Resipi Rusa

Resipi dari daging rusa dengan foto akan membantu anda memilih hidangan untuk makan tengah hari atau makan malam. Resipi untuk memasak daging rusa tidak terlalu rumit dan bergantung pada jenis rusa yang anda masak. Untuk menyediakan hidangan dari daging rusa (rusa liar), dagingnya direndam dan diperap. Untuk menyediakan hidangan dari rusa, tidak diperlukan pemprosesan khas untuk daging - sudah lembut, tanpa bau asing. Venison sesuai untuk menggoreng, ia membuat rebusan yang sangat baik, daging rusa cincang digunakan untuk menggoreng potongan daging dan zraza dengan tampalan. Hidangan daging rusa dihidangkan dengan sos, sering beri (lingonberry dan cranberry).

Potongan daging rusa

Untuk membuat potongan daging rusa, daging dari pinggul bangkai sesuai. Daging digulung melalui penggiling daging bersama dengan potongan daging mentah. Lard akan menjadikan potongan daging lebih berair. Tepung roti tepung akan memberi rasa tambahan. Untuk ini, d

bahagian: Cutlets (daging cincang)

Roti goreng dengan kismis merah

Daging rusa tidak sering dijumpai di kedai dan tidak murah. Tetapi jika anda cukup bernasib baik untuk mendapatkan sepotong daging rusa, maka resipi ini untuk daging rusa goreng dengan sos kismis merah mesti diulang. Segala-galanya disediakan dengan sangat sederhana, ternyata sedap

Rusa rebus dalam bir

Rusa yang direbus dalam bir adalah sejenis rebusan daging, di mana bir gelap ditambahkan dan bukannya kaldu. Sebelum memasak, disarankan untuk merendam daging selama beberapa jam dalam air berasid untuk menghilangkan bau permainan tertentu. Dalam dua hingga tiga minit d

Rebusan daging rusa

Rebusan daging rusa disediakan dengan penambahan sayur-sayuran (daun bawang, lobak, bawang dan wortel) dan, yang paling penting, campuran rempah, yang sangat dihargai dalam masakan Kaukasia. Sebelum memasak, daging diasinkan, ditaburkan dengan murah hati dengan perasa Kaukasia kering dari delima tanah

bahagian: Rusa, rusa roe, babi hutan

Rusa direbus dengan cendawan liar

Venison rebus dengan cendawan liar disiapkan dengan penambahan wain meja merah dan rempah. Dagingnya digoreng terlebih dahulu, dan kemudian dipindahkan ke kuali tahan panas dan rebus pada suhu rendah hingga masak.

bahagian: Rusa, rusa roe, babi hutan

Daging lembu rusa stroganoff

Daging sapi stroganoff daging lembu disiapkan dalam 2 cara - baik rebus dalam kuali hingga dimasak, atau bakar dalam tin kalis panas. Saya memilih pilihan kedua dan menghidangkan daging di atas meja tepat di cetakan tempat saya membakar. Hiaskan dengan kentang

Daging Sweden "Schölknöl"

Crack adalah bahasa Sweden untuk 'ketulan beku'. Untuknya anda memerlukan sekeping rusa atau daging rusa dengan berat 1.5 kg (tidak kurang). Sekiranya tidak ada ini, daging lembu juga akan turun, seperti daging lembu panggang. Lama di dalam ketuhar dan suhu rendah

bahagian: Rusa, rusa roe, babi hutan

Rusa dengan cendawan porcini

Daging rusa lembut, berair dan enak. Sedap tanpa bahan tambahan, tetapi dengan cendawan porcini, hidangan siap yang indah diperolehi. Lebih baik tidak mengisar cendawan, tetapi memotongnya menjadi kepingan dengan ukuran yang sama dengan daging.

bahagian: Rusa, rusa roe, babi hutan

Sup rusa cincang Finland

Venison adalah daging tertentu, makanan, sihat. Dan rasanya istimewa - sedikit manis. Resipi ini menggunakan setengah hidangan daging cincang dicairkan dan setengah hidangan daging cincang salai sejuk. Untuk rasa, beri juniper ditambahkan ke rebusan

bahagian: Masakan Finland

Steak daging rusa dengan sos beri

stik (daging rusa), minyak untuk minyak, beri juniper (dihancurkan), wain merah, kaldu (daging lembu atau ayam), jeli kismis merah, kismis merah atau cranberry, cair.

Cara memasak daging rusa di rumah: resipi TOP-8

Anda tidak perlu menjadi pemburu untuk merasai daging gourmet. Adalah cukup untuk mengunjungi pasar raya besar dan membeli barang yang berair. Kami akan memberitahu anda cara memasak daging rusa yang enak. Untuk melaksanakan rancangan anda di rumah, terdapat banyak resipi yang boleh diulang oleh seorang tukang masak baru.

Tahap 1. Penyediaan daging rusa

Di bawah ini anda akan menemui beberapa resipi untuk daging rusa, tetapi terlebih dahulu luangkan sedikit masa untuk menyediakannya..

1. Pastikan bahagian daging yang hendak dimasak dipotong dengan betul. Ia mesti bertahan sekitar 10-14 hari. Tahap ini disebut pengeringan..

2. Setelah penuaan, daging rusa mesti dibebaskan dari selaput nipis, kerana ia mengganggu rasa produk akhir. Kemudian anda boleh mula menjemput.

Tahap 2. Mengasinkan daging rusa

Sebelum memasak daging rusa, ia mesti diperap dengan enak. Di rumah, sukar untuk membuat kepingan keseluruhan pedas, kerana pengasam tidak muncul dengan baik ke serat. Oleh itu, disyorkan untuk memotong daging rusa ke dalam pinggan atau kepingan, dan kemudian menghantarnya ke pengasam..

Beberapa campuran penuaan terbaik adalah:

  • wain merah kering (0,75 l.), jus oren segar (0,2 l.), rempah dan garam mengikut keinginan anda;
  • jus lemon dan minyak zaitun (masing-masing 0.2 l), perasa dan garam mengikut citarasa anda;
  • cuka epal / wain (0.2 l.), air (1 l.), rempah dengan garam mengikut citarasa anda.

Mana-mana resipi yang disajikan direka untuk 1 kg. daging. Cukup untuk meletakkannya di perap, tutup dengan kerajang dan biarkan sekurang-kurangnya 10 jam..

Resepi rusa paling sedap

Setiap resipi daging rusa di bawah ini mudah. Hidangan siap akan menang walaupun pemakan yang paling menuntut.

# 1. Venison dibakar di lengan dengan kepingan besar

  • daging - 1 kg.
  • bawang - 3 keping.
  • lobak merah - 1 pc.
  • sawi, siap pakai (pembakaran sederhana) - 70 gr.
  • cengkih bawang putih - 5 keping.
  • rempah

Kami akan memberitahu anda cara memasak daging rusa berair dan beraroma yang lazat. Di rumah, anda boleh membakarnya dalam jumlah besar..

1. Oleh itu, sediakan daging. Potong menjadi 4 bahagian yang sama, kemudian perap dalam wain dengan jus oren (lihat resipi di atas).

2. Seterusnya, keringkan, sapu dengan rempah. Dari rempah, lebih baik mengambil lada hitam, thyme dengan kemangi, jintan dan ketumbar.

3. Gosokkan sawi dan daun bawang hancur di atas perasa..

4. Buat potongan simetri yang baik dalam daging dengan pisau sehingga ia menjadi lebih baik. Anda boleh memasukkan kepingan bawang putih ke dalam slot.

5. Sediakan lengan baju. Masukkan bawang cincang separuh cincin dan wortel dicincang menjadi bulatan di bahagian bawah. Letakkan daging rusa di atas sayur-sayuran.

6. Hidupkan oven, biarkan panas hingga 180 darjah. Ikat beg dengan isi, buat lubang dengan jarum.

7. Bakar daging pada suhu ini selama 2 jam. Seperempat jam sebelum akhir proses, buka lengan baju dan biarkan daging rusa menjadi coklat.

# 2. Potongan daging rusa dalam kuali

  • pes tomato - 60 gr.
  • bawang - 2 keping.
  • lemak babi - 0.1 kg.
  • daging rusa - 0,5 kg.
  • lobak merah - 1 pc.
  • tepung - 60 gr. (untuk boning)
  • telur - 1 keping.
  • roti yang dihiris - 3 keping.
  • rempah

Oleh kerana anda boleh memasak daging rusa dengan beberapa cara, kami mencadangkan penggorengan yang enak di rumah.

1. Bilas daging, perap mengikut salah satu skema yang dinyatakan di atas. Potong-potong dan masukkan ke dalam penggiling daging bersama dengan lemak babi. Tatal ke dalam daging cincang.

2. Musim dengan garam, masukkan rempah kegemaran anda dan kacau. Rendam kepingan roti ke dalam susu dan perah remahnya. Campurkan dengan daging cincang, masukkan bawang cincang halus.

3. Masukkan telur, cetakan potongan kecil. Celupkan tepung dan goreng dalam minyak panas selama 5 minit di setiap sisi.

4. Tuangkan bawang cincang dan wortel parut di antara potongan daging, buat sayur-sayuran berwarna coklat keemasan.

5. Masukkan pes tomato dan 50-100 ml. air. Tutup bahan, reneh dengan api malas atau sederhana selama sepertiga jam.

Nombor 3. Sup daging rusa dengan kentang dan soba

  • daging - 0,5 kg.
  • ubi kentang - 2-3 keping.
  • soba - 0.1 kg.
  • bawang - 2 keping.
  • lobak merah - 1 pc.
  • ulas bawang putih - 4 keping.
  • rempah

1. Sebelum menyediakan sup, daging rusa mesti direndam dalam cuka dan air (1 dari 5) sekurang-kurangnya 3 jam. Langkah sedemikian akan menjadikan daging enak di rumah..

2. Selanjutnya, potong menjadi kepingan dan masukkan ke dalam air payau mendidih. Masukkan 1 bawang tanpa sekam. Berjangka masa 45 minit.

