Cara makan udang karang dengan betul, mengikut urutan dan apa yang harus ditinggalkan

Dalam artikel ini, kita memahami cara makan udang karang dengan betul..

Pada mulanya, anda perlu memahami bahawa udang karang bukan sekadar makanan ringan untuk bir. Kanser lebih daripada sekadar budaya keseluruhan, yang berakar pada zaman Rusia Kuno.

Udang karang boleh dimakan seperti udang karang yang pro makan. Kanser boleh dimakan sebagai amatur - hanya makan leher udang karang. Kami akan menerangkan pilihan tengah tertentu, apabila semua yang paling sedap dimakan.

Udang karang mempunyai penutup chitinous yang agak keras, setelah memotong jari anda sedikit kasar. Dan jika anda sangat berhati-hati dengan tangan anda, maka dalam proses memotong udang karang, bantulah gunting dapur yang paling biasa.

Proses makan barah cukup mudah dan dilakukan mengikut urutan berikut:

1. Makan daging dari cakar. Kami melepaskan cakar. Sekiranya cakar kecil, picit daging dengan gigi anda. Sekiranya cakarnya besar, mereka perlu dibersihkan.


2. Makan kaviar di bawah leher udang karang. Sekiranya terdapat kaviar di bawah leher udang karang, makan kaviar.

3. Kami minum kuah antara cengkerang dan badan barah. Balikkan udang karang dengan kaki berjalan ke atas, buka cengkerang dan minum kuahnya.


4. Kami membuang perut. Memisahkan bangkai dari badan barah. Kami membuang perut dengan berhati-hati. Sekiranya ini dilakukan secara tidak tepat, maka hempedu di dalamnya akan menjadikan daging pahit..

5. Makan hati dan kaviar. Kami memakan hati, dan dari krustasea, jika ada, kaviar. Kadang-kadang hati boleh pahit, jadi jika hati pahit, buang saja.

6. Lemak di bawah tempurung. "Kerang" yang berpengalaman berpendapat bahawa lemak ini enak dan mesti dimakan. Anda boleh mencubanya, tetapi menurut kami rasanya yang enak adalah mitos..

7. Menghisap kuah dari badan udang karang. Menyedut kaldu dari badan udang karang.

8. Kami membersihkan dan memakan leher udang karang. Kami mematahkan penutup leher barah. Kami mengeluarkan daging dan membuang usus (jalur nipis di dalamnya). Makan daging.

9. Kaki berjalan. Dan akhirnya, jika barahnya besar, maka anda boleh mengeluarkan daging dari kaki berjalan dengan gigi.

Oleh itu, setelah membaca artikel ini dan artikel tentang cara memasak udang karang, anda telah menyelesaikan kursus Rakoed pemula. Kami berharap bahawa Moscow akan membeli udang karang lebih kerap dan hidangan lazat ini akan menjadi salah satu kegemaran anda..

Kumpulkan rakan dan orang tersayang anda di meja umum lebih kerap, dan biarkan jemputan "TO CANCER" menjadi alasan tetap untuk berkumpul.


halaman anda -> Sekiranya artikel ini berguna untuk anda, sila sukai dan kongsikan kepada rakan anda!

Bahagian udang karang rebus yang boleh dimakan dan peraturan untuk dimakan

Penyampaian udang karang hidup di Rostov terutama bagi semua orang yang memutuskan untuk memasukkan arthropoda ke dalam makanan mereka, dan untuk gourmet profesional yang ingin mengoptimumkan proses makan dan mempelajari beberapa rahsia gastronomi yang menarik, menawarkan panduan kecil tentang bagaimana dan apa yang harus dimakan dalam udang karang rebus. Dengan panduan ringkas ini, anda tidak perlu lagi meneka cara makan udang karang rebus dengan betul. Syarikat kami akan selalu menghantar udang karang langsung ke rumah anda!

Cadangan umum

  • Arthropoda hidup harus dijaga sejuk, jauh dari cahaya dan panas, sehingga siap dimasak.
  • Basuh udang karang anda. Proses ini juga disebut pembersihan udang karang. Letakkannya di dalam baldi besar dan isi dengan air bersih. Gunakan jig untuk mengacau mereka selama beberapa minit. Bilas dan masukkan ke dalam bekas bersih yang lain. Sekiranya anda memutuskan untuk membeli udang karang di Rostov-on-Don di syarikat kami, anda boleh melangkau prosedur ini - semua individu telah lulus latihan awal.
  • Jangan biarkan udang karang hidup terlalu lama di dalam air.
  • Sebilangan orang menambahkan sebotol garam ke dalam air untuk membersihkan udang karang..
  • Udang karang mati melayang ke atas dan mesti dibuang.

Anda selalu dapat membeli udang karang rebus dari kami dan melangkau semua prosedur awal ini.

Arahan Makan Arthropod

Sekarang mari kita lihat dengan lebih dekat apa yang anda boleh makan dalam barah dan apa yang anda tidak boleh makan dalam barah..

Ramai yang percaya bahawa sepotong daging yang boleh dimakan terdapat secara eksklusif di ekor arthropod. Banyak orang mencubit ekornya, memerah daging dan memakannya, meninggalkan kepala dan batang tubuh mereka di belakang. "Kelembapan dan rasa semuanya ada di kepala," kata Chris Shepard, chef untuk Underbelly dan OneFifth. "Ya, ekornya adalah daging, tetapi kepala adalah hakikat kehidupan." Mari kita lihat dengan lebih dekat apa yang ada dalam barah.

  • Pisahkan kepala anda. Dengan satu tangan, pasangkan kepala anda di antara dua jari, dan dengan tangan yang lain, pegang ekor. Putar kepala anda sehingga ia keluar. Kepala harus dibengkokkan dengan mudah. Sekiranya tidak, barah mungkin tidak dimasak sepenuhnya..
  • Menghisap kepala anda. Letakkan bahagian kepala anda yang terbuka di antara bibir anda dan menyedut jusnya. Kepingan udang karang ini dianggap sebagai makanan istimewa di selatan A.S. Pada pandangan pertama, rasa ingin tahu masakan ini kelihatan sedikit tidak menyenangkan - mengapa anda menyedut otak makhluk sungai? - tetapi jijik sama sekali tidak sesuai. Pertama, udang karang tidak mempunyai "otak", atau sekurang-kurangnya apa yang kita fikirkan otak sebagai manusia. Udang karang tidak mempunyai sistem saraf pusat, yang bermaksud bahawa "otak" mereka sebenarnya adalah rangkaian sel reseptor pada antena dan kakinya. Sel-sel reseptor ini memberitahu kanser ketika pemangsa berada di dekatnya, tetapi tidak mencetuskan pemikiran yang kompleks. Terdapat organ di dalamnya yang sering disalah anggap sebagai otak atau sebilangan besar lemak. Gumpalan misterius ini sebenarnya adalah hepatopancreas, yang, menurut Perkhidmatan Pertanian Universiti Louisiana State, berfungsi seperti hati manusia, menyaring toksin dan bahan lain yang berpotensi membahayakan barah. Dari segi rasa, hepatopankreas (sering disebut sebagai "minyak barah") menyerupai rupa foie gras jika berasal dari sungai. Aroma hepatopancreas semakin meningkat apabila anda menambah gabungan lada cayenne, paprika, oregano dan ramuan lain. Rempah ini berkumpul di kepala semasa mereka memasak..
  • Hancurkan bangkai ekor. Picit cangkang yang menutupi ekor dengan jari anda untuk memecahkan semuanya. Keluarkan karapas dan buang.
  • Sambil memegang ekor dengan satu tangan, kupas kulit luar dengan tangan yang lain. Saluran pencernaan akan terkoyak oleh ekor. Mengalahlah.
  • Makan daging ekor. Daging ekor adalah bahagian yang paling penting dari udang karang dan boleh dimakan langsung atau digunakan untuk menyediakan makanan lain.
  • Menghisap cakar. Sebilangan besar individu mempunyai cakar kecil yang dapat dibuka dan dihisap dari daging dan jus.

Sekarang anda tahu bagaimana dan apa yang mereka makan dalam udang karang. Nikmati hidangan anda!

Cara memasak, makan dan udang karang (dalam gambar)

Kanser adalah makanan ringan yang lazat. Ramai yang tidak tahu makan dan memotongnya dengan betul. Seseorang memakannya sepenuhnya, dan ada yang memakan ekor sahaja, melupakan bahagian lain. Krustasea mempunyai cangkang keras dan kasar, yang sangat sukar untuk dipecah. Agar tidak terluka, lebih baik mengambil pisau atau gunting dapur untuk memotong. Semuanya boleh dimakan dalam udang karang rebus, kecuali penutup chitinous, misai dan beberapa viscera.

Cara makan dan memasak udang karang

Musim memancing krustasea adalah dari bulan Ogos hingga Oktober, tetapi yang paling sedap adalah dari bulan Disember hingga Februari. Daging mereka manis dan berair. Terdapat udang karang sungai dan tasik, serta spesimen biru yang terdapat di pergunungan di dasar berbatu. Dipercayai bahawa gunung Altai adalah spesimen yang paling enak. Terdapat individu hijau yang tinggal di dasar berlumpur. Anda hanya boleh membeli udang karang hidup. Untuk menentukan apakah ini berlaku, anda perlu menjatuhkan air ke atasnya, dan kerana krustasea menutup mata mereka di bawah air, mereka akan menariknya ke dalam cangkang dan menarik ekornya.

Bahagian apa yang boleh dimakan

Di beberapa negara, barah dimakan secara keseluruhan, bahkan kulitnya digunakan (misalnya, dalam sup). Ia direbus, digiling dalam pengisar dan ditapis. Di Rusia, tempurung udang karang tidak dimakan, tetapi daging berair lebih disukai.

Bahagian krustasea yang paling sedap:

  • ekor;
  • cakar;
  • leher;
  • kaki;
  • kaviar.

