Legenda mengenai Koporsky Ivan-tea, atau 22 nama teh dari fireweed

Guryeva Ksenia, 2906

Di lautan merah jambu ini perbungaan,
bagaimana kemudian, menggegarkan kita lagi...
Sehingga hanya ada matahari dan angin di sekitarnya,
tentu, anda juga, ivan-chai!

(baris dari lagu ke muzik oleh Ivan Tsaplin dan lirik oleh Alexey Maltsev)

Terdapat mitos dan legenda mengenai tumbuhan ajaib dari fireweed berdaun sempit, yang disebut dengan nama lelaki "Ivan". Mereka menulis puisi dan menyanyikan lagu tentangnya. Ada yang yakin bahawa ia mempunyai makna mistik. Semua ini jauh dari tidak munasabah. Apakah legenda ini mengenai teh Ivan yang akan kami ceritakan dalam artikel kami

Ivan Rusia

  • Salah satu legenda yang paling biasa mengenai nama ramuan ini terdengar seperti ini:

“Suatu ketika dahulu tinggal seorang budak lelaki di sebuah kampung terpencil yang tidak terhormat. Namanya Vanya. Dia suka berjalan-jalan dengan baju merah terang yang indah. Lelaki itu sangat menyukai hutan sehingga menghabiskan hampir semua masa lapang di hutan, di padang rumput dan tepi hutan. Penduduk kampung sering melihat warna kemerahan melintas di antara daun, dan mereka berkata: "Baiklah, ini Ivan, teh, berjalan!".

Ngomong-ngomong, "teh" di Rusia identik dengan kata "pasti".

Musim panas ternyata membuahkan hasil. Orang-orang di ladang, di kebun, dan di pemotongan menghabiskan banyak masa. Dan ketika Vanyusha menghilang, tidak seorang pun dari penduduk kampung yang memperhatikannya. Ya, hanya di pinggir hutan semakin sering mereka mula melihat keindahan bunga merah yang luar biasa. Orang-orang mengambil bunga ini untuk kemeja Vanyushin biasa, dan sekali lagi mereka mula berkata: "Ivan, teh, berjalan!" Jadi nama ini melekat pada bunga yang luar biasa ini. Kadang-kadang namanya "teh Ivanov".

  • Namun, ada teori lain. Apakah "nama" kilang di England, di mana "Ivan" adalah gambaran kolektif orang Rusia. Dan pada abad ke-17 Inggeris membeli teh seperti itu dari Rusia dalam jumlah banyak dan menikmatinya semasa pesta teh lima jam mereka yang legenda. Pada zaman moden, dalam bahasa Inggeris, Ivan-tea dieja sebagai "willow-herb".
  • Dan orang Cina yang giat maju lebih jauh: mereka masih membeli banyak minyak dari kami, dan kemudian membungkus semula di rumah, memanggilnya "teh untuk 100 penyakit" (ada juga banyak varian nama mereka untuk teh "kami") dan menjualnya kepada kami, dengan harga yang terlalu tinggi. Bagaimana anda menyukainya?

Teh Koporye - asal nama

Sejak zaman kuno, minuman berdasarkan teh Ivan telah disebut "Rusia" di Eropah, dan teh "Koporsk" di Rusia. Mengapa minuman ini mempunyai nama yang betul??

“Desa tempat tinggal anak lelaki Ivanushka terletak tidak jauh dari ibu kota Petrovsk dan disebut Koporovo (Koporye). Rumput memberikan kejutan yang tidak dijangka. Pernah ada malam di Ivan Kupala, ketika, menurut tradisi lama Rusia, adalah kebiasaan berjalan dan merayakan hingga pagi, agak dingin.

Oleh itu, para wanita memutuskan untuk merebus air di atas api. Agar api tetap menyala lebih lama, kayu api dilemparkan secara berkala, dan batang bunga yang belum diketahui ini digunakan. Beberapa daun jatuh ke dalam air mendidih, dan gadis-gadis itu mendengar aroma yang menyenangkan. Kami memutuskan untuk mencuba kuahnya. Tetapi ternyata bau ini tidak hanya menyenangkan, tetapi rasanya tidak ada bandingannya. Mereka mula menyedut daun ini ke mana-mana, dan rebusan herba itu disebut "Koporsky". Pendek kata, ada yang memanggil burung camar "koporka" atau "kopora".

Secara ilmiah

Ahli botani mengetahui tanaman ini sebagai daun kering (nama Latin Chamérion angustifólium, juga disebut ramuan willow, dan dalam bahasa Latin anda juga boleh mendapatkan nama ini: Epilóbium angustifolium).

Para saintis telah mengkaji sifat penyembuhan dan ciri tumbuhan ini selama bertahun-tahun. Telah belajar menggunakan dalam rawatan banyak penyakit. Anda boleh membacanya di sini.

Nama lain

  • Terdapat juga versi seperti itu:

"Orang sering mendengar nama" plakun ". Daun dengan willow tangis yang langsing (atau willow) sangat serupa dengan rumput ini. Oleh itu, teh willow ditulis dengan huruf kecil. Dan willow dalam namanya mempunyai kaitan langsung dengan pokok. Diterjemahkan dari bahasa Inggeris, tumbuhan ini dipanggil "willow-herb" atau "willow-herb". Secara harfiah anda boleh menyebut "seperti willow".

kisah lama

Kamus ahli botani N.I. Annenkova memberikan lebih daripada 70 nama bunga ini.

  • Pemadam kebakaran atau rumput api. Hal ini disebabkan oleh kenyataan bahawa api inilah yang mengisi perapian di hadapan orang lain..
  • Berdecit, kerana ketika hendak mencabut, terdengar ciri mencicit.
  • Rami liar atau rami liar. Di mana sahaja serat dan kain yang sangat baik dibuat daripadanya..
  • Keranjang roti atau pengisar. Akar tanaman dikeringkan, digiling, ditambahkan ke tepung dan roti dibakar.
  • Jaket bawah. Terlalu banyak bulu keluar semasa berbunga. Dan pengrajin rakyat membuat bulu kapas daripadanya dan menyumbat bantal.
  • Rover wain. Lelaki berasaskan rimpang membuat minuman beralkohol yang baik.

Oleh kerana banyak kegunaannya dalam pelbagai bidang, fireweed memiliki sebilangan besar nama. Tetapi anda mesti mengakui, "Ivan-chai" terdengar agak biasa.

Adakah anda ingin mendengar sesuatu yang lebih menarik mengenai teh Ivan? Berikut adalah 25 fakta yang mungkin tidak anda ketahui mengenai ramuan yang indah ini..

Teh Ivan berdaun sempit

Teh Ivan berdaun sempit

Pandangan umum mengenai tanaman berbunga
Pengelasan saintifik
Domain:Eukariota
Kerajaan:Tumbuhan
Subkingdom:Tumbuhan hijau
Jabatan:Berbunga
Kelas:Dikotiledon [1]
Superorder:Rosanae
Pesanan:Myrtle
Keluarga:Cypress
Keluarga Kecil:Onagroideae
Suku:Epilobieae
Pandangan:Teh Ivan berdaun sempit
Nama saintifik antarabangsa

Chamaenerion angustifolium (L.) Skop., 1771

Teh Ivan daun tipis [3], atau daun kering berdaun pendek [3] [4], atau teh Koporsky [3] (Latin Chamaenérion angustifolium, atau Epilóbium angustifolium) adalah ramuan abadi keluarga Fireweed (Onagraceae). Spesies khas dari genus Ivan-tea (Chamaenerion), dalam banyak klasifikasi termasuk dalam genus Fireweed (Epilobium) yang diterima secara meluas.

Kandungan

  • 1 Nama popular
  • 2 Taburan dan habitat
  • 3 Penerangan botani
  • 4 Komposisi kimia
  • 5 Nilai dan penerapan ekonomi
  • 6 Penyelidikan
  • 7 Dalam perubatan alternatif dan perubatan herba
  • 8 Sinonim
  • 9 Catatan
  • 10 Sastera

Nama popular

Kamus botani Annenkov memberikan lebih daripada selusin nama teh berdaun sempit Ivan:

Rumput dara, rumput Willow, mata Magpie, Dyatelik, Elushnik, Sandman, Dremukha, ramuan Borovoe, ramuan Willow, ramuan Willow, teh Ivanov, teh Ivan, Teh-Ivan, rumput Ivan, rumput Ivanovo, Fireweed, Siprus, Penjaga, Kuprey, rumput Kopyl, Koporka, teh Koporsky. Teh Kuril, Rami liar, Warna merah, Krasnushka, Penanam Kuda, Lyubish, Leukonia ladang, Flax liar, Lionok, Tanaman ibu, Miller, Plakun, tanaman bawah, Pushnik, Berongga, Kanser, Revenka, Sinovod, Skripun, Skrypun, Skrypen, Skrypnik, Skripun, Forest Skrypiy, Skrypiy, Fiddler, Script, Skripen, Creak, Chrypnyak, Chrypnyak, Hrypnyak, Jumping, Tar, Stepnik, Wild Violet, Breadbasket, Hmyzok, Mulberry, Nutcracker, Yarovnik atau Erovnik, Balnik, Burian, Field walker Sage, bijak biasa, Nitsalosa, epal ayam, semanggi manis, pembuat kasut, rumput gandum