3. Sementara itu, goreng wortel parut dan bawang cincang kedua. Perah ubi kentang.

4. Daging sudah direbus. Keluarkan bawang dari kuahnya, masukkan goreng dan kiub kentang ke dalam loyang. Taburkan dengan rempah dan garam lagi.

5. Didihkan selama 10 minit, kemudian masukkan soba, dibasuh beberapa kali dan dihancurkan. Tunggu penyediaan bijirin dan kentang, matikan.

No.4. Rusa direbus dengan cendawan dalam krim masam

  • cendawan (champignons, agarics madu, dll.) - 0,2 kg.
  • air - 0.1 l.
  • kucai - 4 biji.
  • lobak merah - 1 pc.
  • tepung - 40 gr.
  • daging - 0,5 kg.
  • krim masam - 150 gr.
  • bawang - 1 keping.
  • perasa

Kami menawarkan pertimbangan lain mengenai cara memasak daging rusa yang enak dan enak. Di rumah, anda boleh mengeluarkannya dengan cendawan.

1. Potong daging rusa yang diperap ke dalam kepingan yang sama saiz, ketepikan.

2. Bilas champignon dan potong ke dalam kepingan. Goreng cendawan dalam mentega secara berasingan dari daging rusa hingga coklat keemasan dan kehilangan isi.

3. Apabila cecair telah menguap, masukkan bawang putih yang dihancurkan, bawang cincang dan wortel parut. Tunggu memasak sayur.

4. Dalam mangkuk yang terpisah, goreng irisan daging selama 15-20 minit. Apabila daging berwarna keperangan, pindahkan ke cendawan. Taburkan dengan rempah.

5. Tuangkan air, masukkan krim masam dan ayak tepung. Kacau dan reneh dengan api perlahan sehingga kuah pekat dan daging menjadi lembut.

No 5. Daging rusa panggang

  • lingonberry / cranberry - 60 gr.
  • epal "Semerenko" - 1 keping.
  • air - 130 ml.
  • daging - 0.6 kg.
  • bawang - 1 keping.
  • minuman keras "Jagermeister" - 50 ml.
  • rempah

1. Sebelum memasak panggang, daging rusa mesti diasinkan dengan enak. Anda boleh mendapatkan resipi untuk campuran daging buatan sendiri di atas..

2. Kemudian potong daging menjadi beberapa bahagian. Bebaskan epal dari kotak biji, jangan kupas kulitnya. Potong buah menjadi kiub dengan ukuran yang sama.

3. Potong bawang dalam separuh cincin, masukkan daging rusa dan epal. Masukkan bahan-bahan ini ke dalam kuali atau kuali. Tuangkan minuman keras, tambah beri dan rempah.

4. Masak sehingga daging ditutup dengan kerak. Seterusnya, tuangkan air, tutup isi, reneh dengan api malas selama satu jam. Tambahkan air secara berkala jika menguap secara intensif.

No.6. Rebusan daging rusa

  • kentang - 6 keping.
  • daging - 0.6 kg.
  • bawang - 1 keping.
  • zucchini - 1 keping.
  • mentega - 30 gr.
  • tomato - 2 keping.
  • air - 0.15 l.
  • dill - 20 gr.
  • krim masam - 30 gr.
  • rempah

Pertimbangkan cara membuat rebusan daging rusa. Hidangan seperti itu ternyata enak, membuatnya di rumah tidak sukar..

1. Bilas daging dan buang air berlebihan. Keluarkan coretan dan filem jika perlu. Potong-potong.

2. Panaskan minyak dalam kuali dan panaskan daging hingga keperangan. Campurkan air dengan krim masam dan rempah secara berasingan. Tuangkan ke dalam kuali.

3. Didihkan selama 7 minit, kemudian angkat dari pelat panas. Kupas kentang dan potong ke dalam kepingan. Rebus dalam air mendidih selama 10 minit.

4. Letakkan kentang di atas daging. Letakkan semula kuali di atas dapur, tunggu sehingga mendidih. Paparkan api yang malas.

5. Didihkan selama seperempat jam. Masukkan kuah, bawang dan tomato dadu. Masukkan sayur cincang.

6. Keluarkan 10 minit lagi dan matikan kompor. Biarkan rebusan di bawah penutup selama sepertiga jam untuk meresap.

No.7. Rusa dengan kentang dan beri dalam periuk

  • kentang - 3 keping.
  • bawang - 1 keping.
  • daging - 0,5 kg.
  • cranberry, lingonberry - masing-masing 30 g.
  • perasa

1. Sebelum memasak daging rusa dengan enak, bilas dan keringkan. Di rumah, hilangkan urat dan filem. Potong-potong.

2. Minyak periuk. Letakkan daging di bahagian bawah dan tutup dengan penutup. Letakkan di dalam ketuhar selama 40 minit. Lebih perlahan pada suhu 170 darjah.

3. Kupas kentang dan potong besar. Potong bawang dalam separuh cincin. Setelah masa yang diperuntukkan, tambahkan sayur-sayuran ke dalam daging.

4. Terus reneh selama 50 minit lagi. Kemudian masukkan perasa dan beri. Masak selama seperempat jam. Keluarkan periuk dari oven dan biarkan selama 10 minit untuk meresap. Rasa.

No.8. Venison rebus dalam periuk perlahan

  • daging - 1 kg.
  • air - 1.5 l.
  • bawang - 2 keping.
  • lobak merah - 2 keping.
  • cuka sari epal - 0,3 l.
  • perasa

1. Sediakan daging menggunakan teknologi standard. Gunakan mangkuk dan campurkan cuka dan air di dalamnya. Letakkan daging rusa di dalam larutan. Perap dalam keadaan sejuk selama 8 jam.

2. Selepas masa yang ditetapkan, bilas daging dan potong. Taburkan dengan perasa. Parut wortel, potong bawang menjadi kiub. Masukkan sebilangan sayur-sayuran ke dalam mangkuk pelbagai.

3. Seterusnya datang daging dan sayur-sayuran lagi. Lapisan ganti. Tutup penutup dan tetapkan mod "Pemadaman". Berjangka 1.5 jam. Sebaik sahaja anda mendengar akhir program, rasa.

Oleh kerana tidak sukar untuk memasak daging rusa yang enak, ikuti cadangan di rumah. Sekiranya dilakukan dengan betul, hidangan lazat ini tidak akan meninggalkan siapa pun. Eksperimen dengan rempah. Mereka melengkapkan rasa daging.

Cara memasak daging rusa, hidangan, resipi

Orang-orang utara telah memburu rusa sejak zaman kuno. Pada masa ini, haiwan ini dijinakkan dan berjaya dibiakkan oleh penggembala rusa. Memburu mereka adalah fenomena yang jarang berlaku, banyak spesies rusa disenaraikan dalam Buku Merah. Pembekal produk daging terutama menawarkan daging dari dua jenis rusa - utara dan mulia.
Venison - daging rusa yang terasa sedikit seperti daging lembu.
Rusa adalah mamalia berkuku dari keluarga rusa. Panjang badan lelaki hingga 220 cm, ketinggian layu hingga 140 cm, dan berat hingga 220 kg; betina lebih kecil.
Rusa merah adalah spesies rusa yang merangkumi banyak subspesies dan tersebar luas di Eropah, Asia dan Amerika Utara. Rusa - jantan boleh mencapai ketinggian di layu hingga 1.4 m.
Produk rusa dianggap makanan istimewa di antara gourmet di banyak negara Eropah..

Mengapa daging rusa berguna
Produk ini kaya dengan vitamin A, B, C dan nicanine, tidak mengandungi kolesterol. Venison mengandungi 2.7-7.6% lebih banyak protein daripada jenis daging lembu terbaik. Kandungan lemaknya cukup rendah, jadi dagingnya mempunyai nilai pengguna yang tinggi. Jumlah asid lemak (stearic, palmitic, oleic) dalam daging rusa adalah hampir sama dengan daging lembu, tetapi terdapat lebih sedikit asid lemak tak jenuh. Rata-rata, 100g daging rusa mengandungi:
Selenium - 25mg,
Kalsium - 9mg,
Zat besi - 5mg,
Magnesium - 28mg,
Kalium - 360mg,
Zink - 4mg,
Tembaga - 350mg,
Protein - 23mg,
Lemak - 4mg.
Venison membantu meningkatkan fungsi jantung dan peredaran darah, merangsang fungsi seksual, mengurangkan pembentukan lemak berbahaya, menghilangkan kegemukan, berkesan mencegah kesan berbahaya dari logam berat dan bahan toksik, kerana mengandungi banyak selenium.
Di samping itu, didapati bahawa memakan lumut dan lumut menyumbang kepada pembentukan asid linoleat pada haiwan, yang melindungi tubuh manusia dari karsinogen dan aterosklerosis. Oleh itu, daging rusa, kerana ciri-ciri pemakanannya yang luar biasa, termasuk makanan yang kurus dan sihat, dan kelembutan, serat halus dan rasa permainan yang asli menjadikan daging rusa menjadi makanan eksotik, unik dan terkenal di dunia..
Malangnya, kerana keadaan semula jadi yang terhad dari jumlah rusa, daging rusa bukanlah antara produk penggunaan massa. Walaupun begitu, permintaan untuk daging rusa hampir selalu melebihi permintaan. Daging rusa yang dihasilkan setiap tahun dihantar ke restoran terbaik dan pasar raya besar.
Hidangan rusa adalah produk yang murni secara ekologi, kerana padang rumput di mana rusa rusa terletak jauh dari perusahaan besar dan bandar. Pada musim sejuk, di padang rumput, rusa memakan lichen, dahan pohon dan pokok renek, sementara pada musim panas daun, tunas tanaman muda, buah-buahan dan buah beri dimakan. Rusa hanya merumput dalam keadaan semula jadi, tanpa memakan makanan buatan. Rusa tidak mudah diserang penyakit, yang menyebabkan kerosakan pada ternakan dan unggas dalam beberapa tahun terakhir. Para saintis telah membuktikan bahawa kerana syarat-syarat tertentu menjaga dan memberi makan, rusa praktikal tidak mudah diserang penyakit berbahaya bagi jangkitan manusia..