Persediaan yang betul

Bilas hingga bersih sebelum merebus udang karang. Untuk melakukan ini, tuangkan ke dalam semangkuk air garam dan biarkan selama 15 minit. Selepas itu, bilas masing-masing di bawah air yang mengalir dengan sikat kaku untuk menghilangkan sisa-sisa lumpur dan enapcemar.

Terdapat banyak cara untuk memasak udang karang. Pilihan paling mudah adalah mendidih air, menambah dill, daun salam, bawang putih, lada dan garam ke dalamnya (semakin banyak, lebih enak).

Resepi

Untuk 3 liter air, anda memerlukan 1 kg udang karang dan 1.5 sudu besar. l. garam, jika kuahnya akan diminum, jika tidak, maka 1 sudu besar. l. seliter. Rebus air dengan rempah, kemudian masukkan udang karang di dalamnya satu persatu. Masak rata-rata 20 minit, bergantung pada ukurannya. Seterusnya, anda perlu menutup kuali dengan penutup dan biarkan mendidih selama 20 minit.

Terdapat gourmets yang memasak udang karang dalam susu, bir, wain dan air garam..

Krustasea yang dimasak dengan betul harus mempunyai warna merah terang dan ekor melengkung di bawah perut. Sekiranya lurus, kemungkinan besar barah dimasak dengan tidak betul..

Ramai yang berminat dengan soalan: dengan apa yang mereka makan udang karang. Selain bir, yang merupakan pilihan klasik, kvass juga sesuai. Ada yang lebih suka makanan ringan udang karang dengan wain putih kering atau sampanye. Alkohol boleh menjadi ramuan dalam sos yang disajikan dengan krustasea, seperti sos yang tidak biasa yang dibuat dengan martini dan kuning telur. Campuran mesti dibakar dan disebat dengan tangan. Wain yang diperkaya boleh digunakan sebagai ganti martini.

Cara menyembelih barah

Mula-mula anda perlu membuka kaki dan cakar yang nipis. Pada individu yang besar, akan terdapat banyak daging di dalamnya, hampir sama dengan leher. Jangan membuang cakar, mereka juga mempunyai daging. Ia boleh dikeluarkan dengan segera menggunakan gigi anda. Cakar dibuka dengan pisau (seperti tiram), memangkas tepinya.

Seterusnya, kepala mesti dipisahkan dengan hati-hati dari bahagian perut agar tidak menjatuhkan isinya. Terdapat kuah di dalamnya yang boleh anda minum segera. Kemudian anda perlu merobek cengkerang dari insang, yang tinggal di perut. Pisahkan kepala dari dada di tempat mereka tumbuh bersama. Ambil tepi cangkang dan tarik ke arah yang berbeza, ia akan pecah di kedua sisi dan terbuka. Selepas itu, tarik hujung kepala, akhirnya akan terlepas dari badan. Bahagian dalamnya mesti dimakan seluruhnya, bersama dengan jisim oren. Terdapat lapisan lemak putih di dalam cangkang di sisi, yang juga sangat sedap..

Menarik ke bawah, memisahkan insang dari bahagian perut, menyedut kaldu dengan jisim oren dari mereka. Kadang-kadang ada kaviar di antara mereka, yang lazat dan sihat. Buka bulu di ekor, selepas itu kaldu disedut keluar dari ekor.

Untuk membuka karapas, anda perlu melepaskan segitiga tajam di hujung perut (contohnya, dengan gunting), dan memisahkan bahagian atas dari bahagian bawah. Keluarkan rektum dari leher dan nikmati daging yang lazat dan lembut.

Ini adalah cadangan paling tepat mengenai cara membersihkan udang karang dengan betul..

Makan hidangan udang karang di restoran hampir sama, kecuali untuk peranti yang disertakan dengan hidangan ini: garpu nipis dan pisau dengan slot di bilah.

Cangkang dengan cakar dibuka dengan pisau. Leher dan cakar dimakan dengan tangan. Cengkerang tidak digunakan untuk makanan. Daging dari bahagian yang tersisa dikeluarkan dengan pisau dan dimakan dengan garpu. Kaldu yang tersisa setelah memasak krustasea diminum dari cawan kaldu.

Petua Berguna

Petua untuk membantu anda menikmati makanan ringan anda:

  • semasa memotong udang karang, anda perlu menyimpan banyak serbet atau tuala, kerana dalam proses pemisahan bahagian banyak jus dibebaskan dan mereka boleh menjadi kotor. Sebaiknya gunakan gunting khas, ia sesuai dan mempercepat prosesnya;
  • karpet hendaklah dibuka dengan teliti. Ia mempunyai hujung tajam yang boleh mencederakan anda;
  • tidak perlu menjilat kaviar dari bahagian dalam cangkang. Dindingnya berduri dan kasar, anda boleh mencederakan lidah anda;
  • anda boleh menghidangkan pembuka selera dengan lemon. Sebagai tambahan, setiap tetamu harus meletakkan semangkuk air dan sepotong lemon di hadapan setiap tetamu sehingga mereka dapat membilas jari mereka..

Adakah udang karang sakit ketika direbus

Sudah menjadi kebiasaan memasak udang karang hidup-hidup, kerana dipercayai bahawa mereka tidak merasa sakit. Sebenarnya, pernyataan ini dibantah oleh penyokong haiwan. Seseorang berpendapat bahawa krustasea merasakan kesakitan dengan cara yang sama seperti banyak makhluk hidup yang lain. Pakar percaya bahawa sukar untuk membicarakan reaksi yang menyakitkan, kerana konsep kesakitan belum dapat ditentukan sepenuhnya. Reaksi organisma hidup terhadap kesan di mana seseorang dapat mengalami kesakitan belum membuktikan bahawa haiwan juga dapat merasakannya.

Makanan ringan udang karang sangat mudah disediakan dan akan sangat menyenangkan untuk dimakan. Setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri sama ada patut dikenakan krustasea untuk diseksa, atau sama ada sama sekali tidak merasa sakit.

Apa yang dimakan udang karang secara semula jadi

Aquarist dengan pengalaman bertahun-tahun

Kanser sungai popular di kalangan ramai orang. Sebilangan orang suka memakannya, kerana daging seperti itu dianggap makanan istimewa. Yang lain suka memancing. Dan beberapa membiakkan arthropoda di rumah. Tetapi ternyata jarang ada yang tahu apa yang dimakan udang karang. Oleh kerana maklumat yang salah, banyak orang berpendapat bahawa makanan utama mereka adalah bangkai dan busuk, tetapi ini jauh dari masalahnya, kerana diet udang karang sangat beragam.

Terdapat banyak jenis udang karang

Varieti barah

Kanser adalah krustasea invertebrata dari kelas arthropod. Terdapat banyak spesies di alam semula jadi, tetapi hanya beberapa spesies yang paling biasa:

  • Timur Jauh;
  • Eropah;
  • Florida;
  • Kuba;
  • kerdil;
  • Mexico;
  • guli.

Krustasea tersebar luas di seluruh dunia. Habitat utama mereka adalah sungai, kolam dan tasik. Lebih-lebih lagi, hanya satu spesies yang biasanya tinggal di satu takungan. Bergantung pada ragamnya, udang karang dengan pelbagai warna dari hijau dan coklat hingga biru dan merah terdapat di alam semula jadi..

Dalam video ini, anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang dimakan udang karang:

Tetapi apa sahaja warnanya, semasa memasak, semuanya berubah menjadi merah. Daging mereka dianggap makanan istimewa di seluruh dunia, hampir tidak ada lemak di dalamnya, tetapi terdapat banyak bahan berguna: kalsium, yodium, vitamin B dan E.

Ciri-ciri diet

Bergantung pada ciri seks, jumlah makanan yang dimakan berbeza dengan ketara. Contohnya, lelaki makan makanan 1-2 kali sehari, dan betina tiga hari sekali. Tetapi pada masa yang sama, betina makan lebih banyak makanan berbanding lelaki. Makan mesti dilakukan pada waktu petang kerana barah pada waktu malam.

Dan juga perlu menonton pengumpan, sebaik sahaja ia kosong, anda boleh menambahkan makanan baru ke dalamnya.

Tidak perlu memberi makanan tambahan lebih kerap kerana makanan yang tidak dimakan hanya akan menyumbat akuarium dan ia harus dibersihkan lebih kerap. Jika tidak, ia akan mempengaruhi kehidupan haiwan peliharaan, jadi anda harus memantau keadaan pengumpan. Dan untuk memastikan air di dalam bekas bersih selama mungkin, lebih baik menggunakan apa yang disebut makanan bersih, seperti cacing tanah. Dan, tentu saja, jangan lupa bahawa sisa makanan tidak boleh berada di akuarium lebih dari dua hari, jika tidak, proses pembusukan akan bermula..

Pemakanan secara semula jadi

90% diet arthropoda adalah makanan tumbuhan, dan hanya 10% adalah makanan protein haiwan. Di alam liar, makanan udang karang merangkumi tumbuh-tumbuhan, alga, invertebrata kecil, fitoplankton, dan banyak lagi. Makanan udang karang secara semula jadi dengan cara yang berbeza, semuanya bergantung pada masa tahun dan ciri-ciri tempohnya. Contohnya, setelah mencair, musim sejuk, atau semasa mengawan, perwakilan sungai lebih suka makanan yang lebih memuaskan dan berkhasiat, seperti siput, larva, cacing, dan berudu. Jarang melakukan udang karang pada ikan dan katak kerana kelambatan mereka..

Ia juga berlaku bahawa arthropoda harus memakan bangkai, tetapi ini jarang berlaku. Terdapat pelbagai jenis udang karang dalam makanan tumbuhan, kerana semuanya digunakan - daun dan rimpang dari pelbagai tumbuhan, terutama kerana arthropoda mencari makanan bukan hanya di air, tetapi juga di darat.

Fasa makan udang karang yang paling aktif berlaku pada musim panas, terutamanya sebelum musim sejuk, kerana sehingga musim bunga mereka tidak perlu makan sama sekali.