"Willow-rumput", "Willow-grass" - nama ini timbul dari kesamaan daun dengan daun willow. "Rumput api", "pemadam kebakaran" - nama ini diberikan kepada tanaman, kerana pertama kali mengisi kebakaran. "Picit dan menangis" - ketika anda cuba menarik rumput dari tanah, terdengar bunyi yang sesuai. Juga disebut "rami liar" atau "rami liar" untuk sifat tinggi batangnya, memberikan hasil serat 15%. Di Rusia, tali dibuat dari serat ini dan kain dibuat. Teh ivan berdaun sempit juga mempunyai nama "kotak roti" atau "miller". Akar kering dan tanah ditambahkan ke tepung dan digunakan untuk memanggang roti. Bahan tambahan ini, selain kandungan vitamin dan unsur mikro, gula yang disimpan atau diganti. Sebagai tambahan kepada roti, pengrajin membuat minuman beralkohol dari akar. Nama yang sangat biasa adalah "jaket bawah". Fluff, yang sangat berlimpah semasa berbunga, digunakan dalam pembuatan bulu kapas, diisi dengan bantal dan tilam [5].

Taburan dan habitat

Ia tumbuh di seluruh Hemisfera Utara. Di wilayah Rusia, ini biasa terjadi di kawasan hutan konifer di Eropah dan Siberia.

Tumbuh di tempat berpasir kering di hutan ringan, sering di kawasan pembukaan dan tepi hutan, di sepanjang tanggul dan parit kereta api, dekat tanaman, dekat air, di tanah lembap.

Ini adalah pelopor penebangan dan kawasan terbakar, kerana pokok renek dan pokok muncul, ia akan mati. Ini adalah ciri komuniti kawasan penebangan dan kawasan terbakar, di mana ia adalah spesies diagnostik. Selalunya tumbuh dengan raspberi. Benih kecil berambut panjang dibawa angin dalam jarak jauh, tetap dapat digunakan selama beberapa tahun.

Penerangan botani

Tumbuhan herba abadi 50-150 (hingga 200) cm.

Rimpang tebal, menjalar; banyak tunas tambahan berkembang pada akar menegak dan mendatar, yang menyumbang kepada pembiakan vegetatif yang cepat.

Batang tegak, bulat, sederhana, berkilau, berdaun lebat.

Daun berselang-seli, sessile, kadang-kadang dengan tangkai daun yang sangat pendek, sederhana, lancer linear, runcing, meruncing ke pangkal, meruncing ke pangkal, kadang-kadang hampir bulat, panjang 4-12 cm, lebar 0,7-2 cm, bergigi glandular halus atau keseluruhan, hijau gelap di atas, berkilat, hijau kebiruan di bawah, ungu-merah, kadang-kadang merah jambu pucat.

Bunga dengan perianth ganda, empat anggota, biseksual, berdiameter 2,5-3 cm, dikumpulkan dalam racem apikal langka sepanjang 10-45 cm, merah jambu pucat, jarang berwarna putih. Cincin nektar terletak di sekitar tiang. Mekar dari awal separuh kedua musim panas selama 30-35 hari.

Biji-bijian debunga berbentuk tiga liang, berbentuk bulat. Diameter 4.8-8.4 mikron. Dalam garis besar dari tiang, mereka berbentuk bulat-segitiga, dengan pori-pori yang jelas, dari khatulistiwa, mereka bulat. Pori-pori berbentuk bulat, intra-rim, berdiameter 17-20 µm. Membran liang kental. Lebar mesoporium adalah 61.2-68.8 µm. Exine di tengah mesoporum tebal 1,6-1,8 µm, di sekitar pori-pori ia menebal menjadi 7 µm. Arca itu nipis, licin dan kental. Warna debunga berwarna kuning-hijau.

Buahnya adalah kapsul yang lembut dan sedikit melengkung menyerupai buah. Benih berwarna glabrous, bujur, dengan rambut putih panjang dan nipis di atas. Buah masak pada bulan Ogos - September.

Komposisi kimia

Daun muda dan rimpang teh ivan berdaun sempit mengandungi 10 hingga 20% tanin. Daun mengandungi hingga 15% lendir. Ia juga mengandungi sejumlah besar serat tumbuhan (selulosa), lektin, vitamin C (dari 90 hingga 588 mg% per 100 g rumput mentah; iaitu, 5-6 kali lebih banyak daripada dalam lemon), gula, asid organik, pektin, flavonoid dan jejak alkaloid. Di antara unsur surih yang terdapat di kilang, perlu disebutkan kepekatan besi, tembaga dan mangan yang agak tinggi. 100 g jisim hijau daun willow berdaun sempit mengandungi 23 mg zat besi, 1.3 mg nikel, 16 mg mangan, 1.3 mg titanium, 0.44 mg molibdenum dan 6 mg boron [7]. Sebelum berkembang, bahagian udara tumbuhan mengandungi hingga 20% protein, fosforus, kalsium, dan garam kobalt. Selain itu, kalium, kalsium, litium dan unsur-unsur lain dijumpai..

Pada akar, kepekatan tanin boleh mencapai 20 mg% (di daunnya kira-kira 10 mg%). Teh berdaun sempit Ivan tidak mengandungi kafein.

Nilai dan penerapan ekonomi

Sehingga awal abad ke-20, minuman panas yang terbuat dari teh berdaun sempit Ivan - teh Koporsky (koporka, teh ivan, teh Rusia) - sangat popular di pelbagai wilayah di Rusia antara lapisan masyarakat yang paling luas. Nama "Koporsky" diberikan dengan nama daerah Koporye di wilayah St. Petersburg, yang menjadi pusat pengeluaran "teh Koporsky" dan pengedaran perdagangannya ke seluruh Rusia dan Eropah. Ia diperoleh dengan menyeduh daun tanaman setelah fermentasi dan pengeringan..

Tumbuhan ini adalah makanan yang baik untuk ternakan (dimakan segar dan diperbudak) dan tanaman madu musim panas yang sangat baik. Produktiviti madu mencapai 600 kg atau lebih per hektar tebal (tetapi dengan usia tanaman ia jatuh, dan menjelang akhir hayatnya akan memudar), dan satu bunga memberikan 15 mg nektar, dan satu (biasanya yang pertama) hingga 26 mg [8]. Nektar dikuasai oleh glukosa dan fruktosa. Kandungan gula nektar sangat bergantung pada keadaan cuaca: misalnya, pada suhu tinggi dan kelembapan relatif rata-rata (keadaan yang paling baik), kandungan gula dalam nektar adalah 4 hingga 6 mg, dalam cuaca sejuk dan kelembapan tinggi ia turun menjadi 1.3-2.3 mg gula dari satu bunga [8]. Madu telus berair dengan warna kehijauan, rasa halus. Menghablur segera setelah mengepam dengan biji-bijian putih salji yang besar. Serbuk sari berwarna hijau terang [8]. Di antara tumbuhan pelbagai tumbuhan flora hutan, teh daun willow berdaun sempit boleh diletakkan di tempat pertama.

Sesuai untuk menambat tanah, jurang, landasan kereta api dan lebuh raya.

Dari akar fireweed di Kaukasus, mereka membuat tepung dan roti bakar [9]; ketika diperam, dia memberi minuman beralkohol. Pucuk, akar dan daun muda segar sesuai untuk membuat salad vitamin; rebusnya boleh dimakan dan bukannya asparagus atau kubis [9].

Bantal disumbat dengan api bawah. Pada zaman kuno, fireweed down dipintal dan diikat menjadi selendang, dan tali dibuat dari serat batang.

Penyelidikan

Infus dan decoctions daun teh willow mempunyai sifat anti-radang dan menyelimutkan yang kuat kerana tanin dan lendir (polisakarida). Ia mempunyai pekali tertinggi tindakan anti-radang di antara tumbuhan flora Rusia yang dikaji [10]. Oleh kerana itu, teh ivan mempunyai kesan terapeutik yang tinggi dalam penyakit radang prostat dan organ dalaman lain dari genitouriner pada lelaki [11].

Pada awal 70-an abad XX, sekumpulan pakar Rusia di Pusat Kanser All-Russian Akademi Sains Perubatan Rusia memperoleh ubat hanerol [12]. Bahan mentah untuk penghasilannya adalah perbungaan teh ivan yang dikumpulkan dalam fasa berbunga besar-besaran. Didapati bahawa teh willow mempunyai aktiviti sitostatik dan hemagglutinating, yang disahkan oleh kajian eksperimen [13]. Hanerol mempunyai kesan anti-tumor. Menurut spektrum aktivitinya, ia lebih dekat dengan kumpulan antimetabolit, yang mana, misalnya, ubat 5-fluorouracil tergolong.

