Cara melakukan jala neti dengan betul - membilas hidung.

Jala neti adalah pembilasan hidung biasa dengan air garam suam, tekniknya sangat mudah sehingga seseorang tidak boleh mempercayai keberkesanan khasnya, tetapi ini hanya pada mulanya. Dengan amalan jala neti secara berkala, anda dapat melihat perubahan ajaib yang akan berlaku di dalam badan anda. Hidung adalah organ penting untuk menjaga kesihatan.

Pertama-tama mari kita lihat betapa pentingnya hidung yang berfungsi dengan baik bagi kita. Hidung bukan hanya hiasan pada wajah, ia adalah organ penting yang mesti sentiasa berfungsi. Selsema tidak boleh mengganggu kita. Kerana hidung adalah organ yang bertanggungjawab terhadap kualiti udara yang kita hirup. Lebih-lebih lagi, hidung kita membantu kita membezakan yang segar dari yang busuk, beracun dari yang boleh dimakan, dan sebagainya. Tetapi kembali ke udara yang dihirup. Sekiranya hidung anda tersumbat dan tidak bernafas, maka semua bakteria, udara sejuk, debu akan masuk terus ke paru-paru. Anda mungkin menyedari bahawa hidung yang sering tersumbat diikuti oleh bronkitis, dan kemudian radang paru-paru. Tapi itu hanya hidung berair...

Apakah faedah membilas hidung??

Jala neti membantu memastikan bahawa anda tidak pernah mempunyai hidung berair, dan kebersihan pernafasan anda berada pada tahap terbaik. Di samping itu, terdapat banyak reseptor di rongga hidung yang merangsang kerja otak anda, pasti semua orang telah mengetahui kenyataan bahawa apabila hidung tersumbat sukar untuk difikirkan. Apabila anda melakukan jala neti, anda merangsang chakra ajna, mata ketiga yang disebut. Selain itu, menurut risalah kuno, bernafas melalui hidung mengimbangi tenaga dua saluran dalam diri seseorang: ida nadi dan pingala nadi..

Anda mungkin menyedari bahawa pada siang hari, kedua-dua lubang hidung bernafas secara berbeza. Pada mulanya, udara bergerak bebas melalui satu lubang hidung, dan selepas beberapa ketika di sepanjang lubang hidung yang lain. Seolah-olah suis dipicu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa badan mengatur pergerakan udara dan prana tepat melalui saluran yang diperlukan pada masa ini untuk menjaga keseimbangan dan keseimbangan tenaga. Untuk memeriksa ini, tutup satu lubang hidung, tarik nafas, dan yang lain, selepas satu jam atau setengah jam, ulangi. Anda akan melihat bahawa lubang hidung anda tidak bernafas dengan cara yang sama. Pada masa yang sama, dengan melakukan prosedur ini, anda menyejukkan otak anda, dalam erti kata yang paling tepat. Pasti anda menyedari bahawa orang yang hidungnya sentiasa tersumbat tidak mempunyai keseimbangan, rasanya mereka terlalu panas di bawah sinar matahari. Dengan prestasi jala neti secara berkala, anda boleh melupakan hidung berair, alahan, penyakit saluran pernafasan atas dan masalah lain..

Persembahan jala neti.

Untuk menyelesaikan shatkarma ini, anda memerlukan:

[box type = "info"] teko khas "neti pot". Tetapi jika anda belum memilikinya, maka ada teko untuk menyeduh teh. Anda juga memerlukan masa lapang selama 5 minit, air dipanaskan hingga suhu badan dan garam biasa. Biasanya periuk neti dibuat dengan kapasiti 0.5 liter. Itulah berapa banyak air masin yang mesti anda lalui di setiap lubang hidung. Larutkan satu sudu garam di dalam air yang dipanaskan hingga 36.6-37.2 darjah. [/ Kotak]

Dan mulakan prosedur. Masukkan peluh neti ke dalam satu lubang hidung dan condongkan kepala seperti yang ditunjukkan dalam foto. Selepas beberapa ketika, air akan mula mengalir melalui lubang hidung bebas, membuang semua produk sisa berbahaya dan lendir yang tidak diperlukan dari rongga hidung. Air harus keluar dari lubang hidung yang lain dalam setengah minit atau satu minit, bergantung pada kebersihan hidung anda. Sebilangan orang menasihatkan agar menggunakan jala neti menggunakan satu periuk jala untuk kedua-dua lubang hidung, tetapi saya menggunakan setengah liter di setiap lubang hidung. Semasa melakukan shatkarma ini, bernafas melalui mulut tenang. Biasanya prosedur ini mudah dan mudah, tetapi jika anda tidak mendapat air dari lubang hidung yang lain, maka saya menasihatkan anda berjumpa doktor. Terdapat kemungkinan halangan atau adanya beberapa jenis halangan bukan semula jadi.

Kenapa Air Garam, Bukan Air Murni Polos?

Apa-apa sahaja air garam mempunyai tekanan osmotik yang lebih tinggi daripada air biasa. Oleh kerana itu, ia tidak diserap ke dalam kapilari dan membran hidung dan tidak menyebabkan ketidakselesaan. Cuba larutkan tepat 1 sudu teh garam dalam setengah liter air. Dalam kes ini, anda membuat air yang sesuai dengan darah manusia dalam ketumpatan dan kemasinan. Ini dipanggil penyelesaian 0.9% isotonik. Mengapa lebih berenang di Laut Hitam daripada di sungai? Jawapannya mudah, air di laut tidak menimbulkan rasa tidak selesa, masuk ke hidung - air di Laut Hitam, dalam kemasinan, serupa dengan darah manusia. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai air tawar di sungai atau kolam.

[box type = "note"] Anda mungkin merasakan sensasi terbakar ketika membilas dengan air biasa atau masin. [/ box]

Keluar dari latihan.

Pada akhir latihan, perlu membersihkan rongga hidung dari air berlebihan. Untuk melakukan ini, kita memiringkan badan pada sudut 90 darjah ke sink dan menghembuskan nafas dengan berhati-hati tetapi kuat dengan kedua lubang hidung. Kami mengulangi pernafasan ini beberapa kali, semasa penyedutannya tenang dan perlahan, dan pernafasannya bertenaga. Jangan hembus dengan kuat, salurannya jelas dan boleh menutup telinga anda. Seterusnya, kita menutup setiap lubang hidung secara bergilir dan mengeluarkan nafas yang kuat, hanya melalui satu lubang hidung. Untuk membebaskan sepenuhnya rongga hidung dari air yang berlebihan, perlu dilakukan Adho Mukha Svanasana atau pose anjing yang menghadap ke bawah.

Berapa kerap saya harus melakukan jala neti?

Dianjurkan untuk melakukan jala neti setiap pagi. Tetapi tidak ada sekatan terhadap prestasi shatkarma ini, jika anda tidak dapat melakukannya pada waktu pagi, maka anda boleh mencuci hidung pada bila-bila masa yang sesuai untuk anda. Sekiranya anda mempunyai hidung berair, hidung tersumbat, maka saya cadangkan melakukan jala neti 4-5 kali sehari.

Apa kesukaran yang mungkin timbul semasa membuat persembahan?

Kesukaran pertama adalah ketika air tidak melalui lubang hidung kedua, tetapi melalui kerongkong.

1 periksa sudut kepala anda,

Bernafas melalui mulut, bukan hidung anda,

3 jika anda mengalami polip atau halangan lain, berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Anda mempunyai sensasi terbakar di rongga hidung anda. Dalam kes ini, periksa:

1. Seberapa suam air anda. Sekiranya air tidak cukup panas atau sangat suam boleh menyebabkan sensasi terbakar. Ukur suhu air dengan termometer.

2. Periksa kemasinan. Sekiranya airnya segar atau masin, boleh menyebabkan penuaian ketika melakukan jala neti.

3. Sekiranya ini adalah kali pertama anda melakukan latihan, sensasi yang tidak biasa juga mungkin timbul. Dan jika anda melakukan semuanya dengan betul, maka rasa tidak selesa akan hilang setelah beberapa kali berlatih..

Aliran air yang lemah.

Jangan risau, ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor:

1. Ceret cerek terletak di atas jambatan hidung - ubah kedudukan cerek

2. Jumlah lendir yang berlebihan mengganggu laluan air - setelah beberapa prosedur masalah ini akan dapat dihilangkan dengan sendirinya.

