FitAudit

FitAudit adalah pembantu pemakanan harian anda.

Maklumat yang benar mengenai makanan akan membantu anda menurunkan berat badan, menambah jisim otot, meningkatkan kesihatan, menjadi orang yang aktif dan ceria..

Anda akan dapati sendiri banyak produk baru, anda akan mengetahui faedah sebenar mereka, anda akan membuang dari diet anda produk-produk yang sebelum ini anda tidak tahu tentang bahaya sebelumnya.

Semua data berdasarkan penyelidikan saintifik yang boleh dipercayai, dapat digunakan oleh amatur dan pakar pemakanan profesional dan atlet.

Turki (payudara)

Daging kalkun dianggap sebagai produk makanan kerana banyaknya protein yang mudah dicerna. Bahagian yang paling diet dari bangkai unggas adalah payudara; pada seekor kalkun, otot pektal hampir tidak mengandung lemak, sehingga dagingnya memiliki struktur yang seragam, warna merah jambu pucat. Berat payudara kalkun lebih daripada ayam, payudara satu burung cukup untuk menyediakan hidangan yang mudah, berkhasiat dan sihat untuk 4 orang.

Payudara kalkun kalori

Kandungan kalori payudara kalkun adalah 84 kcal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna payudara kalkun

Daging payudara Turki kaya dengan protein lengkap dan mengandungi asid amino, termasuk triptofan, yang merupakan pendahulu melatonin, dan asid arginik. Vitamin kumpulan B, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf, terdapat dalam produk dalam komposisi yang hampir lengkap. Payudara kalkun mengandung sedikit lemak, jadi pengambilan produk tidak meningkatkan kadar kolesterol. Selenium, yang terdapat dalam seekor kalkun dalam jumlah yang cukup (sebahagian payudara rebus mengandung separuh dari keperluan harian elemen), diperlukan untuk mengekalkan tahap hormon normal. Juga, daging kalkun berguna untuk melanggar aktiviti saluran gastrointestinal, kerana ia menormalkan proses metabolik.

Bahaya Turki

Tidak dianjurkan untuk terbiasa dengan penggunaan daging kalkun bagi mereka yang menderita gout dan gagal ginjal, protein berlebihan dapat membahayakan lebih baik daripada yang baik.

Kalkun pelangsingan

Daging ayam belanda diet secara tradisional termasuk dalam diet dan sistem pemakanan bagi mereka yang berusaha menurunkan berat badan tanpa kehilangan jisim otot (calorizator). Sebagai contoh, diet nenek, diet 800 kalori atau hari puasa pada daging mengandungi payudara kalkun, direbus, dikukus atau dipanggang dalam makanan mereka..

Memilih dan menyimpan payudara kalkun

Semasa membeli daging kalkun, sejuk atau beku, anda perlu memperhatikan integriti kulit, ketiadaan penyok dan lebam. Sekiranya payudara tidak berkulit, warna dagingnya harus berwarna merah jambu muda, dagingnya mestilah tegas dan homogen, tidak boleh pecah menjadi serat. Kalkun segar pulih dengan cepat apabila ditekan.

Simpan daging ayam belanda sejuk yang dibeli dalam bungkusan di dalam peti sejuk selama 3 hingga 5 hari, atau mengikut tarikh yang tertera pada bungkusan. Dada kalkun, dibeli tanpa bungkusan atau setelah membukanya, mesti dimasak dengan segera, dan baki mesti dibekukan.

Turki (payudara) dalam masakan

Payudara Turki disiapkan dengan pelbagai cara, daging digoreng, dibakar, direbus, dikukus dan dipanggang. Anda perlu memasak payudara untuk masa yang singkat agar tidak mengeringkannya. Daging payudara lembut sesuai dengan cendawan, keju, rasa unggas yang hampir neutral dapat dengan mudah dipalu dengan aroma rempah dan ramuan yang kuat, jadi garam dan lada hitam akan menjadi bahan tambahan terbaik untuk payudara kalkun. Payudara kalkun digunakan untuk menyiapkan daging cincang untuk potongan daging, pasta dan ladu, daging rebus digunakan sebagai pengisian untuk penkek, sebagai bahan dalam sandwic dan salad.

Membeli seekor ayam belanda, semua orang mengemukakan soalan: "Apa yang boleh anda masak dengan enak dari fillet kalkun?" Jadi, jawapan untuk soalan ini boleh didapati dalam artikel kami "Apa yang harus dimasak dari fillet kalkun".

Turki, kalori dan sifat pemakanan

Ciri pemakanan ayam belanda:

Daging ayam belanda, atau, seperti yang biasa kami katakan, kalkun (alias kalkun) adalah jenis daging yang lembut, mirip dengan daging arnab, kerana juga mengandung sedikit lemak. Tetapi daging kalkun kurang serat, inilah yang membezakan ayam belanda dengan daging arnab.

Turki adalah jenis makanan diet, jadi kualiti bermanfaatnya berjaya digunakan untuk kebaikan orang yang sakit dan lemah. Sekiranya kita mempertimbangkan kandungan vitamin dan mineral di dalamnya, kita dapat menyimpulkan bahawa kalkun adalah salah satu makanan yang paling seimbang yang berasal dari haiwan..

Kaedah memasak daging kalkun adalah sama seperti jenis daging yang lain. Kalkun rebus, bakar, rebus, goreng, salai, dan sebagainya

Sekiranya kita mempertimbangkan produk seperti daging kalkun, maka perlu diperhatikan bahawa untuk 100 gram daging kalkun hanya ada 1 gram lemak. Terdapat banyak protein dalam ayam belanda, kira-kira 20 gram. Berkat nisbah nutrien pelik yang diperlukan oleh tubuh kita, kandungan kalori seekor kalkun agak rendah..

Berapa banyak kalori dalam seekor ayam belanda?

Dan inilah jumlahnya: Rata-rata:

Kandungan kalori ayam belanda adalah, setiap 100 gram:

144 kkal

Protein, lemak dan karbohidrat (BZHU) dalam gr. setiap 100 gram:

Secara semula jadi, kandungan kalori kalkun bergantung kepada varieti.

