Sifat bermanfaat pokok Jida

Pokok kecil keluarga Lokhovy adalah biasa di China, Jepun dan Eropah. Terdapat banyak spesies - kira-kira 100, tetapi salah satu daripadanya tumbuh di wilayah Rusia - Loch berdaun sempit. Lebih-lebih lagi, ia hanya terdapat di bahagian Eropah selatan negara kita, serta di Kaukasus, Ural dan Siberia..
Kami mengenali tanaman kebun ini sebagai Bukhara Jida..

Dalam keterangan tumbuhan, ia disebut ziziphus, kurma Cina, unabi, zaitun liar, penyedut dan selusin nama lain!

Ia ditanam untuk buahnya - beri terakota keras dan manis.
Pokoknya tidak bersahaja dalam perawatan, tumbuh dengan baik di tanah yang berbeza, tidak memerlukan banyak kelembapan, tahan fros.
Di laman Rusia tidak sering dijumpai, tetapi di China, tanah airnya, ia menempati tempat utama di kebun sebagai tanaman buah dan tanaman ubat yang berharga.

Penerangan botani tumbuhan

Pokok jida pendek (setinggi 3-5 meter) mempunyai duri dan daun bujur (kira-kira 10 cm pada tanaman dewasa) warna abu-abu-hijau. Semasa tempoh berbunga, ia ditutup dengan bunga wangi kuning bersaiz sederhana yang mengundang lebah. Mekar pada akhir Mei atau awal Jun.

Buah beri masak dari bulan Ogos hingga Oktober, pada awal musim panas mereka berwarna kehijauan, lebih dekat untuk menuai mereka memperoleh rona coklat kemerahan.

Selalunya anda akan mendengar nama pokok dan buahnya - zaitun liar.

Beri berbentuk bujur, berkilat, kira-kira 1 cm panjang atau sedikit lebih lama, menyerupai tong.

Salah satu varietas - kambing India (tanah air Hindustan) - awalnya dibawa ke Sakhalin oleh orang Jepun, setelah itu penanamannya bermula di Rusia.

Daun spesies ini mempunyai warna dan daun hijau terang, bentuknya sedikit menyerupai daun laurel - dengan ujung runcing. Buahnya tidak berbeza bentuk atau warna dari jenis buah beri yang lain..

Penyedut keperakan - jenis tanaman agak berbeza. Pertama, selalunya ia adalah semak berduri tinggi; kedua, namanya sendiri - daunnya berwarna perak, dan bahkan bunga kuning mempunyai warna keperakan. Buah masak lebih kecil daripada spesies lain.

Pokok renek itu ditanam dengan senang hati di sepanjang pagar, kerana ia menghasilkan rantai yang tidak dapat dilalui dengan rantingnya yang lebat dan berduri.

Penerangan mengenai buah penyedut

Jida berry dengan bubur kehijauan yang sangat padat mengandungi sukrosa, fruktosa, asid organik, fosforus dan garam kalium. Namun, nilai terbesar adalah kandungan vitamin C yang sangat besar, yang buahnya dijuluki pinggul mawar selatan..

Buah-buahan kecil sangat kaya dengan asid askorbik sehingga 100 gram pulpa hampir menjadi norma 20 hari keperluan tubuh untuk vitamin (kira-kira 2000 mg, dengan keperluan harian 100 mg).

Selain vitamin C, buah-buahan mengandung vitamin P (hingga 1200 mg per 100 gram pulpa dengan keperluan harian sekitar 50 mg).

Kedua-dua vitamin C dan P berfungsi dengan baik secara berpasangan. Flavonoid (P) meningkatkan kesan asid askorbik (C). Dan itu bukan semua bahan bermanfaat. Bersama dengan vitamin C dan P, pulpa mengandungi vitamin B (B1, B2, B5), unsur surih - zat besi, yodium dan kobalt, tembaga dan mangan.

Buahnya mempunyai rasa segar-manis, dagingnya tegap, hampir tegas, tidak berair, rangup.

Ciri-ciri beri yang berguna

Di tempat pertama untuk faedah tanaman adalah buahnya..

Mereka memberikan bantuan yang berkesan dengan:

  • tekanan darah tinggi (turunkannya);
  • masalah dengan jantung dan saluran darah (gabungan vitamin C dan P yang berjaya menguatkan dinding saluran darah dengan sempurna, kandungan kalium yang tinggi memudahkan jantung); selsema;
  • penyakit bronkus, faringitis, laringitis (kesan ekspektoran yang ketara);
  • neurosis (kesan menenangkan, meningkatkan ingatan);
  • imuniti yang lemah;
  • penyakit buah pinggang, saluran gastrousus, hati (diuretik);
  • cirit-birit (kerana sifat astringennya).

Telah terbukti bahawa 15 buah beri, dimakan setiap hari dalam satu musim, membawa kelegaan yang besar dari pelbagai penyakit. Sekiranya tidak mungkin menggunakan buah segar, ia boleh digunakan dengan cara kering..

Beberapa resipi

  1. Sekiranya sakit usus, rebusan buah disediakan. Tuangkan beberapa sudu beri dengan secawan air mendidih, tutup. Anda boleh minum sebaik sahaja kuahnya sejuk. Selepas makan, ambil beberapa sudu besar. Buah rebus (5-6 keping) juga akan memberi kesan pengencangan..
  2. Menyapukan daun yang dipetik dari pokok ke luka yang berpenyakit menyebabkan penyembuhan. Beberapa daun bersih disapu ke kawasan yang terkena dan diperbaiki dengan pembalut kapas atau linen. Prosedur ini biasanya diulang selama beberapa hari..
  3. Daun melegakan penderitaan rematik, gout dan sciatica. Mereka menutupi tempat sakit, menutupnya dengan kain kasa atau kain katun, kemudian membetulkannya dengan pembalut elastik atau selendang lembut. Prosedur dilakukan pada waktu malam.
  4. Penyerapan bunga menyembuhkan batuk, merangsang aktiviti jantung, menurunkan tekanan darah dan menurunkan suhu badan yang tinggi. Segenggam bunga kering dituangkan dengan secawan air mendidih dan disimpan selama 10 minit di tempat mandi air. Minum beberapa kali sehari.
  5. Warna untuk alkohol. Bunga dituangkan dengan vodka (1 bahagian warna hingga 10 bahagian vodka) dan bersikeras dalam gelap selama 10 hari. Elixir diminum beberapa kali sehari, setengah sudu kecil.

