Juniper

Juniper, pokok atau pokok renek dari keluarga cemara, telah wujud di planet kita selama kira-kira 50 juta tahun.

Evergreen, ia kelihatan seperti cemara kecil. Tumbuhan ini tahan lama. Dalam keadaan yang baik, juniper hidup dari 600 hingga 3000 tahun. Bayangkan, di suatu tempat di Bumi, masih ada tanaman yang menetas dari biji seribu tahun sebelum kelahiran Kristus..

Di Rom dan Yunani Kuno, cemara kecil ini dianggap sebagai ubat pasti untuk gigitan ular. Orang Rom menambahkan buah juniper yang dihancurkan ke dalam anggur dan meminumnya sebagai penyakit hati sebagai diuretik.

Di Rusia kuno, peralatan dibuat dari kulit kayu juniper. Pinggan mangkuk tidak lama merosot, dan susu yang disimpan di dalam pinggan seperti itu tidak menjadi masam walaupun pada hari yang panas.

Di Rusia, juniper dianggap sebagai perlindungan dari roh jahat. Cabangnya dikuduskan di gereja dan diletakkan di belakang ikon, diikat di bawah siling. Juniper dilindungi dari semua jenis cuaca buruk dan ternakan. Dan, jika anda memikirkannya, maka intinya adalah sifat fitonutida yang sangat kuat dari tumbuhan ini..

Walaupun pada masa lalu mereka tidak mengetahui apa-apa tentang bahan penting bakteria, juniper digunakan dalam sanitasi rumah tangga dan perubatan rakyat. Pondok-pondok itu dihisap dengan asap buah juniper kering, dan pakaian para pesakit dibasmi kuman. Di rumah pesakit, mereka menyapu lantai dengan jarum juniper, pergi ke tempat mandi dengan sapu juniper, kendi susu kukus dan tab mandi untuk dijemput dengan juniper.

Kerana sifat penyembuhan, umur panjang, dan juga kerana kayu juniper tidak membusuk, bagi sesetengah orang tanaman ini adalah simbol kehidupan kekal dan mengatasi kematian.

Ciri berguna juniper

Juniper cone mengandungi karbohidrat, resin, lilin, pewarna dan tanin, asid organik, minyak pati, serta vitamin, makro dan mikroelemen (mangan, besi, tembaga, aluminium).

Buah Juniper mengandungi minyak pati, resin, gula, asid organik. Minyak atsiri dan resin memberi buah aroma ciri khas yang bertambah apabila digosok. Minyak pati juniper mempunyai kesan diuretik yang kuat, serta kesan ekspektoran, koleretik dan antimikroba. Untuk masa yang lama, infus dan rebusan kerucut juniper telah diresepkan untuk edema, batu ginjal, keradangan pundi kencing dan penyakit lain sistem kencing. Adalah mustahak bahawa kesan diuretik ubat ini digabungkan dengan sifat pembasmi kuman. Walau bagaimanapun, persediaan beri juniper kerengsaan buah pinggang, oleh itu mereka dikontraindikasikan dalam sejumlah penyakit buah pinggang, terutama pada nefritis.

Kerucut Juniper juga mempunyai kualiti terapeutik yang lain. Merebus daripadanya diambil untuk merangsang selera makan dan memperbaiki pencernaan, meningkatkan peristalsis usus dan sedikit meningkatkan rembesan hempedu.

Infusi dan rebusan kon juniper diambil secara lisan untuk penyakit saluran pernafasan hingga kahak nipis dan memudahkan ekspektasi. Kaldu ditambahkan ke mandi untuk gout dan rematik, atau digunakan untuk kompres pada sendi yang sakit. Namun, untuk kegunaan luaran, minyak pati yang diperoleh dari kon atau pucuk hijau juniper lebih berkesan. Ia digunakan untuk menggosok sendi dan otot dengan rematik, serta mengobati luka dan luka yang tidak sembuh. Buah Juniper digunakan untuk mencicipi beberapa minuman beralkohol, seperti gin..

Juniper telah lama terkenal dengan khasiat perubatannya. Banyak penyakit dirawat dengan tumbuhan ini: kulit, batuk kering, asma. Juniper mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, melegakan tekanan. Dan mengapa? Kerana mengandungi banyak minyak pati dengan aroma damar, asam, berasap.

Jarum Juniper adalah peneraju sifat bakteria mereka. Minyak dari tumbuhan ini melegakan kesakitan, menyegarkan, membersihkan, menghangatkan dan menguatkan.

Ranting Juniper, yang sebelumnya dikuduskan di gereja, digantung di rumah. Dipercayai bahawa mereka melindungi dari penyakit dan segala macam musibah..

Juniper menghilangkan edema, membantu dengan dermatitis dan sakit gigi. Ia adalah agen anti selulit, menghilangkan keradangan pada tisu paru-paru dan bronkus, meningkatkan aktiviti jantung. Menormalkan peredaran darah, tekanan darah. Membantu dengan kolik, sembelit, pelbagai penyakit lain. Julat kesan terapi adalah luas.

Sifat berbahaya dari juniper

Tidak digalakkan mengambil ubat berdasarkan juniper untuk ibu hamil, kerana boleh menyebabkan kontraksi rahim dan bahkan boleh menyebabkan keguguran.

Dilarang menggunakan juniper dan persediaan berdasarkannya dan orang-orang dengan penyakit buah pinggang dan gastrousus.

Sekiranya anda menggunakan juniper secara tidak terkawal untuk masa yang lama, ia boleh menyebabkan perkembangan pendarahan atau kerengsaan parenkim ginjal. Oleh itu, disarankan untuk mengambil buah beri tidak lebih dari 2 bulan..

Dalam perubatan, beri hanya satu jenis juniper digunakan - biasa. Tetapi mudah untuk mengelirukannya dengan pelbagai beracun - Cossack. Oleh itu, berhati-hatilah jika anda ingin memilih buah beri sendiri..

Video tersebut akan menceritakan mengenai sejarah penampilan dan kebaikan juniper..

Herba penyembuh dan ajaib. Juniper.

Juniper (Juniperus communis L.) tergolong dalam keluarga malar hijau Cypress. Dalam perubatan, buah tanaman digunakan, serta minyak pati juniper..

Di Rusia kuno, ia memiliki nama "mozzukha" dan "veres". Tidak diketahui pasti dari mana nama ini berasal, tetapi ada tiga anggapan bahawa: antara hutan cemara, otak dan juniper (simpul).

Oleh kerana tanaman ini hijau, dan kayunya tidak busuk, bagi banyak orang juniper dianggap sebagai simbol kehidupan kekal..

Sejak zaman kuno, juniper telah digunakan untuk tujuan perubatan dan ajaib. Juniper tergolong dalam konifer, yang dianggap tidak biasa pada sifatnya. Jadi, juniper, seperti cabang cemara, digunakan dalam upacara pengebumian, dan juga untuk melindungi dari roh jahat..

Untuk tujuan ini, ia dibakar dalam api unggun, di atas api terbuka, atau ranting digantung di dalam rumah (di dinding, di bawah tempat tidur, di tempat-tempat yang dapat dilihat) dan di luar. Di samping itu, dipercayai bahawa dengan kemampuan magisnya, juniper dapat melindungi manusia dan ternak dari roh penyakit, dari kerosakan, mata jahat, kematian ternakan dan pelbagai penyakit. Atas sebab ini, tempat itu digantung bukan hanya di kediaman di mana orang-orang itu sendiri tinggal, tetapi juga di gudang tempat tinggal binatang peliharaan dan lembu..

Adalah dipercayai bahawa cabang juniper adalah jimat, jimat melawan kekuatan jahat dan orang yang mempunyai fikiran atau niat buruk. Cabang yang terpasang di pintu depan dapat menakutkan roh jahat atau orang yang tidak bersih, dan juga menarik nasib baik. Untuk tujuan yang sama, juniper ditanam tepat di depan beranda (terutamanya di sebelah utara). Belukar yang hidup dapat menakutkan pencuri.

Mereka juga menyalakan juniper, iaitu, mereka membakar dahan dan berjalan bersamanya di seluruh rumah, struktur atau tempat festival, tempat upacara, rawatan, dll., Sehingga asap meresap ke semua tempat dan menghalau entiti buruk.

Juniper sangat luas penggunaannya sehingga telah digunakan di hampir semua bidang sihir. Sebagai contoh, beri juniper diikat pada tali, dan manik-manik yang dihasilkan terus dibawa bersama mereka untuk menarik keberuntungan dalam hubungan cinta atau untuk meningkatkan daya tarikan. Cawangan juniper, yang selalu bersama seseorang, dapat menyelamatkannya dari kemalangan. Sapu juniper untuk mandi dapat menguatkan semangat dan menyingkirkan semua penyakit.

Nah, juniper telah terkenal dengan khasiat perubatannya sejak zaman kuno. Ia membantu penyakit batuk kering, asma dan kulit. Juniper juga mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, menghilangkan tekanan - ini semua mengenai minyak pati yang dikandungnya..

