Perbandingan kaviar salmon chum, salmon merah jambu, salmon sockeye dan salmon coho

Kaviar bukan sahaja produk yang enak, tetapi juga menyihatkan. Memiliki nilai pemakanan, kualiti rasa yang sangat baik dan kos yang agak besar mengklasifikasikannya sebagai makanan istimewa. Keteraturan penggunaannya akan memberi tubuh manusia zat dan unsur mikro yang diperlukan untuknya, akan memberi kesan pengukuhan umum.

Untuk menentukan persoalan - kaviar mana yang paling enak dan sihat, mari kita bandingkan kaviar salmon chum dengan kaviar salmon merah jambu, sockeye dan coho salmon.

Perbezaan antara kaviar ikan yang berbeza

Jenis makanan ikan salmon yang paling terkenal dan digemari adalah kaviar merah dari chum salmon, pink salmon, sockeye salmon dan coho salmon. Masing-masing mempunyai sejumlah ciri tersendiri - ukuran, rasa, nilai. Setelah memahami perkara ini dengan lebih terperinci, anda dapat melihat perbezaannya..

Kaviar salmon chum

Telur spesies ini besar. Mereka menyerupai bola biasa dengan diameter hingga 7 mm. Warnanya berwarna jingga, biasanya seragam. Cengkerang itu kuat. Anda perlu berusaha untuk memecahkannya, sehingga produk tersebut mengekalkan bentuknya untuk waktu yang lama. Kaviar salmon Chum dibezakan oleh rasanya yang lembut. Kepahitan mungkin terasa sedikit, yang sama sekali tidak merosakkan rasanya.

Nilai pemakanan setiap 100 g produk adalah:

  • kalori - 249 kcal;
  • protein - 31.5 g;
  • lemak - 13.2 g;
  • karbohidrat - 1 g;
  • serat makanan - 1 g;
  • air - 46.9 g.

Komposisi kaya dan pelbagai. Ini adalah protein, lemak, karbohidrat, vitamin A, D, E, kalsium, fosfor, asid folik, yodium.

Memberi manfaat kepada tubuh manusia:

  1. meningkatkan imuniti,
  2. adalah pencegahan aterosklerosis,
  3. menjadikan tulang lebih kuat,
  4. mengembalikan penglihatan,
  5. mengurangkan risiko pembekuan darah, jantung dan penyakit vaskular,
  6. kaviar keto merah memperkayakan darah dengan hemoglobin,
  7. menona badan.

Disarankan untuk digunakan selepas sakit atau pembedahan untuk mempercepat pemulihan.

Kaviar salmon merah jambu (beli dengan harga murah)

Kaviar salmon merah jambu mempunyai ukuran rata-rata, mencapai diameter 5 mm. Warnanya berwarna jingga muda, kulitnya nipis dan lemah. Rasa itu universal, mempunyai rasa kepahitan yang hampir tidak dapat dilihat.

Nilai pemakanan setiap 100 g produk adalah:

  • kalori - 230 kcal;
  • protein - 30.6 g;
  • lemak - 11.5 g;
  • karbohidrat - 1 g;
  • serat makanan - 0 g;
  • air - 49.7 g.

Asid amino dan asid lemak Omega-3 dan Omega-6 adalah komponen utama kaviar. Iodin dan lipid, zat besi, kalium, natrium, fosfor, magnesium, kalsium, vitamin kumpulan B dan A, E, D, K adalah bahan yang kaya dengan.

  1. Komposisi asal kaviar salmon merah jambu mempunyai kesan yang baik terhadap sistem utama tubuh manusia.
  2. Protein diserap sepenuhnya, kerana proses metaboliknya bertambah baik, kadar kolesterol dalam darah diatur.
  3. Kandungan vitamin yang kaya akan meningkatkan penglihatan, saluran darah menjadi lebih anjal, peredaran darah meningkat.
  4. Penggunaan produk secara berkala menguatkan sistem saraf, meningkatkan daya tahan tekanan, meningkatkan aktiviti otak dan ingatan..
  5. Kesan pembaharuan kulit dipercepat, ia menjadi lebih muda dan lebih sihat penampilannya.
  6. Kekebalan meningkat.

Kaviar Sockeye

Telur sockeye berukuran kecil, berukuran hingga 4 mm. Mereka mempunyai warna yang kaya dan terang. Biasanya ini adalah kernel merah gelap dengan tempurung lembut. Untuk rasa - pahit, mempunyai bau ikan yang berbeza.

Nilai pemakanan setiap 100 g produk adalah:

  • kalori - 245 kkal;
  • protein - 32 g;
  • lemak - 13 g;
  • karbohidrat - 0 g;
  • serat makanan - 0 g;
  • air - 0 g.

Komposisinya dibezakan dengan sebilangan besar vitamin dan mineral. Ia mengandungi zat besi, fluor, zink, kromium, molibdenum, nikel, magnesium, kalsium, natrium, kalium, fosfor, vitamin A, E, PP, C, D, K.

  1. Sockeye kaviar adalah antioksidan semula jadi.
  2. Yang sangat penting untuk berfungsi dengan baik sistem saraf dan sistem pencernaan.
  3. Menormalkan jumlah glukosa dalam darah.
  4. Asid fosforik dan fluorin terlibat dalam pembentukan enzim yang mempengaruhi kerangka manusia, komposisi jaringannya.

Kaviar salmon Coho

Diameter telur salmon coho ialah 3-5 mm. Ia berbeza dengan warna spesies lain, ia tidak dapat dikelirukan dengan apa-apa kerana warna burgundynya yang terang. Rasa pahit dapat dilihat.

Nilai pemakanan setiap 100 g produk adalah:

  • kalori - 166.2 kkal;
  • protein - 24.2 g;
  • lemak - 8.2 g;
  • karbohidrat - 0 g;
  • serat makanan - 0 g;
  • air - 0 g.

Ini diperkaya dengan serangkaian vitamin, terutama vitamin D. Ia tepu dengan asam folat, kalsium, fosforus, asam lemak, zat besi, yodium. Mempengaruhi penghasilan hormon - endorphin dan serotonin. Dan ini adalah kunci untuk mood yang baik dan sikap hidup yang positif..

Fungsi berguna untuk tubuh manusia:

  1. meningkatkan fungsi perlindungan,
  2. meningkatkan peredaran darah,
  3. menormalkan metabolisme,
  4. mempengaruhi pembentukan kolesterol jahat, berfungsi sebagai pencegahan aterosklerosis,
  5. mengaktifkan otak,
  6. mengurangkan kemungkinan onkologi,
  7. mempunyai kesan penyembuhan pada kulit dan penglihatan.

Yang lebih sedap dan sihat?

Orang mempunyai selera yang berbeza. Ini juga berlaku untuk kaviar mana yang lebih enak bagi setiap individu. Untuk membuat pilihan, anda boleh membandingkan semua jenis produk antara satu sama lain mengikut citarasa mereka..

  1. Produk chum mempunyai rasa dan aroma yang indah. Kualitinya yang khas adalah mengandungi banyak lemak, yang tidak dapat mempengaruhi rasanya. Telurnya padat dan sukar, tidak merebak semasa digunakan. Mereka cenderung kekal segar lebih lama.
  2. Kaviar salmon merah jambu mempunyai rasa yang mendalam dan ringan. Perbezaannya yang paling ketara adalah ketiadaan rasa pahit yang khas. Biji-bijian lebih kecil daripada telur salmon chum.
  3. Kaviar Sockeye mempunyai rasa yang normal, dengan sedikit kepahitan pada rasa selepasnya. Boleh mengasingkan pengguna dengan bau busuknya.
  4. Kaviar salmon Coho adalah yang terkecil. Mempunyai rasa pahit yang ketara.

Sekiranya kita membandingkan semua jenis, maka kita dapat menyimpulkan bahawa kaviar salmon chum dan salmon merah jambu dianggap paling enak. Sebabnya adalah rasa serba boleh mereka. Namun, mereka tidak mempunyai kepahitan yang cerah. Atas sebab-sebab ini, kaviar salmon chum dan salmon merah jambu adalah jenis yang paling popular, ia paling sering digunakan semasa mengatur meja semasa cuti dan perayaan..

Apabila ditanya kaviar mana yang lebih berguna, jawapannya jelas. Yang paling berguna boleh dipanggil kaviar salmon coho. Ia lebih kaya dengan ketepuan nutrien. Telurnya kecil, sehingga ikan membekalkan setiap butir dengan maksimum unsur berguna. Ini adalah jenis kaviar yang jarang berlaku, menduduki tempat utama dalam ranking.