Kaedah penyediaan Jida

Buah Loja boleh dimakan segar dan diproses.

Beri masak yang dipetik dari pokok hanya dimakan pada siang hari. Kompot yang dibuat dari beri segar mempunyai sifat penyembuhan. Minuman itu membantu walaupun dengan mabuk badan. Walau bagaimanapun, anda juga boleh membuat persiapan untuk musim sejuk..

Selain beri, kesan penyembuhan akan dibawa oleh bunga pokok dan daunnya..
Bunga dituai semasa tempoh berbunga, ketika semua tunas telah dibuka, dan daun - pada awal musim panas, ketika mereka belum kehilangan kesegaran dara mereka.

Untuk mempercepat proses pengeringan, bunga dan daun dikeringkan di dalam ketuhar pada suhu rendah (tidak lebih tinggi daripada 60 darjah C).

Sekiranya boleh, lebih baik mengeringkan buah secara semula jadi - di tempat yang hangat di bawah kanopi (bukan di bawah sinar matahari terbuka). Beri diletakkan di atas palet dalam satu lapisan. Sebelum pengeringan, mereka mesti dicuci dengan air mengalir, kerana pokok dan pokok renek di kebun disembur dari perosak dan penyakit jamur.

Apa yang dibuat dari buah-buahan

  • Jam (tidak mempunyai rasa yang sangat menarik. Manis, tidak masam), yang sama berlaku untuk jem.
  • Buah-buahan dan jeli gula-gula (digunakan dalam gula-gula untuk hiasan, ia tidak membawa kesan penyembuhan).
  • Tepung (beri kering tanah digunakan dalam penaik - mereka memperbanyak penyimpanan roti).
  • Buah-buahan yang dijemur (boleh digunakan untuk memasak kompot, ditambahkan pada makanan yang dipanggang, atau dimakan dalam beberapa potong untuk kesihatan umum).
  • Wain buatan sendiri (ia mempunyai rasa yang menyenangkan dan aroma halus).

Kontraindikasi untuk digunakan

Masih belum dikenal pasti! Mereka tidak mempengaruhi keasidan perut atau gula darah. Walaupun hipotensif, buah jida tidak akan membahayakan.

Gunakan dengan berhati-hati pada wanita hamil. Sekiranya buah ini tidak diketahui sebelum kehamilan, maka anda harus berjumpa doktor sebelum mencubanya..

Hanya ada satu kontraindikasi yang berkenaan dengan sebarang produk - intoleransi individu (alergi).

Jida - pokok itu secara beransur-ansur menjadi popular di kalangan tukang kebun Rusia. Walaupun kelihatan eksotik di antara pokok epal, plum dan pir biasa di Rusia Tengah, tetapi ini tidak lama! Tumbuhan yang suka panas akan tahan musim sejuk jika ditutup!

Buah penyembuhan, melebihi sitrus dan pinggul mawar dalam jumlah vitamin, akan memasuki diet orang yang lemah imuniti, anak-anak dan orang lain yang ingin menjaga kesihatan mereka..

Pokok Jida - sifat berguna dan penggunaan beri Loja

Pokok Dzhida terkenal kepada semua orang Rusia. Tumbuhan ini disebut kurma Cina, pohon loch, judah, unabi, ziziphus, dan ia mempunyai beberapa nama lain yang tidak biasa bagi telinga Rusia. Sementara itu, kilang ini terkenal kepada semua orang yang tumbuh di halaman biasa Rusia. Beritahu saya, yang mana di antara kita di zaman kanak-kanak yang tidak memakan buah beri yang kasar dan lidah, memetiknya dari dahan fleksibel? Dan yang paling bijak mencabut dahan dari kulit baldu pada awal musim panas dan memakan batang berair yang manis.

Jida adalah tanaman biasa di lorong tengah. Tetapi hanya sedikit orang yang tahu berapa banyak faedah yang dapat diberikan kepada tubuh, dan hidangan lazat apa yang dapat disediakan dari buah-buahan pokok Jida..

  1. Penerangan botani tumbuhan
  2. Penerangan mengenai buah penyedut
  3. Komposisi kimia
  4. Ciri-ciri beri yang berguna
  5. Ciri aplikasi
  6. Dalam perubatan rakyat
  7. Pewarna
  8. Merebus
  9. Dengan rematik
  10. Febrifuge
  11. Dalam kosmetologi
  12. Dalam aromaterapi
  13. Beberapa resipi

Penerangan botani tumbuhan

Kurma liar dijumpai di halaman Rusia tengah. Tetapi di China, Eropah, Jepun, ada pokok jida lain dengan buah berdaging besar. Di Taman, buah-buahan mempunyai waktu untuk disenyawakan oleh sinar matahari dan udara, itulah sebabnya penduduk tempatan sering menyebutnya sebagai hadiah alam.

Pokok Jida adalah saudara langsung dari buckthorn laut. Tumbuhan milik Rosaceae, keluarga Lokhovye. Nama botani pokok itu terdengar seperti "penyedut daun sempit" - itulah penjelasan untuk "nama samaran" pokok djida yang sedikit menyinggung perasaan. Sangat mudah untuk membezakan jida dengan mahkota keperakannya, kulitnya yang sedikit baldu, cabang yang lentur dan terkulai panjang. Jida atau kambing hidup dengan baik di tempat-tempat liar, tetapi buah-buahan yang paling lazat tumbuh di Selatan dan di negara-negara Asia Tengah.

Penerangan mengenai buah penyedut

Pada musim bunga, pokok jida kelihatan seperti semak keperakan yang ditutupi dengan bunga kuning kecil yang harum. Setelah berbunga di pohon Jida, ovari buah beri kecil terbentuk, menyerupai bentuk kurma. Pada mulanya, mereka merajut dan sedikit tart, tetapi pada akhir musim panas mereka mendapat gula-gula dan menjadi sangat enak..