Minyak Juniper terkenal dengan sifat bakteria. Ia melegakan kesakitan, menyegarkan, membersihkan, menghangatkan dan menguatkan.

Juniper (beri, persediaan, tincture, decoctions, dll.) Tidak boleh digunakan untuk keradangan buah pinggang, nefritis, nefrosis, ulser perut. Kontraindikasi pada glomerulonefritis akut. Tidak boleh digunakan semasa mengandung. Dos mesti dipatuhi. Sekiranya keracunan atau berlebihan dengan juniper, perlu mencuci perut dan berjumpa doktor. Persiapan Juniper tidak boleh digunakan untuk waktu yang lama, kerana ini akan menyebabkan kerengsaan parenkim ginjal..

Semasa mengumpul juniper, jangan mengelirukan juniper biasa, yang boleh digunakan, dengan Cossack juniper, beracun bagi manusia (gambar bawah). Anda boleh memeriksa juniper mana yang ada di hadapan anda dengan cara ini: buah juniper biasa mempunyai 3 biji di dalam buah beri, Cossack (beracun) mempunyai 2 biji. Cossack berbeza dari yang biasa kerana ia adalah tanaman menjalar dan tumbuh seluasnya, itulah sebabnya ia meluas untuk tujuan hiasan.

Jangan ubat sendiri - berjumpa doktor yang berkelayakan!

Adakah juniper beracun

Juniper dalam mitologi

Orang-orang memanggil juniper secara berbeza: Belarus adalah Yadlovian, dan ahli geologi adalah penambang kerana tebalnya besar berhampiran jahitan arang batu. Di Rusia, juniper secara kiasan disebut cemara utara, juga "mozzhukha" atau "veres". Tidak ada kata sepakat di kalangan penyelidik mengenai asal usul nama tumbuhan Rusia. Selalunya ia dikaitkan dengan kata "otak" - kerana kayu kuat dan kuat kata Rusia lama "mozhzha" - simpul. Nama dialek Rusia untuk juniper adalah "elelenets", iaitu "rusa". Nama lain untuk juniper biasa adalah heather, heather, heather, heather tree, grouse bush, grouse beri, juniper, bruzhdelnik. Dalam mitologi Yunani-Rom, juniper bermaksud perlindungan, keyakinan dan inisiatif dan didedikasikan untuk Hermes (Mercury). Juniper adalah pokok legenda dan tradisi. Di hampir setiap negara di mana ia tumbuh, ia dianggap sebagai tanaman pelindung. Terdapat kepercayaan mengenai hutan suci di mana juniper tumbuh, yang tidak dapat ditebang kerana fakta bahawa dewa tinggal di dalamnya. Menurut legenda Itali, juniper menyelamatkan nyawa bayi Yesus semasa dia terbang ke Mesir. Pelayan Herodes mendekat begitu dekat sehingga penangkapan itu tidak dapat dielakkan, dan kemudian Perawan Maria, dengan putus asa, menoleh ke pohon-pohon di sekitarnya dengan permintaan untuk menyembunyikan anaknya. Dan hanya semak belukar yang membuka dahannya, dan Yesus ditutupi mereka. Ketika askar sampai di tempat itu, mereka hanya melihat lelaki tua itu dan isterinya dan terus berjalan. Menurut legenda lain, Yesus yang sudah matang melarikan diri di bawah juniper semasa ribut petir, dan kemudian menghadiahkan tanaman ini dengan salib untuk kerucut. Sekiranya seseorang bersembunyi di bawah juniper semasa hujan es atau ribut petir, kilat tidak akan menyentuhnya. Pada masa lalu, ketika petani bekerja di hutan, mereka membiarkan anak-anak kecil tidur di bawah juniper. Terdapat salib pada tombol, dan, oleh itu, syaitan tidak akan berani mencuri anak itu. Hingga hari ini, ada kebiasaan: cabang-cabang juniper, yang dikuduskan di gereja, disimpan di belakang ikon, dipasang di bawah siling, di lumbung, menganggap ini sebagai perlindungan dari penyakit dan malapetaka lain.

Di Yunani kuno dan Rom, juniper dianggap sebagai ubat pasti untuk ular. Mitos Argonauts yang terkenal menceritakan bagaimana Medea dan Jason, dengan bantuan seorang juniper, melenyapkan ular raksasa yang melindungi bulu emas. Di Rusia, juga dipercayai bahawa biji juniper, yang dipakai di badan, dapat melindungi dari gigitan ular. Juga diperhatikan bahawa susu dalam balang juniper tidak masam walaupun pada hari musim panas yang panas, dan sayur-sayuran yang diasinkan untuk musim sejuk tidak merosakkan lama dalam tong yang dikukus dengan juniper. Pada abad ke-17, di wilayah Yaroslavl, Kostroma dan Tver, buah juniper dituai secara terpusat dalam jumlah besar. Ada apa yang disebut "tugas beri". Dari buah beri yang dikumpulkan di Moscow, dalam Perintah Farmaseutikal, mereka membawa minyak juniper dan alkohol juniper. Orang percaya: jika anda sengaja melanggar cawangan juniper, nasib pasti akan membawa kejutan atau musibah yang tidak menyenangkan. Kemudian, mereka mula memperlakukan tanaman ini sebagai makhluk hidup: orang yang lewat melepaskan topi mereka ketika melihatnya. Bagi banyak orang, juniper adalah simbol mengatasi kematian dan simbol kehidupan kekal. Terkait dengan ini adalah upacara menutup jalan terakhir si mati dengan dahan juniper dan membakar juniper di pengkebumian. Oleh kerana kayu juniper tidak reput dan bahkan memperoleh kekuatan khas dari masa ke masa, orang-orang mulia dikebumikan di sarkofagi juniper yang mahal. Terdapat kepercayaan bahawa jika asap juniper yang membara diarahkan ke arah musuh yang keluar, maka dia tidak akan kembali. By the way, asap yang naik dari kayu juniper yang terbakar juga menghalau iblis. Semasa wabak wabak atau malaria, juniper terbakar dalam wabak untuk menangkis jangkitan.

Juniper dalam bidang perubatan dan memasak.

Semasa menggunakan beri juniper, seseorang harus ingat bahawa kadar penggunaannya sangat kecil, hingga 5-6 buah per 1 kg daging, dalam jumlah besar ia berbahaya. Beri dari juniper biasa tidak boleh dikelirukan dengan beri beracun dari Cossack juniper, yang berbeza warnanya (hitam dan biru) dan kehadiran dua biji di dalam buah; selain itu, daun juniper Cossack tidak berbentuk acik, tetapi rata, ditekan. Di rumah, beri juniper digunakan dalam pembuatan kvass, bir, minuman buah, jeli, dan pelbagai minuman ringan. Gula juniper disediakan dari buah kering yang sudah masak. Buah beri juga digunakan dalam pembuatan sirap manis, marmalade, roti halia dan roti halia. Membuat sirap adalah perkara yang halus: beri mesti dihancurkan dengan alu kayu dan berhati-hati agar tidak menghancurkan biji pahit. Industri ini menghasilkan pengganti kopi dari beri juniper kering. Buah Juniper ditambahkan ke vodka dan gin. Jarum dan beri Juniper digunakan untuk merokok daging haiwan peliharaan dan ikan. Ini meningkatkan selera mereka, memanjangkan jangka hayat produk..

Kajian saintifik menunjukkan bahawa sifat bakteria minyak pati juniper tidak dapat ditandingi, dan tidak ada pokok yang melepaskan sebanyak fitonutida seperti juniper. Bahkan dikira bahawa satu hektar hutan juniper setiap hari dapat menyembuhkan udara sebuah kota besar, sehingga mereka dengan rela hati mulai menanamnya di kota-kota, tetapi, sayangnya, keadaan kota itu memusnahkan tanaman berguna ini.
Perubatan moden mengesyorkan mengambil kon juniper sebagai diuretik, disinfektan, ekspektoran. Ia juga menunjukkan tonik, anti-radang, antipiretik, analgesik, tonik, pencernaan merangsang, sifat koleretik tumbuhan ini. Juga diketahui kesan disinfektan dan anti-inflamasi minyak juniper pada saluran kencing, serta sifat detoksifikasi, yang digunakan dalam prosedur pembersihan. Kesan bermanfaat minyak ini pada proses pencernaan juga penting. Ini dapat disahkan oleh pesakit yang berjaya mengambil minyak juniper kerana kembung dan pedih ulu hati..
Bahan aktif utama adalah monoterpen: pinene, mikrin, sabinene, limonene, terpinene, camphene. Minyak pati buah juniper (terutama terpineol) meningkatkan penapisan pada glomeruli ginjal dan menghalang penyerapan semula ion natrium dan klorin terbalik pada tubulus berbelit buah pinggang. Persediaan Galen dari buah juniper meningkatkan rembesan kelenjar bronkial, meningkatkan pembentukan hempedu dan rembesan hempedu, meningkatkan rembesan jus gastrik.
Infusi beri juniper mengandungi vitamin, unsur surih, bahan dengan tindakan antiseptik, serta sebatian dengan kesan anti-radang, ekspektoran, pencahar dan diuretik. Penyisipan beri juniper membasmi kuman saluran kencing, sehingga mereka dapat menggantikan ekstrak beri dan daun lingonberry dalam rawatan pielonefritis dan sistitis.

