20 fakta menakjubkan mengenai sotong

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 300 spesies gurita dan semuanya adalah makhluk yang benar-benar menakjubkan. Mereka tinggal di laut dan lautan tropis dan tropis, dari perairan cetek hingga kedalaman 200 m. Mereka lebih suka pantai berbatu dan dianggap paling pintar di antara semua invertebrata. Semakin banyak saintis belajar mengenai sotong, semakin mereka kagumi..

1. Otak gurita berbentuk seperti donat.

2. Gurita tidak mempunyai tulang tunggal, ini memungkinkannya meresap ke dalam lubang yang 4 kali lebih kecil daripada ukurannya sendiri.

3. Oleh kerana jumlah tembaga yang banyak, darah gurita berwarna biru.

4. Tentakel menempatkan lebih daripada 10,000 selera.

5. Gurita mempunyai tiga hati. Salah satunya mengalirkan darah biru ke seluruh badan, sementara dua yang lain mengalirkannya melalui insang..

6. Sekiranya terdapat bahaya, gurita, seperti kadal, dapat membuang tentakel, memecahkannya sendiri.

7. Gurita menyamar sebagai persekitaran mereka dengan menukar warna mereka. Dalam keadaan tenang, mereka berwarna coklat, ketika ketakutan, mereka berubah menjadi putih, dan ketika marah, mereka memperoleh warna kemerahan..

8. Untuk bersembunyi dari musuh, gurita membuang awan tinta, ia tidak hanya mengurangkan penglihatan, tetapi juga menyembunyikan bau.

9. Gurita bernafas dengan insang, tetapi mereka juga dapat menghabiskan masa yang lama di luar air.

10. Gurita mempunyai murid segi empat tepat.

11. Gurita selalu menjaga kebersihan rumah mereka, mereka "menyapu" dengan setitik air dari corong mereka, dan meletakkan sisa di tempat yang ditentukan berdekatan.

12. Gurita adalah invertebrata pintar yang dapat dilatih, mengingat pemiliknya, membezakan bentuk dan mempunyai kemampuan yang luar biasa untuk membuka penutup tin..

13. Bercakap mengenai kecerdasan gurita yang tiada tandingannya, kita dapat mengingat Paulus yang terkenal di dunia, yang meneka hasil pertandingan dengan penyertaan pasukan bola sepak Jerman. Sebenarnya, dia tinggal di Akuarium Oberhausen. Paul meninggal dunia, seperti yang diandaikan oleh ahli-ahli oseanologi, kematian yang semula jadi. Mereka bahkan mendirikan monumen kepadanya di depan pintu masuk ke akuarium..

14. Kehidupan peribadi kehidupan laut tidak terlalu bahagia. Laki-laki sering menjadi mangsa wanita, dan pada gilirannya, mereka jarang bertahan setelah melahirkan dan melahirkan anak yatim..

15. Hanya ada satu spesies gurita - belang Pasifik, yang, tidak seperti rekan-rekannya, adalah lelaki keluarga yang patut dicontohi. Selama beberapa bulan dia tinggal dalam pasangan dan selama ini dia melakukan sesuatu yang sangat mirip dengan ciuman, membuat mulutnya bersentuhan dengan jodohnya. Selepas kemunculan keturunan, ibu menghabiskan lebih dari satu bulan bersama anak-anak, merawat mereka dan membesarkannya.

16. Jalur Pasifik yang sama ini dapat membanggakan gaya berburu yang tidak biasa. Sebelum serangan itu, dia dengan lembut menepuk mundur korbannya, seolah-olah memberi amaran, tetapi ini tidak menambah peluangnya untuk bertahan hidup, jadi tujuan kebiasaan itu masih menjadi misteri.

17. Semasa pembiakan, lelaki menggunakan tentakel untuk mengeluarkan spermatofora "dari pangkal paha" dan meletakkannya dengan hati-hati di rongga mantel wanita.

18. Rata-rata, gurita hidup 1-2 tahun, mereka yang hidup hingga 4 tahun adalah hati yang panjang.

19. Gurita terkecil tumbuh hanya 1 sentimeter, dan yang terbesar hingga 4 meter. Gurita terbesar ditangkap di lepas pantai Amerika Syarikat pada tahun 1945, berat 180 kg dan panjang 8 meter.

20. Para saintis berjaya menguraikan genom gurita. Di masa depan, ini akan membantu menentukan bagaimana mereka berjaya berkembang menjadi makhluk pintar dan memahami asal-usul kemampuan kognitif yang luar biasa. Pada masa ini, diketahui bahawa genom gurita adalah 2.7 bilion pasangan asas, hampir sama dengan panjang genom manusia, yang mempunyai 3 bilion pasangan asas..

Gurita

Gurita, wakil cephalopod yang paling terkenal, mempunyai badan yang pendek dan lembut, bujur di bahagian belakang. Pembukaan mulut terletak di tempat di mana tentakelnya berkumpul, dan bukaan dubur terbuka di bawah mantel. Gaun itu menyerupai beg kulit yang berkerut. Mulut gurita dilengkapi dengan dua rahang yang kuat, mirip dengan paruh burung beo. Terdapat parut di kerongkong yang membantu mengisar makanan. Kepala itu mempunyai lapan tentakel panjang - "lengan".

Pada lelaki, satu tentakel diubah menjadi organ pendua. "Tangan" saling berkaitan dengan membran nipis dan dilengkapi dengan cawan sedutan. Pada semua lapan tentakel gurita dewasa terdapat kira-kira 2000 daripadanya, masing-masing mempunyai daya tahan kira-kira 100 g. Di setiap "tangan" terdapat hingga 10 ribu selera yang menentukan kebolehtelapan atau keredupan objek. Mata besar, dengan lensa yang serupa dengan manusia. Murid itu berbentuk segi empat tepat. Tidak ada pendengaran. Gurita bernafas dengan insang, namun, tanpa merosakkan kesihatan, ia dapat keluar dari air untuk waktu yang singkat. Otak sangat maju, mempunyai korteks asas. Gurita mempunyai tiga hati: satu (utama) mendorong darah biru ke seluruh badan, dan dua lagi - insang - mendorong darah melalui insang.

Gurita biasa mempunyai keupayaan untuk menukar warna untuk menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Ini disebabkan oleh adanya sel-sel kulitnya dengan pelbagai pigmen, yang, di bawah pengaruh impuls dari sistem saraf pusat, dapat meregangkan atau menguncup, bergantung pada persepsi organ-organ indera. Warna biasa berwarna coklat. Sekiranya sotong takut, ia berubah menjadi putih, jika marah, ia menjadi merah.

Rata-rata, panjang hingga 90 cm (termasuk tentakel), panjang maksimum pada lelaki adalah hingga 1.3 m, pada wanita - hingga 1.2 m. Berat dari 4.5 hingga 7 kg, berat maksimum adalah 10 kg. Jangka Hayat: Jarang melebihi 4 tahun, purata 12-24 bulan.

Mendiami semua laut tropis, subtropika dan lautan (dengan kemasinan sekurang-kurangnya 30%), dari perairan cetek hingga kedalaman 100-150 m. Lebih memilih zon pantai berbatu, mencari gua dan celah di bebatuan. Ia dimakan oleh ikan lumba-lumba, singa laut, ikan paus, anjing laut, belut moray, belut, jerung, burung. Gurita itu sendiri adalah pemangsa, memburu duduk dalam serangan. Ia memakan kerang, siput, krustasea, ikan, plankton. Gurita biasa menangkap mangsa dengan semua lapan tentakel, dan menggigit mangsa dengan paruhnya, memegangnya dengan penyedut. Dalam kes ini, racun kelenjar air liur dari faring dan mulut memasuki luka.

Sifat berguna sotong

Daging gurita kaya dengan protein dan mengandungi lemak hingga 8-10%. Terdapat banyak zat ekstraktif pada otot yang memberikan rasa khusus pada hidangan sotong.