3. Tekanan anda boleh mempengaruhi prosedur - berehat dan bersenang-senang menonton aliran air dan berfikir bahawa anda menjadi lebih sihat dan bahagia dengan setiap titisan air yang mengalir keluar.

Dalam artikel seterusnya, saya akan memberitahu anda bagaimana melakukan versi jala neti yang lebih sukar..
Lihat video di bawah bagaimana saya melakukan jala neti setiap hari dan berapa lama prosedur ini berlangsung..
Semua kesihatan dan kebahagiaan. Om, shanti, shanti, shanti.

Jala neti - mencuci hidung

Terdapat banyak kereta berkuasa petrol di bandar-bandar dan mengancam habitatnya. Gas pada kereta akan membantu memastikan udara di udara tidak terlalu bersih.

Jala-Neti (mencuci hidung)

Jala-neti - membilas rongga hidung dengan air masin. Untuk mencapai beberapa tujuan khas, adalah mungkin untuk menambahkan komponen lain (yodium, ekstrak tumbuhan ubat) ke dalam penyelesaiannya. Tetapi asas penyelesaiannya adalah selalu air dan garam..

Dalam kes ini, pilihan jala-neti tanpa cerek akan dipertimbangkan - sebenarnya, pilihan yang berlaku pada awalnya. Dalam kes yang jarang berlaku, varian dengan teko adalah satu-satunya yang mungkin, dalam kebanyakan kes, setiap orang berjaya menguasai jala-neti tanpa alat tambahan. Untuk melakukan pilihan ini, anda memerlukan mangkuk apa pun, dalam kes ekstrim yang boleh anda lakukan tanpanya - anda hanya memerlukan air garam dan telapak tangan anda sendiri. Di samping itu, kebebasan dari pelbagai peranti yogik dan industri yang menghasilkannya tetap ada..

Semasa pembentangan, perhatian akan tertumpu pada kesalahan tipikal yang dilakukan oleh pengamal pemula..

Langkah pertama adalah menyediakan penyelesaian. Untuk ini, air bersih diambil (air paip mentah juga sesuai, anda hanya perlu membiarkannya mengendap). Bagi pemula, suhu air yang paling sesuai adalah selesa, sedikit hangat, tidak panas atau sejuk. Tuangkan air ke dalam mangkuk sederhana dan masukkan garam.

Perkara penting ialah kepekatan larutan garam. Pemula pada peringkat ini sering membuat kesalahan nombor 1: kepekatan penyelesaian yang salah. Airnya mungkin terlalu segar atau terlalu masin. Kedua-dua pilihan boleh menyebabkan ketidakselesaan semasa prosedur. Air selalu menuju ke mana terdapat lebih banyak garam (lebih tepatnya, ion natrium). Air yang terlalu segar akan mengalir masuk ke mukosa hidung (kerana darah masin mengalir di tempat tidur kapilari) - ini akan menyebabkan pembengkakan dan pembengkakan membran mukus. Penyelesaian yang terlalu masin, sebaliknya, akan mengeluarkan air dari aliran darah - ini akan menyebabkan pengeringan dan kerengsaan pada mukosa hidung..

Oleh itu, penyelesaiannya mestilah konsentrasi optimum - hampir dengan larutan fisiologi, iaitu dengan kepekatan darah manusia. Air mata manusia mempunyai kepekatan yang sama (yang dapat berfungsi sebagai petunjuk rasa). Maksudnya, secara kiasan, penyelesaian yang disediakan mestilah seperti air mata (atau sedikit lebih masin).

Rata-rata, bahagian air dan garam adalah 1 sudu kecil. garam meja setiap 1 liter air. Sebarang garam sesuai, anda boleh mengambil batu kasar atau garam laut. Bergantung pada kualiti dan komposisi garam, jumlah yang diperlukan untuk menyediakan larutan kepekatan optimum mungkin sedikit berbeza..

Jadi, penyelesaiannya disediakan dan ada dalam mangkuk. Bermula dengan prosedur jala neti.

Anda mesti meniup hidung terlebih dahulu dan membebaskan saluran hidung dari lendir yang mungkin terdapat di sana. Berdiri di depan sink, kita mengambil mangkuk di tangan kita dan menarik nafas panjang, selepas itu kita dapat menarik nafas kecil satu perempat atau sepertiga; picit satu lubang hidung, dan masukkan yang lain ke dalam larutan.

Di sini anda harus mengelakkan kesalahan nombor 2: pengambilan air yang terlalu tajam ke lubang hidung (ini boleh menyebabkan kompleks sensasi yang tidak menyenangkan). Tekanan di lubang hidung harus dikurangkan secara beransur-ansur dengan menarik air sehingga naik perlahan di sepanjang saluran hidung, secara beransur-ansur memasuki rongga mulut. Selepas beberapa ketika, anda akan merasakan bahawa mulut anda dipenuhi dengan air, selepas itu anda boleh melepaskannya ke singki. Kami menjalankan prosedur ini dengan setiap lubang hidung 3-5 kali. Bahagian terakhir boleh disedut dengan kedua lubang hidung pada masa yang sama.

Oleh itu, prosedur jala-neti telah berjaya diselesaikan. Tetapi di sini untuk seorang pemula (yang berada di bawah perasaan yang berlebihan dari proses yang berjaya dilakukan), adalah mustahak untuk mengelakkan kesalahan nombor 3: anda tidak boleh meniup hidung anda dengan kuat. Rongga hidung disambungkan ke rongga telinga dalam oleh tiub Eustachian, di mana, dengan setiap tindakan menelan, sebahagian kecil udara memasuki telinga, kemudian disedut melalui membran mukus dalaman dan saluran darah (oleh itu, berlaku pengudaraan semula jadi telinga dalam). Melalui tiub Eustachian, mungkin membuang isi rongga hidung (dalam kes ini, campuran larutan dan lendir) ke dalam rongga telinga, yang boleh menyebabkan ketidakselesaan, serta keradangan tiub Eustachian dan telinga dalam.

Anda harus meniup hidung dengan lembut, dengan pernafasan yang panjang, tanpa menimbulkan penurunan tekanan secara tiba-tiba di rongga hidung. Dalam beberapa sumber, anda boleh mendapatkan cadangan untuk melakukan kapalabhati - ini dapat diterima, jika anda tidak melupakan kemungkinan kesalahan No. 3 dan bertindak dengan berhati-hati, tidak memaksa pernafasan terlalu banyak.

Setelah melakukan jala neti, tidak digalakkan keluar segera (dalam 1-2 jam) jika cuaca sejuk di luar: mukosa hidung yang basah dan dipanaskan harus kembali ke keadaan semula.

Sebilangan air boleh tinggal di sudut dan celah saluran hidung dan menuangkan dalam bahagian kecil dalam satu atau dua jam berikutnya; ini adalah biasa.

Adalah lebih mudah untuk melakukan jala neti pada waktu malam sebelum tidur, bersama dengan prosedur kebersihan yang lain. Umumnya disyorkan untuk melakukan jala neti setiap hari..

Jala-neti, selain pembersihan mekanikal membran mukus dari lendir kering dan zarah debu, kotoran, mikroorganisma, juga merangsang peredaran darah kapilari dan imuniti tempatan. Dipercayai bahawa kesan ringan pada mukosa nasofaring membantu meningkatkan fungsi otak, merangsang nada mental dan ingatan.

Kajian menunjukkan kesan positif prosedur jala-neti yang dilakukan secara berkala terhadap asma bronkial dan penyakit paru-paru obstruktif lain (Vicent, Pedro De, 2008).

Jala-neti tidak boleh dilakukan untuk otitis media akut (radang telinga dalam), eustachitis akut (radang tiub Eustachian).

Kontraindikasi relatif terhadap jala-neti adalah sejarah banyak tusukan sinus maksila: jika lubang terbentuk di antara rongga hidung dan sinus, ini dapat memudahkan aliran air dan lendir ke dalam sinus, yang akan menyebabkan keradangan. Walau bagaimanapun, secara adil harus diperhatikan: dalam praktiknya, lebih dari sekali perlu diperhatikan bagaimana orang dengan sinusitis kronik, yang mengalami tusukan berulang, menguasai jala-neti dengan manfaat kesihatan yang besar dan akhirnya menyingkirkan masalah dengan sinus paranasal. Oleh itu, kontraindikasi ini harus dianggap relatif, berhati-hati dan mendekati situasi secara individu..