Teh Juniper.
Ambil 2 sudu besar. sudu besar buah juniper, masukkan teko porselin, tuangkan 4 cawan air mendidih. Minum seperti teh. Ubat yang sangat baik untuk keradangan hati.
Serbuk Buah Juniper.
Kisar buah kering dalam penggiling kopi atau kisar menjadi serbuk. Ambil 1/4 sudu teh pada lidah 3 kali sehari, tanpa minum apa-apa. Alat ini membantu menghentikan kesakitan pada keradangan saluran empedu.
Sirap Juniper.
2 sudu teh buah juniper cincang tuangkan 2 cawan air mendidih. Biarkan hingga sejuk dan tapis. Kemudian ia akan merebus infus dengan gula dalam mandi air hingga konsistensi sirap. Ambil 1 sudu teh 3 kali sehari. Ubat ini merawat penyakit kulit kronik - eksim, psoriasis, neurodermatitis.
Warna buah Juniper.
Sediakan warna 15 gram buah dan 100 ml alkohol. Ia harus digunakan untuk rematik sebagai penghilang rasa sakit.
Mandi buah juniper.
Rebus 100 g buah kering dalam 1 liter air. Masukkan kuah ke dalam air mandian. Mandi sedemikian ditunjukkan untuk reumatik artikular atau gout..

Ciri penyembuhan minyak pati juniper:

-Disarankan untuk penyakit batu gastrousus, hepatopati yang berkaitan dengan kesesakan hempedu, meningkatkan pembentukan hempedu dan rembesan hempedu. Sebagai pembasmi kuman, ia digunakan untuk keradangan sistem genitouriner. Berkesan dalam papillomatosis pundi kencing, pengekalan kencing dan urolithiasis.
-Ia digunakan untuk perawatan ulser gastrik, meningkatkan pencernaan dan pergerakan usus, dengan gastroenteritis, distensi usus, mulas.
-Penghilang rasa sakit untuk kolik yang disebabkan oleh gangguan pencernaan dan kembung.
-Ubat kuat untuk pelanggaran pertukaran cecair di dalam badan. Menyediakan diuretik untuk edema yang berkaitan dengan kegagalan buah pinggang, peredaran darah terganggu, jantung, hati.
-Ia mencairkan kahak dengan baik, menghilangkan keradangan pada paru-paru dan bronkus.
-Ia digunakan untuk tuberkulosis, penyakit pernafasan kronik.
-Berkesan untuk penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik.
-Menggalakkan perkumuhan asid urik dari badan (yang penting dalam rawatan rematik, gout, artritis), kolestrol (yang diperlukan dalam rawatan aterosklerosis, diabetes mellitus).
-Meningkatkan keanjalan saluran darah, membersihkan darah.
-Menurunkan tekanan darah.
-Ambil keputihan, haid yang tertunda dan kesakitan yang berkaitan dengannya.
-Disarankan untuk kegemukan dan melemahkan tisu penghubung subkutan (selulit).
-Diresepkan untuk keradangan kulit, jerawat, seborrhea, lichen basah, kudis, eksim, dermatitis, penyakit kulat.
-Menyebabkan pertumbuhan semula kulit secara intensif, mempercepat penyembuhan luka bakar termal.
-Menguatkan sistem ketahanan badan.
-Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk mengobati buasir, luka bernanah, serta untuk vena varikos, retakan pada kulit, sakit telinga, radang gusi, gout, malaria, kurang selera makan. Digunakan sebagai alat untuk mempromosikan pemulihan pesakit yang cepat, untuk kebidanan, membersihkan badan toksin dan memulihkan fungsi seksual.
-Menenangkan sistem saraf dalam keadaan tertekan, ketakutan obsesif. Nada, melegakan keletihan mental, boleh dijadikan pil tidur.
-Sesuai untuk perawatan kulit normal hingga berminyak, kerana membersihkan pori dengan baik dan mempunyai sifat pengeringan. Merangsang pembaharuan sel kulit. Menghilangkan kelemumur.
-Menghalang kutu dan kutu.

Etnosains:
Juniper adalah tumbuhan perubatan yang terkenal, buahnya terkenal dalam rawatan penyakit saluran kencing dan perut, mereka mempunyai kesan diuretik dan diaforetik, merangsang pembentukan jus gastrik, mereka juga digunakan untuk merawat rematik dan batuk, perut kembung dan cirit-birit. Susu dalam balang yang diperbuat daripada pokok ini tidak masam walaupun pada hari yang panas, dan sayur-sayuran yang diasinkan untuk musim sejuk tidak merosakkan lama dalam tong yang dikukus dengan juniper. Kayu Juniper tidak reput dan bahkan memperoleh kekuatan khas dari masa ke masa, sehingga orang-orang mulia dikuburkan di sarkofagi juniper yang mahal. Dalam puisi 'Mengenai khasiat tumbuhan', juniper diberi perhatian khusus: Sebagai tanaman perubatan, juniper pertama kali digunakan di Mesir Kuno, kemudian di Yunani Kuno dan Rom. Salah seorang Lelaki dalam puisi "On the Properties of Herbs" menulis:

Dia baik untuk perut. Jadi, bahagian dada semakin sembuh,
Ia melegakan batuk yang berlebihan, bahkan tertanam.
Dia mampu membantu melawan pelbagai racun.,
Jadi dia akan membantu dari kejang, dia juga akan membantu dari rehat.
Kecacatan dan penyakit rahim, yang memberikan kemandulan, dia menghilangkannya;
Jus mereka menyembuhkan mereka yang digigit ular.
Jadi, jika dibakar dan dicampurkan dengan air tulen,
Kemudian dia akan mengeluarkan kusta dari tubuh yang memalukan dengan mengurapi. ".
Getah kayu merosakkan keracunannya.
Kepala akan dilumurkan dengan salap dan ini akan membantunya;
Rambut, pakar memberi jaminan, - memelihara kecantikan kepala;
Dia jatuh - ia akan menjadi seperti sebelumnya, kejatuhan itu sendiri akan berlaku.
Perkara yang sama, tetapi dengan jaminan yang lebih rendah, kebotakan akan menyembuhkan tepung,
Menumbuhkan rambut dengan pantas pada bab pertama yang tidak masuk akal.

Orang India Amerika Utara, dengan mempertimbangkan sifat pembasmi kuman juniper, menggunakan kaedah asli untuk menyembuhkan pesakit tuberkulosis. Pesakit ini ditempatkan di belukar juniper untuk waktu yang lama dan tidak dibenarkan keluar sehingga mereka sembuh sepenuhnya..

Juniper telah lama digunakan dalam perubatan rakyat Rusia. Kerucut dan biji dalam bentuk segar, dalam bentuk serbuk, infus digunakan untuk penyakit tetes, batuk, asma, gout, penyakit perut dan usus. Kepercayaan terhadap sifat antibakteria menyebabkan penggunaannya secara meluas dalam sanitasi rumah tangga: cawangan juniper diasak di rumah, lumbung untuk sebarang jangkitan.

"Perubatan menyedari kemungkinan penularan penyakit berjangkit melalui pernafasan... Musuh dapat dikalahkan hanya dengan mengetahui kekuatannya. Bernafas di bilik yang dijangkiti tidak membantu. Atau udara terbuka, atau pengudaraan menyeluruh bilik. Udara hospital, di mana terdapat banyak penderitaan, sangat berbahaya: diperlukan ozonizer dan sinar matahari. Ozonizer semula jadi - konifer - adalah yang terbaik. Pudina dan kayu putih adalah pembersih yang kuat, serta resin konifer dan akar konifer... ". (Gr A.Y., 5.07.60) Penyembuh dalam minyak juniper menyimpan benang untuk menjahit luka, merawat luka segar dan luka bernanah bersama mereka. Pengalaman terkenal dalam merawat penyakit saraf dengan bantuan juniper.
Tidak ada pohon yang mengeluarkan sebanyak fitositida seperti juniper, sehingga ditanam dengan bersemangat di kota-kota, tetapi udara yang dilumurkan dengan kuat memusnahkan tanaman ini, yang jangka hayatnya dalam keadaan semula jadi mencapai 3000 tahun.

Kebaikan dan keburukan juniper

Kebaikan dan keburukan juniper

Cedar merah

Tumbuhan tahan fros dan tahan kemarau, tingginya mencapai 30 m.

Jarang terdedah kepada penyakit dan perosak. Kulit pokok tahan reput. Mahkota padat, bentuk biasa. Warna jarum - hijau tua.

Kerucut putih kebiruan yang muncul dalam tempoh berbuah menjadikan semak sangat menarik.

Tetapi berhati-hatilah, semua bahagian tanaman mengandungi bahan toksik..

Kelihatan baik dalam komposisi campuran dan berkumpulan di sebelah tumbuhan rendah atau pokok konifer.

Juniper mendatar

Perdu konifer dengan sistem akar dangkal, mahkota menjalar dan pucuk yang diarahkan secara menegak.