Daging Osmine mengandungi vitamin A, B1, B2, B3, B6, B9, B12, C, E, K, PP. Gurita mengandungi unsur-unsur makro dan mikro seperti kalsium, magnesium, natrium, kalium, fosfor, besi, yodium, zink, tembaga, mangan, selenium.

Gurita sangat bermanfaat, kerana terdapat 350 mg sotong rebus dalam 100 gram. asid lemak omega3. Dan asid ini, seperti yang anda ketahui, terlibat dalam banyak proses metabolik, dan kita mesti mendapatkannya dengan makanan setiap hari jika kita mahu sihat. Tambahan, sotong memang sedap..

Gurita terkenal dengan khasiatnya yang bermanfaat dan rasanya yang sedap sejak zaman dahulu lagi. Gourmets dari dunia kuno memotong tentakel gurita menjadi kepingan, memasukkan kepalanya dengan rempah dan membakarnya menjadi pai besar. Koki mereka sangat baik sehingga ketika menyiapkan hidangan ini, mereka menggunakan tongkat buluh dan bukannya pisau: bagaimanapun, pisau besi memberikan hidangan nipis rasa tidak enak.

Di negara-negara Mediterranean, osmiinog masih merupakan makanan kegemaran rakyat. Dalam buku masakan Sepanyol dan Itali, anda boleh menemui banyak jenis resipi untuk memasak sotong. Yang popular di Sepanyol adalah "calamares fritos", iaitu cincin badan sotong yang dibakar dalam adunan. Gurita boneka "Calamares fritos" boleh dibeli di mana-mana kedai di Barcelona. Di rumah, tinggal hanya untuk memanaskannya.

Di pulau Ischia (dekat Naples), sotong dipotong menjadi kepingan dan dimasukkan ke dalam sup. Biasa juga membuat sandwic gurita di sini. Orang Polinesia merebus gurita kering dalam santan atau memanggangnya dalam daun toro dalam ketuhar tanah. Di Jepun, sotong biasanya digoreng dengan minyak..

Sifat berbahaya gurita

Sekiranya gurita, seperti makanan laut yang lain, ada baiknya menolak menggunakannya jika anda hipersensitif. Sekiranya anda menyedari bahawa badan anda tidak menerima makanan laut, anda juga harus menolak daging gurita..

Video ini akan memperkenalkan anda kepada resipi termudah dan terpantas untuk memasak sotong..

35 Fakta Mengejutkan Mengenai Gurita

  1. Gurita mempunyai tiga hati yang mengepam darah biru berasaskan tembaga.
  2. Gurita adalah moluska yang serupa dengan kerang dan tongkang; namun, sebagai hasil evolusi, dia kehilangan cengkerang.
  3. Gurita dijumpai di semua lautan pada setiap kedalaman.
  4. Semua sotong beracun. Racun mereka mengandungi enzim yang membantu mencerna makanan..
  5. Gurita dapat mengingati dan mengenali individu.
  6. Semua gurita mempunyai jangka hayat yang pendek. Gurita yang paling lama hidup hanya tiga hingga empat tahun. Sebilangan besar gurita kecil hidup dari 6 bulan hingga setahun..
  7. Racun gurita cincin biru boleh membawa maut kepada manusia.
  8. Gurita boleh mengubah penampilannya dalam masa kurang dari 30 milisaat. Mereka berubah warna dengan mengembangkan kantung pigmen kecil di kulit yang disebut kromatofor.
  9. Darah gurita (dan moluska lain) berwarna biru disebabkan oleh pigmen yang mengandung oksigen yang disebut hemocyanin.
  10. Oleh kerana pigmen yang mengandung oksigen gurita (hemocyanin) tidak seefektif hemoglobin, gurita mempunyai dua hati penolong.
  11. Sotong yang bernama Otto melemparkan batu dan menyemburkan air ke atas lampu di atas akuarium untuk membuat litar pintas..
  12. Gurita oviparous, yang bermaksud mereka bertelur seperti ayam. Sebagai perbandingan, manusia bersifat viviparous, yang bermaksud mereka melahirkan anak yang sudah dewasa sepenuhnya. Beberapa ular, termasuk ular ular, oviparous, yang bermaksud bahawa betina bertelur di dalam dirinya, telur menetas di dalamnya, dan kemudian dia melahirkan hidup muda.
  13. Dalam apa yang disebut "autophagy," sotong yang bosan sering memakan tangan mereka sendiri..
  14. Seperti lumba-lumba, gagak dan simpanse, gurita adalah bahagian dari kelas khas haiwan yang boleh menggunakan alat..
  15. Gurita dianggap invertebrata paling pintar di planet ini..
  16. Gurita mempunyai otak terbesar dari semua invertebrata lain..
  17. Beberapa gurita boleh berjalan dan bahkan berjalan di darat. Mengejar gurita di tanah adalah seperti "mengejar kucing" menurut seorang doktor haiwan.
  18. Gurita adalah satu-satunya haiwan laut yang dapat membuka balang.
  19. Hampir 2/3 neuron gurita berada di tangannya, yang bermaksud bahawa lengannya dapat bertindak balas terhadap rangsangan dan berfungsi pada tahap yang cukup tinggi, walaupun mereka terlepas dari badan..
  20. Kulit gurita mengandungi protein sensitif cahaya yang sama dengan mata gurita. Ini bermaksud kulitnya dapat "melihat" dan bertindak balas terhadap cahaya tanpa maklumat dari mata atau otaknya..
  21. Tinta gurita berfungsi untuk dua tujuan: kedua-duanya menyembunyikan gurita dan membahayakan musuh secara fizikal.
  22. Anggota gurita disebut lengan, bukan tentakel. Gurita mempunyai ratusan penyedut yang mengalir di setiap lengan; masing-masing bertindak seperti hidung dan lidah
  23. Sekiranya gurita tidak meninggalkan awan dakwatnya sendiri, ia boleh mati..
  24. Gurita terbesar di dunia adalah gurita Pasifik Enteroctopus defleini. Beratnya hingga 15 kg dan jangkauan lengan hingga 4.3 m. Dia juga mempunyai tiga hati dan sembilan otak..
  25. Spesies gurita terkecil adalah Octopus wolfi, kira-kira 2.5cm dan beratnya kurang dari 1g.
  26. Gurita mempunyai mulut di bawah lengannya dan mempunyai paruh yang tajam dan keras..
  27. Tidak ada spesies gurita air tawar yang diketahui.
  28. Sotong boleh mengembangkan lengannya. Mereka dapat tumbuh semula tanpa kehilangan fungsi, berbanding ketika kadal kehilangan ekornya..
  29. Gurita mempunyai lengan kawin khas. Semasa mengawan, gurita lelaki menggunakan hectocotnya untuk memasukkan sperma ke dalam betina. Mereka dilihat memegang anggota badan khas ini dekat dengan badan mereka semasa makan, mungkin untuk melindunginya..
  30. Gurita Pasifik raksasa dapat berenang sejauh 1,500 meter.
  31. Gurita kecil yang ditemui pada tahun 1990-an sangat comel sehingga para penyelidik mempertimbangkan untuk menamakannya Opistoteuthis adorabilis.
  32. Gurita bukan sahaja dapat mengubah warna, tetapi juga tekstur..
  33. Gurita tidak mempunyai tulang. Ini bermaksud bahawa gurita besar pun boleh melalui lubang berukuran syiling..
  34. Gurita bayi semasa lahir seukuran kutu.
  35. Selepas pasangan gurita lelaki, ia menjadi tua dan mati tidak lama kemudian.

10 fakta mengejutkan mengenai sotong

1. Gurita mempunyai tiga hati: satu (utama) mendorong darah biru ke seluruh badan, dan dua yang lain - insang - mendorong darah melalui insang.