Kanak-kanak memerlukan kebersihan hidung tidak kurang (dan bahkan lebih banyak) daripada orang dewasa. Walau bagaimanapun, prosedur jala neti standard tidak sesuai dengan mereka. Mencuci pir tidak sesuai untuk kanak-kanak dengan alasan anatomi: Tiub Eustachian pada kanak-kanak lebih pendek dan lebih lebar daripada pada orang dewasa, jadi keadaan membuang telinga ke telinga jauh lebih sesuai (untuk alasan ini, ARVI cetek pada kanak-kanak sering dirumitkan oleh otitis media). Oleh itu, untuk kanak-kanak usia prasekolah dan sekolah rendah, jala-neti dijalankan dalam versi tertentu: penyelesaiannya ditanamkan dengan pipet ke lubang hidung (masing-masing 3-4 pipet), setelah itu diserap dengan hati-hati dengan pir. Pilihan ini sesuai untuk kanak-kanak dari segala usia, bermula dengan bayi; ketika mereka dewasa, anda perlu mengajar anak untuk meniup hidungnya (kanak-kanak dapat menguasai seni yang paling berguna ini pada usia beberapa bulan, intinya hanya pada demonstrasi yang betul dan dorongan verbal dan emosi yang tepat pada masanya), dan kemudian proses berjalan selaras mungkin: kita menguburkan, anak itu meniup hidungnya.

Sekiranya terdapat jangkitan saluran pernafasan atas, satu atau dua tetes larutan iodin alkohol 5% dapat ditambahkan ke dalam larutan jala-neti. Optimum dalam kes ini adalah penggunaan decoctions tumbuhan ubat (lebih terperinci di sini).

Membilas hidung dalam yoga: teknik jala neti

Nafas adalah proses kehidupan yang paling penting, jadi keadaan hidung memainkan peranan penting dalam menjaga kesihatan dan kesejahteraan normal. Sekiranya nasofaring tersumbat dengan lendir berlebihan, maka pernafasan pasti akan menjadi cacat. Selain itu, terdapat banyak sinus (rongga udara) yang berkaitan dengan rongga hidung di kepala manusia, amalan khas diperlukan untuk membersihkannya..

Jika tidak, persekitaran patogen terbentuk di rongga kranial, mikroorganisma berbahaya mula membiak. Ini adalah asas untuk berlakunya sinusitis, radang amandel, penyakit pernafasan kronik. Oleh itu, kebersihan hidung sangat penting. Penjagaan nasofaring secara kerap untuk yogi adalah semula jadi seperti menggosok gigi atau mencuci muka. Setelah merasakan sekurang-kurangnya sekali betapa menyenangkannya pernafasan yang bersih, anda tidak lagi mahu meninggalkan kebiasaan lama dengan membiarkan hidung yang sama.

Dari sudut pandang yoga India, dalam proses bernafas, bukan sahaja udara diserap, tetapi juga tenaga penting, prana, tanpanya kehidupan tidak mungkin dilakukan. Oleh itu, kemampuan untuk mengasimilasikan prana juga bergantung pada kemurnian pernafasan..

Teknik mencuci hidung dalam yoga disebut "jala-neti" - sangat mudah dan sangat berkesan. Peranan utama dimainkan oleh teko khas (neti pot). Ia diisi dengan air suam, garam laut ditambahkan (sedikit - 1-2 cubit per gelas) dan larutan yang dihasilkan dicurahkan secara bergantian ke dalam lubang hidung. Bersandar dan membongkokkan kepala ke samping, masukkan cerat teko (ia mempunyai pembulatan khas di hujungnya) ke lubang hidung dan cari sudut di mana air akan mengalir keluar dari lubang hidung yang lain. Kemudian ulangi semuanya secara terbalik. Akibatnya, lendir berlebihan akan hilang, pernafasan akan menjadi jelas..

Setiap syarat prosedur ini sangat penting. Sekiranya anda tidak mengambil air suam, tetapi sejuk, pembersihan tidak akan berjaya. Sekiranya airnya tidak masin, tetapi segar, kesannya akan berkurang beberapa kali, kerana air masin yang menarik lendir. Pada masa akan datang, apabila kebersihan hidung menjadi kebiasaan, kerana pengerasan, anda secara beransur-ansur dapat menyejukkan air - bukannya suam, menjadikannya pertama neutral, dan kemudian sedikit sejuk. Anda juga boleh mengurangkan jumlah garam sehingga airnya segar. Tetapi disarankan untuk melakukan ini hanya secara beransur-ansur, bergantung pada tahap kecergasan yang tinggi..

Walau bagaimanapun, air suam dan masin diperlukan untuk rawatan rhinitis dan penyakit lain dari nasofaring. Lebih-lebih lagi, jika keadaan diabaikan, jika hidung berair rumit oleh jangkitan, selain garam, anda boleh menambahkan secubit soda dan 1-2 tetes larutan yodium lima peratus - ini meningkatkan kesan pembersihan.

Sekiranya teko untuk membilas hidung tidak tersedia, anda boleh melakukannya dengan cawan biasa, walaupun hasilnya tidak akan sedalam-dalamnya. Condongkan hidung ke tepi, tarik air melalui lubang hidung anda, dan kemudian cubalah memuntahkannya ke mulut anda.

Kesalahan apa yang boleh berlaku semasa melakukan jala neti? Selalunya, pemula memilih sudut kecenderungan yang salah, akibatnya air memasuki rongga aksesori. Untuk mengeluarkannya, setelah menyelesaikan prosedur, anda mesti membuat selekoh perlahan dari posisi berdiri (uttanasana). Juga masuk akal untuk menarik nafas cepat (bhastrika-pranayama). Sekiranya cuaca sejuk di luar, sangat penting untuk tinggal di bilik yang hangat selama beberapa waktu (setengah jam atau satu jam) setelah mencuci hidung. Anda juga boleh memanaskan hidung yang dibersihkan dengan duduk di sebelah perapian elektrik.

Jala Neti adalah persediaan yang diperlukan sebelum mempraktikkan asana dan pranayamas. Adalah satu kesilapan untuk memulakan latihan dengan hidung yang tersumbat, anda mesti membersihkan saluran udara terlebih dahulu, dan tidak memerlukan beberapa minit untuk ini. Dalam beberapa keadaan, latihan bergantian dengan membilas pendek berguna, maka membersihkan hidung akan lebih berkesan..

Kesan pembilasan nasofaring dengan kaedah yoga secara teratur ditunjukkan dalam pelbagai bidang. Contohnya, mengamalkan jala-neti pada waktu petang akan menjadikan tidur malam anda lebih baik, lebih nyenyak. Selain itu, pendengaran dan penglihatan ditingkatkan, dan daya tahan mata dan kewaspadaan meningkat. Sakit kepala boleh berkurang atau hilang sepenuhnya. Terima kasih kepada pelaksanaan prosedur yang teratur, anda dapat menyingkirkan bukan sahaja rinitis kronik, tetapi juga alergi terhadap mekar herba.

Kesihatan dan yoga

Kualiti udara yang kita hirup adalah komponen penting dalam kesihatan tubuh kita. Meninggalkan gunung atau laut, kita menikmati kesegaran ruang semula jadi.

Tetapi, tinggal di sebuah bandar, sering mengalami selesema atau kesesakan hidung yang berterusan (yang kadang-kadang hasil daripada penggunaan ubat-ubatan biasa yang menjanjikan kita untuk membuat pernafasan lebih mudah), anda mungkin tidak menyedari bagaimana lama-kelamaan julat dan pelbagai bau yang dirasakan telah berkurang, dan penglihatan tidak lagi dapat melihat kecerahan warna keseluruhan warna.

Sebagai tambahan kepada fungsi bau, organ rongga hidung mempunyai tujuan lain, yang akan kita pelajari dengan mengungkapkan jawapan kepada soalan yang sering diajukan di kelas yoga untuk pemula:

Dan anda perlu bernafas melalui hidung anda?

Kepentingan proses ini bukan hanya tradisi atau kaedah popular lain. Ini adalah tindakan yang wajar, yang mana kebenarannya ada pada diri kita sendiri.

- Udara, melalui beberapa saluran hidung, memanaskan badan, dan tidak masuk langsung ke dalam. Hal ini berlaku terutamanya pada musim sejuk dan di luar musim, apabila basikal, skuter air atau skuter elektrik anda menggegarkan anda melalui jalan-jalan di kampung halaman anda.

