Teh Ivan - sejarah minuman, jenis, sifat berguna.

Ramuan perennial, tinggi 50-150 (hingga 200) cm.

Rimpang tebal, menjalar; banyak tunas tambahan berkembang pada akar menegak dan mendatar, yang menyumbang kepada pembiakan vegetatif yang cepat.

Batang tegak, bulat, sederhana, berkilau, berdaun lebat.

Daun berselang-seli, sessile, kadang-kadang dengan tangkai daun yang sangat pendek, sederhana, lancer linear, runcing, meruncing ke pangkal, meruncing ke pangkal, kadang-kadang hampir bulat, panjang 4-12 cm, lebar 0,7-2 cm, bergigi glandular halus atau keseluruhan, hijau gelap di atas, berkilat, hijau kebiruan di bawah, ungu-merah, kadang-kadang merah jambu pucat.

Bunga dengan perianth ganda, empat anggota, biseksual, berdiameter 2,5-3 cm, dikumpulkan dalam racem apikal langka sepanjang 10-45 cm, merah jambu pucat, jarang berwarna putih. Cincin nektar terletak di sekitar tiang. Mekar dari awal separuh kedua musim panas selama 30-35 hari.

Biji-bijian debunga berbentuk tiga liang, berbentuk bulat. Diameter 4.8-8.4 mikron. Dalam garis besar dari tiang, mereka berbentuk bulat-segitiga, dengan pori-pori yang jelas, dari khatulistiwa, mereka bulat. Pori-pori berbentuk bulat, intra-rim, berdiameter 17-20 µm. Membran liang kental. Lebar mesoporium adalah 61.2-68.8 µm. Exine di tengah mesoporum tebal 1,6-1,8 µm, di sekitar pori-pori ia menebal menjadi 7 µm. Arca itu nipis, licin dan kental. Warna debunga berwarna kuning-hijau.

Buahnya adalah kapsul yang lembut dan sedikit melengkung. Benih berwarna glabrous, bujur, dengan rambut putih panjang dan nipis di atas. Buah masak pada bulan Ogos-September.

Bahan mentah sayur

Akar dan daun mengandungi tanin (10-20%), asid askorbik (hingga 0,4%), karotena, gula, zat pektin, lendir, alkaloid; biji - minyak berlemak (sehingga 40-45%). Sebelum berkembang, bahagian udara tumbuhan mengandungi hingga 20% protein, garam fosfor, kalsium, kobalt, hingga 15% lendir.

Makna dan penerapan

Di Rusia pra-revolusi, teh herba (teh Koporsky) dibuat dari daun dan perbungaan; kraf yang sesuai terletak di kampung Koporye, wilayah Petersburg (sekarang wilayah Leningrad). Tepung dibuat dari akar, yang, ketika diperam, memberikan minuman beralkohol.

Pucuk dan daun muda segar sesuai untuk menyediakan salad vitamin, direbus sehingga boleh dimakan sebagai sayur-sayuran.

Dalam perubatan rakyat, tanaman ini digunakan untuk gonore, sifilis, daun dan bahagian udara berbunga - sebagai agen penyembuhan luka, untuk otitis media, sakit tekak, bisul perut, untuk migrain dan sebagai ubat penenang.

Tumbuhan ini adalah makanan yang baik untuk ternakan, ia dimakan segar dan diikat.

Tumbuhan madu musim panas yang indah. Produktiviti madu mencapai 600 kg atau lebih per hektar tebal (tetapi berkurang dengan usia tanaman, dan hilang pada akhir hayat), lebih-lebih lagi, satu bunga memberikan 15 mg nektar, dan satu (biasanya yang pertama) hingga 26 mg [2] Nektar dikuasai oleh glukosa dan fruktosa. Kandungan gula nektar sangat bergantung pada keadaan cuaca: contohnya, pada suhu tinggi dan kelembapan relatif rata-rata (keadaan yang paling baik), kandungan gula dalam nektar adalah 4 hingga 6 mg, dalam cuaca sejuk dan kelembapan tinggi turun menjadi 1.3-2.3 mg gula dari satu bunga [2]. Madu telus berair dengan warna kehijauan, rasa halus. Menghablur segera setelah mengepam dengan biji-bijian putih salji yang besar. Serbuk sari berwarna hijau terang [2]. Di antara tumbuhan pelbagai tumbuhan flora hutan, teh daun willow berdaun sempit boleh diletakkan di tempat pertama.

Sesuai untuk menambat tanah, jurang, landasan kereta api dan lebuh raya.

Taksonomi

Spesies Ivan-tea berdaun sempit termasuk dalam genus Ivan-tea (Chamerion) dari subfamily Onagroideae dari keluarga Cypress (Onagraceae) dari pesanan Myrtales.

13 keluarga lagi (mengikut Sistem APG II)lebih daripada 400 kelahiran
pesan myrtlesubfamily Onagroideaespesies Ivan-tea berdaun sempit
Pembungaan Jabatan, atau Angiospermakeluarga Cyprusgenus Ivan-tea
44 lebih banyak pesanan tumbuh-tumbuhan berbunga (menurut Sistem APG II)subfamily Ludwigioideae yang lainlebih kurang 14 jenis

Catatan

  1. ↑ Barabanov E.I Botany: buku teks untuk pelajar. lebih tinggi. belajar. institusi. - M.: Pusat Penerbitan "Academy", 2006. - P. 298. - 448 p. - ISBN 5-7695-2656-4
  2. ↑ 123 Abrikosov Kh. N. et al. Fireweed // Kamus penjaga lebah / Comp. Fedosov N. F.. - M.: Selkhozgiz, 1955. - ms 142.

Sastera

  • Dudchenko L.G., Koz'yakov A.S., Krivenko V.V. Tumbuhan aromatik dan perasa rempah. - K.: Naukova Dumka, 1989.-- 304 p. - 100,000 salinan - ISBN 5-12-000483-0
  • Gubanov IA et al. 929. Chamerion angustifolium (L.) Holub [Epilobium angustifolium L., Chamaenerion angustifolium (L.) Scop.] - Teh Ivan berdaun sempit // Panduan bergambar untuk tumbuh-tumbuhan di Rusia Tengah. Dalam 3 jilid - M.: T-in saintifik. ed. KMK, ahli teknologi Institut. penerbitan, 2003. - T. 2. Angiosperma (dicotyledonous: dicotyledonous). - S. 584.-- ISBN 9-87317-128-9

Pautan

  • Teh Ivan berdaun sempit: maklumat di laman web GRIN (eng.) (Diakses pada 27 Jun 2009)
  • Teh Ivan berdaun sempit: maklumat di laman web "Ensiklopedia Kehidupan" (EOL) (Bahasa Inggeris) (Diakses pada 27 Jun 2009)

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Bunglon (Mortal Kombat)
  • ChanServ

Lihat apa "Ivan-tea berdaun sempit" dalam kamus lain:

Teh Ivan berdaun sempit - 374. Chamaenerion angustifolium L... Flora Rizab Negara Hutan Tengah

Teh Ivan (disambiguasi) - Teh Ivan adalah genus tumbuhan abadi keluarga Cypress. Fireweed, nama popular teh Ivan adalah genus tumbuhan herba atau pokok kerdil dari keluarga Cyprus. Spesies tumbuhan daun berdaun sempit teh Ivan Spesies tumbuhan berdaun lebar teh Ivan Spesies tumbuhan caucasian teh Ivan...... Wikipedia

Teh Ivan - Istilah ini mempunyai makna lain, lihat teh Ivan (disambiguasi). ? Ivan Chai... Wikipedia

teh ivan - (Epilobium angustifolium fireweed, teh Koporye). Tumbuhan yang terdapat di Rusia tengah dan Siberia di lereng bukit berpasir. Daunnya digunakan sebagai pengganti teh. Di Rusia pra-revolusi, fireweed dianggap teh untuk orang miskin dan banyak...... Kamus Kuliner

ivan-tea - siauralapis gaurometis statusas T sritis vardynas apibrėžtis Nakvišinių šeimos dekoratyvinis, medingas, vaistinis augalas (Chamerion angustifolium), paplitę Europoje, Azijoje, Škojeiaurės Ameri atitikmenys: banyak. Chamerion...... kamus Lithuania (lietuvių žodynas)

