Hidangan rudd yang lazat dan sihat: rahsia memasak

Sejak zaman dahulu lagi, memancing telah menjadi salah satu cara untuk mendapatkan makanan bagi manusia. Nenek moyang kita berusaha menangkap ikan di tepi tasik dan sungai. Sudah tentu, rudd adalah salah satu ikan yang paling sering berada di atas meja untuk nelayan dan keluarga mereka. Selama berabad-abad, suri rumah telah menghasilkan puluhan cara untuk memasak ikan ini dalam pelbagai bentuk..

Keluarga ikan mas diwakili secara meluas dalam badan air tawar. Salah satu wakil keluarga ini adalah rudd, yang diedarkan dari Great Britain ke negara-negara Asia Tengah..

Di kawasan yang berlainan, ikan ini disebut berbeda: sayap merah, kecoak, kecoak merah, murai, bermata merah, jalan.

Rudd sangat mirip dengan roach, namun, ia lebih cantik kerana badannya yang lebih sempit dan sirip punggungnya sedikit "bergeser" ke bahagian belakang badan. Sirip adalah ciri khas; pectoralis berwarna merah di puncak dan hitam di pangkal, serta pektoralis dengan warna kemerahan di hujungnya. Selain itu, rudd mempunyai mata oren dengan bintik merah..

Selalunya berukuran 16-20 sentimeter dan berat hingga 300 gram. Namun, rudd terbesar yang ditangkap seberat 2 kilogram 100 gram dan panjangnya 51 sentimeter. Ahli Iththyologists percaya bahawa jangka hayat spesies ini adalah sehingga 19 tahun. Di wilayah Rusia, ia terdapat di mana-mana. Seperti roach, rudd tidak suka arus cepat dan lebih suka berada di tempat "terpencil". Ia memakan tanaman akuatik dan serangga serta larva mereka yang hidup di air.

Ciri perisa

Ikan mesti ada di dalam menu. Tetapi menurut tradisi yang telah ditetapkan, ikan laut sering digunakan, tetapi ikan sungai sering diabaikan. Dan sia-sia, menurut pakar pemakanan.

Daging ikan ini mempunyai rasa yang sedikit pahit (terutama pada musim panas). Atas sebab ini, ia jarang digunakan untuk memasak pelbagai hidangan ikan..

Walaupun begitu, daging rudd sangat berguna, kerana mengandung banyak fosfor dan kromium, ia juga kaya dengan vitamin PP. 100 gram mengandungi 3 gram lemak dan 18.5 gram protein. Pakar pemakanan mengaitkan hidangan rudd dengan makanan, kerana kandungan kalori mereka hanya 100.2 kkal.

Cara membersihkan ikan

Bagi banyak suri rumah, ini adalah pekerjaan yang paling tidak menyenangkan, tetapi tidak ada yang menjauhinya, jadi anda perlu membersihkan ikan dengan betul pada mulanya, agar tidak melakukan kerja ini beberapa kali.

Sekiranya ikan masih hidup, maka ia harus dibunuh sebelum membersihkan dan membuangnya. Sekiranya bangkai beku, maka ia mesti dicairkan sebelum membersihkan dan usus. Satu ciri, ia harus dicairkan pada suhu bilik dan sehingga "beku sedikit", kerana akan lebih sukar untuk membersihkan bangkai yang dicairkan sepenuhnya.

Langkah seterusnya adalah memotong semua sirip. Prosedur ini paling baik dilakukan dengan gunting tajam. Betul, sebilangan orang sangat menyukai sirip panggang yang renyah, tetapi ini bukan untuk semua orang. Secara amnya, setelah melepaskan sirip, lebih mudah membersihkan ikan kerana ada kemungkinan sirip memukul tangan.

Kini tiba masanya untuk membuang timbangan dari bangkai. Lebih baik melakukan prosedur ini dengan pisau, bermula dari ekor. Sebilangan suri rumah menggunakan parutan atau pengikis untuk membersihkan, tetapi masih lebih baik menggunakan pisau dapur..

Dari muslihat: disarankan untuk menahan bangkai di dalam air yang sedikit berasid dengan cuka (sisiknya akan lebih senang dikeluarkan), dan juga mencelupkan tangan anda ke dalam garam (ikan tidak akan melompat keluar dari tangan anda semasa mengeluarkan sisik). Untuk menghilangkan sisik yang dikupas, lebih baik membawa ikan ke bawah air yang mengalir..

Perkara terakhir adalah usus. Untuk ini, sayatan membujur dibuat ke seluruh perut dan semua bahagian dalamnya harus ditarik keluar. Selain usus, filem hitam di dalam rongga perut juga harus dikeluarkan..

Selepas itu, bilas bangkai beberapa kali di bawah air yang mengalir untuk membuang sisa darah dan lendir. Itu sahaja! Rudd siap untuk manipulasi kuliner lebih lanjut.

Resipi Rudd

Setelah menangkap beberapa ikan, seseorang sering tertanya-tanya apa yang boleh disediakan dari rudd. Terdapat banyak cara untuk menggunakan sayap merah sebagai bahan utama dan tambahan dalam hidangan ikan, tetapi selalunya ia disajikan goreng..

Rudd goreng

Cara menggoreng rudd adalah persoalan yang ditanyakan oleh nelayan itu sendiri atau isterinya sekurang-kurangnya sekali. Secara semula jadi, bangkai mesti dibersihkan dan dihiris sebelum digoreng..

Salah satu rahsia suri rumah yang berpengalaman adalah merendam bangkai yang dikupas dari timbangan dalam larutan natrium klorida (sangat pekat) selama 15-20 minit. Ia menghilangkan kepahitan dalam rasa ikan goreng.

Suri rumah juga mengesyorkan taburkan bangkai ikan dengan jus lemon.

Oleh kerana ikan sungai bertulang, disarankan agar banyak potongan dibuat untuk memotong banyak tulang di bangkai. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, tindakan sederhana ini menjadikan tulang hampir tidak kelihatan semasa makan..

Selepas semua prosedur persediaan, anda boleh terus menggoreng. Masukkan kira-kira 30 gram minyak bunga matahari ke dalam kuali. Semasa kuali memanaskan badan, bangkai mesti diasinkan dengan baik (di luar dan di dalam) dan digulung dengan baik dalam tepung.

Setelah kuali telah panas, letakkan bangkai dengan teliti ke dalam kuali. Untuk kerak garing dan keemasan, goreng selama kira-kira 7 minit di setiap sisi dengan api sederhana.

Rudd disajikan dengan kentang tumbuk dan salad sayuran ringan.

Cutlets

Selalunya potongan daging dibuat dari rud Timur Jauh, tetapi pelbagai jenis ikan air tawar ini akan berlaku. Prosedurnya lebih memerlukan tenaga kerja, tetapi hasilnya sangat berbaloi.

Ikan tidak hanya boleh dikupas dan dimakan, tetapi juga dikupas. Sebaiknya taburkan bangkai dengan jus lemon untuk menghilangkan kepahitan potongan daging. Kemudian anda perlu memisahkan daging dari tulang dan menyebarkan fillet yang dihasilkan melalui penggiling daging.

Sedikit roti dan bawang dimasukkan ke dalam daging cincang. Anda boleh menambah beberapa ulas bawang putih.

Masukkan garam dan rempah secukup rasa. Pada peringkat akhir penyediaan daging cincang, tambahkan dua hingga tiga telur. Setelah mencampurkan daging cincang dengan baik, anda boleh mula membentuk potongan daging dari rudd, yang kemudian digoreng dalam wajan yang dipanaskan dengan baik dalam minyak bunga matahari.

Rudd bersalut

Ikan ini agak bertulang, namun, terdapat banyak resipi yang menurutnya ternyata sangat lembut dan enak. Hidangan yang ditawarkan sering dipanggil ikan "tanpa biji".

Rudd yang sudah siap hendaklah dipotong kecil, tetapi pada masa yang sama mestilah tidak nipis.

Masukkan ikan ke dalam kuali yang telah dipanaskan dan garam hingga rata. Masukkan bawang bersama ikan (bawang dipotong separuh).

Ikan dan bawang harus dituangkan dengan sos atau pasta yang diencerkan dalam air dengan kadar: satu sudu besar dalam segelas air. Secara sementara, anda memerlukan dua gelas campuran ini..

Sekarang anda harus menuangkan segalanya dengan air biasa kira-kira tiga jari di atas lapisan ikan dan bawang. Selepas itu, anda perlu menutup semuanya dengan penutup, mendidih air dan, dengan mengurangkan kepanasan, biarkan kemerahan selama 40-50 minit. Ikan sudah siap!

Anda boleh menghidangkannya dengan kentang tumbuk atau hanya dengan salad sayur-sayuran segar (atau anda boleh membuat kedua-duanya). Untuk amatur - anda boleh mencurahkan ikan dengan mayonis semasa menghidangkan.

Rudd bakar

Untuk memanggang roti, sediakan campuran yang terdiri daripada pasli (10 tangkai), lemon (1 pc.) Dan bawang putih (3 ulas).

Setelah mencincang dan mengasinkan ramuan dengan baik, kami mengisi campuran dengan campuran, yang harus dicincang dan dibersihkan pada masa ini. Juga, banyak potongan harus dibuat di sepanjang badan ikan untuk memotong tulang kecil..

Tuangkan sedikit minyak bunga matahari ke dalam acuan. Kami juga melapisi bentuknya dengan bawang, dipotong menjadi cincin (bahagian bawahnya harus memiliki bantal bawang yang bagus, di masa depan, bawang tidak akan disajikan ke meja).

Masukkan ikan ke dalam acuan dan tuangkan dengan wain putih kering (150 mililiter). Di atasnya anda harus meletakkan baji lemon dan zaitun. Ia mesti dibakar di dalam ketuhar selama 25-30 minit pada suhu 200 darjah. Paling panas dihidangkan.

Telinga Rudd

Ramai yang mengatakan bahawa telinga yang terbuat dari rudd tidak sedap. Ianya tidak betul! Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, sup ikan ternyata sangat enak..

Sup ikan Rudd mempunyai resipi berikut:

  1. Masukkan ikan dan kupas dan rebus tidak lebih dari lima minit (masak keseluruhan ikan tanpa dipotong).
  2. Sekarang keluarkan ikan dan masukkan kentang dadu dan bawang ke dalam kuahnya..
  3. Kami memasak semua ini selama 10-15 minit.
  4. Memasak goreng sayur (tomato, wortel dan bawang) dalam minyak bunga matahari.
  5. Masukkan sedikit millet dan goreng sayur ke dalam kuahnya, kembalikan ikan ke dalam periuk dan masak selama 15 minit..
  6. Masukkan dill cincang halus dan angkat dari api.
  7. Biarkan selama lima minit dan hidangkan.

Video

Lihat dalam video rahsia suri rumah yang berpengalaman, cara memasak permen dan ikan bertulang lain dengan betul.

Cara membersihkan rudd dari timbangan

Kami telah mengesan lalu lintas yang mencurigakan yang berasal dari rangkaian anda. Dengan bantuan halaman ini, kami dapat menentukan bahawa permintaan dihantar oleh anda, bukan oleh robot..

IP: 91.146.8.87; RU kod negara

Untuk sebarang pertanyaan yang berkaitan dengan operasi kedai dalam talian kami
Anda boleh menghubungi melalui telefon: (044) 206-206-9, (063) 976-2420, (067) 374-7500, (095) 283-0111

Tidak ada yang suka membersihkan ikan. Tetapi beberapa petua mudah akan membantu menjadikannya lebih mudah, cepat dan lebih bersih...

Bagaimana cara membersihkan ikan dari sisik agar tidak menghapuskan jubin atau kertas dinding selepas itu? Ramai orang akan berfikir bahawa cara termudah adalah membelinya di kedai dan meminta pekerja jabatan ikan membersihkannya. Ini adalah penyelesaian terbaik jika kedai menyediakan perkhidmatan sedemikian. Tetapi jika anda ingin membersihkan ikan yang anda sendiri atau baru beli dari pasar? Ini dapat dilakukan dengan rapi walaupun dengan alat sederhana - pisau atau pengikis skala. Anda hanya perlu menyiapkan tempat kerja dengan baik dan mengetahui beberapa helah mudah..

Akan lebih mudah untuk memasak periuk goreng atau ikan mas krisan dalam krim masam dalam kuali jika ikan tidak mempunyai sirip, lendir dan sisik berduri. Untuk menghilangkan semua ini, anda perlukan:

  • pisau tajam
  • pengikis ikan (jika ada)
  • gunting dapur
  • papan pemotong
  • sebilangan surat khabar atau roti bakar (tidak berlilin)
  • air mendidih
  1. Letakkan ikan di singki dapur dan tutup dengan air mendidih untuk mengalirkan lendir. Sisa-sisanya dapat dihapuskan dengan tuala kertas..
  2. Dengan menggunakan pengikis atau pisau, gores sisik dari ekor ke kepala, sambil menahan ikan di ekor. Timbangan yang terbakar mesti keluar dengan lebih mudah. Anda boleh melakukannya dengan betul di sinki.
  3. Letakkan beberapa lapisan surat khabar di atas papan pemotong dan letakkan ikan di atasnya. Timbangan akan melekat pada kertas dan ikan tidak akan tergelincir..
  4. Gunakan gunting untuk menghilangkan sirip dan ekor.
  5. Gunakan pisau tajam untuk merobek perut ikan dari kepala ke arah ekor, berhati-hatilah agar tidak terlalu dalam mengasah pisau agar tidak menusuk pundi hempedu. Bile boleh merosakkan rasa ikan, menjadikannya pahit.
  6. Keluarkan bahagian dalam dengan lembut, keluarkan filem putih dan potong kepala.
  7. Bilas bangkai yang disediakan dengan cara ini dengan baik di dalam air yang mengalir. Tepuk keringkan dengan serbet atau tuala kertas.

Cara membersihkan ikan dengan cara yang paling betul

Jarang ada orang yang tidak menyukai pemberian unsur air. Tetapi jarang ditemui mereka yang suka memasaknya. Memasak ikan bermula dari saat yang paling tidak menyenangkan apabila anda perlu membersihkan ikan.

Anda tentu saja dapat mempermudah tugas dan membeli ikan yang sudah dibersihkan. Tetapi anda tidak selalu membeli ikan di kedai..

Bagaimana dengan tuan rumah, yang suaminya adalah nelayan yang gemar? Adakah betul membersihkan dapur timbangan secara berterusan?

Sehingga kini, beberapa kaedah dan alat yang berbeza telah diciptakan untuk menjadikan pembersihan ikan menjadi proses yang tidak memakan masa..

Dengan menonton videonya, anda dapat mempelajari cara membersihkan tangkapan dan menjaga kebersihan dapur. Ini memerlukan pisau tajam dengan pisau nipis. Dan ikuti arahan langkah demi langkah dengan tegas.

Langkah 1. Jalankan tepi pisau dengan berhati-hati di bawah sisik ikan dari bahagian ekor.

Langkah # 2. Dengan gerakan yang tidak tergesa-gesa, gerakkan pisau panjang dan kemudian selebar ikan.

Langkah # 3. Sekiranya panjang pisau tidak cukup untuk keseluruhan panjang, maka potong sisik dengan hati-hati yang terlepas dari kulit, membuat sayatan di dekat sirip punggung.

Langkah # 4. Lakukan perkara yang sama dengan ikan yang lain..

Langkah # 5. Ikan dibersihkan - anda boleh mula memasak.

Cara yang agak mudah dan cepat ini akan menggembirakan lebih dari satu nyonya rumah..

Rudd

Salah satu spesies ikan air tawar dari keluarga Carp, urutan ikan mas. Ikan ini dianggap sebagai ikan tasik yang paling biasa, kerana terdapat di mana-mana, selain tasik tertua dan terpencil..

Rudd mendiami banyak badan air Asia Tengah dan Eropah: ia hidup di tasik dan sungai yang mengalir ke laut Caspian, Black, Azov, North, Baltic dan Aral. Ikan ini telah diperkenalkan ke Maghribi, Tunisia, Madagascar, Sepanyol, Ireland, New Zealand dan Kanada. Walau bagaimanapun, di dua negeri terakhir, sikap terhadap rudd agak bermusuhan: di sini ia dianggap sebagai spesies berbahaya, menggantikan penduduk tempatan akuatik.

Rudd dianggap sebagai penghuni dusun, karena memilih tempat dengan air yang bertakung, sebagai peraturan, teluk yang dangkal. Jarang, spesies ini terdapat di sungai yang mengalir dan di perairan terbuka: kemerah-merahan tidak menyetujui aliran ribut dan cepat, kerana dengan bentuknya, anda tidak dapat bermain-main dengan arus yang tidak terkawal. Pada waktu malam, rudd tidak aktif, dan pada hari-hari tenang yang cerah, ia naik kawanan ke permukaan air. Pada musim sejuk, rudd menumpuk di tempat-tempat yang dalam, di mana ia terletak hingga musim bunga. Ini memakan, pada umumnya, larva serangga, cacing dan ganggang, dan rudd besar tidak mengabaikan ikan kecil.

Rudd dianggap sebagai ikan yang paling indah di badan air. Setiap nelayan akan terlebih dahulu mengagumi sisiknya yang bersinar dan hanya kemudian memasukkan ikan ini dengan sirip merah di dalam sangkarnya. Tubuhnya agak tinggi, sedikit memampatkan di sisi, ditutup dengan sisik padat dan kuat, yang bersinar dengan kilauan emas. Bahagian belakang rudd mempunyai warna hijau kehijauan, perutnya berwarna putih keperakan, dan semua sirip berwarna merah terang atau merah. Secara lahiriah, ikan ini sangat mirip dengan roach, tetapi berbeza dari kerabatnya dengan bintik merah di bahagian atas dan warna oren mata. Kepalanya tidak besar, mulutnya "kelihatan" ke atas. Berat badan boleh berkisar antara 0,3 hingga 2 kilogram, dan tinggi - dari 15 hingga 50 sentimeter.

Cara memilih

Untuk menjadikan hidangan rudd enak, anda perlu memilihnya dengan betul. Tengok mata ikan dulu. Mereka harus menonjol, ringan dan terang. Kehadiran kekeruhan di dalamnya adalah tanda pertama kerosakan..

Sekiranya ikan segar, maka ketika anda menekan bangkai, daging akan cukup elastik, dan permukaannya akan cepat pulih.

Sekiranya ruam berbau tidak menyenangkan, terdapat noda, lendir, kerosakan pada permukaannya, ini adalah tanda-tanda kerosakan dan anda tidak dapat memperoleh ikan tersebut.

Cara menyimpan

Anda boleh menyimpan rudd dengan cara yang sama seperti jenis ikan lain. Terdapat beberapa cara untuk memastikan ikan anda segar lebih lama:

  • Tergamam dengan palu kayu di kepala. Selepas itu, ia mesti diletakkan di lapisan yang tidak tebal di dalam bakul dan disimpan di tempat yang berventilasi di tempat teduh, ditutup dengan kain basah di atasnya..
  • Untuk memelihara ikan dalam jangka masa pendek - tidak lebih dari sehari - ia mesti dicuci, dibiarkan mengalir, diletakkan di atas ais di glasier dan ditutup dengan kain buruk.
  • Untuk simpanan lebih lama - sehingga 2 hari - ikan harus dimasukkan ke dalam bakul atau kotak longgar (untuk mengalirkan air) dan ditaburkan dengan ais yang dihancurkan halus (40-50% daripada berat kemerahan). Peletakan dilakukan seperti berikut: ais dituangkan ke bahagian bawah bakul dengan lapisan 10 sentimeter, ikan diletakkan di atas dalam 2-3 baris bergantung pada ukurannya, kemudian sekali lagi lapisan ais dan 3 baris ikan dan, akhirnya, ais dengan lapisan setebal hingga 20 cm.
  • Untuk memelihara rudd sehingga 7 hari, campuran garam ais mesti digunakan. Kemudian suhu ikan dapat dibawa ke -8 ° C bergantung pada nisbah ais dan garam, yang dapat mencapai 2-10%. Dengan kaedah ini, anda boleh menyimpan ikan bergantung pada suhu dan kualitinya dari 7 hingga 15 hari.

Anda juga boleh membekukan permen agar sentiasa segar. Cara termudah untuk membekukan ikan adalah semasa memancing ais, ketika berada -15 ° C di luar - pada suhu ini ia membeku dengan cepat. Untuk melakukan ini, ikan diletakkan di atas ais yang dibersihkan dalam satu lapisan. Apabila ikan membeku, mereka memasukkannya ke dalam kotak pekat pekak. Untuk ini, habuk papan dituangkan ke dalamnya, ditutup dengan kain, kemudian ikan diletakkan, ditutup dengan kain apa pun dan ditutup dengan habuk papan. Anda perlu menyimpan kotak itu dengan ikan di bilik sejuk. Pada masa-masa lain sepanjang tahun, lebih baik membekukan ikan di dalam peti sejuk - di sana ia mengekalkan kualiti asalnya..

Ingat bahawa sebelum membeku ikan mesti berada dalam keadaan sempurna - pemprosesan bangkai mesti dilakukan dengan berhati-hati, mengelakkan kerosakan mekanikal.

Anda boleh menyimpan ikan segar di dalam peti sejuk pada suhu 0 hingga +3 ° C, tetapi tanpa inti.

Pertama, ia dicerna dan dibersihkan. Kemudian mereka dibasuh, disapu dengan serbet untuk mengambil kelembapan. Ikan diletakkan di dalam peti sejuk di dalam mangkuk yang ditutup dengan pelekat atau di dalam mangkuk dengan penutup.

Sekiranya anda akan menyimpan ikan selama 2 hari, anda boleh menaburkannya dengan garam atau menggunakan jus lemon, dari mana dagingnya sedikit diasinkan, menjadi lebih lembut.

Hayat rak rudd maksimum di dalam peti sejuk adalah 2 hari.

Dalam memasak

Kualiti masakan rudd tidak sebaik penampilannya. Daging mempunyai rasa yang sangat spesifik yang tidak disukai oleh semua orang. Tetapi jika anda menghampiri penyediaan ikan ini dengan pengetahuan mengenai masalah ini, maka hasilnya lebih mengagumkan, dan yang lain tidak akan mengesyaki jenis ikan yang mereka nikmati.

Rudd digoreng, dibakar, direbus dalam susu, asin, salai, kering dan disumbat. Rempah, perap, sos dan ramuan membantu meningkatkan rasanya. Benar, ketika menyiapkan sup ikan untuk memerah, disarankan untuk menambahkan jenis ikan lain, kerana kerana kandungan lemak telinga yang rendah, ternyata tidak terlalu kaya.

Tetapi hidangan utama daging rudd dianggap potongan daging, yang sangat lembut dan cair di mulut jika resepnya diikuti. Ikan dibasuh, dikupas, pulpa dipisahkan dan disalurkan melalui penggiling daging dengan penambahan roti, daging asap, bawang, dan bawang putih. Sebiji telur, garam dan lada ditambahkan ke jisim ini. Kemudian potongan dibentuk dari dalamnya, disiram dalam tepung dan digoreng. Kaldu direbus dari sirip dan tulang, dituangkan di atas potongan goreng, dilipat ke dalam periuk, dan rebus dengan api kecil. Dengan kaedah memasak ini, potongannya berair dan lembut..

Sekiranya anda mengeluarkan kulit dari kemerahan sebelum memasak potongan daging, anda boleh memasukkannya dengan jisim yang dimasak untuk potongan daging, letakkan di atas lembaran penaik yang dilapisi dengan kerajang, griskan bangkai dengan mayonis atau krim masam, bungkus dengan kerajang dan bakar dalam oven selama 35-50 minit. pada suhu 180-200 darjah.

Rudd goreng tidak kurang enak, terutamanya jika anda membasuhnya dengan teliti sebelum memasaknya dalam larutan masin yang kuat (ini akan meningkatkan bau dan rasa). Selain itu, rudd yang direbus dalam susu dianggap hidangan yang lazat, dan di kedai ikan ini dapat dibeli dalam bentuk asin, yang merupakan makanan ringan yang sangat baik untuk bir..

Ikan ini sesuai dengan sayur-sayuran, zaitun, telur, cendawan. Rebusan sayur mendapat rasa yang sangat baik jika anda menambahkan daging ikan ke dalamnya.

Kentang tumbuk atau kacang hijau rebus biasanya disajikan sebagai lauk dengan hidangan rudd..

Ramai orang tidak suka kemerah-merahan kerana rasanya yang bertulang dan khusus, tetapi mengetahui beberapa rahsia, anda dapat mengatasi masalah ini dengan mudah:

  • Untuk mengekalkan sifat segar dan sejuk ikan beku, anda perlu mencairkannya di dalam peti sejuk. Tidak digalakkan menggunakan ketuhar gelombang mikro atau air panas.
  • Untuk menghilangkan rasa khas, rudd boleh direndam dalam susu atau dicuci dengan air garam.
  • Sebelum menggoreng ikan, disarankan untuk membuat potongan di sisi sehingga tulang kecil digoreng dengan baik dan menjadi lembut.

Kandungan kalori

Rudd bukan ikan berkalori tinggi, sedangkan kandungan lemaknya sangat rendah. Oleh itu, direbus, dipanggang atau sebagai sebahagian daripada rebusan sayur, ia boleh menjadi pilihan yang sangat baik untuk makanan diet..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
18.33-1,270seratus

Khasiat rudd yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Daging rudd rendah lemak, tetapi cukup kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral, serta protein. Penghuni sungai dan tasik ini mengandungi vitamin PP, yang sangat diperlukan untuk metabolisme protein dan diperlukan untuk membebaskan tenaga dari karbohidrat dan lemak. Ia juga mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular dan saraf, menjaga keadaan normal kulit dan membran mukus rongga mulut dan usus, di bawah pengaruhnya kerja perut dan pankreas bertambah baik..

Daripada mineral dalam rudd dari segi indikator kuantitatif, fluorin memimpin, memainkan peranan utama dalam pencegahan karies dan masalah dengan enamel gigi, kalium, yang mengatur keseimbangan asid-asas dan air dan memastikan aktiviti fizikal yang baik dan fungsi jantung yang normal, serta fosforus, yang diperlukan untuk proses metabolik. Selain itu, daging rudd mengandung klorin, yang diperlukan untuk pencernaan dan membantu sel dan tisu untuk menyingkirkan toksin, dan natrium, yang terlibat dalam pengangkutan asid amino. Ikan mengandungi jumlah magnesium, kalsium, kromium, nikel, zat besi dan molibdenum yang lebih kecil.

Sifat berguna dan perubatan

Manfaat rudd adalah vitamin, mineral dan asid yang terkandung di dalamnya, lebih-lebih lagi, ia tidak terlalu berlemak. Komposisi ikan mengandungi protein yang mudah dicerna, yang penting untuk fungsi semua organ dalaman..

Rudd membantu mewujudkan metabolisme protein dan memberi tenaga kepada tubuh. Makan ikan mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem saraf, jantung dan saluran darah. Ia membantu memperbaiki penampilan membran mukus dan kulit. Selain itu, kerja saluran pencernaan kembali normal..

Perlu menggunakan rudd untuk kesihatan tulang dan pencegahan masalah pergigian. Berkat kalium, lebihan cecair dikeluarkan, tekanan dan keseimbangan asid-basa dinormalisasi. Juga, terima kasih kepada rudd, anda dapat meningkatkan fungsi sistem pencernaan dan membersihkan sel-sel toksin.

Sifat berbahaya dari rudd

Anda tidak boleh menggunakan rudd hanya dengan intoleransi individu. Tetapi sangat penting untuk memilih, menyimpan dan memasak ikan dengan betul untuk melindungi diri anda dari parasit yang terdapat pada ikan, dan juga dari keracunan makanan yang disebabkan oleh makanan yang basi atau dimasak dengan tidak betul..

Pernahkah anda menangkap kemerah-merahan dan tidak tahu membuat apa? Rasakan sup lazat yang dibuat oleh Serge Markovic.

Potongan rudd Timur Jauh - resipi ringkas dengan foto

Far Eastern redfin adalah ikan air tawar yang sesuai untuk membuat pelbagai hidangan. Ia boleh digoreng, direbus dengan kuah, asin, asap, disumbat atau dibakar dengan sayur-sayuran. Terutama enak adalah potongan daging kemerah-merahan, yang apabila dimasak dengan betul, ternyata berair, lembut dan sangat menyelerakan.

Ikan seperti itu mungkin mempunyai bau lumpur tertentu, dan untuk menyingkirkannya, disarankan untuk merendam fillet dalam susu atau larutan garam pekat. Rudd juga dibezakan oleh saiznya yang kecil dan biji yang banyak - ini mesti diambil kira semasa memotong ikan. Sekiranya bangkai agak kecil, bangkai harus dicincang beberapa kali secara keseluruhan. Berkat tindakan sedemikian, semua tulang dihancurkan bersama pulpa, dan tidak akan dirasakan di dalam pinggan siap..

Resipi untuk potongan daging dari rud Timur Jauh dengan foto

Penyelesaian yang sangat baik untuk makan malam panas adalah bebola ikan, digoreng dengan lezat. Fillet of rudd hampir tidak mengandung lemak, jadi potongan dari itu ringan, sihat, dan akan menarik bagi semua penyokong diet yang sihat.

Masa memasak: 1 jam

Bilangan Hidangan: 10

Nilai tenaga dan pemakanan

  • kandungan kalori - 154 kkal;
  • lemak - 6.85 g;
  • protein - 11.3 g;
  • karbohidrat - 8.7 g.

Bahan-bahan

  • rudd - 0,95 kg;
  • bawang (bawang) - 55 g;
  • kentang - 180 g;
  • susu (keseluruhan) - 110 ml;
  • roti putih - 3 keping;
  • cengkih bawang putih - 3 biji.;
  • telur - 2 biji.;
  • minyak halus - 45 ml;
  • garam laut - mengikut citarasa anda;
  • lada tanah (hitam) - 4 g;
  • tepung (gandum) - untuk roti.

Langkah demi langkah memasak

  1. Usus kemerahan, potong kepala dan sirip. Kemudian bebas dari tulang, bilas hingga bersih. Kemudian masukkan ke dalam pemproses makanan dan ubah menjadi daging cincang. Sekiranya ikan terlalu kecil, ia mesti dibasuh dan, tanpa memotong, kisar 2 kali..
  2. Bahagikan roti menjadi kepingan kecil, kemudian masukkan ke dalam mangkuk yang dalam, tuangkan susu dan biarkan selama lima minit. Apabila bahagian roti lembut, kacau sebati dengan satu sudu hingga lembek..
  3. Kupas ubi kentang, kupas bawang dan bawang putih. Basuh semua sayur, kemudian kisar dengan pengisar.
  4. Campurkan jisim ikan dengan sayur cincang, masukkan roti yang direndam dalam susu, kacau. Kemudian masukkan telur mentah, garam, tambah lada dan kacau lagi secara aktif. Lebih baik melakukan semuanya dengan tangan yang dibasahi dengan air, maka daging cincang akan berubah menjadi lebih seragam dan plastik.
  5. Sekarang jisim cutlet mesti dipukul. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambilnya di tangan anda dan melemparkannya dengan kuat pada permukaan rata 7-8 kali. Berkat prosedur ini, produk tidak akan hancur semasa menggoreng, mereka akan memperoleh kemegahan dan kelembutan..
  6. Untuk membentuk potongan daging, daging cincang harus dibahagikan kepada bahagian yang sama (masing-masing 100-110 g), kemudian gulung bola keluar dari mereka dengan telapak tangan basah dan ratakan sedikit di kedua sisi.
  7. Tuangkan tepung ke dalam pinggan dan gulung kosong yang dihasilkan di dalamnya.
  8. Panaskan kuali dengan minyak, letakkan produk di atasnya, tutup dengan penutup dan goreng selama lapan minit (sehingga bahagian bawah berwarna coklat). Kemudian putar potong dan masak dalam pinggan terbuka selama enam minit lagi.
  9. Selepas itu, tuangkan sedikit air bersih (kira-kira 120 ml) di bahagian bawah periuk dan reneh di bawah penutup yang tertutup rapat, dengan api kecil, selama 5 minit.

Petua: dalam daging cincang yang terbuat dari bangkai keseluruhan, disyorkan untuk menambahkan jus setengah lemon - asidnya akan membantu melarutkan semua tulang kecil hingga akhir. Bakso seperti itu boleh dimakan dengan selamat atau diberikan kepada anak anda untuk makan tengah hari..

Susun produk siap di atas pinggan dan gunakan suam. Sebagai lauk, disarankan untuk mengambil kacang hijau dan kentang rebus.

Cara memasak potong rudd dalam sos tomato

Bakso rudd yang enak dan lazat yang dibakar dalam kuah tomato segar akan menawan semua peserta dalam makan tengah hari. Untuk hidangan, lebih baik memilih ikan bersaiz sederhana dan masak, sayur-sayuran muda, dan rempah wangi akan membantu memberikan aroma yang unik.

Masa memasak: 1 jam 5 minit

Hidangan: 6

Nilai tenaga dan pemakanan

  • kandungan kalori - 168 kcal;
  • lemak - 4.3 g;
  • protein - 12 g;
  • karbohidrat - 9 g.

Bahan-bahan

  • ikan (beberapa keping) - 0,7 kg;
  • tomato (kecil) - 3 biji.;
  • serpihan oat - 200 g;
  • tepung - 35 g;
  • yogurt (semula jadi, minum) - 80 g;
  • bawang - 2 biji.;
  • garam meja - 5 g;
  • ketumbar - 3 g;
  • rosemary - 2 g;
  • paprika - 3 g;
  • thyme - 3-4 g;
  • campuran lada secukup rasa;
  • pasli, selada - untuk hidangan;
  • minyak tanpa lemak - 40 ml;
  • telur (besar) - 1 pc.

Langkah demi langkah memasak

  1. Bersihkan redfin dari sisik, lepaskan kepala, ekor, sirip. Kemudian potong perut, angkat isinya dan bilas setiap bangkai dengan baik. Selepas itu, anda perlu menyingkirkan biji yang kelihatan dan mengisar dengan teliti fillet yang dihasilkan dalam penggiling daging.
  2. Tuangkan tepung oat ke dalam mangkuk, tambahkan yogurt ke dalamnya, kacau dan biarkan selama seperempat jam (sehingga serpihan menjadi lembut).
  3. Kupas bawang dari lapisan atas, bilas dengan air dan potong salah satu daripadanya.
  4. Satukan ikan cincang dengan oatmeal yang bengkak, masukkan hirisan bawang, pukul telur, masukkan lada, garam, kemudian kacau dengan kuat. Basahi telapak tangan anda dengan air dan pahat bola bulat dari jisim yang dihasilkan.
  5. Tuangkan minyak sayuran ke dalam periuk, panaskan dengan baik, kemudian isi dengan isi ikan dan gorengkannya di kedua sisi hingga keperangan. Kemudian pindahkan bebola daging ke mangkuk kering yang bersih.
  6. Sekarang sos mesti dibuat. Untuk melakukan ini, potong bawang kedua menjadi setengah cincin, masukkan ke dalam periuk, di mana potongan daging digoreng, dan didihkan hingga telus. Kemudian masukkan tepung, kacau dan reneh bersama bawang selama 3-4 minit.
  7. Basuh tomato, bakar dengan air mendidih, kemudian keluarkan kulitnya dan potong kiub kecil.
  8. Satukan tomato dengan bawang dan tepung goreng dan, kacau, masak selama kira-kira empat minit.
  9. Tuangkan air (400 ml) ke dalam periuk, masukkan perasa kering dan didihkan dengan mendidih selama tiga minit lagi.
  10. Letakkan bebola goreng dalam acuan dengan bahagian tinggi, tuangkan ke atas sos yang dimasak dan hantar ke oven panas. Panggang roti selama lima belas minit pada suhu 200 darjah.

Petua: agar potongan dapat memperoleh rasa yang menarik, mereka mesti dimasak dalam minyak sawi atau rami. Atau taburkan makanan istimewa yang dipanggang dengan biji labu panggang, yang akan sesuai dengan sos tomato.

Sebarkan makanan istimewa ikan di pinggan elegan dan ajak rakan atau saudara untuk mencuba. Dianjurkan untuk menghiasi setiap bahagian dengan pasli cincang dan selada.

Variasi dengan pengisian cendawan dan keju

Potongan-potongan daging rudd segar yang diisi dengan keju dan champignon akan dapat mengejutkan keluarga dan para tetamu di meja perayaan. Hidangan sederhana dan asli mudah disediakan di rumah, dan produk yang anda perlukan selalu boleh didapati di mana-mana kedai.

Masa memasak: 1 jam

Hidangan: 8

Nilai tenaga dan pemakanan

  • kandungan kalori - 135 kcal;
  • lemak - 2.8 g;
  • protein - 14.1 g;
  • karbohidrat - 9 g.

Bahan-bahan

  • rudd (kecil) - 0,8 kg;
  • telur puyuh - 4 biji.;
  • serbuk roti - 120 g;
  • mentol - kepala;
  • garam meja - secukup rasa;
  • semolina - 65 g;
  • allspice - 5 g;
  • kunyit - 4 g;
  • oregano - 3 g;
  • minyak tanpa lemak - untuk menggoreng;
  • champignon - 0.3 kg;
  • keju (suluguni) - 135 g;
  • kemangi - 5 tangkai.

Langkah demi langkah memasak

  1. Basuh ikan dengan bersih di bawah air yang mengalir dan keringkan dengan tuala kertas. Kemudian letakkan dalam penggiling daging dan kisar 2-3 kali.
  2. Bilas bawang kupas, potong salah satu dari mereka dengan pengisar, dan potong yang lain menjadi kiub.
  3. Campurkan jisim ikan dengan bawang yang dihancurkan dalam pemproses makanan, pukul telur, tambah garam, tambah rempah. Selepas itu masukkan semolina dan gaul rata. Biarkan campuran yang telah disiapkan selama seperempat jam sehingga biji-bijian semolina membengkak sedikit (maka daging cincang akan memperoleh konsistensi elastik, dan potongannya akan melekat lebih baik).
  4. Untuk menyiapkan pengisian, masukkan bawang cincang ke dalam periuk dan goreng dalam minyak sayuran hingga coklat keemasan.
  5. Basuh cendawan, potong kiub kecil, kemudian masukkan bawang, tambah garam, dan kacau sekali-sekala, didihkan selama 8-10 minit (sehingga semua cecair telah menguap). Kemudian angkat dari dapur dan sejukkan..
  6. Ubah keju menjadi serbuk kecil menggunakan parutan. Satukan dengan cendawan panggang dan gaul rata.
  7. Bahagikan ikan cincang menjadi kepingan kecil yang sama (120 g), kemudian buat kue dari mereka, setebal 1.5 cm. Letakkan pengisian yang sudah siap (kira-kira 25 g) di tengah-tengah masing-masing, tutup dengan hati-hati dengan daging dan berikan produk bentuk oval.
  8. Tuangkan crouton ke dalam mangkuk besar dan potong roti di dalamnya.
  9. Goreng bebola daging dalam wajan panas dengan mentega, tujuh minit di setiap sisi.

Penting: ikan cincang mesti cukup tegas agar pengisiannya dapat bertahan di dalam potongan daging. Sekiranya campuran daging ternyata nipis, disarankan untuk menambahkan lebih banyak semolina ke dalamnya, dan campurkan sehingga konsistensi yang diinginkan diperoleh.

Susun bebola daging yang diisi di atas dulang hidangan, hias dengan kemangi segar dan letakkan di atas meja. Hidangan yang indah sangat diperlukan untuk digabungkan dengan sos buatan sendiri berdasarkan krim masam, bawang putih dan herba..

Bakso lembut dalam sup ikan

Bakso yang direbus dalam yushka ternyata lembut, menyelerakan, dan hanya memiliki rasa yang sangat baik. Hidangan ini memerlukan sedikit masa untuk dibuat, kerana komponen cair mesti dimasak terlebih dahulu.

Masa memasak: 1 jam 20 minit

Hidangan: 7

Nilai tenaga dan pemakanan

  • kandungan kalori - 130 kcal;
  • lemak - 3.5 g;
  • protein - 14.1 g;
  • karbohidrat - 8.7 g.

Bahan-bahan

  • rudd - 0,7 kg;
  • lemak babi - 80 g;
  • mentol - 2 kepala;
  • akar pasli - 1 pc.;
  • selasih, dill - 6 cawangan;
  • roti putih (basi) - 120 g;
  • susu (2.5%) - 75 ml;
  • telur (ayam) - 1 pc.;
  • rempah untuk ikan - secukup rasa;
  • lada hitam (kacang polong) - 5 biji.;
  • garam - 5-7 g;
  • tepung - 50 g;
  • minyak (bunga matahari) - 30 g.

Langkah demi langkah memasak

  1. Bersihkan kemerah-merahan, angkat semua inti, potong sirip dan kepala. Kemudian bilas bangkai, buat luka membujur pada bahagian belakang dan pisahkan pinggang dengan berhati-hati. Letakkan kepala dan ekor dengan rabung di dalam periuk, isi dengan air sejuk (450 ml), letakkan di atas kompor.
  2. Kupas akar pasli, basuh dan tambahkan ke dalam piring ikan. Potong kulit dari bawang, bilas dengan air mengalir, potong salah satu daripadanya dan hantar ke kuali dengan kaldu masa depan.
  3. Didihkan cecair, kemudian masukkan garam, masukkan lada sulah dan masak dengan api sederhana selama sepuluh minit, mengeluarkan buih secara berkala. Sejukkan sedikit kuah yang dihasilkan, kemudian tapis dengan kain cheesecloth atau ayak halus.
  4. Masukkan fillet ikan ke dalam penggiling daging dan kisar sekali.
  5. Pecah roti menjadi kepingan, kemudian rendam susu selama 8-10 minit. Selepas itu, uli dengan sudu sehingga jisim likat diperoleh. Masukkan gruel ini ke ikan cincang, kacau.
  6. Potong daging dan bawang kedua menjadi kepingan kecil, kemudian gaulkan dengan daging cincang. Selepas itu, masukkan penggiling daging sekali lagi..
  7. Masukkan telur ke jisim ikan, garam, tambah rempah, kemudian kacau dengan tangan basah.
  8. Bentuk daging cincang menjadi potongan berbentuk bujur atau bulat. Tuangkan tepung di atas pinggan dan gulung semua kosong di dalamnya. Masukkan produk ke dalam kuali menggoreng panas dengan minyak dan goreng di semua sisi sehingga coklat keemasan.
  9. Tuangkan kaldu ikan ke dalam mangkuk dengan potongan kecil sehingga menutupnya 1 cm ke atas. Kemudian tutup dengan perlahan dan masak dengan api kecil selama 10-12 minit (sehingga cairan menguap).
  10. Pada akhir memasak, tutup pinggan dengan herba cincang, dan setelah satu minit matikan oven.

Petua: Sekiranya anda mempunyai kaldu yang tidak digunakan, anda boleh membuat sos yang sangat baik untuk potongan daging dari itu. Untuk melakukan ini, tambahkan tepung (20-40 g), satu sudu krim masam, sedikit lada hitam ke cecair dan rebus, kacau, selama lima minit.

Susun pinggan yang sudah siap di atas pinggan, dan rawat keluarga dan rakan. Hidangan pasta atau bijirin apa pun sesuai dengannya..

Resipi sayur-sayuran

Sesiapa yang menjalani diet harus mengambil perhatian mengenai resipi kek ikan berair dengan ramuan dan sayur-sayuran. Makanan sihat mempunyai rasa ekspresif, penampilan yang menarik dan dapat menjadi makan malam yang indah untuk seisi keluarga..

Masa memasak: 50 minit

Hidangan: 5

Nilai tenaga

  • kandungan kalori - 105 kcal;
  • lemak - 2 g;
  • protein - 33.8 g;
  • karbohidrat - 7.5 g.

Bahan-bahan

  • rudd (saiz kecil) - 0,6 kg;
  • kentang - 200 g;
  • lobak merah (sederhana) - 1 pc.;
  • bawang hijau - 4 bulu;
  • ketumbar, dill - 35 g;
  • telur (besar) - 1 pc.;
  • ketumbar - 3 g;
  • paprika - 2 g;
  • garam - berapa banyak yang diperlukan;
  • minyak (sayur-sayuran) - 40 ml;
  • crouton kecil - untuk membuat roti.

Langkah demi langkah memasak

  1. Basuh kemam di bawah keran dengan air, rendam dengan tuala kertas, kemudian letakkan di dalam pemproses makanan dan kisar beberapa kali.
  2. Kupas kentang dari lapisan atas, basuh, kemudian potong pada parut dengan lubang kecil.
  3. Bilas dill, ketumbar dan bawang hijau dengan air bersih dan potong halus.
  4. Campurkan bahan-bahan yang telah disediakan dengan jisim ikan, tambah perasa, garam kasar, masukkan telur dan uli daging cincang dengan tangan basah.
  5. Bahagikan campuran yang dihasilkan menjadi kepingan kecil dan cetakan menjadi kepingan segi empat tepat.
  6. Selepas itu, gulungkan produk dalam serbuk roti.
  7. Tutup loyang dengan kerajang, letakkan semua kekosongan di atasnya dan masukkan ke dalam ketuhar panas.
  8. Bakar potong selama setengah jam pada suhu 185 darjah. Apabila bertukar menjadi perang keemasan, angkat dan sejukkan sedikit.

Petua: produk akan menjadi lebih hebat dan lembut jika anda menambah satu sudu krim masam ke daging cincang. Bawang hijau boleh diganti dengan epal parut, maka bakso akan memperoleh rasa yang sangat terang dan segar.


Cawan yang menarik dan ringan dengan sayur-sayuran sudah siap. Mereka harus diletakkan di tengah pinggan besar, potong sayur-sayuran masak dan disajikan dengan sos kegemaran anda.

Cubalah setiap resipi hebat ini di dapur anda dan hasilnya pasti luar biasa. Selamat memasak!

Cara membersihkan rudd dari timbangan

Kaedah pembersihan ikan yang berminat

Sebilangan besar ikan ditutup dengan timbangan, dan pike dan zander adalah yang paling sukar untuk disingkirkan. Melihat beberapa muslihat, proses pembersihan ikan tidak akan menimbulkan masalah..

Kaedah 1

  1. Letakkan bangkai ikan di permukaan kerja.
  2. Gunakan gunting untuk memotong sirip yang boleh mencederakan jari anda semasa membersihkan.
  3. Celupkan ikan ke dalam semangkuk air sebentar dan basuh perlahan-lahan di bawah air sejuk yang mengalir.
  4. Letakkan kembali bangkai di permukaan kerja dengan kepala menghadap ke arah anda.
  5. Pakai sarung tangan getah dan angkat pisau dengan pisau yang sempit dan tajam.
  6. Mulakan proses dari sisi ekor ke arah kepala.
  7. Bersihkan bangkai terlebih dahulu di satu sisi dan kemudian di sebelah yang lain.
  8. Basuh bangkai lagi di bawah air yang mengalir dan periksa timbangan.
  9. Ulangi proses pembersihan lagi jika perlu..
  10. Masukkan ikan yang telah dibersihkan dan basuh di bawah keran.

Kaedah serupa yang membolehkan anda membuang sisik ikan tanpa banyak kesukaran adalah membersihkan ikan secara langsung di lembangan air.

Semua manipulasi harus dilakukan dalam urutan yang sama seperti yang dijelaskan di atas..

Untuk mengelakkan kerak ikan tersebar di dapur, para pakar menyarankan membersihkan ikan di dalam beg selofan. Untuk melakukan ini, basuh bangkai ikan dengan betul, potong sirip dan masukkan ke dalam beg plastik dengan ekornya keluar. Dengan tepi pisau, lepaskan timbangan ke arah kepala. Oleh itu, semua timbangan terus berada di dalam beg..

Kaedah 2

  1. Sediakan pisau tajam dengan pisau sempit.
  2. Letakkan ikan yang telah dibasuh di permukaan yang stabil.
  3. Buat sayatan di dekat ekor.
  4. Dengan hujung pisau, angkat kulit dengan lembut bersama timbangan - poket muncul.
  5. Perlahan-lahan bergerak ke arah kepala ikan, kembangkan poket, potong kulit dengan hati-hati dengan pisau dari dalam.

Alat pembersih buatan sendiri

Anda boleh membuat alat khas untuk membersihkan timbangan tanpa bantuan orang lain, di rumah.

Pilihan 1

Anda perlu menyediakan:

  1. Tutup botol kaca - 3 pcs.
  2. Skru mengetuk sendiri - 3 pcs.
  3. Pangkalan kayu (pemegang berus cat).

Dengan menggunakan awl, buat lubang di setiap palamnya. Kemudian, pasangkan penutup ke tepi pangkal kayu dan skru masing-masing dengan skru mengetuk sendiri.

Dengan peranti seperti itu, anda hanya dapat membersihkan timbangannya.

Pilihan 2

Nelayan profesional menasihatkan satu lagi, bukan alat yang paling menarik. Sediakan:

  1. Papan kayu
  2. Kuku - 2 pcs.
  3. Mesin basuh tekanan tinggi mini.

Dengan peranti ini, membersihkan ikan tidak akan memakan masa lebih dari 2 minit.

Letakkan ikan di atas papan dan paku dengan 2 paku - masukkan satu paku ke rabung dekat ekor, yang lain di kepala.

Gerakkan tekanan air ke arah kepala. Akibatnya, hanya sirloin halus yang tinggal di permatang..

Kaedah ini sesuai untuk mereka yang memancing jauh dari rumah dan tidak sabar untuk merasakan telinga yang segar.

Tidak semua orang suka membersihkan ikan sungai..

Pertama, kerana aroma amis yang kuat, yang sukar dikeluarkan dari tangan, dan kedua, kerana sirip yang tajam, duri yang ditusuk dengan menyakitkan. Tidak semua orang suka menyembelih bangkai makhluk hidup, ada semacam halangan mental, nampaknya.

Saya suka membersihkan ikan sungai. Semasa kecil, saya suka melihat ibu saya mengukir ikan sungai di atas meja dapur, di surat khabar.

Tontonan ini, dari segi tahap daya tarikan, tidak kalah dengan kartun dari program "Selamat malam, anak-anak".

Di dalam pikes, dari semasa ke semasa, selebihnya ikan terdapat dalam tahap pencernaan yang berbeza-beza, dan pundi kencing berukuran besar terdapat dalam breams dan ides.

Oleh itu, mari kita mulakan. Lebih mudah membuang timbangan ketika ikan sungai masih basah. Sekiranya sisik kering, ikan boleh dibungkus sebentar dengan kain basah atau dicelupkan ke dalam air.

Saya biasanya membersihkan ikan sungai di dalam semangkuk air. Dalam kes ini, sisik tetap di dalam air dan tidak berselerak ke semua arah. Saya membersihkan dengan sangat ceroboh, dan apabila anda perlu membersihkan ikan sungai dengan cepat dari timbangan di surat khabar atau papan hitam, saya dan semua permukaan sekitarnya berada dalam timbangan.

Sangat menyental kulit di bawah sirip dengan pisau.

Di sini sisiknya kecil, sesuai dengan badan.

Pastikan membersihkan perut. Timbangannya juga kecil di sini, dan tahan lebih ketat daripada di sisi.

Lebih baik menjauhkan pisau dari anda, tetapi saya sering mengabaikan peraturan ini.

Di sini, ikan dibersihkan.

Setelah sisik dikeluarkan, anda perlu membuang ikan.

Untuk melakukan ini, saya menekan ikan ke papan pemotong dan memotong perut sepanjang keseluruhannya dengan pisau tajam, bermula dari titik di depan sirip dada.

Sayatan terus ke dubur.

Dengan pisau saya mengeluarkan organ dalaman, dengan kemas sehingga dapat menghancurkan pundi hempedu. Pundi hempedu berada di hati.

Saya memotong mesentery, saluran makanan dan apa lagi yang ada. Saya memberikan isi ayam kepada ayam, jadi seperti kucing mabuk.

Saya bilas ikan dalam semangkuk air, buang buah pinggang. Buah pinggang ikan panjang, berdekatan dengan tulang belakang dalam bentuk 2 helai tisu merah.

Seperti yang saya katakan, memotong ikan sungai adalah proses yang menarik..

Segala-galanya, bangkai itu digeruni.

Masih boleh memotong ekor dan kepala.

Sekiranya perlu, sirip juga boleh dikeluarkan..

Ikan yang dihiris boleh dipotong kecil atau dimasak sepenuhnya, bergantung pada resipi yang dipilih.

Entri ini disiarkan dalam Cooking oleh penciptanya Eugenia dan memberi label makanan, kehidupan.

Rudd tidak banyak digunakan dalam masakan. Sebabnya adalah rasa khas pulpa. Tetapi koki berpengalaman dapat memasaknya sedemikian rupa sehingga para tamu umumnya tidak belajar dari mana ikan itu berasal..

Yang paling popular adalah cutlets rudd. Ikan dibasuh, dikupas, dihiris, pulpa dipisahkan dari tulang dan dilewatkan melalui penggiling daging, sambil menambah roti, daging asap, bawang, sedikit bawang putih. Sebiji telur dimasukkan ke dalam jisim ini, semuanya masin, lada. Potongan dibentuk, disiram dalam tepung dan digoreng dalam kuali dalam minyak sayuran.

Kaldu direbus dari tulang dan sirip, potongan daging dituangkan ke dalam periuk atau stewpan dan rebus dengan api kecil. Dengan kaedah memasak ini, mereka lembut dan berair..

Sekiranya anda dengan hati-hati mengeluarkan kulit dari ikan sebelum memasak potongan, kemudian kulit ini dapat diisi dengan jisim untuk potongan daging, letakkan pada lembaran penaik yang dilapisi dengan kerajang, griskan bangkai dengan krim masam atau mayonis, bungkus dengan kerajang dan bakar dalam ketuhar pada suhu 180-200 darjah selama 30-50 min.

Di dalam ketuhar
Cutlets
Dalam kuali

Di dalam ketuhar

Bahan untuk resipi "Rudd bakar di dalam ketuhar":

Wain kering putih salji 150 ml

Redfin 1 helai.

Mentol bawang 1 pc.

Minyak bunga matahari halus 2 sudu besar.

Zaitun dihiris 10 pcs.

Lada hitam tanah 1 secubit

Pasli segar 10 tangkai

Bawang putih 3 ulas

Memasak hidangan mengikut resipi "Rudd bakar di dalam ketuhar":

Mari sediakan produk: redfin (saya mempunyai ikan beku), minyak sayuran, anggur, herba, zaitun, bawang putih, lemon, garam dan lada secukup rasa, bawang.

Mari sediakan produk: redfin (saya mempunyai ikan beku), minyak sayuran, anggur, herba, zaitun, bawang putih, lemon, garam dan lada secukup rasa, bawang.

Kupas dan potong bawang putih.

Potong pasli dan lemon.

Campurkan semuanya dengan garam. Kami akan menyediakan ikan dengan konsistensi ini..

Potong pasli dan lemon. Campurkan semuanya dengan garam.

Dengan ketekalan ini kita akan mengisi ikan.

Cairkan ikan, kupas, angkat kepala dan inti. Basuh. Oleh kerana ikan mempunyai banyak tulang kecil, gunakan pisau tajam untuk membuat potongan kecil..

Tuangkan sedikit minyak ke dalam acuan. Kupas bawang dan potong cincin tebal. Masukkan borang. Ikan akan dibakar di atas bawang. Selepas membakar, kami tidak akan menggunakan bawang.

Masukkan ikan yang diisi dengan ramuan ke atas bawang. Masukkan zaitun cincang di atas ikan dan tuangkan ke atas anggur. Masukkan lemon ke atas dan bakar pada suhu 200 ° C selama 25-30 minit.

Pindahkan ke pinggan dan hidangkan panas.

Cutlets

termasuk garam,
- 1.5 kg rudd,
- 0,5 l. h.

lada,
- 2 biji bawang,
- sekumpulan kehijauan,
- 100 g lemak babi,
- 1 biji telur,
- sekeping roti.

1. Mulailah membersihkan ruam. Seperti yang telah kita katakan, ikan kecil lebih senang dibersihkan daripada yang besar. Timbangan keluar dengan sederhana, setelah membersihkan sisik, potong perut ikan dan tarik keluar semua bahagian dalamnya, setelah itu bilas kemaluan dengan sempurna.

2. Sekarang anda perlu mengeluarkan semua tulang dari ikan.

Potong kepalanya, lepaskan rabung dengan sirip. Letakkan isi ikan yang dibeli ke dalam mangkuk. Masak ekor yang dipotong dengan kepala dan rabung dalam periuk yang berasingan.

3. Sekarang kita membuat ikan cincang. Putar fillet rudd, lemak babi dan bawang cincang melalui penggiling daging dua kali. Sekiranya anda bimbang anda mungkin kehilangan tulang, maka ini sia-sia. Dengan pemprosesan yang akan datang, tulang akan menguap, dan tidak akan.

4. Sepotong roti mesti direndam dalam air atau susu sebelum dimasak, kemudian peras dan tambahkan roti ke dalam ikan cincang. Anda boleh menuangkan kuahnya dari tulang dan kepala kemerahan.

5. Kami telah memasukkan roti ke dalam daging cincang, sekarang kami menambah ramuan, garam dan rempah cincang halus di sini.

Anda juga boleh mengeluarkan cengkih bawang putih. Masukkan sebiji telur ke dalam ikan cincang dan campurkan semuanya dengan teliti.

6. Kami mula membuat potongan daging, yang kemudian perlu digulung dalam tepung atau crouton untuk membuat roti. Masukkan ke dalam kuali yang telah dipanaskan dengan minyak dan goreng dengan api sederhana. Apabila anda melihat kerak emas di atasnya, roti itu sudah siap. Tidak perlu bertudung.

Tetapi ini bukan semua. Sekarang masukkan roti goreng dalam periuk dan tutup dengan kaldu ikan sehingga ditutup dua pertiga dengannya. Didihkan selama kira-kira 10 minit dengan api yang sangat rendah. Potongan daging hampir tidak boleh mendidih di atas dapur.

Dalam kuali

Pertama, ikan dibasuh dengan air sejuk. Bahagian dalam dan insang ikan yang bersih dari sisik dikeluarkan, dibilas dari dalam, diletakkan di atas papan dapur dan dibuat takik.

Rudd, seperti hampir semua ikan mas, mempunyai banyak tulang kecil di sepanjang punggung, di bahagian badan yang berdaging.

Bahkan gourmet yang canggih dapat menyerah pada berita, hanya untuk mengelakkan risiko tersedak pada mereka. Kedudukan menyelesaikan masalah ini. Untuk operasi ini, pada mulanya, lebih baik mengambil pisau yang sempit dan tajam dengan pisau lebar: semakin lebar pisau dan semakin tajam pisau, semakin mudah membuat lekukan biasa. Slot dibuat sepanjang 3-4 mm. Bangkai ikan dipegang di antara jari besar dan jari manis, yang tengah menekan ikan ke papan.

Pada prinsipnya, jangan memotong di atas, agar tidak meninggalkan kawasan yang tidak dirawat, tetapi anda perlu mempunyai masa untuk menghentikan pisau ketika anda pertama kali menyentuh tulang belakang, yang boleh anda potong dengan pisau tajam.

Ikan potong dipotong kecil, digulung tepung dan garam dan digoreng dalam minyak sayuran. Semasa menggoreng, tempat di mana takuk dibuat. Mereka dipanggang dan tidak selalu kelihatan, tetapi sebilangan minyak panas meresap ke dalamnya, menjadikan ikan kering paling enak.

Semasa menyediakan piring ikan, tuan rumah selalu menghadapi persoalan bagaimana membersihkan ikan dari sisik, sementara bagaimana membuatnya dengan berhati-hati dan sedemikian rupa sehingga sisik tidak terbang ke arah yang berbeza.

Cara menghilangkan timbangan dari ikan

Penyingkiran skala boleh dilakukan dengan cara yang berbeza, bergantung pada jenis ikan.

Sebagai contoh, sisik dapat dikeluarkan dari ripus atau soroga dengan mudah. Situasinya lebih sukar dengan bertengger, kerana sisiknya kecil, dan ikan itu sendiri agak berduri, dan anda boleh menghancurkan kulit tangan anda.

Sekiranya pada masa membersihkan ikan masih hidup, maka anda perlu membunuhnya - untuk ini anda boleh memukulnya di kepala dengan tukul, atau membuat sayatan dengan pisau tepat di bawah kepala di antara 2 sirip dada dan melepaskan semua darah.

Langkah seterusnya adalah membuang semua sirip. Paling senang dilakukan dengan gunting tajam..

Potong sirip berpasangan dada dan perut dengan berhati-hati. Untuk melepaskan sirip punggung yang besar, sayatan mesti dibuat pada kedua-dua belah sepanjangnya. Selepas ini, lepaskan sirip dengan mencapainya dengan serbet atau tuala kadbod (jika anda melakukan ini dengan tangan kosong, maka ada kemungkinan besar kecederaan).

Siripnya akan dikeluarkan. Sekiranya ikan besar, maka perkara yang sama harus dilakukan dengan sirip dubur. Pada ikan kecil, sirip dubur boleh dipotong dengan gunting. Sekiranya anda tidak merancang untuk menggunakan kepala di dalam pinggan, maka anda juga mesti membuangnya sebelum membersihkan timbangan..

Setelah ikan disiapkan, teruskan membuang sisiknya. Hampir semua orang mengeluh bahawa ketika membersihkan sisik terbang dengan kuat ke arah yang berbeza, yang tentu saja sangat tidak menyenangkan, kerana separuh dapur ternyata kotor. Untuk mengelakkan ini berlaku, lebih baik membersihkan ikan di dalam air.

Untuk melakukan ini, cukup isi singki atau lembangan dengan air yang cukup untuk menutup ikan sepenuhnya, dan mulailah membersihkannya. Anda juga boleh menggunakan kaedah lain - untuk membersihkan ikan dengan memasukkannya ke dalam beg plastik lutsinar.

Anda perlu mula membuang sisik ke arah dari ekor ke kepala, dengan kuat memegang ikan di tangan anda. Agar ikan tidak tergelincir, anda boleh menggosok tangan anda dengan garam, dengan syarat tidak ada luka. Anda boleh membuang timbangan menggunakan scaler ikan khas, atau menggunakan pisau atau parut biasa.

Sekiranya anda membersihkan ikan dengan pisau, maka anda perlu menyimpannya pada sudut kecil - sehingga sisik akan terbang lebih sedikit di sisi.

Timbangan akan jauh lebih mudah untuk dipindahkan jika ikan dicelupkan ke dalam air mendidih selama 4-5 saat (ini terutama berlaku untuk hinggap dan spesies ikan lain dengan sisik yang sangat kecil). Sekiranya ikan besar, maka sebelum membersihkan, buat 5-6 alur serong pada sisik dengan pisau pena - ini akan memudahkan pembersihan. Untuk menahan ikan dengan lebih mudah, anda boleh memasukkan pensil ke dalam mulutnya. Selain itu, jika ikan dibekukan, jangan sampai mencairkannya hingga akhir - lebih mudah membersihkan sisik yang dibekukan, dan ia akan tergelincir kurang di tangan anda.

Juga, sebelum membersihkan ikan dari sisik, disarankan untuk menahannya selama beberapa saat di dalam air yang sedikit berasid dengan cuka - sisiknya akan dikeluarkan lebih mudah.

Tetapi untuk ikan yang sangat besar dengan sisik yang kuat, kaedah ini tidak begitu sesuai..

Setelah membersihkan ikan dari sisik, bilas dengan air sejuk dan anda boleh mula memotongnya.

Anda boleh memasak pelbagai hidangan dari ikan, misalnya, ikan keluar sangat enak dalam periuk perlahan dengan sayur-sayuran atau hidangan yang tidak biasa seperti sarang dengan ikan.

Kami membuang timbangan dengan cara yang berbeza

Mungkin ini adalah salah satu momen yang paling menjijikkan, kerana ikan akan berusaha keluar dari tangan, dan sisiknya dapat tersebar di seluruh dapur. Agar ikan tidak tergelincir, perlu mencucinya dengan teliti di bawah air sejuk. Dibersihkan dari kepala ke ekor, maka sisiknya dipisahkan dengan lebih baik.

Timbangan dari ikan segar jauh lebih mudah dikupas, oleh itu, mengikut kemampuannya, perlu membersihkan ikan tepat setelah hasil tangkapan.

Tetapi kebanyakan suri rumah masih berurusan dengan ikan beku atau sejuk, oleh itu, sangat penting untuk mengetahui cara membersihkan ikan dari timbangan di rumah. Terdapat beberapa muslihat yang dapat membantu kita mengatasi tugas ini dengan mudah:

  • Boleh dibersihkan dalam beg plastik, maka semua timbangan tetap berada di dalamnya.
  • Letakkan ikan di dalam bekas dengan air sejuk - kemudian tangan berada di bawah air dan sisiknya tidak terbang.
  • Tuangkan air mendidih ke atas ikan, jika sisik tidak meninggalkannya, selama 10-15 saat.
  • Sangat bagus untuk memberi garam kepada ikan kecil dan menggosoknya dengan tangan anda lebih lama, kemudian tinggal membasuhnya dengan air sejuk.

Sesiapa yang tahu betul cara membersihkan ikan memasukkan tongkat ke dalam mulutnya sepanjang perjalanan - lebih senang lagi.

Daripada pisau, hampir semua orang menggunakan peranti yang berbeza..

Anda boleh membuat scaler ikan dengan memaku 2-3 penutup bir ke papan. Kesan yang sama akan diperoleh jika anda memaku selembar timah dengan lubang yang ditebuk dengan paku ke bongkah kayu (sehingga ada tepi bergerigi tajam). Malah sebuah tin timah sederhana dengan lubang di bahagian bawah boleh menjadi alat penimbang ikan yang selesa. Dan di pasar perkakasan terdapat banyak pisau khas untuk membersihkan ikan, tetapi suri rumah yang berpengalaman akan mengatakan bahawa yang paling dipercayai adalah pisau besar biasa.

Ngomong-ngomong! Agar tangan anda tidak tergelincir semasa membersihkan, anda perlu menggosok ikan dengan garam besar. Benar, maka tidak boleh ada luka di tangan (akan sakit jika anda tidak menggunakan sarung tangan).

Membersihkan ikan sungai

Selalunya, nelayan rekreasi memancing di sungai.

Ini bermaksud, pertama sekali, anda perlu mengetahui cara membersihkan ikan sungai. Dalam beberapa kes, pembersihan tidak diperlukan, misalnya, tanpa membuang sisiknya, anda boleh menyediakan makanan ringan dari:

  • hinggap
  • bream
  • ikan salmon
  • lembu
  • ikan keli
  • burbot

Sesungguhnya, sup ikan yang sedap keluar dari hinggap atau bream kecil tepat di kulit. Dalam kes ini, kuahnya dapat diketatkan dari sisik dan dimasak lebih jauh di dalamnya, dan ikan dapat dikupas dan disajikan secara berasingan dengan ramuan..

Salmon, gobies untuk menggoreng atau telur dadar juga tidak dikupas, dan sisik dapat dikeluarkan walaupun dengan jari anda dari ikan mas. Tetapi dari ikan keli dan burbot, sisiknya tidak dikeluarkan sama sekali (mereka hanya membersihkan lendir dengan susah payah), atau mereka dikeluarkan bersama-sama dengan kulit, yang disebut stoking.

Untuk melakukan ini, sayatan dibuat di dekat kepala dan diturunkan ke ekor..

Perch memerlukan perhatian khusus, kerana ia paling sering ditangkap secara khusus. Ikan ini sangat digemari kerana rasanya dan kemampuan memasak dengan pelbagai cara. Pada musim panas, di dekat sungai, hasil tangkapan dapat diasak secara langsung, hanya mencucinya dengan air sejuk yang bersih. Kulit asap dipisahkan bersama-sama dengan timbangan, dan rasa dan bau yang sangat baik dipelihara di bawahnya. Sekiranya anda perlu membersihkan bertengger untuk menggoreng atau memanggang di rumah, maka ada kaedah yang baik yang boleh disebut orang

  • potong sirip yang menusuk dengan gunting;
  • letakkan ikan di papan pemotong dan bersihkan bahagian dalam dari perut;
  • kami mengambil parutan besi tetrahedral yang paling biasa (lebih tua, dari zaman Rusia, jika diawetkan) dan dengan bersungguh-sungguh membersihkan bahagian di mana terdapat lubang dengan takik.

Kualiti pembersihan dengan kaedah ini akan jauh lebih tinggi daripada ketika menggunakan pisau, dan sisiknya tidak akan terbang di sekitar dapur.

Dan agar ikan tidak merangkak di sepanjang papan, perlu dipegang dengan kuat dengan garpu di belakang ekor. Kaedah ini paling sesuai dilakukan secara berpasangan.

Perhatian khas: tench!

Tench, ikan yang hidup di tasik atau perairan lain di mana tidak ada arus kuat, semakin berleluasa pada masa-masa yang melampau. Ia tersebar luas di bahagian Eropah di Rusia, tetapi dari semasa ke semasa malah terdapat di Tasik Baikal.

Ciri rasa ikan ini untuk kita, serta lemak dan protein yang terdapat dalam jumlah besar dalam daging tenuk, menarik lebih banyak suri rumah yang ingin memanjakan orang yang mereka sayangi dengan sesuatu yang baru dan bukannya salmon greenling atau pink yang bosan, yang dijual dengan banyaknya di bahagian ikan.

Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk membersihkan, ketahui bahawa ikan tenuk meminta langkah-langkah berikut:

  1. Basuh dengan bersih di bawah air mengalir yang sejuk untuk menghilangkan lendir dan lumpur, dan buang ke singki.
  2. Tuangkan air mendidih ke atas, sehingga lendir melengkung, seperti putih telur. Dan kemudian bilas dengan air sejuk.
  3. Banyak yang mengatakan bahawa tidak perlu mengupas sisiknya, kerana setelah memasak, terutama ketika membakar atau merokok, sepertinya larut. Sekiranya anda merasa perlu mengeluarkan sisik, maka anda perlu menahan ikan selama 20 saat di dalam air panas, dan kemudian dalam keadaan sejuk, gosok timbangan dengan pisau yang tumpul.

Memotong usus, pada asasnya, tidak menghancurkan pundi hempedu, jika tidak, ikan akan menjadi pahit. Oleh kerana ia dimasak dengan kepala, lebih baik tidak meninggalkan insang.

Sekiranya terdapat bau lumpur yang kuat, anda dapat menyingkirkannya dengan susah payah membasuh tenun dengan larutan masin yang kuat, dan menyiram dengan jus lemon sebelum dimasak.

Aksesori pembersih

Pertama sekali, anda memerlukan sekurang-kurangnya pisau untuk membersihkan ikan. Ini adalah pilihan yang paling biasa. Terdapat pisau di setiap rumah, tetapi semua alat sesuai untuk membersihkan ikan. Pisau mestilah selesa, tajam dan kecil. Peranti sedemikian menghilangkan timbangan yang besar.

Pada zaman moden ini, alat khas dijual untuk membersihkan ikan. Di luar dan dengan tindakan mereka sendiri, mereka menyerupai parut biasa. Peranti mempunyai lubang di mana sisik jatuh semasa geseran ikan.

Peranti sedemikian sangat baik untuk menghilangkan timbangan kecil. Papan khas dengan klip juga dijual. Akibatnya, tidak perlu menahan bangkai di belakang..

Bagaimana cara membersihkan ikan dengan cepat dari timbangan? Anda boleh menggunakan parutan biasa dengan beberapa tepi. Ia selesa digunakan. Dalam kes ini, timbangan segera dikeluarkan dalam beberapa baris. Dan jangan berselerak ke sisi, tinggal di dalam parutan.

Cara membuat alat pembersih ikan DIY?

Anda boleh membuat ikan menjadi bersih tanpa bantuan orang lain. Ini akan memerlukan paku kecil, penutup bergelombang dari botol kaca. Dan plak kecil. Beberapa penutup terpaku padanya..

Peranti buatan sendiri seperti itu sesuai untuk membersihkan ikan dengan skala besar. Dalam kriteria perarakan, bukannya alat seperti itu, anda boleh menggunakan tin kaleng dengan membuat lubang koyak di bahagian bawah.

Pembersihan ikan

Bagaimana cara membersihkan ikan dengan cepat dari timbangan? Proses ini terbahagi kepada beberapa peringkat:

    Ikan itu dicuci dengan tekun di dalam air yang mengalir. Pada masa ini, semua puing-puing dan lendir dikeluarkan dari bawah timbangan untuk mengelakkan tergelincirnya bangkai.

Mana-mana dibasuh secara berasingan.

  • Ikan mesti kering sedikit selama beberapa minit agar tidak tergelincir dari tangan. Tetapi tidak lama, kerana timbangan kering akan terbang ke dapur.
  • Sekiranya ikan mempunyai duri atau sirip yang tajam, maka ia dipotong terlebih dahulu dengan pisau atau gunting dapur.
  • Ikan itu diletakkan di atas papan pemotong atau permukaan lain. Perlu dipegang oleh ekor dan lepaskan sisik ke arah kepala. Bangkai mesti dipegang rapat. Sekiranya ikan kecil, akan lebih mudah memegangnya di tangan anda..
  • Setelah dibersihkan, ikan dibasuh dan sisa-sisa sisik dikeluarkan dengan air.
  • Mencegah. Semua sirip dikeluarkan dan kepala dipotong. Sekiranya masih ada, maka lubang dibuat di ekor dan potong sepanjang perut ke insang.

    Pisau ikan mestilah kecil dan tajam. Anda perlu memotongnya hanya dengan hujungnya, agar tidak menghancurkan pundi hempedu. Kemudian semua bahagian dalamnya dikeluarkan dan dibuang, tidak termasuk kaviar dan susu (jika diperlukan). Bangkai dicuci dengan susah payah di bawah air yang mengalir.

    Cara cepat menghilangkan timbangan dari ikan: petua berguna

    Proses membersihkan ikan adalah konvensional. Tetapi ada beberapa aspek dan perubahan kecil untuk menjadikan proses ini paling menyenangkan dan cepat:

    • Ikan segar dibersihkan, tidak dibekukan atau sejuk. Live mempunyai kulit yang paling lembut dan lembut, dari mana sisik keluar. Sebaiknya bersihkan ikan segera setelah memancing atau membeli-belah.
    • Untuk mengelakkan kerak tidak berserakan, ikan dapat dibersihkan dalam beg plastik lutsinar, atau di dalam bekas berisi air (atau sink), di mana bangkai itu benar-benar direndam..

    Atau simpan ikan di keran semasa membersihkan. Timbangan basah tidak terbang jauh.

  • Ikan beku mesti mencair seratus peratus sebelum dibersihkan.
  • Sekiranya lendir kekal setelah mencuci bangkai, maka ditaburkan dengan garam dan dibilas semula setelah 3 minit.
  • Sekiranya ikan digoreng, seekor ikan kecil tidak perlu dikupas. Serpihan akan menjadi rapuh dan garing setelah rawatan panas.
  • Sekiranya sisik ikan dipadatkan dan besar, maka timbunan ikan dapat dikeluarkan dengan tangan..
  • Lebih mudah membersihkan bangkai jika anda membuka mulut dan memperbaikinya dengan tusuk gigi.
  • Sekiranya sisik melekat erat satu sama lain, mereka mesti dibahagikan dengan pisau terlebih dahulu, tanpa merosakkan kulit.
  • Timbangan kecil dikeluarkan dengan sempurna dengan pasir atau garam.

    Ikan ditaburkan dan disapu sedikit. Kemudian dia mencuci air.

  • Sekiranya ikan tergelincir dari tangan, maka ia boleh dipasang di papan dengan awl. Mereka menusuk bangkai di tempat di atas ekor. Atau bungkus ekor dengan kain.
  • Sekiranya sisiknya dipisahkan dengan buruk, maka ikan disiram dengan air mendidih atau diletakkan di dalamnya selama satu minit. Atau masukkan bangkai ke dalam air panas, dan kemudian di dalam air sejuk dan kemudian teruskan membersihkannya.
  • Untuk membersihkan ikan beku dengan mudah semasa pencairan, bangkai dibungkus dengan kertas atau kain.
  • Ikan boleh dibersihkan dengan pisau yang tumpul atau menggunakan garpu.
  • Sekiranya bangkai kering, mesti dibasahi sedikit dengan air.

    Kaedah pembersihan ikan sungai

    Cara membersihkan ikan sungai dari timbangan?

    Anda boleh membuangnya dengan menggunakan pelbagai kaedah. Tetapi yang paling sukar dibersihkan adalah bertengger dan bersendi. Oleh itu, pada awalnya, semua sirip berduri dipotong dari bangkai. Kemudian ikan dimasukkan ke dalam air sejuk selama beberapa minit. Dengan garpu atau pisau, beberapa lekukan dibuat pada timbangan.

    Pada roach, sisiknya lemah, tetapi sukar dibersihkan, kerana tersebar di dapur. Oleh itu, lebih baik membersihkan ikan ini tepat di kolam. Di rumah, lebih baik membersihkannya secara langsung di bawah air. Cukup untuk mengumpulkannya di lembangan. Anda boleh taburkan ikan dengan garam dan gosok. Basuh dengan air kemudian.

    Parut empat sisi adalah yang terbaik untuk membersihkan ikan dengan sisik yang keras..

    Bangkai dibersihkan, seperti biasa, dari ekor ke kepala, terhadap timbangan. Pike. Perch dan pike hinggap boleh direbus dengan air mendidih sebelum dibersihkan. Kemudian timbangan keluar dengan sederhana. Boleh ditanggalkan di bawah air yang mengalir.

    Beberapa jenis ikan, misalnya, bertengger, untuk menghilangkan timbangan yang cepat dan mudah pada waktu petang diasinkan dan dibiarkan di tempat yang sejuk hingga pagi. Tidak perlu mencairkan ikan dari peti sejuk sepenuhnya, satu jam sudah cukup. Selama ini, sisik akan mencair dan mudah untuk membuangnya..

    Sebilangan spesies ikan mungkin tidak ditimbang sama sekali. Contohnya, goby atau salmon.

    Bangkai digoreng bersama timbangan, kerana lembut dan kecil. Tenun itu dibasuh di dalam air untuk waktu yang lama sebelum dibersihkan. Sekiranya lendir tetap ada pada ikan, maka bangkai dituangkan dengan air mendidih. Kemudian, tenun itu dicuci lagi di bawah air yang mengalir. Atau kaedah yang paling biasa. Tenunan dicelupkan ke dalam air mendidih selama satu minit, dan kemudian sisik dikeluarkan dari bangkai langsung dari kulit.

    Ikan besar

    Membersihkan ikan dari sisik akan menjadi lebih mudah jika anda memasukkan tongkat hingga ke mulut bangkai. Papan pemotong diambil dan ditutup dengan surat khabar, yang dilipat beberapa kali. Ikan dicuci dengan tekun. Pembersihan bermula, seperti biasa, dari ekor, tetapi pada sudut kecil. Sirip ekor dan punggung dipotong. Lubang kecil dibuat di dekat kepala dan dengan hujung pisau perut dipotong ke dubur.

    Semasa mengosongkan, seluruh isi bangkai dibersihkan.

    Filem putih salji keluar, melewati jurang. Sebuah filem berwarna coklat merah mengikis dinding. Kepala dipotong. Sekiranya ia dibiarkan, maka semua bahagian dalamnya dikeluarkan dari insang, jika tidak, ikan akan terasa pahit.

    Ikan keli, burbot dan belut dibersihkan dengan penghilang maskara bersama timbangan. Untuk melakukan ini, sayatan dibuat di kepala, dan kulit ditarik bersama dalam satu gerakan..

    Ikan laut

    Ikan air masin sering dibersihkan secara berbeza daripada ikan sungai. Untuk ini, pisau tajam disiapkan, yang mempunyai pisau nipis. Ikan diletakkan di permukaan yang keras (seperti papan pemotong).

    Sayatan kecil dibuat di ekor. Tepi pisau mengangkat kulit dengan lembut.

    Hasilnya, poket kecil keluar. Dengan hujung pisau, ia mula mengembang lebih jauh, bergerak ke arah kepala. Kulit dikeluarkan dari ikan, bersama dengan sisiknya, dipotong dari dalam dengan pisau tajam.

    Cara membersihkan ikan masin?

    Ikan masin sudah dijual tanpa timbangan. Hanya tinggal usus. Ia keluar dari air garam, sirip dipotong.

    Sayatan dibuat di bahagian belakang. Perkara yang sama berlaku di bahagian kepala. Kulit dipisahkan dengan kemas dan dikeluarkan ke arah ekor dengan stoking. Kemudian, perut terbuka dan bahagian dalamnya dibersihkan. Hanya kaviar dan susu yang tersisa atas permintaan. Ikan dibersihkan dari lapisan gelap dalam dan dicuci dengan air sejuk.

    Cara membersihkan hinggap?

    Bagaimana membersihkan ikan bertengger? Ia agak licin, jadi sarung tangan dipakai sebelum prosedur. Agar tidak memotong diri dengan sirip yang tajam, mereka dipotong dengan gunting. Untuk membuat proses pembersihan secepat mungkin, ikan dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 20-30 minit.

    Selepas itu, timbangan tidak akan berselerak terlalu banyak di sisi..

    Dan hanya memerlukan beberapa minit untuk membersihkan ikan. Tetapi jika anda merancang untuk memanggang atau menggorengnya, maka anda tidak boleh memasukkan bangkai ke dalam peti sejuk. Semasa membersihkan ikan, pisau diarahkan dari perut ke belakang. Ekor pada masa ini ditekan rapat ke papan.

    Zander

    Bagaimana cara membersihkan ikan pike bertengger dengan betul? Terdapat persembahan pedih di tubuhnya. Mereka dikeluarkan sebelum dibersihkan dengan gunting atau pisau yang diasah dengan sempurna. Bekas diisi dengan air, di mana ikan benar-benar direndam. Sekiranya pembersihan dilakukan dengan pisau, maka dijaga pada sudut yang tidak sesuai dengan timbangan.

    Cara membersihkan pike?

    Seberapa mudah untuk menghilangkan timbangan dari ikan? Untuk membersihkan pike yang cepat dan berkualiti tinggi, anda perlu menyediakan banyak ruang.

    Pisau pemotong harus mempunyai pisau yang lebar dan tajam. Siripnya dipotong dengan gunting dapur sebelum dibersihkan. Kemudian pike sesuai dengan kepalanya dan dengan satu tangan meraih ekornya.

    Timbangannya keluar dari ekor, dan pisau ditarik ke arah kepala ikan. Sekiranya pisau berjalan dengan sukar, maka kekerapannya akan meningkat. Tetapi pada masa yang sama, kawasan mengikis sisik menurun. Sehingga pisau mengumpulkan sisik sepenuhnya, ia bersandar pada sudut 100 darjah dari bangkai.

    Carp

    Carp crucian dikupas di papan pemotong lebar.

    Timbangan ikan besar, jadi tidak diperlukan alat khas untuk membersihkan ikan. Anda hanya boleh menggunakan tangan atau pisau biasa. Sebelah tangan menarik ekor. Timbangan dikikis ke arah kepala dengan kuku jari-jari besar. Semasa menghampiri kepala, anda boleh membersihkan ikan dengan pisau. Juga - di perut dan berhampiran ekor.

    Cara membersihkan ikan dengan betul?

    Cepat atau lambat, saatnya tiba ketika nyonya rumah berhadapan dengan masalah, yang kadang-kadang kelihatan tidak dapat diselesaikan.

    Ikan... Ikan mentah dan tidak halus. Apa yang perlu dilakukan dengannya secara umum dan cara membersihkan ikan dengan betul - ini adalah soalan yang membingungkan suri rumah muda.

    Sebenarnya, tidak ada yang mengerikan dan rumit dalam proses ini. Disahkan oleh pengalaman peribadi. Secara semula jadi, apabila anda akhirnya menguasai ikan licin ini, anda memahami bahawa "syaitan tidak begitu mengerikan seperti dia dilukis." Tetapi ketika di tangan saya untuk pertama kalinya ada ikan mas salib yang mentah, nampaknya saya hanya melihatnya selama 10 minit dengan kebingungan.

    Belajar menyikat pike anda dengan betul

    Setiap peminat hidangan ikan ingin memanjakan diri, orang yang disayangi atau tetamu dengan pike boneka, sup ikan wangi atau sepotong ikan goreng..

    Tetapi di sebalik rasa yang sangat baik, harga terjangkau dan tempat terhormat di menu, hanya sedikit yang tahu bagaimana mengupas pike, yang merumitkan proses penyediaannya. Pada hakikatnya, tidak sukar untuk memperoleh kemahiran yang berguna. Untuk melakukan ini, perlu menunjukkan sedikit kesabaran dan menggunakan petua berkesan yang dinyatakan di bawah ini untuk berjaya memasak sekurang-kurangnya beberapa hidangan dari pemangsa sungai dan selamanya memahami cara membersihkan pike dengan betul.

    Pike unik kerana dagingnya hampir tidak mengandung lemak (maksimum 2%) dan kaya dengan protein.

    Ikan itu mengandungi bahan pembasmi kuman, oleh itu, filletnya sering berguna untuk makanan. Tetapi pemangsa yang tidak dirawat mempunyai 2 kekurangan: banyak tulang, dan juga bau lumpur yang menjijikkan. Keperibadian jahat seperti itu menjadikan ramuan gourmet bukan unsur yang sangat popular dalam masakan rumah. Tetapi, kekurangan ini dapat diubah menjadi nilai tambah, yang membolehkan anda menyediakan makanan yang unik.

    Cara mengukir pike: proses awal

    • Semasa memotong, berhati-hatilah, kerana pike adalah pemangsa dengan gigi tajam yang tumbuh dalam beberapa baris. Sekiranya anda tidak memberi perhatian, anda akan mudah terluka.
    • Sebelum memulakan pembersihan, anda harus mencuci produk dari kotoran, serta lendir di bawah tekanan air yang banyak.

    Selepas anda perlu membuang air yang tersisa dengan membuang ikan dengan tuala kadbod.

  • Jangan lupa tentang kemudahan: untuk memotong anda perlu memperuntukkan ruang yang cukup di atas meja dan pastikan bahawa tidak ada yang menghalang pergerakan tangan anda.
  • Untuk mengelakkan papan pemotong tergelincir di atas meja, gunakan tuala kertas basah, yang semestinya tergelincir di bawah papan.
  • Alat utama - pisau mesti mempunyai bilah lebar, pegangan yang sangat selesa, diasah dengan sempurna.
  • Tanggalkan sisa sisik dari tusuk dengan sarung tangan agar tidak mencederakan kulit tangan yang halus.
  • Cara menghilangkan timbangan dari tombak

    Untuk membersihkan bangkai dari timbangan, mereka terutama menggunakan pengikis, garpu atau pisau yang diasah..

      Kami mengambil ekor dengan satu tangan, memegang pisau dengan tangan kedua dan mengeluarkan sekam ikan dengan gerakan mencongak terhadap arah pertumbuhannya.

    Berkat kaedah ini, sisik tidak akan menyebar ke seluruh ruangan, tetapi tetap berada di alat pembersih..

  • Kami meletakkan bangkai ikan di bahagian belakang, membetulkan kepala ke arah diri kita sendiri, kemudian kita mengikat sirip yang terletak di tengah perut dengan pisau dan memotongnya ke arah kepala.
  • Di kepala dengan gunting dapur, anda perlu mengeluarkan insang.
  • Kemudian kami membuka perut ke arah yang berbeza dari sirip yang terletak di bahagian tengah, dan mengeluarkan bahagian dalamnya.
  • Sekiranya anda menjumpai kaviar di dalam ikan, maka keluarkan dan jangan sekali-kali membuangnya dengan jeroan, kerana dia adalah makanan istimewa. Dalam proses merobek pike, simpan pisau sedikit pada sudut sehingga filem di kaviar tidak pecah.

    Setelah produk dibersihkan dari timbangan, dan bahagian dalamnya telah dipilih, ia mesti dibasuh dengan sempurna, dibuang air dengan mencucinya dengan tuala kadbod dan anda boleh mula memotong.

    Ngomong-ngomong, papan juga harus dicuci, membuang lendir dan sisa-sisa sisik, dan kemudian lap kering..

    Cara menghilangkan tulang di pike dan memisahkan fillet

    Pada hakikatnya, tidak sukar untuk memisahkan fillet dari tulang, bahkan dengan mempertimbangkan tulang pemangsa sungai yang kuat. Keadaan utama adalah adanya alat dengan pisau tajam yang sempit.

    1. Pertama, agar kepala selesa dipegang, anda perlu memotong tulang di antara insang. Kemudian ambil kepala dengan tangan kiri anda, memegang insang.
    2. Kami meletakkan bangkai ikan di sebelah kiri, membuat sayatan membujur sedikit di bawah sirip kecil yang terletak di bawah insang.
    3. Berhati-hati terus membuat sayatan ke arah jurang, berhenti ketika terasa gatal.

    Ini bermaksud bahawa kita telah sampai di jurang, oleh itu kita harus berhenti sejenak agar tidak menghancurkannya secara kebetulan..

  • Pike perlu dipusingkan dengan punggungnya sendiri, setelah membuat sayatan kecil sepanjang punggung.
  • Kemudian anda perlu meletakkan telapak tangan kiri anda pada pike, sedikit menekannya ke permukaan, dan pisau harus dimasukkan ke dalam lubang potong di bawah insang.
  • Pisau mesti diletakkan sejajar dengan papan, selepas itu anda boleh mulai memotong pulpa ikan, bergerak ke arah ekor sepanjang sepanjang rabung. Penting bahawa pisau alat pemotong sedikit diangkat, jika tidak, tulang akan tetap berada di dalam fillet.

    Dan arahnya dikendalikan oleh tekanan tangan, ini perlu agar pemotongan berkualiti tinggi.

  • Setelah isi ikan dipotong pada satu sisi ikan, fungsi yang sama harus dilakukan dengan bahagian sisi yang lain..
  • Pemotongan fillet

    Perlu diingat bahawa hampir mustahil untuk mengeluarkan semua tulang kecil di pike, oleh itu, walaupun di restoran elit, tulang kecil dapat ditemui dalam hidangan yang disediakan oleh pakar dalam pakaian seragam.

    Tetapi tetap, ini tidak bermaksud bahawa mereka tidak boleh dihapuskan sama sekali. Jadi, memotong fillet ikan berlaku seperti berikut:

    1. Letakkan salah satu bahagian ikan yang sebelumnya terpisah dari rabung di papan. Kemudian anda perlu memisahkan tulang rusuk dan memotong siripnya. Pisau harus dimasukkan di antara fillet dan filem dengan tulang rusuk, selepas itu kami mencabut tulang rusuk dan memisahkan dari fillet. Dalam kes ini, pisau harus diarahkan dari belakang ke perut. Kami melakukan perkara yang sama dengan bahagian ke-2 pike.
    2. Sekarang anda harus memisahkan sirloin dari kulit. Ambil separuh ekor ikan dengan lembut dengan 2 jari, masukkan hujung pisau antara kulit dan daging dan potong fillet sedemikian rupa sehingga pisau sedikit ke bawah.
    3. Agar tidak ketinggalan arah pisau, fillet harus dipotong pada lokasi serat menjadi beberapa bahagian, tetapi kulitnya tidak boleh dipotong..

    Setelah menggeser jari anda di sepanjang permukaan sirloin, angkat tulang besar dengan pinset khas.

    Sekarang anda memahami cara membersihkan pike di rumah, dengan cepat dan mahir, memisahkan sirloin dari rabung. Ini akan membolehkan anda memasak hidangan lazat dari daging tanpa lemak pemangsa sekerap mungkin. Atau mungkin dari masa ke masa anda akan belajar untuk menggembirakan tetamu dengan semua karya masakan penulis baru dan baru dari pike yang enak.

    Adakah ikan ini patut dibersihkan?

    Untuk penyediaan hidangan tertentu, hinggap tidak perlu dikupas. Dan ini tidak hanya berlaku pada ikan kering. Untuk menyiapkan hirisan salai panas, sama sekali tidak perlu menghilangkan sisik dan inti yang kuat, cukup baik untuk mencuci dan menggosok dengan garam.

    Daging yang sangat sedap dan berair keluar.

    Anda boleh melakukan perkara yang sama jika anda akan memanggang ikan di panggangan atau panggangan.

    Sama sekali tidak perlu membersihkan tempat bertengger kecil, jika ia akan digunakan untuk penanda buku pertama di telinga ganda. Anda masih perlu menguras kuahnya, dan membuang keseluruhan ikan ini. Ingin tahu bahawa telinga keluar dalam kes ini jauh lebih enak. Dan insang dan jeroan masih harus dikeluarkan. Tetapi dalam kes ini, anda dapat usus dan mencuci ikan dengan cepat..

    Di utara, nelayan memasak sup ikan dari bertengger dan tidak dikupas, sementara mereka mengatakan bahawa hanya sup ikan seperti itu enak. Tetapi jauh dari setiap penghuni lorong tengah berani untuk menikmati hidangan seperti itu..

    Betapa mudahnya membersihkan bas sungai

    Sekiranya ikan ini mesti digoreng dalam kuali atau direbus, maka ia mesti dibersihkan.

    Telah lama diperhatikan bahawa lama-kelamaan sungai yang ditangkap dibersihkan lebih mudah..

    Tetapi jauh dari semua keluarga mempunyai nelayan. Oleh itu, ikan secara tradisional dibeli di pasar atau di pasar. Dan setiap kali timbul pertanyaan: bagaimana membersihkan tempat tidur dengan cepat, agar tidak mengotori seluruh dapur dengan sisik kecil dan tidak mencederakan tangan anda dengan duri yang tajam?

    Ini dapat dilakukan sekiranya anda mengetahui helah kecil setiap hari:

    • Untuk menjadikan ikan lebih mudah dipegang, anda boleh memakai sarung tangan kerja di tangan anda. Ini hanya dilakukan semasa pembersihan, menyusahkan ikan dengan sarung tangan.
    • Kami dengan kuat menekan ekor hinggap ke papan pemotong dan tarik dengan kuat (sehingga ia pecah) oleh kepala.

    Selepas prosedur sedemikian, akan lebih mudah untuk membuang ikan timbangan..

  • Sebelum membersihkan dengan gunting yang diasah, kami memotong siripnya, ini akan melegakan tangan dari tusukan yang menyakitkan.
  • Untuk menjadikan sisiknya mudah ditanggalkan, anda harus membersihkan hinggap secara bergantian secara menyerong dari perut ke belakang, dan hanya kemudian dari ekor ke kepala (seperti yang dilakukan secara tradisional dengan ikan lain). Dalam kes ini, ikan mesti dipegang oleh ekor, dan dibersihkan dengan hujung pisau tajam dan kuat atau dengan alat khas.
  • Sekiranya masa meluangkan masa, maka untuk memudahkan kerja, anda boleh menggunakan "kaedah nenek" - isi ikan dengan garam dan buang semalaman.

    Menjelang pagi, sisik dan kulit akan sedikit melembutkan, dan hingus dapat dibersihkan dengan cepat.

  • Memasukkan ikan segar dengan cepat di dalam peti sejuk memudahkan pembersihannya..
  • Anda boleh membersihkan hinggap dengan cepat dengan menuangkannya dengan air mendidih atau mencelupkannya ke dalam air mendidih selama beberapa saat, menahannya dengan ekor. Kaedah ini agak berisiko, kerana jika ikan sedikit berlebihan di dalam air panas, maka sisik akan dikeluarkan bersama dengan kulit.
  • Untuk membersihkan ikan dengan cepat dan mudah, lebih baik menggunakan alat khas. "Pembersih" pelbagai reka bentuk dijual di kedai perkakasan. Sebilangan tukang membuatnya tanpa bantuan orang lain dari penutup botol bir atau pemanggang dapur lama. Untuk perches, lebih baik mendapatkan peranti dengan bekas untuk mengumpulkan timbangan.
  • Timbangan tidak akan tersebar di seluruh ruangan jika anda membersihkan ikan dengan merendamnya seratus persen di dalam bekas air atau di bawah aliran air yang disembur.

    Beberapa suri rumah menyesuaikan diri dengan membersihkan tempat tidur dengan meletakkan tangan dan ikan di dalam beg plastik.

    Kami membersihkan bersama-sama dengan kulit

    Untuk memasak daging cincang atau kepingan ikan dalam adunan, kulit tidak diperlukan. Dalam kes ini, persoalannya adalah: bagaimana membersihkan hinggap? - diselesaikan dengan sangat sederhana. Ia dibebaskan dari sisik bersama dengan kulit. Dari ikan segar, kulit mudah dikeluarkan dengan "stoking". Ini dilakukan seperti berikut:

    1. Buat sayatan di sepanjang sirip punggung di kedua-dua belah pihak;
    2. Tarik keluar sirip punggung;
    3. Potong kulit berhampiran kepala;
    4. Tarik kulit dari punggung atas ke ekor.

    Untuk kemudahan, anda boleh menggunakan tang;

  • Pisahkan kepala dan usus bangkai.
  • Dengan kemahiran tertentu, anda dapat membersihkan beberapa kg bas sungai dengan cepat tanpa mengotorkan dapur.

    Tetapi kerja ini dapat dibuat lebih mudah. Kulit akan dikeluarkan lebih mudah jika hinggap dicelupkan ke dalam air mendidih selama beberapa saat, memegang ekor. Ikan juga akan dibersihkan jika dibekukan sedikit sebelumnya dan, setelah mengeluarkannya dari peti sejuk, segera keluarkan kulitnya.

    Jangan buang kepala, sirip dan rabung perch ketika fillet..

    Mereka boleh digunakan sepenuhnya untuk mendidih di tab pertama untuk sup ikan berganda atau untuk menyediakan sup untuk ikan hodgepodge.

    Bagaimana cara membersihkan ikan dari sisik agar tidak menghapuskan jubin atau kertas dinding dari timbangan nanti? Hampir semua orang akan berfikir bahawa cara termudah adalah membelinya di pasar dan meminta pekerja jabatan ikan membersihkannya. Ini adalah penyelesaian terbaik sekiranya pasaran menyediakan perkhidmatan sedemikian. Tetapi jika anda ingin membersihkan ikan yang anda tangkap sendiri atau baru dibeli di pasar?

    Ini dapat dilakukan dengan rapi walaupun dengan alat biasa - pisau atau pengikis skala. Anda hanya perlu menyiapkan tempat kerja dengan sempurna dan mengetahui beberapa teknik biasa..

    Akan lebih mudah untuk memasak periuk goreng atau ikan mas krisan dalam krim masam dalam kuali jika tidak ada sirip, lendir dan sisik pada ikan. Untuk menghilangkan semua ini, anda memerlukan:

    • pisau tajam
    • pengikis ikan (jika ada)
    • gunting dapur
    • papan pemotong
    • sebilangan surat khabar atau roti bakar (tidak berlilin)
    • air mendidih
    1. Masukkan ikan ke singki dapur dan tuangkan air mendidih di atasnya untuk mengalirkan lendir.

      Mayatnya dapat dihapuskan dengan serbet kadbod..

    2. Dengan menggunakan pengikis atau pisau, bersihkan sisik dari ekor ke kepala, sambil menahan ikan di ekor. Timbangan yang terbakar mesti keluar dengan lebih mudah. Anda boleh melakukannya dengan betul di sinki.
    3. Letakkan beberapa lapisan surat khabar di atas papan pemotong dan letakkan ikan di atasnya. Timbangan akan melekat pada kertas dan ikan tidak akan tergelincir..
    4. Gunakan gunting untuk menghilangkan sirip dan ekor.
    5. Gunakan pisau tajam untuk merobek perut ikan dari kepala ke arah ekor, cuba untuk tidak memperdalam pisau agar tidak menembus pundi hempedu.

      Bile boleh merosakkan rasa ikan, menjadikannya pahit.

    6. Keluarkan bahagian dalam dengan lembut, keluarkan filem putih salji dan potong kepala.
    7. Basuh bangkai yang disediakan dengan kaedah ini dengan sempurna di dalam air yang mengalir. Keringkan dengan serbet atau tuala kadbod.

    Petua Berguna

    • Untuk mengelakkan kerak tidak berserakan, dan tidak perlu mengeluarkannya dari wastafel, ikan dapat dibersihkan dengan merendamnya ke dalam air atau menurunkannya ke dalam beg yang luas.
    • Untuk ikan, lebih baik menggunakan papan yang diperbuat daripada plastik atau lain-lain yang tidak berpori dan sentiasa menutup papan dengan kertas.
    • Ikan segar dibersihkan dengan baik, jadi anda tidak boleh membekukannya tanpa kupas. Sebelum membersihkan, ikan mesti basah.
    • Semua sampah setelah membersihkan ikan mesti dibuang dengan segera dan dibawa keluar: ikan itu cepat merosot dan mula berbau busuk.
    • Sekiranya anda hendak memasak kepala ikan (rebus sup ikan, misalnya), pastikan untuk membuang insang dan mata, yang dapat membuat kaldu mendung.
    • Dalam beberapa resipi, kehadiran timbangan diperlukan - sebagai contoh, jika anda memanggang ikan besar dalam cengkerang garam.

    Tags: cara membersihkan ikan, ikan, membersihkan ikan