Ciri-ciri perubatan dan kontraindikasi kilang teh Ivan, cara pembuatannya

Teh Ivan, atau daun kering, adalah tanaman penyembuhan yang sangat popular, yang digunakan oleh penyembuh tradisional untuk merawat banyak penyakit. Ia telah dikeringkan sejak zaman kuno, disiapkan untuk musim sejuk, dan kemudian digunakan sebagai minuman penyegar dan ramuan penyembuhan. Ubat tradisional juga mengesahkan khasiat tanaman yang bermanfaat dan mengesyorkannya sebagai sebahagian daripada terapi kompleks..

Penerangan mengenai tumbuhan Ivan-tea

Ramuan ini sering digunakan oleh penyembuh tradisional. Namun, orang biasa juga dapat mengumpulkan dan menyiapkannya untuk membuat minuman..

Rumput tumbuh setinggi 50-150 cm. Ia mempunyai batang lurus dengan bahagian atas yang sederhana atau bercabang. Daun tanaman bergantian, berbentuk pisau pembedah. Boleh menjadi sessile atau mempunyai tangkai pendek. Panjangnya mencapai 5-12 cm dan lebarnya tidak lebih dari 2 cm. Permukaan daun berwarna hijau tua, dan yang lebih rendah mempunyai warna kebiruan.

Rimpang boleh membentuk tunas. Mereka memberikan pembiakan vegetatif aktif.

Bunga-bunga itu dikumpulkan dalam perbungaan pelbagai jenis apikal. Panjangnya boleh berbeza - 10-45 cm. Mereka dibezakan dengan perianth empat anggota, sepal merah tua dan corollas merah jambu. Teh Ivan mempunyai kelopak ovoid, dan bunganya mengandung 8 benang sari.

Ramuan perubatan mekar pada bulan Jun-September, walaupun bunganya masak pada bulan Julai. Buahnya diwakili oleh kapsul pubescent seperti buah dengan sebilangan besar biji. Teh Ivan tersebar luas di Hemisfera Utara. Lebih suka kawasan berpasir kering di hutan ringan. Boleh tumbuh di tepi hutan, di kawasan parit, berhampiran badan air.

Komposisi ramuan teh Ivan

Ramuan perubatan kaya dengan komposisi kimia. Di bahagian daratannya, anda dapat mengetahui adanya vitamin C dan B, dan juga mengandungi karotenoid dan polisakarida. Teh Ivan kaya dengan pektin, mengandungi komponen klorofil, tanin (sehingga 20%), asid organik. Ramuan ini kaya akan fitosterol (termasuk beta-sitosterol), triterpenoid, kumarin, flavonoid (termasuk quercetin dan kaempferol).

Di bahagian terestrial tanaman, alkaloid dapat diasingkan dalam jumlah kecil, serta komponen mineral individu dalam bentuk besi, tembaga, mangan. Di daun dan bunga ada tempat untuk kalium, natrium, kalsium. Kehadiran magnesium, boron, nikel dan titanium diperhatikan.

Tetapi pada dasarnya tidak akan ada tanin sama sekali. Tetapi bahagian tanaman ini mengandungi kanji, polisakarida, tepu dengan protein jenis organik yang mudah dicerna. Rimpang kaya dengan fosforus, kalsium dan kobalt dalam bentuk garam.

Kandungan kalori produk adalah 56 kcal. Nisbah protein, lemak, karbohidrat ialah 2.4 g: 1.4 g: 9.4 g. Hidangan mengandungi 5.9 g serat makanan dan 85 g air.

Khasiat berguna dari kilang teh Ivan

Untuk mendapatkan kesan penyembuhan, disarankan untuk menggunakan pelbagai teh dan infus dengan ramuan ini. Minuman sedemikian menyumbang kepada:

    Memperbaiki jumlah darah, misalnya, memulihkan jumlah hemoglobin. Pada masa yang sama, nisbah asid-basa dinormalisasi, kualiti fungsi hematopoietik badan meningkat. Meningkatkan tahap asimilasi komponen berguna yang memasuki badan dari makanan yang dimakan. Ramuan ini membantu mengaktifkan metabolisme jenis karbohidrat dan lipid. Tindakan anti-radang dan bakteria aktif, meningkatkan keberkesanan langkah pencegahan dan proses terapi dalam rawatan penyakit berjangkit dan radang. Pemulihan fungsi kelenjar prostat dan normalisasi organ genitouriner lelaki. Berkat kesan seperti itu, kekuatan lelaki, kemampuan ereksi, meningkat. Kehadiran beta-sitosterol dapat membantu lelaki mengatasi masalahnya..
    Memberi kesan diuretik, meningkatkan petunjuk tekanan darah. Pengurangan kegembiraan berlebihan sistem saraf pusat, normalisasi tidur, memerangi insomnia dan sakit kepala. Teh Ivan adalah ubat yang berkesan untuk menormalkan keadaan psiko-emosi dan menghilangkan akibat gangguan tekanan dan kemurungan. Normalisasi saluran pencernaan. Merebus teh herba menghilangkan sembelit, menyelimuti selaput lendir perut dan usus, melindunginya. Di bawah pengaruh unsur penyusun, keradangan di kawasan sistem pencernaan sembuh, keseimbangan mikroflora dalam usus bertambah baik. Pemulihan proses pembentukan hempedu, pengaktifan pemisahan hempedu.

Penggunaan teh ivan dalam decoctions dan infusions membantu menghilangkan gangguan lain dalam badan, kerana:

    mempunyai kesan antivirus dan antiallergik; granulasi dan epitelisasi diaktifkan di kawasan kulit tertentu; melegakan kesakitan berlaku; proses penyusuan dipertingkatkan dengan peningkatan parameter kualiti susu ibu; terdapat penyingkiran dari badan pengumpulan bahan berbahaya - toksin dengan sanga; kerja mekanisme endokrin dinormalisasi; kerana kesan antioksidan, risiko gangguan onkologi diminimumkan; kesan positif pada keadaan kulit, membantu mengehadkan penuaan.

Cara menggunakan teh Ivan

Decoctions dari ubat ini berkesan untuk merawat banyak penyakit. Sebaiknya gunakannya untuk tujuan pencegahan..

Sekiranya ubat-ubatan dari ramuan ini digunakan secara berterusan, maka keberkesanan pencegahan dan terapi akan meningkat dengan:

    anemia kekurangan zat besi; gastritis dengan keasidan yang tinggi, apabila ulser perut, kolitis, enterokolitis didiagnosis; penyakit batu empedu, sekiranya terdapat manifestasi kolesistitis, hepatitis, sirosis, pankreatitis; penyakit mekanisme genitouriner pada lelaki dan wanita; mendiagnosis kemandulan; hipertensi, dystonia jenis neurocircular; penyakit buah pinggang, penyakit pundi kencing; penyakit sistem pernafasan dan saluran pernafasan; masalah dengan fungsi limpa; penyakit yang bersifat dermatologi - dalam kes dermatitis alergi, psoriasis, eksim, furunculosis, jerawat; gout; perkembangan herpes.

Fireweed berdaun sempit digunakan untuk penyediaan decoctions, berkesan jika pesakit mempunyai:

    tanda-tanda keracunan makanan atau alkohol, gangguan pencernaan; epilepsi; neurosis, keadaan seperti neurosis, histeria, psikosis alkoholik, kemurungan; manifestasi mabuk apabila terdapat terapi pergantungan alkohol yang kompleks; keabnormalan tekanan dan gangguan psikoemosi; manifestasi keletihan kronik; akibat gigi dan pendarahan pada gusi; penyimpangan dalam proses haid, kesakitan semasa tempoh ini; limfogranulomatosis untuk terapi kompleks keadaan; keadaan imunodefisiensi; kekurangan vitamin C.

Teh Ivan digunakan untuk pembersihan setelah kemoterapi atau pendedahan radiasi. Oleh kerana sifat anti-radang, formulasi dapat digunakan ketika ditanamkan dalam memerangi manifestasi otitis media, rinitis, sinusitis. Bilas dengan decoctions dan infusions berguna dalam rawatan penyakit faring, laring, rongga mulut, misalnya, ini berlaku untuk kes radang amandel, laringitis, stomatitis, radang gusi, dll..

Anda boleh menggunakan ubat untuk mencuci luka-luka ulseratif, luka dan luka, dan kompres akan membantu kesakitan selepas lebam dan penyakit tisu muskuloskeletal. Aplikasi daun kukus berkesan melawan penyakit kulit.

Kaedah memasak

Infus fireweed dan decoctions dari itu digunakan untuk penggunaan oral, tetapi pembilasan, pembilasan dan kompres dilakukan dengan menggunakan decoctions.

Untuk menyediakan infus herba, anda perlu mengambil 1 sudu besar. keringkan bahan mentah dan masukkan air mendidih dalam 1 gelas. Komposisi dibiarkan selama 12-15 minit, dan kemudian ditapis. Anda boleh menggunakan produk tersebut 2 kali sehari. Kursus rawatan adalah sehingga 1 bulan. diikuti dengan rehat selama 1-1.5 bulan.