Buah-buahan masak dari pohon djida berminyak, di mana mereka sering disebut zaitun Rusia di Barat, tetapi ketika mereka kering, mereka berubah menjadi serbuk sari cahaya, sedikit mengingatkan tepung biasa. Pada masa yang sama, anda boleh memakan buah-buahan dari pokok Jida di setiap peringkat: komposisi kimia buah ini sangat kaya dengan bahan berharga sehingga hanya sebilangan buah pokok Jida yang dapat memberikan tubuh perkhidmatan yang tidak ternilai dan memperbaikinya..

Komposisi kimia

Sebilangan ahli fitoterapi mengumpulkan buah beri dari pokok jida sepanjang musim panas, menuainya untuk kegunaan masa depan. Penyembuh telah lama mengetahui bahawa buah-buahan adalah bom vitamin sebenar, penyembuh semula jadi yang sangat baik..

Buah pokok jida mengandungi vitamin C, glukosa, fruktosa, kalsium, triterperne glikosida, vitamin PP, triterpenes, kempfenol, magnesium, yang menenangkan sistem saraf, sterol dan kumarin.
Jida beri juga mengandungi:

  • Vitamin B1 - 0,02 mg;
  • B2 - 0.04 mg;
  • B5 - 0.9 mg;
  • beta-karoten aktif - 30-40 mg;
  • myricetin dan kempfenol adalah flavonoid tumbuhan yang diketahui.

Nilai tenaga buah beri jida hanya 34 kcal per 100 g, ia mengandungi hanya 0.1 lemak, 0.2 protein dan 7.9 karbohidrat, sehingga buah-buahan ditunjukkan walaupun untuk orang yang berlebihan berat badan. Menjadi lebih baik dalam diet kurma beri jida, pada dasarnya, tidak realistik. Tetapi meningkatkan kesihatan adalah mudah.

Di Asia Tengah, dianggap normal memakan 10 hingga 15 biji jida sehari untuk mengekalkan tekanan darah yang normal. Beberapa bulan "loho-terapi" yang lazat membawa tekanan kembali normal, ia tidak meningkat untuk jangka masa yang panjang. Buah-buahan dari pohon jida menurunkan kolesterol darah buruk, dan khasiat yang bermanfaat tetap ada di dalam buah walaupun dikeringkan, di batang dan daun. Tetapi pemegang rekod dalam nilai semua yang dihasilkan oleh pokok jida adalah buah getah, kurma atau penyedut.

Ciri-ciri beri yang berguna

Terdapat legenda mengenai khasiat berry dari pokok djida atau loha. Telah digunakan sejak zaman kuno dalam farmakologi, mengembangkan suplemen makanan berasaskan tumbuhan yang kuat dari buah-buahan. Ia dihargai dalam bidang kosmetologi, dietetik, aromaterapi dan bidang perubatan lain..

Pada zaman dahulu, jida beri yang digunakan untuk merawat penyakit malaria. Anehnya, kes penyembuhan ajaib dari penyakit mengerikan ini telah direkodkan..

Juga, pokok jida dapat menyembuhkan:

  • batuk yang berlarutan. Tanin, alkaloid berry cair, dan kemudian membantu menghilangkan kahak dari paru-paru dan dibenarkan untuk merawat jangkitan saluran pernafasan atas kanak-kanak.
  • bengkak, tekanan darah tinggi. Oleh kerana buah-buahan mempunyai kesan diuretik yang ketara, buah ini menyumbang kepada penyingkiran lebihan cecair dari badan, yang menyebabkan tekanan menurun secara beransur-ansur;
  • kejutan saraf, kemurungan, tekanan, keletihan kronik. Magnesium menenangkan sistem saraf, seseorang tidur lebih lena, berehat lebih cepat dan merasakan lonjakan tenaga;
  • cirit-birit, pencernaan, penyakit lain saluran gastrousus. Buah pokok jida yang belum masak mempunyai kesan astringen yang kuat, sehingga segelintir dari mereka menghentikan masalah dengan najis dan perut;
  • melegakan kesakitan dan keradangan. Tanin mempunyai kesan analgesik ringan, dan menyembuhkan luka kecil tidak lebih buruk daripada pisang yang terkenal;
  • menyembuhkan penyakit vaskular. Oleh kerana buah beri jida mengandungi vitamin C dan P pada masa yang sama, kombinasi mereka dianggap sebagai hadiah untuk kapal. Unsur mikro memberikan keanjalan pada saluran darah, yang menguatkan sistem kardiovaskular dan memanjangkan kehidupan manusia.

Dari segi nilai, buah pokok jida yang bersahaja dan tidak ketara disamakan dengan eleutherococcus, akar emas, ginseng dan tumbuhan lain yang mengembalikan daya hidup dan tenaga kepada seseorang.

Setuju, hanya sedikit orang yang meneka apa gudang unsur surih tumbuh tepat di pekarangan dan taman kita, tersembunyi di pokok Jida yang nampaknya tidak menarik..

Ciri aplikasi

Buah pokok jida berdaun sempit paling sering digunakan sebagai antivirus, antibakteria, astringen. Daun, mentah dan kering, dan minyak pati tanaman banyak digunakan. Spektrum penyakit, dari mana buah Jida membantu, sangat luas. Menariknya, bahkan kayu jida dianggap sangat berharga di beberapa negara. Secara praktikal ia tidak retak dari masa ke masa, produk bertahan lama.

Dalam perubatan rakyat

Perubatan tradisional telah belajar memproses keseluruhan pokok jida, secara praktikal tanpa jejak. Semua bahagian tanaman digunakan: beri mengandungi protein, asid organik, tanin, garam fosfat, kalium, magnesium. Daun pokok jida adalah pemegang rekod untuk unsur mikro dan vitamin C dan E. Bunga adalah sumber minyak aromatik langka dengan aroma mulia yang halus.

