Heartburn.net - portal maklumat

Apendisitis adalah proses keradangan akut yang berkembang di apendiks sekum - apendiks. Apendisitis termasuk dalam kategori patologi pembedahan biasa, disertai oleh klinik yang pelbagai. Bahaya utama apendisitis adalah bahawa diagnosisnya sukar, kerana gejala utamanya serupa dengan manifestasi banyak penyakit lain dari peritoneum..

Sehingga kini, tidak ada satu pun penyebab yang membuktikan perkembangan radang usus buntu. Semasa menentukan etiologi penyakit, anda perlu mengambil kira faktor predisposisi utama:

  1. Penyakit berjangkit pada rongga perut.
  2. Gangguan pergerakan normal usus, menyebabkan gangguan proses pengosongan tinja.
  3. Penyumbatan mulut apendiks dengan batu tinja.
  4. Kegagalan mematuhi peraturan pemakanan: makan sejumlah besar daging, makanan berlemak, pedas, pedas, dll..
  5. Patologi vaskular: trombosis arteri yang memberi makan usus buntu; kecacatan pada dinding saluran darah; pelanggaran bekalan darah; lesi nekrotik pada lampiran.
  6. Anomali kongenital dalam struktur organ, menyebabkan penyempitan lumen apendiks.

Manifestasi apendisitis

Gejala utama apendisitis adalah sakit perut yang berlaku secara tiba-tiba. Patogenesis penyakit ini ditunjukkan oleh gejala berikut yang berkembang secara berurutan: sakit akut, mual, muntah, demam demam, dispepsia. Selalunya, sindrom kesakitan, yang diperburuk oleh aktiviti fizikal, dilokalisasikan di kawasan solar plexus, dan kemudian bergerak ke kawasan iliac kanan. Muntah terdiri daripada sisa makanan yang tidak dicerna dan kotoran hempedu. Peningkatan keracunan disertai dengan gangguan kencing dan buang air besar.

Mengapa radang usus buntu berbahaya

Keradangan pada apendiks boleh menyebabkan pecah dan peritonitis berikutnya - keradangan pada rongga perut. Dengan peritonitis, produk pembusukan mengaktifkan proses keradangan dan memberi kesan negatif kepada seluruh badan, menyebabkan keracunan yang kuat. Peritonitis dicirikan oleh kesakitan yang teruk, muntah yang kerap dan tidak melegakan, demam tinggi, kembung, gangguan irama jantung, dan penurunan tekanan darah yang tajam. Pada tahap penyakit yang lebih serius, pesakit mengalami sawan, kehilangan kesedaran, dan juga koma. Dengan perkembangan peritonitis, ketepatan masa rawatan perubatan sangat penting, kerana rawatan radang usus buntu dan peritonitis selalu cepat.

Tanda-tanda radang usus buntu - bagaimana mengetahui apa yang anda ada dengan patologi ini dan apa yang perlu dilakukan?

Apendisitis adalah penyakit biasa. Ini adalah radang usus buntu - proses seperti rahim pendek di akhir cecum. Walaupun mempunyai simptom yang cukup khas, ia tidak selalu dikenali dengan segera. Lebih-lebih lagi, sukar bagi doktor untuk menentukan kehadiran patologi seperti itu. Tetapi dengan radang usus buntu, perkara utama adalah memulakan rawatan tepat pada waktunya..

Tanda-tanda apendisitis

Bagaimana radang usus buntu menampakkan diri - soalan ini dapat diajukan oleh banyak orang yang merasa sakit di sebelah kanan. Sudah terlambat untuk memahami bahawa ini adalah radang usus buntu, kerana tidak setiap orang, ketika mereka mengalami sakit di perut, pergi ke doktor, lebih memilih untuk terlebih dahulu mencuba rawatan mereka sendiri dan menggunakan ubat tradisional. Akibatnya, masa terbuang, dan hasilnya mungkin bukan yang paling cerah..

Doktor membezakan dua jenis apendisitis: akut dan kronik. Dalam kes pertama, mereka membicarakan peningkatan teruk dan manifestasi utama penyakit ini. Yang kedua menyebutkan masalah lampiran biasa yang membawa kepada masalah tertentu..

Apendisitis akut: ciri

Selalunya, apabila mereka bercakap mengenai radang usus buntu, mereka bermaksud fasa akut penyakit ini. Dialah yang paling menyusahkan orang itu dan membawanya ke hospital dan juga bilik operasi. Bahayanya ialah ia boleh menyebabkan keradangan pada tisu sekitarnya, menyebabkan pembentukan nanah dan menyebabkan abses dan peritonitis.

Selalunya, diagnosis "apendisitis akut" dibuat sejak permulaan sakit tajam, yang dibezakan oleh watak sakit. Kadang-kadang mereka kekejangan. Bagaimana mengenali apendisitis di belakangnya dan membezakannya dari banyak masalah lain dengan saluran pencernaan? Kesakitan dilokalisir di sebelah kanan, tetapi boleh berada di kawasan berhampiran pusar atau di bawah sudu. Kemudian mereka boleh masuk ke cecum dan menyebar ke seluruh rongga perut. Adalah sukar untuk tidak memperhatikan kesakitan seperti itu, kerana mereka meningkat dengan ketara dengan pergerakan, bersin, batuk, ketawa, dan bahkan penyedutan yang lebih dalam.

Selain kesakitan, mungkin terdapat tanda-tanda radang usus buntu, di mana anda dapat mengenali patologi, seperti gemuruh di perut, kembung yang meningkat, kembung yang ketara. Di samping itu, mungkin terdapat lebam, pedih ulu hati dan muntah. Pada mulanya, suhu mungkin tidak sama sekali, atau meningkat ke angka yang tidak terlalu tinggi. Walau bagaimanapun, ketika patologi berkembang dan keadaan pesakit bertambah buruk, penyakit ini dapat berkembang dengan baik dan ketara.

Ramai pesakit sering mengadu kelemahan, kehilangan kekuatan yang teruk, aritmia. Isyarat tambahan untuk doktor mengenai kehadiran proses keradangan buta adalah lidah pesakit yang dilapisi dengan lapisan putih.

Dengan adanya semua tanda-tanda ini, cukup untuk merasakan perut pesakit untuk lebih cenderung mengatakan bahawa itu adalah radang usus buntu yang berkembang. Apabila anda menekan rongga perut, rasa sakit yang terlalu tajam akan diperhatikan dan ketegangan otot perut yang tidak disengajakan akan terasa.

Sekiranya radang usus buntu tidak rumit, serangan boleh berlangsung hingga 4 hari dan kemudian hilang dengan sendirinya. Tetapi dalam kes-kes yang dianggap sukar, perlu dilakukan campur tangan kecemasan dengan kaedah pembedahan..

Sekiranya apendisitis akut tidak berjalan lancar

Terdapat juga pilihan untuk jalan yang tidak biasa dari patologi seperti apendisitis. Ini biasanya berlaku dalam keadaan di mana lampiran itu sendiri tidak terletak mengikut corak biasa. Kesakitan dalam kes ini dapat muncul di sebelah kiri, yang menyebabkan komplikasi diagnosis. Lagipun, perut dan organ lain akan diperiksa terlebih dahulu..

Apendisitis akut boleh menjadi bentuk kabur dalam kes di mana orang tua menderita penyakit itu. Dalam kes ini, tanda-tanda apendisitis akut dapat kabur dengan ketara, misalnya, tidak ada suhu. Orang tua biasanya menghilangkan masalah dengan najis, kembung perut dan gejala lain seiring bertambahnya usia dan mula berjuang sendiri: lakukan enema, minum ramuan herba. Penyakit ini berkembang pada masa ini.

Dalam beberapa kes, kencing mungkin meningkat, yang juga akan menyakitkan. Sebabnya adalah bahawa rasa sakit merebak ke seluruh badan..

Gejala apendisitis kronik

Bentuk keradangan kronik apendiks dicirikan oleh kehadiran eksaserbasi berulang. Ia dapat dikenali oleh sensasi yang menyakitkan di kawasan iliac kanan. Di samping itu, pesakit mungkin mengalami sembelit, demam..

Bentuk usus buntu yang kronik berbahaya kerana lekatan dapat terbentuk di mana penyusupan berkumpul. Dalam proses pengumpulan, ia dapat membendung, menyebabkan peritonitis dan masalah lain yang serupa. Secara luaran, anda dapat menentukan kehadiran patologi seperti itu oleh tumor kecil di perut.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mempunyai tanda-tanda radang usus buntu?

Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda radang usus buntu, seperti sakit perut yang tidak biasa, atau anda merasakan ada sedikit rasa sakit yang menampakkan diri dengan keteraturan yang dapat dicemburui, anda harus segera berjumpa doktor. Lagipun, kadang-kadang kos penangguhan agak tinggi. Dengan radang usus buntu, tidak perlu selalu dilakukan operasi. Kadang-kadang anda boleh mendapatkan rawatan, jika dipilih dengan betul. Tetapi ini mesti diresepkan oleh doktor berdasarkan hasil pemeriksaan dan palpasi perut..

Rawatan radang usus buntu harus dilakukan dengan ketat mengikut skema yang disarankan oleh doktor untuk mengelakkan perkembangan komplikasi dan masalah yang mengancam nyawa. Sekiranya operasi ditawarkan, anda harus menyetujuinya, kerana bermaksud bahawa pilihan dan kaedah lain tidak akan memberi kesan.

Setelah melegakan serangan apendisitis, perhatian khusus harus diberikan kepada pencegahan. Kita mesti berhubung dan berdiet.

3 peringkat apendisitis yang perlu anda kenali

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Apendisitis adalah radang usus buntu, tugas utamanya seharusnya melindungi usus kecil dari bakteria yang mendiami cecum. Terdapat mikrob patogen dalam lampiran, yang, jika saluran gastrointestinal berfungsi, memprovokasi perkembangan mikroflora berbahaya, sehingga mewujudkan keadaan yang ideal untuk radang radang usus buntu..

Musuh tidak begitu dahsyat apabila anda mengenalnya dengan pandangan. Bright Side akan membantu anda mengenali tanda-tanda penyakit berbahaya pada diri dan orang tersayang.

Apa yang menyebabkan radang usus buntu

Doktor baru-baru ini menolak maklumat bahawa radang usus buntu boleh berlaku kerana pengambilan biji benih, jadi ini adalah mitos 100% yang dibendung. Lalu dari apa yang boleh timbul? Jawapan yang tepat untuk persoalan mengapa ada yang mengalami radang usus buntu, sementara yang lain tidak, belum ada. Tetapi doktor mencadangkan bahawa keradangan boleh didahului oleh: tekanan, lenturan apendiks akibat trauma atau kelainan perkembangan, penyumbatan oleh badan asing, sistem kekebalan tubuh yang lemah (terutamanya pada musim bunga), jangkitan, perubahan mendadak dalam sistem diet (contohnya, anda selalu makan sepanjang masa betul dan tiba-tiba mula makan "semuanya" - ini biasanya berlaku semasa bercuti). Keradangan pada apendiks berlaku kerana masuknya serpihan makanan (pengambilan sekam dan sejenisnya secara sistematik) atau bakteria dari usus ke dalam apendiks. Di bawah ini kami senaraikan 3 peringkat penyakit ini, sehingga apabila anda mengalami sakit perut, anda dapat dengan mudah menentukan sama ada anda mengalami radang usus buntu atau tidak..

Apendisitis tahap 1

Terdapat rasa sakit yang tiba-tiba menutupi seluruh perut, kadang-kadang sakit sedikit lebih banyak pada solar plexus dan perut. Kesakitan dapat reda, iaitu, ia berlaku secara berkala. Orang sering menganggap kesakitan ini sebagai masalah pada saluran gastrousus dan lebih suka "menahannya".

Apendisitis peringkat ke-2

Selepas 6-7 jam, rasa sakit semakin meningkat dan secara beransur-ansur melokal di pusar, tetapi di perut juga sedikit sakit. Ini disertai oleh kelemahan umum dan kurang selera makan. Pesakit berasa lebih baik ketika berbaring di posisi janin di sebelah kanan. Sekiranya seseorang berbaring di sebelah kiri dengan kaki yang diluruskan, rasa sakit semakin meningkat, dan dalam keadaan terlentang, sukar bagi pesakit untuk mengangkat atau meluruskan kaki kanan. Pada tahap ini, orang biasanya mula mengambil ubat sakit. Sebagai peraturan, dengan kesakitan seperti itu, mereka sama ada tidak membantu, atau hanya menghilangkan rasa sakit untuk waktu yang singkat. Sekiranya anda mengambil beberapa tablet pada selang waktu tertentu, dan rasa sakit masih tidak reda dan semua gejala yang disenaraikan ada, ini mungkin menunjukkan radang usus buntu. Kesakitan tidak boleh ditoleransi - pada peringkat ini, anda harus segera berjumpa doktor.

