Vegetarian dan vegan yang paling terkenal: pelakon, orang Rusia, orang yang lama

Vegetarianisme adalah sistem makanan yang semakin mendapat tempat di seluruh dunia. Setiap tahun terdapat lebih banyak kedai dan kafe vegetarian, semakin banyak orang enggan makan produk haiwan. Pada masa yang sama, bukan hanya orang biasa yang bergabung dengan gerakan vegetarian, tetapi juga mereka yang telah mendapat kemasyhuran dunia..

Vegetarian Pelakon Terkenal

Topik vegetarianisme cukup popular di kalangan pelakon. Banyak tokoh teater dan pawagam terkenal beralih ke sistem kuasa ini suatu masa dahulu..

Natalie Portman adalah seorang pelakon Amerika yang berhenti makan daging pada usia 8 tahun dan beralih kepada veganisme pada tahun 2009. Portman adalah pelindung haiwan yang bersungguh-sungguh, tidak memakai kulit, bulu atau bulu.

Casey Affleck - Pelakon, penulis skrip, pengarah dan penerbit Amerika, kini terkenal dengan filem And The Storm Came - vegan sejak 1995, aktivis PETA.

Jared Leto - Pelakon Amerika, pemuzik rock, pengarah video muzik - beralih ke vegetarian pada tahun 1993, kini mengikuti diet vegan. Tidak memakai kulit dan bulu. Pada tahun 2013, dia termasuk dalam senarai vegetarian paling seksi PETA. Saya yakin bahawa veganisme yang membolehkannya kekal muda.

Liam Hemsworth - Pelakon Australia - vegan, suka haiwan, menyokong tempat perlindungan anjing.

Alice Milano - Pelakon dan penyanyi Amerika, bintang siri TV "Charmed" - vegetarian, aktivis PETA. Mempromosikan vegetarian, membintangi kempen pengiklanan yang menyokongnya.

Mayim Bialik adalah seorang pelakon Amerika yang terkenal dengan siri TVnya "Blossom" dan "The Big Bang Theory". Dia sudah lama menjadi vegetarian, sekarang dia beralih kepada veganisme. Vegan juga merupakan anak lelaki dan bekas suaminya.

Pamela Anderson adalah seorang pelakon dan model fesyen Amerika yang telah memakan makanan vegetarian selama bertahun-tahun. Secara aktif mempromosikannya dengan mengambil bahagian dalam pelbagai projek dan kempen pengiklanan.

Woody Harrelson - Pelakon, penerbit, penulis drama Amerika - vegan yang kuat. Pembela haiwan dan persekitaran yang gigih.

Adriano Celentano - pelakon, pengarah, pemuzik Itali - telah menjadi vegetarian selama lebih dari 10 tahun. Saya yakin bahawa vegetarianisme adalah jaminan kesihatan, kemampuan untuk mematuhi prinsip tanpa kekerasan.

Pelakon vegetarian terkenal lain termasuk Jennifer Lopez, Kristen Bell, Monica Bellucci, Brad Pitt, Alec Baldwin, Alicia Silverstone, Joaquin Phoenix, Russell Brand dan lain-lain.

Vegetarian terkenal di Rusia

Sangat menyenangkan apabila melihat semakin banyak orang di Rusia beralih kepada vegetarian. Sangat menarik bahawa generasi muda mengikuti gaya hidup yang sedar.

Sati Casanova adalah penyanyi Rusia yang telah bertahun-tahun menjadi vegetarian. Mematuhi prinsip ahimsa, mengamalkan yoga, amalan kerohanian, ekologi, amal.

Ivan Makarevich, pelakon Rusia, tidak memakan daging kerana alasan etika, dan juga kerana alasan faedah. Suka memasak makanan vegetarian.

Irena Ponaroshku - penyampai TV Rusia, bekas VJ saluran MTV - bersama-sama dengan suaminya mematuhi diet vegetarian.

Pavel Durov - pencipta rangkaian sosial VKontakte dan Telegram - vegetarian dan pasifis yang yakin.

Ini hanya beberapa nama. Pada masa ini, kumpulan vegetarian juga merangkumi restoran terkenal, pereka, blogger, dll..

Vegetarian yang paling terkenal di dunia: saintis, penulis, ahli falsafah

Terdapat banyak orang terkenal di kalangan vegetarian dari abad yang lalu. Mereka merangkumi saintis, ahli falsafah dan penulis..

Penulis vegetarian yang paling terkenal ialah Bernard Shaw, Emil Zola, Franz Kafka, H.G. Wells. Lev Nikolaevich Tolstoy berdiri untuk orang pasca Soviet, yang, setelah beralih kepada vegetarian pada usia 50 tahun, mempromosikan sistem pemakanan ini sebagai komponen kehidupan rohani sepanjang hayatnya..

Orang vegetarian terkenal termasuk ahli fizik Jerman Albert Einstein dan pencipta Amerika Thomas Edison, serta Leonardo da Vinci..

Atlet vegetarian terkenal

Banyak pemakan daging percaya bahawa vegetarian lemah. Atlet vegetarian terkenal di dunia membuktikan sebaliknya.

David Haye - Boxer, Bekas Juara Dunia - vegetarian sejak 2014 kerana alasan etika. Sistem pemakanan yang dipilih oleh atlet tidak menghalangnya bertinju, cepat pulih antara pergaduhan.

Barney du Plessis - pembina badan, Mr. Universe 2014 - mengikuti diet vegan untuk cinta haiwan. Saya yakin bahawa protein haiwan benar-benar pilihan untuk mengepam otot, dan penampilannya membuktikan ini.

Patrick Babumyan - pembina badan, pembuat kekuatan asal Armenia, menerima gelaran "Orang Terkuat di Jerman" pada tahun 2011 - sejak 2005 telah menjadi vegetarian, sejak 2011 - vegan.

Carl Lewis - Atlet trek dan lapangan Amerika, juara Olimpik berganda dalam lompat jauh dan pecut - vegan sejak tahun 1990.

Ini adalah beberapa lelaki vegetarian terkenal yang telah membuktikan bahawa makan tanpa kekerasan bukanlah halangan sukan..

Vegetarian terkenal adalah centenarian

Hari ini bukan lagi rahsia bahawa diet vegetarian mencegah banyak penyakit dan meningkatkan jangka hayat. Ini adalah fakta yang terbukti secara saintifik. Oleh itu, di kalangan vegetarian dan vegan, terdapat banyak orang centenarian..

Mike Fremont - Atlet Amerika, pelari, pelari maraton - menjadi vegan pada usia 69 tahun setelah disahkan menghidap barah rektum. Kini Mike yang berusia 95 tahun berjaya menjalankan maraton, mengambil bahagian dalam pertandingan mendayung. Saya yakin bahawa rahsia kesihatan dan kesejahteraannya adalah sistem pemakanan.

Werner Hofstetter, seorang centenarian Switzerland yang menyambut ulang tahunnya yang ke-105 pada tahun 2016, adalah vegan dengan pengalaman selama 80 tahun. Dia percaya bahawa tugas manusia adalah memperhitungkan alam dan menyesuaikan diri dengannya, percaya pada hukum karma.

Fauja Singh, pelari maraton India berusia 106 tahun, makan sayur-sayuran. Setelah menjalankan maraton dalam 100 tahun, dia memasuki Guinness Book of Records. Tetapkan sebilangan rekod dunia lain. Rahsia hati yang panjang ini adalah pemakanan, pemikiran positif dan penerimaan rendah hati terhadap semua yang dihantar oleh Tuhan..

Jia Daozhang adalah seorang sami Taois berusia 104 tahun yang vegan. Percaya bahawa rahsia hidup yang sihat dan bahagia adalah makan makanan yang sihat, tersenyum, tidak membahayakan siapa pun, dan menenangkan keinginan anda.

Kami sangat berharap senarai vegetarian terkenal ini dapat memberi inspirasi kepada anda! Kami sangat berharap kesihatan dan kejayaan anda!

Vegetarian terkenal adalah centenarian

10 sebab utama untuk mengelakkan makanan haiwan termasuk, antara lain, jangka hayat vegetarian yang lebih lama. Tetapi adakah begitu?

Untuk menjawab persoalan ini, sudah cukup untuk mengingat fakta bahawa orang-orang centenarian yang paling terkenal di Bumi adalah penduduk India dan negara-negara lain di mana vegetarianisme adalah yang paling biasa..

Pada awal abad ke-20, doktor Inggeris McCarisson, yang ketika itu bekerja di Himalaya di Utara India, membuat pernyataan yang mengejutkan seluruh Eropah. Selama 14 tahun praktiknya di kawasan pergunungan yang keras, di mana penduduk tempatan sering menderita tuberkulosis, demam kepialu dan penyakit yang berkaitan, dia menemui keseluruhan penduduk yang bukan sahaja mempunyai kesihatan yang sangat baik, tetapi juga merupakan orang yang paling berpusat (bahkan menurut standard sekarang).