Produk daging rusa
Hari ini, bukan sahaja daging rusa beku segar dibekalkan ke pasar, tetapi juga produk siap - daging rusa salai kering, salai dan tidak dimasak. Anda harus berhati-hati ketika memilih pembekal - perlu semua piawaian kebersihan dan kebersihan dipatuhi semasa pemprosesan rusa dan pengangkutan produk siap. Ini adalah satu-satunya cara untuk menjamin produk berkualiti tinggi dan keselamatannya..
Setelah pemeriksaan veterinar yang menyeluruh, bangkai rusa yang dipotong dihantar ke ruang pembekuan kejutan, di mana ia disejukkan ke suhu yang diperlukan dalam waktu yang singkat. Rusa beku segar boleh diangkut dari jarak yang jauh tanpa risiko kerosakan. Pada masa yang sama, daging mengekalkan semua khasiat dan vitamin yang bermanfaat..
Perhatikan bahawa kandungan lemak rendah menjadikan daging rusa lebih sukar untuk disediakan.
Rusa beku segar sangat sesuai untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan yang pasti dihargai. Rasa daging rusa yang enak akan memuaskan gourmet apa pun, ia sesuai dengan cendawan, krim dan beri masam.
Rusa kering telah lama menjadi salah satu hidangan paling popular di Siberia. Daging yang telah diawet dapat disimpan dalam jangka masa yang lama tanpa syarat khas, ia ringan dan sangat memuaskan. Rusa berbeza dengan jenis daging lain yang lebih biasa, rendah lemak. Oleh itu, daging mengering dengan cepat, sambil mengekalkan khasiatnya yang berguna..
Rusa kering adalah pembuka selera yang sangat baik dan juga sesuai untuk membuat pelbagai sup. Kaldu tepu dengan aroma daging rusa dan mempunyai aroma yang benar-benar ilahi.
Rusa salai mempunyai rasa yang tidak biasa dan tidak biasa. Pembuka selera ini akan dihargai oleh gourmets paling canggih..
Bagi penduduk wilayah Eropah di Rusia, daging rusa mungkin kelihatan agak aneh kerana rasa daging yang tidak biasa ini, kerana rusa, dari mana rusa dihasilkan terutamanya, makan agak berbeza. Selain itu, daging rusa lebih kurus daripada daging babi dan juga daging lembu. Oleh itu, anda perlu tahu cara memasaknya agar daging tidak kering dan sukar..
Pilihan yang sangat baik ialah daging rusa salai siap dalam pakej vakum. Rusa salai seperti itu boleh disimpan dalam jangka masa yang lama, mengekalkan rasa dan aromanya..
Rusa salai boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan seperti sup. Lebih baik menambahkan kacang polong atau kacang ke sup daging rusa salai. Sebagai tambahan, daging rusa salai menambah rasa khas untuk salad yang biasa..
Rusa daging asap mentah mempunyai rasa yang luar biasa. Potongan daging rusa yang halus, nipis dan hampir telus mempunyai rasa yang sedikit berasap dan mempunyai rasa dan aroma yang unik. Pada masa yang sama, daging rusa salai mentah sama sekali tidak berlemak, kerana daging ini sama sekali tidak berbeza dalam kandungan lemak. Rusa salai mentah adalah makanan ringan sejuk yang sangat baik.

Ciri-ciri memasak daging rusa

Rata-rata, bangkai haiwan dewasa seberat 150 hingga 300 kilogram, dan dipotong terutamanya seperti daging lembu..
Bahagian yang paling berharga adalah tenderloin.
Sebelum memasak, daging rusa diperap dengan wain, herba dan rempah. Daging ini lebih sesuai untuk rebusan, kerana sangat mudah dikeringkan. Faktanya ialah daging rusa rendah lemak - oleh itu, semasa memanggang, ia mesti selalu dituangkan dengan minyak..
Lidah rusa dan sumsum tulang mempunyai rasa halus: lidah direbus dalam air mendidih dengan rempah selama beberapa jam, dimasukkan ke dalam air sejuk selama kira-kira lima minit, kulit cepat dikupas dan dipotong, dan sumsum tulang, ditaburkan dengan garam, berfungsi sebagai perasa pedas untuk daging rusa rebus. Yakut "Vilmulimul" dibuat dari perut: diisi dengan organ dalaman rusa, beri dan ramuan rebus, dibekukan sepanjang musim sejuk, dan dimakan pada musim bunga.
Venison digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan. Bangkai haiwan dewasa mencapai tiga ratus kilogram, dan ia dipotong dengan cara yang sama seperti daging lembu.
Daging rusa muda mempunyai struktur serat halus dan termasuk dalam kategori 1, hidangan dari rusa mempunyai rasa yang halus. Bahagian yang paling berharga untuk membuat makanan ringan daging rusa adalah tenderloin. Sebelum memasak, tukang masak utara menyimpan daging rusa dalam pengasam khas yang diperbuat daripada wain, herba dan rempah. Dalam kes ini, daging tetap berair bukan hanya ketika rebus, tetapi juga ketika menggoreng. Masalahnya ialah daging rusa mengandung sejumlah kecil lemak, jadi ketika memanggang, daging mesti diperap dengan baik dan ditaburkan secara berkala dengan minyak..
Hidangan daging rusa asli dibuat dari lidah dan sumsum tulang, direbus dengan rempah dalam air garam, kemudian dipotong menjadi kepingan nipis dan dijadikan makanan ringan. Perut daging rusa Yakut atau vilmulimul, terkenal di kalangan gourmet, disediakan mengikut resipi lama dengan penambahan beri dan ramuan. Terdapat pelbagai jenis resipi untuk membuat daging rusa, selain itu, kombinasi rempah yang tepat menekankan rasa semula jadi dan menambah kecanggihan pada hidangan apa pun..

Hidangan daging rusa yang popular

Venison stroganina adalah resipi lama untuk daging rusa muda. Masyarakat Siberia telah lama menyiapkan stroganin rusa, hari ini, seperti bertahun-tahun yang lalu, makanan istimewa ini tidak kehilangan popularitinya.
Resipi untuk membuat potongan daging rusa cukup mudah. Untuk menyediakan daging hirisan rusa, diperlukan daging segar atau beku rusa muda. Daging mesti dipisahkan dari tulang dan dibilas dengan baik di bawah air yang mengalir. Rahsia kepingan lezat terletak pada pemotongan daging yang betul - daging harus dipotong menjadi jalur tebal 2 mm, lebar 30 mm dan panjang 100 mm.
Rempah menambah rasa pada hidangan - bawang dan bawang putih, yang harus dicincang halus. Anda tidak boleh menghancurkan atau memarut bawang putih, kerana rasa hidangan akan berubah. Daging cincang harus diasinkan, lada, gulung bawang dengan bawang putih dan digulung menjadi gulung, diikat dengan benang.
Gulung siap hendaklah dimasukkan ke dalam pinggan lebar dalam satu lapisan dan diisi dengan larutan cuka 5-6%. Cuka boleh ditambah secukup rasa, selagi semua gulung ditutup. Letakkan pinggan di tempat yang sejuk atau di dalam peti sejuk. Selepas 5-6 jam, gulungan dapat dikeluarkan dari air garam, disarankan untuk memerah sedikit sebelum menggunakannya.


Venison scallopini dibuat dari pulpa. Daging dicuci di bawah air mengalir dan dipotong menjadi tebal 1.5 cm. Daging harus dipukul dengan teliti, dicampurkan dengan tepung, garam dan lada. Campurkan telur dan krim secara berasingan. Seterusnya, anda perlu mencampurkan keropok dengan keju Parmesan dan pasli cincang halus.
Semasa penyediaan scalopini daging rusa, daging terlebih dahulu dicelupkan ke dalam campuran dengan tepung, kemudian ke dalam campuran dengan telur, dan hanya kemudian menjadi campuran dengan serbuk roti. Dalam kuali, bawa mentega dan bawang putih hingga coklat keemasan dan kecapi rusa di kedua-dua belah pihak. Rusa panggang ringan harus diletakkan di atas loyang persegi, ditutup dengan anggur, ditutup dan diletakkan di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga suhu (180 ° C). Masak selama 45-60 minit atau sehingga daging lembut.


Roti bakar adalah resipi yang paling biasa untuk jenis daging ini. Resipi untuk daging rusa panggang sangat mudah, yang paling penting adalah menyediakan sos untuk daging dengan betul. Ini adalah sos yang memberikan rasa istimewa kepada daging goreng..
Untuk menyediakan sos, campurkan air, bir, kiub bouillon, gula dan thyme dalam mangkuk kecil. Kacau sos sehingga sebati.
Daging harus dipisahkan dari tulang dan dibasuh di bawah air yang mengalir, potong kecil. Agar daging menjadi lembut, perlu membuang semua lemak dan filem.
Anda perlu menggoreng daging dalam kuali yang telah dipanaskan terlebih dahulu dengan penambahan minyak bunga matahari di atas api yang tinggi. Setelah daging ditutup dengan kerak, tuangkan dengan sos yang telah disediakan. Setelah sos mendidih, anda boleh menambah daun salam, mengurangkan api, dan tutup kuali. Masak dengan api kecil selama 1 - 1.5 jam, kacau sekali-sekala. Selama ini, daging akan dipanggang dan dimasak sepenuhnya. Sebaiknya masukkan wortel cincang halus 20 minit sebelum memasak. Sebelum menghidangkan hidangan, angkat daun salam.


Venison shish kebab adalah kelezatan daging sebenar, terdapat beberapa resipi untuk penyediaannya, terutamanya berbeza dalam penyediaan pengasam.
Menurut resipi tradisional, barbeku daging rusa lembut dan kurus, dagingnya benar-benar meleleh di mulut anda. Anda hanya perlu mencuba barbeku daging rusa sekali, dan anda akan selamanya mengingati rasanya yang unik.
Sebaiknya gunakan daging atau daging pada tulang kecil untuk membuat daging rusa kebab. Sebelum memasak, daging mesti dibasuh, dipisahkan dari filem dan dipotong menjadi kepingan rata 30-40 gram. Potongan daging cincang harus diletakkan di dalam mangkuk enamel dan ditutup dengan perapan. Untuk penyediaan pengasam, bawang digunakan, dipotong menjadi cincin, lada cincang halus, pasli, garam dan cognac. Daging yang diperap mesti dicampurkan dengan teliti. Daging harus diperap sekurang-kurangnya 10-12 jam.
Daging yang diasinkan digantung pada tusuk sate atau dibentangkan di panggangan, dan kemudian digoreng di atas arang yang sudah siap di panggangan. Orang utara menghidangkan kebab daging rusa dengan sos tomato. Untuk penyediaannya, jus tomat dibumbui dengan bawang putih hancur, lada hitam, dill, pasli, bawang hijau dan garam.