CHAMAENERION DITINGGALKAN, ATAU IVAN-TEA (CHAMAENERION ANGUSTIFOLIUM (L.) SCOP.) - lihat Perennial dengan taproot dan dengan akar menebal mendatar, dari tunas aksesori yang mana penyedut akar berkembang. Batang setinggi 150 cm dengan banyak daun berbentuk pisau pembedah. Perbungaan adalah raceme panjang. Bunga di...... Tumbuhan herba hutan

NARROW CYPRUS - Teh Ivan, teh Koporsky (Epilobit angustifolium), biji herba abadi. fireweed. Fireweed berdaun sempit: 1 bahagian atas tanaman berbunga; 2 bunga; 3 buah terbuka (kotak); 4 biji Diagihkan di zon hutan dan padang rumput,...... Kamus ensiklopedik pertanian

Teh Koporsky - bunga api berdaun sempit (teh ivan) Teh Koporsky (teh ivan, teh Rusia) adalah teh tradisional Rusia yang dibuat dari... Wikipedia

Fireweed berdaun sempit - (teh Ivan atau teh Koporsky) adalah ramuan abadi tinggi dengan perbungaan yang besar. Daun mengandungi vitamin C, karotena, kumarin dan bahan lain. Semua bahagian fireweed digunakan untuk makanan. Minuman dibuat dari daun, tepung dibuat dari akar untuk...... Kamus Kuliner

fireweed berdaun sempit - fireweed berdaun sempit: 1 ?? bahagian atas tanaman berbunga; 2 ?? bunga; 3 ?? buah terbuka (kotak); 4 ?? biji. fireweed berdaun sempit, teh ivan, teh koporye (Epilobium angustifolium), ramuan abadi keluarga...... Pertanian. Kamus ensiklopedik besar

Teh Ivan atau fireweed

Ciri-ciri botani teh Ivan

Teh Ivan berdaun sempit, atau berdaun pendek - Chamaenerium angustifolium (L.) Scop. - ramuan abadi dari keluarga willow (Onagracae), mampu menghasilkan penyedut akar yang banyak. Batang tegak, tinggi 50 hingga 150 cm, sederhana atau bercabang hanya di bahagian atas, berdaun lebat. Daun bergantian, berbentuk pisau pembedah, panjang 5 hingga 12 cm dan lebar 0,7 hingga 2 cm, hijau gelap di atas, hijau kebiruan di bawah, matte, dengan midrib yang menonjol, sessile atau dengan tangkai yang sangat pendek.
Bunga-bunga itu dikumpulkan dalam ras-perbungaan apikal dengan panjang 10 hingga 45 cm. Perianth adalah dua, 4-anggota. Sepal adalah linear, merah gelap. Corolla ungu-merah jambu, berdiameter hingga 3 cm, kelopak ovoid. 8 stamen, 4 daripadanya lebih panjang daripada yang lain. Pistil dengan ovari bawah yang panjang, lajur ke bawah yang bengkok dan stigma 4-split dengan lobus yang berbeza. Di pangkal putik dan benang sari ada nektar dalam bentuk cincin berdaging.
Mekar dari bulan Jun hingga musim luruh. Bunga didebunga oleh serangga. Buah pertama masak pada bulan Julai. Buahnya adalah kapsul pubescent berbentuk pod hingga 9 cm dengan banyak biji kecil. Biji mempunyai sebatang rambut putih panjang. Berkat tuft, benih dibawa angin dalam jarak yang sangat jauh dari tanaman induk..

Penyebaran teh Ivan

Teh Ivan mempunyai luas yang meliputi zon beriklim seluruh Hemisfera Utara. Di Rusia, ia tumbuh di banyak kawasan di bahagian Eropah dan Asia, dari sempadan barat negara itu hingga ke pulau Sakhalin. Teh Ivan sangat meluas di kawasan hutan di seluruh negara..
Teh Ivan adalah tumbuhan yang menyukai cahaya yang lebih suka habitat yang kaya dengan nutrien abu dan nitrogen. Ia tumbuh di hutan dengan pelbagai jenis, tetapi cukup ringan: konifer, terutamanya pain dan larch; bercampur; gugur (terutamanya berdaun kecil, misalnya, di hutan birch). Tempat ini dapat ditemukan di semak belukar, di kawasan pembukaan hutan, di tepi hutan, di ruang terbuka, di jalan, di sepanjang tebing parit dan terusan. Membentuk kawasan tebal di kebakaran hutan dan kawasan penebangan, pada separuh kedua musim panas, banyak kawasan mereka ditutup dengan penutup bunga api yang berterusan.

Penggunaan teh ivan secara ekonomi

Teh Ivan telah lama dikenali sebagai tanaman makanan. Akarnya yang berdaging terasa manis dan dimakan mentah dan dimasak. Akar kering digiling menjadi tepung, yang ditambahkan ke dalam adunan untuk memanggang tortilla, gulung, roti. Bahan tambahan ini memberikan rasa yang manis pada makanan yang dipanggang..
Akar bakar adalah pengganti kopi. Pengrajin dari akar teh Ivan mendapat minuman ringan yang memabukkan.
Daun teh Ivan mengandungi asid askorbik (vitamin C), tanin, garam besi, nikel, tembaga, mangan, molibdenum dan logam lain yang diperlukan oleh tubuh manusia dan haiwan. Daun muda dan bahagian atas pucuk dimakan dalam bentuk salad sebelum berbunga, dan sup juga disediakan dari mereka. Penyedut akar muda digunakan dengan cara yang serupa dengan asparagus atau kembang kol. Daun kering menggantikan teh; ketika diseduh, mereka memberi minuman warna teh semulajadi, aroma dan rasa yang menyenangkan. Tidak hairanlah daun fireweed telah lama digunakan untuk memalsukan teh Cina..
Lebih penting lagi ialah kualiti teh ivan yang pelbagai. Ini adalah salah satu tanaman melifer terbaik di flora Rusia. Bunganya, menghasilkan nektar dan debunga dalam jumlah besar, menarik banyak serangga semasa berbunga, termasuk lebah madu. Lebah dapat mengumpulkan hingga 500 kg madu dari seluas 1 hektar kutu api yang timbul dalam pembukaan hutan atau kebakaran hutan. Satu koloni lebah membawa 5 hingga 17 kg nektar dari daun teh willow ke sarang. Fireweed honey berwarna telus, ringan, dengan warna kehijauan, rasa halus, aroma yang menyenangkan. Penasihat sangat menghargainya.

Nilai perubatan teh ivan dan kaedah penggunaan ubat

Teh Ivan telah lama digunakan dalam perubatan rakyat Tibet dan Rusia. Untuk tujuan perubatan, mereka menggunakan bahagian bawah tanah (rumput), secara berasingan daun dan bahagian bawah tanah. Dipercayai bahawa persiapan dari teh ivan mempunyai kesan penyembuhan luka, astrosten, hemostatik, emolien, antipiretik, menenangkan, hipnotik, luka. Ia diketahui menggunakan ubat-ubatan dari fireweed untuk menormalkan aktiviti perut dan usus, dengan sakit kepala, insomnia, pendarahan rahim dan banyak penyakit lain.
Dalam perubatan, bahagian atas tanaman digunakan. Fireweed dituai semasa berbunga dalam cuaca kering setelah embun mencair. Bahan mentah berkualiti rendah atau tidak dapat digunakan sama sekali jika pengumpulan dilakukan dengan kelembapan tinggi. Fireweed cepat dikeringkan dengan pengudaraan yang baik di tempat teduh. Bahan mentah disimpan di dalam kotak kayu di tempat yang kering. Sangat menarik bahawa kualitinya semasa penyimpanan dalam 2 tahun pertama menjadi tidak lebih buruk, tetapi lebih baik.
Fireweed mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, tetapi dalam sifat penenangnya sedikit lebih rendah daripada valerian. Ia mengandungi banyak tanin dan lendir, yang mempunyai kesan menyelimuti dan anti-radang yang kuat sekiranya enterocolitis disertai dengan cirit-birit, ulser gastrik dan ulser duodenum, gastritis kronik. Merebus ramuan tumbuhan telah dikaji oleh ahli farmakologi: dalam percubaan pada haiwan, kesan penenang dan antikonvulsan tumbuhan telah dibuat, sama dengan kesan chlorpromazine. Dari perbungaan fireweed, ubat hanerol diperoleh, yang diuji di klinik sebagai agen antitumor yang sangat aktif. Ternyata, ia berkesan melawan virus selesema.
Dalam perubatan rakyat, fireweed digunakan untuk mengobati scrofula, sakit kepala, gangguan metabolik, insomnia, sakit tekak, otitis media, luka bernanah.