Bagi kanak-kanak, dos infusi dikurangkan:

    pada usia 6-8 tahun - tidak lebih daripada 1 sudu besar. dua kali sehari; pada usia 8-14 tahun - pada dos 50 ml dua kali sehari.

Kaldu disediakan dari 2 sudu besar. bahan mentah kering, yang harus dituangkan dengan 200 ml air mendidih. Kemudian komposisi didihkan dan dimasak selama seperempat jam dengan api kecil. Masukkan hingga 1.5 jam, diikuti dengan penapisan. Orang dewasa mengambil komposisi 1 sudu besar. Sebaiknya minum ubat sebelum makan, tidak lebih daripada tiga kali sehari..

Sekiranya komposisi itu dirancang untuk digunakan untuk tujuan pencegahan, maka anda boleh menyeduh teh Ivan dengan cara yang khas untuk membuat teh biasa. Untuk melakukan ini, ambil 1 sudu kecil. keringkan bahan mentah dan tuangkan air dalam jumlah yang diperlukan untuk 1 cawan minuman. Untuk meningkatkan kesannya, anda boleh meningkatkan kepekatan hingga 2-3 sudu besar..

Lebih baik minum minuman yang baru diseduh 2-3 kali sehari. Pada masa yang sama, teh dibezakan oleh kemampuannya untuk mengekalkan kualiti berguna selama beberapa hari selepas penyediaan. Oleh itu, dibenarkan untuk membuat minuman sekali sehari dan mengambilnya dalam termos untuk bekerja atau dalam perjalanan..

Pilihan alternatif untuk membuat teh Ivan

Resipi boleh diubah berdasarkan ciri-ciri penyakit ini:

    Merebus dengan manifestasi gastritis dan kolitis - daun tanaman dicincang dan 200 ml air mendidih dituangkan dalam jumlah 15 g. Selepas itu, rebus selama 1/4 jam dan tapis. Ambil 1 sudu besar. 4 kali pada waktu siang. Komposisi ini juga digunakan untuk membasuh bisul dengan luka baring. Merebus dengan rimpang akan membantu selesema, anemia, sekiranya berlaku pendarahan. Ambil 10 g rimpang dan tuangkan 250 ml air mendidih. Selepas itu, rebus selama 20 minit. dan meneran. Ambil 1 sudu besar. empat kali sehari. Penyerapan daun kering akan membantu pankreatitis. Ambil 3 sudu besar. keringkan bahan mentah, tuangkan 300 ml air mendidih, biarkan selama 10-15 minit. Ambil 50 ml. sebelum atau selepas makan. Dengan ulser perut, ambil 2 sudu besar. daun dalam bentuk kering dan tuangkan 1.5 liter air mendidih, didihkan. Tegaskan 35-40 minit, tapis. Ambil 1/3 cawan 3 kali sehari. Untuk infusi terhadap penyakit seperti luka psoriatik, 2 sudu besar. bahan mentah dituangkan ke dalam 1/2 liter air mendidih dan berkeras selama 6 jam.Setelah meneran, minum keseluruhan infusi pada siang hari. Semasa mendiagnosis adenoma prostat, ambil 3 sudu kecil. herba dan tuangkan air mendidih (setengah liter). Bersikeras 5-7 minit. dan minum dua kali sehari. Dengan gejala haid yang kuat 1 sudu besar. daun kering dituangkan dengan 250 ml air mendidih dan bersikeras selama 60 minit. Setelah meneran, gelas diminum pada siang hari dalam dos yang kecil. Koleksi untuk proses onkologi pada buah pinggang atau pundi kencing disediakan dari bunga api dengan bunga yarrow, paya rawa, celandine, pinggul mawar dalam kadar 3: 3: 2: 1: 4. Campuran ini diambil dalam jumlah 1 sudu besar, selepas itu 250 ml air mendidih dituangkan. Komposisi direbus selama kira-kira 3-4 minit, dan kemudian disuntik selama 60 minit. Larutan disaring dan dicairkan dengan air untuk mengembalikan isipadu ke tahap awal. Komposisi digunakan tiga kali sehari untuk 1/3 cawan.

Teh Ivan: kontraindikasi

Infus dari ramuan ini dapat menghilangkan dahaga anda dengan cepat, ia menghasilkan kesan penyembuhan, menaikkan semangat, membantu mengatasi keletihan, memberi tenaga pada badan. Tidak seperti komposisi lain dengan kesan tonik, misalnya, minuman kopi, dalam produk dengan fireweed tidak ada komponen berbahaya dalam bentuk kafein atau asid oksalik..

Semasa merawat atau menjalankan profilaksis menggunakan infus dan decoctions, disarankan untuk mengambil kira kontraindikasi dan kesan sampingan. Dilarang menggunakan formulasi yang dibuat dari teh willow dalam rawatan dan pencegahan penyakit pada kanak-kanak di bawah usia 6 tahun. Semasa melahirkan anak dan menyusui, disarankan untuk berjumpa doktor sebelum mula mengambil decoctions dan infusions, dan jika dia setuju, mulailah dengan dos kecil.

Pada pesakit yang menggunakan formulasi pada fireweed secara berterusan untuk waktu yang lama selama 1 bulan, mungkin terdapat gangguan dalam pencernaan - gangguan dalam fungsi saluran pencernaan, hati. Perhatian khusus mesti diambil sekiranya terdapat trombosis dan trombophlebitis, serta dalam hal peningkatan tahap pembekuan darah. Sekiranya terdapat reaksi negatif, rawatan harus dihentikan dan doktor harus berunding..

Tumbuhan berguna dan perubatan lain

Ivan-Chai, atau keajaiban alam yang dilupakan

Orang suka menghabiskan masa dengan secawan teh! Sudah lama menjadi kebiasaan di Rusia sehingga minum teh itu sendiri bukan hanya sekadar menghilangkan dahaga, tetapi semacam manifestasi kehidupan sosial. Teh di Rusia adalah alasan untuk perbincangan yang santai dan baik, cara mendamaikan dan menyelesaikan masalah perniagaan. Orang Rusia percaya bahawa minum teh bersama mengekalkan kasih sayang dan persahabatan antara ahli keluarga, mengeratkan hubungan keluarga dan persahabatan, dan samovar mendidih di atas meja menciptakan suasana keselesaan, kesejahteraan dan kebahagiaan. Selagi minum teh, masalah keluarga diselesaikan, perjanjian perdagangan dan perkahwinan diselesaikan, tanpa secawan teh yang tidak mereka bincangkan, nampaknya, bukan satu masalah serius. Orang-orang Rusia minum teh dalam suasana perayaan dan sehari-hari: "selepas mandi", "keluar dari sejuk", "di tempat", "di luar jalan." Tidak kira pukul berapa tetamu datang, samovar disediakan untuknya, dan tuan rumah, menurut kebiasaan, harus minum teh dengannya.

Pernahkah anda terfikir apa sebenarnya yang dianggap oleh nenek moyang kita sebagai teh dan apa yang mereka buat dalam samovarnya?

Pada zaman dahulu, tidak ada teh India atau Cina di Rusia. Nenek-nenek dan nenek-moyang kita yang hebat, duduk di meja dengan sebatang samovar, minum teh Rusia purba, yang asasnya adalah daun dan bunga api, atau, seperti yang disebut kemudian, Ivan-tea. Nenek moyang tahu banyak tentang teh herba, suntikan dan rebusan, memiliki rahsia khas dan tahu cara menuai pelbagai tanaman dengan betul, dan lebih baik lagi membuat dan minum dengan cekap. Untuk fireweed, mengikuti resepnya, daun kismis, strawberi, raspberi, bunga linden dan tanaman lain juga ditambahkan.

Apakah kilang teh Ivan yang dilupakan ini, seperti apa rupa dan di mana mencarinya?

Teh Ivan, atau fireweed, mungkin merupakan salah satu tanaman yang paling biasa di Rusia. Tumbuh di tanah berpasir segar dan tanah liat, di hutan konifer dan campuran, di sepanjang jalan negara, di padang rumput dan lereng, di tempat berpasir kering, sering di pinggir, berhampiran tanaman, dekat air, di tanah lembap, di rawa gambut yang kering, bahkan di sepanjang tanggul kereta api dan parit. Sukar untuk mencari orang yang tidak tahu apa itu teh Ivan. Ladang merah jambu yang elegan "berpakaian" dengan tanaman ini boleh didapati hampir di mana-mana sahaja.

Fireweed tidak bersahaja dan, sebagai tambahan, adalah penunjuk arah, kolosal merah jambu yang indah dan indah dapat dijumpai pertama di tempat-tempat yang membakar rumput, kebakaran hutan dan pembukaan hutan, yang menceritakan kekuatan dalamannya yang luar biasa.