Untuk daging rusa yang direbus, daging segar atau beku pada tulang kecil adalah yang terbaik. Daging harus dibasuh, dipisahkan dari filem dan dicincang menjadi kepingan kecil. Daging yang siap dimasak diletakkan di dalam periuk tanah liat yang dilumurkan dengan lemak atau minyak sayuran. Rebus daging rusa ke dalam ketuhar dengan jusnya sendiri sehingga separuh masak. Kemudian, kentang dipotong menjadi kepingan besar, bawang cincang halus dimasukkan ke dalam periuk, dan selepas 10-12 minit, lingonberi parut atau cranberry dan rempah secukup rasa. Anda perlu rebus periuk daging sehingga dimasak sepenuhnya. Hidangan siap dikeluarkan dari ketuhar dan dibancuh sedikit..


Perkara utama dalam memasak stik daging rusa, dan juga hidangan daging rusa, adalah menyediakan daging dengan betul. Maka tidak akan kering dan keras. Untuk menggembirakan semua orang dengan daging rusa, lebih baik menggunakan daging rusa segar. Semasa menyediakan daging rusa segar, daging tidak kehilangan rasa dan baunya, dan juga mengekalkan vitamin dan nutrien yang berguna untuk tubuh. Rusa seperti itu dapat disimpan dalam jangka masa yang lama..
Stik boleh disediakan dari daging cincang atau cincang, atau dari sekeping keseluruhan. Dalam kes pertama, masuk akal untuk menambahkan sedikit lemak babi ke daging rusa, ini akan menambahkan rasa jus tambahan pada stik. Sekiranya stik disediakan dari sekeping daging rusa, maka anda hanya perlu memotongnya di atas serat, dan pukul sebelum menggoreng. Maka rusa tidak akan sukar.
Stik yang disiapkan hendaklah disapu minyak, garam (lebih baik menggunakan garam laut), lada dan beri juniper parut dan goreng dalam kuali yang telah dipanaskan dengan baik. Bergantung pada waktu memasak, anda boleh mendapatkan daging berdarah atau stik daging rusa yang telah dibuat dengan baik. Sekiranya anda memutuskan untuk membeli daging rusa dari kami, maka anda tidak perlu takut akan kualiti dagingnya. Rusa kami menjalani semua pemeriksaan yang betul dan selamat untuk kesihatan walaupun kurang matang (dengan darah).
Dari beri juniper yang sama, sos disediakan secara selari, yang mana 1 sudu kecil dicampurkan. beri, 200 ml wain merah, ayam atau sup daging, serta rempah. Sos dimasak dengan api kecil hingga menjadi sirap pekat. Untuk menghias stik daging rusa yang sudah siap, anda boleh menggunakan tangkai buah beri merah: cranberry atau currant merah.


Sup daging rusa adalah hidangan yang sangat istimewa. Bahkan pada zaman kuno, sup tebal dan aromatik yang dimasak di atas api memberi kekuatan kepada gembala dan pemburu. Rusa yang dimasak dengan betul menjadi lembut dan lembut, sehingga dapat digunakan bukan hanya sebagai unsur sup, tetapi juga sebagai hidangan yang terpisah sepenuhnya..
Dari semua jenis daging yang biasa kita lakukan, daging rusa hampir menyerupai daging lembu, tetapi ia berbeza dengan bau dan rasa yang pelik. Bagi sup daging rusa, ia sama sekali berbeza dengan sup daging lembu. Rusa memberikan warna gelap kepada sup. Di samping itu, sup itu sendiri sangat tebal dan kaya, walaupun daging rusa adalah daging tanpa lemak.
Brisket adalah pilihan terbaik untuk membuat sup daging rusa. Bahagian rusa inilah yang akan memberikan kaldu terbaik dan paling beraroma - asas kejayaan sup. Rusa beku segar adalah pilihan terbaik dalam kes ini. Baju kurung rusa sangat sesuai untuk makanan anda. Untuk menyediakan kaldu, ia mesti dicuci terlebih dahulu dan dipotong-potong. Serentak dengan brisket, bawang dan wortel diletakkan di dalam air. Rusa dimasak selama 1.5-2 jam, selepas itu semuanya dikeluarkan dari kaldu: bawang, wortel, dan daging rusa. Selepas 45-60 minit, garam kuahnya. Lebih baik jangan terlalu banyak menggunakan rempah. Sedikit marjoram, lada hitam dan bawang putih jika dikehendaki akan mencukupi.
Perapan bawang cincang halus dan wortel yang digoreng dalam minyak sayuran ditambahkan ke dalam kuah yang sudah siap. Setelah kuahnya mendidih dengan menggoreng, kentang dan brisket rusa, dipotong kecil, dimasukkan ke dalamnya. Sup daging rusa dimasak sehingga kentang empuk. Anda boleh menambah ramuan segar ke sup siap secukup rasa.
Sup daging rusa yang kaya dan sedap ini akan memuaskan gourmet yang paling canggih. Perkara utama ialah daging rusa berkualiti tinggi.


Untuk menyiapkan lidah kijang, anda perlu merebus lidah rusa segar selama 3 jam dengan penambahan bawang dan wortel. Dari rempah-rempah cukup menggunakan lada dan daun salam. Kemudian lidah dipotong-potong dan dituangkan dengan kaldu dengan penambahan gelatin. Sebilangan orang menggunakan kaldu daging lembu kerana kaldu daging rusa biasanya terlalu gelap.
Semasa menyediakan hidangan dari lidah rusa, penting untuk merendamnya dalam air sejuk selama beberapa jam. Kemudian kuahnya akan lebih ringan, dan tidak akan ada serpihan di dalamnya..
Lidah rusa akan menjadi tambahan yang baik untuk hidangan daging rusa. Lidah direbus dengan cara yang sama seperti untuk penyediaan aspic, dan daging rusa direndam selama beberapa jam dan kemudian digoreng. Potongan lidah boleh dibungkus dengan potongan daging rusa atau dipegang bersama dengan lidi. Rasa daging rusa sangat ditekankan oleh beri utara: cranberry atau cloudberry.


Untuk menyediakan hati rusa rebus, anda memerlukan hati rusa, krim masam, bawang dan rempah. Hati dicuci, dibersihkan dari filem dan kapal dan dipotong menjadi kiub kecil, ditaburkan dengan garam dan lada. Bawang dicincang halus dan digoreng dalam minyak sayuran hingga kekuningan. Kemudian hati dimasukkan ke dalamnya dan juga digoreng. Pada akhirnya, semuanya dituangkan dengan krim atau krim masam dan rebus selama 20-25 minit. Hidangan sampingan yang sangat baik untuk hidangan daging rusa yang lazat ini ialah nasi atau kentang.

Cara membuat hidangan daging rusa yang lazat?

Bagi sesetengah orang, daging rusa biasa dan biasa, ia dimakan secara berkala dan mereka mengetahui rahsia penyediaannya. Namun, bagi banyak orang, daging rusa masih menjadi makanan istimewa dan sangat sedikit orang yang tahu memasaknya. Dengan sendirinya, daging ini cukup spesifik dan memerlukan kemahiran dan pengetahuan tertentu semasa memasak..

Ciri dan sifat daging rusa

Venison adalah produk diet dan sihat. Adalah mungkin untuk memasak daging rusa sehingga tidak kehilangan sifat berharga, tetapi hanya mengetahui beberapa helah. Bangkai rusa dipotong dengan cara yang sama seperti daging lembu, bahagian yang paling berharga adalah tenderloin. Venison hampir tidak mengandungi kolesterol dan kaya dengan nitsian dan vitamin A, B, C. Jumlah asid lemak adalah sama seperti pada daging lembu, tetapi terdapat lebih sedikit asid lemak tak jenuh.

Kaedah Memasak Rusa

Hidangan daging rusa adalah peluang yang baik untuk menggembirakan orang yang anda sayangi. Terdapat pelbagai cara untuk memotong bangkai, yang masing-masing memerlukan kaedah penyediaan yang berbeza. Sebilangan potongan boleh direbus atau dipanggang, sementara yang lain lebih baik untuk stik..

Sekiranya anda perlu memasak daging rusa, maka anda perlu memilih sepotong sesuai dengan resipi yang dipilih. Mengikut peraturan ini, hidangan akan menjadi enak dan enak..

Berikut adalah beberapa petua:

  • stik dalam kuali harus dimasak dari bahagian atas ham, kerana bahagian bangkai ini bersifat universal semasa memotong. Daging seperti itu pada mulanya agak kasar, tetapi jika dipukul sebelum dimasak, maka ia boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan. Rusa akan tetap berair apabila dipanggang jika tidak terlalu lama kering.
  • bahagian yang paling lembut adalah tenderloin atau pinggang, dari mana anda boleh memasak stik, mereka boleh digoreng, rebus. Tenderloin boleh disajikan dalam pelbagai jenis panggang - sederhana atau sederhana.
  • panggang lebih baik disediakan dari bahagian bawah ham. Untuk menjadikan daging lembut, ia mesti dibakar atau direbus pada suhu rendah selama 3-4 jam.
  • leher, daging lembut dan tulang rusuk direbus dengan baik. Anda juga boleh membuat sosej atau daging cincang dari bubur daging rusa.

Sekiranya anda mengikuti cadangan ini, anda boleh memasak makanan yang sihat dan enak di rumah..