Pada akhir abad ke-20, di makmal untuk ujian awal bahan antivirus Institut Penyelidikan Epidemiologi dan Mikrobiologi Belarus, aktiviti antivirus sampel individu tumbuhan dan koleksi ramuan tumbuh-tumbuhan di Belarus telah dikaji. Kemampuan fireweed berdaun sempit untuk menekan pembiakan virus herpes simplex dalam kultur tisu telah terbukti [5].

Berdasarkan Akademi Kimia-Farmaseutikal St Petersburg pada tahun 1997, E. L. Tamm mengkaji kesan ekstrak daun dan rimpang dari daun kering berdaun sempit, yang diperoleh dengan pengekstrakan dengan etil alkohol 70%, pada dos 50 mg / kg dengan pentadbiran intraperitoneal pada pelbagai peringkat proses keradangan. Kumpulan kawalan haiwan disuntik dengan larutan natrium klorida fisiologi. Didapati bahawa ekstrak herba dari angustifolia fireweed mempunyai sifat anti-alergi, anti-edematous pada model ulser gastrik butadion. Ubat ini mengurangkan jumlah pemusnahan mukosa gastrik pada tikus. Oleh itu, persediaan pengekstrakan yang dikaji mempunyai kesan penghambatan yang ketara pada pelbagai kaitan proses keradangan. Data yang diperoleh dapat digunakan untuk pengembangan ubat-ubatan baru dari buah-buahan berdaun sempit [14].

Dalam perubatan alternatif dan perubatan herba

Khasiat penyembuhan dari bunga kecil berbunga kecil dan penggunaannya dalam urologi, khususnya, pada penyakit kelenjar prostat, pertama kali dilaporkan oleh pakar herba Austria Maria Traben pada tahun 1983. Dia berpendapat bahawa penyebaran bunga api berbunga kecil adalah ubat radikal untuk rawatan keradangan kelenjar prostat yang mana pun, dan juga sangat berkesan untuk adenoma prostat.

Dalam perubatan rakyat, tanaman ini digunakan untuk gonore, sifilis, daun dan bahagian udara berbunga - sebagai agen penyembuhan luka, untuk otitis media, sakit tekak, bisul perut, untuk migrain dan sebagai ubat penenang. Ahli herba menetapkan rebusan daun untuk scrofula, penyakit gastrik dan sebagai pil tidur. Penyembuh menggunakan teh ivan dalam pengobatan epilepsi, psikosis alkoholik, anemia, sebagai emolien dan diaforetik untuk selesema, serta dalam perawatan berbagai jenis tumor ganas.

Mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf pusat. Dari segi sifat penenangnya, ia lebih rendah daripada ubat valerian, tetapi ia mempunyai sifat lain yang tidak dimiliki oleh valerian. Teh Ivan mampu mengubah aktiviti refleks seseorang yang terkondisi, dan oleh itu sangat berkesan dalam rawatan neurosis. Seiring dengan ini, sup kaldu berdaun sempit meningkatkan kesan ubat penenang, hipnotik dan ubat narkotik, mempunyai kesan antikonvulsan. Mekanisme tindakan teh ivan serupa dengan ubat kuat seperti chlorpromazine. Antara sifat negatif klorpromazin adalah kemampuan, tidak menyenangkan bagi pesakit, untuk merehatkan otot rangka, yang menjadikan pergerakan pesakit yang menerima klorpromazin adalah tugas yang agak sukar. Persediaan teh Ivan secara praktikal tidak memberi kesan yang serupa. Teh Ivan mempunyai kesan positif pada kerja jantung, berkat hiperosida yang terdapat dalam bahan mentah tumbuhan [5], yang merupakan pelindung tekanan, penenang ringan, modulator mood, dan mengurangkan keagresifan. Daun fireweed membantu doktor membuat pesakit lebih bergaul, bersentuhan, kurang tertekan [15]. Ubat-ubatan herba dari daun kering berdaun pendek mempunyai kesan yang baik terhadap insomnia, sakit kepala.

Daun dan bunga tumbuhan mempunyai, selain penenang, anti-radang, penyembuhan luka dan membran mukus. Adalah dipercayai bahawa sifat ini disebabkan oleh kehadiran sejumlah besar tanin dan lendir di dalam tumbuhan. Oleh itu, jamu tradisional dan pakar herba moden menggunakan teh ivan dalam rawatan ulser peptik dan penyakit lain saluran gastrousus dengan kecenderungan untuk cirit-birit. Penyediaan daun kering dalam bentuk infus digunakan dalam rawatan pelbagai jenis eksim, dermatitis atopik, psoriasis dan penyakit kulit lain, terutamanya jika disertai dengan gangguan saluran gastrousus dan manifestasi neurotik [5].

Sinonim

  • Chamaenerion angustifolium (L.) Skop., 1771
  • Chamaenerion denticulatum Schur, 1866
  • Chamaenerion spicatum (Lam.) Gray, 1821
  • Epilobium angustifolium L., 1753
  • Epilobium antonianum Pers., 1805
  • Epilobium elatum Munro ex Hausskn., 1884
  • Epilobium gesneri Vill., 1779
  • Epilobium gracile Brügger, 1882
  • Epilobium leiostilon Peterm., 1849
  • Epilobium macrocarpum H.O. Stephens, 1841
  • Epilobium persicifolium Vill., 1786
  • Epilobium rubrum Lucé, 1823
  • Epilobium salicifolium Stokes, 1812
  • Epilobium spicatum Lam., 1779
  • Pemboleh ubah epilobium Lucé, 1823
  • Epilobium verticillatum Sepuluh, 1811
  • Pyrogennema angustifolium (L.) Lunell, 1916

Catatan

  1. ↑ Mengenai konvensional menunjukkan kelas dikotilon sebagai takson unggul bagi kumpulan tanaman yang dijelaskan dalam artikel ini, lihat bahagian "Sistem APG" dari artikel "Dikotilon".
  2. ^ Genus Chamerion diambil secara berasingan dari Epilobium mengikut: Wagner W. L., Hoch P. C., Raven P. H. Pengkelasan Semula Onagraceae // Monograf Botani Sistematik. - 2007. - Vol. 83. - ISBN 0-912861-83-5.
  3. ↑ 123 Nama Rusia takson - mengikut edisi berikut: Shroter A.I., Panasyuk V.A. Kamus nama tumbuhan = Kamus Nama Tumbuhan / Int. kesatuan biol. Sains, Nat. ahli biologi Rusia, Vseros. dalam-t lek. dan aromatik. menanam Ros. pertanian. akademi; Ed. prof. V. A. Bykova. - Koenigstein: Koeltz Scientific Books, 1999.-- S. 175.-- 1033 p. - ISBN 3-87429-398-X.
  4. ↑ Davydova N.S., Serikova V.I., Moiseeva E.V. Penggunaan tanaman hiasan fitokoenotip akuatik dan pesisir dalam reka bentuk landskap // Florikultur: sejarah, teori, amalan: Bahan-bahan persidangan ilmiah antarabangsa VII. - Minsk: Confido, 2016.
  5. ↑ 1234 Korsun et al., 2013.
  6. ↑ Barabanov E.I Botany: buku teks untuk pelajar. lebih tinggi. belajar. institusi. - M.: Rumah penerbitan. Pusat "Akademi", 2006. - 448 p. - ISBN 5-7695-2656-4. - S. 298.
  7. ↑ Koscheev, 1981, hlm. 258.
  8. ↑ 123 Abrikosov Kh. N. et al. Fireweed // Kamus penjaga lebah / Comp. Fedosov N.F.. - M.: Selkhozgiz, 1955. - ms 142.
  9. ↑ 12Znamensky I.E. IV. Bahan mentah sayur // Tumbuhan yang boleh dimakan liar: buku rujukan kimia dan teknikal / Ed. prof. V. N. Lyubimenko. - Goskhimtekhizdat, 1932.-- (V. 12).
  10. ↑ Turov, Sapozhnikova, 1984.
  11. ↑ Grodzinsky et al., 1989.
  12. ↑ Oborotova et al., 1987.
  13. ↑ Balitsky, Vorontsova, 1982.
  14. Amm Tamm, 1997.
  15. ↑ Barnaulov, 2008.
  16. ↑ Teh Ivan-berdaun sempit (Bahasa Inggeris): maklumat mengenai nama takson di laman web The Plant List (versi 1.1, 2013).