Perhatikan jadual berikut:

Jadual kalori Turki, setiap 100 gram produk:

Turki:Kalori, dalam kcal
Payudara84.0
Sayap168.0
Kaki142.0
Kaki ayam131.0

Dan nilai pemakanan ayam belanda adalah seperti berikut:

Jadual nilai pemakanan Turki (BZHU), setiap 100 gram produk:

Turki:Protein, gr.Lemak, gr.Karbohidrat, gr.
Payudara19.20.70.0
Sayap16.511.40.0
Kaki15.78.90.0
Kaki ayam18.46.40.0

Apa yang boleh anda masak dengan ayam belanda? Ya, banyak perkara, seperti daging apa pun. Inilah salah satu daripada banyak resipi:

Turki dibakar dalam kerajang:

  • - Turki - 800g.
  • - Jus lemon (anda boleh mengambil tomato puri) - 1 sudu besar
  • - Bawang mentol - 1 bawang
  • - Hijau pasli - 2 sudu besar
  • - Akar pasli (parut) - 1 sudu teh
  • - Mentega (krim masam mungkin) - 2 sudu besar
  • - Lada hitam (tanah) dan garam - secukup rasa

Potong kalkun menjadi bahagian dan masukkan kerajang. Taburkan setiap bahagian dengan sayur-sayuran dan rempah-rempah cincang, letakkan sepotong mentega (atau sedikit krim masam) di atasnya; anda juga boleh menambah tomato segar. Kami membungkus semua ini dalam kerajang agar cecair tidak keluar semasa membakar. Kemudian kepingan kalkun dalam kerajang diletakkan di atas loyang dan dibakar di dalam oven (suhu - 200C) selama 40-50 minit (untuk ayam bakar - 20-30 minit). Sebelum mengeluarkan daging dari ketuhar, anda harus mencubanya dengan jarum - untuk kesediaan.

Daging siap dihidangkan bersama foil sehingga ke dalam sos yang dihasilkan. Nasi rebus, kentang, salad sayur-sayuran segar sesuai dijadikan lauk. Makan untuk kesihatan, dan kandungan kalori rendah kalkun tidak akan menambah berat badan kepada anda.

Kalkun pelangsingan

Daging kalkun, yang sihat dengan vitamin dan mineral, sering dimasukkan dalam pelbagai diet penurunan berat badan. Diet protein berdasarkan daging kalkun sangat digemari, ia membantu tubuh menurunkan berat badan tambahan tanpa bahaya, dan bagi seseorang untuk menyesuaikan angka secara positif. Tetapi agar diet hanya membawa faedah, asas penting mesti diperhatikan:

Anda tidak boleh mematuhi diet protein selama lebih dari 10 hari.

Sebaiknya makan daging kalkun putih pada waktu siang dan malam, iaitu untuk makan tengah hari dan makan malam..

Kaedah memasak ayam belanda untuk menurunkan berat badan - mendidih, rebusan, penaik.

Kombinasi daging kalkun yang betul adalah sayur-sayuran (kacang hijau, wortel, jagung), nasi. Untuk rasa pedas, disarankan untuk membumbui hidangan siap dengan rempah dan ramuan aromatik..

Untuk mengelakkan masalah pencernaan, penting untuk minum kefir setiap hari sepanjang tempoh diet. Di samping itu, jumlah air bersih yang diperlukan harus dibekalkan ke badan pada siang hari..

Sekiranya dalam tempoh pematuhan terhadap diet, reaksi negatif tubuh diperhatikan, maka perlu segera berjumpa dengan pakar.

Kalori fillet Turki setiap 100 gram

Kalkun kalori

Turki adalah produk makanan

Kalkun adalah burung besar dari keluarga pegar. Daging kalkun dianggap makanan - sangat lembut, mengandungi banyak zat berguna dan sama sekali tidak berlemak, kerana kandungan kalori kalkun cukup rendah. Daging kalkun mengandungi sejumlah besar vitamin B (B1 - tiamin, B2 - riboflavin, B3 - niasin, B4 - kolin, B5 - asid pantotenat, B6 - piridoksin, B9 - asid folik, B12 - sianokobalamin), vitamin D, E, A, C, mineral, serta protein, ia mempunyai kandungan kolesterol yang sangat rendah dan sama sekali tidak ada karbohidrat. Kalkun sangat mudah diserap di dalam badan dan tidak menyebabkan alahan, jadi disyorkan untuk memberikannya walaupun kepada anak-anak. Turki mempunyai kandungan vitamin PP (asam nikotinik), fosfor yang tinggi, yang diperlukan untuk tisu tulang dan saraf, zat besi, yang mencegah anemia, dan magnesium, yang terlibat dalam semua proses metabolik dan mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf. Selenium yang terdapat dalam daging kalkun membantu menjaga awet muda dan kecantikan, dan juga mencegah barah.

Daging kalkun membantu menguatkan sistem kardiovaskular, meningkatkan imuniti, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf - Vitamin B membantu melawan tekanan, kegelisahan, kemurungan dan insomnia. Orang tua disarankan untuk mengambil ayam belanda untuk mencegah gangguan saraf dan menguatkan ingatan.

Daging kalkun sangat berguna untuk wanita hamil dan ibu menyusui, orang yang gaya hidupnya dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang berat, serta untuk pelbagai penyakit, jangkitan kronik, imuniti yang lemah, tuberkulosis dan dalam tempoh pemulihan setelah penyakit serius. Kanak-kanak yang sering demam juga disarankan untuk makan ayam belanda secara berkala. Daging kalkun juga boleh digunakan untuk memberi makan bayi.

Berapa banyak kalori dalam seekor ayam belanda

Diet dan daging kalkun rendah lemak adalah sumber vitamin dan protein yang berharga, tetapi bagaimana dengan kandungan kalori kalkun? Berapa banyak kalori dalam kalkun, dan adakah berbahaya untuk memakan kalkun bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan?

Kandungan kalori ayam belanda cukup rendah; dari segi kandungan kalori dalam ayam belanda, ia lebih sesuai untuk pemakanan makanan daripada daging babi atau ayam (kecuali dada ayam). Kandungan kalori ayam belanda bersama kulit rata-rata kira-kira 200 kkal per 100 gram. Daging kalkun hampir tidak mengandungi karbohidrat dan mengandungi sedikit lemak (kecuali bahagian lemak bangkai dan kulit), sumber utama kalori dalam ayam belanda adalah protein. Turki lebih daripada 20% protein. Kandungan kalori payudara kalkun (tanpa kulit) adalah yang terendah, kerana tidak ada lemak di dalamnya, hanya air, nutrien dan protein. Kandungan kalori payudara kalkun adalah 84 kcal per 100 g. Kandungan kalori payudara kalkun rebus juga 84 kcal per 100 g. Kandungan kalori fillet kalkun berbeza dari 104 hingga 115 kcal per 100 g. Kandungan kalori fillet kalkun rebus adalah 130 kcal per 100 g. Kandungan kalori seekor kalkun panggang adalah kira-kira 120 kkal per 100 g.

Hidangan makanan Turki

Terdapat banyak pilihan diet ayam belanda yang sihat dan lazat. Kandungan kalori rendah kalkun membolehkan dagingnya digunakan semasa diet penurunan berat badan, dan juga semasa diet protein untuk atlet. Kalkun boleh dimasak, dipanggang, daging kalkun sesuai dengan sayur-sayuran, prun, cendawan, keju, sebagai lauk untuk kalkun, salad sayur-sayuran segar sangat sesuai. Payudara kalkun rebus dapat digunakan dalam diet pengeringan - kandungan kalori seekor kalkun tanpa kulit hanya 84 kkal per 100 g, dan kandungan protein dalam dagingnya cukup tinggi, yang akan membantu mengelakkan kehilangan otot semasa diet.