Ciri memasak daging rusa

Sebelum memasak daging rusa, ia mesti dimakan dalam pengasam yang dibuat dari anggur merah (kering), garam dan rempah. Setelah diperap, daging akan menjadi lembut dan sesuai untuk menyediakan hampir semua hidangan.

Oleh kerana daging rusa mengandung lemak yang sangat sedikit, tidak digalakkan memasaknya di atas api terbuka atau panggangan (kecuali kebab). Tetapi jika anda masih memutuskan untuk memasaknya dengan cara ini, maka semasa proses memasak, teruskan air dengan minyak.

Lidah rusa mempunyai rasa tertentu yang halus. Untuk membuat hidangan lazat daripadanya, anda perlu memasaknya dengan pelbagai rempah selama 2 jam, kemudian letakkan di dalam air ais dan keluarkan filemnya.

Hidangan daging rusa terbaik

Hari ini, banyak hidangan daging rusa yang lazat diketahui. Mengetahui keunikan memproses dan memasak daging ini, anda boleh memasak sendiri resipi.

Potongan daging rusa

Bahan-bahan: daging rusa segar atau beku - 500-700 g, 50 g pes tomato, 1 pc. wortel, bawang - 1 kepala, lemak babi - 100-150 g, 2 sudu besar. l. tepung, roti (roti), garam, lada.

  1. Perap daging rusa selama beberapa jam, potong kecil, cincang bersama daging.
  2. Masukkan roti yang direndam dalam susu dan bawang, telur, garam, lada cincang halus, ke daging cincang segar.
  3. Bentuk tunik bulat, gulung tepung, goreng minyak.
  4. Lipat potongan daging dalam periuk, masukkan wortel parut dan bawang cincang, tambahkan pes tomato dan kira-kira 200-300 ml air. Didihkan dengan api sederhana selama lebih kurang 20 minit.

Rusa stroganina

Bahan-bahan: daging rusa muda (diperlukan) segar atau beku, bawang, bawang putih, cuka 3%, garam.

  1. Pisahkan daging dari tulang, bilas di bawah air, keringkan dengan tuala kertas. Selanjutnya, titik terpenting dalam teknologi memasak hidangan ini adalah mengiris, kerana rahsia rasa stroganina yang lazat bergantung pada ini..
  2. Penting untuk memotong daging dengan betul - menjadi jalur nipis tidak lebih dari 2 mm tebal, lebar 300 mm, panjang kepingannya boleh menjadi 80-100 mm.
  3. Cincang bawang dan bawang putih. Potongan garam daging rusa, gulung dalam campuran bawang-bawang putih, gulung menjadi gulung, selamatkan (tarik) dengan benang.
  4. Masukkan gulungan ke dalam pinggan (palet) dalam satu lapisan, tuangkan cuka 3% sehingga ditutup dengan cecair.
  5. Angkat ke tempat yang sejuk dan perap, selepas itu anda boleh menggunakannya setelah meremas perap.

Rebusan hati rusa

Bahan-bahan: hati rusa, bawang - 300 g, 200 g krim masam dan / atau krim, minyak sayuran, garam.

  1. Bilas hati, kupas dari filem, potong dan garam.
  2. Goreng bawang cincang halus, masukkan hati rusa ke dalamnya dan goreng bersama di semua bahagian selama 5-10 minit.
  3. Tuangkan krim masam atau krim dan reneh selama 20-25 minit.

Anda boleh memasak hati rusa dengan cara yang serupa. Satu-satunya perbezaan ialah jantung mesti direbus dalam air masin selama 2 jam sebelum menggoreng. Kemudian ia akan menjadi lembut dan berair..

Rusa bakar di lengan baju

Bahan-bahan: daging rusa - 1 kg, mustard (siap pakai) - 100 g, wain putih, jus oren, 2 ulas bawang putih, garam, rempah.

  1. Potong daging siap menjadi kepingan besar, perap dalam wain putih dengan penambahan jus oren dalam nisbah 1: 1.
  2. Keringkan, parut dengan rempah, lada, jintan, kemangi, ketumbar (tanah) dan mustard yang dicampurkan dengan cengkih bawang putih sesuai untuk ini.
  3. Buat lekukan di daging dengan pisau dan letakkan di "lengan" untuk dibakar. Sekiranya anda mahu, anda boleh meletakkan bantal sayur wortel dan bawang yang dipotong menjadi cincin di bahagian bawah lengan.
  4. Bakar dalam ketuhar pada suhu 180 ° C selama dua jam. Setengah jam sebelum akhir proses, buka sarung untuk menghancurkan kerak.

Lidah rusa bersuara

Bahan-bahan: lidah rusa segar, wortel, bawang, gelatin, kaldu daging, garam.

  1. Rebus lidah rusa segar selama 3 jam. Masukkan akar (bawang, wortel) ke dalam kuahnya. Sebelum akhir memasak, masukkan 1 daun bay dan biji lada (allspice).
  2. Potong lidah rebus menjadi kepingan, tuangkan kaldu dengan agar-agar yang dicairkan di dalamnya. Kerana kaldu daging rusa berwarna gelap, banyak orang menggunakan kaldu daging lembu atau sapi..

Lidah rusa juga akan menjadi tambahan yang baik untuk pelbagai hidangan daging rusa. Untuk ini, lidah direbus dengan cara yang sama seperti aspic, hanya daging rusa yang direndam selama 2-3 jam, dan kemudian digoreng. Potongan lidah goreng boleh dibungkus dalam gulungan daging rusa atau disatukan bersama tusuk sate. Beri utara: cloudberry dan cranberry memberikan rasa istimewa pada rasa daging rusa..

Catatan kepada tuan rumah! Semasa menyediakan apa-apa hidangan dari lidah rusa, disarankan untuk merendamnya dalam air sejuk. Kemudian kuahnya akan lebih ringan.

Venison rebus dalam periuk

Bahan-bahan: daging rusa - 0,5 kg, bawang - 1 pc., Kentang - 2-3 pcs., Minyak sayuran, cranberry dan lingonberry - 1 sudu besar. l. lada garam.

  1. Potong daging rusa menjadi kepingan kecil, garam, lada.
  2. Gris periuk seramik, masukkan daging rusa di dalamnya, tutup dan reneh dalam oven pada suhu 180 ° C selama 30 minit.
  3. Masukkan kentang dan bawang cincang ke dalam daging dan reneh sekurang-kurangnya 30 minit. Selepas itu, masukkan buah beri dan rempah. Tutup dan didihkan pada suhu 130 ° C selama 10-15 minit lagi.
  4. Keluarkan periuk dari ketuhar, biarkan mereka diseduh dan hidangkan..

Kebab daging rusa

Hidangan ini sungguh enak, terdapat banyak resipi untuk penyediaannya, biasanya, ia hanya berbeza dalam penyediaan pengasam. Kebab yang dimasak mengikut resipi tradisional ternyata kurus dan lembut, dan dagingnya benar-benar meleleh di mulut anda.

Cara terbaik untuk membuat kebab rusa adalah dengan menggunakan daging, leher atau tulang pada daging. Sebelum memasak, daging rusa mesti dibasuh di bawah air yang mengalir, dipisahkan dari filem, potong 30-40 g. Letakkan kepingan daging ke dalam mangkuk enamel, tuangkan di atas perapan.

Kaedah penyediaan pengasam:

  1. Campurkan bawang (3-4 kepala), potong cincin, lada cincang, ketumbar, pasli, brendi (200 ml) dan garam. Campurkan daging rusa ke dalam campuran yang dihasilkan dan biarkan perap selama 10-12 jam di tempat yang sejuk. Sekiranya anda mempunyai masa, anda boleh mengasinkan daging pada siang hari, jadi ia akan menjadi lebih lembut dan lebih enak. Lebih-lebih lagi, daging yang diperap lebih senang ditumis.
  2. Letakkan kepingan daging di atas panggangan atau tali pada lidi, goreng di panggangan.

Anda boleh menghidangkan hidangan dengan sos tomato. Orang utara menyediakannya dengan cara berikut: jus tomato semula jadi dibumbui dengan bawang putih, ketumbar, pasli, dill, bawang hijau, hitam dan garam, digiling dengan mortar. Kish shish siap dimakan setelah dicelupkan ke dalam sos tomato. Jangan takut untuk bereksperimen dengan pelbagai rempah, citarasa mereka hanya akan menekankan keperitan daging rusa.

Tidak sukar untuk memasak rusa sendiri, anda hanya perlu mematuhi peraturan tertentu. Sekiranya anda mengikuti teknologi memasak, hidangan daging rusa akan menghiasi meja mana pun dan tidak akan membiarkan sesiapa pun tidak peduli..

Resipi untuk hidangan daging rusa yang lazat

Setiap daripada kita menggunakan jenis daging tradisional: daging babi, daging lembu, dan terutama ayam. Tetapi pada masa kini terdapat juga banyak jenis daging binatang eksotik: daging buaya, domba, rusa, daging kambing, ular, katak, dan daging siput. Venison juga merupakan sejenis daging yang eksotik. Spesies ini sangat popular di negara-negara Nordik, terutamanya di Scandinavia, di mana sebilangan besar rusa tinggal..

Bagi pencinta hidangan yang tidak konvensional, makanan istimewa daging rusa dapat dinikmati di restoran elit di hampir mana-mana bandar. Produk ini sangat digemari semasa dipanggang. Walaupun harganya berpatutan, daging rusa dibongkar dengan cepat di pasar raya, kerana daging binatang mulia ini mempunyai sebilangan besar khasiat berguna, serta rasa pedas yang tidak seperti yang lain..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Mengapa disyorkan untuk makan atau sekurang-kurangnya mencuba daging rusa? Jawapannya mudah. Ia mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Bagaimanapun, penduduk Utara, yang menggunakannya secara sistematik, mempunyai kekebalan yang baik, kemampuan bekerja yang tinggi dan merasa jauh lebih baik daripada kita..