"The Hunzakuts adalah orang yang tidak pernah jatuh sakit" - ini menjadi tajuk utama di surat kabar Perancis setelah ekspedisi Dr. Belvefe. Ekspedisi itu mengesahkan semua pemerhatian McCarisson. Kes yang menarik berlaku dengan salah seorang penghuni orang-orang hebat pada tahun 1984. Mengenai hal ini, surat kabar "Eychawick" menuliskan yang berikut: "Ketika Said Abdul Mabud tiba di London Heathrow Airport, dia mengejutkan para pegawai imigresen dengan menunjukkan pasport, di mana tarikh lahirnya adalah tahun 1823." Anggap saja, dalam tempoh pergolakan dunia yang paling kuat, seseorang tidak hanya hidup 160 tahun, tetapi juga menjaga kewarasannya. Pembantu yang menemaninya mengatakan bahawa Said Abdul Mabud sangat mengingati semua peristiwa dari tahun 1850. Kami akan membincangkan sebab-sebab fakta yang luar biasa itu kemudian, tetapi buat masa ini, mari kita beralih kepada contoh-contoh yang lebih terkenal dari hati panjang Bumi..

Werner Hofstetter adalah penduduk Switzerland yang sangat cerdas dan positif, yang diketahui oleh dunia setelah wawancara dengan vegan Switzerland, sebuah portal makanan kesihatan Switzerland. Pada tahun 2016, dia menyambut ulang tahunnya yang ke-105. Kepada soalan wartawan: Apa yang anda anggap paling penting dalam hidup? Werner menjawab: "Seseorang mesti menganggap alam dan menyukainya." Dia bekerja sehingga berusia 99 tahun, menanam kebun, dan selalu mengikuti teladan ibunya yang menjadi vegetarian untuk mengatasi penyakit ini..

Fauja Singh adalah wakil lain dari centenarian duniawi. Pada usia 100 tahun, dia berlari maraton dan memasuki Guinness Book of Records. Selama 15 tahun yang lalu, dia telah membuat 12 rekod dunia, menjadi wajah jenama Adidas, dan mendapat penghormatan mengangkat obor Sukan Olimpik di Gunung Olympus di Athens. Fauja berjalan sejauh 16 km setiap hari dan hanya makan beberapa sayur dengan halia dan kari. Mengenai kebahagiaan dan umur panjang, dia berkata: “Untuk bahagia, pertama sekali, kamu harus memiliki hati yang besar. Umur hanya ada dalam fikiran. Berfikir positif menjadikan segalanya mungkin. " Hari ini, Fauja berumur 106 tahun dan masih penuh dengan tenaga.

"Saya masih kanak-kanak," kata pahlawan seterusnya teks kami, rahib Jia Daozhang yang berusia 104 tahun, kepada dirinya sendiri. Dia tidak makan makanan haiwan, seperti semua bhikkhu, dan percaya bahawa rahsia hidup yang panjang dan bahagia adalah bahawa "anda tidak perlu menyakiti sesiapa pun, anda perlu lebih kerap tersenyum dan, yang paling penting, makan dengan betul.".
Senarai vegetarian yang terkenal dan tidak lama tidak berkesudahan. Ini adalah Paul Breg (pengarang buku terlaris di dunia mengenai makanan sihat "The Miracle of Fasting"), yang hidup selama 95 tahun, dan guru yoga India berusia 107 tahun Swami Yogananda, yang resepnya untuk umur panjang terdiri dalam frasa sederhana: "Jangan memasak makanan! Makan buah-buahan mentah dan banyak yang lain, cerita yang serupa dengan mitos dan legenda.

Tidak sukar untuk meneka apa yang menyatukan orang-orang ini - pemikiran positif, kerja fizikal dan latihan dan, tentu saja, pandangan khusus mengenai pemakanan, yang tidak membenarkan pengambilan produk haiwan. Bagi sesetengah orang, ini adalah sebahagian daripada falsafah, seperti idea monastikisme, bagi sesetengah orang, sebab sebenar kesihatan, yang ditemui pada masa kanak-kanak jauh melalui teladan seorang ibu.

Setiap orang datang ke vegetarian dengan cara yang berbeza, tetapi mereka yang telah mempercayai kekuatan penyembuhannya tidak pernah kembali ke diet biasa. Hampir mustahil untuk mencari penerbitan kajian ilmiah yang akan menyoroti isu kesan vegetarian terhadap kesihatan dan jangka hayat. Satu-satunya sumber maklumat yang boleh dipercayai ialah karya abadi Colin Campbell The Chinese Study. Idea penulis adalah untuk menunjukkan pengaruh langsung pemakanan pada tubuh kita dan untuk mengungkap corak perkembangan penyakit kompleks pada orang yang memakan daging..

Tanpa memperincikan maklumat dan perincian perubatan, kita dapat menerangkan corak ini dengan cara ini: tidak biasa seseorang memakan daging. Ini bukan makanan semula jadi (tidak spesifik) untuk badan kita. Akibatnya, semua kekuatan sistem pencernaan pada saat pengambilan daging diarahkan ke pemrosesannya, organ-organ lelah dan kehilangan sebahagian fungsinya. Akibatnya, penuaan berlaku. Sebenarnya, penuaan itu sendiri adalah kerosakan fizikal organ tubuh. Semakin bersih dan ringan makanan, semakin sedikit kemusnahan yang dibawa ke tubuh. Rahsia ini telah lama terbongkar, satu-satunya persoalan ialah adakah orang akan dapat mempercayainya. Kepada mereka yang melakukan ini dan artikel ini didedikasikan.

Tidak perlu mencipta ramuan pemuda - ia sudah tersembunyi di dalam badan kita. Kita tidak memerlukan bahan tambahan, kita harus meninggalkan pandangan makanan yang stereotaip - bahagian kehidupan yang paling membakar.

Persoalannya mungkin timbul: mengapa terdapat begitu sedikit maklumat mengenai vegetarian yang merupakan centenarian? Hakikatnya topik ini menarik dan kontroversial. Ia bertentangan dengan sains dan perubatan moden. Tetapi, walaupun dengan ini, kita mempunyai peluang untuk membaca, dan kadang-kadang berkomunikasi secara peribadi dengan orang-orang seperti itu..

Ini bukan mengenai rekod

Sesungguhnya, anda dapat menjumpai semua centenarian di Bumi, menyelidiki biografinya dan mengetahui jenis diet yang mereka patuhi. Tetapi itu tidak akan bernilai, kerana kebanyakan mereka tidak tinggal di Rusia dan hampir tidak akan datang mengunjungi kami. Jauh lebih penting untuk mengikuti teladan orang yang kita kenal yang belum mencatat rekod sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi mempunyai setiap peluang untuk setanding dengan pemegang rekod dunia.

· Nikolai Nikolaevich Drozdov telah menjadi vegetarian sejak tahun 1975, dan pada tahun 80-annya penuh dengan kekuatan, idea dan tenaga. Ini dibuktikan dengan kenyataan bahawa baru-baru ini dia mengambil bahagian dalam lakonan suara tafsiran moden mengenai dongeng yang sudah lama dikenali. Projek ini dipanggil "Green Riding Hood" dan bertujuan untuk mempromosikan gaya hidup sihat.

· Mikhail Nikolaevich Zadornov dalam usia 68 tahun adalah vegetarian yang yakin. Dia secara aktif menyatakan kedudukannya mengenai pemakanan, menjelaskan ini dengan kesihatan yang diperoleh setelah menolak makanan daging dan kemurnian pemikiran..

Dan terdapat banyak orang luar biasa dalam sejarah kita, yang pendapatnya telah didengar dan dipercayai hingga hari ini. Lev Nikolaevich Tolstoy, Nicholas Roerich, Ivan Poddubny - mereka semua hidup cukup lama mengikut piawaian masa mereka, tetapi yang utama ialah mereka membawa idea vegetarian kepada orang ramai dan dengan contoh mereka mengesahkan faedah makanan tumbuhan.

Setiap orang bercakap mengenai vegetarian dengan kata yang berbeza, menyampaikan ideanya dengan cara mereka sendiri. Tetapi ada sesuatu yang sama di antara mereka yang telah memilih makanan bersih untuk diri mereka sendiri - mereka semua menghormati alam dan diri mereka sendiri, tanpa membawa penderitaan kepada seseorang dan membersihkan tubuh mereka. Nampaknya ini adalah resipi ubat mujarab awet muda.

Apakah statistik umur panjang di kalangan vegetarian dan pemakan daging?

Apakah fakta dan hasil penyelidikan ilmiah yang berwibawa mengenai topik ini, jika ada?