Tumbuhan yang paling sederhana dan berpatutan boleh memberi kesan yang baik pada saraf yang berpenyakit. Telah lama diperhatikan di kalangan orang bahawa ekstrak ubat dari teh ivan dapat bersaing dengan valerian. Ubat tradisional mengesyorkan dalam rawatan neurasthenia penyerapan daun ivan-teh berair: tuangkan 1 sudu daun hancur dengan 1 gelas air mendidih, bersikeras dalam pemanasan sekurang-kurangnya 6 jam; lebih baik lagi, tuangkan daun semalaman, dan saring pada waktu pagi (anda boleh melakukan ini dengan termos). Ambil bahagian pecahan sepanjang hari. Dos harian 0.5l.
Penyerapan daun willow-herba berair memberikan hasil yang sangat baik dalam kombinasi dengan warna daun raspberry, yang boleh disediakan seperti berikut: isi balang 1/3 penuh dengan daun raspberry yang dihancurkan dan tuangkan vodka 40% biasa ke bahagian atas; berkeras 9 hari; regangan; ambil dalam 10 hari pertama 20 titis 3 kali sehari selama 30 minit. sebelum makan, dalam 10 hari kedua - masing-masing 30 tetes; pada hari-hari berikutnya - 50 tetes. Kursus rawatan sekurang-kurangnya 3 bulan.

Untuk sakit kepala, migrain, gunakan campuran: bunga api - 4 g, daun lovage - 2 bahagian, daun jelatang - 1 bahagian.
Tuangkan 200 ml air mendidih di atas satu sudu koleksi, tutup, biarkan selama 40 minit. dan minum dalam dua dos.

Dua sudu ramuan fireweed disuntik dengan 2 gelas air mendidih (dos harian).
Dengan kekurangan vitamin, kudis, daun segar ditambahkan ke salad sebagai ubat vitamin.

Satu sudu daun kering dalam 1 cawan air mendidih. Tegaskan, balut, 1-2 jam, toskan. Ambil 1 sudu 3-4 kali sehari.

Dengan sifilis, gonorea, dan keputihan pada wanita, ubat tradisional mengesyorkan merebus rimpang teh ivan. Tuangkan 20g rimpang dengan 1 gelas air mendidih, rendam dalam tab mandi air selama 30 minit, sejuk, saring. Ambil 1/3 cawan secara lisan 3 kali sehari sebelum makan.

Resipi teh Ivan untuk pemakanan perubatan

Salad vitamin dari daun dan pucuk teh ivan
Daun dan pucuk muda dicuci, dicincang halus, dicampurkan dengan bawang hijau, dill dan pasli, dibumbui dengan minyak sayuran atau krim masam dan masin. 150 g fireweed, 10 g bawang, 1 sudu mentega atau krim masam.

Salad rimpang teh Ivan
Rimpang dibasuh, dikupas, dicincang halus atau parut. Masukkan keju keras parut, bawang putih, wortel parut, garam dan musim dengan mayonis (100 g fireweed, 1 sudu besar keju, 1 lobak merah, 1 cengkih bawang putih, 2 sudu besar mayonis, garam).

Pure dari daun dan pucuk teh ivan
Daun dan pucuk dicuci, direbus, diletakkan di dalam wajan dengan wortel dan bawang kukus, pasta tomat, garam, lada ditambahkan dan siap. 200g api, 1 bawang, 1 lobak merah, 1 sudu besar pes tomato.

Rimpang rebus teh ivan
Rimpang dibasuh, direbus dalam air masin, dipotong-potong, dicampurkan dengan wortel cincang, bit, kacang polong, bawang putih, mayonis ditambahkan (100 g fireweed, 1 wortel, 1 bit rebus, 1 sudu kacang polong, 1 cengkih bawang putih, 2 sudu besar mayonis).

Kek rimpang teh Ivan
Rimpang kering digiling menjadi tepung. Kemudian dicampurkan dengan tepung gandum, soda, garam, minyak sayur, telur, kefir ditambah, kek dipukul dan dibakar. Dihidangkan dengan kefir atau yogurt.
Tiga sudu tepung rimpang, 2 sudu tepung gandum, 2 sudu minyak sayuran, 1 telur mentah, 1/2 cawan kefir, soda, garam.

Teh Ivan mempunyai pelbagai nama di kalangan masyarakat: Teh Koporsky, plakun, dll..

Teh yang terbuat dari daun fireweed dikenal di Rusia sebagai "teh Koporye", atau "Koporka" - setelah nama kampung Koporye di wilayah Petersburg, di mana pada abad ke-19. ia dihasilkan untuk dijual. "Koporka" telah lama menjadi pengganti teh yang paling biasa dan dihormati sebagai berguna untuk sebarang pendapatan.
Teh daun dituai pada bulan Julai - September dari batang tanaman yang tinggi. Mereka pergi mencari api dalam cuaca kering, setelah embun mencair. Daun hanya dipetik oleh yang sihat, tidak disentuh oleh penyakit atau perosak.

Daun berserakan di tempat teduh dengan lapisan tidak lebih dari 5 cm, dikeringkan selama satu hari, dipintal dengan telapak tangan hingga jusnya keluar, kemudian dibentangkan di atas loyang, ditutup dengan kain basah, disimpan selama 6-10 jam pada suhu 25 ° C dan dikeringkan selama 40 minit. dalam ketuhar atau ketuhar pada suhu 100 ° C.
Semasa mengeringkan daun fermentasi, pastikan ia tidak membakar dan goreng di dalam ketuhar. Daun kering yang kering mudah hancur di tangan, daun teh mempunyai warna semula jadi. Teh Fireweed boleh disimpan di dalam kotak kayu atau bekas kaca di tempat yang kering sehingga 2 tahun. Semasa penyimpanan, rasa "koporka" menjadi lebih baik. Apabila dituai dengan betul, daun fireweed menghasilkan minuman berwarna kuning keemasan, telus dengan bau yang menyenangkan dan rasa astringen yang lemah..

Ibu kepada semua ramuan adalah ramuan yang menangis, untuk merobek setiap ramuan dengan ayat.
Maka katakanlah: "Dari bumi ada rumput, tetapi dari Allah ada ubat." Untuk bercakap tiga kali, bersikap suci. Kedua: "Langit adalah ayah, bumi adalah ibu, dan kamu, rumput, biarkan aku merobekmu"... Akarnya sangat keras, kamu hampir tidak dapat memotongnya dengan kapak, dan dengan warna - gerudi di atas, di dalam - gerudi berkilau. Bagus untuk perniagaan, hanya akarnya, gali pada 1 Ogos ketika matahari terbenam.
Rumput disebut weyy: ketika Kristus disalibkan, Ibu Suci Tuhan menangis, berlari ke Sungai Jordan dan meneteskan air mata di rumput ini. Adalah baik untuk menjaga kebersihan di pondok atau membawanya bersama anda dalam perjalanan, maka roh najis tidak akan menyentuh; kumpulkan semua ramuan dengan akar ini - biarkan bersama anda; jika anda tidak memilikinya, sekurang-kurangnya gunakan rumput ke akar ini kemudian - dan rumput mana pun akan mendapat kekuatannya.
(dari jamu kuno yang termasuk dalam Domostroy)