Bunga pokok Jida dituai pada awal bulan Jun hingga akhir Mei, dan daunnya dituai hingga pertengahan musim panas. Buah-buahan dianggap masak sekitar bulan Ogos. Pada musim luruh mereka kering, berubah menjadi "zaitun" atau "kurma" serbuk. Sifat bermanfaat dari pokok jida disimpan dalam bahan mentah dari 18 hingga 24 bulan.

Pewarna

Mereka membilas kerongkong dengan warna pokok beri Jida, mereka diminum semasa selesema, tekanan darah tinggi, gout. Kadang-kadang luka cetek dikenakan kepadanya. Resipi sangat mudah: daun dan beri dituangkan dengan air panas dalam perkadaran 200 ml air per 3 sudu besar bahan mentah, dikukus selama 30 minit. Tebal ditapis melalui kain lap atau ayak. Ambil tincture 3-4 kali sehari sehingga penyembuhan lengkap. Anda boleh mencampurkan larutan kuat dengan alkohol, tetapi dilarang memberikan ubat seperti itu kepada kanak-kanak, dan juga kepada orang yang mempunyai masalah alkohol.

Merebus

Decoctions dan tincture berbeza kekuatan. Perkadaran untuk decoctions sedikit kurang. Di sini, beberapa sudu bahan mentah ditambahkan per liter air panas, dan bersikeras dalam termos atau balang tertutup sehingga 40 minit. Kaldu diberikan untuk demam, gastritis, penyakit buah pinggang dan sebarang gangguan gastrousus. Ngomong-ngomong, dipercayai bahawa decoctions yang lemah dengan cepat melegakan sindrom mabuk, kerana kandungan flavonoid yang tinggi dalam beri jida..

Kaldu diminum dalam kursus 2-3 kali sehari selama seminggu.

Dengan rematik

Untuk reumatisme, sakit sendi, beri dan daun loch digunakan. Pesakit diberi tincture, decoctions, dan aplikasi dibuat. Terdapat satu syarat untuk penyembuhan - berunding dengan doktor yang hadir (ubat herba tidak boleh bertentangan dengan ubat tradisional) dan, tentu saja, konsistensi. Rawatan dijalankan dalam kursus dari 20 hingga 30 hari berturut-turut.

Febrifuge

Oleh kerana terdapat banyak vitamin C dalam buah jida, bersama dengan sitrus, pinggul mawar, kismis merah dan hitam yang terkenal, ini adalah TOP-5 ubat herba terbaik untuk demam dan selsema. Merebus berdasarkan buah pengisap kering diberikan kepada orang dewasa dan kanak-kanak semasa pemburukan penyakit, satu gelas tiga kali sehari sehingga pemulihan sepenuhnya (biasanya selama 3-5 hari).

Dalam kosmetologi

Pakar kosmetik telah mendedahkan satu lagi khasiat yang luar biasa dalam buah beri - untuk merangsang pengeluaran asid hyaluronik dalam badan, yang disebabkan oleh kejatuhannya, mula menua kulit dengan cepat. Sekarang buah beri digunakan untuk pengeluaran serum anti penuaan, topeng, ia ditambah ke krim. Agar badan dapat menerima zat dari dua sumber sekaligus - dari dalam dan luar, disarankan untuk makan beri pada musim atau menambahkan teh ubat kering ke koleksi musim sejuk untuk membantu krim..

Dalam aromaterapi

Bunga kuning halus memancarkan aroma pedas dan dikenali yang sangat ingin saya mengekalkan dan mengembalikannya pada malam musim sejuk yang panjang. Dalam aromaterapi, bunga gusi digunakan untuk membuat sachet, komposisi minyak wangi, hanya minyak. Ia ditambah dengan mandi air, dipanaskan semasa sesi urut, memulihkan nada dan mood seseorang.

Beberapa resipi

Buah "zaitun Rusia" atau Bukhara jida digunakan dalam memasak. Contohnya, tepung dibuat daripadanya - ini sangat bergaya di kalangan penggemar diet makanan mentah dan, pada asasnya, pengikut gaya hidup sihat. Suri rumah di Asia Tengah membuat jem dari itu, yang ditambahkan pada pai. Di Taman terdapat sup manis dengan buah beri - pencuci mulut dibuat dari buah-buahan masak, menghilangkan biji. Suri rumah yang paling sibuk hanya boleh membekukan buah beri, dan kemudian minum teh dengan mereka atau memilih beri jida yang sudah kering untuk membuat rebusan ringan dengan mereka.
Terdapat puluhan resipi untuk membuat beri. Di sini anda bebas berkhayal mengikut budi bicara anda sendiri.

Peraturan utama bagi semua penduduk Rusia Tengah adalah mengumpulkan buah-buahan di tempat yang bersih dari segi ekologi.

Taman jauh dari lebuh raya, halaman belakang dengan beberapa kereta. Lebih baik lagi, tanam pokok di plot peribadi anda: Jida berakar di mana-mana sahaja, tidak memerlukan penyelenggaraan. Tetapi sepanjang musim panas, awal musim luruh, anda akan menikmati buah-buahan yang menyenangkan dan enak yang akan menyuburkan anda dengan kekuatan dan kesihatan untuk jangka masa yang panjang..

Bagaimana menjalani kehidupan tanpa farmasi? Dengan jida!

Jida adalah pokok yang terkenal. Tetapi tanyalah orang dan anda akan mendengar maklumat yang keliru tentangnya dan bahkan salah tanggapan tentang penampilan, sifat dan faedah yang dapat diberikan oleh jida kepada seseorang. Saya akan bermula dari jauh...

Saya dan rakan saya sedang menaiki kereta api dan tiba-tiba melihat pokok kelabu perak di tingkap petak. Kedua-duanya tahu jenis pohon apa - pada zaman kanak-kanak mereka merasakan buah-buahan yang enak dari mereka, tetapi mereka lupa namanya: sama ada Jida, atau Jude, atau yang lain. Dan bagaimana mengira dengan betul - adakah pokok atau semak? Dan lebih khusus lagi, tempat apa yang diduduki Yehuda dalam kehidupan orang??