Vegetarian dan veganisme mempunyai banyak pengikut dan penentang. Para saintis dan pakar pemakanan berpendapat mengenai bahaya dan faedah diet seperti itu untuk tubuh manusia. Diyakini bahawa menghindari daging boleh mempengaruhi bukan sahaja kesihatan, tetapi juga jangka hayat. Gambaran khas karnivor adalah gambaran orang yang kuat dan terbina dengan baik, sementara kata vegetarian membangkitkan binaan yang ramping dan lemah. Ada yang mengaitkan kekurangan vegetarian dengan fakta bahawa tubuh mereka kekurangan protein hewani - bahan bangunan utama sel - kerana terdapat dalam jumlah besar dalam daging.

Boleh diandaikan bahawa pemakan daging mempunyai daya hidup dan tenaga yang lebih tinggi, oleh itu, mereka dapat hidup lebih lama..

Kajian terbesar mengenai jangka hayat pemakan daging dan vegetarian setakat ini dilakukan oleh Loma Linda University di California. Ia dihadiri oleh 70,000 orang. Menurut hasilnya, vegetarian mempunyai jangka hayat 12% lebih tinggi. - 7 bulan yang lalu

Fakta apa yang diperlukan.

Telah lama terbukti bahawa untuk pemakanan normal anda memerlukan protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral..

Dengan membatasi diri dalam pemakanan, seseorang tidak menerima sesuatu, dan ini menyebabkan provokasi penyakit dan kematian pramatang..

Ngomong-ngomong, orang-orang yang secara tradisional mempunyai makanan yang seimbang, dan ini adalah dataran tinggi Kaukasia yang dibezakan oleh umur panjang mereka, mereka memakan makanan sayur-sayuran dan daging..

Juga, orang Jepun dan Perancis dianggap panjang hati, sebagai contoh, jangka hayat purata bagi lelaki di Jepun lebih dari 80 tahun, dan bagi wanita lebih dari 90..

Pada masa yang sama, mereka memakan makanan tumbuhan dan haiwan, terutama ikan dan haiwan laut...

Dan yang disebut. vegetarian mengehadkan makanan, yang memberi kesan negatif kepada kesihatan..

Di samping itu, ramai di antara mereka yang tidak bertoleransi dengan orang yang tidak makan seperti mereka, nama panggilan yang agresif "pemakan mayat" sudah bermaksud penyimpangan mental. Contohnya, saya tidak pernah mendengar daripada orang yang makan makanan seimbang (termasuk hidangan daging) ) pencerobohan terhadap vegetarian, tetapi "vegan" ini sangat tidak sabar dan tidak bertoleransi..

Ngomong-ngomong, vegetarian yang paling terkenal adalah Adolf Hitler, mempunyai jiwa yang sangat tidak stabil, pada ucapan dan perjumpaan, beralih ke tangisan histeris, sambil terus menderita sembelit.. Nah, kebijakan yang dilaksanakan oleh Jerman di bawah kepemimpinan Hitler berkaitan dengan penduduk negara-negara yang dijajah, dan juga kepada tahanan perang Tentera Merah yang dikutuk di Nyurnberg Tribunal sebagai tidak berperikemanusiaan dan biadab.. Pada akhir perang, Hitler merasa gugup, hidup dengan campuran vitamin dan ubat-ubatan, dia sudah menjadi orang yang lemah semangat, kehancuran.. Bagaimana ini tidak bergabung dengan gambaran "vegan" yang baik dan bertoleransi..

15 vegetarian terkenal di dunia

Nadezhda Babkina tidak memakan hidangan daging selama 20 tahun. Ketika dia melihat kekejaman menyembelih haiwan, penyanyi itu mengalami kejutan yang mendalam dan menolak daging. Dengan gaya makan yang baru, dia berasa lebih baik dari segi mental, psikologi dan fizikal..

Bill Clinton pernah menyebut bahawa dia berhutang hidupnya dengan diet vegetarian. Dia melepaskan daging setelah pembedahan jantung keduanya pada tahun 2010. Menurut bekas presiden, dengan diet baru, dia penuh tenaga dan merasa jauh lebih baik daripada sebelumnya..

Mike Tyson mengecualikan daging dari diet atas cadangan doktor. Sejak 2010, bekas petinju itu telah menurunkan berat badan sebanyak 45 kilogram. Berkat vegetarian, dia kembali ke gaya hidup aktif, menyingkirkan darah tinggi, radang sendi dan selusin penyakit lain. Jared Leto tetap awet muda dengan diet berasaskan tumbuhan. Pelakon dan pemuzik penuh kreativiti dan sentiasa dalam bentuk yang sempurna. Dalam salah satu wawancara itu, dia menceritakan betapa pentingnya tidur yang nyenyak, penolakan alkohol dan daging untuk memelihara usia muda dan kesihatan..

Benedict Cumberbatch baru-baru ini bergabung dengan barisan vegetarian. Orang ramai mengetahui perkara ini selepas temu ramah pada tahun 2018. Pelakon Britain itu mengatakan bahawa dia hanya menggunakan makanan yang berasal dari tumbuhan. Dua tahun sebelumnya, dia muncul di sampul GQ Britain dengan pakaian wol palsu dan sepasang kasut Brave GentleMen, yang direka khas untuk vegan. Ngomong-ngomong, ini adalah syarikat pertama di dunia yang menghasilkan pakaian lelaki mewah tanpa sedikit pun membahayakan haiwan..

Pythagoras dianggap nenek moyang vegetarian moden kerana "diet Pythagoras" yang popular. Adalah sukar untuk memanggil ahli falsafah dan saintis yang hebat sebagai vegetarian dalam arti harfiah perkataan itu. Dia enggan makan hanya daging binatang bertanduk besar (domba jantan, lembu). Kadang-kadang Pythagoras memakan ikan dan, tentu saja, daging binatang kecil..

Bagaimana perasaan anda tentang vegetarian dan veganisme??

Suka? Ingin mengikuti perkembangan terkini? Langgan laman Facebook dan saluran Telegram kami.

Contoh unik vegetarian yang berumur panjang

Mike Fremont, pelari berusia 91 tahun, menjalankan Knoxville Marathon dalam 3 jam. Dia mula berlari pada tahun 1958 setelah kematian isteri pertamanya. Pelari mengatakan bahawa veganisme membantunya mengalahkan barah rektum, yang dia didiagnosis pada usia 69 tahun

Mike Fremont
Mike Fremont, pelari berusia 91 tahun, menjalankan Knoxville Marathon dalam 3 jam. Dia mula berlari pada tahun 1958 setelah kematian isteri pertamanya. Pelari mengatakan bahawa veganisme membantunya mengalahkan barah rektum, yang dia didiagnosis pada usia 69, dengan menyatakan bahawa dia mempunyai tiga bulan untuk hidup tanpa pembedahan..

Dia masih menegaskan bahawa veganisme membantunya tetap sihat dan menjalankan maraton. "Apabila anda berumur seperti saya sekarang, anda tidak akan cukup berlatih, badan anda tidak akan tahan. Saya sangat ingin menekankan bahawa makanan vegan inilah yang membantu saya dalam keadaan sihat, ”kata Fremont.
Mike mula berlari pada usia hampir 40 tahun. Pada usia 69 tahun, dia didiagnosis menghidap barah dan memutuskan untuk menjadi vegan. Tumor secara beransur-ansur berkurang dan barah tidak kembali selepas operasi. Mike berkata, "Senaman itu penting, tetapi pada usia ini mustahil untuk bersenam jika anda membiarkan badan hancur. Pemakanan vegan adalah asas pencapaian saya.".

Mike berjalan sejauh 56km seminggu, melakukan push-up dan mendayung. Dia mengatakan bahawa dia melatih bukan untuk rekod, tetapi untuk kesihatan..

Werner Hofstetter

Werner Hofstetter adalah orang Switzerland yang menyambut ulang tahunnya yang ke-102 pada 5 Februari. Dia menghabiskan 80 tahun hidupnya menjadi vegan. Akhbar menyedari perkara ini kira-kira dua tahun lalu. Sejak itu, Werner telah menjadi bintang Internet. Tetapi bukan hanya kerana dia vegan, tetapi kerana dia tidak sakit. Di samping itu, dia bekerja sehingga berusia 99 tahun, sehingga dia masuk ke rumah jagaan. Di sini dia menanam kebun.