Teh Ivan adalah tanaman yang berkembang pesat. Ketinggiannya mencapai 150cm. Bunga kecil dikumpulkan dalam perbungaan racemose dari pelbagai warna, dari warna merah yang sering terjadi dengan warna ungu hingga merah jambu atau putih pucat. Akar tanaman menjalar, berkembang dengan baik. Tempoh berbunga berlangsung dari bulan Jun hingga Ogos..

Benih teh Ivan, dikumpulkan dalam kotak kecil, masak pada bulan Ogos. Matang, mereka terbang dari kotak buah dengan bulu. Fluff terbang di atas belukar api dan jauh - seolah-olah beberapa bulu bulu terbuka. Pada satu tanaman, sehingga 20,000 biji dapat masak pada masa yang sama, ciri khasnya adalah adanya tuf putih (bawah). Benih-benih ini sangat mudah menguap (angin membawa mereka berpuluh-puluh kilometer) dan mempunyai kemampuan untuk tumbuh walaupun beberapa tahun setelah mereka masak dan memasuki tanah..

Apakah komposisi kimia dan apa kegunaannya?

Walaupun teh Ivan adalah tanaman yang cukup biasa di Rusia, hanya sedikit orang yang mengetahui manfaatnya yang sangat besar. Teh Fireweed adalah salah satu minuman tertua dan paling sihat di planet ini. Grand Duke Alexander Nevsky percaya bahawa tanpa teh Rusia mustahil untuk membesarkan pahlawan lelaki yang sihat. Dan ini tidak menghairankan, kerana rangkaian unsur jejak fireweed hanya unik.!

Dalam 100 gr. jisim hijau mengandungi:

  • besi -2.3 mg.,
  • nikel - 1.3 mg.,
  • kuprum - 2.3 mg.,
  • mangan - 16 mg.,
  • titanium - 1.3 mg.,
  • molibdenum - 0,44 mg.,
  • boron - 6 mg.,
  • dan sejumlah besar kalium, natrium, kalsium, magnesium, litium, dll..

Ia mengandungi 69 hingga 71 unsur surih yang berguna, bergantung pada luasnya. Ini adalah 2/3 jadual berkala.

Tidak ada tumbuhan yang dapat membanggakan sekumpulan unsur surih tersebut.!

Juga B 100g. Daun teh Ivan terdapat dari 200 hingga 400 mg. asid askorbik, iaitu 5-6 kali lebih banyak daripada dalam lemon, dan vitamin kumpulan "B" diawetkan dengan baik di semua peringkat pengeluaran.

Dan yang paling penting, ia adalah antiseptik yang tiada tandingannya. Telah terbukti secara ilmiah bahawa teh Ivan mengatasi semua tanaman ubat dalam sifat anti-radang.!

Senarai sifat berguna fireweed yang mempengaruhi tubuh manusia sangat mengagumkan! Oleh itu, mari kita senaraikan:

  • meningkatkan proses hematopoiesis,
  • meningkatkan fungsi pelindung badan, merangsang sistem imun.
  • adalah ejen penenang, ekspektoran dan menyelubungi.
  • ditunjukkan untuk penyakit ulser peptik, gastritis dan kolitis, enterokolitis, perut kembung, kerana menormalkan mukosa gastrik, menormalkan metabolisme dan peristalsis usus;
  • ditunjukkan untuk hipertensi, aterosklerosis, anemia, gout dan gangguan metabolisme garam;
  • mengatur sistem saraf sekiranya mengalami tekanan, membantu menyingkirkan migrain dan insomnia, melegakan kegelisahan dan kegelisahan (yang mana di Rusia dia disebut "bisu");
  • menenangkan dan meningkatkan prestasi;
  • mengalkali, membersihkan darah;
  • ditunjukkan untuk dystonia vegetatif-vaskular;
  • membantu membuang toksin dari badan;
  • mempunyai kesan yang baik pada rongga mulut, adalah pencegahan penyakit periodontal dan karies yang sangat baik, menormalkan keadaan mukosa mulut;
  • adalah agen analgesik dan antipiretik yang berkesan;
  • adalah agen astringen dan anti-radang;
  • mengembalikan kekuatan apabila habis;
  • ditunjukkan untuk penyakit batu di hati, ginjal dan limpa;
  • menguatkan akar rambut;
  • menormalkan tekanan darah;
  • ditunjukkan untuk pendarahan dalaman, haid yang menyakitkan;
  • berkesan dalam penyakit sistem genitouriner;
  • agen antineoplastik;
  • membantu menyingkirkan prostatitis dan adenoma prostat;
  • meningkatkan potensi;
  • berguna untuk menormalkan keadaan selepas mabuk alkohol, ia digunakan walaupun dengan gegaran delirium;
  • membantu mengurangkan pengambilan alkohol;
  • melegakan keracunan makanan;
  • alat pencegahan barah yang kuat;

Bukan penyembuh Rusia kerana sifat penyembuhan kuat dari Ivan-tea menyebutnya "ramuan babi".

Sejarah terlupa teh Ivan

Tetapi bagaimana ia berlaku bahawa sekarang di Rusia teh India hitam dan Cina sangat popular, dan bukan teh yang diminum nenek moyang kita? Bagaimana mungkin teh Ivan tumbuhan yang paling berguna tetap tidak disedari, walaupun pada kenyataannya ia tumbuh dalam jumlah besar tepat di bawah kaki kita?

Tetapi perkara pertama yang pertama

Teh Ivan telah terkenal di Rusia selama lebih dari sepuluh abad. Minuman ini disebut dalam naskah kuno Rusia, ia diminum semasa pembinaan Moscow.

Sebutan lain dari Cyprus - Ivan-tea merujuk kepada peristiwa 1241, ketika Putera Alexander Yaroslavovich (kemudian Nevsky) dengan pengikutnya membebaskan kota Koporye, pos utara-barat Veliky Novgorod, dari tentera salib Jerman. Penduduk kota ini sembuh dengan teh Ivan bukan hanya luka, menaburkannya dengan serbuk dari daun yang dihancurkan, tetapi juga memberi teh dari tanaman ini kepada Novgorodian yang gelisah, cemas dan tidak berperang. Koporye, di wilayah wilayah Leningrad sekarang, yang kemudian pada abad XIII berubah menjadi "kilang dunia" untuk pengeluaran minuman tradisional Rusia "teh Ivan". Oleh itu, mereka mula memanggil minuman itu, dan kemudian Ivan-tea itu sendiri, "teh Koporsky". Beratus-ratus puding produk ini telah digunakan di Rusia. Kemudian, ia menjadi komponen terpenting dalam eksport Rusia. Setelah diproses khas, Cyprus dihantar melalui laut ke England dan negara-negara Eropah yang lain, di mana ia juga terkenal sebagai permaidani Parsi, sutera Cina, baja Damaskus. Dari segi jumlah, eksport Koporsky Tea berada di kedudukan kedua setelah rhubarb, diikuti oleh rami, bulu dan emas. Di luar negara, "Ivan-tea" dipanggil teh Rusia! Itu adalah tanda dagangan Rusia. Di Eropah, teh Rusia selalu dikenali dan diminum, dan teh Asia muncul di sana hanya tiga abad yang lalu. Dan dia mengakar kuat dan untuk masa yang lama. Inilah yang ditulis oleh menantu raja Perancis Louis XIV dalam suratnya dari tahun 1720: "Rasa teh Asia menyerupai rumput kering dengan kotoran. Ya Tuhan, bagaimana anda dapat minum kepahitan seperti itu! Ini bukan seperti teh herba dari Rusia!" Dan pelaut Rusia kami, melakukan perjalanan panjang di seluruh dunia (1803-1806), di bawah arahan Ivan Kruzenshtern, dihasilkan mengikut resipi lama dan membawa teh Ivan bersama mereka untuk minum sendiri dan sebagai hadiah di pelabuhan asing.

Teh Cina pertama kali datang ke Rusia pada separuh pertama abad ke-17, ketika Mikhail Fedorovich Romanov, tsar Rusia, adalah yang pertama mencicipinya pada tahun 1638. Teh dibawa sebagai minuman pelik. Pada tahun 1676, perjanjian ditandatangani dengan China untuk membekalkannya ke Rusia. Ini adalah permulaan pengembangan Dunia teh dan kopi! Karavan dengan teh di sepanjang saluran Kyakhtinsky (Laluan Teh) pergi ke Kremlin Moscow selama kira-kira satu tahun. Di Rusia, minuman baru itu menjadi kuat: orang-orang Rusia berhati-hati terhadapnya, kerana, secara kebetulan, terhadap semua perkara asing. Selain itu, ia memerlukan banyak wang. "Pembuat teh" Rusia mula menyeduh teh Ivan sedemikian rupa sehingga mulai menyerupai teh luar negeri dengan rasa dan warna. Ada juga peniaga yang tidak bertanggungjawab yang menggunakan fireweed untuk memalsukan teh Cina. Mereka mencampurkan daun teh Ivan dengan itu dan memberikan campuran ini sebagai rasa ingin tahu oriental yang mahal. Tetapi saya mesti mengatakan bahawa di Rusia pra-revolusi, dan setelah revolusi hingga tahun 1941, penambahan tanaman lain ke teh subtropika dianggap pemalsuan, penipuan tanpa malu-malu dan dituntut. Oleh itu, peniaga seperti itu paling sering disabitkan dengan tindakan tidak wajar tersebut dan diadili, bahkan kadang-kadang mengatur perbicaraan berprofil tinggi.