Apendisitis tahap 3

Kesakitan beralih ke bahagian kanan bawah perut, di bawah pusar dan tepat di atas paha. Terdapat peningkatan suhu, demam, muntah, cirit-birit, kembung, tidak dapat berjalan normal (hanya dalam keadaan bengkok), serta rasa sakit yang tajam ketika memeriksa bahagian kanan perut. Kemungkinan besar, ini menunjukkan peritonitis (bentuk proses keradangan yang teruk). Di sini anda perlu bertindak dengan cepat dan segera berjumpa doktor, hubungi ambulans. Penting agar apendiks anda yang meradang tidak pecah, kerana ini akan menyukarkan operasi dan pemulihan selanjutnya..

3 peraturan: diagnosis, penyelesaian, pencegahan

Pemeriksaan perubatan dengan palpasi (probing), ujian darah, ultrasound rongga perut. Bergantung pada simptomnya, pilihan rawatan terbaik akan dipilih untuk anda. Pada peringkat awal, laparoskopi adalah mungkin. Dengan peritonitis, hanya pembedahan perut yang dilakukan, karena ada kemungkinan apendiks yang meradang dapat pecah ketika menggunakan metode laparoskopi. Selepas pembedahan, doktor menetapkan antibiotik, dan pesakit pulih agak cepat sekiranya tidak ada komplikasi semasa operasi. Tidak ada pil ajaib atau ubat mujarab untuk radang usus buntu. Walau bagaimanapun, anda boleh mengurangkan risiko dengan memasukkan lebih banyak serat dalam makanan anda dan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar..

Statistik Keradangan Lampiran mengikut Umur

Apendiks boleh menjadi radang pada usia berapa pun, dan apendisitis lebih sering terjadi pada lelaki daripada wanita. Yang paling berbahaya dalam hal ini adalah usia 8 hingga 14 tahun, secara amnya, dalam statistik dunia, usia hingga 40 tahun dibezakan.

Masalah kesihatan apa yang boleh timbul setelah membuang lampiran?

Apendisitis akut berlaku pada 7-12% populasi di Eropah dan Amerika Syarikat. Pembedahan untuk membuang apendiks tidak dapat dielakkan dalam merawat keadaan ini. Namun, untuk menyingkirkan lampiran sekiranya berlaku, seperti yang dinasihatkan oleh doktor dari beberapa negara, doktor hari ini tidak mengesyorkan.

Masalah kesihatan apa yang dapat terjadi pada orang yang telah membuang apendiksnya??

Beberapa dekad yang lalu, banyak doktor tidak meragukan kegunaan lampiran. Kepercayaan ini menyebabkan fakta bahawa pesakit bahkan mula mengeluarkannya untuk tujuan pencegahan. Amalan ini tersebar luas di kalangan tentera, penjelajah kutub yang melakukan ekspedisi panjang, di Amerika Syarikat pada suatu ketika "bergaya" untuk membuang apendiks untuk kanak-kanak. Namun, sejak pertengahan tahun 2000-an, sejumlah penelitian telah dilakukan membuktikan bahawa menyingkirkan apendiks yang tidak meradang "hanya untuk setiap pemadam kebakaran" tidak berbaloi.

Pada tahun 2007, Pusat Perubatan Universiti Duke di Durham, North Carolina, menerbitkan artikel dengan beberapa bukti bahawa lampiran memainkan peranan yang sangat penting dalam sistem kekebalan tubuh. Menurut saintis, apendiks cecum mengandungi bakteria bermanfaat yang membentuk mikroflora usus dan, sekiranya pengaktifan flora patogenik atau oportunis, bertindak sebagai sejenis inkubator mikroorganisma bermanfaat. Dan imuniti manusia, secara langsung, bergantung kepada kualiti dan kuantiti mikroflora usus.

Banyak kajian seterusnya mengesahkan penemuan ini. “Menghilangkan apendiks meningkatkan kemungkinan melemahkan pertahanan imun badan. Ini dibuktikan dengan contoh tentera Amerika di Vietnam, ketika apendiks mereka dikeluarkan sepenuhnya, ”kata Sergei Vyalov, ahli gastroenterologi, ahli hepatologi, dan Ph.D..

Sejumlah saintis percaya bahawa orang yang tidak mengalami apendiks setelah jangkitan usus lebih cenderung mengalami dysbiosis usus (dysbiosis) daripada mereka yang telah memelihara apendiks..

Kajian lain menunjukkan kemungkinan akibat yang lebih berbahaya. Sebagai contoh, pada tahun 2018, saintis dari dua universiti di Taiwan menyimpulkan bahawa penurunan imuniti setelah penyingkiran apendisitis pada wanita dapat menjadi faktor risiko tambahan untuk perkembangan lupus eritematosus sistemik. Setelah mengkaji data pesakit yang menjalani pembedahan membuang apendiks dari tahun 2000 hingga 2011, doktor mendapati bahawa rawatan pembedahan radang usus buntu dapat meningkatkan risiko mengembangkan penyakit autoimun ini sebanyak 2.04-2.27 kali. Satu lagi kajian pada tahun yang sama oleh para saintis dari tiga universiti dan doktor dari dua hospital di Taiwan menunjukkan bahawa membuang apendisitis dapat meningkatkan risiko kegagalan buah pinggang kronik, terutama pada orang yang menderita diabetes. Para penyelidik telah mengaitkan kesan sampingan ini dengan gangguan mikroflora usus setelah pembuangan apendiks..

Sekiranya anda takut akan kesihatan anda setelah penghapusan lampiran??

Walau bagaimanapun, terdapat statistik lain yang tidak begitu menakutkan. Sebagai contoh, saintis dari bandar Gerleva di Denmark, setelah mempelajari data dari 37 kajian, tidak menjalin hubungan antara pembedahan untuk membuang apendiks dan perkembangan pelbagai komplikasi dan penyakit di masa depan, termasuk hernia, penyakit radang usus, barah dan kemandulan..

Walaupun hakikat bahawa kebanyakan pesakit tidak akan pernah menghadapi kemungkinan akibat membuang apendiks, doktor moden percaya bahawa operasi ini harus dilakukan hanya jika perlu. Menurut Sergei Vyalov, satu-satunya petunjuk untuk menghilangkan apendiks adalah apendisitis akut, dan proses keradangan di usus dirawat dengan ubat-ubatan.

Pedih ulu hati selepas pembuangan apendisitis

Gejala

Gejala penyakit termasuk:

  • sakit akut di perut, atau lebih tepatnya di bahagian kanan di kawasan lipatan pangkal paha;
  • peningkatan suhu badan;
  • muntah;
  • loya.

Rasa sakit akan berterusan dan membosankan, tetapi jika anda cuba memusingkan badan, ia akan menjadi lebih kuat.

Harus diingat bahawa ada kemungkinan sindrom itu hilang setelah serangan kesakitan yang teruk..

Kesakitan yang menenangkan ini berakhir dengan peritonitis, yang merupakan komplikasi berbahaya selepas radang usus buntu..

Mereka juga dapat diperhatikan dalam gejala masalah gastrousus. Seseorang akan merasakan rasa mulut kering, cirit-birit, najis longgar.

Tekanan boleh melonjak, degupan jantung meningkat hingga 100 denyutan seminit. Seseorang akan terseksa oleh sesak nafas, yang akan dipicu oleh gangguan fungsi jantung.

Sekiranya pesakit mempunyai bentuk apendisitis kronik, maka semua gejala di atas tidak muncul, kecuali kesakitan.

Komplikasi yang paling biasa berlaku selepas radang usus buntu

Sudah tentu, doktor menetapkan tugas mereka untuk menghilangkan semua komplikasi selepas pembuangan usus buntu, tetapi kadang-kadang mereka tidak dapat dielakkan.

Akibat apendisitis yang paling biasa akan ditunjukkan di bawah..

Dalam kes ini, terdapat jurang di dinding lampiran. Kandungannya akan berada di rongga perut, dan ini menimbulkan sepsis organ lain.

Jangkitannya agak teruk. Akhir yang mematikan tidak dikecualikan. Perforasi serupa pada dinding apendisitis diperhatikan pada 8-10% pesakit..

Sekiranya ia adalah peritonitis purulen, maka risiko kematian adalah tinggi, dan peningkatan gejala juga mungkin terjadi. Komplikasi ini selepas radang usus buntu diperhatikan pada 1% pesakit..

Komplikasi ini selepas pembedahan untuk membuang apendisitis diperhatikan dalam keadaan lekatan organ. Peratusan kes tersebut ialah 3-5.

Perkembangan komplikasi bermula 3-5 hari selepas pembentukan penyakit ini. Diiringi oleh sindrom penyetempatan kabur yang menyakitkan.

Lama kelamaan, rasa sakit mereda, dan kontur kawasan yang meradang muncul di rongga perut.

Penyusupan dengan keradangan memperoleh batas yang jelas dan struktur yang padat, dan ketegangan otot yang berdekatan juga akan diperhatikan.

Selama kira-kira 2 minggu, bengkak akan hilang, dan rasa sakit akan berhenti. Suhu juga akan mereda dan jumlah darah akan kembali normal..

Dalam banyak kes, ada kemungkinan bahagian yang meradang setelah radang usus buntu akan menyebabkan terjadinya abses. Ia akan dibincangkan di bawah..

Abses

Penyakit ini berkembang dengan latar belakang supurasi infiltrat apendiks atau pembedahan jika peritonitis didiagnosis.

Sebagai peraturan, perkembangan penyakit ini berlangsung 8-12 hari. Semua abses perlu disembunyikan dan dibersihkan.

Untuk memperbaiki aliran keluar nanah, doktor meletakkan saliran. Semasa rawatan komplikasi selepas apendisitis, adalah kebiasaan menggunakan ubat antibakteria terapi ubat.

Sekiranya terdapat komplikasi yang serupa selepas usus buntu, campur tangan pembedahan segera diperlukan.

Selepas ini, pesakit harus menunggu untuk tempoh pemulihan yang panjang, disertai dengan rawatan ubat..

Berapa lama masa pemulihan selepas penyingkiran radang usus buntu?

Walaupun operasi untuk membuang apendisitis dilakukan sebelum bermulanya gejala yang teruk, ini masih tidak menjamin bahawa tidak akan ada komplikasi.

Banyak kematian selepas apendisitis menyebabkan orang memperhatikan gejala yang membimbangkan.

Berikut adalah komplikasi yang paling biasa yang boleh berlaku setelah membuang apendiks yang meradang..

Lekapan

Salah satu patologi yang paling biasa yang muncul selepas penghapusan lampiran. Disertai dengan rasa sakit dan rasa tidak selesa.

Sukar untuk didiagnosis, kerana ultrasound dan sinar-X tidak dapat melihatnya. Anda perlu menjalani rawatan dengan ubat yang dapat diserap dan menggunakan kaedah laparoskopi untuk menghilangkan lekatan.

Fenomena ini sangat kerap berlaku selepas radang usus buntu. Terdapat prolaps sebahagian usus ke kawasan lumen antara serat otot.

Sekiranya cadangan doktor tidak dipatuhi, maka komplikasi selepas radang usus buntu tidak dapat dielakkan. Semua aktiviti fizikal dikecualikan selepas radang usus buntu.

Hernia kelihatan seperti tumor di kawasan jahitan, ukurannya bertambah. Pembedahan dilakukan. Pakar bedah akan memasangnya, memotong atau membuang sebahagian usus dan omentum.

Abses

Berlaku dalam kebanyakan kes selepas radang usus buntu dengan peritonitis. Ia mampu menjangkiti organ.

Kursus antibiotik dan fisioterapi khas diperlukan.

Pylephlebitis

Komplikasi yang sangat jarang berlaku selepas pembedahan membuang apendisitis. Terdapat keradangan yang merebak ke vena portal, urat mesenterik dan proses.

Ia disertai dengan peningkatan suhu, kerosakan hati yang teruk, sakit akut di rongga perut.

Sekiranya ini adalah tahap patologi yang akut, maka semuanya boleh mengakibatkan kematian. Rawatannya kompleks, memerlukan pengenalan antibiotik ke dalam sistem vena portal.

Fistula usus

Ia berlaku selepas apendisitis pada 0,2-0,8% orang. Fistula usus membentuk terowong di usus dan kulit, kadang-kadang di dinding organ dalaman.

Sebab-sebab penampilan mereka mungkin adalah kebersihan usus buntu yang tidak betul, kesalahan pakar bedah, keradangan tisu semasa pembuangan luka dalaman dan fokus perkembangan abses..

Harus diingat bahawa penampilan komplikasi menyumbang kepada mengabaikan nasihat doktor, ketiadaan ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan, pelanggaran peraturan.

Kemerosotan keadaan dapat diperhatikan 5-6 hari selepas operasi.

Ini akan membincangkan perkembangan proses patologi pada organ dalaman. Dalam tempoh selepas operasi, terdapat kes-kes apabila perlu berunding dengan doktor yang hadir.

Anda tidak boleh mengelakkan ini, sebaliknya, badan anda memberi isyarat bahawa penyakit lain sedang berkembang, bahkan mungkin tidak berkaitan dengan apendektomi.

Penting untuk memberi perhatian kepada kesihatan anda dan jangan teragak-agak untuk meminta bantuan doktor.

Proses keradangan juga boleh mempengaruhi organ-organ lain, dan oleh itu ada kemungkinan masalah kesihatan tambahan mungkin timbul.