2. Gurita mampu melihat infrasound. Mereka juga mendengar suara biasa, walaupun tidak ada telinga..

3. Gurita mampu membuang tentakel, memecahkannya sendiri sekiranya berlaku bahaya, seperti kadal membuang ekornya.

4. Gurita bernafas dengan insang, tetapi berada di luar air untuk waktu yang lama tidak menyebabkan bahaya serius.

5. Gurita mempunyai murid segi empat tepat.

6. Gurita ketakutan berubah menjadi putih, marah berubah menjadi merah.

7. Zakar gurita terletak di kepala.

8. Gurita dianggap oleh banyak pakar zooopsikologi sebagai yang paling "cerdas" di antara semua invertebrata dalam banyak aspek: mereka boleh dilatih, mempunyai daya ingat yang baik, membezakan bentuk geometri - sebuah kotak kecil berbeza dengan yang lebih besar; sebuah segi empat tepat yang diletakkan secara menegak dari sebuah segi empat tepat yang diletakkan secara melintang; bulatan dari segi empat sama, rombus dari segi tiga. Mereka mengenali orang, membiasakan diri dengan mereka yang memberi makan kepada mereka. Sekiranya anda menghabiskan cukup masa dengan sotong, ia akan menjadi jinak. Sangat baik dilatih.

9. Gurita bersih: mereka "menyapu" tempat tinggal mereka dengan aliran air dari corong, dan meletakkan sisa di luar di timbunan sampah.

10. Di beberapa negara (misalnya Jepun), gurita dimakan hidup-hidup. Mereka dipotong menjadi kepingan nipis dan dimakan selama beberapa minit sementara otot-otot tentakel terus merebak..

Makhluk menakjubkan: bagaimana sotong berjalan di darat dan apa yang mereka hirup

Ramai yang kagum dengan rakaman yang diambil oleh penyelam Australia di sebuah pantai berhampiran Sydney. Pada mereka, seekor sotong, terperangkap dalam genangan air kecil setelah air surut, perlahan-lahan bergerak di sepanjang tanah menuju ke air, tanpa mengalami panik atau rasa tidak selesa. Sungguh mengejutkan bahawa tentakelnya mampu menggerakkan badan di sepanjang tanah dengan cara yang sama seperti kaki haiwan darat. Dan ini terlepas dari kenyataan bahawa gurita tidak mempunyai kerangka, anggota badan mereka tidak mempunyai struktur padat dan umumnya disesuaikan untuk kehidupan di persekitaran air yang menyokong badan mereka. Tetapi perkara yang paling mencolok adalah bahawa sotong boleh bernafas. Bagaimana dia melakukannya?

Perlu diingat bahawa ini bukan kes pertama pergerakan gurita darat yang telah disaksikan orang. Beberapa tahun yang lalu, para pengunjung sebuah rizab laut di Amerika Syarikat menyaksikan dengan gembira ketika gurita kecil meninggalkan elemen air dan dengan yakin menjalankan perniagaannya, menggerakkan tentakelnya di sepanjang permukaan berbatu di pantai. Setelah berjalan-jalan sedikit dan tidak menemui sesuatu yang menarik untuk dirinya sendiri, sotong kembali ke air.

Jalan-jalan gurita seperti itu telah berulang kali disaksikan oleh saintis dan orang biasa yang berada di pantai. Gurita boleh keluar ke darat untuk mencari ketam. Sebagai contoh, dalam video di bawah ini, anda dapat melihat bagaimana sotong bergerak di sepanjang pantai ketika air surut, melihat lopak kecil, di mana mungkin ketam - makan tengah hari kegemarannya.

Gurita menggunakan tentakelnya dengan cawan sedutan untuk bergerak. Terlihat jelas bahawa gurita di darat ini sama yakin dengan air. Penciptaan yang luar biasa! Tetapi bagaimana dia bernafas?

Gurita mempunyai organ khas - rongga mantel, di mana haiwan mengumpulkan air sebelum meninggalkan laut. Terdapat sedikit bekalan oksigen di dalam air, yang cukup untuk tinggal sebentar di darat. Sederhana itu.

Gurita: penerangan, tabiat, habitat, pemakanan, musuh, pembiakan, gambar dan video

Gurita adalah salah satu makhluk bawah laut yang paling luar biasa. Ia juga disebut gurita dan cephalopod. Mudah dikenali kerana badannya yang besar dan tentakel panjang dengan cawan sedutan. Makhluk ini dijumpai di lautan dan laut, mampu menyamarkan diri dari mata kasar dan mempunyai banyak ciri menarik.

Asal spesies

Para saintis tidak dapat mengatakan dengan pasti bila gurita pertama muncul. Oleh kerana mereka tidak mempunyai tulang di badan mereka, tetapi hanya tisu lembut, dari masa ke masa, badan mereka terurai sepenuhnya tanpa meninggalkan jejak.

Namun, di wilayah Lebanon, para saintis menemui sisa-sisa cephalopod, yang disimpan di dalam tanah fosil. Kajian menunjukkan bahawa mereka berusia 95 juta tahun! Dan yang paling mengejutkan, dari segi ukuran dan strukturnya, sisa-sisanya bertepatan dengan gurita hidup. Ini menunjukkan bahawa dalam jangka masa yang begitu besar, ciptaannya tidak pernah berubah.

Penerangan mengenai sotong

Gurita adalah spesies cephalopod yang paling banyak. Mereka dibahagikan kepada dua subspesies, yang berbeza dalam cara hidup mereka: nomad dan bawah. Yang pertama tinggal di wilayah yang sama, yang kedua selalu bergerak di bawah air untuk mencari keadaan yang lebih baik.

Mereka hanya makhluk bawah laut, mereka tidak dapat hidup di darat. Cengkerang luar mereka memerlukan kelembapan berterusan dan cepat kering di udara.

Penampilan

Gurita tidak mempunyai leher atau batang tubuh, jadi tentakel tumbuh langsung dari kepala bujur. Mulut terletak di tengah-tengah bahagian bawah, di mana semua anggota badan bertemu. Lubang pembuangan sampah terletak di bahagian belakang kepala.

Terdapat selaput antara tentakel, dan mereka juga mempunyai satu hingga tiga baris penyedut. Yang terakhir diperlukan untuk menjaga mangsa dan mencegahnya melayang jauh. Gurita secara harfiah menyedut makanan untuk dirinya sendiri dan secara beransur-ansur memindahkannya ke mulutnya.

Oleh kerana badan mereka tidak mempunyai tulang, gurita mampu mengambil bentuk apa pun. Mereka dapat meratakan sepenuhnya di sepanjang bahagian bawah, seperti sehelai kertas, atau melengkung menjadi bola bentuk yang ideal.

Sebilangan besar individu berwarna merah jambu-coklat, tetapi juga boleh berubah warna seperti bunglon. Ini membolehkan anda bergabung dengan persekitaran dan tidak dapat dilihat oleh makhluk lain..

Ciri-ciri:

Gurita mempunyai banyak ciri yang memungkinkannya menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Oleh kerana mustahil untuk membuat kekosongan di dalam air, cawan penyedut cephalopod tidak dapat berfungsi dengan cara yang sama seperti analog getah yang dibuat oleh manusia. Oleh kerana itu, makhluk itu harus mengawalnya dengan mengetatkan otot pada tentakel. Manusia membuat usaha sedemikian. semasa cuba menyedut udara atau cecair.

Sotong mempunyai tiga hati. Lebih-lebih lagi, satu berfungsi untuk kerja sistem peredaran darah, dan dua yang lain diperlukan untuk fungsi normal sistem pernafasan. Makhluk itu mempunyai darah biru. Beberapa spesies mampu mengeluarkan racun, dan di antara gurita ada individu yang dianggap makhluk paling beracun di Bumi..

Gurita terdapat dalam pelbagai saiz. Sebilangan individu boleh tumbuh hanya beberapa sentimeter, sementara yang lain mampu membanggakan dimensi beberapa meter. Dalam hal ini, gurita Doflein sangat terkenal: satu individu tumbuh hingga sembilan setengah meter dan beratnya 270 kg.

Di mana sotong hidup??