Chum salmon caviar atau coho salmon - kaviar mana yang lebih baik?

Kaviar dari banyak spesies ikan salmon sangat penting, baik dalam masakan gourmet dan untuk suri rumah biasa dalam penyediaan hidangan biasa. Pada masa yang sama, terdapat perbezaan banyak sisi antara telur spesies ikan yang serupa..

Kaviar berbeza dari segi saiz, bentuk dan warna. Plus, kaviar berbeza dari segi rasa, kehadiran nutrien, dan juga kandungan lemak. Sebagai peraturan, kaviar mengandung sejumlah besar vitamin seperti A, C, B, E, D, serta sekumpulan unsur surih yang sama seperti fosfor, yodium, zat besi, kalsium, kalium, klorin, molibdenum, lesitin dan protein..

Titik yang paling penting ialah kehadiran asid lemak omega-3 dalam kaviar, kerana kehadirannya mempengaruhi tubuh manusia dengan cara yang pelik, menurunkan kadar kolesterol darah, mengambil bahagian dalam pembaharuan sel-sel saraf, melindungi tubuh dari anomali kardiovaskular, menormalkan proses metabolik, dan juga menurunkan kadar gula dalam darah. Oleh itu, kita boleh menganggap bahawa kaviar ikan seperti salmon chum dan coho harus terdapat dalam diet mana-mana orang..

Apakah perbezaan antara kaviar salmon chum dan salmon coho?

Salmon Coho menghasilkan sehingga 7 ribu telur dalam satu masa. Kaviar terkenal kerana saiznya yang kecil, tetapi nilai pemakanannya dianggap paling tinggi di kalangan pakar masakan. Diameter telur tidak lebih dari 4 mm, dan kepahitan pelik diperhatikan dalam rasanya. Pada masa yang sama, kaviar dibezakan dengan warna merah tepu yang terang, berbeza dengan kaviar spesies salmon lain, warna kaviarnya berkisar dari warna merah yang lemah hingga warna merah-merah..

Kaviar salmon chum agak lebih besar (5-9 mm) berbanding dengan kaviar salmon coho. Pada masa yang sama, telur berbentuk bola dengan geometri yang betul dengan adanya titik merah yang jelas di tengah-tengah setiap telur. Warna telur dicirikan sebagai kuning-oren, dan tidak ada kepahitan dalam rasanya..

Perbezaan antara rasa

Secara semula jadi, ada perbezaan, tetapi keutamaan satu kaviar daripada yang lain bergantung pada citarasa peribadi pengguna..

Kaviar salmon Coho mungkin berbeza dalam warna yang tidak rata, serta kehadiran kepahitan. Walaupun begitu, kaviar salmon coho dianggap cukup enak dan sihat..

Kaviar salmon chum dicirikan oleh rasa yang jelas. Walaupun begitu, ia tidak begitu popular di kalangan penduduk kerana kulit keras yang mengelilingi setiap telur..

Sifat kaviar

Kaviar salmon Coho jauh lebih berkhasiat daripada kaviar spesies salmon lain, tetapi nilai perindustriannya tidak begitu tinggi jika dibandingkan dengan salmon chinook atau kaviar salmon merah jambu.

Kaviar salmon chum dibezakan oleh kandungan protein yang sedikit tinggi, yang mudah diserap oleh tubuh manusia..

Ramai pakar, dan juga pakar pemakanan, mengesyorkan pengambilan kaviar pelbagai jenis ikan secara berkala, sekurang-kurangnya 6-8 kali sebulan..

Kandungan kalori kaviar

100 gram kaviar salmon chum mengandungi lebih dari 300 kcal, dan kaviar salmon coho mengandungi 150 kcal. Ini menunjukkan bahawa kaviar salmon chum lebih berkhasiat. Kaviar salmon Coho mengandungi 6.1 hingga 9.5% lemak. Sehubungan dengan itu, kita boleh menganggap bahawa kaviar salmon coho lebih sesuai untuk pemakanan makanan..

Keburukan dan faedah kaviar

Kehadiran banyak bahan berguna dalam kaviar spesies ikan salmon menyumbang kepada peremajaan tubuh, membantu mengatasi mati pucuk lelaki, merasakan lonjakan tenaga penting, dan untuk menguatkan sistem imun. Kehadiran yodium dalam kaviar membantu melawan fungsi organ rembesan dalaman yang tidak berfungsi dengan baik.

Walaupun terdapat banyak kesan positif dalam makan kaviar merah, lebih baik membatasi penggunaannya untuk orang yang telah menjalani pembedahan, untuk orang yang menderita riket, dan juga dalam keadaan ketika tubuh manusia sangat lemah. Kaviar salmon Coho tidak digalakkan untuk wanita hamil, orang yang menderita fungsi sistem pencernaan yang buruk, serta dalam kes disfungsi hati.

Kos - adakah bernilai membayar lebih?

Oleh kerana sebilangan besar spesies ikan salmon, termasuk salmon coho, ditangkap pada kadar yang tinggi kerana nilai pemakanannya, kos kaviar ikan ini cukup tinggi. Chavi salmon kaviar mendapat permintaan yang agak tinggi di rantai restoran, dan juga di kawasan katering awam lain. Secara amnya, kos kaviar salmon chum dan salmon coho hampir sama di pasaran dan berjumlah kira-kira 300 rubel setiap 130 gram..

Cara memilih kaviar merah

Semasa memilih produk yang lazat ini, anda harus memperhatikan nuansa berikut:

  1. Lebih baik memilih produk yang dibungkus dalam bekas kaca, tetapi tidak dalam tin, kerana tidak ada cara untuk menentukan kualiti produk tanpa memecahkan pembungkusan.
  2. Produk berkualiti mewakili kehadiran biji-bijian dengan bentuk geometri yang betul yang tidak saling melekat.
  3. Sekiranya warna telur sesuai dengan rona raspberry merah, tidak termasuk kaviar chinook, maka ini menunjukkan palsu.
  4. Kaviar, yang dikemas dalam kaleng, dapat mewakili produk dengan peningkatan jumlah cairan, dengan biji-bijian yang tidak teratur, serta dengan adanya pengawet.
  5. Jangka hayat produk yang dibungkus tidak lebih dari enam bulan, yang harus ditunjukkan pada label.
  6. Kaviar dapat sesuai dengan kedua kelas pertama, ketika kepekatan garam tidak lebih dari 6%, dan juga kelas kedua, dengan kepekatan garam hingga 8%. Kaviar kelas satu mesti mempunyai telur utuh, tanpa adanya darah dan tanpa adanya bahagian ovari, seperti yang ditunjukkan dalam spesifikasi teknikal.

Di samping itu, setiap varietas mempunyai syarat khas untuk aroma, yang mesti menarik dan tidak mengandungi bau lain, serta untuk keseragaman produk..

Chum salmon caviar atau coho salmon - mana yang lebih baik?

Walaupun penting dalam masakan dan perubatan, kaviar pelbagai spesies ikan sturgeon mempunyai perbezaan yang ketara..

Jenis kaviar yang diperoleh dari pelbagai jenis ikan berbeza dalam ukuran butir, kehadiran atau ketiadaan kepahitan ciri, kandungan lemak, dan kandungan vitamin. dan unsur mikro Khususnya, mengandungi vitamin A, C, B, E, D kumpulan, protein, fosfor, yodium, zat besi, kalsium, kalium, klorin, molibdenum, lesitin.

Di antara kualiti bermanfaat umum, penting untuk menyoroti kandungan kedua-dua jenis asid lemak omega-3. Kesan asid ini pada tubuh sukar untuk dinilai berlebihan, kerana ia mempengaruhi pengurangan tahap kolesterol berbahaya dalam darah, mengambil bahagian dalam pembinaan sel-sel saraf baru, memberikan perlindungan kepada tubuh terhadap penyakit kardiovaskular, dan menyumbang kepada normalisasi metabolisme dan gula darah.