Wanita sering mengalami radang pelengkap, yang menyukarkannya untuk didiagnosis dan penyebab sebenar penyakit ini.

Selalunya, gejala bentuk radang usus buntu dapat dikelirukan dengan patologi serupa, dan oleh itu doktor menetapkan pemeriksaan oleh pakar sakit puan dan ultrasound organ pelvis, jika operasi tidak mendesak.

Juga, peningkatan suhu badan menunjukkan bahawa abses atau penyakit organ-organ dalaman lain adalah mungkin..

Sekiranya suhu meningkat selepas operasi, maka anda perlu menjalani pemeriksaan tambahan dan diuji lagi.

Cirit-birit dan sembelit mungkin menunjukkan kegagalan fungsi saluran gastrousus setelah usus buntu. Pada masa ini, pesakit mengalami kesulitan dengan sembelit, mustahil untuk mendorong dan meneran, kerana ini penuh dengan penonjolan hernia, pecah jahitan dan masalah lain.

Untuk mengelakkan gangguan pencernaan, anda perlu mematuhi diet, memastikan bahawa najis tidak tetap.

Sebagai peraturan, tidak boleh ada rasa sakit setelah operasi selama 3-4 minggu. Berapa lama masa proses regenerasi tisu.

Dalam beberapa kes, rasa sakit itu bercakap mengenai hernia, lekatan, dan oleh itu anda tidak perlu minum ubat penahan sakit, anda harus berjumpa doktor.

Perlu diingat bahawa apendisitis adalah perkara biasa dalam amalan perubatan doktor. Patologi memerlukan kemasukan ke hospital dan pembedahan segera.

Masalahnya ialah keradangan dapat dengan cepat berpindah ke organ lain, yang akan mengakibatkan banyak akibat yang serius..

Agar perkara ini tidak berlaku, penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya, hubungi ambulans. Jangan mengabaikan isyarat tubuh yang menunjukkan perkembangan penyakit ini.

Apendisitis berbahaya, lebih dari sekali, walaupun dengan operasi yang berjaya, kematian diperhatikan, apa yang dapat kita katakan ketika pesakit mengabaikan kesihatan mereka.

Apendisitis akut (ICD-10, K-35) adalah penyakit biasa. Pada sesetengah orang, ia tidak menjadi meradang sepanjang hidup mereka. Radang usus buntu dirawat dengan ubat atau pembedahan. Selepas pembedahan membuang apendisitis, pemulihan yang lama diperlukan, pengabaiannya penuh dengan akibat yang berbahaya..

Semasa mereka tinggal di hospital, profesional kesihatan memberi rawatan kepada pesakit dengan radang usus buntu. Pemulihan rumah memerlukan banyak usaha, kerana ia dilakukan sendiri. Sekiranya anda mengikuti cadangan pakar, badan akan kembali normal dengan lebih cepat, dan luka akan sembuh. Kegagalan untuk mengikuti peraturan setelah penghapusan lampiran dapat menyebabkan perbezaan antara lipit luaran dan dalaman, sehingga menimbulkan komplikasi. Ini adalah alasan untuk lawatan segera ke hospital. Penting untuk tidak bergerak, jadi lebih baik menghubungi ambulans..

Sebagai peraturan, pemulihan dari apendisitis berlangsung sekurang-kurangnya 0,5 bulan.

Tempoh pemulihan bergantung pada seberapa berjaya operasi itu dilakukan, kaedah apa yang digunakan, bagaimana tubuh bereaksi terhadap intervensi, dan keparahan keadaan. Setelah menghilangkan apendisitis purulen atau gangren, terutama yang berubah menjadi peritonitis, masa pemulihan lebih lama, kerana ada keperluan untuk melawan jangkitan, yang telah berkembang, yang meliputi penggunaan ubat antibakteria yang berpanjangan..

Hari ini, appendektomi dilakukan dengan pembedahan laparoskopi atau perut. Campur tangan laparoskopi adalah mungkin jika organ meradang, tetapi pecah tisu belum berlaku. Pilihan rawatan pembedahan yang mudah ini memberikan pemulihan setelah penyingkiran usus buntu dalam 2 minggu, lebih jarang - 4.

Pemulihan selepas radang usus buntu bermula dengan akhir operasi. Tempoh hingga hari pesakit keluar dipanggil tempoh selepas operasi. Penjagaan pesakit selepas appendektomi diberikan oleh kakitangan kejururawatan untuk hari-hari pertama. Setelah keluar dari anestesia, pesakit mesti mematuhi preskripsi perubatan dengan ketat. Anestesia boleh mempengaruhi seseorang dengan cara yang berbeza, sehingga muntah, menggigil dan gejala lain mungkin berlaku.

Fistula usus

Pencegahan

Tidak ada tindakan pencegahan khusus untuk radang usus buntu, tetapi ada beberapa peraturan yang harus dipatuhi untuk mengurangi risiko terkena radang di daerah apendiks sekum.

Berikut adalah beberapa petua berguna:

  1. Selaraskan diet anda. Kurangkan pengambilan herba segar (pasli, bawang hijau, dill, sorrel, selada), sayur-sayuran keras dan buah masak, biji, makanan berlemak dan salai.
  2. Pantau kesihatan anda. Perlu diperhatikan semua isyarat mengenai kegagalan dalam badan anda. Lebih dari satu kali dalam praktik perubatan telah direkodkan apabila radang usus buntu diprovokasi oleh penembusan mikroorganisma patogen ke dalamnya.
  3. Menjalankan pengenalan pencerobohan helminthik, serta rawatan tepat pada masanya.

Apendisitis dan peritonitis tidak dapat disembuhkan dengan ubat-ubatan, termasuk dengan menggunakan antasid. Oleh itu, untuk mencegah patologi serius ini, penting untuk memberi perhatian kepada langkah pencegahan. Asas pencegahan apendisitis adalah: penolakan tabiat buruk; pemakanan seimbang, tidak termasuk penggunaan makanan berlemak, pedas, pedas yang berlebihan, serta sejumlah besar produk protein;

Menjumlahkan

Pesakit boleh bergantung pada rawatan perubatan yang berkelayakan, tetapi penting untuk tidak melepaskan masa dan berjumpa doktor tepat pada masanya..

Sangat mustahak untuk mengikuti semua cadangan pakar semasa proses pemulihan selepas radang usus buntu.

Anda perlu memakai pembalut, wanita boleh memakai seluar dalam yang ketat. Langkah ini tidak hanya akan menyumbang kepada penghapusan komplikasi setelah radang usus buntu, tetapi juga menjaga jahitan dengan rapi, tanpa menyebabkan kecacatannya..

Perhatikan kesihatan anda, dan walaupun apendisitis telah dikenal pasti, cuba lakukan semua yang diberitahu oleh doktor untuk mengelakkan masalah pada masa akan datang..

Apendisitis adalah proses keradangan akut yang berkembang di apendiks sekum - apendiks. Apendisitis termasuk dalam kategori patologi pembedahan biasa, disertai oleh klinik yang pelbagai. Bahaya utama apendisitis adalah bahawa diagnosisnya sukar, kerana gejala utamanya serupa dengan manifestasi banyak penyakit lain dari peritoneum..

Sehingga kini, tidak ada satu pun penyebab yang membuktikan perkembangan radang usus buntu. Semasa menentukan etiologi penyakit, anda perlu mengambil kira faktor predisposisi utama:

  1. Penyakit berjangkit pada rongga perut.
  2. Gangguan pergerakan normal usus, menyebabkan gangguan proses pengosongan tinja.
  3. Penyumbatan mulut apendiks dengan batu tinja.
  4. Kegagalan mematuhi peraturan pemakanan: makan sejumlah besar daging, makanan berlemak, pedas, pedas, dll..
  5. Patologi vaskular: trombosis arteri yang memberi makan usus buntu; kecacatan pada dinding saluran darah; pelanggaran bekalan darah; lesi nekrotik pada lampiran.
  6. Anomali kongenital dalam struktur organ, menyebabkan penyempitan lumen apendiks.

Manifestasi apendisitis

Gejala utama apendisitis adalah sakit perut yang berlaku secara tiba-tiba. Patogenesis penyakit ini ditunjukkan oleh gejala berikut yang berkembang secara berurutan: sakit akut, mual, muntah, demam demam, dispepsia. Selalunya, sindrom kesakitan, yang diperburuk oleh aktiviti fizikal, dilokalisasikan di kawasan solar plexus, dan kemudian bergerak ke kawasan iliac kanan. Muntah terdiri daripada sisa makanan yang tidak dicerna dan kotoran hempedu. Peningkatan keracunan disertai dengan gangguan kencing dan buang air besar.

Mengapa radang usus buntu berbahaya

Keradangan pada lampiran boleh menyebabkan pecah dan peritonitis berikutnya - keradangan pada rongga perut. Dengan peritonitis, produk pembusukan mengaktifkan proses keradangan dan memberi kesan negatif kepada seluruh badan, menyebabkan keracunan yang kuat. Peritonitis dicirikan oleh kesakitan yang teruk, muntah yang kerap dan tidak melegakan, demam tinggi, kembung, gangguan irama jantung, dan penurunan tekanan darah yang tajam. Pada tahap penyakit yang lebih serius, pesakit mengalami sawan, kehilangan kesedaran, dan juga koma. Dengan perkembangan peritonitis, ketepatan masa rawatan perubatan sangat penting, kerana rawatan radang usus buntu dan peritonitis selalu cepat.

Pencegahan radang usus buntu

Apendisitis dan peritonitis tidak dapat disembuhkan dengan ubat-ubatan, termasuk dengan menggunakan antasid. Oleh itu, untuk mencegah patologi serius ini, penting untuk memberi perhatian kepada langkah pencegahan. Asas pencegahan apendisitis adalah: penolakan tabiat buruk; pemakanan seimbang, tidak termasuk penggunaan makanan berlemak, pedas, pedas yang berlebihan, serta sebilangan besar produk protein; lawatan tepat pada masanya ke doktor untuk kesakitan di bahagian perut; memperoleh tabiat makanan seperti mengunyah makanan sebelum menelan.

Jangan lupa tinggalkan komen dan ajukan soalan di bawah.

Peraturan umum

Lampiran adalah proses sekum, dan keradangannya disebut apendisitis. Ia boleh disebabkan oleh kerongkongan lampiran dengan pergerakan berlebihan (sering pada kanak-kanak), penyumbatan lumennya dengan najis dan zarah yang tidak dicerna, jangkitan, trauma perut dan penyakit radang usus.

Rawatan penyakit ini hanya boleh dilakukan - penyingkiran lampiran. Prosedur pembedahan yang paling biasa adalah apendektomi tradisional, di mana apendiks dikeluarkan melalui sayatan konvensional. Pembedahan endoskopi digunakan lebih jarang, tetapi memberikan lebih sedikit kehilangan darah dan trauma, kerana sayatan kecil dibuat.

Keradangan pada apendiks, yang tidak didiagnosis tepat pada waktunya dan tidak dihilangkan, dapat menyebabkan komplikasi serius, yang meliputi penyusupan apendiks dan peritonitis. Dengan infiltrat apendiks, apabila tidak hanya apendiks terlibat dalam proses keradangan, tetapi juga formasi yang berdekatan (usus kecil, omentum, cecum), rawatan konservatif pertama kali dilakukan di lingkungan rumah sakit, dan setelah penyerapan semula infiltrat setelah 2 bulan, apendektomi yang dirancang disarankan.

Pembentukan infiltrat ditentukan oleh tindak balas individu terhadap fokus keradangan pada usus buntu. Pada beberapa pesakit, proses peradangan-perusak digambarkan (dalam bentuk infiltrat), sementara pada yang lain, peritonitis meresap (radang peritoneum) berkembang. Peritonitis berlaku dengan bentuk apendisitis yang merosakkan, dan diperhatikan dengan rawatan tepat pada waktunya, pada orang tua dan dengan patologi usus. Perkembangannya menyukarkan perjalanan operasi, dengan peritonitis, usus dan rongga perut dibersihkan, saliran digunakan untuk aliran keluar berterusan. Tentukan rawatan yang lebih serius dan kompleks dalam tempoh selepas operasi.

Tempoh pemulihan berlangsung dari saat pembedahan hingga penghapusan jahitan. Pada masa ini, pemulihan fungsi tubuh (buang air besar, buang air kecil) dan keadaan jahitan pasca operasi dipantau. Pemulihan berbeza bagi setiap orang, tetapi lebih pantas bagi pesakit muda dan kurus. Tempohnya meningkat sekiranya terdapat apendektomi yang kompleks. Dalam tempoh ini, pemakanan memainkan peranan penting pada semua peringkat..

Dalam tempoh selepas operasi, diet sifar atau pembedahan ditetapkan. Ini adalah tiga diet yang ditetapkan secara beransur-ansur yang membentuk sistem pemakanan gabungan pada minggu pertama selepas pembedahan.

Matlamat menetapkan diet sifar adalah untuk:

  • pemunggahan maksimum organ pencernaan dan kelangsungannya;
  • pencegahan kembung perut.