Turki boleh menjadi makanan diet kukus. Untuk melakukan ini, campurkan 500 g fillet kalkun yang dipintal dalam penggiling daging atau dicincang halus dengan 100 g bawang cincang halus dan 1 telur, tambahkan ramuan dan ramuan aromatik kering atau segar (pasli, rosemary, dill, basil), bentuk potongan dan masak dalam dandang berganda. Kandungan kalori satu potong akan menjadi kira-kira 60 kalori. Sekiranya potongan daging kalkun digoreng dalam minyak dalam kuali, maka kandungan kalori satu potong akan berubah menjadi sekitar 140 kkal (ketika menghitung 10-11 potongan dari jumlah isi daging cincang).

Bagi penggemar makanan panggang, ada cara mudah dan cepat untuk menyediakan makanan diet yang lazat - kalkun panggang dengan bawang dan tomato segar. Kandungan kalori seekor kalkun dengan sayur-sayuran panggang akan menjadi kira-kira 110 kkal per 100 g.

Bagi pencinta hidangan manis, terdapat resipi indah untuk ayam belanda rebus dengan prun. Untuk 500 g fillet kalkun, ambil 100 g prun. Kalkun dipotong menjadi kiub kecil, prun dicincang halus dan semua ini direbus tanpa garam dalam kuali dengan air selama kira-kira 40-50 minit. Hidangan yang sudah siap mesti masin. Kandungan kalori ayam belanda dengan prun akan kira-kira 125 kkal per 100 g.

Anda boleh membuat salad dengan sayur-sayuran dari ayam belanda. Cincang 200 g fillet kalkun rebus, tambahkan 2 tomato potong dadu, 2 paprika cincang dan 50 g keju feta, musim dengan 1 sudu minyak zaitun dan 1 jus lemon. Kandungan kalori fillet kalkun adalah kira-kira 120 kkal per 100 g, dua tomato - 35 kkal, lada - 27 kkal, keju feta - 130 kkal per 50 g, berpakaian - 110 kkal. Kandungan kalori salad dengan ayam belanda - kira-kira 115 kkal per 100 g.

Juga hidangan kalori rendah yang enak dan memuaskan - daging kalkun yang dibakar dengan lengan sayur-sayuran. Untuk 800 g daging kalkun apa pun, anda memerlukan 1 kg kentang, 2 bawang sederhana, 2 wortel sederhana, 400 g terung, panggang atau goreng tanpa minyak dalam kuali, dan 100 g krim masam rendah lemak. Pertama, bawang cincang diletakkan di lengan pembakar, kemudian kentang, dipotong menjadi kepingan, kemudian terung, fillet kalkun diletakkan di atas, wortel parut diletakkan di atasnya, dan semua ini dituangkan dengan krim masam. Sarung ditutup dan diletakkan di dalam ketuhar selama 50 minit. Hidangan yang sudah siap mesti masin. Kandungan kalori ayam belanda di lengan dengan sayur-sayuran - kira-kira 120 kkal per 100 g.

Kalkun juga boleh disajikan rebus dengan zaitun dan herba, dengan cendawan rebus. Kentang panggang dan kalkun yang sangat enak dengan timun acar, dimasak dalam periuk.

Semua orang tahu hidangan tradisional Amerika untuk percutian keluarga besar - kalkun bakar, dan anda mungkin tertanya-tanya berapa banyak kalori yang mengandungi kalkun ini. Turki, yang dimasak di Amerika Syarikat untuk Hari Kesyukuran dan Krismas, diisi dengan bawang dan beri manis dan buah-buahan - epal, ceri, jeruk, nanas - dan dibakar dalam minyak dan mustard. Kandungan kalori seekor kalkun Krismas adalah sekitar 260-320 kkal per 100 g, ia hampir tidak dapat disebut sebagai hidangan diet, tetapi sangat enak, jadi kadang-kadang dibenarkan untuk memanjakan diri dengan makanan lezat seperti itu. Versi hidangan yang kurang kalori ini boleh dipanggil ayam belanda tanpa kulit yang dibakar dalam jus delima tanpa minyak, diisi dengan epal masam, kismis, dan wortel. Kandungan kalori seekor ayam belanda yang disediakan dengan cara ini adalah kira-kira 180 kkal per 100 g.

Turki, kalori dan sifat pemakanan

Ciri pemakanan ayam belanda:

Daging ayam belanda, atau, seperti yang biasa kami katakan, kalkun (alias kalkun) adalah jenis daging yang lembut, mirip dengan daging arnab, kerana juga mengandung sedikit lemak. Tetapi daging kalkun kurang serat, inilah yang membezakan ayam belanda dengan daging arnab.

Turki adalah jenis makanan diet, jadi kualiti bermanfaatnya berjaya digunakan untuk kebaikan orang yang sakit dan lemah. Sekiranya kita mempertimbangkan kandungan vitamin dan mineral di dalamnya, kita dapat menyimpulkan bahawa kalkun adalah salah satu makanan yang paling seimbang yang berasal dari haiwan..

Kaedah memasak daging kalkun adalah sama seperti jenis daging yang lain. Kalkun rebus, bakar, rebus, goreng, salai, dan sebagainya

Sekiranya kita mempertimbangkan produk seperti daging kalkun, maka perlu diperhatikan bahawa untuk 100 gram daging kalkun hanya ada 1 gram lemak. Terdapat banyak protein dalam ayam belanda, kira-kira 20 gram. Berkat nisbah nutrien pelik yang diperlukan oleh tubuh kita, kandungan kalori seekor kalkun agak rendah..

Berapa banyak kalori dalam seekor ayam belanda?

Dan inilah jumlahnya: Rata-rata:

Kandungan kalori ayam belanda adalah, setiap 100 gram:

144 kkal

Protein, lemak dan karbohidrat (BZHU) dalam gr. setiap 100 gram:

Kalkun kalori

Turki sangat digemari di Amerika dan Eropah, dan popularitinya bukan hanya kerana rasanya yang enak, tetapi juga nilai pemakanannya. Tambahan lagi, burung ini disajikan pada Hari Kesyukuran. Daging unggas tergolong dalam makanan, mempunyai indeks glisemik "0". Di samping itu, jarang menyebabkan reaksi alahan..

Komposisi dan nilai pemakanan

Turki mengandungi sejumlah besar protein. Pada masa yang sama, rendah kolesterol dan lemak dan kekurangan karbohidrat sepenuhnya. Daging unggas adalah sumber mineral (fosfor, zat besi, selenium), vitamin B1-B6, B9, B12, A, E, D, C, PP. BZHU keseluruhan unggas dari segi 100 g produk adalah 20.46 / 5.87 / 1.56 g. Di zon yang berbeza, indikatornya berbeza.

Komponen:

Kaki - 15.7 / 8.9 / 0, g
Rebus - 25.3 / 10.4 / 0.0 g
Payudara - 19.2 / 0.7 / 0.0 g
Daging cincang - 20.0 / 8.0 / 0.5 g.
Kulit - 12.7 / 36.9 / 0.0 g.
Sayap - 16.5 / 11.4 / 0.0 g.
Kaki - 18.4 / 6.4 / 0.0 g.