Menghirup melalui hidung menimbulkan daya tahan semula jadi. Anda dapat menarik udara dengan mulut dengan lebih cepat daripada menghirup jumlah yang sama melalui hidung. Ia melewati saluran hidung berbentuk kompleks, sambil melambatkan dan, berlama-lama di sana, bersentuhan dengan selaput lendir, yang banyak dibekalkan dengan darah, yang menghangatkannya.

- Sebilangan besar makrofag terdapat di tisu nasofaring, kerana ia adalah pintu masuk ke badan kita. Pertahanan imun yang kuat bersama dengan aliran darah yang banyak membersihkan udara dari bakteria. Vili epitel mukosa hidung menghalang penembusan zarah debu yang besar. Sekiranya ini tidak berlaku (bernafas melalui mulut), maka semua kotoran memasuki bronkus dan paru-paru, yang sering menyebabkan perkembangan proses keradangan dan kesesakan hidung..

- Semasa menghirup melalui hidung, udara secara semula jadi dilembabkan melalui sistem saluran udara yang kompleks. Sinus, yang mempunyai kaitan dengan saluran hidung, mempunyai iklim mikro tersendiri, terima kasih kepada mereka, udara dilembabkan. Ini menjadi sangat penting pada musim sejuk dengan tinggal lama di apartmen yang dipanaskan..

- Juga, diperhatikan bahawa pernafasan hidung secara refleks dikaitkan dengan pergerakan cairan serebrospinal (cairan serebrospinal) di ventrikel otak - khususnya cairan yang memberikan nutrisi kepada otak dari dalam dan mendorong penyingkiran pelbagai produk metabolik.

Kerja sistem saraf pusat bergantung pada fungsi normal mekanisme ini. Sebagai contoh, jika seorang kanak-kanak mengalami kesesakan hidung, maka ini boleh merosakkan perkembangannya sebagai orang, subjek yang sedar. Maksudnya, bernafas melalui hidung meningkatkan pemakanan otak!

- Semasa menghirup melalui hidung, sebagai tindak balas kepada kerengsaan nasofaring dengan aliran udara, bronkus secara refleks mengembang, masing-masing, penyedutan berlaku dengan mudah. Apabila perkara yang sama berlaku pada mulut, bronkus tidak melebar dan daya tahannya tetap ada.

Yang paling sedikit yang dapat dikatakan mengenai menghembus nafas melalui hidung adalah ketika kita menghembuskan nafas, kita memanaskan nasofaring. Apabila anda menyedut, menghangatkan udara, nasofaring menyejuk, sambil menghembus nafas melalui mulut, kita tidak memanaskan punggung mukus.

Oleh itu, dengan menjawab satu soalan sahaja, kami memahami pentingnya menjaga dan mengekalkan proses pernafasan dalam keadaan sihat..

Masalah dan komplikasi yang timbul akibat kesesakan hidung kronik sangat berbahaya, menyakitkan dan, dari masa ke masa, menjadi penyebab kelemahan seluruh organisma..

Kaedah terapi yoga untuk kesesakan hidung

Yoga menawarkan beberapa kaedah yang berkesan untuk membersihkan dan mengekalkan proses pernafasan kita, shatkarmas, yang dapat kita gunakan selama musim..

Berdasarkan teks mengenai yoga (Gheranda Samhita dan Hatha Yoga Pradipika), kami sarankan untuk menambah latihan anda kesan langsung pada rongga hidung - membersihkan pernafasan, latihan sutra-neti, serta melakukan asana dan akupresur Ayurveda.

Oleh itu, jika anda menambah beberapa tindakan setelah bangun pada waktu pagi, maka kemungkinan menghilangkan kesesakan hidung meningkat beberapa kali:

Kesesakan hidung | Rawatan tanpa ubat

1. Kapalabhati dalam memerangi kesesakan hidung

Nafas kapalabhati dilakukan dalam kes ini sebagai shatkarma, dan bukan sebagai pranayama, jadi kami bernafas, jika anda seorang pemula dalam hal ini, tanpa penangguhan, tidak lebih dari 30-40 kali dalam satu kitaran (jika tidak ada persiapan awal, hiperventilasi mungkin dilakukan dengan lebih banyak pengulangan). Kami melakukan beberapa pengulangan, bergantian dengan sedikit rehat.

2. Sutra neti adalah ubat yang berkesan untuk kesesakan hidung

Sumber mengenai yoga mengesyorkan melakukan sutra neti dengan benang kapas, namun, lebih mudah dan lebih mudah diakses dalam keadaan kami menggunakan kateter perubatan biasa, anda boleh membaca lebih lanjut mengenai teknik ini di sini.

Persoalannya mungkin timbul, mengapa betul-betul sutra-neti, jika lebih sukar untuk dilakukan daripada jala-neti. Faktanya ialah jala-neti, sebagai prosedur yang berkesan, baik untuk musim panas, pada musim sejuk, sisa air di saluran hidung dapat menyebabkan penyejukan, terjadinya edema, keradangan dan hidung tersumbat..

Neti Sutra dan Kesesakan Hidung | Cadangan

Anda boleh memulakan prosedur ini secara beransur-ansur, untuk membicarakannya, membiasakannya secara moral. Jangan berkecil hati jika pertama kali anda gagal sepenuhnya.!

Secara beransur-ansur, hari demi hari, cuba memasukkan kateter lebih dalam dan lebih mendalam sehingga jaraknya dapat diterima oleh anda, akhirnya anda dapat mengeluarkannya dari mulut anda. Selaput lendir pasti akan bertindak balas terhadap prosedur ini dengan membuang lendir yang habis, yang akan menghilangkan penyebab utama kesesakan hidung..

Perasaan sedikit sakit mungkin ada, tetapi mereka tidak membenarkan berlanjutan latihan ini. Maksudnya, semasa memasukkan kateter dan merasa sakit, anda tidak perlu menekan kord lebih jauh, anda harus berhenti dan mengulangi prosedur pada hari berikutnya atau setiap hari yang lain.

Tidak perlu tergesa-gesa prosesnya, seperti mempraktikkan asana - pada mulanya, hanya sedikit orang yang mulai dengan asana yang kompleks. Beri masa untuk badan anda!

Sekiranya anda berjaya memasukkan tali pusat dan merasakannya di kerongkong anda, anda mungkin tidak dapat meraihnya dengan jari anda dengan segera. Anda juga tidak boleh putus asa atau mencipta kaedah yang berbeza. Dengan latihan, semuanya pasti akan berjaya.!

Terdapat satu lagi cabaran yang mungkin anda hadapi ketika menangani kesesakan hidung dengan melakukan sutra neti..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya refleks muntah berlaku semasa kateter ditangkap?

Jalan keluar dari situasi ini adalah dengan meneruskan usaha berterusan dan pembersihan lidah setiap hari. Dengan membersihkan lidah, anda dapat naik lebih jauh, dan kemudian, kembali melakukan sutra-neti, reseptor secara beransur-ansur akan terbiasa dengannya, dan refleks gag akan menjadi proses yang semakin terkawal secara sedar..

Septum hidung yang menyimpang juga dapat mengelakkan prosedur penuh dijalankan. Ini juga bukan alasan untuk putus asa. Berlatih pada tahap yang mudah dicapai dan dengan sutra neti biasa, septum hidung dapat menjadi lebih simetris...

3. Pranayama untuk kesesakan hidung

Setelah melakukan sutra neti, lakukan beberapa lagi siklus pernafasan kapalabhati dan teruskan latihan pranayama. Lebih baik jika ia adalah pranayama yang menenangkan, misalnya, nadi shodhana. Ini akan membantu menghilangkan sedikit kegelisahan yang mungkin timbul dari amalan sutra neti..

PERHATIAN!

Kontraindikasi untuk melakukan sutra neti: mimisan, perkembangan saluran nasofaring yang tidak normal, yang juga menyebabkan pendarahan, tumor dan polip!

4. Kesesakan hidung dan amalan asana

Semasa berada dalam keadaan seimbang, anda dapat terus mengatasi masalah kesesakan hidung dengan mempraktikkan asana, terutamanya menumpukan pada menenangkan tali pinggang bahu, menurunkan bilah bahu ke pinggang dan mengarahkannya ke dada. Ini akan mengendurkan leher, dan juga membuat pernafasan lebih tenang dan dalam (adho mukha svanasana, uttanasa, virasana, supta virasana, pashchimotanasana).

5. Urut Ayurveda untuk menghilangkan kesesakan hidung

Urut akupresur Ayurveda yang mudah digunakan yang boleh dilakukan pada waktu pagi dan sebelum tidur.