Semasa meninggalkan stesen keretapi, saya perhatikan bahawa jida ini telah menjadi lebih dari sebelumnya. Sebuah kebun yang indah mengelilingi Tasik Sazanye dari semua sisi, tetapi baru-baru ini hampir tidak kelihatan di sini. Dan tanah di sini adalah rawa-rawa garam, tetapi pohon berduri yang mulia ini tidak peduli - setiap tahun ia menakluki wilayah itu kerana "keadaannya".

Ya, semasa kecil, kami tahu tempat-tempat di mana pokok-pokok luar biasa ini tumbuh. Sebaik sahaja buah-buahan, melekat di dahan, mulai diminyaki dan menjadi tembus cahaya, kami, budak lelaki dan perempuan tempatan, menyapu pokok berbuah dari semua sisi dan makan berlebihan! Sedap!

Secara luaran, djida menyerupai buckthorn laut yang banyak diketahui oleh tukang kebun... Dia menyakiti orang yang tidak berhati-hati, tetapi haruskah kita memperhatikan hal-hal kecil dalam kehidupan pasca perang kita! Kami mengunjungi ruang makan hutan sehingga buahnya kering, dan kemudian menjadi putih, dan isinya berubah menjadi tepung putih.

Ketika jida mekar, aroma yang menyenangkan, harum dan menarik tersebar di angin. Dan dengan pertolongannya dapat menemukan sebatang pokok, yang ditutup sepenuhnya dengan bunga kuning yang ceria. Cari dan ingat apa yang anak-anak lakukan, sebagai pengintai sumber hutan, sepanjang musim panas.

Seorang rakan saya pernah memutuskan untuk mula menukar kayu. Untuk melakukan ini, dia mengambil kosong dari maple tempatan, mengeringkannya, tetapi produk siap dari masa ke masa mula retak sepanjang serat. Tuannya terpaku pada baji, memperbaiki perkahwinan, tetapi setelah beberapa saat muncul keretakan baru. Rakan sekerja saya pasti tahu bahawa Jida-lah yang memberikan kayu yang terbaik untuk karya sebegini. Omong-omong, pokok yang disebutkan ini sesuai untuk penanaman hiasan dan penciptaan pagar - binatang besar tidak mungkin dapat mengatasi dinding jida yang tebal dan berduri.

Buku-buku rujukan mengatakan bahawa djida juga memiliki nama "penyedut berdaun sempit". Penyedut ini tidak ada kaitan dengan penghisap manusia. Ya, dan di antara orang-orang saya tidak pernah mendengar nama seperti Jida. Tetapi nenek saya memberitahu saya tentang khasiat perubatannya - seorang wanita petani sederhana, tetapi seorang jamu dan penyembuh yang terkenal di kampung-kampung sekitarnya. Dia mengatakan bahawa jida meningkatkan fungsi sistem pernafasan, aktiviti jantung, dan menurunkan tekanan darah. Setelah merasa beri, orang menjadi lebih baik, lebih tenang.
Lokh berdaun sempit dengan buah-buahan
Foto: Georg Slickers, ru.wikipedia.org

Harus diingat bahawa Jida secara historis memiliki nama lain: pohon zaitun, pohon perak, pokok Konstantinopel, willow Yerusalem, pohon zaitun, zaitun dan lain-lain. Nama-nama ini menunjukkan bahawa Jida telah dikenali sejak zaman alkitabiah..

Dengan bantuan jida, mereka merawat sistem saraf pusat, kolitis, cirit-birit, buasir, penyakit perut, penyakit kulit, edema, kudis, dan menyembuhkan luka. Sekiranya anda tidak dapat tidur lama, jida dapat meningkatkan kesan pil tidur. Dalam rawatannya, bunga, buah, daun, kulit kayu digunakan... Anda tidak perlu malas dan menyediakan bahan mentah tepat pada waktunya.

Buah tanaman berguna ini mengandungi banyak gula, termasuk glukosa dan fruktosa, protein, garam kalium dan fosforus, tanin, asid organik, dan pewarna. Terdapat banyak asid askorbik di daun, dan di kulit - alkaloid, tanin, pewarna; dalam bunga - minyak pati.

Bubur beri Jida digunakan dalam membakar produk roti. Mereka juga pembantu masakan dan suri rumah yang baik dalam penyediaan pelbagai hidangan dan bijirin manis. Dari beri mereka membuat kaldu, minuman yang menyegarkan - asam, kompot masak... L. G. Panchenko, "Dzhida di pintu masuk ke halaman Uzbekistan", 1976.
Foto: artchive.ru

Walaupun untuk pelukis dan tuan lain, djida berguna - gusi diekstrak daripadanya, dengan bantuan pernis, cat, gam dibuat.

Hanya maklumat asas mengenai subjek artikel yang disenaraikan. Pembaca yang ingin tahu selalu dapat meluaskan pemahamannya mengenai jida. Pencarian yang senang!

Jida sifat berguna dan kontraindikasi

Jida sifat berguna dan kontraindikasi

Komposisi kimia Jida

Khasiat berguna jida

Kaedah penyediaan Jida

Kontraindikasi terhadap penggunaan jida

Khasiat beri jida berry - Herba perubatan. Resipi, artikel, cadangan.

Decoctions berguna untuk penghidap penyakit sistem kardiovaskular, iskemia, rematik, artritis, sklerosis.

Dzhigida tidak mempunyai kontraindikasi, pengecualiannya adalah intoleransi individu.

Hadiah alam untuk kesihatan anda

Jida. Ciri-ciri berguna beri, daun.

Lokh berdaun sempit, butterdish, zaitun liar, jigida, jida

Dzhigida tidak mempunyai kontraindikasi, pengecualiannya adalah intoleransi individu.

Tags: buah beri fauna flora herba

Adakah anda menyukai siaran itu? Cip Sokongan, klik:

Jida - Pokok Penyembuh

Penerangan mengenai pokok Jida

Penggunaan loji perubatan Jida

Jida mempunyai kayu yang sangat tahan lama, yang hampir tidak retak dan dapat digunakan untuk pelbagai jenis kerja pembaikan..