Perbezaan antara kaviar salmon chum dan kaviar salmon koho

Salmon Coho menelurkan hingga tujuh ribu telur dalam satu masa dan, dengan ukuran butirannya yang kecil, mempunyai nilai pemakanan dan kuliner tertinggi di antara spesies ikan yang berkaitan. Ukuran butir ikan ini tidak lebih dari 4mm dan dicirikan oleh rasa kepahitan yang jelas di dalamnya. Tidak seperti beberapa spesies salmon, yang warna roe berkisar dari sedikit merah hingga merah-merah, salmon coho memiliki warna roe merah tua..

Chum salmon kaviar, pada gilirannya, dicirikan oleh ukuran butir yang lebih besar (5-9mm), bentuknya berbeza dalam bentuk bola bentuk biasa dengan titik merah yang jelas di tengah-tengah butir dan warna oren-kuning. Tidak seperti kaviar salmon coho, spesies ini tidak mempunyai rasa pahit yang biasa untuk kelas ikan ini.

Kualiti rasa - akan membezakan gourmet?

Pilihan antara pelbagai jenis kaviar adalah kerana citarasa, telur yang berlainan saiz.

Untuk kaviar salmon coho, tidak seperti kebanyakan spesies lain, ia boleh dicirikan oleh beberapa warna yang tidak rata dan rasa kepahitan yang ketara. Salmon Coho dicirikan oleh fakta bahawa, dengan saiz telur yang kecil, ia mempunyai kegunaan tinggi dan ciri rasa yang sangat baik..

Kaviar salmon chum dicirikan oleh rasa ekspresif, namun, mengingat kulit keras yang ada pada setiap telur, ia tidak diminati di beberapa bahagian populasi.

Sifat kaviar

Dari segi kegunaan, kaviar salmon coho mengatasi banyak jenis ikan, namun, dari segi perindustrian, salmon merah jambu dan salmon chinook dinilai lebih rendah.

Kaviar salmon chum sangat mudah dicerna kerana kandungan proteinnya yang tinggi..

Cara menangkap lebih banyak ikan?

Menurut cadangan pakar, pengambilan kaviar merah pelbagai jenis ikan diperlukan 6-8 kali sebulan.

Kandungan kalori kaviar

Perbezaan antara kaviar salmon chum adalah kandungan kalori tinggi per unit produk, yang melebihi 300 kcal / 100g dan cangkang yang lebih padat di sekitar telur individu. Kandungan lemak kaviar salmon coho berkisar antara 6.1 hingga 9.5% dengan nilai pemakanan hampir 150 kcal / 100g.

Memudaratkan dan menguntungkan

Unsur-unsur bermanfaat yang membentuk kaviar ikan ini membantu mencegah penuaan, meremajakan badan dan berfungsi untuk memerangi mati pucuk seksual dan menimbulkan rasa kuat, meningkatkan daya tahan tubuh. Oleh kerana yodium yang terkandung di dalamnya, kerja kelenjar endokrin dinormalisasi.

Sebaliknya, disarankan untuk mengehadkan penggunaan makanan merah ini untuk orang-orang selepas pembedahan, dengan riket dan sekiranya keadaan badan menjadi lemah. Salmon Coho tidak diinginkan untuk digunakan semasa kehamilan, dengan masalah pada saluran pencernaan dan disfungsi hati.

Kos - adakah bernilai membayar lebih?

Di satu pihak, populasi salmon coho di dunia agak terhad, harganya sangat ketara. Sebaliknya, biji chum kaviar mempunyai kualiti masakan dan rasa yang lebih popular dan sangat diminati. Walaupun begitu, harga pasaran kedua-dua jenis kaviar berada dalam nisbah yang setanding, sekitar 300 rubel / 130gr.

Cara memilih kaviar merah

Semasa memilih kaviar merah, anda mesti mengikuti beberapa cadangan:

Anda perlu memilih kaviar dalam bekas kaca daripada kaviar dalam bungkusan timah, kerana dalam hal ini adalah mungkin untuk mendapatkan maklumat semaksimum mungkin mengenai produk tanpa melanggar integritas bungkusan.

Kaviar mestilah butiran berasingan dengan bentuk biasa dengan struktur padat yang tidak melekat.

Warna naungan merah-merah yang kuat untuk kaviar kebanyakan ikan, kecuali salmon chinook, bermaksud palsu.

Kaviar dalam tin boleh mengandungi sejumlah besar cecair, biji-bijian yang cacat atau banyak bahan pengawet dalam komposisi.

Kaviar, bergantung pada kepekatan garam di dalamnya, bau dan rasa, terbahagi kepada dua jenis. Untuk kaviar kelas satu, syarat teknikal juga menetapkan integriti telur, ketiadaan darah dan bahagian roe. Produk kelas pertama mengandungi garam hingga 6%, untuk kelas kedua, garam 8% dibenarkan.

Keperluan yang dikenakan terhadap kualiti kaviar berkaitan dengan bau, yang semestinya menyenangkan dan tidak mengandungi aroma yang tidak perlu, dan keseragaman komposisi produk..

Apakah kaviar terbaik??

Dari segi rasa, kaviar salmon chum dianggap salah satu yang terbaik, yang dijelaskan oleh pecahan besar biji-bijian dan ketiadaan kepahitan. Di samping itu, kaviar salmon merah jambu dan salmon sockeye sangat berharga, mewakili telur sederhana dan kecil, masing-masing, dengan warna dari oren kaya untuk salmon merah jambu hingga merah tua untuk salmon sockeye..

Telur kedua-dua ikan memainkan peranan penting dalam pelbagai organ dan sistem tubuh manusia. Pada masa yang sama, kaviar salmon coho dan chum salmon berbeza dalam sebilangan ciri masakan dan gustatory, pilihan individu yang cenderung kepada pembeli untuk memilih antara mereka.

Sekarang hanya saya menggigit!

Saya menangkap ikan mas ini dengan pengaktifkan gigitan. Sekarang saya tidak pernah pulang tanpa ikan! Tiba masanya untuk anda menjamin hasil tangkapan anda. Pengaktif gigitan terbaik tahun ini! Dibuat di Itali.

Sekarang hanya saya menggigit!

Saya menangkap ikan mas ini dengan pengaktifkan gigitan. Sekarang saya tidak pernah pulang tanpa ikan! Tiba masanya untuk anda menjamin hasil tangkapan anda. Pengaktif gigitan terbaik tahun ini! Dibuat di Itali.

Apakah perbezaan antara kaviar merah ikan yang berbeza dari keluarga salmon dan mana yang lebih baik?

Sudah menjadi kebiasaan meletakkan kaviar merah di meja Tahun Baru, tetapi orang jarang memikirkan jenis ikan apa yang diperolehnya. Pakar Roskachestvo memberitahu bagaimana kaviar salmon merah jambu berbeza dengan kaviar salmon chum, sockeye, trout dan coho salmon, dan juga memberikan cadangan mengenai pilihan kaviar merah yang berbeza dari ikan salmon yang berbeza dari keluarga salmon.

Apakah perbezaan antara kaviar merah ikan yang berbeza?

Kaviar merah berbeza dari segi saiz, warna, sifat pemakanan dan, dengan itu, harganya bergantung pada jenis ikan apa. Jadi, kaviar salmon merah jambu dianggap paling popular, kerana ia adalah salah satu ikan yang paling produktif dalam keluarganya dan ia paling sering digunakan oleh pengeluar. Kaviar salmon merah jambu mempunyai rasa neutral, diameter telur kira-kira 5 mm dan warna oren terang. Oleh kerana kulit telurnya tidak terlalu kuat, ketika kaviar dicampurkan, pecah dan jus (jus kaviar) terbentuk.

Yang kedua paling popular adalah kaviar chum salmon. Telurnya besar, berbentuk bulat biasa, berdiameter kira-kira 5-6 mm, mempunyai warna kuning-oren terang dan embrio bintik lemak yang jelas kelihatan. Kaviar salmon Chum sering digunakan untuk menghias pinggan mangkuk..

Kaviar Sockeye berwarna merah terang dan lebih kecil daripada salmon merah jambu (diameter purata 4 mm). Di Rusia, kaviar ini jarang berlaku: ikan ini tidak tersebar luas di sini, dan import sockeye ke Rusia dilarang. Populasi sockeye terbesar terdapat di sepanjang pantai Amerika (dari Alaska ke California).

Kaviar terkecil dari semua wakil keluarga salmon berada di trout (kira-kira 2-3 mm). Warnanya bukan sahaja merah, tetapi juga kuning dan kuning gelap. Sebagai peraturan, kaviar trout disajikan di kanape dan sandwic, kerana telurnya lengket dan agak masin..