Sastera

  • Balitsky K.P., Vorontsova A.L. Tumbuhan perubatan dan barah. - Kiev: Naukova Dumka, 1982.
  • Barnaulov O.D. Phytotherapy pesakit dengan penyakit bronchopulmonary. - SPb. : N-L, 2008.-- 304 p. - ISBN 978-5-94869-050-6.
  • Grodzinsky A. M. et al. Likarski roslini: Panduan ensiklopedik. - Kiev, 1989.
  • Gubanov IA et al. 929. Chamerion angustifolium (L.) Holub [Epilobium angustifolium L., Chamaenerion angustifolium (L.) Scop.] - Teh Ivan berdaun sempit // Panduan bergambar untuk tumbuh-tumbuhan di Rusia Tengah. Dalam 3 jilid - M.: T-in saintifik. ed. KMK, ahli teknologi Institut. penerbitan, 2003. - T. 2. Angiosperma (dicotyledonous: dicotyledonous). - S. 584.-- ISBN 9-87317-128-9.
  • Dudchenko L.G., Koz'yakov A.S., Krivenko V.V. Tumbuhan beraroma pedas dan beraroma pedas: Buku Panduan / Otv. ed. K. M. Sytnik. - K.: Naukova Dumka, 1989.-- 304 p. - 100,000 salinan - ISBN 5-12-000483-0.
  • Korsun V.F., Viktorov V.K. et al. Teh Ivan Rusia. - M.: Artes, 2013.-- 140 p. - ISBN 978-5-903926-13-8.
  • Koshcheev A.K., tumbuhan liar yang boleh dimakan dalam makanan kita. - M.: Makanan. prom-st, 1981.-- 258 s.
  • Oborotova NA et al. Ciri-ciri teknologi bentuk dos hanerol // Mat. Kongres ke-3 ahli farmasi SSR Kazakhstan. - Kostanay, 1987. - S. 280-281.
  • Tamm E. L. Mengenai kesan anti-radang ekstrak alkohol dari daun kering // Tez. lapor Int 4hb. pengesahan oleh sayang. botani. - Kiev, 1997. - S. 489-490.
  • Turova A.D., Sapozhnikova E.N. Tumbuhan perubatan USSR dan aplikasinya. - M.: Perubatan, 1984.-- Hlm.35.
  • Traben M. Kesihatan dari farmasi yang diberikan kepada kami oleh Tuhan Tuhan: Nasihat dan pengalaman rawatan herba / per. dengan dia. - M.: Dialog Slavik, 1994.-- 112 p. - ISBN 3-85068-574-8.

Apa itu wiki.moda Wiki adalah sumber maklumat utama di Internet. Ia terbuka untuk mana-mana pengguna. Wiki adalah perpustakaan awam dan pelbagai bahasa.

Asas halaman ini terdapat di Wikipedia. Teks tersedia di bawah CC BY-SA 3.0 Unported License.

Apakah nama Ivan-tea yang misteri?

Mengapa mereka dipanggil Ivan

Ahli sihir Ivan hidup pada zaman dahulu. Saya tidak pernah menolak permintaan - saya membantu semua orang. Dan musibah kejam datang. Gerombolan musuh menyerang kampung itu. Sehingga menghembuskan nafas terakhirnya, Ivan dengan berani mempertahankan wanita dan anak-anak. Maka mereka menguburkannya, dengan baju yang berlumuran darah. Dan pada musim bunga, tumbuhan yang menakjubkan, tinggi, kuat, dengan bunga merah ungu, tumbuh di atas api. Oleh itu, mereka mulai berkata: "Teh Ivan tidak meninggalkan kita, dia akan melindungi kita dan akan menghilangkan segala penyakit." Sejak masa itu, tanaman ini disebut teh Ivan untuk mengenang penyembuh dan pahlawan yang berani *.

Dari zaman dahulu hingga sekarang, teh Ivan telah menerima nama yang berbeza yang berkaitan terutamanya dengan sifat-sifat tertentu tanaman ini, dan banyak sama sekali tidak istimewa. Mereka mengatakan bahawa orang-orang bijak menyembunyikan pengetahuan mereka sehingga orang yang gagah tidak akan menggunakannya untuk kejahatan. Di sinilah timbulnya kekeliruan.

Nama botani

Nama popular

Dengan cara lain, teh Ivan dijuluki teh Ivanov, Elushnik, rumput Kopyl, Kiper, warna merah, Rumput gandum, Mulberry, rumput Virgin, rumput Plakun, Matochnik, Burian, Yarovnik... Dalam kamus Rusia nama tumbuhan Annenkova N.I. (1 edisi bercetak 1859) mengandungi lebih daripada 60 judul.

Bawah biji api adalah ciri khas. Terima kasih kepadanya, benih bergerak jauh dan mudah bercambah di tanah gurun dan kebakaran. Oleh itu, mereka memanggilnya rumput berapi. Sekiranya anda mencabut batangnya dari tanah, anda akan mendengar bunyi getaran khas di tangan anda. Jadi mereka dijuluki Ivan-tea skippon, crypt.

Pada zaman dahulu, tali dan kanvas ditenun dari serat batang, oleh itu ia juga disebut (sebagai) rami liar atau (sebagai) rami liar. Dalam perihalan kehidupan seharian di Rusia, seseorang dapat menemukan ungkapan "bantal yang diisi dengan jaket bawah." "Jaket bawah" inilah nama lain untuk fireweed, bulu yang sering diisi dengan tilam, dan sama sekali tidak jatuh ke bawah.

Dalam risalah kuno, penyembuh telah lama mengesyorkan pada awal musim bunga untuk menambahkan akar Ivan-tea yang manis ke dalam adunan ketika membakar roti, memanggil tanaman sebagai bakul atau pengisar.

Daun teh Ivan sempit dan panjang, sangat mirip dengan daun willow. Oleh itu, ia juga disebut rumput willow atau dengan cara lain rumput willow.

Penggunaan fireweed dalam koleksi tidak hanya memberikan kesan menenangkan dan menenangkan tubuh dengan elemen mikro, tetapi memberi kesan khusus pada lelaki. Penyembuh menggunakan teh Ivan sebagai komponen utama ramuan boraks, dan kemudian kilang itu sendiri mulai disebut.

Fireweed juga merupakan dasar "teh Koporsk" - minuman, walaupun warnanya mirip dengan warna hitam biasa, tetapi lebih enak. Tambahan, ia bebas kafein dan tidak ketagihan. Perkampungan Koporye berhampiran St. Petersburg menghasilkan beratus-ratus biji daripadanya dalam bentuk kering, sejak saat itu nama panggilan teh Koporye menempel pada teh Ivan. Dalam penerbitan kuno, kampung ini juga disebut Kapurie, oleh itu di beberapa rumah penerbitan tanaman anda dapat menemukan nama teh Kapoor atau teh Kapoor.

Teh dan sihir Ivan

Dalam risalah lama dan terjemahan moden mengenai ilmu sihir, ada disebut tentang rumput yang menangis. Namun, sebenarnya, rumput plakun tidak disebut fireweed, tetapi willow loosestrife. Legenda Slavia kuno dewi Lada dan legenda alkitabiah dari Ibu Tuhan tidak menceritakan tentang teh Ivan. Dalam ritual sihir, salib dan azimat diukir dari akar longgar untuk "mengusir roh jahat" dan untuk perlindungan. Teh Ivan sebagai perlindungan dari kekuatan dunia lain tidak digunakan.

Fireweed: sifat berguna

Adakah anda tahu apa itu "fireweed"? Sekiranya tiba-tiba tidak, pasti anda menyedari kewujudan teh Ivan! Minuman ini hanya diseduh dari daun kering terpilih dari keluarga Fireweed..

Minuman itu juga boleh dipanggil teh Koporye. Minuman ini terkenal dengan kualiti yang bermanfaat. Oleh itu, teh Ivan sangat popular di kalangan penganut gaya hidup sihat. Lagipun, minuman herba panas berasaskan tumbuhan yang kaya dengan vitamin dan bahan bioaktif. Apa khasiat berguna yang membezakan fireweed dari tumbuhan herba lain, dan adakah bahaya dari minum minuman berdasarkan produk ini, mari kita ketahui dalam artikel ini.

Fireweed: sifat berguna

Sebelum meneruskan penerangan mengenai sifat-sifat yang ada pada tanaman yang dimaksudkan, perlu dibincangkan sedikit mengenai ciri-ciri botani dari fireweed.

Jadi, tanaman ini diwakili oleh ramuan abadi, mencapai ketinggian 1,5-2 meter selama masa pertumbuhan pesat. Tumbuhan keluarga Fireweed mempunyai rimpang tebal, batang bulat lurus, ditutupi dengan daun. Anda sering dapat mendengar nama ini: "teh Ivan berdaun sempit." Mereka mengatakan ini kerana daun fireweed mempunyai bentuk khas dengan hujung yang runcing..

Bunga-bunga api mempunyai warna merah jambu atau merah tua yang berair. Kadang kala bunga api berwarna putih pucat. Kebanyakannya besar. Bilangan kelopak - 4. Pembungaan bunga api bermula pada pertengahan bulan Julai dan berlangsung hampir hingga akhir bulan Ogos.

Apa rupa fireweed

Tumbuhan ini sangat terang dan menarik untuk dilihat! Sekiranya anda pernah melihat anak panah berbunga tajam berwarna merah, merah jambu, putih, terletak di batang hijau berair, ditutup rapat dengan daun runcing panjang, kemungkinan besar ia adalah bunga api yang sama. Tumbuhan herba ini tumbuh dengan padat, meliputi kawasan yang cukup luas. Kerana susunan ini, keseluruhan "permaidani" teh ivan terbentuk di kawasan terbuka lanskap semula jadi pinggir bandar. Gambar sedemikian boleh dipanggil pemandangan semula jadi yang menakjubkan yang anda ingin kagumi berulang kali!