Namun, walaupun kes seperti itu tidak dapat menghilangkan populariti teh Koporye, dan pada abad ke-19 ia menjadi pesaing teh India dan Cina..

Pada awal abad ke-19 di St Petersburg, Tsar Alexander I mengeluarkan lesen untuk penghantaran teh Koporsk terus ke Inggeris. Dan Britain pada masa ini memiliki syarikat India Timur yang paling berkuasa untuk pengeluaran dan penjualan teh dari Asia. Dia menjual teh India dari ladang-ladangnya yang luas, tetapi orang Inggeris sendiri lebih suka minum "Koporsky", setiap tahun membeli puluhan ribu biji kopi di Rusia.

Dipercayai bahawa penggunaan teh Ivan secara berkala menjadikan seseorang kuat dan melindungi dari pelbagai penyakit..

Seluruh dunia menikmati minum "teh Kaporsky" Rusia sehingga ketika popularitinya secara beransur-ansur meningkat sehingga mula merosakkan kekuatan kewangan Syarikat India Timur. Pemilik syarikat tidak tahan lagi sebagai pesaing kuat di pasar teh. Mahkota Britain menyedari bahawa pasar teh telah dirampas sepenuhnya oleh pengeluar Rusia dan bergegas menyerang Rusia. Pada mulanya, mereka memalsukan skandal, dengan menuduh Rusia menurunkan kualiti teh, kononnya orang Rusia mengisar teh dengan tanah liat putih, yang, menurut mereka, berbahaya bagi kesihatan. Manakala alasan sebenarnya ialah pemilik Syarikat Hindia Timur harus mengeluarkan dari pasar mereka sendiri di Inggeris pesaing paling kuat - teh Rusia. Syarikat itu mencapai matlamatnya, dan pembelian teh Rusia di England dikurangkan.

Dan pada awal abad kedua puluh, Syarikat India Timur menjadi penganjur Perang Dunia I dan salah satu penaja revolusi dan perang saudara di Rusia. Lenin dibayar secara peribadi sehingga Rusia tidak lagi menghasilkan "teh Ivan". Dan sekarang sudah jelas bahawa di sebalik tindakan menghukum kaum Bolshevik, yang terlibat dalam pemusnahan industri teh Rusia, adalah syarikat asing yang takut akan persaingan..

Segala sesuatu yang dilakukan oleh mahkota Britain dilakukan dengan satu tujuan - pengagihan semula pasaran penjualan, bekalan, penghapusan pesaing, untuk keuntungan maksimum.

Tetapi bahkan sebelum revolusi, seorang pakar herba perubatan dan perubatan Tibet, saintis Pyotr Badmaev mempelajari fireweed. Dia membuka klinik untuk golongan elit bangsawan dan sekular, tempat orang terkenal berpaling, misalnya: Rasputin, Yusupov, Prokopovich dan seluruh keluarga imperialis. Bukan hanya seluruh dunia Empayar Rusia yang dirawat dengan serbuk Badmaev yang indah, dibuat berdasarkan ramuan herba, orang asing datang ke ibu kota Rusia terutama untuk ini. Badmaev sendiri mengambil elixir herba, termasuk teh Ivan, dan berpendapat bahawa elixir berdasarkan teh Ivan dapat memanjangkan usia sekurang-kurangnya hingga 200 tahun. Ada kemungkinan bahawa dia benar-benar akan membuat catatan umur panjang, tetapi pada usia 109 tahun, Pyotr Badmaev ditangkap oleh Petrograd Cheka dan didakwa dengan kegiatan kontra-revolusi, beberapa bulan kemudian dia dibebaskan, tetapi penyiksaan yang kejam merosakkan kesihatannya. Doktor itu mati tanpa mengungkap rahsia ubat penenangnya. Pakar lain yang terlibat dalam kajian Ivan Chai ditindas teruk dan banyak yang ditembak.

Oleh itu, setelah revolusi tahun 1917, ketika Inggeris memasuki blok tentera "Entente", pembelian teh di Rusia berhenti sepenuhnya. Teh Ivan, dengan kedok revolusi, tidak lagi dihasilkan, dieksport dan bahkan dijual kepada penduduk mereka sendiri. Koporye muflis. Dan sekarang sangat sedikit orang yang tahu bahawa sebelum revolusi 1916 setiap penduduk Rusia meminum teh Ivan, teh "Koporsky". Perbuatan kotor terhadap teh Rusia diselesaikan oleh pemusnahan Rusia sepenuhnya.

Namun, pada tahun-tahun sebelum perang, kepemimpinan Uni Soviet mulai sadar dan mulai memahami bahawa kajian dan penggunaan teh Ivan lebih lanjut dapat meningkatkan kesihatan warga Soviet dengan ketara, oleh itu, sebuah pusat penyelidikan dan pengeluaran yang unik telah dibuat di kota Koporye. Di sana, menurut keputusan peribadi Beria, teh Ivan dihasilkan mengikut resipi lama Rusia dan dihantar ke farmasi dan hospital. Perisikan Jerman mengetahui bahawa ubat kuat diciptakan berdasarkan teh Ivan, yang dapat memperkuat keupayaan pertahanan negara kita dengan ketara. Dan pada kesempatan pertama, Jerman menyerang makmal rahsia. Ini berlaku pada akhir musim panas 1941, tentera Jerman maju di semua bidang, pertempuran paling sengit terjadi di arah utara. Nazi bergegas ke Leningrad, berusaha memasukkannya ke gelanggang dengan pengepungan. 1 September mereka ambil Kubu Koporye, yang berfungsi sebagai tempat perlindungan yang boleh dipercayai bagi tentera tentera merah. Kereta kebal Jerman sedang menunggu arahan untuk terus bergerak ke Leningrad, tetapi komandan kumpulan "Utara", Jeneral-Marsekal Field Fonlei, memberikan perintah aneh - untuk memasuki Koporye dan menghancurkan objek yang diberi nama "River of Life". Dan baru-baru ini diketahui apa yang tersembunyi di bawah nama puitis ini. Ini adalah makmal biokimia eksperimen kilang teh Koporsk, di mana, menurut resipi lama, berdasarkan teh Ivan, kerja dilakukan untuk membuat minuman unik yang seharusnya dapat meningkatkan daya tahan para tentera Tentera Merah. Tiang tangki membuat jalan memutar khas untuk memasuki Koporye, mereka mempunyai tugas yang jelas, untuk menghancurkan semua yang berkaitan dengan teh Ivan. Semua dokumentasi, maklumat, resipi dibakar khas dan orang-orang yang bekerja di makmal ditembak.

Sejarawan Alexander Seregin memberi kesaksian: "Semasa Perang Patriotik Besar, pasukan fasis Jerman memasuki Koporye dan secara harfiah menghancurkan kota dengan tangki, secara harfiah menginjak ladang teh Ivan dengan ulat, menghancurkan semua makmal, menghancurkan semua orang yang terlibat dalam teh Ivan."

Tetapi mengapa ahli strategi Jerman memutuskan untuk menangguhkan sekatan Leningrad dan membahayakan rancangan Barbarossa? Untuk memusnahkan beberapa makmal dan kilang teh? Penyelidik moden menerangkannya dengan sifat unik yang dimiliki teh Ivan. Alexander Seregin: "Dari segi kegunaannya, teh Ivan unggul dari semua bentuk makanan yang diketahui, ia mengandungi bahan-bahan luar biasa yang setanding dengan alkaloid, yang terakhir memiliki sifat tidak memabukkan, tetapi untuk bersorak dan tidak membingungkan, tetapi untuk menjernihkan otak manusia".

Oleh itu, ternyata tradisi minum teh tetap ada, tetapi teh itu diubah... Dan bahkan nama "teh Koporsky" hilang dari ingatan rakyat Rusia. Dan bukannya minuman Rusia yang penyembuh, indah dan unik, mereka mula minum teh Asia yang mengeringkan yang mengasyikkan yang menyebabkan strok dan serangan jantung. Sebilangan besar penduduk Rusia, kemungkinan besar, hanya kerana kekurangan maklumat, masih lebih suka minum debu teh dalam bentuk teh butiran dan bungkus, dan baru-baru ini, untuk meningkatkan rasa, juga berwarna dan berperisa. Dan hanya sedikit orang yang tahu bahawa, mungkin salah satu yang paling berbahaya bagi manusia adalah penyerapan daun pokok teh (dalam kehidupan seharian - hanya teh). Dan walaupun dalam teh elit berkualiti tinggi, setelah pembuatan bir, sebatian fenolik dan purin yang sedikit atau tidak larut terbentuk, yang mengganggu metabolisme dan berbahaya bagi pesakit dengan gout, darah tinggi dan glaukoma.