Produk sampingan:

Perut - 20.0 / 7.0 / 0.0 g.
Hati - 19.5 / 22.0 / 0.0 g.
Hati ? 16.0 / 5.1 / 0.4 g

Pemprosesan kuliner:

Fillet rebus - 25, / 1.0 / 0.0 g
Kalkun bakar? 17.4 / 2.6 / 2.3 g.
Rebus dengan sayur-sayuran - 3.3 / 1.1 / 8.7 g.
Isi sos sawi - 13.4 / 3.0 / 2.9 g.
Kalkun ketuhar dengan tomato - 14.7 / 0.6 / 1.3 g.
Goreng - 28.0 / 6.0 / 0.0 g.

Berapa banyak kalori dalam seekor ayam belanda

Kandungan kalori purata seekor ayam belanda adalah 276 kkal per 100 gram produk. Tetapi ia mempunyai bahagian yang paling berlemak, jadi kandungan kalori mereka berbeza. Mari pertimbangkan beberapa pilihan.

Bahagian berasingan:

Kaki? 142.0
Rebus - 195.0 kcal
Payudara - 84.0
Daging cincang - 161.0 kcal.
Kulit - 387.0 unit.
Sayap - 168.0 kkal.
Kaki - 131.0 unit.

Produk sampingan:

Perut - 143.0 kcal.
Hati - 276.0 kcal
Jantung - 128 unit.

Hidangan:

Fillet rebus - 130 kcal
Unggas bakar - 103.0 kkal.
Rebus dengan sayur - 57.0 unit.
Fillet ayam dalam sos mustard - 92.0 kcal.
Kekacang di dalam ketuhar - 69.7 unit.
Goreng? 165.0 kkal.

Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan dan makan dengan baik pada masa yang sama, anda harus memberi perhatian kepada ayam belanda, bukan ayam, ini adalah produk penurunan berat badan yang terbaik. Makanan siap yang dibuat tidak terlalu tinggi kalori. Oleh itu, anda akan menurunkan berat badan dengan rasa, seperti, pada diet tujuh hari..

Turki berapa kalori dalam 100 gram

Daging ayam belanda, atau, seperti yang biasa kami katakan, kalkun (alias kalkun) adalah jenis daging yang lembut, mirip dengan daging arnab, kerana juga mengandung sedikit lemak. Tetapi daging kalkun kurang serat halus, itulah yang membezakan kalkun dengan daging arnab. Daging kalkun cukup popular, nampaknya, itulah sebabnya mengapa ramai yang tertarik dengan soalan: apakah kandungan kalori seekor kalkun dan apa penggunaan kalkun, atau lebih tepatnya daging kalkun.

Ciri pemakanan ayam belanda:

Turki, kandungan kalori yang akan kami pertimbangkan dalam artikel kami, adalah jenis makanan diet, oleh itu kualiti bermanfaatnya berjaya digunakan untuk kebaikan orang yang sakit dan lemah. Sekiranya kita mempertimbangkan kandungan vitamin dan mineral di dalamnya, kita dapat menyimpulkan bahawa kalkun adalah salah satu makanan yang paling seimbang yang berasal dari haiwan..

Kaedah memasak daging kalkun adalah sama seperti jenis daging yang lain. Kalkun rebus, bakar, rebus, goreng, salai, dan sebagainya

Sekiranya kita mempertimbangkan produk seperti daging kalkun, maka perlu diperhatikan bahawa untuk 100 gram daging kalkun hanya ada 1 gram lemak. Terdapat banyak protein dalam ayam belanda, kira-kira 20 gram. Berkat nisbah nutrien pelik yang diperlukan oleh tubuh kita, kandungan kalori seekor kalkun agak rendah..

Daging kalkun, seperti jenis daging yang lain, mengandung sejumlah besar vitamin B3, fosforus dan selenium, serta asid amino yang sangat berguna - triptofan.

Daging kalkun berguna:

  • dengan penyakit jantung dan saluran darah (mengandungi kalium dan selenium);
  • dengan penyakit perut dan usus (mudah diserap);
  • antioksidan yang baik - berfungsi untuk pencegahan pelbagai kanser;
  • penghidap alergi dan kanak-kanak di bawah satu tahun (kerana tidak pernah menyebabkan alahan);
  • dengan gangguan saraf (mengandungi zat besi, kalsium, magnesium, zink, vitamin E);
  • untuk kemurungan (terima kasih kepada vitamin B5).

Ini disebabkan oleh fakta bahawa daging kalkun:

  • menggalakkan tidur yang lama dan nyenyak;
  • memperbaiki keadaan kulit, mencegah kekeringan dan keretakan (ia mengandungi banyak vitamin E);
  • menguatkan tisu tulang, gigi, kuku dan rambut (kalsium, fluorida, vitamin B, A, dan D);
  • meningkatkan potensi lelaki (zink dan lagi vitamin E).

Tidak ada kontraindikasi untuk memakan daging kalkun.

Dos makan daging kalkun yang dibenarkan untuk orang dewasa adalah dari 150 hingga 200 g sehari.

Apa sebenarnya dia? Tetapi yang ini:

Kandungan kalori ayam belanda adalah 197 kcal per 100 gram produk ini

Bersama kulit, angka ini meningkat menjadi 216 kilokalori. Petunjuk seperti itu boleh disebut pemecahan rekod tanpa keterlaluan..

Walau bagaimanapun, seseorang juga harus ingat bahawa tidak semua bahagian burung ini sama dari segi jumlah kalori di dalamnya. Dan ini benar-benar semula jadi. Sebagai contoh, payudara ayam belanda tanpa kulit mempunyai kandungan kalori terendah, kerana susu ibu hanya mengandungi 84 kilokalori per 100 gram produk. Kaki Turki sudah mempunyai kandungan kalori yang jauh lebih tinggi, sama dengan kira-kira 142 kkal. Tetapi sayap kalkun akan mempunyai nilai pemakanan yang lebih besar - 168 kilokalori.

Dengan kata lain, pilihan adalah pilihan anda. Anda sendiri boleh memilih dengan tepat apa yang sesuai untuk diet sihat dan diet. Tidak kira berapa perbezaan kandungan kalori bagi setiap bahagian ayam belanda, tidak ada keraguan bahawa burung ini secara keseluruhan adalah pilihan yang bagus untuk mereka yang ingin mengurangkan berat badan ke tahap yang dapat diterima atau hanya bimbang tentang penampilan mereka.