Pergerakan dengan hujung jari yang hangat sangat lembut, dilakukan secara simetri, berterusan dari kedua-dua belah arah mengikut arah jam. Untuk kesan yang lebih kuat, anda boleh menggunakan balsem pemanasan atau minyak bijan pada jari anda. Pergerakan dilakukan dari bawah ke atas dan menyimpang ke pinggiran.

- Sepasang titik pertama di dasar lubang hidung (kemurungan kecil);
- Yang kedua di sayap hidung (tubercles);
- Yang ketiga di sudut dalam mata (lekukan);
- Keempat di alis (kawasan mata ketiga);
- Kelima di pelipis, lebih dekat dengan pinggir luar mata;
- Keenam tepat di belakang cuping telinga;
- Titik ketujuh di cuping telinga.

Anda akan tahu apa yang anda lakukan dengan betul jika anda merasa sedikit kesakitan ketika anda menekan sedikit lebih keras. Oleh itu, cukup untuk meraba titik yang diinginkan, dan kemudian kembali ke gerakan mengurut yang lancar..

Melakukan urutan ini beberapa kali pada waktu siang, anda juga akan membuat penekanan berkualiti tinggi untuk mengatasi keletihan dan kesesakan hidung, serta mengekalkan daya tahan tubuh dalam keadaan baik..

Cadangan Ayurveda untuk kesesakan hidung

Untuk menghilangkan kesesakan hidung, Ayurveda mengesyorkan

- Gantikan teh biasa dengan merendam halia parut dengan lemon dan kayu manis.
- Tarik nafas dengan 1 sudu teh halia atau kayu putih dalam setengah liter air.

Semua ubat yogik di atas akan membantu menghilangkan kesesakan hidung dan membawa imuniti ke keadaan aktif, yang akan membantu menjaga kesucian dan kejernihan fikiran sepanjang hari. Sihat dan harmoni!

Pengarang artikel tersebut adalah Tamara Kambieva
Penyuntingan dan penerbitan bahan - Sergey Chernov

Sutra-neti - pembersihan hidung yang "melampau"

Sutra-neti adalah salah satu Shatkarmas, penyucian yogik. Teknik ini membolehkan anda mengeluarkan dari hidung dari lapisan lendir tua dan kering serta habuk dan zarah lain yang menetap di hidung kerana keadaan persekitaran di bandar-bandar besar dan "debu" udara di pangsapuri bandar anda. Sutra-neti membersihkan bukan sahaja rongga hidung itu sendiri, tetapi juga sinus (sinus), memberikan pernafasan ringan dan mendalam pada siang hari dan semasa tidur. Oleh itu, pada siang hari, latihan Sutra-neti memberikan kejelasan pemikiran dan suasana hati yang baik - dan pada waktu malam - rehat yang berkesan, tenang, tidur yang tenang tanpa mimpi buruk. Membersihkan hidung adalah prasyarat untuk kesihatan hidung, telinga, dan mata (organ ini saling berkaitan). Sutra-neti melegakan kawasan tegang di wajah, memberi kesan menenangkan pada minda, menghilangkan tekanan dan kerengsaan, kegelisahan dan mengantuk. Perhatikan betapa ringannya kepala selepas latihan ini.!

Pada zaman kuno - dan praktik Sutra-neti, jelas, berasal dari zaman kuno - yogi untuk membersihkan hidung dan sinus mendorong benang tebal ke hidung mereka, oleh itu namanya dilahirkan: "Sutra" bermaksud "benang". Benang seperti itu ditutup pada satu hujung dengan lilin lebah (agar tidak merengsakan selaput lendir halus di dalam hidung) dan panjangnya biasanya 26 hingga 45 sentimeter. Setelah "menelan" benang dengan hidung mereka, yogi menarik ujungnya dari mulut mereka, atau bahkan memasukkannya lagi ke lubang hidung yang lain - dan kemudian mengikatnya ke cincin, mendapatkan "alat" pembersih yang ideal yang dapat membersihkan hidung dengan sempurna dari semua lapisan. Namun, kita harus mengakui bahawa tidak semua orang dapat melakukan latihan ini, sekurang-kurangnya dari percubaan pertama. Oleh itu, pada masa ini, versi flos yang dipermudah dan dipendekkan adalah yang paling kerap diamalkan..

Lebih baik mengambil kateter perubatan # 4 (diameter 4 mm) daripada benang kapas, mengapa - hanya kerana lebih mudah masuk dan lebih bersih (tidak perlu mendidih). Betul, utasnya menyerap dengan lebih baik, dan hujungnya lebih senang disambungkan - tetapi ini penting terutamanya bagi pengamal yang sudah maju! Sebagai permulaan, kateter sudah cukup, ia dijual di mana-mana farmasi (benang sutra-neti sering boleh dibeli di kedai yoga dan bahkan di beberapa pusat yoga). Kateter mesti dibasmi kuman: cukup merendamnya dalam air mendidih atau mencucinya dengan alkohol perubatan dan keringkan. Lubricate hujung nipis kateter dengan minyak (ghee, zaitun atau yang lain) atau air liur kita sendiri (pilihan untuk pembersih yang tidak mahu apa-apa "asing") kira-kira 30% dari panjang.

Kami duduk atau bangun dalam keadaan selesa (jika lendir diharapkan keluar dari hidung, lebih baik menjalankan prosedur di atas sink atau ketika duduk di bilik mandi). Kami merehatkan seluruh badan. Kami bernafas melalui mulut. Sekiranya anda bimbang, tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan nafas, kemudian beralih ke pernafasan normal dengan sedikit aksen di perut (untuk mencapai keseimbangan). Cuba rasakan lubang hidung mana yang lebih mudah bernafas (yang paling utama). Kami memusingkan kepala ke belakang sedikit, dan dengan hati-hati (!), Perlahan-lahan masukkan hujung kateter ke lubang hidung utama, pertama sedikit, kemudian seberapa banyak yang mungkin. Semasa anda menekan kateter, putar sedikit sehingga masuk ke hidung dengan lebih mudah. Sekiranya anda melakukan prosedur untuk pertama kalinya, ada kemungkinan anda akan merasakan gatal yang kuat di hidung anda, mata anda akan menjadi merah akibat regangan; ini adalah perkara biasa, dan setelah dua hingga tiga kali prosedur akan menjadi biasa dan menggelitik akan berlalu.

Harap perhatikan: anda tidak boleh menghalakan hujung kateter ke atas, hanya jauh ke dalam hidung dan ke bawah, jika tidak, anda mungkin memasukkannya secara tidak sengaja ke dalam sinus, yang tidak diingini. Kekosongan yang kita tuju dengan kateter berada tepat di belakang hidung, dan bukan di atas, anda dapat membayangkannya secara mental. Jangan risau, hidung anda tidak akan terpengaruh dengan prosedur ini, terutamanya jika anda bertindak perlahan dan lembut. Beberapa berani mati dapat mendorong paku pembinaan melalui hidung! Walaupun ini tidak harus dilakukan, ia tetap memberikan gambaran tentang kemungkinan saluran hidung: jika mungkin memasukkan paku 10 mm ke dalam hidung tanpa membahayakan kesihatan, maka kateter 0.4 pasti tidak akan menyakiti mereka.

Anda dapat merasakan hujung kateter keluar ke kerongkong anda. Sekarang anda mempunyai dua pilihan: dengan lembut, dengan dua jari, tangkap dan pegang hujungnya, dan tarik keseluruhan kateter keluar dari mulut anda. Hore! Anda telah melakukan manuver pembersihan yang sukar ini. Tidak dinafikan, kebanggaan seorang yogi yang menguasai muslihat ini hanya setanding dengan pengalaman pertama Sirshasana (sandaran kepala). Pilihan kedua ialah mengeluarkan kateter sedikit dari lubang hidung yang sama, dan kemudian tekan lagi ke dalam, dan lakukan ini 10-15 kali untuk membersihkan hidung. Kami membersihkan hidung dengan kateter, seperti botol atau termos dibersihkan dengan berus. Manuver ini bertujuan untuk membersihkan permukaan dalaman saluran hidung yang terbaik, dan sangat berkesan.

Elakkan rasa tidak selesa atau sakit. Sekiranya saluran hidung cacat (septum hidung pecah akibat trauma atau polip di hidung - ini jarang berlaku, tetapi ia berlaku), anda tidak boleh menggunakan kekuatan dan mendorong kateter ke dalam dengan ketegangan. Ia harus masuk dengan mudah, terutamanya kerana ia diminyaki. Sekiranya anda merasakan halangan yang jelas, kemungkinan besar anda mendorong kateter ke atas, lupa bahawa ini tidak boleh dilakukan; kembalikan kateter ke titik di mana tidak ada rintangan, dan cuba tekan ke dalam dan ke bawah, bukan ke atas. Sekiranya ia tidak berfungsi dengan baik, sudah tentu, ia dibenarkan berehat; jika perlu (apabila massa lendir keluar), anda boleh mencuci kami menggunakan teknik Jala-neti. Jangan lupa lubang hidung kedua! Isi semula kateter jika perlu.

Setelah menyelesaikan prosedur - untuk pertama kalinya diperlukan 10-20 minit, kemudian kira-kira 3-5 minit - pastikan anda melakukan 1-2 kitaran Jala-neti untuk membersihkan semua jisim lendir yang dapat dikelupas oleh kateter. Selepas itu, keringkan hidung anda dengan pernafasan aktif (Kapalabhati selama 10-30 putaran setiap lubang hidung - berdiri lurus dan kemudian membongkok ke depan, kemudian Bhastrika selama 1-3 minit). Amalan Sutra-neti dilakukan 1-2 kali seminggu..

Mencuci hidung - Neti yoga

Faring di Ayurveda disebut Shapta-buttermilk, iaitu kawasan yang menghadap tujuh jalan, iaitu: dua lubang hidung; dua tiub eustachian yang menuju ke telinga tengah; esofagus; trakea dan mulut. Dengan bertindak pada kawasan nasofaring, anda dapat meningkatkan pendengaran, meningkatkan suara dan kekayaan suara, menyingkirkan kecenderungan penyakit hidung dan tekak.

Bagi orang perniagaan, sangat penting untuk dapat pada bila-bila masa, tanpa hidung atau mengi, untuk membuat ucapan yang terang atau, dengan bebas mengendalikan pelbagai warna suara, untuk melakukan perbualan yang tulus.

Melalui latihan kebersihan, yogi mencapai keadaan khas membran mukus hidung dan tekak. Bengkak mereka, khas untuk kebanyakan orang, hilang, nampaknya mereka kering. Aliran udara melalui saluran hidung difasilitasi, pembengkakan dan aspirasi hilang semasa berjalan atau bercakap, tabiat buruk bernafas melalui mulut, semula jadi, kira-kira satu setengah jam irama pernafasan yang lebih aktif dari satu atau lubang hidung yang lain dipulihkan. Yang terakhir ini disebabkan oleh kekerapan perubahan kitaran tenaga Yin-Yang dan urutan pengaktifan saluran tenaga utama - Nadi.
Seseorang boleh menamakan akibat positif lain yang berkaitan dengan kerengsaan mekanikal membran mukus nasofaring dan kesan refleks pada pelbagai sistem badan. Namun, marilah kita memikirkan satu saat yang agak tidak dijangka - penurunan selera makan kerana rasa sensasi rasa yang membosankan. Salah satu sebab utama makan berlebihan - menikmati rasa makanan - hilang.

Yoga mengesyorkan latihan untuk membersihkan rongga hidung dengan nama umum Neti. Baru-baru ini, idea Neti sebagai rawatan untuk selesema telah tersebar. Bilas hidung dengan air masin yang diambil dari telapak tangan anda mungkin memberi kesan. Namun, para yogi melihat Neti bukan sebagai prosedur penyembuhan tempatan, tetapi sebagai latihan yang mempengaruhi seluruh tubuh kita dan membetulkan keadaan mental kita. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa Neti meningkatkan pendengaran dan penglihatan, merawat penyakit hidung dan tekak, menguatkan suara dan meningkatkan ketegangan, ia meningkatkan kemampuan intelektual. Dan ini dapat difahami. Bagaimanapun, hidung berair, terutama yang kronik, membawa kepada perubahan dalam peredaran serebrum, yang tidak memungkinkan untuk merealisasikan sepenuhnya kemampuan kreatif individu.

Kontraindikasi

Dalam tradisi yoga dan perubatan moden, membilas hidung dianggap selamat dan sembuh. Tetapi terdapat beberapa kontraindikasi. Sekiranya terdapat pelepasan bernanah kuning, penyumbatan lengkap (kesesakan) saluran hidung, atau pendarahan.

Yoga Neti

Pembilasan asas hidung dari lubang hidung ke lubang hidung

Penyelesaian untuk Neti. Sediakan larutan garam dengan mencampurkan kira-kira ¼ sudu teh garam halus, batuan tidak beryodium, atau kira-kira asp sudu teh garam kasar tulen dalam periuk neti, dengan satu cawan air suam (35 ± 2 ° C). Kacau sehingga garam larut sepenuhnya. Penyelesaiannya mesti terasa seperti air mata yang hangat.

Neti pot - teko tembaga atau porselin atau plastik khas dengan cerat berbentuk khas untuk latihan jala neti.

Teknik pelaksanaan. Bersandar di sinki dan putar kepala ke sisi sehingga lubang hidung berada tepat di atas yang lain. Masukkan perlahan-lahan cerat periuk ke lubang hidung atas dengan gerakan memutar sehingga sesuai dengan kemas. Naikkan periuk neti sehingga larutan mengalir dari lubang hidung ke bawah. Sekiranya keluar dari mulut anda, condongkan kepala ke bawah. Apabila periuk neti kosong, hembuskan nafas dengan kuat ke singki. Isi semula kapal dan ulangi prosedur di sisi lain.
Untuk membersihkan lebihan larutan dari lubang hidung, tarik nafas pendek hingga 20-20 ke dalam singki dengan lubang hidung terbuka dan hidung dan muka yang santai.

mula_yoga

Yoga untuk pemula

Yoga sebagai matlamat adalah terhad, yoga sebagai alat tidak terhad.

Jala neti - membilas hidung dengan air

Proses membersihkan badan dalam yoga sangat penting. Tanpa membersihkan badan, seseorang tidak bersedia untuk latihan yoga tertinggi dan tidak akan mendapat faedah maksimum dari latihan mereka. Penyucian tubuh dalam Kriya Yoga dilakukan melalui latihan shatkarmas atau enam kaedah penyucian.

Jala neti - membilas hidung dengan air masin adalah prosedur pertama. Ini adalah kaedah terbaik untuk mencegah dan merawat selsema (kita berbicara tentang selesema kronik, kerana di tengah penyakit ini, ketika hidung benar-benar tersumbat dan tidak bernafas, jala neti dikategorikan sebagai kontraindikasi!).
Amalan jala neti sangat berkesan untuk merawat resdung, penyakit mata, hidung dan tekak - radang amandel, sakit kepala dan sakit tekak. Walaupun dalam keadaan normal hampir mustahil untuk membersihkan "zon mati" dari sinus, tiub eustachian, jala neti mencapainya dengan mudah dengan mengeluarkan kotoran dan lendir. Dengan membersihkan saluran dan menurunkan tekanan terkumpul, jala neti sangat berguna untuk jangkitan telinga tersumbat dan telinga tengah..

Orang dengan hidung tersumbat secara kronik mengembangkan kebiasaan bernafas melalui mulut, sehingga menyejukkan tekak, sehingga mengganggu keseimbangan kelenjar tiroid. Paru-paru juga disejukkan dalam kes ini, yang menyebabkan pengumpulan kelembapan dan pengeluaran lendir di kawasan ini. Alat pernafasan mulut juga tidak mendapat kesan penyejukan otak daripada pernafasan hidung dan dengan itu boleh digambarkan sebagai kepala panas. Jala neti menyejukkan dan menyegarkan otak dengan menghilangkan panas yang berlebihan, dan dengan itu memberi kesan menenangkan pada sakit kepala, migrain, perubahan mood, insomnia, keletihan, histeria, epilepsi, kemurungan dan tekanan mental umum.

Dengan pernafasan hidung yang betul, keseimbangan sistem parasimpatis dan simpatik dicapai, dan dengan itu keseimbangan keseluruhan sistem saraf bertambah baik. Dengan membersihkan, menyeimbangkan dan memanipulasi dua kekuatan lawan yang saling melengkapi, kesihatan fizikal dan mental bertambah baik. Oleh itu, salah satu kesan jala neti yang terkenal ialah tekanan mental dan sakit kepala, serta penyakit serius seperti epilepsi, gangguan psiko-emosi, perubahan mood, dapat melegakan..

Untuk jala neti, diperlukan kapal neti lota khas. Sekiranya tidak, anda boleh menggunakan teko biasa.

Cara melakukan jala neti?
Sediakan 1 sudu kecil larutan masin. garam dalam setengah liter air (sebaiknya minum, bukan teknikal), larutannya harus hangat, tetapi tidak berlebihan. Garam mesti larut sepenuhnya.
Tuangkan larutan ke dalam jala neti atau cerek.
Masukkan muncung teko ke lubang hidung kiri dan perlahan-lahan memiringkan kepala ke kanan (maksimum).
Mulut terbuka. Mulut bernafas.
Air akan mengalir ke lubang hidung kiri dan secara automatik mengalir ke lubang hidung kanan tanpa turun ke kerongkong jika kepala dimiringkan dengan betul dan anda bernafas melalui mulut. Biarkan air mengalir selama 15-20 saat.
Keluarkan banyak neti dan bersihkan hidung anda. Untuk melakukan ini, tarik nafas sepenuhnya dan hembus dengan kuat. Ulangi kira-kira 10 kali, tetapi jangan terlalu keras..
Ulangi prosedur dengan memasukkan cerat teko ke lubang hidung kanan, kemudian bersihkan hidung.
Sekarang anda perlu membersihkan hidung dan sinus dari sisa air sepenuhnya.
Berdiri tegak, tutup tangan anda di belakang punggung dan bengkokkan kepala ke bawah. Adalah wajar bahawa kepala berada di antara lutut dan mahkota kelihatan ke bawah. Kekal dalam kedudukan ini selama setengah minit. Kemudian hembuskan lubang hidung anda dengan kuat sekurang-kurangnya lima kali dan luruskan.
Tutup lubang hidung kiri dengan jari anda. Tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan dengan tajam. Lakukan pernafasan ini dengan pantas selama setengah minit. Kemudian tutup lubang hidung kanan dengan jari anda dan ulangi prosedur. Sekarang lakukan pernafasan ini tanpa mencubit lubang hidung anda..
Akibatnya, sinus dan lubang hidung mesti bebas dari air. Ulangi keseluruhan prosedur penyahhidratan sekiranya perlu..

Catatan:
Sensasi terbakar mungkin berlaku semasa percubaan pertama membilas hidung. Setelah beberapa kali mencuci jala neti, sensasi ini akan hilang. Semasa sesi pertama jala-neti, mata juga boleh memerah, tetapi kesan ini juga akan hilang setelah beberapa saat..

Sehingga anda tahu cara mengeringkan hidung sepenuhnya, bilas hidung pada waktu petang atau bila anda boleh tinggal di rumah selama beberapa jam tanpa perlu keluar. Sekiranya air menetap di sinus anda dan anda masuk ke dalam selsema, anda mungkin akan selesema.

Jala-neti (membilas hidung dengan air)

Peralatan: Untuk latihan jala neti, kapal khas yang disebut netilota diperlukan. Sekiranya tidak, gunakan teko..

Isi balang dengan air bersih yang suam tetapi tidak terlalu panas. Masukkan garam ke dalam kapal dengan kadar satu sudu teh setiap setengah liter air. Pastikan garam larut sepenuhnya sebelum prosedur.

Teknik: Masukkan hidung kapal ke lubang hidung sebelah kiri. Miringkan kepala anda ke kanan dengan perlahan sehingga air mula mengalir ke lubang hidung kiri. Mulut harus terbuka, kerana melalui mulut dan bukan hidung yang harus bernafas. Air harus mengalir ke lubang hidung kiri dan keluar melalui kanan. Ini akan berlaku secara automatik, dengan syarat kapal dan kepala dimiringkan dengan betul, dan pernafasan berlaku melalui mulut terbuka..

Biarkan air mengalir dengan bebas melalui lubang hidung anda selama kira-kira 20 saat. Kemudian keluarkan kapal dan bersihkan hidung, dengan kuat, seperti yang dilakukan dalam bhastrika pranayama, meniupnya. Tetapi jangan terlalu kuat..

Selepas itu, ulangi perkara yang sama, menuangkan air ke lubang hidung kanan dan memiringkan kepala ke kiri..

Setelah selesai, ulangi lagi - tuangkan air terlebih dahulu ke lubang hidung kiri, dan kemudian ke kanan.

Mengeringkan hidung: Hidung sekarang harus dibersihkan sepenuhnya dan dikeringkan seperti berikut:

Berdiri tegak dengan kaki anda bersama-sama. Tepuk tangan di belakang punggung. Bersandar ke hadapan sehingga kepala anda berada di antara kaki anda dan mahkota kepala anda menghala ke bawah. Pegang kedudukan ini selama kira-kira 30 saat. Ini akan membolehkan semua air mengalir keluar dari hidung. Semasa berada di posisi ini, hembuskan lubang hidung anda dengan kuat sebanyak 5 kali dan luruskan. Tutup salah satu lubang hidung dengan menekan lembut di sebelah dengan jari anda. Tarik napas dan hembuskan dengan kuat 30 kali pada kadar yang cepat, cuba mengeluarkan kelembapan maksimum dari hidung semasa anda menghembuskan nafas. Ulangi dengan lubang hidung yang lain dan kemudian dengan kedua lubang hidung pada masa yang sama. Sekiranya masih ada air di hidung, ulangi proses pengeringan sehingga hidung benar-benar kering..

Nasihat umum: Semasa percubaan pertama untuk membilas hidung, sensasi terbakar mungkin berlaku ketika mengalirkan air. Ini kerana selaput lendir hidung tidak digunakan untuk bersentuhan dengan air. Setelah beberapa kali mencuci jala neti, sensasi ini akan berlalu..

Semasa sesi pertama jala-neti, mata juga boleh memerah, tetapi kesan ini juga akan hilang setelah beberapa saat..

Mereka yang mempunyai halangan di hidung mereka untuk mengalirkan air secara percuma harus melakukan sutra neti..

Kekerapan: Setiap hari pada waktu pagi. Untuk selsema - lebih kerap.

Perhatian: Air hanya boleh melalui hidung. Sekiranya masuk ke kerongkong atau mulut, itu adalah petunjuk bahawa kepala pemain tidak diletakkan dengan betul. Setelah selesai jala neti, pastikan hidung anda betul-betul kering. Jika tidak, selaput lendir saluran hidung akan merengsa dan anda akan mengalami gejala sejuk. Jangan meniup terlalu kuat semasa mengeringkan hidung.

Sekatan: Orang yang mengalami mimisan kronik tidak boleh melakukan prosedur ini tanpa nasihat instruktur yang berpengalaman.

Manfaat amalan: Prosedur mencuci membuang semua kotoran dan bakteria dari saluran hidung; membantu dengan sinusitis, pelbagai disfungsi telinga, mata dan nasofaring: rabun, beberapa jenis pekak, tonsilitis, keradangan pada adenoid dan membran mukus; mempunyai kesan penyejukan dan pelembutan pada otak; berguna dalam histeria, epilepsi, migrain dan kemurungan; memberikan rasa ringan dan kesegaran umum; membantu mengatasi rasa mengantuk. Dan juga mendorong kebangkitan chakra ajna dengan merangsang mentol penciuman di atas sinus.

Variasi Pengamal yang berpengalaman dapat melakukan jala neti hanya dengan meminum air dari gelas melalui hidung mereka. Dalam kes ini, air sejuk dan hangat dapat digunakan (air sejuk dapat merengsakan membran mukus hidung). Dalam kes khas, hidung boleh dibasuh dengan susu (dugdha-neti), ghee, minyak sayuran yang dijernihkan (ghrta-neti), atau air kencing..

Cara melakukan jala neti dengan betul - membilas hidung.

Jala neti adalah pembilasan hidung biasa dengan air garam suam, tekniknya sangat mudah sehingga seseorang tidak boleh mempercayai keberkesanan khasnya, tetapi ini hanya pada mulanya. Dengan amalan jala neti secara berkala, anda dapat melihat perubahan ajaib yang akan berlaku di dalam badan anda. Hidung adalah organ penting untuk menjaga kesihatan.