Selain itu, teh ini mula ditanam di Kaukasus. Seperti orang Ivans, yang tidak ingat hubungan kekeluargaan dengan tanah mereka, kita orang Rusia terus tumbuh dan mengimport racun bertindak lambat dalam kotak yang indah, sekarang bukan hanya dari luar negeri, tetapi juga dari Kaukasus.

Tapi, untungnya, baru-baru ini, beberapa orang mula mengingati minuman penyembuh "Ivan-tea". Contohnya, pelancong tunggal yang terkenal Fyodor Konyukhov selalu menggunakan "Ivan-tea" dalam semua perjalanannya! Seorang angkasawan juruterbang USSR dan dua kali Pahlawan Kesatuan Soviet V.A. Dzhanibekov, berkata: "Sekiranya saya sekali lagi bekerja di orbit, saya akan membawa Ivan-Chai Rusia dengan saya.".

Resipi kuno untuk membuat "teh Koporsky"

Mari kita ingat bahawa teh Rusia asli untuk orang Slavia dan orang lain yang mendiami wilayah Rusia sekarang adalah sejak dulu lagi minuman "teh Koporsky" dari daun herba Siprus yang ditapai, ladang ungu-merah yang sama mekar dengan kuat pada bulan Julai-Ogos di seluruh tanah air kita.

Anda boleh menuainya sendiri. Sudah tentu, jika anda mempunyai masa lapang dan pengetahuan mengenai teknologi.

Jadi, bagaimana membuat "teh Koport" yang terkenal:

1. Pada pertengahan musim panas, ketika ramuan sihir mekar, pergi ke hutan dan ladang, jauh dari jalan raya, dan kumpulkan bahan mentah untuk teh. Anda mesti mengumpulkan daun yang kuat, hijau, berair, anda juga dapat sebilangan kecil bunga.

Pada zaman dahulu, kebiasaan mengumpulkan teh Ivan pada minggu Kupala. Dan pada malam Ivan Kupala, dia memperoleh kekuatan khas dan dianggap sebagai ubat untuk 100 penyakit.

2. Seterusnya, bilas dan biarkan selama 12-20 jam (tetapi tidak lebih dari 24!) Di tempat teduh, di tempat yang kering, sehingga daun kering dan layu sedikit. Adalah perlu untuk sentiasa memantau kandungan kelembapan mereka dan mengaduk lapisan. Perkara utama adalah tidak berlebihan! Harus ada cukup jus di daun untuk penapaian berikutnya..

3.Kisar daun dan bunga di antara telapak tangan anda, membentuk sosis cerut kecil berbentuk gelendong dari daun. Lebih baik menggiling dengan usaha sehingga sel-sel pecah. Anda boleh menggulungnya di atas papan kayu beberapa kali di atas daun dengan pin kayu.

Nenek moyang kita percaya bahawa mungkin untuk meningkatkan kesan teh dengan melakukan konspirasi yang sesuai semasa penggilingan daun, oleh itu anda boleh mendapatkan teh pelindung, pembersihan teh dari pengaruh yang tidak perlu, suka teh atau teh untuk keuntungan.

4. Seterusnya datang perkara yang paling penting! Penapaian teh! Penapaian menentukan teh mana yang anda dapat - hijau atau hitam. Masa penapaian bergantung pada suhu persekitaran. Semakin panas, semakin cepat semua proses berjalan. Notis! Fermentasi yang membuat teh hitam dari teh hijau: di dalam ketuhar, tidak kira berapa banyak daun goreng, mereka tidak akan berubah menjadi teh hitam.

Untuk proses penapaian, daun mesti dilapisi lapisan (lebar lapisan hingga 5 cm) dalam mangkuk enamel lebar dan ditutup dengan kain lembap yang padat. Letakkan pinggan di tempat yang hangat (24-27 ° С) selama 6 jam hingga 5 hari. Bergantung pada jenis teh yang anda mahu dapatkan.

Teh hijau: berumur 6-12-24 jam.

Teh hitam: berumur 2-3-5 hari.

Di sini anda perlu memerhatikan agar daun tidak fermentasi dan membasahi kain secara berkala. Kadang-kadang, mereka perlu gelisah sehingga mereka masak dengan sekata. Selama ini, getah sel yang dirembes akan mengoksidasi dengan gelap.

Proses penapaian dapat dikawal oleh bau, setelah selesai, bukannya bau herba biasa, aroma buah-buahan atau gula-gula yang sangat menyenangkan.

lima. Selepas penapaian dan pematangan, anda perlu memulakan pengeringan. Untuk melakukan ini, sehelai daun fireweed yang digulung harus dicincang halus dan disebarkan dalam lapisan 1-1,5 cm pada lembaran penaik rata yang ditutup dengan kertas perkamen, kemudian dikeringkan di dalam ketuhar pada suhu 100 ° C, selama kira-kira 40 minit, kadang-kadang lebih banyak. Lebih baik membiarkan pintu oven tetap terbuka, terus dikacau, pastikan daun teh pecah ketika diperas, tetapi jangan berubah menjadi debu. Apabila sebahagian besar teh mencapai keadaan ini, proses penyediaan dapat dianggap selesai. "Teh Koporsky" yang dikeringkan dengan baik mempunyai warna teh hitam, tetapi dengan aroma yang lebih kaya.

Pada zaman kuno, di tanah air "teh Koporsky", pengeringan dilakukan di dalam ketuhar Rusia, dalam periuk tanah liat. Anda boleh mengubah teknologi pembuatan teh Ivan dan menjadikannya lebih moden. Setelah fermentasi, bukannya mengiris daun, menyebarkannya melalui penggiling daging dengan kasar dan keringkan pada loyang dengan cara biasa. Anda akan menerima "teh Koporsky" berbutir, yang tidak kalah dengan teh daun dari segi rasa dan baunya yang spesifik..

Pengeringan telah berakhir. Biarkan sebentar untuk membiarkan kelembapan sisa menguap dan tuangkan ke dalam bekas simpanan. "Teh Koporsky" siap diminum. Simpan di dalam balang kaca apa pun dengan penutup plastik atau dalam beg kanvas. Semakin lama disimpan, semakin sedap rasa teh..

Dengan menggunakan teknologi yang sama, anda boleh menyediakan teh dari daun strawberi, daun raspberry, daun currant.

Perlu lebih banyak masa untuk menyeduh "Koporsky tea" (10-15 minit). Infusi yang dibancuh mengekalkan sifat dan aroma yang menyenangkan selama tiga hari, dan satu bahagian tanaman kering dapat digunakan beberapa kali. Anda boleh menambah pudina, balsem lemon, kelopak mawar, bunga melati, pinggul mawar, madu ke teh.

Teh Ivan yang diperam boleh diminum dalam kuantiti apa pun, kuat, sejuk dan panas, pada usia apa pun, selepas itu anda tidak akan terancam oleh enamel gigi anda.

Teh ini berguna untuk anak-anak yang sedang tumbuh gigi, juga untuk wanita hamil dan ibu yang menyusu. Tidak ada kafein dalam "teh Koporsky", jadi ia mempunyai kesan menenangkan dan menghilangkan dahaga dengan sempurna. Sekiranya anda meminumnya pada waktu pagi, maka ia memberi semangat dan kekuatan..

Sejarawan Alexander Seregin: “Sebelumnya, mereka meletakkan samovar besar di atas meja, dan sepanjang hari bekerja semua orang berlari dan minum teh ini dan hampir tidak makan apa-apa dari makanan. Mereka makan sepotong roti buatan mereka sendiri, dan dalam keadaan sangat panas, semua orang melarikan diri dengan minuman seperti itu. ".

Dan bukan sahaja teh

Tahukah anda bahawa nenek-nenek dan nenek-moyang kita menggunakan ramuan fireweed bukan sahaja untuk membuat "teh Koporsky", tetapi juga memakan daun, pucuk dan akar tumbuhan yang indah ini - ada resipi untuk semuanya!

Bukan untuk apa-apa Ivan Chai memiliki nama panggilan seperti "cockerel". Dikehendaki sifat rasa daun muda, yang menggantikan salad sepenuhnya..

Salad dengan api

Rendam pucuk dan daun muda (50-100 g) ke dalam air mendidih selama 1-2 minit, masukkan saringan ke gelas air, dan potong. Kacau bawang hijau cincang (50 g) dan lobak parut (2 sudu besar), tambah jus lemon (1/4 lemon) dan musim dengan krim masam (20 g). Garam dan lada secukup rasa.

Daun dan pucuk muda ditambahkan ke sup kubis, borscht, kuah sup.

Sup kubis hijau dengan apiweed.