Pembiakan di rumah

Membiakkan udang karang di rumah tidak begitu sukar sepertinya. Anda hanya perlu mengetahui beberapa ciri pembiakan:

  1. Semestinya memerlukan takungan dengan air bersih. Anda boleh membeli kolam tidak lebih dari tujuh meter atau membuat takungan buatan dengan tangan anda sendiri, dengan syarat terdapat sungai atau kolam berdekatan. Sekiranya tidak ada takungan semula jadi berdekatan, maka pembinaannya akan memakan kos beberapa kali lebih banyak..
  2. Suhu air pada musim panas hendaklah antara 15 hingga 20 ⁰C.
  3. Dua atau tiga bekas dengan air harus dipasang berhampiran takungan. Ini dilakukan untuk melindungi golongan muda dari pemusnahan oleh rakan-rakan mereka yang lebih tua. Betina harus dipindahkan ke akuarium kecil untuk bertelur.
Terdapat beberapa nuansa pembiakan udang karang.

Perkara utama dalam pembinaan takungan adalah bahagian bawahnya kalis air. Pakar menasihatkan untuk membeli tangki khas, yang dibezakan oleh kekuatan dan jangka hayatnya yang panjang..

Makanan tertawan

Kini, pembiakan arthropod menjadi sangat popular. Malah terdapat ladang air keseluruhan. Oleh itu, ramai yang tertanya-tanya apa yang dimakan udang karang di rumah dan bagaimana menjaganya dengan betul. Sementara itu, diet dalam kurungan jauh berbeza dengan makanan yang mereka makan secara semula jadi..

Di rumah, krustasea memakan ramuan, roti, sayur-sayuran, daging apa pun, bijirin. Tetapi para pakar menasihatkan untuk memantau bahagian makanan dengan berhati-hati dan memberi makan dalam jumlah yang tidak lebih dari 3% dari berat badan mereka. Jika tidak, udang karang tidak boleh memakan semua makanan, dan ia akan mulai busuk. Dan ini akan mempengaruhi kehidupan arthropoda, yang akan mula mati. Kebetulan wakil individu dibesarkan di akuarium kecil biasa, dan kemudian anda boleh membeli makanan khas di kedai haiwan kesayangan. Tetapi anda tidak boleh membeli, tetapi memberi makan dengan daging, cacing tanah, alga atau jelatang.

Apa yang lebih baik untuk udang karang dan makanan apa yang harus diberi makan di rumah

Penyelenggaraan akuarium

Untuk satu udang karang, akuarium kecil baik-baik saja. Sekiranya anda melakukan pertukaran air secara sistematik, maka tiga puluh hingga empat puluh liter sudah mencukupi. Udang karang mempunyai satu cara yang tidak menyenangkan. Mereka sering berusaha menyembunyikan makanan mereka, yang sering dijumpai di tempat persembunyian mereka. Dan jika terdapat banyak residu ini, maka ketidakseimbangan dapat terjadi di akuarium, perubahan air biasa dan pembersihan sistematik dapat menjimatkan.
Tempat persembunyian yang hebat

Sekiranya anda merancang untuk menyimpan beberapa udang karang, maka anda memerlukan akuarium yang lebih besar - dari 80 liter. Akuarium seperti itu bukan sahaja menghiasi rumah anda, tetapi juga boleh menjadi permulaan perniagaan pembiakan udang karang kecil. Perlu diketahui juga bahawa udang karang mempunyai kebiasaan yang tidak menyenangkan untuk memakan jenisnya sendiri, terutama semasa mencabut. Oleh itu, akuarium bukan sahaja luas, tetapi juga tempat perlindungan yang harus disediakan di mana udang karang akan bersembunyi.

Untuk penapisan air, penapis dalaman lebih sesuai. Kerana selang yang menuju ke luar dapat menjadi jalan yang baik bagi udang karang akuarium untuk keluar dari akuarium. Setiap kali anda pulang dari kerja, atau bangun pagi, anda akan melihatnya merangkak di lantai. Jangan lupa, udang karang adalah tuan pelarian yang sangat mahir!

Akuarium untuk krustasea dengan penapisan yang mapan

Akuarium udang karang mesti ditutup dengan baik, kerana udang karang yang dilarikan tidak akan hidup lama tanpa air.

Ciri-ciri makan

  1. Udang karang adalah makhluk berjimat cermat dan tahu menyembunyikan makanan. Makanan yang berlebihan akan menyebabkan air pudar dan haiwan peliharaan akan mati.
  2. Kawal diet anda untuk memastikan bahawa ada makanan yang mencukupi, tetapi tidak berlebihan..
  3. Semasa molting, lebih banyak makanan diperlukan, ini disebabkan oleh kos tenaga untuk memulihkan cengkerang.
  4. Musim pembiakan juga memerlukan peningkatan bahagian..
  5. Makanan remaja berbeza dari segi komposisi dan jumlah makanan dari orang dewasa..
  6. Lelaki boleh memberi makan 2 hari sekali, dan betina 3 hari sekali.
  7. Biarkan cengkerang di dalam akuarium setelah dicairkan. Ia adalah sebahagian daripada diet arthropoda liar. Dengan memakan cengkerang, mereka mengembalikan kandungan kalsium dalam badan..
  8. Udang karang adalah haiwan pada waktu malam. Beri makan mereka pada waktu petang.
  9. Pastikan ada makanan yang mencukupi, jika tidak, udang karang boleh mula makan antara satu sama lain..
  10. Tetapi kekurangan makanan akan menyebabkan percubaan melarikan diri dari arthropoda..

Untuk memberi makan udang karang yang disimpan di akuarium, kolam atau kolam yang dibuat khas, penting untuk mengetahui beberapa peraturan dan ciri di sini:

  1. Adalah disyorkan untuk memberi makan arthropoda pada waktu petang. Dalam keadaan semula jadi, individu mencari makanan ketika gelap.
  2. Dalam tempoh pembiakan dan pencabutan, udang karang memakan lebih banyak, kerana badan mereka mula menggunakan tenaga dengan lebih cepat.
  3. Dengan diet yang tidak betul atau tidak seimbang, udang karang cenderung terkena kanibalisme, terutama semasa molting. Tempat di mana udang karang disimpan bebas dan luas, dengan beberapa tempat persembunyian.
  4. Makanan harian udang karang muda jauh lebih tinggi daripada makanan orang dewasa..
  5. Kanser dapat keluar dari habitat mereka untuk mencari makanan. Adalah perlu untuk mewujudkan keadaan di mana arthropoda tidak dapat keluar.
  6. Untuk wanita dan lelaki, aturan makan yang berbeza dibuat. Rachikha (wanita) boleh mengambil makanan tiga hari sekali, sementara barah memerlukan makanan dua hari sekali.
  7. Setelah mencair, anda tidak boleh membuang cangkangnya yang tersisa - kemudian barah akan memakannya, kerana kaya dengan sejumlah besar kalsium, yang menyumbang kepada pemulihan badan yang cepat.

Jenis makanan

Kanser adalah makhluk yang maha kuasa. Mereka diberi makan sayur-sayuran dan makanan daging. Secara semula jadi, mereka menghabiskan sebagian besar waktunya di perairan dangkal untuk mencari makanan, di mana mereka memakan berbagai moluska, ikan kecil, berudu, cacing, dan serangga. Dari makanan tumbuhan, udang karang lebih suka teratai, elodea, kolam. Jumlah bahagian makanan tumbuhan dalam diet arthropoda adalah sehingga 90%.

Menyiapkan makanan sendiri

Makanan buatan sendiri untuk udang karang harus serupa dengan makanan yang biasa mereka makan di persekitaran semula jadi. Cacing darah, cumi-cumi, ikan, udang atau daging tanpa lemak menjadi pengganti makanan haiwan.

Semasa menyusun diet untuk udang karang, udang karang harus mendapat makanan yang berasal dari haiwan tidak lebih dari dua kali seminggu. Banyak penternak udang karang mendakwa bahawa makanan daging adalah provokator keadaan arthropoda yang agresif..

Dari makanan tumbuhan, udang karang diberi makan dengan produk berikut:

  • zucchini;
  • daun selada;
  • timun;
  • Kubis Cina;
  • bayam;
  • wortel (mengandungi keratin, yang meningkatkan warna udang karang);
  • hornwort (tumbuhan mesti berada di habitat udang karang).

Semasa menanam tanaman di akuarium atau kolam yang dibuat, anda mesti sangat berhati-hati, kerana sering kali mereka dirawat dengan racun serangga, yang boleh menyebabkan kematian arthropoda secara besar-besaran.

Makanan industri

Makanan perindustrian dihasilkan dalam bentuk berbutir dalam pelbagai saiz, dalam bentuk serpihan atau kayu.

Apa sahaja pilihan yang disukai, suapan mesti memenuhi kriteria berikut:

  • jangan mencemarkan air di kolam;
  • menyediakan makanan seimbang;
  • mengekalkan warna semula jadi cengkerang;
  • memudahkan proses menukar cengkerang.

Kedai khas boleh menawarkan jenis makanan yang dirancang untuk tempoh khas kehidupan krustasea. Sebagai contoh, pakar sering menggunakan makanan yang dirancang untuk merangsang proses pembiakan atau menguatkan imuniti haiwan muda..

Pudar

Ramai ahli akuarium baru tidak tahu bahawa ikan karang akuarium itu mencairkan dan sama sekali tidak mengetahui fenomena ini. Molting adalah penumpahan penutup udang karang (cengkerang) lama sehingga dapat tumbuh. Biasanya, udang karang dewasa sekali setahun (haiwan muda lebih kerap) dan setelah yang lama dibuang, yang baru mula tumbuh..

Oleh itu, udang karang di akuarium harus sentiasa dipantau. Sekiranya anda mendapati bahawa barah mula sembunyi lebih kerap, maka jangan bimbang, kemungkinan besar, ia sudah mulai hilang. Atau jika anda melihat bahawa cangkangnya ada di dalam akuarium, ia tidak perlu dikeluarkan! Kanser akan memakannya, mempunyai kalsium di dalamnya, yang akan membantu dalam pemulihan yang baru. Moulting biasanya berlangsung beberapa hari, dan memakan penutup chitinous mempercepat proses ini..