Tuan Hofstätter, bagaimana semuanya bermula?
V.Kh.: Ayah saya adalah tukang kayu perabot, dan pada awal Perang Dunia Pertama dia sudah mempunyai 5 orang anak. Untuk dapat memberi makan kita pada masa-masa yang tidak selamat ini, ibu bapa saya mencari ladang petani. Kami berpindah ke sebuah kampung berhampiran Zurich, di mana kami mula memelihara ternakan. Sehingga waktu itu, kita jarang makan daging. Sebagai seorang kanak-kanak lelaki, saya sangat marah, tetapi saya harus berdepan dengan rasa yang tidak menyenangkan. Saya juga tidak suka susu. Semasa saya diberi wap, saya cuba untuk tidak meminumnya. Selepas beberapa ketika, ibu saya mula menghadapi masalah kesihatan, dia berusaha untuk mendapatkan penyebabnya dan segera menjadi vegetarian. Saya berusia sekitar 11 tahun ketika itu, dan saya bergabung dengannya dengan penuh semangat, setelah memahami kata-kata Alkitab "Jangan membunuh!" Saya mungkin masih muda, tetapi semuanya jelas bagi saya.

Pada usia 30 tahun, Werner mula menanam sayur-sayuran organik, tetapi tidak mempromosikan veganisme. Pada tahun 1942 dia berkahwin.
Bilakah isteri anda meninggal? Adakah dia vegetarian / vegan??
VG: Dia meninggal 12 tahun yang lalu, dia berusia 89 tahun, dan dia bukan vegetarian yang yakin, walaupun pada awalnya aku menyangka begitu. Hubungan kami tidak harmoni, kami tinggal bersama, namun masing-masing berjalan mengikut caranya sendiri. Isteri saya ingin menjadi kaya dan mula menjual daging dan, dengan itu, mula memakannya lagi. Kedua-dua anak saya juga makan daging, sayangnya...
Adakah anda suka kebun dan rumah baru anda?
V.G: Sangat. Tetapi tidak semua makanan sesuai dengan selera saya. Saya selalu makan dengan sederhana, saya suka makanan mentah, tetapi kerana isteri saya tidak berpeluang memakannya. Dan di sini saya ada salad, kentang, nasi. Terdapat banyak pilihan produk herba. Tiga kali seminggu kita diberi daging, dan hampir semua orang memakannya. Saya tidak makan pencuci mulut mereka, buah-buahan adalah alternatif, tetapi, sayangnya, mereka sering tidak masak. Sebilangan besar produk tenusu disajikan untuk sarapan. Saya tidak memakannya atau telur. Namun, saya mengalami selesema tiga kali sejak tinggal di sini, yang tidak biasa bagi saya. Semasa saya memasak sendiri, saya tidak mempunyai hidung berair selama bertahun-tahun. Saya melihat dua kemungkinan sebab di sini: sama ada terdapat banyak bakteria di sini, atau saya semakin tua.
Apakah perkara terpenting yang anda fahami dalam hidup?
V.G: Itu perlu anda pertimbangkan dengan alam semula jadi dan menyesuaikan diri dengannya.
Apa yang telah anda lakukan untuk kesihatan anda selain menjadi vegan??
V.G: Saya tidak pernah minum kopi atau alkohol.

Apa yang akan anda lakukan sekiranya anda menjadi raja?
VG: Saya akan memerintahkan orang untuk hidup lebih mudah. Saya akan mengembangkan "ekonomi bebas".
Anda akan memberikan sebidang tanah kepada semua orang agar keluarga dapat memberi makan dan melarang mereka memakan binatang?
V.G: Saya tidak tahu bagaimana untuk melakukannya. Dunia ini sangat pelbagai, tidak ada yang seperti yang lain. Tetapi saya akan menyebarkan pengetahuan agar mereka dapat berjalan di jalan yang benar.
Ternyata anda selalu mendahului masa anda. Bagaimana reaksi petani terhadap anda?
V.G: Jiran-jiran menyambut kami dengan baik selama bertahun-tahun, setelah mereka melihat bahawa kami banyak bekerja.
Apa hubungan anda dengan haiwan?
VG: Saya tidak pernah berurusan dengan haiwan kesayangan. Pada pendapat saya, di dunia moden, orang melakukan terlalu banyak perkara untuk mereka. Dan anda harus membiarkan mereka pergi dan hidup bebas... Saya suka alam dan haiwan liar, suara musim bunga, kicauan burung.
Adakah anda mempunyai keinginan yang tidak terpenuhi?
V.G: Saya mahu melihat hutan hujan.
Apa yang anda percaya?
V.G: Ke dalam hukum karma. Tuhan ada di dalam kita dan kita ada di dalamnya, dan Tuhan adalah roh, begitu juga segala yang mengelilingi kita.

Fauja Singh

Dia sudah berumur 102 tahun, dan pada usia 101 tahun dia masih terus berlari dan sekarang dalam keadaan fizikal yang sangat baik. Pada tahun 2011, Fauja Singh memasuki Guinness Book of Records sebagai pelari maraton tertua, setelah menjalankan maraton penuh pada usia 100 tahun.

Sejak 10 tahun yang lalu, dia telah mencipta 12 rekod dunia, Eropah dan Britain. Pada Sukan Olimpik Athens 2004, dia diberi penghormatan untuk mengambil bahagian dalam penyerahan obor ke Gunung Olympus. Pada tahun yang sama, pelari maraton tua menjadi wajah kempen iklan untuk kasut Adidas, yang dinamai namanya. Sejak pertengahan 1990-an, dia tinggal di kawasan Ilford di London. Seorang lelaki India, yang bercakap tentang rahsia hati yang panjang, mendakwa bahawa dia sangat menyukai sukan sehingga dia tidak terlepas satu latihan..

Dia mengembangkan minat khusus untuk sukan pada usia 89 tahun, sejak itu dia telah mengambil bahagian dalam 7 maraton dan mendaftar untuk maraton, yang akan diadakan pada tahun 2012 di Edinburgh. Di sana, atlet tertua perlu berlari sejauh 42 km.

Sebilangan besar orang bermimpi membeli kereta, tetapi penganut Hindu ini tidak mengenali sekatan pada badan, terus bergerak dan dengan demikian berjaya menjadi kuat dan bertenaga pada usia yang begitu lanjut.

Dia berjalan sejauh 16 km sehari, makan sayur-sayuran dengan halia dan kari sehari sekali, minum teh. Dalam temu bual, dia mengatakan bahawa dia kagum kerana rakan sebayanya dari Britain menjalani gaya hidup yang tidak aktif, makan makanan berlemak dan mengaitkan kesihatannya yang buruk dengan usia.

Sekarang Fauja Singh telah berpindah ke London, dia terus ceria, positif, menolong orang dan tidak makan makanan ringan Tarikh lahirnya adalah 1 April 1911. Orang India percaya bahawa anda tidak perlu bimbang tentang masalah kecil dan mengalami tekanan. "Jika ada hal-hal yang tidak dapat anda ubah, berhenti khawatir dengan mereka," kata Fauja Singh, "Nikmati hidup dan elakkan orang jahat.".

5 resipi kebahagiaan dari datuk Fauj:

1. Untuk bahagia, pertama anda perlu mempunyai hati yang besar..
2. Pemikiran positif dan rakan orang yang meminati sesuatu dan ingin maju - itulah yang membuat saya kuat dan membuat saya bahagia.
3. Saya menerima dengan penuh kesyukuran dan kerendahan hati segala yang Tuhan kirimkan kepada saya.
4. Sebilangan besar pesara di UK tidak mengikuti diet dan bergerak dengan kereta, yang menjadikan mereka sakit, lemah dan tidak berpuas hati. Saya tidak bersedia untuk duduk diam. Ia membunuh saya. Oleh itu, saya berlari, selalu tersenyum dan makan banyak halia dan kari.
5. Saya tidak menganggap diri saya sebagai orang tua. Sebaik sahaja saya membiarkan diri saya melihat diri saya sebagai orang tua, saya akan kehilangan segalanya. Umur hanya ada dalam fikiran. Berfikir positif menjadikan segalanya mungkin.

Untuk kekal bugar, dia berjalan dan berlari sejauh 15 kilometer setiap hari. Di samping itu, dia tidak merokok, tidak makan makanan goreng, mematuhi diet vegetarian, menghindari alkohol dan, jika boleh, bertemu orang jahat. Dia juga banyak tersenyum. Senyum itu, Fauja Singh mengakui, yang memungkinkannya untuk mengekalkan bentuk dan mengatasi jarak maraton. "Dua puluh batu pertama adalah mudah bagi saya," kata Fauja. - Dan selama enam terakhir saya berlari, bercakap dengan Tuhan..

Sami Jia Daozhang

Biksu Jia Daozhang "bekerja" sebagai pertapa. Selama tiga puluh tahun terakhir dia tinggal di sebuah gua. Dia pergi untuk tinggal di sebuah gua ketika berusia 70 tahun. Kini Jia Daozhang berusia 100 tahun. Dan setiap hari baru dia memasuki perjuangan antara syurga dan neraka.
Seperti semua bhikkhu sejati, termasuk Ortodoks, Jia Daozhang tidak menggunakan daging binatang.
Ketika Jia Daojang bertanya kepadanya tentang usianya, dia tersenyum dan berkata, "Saya masih kanak-kanak." Neraka dan syurga, seperti yang dia yakin, ada di bumi - di dunia orang - dan sama sekali tidak menanti kita setelah mati.
Gua Jia Daojan terserempak dengan gua yang terpelihara dengan baik (tentu saja untuk gua). Ia terletak di Pergunungan Wudang, tinggi di biara Tao lama. Di dalam gua terdapat mezbah Tao kuno. Dan juga tempat tidur Jia Daojan tidur. Sudah tentu tidak ada pemanasan. Dan elektrik juga.