Tanamkan pucuk muda dan daun fireweed (100 g), serta daun jelatang (100 g) ke dalam air mendidih selama 1-2 minit, masukkan saringan untuk menggelas air, potong dan rebus dengan mentega. Masukkan kentang cincang (200 g), wortel (10 g) dalam air mendidih (0,5-0,7 l), dan kemudian ramuan dan masak hingga lembut. Masukkan garam dan rempah 10 minit sebelum akhir memasak.

Berpakaian sup dengan bunga api

Basuh bunga api segar, sorrel dan lungwort dengan baik, potong halus, gosok dengan garam (5-10% daripada jumlah jisim hijau) dan letakkan di dalam balang kaca. Simpan dalam peti sejuk.

Dan nama panggilan "kotak roti" atau "pengisar" diberikan kepada teh Ivan kerana fakta bahawa akarnya yang kering dan tanah, mengikuti cadangan penyembuh rakyat, sering ditambahkan ke tepung untuk penkek, roti pembakar, dan bubur yang dimasak dari mereka. Akar kaya dengan pati, polisakarida dan asid organik.

Juga, ketika membakar roti, bukannya dedak, daun kering dan batang api ditambahkan ke tepung, yang dikumpulkan pada bulan September, ketika musim panas India tiba..

Bubur Fireweed dengan lobak merah:

  • 150 g akar teh Ivan segar atau 70 g rimpang kering,
  • 2-3 lobak merah,
  • ½ timbunan. kismis (atau buah kering manis lain),
  • 50 g mentega atau 100 ml krim masam,
  • garam, kayu manis - secukup rasa.

Kupas rimpang teh Ivan dan wortel dan gosokkan pada parut kasar, bilas buah kering hingga bersih. Letakkan wortel, akar teh-ivan dan buah-buahan kering di atas kuali secara berlapis, tuangkan air ke semua lapisan. Didihkan, masak selama 3-5 minit, kemudian tutup, angkat dari api dan biarkan selama 10-15 minit. Hidangkan dengan krim masam atau mentega.

Selain itu, teh Ivan banyak digunakan untuk keperluan rumah tangga dan kosmetik. Mereka menyeka wajah dengan rebusan teh Ivan dan menggunakannya sebagai alat untuk mencuci badan, dan topeng dibuat dari daun kering yang dihancurkan, meremajakan kulit.

Topeng muka teh-Ivan:

3 sudu besar Kisar teh Ivan ke dalam serbuk, tambah 2 sudu kecil. kanji, 2 sudu besar. kefir dan 0.5 sudu kecil. minyak zaitun. Gaul sebati. Sapukan campuran yang dihasilkan di wajah selama 10-15 minit. Selepas beberapa ketika, basuh topeng dengan air suam.

Teh Ivan akan menguatkan dinding saluran darah, kefir membantu meningkatkan keanjalan kulit wajah, minyak zaitun akan melembutkan dan pati akan membersihkan pori-pori.

Nama "jaket bawah" diberikan kepada Fireweed kerana diisi dengan bantal dan tilam. Dan "rami liar" - kerana sifat buruknya: batangnya dikeringkan pada musim luruh, hancur seperti rami dan rami, dan menerima serat dari mana mungkin membuat benang dan memutar tali.

Mandi Rusia, seperti tradisi lain, juga tidak boleh dilakukan tanpa menggunakan teh Ivan. Apabila dikukus, bunga dan daunnya mengeluarkan aroma yang sangat menyenangkan dan sihat, oleh itu api digunakan untuk membuat penyapu dalam kombinasi dengan cabang birch.

Teh Ivan adalah salah satu tanaman madu terbaik. Menurut pakar, madu fireweed adalah yang paling manis, dan jika segar, maka yang paling telus. Bunganya menarik banyak lebah. Dianggarkan bahawa dari hektar tanah "Fireweed", lebah dapat menyimpan hingga seribu kilogram madu.

Dan ini bukan keseluruhan senarai penggunaan tumbuhan Ivan-tea yang indah oleh nenek moyang kita dan jauh dari semua nama samaran yang diterima di kalangan masyarakat, yang sekali lagi mengesahkan popularitinya yang tinggi.

Mari hidupkan semula tradisi kuno yang indah, temukan penerapannya dalam kehidupan moden. Bagaimanapun, seseorang hanya perlu mulai mengikuti nasihat nenek moyang, betapa senangnya merasakan kebijaksanaan dan kepedulian mereka terhadap generasi kita. Teh Ivan adalah salah satu tradisi seperti itu. Dan jika kita berusaha mengingatnya dan menerapkan resipi dari tanaman yang tidak ternilai ini dalam hidup kita, maka, mungkin, kita akan mengambil langkah lain untuk mencari keharmonian dengan alam, yang sangat kekurangan masyarakat kita..

Spikevod ›Blog› Ivan-Chai seperti arak, suka penuaan dan tangan. Atau bagaimana membuat Ivan-Tea dengan tangan anda sendiri.

Cuma yang malas tidak tahu mengenai Ivan-Chai sekarang. Saya tidak akan menerangkan khasiat dan faedahnya, sudah lama dan semua orang dapat membaca mengenai khasiatnya yang bermanfaat dalam versi teh yang diperam.
Lebih-lebih lagi, Ivan-Chai, seperti anggur yang baik, suka penuaan dan semakin lama ia disimpan, semakin mendalam rasanya..

Saya telah menuainya selama beberapa tahun. Ini tidak menimbulkan banyak masalah, dan sebagai balasannya saya menerima produk utama Rusia, enak dan berguna untuk kita, orang-orang yang hidup dalam keadaan iklim ini dan sukar. Sebagai contoh, dalam teh Cina atau India yang sama, serta kopi yang tumbuh, anda tahu di mana, terdapat banyak kandungan kafein, yang memberikan semangat kepada mereka yang hidup dalam panas kekal, seperti somnambulists kepada penduduk asli, tetapi sama sekali tidak memberikan vitamin yang sangat diperlukan, masa hidup dalam kesejukan dan kekurangan vitamin segar. Itulah sebabnya, misalnya, dalam Ivan-Tea, kandungan vitamin C adalah 6 kali lebih tinggi daripada pada pinggul mawar dan yang sama sekali tidak terdapat dalam kopi atau teh. Dan semua ini mesti difahami. Saya tidak mempunyai apa-apa terhadap teh Cina yang baik, tetapi Ivan-Chai masih merupakan produk yang berbeza, secara terus terang, ini bukan teh sama sekali. Teh adalah satu tanaman, fireweed adalah yang lain. Siapa yang pertama kali memanggil minuman seperti teh, kita atau orang Cina adalah persoalan lain, kerana kita mempunyai teh, di China - cha. Bunyinya biasa kemudian...

Walau bagaimanapun, kita tidak membincangkan tentang penyimpangan dari Torii, tetapi hanya mengenai teh api atau Ivan-Teh, yang saya kumpulkan, keringkan, fermentasi, dan sebagainya. Setelah mencuba beberapa rakan saya, saya akhirnya "menjangkiti" seluruh keluarga dengan produk ini, orang mengumpulkannya, meminumnya sepanjang tahun dan menasihati orang lain. Tandakan perkataan saya, tidak lama lagi mereka akan memburu fireweed seperti cendawan)))

Secara umum, siapa sahaja yang mengetahui segala-galanya mengenai Iva-Chai boleh berkongsi pautan, siapa yang tidak tahu dan siapa yang berminat, saya akan menerangkan sesederhana mungkin bagaimana saya melakukannya. Anda boleh mengumpulkan fireweed dari bulan Jun hingga Ogos pada saat berbunga.

Untuk Teh Ivan secara langsung, hanya daun yang paling sering dikumpulkan, bunga kurang digunakan.
Saya merobek bahagian atas daun, meninggalkan bahagian bawah.

Kali ini saya juga mengumpulkan bunga, yang mana saya akan menulis pada akhir secara berasingan. Tetapi di sini mereka benar-benar terkoyak dengan batang.

Selepas mengumpul, mencuci daun tidak digalakkan, ada pendapat bahawa air dapat mencuci beberapa bahan berguna, tetapi saya secara peribadi mencuci kumpulan kecil pertama dan melihat ke dalam air, jika ada kotoran - saya mencuci semuanya lebih jauh, tidak - maka saya meninggalkan yang lain sebagaimana adanya. Anda sendiri faham, di tempat ada lebih banyak debu, di tempat yang lebih sedikit, hujan, angin, dan lain-lain, anda tidak dapat meneka.
Seterusnya, daun perlu disebarkan dalam lapisan yang tidak tebal untuk pengeringan..

Ini untuk menghilangkan kelembapan berlebihan dari kepingan. Di sini juga, semuanya bergantung pada bilik, skoznyak, suhu dan kelembapan, biasanya 12 jam cukup untuk saya. Hasil layu tidak sukar dimengerti, hujung daun menjadi kering, dan daunnya sendiri lembut dan jika anda menghancurkannya, ia tidak akan lurus. Lambat lebih pendek)))

Kemudian saya memutar segalanya dengan penggiling daging elektrik. Tidak ada peluang manual, tidak cukup kekuatan.