Pertama-tama mari kita lihat betapa pentingnya hidung yang berfungsi dengan baik bagi kita. Hidung bukan hanya hiasan pada wajah, ia adalah organ penting yang mesti sentiasa berfungsi. Selsema tidak boleh mengganggu kita. Kerana hidung adalah organ yang bertanggungjawab terhadap kualiti udara yang kita hirup. Lebih-lebih lagi, hidung kita membantu kita membezakan yang segar dari yang busuk, beracun dari yang boleh dimakan, dan sebagainya. Tetapi kembali ke udara yang dihirup. Sekiranya hidung anda tersumbat dan tidak bernafas, maka semua bakteria, udara sejuk, debu akan masuk terus ke paru-paru. Anda mungkin menyedari bahawa hidung yang sering tersumbat diikuti oleh bronkitis, dan kemudian radang paru-paru. Tapi itu hanya hidung berair...

Apakah faedah membilas hidung??

Jala neti membantu memastikan bahawa anda tidak pernah mempunyai hidung berair, dan kebersihan pernafasan anda berada pada tahap terbaik. Di samping itu, terdapat banyak reseptor di rongga hidung yang merangsang kerja otak anda, pasti semua orang telah mengetahui kenyataan bahawa apabila hidung tersumbat sukar untuk difikirkan. Apabila anda melakukan jala neti, anda merangsang chakra ajna, mata ketiga yang disebut. Selain itu, menurut risalah kuno, bernafas melalui hidung mengimbangi tenaga dua saluran dalam diri seseorang: ida nadi dan pingala nadi..

Anda mungkin menyedari bahawa pada siang hari, kedua-dua lubang hidung bernafas secara berbeza. Pada mulanya, udara bergerak bebas melalui satu lubang hidung, dan selepas beberapa ketika di sepanjang lubang hidung yang lain. Seolah-olah suis dipicu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa badan mengatur pergerakan udara dan prana tepat melalui saluran yang diperlukan pada masa ini untuk menjaga keseimbangan dan keseimbangan tenaga. Untuk memeriksa ini, tutup satu lubang hidung, tarik nafas, dan yang lain, selepas satu jam atau setengah jam, ulangi. Anda akan melihat bahawa lubang hidung anda tidak bernafas dengan cara yang sama. Pada masa yang sama, dengan melakukan prosedur ini, anda menyejukkan otak anda, dalam erti kata yang paling tepat. Pasti anda menyedari bahawa orang yang hidungnya sentiasa tersumbat tidak mempunyai keseimbangan, rasanya mereka terlalu panas di bawah sinar matahari. Dengan prestasi jala neti secara berkala, anda boleh melupakan hidung berair, alahan, penyakit saluran pernafasan atas dan masalah lain..

Persembahan jala neti.

Untuk menyelesaikan shatkarma ini, anda memerlukan:

[box type = "info"] teko khas "neti pot". Tetapi jika anda belum memilikinya, maka ada teko untuk menyeduh teh. Anda juga memerlukan masa lapang selama 5 minit, air dipanaskan hingga suhu badan dan garam biasa. Biasanya periuk neti dibuat dengan kapasiti 0.5 liter. Itulah berapa banyak air masin yang mesti anda lalui di setiap lubang hidung. Larutkan satu sudu garam di dalam air yang dipanaskan hingga 36.6-37.2 darjah. [/ Kotak]

Dan mulakan prosedur. Masukkan peluh neti ke dalam satu lubang hidung dan condongkan kepala seperti yang ditunjukkan dalam foto. Selepas beberapa ketika, air akan mula mengalir melalui lubang hidung bebas, membuang semua produk sisa berbahaya dan lendir yang tidak diperlukan dari rongga hidung. Air harus keluar dari lubang hidung yang lain dalam setengah minit atau satu minit, bergantung pada kebersihan hidung anda. Sebilangan orang menasihatkan agar menggunakan jala neti menggunakan satu periuk jala untuk kedua-dua lubang hidung, tetapi saya menggunakan setengah liter di setiap lubang hidung. Semasa melakukan shatkarma ini, bernafas melalui mulut tenang. Biasanya prosedur ini mudah dan mudah, tetapi jika anda tidak mendapat air dari lubang hidung yang lain, maka saya menasihatkan anda berjumpa doktor. Terdapat kemungkinan halangan atau adanya beberapa jenis halangan bukan semula jadi.

Kenapa Air Garam, Bukan Air Murni Polos?

Apa-apa sahaja air garam mempunyai tekanan osmotik yang lebih tinggi daripada air biasa. Oleh kerana itu, ia tidak diserap ke dalam kapilari dan membran hidung dan tidak menyebabkan ketidakselesaan. Cuba larutkan tepat 1 sudu teh garam dalam setengah liter air. Dalam kes ini, anda membuat air yang sesuai dengan darah manusia dalam ketumpatan dan kemasinan. Ini dipanggil penyelesaian 0.9% isotonik. Mengapa lebih berenang di Laut Hitam daripada di sungai? Jawapannya mudah, air di laut tidak menimbulkan rasa tidak selesa, masuk ke hidung - air di Laut Hitam, dalam kemasinan, serupa dengan darah manusia. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai air tawar di sungai atau kolam.

[box type = "note"] Anda mungkin merasakan sensasi terbakar ketika membilas dengan air biasa atau masin. [/ box]

Keluar dari latihan.

Pada akhir latihan, perlu membersihkan rongga hidung dari air berlebihan. Untuk melakukan ini, kita memiringkan badan pada sudut 90 darjah ke sink dan menghembuskan nafas dengan berhati-hati tetapi kuat dengan kedua lubang hidung. Kami mengulangi pernafasan ini beberapa kali, semasa penyedutannya tenang dan perlahan, dan pernafasannya bertenaga. Jangan hembus dengan kuat, salurannya jelas dan boleh menutup telinga anda. Seterusnya, kita menutup setiap lubang hidung secara bergilir dan mengeluarkan nafas yang kuat, hanya melalui satu lubang hidung. Untuk membebaskan sepenuhnya rongga hidung dari air yang berlebihan, perlu dilakukan Adho Mukha Svanasana atau pose anjing yang menghadap ke bawah.

Berapa kerap saya harus melakukan jala neti?

Dianjurkan untuk melakukan jala neti setiap pagi. Tetapi tidak ada sekatan terhadap prestasi shatkarma ini, jika anda tidak dapat melakukannya pada waktu pagi, maka anda boleh mencuci hidung pada bila-bila masa yang sesuai untuk anda. Sekiranya anda mempunyai hidung berair, hidung tersumbat, maka saya cadangkan melakukan jala neti 4-5 kali sehari.

Apa kesukaran yang mungkin timbul semasa membuat persembahan?

Kesukaran pertama adalah ketika air tidak melalui lubang hidung kedua, tetapi melalui kerongkong.

1 periksa sudut kepala anda,

Bernafas melalui mulut, bukan hidung anda,

3 jika anda mengalami polip atau halangan lain, berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Anda mempunyai sensasi terbakar di rongga hidung anda. Dalam kes ini, periksa:

1. Seberapa suam air anda. Sekiranya air tidak cukup panas atau sangat suam boleh menyebabkan sensasi terbakar. Ukur suhu air dengan termometer.

2. Periksa kemasinan. Sekiranya airnya segar atau masin, boleh menyebabkan penuaian ketika melakukan jala neti.

3. Sekiranya ini adalah kali pertama anda melakukan latihan, sensasi yang tidak biasa juga mungkin timbul. Dan jika anda melakukan semuanya dengan betul, maka rasa tidak selesa akan hilang setelah beberapa kali berlatih..

Aliran air yang lemah.

Jangan risau, ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor:

1. Ceret cerek terletak di atas jambatan hidung - ubah kedudukan cerek

2. Jumlah lendir yang berlebihan mengganggu laluan air - setelah beberapa prosedur masalah ini akan dapat dihilangkan dengan sendirinya.

3. Tekanan anda boleh mempengaruhi prosedur - berehat dan bersenang-senang menonton aliran air dan berfikir bahawa anda menjadi lebih sihat dan bahagia dengan setiap titisan air yang mengalir keluar.

Dalam artikel seterusnya, saya akan memberitahu anda bagaimana melakukan versi jala neti yang lebih sukar..
Lihat video di bawah bagaimana saya melakukan jala neti setiap hari dan berapa lama prosedur ini berlangsung..
Semua kesihatan dan kebahagiaan. Om, shanti, shanti, shanti.

Jala neti - mencuci hidung

Terdapat banyak kereta berkuasa petrol di bandar-bandar dan mengancam habitatnya. Gas pada kereta akan membantu memastikan udara di udara tidak terlalu bersih.