Pertapa Tao telah tinggal di gua ini sejak zaman kuno. Dan sekarang Jia Daojan tinggal.
"Kami mencipta neraka dan syurga sendiri," kata Jia Daozhang. - Adalah dipercayai bahawa penyiksaan menanti anda di neraka, tetapi saya akan bertanya kepada anda: bukankah penyeksaan harus berada di bawah pisau bedah? penyakit bukan penyeksaan? Penyakit adalah hukuman atas perbuatan kita yang salah. Dan hospital adalah mahkamah. Apabila bahagian dalamnya dipotong, maka orang itu akan berada di neraka yang nyata ".
Agar tidak sampai ke sana, anda perlu memantau kesihatan anda, makan dengan betul, dan yang paling penting, hidup dan berkomunikasi dengan orang dengan betul. Anda tidak perlu menyakiti sesiapa pun, anda perlu lebih kerap tersenyum dan tidak berusaha untuk memiliki lebih dari yang diperlukan oleh seseorang. Jia Daozhang sendiri, yang biasa menjadi petani biasa, melakukan latihan setiap hari, bermula jam empat pagi..
"Tidak ada yang salah dengan kehidupan sederhana, kebahagiaan pasti bukan dalam bentuk wang. Sebaliknya, semakin banyak wang, semakin kurang kebahagiaan. Sekiranya saya mempunyai wang, saya akan selalu gemetar, saya akan takut kehilangannya. Dan apabila anda tidak mempunyai apa-apa, maka tidak ada masalah. Yang utama adalah makan dengan betul, ”kata Jia Daozhang.
Dia senang bercakap dengan orang, sambil duduk bersila di atas kuning.
Dia sangat gembira dengan hidupnya. Walaupun pada musim sejuk.

Swami Yogananda

Menjadi tua sebagai batu dan sama sekali tidak bosan dengan kehidupan: Guru yoga India berusia 101 tahun, Swami Yogananda, menemui ubat mujarab pemuda dalam jus oren, kuman gandum dan yoga.


Bagaimana hidup sehingga berusia seratus tahun? - "Jangan memasak makanan! Hanya mentah... "

Bangun jam dua pagi, minum segelas jus oren segar empat kali sehari, elakkan makanan "normal", dan kelas yoga rutin harian akan membantu menjaga kesihatan, kemurnian fikiran dan akhirnya hidup lama.
Swami Yogonanda dilahirkan pada tahun 1909 dan masih dalam keadaan baik.

Seorang lelaki tua dari Rishikesh dengan janggut dan tangannya yang kurus kerana mancis membuat minda Barat untuk seketika meragui kebenaran mengenai tahun kelahiran orang ini. Dilahirkan pada tahun 1909? Sekiranya kita (nota editor: pada tahun 2010 Shwami Yoganda mengunjungi Jerman untuk berunding secara meluas mengenai sekolah yoga tempatan) tidak melihat dengan mata kita sendiri bagaimana Shwami melemparkan kedua-dua kakinya ke atas kepalanya dan pada masa yang sama tersenyum sederhana, kita akan percaya bahawa pawagam India lebih banyak daripada zaman alkitabiah ini manusia.

Yogi seperti dari sebuah buku.
Sewami adalah salah satu yogi yang digambarkan dalam sejarah kuno, yang keberadaannya hanya dapat dipercayai ketika anda melihatnya dengan mata anda sendiri. Pada usia 101, Seamy tidak memerlukan cermin mata, alat bantu pendengaran, dan tentu saja tidak memerlukan bantuan berjalan kaki..

Apabila Shwami bangun pada pukul 2 pagi setelah tidur sekurang-kurangnya tujuh jam, prosedur pagi mengikutinya. "Pergi ke tandas adalah suatu keharusan," kata yogi. "Orang yang, setelah tidur tidak dapat, sakit." Ini diikuti dengan menggosok gigi. Yogi masih mempunyai 32 gigi! Dan ini bukan kerana menyikat berus gigi dengan motor, tetapi pada dahan pokok neem yang digunakan oleh orang India untuk menggosok gigi selama ribuan tahun. Selepas kebersihan mulut, Shwami minum segelas air panas dengan lemon dan menghabiskan satu jam untuk bertafakur, seperti yang telah dilakukannya selama 50 tahun. Bangun tidur, yogi itu sendiri mengurut seluruh bahagian tubuhnya. Lima ratus kali ia melancarkan lengan dan kaki dari bawah ke atas, mengurut leher dan kulit kepala. "Oleh itu, saya tidak mempunyai kerutan," yogi menyeringai dan menikmati kakinya yang halus..

Selepas urut, Shwami melakukan latihan yoga "sukshma vyayama" - 46 latihan pemanasan, pernafasan dan relaksasi berturut-turut. Ritual pagi diakhiri dengan mandi atau mandi. Secara keseluruhan, tandas pagi berlangsung "selagi ia tahan", tetapi tidak lebih dari empat jam.
Selambat-lambatnya pada pukul enam pagi, Shwami memulakan kerjanya - pengajaran dan perundingan yoga. Sebelum itu, sarapan kecil: Seamy memerah jus dari 25 biji oren. Wheatgrass disajikan dengan jus, jika ada. Dia tidak makan apa-apa lagi! Satu-satunya makanan tambahan dalam kehidupan seorang yogi adalah campuran kunyit dan madu, yang menurut yogi menjadikan tulang elastik dan kuat. Tidak pernah dalam hidupnya Seamy mengambil vitamin, mineral, atau makanan tambahan lain, atau SEBARANG UBAT. Dia tidak pergi ke doktor, dia bergantung pada kekuatan dalaman badan. Bahkan patah tulang tidak dirawat dengan Jahitan: rehat satu bulan, dan selepas itu latihan yang biasa membawa tulang kembali ke bentuk sebelumnya.

Makanan yang salah - SUMBER PENYAKIT!

Musuh terbesar orang yang sihat, menurut Yogananda, adalah makanan yang salah. Hanya jika perut dan pencernaan normal, barulah orang itu sihat. Tidak ada rebus, tidak ada gula, dan setelah berusia 30 tahun, tidak ada protein - begini rupa diet ideal orang dewasa. Tambah ke semua ini latihan yoga. Anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk ini, perkara utama adalah melakukan latihan "dari kepala hingga kaki".

Untuk menjimatkan tenaga, Yogananda tidak membaca surat khabar, mendengar radio, atau menonton televisyen. Semua tumpuannya tertumpu pada "tanggungjawab terhadap dunia": yoga, perundingan dan demonstrasi badan atletiknya dan fikiran yang jelas kepada masyarakat Eropah.

Memakan daging mempunyai kesan yang sangat berbahaya bagi herbivora dan haiwan pemakan buah. Oleh itu, jika anda menambahkan lemak haiwan pada makanan arnab untuk waktu yang lama, maka setelah dua bulan dinding saluran darahnya akan tersumbat dengan simpanan lemak, menyebabkan penyakit serius seperti aterosklerosis manusia, yang sistem pencernaannya juga tidak dirancang untuk mencerna daging. Dan seperti yang kita lihat lebih jauh, semakin banyak orang makan daging, semakin banyak mereka jatuh sakit..

Vegetarian adalah centenarian sejati. Dan orang Eskimo, yang dietnya terdiri terutamanya dari daging dan lemak, hidup rata-rata sekitar 27.5 tahun. Purata jangka hayat orang Kyrgyz, yang kebanyakannya memakan daging, adalah sekitar 40 tahun.

Sebaliknya, kajian pada suku vegetarian seperti Hunza di Pakistan, Suku Otomi di Mexico, dan penduduk pribumi di Barat Daya Amerika menunjukkan bahawa vegetarian mempunyai kesihatan, stamina dan umur panjang yang sangat baik..

Antaranya, sama sekali tidak berlaku ketika orang kekal sihat, aktif secara fizikal dan mental pada usia 110 tahun atau lebih..

Statistik kesihatan dunia menunjukkan bahawa negara dengan pengambilan daging tertinggi mempunyai kadar barah dan penyakit jantung tertinggi. Sebaliknya, negara vegetarian mempunyai kadar penyakit ini yang paling rendah..

Persoalan apakah vegetarian dapat memanjangkan umur dapat dijawab dengan hasil satu kajian demografi yang dilakukan di negara kita..

40 ribu orang berusia lebih dari 80 tahun diperiksa, secara kondisional disebut centenarian.