Sudah tentu, lebih baik memutar daun dengan tangan ke dalam sosis seperti itu, tetapi ini sangat memakan masa, dan setelah mencubanya, saya membuang idea ini. Tidak dengan jilid saya. Walau apa pun, ini semua dilakukan untuk satu perkara - anda perlu menghancurkan struktur daun untuk mengekstrak jus, semua ini membolehkan anda mengekstrak sepenuhnya bahan berguna dari tanaman, kerana tanpa ini mustahil untuk melakukan penapaian. Jus daun mengandungi enzim, zat yang secara langsung bertanggung jawab untuk penapaian, tanpanya mustahil untuk mendapatkan pelbagai vitamin dan unsur surih yang terkandung dalam Ivan-Chai!

Seterusnya, perkara yang paling penting bermula - daun yang dipintal diletakkan di dalam piring enamel dengan lapisan 10 cm, ditekan dengan ringan dengan tangan, ditutup dengan kain semula jadi yang lembap dan diletakkan di tempat yang gelap dan hangat.

Sejauh yang saya tahu, orang menapai teh selama 6 hingga 36 jam. Daun fermentasi yang lemah mempunyai rasa dan rasa masam yang kurang gelap, warna gelap yang sangat fermentasi dan rasa tart. Bagi saya, kebenaran ada di tengah-tengahnya, dan kemudian aroma Ivan-Chay lebih jelas terungkap, yang umumnya sukar digambarkan, siapa yang merasakan rasa bunga, yang mempunyai campuran buah beri, yang prun, ada banyak segalanya! Sekali lagi, semuanya bergantung pada daun mana yang dikumpulkan, muda, tua, bagaimana cuaca, tempat mengeringkan bilik, dan sebagainya. Contohnya, pada tahun itu saya mengeruhkan semuanya selama satu hari, tetapi tahun ini saya memerlukan 30 jam. Ini kerana di sini anda perlu memahami dengan jelas kelebihan kesediaan, bau mesti berubah dari herba menjadi bunga atau buah. Daun muda yang dituai pada bulan Jun lebih cenderung memberikan aroma bunga, sementara daun pada akhir bulan Julai atau dituai pada bulan Ogos lebih banyak buah..

Walau apa pun, hanya perlu mengawal kesediaan bahan mentah semasa penapaian dengan cara ini. Baunya berasal dari semua ini, kuat, tebal, enak))) Dan kerana semua ini terasa, sudah tiba masanya untuk pengeringan. Sekiranya anda terlalu banyak menggunakan masa penapaian, semuanya boleh menjadi masam atau acuan..

Panaskan ketuhar hingga tidak lebih dari 100 darjah, anda perlu menyebarkan bahan mentah pada loyang dengan lapisan tidak lebih dari 1.5 cm.

Anda perlu mengeringkannya dengan membuka pintu agar daun tidak terbakar, kacau beberapa kali, biasanya memerlukan 25 hingga 40 minit setiap hidangan. Kali terakhir saya mengeringkan keseluruhan adalah 21:00 hingga 02:30, iaitu, jangan lupa bahawa anda perlu meluangkan masa terlebih dahulu untuk semua ini. Setelah pengeringan di dalam ketuhar selesai, anda perlu menguraikan semuanya sekali lagi dan biarkan di atas kain selama beberapa jam untuk melepaskan kelembapan yang tinggal.

Sebenarnya, proses penapaian belum selesai, ia perlahan-lahan akan mereda walaupun beberapa bulan! Tetapi tidak pada kain tentu saja))) Apabila teh siap diletakkan selama 3 jam, saya tuangkan ke dalam balang, tutup dan biarkan selama beberapa bulan dengan pasti.

Anda boleh meminumnya dengan segera, tetapi dia tidak akan mempunyai rasa Ivan-Tea yang sebenar, ini memerlukan masa, idealnya enam bulan. Tetapi jika, anda betul-betul ingin cepat, maka anda pasti perlu bertahan selama sebulan tanpa menyentuhnya. Ivan-Chai secara umum, semakin lama ia berbohong, semakin menarik untuk saya berubah, semakin dalam rasanya, saya memeriksanya lebih dari sekali.
Anda boleh menulis mengenainya untuk masa yang lama dan banyak, terdapat banyak pengetahuan terkumpul, tetapi saya tidak mahu memuat turunnya, sebaliknya, saya mempermudah semuanya dan mengurangkannya menjadi satu, versi berkualiti tinggi 100%, mudah dan mudah diakses oleh semua orang.!

Tetapi bukan itu sahaja. Perlu menulis mengenai bunga Ivan-Chai.

Biasanya mereka dipisahkan dari batang, dibiarkan dengan ranting, dikeringkan dan ditambahkan ke dalam minuman Ivan-Tea untuk rasa dan aroma.

Tetapi saya tetap memperlakukannya seperti daun, memutarnya menjadi bola dengan tangan saya, memerah sehingga jusnya menonjol dan meletakkannya pada penapaian.

Selepas kira-kira 5 jam, bau roti rai masam segar muncul! Ini adalah arahan untuk menghentikan penapaian. Ini diikuti dengan proses pengeringan di dalam ketuhar. Kemudian semuanya sama seperti dengan Ivan-Tea, bunga-bunga itu diletakkan di dalam balang, ditutup dengan penutup dan berbaring... Dan setelah dibuka sehari, anda boleh mendapat kejutan penciuman dari bunga yang disediakan dengan cara ini dari campuran bau buah kering, buah kering dan roti yang kuat.

Anda juga boleh memanggangnya secara berasingan, walaupun bau harum, rasanya lembut, berbunga.

Tetapi saya mencampurkannya dengan daun Ivan-Tea, mendapatkan sejambak aroma unik dalam cawan teh Ivan yang diseduh.
Sebenarnya itu sahaja.

Siapa yang perlu memahami jangka masa, jika anda mahu.
-Anda boleh mengumpulkan daun pada 2 keping teh siap sedia tiga liter perlahan dalam satu jam. Jumlah ini lebih daripada cukup untuk keluarga seramai 4 orang dengan percutian dan tetamu selama setahun penggunaan sehari-hari. Malah akan kekal.
-Lumuran daun berlangsung 12 jam, di mana anda perlu mengacau 3-4 kali selama 1 minit tidak lebih.
-Pengisar daging mengambil masa selama satu jam dengan semua persiapan.
-Fermentasi tidak memerlukan penyertaan, kecuali pembasahan kain secara berkala yang menutupi pinggan.
-Dan hanya pengeringan di dalam ketuhar memerlukan masa, yang saya tulis di atas. Dan kemudian, saya menyebarkannya, saya bebas selama 15 minit, saya datang, mencampurkannya dan berjalan lagi selama 15 minit.
Sesuatu seperti ini.

P.S. Beberapa pilihan untuk mengeringkan bahan mentah yang telah ditapai selain oven telah dicuba, seperti oven elektrik dan pengeringan panci. Yang paling sedap masih boleh didapati di dalam ketuhar..
Sekarang sudah pasti)))

Komen 53

Saya juga membuat teh Ivan. Untuk tahun ketiga sudah. Mencuba banyak kaedah penapaian, penanda buku, pengeringan, penggorengan. Saya hanya meminumnya. Benar, tahun ini saya juga membuat teh dari daun strawberi, juga dengan penapaian.

Baik. Saya mempunyai soalan mengenai pelbagai aroma yang sangat menggoda dalam semua artikel yang dikhaskan untuk teh Ivan.

Atau saya mempunyai masalah dengan deria bau, atau sejujurnya, tidak semuanya mempesonakan.

Ya, semasa proses penapaian, bahan mentah berbau sehingga sukar untuk menyampaikan kekayaan aroma, tetapi setelah pengeringan, mungkin sebahagian aroma ini tetap ada, sangat sukar untuk ditentukan, dan berlaku, terutama setelah pembuatan bir, aroma sapu mandi, juga tidak buruk, tetapi tidak teh seperti itu.
Untuk amatur, tentu saja.

"Segera saya teringat rumah mandian," kata salah seorang rakan saya, yang dibezakan oleh keputusan mereka yang lurus..

Saya juga cuba menyedut daun wangi yang baru diperam, tetapi... sekali lagi semua keharuman "terpesona" dan yang utama adalah aroma sapu.

Aroma penyapu mandi hanya dipanggang dengan pemanggangan yang baik. Hampir hitam. Tetapi walaupun kekayaan aroma tidak begitu diperhatikan.
Teh Ivan yang dipanggang dengan baik mempunyai aroma dan aroma teh tradisional Cina, walaupun agak lama. Cina semuanya lebih harum.