Dan apakah kandungan kalori seekor ayam belanda (payudara) yang dimasak dengan cara yang berbeza? Tetapi yang ini:

Jadual kalori Turki, setiap 100 gram produk:

ProdukKalori, dalam kcal
ayam belanda rebus84.0
untuk pasangan84.0
rebusan117.0
digoreng165.0
Panggang183.0

Dan nilai pemakanan seekor kalkun yang disediakan dengan cara yang berbeza adalah seperti berikut:

Jadual nilai pemakanan Turki (BZHU), setiap 100 gram produk:

ProdukProtein, gr.Lemak, gr.Karbohidrat, gr.
ayam belanda rebus20.00.00.0
rebusan14.06.01.6
untuk pasangan19.00.00.0
digoreng28.06.00.0
Panggang28.08.00.0

Apa yang boleh anda masak dengan ayam belanda? Ya, banyak perkara, seperti daging apa pun. Inilah salah satu daripada banyak resipi:

Turki dibakar dalam kerajang:

  • - Turki - 800g.
  • - Jus lemon (anda boleh mengambil tomato puri) - 1 sudu besar
  • - Bawang mentol - 1 bawang
  • - Hijau pasli - 2 sudu besar
  • - Akar pasli (parut) - 1 sudu teh
  • - Mentega (krim masam mungkin) - 2 sudu besar
  • - Lada hitam (tanah) dan garam - secukup rasa

Potong kalkun menjadi bahagian dan masukkan kerajang. Taburkan setiap bahagian dengan sayur-sayuran dan rempah-rempah cincang, letakkan sepotong mentega (atau sedikit krim masam) di atasnya; anda juga boleh menambah tomato segar. Kami membungkus semua ini dalam kerajang agar cecair tidak keluar semasa membakar. Kemudian kepingan kalkun dalam kerajang diletakkan di atas loyang dan dibakar di dalam oven (suhu - 200C) selama 40-50 minit (untuk ayam bakar - 20-30 minit). Sebelum mengeluarkan daging dari ketuhar, anda harus mencubanya dengan jarum - untuk kesediaan.

Daging siap dihidangkan bersama foil sehingga ke dalam sos yang dihasilkan. Nasi rebus, kentang, salad sayur-sayuran segar sesuai dijadikan lauk. Makan untuk kesihatan, dan kandungan kalori rendah kalkun tidak akan menambah berat badan kepada anda.

Kalkun pelangsingan

Daging kalkun, yang sihat dengan vitamin dan mineral, sering dimasukkan dalam pelbagai diet penurunan berat badan. Diet protein berdasarkan daging kalkun sangat digemari, ia membantu tubuh menurunkan berat badan tambahan tanpa bahaya, dan bagi seseorang untuk menyesuaikan angka secara positif. Tetapi agar diet hanya membawa faedah, asas penting mesti diperhatikan:

Anda tidak boleh mematuhi diet protein selama lebih dari 10 hari.

Sebaiknya makan daging kalkun putih pada waktu siang dan malam, iaitu untuk makan tengah hari dan makan malam..

Kaedah memasak ayam belanda untuk menurunkan berat badan - mendidih, rebusan, penaik.

Kombinasi daging kalkun yang betul adalah sayur-sayuran (kacang hijau, wortel, jagung), nasi. Untuk rasa pedas, disarankan untuk membumbui hidangan siap dengan rempah dan ramuan aromatik..

Untuk mengelakkan masalah pencernaan, penting untuk minum kefir setiap hari sepanjang tempoh diet. Di samping itu, jumlah air bersih yang diperlukan harus dibekalkan ke badan pada siang hari..

Sekiranya dalam tempoh pematuhan terhadap diet, reaksi negatif tubuh diperhatikan, maka perlu segera berjumpa dengan pakar.

Daging kalkun dianggap sebagai produk makanan kerana banyaknya protein yang mudah dicerna. Bahagian yang paling diet dari bangkai unggas adalah payudara; pada seekor kalkun, otot pektal hampir tidak mengandung lemak, sehingga dagingnya memiliki struktur yang seragam, warna merah jambu pucat. Berat payudara kalkun lebih daripada ayam, payudara satu burung cukup untuk menyediakan hidangan yang mudah, berkhasiat dan sihat untuk 4 orang.

Payudara kalkun kalori

Kandungan kalori payudara kalkun adalah 84 kcal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna payudara kalkun

Daging payudara Turki kaya dengan protein lengkap dan mengandungi asid amino, termasuk triptofan, yang merupakan pendahulu melatonin, dan asid arginik. Vitamin kumpulan B, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf, terdapat dalam produk dalam komposisi yang hampir lengkap. Payudara kalkun mengandung sedikit lemak, jadi pengambilan produk tidak meningkatkan kadar kolesterol. Selenium, yang terdapat dalam seekor kalkun dalam jumlah yang cukup (sebahagian payudara rebus mengandung separuh dari keperluan harian elemen), diperlukan untuk mengekalkan tahap hormon normal. Juga, daging kalkun berguna untuk melanggar aktiviti saluran gastrointestinal, kerana ia menormalkan proses metabolik.

Bahaya Turki

Tidak dianjurkan untuk terbiasa dengan penggunaan daging kalkun bagi mereka yang menderita gout dan gagal ginjal, protein berlebihan dapat membahayakan lebih baik daripada yang baik.

Kalkun pelangsingan

Daging ayam belanda diet secara tradisional termasuk dalam diet dan sistem pemakanan bagi mereka yang berusaha menurunkan berat badan tanpa kehilangan jisim otot (calorizator). Sebagai contoh, diet nenek, diet 800 kalori atau hari puasa pada daging mengandungi payudara kalkun, direbus, dikukus atau dipanggang dalam makanan mereka..

Memilih dan menyimpan payudara kalkun

Semasa membeli daging kalkun, sejuk atau beku, anda perlu memperhatikan integriti kulit, ketiadaan penyok dan lebam. Sekiranya payudara tidak berkulit, warna dagingnya harus berwarna merah jambu muda, dagingnya mestilah tegas dan homogen, tidak boleh pecah menjadi serat. Kalkun segar pulih dengan cepat apabila ditekan.

Simpan daging ayam belanda sejuk yang dibeli dalam bungkusan di dalam peti sejuk selama 3 hingga 5 hari, atau mengikut tarikh yang tertera pada bungkusan. Dada kalkun, dibeli tanpa bungkusan atau setelah membukanya, mesti dimasak dengan segera, dan baki mesti dibekukan.

Turki (payudara) dalam masakan

Payudara Turki disiapkan dengan pelbagai cara, daging digoreng, dibakar, direbus, dikukus dan dipanggang. Anda perlu memasak payudara untuk masa yang singkat agar tidak mengeringkannya. Daging payudara lembut sesuai dengan cendawan, keju, rasa unggas yang hampir neutral dapat dengan mudah dipalu dengan aroma rempah dan ramuan yang kuat, jadi garam dan lada hitam akan menjadi bahan tambahan terbaik untuk payudara kalkun. Payudara kalkun digunakan untuk menyiapkan daging cincang untuk potongan daging, pasta dan ladu, daging rebus digunakan sebagai pengisian untuk penkek, sebagai bahan dalam sandwic dan salad.

Membeli seekor ayam belanda, semua orang mengemukakan soalan: "Apa yang boleh anda masak dengan enak dari fillet kalkun?" Jadi, jawapan untuk soalan ini boleh didapati dalam artikel kami "Apa yang harus dimasak dari fillet kalkun".