Untuk rawatan penyakit, infus air biasa disediakan dari bahagian penyembuhan tanaman..

Menanam pokok penyembuhan Jida

Sifat bermanfaat pokok Jida

# 171; Tarikh Cina, unabi, jida # 187; -Ziziphus: faedah dan khasiat bermanfaat.

Buah jujuba ziziphus masak, yang dipanggil! Pinggul mawar selatan # 187; untuk kandungan rekod vitamin C dan P.

Ziziphus (tarikh Cina, unabi, jida): sifat bermanfaat dan komposisi kimia

Ziziphus atau # 171; tarikh Cina # 187; bukan sahaja tanaman multivitamin, tetapi juga penyembuh yang baik.

Daun juga boleh dijadikan sumber vitamin P (rutin) # 8212 yang baik; 1.7 mg / 100 g.

Kelebihan ziziphus

Buah ziziphus kering atau kering mengekalkan bahan bermanfaat untuk jangka masa panjang.

Ia digunakan untuk meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah dan membersihkan dari racun, toksin, logam berat.

Menunjukkan kesan yang baik untuk melegakan sindrom mabuk dengan minum segelas kompot buah ziziphus.

Permohonan

Kongsi di media sosial rangkaian

Juga mengenai topik ini. Anda boleh membaca.

1 komen pada entri # 8220; # 171; tarikh Cina, unabi, jida # 187; -Ziziphus: faedah dan harta bermanfaat. # 8221;

Jida (pshat) # 8212; ini adalah bentuk penyedut berdaun sempit yang dipilih.

Zizyphus tidak ada kena mengena dengannya. Ini adalah tanaman yang sama sekali berbeza dengan buah yang berbeza..

Berikut adalah penerangan mengenai jida dari salah satu laman web:

# 171; Jeddah, ygda, bodoh, pshat (Elaeagnus)

Igda (jeddah, zaitun liar) # 8212; # 171; tarikh tepung # 187;

Buah penyedut berdaun sempit yang belum masak (Jeddah, Igda, Pshat, zaitun liar)

Jeddah # 8212; buah penyedut berdaun sempit

Oak berdaun sempit atau oak biasa (aelaeagnus angustifolia L.)

Keluarga penyusu - Elaeagnaseae

Nama popular: zaitun liar, Jeddah, Dzhigherdak, Zhide, Igda, Pshat, dll..

Daun bujur, berbentuk pisau pembedah, puber di bawah, putih.

Bunganya kecil, harum kuat (madu), kuning terang, dengan corolla empat kelopak.

Kegunaan dan Makan Zaitun Liar

Buah dari Zhiddda bukan hanya memiliki rasa yang luar biasa, tetapi juga banyak sifat penyembuhan.

Loch biasa (Jeddah)

Vitamin A, C, E, lendir terdapat pada daun dan bunga.

Di kulit kayu # 8212; gusi, alkaloid eleagnine, tanin.

Dalam bunga # 8212; minyak pati yang indah. # 187;

Tinggalkan komen

Penaja tema untuk WordPress Memilih bingkai untuk cermin mata

# 171; Tarikh Cina, unabi, jida # 187; -Ziziphus: faedah dan khasiat bermanfaat.

Buah jujuba ziziphus masak, yang dipanggil! Pinggul mawar selatan # 187; untuk kandungan rekod vitamin C dan P.

Ziziphus (tarikh Cina, unabi, jida): sifat bermanfaat dan komposisi kimia

Ziziphus atau # 171; tarikh Cina # 187; bukan sahaja tanaman multivitamin, tetapi juga penyembuh yang baik.

Daun juga boleh dijadikan sumber vitamin P (rutin) # 8212 yang baik; 1.7 mg / 100 g.

Kelebihan ziziphus

Buah ziziphus kering atau kering mengekalkan bahan bermanfaat untuk jangka masa panjang.

Ia digunakan untuk meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah dan membersihkan dari racun, toksin, logam berat.

Menunjukkan kesan yang baik untuk melegakan sindrom mabuk dengan minum segelas kompot buah ziziphus.

Permohonan

Kongsi di media sosial rangkaian

Juga mengenai topik ini. Anda boleh membaca.

1 komen pada entri # 8220; # 171; tarikh Cina, unabi, jida # 187; -Ziziphus: faedah dan harta bermanfaat. # 8221;

Jida (pshat) # 8212; ini adalah bentuk penyedut berdaun sempit yang dipilih.

Zizyphus tidak ada kena mengena dengannya. Ini adalah tanaman yang sama sekali berbeza dengan buah yang berbeza..

Berikut adalah penerangan mengenai jida dari salah satu laman web:

# 171; Jeddah, ygda, bodoh, pshat (Elaeagnus)

Igda (jeddah, zaitun liar) # 8212; # 171; tarikh tepung # 187;

Buah penyedut berdaun sempit yang belum masak (Jeddah, Igda, Pshat, zaitun liar)

Jeddah # 8212; buah penyedut berdaun sempit

Oak berdaun sempit atau oak biasa (aelaeagnus angustifolia L.)

Keluarga penyusu - Elaeagnaseae

Nama popular: zaitun liar, Jeddah, Dzhigherdak, Zhide, Igda, Pshat, dll..

Daun bujur, berbentuk pisau pembedah, puber di bawah, putih.

Bunganya kecil, harum kuat (madu), kuning terang, dengan corolla empat kelopak.

Kegunaan dan Makan Zaitun Liar

Buah dari Zhiddda bukan hanya memiliki rasa yang luar biasa, tetapi juga banyak sifat penyembuhan.

Loch biasa (Jeddah)

Vitamin A, C, E, lendir terdapat pada daun dan bunga.

Di kulit kayu # 8212; gusi, alkaloid eleagnine, tanin.

