluasa. Parasit tidak terpisah dari pemiliknya untuk pembiakan, tetapi melakukannya di badan ikan. Spesies ini menyukai haba dan bertoleransi terhadap komposisi dan kekerasan air yang berbeza-beza. Rawatan lebih sukar dan banyak kaedah tradisional tidak berkesan.

Ichthyophthyroidism adalah penyakit ikan yang badannya lemah akibat tekanan. Bahkan ikan yang kelihatan sihat dapat membawa parasit yang bersembunyi di mulut atau insang dan menunggu saat yang tepat. Oleh itu, sangat mungkin penduduk baru, tampan dan sihat dalam penampilan, di rumah baru dalam sehari akan ditutup dengan titik-titik putih. Pilihan lain juga mungkin: pendatang baru akan tetap sihat, dan yang lama akan dijangkiti. Ini berlaku sekiranya ikan itu sudah sakit dengan ichthyophthyroidism, mengalami ketahanan terhadap patogen. Sekiranya rawatannya tidak mencukupi, dia adalah pembawa parasit.

Cara merawat ichthyophthyriosis

Penting untuk merawat bukan sahaja ikan akuarium itu sendiri, tetapi juga mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk mencemarkan akuarium. Sebelumnya, semolina dalam ikan akuarium dianggap mudah disembuhkan, tetapi sekarang menjadi lebih sukar untuk mengobatinya, kerana parasit menyesuaikan diri dengan kaedah memerangi bakteria. Dengan munculnya gejala pertama penyakit ini, ikan di akuarium boleh mati setelah seminggu, jadi semolina harus segera dirawat.

Adalah mungkin untuk menyembuhkan ikan dengan memindahkannya ke bekas lain dan meninggalkannya di akuarium..

Kaedah untuk merawat bintik putih:

  1. Rawatan garam untuk ichthyophthyridiosis
  2. "Malachite hijau"
  3. Hidrogen peroksida
  4. Campuran ubat "malachite green" dengan yang lain

Rawatan garam untuk ichthyophthyridiosis

Kaedah ini sesuai untuk rawatan ciliates yang dibawa dari perairan tempatan, kerana bakteria tropis mentolerir air garam dengan baik. Garam mesti diambil dalam pengiraan satu meja selama 10 liter air, sambil secara beransur-ansur menaikkan suhu hingga 32 darjah. Tempoh rawatan adalah 14 hari. Selepas terapi dalam 30 hari adalah perlu untuk menukar air sebanyak 30% setiap minggu. Kecekapan dicapai sebagai hasil penurunan jumlah oksigen untuk aktiviti penting ciliates, dan peningkatan suhu air menghalang pembiakannya..

"Hijau malachite"

Keberkesanan ubat diturunkan oleh faktor bahawa ikan dan tumbuhan bertolak ansur dengan kepekatan 0,09 mg / l secara tidak baik, dan penurunan kepekatan menyebabkan penurunan keberkesanan. Dan indikator tidak lebih daripada 0.06 mg / l adalah disyorkan jika ikan muda dan perwakilan tanpa sisik tinggal di akuarium. Ia diperkenalkan secara beransur-ansur sehingga ruam hilang, dan selama beberapa hari setelah tanda-tanda yang terlihat dihilangkan. Setiap kali ubat ditambahkan, air mesti diganti.

Hidrogen peroksida

Larutan peroksida 3% disyorkan untuk menambahkan 1 ml per 10 liter air. Ia akan memenuhi air dengan oksigen, dan penghuninya lebih mudah bernafas. Sebaiknya perhatikan dos dengan teliti, kepekatan hidrogen peroksida yang berlebihan boleh membahayakan ikan atau membakar siripnya.

Campuran ubat "malachite green" dengan yang lain

Kombinasi ini dirancang untuk memerangi jangkitan dengan berkesan; penting untuk melakukan rawatan seperti itu hanya dalam kendi, kerana penggunaan agen ini melanggar penapisan biologi.

Ubat berikut digunakan untuk merawat semolina pada ikan:

  • antipair;
  • nitrofurans;
  • furacilin.

Gabungan hijau malachite, metilena biru dan formalin berkesan membantu melawan ichthyophthyriosis. Campuran ubat ini dipanggil rawatan anti-wap..

Rawatan ichthyophthyriosis dengan furacilin juga merupakan agen antimikroba yang baik. Furacilin dijual di farmasi. Anda memerlukan ubat dalam bentuk tablet pada dos 0,02 g. Untuk terapi, anda perlu memasukkan 1.5 tablet ke dalam air suam untuk pembubaran sepenuhnya. Tambahkan larutan hijau malachite yang telah dijelaskan sebelumnya ke dalam cecair. Komposisi ini cukup untuk akuarium 20 liter..

Sekiranya furatsilin digunakan tanpa kombinasi dengan ubat lain, maka 6-8 tablet dikira setiap 100 liter air. Setiap hari selama 4-6 hari, air mesti diganti 20% dan separuh daripada tablet larut mesti ditambahkan.

Persediaan berjenama untuk ichthyophthyriosis ikan akuarium:

  • pengilang Sera;
  • pengilang Tetra;
  • Farmaseutikal Akuarium (API);
  • JBL Punktol ULTRA (untuk peringkat penyakit yang akut).

Aquarium Pharmaceuticals boleh didapati dalam bentuk kapsul dan cecair. Ubat cair mempunyai komposisi yang berbeza dari kapsul dan digunakan setelah terapi dengan kapsul atau menggantikannya dalam bentuk penyakit yang akut.

Semolina pada ikan sesuai untuk terapi dengan persediaan farmaseutikal. Tablet dihasilkan oleh pengeluar yang berbeza, senarai ubat untuk ikan dari semolina dikemas kini secara berkala. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ubat-ubatan yang sebelumnya dirawat kehilangan keberkesanannya, bakteria memperoleh kekebalan tubuh, jadi cara untuk merawat ikan terus diperbaiki..

Sebelum menggunakan ubat untuk ichthyophthyroidism, penting untuk membaca arahan dengan teliti, setiap ubat mempunyai komposisi dan sifat perubatannya sendiri yang bertindak berbeza pada penghuni akuarium.

Sekiranya anda menyukai video - kongsi dengan rakan anda: