Kawasan pertanian: mengapa kita memerlukan jagung

Tepat enam puluh tahun yang lalu, majalah "Kukuruza" mula diterbitkan, kongres jagung All-Union pertama diadakan, dan semua ini berlaku dalam kerangka "kempen jagung" terkenal Nikita Khrushchev. Perhatian terhadap bijirin ini sejak pudar, hanya sedikit orang yang mengekalkan hiasan pokok Krismas dalam bentuk tongkol, tetapi kepentingan jagung dalam pelbagai bidang kehidupan kita tidak berkurang. Meneruskan siri bahan mengenai topik agraria, staf editorial Yuga.ru mengetahui bagaimana keadaan sekarang dengan jagung.

Pada tahun 70-an, USSR membeli jagung inbred untuk digunakan dalam program pembiakan, dan pada tahun 1988 keputusan ditandatangani untuk menubuhkan usaha sama untuk pengeluaran benih jagung dan pembinaan tanaman benih di USSR. Pada tahun 1992, luas jagung untuk silase di negara kita adalah 10 juta hektar, dan pada awal tahun 2016, menurut Kementerian Pertanian Persekutuan Rusia, 2.99 juta hektar tanaman jagung telah dirancang. Secara keseluruhan, lebih daripada 840,000 ribu tan jagung ditanam di dunia setiap tahun di kawasan seluas lebih dari 161,000 ribu hektar, sementara hasil di berbagai negara berkisar antara 20 hingga 96 sen per hektar. Kira-kira dua pertiga dari jumlah keseluruhan digunakan untuk makanan ternakan.

Tahun ini menandakan ulang tahun ke-90 DuPont Pioneer, yang pengasasnya, Henry A. Wallace, adalah yang pertama di dunia yang mengkomersialkan kacukan jagung. Hibrida diperoleh dengan kaedah pembiakan tradisional, dan bukan dengan campur tangan genetik. Untuk menghormati ulang tahun itu, syarikat itu menyediakan sidang media untuk wakil media wilayah dan lawatan ke bidang eksperimen SC "Oktober" di daerah Kalininsky di wilayah Krasnodar.

Kepentingan jagung dalam kehidupan kita

Pemakanan manusia
:
- makanan untuk ternakan dan unggas
- pati, minyak yang boleh dimakan dan gluten
- serpihan jagung, bubur jagung, popcorn, jagung manis (hanya di bawah 9 juta tan, yang hanya 0,006% daripada jumlah isi jagung)

Industri
: farmaseutikal, pulpa, perlombongan, pembinaan

Produk
: beg plastik terbiodegradasi, kertas kitar semula, papan bergelombang, deterjen, cat, lampin, kosmetik, pelekat, surfaktan, agrokimia

Sumber tenaga
: bioetanol (bahan bakar), biogas (sumber metana organik, digunakan untuk menjana elektrik)

Hari ini DuPont Pioneer memberikan perkhidmatan kepada pelanggan di sekitar 100 negara di seluruh dunia. Kira-kira 4.4 ribu saintis sedang mengembangkan produk hibrid dan mikrobiologi yang inovatif. Sebanyak $ 1 bilion dilaburkan dalam penyelidikan setiap tahun. Syarikat ini mempekerjakan 140 orang di dua puluh wilayah Rusia, ibu pejabatnya terletak di Rostov-on-Don, dan sebuah pusat penyelidikan beroperasi di wilayah Lipetsk. Syarikat ini juga diwakili di Stavropol, Ural, Timur Jauh dan Siberia. Syarikat ini menduduki tempat pertama di antara pembekal asing dari segi penghantaran benih hibrida jagung ke Rusia, dan kedua dari segi biji bunga matahari. Pada akhir tahun 2015, lebih daripada 4000 tan biji jagung dan 1300 tan biji bunga matahari DuPont Pioneer telah dijual di Daerah Persekutuan Selatan. Khusus untuk petani, syarikat ini menyediakan perkhidmatan untuk menanam semula, insurans tanaman. 86 ahli agronomi pakar di wilayah Rusia selalu bersedia membantu petani mengatasi masalah yang timbul, untuk memberikan nasihat profesional berdasarkan hasil penyelidikan.

Di Rusia, hasil jagung rata-rata adalah 50 sen per hektar, dan di Amerika Syarikat adalah 100-120 sen. Dengan penggunaan pengairan, perkembangan inovatif dapat mencapai tahap 300. DuPont Pioneer telah mencipta lebih daripada 30 kacukan baru terutama untuk Rusia. Juga, perkembangan awal syarikat adalah jenis bunga matahari yang tahan terhadap penyapu dan cendawan serbuk - penyakit tanaman tradisional di Selatan Rusia.

Pembentangan oleh Pengurus Komunikasi DuPont Pioneer di Eropah, József Mate, didedikasikan untuk sejarah syarikat, misi dan tempatnya di pasar pertanian. Syarikat berusaha untuk menghasilkan produk sihat berkualiti tinggi berdasarkan kajian lapangan yang berterusan di semua zon iklim yang sesuai untuk pertanian di berbagai belahan dunia. Alexander Kozachkov, Ketua Pengarah DuPont Pioneer di Rusia, menyebut Wilayah Krasnodar sebagai tempat terbaik di Rusia untuk menanam bunga matahari dan jagung, yang bermaksud ia adalah wilayah strategik bagi syarikat itu. Dia bercakap mengenai perniagaan Rusia DuPont Pioneer dan trend semasa dalam bidang utama aktiviti syarikat. Oleh itu, keluasan jagung dan bunga matahari di Rusia berkembang, walaupun kadar pertumbuhannya mungkin sedikit ketinggalan di belakang dunia. Terdapat beberapa kekangan, terutamanya pelaburan.

Acara diakhiri dengan lawatan sambil belajar ke bahagian eksperimen SC "Oktober". Baik varieti matang awal dan kemudian - menjelang 1 September, semua jagung sudah siap sepenuhnya untuk dituai. Ini dibuktikan dengan tahap kelembapan bijirin yang sesuai, pengukuran operasinya dilakukan di tempat. Sebagai tambahan, pemasangan ringkas untuk memperkenalkan inokulan silase telah ditunjukkan. Mereka menyumbang kepada fakta bahawa silase lebih mudah dicerna oleh haiwan, mempunyai nilai tenaga yang lebih tinggi, kandungan serat yang lebih rendah dan kandungan protein yang lebih tinggi..

Bercakap mengenai prospek, wakil DuPont Pioneer mengakui bahawa hari ini sebahagian besar hibrida jagung dan bunga matahari buatan Rusia, bahagian perkembangan dalam negeri akan terus berkembang, dan setakat ini pada tahun 2015 lebih daripada 4,000 tan biji jagung dan 1,300 tan biji bunga matahari telah terjual di Daerah Persekutuan Selatan Perintis DuPont. Walau bagaimanapun, sudah menjadi peneraju segmennya di kalangan syarikat asing di Rusia, jenama tersebut menganggap mungkin untuk menguasai hingga 15% pasaran ini..

Menurut Kementerian Pertanian Kuban di Wilayah Krasnodar pada tahun 2016, kawasan di bawah jagung adalah 620.2 ribu hektar, iaitu 24.5 ribu hektar lebih banyak daripada tahun 2015.

Bagaimana manusia menggunakan jagung

Jagung adalah budaya yang terkenal di seluruh dunia. Dia digelar "Ratu Ladang" dan untuk alasan yang baik, ada negara di mana jagung dimakan hampir setiap hari. Aplikasinya sangat luas, yang bukan hanya dibuat dari jagung. Jagung tidak mempunyai bahagian tambahan sama sekali.

Setiap bahagian terdapat aplikasi. Tidak ada seorang pun di dunia ini yang tidak tahu apa itu tumbuhan yang indah ini dan setiap orang telah mencubanya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Tidak semua orang bertanya kepada dirinya sendiri dari mana datangnya Ratu ini kepada kita? Di mana asalnya? Dan apa yang terbuat dari itu? Kami akan mempertimbangkan setiap masalah ini secara berasingan dan mengenalinya sedekat mungkin..

Di mana dan kapan mereka mula-mula menanam jagung??

Terdapat beberapa versi hipotesis mengenai di mana jagung pertama muncul. Terdapat anggapan bahawa lebih menyerupai legenda lama, dipercayai bahawa jagung pertama masih ada di Atlantis yang tenggelam dan di sana ia ditanam pada waktu itu dan dimakan, dan dari sana, terima kasih kepada pelaut, ia menyebar ke peradaban kuno Amerika. Sememangnya mustahil untuk mengesahkan versi sedemikian..

Dan inilah versi yang buat pertama kalinya jagung mula ditanam dan dimakan di bahagian selatan dan tengah benua Amerika. Orang India Maya juga menggambarkan jagung dalam tulisan mereka. Orang India menanamnya di dekat rumah mereka, mereka mengeringkannya dan menghancurkannya, kemudian bubur dimasak dari situ. Pada masa itu, orang India menanam jagung tanaman khas, yang sayangnya tidak bertahan hingga hari ini, ia disebut Cuzco. Biji-bijian jagung ini, yang ditemui semasa penggalian, kini disimpan di muzium. Mereka tidak belajar bagaimana menanam jagung seukuran ini, hingga hari ini, bahkan dengan menyeberang varietas, varietas itu hilang selamanya. Orang India cukup maju dalam hal penggunaan bahan mentah dan mereka sudah menggunakan bukan hanya biji-bijian jagung, mereka belajar mengumpulkan serbuk sari jagung dan membuat sup yang sangat berkhasiat dari itu. Mereka belajar menggunakan batang jagung, orang India menyedari bahawa mereka sangat kuat dan menggunakannya sebagai bahan mentah untuk pembinaan pondok.

Di wilayah Mexico moden, bukti kehadiran jagung juga telah dijumpai. Tetapi jagung yang dijumpai sama sekali tidak sama seperti sekarang. Telinga yang terdapat di wilayah Mexico adalah 3 kali lebih kecil daripada yang moden, telinga hanya berukuran 4 cm..

Selanjutnya, jalan jagung tidak diketahui dengan tepat, bagaimana ia menyebar ke seluruh dunia, tidak ada data. Baru diketahui bahawa kira-kira 5000 tahun yang lalu, sudah ada di semua negara di dunia dan semua orang sudah memakannya.

Pemakaian jagung

Jagung adalah hadiah semula jadi bagi manusia; ia digunakan di hampir semua cabang kehidupan kita. Selama berabad-abad, orang telah menyesuaikannya hampir di mana sahaja mereka boleh. Kami akan mempertimbangkan semua kemungkinan penggunaan budaya ini..

Jagung sebagai makanan untuk manusia

Jagung dimakan dalam pelbagai bentuk di setiap negara di dunia. Sebagai contoh, di Mexico, ia adalah makanan kebangsaan, dimasak secara utuh, pelbagai bijirin dibuat daripadanya, dan sebagainya. Jadi dalam bentuk apa ia digunakan di seluruh dunia?

  • Yang paling popular adalah memasak jagung rebus dengan tongkol utuh; tongkol dimakan dalam bentuk sedikit masin atau bergula, jadi tongkol panasnya dibumbui dengan mentega.
  • Jagung kering digiling untuk membuat pelbagai bijirin, dan bubur Mamalyga yang terkenal dibuat dari itu. Bubur jagung disediakan dengan masin dengan pelbagai sayur-sayuran dan daging, dan manis dalam susu dan air, dibumbui dengan mentega atau minyak sayuran.
  • Di seluruh dunia hari ini, kilang menghasilkan banyak jagung kalengan, ia dimakan hanya dari kaleng, dan banyak salad yang berbeza disediakan dengan jagung tersebut. Jagung seperti itu adalah pengganti yang sangat baik untuk telinga rebus pada musim ketika ia ditanam..
  • Jagung sesuai untuk pembekuan, anda boleh menjumpai jagung tersebut di rak kedai secara berasingan dan sebagai sebahagian daripada campuran sayur-sayuran beku. Ia boleh dibekukan secara bebas dan pada musim sejuk jagung seperti itu digunakan untuk memasak pelbagai hidangan, dan juga untuk sup.
  • Popcorn juga jagung, atau lebih tepatnya pelbagai jenisnya. Ia juga boleh dimasak masin dan manis. Pada masa ini di kedai terdapat banyak popcorn siap pakai dan popcorn dalam beg yang perlu dimasak, bahan tambahan rasa telah ditambahkan ke dalamnya untuk setiap selera.
  • Tepung dibuat dari jagung dari mana pelbagai produk gula-gula dipanggang, dan juga produk roti. Tepung ini digunakan untuk menghasilkan tepung jagung yang diketahui oleh semua orang, yang biasa kita gunakan untuk menghancurkan atau menuangkan susu.
  • Minyak juga diperah dari jagung. Ia digunakan untuk memasak dengan cara yang sama seperti minyak bunga matahari..
  • Pati dibuat dari jagung, dan juga dari kentang, ia digunakan, seperti kentang, sebagai pengikat dalam memasak..

Ini adalah berapa banyak makanan yang kita dapat dari jagung sahaja..

Penggunaan jagung dalam perubatan

Perubatan juga tidak dapat diberikan oleh alam semula jadi.

  • Stigma jagung telah digunakan oleh penyembuh selama berabad-abad, hari ini mereka juga berjaya digunakan sebagai agen koleretik. Gunakannya sebagai decoctions.
  • Jagung adalah sebahagian daripada banyak ubat koleretik dan hati. Ini juga diperkenalkan ke dalam komposisi ubat-ubatan yang bertujuan menghentikan pendarahan dari pelbagai peringkat..
  • Juga, jagung digunakan sebagai alat untuk menurunkan berat badan dalam kegemukan yang berbeza-beza, ini membantu mengurangkan selera makan.
  • Ia juga digunakan dalam perawatan diabetes mellitus, pankreatitis dan urolithiasis..
  • Jagung digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional dan farmakologi..

Jagung dalam kosmetologi

Walaupun di sini, jagung didapati penggunaannya. Ini digunakan di sini tidak seluas makanan, tetapi juga digunakan oleh pakar kecantikan. Topeng muka yang sangat baik dibuat dari jagung, bertujuan untuk pelbagai masalah, kod dan pembersihannya. Topeng jagung sangat berkesan melawan jerawat.

Jagung dalam penternakan

Dalam penternakan, jagung bukanlah produk yang boleh diganti..

  • Burung itu hanya memerlukannya untuk berkembang sepenuhnya. Sekiranya ayam tidak diberi jagung, maka kuningnya akan ringan dan kurang berkhasiat, dan bangkai ayam tidak akan mempunyai warna kekuningan yang indah yang biasa kita lihat pada ayam domestik. Mana-mana burung memerlukannya..
  • Penternak babi juga semestinya memasukkan jagung ke dalam makanan, membolehkan babi tumbuh dengan sihat dan mendapatkan semua yang mereka perlukan untuk tumbuh. Baka babi tertentu juga memakan daun jagung.
  • Untuk memelihara ternakan (lembu), ia juga perlu. Seekor lembu yang diberi jagung menghasilkan susu yang lebih gemuk dan lebih manis, dan lembu bertambah berat dengannya. Jadi untuk memberi makan lembu, dedaun jagung juga digunakan, baik hijau muda dan kering dalam bentuk cincang..

Jagung dalam industri

Dalam industri, jagung digunakan secara meluas seperti dalam makanan, yang bukan hanya dihasilkan dengan bantuan jagung, anda bahkan tidak akan memikirkan banyak perkara yang ada di sana..

  • Pati jagung telah digunakan selama bertahun-tahun untuk membuat beg plastik yang boleh dihancurkan. Pelbagai produk kertas, termasuk kadbod bergelombang, dibuat dengannya. Ia juga digunakan dalam pembuatan lampin bayi. Malah bahan pencuci dan cat mengandungi pati jagung. Agrokimia dan surfaktan juga dihasilkan menggunakan kanji..
  • Jagung terlibat dalam pengeluaran Bioetanol. Jagung di sini banyak membantu dalam pengeluaran, 1 tan membantu menghasilkan dari 4 hingga 5000 liter produk ini.
  • Biogas juga dihasilkan menggunakan jagung. Produk yang paling berharga hari ini disediakan oleh jagung, di sini batang dan daun digunakan, diproses menjadi silaj, yang dimuat ke dalam bioreaktor khas dan proses pengeluaran gas sudah berlaku di sana. Satu hektar jagung dapat menghasilkan 6.000 meter padu metana berkualiti. Jadi jagung memberi tenaga kepada industri, yang sangat penting dalam abad kita..

Apa yang terdapat dalam bijirin jagung kuning??

Kita telah melihat bahawa jagung digunakan secara meluas oleh orang, tidak ada bahagian kehidupan manusia di mana jagung belum mendapat tempatnya. Dan mengapa begitu berguna dan apa yang terdapat dalam budaya keajaiban ini? Mari kita anggap karunia alam ini dari sisi ini.

  • Mari mulakan dengan kandungan kalori produk ini. Jagung cukup berkhasiat untuk tubuh kita, 100 g jagung mengandungi kira-kira 67-68 g karbohidrat, protein 10-11 g, protein 4-5 g. Jumlah kalori di dalamnya boleh berkisar antara 90 hingga 330 kilokalori per 100 g, kandungan kalori bergantung pada pelbagai dan kaedah penyediaannya.
  • Tetapi bagaimana dengan komposisi pelbagai vitamin di dalamnya? Jagung mengandungi vitamin A, D, PP, E, K dan hampir keseluruhan kumpulan vitamin B, kecuali vitamin B12. Dan juga, mengandungi vitamin H.
  • Jagung sangat kaya dengan komposisi mineralnya. Senarai ini sangat panjang, hanya sedikit budaya yang mempunyai komposisi yang kaya. Jagung mengandungi - Aluminium, Kalium, Magnesium, Boron, Venadium, Iodin, Kalsium, Cobolt, Silikon, Kalium, Mangan, Tembaga, Natrium, Nikel, Timah, Silenus, Sulfur, Titanium, Fluorin, Fosfor, Klorin, Kromium, Seng. Tetapi bukan itu sahaja, hanya sedikit orang yang tahu bahawa jagung adalah satu-satunya produk di dunia yang mengandungi emas, ia hanya boleh diperoleh dari jagung. Dia juga kaya dengan kandungan zat besi, di sini bahkan epal dan soba lebih rendah darinya, dalam hal ini dia tidak sama.

Khasiat jagung untuk badan

Dilihat dari komposisi jagung, ia tidak boleh berguna untuk tubuh kita. Mari kita perhatikan lebih dekat bagaimana ia mempengaruhi badan kita dan bagaimana ia berguna.

  • Berkat kandungan zat besi yang tinggi, jagung dapat membantu mengatasi anemia, dan jika anda memakannya dengan kerap, maka penyakit ini tidak akan mengancam anda, ia akan membantu menjaga tahap hemoglobin pada tahap tinggi..
  • Jagung membantu meningkatkan pencernaan. Orang yang memakannya selalu tidak mengalami masalah pencernaan. Ia membantu badan kita menyerap dan mencerna makanan dengan lebih baik. Saya mengesyorkan menggunakannya untuk orang yang mengalami sembelit biasa..
  • Jagung hanya perlu diberikan kepada anak-anak, ia benar-benar mengandungi semua yang diperlukan untuk perkembangan dan pertumbuhan penuh anak. Jagung tulen diperkenalkan ke dalam diet anak-anak dari usia 2 tahun; ia sebelumnya tidak disarankan kerana fakta bahawa memerlukan waktu yang lama untuk dicerna. Namun, hari ini terdapat banyak bubur jagung yang disesuaikan untuk ibu saudara dan produk berasaskan jagung lain untuk kanak-kanak, contohnya, bijirin yang sama.
  • Jagung adalah pembersih kapal yang sangat baik. Berkat pembersihan ini, kapal anda lebih kuat, dan risiko serangan jantung dan strok akan berkurang dengan ketara jika anda memakan produk yang sihat ini. Ia juga menurunkan kadar kolesterol darah, yang juga akan membantu jantung menjadi lebih sihat selama bertahun-tahun dan membantu mencegah pembentukan plak kolesterol di dinding saluran darah..
  • Jagung juga membantu mengatasi gangguan saraf dan membantu mengatasi tekanan. Merebus biji jagung akan mengurangkan tekanan dan migrain. Doktor mengesyorkan pengambilan jagung secara berkala untuk Epilepsi.
  • Bagi wanita, jagung sangat berguna dan wanita perlu memakannya sekerap mungkin. Komposisi jagung mampu meningkatkan fungsi pembiakan tubuh. Wanita yang memakannya secara berkala cenderung mengalami kesakitan semasa haid. Merebus biji-bijian jagung membantu melegakan bengkak semasa kehamilan, dan memakannya membantu janin untuk berkembang sepenuhnya. Juga, jagung membantu semasa penyusuan, mengurangkan tekanan pada badan dan membantu pengeluaran susu.
  • Ia juga sangat berguna untuk penampilan, dengan memakan jagung anda melambatkan proses penuaan, kulit menjadi lebih sihat dan pigmentasi berkurang.

Siapa Yang Tidak Perlu Makan Jagung?

Kontraindikasi penggunaannya adalah ulser perut, jagung dicerna untuk waktu yang lama, dan dengan penyakit ini, hidangan ringan ditunjukkan. Juga, jangan terbawa ketika pundi hempedu dikeluarkan, ini meningkatkan aliran hempedu dan mungkin berlebihan. Ia juga tidak digalakkan untuk orang dengan berat badan yang terlalu rendah, kerana ia menyumbang kepada penurunan berat badan.

Makan jagung, yang diberikan oleh kita secara semula jadi dan sentiasa sihat!

Jagung

Ciri-ciri botani jagung dan sejarah pengenalannya ke dalam penanaman

Jagung atau jagung - Zea mays L. adalah tanaman tinggi, mencapai ketinggian 3 m, dengan sistem akar yang kuat. Akar penyokong udara sering terbentuk di simpul bawah batang. Batangnya tegak, tebal, berdiameter hingga 7 cm, tanpa rongga di dalamnya (tidak seperti bijirin lain). Daunnya besar, berbentuk linear-panjang, hingga 1 m, dengan sarung menutupi batang.
Bunga-bunga di jagung uniseksual, dikumpulkan dalam perbungaan dioecious yang terletak pada individu yang sama: bunga jantan membentuk panikel besar di bahagian atas tunas, dan bunga betina dikumpulkan di tongkol, yang terletak di axil daun. Setiap tanaman biasanya mempunyai 1-2 telinga, jarang sekali. Mereka dikelilingi dengan ketat oleh pembungkus seperti lembaran. Hanya sekumpulan tiang pistilat panjang dengan stigma keluar di bahagian atas pembungkus seperti itu. Mereka menerima debunga dari bunga jantan, yang dibawa angin, persenyawaan berlaku, dan karyopes besar berkembang di tongkol..
Biji jagung adalah pelik, tidak memanjang, seperti gandum dan rai, tetapi bentuk kubik atau bulat, yang terletak di teras tongkol dalam baris menegak, ditekan rapat antara satu sama lain. Setiap telinga mengandungi 500 hingga 10OO karyopes. Dalam pelbagai jenis, mereka berbeza dari segi ukuran, bentuk dan warna. Varieti dengan buah-buahan kuning atau putih kekuningan mendominasi, tetapi ada jagung dengan biji-bijian kemerahan, ungu, biru dan bahkan hampir hitam. Mengikut bentuk, ukuran, warna kernel dan komposisi karbohidrat yang dikandungnya, beberapa jenis jagung dibezakan: batu api, seperti gigi, lilin, pati, gula, pecah, dll. Telinga dipakaikan dengan pembungkus hijau seperti daun yang bertahan hingga biji masak. Mekar di Rusia pada bulan Jun-Ogos, buah masak pada bulan September-Oktober.

Jagung berasal dari beberapa nenek moyang yang masih belum bertahan hingga hari ini yang tinggal di Amerika Tengah dan Selatan. Tanah airnya adalah wilayah Mexico moden, di mana ia ditanam sejak lama oleh bangsa Maya dan suku-suku tempatan yang lain. Permulaan budaya sekitar tahun 5200 SM. e. Rakan-rakan Christopher Columbus melihat dengan kagum pada tanaman yang tidak biasa ini, yang ditanam orang India di mana-mana dan memakan makanan yang disediakan daripadanya. Dan ada sesuatu yang perlu dikejutkan. Bagaimanapun, jagung sama sekali tidak seperti bijirin biasa untuk orang Eropah. Daunnya yang lebar dan lebar, menutupi pucuknya, segera terserlah. Batang tanaman tebal, tidak berongga di dalamnya, tetapi dipenuhi dengan sel parenkim. Tetapi ciri utama bijirin ini yang menarik perhatian adalah organ generatifnya, terutama telinga, yang tidak ada bijirin di Dunia Lama..
Orang Eropah dengan cepat menyedari kebaikan jagung. Peneroka pertama yang tinggal di Amerika mula mengusahakannya secara aktif di kawasan mereka. Benih-benih itu dibawa ke Eropah oleh ekspedisi pertama Columbus. Sudah di awal
dalam. jagung mula ditanam di Sepanyol, dan pada pertengahan abad ini tanamannya menyebar ke seluruh Eropah, dan tidak lama lagi di Turki. Hingga awal
dalam. menjadi bijirin biasa di Eropah selatan seperti gandum. Pada abad XVI - XVII. Orang Eropah juga membawa jagung ke banyak jajahan Afrika dan Asia. Keadaan semula jadi mereka ternyata sangat sesuai untuk budaya ini, jadi pada akhir abad ke-17, jagung telah hampir menaklukkan semua kawasan di dunia dengan iklim yang cukup hangat. Di Rusia, mereka mula menaburnya agak lewat dibandingkan dengan seluruh Eropah. Telah diketahui bahwa pada tahun 1847 dikeluarkan keputusan pemerintah yang mendorong penanaman jagung. Di bawah keputusan ini, benih budaya baru diedarkan secara percuma. Tetapi Rusia mula berakar pada awalnya hanya di Kuban, dan bahkan pada skala sederhana..
Lonjakan jagung baru berada pada pertengahan abad ini. Pada masa ini, Amerika telah membuat kemajuan besar dalam pertanian, sebahagian besarnya disebabkan oleh pengembangan tanaman jagung. Terima kasih kepada biji-bijian dan jisim hijau tanaman ini, petani Amerika menyelesaikan masalah pakan untuk pembiakan lembu tenusu dan daging lembu. Contoh mereka diikuti di Dunia Lama. Di Rusia dan republik bekas Uni Soviet, jagung mula diperkenalkan di mana-mana, walaupun keadaan semula jadi jelas tidak sesuai untuknya. Kemudian, muncul sikap yang lebih wajar terhadapnya. Petani kami tidak berusaha untuk mendapatkan bijirin jagung di mana-mana, tetapi mereka secara dramatis memperluas kawasan di bawah tanaman tanaman ini untuk silase.
Jagung adalah tanaman yang suka panas. Benihnya mula bercambah pada suhu + 10 ° C. Menariknya, anak benih bertolak ansur dengan fros jangka pendek hingga -3 ° C, dan pada musim gugur, tanaman dewasa mati dengan segera dengan fros pertama. Budaya fotofil dan tahan kemarau. Musim tumbuh berlangsung dari 90 hingga 150 hari atau lebih.

Penggunaan jagung secara ekonomi

Biji jagung mengandungi hingga 70% karbohidrat, 7 hingga 20% protein, 4-8% minyak lemak, hingga 2% garam mineral, vitamin. Protein yang paling berharga dengan asid amino penting (lisin dan triptofan) terkumpul di kuman caryopsis. Di dalam embrio, vitamin terutamanya pekat, dan juga lemak. Biji jagung diproses menjadi tepung, pelbagai bijirin, serpihan, tongkat, kanji, dekstrin, molase, glukosa, sirap, alkohol, bir dan produk lain. Minyak, vitamin E, asid glutamat diperoleh daripadanya. Di Rusia, produk makanan jagung tidak banyak digunakan. Kami tahu lebih banyak mengenai kepingan jagung dan tongkol mentah, rebus dan segar. Di banyak negara, jagung digunakan untuk pelbagai hidangan, termasuk pengganti roti..
Telah diperhatikan bahawa di bahagian Eropah dan Asia di mana jagung adalah makanan tradisional dan ruji - sama ada dalam bentuk bubur, seperti hominy di Moldova dan Romania, polenta di Itali, abyst di Abkhazia, atau sebagai roti, seperti mchadi di Georgia - bilangan penyakit, terutamanya penyakit kardiovaskular, pada populasi jauh lebih sedikit daripada di kawasan berdekatan dan kawasan di mana praktikalnya tidak dimakan. Para saintis menjelaskan ini dengan adanya asid lemak tepu dan fosfatida dalam minyak jagung, yang mengatur kolesterol, terlibat dalam pembinaan membran sel, memainkan peranan penting dalam fungsi tisu otak.
Jagung gula yang disebut ditanam sebagai tanaman sayur. Telinga mereka yang belum masak, kaya dengan gula dan protein, dimakan segar dan kalengan seperti kacang hijau yang biasa kita gunakan. Di Bulgaria dan beberapa negara lain, sirap jagung diperoleh dari jagung, yang 1.7 kali lebih manis daripada gula, oleh itu ia sangat dihargai dalam pemakanan makanan. Di Brazil, mereka belajar membuat bir kelas pertama dari jagung. Dan di China, produk makanan muncul, bahan mentahnya adalah debunga jagung, yang dihasilkan oleh tanaman dalam jumlah besar..
Dipercayai bahawa sekitar 20% hasil panen jagung dunia digunakan untuk makanan, 15 - 20% - untuk tujuan teknikal, selebihnya dua pertiga digunakan sebagai makanan ternakan dan unggas. Dari batang, daun dan telinga yang diganti, kertas, linoleum, plastik, filem, bahan penebat, gabus tiruan, karbon aktif, dan lain-lain dihasilkan..

Nilai perubatan jagung dan kaedah penggunaan ubat

Jagung adalah kepentingan perubatan yang serius. Minyak lemak yang sedap dimakan dihalau dari embrio kernelnya, yang juga mempunyai sifat penyembuhan - ia mencegah perkembangan aterosklerosis, kerana ia dapat mengurangkan tahap kolesterol dalam darah dengan ketara. Pati yang diperoleh dari biji berfungsi sebagai pengisi dalam penghasilan tablet ubat dan dragees. Selain itu, ia juga digunakan sebagai bedak bayi. Dari telinga jagung, dibebaskan dari biji, xylitol diperoleh, yang menggantikan gula dalam diet pesakit diabetes dan obesiti..
Tetapi bahan mentah perubatan utama adalah tiang panjang dengan stigma bunga jagung betina, yang telah menerima nama "sutera jagung" yang tidak tepat. Mereka mengandungi sitostyrene, lemak dan minyak pati, flavonoid, saponin, vitamin C dan K, garam besi, mangan, tembaga, kromium, aluminium dan sebatian lain. Mereka dituai dalam tempoh masak tongkol dan dikeringkan dengan segera. Stigma dikeringkan di tempat teduh dan disimpan di tempat yang kering. Jangka hayat 1 - 2 tahun.
Sutera jagung mempunyai kesan koleretik dan hemostatik. Merebus, infusi dan ekstrak cecair diresepkan untuk penyakit hati dan saluran empedu, untuk kolesistitis, kolangitis (terutama dengan genangan hempedu), hepatitis. Di bawah pengaruh pengambilan infus dari stigma jagung, rembesan hempedu meningkat, tahap bilirubin dalam darah menurun, dan graviti hempedu spesifik menurun. Kaldu mempunyai sifat hemostatik. Infusi mengurangkan selera makan, membantu mengurangkan berat badan.
Untuk menyiapkan infus, satu sendok teh stigma cincang dituangkan dengan 1 gelas air mendidih, bersikeras selama 20 minit. dan tapiskan melalui 2-3 lapisan kain kasa. Ambil 2 - 3 sudu 3-4 kali sehari selama 20 minit. sebelum makan.
Pada hepatitis akut, sutera jagung diseduh dan diminum seperti teh. Masa rawatan adalah enam bulan. Telinga jagung mesti matang. Stigma tongkol yang belum masak tidak memberikan kesan terapeutik.

Dengan edema asal jantung, masak 1 sudu sutera jagung selama 30 minit. dalam 200 ml air, tambahkan 2-3 sudu madu dan ambil 1-2 sudu rebusan 3 kali sehari sebelum makan.
Untuk menyediakan kuahnya, 1 sendok teh bahan mentah yang dihancurkan dituangkan ke dalam 1.5 cawan air panas, direbus dalam bekas enamel yang tertutup dalam air mandi selama 30 minit, disejukkan selama 45 minit, disaring melalui 2 - 3 lapisan kain kasa dan dibawa ke isipadu semula. Ambil 1 - 3 sudu besar Zraza sehari selama 20 minit. sebelum makan.
Kesan diuretik sediaan sutera jagung digunakan untuk edema yang berkaitan dengan penyakit buah pinggang dan sistem kardiovaskular. Penggunaan infusi jangka panjang membantu melarutkan batu (karbonat, urat dan fosfat) di dalam ureter dan buah pinggang. Kesan hemostatik infus digunakan untuk pendarahan rahim.
Dalam kolesistitis kronik, disarankan untuk menuangkan 2-3 sudu besar stigma kering dan hancur dengan 300 ml air mendidih, biarkan selama 30-40 minit. dalam bekas tertutup, toskan. Ambil 2 - 3 sudu 3 - 4 kali sehari selama 10 - 15 minit. sebelum makan. Simpan tidak lebih dari dua hari di tempat yang sejuk.
-c Pada penyakit organ genitouriner, disarankan mencampurkan "rambut jagung" 1 daun kacang dan daun bearberry di bahagian yang sama. Rebus 40 g campuran selama 15 minit. dalam 1 liter air. Saring keseluruhan kaldu, minum pada siang hari dalam resepsi b. Pada masa yang sama, diet susu tanpa garam, mandi hangat dan pembalut untuk pundi kencing dan buah pinggang adalah disyorkan..
Sutera jagung mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf; mereka disyorkan, terutama pada usia tua, dengan kegemukan sebagai cara untuk mengurangkan selera makan dan mengaktifkan metabolisme.

Untuk mengurangkan berat badan, rendam 10 g stigma jagung cincang dalam 300 ml air sejuk, rebus dengan api kecil selama 30 minit. Minum infusi 1 - 3 sudu dalam 3-4 jam.
Minyak jagung, yang diperoleh dari kuman biji jagung, mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme. Ia mempunyai kesan koleretik yang ketara, dan tidak begitu berpengaruh pada pendidikan seperti pada rembesan hempedu. Minyak jagung meningkatkan nada pundi hempedu, meningkatkan pengecutan dindingnya, dan mengatur fungsi perkumuhan. 1 - 1.5 jam setelah mengambil dos minyak jagung, nada pundi hempedu menurun dan diisi semula dengan hempedu segar. Dengan sifat tindakan, minyak jagung hampir dengan kuning telur. Ambil 1 sudu 2 kali sehari selama 30 - 60 minit. sebelum makan.
Minyak jagung disyorkan untuk pencegahan dan rawatan aterosklerosis. Ambil 25 g 3 kali sehari dengan makanan. Semasa mengambil minyak, kadar kolesterol dalam darah menurun, kesejahteraan umum, mood dan tidur bertambah baik.
Dalam perubatan rakyat, minyak digunakan secara topikal untuk luka bakar, bibir dan kulit yang retak, serta untuk rinitis alergi.
Dalam perubatan rakyat Transcaucasia, lichen, eksim dirawat dengan jus biji jagung yang dihancurkan oleh logam panas.
Di Abkhazia, biji-bijian jagung yang digoreng dengan madu digunakan untuk cirit-birit.
Bubur jagung bersama dengan minyak jagung dan suluguni dianggap sebagai langkah pencegahan yang terbukti di Kaukasus
barah.
Di farmasi, mereka menjual ubat siap - ekstrak sutera jagung cair. Ia diambil 30-40 tetes 2-3 kali sehari sebelum makan..
Dari sisa jagung, asid glutamat diperoleh, yang dapat disembuhkan untuk penyakit sistem saraf pusat: epilepsi, psikosis, kemurungan, dan penyakit saraf dan mental yang lain; dengan distrofi otot progresif, poliomielitis penyakit Down. Ia merupakan bahagian penting dari asid folik dan memainkan peranan penting dalam aktiviti otak, jantung dan dalam proses pembentukan darah..
Asid glutamat banyak digunakan dalam industri makanan untuk pengetinan makanan segar dan sayur-sayuran..
Jagung dikontraindikasikan untuk orang yang kurang selera makan, peningkatan pembekuan darah.

Kelebihan jagung

Orang telah tumbuh dan menanam jagung kerana tongkolnya dipenuhi dengan biji-bijian yang boleh dimakan. Dari segi kepentingannya, jagung dapat menduduki tempat ketiga di antara bijirin setelah gandum dan beras. Orang Eropah, dengan cara itu, melakukan hal itu, menambahkan jagung ke daftar produk roti setelah gandum dan beras.

Terdapat anggapan bahawa jagung telah diketahui oleh manusia selama 50,000 tahun. Walau bagaimanapun, penemuan yang disahkan menunjukkan usia jagung sekitar 7-12 ribu tahun. Tempat kelahiran jagung adalah Mexico. Menurut hipotesis yang paling disukai, kemunculan jagung dikaitkan dengan hasil pemilihan salah satu spesies jagung liar (zea parviglumis), yang masih tersebar luas di Mexico..

Penerangan dan sejarah asal jagung

Jagung adalah ramuan tahunan. Jagung tergolong dalam keluarga Bijirin. Jagung merangkumi tiga spesies yang tumbuh liar dan empat spesies (zea perennis, nicaraguensis, luxurians, diploperennis) yang tidak digunakan oleh manusia. Satu-satunya jenis jagung yang boleh dimakan adalah jagung manis (atau jagung, zea mays).

Peranan sejarah jagung adalah unik. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa perkembangan hampir semua tamadun Mesoamerika (iaitu, peradaban Amerika pra-Columbia) disebabkan oleh pengembangan proses pertanian yang berkaitan dengan penanaman dan pemprosesan jagung..

Beberapa data mengenai pengeluaran jagung

Pengeluar jagung terbesar ketika ini adalah AS. China menghasilkan jagung 2 kali lebih sedikit daripada Amerika Syarikat. Tanah air bijirin ini (Mexico) berada di tempat keempat. Pengeluaran jagung di negara ini adalah 15 kali lebih rendah daripada di Amerika Syarikat. Di Kesatuan Soviet, Nikita Sergeevich Khrushchev berusaha memasukkan jagung ke dalam pertanian, tetapi pengalaman itu tidak berjaya. Walau bagaimanapun, salah satu bekas republik Soviet (sekarang Ukraine moden) adalah pengeluar jagung TOP-10; jumlah jagung yang ditanam di sini adalah 33 kali lebih sedikit daripada di Amerika Syarikat.

Kelebihan jagung

Komposisi jagung merangkumi vitamin: retinol, tiamin, folacin dan niasin, asid askorbik, serta mineral seperti zat besi, magnesium dan kalium (terutamanya kandungan tinggi). Nilai tenaga jagung adalah 86 kcal per 100 gram biji-bijian, atau 360 kJ. Jagung juga merupakan sumber serat.

Orang mula menggunakan jagung untuk pelbagai tujuan pada zaman dahulu. Semua orang biasa dengan "saluran perdamaian" orang-orang India Amerika kuno, mereka terbuat dari tongkol. Orang India membina pondok mereka dari batang jagung, dan di Colombia, misalnya, mereka membuat bola dari daun yang melilit tongkol. Dan tentu saja, mereka memakan jagung dan menggunakannya dalam perubatan rakyat (untuk penyakit hati).

Manusia moden menghargai manfaat jagung sebagai produk makanan, perubatan, dan juga pengeluaran pelbagai bahan (nilon, serat buatan, serat rayon). Jagung digunakan untuk membuat minuman beralkohol yang kuat seperti vodka jagung dan wiski.

Kami paling berminat dengan faedah kesihatan jagung. Menariknya, tidak semua jagung digunakan untuk tujuan perubatan, tetapi hanya tangkai jagung dengan stigma (dengan kata lain, putik), serta kuman jagung.

Manfaat jagung: stigma (rambut jagung)

Rambut jagung (seperti kadang-kadang disebut sutera jagung) mengandungi asid askorbik, vitamin K, minyak lemak, resin, saponin, fitosterol (stigmasterol dan sitosterol), jejak minyak pati, dan bahan pahit. Manfaat bahan mentah perubatan jagung ini dikaitkan dengan jumlah zat yang membentuk komposisi. Rambut jagung mempunyai kesan koleretik dan diuretik.

Di Rusia, infus atau ekstrak rambut jagung digunakan dalam rawatan penyakit seperti:

  • kolesistitis,
  • kolangitis,
  • hepatitis,
  • kolelitiasis,
  • penyakit urolithiasis,
  • prostatitis.

Lebih jarang, ekstrak rambut jagung juga digunakan sebagai agen hemostatik, kerana meningkatkan jumlah platelet dan mempercepat proses pembekuan darah.

Di farmasi, anda boleh membeli tiang dengan stigma jagung dalam bentuk "suci" dan dicampurkan dengan tanaman ubat lain (pelbagai persediaan herba).

Penuaian berlaku sama ada pada musim panas, ketika tongkol memasuki tahap pematangan susu yang disebut, atau sudah pada bulan Ogos-September, ketika tongkol jagung dituai. Sutera jagung sangat hygroscopic dan oleh itu memerlukan penyimpanan yang berhati-hati di bilik kering pada suhu 40 ° C..

Kebaikan jagung: kuman bijirin

Dari ini, minyak jagung diperoleh. Komposisi kimia minyak jagung kaya dengan lesitin dan vitamin E; ia mengandungi vitamin dan mineral yang sama seperti jagung itu sendiri, serta kompleks asid lemak tak jenuh. Minyak jagung yang tidak dimurnikan adalah makanan tambahan untuk pencegahan dan rawatan penyakit berikut:

  • diabetes,
  • aterosklerosis,
  • kegemukan.

Minyak jagung juga digunakan dalam kosmetologi dan memasak.

Dalam kosmetologi, ia digunakan pada badan semasa mengurut. Vitamin E memberi keanjalan dan awet muda pada kulit; kesannya sangat ketara pada wajah, kerana minyak jagung mampu menghilangkan kedutan halus. Selain itu, minyak jagung dapat digunakan untuk memerangi bintik-bintik usia. Untuk melakukan ini, buat mandian untuk tangan dan kaki, atau sapukan minyak pada kulit tangan. Dengan menggunakan minyak jagung, anda boleh membuat topeng rambut (contohnya, gosokkan minyak ke kulit kepala, kemudian jangan bilas selama satu jam). Semua ini akan membantu memulihkan kulit dan memberikan nada dan keanjalan yang sihat..

Dalam memasak, minyak jagung sering digunakan dalam diet kerana mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme..

Salad jagung: cepat dan enak (tanpa mayonis dan ketam).

1 tin jagung dalam tin

2-3 timun segar

3-4 telur rebus

krim masam rendah lemak, garam, herba secukupnya.

Potong timun menjadi kepingan, masukkan telur cincang dan jagung. Masukkan sayur jika mahu. Musim dengan krim masam, garam secukup rasa. Nikmati hidangan anda!

Gandum jagung (jagung) juga banyak digunakan dalam memasak. Ia dianggap sebagai produk hypoallergenic, oleh itu disyorkan untuk makanan bayi, termasuk makanan pelengkap pertama. Komposisi kimia bubur jagung sama dengan komposisi kimia biji jagung (dari mana ia dihasilkan). Kerana kandungan seratnya yang tinggi, bijirin ini membantu membersihkan usus kita dari produk pembusukan, serta melambatkan proses pembusukan dan penapaian di dalamnya. Selain itu, serat dapat menyingkirkan racun perosak, radionuklida dan racun dari badan. Walaupun kandungan kalori yang tinggi (325 kkal per 100 gram bijirin), kerana protein bijirin jagung diserap agak buruk, nilai pemakanannya lebih rendah. Oleh itu, bijirin disyorkan untuk orang yang mempunyai gaya hidup yang tidak aktif..

Siapa yang lebih baik menyerahkan jagung??

Sayangnya, tidak semua orang dapat menghargai faedah jagung. Orang yang menderita ulser perut atau ulser duodenum, mempunyai berat badan rendah dan selera makan berkurang, terdedah kepada trombosis, mengalami peningkatan pembekuan darah dan tromboflebitis, sayangnya, harus membatasi penggunaan jagung sebagai produk makanan, atau bahkan benar-benar meninggalkannya.

Jagung - fakta utama

Penggunaan jagung

Penggunaan jagung

Jika dibandingkan dengan gandum dan beras, jagung mungkin merupakan tanaman bijirin yang paling serba boleh dari segi penggunaannya..

Stern

Kira-kira dua pertiga pengeluaran jagung dunia ditanam untuk makanan ternakan dan unggas. Dalam kebanyakan kes, jagung dituai setelah biji-bijian matang sepenuhnya, yang digunakan untuk makanan ternakan. Di beberapa negara, hasil purata hampir 10 t / ha. Kedua-dua jenis jagung (bijirin dan makanan) adalah salah satu sumber tenaga paling padat untuk memberi makan ternakan, menyediakan lebih banyak lemak daripada gandum dan barli, tetapi kurang protein daripada biji-bijian..

lembu

Oleh kerana kandungan patinya yang tinggi, yang terdegradasi lebih perlahan di dalam lembu sapi, jagung banyak digunakan dalam makanan sebagai salah satu produk pembekal tenaga utama untuk lembu. Hasil daripada pengambilan jagung yang agak perlahan di dalam tubuh haiwan, proses pencernaan memerlukan waktu yang lama, yang bermaksud bahawa sebahagian besar tanaman digunakan jika dibandingkan dengan tanaman pakan lain seperti gandum dan barli..

Burung

Bahagian penting dalam diet ayam adalah makanan berkalori tinggi, yang banyak digunakan jagung bijirin dengan tenaga metabolik 15 MJ / kg DM. Kandungan pati yang tinggi dalam jagung mudah dicerna oleh unggas, mempunyai rasa yang menyenangkan dan kekurangan faktor anti-penuaan. Jagung juga menyediakan xanthophils, yang meningkatkan warna kuning telur, dan asid linoleat, yang meningkatkan ukuran telur. Semua ini membantu meningkatkan kualiti dan tahap telur..

Babi

Jagung juga merupakan sumber utama biji-bijian untuk makanan babi, baik dalam bentuk biji-bijian dan dalam bentuk campuran yang dimasukkan ke dalam silaj, kerana ia mempunyai kandungan tenaga yang tinggi (PE) dan kandungan protein yang rendah..

Penggunaan langsung

Jagung tetap menjadi sumber makanan utama di banyak tempat di dunia. Sebanyak 116 juta tan jagung digunakan untuk penggunaan manusia di seluruh dunia, 30% daripada jumlah ini terdapat di Afrika, 21% di negara-negara sub-Sahara. Dalam diet lebih dari 20 negara, jagung menyumbang 15-20% daripada jumlah kalori harian..

Industri pemprosesan

Sebagai sumber utama pati, minyak dan gluten yang boleh dimakan, jagung digunakan dalam memasak dan dalam pelbagai makanan halus dan diproses. Jagung menyediakan 90% keperluan pati AS. Makanan yang berasal dari jagung termasuk jagung, hominy dan bijirin, dan popcorn (sebiji varieti jagung tertentu yang meletup ketika dipanaskan).

Jagung manis

sebagai tambahan kepada jagung bijirin, tambahan 1 juta hektar jagung manis (var. saccharata) ditanam di seluruh dunia untuk penggunaan manusia. Jumlah pengeluaran jagung jenis ini hanya di bawah 9 juta tan, yang relatif rendah dan hanya mewakili 0,006% daripada jumlah pengeluaran bijirin dan jagung makanan dunia..

Kanji untuk industri

Jagung banyak digunakan sebagai sumber pati bagi industri farmaseutikal, kertas, perlombongan dan pembinaan. Pati ini biasanya diperoleh setelah proses penyulingan, dan kuman jagung, serat dan protein juga dihasilkan. Digunakan dalam pelbagai produk seperti beg plastik terbiodegradasi, kertas kitar semula, papan bergelombang, deterjen, cat, lampin, kosmetik, perekat, surfaktan dan agrokimia.

Bioetanol

Kira-kira 40% tanaman jagung AS, 130 juta tan setahun, diproses untuk menghasilkan etanol jagung. Kira-kira 4-500 liter bioetanol dihasilkan dari 1 tan jagung. Terdapat dua proses utama yang digunakan:

  • Pengisaran kering, yang melibatkan pengisaran keseluruhan kernel menjadi tepung dan menambahkannya ke air untuk mendapatkan larutan, "yang dirawat dengan panas dan kemudian disuling. Etanol diperam dari hasil penyulingan yang dihasilkan.
  • Pengilangan basah adalah penggilingan basah, yang melibatkan pembengkakan atau "merendam" biji-bijian. Suspensi ini kemudian diproses untuk mengasingkan komponen kuman jagung, serat, gluten dan kanji. Selepas itu, kanji ditapai menjadi alkohol.

Pendidikan

Tanaman jagung digunakan secara meluas sebagai bahan mentah utama untuk biogas, misalnya, di kawasan besar di Eropah, sebagai cara yang memenuhi kriteria untuk "tenaga hijau". Jagung dihancurkan, dimasukkan ke dalam silo dan dimasukkan ke dalam bioreaktor anaerob, di mana bakteria sudah menghasilkan metana, membelah jagung bersama dengan bahan organik lain.

Jagung mempunyai hasil gas tertinggi bagi setiap tan tanaman. Dan varietas yang dibiakkan khas dengan kandungan bahan kering yang tinggi dapat mencapai hasil hingga 60 t / ha berat basah dan menghasilkan lebih dari 6,000 m3 metana per hektar, yang terutama digunakan untuk penjanaan tenaga industri..

Nilai ekonomi terbesar di antara jenis yang ada adalah jagung lekuk. Jagung bergigi wujud dalam bentuk varietas dengan biji-bijian putih dan kuning, dan pengguna sendiri menentukan sendiri kelebihan satu atau lain jenis.

Jagung putih mirip dengan jagung kuning, tetapi kekurangan pigmen karoten minyak di kernelnya. Spesies ini banyak ditanam untuk penggunaan manusia. Pengeluaran jagung putih dunia pada masa ini dianggarkan sekitar 65-70 juta tan, yang hanya 10% daripada pengeluaran global tahunan. Lebih dari 90% jagung putih ditanam di negara-negara membangun, di mana ia menyumbang sekitar seperempat dari jumlah pengeluaran jagung.

Jagung

Jagung (jagung) disebut bijirin tertua dan, mungkin, tanaman penanaman tertua, yang sejarahnya bermula di wilayah Mexico moden sekitar 9-12 ribu tahun yang lalu. Diandaikan bahawa pada waktu itu telinga jagung tidak lebih dari 3-4 cm. Tetapi setelah peliharaan (sekitar 9 ribu tahun yang lalu), pemilihan menyebabkan munculnya varietas dengan telinga dari semua jenis ukuran dan warna.

Jagung adalah produk makanan dan makanan yang sangat berharga, kedua setelah jualan gandum. Tetapi penyelidikan moden juga menunjukkan potensi penyembuhan "ratu ladang". Terdapat bukti bahawa kemasukan sutera jagung dalam makanan menyebabkan peningkatan rembesan hempedu dengan penurunan kelikatan dan ketumpatannya, dan dengan penggunaan yang berpanjangan, bahkan pembubaran batu empedu diperhatikan. Ini bukan satu-satunya faedah kesihatan jagung..

Ciri-ciri berguna jagung

Kandungan komposisi dan kalori

Bahan asas (g / 100 g):Jagung kuning segar [1]Jagung Kuning rebus [2]Jagung Kuning Beku [3]Jagung Kuning dalam tin [4]
Air76.0573.4171.7982.61
Karbohidrat18.7020.9823.5013.86
Gula6.264.543.784.15
Serat makanan22.42.81.7
Protein3.273.413.281.95
Lemak1.351.50.780.77
Kalori (Kcal)86969861
Mineral (mg / 100 g):
Potasium270218294136
Fosforus89778746
Magnesium37263215
Natrium151lima195
Kalsium2344
Besi0.520.450.680.36
Zink0.460.620.700.39
Vitamin (mg / 100 g):
Vitamin C6.85.57.22.6
Vitamin PP1,7701,6831,6810.884
Vitamin B10.1550.0930.1030.015
Vitamin B60.0930.1390.1790.037
Vitamin E0.070.090.090.03
Vitamin A0.0560.0790.0730.010
Vitamin B20.0550.0570.0880.015

Perbandingan kandungan nutrien dalam biji-bijian jagung segar dan yang telah diproses, menunjukkan bahawa kehilangan vitamin dan mineral yang paling besar berlaku semasa pengetinan produk. Jadi, kehadiran kalium, fosforus dan magnesium hampir 2 kali berkurang.

Natrium dalam jagung adalah mineral yang mengalami perubahan paling ketara bergantung pada jenis masakan. Sekiranya semasa memasak natrium hampir hilang dari komposisi, maka semasa pengetinan, kepekatannya meningkat lebih dari 10 kali.

Secara umum, analisis jadual membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa jika jagung segar tidak tersedia untuk beberapa sebab, maka versi beku akan menjadi pengganti yang paling lengkap, di mana bahagian vitamin dan mineral bukan sahaja tidak berkurang, tetapi juga meningkat di beberapa posisi.

Penyembuhan sifat

Fungsi terapi utama dilakukan oleh sutera jagung dan minyak, yang mempunyai kesan yang baik terhadap beberapa organ dan sistem sokongan hidup badan sekaligus:

  • Dalam sistem peredaran darah, zat yang dirembeskan dari stigma meningkatkan jumlah platelet, menyumbang kepada normalisasi proses pembekuan darah, dan vitamin E dalam minyak mengurangkan kepekatan kolesterol setelah kerosakan pada dinding dalam kapal.
  • Sifat antioksidan dan kemampuan melindungi sel hati memungkinkan penggunaan stigma dalam rawatan hepatitis toksik dan komplikasi diabetes.
  • Kesan koleretik minyak jagung dan stigma, serta peningkatan rembesan hempedu dengan penurunan kelikatan dan ketumpatannya, membantu melawan sejumlah penyakit pundi hempedu, hati.
  • Rambut jagung dalam penyiraman air dari pelbagai kepekatan digunakan untuk melarutkan batu karbonat.

Sebilangan sifat perubatan jagung mentah ditingkatkan setelah diproses, sementara yang lain, sebaliknya, hilang. Jadi, sebagai contoh, popcorn (jika tidak "didiskreditkan" dengan penambahan sejumlah besar gula dan garam) meningkatkan jumlah antioksidan tumbuhan (polifenol) yang menghalang pengoksidaan sel dan penuaan. Dan serpihan jagung, setelah melalui tahap pemprosesan dan penyediaan, kehilangan hampir semua asid fenolik yang dapat melawan tumor barah [5].

Penggunaan perubatan

Untuk tujuan perubatan, bahan mentah yang dikenali sebagai "rambut jagung" digunakan, yang diperoleh dari tangkai jagung dengan stigma. Stigma mengandungi vitamin hidrofobik yang larut dalam lemak (terlibat dalam sintesis protein dan memastikan pembekuan darah normal), asid askorbik (memastikan fungsi tisu penghubung dan tulang), minyak lemak, beberapa alkohol steroid, glikosida, jejak minyak pati.

Oleh kerana mereka mempunyai kesan koleretik dan diuretik, ekstrak cecair mereka diresepkan untuk rembesan hempedu yang tidak mencukupi, serta untuk radang saluran empedu yang menular (kolangitis), keradangan saluran empedu (kolesistitis), pembentukan batu karbonat di sana, penyakit hati (hepatitis). Sedikit lebih jarang - untuk keradangan kelenjar prostat, saluran kencing, dan juga sebagai kaedah untuk melambatkan pendarahan.

Minyak tanpa lemak, yang mengandung hingga 57% pada embrio dari beberapa jenis jagung, diresepkan sebagai agen pembantu dan profilaksis untuk kegemukan, gangguan metabolisme lipid dan protein dalam formasi aterosklerotik, serta untuk gangguan penyerapan glukosa dan risiko diabetes mellitus.

Dalam perubatan rakyat

Walaupun terdapat beberapa perbezaan dalam pendekatan rawatan, penyembuh rakyat sering menggunakan ubat jagung untuk petunjuk yang sama dengan doktor moden yang mewakili perubatan saintifik.

  • Tradisi Slavia Selatan menetapkan penggunaan rebusan stigma jagung untuk urolithiasis dan keradangan saluran kencing. Tetapi di samping itu, mereka diperintahkan untuk memerangi cacing pita..
  • Penyembuh Slavia Timur "menetapkan" decoctions jagung untuk penyakit pundi hempedu dan saluran, serta diuretik.
  • Di Asia Tengah, jagung digunakan untuk mengobati tuberkulosis. Dalam bentuk rebus, kue jagung dengan cuka disapukan pada eksim, mereka menyembuhkan keretakan kulit di tangan dan kaki. Biji jagung yang dikunyah dianggap dapat meningkatkan penglihatan ketika dioleskan pada mata. Sebagai ubat perubatan, gruel seperti itu juga digunakan untuk gigitan serangga. Jagung yang dimakan digolongkan sebagai agen pengikat untuk gangguan gastrousus. Dan enema yang terbuat dari tepung rebus, menurut penyembuh tradisional, dapat menyembuhkan ulser usus.

Tidak di mana-mana, tetapi cukup banyak dalam perubatan rakyat, kemampuan stigma jagung masih digunakan untuk melegakan ketegangan saraf dan bertindak menenangkan. Selain itu, dalam losyen dan penggunaan dalaman, stigma disyorkan untuk glaukoma dan pendarahan pada badan vitreous dan konjungtiva mata..

Decoctions dan infusions

Terdapat beberapa resipi untuk merebus dan memasukkan stigma jagung, yang disediakan bergantung kepada masalah kesihatan yang perlu diselesaikan..

  • Dengan penyakit saluran empedu. Bahan mentah dalam jumlah 2 sudu besar. sudu dihancurkan dan diisi dengan 250 ml air mendidih. Selepas 30 minit infus, cecair disaring dan kemudian 60-70 ml diambil suam sebelum makan tiga kali sehari.
  • Untuk memulihkan pembekuan darah. Kaedah penyediaan yang serupa digunakan, tetapi 100 g bahan mentah diambil, dan kaldu diambil dalam 1 sudu besar. sudu setiap jam.
  • Sebagai diuretik untuk edema dan penyakit buah pinggang. Bahan mentah dalam jumlah 1 sudu teh dihancurkan, dituangkan ke dalam kuali enamel, 200 ml air mendidih dituangkan, ditutup dengan penutup dan disimpan selama setengah jam sehingga ia sejuk. Selepas menapis, cecair diambil dalam 2-3 sudu besar. sudu sebelum makan tiga kali sehari.
  • Untuk melarutkan batu ginjal dan ureter. Bahan mentah dalam jumlah 1 sudu teh dihancurkan, 200-250 ml air dituangkan dan direbus selama satu jam dengan api yang sangat rendah. Sekiranya mendidih, anda boleh menambahkan sedikit air sehingga isinya pulih. Kaldu dimasukkan sehingga sejuk dan diambil dalam 1-2 sudu besar. sudu sebelum makan empat kali sehari.
  • Dengan pendarahan mata. Bahan mentah dalam jumlah 15 g dituangkan dengan 200 ml air mendidih dan dimasukkan selama 40 minit. Setelah ditapis, cecair diambil dalam 2 sudu besar. sudu tiga kali sehari.
  • Dengan pendarahan rahim. Infus disediakan dengan cara yang serupa, tetapi 1 sudu teh bahan mentah digunakan dan masa infusi dikurangkan menjadi 20 minit. Ia diambil dalam 2-3 sudu besar. sudu sebelum makan (20 minit) tiga kali sehari.
  • Dalam penyusutan untuk penurunan berat badan, bahan mentah (3-4 sudu besar) biasanya disuntik selama kira-kira 3 jam dalam termos, dan cecair itu sendiri diambil dalam 1 sudu besar. sudu sebelum makan (30 minit) tiga kali sehari.

Dalam perubatan oriental

Dalam Perubatan Tradisional Cina, makanan diklasifikasikan mengikut sejauh mana ia mewakili dua asas asas Yin dan Yang (masing-masing pada skala -3 hingga +3). Jagung dalam bahagian ini, bersama dengan bijirin lain, membentuk asas pemakanan manusia, dengan nilai "-1" (darjah minimum Yin), dianggap sebagai produk yang sangat seimbang.

Ia mempunyai kesan tonik pada tenaga vital pankreas dan limpa, menenangkan dan "memadamkan" panas hati, mengatur kepenuhan saluran kencing dan pundi hempedu, dan juga menggerakkan darah "pad pemanasan tiga kali ganda" melalui sistem yang mana tenaga Qi menjalankan fungsinya.

Perubatan Tibet memperluas senarai penyakit dan keadaan patologi yang berguna jagung, menambah sembelit, keracunan, keputihan, pengekalan kencing. Diyakini bahawa jagung sedikit sebanyak dapat memperburuk Penyakit Sejuk dengan Kapha (Mucus) di dasar. Terdapat lebih banyak daripada penyakit demam dan, jika dimulakan, mereka lebih sukar untuk dirawat..

Dalam penyelidikan saintifik

Penyelidikan saintifik baru-baru ini memungkinkan untuk membicarakan persediaan berasaskan jagung sebagai cara untuk memerangi obesiti, diabetes jenis 2, dan pelbagai proses keradangan dengan berkesan..

Pada musim bunga tahun 2019, sekumpulan penyelidik di University of Illinois menguji bagaimana fenol jagung ungu dalam ekstrak berair yang diekstrak dari pericarp hibrida Apache Red akan mempengaruhi tikus makmal. Kepekatan sebatian antosianin dan fenolik yang diperoleh secara signifikan berbeza bergantung pada hibrida tertentu, tetapi kesan terapi terhadap satu darjah atau yang lain dicatat dalam semua kes..

Para saintis mencatat perubahan dalam perkembangan sel tisu adiposa (adiposit) di bawah pengaruh ekstrak jagung dan penurunan kandungan lemak sebanyak 8-56% (bergantung pada fenol yang dikaji). Di samping itu, mereka mendapati bahawa penanda utama rintangan insulin menurun sebanyak 29-64%, dan pengambilan glukosa oleh sel menurun 30-139% (bergantung pada kimia antosianin).

Diandaikan bahawa dalam waktu dekat, pilihan kepekatan sebatian fenolik dan komposisi kimia yang ideal akan mengurangkan kesan proses oksidatif pada sel-sel lemak tahan insulin dan, secara umum, meningkatkan profil insulin pada orang yang menderita obesiti [6].

Beberapa tahun sebelumnya, pada tahun 2012, pasukan penyelidik Korea dari Jabatan Biokimia di Universiti Hallym juga bereksperimen dengan jagung ungu dari Chile dan Peru untuk menentukan bagaimana anthocyanin yang berasal dari jagung ini akan mempengaruhi perkembangan kerosakan buah pinggang diabetes (nefropati). Eksperimen ini dilakukan dalam 2 peringkat: pertama dalam tabung uji (in vitro), dan kemudian pada tikus.

Selama 6 jam, sel-sel terdedah kepada antosianin jagung pada pelbagai kepekatan dari 1 hingga 20 μg / ml. Tikus (kedua-dua kumpulan diabetes dan kawalan) disuntik dengan ubat selama 8 minggu. Akibatnya, gangguan isyarat selular direkam, yang merangsang mekanisme perkembangan nefropati, dan juga dapat menghambat penyusupan makrofag, yang terkait erat dengan keradangan ginjal. Oleh itu, para penyelidik menyimpulkan bahawa penggunaan antosianin jagung dapat dianggap sebagai sebahagian daripada strategi keseluruhan untuk pencegahan penyakit vaskular ginjal pada diabetes jenis 2 [7].

Seluruh kajian dibuat untuk kesan sirap jagung fruktosa tinggi (dengan glukosa dan fruktosa dalam nisbah 45:55, masing-masing), yang ditambahkan ke air manis, roti, saus tomat, mayonis, yogurt pada skala industri dan digunakan dalam memasak..

  • Penyelidikan yang dilakukan di Baylor College of Medicine pada bulan Mac 2019 menunjukkan bahawa pengambilan sirap jagung setiap hari dalam minuman, walaupun dalam jumlah kecil (bagi seseorang, ini adalah sekitar 0.35 liter sehari), menyebabkan pertumbuhan tumor usus secara progresif, tanpa mengira tahap kegemukan. Diasumsikan bahawa sirup "memberi makan" kepada kanser, sehingga tumbuh lebih cepat. Kajian ini dilakukan pada tikus di mana model tikus kanser kolon dibuat dengan membuang gen tertentu. Kumpulan pengerat tikus meminum air murni semasa percubaan, dan mereka tidak mempunyai pertumbuhan kanser yang intensif [8].
  • Pada tahun 2008-10. Para saintis di Pusat Perubatan Universiti Duke, setelah meneliti soal selidik diet 427 pesakit dewasa dengan penyakit hati berlemak tanpa alkohol, menunjukkan bahawa peningkatan pengambilan sirap jagung yang menyebabkan munculnya bekas luka dan perkembangan fibrosis [9].
  • Menurut kumpulan penyelidik di Princeton University, sirap jagung lebih cenderung menyebabkan kegemukan berbanding pemanis lain yang sama kalori. Dalam satu eksperimen, tikus jantan eksperimen menerima air dengan sirap dan kumpulan kawalan yang dipermanis dengan gula meja dan sukrosa. Lelaki yang minum air sirap bertambah berat badan dengan lebih cepat. Lebih-lebih lagi, mereka tidak hanya gemuk, tetapi menunjukkan tanda-tanda kegemukan. Eksperimen kedua, dilakukan selama enam bulan, menghasilkan kesimpulan yang serupa [10].

Saya mesti mengatakan bahawa Persatuan Pemproses Jagung bertindak balas terhadap hampir semua kajian kritikal para saintis, menunjukkan kesilapan tertentu (atau penafsiran yang salah) dalam menjalankan eksperimen. Tetapi saintis terus berusaha. Dan lebih kerap bertujuan untuk tidak membuang produk jagung, tetapi untuk mencari khasiatnya yang berguna..

Sebagai contoh, penyelidik di Universiti Purdue baru-baru ini menyimpulkan bahawa suplemen dengan serat jagung larut dapat membantu menyimpan dan mengekalkan kalsium dalam tulang jika dimakan dalam tempoh kritikal pengeluaran kalsium dalam kehidupan seorang wanita - semasa remaja dan wanita pascamenopause [11].

Melangsingkan badan

Penggunaan jagung dalam diet penurunan berat badan telah menjadi kontroversi. Lebih kerap disarankan untuk mengecualikannya dari diet selama kursus atau untuk mengurangkan penggunaannya minimum. Namun, ada orang yang mengamalkan makanan mono dalam diet ekspres, bercakap mengenai rasa kenyang dan kehilangan berat badan dengan cepat. Program Pemakanan 4 Hari Ishmael Kitner juga berdasarkan bijirin tertentu ini.

  • Dua hari pertama dimakan: biji-bijian 2 tongkol jagung rebus (jika tidak mungkin menggunakan biji-bijian segar atau beku, maka kalengan akan dilakukan); sayur-sayuran dan buah-buahan 1 setiap satu - wortel, timun, tomato, lada belanda, bawang, kiwi.
  • Dua hari terakhir, perkara yang sama telah digunakan, hanya dengan penambahan cendawan rebus dalam jumlah 150 g.
  • Selama ini, disarankan untuk minum sekurang-kurangnya satu liter air setiap hari, serta menambahkan minuman dari serat tongkol yang diseduh ke dalam diet..

Terlepas dari pilihan diet anda, variasi dan penyediaan jagung harus dipertimbangkan ketika memilih jagung. Jumlah kalori paling sedikit dalam versi mentah adalah kira-kira 85 Kcal / 100 g, jagung rebus dan kalengan dalam sirap manis mengandungi jumlah yang hampir sama - 120-125 Kcal / 100 g, dalam popcorn dengan perisa - kira-kira 325-350 Kcal / 100 g, dan produk goreng biasanya mengandungi lebih daripada 400 kcal.

Dalam memasak

Terdapat banyak kegunaan untuk produk jagung dalam memasak.

Biji-bijian yang dimasak susu boleh dimakan mentah atau direbus. Sebilangan jenis jagung menghasilkan popcorn yang hebat, yang lain membuat cornflakes yang hebat. Jagung kalengan termasuk dalam banyak resipi salad. Sirap glukosa-fruktosa jagung juga terkenal dalam masakan, yang, bagaimanapun, menimbulkan sikap kritis dan bahkan ketakutan di kalangan pakar pemakanan dan saintis..

Bubur dibuat dari tepung kasar. Dan apabila anda menambahkan tepung halus ke dalam kuih dan puding, ia menjadi lebih rapuh. Tepung jagung juga digunakan untuk membuat lempeng dan ladu. Hal ini berlaku terutama bagi orang yang mengalami intoleransi gluten yang tidak dapat memakan roti gandum, barli, atau rai tradisional. Walau bagaimanapun, tepung jagung boleh menjadi cabaran sebenar bagi tukang masak baru. Dia berat, dan doh tidak mahu naik dengannya. Oleh itu, jika anda menggunakannya, maka lebih baik menangani tepung pengisar yang terbaik..

Dalam masakan negara-negara di seluruh dunia, anda boleh menemui hidangan jagung tradisional: dari sup locro Argentina dan bubur polenta Itali, hingga donat Cina dan kue Mesir dengan nanas. Di Mexico, minuman bir chicha dibuat dari biji jagung yang tumbuh.

Dalam kosmetologi

Sejumlah komponen kosmetik yang berbeza diperoleh dari jagung, tetapi pati dianggap paling popular dalam industri kecantikan kerana kemampuan menyerap dan kemampuan untuk memberi kulit halus. Pengilang sendiri menyebutnya "Universal Touch Modifier". Semasa menggunakan kosmetik berdasarkannya, kesan serbuk serbuk muncul, kerana kulit terasa kering dan licin, kelebihan bersinar dan lekatan hilang. Kanji, bukannya talc dalam komposisi, menyerap sebum berlebihan dan pada masa yang sama menggilap permukaan kulit dengan lembut.

Selain itu, pati dalam kosmetik bertindak sebagai pengemulsi, pengawet, pemekat. Bergantung pada tugas tertentu, kepekatannya dapat mencapai tahap yang berbeza:

  • dalam serbuk - sehingga 99%,
  • dalam krim - sehingga 30%,
  • dalam losyen - kira-kira 0,5-3%.

Derivatif jagung dalam kosmetik mempunyai peranan lain juga. Jagung Protein - Menyuburkan dan menganjalkan kulit dan rambut. Ester alkohol jagung (gliserida) - melembapkan, dan bersama dengan minyak kuman jagung, bahan-bahan ini melindungi kulit daripada kerosakan dan kerengsaan.

Di rumah, anda boleh membuat topeng muka dengan mudah menggunakan satu sudu tepung jagung dan air mendidih. Gruel yang bengkak dari air digunakan pada kawasan kulit yang sebelumnya telah dibersihkan dan dibiarkan selama 15 minit. Selepas waktu ini, gruel dibasuh dengan air suam tanpa sabun..

Sifat berbahaya jagung dan kontraindikasi

Kerana sutera jagung menimbulkan kesan koleretik, ia dapat mencetuskan pergerakan batu di pundi hempedu dan saluran. Biji jagung rebus agak sukar dicerna, jadi orang yang mengalami masalah gastrointestinal (gangguan pencernaan, bisul, pengeluaran gas) harus digunakan dengan hati-hati..

Potensi ancaman yang ditimbulkan oleh memakan jagung termasuk kemampuannya untuk meningkatkan pembekuan dan meningkatkan kelikatan darah. Di samping itu, melancarkan aliran darah adalah salah satu penyebab trombophlebitis, jadi lebih baik bagi orang yang mengalami masalah sistem peredaran darah untuk berunding dengan profesional perubatan sebelum memasukkan jagung dalam makanan mereka. Mungkin diet seimbang yang kaya dengan asid amino (terutamanya taurin) akan mengurangkan risikonya.

Ketiadaan yodium dalam bubur jagung memberi kesan negatif kepada keadaan kelenjar tiroid. Lebih tepatnya, jagung sendiri sebagai produk tidak meningkatkan risiko gondok, tetapi peralihan paksa ke diet jagung jangka panjang dalam sejarah telah menyebabkan peningkatan penyakit tiroid secara serantau. Khususnya, pada tahun-tahun kelaparan di utara Itali, bubur jagung tempatan - polenta (polenta) - kerana nilai pemakanannya membantu penduduk tempatan bertahan, namun kekurangan yodium dalam diet harian dari waktu ke waktu menyebabkan lonjakan penyakit yang disebabkan oleh faktor ini.

Tetapi kedua-dua produk pemakanan monoton dan jagung yang berlebihan dengan gula tambahan (bijirin, tongkat, popcorn, kerepek) tidak banyak mengenai bahaya jagung itu sendiri, tetapi mengenai penyalahgunaan dan keterlaluan dalam pemakanan secara umum..

Sirup glukosa-fruktosa, yang dibuat dari jagung, juga mengancam, pertama sekali, dengan kelebihan fruktosa halus dalam komposisi, yang membahayakan otak dan menimbulkan prasyarat untuk pembentukan tumor. Di samping itu, ia "memberi makan" tumor yang ada, yang menjadikannya tumbuh lebih cepat. Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa sirap ini meningkatkan risiko terkena sirosis dan fibrosis pada orang dengan hepatosis berlemak. Oleh itu, sirap jagung semestinya tidak menggantikan gula (seperti yang kadang-kadang disyorkan)..

Kontroversi serius yang berasingan disebabkan oleh pergantungan risiko terkena barah pada pengambilan jagung yang diubahsuai secara genetik. Perbincangan ini diperburuk oleh kajian dua tahun oleh saintis Perancis, yang, setelah melakukan percubaan pada tikus, menyatakan bahawa GM membawa kepada penampilan dan peningkatan tumor barah yang cepat. Menurut data yang disajikan, barah payudara sangat umum terjadi pada tikus wanita..

Sepanjang kajian ini, haiwan hanya diberi makan jagung yang diubahsuai secara genetik dari jenama terkenal "Monsanto", setelah itu sejumlah negara, berjaga-jaga (hingga pengesahan atau penolakan hasilnya), melarang pengimportan dan penanaman jagung GM..

Walau bagaimanapun, penyelidikan oleh kumpulan Perancis segera setelah penerbitan dipersoalkan dan dibongkar. Sikap skeptis disebabkan oleh kurangnya perincian mengenai perjalanan eksperimen, informasi yang tidak mencukupi tentang diet kumpulan kawalan, dan sebilangan kecil tikus yang dikaji. Beberapa makmal lain meminta semua maklumat mengenai kerja yang dilakukan untuk memeriksa semula hasilnya.

Secara selari, pengumpulan maklumat statistik mengenai kemungkinan bahaya produk GM dilakukan. Untuk ini, artikel ilmiah mengenai topik ini selama 30 tahun terakhir, penilaian pakar, maklumat mengenai nisbah jumlah pelbagai penyakit dan bahagian tanaman GM dalam ekonomi nasional (pada skala nasional) telah dibangkitkan. Kajian ini tidak mendedahkan kesan negatif GM pada kesihatan manusia. Sebaliknya, dikatakan bahawa disebabkan oleh penurunan beban racun perosak dan peningkatan vitamin dalam kacukan, kesihatan negara bertambah baik.

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya jagung dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

Jagung, yang menjadi dasar pertanian yang sangat produktif, memainkan peranan penting dalam pengembangan semua peradaban Mesoamerika, yang tercermin dalam sistem keagamaan mereka. Dewa-dewa dan dewi jagung - Centeotl di kalangan orang Aztec dan Yum Kaash di antara orang Maya - adalah antara yang paling dihormati di panteon. Tetapi dewa-dewa lain digambarkan dengan jagung sebagai hiasan atau terlibat dalam penampilan butir mitos. Oleh itu, dewa tertinggi Maya dan Toltecs Quetzalcoatl lama dan rajin mencari tanaman terbaik untuk penanaman, sehingga dia menjumpai jagung di perbatasan Guatemala dan Mexico.

Mitologi baru menyifatkan pemeliharaan jagung bukan kepada dewa, tetapi kepada makhluk asing. Dan semuanya kerana bijirin moden dapat tumbuh secara eksklusif dari biji yang ditaburkan oleh manusia. Telinga yang jatuh ke tanah cenderung reput. Dan kerana penyebaran budaya tidak mungkin dilakukan tanpa campur tangan manusia, lalu bagaimana mungkin muncul di dunia ini, jika tidak dengan bantuan makhluk asing??

Para saintis dengan penemuan arkeologi di tangan mereka menjawab soalan ini dengan penerangan terperinci mengenai evolusi jagung liar, yang biasanya kelihatan berbeza dan diserbuki secara berbeza, dan menghasilkan "pewarisan" tanpa bantuan dari luar. Dan hanya campur tangan pemilihan kuno yang menghilangkan spesies budaya baru dari "kebebasan" ini.

Namun, walaupun setelah penjelasan yang meyakinkan dari para saintis, jagung memberikan alasan yang cukup untuk mengejutkan. Berikut adalah 10 fakta menarik mengenai dirinya.

  1. 1 Dalam tongkol jagung selalu ada bilangan biji yang genap (hingga seribu dalam satu tongkol), biasanya terletak dalam 10-14 baris.
  2. 2 Batangnya boleh tumbuh hingga 7 meter, yang setanding dengan ketinggian sebuah rumah dua tingkat.
  3. 3 Jagung adalah tanaman dioecious, dan sendiri tidak berbuah, oleh itu, di ladang yang sama, jagung jantan (dengan bunga di panicles di bahagian atas pucuk) dan betina (dengan bunga yang dikumpulkan di axil daun) bergantian tumbuh.
  4. 4 Orang Mexico kuno membina kediaman dan bangunan luar dari batang jagung kering.
  5. 5 Telinga setelah pemisahan biji-bijian digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran paip merokok.
  6. 6 Cob wrap, kerana kekurangan bahan yang lebih baik, digunakan di Colombia untuk membuat bola.
  7. 7 Kesan mengubah biji jagung menjadi balon popcorn ketika dipanaskan diketahui oleh peradaban Amerika kuno.
  1. 8 Kebangkitan popcorn secara langsung berkaitan dengan sistem pendapatan bioskop, di mana penjualan popcorn telah mendorong pendapatan dari pengedaran filem dengan keuntungan..
  2. 9 Orang Mexico dianggap sebagai pemimpin dalam makan jagung dalam pelbagai bentuk. Seorang penduduk dewasa di negara ini menyumbang kira-kira 90 kg produk setiap tahun. Orang Amerika, yang berada di kedudukan kedua dengan berat 40 kg, lebih dari 2 kali di belakang mereka.
  3. 10 Dewa jagung Aztec Centeotl menimbulkan rasa iri dewa lain dengan popularitinya dan dipotong menjadi banyak, beberapa di antaranya hanya berubah menjadi tanaman. Nama Mexico untuk jagung mengekalkan hubungan dengan legenda ini. Perkataan "tlaolli" dari salah satu bahasa asli Mexico boleh diterjemahkan sebagai "daging kita (badan)".

Di negara kita, bukannya perkataan "jagung" yang meluas di dunia, perkataan "jagung" digunakan. Ini disebabkan oleh asal usul Turki. Dalam Kerajaan Uthmaniyyah, perkataan "kokoroz" bermaksud "tanaman tinggi". Dalam versi yang sedikit diubah suai, ia juga tersekat dalam bahasa Bulgaria, Serbia, Hungary dan Romania.

Dari pertengahan 50-an abad XX, "demam jagung" yang sebenar bermula di Kesatuan Soviet. Pertanian di negara ini sebagian besar direorientasikan dari tanaman bijirin tradisional hingga menanam jagung setelah pada tahun 1955, ketua negara Soviet Nikita Khrushchev melihat sendiri hasil petani Amerika dan mengetahui tentang skala tanaman jagung di Amerika Syarikat. Seperempat dari semua tanah pertanian di USSR diserahkan kepada jagung, termasuk dataran banjir. Idea ini dipromosikan secara aktif di kalangan penduduk. Tetapi, pada akhirnya, usaha untuk beralih ke jagung tanpa mengambil kira ciri iklim dan penyesuaian terhadap tahap teknologi pertanian, hanya memperburuk keadaan dalam pertanian. Menjelang pertengahan tahun 60-an, kempen ini mula dihentikan..

Di USSR, untuk waktu yang lama setelah ini (tetapi sering kali dengan ironi), jagung disebut "ratu ladang" dengan analogi dengan "Raja Jagung" Amerika. Pada tahun 2007, sebuah dokumentari dengan nama yang sama dikeluarkan di Amerika Syarikat, yang memperincikan bagaimana kilang itu menguasai ladang tempatan. Tidak menghairankan bahawa di Amerika Syarikat kebanyakan monumen bijirin ini dikumpulkan:

  • Sejak Senat Minnesota sejak tahun 2005 telah meluluskan sebuah bandar yang disebut Olivia sebagai ibu kota jagung dunia, mari mulakan kajian semula monumen-monumen itu. Patung gentian kaca tongkol sepanjang 7,6 meter yang dipasang di bumbung gazebo, dan dapat dilihat dari jauh oleh sesiapa yang mengembara di Lebuh raya 212.
  • Dalam keadaan yang sama, di kota Rochester sahaja, tangki menara air 50,000 galon dibuat dalam bentuk telinga jagung dengan cahaya malam. Keseluruhan ketinggian struktur kira-kira 46 meter.
  • Sebidang 109 tongkol putih besar (setinggi 2 meter) tersebar di Ohio, American Dublin. Ia "ditanam" untuk menghormati hibrida yang popular dan enak yang dibuat oleh petani tempatan.
  • Sebuah monumen kayu misterius dalam bentuk tongkol hampir dua meter dipasang di California. Prasasti pada plak yang terpasang mendedikasikan patung itu untuk Pepperwood dan penghuninya, dan tulisan tulisan "Sudah, tetapi tidak dilupakan" menimbulkan banyak persoalan.
  • Di Wisconsin, anda tidak hanya dapat menemui "Monumen Jagung", tetapi juga syiling peringatan peringatan dengan gambar tongkol.

Terdapat juga monumen kilang di Ecuador, Thailand, Rusia, Bali. Dan di China, untuk perayaan Tahun Baru, seluruh komposisi patung didirikan dari 5 ribu telinga jagung, yang menggambarkan Raja Monyet yang legenda dengan pelindungnya.

Pada tahun 2016, taman hiburan pertanian dibuka berhampiran Kiev dengan nama "Kukulabiya", terdiri dari dua perkataan: "jagung" dan "labirin". Di ladang seluas 45 ribu meter persegi. meter, labirin pencarian sepanjang setengah kilometer yang unik itu diukir tepat di dalam jagung, yang menjadi struktur terbesar seumpamanya di negara ini. "Koridor" labirin membentuk lambang berskala besar, yang paling baik dilihat dari ketinggian.

Pemilihan dan penyimpanan

Semasa memilih jagung untuk memasak, mereka dipandu oleh beberapa ciri:

  1. 1 warna. Oleh kerana jagung muda lebih enak dan lembut, lebih baik menggunakan tongkol dengan bijirin kuning atau putih terang. Warna kuning kaya dari jenis yang biasa terdapat di negara kita menunjukkan tahap kematangan yang tinggi..
  2. 2 Ketumpatan. Biji-bijian harus cukup elastik, tetapi masih cukup lembut untuk disentuh. Lebih baik jika ukurannya sama. Jagung yang baik menjadikannya saling berdekatan..
  3. 3 Kekurangan. "Gumpalan" pada biji-bijian dapat menunjukkan penyimpanan jagung pra-penjualan yang salah, atau terlalu banyak. Walau apa pun, lebih baik tidak mengambil produk seperti itu..
  4. 4 daun. Lebih selamat membeli jagung dengan daun, yang idealnya masih "hidup" dan hijau, cukup melekat pada tongkol.