Makhluk hidup di laut dan lautan, dan mereka berusaha mencari kawasan dengan perairan hangat, kerana di tempat sejuk mereka menjadi mengantuk. Sebagai sarang, sotong lebih suka tempat gelap di mana ia mudah disembunyikan dari mata yang tidak diingini. Ini dapat menjadi dasar gelap pada kedalaman yang besar, retakan di batu, atau lubang di kapal yang tenggelam. Semakin mudah menjadi tidak kelihatan dalam persekitaran ini, semakin baik..

Selalunya, cephalopod tidak turun pada kedalaman 150 m, tetapi kadang-kadang orang menemukannya, menghantar peralatan khas untuk menembak beberapa kilometer ke bawah.

Apa yang dimakan oleh sotong??

Makhluk ini adalah pemangsa dan mampu mencerna makhluk yang terdapat di kedalaman laut. Mereka memakan ikan, moluska, krustasea dan juga jenisnya sendiri. Gurita tidak mengembangkan perasaan kesetiaan dan simpati terhadap rakan-rakan mereka, jadi pada masa lapar mereka dapat dengan mudah makan gurita yang lebih kecil. Bahkan ada kes apabila individu besar menyerang jerung, dan yang terakhir tidak dapat mengatasinya..

Prinsip memburu pemangsa cukup mudah. Ia terletak di dasar, bergabung dengan persekitaran, dan menunggu mangsa berenang. Kemudian dia menerjangnya dengan tajam dan menggali tentakelnya. Setelah membungkus seluruh anggota badannya di sekeliling makanan, sotong memasukkannya ke dalam mulutnya. Tidak ada gigi di kerongkong, tetapi keras dan bergaris, yang membantu mengisar kepingan menjadi bubur.

Kadang kala pemangsa salah menilai keadaan dan menerkam ikan yang terlalu besar. Yang terakhir dapat melawan dan memakan pelaku itu sendiri atau mencabut sepasang tentakel kepadanya. Tetapi cephalopoda hampir tidak mengalami kesakitan, dan anggota badan cepat tumbuh semula..

Berapa lama sotong hidup?

Makhluk ini tidak boleh disebut centenarian. Mereka tumbuh dengan cepat, dan badan mereka cepat habis. Oleh kerana itu, tempoh purata gurita hanya tiga tahun..

Saiz dan berat gurita

Bergantung pada spesiesnya, makhluk bawah laut tumbuh dari 1 cm hingga 4 m. Beratnya dapat bervariasi dari beberapa gram hingga 50 kg. Namun, ada pengecualian ketika makhluk itu berkembang menjadi bahagian yang besar..

Warna

Gurita boleh mengubah warna kulitnya bergantung pada keadaannya. Dia melakukan ini dengan bantuan sel pigmen khas yang terletak di cangkang atas. Apabila anda perlu "mengecat semula" badan anda dengan warna tertentu, sistem saraf memberikan dorongan khas yang menjadikannya mengecut atau meregang, itulah sebabnya warna yang diinginkan muncul.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Gurita boleh dianggap sebagai makhluk nokturnal. Pada siang hari, mereka lebih suka tidur di tempat perlindungan mereka, dan setelah gelap mereka pergi berburu. Mereka tidak aktif dan lambat, tidak suka meninggalkan wilayah mereka..

Gurita tahu bagaimana berenang, membuat sentakan kuat dengan tentakel, mengambil dan melepaskan air dengan mulut mereka, dan menggerakkan kepala terlebih dahulu. Namun, mereka melakukannya dengan enggan, kerana berasa terdedah semasa proses ini. Pada masa ini, mudah untuk meraihnya dari mana saja, jadi gurita lebih suka bergerak di sepanjang dasar dan batu, melekat ke permukaan dengan cawan sedutan.

Gurita sangat bersih. Sekiranya terdapat sampah atau ganggang di sekitar tempat kediaman, mereka pasti akan meletakkannya di timbunan yang terpisah dan menyapu ruang sekitar dengan tentakel mereka.

Struktur dan pembiakan sosial

Gurita menjalani gaya hidup pertapa, jangan sesat dalam kawanan. Setiap individu mempunyai wilayah dengan batas yang jelas, dan jika orang luar melintasi mereka, pertarungan pasti akan berlaku, di mana hanya satu yang akan bertahan.

Apabila perlu menghasilkan keturunan, wanita itu sendiri mencari lelaki. Dia melakukan ini dua kali setahun. Setelah bertemu dengan sotong jantan, dia pergi bersamanya ke tempat terpencil, di mana sehingga 80 ribu telur dilahirkan. Sejak saat itu, wanita itu tidak meninggalkan tempat perlindungan dan menjaga anak-anaknya yang akan datang dengan segala cara. Lelaki pada masa ini menolong kekasihnya. Namun, si ibu selalu kekurangan makanan, jadi selama ini dia mengalami masa yang sangat sukar.

Selepas empat bulan, larva kecil muncul dari telur, yang langsung terbawa arus dan memakan plankton. Mereka tumbuh dengan cepat, dan setelah beberapa bulan mereka sudah berat lebih dari satu kilogram. Namun, tidak semua orang berjaya bertahan hingga dewasa, kerana mereka menjadi makanan untuk ikan dan makhluk bawah laut yang lain..

Musuh semula jadi gurita

Oleh kerana mereka menjalani gaya hidup pemangsa dan agresif, gurita mempunyai banyak musuh. Kadang-kadang mereka terperangkap di dalam mulut ikan yu, anjing laut, singa laut, ikan paus pembunuh dan ikan besar yang lain.

Namun, ketika cephalopod berhadapan dengan potensi bahaya, ia memiliki beberapa kad truf yang dapat membantu menghindari konfrontasi. Gurita mampu melepaskan dakwat ungu ke ruang angkasa, yang benar-benar mengganggu pelaku. Sementara musuh sedang berusaha mengetahui apa yang terjadi, gurita dengan cepat menghilang ke celah terdekat dan bersembunyi di sana..

Juga, penciptaan dicirikan oleh autotomi. Sekiranya musuh meraihnya dari tentakel, ia melepaskannya seperti ekor kadal dan berenang dengan tenang. Para saintis telah lama membuktikan bahawa gurita mempunyai kecerdasan yang tinggi, sebab itulah mereka dapat membuat keputusan yang paling logik dan betul dalam situasi tertekan. Juga, cephalopod dapat menyelesaikan teka-teki paling mudah dengan membuka injap dan pergerakan objek.

Penduduk dan status spesies

Populasi gurita besar dan tidak berada di ambang kepupusan. Mereka tinggal di laut, lautan dan secara aktif meningkatkan jumlah mereka. Oleh kerana orang memakannya, mereka juga membiakkannya secara buatan dalam takungan khas..

Mengapa gurita dipanggil itu??

Terdapat dua versi mengapa sotong disebut dengan cara itu. Andaian pertama, yang paling logik, adalah bahawa ia mempunyai lapan kaki. Dan ketika mengucapkan konsonan yang disuarakan "in", kata itu perlahan-lahan turun, itulah sebabnya kata itu mulai dimulai dengan vokal "o". Teori kedua penampilan nama itu berdasarkan pada anatomi cephalopod. Anggota badannya terletak dalam bulatan, di sepanjang tepi bahagian bawah kepala. Oleh itu, mereka membentuk sumbu, yang dalam kombinasi dengan kata "kaki" menimbulkan nama yang sesuai.

Berapakah bilangan kaki yang terdapat pada sotong (tentakel)

Makhluk itu mempunyai lapan tentakel yang terletak di cincin di bahagian bawah kepalanya. Di antara mereka, di dalam, mulut terletak. Cawan sedut terletak di bahagian dalam anggota badan untuk memudahkan pemangsa merebut mangsanya dan makan.

Adakah sotong berbahaya bagi manusia?

Makhluk itu secara praktikal tidak berbahaya bagi manusia. Ia sangat pengecut dan lebih suka melarikan diri daripada melawan. Hanya individu yang sangat besar yang akan berusaha melawan, tetapi orang dapat mengatasi mereka dengan mudah.