Berapa kerap untuk memberi makan?

Aquarists berpendapat mengenai kekerapan memberi makan udang karang. Seseorang berpendapat bahawa makanan harus diberikan sekali sehari, bergantian varieti setiap hari. Yang lain percaya bahawa setiap beberapa hari sekali akan mencukupi.

Kami percaya bahawa pendekatan individu diperlukan di sini. Sekiranya anda memerhatikan haiwan kesayangan anda sebentar, maka anda pasti akan menentukan sama ada ia mempunyai makanan yang mencukupi atau tidak..

Dianjurkan untuk memberi makan molting, pembiakan dan penanaman udang karang lebih kerap dan banyak.

Peraturan dan ciri memberi makan

Udang karang omnivora, kecuali produk dengan bahan tambahan sintetik dan kimia. Makanan boleh disediakan untuk industri dan penyediaan sendiri.

Semasa menyusun diet anda sendiri, ingatlah keseimbangan makanan haiwan dan tumbuhan. Makanan udang karang buatan sendiri merangkumi:

  • kepingan daging mentah, ayam, ikan;
  • cacing tanah, belatung, cacing darah;
  • pelbagai sayur-sayuran;
  • jelatang;
  • roti;
  • rumput laut.

Elakkan memberi makanan berlemak udang karang yang mencemarkan air.

Bentuk pelepasan - serpihan, butiran dengan ukuran atau batang yang berbeza. Terlepas dari penampilannya, suapan yang dipilih mestilah:

  • seimbang;
  • jangan mencemarkan air;
  • mengandungi unsur-unsur yang memudahkan penumpahan.

Sebilangan makanan diformulasikan khusus untuk pelbagai peringkat kehidupan barah. Terdapat pelbagai jenis makanan pelengkap untuk merangsang pembiakan, meningkatkan warna cengkerang, menguatkan imuniti remaja.

Kedai menjual feeder dalam pelbagai bentuk dan saiz. Pilihan paling mudah boleh dilakukan sendiri. Lindungi sehelai plastik atau sepotong papan dengan sisi yang dipaku di tempat udang karang berkumpul. Pengumpan udang karang sudah siap.

  • Betina makan lebih banyak daripada lelaki, tetapi juga memakan masa lebih lama untuk mencerna makanan.
  • Tidak ada norma yang jelas dalam jumlah makanan. Makanan segar dimasukkan ke dalam palung hanya apabila kosong.
  • Sisa makanan dikeluarkan setelah dua hari, jika tidak, proses penguraian akan bermula, mencemarkan air di akuarium.
  • 2-3% berat haiwan adalah jumlah makanan yang disyorkan. Haiwan peliharaan akan penuh dan tidak akan berlebihan.
  • Lebih baik memberi makan udang karang sedikit daripada membiarkannya mati kerana air tercemar.

Tubuh udang karang muda yang tumbuh memerlukan jumlah makanan yang lebih banyak.

Sebelum mencapai panjang 2 cm, mereka memerlukan detritus - produk pereputan bahan organik. Secara semula jadi, di dasar takungan, cukup untuk individu muda. Tidak ada detritus yang mencukupi di akuarium kerana penyaringan berterusan.

Daun oak, alder atau beech kering dijadikan makanan. Mereka dimakan bukan hanya oleh udang karang muda, tetapi juga oleh orang dewasa. Tutup daun semasa dimakan. Jangan gunakan daun segar. Mereka mampu melepaskan toksin berbahaya ke dalam air. Krustasea dua sentimeter mula memakan pelbagai larva serangga. Dari pertumbuhan tiga sentimeter, kerang dimasukkan ke dalam makanan. Setelah mencapai 4 cm, krustasea mula memakan ikan.

Anda boleh memberi makan anak-anak di rumah menggunakan makanan yang bertujuan untuk menggoreng ikan. Aquarists menasihatkan menambahkan daphnia kecil untuk diet. Sebelum memasuki akuarium, daphnia dibakar dengan air mendidih untuk mengurangkan pergerakan.

Lebih baik melakukan ini pada waktu petang, kerana udang karang bersembunyi di siang hari. Sekiranya arthropoda berdekatan dengan ikan, aktiviti yang terakhir berkurang pada waktu petang, dan mereka tidak akan mencuri makanan dari pembawa cakar dari bawah hidung.

Walaupun arthropoda akuarium adalah omnivora, terdapat beberapa cadangan pemakanan untuk mereka..

Lebih daripada lapan puluh peratus diet harian udang karang mestilah makanan tumbuhan.

Anda boleh memberi elodea, jelatang, teratai, kolam, rumput laut, wortel, zucchini, bayam, pasli. Untuk perubahan, mereka memberikan pelbagai moluska, serangga, cacing, berudu, cacing darah beku, makanan untuk ikan dasar.

Sebagai makanan istimewa, kadangkala anda boleh merawatnya dengan potongan ikan atau sotong. Menariknya, udang karang lebih suka makanan dalam keadaan sedikit tengik. Protein groundbait diberikan tidak lebih dari sekali seminggu, kerana telah diperhatikan bahawa ia meningkatkan tahap pencerobohan.

Makanan khas untuk udang karang dan udang juga tersedia, yang juga boleh digunakan (contohnya, jenama seperti Dennerle, Tetra, MOSURA, Genchem, Biomax series). Mereka menguatkan sistem imun, mengekalkan kecerahan warna haiwan peliharaan. Terdapat dalam butiran, pinggan, tongkat.

Mengenai kekerapan makan, tidak ada kata sepakat. Beberapa sumber mengesyorkan memberi makan wanita setiap tiga hari, lelaki - setiap dua hari. Yang lain mengesyorkan makan sekali sehari untuk kedua-dua jantina. Oleh itu, di sini anda melihat tingkah laku haiwan kesayangan anda dan dengan percubaan dan kesilapan anda akan memilih jadual ideal anda..

Semasa pembiakan molting atau udang karang, jumlah makanan meningkat.

Individu muda dengan rela hati mengambil makanan siap untuk menggoreng, udang air garam, potong tubifex. Selain itu, mereka juga memakan produk sisa organik, sehingga membersihkan akuarium. Untuk meningkatkan pencernaan dan mencegah parasit, berikan dedaunan oak, alder dan beech kering.

Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan: Kucing mempunyai benjolan dalam bentuk bola di bawah kulit di leher kucing apa yang harus dilakukan

Apa jenis makanan yang harus diberikan kepada udang karang supaya mereka tidak mencarinya sendiri?

Berita baik untuk penternak udang karang pemula. Bangsal masa depan anda adalah omnivora, tetapi agar mereka merasa seronok, mereka memerlukan pelbagai makanan yang berasal dari tumbuhan dan haiwan. Sebaiknya ganti makanan, misalnya, suatu hari anda memberi makanan tumbuhan, dan pada hari berikutnya anda memberi makanan daging.

Lebih baik memberi makanan pada waktu malam, kerana pada waktu siang udang karang berada di tempat perlindungan dan makan sedikit.

Di kedai khas, anda boleh membeli makanan untuk udang karang dengan mudah. Jenama suapan berikut paling popular:

  • Dennerle;
  • Tetra;
  • MOSURA;
  • Genchem;
  • Biomax.

Perlu diingat bahawa makanan khas untuk udang karang bukan sahaja memberi mereka semua elemen yang diperlukan, tetapi juga membantu semasa pencairan, meningkatkan warna cangkang mereka dan tidak mencemarkan air. Akuarium berpengalaman juga membeli makanan khas untuk meningkatkan imuniti individu muda, dan beberapa bahan tambahan yang terkandung di dalamnya merangsang pembiakan.

Terdapat pelbagai jenis makanan untuk udang karang. Ini boleh menjadi butiran dengan pelbagai ukuran, tongkat, dan lain-lain, tidak mengapa, semua udang karang akuarium dimakan dengan senang hati.

Anda juga perlu tahu bahawa udang karang makan dengan baik dan makanan kering biasa, yang biasanya diberi makan untuk ikan..

Makanan pekat baik dan sukar untuk dibantah, tetapi udang karang menyerap makanan semula jadi dengan lebih baik..

Dalam diet barah, makanan yang berasal dari tumbuhan harus memenuhi sekurang-kurangnya 90 peratus. Hidangan udang karang yang paling digemari adalah hornwort.

Salah satu jenis hornwort

Udang karang juga bersemangat makan selada dan daun kubis Cina, dan juga pasli biasa. Memberi wortel kepada udang karang bukan hanya mungkin, tetapi bahkan perlu, kerana mengandung keratin, yang menjadikan warna udang karang merah lebih tepu.

Makanan haiwan terbaik untuk udang karang:

  • larva nyamuk (cacing darah);
  • seekor ikan;
  • sotong;
  • udang;
  • seekor ikan;
  • daging tanpa lemak.

Seperti yang telah kita katakan, udang karang mempunyai cara yang menjijikkan untuk menyembunyikan makanan, sebagai simpanan - untuk menyeret semuanya ke rumah kecil mereka. Oleh itu, anda perlu memberikannya sebanyak yang mereka boleh memakannya. Jika tidak, makanan yang tersembunyi akan merosot dari masa ke masa dan membusuk, dan air di akuarium akan dimanjakan..

Ada satu lagi masalah, yang nampaknya paradoks. Akuarium yang sangat bersih boleh merosakkan udang karang secara sama rata. Detritus, yang merupakan produk penguraian organik, adalah elemen yang sangat berharga bagi udang karang akuarium. Ia mengandungi mikroorganisma yang menstabilkan iklim mikro di akuarium dan merupakan makanan tambahan.