Terlihat menarik pada musim bunga, apabila jarum kecil berubah warna kelabu-ungu menjadi biru terang.

Tumbuhan ini tahan fros, lebih suka cahaya matahari, tetapi mampu menyesuaikan diri dengan kehidupan di bawah naungan separa.

Tanah loam berpasir dan kelembapan tinggi sesuai. Hati-hati, buah bulat, kelabu biru atau biru tua, mengandungi minyak pati beracun.

Digunakan untuk penanaman tunggal atau sebagai aksen yang indah dalam komposisi landskap.

Akan kelihatan hebat dalam reka bentuk slaid alpine atau mengekang lindung nilai.

Juniper Cossack

Tanaman malar hijau yang berkembang pesat dengan mahkota yang menyebar dan lebat.

Berbeza dengan keadaan penahanan yang tidak bersahaja, boleh ditanam di tanah berbatu dan berpasir, tetapi tidak menyukai penumpukan air.

Jarum mempunyai bentuk jarum kecil berwarna hijau, lembut disentuh dengan warna kebiruan.

Biasanya ditanam dalam kumpulan besar dan bukannya rumput atau bersama dengan konifer lain, ia menghasilkan hiasan yang sangat baik untuk kawasan taman.

Berhati-hati - ini adalah jenis juniper yang paling beracun. Pucuk, daun dan buah mengandungi resin dan minyak pati yang sangat toksik. Tumbuhan ini beracun, buah beri dan jarum aromatiknya yang menarik mengandungi bahan berbahaya bagi kesihatan..

Juniper cina

Ia dicirikan oleh pertumbuhan perlahan, jarum keperakan dengan warna biru dan jarum berduri dan bukannya daun. Morozov tidak takut, untuk pertumbuhan yang baik dia memerlukan tanah yang subur dan cahaya matahari yang mencukupi. Aroma juniper Cina yang menyenangkan adalah pencegahan yang sangat baik bagi kebanyakan penyakit berjangkit.

Tampak megah dengan latar belakang komposisi kebun dan dalam satu bentuk. Walaupun penampilannya menarik, buah dan pucuk tanaman beracun.

Medium Juniper

Tumbuhan yang cepat tumbuh dengan mahkota yang menyebar dan pucuk gantung.

Warna jarum pada musim panas berwarna hijau, dan pada musim sejuk dengan warna kuning.

Selalunya ia digunakan untuk menghiasi tingkat bawah dalam komposisi landskap yang besar. Juga kelihatan hebat di kebun batu kecil.

Semasa memangkas semak, gunakan pembalut kain kasa dan sarung tangan, kerana jus buah dan pucuk beracun, dapat merengsakan kulit dan membakar selaput lendir.

Juniper bersisik

Mahkota pokok renek yang berbulu disebarkan pada usia muda, kemudian ia naik. Hujung pucuk tergantung.

Jarum tebal berduri pada musim sejuk berwarna kelabu dengan warna logam, dan sepanjang tahun ini berwarna biru.

Buah berwarna bujur, biru tua. Ingat perkara utama - beri dan pucuk mengandungi racun.

Belukar konifer akan sesuai dengan bahagian dalam plot peribadi kecil, komposisi Alpine yang dibuat dengan penggunaannya kelihatan memukau.

Juniper biasa

Ini adalah tumbuhan dioecious, ada spesies jantan dan betina. Mahkota berbentuk kerucut. Daun bersisik berbau harum, baunya sangat intensif setelah hujan atau di bawah pengaruh cahaya matahari yang terik. Buah-buahan dalam bentuk beri besar berbentuk kerucut berwarna biru tua atau biru tua. Rasa buah - sedap.

Pokok bercabang lebih suka tanah yang ringan dan berkhasiat. Buah mempunyai kandungan minyak pati yang tinggi, asid organik berharga, karbohidrat, unsur penting bagi tubuh manusia: mangan, besi, tembaga. Kulit pokok mengandungi resin dan tanin. Penyembuhan decoctions, tincture, salep untuk rawatan penyakit radang disediakan dari buah-buahan, ia juga digunakan sebagai ubat bius dan pembersih.

Juniper di negara ini: faedah dan keburukan

Menambah artikel ke koleksi baru

Juniper di negara ini boleh berguna dan berbahaya. Sebagai tanaman konifer, ia lebih suka tinggal di hutan, tetapi telah berjaya berakar di belakang pagar pemilik kreatif yang memutuskan untuk memperkaya reka bentuk landskap taman mereka. Namun, jangan tergesa-gesa untuk mengikuti teladan mereka.

Hakikatnya adalah bahawa juniper mempunyai ciri-ciri kewujudan dan kejiranannya sendiri dengan tanaman lain. Mari namakan nuansa utama yang berkaitan dengan kehidupan juniper di kebun-kebun sayur-sayuran.

Juniper dalam reka bentuk landskap

Tanpa ragu, semak malar hijau ini akan menghiasi idea gabungan tanaman: taman batu, rockery, sempadan minimalis, taman bunga di tepi kolam dan fantasi taman lain. Juniper mempunyai penampilan yang rapi, tidak bersahaja dan dengan senang hati akan tumbuh di tempat tanaman dan bunga lain..

Juniper mempunyai nama lain, salah satunya adalah heather. Kadang-kadang ia juga salah disebut heather, walaupun yang terakhir ini tergolong dalam keluarga yang sama sekali berbeza. Sastera ilmiah juga memuat nama "archa", yang sampai di sana dari bahasa Turki dan melambangkan nama beberapa juniper seperti pohon besar.

Juniper sebagai lindung nilai

Beberapa jenis juniper dapat ditanam di sekitar kawasan laman web, dan ia akan berfungsi sebagai pagar yang melindungi anda dari angin dan dari mata yang tajam. Juga, dengan lokasi yang tepat, dengan menggunakan lindung nilai, Anda dapat membagi kebun, kebun sayur dan taman bunga, melengkapkan kawasan rekreasi. Terutama estetika yang canggih bahkan berjaya membina semacam pengekangan dari juniper.

Sungkupan Juniper

Sampah semak malar hijau ini, bersama dengan jarum cemara atau pinus, dapat digunakan sebagai mulsa untuk pelbagai tanaman, seperti bunga..

Selain itu, sampah juniper juga dapat ditambahkan ke lubang kompos, namun perlu diingat bahawa jarum akan merosot dari 3 hingga 5 tahun, dan oleh itu anda tidak akan menerima baja berkualiti tinggi tidak lama lagi.

Sifat perubatan juniper

Juniper membantu membersihkan udara, kerana mengandungi fitonutida - bahan aktif biologi yang mudah menguap yang membunuh atau menghalang pertumbuhan dan perkembangan bakteria dan kulat mikroskopik.

Satu hektar juniper menguap hampir 30 kg fitonutida setiap hari. Di samping itu, pelbagai bahagian tanaman digunakan pada skala industri untuk pengeluaran ubat-ubatan anti-radang, serta untuk rawatan neuralgia, rematik, poliartritis, bronkitis dan penyakit serius lainnya. Atas dasar juniper, infus dan decoctions dibuat yang membantu dalam rawatan penyakit kulit dan alahan.

Juniper melawan serangga

Telah diketahui bahawa sebilangan serangga berbahaya tidak tahan dengan bau juniper. Contohnya, ini adalah nyamuk dan midge. Sebabnya terletak pada minyak pati yang terdapat di dalam banyak konifer: mereka adalah minyak yang menghalau perosak.

Pemandangan juniper yang tidak estetik pada musim sejuk

Secara beransur-ansur beralih ke bahagian belakang "duit syiling". Sebilangan jenis juniper, hampir seperti tanaman gugur, dikenakan pembaharuan jarum bermusim. Oleh itu, pada musim sejuk, juniper kelihatan kusam dan tidak dapat direpresentasikan, dan jarumnya berubah warna dari hijau yang menyenangkan menjadi coklat pudar. Tetapi ini belum menjadi ciri paling menakutkan dari juniper..

Toksik Juniper

Sebilangan besar spesies juniper mengandungi bahan toksik yang mempengaruhi sistem saraf pusat, saluran pencernaan, buah pinggang dan banyak lagi. Atas sebab ini, adalah tidak diinginkan untuk menanam junior di mana terdapat anak atau haiwan peliharaan, kerana kedua-duanya dapat merasakan tanaman yang tidak diketahui. Dan buah beri dari salah satu spesies semak malar hijau ini - Cossack juniper - mengandungi racun sama sekali.

Sebilangan besar jenis juniper ditanam di laman web ini secara eksklusif untuk tujuan hiasan..

Keupayaan Juniper menyebarkan penyakit berbahaya

Sebahagian besarnya, kita bercakap mengenai karat, dari mana semua pir yang tumbuh berhampiran juniper menderita. Peranan yang terakhir adalah bahawa ia adalah kulat patogenik Gymnosporangium sabinae, agen penyebab karat pir, "hibernasi". Lebih-lebih lagi, penyakit ini secara beransur-ansur menjadi kronik, menyebar di sepanjang jarum, kerucut dan pucuk dan membentuk miselium. Selepas itu, pembengkakan, nodul dan luka muncul di juniper. Pada musim bunga, organ oren muncul di bahagian tanaman. Di dalamnya spora matang, mudah bergerak dalam jarak jauh dan menjangkiti daun dan buah pir.