LiveInternetLiveInternet

  • daftar masuk
  • pintu masuk

-Kategori

  • Cari wanita (193)
  • Filem dan pelakon (168)
  • Lviv dan persekitaran (156)
  • Memasak (154)
  • Kesihatan dan gaya hidup sihat (147)
  • Bergaya (103)
  • Melangsingkan badan (95)
  • Kreativiti buatan tangan (89)
  • Psikologi (87)
  • Muzik (86)
  • Fotografi (78)
  • Untuk kanak-kanak dan untuk kanak-kanak (74)
  • Poland (74)
  • Rumah desa (73)
  • Sejarah (54)
  • Bahasa Inggeris - secara bebas (54)
  • Perancis (48)
  • Jepun (47)
  • China (46)
  • Sejarah Seni: Tutorial & Laman Web Video Berguna (44)
  • Petua Berguna (40)
  • Biologi Hiburan (38)
  • Artis Ukraine (37)
  • Inggeris (35)
  • Język polski (32)
  • Jahitan silang (31)
  • Taman damai (29)
  • Di Ukraine, mengenai Ukraine (28)
  • Mengenai penulis (27)
  • Apa yang perlu dibaca? (27)
  • Bahagian Dalaman (26)
  • Bunga dalam lukisan (24)
  • Kelahiran Kristus (23)
  • Artis Lviv (23)
  • Mitologi (21)
  • Tarian (20)
  • Seni kontemporari (17)
  • Artis naif (17)
  • Duyung dalam kesusasteraan dan cerita rakyat (17)
  • Lukisan wanita (14)
  • Gambar pahlawan sastera yang indah (14)
  • Venice dalam lukisan (14)
  • Kanak-kanak dalam lukisan (13)
  • Artis melukis Lviv (13)
  • Haiwan peliharaan dalam lukisan seniman (12)
  • Utara (11)
  • Pelukis Jerman (10)
  • Republik Czech (8)
  • Pelukis Amerika (8)
  • Anak patung (8)
  • Permainan Perbandingan (7)
  • Topik melukis dalam fiksyen (7)
  • Numismatik (5)
  • Landskap (3)
  • Foto saya (3)
  • Poskad Vintage (3)
  • Tumbuhan maskot (3)
  • Flora. Lukisan (2)
  • Buku Audio (1)
  • Lukisan rumah tangga (1)

-Teg

-Muzik

  • Semua (2)

-Saya jurugambar

  • Untuk permohonan itu

-Pencarian buku harian

-Langganan e-mel

-Statistik

Mekar Sally

Ahad, 25 September 2011 18:49 + ke petikan

Pada pertengahan musim panas, lilitan dan tepi dibungkus dengan awan ungu merah jambu yang lembut. Ini mekar dengan api, lebih dikenali oleh kami sebagai teh Ivan. Anda boleh bertemu dengan pasukan bomba di hampir semua pelosok Rusia. Ia mekar dengan megah pada musim panas. "Fireweed meraikan musim panas" - kata orang-orang. Mereka juga memanggilnya "hari panas - panas".

Nama Latin untuk fireweed berdaun sempit (teh Ivan) adalah Chamerion angustifolium (L.) Holub

Keluarga berpuas hati - Onagraceae Juss.

Di antara orang-orang, fireweed disebut berbeda: teh Ivan, kotak roti, jaket bawah, mata magpie, rumput Virgin, rami liar, eleushnik, rumput kopyl, rumput ivan, squeak, epal ayam, warna merah, ramuan boron.

Adakah anda tahu apa minuman yang dinamakan teh nenek moyang kita? Minuman teh Ivan.

Nama ini menerima nama ini pada separuh pertama abad ke-17, iaitu pada awal permulaan pengembangan teh dan kopi Dunia! Dan sebelum itu, penyembuh menggunakan sifat penyembuhannya dan menyebutnya ramuan babi hutan. Ivan Chai juga memiliki nama panggilan seperti "kotak roti" atau "pengisar". Masalahnya ialah akar yang dihancurkan sering ditambahkan ke tepung untuk membakar roti. Juga "itu disebut epal kerang - untuk sifat rasa daun muda, yang dapat menggantikan salad dengan mudah. Begitu banyak nama dan legenda yang dikaitkan dengan tanaman ini dan begitu sedikit rujukan dalam sejarah.
Nama lain - teh Koporsky - mendapat minuman berkat tempat ia disediakan (kampung Koporye berhampiran St. Petersburg). Ratusan poods, menurut rujukan tahun-tahun itu, digunakan di Rusia. Kemudian, ia menjadi komoditi terpenting dalam eksport Rusia. Teh willow kering dan kering dihantar melalui laut ke England dan negara-negara Eropah yang lain, di mana ia juga terkenal sebagai permaidani Parsi, sutera Cina, baja Damaskus. Di luar negeri, "Ivan-tea" dipanggil teh Rusia!
Pada abad ke-19, teh Koporye merupakan pesaing teh India yang kuat. Britain sahaja, membeli puluhan ribu puding setiap tahun!
Satu persoalan masih terbuka, mengapa produk yang berguna dan berharga itu hilang selama bertahun-tahun? Semua bukti menunjukkan bahawa Kempen Teh India Timur hanya menghapuskan pesaing dengan cara ini. Setelah revolusi di Rusia pada tahun 1917, eksport berhenti, dan aliran teh India dan Cina mengalir ke pasar..

Ivan-tea mempunyai legenda tersendiri:

Seorang budak lelaki bernama Ivan tinggal di sebuah kampung berhampiran St. Petersburg, dia suka memakaikan baju merah. Selalunya, sesama penduduk kampung melihatnya di hutan, di pinggirnya, di antara bunga dan rumput. Dia menyukai hutan, mempelajari sifat penyembuhan tanaman. Melihat warna merah memancar di antara dedaunan, mereka berkata: "Ya, ini Ivan, teh, berjalan!".

Tidak ada yang memperhatikan ketika Ivan tersesat, tetapi di pinggir pinggir rumah tiba-tiba muncul bunga-bunga merah yang indah yang belum pernah terjadi sebelumnya. Ketika orang melihat mereka, mereka mengira bunga untuk baju Ivan dan mula berkata lagi: "Ya, ini Ivan, teh!" Oleh itu, nama itu melekat pada bunga yang tidak disangka-sangka..

Orang terbiasa dengan mereka: bunga yang indah, ya harum. Dan bunga-bunga itu masuk ke dalam periuk air mendidih dan kuahnya menjadi menyenangkan dan menyegarkan. Oleh itu, mereka mulai di kampung Koporye, dekat St. Petersburg, untuk membuat minuman penyembuh dari daun dan bunga teh ivan..

Mengejutkan dan misteri adalah kata pengantar lama Rusia "teh", yang sering digunakan sebelumnya dalam ucapan bahasa sehari-hari. Mereka yang menganggap perkataan "teh" adalah perkataan yang lemah, seperti kata-kata moden "bermaksud", "ringkasnya", "begitu boleh dikatakan" dan yang lain, adalah keliru. Ia digunakan terlalu kerap dan berterusan. Dan itu terdengar seperti harapan untuk pelaksanaan apa yang dikatakan di belakangnya, seperti kod isyarat untuk peningkatan energetik frasa lisan, aplikasi untuk hasil yang diharapkan, pelaksanaan apa yang direncanakan.

Sesungguhnya, kata pengantar pendek "teh", seolah-olah memegang keseluruhan frasa, berasal dari perkataan "teh", iaitu mengharapkan, berharap, berharap, percaya (menurut kamus M. Fasmer dan V. Dahl). Dari perkataan "to expect" - perkataan biasa "tidak sengaja", "tidak sengaja" dan lain-lain.

"Mereka sedang menunggu Thomas, mereka berharap - untuk menjadi bijak", "Dari siapa kita minum teh, kita memperbesar" - katakan peribahasa Rusia.

Terdapat peribahasa lain yang digunakan oleh Orang-orang Tua. "Anak panah Cina memasuki tanah Rusia, ia menghancurkan hati Kristian hingga akhir." Ini mengenai teh asing. Beritahu saya, adakah ia tidak masuk akal? Saya ingin percaya, tetapi kami tidak dapat membayangkan meja kami sekarang tanpa minuman ini. Teh yang diimport juga dikatakan mempunyai "kesan jangka panjang." Oleh kerana kekerapan dan jangka masa penggunaannya, mereka menjerumuskan seseorang ke keadaan inersia, pasif, memperlambat reaksi orang itu terhadap apa yang berlaku. Ciri minuman yang pelik, yang, menurut kepercayaan umum kita, "menyegarkan dan menaikkan semangat".
Bukankah penduduk kita sekarang menderita semua gejala yang disenaraikan, yang digeneralisasikan dengan istilah "sindrom keletihan kronik"?
Khasiat teh Ivan yang lebih baik daripada yang diimport. Ia tidak menyebabkan ketagihan dan, akhirnya, ia hanya lazat..