Kandungan kalori 100 gram daging kalkun (di antaranya 22.6 g protein, 1.9 g lemak dan 0.1 g karbohidrat) adalah 112 kcal atau 467 kJ.
112 kcal per 100 g adalah 4.9% daripada nilai harian purata.

Cara Membakar 100g Kalori Daging Turki

Sebagai contoh, untuk membakar semua kalori dari 100 gram daging kalkun, anda memerlukan 9 minit berjalan atau 1 jam dan 47 minit tidur..

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

AktivitiKandungan kalori setiap hari setiap 100 g
Tidur1 jam 47 min7%
Meditasi1 jam 36 min7%
Rekreasi1 jam 28 min6%
Membaca buku, Internet1 jam 14 minlima%
Seks0 h 46 min3%
Yoga, Pilates0 jam 30 min2%
Menari0 jam 28 min2%
Berjalan0 jam 25 min2%
Bola Sepak0 h 15 min1%
Berenang0 h 14 min1%
Senaman abs0 jam 13 min1%
Latihan kuasa0 jam 13 min1%
Berbasikal0 jam 12 min1%
Tali lompat0 jam 10 min1%
Lari0 jam 09 min1%

Berapa banyak kalori dalam protein, lemak, karbohidrat

Kalori dalam Lemak

17 kcal - 16%. Kalori protein

91 kkal - 83%. Kalori dalam karbohidrat

Nutrien produk (secara terperinci)

Kandungan kalori makanan serupa

Kategori produk

Sumber data mengenai komposisi kimia dan nilai pemakanan produk:

  • A.S. jabatan pertanian (USDA)
  • Buku Panduan "Komposisi kimia produk makanan Rusia" (Institut Pemakanan Akademi Sains Perubatan Rusia. Disunting oleh Anggota yang sesuai dari Institut Penerbangan Moscow, Profesor I.M.Skurikhin dan Ahli Akademi Akademi Sains Perubatan Rusia, Profesor V.A.Tentlyan)

Idea, petua, cadangan

Laporkan kesilapan dan ketidaktepatan

  • Kepingan 0.0 bangkai kalkun keseluruhan
  • Berat dengan sisa 169.5 g Sisa: tulang, urat, filem 29%, lemak kulit dan subkutan 11% (berat 41%). Pengiraan hanya menggunakan berat produk yang boleh dimakan.

Disenaraikan di bawah adalah standard nutrien yang berlaku di laman web ini

Kalkun kalori

Daging Turki secara tradisional telah digunakan dalam masakan Barat. Hari ini daging kalkun sangat popular dalam masakan semua bangsa di dunia. Ia adalah protein lengkap berkualiti tinggi dan rendah lemak haiwan. Di samping itu, kandungan kalkun rendah kalori membolehkannya dimasukkan ke dalam menu harian orang yang memantau berat badan mereka sendiri..

Fillet Turki: kandungan kalori dan khasiat bermanfaat

Seratus gram daging kalkun mengandungi 19.2 g protein dan 0.7 g lemak. Pada payudara kalkun, kandungan kalori adalah 84 kkal per 100 g, dan dalam isi ayam belanda kandungan kalori adalah 194 kkal per 100 g. Komposisi seperti itu memungkinkan penggunaan daging kalkun dalam diet orang yang mengalami penyakit serius, serta mereka yang menjalani gaya hidup aktif. Di samping itu, ayam belanda mempunyai komposisi vitamin dan unsur mikro yang seimbang. Terutama kaya dengan vitamin B dan mengandungi jumlah vitamin PP setiap hari dalam satu hidangan sederhana.

Dari segi jumlah fosforus, ayam belanda dapat dibandingkan dengan ikan, dan zat besi dari dagingnya diserap dengan baik. Selenium, yang merupakan bagian dari ayam belanda, diperlukan untuk tubuh manusia untuk menjaga usia muda dan mencegah barah, dan magnesium diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf.

Hidangan makanan Turki. Kalori

Dalam makanan diet, hidangan kalkun sangat dihargai kerana kekurangan kolesterol di dalamnya. Hidangan kalkun diet sangat diperlukan untuk atlet dan mereka yang menurunkan berat badan, kerana ia membolehkan anda membina jisim otot tanpa menambah sentimeter tambahan di pinggang.

Untuk mengurangkan kandungan kalori seekor ayam belanda yang rendah, perlu mengeluarkan kulitnya sebelum dimasak, kerana di lapisan subkutan terdapat lemak. Antara lain, daging kalkun mengandungi serotonin, yang diperlukan dalam memerangi pound tambahan. Daging Turki rasanya enak dan tidak memerlukan masakan yang kompleks.

Contohnya, untuk memasak fillet kalkun dengan hiasan sayur, daging burung perlu dipotong kecil-kecil. Potong wortel, bawang, paprika dan cendawan menjadi kiub, masukkan ke dalam loyang di atas pulpa kalkun, tutup dengan kerajang dan bakar di dalam ketuhar hingga masak, dibumbui dengan garam dan lada. Hiaskan hidangan siap dengan murah hati dengan ramuan cincang. Hidangkan dengan nasi atau gunakan sendiri jika mahu.

Hidangan kalkun rendah kalori yang indah adalah paha panggang dengan marjoram. Paha kalkun dicuci, dikeringkan dan digoreng dalam minyak zaitun dalam kuali yang telah dipanaskan di kedua-dua belah pihak selama beberapa minit.

Kaki goreng dipindahkan ke dalam loyang, dituangkan dengan minyak dari kuali dan dibakar di dalam ketuhar hingga separuh masak. Kemudian masukkan bawang cincang, kentang dan epal ke ayam belanda. Semua bersama, musim dengan thyme, garam, tuangkan sedikit wain kering putih dan bakar hingga masak.

Kalkun rendah kalori digunakan dalam rebusan Rom. Daging kalkun dipotong menjadi kiub dan digoreng dengan minyak zaitun. Kemudian masukkan cendawan cincang, pes tomato dan musim dengan sage. Selepas beberapa minit, masukkan krim, wain putih kering dan sedikit tepung. Dihidangkan dengan pasta.

Hidangan yang enak dan sihat adalah ayam belanda dengan kacang dalam periuk. Kacang merah yang telah direndam direbus. Fillkey kalkun dipotong kecil dan digoreng dalam minyak zaitun dengan sayur-sayuran cincang: bawang, wortel dan bawang putih. Musim dengan marjoram. Sedikit wain kering putih dituangkan ke dalam setiap periuk bahagian, lapisan kacang dibentangkan, dan kemudian lapisan daging dengan sayur-sayuran, asin, ditutup dengan "penutup" dari puff pastry yang dibeli di kedai dan dibakar di dalam oven sehingga lembut.

Kalkun (payudara) rendah kalori juga hypoallergenic, oleh itu ia digunakan secara meluas dalam pemakanan kanak-kanak.

Berapa banyak kalori dalam 100 gram ayam belanda

Kandungan kalori 100 gram daging kalkun (di antaranya 22.6 g protein, 1.9 g lemak dan 0.1 g karbohidrat) adalah 112 kcal atau 467 kJ.
112 kcal per 100 g adalah 4.9% daripada nilai harian purata.