Spora kulat patogen dapat dengan mudah menempuh jarak 40-50 km.

Perhatikan bahawa banyak tanaman lain di kebun anda kemudiannya dapat dijangkiti karat, dari pokok epal hingga mawar..

Tanaman yang terkena karat kehilangan kelembapan, metabolisme mereka terganggu, proses fotosintesis merosot, dan jumlah pertumbuhannya berkurang secara mendadak atau tidak terbentuk sama sekali.

Juniper, seperti banyak tumbuhan lain, dibezakan oleh sifat keberadaan dan penggunaannya secara individu. Sama ada ia akan tumbuh di pondok musim panas anda bergantung kepada anda.

Beli anggrek di Kiev. Bunga dalaman dengan penghantaran - Flora Life, kedai kilang dalam talian

  • Anggrek
  • Tumbuhan pasu dalaman
  • Gubahan bunga
  • Tumbuhan buah dalaman
  • Pot bunga dan pasu
  • Pot bunga pintar dengan penyiraman automatik
  • Tanah, saliran, baja
  • Memindahkan tanaman dalaman
  • Konifer dan pokok renek
  • Pokok renek hiasan
  • Pokok tumbang
  • Pokok buah-buahan
  • Anak pokok bunga ros
  • Idea Hadiah
  • Bonsai
  • Sijil hadiah
  • Kad ucapan
  • Artikel
  • Video
  • Gambar tumbuhan
  • Buku

Kedai atas talian

  • Jualan, diskaun, promosi
  • Anggrek
  • Tumbuhan pasu dalaman
  • Gubahan bunga
  • Idea Hadiah
  • Tumbuhan buah dalaman
  • Pot bunga dan pasu
  • Pot bunga pintar dengan penyiraman automatik
  • Tanah, saliran dan baja
  • Transplantasi, perkhidmatan penjagaan
  • Konifer dan pokok renek
  • Pokok renek hiasan
  • Pokok tumbang
  • Pokok buah-buahan
  • Mawar, anak pokok mawar
  • Bonsai
  • Poskad
  • Sijil hadiah

Kenalan kami

+38 (044) 337-1800
+38 (067) 216-2012
+38 (050) 415-0033
+38 (063) 127-1010

Peralatan teh

Promosi!

Jualan paling laris

Teh hitam berkualiti

5 Teratas - Besar

Kebaikan dan keburukan juniper

Juniper adalah saudara jauh dari pain dan cemara, mengisi udara dengan kesegaran dan kemurnian, menyembuhkan dengan hanya tumbuh di kawasan berhampiran: ia secara aktif memusnahkan mikroorganisma berbahaya, melegakan sakit kepala, membantu menguatkan sistem saraf dan berehat yang baik.

Ini adalah pokok renek malar hijau dari keluarga cemara (Cupressaceae). Tanah air semak adalah Eropah. Dalam keadaan baik, ia boleh hidup dari 500 hingga 3,000 tahun.

Belukar konifer secara aktif membersihkan udara, melepaskan sebatian berguna - fitonutida, di samping itu, ia menekankan keindahan kebun. Tumbuhan yang bersahaja menarik dengan rahmat warna dan bentuk, layak mendapat perhatian dari para pencinta alam yang paling arif.

Juniper telah lama dianggap sebagai salah satu tanaman yang paling berguna, tetapi kebanyakan spesiesnya mengandungi racun berbahaya. Sekiranya anda ingin menanam pokok malar hijau yang elegan ini, pelajari sebanyak mungkin tentangnya..

Pokok yang panjang digunakan untuk tukang kayu, buah dan pucuk digunakan dalam perubatan dan kosmetologi.

Lebih daripada 50 spesies diketahui, tetapi hanya satu daripadanya yang boleh digunakan sebagai ubat - juniper biasa. Spesies lain, seperti: Cossack, Cina, Virginian dan lain-lain ditanam secara eksklusif untuk tujuan hiasan, untuk landskap taman atau taman.

Juniper virginiana (Juniperus virginiana)

Tumbuhan tahan fros dan tahan kemarau, tingginya mencapai 30 m.

Jarang terdedah kepada penyakit dan perosak. Kulit pokok tahan reput. Mahkota padat, bentuk biasa. Warna jarum - hijau tua.

Kerucut putih kebiruan yang muncul dalam tempoh berbuah menjadikan semak sangat menarik.

Tetapi berhati-hatilah, semua bahagian tanaman mengandungi bahan toksik..

Kelihatan baik dalam komposisi campuran dan berkumpulan di sebelah tumbuhan rendah atau pokok konifer.

Juniper horizontal (Juniperus horizontalis)

Perdu konifer dengan sistem akar dangkal, mahkota menjalar dan pucuk yang diarahkan secara menegak.

Terlihat menarik pada musim bunga, apabila jarum kecil berubah warna kelabu-ungu menjadi biru terang.

Tumbuhan ini tahan fros, lebih suka cahaya matahari, tetapi mampu menyesuaikan diri dengan kehidupan di bawah naungan separa.

Tanah loam berpasir dan kelembapan tinggi sesuai. Hati-hati, buah bulat, kelabu biru atau biru tua, mengandungi minyak pati beracun.

Digunakan untuk penanaman tunggal atau sebagai aksen yang indah dalam komposisi landskap.

Akan kelihatan hebat dalam reka bentuk slaid alpine atau mengekang lindung nilai.

Juniper Cossack (Juniperus sabina)

Tanaman malar hijau yang berkembang pesat dengan mahkota yang menyebar dan lebat.

Berbeza dengan keadaan penahanan yang tidak bersahaja, boleh ditanam di tanah berbatu dan berpasir, tetapi tidak menyukai penumpukan air.

Jarum mempunyai bentuk jarum kecil berwarna hijau, lembut disentuh dengan warna kebiruan.

Biasanya ditanam dalam kumpulan besar dan bukannya rumput atau bersama dengan konifer lain, ia menghasilkan hiasan yang sangat baik untuk kawasan taman.

Berhati-hati - ini adalah jenis juniper yang paling beracun. Pucuk, daun dan buah mengandungi resin dan minyak pati yang sangat toksik. Tumbuhan ini beracun, buah beri dan jarum aromatiknya yang menarik mengandungi bahan berbahaya bagi kesihatan..

Juniper Cina (Juniperus chinensis)

Ia dicirikan oleh pertumbuhan perlahan, jarum keperakan dengan warna biru dan jarum berduri dan bukannya daun. Morozov tidak takut, untuk pertumbuhan yang baik dia memerlukan tanah yang subur dan cahaya matahari yang mencukupi. Aroma juniper Cina yang menyenangkan adalah pencegahan yang sangat baik bagi kebanyakan penyakit berjangkit.

Tampak megah dengan latar belakang komposisi kebun dan dalam satu bentuk. Walaupun penampilannya menarik, buah dan pucuk tanaman beracun.

Juniperus chinensis

Juniper berbaring (Juniperus procumbens)

Perdu menjalar yang suka cahaya matahari bertubuh kecil. Cabang disusun rapat, agak kaku, jarum kebiruan ditekan rapat antara satu sama lain.

Ia memerlukan akar yang terbaik di tanah yang dikeringkan dengan baik dan tidak dibebani dengan baja. Mempunyai kemampuan untuk cepat terbiasa dengan iklim, tahan panas dan hibernasi tanpa masalah.

Selalunya digunakan sebagai tanaman penutup tanah atau untuk menghias komposisi batu.

Berhati-hati - buah kecil berbentuk kerucut sangat beracun.

Juniper pantai (Juniperus conferta)

Spesies kerdil dari semak yang menjalar dan tumbuh perlahan.

Jarum berwarna berduri, kebiruan atau kelabu-hijau. Pucuk bercabang, menjalar, panjang.

Tidak suka memilih tanah, suka tempat yang cerah, tahan lasak.

Buahnya serupa dengan blueberry, tetapi berhati-hatilah - buahnya sangat beracun.

Digunakan oleh pereka landskap untuk membuat lindung nilai atau penanaman berkelompok dan tunggal.

Pada musim sejuk, ia kelihatan segak seperti pada musim panas.

Juniper berbatu (Juniperus scopulorum)

Salah satu jenis yang paling popular. Jarum bersisik biru menjadi lebih cantik setiap tahun..

Mahkota berbentuk kerucut, menunjuk ke arah atas, tidak memerlukan pembentuk tambahan.

Kerucut biru menambah daya tarikan, yang sangat berbahaya kerana kandungan zat beracunnya yang tinggi.

Pokok renek berfungsi sebagai hiasan yang sangat baik untuk petak kebun, kerana kekompakan dan kekurangannya.

Ia boleh diletakkan di tengah komposisi tanaman; lorong-lorong dengan juniper berbatu juga kelihatan menguntungkan. Kelembutan dan warna jarum yang luar biasa membezakannya dengan tanaman lain.