Anak muda perlu diberi nematode Artemia nauplii dan cuka untuk pertumbuhan dan pengukuhan imuniti yang baik. Sekiranya anda memberi Cyclops dan daphnia kecil, pastikan untuk menuangkan air mendidih ke atasnya, jika tidak, krustasea tidak akan dapat menangkapnya. Tetapi, perlu diketahui bahawa makanan seperti itu boleh mencemarkan air..

Sekiranya udang karang diberi makan dengan baik, mereka tumbuh dengan cukup cepat, dan tahi lalat berlaku lebih kerap..

Kanser adalah penghuni yang tidak biasa dan menarik yang akan kelihatan hebat di akuarium. Sangat menarik hanya untuk menonton mereka, kerana mereka tahan lasak dan bersahaja. Tetapi, walaupun ini, anda perlu tahu bahawa udang karang tidak boleh disimpan di akuarium biasa, kerana penduduk lain mungkin menderita mereka. Harus diingat bahawa kebanyakan udang karang dapat hidup di air sejuk dan hanya beberapa spesies yang memerlukan air suam..

Satu udang karang boleh disimpan di akuarium kecil, asalkan airnya diganti secara berkala. Keanehan mereka terletak pada kenyataan bahawa mereka menyembunyikan sisa makanan di tempat perlindungan, dan kerana terdapat banyak sisa-sisa seperti itu, air dapat dengan cepat menjadi tercemar. Oleh itu, akuarium mesti dibersihkan dengan kerap dan air sering berubah..

Sekiranya terdapat beberapa udang karang di akuarium, maka sekurang-kurangnya lapan puluh liter air harus ada. Akuarium yang luas diperlukan kerana udang karang secara semula jadi mampu memakan satu sama lain, jadi jika semasa mencairkan salah satu daripadanya terserempak dengan yang lain, maka ia hanya akan dimakan. Akibatnya, sangat penting untuk memiliki akuarium yang luas, di mana semestinya terdapat banyak tempat persembunyian untuk mencurahkan udang karang..

Sebaiknya gunakan penapis dalaman untuk membersihkan dan menyaring air. Bersama yang dalaman, anda juga boleh menggunakan penapis akuarium luaran. Tetapi pemilik akuarium harus ingat bahawa sangat mudah untuk barah keluar melalui selang yang keluar dari saringan, jadi akuarium mesti ditutup..

Cara memberi makan udang karang?

Kanser secara semula jadi memakan makanan tumbuhan. Bagi mereka, anda boleh membeli makanan khas dalam bentuk butiran tenggelam, tablet dan serpihan. Semasa membeli makanan, anda perlu mengambil kira hakikat bahawa mereka mesti mempunyai kandungan kalsium yang tinggi. Makanan jenis ini akan membantu barah untuk memulihkan penutup kitinnya dengan cepat setelah mencair. Pertimbangkan beberapa suapan khusus yang disyorkan untuk dimakan.

Akuarium dipasang dan dilengkapi, udang karang dibeli atau ditangkap, timbul persoalan apa yang harus memberi makan haiwan peliharaan baru. Adakah makanan khas untuk mereka, atau adakah keperluan lain? Lagipun, pemakanan adalah saat yang paling penting ketika menyimpan udang karang di akuarium..

Anda boleh memberi makan udang karang dengan invertebrata kecil yang tinggal di sungai. Individu ini memakan ganggang kecil dan fitoplankton, kerana makanan untuk udang karang menjadi bukan sahaja enak, tetapi juga sihat. Makanan seperti itu sukar diperoleh, tetapi sebilangan invertebrata boleh dibeli di kedai khusus..

Apabila tertanya-tanya apa yang harus diberi makan udang karang di akuarium, anda perlu tahu bahawa mereka memerlukan baja organik dan mineral. Untuk satu liter air, bekas itu mesti mengandungi dua miligram nitrogen dan setengah miligram fosforus..

Tetapi anda tidak boleh memasukkan baja ke dalam akuarium secara tidak terkawal. Ia boleh membahayakan barah..

Apa yang makan?

Bertentangan dengan kepercayaan popular bahawa udang karang memakan reput, mereka cukup memilih makanan mereka. Jadi apa yang dimakan oleh udang karang? Sekiranya bahan tambahan sintetik dan kimia buatan terdapat dalam makanan, maka arthropod ini tidak akan menyentuhnya. Secara amnya, penduduk takungan ini cukup peka terhadap kebersihan persekitaran. Di banyak bandar, mereka "berkhidmat" di kemudahan air. Air yang masuk ke dalamnya melewati akuarium dengan udang karang. Banyak sensor memantau reaksi mereka. Sekiranya air mengandungi bahan berbahaya, maka arthropoda akan segera memberitahu anda mengenainya.

Krustasea itu sendiri adalah omnivor. Makanan mereka mengandungi makanan yang berasal dari haiwan dan tumbuhan. Tetapi jenis makanan kedua adalah yang paling biasa..

Pertama sekali, dia akan memakan alga, rumput pesisir dan daun yang gugur. Sekiranya makanan ini tidak tersedia, maka pelbagai teratai air, ekor kuda, sedges akan digunakan. Ramai nelayan menyedari bahawa arthropoda senang makan jelatang..

Tetapi barah tidak akan melalui makanan yang berasal dari haiwan. Dia dengan senang hati akan memakan larva serangga dan orang dewasa, moluska, cacing dan berudu. Jarang sekali udang karang berjaya menangkap ikan kecil..

Sekiranya kita membicarakan sisa-sisa haiwan yang membusuk, maka ini dianggap sebagai langkah yang perlu. Kanser bergerak perlahan dan tidak mungkin menangkap "daging segar". Tetapi pada masa yang sama, haiwan itu hanya dapat memakan makanan haiwan yang tidak terlalu terurai. Sekiranya ikan mati telah lama membusuk, maka arthropod akan berlalu begitu saja.

Namun, makanan tumbuhan adalah asas diet. Semua jenis alga, air dan tumbuhan akuatik merangkumi 90% makanan. Semua yang lain jarang dimakan sekiranya boleh ditangkap.

Haiwan ini memberi makan secara aktif hanya pada musim panas. Dengan bermulanya musim sejuk, mereka melakukan mogok lapar. Tetapi walaupun pada musim panas, haiwan itu tidak kerap makan. Contohnya, seorang lelaki makan sekali atau dua kali sehari. Dan betina makan hanya dua atau tiga hari sekali..

Diet semasa molting

Molting adalah perkara biasa bagi udang karang. Sepanjang hidup mereka, krustasea tumbuh, kerana penutup chitinous, ini tidak dapat dilakukan, kerana sukar. Kanser perlu dibuang dengan kerap. Semasa molting, arthropoda kehilangan aktiviti dan menghabiskan sebahagian besar masa mereka di tempat perlindungan. Sekiranya bukan barah, hanya kulitnya yang dilihat, jangan takut, ini adalah proses semula jadi.

Penutup kitin tidak dikeluarkan - barah akan memakannya. Setelah mencair, udang karang muda memerlukan banyak kalsium, yang membantu memulihkan lapisan baru dengan cepat. Pada peringkat pertama kehidupan mereka, arthropoda mencairkan 5-6 kali. Beberapa tahun kemudian, tahi lalat berlaku beberapa kali sepanjang tahun. Proses itu sendiri hanya berlangsung selama 2-3 minit. Sarung baru dipulihkan sepenuhnya selepas 1-1,5 minggu.

Sebelum mencair, diperlukan untuk meningkatkan jumlah atau kekerapan makan sekitar 4 kali. Ia dibenarkan memberi makan udang karang dengan makanan khas.

Dianjurkan untuk memberi makanan dan produk seperti itu:

  • pasta;
  • udang;
  • lobak merah;
  • ikan;
  • bubur;
  • cacing;
  • siput;
  • daging;
  • cacing darah;
  • tubifex;
  • corotra;
  • daphnia;
  • gammarus.

Arthropoda juga akan menyukai makanan yang terdiri daripada kubis, selada, kacang polong, pasli, zucchini, jelatang, bayam, sayur-sayuran beku, daun pokok, dan juga makanan kering untuk ikan akuarium.

Sebilangan orang membiak udang karang di rumah untuk estetika, sementara yang lain melakukannya sebagai perniagaan, kerana aktiviti seperti itu dapat menghasilkan keuntungan yang besar. Walau bagaimanapun, dalam kedua-dua kes ini, jangan lupa tentang makan di rumah. Kanser adalah haiwan omnivora dan tidak suka memilih makanan, jadi mereka boleh memakan makanan tumbuhan dan haiwan. Secara umum, udang karang memakan apa yang paling sering mereka temui, jadi menjaga mereka tidak sukar.

Ketika makan di rumah, disarankan untuk menyediakan udang karang dengan lingkungan yang sedekat mungkin dengan kondisi semula jadi habitat mereka, kerana mereka memberi makan dan mencari makanan, bergantung pada indra mereka. Sebaiknya tuangkan pasir sungai yang bersih ke dalam tangki dan buang beberapa batu di sana.

Pilihan yang ideal untuk meningkatkan bekalan makanan di rumah adalah penempatan baja organik dan mineral, biasanya ini dilakukan sebelum tangki diisi dengan air. Bahagian per 1 hektar tanah adalah seperti berikut:

  • Superfosfat - 1kg;
  • Ammonium nitrat - 50 kg.

Sekiranya anda tidak mempunyai wang untuk baja yang mahal, anda boleh menggunakan kekacang apa pun. Baja jenis ini akan memperkayakan air dan tanah dengan nitrogen. Kaedah ini bukan sahaja murah, tetapi juga membolehkan anda memperluaskan penggunaan takungan, kerana ia adalah yang paling mesra alam.

Sebagai tambahan, untuk selera makan haiwan peliharaan di rumah anda, perlu dipertimbangkan parameter seperti suhu dan keasidan air. Oleh itu, tanda pH idealnya berkisar antara 7 hingga 8.5. Tetapi dengan panas sedikit lebih mudah. Aspek utamanya ialah suhu air tidak lebih rendah dari 1 darjah, dan jika mendekati 15, maka udang karang akan terasa hebat di dalamnya.