Di mana api tumbuh dan kapan mengumpulkannya

Fireweed adalah tanaman yang tidak bersahaja yang dapat dijumpai di kawasan dengan iklim sederhana. Kilang ini sangat menyukai cahaya dan memerlukan kelembapan yang mencukupi. Oleh itu, teh willow mudah dijumpai di padang rumput, bukit, padang rumput dan tepi hutan yang banjir. Tetapi di kawasan yang teduh dan rawa, tanpa cahaya matahari, anda pasti tidak akan menjumpai bunga api. Tumbuhan ini terletak berhampiran sungai dan tasik, tidak jauh dari takungan semula jadi dan ladang hutan. Anda boleh menemuinya di ladang, di bukit, di pergunungan..

Teh Ivan tumbuh terutamanya di bahagian tengah dan tengah Rusia. Tetapi anda juga dapat menemui tanaman ini di wilayah selatan dan di Kaukasus Utara. Tumbuhan berharga ini memerlukan keadaan suhu yang sederhana. Maksudnya, fireweed tidak menyukai panas yang melampau, tetapi juga tidak menyukai sejuk. Oleh itu, tempat pertumbuhan bergantung pada ciri suhu kawasan tersebut..

Fireweed dikumpulkan hanya dalam jangka masa pengembangan tanaman tertentu. Yaitu, perlu menunggu fasa berbunga. Tidak lebih awal, tidak lewat! Kenyataannya adalah bahawa semasa permulaan berbunga, pengambilan bahan mentah untuk penyediaan minuman yang benar-benar penyembuhan dibenarkan. Fasa lain dari pengembangan tanaman tidak menunjukkan bahawa tepu dengan bahan berguna. Juga dipercayai bahawa rasa dan aroma minuman yang kaya adalah disebabkan oleh tempoh perkembangan tanaman yang ditunjukkan. Oleh itu, untuk mengumpul api, tidak cukup untuk mengetahui tempatnya, anda juga perlu menunggu tempoh yang baik untuk menuai tanaman.

Fireweed: sifat berguna dan kontraindikasi untuk lelaki dan wanita

Oleh kerana kami mengetahui apa itu tumbuhan yang terkenal, sudah tiba masanya untuk menerangkan sifat berguna..

Fireweed terkenal dengan kekayaan vitamin dan bahan bioaktif.

Kilang ini mengandungi:

  • asid organik berguna;
  • flavonoid;
  • pektin;
  • elemen mikro dan makro;
  • vitamin;
  • sebatian fenolik;
  • mineral.

Perlu diperhatikan bahawa ramuan teh Ivan tepu dengan karbohidrat, yang diserap dengan lancar dan tidak memberi kesan negatif pada tubuh manusia..

Oleh kerana ketepuan nutrien yang kaya, kualiti berikut dikaitkan dengan tanaman:

  • kesan antimikrob dan anti-radang;
  • kesan antipiretik;
  • penenang, kesan hipnosis ringan;
  • kesan analgesik, pengukuhan vaso;
  • astringen, tindakan hemostatik;
  • antioksidan, kesan anti-penuaan;
  • tindakan antikonvulsan.

Teh herba sangat baik untuk pengukuhan tubuh secara umum dan menyelesaikan masalah kesihatan yang difokuskan secara sempit. Minuman herba digunakan untuk menormalkan tekanan darah, sebagai agen antitusif, untuk mendapatkan kesan imunomodulator. Teh baik untuk penyakit:

  • kelenjar tiroid dan organ lain dari sistem endokrin;
  • sistem buah pinggang dan kencing;
  • sistem pencernaan (gangguan gastrousus);
  • sistem kardiovaskular badan;
  • sendi dan sistem muskuloskeletal.

Dipercayai bahawa teh ivan baik untuk pencegahan dan sebagai agen penguat tambahan dalam onkologi. Di mana sahaja minuman ini disyorkan untuk merawat jangkitan pernafasan akut dan penyakit saluran pernafasan atas. Minuman yang baik selepas keracunan, kerana ia membantu membuang bahan berbahaya dari badan dengan lembut dan cepat.

Secara berasingan, perlu diperhatikan manfaat tumbuhan ini untuk tubuh lelaki dan wanita..

Untuk para wanita

Mungkin ramai yang pernah mendengar bahawa teh Ivan adalah anugerah bagi tubuh wanita! Minuman ini baik sebagai persediaan untuk konsepsi. Minuman berdasarkan fireweed berguna untuk melancarkan sindrom haid. Bahan-bahan yang terkandung dalam komposisi membantu menenangkan sistem saraf, dan juga menghilangkan sindrom kesakitan spastik dengan sempurna. Burung camar herba ini akan menarik bagi wanita yang telah mencapai haid. Ia membantu menyelaraskan latar belakang hormon, melancarkan lecet. Kesan bermanfaat dari minuman ini sangat diperlukan untuk menstabilkan sistem saraf dalam tempoh yang sukar bagi tubuh wanita..

Teh dengan fireweed mengatasi penyakit sistem pembiakan wanita. Dengan adnexitis, polip, formasi sista dan endometriosis, doktor mengesyorkan teh Ivan sebagai agen terapi tambahan yang mempunyai kesan anti-radang, menenangkan.

Sudah tentu, wanita akan menghargai kemampuan fireweed sebagai peremajaan! Burung camar dengan tumbuhan ini membantu menurunkan berat badan dengan selamat dan lembut. Vitamin dan mineral yang terkandung dalam fireweed membantu menguatkan rambut, kuku, melindungi enamel gigi dari kehancuran.

Untuk lelaki

Ia juga sangat berguna bagi jantina untuk minum teh secara berkala berdasarkan ramuan yang dimaksudkan. Faktanya ialah fireweed membantu mengekalkan kekuatan lelaki, mencegah perkembangan adenoma prostat dan penyakit lelaki lain. Minuman berdasarkan tumbuhan yang dimaksudkan adalah baik untuk menguatkan sistem saraf, kardiovaskular, yang penting, memandangkan ciri-ciri laju kehidupan kebanyakan lelaki. Teh membantu mengekalkan kekuatan, semangat, dan mengekalkan daya kerja. Memberi kesan pengukuhan umum pada tubuh lelaki, tumbuhan ini membantu membentuk kesihatan yang berkekalan dalam semua sistem. Dan seperti yang anda ketahui, satu perkara melindungi yang lain. Oleh itu, dengan selamat kita dapat mengatakan bahawa untuk lelaki teh Ivan dapat menjadi sumber awet muda dan ramuan kekuatan.!

Mengenai bahaya fireweed

Tidak ada ideal mutlak dalam semua perkara! Ini juga berlaku untuk ramuan perubatan seperti fireweed. Tumbuhan ini banyak bermanfaat. Walau bagaimanapun, tidak boleh diabaikan bahawa, seperti produk lain, ramuan herba ini mungkin dikontraindikasikan dalam beberapa kes..

Contohnya, fireweed tidak boleh dimakan:

  • dengan intoleransi individu terhadap produk;
  • semasa fasa akut alahan makanan dan demam;
  • dalam tempoh akut ulser gastrik dengan kecenderungan berlubang;
  • dengan peningkatan pembekuan darah dan kecenderungan untuk trombosis;
  • dengan perkembangan urolithiasis.

Terdapat sebilangan keadaan patologi di mana tidak digalakkan minum teh berdasarkan fireweed. Oleh itu, semasa sakit dan sekiranya terdapat masalah kesihatan kronik, lebih baik berunding dengan doktor mengenai kemasukan minum dengan teh Ivan..

Juga, kontraindikasi bersyarat dapat dianggap usia anak hingga 3 tahun, tempoh kehamilan dan menyusui pada wanita (diperlukan perundingan).

Selebihnya tanaman dianggap sangat berguna. Penting untuk mematuhi ukuran dan berhati-hati dengan pilihan bahan mentah untuk penyediaan minuman ubat yang lazat. Perlu diingat bahawa fireweed yang tumbuh di kawasan yang bersih dari segi ekologi berguna. Oleh itu, disarankan untuk mengumpulkan rumput dari jalan raya, perusahaan perindustrian dan objek lain yang secara aktif mencemarkan kawasan tersebut..

Fireweed: sifat dan kegunaan yang berguna

Sifat bermanfaat tanaman ini sangat luas sehingga, tentu saja, ia dapat digunakan dalam pelbagai bidang. Arah yang paling terkenal adalah perubatan tradisional. Teh Ivan digunakan untuk mendapatkan kesan terapeutik dalam pelbagai penyakit. Terdapat sebilangan besar resipi di mana komponen utamanya adalah teh ivan. Tetapi bukan hanya pada orang-orang, tetapi juga dalam perubatan rasmi, faedah-faedah dari tubuh manusia diakui. Komponen tumbuhan ini sering dimasukkan dalam salap ubat, krim, sirap dan produk perubatan lain..