Medium Juniper (media Juniperus)

Tumbuhan yang cepat tumbuh dengan mahkota yang menyebar dan pucuk gantung.

Warna jarum pada musim panas berwarna hijau, dan pada musim sejuk dengan warna kuning.

Selalunya ia digunakan untuk menghiasi tingkat bawah dalam komposisi landskap yang besar. Juga kelihatan hebat di kebun batu kecil.

Semasa memangkas semak, gunakan pembalut kain kasa dan sarung tangan, kerana jus buah dan pucuk beracun, dapat merengsakan kulit dan membakar selaput lendir.

Scaly Juniper (Juniperus squamata)

Mahkota pokok renek yang berbulu disebarkan pada usia muda, kemudian ia naik. Hujung pucuk tergantung.

Jarum tebal berduri pada musim sejuk berwarna kelabu dengan warna logam, dan sepanjang tahun ini berwarna biru.

Buah berwarna bujur, biru tua. Ingat perkara utama - beri dan pucuk mengandungi racun.

Belukar konifer akan sesuai dengan bahagian dalam plot peribadi kecil, komposisi Alpine yang dibuat dengan penggunaannya kelihatan memukau.

Juniper biasa (Juniperus communis)

Ini adalah tumbuhan dioecious, ada spesies jantan dan betina. Mahkota berbentuk kerucut. Daun bersisik berbau harum, baunya sangat intensif setelah hujan atau di bawah pengaruh cahaya matahari yang terik. Buah-buahan dalam bentuk beri besar berbentuk kerucut berwarna biru tua atau biru tua. Rasa buah - sedap.

Pokok bercabang lebih suka tanah yang ringan dan berkhasiat. Buah mempunyai kandungan minyak pati yang tinggi, asid organik berharga, karbohidrat, unsur penting bagi tubuh manusia: mangan, besi, tembaga. Kulit pokok mengandungi resin dan tanin. Penyembuhan decoctions, tincture, salep untuk rawatan penyakit radang disediakan dari buah-buahan, ia juga digunakan sebagai ubat bius dan pembersih.

Juniperus communis

Penuaian harus dilakukan pada akhir musim luruh, sebelum musim sejuk. Lebih baik memakai sarung tangan kapas agar tidak mencederakan kulit anda di semak berduri. Buah beri boleh dipetik dengan hati-hati dari dahan atau buah-buahan boleh dipotong menjadi tempat tidur yang telah disebarkan. Kemudian anda perlu membersihkan buah beri dari daun dan serangga. Suhu yang disyorkan untuk pengeringan adalah hingga 35 ° C, pada suhu yang lebih tinggi buah beri kehilangan sifat perubatannya.

Untuk menyimpan beri kering, kotak tertutup atau balang kaca dengan penutup yang ketat sesuai..

Sebelum memulakan rawatan, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda untuk mengetahui sama ada anda mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaan produk ubat berdasarkan juniper.

Perhatian: Buah juniper biasa dan Cossack juniper sangat serupa, dan yang terakhir mengandungi racun berbahaya bagi manusia.

Buah juniper biasa dibezakan oleh bentuk sferanya dengan alur tiga sinar di bahagian atas, hitam-biru, berkilat. Cossack juniper beri mempunyai warna kelabu kecoklatan, dan dua biji di tengah buah. Sehingga matang penuh, buah beri matang selama 2 tahun. Beri masak berwarna biru dan mudah jatuh dari belukar.

Sekiranya anda tidak pasti, lebih baik tidak mengambil risiko, menuai buah untuk merawat diri sendiri. Dalam kes ini, beli infus siap pakai atau beri kering tanaman ubat di farmasi..

Kontraindikasi:

  • - kehamilan - bahan aktif belukar konifer meningkatkan peredaran darah, yang mengancam dengan pendarahan dan bahkan gangguan kehamilan;
  • - penggunaan sediaan yang berlebihan dari juniper boleh menyebabkan kegagalan sistem kardiovaskular, menyebabkan keracunan;
  • - nefritis;
  • - umur kanak-kanak sehingga 3 tahun.

Juniper yang semakin meningkat, anda akan mendapat pembersih udara yang sangat baik dan gudang banyak bahan perubatan, dan juga menambah warna terang ke taman anda - reka bentuk landskap akan kelihatan elegan pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Juniper Cossack - sifat berguna, keterangan

Juniper Cossack

Artikel itu menerangkan Cossack juniper, penyakit dan perosak utamanya. Kemungkinan menggunakan kilang dalam bidang perubatan, ekonomi dan reka bentuk landskap ditunjukkan.

Juniper Cossack adalah pokok renek yang berasal dari genus Juniper. Tumbuhan ini tidak melebihi 1.5 meter. Juniper jenis ini tumbuh dengan sangat cepat dan membentuk tebal. Cossack juniper juga dipanggil Don juniper.

Cossack juniper dapat diwakili bukan hanya oleh pokok renek, tetapi juga oleh pokok-pokok, tetapi mereka jarang terdapat di alam semula jadi. Batang pokok tidak melebihi 4 meter, selalunya ia mempunyai bentuk melengkung dan kulit coklat-merah.

Juniper Cossack adalah tumbuhan beracun. Jarum semak muda berbentuk jarum panjang hingga 6 mm, warnanya hijau kebiruan dengan urat median. Pokok renek dewasa mempunyai jarum bersisik, ia tetap di ranting selama kira-kira 3 tahun, selepas itu jatuh. Warna jarum dewasa berwarna hijau gelap. Pucuk tanaman mengandungi minyak pati, sehingga bau pedas berasal dari Cossack juniper dari jauh.

Juniper Cossack adalah tumbuhan dioecious, kerucut hingga 7 mm dibentuk di atasnya, memiliki bentuk bulat-bujur. Coneberry mengandungi dua biji, dan maksimum 4 biji. Mereka masak pada musim bunga dan musim luruh.

Juniper Cossack tidak mengenakan syarat khas di tanah, bertolak ansur dengan kemarau dengan baik, mempunyai sistem akar yang kuat yang mencegah hakisan tanah. Perdu menyukai cahaya matahari, tidak sensitif terhadap asap dan gas.

Selalunya, tanaman ini terdapat di hutan dan stepa. Pokok semak suka menetap di batu dan gunung, serta di bukit pasir. Habitat of Cossack juniper: Caucasus, Ural, Siberia, Primorye, Asia Tenggara, pusat Eropah. Jangka hayat purata tanaman adalah 100 tahun..

Kandungan artikel:

Penggunaan Cossack juniper di ladang

Cossack juniper pucuk mengandungi sekitar 5% minyak pati. Baunya yang tajam menakutkan serangga, sehingga dahan tanaman sering digunakan untuk menghilangkan rama-rama rumah. Untuk tujuan ini, ranting diletakkan di almari, bersebelahan dengan bulu..

Kilang ini tidak digunakan untuk makanan ternakan, kerana semua bahagian di atasnya mengandung sekitar 17% sabinol. Bahan ini boleh menyebabkan keracunan teruk pada haiwan, dan juga menyebabkan keguguran..

Bagi kayu tanaman, ia sangat tahan lama, tetapi lembut. Kayu mudah diproses, digosok dan dicat. Ia digunakan untuk benang lekapan rata dan volumetrik. Produk yang diperbuat daripada kayu Cossack juniper tidak retak atau melengkung. Akar dan dahan tanaman digunakan untuk membuat taburan asin, cangkuk pancing, periuk susu, bir dan cawan kvass.

Penggunaan Cossack juniper dalam perubatan

Oleh kerana Cossack juniper adalah tumbuhan beracun, penggunaannya dalam perubatan sangat terhad. Selalunya ia digunakan secara luaran..

Penyediaan salap. Salap disediakan dari juniper, yang disapu pada rambut untuk kebotakan. Ubat seperti ini dapat membantu penyakit dermatologi. Salap digunakan pada kulit yang terkena kudis, kayap, kudis.

Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil daun yang telah dibasuh dengan sempurna, memusingkannya ke dalam penggiling daging dan memerah jusnya. Kemudian jus tanaman dicampurkan dengan mentega dalam nisbah 1: 3 dan dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 12 jam. Salap yang dihasilkan disapu pada kulit yang terkena 2 kali sehari. Kursus rawatan adalah 5 hari.

Penyediaan infusi. Infusi berdasarkan Cossack juniper digunakan untuk menghilangkan ketuat. Ia juga dapat digunakan untuk membersihkan dengan Trichomonas colpitis. Untuk menyiapkan infus, anda memerlukan satu sudu beri dan daun tumbuhan. Mereka dituangkan dengan 300 ml air mendidih dan bersikeras selama satu jam. Kemudian infusi ditapis dan losyen digunakan pada ketuat. Sekiranya ejen digunakan untuk mencuci muka, maka prosedur mesti dilakukan sekali sehari, sebelum tidur. Kursus rawatan adalah seminggu.