Mari lihat sifat-sifat bermanfaat produk yang tidak biasa ini:

  1. Mengurangkan risiko menghidap penyakit sistem kardiovaskular.
  2. Membantu Melawan Atherosclerosis.
  3. Mencegah timbulnya diabetes.
  4. Menggalakkan fungsi otak yang normal. Meningkatkan daya ingatan, perhatian, membantu semasa peperiksaan.
  5. Menggalakkan normalisasi sistem pencernaan.
  6. Membantu penurunan berat badan.
  7. Membantu Melawan Hipertensi.
  8. Menggalakkan Penglihatan dan Pendengaran yang Lebih Baik.
  9. Mengembalikan kekuatan setelah melahirkan anak yang sukar. Disarankan untuk wanita hamil dan ibu menyusu.
  10. Meremajakan kulit.
  11. Menguatkan sistem ketahanan badan.

Produk daging ini berguna kerana komposisi vitamin dan mineralnya yang kaya. Daging rusa mengandungi kadar lemak dan kolesterol yang rendah, yang berbahaya bagi saluran darah dan jantung. Ia terdiri daripada unsur surih seperti: kalsium, kalium, tembaga, magnesium, zink, fosforus, besi, natrium. Venison juga merangkumi kompleks vitamin: PP, B1, B2. Vitamin B1 mengaktifkan fungsi otak dan secara positif mempengaruhi pertumbuhan, tenaga, kemampuan belajar dan menormalkan selera makan. Ia sangat penting untuk fungsi normal saluran gastrousus dan jantung..

Venison juga mengandungi antioksidan yang mencegah pembentukan sel barah.

Mengapa daging rusa sangat sihat??

Faktanya ialah rusa makan banyak yagles, yang mempunyai sifat antibiotik dan perubatan. Itulah sebabnya produk daging ini sangat bernilai. Produk sedemikian boleh dimakan dengan selamat mentah, kerana tidak mengandungi parasit. Rusa lebih baik diserap oleh badan daripada daging lembu, daging babi, domba atau ayam.

Komposisi unik produk ini membantu menormalkan metabolisme, dan juga mencegah pengumpulan lemak berlebihan dalam sel. Bahan seperti selenium secara aktif melawan dan menghancurkan radikal bebas dalam tubuh manusia, mencegah terjadinya kesan berbahaya dari garam dari logam berat, melindungi jantung dari serangan jantung.

Ciri-ciri perubatan produk rusa mengaktifkan peredaran darah, melindungi terhadap karsinogen, dan juga jenuh plasma darah dengan zat berguna dan menyembuhkan komplikasi selepas melahirkan..

Oleh itu, kami melihat bahawa daging rusa bukan sahaja merupakan produk daging elit, tetapi juga sangat berguna dan kuratif..

Kontraindikasi untuk memakan daging rusa!

Venison tidak mempunyai sifat berbahaya khas. Tetapi, seperti makanan lain, ia harus dikonsumsi secara sederhana agar tidak mengalami gout dan gangguan sendi yang lain. Tidak digalakkan menggunakannya digoreng, kerana kehilangan banyak khasiat berguna. Di samping itu, seseorang boleh mengalami intoleransi individu terhadap produk daging jenis ini, yang ditunjukkan oleh kembung, gangguan pencernaan dan sakit perut. Dalam kes ini, produk mesti dibuang.

Cara memilih daging rusa yang betul

Semasa membeli daging rusa, anda perlu memperhatikan warna produk. Ia mesti berwarna kecoklatan. Untuk memasak, lebih baik membeli tenderloin atau pinggang, kerana bahagian-bahagian ini sangat berguna untuk badan.

Bahagian tubuh yang berbeza berbeza dari segi kualiti, tekstur dan rasa. Rusa yang terbaik dianggap daging dari bilah bahu, fillet dan payudara haiwan, dan kawasan paha dan pangkal paha kurang dihargai..

Ciri rasa terbaik dimiliki oleh produk separuh siap dari fawn hingga 6 bulan. Semakin tua haiwan itu, badannya lebih kasar dan gemuk. Anda boleh menentukan usia daging rusa dengan mata. Dalam proses memilih produk daging jenis ini, kriteria penilaian individu dan peraturan umum diterapkan ketika memilih produk yang berkualiti dan segar..

Rusa boleh dijual:

  • segar;
  • sejuk;
  • beku;
  • menjalani pelbagai jenis rawatan.

Sebaiknya beli produk yang sejuk, tetapi jika tidak ada pilihan seperti itu, anda boleh membeli daging rusa.

Adalah penting bahawa semasa membeli, pastikan untuk memeriksa produk sepenuhnya untuk membeli produk yang paling segar dan berkualiti tinggi.

Jenis produk apa yang harus anda beli:

  1. Daging rusa sejuk tegas. Apabila ditekan dengan jari, produk tidak cacat.
  2. Produk separuh siap dengan tekstur halus - produk dari rusa muda. Dari individu yang lebih tua - produk daging yang keras dan keras.
  3. Rusa segar dan muda selalu berwarna merah gelap, bit.
  4. Permukaan produk daging harus lembap, tetapi tidak melekit atau basah. Ini dapat disahkan dengan tuala kertas..
  5. Produk daging mestilah bebas dari lebam, lebam atau kesan akibat kerosakan mekanikal.
  6. Bahagian-bahagian produk yang berbeza digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis makanan. Untuk membakar, menggoreng, merebus dan merebus, anda perlu membeli tali pinggang atau tenderloin, dan untuk hidangan dengan kaldu - bahagian lain dari haiwan haiwan.
  7. Sekiranya anda membeli makanan sejuk beku, harap maklum bahawa tidak ada pengumpulan ais. Ini adalah tanda bahawa produk telah dibekukan semula..
  8. Warna daging rusa yang berlainan usia tidak jauh berbeza, jadi ia hanya dapat ditentukan oleh struktur produk daging dan konsistensinya. Lebih lembut semakin baik.
  9. Rusa mesti bersih. Sebarang pencemaran tidak boleh diterima dan boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan.

Rusa apa yang tidak disyorkan untuk dibeli:

  1. Sekiranya produk itu keras dan keras, maka haiwan itu akan mati dalam tahun-tahun menurunnya. Rusa seperti itu akan sukar dimasak..
  2. Sekiranya, semasa menekan dengan jari, satu milimeter tetap pada produk daging, maka ia basi atau disimpan dengan tidak betul.
  3. Sekiranya daging terlalu heterogen dalam struktur dan warna, maka tidak digalakkan membelinya. Ini adalah tanda bahawa ia tidak disimpan dengan betul..
  4. Sekiranya terdapat lapisan atau filem yang melekit pada produk separuh siap, maka anda tidak boleh membelinya. Ini adalah tanda rasuah.
  5. Sekiranya aroma produk mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan atau asing, maka ia juga tidak boleh diperolehi..
  6. Venison bebas lemak, jadi jika anda melihat lapisan lemak, jangan membahayakan kesihatan anda.

Oleh kerana daging rusa cepat merosot, anda harus mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk membeli produk daging ini untuk mengelakkan masalah kesihatan di kemudian hari..

Resepi

Terdapat beratus-ratus hidangan lazat untuk produk eksotik yang tidak biasa ini. Kami sekarang akan melihat sebahagian daripadanya..

Pengasam rusa

Untuk menjadikan daging lembut dan enak, pertama anda perlu menyediakannya untuk dimasak dengan betul..

Untuk menghilangkan kekerasan dan bau tertentu, ia mesti acar dan dibiarkan semalaman..

Pengasam rusa:

  1. 200 g minyak zaitun dan 200 ml jus lemon, kacang polong dan garam;
  2. 1 l. air, 200 ml cuka wain, cranberry, rempah, garam;
  3. 1 l. wain kering, 200 ml jus oren segar, garam, rempah secukup rasa.

Semua pengasam dirancang untuk 1 kg daging rusa.

Rusa di dalam ketuhar

  • daging rusa - 800 g;
  • mustard - 3 sudu besar;
  • rempah - kemangi, thyme, lada hitam, jintan;
  • bawang putih - 2 biji;
  • lobak merah - 1 pc;

Semasa memasak, anda mesti mengikuti arahan langkah demi langkah:

  1. Daging pra-perap mesti diparut dengan mustard (lebih baik berbutir dan tidak pedas).
  2. Kupas bawang dan masukkan daging dengannya. Adalah perlu untuk membuat potongan kecil daging dan memasukkan daun bawang di dalamnya.
  3. Potong wortel sepanjang 1 cm ke dalam kepingan dan masukkan daging juga.
  4. Gris daging dengan rempah.
  5. Letakkan daging rusa di lengan dan letakkan di dalam ketuhar. Bakar pada suhu 180 darjah selama lebih kurang 120 minit.
  6. 10 minit sebelum akhir memasak, buat sayatan kecil di lengan. Penjagaan mesti diambil kerana wap boleh membakar.

Hidangkan dengan sayur-sayuran.

Potongan daging dari daging binatang mulia

Potongan yang sangat memuaskan diperoleh dari jenis produk ini..

  • daging - 500 g;
  • bahagian lembut roti putih - 200 g;
  • telur ayam - 2 biji;
  • bawang putih - 4-5 ulas;
  • bawang - 1 pc;
  • lada, garam - secukup rasa;
  • minyak bunga matahari - untuk menggoreng, mengikut keperluan;
  • susu - 150 g;
  • serbuk roti - 100 g;

Resipi langkah demi langkah untuk membuat potongan daging:

  1. Rendam roti dalam susu.
  2. Potong daging menjadi kepingan kecil dan kisar melalui penggiling daging.
  3. Cincang bawang dan bawang putih.
  4. Satukan daging cincang dengan roti putih yang direndam, masukkan telur, rempah dan gaul rata.
  5. Buat potongan dari daging cincang dan gulungkannya dalam serbuk roti.
  6. Panaskan kuali dengan minyak dan goreng potongan di kedua belah pihak hingga coklat keemasan.

Potongan sesuai dengan kentang tumbuk.