Jenis kaviar terakhir adalah dari salmon coho. Telur berukuran sekitar 4 mm berwarna merah gelap dengan dominan burgundy.

Kaviar mana yang lebih sedap dan sihat?

Tempat pertama dalam sifat pemakanan diduduki oleh kaviar salmon coho, tetapi rasanya pahit. Yang kedua dalam sifat pemakanan dan yang paling popular dari segi rasa adalah kaviar salmon merah jambu. Tidak semua orang suka kaviar salmon chum kerana cengkerang telur yang terlalu padat, dan di kaviar trout terdapat sedikit kepahitan dan aftertaste yang mencurigakan.

Bilakah kaviar merah mesti dihasilkan?

Di Roskachestvo, pertama sekali, disarankan untuk memperhatikan tarikh pengeluaran produk. Kaviar yang dihasilkan pada bulan-bulan ketika ikan bertelur dianggap baik. Sekiranya tarikh pada bungkusan tidak sesuai dengan tempoh pemijahan, maka, kemungkinan besar, kaviar disediakan dari roe beku (filem beku nipis kuat dengan kaviar) dan kehilangan rasa dan khasiatnya. Bergantung pada jenis ikan, pemijahan berlangsung dari pertengahan Mei hingga Oktober-Disember:

  • salmon merah jambu di Sakhalin barat terutama bertelur pada bulan Jun-Julai, di Sakhalin timur - pada bulan Julai-Ogos, di Kuril Selatan - pada bulan Ogos-September;
  • chum salmon mula bertelur di sungai Primorye utara pada bulan Ogos, dan kemasukan besar berlaku pada separuh kedua bulan September-Oktober;
  • salmon sockeye mula bertelur pada bulan Mei, dan berterusan sehingga akhir bulan Julai;
  • salmon coho di Kamchatka bertelur pada musim luruh dan musim sejuk: pada bulan September-Oktober, November-Disember, dan Disember-Februari.

Apa lagi yang perlu dicari semasa membeli kaviar?

Tidak boleh ada kerosakan luaran atau bengkak pada tin. Kaviar dianggap tidak berkualiti tinggi jika mengandungi sejumlah besar air garam (air garam). Untuk memahami perkara ini, anda hanya perlu menggoyangkan tin.

Kandungan kalori kaviar salmon coho. Komposisi kimia dan nilai pemakanan.

Nilai pemakanan dan komposisi kimia "kaviar salmon".

BerkhasiatjumlahBiasa **% norma dalam 100 g% norma dalam 100 kcal100% normal
Kandungan kalori249 kkal1684 kkal14.8%5.9%676 g
Protein31 g76 g40.8%16.4%245 g
Lemak13 g56 g23.2%9.3%431 g
Karbohidrat1 g219 g0.5%0.2%21900 g

Nilai tenaga kaviar salmon coho ialah 249 kcal.

Sumber utama: Dicipta dalam aplikasi oleh pengguna. Maklumat lanjut.

** Jadual ini menunjukkan norma rata-rata vitamin dan mineral untuk orang dewasa. Sekiranya anda ingin mengetahui norma berdasarkan jantina, umur dan faktor lain, maka gunakan aplikasi "My Healthy Diet".

Ciri dan sifat kaviar salmon coho

Kaviar merah adalah hiasan bukan sahaja untuk perayaan, tetapi juga untuk meja harian. Tidak perlu mencari varieti elit di pasar raya, menghabiskan banyak wang untuk produk salmon. Sebagai contoh, cukup memperhatikan salmon coho, yang, dengan cara ini, memberikan kaviar yang enak, berkhasiat, dan yang paling penting, sihat. Kelezatan seperti ini mempelbagaikan kehidupan harian kelabu setiap penduduk Rusia, menguatkan sistem imun, jantung dan saluran darah..

Kandungan komposisi dan kalori

Coho salmon atau chum adalah wakil dari keluarga sturgeon. Walau bagaimanapun, kaviar salmon coho berbeza secara signifikan dari kongenernya, terutamanya dalam ukuran biji-bijian, dalam rasanya - kepahitan ciri itu tidak ada, serta dalam peratusan komposisi lemak dan kimia. Coho salmon mampu membuang sekitar 7 ribu telur dalam satu masa. Walaupun bijirinnya kecil, mereka mempunyai nilai pemakanan yang tinggi dan banyak digunakan dalam masakan. Saiz butiran purata ialah 4 mm. Bentuknya berbentuk sfera. Di tengah-tengah, anda dapat melihat titik merah. Tidak seperti perwakilan sturgeon lain, salmon chum tidak mempunyai rasa pahit. Perbezaan lain dari salmon adalah kaviar warna merah terang.

Nilai pemakanan 100 gram produk mentah ialah 250 kcal. Sebilangan besar komposisi diduduki oleh protein yang mudah dicerna - 31 g, lemak - 13 g, karbohidrat - hanya 1 g. Nisbah tenaga (BJU dalam peratus) dapat dinyatakan seperti berikut: 37: 20: 0.8. Indeks glisemik produk ini sama dengan sifar. Ciri ini disebabkan oleh ketiadaan karbohidrat sepenuhnya. Sehubungan itu, kaviar ikan benar-benar selamat bagi penderita diabetes mellitus, masalah gastrousus, berat badan berlebihan..

Zero GI bermaksud ketidakupayaan untuk menaikkan kadar gula dalam darah. Di samping itu, ketepuan dari beberapa sandwic datang dengan cepat, dan yang paling penting, tidak berlalu untuk waktu yang lama..

Semua faedah makanan istimewa tertumpu pada komposisi kimia, yang dicirikan oleh kandungan yodium dan asid lemak yang tinggi yang diperlukan untuk menjaga kesihatan manusia. Kaviar mengandungi unsur-unsur berikut:

  • abu;
  • air;
  • vitamin A;
  • kolesterol;
  • vitamin K;
  • asid lemak tak jenuh - omega-3, omega-9;
  • kumpulan vitamin B - B1, B2, B5, B6, B9, B12;
  • besi;
  • zink;
  • vitamin E;
  • vitamin D;
  • vitamin PP;
  • natrium;
  • kolin;
  • fosforus;
  • potasium;
  • magnesium;
  • selenium;
  • zink;
  • mangan;
  • tembaga;
  • kalsium;
  • iodin.

Manfaat

Kaviar, sebenarnya, adalah telur ikan yang mengandungi seluruh rangkaian unsur surih berguna untuk perkembangan embrio sepenuhnya. Anehnya, tubuh manusia memerlukan komponen biologi yang sama. Kaviar salmon Coho sangat dihargai kerana kandungan asid lemak tak jenuh, yang menyokong sistem endokrin, saraf, dan serebrum normal. Tanpa mereka, fungsi penuh latar belakang hormon kelenjar tiroid adalah mustahil. Manfaat makanan istimewa ini dinyatakan dalam yang berikut:

  • menguatkan sistem imun;
  • peningkatan daya tahan terhadap virus, jangkitan, selsema;
  • penglihatan bertambah baik kerana vitamin A;
  • mempunyai kesan anti-radang;
  • disyorkan untuk digunakan dalam onkologi, prosedur terapi radiasi;
  • dinding vaskular menjadi lebih kuat, mencegah pembentukan gumpalan darah, plak kolesterol;
  • menyokong kerja sistem kardiovaskular;
  • adalah agen profilaksis terhadap aterosklerosis, serangan jantung, strok;
  • menormalkan tekanan darah;
  • sistem rangka diperkukuhkan;
  • menggalakkan peremajaan sel;
  • meningkatkan nada keseluruhan;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pembiakan;
  • menghalang proses penuaan badan;
  • kerja kelenjar tiroid dinormalisasi;
  • aktiviti otak dirangsang.

Bahaya dan kontraindikasi

Walaupun komposisi dan manfaat produk ikan yang berharga, doktor tetap mengenal pasti beberapa titik di mana kaviar merah boleh membahayakan tubuh manusia..