Kami mencadangkan anda membiasakan diri dengan: Cacing di akuarium di dalam tanah

Udang karang mempunyai deria bau yang berkembang dengan baik. Dalam keadaan semula jadi, mereka mendapati ikan busuk lebih cepat daripada yang segar, kerana baunya menjadi lebih jelas ketika terurai. Di sungai, anda paling sering dapat melihatnya bertengkar di bangkai ikan lama..

Penglihatan mereka juga berkembang dengan baik. Oleh itu, apabila melihat sesuatu yang berwarna merah, udang karang pasti akan mencubanya, menyalah anggap benda asing sebagai potongan daging.

Walaupun kesukaan dan keinginan mereka untuk makan semuanya tidak sedap dan merah, masih ada satu aspek yang perlu semasa memberi makan kepada mereka. Haiwan ini sering memakan alga yang kaya dengan limau. Mereka memerlukannya untuk pertumbuhan cangkerang yang sihat, terutama "bahan binaan" yang mereka perlukan selama tempoh molting, ketika mereka melepaskan "baju besi" lama mereka dan menanam yang baru. Tumbuhan ini merangkumi:

  • Spesies tumbuhan Chara;
  • Hornwort;
  • Elodea.

Selain udang karang, hampir tidak ada yang memakan tanaman ini, kerana kandungan kapur yang tinggi memberi mereka kekerasan, yang tidak disukai oleh krustasea ini. Perkara ini harus diambil kira semasa memberi makan di rumah. Cuba tingkatkan jumlah limau dalam makanan udang karang anda.

Selain tanaman, udang karang memakan pelbagai jenis haiwan akuatik, terutama haiwan muda. Berbagai jenis invertebrata seperti daphnia dan cyclops baik untuk mereka. Juga, siput, cacing, berbagai larva, dan, jika beruntung, berudu ikan kecil dapat menjadi makanan.

Juga disarankan untuk membiakkan phyto- dan zooplankton di takungan. Udang karang sangat positif terhadap kawasan ini. Spesies ini berfungsi sebagai makanan, baik untuk udang karang itu sendiri dan juga mangsanya..

Bukan sekadar haiwan muda yang disebutkan di atas, kerana seiring bertambahnya usia, pilihan untuk makanan dalam udang karang berubah banyak, jadi, pada setiap usia mereka memerlukan diet tertentu:

  • Bawah umur. Pada usia ini, 59% adalah daphnia dalam diet udang karang, dan 25% adalah kironomid...
  • Setelah mencapai panjang 2 sentimeter, berbagai larva serangga dimasukkan ke dalam makanan, yang dapat membentuk 45% dari total diet.
  • Panjangnya tiga sentimeter, anak muda tahun ini mula memakan moluska.
  • Setelah mencapai 4 cm, mereka mula memakan ikan.
  • Apabila udang karang menjadi muda (panjang 8-10 cm), amphipods dominan dalam diet mereka, peratusannya boleh mencapai 63 dari jumlah makanan.

Sekiranya anda membuat keadaan untuk udang karang di rumah terlebih dahulu, hampir dengan makanan semula jadi, maka diet mereka akan dipulihkan sebanyak 90%, yang akan memastikan pertumbuhannya stabil dan sihat, dan anda akan menjimatkan banyak wang..

Sekiranya anda tidak berpeluang untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk udang karang di rumah, maka perlu diperhatikan makanan buatan yang dimakan oleh haiwan kesayangan anda..

Pertama sekali, perhatikan tempat mereka berkumpul, dan cuba membuang makanan di kawasan ini. Perlu juga diingat bahawa udang karang adalah haiwan pada waktu malam, dan oleh itu lebih baik memberi mereka makan pada waktu petang..

Adalah lebih baik untuk memberi makan anak-anak di bawah umur:

  • Daging cincang (ikan, daging);
  • Sayuran rebus;
  • Makanan kompaun untuk ikan herbivor.

Penting untuk mengecualikan pelbagai makanan berlemak yang boleh merosakkan air, yang membawa kepada penyakit wabak. Untuk kadar pertumbuhan anak di bawah umur yang lebih cepat di rumah, pelbagai makanan boleh ditambah ke makanan..

Sebagai pemakanan buatan untuk udang karang dewasa, yang berikut sangat sesuai:

  • Daging manja;
  • Ikan busuk;
  • Memangkas sayur-sayuran;
  • Bijirin yang direndam;
  • Potongan roti.

Di samping itu, mereka mungkin sesuai untuk makanan:

  • Cacing;
  • Katak muda;
  • Cacing Darah.

Dari diet, anda dapat memahami bahawa udang karang sama mengerikannya dengan bangkai yang berbeza, namun, perlu diingat bahawa makanan seperti ini mencemarkan akuarium. Untuk mengelakkan kemerosotan air yang cepat, di rumah, disarankan untuk beralih ke daging kering sesedikit mungkin sebagai makanan di rumah. Dan hidangan ini mesti disajikan dalam pengumpan khas, yang boleh anda buat sendiri di rumah..

Ambil papan lama, sebaiknya selebar 10-15 cm, potong kira-kira 20 cm dan paku sepanjang tepinya di sisi, tidak lebih tinggi dari 2 sentimeter. Pengumpan sudah siap, tidak ada yang rumit.

Sukar untuk mengatakan mengenai jumlah makanan yang diperlukan untuk satu individu barah, namun, perlu diingat bahawa anda tidak boleh memberi makan haiwan ini jika terdapat makanan di pengumpan. Ketelusan air akan membantu menentukan ini:

  • Sekiranya anda melihat pengumpan, dan ia kosong, jangan ragu untuk memberi udang karang bahagian baru makanan.
  • Sekiranya air mendung, maka perlu mengeluarkan pengumpan dan periksa sama ada makanan tambahan diperlukan.

Dalam kedua kes tersebut, ada peraturan mudah untuk diingat - lebih baik menyusui daripada meninggalkan makanan tambahan di akuarium. Makanan lama, seperti yang terurai, akan menyumbat air, setelah itu bakteria patogen dapat berkembang di dalamnya, yang akan menyebabkan hama udang karang..

Perlu diingat bahawa pada musim panas anda memerlukan lebih banyak makanan, kerana pada musim sejuk udang karang tidak tumbuh dan tidak menumpahkan, yang bermaksud mereka memerlukan makanan yang jauh lebih rendah. Dan jika anda membiak udang karang di rumah dalam lingkungan yang dekat dengan alam, maka umpan untuk musim sejuk harus dihentikan sepenuhnya, tetapi lebih baik memulainya dari bulan Mac atau April.

Memberi makan udang karang dengan penyediaan yang betul bukan sahaja sukar, tetapi juga menjimatkan. Makanan mereka mencecah dompet lebih rendah daripada makanan untuk banyak spesies ikan akuarium..

Video ini menunjukkan rakaman luar biasa seekor udang karang di akuarium.

Kontraindikasi

Ia dikontraindikasikan untuk mengambil daging arthropod bagi mereka yang mempunyai intoleransi individu. Mungkin alergi terhadap pelbagai makanan laut, termasuk udang karang..

Mengetahui apa yang harus memberi makan arthropoda, anda mempunyai peluang besar untuk mempelbagaikan makanan haiwan..

Membiakkan udang karang di rumah semakin popular. Arthropoda dibiakkan di akuarium demi eksotisme dan di ladang untuk makanan. Memberi makan udang karang anda adalah bahagian terpenting dalam penjagaan. Kesihatan dan pertumbuhan haiwan peliharaan, serta kebersihan takungan, bergantung pada pemilihan makanan yang betul..

Kanser adalah omnivora. Makanan haiwan dan tumbuhan terdapat dalam makanan mereka. Di rumah, patuhi menu ini ketika memilih makanan untuk udang karang..

Arthropoda mempunyai deria bau yang berkembang dengan baik. Secara semula jadi, mereka dengan cepat menemui ikan mati dengan bau. Di rumah, ganti mangsa seperti itu dengan cacing darah, kepingan ikan, daging, sotong atau udang.

Udang karang diberi makanan haiwan tidak lebih dari dua kali seminggu. Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa ia meningkatkan keagresifan arthropoda..

Di persekitaran semula jadi mereka, udang karang memakan banyak ganggang, dan juga pergi ke darat dan menikmati rumput dan daun. Untuk memastikan haiwan kesayangan anda dalam keadaan baik, tanam tanduk atau elodea di dalam akuarium. Tumbuhan mengandungi kapur, yang diperlukan untuk mengekalkan kekuatan cengkerang atau tumbuh yang baru setelah dicairkan..

Dan juga sesuai sebagai makanan sayuran:

  • daun selada;
  • lobak merah, zucchini;
  • bayam;
  • jelatang.

Makan secara berkala

Secara semula jadi, diet udang karang terdiri daripada 90% makanan tumbuhan. 10 yang lain adalah fitoplankton, invertebrata dan ikan kecil. Kanser memakan ikan dan daging haiwan yang mati.

Untuk kemudahan dan mengurangkan masa dan wang yang dibelanjakan untuk penyelenggaraan, buat keadaan hidup semula jadi:

  1. Sapukan baja organik dan mineral, tidak melebihi norma: nitrogen 0.5 mg / l, fosfor 2 mg / l. Udang karang rentan terhadap komposisi air dan kotoran akan menyebabkan haiwan tersebut melarikan diri atau bahkan mati. Sapukan baja sebelum mengisi takungan. Bagi perindustrian, bahagian yang disyorkan ialah 1 kg superfosfat dan 50 kg ammonium nitrat per 1 ha.
  2. Baja boleh diganti dengan kekacang. Penggunaannya mesra alam dan menepis air dengan nitrogen.
  3. Keasidan di takungan tidak boleh melebihi pH 7-8.5.
  4. Tanam tanaman kaya kapur untuk memastikan unsur-unsur yang diperlukan untuk pertumbuhan cengkerang baru..
  5. Perkenalkan daphnia, siklop, siput, berudu, dan ikan kecil ke dalam kolam. Dengan menangkapnya, udang karang sebahagiannya dapat menyediakan makanan kepada mereka sendiri. Phyto dan zooplankton akan berfungsi sebagai makanan untuk udang karang itu sendiri dan mangsanya.