Ternyata di antara mereka 8.4% adalah vegetarian. Sekiranya kita mengambil kira bahawa jumlah yang terakhir adalah sebahagian kecil daripada peratus penduduk negara ini, maka kita dapat menyimpulkan bahawa peratusan jangka panjang di antara vegetarian sangat tinggi, hampir semua vegetarian termasuk dalam kategori ini.

Sekiranya kita beralih kepada sejarah, diketahui bahawa Socrates memakan makanan vegetarian dan hidup selama 99 tahun, B. Shaw meninggal pada usia 94 tahun, sejak berusia 26 tahun - seorang vegetarian. Pythagoras hidup selama lebih dari 100 tahun, menyerahkan daging pada usia dua puluh tahun, dan kemudian menjadi ahli makanan mentah.

Idea bahawa makanan vegetarian yang menyumbang kepada umur panjang bukanlah perkara baru. Juga diketahui bahawa hati yang panjang dicirikan oleh pantang dan sederhana dalam makanan. Inilah yang ditulis oleh Abu Ali ibn Sina (Avicenna) mengenai pemakanan bagi mereka yang "maju dalam tahun": "Ketika seseorang sudah berusia bertahun-tahun, tubuhnya tidak akan menerima makanan sebanyak yang dia lakukan ketika mudanya.

Orang-orang dari suku Hunzakut, pemegang rekod di lintasan gunung, hidup hingga 110-120 tahun tanpa kehilangan kemampuan untuk bekerja. Centenary tidak menghalang mereka bermain permainan luar, dan wanita tidak mempunyai anak. Makanan suku kaum meningkat menjadi pemujaan dan diperhatikan dengan ketat.

Makanan utama adalah buah-buahan mentah, kadang-kadang keju domba. Buah utamanya ialah aprikot. Ada pepatah: "Isteri anda tidak akan mengikuti anda di mana aprikot tidak berbuah.".

Penduduk suku Tubu Afrika hidup dalam keadaan yang melampau, membuat peralihan melalui padang pasir 80 km pada suhu yang jarang di bawah naungan 45 ° C..

Tubas dibezakan oleh kematian bayi yang rendah, mereka dibina dengan sempurna, dan mengekalkan giginya sehingga usia tua. Makanan mereka: teh herba, sebilangan kecil kurma, biji-bijian rebus, kadang-kadang minyak sawit atau akar parut.

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Kudeta dalam diet untuk umur panjang: vegetarianisme tidak membenarkan dirinya sendiri!

Alexander Slavutsky

Semua orang menginginkan kesihatan. Ada yang mengikuti sukan untuk ini, yang lain mengamati rejimen harian yang ketat. Masih ada yang menghabiskan diri dengan pelbagai jenis diet. Selama bertahun-tahun dipercayai bahawa vegetarian adalah yang paling sihat dan paling berkesan untuk umur panjang. Namun, ternyata, ini tidak sepenuhnya benar..

APA YANG BAIK UNTUK ESCIMOS, ITU KEMATIAN EROPAH

Baru-baru ini, satu tinjauan besar diterbitkan di mana para saintis membandingkan kesan diet vegetarian dan lain-lain. Ternyata vegetarian tidak lagi hidup dan kemungkinan besar orang lain menderita barah, diabetes, dan penyakit serius lainnya. Oleh itu, vegetarian bukanlah diet terbaik sama sekali? Kami meminta pengarah sains Institut Biologi Penuaan, ahli gerontologi terkenal Igor Artyukhov, untuk memberi komen mengenai hasil kajian tersebut..

- Berita ini - bahawa vegetarianisme bukanlah ubat mujarab untuk umur panjang - tidak benar-benar mengejutkan, kata saintis itu. - Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, hasil kajian rancangan yang sangat berbeza telah diterbitkan lebih dari satu kali, tetapi semuanya dapat digabungkan berdasarkan kesimpulan utama: diet vegetarian tidak selalu berguna. Produk tumbuhan tidak mengandungi sebilangan besar bahan penting bagi kita, misalnya, vitamin B12, yang sangat penting bagi seseorang..

Secara amnya, anda harus berhati-hati ketika beralih ke vegetarian. Jangan lupa bahawa jenis pemakanan kewarganegaraan tertentu, orang tertentu ditentukan oleh genetik. Sebagai contoh, orang-orang Eskimo makan kebanyakannya daging dan ikan berlemak, kerana tidak ada lagi makanan yang boleh dimakan di wilayah mereka. Selama berabad-abad mereka secara genetik menyesuaikan diri dengan diet ini. Tetapi jika orang Eropah mengalami keadaan seperti itu, maka dalam sebulan dia akan mati akibat ketosis (proses pemecahan lemak, yang dimulai dengan kekurangan glukosa dan boleh menyebabkan keracunan tubuh yang teruk). Kerana orang Eropah memerlukan karbohidrat - orang Eskimo telah belajar untuk melakukannya tanpa mereka, tetapi kita tidak dapat.

VEGAN MEMPUNYAI MORALITI TERTINGGI

Dan ini, seperti yang mereka katakan, hanyalah bunga. Ternyata vegan - penganut diet vegetarian yang paling ketat, tidak termasuk produk haiwan, termasuk madu - bahkan mempertaruhkan nyawa mereka! Menurut hasil penyelidikan, kematian di antara mereka adalah yang tertinggi. Igor Artyukhov bersetuju dengan kesimpulan ini:

- Vegan mempunyai kadar kematian yang lebih tinggi, kerana mereka kekurangan sejumlah zat penting, ketiadaannya sangat mempengaruhi imuniti dan kesihatan keseluruhan. Jadi, bagi sebilangan besar orang, veganisme agak berbahaya, walaupun ada yang, menurut genotip mereka, mampu membelinya. Tetapi jika anda membayangkan bahawa orang Eskimo yang tidak siap masuk ke beberapa perkampungan India, di mana diet vegetarian secara tradisional menguasai, maka dia mungkin mati di sana kerana kekurangan beberapa asid amino dan vitamin B12. Ternyata orang India itu baik, orang Eskimo adalah kematian.

JIKA ANDA SUKA DAGING - INI BERARTI ANDA TIDAK MENCUKUPI PROTEIN

Namun, tidak semua vegetarian dicemari dengan satu dunia. Terdapat banyak diet vegetarian yang berbeza. Sebagai contoh, lacto-vegetarian yang menggunakan produk tenusu, lacto-ovo vegetarian yang menggunakan susu dan telur dapat mengisi kekurangan nutrien, kata pakar kami. Namun, adakah diet yang boleh dianggap optimum untuk semua orang??

- Tidak ada satu diet yang sesuai untuk semua orang atau bahkan bagi kebanyakan orang, - Igor Artyukhov mengangkat tangan. - Penting untuk memahami apa yang diperlukan oleh badan anda, untuk memusatkan perhatian pada perasaan anda. Contohnya, jika seseorang kekurangan protein, dia mula mengambil daging. Sudah tentu, ada beberapa batasan yang harus diambil kira oleh semua orang. Anda harus mengelakkan pengambilan gula dalam jumlah besar, kerana ia diserap dengan sangat cepat dan terdapat beban kejutan yang kuat pada badan, dan ini berbahaya. Oleh itu, lebih baik menggunakan karbohidrat kompleks yang diserap secara beransur-ansur..

KENAPA KETA BERGUNA daripada SALMON

Kita juga biasanya mengambil garam lebih banyak daripada yang kita perlukan. Ini juga agak berbahaya. Bagi kebanyakan orang, saya mengesyorkan diet lakto-vegetarian dengan penggunaan daging sekurang-kurangnya minimum. Dan lebih baik menggunakan daging bukan merah, iaitu haiwan, tetapi putih, iaitu ayam.

Sebaiknya makan lebih banyak ikan. Terutama jenis lemak yang terdapat di perairan sejuk. Walaupun, ini juga mempunyai kesukaran tersendiri. Hampir semua salmon dan trout yang dijual di kedai ditanam dalam keadaan buatan. Ikan semacam itu tidak memakan makanan semula jadi semula jadi, tetapi makanan kompaun dan karenanya mengandungi lebih sedikit nutrien daripada salmon sockeye, chum salmon dan coho salmon, yang belum dapat tumbuh dan ditangkap di alam liar. Oleh itu, lebih baik membeli dan memasak tiga jenis ikan ini..

Vegetarian yang paling terkenal pada zaman kuno dan moden

- Salah seorang vegetarian kuno dan paling terkenal adalah ahli falsafah Yunani, ahli matematik dan mistik, pengasas sekolah agama dan falsafah Pythagoras Pythagoras, yang hidup pada abad keenam SM. Ungkapan "Makanan Pythagoras" digunakan secara meluas untuk merujuk pada diet nabati sehingga istilah "vegetarian" diciptakan pada abad ke-19..