Teh Ivan mekar dari bulan Jun hingga Ogos, dan setelah menemui ladang kecil, anda dapat mengumpulkan bunga dari sepanjang musim panas.

Anda boleh mencuba mengumpulkan dan menyediakan teh sendiri untuk musim sejuk. Ternyata, proses ini sama sekali tidak sukar. Tidak memerlukan banyak masa dan usaha. Tetapi betapa menyenangkannya meminum camar dengan beri dan herba yang berbeza pada musim sejuk, terutamanya jika ia disediakan dengan tangan anda sendiri..

Mencari tanaman sangat mudah. Teh Ivan, mekar dengan permaidani merah, sementara ketinggian pucuknya lebih tinggi daripada kebanyakan ramuan dan jelas kelihatan. Nama Inggeris untuk fireweed berdaun sempit, atau teh willow, adalah Fireweed. Yang bermaksud "gulma penyamaran". Di tanah setelah kebakaran, tanaman ini muncul terlebih dahulu. Benih seperti turun dengan cepat memenuhi kawasan dengan tumbuh-tumbuhan yang terganggu.

Kami mengumpulkan pucuk teh Ivan ketika sikat bunga belum mekar sepenuhnya. Kedua-dua daun dan bunga sesuai untuk membuat teh. Bunga Cyprus bermula dari awal bulan Jun hingga akhir Ogos. Sekiranya anda berjaya menjumpai tunas muda pada bulan Mei, anggap diri anda bernasib baik, kerana teh ini sangat dihargai..

Tahap utama proses:

Layu: sikat disebarkan pada selimut atau kain dalam lapisan yang tidak lebih tebal dari 5 sentimeter selama sehari atau sehari, sehingga menjadi lesu. Pada masa yang sama, mereka mesti dibalik secara berkala agar lapisan atas tidak kering. Ini dilakukan untuk menghilangkan kelembapan berlebihan. Tetapi awas bahawa daun dan bunga tidak kering.
Memusing: Tangan dipintal di antara telapak tangan ke dalam sosej berbentuk gelendong kecil sehingga gelap dari jus yang baru muncul. Ada cara lain, untuk membungkus selimut di mana pucuk dikeringkan, seolah-olah anda sedang menggulung permaidani..
Fermentasi: Loji itu sendiri mengandungi semua yang diperlukan untuk penapaian. Ini adalah jus dan enzimnya sendiri. Sekiranya anda memutar gulungan, biarkan pada suhu udara 20-25 ° C (lebih tinggi tidak diinginkan) selama 8-10 jam.

Cara lain: daun yang dipintal diletakkan di lapisan 5 sentimeter di dalam kotak kayu, palet atau bekas lain. Tutup dengan kain basah dan biarkan di bawah sinar matahari.

Terdapat cara yang lebih pantas: reneh dalam kuali besi tuang dengan api yang sangat rendah selama kira-kira empat puluh minit. Semakin tinggi suhunya, semakin cepat proses fermentasi, namun begitu daunnya terlalu panas, ia akan kehilangan kualitinya. Perlu juga diingat bahawa ketika bersentuhan dengan logam, banyak bahan berguna hilang. Apabila aroma buah-buahan berbunga-bunga herba kaya dan menyenangkan muncul, penapaiannya akan selesai.


Pengeringan: daun fermentasi dipotong halus, disebarkan pada lembaran penaik yang ditutup dengan perkamen, dalam lapisan 1-1,5 sentimeter dan dikeringkan pada suhu 100 ° C selama kira-kira satu jam. Teh yang dikeringkan dengan baik mempunyai warna teh daun besar hitam, dengan bau yang kaya dan menyenangkan. Daun teh pecah ketika diperah, tetapi jangan hancur menjadi debu. Apabila sebahagian besar teh mencapai keadaan ini, suhu pengeringan berkurang, dan keinginan, sederhana semasa proses pengeringan, meningkat dengan mendadak (atau dibawa ke bilik berventilasi kering). Sekiranya teh terlalu kering, bau "kertas kering" akan muncul.

Penyimpanan: Teh sejuk kering boleh dicampurkan dengan ramuan, bunga, zest dan buah kering yang lain. Bekas simpanan terbaik adalah balang kaca atau kayu. Tin tin kurang sesuai, tetapi juga mengekalkan semua aroma dan kelembapan lembaran. Keperluan utama adalah bahawa tin ditutup secara hermetik. Dalam sebulan, teh masih akan mendapat khasiatnya, dan pada masa akan datang, teh akan menjadi lebih baik.

Dari segi kekuatan, minuman teh Ivan menempati kedudukannya antara hitam dan hijau. Sangat mudah untuk membuat teh terbaik di rumah..

Daun dan bahagian atas tanaman digunakan sebagai bahan mentah perubatan. Mereka dikeringkan di tempat teduh dan disimpan di dalam kotak tertutup rapat. Akar fireweed, kaya gula, kanji, dituai pada musim gugur.

Sifat bermanfaat teh Ivan ditentukan oleh komposisinya yang kaya. Daun dan akar fireweed mengandungi protein, tanin, zat lendir, asid organik, flavonoid, karbohidrat, gula, vitamin C (lebih-lebih lagi, semakin jauh teh Ivan utara tumbuh, semakin banyak vitamin C yang dikandungnya), banyak unsur mikro dan makro. Merebus daun teh Ivan mempunyai kesan anti-radang dan analgesik yang sangat baik dalam proses ulseratif pada saluran gastrousus kerana kehadiran tanin dan lendir.

Pada tahun tujuh puluhan, ubat hanerol diperoleh dari perbungaan fireweed, yang digunakan sebagai agen antitumor yang sangat berkesan..

Penggunaan teh Ivan (fireweed) dalam perubatan rakyat

Penyediaan buah kering daun tipis digunakan untuk penyakit gastrointestinal, gangguan metabolik, untuk memperbaiki proses hematopoiesis dan meningkatkan fungsi pelindung tubuh, sebagai agen penenang, anti-radang dan anti-kanser.

• Penyerapan teh herba Ivan (fireweed) disediakan seperti berikut: 20 g ramuan kering diseduh dengan segelas air mendidih, ditekan selama 2 jam, disaring. Ambil 1 meja. sudu 3-4 kali sehari sebelum makan untuk kolitis, gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum, sakit kepala dan insomnia.

• Merebus daun teh Ivan (fireweed): 15 g bahan mentah yang dihancurkan dituangkan dengan 200 ml air mendidih, disimpan di dalam air mandi selama 15 minit, bersikeras selama satu jam, disaring. Gunakan rebusan untuk membilas kerongkong dengan radang amandel, serta untuk membasuh luka, bisul, luka baring.

• Rumput berbunga kukus Ivan-teh digunakan untuk memampatkan pada kawasan yang menyakitkan (sendi, otot, tulang).

• Serbuk daun kering menaburkan bisul dan kawasan radang dingin di badan.

• Untuk sakit kepala, disyorkan 1 jadual. Tuangkan sesudu daun teh Ivan yang dihancurkan dengan segelas air mendidih, biarkan selama 30-40 minit suam, toskan. Ambil 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan.

• Untuk penyakit kulit 2 jadual. sudu daun, tuangkan 2 cawan air mendidih, biarkan selama 6 jam, minum keseluruhan hidangan setiap hari.

• Dalam gastritis akut, kolesistitis, pankreatitis, penyakit batu empedu 2-3 jadual. sudu daun kering tuangkan 300 ml air mendidih, biarkan selama 10 minit, toskan. Minum 50-60 ml suam selepas makan.

• Sekiranya terdapat gangguan metabolik, gangguan tidur, tuangkan 1 gelas daun teh ivan kering dengan segelas air mendidih, biarkan selama satu jam, saring. Ambil 1-2 jadual. sudu 3-4 kali sehari sebelum makan, perjalanan pentadbiran adalah 10-20 hari.

Kontraindikasi penggunaan fireweed: tidak dikenalpasti, bagaimanapun, lebih baik berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan fireweed untuk rawatan.