Cara Membakar 100g Kalori Daging Turki

Sebagai contoh, untuk membakar semua kalori dari 100 gram daging kalkun, anda memerlukan 9 minit berjalan atau 1 jam dan 47 minit tidur..

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

> '>

AktivitiKandungan kalori setiap hari setiap 100 g
Tidur1 jam 47 min7%
Meditasi1 jam 36 min7%
Rekreasi1 jam 28 min6%
Membaca buku, Internet1 jam 14 minlima%
Seks0 h 46 min3%
Yoga, Pilates0 jam 30 min2%
Menari0 jam 28 min2%
Berjalan0 jam 25 min2%
Bola Sepak0 h 15 min1%
Berenang0 h 14 min1%
Senaman abs0 jam 13 min1%
Latihan kuasa0 jam 13 min1%
Berbasikal0 jam 12 min1%
Tali lompat0 jam 10 min1%
Lari0 jam 09 min1%

Berapa banyak kalori dalam protein, lemak, karbohidrat

Kalori dalam Lemak

17 kcal - 16%. Kalori protein

91 kkal - 83%. Kalori dalam karbohidrat

Nutrien produk (secara terperinci)

Kandungan kalori makanan serupa

Kategori produk

Sumber data mengenai komposisi kimia dan nilai pemakanan produk:

  • A.S. jabatan pertanian (USDA)
  • Buku Panduan "Komposisi kimia produk makanan Rusia" (Institut Pemakanan Akademi Sains Perubatan Rusia. Disunting oleh Anggota yang sesuai dari Institut Penerbangan Moscow, Profesor I.M.Skurikhin dan Ahli Akademi Akademi Sains Perubatan Rusia, Profesor V.A.Tentlyan)

Idea, petua, cadangan

Laporkan kesilapan dan ketidaktepatan

  • Kepingan 0.0 bangkai kalkun keseluruhan
  • Berat dengan sisa 169.5 g Sisa: tulang, urat, filem 29%, lemak kulit dan subkutan 11% (berat 41%). Pengiraan hanya menggunakan berat produk yang boleh dimakan.

Disenaraikan di bawah adalah standard nutrien yang berlaku di laman web ini

Daging ayam belanda, atau, seperti yang biasa kami katakan, kalkun (alias kalkun) adalah jenis daging yang lembut, mirip dengan daging arnab, kerana juga mengandung sedikit lemak. Tetapi daging kalkun kurang serat halus, itulah yang membezakan kalkun dengan daging arnab. Daging kalkun cukup popular, nampaknya, itulah sebabnya mengapa ramai yang tertarik dengan soalan: apakah kandungan kalori seekor kalkun dan apa penggunaan kalkun, atau lebih tepatnya daging kalkun.

Ciri pemakanan ayam belanda:

Turki, kandungan kalori yang akan kami pertimbangkan dalam artikel kami, adalah jenis makanan diet, oleh itu kualiti bermanfaatnya berjaya digunakan untuk kebaikan orang yang sakit dan lemah. Sekiranya kita mempertimbangkan kandungan vitamin dan mineral di dalamnya, kita dapat menyimpulkan bahawa kalkun adalah salah satu makanan yang paling seimbang yang berasal dari haiwan..

Kaedah memasak daging kalkun adalah sama seperti jenis daging yang lain. Kalkun rebus, bakar, rebus, goreng, salai, dan sebagainya

Sekiranya kita mempertimbangkan produk seperti daging kalkun, maka perlu diperhatikan bahawa untuk 100 gram daging kalkun hanya ada 1 gram lemak. Terdapat banyak protein dalam ayam belanda, kira-kira 20 gram. Berkat nisbah nutrien pelik yang diperlukan oleh tubuh kita, kandungan kalori seekor kalkun agak rendah..

Daging kalkun, seperti jenis daging yang lain, mengandung sejumlah besar vitamin B3, fosforus dan selenium, serta asid amino yang sangat berguna - triptofan.

Daging kalkun berguna:

  • dengan penyakit jantung dan saluran darah (mengandungi kalium dan selenium);
  • dengan penyakit perut dan usus (mudah diserap);
  • antioksidan yang baik - berfungsi untuk pencegahan pelbagai kanser;
  • penghidap alergi dan kanak-kanak di bawah satu tahun (kerana tidak pernah menyebabkan alahan);
  • dengan gangguan saraf (mengandungi zat besi, kalsium, magnesium, zink, vitamin E);
  • untuk kemurungan (terima kasih kepada vitamin B5).

Ini disebabkan oleh fakta bahawa daging kalkun:

  • menggalakkan tidur yang lama dan nyenyak;
  • memperbaiki keadaan kulit, mencegah kekeringan dan keretakan (ia mengandungi banyak vitamin E);
  • menguatkan tisu tulang, gigi, kuku dan rambut (kalsium, fluorida, vitamin B, A, dan D);
  • meningkatkan potensi lelaki (zink dan lagi vitamin E).

Tidak ada kontraindikasi untuk memakan daging kalkun.

Dos makan daging kalkun yang dibenarkan untuk orang dewasa adalah dari 150 hingga 200 g sehari.

Apa sebenarnya dia? Tetapi yang ini:

Kandungan kalori ayam belanda adalah 197 kcal per 100 gram produk ini

Bersama kulit, angka ini meningkat menjadi 216 kilokalori. Petunjuk seperti itu boleh disebut pemecahan rekod tanpa keterlaluan..

Walau bagaimanapun, seseorang juga harus ingat bahawa tidak semua bahagian burung ini sama dari segi jumlah kalori di dalamnya. Dan ini benar-benar semula jadi. Sebagai contoh, payudara ayam belanda tanpa kulit mempunyai kandungan kalori terendah, kerana susu ibu hanya mengandungi 84 kilokalori per 100 gram produk. Kaki Turki sudah mempunyai kandungan kalori yang jauh lebih tinggi, sama dengan kira-kira 142 kkal. Tetapi sayap kalkun akan mempunyai nilai pemakanan yang lebih besar - 168 kilokalori.

Dengan kata lain, pilihan adalah pilihan anda. Anda sendiri boleh memilih dengan tepat apa yang sesuai untuk diet sihat dan diet. Tidak kira berapa perbezaan kandungan kalori bagi setiap bahagian ayam belanda, tidak ada keraguan bahawa burung ini secara keseluruhan adalah pilihan yang bagus untuk mereka yang ingin mengurangkan berat badan ke tahap yang dapat diterima atau hanya bimbang tentang penampilan mereka.