- Yesus Kristus dipercayai sebagai peseset. Iaitu, seorang vegetarian yang memakan ikan. Nama ini lahir dari gabungan perkataan Itali "pesce" ("ikan") dan perkataan Inggeris "vegetarian" ("vegetarian").

- Vegetarian Renaissance yang paling terkenal adalah Leonardo da Vinci. Dia adalah vegan tegas yang secara terbuka bertentangan dengan pihak berkuasa agama, dengan alasan bahawa manusia tidak memiliki hak yang diberikan Tuhan untuk memakan haiwan. Leonardo menulis dalam buku hariannya: “Sejak kecil saya mengelakkan makan daging. Dan saya percaya bahawa waktunya akan tiba ketika orang akan memperlakukan pembunuhan binatang dengan cara mereka memperlakukan pembunuhan seseorang. ".

- Vegetarian yang paling terkenal pada masa ini adalah pemuzik hebat Paul McCartney. Sudah hampir 40 tahun dia tidak makan daging. Dikatakan bahawa suatu hari semasa sarapan di sebuah ladang kecil, dia melihat ke luar tingkap dan melihat seekor domba sedang merumput dengan damai. Pada masa itu dia sedang makan cutlet - dan tiba-tiba dia dengan jelas menyedari bahawa pada saat itu dia sedang mengunyah domba yang sama. Sejak itu, dia dan isteri pertamanya Linda telah menjadi ahli konservasi dan vegetarian yang bersemangat..

- Nikolai Drozdov, seorang saintis Rusia yang terkenal dan tuan rumah rancangan TV Di Dunia Haiwan, adalah seorang vegetarian yang setia. Saintis, seperti Paul McCartney, tidak memakan daging lebih dari 40 tahun. Dan Nikolai Nikolaevich tegas dalam keyakinannya: “Vegetarian adalah kedudukan saya dalam hidup. Saya percaya bahawa jalan ini betul untuk seseorang. Perut kita disesuaikan dengan sempurna untuk makanan tumbuhan. Saya makan makanan laut dan ikan sebelum ini, tetapi kemudian saya sedar - saya boleh melakukannya tanpanya ".

- Vegetarian yang paling terkenal di Hollywood ialah Brad Pitt. Dia yakin bahawa hanya makanan tumbuhan yang memberi kesan positif kepada manusia. Brad Pitt percaya bahawa berkat diet ini, dia mulai merasa lebih baik. Dia berpendapat bahawa menghilangkan semua produk haiwan meningkatkan fungsi otak dan meningkatkan aliran darah. Vegetarian Brad Pitt yang berusia 53 tahun membuatnya kelihatan muda dan bertenaga.

Vegetarian terkenal adalah centenarian

Kami gembira menyambut anda!

Kami menjemput anda untuk menjadi ahli

projek pendidikan dan perundingan yang kompleks:

Strategi untuk mencapai kejayaan dan hasil perniagaan yang bermakna

Projek ini dilaksanakan dalam dua arah utama:

Peserta projek dapat meningkatkan kecekapan

dalam aplikasi berkesan

psikoteknologi moden dan kaedah pengurusan yang berkesan,

yang membolehkan anda mencapai matlamat peribadi dan profesional yang bermakna

Vegetarian hidup lebih lama

Transformasi pada tahap fisiologi dan mental menyukarkan perjalanan vegetarian. Ada orang yang pernah memutuskan untuk tidak makan daging dan mematuhi prinsip-prinsip yang sihat sepanjang hidup mereka, tetapi sebahagian besar hak untuk sihat mesti dimenangkan dalam perang dalaman.

Untuk mengatasi diri anda setiap hari, beri maklumat yang betul - buku, filem, komunikasi. Cukup untuk melihat gambar dokumentari mengenai pengeluaran daging di ladang babi untuk mengambil langkah untuk berhenti makan daging.

Anda akan belajar dari buku dan artikel bahawa vegetarian hidup lebih lama, sementara kualiti kehidupan seperti itu jauh lebih tinggi - tenaga, belia, kekuatan.

Vegetarian adalah makanan yang panjang

Mengapa vegetarian hidup lebih lama daripada pemakan daging? Organisme yang terakhir diserang oleh lemak haiwan tepu dan kolesterol tanpa henti, dan racun dari sekeping daging yang cepat terurai dalam pencernaan perlahan mempengaruhi tubuh secara keseluruhan.

Pelanggaran proses penting membawa kepada penyakit, dan mereka menyebabkan usia tua yang cepat dan kematian akan segera berlaku.

Vegetarian yang lama tidak akan mengalami masalah dengan aterosklerosis, obesiti, serangan jantung, dan akhirnya, penuaan pramatang..

Dalam buku Blue Zones, pengembara Dan Buettner menceritakan sekitar 4 penjuru planet di mana para centenarian sebenarnya telah menetap - 110 tahun adalah kebiasaan bagi mereka. Barbagia (Itali), Okinawa (Jepun), Loma Linda (Amerika Syarikat), Nicoya (Kosta Rika). Faktor penyatuan titik geografi dengan jangka hayat yang mulia adalah diet vegetarian. Ini bukan satu-satunya sebab vegetarian tinggal lebih lama di sana, tetapi kualiti makanan tidak dapat diabaikan..

Vegetarian yang paling terkenal, centenarian, bukan sahaja dapat memanjangkan umur, tetapi juga untuk terus aktif:

  • Mike Fremont (91) dapat menjalankan maraton dalam 3 jam.
  • Jia Daozhang (100 tahun) tinggal dan tinggal di gua sejuk tanpa elektrik.
  • Fauja Singh (102 tahun) berlari maraton pada usia 100 tahun.
  • Swami Yogananda. Pada usia 101 tahun, yogi tidak kehilangan satu gigi, tidak memerlukan cermin mata dan alat bantu pendengaran..

Gaya hidup vegetarian

Sebagai tambahan kepada pemakanan khusus, perubahan semula jadi berlaku dalam kehidupan vegetarian: kestabilan saraf, harmoni dengan dunia dan diri sendiri.

Keupayaan untuk datang ke keadaan damai adalah seni, dan itu dicapai dengan membentuk kebiasaan yang tepat. Perjalanan vegetarian dimulakan dengan perubahan sedar: diet baru, berjalan, sikap positif.

Tidak pasti di mana hendak bermula? Mulakan dengan yang utama.

  1. Bangun semula diet anda dengan mengganti protein hewani dengan nasi dan sosej sayuran. Elakkan kopi dan alkohol. Bersandar pada buah-buahan dan jus semula jadi.
  2. Jaga kebersihan ekologi pinggan mangkuk, kerana ia juga mempengaruhi kualiti makanan. Gunakan sabun khas dan bukannya bahan kimia.
  3. Stok peralatan, seperti penyahhidratan, pengisar, pemotong sayur. Menyiapkan makanan akan menjadi senang dan senang..

Semua ini membantu kesihatan vegetarian, menjadikan tabiat itu sihat. Jadikanlah peraturan untuk mengubah satu kebiasaan dalam satu masa. Ini akan membantu anda mengelakkan tekanan yang tidak perlu dan secara beransur-ansur mencapai matlamat anda..

Bagaimana hidup vegetarian?

Dalam usaha memahami bagaimana seorang vegetarian hidup, harus diingat bahawa makan tanpa daging bukanlah makanan, tetapi agama peribadi. Terlalu banyak halangan sosial di jalan vegetarian, tetapi semuanya perlu diatasi..

Setiap hari, seseorang mesti mengingatkan dirinya bahawa kepingan daging di rak adalah makhluk hidup, yang secara evolusi terlalu mirip dengan kita untuk tidak menyedarinya.

Perubahan selalu sukar. Penentangan masyarakat dan keraguan dalaman berlaku. Tetapi vegetarian mesti mempunyai jawapan untuk semua pertanyaan pemakan daging dan keyakinan akan kebenaran..

Satu kepercayaan yang popular adalah bahawa usaha itu sia-sia: pembunuhan dan penebangan hutan akan berterusan, sama ada kita suka atau tidak. Tetapi jika anda berhenti secara khusus, sistem akan menjadi lemah. Setiap tahun seseorang memakan daging dari 90 haiwan. Dengan melepaskan makan daging, anda menyelamatkannya. Ini adalah jalan vegetarian - tekad yang tegas untuk memelihara kehidupan planet ini, belajar untuk tetap selaras dengannya..

Aritmetik sederhana: semakin banyak orang mengikuti jalan vegetarian, semakin sihat dunia.

Kisah vegetarian

Alena tidak pernah memikirkan vegetarian dan juga gaya hidup sihat. Menyiapkan makan malam seterusnya untuk isi rumah, nyonya rumah yang berpengalaman menyembelih ayam. Potongan-potongan kecil dengan kulit sedang menunggu untuk menggoreng dalam kuali goreng berminyak yang besar. Tanpa diduga untuk dirinya sendiri, Alena mendapati kulitnya tidak berbeza dengan kulit ayam yang dipotong dan dihiris. Kesamaannya sangat kuat - dalam warna dan tekstur sehingga selama-lamanya tidak mendorong seorang wanita memakan daging haiwan.