Pemakanan selepas pembuangan apendisitis

Ia dicirikan oleh penghindaran organ mekanikal dan kimia yang maksimum, kerana pesakit hanya dibenarkan mengambil hidangan cair, separa cair, bersuci dan seperti jeli. Sekatan garam diperkenalkan. Diet termasuk makanan ringan dan mudah dicerna, rendah protein, lemak dan karbohidrat, yang jumlahnya secara beransur-ansur meningkat selama seminggu. Oleh itu, penggunaan tenaga bekalan kuasa juga meningkat..

Jadi, mulakan makan dengan diet yang mengandungi hanya 5 g protein, 150 g karbohidrat dan 15 g lemak. Dari hari ketiga, diet berkembang dan sudah termasuk 40 g protein, jumlah lemak yang sama, 250 g karbohidrat, jumlah garam meningkat sedikit. Dan setelah 2 hari lagi, pesakit sudah boleh mengambil hingga 90 g protein, 70 g lemak dan norma fisiologi karbohidrat (350 g). Minum banyak cecair disyorkan selama ini. Pemakanan selepas pembedahan melibatkan makanan yang kerap, pertama dalam bahagian kecil (100-200 g pada orang dewasa dan 50 g pada kanak-kanak) dengan peningkatan jumlah secara beransur-ansur hingga 300 g setiap pengambilan.

Mulakan makan dengan Diet No. 0A. Hanya hidangan cair dan seperti jeli yang dibenarkan. Disyorkan tujuh hingga lapan kali makan sehari. Pada siang hari ia kelihatan seperti ini:

Hari pertama

  • kompot tegang;
  • kaldu rosehip manis;
  • teh manis yang lemah;
  • kaldu daging yang lemah;
  • rebusan beras;
  • jeli beri (tegang);
  • jus segar dicairkan dengan air 2 kali (50 ml setiap pengambilan).

Dilarang meminum krim masam, susu penuh, kentang tumbuk, jus anggur dan jus sayuran, minuman dengan gas. Sayuran dan susu boleh menyebabkan kembung, yang sangat tidak diingini setelah pembedahan usus. Makanan lebih lanjut diatur dalam Jadual No. 0B, yang diresepkan selama 2-4 hari (bergantung pada keadaan pesakit). Pada satu masa pesakit boleh makan 350-400 g makanan. Enam kali makan sehari.

Hari kedua dan ketiga

  • bijirin cair dan tulen (oatmeal, beras, soba) dalam kaldu daging atau kaldu yang dicairkan dengan air;
  • sup bijirin berlendir;
  • kaldu daging yang lemah dengan penambahan semolina;
  • telur dadar dan telur rebus;
  • daging wap dan souffle ikan dan puri dari daging dan ikan dari jenis rendah lemak;
  • krim (100 g, ditambah ke pinggan);
  • jeli beri dan mous berry tanpa asid.

Pada hari-hari berikutnya, Diet No. 0B dianjurkan, sebagai peralihan kepada diet yang rasional, tetapi diet.

Hari keempat dan kelima

  • sup tumbuk;
  • keju kotej segar yang disucikan (tambah krim atau susu);
  • daging, ikan dan ayam, digiling dalam penggiling daging (ditambahkan sebagai daging cincang ke dalam pinggan);
  • pinggan curd (wap);
  • 100 g keropok putih;
  • produk tenusu;
  • zucchini tumbuk, kentang dan labu;
  • epal bakar;
  • bubur susu tumbuk;
  • buah-buahan dan sayur-sayuran tumbuk;
  • teh dengan susu.

Pemakanan selepas peritonitis tidak berbeza dari yang di atas, satu-satunya perbezaan adalah bahawa peralihan dari satu varian diet pembedahan ke yang lain lebih lambat pada waktunya kerana keadaan pesakit yang serius. Setelah menyelesaikan tiga pilihan untuk diet sifar, pesakit, bergantung pada keadaan kesihatan, dipindahkan ke diet standard No. 1 atau No. 1 pembedahan. Ia berbeza dengan Diet # 1 kerana ia merangkumi kaldu daging dan ikan yang lemah dan membatasi pengambilan susu. Masalah pemakanan dibincangkan dengan doktor yang hadir.

Diet selepas penyingkiran apendisitis harus diikuti selama sebulan, dan dengan komplikasi dan penyakit bersamaan saluran gastrousus, dan banyak lagi. Soalan-soalan ini dibincangkan dengan doktor. Selama ini, makanan mesti mudah dicerna..

  • makanan pecahan dan kerap;
  • ikan tanpa lemak, ayam atau daging lembu, yang dimasak dengan mendidih;
  • pemakanan yang baik untuk kandungan protein, vitamin dan mineral;
  • hadkan lemak berat, tinggalkan daging berlemak, daging asap, sosej apa pun, mayonis, sos panas;
  • tidak termasuk makanan yang mendorong penapaian dan pembentukan gas (sayur-sayuran kasar, kekacang, jenis kubis, minuman berkarbonat).

Selepas pembedahan usus buntu, pesakit dalam masa 3 bulan tidak boleh:

  • abaikan memakai pembalut;
  • melakukan aktiviti fizikal yang tidak dapat diterima.

Dalam masa 1.5 bulan, peleburan otot berlaku dan risiko hernia tetap ada, oleh itu, setelah mengeluarkan apendiks, mengangkat berat dilarang. Tetapi setiap hari tidak berjalan pantas (hingga 2-3 km sehari) ditunjukkan, kerana ia menghalang penampilan lekatan.

Mengenai pedih ulu hati

Tempoh selepas operasi adalah jangka masa yang berlangsung dari saat jahitan terakhir diletakkan pada sayatan sehingga pesakit dapat bekerja sepenuhnya..

Pesakit dibawa dari bilik operasi ke wad, di mana dia dipantau dengan sangat hati-hati, kerana pemulihan dari anestesia untuk setiap orang berjalan secara berbeza, dan dapat menyebabkan perkembangan akibat yang serius. Muntah boleh dilakukan, jadi pesakit dipusingkan untuk mengelakkan aspirasi dengan muntah. Sekiranya terdapat kesan kuat ubat narkotik, ada kemungkinan pernafasan dan serangan jantung, dalam hal ini, terdapat kawalan ketat pengukuran tekanan darah, nadi dan pernafasan.

Pembedahan tidak selalu berlalu tanpa meninggalkan jejak bagi pesakit. Sekiranya terdapat taktik doktor yang salah atau tingkah laku pesakit yang tidak betul dalam tempoh selepas operasi, komplikasi selepas radang usus buntu boleh timbul:

Kehilangan darah yang teruk mengganggu fungsi sistem kardiovaskular - ini boleh berlaku kerana doktor yang tidak berpengalaman, yang tidak dapat dengan cepat bertindak balas terhadap kerosakan pada kapal besar, dan pendarahan pasca operasi dapat dibuka dengan jahitan yang buruk;

Disfungsi pernafasan - dengan kesakitan yang teruk pada luka pembedahan, pergerakan pernafasan adalah terhad, kerana hipoksia tisu dan organ berkembang. Untuk menghilangkannya, anda perlu melakukan latihan pernafasan.

Paresis pundi kencing dan usus - relaksan otot yang digunakan semasa operasi terus bertindak pada penghujungnya, oleh itu, pengekalan kencing dan perut kembung diperhatikan dalam tempoh selepas operasi;

Komplikasi purulen-septik permukaan luka - dengan rawatan luka septik yang buruk, baik semasa operasi dan selepasnya;

Penyakit radang - operasi disertai dengan tekanan yang teruk bagi seseorang, oleh itu, semua proses imun dikurangkan, yang menyumbang kepada penyambungan mikroorganisma patogen (peritonitis, pneumonia kongestif, sepsis, pylephlebitis - keradangan pada vena portal, dll.);

Emboli paru (kematian segera), yang boleh berlaku dengan perkembangan trombophlebitis, dan pemisahan gumpalan darah dari urat yang rosak dapat menyekat arteri pulmonari;

Pembentukan fistula (lubang yang menghubungkan usus dengan persekitaran luaran), penyumbatan usus kerana lekatan pada rongga perut.

Dalam dua hari pertama selepas operasi, terapi antibiotik ditetapkan untuk mencegah jangkitan bakteria. Selepas 8 jam, pesakit dibenarkan bangun dan bergerak, tetapi tidak terlalu rajin sehingga jahitannya tidak menyimpang. Untuk mengelakkan radang paru-paru kongestif dan pembentukan lekatan, latihan pernafasan ditetapkan, dan untuk mengelakkan trombophlebitis, menggerakkan kaki bawah di sendi pergelangan kaki dan lutut.

Pada mulanya, semasa keluar dari hospital, pesakit mesti melihat pergerakan tindakan yang terhad. Jangan terlalu memaksakan diri, iaitu aktiviti fizikal yang berlebihan, mengangkat benda berat dilarang, dan anda juga tidak boleh melakukan hubungan seks, kerana semua ini boleh memberi kesan buruk kepada penyembuhan luka dan memanjangkan tempoh pemulihan.

Apendisitis adalah proses keradangan akut yang berkembang di apendiks sekum - apendiks. Apendisitis termasuk dalam kategori patologi pembedahan biasa, disertai oleh klinik yang pelbagai. Bahaya utama apendisitis adalah bahawa diagnosisnya sukar, kerana gejala utamanya serupa dengan manifestasi banyak penyakit lain dari peritoneum..

Sehingga kini, tidak ada satu pun penyebab yang membuktikan perkembangan radang usus buntu. Semasa menentukan etiologi penyakit, anda perlu mengambil kira faktor predisposisi utama:

  • makan berlebihan, makan tergesa-gesa, bercakap sambil makan;
  • merokok;
  • melakukan aktiviti fizikal sejurus selepas makan;
  • penggunaan sejumlah besar produk pembentuk gas;
  • kehamilan.

    Ubat rumah untuk pedih ulu hati dengan ubat-ubatan rakyat

    Minyak bunga matahari dapat membantu melegakan pedih ulu hati. Selama bertahun-tahun dia menderita pedih ulu hati. setelah makan makanan pedas dan berat untuk perut. Dalam surat khabar "Healing Letters" ada yang mencadangkan mengambil penyelesaian baking soda untuk pedih ulu hati. Tetapi ia memberi kesan buruk pada perut. Yang lain menawarkan untuk dirawat dengan kemasukan kayu cacing, sementara yang lain - dengan kentang parut. Selama beberapa tahun sekarang saya merawat pedih ulu hati dengan minyak bunga matahari..
    Sumber: http://medic.ymka.ru/izjoga_otrijka.php

    Gejala radang usus buntu

    Keradangan pada apendiks sekum disebut apendisitis. Penyakit ini dicirikan oleh pelbagai dan kerumitan gejala. Teks tersebut mengandungi maklumat mengenai apa yang perlu anda ketahui mengenai apendisitis, cara menentukan secara bebas tanda-tanda apendisitis, gejala apa yang diperhatikan oleh doktor dalam diagnosis pembezaan penyakit ini. Ciri-ciri gejala apendiks pada lelaki, kanak-kanak, wanita, termasuk wanita hamil ditunjukkan.

    Apa itu apendisitis?

    Apendisitis manusia adalah diagnosis umum patologi pembedahan. Keradangan pada apendiks lebih kerap didiagnosis pada wanita berusia antara 20 hingga 40 tahun. Kejadian lelaki pada usia yang sama adalah dua kali lebih rendah. Di antara usia 12 dan 20 tahun, kanak-kanak lelaki dan lelaki lebih cenderung jatuh sakit.

    Kaedah rawatan utama untuk bentuk penyakit akut adalah pembedahan membuang apendiks (apendektomi).

    . Lebih daripada satu juta pembedahan sedemikian dilakukan di negara ini setiap tahun. Komplikasi pada peringkat rawatan dikesan pada sekitar 5% orang muda yang dikendalikan dan 30% pesakit tua. Penyebab utama komplikasi adalah peritonitis.

    Sekiranya anda tidak menjalankan terapi aktif, peritonitis dalam bentuk akut berkembang dalam satu hingga dua hari.

    Komplikasi, selalunya, adalah hasil idea yang tidak jelas seseorang mengenai tanda-tanda apendisitis berbahaya, kelewatan, kelewatan masa untuk berjumpa doktor, kesombongan untuk mendapatkan hasil patologi yang baik setelah menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan.

    Radang usus buntu adalah penyakit berbahaya

    Ia ditunjukkan oleh rasa sakit di perut, demam tinggi. loya muntah. gangguan usus (cirit-birit atau sembelit). Gejala serupa diperhatikan dengan:

    jangkitan, keradangan saluran gastrousus;

    keradangan, jangkitan pada buah pinggang, ureter, pundi kencing;

    penyumbatan duodenum;

    pecah arteri rongga perut, lain-lain.

    Dalam perubatan, ada istilah - "sindrom perut akut", yang menggabungkan keadaan patologi, disertai dengan sakit di rongga perut, mabuk, peningkatan suhu badan.