Mekar Sally

Dalam teh willow, daun, pucuk, dan akar mempunyai sifat perubatan. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk mengobati bisul, kolitis, prostatitis, insomnia, dan sakit kepala. Dalam senarai ini, dengan penggunaan luaran tanaman ubat, konjungtivitis, luka baring, psoriasis ditambahkan. Keberhasilan teh Ivan dalam merawat penyakit ini dan penyakit lain menyebabkan para saintis terlibat secara serius dalam kajian ilmiah mengenai potensi penyembuhan ramuan ini..

Ciri-ciri berguna teh ivan

Komposisi dan nutrien

100 g daun teh willow mentah mengandungi [4]:
Bahan asas:rMineral:mgVitamin:mg
Air70.78Potasium494Vitamin PP4.674
Protein4.71Kalsium429Vitamin C2.2
Lemak2.75Magnesium156Vitamin B60.632
Karbohidrat19, 22Fosforus108Vitamin A0.18
Serat makanan10, 6Natrium34Vitamin B20.137
Zink2.66Vitamin B90.112
Kandungan kalori, Kcal103Besi2.4Vitamin B10.033

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Infusi atau rebusan berdasarkan daun dan ramuan teh willow diresepkan untuk kegunaan dalaman dan luaran - dalam bentuk bilas, losyen. Infusi ini juga digunakan untuk mencuci perubatan, kompres, ketika merawat luka. Merebus bunga teh willow juga digunakan secara dalaman dan luaran..

Penyembuhan sifat

Dari segi komposisi kimia, daun teh ivan mengandungi: karbohidrat, lendir, pektin, triterpenoid, oleanolic, ursolic, hydroxyursolic dan hydroxyleanic acid; asid kafeik, coumaric, ellagic dan phenylcarboxylic; flavonoid: sexangularetin, kaempferol, quercetin, myricitin; glukosida rhamnosida dan quercetin arabinoside; kaempferol rhamnoside; tanin, alkaloid, asid askorbik dan karotena. Komponen daun teh ivan juga garam mineral: besi, tembaga, mangan, nikel, titanium, molibdenum dan boron. Bunga api mengandungi antosianin, akar - protein, fosforus, kalsium dan garam kobalt. Benih mengandungi minyak berlemak. Akar teh Ivan mengandungi asid organik, polisakarida, kanji.

Sejumlah besar tanin dan zat lendir menjelaskan sifat anti-radang dan analgesik teh Ivan. Tumbuhan ini digunakan untuk sakit perut dengan keasidan yang tinggi, untuk penyakit paru-paru; untuk membilas dengan sakit tekak, sakit gusi; dengan otitis media, keradangan saluran telinga tengah dan luaran; dengan mimisan dan sinusitis. Merebus air merawat ekzema, luka bakar, ruam kulit. Teh Ivan berkesan untuk migrain, insomnia dan oligomenorea.

Bahan hanerol, terkandung dalam perbungaan fireweed, secara aktif mempengaruhi tumor, dan, dengan ketoksikan rendah, menghalang pertumbuhannya [2,5].

Dalam perubatan rasmi

Antara produk farmasi yang mengandungi teh willow adalah bahan mentah herba yang dihasilkan dengan nama "Herba daun kering berdaun". Bahan mentah herba teh ivan dihancurkan dan diresepkan untuk memberikan kesan penenang, antispasmodik, antipiretik, antikonvulsan. Kontraindikasi penggunaan ramuan fireweed adalah keadaan kehamilan dan intoleransi terhadap komponen tumbuhan dan kemungkinan reaksi alergi yang berkaitan.

Dalam perubatan rakyat

  • Untuk ulser perut, kolitis dan gastritis, rebusan teh willow digunakan: 15 g bahan mentah herba per segelas air mendidih. Minum satu sudu 3 kali sehari sebelum makan [2].
  • Untuk prostatitis, dalam segelas air mendidih, bancuh satu sudu teh herba kering cincang teh ivan. Biarkan sehingga mendidih, tapis dan ambil dua sudu tiga kali sehari sebelum makan.
  • Sekiranya terdapat keradangan pada saluran gastrointestinal, kukus 3 sudu rumput cincang dalam 200 ml air mendidih. Masak kaldu di dalam air mandi selama seperempat jam, biarkan mendidih dan sejuk, tapis. Tugaskan dua sudu tiga kali sehari sebelum makan..
  • Untuk adenoma prostat, disyorkan rebusan 1.5 sudu daun kering dan bunga api setiap 200 ml air mendidih. Ambil 1 gelas pada waktu pagi dan malam.
  • Untuk sakit kepala, tuangkan 3 sudu besar bahan mentah herba kering dengan segelas air mendidih. Masak dalam mandian air selama seperempat jam. Minum 2 sudu tiga kali sehari.
  • Sekiranya sindrom keletihan kronik, 2 sudu ramuan willow tuangkan 400 ml air mendidih, didihkan dengan api kecil. Ambil sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  • Untuk meningkatkan fungsi usus, tuangkan 400 ml air mendidih di atas 2 sudu besar akar teh willow cincang. Biarkan hingga 3 jam. Ambil 3 sudu sup pada waktu perut kosong pada waktu pagi.
  • Dengan anemia, kukus satu sudu ramuan ramuan api dalam 200 ml air mendidih. Berkeras selama 2 jam. Ambil tiga kali sehari untuk satu sudu [6].
  • Dalam kombinasi dengan terapi anti-barah, koleksi berikut disarankan: bunga api, ramuan wort St. John dengan bunga, daun pisang, bunga akasia putih (dalam bahagian 2: 2: 2: 1). Bancuh satu sudu teh campuran dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama 30 minit, tapis dan ambil segelas sehari.
  • Untuk insomnia, tuangkan satu sendok makan akar teh ivan yang dihancurkan dengan segelas air mendidih, biarkan selama satu jam, toskan. Minum satu sudu tiga kali sehari sebelum makan.
  • Untuk hipertensi, disyorkan madu fireweed yang terkenal, yang menormalkan tekanan darah dan juga berguna untuk insomnia.
  • Dengan sinusitis, bancuh dua sudu ramuan willow dalam 0.5 liter air mendidih, didihkan dan biarkan selama setengah jam. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.
  • Sekiranya terdapat radang paru-paru, bancuh 15 g ramuan herba willow dalam 1 gelas air mendidih dan biarkan selama 60 minit. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari 20 minit sebelum makan.
  • Untuk migrain, ambil teh willow mentah herba dan semanggi dalam kadar 1: 1. Tuangkan satu sudu campuran dengan 200 ml air mendidih, biarkan selama setengah jam, tapis. Minum teh biasa hingga dua gelas sehari.
  • Untuk ketidakteraturan haid, teh disyorkan: satu sendok makan ramuan dan bunga teh willow dan bunga linden diseduh dalam segelas air mendidih. Infusi yang disaring diambil dalam cawan tiga kali sehari..
  • Untuk adnexitis, 200 ml air mendidih dituangkan ke dalam satu sendok makan campuran daun kering willow-tea dan pakis, masak selama 10 minit dalam air mandi. Minum seperempat gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  • Dengan neurosis klimaks, teh yang dibuat dari daun teh willow dan beri hitam berguna. Satu sendok teh daun kering cincang api dan blackberry diseduh dalam 200 ml air mendidih, bersikeras dan diminum dalam cawan tiga kali sehari [7].
  • Untuk bedores, kukus 2 sudu besar daun teh willow cincang dalam segelas air mendidih. Masak kuah dengan api kecil selama seperempat jam. Biarkan sehingga mendidih, tapis. Gunakan sebagai cecair pencuci untuk luka tekanan.
  • Dengan konjungtivitis, kukus satu sendok makan daun dan bunga hancur dalam 200 ml air mendidih. Masak kuah dengan api kecil selama seperempat jam. Biarkan ia membancuh. Dalam kuah yang tegang dan sejuk, lembapkan kapas dan lap mata anda [6].
  • Untuk psoriasis, neurodermatitis, eksim, sediakan mandi: 0.5 kg teh herba kering dan oregano dikukus dalam baldi air mendidih. Berkeras selama kira-kira satu jam, tambahkan infusi yang tegang ke tab mandi penuh. Mandi selama seperempat jam [7].
  • Untuk menyediakan rebusan untuk losyen, bilas, kompres, ambil 2-3 sudu besar bahan mentah herba per 0.5 liter air [5].