Semasa anda melewati gerai daging, perhatikan lidah, telinga, moncong, cakar dan kuku. Sekiranya otot dengan lemak tidak membangkitkan emosi di dalam diri anda, maka lidah sapi dan kepala ayam yang koyak akan mengeluarkan kesan.

Sergei mengambil jalan vegetarian setelah terbawa oleh Veda. Mempelajari pandangan dunia baru untuk dirinya sendiri, lelaki itu mendapati bahawa lebih mudah untuk menukar pemakanan dalam konteks pendekatan bersepadu. Orang-orang di sekitar mereka bercakap tentang bagaimana mereka mendapat jawapan untuk diri mereka sendiri dalam Veda dan Ayurveda yang tidak dapat mereka dapatkan dalam ajaran lain. Bagi Sergei, peralihan ke makanan vegan adalah mudah. Dia dengan senang hati membeli pucuk, bereksperimen dengan pinggan mangkuk dan menemui jawapan untuk soalan terkenal..

Peralihan ke vegetarian dalam proses perubahan peribadi lebih menyakitkan daripada jika seseorang berpindah dari keinginan untuk menurunkan berat badan atau meningkatkan kesihatan. Pemahaman yang mendalam tentang perlunya memelihara hidup tidak menyebabkan penolakan ketika anda belajar untuk berhenti membunuh binatang.

Kesihatan vegetarian

Walaupun seseorang ingin menghentikan pilihan di jalan vegetarian, keraguan dan pertanyaan yang tidak tersentuh akan menghalangnya daripada menjalani transformasi dengan cepat. Selalunya, pemakan daging menunjukkan kekurangan protein - tanpanya, anemia berkembang dan tidak akan ada bahan untuk membina sel. Tetapi bukti saintifik menunjukkan bahawa protein dalam satu jumlah atau yang lain terdapat dalam semua makanan kecuali gula dan minuman beralkohol. Oleh itu, anda boleh membuang semua mitos hingga terakhir.

Buku harian vegetarian

Cara mudah untuk mengalami transformasi tanpa rasa sakit adalah dengan menulis nota dalam buku harian vegetarian anda. Tuangkan pengalaman anda di sini, terangkan secara terperinci jawapan kepada soalan kompleks yang dijumpai.

Para saintis telah berulang kali menyatakan faedah rakaman - introspeksi membantu memahami perasaan, membina skema logik dan melihat diri anda dari luar. Dengan memberikan catatan yang menyakitkan, seseorang menyingkirkannya.

Bahagian praktikal buku harian adalah kemampuan mengumpulkan resipi dan petua. Pada mulanya, nampaknya meja itu menjadi miskin, dan anda hanya boleh makan akar dan wortel. Tetapi bekalan makanan yang terlalu sedikit adalah hasil dari kebiasaan lama, kerana sebelumnya dalam diet ada sayur-sayuran dan buah-buahan. Mengambil daging itu, nampaknya orang sekarang masih tinggal baginya yang memarli dengan epal.

Dengan menuliskan resipi dan memburu hidangan, anda dapat menemui dunia baru masakan - sihat dan lestari.

Ciri lain yang berguna dalam buku harian adalah menuliskan rancangan. Semua proses perubahan tidak dapat dilakukan dalam sekelip mata, tetapi untuk tidak melupakan apa yang telah dirancang, perlu ditulis. Jadi, anda boleh merancang untuk membeli penekan minyak elektrik untuk bulan berikutnya, dan selepas 3 bulan - jus.

Penyelidikan vegetarian

Agar lebih banyak orang mendukung konsep gaya hidup vegetarian, penyelidikan dilakukan, fakta-fakta umur panjang disahkan, statistik mengenai penyakit dianalisis. Semua ini membantu mengukuhkan kedudukan sikap lestari terhadap dunia dan memberi lebih banyak kekuatan kepada pendatang baru.

Sekiranya anda ingin memahami bagaimana anda boleh menjadi vegetarian, pergi ke India. 70% populasi vegetarian dunia adalah beragama Hindu. Sebilangan besar mereka adalah vegan sejak lahir dan tidak mempunyai kehidupan lain..

Fakta menarik: seorang lelaki yang tidak makan daging berbau lebih sedap dan lebih menarik bagi wanita.

Makanan tumbuhan menjadikan seseorang seimbang, yang juga mempengaruhi perkembangan kerohanian secara umum..

Penyelidikan dan analitik membolehkan anda belajar tentang pengalaman orang lain, tetapi tidak akan pernah dibandingkan dengan apa yang anda alami. Mula mematuhi pemakanan tumbuhan, dalam seminggu anda akan merasa ringan, dengan tenaga dua kali ganda, dalam setahun anda akan melupakan penyakit, bahkan kronik.

Pembersihan fizikal akan mempengaruhi mental. Anda akan menguatkan intuisi anda, menjadi lebih sensitif dan mudah menerima.

Vegetarian tidak hanya menjadi pemakanan, tetapi mempengaruhi semua tahap kehidupan seseorang, mengubah kehidupan itu secara radikal.

Lebih banyak vegetarian

Semakin banyak orang berfikir tentang bagaimana untuk berubah, dengan itu memberi kesan positif pada planet ini. Tahap kesedaran diri manusia meningkat secara keseluruhan, masyarakat dijangkiti idea baru mengenai pemeliharaan alam sekitar. Trend perubahan muncul sejak dulu, tetapi hanya sekarang trend vegetarian mendapat momentum yang cukup untuk mempengaruhi kehidupan dunia..

Bagaimana anda menjadi vegetarian?

Sekiranya anda mempunyai pengalaman mengenai apa kesukaran yang anda alami sepanjang perjalanan sebagai vegetarian, bagikan kepada orang lain. Walaupun anda tidak menganggapnya penting, anda akan mempengaruhi orang lain, membantu naik turun, menyokong pendatang baru, dan menjawab soalan dari vegetarian baru..

Apa yang boleh anda lakukan sebagai satu orang? Banyak. Dan ini mesti digunakan. Sertailah komuniti, berhubung dengan vegetarian lain, ikut serta dalam promosi. Pengalaman anda dalam pengembangan peribadi akan membolehkan orang lain mendapat kekuatan, merasakan komuniti dan lebih berani mula berubah.

Walaupun anda memutuskan untuk mencuba gaya hidup baru dan diet vegetarian, tetapi sementara pemikiran lama memakan anda, jangan putus asa dan jangan berputus asa. Cari jawapan, dapatkan sokongan dan mulakan semula.

Semasa anda menyertai barisan vegetarian, bersiaplah untuk menjawab soalan. Mereka akan diminta bukan hanya oleh pemula yang ingin tahu, tetapi juga oleh pengkritik yang ingin mengubah sistem nilai anda menjadi kepercayaan palsu..

Perkara yang paling sukar adalah bagaimana memberi makan kepada anak-anak, jika anda tidak menggunakan protein haiwan dalam menu mereka. Bertentangan dengan kepercayaan popular, seseorang dapat memperoleh semua unsur dan vitamin yang diperlukan dari makanan tumbuhan, tetapi pemikiran yang sempit tidak memungkinkan untuk meninggalkan topik ini dan orang yang sangat yakin akan faedah daging akan bergantung pada setiap peluang untuk melemahkan kewibawaan anda.

Lengkapkan diri dengan pengetahuan, tunjukkan dengan teladan anda sendiri bahawa bukan sahaja kesihatan anda dapat ditingkatkan, tetapi juga bayi yang kuat.

Soalan kontroversi lain - adakah makanan yang mencukupi untuk semua orang? Sekali lagi, kepercayaan yang ketinggalan zaman tidak membenarkan pemakan daging melihat keadaan dari sudut yang berbeza dan memastikan bahawa tidak hanya makanan yang mencukupi - akan ada bekalan.

Fakta menarik: 10 hektar tanah akan memberi makan kepada 2 pemakan daging atau 24 orang dengan biji-bijian.

Terdapat banyak soalan yang serupa. Sebilangan daripada mereka akan mengembalikan orang yang tidak bersedia ke jalan pemakan daging dalam beberapa saat. Selama berabad-abad, khayalan telah diserap ke dalam kesedaran masyarakat, memaksa semua orang untuk mempercayai bahawa protein haiwan diperlukan untuk hidup..

Secara beransur-ansur, langkah demi langkah, planet ini akan membebaskan diri dari percanggahan dan cepat atau lambat ia akan mengikuti jalan penciptaan. Ini tidak dapat dielakkan dalam menghadapi peningkatan kesedaran..