  • Anda juga tidak boleh menyalahgunakan produk makanan perubatan seperti itu. Hidangan yang disyorkan setiap hari adalah 5 sudu teh. Artinya, cukup makan 2 sandwic dengan kaviar merah untuk menebus kekurangan unsur jejak.
  • Kandungan natrium yang tinggi dalam kelezatan ikan menyebabkan gangguan metabolik. Doktor menasihatkan agar tidak makan terlalu banyak produk.
  • Anda perlu berhati-hati ketika menggabungkan kaviar dengan bahan berlemak lain, seperti mentega atau minyak sayuran. Crouton goreng dengan kaviar sangat popular di kalangan gourmet Rusia. Makanan ringan ini boleh menyebabkan kenaikan berat badan..
  • Di samping itu, doktor menasihati orang yang menghidap penyakit buah pinggang agar tidak meninggalkan makanan laut. Peratusan garam yang tinggi hanya akan memburukkan lagi keadaan..

Penting! Kontraindikasi utama adalah intoleransi individu terhadap komponen penyusunnya.

Cara memilih?

Anda dapat menikmati rasa kaviar merah hanya dengan pilihan yang tepat. Sehingga kini, banyak jenis makanan disajikan di kedai, tetapi tidak semua orang dapat mempengaruhi kesihatan manusia secara positif. Perlu diperhatikan cadangan berikut untuk memilih kaviar:

  • perhatikan tarikh pengisihan, yang mesti ditunjukkan dengan jelas pada penutup;
  • bekas terbaik untuk kaviar adalah timah dan balang kaca;
  • kerana salmonid bertelur dari bulan Julai hingga September, inilah bulan-bulan yang harus ditunjukkan;
  • goncang balang sebelum membeli - bunyi gemerik bermaksud barang yang rosak;
  • kaviar dalam gelas mesti dibalikkan - jika biji-bijian tidak tergelincir, maka produknya segar;
  • tidak boleh ada cecair, minyak atau bahan tambahan lain;
  • lebih baik memilih produk dari Timur Jauh, Kamchatka, Kepulauan Kuril.

Berdasarkan ulasan, kaviar salmon coho tidak kalah dengan produk ikan lain yang lebih mahal. Komposisi yang kaya, rasa yang sangat digemari oleh pembeli di negara kita. Ia boleh digunakan untuk makanan ringan sejuk dengan roti segar atau goreng, ditambah dengan sayur-sayuran atau ramuan. Pilihan makanan yang betul akan mempelbagaikan makanan harian atau menghias meja perayaan, serta menguatkan badan, mencegah perkembangan penyakit kardiovaskular.

Anda akan mengetahui lebih banyak maklumat mengenai kaviar salmon coho dari video di bawah..

Ciri-ciri berguna kaviar salmon coho

Salmon Coho adalah wakil keluarga Salmon, mampu mencapai jisim 14 kg dan berat 100 kg. Ikan ini mempunyai warna sisik berwarna perak yang terang (berkat nama kedua - "ikan putih", "salmon perak"), serta kepala yang tebal dengan dahi lebar dan ekor pendek.

Semua ciri ini membezakan salmon coho dari salmon merah jambu, salmon chinook, salmon sockeye, salmon chum, sima dan ikan salmon lain. Terdapat sedikit kemiripan dengan sima kerana bintik-bintik hitam yang terdapat di belakang, di sepanjang sisi dan dekat ekor, namun, sima mempunyai titik-titik ini lebih sedikit dan tidak begitu jelas.

Salmon Coho berkembang biak setelah mencapai usia 4 tahun. Betina sering bertelur sekitar 4 ribu, lebih jarang 7 ribu telur. Sebagai endemik di kawasan takungan Timur Jauh, ikan-ikan itu tinggal di Laut Okhotsk, sungai-sungai Kamchatka, Sakhalin, kadang-kadang wakil ikan merah yang sangat enak ini dapat ditangkap di Sungai Amur.

Sebilangan besar salmon coho ditangkap di Kamchatka - kepekatannya yang besar selalu diperhatikan di sini. Secara keseluruhan, kira-kira dua ribu tan ikan ini ditangkap di Kamchatka setiap tahun..

Kelebihan kaviar

Kaviar salmon Coho memberi manfaat besar bagi tubuh manusia: diperkaya dengan asid folik, kalium, zat besi, yodium, asid lemak tak jenuh ganda, fosforus, dan kalsium. Kandungan vitamin dan protein juga tinggi dalam produk, yang diserap dengan sempurna oleh tubuh manusia. Anda boleh membeli kaviar di lakomkam.com. Berikut adalah produk terbaru dengan harga yang berpatutan.

Kaviar "salmon perak" adalah afrodisiak yang kuat - ia meningkatkan tahap endorfin ("hormon kegembiraan") dan serotonin pada lelaki. Dianjurkan untuk memberi produk tersebut kepada kanak-kanak berumur 3 tahun, ia sangat berguna untuk wanita hamil.

  • meningkatkan sifat pelindung badan;
  • meningkatkan aliran darah;
  • menormalkan proses metabolik;
  • berfungsi sebagai pencegahan aterosklerosis;
  • membuang kolesterol "buruk" dari badan;
  • menggalakkan keremajaan kulit;
  • mengaktifkan aktiviti otak;
  • mengurangkan risiko tumor malignan;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi visual, dll..

Walaupun terdapat manfaat kaviar salmon coho yang tidak dapat dinafikan, penggunaannya yang berlebihan, terutama dalam bentuk asin, tidak digalakkan. Cukup untuk makan sekitar 5 sudu teh produk setiap hari dan 2-3 kali seminggu.

Apakah perbezaannya?

Kaviar salmon coho dan wakil Salmon lain mempunyai beberapa perbezaan. Ia mempunyai warna merah tua atau bahkan warna burgundy, rasa pahit yang aneh dan diameter telur yang kecil - kira-kira 4 mm. Ngomong-ngomong, telur terbesar terdapat di salmon chum dan chinook salmon, yang terkecil dalam trout.

Kerana rasanya yang pahit, kaviar "salmon perak" sangat diminati. Namun, anda hanya boleh makan produk segar yang mempunyai aroma amis yang menyenangkan, telur utuh, tidak melekat pada sudu dan tidak jatuh dari kaleng secara berlapis. Setiap telur harus mempunyai titik gelap kecil.

Jenis kaviar merah.

Kaviar merah diperoleh dari spesies salmon yang terdapat di lautan Pasifik dan Atlantik. Perwakilan salmon Atlantik terutamanya salmon dan trout. Salmon Pasifik adalah salmon chum, salmon merah jambu, salmon sockeye, serta salmon coho yang kurang biasa, salmon chinook, sima. Ini adalah kaviar salmon Pasifik yang diketahui dan disukai oleh pengguna Rusia dari awal penangkapan ikan (dari abad ke-19) hingga sekarang. Setahun sekali, dari bulan Jun hingga Oktober, salmon ditangkap di timur laut Rusia kerana bertelur di sungai Kamchatka dan Sakhalin. Dalam jumlah komersial, kaviar ditambang dari salmon chum, salmon merah jambu dan salmon sockeye. Kaviar salmon coho dan chinook salmon, sebagai peraturan, tidak dibezakan sebagai spesies yang berasingan dan masing-masing dapat dikaitkan dengan kaviar sockeye dan chum salmon. Setiap jenis kaviar mempunyai ciri tersendiri, yang membolehkan pakar membezakan satu jenis dengan yang lain dengan mudah..

Ikan yang paling berharga dari Timur Jauh adalah ikan salmon sockeye, yang tinggal di utara Lautan Pasifik. Salmon Sockeye mula bertelur antara yang pertama - pada akhir bulan Mei, yang membolehkan kita merasakan kaviar pertama musim baru pada awal musim panas. Salmon Sockeye adalah ikan dengan ukuran yang agak kecil (panjangnya)

2.5 kg), mempunyai telur kecil (telur hingga diameter 3 mm) berwarna merah tua. Warna ini, serta rasa pedas dengan sedikit kepahitan, membezakan kaviar sockeye dari yang lebih tradisional dan biasa dengan rasa kaviar salmon merah jambu. Ianya sangat jarang berlaku di pasar Rusia, kerana ikan ini hidup di sepanjang pantai Amerika.

Kaviar salmon merah jambu.

Salmon merah jambu adalah ahli keluarga salmon yang paling biasa. Kaviarnya bersaiz sederhana dan berwarna oren. Berbanding dengan jenis kaviar merah yang lain, ia kekurangan bekalan, dan paling sering hadir pada hari raya kami. Ia bergerak untuk pemijahan pada bulan Jun-Juli dari utara Lautan Pasifik ke sungai Primorye, pantai Okhotsk, Kamchatka timur dan Sakhalin barat. Selama bertahun-tahun memancing, nelayan telah menetapkan satu pola bahawa jumlah salmon merah jambu berubah-ubah pada tahun genap dan ganjil. Pada masa yang sama, jangka hayat ikan itu tidak lebih dari 2 tahun, dan ia bertelur sekali dalam hidupnya, setelah itu ia mati. Ukuran telur salmon merah jambu berbeza dari 3 hingga 5 mm. Warna kaviar berwarna jingga terang, dan rasanya dianggap universal.