Dalam perubatan oriental

Doktor Tibet menasihati teh Ivan untuk insomnia, serangan sakit kepala dan mengaitkannya dengan sifat agen yang menekan aktiviti sel barah.

Ramuan fireweed ini disarankan oleh doktor Mongolia dalam rawatan gangguan usus, dengan ulser gastrik. Teh Ivan digunakan sebagai cara menghentikan muntah dan menghilangkan gejala keracunan makanan.

Dalam penyelidikan saintifik

Kajian mengenai tanaman daun kering masih relevan bagi para saintis, kerana potensi perubatan tumbuhan ini belum diungkap sepenuhnya..

Kandungan tanin dalam daun fireweed dikaji oleh B.R. Brown, P.I.Brown, W.T. Pike. [8]

Frolova T.S., Salnikova O.I., Dudareva T.A., Kukina T.P., Sinitsina O.I. menyiasat pembebasan asid ursolik dengan apiweed berdaun sempit dan menilai asid menggunakan ujian mikrobiologi. Frolova T.S., Salnikova O.I., Kukina T.P. juga menganalisis sistem asid lipofilik yang dirembeskan oleh fireweed berdaun sempit. [sembilan]

Karya ilmiah DP Zorin dikhaskan untuk tindakan memerangi serangga perosak yang mengancam budaya teh willow [10]

Subjek minat ilmiah K.O. Tamm adalah reaksi dari apiwe berdaun sempit terhadap pelbagai sumber nitrogen dalam kultur akuatik. [sebelas]

Dalam dietetik

Fireweed membantu mempercepat metabolisme lipid, menormalkan fungsi pencernaan dan tahap kolesterol, membebaskan tubuh dari air "berlebihan", mempunyai kesan pencahar ringan, selera makan sederhana.

Dalam memasak

Daun muda dan pucuk fireweed telah mengambil tempat mereka di bidang masakan, mereka digunakan sebagai asparagus biasa. Daunnya sedap di dalam hidangan sayur-sayuran, dalam salad. Akar teh Ivan juga boleh dimakan, dikupas dan digoreng. Tetapi bahagian akar tanaman, yang dikumpulkan sebelum tempoh pembukaan bunga, sesuai untuk makanan, jika tidak akarnya mengeluarkan kepahitan. Herba Fireweed dimakan mentah dan rebus.

Sirap teh Ivan. Untuk menyediakan sirap seperti itu, anda memerlukan: 40 bunga semanggi merah jambu, 30 bunga semanggi putih, 50 bunga api (teh ivan), setengah sudu teh tawas, 2,3 kg gula, 3 gelas air. Bilas bunga sehingga sebati dan campurkan dengan gula dan tawas dalam mangkuk yang dalam. Masukkan air rebus dan gaul rata. Biarkan selama 15 minit dan kemudian mendidih. Perah sirap bunga, tuangkan sirap yang dihasilkan ke dalam balang yang telah dibasuh dan sterilkan dalam mandi air panas sekurang-kurangnya 10 minit. [12]

Salad teh Ivan. Untuk menyediakan salad, anda memerlukan: kira-kira 150 g pucuk dan daun ramuan, bawang hijau, dill dan pasli, satu sudu minyak sayuran (atau krim masam rendah lemak), garam. Basuh, keringkan, cincang halus daun dan pucuk teh willow, campurkan dengan bawang hijau cincang, dill dan pasli. Musim dengan sayur atau krim masam dan tambahkan garam secukup rasa [7].

Dalam kosmetologi

Untuk prosedur kosmetik, alkohol tincture teh Ivan digunakan. Sebelum menggunakan topeng ke wajah atau rambut, perlu melakukan ujian untuk kemungkinan berlakunya reaksi alergi terhadap tingtur fireweed.

Menguatkan topeng rambut

  • Topeng rambut dengan teh ivan berdasarkan minyak dan kuning telur. Untuk menyediakan topeng, gabungkan dua sudu minyak burdock, satu kuning telur dan lima tetes minyak pati pain. Panaskan ramuan gabungan dengan api kecil, tuangkan 10 ml tincture fireweed ke dalam campuran, kacau dan sapukan ke rambut sepanjang keseluruhannya. Balut kepala anda dengan plastik atau tuala. Selepas satu jam, basuh topeng dan basuh rambut anda.
  • Topeng rambut dengan teh ivan berdasarkan minyak dan birch sap. Minyak kastor, minyak burdock dan birch sap (ambil dalam bahagian 1: 1: 2, ambil dengan satu sendok teh), gabungkan dengan 10 ml tingtur api. Urut topeng ke kulit kepala dan sapukan pada rambut dari akar hingga hujung. Balut kepala anda. Basuh topeng selepas 60 minit.
  • Topeng rambut lobak merah dengan teh ivan. Kisar sebiji lobak merah dan lemon dalam pengisar atau cincang dan tambahkan 10 ml tincture fireweed. Sapukan jisim pada rambut, membungkus kepala. Basuh topeng selepas satu jam atau satu setengah jam.
  • Topeng rambut oren dengan teh ivan. Kisar oren dalam pengisar, tuangkan 10 ml teh ivan ke dalam jisim yang dihasilkan. Sapukan topeng pada rambut dan bilas selepas setengah jam.
  • Untuk pertumbuhan rambut yang lebih baik, disyorkan topeng susu badam dengan teh ivan. Kisar 0.5 cawan badam dan tambahkan 10 ml tincture fireweed dan susu ke dalamnya. Kacau sehingga anda mendapat konsistensi krim masam. Sapukan topeng pada rambut lembap dan bilas selepas 1.5 atau 2 jam.
  • Untuk memberikan rambut lebih banyak, gunakan topeng telur dan bir dengan teh willow. Untuk menyediakan topeng, campurkan 10 ml tincture teh Ivan, 0.5 gelas bir, 1 telur dan sebilangan kecil sampanye. Sapukan topeng pada rambut yang dibasuh dan lembap dan bilas dengan air berasid selepas 20 minit.
  • Untuk mencapai rambut yang lebih lembut, anda boleh menggunakan topeng berikut: campurkan tincture teh Ivan (10 ml) dengan 90 ml air mendidih yang disejukkan, cologne dan jus lemon (masing-masing 15 ml) dan 5 ml gliserin. Campuran digosokkan ke pangkal rambut, mengurut. Basuh topeng selepas beberapa minit.

Topeng berikut boleh disyorkan untuk semua jenis rambut:

  • Topeng oatmeal dengan teh willow. Kisar 0.5 cawan oatmeal ke dalam tepung, gabungkan dengan 3 sudu madu, beberapa tetes jus lemon, satu sudu jus timun dan tincture teh ivan (10 ml). Basuh topeng dari rambut anda selepas setengah jam.
  • Topeng madu dengan teh Ivan. Campurkan 2 sudu besar madu dan jus bawang, satu sudu brendi, satu sudu teh jus lemon dan 10 ml tincture fireweed. Selepas memakai topeng, bungkus kepala dengan berhati-hati. Basuh selepas satu jam.
  • Topeng Kefir dengan teh willow dengan ragi. Cairkan tincture teh ivan (10 ml) dan 5 sudu besar ragi bir dengan kefir rendah lemak sehingga pes diperoleh. Sapukan topeng pada rambut, balut kepala anda, bilas selepas 1-1.5 jam [13].

Topeng muka teh Ivan (untuk semua jenis kulit)

  • Topeng teh Ivan berdasarkan aprikot. Basuh 2-3 biji aprikot, buang lubang, haluskan dan campurkan dengan warna api (10 ml) dan satu sudu besar jus lemon. Biarkan topeng selama kira-kira 20 minit dan bilas dengan air suam.
  • Topeng muka dari tembikai dan teh willow. Campurkan 100 mg puri semangka dengan 10 ml tincture teh ivan, tambahkan satu sudu krim dan oatmeal dan satu sudu teh madu. Basuh topeng selepas 15-20 minit dengan air sejuk.
  • Topeng anggur dengan teh Ivan. Hancurkan sebilangan buah anggur yang terpisah dari biji dan kulitnya. Tambahkan satu sudu teh oatmeal dan tincture teh ivan (10 ml) ke anggur. Selepas 20 minit, basuh dengan air suam [6].

Kegunaan lain

Orang-orang Eskimo menggunakan batang api yang diproses dan sukar untuk membuat jaring ikan.