    Pelbagai sindrom perut akut menjadikan diagnosis radang usus buntu menjadi tugas perubatan yang sukar. Semasa tempoh diagnosis, doktor, bergantung pada jenis kelamin, usia pesakit, mesti mengecualikan tanda-tanda penyakit berjangkit, urologi, ginekologi, obstetrik, lelaki, kanak-kanak, dan patologi lain. Lokasi organ yang tidak stabil di rongga perut menambah kerumitan. Pada orang yang berbeza, lampiran ditentukan dalam unjuran yang berbeza dari dinding perut. Ciri anatomi ditunjukkan oleh pelbagai titik sakit yang keluar.

    Di manakah radang usus buntu?

    Hampir setiap orang dewasa mengetahui lokasi organ dalaman di dalam badan - jantung. hati. buah pinggang. paru-paru. Lebih sukar untuk menentukan penyetempatan bahagian saluran gastrousus. Panjang keseluruhan usus manusia, terletak padat di rongga perut, adalah 4-5 meter. Tanda tempat topografi unjuran lampiran terdapat di bahagian silang dua garis khayalan:

    melintang, dari pusar dan sekitar perut;

    menegak, dari puting payudara kanan dan bawah.

    Kawasan perut di sebelah kanan menegak dan di bawah garis mendatar ke pangkal paha dan kaki kanan adalah kawasan iliac kanan. Nafas iliac kanan dianggap sebagai tempat unjuran yang paling mungkin ke dinding perut apendiks.

    Malangnya, ini bukan satu-satunya lokasi untuk lampiran. Oleh kerana mesentery panjang, apendiks dapat dipindahkan, agak jauh, dari kedudukan normalnya. Sebelum operasi, menggunakan imbasan ultrasound, doktor menentukan lokasi organ dan akses optimum ke dalamnya. Lokasi organ penting bagi pakar bedah dan praktikalnya tidak relevan untuk pesakit.

    Penyebab radang usus buntu

    Sehingga kini, tidak ada pemahaman yang seragam mengenai penyebab radang usus buntu. Mengapa hanya sebahagian orang yang mengalami radang usus buntu? Beberapa teori telah dikemukakan untuk penyebab radang usus buntu..

    Yang paling biasa adalah faktor berjangkit. Pada apendisitis akut, strain patogen Escherichia coli, Staphylococcus aureus, Streptococcus, dan bakteria pyogenik lain diasingkan. Dalam keadaan normal, mereka adalah penghuni usus normal. Mereka menjadi patogenik akibat tindakan penyebab luaran atau dalaman yang bersamaan.

    Faktor utama yang mendorong perkembangan mikroflora dengan apendisitis:

    penyumbatan (penyempitan) lumen apendiks - anomali kongenital (selekoh, penyempitan), neoplasma, batu tinja, badan asing);

    reaksi vaskular, kecacatan pada saluran darah yang memberi makan dinding usus, yang mengurangkan bekalan darah ke dinding, menyebabkan genangan darah dan nekrosis apendiks selanjutnya;

    reaksi neurogenik, memperlambat peristalsis dinding usus, disertai dengan pembentukan lendir yang banyak, pengembangan akut lumen usus.

    Radang usus buntu berkembang lebih kerap pada orang yang menderita: sembelit, penyakit sistem kardiovaskular, beberapa penyakit berjangkit (bentuk tuberkulosis usus, amebiasis, jangkitan lain). Pada lelaki, radang usus buntu boleh menjadi bukti tabiat buruk, jangkitan pelvis laten. Ia boleh menjadi akibat penyakit radang ginekologi pada wanita. Pada kanak-kanak, ia berkembang dengan latar belakang penyempitan kongenital lumen sekum, radang amandel yang teruk.

    Bezakan antara bentuk apendisitis akut dan kronik. Bentuk keradangan apendiks yang paling biasa adalah akut. Ia menampakkan diri dengan gejala yang ketara. Bentuk kronik jarang berlaku, gejala dihapuskan.

    Eksperimen di Sepanyol menunjukkan bahawa 40% kes apendisitis akut disebabkan oleh biji goreng dan kerepek. Sebagai peraturan, kanak-kanak di bawah 14 tahun menderita

    Gejala pertama apendisitis

    Gejala radang usus buntu ditunjukkan terutamanya oleh sakit perut yang teruk. Patogenesis apendisitis yang biasa ditunjukkan oleh gejala-gejala yang berkembang secara berurutan berikut: sakit, mual, muntah, demam, dispepsia.

    Perincian mengenai setiap gejala dalam debit apendisitis.

    Kesakitan mendadak di kawasan solar plexus atau di atas pusar adalah gejala pertama apendisitis akut yang paling biasa. Dalam tempoh ini, sakit di perut juga mungkin berlaku tanpa penyetempatan tertentu. Ia dicirikan oleh rasa sakit dengan intensiti yang berbeza-beza (kuat, lemah) dan watak (berterusan, sekejap-sekejap). Selanjutnya, ada pergeseran aksen rasa sakit ke nafas kanan, yaitu, ke daerah proyeksi topografi apendiks. Sifat kesakitan, berterusan, intensiti sederhana, diperburuk oleh batuk. pergerakan, perubahan kedudukan badan di angkasa.

    Pening dan muntah. Muntah terdiri daripada makanan yang diambil sebelumnya dengan campuran hempedu. Muntah dengan perut kosong dalam bentuk cecair, lendir kuning. Muntah dengan radang usus buntu berkembang sebagai refleks kesakitan, disertai dengan penurunan selera makan, sering sekali.

    Demam. Pengiring apendisitis yang kerap adalah peningkatan suhu badan. Biasanya ia tidak meningkat di atas petunjuk demam demam (37.0-38.0 0 C).

    Dispepsia. Peningkatan keracunan disertai dengan gangguan tindakan buang air besar - dispepsia dalam bentuk sembelit atau najis longgar. Dispepsia berlaku dengan latar belakang kencing yang kerap, hasil daripada penglibatan pundi kencing dalam patogenesis. Warna air kencing sangat kuat, gelap.

    Kebodohan usus buntu dapat menampakkan dirinya sebagai debut dengan keutamaan gejala lain, dengan latar belakang reaksi kesakitan yang lemah. Selain itu, rasa sakit dapat mereda di bawah tindakan ubat sakit, serta dengan nekrosis dinding apendiks.

    Gejala radang usus buntu yang berbahaya

    Walaupun terdapat rasa sakit di perut dengan radang usus buntu, kesulitan timbul dengan diagnosis.

    Gejala berbahaya dengan radang usus buntu

    Berbahaya, dengan apendisitis, mungkin gejala:

    mengalihkan perhatian dari penyakit yang mendasari;

    Pada wanita, rasa sakit menyertai banyak patologi ginekologi radang, pada kanak-kanak - jangkitan usus, kolik. Tanda-tanda klinikal dengan ulser gastrik. keradangan pankreas, pundi hempedu, patologi lain dari rongga perut dan organ pelvis, juga menyerupai gejala apendisitis.

    Dengan menggunakan kaedah diagnostik, doktor dapat membezakan sumber kesakitan dengan mudah. Untuk memudahkan kerja doktor, maklumkan kepadanya mengenai penyakit sebelumnya, manifestasi tubuh yang tidak biasa dalam tempoh penyakit ini, termasuk yang tidak berkaitan dengan patogenesis utama, misalnya:

    jangkitan genital yang dipindahkan sebelumnya - kemungkinan fokus mikroba tersembunyi di dalam badan - provokator apendisitis atau sumber keradangan organ genitouriner;

    ketiadaan haid yang berpanjangan pada seorang wanita adalah kemungkinan tanda kehamilan ektopik;

    najis hitam - tanda pendarahan gastrik atau usus ulser berlubang;

    bersendawa. pedih ulu hati. pembentukan gas, najis besar - tanda keradangan pankreas;

    muntah tanpa hempedu - tanda kolesistitis atau penyumbatan pundi hempedu.

    Bahaya gejala-gejala ini adalah bahawa mereka mengalihkan perhatian dari diagnosis yang tepat, mengarahkan doktor ke jalan diagnosis yang salah, dan memperpanjang masa diagnosis. Kumpulan gejala lain menunjukkan keadaan pesakit yang serius - peritonitis (keradangan dinding perut) dengan radang usus buntu.

    Gejala yang paling berbahaya adalah:

    Gejala yang paling berbahaya adalah:

    kesakitan yang mereda selama beberapa jam - mungkin dikaitkan dengan pecahnya dinding apendiks di dalam rongga perut, peningkatan intensiti kesakitan yang mendadak, tidak dapat dihentikan - bukti peritonitis;

    Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan beberapa perkataan lagi, tekan Ctrl + Enter

    Kajian klinikal apendisitis

    Diagnosis pembezaan apendisitis dilakukan di persekitaran hospital. Kaedah fizikal, instrumental, makmal untuk diagnosis apendisitis digunakan. Pada peringkat pertama, pesakit ditemu ramah dan kaedah penyelidikan tradisional, palpasi, palpasi, mengetuk, tekanan di bahagian perut. Perhatikan kesakitan, demam, muntah, yang paling sering menyertai usus buntu.

    Sakit dengan radang usus buntu

    Walaupun terdapat pelbagai gejala, kesakitan adalah tanda apendisitis yang paling stabil, ia selalu mengiringi penyakit ini. Ciri kesakitan penting dalam diagnosis pembezaan apendisitis. Doktor mengetahui penyetempatan, sifat, tempoh, intensiti, masa permulaan kesakitan.

    Untuk mengelakkan penyimpangan gambar klinikal, pesakit tidak boleh dibius sebelum membuat pemeriksaan.

    Penyetempatan kesakitan. Banyak penyakit disertai dengan ketidakselesaan dalam bentuk kesakitan. Dengan penyetempatannya, ditentukan organ mana yang terjejas. Sakit dengan sumber impuls yang jelas, jika organ itu dekat dengan dinding peritoneal. Oleh itu, keradangan buah pinggang lebih kerap dirasakan di kawasan lumbal, jantung - di bahagian kiri dada. Dalam apendisitis akut, pemeriksa, sebagai peraturan, tidak dapat menunjukkan dirinya di mana sakitnya berada. Tanda diagnostik lain yang penting adalah penggantian kesakitan penyetempatan yang tidak jelas selepas 3-4 jam ke kawasan iliac kanan.

    Sekiranya rasa sakit segera dirasakan di nafas iliac kanan, maka apendiks terletak dalam unjuran dekat. Sekiranya apendiks di rongga perut diganti, kaedah tidak langsung digunakan. Teknik diagnostik didasarkan pada mengenal pasti tindak balas kesakitan yang berlebihan terhadap kesan lemah (sentuhan, ketukan) pada titik tertentu.

    Dengan apendisitis yang tidak rumit, rasa sakit meningkat jika pesakit cuba menghisap perut sambil berbaring, dan juga jika anda menekan dengan jari:

    pada perut di kawasan ilia kanan;

    pada beberapa titik, di sebelah kanan pusar;

    pada beberapa titik di sepanjang garis pepenjuru dari umbilikus ke tuberkel iliac kanan (ini adalah penonjolan tulang tulang pelvis yang didefinisikan di hadapan di kawasan iliac).

    Dengan radang usus buntu, pesakit mengalami kesakitan semasa buang air besar di dubur, menaikkan kaki kanan, lengan kanan, menarik nafas panjang, dan batuk. Dalam kedudukan pesakit yang berbaring di punggungnya - rasa sakit terasa di nafas kanan, perubahan kedudukan ke sebelah kiri - sumber kesakitan beralih ke pusar;

    Tanda-tanda berbahaya apendisitis adalah peningkatan kesakitan dengan tekanan ringan dengan jari di pusar, palpasi perut ditentukan oleh otot dalam bentuk tali tegang. Dalam kajian makmal mengenai darah, peningkatan jumlah leukosit melebihi 14 ribu dinyatakan. Leukosit adalah penanda keradangan, hampir selalu, dengan sebarang proses akut, bilangan leukosit yang mengambil bahagian dalam pertahanan imun badan meningkat. Kiraan sel darah putih yang rendah (leukopenia) adalah tanda sistem imun yang lemah. Ini adalah tanda-tanda peritonitis - keradangan pada dinding perut.

    Penyetempatan radang usus buntu selalu disahkan oleh kajian instrumental (ultrasound) rongga perut

    Kesakitan yang tercermin. Dengan radang usus buntu, sakit kadang-kadang didiagnosis yang dimanifestasikan jauh dari organ yang meradang. Kesakitan yang terpancar (tercermin) didiagnosis apabila:

    radang usus buntu - di kaki kanan, juga perhatikan penampilan kepincangan sisi kanan;

    apendisitis pelvis - diberikan pada lelaki, kanak-kanak lelaki ke skrotum, lokasinya lebih dekat ke belakang - diberikan di tempat yang sama;

    Sifat kesakitan. Bezakan antara kesakitan visceral dan somatik. Visceral terbentuk di organ dalaman dengan peningkatan tekanan mendadak pada organ berongga, dengan peregangan dinding organ, ketegangan ligamen mesenterik. Kesakitan somatik disebabkan oleh patologi di dinding peritoneum yang berdekatan dengan organ dan dihubungkan dengannya oleh saraf. Dengan radang usus buntu, mungkin ada rasa sakit yang berterusan dan kram.