Dekatkan kolam dengan keadaan semula jadi dengan baja, tanaman dan penghuninya. Udang karang yang diberi makan secara semula jadi memerlukan sedikit perhatian dan perhatian.

Makanan buatan

Di rumah, tidak mustahil untuk mencipta semula takungan semula jadi. Dalam kes seperti itu, udang karang diberi makanan buatan..

Memberi makan kepada yang muda

Udang karang muda memerlukan lebih banyak makanan daripada orang dewasa. Atas sebab-sebab ini, mereka mencari makanan siang dan malam. Mereka memakan detritus - produk dari kerosakan semula jadi dari pelbagai bahan organik. Contohnya, di akuarium yang airnya sentiasa disaring, terdapat sedikit kesan..

Daun pokok yang gugur sering digunakan untuk menggantikannya. Lebih baik memberi keutamaan pada daun kering oak, alder dan beech - mereka akan menjadi sumber makanan berharga yang sangat baik, yang bukan hanya menyumbang kepada perkembangan sistem pencernaan mereka, tetapi juga membantu menyingkirkan parasit. Udang karang memakan daun di akuarium dengan cepat, mereka mesti dilaporkan secara berkala.

Dilarang menggunakan daun yang dipetik segar untuk diletakkan di akuarium - mereka mempunyai kemampuan untuk melepaskan racun ke dalam air.

Bolehkah saya membiak di akuarium

Pembiakan udang karang di akuarium adalah mungkin dan banyak krustasea telah mencapai hasil yang luar biasa dalam usaha ini untuk bereksperimen dan berkembang biak baru. Semasa mengawan, yang terjadi pada wanita setelah mencair, mereka melepaskan feromon spesifik ke dalam air, yang mana lelaki sangat tidak peduli, menyebabkan mereka teruja.

Perempuan dengan kaviar

Dua puluh hari selepas mengawan, betina mula bertelur, yang dilekatkan pada kakinya dengan benang yang melekit. Pada masa ini, disarankan untuk memindahkannya dan menyimpannya secara berasingan. Seorang wanita dengan kaviar cuba bersembunyi di beberapa tempat perlindungan dan, jika perlu, menjaga rumah kecilnya. Tikus-tikus kecil yang dilahirkan ke dunia menggantung pada betina sehingga betina, namun, pada masa depan, pada mulanya, tetap dekat, sekiranya ada bahaya, mereka cepat kembali di bawahnya.

Memberi makan udang karang dewasa

Untuk memberi makan, bekas dapur digunakan, memberikan sisa daging arthropoda, kulit sayur, sisa roti, dan banyak lagi. Sekiranya sampah tidak cukup segar, ia akan direbus terlebih dahulu.

Biji-bijian yang dimasak, terutama yang bulat (jagung, kacang polong), perlu diuli sebelum diberikan kepada udang karang, jika tidak, sukar bagi dia untuk merebutnya dengan cakar. Makanan dibentangkan di tempat yang cetek pada waktu malam. Mereka memberikan makanan sedemikian rupa sehingga dimakan sepenuhnya. Penting untuk menetapkan kawalan terhadap makan makanan dengan menjalankan jaring di sepanjang bahagian bawah. Mereka memberi makan udang karang di badan air secara sederhana, terutama jika mereka diberi makanan binatang.

Kami mencadangkan anda membaca: Kucing itu dipindahkan oleh sebuah kereta

Dengan sisa makanan, pemiliknya perlu mengurangkan jumlahnya atau tidak memberi makan udang karang untuk sementara waktu. Apabila serpihan makanan membusuk, reservoir tercemar, kerana arthropoda menderita pelbagai penyakit yang menyebabkan kematiannya.

Pemberian makanan bermula pada bulan April dengan diet 0,5% dari berat hidup udang karang, meningkat pada musim panas setelah mencair dan selama tempoh pertumbuhan intensif, sehingga jumlah makanan adalah 2-2.5% dari berat hidup. Semasa molting, mereka berhenti memberi makan udang karang selama beberapa hari. Apabila menjadi sejuk, arthropoda tidak diberi makan atau terus memberi makan di penanaman lebat pada kadar yang berkurang. Pada musim sejuk, memberi makan udang karang harus berhati-hati: dalam tempoh ini, keperluan makanan sedikit, tetapi secara berkala mereka perlu diberi makan.

Diet yang diformulasikan dengan baik akan memastikan kesihatan yang baik untuk arthropoda anda. Penting untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk memberi makan udang karang. Tidak boleh menggunakan makanan atau makanan pertama yang berkualiti yang boleh dipersoalkan untuk memberi makan udang karang.

Adakah mungkin untuk menyimpan udang karang dengan ikan

Hidup bersama udang karang dengan ikan dikaitkan dengan kesulitan tertentu. Selalunya barah dan ikan dapat hidup dengan baik di akuarium yang sama, tetapi ada juga kes di mana ada yang "berselisih". Selalunya, udang karang menangkap dan memakan ikan yang sangat besar dan mahal pada waktu malam. Atau, jika ikannya cukup besar, ia boleh membunuh barah semasa mencair..

Kesimpulannya, kita dapat menyatakan bahawa bersamaan udang karang dengan ikan suatu hari nanti akan berakhir dengan kegagalan. Terutama jika anda menyimpan udang karang dengan ikan perlahan atau yang tinggal di dekat dasar. Namun, walaupun guppa yang gesit, barah dapat menangkap dan menggigit separuh dengan cakar, kes seperti itu agak kerap.

Krustasea putih di akuarium yang sama dengan barbs

Mustahil udang karang dapat hidup bersama ikan dari keluarga cichlid, terutama dengan individu yang besar. Sebagai contoh, sebilangan ikan ini dapat memecahkan udang karang yang besar, dan apabila udang karang mencair, bahkan baka kecil lain berbahaya bagi mereka. Ringkasnya, barah dan ikan adalah kawasan kejiranan yang sangat bermasalah..

Beberapa jenis udang karang merugikan dengan menggali dan menginjak tanaman. Dan secara amnya, mencuba menanam tanaman di akuarium udang karang adalah membuang masa. Oleh kerana mereka hanya akan memakannya.

Tetapi ada pengecualian yang menyenangkan, jika anda benar-benar ingin udang karang hidup dan tumbuh-tumbuhan di akuarium anda, kemudian dapatkan udang karang akuarium Mexico, yang cukup damai, kecil dan tidak merosakkan tanaman.

Adakah mungkin menyimpan udang karang di akuarium

Udang karang boleh disimpan dengan selamat di akuarium, anda hanya perlu tahu bahawa mereka biasanya tidak hidup lama dan semestinya tidak ada ikan atau tumbuhan di akuarium. Udang karang biasa cukup besar dan tangkas; ia menangkap dan memakan ikan dengan sempurna. Sekiranya tumbuh-tumbuhan ditanam di akuarium, maka ia pasti akan menyiramnya.

Udang karang tidak hidup dalam keadaan akuarium lama, kerana mereka adalah spesies air sejuk. Di lintang kita, air suam hanya berlaku pada musim panas, dan walaupun di bahagian bawahnya, ia cukup sejuk. Di akuarium, airnya sedikit lebih panas daripada yang diperlukan. Dengan kata lain, udang karang kita boleh disimpan di akuarium, tetapi hanya terpisah dari ikan dan tanpa tumbuh-tumbuhan, dan pada masa yang sama memikirkan bagaimana memastikan bahawa suhu air tidak naik terlalu tinggi pada musim panas.

Spesies apa yang sesuai untuk pembiakan?

Arthropoda berambut panjang, isyarat dan lebar tumbuh di wilayah Rusia dan kebanyakan negara Eropah. Bagi mereka yang ingin mengetahui apa yang dimakan udang karang di rumah, tidak ada salahnya mengetahui bahawa spesimen sungai tidak sesuai untuk pembiakan. Mereka banyak kerumitan. Di samping itu, mereka berhibernasi semasa musim sejuk, yang memperlambat pertumbuhan mereka dengan ketara. Udang karang biru atau tasik sangat sesuai untuk pembiakan. Arthropoda ini sesuai dengan keadaan rumah dan tumbuh dengan cepat..

Untuk pembiakan, adalah wajar untuk memperoleh individu yang dewasa secara seksual, panjangnya sekurang-kurangnya lapan sentimeter. Lebih-lebih lagi, mesti ada dua wanita untuk satu lelaki. Yang terakhir dapat dibezakan dengan perut yang lebih lebar dan sepasang anggota badan yang tidak berkembang. Seterusnya, kami akan memberitahu anda apa yang dimakan udang karang di rumah..

Betapa besar barah boleh tumbuh

Ukuran maksimum udang karang dewasa banyak bergantung pada spesiesnya. Sebagai contoh, udang karang besar Tasmania sering tumbuh hingga setengah meter panjangnya, dan beratnya dapat mencapai lima kilogram. Spesies lain jauh lebih kecil dan biasanya tumbuh hingga dua belas hingga tiga belas sentimeter panjangnya..

Raksasa dari Tasmania

Pertumbuhan udang karang di akuarium sangat bergantung pada banyak keadaan, yang utama adalah ukuran akuarium itu sendiri dan jumlah individu di dalamnya..

Ikuti cadangan ini dan rumah anda akan dihiasi dengan akuarium yang bergaya, di mana udang karang hidup akan merasa selesa..

Penerangan Ringkas

Invertebrata yang berharga ini termasuk dalam urutan. Satu ciri khas haiwan ini adalah adanya tiga segmen toraks anterior yang menyatu dengan kepala. Bersama-sama mereka membentuk apa yang disebut cephalothorax..