Tetapi, rasa selepas minum teh Ivan, saya tidak berpendapat, jauh lebih menyenangkan daripada orang Cina, dan ia lebih berguna daripada memberi suap kepada saya. Tetapi sekali lagi, mustahil untuk membuat bunga, madu, pir, prun dan warna lain di dalamnya. Adakah mereka benar-benar ada? Atau adakah anda benar-benar ingin meyakinkan diri anda dan semua orang tentang perkara ini? Bolehkah seseorang menghantar saya teh Ivan, di mana sekurang-kurangnya salah satu aroma bernama jelas berlaku? Tidak percuma, tentu saja.

Cuma saya meminta anda untuk tidak bimbang tentang pengedar produk berjenama. Buatan tangan sahaja.

Sekiranya berlaku, kenalan untuk komunikasi: E-mel: [email protected], Skype: webded1, blog: Rahsia dan Nuansa, sekretymastera.ru

Terima kasih khas kepada penulis yang mengesyorkan madu. Pasti akan mencuba betul kali ini.

Namun, dari bunga, saya sama sekali tidak merasakan aroma tambahan. Inilah "aising pada kek" - sebenarnya.

Ya, banyak lagi. Pembekuan memberikan hasil yang sangat baik. Sekiranya, selepas penapaian, bahan mentah dibekukan dan kemudian digoreng. Terdapat beberapa nuansa, tetapi penghujungnya ternyata lebih enak dan lebih kaya..

Kali ini saya cuba membekukan yang segar terlebih dahulu. Saya membekukannya tepat di bank. Kemudian dia meletakkan tin di rumah hijau. Semasa berdiri di rumah hijau, dicairkan, menunggu apa yang akan berlaku.

Saya tidak suka menulis dari telefon saya, dan saya bercuti di St. Petersburg)
Apabila saya kembali, saya akan menulis beberapa nuansa dan komen peribadi!

Saya tidak sabar untuk

Saya juga membuat teh Ivan. Untuk tahun ketiga sudah. Mencuba banyak kaedah penapaian, penanda buku, pengeringan, penggorengan. Saya hanya meminumnya. Benar, tahun ini saya juga membuat teh dari daun strawberi, juga dengan penapaian.

Baik. Saya mempunyai soalan mengenai pelbagai aroma yang sangat menggoda dalam semua artikel yang dikhaskan untuk teh Ivan.

Atau saya mempunyai masalah dengan deria bau, atau sejujurnya, tidak semuanya mempesonakan.

Ya, semasa proses penapaian, bahan mentah berbau sehingga sukar untuk menyampaikan kekayaan aroma, tetapi setelah pengeringan, mungkin sebahagian aroma ini tetap ada, sangat sukar untuk ditentukan, dan berlaku, terutama setelah pembuatan bir, aroma sapu mandi, juga tidak buruk, tetapi tidak teh seperti itu.
Untuk amatur, tentu saja.

"Segera saya teringat rumah mandian," kata salah seorang rakan saya, yang dibezakan oleh keputusan mereka yang lurus..

Saya juga cuba menyedut daun wangi yang baru diperam, tetapi... sekali lagi semua keharuman "terpesona" dan yang utama adalah aroma sapu.

Aroma penyapu mandi hanya dipanggang dengan pemanggangan yang baik. Hampir hitam. Tetapi walaupun kekayaan aroma tidak begitu diperhatikan.
Teh Ivan yang dipanggang dengan baik mempunyai aroma dan aroma teh tradisional Cina, walaupun agak lama. Cina semuanya lebih harum.

Tetapi, rasa selepas minum teh Ivan, saya tidak berpendapat, jauh lebih menyenangkan daripada orang Cina, dan ia lebih berguna daripada memberi suap kepada saya. Tetapi sekali lagi, mustahil untuk membuat bunga, madu, pir, prun dan warna lain di dalamnya. Adakah mereka benar-benar ada? Atau adakah anda benar-benar ingin meyakinkan diri anda dan semua orang tentang perkara ini? Bolehkah seseorang menghantar saya teh Ivan, di mana sekurang-kurangnya salah satu aroma bernama jelas berlaku? Tidak percuma, tentu saja.

Cuma saya meminta anda untuk tidak bimbang tentang pengedar produk berjenama. Buatan tangan sahaja.

Sekiranya berlaku, kenalan untuk komunikasi: E-mel: [email protected], Skype: webded1, blog: Rahsia dan Nuansa, sekretymastera.ru

Terima kasih khas kepada penulis yang mengesyorkan madu. Pasti akan mencuba betul kali ini.

Namun, dari bunga, saya sama sekali tidak merasakan aroma tambahan. Inilah "aising pada kek" - sebenarnya.

Ya, banyak lagi. Pembekuan memberikan hasil yang sangat baik. Sekiranya, selepas penapaian, bahan mentah dibekukan dan kemudian digoreng. Terdapat beberapa nuansa, tetapi penghujungnya ternyata lebih enak dan lebih kaya..

Kali ini saya cuba membekukan yang segar terlebih dahulu. Saya membekukannya tepat di bank. Kemudian dia meletakkan tin di rumah hijau. Semasa berdiri di rumah hijau, dicairkan, menunggu apa yang akan berlaku.

Saya sering membuat teh, atau apa sahaja yang anda namakan, dari daun currant. Inilah aroma! Teknologinya sama, cuma saya menangguhkan penapaian selama satu setengah hari. Saya meminumnya mengikut mood saya, tetapi minuman itu sejuk, lebih enak daripada banyak.
Mengenai aroma "sapu" dan perbandingan dengan teh hitam klasik tidak betul sama sekali! Teh adalah teh, tanaman yang terpisah, fireweed adalah fireweed, tumbuhan lain. Tidak perlu membandingkannya. Ia seperti membandingkan oolong murni, teh Georgia dan rooibos, adakah ia akan berfungsi? Tidak ada yang lebih baik di antara mereka, masing-masing.
Untuk warna pir-prune, saya mendapatkannya dengan mudah.
Penuaian awal pada bulan Jun memberi warna bunga pir, pada akhir bulan Julai lebih banyak prun. TETAPI - Saya memilikinya! Kerana pengeringan adalah milik saya. Masing-masing kering secara individu. Pada warna rasa pengeringan sangat mempengaruhi.
Sebagai contoh, rakan mempunyai sistem untuk benar-benar menggoreng bahan mentah pada masa pengeringan. Sebenarnya, rasa gula prun-bakar yang sangat pekat diperolehi. Saya secara peribadi tidak menyukainya, tetapi keluarga mereka adalah sebaliknya..
Saya pernah mencubanya dalam kuali, kesannya sama seperti bakar. Saya tidak suka. Oleh itu, saya keringkan di dalam ketuhar, dalam lapisan 2 cm pada api minimum dan pintu terbuka separuh, kacau setiap 15 minit. Ini jika kita bercakap mengenai bahan mentah yang dipintal dalam penggiling daging. Maksudnya, saya bukan sahaja menggoreng, tetapi juga tidak terlalu panas. Baru-baru ini, secara amnya, saya memanaskan selama setengah jam di atas kuali di dalam ketuhar dan mematikannya selama setengah hari dan kemudian saya mengulangi bahawa bahan mentah terdedah pada suhu minimum, dan mengeringkannya sebanyak mungkin. Saya mengekalkan vitamin tanpa membakarnya dengan suhu. Ternyata, seperti yang dijelaskan di atas, perisa nuansa bergantung pada pemuda daun dan waktu pengumpulan. Tetapi prun yang kuat dan jelas hilang, bunga pir menang.
Sekali lagi, ini adalah pemanggangan mendalam yang mempengaruhi rasa prun. Jus fermentasi yang dilepaskan dipanggang dan rasanya seperti ini.
Tetapi saya menjauh dari penggiling daging. Kerana sebaik sahaja anda memusingkan daun dengan tangan, anda tidak mahu minum apa-apa lagi. Sedikit lengan, melengkung, mengecut sehingga jusnya mula menetes dan dalam bentuk ini dihantar hingga kering. Dan aroma ini ternyata satu setengah kali lebih kuat daripada digulung melalui penggiling daging.
Perkara lain, setelah pengeringan, saya meletakkan teh di dalam bekas 5 liter yang mempunyai sedikit, tetapi pengudaraan, satu lapisan untuk daun yang dipintal atau 5 cm untuk daun yang digulung, menukar lapisan dengan kertas, dan tidak menyentuhnya selama sekurang-kurangnya enam bulan. Oleh kerana proses penapaian masih berlaku di sana. Diperiksa. Mereka memerlukan masa untuk mereda. Dan saya menyimpannya di ruang rak buku, sejauh mungkin dari bau.
Mengikut pengalaman, lebih baik jangan menyentuhnya selama 7-8 bulan, dan jika anda memegang teh selama setahun, maka aroma ketika membukanya sedemikian rupa sehingga memotong kepala anda.
Tidak ada yang boleh dikatakan mengenai bunga, hanya dikeringkan kerana ia sedikit memberi kesan pada rasa, tetapi kelihatan cantik. Mungkin dari vitamin dan ada faedahnya.