Dalam bunga # 8212; minyak pati yang indah. # 187;

Tinggalkan komen

Penaja tema untuk WordPress Memilih bingkai untuk cermin mata

Jalan Hijau

Jida (oak berdaun sempit) dan oak keperakan # 8212; penyokong landskap dan kesihatan

Loch. Genus terdiri daripada 40 spesies pokok dan pokok renek. Tanah Air # 8212; Eropah, Asia dan Amerika Utara. Terdapat 4 spesies di flora USSR.

Buckthorn laut. Genus diwakili oleh 3 jenis pokok kecil.

Loch berdaun sempit (jida), sifat ekonomi dan perubatannya

Jus segar berkesan untuk penyakit malaria dan tekanan darah tinggi.

Pokok oak berdaun sempit - Pohon Jida: keseluruhan kebenaran mengenai zaitun liar

Dalam keterangan tumbuhan, ia disebut ziziphus, kurma Cina, unabi, zaitun liar, penyedut dan selusin nama lain!

Penerangan botani tumbuhan

Selalunya anda akan mendengar nama pokok dan buahnya - zaitun liar.

Beri berbentuk bujur, berkilat, kira-kira 1 cm panjang atau sedikit lebih lama, menyerupai tong.

Pokok renek itu ditanam dengan senang hati di sepanjang pagar, kerana ia menghasilkan rantai yang tidak dapat dilalui dengan rantingnya yang lebat dan berduri.

Penerangan mengenai buah penyedut

Selain vitamin C, buah-buahan mengandung vitamin P (hingga 1200 mg per 100 gram pulpa dengan keperluan harian sekitar 50 mg).

Buahnya mempunyai rasa segar-manis, dagingnya tegap, hampir tegas, tidak berair, rangup.

Ciri-ciri beri yang berguna

Di tempat pertama untuk faedah tanaman adalah buahnya..

Mereka memberikan bantuan yang berkesan dengan:

Beberapa resipi

Kaedah penyediaan Jida

Buah Loja boleh dimakan segar dan diproses.

Untuk mempercepat proses pengeringan, bunga dan daun dikeringkan di dalam ketuhar pada suhu rendah (tidak lebih tinggi daripada 60 darjah C).

Apa yang dibuat dari buah-buahan

  • Jam (tidak mempunyai rasa yang sangat menarik. Manis, tidak masam), yang sama berlaku untuk jem.
  • Buah-buahan dan jeli gula-gula (digunakan dalam gula-gula untuk hiasan, ia tidak membawa kesan penyembuhan).
  • Tepung (beri kering tanah digunakan dalam penaik - mereka memperbanyak penyimpanan roti).
  • Buah-buahan yang dijemur (boleh digunakan untuk memasak kompot, ditambahkan pada makanan yang dipanggang, atau dimakan dalam beberapa potong untuk kesihatan umum).
  • Wain buatan sendiri (ia mempunyai rasa yang menyenangkan dan aroma halus).

Kontraindikasi untuk digunakan

Hanya ada satu kontraindikasi yang berkenaan dengan sebarang produk - intoleransi individu (alergi).

Jida - tumbuh di lorong tengah. Penanaman, penebat, perlindungan, pembiakan, penjagaan, pembiakan. Teknologi agroteknik

Cara menanam dan menanam jida. Cara menyebarkan. Cara memasak untuk fros, penebat untuk cuaca sejuk, penutup untuk musim sejuk. Agroteknik (10+)

Kawasan yang semakin meningkat

Pembiakan

Rawat selepas mendarat

Sekiranya ada sesuatu yang tidak jelas, pastikan anda bertanya!
Tanya soalan. Perbincangan artikel.

Serambi buat sendiri. Tangga pintu masuk buatan sendiri, pintu masuk, beranda. DARI.
Cara membuat serambi yang selesa, pintu masuk ke rumah negara anda. Penerangan terperinci.

Nanas di ambang tingkap. Penanaman dalaman di dalam periuk (tab mandi). Jalan.
Kami menanam nanas di rumah, di sebuah apartmen. Penerangan terperinci mengenai teknologi berkembang sebuah.

Plum ceri. Pemangkasan. Teknologi yang berkembang.
Cara menanam dan menanam Alycha. Cara memotongnya dengan betul.

Mengait. Lilitan menegak. Kekaguman. Lukisan. Corak corak.
Cara merajut corak berikut: Gelung menegak. Kekaguman. Alat terperinci.

Mengait. Kiub adalah rubik. Buluh. Lukisan. Corak corak.
Cara merajut corak berikut: Kiub - rubik. Buluh. Arahan terperinci dari ke.

Passionflower - teknologi yang berkembang. Penyiraman, pembiakan, pendebungaan. Halaman.
Cara menanam dan menanam minat. Cara penyiraman, pendaraban, pendebungaan. Peribadi p.

Mengait. Kami mengait tujuh gelung dari satu gelung. Lukisan. Topi acorn.
Cara merajut tujuh gelung dari satu gelung. Contoh corak dengan gelung seperti itu.

Mengait. Jaring rhombus. Sepanduk asal. Lukisan. Skim Ouzo.
Cara merajut corak berikut: Rhombus mesh. Sepanduk asal. Perincian.

Loch (beri): penerangan, komposisi dan faedah

Loch: penerangan, sifat berguna dan kontraindikasi

Penerangan biologi penyedut

Spesies Loch adalah pokok dan pokok renek yang tumbuh dan malar hijau, biasanya berduri.

Daun mereka bergantian, pendek-petiolate. Mereka berwarna keperakan dari sisik, atau dirasakan dari banyak rambut stellate..

Loch membiak dengan biji dan secara vegetatif (keratan dan penyedut akar).

Bunga-bunga itu biseksual dan tanpa bunga, sangat harum. Semua jenis penyedut adalah tanaman madu yang sangat baik.

Perbualan mengenai penyedut dimulakan demi buah - tiriskan dengan pulpa manis dan tulang elips.

Penerangan mengenai buah penyedut

Nilai pemakanan penyedut (per 100 g)

Nilai tenaga - 34 kcal

Sifat berguna penyedut

Merebus beri kering digunakan untuk cirit-birit dan kolitis.