Mereka yang tidak tahu apa yang dimakan udang karang di rumah pasti akan berminat dengan ini dan maklumat lain. Kepala dan badan haiwan ditutup dengan cangkang, yang disebut karapas. Penangkapan makanan berlaku melalui kaki yang terbentuk dari tiga pasang depan anggota dada. Warna udang karang bergantung pada warna dasar takungan tempat mereka tinggal.

Cara memberi makan udang karang ketika menangkapnya?

Umpan untuk menangkap udang karang dipilih berdasarkan musim dalam setahun. Makanan sayuran berkesan pada musim bunga dan musim panas. Pada musim luruh dan awal musim sejuk, makanan haiwan digunakan untuk memberi makan arthropoda. Untuk melakukan ini, gunakan:

  • perapan daging;
  • ikan;
  • bahagian dalam ikan dan unggas;
  • kerang;
  • cacing;
  • siput;
  • katak;
  • daging.

Ikan dibentangkan segar atau sedikit manja. Untuk meningkatkan bau, ia sedikit kering di bawah sinar matahari. Udang karang seperti roach, ikan mas kris dan bream. Dari produk daging, disarankan menggunakan unggas atau bangkai daging. Mereka juga meletakkannya basi. Kerang, siput dan katak ditangkap di takungan yang sama di mana mereka akan menangkap udang karang. Cacing digunakan sangat jarang sekiranya tidak ada pilihan lain: cacing diletakkan di dalam kain kasa nipis, tidak termasuk penyebarannya..

Dari umpan sayur, paling berkesan menggunakan jagung, dill, kacang polong, roti hitam, makuha, dan bawang putih. Kacang polong dan jagung direbus, dikukus atau dibeli dalam tin. Krustasea "dipimpin" untuk rasa bawang putih, kerana itu disarankan untuk menambahkannya ke produk lain.

MusimApa yang perlu diberi makan?
Musim panasMereka diberi makan dengan sepotong hati, daging, serangga ayam. Minyak ikan ditambah untuk meningkatkan bau.
Musim bungaGunakan umpan sayur atau ikan, yang sudah dipotong di sepanjang jurang, dibalik ke dalam dan dibiarkan di bawah sinar matahari untuk kerosakan.
Musim sejuk dan musim luruhDigunakan penggunaan daging busa atau kacang polong.

Habitat juga sangat penting. Untuk berburu di takungan dengan dasar berlumpur, disarankan untuk menggunakan umpan dari ikan yang manja. Ini adalah makanan biasa untuk udang karang yang hidup dalam keadaan seperti itu. Arthropod akan merangkak ke dalam "perangkap" tanpa mengesyaki apa-apa. Sekiranya terdapat banyak tumbuh-tumbuhan di bahagian bawah, lebih baik menggunakan kacang polong atau jagung..

Untuk memancing di gua bawah laut atau di bawah pantai, daya tarikan dengan bau bawang putih atau daging manja digunakan. Di perairan cetek, para pakar menasihatkan menggunakan cacing, kerang, jagung hingga umpan.

Tempat menangkap udang karang?

Arthropoda ini, yang tidak berpengalaman dalam memilih makanan, sangat memilih kualiti air di takungan. Ia mesti bersih dan diudara dengan baik. Oleh itu, anda tidak boleh mencari udang karang di kolam berlumpur, di mana sungai dan sungai tidak mengalir, dan, akibatnya, oksigen juga tidak mengalir. Mereka tidak akan pernah tinggal di tasik yang bertakung dengan dasar yang ditutup dengan pasir atau ditumbuhi alga..

Sebaiknya menangkap udang karang di sungai atau badan air yang mengalir. Di sini mereka tinggal di kedalaman yang berbeza, baik di dekat pantai dan di bahagian paling jauh takungan. Udang karang lebih suka dasar berbatu dengan banyak tempat perlindungan, dan juga sering dijumpai di tempat-tempat dengan tanah liat, di mana mereka menggali tempat perlindungan sendiri.

Apa yang dimakan oleh barah di persekitaran semula jadi??

Kanser mempunyai deria bau yang sangat baik. Dalam keadaan semula jadi, mereka dapat menemukan ikan busuk lebih cepat daripada ikan segar, kerana ia mempunyai bau yang jelas ketika terurai. Melawan udang karang lebih kerap terjadi di sungai yang memperjuangkan bangkai ikan lama.

Visi mereka tidak kurang berkembang. Melihat sesuatu yang berwarna merah, udang karang pasti ingin mencubanya, dengan mempertimbangkan item itu sebagai daging..

Udang karang cenderung memakan alga yang kaya dengan limau. Mereka memerlukannya untuk pertumbuhan cengkerang yang sihat, terutama mereka memerlukan kapur semasa tempoh molting ketika "baju besi" lama dijatuhkan dan yang baru tumbuh.

Kanser memerlukan alga berikut:

  • elodea;
  • spesies tumbuhan chara;
  • burung enggang.

Hanya udang karang yang memakan tanaman ini, kerana mengandung kapur, yang memberi arthropoda kekakuan, yang tidak mereka tolak. Ini penting untuk dipertimbangkan ketika memberi makan udang karang di rumah - disarankan untuk meningkatkan jumlah kapur dalam makanan udang karang.

Selain tumbuh-tumbuhan, mereka memakan pelbagai jenis haiwan akuatik, pelbagai jenis invertebrata, misalnya, daphnia atau siklop. Juga makan larva, berudu, siput, cacing.

Dianjurkan untuk membiakkan phyto- dan zooplankton di takungan. Udang karang mempunyai sikap positif terhadap kawasan kejiranan ini. Spesies ini berfungsi sebagai makanan bukan sahaja untuk udang karang, tetapi juga untuk mangsanya..

Memberi makan udang karang adalah tugas yang bertanggungjawab, kerana berat arthropoda bergantung pada pemakanan yang betul dan komposisi diet pada masa akan datang, dan keuntungan selanjutnya dari penjualannya. Tertakluk pada peraturan pemberian makan, memungkinkan untuk mempercepat proses pertumbuhan dan pembiakan, untuk mengandung udang karang aktif.

Apa yang suka dimakan udang karang

Udang karang yang lebih tinggi tergolong dalam jenis arthropoda dan termasuk, menurut klasifikasinya, kira-kira 35,000 spesies yang berbeza.

Di Rusia, udang karang paling kerap dijumpai, jadi saya akan membincangkannya di sini..

udang karang seperti itu boleh sampai
20 sm.
Warna kebanyakan udang karang jauh dari merah, kerana banyak yang terbiasa melihat di piring mereka. Di mana udang karang tinggal? Hmm, soalan yang bagus. Ya! Di sungai! Sebenarnya, selain dari sungai, mereka terdapat di sungai dan tasik..

Sekarang saya akan beralih kepada perkara utama - udang karang memakan makanan tumbuhan dan daging..

Sukar untuk memilih apa yang dia hanya makan di antara makanan tumbuhan. Kanser makan secara praktikal
sebarang tanaman,
siapa yang akan berjumpa. Makanan istimewa untuk mereka adalah
jelatang.
Di antara hidangan daging, udang karang lebih suka siput dalam sos keju, fricasse cacing dan larva bakar dengan epal.

Ngomong-ngomong, lelaki makan lebih sedikit pada satu masa, tetapi mereka lebih kerap makan. Wanita makan sekali gus selama 2-3 hari.

Saya telah menyediakan sedikit pilihan fakta menarik mengenai barah:

  • Saya mendapati bukti bahawa barah, jika kehilangan satu cakar, lebih kurang dapat terus berfungsi secara normal, tetapi tanpa ekor tidak dapat,
    kerana berfungsi seperti motor di atas kapal -
    untuk pergerakan.
    Dan tanpa mekanisme ini, dia tidak dapat keluar dari air..
  • Proses molting pada udang karang adalah kebiasaan. Ini sangat normal sehingga udang karang pada tahun pertama keberadaan mereka mengalami perubahan "pakaian" sebanyak 8 kali.
  • Udang karang hidup dalam jangka masa yang agak lama untuk makhluk sungai kecil - 20 tahun.

Kanser sungai popular di kalangan ramai orang. Sebilangan orang suka memakannya, kerana daging seperti itu dianggap makanan istimewa. Yang lain suka memancing. Dan beberapa membiakkan arthropoda di rumah. Tetapi ternyata jarang ada yang tahu apa yang dimakan udang karang. Oleh kerana maklumat yang salah, banyak orang berpendapat bahawa makanan utama mereka adalah bangkai dan busuk, tetapi ini jauh dari masalahnya, kerana diet udang karang sangat beragam.

Pada musim panas, udang karang memakan alga dan tumbuhan akuatik segar.

Petua

  • Pada musim panas, jumlah makanan yang diperlukan meningkat.
  • Pada musim sejuk, jika disimpan di luar rumah, tidak perlu memberi makan udang karang hingga musim bunga.
  • Apa yang diberi makan udang karang bergantung pada pertumbuhan dan kadar pembiakannya.
  • Udang karang tidak suka lumpur di kolam.

  • Tempat kediaman yang disediakan dengan betul akan mengurangkan kos makanan.
  • Untuk pertumbuhan dan pembiakan goreng, suhu sekitar 15 darjah adalah selesa.
  • Kanser adalah penghuni badan air bersih, oleh tingkah laku mereka akan segera terlihat jika ada yang tidak kena dengan air.
  • Keperluan untuk takungan buatan

    Sebelum menjawab pertanyaan: "Apa yang dimakan udang karang di rumah?", Anda harus memahami kriteria yang harus dipenuhi oleh kolam yang dimaksudkan untuk menjaga mereka. Penting ia mempunyai pantai berpasir yang teduh dan dasar berbatu yang sesuai untuk menggali.

    Dilarang sama sekali melengkapkan takungan di tempat yang cerah. Sebaiknya periksa secara berkala adanya ketiadaan flora patogen. Untuk melindungi ladang anda dari penangkapan udang karang tanpa izin, anda boleh memasang tandu dengan loceng di sekitar kolam, dan meregangkan jaring di atasnya.