Ramuan ini banyak digunakan dalam bidang kosmetologi. Berdasarkan topeng fireweed, krim, serum dibuat untuk menguatkan rambut, kuku, meningkatkan keanjalan kulit.

Atas dasar tanaman ini, madu dibuat. Produk ini juga digunakan untuk menyembuhkan badan dan mencegah pelbagai penyakit..

Dalam satu bentuk atau yang lain, teh ivan digunakan untuk menguatkan, menyembuhkan, meningkatkan daya hidup dan mendapatkan sikap positif. Minuman berasaskan Fireweed sangat aromatik dan enak. Mengetahui cara menyeduh teh Koporye dengan betul, anda benar-benar dapat menggembirakan diri dan orang tersayang. Tetapi yang paling penting, ketika menggunakan minuman seperti itu, seseorang mengurniakan badannya dengan faedah yang tidak dapat ditandingi!

Oleh itu, berjalan di suatu tempat di kawasan rata, pesisir atau padang rumput dan bertemu dengan bunga mekar, ada baiknya menyimpan sedikit! Sekiranya anda tidak dapat mengumpulkan dan mengeringkan api, tentu saja anda boleh membelinya. Perkara utama adalah memilih penjual yang boleh dipercayai yang akan menawarkan produk yang dikumpulkan di kawasan yang bersih dari segi ekologi dan disediakan sesuai dengan semua peraturan.

Cara membuat teh

Sebagai kesimpulan, kami akan memberitahu anda cara membuat minuman berdasarkan fireweed dengan cara klasik.

Anda perlu mengambil dua sudu (60 gram) penggantungan kering fireweed, letakkan di dalam teko bersih dan dipanaskan. Tuangkan 500 ml air mendidih ke atas ampaian kering dan tutup rapat. Biarkan minuman hingga 3-5 minit. Anda boleh minum teh tanpa pemanis. Tetapi jika perlu, anda boleh menambah 1 sudu teh madu asli.

Mekar Sally

Dalam teh willow, daun, pucuk, dan akar mempunyai sifat perubatan. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk mengobati bisul, kolitis, prostatitis, insomnia, dan sakit kepala. Dalam senarai ini, dengan penggunaan luaran tanaman ubat, konjungtivitis, luka baring, psoriasis ditambahkan. Keberhasilan teh Ivan dalam merawat penyakit ini dan penyakit lain menyebabkan para saintis terlibat secara serius dalam kajian ilmiah mengenai potensi penyembuhan ramuan ini..

Ciri-ciri berguna teh ivan

Komposisi dan nutrien

100 g daun teh willow mentah mengandungi [4]:
Bahan asas:rMineral:mgVitamin:mg
Air70.78Potasium494Vitamin PP4.674
Protein4.71Kalsium429Vitamin C2.2
Lemak2.75Magnesium156Vitamin B60.632
Karbohidrat19, 22Fosforus108Vitamin A0.18
Serat makanan10, 6Natrium34Vitamin B20.137
Zink2.66Vitamin B90.112
Kandungan kalori, Kcal103Besi2.4Vitamin B10.033

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Infusi atau rebusan berdasarkan daun dan ramuan teh willow diresepkan untuk kegunaan dalaman dan luaran - dalam bentuk bilas, losyen. Infusi ini juga digunakan untuk mencuci perubatan, kompres, ketika merawat luka. Merebus bunga teh willow juga digunakan secara dalaman dan luaran..

Penyembuhan sifat

Dari segi komposisi kimia, daun teh ivan mengandungi: karbohidrat, lendir, pektin, triterpenoid, oleanolic, ursolic, hydroxyursolic dan hydroxyleanic acid; asid kafeik, coumaric, ellagic dan phenylcarboxylic; flavonoid: sexangularetin, kaempferol, quercetin, myricitin; glukosida rhamnosida dan quercetin arabinoside; kaempferol rhamnoside; tanin, alkaloid, asid askorbik dan karotena. Komponen daun teh ivan juga garam mineral: besi, tembaga, mangan, nikel, titanium, molibdenum dan boron. Bunga api mengandungi antosianin, akar - protein, fosforus, kalsium dan garam kobalt. Benih mengandungi minyak berlemak. Akar teh Ivan mengandungi asid organik, polisakarida, kanji.

Sejumlah besar tanin dan zat lendir menjelaskan sifat anti-radang dan analgesik teh Ivan. Tumbuhan ini digunakan untuk sakit perut dengan keasidan yang tinggi, untuk penyakit paru-paru; untuk membilas dengan sakit tekak, sakit gusi; dengan otitis media, keradangan saluran telinga tengah dan luaran; dengan mimisan dan sinusitis. Merebus air merawat ekzema, luka bakar, ruam kulit. Teh Ivan berkesan untuk migrain, insomnia dan oligomenorea.

Bahan hanerol, terkandung dalam perbungaan fireweed, secara aktif mempengaruhi tumor, dan, dengan ketoksikan rendah, menghalang pertumbuhannya [2,5].

Dalam perubatan rasmi

Antara produk farmasi yang mengandungi teh willow adalah bahan mentah herba yang dihasilkan dengan nama "Herba daun kering berdaun". Bahan mentah herba teh ivan dihancurkan dan diresepkan untuk memberikan kesan penenang, antispasmodik, antipiretik, antikonvulsan. Kontraindikasi penggunaan ramuan fireweed adalah keadaan kehamilan dan intoleransi terhadap komponen tumbuhan dan kemungkinan reaksi alergi yang berkaitan.

Dalam perubatan rakyat

  • Untuk ulser perut, kolitis dan gastritis, rebusan teh willow digunakan: 15 g bahan mentah herba per segelas air mendidih. Minum satu sudu 3 kali sehari sebelum makan [2].
  • Untuk prostatitis, dalam segelas air mendidih, bancuh satu sudu teh herba kering cincang teh ivan. Biarkan sehingga mendidih, tapis dan ambil dua sudu tiga kali sehari sebelum makan.
  • Sekiranya terdapat keradangan pada saluran gastrointestinal, kukus 3 sudu rumput cincang dalam 200 ml air mendidih. Masak kaldu di dalam air mandi selama seperempat jam, biarkan mendidih dan sejuk, tapis. Tugaskan dua sudu tiga kali sehari sebelum makan..
  • Untuk adenoma prostat, disyorkan rebusan 1.5 sudu daun kering dan bunga api setiap 200 ml air mendidih. Ambil 1 gelas pada waktu pagi dan malam.
  • Untuk sakit kepala, tuangkan 3 sudu besar bahan mentah herba kering dengan segelas air mendidih. Masak dalam mandian air selama seperempat jam. Minum 2 sudu tiga kali sehari.
  • Sekiranya sindrom keletihan kronik, 2 sudu ramuan willow tuangkan 400 ml air mendidih, didihkan dengan api kecil. Ambil sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  • Untuk meningkatkan fungsi usus, tuangkan 400 ml air mendidih di atas 2 sudu besar akar teh willow cincang. Biarkan hingga 3 jam. Ambil 3 sudu sup pada waktu perut kosong pada waktu pagi.
  • Dengan anemia, kukus satu sudu ramuan ramuan api dalam 200 ml air mendidih. Berkeras selama 2 jam. Ambil tiga kali sehari untuk satu sudu [6].
  • Dalam kombinasi dengan terapi anti-barah, koleksi berikut disarankan: bunga api, ramuan wort St. John dengan bunga, daun pisang, bunga akasia putih (dalam bahagian 2: 2: 2: 1). Bancuh satu sudu teh campuran dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama 30 minit, tapis dan ambil segelas sehari.
  • Untuk insomnia, tuangkan satu sendok makan akar teh ivan yang dihancurkan dengan segelas air mendidih, biarkan selama satu jam, toskan. Minum satu sudu tiga kali sehari sebelum makan.
  • Untuk hipertensi, disyorkan madu fireweed yang terkenal, yang menormalkan tekanan darah dan juga berguna untuk insomnia.
  • Dengan sinusitis, bancuh dua sudu ramuan willow dalam 0.5 liter air mendidih, didihkan dan biarkan selama setengah jam. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.
  • Sekiranya terdapat radang paru-paru, bancuh 15 g ramuan herba willow dalam 1 gelas air mendidih dan biarkan selama 60 minit. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari 20 minit sebelum makan.
  • Untuk migrain, ambil teh willow mentah herba dan semanggi dalam kadar 1: 1. Tuangkan satu sudu campuran dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama setengah jam, tapis. Minum teh biasa hingga dua gelas sehari.
  • Untuk ketidakteraturan haid, teh disyorkan: satu sendok makan ramuan dan bunga teh willow dan bunga linden diseduh dalam segelas air mendidih. Infusi yang disaring diambil dalam cawan tiga kali sehari..
  • Untuk adnexitis, 200 ml air mendidih dituangkan ke dalam satu sendok makan campuran daun kering willow-tea dan pakis, masak selama 10 minit dalam air mandi. Minum seperempat gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  • Dengan neurosis klimaks, teh yang dibuat dari daun teh willow dan beri hitam berguna. Satu sendok teh daun kering cincang api dan blackberry diseduh dalam 200 ml air mendidih, bersikeras dan diminum dalam cawan tiga kali sehari [7].
  • Untuk bedores, kukus 2 sudu besar daun teh willow cincang dalam segelas air mendidih. Masak kuah dengan api kecil selama seperempat jam. Biarkan sehingga mendidih, tapis. Gunakan sebagai cecair pencuci untuk luka tekanan.
  • Dengan konjungtivitis, kukus satu sendok makan daun dan bunga hancur dalam 200 ml air mendidih. Masak kuah dengan api kecil selama seperempat jam. Biarkan ia membancuh. Dalam kuah yang tegang dan sejuk, lembapkan kapas dan lap mata anda [6].
  • Untuk psoriasis, neurodermatitis, eksim, sediakan mandi: 0.5 kg teh herba kering dan oregano dikukus dalam baldi air mendidih. Berkeras selama kira-kira satu jam, tambahkan infusi yang tegang ke tab mandi penuh. Mandi selama seperempat jam [7].
  • Untuk menyediakan rebusan untuk losyen, bilas, kompres, ambil 2-3 sudu besar bahan mentah herba per 0.5 liter air [5].