Bulu yang terbentuk tumbuhan semasa berbunga digunakan untuk mengisi bantal dan tilam.

Teh Ivan mengurangkan keinginan untuk minuman beralkohol, jadi disarankan untuk menggunakannya dalam rawatan kompleks ketagihan alkohol.

Fireweed adalah tanaman madu yang sangat produktif. Madu daripadanya berwarna kehijauan, dan setelah penghabluran selesai, ia menjadi putih.

Ciri-ciri berbahaya teh ivan dan kontraindikasi

Dengan penggunaan teh ivan yang berpanjangan dan berterusan, gangguan dalam fungsi saluran pencernaan mungkin terjadi. Sekatan umur untuk penggunaan produk berasaskan fireweed dikenakan untuk kanak-kanak di bawah usia enam tahun. Teh Ivan semasa mengandung dan menyusui tidak termasuk ubat sendiri dan penggunaannya harus dipersetujui dengan doktor. Kes intoleransi individu mungkin berlaku. Lebih baik bagi mereka yang menderita trombophlebitis dan trombosis untuk menahan diri daripada rawatan dengan teh Ivan [7].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya teh Ivan dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

Bunga api adalah lambang rasmi negara Kanada Yukon..

Fireweed disebut tanaman penjajah, kerana rumput yang cerah dan indah ini adalah salah satu yang pertama tumbuh di atas kebakaran, tanah yang dimutilasi oleh campur tangan manusia. Ada pepatah: “Bumi tidak menyukai api dan segera memanggil anak-anaknya untuk menolong. Ivan-chai mendahului ”[5].

Pada mulanya, teh ivan mendapat kemasyhuran sebagai pengganti teh tradisional Ceylon. Untuk menyiapkan apa yang disebut "teh Koporye", daun fireweed dikeringkan, digiling ringan, kemudian diperam dalam kotak tertutup rapat dan akhirnya dikeringkan. Daun yang dirawat dengan cara ini diseduh seperti minuman teh biasa [2].

Sebuah legenda puitis tentang "rumput berapi" diletakan oleh orang Indian Amerika. Gadis itu, yang kekasihnya terluka dan ditangkap oleh suku musuh, berusaha menyelamatkan kekasihnya. Dia membakar ramuan di sekitar kubu musuh, dan, memanfaatkan kekacauan dalam api, membawa pengantin lelaki di bahunya ke hutan berdekatan. Para buronan dilacak, dan ketika harapan keselamatan tidak tersisa, sebuah keajaiban terjadi - bumi meletup di mana mokasin wanita India menyentuhnya. Api menghalang pengejar untuk merampas orang muda. Dan di tempat-tempat di mana api penyelamat muncul, rumput tumbuh dengan bunga yang sangat indah [14].

Penerangan botani

Ia adalah tumbuhan perennial dari keluarga Cypress (Onager).

asal nama

Dalam bahasa botani, ramuan ini disebut "chamerion", "fireweed", dan di antara orang-orang itu menerima banyak nama: teh Koporsky, plakun, cryptnik, kayu bawah, rumput willow, rumput Bogoroditsin, rumput berkerudung, rumput api. Nama "teh ivan" dikaitkan dengan peranan kilang dalam sejarah perdagangan, di era ketika "teh Rusia" yang dibuat dari ramuan fireweed adalah salah satu produk yang paling banyak dieksport dari Rusia ke negara-negara Albion dan Eropah. Nama tradisional Rusia dan terkenal "Ivan", dengan tangan peniaga dan pembekal asing, dengan tegas diberi nama minuman itu ketika diminati, yang menjadi terkenal di pasaran dunia..

Sains mengetahui 8 jenis teh willow. Yang paling biasa adalah:

  1. 1 Teh Ivan (fireweed) berdaun sempit - mempunyai penggunaan perubatan yang luas; tanaman madu yang produktif dan tanaman yang ditanam untuk tujuan hiasan; ramuan fireweed digunakan untuk membuat teh Koporye yang terkenal. Tumbuh di zon iklim sederhana, di Siberia, di hutan konifer di bahagian Eropah di Rusia;
  2. 2 Ivan-tea broadleaf - endemik di Utara, terdapat di bahagian Artik dan subarctic di Hemisfera Utara. Salah satu simbol nasional Greenland;
  3. 3 Ivan-tea Colchis (Kaukasia) - semak yang menjalar, habitatnya adalah Pegunungan Alpen, wilayah subalpine, lereng gunung Caucasus;
  4. 4 Ivan-tea Dodonea - tumbuh di kawasan beriklim sederhana dan subarctic di Amerika Utara, Asia dan Eropah [1].

Teh Ivan adalah rumput setinggi 0,5 hingga 1,5 m. Batangnya lurus, bulat, ditutup rapat dengan daun. Rimpang menjalar dan besar. Dedaunan bergantian; daunnya berbentuk pisau pembedah, sessile, berkilat, hijau gelap di atas dan kebiruan di bahagian belakang, di bahagian bawah. Bunga dikumpulkan dalam berus memanjang, ia datang dalam pelbagai warna: dari merah jambu pucat dan fuchsia hingga ungu tua, merah. Terdapat juga bunga api dengan bunga putih. Buah adalah kapsul memanjang. Tempoh berbunga adalah bulan-bulan musim panas. Teh Ivan tumbuh di kawasan hutan yang terang dengan tanah kering dan berpasir, di sepanjang tanaman dan tanggul kereta api, di tepi hutan, di tanah yang dipotong dan dibakar, di wilayah rawa kering [2].

Keadaan yang semakin meningkat

Teh Ivan tidak boleh disebut tanaman megah dari segi penanaman dan perawatan. Tetapi tanah yang paling sesuai adalah tanah liat berpasir, tanah berpasir dan berpasir serta kawasan terbuka, yang diterangi cahaya matahari secara maksimum. Kilang ini menghasilkan biji dalam jumlah besar, kawasan yang disebarkan oleh angin sangat luas. Cara penanaman yang paling baik semasa penanaman adalah pembiakan dengan membahagikan rimpang yang menjalar.

Penuaian ramuan teh willow bermula pada peringkat berbunga. Potong bahagian atas batang dengan bunga dan daun, atau hanya daunnya. Keringkan rumput di dalam ruangan dengan pengudaraan yang mencukupi, menyebarkannya ke lapisan nipis di atas kain atau kertas. Proses pengeringan tidak boleh lama, kerana perubahan dalam keadaan suhu merosot kualiti bahan mentah yang tidak dikumpulkan dalam beg kertas khas tepat pada waktunya dan pengumpulan herba sebahagiannya kehilangan sifat penyembuhannya [3].

Litar kuasa

Fireweed sering diperkaya dalam komposisi makanan hijau dalam diet haiwan peliharaan.

Video

Video menarik mengenai teh Ivan dari Sterligov Jerman.

  1. Wikipedia, sumber
  2. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  3. Mamchur F.I., Buku Panduan perubatan herba. - K.: Health, 1986.-- 280 s.
  4. Fireweed, daun, mentah, sumber
  5. Nosal I.M dari tumbuhan kepada seseorang. - K.: Veselka, 1993.-- 606 p..
  6. Zaitsev V. N. Ivan-teh. Pembela terhadap 100 penyakit. - M.: RIPOL klasik, 2013.-- 6 p..
  7. Konstantinov Y. Yarrow, fireweed. Ubat semula jadi. –Tsentrpoligraf, 2014. - 160 p..
  8. Tanin daun herba willow [Chamaenerion angustifolium (L.) Scop.], Sumber
  9. Pengasingan asid pomolik dari Chamaenerion angustifolium dan penilaian genotoksisitasnya dengan ujian mikrobiologi, sumber
  10. Hama utama teh ivan berdaun sempit dan langkah-langkah untuk memerangi mereka di utara Eropah bahagian Rusia, sumber
  11. Tindak Balas Chamaenerion angustifolium (L.). Kepada Sumber Nitrogen yang berbeza dalam Budaya Air, sumber
  12. Resepi Sirap Fireweed, sumber
  13. Mekar Sally. Produk penjagaan rambut dan kulit kepala yang terbaik. Komp. A. Sokolova. - M.: RIPOL klasik, 2014.-- 64 p..
  14. Fireweed - sumber khazanah dari hutan boreal, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!