Kaviar merah orennya dianggap terbaik dari semua jenis kaviar merah yang lain. Kaviar salmon chum adalah yang kedua (setelah telur salmon Chinook, yang disenaraikan dalam Buku Merah) berukuran, diameter telurnya 5-6 mm, dan kadang-kadang mencapai 9 mm. Untuk rasa lembut dan lembut yang lembut dan telur besar, ia disebut kaviar kerajaan. Rasanya lembut dan, tidak seperti salmon sockeye, sama sekali tidak terasa pahit. Cengkerang itu sendiri nipis, cepat pecah dan terasa seperti meleleh di mulut anda. Tetapi pada masa yang sama, produk seperti itu mempunyai kandungan kalori yang tinggi, jadi lebih baik memakannya tanpa menambahkan minyak. Warna telur berwarna oren muda dan selalu seragam.

Kaviar trout.

Travi kaviar adalah kaviar terkecil dari semua jenis kaviar yang disajikan (ukuran purata telur tidak melebihi 2-3 mm). Terdapat sedikit kepahitan dan rasa yang mencurigakan, tetapi pada masa yang sama terdapat beberapa peminat. Warna kaviar berwarna kuning (kuning tua) dan merah (merah terang). Pada dasarnya, warna kaviar bergantung pada tempat tangkapan dan waktu tangkapan. Kaviar trout - biasanya disajikan di kanape dan sandwic, telurnya melekit dan agak masin. Akhir-akhir ini, kaviar ini telah dijual secara besar-besaran. Pada masa ini anda sering menemui kaviar trout di kedai; setiap tahun ia menjadi lebih popular. Rasa dibezakan dengan kehadiran kepahitan.

Kaviar salmon Coho.

Kaviar salmon Coho menempati tempat terhormat nombor 1 - ia adalah jenis ikan yang paling berharga, tetapi jumlahnya terhad dan kecil. Ikan Coho adalah salah satu wakil kehidupan laut salmon Pasifik. Perwakilan kecil ini berbeza dengan spesies lain dari keluarga salmon berdasarkan habitatnya, warna sisik berwarna perak terang, berkat warna sisik ini, ia menerima nama "salmon perak" dan "ikan putih". Bergantung pada individu dan habitatnya, koho adalah ikan laut besar, panjangnya mencapai 98 cm, berat maksimumnya ialah 15 kg. Ia mempunyai warna merah tua atau bahkan warna burgundy, rasa pahit yang aneh dan diameter telur yang kecil - kira-kira 4 mm. Kaviar "salmon perak" adalah afrodisiak yang kuat - ia meningkatkan tahap endorfin ("hormon kegembiraan") dan serotonin pada lelaki. Dianjurkan untuk memberi produk tersebut kepada kanak-kanak berumur 3 tahun, ia sangat berguna untuk wanita hamil.

Kaviar Chinook.

Dari sudut ichthyology, salmon Chinook adalah ikan terbesar di kalangan kerabatnya. Fakta menangkap individu yang mencecah 60 kilogram telah direkodkan. Panjang badan salmon chinook mencapai purata 95 sentimeter. Tetapi jika kita beralih kepada amalan menangkap ikan di Kamchatka kita, misalnya, kita dapat mengetahui bahawa menangkap ikan salmon chinook seberat 20-30 kilogram sudah menjadi kejayaan besar. Seorang individu dengan berat 6-12 kilogram dianggap sebagai standard di kalangan nelayan Rusia..

Telur merah terang salmon chinook mencapai 7 mm, menjadikan ikan ini yang terbesar dari semua jenis kaviar merah. Tetapi, walaupun ukurannya besar, kaviar merah dari salmon kerajaan atau salmon chinook cukup sedap, dengan sedikit kepahitan. Rasanya serupa dengan kaviar salmon coho, tetapi pada salmon chinook kurang pahit daripada kaviar salmon coho. Rasanya sangat lembut, kulit telurnya tidak keras seperti salmon chum. Untuk harganya, kaviar paling mahal dari semua jenis, kerana sangat sedikit dan hampir tidak pernah dijumpai di pasaran Rusia..

Kaviar merah: komposisi dan khasiat bermanfaat untuk tubuh manusia

Kaviar merah telah lama dianggap sebagai makanan istimewa. Di Rusia, hanya tsar dan bangsawan yang mampu membelinya. Mereka membawa "telur ikan" dari Timur Jauh. Produk dihidangkan dengan penkek. Hari ini anda boleh membeli beberapa jenis kaviar merah - chum salmon, pink salmon, trout, salmon. Penggunaannya secara berkala sangat bermanfaat bagi tubuh, kerana komposisi biokimia yang unik.

Kaviar merah: komposisi dan kandungan kalori

Kaviar salmon dihargai kerana kandungan proteinnya yang tinggi. Jumlahnya mencecah 30%. Tidak seperti produk haiwan, bahan ini lebih mudah, cepat dan lebih berkesan diserap oleh tubuh manusia..

Terdapat komponen berguna lain dalam kaviar merah. Ini termasuk asid folik, yodium, fosforus, kalium, zat besi, kalsium, mangan dan lain-lain. Komposisi vitaminnya kaya dan pelbagai. Vitamin E bertanggungjawab untuk kesihatan kulit dan rambut. Mereka menguatkan folikel rambut, meningkatkan keanjalan epidermis. Vitamin A menormalkan fungsi sistem saraf, D - meningkatkan kekuatan tisu tulang. Terima kasih kepada asid lemak, peredaran darah dipercepat, kolesterol berbahaya dinetralkan, penghalang pelindung ditingkatkan, dan kerja otak dirangsang.

Kaviar merah mempunyai kandungan kalori rendah, berjumlah kira-kira 250 kcal per 100 gram. Ini membolehkan orang yang harus mematuhi diet untuk memakannya. Anda boleh membeli kaviar di kedai Crayfish Kusaki. Laman web https: //xn----7sbb4acid6be.xn--p1ai/ikra/ menyajikan spesies yang paling popular - chum salmon, pink salmon, sockeye salmon, coho salmon.

Ciri-ciri berguna kaviar merah

Mengambil kaviar merah sepanjang masa, anda akan memberi banyak manfaat kepada tubuh. Makanan laut ini menyumbang kepada:

  1. Menguatkan piring kuku, rambut, gigi, memperbaiki keadaan kulit.
  2. Hemoglobin meningkat. Kaviar disyorkan untuk orang yang mengalami anemia.
  3. Fungsi normal sistem endokrin. Produk ini ditunjukkan untuk orang yang mempunyai masalah tiroid.
  4. Pencegahan penyakit kardiovaskular. Fosfor, kalium dan magnesium menguatkan dinding saluran darah, otot, menormalkan aliran darah, yang mengurangkan risiko serangan jantung, urat varikos.
  5. Meningkatkan penglihatan. Vitamin A dan iodin mempunyai kesan yang baik pada alat visual.
  6. Memerangi tekanan. Mangan dan lesitin menguatkan sistem saraf, menghilangkan kegelisahan, dan menormalkan tidur.
  7. Pencegahan patologi onkologi. Tokoferol yang terkandung dalam kaviar mengurangkan kadar perkembangan sel barah.
  8. Meningkatkan metabolisme. Riboflavin sangat baik untuk menghilangkan toksin. Klorin mengurangkan kemungkinan pemendapan lemak di hati.
  9. Libido yang dipertingkatkan. Komposisi biokimia kaviar merah mempunyai kesan positif terhadap fungsi alat kelamin. Ini mengurangkan risiko terkena banyak penyakit, meningkatkan potensi.
  10. Menguatkan sistem ketahanan badan. Pelbagai vitamin dan unsur mikro meningkatkan pertahanan semula jadi tubuh beberapa kali.