Kontraindikasi terhadap penggunaan penghisap

Loch, lohovina, lohovnik, pshat, zaitun liar, pokok perak, tarikh Armenia - puluhan nama, satu tanaman

Jida (oak berdaun sempit) dan oak keperakan - pelindung landskap dan kesihatan

Kami akan terus menyajikan tanaman untuk kempen "TANAMKAN POHON UNTUK NEGARA ANDA".

Penyedut keluarga

Jida (buah yang boleh dimakan dari pohon oak berdaun sempit), Uzbekistan, gambar oleh Elena Chausova

Buckthorn laut. Genus diwakili oleh 3 jenis pokok kecil.

Boleh digunakan untuk menambat cerun dan jurang. Disebarkan oleh biji.

Loch berdaun sempit (jida), sifat ekonomi dan perubatannya

Jus segar berkesan untuk penyakit malaria dan tekanan darah tinggi.

Kisah Buku Crimea mengenai pokok Loch

Sungguh mengagumkan berapa banyak nama tanaman ini..

Tulang-tulang ini, "ditahbiskan" dengan prasasti, dirangkai pada urat dan, sebagai azimat pelindung, dipakai di leher atau dalam bentuk gelang di tangan..

Sejak sekian lama, orang tahu bahawa daun, kulit kayu dan akar penyedut memberi pelbagai pewarna.

* Jide, jigda, jida - nama Asia untuk buah penyedut.

Buah - buah drape dengan bubur manis manis - menyerupai bentuk zaitun.

Kisah Buku Crimea mengenai pokok Loch

adminland.ru 21 September 2010

Jida dan Akigumi - Orang asia

Kategori: Maklumat berguna

Lesnikov Igor Vladimirovich

Jida, "zaitun Rusia", atau bodoh oriental

Direndam dalam air, mereka hampir tidak dapat dibezakan dari yang baru dikumpulkan.

Bentuk penyedut liar sering dijumpai di penanaman yang menghijau di Moscow.

Unabi dapat tumbuh di iklim Asia Tengah, tetapi di negara kita budayanya hanya mungkin di selatan Rusia yang melampau.

Akigumi, atau penghisap payung

Dalam laporan TV saya mendengar seekor angsa perak, dalam video - sea buckthorn, nama-nama barberry Abkhaz, gembala diketahui dari Internet.

Pada akar berserabut terdapat banyak asas pertumbuhan berlebihan, tetapi saya belum melihat pertumbuhan yang terlalu banyak di kebun saya.

Kemungkinan pendebungaan diperlukan.

Mungkin, dalam iklim MO, semua buah tanaman ini tidak akan matang..

Semasa tumbuh di rumah, di ambang jendela, anak benih Akigumi, seperti gumi, sering dipengaruhi oleh hama labah-labah.

Tidak jelas apakah terdapat bentuk hibrid di antara mereka yang akan menggabungkan kualiti berguna mereka..

Angsa berdaun sempit dan faedah kesihatan

Pohon oak berdaun sempit Elaeagnus angustifólia adalah sebahagian daripada resipi ubat, sebagai kaedah untuk meningkatkan imuniti.

Penerangan mengenai tumbuhan perubatan

  • buah masak;
  • daun dan kulit kayu;
  • akar dan cawangan muda;
  • resin, jus dan bunga.

Ciri-ciri yang bermanfaat

  • anti-radang;
  • antibakteria;
  • penghilang rasa sakit;
  • mengencangkan dan menguatkan imuniti.

Di samping itu, pokok renek mempengaruhi kerja sistem peredaran darah, meningkatkan pembekuan darah.

Aplikasi utama:

10 g bunga tuangkan 250 ml air mendidih, sejuk dan saring Dos harian maksimum - 4 sudu besar.

  • dengan gout;
  • dengan artritis reumatoid.

Apa yang dilayannya?

Untuk penyakit autoimun, sebagai penghilang rasa sakit: untuk gout dan rheumatoid arthritis.

Untuk demam: turunkan suhu badan.

Untuk senak: sebagai ubat untuk cirit-birit.

Kontraindikasi

Loch silver dalam reka bentuk landskap: keterangan, foto, penanaman

Masa berbunga, menarik serangga dengan aroma perbungaan, hingga 20 hari.

Subspesies dan varieti

Bersama dengan penyedut perak, terdapat jenis tanaman seperti itu:

Zaitun liar dalam reka bentuk landskap

Dalam kes ini, peranan yang menentukan dalam penggunaannya dimainkan oleh kriteria: bentuk, pertumbuhan, daya tarikan dedaunan dan buah-buahan.

Keserasian

Untuk membuatnya, anak benih ditanam sesuai dengan norma: tidak lebih dari dua tanaman harus ditempatkan di meter linier tanah.

Berkesan adalah penggunaan penyedut perak dalam penyusunan dan landskap kebun kawasan kecil.

Penjagaan, pembiakan, penanaman, harta benda

Menanam keturunan adalah pilihan pembiakan yang mudah dan praktikal. Ketepatan kerja ditentukan oleh urutan tindakan:

Ciri-ciri berguna

- fakta menarik mengenai Silver Loch

Loch berdaun sempit dan buahnya

RIDDLE TENTANG JIDA

(Astrakhantseva O.A.)

Gula-gula kapas untuk peri kecil

Lelaki berambut kelabu sedang berkemas.

Orang-orang itu adalah pahlawan, mereka akan memegang pasir.

Mereka akan mengambil dan membina pagar tanpa papan.

Mereka akan dapat tumbuh di tanah masin,
Dan buat banyak kebaikan sendiri.
Dan mereka akan memberikan madu harum untuk lebah,

Mereka akan membawa kesihatan kepada orang sakit.

Tiada siapa di planet ini yang mengetahui alasannya,

Kenapa lelaki itu dipanggil secara menyinggung perasaan.
Sebenarnya, semak sebenarnya cukup baik,
Walaupun namanya tertulis di pasport…. (bodoh)

Dedaunan muncul pada musim bunga lebih lewat daripada pokok lain, pada pertengahan Mei

Pohon keajaiban berdiri - cahaya keperakan mengalir.