Dalam perubatan oriental

Doktor Tibet menasihati teh Ivan untuk insomnia, serangan sakit kepala dan mengaitkannya dengan sifat agen yang menekan aktiviti sel barah.

Ramuan fireweed ini disarankan oleh doktor Mongolia dalam rawatan gangguan usus, dengan ulser gastrik. Teh Ivan digunakan sebagai cara menghentikan muntah dan menghilangkan gejala keracunan makanan.

Dalam penyelidikan saintifik

Kajian mengenai tanaman daun kering masih relevan bagi para saintis, kerana potensi perubatan tumbuhan ini belum diungkap sepenuhnya..

Kandungan tanin dalam daun fireweed dikaji oleh B.R. Brown, P.I.Brown, W.T. Pike. [8]

Frolova T.S., Salnikova O.I., Dudareva T.A., Kukina T.P., Sinitsina O.I. menyiasat pembebasan asid ursolik dengan apiweed berdaun sempit dan menilai asid menggunakan ujian mikrobiologi. Frolova T.S., Salnikova O.I., Kukina T.P. juga menganalisis sistem asid lipofilik yang dirembeskan oleh fireweed berdaun sempit. [sembilan]

Karya ilmiah DP Zorin dikhaskan untuk tindakan memerangi serangga perosak yang mengancam budaya teh willow [10]

Subjek minat ilmiah K.O. Tamm adalah reaksi dari apiwe berdaun sempit terhadap pelbagai sumber nitrogen dalam kultur akuatik. [sebelas]

Dalam dietetik

Fireweed membantu mempercepat metabolisme lipid, menormalkan fungsi pencernaan dan tahap kolesterol, membebaskan tubuh dari air "berlebihan", mempunyai kesan pencahar ringan, selera makan sederhana.

Dalam memasak

Daun muda dan pucuk fireweed telah mengambil tempat mereka di bidang masakan, mereka digunakan sebagai asparagus biasa. Daunnya sedap di dalam hidangan sayur-sayuran, dalam salad. Akar teh Ivan juga boleh dimakan, dikupas dan digoreng. Tetapi bahagian akar tanaman, yang dikumpulkan sebelum tempoh pembukaan bunga, sesuai untuk makanan, jika tidak akarnya mengeluarkan kepahitan. Herba Fireweed dimakan mentah dan rebus.

Sirap teh Ivan. Untuk menyediakan sirap seperti itu, anda memerlukan: 40 bunga semanggi merah jambu, 30 bunga semanggi putih, 50 bunga api (teh ivan), setengah sudu teh tawas, 2,3 kg gula, 3 gelas air. Bilas bunga sehingga sebati dan campurkan dengan gula dan tawas dalam mangkuk yang dalam. Masukkan air rebus dan gaul rata. Biarkan selama 15 minit dan kemudian mendidih. Perah sirap bunga, tuangkan sirap yang dihasilkan ke dalam balang yang telah dibasuh dan sterilkan dalam mandi air panas sekurang-kurangnya 10 minit. [12]

Salad teh Ivan. Untuk menyediakan salad, anda memerlukan: kira-kira 150 g pucuk dan daun ramuan, bawang hijau, dill dan pasli, satu sudu minyak sayuran (atau krim masam rendah lemak), garam. Basuh, keringkan, cincang halus daun dan pucuk teh willow, campurkan dengan bawang hijau cincang, dill dan pasli. Musim dengan sayur atau krim masam dan tambahkan garam secukup rasa [7].

Dalam kosmetologi

Untuk prosedur kosmetik, alkohol tincture teh Ivan digunakan. Sebelum menggunakan topeng ke wajah atau rambut, perlu melakukan ujian untuk kemungkinan berlakunya reaksi alergi terhadap tingtur fireweed.

Menguatkan topeng rambut

  • Topeng rambut dengan teh ivan berdasarkan minyak dan kuning telur. Untuk menyediakan topeng, gabungkan dua sudu minyak burdock, satu kuning telur dan lima tetes minyak pati pain. Panaskan ramuan gabungan dengan api kecil, tuangkan 10 ml tincture fireweed ke dalam campuran, kacau dan sapukan ke rambut sepanjang keseluruhannya. Balut kepala anda dengan plastik atau tuala. Selepas satu jam, basuh topeng dan basuh rambut anda.
  • Topeng rambut dengan teh ivan berdasarkan minyak dan birch sap. Minyak kastor, minyak burdock dan birch sap (ambil dalam bahagian 1: 1: 2, ambil dengan satu sendok teh), gabungkan dengan 10 ml tingtur api. Urut topeng ke kulit kepala dan sapukan pada rambut dari akar hingga hujung. Balut kepala anda. Basuh topeng selepas 60 minit.
  • Topeng rambut lobak merah dengan teh ivan. Kisar sebiji lobak merah dan lemon dalam pengisar atau cincang dan tambahkan 10 ml tincture fireweed. Sapukan jisim pada rambut, membungkus kepala. Basuh topeng selepas satu jam atau satu setengah jam.
  • Topeng rambut oren dengan teh ivan. Kisar oren dalam pengisar, tuangkan 10 ml teh ivan ke dalam jisim yang dihasilkan. Sapukan topeng pada rambut dan bilas selepas setengah jam.
  • Untuk pertumbuhan rambut yang lebih baik, disyorkan topeng susu badam dengan teh ivan. Kisar 0.5 cawan badam dan tambahkan 10 ml tincture fireweed dan susu ke dalamnya. Kacau sehingga anda mendapat konsistensi krim masam. Sapukan topeng pada rambut lembap dan bilas selepas 1.5 atau 2 jam.
  • Untuk memberikan rambut lebih banyak, gunakan topeng telur dan bir dengan teh willow. Untuk menyediakan topeng, campurkan 10 ml tincture teh Ivan, 0.5 gelas bir, 1 telur dan sebilangan kecil sampanye. Sapukan topeng pada rambut yang dibasuh dan lembap dan bilas dengan air berasid selepas 20 minit.
  • Untuk mencapai rambut yang lebih lembut, anda boleh menggunakan topeng berikut: campurkan tincture teh Ivan (10 ml) dengan 90 ml air mendidih yang disejukkan, cologne dan jus lemon (masing-masing 15 ml) dan 5 ml gliserin. Campuran digosokkan ke pangkal rambut, mengurut. Basuh topeng selepas beberapa minit.

Topeng berikut boleh disyorkan untuk semua jenis rambut:

  • Topeng oatmeal dengan teh willow. Kisar 0.5 cawan oatmeal ke dalam tepung, gabungkan dengan 3 sudu madu, beberapa tetes jus lemon, satu sudu jus timun dan tincture teh ivan (10 ml). Basuh topeng dari rambut anda selepas setengah jam.
  • Topeng madu dengan teh Ivan. Campurkan 2 sudu besar madu dan jus bawang, satu sudu brendi, satu sudu teh jus lemon dan 10 ml tincture fireweed. Selepas memakai topeng, bungkus kepala dengan berhati-hati. Basuh selepas satu jam.
  • Topeng Kefir dengan teh willow dengan ragi. Cairkan tincture teh ivan (10 ml) dan 5 sudu besar ragi bir dengan kefir rendah lemak sehingga pes diperoleh. Sapukan topeng pada rambut, balut kepala anda, bilas selepas 1-1.5 jam [13].