Hari ini anda berpeluang membeli kaviar berkualiti tinggi di Moscow. Ia boleh diperkenalkan ke dalam diet anak. Produk dibenarkan dari usia tiga tahun. Anda perlu memberikannya kepada bayi anda dalam bahagian kecil dua kali seminggu. Ini akan menghilangkan risiko terkena alahan, dan akan mencegah anemia. Kaviar merah disyorkan untuk wanita hamil dan menyusui untuk menyokong badan, menambah vitamin dan nutrien. Ia berguna untuk atlet untuk meningkatkan daya tahan, mempercepat pertumbuhan otot, menguatkan tulang.

Di mana dan apa jenis kaviar yang boleh dibeli di Moscow

Hanya kaviar segar yang berguna untuk tubuh, tanpa bahan pengawet, pewarna, perasa. Penting untuk membeli makanan laut dari kedai yang dipercayai yang siap memberikan sijil kualiti. Syarikat "Raki Kusaki" menjual barang tersebut dengan penghantaran. Kaviar dibungkus dalam "baldi" yang terbuat dari plastik yang mesra alam. Ia dihantar setiap hari ke gudang dari tempat tangkapan. Kosnya bergantung kepada spesies. Di kedai dalam talian "Raki Kusaki" anda akan menemui makanan laut sihat yang berkualiti tinggi. Ini adalah ketam, udang, udang karang hidup dan siap pakai.

Chavi salmon kaviar diiktiraf sebagai yang terbaik. Ia mempunyai rasa ringan, tekstur halus. Telur besar dengan diameter 5-6 hingga 9 mm akan menjadi hiasan yang sangat baik untuk salad, kanape, sandwic klasik. Kaviar salmon Coho akan menarik perhatian gourmet sejati. Ia berbeza dengan spesies lain dalam rasanya yang pahit dengan kepahitan, warna merah atau burgundy yang kaya. Kaviar salmon merah jambu mempunyai ciri khas rasa yang universal..

Salmon Coho: faedah dan keburukan, resipi langkah demi langkah untuk hidangan yang lazat

Kelebihan makanan laut telah diketahui sejak sekian lama, sebab itulah memancing untuk pelbagai jenis ikan semestinya popular. Tetapi bahkan tidak semua nelayan yang dihormati tahu jenis ikan salmon coho, di mana ia dijumpai, hidangan apa yang boleh disediakan dari penghuni takungan ini. Mari kenali dia dengan lebih baik.

Penerangan mengenai ikan

Salmon Coho adalah ikan merah besar, mewakili Salmon, yang sisiknya mempunyai warna keperakan yang indah. Berat penduduk di kedalaman Pasifik boleh melebihi 15 kg, panjangnya hanya di bawah satu meter. Berbeza dengan daging yang enak dan sihat.

Penampilan

Nama lain untuk salmon coho adalah salmon perak..

Keistimewaannya adalah seperti berikut:

  • kepala yang mengagumkan;
  • dahi lebar;
  • ekor kecil.

Dengan ciri-ciri ini, ia berbeza dengan wakil keluarga salmon yang lain. Kerana warna timbangan, penduduk Rusia Kuno menyebut ikan salmon coho sebagai ikan putih.

Kelakuan

Pemijahan bermula di salmon coho setelah mencapai usia 3 tahun, dan memakan masa yang lama dari bulan September hingga Mac tahun berikutnya. Dalam tempoh pemijahan, betina praktis tidak menyusu, dan juga berubah warna menjadi merah tua.

Makanannya adalah serangga, larva, goreng dan telur ikan yang lebih kecil. Pemangsa ini sering memakan serangga yang jatuh secara tidak sengaja ke dalam air. Masuk ke laut, mula memakan krustasea dan sotong.

Habitat

Memandangkan jenis ikan salmon coho, ada baiknya mengetahui di mana ia tinggal. Habitat semula jadi terletak di laut utara Lautan Pasifik (dari California hingga Alaska), terdapat banyak ikan komersial berharga ini di Kamchatka, ia juga terdapat di Sakhalin. Individu Amerika Utara dianggap sebagai raksasa berat dan panjang yang lain, yang lain lebih rendah daripada mereka.

Spesimen tunggal ditemui di sungai Primorye, Amur dan Hokkaido Utara, di tasik wilayah Magadan. Di Chile, terdapat ladang khas di mana salmon coho ditanam untuk dijual, berkat ikan yang masuk ke sungai. Jumlah spesies salmon di dunia ini sedikit, yang menjadikannya sangat berharga..

Komposisi

Ikan unik ini juga disukai kerana dagingnya yang lembut, yang dianggap terbaik dari yang merah dari segi rasa. Di samping itu, kaya akan vitamin (A, E, B3, PP, C) dan mineral (kalsium, nikel, fosfor, zat besi, magnesium, fluor, iodin). Banyak daging dan asid lemak tepu, khususnya - Omega-3.

Nilai pemakanan

Kandungan kalori salmon coho rendah - hanya 140 kkal per 100 g produk.

  • ayam mempunyai 190 kcal;
  • daging lembu - 187 kcal;
  • halibut - 142 kcal;
  • salmon - 140 kcal.

Dengan nilai pemakanannya, salmon coho tidak akan menyebabkan kemunculan pound tambahan, sehingga dapat digunakan dengan selamat dalam pemakanan makanan. Jumlah lemak dalam 100 g fillet hanya 6 g, sementara protein 21.5 g.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Salmon Coho bukan sahaja enak, tetapi juga salmon yang sihat, dari mana anda boleh menyediakan pelbagai jenis hidangan.

Apa kegunaannya:

  • menguatkan tulang dan gigi dengan baik;
  • adalah pencegahan penyakit kardiovaskular yang paling kuat;
  • meningkatkan hemoglobin;
  • meningkatkan daya tahan tubuh terhadap virus dan selsema;
  • memberi kesan yang baik terhadap keadaan sistem saraf, membantu mengatasi masalah insomnia dan kemurungan;
  • membolehkan anda mengelakkan osteochondrosis, arthritis, aterosklerosis, pelbagai penyakit tulang belakang dan sendi.

Makan ikan merah coho juga berguna untuk kanak-kanak, ia akan memberi kesan yang baik pada keadaan tulang rapuh mereka dan sedikit meningkatkan penglihatan mereka. Dalam jumlah yang kecil, hidangan berasingan ditunjukkan untuk wanita hamil dan menyusui, ia akan berguna untuk ibu dan bayi..

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Penting untuk mempertimbangkan bukan sahaja faedahnya, tetapi juga bahaya salmon perak. Secara umum, ikan tidak boleh berbahaya jika dimakan secara sederhana dan dimasak dengan betul.

Walau bagaimanapun, kontraindikasi berikut harus diketengahkan:

  • intoleransi individu terhadap makanan laut atau protein;
  • alahan;
  • penyakit perut tertentu (ulser, gastritis). Dagingnya mengandungi serat kasar yang boleh merosakkan pesakit;
  • patologi buah pinggang.

Sekiranya selepas ujian pertama terdapat ruam, gatal, sakit, maka ini adalah manifestasi reaksi alergi, anda harus menolak ikan dan berunding dengan pakar perubatan.

Makan hidangan salmon coho harus dilakukan dengan berhati-hati dan dalam jumlah kecil semasa kehamilan..

Adalah perlu untuk memasukkan daging ke dalam makanan ibu menyusui secara beransur-ansur, memerhatikan reaksi bayi.

Penggunaan memasak

Oleh kerana komposisi yang sihat dan rasanya yang sempurna, salmon coho selalu menjadi tetamu selamat datang di dapur mana pun, terutamanya kerana anda dapat memasak banyak hidangan daripadanya tanpa mempunyai bakat koki istimewa. Kelebihan lain dari fillet yang lembut dan cantik adalah ketiadaan tulang yang hampir lengkap.

Cara memilih

Kami menawarkan beberapa petua yang dapat membantu anda untuk tidak membuat kesilapan semasa membeli dan membeli produk segar yang sangat berkualiti tinggi - bahan mentah yang sesuai untuk eksperimen masakan.

  1. Timbangannya sekata, berkilat, tanpa bintik dan noda. Penting agar ia tidak terpisah dari badan..
  2. Dengan menekan jari ke badan, anda dapat melihat bahawa setelah beberapa saat, fossa yang dihasilkan akan hilang sepenuhnya. Sekiranya jejak tidak hilang, lebih baik tidak mengambil ikan - ia dibekukan lagi.
  3. Mata mendung adalah tanda bangkai basi.
  4. Tubuh harus sedikit lembap apabila disentuh, tetapi kehadiran lendir tidak dapat diterima.