    Tempoh kesakitan. Satu atau dua puncak reaksi kesakitan adalah ciri. Serangan pertama dikaitkan dengan keradangan pada lampiran. Puncak kedua diperhatikan dengan perkembangan peritonitis, dalam kes lanjut. Kesakitan pada apendisitis akut berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari. Lama, bertahan beberapa hari, minggu, sakit yang menyakitkan tidak biasa untuk radang usus buntu.

    Dalam 1-2 hari, nekrosis berkembang dengan kebarangkalian pecahnya dinding apendiks yang tinggi. Pada jam-jam pertama setelah penyebaran kandungan purulen ke rongga perut, rasa sakit hilang, pemulihan khayalan berlaku.

    Gelombang kesakitan yang kedua sangat kuat dan dikaitkan dengan perkembangan keradangan peritoneum. Peritonitis, tanpa rawatan, berlangsung selama tujuh hingga sepuluh hari, sering berakhir dengan kematian pesakit. Semasa rawatan, pembentukan lekatan organ dalaman adalah mungkin, yang menyebabkan kesakitan berterusan.

    Keamatan kesakitan. Kesakitan adalah sensasi subjektif yang tidak hanya bergantung pada kekuatan faktor traumatik, tetapi juga pada ciri-ciri individu seseorang. Apendisitis dicirikan oleh rasa sakit yang tiba-tiba dan sengit. Dalam beberapa kes, gambaran kesakitan yang terhapus adalah mungkin. Keamatan kesakitan tidak dapat dijadikan kriteria untuk radang usus buntu. Yang lebih penting ialah gabungan kesakitan dengan gejala lain, demam tinggi, mual, muntah, dispepsia. Keamatan kesakitan adalah tinggi, pada orang muda, ia sering disertai dengan sikap paksa, mudah marah, sakit kepala.

    Gejala muntah

    Serangan apendisitis akut disertai dengan tanda-tanda loya, kemudian muntah. Muntah, dengan radang usus buntu, bersifat refleks, bertepatan dengan puncak kesakitan. Sebagai peraturan, ia berlaku pada jam pertama, oleh itu, fenomena mabuk tidak memberi kesan yang signifikan terhadap gejala ini. Untuk radang usus buntu, muntah tunggal adalah ciri. Serangan muntah berulang adalah ciri mabuk badan. Ini adalah tanda penting untuk prognosis penyakit ini, yang membuktikan keparahan patogenesis yang mengancam kehidupan manusia. Muntah disertai dengan peningkatan suhu badan.

    Hipertermia

    Demam jenis demam (37-38 0 C) adalah gejala khas. Apendisitis lebih kerap berlaku pada latar belakang hipertermia sederhana. Demam dengan radang usus buntu adalah gejala penting untuk membezakan penyakit lain yang serupa. Dengan usus, kolik ginjal, suhu berada dalam had normal atau di bawah. Kadang kala fenomena menarik diperhatikan apabila suhu yang diukur dengan termometer merkuri biasa di sebelah kanan adalah 0.5-1.0 0 C darjah lebih tinggi daripada suhu yang ditentukan di ketiak kiri. Lebih baik cuba mengukur suhu di ketiak dan segera selepas itu - secara rektum. Perbezaannya lebih jelas.

    Apendisitis pada wanita dan lelaki

    Apendisitis pada lelaki

    Simptomologi kategori pesakit ini tidak berbeza. Di bawah umur dua puluh tahun, lelaki dan lelaki muda cenderung jatuh sakit. Telah diperhatikan bahawa pecah dan nekrosis caecum usus lebih kerap didiagnosis pada lelaki.

    Teknik diagnostik untuk mengesan tanda-tanda apendisitis pada lelaki dan lelaki ditunjukkan:

    penarikan spontan testis kanan dengan palpasi perut di iliacus kanan, pemberhentian merasakan kawasan kesakitan yang paling besar - testis turun, kedua-dua testis dengan tekanan pada perut;

    sakit di testis kanan dengan sedikit regangan skrotum;

    Apendisitis pada wanita

    Wanita yang berumur lebih dari dua puluh tahun lebih cenderung jatuh sakit. Pada kanak-kanak perempuan berumur dua belas tahun ke atas, status ginekologi harus diambil kira semasa pemeriksaan klinikal. Kesakitan akut boleh disebabkan oleh tempoh yang menyakitkan pada remaja perempuan. Pada wanita, radang pelengkap, ovari, kehamilan ektopik, keguguran, penyakit buah pinggang harus dikecualikan.

    Apendisitis pada kanak-kanak dari kumpulan usia yang lebih muda

    Anak dari kumpulan usia yang lebih muda tidak membenarkan kajian ini, tidak dapat menjelaskan sensasi patologi, rasa sakit disertai dengan tangisan dan ketakutan yang berterusan. Ini mengelirukan diagnosis apendisitis..

    Penyakit ini menampakkan dirinya sebagai permulaan akut. Kesakitan di zon iliac kanan ditentukan dengan teknik sederhana - cuba bengkokkan kaki kanan anak di lutut. Percubaan yang lemah, ditunjukkan oleh reaksi yang kuat. Teknik diagnostik lain adalah bahawa setelah mengeluarkan tangan pemeriksa yang menekan perut, tindak balas sakit yang kuat berlaku di zon iliac kanan. Semasa berdebar-debar, perut terasa tegang, tetapi tidak membengkak kerana pembentukan gas.

    Kanak-kanak itu enggan bangun, lebih suka berbaring dan kurang bergerak. Kesakitan bertambah dengan pergerakan, berlari, melompat. Semasa berdiri, postur paksa diperhatikan untuk menghilangkan rasa sakit di bahagian kanan badan. Muntah, tidak seperti pada pesakit dewasa, berlaku akibat mabuk, dan tidak disebabkan oleh kesakitan yang teruk. Pada kanak-kanak, muntah mungkin merupakan gejala pertama apendisitis, sebelum kesakitan.

    Diagnosis akhir boleh dibuat oleh doktor berdasarkan kaedah penyelidikan instrumental dan makmal.

    Pada kanak-kanak kecil, apabila apendisitis sering diperhatikan, menarik kaki kanan ke arahnya diperhatikan. Palpasi simetri pada perut ditunjukkan oleh tindak balas ganas terhadap sentuhan di sebelah kanan. Anda boleh menggunakan kaedah lain yang serupa untuk menentukan lokasi kesakitan.

    Gejala klinikal apendisitis pada kanak-kanak

    Suhu tinggi adalah 38-39 0 С, nadi dipercepat, lidah dilapisi - mereka menyerupai tanda-tanda jangkitan. Cirit-birit dan muntah menambah kerumitan dalam kajian ini. Sekiranya tidak ada tanda-tanda gangguan usus, gas akan bebas. Kadang kala suhunya normal. Dalam kes ini, salah satu penyebab kesakitan mungkin adalah intussusception usus kecil. Intussusception adalah kemasukan usus ke dalam usus, yang terdapat pada kanak-kanak. Akibat intussusception, manset terbentuk di usus, menyebabkan rasa sakit yang teruk, kembung, penyumbatan, dan muntah. Kejayaan diagnostik bergantung pada perhatian doktor terhadap perincian.

    Jangkitan mungkin ditunjukkan oleh kelenjar getah bening yang membesar dan ruam pada kulit dan membran mukus. Dalam kes yang teruk, berunding dengan pakar penyakit berjangkit pediatrik, menyatakan kaedah ujian darah makmal.

    Apendisitis pada kanak-kanak 5 tahun ke atas

    Sejak sekitar usia ini, kanak-kanak dapat menggambarkan sensasi patologi pada tahap primitif. Gambaran klinikalnya sama seperti pada kanak-kanak dari kumpulan usia yang lebih muda.

    Tanda-tanda awal radang usus buntu pada kanak-kanak. Penyetempatan kesakitan ditunjukkan oleh postur paksa anak, ketegangan dinding perut ketika berdebar-debar di sebelah kanan perut di kawasan iliac. Lembut, sebelah kanan, berjalan, memegang kawasan iliac kanan dengan tangan. Jangan cuba menghilangkan rasa sakit dengan ubat dengan menggunakan kompres sejuk ke kawasan yang terjejas..

    Dengan berdebar-debar, sakit, ketegangan dinding perut di sebelah kanan ditunjukkan. Diagnosis pembezaan dilakukan untuk mengecualikan: demam merah. campak. sakit tekak. pencerobohan helminthic, pencerobohan usus kecil. Penyetempatan kesakitan ditentukan menggunakan kaedah tidak langsung yang digunakan dalam diagnosis apendisitis pada orang dewasa.

    Pelepasan kesakitan boleh menjadi gejala yang teruk bagi berlubang pada apendiks. Muntah mendahului loya, lebih kerap ia menjadi tunggal.

    Apendisitis pada orang tua

    Ia menampakkan dirinya sebagai debut yang tenang. Keadaan umum adalah memuaskan. Kesakitan di zon iliac kanan, sering meresap, penyetempatan yang tidak jelas, tidak sengit. Suhu normal atau sedikit tinggi.

    Paresis usus yang mungkin menimbulkan kekeliruan dalam diagnosis. Paresis usus adalah keadaan apabila usus berhenti berfungsi, ditunjukkan oleh fenomena penyumbatan (muntah, kurang pergerakan usus, gangguan usus). Muntah dalam kes ini berlaku setiap kali selepas makan. Muntah mengandungi makanan yang tidak dicerna. Kaedah diagnostik yang digunakan untuk mengesan kesakitan tidak jelas.

    Kekaburan tanda-tanda penyakit ini tidak bermaksud patogenesis yang mudah. Komplikasi dan kematian lebih kerap berlaku pada kumpulan usia yang lebih tua..

    Apendisitis pada wanita hamil

    Pada bulan-bulan pertama kehamilan, kesukaran diagnosis adalah pada tahap biasa. Kesukaran diagnostik timbul selepas bulan keempat kehamilan, ketika rahim yang membesar menggantikan gelung usus. Biasanya apendiks dipindahkan ke bahagian atas, lebih dekat ke hati. Oleh itu, menjadi sukar untuk membezakan radang usus buntu dan keradangan saluran empedu hati. Kadang kala apendisitis semasa kehamilan memancar ke kawasan buah pinggang kanan. Dinding perut tegang akibat peregangan rahim, oleh itu, palpasi bukanlah teknik diagnostik yang berkesan semasa kehamilan.

    Diagnosis apendisitis pada wanita hamil adalah tugas yang sukar, yang dicirikan oleh banyak nuansa.

    Kaedah klinikal untuk mendiagnosis apendisitis pada wanita hamil ditunjukkan oleh rasa sakit:

    Apa itu?

    Apendisitis disebut radang apendiks, radang apendiks sekum. Keadaan ini boleh berlainan darjah dan bentuk, ini adalah salah satu penyakit rongga perut yang paling biasa di mana pembedahan diperlukan..

    Selalunya, penyakit radang berlaku pada usia muda, lebih kerap pada wanita, dan lebih jarang pada lelaki. Pada kanak-kanak, kejadian puncak berlaku pada 10 - 12 tahun, pada orang dewasa, kebanyakan kes adalah pada usia 20 - 40 tahun. Walau bagaimanapun, secara amnya, apendisitis tidak boleh dikaitkan dengan usia, penyakit ini dapat menampakkan diri setiap saat.

    Secara umum, apendisitis biasanya berlaku dalam dua bentuk, bergantung pada tahap proses dan manifestasi keradangan:

  • apendisitis akut, yang dicirikan oleh kursus akut, biasanya berlaku sekali; dalam bentuk akut, proses radang dikeluarkan;
  • apendisitis kronik, yang dicirikan oleh perjalanan kronik, pengampunan berterusan dapat dicapai atau kekambuhan dapat diperhatikan.

    Apendisitis akut lebih biasa, yang segera dihilangkan. Setelah membuang proses meradang, semua gejala penyakit hilang. Selepas pembedahan, apendisitis tidak dapat terjadi lagi, akibatnya dapat dilihat hanya jika campur tangan pembedahan dilakukan dengan pelanggaran.

    Terdapat juga pelbagai jenis penyakit, bergantung pada bentuk proses keradangan. Ragamnya biasanya ditentukan semasa pemeriksaan, kaedah rawatan bergantung padanya:

  • radang usus buntu, dalam hal ini proses keradangan meliputi secara eksklusif membran mukus organ;
  • apendisitis kahak, dalam kes ini, proses keradangan menangkap semua lapisan, termasuk membran serous;
  • radang usus buntu gangren, dalam hal ini nekrosis apendiks bermula, yang secara beransur-ansur mula menangkap permukaannya sepenuhnya, dalam hal ini peritonitis biasanya berkembang;
  • apendisitis berlubang, dalam hal ini berlaku pecah.

    Secara luaran, tanpa pemeriksaan khas, agak sukar untuk menentukan jenis apendisitis. Biasanya, dengan peralihan proses keradangan dari satu bentuk ke bentuk yang lain, terdapat peningkatan gejala, kemunculan yang baru. Walau bagaimanapun, hampir mustahil untuk mengesan proses ini dengan tepat tanpa bantuan doktor..

    Semua jenis radang usus buntu berbahaya, ringan boleh berubah menjadi teruk jika bantuan tidak diberikan. Sekiranya gejala penyakit ini berlaku, anda perlu segera menghubungi ambulans..