Gurita beracun menimbulkan bahaya terbesar. Mereka menggunakan racun hanya dalam keadaan yang melampau, ketika musuh telah menangkapnya dengan kuat. Sekiranya seseorang mendapat suntikan, dia mungkin mengalami pembengkakan dan pening, yang akan segera hilang. Pengecualian adalah spesimen Australia, yang mempunyai racun yang sangat kuat. Suntikan mereka boleh membawa kepada akibat yang paling menyedihkan..

Daging tidak berbahaya bagi manusia dan mengandungi banyak bahan berguna. Di beberapa restoran sotong bahkan disajikan mentah, dan daging segar dicerna dengan sempurna di dalam perut..

Kepintaran gurita

Ahli zoologi menganggap gurita sebagai invertebrata yang paling pintar. Mereka mudah dipelajari dan mampu melaksanakan tugas yang agak mudah. Para saintis melakukan eksperimen pada mereka, di mana makhluk diminta untuk mengambil objek dengan bentuk tertentu dan mendorongnya ke dalam lubang yang sesuai, mereka mengatasinya dengan sempurna.

Mereka mempunyai memori yang sangat baik, sehingga mereka dapat mengingati persekitaran, objek dan melayari ruang dengan sempurna. Selain itu, sotong dapat mengingati orang dan menjadi terpikat dengan mereka..

Jenis gurita, foto dan nama

Pada masa ini, saintis telah mendaftarkan lebih daripada 200 spesies pelbagai gurita dengan ciri dan habitat tertentu. Namun, semuanya dapat diambil dalam tiga subspesies, menggabungkan dari segi ukuran, penampilan dan gaya hidup..

Sotong gergasi

Sotong ini terdapat di Amerika Syarikat, Kamchatka dan Jepun. Dari namanya mudah diduga bahawa dia adalah wakil terbesar di antara jenisnya sendiri. Dimensi purata mencapai dua meter, dan beratnya mencapai 30 kg. Tetapi individu terbesar boleh tumbuh hingga tiga meter dan berat hingga 50 kg. Makhluk seperti itu secara praktikal tidak takut akan apa-apa, kerana mampu mengatasi walaupun dengan ikan pemangsa yang besar. Namun, dia masih agak pemalu dan lebih suka melarikan diri sekiranya menghadapi bahaya. Melayan orang yang berkecuali malah membolehkan anda menyentuh diri anda.

Sotong biasa

Spesies makhluk ini yang paling meluas dan banyak. Tinggal di Lautan Atlantik dan Laut Mediterranean. Ia boleh tumbuh hingga 90 cm dan berat hingga 15 kg. Spesies inilah yang digunakan oleh manusia untuk makanan dan dibiakkan di takungan buatan. Walaupun terdapat penangkapan massal secara berkala, makhluk-makhluk ini tidak merasa perlu untuk meningkatkan populasi, kerana mereka melahirkan keturunan dalam jumlah besar..

Sotong berwarna biru

Jenis cephalopod ini paling berbisa. Cukup mudah untuk membezakannya dengan yang lain: ia mempunyai kulit kuning dengan cincin biru besar yang diletakkan di seluruh badannya. Gurita tumbuh hanya sehingga 10 cm dan beratnya 100 gram. Seseorang tidak boleh takut kepada mereka, kerana mereka menyerang hanya sekiranya berlaku bahaya, jadi cukup dengan tidak menyentuh mereka dengan tangan anda. Gurita cincin biru hanya tinggal di luar pantai Australia, jadi orang-orang dari negara lain tidak berada dalam bahaya untuk bertemu dengannya.

Gurita dalam budaya dan sukan yang popular

Dalam kesusasteraan, gurita telah lama menempati ceruk raksasa bawah laut. Penulis menggambarkan mereka sebagai makhluk gergasi yang menyerang kapal dan pelaut. Perwujudan raksasa yang paling grafik adalah filem Kraken dari filem Pirates of the Caribbean. Juga, sotong sering menjadi pahlawan seni dan lukisan..

Dalam sukan, makhluk ini tidak meluas. Mereka sangat dihargai oleh peminat kelab hoki Detroit Red Wings, di mana sotong diletakkan di atas es sebelum perlawanan, melambangkan kemenangan.

Video menarik mengenai sotong

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

18 fakta menarik mengenai sotong

1. Gurita mempunyai tiga hati. Satu mengepam darah ke seluruh badan gurita, sementara dua lagi mengalirkan darah melalui insang.
2. Rasa gurita dengan tentakelnya. Setiap satu dari 8 tentakel mempunyai lebih dari 10 ribu selera yang menentukan kebolehbukaan item tertentu..
3. Hampir semua gurita mampu mengubah warna, menyamar sebagai persekitaran. Ini disebabkan oleh adanya sel-sel kulit mereka dengan pelbagai pigmen, yang diregangkan atau dimampatkan di bawah pengaruh impuls dari sistem saraf pusat. Warna biasa berwarna coklat. Sekiranya sotong takut, berubah menjadi putih, jika marah, ia menjadi merah.
4. Gurita yang buta sepenuhnya kehilangan kemampuannya untuk berubah warna, dan gurita buta hanya berubah warna pada satu sisi.
5. Gurita mempunyai murid segi empat tepat.
6. Otak gurita setanding dengan ukuran seluruh badan dan merupakan salah satu yang paling berkembang di kalangan invertebrata..
7. Satu cawan penyedut pada tentakel gurita mampu menopang berat 100 gram.
8. Gurita terbesar yang pernah ditangkap oleh manusia ditangkap pada tahun 1945 di Amerika Syarikat. Beratnya 180 kg dan panjangnya lebih dari 8 meter..
9. Beberapa spesies gurita dapat meninggalkan air untuk sementara waktu dan bergerak di darat, mendorong dengan tentakel. Tujuan keluarnya mereka dari elemen asli mereka adalah mencari mangsa dalam genangan air yang masih kecil setelah air surut, dan melepaskan diri dari pemangsa yang lebih besar.
10. Gurita lelaki menyuburkan betina menggunakan hectocotyl - tentakel khas yang memindahkan spermatophores dari rongga mantelnya ke rongga mantel wanita. Proses ini paling menarik dalam gurita argonauts: hectocotyl mereka melepaskan diri dari badan lelaki dan secara bebas meresap ke dalam betina.
11. Gurita dapat melepaskan diri dari mana-mana anggota badannya untuk mengalihkan perhatian pemangsa, dan pada masa ini untuk memberi pohon itu air kencing. Jangan risau! Selepas beberapa ketika, anggota badan yang hilang akan tumbuh semula dan tidak ada yang mengingatkan akan kehilangan itu.
12. Semasa cuba bersembunyi dari penyerang, gurita melemparkan awan tinta ke dalam matanya sementara pemangsa yang tidak berpengalaman duduk dalam keadaan terkejut sepenuhnya, gurita dengan selamat membuat kaki.
13. Gurita cincin biru, ukuran bola golf dan beratnya hanya 100 gram, adalah salah satu haiwan paling berbisa di bumi! Dalam masa 5 minit selepas gigitan, seseorang tidak dapat menelan, dan setelah satu setengah jam, kematian disebabkan mati lemas. Sehingga kini, sains gagal mencipta penawar. Satu-satunya kaedah penyelamatan adalah pengudaraan paru-paru tiruan jangka panjang sehingga racunnya reda. Pembunuh kecil ini tinggal di Lautan Hindi dan di luar pantai Australia.
14. Gurita bersih: mereka "menyapu" tempat tinggal mereka dengan aliran air dari corong, dan meletakkan sisa di luar di timbunan sampah.
15. Zakar gurita terletak di kepala.
16. Darah gurita berwarna biru.
17. Satu-satunya bahagian badan yang padat adalah paruh seperti burung nuri. Bahagian badan yang lain sangat lembut, fleksibel dan tahan lasak. Ia membolehkan sotong menembusi celah-celah yang paling sempit dan lubang di batu dan terumbu. Satu-satunya had adalah paruh. Oleh itu, ukuran lubang yang boleh dimasuki oleh sotong dibatasi oleh ukuran paruhnya..
18. Gurita adalah haiwan dengan mesin jet. Sedikit makhluk di dunia mempunyai "peranti" seperti itu. Untuk berenang, sotong menarik air ke dalam mantel, kemudian mengontrak otot mantel dan membuang air dengan tajam melalui corong.