Cadangan mudah ini akan membantu anda membeli fillet atau bangkai yang sangat berkualiti tinggi untuk menyediakan hidangan salmon coho yang luar biasa.

Rahsia memasak

Dari salmon perak, anda boleh membuat hidangan yang banyak, misalnya, bakar dalam kerajang dengan pelbagai cara, masak ikan shashlik, gunakan sebagai komponen salad lazat yang tidak biasa, masak sup ikan yang kaya. Tetapi agar semuanya berjalan lancar, anda harus mematuhi cadangan pakar.

Lihat mereka:

  1. Rempah tidak selalu sedap. Sekiranya ikan merah, mereka harus diminimumkan. Coho salmon sesuai dengan rosemary, bawang putih dan kicap. Mereka akan menenangkan seleranya.
  2. Memasak dengan serbuk roti akan membantu menggoreng kepingan yang indah dalam minyak - mereka akan menghalangnya daripada kehilangan bentuknya. Anda perlu menggoreng tidak lebih dari 3-5 minit di setiap sisi.
  3. Anda tidak perlu menggunakan pengasam dengan kandungan alkohol, ia akan mematikan rasanya. Walau bagaimanapun, semasa memanggang, dibenarkan untuk menuangkan anggur sedikit ke atas pinggan..
  4. Dianjurkan untuk mencairkan fillet atau bangkai di zon kesegaran peti sejuk. Pakar menunjukkan bahawa tidak mustahil untuk memasak produk yang tidak dicairkan sepenuhnya, ini akan sangat mempengaruhi kualitinya.
  5. Pencairan gelombang mikro tidak berlaku.

Petua ini akan membantu anda untuk tidak merosakkan hidangan ikan mahal dan lazat, yang hanya mendapat penilaian tertinggi dalam ulasan mereka yang mencubanya. Dan setelah mencicipinya, anda dapat memahami sepenuhnya jenis ikan salmon coho, rasanya.

Mana yang lebih baik - salmon sockeye, salmon coho atau salmon

Semasa membandingkan salmon coho dengan salmon sockeye, wakil salmon Pasifik lain, yang terakhir harus disukai. Kajian menunjukkan bahawa daging sockeye adalah cara untuk melambatkan proses penuaan, memperkuat imuniti, sementara kandungan lemak dan kandungan kalori di dalamnya lebih rendah daripada pada ikan salmon. Namun, kerana rasa pahit yang spesifik dan harganya yang cukup mengagumkan, banyak orang berhenti menjadi pahlawan bahan kami..

Ikan salmon adalah ikan yang lebih popular, banyak penduduk Rusia telah mencubanya sekurang-kurangnya sekali, ia mempunyai daging lembut yang enak, yang sangat enak apabila sedikit masin. Hanya 100 g produk mengandungi value nilai protein harian, sementara hampir tidak ada karbohidrat. Walau bagaimanapun, para pakar menasihatkan untuk memilih salmon coho, kerana salmon berkualiti rendah yang sering ditanam di Norway di persekitaran buatan berakhir di rak..

Resepi paling sedap

Terdapat banyak peluang untuk membuat karya masakan dari ikan merah berair. Lihat beberapa resipi ringkas tetapi lazat.

Dibakar dengan biji bijan

Ini adalah kaedah termudah untuk memasak salmon coho.

  • ikan itu sendiri - 500 g;
  • akar halia - sekeping kira-kira 4 cm;
  • kicap - 50 ml;
  • cuka beras - 50 ml;
  • minyak (lebih baik mengambil zaitun) - 20 ml;
  • garam - satu sudu teh.
  • bijan.
  1. Memasak pengasam. Untuk melakukan ini, parut akar halia yang telah dikupas, campurkan dengan kicap dan cuka beras.
  2. Pra-dibersihkan, dihiris dan dipotong-potong, ikan dimasukkan ke dalam pengasam selama satu jam. Lebih baik meletakkan bekas di dalam peti sejuk untuk masa ini..
  3. Garam kepingannya, taburkan bijan.
  4. Letakkan ikan di kerajang.
  5. Bakar dalam oven selama 20 minit pada suhu 190 °.

Hidangan yang lazat dan luar biasa sudah siap! Anda boleh menghiasnya dengan hirisan lemon..

Bakar dalam krim dengan keju

Anda boleh menambah pelbagai makanan dengan menjemput ahli keluarga untuk mencuba salmon coho dengan keju dan bubur jagung.

  • fillet - kira-kira 800 g;
  • parut - segelas;
  • air - 2 gelas;
  • bawang bersaiz sederhana;
  • krim - segelas;
  • bawang putih - 2-3 gigi;
  • keju - 100 g;
  • garam, lada, rempah secukup rasa.

Prosedurnya adalah seperti berikut:

  1. Peringkat persediaan. Bilas kuah, kupas ikan, usus, bilas, potong kecil, garam dan lada. Kupas dan potong bawang dan bawang putih.
  2. Penempatan dalam bentuk. Pertama, lapisan bijirin dibuat. Seterusnya, kepingan ikan dimasukkan, kemudian bawang dan bawang putih. Taburkan pinggan dengan rempah seperti rosemary.
  3. Menambah cecair. Air dan krim dituangkan ke dalam acuan.
  4. Letakkan di dalam ketuhar. Rejim suhu - 180 °, masa - 15-20 minit.
  5. Menambah keju. Keluarkan pinggan dengan teliti, taburkan dengan keju parut.
  6. Peringkat akhir. Ikan dikembalikan ke oven selama 20 minit..

Ini adalah resipi untuk menyediakan hidangan yang sangat lazat yang boleh menghiasi meja perayaan. Bahan-bahan boleh sedikit berbeza dengan menggunakan jus lemon, dill, pasli.

Ukha disukai oleh banyak orang - bukan sahaja pemancing yang gemar, tetapi juga semua orang yang lebih suka sup aromatik yang kaya. Ketahui cara memasak sup ikan salmon coho.

Nasihat! Untuk menjimatkan wang, gunakan kepala, ekor dan sirip dalam sup, dan masak bangkai yang lain dengan cara yang berbeza..

  • ikan (sirip, ekor, kepala, fillet boleh digunakan) - 1 kg;
  • kentang;
  • mentol;
  • beras - ¼ gelas;
  • rempah, garam, lada;
  • Daun bay.

Masukkan sayur jika mahu.

Prosedurnya adalah seperti berikut:

  1. Sediakan semua komponen: bersihkan dan bilas ikan, pastikan untuk membuang insang. Kupas sayur, potong kasar. Bilas beras.
  2. Masukkan ikan, satu bawang, rempah, garam ke dalam periuk, masak selama setengah jam.
  3. Potong bawang kedua halus dan goreng.
  4. Kaldu sudah siap, anda perlu meregangkannya, mengembalikannya ke kuali, letakkan di atas api.
  5. Masukkan kentang, bawang tumis, nasi, kepingan, jika ada.
  6. Masak lebih kurang 10 minit lagi. Masukkan ramuan, rempah tambahan.
  7. Matikan gas. Tutup kuali dengan penutup dan biarkan selama 30 minit, sehingga telinga dimasukkan dengan betul.

Selepas itu anda boleh berkhidmat ke meja..

Coho masin

Cara lain untuk memasak ikan unik ini adalah dengan garam.

Prosedurnya adalah seperti berikut:

  1. Bilas bangkai yang bersih dan bersih.
  2. Adalah sangat penting bahawa ikan kering, jadi anda perlu berjalan di atasnya beberapa kali dengan serbet kertas.
  3. Potong kecil, buang tulang besar.
  4. Campurkan 2 sudu gula, satu garam dan lada secukup rasa.
  5. Letakkan kepingan fillet ke dalam bekas yang dalam, di mana bahagian bawah campuran garam dan gula telah ditambahkan sebelumnya. Taburkan baki campuran di atas.
  6. Tambahkan 2 sudu minyak zaitun untuk membantu menjaga daging lembut.
  7. Tutup bekas dengan pelekat dan letakkan di tempat yang sejuk selama 24 jam.

Nasihat! Tidak perlu menggosok garam, jika tidak, terdapat risiko terlalu banyak menjual ikan.

Video

Dalam video seterusnya, anda boleh menonton satu lagi resipi menarik dari wanita Pasifik yang lazat.

Penikmat hidangan ikan pasti akan menghargai resipi yang disajikan dalam video seterusnya.