    Penting! Kod ICD-10 untuk apendisitis - K35 - K37, bergantung pada jenis penyakit, bentuk kursus.

    Apa yang menyebabkan radang usus buntu?

    Pakar sukar untuk menentukan punca sebenar radang usus buntu. Terdapat beberapa teori yang berbeza mengapa proses cecum mula meradang. Salah satu yang paling umum adalah teori mekanik, yang mana proses keradangan berlaku akibat penyumbatan lumen apendiks. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh benda asing, pada orang yang mengalami sembelit kerana pembentukan batu tinja.

    Risiko penyakit ini meningkat pada orang yang dietnya tidak memiliki jumlah normal serat kasar, serat, produk susu fermentasi yang merangsang fungsi normal usus dan saluran pencernaan secara keseluruhan.

    Juga dipercayai bahawa beberapa jangkitan boleh menyumbang kepada perkembangan penyakit ini, kadang-kadang vaskulitis disebabkan oleh penyebab radang usus buntu. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, penyebab perkembangan proses keradangan masih bersifat mekanikal..

    Perlu diingat bahawa selalunya jika salah seorang ibu bapa mengalami radang usus buntu, kemungkinan kejadiannya pada anak meningkat. Mungkin ini disebabkan oleh ciri struktur badan, yang boleh diwarisi..

    Cara mengenal pasti radang usus buntu di rumah?

    Kadang-kadang agak sukar untuk mengenali penyakit ini, kerana tanda-tanda pertama radang usus buntu menyerupai keracunan makanan biasa. Ketika penyakit itu berkembang, gejala terus bertambah buruk. Walau bagaimanapun, hanya pakar yang dapat menentukan sebab sebenar mereka. Secara umum, gejala berikut mungkin diingatkan tentang radang usus buntu:

  • Sakit perut. Kesakitan pada peringkat awal biasanya berlaku pada plexus solar, di pusar, biasanya dilokalisasikan lebih dekat ke sebelah kanan. Dengan perkembangan penyakit ini, rasa sakit itu mengambil watak girdle.
  • Mual, kadang-kadang muntah. Biasanya, makanan yang diambil lebih awal keluar, hempedu sering terdapat dalam muntah. Biasanya, setelah perut benar-benar kosong, muntah berhenti, mual berlaku sebagai tindak balas terhadap sakit perut.
  • Selalunya dengan radang usus buntu, terdapat peningkatan suhu, menggigil. Ini adalah salah satu tanda keracunan dalam badan. Biasanya suhu meningkat hingga 37 - 38 darjah Celsius.
  • Cirit-birit atau sembelit. Dengan apendisitis, gangguan najis diperhatikan, sifatnya sering bergantung pada ciri individu. Kekerapan membuang air kecil juga meningkat, dan air kencing biasanya berwarna gelap..

    Ini adalah tanda-tanda utama radang usus buntu, yang muncul dengan segera dengan bermulanya perkembangan proses keradangan. Dengan perkembangan penyakit ini, gejala lain mungkin mulai muncul, yang paling membimbangkan adalah pedih ulu hati yang teruk, kemunculan hempedu di esofagus, dan peningkatan pembentukan gas. Kemunculan tinja hitam mungkin menunjukkan berlakunya pendarahan, bisul. Sekiranya tidak ada hempedu dalam muntah, ini mungkin menunjukkan penyumbatan saluran pundi hempedu..

    Penting! Semakin banyak masa berlalu sebelum memulakan rawatan, semakin besar kemungkinan komplikasi teruk berlaku..

    Sekiranya rasa sakit mula reda selepas peringkat akut, jangan berehat. Biasanya, perubahan tersebut menunjukkan pecahnya proses, di mana isinya dituangkan ke kawasan peritoneal. Dalam kes ini, campur tangan pakar yang kompleks diperlukan..

    Tanda-tanda yang sangat buruk adalah berlakunya kekeliruan, halusinasi, kenaikan suhu hingga 39 darjah dan ke atas. Sekiranya suhu turun mendadak di bawah nilai normal, muntah tidak hilang, anda juga harus berjaga-jaga. Segala perubahan mendadak dalam keadaan pesakit, walaupun pada pandangan pertama positif, tidak boleh dianggap seperti itu.

    Semasa mengandung, simptom penyakit ini lebih jelas, dan sangat penting untuk melakukan diagnosis sepenuhnya. Gejala seperti itu juga dapat menunjukkan berlakunya gangguan pada sistem pembiakan, yang akhirnya dapat menyebabkan kehilangan anak yang belum lahir..

    Bahagian apendisitis mana?

    Diyakini bahawa dengan penyakit ini, rasa sakit selalu muncul hanya di sebelah kanan badan, di sinilah proses usus berada. Namun, sebenarnya, rasa sakit boleh merebak ke sebelah kiri, ke bahagian lain dari peritoneum. Tanda yang jelas mungkin terasa sakit pada palpasi bahagian bawah abdomen di sebelah kanan, tetapi lebih baik tidak membawanya sendiri. Pergerakan canggung boleh pecah tisu organ.

    Cara mengenal pasti radang usus buntu pada kanak-kanak?

    Kehadiran penyakit pada kanak-kanak ditentukan oleh tanda-tanda yang sama, sementara anak-anak sering mengalami demam tinggi, gejala keracunan biasanya lebih sengit. Kanak-kanak kecil mengalami kegelisahan yang hebat, menjadi cengeng, ada yang cuba menarik kaki ke perut atau, sebaliknya, meregangkannya untuk meredakan kesakitan.

    Pada kanak-kanak, semua proses yang berkaitan dengan keradangan berkembang lebih cepat, jadi jika gejala apendisitis terjadi pada anak, anda perlu pergi ke ambulans secepat mungkin.

    Diagnosis radang usus buntu

    Adalah mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat hanya berdasarkan keadaan pesakit, biasanya diperlukan diagnosis penuh. Apabila gejala radang usus buntu muncul, mereka biasanya memanggil ambulans dengan segera..

    Diagnostik harus dilakukan dengan cepat, biasanya pemeriksaan luaran dilakukan, darah diambil untuk dianalisis. Ultrasound dan sinar-X juga boleh dilakukan. Sekiranya gejala luaran cukup jelas, sementara keadaan pesakit cepat merosot, pembedahan dilakukan tanpa penyelidikan tambahan. Dalam kes ini, lampiran biasanya dikeluarkan, diagnosis dan rawatan selanjutnya ditentukan kemudian..

    Pencegahan radang usus buntu

    Hampir mustahil untuk diinsuranskan sepenuhnya terhadap berlakunya penyakit ini, kerana hari ini sukar bagi pakar untuk mengenal pasti penyebab sebenar radang usus buntu. Walau bagaimanapun, kerana salah satu faktor utama disebut mekanikal, mengekalkan fungsi normal sistem pencernaan akan membantu menghindari penyakit dengan kemungkinan besar..

    Dianjurkan untuk mematuhi pemakanan yang betul, makan lebih banyak makanan dengan serat kasar, produk susu yang ditapai, buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Mereka akan membantu mengelakkan gangguan usus yang menyebabkan sembelit, memprovokasi proses keradangan pada lampiran..

    Pada masa yang sama, anda harus mengelakkan makanan yang dapat memuatkan saluran pencernaan dengan ketara. Produk ini merangkumi biji, yang kadang-kadang dianggap sebagai penyebab radang usus buntu. Perlu mengurangkan jumlah mereka dalam makanan, biji dan kacang harus dimakan dalam jumlah yang wajar..

    Anda juga harus segera merawat pelbagai penyakit saluran gastrousus, terutamanya lesi berjangkit. Kehadiran mikroflora patogen meningkatkan kemungkinan mengembangkan proses keradangan. Secara amnya, pemakanan sihat dan sokongan saluran pencernaan adalah pencegahan utama radang usus buntu. Tidak ada cara lain untuk melindungi diri daripada penyakit ini..

    Rawatan

    Terapi mungkin bergantung pada jenis penyakit; dalam bentuk kronik, ia boleh berlangsung seumur hidup. Dalam kebanyakan kes, proses ini bagaimanapun dikeluarkan melalui pembedahan, terutama dengan bentuk lanjut, perkembangan komplikasi. Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan semua pilihan rawatan yang mungkin dihadapi..

    Biasanya, penghapusan apendiks dilakukan dengan laparoskopi, ia juga dilakukan ketika komplikasi seperti peritonitis terjadi. Operasi ini biasanya tidak menyebabkan komplikasi khas dan dapat ditoleransi dengan mudah; penghapusan apendiks merujuk kepada jenis campur tangan yang paling biasa di kawasan perut..

    Sebelum operasi, sebelum memanggil ambulans, seseorang harus diberi pertolongan cemas. Ini harus dilakukan sesuai dengan peraturan berikut:

  • Sekiranya anda tidak menggunakan pad pemanas atau memanaskan kawasan apendiks dengan cara lain. Panas mendorong perkembangan proses keradangan, oleh itu, penggunaan kaedah seperti itu untuk menghilangkan rasa sakit dilarang..
  • Jangan mengambil ubat, ubat penghilang rasa sakit, julap atau ubat lain. Apa-apa ubat boleh memburukkan lagi usus buntu. Ia juga dilarang melakukan enema.
  • Dengan radang usus buntu, rehat di tempat tidur harus diperhatikan. Tidak menghormati pendakian sebelum ambulans tiba.
  • Kesakitan dapat diatasi dengan kompres sejuk atau enema dengan ais dan air sejuk. Anda juga boleh meletakkan kain yang direndam dalam air sejuk di dahi anda untuk membantu demam..

    Tidak ada perkara lain yang perlu dilakukan, anda hanya perlu menunggu ambulans. Setelah pemeriksaan di hospital, prosesnya biasanya dikeluarkan jika tahap keradangannya mencukupi. Selepas operasi, anda juga harus tetap tenang untuk beberapa waktu, biasanya pemulihan tidak memerlukan banyak masa.

    Dalam tempoh selepas operasi, ubat antibakteria kadang-kadang diresepkan, terutamanya jika terdapat lesi berjangkit. Ubat dan rawatan lain boleh diresepkan bergantung kepada ciri-ciri individu perjalanan penyakit ini..

    Dalam bentuk penyakit kronik dengan pemburukan yang kerap, pembedahan membuang apendiks juga dapat ditunjukkan. Penyelidikan mengatakan bahawa membuang apendiks tidak mempengaruhi kualiti hidup atau fungsi saluran pencernaan. Biasanya, dalam kursus kronik, terapi antibiotik pertama kali dicuba, sebab-sebab yang dapat mempengaruhi proses keradangan dihilangkan. Sekiranya teknik ini tidak berfungsi, lampiran dikeluarkan.

    Apa yang anda boleh makan selepas pembedahan?

    Agar kerja saluran pencernaan pulih sepenuhnya, tidak ada komplikasi, anda perlu mengikuti diet setelah pembuangan usus buntu. Rancangan pemakanan yang serupa juga harus diikuti jika penyakit ini menjadi kronik, komplikasi harus dielakkan.

    Biasanya, setelah menderita radang usus buntu, elakkan makanan berat yang membebani saluran pencernaan. Makanan diet, makanan asas yang mesti dikecualikan dari diet: kekacang, makanan lain yang mendorong peningkatan pengeluaran gas.

    Keutamaan harus diberikan kepada kuah lembut, biasanya berasaskan ayam, yogurt rendah lemak, produk tenusu ringan. Sebilangan besar hidangan disarankan dikukus, direbus atau dibakar tanpa menggunakan rempah dan minyak tambahan, dengan jumlah garam minimum. Goreng selepas radang usus buntu tidak berbaloi. Sayuran yang paling berguna selepas apendisitis adalah zucchini dan labu..

    Lama kelamaan, anda boleh mula memperkenalkan lebih banyak serat, pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan. Secara amnya, diet harus diikuti untuk bulan pertama selepas operasi, maka anda perlu melihat keadaan badan. Sekiranya tidak ada komplikasi selepas campur tangan, semua cadangan doktor diikuti, tidak lama lagi mungkin akan kembali ke diet biasa.

    Punca dan rawatan pedih ulu hati pada wanita dan lelaki

    1 Fungsi saluran gastrousus

    Mengapa pedih ulu hati muncul? Dengan strukturnya, saluran pencernaan berbentuk tiub. Ia mengembang dan kemudian menyempit sepanjang keseluruhannya. Sistem pengecutan otot yang disebut peristalsis dan sistem injap yang disebut sfinkter digunakan untuk memindahkan makanan di esofagus. Sphincters adalah sekumpulan serat otot yang dihubungkan oleh satu tugas. Mereka terletak dengan cara khas, melingkar, dan membatasi pergerakan ruang saluran gastrointestinal di kedua sisi..

    Kardia adalah kawasan bawah esofagus, yang merupakan sfinkter. Ia terletak di kawasan laluan melalui diafragma ke perut dan memisahkan esofagus dari perut. Sempadan ini adalah otot bulat. Mereka dipanggil penjaga pintu.