Bagaimana sotong bernafas

1. Gurita adalah makhluk yang sangat luar biasa baik dari segi penampilan dan ciri-cirinya.

2. Tidak menghairankan bahawa pada zaman kapal layar, khayalan pelaut gurita sering melahirkan raksasa mengerikan, gurita besar, yang mampu menyeret seluruh kapal ke dasar..

3. Pada hakikatnya, makhluk ini tidak berbahaya bagi manusia - sekurang-kurangnya sebahagian besar spesiesnya. 4. Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 300 spesies gurita dan semuanya adalah makhluk yang benar-benar menakjubkan..

5. Gurita hidup di laut dan lautan subtropika dan tropis, dari perairan cetek hingga kedalaman 200 meter.

6 gurita lebih suka pantai berbatu dan dianggap paling pintar dari semua invertebrata.

7. Gurita terkecil tumbuh hanya 1 sentimeter, dan yang terbesar hingga 4 meter.

8. Otak gurita berbentuk seperti donat.

9. Otak gurita sebanding dengan ukuran seluruh tubuhnya, dan merupakan salah satu yang paling berkembang di kalangan invertebrata.

10. Invertebrata pintar ini, sesuai dengan latihan, mengingati pemiliknya, membezakan bentuk dan mempunyai kemampuan yang luar biasa untuk membuka penutup tin.

Oracle Octopus Paul

11. Kecerdasan gurita yang tiada tandingannya dibuktikan, misalnya, oleh kemampuan luar biasa gurita Paul terkenal di dunia, yang meramalkan hasil perlawanan dengan penyertaan pasukan bola sepak Jerman.

12. Dia tinggal di Oberhausen Oceanarium. Paul meninggal dunia, seperti yang diandaikan oleh ahli-ahli oseanologi, kematian yang semula jadi.

Tugu gurita Paul

13. Di depan pintu masuk ke oceanarium ini, Paul bahkan mendirikan tugu.

14. Gurita mempunyai tiga hati. Salah satunya mengalirkan darah ke seluruh badan, sementara dua yang lain mengalirkannya melalui insang..

15. Kerana jumlah tembaga yang banyak, darah gurita berwarna biru.

16. Gurita tidak mempunyai tulang tunggal Satu-satunya bahagian tubuh gurita yang keras adalah paruh, serupa dengan burung beo. Selebihnya badan mereka sangat lembut, fleksibel dan tahan lasak..

17. Badan ini membolehkan sotong menembusi celah dan lubang terkecil di batu dan terumbu. Satu-satunya had adalah paruh.

18. Oleh itu, ukuran lubang di mana gurita dapat menembus dibatasi oleh ukuran paruhnya, dan lubang ini 4 kali lebih kecil daripada ukurannya sendiri..

19. Gurita rasa dengan tentakelnya. Mereka mempunyai lebih dari 10 ribu selera pada masing-masing dari 8 tentakel yang menentukan kebolehgunaan sesuatu barang..

20. Satu cawan penyedut pada tentakel gurita mampu menopang berat 100 gram..

21. Murid sotong berbentuk segi empat tepat. Ini jarang berlaku hanya pada beberapa makhluk, khususnya pada biri-biri..

22. Para saintis telah dapat menguraikan genom gurita. Di masa depan, ini akan membantu menentukan bagaimana mereka berjaya berkembang menjadi makhluk pintar dan memahami asal-usul kemampuan kognitif yang luar biasa..

23. Pada masa ini, diketahui bahawa genom gurita adalah 2.7 bilion pasangan asas, hampir sama dengan panjang genom manusia, yang mempunyai 3 bilion pasangan asas..

24. Gurita bernafas dengan insang, tetapi juga dapat menghabiskan masa yang lama di luar air.

25. Beberapa spesies gurita mampu meninggalkan air untuk sementara waktu dan bergerak di darat, mendorong dengan tentakel, walaupun tidak jauh.

26. Tujuan kemunculan mereka dari perairan dapat menjadi pencarian mangsa dalam genangan air kecil yang tinggal setelah air surut, dan melepaskan diri dari pemangsa yang lebih besar.

27. Sekiranya terdapat bahaya, gurita, seperti kadal, dapat membuang tentakel, memecahkannya sendiri, iaitu gurita dapat melepaskan anggota badannya dari dirinya sendiri untuk mengalihkan perhatian pemangsa, dan pada masa ini melarikan diri.

28. Tetapi selepas beberapa ketika, anggota gurita yang hilang akan tumbuh semula, dan tidak ada yang akan mengingatkan kehilangan ini.

29. Octopus adalah haiwan dengan mesin jet. Sedikit makhluk di dunia mempunyai "peranti" seperti itu. Untuk berenang, sotong menarik air ke dalam mantel, kemudian mengontrak otot mantel dan membuang air dengan tajam melalui corong.

30. Gurita adalah haiwan - mereka bersih: mereka "menyapu" tempat tinggal mereka dengan aliran air dari corong, dan meletakkan sampah di luar di timbunan sampah.

31. Warna gurita yang biasa berwarna coklat. Tetapi hampir semua jenis gurita mempunyai peniruan - kemampuan untuk mengubah warna kulit mereka agar lebih bersembunyi, menyamar sebagai persekitaran.

32. Ini disebabkan adanya sel kulit mereka dengan pelbagai pigmen, yang meregang atau berkontrak di bawah pengaruh impuls dari sistem saraf pusat.

33. Sekiranya sotong takut, ia berubah menjadi putih, jika marah, ia menjadi merah.

34. Setelah kehilangan sebelah mata, sotong juga kehilangan keupayaan untuk mengubah warna kulit pada separuh badan di mana mata yang rosak berada..

35 sotong yang buta sepenuhnya kehilangan keupayaannya untuk berubah warna.

36. Ketika cuba bersembunyi dari penyerang, gurita melemparkan awan tinta ke dalam matanya, dan sementara pemangsa yang tidak berpengalaman duduk dalam keadaan terkejut, gurita itu melarikan diri dengan selamat. Awan tinta gurita bukan sahaja dapat mengurangkan penglihatan, tetapi juga menghilangkan bau.

37. Zakar gurita terletak di kepala.

38. Semasa pembiakan, gurita jantan menyuburkan betina menggunakan hectocotyl - tentakel khas yang memindahkan spermatofora dari rongga mantelnya ke rongga mantel wanita.

39. Yang paling menarik adalah proses ini dalam gurita argonauts: hectocotyl mereka memecah badan lelaki dan secara bebas meresap ke dalam betina.

Sotong berwarna biru

40. Gurita cincin biru, ukuran bola golf dan beratnya hanya 100 gram, adalah salah satu haiwan paling berbisa di planet ini.!

41. Sudah 5 minit selepas gigitan gurita cincin biru, seseorang tidak dapat menelan, dan setelah satu setengah jam dia menderita sesak nafas.

42. Sains belum dapat mencipta penawar dari racun gurita ini. Satu-satunya kaedah keselamatan adalah pengudaraan paru-paru tiruan jangka panjang sehingga racunnya surut..

43 Gurita pembunuh kecil ini terdapat di Lautan Hindi dan di luar pesisir Australia.

44. Gurita terbesar yang pernah ditangkap oleh manusia ditangkap pada tahun 1945 di Amerika Syarikat. Beratnya 180 kilogram, dan panjang badannya lebih dari 8 meter..

45. Kehidupan peribadi hidupan laut ini tidak begitu senang. Laki-laki sering menjadi mangsa wanita, dan pada gilirannya, mereka jarang bertahan setelah melahirkan dan melahirkan anak yatim..