Panggang daging rusa

  • mentega - 1 sudu besar. l;
  • daun salam - 3 biji;
  • air - 1 l;
  • lemak babi tanpa garam - 150 g;
  • bawang besar - 2 biji;
  • tepung - 2 sudu besar;
  • cuka - satu setengah cawan;
  • krim masam (kandungan lemak) - 400 g;
  • lada hitam - 8-10 kacang polong;
  • daging - 1.5 kg (disyorkan dari paha);
  • garam secukup rasa.
  1. Mula-mula anda perlu menyiapkan pengasam. Rebus air dengan potongan bawang dan rempah. Seterusnya, sejukkan isi dan masukkan cuka di sana.
  2. Masukkan daging rusa ke dalam mangkuk yang dalam, tuangkan ke atas perapan yang telah dimasak dan biarkan selama 5 hari di tempat yang sejuk. Setiap hari daging membosankan untuk bertukar.
  3. Pada hari ke-6, anda perlu mengeluarkan produk dari pengasam, mengeluarkan bahagian tendon dan mengeringkan daging dengan tuala. Seterusnya, anda perlu memasukkan potongan daging, garam dan taburkan tepung di atasnya dengan 1 sudu besar.
  4. Dengan menggunakan lemak panas, goreng daging dalam kuali hingga kekuningan. Pindahkan potongan ke dalam periuk, dan tuangkan segelas air ke dalam kuali di mana daging digoreng dan tunggu sehingga ia mulai mendidih. Kemudian tuangkan isi kuali ke dalam kuali.
  5. Masukkan rempah bawang dan perap ke daging, tutup dan reneh dengan api kecil. Air pinggan secara berkala dengan jus dari periuk yang sama. Tentukan kesediaan daging dengan garpu. Apabila siap, produk perlu disejukkan dan dipotong serat..
  6. Sediakan sos. Untuk melakukan ini, tambahkan 1 sudu besar ke dalam cecair di mana daging itu direbus. tepung, didihkan, masukkan krim masam dan rebus. Saring kandungannya melalui colander.
  7. Letakkan daging siap di atas pinggan, dalam bentuk keseluruhan dan tuangkan ke atas sos yang telah disediakan.

Rusa bakar yang dimasak dalam periuk perlahan

  • bawang - 2 medium;
  • air - 1.5 l;
  • daging rusa (tanpa tulang) - 1 kg;
  • cuka sari apel - 2 sudu besar;
  • rempah - lada, garam - secukup rasa;
  • lobak merah - 2 keping.
  1. Buat pengasam cuka dan rempah.
  2. Letakkan daging rusa ke dalam mangkuk yang dalam, tuangkan pengasam dan biarkan selama 8 jam, lebih baik semalaman.
  3. Keluarkan daging rusa dari pengasam dan perahkan kelembapan berlebihan. Bilas dengan air dan potong kecil. Masukkan rempah - kunyit atau jintan.
  4. Kupas dan basuh lobak merah. Parut pada parut sederhana.
  5. Kupas dan potong bawang menjadi cincin separuh nipis.
  6. Masukkan separuh sayur cincang ke dalam mangkuk multicooker. Seterusnya, letakkan lapisan daging pada sayur. Kemudian masukkan baki bawang dan wortel lagi. Jumlah lapisan bergantung pada bentuk mangkuk.
  7. Mulakan mod "Extinguishing" dan tetapkan pemasa selama 1.5-2 jam.

Hidangkan produk siap dengan kentang rebus.

Sup daging rusa

  • kentang - 6 biji;
  • sayur secukup rasa;
  • bawang - 3 keping sederhana;
  • brisket rusa - 450 g;
  • bawang putih - 2-3 ulas;
  • rempah - lada, garam - secukup rasa;
  • minyak sayuran - secukup rasa.

Petunjuk langkah demi langkah untuk membuat sup yang kaya:

  1. Bilas baju kurung dengan air yang mengalir.
  2. Potong menjadi bahagian.
  3. Masukkan daging, bawang merah dan wortel yang dikupas ke dalam periuk air dan biarkan selama 2 jam.
  4. Keluarkan lobak merah dan bawang dari kuahnya. Letakkan daging rusa di atas pinggan. Masak kuah dengan api kecil selama kira-kira 45 minit, kemudian garam dan masukkan rempah.
  5. Ambil wortel dan bawang lain, kupas dan potong. Tumiskan minyak dalam kuali. Masukkan panggang ke dalam kuahnya.
  6. Letakkan kentang cincang dan kepingan daging ke dalam periuk. Teruskan memasak sup. Apabila kentang dimasak, matikan api.

Hidangkan sup dengan lingonberry segar atau cranberry, dihiasi dengan ramuan cincang.

Sosej rusa buatan sendiri

  • usus - 6 m;
  • hop-suneli - secukup rasa;
  • lemak babi - 400 g;
  • bawang putih - setengah kepala;
  • dill kering - secukup rasa;
  • daging rusa - 1.8 kg;
  • rempah - lada, garam - secukup rasa.

Arahan memasak langkah demi langkah:

  1. Cuci dahulu dan keringkan daging, potong dadu.
  2. Seterusnya, potong daging menjadi kiub sedikit lagi.
  3. Kupas dan tekan bawang putih.
  4. Campurkan kepingan daging dan daging dalam mangkuk, musim dengan garam dan rempah. Kisar dalam penggiling daging.
  5. Bilas usus di dalam air. Tali mereka ke alat tambahan yang dipasang pada penggiling daging.
  6. Isi usus dengan daging cincang. Anda perlu memutar usus setiap 30 cm. Bahagikan kepada sosej. Sekiranya terdapat tempat di mana udara telah terkumpul, anda perlu menusuk dengan jarum.
  7. Panaskan ketuhar hingga 200 darjah. Griskan loyang dengan mentega dan letakkan sosej. Bakar selama 30 minit, kemudian balikkan dan masak selama 10 minit lagi.

Hidangkan dihiris dengan tomato atau sos cendawan berkrim.

Rebusan daging rusa

  • daging;
  • garam;
  • lada hitam tanah;
  • daun salam - 3 pcs. di dalam bank;
  • kerajang;
  • balang kaca hingga satu liter dan penutup.

Tahap memasak untuk musim sejuk:

  1. Bilas daging rusa dalam air sejuk dan potong menjadi kiub sederhana. Pukul setiap bahagian dengan tukul khas. Taburkan dengan garam dan lada.
  2. Sterilkan balang dan penutup. Di bahagian bawah setiap balang, masukkan 3 daun daun salam.
  3. Sebarkan potongan daging rusa ke dalam balang, kemudian balut dengan kerajang beberapa kali. Letakkan bekas di dalam ketuhar sejuk. Tetapkan suhu hingga 180 darjah. Daging hendaklah didihkan dalam balang kaca selama 3 jam.
  4. Apabila rebusan sudah siap, anda perlu mengeluarkannya dari oven. Biarkan balang sejuk. Kemudian tutup dengan penutup bersih dan gulung.

Rusa dengan kismis hitam

  • 4 potongan daging, 120 g setiap satu;
  • minyak sayuran - 150 ml;
  • wain merah kering - 4 sudu besar. sudu;
  • kaldu daging lembu - 300 ml;
  • krim - 2 sudu besar. sudu;
  • kismis hitam - 230 g;
  • sage, pudina, marjoram, tarragon dan lada hitam yang baru digiling.
  1. Dalam mangkuk yang dalam, gabungkan anggur, minyak sayuran, tarragon cincang kasar, marjoram, pudina dan bijak.
  2. Masukkan potongan daging, yang sebelumnya dicuci dan dikeringkan dengan tuala kertas, di dalam pengasam, tambahkan kismis hitam. Biarkan daging di dalam peti sejuk selama sehari.
  3. Selepas sehari, angkat daging dari perapan dan letakkan di atas pinggan. Sediakan sos dari baki cecair.
  4. Perahkan pengasam melalui pengadun dan gosokkan melalui ayak di atas periuk.
  5. Masukkan garam dan lada hitam yang baru digiling ke puri yang sudah siap, tuangkan kuahnya.
  6. Rebus campuran di atas api yang tinggi sehingga isi padu cecair berkurang separuh.
  7. Seterusnya, tuangkan krim ke dalam sos, kacau dan masak sehingga mendidih sekali lagi..
  8. Panaskan minyak bunga matahari dalam kuali. Goreng potongan daging rusa di atasnya di kedua-dua belah pihak, kemudian letakkan di atas pinggan yang telah dipanaskan.

Hidangkan hidangan siap dengan lauk, hiaskan dengan beri currant hitam dan daun pudina segar. Sos dihidangkan secara berasingan di dalam perahu kuah.

Resipi untuk daging rusa, rebus di dalam ketuhar atau dalam periuk perlahan

  • daging bahu rusa - 750 g;
  • mentega - 30 g;
  • minyak sayuran halus - 1 sudu besar. l;
  • tepung - 60 g;
  • wain merah kering - 150 ml;
  • bawang - 2 biji. saiz sederhana;
  • kaldu daging lembu - 300 ml;
  • lobak merah - 2 keping kecil;
  • 1 karangan bunga garni - pasli, thyme, basil, chervil, saderi, rosemary, daun salam;
  • cuka wain - 2 sudu besar. l.

Langkah memasak:

  1. Potong daging rusa menjadi kiub kira-kira 1.5 cm.
  2. Celupkan tepung dan goreng dalam campuran sayur dan mentega yang dipanaskan hingga kekuningan.
  3. Tarik kiub daging dengan sudu berlubang ke pinggan yang telah dipanaskan dan biarkan di tempat yang hangat.
  4. Potong bawang dan wortel dalam baki minyak. Satukan sayur dengan daging
  5. Tuang baki tepung ke dalam kuali, masukkan garam, kacau dan goreng hingga keperangan.
  6. Kemudian tuangkan wain dan kuah ke dalam kuali. Didihkan, kacau hingga mendidih.
  7. Rebus sos hingga pekat, kemudian angkat dari dapur, masukkan cuka wain merah dan sejambak garni yang diikat.
  8. Masukkan kiub daging ke dalam periuk tahan api dan tuangkan ke atas sos. Tutup pinggan dengan penutup atau kerajang dan hantar ke ketuhar yang telah dipanaskan.
  9. Produk memerlukan masa sekitar 2 jam untuk memasak.
  10. Setelah masak, buang sejambak garni, dan masukkan daging ke dalam sos di atas pinggan yang telah dipanaskan.