Topeng muka teh Ivan (untuk semua jenis kulit)

  • Topeng teh Ivan berdasarkan aprikot. Basuh 2-3 biji aprikot, buang lubang, haluskan dan campurkan dengan warna api (10 ml) dan satu sudu besar jus lemon. Biarkan topeng selama kira-kira 20 minit dan bilas dengan air suam.
  • Topeng muka dari tembikai dan teh willow. Campurkan 100 mg puri semangka dengan 10 ml tincture teh ivan, tambahkan satu sudu krim dan oatmeal dan satu sudu teh madu. Basuh topeng selepas 15-20 minit dengan air sejuk.
  • Topeng anggur dengan teh Ivan. Hancurkan sebilangan buah anggur yang terpisah dari biji dan kulitnya. Tambahkan satu sudu teh oatmeal dan tincture teh ivan (10 ml) ke anggur. Selepas 20 minit, basuh dengan air suam [6].

Kegunaan lain

Orang-orang Eskimo menggunakan batang api yang diproses dan sukar untuk membuat jaring ikan.

Bulu yang terbentuk tumbuhan semasa berbunga digunakan untuk mengisi bantal dan tilam.

Teh Ivan mengurangkan keinginan untuk minuman beralkohol, jadi disarankan untuk menggunakannya dalam rawatan kompleks ketagihan alkohol.

Fireweed adalah tanaman madu yang sangat produktif. Madu daripadanya berwarna kehijauan, dan setelah penghabluran selesai, ia menjadi putih.

Ciri-ciri berbahaya teh ivan dan kontraindikasi

Dengan penggunaan teh ivan yang berpanjangan dan berterusan, gangguan dalam fungsi saluran pencernaan mungkin terjadi. Sekatan umur untuk penggunaan produk berasaskan fireweed dikenakan untuk kanak-kanak di bawah usia enam tahun. Teh Ivan semasa mengandung dan menyusui tidak termasuk ubat sendiri dan penggunaannya harus dipersetujui dengan doktor. Kes intoleransi individu mungkin berlaku. Lebih baik bagi mereka yang menderita trombophlebitis dan trombosis untuk menahan diri daripada rawatan dengan teh Ivan [7].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya teh Ivan dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

Bunga api adalah lambang rasmi negara Kanada Yukon..

Fireweed disebut tanaman penjajah, kerana rumput yang cerah dan indah ini adalah salah satu yang pertama tumbuh di atas kebakaran, tanah yang dimutilasi oleh campur tangan manusia. Ada pepatah: “Bumi tidak menyukai api dan segera memanggil anak-anaknya untuk menolong. Ivan-chai mendahului ”[5].

Pada mulanya, teh ivan mendapat kemasyhuran sebagai pengganti teh tradisional Ceylon. Untuk menyiapkan apa yang disebut "teh Koporye", daun fireweed dikeringkan, digiling ringan, kemudian diperam dalam kotak tertutup rapat dan akhirnya dikeringkan. Daun yang dirawat dengan cara ini diseduh seperti minuman teh biasa [2].

Sebuah legenda puitis tentang "rumput berapi" diletakan oleh orang Indian Amerika. Gadis itu, yang kekasihnya terluka dan ditangkap oleh suku musuh, berusaha menyelamatkan kekasihnya. Dia membakar ramuan di sekitar kubu musuh, dan, memanfaatkan kekacauan dalam api, membawa pengantin lelaki di bahunya ke hutan berdekatan. Para buronan dilacak, dan ketika harapan keselamatan tidak tersisa, sebuah keajaiban terjadi - bumi meletup di mana mokasin wanita India menyentuhnya. Api menghalang pengejar untuk merampas orang muda. Dan di tempat-tempat di mana api penyelamat muncul, rumput tumbuh dengan bunga yang sangat indah [14].

Penerangan botani

Ia adalah tumbuhan perennial dari keluarga Cypress (Onager).

asal nama

Dalam bahasa botani, ramuan ini disebut "chamerion", "fireweed", dan di antara orang-orang itu menerima banyak nama: teh Koporsky, plakun, cryptnik, kayu bawah, rumput willow, rumput Bogoroditsin, rumput berkerudung, rumput api. Nama "teh ivan" dikaitkan dengan peranan kilang dalam sejarah perdagangan, di era ketika "teh Rusia" yang dibuat dari ramuan fireweed adalah salah satu produk yang paling banyak dieksport dari Rusia ke negara-negara Albion dan Eropah. Nama tradisional Rusia dan terkenal "Ivan", dengan tangan peniaga dan pembekal asing, dengan tegas diberi nama minuman itu ketika diminati, yang menjadi terkenal di pasaran dunia..

Sains mengetahui 8 jenis teh willow. Yang paling biasa adalah:

  1. 1 Teh Ivan (fireweed) berdaun sempit - mempunyai penggunaan perubatan yang luas; tanaman madu yang produktif dan tanaman yang ditanam untuk tujuan hiasan; ramuan fireweed digunakan untuk membuat teh Koporye yang terkenal. Tumbuh di zon iklim sederhana, di Siberia, di hutan konifer di bahagian Eropah di Rusia;
  2. 2 Ivan-tea broadleaf - endemik di Utara, terdapat di bahagian Artik dan subarctic di Hemisfera Utara. Salah satu simbol nasional Greenland;
  3. 3 Ivan-tea Colchis (Kaukasia) - semak yang menjalar, habitatnya adalah Pegunungan Alpen, wilayah subalpine, lereng gunung Caucasus;
  4. 4 Ivan-tea Dodonea - tumbuh di kawasan beriklim sederhana dan subarctic di Amerika Utara, Asia dan Eropah [1].

Teh Ivan adalah rumput setinggi 0,5 hingga 1,5 m. Batangnya lurus, bulat, ditutup rapat dengan daun. Rimpang menjalar dan besar. Dedaunan bergantian; daunnya berbentuk pisau pembedah, sessile, berkilat, hijau gelap di atas dan kebiruan di bahagian belakang, di bahagian bawah. Bunga dikumpulkan dalam berus memanjang, ia datang dalam pelbagai warna: dari merah jambu pucat dan fuchsia hingga ungu tua, merah. Terdapat juga bunga api dengan bunga putih. Buah adalah kapsul memanjang. Tempoh berbunga adalah bulan-bulan musim panas. Teh Ivan tumbuh di kawasan hutan yang terang dengan tanah kering dan berpasir, di sepanjang tanaman dan tanggul kereta api, di tepi hutan, di tanah yang dipotong dan dibakar, di wilayah rawa kering [2].

Keadaan yang semakin meningkat

Teh Ivan tidak boleh disebut tanaman megah dari segi penanaman dan perawatan. Tetapi tanah yang paling sesuai adalah tanah liat berpasir, tanah berpasir dan berpasir serta kawasan terbuka, yang diterangi cahaya matahari secara maksimum. Kilang ini menghasilkan biji dalam jumlah besar, kawasan yang disebarkan oleh angin sangat luas. Cara penanaman yang paling baik semasa penanaman adalah pembiakan dengan membahagikan rimpang yang menjalar.

Penuaian ramuan teh willow bermula pada peringkat berbunga. Potong bahagian atas batang dengan bunga dan daun, atau hanya daunnya. Keringkan rumput di dalam ruangan dengan pengudaraan yang mencukupi, menyebarkannya ke lapisan nipis di atas kain atau kertas. Proses pengeringan tidak boleh lama, kerana perubahan dalam keadaan suhu merosot kualiti bahan mentah yang tidak dikumpulkan dalam beg kertas khas tepat pada waktunya dan pengumpulan herba sebahagiannya kehilangan sifat penyembuhannya [3].

Litar kuasa

Fireweed sering diperkaya dalam komposisi makanan hijau dalam diet haiwan peliharaan.

Video

Video menarik mengenai teh Ivan dari Sterligov Jerman.

  1. Wikipedia, sumber
  2. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  3. Mamchur F.I., Buku Panduan perubatan herba. - K.: Health, 1986.-- 280 s.
  4. Fireweed, daun, mentah, sumber
  5. Nosal I.M dari tumbuhan kepada seseorang. - K.: Veselka, 1993.-- 606 p..
  6. Zaitsev V. N. Ivan-teh. Pembela terhadap 100 penyakit. - M.: RIPOL klasik, 2013.-- 6 p..
  7. Konstantinov Y. Yarrow, fireweed. Ubat semula jadi. –Tsentrpoligraf, 2014. - 160 p..
  8. Tanin daun herba willow [Chamaenerion angustifolium (L.) Scop.], Sumber
  9. Pengasingan asid pomolik dari Chamaenerion angustifolium dan penilaian genotoksisitasnya dengan ujian mikrobiologi, sumber
  10. Hama utama teh ivan berdaun sempit dan langkah-langkah untuk memerangi mereka di utara Eropah bahagian Rusia, sumber
  11. Tindak Balas Chamaenerion angustifolium (L.). Kepada Sumber Nitrogen yang berbeza dalam Budaya Air, sumber
  12. Resepi Sirap Fireweed, sumber
  13. Mekar Sally. Produk penjagaan rambut dan kulit kepala yang terbaik. Komp. A. Sokolova. - M.: RIPOL klasik, 2014.-- 64 p..
  14. Fireweed - sumber khazanah dari hutan boreal, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!