Sotong berjalur Pasifik

46. ​​Hanya ada satu spesies gurita - bergaris Pasifik, yang, tidak seperti saudara-saudaranya, adalah lelaki keluarga teladan.

47. Dia tinggal dalam pasangan selama beberapa bulan dan selama ini dia membuat sesuatu yang sangat mirip dengan ciuman, membuat mulutnya bersentuhan dengan jodohnya.

48. Selepas kelahiran anak, ibu menghabiskan lebih dari satu bulan dengan anak-anak, menjaga mereka dan membesarkan.

49. Jalur Pasifik yang sama ini mempunyai gaya berburu yang tidak biasa. Sebelum serangan, dia dengan ringan menepuk mundur korbannya, seolah-olah memberi amaran, tetapi ini tidak menambah peluangnya untuk bertahan hidup, jadi tujuan kebiasaan ini masih menjadi misteri.

50. Rata-rata, gurita hidup selama 1-2 tahun, dan mereka yang hidup hingga 4 tahun adalah hati yang panjang.

35 Fakta Mengejutkan Mengenai Gurita

  1. Gurita mempunyai tiga hati yang mengepam darah biru berasaskan tembaga.
  2. Gurita adalah moluska yang serupa dengan kerang dan tongkang; namun, sebagai hasil evolusi, dia kehilangan cengkerang.
  3. Gurita dijumpai di semua lautan pada setiap kedalaman.
  4. Semua sotong beracun. Racun mereka mengandungi enzim yang membantu mencerna makanan..
  5. Gurita dapat mengingati dan mengenali individu.
  6. Semua gurita mempunyai jangka hayat yang pendek. Gurita yang paling lama hidup hanya tiga hingga empat tahun. Sebilangan besar gurita kecil hidup dari 6 bulan hingga setahun..
  7. Racun gurita cincin biru boleh membawa maut kepada manusia.
  8. Gurita boleh mengubah penampilannya dalam masa kurang dari 30 milisaat. Mereka berubah warna dengan mengembangkan kantung pigmen kecil di kulit yang disebut kromatofor.
  9. Darah gurita (dan moluska lain) berwarna biru disebabkan oleh pigmen yang mengandung oksigen yang disebut hemocyanin.
  10. Oleh kerana pigmen yang mengandung oksigen gurita (hemocyanin) tidak seefektif hemoglobin, gurita mempunyai dua hati penolong.
  11. Sotong yang bernama Otto melemparkan batu dan menyemburkan air ke atas lampu di atas akuarium untuk membuat litar pintas..
  12. Gurita oviparous, yang bermaksud mereka bertelur seperti ayam. Sebagai perbandingan, manusia bersifat viviparous, yang bermaksud mereka melahirkan anak yang sudah dewasa sepenuhnya. Beberapa ular, termasuk ular ular, oviparous, yang bermaksud bahawa betina bertelur di dalam dirinya, telur menetas di dalamnya, dan kemudian dia melahirkan hidup muda.
  13. Dalam apa yang disebut "autophagy," sotong yang bosan sering memakan tangan mereka sendiri..
  14. Seperti lumba-lumba, gagak dan simpanse, gurita adalah bahagian dari kelas khas haiwan yang boleh menggunakan alat..
  15. Gurita dianggap invertebrata paling pintar di planet ini..
  16. Gurita mempunyai otak terbesar dari semua invertebrata lain..
  17. Beberapa gurita boleh berjalan dan bahkan berjalan di darat. Mengejar gurita di tanah adalah seperti "mengejar kucing" menurut seorang doktor haiwan.
  18. Gurita adalah satu-satunya haiwan laut yang dapat membuka balang.
  19. Hampir 2/3 neuron gurita berada di tangannya, yang bermaksud bahawa lengannya dapat bertindak balas terhadap rangsangan dan berfungsi pada tahap yang cukup tinggi, walaupun mereka terlepas dari badan..
  20. Kulit gurita mengandungi protein sensitif cahaya yang sama dengan mata gurita. Ini bermaksud kulitnya dapat "melihat" dan bertindak balas terhadap cahaya tanpa maklumat dari mata atau otaknya..
  21. Tinta gurita berfungsi untuk dua tujuan: kedua-duanya menyembunyikan gurita dan membahayakan musuh secara fizikal.
  22. Anggota gurita disebut lengan, bukan tentakel. Gurita mempunyai ratusan penyedut yang mengalir di setiap lengan; masing-masing bertindak seperti hidung dan lidah
  23. Sekiranya gurita tidak meninggalkan awan dakwatnya sendiri, ia boleh mati..
  24. Gurita terbesar di dunia adalah gurita Pasifik Enteroctopus defleini. Beratnya hingga 15 kg dan jangkauan lengan hingga 4.3 m. Dia juga mempunyai tiga hati dan sembilan otak..
  25. Spesies gurita terkecil adalah Octopus wolfi, kira-kira 2.5cm dan beratnya kurang dari 1g.
  26. Gurita mempunyai mulut di bawah lengannya dan mempunyai paruh yang tajam dan keras..
  27. Tidak ada spesies gurita air tawar yang diketahui.
  28. Sotong boleh mengembangkan lengannya. Mereka dapat tumbuh semula tanpa kehilangan fungsi, berbanding ketika kadal kehilangan ekornya..
  29. Gurita mempunyai lengan kawin khas. Semasa mengawan, gurita lelaki menggunakan hectocotnya untuk memasukkan sperma ke dalam betina. Mereka dilihat memegang anggota badan khas ini dekat dengan badan mereka semasa makan, mungkin untuk melindunginya..
  30. Gurita Pasifik raksasa dapat berenang sejauh 1,500 meter.
  31. Gurita kecil yang ditemui pada tahun 1990-an sangat comel sehingga para penyelidik mempertimbangkan untuk menamakannya Opistoteuthis adorabilis.
  32. Gurita bukan sahaja dapat mengubah warna, tetapi juga tekstur..
  33. Gurita tidak mempunyai tulang. Ini bermaksud bahawa gurita besar pun boleh melalui lubang berukuran syiling..
  34. Gurita bayi semasa lahir seukuran kutu.
  35. Selepas pasangan gurita lelaki, ia menjadi tua dan mati tidak lama kemudian.

Gurita atau sotong - keterangan dan berapa lama haiwan ini hidup

Octopus adalah ahli keluarga cephalopods. Ia terkenal sebagai gurita, kerana mempunyai lapan tentakel besar. Sejak zaman kuno, terdapat banyak legenda dan mitos mengenai penduduk laut ini. Sebagai contoh, pelaut percaya bahawa gurita gurita-raksasa tinggal di lautan, mampu menyeret seluruh kapal di bawah air. Wakil cephalopoda ini membentuk dua suborder: gurita laut dalam (Cirrata) dan gurita sejati (Incirrata).

Saiz kebanyakan gurita tidak melebihi setengah meter, hanya gurita biasa, Apollyon, Hong Kong dan gurita Doflein yang dikelaskan sebagai besar. Beberapa spesies beracun. Mereka tinggal di laut dan lautan tropika dan tropis, paling sering di zon berbatu pesisir. Mereka memakan krustasea, moluska dan ikan. Gurita bernafas dengan insang, mereka boleh keluar dari air untuk waktu yang singkat.

Anatomi dan fisiologi sotong

Gurita atau gurita adalah perwakilan khas moluska cephalopod. Tubuh mereka padat, lembut, bulat. Panjang sotong dewasa antara 1 sentimeter hingga 4 meter. Jisim sotong boleh mencapai 50 kilogram.

Di badan gurita ada mantel, yang merupakan beg kulit. Panjang mantel pada lelaki mencapai 9,5 sentimeter, dan pada wanita - 13,5 sentimeter. Sotong tidak mempunyai tulang. Oleh kerana ciri ini, ia dapat dengan mudah mengubah bentuknya dan tinggal di tempat yang terkurung..