Penyediaan serbuk untuk rawatan luka bernanah. Bentuk serbuk tanaman digunakan untuk mempercepat penyembuhan luka bernanah. Untuk ini, daun kering semak digiling dan ditaburkan dengan bisul bernanah 2 kali sehari. Oleh kerana sifat antiseptik juniper yang kuat, luka akan membersihkan nanah setelah beberapa hari dan mulai sembuh.

Pucuk muda dengan daun digunakan dalam bentuk pati untuk rawatan penyakit ginjal dan pundi kencing, untuk gout, haid yang menyakitkan dan sekiranya berlaku kegagalan kitaran. Namun, harus diingat bahawa Cossack juniper adalah tumbuhan beracun, jadi ia mesti digunakan dengan sangat berhati-hati. Sebelum memulakan rawatan, anda mesti berjumpa doktor..

Penggunaan Cossack juniper dalam reka bentuk landskap

Pereka landskap menggunakan pokok renek secara meluas untuk membentuk pelbagai komposisi. Mereka menghiasi lereng, batu berbatu. Di rumput, penanaman juniper berkelompok dan tunggal boleh dilakukan.

Cossack juniper sering digunakan untuk membuat reka bentuk Skandinavia yang kasar di mana ruang berbatu, sempadan yang jelas dan kekangan yang munasabah berlaku..

Juniper dengan jarum kuning-hijau digabungkan dengan lumut, lumut dan heather. Mereka kelihatan hebat dengan pelbagai pokok renek kerdil..

Tumbuhan besar digunakan untuk membuat reka bentuk Inggeris yang sejuk. Dalam kes ini, tanaman dengan bentuk yang betul dan warna kusam diambil sebagai asas. Pokok renek semacam itu bukan pusat komposisi, tetapi hanya melengkapkan dan mengagumi keseluruhan pemandangan. Kilang itu boleh digunakan untuk membuat gaya Jepun. Dalam kes ini, semak dengan bentuk yang ketat lebih sesuai..

Kandungan junior Cossack di apartmen

Juniper Cossack boleh disimpan di rumah. Sebagai peraturan, pokok renek atau pohon kerdil digunakan untuk tujuan ini. Pemilik tanaman tersebut menghargai mereka kerana sifat racun kulatnya yang tinggi, dan bukan hanya untuk kualiti hiasannya..

Juniper suka cahaya matahari dan tanah yang ringan. Pasir, tanah berkayu, gambut dan kapur harus digabungkan dalam perkadaran yang sama. Selalunya tidak perlu menyiram tanaman, cukup untuk membasahi tanah 3 minggu sekali, tetapi pada musim kemarau, kekerapan penyiraman harus ditingkatkan. Adalah baik jika pada musim panas tanaman dapat dibawa ke plot kebun atau ke balkoni.

Penyakit dan perosak Cossack juniper

Juniper Cossack, seperti konifer lain, menderita karat pir. Penyakit kulat ini memprovokasi pembentukan pertumbuhan pada kulit kayu dan pokok renek, yang menyebabkan penebalan dan kematian dahan. Penyakit ini tidak dapat diubati dan menjadi kronik. Oleh itu, apabila tanda-tanda karat pertama muncul, anda perlu merawat dahan dengan racun kulat. Prosedur harus dilakukan dua kali dengan selang 2 minggu..

Penyakit lain dari Cossack juniper adalah barah biotorella. Ia adalah jangkitan kulat yang menyebabkan nekrosis kulit kayu. Untuk memerangi penyakit ini, larutan tembaga sulfat 1% digunakan. Kemudian luka dirawat dengan cat taman atau cat minyak. Semua cawangan yang sakit dikeluarkan dan dibakar.

Sistem akar juniper Cossack sering dijangkiti oleh kulat spora, menyebabkan penyakit yang disebut fusarium. Dalam kes ini, tanaman berhenti menerima nutrien dari tanah, jarumnya mulai menjadi kuning, kemudian menjadi merah dan hancur. Secara beransur-ansur, seluruh semak kering dan mati. Untuk mencegah terjadinya penyakit, perlu ditinggalkan menanam tanaman di tanah yang basah, di daerah dengan pencahayaan yang tidak mencukupi dan dengan air yang bertakung. Untuk tujuan profilaksis, anda boleh menggunakan penyelesaian "Baktofit" di mana sistem akar juniper direndam.

Pada masa yang sama, Cossack juniper tidak takut pada serangga, kerana bau pedas yang keluar darinya menakutkan kebanyakan perosak.

Pendidikan: Diploma "Perubatan Am" dan "Terapi" diperoleh di Universiti Pirogov (2005 dan 2006). Latihan lanjutan di Jabatan Phytotherapy di Universiti Persahabatan Rakyat Moscow (2008).

Penggunaan Cossack juniper dalam perubatan rakyat

Sifat penyembuhan juniper digunakan secara aktif oleh doktor Yunani kuno. Buah beri ini dianggap sebagai penawar terbaik untuk gigitan ular dan pelbagai penyakit lain di sana. Ramuan tumbuhan juga digunakan - sebagai diuretik, dan juga untuk mengasapkan bilik di mana pesakit berjangkit itu berbaring. Terdapat banyak jenis juniper, dan ada yang menyembuhkan dan sangat berbahaya bagi kesihatan. Sebagai contoh, Cossack juniper adalah semak beracun, tetapi penggunaan, sifat, komposisi harus dipertimbangkan dengan lebih terperinci kerana kemampuannya untuk menyembuhkan penyakit luaran.

Juniper Cossack - penerangan

Dalam foto - Cossack juniper - semak keluarga Cypress. Ini adalah jenis tanaman konifer yang sangat popular, spesies konifer yang sangat biasa di dunia. Juniper Cossack tumbuh di tanah berbatu, di kawasan pergunungan pada ketinggian 1000-3500 meter, di padang rumput alpine, jarang dijumpai di padang rumput dan padang pasir separa. Anda dapat melihat tanaman ini di Eropah Tengah dan di selatan benua, di Barat, Asia Tengah dan di Siberia Timur.

Juniper Cossack adalah semak malar hijau dengan mahkota penyebaran. Ia adalah kacukan dari jenis tanaman yang berasal dari Cina. Semak semi-merayap dioecious ini mempunyai batang nipis hingga 3 meter, ditutup dengan kulit kayu kelabu merah. Cawangan muda baru berwarna hijau gelap, bulat, dengan kulit yang nipis. Daun tumbuhan berbentuk pisau pembedah, bersisik, mempunyai bau yang tidak menyenangkan. Benih - biji kerucut berbentuk bulat bujur, berwarna hitam dengan mekar kebiruan. Buah beri juga mempunyai bau yang menjijikkan, yang sangat berbeza dengan varietas yang boleh dimakan..

Tumbuhan ini banyak digunakan dalam seni seperti bonsai. Ia juga kelihatan cantik pada slaid alpine, oleh itu ia popular dalam reka bentuk landskap. Nama-nama popular untuk pokok renek adalah seperti berikut:

  • Mozhzhuha Cossack
  • Juniper donskoy
  • Penjaga Darah

Juniper Cossack mempunyai lebih dari 20 jenis yang berbeza dari segi penampilan, warna jarum. Ragam "Tamariscifolia", atau "Tamaris", yang dapat digunakan baik untuk perawatan dan untuk menghias taman anda sendiri, telah mendapat popularitas besar di kalangan masyarakat. Kilangnya pendek, membentuk mahkota berkubah. Jarumnya mempunyai warna hijau kebiruan, sedikit melengkung. Tumbuhan ini dapat menahan kekeringan dan fros dengan baik, sehingga dapat tumbuh dalam budaya bahkan di wilayah utara..

Komposisi kimia junior Cossack

Daun muda, ranting yang digunakan untuk tujuan terapi, mengandungi banyak bahan kimia. Sebahagian daripadanya mempunyai sifat antiseptik dan anti-radang, yang lain beracun dan oleh itu berbahaya bagi tubuh. Minyak pati Sabinol beracun bagi tubuh manusia - komponennya boleh menyebabkan keracunan teruk, dalam dos yang besar, mereka boleh menyebabkan kematian.

Semua bahagian tanaman juga mengandungi:

  • Asid Gallic
  • Resin
  • Lilin
  • Vitamin C
  • Tinin
  • Glikosida
  • Kepahitan
  • Flavonoid
  • Asid organik
  • Gula, dll.

Sifat Cossack juniper

Walaupun hanya penggunaan luaran tumbuhan yang selamat, sifat penyembuhannya jauh lebih luas. Jadi, ia mempunyai kesan diaforetik, koleretik, antihelminthik, antikonvulsan. Di dalam, di bawah bimbingan doktor, suntikan Cossack juniper boleh digunakan untuk:

  • Helminthiasis
  • Histeria
  • Kejang
  • Lumpuh
  • Sakit sendi kronik
  • Demam berpanjangan
  • Penyakit pundi hempedu

Lebih selamat menggunakan produk berasaskan juniper di luar. Sebagai contoh, terhadap proses bernanah pada kulit, tanaman berfungsi dengan "sempurna", dengan cepat memusnahkan jangkitan, melegakan keradangan dan membantu kulit tumbuh semula. Apabila digunakan secara topikal, anda boleh menyembuhkan dari pelbagai jenis lumut, termasuk kurap, menghancurkan tungau kudis, menghilangkan ketuat, duri, papilloma. Membantu bahan mentah dari semak melawan barah kulit, luka bakar radiasi, eksim, psoriasis, dermatitis. Rawat dengan infus tumbuhan dan penyakit radang wanita, terutama disebabkan oleh STI.