Catatan: Anda boleh menambahkan lebih banyak ramuan herba ke dalam sejambak, seperti pasli dan akar saderi. Menurut resipi ini, anda boleh memasak daging rusa dalam periuk perlahan dengan menetapkan mod ke "Stew".

Stik Scotland

  • stik fillet rusa kecil - 4 pcs. 75 g setiap satu;
  • epal manis dan masam dari varieti aromatik - 2 keping kecil;
  • krim berat - 150 ml;
  • wiski scotch - 2 sudu besar l;
  • mentega - 30 g;
  • madu - 1 sudu kecil;
  • beri juniper - 5 biji;
  • garam dan lada secukup rasa.
  1. Bilas stik dengan air dan keringkan dengan tuala kertas.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng daging di kedua-dua belah pihak hingga coklat keemasan.
  3. Letakkan produk siap di atas pinggan dan biarkan di tempat yang hangat.
  4. Basuh dan kupas epal, potong dengan kepingan tebal dengan kulitnya. Goreng minyak yang tinggal di kuali.
  5. Dalam mangkuk yang berasingan, satukan madu, wiski, krim, beri juniper yang dihancurkan, garam dan lada segar. Tuangkan campuran ke atas epal, didihkan, tetapi jangan mendidih.
  6. Letakkan stik rusa di atas pinggan yang telah dipanaskan, tuangkan ke atas sos panas.

Hidangkan produk siap, dihiasi dengan beri juniper, pasli, atau rosemary. Roti bakar roti putih kering disajikan secara berasingan dengan hidangan.

Catatan: Bahan penting dalam produk ini adalah epal manis dan masam dan juniper segar. Anda boleh menambah pasli, pudina, dan ramuan pedas lain ke dalam resipi sos. Wiski boleh diganti dengan brendi atau cognac. Hidangan siap sesuai dengan kentang panggang atau salad hijau segar.

Resipi daging rusa bakar. Varian lain

  • daging rusa - 2 kg;
  • sawi - 2 sudu besar;
  • bawang - 3 biji;
  • lobak merah - 1 pc;
  • lada bel - 1 pc;
  • tomato - 1 pc;
  • kentang - 1 kg;
  • minyak zaitun - 100 ml;
  • bawang putih - 1 pc;
  • wain merah - 75 ml;
  • garam, lada, paprika, jintan - secukup rasa.

Langkah penyediaan:

  1. Basuh daging dengan bersih dan buang urat yang tidak perlu.
  2. Keringkan dan musim dengan sedikit garam laut kasar di semua sisi.
  3. Sikat daging rusa dengan mustard dan taburkan.
  4. Tuangkan minyak ke dalam loyang dan letakkan daging di sana.
  5. Hantar ke oven yang dipanaskan hingga 220 darjah untuk dibakar hingga garing.
  6. Semasa daging rusa sedang membakar, mulailah memasak sayur-sayuran.
  7. Potong bawang menjadi cincin separuh besar.
  8. Potong lobak merah dan lada menjadi kepingan besar.
  9. Potong tomato secara kasar.
  10. Potong kentang menjadi kepingan panjang.
  11. Masukkan semua sayur ke dalam mangkuk yang dalam, perasakan dengan garam dan tuangkan dengan minyak zaitun.
  12. Kacau dan taburkan dengan paprika dan jintan. Paprika akan memberi sayur-sayuran warna yang menyenangkan, dan jintan sesuai dengan daging.
  13. Kupas kepala bawang putih, bahagikan, dan tanpa mengeluarkan kulitnya hingga akhir, buang ke dalam sayur.
  14. Keluarkan daging dari oven dan tuangkan sayur ke dalamnya. Daging mesti berada di atas.
  15. Tuangkan wain merah ke atas segalanya, cukup setengah gelas sudah cukup.
  16. Balut pinggan sepenuhnya dengan kerajang.
  17. Masak dalam ketuhar pada suhu 180 darjah, kira-kira satu setengah jam.
  18. Keluarkan dari oven dan angkat kerajang, lada dari kilang dengan berhati-hati.
  19. Letakkan daging di atas pinggan besar dengan sayur di sebelahnya.

Hidangkan dengan jus dari bawah. Nikmati hidangan anda!

Rebusan daging rusa

  • daging rusa - 1 kg;
  • mentega - 100 g;
  • krim masam - 200 g;
  • garam, lada - secukup rasa.

Untuk sos yang anda perlukan:

  • tepung - 20 g;
  • kaldu, atau air - 300 ml;
  • lingonberry - 50 g;
  • krim masam - 2 sudu besar. l.

Panduan memasak langkah demi langkah:

  1. Basuh dan bersihkan rusa dari filem, acar jika mahu. Potong kecil-kecil, musim dan goreng dalam minyak hingga mendidih.
  2. Tuangkan rebusan masa depan dengan krim masam dan reneh, ditutup selama 30-45 minit, bergantung pada seberapa keras dagingnya.
  3. Sediakan sos: cairkan tepung yang sudah dikisar dengan kuahnya, masukkan sedikit lingonberry hancur dan sesudu krim masam di sana. Rebus semuanya sehingga pekat.

Letakkan piring yang sudah siap di atas pinggan dan sajikan dengan sos di dalam perahu kuah.

Rusa goreng dengan kentang

  • daging rusa - 1 kg;
  • tepung - ¼ gelas;
  • mentega - 100 g;
  • tomato dalam jus mereka sendiri - 1 tin;
  • kentang - 4 biji;
  • lobak merah - 4 pcs;
  • bawang - 2 biji;
  • kaldu daging lembu - 500 ml;
  • bawang putih - 3 ulas;
  • paprika - 1 sudu besar. l;
  • pasli - 1 tandan;
  • garam, lada - secukup rasa.

Langkah Memasak:

  1. Basuh dan potong daging rusa menjadi beberapa bahagian.
  2. Sekiranya dikehendaki, perap dalam beberapa gelas wain merah.
  3. Goreng cincin bawang besar, wortel dan kiub kentang dalam kuali sehingga sayur-sayuran lembut.
  4. Masukkan daging rusa, bawang putih dan rempah ke sayur-sayuran. Goreng hingga kekuningan.
  5. Masukkan tepung ke dasar daging, tumis dan tuangkan kuahnya.
  6. Masukkan tomato kupas cincang dan bawang putih cincang.

Hidangan mendidih dengan api kecil selama kira-kira 3 jam, tetapi boleh memakan masa sehingga 5 jam. Sejumlah rempah tambahan akan memberi semangat kepada rasa memasak.

Hidangkan produk siap dengan kentang dan segelas wain merah. Nikmati hidangan anda!

Rusa goreng dengan cendawan - resipi memburu tradisional.

  • daging rusa - 2 kg;
  • bawang - 3 biji;
  • capers - 50 g;
  • lemak - 100 g;
  • mentega - 60 g;
  • wain putih - 1 gelas;
  • cendawan porcini kering - 100 g;
  • air - 2 sudu besar.

Panduan memasak langkah demi langkah untuk hidangan ini:

  1. Lawan daging rusa, isi dengan separuh lemak atau lemak babi. Goreng dalam campuran mentega dan lemak dengan bawang dan caper yang telah dicincang kasar.
  2. Cairkan bawang hingga telus, kemudian masukkan cendawan dan anggur ke daging rusa, garam, lada dan reneh selama kira-kira satu setengah jam hingga lembut.

Hidangkan produk siap dengan sayur-sayuran dan kranberi.

Rebusan daging rusa di rumah

  • daging rusa - 1 kg, potong dadu;
  • kentang - 7-8 pcs;
  • lobak merah - 3 pcs;
  • bawang - 2 biji;
  • bawang putih - 1 ulas;
  • air - 750 ml;
  • sos tomato - 1 sudu;
  • tepung - 2 sudu besar tanpa slaid;
  • minyak bunga matahari - 50 ml;
  • garam secukup rasa;
  • beberapa tangkai thyme, daun salam, dill segar - secukup rasa.

Langkah memasak langkah demi langkah:

  1. Lebih baik memasak di gosyatnitsa. Panaskan minyak dalam mangkuk, masukkan kiub daging di dalamnya dan goreng hingga kerak muncul.
  2. Kemudian masukkan bawang cincang, bawang putih dan pes tomato ke panggang.
  3. Goreng sedikit lagi dan tuangkan isinya dengan air, garam. Didihkan selama satu setengah jam.
  4. Sementara kandungan pembuat angsa mereda, kupas kentang dan wortel dan potong kasar. Potong kentang menjadi seperempat atau kelapan dan potong wortel menjadi kepingan setebal sentimeter.
  5. Masukkan sayur ke daging dan teruskan memasak dengan api kecil sehingga sayur dimasak.
  6. Pada akhir memasak, campurkan tepung dengan beberapa sudu sos dari periuk dan tuangkan pembalut ini ke dalam piring memasak. Ini akan menebalkan kuah..

Hidangkan hidangan siap dengan sos, taburkan dengan dill cincang.

Catatan: Sos cranberry dan segelas wain merah kering disertakan dengan setiap hidangan daging rusa. Untuk kepakaran dalam memasak, anda boleh menambah sejumlah rempah kegemaran anda. Lada akan menambah sedikit rasa dan rasa yang sesuai dengan rasa.

Sebagai kesimpulan, kami ingin memperhatikan bahawa daging rusa bukan sahaja merupakan produk yang lazat, tetapi juga mempunyai sejumlah khasiat yang berguna. Kami berharap bahawa resipi yang dijelaskan di atas dari jenis daging ini akan memberi inspirasi kepada anda untuk membuat karya masakan di rumah. Apa sahaja resipi yang anda pilih, produk siap akan menjadi lembut, enak dan memuaskan. Oleh itu, jika anda melihat daging rusa di kaunter pasar raya, pastikan anda membeli dan cuba memasak sesuatu. Kami pasti anda akan berpuas hati!

Video

Dalam video ini anda akan melihat cara memasak daging babi daging rusa.

Dalam video ini anda akan melihat cara memasak daging rusa dengan kentang di dalam periuk.

Dalam video ini anda akan melihat cara memasak daging rusa dalam perap oren.