Walaupun jagung tidak dimasak, "hidup" dapat diperpanjang hingga 3-4 minggu jika telinga direndam dalam air sejuk dengan ais, asid sitrik dan garam (satu sudu teh per liter) selama kira-kira setengah jam. Selepas itu, anda perlu mengeluarkan biji-bijian, mengeringkannya, kemudian menghantarnya untuk disimpan dalam beg tertutup rapat di dalam peti sejuk. Mereka boleh berbaring di dalam peti sejuk sepanjang musim sejuk..

Jagung rebus biasanya tidak disimpan, tetapi jika perlu, misalnya, untuk menjaga suhu tongkol sehingga para tetamu tiba, ia dibungkus dengan kerajang. Sekiranya kepala kubis rebus masih menjadi seluar, ia boleh dibungkus dengan bungkus plastik dan dimasukkan ke dalam peti sejuk. Untuk jangka masa yang lebih lama, biji jagung yang dipisahkan dihantar ke peti sejuk, sebelumnya, di tongkol, dengan mengatur pencelupan kontras dalam air panas dan sejuk. Sebelum beku, jagung dikeringkan dan dimasukkan ke dalam beg.

Semasa memilih jagung kalengan, perhatian harus diberikan pada tarikh pelepasan sekurang-kurangnya untuk memahami sama ada biji segar atau beku akan berakhir di dalam balang. Sebagai peraturan, makanan dalam tin, bertanggal pada musim panas dan awal musim gugur, mengandungi tanaman yang baru dituai, dan paket musim sejuk dan musim bunga mengandungi biji-bijian yang sebelumnya beku, yang dicairkan dengan wap panas 70-75 darjah sebelum disegel..

Menurut peraturan, jagung kalengan boleh disimpan selama 3 tahun. Tetapi setelah membukanya dalam logam yang sama bolehkah ia tidak disimpan. Sekiranya anda tidak memakannya dengan segera, lebih baik menuangkannya ke dalam gelas, sambil menambahkan "air garam" yang tersisa di sana, tutup rapat dengan penutup dan hantar ke peti sejuk, di mana ia boleh tahan selama tiga hari lagi tanpa kehilangan kualiti. Namun, orang menyimpan bijirin masam, menggunakannya untuk memancing sebagai umpan. Tetapi anda perlu menutupnya sekuat mungkin, jika tidak, bau masam akan memenuhi sisa produk..

Varieti dan penanaman

Sebarang jagung dalam penanaman menyukai sinar matahari dan kehangatan. Benih bercambah sekurang-kurangnya 8-10 C, pada -3 C, anak benih mati. Jagung adalah tanaman tahan kekeringan, tetapi masih memerlukan curah hujan 450-600 mm untuk panen yang baik..

Terdapat 9 kumpulan botani jagung yang dibudidayakan (Zea mays), 4 spesies, 3 subspesies liar dan ribuan varieti dan kacukan yang berbeza dari segi bentuk, warna, ukuran, hasil, masa pematangan, kandungan unsur yang berbeza dan parameter lain..

  • Jagung gula. Kumpulan gula tinggi yang paling biasa. Telinga jagung ini berwarna kuning dengan variasi dari pucat hingga kaya, hampir oren. Mereka perlu mempunyai waktu untuk mengumpul sebelum mereka masak sepenuhnya dan memasak secepat mungkin agar biji-bijian tidak menjadi "getah" dan berkanji.
  • Jagung lilin. Terdapat varieti dengan biji-bijian kuning, merah dan hampir putih. Oleh kerana "gen lilin" yang resesif, jenis kumpulan ini tidak boleh ditanam bersebelahan dengan jenis dari kumpulan lain. Jagung lilin cukup terdedah kepada faktor buruk - ia sering mati dan tidak menghasilkan hasil yang tinggi secara konsisten. Tetapi sangat berharga untuk pati 100% amilopektinnya.
  • Jagung bergigi. Apabila butir kumpulan ini matang, kemurungan muncul di dalamnya, sehingga kelihatan seperti gigi, yang menentukan namanya. Sebilangan besar varieti sederhana atau lambat, memberikan kelangsungan hidup dan hasil yang tinggi.
  • Jagung batu api. Spesies ini tahan lasak, berbuah, dengan kandungan pati yang tinggi. Biji-bijian (dari ungu-coklat hingga kuning) digunakan terutamanya untuk bijirin dan serpihan. Nama alternatif - "India" - jagung ini, mungkin, diterima kerana "Kesalahan Columbus", yang, setelah berlabuh di pantai Amerika, berpendapat bahawa dia telah menemui jalan ke India.
  • Jagung berkanji. Biji-bijian besar berwarna kuning atau putih mengandung hingga 80% pati lembut dan sedikit protein, itulah sebabnya ia digunakan terutamanya untuk pengeluaran tepung, molase, alkohol.
  • Meletup jagung. Ini adalah jagung protein tinggi, yang, ketika dipanaskan, memecah kulit dan pecah, berubah menjadi benjolan serbuk putih, yang menentukan teknologi pengeluaran popcorn..
  • Jagung filmy. Ini berkat namanya pada timbangan (filem) yang meliputi biji-bijian. Kualiti ini menjadikan jagung kumpulan ini tidak sesuai untuk industri makanan dan, akibatnya, tidak digemari oleh petani..

Terdapat juga kumpulan gula separa bergigi dan berkanji.

Jagung varietas-hibrida sangat besar, oleh itu, untuk kenalan, mari kita perhatikan jagung yang luar biasa, yang pada penampilannya sangat berbeza dari jagung biasa..

  • "Pearl Miracle" (Jepun). Tumbuhan itu sendiri, dan bunga, dan tongkol kelihatan hebat. Terima kasih kepada batang berair tebal dengan jalur kuning-hijau-merah-oren-merah jambu yang bergaris, mereka sering ditanam di sepanjang dinding dan pagar sebagai pagar hiasan sepanjang setengah meter, dan pereka menghiasi bahagian dalam setelah menuai dengan tongkol memanjang kecil dengan biji-bijian merah gelap.
  • "Permata Kaca" atau "Kaleidoskop". Ketika melihat telinga kacukan ini, nampaknya kernel terbuat dari kaca dengan warna dan ketelusan yang berbeza. Lebih-lebih lagi, set warna tidak diulang, dan oleh itu kita dapat mengatakan bahawa setiap kali produk hiasan yang unik dan boleh sama sekali muncul di meja makan. "Permata Kaca" tidak diseduh, tetapi popcorn yang sangat baik dibuat dari biji-bijiannya..
  • "Strawberi". Pelbagai ini mengejutkan dalam warna, saiz dan bentuk. Panjangnya, tongkolnya kecil - tidak melebihi 10 cm, mempunyai pangkal lebar dan bahagian atas sempit, yang menyerupai bentuk beri. Warna ungu kemerahan juga dikaitkan dengan strawberi. Benih hibrida ini kecil, tetapi manis dan sihat pada tahap kematangan susu. Tepung yang dibuat dari jagung ini mengekalkan pewarna semula jadi yang digunakan dalam memasak..
  • Hitam Peru. Jagung hitam tidak hanya disebut sebagai tanaman peliharaan yang paling kuno, tetapi juga sebagai jagung yang paling sihat. Tukang kebun sering terkesan dengan biji-bijian "hitam" hitam dan batang tanaman yang kuat dengan akar ungu di atas tanah dan daun berjalur gelap. Yang kedua, "Ukraine" nama jagung Peru - "Mama Sara" - berasal dari nama Saramama ("ibu jagung") - dewa wanita dari mitologi orang-orang Quechua.
  • Putih. Warna butiran hibrida ini benar-benar putih salji, yang tercermin dalam nama banyak dari mereka: "Awan Putih" - digunakan untuk membuat popcorn, "Snow Queen" - dicirikan oleh peningkatan kandungan gula, "Snow Avalanche" - hibrida dengan hasil tinggi dengan biji-bijian manis dan berair. Thompson Prolific adalah varieti jagung putih yang berkanji dan terkenal di Virginia (AS) sejak tahun 1910 dan sangat popular di kalangan petani Amerika.

Jagung adalah tanaman yang tidak tergantikan dalam ekonomi dunia. Pati, tepung, alkohol, minyak, biogas - semua ini dihasilkan dalam jumlah yang cukup berkat jagung. Tanpanya, umat manusia tidak dapat menanggung makanannya sendiri atau menyediakan makanan untuk haiwan peliharaan. Tetapi penyelidikan baru mengenai manfaat kesihatan jagung dapat meningkatkan minat tanaman unik ini..

  1. Pangkalan data nutrien Nasional AS, sumber
  2. Pangkalan data nutrien Nasional AS, sumber
  3. Pangkalan data nutrien Nasional AS, sumber
  4. Pangkalan data nutrien Nasional AS, sumber
  5. Carrie Butts-Wilmsmeyer, Nicole A. Yana, Gurshagan Kandhola, Kent D. Rausch, Rita H. Mumm, Martin O. Bohn. High-throughput, Protokol Skala Mikro untuk Analisis Parameter Pemprosesan dan Kualitas Pemakanan dalam Jagung (Zea mays L.). Jurnal Eksperimen Visualisasi, 2018.
  6. Qiaozhi Zhang, Elvira Gonzalez de Mejia, Diego Luna-Vital, Tianyi Tao, Subhiksha Chandrasekaran, Laura Chatham, John Juvik, Vijay Singh, Deepak Kumar. Hubungan komposisi fenolik genotip jagung ungu terpilih (Zea mays L.) dengan potensi anti-radang, anti-adipogenik dan anti-diabetes mereka. Kimia Makanan, 2019; 289.
  7. M.-K. Kang, J. Li, J.-L. Kim, J.-H. Gong, S.-N. Kwak, J. H. Y. Park, J.-Y. Lee, S. S. Lim, Y.-H. Kang. Antosianin jagung ungu menghalang pengaktifan monosit glomerular diabetes dan penyusupan makrofag. AJP: Fisiologi Renal, 2012.
  8. Marcus D. Goncalves, Changyuan Lu, Jordan Tutnauer, Travis E. Hartman, Seo-Kyoung Hwang, Charles J Murphy, Chantal Pauli, Roxanne Morris, Sam Taylor, Kaitlyn Bosch, Sukjin Yang, Yumei Wang, Justin Van Riper, H Carl Lekaye, Jatin Roper, Young Kim, Qiuying Chen, Steven S. Gross, Kyu Y. Rhee, Lewis C. Cantley, Jihye Yun. Sirap jagung fruktosa tinggi meningkatkan pertumbuhan tumor usus pada tikus. Sains, 2019; 363.
  9. Manal F. Abdelmalek, Ayako Suzuki, Cynthia Guy, Aynur Unalp-Arida, Ryan Colvin, Richard J. Johnson, Anna Mae Diehl, untuk Jaringan Penyelidikan Klinikal Steatohepatitis Nonaloholik. Peningkatan penggunaan fruktosa dikaitkan dengan keparahan fibrosis pada pesakit dengan penyakit hati berlemak tanpa alkohol. Hepatologi, 2010.
  10. Miriam E. Bocarsly, Elyse S. Powell, Nicole M. Avena, Bartley G. Hoebel. Sirap jagung fruktosa tinggi menyebabkan ciri kegemukan pada tikus: Peningkatan berat badan, lemak badan dan tahap trigliserida. Biokimia dan Tingkah Laku Farmakologi, 2010.
  11. S. A. Jakeman, C. N. Henry, B. R. Martin, G. P. McCabe, L. D. McCabe, G. S. Jackson, M. Peacock, C. M. Weaver. Serat jagung larut meningkatkan pengekalan kalsium tulang pada wanita pascamenopause dengan cara yang bergantung pada dos: percubaan crossover secara rawak. Jurnal Pemakanan Klinikal Amerika, 2016.

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!