Rawatan Cossack juniper

Berhati-hati semasa menggunakan kilang mesti diperhatikan dengan ketat! Biasanya ia hanya digunakan secara luaran, supaya tidak meracuni diri sendiri dan tidak membahayakan diri sendiri. Di dalamnya, anda hanya boleh minum persediaan yang sangat kecil berdasarkan tanaman, dan hanya di bawah pengawasan doktor! Untuk menyediakan ramuan perubatan, kerucut tumbuhan dan daunnya dikumpulkan dari bulan Jun hingga Ogos. Mereka dikeringkan dengan cara yang mudah, tetapi tanpa akses kepada cahaya matahari. Simpan bahan mentah secara berasingan di dalam balang atau beg kapas. Hayat rak - 2 tahun.

Dari ulser bernanah

Kisar daun renek kering menjadi serbuk. Taburkan serbuk ini di kawasan yang terkena sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Oleh kerana sifat antiseptik Cossack juniper, setelah beberapa hari ulser akan membersihkan nanah dan mulai sembuh.

Dari kudis

Basuh daun segar tanaman dengan baik, putar dalam penggiling daging, peras jusnya. Campurkannya 1: 3 dengan mentega yang dilembutkan, sejukkan semalaman. Dengan salap ini, pelincirkan kawasan yang terkena tungau gatal dua kali sehari. Biarkan salap diserap tanpa membilas. Kursus rawatan adalah 3-5 hari.

Putar daun juniper bersih segar dalam penggiling daging, gabungkan 20 g bahan mentah dengan 70 g lemak babi cair (panas). Biarkan di tempat yang hangat untuk meresap selama 8 jam, kemudian panaskan semula jisim di tempat mandi air, toskan. Lumurkan lumut 4 kali sehari sehingga pulih.

Dari ketuat

Lumurkan ketuat dengan jus beri segar setiap hari, kemudian balut jari anda dengan pembalut. Teruskan prosedur sehingga ketuat merosot.

Dari trichomoniasis

Dengan lesi vagina Trichomonas, anda boleh melakukan douching dengan infus juniper. Satu sudu daun dan beri, diambil kira-kira sama, rebus 300 ml air mendidih, bersikeras ubatnya selama satu jam. Saring, lakukan pembasuhan sebelum tidur. Ulangi prosedur selama 7-10 hari.

Untuk reumatik

Tegaskan 30 g daun tumbuhan dalam 500 ml vodka di tempat yang gelap selama 14 hari. Terikan produk. Gunakan untuk menggosok sakit sendi sebelum tidur dengan sebilangan prosedur yang sewenang-wenangnya.

Juniper Cossack - sifat berguna, keterangan

Juniper Cossack

Nama saintifik untuk juniper berasal dari perkataan Celtic jeneprus- "prickly". Di lintang kami, anda dapat menemui beberapa spesiesnya, tetapi saya ingin memperhatikan salah satu daripadanya dengan lebih terperinci. Cossack juniper terkenal dengan khasiat perubatannya yang sangat baik dan sangat beracun. Tumbuhan ini juga mempunyai sebilangan nama lain, seperti krovogon, Don, Cossack juniper. Ia tumbuh di tanah lembap, di pergunungan, di lereng batu dan batu, ia sering dijumpai di hutan konifer di Siberia. Ia kelihatan seperti semak yang merayap di sepanjang tanah. Satu ciri ialah juniper mekar hanya setelah beberapa dekad selepas penanaman. Kulit tanaman berwarna kelabu kemerahan, sementara pucuk muda berwarna hijau. Daun ditekan ke batang dan mempunyai bau khas. Biji biji berbentuk bulat, menyerupai beri hitam dengan sedikit kilauan.

Aroma juniper yang hebat

Saya ingin memberi perhatian khusus kepada bau Cossack juniper. Pokok renek menempati salah satu tempat terkemuka dari segi banyaknya pelepasan komponen penting bakteria. Bagaimanapun, bukan kebetulan bahawa datuk dan nenek kita masih percaya bahawa dia dapat melindungi daripada kekuatan gelap. Cabang-cabang tanaman dilekatkan di langit-langit rumah dan digantung di bangsal dengan lembu, sehingga ia melindungi mereka dari musibah. Dengan asap buah kering, mereka mengeringkan dan membasmi kuman pakaian orang sakit, dan juga mengeluarkan bau busuk dari rumah. Sekiranya anda menanam tanaman ini di plot peribadi anda, maka setelah sepuluh tahun ia dapat tumbuh hingga seluas 20 m2, sambil membentuk lebat tebal di sekitar anda.

Juniper Cossack tergolong dalam keluarga tanaman cemara dan telah menjadi simbol kehidupan kekal bagi banyak bangsa dan bangsa. Juga, jenis juniper ini mempunyai jenis berikut: Femina, Jam, Mas, Rockery, dll. Mari kita lihat apa yang sangat berharga di semak ini.

Penuaian junior Cossack

Untuk menyediakan pelbagai persiapan dari Cossack juniper, perlu menyediakannya dengan betul. Mula-mula, kenal pasti jenis juniper dengan betul. Untuk membezakan tumbuhan mana yang ada di hadapan anda, lihat saja daunnya. Pada juniper biasa, mereka seperti jarum, dan di Cossack, mereka rata. Sekiranya anda tidak dapat mengetahui perbezaannya, gosokkan lembaran itu, dan jika anda mendengar bau yang menyengat, inilah yang anda perlukan. Seterusnya, anda perlu mengumpulkan daun, beri dan pucuk muda. Bahan mentah yang terkumpul disebarkan di lapisan nipis di luar rumah dan lebih baik di tempat teduh atau di kawasan yang berventilasi baik. Oleh kerana Cossack juniper adalah spesies tumbuhan beracun, ia dapat disimpan di dalam gelas kaca tidak lebih dari 36 bulan. Oleh kerana ciri khasnya, ia tidak digunakan dalam memasak..

Komposisi kimia tumbuhan

Biji biji Cossack juniper mengandungi sejumlah besar gula, resin, zat uniperin, borneol, unenol, dll. Jarum dan daun mengandungi tanin, pinipicrin, flavonoid, glikosida, minyak esensial, askorbat, asam gelat, lilin dan resin.
Oleh kerana komposisi yang sangat baik, Cossack juniper banyak digunakan dalam perubatan..

Penyembuhan sifat

Untuk masa yang lama tanaman jenis ini digunakan dalam bentuk infus dan decoctions hanya secara luaran. Ia dianggap sebagai ubat yang sangat baik untuk rawatan banyak penyakit, termasuk Trichomonas colpitis. Sebagai losyen dan kompres, ia digunakan untuk pelbagai ruam kulit, kudis, lichen, bisul, luka radiasi pada kulit dan penyakit onkologi. Serbuk kering dari jarum Cossack juniper digunakan dalam rawatan luka bernanah dan disapu ke bahagian kepala untuk kebotakan. Dengan bantuan tincture, ketuat dikeluarkan dari seluruh badan. Ubat yang dibuat berdasarkannya mempunyai sejumlah kesan pada tubuh manusia:

  • koleretik;
  • diuretik;
  • antihelminthik;
  • diaforetik;
  • antiseptik;
  • antikonvulsan.

Juga, Cossack juniper digunakan secara meluas dalam rawatan pendarahan dari rahim, dengan keputihan dan sakit kronik. Tumbuhan ini sering dikeringkan semasa wabak, dan tingturnya digunakan sebagai gosok untuk sakit sendi, lumpuh dan sawan histeris.

Kontraindikasi untuk digunakan

Kontraindikasi utama penggunaan Cossack juniper adalah penggunaannya di dalam. Oleh kerana sifat toksiknya, ia tidak boleh digunakan semasa kehamilan dan untuk anak-anak. Sebarang penggunaan harus dibincangkan dengan teliti dengan doktor anda untuk mengelakkan keracunan..

  • Adoxa musky

Adoxa musky (rumput musky, musk, dll.) Adalah tumbuhan herba dari keluarga Adoxovye, bunga yang mempunyai aroma musky. Ia tumbuh di wilayah...

Ubat Sparrow

Sparrow perubatan (rumput mutiara, derebyanka, dan lain-lain) adalah ramuan abadi keluarga Borage. Ia tumbuh di hutan lebat, tanah gurun, di sepanjang jalan,...

Ram biasa

Ram atau ram-ram biasa adalah tumbuhan beracun malar hijau dari keluarga Plaunov. Ia tumbuh hampir di mana-mana di hutan, berhampiran paya, di...

Cystoseira berjanggut

Cystoseira janggut (cystoseira janggut) adalah alga coklat abadi genus Cystoseira. Tumbuh di tempat berbatu di lautan Atlantik dan India,...