Dan apakah kandungan kalori seekor ayam belanda (payudara) yang dimasak dengan cara yang berbeza? Tetapi yang ini:

Jadual kalori Turki, setiap 100 gram produk:

ProdukKalori, dalam kcal
ayam belanda rebus84.0
untuk pasangan84.0
rebusan117.0
digoreng165.0
Panggang183.0

Dan nilai pemakanan seekor kalkun yang disediakan dengan cara yang berbeza adalah seperti berikut:

Jadual nilai pemakanan Turki (BZHU), setiap 100 gram produk:

ProdukProtein, gr.Lemak, gr.Karbohidrat, gr.
ayam belanda rebus20.00.00.0
rebusan14.06.01.6
untuk pasangan19.00.00.0
digoreng28.06.00.0
Panggang28.08.00.0

Apa yang boleh anda masak dengan ayam belanda? Ya, banyak perkara, seperti daging apa pun. Inilah salah satu daripada banyak resipi:

Turki dibakar dalam kerajang:

  • - Turki - 800g.
  • - Jus lemon (anda boleh mengambil tomato puri) - 1 sudu besar
  • - Bawang mentol - 1 bawang
  • - Hijau pasli - 2 sudu besar
  • - Akar pasli (parut) - 1 sudu teh
  • - Mentega (krim masam mungkin) - 2 sudu besar
  • - Lada hitam (tanah) dan garam - secukup rasa

Potong kalkun menjadi bahagian dan masukkan kerajang. Taburkan setiap bahagian dengan sayur-sayuran dan rempah-rempah cincang, letakkan sepotong mentega (atau sedikit krim masam) di atasnya; anda juga boleh menambah tomato segar. Kami membungkus semua ini dalam kerajang agar cecair tidak keluar semasa membakar. Kemudian kepingan kalkun dalam kerajang diletakkan di atas loyang dan dibakar di dalam oven (suhu - 200C) selama 40-50 minit (untuk ayam bakar - 20-30 minit). Sebelum mengeluarkan daging dari ketuhar, anda harus mencubanya dengan jarum - untuk kesediaan.

Daging siap dihidangkan bersama foil sehingga ke dalam sos yang dihasilkan. Nasi rebus, kentang, salad sayur-sayuran segar sesuai dijadikan lauk. Makan untuk kesihatan, dan kandungan kalori rendah kalkun tidak akan menambah berat badan kepada anda.

Kalkun pelangsingan

Daging kalkun, yang sihat dengan vitamin dan mineral, sering dimasukkan dalam pelbagai diet penurunan berat badan. Diet protein berdasarkan daging kalkun sangat digemari, ia membantu tubuh menurunkan berat badan tambahan tanpa bahaya, dan bagi seseorang untuk menyesuaikan angka secara positif. Tetapi agar diet hanya membawa faedah, asas penting mesti diperhatikan:

Anda tidak boleh mematuhi diet protein selama lebih dari 10 hari.

Sebaiknya makan daging kalkun putih pada waktu siang dan malam, iaitu untuk makan tengah hari dan makan malam..

Kaedah memasak ayam belanda untuk menurunkan berat badan - mendidih, rebusan, penaik.

Kombinasi daging kalkun yang betul adalah sayur-sayuran (kacang hijau, wortel, jagung), nasi. Untuk rasa pedas, disarankan untuk membumbui hidangan siap dengan rempah dan ramuan aromatik..

Untuk mengelakkan masalah pencernaan, penting untuk minum kefir setiap hari sepanjang tempoh diet. Di samping itu, jumlah air bersih yang diperlukan harus dibekalkan ke badan pada siang hari..

Sekiranya dalam tempoh pematuhan terhadap diet, reaksi negatif tubuh diperhatikan, maka perlu segera berjumpa dengan pakar.

Daging kalkun dianggap sebagai produk makanan kerana banyaknya protein yang mudah dicerna. Bahagian yang paling diet dari bangkai unggas adalah payudara; pada seekor kalkun, otot pektal hampir tidak mengandung lemak, sehingga dagingnya memiliki struktur yang seragam, warna merah jambu pucat. Berat payudara kalkun lebih daripada ayam, payudara satu burung cukup untuk menyediakan hidangan yang mudah, berkhasiat dan sihat untuk 4 orang.

Payudara kalkun kalori

Kandungan kalori payudara kalkun adalah 84 kcal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna payudara kalkun

Daging payudara Turki kaya dengan protein lengkap dan mengandungi asid amino, termasuk triptofan, yang merupakan pendahulu melatonin, dan asid arginik. Vitamin kumpulan B, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf, terdapat dalam produk dalam komposisi yang hampir lengkap. Payudara kalkun mengandung sedikit lemak, jadi pengambilan produk tidak meningkatkan kadar kolesterol. Selenium, yang terdapat dalam seekor kalkun dalam jumlah yang cukup (sebahagian payudara rebus mengandung separuh dari keperluan harian elemen), diperlukan untuk mengekalkan tahap hormon normal. Juga, daging kalkun berguna untuk melanggar aktiviti saluran gastrointestinal, kerana ia menormalkan proses metabolik.

Bahaya Turki

Tidak dianjurkan untuk terbiasa dengan penggunaan daging kalkun bagi mereka yang menderita gout dan gagal ginjal, protein berlebihan dapat membahayakan lebih baik daripada yang baik.

Kalkun pelangsingan

Daging ayam belanda diet secara tradisional termasuk dalam diet dan sistem pemakanan bagi mereka yang berusaha menurunkan berat badan tanpa kehilangan jisim otot (calorizator). Sebagai contoh, diet nenek, diet 800 kalori atau hari puasa pada daging mengandungi payudara kalkun, direbus, dikukus atau dipanggang dalam makanan mereka..

Memilih dan menyimpan payudara kalkun

Semasa membeli daging kalkun, sejuk atau beku, anda perlu memperhatikan integriti kulit, ketiadaan penyok dan lebam. Sekiranya payudara tidak berkulit, warna dagingnya harus berwarna merah jambu muda, dagingnya mestilah tegas dan homogen, tidak boleh pecah menjadi serat. Kalkun segar pulih dengan cepat apabila ditekan.

Simpan daging ayam belanda sejuk yang dibeli dalam bungkusan di dalam peti sejuk selama 3 hingga 5 hari, atau mengikut tarikh yang tertera pada bungkusan. Dada kalkun, dibeli tanpa bungkusan atau setelah membukanya, mesti dimasak dengan segera, dan baki mesti dibekukan.

Turki (payudara) dalam masakan

Payudara Turki disiapkan dengan pelbagai cara, daging digoreng, dibakar, direbus, dikukus dan dipanggang. Anda perlu memasak payudara untuk masa yang singkat agar tidak mengeringkannya. Daging payudara lembut sesuai dengan cendawan, keju, rasa unggas yang hampir neutral dapat dengan mudah dipalu dengan aroma rempah dan ramuan yang kuat, jadi garam dan lada hitam akan menjadi bahan tambahan terbaik untuk payudara kalkun. Payudara kalkun digunakan untuk menyiapkan daging cincang untuk potongan daging, pasta dan ladu, daging rebus digunakan sebagai pengisian untuk penkek, sebagai bahan dalam sandwic dan salad.

Membeli seekor ayam belanda, semua orang mengemukakan soalan: "Apa yang boleh anda masak dengan enak dari fillet kalkun?" Jadi, jawapan untuk soalan ini boleh didapati dalam artikel kami "Apa yang harus dimasak dari fillet kalkun".