Gurita mempunyai lapan tentakel yang saling bersambung. Membran nipis digunakan sebagai penyambung. Penyedut dalam 1-3 baris terletak di tentakel. Jumlah penyusu pada orang dewasa boleh mencapai dua ribu. Satu cawan penyedut boleh menampung berat sekitar 100 gram. Dalam kes ini, pengekalan berlaku hanya kerana kerja otot, dan bukan disebabkan oleh lekatan.

Pembukaan mulut terletak di mana tentakel tumbuh dari. Mulut dilengkapi dengan dua rahang yang kuat, mirip dengan paruh burung. Di kerongkong terdapat radula seperti parutan yang mengisar makanan. Lubang dubur tersembunyi di bawah mantel.

Gurita biasa boleh berubah warna. Ini berlaku di bawah pengaruh isyarat yang dihantar oleh sistem saraf sebagai tindak balas terhadap persekitaran luaran. Dalam keadaan normal, sotong berwarna coklat, sekiranya terdapat bahaya - putih, dan jika marah - merah.

Mata gurita serupa dengan mata manusia: besar dengan lensa dan retina yang berorientasi ke luar. Perlu diperhatikan bahawa murid itu berbentuk segi empat tepat..

Ciri-ciri badan sotong

Cephalopod ini mempunyai tiga hati: satu bertanggungjawab menyebarkan darah ke seluruh badan, dua lagi untuk membawa darah melalui insang..

Gurita mempunyai tunas otak dan korteks yang sangat maju. Bentuk otak menyerupai donat. Bentuk ini membolehkan anda meletakkan otak secara padat di sekitar kerongkongan. Cephalopod dapat melihat bukan hanya suara biasa, tetapi juga inframerah.

Juga, kerana jumlah selera yang banyak, kebiasaan makan dapat ditentukan. Berbanding dengan invertebrata lain, sotong mempunyai genom yang sangat besar. Ia mempunyai 28 pasang kromosom dan sekitar 33 ribu gen pengekodan protein. Menurut petunjuk terakhir, sotong lebih maju daripada seseorang..

Gaya hidup dan tingkah laku gurita

Gurita hidup di semua laut dan lautan di kawasan tropika dan subtropik. Sebagai peraturan, haiwan ini menjalani kehidupan sendirian di bahagian bawah. Mereka lebih suka menetap di antara batu dan alga. Boleh menetap di cengkerang kosong penduduk bawah laut yang lain.

Seumur hidup, mereka memilih sarang dengan pintu masuk yang sempit, tetapi luas di dalamnya. Kebersihan dijalankan menggunakan corong. Sampah dan sisa tidak disimpan di dalam habitat. Pada permukaan yang keras, bahkan secara menegak, gurita merangkak dengan bantuan tentakel.

Sekiranya gurita perlu berenang, maka untuk ini, ke rongga di mana insang berada, sotong mengumpulkan air dan mendorongnya secara paksa ke arah yang bertentangan. Sekiranya perubahan arah diperlukan, corong yang mengalir keluar air akan berubah.

Mana-mana pilihan untuk pergerakan gurita sangat lambat, jadi untuk berburu, haiwan itu secara aktif menggunakan penyergapan dan perubahan warna untuk mendapatkan makanan.

Musuh utama gurita adalah:

  • ikan lumba-lumba;
  • ikan paus;
  • singa laut;
  • jerung;
  • anjing laut.

Sekiranya terdapat bahaya, gurita sering melarikan diri, sambil mengeluarkan cecair gelap dari kelenjar khas. Berapa lama cecair ini kekal padat di dalam air, sehingga sotong menyembunyikan. Sebilangan pakar zoologi percaya bahawa bintik-bintik tanpa bentuk ini juga memainkan peranan sebagai umpan..

Selain itu, jika tentakel dicengkam, ia boleh hilang kerana pengecutan otot yang kuat. Untuk beberapa waktu, tentakel terus bergerak, yang memungkinkan gurita melepaskan diri dari musuh.

Pembiakan sotong

Tempoh pembiakan adalah pada bulan April dan Oktober. Di beberapa kawasan, tarikhnya diganti dan jatuh pada bulan Jun dan Oktober. Gurita kawin dengan melepaskan sperma dari mantel lelaki ke dalam betina..

Selepas persenyawaan, gurita betina bertelur. Untuk tukang batu, mereka memilih kemurungan di tanah dan mengatur sarang, menutupnya dengan kerang dan batu. Telur dalam sotong berbentuk sfera, digabungkan dalam kumpulan 8-20 keping.

Satu klac boleh mengandungi 80 ribu telur. Gurita menjaga telur dengan membiarkan air, membuang kotoran dan benda asing. Sehingga telur menetas, betina tetap di sarang tanpa makanan. Ia berlaku bahawa dia bahkan mati setelah menetas.

Pada bulan-bulan pertama, gurita yang baru lahir memakan plankton dan hanya menjalani kehidupan bawah. Setelah sebulan setengah, mereka sudah mencapai 12 milimeter dan berat beberapa gram, dan setelah mencapai 4 bulan mereka berat sekitar satu kilogram.

Dari keseluruhan klac, hanya satu atau dua individu yang mencapai kematangan seksual. Jangka hayat haiwan dapat mencapai 4 tahun, tetapi secara purata gurita hidup 1-2 tahun.

Apa yang dimakan oleh sotong

Dengan sifat makanan mereka, gurita bawah tergolong dalam pemangsa jenis yang mengintai. Bersembunyi di tempat perlindungan mereka, mereka dengan sabar memerhatikan ikan, ketam, udang karang, udang karang dan udang karang yang lewat dan dengan cepat meluru ke arah mereka, menyelimutkan mereka dengan tangan panjang. Makanan kegemaran sotong adalah ketam Kamchatka..

Setelah menangkap kepiting, gurita membawanya, memegangnya dengan tentakel, seperti tangan, ke tempat perlindungannya. Kadang kala satu sotong menyeret beberapa ketam sekaligus. Gurita juga menangkap gobies dan pemukul besar. Penangkapan mangsa berlaku dengan bantuan penyedut pada tentakel. Kekuatannya luar biasa: cawan penyedut dengan diameter 3 sentimeter dapat menahan 2.5-3.5 kilogram.

Ini banyak, terutamanya kerana haiwan ini mempunyai ratusan penyedut. Eksperimen yang sangat bijak dilakukan untuk menentukan kekuatan cawan penyedut. Gurita yang disimpan di akuarium dilemparkan dengan ketam yang diikat pada dinamometer. Dia langsung menarik kepiting itu dengan tangannya dan bergegas bersembunyi bersamanya di tempat perlindungan, tetapi tali itu tidak membenarkannya melakukan ini..

Kemudian gurita itu dengan kuat melekat pada kepiting dan mula menariknya ke arah dirinya dengan kuat. Pada masa yang sama, dia memegang kepiting dengan tiga tangan, dan selebihnya dia menghisap ke dasar akuarium. Gurita dengan berat sekitar 1 kilogram atau lebih boleh menghasilkan kekuatan yang sama dengan 18 kilogram.

Gurita mengenali rasa makanan bukan dengan lidah yang berubah menjadi parutan, tetapi dengan tangan mereka. Seluruh permukaan dalaman tentakel dan cawan penyedut terlibat dalam mencicipi makanan. Rasa rasa haiwan laut ini sangat halus, malah merasakan musuh.

Mereka lebih gemar makan sotong:

  1. Ikan.
  2. Krustasea.
  3. Haiwan laut dan moluska.

Sekiranya anda menjatuhkan setetes air yang diambil dari akuarium tempat belut moray tinggal - musuh moluska terburuk - berhampiran gurita, sotong akan segera berubah menjadi ungu dan lari.

Seperti cephalopoda lain, sotong adalah haiwan karnivor. Mereka merampas makanan mereka dengan tentakel dan membunuhnya dengan racun, dan barulah mulai memakannya secara dalaman. Sekiranya mangsa ditangkap dengan cengkerang, sotong mematahkannya dengan "paruhnya" yang terletak di dekat mulut.