    Peranan utama saluran gastrointestinal adalah membawa nutrien ke badan. Mereka memasuki badan tepat dalam bentuk pemprosesan berikutnya yang mungkin. Untuk pencernaan yang lebih mudah, makanan dihancurkan secara fizikal. Perut itu sendiri memainkan peranan utama di sini. Dindingnya dibuat sedemikian rupa sehingga semua bahan yang dihasilkannya mudah terurai dan mengisar produk yang berlainan dan tidak menyebabkan bahaya dan ketidakselesaan. Tidak seperti perut, esofagus kekurangan perlindungan ini. Ia berlaku bahawa jus gastrik memasuki dinding kerongkongan, sehingga menimbulkan sensasi terbakar akut atau kusam. Kesan negatif ini merosakkan dinding esofagus. Ini adalah perasaan pedih ulu hati yang biasa..

    Bagi semua orang, pemburukan tempoh pedih ulu hati berlaku dengan cara yang berbeza dan pada masa yang berlainan. Penyebab pedih ulu hati bergantung pada beberapa ciri badan, serta keadaan jiwa dan sistem saraf seseorang. Terutama, pedih ulu hati berlaku dalam tempoh keadaan tertekan dan penyakit kronik akut..

    Pedih ulu hati boleh berlaku pada orang yang sihat. Makan makanan pedas adalah penyebab biasa. Faktor lain dari pedih ulu hati ialah makanan goreng dan salai. Punca pedih ulu hati adalah makan berlebihan. Ini terutama berlaku untuk makanan ringan. Alkohol juga sering menyebabkan pedih ulu hati. Tekanan dalaman, yang disebabkan oleh aktiviti fizikal yang aktif, menyebabkan pembebasan sebahagian dari jus gastrik ke dalam esofagus.

    2 Penyakit pada wanita hamil

    Pedih ulu hati semasa mengandung tidak selesa. Selalunya berlaku selepas 6 bulan. Mengapa perkara ini berlaku? Masalahnya ialah pada masa yang sama beberapa faktor yang menimbulkan pedih ulu hati berlaku pada masa yang sama. Pertama, kerana pembesaran rahim, tekanan intra-perut berlaku. Faktor kedua ialah peningkatan hormon progesteron. Ia merehatkan semua otot licin. Mereka dikenali sebagai asas sfinkter..

    Setiap daripada kita dapat merasakan pedih ulu hati. Ini boleh berlaku:

  • sekali;
  • akibat daripada kekurangan zat makanan atau setelah salah perhitungan dalam diet;
  • begitu sahaja, tanpa gejala tambahan;
  • sensasi berakhir pendek dan cepat.

    Semua ini bermaksud bahawa tubuh memberi isyarat. Anda perlu merasionalkan diet anda, memerhatikan peraturan dan dos yang betul.

    3 Gejala

    Mengapa pedih ulu hati? Tidak kira betapa peliknya, tetapi pedih ulu hati dalam banyak kes adalah tanda penyakit tertentu..

    Pedih ulu hati boleh berlaku dengan penyakit berikut:

  • pankreatitis kronik;
  • penyakit saluran empedu;
  • penyakit ulser duodenum;
  • gastritis;
  • kolesistitis;
  • barah perut;
  • pankreatitis;
  • refluks;
  • keracunan.

    Manifestasi pedih ulu hati yang paling biasa berlaku dengan gastritis, refluks, bisul, kolesistitis kronik, hernia pembukaan makanan. Kita perlu memikirkan lebih banyak mengenai setiap penyakit ini..

    Penyakit gastro-refluks menampakkan diri dalam pembebasan persekitaran berasid dari perut ke dalam esofagus. Ini adalah penyebab pedih ulu hati yang paling biasa. Pada titik kontak, di permukaan esofagus, proses keradangan menampakkan dirinya, mengalir ke bisul. Kerana tingkah laku badan ini, penutupan kardia tidak lengkap berlaku. Keparahan pedih ulu hati atau intensitasnya selalu bergantung pada kedalaman penembusan cecair dari perut ke esofagus..

    Penutupan sfinkter yang tidak mencukupi boleh menyebabkan hernia pembukaan makanan diafragma. Pada masa sakit, terdapat peningkatan pada bukaan diafragma, yang disesuaikan dengan saluran esofagus. Kadang kala ia tumbuh sehingga saiz organ lain dapat menembusi lubang ini. Ketegangan intra-perut dan kelonggaran otot diafragma adalah punca penyakit ini. Pedih ulu hati dengan hernia datang secara tiba-tiba, terutamanya pada saat-saat latihan fizikal (lenturan, pemanjangan). Kadang-kadang rasa sakit tumpah ke jantung atau belakang. Rasa sakit mereda pada saat badan mengambil kedudukan tegak.

    Mengapa terdapat pedih ulu hati dengan ketidakselesaan perut? Dengan gastritis, pedih ulu hati muncul dengan kelebihan asid hidroklorik. Ini berlaku terutamanya pada saat makan berlebihan. Apabila perut tidak dapat mencerna sejumlah besar makanan yang sukar dicerna. Tubuh secara beransur-ansur membina semula perutnya untuk peningkatan jumlah makanan. Perut, pada gilirannya, mula menghasilkan enzim tambahan. Tetapi jika tiba-tiba jumlah makanan yang dicerna di perut turun dengan mendadak atau tidak datang secara berkala, lebihan enzim segera masuk ke kerongkongan. Oleh itu pedih ulu hati yang teruk. Makanan ini memberi kesan negatif pada perut itu sendiri. Jus gastrik menyebabkan keradangan di perut. Pedih ulu hati berlaku dalam kes-kes ini setelah makan di bahagian atas perut (kawasan epigastrik).

    Pedih ulu hati adalah gejala ulser perut dan duodenum. Pesakit mengalami muntah, sakit di sepertiga bahagian atas perut (kanan atau kiri, bergantung pada tempat ulser berada), mual. Ia berlaku bahawa penyakit ini tidak mempunyai gejala dan berlanjutan dengan tenang hingga titik tertentu. Pada pesakit seperti itu, tahap keasidan jus gastrik meningkat. Pelepasan asid melalui sfinkter jantung adalah perkara biasa. Mereka menyebabkan kerosakan serius pada esofagus. Masalah dengan membran mukus di perut mengganggu kekerapan pengecutannya. Ini, seterusnya, mengatasi penyingkiran jisim makanan ke usus. Dalam keadaan seperti itu, apabila makanan selalu dihambat, makanan membentang di perut, yang menyumbang kepada perkembangan refluks. Progres refluks, seterusnya, berlaku dengan penurunan saluran gastrik.

    Orang yang dikendalikan mungkin mengalami ulser peptik kerana bahagian perut yang terputus. Pada masa yang sama, asid dari perut juga dilepaskan ke kerongkongan dan merosakkan selaput lendir.

    Semasa pengambilan makanan berlemak, rasa sakit muncul di kawasan hati di bawah tulang rusuk kanan dalam kombinasi dengan pedih ulu hati. Mereka dikaitkan dengan kolesistitis kronik.

    Dengan masalah berterusan dengan tisu penghubung, penyakit tisu otot pelbagai organ muncul. Dalam kes ini, esofagus juga menderita. Dalam episod-episod ini, sfinkter tidak sepenuhnya menghalang masuk ke perut. Ciri penyakit ini adalah pengeringan organ-organ mukosa, yang dapat mengurangkan sifat pelindung dari masuknya faktor-faktor kerosakan luaran. Mengurangkan ketahanan vaskular terhadap kerosakan, yang mengurangkan aliran darah ke organ yang rosak dan proses pemulihan mukosa esofagus melambatkan.

    4 Diagnostik

    Apabila pedih ulu hati muncul dan tanda pertamanya, disyorkan untuk berjumpa pakar.

    Doktor ini adalah ahli gastroenterologi. Bergantung pada tahap dan perkembangan penyakit ini, doktor menetapkan pemeriksaan dan perundingan oleh pelbagai pakar. Biasanya diperlukan rundingan dengan pakar rheumatologi, psikoterapi dan doktor gigi.

    Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengkaji pedih ulu hati adalah gastroskopi. Semasa prosedur ini, doktor memasukkan probe ke mulut pesakit. Probe ditarik ke bawah laring ke perut. Kaedah ini memeriksa keseluruhan kawasan saluran gastrousus. Organ utama yang akan diperiksa adalah esofagus, duodenum dan perut. Doktor mendapat gambaran lengkap mengenai proses pencernaan di dalam pesakit, dapat memperoleh data mengenai keadaan keasidan, mengambil sampel zarah dari permukaan mukosa gastrik. Berdasarkan pemeriksaan, kesimpulan dibuat mengenai penyakit mana yang menimbulkan pedih ulu hati dan apa penyebabnya. Pada masa akan datang, doktor melakukan prosedur pemeriksaan tambahan dan menetapkan rawatan.

    Terdapat situasi di mana tidak mungkin menjalankan prosedur gastroskopi. Kemudian pesakit diberi sinar-x. Dengan pilihan ini, orang itu mengambil ubat khas. Dia kemudian diberi rangkaian sinar-X. Kaedah ini mempunyai beberapa kelemahan. Pertama, ia adalah sinaran tambahan. Kedua, indikasi gambar sedemikian kurang berkesan daripada pemeriksaan penuh semasa gastroskopi. Ketiga, tidak mungkin memperoleh sampel selaput lendir dari dinding perut..

    5 Komplikasi

    Persoalannya timbul - bagaimana merawat pedih ulu hati? Penggunaan sediaan alkali melegakan kesakitan. Ini adalah kaedah yang paling biasa. Ia boleh menjadi air mineral atau soda. Walaupun baking soda boleh menyebabkan pedih ulu hati berulang.

    Daripada ubat-ubatan tersebut, Almagel, Rennie, Maalox telah membuktikan diri mereka yang terbaik. Komponen mereka meneutralkan tindakan asid hidroklorik dan menormalkan keseimbangan asid.

    Inilah yang menyebabkan pedih ulu hati. Tindakan ubat-ubatan tersebut dibatasi oleh masa. Dan jika seseorang mengalami pedih ulu hati yang teruk, maka selepas beberapa saat anda perlu minum ubat itu berulang kali..

    Alginat boleh dipanggil jenis ubat baru. Rawatan terdiri dalam pembentukan filem gel pada membran mukus.

    Jenis ubat yang terakhir adalah perencat pam proton. Mereka menghentikan pembentukan pelepasan asid baru di dalam perut dan digunakan bukan hanya untuk menekan kesakitan, tetapi juga untuk rawatan jangka panjang..

    Sekiranya anda tidak memadamkan gejala dengan ubat-ubatan dan tidak menjalankan diagnostik, maka anda boleh mendapatkan akibat yang paling tidak menyenangkan bagi tubuh: kerosakan pada membran mukus, pembentukan ulser. Ini, pada gilirannya, sangat sukar disembuhkan dengan ubat-ubatan. Selalunya, pembedahan diperlukan untuk menyingkirkan penyakit ini. Oleh itu, anda perlu memahami mengapa pedih ulu hati berlaku, keseriusan kejadiannya dan ketepatan masa mengambil langkah yang betul..

    Apendisitis phlegmonous akut: gejala dan kaedah rawatan penyakit ini

    IA PENTING UNTUK TAHU! Perubahan warna tinja, cirit-birit atau cirit-birit? Tuliskan resipi ringkas. Baca lebih lanjut >>

    Apendisitis phlegmonous akut adalah bentuk radang usus buntu yang berlaku dalam beberapa jam dan merupakan peringkat kedua. Ia dicirikan oleh radang usus buntu dan disertai dengan edema yang teruk, pengumpulan nanah dan pemendapan fibrin (protein yang disintesis di hati) di permukaannya. Penyakit ini paling kerap berlaku pada orang berumur 20-40 tahun. Pada wanita, penyakit ini berlaku dua kali lebih kerap daripada pada lelaki. Diperhatikan dalam kebanyakan kes pada wanita hamil.

    Penyebab sebenar apendisitis phlegmonous akut belum dikaji, terdapat beberapa faktor dalam perkembangan penyakit ini. Penyakit ini berlaku dengan latar belakang trombosis saluran pembuluh darah. Selepas itu, keradangan berkembang, dan dinding apendiks menjadi sensitif terhadap bakteria patogen.

    Dalam beberapa kes, penyakit ini berkembang sebagai komplikasi bentuk radang usus buntu. Apendisitis phlegmonous akut berlaku kerana penyumbatan apendiks dengan kotoran atau cacing (cacing). Peningkatan kelenjar getah bening dengan latar belakang keradangan boleh menyebabkan pertindihan lumen apendiks, dan dengan latar belakang ini, persekitaran yang baik untuk pertumbuhan bakteria terbentuk.

    Jangkitan memasuki proses melalui darah, limfa, atau usus. Di samping itu, faktor-faktor berikut mempengaruhi perkembangan penyakit ini:

  • kolitis - keradangan lapisan usus besar;
  • adnexitis - keradangan pelengkap rahim;
  • kolesistitis kronik - penyakit berlarutan saluran empedu dan pundi hempedu;
  • lekatan pasca operasi pada usus - jalur tisu penghubung yang berlaku selepas pembedahan.